Daar wees een collega mij gisteren inderdaad ook al op. Hoewel we in principe al een prijs overeen waren gekomen, ruim onder die 50 cent per WP (wil het exacte bedrag niet noemen om de verkoper niet tekort te doen) heb ik na lang nadenken besloten om van de koop van de gebruikte panelen af te zien.mrmrmr schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 01:59:
@GH45T
Als je tweedehands koopt kun je doorgaans geen BTW terugvragen, dat scheelt ongeveer 17% van de prijs. Ik vind 50 cent voor YL-175 P-23b geen goede prijs. Die panelen zijn qua stand van de techniek uit 2008 en ze waren 6 jaar geleden instapniveau. Gebruikte 185W panelen kosten op de tweede handsmarkt ongeveer 38 cent (ex. BTW).
Inkoop kosten moderne 250/260W panelen ongeveer 50 cent (ex. BTW). Daarbij komen transportkosten uit een Europees land, denk aan een paar honderd euro minstens. Modernere panelen hebben niet meer de kinderziektes van de oude generaties panelen.
Teveel plaatsen is tegenwoordig geen probleem. Er zijn talloze mogelijkheden om het overschot goed te besteden, bijvoorbeeld voor verwarming/koeling of voor een elektrische auto, waarvan er de komende jaren veel nieuwe modellen op de markt zullen verschijnen en naar verwachting populair zal worden.
De toekomst is onzeker, maar kan best meevallen want er moet nu eenmaal meer duurzame energie (CO2 reducties) komen volgens milieuafspraken. Dat lukt denk ik niet als salderen wordt afgeschaft. Ook mag je ervan uitgaan dat voordat wijzigingen plaats vinden je de kosten eruit hebt kunnen halen. Daar zullen consumentenorganisaties en politieke partijen wel op letten.
Maar panelen gaan er komen en ik kreeg vanmiddag een telefoontje van de dakdekker met de vraag of ze morgen aan mijn dak kunnen beginnen. Dit stond eerst gepland rond november maar er was een klus weggevallen waar mijn opdracht mooi in de planning schijnt te passen. Laat maar gaan, gebeurd is gebeurd
Dus nu alles wellicht nog wat meer in de versnelling, waar ik eerst het doel had om voor volgend jaar de panelen te hebben liggen mag het wat mij betreft nu zo snel mogelijk. Wat ik dit jaar nog mee kan pakken is mooi meegenomen. Idee blijft oost-west, het hoge eigen verbruik staat mij wel aan. Ik denk toch maar een standaard bevestigingspakket hiervoor. Worden waarschijnlijk 12 poly panelen of 16 solarfrontier panelen. Aan de oostzijde van de installatie komt dan de rookgasafvoer van 58cm hoog op net geen halve meter afstand. Om gedoe daarmee uit te sluiten neig ik erg naar de solarfrontier panelen. 4 Strings van 4 panelen, zou ruim genoeg op moeten wekken voor mijn huidige verbruik van net geen 2000KW.