Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 107 Laatste
Acties:
  • 561.046 views

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
TD-er schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:55:
[...] Als ik die factor vergelijk met mijn set, dan lijkt het wel aardig te kloppen dus.
Dat ze korter worden is zeker merkbaar, maar dat die piek zoveel zou afnemen had ik (nog) niet verwacht.
Ik denk dat je het je het beste kunt voorstellen door aan te nemen dat er steeds een stukje uit het midden van de dag wordt weggeknipt. Niet dat er aan begin en eind wat af gaat. Klopt beter met de mindere opbrengst.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-11 19:51
TD-er schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:55:
[...]

Als ik die factor vergelijk met mijn set, dan lijkt het wel aardig te kloppen dus.
Dat ze korter worden is zeker merkbaar, maar dat die piek zoveel zou afnemen had ik (nog) niet verwacht.
Ik heb voornamelijk oost/west opstelling.
Dit jaar kan ik voor het eerst zien of er in de winter ook nog een beetje energie het net ingaat,met 4 steca's 500, een mastervolt en 2 solissen was dit moeilijk bij te houden maar heb nu een slimme meter.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-11 21:40
onetime schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 21:02:
[...]

Ik denk dat je het je het beste kunt voorstellen door aan te nemen dat er steeds een stukje uit het midden van de dag wordt weggeknipt. Niet dat er aan begin en eind wat af gaat. Klopt beter met de mindere opbrengst.
Dat is wel een mooie vergelijking :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:06
Jerrythafast schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 14:38:
[...]

Voor de geïnteresseerden even een update. De omvormer deed gisteravond toen ik naar bed ging weer normaal. Vandaag doet hij ook weer normaal. Ik heb nog even in het gelogde netwerkverkeer van gisteren rondgeneusd en het enige interessante wat ik kon vinden was het moment dat de installateur via de Admin pagina van het monitoring portaal probeerde op het LCD van mijn omvormer te kijken. Normaal gesproken krijg je dan gewoon dezelfde tekst te zien als op het LCD scherm van de omvormer, maar zoals gezegd kreeg ik geen tekst op het LCD tevoorschijn door op de knop op de onderkant van de omvormer te drukken. Dus wat krijg je dan op het monitoring portaal te zien?
€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€
ÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀÀ
””””””””””””””””””””
ÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔ

Dat dus :X
Weer een update. Het probleem heeft zich in de tussentijd nog een aantal keer voorgedaan. De omvormer zou een OTA firmware-update krijgen om te zien of dat het probleem zou verhelpen, maar die update is nooit gelukt. De installateur heeft hierop besloten om de communicatieplaat van de omvormer te laten wisselen. Welnu, dat is vanmiddag gebeurd. Of beter, dat zou gebeurd zijn als het was gelukt, maar ze kwamen er niet uit. Nu is de hele omvormer maar mee naar de zaak :X Ik hoop dat ze 'm snel gefixt hebben, want ze hadden geen tijdelijke vervanger mee... :'(

Van een werkende omvormer met display met kuren naar helemaal geen omvormer... was niet helemaal waar ik op had gerekend :/

[ Voor 3% gewijzigd door Jerrythafast op 20-09-2016 21:14 ]

• basvkesteren
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:43
Hallo solar-kenners;

Ik ben me al enige tijd aan het oriënteren op zonnepanelen, maar raak een beetje de weg kwijt in alle opties. Noem 't keuze-stress, ofzo :)

Hoedanook, situatie provincie Utrecht, in de binnenstad. Een dakkapel (dus stukje plat dak) van ongeveer 4.2 bij 2.3 meter, met zicht op ongeveer west (280 graden). Eventueel nog een klein stukje schuin dak daarboven.

Een poging om dit alles op foto te zetten, met omgeving rondom; het stukje dak waar het om gaat is in de tweede (met witte muur links) en derde (met baksteen-schoorsteen rechts) foto's te zien. Muur en schoorsteen bepalen ook meteen de grens van mijn dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Agnomy8xI5XnuVWHhOEotctE/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jfT2mFadrNHZCnbKg8dGTGc0/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9UMO9rmlXT9e43f9TgpXHFrj/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/teUoOLPlLPo2yPPOfxtgNQE8/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HFq4cs9LKSaD1AqGUadMQChQ/thumb.jpg

Ik denk dat dit wel een schaduw-rijke situatie kan worden genoemd, mijn dak is niet het hoogste punt en er staat veel omheen. Daarom denk ik op dit moment aan CIS panelen, maar kan niet zo goed beoordelen welke info nu betrouwbaar is, en wat marketing-praat is.

Da's dus mijn eerste struikelblok, iemand advies? CIS een goed idee, of toch luxe monokristallijn panelen met hogere opbrengst? Of valt het wel mee met de schaduw? Of is deze locatie sowieso geen goed idee?
(Of, of, of.. had ik al iets over keuzestress gezegd? En ik ben nog maar net begonnen... :/ )

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

koevlaas2 schreef op maandag 19 september 2016 @ 23:29:
[...]

Zo heb ik het inderdaad nog nooit bekeken, maar in de praktijk valt dit wel mee denk ik.
Meet je aardlek rare dingen dan schakelt deze meteen uit, aardlek is zo'n mietje :)
Alle apparaten die hier op aangesloten zijn zijn van aarde voorzien, zoals Wasmachine, vloerverwarmingpomp e.d.
Onderschat het niet en wees daar wel voorzichtig mee. Meer als advies, uitleg of inzicht kan ik niet geven ;)

Het leuke aan een aardlek is dat deze zonder aardedraad werkt! (Verwarrend he? ;) )
De werking van de aardlek is een soort thermisch pakket alleen dan voor 1 fase.
Hij meet de fase en de nulstroom die er doorheen gaat. Als daar 30mA verschil in zit slaat hij uit (als het werkt!)
Of die 30mA via een aardedraad gaat of via een lichaam naar de grond/aarde maakt niet uit.
Voordeel van je aardedraadaansluiting is dat als er een lekstroom optreedt deze meteen afschakelt omdat hij afvloeit naar aarde (de waterkoker met lekstroom is een mooi voorbeeld en misschien wel bij sommige bekend).
Maar heb je geen aardedraad dan vervangt de mens deze functie. Dan is de eis van 30mA zeer belangerijk omdat als de stroom hoger is, dit dodelijk kan zijn.

Daarbij nog even een andere (denkbare) situatie.
(bijna) Niemand test de aardlek functie d.m.v. de testknop, minimaal 2x per jaar (maandelijks wordt aangeraden).
Hierdoor ben je niet zeker of de functie werkt. Zeker bij vele zware belastingen kan hij blijven plakken (of vastgelast) waardoor hij niet meer naar behoren afschakelt.

Op het moment dat je dan een lekstroom te pakken krijgt, heb je helemaal een serieus probleem als de aardlek blijft plakken.
Dan moet de 16 ampere stop hem netjes afschakelen zodat je vrij/los komt van de lekstroom :X

Ik denk niet dat dit verder uitleg nodig heeft om te bedenken wat er dan gebeurt.
En bij jou zitten er ook nog omvormers die extra power geven. Ook een 16 ampere stop schakelt niet bij 16,1 ampere.
Ik vindt dat wel een serieus probleem en daarom raad ik je aan vaste aansluitingen te realiseren om gebruikersfouten tegen te gaan.

Hoewel de meeste omvormers ook een soort aardlekbeveiliging hebben ingebouwd zou ik daar persoonlijk niet op vertrouwen. Door de afwezigheid van een testknop weet ik niet of die beveiliging nog werkt.

Realiseer de gevaren als er een component faalt. Beveiligingsfilosofie wordt dat genoemt, hou er altijd rekening mee dat 'iets faalt', dan moet een 2e beveiliging/bescherming dit tegen gaan.

Nu dwaal ik een beetje af. Hoewel dit niks met PV te maken heeft (naja, een beetje :P ) wil ik deze informatie graag delen in het algemeen voor een veilige PV verslaving! ;)

[ Voor 1% gewijzigd door DJKroon op 20-09-2016 21:42 . Reden: typo ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:54
koevlaas2 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 21:03:
[...]

Ik heb voornamelijk oost/west opstelling.
Dit jaar kan ik voor het eerst zien of er in de winter ook nog een beetje energie het net ingaat,met 4 steca's 500, een mastervolt en 2 solissen was dit moeilijk bij te houden maar heb nu een slimme meter.
Met die slimme meter mis je wel hetgeen je zelf opmaakt. Waarom niet al die omvormers op één kabel zetten op aparte groep met eigen kWh meter en die gaan loggen..... Zomaar een tip

1 PVoutput . Dongen NB

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:58
Jerrythafast schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 21:12:
[...]

Weer een update. Het probleem heeft zich in de tussentijd nog een aantal keer voorgedaan. De omvormer zou een OTA firmware-update krijgen om te zien of dat het probleem zou verhelpen, maar die update is nooit gelukt. De installateur heeft hierop besloten om de communicatieplaat van de omvormer te laten wisselen. Welnu, dat is vanmiddag gebeurd. Of beter, dat zou gebeurd zijn als het was gelukt, maar ze kwamen er niet uit. Nu is de hele omvormer maar mee naar de zaak :X Ik hoop dat ze 'm snel gefixt hebben, want ze hadden geen tijdelijke vervanger mee... :'(

Van een werkende omvormer met display met kuren naar helemaal geen omvormer... was niet helemaal waar ik op had gerekend :/
Da's mooi k*t ;w .
Ik weet niet jou installateur is, maar had ie niet tijdelijk een andere omvormer op kunnen hangen?

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• onetime
  • Niet online
basvkesteren schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 21:30:
Hallo solar-kenners;

Ik ben me al enige tijd aan het oriënteren op zonnepanelen, maar raak een beetje de weg kwijt in alle opties. Noem 't keuze-stress, ofzo :)

Hoedanook, situatie provincie Utrecht, in de binnenstad. Een dakkapel (dus stukje plat dak) van ongeveer 4.2 bij 2.3 meter, met zicht op ongeveer west (280 graden). Eventueel nog een klein stukje schuin dak daarboven.

Een poging om dit alles op foto te zetten, met omgeving rondom; het stukje dak waar het om gaat is in de tweede (met witte muur links) en derde (met baksteen-schoorsteen rechts) foto's te zien. Muur en schoorsteen bepalen ook meteen de grens van mijn dak.

[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]

Ik denk dat dit wel een schaduw-rijke situatie kan worden genoemd, mijn dak is niet het hoogste punt en er staat veel omheen. Daarom denk ik op dit moment aan CIS panelen, maar kan niet zo goed beoordelen welke info nu betrouwbaar is, en wat marketing-praat is.

Da's dus mijn eerste struikelblok, iemand advies? CIS een goed idee, of toch luxe monokristallijn panelen met hogere opbrengst? Of valt het wel mee met de schaduw? Of is deze locatie sowieso geen goed idee?
(Of, of, of.. had ik al iets over keuzestress gezegd? En ik ben nog maar net begonnen... :/ )
Je enige mogelijkheid neem ik aan? Ik zou het doen. Wel relatief lange terug verdien tijd, maar ik verwacht toch meer opbrengst dan van een bankrekening. En het zou zeker helpen als je die witte muur nog mooier wit maakt...

Wat denken anderen:
4x SF op de dakkapel en het schuine dak er boven ook vullen? Alles parallel op een Soladin oid?
Door de SF redelijk schaduw bestendig, ook door het parallel minder last van schaduw.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 22:16:
[...]

Met die slimme meter mis je wel hetgeen je zelf opmaakt. Waarom niet al die omvormers op één kabel zetten op aparte groep met eigen kWh meter en die gaan loggen..... Zomaar een tip
Dank voor de tip, maar er zijn wat problemen.

- Het piekvermogen is ca. 5300 W in de zomer
- De omvormers staan ver uit elkaar, 6 op zolder en 1 in een schuur.
- Omvormers zijn allemaal 1 fase en heb 3x25A in de meterkast.

Helaas, alles op 1 zekering zal niet gaan.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• onetime
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 22:43:
[...] Dank voor de tip, maar er zijn wat problemen.

Als je het idee mooi genoeg vind kan je het ook via 1 of 2 (sub/hoofd) groepen met meter regelen...
Als je omvormers hun eigen groepen zonder verbruikers hebben, kan je ze via hun eigen "bus-bars" op de opbrengst meter aansluiten. Hier wel 4 of 6mm2 gebruiken! En duidelijk gescheiden van de rest!

edit: Zien anderen dit ook? Een dynamische impedantie van +/- 1ohm per paneel; Bij een toename van 3A per string
een daling van de spanning van 3V per paneel. Dit bij sterke vermogens wisselingen.

[ Voor 12% gewijzigd door onetime op 21-09-2016 00:43 ]

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:03
[...]

2 van deze kwh meters https://www.kwhmeter.nl/W...IrQyYfyn88CFQ26Gwodh9QBsg 1 of 2 stuks op zoldergroep en 1 voor de schuur

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-10 13:51
DJKroon schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 21:37:
[...]

Daarbij nog even een andere (denkbare) situatie.
(bijna) Niemand test de aardlek functie d.m.v. de testknop, minimaal 2x per jaar (maandelijks wordt aangeraden).
Hierdoor ben je niet zeker of de functie werkt. Zeker bij vele zware belastingen kan hij blijven plakken (of vastgelast) waardoor hij niet meer naar behoren afschakelt.
Nou dat is zeker belangrijk, de laatste keer dat ik mijn PV groep ging testen deed de testknop.... niets!

En mijn gewone aardlek schakelaars? Tja dat is weer wat lastiger. Heb voor de toekomst alles 3-fase gemaakt maar de testknop zit tussen fase 1 en 2 :p Maarja hij draait nu op 1 fase dus hoe ga je dan testen :)

Uiteindelijk maar even een lamp gepakt en de N aan de aarde vastgemaakt. Even in een geaard stopcontact steken (die ik gelukkig wel heb op elke aardlek) en zo testen. Enige nadeel: je doet het niet even snel.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
[...]

Mooie SE5K erop :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• No Hands
Aegle schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 22:16:
[...]

Da's mooi k*t ;w .
Ik weet niet jou installateur is, maar had ie niet tijdelijk een andere omvormer op kunnen hangen?
Dat doet nagenoeg geen 1 installateur, je kunt niet voor alle verschillende setups reserve omvormers hebben liggen.

• reneeke1970
[...]

Dan koop je toch een drie fase kWh meter en sluit je ze op verschillende fase aan, hoef je nog steeds maar één meter te loggen, zo doe ik het ook. Automaat van 20A er voor en klaar

1 PVoutput . Dongen NB

• koevlaas2
No Hands schreef op woensdag 21 september 2016 @ 10:32:
[...]

Dat doet nagenoeg geen 1 installateur, je kunt niet voor alle verschillende setups reserve omvormers hebben liggen.
Je kan natuurlijk wel een 2500 en 3600W model in de uitleen hebben, die kan je voor veel systemen gebruiken.

• koevlaas2
Helaas, niet mogelijk er zit teveel ruimte tussen de verschillende panelen/omvormers.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Hallo solar-kenners;

oke wel wat schaduw, maar ik zie niet veel probleem schaduw.
het meeste zit op momenten dat de zon lager of erg schuin op de panelen staat.
en dan is het verlies eigenlijk toch niet erg hoog.
je komt wel boven de 0,8kWh per Wp per jaar. ;)
(van meer sta ik niet vreemd te kijken.
ik scoor al een 0,75kWh per Wp per jaar.
oost-west en ook dat soort probleempjes. ;) )

alleen erg weinig ruimte om echt iets te leggen.
je zou kunnen kijken naar panasonic panelen, dat is zeer luxe mono+cis panelen. >:)
met lekker veel Wp, dan kun je een grotere deuk in je rekening slaan.

het combineren van plat op het platte dak en wat steiler op het schuine dak is ook een leuke optie.
(je kunt dan een iets te kleine omvormer gebruiken. is wat goedkoper.)
ik denk wel dat je het voor elkaar zou moeten kunnen krijgen om daar een +2000Wp op te hangen.
goedkoopste setje zal het wel niet worden, maar prijs is 1 ding, opbrengst is belangrijker. ;)

kijk eens of solaredge + panasonic panelen niet iets leuks kan gaan doen op dat dak.
is niet goedkoop, maar elk paneel een eigen mpp vangt schaduw op.
en je kunt veel panelen in veel verschillende richtingen leggen en dan is het wel te doen.
(desnoods hang je 1 paneel tegen die witte muur.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Jerrythafast
Aegle schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 22:16:
[...]

Da's mooi k*t ;w .
Ze hadden geen andere SolarEdge omvormer mee die ze even konden ophangen helaas. En een ander merk zou niet zoveel kunnen met een stringspanning van 11 Volt :'( Maar ik kreeg net een belletje dat ze hem vrijdag ochtend weer komen ophangen dus de schade blijft beperkt. Als het de rest van de maand zonnig blijft halen we zelfs de target nog wel :D
onetime schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 22:19:
[...]

Je enige mogelijkheid neem ik aan? Ik zou het doen. Wel relatief lange terug verdien tijd, maar ik verwacht toch meer opbrengst dan van een bankrekening. En het zou zeker helpen als je die witte muur nog mooier wit maakt...
Goed idee! Afhankelijk van de stand van de zon, de panelen en de muur zou bekleden met aluminium folie een nog groter effect kunnen hebben >:)

• koevlaas2
Weet iemand hoe het zit met inschrijven als ondernemer, terugvragen BTW en dan de WW in ?
Ik heb afgelopen zomer 10 panelen extra aangeschaft en mij bewust niet als ondernemer aangemeld en ook geen BTW teruggave aangevraagd, ik word namelijk binnenkort werkloos en ben bang dat ik als 'ondernemer' geen WW krijg. Op internet kan ik er niets over vinden, maar misschien is hier iemand met ervaring.

• onetime
  • Niet online
Jerrythafast schreef op woensdag 21 september 2016 @ 11:11:
[...] Goed idee! Afhankelijk van de stand van de zon, de panelen en de muur zou bekleden met aluminium folie een nog groter effect kunnen hebben >:)
Probeer je nu leuk te doen? :'(
Je lijkt zelf al te begrijpen dat met alu de stand van de zon een punt word en dus niet realistisch te gebruiken is.
Maar een erg witte muur reflecteert rondom. Onafhankelijk van instralings richting.
Kijk eens naar het verschil tussen een witte en een zwarte muur. >:)
En ik breng het alleen op omdat die muur nu al 'wit' is en afbladderd, en als je panelen liggen heb je liever niet dat iemand ernaast gaat schilderen. Beter voorzijn en de voordelen benutten. :o

• migjes
koevlaas2 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 11:13:
Weet iemand hoe het zit met inschrijven als ondernemer, terugvragen BTW en dan de WW in ?
Ik heb afgelopen zomer 10 panelen extra aangeschaft en mij bewust niet als ondernemer aangemeld en ook geen BTW teruggave aangevraagd, ik word namelijk binnenkort werkloos en ben bang dat ik als 'ondernemer' geen WW krijg. Op internet kan ik er niets over vinden, maar misschien is hier iemand met ervaring.
ik neem aan dat je voldoet aan de werkeis?
(Er bestaat recht op WW als de aanvrager in de afgelopen 36 kalenderweken in ten minste 26 kalenderweken heeft gewerkt.)
en dat je je kan gaan melden bij het UWV?

in theorie werk je geen uren voor je eigen onderneming.
dus het UWV kan je niet weigeren of korten.
en je mag een onderneming hebben van het UWV (ze promoten het zelfs dat je dat gaat doen, word toch zzp'er zeggen ze dan. >:) )

dus ik zou de BTW snel terug vragen, je zult de centen best kunnen gebruiken.
(als het toch fout gaat bij het UWV, wat niet erg ongewoon is, heb je die buffer nog.)

(hellaas moet ik wel zeggen het is theorie.
UWV is niet de simpelste om mee om te gaan, een verstandig persoon kan dat wel.
maar probeer zo min mogelijk foutjes te maken, ik merk vaak dat veel mensen er wel hulp bij nodig hebben.
als je bij het UWV in het lijstje valt van "er is iets fout gegaan" is het vaak erg lastig herstellen.
en dan kunnen dit soort dingen de zaak wel wat lastiger maken, dus zorg er voor dat je een buffer hebt om een paar weken uit te kunnen zingen, maar ik zou het geld zeker terug vragen. ;) )

edit:
trouwens, hoe kom je in de WW eigenlijk.
de eerste 2 maanden zijn anders als de rest van de tijd, maar dat hangt af of je er binnen komt via een faillissement of andere reden.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 21-09-2016 11:46 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

de ondernemers registratie om btw terug te vragen op je pv set heeft geen invloed op een eventuele ww uitkering of iets dergelijks,

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Hallo solar-kenners;

Mischien past zoiets maar dan met 5 full size panelen (bv 5 x 300Wp):
https://www.zonnemarkt.nl/solfix-xl-beugel
Afbeeldingslocatie: https://www.zonnemarkt.nl/media/catalog/product/cache/2/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/0/0/0000236_0/www.zonnemarkt.nl-Solfix-SOLF10050-31.jpg

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2016 @ 11:48:
de ondernemers registratie om btw terug te vragen op je pv set heeft geen invloed op een eventuele ww uitkering of iets dergelijks,
jep in theorie, maar....

alleen een onderneming hebben is wel winst maken (dat is tenminste de bedoeling ;) )
pas na 3 maanden kan het UWV zien dat er geen winst is (op het forfait bedrag na.)
in die tussen tijd kun je gekort worden of geweigerd.

je moet het dan wel goed regelen met het UWV anders kunnen ze wel moeilijk gaan doen.
Artikel 77a bepaalt wel dat je een onderneming mag starten, maar dat is pas nadat je toestemming hebt van het UWV. ;)
zegt helaas niks over voor je een UWV uitkering hebt.

(of te wel, kom je uit een faillissement of andere ontslag regeling, dan krijg je een consulent voor het eerste gesprek, zorg er goed voor dat die door heeft waar het omgaat, anders kan het zijn dat je word aangemerkt als het illegaal bij verdienen met onderneming al is dat 0€.
je hebt al niet veel geld en als je dan ook nog onterecht gekort of betalingen worden uitgesteld zit je snel in de problemen.
maar als nog ik zou het ook gewoon gaan terug vragen, die problemen lossen zich wel op. ;)
maar weet wel dat ze er kunnen zijn.)
TWyk schreef op woensdag 21 september 2016 @ 11:52:
[...]
https://www.zonnemarkt.nl/solfix-xl-beugel
[afbeelding]
jep, cool als zoiets zou passen.
(het komt dan wel op de cm uit, dus of het past?
misschien nog wisselen met een ander paneel type als het nodig is, kun je een paar cm winnen.)
dit zou je dan weer wel kunnen doen met een simpele TL omvormer. (goedkoop)

maar je zou ook nog een stapje verder kunnen gaan en een solaredge systeem kunnen gebruiken.
gewoon om de zij schaduw op te kunnen vangen.
maar dan heb je nog een paar extra panelen nodig. (nog niet genoeg optimizers.)
misschien red je het met met schuine dak er nog bij?
dan ga je al een aardig stuk over de 2000Wp heen en word het leuk. >:)
(desnoods een paar panelen op noord, zo slecht is dat nu ook weer niet. ;) )

• koevlaas2
migjes schreef op woensdag 21 september 2016 @ 11:42:
[...]

ik neem aan dat je voldoet aan de werkeis?
(Er bestaat recht op WW als de aanvrager in de afgelopen 36 kalenderweken in ten minste 26 kalenderweken heeft gewerkt.)
en dat je je kan gaan melden bij het UWV?

in theorie werk je geen uren voor je eigen onderneming.
dus het UWV kan je niet weigeren of korten.
en je mag een onderneming hebben van het UWV (ze promoten het zelfs dat je dat gaat doen, word toch zzp'er zeggen ze dan. >:) )

dus ik zou de BTW snel terug vragen, je zult de centen best kunnen gebruiken.
(als het toch fout gaat bij het UWV, wat niet erg ongewoon is, heb je die buffer nog.)

(hellaas moet ik wel zeggen het is theorie.
UWV is niet de simpelste om mee om te gaan, een verstandig persoon kan dat wel.
maar probeer zo min mogelijk foutjes te maken, ik merk vaak dat veel mensen er wel hulp bij nodig hebben.
als je bij het UWV in het lijstje valt van "er is iets fout gegaan" is het vaak erg lastig herstellen.
en dan kunnen dit soort dingen de zaak wel wat lastiger maken, dus zorg er voor dat je een buffer hebt om een paar weken uit te kunnen zingen, maar ik zou het geld zeker terug vragen. ;) )

edit:
trouwens, hoe kom je in de WW eigenlijk.
de eerste 2 maanden zijn anders als de rest van de tijd, maar dat hangt af of je er binnen komt via een faillissement of andere reden.
De aankoop is alweer van even geleden namelijk Maart J.L. ik weet niet of dit misschien te lang geleden is.
Het gaat om minder dan € 1000,- zoveel is het nu ook weer niet, maar toch bij elkaar wel 3 jaar rendement.

Ik kom in de WW omdat mijn bedrijf sluit , ik zit al sinds April thuis en word via het sociaal plan gewoon doorbetaald. Helaas stopt dit sociaal plan op 1 December en komt de WW inbeeld. Ik ben aan het solliciteren (als ict-er), maar dit wil nog niet zo lukken.

• migjes
koevlaas2 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:23:
[...]

De aankoop is alweer van even geleden namelijk Maart J.L. ik weet niet of dit misschien te lang geleden is.
Het gaat om minder dan € 1000,- zoveel is het nu ook weer niet, maar toch bij elkaar wel 3 jaar rendement.

Ik kom in de WW omdat mijn bedrijf sluit , ik zit al sinds April thuis en word via het sociaal plan gewoon doorbetaald. Helaas stopt dit sociaal plan op 1 December en komt de WW inbeeld. Ik ben aan het solliciteren (als ict-er), maar dit wil nog niet zo lukken.
oei, die word lastig.

eigenlijk had je in maart de panelen meteen moeten zetten op het bedrijf en de BTW in dat kwartaal moeten aftrekken. even opletten en de Belastingdienst moeten bellen voor de speciale regeling daar voor.
maar dat is achteraf gepraat. (gok ik wel een beetje, ik weet niet alles.)

maar goed de situatie is nu.
hoe dit te doen? (geen idee eigenlijk, dit word wel heel ingewikkeld.)
b.v. je hebt sociaal plan?
(lol mazzelaar, ik heb zo een asociale baas dat ik het sociale plan op mijn buik kan schrijven.
ik ben eigen baas, dus eigen schuld dikke bult. ;) )

maar goed je hoeft nu alleen maar te solliciteren (dus tijd is er in overvloed), en je bent ict-er (dus kennis is er wel).
ga alle instanties maar eens bellen en zoek een oplossing.
(ik denk wel dat het kan, maar om alles te vinden en te regelen is wel een opgaven. pffff
de door zetter die wint. )

edit:
voor alle duidelijkheid.
ik ben niet vies van de regels gebruiken die er zijn.
als is het maar om de laatste cent er uit te trekken.
en dat nog het liefste voor de kleine man.
(als ik zie hoe grote multinationals het doen, moeten de kleine mannen dat ook maar zo doen. ;) )

succes, je kunt het ik heb er vertrouwen in. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 21-09-2016 12:47 ]

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:23:
Even los van het WW verhaal: je mag binnen het lopende jaar gewoon correcties uitvoeren op je btw aangiften. Dus als je iets van een eerder kwartaal bent vergeten dan kun je dat later in het jaar corrigeren. Dat mag gewoon. Alleen als het naar een volgend jaar doorloopt dan moet je dit via een suppletie doen ('correctie aangifte') en dat is ietsje meer gedoe. Dus qua btw kun je dit gewoon doen.

Dit gezegd hebbend, als het mezelf betrof dan zou ik ook twijfelen of je het risico wilt nemen van gedoe met je uitkering. Uiteindelijk zul je wel gelijk krijgen maar puur de kans op gedoe is het misschien niet waard.

Wat je nog zou kunnen overwegen (indien van toepassing) is de aangifte op naam van je partner te doen als je die hebt. Dan blijven die dingen gewoon gescheiden. Ik heb dit zelf gedaan omdat ik zzp'er ben en geen vermenging wilde van mijn btw en de teruggave. Min vrouw is dus eigenlijk de eigenaar van onze panelen.

Officieel is het dan wel weer zo dat de aangever ook degene moet zijn die de energierekening betaalt. Dat kan het dus ook weer ingewikkelder maken..

[ Voor 5% gewijzigd door mddd op 21-09-2016 13:00 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
migjes schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:20:
[...]
jep, cool als zoiets zou passen.
(het komt dan wel op de cm uit, dus of het past?
misschien nog wisselen met een ander paneel type als het nodig is, kun je een paar cm winnen.)
dit zou je dan weer wel kunnen doen met een simpele TL omvormer. (goedkoop)

maar je zou ook nog een stapje verder kunnen gaan en een solaredge systeem kunnen gebruiken.
gewoon om de zij schaduw op te kunnen vangen.
maar dan heb je nog een paar extra panelen nodig. (nog niet genoeg optimizers.)
misschien red je het met met schuine dak er nog bij?
dan ga je al een aardig stuk over de 2000Wp heen en word het leuk. >:)
(desnoods een paar panelen op noord, zo slecht is dat nu ook weer niet. ;) )
Er is wel wat te spelen met de maten van de panelen om het precies passend te krijg op dat dakje van basvkesteren

Financieel het best en eenvoudigst is waarschijnlijk 6 170Wp Solar frontier panelen met een 1K omvormer op het platte dakje op dubbele landscape beugels. Is maar 1020 Wp maar wel goedkoop
Maar ik denk dat op dat kleine platte dakje een set van 1400-1500 Wp bestaande uit 5 full size hoogrendementspanelen (4 keer dubbel landscape en 1 keer portrait) met een eenvoudige omvormer de meest zinvolle keuze is. Is wel iets duurder per Wp maar niet heel veel. Vereist dus wel wat passen en meten met verschillende paneelmaten om binnen die 4,2 meter te blijven
Verder zijn er misschien wel oplossingen om meer panelen erop proppen als je ook het schuine dakje gebruikt en mogelijk ook de witte muur en dan icm met een SolarEdge oplossing maar dat levert maar een beperkte extra opbrengst met relatief hoge kosten en lijkt me daarbij financieel niet echt zinvol.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:54
@koevlaas2 Voor UWV is van belang of je uren maakt in je onderneming, met nul uren geld verdienen mag gewoon. Wel uren maken is gekort worden, zo simpel is het, dus uitleg alleen ondernemer vanwege zonnepanelen dus nul uren is prima. Ik wens je veel succes met solliciteren. ICT moet toch wel lukken voor december, naar wat ik hoor zoeken ze genoeg mensen, dus probeer lekker te voorkomen dat je er überhaupt in hoeft.

Overigens, de reden dat ik eerder fel reageerde op je omgang met elektra is met name ook omdat je die uitlatingen op een openbaar forum doet, en dat anderen een voorbeeld aan je zouden kunnen nemen wanneer je zo laconiek doet over de risico's.

Import van EVs

• koevlaas2
migjes schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:43:
[...]

oei, die word lastig.

eigenlijk had je in maart de panelen meteen moeten zetten op het bedrijf en de BTW in dat kwartaal moeten aftrekken. even opletten en de Belastingdienst moeten bellen voor de speciale regeling daar voor.
maar dat is achteraf gepraat. (gok ik wel een beetje, ik weet niet alles.)

maar goed de situatie is nu.
hoe dit te doen? (geen idee eigenlijk, dit word wel heel ingewikkeld.)
b.v. je hebt sociaal plan?
(lol mazzelaar, ik heb zo een asociale baas dat ik het sociale plan op mijn buik kan schrijven.
ik ben eigen baas, dus eigen schuld dikke bult. ;) )

maar goed je hoeft nu alleen maar te solliciteren (dus tijd is er in overvloed), en je bent ict-er (dus kennis is er wel).
ga alle instanties maar eens bellen en zoek een oplossing.
(ik denk wel dat het kan, maar om alles te vinden en te regelen is wel een opgaven. pffff
de door zetter die wint. )

edit:
voor alle duidelijkheid.
ik ben niet vies van de regels gebruiken die er zijn.
als is het maar om de laatste cent er uit te trekken.
en dat nog het liefste voor de kleine man.
(als ik zie hoe grote multinationals het doen, moeten de kleine mannen dat ook maar zo doen. ;) )

succes, je kunt het ik heb er vertrouwen in. ;)
mddd schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:58:
[...]

Even los van het WW verhaal: je mag binnen het lopende jaar gewoon correcties uitvoeren op je btw aangiften. Dus als je iets van een eerder kwartaal bent vergeten dan kun je dat later in het jaar corrigeren. Dat mag gewoon. Alleen als het naar een volgend jaar doorloopt dan moet je dit via een suppletie doen ('correctie aangifte') en dat is ietsje meer gedoe. Dus qua btw kun je dit gewoon doen.

Dit gezegd hebbend, als het mezelf betrof dan zou ik ook twijfelen of je het risico wilt nemen van gedoe met je uitkering. Uiteindelijk zul je wel gelijk krijgen maar puur de kans op gedoe is het misschien niet waard.

Wat je nog zou kunnen overwegen (indien van toepassing) is de aangifte op naam van je partner te doen als je die hebt. Dan blijven die dingen gewoon gescheiden. Ik heb dit zelf gedaan omdat ik zzp'er ben en geen vermenging wilde van mijn btw en de teruggave. Min vrouw is dus eigenlijk de eigenaar van onze panelen.

Officieel is het dan wel weer zo dat de aangever ook degene moet zijn die de energierekening betaalt. Dat kan het dus ook weer ingewikkelder maken..
Zit ik alleen met de vraag hoe lang moet je dan ingeschreven staan, als dit meer dan 10 jaar word kan ik de BTW beter niet terugvragen want de jaarlijkse contributie kost dan meer dan de teruggave oplevert.

Ja, ik werk(te) bij een Bank het sociaal plan noem ik een gouden koets.
Geen medelijden met ontslagen bank medewerkers dus.

• Sjuppie
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-08 14:20
koevlaas2 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:32:
[...]

[...]

Zit ik alleen met de vraag hoe lang moet je dan ingeschreven staan, als dit meer dan 10 jaar word kan ik de BTW beter niet terugvragen want de jaarlijkse contributie kost dan meer dan de teruggave oplevert.

inschrijven? Bij de Belastingdienst betaal je geen contributie hoor! Jij denkt in KvK, maar dat is niet nodig. Inschrijven als onderneming bij Belastingdienst, BTW terugvragen en dan zelfs meteen brief er achteraan dat je valt onder Kleine Ondernemersregeling en dus nooit meer (dan x bedrag) aan BTW zult betalen en je geen administratieve verplichting meer wilt hebben voor de aangifte.

Letterlijk de slogan "leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker" :P

4240 Wp ZZW PVOutput Sjuppie

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:49
Voor zonnepanelen word je alleen ondernemer voor de BTW. Je wordt geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. Je hoeft de opbrengst verder ook niet op te geven bij je belastingaangifte en er is geen gevolg voor WW of wat dan ook.

Behalve wanneer je daadwerkelijk bedrijfsmatig aan de gang gaat. Zet je een weiland vol panelen met het oogmerk er geld aan te verdienen dan wordt het verhaal anders...

Regeren is vooruitschuiven

• migjes
koevlaas2 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:32:
[...]

[...]

sjuppie zegt het al goed.
geen contributie als 1 keer het forfaitbedrag. ;)
(alleen hier zit ook een maartje aan, je had al een bedrijf en alles word bij elkaar opgeteld van de BTW.
en die moet weer onder het bedrag van de drempel waarde blijven om de KOR (Kleine Ondernemersregeling) te vallen ?)

maar mddd heeft het over een correctie te doen op de BTW aangifte van maart.
(heb ik eigenlijk nooit uitgezocht of geprobeerd te doen.
dus die uit zoeken kan ook nog.)
die zou je nog kunnen uitzoeken hoe en wat daar mee kan. ;)

• koevlaas2
Sjuppie schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:36:
[...]

inschrijven? Bij de Belastingdienst betaal je geen contributie hoor! Jij denkt in KvK, maar dat is niet nodig. Inschrijven als onderneming bij Belastingdienst, BTW terugvragen en dan zelfs meteen brief er achteraan dat je valt onder Kleine Ondernemersregeling en dus nooit meer (dan x bedrag) aan BTW zult betalen en je geen administratieve verplichting meer wilt hebben voor de aangifte.

Letterlijk de slogan "leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker" :P
Het gaat me te gemakkelijk, als ze hun sql database vol hebben met te plukken slachtoffers komen de kwartjes van Kok en de dubbeltjes van den Uijl natuurlijk uit de mouw.

Raar trouwens dat je wel ondernemer bent en geen KVK inschrijving nodig hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 21-09-2016 14:52 ]

• mddd
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:42:
(alleen hier zit ook een maartje aan, je had al een bedrijf en alles word bij elkaar opgeteld van de BTW.
en die moet weer onder het bedrag van de drempel waarde blijven om de KOR (Kleine Ondernemersregeling) te vallen ?)
Inderdaad. Je forfaitaire inkomsten uit je zonnepanelen blijf je de komende jaren houden. Dus zodra je ergens in de komende jaren een onderneming hebt waar minste uit komt waardoor je boven de KOR grens komt, dan verlies je het voordeel: je moet dan wél btw afdragen over de inkomsten.
koevlaas2 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:44:
Raar trouwens dat je wel ondernemer bent en geen KVK inschrijving nodig hebt.
Er is een verschil tussen ondernemer zijn voor de btw en voor de inkomstenbelasting. Het een is veel minder ingewikkeld dan het ander. Overigens, een kvk inschrijving is bij mijn weten nooit verplicht geweest voor al deze zaken. Het is alleen, dat veel andere bedrijven kvk-inschrijvingen vragen om enig idee te hebben van de 'serieusheid' van je bedrijf. Maar naar de overheid toe is dit voor een eenmanszaak volgens mij nooit zo geweest.
Het gaat me te gemakkelijk, als ze hun sql database vol hebben met te plukken slachtoffers komen de kwartjes van Kok en de dubbeltjes van den Uijl natuurlijk uit de mouw.
Ik lees wel meer van die gedachten (met name over aanmelden van je teruglevering) maar ik vraag me af hoe je dat voor je ziet. Als er in de toekomst anders omgesprongen wordt met productie (en dat zal vast gebeuren, de huidige regelingen blijven niet eeuwig) dan is er een heel simpele manier voor: de beprijzing van ingekochte en teruggeleverde energie. Dat heeft allemaal niks te maken met btw, aanmeldingen op energieleveren.nl en dat soort dingen. Dus je kunt jezelf bang maken met dit soort denkbeelden maar uiteindelijk ben ik er van overtuigd dat het je niks zal helpen. Stel dat men belasting wil gaan pakken op teruglevering dan kun je je daar toch niet aan onttrekken.

[ Voor 2% gewijzigd door mddd op 21-09-2016 15:26 . Reden: formatting ]

• koevlaas2
mddd schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:08:
[...]

Inderdaad. Je forfaitaire inkomsten uit je zonnepanelen blijf je de komende jaren houden. Dus zodra je ergens in de komende jaren een onderneming hebt waar minste uit komt waardoor je boven de KOR grens komt, dan verlies je het voordeel: je moet dan wél btw afdragen over de inkomsten.

[...]

Er is een verschil tussen ondernemer zijn voor de btw en voor de inkomstenbelasting. Het een is veel minder ingewikkeld dan het ander. Overigens, een kvk inschrijving is bij mijn weten nooit verplicht geweest voor al deze zaken. Het is alleen, dat veel andere bedrijven kvk-inschrijvingen vragen om enig idee te hebben van de 'serieusheid' van je bedrijf. Maar naar de overheid toe is dit voor een eenmanszaak volgens mij nooit zo geweest.

[...]

Ik lees wel meer van die gedachten (met name over aanmelden van je teruglevering) maar ik vraag me af hoe je dat voor je ziet. Als er in de toekomst anders omgesprongen wordt met productie (en dat zal vast gebeuren, de huidige regelingen blijven niet eeuwig) dan is er een heel simpele manier voor: de beprijzing van ingekochte en teruggeleverde energie. Dat heeft allemaal niks te maken met btw, aanmeldingen op energieleveren.nl en dat soort dingen. Dus je kunt jezelf bang maken met dit soort denkbeelden maar uiteindelijk ben ik er van overtuigd dat het je niks zal helpen. Stel dat men belasting wil gaan pakken op teruglevering dan kun je je daar toch niet aan onttrekken.
Waarom moet het allemaal zo moeilijk, reken bij de kassa gewoon geen BTW dan zijn we in 1 keer klaar.
Kost ook minder administratie pfff, het lijkt wel Nederland.

• mddd
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 17:01:
Waarom moet het allemaal zo moeilijk, reken bij de kassa gewoon geen BTW dan zijn we in 1 keer klaar.
Dat is fundamenteel aan het stelsel. Iedereen in de keten betaalt het en krijgt het terug. Alleen de consument uiteindelijk niet. Als het bij iedere transactie gecontroleerd moest worden of je het wel of niet verschuldigd bent, wordt het juist ingewikkelder en vooral minder controleerbaar.

Of bedoelde je je vraag met rethorisch? ;)

• migjes
mddd schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:08:
[...]
niet helemaal waar, lol altijd een uitzondering mogelijk. >:)
stel je hebt een feraris meter, hoeveel zou je dan opgewekt hebben volgens de Belastingdienst?
met een slimme meter kunnen ze het weer wel zien.
(het gaat alleen over wat je huis verlaat, wat je rechtstreeks zelf gebruikt is zoizo belasting vrij. ;) )

(dit stukje willen ze eigenlijk niet weten bij de Belastingdienst, onder het motto hoofdpijn hebben we al genoeg.)
er is een tijd geweest dat een kvk-inschrijving wel handig was.
(je kon je gratis inschrijven, en dan regelde hun de BTW nummer aanvraag en de rest van de belasting.
heb daar handig gebruik van gemaakt, een paar bedrijfjes zo geheel gratis opgezet.)
wat je er tegenwoordig mee moet is mij ook een beetje onduidelijk geworden.
(ik krijg nog steeds via de kvk verkochte gegevens, zeer leuke aanbiedingen in aandelen.
door goudebergen B.V.(niet lullen we maken je rijk) gevestigd in de kaaiman eilanden. 8)7
meer heb ik er niet aan.)
tja, zo is het maar net. ;)
(maar simpel en makkelijk is het alleen in woorden.)
koevlaas2 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 17:01:
[...]
die vraag moet je stellen aan de VVD >:)
maar of je daar een antwoord op krijgt wat je wil. :?

stukje grove geschiedenis:
kabinet met VVD kon niet gevormd worden maar met groenlinks erbij kregen we in eens een subsidie op pv.
dat was toen 13% (groenlinks vroeg eigenlijk totale vrijstelling van de BTW volgens jouw voorbeeld, maar deed het toen voor 13%).
(die subsidie aanvragen was ook al een ramp, maar dat terzijde.
mijn ouders hebben de subsidie wel gehad.
en nu weer voor de warmte pomp(subsidie van D66). >:)
ze hebben een zeer prettige diepe portemonnee, dus ik schep maar iedere subsidie voor ze.
leer het maar vast, geld stroomt altijd naar het diepste putje, en dat diepste putje is waar het meeste geld is. ;) )

toen kwam het Europees gerechts-hof met de uitspraak dat zonnepanelen gewoon een bedrijfs-activiteit was.
dus dat je de BTW gewoon terug kon vragen en BTW zou moeten betalen over de opbrengst.
in Nederland kennen wij ook nog de kor regeling, oftewel zolang je onder een bepaalt drempel bedrag blijft dan hoef je de BTW niet af te dragen. en dat doet vrijwel iedere pv bezitter.
(eigenlijk bedoeld om niet elk klein bedrijfje te hoeven administreren.
denk aan de sportclub/fanfare/toneel vereniging etc etc etc...
heeft niks met pv te maken, maar wel leuk.)

dus hebben ze de forfait bedrag maar verzonnen. (deze is aanvechtbaar, de uitleg kan wel eens niet stand houden voor de rechter.)
om het administratief recht te breiden dat je maar 1 jaar een bedrijf hebt waar in je dus BTW zou moeten betalen over de opbrengst. (te dubieus getal en je kunt het bedrijf ook meteen weer opzeggen met een brief.)

het is allemaal erg krom gegroeid in de loop der jaren.
dat is democratie, maar nog steeds een stuk beter als een dictatuur. ;)
(eigenlijk kan zonnigtype dit beter vertellen, maar die kan onderhand wel een heel boek er overschrijven.
http://www.polderpv.nl/ )

• Tonkey
  • Laatst online: 21:08
AUijtdehaag schreef op donderdag 01 september 2016 @ 17:49:
[...]

Probeer het eens met een laptop, bluetooth en sunnyexplorer erop?
http://www.sma-benelux.co...tware/sunny-explorer.html

Als je er in kan komen, zie je meteen wat voor omvormer het is. En wat voor foutmeldingen er zijn.
Misschien kan je ook firmware updaten.
Als je er niet zeker van bent, moet je het een ander laten doen. Maar veel kan er niet fout gaan.
Gebruiker - wachtwoord 0000
Installateur - wachtwoord 1111 (mits niet gewijzigd)
Heeft even mogen duren maar heb hem open gehaald. Even de connector van het display los gehaald en nu werkt het weer. Morgen even kijken of de metingen ook weer kloppen maar lijkt me wel, er is namelijk ook weer reactie als je op het scherm tikt.

En weet ook direct dat het een 4000W is. (volgens de nota, dus zal wel kloppen)

• basvkesteren
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:43
Veel reacties, dank _/-\o_
onetime schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 22:19:

Wat denken anderen:
4x SF op de dakkapel en het schuine dak er boven ook vullen? Alles parallel op een Soladin oid?
Door de SF redelijk schaduw bestendig, ook door het parallel minder last van schaduw.
Inderdaad enigste optie.. Bankrekening-argument roep ik ook wel eens, wat dat betreft gaat het ook wel gebeuren ;) En die muur... da's een verhaal apart :( Tzt nog maar eens kijken.
migjes schreef op woensdag 21 september 2016 @ 10:43:
oke wel wat schaduw, maar ik zie niet veel probleem schaduw.
het meeste zit op momenten dat de zon lager of erg schuin op de panelen staat.
en dan is het verlies eigenlijk toch niet erg hoog.
je komt wel boven de 0,8kWh per Wp per jaar. ;)
(van meer sta ik niet vreemd te kijken.
ik scoor al een 0,75kWh per Wp per jaar.
oost-west en ook dat soort probleempjes. ;) )
Dat klopt wel, op begin en eind dag na is er weinig echte schaduw. Ik kan alleen nog niet zo goed inschatten hoeveel effect dat gaat hebben... Maar jij zegt dus dat het wel mee valt, da's mooi :)
kijk eens of solaredge + panasonic panelen niet iets leuks kan gaan doen op dat dak.
is niet goedkoop, maar elk paneel een eigen mpp vangt schaduw op.
en je kunt veel panelen in veel verschillende richtingen leggen en dan is het wel te doen.
(desnoods hang je 1 paneel tegen die witte muur.)
Jij zegt dus beter luxe panelen. Even ge-googeld op panasonic panelen (zijn nog niet zo makkelijk in een webshop te vinden..). Inderdaad wel stuk prijziger.. :> Maar die +2000Wp klinkt wel leuk, dan haal ik wellicht m'n jaarverbruik er al uit... :D
TWyk schreef op woensdag 21 september 2016 @ 11:52:
[...]
Hm.. niet duur lijkt me. Maar, dan zit ik wel meteen vast aan één richting (vin 't wel interessant om daar wat mee te gaan spelen). Zelfde ding is ook in kleinere stukjes te krijgen daar, zie ik.. mogelijkheden zat, ga er op puzzelen.
TWyk schreef op woensdag 21 september 2016 @ 13:28:
[...]
Financieel het best en eenvoudigst is waarschijnlijk 6 170Wp Solar frontier panelen met een 1K omvormer op het platte dakje op dubbele landscape beugels. Is maar 1020 Wp maar wel goedkoop
Maar ik denk dat op dat kleine platte dakje een set van 1400-1500 Wp bestaande uit 5 full size hoogrendementspanelen (4 keer dubbel landscape en 1 keer portrait) met een eenvoudige omvormer de meest zinvolle keuze is. Is wel iets duurder per Wp maar niet heel veel. Vereist dus wel wat passen en meten met verschillende paneelmaten om binnen die 4,2 meter te blijven
Verder zijn er misschien wel oplossingen om meer panelen erop proppen als je ook het schuine dakje gebruikt en mogelijk ook de witte muur en dan icm met een SolarEdge oplossing maar dat levert maar een beperkte extra opbrengst met relatief hoge kosten en lijkt me daarbij financieel niet echt zinvol.
Duidelijk verhaal. Als ik nog wat verder googel, en de reacties hier interpreteer, zou solar frontier alleen vanwege financiële redenen beter zijn, niet omdat ze vanwege schaduw-werking perse meer opleveren (begrijp ik uit dit verhaal, dan: https://www.zonnepanelen.net/dunne-film/)

Nogmaals dank, ik heb weer de nodige aanknopingspunten en ga er wat verder op puzzelen. Ga jullie komende tijd zeker nog eens lastig vallen met wat verder uitgewerkte ideeën ;)

• No Hands
koevlaas2 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 10:37:
[...]

Helaas, niet mogelijk er zit teveel ruimte tussen de verschillende panelen/omvormers.
Er mag 50 meter tussen 2 optimizers zitten.

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-11 20:08

Corn

Raar jongetje

Even snel vraagje tussendoor van een stiekeme lurker. Vandaag zijn twee heren (van een gerenommeerde toko uit de buurt) bezig geweest op ons dak. Er komen in totaal 30 SF-170s te liggen, en vandaag zijn de rails geplaatst. Volgens mijn vriendin (die thuis was) ging het een stuk moeilijker dan ze hadden ingeschat, omdat er gigantisch veel pannen waren vastgeschroeft. Thuisgekomen even met de drone van dichtbij gekeken, en het lijkt erop dat er nogal wat glazuur beschadigd is geraakt. Ook sluiten de pannen niet zo mooi meer aan bij de haken (waarschijnlijk door de dikte).

Ik ben een beetje bang dat er door invloed van vocht en vorst meer schade kan ontstaan aan de pannen. Google leverde niet veel op. Moet ik me hier druk om maken, of me gewoon niet zo aanstellen? Het merendeel van de beschadigde pannen zit straks onder de panelen, maar ook er onder is e.e.a. beschadigd.

klik voor groterderder
pijltjes vanzijkant

[ Voor 0% gewijzigd door Corn op 21-09-2016 20:55 . Reden: spelvaut ]

Corn schreef op woensdag 21 september 2016 @ 20:34:
Even snel vraagje tussendoor van een stiekeme lurker. Vandaag zijn twee heren (van een gerenommeerde toko uit de buurt) bezig geweest op ons dak. Er komen in totaal 30 SF-170s te liggen, en vandaag zijn de rails geplaatst. Volgens mijn vriendin (die thuis was) ging het een stuk moeilijker dan ze hadden ingeschat, omdat er gigantisch veel pannen waren vastgeschroeft. Thuisgekomen even met de drone van dichtbij gekeken, en het lijkt erop dat er nogal wat glazuur beschadigd is geraakt. Ook sluiten de pannen niet zo mooi meer aan bij de haken (waarschijnlijk door de dikte).

Ik ben een beetje bang dat er door invloed van vocht en vorst meer schade kan ontstaan aan de pannen. Google leverde niet veel op. Moet ik me hier druk om maken, of me gewoon niet zo aanstellen? Het merendeel van de beschadigde pannen zit straks onder de panelen, maar ook er onder is e.e.a. beschadigd.

klik voor groterderder
[afbeelding] [afbeelding]
Zo te zien zijn er wat stukjes afgesprongen van het omhoog schuiven.
Het is niet fraai, maar ik denk niet dat het kwaad kan.
Zolang het maar niet op het vlak is waar water overheen loopt, en daar lijkt het niet op.
Dit soort pannen is niet beschadigen bijna onmogelijk lijkt me.

Ik weet niet of er panhaken standaard achter alle pannen zitten (je hebt over vast geschroeft?), om de pannen op zijn plaats te houden.
De kans is als dit niet goed is terug gezet dat er misschien wel eens een pan kan gaan schuiven.
Maar ik ken de pan niet (helaas). Maar misschien kan je dat wel even navragen.

En dat ze iets omhoog staan is ook vrij normaal. Tenzij men elke dakpan gaat inslijpen.

Ik zou zeggen geniet van je 30 SF panelen, en maak je er niet te druk over.
Mijn mening, maar iemand anders kan er weer anders over denken... O-)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-09-2016 21:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• onetime
  • Niet online
[...] Ik ben een beetje bang dat er door invloed van vocht en vorst meer schade kan ontstaan aan de pannen. Google leverde niet veel op. Moet ik me hier druk om maken, of me gewoon niet zo aanstellen? Het merendeel van de beschadigde pannen zit straks onder de panelen, maar ook er onder is e.e.a. beschadigd. [...]
Ik begrijp je angst. Ik zou zelf minstens met de pot zwarte verf er langs gaan. (toch onder de panelen)
Maar aan de andere kant loopt het water door de lagere delen van de pannen en zal er weinig regen op de beschadigingen vallen.

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Die pannen doen gewoon nog waar ze voor gemaakt zijn hoor, geen probleem.
chips en vorst is geen probleem, zodra er redelijke scheuren in zitten kan dat wel voor problemen gaan zorgen. De pannen mogen max 5 mm open staan volgens de kenners, Als de haak gewoon plat op de pan ligt, en dat lijkt hier t geval, dan is dat in orde. Van inwaaien (denk aan stuifsneeuw) heb je daar minder last gezien de panelen die er overheen liggen.

Wat zullen die jongens gebaald hebben van dat geschroefde dak.... |:( :X |:( :(
Is het zo steil, of is het eigenlijk gehaakt? dat kom je helaas steeds vaker tegen. vorige week nog had ik een soort dubbele haak die 2 pannen tegelijk vasthoud schuin boven elkaar, had ik nog niet gezien. Zat nergens beweging in..

[ Voor 19% gewijzigd door Andre1973 op 21-09-2016 21:17 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• koevlaas2

klik voor groterderder
Dit maakt niet zoveel uit, je dak is nu niet lek ofzo.
Bij mijn DIY job heb ik alle op de haken liggende pannen netjes uitgeslepen met de haakse slijper, dit is nogal een k.u.t klus dus vandaar dat die dakrammers dit hebben overgeslagen.

• Andre1973

Andre1973

Volgens mij passen die CF haken precies tussen die mooie ribbeltjes door hoor. Hoef je niets aan weg te slijpen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-11 20:08

Corn

Raar jongetje

Bedankt voor de geruststelling! Ik zal me er maar niet te druk over maken :) Ben niet zo vreselijk bang voor lekkage, het dak is volgens mij zelfs zonder pannen tamelijk waterdicht (schuim/hout sandwich), maar het zou jammer zijn als alle pannen kapot zouden kunnen gaan.
onetime schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:03:
......
Ik begrijp je angst. Ik zou zelf minstens met de pot zwarte verf er langs gaan.
......
Goed plan, zal het even voorstellen morgen. De pannen die zichtbaar zijn na installatie morgen kan ik desnoods zelf nog even na afloop bijstippen
Andre1973 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:13:
Die pannen doen gewoon nog waar ze voor gemaakt zijn hoor, geen probleem.
chips en vorst is geen probleem, zodra er redelijke scheuren in zitten kan dat wel voor problemen gaan zorgen. De pannen mogen max 5 mm open staan volgens de kenners, Als de haak gewoon plat op de pan ligt, en dat lijkt hier t geval, dan is dat in orde. Van inwaaien (denk aan stuifsneeuw) heb je daar minder last gezien de panelen die er overheen liggen.

Wat zullen die jongens gebaald hebben van dat geschroefde dak.... |:( :X |:( :(
Is het zo steil, of is het eigenlijk gehaakt? dat kom je helaas steeds vaker tegen. vorige week nog had ik een soort dubbele haak die 2 pannen tegelijk vasthoud schuin boven elkaar, had ik nog niet gezien. Zat nergens beweging in..
Mja, stiekem zijn er ook behoorlijk wat pannen aan de zijkanten van dakramen doorgezaagd en die doen 't ook nog prima. Dan moet dit inderdaad ook wel meevallen.

Dak is idd behoorlijk stijl, en sommige pannen zitten met haken, andere met schroeven. Misschien dat halverwege de haken op waren oid? 8)7 De boys waren niet optimaal blij met de constructie, zullen behoorlijk wat afgevloekt hebben.

• koevlaas2
Andre1973 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 22:08:
Volgens mij passen die CF haken precies tussen die mooie ribbeltjes door hoor. Hoef je niets aan weg te slijpen.
Het gaat ook om de pan erbovenop, die slijp je een stukje in om de aansluiting op de onderliggende pan weer goed te krijgen.

• Luiaard
Ja het is een rotwerk, maar dan ligt het dak net zo strak als ervoor. Ik doe het ook elke keer, maar voor die commerciële mannen is goed genoeg meer dan voldoende en alles meer kost alleen maar tijd. Binnenkort ga ik weer 48 dakhaken doen, jippie.

Import van EVs

• koevlaas2
Luiaard schreef op woensdag 21 september 2016 @ 23:25:
Ja het is een rotwerk, maar dan ligt het dak net zo strak als ervoor. Ik doe het ook elke keer, maar voor die commerciële mannen is goed genoeg meer dan voldoende en alles meer kost alleen maar tijd. Binnenkort ga ik weer 48 dakhaken doen, jippie.
Je doet je nicknaam geen eer aan :)

• Mattie112
  • Laatst online: 31-10 13:51

klik voor groterderder
koevlaas2 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 23:14:
[...]

Het gaat ook om de pan erbovenop, die slijp je een stukje in om de aansluiting op de onderliggende pan weer goed te krijgen.
Yes heb ik ook gedaan, vond ook dat die pannen aardig wat "open" bleven staan, en waarom niet het zekere voor het onzekere nemen? Als je alles er weer af moet gaan halen ivm lekkage ben je dubbel extra tijd kwijt.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Luiaard
koevlaas2 schreef op donderdag 22 september 2016 @ 00:24:
[...]

Je doet je nicknaam geen eer aan :)
Die heb ik al vanaf 1996, vrijwel het begin van gathering of tweakers toen we hier nog met een paar honderd users zaten en je dagelijks in topics met Femme zelf sprak over de hardware van toen :D Inmiddels is er wel wat veranderd twintig jaar verder.

Import van EVs

• koevlaas2
Luiaard schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:31:
[...]

Die heb ik al vanaf 1996, vrijwel het begin van gathering of tweakers toen we hier nog met een paar honderd users zaten en je dagelijks in topics met Femme zelf sprak over de hardware van toen :D Inmiddels is er wel wat veranderd twintig jaar verder.
Hahaha, die van mij is ook heel oud en gebaseerd op een Volendams broodje hamburger.
Koevlaas sneuvelde echter in het setup proces bij Tweakers, vandaar de 2 erachter.

• migjes
basvkesteren schreef op woensdag 21 september 2016 @ 19:59:

Jij zegt dus beter luxe panelen. Even ge-googeld op panasonic panelen (zijn nog niet zo makkelijk in een webshop te vinden..). Inderdaad wel stuk prijziger.. :> Maar die +2000Wp klinkt wel leuk, dan haal ik wellicht m'n jaarverbruik er al uit... :D
tja er is een financiele kant maar er is ook een gebruikers kant van het verhaal.
je kunt een set op dak legen met een korte TVT van b.v. 5 jaar die maar 50% opwekt van je gebruik.
of een set die een TVT heeft van 10 jaar maar die wel 100% doet.
dan heb ik liever 10 jaar 100% lol, als maar 50%, dat is gewoon helemaal niet lollig. ;)
(ik zelf doe nu +/-125% van wat ik nodig heb, maar verwarm mijn huis nu ook maar elektrisch. ;) )

nu is panasonic/sunpower de ene kant van van de top panelen.
solarfrontier/poly is dan weer de laagste kant.
maar er is veel wat er tussen in zit waar je ook uit kunt kiezen.

(liever geen solaredge gebruiken, maar dat zal lastig worden op jouw dak ben ik bang.
solaredge is eigenlijk iets te duur.)

succes met de planning.

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
Als ik onderstaand bericht moet geloven van 21 september dan is het oppassen geblazen voor klanten met PV en energiedirect.nl Niet door de nul gaan....!

Kan iemand van hier dit bevestigen?? Of liever ontkennen. Is het eigenlijk legaal om de energie belasting niet uit te betalen ? Deze is immers gekoppeld aan de E aansluiting.

http://www.zonnepanelen.wouterlood.com/

[ Voor 22% gewijzigd door Gasschuif op 22-09-2016 13:04 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Verwijderd

Volgens mij klinkklare onzin. Die heffingskorting geldt per aansluiting en heeft niks met verbruik/opwek te maken.

Morgen om 18:00 liggen hier trouwens de panelen precies 1 jaar! *O*

En weet nu ook al dat ik er eind dit jaar afscheid van moet nemen :'( Als alles gaat zoals verwacht ga ik verhuizen, en dit huis is inclusief panelen verkocht.

Wel leuk om een nieuwe set uit te zoeken, al moet ik mij weer gaan inlezen. Ga van ZZW op 220 graden naar ZZO op 130 graden. Dus zal wel andere panelen moeten dan mijn huidige poly panelen op 1 string.

• Sjuppie
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-08 14:20
Gasschuif schreef op donderdag 22 september 2016 @ 13:00:
Als ik onderstaand bericht moet geloven van 21 september dan is het oppassen geblazen voor klanten met PV en energiedirect.nl Niet door de nul gaan....!

Kan iemand van hier dit bevestigen?? Of liever ontkennen. Is het eigenlijk legaal om de energie belasting niet uit te betalen ? Deze is immers gekoppeld aan de E aansluiting.

Even snel de berekening gedaan op de website van Energiedirect.nl en die laat gewoon zien dat je de korting (=verkapte subsidie) gewoon krijgt.
Maar let op: je hebt het over energie-belasting , maar dat is weer iets anders en daar is het wel weer iets vager over hoe dat berekend wordt (en niet alleen door Energiedirect.nl in dat geval).

4240 Wp ZZW PVOutput Sjuppie

• drielp
  • Laatst online: 14-10 09:07
Gasschuif schreef op donderdag 22 september 2016 @ 13:00:

Hier worden twee dingen door elkaar gehaald. De heffingskorting (de bewuste 376 euro) krijgt iedereen met een elektriciteitsaansluiting (voor een woning). De energiebelasting is belasting die je moet betalen per kWh en die krijg je inderdaad niet terug. Net zoals de BTW. Je krijgt wel wat meer terug dan de kale elektriciteits prijs, bij Essent is dat 8 ct per terug geleverde kWh. Greenchoice had een regeling dat je bij een teruglevering < 1000 kWh per jaar, ook de BTW en energiebelasting terug kreeg. Of dat nog steeds zo is weet ik niet...
Met terug leveren bedoel ik dus meer opwekken dan je gebruikt op jaarbasis, een neggie dus.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Andre1973

Andre1973

Sjuppie schreef op donderdag 22 september 2016 @ 14:31:
[...]

Even snel de berekening gedaan op de website van Energiedirect.nl en die laat gewoon zien dat je de korting (=verkapte subsidie) gewoon krijgt.
Maar let op: je hebt het over energie-belasting , maar dat is weer iets anders en daar is het wel weer iets vager over hoe dat berekend wordt (en niet alleen door Energiedirect.nl in dat geval).
Dat geld dat je in mindering word gebracht op de rekening is een soort belasting vrije voet.
Hierdoor heeft elk huishouden in principe een gratis kleine aansluiting (1x35 of 3x25 A) (kost ongeveer E0,50-E0,60 per dag) en de eerste ongeveer 1500 kWh zonder energie belasting (ongeveer E0,10 / kWh). Dat is omdat we er van uitgaan dat ieder huishouden elektrische energie nodig heeft als een soort basis behoefte.
Over dat deel betaal je dus alleen de kosten voor de opwek, en BTW.

Verwijderd

iedere energieleverancier is verplicht om die energieheffingskorting van -376 euro te verrekenen
dit is een belastingspuntje dus de energieleverancier kan en mag daar zelf geen andere afspraken over maken

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
drielp schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 00:31:
[...]

Hier worden twee dingen door elkaar gehaald. De heffingskorting (de bewuste 376 euro) krijgt iedereen met een elektriciteitsaansluiting (voor een woning). De energiebelasting is belasting die je moet betalen per kWh en die krijg je inderdaad niet terug. Net zoals de BTW. Je krijgt wel wat meer terug dan de kale elektriciteits prijs, bij Essent is dat 8 ct per terug geleverde kWh. Greenchoice had een regeling dat je bij een teruglevering < 1000 kWh per jaar, ook de BTW en energiebelasting terug kreeg. Of dat nog steeds zo is weet ik niet...
Met terug leveren bedoel ik dus meer opwekken dan je gebruikt op jaarbasis, een neggie dus.
Dat was ook mijn gedachte, echter omdat expliciet 376 euro werd genoemd heeft Floris dit op zijn website gezet denk ik. Klop dus niet. :)
Ik denk dit jaar wel fors door de nul te gaan, tenzij het een heel strenge winter gaat worden. Met een beetje mazzel wordt mijn rekening zelf negatief, mijn maandtermijn in nu al "nihil" (Eneco specificatie)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• habbekrats
Ik ga met 2 weken overstappen, valt nog tegen soms dat uitzoeken van tarieven met terug levering.

Huidig Essent 1 jaar vast 8,8ct/kWh gas 60,09 ct/m3 €104,26/jaar
Kijkend nu
Eneco 9,20 ct/kWh, gas 60,16 ct/m3 vaste leveringkosten € 118,80/jaar
Greenchoice 11,0 ct/kWh gas 54,2 ct/m3 vaste leveringkosten € 69,7 /jaar
Budget energie 4,4/3,4 ct/kWh gas 57,84 ct/m3 vaste leveringkosten €11,76/jaar

Op basis hiervan zou ik dus greenchoice nemen, echter Eneco stunt met flinke kortingen ( 125 euro, dus vaste leveringkosten vallen weg) en is dan de goedkoopste met €172 per jaar €14,33 /maand

Verwijderd

mbt terugleveringvergoeding

bij een hoog laag tarief word altijdd eerst verrekend met laagtarief
bijvoorbeeldd
hoogtarief -200 kwh
laag 300 kwh verbruik

dat is het netto 100 kwh vebruik nog

stel nu dat het bijv
hoogtarief -200 kwh
laagtarief 100 kwh is
dan is het netto -100 kwh

je eigen vebruik is dan al weg en de teruglevergoeding is dan afhandeklijk van de leverancier 8ct tot 10ct
per 100 kwh scheelt het 2 euro op je jaarafrekening ivm de teruglever vergoerding

mijn inziens kan je beter kijken in dat geval naar de leverancier met gunstigste gasprijs

Verwijderd

Greenchoice is voor het eerste jaar gewoon gunstig, je kunt iedere maand opzeggen.
Of je nou €14,- per maand betaald of €17,- het is allebei weinig, kies dan voor kwaliteit en geen sores bij de eindafrekening.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-11 12:13
habbekrats schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 08:52:
Ik ga met 2 weken overstappen, valt nog tegen soms dat uitzoeken van tarieven met terug levering.

Kijkend nu

Op basis hiervan zou ik dus greenchoice nemen, echter Eneco stunt met flinke kortingen ( 125 euro, dus vaste leveringkosten vallen weg) en is dan de goedkoopste met €172 per jaar €14,33 /maand
Ik zit bij VanDeBron, vaste lage prijzen ( hoef ik niet steeds over te stappen op jacht naar de laagste prijs)
Wel een "abonnement" fee waar ze van leven.
De filosofie achter hun werkwijze bevalt me.
Gas is 0.54338, stroom is ook niet duur maar niet belangrijk, ik zit rond de 0.

Zij salderen financieel, dus ze : ( dit doen er veel, GC ook )
berekenen de waarde van je teruglevering in hoog tarief.
berekenen de waarde van je verbruik in laag tarief.
en die worden met elkaar verrekend.
Als je dus 1000 teveel opwekt in hoog @ 18 cent
en 1000 verbruikt in laag @ 17 cent
dus resultaat verbruik 0
krijg je 1000 x (18-17) = 10 euro terug, Winst ! >:)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• habbekrats
WoudseHoeve schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 10:51:
[...]

Ik zit bij VanDeBron, vaste lage prijzen ( hoef ik niet steeds over te stappen op jacht naar de laagste prijs)

dus resultaat verbruik 0
Ik heb een pelletkachel, ik probeer mijn gasverbruik onder de 400 m3 te krijgen. Gasverbruik zal ontstaan als de pelletkachel overdag als ik er niet ben uit staat, koken en in de winter wat voor warm tapwater. In de zomer gebruik meestal geen gas voor warmwater door de zonneboiler.
Zoals al door meerdere opgemerkt is het gastarief belangrijker dan de elektra tarieven zolang je die tegen elkaar weg kunt salderen.

Als de salderingregeling in 2020 niet gewijzigd zou worden, kan ik beter de gasaansluiting opzeggen, overgaan op elektrisch koken, elektrisch bij stoken indien nodig. Wel nog een set panelen erbij leggen natuurlijk.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
zonnepanelen neerleggen/installeren op een bitumen (schuur) dak .. is dat handig ?

gaat mij in deze puur om de installatie ..

Tja vanalles

Verwijderd

ja dat kan prima , neem aan dat het plat dak is
of in het geval van schuindak met profielen monteren.
hier ligt het gehele schuurdak vol met panelen op een dakshingle bedekking

gewoon de schroefplekken met bitumkit afgekit

• migjes
vso schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 11:46:
zonnepanelen neerleggen/installeren op een bitumen (schuur) dak .. is dat handig ?

gaat mij in deze puur om de installatie ..
voor sommige wel.
gewoon omdat het dan vaak wel erg makkelijk zelf te doen is. ;)

met een beetje hulp van hier is het niet veel moeilijker als een lego bouwdoos.
maar vaak kun je ook bouwpakketjes krijgen en dan word het erg simpel.

nadeel is vaak wel dat schuren vaak een lager dak hebben als de omgevende huizen.
(en meestal niet zo heel groot)
dus een iets lagere opbrengst.
(denk aan een +/-20kWh/kWp op een 1000kWh/kWp per jaar)

Verwijderd

plat dak schuren zijn ideaal voor een mooie schans , achterzijde paar bloembakken er tegen en klaar is kees

Verwijderd

Iemand een idee? Ik weet dat deze huidige maar ook tijdelijke setup een mismatch is maar toch... Mijn AEG PV2800 springt soms niet aan in de ochtend, hij blijft hangen op Low DC terwijl de panelen (6x 85Wp Qcells in serie) wel voldoende spanning en stroom leveren. Stroom is wel laag met ~1 ampere maar imho zou de AEG daar toch op moeten aanspringen bij 300V? Even volledig spanningsloos maken verhelpt het probleem maar het zou fijn zijn als hij gewoon gaat snorren bij voldoende lichtinval.

Wacht ik lang genoeg dan springt hij overigens wel aan maar het is 'gek' dat hij dat niet altijd vroeg in de ochtend doet. Het is niet veel wat ik daardoor misloop maar toch...

Verwijderd

je heb 510wp op een 2800w omvormer :|

in dat geval de omvormer zelf trekt ook zijn voeding uit de panelen dus voordat er voldoende over is duurt het ff daar de zon smorgens nog laag staat

• vso
  • Niet online
migjes schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 11:50:
[...]

voor sommige wel.
gewoon omdat het dan vaak wel erg makkelijk zelf te doen is. ;)

met een beetje hulp van hier is het niet veel moeilijker als een lego bouwdoos.
maar vaak kun je ook bouwpakketjes krijgen en dan word het erg simpel.

nadeel is vaak wel dat schuren vaak een lager dak hebben als de omgevende huizen.
(en meestal niet zo heel groot)
dus een iets lagere opbrengst.
(denk aan een +/-20kWh/kWp op een 1000kWh/kWp per jaar)
schuur zelf is 7mx3m (hellinghoek en "oppervlak" niet bekend .. maar iets van 14m2 moet wel lukken :)

Denk dat het gezien dat het huis + de schuur de zelfde "ligging" hebben " nagenoeg perfect voor PV dat dat wel overleefbaar is ... teminste zeker in relatie tot bv zonnepanelen op de direct tegovergestelde ligging :)

maar het "lager" liggen maakt dat zoveel uit ?? en gezien de ligging.. maakt het uit om een bv de omvormer in de meterkast te doen zodat 2 kabels vanaf schuur en zolder daken naar 1 omvormer gaat of zou ik beter voor 2 aparte omvormers kunnen gaan (afstand van meterkast naar schuur is "10m (huis) 8m naar schuur + 2,5m naar schuurdak)|

[ Voor 15% gewijzigd door vso op 23-09-2016 12:22 ]

Tja vanalles

• migjes
vso schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 12:19:
[...]

schuur zelf is 7mx3m (hellinghoek en "oppervlak" niet bekend .. maar iets van 14m2 moet wel lukken :)

Denk dat het gezien dat het huis + de schuur de zelfde "ligging" hebben " nagenoeg perfect voor PV dat dat wel overleefbaar is ... teminste zeker in relatie tot bv zonnepanelen op de direct tegovergestelde ligging :)

maar het "lager" liggen maakt dat zoveel uit ?? en gezien de ligging.. maakt het uit om een bv de omvormer in de meterkast te doen zodat 2 kabels vanaf schuur en zolder daken naar 1 omvormer gaat of zou ik beter voor 2 aparte omvormers kunnen gaan (afstand van meterkast naar schuur is "10m (huis) 8m naar schuur + 2,5m naar schuurdak)|
het lager liggen maakt uit, ja.
maar ik noem het echt niet veel. ;)
je kon het goed zien vroeger bij anton.
http://www.antonboonstra.nl/energie/details_oud.php
http://www.antonboonstra.nl/energie/?dag=2014-9-1
(hoog(dak) laag(garage) en noord)

lange DC kabel en korte AC kabel of korte DC kabel en lange AC kabel.
het maakt niet veel uit, voor de veiligheid zie ik liever een korte DC kabel.
(het AC stuk is simpel te beveiligen, het DC stuk is een stuk lastiger, maar ik zeg expres liever en niet moet.)

als de panelen op schuur en huis een flink andere richting in kijken.
zij het platter en stijler of meer oost en west dan is 1 omvormer wel erg leuk.
kun je meer Wp op een kleinere omvormer hangen.
maar echt veel uit maken doet het niet.
(persoonlijke keuze, vind ik.)

maar goed de PV op de schuur moet aangesloten worden.
4 opties:
1. tot 500W gewoon met een steca/soladin in het stocontact pluggen en klaar.
2. nieuwe regeling maakt ook zwaardere omvormer mogelijk. (met wat extra regeltjes, moet ik ook even opzoeken weet ik niet uit mijn hoofd zo snel.)
3. extra AC kabel van de meterkast trekken naar de schuur. (deze prefereer ik altijd.)
4. misschien is het mogelijk om de zelfde truk te doen als je met een wasmachine aansluiting kunt doen.
(dus splitsen in de schuur, naar schuur + PV, maar ook hier wel wat extra regeltjes.)
waar zie je mogelijkheden voor?

• vso
  • Niet online
migjes schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 12:39:
[...]
maar goed de PV op de schuur moet aangesloten worden.
4 opties:
1. tot 500W gewoon met een steca/soladin in het stocontact pluggen en klaar.
2. nieuwe regeling maakt ook zwaardere omvormer mogelijk. (met wat extra regeltjes, moet ik ook even opzoeken weet ik niet uit mijn hoofd zo snel.)
3. extra AC kabel van de meterkast trekken naar de schuur. (deze prefereer ik altijd.)
4. misschien is het mogelijk om de zelfde truk te doen als je met een wasmachine aansluiting kunt doen.
(dus splitsen in de schuur, naar schuur + PV, maar ook hier wel wat extra regeltjes.)
waar zie je mogelijkheden voor?
het zullen tussen de 5 en 7 panelen worden .. (ligt er aan of we voor het zwembad ook nog zonneboieler aansluiten.. of pvt :) maar dat terzijde ..

Dus 1 valt af, optie 2,3 en 4 zijn mogelijk, en ik ga vandaag de kabels trekken, ik heb 2x 50m en ik denk dat ik er 1 dubbel ga doen .. dus 3 kabels liggen er straks :) beter 1 teveel dan 1 te weinig denk ik maar zo

Tja vanalles

• A3-D
  • Laatst online: 20:26
[...]

dus resultaat verbruik 0
Dat doet Eneco inderdaad ook: https://www.eneco.nl/zonnepanelen/saldering/#uheefteenmeter

Sinds afgelopen dinsdag ook bezitter van een PV systeem. Totale opbrengst per jaar zou 4.720 kWp moeten zijn (12 panelen op een schuin dak en 4 panelen op een plat dak). Helaas bij de installatie op het platte dak tegen een klein probleempje aangelopen. De stenen op het bitumen dak waren vastgesmolten en konden dus niet zonder beschadiging weggehaald worden. De kans op lekkage zou te groot zijn dus moet er een dakdekker aan te pas komen. De installateurs mochten dit niet zelf doen en hebben dus wel de 12 panelen op het schuine dak gemonteerd. Omdat we met 2 omvormers werken zijn de 12 panelen op het schuine dak gelukkig wel al volop aan het werk. Nu maar hopen dat de andere 4 snel gemonteerd kunnen worden, er komen nog een paar zonnige dagen aan.

Overigens zojuist ook een monteur van Stedin over de vloer gehad voor het installeren van de slimme meter. Omdat de Ferrarismeter geschikt is voor teruglevering gaf hij aan dat behouden van mijn huidige meter voorlopig een betere optie zou zijn. Klasse, en eerlijk advies. _/-\o_

Na een kopje koffie kon hij weer met zijn slimme meter terug naar zijn werkgever. ;)

[ Voor 38% gewijzigd door A3-D op 23-09-2016 15:18 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Verwijderd

[...]

dus resultaat verbruik 0
Zonde van de centen die je laat liggen, je kan beter jaarlijks overstappen met een dikke bonus.

• Roofingburner
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-11 09:46
A3-D schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 14:36:
[...]

Dat doet Eneco inderdaad ook: https://www.eneco.nl/zonnepanelen/saldering/#uheefteenmeter

Sinds afgelopen dinsdag ook bezitter van een PV systeem. Totale opbrengst per jaar zou 4.720 kWp moeten zijn (12 panelen op een schuin dak en 4 panelen op een plat dak). Helaas bij de installatie op het platte dak tegen een klein probleempje aangelopen. De stenen op het bitumen dak waren vastgesmolten en konden dus niet zonder beschadiging weggehaald worden. De kans op lekkage zou te groot zijn dus moet er een dakdekker aan te pas komen. De installateurs mochten dit niet zelf doen en hebben dus wel de 12 panelen op het schuine dak gemonteerd. Omdat we met 2 omvormers werken zijn de 12 panelen op het schuine dak gelukkig wel al volop aan het werk. Nu maar hopen dat de andere 4 snel gemonteerd kunnen worden, er komen nog een paar zonnige dagen aan.

Overigens zojuist ook een monteur van Stedin over de vloer gehad voor het installeren van de slimme meter. Omdat de Ferrarismeter geschikt is voor teruglevering gaf hij aan dat behouden van mijn huidige meter voorlopig een betere optie zou zijn. Klasse, en eerlijk advies. _/-\o_

Na een kopje koffie kon hij weer met zijn slimme meter terug naar zijn werkgever. ;)
Wanneer de ballastlaag in de dakbedekking vastzit gaat het om een mastiekdak. De enige remedie hiervoor is compleet slopen en een nieuw dak aanbrengen. :O

• A3-D
Roofingburner schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 15:37:
[...]

Wanneer de ballastlaag in de dakbedekking vastzit gaat het om een mastiekdak. De enige remedie hiervoor is compleet slopen en een nieuw dak aanbrengen. :O
Het is een nieuwbouwhuis en mastiek wordt schijnbaar al jaren niet meer toegepast. Zojuist ook gebeld door het installatiebedrijf. Het zou volgens hen voldoende moeten zijn om een extra strook bitumen aan te brengen op het deel waar de stenen worden verwijderd. Ik heb er verder geen verstand van, maar deze oplossing wordt schijnbaar vaker toegepast en zou toereikend zijn.

Aanstaande maandag word ik gebeld voor het maken van een nieuwe afspraak en zouden de overige 4 panelen gemonteerd kunnen worden.

[ Voor 6% gewijzigd door A3-D op 23-09-2016 16:43 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• migjes
vso schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 13:00:
[...]

het zullen tussen de 5 en 7 panelen worden .. (ligt er aan of we voor het zwembad ook nog zonneboieler aansluiten.. of pvt :) maar dat terzijde ..

Dus 1 valt af, optie 2,3 en 4 zijn mogelijk, en ik ga vandaag de kabels trekken, ik heb 2x 50m en ik denk dat ik er 1 dubbel ga doen .. dus 3 kabels liggen er straks :) beter 1 teveel dan 1 te weinig denk ik maar zo
als je een nieuwe kabel kunt aanleggen is dat geprefereerd. ;)

voor het zwembad koop je een kleine zwembad warmte pomp, kost geen drol. ;)

volgens mij kun je wel een paneel of 8 leggen op dat schuurtje?
en dan kun je het beste panelen gebruiken met 6"cellen.
leg je minder panelen dan zijn 5" cellen beter.
(denk dan ook aan sunpower/panasonic, is duur spul maar voor de set op de schuur is het een erg lekker begin, daar krijg je geen spijt van.)

dat hoeft echt niet al te duur te zijn, dat zou je gewoon cache moeten kunnen, zo duur is dat nu ook weer niet.
als je dat gedaan hebt, dan kun je eens rustig wachten op de lente.
ik weet dan nu al dat je dan terug komt, omdat je dan meer Wp wil >:)

PV is verslavend, begin er niet aan!
voor je het weet betaal je helemaal geen energie rekening meer. >:)
(AUijtdehaag vertelde al dat de gedachten na het hebben van PV voor vrijwel iedereen de zaken wel wat verandert, TVT is nu nog een punt, straks een stuk minder.)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 23-09-2016 17:05 ]

• A3-D
migjes schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 17:03:
[...]

Dat kan ik bevestigen! Mijn vrouw, totaal niet met energie bezig geweest, verteld me vanmorgen doodleuk dat ze elke dag de meterkast even open doet om te kijken of de meter terugdraait! :9~

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:44
Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 15:17:
[...]

Zonde van de centen die je laat liggen, je kan beter jaarlijks overstappen met een dikke bonus.
Al wordt de bonus ook elk jaar minder, maar elke € bonus is er weer een ;)

2250 WP Zuid PVoutput

• reneeke1970
A3-D schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 17:08:
[...]

Dat kan ik bevestigen! Mijn vrouw, totaal niet met energie bezig geweest, verteld me vanmorgen doodleuk dat ze elke dag de meterkast even open doet om te kijken of de meter terugdraait! :9~
Geef ze een live lcd scherm in woonkamer en ze zet op juiste moment vaatwasser aan

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

dus resultaat verbruik 0
Prijs maakt niet uit nee, maar de welkomst bonus wel :)
Beter wat meer stroom dan gas, guess wat het duurste is, dus dat word volgend jaar:

500 kWh
65 m3 gas
260,- welkomst bonus.
8)

Geen idee waarom ik nog iets betaal per maand. 8)7

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• reneeke1970
A3-D schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 16:33:
[...]

Het is een nieuwbouwhuis en mastiek wordt schijnbaar al jaren niet meer toegepast. Zojuist ook gebeld door het installatiebedrijf. Het zou volgens hen voldoende moeten zijn om een extra strook bitumen aan te brengen op het deel waar de stenen worden verwijderd. Ik heb er verder geen verstand van, maar deze oplossing wordt schijnbaar vaker toegepast en zou toereikend zijn.

Aanstaande maandag word ik gebeld voor het maken van een nieuwe afspraak en zouden de overige 4 panelen gemonteerd kunnen worden.
Als het grind er in gezakt is en vast zit dan klopt er iets niet. Volledig schoon maken, alle grind weg dus en volledig met bitumen er over of sneller zon doek er over leggen.
Oud en nieuw bitumen gaat niet hechten. Laat je niet foppen want als het gaat lekken is er niemand die even gratis je panelen weg haalt en weer terug installeerd

1 PVoutput . Dongen NB

• onetime
  • Niet online
Ik heb bij een lekkend 25 jaar oud bitumen? dak gewoon even de brander er over gehaald, al weer paar jaar lek vrij.

[ Voor 8% gewijzigd door onetime op 24-09-2016 02:03 ]

• vso
  • Niet online
migjes schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 17:03:
[...]

als je een nieuwe kabel kunt aanleggen is dat geprefereerd. ;)

voor het zwembad koop je een kleine zwembad warmte pomp, kost geen drol. ;)

volgens mij kun je wel een paneel of 8 leggen op dat schuurtje?
en dan kun je het beste panelen gebruiken met 6"cellen.
leg je minder panelen dan zijn 5" cellen beter.
(denk dan ook aan sunpower/panasonic, is duur spul maar voor de set op de schuur is het een erg lekker begin, daar krijg je geen spijt van.)

dat hoeft echt niet al te duur te zijn, dat zou je gewoon cache moeten kunnen, zo duur is dat nu ook weer niet.
als je dat gedaan hebt, dan kun je eens rustig wachten op de lente.
ik weet dan nu al dat je dan terug komt, omdat je dan meer Wp wil >:)

voor je het weet betaal je helemaal geen energie rekening meer. >:)
(AUijtdehaag vertelde al dat de gedachten na het hebben van PV voor vrijwel iedereen de zaken wel wat verandert, TVT is nu nog een punt, straks een stuk minder.)
het verhaal In code tags ..
Ik zit al een hele tijd het topic (af en aan) te volgen, we kregen het bedrijf solarstudio over de vloer die wilde me een set van 14k aansmeren .. bij na rekenen kwam het op het volgende neer.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
6.600,- euro aan zonnemeuk + installatie (schatting of course) 16x 275 + solaredge se4000 + optimizers) 

Het restant bedrag "verdween" .. o en greenloans van ABN Amro .. met 5.5 rente .. 
was ook nog niet misselijk .. maar kon wel rente terug vragen a 109,- per maand zou 30,- rente terug 
unnen vragen dus ongeveer 80 aan hun betalen (netto) .. met looptijd van 15 jaar. 

Als ik echter een bord in me tuin plaatste, btw terug vroeg 
(150, aan apart bedrijf hiervoor) 
en dat weer terug dan zou ik nog maar 10 jaar betalen. 

o .. bonus ik kreeg een energie meter en een zo een richt thermometer dan kon ik nog eens 
10,- per maand op de cv besparen.. (zelf tunen dus)

en ze garandeerde me 3600WP per jaar .. (anders legde ze er panelen oid bij)

* vso heeft dat maar niet gedaan .. stom he ?

Overgens 5"en 6" cellen die vat ik niet wellicht stukje gemist toen het hier besproken werd ???

Ik woon nu een jaar in dit huis met een Eneco contract voor 4 jaar (oeps foutje)
kwa apparatuur is alleen de vaatwasser "verouderd"(inbouw is 10 jaar oud ofzo en de vorige is verkocht was vrijstaande A label)
Daarnaast verbouwingen in huis + 40 vierkante meter groter + hier en daar wat isoleren leek het me niet handig om gelijk aan zonnezooi te beginnen. (ook eerst een vliering erin gejast)

Ik weet al tijden dat ik PV wil, alleen ik zoek een installateur (ik ga zelf het dak niet op) die me Zonneboiler of PVT panelen wil leveren .. omdat ik de ruimte heb, en daarnaast toch nog aan het verbouwen ben. is nu het moment om tot "actie" over te gaan.

- zelfreinigende panelen ??? denk dat het wel handig is van tijd tot tijd opgevangen (gefilterd) regenwater over de panelen te laten sproeien ofzo ..
- kan ik van een installateur garantie verwachten als "kapot = fix" ?
- hoe zit het met schade door hagel/vogels met steentjes oid ?

ik zit meer met de praktische zaken dan het wel/niet doen van pv installatie ...

Tja vanalles

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 12:04:
je heb 510wp op een 2800w omvormer :|

in dat geval de omvormer zelf trekt ook zijn voeding uit de panelen dus voordat er voldoende over is duurt het ff daar de zon smorgens nog laag staat
Probleem is dat als ik hem spanningsloos maak en weer aansluit hij wel gewoon aanspringt. Ik denk ook niet het hem zit in het eigen verbruik aangezien hij vrolijk 250+ watt gaat terugleveren na interventie. Wat het dan wel is geen idee, vandaar mijn vraag. ;)

• MdO82
vso schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 21:21:
[...]

Ik woon nu een jaar in dit huis met een Eneco contract voor 4 jaar (oeps foutje)
Kan je nog onderuit hoor, kost je dan alleen €100 ;)

2250 WP Zuid PVoutput

• vso
  • Niet online
MdO82 schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 21:24:
[...]

Kan je nog onderuit hoor, kost je dan alleen €100 ;)
oei .. dat is erg veel auw :) :O thx dat is is overleefbaar .. als ik het zou willen

Tja vanalles

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:08

timovd

Voorsprong door techniek

Overstappen naar andere leverancier waar je een leuke welkomstbonus krijgt. Snel terugverdiend.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• MdO82
timovd schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 21:52:
Overstappen naar andere leverancier waar je een leuke welkomstbonus krijgt. Snel terugverdiend.
En daarbij er zijn leveranciers die de boete ook nog voor je willen betalen.
Nu zal het niet gauw voorkomen als je misschien zelf overstapt, maar hier in de straat zijn enkele overgestapt van 3 jaar Essent naar 3 of 4 jaar Eneco (want ze wilde een Toon) en Eneco heeft de boete betaald.

Maar heb er geen ervaring mee (maar dit hoort dan meer in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier ;) )

* vso dat wordt shoppen :P

2250 WP Zuid PVoutput

• onetime
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 21:23:
[...] Probleem is dat als ik hem spanningsloos maak en weer aansluit hij wel gewoon aanspringt. Ik denk ook niet het hem zit in het eigen verbruik aangezien hij vrolijk 250+ watt gaat terugleveren na interventie. Wat het dan wel is geen idee, vandaar mijn vraag. ;)
Ik beschouw dat ding dan als defect. Een keertje kan gebeuren, een misleidde MPPT.
Overigens zelf een door onbalans tussen de MPPT's misleidde omvormer geholpen door meer panelen te plaatsen.

Verwijderd

MdO82 schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 17:11:
[...]

Al wordt de bonus ook elk jaar minder, maar elke € bonus is er weer een ;)
Beter zoeken. Ik heb dit jaar een bonus van 300 euro te pakken, vorig jaar 180 en het jaar ervoor 200. Dus ik ben het er niet mee eens dat het minder wordt.

• vso
  • Niet online
MdO82 schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 21:55:
[...]

En daarbij er zijn leveranciers die de boete ook nog voor je willen betalen.
Nu zal het niet gauw voorkomen als je misschien zelf overstapt, maar hier in de straat zijn enkele overgestapt van 3 jaar Essent naar 3 of 4 jaar Eneco (want ze wilde een Toon) en Eneco heeft de boete betaald.

Maar heb er geen ervaring mee (maar dit hoort dan meer in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier ;) )

* vso dat wordt shoppen :P
heb het 1x gedaan met energiedirect blijf voorlopig bij eneco :P (ja ja ik weet ik noem meteen een beruchte partij) ..

Mijn ervaring is dat ik nu alles goed door-reken, voordeel van internet er is veel te vinden

Tja vanalles

• Jerrythafast
habbekrats schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 08:52:

Kijkend nu

Vergeet ook Vandebron niet. 10,5 ct/kWh teruglevertarief, vaste kosten € 37,50 per jaar (gas: 53,5 ct/m³ (regio 1) en nog eens € 37,50 per jaar)
vso schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 21:21:
- zelfreinigende panelen ??? denk dat het wel handig is van tijd tot tijd opgevangen (gefilterd) regenwater over de panelen te laten sproeien ofzo ..
- kan ik van een installateur garantie verwachten als "kapot = fix" ?
- hoe zit het met schade door hagel/vogels met steentjes oid ?

ik zit meer met de praktische zaken dan het wel/niet doen van pv installatie ...
- Panelen reinigen heeft geen meetbaar effect op de opbrengst. Van tijd tot tijd sproeit Moeder Natuur wel regen over de panelen.
- Bij de meeste installateurs wel... maar vraag dit wel na!
- Het heeft tot 24 juni 2016 geduurd voordat we voor het eerst hebben kunnen leren dat het mogelijk is panelen te slopen met hagelballen. De hagelballen moeten dan wel zo extreem groot zijn dat ze pannendaken zonder panelen ook volledig vernietigen. Voor zover ik weet is alle schade die destijds door particulieren werd geleden netjes vergoed door de verzekeringsmaatschappijen. Let wel, de hagelbuien van die dag waren zo extreem dat de gevolgen ervan drie weken later nog in het 8 uur journaal te zien waren.

• onetime
  • Niet online
Jerrythafast schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 00:28:
[...]
- Het heeft tot 24 juni 2016 geduurd voordat we voor het eerst hebben kunnen leren dat het mogelijk is panelen te slopen met hagelballen. De hagelballen moeten dan wel zo extreem groot zijn dat ze pannendaken zonder panelen ook volledig vernietigen. Voor zover ik weet is alle schade die destijds door particulieren werd geleden netjes vergoed door de verzekeringsmaatschappijen. Let wel, de hagelbuien van die dag waren zo extreem dat de gevolgen ervan drie weken later nog in het 8 uur journaal te zien waren.
In Nederland dan. Ik heb iets van 2 jaar terug schade panelen uit Duitsland in handen gekregen. Goedkoop dacht ik, maar het weer weerbestendig maken is toch duurder en moeilijker dan ik dacht. Ik heb ook nog niet kunnen meten wat er nog af komt. Het leek bij het eerste paneel wel nog de moeite. (staat los van waar ik hier tot nu toe over vertelde)

Pagina: 1 ... 39 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??