Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 107 Laatste
Acties:
  • 561.045 views

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:39
mrmrmr schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 01:59:
@GH45T

Als je tweedehands koopt kun je doorgaans geen BTW terugvragen, dat scheelt ongeveer 17% van de prijs. Ik vind 50 cent voor YL-175 P-23b geen goede prijs. Die panelen zijn qua stand van de techniek uit 2008 en ze waren 6 jaar geleden instapniveau. Gebruikte 185W panelen kosten op de tweede handsmarkt ongeveer 38 cent (ex. BTW).

Inkoop kosten moderne 250/260W panelen ongeveer 50 cent (ex. BTW). Daarbij komen transportkosten uit een Europees land, denk aan een paar honderd euro minstens. Modernere panelen hebben niet meer de kinderziektes van de oude generaties panelen.

Teveel plaatsen is tegenwoordig geen probleem. Er zijn talloze mogelijkheden om het overschot goed te besteden, bijvoorbeeld voor verwarming/koeling of voor een elektrische auto, waarvan er de komende jaren veel nieuwe modellen op de markt zullen verschijnen en naar verwachting populair zal worden.

De toekomst is onzeker, maar kan best meevallen want er moet nu eenmaal meer duurzame energie (CO2 reducties) komen volgens milieuafspraken. Dat lukt denk ik niet als salderen wordt afgeschaft. Ook mag je ervan uitgaan dat voordat wijzigingen plaats vinden je de kosten eruit hebt kunnen halen. Daar zullen consumentenorganisaties en politieke partijen wel op letten.
Daar wees een collega mij gisteren inderdaad ook al op. Hoewel we in principe al een prijs overeen waren gekomen, ruim onder die 50 cent per WP (wil het exacte bedrag niet noemen om de verkoper niet tekort te doen) heb ik na lang nadenken besloten om van de koop van de gebruikte panelen af te zien.

Maar panelen gaan er komen en ik kreeg vanmiddag een telefoontje van de dakdekker met de vraag of ze morgen aan mijn dak kunnen beginnen. Dit stond eerst gepland rond november maar er was een klus weggevallen waar mijn opdracht mooi in de planning schijnt te passen. Laat maar gaan, gebeurd is gebeurd :)

Dus nu alles wellicht nog wat meer in de versnelling, waar ik eerst het doel had om voor volgend jaar de panelen te hebben liggen mag het wat mij betreft nu zo snel mogelijk. Wat ik dit jaar nog mee kan pakken is mooi meegenomen. Idee blijft oost-west, het hoge eigen verbruik staat mij wel aan. Ik denk toch maar een standaard bevestigingspakket hiervoor. Worden waarschijnlijk 12 poly panelen of 16 solarfrontier panelen. Aan de oostzijde van de installatie komt dan de rookgasafvoer van 58cm hoog op net geen halve meter afstand. Om gedoe daarmee uit te sluiten neig ik erg naar de solarfrontier panelen. 4 Strings van 4 panelen, zou ruim genoeg op moeten wekken voor mijn huidige verbruik van net geen 2000KW.

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-11 17:35
reneeke1970 schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:40:
[...]

De foto's die je laat zien tonen volledige schaduw, daar bakt geen enkel systeem iets van. Gaat eigenlijk om de opbouw van de schaduw, eerst één, dan twee etc.....
Als dat lang duurt zou ik se nemen, als het in dit jaargetijde echt pas na 19.30 en voor 09.00 is dan gok ik of sf panelen met gewone omvormer en dan kleine string van drie panelen maken dan is verlies beperkt. Maar dat is dus een gok.
Als je de meerprijs van se en sf panelen niet erg vind moet je dat doen want technisch is dat allerbeste.
Als je gewone panelen neemt en later optimisers wilt toevoegen omdat het zo niet werkt Ben je duurder uit. Voor sf heb je alleen tigo voor 80 euro.
Hosola is er niet voor sf ,alleen voor gewone panelen en dan 55 per stuk
Klopt, op de foto is de schaduw zo goed als compleet, maar de schaduw schuift natuurlijk langzaam over het dak. Daarbij komt eerst de linkerzijde (westen) geleidelijk aan in de zon, tot het hele dak in de zon ligt. Aan het einde van de dag schuift de schaduw geleidelijk aan vanuit het westen en komt vanaf daar steeds meer dak in de schaduw. Natuurlijk zouden de panelen dan 's morgens dus geleidelijk aan 1 voor 1 uit de schaduw komen en in de avond weer 1 voor 1 in de schaduw verdwijnen.

Thanks voor je antwoorden, ik ga eens rekenen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
Luiaard schreef op woensdag 14 september 2016 @ 14:38:
Ik steun liever geen krachten af op dakpannen wanneer dit ook op de onderconstructie van het dak kan, wat veel steviger is en geen problemen met breuk van pannen e.d. kan veroorzaken.
Het steunt niet op de pannen maar de panlatten en het wordt 1 frame zodat er geen puntbelasting op de pannen is mits de juiste maat haak gebruikt wordt.
Pannen breken voor of tijdens montage, niet spontaan erna, iig niet eerder doordat er een haak op of over zit.

Je kunt natuurlijk stroken materiaal of gewoon planken onder je pannen gaan maken maar die haken Ijn niet voor niks ontworpen zoals ze zijn en worden niet voor niks gebruikt zoals ze gebruikt worden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
GH45T schreef op woensdag 14 september 2016 @ 15:18:
[...] Daar wees een collega mij gisteren inderdaad ook al op. Hoewel we in principe al een prijs overeen waren gekomen, ruim onder die 50 cent per WP (wil het exacte bedrag niet noemen om de verkoper niet tekort te doen) heb ik na lang nadenken besloten om van de koop van de gebruikte panelen af te zien.

Maar panelen gaan er komen en ik kreeg vanmiddag een telefoontje van de dakdekker met de vraag of ze morgen aan mijn dak kunnen beginnen. Dit stond eerst gepland rond november maar er was een klus weggevallen waar mijn opdracht mooi in de planning schijnt te passen. Laat maar gaan, gebeurd is gebeurd :)

Dus nu alles wellicht nog wat meer in de versnelling, waar ik eerst het doel had om voor volgend jaar de panelen te hebben liggen mag het wat mij betreft nu zo snel mogelijk. Wat ik dit jaar nog mee kan pakken is mooi meegenomen. Idee blijft oost-west, het hoge eigen verbruik staat mij wel aan. Ik denk toch maar een standaard bevestigingspakket hiervoor. Worden waarschijnlijk 12 poly panelen of 16 solarfrontier panelen. Aan de oostzijde van de installatie komt dan de rookgasafvoer van 58cm hoog op net geen halve meter afstand. Om gedoe daarmee uit te sluiten neig ik erg naar de solarfrontier panelen. 4 Strings van 4 panelen, zou ruim genoeg op moeten wekken voor mijn huidige verbruik van net geen 2000KW.
Leg je dak zoveel mogelijk vol, zover bruin het kan trekken, je het opmaakt als electra of als gas vervanging.
Hier zeer tevreden met -nul- gas en -nul- electra verbruik. DM voor details.
p.s. SF lijkt mij pijp-schaduw bestendiger, zeker in landscape.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:54
No Hands schreef op woensdag 14 september 2016 @ 19:41:
[...]

Het steunt niet op de pannen maar de panlatten en het wordt 1 frame zodat er geen puntbelasting op de pannen is mits de juiste maat haak gebruikt wordt.
Pannen breken voor of tijdens montage, niet spontaan erna, iig niet eerder doordat er een haak op of over zit.

Je kunt natuurlijk stroken materiaal of gewoon planken onder je pannen gaan maken maar die haken Ijn niet voor niks ontworpen zoals ze zijn en worden niet voor niks gebruikt zoals ze gebruikt worden.
Ik had al aangegeven geen heil te zien in die bevestigingsmethode. Ik wil iets dat schroefvast is, en op geen enkele wijze op de pan afsteunt. Zo'n systeem heb ik en gebruik ik ook veel. Dat is een persoonlijke keuze, ik weet dat er hordes mensen met clickfix-achtige oplossingen weglopen en dat het veel gebruikt wordt, makkelijker en sneller is. Ik doe liever iets meer moeite voor meer stevigheid, sterker nog ik slijp alle pannen ook nog uit zodat de dakhaak vrij ligt. De statische belasting van de panelen is niet zo spannend. Maar met wind en dergelijke erbij ben ik liever zeker. Overigens met achtergrond als werktuigbouwkundig ingenieur. En inmiddels al meerdere daken bij vrienden en familie volgelegd. Dan wil ik ook graag dat het goed zit voor nu en de komende dertig jaar.
Toch bedankt.

Import van EVs

• onetime
  • Niet online
Even terzijde voor een indruk van de snelheid waarmee de opbrengsttijd terugloopt:
vorige week begon hier de opbrengst 10min eerder en liep 10min langer door. 15,889 vs 17.586

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Luiaard schreef op woensdag 14 september 2016 @ 20:52:
[...]

Ik had al aangegeven geen heil te zien in die bevestigingsmethode. Ik wil iets dat schroefvast is, en op geen enkele wijze op de pan afsteunt. Zo'n systeem heb ik en gebruik ik ook veel. Dat is een persoonlijke keuze, ik weet dat er hordes mensen met clickfix-achtige oplossingen weglopen en dat het veel gebruikt wordt, makkelijker en sneller is. Ik doe liever iets meer moeite voor meer stevigheid, sterker nog ik slijp alle pannen ook nog uit zodat de dakhaak vrij ligt. De statische belasting van de panelen is niet zo spannend. Maar met wind en dergelijke erbij ben ik liever zeker. Overigens met achtergrond als werktuigbouwkundig ingenieur. En inmiddels al meerdere daken bij vrienden en familie volgelegd. Dan wil ik ook graag dat het goed zit voor nu en de komende dertig jaar.
Toch bedankt.
Helemaal mee eens.
Heb twee jaar terug ook extra planken onder mijn dakpannen geschroefd.
Hele montage systeen zelf gemaakt, en ook de uitsparingen in de pannen gemaakt.
Gewoon lekker degelijk.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• No Hands
een paneel met een V0c van 45.8 kan ik toch aansluiten op een P300 optimizer? Die hebben een Vmax van 48V.

patrickvanvalen schreef op woensdag 14 september 2016 @ 23:20:
[...]

Helemaal mee eens.
Heb twee jaar terug ook extra planken onder mijn dakpannen geschroefd.
Hele montage systeen zelf gemaakt, en ook de uitsparingen in de pannen gemaakt.
Gewoon lekker degelijk.
Totdat je gaat verhuizen en de nieuwe bewoners zien niks in die platen op het dak?
Ga je dan nieuwe pannen aanbieden en alles demonteren?
:) >:)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-09-2016 21:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• onetime
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 15 september 2016 @ 20:17:
een paneel met een V0c van 45.8 kan ik toch aansluiten op een P300 optimizer? Die hebben een Vmax van 48V.
45.8V < 48V, dus ok. MAAR, wat is de temperatuur coëfficient? En dan de Voc bij 0o en -20o? Gaat waarschijnlijk wel goed, maar het is een beetje op het randje. Ik had ooit 39,6V op een goedkope 40V elco staan, begon opeens wit te roken... Nu hoop ik dat in een optimizer A- geen elco's zitten, B- geen goedkope maar goede onderdelen zitten.

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:06
Er staat wel errug expliciet "Absolute Maximum Input Voltage (Voc at lowest temperature)" in de specs. Ik zou de gok niet wagen, pak de P350. 45.8 V is wel heel erg akelig dicht bij de 'absolute maximum". Zó ver is de opwarming van de aarde gelukkig nog niet.
koksie schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:06:
[...]

Helder, dank je.

Voor wat betreft de combi SolarFrontier en Solar Edge: ik heb te maken met een schaduw in de ochtend en in de avond van de daken van de buren, een ten westen en een ten oosten van mij.
Als de zon opkomt ligt mijn dak in de schaduw van de oostelijke buur, als de zon verder draait trekt de schaduw zich terug en verdwijnt rond 9.00, waarna mijn hele dak in de zon ligt. Als de zon verder draait en ondergaat komt mijn dak rond 19.30 in de schaduw van het dak van mijn westelijke buren. De schaduw groeit langzaam tot mijn hele dak weer in de schaduw ligt. Eigenlijk is de schaduwval bijna identiek aan die van de ochtend, maar dan gespiegeld.

Je schrijft dat SE nut heeft bij een boom die schaduw op enkele panelen werpt, en SF in die situatie minder zin heeft. Hoe zit dat in mijn situatie? Denk je dat SF en SE hier ook nut heeft? Of gaat SE hier weinig toevoegen? Idem voor SF? Ik heb eerder wat foto's van mijn dak geplaatst om een beeld te geven van de schaduwval: koksie in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Sorry dat ik in herhaling val soms, maar ik kom er nog niet echt uit wat in mijn situatie nu het "beste" is.
Whoopsie, ik had je foto's even gemist. Als deze schaduwen er elke dag enkele uren over doen om langs te schuiven denk ik dat je, als je tussen SE en SF moet kiezen, het beste voor SE kan gaan. De schaduw is 'te complex' om met handige parallelle strings te omzeilen. Het enige voordeel van Solar Frontier dat je overhoudt is dat het wat meer energie uit diffuus licht kan halen.
ocaj schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:20:
[...]

Heeft een SF-paneel geen bypass diodes die delen van het paneel uitschakelen bij gedeeltelijke schaduw dan? Anders heb je nog steeds verschillen.

Ik heb mijn panelen nog niet zo lang en begin pas net een beetje schaduw te krijgen nu de zon wat lager komt, maar ik zie dat de spanning aan de paneel-kant van mijn optimizers zodra er schaduw opkomt eerst langzaam omhoogloopt en dan ineens naar beneden vliegt. Ik neem aan doordat er een bypass diode actief wordt en daarmee het paneel deels uitschakelt.

Voor het idee even wat plaatjes: Spanning aan de paneel-kant en Vermogen per paneel:
[afbeelding]
[afbeelding]

Die rode en blauwe lijn vangen gedurende de dag wat schaduw en de rest produceert lekker ongestoord door.

Panelen liggen 4 x Oost, 4 x West, ca 40 graden op een SE2200. Het zijn mono-kristallijn panelen met een Vmpp van 57,3 V. Optimizer zoekt dat punt op en je ziet gedurende de dag ook mooi dat de spanning waarop de optimizer aan het begin van de dag wat hoger is dan aan het eind, ik vermoed als gevolg van de warmte.
Wat je daar ziet zouden inderdaad heel goed de diodes kunnen zijn. Ik zie eenzelfde gedrag met de panelen die hier 's ochtends en 's avonds wat schaduw pakken.
ocaj schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 23:29:
Eerste prioriteit voor mij was dat de data in de database terecht komt (en dat werkt inmiddels). Kan ik als ik weer wat meer tijd heb, me wel weer een keer verder storten op alle visualisaties (ideetjes genoeg..., zo heb ik ook nog op mijn lijstje staan om de layout van mijn dak te tekenen met daarin de live-data, of een heatmap per uur per dag om de productie door het jaar heen in te laten zien, of een top-3 van mijn beste panelen etc. etc.
Ik ben nog van plan om een Crossfilter visualisatie te maken. Moet alleen even kijken hoe ik de ruwe data accuraat kan opdelen in bins.

[ Voor 84% gewijzigd door Jerrythafast op 15-09-2016 23:07 ]

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
AUijtdehaag schreef op donderdag 15 september 2016 @ 21:13:
[...]

Totdat je gaat verhuizen en de nieuwe bewoners zien niks in die platen op het dak?
Ga je dan nieuwe pannen aanbieden en alles demonteren?
:) >:)
Vind ik niet zo'n probleem. Ik heb hier nog de nodige gebruikte pannen liggen, en wat gebruikte pannen erbij scoren is ook totaal geen punt.
Ik heb het gehele montage systeen zelf gemaakt, gemonteerd, en daarop de panelen gemonteerd. En de panelen zitten van onder af vast zodat er geen naad tussen de panelen zit, en ik dus ook geen klem blokjes heb die ik zwart moest spuiten.
Is ook wel een beetje hobby, anders doe je dit zo niet.
Alles nog na te lezen in deel drie, pagina 295 en verder.
Denk alleen dat je de foto's niet meer kunt zien ( plaatjes dump failliet).

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Jerrythafast schreef op donderdag 15 september 2016 @ 23:07:
[...]

Whoopsie, ik had je foto's even gemist. Als deze schaduwen er elke dag enkele uren over doen om langs te schuiven denk ik dat je, als je tussen SE en SF moet kiezen, het beste voor SE kan gaan. De schaduw is 'te complex' om met handige parallelle strings te omzeilen. Het enige voordeel van Solar Frontier dat je overhoudt is dat het wat meer energie uit diffuus licht kan halen.

[...]
Juist de mooie cel eigenschap van SF en van korte parallele strings is dat er met schaduw de boel niet zo ver inzakt als met 1 string van monopanelen. In geval van monopanelen zal er dus wel gekozen moeten worden voor SE of voor een SMA met optitrac.

Ik zie dan ook absoluut niet het nut in van optimizers op SF. Sterker nog, de winst daarvan in kWh weegt niet op tegen de kosten van al die extra optimizers.
Hij wil ook (mogelijk) panelen op zijn dakkapel. Die hebben geen optimizers nodig (geen schaduw)

Ik ben geen tegenstander van SE, maar pas het gewoon toe op mono en poly panelen, dus daar waar het wel nut heeft.

Ik link maar weer een plaatje van mijn 3x 5 SF op noord met veel schaduw en slechte invalshoeken. De beste tijd voor SF op noord op 35 graden hellingshoek is helaas weer voorbij vanwege de zonstand.
Ik vraag me werkelijk af of SE daar iets beters van kan maken.
Maar het produceert gewoon door op een stringomvormer.

• Jerrythafast
AUijtdehaag schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 04:16:
[...]

Juist de mooie cel eigenschap van SF en van korte parallele strings is dat er met schaduw de boel niet zo ver inzakt als met 1 string van monopanelen. In geval van monopanelen zal er dus wel gekozen moeten worden voor SE of voor een SMA met optitrac.

Ik zie dan ook absoluut niet het nut in van optimizers op SF. Sterker nog, de winst daarvan in kWh weegt niet op tegen de kosten van al die extra optimizers.
Hij wil ook (mogelijk) panelen op zijn dakkapel. Die hebben geen optimizers nodig (geen schaduw)

Ik ben geen tegenstander van SE, maar pas het gewoon toe op mono en poly panelen, dus daar waar het wel nut heeft.

Ik link maar weer een plaatje van mijn 3x 5 SF op noord met veel schaduw en slechte invalshoeken. De beste tijd voor SF op noord op 35 graden hellingshoek is helaas weer voorbij vanwege de zonstand.
Ik vraag me werkelijk af of SE daar iets beters van kan maken.
Maar het produceert gewoon door op een stringomvormer.
Jouw SF op noord maakt gehakt van elk ander systeem dat je op die kant zou neerleggen. De schaduwval is ook totaal niet complex op noord: voor een aantal maanden in het jaar ligt het hele spul gewoon in de schaduw, daar valt niks aan te optimizen. SF is heer en meester in die situatie. Optimizers hebben vooral zin als je een paar panelen hebt die los van elkaar en los van de rest schaduw te verwerken krijgen.

Ik moet wel zeggen dat de situatie bij koksie een beetje een grensgeval is. De schaduw is overal en nergens en op verschillende tijden (=goed voor SE) maar als het er redelijk rechtlijnig overheen schuift met rijtjes panelen tegelijk kun je optimaal gebruik maken van de voordelen van SF en gaat SE het waarschijnlijk verliezen.

En uiteraard, zoals eerder gezegd, ben ik het met je eens dat SE én SF in 99% van de gevallen dubbelop is en praktisch geen meerwaarde biedt.

• koksie
Jerrythafast schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:27:
[...]

Ik moet wel zeggen dat de situatie bij koksie een beetje een grensgeval is. De schaduw is overal en nergens en op verschillende tijden (=goed voor SE) maar als het er redelijk rechtlijnig overheen schuift met rijtjes panelen tegelijk kun je optimaal gebruik maken van de voordelen van SF en gaat SE het waarschijnlijk verliezen.

En uiteraard, zoals eerder gezegd, ben ik het met je eens dat SE én SF in 99% van de gevallen dubbelop is en praktisch geen meerwaarde biedt.
De schaduw is eigenlijk een puntschaduw van het puntdak van de buren, die zo lang is dat hij over het hele dak valt. Als ie zich terugtrekt komt de punt over de panelen, dus vallen de randen in de zon, zowel boven als onder de dakkapel. De schaduw trekt zich steeds verder terug tot ie helemaal weg is. Des avonds precies andersom maar dan vanaf de andere kant. Hij trekt zich dus niet netjes op 1 rechte lijn terug. Ook is het moeilijk de strings zo te leggen dat steeds een rijtje panelen in zon of schaduw komt omdat ik niet door de dakkapel kan met de kabels. Boven de dakkapel zal 1 string moeten worden, net als eronder 1 string. En dat zijn steeds 6 panelen dus dat is niet lekker. En dan heb ik nog de panelen onder de zonnecollector en op de dakkapel, die zijn dan 'over' en hebben ieder een andere hellingshoek dus kunnen dan niet op 1 string?
En dan eventueel nog wat op de garage (passen er 2 portrait of 4 SF op een schansje landscape). Nogal een mooie puzzel dus :)
Niet te moeilijk over doen.
mppt1:
5 panelen onder de dakkapel in 1 string
5 panelen boven de dakkapel in 1 string

mppt2
de 4 overige panelen (linkerzijde dak) op je schuindak op 1 string
de 4 panelen op de garage op 1 string

En wat komt er nog op je dakkapel?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zsi1cu9nyv8mu.jpg

Je boort toch gewoon een gaatje door je dak heen, waar de omvormer komt te hangen?
Dat lekt niet hoor, onder je pannen.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-09-2016 17:47 ]

• No Hands
onetime schreef op donderdag 15 september 2016 @ 22:17:
[...]

45.8V < 48V, dus ok. MAAR, wat is de temperatuur coëfficient? En dan de Voc bij 0o en -20o? Gaat waarschijnlijk wel goed, maar het is een beetje op het randje. Ik had ooit 39,6V op een goedkope 40V elco staan, begon opeens wit te roken... Nu hoop ik dat in een optimizer A- geen elco's zitten, B- geen goedkope maar goede onderdelen zitten.
Ik heb helaas geen temp. cooficient van dat paneel, staat niet achterop het paneel, paneel wordt niet meer gemaakt en leverancier is failliet. Dan zal ik met een P500 moeten gaan werken, de P350 past niet tussen mijn P300's.

• Jerrythafast
No Hands schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 10:53:
[...]

Ik heb helaas geen temp. cooficient van dat paneel, staat niet achterop het paneel, paneel wordt niet meer gemaakt en leverancier is failliet. Dan zal ik met een P500 moeten gaan werken, de P350 past niet tussen mijn P300's.
Hoe kom je daar bij? Volgens de datasheet is de enige restrictie dat "It is not allowed to mix P404/P405 with P300/P350/P500/P600/P700 in one string." P300 en P350 moet dus net zo goed samen kunnen als P300 en P500.

• No Hands
je hebt helemaal gelijk, de P350 kan idd net zo goed.

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

No Hands schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 10:53:
[...]

Is het kristallijn, dan kun je gerust uitgaan van 1% spanningsverlies bij 3 graden omhoog, en bij een thinfilm is dat iets minder.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• koksie
AUijtdehaag schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 17:38:
Niet te moeilijk over doen.
mppt1:
5 panelen onder de dakkapel in 1 string
5 panelen boven de dakkapel in 1 string

mppt2
de 4 overige panelen (linkerzijde dak) op je schuindak op 1 string
de 4 panelen op de garage op 1 string

En wat komt er nog op je dakkapel?

[afbeelding]

Je boort toch gewoon een gaatje door je dak heen, waar de omvormer komt te hangen?
Dat lekt niet hoor, onder je pannen.
Dat gaatje snap ik idd :), het ging me erom dat je idealiter de panelen verticaal zou willen koppelen in een string, omdat die redelijk tegelijk met elkaar in de schaduw komen als de zon draait. Maar dan moet ik wel enorm veel lussen op het dak gaan leggen om de dakkapel heen want daar kan ik geen kabels door of overheen trekken :).

Hebben string 2 en 3 uit jouw tekening er geen last van dat steeds een paneel meer in de schaduw komt, trekken die dan niet de hele string 2 en string 3 omlaag?
Ik bedoel het als volgt:
Aan het einde van de dag komt de zon uit het westen en als de zon achter het dak van de buren draait, komen als eerste de panelen van string 1 in de schaduw. Als de zon dan verder draait en de schaduw groeit, komen de eerste panelen van string 2 en 3 ongeveer tegelijk in de schaduw. Trekken die dan niet heel string 2 en 3 omlaag? En zou ik daarom niet liever die samen in een string doen? Die doen dan weinig meer maar dan zijn iig de resterende panelen van string 2 en 3 nog aan het produceren, tot ook die in de schaduw komen.
Ik bedoel dus in plaats van de panelen die naast elkaar liggen in een string zetten zoals op jouw tekening, de panelen die boven elkaar liggen in een string zetten. Die krijgen nl ongeveer tegelijk last van schaduw. Iets zegt me dat dat beter is maar tegelijkertijd weet ik dat ik er veel minder verstand van heb dan jij, dus wellicht slaat dat helemaal nergens op...Bij mono zonder optimizers zou dat volgens mij wel kloppen maar of dat bij SF ook zo werkt?

Op dakkapel en op het dak vd garage wordt het passen en meten.
Op de dakkapel kan ik 4 SF met 680 WP of 3 mono met 290/300 Wp in portrait kwijt. Dat laatste levert dus meer Wp op, ook als ik een 20% hogere efficientie van SF in aanmerking neem. In de breedte passen er ook 4 mono's maar omdat ze langer zijn komen ze verder omhoog dan de SF's en moet ik rondom meer afstand tot de rand houden, dus dat past niet. De dakkapel is 440 breed en 223 diep ongeveer.

Op de garage zit ik helemaal smal, die moet ik nog precies meten maar is rond de 3m geloof ik. Dus daar is het 2 SF landscape/portrait of 2 mono portrait. Omdat de garage daar maar een klein stuk tussen de huizen uitsteekt, heeft een schansje al niet eens zin. Ik moet eens meten hoe ver de garage uitsteekt. Daar zal mono, gezien het Wp per paneel, denk ik de voorkeur hebben.

Dit is wel allemaal per Wp natuurlijk, als ik de prijzen mee ga nemen wordt het wellicht een ander verhaal en komt SF toch beter uit de bus.

Dan is natuurlijk de volgende vraag: zijn mono en SF wel te mixen op 1 omvormer? Waarschijnlijk wel ieder op hun eigen mpp alleen zitten die beiden al vol met SF dus dat is lastig. En hoeveel mono's moeten er minimaal op een string zitten om de omvormer aan te zwengelen? Het zouden er dus max 5 totaal zijn als ik garage en dakkapel mono doe en de rest SF.

• Jerrythafast
koksie schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 21:43:
[...]

Dat gaatje snap ik idd :), het ging me erom dat je idealiter de panelen verticaal zou willen koppelen in een string, omdat die redelijk tegelijk met elkaar in de schaduw komen als de zon draait. Maar dan moet ik wel enorm veel lussen op het dak gaan leggen om de dakkapel heen want daar kan ik geen kabels door of overheen trekken :).

Hebben string 2 en 3 uit jouw tekening er geen last van dat steeds een paneel meer in de schaduw komt, trekken die dan niet de hele string 2 en string 3 omlaag?
Ik bedoel het als volgt:
Aan het einde van de dag komt de zon uit het westen en als de zon achter het dak van de buren draait, komen als eerste de panelen van string 1 in de schaduw. Als de zon dan verder draait en de schaduw groeit, komen de eerste panelen van string 2 en 3 ongeveer tegelijk in de schaduw. Trekken die dan niet heel string 2 en 3 omlaag? En zou ik daarom niet liever die samen in een string doen? Die doen dan weinig meer maar dan zijn iig de resterende panelen van string 2 en 3 nog aan het produceren, tot ook die in de schaduw komen.
Ik bedoel dus in plaats van de panelen die naast elkaar liggen in een string zetten zoals op jouw tekening, de panelen die boven elkaar liggen in een string zetten. Die krijgen nl ongeveer tegelijk last van schaduw. Iets zegt me dat dat beter is maar tegelijkertijd weet ik dat ik er veel minder verstand van heb dan jij, dus wellicht slaat dat helemaal nergens op...Bij mono zonder optimizers zou dat volgens mij wel kloppen maar of dat bij SF ook zo werkt?
Jouw verhaal gaat sowieso op bij kristallijne panelen zonder optimizers. Over Solar Frontier panelen durf ik met AUijtdehaag even niet in discussie te gaan op dit punt, maar ik zou verwachten dat het daar ook voor geldt :9
Op dakkapel en op het dak vd garage wordt het passen en meten.
Op de dakkapel kan ik 4 SF met 680 WP of 3 mono met 290/300 Wp in portrait kwijt. Dat laatste levert dus meer Wp op, ook als ik een 20% hogere efficientie van SF in aanmerking neem. In de breedte passen er ook 4 mono's maar omdat ze langer zijn komen ze verder omhoog dan de SF's en moet ik rondom meer afstand tot de rand houden, dus dat past niet. De dakkapel is 440 breed en 223 diep ongeveer.

Op de garage zit ik helemaal smal, die moet ik nog precies meten maar is rond de 3m geloof ik. Dus daar is het 2 SF landscape/portrait of 2 mono portrait. Omdat de garage daar maar een klein stuk tussen de huizen uitsteekt, heeft een schansje al niet eens zin. Ik moet eens meten hoe ver de garage uitsteekt. Daar zal mono, gezien het Wp per paneel, denk ik de voorkeur hebben.

Dit is wel allemaal per Wp natuurlijk, als ik de prijzen mee ga nemen wordt het wellicht een ander verhaal en komt SF toch beter uit de bus.

Dan is natuurlijk de volgende vraag: zijn mono en SF wel te mixen op 1 omvormer? Waarschijnlijk wel ieder op hun eigen mpp alleen zitten die beiden al vol met SF dus dat is lastig. En hoeveel mono's moeten er minimaal op een string zitten om de omvormer aan te zwengelen? Het zouden er dus max 5 totaal zijn als ik garage en dakkapel mono doe en de rest SF.
Mono en SF mixen kan inderdaad probleemloos zolang het twee afzonderlijke strings zijn (dus ook niet parallel op 1 mppt). Hoeveel mono's per string verschilt per omvormer en per type paneel. Zoek de Vmpp van het paneel op in de datasheet en vergelijk die met de minimale Vmppt van de omvormer. Als je panelen met een redelijk hoge Vmpp hebt en een omvormer met een lage minimale Vmppt kom je met een paar panelen al een heel eind. Houd er wel rekening mee dat de spanning van kristallijne panelen dus wat lager kan zijn als een diode 1/3e of 2/3e van het paneel uitschakelt i.v.m. gedeeltelijke schaduw.

• koksie
Jerrythafast schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 21:59:

Mono en SF mixen kan inderdaad probleemloos zolang het twee afzonderlijke strings zijn (dus ook niet parallel op 1 mppt). Hoeveel mono's per string verschilt per omvormer en per type paneel. Zoek de Vmpp van het paneel op in de datasheet en vergelijk die met de minimale Vmppt van de omvormer. Als je panelen met een redelijk hoge Vmpp hebt en een omvormer met een lage minimale Vmppt kom je met een paar panelen al een heel eind. Houd er wel rekening mee dat de spanning van kristallijne panelen dus wat lager kan zijn als een diode 1/3e of 2/3e van het paneel uitschakelt i.v.m. gedeeltelijke schaduw.
Aha, dus mono en SF moeten per se ieder op hun eigen mpp komen. Dan kom ik dus al mpp's tekort want als ik strings SF maak met 4 en met 5 panelen, dan heb ik daar al 2 mpp's voor nodig.

Ja idd, mono zonder SE wordt natuurlijk weer lastig met de schaduw. Zal Optitrac daar wat aan kunnen verhelpen of is alleen SE goed genoeg om daar wat van te brouwen? Anders zou ik kunnen overwegen SF op een SMA te doen en de mono's op SE. Of de mono's op een andere SMA als Optritrac de schaduw kan handlen maar ik mpp's tekort kom. En de mono's hebben andere hellingshoeken dus dan kom ik uit op:
- 1 SMA met 2 mpp's voor de SF's en 1 SMA met 2 mpps' voor 2 strings met mono's. Nadeel: en string van 2 en van 3 mono's lijkt me te zwak en zou wel nodig zijn omdat ik op de garage idealiter een steilere hoek neem dan op de dakkapel. Op de dakkapel kan ik niet steiler dan 15gr, op de garage kan ik denk ik veel steiler en dus beter.
- 1 SMA met 2 mpp's voor de SF's en SE voor de mono's.

Kloppen m'n redeneringen of is dit te ver doorgedraafd?

• Jerrythafast
koksie schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:14:
[...]

Aha, dus mono en SF moeten per se ieder op hun eigen mpp komen. Dan kom ik dus al mpp's tekort want als ik strings SF maak met 4 en met 5 panelen, dan heb ik daar al 2 mpp's voor nodig.

Ja idd, mono zonder SE wordt natuurlijk weer lastig met de schaduw. Zal Optitrac daar wat aan kunnen verhelpen of is alleen SE goed genoeg om daar wat van te brouwen? Anders zou ik kunnen overwegen SF op een SMA te doen en de mono's op SE. Of de mono's op een andere SMA als Optritrac de schaduw kan handlen maar ik mpp's tekort kom. En de mono's hebben andere hellingshoeken dus dan kom ik uit op:
- 1 SMA met 2 mpp's voor de SF's en 1 SMA met 2 mpps' voor 2 strings met mono's. Nadeel: en string van 2 en van 3 mono's lijkt me te zwak en zou wel nodig zijn omdat ik op de garage idealiter een steilere hoek neem dan op de dakkapel. Op de dakkapel kan ik niet steiler dan 15gr, op de garage kan ik denk ik veel steiler en dus beter.
- 1 SMA met 2 mpp's voor de SF's en SE voor de mono's.

Kloppen m'n redeneringen of is dit te ver doorgedraafd?
Jep, het zijn een hoop opties... Wat Optitrac betreft, ik ben wel overtuigd van de kracht van dat systeem op één beschaduwd paneel, maar hoe het zich gedraagt in een complexe situatie als de jouwe weet ik niet.

Om je nog een extra optie te geven (alsof je er nog niet genoeg had >:)): je kunt ook nog kijken naar micro-inverters van bijvoorbeeld APS. TFHFony heeft zijn panelen per 2 stuks op APS YC500 omvormers zitten en dat produceert als een malle. Dan heb je dus korte strings van 2 panelen. Enige nadeel: die dingen werken voor zover ik weet niet met Solar Frontier panelen :/

• koksie
Edit: toevoeging op post maar kan deze niet verwijderen.

[ Voor 87% gewijzigd door koksie op 18-09-2016 08:28 ]

• koksie
Jerrythafast schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:43:
[...]

Jep, het zijn een hoop opties... Wat Optitrac betreft, ik ben wel overtuigd van de kracht van dat systeem op één beschaduwd paneel, maar hoe het zich gedraagt in een complexe situatie als de jouwe weet ik niet.

Om je nog een extra optie te geven (alsof je er nog niet genoeg had >:)): je kunt ook nog kijken naar micro-inverters van bijvoorbeeld APS. TFHFony heeft zijn panelen per 2 stuks op APS YC500 omvormers zitten en dat produceert als een malle. Dan heb je dus korte strings van 2 panelen. Enige nadeel: die dingen werken voor zover ik weet niet met Solar Frontier panelen :/
Hmm, als Optitrac daar niet mee om kan gaan, heeft het weinig zin idd.

Het is deels vanwege de schaduw dat ik nu naar SF kijk, maar ook vanwege de andere maat, waardoor ik meer Wp per m2 kan doen op mijn dak. Micro-omvormers zijn fors aan de prijs zie ik en duurder dan SE lijkt het, dus dan zou ik eerder SE overwegen denk ik.

Met micro-omvormers zou ik ook het beste de panelen kunnen koppelen die ongeveer tegelijk in de schaduw komen denk ik?

Ik zal eens kijken wat de precieze kosten in de verschillende situaties zijn. Dank je voor de suggestie.
Je hebt schaduw tot 9.30 uur en vanaf 19.00 uur.
Dat geeft je iets verliezen. Maar dat is misschien een 200-300 kWh per jaar hooguit? (hele wilde gok)

Maar serieus.... Wil je daar nou echt alles voor uit de kast trekken om dat te voorkomen?
Het toverwoord hier is gewoon SF.

En of dat nou met SMA, SE, Microomvormers, een chinees of weet ik wat is, maakt allemaal geen ene re...t uit.
want het is SF en kakt niet volledig in, zoals mono dat doet.

Bij mono wordt het een ander verhaal. Dan MOET het SE of micromvormers worden.
Daar kan optitrac ook niks mooiers van maken.

Is bij een verlies van 200 - 300 kWh je vele honderden euro's investering waard, om er 50 kWh meer uit te trekken?
Want schaduw is schaduw. SE kan daar geen zonnetje op toveren, alleen verlies beperken.
En dan heb ik het over 50 kWh. Reken 50 kWh eens uit, wat die in euro's kosten met al dat mooi's erbij..

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-09-2016 09:42 ]

• Jerrythafast
koksie schreef op zondag 18 september 2016 @ 08:27:
[...]

Hmm, als Optitrac daar niet mee om kan gaan, heeft het weinig zin idd.

Het is deels vanwege de schaduw dat ik nu naar SF kijk, maar ook vanwege de andere maat, waardoor ik meer Wp per m2 kan doen op mijn dak. Micro-omvormers zijn fors aan de prijs zie ik en duurder dan SE lijkt het, dus dan zou ik eerder SE overwegen denk ik.

Met micro-omvormers zou ik ook het beste de panelen kunnen koppelen die ongeveer tegelijk in de schaduw komen denk ik?

Ik zal eens kijken wat de precieze kosten in de verschillende situaties zijn. Dank je voor de suggestie.
Als je met SF meer Wp op je dak kunt leggen heeft SF wel sterk de voorkeur. Die doen ook wat meer kWh/Wp dus dat is extra leuk. Heb je alleen naar SF en 165x100cm panelen gekeken, of ook naar wat andere afwijkende maatjes? Misschien dat je je dak met een afwijkend kristallijn paneel ook erg goed vol kunt leggen. (Vorig jaar heb ik voor ons dak met diverse maten gepuzzeld, op die pagina vind je een mooi overzicht van afwijkende maten.) Als dit inderdaad niet lukt denk ik dat je de keuze van de panelen daarmee wel aardig rond hebt (SF dus), dan alleen nog de juiste omvormer en stringindeling erbij zoeken. :Y

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:54
AUijtdehaag schreef op zondag 18 september 2016 @ 09:35:
Je hebt schaduw tot 9.30 uur en vanaf 19.00 uur.
Dat geeft je iets verliezen. Maar dat is misschien een 200-300 kWh per jaar hooguit? (hele wilde gok)

Maar serieus.... Wil je daar nou echt alles voor uit de kast trekken om dat te voorkomen?
Het toverwoord hier is gewoon SF.

En of dat nou met SMA, SE, Microomvormers, een chinees of weet ik wat is, maakt allemaal geen ene re...t uit.
want het is SF en kakt niet volledig in, zoals mono dat doet.

Bij mono wordt het een ander verhaal. Dan MOET het SE of micromvormers worden.
Daar kan optitrac ook niks mooiers van maken.

Is bij een verlies van 200 - 300 kWh je vele honderden euro's investering waard, om er 50 kWh meer uit te trekken?
Want schaduw is schaduw. SE kan daar geen zonnetje op toveren, alleen verlies beperken.
En dan heb ik het over 50 kWh. Reken 50 kWh eens uit, wat die in euro's kosten met al dat mooi's erbij..
Alfons het is niet helemaal waar dat sf niet helemaal inkakt.
Jij ziet dat niet omdat je string te klein is, ik heb er acht in een string en pas vanaf het moment dat er nog twee a drie in (harde) schaduw liggen gaat hij mee werken. Vier in schaduw is gewoon 0,0

1 PVoutput . Dongen NB

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Jerrythafast schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:43:
[...]

Weet, het is zagen, maar een aps y500i heeft 2 mppt, dus geen string van twee maar twee losse omvormers met één 230V uitgang.

( Een AP Systems YC500i bevat twee onafhankelijk van elkaar functionerende micro inverters in één robuuste behuizing.)

Afbeeldingslocatie: http://apsmicroinvertershop.nl/wp-content/uploads/2016/05/apsystems-yc500i.jpg
Bron ; http://apsmicroinvertersh...o-inverter-yc500-kopieer/

[ Voor 3% gewijzigd door PClop op 18-09-2016 14:01 ]

reneeke1970 schreef op zondag 18 september 2016 @ 09:57:
[...]

Jij ziet dat niet omdat je string te klein is, ik heb er acht in een string en pas vanaf het moment dat er nog twee a drie in (harde) schaduw liggen gaat hij mee werken. Vier in schaduw is gewoon 0,0
8 panelen maakt dan ook nog uit natuurlijk. En op wat voor een omvormer?
Neem het eens 2x 4...

Ik ga erover ophouden onderhand. En ik hoop dat hij een keuze gaat maken.
Inmiddels is er al 100 kWh verlies, omdat er nog maar enkel dakpannen liggen.

Hier nog een plaatje van SF op noord (rode lijn, 3x 5)
Veel schaduw en toch werkt het?
https://www.mupload.nl/img/duo8qxt7hnazz.jpg

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op zondag 18 september 2016 @ 09:57:
[...]

Ligt er ook aan of de schaduw portrait van onderen komt of landscape van onderen.
Portrait is het een stuk minder gevoelig.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• PClop
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 18 september 2016 @ 10:07:
[...]

Neem het eens 2x 4...

Is SF echt veel beter dan mono op noord, goed die van mij liggen iets vlakker ( op noord ) en dat
maakt al veel verschil .................................. maar dat SF heer en meester op noord zou zijn ?
( Weet, dat is niet jou uitspraak dat van heer en meester. )

Hier mono 20° hoek op noord (nnw) mono t.o.v. 15° hoek zuid (zzo) mono.

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/ScreenShot618.jpg

Het verschil is dat jij vergelijkt op vermogen en ik op efficiency, maakt dat wat uit?
PClop schreef op zondag 18 september 2016 @ 10:38:
[...]

Is SF echt veel beter dan mono op noord, goed die van mij liggen iets vlakker ( op noord ) en dat
maakt al veel verschil .................................. maar dat SF heer en meester op noord zou zijn ?
( Weet, dat is niet jou uitspraak dat van heer en meester. )

Hier mono 20° hoek op noord (nnw) mono t.o.v. 15° hoek zuid (zzo) mono.

[afbeelding]

Het verschil is dat jij vergelijkt op vermogen en ik op efficiency, maakt dat wat uit?
Goeie vraag.
Maar lastig te vergelijken door:
20° hoek vs 35 hoek
750 Wp vs 2550 Wp
geen aparte logging van mijn noord. (op mppt ingang niveau SMA)
ligging (honderden kilometers afstand)

https://www.mupload.nl/img/rs0bqojsnbsle.jpg
(heb een paar dagen een defecte logging gehad, dus sommige cijfers zijn niet actueel)

En SF kwam zo mooi uit, rondom mijn dakramen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-09-2016 11:03 ]

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zondag 18 september 2016 @ 10:07:
[...]

Neem het eens 2x 4...

Als alles in schaduw ligt dan is er geen verschil. Maar als één van jou string voor de helft harde schaduw zou hebben dan zou die niet mee doen omdat verschil met de andere te groot is. Maar ik zie het sneller omdat ik er acht heb. Als je een één fase omvormer hebt met string van drie dan zal het beter werken dan mono dat is een feit.
Wilde alleen maar zeggen dat het niet helemaal wonder middel is zonder optimiser.
Kok sie heeft toch wel een heel complex schaduw verhaal dat het misschien toch wel nodig is.
Alles op micro omvormer is misschien niet zo heel gek. Er zijn er ook voor drie fase en die kunnen vier panelen aan tot 1000wp totaal

1 PVoutput . Dongen NB

reneeke1970 schreef op zondag 18 september 2016 @ 11:28:
[...]

Als alles in schaduw ligt dan is er geen verschil. Maar als één van jou string voor de helft harde schaduw zou hebben dan zou die niet mee doen omdat verschil met de andere te groot is. Maar ik zie het sneller omdat ik er acht heb. Als je een één fase omvormer hebt met string van drie dan zal het beter werken dan mono dat is een feit.
Wilde alleen maar zeggen dat het niet helemaal wonder middel is zonder optimiser.
Kok sie heeft toch wel een heel complex schaduw verhaal dat het misschien toch wel nodig is.
Alles op micro omvormer is misschien niet zo heel gek. Er zijn er ook voor drie fase en die kunnen vier panelen aan tot 1000wp totaal
3-fase? Voor zover ik weet heeft hij die niet.
APS micro omvormers? Gaan maar tot 55 Vmpp

Stel dat hij 18 SF panelen kwijt kan op dakkapel en op schuindak...:

Optie 1
P405: 9x 62,50 : 562 euro (optimizer per 2 panelen)
SE3000: 849 euro
totaal: 1411 euro incl btw (prijzen zonnemarkt.nl)

Optie 2
SMA 4000 markplaats: 675 (incl btw of excl btw?)

Prijsverschil: 1411 - 675 = 736 euro.

Voor 736 euro koop je weer 5 SF panelen voor op noord en heb je meer opbrengst dan SE de schaduw kan beperken.

En kom nu weer niet met ja, een 2e hands sma vergelijken met een nieuwe SE.
Want dat is hoe ik ALTIJD de prijs van een installatie druk. Ze leveren beiden kWh.
Zoek me anders even een 2e hands SE systeem op met bovenstaande eisen.

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 18 september 2016 @ 12:23:
[...]

Optie 1

Optie 2

Voor 736 euro koop je weer 5 SF panelen voor op noord en heb je meer opbrengst dan SE de schaduw kan beperken.

Want dat is hoe ik ALTIJD de prijs van een installatie druk. Ze leveren beiden kWh.
Of een chineesje van 225,- ipv de sma en dan houd je bijna 1200,- over :) koop je 10x SF 165 voor op noord. ;)

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zondag 18 september 2016 @ 12:23:
[...]

Optie 1

Optie 2

Ik weet niet of hij bereid is voor gebruikt materiaal, en se staat zat te koop, de optimiser op eBay voor 45 euro schat ik.
Maar de micro omvormer moet hij dan met mono gaan gebruiken natuurlijk.

Kok sie weet nu de mogelijkheden, zijn eigen eisen en rekenmachine moeten maar bepalen.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:26
Iemand ervaring met het aansluiten van een 3-fase SolarEdge omvormer? Heb hier de SE5k staan en lees in de installatiehandleiding dat het belangrijk is dat de fasen in de juiste volgorde (1-2-3) aangesloten worden op de klemmen. Nu heb ik net even de meterkast bekeken, maar daar is niet af te leiden welke fase op welke kleur draad zit. 2 mogelijkheden over: meten of gewoon aansluiten en kijken of 'ie het doet. Optie 1 heeft natuurlijk de voorkeur maar ik moet dan eerst even uitzoeken hoe ik het kan meten met de multimeter. Iemand tips?

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
Niek_ schreef op zondag 18 september 2016 @ 18:25:
Iemand ervaring met het aansluiten van een 3-fase SolarEdge omvormer? Heb hier de SE5k staan en lees in de installatiehandleiding dat het belangrijk is dat de fasen in de juiste volgorde (1-2-3) aangesloten worden op de klemmen. Nu heb ik net even de meterkast bekeken, maar daar is niet af te leiden welke fase op welke kleur draad zit. 2 mogelijkheden over: meten of gewoon aansluiten en kijken of 'ie het doet. Optie 1 heeft natuurlijk de voorkeur maar ik moet dan eerst even uitzoeken hoe ik het kan meten met de multimeter. Iemand tips?
Er bestaat zoiets als een draaiveld meter...

Twee mogelijkheden, links of rechts draaiveld, "normaal" is rechtsdraaiend :)
Weet niet wat Solar Edge wil.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-10 13:51
Vraag me af in hoeverre dat uit maakt, neem aan dat hij z'n teruglevering zal verdelen over de aanwezige fasen.

Maargoed allicht dat iemand hier uitsluitsel voor kan geven :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• No Hands
Bruin-zwart-grijs is volgens mij gebruikelijk dus mag je aannemen dat dat in je meterkast ook zo zit. Zo sluiten wij ze iig aan.

• Rol-Co

Rol-Co

No Hands schreef op zondag 18 september 2016 @ 19:47:
Bruin-zwart-grijs is volgens mij gebruikelijk dus mag je aannemen dat dat in je meterkast ook zo zit. Zo sluiten wij ze iig aan.
Inderdaad
Bruin-zwart-grijs , als dat aangehouden word is het nagenoeg altijd rechtsom.
Voor een omvormer lijkt me dat eigenlijk niet eens belangrijk tenzij er een 380V ventilator in zit die de verkeerde kant op kan draaien.
Nul word niet gebruikt neem ik aan?

Edit:
Op de hoofdschakelaar ook geen L1 L2 L3 ?

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 18-09-2016 20:17 ]

• reneeke1970
No Hands schreef op zondag 18 september 2016 @ 19:47:
Oh jee, bij mij drie zwarte uit de grond, en nou?

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 18 september 2016 @ 20:25:
[...]

Dan word het makkelijker, daar staat 123 aan cijfers op. :)

[...]

Zijn ze niet verkleurd door de warmte?

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-11 21:20

Milmoor

Footsteps and pictures.

Op internet vindt ik alleen prijzen van installeren op een schuin dak met dakpannen. Hoe vergelijken die, inclusief materiaal, met installatie op een plat dak? Grofweg 1:1, 20% duurder of juist goedkoper? Ik weet niet aan wat voor ordegrootte ik moet denken.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het lijkt me sterk dat je 'm stuk maakt met een verkeerde volgorde.
Ik zou het gewoon proberen :)
Als het niet werkt, twee draadjes omwisselen.
1-2-3 is elektrisch niet te onderscheiden van 2-3-1 en 3-1-2.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-11 19:51
Norbertus schreef op zondag 11 september 2016 @ 11:12:
[...]

Ja is een chinese speler. Deze omvormer is het: https://www.zonnepanelen....s/ginlong-solis-2500.html. Volgens mij vergelijkbaar met andere chinese omvormers. Mijn beeld is ook dat het allemaal sets zijn die het prima doen, maar je een gokje neemt qua levensduur en garantie. Maar daar is de prijs ook naar.
Ik heb 2 Ginlong Solissen 1500 en ik ben er niet zo tevreden over.
Bij het starten van de dag trekt de Solis de dc spanning omlaag naar 45v en het duurt dan uren voordat er uiteindelijk vermogen ac geleverd word. Ik heb 2220Wp west en had hiervoor een Mastervolt xs2000 aangesloten zitten, met de mastervolt nooit geen problemen van deze aard.
Het vreemde is wanneer ik om ca. 8:30 de stekker (ac) eruit trek en nadat de solis een foutmelding geeft erweer instop de omvormer na een paar minuten meteen begint te leveren en veel ook, vanmorgen dus 115W.

Over dit probleem heb ik met mijn zonnepanelen leverancier gecommuniceerd, welke de klacht doorgespeeld heeft naar Ginlong. Echter de manier waarop deze klacht werd doorgegeven was verkeerd.
Na een standaard antwoord van Ginlong heb ik de beste meneer bij Ginlong zelf het hele verhaal gestuurd echter nooit meer enige response gekregen.
Zie het hele verhaal hier: https://www.zonnepanelen....c/946/-/view/post_id/4382

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• PClop
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 19 september 2016 @ 10:09:
[...]

Ik heb 2 Ginlong Solissen 1500 en ik ben er niet zo tevreden over.
Bij het starten van de dag trekt de Solis de dc spanning omlaag naar 45v en het duurt dan uren voordat er uiteindelijk vermogen ac geleverd word. Ik heb 2220Wp west en had hiervoor een Mastervolt xs2000 aangesloten zitten, met de mastervolt nooit geen problemen van deze aard.
Het vreemde is wanneer ik om ca. 8:30 de stekker (ac) eruit trek en nadat de solis een foutmelding geeft erweer instop de omvormer na een paar minuten meteen begint te leveren en veel ook, vanmorgen dus 115W.

Over dit probleem heb ik met mijn zonnepanelen leverancier gecommuniceerd, welke de klacht doorgespeeld heeft naar Ginlong. Echter de manier waarop deze klacht werd doorgegeven was verkeerd.
Na een standaard antwoord van Ginlong heb ik de beste meneer bij Ginlong zelf het hele verhaal gestuurd echter nooit meer enige response gekregen.
Zie het hele verhaal hier: https://www.zonnepanelen....c/946/-/view/post_id/4382
Je zegt, je hebt twee, beide het zelfde probleem.?
In je verhaal zitten wat dingen die niet volledig zijn?

• koevlaas2
PClop schreef op maandag 19 september 2016 @ 12:41:
[...]

Je zegt, je hebt twee, beide het zelfde probleem.?
In je verhaal zitten wat dingen die niet volledig zijn?
Klopt, ik heb 2 identieke solissen mini 1500. 1 apparaat west en 1 oost.
Op de website van zonnepanelen.nl spreek ik van problemen met 1 apparaat (westkant), maar inmiddels is het zo dat beide apparaten identiek gedrag vertonen.

Misschien wel handig te vermelden dat op oost 4 panelen (260Wp) in serie zitten en west 2 strings van 6 panelen (185Wp) welke bij de omvormer parallel geschakeld zijn.

Edit/update: Antwoord gehad via de CEO van Met De Zon in het forum van MDZ, ik heb hem gevraagd het probleem bij Ginlong voor te leggen.

[ Voor 27% gewijzigd door koevlaas2 op 19-09-2016 16:45 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• No Hands
Volgens mij moeten ze met vaste aansluitingen aangesloten worden en niet met stekkers.

• No Hands
[...]

Gewoon ergens beginnen. Zoals al eerder gemeld maakt het waarschijnlijk niks uit, er moet geen motor een bepaalde kant opdraaien oid.

• koevlaas2
No Hands schreef op maandag 19 september 2016 @ 17:08:
Volgens mij moeten ze met vaste aansluitingen aangesloten worden en niet met stekkers.
Zou kunnen, maar voor het gemak sluit ik al mijn omvormers zo aan.

• No Hands
En dan heb je in je stopcontact en op de stekker je nul en je fase gemerkt?
Ik weet niet of dat uitmaakt maar ook dat staat in de installatiehandleiding vermeld enzo.

[ Voor 38% gewijzigd door No Hands op 19-09-2016 17:13 ]

• koevlaas2
No Hands schreef op maandag 19 september 2016 @ 17:12:
En dan heb je in je stopcontact en op de stekker je nul en je fase gemerkt?
Ik weet niet of dat uitmaakt maar ook dat staat in de installatiehandleiding vermeld enzo.
Da's een goeie, kijk meet ik nog even na.
Maar ik doe altijd fase links.

• PClop
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 19 september 2016 @ 12:47:
[...]

Klopt, ik heb 2 identieke solissen mini 1500. 1 apparaat west en 1 oost.
Op de website van zonnepanelen.nl spreek ik van problemen met 1 apparaat (westkant), maar inmiddels is het zo dat beide apparaten identiek gedrag vertonen.

Misschien wel handig te vermelden dat op oost 4 panelen (260Wp) in serie zitten en west 2 strings van 6 panelen (185Wp) welke bij de omvormer parallel geschakeld zijn.

Edit/update: Antwoord gehad via de CEO van Met De Zon in het forum van MDZ, ik heb hem gevraagd het probleem bij Ginlong voor te leggen.
De west kant lijkt wel goed op vermogen en spanning te komen, kan zijn dat die het laat afweten
door te veel schaduw op de panelen ?

Van welk merk / type zijn die 4 oost panelen, 30V of ~50V uitvoering.
Als het 4 x 30V panelen zijn plus schaduw problemen, is er met de omvormer niets mis
dat werkt dan gewoon niet ( zijn dan meer panelen nodig voor een betere werk spanning.)

• koevlaas2
PClop schreef op maandag 19 september 2016 @ 17:20:
[...]

De west kant lijkt wel goed op vermogen en spanning te komen, kan zijn dat die het laat afweten
door te veel schaduw op de panelen ?

Van welk merk / type zijn die 4 oost panelen, 30V of ~50V uitvoering.
Als het 4 x 30V panelen zijn plus schaduw problemen, is er met de omvormer niets mis
dat werkt dan gewoon niet ( zijn dan meer panelen nodig voor een betere werk spanning.)
zoals ik in het MDZ forum zei, het lijkt alsof de MPPT de boel 'kortsluit' en de spanning terugbrengt naar ca. 45V en hiermee te weinig om te starten. Met de stekker eruit en erin initialiseert de omvormer opnieuw en blijkt er ineens genoeg vermogen te zijn, vanmorgen na deze aktie een directe ac output van 115W

De west panelen zijn 37V en 185 Wp (Jasolar) per stuk, 2x6 in serie en dan bij de omvormer parallel met y splitter, dit geeft ongeveer 220V DC
Alle panelen in een string heb ik geprobeerd, echter met 440V DC is dit boven de spec's van de omvormer en krijg ik een foutmelding.

Oost heb ik 4x 260Wp silver (huismerk MDZ) in 1 string, deze zijn 30V per stuk.

• Rol-Co

Rol-Co

Mijn steca 3000 had een vergelijkbaar geval, smorgen heel lang duren voordat het op stoom kwam met helder weer, bewolkt ging wel goed of even een raam open of schaduw maken en dan kwam hij met meer vermogen terug.
Dat is met een sw update verholpen / verdwenen.

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 19 september 2016 @ 18:00:
Mijn steca 3000 had een vergelijkbaar geval, smorgen heel lang duren voordat het op stoom kwam met helder weer, bewolkt ging wel goed of even een raam open of schaduw maken en dan kwam hij met meer vermogen terug.
Dat is met een sw update verholpen / verdwenen.
Bij mij precies hetzelfde, bewolkt weer niets aan de hand en met mooi weer kan hoog zomer tot 11:00 duren voordat ie levert.
De Webcare van MDZ is ook op de hoogte, hopelijk gaan zij het probleem even bij MDZ testen en doorspelen naar China.

• onetime
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 19 september 2016 @ 17:10:
[...] Zou kunnen, maar voor het gemak sluit ik al mijn omvormers zo aan.
Ik geloof dat het wordt afgeraden, maar wel mag, als het tenminste het enige stopcontact van de groep is.
Dus alleen dat stopcontact op die zekering / automaat / alamat. (aardlek-automaat)

• koevlaas2
onetime schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:39:
[...]

Ik geloof dat het wordt afgeraden, maar wel mag, als het tenminste het enige stopcantact van de groep is.
Dus alleen dat stopcontact op die zekering / automaat / alamat. (aardlek-automaat)
Ik kan niet eens alle 7 omvormers die ik ingebruik heb op mijn zonnegroep aansluiten, het piekvermogen is te hoog voor 16A.
Op mijn zonnepanelen groep zitten 5 omvormers, in resp. 1 in een enkel stopcontact en 1 stopcontact met 4 stekkeraansluitingen.
Via de schuur heb ik nog 1540 Wp liggen op de wasmachine/schuur groep en een setje van 555Wp zit in een gewoon stopcontact waar de kamers boven op zitten.

• Luiaard
Ik heb een idee om het systeem van mijn schoonouders te wijzigen. Is een platdak met 14 panelen Conergy 255Wp mono black op Zuid, totaal 3570Wp. Het ligt er nu drie jaar en functioneert goed (bijna 11000kWh opgebracht tot nu toe), maar hun eigen verbruik is nog hoger dan de panelen op brengen, ze tikken nu jaarlijks nog steeds circa 2300 kWh verbruik af. Totaal verbruik jaarlijks circa 5800kWh. Destijds systeem gekozen omwille van investeringsgrootte en met enige hoop dat de verbruikskant ook wat zou kunnen dalen. Als ik er een Oost-West opstelling van maak, kunnen er meer panelen op omdat ik dan geen rekening hoeft te houden met schaduw. En voor eigenverbruik is O-W ook wat gunstiger.

Nu wordt het even een rekensom wat het handigst is. Zouden de 14 panelen nog een goede prijs op brengen? Alternatief kan ik ze gewoon blijven benutten en een aantal bijplaatsen. Zo ook voor de omvormer, ik zou een nieuwe kunnen nemen die alles gezamenlijk pakt, of een extra bijplaatsen naast de huidige. Gezien het feit dat de meterkast eenfase is, lukt een dikke driefasen omvormer hier niet.

Import van EVs

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Luiaard schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:58:
Ik heb een idee om het systeem van mijn schoonouders te wijzigen. Is een platdak met 14 panelen Conergy 255Wp mono black op Zuid, totaal 3570Wp. Het ligt er nu drie jaar en functioneert goed (bijna 11000kWh opgebracht tot nu toe), maar hun eigen verbruik is nog hoger dan de panelen op brengen, ze tikken nu jaarlijks nog steeds circa 2300 kWh verbruik af. Totaal verbruik jaarlijks circa 5800kWh. Destijds systeem gekozen omwille van investeringsgrootte en met enige hoop dat de verbruikskant ook wat zou kunnen dalen. Als ik er een Oost-West opstelling van maak, kunnen er meer panelen op omdat ik dan geen rekening hoeft te houden met schaduw. En voor eigenverbruik is O-W ook wat gunstiger.

Nu wordt het even een rekensom wat het handigst is. Zouden de 14 panelen nog een goede prijs op brengen? Alternatief kan ik ze gewoon blijven benutten en een aantal bijplaatsen. Zo ook voor de omvormer, ik zou een nieuwe kunnen nemen die alles gezamenlijk pakt, of een extra bijplaatsen naast de huidige. Gezien het feit dat de meterkast eenfase is, lukt een dikke driefasen omvormer hier niet.
Welke omvormer hangt er nu? En wat voor bevestigingsmateriaal zit er onder de panelen?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• onetime
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:46:
[...] Ik kan niet eens alle 7 omvormers die ik ingebruik heb op mijn zonnegroep aansluiten, het piekvermogen is te hoog voor 16A. Op mijn zonnepanelen groep zitten 5 omvormers, in resp. 1 in een enkel stopcontact en 1 stopcontact met 4 stekkeraansluitingen.
Via de schuur heb ik nog 1540 Wp liggen op de wasmachine/schuur groep en een setje van 555Wp zit in een gewoon stopcontact waar de kamers boven op zitten.
Voor zover ik de NEN1010 begrijp, mag dit allemaal net, als die 1540Wp maar vast aangesloten is. Niet met een stekker dus. En die 555Wp met stekker op een andere groep (en je huis van voor 1-6-2016)
Die 5 stuks op je zonnegroep is een grensgeval. Met micro omvormers op een doorluskabel en als enige op een groep zou ook mogen. Dus als alle stopcontacten (liefst bij elkaar (en gemerkt)) UITSLUITEND voor teruglevering worden gebruikt denk ik dat het nog net door de NEN1010 beugel past.
Ze gaan in de NEN1010 uit van slechts één omvormer, vandaar...

• Luiaard
Atomic2005 schreef op maandag 19 september 2016 @ 21:08:
[...]

Welke omvormer hangt er nu? En wat voor bevestigingsmateriaal zit er onder de panelen?
Solar Bears als bevestiging, maar daar moet dus iets anders onder. Omvormer is een Ingecon Sun Lite 3.3 TL. Spaans merk, best een prima ding. Idealiter verkopen we de hele set aan een van de buren, lopen we het zo naar een ander dak ;)

Import van EVs

• koevlaas2
onetime schreef op maandag 19 september 2016 @ 21:14:
[...]

Voor zover ik de NEN1010 begrijp, mag dit allemaal net, als die 1540Wp maar vast aangesloten is. Niet met een stekker dus. En die 555Wp met stekker op een andere groep (en je huis van voor 1-6-2016)
Die 5 stuks op je zonnegroep is een grensgeval. Met micro omvormers op een doorluskabel en als enige op een groep zou ook mogen. Dus als alle stopcontacten (liefst bij elkaar (en gemerkt)) UITSLUITEND voor teruglevering worden gebruikt denk ik dat het nog net door de NEN1010 beugel past.
Ze gaan inde NEN1010 uit van slechts één omvormer, vandaar...
Ai, de 1540 Wp in de schuur zit ook op een stekker, de dubbele WCD gebruik ik dan ook om mijn scooter op te laden.
Nou ja, het is allemaal best goed geregeld hier.

• onetime
  • Niet online
Zolang de omvormer tussen de 80 en 130 procent van de Wp is gedimensioneerd heb je geen significante verliezen. (zie de in de openigspost genoemde analyse van Anton Boonstra) Met een voldoende steile Oost-West vallen de maxima voldoende apart...
Dan mag er nog meer op een omvormer. (Tot 200%??? bij 45o)
Ik zou de panelen van zuid naar oost of west draaien en aan de andere kant evenveel panelen met een nagenoeg gelijke Vmp plaatsen. Dat kan dan op dezelfde omvormer, die ik dan zeker zou koelen.
Relatief lage investering, voor een relatief hoge meer opbrengst.

• onetime
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 19 september 2016 @ 21:17:
[...] Ai, de 1540 Wp in de schuur zit ook op een stekker, de dubbele WCD gebruik ik dan ook om mijn scooter op te laden. Nou ja, het is allemaal best goed geregeld hier.
Ik vind het best en toch zou ik het zelf denk ik niet zonder zo'n "wasmachine-groep-splitser" doen.
(kan even niet op de naam komen.) Er van uit gaande dat je schuur een eigen groep heeft.
Het gaat er om dat de maximale kortsluitstroom die kan optreden veilig blijft.

• koevlaas2
onetime schreef op maandag 19 september 2016 @ 21:51:
[...]

Ik vind het best en toch zou ik het zelf denk ik niet zonder zo'n "wasmachine-groep-splitser" doen.
(kan even niet op de naam komen.) Er van uit gaande dat je schuur een eigen groep heeft.
Het gaat er om dat de maximale kortsluitstroom die kan optreden veilig blijft.
Die 1540 Wp oost/west levert gemiddeld zo'n beetje 5 a 600 W op denk ik, dus bij kortsluiting is dit te verwaarlozen. Bovendien is de omvormer kortsluit beveiligd.

• Luiaard
onetime schreef op maandag 19 september 2016 @ 21:43:
[...]

Zolang de omvormer tussen de 80 en 130 procent van de Wp is gedimensioneerd heb je geen significante verliezen. (zie de in de openigspost genoemde analyse van Anton Boonstra) Met een voldoende steile Oost-West vallen de maxima voldoende apart...
Dan mag er nog meer op een omvormer. (Tot 200%??? bij 45o)
Ik zou de panelen van zuid naar oost of west draaien en aan de andere kant evenveel panelen met een nagenoeg gelijke Vmp plaatsen. Dat kan dan op dezelfde omvormer, die ik dan zeker zou koelen.
Relatief lage investering, voor een relatief hoge meer opbrengst.
Een wat meer low-profile systeem met nieuwe bevestiging, andere omvormer en eventueel andere panelen is anders ook wel gewoon de moeite waarschijnlijk. De huidige set heeft inmiddels al een groot deel van de investering terugverdient en zou bij verkoop toch nog behoorlijk wat op kunnen brengen. Maar ik ga zeker alle opties eens langs.

Import van EVs

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Milmoor schreef op zondag 18 september 2016 @ 22:16:
Op internet vindt ik alleen prijzen van installeren op een schuin dak met dakpannen. Hoe vergelijken die, inclusief materiaal, met installatie op een plat dak? Grofweg 1:1, 20% duurder of juist goedkoper? Ik weet niet aan wat voor ordegrootte ik moet denken.
Iemand enig idee? Ik wil deze info graag gebruiken om begroting realistischer te maken.

Nog goede tips qua omvormers die lokaal uitleesbaar zijn? De startpost geeft dit niet, behalve dat een paar types het niet bieden. Ik wil bij voorkeur niet afhankelijk zijn van een externe server. Bedoeld voor 24x SF170 in drie strings van 8 in oost-west configuratie, dus zo'n 3500 Wp, het liefst 3 fase tenzij mega meerprijs.

• Rol-Co

Rol-Co

Milmoor schreef op maandag 19 september 2016 @ 22:33:
[...]

Iemand enig idee? Ik wil deze info graag gebruiken om begroting realistischer te maken.

Nog goede tips qua omvormers die lokaal uitleesbaar zijn? De startpost geeft dit niet, behalve dat een paar types het niet bieden. Ik wil bij voorkeur niet afhankelijk zijn van een externe server. Bedoeld voor 24x SF170 in drie strings van 8 in oost-west configuratie, dus zo'n 3500 Wp, het liefst 3 fase tenzij mega meerprijs.
Fronius symo http://www.fronius.com/cp...ENG_HTML.htm#.V-BOrnhUerU
3 fase
Push naar pvoutput
Webserver

Platdak is duurder dan schuin, meer materiaal namelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 19-09-2016 22:48 ]

• onetime
  • Niet online
Milmoor schreef op maandag 19 september 2016 @ 22:33:
[...] Iemand enig idee? Ik wil deze info graag gebruiken om begroting realistischer te maken.

Ik zou onder de 4kW niet naar 3 fase gaan. En met 4 strings van 6 in O-W blijf je onder de max Wp.
Is je ruimte alleen voor 3 x 8? Anders 4 x 6. Niet 3 x 8. Aangezicht, windvang, opbrengst verdeling...

edit: vergeet begroting, neem een budget. Bepaal wat je wilt. Probeer dat goedkoop te vinden. Doe het zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 19-09-2016 23:06 ]

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

koevlaas2 schreef op maandag 19 september 2016 @ 21:57:
[...]

Die 1540 Wp oost/west levert gemiddeld zo'n beetje 5 a 600 W op denk ik, dus bij kortsluiting is dit te verwaarlozen. Bovendien is de omvormer kortsluit beveiligd.
Heb je dan daarvoor een max 2,25 ampere AC omvormer ervoor hangen dan?
Probleem die op kan treden is overbelasting van je groep waarbij er eventueel brandgevaar kan ontstaan (na lange tijd).
Daarom mag je 16 + 2,25 ampere maximaal over 2,5mm2 eindgroep gebruiken.
Je mag meer terugvoeden/aansluiten alleen moet je dan je elektradraad verzwaren.

Wat ook een nadeel is van je omvormer met stekkers aansluiten is dat er toch een gebruiker in de groep opgenomen KAN worden.
In geval van een aardlek- of isolatiefout van de verbruiker kan er een (dodelijke) lekstroom ontstaan die door een mens kan gaan. Omdat je stroom primair van je omvormer komt kan dat gevaarlijk zijn omdat je aardlekautomaat deze lekstroom niet kan beveiligen omdat je stroom simpelweg hier niet langs gaat. Dat is een situatie die gewoonweg gevaarlijk en zeer onwenselijk is in een woning en daardoor niet toegestaan.

Ik zou als ik jou was de wcden vervangen voor meerdere werkschakelaars met een vaste aansluiting. Hierdoor kan er nooit een verbuiker opgenomen worden en moet de stroom langs je aardlek in de meterkast gaan.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• koevlaas2
DJKroon schreef op maandag 19 september 2016 @ 23:13:
[...]

Heb je dan daarvoor een max 2,25 ampere AC omvormer ervoor hangen dan?
Probleem die op kan treden is overbelasting van je groep waarbij er eventueel brandgevaar kan ontstaan (na lange tijd).
Daarom mag je 16 + 2,25 ampere maximaal over 2,5mm2 eindgroep gebruiken.
Je mag meer terugvoeden/aansluiten alleen moet je dan je elektradraad verzwaren.

Wat ook een nadeel is van je omvormer met stekkers aansluiten is dat er toch een gebruiker in de groep opgenomen KAN worden.
In geval van een aardlek- of isolatiefout van de verbruiker kan er een (dodelijke) lekstroom ontstaan die door een mens kan gaan. Omdat je stroom primair van je omvormer komt kan dat gevaarlijk zijn omdat je aardlekautomaat deze lekstroom niet kan beveiligen omdat je stroom simpelweg hier niet langs gaat. Dat is een situatie die gewoonweg gevaarlijk en zeer onwenselijk is in een woning en daardoor niet toegestaan.

Ik zou als ik jou was de wcden vervangen voor meerdere werkschakelaars met een vaste aansluiting. Hierdoor kan er nooit een verbuiker opgenomen worden en moet de stroom langs je aardlek in de meterkast gaan.
Zo heb ik het inderdaad nog nooit bekeken, maar in de praktijk valt dit wel mee denk ik.
Meet je aardlek rare dingen dan schakelt deze meteen uit, aardlek is zo'n mietje :)
Alle apparaten die hier op aangesloten zijn zijn van aarde voorzien, zoals Wasmachine, vloerverwarmingpomp e.d.

• Luiaard
Hartstikke mooi dat je een hoop PV hebt liggen met allemaal verschillende omvormers, maar neem de moeite om het ook even netjes volgens de regels aan te sluiten. DJKroon geeft precies de technische redenen waarom dit vereist is. Anders is het gewoon een gevaarlijke situatie en - sorry dat ik het zeg - beunhazerij. Dat het tot op heden nog goed is gegaan wil niet zeggen dat dit zo blijft. Elke persoon met een greintje verstand van elektrotechniek zal je dit afraden. En niet omdat zij er zo nodig geld aan willen verdienen, maar omdat je serieuze risico's loopt. Je denkt misschien dat die wel loslopen, dan nog moet je niet alleen aan jezelf denken, en zou je beter aan mogelijke gevolgen kunnen denken. Hoe zit het bijvoorbeeld met de verzekering als er iets gebeurt, iemand die aan je huis(installatie) komt werken, je vrouw en/of kinderen, de volgende bewoner?

Import van EVs

• Gasschuif

Gasschuif

Topicstarter
De normen voor invoeding PV zijn al een tijdje geleden aangepast, ik post ze maar even.
Kort gezegd is een dikke 9A toegestaan bij 2,5 mm2

Wellicht opnemen in de startpost?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3ADyAPJl.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9iP3zBol.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BGI5xaIl.png

[ Voor 14% gewijzigd door Gasschuif op 20-09-2016 10:12 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• koevlaas2
Luiaard schreef op maandag 19 september 2016 @ 23:46:
Hartstikke mooi dat je een hoop PV hebt liggen met allemaal verschillende omvormers, maar neem de moeite om het ook even netjes volgens de regels aan te sluiten. DJKroon geeft precies de technische redenen waarom dit vereist is. Anders is het gewoon een gevaarlijke situatie en - sorry dat ik het zeg - beunhazerij. Dat het tot op heden nog goed is gegaan wil niet zeggen dat dit zo blijft. Elke persoon met een greintje verstand van elektrotechniek zal je dit afraden. En niet omdat zij er zo nodig geld aan willen verdienen, maar omdat je serieuze risico's loopt. Je denkt misschien dat die wel loslopen, dan nog moet je niet alleen aan jezelf denken, en zou je beter aan mogelijke gevolgen kunnen denken. Hoe zit het bijvoorbeeld met de verzekering als er iets gebeurt, iemand die aan je huis(installatie) komt werken, je vrouw en/of kinderen, de volgende bewoner?
Als ik het verhaal van gasschuif zo lees dan voldoe ik alleen niet op het punt dat de omvormer met een stekker aangesloten is, ik blijf van mening dat dit niet uitmaakt.
En ja, ik ben electrotechnisch opgeleid weet wel een beetje wat ik doe.
De omvormers zijn beter beveiligd dan je denkt, zo zit er o.a een netspanning bewaking op. Best lastig bewaken als je als omvormer zelf de netspanning levert, als er ook maar iets niet klopt schakelt de omvormer uit net zoals je aardlek. En nee, je gaat niet meteen dood als je de netspanning een keer vastpakt/aanraakt.

• No Hands
Gasschuif schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 09:29:
De normen voor invoeding PV zijn al een tijdje geleden aangepast, ik post ze maar even.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Is dat niet pas in de nieuwe NEN1010 die verwacht wordt in januari of februari live te gaan?

• No Hands
koevlaas2 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 09:44:
[...]

Als ik het verhaal van gasschuif zo lees dan voldoe ik alleen niet op het punt dat de omvormer met een stekker aangesloten is, ik blijf van mening dat dit niet uitmaakt.
De omvormers zijn beter beveiligd dan je denkt, zo zit er o.a een netspanning bewaking op. Best lastig bewaken als je als omvormer zelf de netspanning levert, als er ook maar iets niet klopt schakelt de omvormer uit net zoals je aardlek. En nee, je gaat niet meteen dood als je de netspanning een keer vastpakt/aanraakt.
Ik vind het jammer om dit te lezen, omdat je eleKtrotechnisch opgeleid bent en 'denkt een beetje te weten wat je doet', lap je voorschriften en regels aan je laars?
Als je elektrotechnisch opgeleid bent neem ik aan dat je exact weet wat je doet?

• koevlaas2
No Hands schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:36:
[...]

Ik vind het jammer om dit te lezen, omdat je eleKtrotechnisch opgeleid bent en 'denkt een beetje te weten wat je doet', lap je voorschriften en regels aan je laars?
Als je elektrotechnisch opgeleid bent neem ik aan dat je exact weet wat je doet?
Nou, exact niet nee.
De NEN1010 ken ik niet uit mijn hoofd, maar qua richtlijnen e.d weet ik natuurlijk wel het een en ander.
De Norm veranderd ook steeds mee met de tijd wat overigens goed is.

Net als met zoveel zijn dingen die vroeger verboden zijn nu verplicht, als voorbeeld gebruik ik dan altijd het derde remlicht, hier kreeg je vroeger een boete voor en nu een boete als je het niet hebt.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Dank, ga ik bekijken. 3 fase leek me beter, maar gezien de reactie van onetime zal ik ook naar een fase varianten kijken. Dat scheelt in ieder geval geld, maar wat nog meer?
onetime schreef op maandag 19 september 2016 @ 22:51:
[...]

Ik zou onder de 4kW niet naar 3 fase gaan. En met 4 strings van 6 in O-W blijf je onder de max Wp.
Is je ruimte alleen voor 3 x 8? Anders 4 x 6. Niet 3 x 8. Aangezicht, windvang, opbrengst verdeling...

edit: vergeet begroting, neem een budget. Bepaal wat je wilt. Probeer dat goedkoop te vinden. Doe het zelf.
Op zich kan ik prima naar 4x6. Het oppervlak is gelijk, en ik heb genoeg speling om de kleine verschillen in breedte/lengte op te vangen. Alleen lacht mijn vriendin me nu uit omdat ik de boel weer omgooi ;). Eerder in dit topic heb ik het advies gekregen naar strings van 8 te gaan,dus daar heb ik naar toe gewerkt.

Ik denk dat zelf plaatsen inderdaad het handigst is. Ik zie alleen een beetje op tegen het naar het dak toe brengen van de panelen. Maar misschien moet ik die wel direct met mijn verhuizing meepakken, dan was ik toch van plan een verhuislift te regelen. Dan leg ik ze alvast op het dak zonder ze aan te sluiten.

[ Voor 18% gewijzigd door Milmoor op 20-09-2016 10:43 ]

• Gasschuif

Gasschuif

Topicstarter
No Hands schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:34:
[...]

Is dat niet pas in de nieuwe NEN1010 die verwacht wordt in januari of februari live te gaan?
Bericht is al een klein jaartje geleden gepubliceerd als ik het mij goed herinner.
Of het nu al in de huidige NEN 1010 staat?? of bij de toekomstige uitgave ? Geen idee.

• reneeke1970
Milmoor schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:41:
[...]

Dank, ga ik bekijken. 3 fase leek me beter, maar gezien de reactie van onetime zal ik ook naar een fase varianten kijken. Dat scheelt in ieder geval geld, maar wat nog meer?

[...]

Op zich kan ik prima naar 4x6. Het oppervlak is gelijk, en ik heb genoeg speling om de kleine verschillen in breedte/lengte op te vangen. Alleen lacht mijn vriendin me nu uit omdat ik de boel weer omgooi ;). Eerder in dit topic heb ik het advies gekregen naar strings van 8 te gaan,dus daar heb ik naar toe gewerkt.

Ik denk dat zelf plaatsen inderdaad het handigst is. Ik zie alleen een beetje op tegen het naar het dak toe brengen van de panelen. Maar misschien moet ik die wel direct met mijn verhuizing meepakken, dan was ik toch van plan een verhuislift te regelen. Dan leg ik ze alvast op het dak zonder ze aan te sluiten.
Ik heb een touw gepakt met een soort evenaar principe (twee lussen links en rechts maken) en zo heb ik ze zes meter naar boven getrokken, net als de trottoir banden voor ballast. Wel pauze nemen tussendoor haha
Een drie fase heeft liefst 720 volt, vandaar de 8 keer 87 volt van sf.
En dan nog zakt hij naar 640 soms met bewolkt of warm weer. 9 panelen is beter maar dan komt voc boven 1000 volt met koud weer dus helaas gaat dat niet.
String van zes panelen gaat wel maar dan heb je door lagere spanning één procent verlies of zo......

1 PVoutput . Dongen NB

• Mattie112
Gasschuif schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 09:29:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Kijk dat is handig ter referentie, thx :)

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:27

HeroS

SmartHome Nerd

Ik ben niet eleKtrotechnisch opgeleid. Maar is dat kringeltje de aardlek? (naast het woord PV-voedingsleiding)

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• Mattie112
HeroS schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:00:
[...]

Ik ben niet eleKtrotechnisch opgeleid. Maar is dat kringeltje de aardlek? (naast het woord PV-voedingsleiding)
Hij lijkt op:

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/8349-capture.png

of

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/81250-capture.png

Maar ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

reneeke1970 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:15:
[...]

Ik heb een touw gepakt met een soort evenaar principe (twee lussen links en rechts maken) en zo heb ik ze zes meter naar boven getrokken, net als de trottoir banden voor ballast. Wel pauze nemen tussendoor haha
Een drie fase heeft liefst 720 volt, vandaar de 8 keer 87 volt van sf.
En dan nog zakt hij naar 640 soms met bewolkt of warm weer. 9 panelen is beter maar dan komt voc boven 1000 volt met koud weer dus helaas gaat dat niet.
String van zes panelen gaat wel maar dan heb je door lagere spanning één procent verlies of zo......
Fijn, nu snap ik het weer.

• onetime
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 09:44:
[...] Als ik het verhaal van gasschuif zo lees dan voldoe ik alleen niet op het punt dat de omvormer met een stekker aangesloten is, ik blijf van mening dat dit niet uitmaakt.
Correctie, niet iedereen gaat meteen dood als hij netspanning vastpakt. Lullig als het jou wel gebeurt...

Gasschuif documenteerd de net nieuwe NEN1010; bestaande situaties die aan de toenmalige norm voldeden worden normaal gesproken gerespecteert als voldoend aan de norm. Vandaar mijn 1-6-2016 opmerking.

Het punt van een stekker heeft te maken met per ongeluk in een andere groep prikken. Dat soort vergissingen willen ze onmogelijk maken, omdat de meeste problemen door dat soort situaties komen.

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Ik heb een lager gelegen string van 5 panelen die wat schaduw van de nok van het huis van de buren vangen van september tot april.
Ze liggen in een koppeltje van 2 en van 3 panelen met een mini dakkapel ertussen.
Het setje van 2 vangt deels schaduw van 12:00 tot 13:30. Het setje van 3 van 15:30 tot 17:00.
Het is niet het hele jaar maar de impact is best wel redelijk ook als er maar 1 van de panelen gedeeltelijk in de schaduw.
Zie: http://pvoutput.org/intra...750&sid=47058&dt=20160913
Een solaredge oplossing met een solaredge key en 5 optimizers lijkt me te duur voor het verlies in die minder zonnige periodes.
Maar ik dacht dat misschien twee Hosola optimizers voor alleen het setje van twee panelen dat de grootste dip veroorzaakt wel een optie zou kunnen zijn.
Heeft iemand ervaring met die optimizers en is dat een zinvolle actie? Ik durf ook zelf het dak/dakgoot niet op dus er zal ook wel zeker 50 euro installatiekosten bijkomen denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door TWyk op 20-09-2016 14:24 ]

• TD-er
  • Laatst online: 04-11 21:40
De opbrengsten van de laatste tijd voelen wat laag. Pieken van 2400 Watt met een 4050 Wp systeem op perfect zonnige dagen.
Zonet even gekeken in Sunny Explorer en bij een (al uren lang) volledig grijze lucht en pak 'm beet 18 graden buitentemp doet de set 449 - 457 V. Dus dat zou 30 - 30.47V zijn per paneel.

De data op de sticker:
JAM6(R)(BK)-60-270

Peak Power (Pmax) 270W
Open circuit Voltage (Voc) 38.71V
Max. Power voltage (Vmp) 31.08V
Short circuit current (Isc) 9.21A
Max power current (Imp) 8.69A

Temperatuurcoëfficiënt van Pmax (yPmp) -0.410%/°C
Kan ik dan aannemen dat nog steeds alle panelen werken?
Vorige week zag ik namelijk spanningen die een flink stuk lager lagen, maar toen was de temperatuur ook een stuk hoger en als ik me niet vergis was de temperatuurcoëfficiënt voornamelijk van invloed op de spanning.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• onetime
  • Niet online
Milmoor schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:41:
[...] Dank, ga ik bekijken. 3 fase leek me beter, maar gezien de reactie van onetime zal ik ook naar een fase varianten kijken. Dat scheelt in ieder geval geld, maar wat nog meer?

[...] Op zich kan ik prima naar 4x6. Het oppervlak is gelijk, en ik heb genoeg speling om de kleine verschillen in breedte/lengte op te vangen. Alleen lacht mijn vriendin me nu uit omdat ik de boel weer omgooi ;). Eerder in dit topic heb ik het advies gekregen naar strings van 8 te gaan,dus daar heb ik naar toe gewerkt.

Die Fronius kende ik niet, ziet er wel mooi uit. (duur?)

Misschien nog beter om naar 4 x 8 te gaan, en gas verbruik de nek om te draaien.
No Hands schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:36:
[...] Ik vind het jammer om dit te lezen, omdat je eleKtrotechnisch opgeleid bent en 'denkt een beetje te weten wat je doet', lap je voorschriften en regels aan je laars?
Vergeet niet dat oude situaties die aan de oude regels voldoen door de nieuwe regels worden gerespecteerd.

• koevlaas2
onetime schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:47:
[...]

Vergeet niet dat oude situaties die aan de oude regels voldoen door de nieuwe regels worden gerespecteerd.
Dan moet dus bij het verwisselen van je stop de hele installatie opnieuw worden aangelegd want naar huidige maatstaven klopt er geen drol van.
Met isolatie hier hetzelfde, we moeten eigenlijk het huis herbouwen om het echt goed te krijgen.

• onetime
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:51:
[...] Dan moet dus bij het verwisselen van je stop de hele installatie opnieuw worden aangelegd want naar huidige maatstaven klopt er geen drol van.
Met isolatie hier hetzelfde, we moeten eigenlijk het huis herbouwen om het echt goed te krijgen.
Overdrijven is een vak. En jij beheerst het. :+
Als je naar een enkelfase omvormer gaat, is 250 tot meestal maximaal 500V het optimum.
Dat past beter bij 4 tot 6 SF in een string. Nog een reden om bij O-W onder de 4kW niet naar 3 fase te gaan.

[ Voor 29% gewijzigd door onetime op 20-09-2016 15:31 ]

• onetime
  • Niet online
TD-er schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:12:
De opbrengsten van de laatste tijd voelen wat laag. Pieken van 2400 Watt met een 4050 Wp systeem op perfect zonnige dagen.
Zonet even gekeken in Sunny Explorer en bij een (al uren lang) volledig grijze lucht en pak 'm beet 18 graden buitentemp doet de set 449 - 457 V. Dus dat zou 30 - 30.47V zijn per paneel.

De data op de sticker:
[...]
Kan ik dan aannemen dat nog steeds alle panelen werken?
Vorige week zag ik namelijk spanningen die een flink stuk lager lagen, maar toen was de temperatuur ook een stuk hoger en als ik me niet vergis was de temperatuurcoëfficiënt voornamelijk van invloed op de spanning.
Dat is inderdaad ongeveer 15 panelen. :+
Wat betreft opbrengst; staat de zon nu ook recht boven je panelen?
Het oppervlak dat haaks op de zon instraling staat bepaald je maximale opbrengst.

• TD-er
onetime schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:50:
[...]

Dat is inderdaad ongeveer 15 panelen. :+
Wat betreft opbrengst; staat de zon nu ook recht boven je panelen?
Het oppervlak dat haaks op de zon instraling staat bepaald je maximale opbrengst.
Nee, mijn set ligt ZO met een helling van zo'n 15 graden, dus ik ging uit van ongeveer 80% van optimaal.
Maar het valt me zo op dat de opbrengst zoveel lager is op een echt zonnige dag, vergeleken met een maand eerder. 3200 Watt om 2300 Watt bij de piek. En gevoelsmatig staat de zon niet zoveel lager.
Vandaar dat ik begon te twijfelen.
En ik zag gisterenavond dat de spanning eerder rond de 380 - 400 V zat tegen het eind van de dag, wat zou suggereren dat er 13 a 14 panelen actief zouden zijn. Vandaar mijn vraag.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• reneeke1970
TD-er schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 17:30:
[...]

Nee, mijn set ligt ZO met een helling van zo'n 15 graden, dus ik ging uit van ongeveer 80% van optimaal.
Maar het valt me zo op dat de opbrengst zoveel lager is op een echt zonnige dag, vergeleken met een maand eerder. 3200 Watt om 2300 Watt bij de piek. En gevoelsmatig staat de zon niet zoveel lager.
Vandaar dat ik begon te twijfelen.
En ik zag gisterenavond dat de spanning eerder rond de 380 - 400 V zat tegen het eind van de dag, wat zou suggereren dat er 13 a 14 panelen actief zouden zijn. Vandaar mijn vraag.
De zon gaat nu echt per dag lager staan, en vooral ook verliest hij in sterkte. Komende maanden zijn alleen voor de steile panelen helaas

1 PVoutput . Dongen NB

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:29:
[...]

De zon gaat nu echt per dag lager staan, en vooral ook verliest hij in sterkte. Komende maanden zijn alleen voor de steile panelen helaas
Ik heb ze deels op 45 graden en had vanmiddag nog teruglevering aan het net van ca 3600 W, waar ik hoop zomer 5300 W haal bij niet te warm weer. Het valt mij allemaal nog mee, maar ik merk wel dat de dagen korter worden.

• TD-er
koevlaas2 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:32:
[...]

Ik heb ze deels op 45 graden en had vanmiddag nog teruglevering aan het net van ca 3600 W, waar ik hoop zomer 5300 W haal bij niet te warm weer. Het valt mij allemaal nog mee, maar ik merk wel dat de dagen korter worden.
Als ik die factor vergelijk met mijn set, dan lijkt het wel aardig te kloppen dus.
Dat ze korter worden is zeker merkbaar, maar dat die piek zoveel zou afnemen had ik (nog) niet verwacht.

Pagina: 1 ... 38 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??