Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 107 Laatste
Acties:
  • 561.048 views

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:54
Jerrythafast schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 00:28:
[...]

Vergeet ook Vandebron niet. 10,5 ct/kWh teruglevertarief, vaste kosten € 37,50 per jaar (gas: 53,5 ct/m³ (regio 1) en nog eens € 37,50 per jaar)

[...]

- Panelen reinigen heeft geen meetbaar effect op de opbrengst. Van tijd tot tijd sproeit Moeder Natuur wel regen over de panelen.
- Bij de meeste installateurs wel... maar vraag dit wel na!
- Het heeft tot 24 juni 2016 geduurd voordat we voor het eerst hebben kunnen leren dat het mogelijk is panelen te slopen met hagelballen. De hagelballen moeten dan wel zo extreem groot zijn dat ze pannendaken zonder panelen ook volledig vernietigen. Voor zover ik weet is alle schade die destijds door particulieren werd geleden netjes vergoed door de verzekeringsmaatschappijen. Let wel, de hagelbuien van die dag waren zo extreem dat de gevolgen ervan drie weken later nog in het 8 uur journaal te zien waren.
De halvering van de vaste kosten(vdb) voor stroom is alleen bij een zonnecollectief
Voor gas betaal je altijd volle mep van 72 euro per jaar

1 PVoutput . Dongen NB

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:06
reneeke1970 schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 08:40:
[...]

De halvering van de vaste kosten(vdb) voor stroom is alleen bij een zonnecollectief
Voor gas betaal je altijd volle mep van 72 euro per jaar
Bij het zonnecollectief kun je ook gewoon gas nemen voor 37,50 per jaar vaste kosten hoor :Y

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:03
Jerrythafast schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 08:56:
[...]

Bij het zonnecollectief kun je ook gewoon gas nemen voor 37,50 per jaar vaste kosten hoor :Y
Van de Bron eens bekeken, niet de makkelijkste website om de tarieven even op te zoeken. Maar ik ga ook deze eens bekijken. Op 16 oktober loopt het huidige contract af dus ik heb nog wel even een weekje de tijd.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Fua
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-11 14:36

Fua

@ habbekrats.
Van de Bron heeft de energieveiling van de consumentenbond gewonnen. Kan je je gewoon voor inschrijven. Zie je in het aanbod vanzelf of het interessant voor je is.

Fua

• habbekrats
Fua schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 10:07:
@ habbekrats.
Van de Bron heeft de energieveiling van de consumentenbond gewonnen. Kan je je gewoon voor inschrijven. Zie je in het aanbod vanzelf of het interessant voor je is.
Ook bij die veiling van de consumentenbond lees ik wederom helemaal niets over terugleververgoedingen voor mijn zonnetroom. Maar eens mailen/bellen denk ik.

• reneeke1970
Jerrythafast schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 08:56:
[...]

Ik heb ze er voor gebeld omdat het onduidelijk in hun faq stond en zo werd het mij verteld. Misschien dat nu via consument enbond andere regels gelden

1 PVoutput . Dongen NB

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:10

thido

Tilburg

Bleef gisteren een beetje hangen rond 2.7kWh/kWp maar denk dat ik daar niet over mag klagen gezien het feit dat mijn set voor de helft in de schaduw ligt tot in de middag

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-11 12:05
Ik ben al tijden van plan om op mijn dak zonnepanelen te gaan leggen, maar het is er nog steeds niet van gekomen. Ik was van plan om een solarfrontier powerset aan te schaffen. In eerste instantie een set van 21 panelen, maar dan wordt het een behoorlijke legpuzel (het past wel) en niet geheel onbelangrijk, vind ik het er dan voor het oog niet zo mooi meer uitzien. Als alernatief, zou ik 18 panelen kunnen leggen. Maar dan komen er 12 in portrait en 6 in landscape. Voor het oog ziet het er dan rustiger uit. Ik vraag me echter af of dit geen probleem is. 2 strings portrait parallel met 1 string landscape?

• reneeke1970
Candymirror schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 11:29:
Ik ben al tijden van plan om op mijn dak zonnepanelen te gaan leggen, maar het is er nog steeds niet van gekomen. Ik was van plan om een solarfrontier powerset aan te schaffen. In eerste instantie een set van 21 panelen, maar dan wordt het een behoorlijke legpuzel (het past wel) en niet geheel onbelangrijk, vind ik het er dan voor het oog niet zo mooi meer uitzien. Als alernatief, zou ik 18 panelen kunnen leggen. Maar dan komen er 12 in portrait en 6 in landscape. Voor het oog ziet het er dan rustiger uit. Ik vraag me echter af of dit geen probleem is. 2 strings portrait parallel met 1 string landscape?
Ze kunnen iets anders op schaduw reageren vanwege de richting van de cellen maar verder maakt niet uit, dacht ik.....
Die drie panelen teveel heb je zo verkocht

1 PVoutput . Dongen NB

Candymirror schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 11:29:
Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen...
http://shop.solar-frontie.../powerset-3-1-170-1p.html

Gewoon 3x 6 van maken, ondanks landscape of portrait, als de hellingshoek en ligging (windrichting) maar dezelfde is.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-09-2016 12:05 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Jerrythafast
reneeke1970 schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 11:04:
[...]

Ik heb ze er voor gebeld omdat het onduidelijk in hun faq stond en zo werd het mij verteld. Misschien dat nu via consument enbond andere regels gelden
Dan hebben ze je verkeerd voorgelicht.

1. Ga maar eens naar https://vandebron.nl/zonnecollectief
2. Druk je postcode in (ze controleren dan of er in jouw omgeving een lokaal zonnecollectief is, waarschijnlijk niet)
3. Vervolgens krijg je de optie om je aan te melden voor het landelijke collectief
4. Klik dan op 'Bekijk onze tarieven'
5. Kies uit 3 jaar vast / 1 jaar vast / variabel (1 jaar vast is het voordeligst momenteel)
6. Op het tabje 'Vandebron' zie je de vaste leveringskosten van € 3,13 per maand voor elektriciteit en idem voor gas

• reneeke1970
Jerrythafast schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 12:38:
[...]

Dan hebben ze je verkeerd voorgelicht.

1. Ga maar eens naar https://vandebron.nl/zonnecollectief
2. Druk je postcode in (ze controleren dan of er in jouw omgeving een lokaal zonnecollectief is, waarschijnlijk niet)
3. Vervolgens krijg je de optie om je aan te melden voor het landelijke collectief
4. Klik dan op 'Bekijk onze tarieven'
5. Kies uit 3 jaar vast / 1 jaar vast / variabel (1 jaar vast is het voordeligst momenteel)
6. Op het tabje 'Vandebron' zie je de vaste leveringskosten van € 3,13 per maand voor elektriciteit en idem voor gas
Je hebt inderdaad gelijk, daarom ging ik daar juist niet voor gas naar toe. Half jaar geleden heb ik ze telefonisch gevraagd pf

1 PVoutput . Dongen NB

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Corn schreef op woensdag 21 september 2016 @ 20:34:
Even snel vraagje tussendoor van een stiekeme lurker. Vandaag zijn twee heren (van een gerenommeerde toko uit de buurt) bezig geweest op ons dak. Er komen in totaal 30 SF-170s te liggen, en vandaag zijn de rails geplaatst. Volgens mijn vriendin (die thuis was) ging het een stuk moeilijker dan ze hadden ingeschat, omdat er gigantisch veel pannen waren vastgeschroeft. Thuisgekomen even met de drone van dichtbij gekeken, en het lijkt erop dat er nogal wat glazuur beschadigd is geraakt. Ook sluiten de pannen niet zo mooi meer aan bij de haken (waarschijnlijk door de dikte).

Ik ben een beetje bang dat er door invloed van vocht en vorst meer schade kan ontstaan aan de pannen. Google leverde niet veel op. Moet ik me hier druk om maken, of me gewoon niet zo aanstellen? Het merendeel van de beschadigde pannen zit straks onder de panelen, maar ook er onder is e.e.a. beschadigd.

klik voor groterderder
[afbeelding] [afbeelding]
Mag ik vragen hoe het verder is gegaan? Kunnen we je al feliciteren met je wereld verbeterende "activiteiten"? :+
En foto's worden op prijs gesteld. _/-\o_ 8) :X

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-10 21:24
Wat mag de temparatuur zijn van de automaat waarover je terug levert. Ik heb net gemeten met een IR meter en ik kom op 50 graden, is dat zorgelijk. Andere aansluitingen zijn tussen de 27 en 29 graden, maar daar jaag ik ook geen 2,5 Kw doorheen.
Andre

Ps gelijk nog een tweede vraag. Te vaak slaat de aardlek eruit. Kan je dat ook meten en wat zijn dan de waardes die je moet meten in ohm tussen fase aarde en de nulleiding.

[ Voor 25% gewijzigd door frk123 op 24-09-2016 14:37 . Reden: Aanvullende vraag ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
Ik had gisteren een discussie met een persoon die beweerde dat er mensen zijn die niet kunnen slapen als er zonnepanelen op hun dak liggen omdat de 'straling' ze wakker houdt.
Ik slaap meestal in het donker = geen mogelijkheid op straling denk ik. Zonnepanelen hebben gelijkstroom, dus geen rare frequentie ook denk ik.

Waar doelde deze man op? De omvormer zelf misschien? maar alle elektrische apparaten hebben toch wel een elektronisch veld eromheen oid?
Hij had geen onderzoek met resultaten om me te laten zien en kon ook niet meer uitleg geven maar had wel een sticker die ik op kon plakken om elektro ruis te voorkomen... :/

[ Voor 15% gewijzigd door No Hands op 24-09-2016 15:13 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• habbekrats
frk123 schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 14:32:
Wat mag de temparatuur zijn van de automaat waarover je terug levert. Ik heb net gemeten met een IR meter en ik kom op 50 graden, is dat zorgelijk. Andere aansluitingen zijn tussen de 27 en 29 graden, maar daar jaag ik ook geen 2,5 Kw doorheen.
Andre

Ps gelijk nog een tweede vraag. Te vaak slaat de aardlek eruit. Kan je dat ook meten en wat zijn dan de waardes die je moet meten in ohm tussen fase aarde en de nulleiding.
Een belaste automaat kan lekker warm worden vooral die smalle 22mm . Fabrikanten houden rekening met gemiddelde belastingen denk ik en niet met tweakers :) die de hele dag zonnestroom aan het oppompen zijn.

Als de automaat egaal warm is dan zal er niet veel aan de hand zijn.

Je kunt de aardlek (laten) testen met een aardlektester. Er kan natuurlijk ook een apparaat op de aardlek zitten die lekt. Sommige aardleks gaan defect, werken helemaal niet en de andere wordt trigger happy.

Ik ga mijn installatie nog wijzigen door meer aardleks te gebruiken. Ik heb nu 2 3fase aardleks welke als nadeel dus geeft dat gelik de halve installatie uitgaat.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

No Hands schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 15:12:
Ik had gisteren een discussie met een persoon die beweerde dat er mensen zijn die niet kunnen slapen als er zonnepanelen op hun dak liggen omdat de 'straling' ze wakker houdt.
... kon ook niet meer uitleg geven maar had wel een sticker die ik op kon plakken om elektro ruis te voorkomen... :/
Onderschat nooit de kracht van nocebos.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• reneeke1970
Van watte???

1 PVoutput . Dongen NB

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Placebo's.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:59
Graag jullie feedback over volgende situatie. Familielid laat huis bouwen welke wordt opgeleverd zonder gasaansluiting. Middels warmtepomp en vloerverwarming beneden + IR op de slaapkamers/badkamer wordt het (zeer goed geïsoleerde huis) verwarmd. Er worden ongeveer 30 zonnepanelen a 270 Wp gemonteerd met een SolarEdge 8000 omvormer.

So far so good. Alleen toen ik hoorde dat er maar een enkele 1x25A (of 35A) electriciteitsaansluiting in de offerte met 6 groepen (!) terwijl dus ook op inductie gekookt gaat worden.

Met mijn PV installatie (18x290 Wp installatie met 5000 omvormer) meende ik al op de max van een 1x35A te zitten en ik kan me vaag herinneren dat je met zwaardere installatie ook naar 3x25a (oid) zou moeten gaan?

Kan iemand een ruwe inschatting maken wat nodig zou zijn qua electrische installatie met 30 x 270 Wp panelen en een woning die volledig op electra moet gaan draaien (dus met warmtepomp, inductiekoken etc).

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-11 20:08

Corn

Raar jongetje

onetime schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 13:53:
[...]

Mag ik vragen hoe het verder is gegaan? Kunnen we je al feliciteren met je wereld verbeterende "activiteiten"? :+
En foto's worden op prijs gesteld. _/-\o_ 8) :X
Helaas mag je me nog niet feliciteren...

Eerst wat foto's:
Solar1 Solar2 Solar3

Ziet er leuk uit, toch? Nadat ze +- 12 uur op het dak lagen was de eerste 'Aurora' al behoorlijk goed zichtbaar, ik vraag me af of het nog verder toeneemt. Maar al met al ziet het er best strak uit.

Dan nu het slechte nieuws, en de reden dat ik nog niet te feliciteren ben: Ze zijn aangesloten op 15x SolarEdge P405's, maar tot mijn grote verdriet hebben ze daar 2 panelen in serie op gezet :'( Met een open-clamp van 102v op de panelen en een absoluut maximum van 125v heeft dat er waarschijnlijk voor gezorgd dat de 'magic smoke' uit de Power Optimizers is verdwenen.

Mijn zorgen begonnen op donderdagmiddag, toen de panelen er op lagen. Installateur zou vrijdag terugkomen om inverter aan te sluiten. Ik had de datasheets goed gelezen, en wilde even nameten of alle power optimizers netjes meededen. Ik had verwacht 15v te meten, De 1v SafeDC(tm) van SolarEdge per optimizer. Gelukkig had ik niet eerst aan de stekkertjes gelikt alvorens m'n multimeter er aan te hangen, want er stond een forse 427v over de string. Niet helemaal wat ik verwachtte.

Toen de volgende ochtend 1 van de installateurs terugkwam om de inverter aan te sluiten meteen de vraag neergelegd. Hij verwachtte ook 1v per optimizer. Toen ik vroeg of de optimizers dan wel écht helemaal goed aangesloten waren, antwoordde hij dat die gewoon in serie aangesloten stonden. Ik begon lichtjes te balen, en we hebben even samen de datasheets erbij gepakt.

Contactpersoon van de installateur belde keurig terug, dat het niet duidelijk in de werkorder stond opgeschreven, en dat het daarom misgegaan. Volgende week mag alles weer van het dak, en worden er nieuwe P405's aangesloten. Op basis van in het verleden behaalde resultaten dit keer 2 panelen parallel. Ben blij dat installateur het netjes oplost, want ik kan me voorstellen dat dit ook financieel gezien geen leuk geintje is voor ze. Daarnaast best wat medelijden voor de heren die weer ons vervelende dak op moeten...

[ Voor 0% gewijzigd door Corn op 24-09-2016 20:00 . Reden: eerst lezen, dan posten ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:37

Onbekend

...

Red devil schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 19:15:
Graag jullie feedback over volgende situatie. Familielid laat huis bouwen welke wordt opgeleverd zonder gasaansluiting. Middels warmtepomp en vloerverwarming beneden + IR op de slaapkamers/badkamer wordt het (zeer goed geïsoleerde huis) verwarmd. Er worden ongeveer 30 zonnepanelen a 270 Wp gemonteerd met een SolarEdge 8000 omvormer.

So far so good. Alleen toen ik hoorde dat er maar een enkele 1x25A (of 35A) electriciteitsaansluiting in de offerte met 6 groepen (!) terwijl dus ook op inductie gekookt gaat worden.

Met mijn PV installatie (18x290 Wp installatie met 5000 omvormer) meende ik al op de max van een 1x35A te zitten en ik kan me vaag herinneren dat je met zwaardere installatie ook naar 3x25a (oid) zou moeten gaan?

Kan iemand een ruwe inschatting maken wat nodig zou zijn qua electrische installatie met 30 x 270 Wp panelen en een woning die volledig op electra moet gaan draaien (dus met warmtepomp, inductiekoken etc).
30 x 270 W = 8100 W. (max. vermogen)
Zonder verliezen krijg je 8100W / 230V = 35,2 Ampère en dan is een 1x25A te klein.
Als je een nieuw huis laat bouwen, raad ik trouwens gewoon 3 fasen aan en geen 1 fase.

Verder vind ik 6 groepen erg laag:
- Oven
- Wasmachine
- Droger
- Afwasmachine
- Kookplaat

En dan heb je er al 5, terwijl je door het huis heen waarschijnlijk nog minimaal 3 verschillende groepen wilt hebben.....

Speel ook Balls Connect en Repeat

• No Hands

Een SE8K is een 3fase omvormer. 3x 25A is dus het minimum en ook wel genoeg, ik draai dat ook, gasloos, alles elektra. Maar wel 16 groepen, alles boven de 2000w 1 groep, dan nog beneden, boven, badkamer, garage, aanbouw, etc. Je kunt het maar 1 keer slim doen, beter een paar groepen teveel dan te kort.

[ Voor 7% gewijzigd door No Hands op 24-09-2016 19:35 ]

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
@ Corn

|:( |:( |:(

We leven met je mee, foutje bedankt, niet te geloven.

( de foto's zijn top, wel een gave installatie, nu nog................ puffffff )

[ Voor 33% gewijzigd door PClop op 24-09-2016 20:08 ]

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01

Lijkt op mijn nieuwbouwhuis. Ik heb hier in huis een 17 groepen in gebruik. 3 fase groep voor de garage met een eigen meterkast met 5 groepen (die is gebruikt tbv de bouwstroom en kostte daardoor niks extra), 3 fase groep voor pv, 3 fase groep voor doorstroomverwarmer, kookgroep voor inductieplaats en dus losse groepen. Mijn aardwarmte pomp zit op een 16a groep.

Wat jij hierboven beschrijft voldoet niet eens aan het bouwbesluit en als je daarmee een vergunning gaat aanvragen wordt het afgewezen.

Ik heb hier 3x 25a. Ik geloof dat de hele eletrische installatie iets van 9000 euro was.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-10 09:07
No Hands schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 15:12:
Ik slaap meestal in het donker = geen mogelijkheid op straling denk ik. Zonnepanelen hebben gelijkstroom, dus geen rare frequentie ook denk ik.

Waar doelde deze man op? De omvormer zelf misschien? maar alle elektrische apparaten hebben toch wel een elektronisch veld eromheen oid?
Hij had geen onderzoek met resultaten om me te laten zien en kon ook niet meer uitleg geven maar had wel een sticker die ik op kon plakken om elektro ruis te voorkomen... :/
Wat was dat voor persoon en wat voor sticker??

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Jerrythafast

SE8000? Bestaat dat? De datasheet gaat maar tot SE6000 :? Ik vermoed dat dit een SE8k is, en dat is een 3-fase omvormer. 8000 Watt op één fase is ook wel errug veel. Als je pech hebt duw je daarmee op een koude zonnige wintermiddag je 35A hoofdzekering eruit. Je zal zoiets sowieso 35A moeten afzekeren dus selectiviteit is onhaalbaar.
Corn schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 19:22:
[...]

Helaas mag je me nog niet feliciteren...

Eerst wat foto's:
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]

Ziet er leuk uit, toch? Nadat ze +- 12 uur op het dak lagen was de eerste 'Aurora' al behoorlijk goed zichtbaar, ik vraag me af of het nog verder toeneemt. Maar al met al ziet het er best strak uit.

Dan nu het slechte nieuws, en de reden dat ik nog niet te feliciteren ben: Ze zijn aangesloten op 15x SolarEdge P405's, maar tot mijn grote verdriet hebben ze daar 2 panelen in serie op gezet :'( Met een open-clamp van 102v op de panelen en een absoluut maximum van 125v heeft dat er waarschijnlijk voor gezorgd dat de 'magic smoke' uit de Power Optimizers is verdwenen.

Mijn zorgen begonnen op donderdagmiddag, toen de panelen er op lagen. Installateur zou vrijdag terugkomen om inverter aan te sluiten. Ik had de datasheets goed gelezen, en wilde even nameten of alle power optimizers netjes meededen. Ik had verwacht 15v te meten, De 1v SafeDC(tm) van SolarEdge per optimizer. Gelukkig had ik niet eerst aan de stekkertjes gelikt alvorens m'n multimeter er aan te hangen, want er stond een forse 427v over de string. Niet helemaal wat ik verwachtte.

Toen de volgende ochtend 1 van de installateurs terugkwam om de inverter aan te sluiten meteen de vraag neergelegd. Hij verwachtte ook 1v per optimizer. Toen ik vroeg of de optimizers dan wel écht helemaal goed aangesloten waren, antwoordde hij dat die gewoon in serie aangesloten stonden. Ik begon lichtjes te balen, en we hebben even samen de datasheets erbij gepakt.

Contactpersoon van de installateur belde keurig terug, dat het niet duidelijk in de werkorder stond opgeschreven, en dat het daarom misgegaan. Volgende week mag alles weer van het dak, en worden er nieuwe P405's aangesloten. Op basis van in het verleden behaalde resultaten dit keer 2 panelen parallel. Ben blij dat installateur het netjes oplost, want ik kan me voorstellen dat dit ook financieel gezien geen leuk geintje is voor ze. Daarnaast best wat medelijden voor de heren die weer ons vervelende dak op moeten...
Eén ding scheelt: de volgende keer dat iemand vraagt of het niet misschien toch beter is om ze in serie aan te sluiten hebben we nu jouw post om naar te verwijzen :>
drielp schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 20:56:
[...]

Ik denk dat ik een foto van 'm heb gevonden...
Afbeeldingslocatie: http://www.all4humor.com/images/files/Meet%20Sticker%20Man.jpg
Zonder de stickers was hij waarschijnlijk allang overleden aan stralingsziekte :Y

[ Voor 3% gewijzigd door Jerrythafast op 24-09-2016 21:00 ]

• No Hands
drielp schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 20:56:
[...]

Iemand die er verstand van had, een sticker met een dolfijntje erop.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:01

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Graag jullie feedback over volgende situatie. Familielid laat huis bouwen welke wordt opgeleverd zonder gasaansluiting.
Ik heb maar een simpel huisje met 5000W op het dak, maar ook ik heb 11 groepen. En er moet ooit nog een 3 fase groep erbij komen voor de garage.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:22
Beste Tweakers,
Ik ben mijzelf al een tijdje aan het inlezen voor een voorbereiding om PV te gaan plaatsen. Nu begrijp ik veel van de materie maar lang niet alles. Heb al wat uurtjes zitten lezen maar ik denk laat ik het even met jullie delen wat mijn « voorlopige » plannen zijn geworden.
Situatie :
Plat dak, plaats voor 10 panelen (JA Solar 270wp met optimizers dacht ik zelf aan) max ivm met dakterras. Inverter nog geen keus kunnen maken maar leun naar SMA vanwege de goede berichten en schaduwmanagement. Vereiste is wel dat de inverter buiten opgesteld kan worden, binnen is niet mogelijk.
Ter illustratie even een plattegrondje :

https://drive.google.com/file/d/0B3Xh6k8tlxBxQVNZWXZ3WTIxVGc

Het grote vierkant zijnde het dakterras, de rechthoeken met kruizen schoorstenen, waarvan de meest schaduw brengende de linker in het midden. Deze zal zeker tot een uur of 15:00 zeker 1 paneel flink in de schaduw laten staan. De andere kruizen niet of nauwelijks een noemenswaardig object. Verders geen last van bomen of gebouwen die schaduw op mijn dak vormen!

Met grijs aangeduid het legplan van de panelen,waarvan de 8 stuks in deze richting :

https://drive.google.com/...Xh6k8tlxBxdUtQZFlfQ19lZW8

De andere 2 in deze richting:

https://drive.google.com/file/d/0B3Xh6k8tlxBxMDZ3SlFqSWtzM1U

Wat is in deze situatie het best aan te bevelen qua aansluitmogelijkheden, gezien de twee paneeltjes die de richting van zuidwest opgaan en de 8 panelen die meer zuidoost opgaan? En is het uberhaubt wel waard de twee panelen op zuidwest te gaan zetten? Ik lees een hoop over strings in serie/parallel… ik snap de afwegingen wel maar wat heeft in deze setup het meeste rendement?

Ik kijk met smart naar jullie reacties uit!

Alvast enorm bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door PVG555 op 25-09-2016 02:25 ]

• No Hands
Ja solar met optimizers eraan betekend automatisch dat je met een solaredge omvormer gaat werken.

@ NoHands

Er bestaan ook Trina Solar panelen met Tigo optimizers.
http://www.pv-outlet.com/...igo-full-black-p-475.html

Maar hij heeft het inderdaad over jasolar met (SE) optimizers en dat is niet te combineren met SMA.
smokem555 schreef op zondag 25 september 2016 @ 02:07:
Beste Tweakers,
...
Alvast enorm bedankt!
Maar eerst eens kijken naar een probleem.
2 mono panelen apart op 1 mppt op een stringomvormer gaat niet lukken. Te weinig spanning.
De andere 8 is geen probleem.

Jammer dat er geen exacte maten in de tekening staan.
Met SF (1257 x 977) kan je makkelijker aan de juiste spanning komen voor een stringomvormer.
Maar dan minimaal 3 SF per mppt ingang.

Boven het dakterras zou je ook bisol lumina panelen kunnen plaatsen.
http://www.bisol.com/nl/p...-zonnepanelen/lumina.html

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2016 08:37 ]

• No Hands
Dat weet ik maar zoals je zelf al aangeeft ging het verhaal daar niet over.

No Hands schreef op zondag 25 september 2016 @ 08:28:
[...]

Dat weet ik maar zoals je zelf al aangeeft ging het verhaal daar niet over.
Wat zou jouw suggestie zijn?
Zo een kort antwoord gaat hem ook niet helpen.

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:32

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Hmmm PVoutput ligt er momenteel uit... Dat gebeurt niet vaak.

Connection refused.

Edit: alweer online

[ Voor 15% gewijzigd door Joepla op 25-09-2016 08:57 ]

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• habbekrats
Joepla schreef op zondag 25 september 2016 @ 08:47:
Hmmm PVoutput ligt er momenteel uit... Dat gebeurt niet vaak.

Connection refused.

Edit: alweer online
Hij is online maar er komt geen data binnen van mijn systeem (nog)

• No Hands
AUijtdehaag schreef op zondag 25 september 2016 @ 08:30:
[...]

Wat zou jouw suggestie zijn?
Zo een kort antwoord gaat hem ook niet helpen.
Ik maak geen suggesties, als hij met Jasolar wil werken met embedded optimizers zit hij vast aan een solaredge omvormer, dat is wat ik hem wilde laten weten. Ik vind dat een prima keuze en die hoeft ik niet voor hem te veranderen.

No Hands schreef op zondag 25 september 2016 @ 09:08:
[...]

Ik maak geen suggesties, als hij met Jasolar wil werken met embedded optimizers zit hij vast aan een solaredge omvormer, dat is wat ik hem wilde laten weten. Ik vind dat een prima keuze en die hoeft ik niet voor hem te veranderen.
En die SE omvormer kan buiten hangen? Want dat was ook een vraag...

• Jerrythafast
Alle SE omvormers kunnen buiten hangen.

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

En met een solaredgekey kan je ze op een andere omvormer aansluiten.
Hoewel dat niet altijd goede resultaten geeft wat ik gelezen heb.
Gewoon Solaredge nemen dus :*) :P
(Of geen optimizers panelen, ben zelf geen fan van ingebouwde optimizers, kan toch stuk gaan)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Panelen op het dak, optimisers en omvormer binnen, veel makkelijker als er iets is, tenzij het plat dak is, dan maakt het niet veel uit.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• No Hands
DJKroon schreef op zondag 25 september 2016 @ 09:27:
(Of geen optimizers panelen, ben zelf geen fan van ingebouwde optimizers, kan toch stuk gaan)
Nee, dat kon alleen met de indop optimizers, die worden niet meer gemaakt volgens mij.
Mocht een embedded optimizer stukgaan dan vervangt SE die voor een ander, zit gewoon garantie op.

[ Voor 9% gewijzigd door No Hands op 25-09-2016 09:39 ]

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

No Hands schreef op zondag 25 september 2016 @ 09:39:
[...]

Nee, dat kon alleen met de indop optimizers, die worden niet meer gemaakt volgens mij.
Mocht een embedded optimizer stukgaan dan vervangt SE die voor een ander, zit gewoon garantie op.
Klopt dat niet alle optimizers indOP hebben, maar ze worden nog wel gemaakt en ze zijn verkrijgbaar.
Denk dat die panelen geen indOP ingebouwd hebben.
Ze zullen het vast vervangen maar een losse module lijkt me makkelijker.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:22
AUijtdehaag schreef op zondag 25 september 2016 @ 08:17:
@ NoHands

Er bestaan ook Trina Solar panelen met Tigo optimizers.
http://www.pv-outlet.com/...igo-full-black-p-475.html

Maar hij heeft het inderdaad over jasolar met (SE) optimizers en dat is niet te combineren met SMA.

[...]

Maar eerst eens kijken naar een probleem.
2 mono panelen apart op 1 mppt op een stringomvormer gaat niet lukken. Te weinig spanning.
De andere 8 is geen probleem.

Jammer dat er geen exacte maten in de tekening staan.
Met SF (1257 x 977) kan je makkelijker aan de juiste spanning komen voor een stringomvormer.
Maar dan minimaal 3 SF per mppt ingang.

Boven het dakterras zou je ook bisol lumina panelen kunnen plaatsen.
http://www.bisol.com/nl/p...-zonnepanelen/lumina.html
Ok, dat is duidelijk! Thanks.

Ik heb SF overwogen, maar dan benut ik het oppervlak niet geheel en moet dan fors inleveren op wp.
Bisol ziet er leuk uit, maar een veranda op m/n terras bouwen gaat niet werken met de kustwind uit Scheveningen ;)
Jerrythafast schreef op zondag 25 september 2016 @ 09:16:
Alle SE omvormers kunnen buiten hangen.
:)
DJKroon schreef op zondag 25 september 2016 @ 09:27:
Begrijp ik goed hieruit dat indien dat het geval is (optimizer defect) het gehele paneel vervangen moet worden?
Rol-Co schreef op zondag 25 september 2016 @ 09:30:
Panelen op het dak, optimisers en omvormer binnen, veel makkelijker als er iets is, tenzij het plat dak is, dan maakt het niet veel uit.
Plat dak inderdaad met gemak van een vlizotrap het dak op te komen, dus laat het maar lekker buiten wat mij betreft. Omvormer kan mooi op de schoorsteen gemonteerd worden, aan de kant waar genoeg schaduw is de gehele dag. Kan er nog een dakje overheen maken mocht hij toch wat zon pakken in de zomer.

Ik denk dan dat het inderdaad iets in deze setup moet worden: http://shop.winkelman-zon...---solaredge-se3000-.html

Gezien de schaduw van de schoorsteen zal ik toch iets met optimizers moeten doen, of een andere combo misschien met SMA? Wat vinden jullie ervan?

Wat raden jullie aan vwb montage in portrait? Kom niet zoveel tegen in portrait, landscape genoeg daarentegen. 8)7

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!
Sma kan ook. (Marktplaats)
Maar zoals ik al aangaf, die 2 monopanelen op een aparte mppt ingang (omdat ze een andere kant opkijken, kan niet vanwege te weinig dc spanning.
Dat krijg je alleen voor elkaar met minimaal 3 sf.
Mixen van mono en sf kan natuurlijk wel op aparte mppt ingangen van een sma.
Doe ik zelf ook met noord en zuid.
Die 8 panelen kan je ook ecsolar 275 voor pakken, die leveren 50 vmpp en dan heb je 400 vmpp.
sun-solar, 1580x1040

Die 8 kunnen ook op een sma 2.5 met WiFi en kan buiten gehangen worden.
Maar dus niet icm met andere richtingen vanwege 1 mppt ingang.

Dus SE wordt het dan of aps micro omvormers (tfhfony) als je perse 2 + 8 dezelfde monopanelen wil plaatsen.
Vanwege die 2 panelen dus heb je hogere installatie kosten.

Edit:
Kijk eens bij gebruiktezonnepanelen.com
2x sf op een steca 500 (binnen hangen en direct op stopcontact)
8x stsolar 260 wp (50v) op een sma 2.5 (buiten)
Als voorbeeld.

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2016 10:39 ]

• No Hands
Of je laat die twee weg. Als ze tot 15.00 in de schaduw staan heb je er niet zo heel veel aan. Scheelt je montagemateriaal, 2 panelen en je kunt een kleinere omvormer nemen waarschijnlijk.

• Jerrythafast
Die twee kruizen aan de onderkant van je eerste plaatje geven dus geen schaduw op de panelen? Dan zou ik dat rijtje panelen gewoon zonder optimizers op een SMA doen, die hebben dan immers toch geen last van schaduw. De twee panelen aan de zijkant samen op een kleine aparte omvormer (APS of Soladin ofzo?). Alle panelen op APSjes aansluiten kan ook, geeft ook leuke resultaten. Maar mogelijk is dat duurder dan SolarEdge.

De twee aan de zijkant weglaten kan natuurlijk ook. Dan stop je dat geld in panelen met meer Wp voor de andere kant.

[ Voor 12% gewijzigd door Jerrythafast op 25-09-2016 10:10 ]

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

smokem555 schreef op zondag 25 september 2016 @ 09:54:
[...]

Begrijp ik goed hieruit dat indien dat het geval is (optimizer defect) het gehele paneel vervangen moet worden?

[...]
Zoals NoHands zegt kunnen ze vervangen worden en is dat geen probleem.
Alleen omdat je een embedded (ik lees speciaal gemaakte) hebt is dat type minder gangbaar dan gewone modules.
Mocht je pv paneel zelf kapot gaan, dan gooi je met een losse module zo een ander paneel op.
Geen gedoe met zelfde paneel zoeken etc, ik vindt het een uitkomst. _/-\o_

• Jerrythafast
DJKroon schreef op zondag 25 september 2016 @ 10:10:
[...]

Zoals NoHands zegt kunnen ze vervangen worden en is dat geen probleem.
Alleen omdat je een embedded (ik lees speciaal gemaakte) hebt is dat type minder gangbaar dan gewone modules.
Mocht je pv paneel zelf kapot gaan, dan gooi je met een losse module zo een ander paneel op.
Geen gedoe met zelfde paneel zoeken etc, ik vindt het een uitkomst. _/-\o_
Eén van de voordelen van optimizers is juist dat je niet hetzelfde type paneel hoeft te hebben. Wij hebben hier sinds april ook twee typen panelen in één string liggen. Met ingebouwde optimizers.

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Jerrythafast schreef op zondag 25 september 2016 @ 10:12:
[...]

Eén van de voordelen van optimizers is juist dat je niet hetzelfde type paneel hoeft te hebben. Wij hebben hier sinds april ook twee typen panelen in één string liggen. Met ingebouwde optimizers.
Dat bedoelde ik met geen zelfde paneel zoeken ;)
Hoewel ik p405 optimizer heb ben ik beperkt tot dunne film, bij de andere modellen niet.
Ik ben er zeer over te spreken over solaredge. Alleen jammer dat 1 optimizers maar 1 dag gewerkt heeft.
Vanmiddag even het dak op om paneel en optimizer na te meten voor garantie.

• Milmoor
  • Laatst online: 09-11 21:20

Milmoor

Footsteps and pictures.

Oplevering van ons nieuwbouwhuis is waarschijnlijk in november. Ik heb dus nog wat tijd om te puzzelen. Dat is maar goed ook, want er zijn genoeg variaties mogelijk.
Inmiddels denk ik er uit te zijn wat op het dak komt: 5 x Trina Solar voorgeïnstalleerd op zuid door de projectontwikkelaar, en ik plaats zelf 24 x Solar Frontier met eigen omvormer. De TS verplaats ik naar oost-west zodat er ook ruimte is voor de SF. Opstelling of vijf rijen in landscape of vier rijen in portrait. Dat is grofweg even groot en past op het platte dak van 5.9x10.2.
Oorspronkelijk keek ik naar een O-W-O-W-O of een W-O-W-O opstelling. Maar ik zag hier laatst een schans voor 2 rijen in landscape boven elkaar. Hiermee zou ik een O-O-W-O-O opwekking kunnen maken. De SF in 2 x2 rijen op 10 graden op het oosten en daartussen een rij TS op west. Grote voordeel is dat alle SF in dezelfde oriëntatie zitten en dus maximaal flexibel te mixen zijn qua strings, plus dat zo het grootste aantal strings maximaal zon vangt omdat ons huis niet pal zuid georiënteerd is. Nadeel is dat het de TS zijn door de minste zon vangen en FS kan daar beter tegen.
Is het nog zinnig om hierop te optimaliseren, of is dit inmiddels gerommel in de marge?
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9510756/huizen%20en%20GOT/Locatie.jpeg
The tree is a lie.

[ Voor 6% gewijzigd door Milmoor op 25-09-2016 10:27 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• PClop
  • Niet online
DJKroon schreef op zondag 25 september 2016 @ 10:21:
[...]

Dat bedoelde ik met geen zelfde paneel zoeken ;)
Hoewel ik p405 optimizer heb ben ik beperkt tot dunne film, bij de andere modellen niet.
Ik ben er zeer over te spreken over solaredge. Alleen jammer dat 1 optimizers maar 1 dag gewerkt heeft.
Vanmiddag even het dak op om paneel en optimizer na te meten voor garantie.
Je zou kunnen volstaan met even alle stekkers van betreffend paneel/optimizer los te trekken
en weer stevig in elkaar te drukken, om dan weer te testen of de SE omvormer deze dan wel
weer activeert.

Ik lees hier vaker over deze methode mbt SE dat het dan weer gefikst is. ;)

Edit ;
B.t.w. , volgens mij ben je juist niet beperkt tot dunnefilm panelen als je die p405 gebruikt
je kunt ook gewoon mono en poly panelen op een p405 aansluiten en dan in een string plaatsen
wat weer niet wil is om dan andere optimisers ( p300, p350, p500, enz ) samen in een string
met p405 te schakelen. ;)
Een p405 heeft ook een range van 12,5v/105v ( max 125v ) bij 10A paneel stroom, dus ideaal
voor elk mono of poly paneel

https://www.zonnemarkt.nl...redge_P-405_Optimizer.pdf

[ Voor 26% gewijzigd door PClop op 25-09-2016 10:52 ]

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Milmoor schreef op zondag 25 september 2016 @ 10:25:
Oplevering van ons nieuwbouwhuis is waarschijnlijk in november. Ik heb dus nog wat tijd om te puzzelen. Dat is maar goed ook, want er zijn genoeg variaties mogelijk.
Inmiddels denk ik er uit te zijn wat op het dak komt: 5 x Trina Solar voorgeïnstalleerd op zuid door de projectontwikkelaar, en ik plaats zelf 24 x Solar Frontier met eigen omvormer. De TS verplaats ik naar oost-west zodat er ook ruimte is voor de SF. Opstelling of vijf rijen in landscape of vier rijen in portrait. Dat is grofweg even groot en past op het platte dak van 5.9x10.2.
Oorspronkelijk keek ik naar een O-W-O-W-O of een W-O-W-O opstelling. Maar ik zag hier laatst een schans voor 2 rijen in landscape boven elkaar. Hiermee zou ik een O-O-W-O-O opwekking kunnen maken. De SF in 2 x2 rijen op 10 graden op het oosten en daartussen een rij TS op west. Grote voordeel is dat alle SF in dezelfde oriëntatie zitten en dus maximaal flexibel te mixen zijn qua strings, plus dat zo het grootste aantal strings maximaal zon vangt omdat ons huis niet pal zuid georiënteerd is. Nadeel is dat het de TS zijn door de minste zon vangen en FS kan daar beter tegen.
Is het nog zinnig om hierop te optimaliseren, of is dit inmiddels gerommel in de marge?
[afbeelding]
The tree is a lie.
Je kunt misschien ook de 5 TS panelen laten afkopen of doorverkopen en dan 32 SF panelen leggen in Oost-west opstellingen

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-11 19:51
koevlaas2 schreef op maandag 19 september 2016 @ 10:09:
[...]

Ik heb 2 Ginlong Solissen 1500 en ik ben er niet zo tevreden over.
Bij het starten van de dag trekt de Solis de dc spanning omlaag naar 45v en het duurt dan uren voordat er uiteindelijk vermogen ac geleverd word. Ik heb 2220Wp west en had hiervoor een Mastervolt xs2000 aangesloten zitten, met de mastervolt nooit geen problemen van deze aard.
Het vreemde is wanneer ik om ca. 8:30 de stekker (ac) eruit trek en nadat de solis een foutmelding geeft erweer instop de omvormer na een paar minuten meteen begint te leveren en veel ook, vanmorgen dus 115W.

Over dit probleem heb ik met mijn zonnepanelen leverancier gecommuniceerd, welke de klacht doorgespeeld heeft naar Ginlong. Echter de manier waarop deze klacht werd doorgegeven was verkeerd.
Na een standaard antwoord van Ginlong heb ik de beste meneer bij Ginlong zelf het hele verhaal gestuurd echter nooit meer enige response gekregen.
Zie het hele verhaal hier: https://www.zonnepanelen....c/946/-/view/post_id/4382
Mede nav mijn commentaar in dit topic heb ik nog contact gehad met MDZ, zij kunnen helaas niet zoveel voor mij doen. De communicatie met China / Ginlong gaat volgens ene Michael Koerts van MDZ moeizaam, ja defecte omvormers krijgen ze wel uitgelegd, maar zoiets als dit snappen ze daar blijkbaar niet.
Dus ik blijf voorlopig de boel dagelijks 'resetten' en dan ga ik in de toekomst misschien micro omvormers installeren, hou ik de Ginlong als reserve of verkoop deze.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

PClop schreef op zondag 25 september 2016 @ 10:32:
[...]

Je zou kunnen volstaan met even alle stekkers van betreffend paneel/optimizer los te trekken
en weer stevig in elkaar te drukken, om dan weer te testen of de SE omvormer deze dan wel
weer activeert.

Ik lees hier vaker over deze methode mbt SE dat het dan weer gefikst is. ;)
Dat zou super zijn en ga ik zeker proberen! _/-\o_ dank.
Jammer dat ik dit niet eerder wist, had ik het toen kunnen proberen.
Toch een kleine 9,5 kWh (11,1% van totaal) al gemist doordat het niet werkt :X

• PClop
  • Niet online
DJKroon schreef op zondag 25 september 2016 @ 10:50:
[...]

Lees ook nog even m,n "edit " ;)

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:08

timovd

Voorsprong door techniek

[...]
...

Edit ;
B.t.w. , volgens mij ben je juist niet beperkt tot dunnefilm panelen als je die p405 gebruikt
je kunt ook gewoon mono en poly panelen op een p405 aansluiten en dan in een string plaatsen
wat weer niet wil is om dan andere optimisers ( p300, p350, p500, enz ) samen in een string
Een p405 heeft ook een range van 12,5v/105v ( max 125v ) bij 10A paneel stroom, dus ideaal

Voor mijn Noord-dak was ik van plan om SF panelen te leggen als uitbreiding op mijn 8 monopanelen met se300 optimizers. Dit kan ik dus uit mijn hoofd zetten zonder tweede omvormer?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Dat kan gewoon op 1 omvormer. :X

• Jerrythafast
DJKroon schreef op zondag 25 september 2016 @ 10:50:
[...]

Kan ik bevestigen. Het werkte hier ook met een JA Solar paneel met ingebouwde optimizer. Paneel los, daarna weer aangesloten, omvormer weer aan en toen deed-ie opeens gewoon mee.
Hij heeft al een SE2200 hangen :9 Dus dan gaat SF 'm inderdaad niet worden i.c.m. met zijn huidige panelen.

[ Voor 36% gewijzigd door Jerrythafast op 25-09-2016 11:20 ]

Jerrythafast schreef op zondag 25 september 2016 @ 11:19:
[...]

Hij heeft al een SE2200 hangen :9 Dus dan gaat SF 'm inderdaad niet worden i.c.m. met zijn huidige panelen.
Enkele post hierboven zoekt er nog iemand een SE2200 ;)
You win some, you loose some ;)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2016 11:26 ]

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

PClop schreef op zondag 25 september 2016 @ 10:54:
[...]

Lees ook nog even m,n "edit " ;)
Shit, je hebt gelijk, daar heb ik nooit echt aan gedacht 8)7 |:(
Mpprange is daar inderdaad groot genoeg voor.
Dan had ik boven me dakkapel 4x poly/mono (genoeg ruimte) kunnen nemen en onder me dakkapel 5x SF ivm weinig ruimte.
Hoewel ik de panelen boven me dakkapel niet echt zie, Is het wel een mooi geheel zo met gelijke panelen.
(De buren die pv lelijk vinden, keken met monteren toch wel naar het dak met heel zachtjes mompelend "dat is wel weer mooi zonder zilveren lijnen" :P)
[...]

Kan ik bevestigen. Het werkte hier ook met een JA Solar paneel met ingebouwde optimizer. Paneel los, daarna weer aangesloten, omvormer weer aan en toen deed-ie opeens gewoon mee.
[...]
Hmm, ik ga me nu toch maar is aankleden om het dak op te gaan (lui op zondag O-) ). Zou mooi zijn dat dat werkt.
Echter nadat ik hem vorige week opnieuw gepaired had, was ie hem helemaal kwijt.

Vervolg:
Even alles gemeten wat de leverancier wil weten.
Nadat alles aangesloten was gaf hij weer 9 optimizers aan. Even opnieuw gepaired en helaas nog maar 8 actief.
De betreffende optimizer geeft een spanning tussen de 0.9 en 1.5 volt. Lijkt me niet goed.

Wat me ook opviel is dat de omvormer 1.9 volt aangeeft terwijl de DC kabels eraf liggen.
Hebben meer mensen dat of hoort hij netjes 0 volt te geven?

[ Voor 15% gewijzigd door DJKroon op 25-09-2016 13:14 . Reden: Vervolg bij getikt ]

• Jerrythafast
DJKroon schreef op zondag 25 september 2016 @ 11:42:
[...]

Shit, je hebt gelijk, daar heb ik nooit echt aan gedacht 8)7 |:(
Mpprange is daar inderdaad groot genoeg voor.
Dan had ik boven me dakkapel 4x poly/mono (genoeg ruimte) kunnen nemen en onder me dakkapel 5x SF ivm weinig ruimte.
Hoewel ik de panelen boven me dakkapel niet echt zie, Is het wel een mooi geheel zo met gelijke panelen.
(De buren die pv lelijk vinden, keken met monteren toch wel naar het dak met heel zachtjes mompelend "dat is wel weer mooi zonder zilveren lijnen" :P)

[...]

Hmm, ik ga me nu toch maar is aankleden om het dak op te gaan (lui op zondag O-) ). Zou mooi zijn dat dat werkt.
Echter nadat ik hem vorige week opnieuw gepaired had, was ie hem helemaal kwijt.

Vervolg:
Even alles gemeten wat de leverancier wil weten.
Nadat alles aangesloten was gaf hij weer 9 optimizers aan. Even opnieuw gepaired en helaas nog maar 8 actief.
De betreffende optimizer geeft een spanning tussen de 0.9 en 1.5 volt. Lijkt me niet goed.

Wat me ook opviel is dat de omvormer 1.9 volt aangeeft terwijl de DC kabels eraf liggen.
Hebben meer mensen dat of hoort hij netjes 0 volt te geven?
~1 Volt is bij SolarEdge juist prima. Output voltage wordt verhoogd bij productie. 0 Volt zou betekenen dat zijn paneel helemaal geen prik levert.

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
koevlaas2 schreef op zondag 25 september 2016 @ 10:33:
[...]
Dus ik blijf voorlopig de boel dagelijks 'resetten' en dan ga ik in de toekomst misschien micro omvormers installeren, hou ik de Ginlong als reserve of verkoop deze.
Wat scheelt het eigenlijk in procenten als je op een westelijke ligging pas om 10 uur begint met produceren? 1,2 of 3 procent of zoiets?
Als je bij PVoutput gelogd hebt kun je eenvoudig een compare maken tussen je oude en nieuwe omvormer op een ideale dag.

[ Voor 22% gewijzigd door TWyk op 25-09-2016 16:12 ]

• Jerrythafast
TWyk schreef op zondag 25 september 2016 @ 16:11:
[...]

Wat scheelt het eigenlijk in procenten als je op een westelijke ligging pas om 10 uur begint met produceren? 1,2 of 3 procent of zoiets?
Als je bij PVoutput gelogd hebt kun je eenvoudig een compare maken tussen je oude en nieuwe omvormer op een ideale dag.
Leuke vraag, maakte me nieuwsgierig naar hoe dat hier zit. Hier komt namelijk juist rond 10:00 uur (zomertijd) de zon over de nok van het dak heen (ligging exact zuidwest, 45° helling). Op zonnige dagen ligt het begin van de parabool dus op dat tijdstip.

Ik heb even wat in SQL zitten rommelen. Percentage opbrengst tot 10:00 uur (inclusief zomertijd/wintertijd verspringing):
SQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
SELECT SUM(e_day) / (SELECT SUM(de_day) FROM telemetry_inverter) * 100 pct_nrg_before_10am
FROM (
  SELECT e_day,
    DATE_FORMAT(FROM_UNIXTIME(timestamp), "%j") julian,
    DATE_FORMAT(FROM_UNIXTIME(timestamp), "%k")*60 +
      DATE_FORMAT(FROM_UNIXTIME(timestamp), "%i") hourminute
  FROM telemetry_inverter
  HAVING (julian < 87 AND hourminute BETWEEN 540 AND 544) OR
         (julian >= 87 AND hourminute BETWEEN 480 AND 484)
) x;
+---------------------+
| pct_nrg_before_10am |
+---------------------+
|   4.452068993904703 |
+---------------------+

4,45% wordt dus opgewekt vóór 10:00 's ochtends.

In de winter komt de zon om 9:00 uur al over het dak (vanwege zomertijd verspringing, de zon doet hier blijkbaar niet aan mee). Dus nu wil ik ook weten hoeveel we opwekken in de tijd dat de zon nog niet over de nok van het dak heen is gekomen:
SQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
SELECT SUM(e_day) / (SELECT SUM(de_day) FROM telemetry_inverter) * 100 pct_nrg_before_8am_utc
FROM (
  SELECT e_day,
    DATE_FORMAT(FROM_UNIXTIME(timestamp), "%j") julian,
    DATE_FORMAT(FROM_UNIXTIME(timestamp), "%k")*60 +
      DATE_FORMAT(FROM_UNIXTIME(timestamp), "%i") hourminute
  FROM telemetry_inverter
  HAVING hourminute BETWEEN 480 AND 484
) x;
+------------------------+
| pct_nrg_before_8am_utc |
|       4.12253424507663 |

4,12% van het totaal wordt opgewekt vóórdat de zon de nok over komt (9:00 uur wintertijd, 10:00 zomertijd) :)

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Jerrythafast schreef op zondag 25 september 2016 @ 14:25:
[...]

~1 Volt is bij SolarEdge juist prima. Output voltage wordt verhoogd bij productie. 0 Volt zou betekenen dat zijn paneel helemaal geen prik levert.
Dat klopt, 1 volt met 10% afwijking is goed.
Dus tot 1,1 volt is hij goed, daarboven helaas niet.
Althans dat is wat ik begrijp van de opgezochte documentatie.
Bij mij fluctueert hij van 0,9 tot 1,5 volt, dat lijkt me juist niet goed.
Ik zal het horen van de leverancier.

• koevlaas2
TWyk schreef op zondag 25 september 2016 @ 16:11:
[...]

Nou, maak er maar 11 uur van. Van die 100 W kan het hele verbruik op dat moment worden gedekt. Per dag een paar 100 WH, maar per jaar best veel denk ik.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• timovd
  • Laatst online: 22:08

timovd

Voorsprong door techniek

AUijtdehaag schreef op zondag 25 september 2016 @ 11:20:
[...]

Enkele post hierboven zoekt er nog iemand een SE2200 ;)
You win some, you loose some ;)
De SE2200 wil ik zelf houden (iets met dakkapel op het Zuiden).
Toch bedankt voor de tip :)
[...]

Thanks. Ik heb al eens een offerte laten maken en daar was dit niet verteld. :?
Wel waren ze zo vriendelijk om de optimizers registreren op de huidige installatie.

[ Voor 39% gewijzigd door timovd op 25-09-2016 18:32 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Jerrythafast
timovd schreef op zondag 25 september 2016 @ 18:14:
[...]

[...]

Thanks. Ik heb al eens een offerte laten maken en daar was dit niet verteld. :?
Tja, niet alle offreerders weten wat ze nou eigenlijk voor spul ze offreren :9

• No Hands
[...]

Edit ;

Dat klopt idd, mono en poly kan ook op een p405. Je kunt met een p405 ook volstaan met een kortere string, 6 is al genoeg.

timovd schreef op zondag 25 september 2016 @ 18:14:
[...]

Ik zat even naar je oude tekeningetje te kijken
timovd in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"

Je had het ook zo kunnen doen, dan had misschien wel alles op 1 sma gekund.
Ik heb geen idee hoe je noordkant eruit ziet.
Maar een hele late reactie van mijn kant. :>
Tekeningetje

Niet dat je er wat aan hebt, maar ik vind tekeningetjes maken leuk.
2550 wp noord zal op een 35 graden dakhelling+/- 50% doen aan kWh, dus +/- 1275 kWh.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2016 18:55 ]

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

TWyk schreef op zondag 25 september 2016 @ 10:32:
[...]

Je kunt misschien ook de 5 TS panelen laten afkopen of doorverkopen en dan 32 SF panelen leggen in Oost-west opstellingen
Daar heb ik over nagedacht, maar ik zie de meerwaarde niet:
  • ik heb het verlies van het doorverkopen
  • de 8 extra panelen leveren ongeveer evenveel op als de verwijderde 5 panelen, tenzij het de WNW ligging onevenredig hard aantikt
  • ik kan niet makkelijk voor een OOWOO opstelling gaan omdat de omvormer dan scheef belast wordt
Je hebt kans dat ik mezelf in een hoek redeneer ;).

Uiteindelijk wordt de boodschappenlijst voor een OOWOO opstelling:
  • 24 x SF 170
  • 1 x Fronius Primo 3.6-1 2x MPP inclusief Wlan, Lan en Webserver (of andere lokaal uitleesbare omvormer), 3 fasen blijkt geen meerwaarde
  • 2 x schans voor 2 x 7 panelen in landscape (vier panelen laat ik weg ivm de schaduw van wat apparatuur op het dak en ruimte voor een warmtepomp), t.b.v. 24 SF panelen op het oosten
  • 1 x schans voor 5 panelen in landscape indien ik de huidige niet goed kan recyclen (moet de dubbele hoek zijn van de dubbele schans om goed aan te sluiten), t.b.v. 5 Trina Solar panelen op het westen (omvormer al aanwezig)

[ Voor 34% gewijzigd door Milmoor op 25-09-2016 20:59 ]

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-11 20:08

Corn

Raar jongetje

No Hands schreef op zondag 25 september 2016 @ 18:42:
[...]

Dat klopt idd, mono en poly kan ook op een p405. Je kunt met een p405 ook volstaan met een kortere string, 6 is al genoeg.
P405 heeft een hogere Vout, in lijn met de hogere nominale spanning die de MPP tracker verwacht. Dit is de reden dat je met kortere strings weg komt. Ik weet alleen niet of het qua efficientie echt handig is om een paneel erop te zetten waarvan de Vmpp ongeveer de helft is van wat ie verwacht. Sure, het zal best werken, maar de DC-DC converter moet waarschijnlijk wat meer z'n best doen om 'r een zinnige output van te maken. Dit zal waarschijnlijk resulteren in een gedrukte efficientie van de optimizer. Ook begint ie wat later met produceren, bij 12,5v vs 8v. In de praktijk zal je er weinig van merken, maar het is niet hoe SolarEdge het bedoeld heeft ;)

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Mooie omvormers. Achteraf heeft Reeneke1970 me deze ook al een keer aangeraden, maar toen was ik nog teveel bezig met andere zaken.
Maar zie ik het goed dat deze ongeveer twee keer zo duur zijn dan de Omnik's? Daar zit vast een addertje onder het gras, want dat verschil is te groot.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:43
Misschien een stomme vraag, maar ik zit er over na te denken om volgend jaar misschien ook aan de panelen te gaan.

Kan ik dan niet een of ander meet systeem aan beide kanten van het dak leggen zodat ik volgend jaar goed weet waar ik hoeveel panelen moet leggen?

• Jerrythafast
tweakerdennis schreef op zondag 25 september 2016 @ 21:20:
Misschien een stomme vraag, maar ik zit er over na te denken om volgend jaar misschien ook aan de panelen te gaan.

Kan ik dan niet een of ander meet systeem aan beide kanten van het dak leggen zodat ik volgend jaar goed weet waar ik hoeveel panelen moet leggen?
Als je lichtinval wilt meten om opbrengst te schatten kun je beter kijken of er op PVOutput in jouw ruime omgeving iemand te vinden is die een vergelijkbaar dak heeft waar al panelen op liggen. Verwachte opbrengst van een systeem valt ook heel aardig uit te rekenen met bijvoorbeeld de PVGIS website.

Maar als je in dit topic wat meer informatie geeft (gewenste opbrengst, beschrijving/tekening/foto's van het dak, etc.) krijg je ook een hoop meer informatie terug ;)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Milmoor schreef op zondag 25 september 2016 @ 21:15:
[...]

Mooie omvormers. Achteraf heeft Reeneke1970 me deze ook al een keer aangeraden, maar toen was ik nog teveel bezig met andere zaken.
Maar zie ik het goed dat deze ongeveer twee keer zo duur zijn dan de Omnik's? Daar zit vast een addertje onder het gras, want dat verschil is te groot.
Tja, kwaliteit kost wat, fronius maakt al eeuwen kwaliteits lasaparaten enz. Ze liggen meer in het hogere segment omvormers, omnik is inmiddels een ok omvormer, maar die moet zijn kwaliteit nog een beetje bewijzen.
Ook froniusjes zijn wel eens voor minder tekoop, ik heb wel eens een 8kW fronius voorbij zien komen voor 1100,-
In een compleet pakket zie je het bijna niet terug, hooguit een half jaar extra tvt, doe mij de fronius dan maar.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Rol-Co schreef op zondag 25 september 2016 @ 21:40:
[...]
Tja, kwaliteit kost wat, fronius maakt al eeuwen kwaliteits lasaparaten enz. Ze liggen meer in het hogere segment omvormers, omnik is inmiddels een ok omvormer, maar die moet zijn kwaliteit nog een beetje bewijzen.
Ook froniusjes zijn wel eens voor minder tekoop, ik heb wel eens een 8kW fronius voorbij zien komen voor 1100,-
In een compleet pakket zie je het bijna niet terug, hooguit een half jaar extra tvt, doe mij de fronius dan maar.
Duidelijk. Zekerheid van kwaliteit is heel wat waard. Ik zie het verschil bij routers en switches, dus bij omvormers zal dat niet anders zijn. O.a. de afhankelijkheid van internet voor logging van de Omnik is minder fijn. Maar 500 euro blijft 500 euro ;). Ik slaap er een nachtje over, maar neig naar de Fronius ondanks de meerprijs.

Kostal Pico vs Fronius: dezelfde prijs en kwaliteit categorie? Want die heeft de leverancier doe tot nu toe de beste offerte had (in kwaliteit, hij had wel gelezen wat ik wil).

[ Voor 9% gewijzigd door Milmoor op 25-09-2016 22:19 . Reden: Omvormer vraag toegevoegd ]

• PClop
  • Niet online
Corn schreef op zondag 25 september 2016 @ 21:02:
[...]

P405 heeft een hogere Vout, in lijn met de hogere nominale spanning die de MPP tracker verwacht. Dit is de reden dat je met kortere strings weg komt. Ik weet alleen niet of het qua efficientie echt handig is om een paneel erop te zetten waarvan de Vmpp ongeveer de helft is van wat ie verwacht. Sure, het zal best werken, maar de DC-DC converter moet waarschijnlijk wat meer z'n best doen om 'r een zinnige output van te maken. Dit zal waarschijnlijk resulteren in een gedrukte efficientie van de optimizer. Ook begint ie wat later met produceren, bij 12,5v vs 8v. In de praktijk zal je er weinig van merken, maar het is niet hoe SolarEdge het bedoeld heeft ;)
Dan plaats je toch twee mono's in serie op een p405, heb je al 60 tot 75v werk / klem spanning
tot je beschikking en de max stroom van 10A blijft de zelfde je hebt dan enkel geen logging
meer per paneel maar per twee, zelfde als ook met twee SF parallel op een p405.
Weet niet of een p405 dat vermogen van + 500W ook aan kan

• drielp
[...]

Mede nav mijn commentaar in dit topic heb ik nog contact gehad met MDZ, zij kunnen helaas niet zoveel voor mij doen. De communicatie met China / Ginlong gaat volgens ene Michael Koerts van MDZ moeizaam, ja defecte omvormers krijgen ze wel uitgelegd, maar zoiets als dit snappen ze daar blijkbaar niet.
Ik vermoed toch dat de spanning van de 2 x 6 panelen te laag is voor opstarten op west. Dit ligt natuurlijk aan de omvormer, maar het is geen defect. Dit fenomeen heb ik ook gehad, alles in serie zetten was de oplossing. Helaas gaat dat bij jouw niet, de spanning wordt simpelweg te hoog. (185 Wp kingsun?).
Maar echt een probleem is het niet. Bij zonnig weer, ik denk dat dan het probleem optreedt, ga je toch pas later op de dag wat doen. En bij bewolkt weer start de omvormer wel gewoon op, en daar hebben we er meer van.

Misschien dat je bij dit bedrijf nog wat informatie kan krijgen. De datasheet is hier ook te vinden.

• koevlaas2
drielp schreef op zondag 25 september 2016 @ 23:04:
[...]

Ik vermoed toch dat de spanning van de 2 x 6 panelen te laag is voor opstarten op west. Dit ligt natuurlijk aan de omvormer, maar het is geen defect. Dit fenomeen heb ik ook gehad, alles in serie zetten was de oplossing. Helaas gaat dat bij jouw niet, de spanning wordt simpelweg te hoog. (185 Wp kingsun?).
Maar echt een probleem is het niet. Bij zonnig weer, ik denk dat dan het probleem optreedt, ga je toch pas later op de dag wat doen. En bij bewolkt weer start de omvormer wel gewoon op, en daar hebben we er meer van.

Misschien dat je bij dit bedrijf nog wat informatie kan krijgen. De datasheet is hier ook te vinden.
Thanks.
Nee, de spanning kan niet te laag zijn, 220V DC lijkt mij meer dan voldoende.
Ik heb nog een oost solis, dezelfde 1500 trouwens. Deze heeft 4 30V panelen in serie eraan hangen. Deze omvormer heeft het probleem soms, hangt af van mooi weer of niet. Mooi weer dan schijnt in de ochtend de zon erop en heb ik met deze set geen probleem, echter met bewolking en donker weer dan weer wel problemen.

• drielp
koevlaas2 schreef op zondag 25 september 2016 @ 23:46:
[...]

Thanks.
Nee, de spanning kan niet te laag zijn, 220V DC lijkt mij meer dan voldoende.
Ik heb nog een oost solis, dezelfde 1500 trouwens. Deze heeft 4 30V panelen in serie eraan hangen. Deze omvormer heeft het probleem soms, hangt af van mooi weer of niet. Mooi weer dan schijnt in de ochtend de zon erop en heb ik met deze set geen probleem, echter met bewolking en donker weer dan weer wel problemen.
220 Volt is blijkbaar niet voldoende, je omvormer trekt bij opstarten de gehele spanning naar beneden. Mijn stiefdochter had eerst 2 x 6 poly's op een Omnik 3k TL. Die startte met warm weer gewoon niet op. De Omnik kan 590 volt hebben, dus van de 2 x 6 heb ik met twee Y-splitters 1 x 12 gemaakt. En dat gaat super, vorig jaar 1167 kWh/kWp gedraaid. Voc is nu boven de 400 volt.

Kan je de omvormer op west eens proberen met 10 panelen in serie? Dus twee panelen afkoppelen. Deze kunnen dan eventueel op een micro omvormer (of Steca300). Met 10 panelen blijf je wel binnen de specs van de omvormer.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:16
Er kwam een wild idee opzetten..

Ik wil een soort van technische ruimte maken waar ook een paar servers, een nvr en een switch komen.
Enkel de switch en de nvr staan altijd aan, de servers soms.

Kan ik met een soort van camping set met een accu en een PV panel en een 12V ventilator gewoon met buitenlucht ventileren (door een filter heen)
Maakt me niet uit als de invoer temperatuur een keer 32 graden of zo wordt, als het maar niet door stijgt erboven. Mooiste is een soort van simpele regeling die meer lucht doorvoert als het warmer wordt.

Dan ben ik niet afhankelijk van de hoofd stroom (de NVR en camera's lopen ook op een UPS door)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Verwijderd

Dan ben ik niet afhankelijk van de hoofd stroom
waarom wil je de ventilator op een paneeltje laten draaien terwijl je een enorme stroomvreter hebt genaamd UPS.

offtopic aan
je wilt de lucht door een filter heen laten lopen.
er komt toch wel stof in de "technische" ruimte tenzij naden en kieren ook zijn afgeplakt.
offtopic uit

• koevlaas2
drielp schreef op maandag 26 september 2016 @ 00:28:
[...]

220 Volt is blijkbaar niet voldoende, je omvormer trekt bij opstarten de gehele spanning naar beneden. Mijn stiefdochter had eerst 2 x 6 poly's op een Omnik 3k TL. Die startte met warm weer gewoon niet op. De Omnik kan 590 volt hebben, dus van de 2 x 6 heb ik met twee Y-splitters 1 x 12 gemaakt. En dat gaat super, vorig jaar 1167 kWh/kWp gedraaid. Voc is nu boven de 400 volt.

Kan je de omvormer op west eens proberen met 10 panelen in serie? Dus twee panelen afkoppelen. Deze kunnen dan eventueel op een micro omvormer (of Steca300). Met 10 panelen blijf je wel binnen de specs van de omvormer.
Dank je, dit zelfde idee heeft ook door mijn hoofd gespeeld dus ik neem het mee als serieuze optie.

• jacovn
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2016 @ 08:28:
[...]

waarom wil je de ventilator op een paneeltje laten draaien terwijl je een enorme stroomvreter hebt genaamd UPS.

offtopic aan
je wilt de lucht door een filter heen laten lopen.
er komt toch wel stof in de "technische" ruimte tenzij naden en kieren ook zijn afgeplakt.
offtopic uit
Het was maar een hersenspinsel.
Er komt een balanced lucht verversing, ik denk aan Itho Qualityflow, maar heb denk ik geen zone's genoeg.
Nu is het wel zo dat als de stroom uitvalt, de UPS de NVR en camera's maar goed 2 uur van stroom kan voozien, en in die tijd verwarmt de ruimte wellicht toch niet zo ver van die 2 dingen dat het daar te warm wordt.
Alle andere stroom behoevende dingen staan dan toch uit..

Dan kan ik er beter een normale DC ventilator van itho apart opzetten (en niet een 2e qualityflow unit ophangen schat ik in) dat scheelt veel in kosten. Dakdoorvoer extra en klaar.

Voor lawaai wil ik die ruimte wel dicht maken ja, dat kan simpel met een 4 zijdig opdekkende deur.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• No Hands
Hoe vaak valt de stroom uit in NL?

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 00:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op maandag 26 september 2016 @ 08:28:
[...]

Pardon, een UPS die met volle accu's netvoeding doorsluist verbruikt zelf maar 3W ofzo :)
Althans ik zie een NVR en een switch als belasting, dat zal misschien 30W zijn.
Ik heb zelf ook een NVR draaien en een aantal camera's lift mee op de UPS.
Een stroomstoring kan in huis ontstaan als ergens een aardlek wordt aangesproken, dan gaat er meestal een aantal groepen tegelijk uit.
Zonnepaneeltjes doen in de winter erg weinig, of je moet er een flinke accu mee op peil houden.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

[...]

BAH BAH...
Die naam MDZ wil ik niet meer lezen.
Ene Michel Koerts... Die snapt er ook geen ruk van.
Kan volgens mij alleen maar klanten aan de lijn houden/afwimpelen en een paar web bestellingen afhandelen.
Als het dan ergens fout gaat en je garantie of service vraagt... NIET THUIS....

Zijn baas is nog erger...
Die stuurt een of ander demo show model van Omnik alszijnde een nieuw apparaatgarantie gevalletjte...
Ding werkt niet naar behoren en na maar weer contact gezocht te hebben met MDZ.... NIET THUIS...

Omnik zelf maar een mailtje gestuurd...
Krijg ik daar de vraag hoe ik in hemellsnaam aan die omvormer kom??!!!
Is nooit de bedoeling geweest om die te verkopen aan concumenten...

Omnik is gelukkig WEL thuis.
Duurt alleen 2 weken.

MDZ... :(

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-11 09:42
Hoi iedereen,
ik ben al een tijdje aan het mee gluren hier en heb nu de keuze gemaakt om in het begin van 2017 zonnepanelen op het dak te laten leggen. Nu ben ik vandaag eerst maar eens gaan kijken naar de hoeveelheid zon en schaduw op het dak en heb er een filmpje van gemaakt. Nu staat er een boom in mijn achtertuin (op gemeentegrond) die in de ochtend toch nog wel het nodige aan schaduw creëert. Van ongeveer 8 tot 11 uur trekt de schaduw over het dak en daarna is het dak vrij voor de zon. Nu was het niet zo heel zonnig vanmiddag, maar normaal gesproken blijft de zon tot een uurtje of 5 op het dak en daarna verdwijnt hij naar de voorkant van het huis. De tuin is gericht op het zuid/oosten.

Nu heb ik gelezen dat je panelen in serie en parallel kan schakelen, zijn er veel extra kosten aan het parallel laten schakelen van de panelen en is dit rendabel ivm schaduw op de panelen? Ik zit te kijken naar deze panelen Solar Frontier SF-170S, All Black 170Wp.

Verder ben ik aan het puzzelen geweest met het aantal panelen dat er op het dak kunnen, maakt het uit dat er eerst bijvoorbeeld rijen met panelen in landscape zijn en daaronder portrait?

Ik zit nog in de orientatie fase dus ga waarschijnlijk nog vele vragen stellen hier, bedankt alvast! :)

**zag dat video privé was, foutje bedankt, doet hij het nu?**

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Hij doet het... ;)

Er zijn geen extra kosten aan het "parallel" schakelen.
Kost je enkel twee y-connectoren per string.

Op een gewone (chinese) string omvormer van 1-fase kunnen 3 of 4 panelen per string. (= in serie geschakelde panelen)
Tot een maximum van 4 strings per ingang.

Een sma kan ook 5 panelen in een string hebben.

En de 1-fase SF powerset's zijn bijvoorbeeld ook 6 of 7 panelen, maar hebben maar 1 mppt ingang.

Gezien de schaduw, lijkt me kortere strings beter. (ik heb zelf sma... geen reclame, maar dik tevreden)

Als je een zuid oost hebt, heb je ook een noord west...
Mocht je tekort komen, daar ook gewoon volleggen.

Met een 3-fase omvormer kun je bijvoorbeeld 6 of 7 of 8 in een string plaatsen.

Maar ga eerst eens puzzelen wat past, daarna pas een omvormer uitzoeken.

Ik zou het helemaal vol leggen met SF, ook onder de dakkapel.
De parallelle strings rekenen onderling wel af met eventuele schaduw.

[ Voor 129% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-09-2016 18:17 ]

• Zanzibar-1337
Aj, foutje gemaakt, doet hij het nu wel?

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:32

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Speedy-Andre schreef op maandag 26 september 2016 @ 16:11:
[...]
Pardon, een UPS die met volle accu's netvoeding doorsluist verbruikt zelf maar 3W ofzo :)
Die zullen er misschien wel zijn, maar ik ben ze nog niet tegengekomen. Heb er een stuk of 6 kunnen meten, eigen verbruik was minimaal 12 W, de meeste deden meer. Moet wel zeggen dat dit alweer een paar jaar geleden is. Verschil gemeten tussen in- en uitgang bij dezelfde belasting (ca. 30 W) en volle accu's.
Je merkt het ook aan de warmte die ze afgeven, een lauwwarme kast is altijd meer dan een paar Watt.

De professionele UPSen... Daar gaat bedrijfszekerheid voor alles en maakt een paar W meer niet uit.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• Zanzibar-1337
AUijtdehaag schreef op maandag 26 september 2016 @ 17:40:
Hij doet het... ;)

Er zijn geen extra kosten aan het "parallel" schakelen.
Kost je enkel twee y-connectoren per string.

Op een gewone (chinese) string omvormer van 1-fase kunnen 3 of 4 panelen per string. (= in serie geschakelde panelen)
Tot een maximum van 4 strings per ingang.

Een sma kan ook 5 panelen in een string hebben.

En de 1-fase SF powerset's zijn bijvoorbeeld ook 6 of 7 panelen, maar hebben maar 1 mppt ingang.

Gezien de schaduw, lijkt me kortere strings beter. (ik heb zelf sma... geen reclame, maar dik tevreden)

Als je een zuid oost hebt, heb je ook een noord west...
Mocht je tekort komen, daar ook gewoon volleggen.

Met een 3-fase omvormer kun je bijvoorbeeld 6 of 7 of 8 in een string plaatsen.

Maar ga eerst eens puzzelen wat past, daarna pas een omvormer uitzoeken.

Ik zou het helemaal vol leggen met SF, ook onder de dakkapel.
De parallelle strings rekenen onderling wel af met eventuele schaduw.
Bedankt, ben ook al aan het puzzelen met het aantal panelen dat er op het dak zou passen. In totaal ben ik nu met wat gepuzzel uitgekomen op 22 panelen. Echter misschien reken ik nu wel een beetje te ruim?

Afbeeldingslocatie: https://c7.staticflickr.com/6/5007/29831286702_6478a518ec_c.jpg

2 boven het dakraam (potrait)
2 onder het dakraam (potrait)
6 onder dakkapel (portrait), ligt het iets boven het lood van de dakkapel, weet niet of dit erg is?)
12 naast het dakraam
- Naast het dakraam van boven naar beneden eerst 3 x 3 panelen (9 x portrait)
- Daaronder in landscape nog 3 panelen

En dan alles in parallelle strings laten schakelen? Heb een 3-fase aansluiting in de meterkast, neem dan ook aan dat ik een 3-fase omvormer moet hebben (het klinkt vrij logisch..)?

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Op een 3-fase aansluiting in de meterkast kun je ook een 1 fase groep/omvormer plaatsen.
Andersom wordt lastig...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• koevlaas2
paulv1973 schreef op maandag 26 september 2016 @ 17:30:
[...]

BAH BAH...
Die naam MDZ wil ik niet meer lezen.
Ene Michel Koerts... Die snapt er ook geen ruk van.
Kan volgens mij alleen maar klanten aan de lijn houden/afwimpelen en een paar web bestellingen afhandelen.
Als het dan ergens fout gaat en je garantie of service vraagt... NIET THUIS....

Zijn baas is nog erger...
Die stuurt een of ander demo show model van Omnik alszijnde een nieuw apparaatgarantie gevalletjte...
Ding werkt niet naar behoren en na maar weer contact gezocht te hebben met MDZ.... NIET THUIS...

Omnik zelf maar een mailtje gestuurd...
Krijg ik daar de vraag hoe ik in hemellsnaam aan die omvormer kom??!!!
Is nooit de bedoeling geweest om die te verkopen aan concumenten...

Omnik is gelukkig WEL thuis.
Duurt alleen 2 weken.

MDZ... :(
Ik had wel goede ervaring met ze, enige minpuntje van mijn eerste set was de vrij kleine omvormer, 1575 W op een 2220 Wp west configuratie, ook de panelen zijn naar wens.
Echter nu heeft ie me een waardeloos product verkocht. Ik ga tzt nog proberen 10 van de 12 panelen in serie op de omvormer te zetten en dan de overige 2 met micro omvormers oid.
Door de helpdesk van MDZ word inderdaad geprobeerd je met een kluitje in het riet te sturen in eerste instantie, ook Wijnand gaf een reaktie waar ik uit opmaakte dat hij mijn verhaal niet gelezen heeft.

Ik had een mailadres van iemand bij Ginlong bemachtigd, iemand die ook ging over technische problemen maar hij heeft nooit gereageerd op mijn uitgebreide email.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

koevlaas2 schreef op maandag 26 september 2016 @ 19:12:
[...]

Ik had wel goede ervaring met ze, enige minpuntje van mijn eerste set was de vrij kleine omvormer, 1575 W op een 2220 Wp west configuratie, ook de panelen zijn naar wens.
Echter nu heeft ie me een waardeloos product verkocht. Ik ga tzt nog proberen 10 van de 12 panelen in serie op de omvormer te zetten en dan de overige 2 met micro omvormers oid.
Door de helpdesk van MDZ word inderdaad geprobeerd je met een kluitje in het riet te sturen in eerste instantie, ook Wijnand gaf een reaktie waar ik uit opmaakte dat hij mijn verhaal niet gelezen heeft.

Ik had een mailadres van iemand bij Ginlong bemachtigd, iemand die ook ging over technische problemen maar hij heeft nooit gereageerd op mijn uitgebreide email.
Ik heb er 3x Hosola 5000MTL gekocht (in 1 keer)
Hopen dat die andere 2 niet stuk gaan de komende 9 jaar.

Ik heb MDZ verwijdert uit mijn contacten.
En inderdaad... Meneer Schouten... NIET THUIS :X

Hij noemde Hosola een onprofessionele organisatie die hun garantie gevallen niet oploste... :X :? 8)7

Nu weer verder met leuke discussies en onderwerpen aub

Zanzibar-1337 schreef op maandag 26 september 2016 @ 18:48:
[...]

Bedankt, ben ook al aan het puzzelen met het aantal panelen dat er op het dak zou passen. In totaal ben ik nu met wat gepuzzel uitgekomen op 22 panelen. Echter misschien reken ik nu wel een beetje te ruim?

[afbeelding]

2 boven het dakraam (potrait)
2 onder het dakraam (potrait)
6 onder dakkapel (portrait), ligt het iets boven het lood van de dakkapel, weet niet of dit erg is?)
12 naast het dakraam
- Naast het dakraam van boven naar beneden eerst 3 x 3 panelen (9 x portrait)
- Daaronder in landscape nog 3 panelen

En dan alles in parallelle strings laten schakelen? Heb een 3-fase aansluiting in de meterkast, neem dan ook aan dat ik een 3-fase omvormer moet hebben (het klinkt vrij logisch..)?
En dakraam naar noord,
cv pijpje zijkant (met een l/w warmtepomp mitsubsidie kan die voorgoed weg)
ventilatie pijpje zoiets of zoiets?

Onder dakkapel 6
en boven dakkapel 24 (4 panelen hoog en 6 panelen breed) (past dat?)

30 panelen portrait 5100 Wp (5 stringen van 6) op een 3-fase SMA stp 6000 TL-20 (Marktplaats)

• TD-er
  • Laatst online: 04-11 21:40
No Hands schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:47:
Hoe vaak valt de stroom uit in NL?
Hier in Ten Boer is dat 1x gebeurd in de ruim 6 jaar dat we hier wonen.
In Groningen Stad is dat in bepaalde wijken een stuk frequenter. In 2008/2009 was het bij ons in de straat meer dan 10x uitgevallen. Op een gegeven moment was het in de eerste 4 dagen van het nieuwe jaar 3x uitgevallen.

Dus hangt nogal af van de staat van het net.
Valt mij trouwens op dat hier in de buurt vrijwel overal nieuwe wijk-trafo-kasten geplaatst zijn in de laatste 2 jaar en op sommige plekken zie je ze nu ook staan, waarbij ik mij niet kan herinneren dat er eerder ook iets stond.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

nederlnad is nog steeds 1 van de betrouwbaarste landen qua stroomgrid op dit moment. om die reden is het als particulier nog niet rendabel , noodzakelijik om extra maatregelen te treffen tegen stroomuitval.

aangaande de ups en een paneeltje om een ventilator te laten draaien
de ups vreet om jaarbasis meer stroom dan dat je bespaart door een bootpaneel voor die ventilator wil gaan gebruiken

zeg dat de ups zelf 10 watt concusmeert ( waarschijnlijk meer maar er is geen merk./type genoemd )
dan ziet je op bijna 88 kwh per jaar

dan ga je in verhouding een duur bootpaneel met ventilator aanschaffen om een paar kwh vebruik te besparen.

dan kan je beter voor dat bedrag een normale afzuiger in die ruimte zetten en buiten een 290wp met microomvomer om het vebruik van de ups, ventilator, camera en recorder te compenseren

• jacovn
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 06:18:
nederlnad is nog steeds 1 van de betrouwbaarste landen qua stroomgrid op dit moment. om die reden is het als particulier nog niet rendabel , noodzakelijik om extra maatregelen te treffen tegen stroomuitval.

aangaande de ups en een paneeltje om een ventilator te laten draaien
de ups vreet om jaarbasis meer stroom dan dat je bespaart door een bootpaneel voor die ventilator wil gaan gebruiken

zeg dat de ups zelf 10 watt concusmeert ( waarschijnlijk meer maar er is geen merk./type genoemd )
dan ziet je op bijna 88 kwh per jaar

dan ga je in verhouding een duur bootpaneel met ventilator aanschaffen om een paar kwh vebruik te besparen.

dan kan je beter voor dat bedrag een normale afzuiger in die ruimte zetten en buiten een 290wp met microomvomer om het vebruik van de ups, ventilator, camera en recorder te compenseren
APC back ups 900

Ik ga inderdaad maar een zuinige dc unit ophangen.. Veel simpeler.

Pagina: 1 ... 40 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??