Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 107 Laatste
Acties:
  • 561.054 views

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-11 09:42
paulv1973 schreef op maandag 26 september 2016 @ 18:54:
Op een 3-fase aansluiting in de meterkast kun je ook een 1 fase groep/omvormer plaatsen.
Andersom wordt lastig...
Dankjewel weer wat geleerd!
AUijtdehaag schreef op maandag 26 september 2016 @ 19:38:
[...]

En dakraam naar noord,
cv pijpje zijkant (met een l/w warmtepomp mitsubsidie kan die voorgoed weg)
ventilatie pijpje zoiets of zoiets?

Onder dakkapel 6
en boven dakkapel 24 (4 panelen hoog en 6 panelen breed) (past dat?)

30 panelen portrait 5100 Wp (5 stringen van 6) op een 3-fase SMA stp 6000 TL-20 (Marktplaats)
Dat gaat volgens mij niet passen, 4 panelen hoog is in totaal 4 x 1257 = 5028 terwijl er maar ruimte is voor 4900.
Het idee is creatief, maar dan moet het dakraam verplaatst worden en heb even gekeken, dat is nog niet zo goedkoop volgens mij. CV Pijpje naar de zijkant is opzich niet zo lastig denk ik, gat naar buiten boren en pijpje erdoor drukken :) Kan dan één paneel extra laten sowieso.

Moet er trouwens nog rekening gehouden worden met een bepaalde afstand van de kant of nok?

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Verwijderd

Moet er trouwens nog rekening gehouden worden met een bepaalde afstand van de kant of nok?
ze mogen niet over de nok heen steken

aan de zijkant is er officieel geen regel vastgelegt
theoretisch mag je je de panelen tot precies op de erfgrens met de buren leggen
echter bedenk wel indien je buren onderhoud moeten plegen op hun dak. bijvoorbeeld pannen vervangen die stuk zijn gegaan dan mag jij tijdelijk je zonnepanelen weg halen om hun toegang te verschaffen tot die zogenoemde grenspan

om meteen je volgende vraag te beantwoorden
kan dit voorkomen ja dit kan altijd bij een storm bijv.
de kans is echter klein maar wel degelijk aanwezig

om eventueel gediscussieer achteraf te voorkomen is het veel beter vooraf even met je buren te overleggen wat je intenties zijn.

misschien gaan zij zonder problemen akkoord dat je ze tot de erfgrens op het dak legt vanwege de zeer kleine kans dat ze er bij moeten.

maar misschien willen ze zelf ook wel panelen en kan je mooi alles doorleggen zodat het netter is
Zanzibar-1337 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:32:
[...]

Dankjewel weer wat geleerd!

[...]

Dat gaat volgens mij niet passen, 4 panelen hoog is in totaal 4 x 1257 = 5028 terwijl er maar ruimte is voor 4900.
Het idee is creatief, maar dan moet het dakraam verplaatst worden en heb even gekeken, dat is nog niet zo goedkoop volgens mij. CV Pijpje naar de zijkant is opzich niet zo lastig denk ik, gat naar buiten boren en pijpje erdoor drukken :) Kan dan één paneel extra laten sowieso.

28 panelen zou ook kunnen, dat is 4 strings van 7 panelen.
Maar het is mooi om onder je dakkappel 6 panelen te houden in een string ivm de schaduw.
De SMA heeft 2x mppt, dus je kan zelf een andere verdeling maken..
Als het maar 6 of 7 of 8 panelen in een string zijn. En dezelfde hoeveelheid panelen in de parallele strings.

Bij tweakert Pakhaas, hadden we ook maar 4910 hoogte.
Daar ligt nu ook 4x SF in portrait in de hoogte.

Iets hoger dan de hoogste pan is niet erg.
Halverwege de nokpan, geeft je ook nog wat extra ruimte. (heb het zelf ook op noord zo liggen)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-09-2016 17:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:25
SolarEdge breidt uit: http://solaredge.com/products/device-control#/
Mooie speeltjes op zigbee protocol die dingen aansturen vanuit de omvormer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-11 17:54
Luiaard schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:58:
Ik heb een idee om het systeem van mijn schoonouders te wijzigen. Is een platdak met 14 panelen Conergy 255Wp mono black op Zuid, totaal 3570Wp. Het ligt er nu drie jaar en functioneert goed (bijna 11000kWh opgebracht tot nu toe), maar hun eigen verbruik is nog hoger dan de panelen op brengen, ze tikken nu jaarlijks nog steeds circa 2300 kWh verbruik af. Totaal verbruik jaarlijks circa 5800kWh. Destijds systeem gekozen omwille van investeringsgrootte en met enige hoop dat de verbruikskant ook wat zou kunnen dalen. Als ik er een Oost-West opstelling van maak, kunnen er meer panelen op omdat ik dan geen rekening hoeft te houden met schaduw. En voor eigenverbruik is O-W ook wat gunstiger.

Nu wordt het even een rekensom wat het handigst is. Zouden de 14 panelen nog een goede prijs op brengen? Alternatief kan ik ze gewoon blijven benutten en een aantal bijplaatsen. Zo ook voor de omvormer, ik zou een nieuwe kunnen nemen die alles gezamenlijk pakt, of een extra bijplaatsen naast de huidige. Gezien het feit dat de meterkast eenfase is, lukt een dikke driefasen omvormer hier niet.
Afgelopen weekend gelijk maar even op het dak gekeken en de panelen schoongemaakt. Hier een foto:
Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/9hbu1k7fz/dakschoonpa.jpg

Er liggen vijf rijen panelen nu. Panelen in landscape, 3 breed op een rijtje na waar de pijp van de CV ketel zit. Breed dus een meter of vijf, lengte 10 of 11m. Ik ben even benieuwd hoeveel ik er Oost-West op kwijt zou kunnen in een standaardmaat. Weet een van jullie daar handige tooltjes voor?

Import van EVs

• No Hands
24 lukt zeker :)

• Luiaard
Misschien is hier dan wel een voordeel in het leggen van 300+Wp panelen, gezien de opbrengst richting 6000kWh/jaar moet gaan en minder montagemateriaal opweegt tegen de meerprijs van de panelen. Ik zal me eens in de verschillende merken en kosten van de montagematerialen verdiepen. Deze solar bears waar wij de huidige panelen op geschroefd hebben waren in ieder geval niet goedkoop, ten opzichte van wat ik gewend ben met schuine daken.

Het was wel even handig om na drie jaar weer eens te kijken, want ik heb het wel ontworpen en geplaatst, maar de details had ik niet meer voor ogen na die tijd.

Import van EVs

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-11 09:42
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:53:
[...]
ze mogen niet over de nok heen steken

aan de zijkant is er officieel geen regel vastgelegt
theoretisch mag je je de panelen tot precies op de erfgrens met de buren leggen
echter bedenk wel indien je buren onderhoud moeten plegen op hun dak. bijvoorbeeld pannen vervangen die stuk zijn gegaan dan mag jij tijdelijk je zonnepanelen weg halen om hun toegang te verschaffen tot die zogenoemde grenspan

om meteen je volgende vraag te beantwoorden
kan dit voorkomen ja dit kan altijd bij een storm bijv.
de kans is echter klein maar wel degelijk aanwezig

om eventueel gediscussieer achteraf te voorkomen is het veel beter vooraf even met je buren te overleggen wat je intenties zijn.

misschien gaan zij zonder problemen akkoord dat je ze tot de erfgrens op het dak legt vanwege de zeer kleine kans dat ze er bij moeten.

maar misschien willen ze zelf ook wel panelen en kan je mooi alles doorleggen zodat het netter is
Duidelijk verhaal, mag wat mij betreft aan de openingspost toegevoegd worden, zal vast niet de enige zijn met deze vraag. Ga het eens met de buurman overleggen, denk dat hij zelf geen panelen wil, de beste man is de 75 al gepasseerd...
AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 12:49:
[...]
28 panelen zou ook kunnen, dat is 4 strings van 7 panelen.
Maar het is mooi om onder je dakkappel 6 panelen te houden in een string ivm de schaduw.
De SMA heeft 2x mppt, dus je kan zelf een andere verdeling maken..
Als het maar 6 of 7 of 8 panelen in een string zijn. En dezelfde hoeveelheid panelen in de parallele strings.

Bij tweakert Pakhaas, hadden we ook maar 4910 hoogte.
Daar ligt nu ook 4x SF in portrait in de hoogte.

Iets hoger dan de hoogste pan is niet erg.
Halverwege de nokpan, geeft je ook nog wat extra ruimte. (heb het zelf ook op noord zo liggen)
Begrijp ik goed dat de panelen in strings niet perse naast elkaar hoeven te liggen zolang ze maar wel onderling gekoppeld zijn? Dus minimaal strings van 6, dat betekent dus 24 panelen bij 4 strings? Kan het ook dat ik bijvoorbeeld 3 strings van 6 panelen heb en 1 van 7 panelen (even voor mijn beeldvorming zodat ik het allemaal iets duidelijker heb, ben vrij nieuw in dit gebeuren).

Heb ook even mppt opgezocht maar het is mij niet duidelijk wat er mee bedoeld wordt?

Een stukje van de nok meepakken klinkt goed, is toch misschien dat stukje dat ik anders net te kort kom.

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Zanzibar-1337 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 22:14:
[...]

Duidelijk verhaal, mag wat mij betreft aan de openingspost toegevoegd worden, zal vast niet de enige zijn met deze vraag. Ga het eens met de buurman overleggen, denk dat hij zelf geen panelen wil, de beste man is de 75 al gepasseerd...

[...]

Begrijp ik goed dat de panelen in strings niet perse naast elkaar hoeven te liggen zolang ze maar wel onderling gekoppeld zijn? Dus minimaal strings van 6, dat betekent dus 24 panelen bij 4 strings? Kan het ook dat ik bijvoorbeeld 3 strings van 6 panelen heb en 1 van 7 panelen (even voor mijn beeldvorming zodat ik het allemaal iets duidelijker heb, ben vrij nieuw in dit gebeuren).

Heb ook even mppt opgezocht maar het is mij niet duidelijk wat er mee bedoeld wordt?

Een stukje van de nok meepakken klinkt goed, is toch misschien dat stukje dat ik anders net te kort kom.
We noemen hier een ingang van een omvormer een mppt ingang.
Een 3 fase omvormer heeft meestal (niet allemaal) 2 mppt ingangen, die onafhankelijk van elkaar werken.
Dus op mppt1 plaats 3 stringen van 6 en op mppt2 1 string van 7. Als voorbeeld.

Waarbij je ook nog moet kijken of de mppt ingangen niet zijn beperkt in een bepaald vermogen.
(bij bijvoorbeeld een SMA is dat niet het geval)
Want 3x 6 = 18x 170 Wp (3060 Wp) en 1x 7 is 7x 170 Wp (1190 Wp)
Als je een stringomvormer hebt met 2 mppt ingangen die maar elk 2500 Watt doen, dan ga je aftoppen.

Om het nog lastiger te maken (maar dat is het niet), maakt het met SF zelfs niet uit, of je 7 panelen in een string op 30 graden legt, en 7 panelen in een string op 10 graden helling. Dat mag op 1 dezelfde mppt ingang.
Als die 7 in een string maar wel allemaal dezelfde kant op kijken, met dezelfde hellingshoek.
En de parallele string ook 7 panelen bevat.
Vmpp moet gelijk zijn van de parallele strings op 1 mppt ingang

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-09-2016 23:20 ]

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Zanzibar-1337 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 22:14:
[...]

Een MPPT is een maximum power point tracker: deze zoekt het optimale vermogens punt van je zonnepanelen elke keer weer. Kortweg is vermogen het product van spanning en stroom (DC).
Ga je zonnepanelen belasten dan gaat de spanning omlaag en de stroom omhoog. ergens is een optimum. Meestal bij mooi weer rond de 70% van de open klem spanning van een kristallijn paneel, maar dat kan variëren.
Door er een beetje mee te spelen (stroom omhoog, dus spanning wat omlaag) kan er meer vermogen worden gehaald uit de panelen. etc.

Per MPPT kan je meerdere strings aansluiten, zelfs met verschillende oriëntaties, maar wel met het zelfde aantal cellen ( kan zelfs met verschillende panelen, die wel dezelfde cellen hebben (er bestaan o.a. panelen met 54, 60 en 72 cellen)
let wel op de ingangs specs, van de MPPT wat stroom en spanning (open klem en mpp!!) betreft ook bij lage temperaturen (dan stijgt de spanning, maar meestal niet meer dan 10% van wat op het paneel staat).

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Luiaard schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 21:11:
[...]

Afgelopen weekend gelijk maar even op het dak gekeken en de panelen schoongemaakt. Hier een foto:
[afbeelding]

Er liggen vijf rijen panelen nu. Panelen in landscape, 3 breed op een rijtje na waar de pijp van de CV ketel zit. Breed dus een meter of vijf, lengte 10 of 11m. Ik ben even benieuwd hoeveel ik er Oost-West op kwijt zou kunnen in een standaardmaat. Weet een van jullie daar handige tooltjes voor?
Tooltjes doen we niet aan, we doen dat zo even voor jou. ;)

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/27%20oost%20west.jpg

Je zou daar de zonneberen voor kunnen gebruiken door deze te voorzien van montagerails
voor zonnepanelen, dan kun je er 5 in portret kwijt over dezelfde breedte als je nu voor
3 in landschap nodig bent, je bent dan 7 solarberen nodig voor een rij van 9 panelen portret
voor de volgende rij zet je de solarberen andersom en doe je het zelfde.... enz
27 panelen moeten genoeg zijn voor 6000kWh dacht ik zo. >:)

Voor de meest linker enkele rij zou je ook een ander montagesysteem kunnen kiezen
met een lagere hoek omdat je daar zit met de hoogte versus afstand tot de dakrand regel.

Verwijderd

zanzibir-1337 schreef
ik zal straks als het licht is even een foto maken van de situatie hier, ik heb hier de panelen ook zo hoog mogelijk tegen de nok aan liggen

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Onbekend schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 19:25:
30 x 270 W = 8100 W. (max. vermogen)
Zonder verliezen krijg je 8100W / 230V = 35,2 Ampère en dan is een 1x25A te klein.
Als je een nieuw huis laat bouwen, raad ik trouwens gewoon 3 fasen aan en geen 1 fase.

Verder vind ik 6 groepen erg laag:
- Oven
- Wasmachine
- Droger
- Afwasmachine
- Kookplaat

En dan heb je er al 5, terwijl je door het huis heen waarschijnlijk nog minimaal 3 verschillende groepen wilt hebben.....
No Hands schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 19:25:
Een SE8K is een 3fase omvormer. 3x 25A is dus het minimum en ook wel genoeg, ik draai dat ook, gasloos, alles elektra. Maar wel 16 groepen, alles boven de 2000w 1 groep, dan nog beneden, boven, badkamer, garage, aanbouw, etc. Je kunt het maar 1 keer slim doen, beter een paar groepen teveel dan te kort.
jerh schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 20:40:
[...]
Lijkt op mijn nieuwbouwhuis. Ik heb hier in huis een 17 groepen in gebruik. 3 fase groep voor de garage met een eigen meterkast met 5 groepen (die is gebruikt tbv de bouwstroom en kostte daardoor niks extra), 3 fase groep voor pv, 3 fase groep voor doorstroomverwarmer, kookgroep voor inductieplaats en dus losse groepen. Mijn aardwarmte pomp zit op een 16a groep.
Wat jij hierboven beschrijft voldoet niet eens aan het bouwbesluit en als je daarmee een vergunning gaat aanvragen wordt het afgewezen.
Ik heb hier 3x 25a. Ik geloof dat de hele eletrische installatie iets van 9000 euro was.
Jerrythafast schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 20:57:
[...]
SE8000? Bestaat dat? De datasheet gaat maar tot SE6000 :? Ik vermoed dat dit een SE8k is, en dat is een 3-fase omvormer. 8000 Watt op één fase is ook wel errug veel. Als je pech hebt duw je daarmee op een koude zonnige wintermiddag je 35A hoofdzekering eruit. Je zal zoiets sowieso 35A moeten afzekeren dus selectiviteit is onhaalbaar.
Hai,

Door een installateur die voor een woningcorporatie werkt is een elektra groepen advies gegeven:
11 groepen (groepenkast is dan standaard 12 groepen)
plus kookgroep rechtstreek op fase.

1 zonnepannelen (1 omvormer)
2 luchtwarmtepomp
3 woonkamer
4 slaapkamers
5 douche + overloop + hal + wc + zolder
6 woonkeuken
7 garage

8 vaatwasmachine
9 oven/magnetron
10 wasmachine
11 wasdroger
12 ........

dit is een schemaatje.

Ben geen expert maar toen ik dit zag lijkt een enkele 25A groep voor de 8k omvormer niet voldoende, ook omdat deze 3 fase is. Kan deze 8k omvormer niet beter net als de kookgroep rechtstreeks op de fase?

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-11 20:08

Corn

Raar jongetje

Zorg wel dat je de bovenste rails dan ook zo hoog mogelijk hebt zitten op je dak.

Bij bepaalde dakorientaties en hoeken kan het een bijzonder slecht plan zijn om je panelen tot op de nok te leggen, omdat je dan een puntbelasting krijgt bij een storm. De wind kan vanaf de andere dakhelling worden opgestuwd tot snelheden die een stúk hoger liggen dan de oorspronkelijke windsnelheden.

Als dat dan lekker tegen je panelen loopt te stuwen heb je binnen de kortste keren microcracks en dat soort narigheid.

Kekke mspaint-tekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XrvJJr5JuRZEK4w6Yl98ek9A/full.png

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:34

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Corn schreef op woensdag 28 september 2016 @ 09:29:
Zorg wel dat je de bovenste rails dan ook zo hoog mogelijk hebt zitten op je dak.

Bij bepaalde dakorientaties en hoeken kan het een bijzonder slecht plan zijn om je panelen tot op de nok te leggen, omdat je dan een puntbelasting krijgt bij een storm. De wind kan vanaf de andere dakhelling worden opgestuwd tot snelheden die een stúk hoger liggen dan de oorspronkelijke windsnelheden.

Als dat dan lekker tegen je panelen loopt te stuwen heb je binnen de kortste keren microcracks en dat soort narigheid.

Kekke mspaint-tekening:

[afbeelding]
Die tekening deed het hem.
Daarna ging ik pas lezen!
Meest technische toevoeging aan de pv discussie haha

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Red devil schreef op woensdag 28 september 2016 @ 09:29:
Ben geen expert maar toen ik dit zag lijkt een enkele 25A groep voor de 8k omvormer niet voldoende, ook omdat deze 3 fase is. Kan deze 8k omvormer niet beter net als de kookgroep rechtstreeks op de fase?
Klopt helemaal. Een normale 1 fase groep kan, ook op 25A, lang geen 8 kW aan. Een 8k omvormer is niet voor niets 3 fasen en hoort inderdaad gewoon op een eigen 3 fasen groep.

Overigens, ik ben ook geen expert, maar moet een kookgroep, en ook je 3 fasen solar-groep, niet ook gewoon op een aardlekschakelaar zitten?

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
mddd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:35:
[...]

Klopt helemaal. Een normale 1 fase groep kan, ook op 25A, lang geen 8 kW aan. Een 8k omvormer is niet voor niets 3 fasen en hoort inderdaad gewoon op een eigen 3 fasen groep.

Overigens, ik ben ook geen expert, maar moet een kookgroep, en ook je 3 fasen solar-groep, niet ook gewoon op een aardlekschakelaar zitten?
Dank, ja zoals het schema nu is getekend lijkt het alsof de kookgroep en evt later ook de omvormer geen eigen aardlekschakelaar hebben. Lijkt me vrij essentieel, is waarschijnlijk een foutje...

Verwijderd

zoals gezegt nog even een voorbeeld van de panelen tot in de nok hier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L3bh3hT5l7HuLMUtZJnAPDRC/thumb.jpg

het is wat moelijk tezien maar de bovenkant ligt 2cm lager dan het hoogste punt van de nok.
dit omdat we in de toekomst er eventueel nog een rij onder leggen

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 22:27
Die solaredge omvormers die ik regelmatig langs zie komen, ik weet dat die het qua schaduw management prima doen, maar zou ik ook verschillende panelen op verschillende orientatie's op zo'n omvormer kunnen knopen of is het zoals bij de "normale" omvormer toch wel noodzakelijk om de panelen onder dezelfde oriëntatie te leggen? Als ik dit: http://expo.solaredge.com/NL/residential.html mag geloven wel namelijk.
Ik denk nog een 6 panelen kwijt te kunen op het platte dak, wanneer ik dan geeen rekening met schaduw hoef te houden zou wel fijn zijn, daarbij zou ik ook graag een paneel(wel een andere oriëntatie) als afdak voor mijn warmtepomp willen gebruiken, dat gaat niet het meest efficiënte paneel worden dus zal OF op een micro-omvormer moeten OF op een solaredge omvormer.

Ik kwam laatst een foto tegen van een pv installateur hier uit de buurt(geen aandelen).
https://www.facebook.com/.../1136561363090021/?type=3
Waarom zou je hier voor Solaredge gaan, alleen vanwege die schoorsteen? Die pijpjes lijken mij geen invloed te hebben. Of is het een kwestie van de klant wil het beste/duurste(ook kijkende naar de panelen).

[ Voor 23% gewijzigd door Appie Heijn op 28-09-2016 11:23 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Luiaard
PClop schreef op woensdag 28 september 2016 @ 00:35:
[...]

[afbeelding]

Je zou daar de zonneberen voor kunnen gebruiken door deze te voorzien van montagerails
voor zonnepanelen, dan kun je er 5 in portret kwijt over dezelfde breedte als je nu voor
3 in landschap nodig bent, je bent dan 7 solarberen nodig voor een rij van 9 panelen portret

Voor de meest linker enkele rij zou je ook een ander montagesysteem kunnen kiezen
met een lagere hoek omdat je daar zit met de hoogte versus afstand tot de dakrand regel.
Bedankt, en een creatief idee om de beren te hergebruiken ook nog. Ik neem het mee in de opties!

Import van EVs

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:56
Luiaard schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:20:
[...]

Bedankt, en een creatief idee om de beren te hergebruiken ook nog. Ik neem het mee in de opties!
Waar krijg je die beren ergens?

Verwijderd

@appiehein dat schoorsteen pijpje doet niet zoveel
mogelijk alleen in de winter wat last bij lage zon

• Luiaard
Red devil schreef op woensdag 28 september 2016 @ 09:29:
[...]

[...]

[...]

[...]

Hai,

Door een installateur die voor een woningcorporatie werkt is een elektra groepen advies gegeven:
11 groepen (groepenkast is dan standaard 12 groepen)
plus kookgroep rechtstreek op fase.

1 zonnepannelen (1 omvormer)
2 luchtwarmtepomp
3 woonkamer
4 slaapkamers
5 douche + overloop + hal + wc + zolder
6 woonkeuken
7 garage

8 vaatwasmachine
9 oven/magnetron
10 wasmachine
11 wasdroger
12 ........

dit is een schemaatje.

Een 3-fase omvormer kan niet op enkelfase aansluiting, andersom wel.

Ik heb hier 11 groepen op een 1-fase 35A aansluiting. Oorspronkelijk 8 groepen, geen gas, dus ook koken en oven elektrisch. Groep nr. 9 is bij mij een 25A automaat (selectiviteit) zonder aardlek voor de omvormer (4500Wp).

Groep 10 en 11 hebben een eigen, nieuwe aardlek en zijn 25A (warmtepomp) en 16A (elektrische bijverwarming boiler). Nu moet ik wel zeggen dat die warmtepomp in bedrijf straks lang zoveel stroom niet gaat trekken, maar die automaat is zo gedimensioneerd op de opstartpiek. Elektrisch element zal als het goed is bijna niet aan gaan.

Straks als de zonneboiler en warmtepomp gereed zijn zal ik juist minder pieken hebben op de wasmachine en de vaatwasser wegens hotfill. De pieken die ik nu zie met inductief koken en oven erbij zijn hier in huis de hoogste, als ik daar de warmtepomp bij optel moet ik genoeg marge hebben. En indien niet dan moet ik de aansluiting laten aanpassen.

Import van EVs

• Luiaard
loyske schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:21:
[...]

Waar krijg je die beren ergens?
Solarbears heten die dingen, ik heb ze destijds bij 365zon gekocht dacht ik.

Import van EVs

• No Hands
Appie Heijn schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:18:
Die solaredge omvormers die ik regelmatig langs zie komen, ik weet dat die het qua schaduw management prima doen, maar zou ik ook verschillende panelen op verschillende orientatie's op zo'n omvormer kunnen knopen of is het zoals bij de "normale" omvormer toch wel noodzakelijk om de panelen onder dezelfde oriëntatie te leggen? Als ik dit: http://expo.solaredge.com/NL/residential.html mag geloven wel namelijk.
Ik denk nog een 6 panelen kwijt te kunen op het platte dak, wanneer ik dan geeen rekening met schaduw hoef te houden zou wel fijn zijn, daarbij zou ik ook graag een paneel(wel een andere oriëntatie) als afdak voor mijn warmtepomp willen gebruiken, dat gaat niet het meest efficiënte paneel worden dus zal OF op een micro-omvormer moeten OF op een solaredge omvormer.

Ik kwam laatst een foto tegen van een pv installateur hier uit de buurt(geen aandelen).
https://www.facebook.com/.../1136561363090021/?type=3
Waarom zou je hier voor Solaredge gaan, alleen vanwege die schoorsteen? Die pijpjes lijken mij geen invloed te hebben. Of is het een kwestie van de klant wil het beste/duurste(ook kijkende naar de panelen).
Ook bij SolarEdge is een een beperking wat je aan verschillende hoeken en orientaties kan installeren. 10 panelen op pal zuid en 1 op noord is ook met SolarEdge nog steeds geen winnaar. Maar het zou kunnen als je het graag wil. Ik zou als je een afdak van 1 paneel wil maken lekker 1 APS micro omvormertje oid nemen. scheelt je de kosten van optimizers voor je andere panelen.

Voor wat betreft de installatie van de friese installateur, heel veel meerwaarde zal de solaredge daar niet hebben, maar als je klant het wil dan krijgt ie het :)

• Appie Heijn
No Hands schreef op woensdag 28 september 2016 @ 13:06:
[...]

Ook bij SolarEdge is een een beperking wat je aan verschillende hoeken en orientaties kan installeren. 10 panelen op pal zuid en 1 op noord is ook met SolarEdge nog steeds geen winnaar. Maar het zou kunnen als je het graag wil. Ik zou als je een afdak van 1 paneel wil maken lekker 1 APS micro omvormertje oid nemen. scheelt je de kosten van optimizers voor je andere panelen.

Voor wat betreft de installatie van de friese installateur, heel veel meerwaarde zal de solaredge daar niet hebben, maar als je klant het wil dan krijgt ie het :)
Bij mij zou het gaan om 6 panelen op zuid op mijn platte dak, hiervan kan 1 paneel aan het einde van de middag wat schaduw krijgen door een pijpje. Aangezien de meeste kwt'tjes tegen die tijd al binnen zijn is dit niet zo erg en het huis zal vanaf 17.00 ook schaduw op de panelen gooien(allemaal). Uiteraard kan ook optitrack nog wat doen. Ik heb eigenlijk 2 keuzes, of mijn 2e mpp(nu ongebruikt) van mijn SMA SB3600 inzetten voor het platte dak.
Dan zou ik 3300WP(-77gr) op MPP1 hebben en in geval van SF paneeltjes, (2x3) 1020WP(13gr) op MPP2 hebben. Dat afdakje zou dan idd beter op een APS kunnen, zijn daar ook nog andere alternatieven voor? Ik denk dat een SF 170 paneel het mooist is qua zicht, opbrengst en maat.

Betreffend Solaredge (ipv mpp2) was even een hersenspinsel van mij maar kostentechnisch niet echt leuk :)

Ik zie idd dat hij het op de meeste installaties toepast, dus wellicht stuurt hij er ook wat op aan.

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:33

Nhz

Ik heb in mijn oost/west installatie twee strings van 20panelen, elke string zit op zijn eigen MPP. Als er erg diffuus licht (bewolking) is blijven de voltages per string vrij laag, zo laag zelfs dat ze opgeteld nog onder de veilige marge van de omvormer zitten.

Zou het bij erg diffuus licht niet beter zijn om de strings door te lussen en op 1 MPP te zetten? :)

PS: Ik heb een grotere omvormer gekozen om straks nog wat uit te kunnen breiden wanneer er weer wat spaargeld beschikbaar is.

Groetjes

• Andre1973

Andre1973

Nhz schreef op woensdag 28 september 2016 @ 16:03:
Ik heb in mijn oost/west installatie twee strings van 20panelen, elke string zit op zijn eigen MPP. Als er erg diffuus licht (bewolking) is blijven de voltages per string vrij laag, zo laag zelfs dat ze opgeteld nog onder de veilige marge van de omvormer zitten.

Zou het bij erg diffuus licht niet beter zijn om de strings door te lussen en op 1 MPP te zetten? :)

PS: Ik heb een grotere omvormer gekozen om straks nog wat uit te kunnen breiden wanneer er weer wat spaargeld beschikbaar is.
dat kan alleen moet je er dan wel bij blijven of iets heel slims maken om bij stralend koud weer te voorkomen dat de magische rook uit de omvormer verdwijnt.

Ik zou er niet te veel tijd aan besteden. Waarschijnlijk zit je normaal gesproken rond de 600V, en de lage spanning betekend dat je MPP aan het werk is.

[ Voor 9% gewijzigd door Andre1973 op 28-09-2016 17:11 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Appie Heijn schreef op woensdag 28 september 2016 @ 13:59:
[...]

Bij mij zou het gaan om 6 panelen op zuid op mijn platte dak, hiervan kan 1 paneel aan het einde van de middag wat schaduw krijgen door een pijpje. Aangezien de meeste kwt'tjes tegen die tijd al binnen zijn is dit niet zo erg en het huis zal vanaf 17.00 ook schaduw op de panelen gooien(allemaal). Uiteraard kan ook optitrack nog wat doen. Ik heb eigenlijk 2 keuzes, of mijn 2e mpp(nu ongebruikt) van mijn SMA SB3600 inzetten voor het platte dak.
Dan zou ik 3300WP(-77gr) op MPP1 hebben en in geval van SF paneeltjes, (2x3) 1020WP(13gr) op MPP2 hebben. Dat afdakje zou dan idd beter op een APS kunnen, zijn daar ook nog andere alternatieven voor? Ik denk dat een SF 170 paneel het mooist is qua zicht, opbrengst en maat.

Betreffend Solaredge (ipv mpp2) was even een hersenspinsel van mij maar kostentechnisch niet echt leuk :)

Ik zie idd dat hij het op de meeste installaties toepast, dus wellicht stuurt hij er ook wat op aan.
Ik heb hier 1 SF'je op een steca500. (nu 300, geruild met een tweaker, die hem harder nodig had dan ik)
De SF'jes van platdak zou ik inderdaad op een SMA erbij doen. Gaat die 3600 aftoppen?
Heb hier 3430 Wp mono op zuid en 2550 Wp SF op noord (beide 35 graden helling)
Meest van de tijd zou een sma 4000 TL-21 volstaan. Maar heb er een 5000 TL-21 aan hangen.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-09-2016 18:43 ]

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:58

backupdevice

No Risk , Full Push

Hallo,

Vandaag is er een bedrijf langs geweest die een offerte gaat maken voor panelen op ons dak.

We wonen met 4 personen en ons gebruik is nu 3300KWh per jaar. We hebben een schuin dak met 40 graden helling ,dakkapel op het Zuid Oosten. We hebben vanaf zonsopkomst tot en met de klok van 17 de zon vol op die zijde. We hebben niet zoveel ruimte op het dak dus we ontkomen niet aan een stukje schaduw door de kapel.

Het bedrijf gaat het volgende aanbieden.

12 x Solar Edge panelen (3000KWh) met optimizers en een HC4000 ( weet niet de precieze naam, hij gaf aan dat het ook van SE was). Waarom de 4000? We kunnen eventueel nog uitbreiden met 4 panelen als de stroom vraag groter gaat worden.

Totaalprijs inclusief aanleggen toevoer meterkast, groep aanmaken etc etc 4.700 ex BTW

Ik heb met hem nog gesproken om geen SE te nemen maar toen kwam hij aan dat het prijs verschil bij hem dan maar 200 euro zou zijn en dat hij ipv 12 er 14 moest plaatsen. Dan zit ik meteen aan de max die de ZO zijde kan hebben. Tevens heb ik dat stukje schaduw.

Is dit een redelijke prijs?

[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 28-09-2016 18:45 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

backupdevice schreef op woensdag 28 september 2016 @ 18:44:
Hallo,

Vandaag is er een bedrijf langs geweest die een offerte gaat maken voor panelen op ons dak.

We wonen met 4 personen en ons gebruik is nu 3300KWh per jaar. We hebben een schuin dak met 40 graden helling ,dakkapel op het Zuid Oosten. We hebben vanaf zonsopkomst tot en met de klok van 17 de zon vol op die zijde. We hebben niet zoveel ruimte op het dak dus we ontkomen niet aan een stukje schaduw door de kapel.

12 x Solar Edge panelen (3000KWh) met optimizers en een HC4000 ( weet niet de precieze naam, hij gaf aan dat het ook van SE was). Waarom de 4000? We kunnen eventueel nog uitbreiden met 4 panelen als de stroom vraag groter gaat worden.

Totaalprijs inclusief aanleggen toevoer meterkast, groep aanmaken etc etc 4.700 ex BTW

Ik heb met hem nog gesproken om geen SE te nemen maar toen kwam hij aan dat het prijs verschil bij hem dan maar 200 euro zou zijn en dat hij ipv 12 er 14 moest plaatsen. Dan zit ik meteen aan de max die de ZO zijde kan hebben. Tevens heb ik dat stukje schaduw.

Hier bereik je hetzelfde mee en kan je ook uitbreiden.
http://shop.winkelman-zon...---turbo-1p-omvormer.html
Meegeleverd is een steca 4200.
Maar die prijs is excl montage materiaal en montage. Hoe handig ben je zelf?

Dus redelijke prijs? Nee. (maar dan moet je ook maar geen SE kiezen >:) )

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

AUijtdehaag schreef op woensdag 28 september 2016 @ 18:48:
[...]

Thx. Maar ik ben echt totaal niet handig... En ik zie dat het 18 panelen zijn. Die kan ik helemaal niet kwijt.

Begrijp dat SE duurder is, maar is het voor een SE aanbieding inclusief montage en uitbreiding van een groep die nu nog niet bestaat een redelijke prijs?

[ Voor 12% gewijzigd door backupdevice op 28-09-2016 18:52 ]

backupdevice schreef op woensdag 28 september 2016 @ 18:51:
[...]

Thx. Maar ik ben echt totaal niet handig... En ik zie dat het 18 panelen zijn. Die kan ik helemaal niet kwijt.
18 panelen van 1257 x 977.
(en geen 1650 x 992)

Maar je kan nog exotischer...
Gewoon ook op je dakkapel met SF. Of zelfs op noord.
(en dan kiezen voor een sma met 2x mppt)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-09-2016 18:53 ]

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

AUijtdehaag schreef op woensdag 28 september 2016 @ 18:52:
[...]

18 panelen van 1257 x 977.
(en geen 1650 x 992)
Maar dan heb ik toch last van die schaduw? Zowel in de ochtend als in de middag

SF kan daar tegen vanwege andere celtechniek en korte strings (zoek eens in dit forum, is al veel over verteld, dus laat ik het hierbij)

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-09-2016 18:55 ]

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

AUijtdehaag schreef op woensdag 28 september 2016 @ 18:54:
SF kan daar tegen vanwege andere celtechniek en korte strings (zoek eens in dit forum, is al veel over verteld, dus laat ik het hierbij)
Ik haal al die afkortingen door elkaar :) Heb me redelijk ingelezen maar aangezien dit niet mijn dagelijkse materie is is het fijn om soms even te klankborden.

Vind het niet erg om meer geld neer te leggen voor SE tov SF. Enige waar ik geen zicht op heb is wat voor SE een schappelijke prijs is in mijn scenario.

[ Voor 14% gewijzigd door backupdevice op 28-09-2016 19:01 ]

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 19:01
Onze panelen liggen nu sinds oktober 2014 op het dak. Tevreden zijn we zeker, echter ben ik toch benieuwd of er nog meer uit te halen valt.
Het betreffen 10 panelen van 250w en de geschatte opbrengst is ongeveer 2200 per jaar. De panelen liggen op 2 platte daken op een hoek van 13 graden richting het zuiden.

6 stuks liggen op het hoge platte dak, welke aan het einde van de dag (zuidzuid/west) last krijgt van het schuine pannendak wat zuidelijk voor het platte dak zit.
De andere 4 liggen op een lager plat dak (zo'n 3.5 meter lager dan het andere platte dak) In de loop van de dag krijgen deze panelen dus last van het hogere deel.

Verder staat er ook nog een boom naast het huis, welke net zo hoog is als de hoogste panelen.

Hieronder heb ik een aantal "mooie" dagen uit het monitoringssysteem geplukt om een indicatie te geven.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/o9raco.jpg voor- en bovenzicht

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2qnmond.jpg 29-2-2016
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2dqrrwi.jpg 9-5-2016
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/otn1tu.jpg 19-7-2016 mijn vermoeden is dat hierboven en hieronder, de eerste inham de boom is, daarna komt de zon tussen de boom en het huis vrij door. En dan komt het huis met zijn schuine pannendak wat schaduw vormt.
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/19rupt.jpg 17-8-2016
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/i5ownk.jpg 14-9-2016

Valt er d.m.v. optimizers meer uit te halen? of is het uberhaupt de investering niet waard.

Zijn optimizers wel eens mogelijk i.c.m. de omvormer; Zeversolar TL2000. Alle 10 de panelen zijn op 1 string aangesloten. Ons leek 2 strings de ideale oplossing, maar onze installateur verklaarde dat 2 strings niet mogelijk waren (6 en 4) want 4 was te weinig voor 1 string. Over optimizers is nooit een woord over gewisseld.

Ik heb er ook nog een Zeversolar monitor aanhangen, welke logt naar de ZeverCloud. (daarvan komen de dagplaatjes) Daarnaast vul ik de dagopbrengsten handmatig in op pvoutput.org; http://pvoutput.org/list.jsp?userid=36753

Toch ben ik er nu erg nieuwsgierig naar, vandaar dat ik het hier voorleg. B.V.D.

[ Voor 42% gewijzigd door Kasper op 28-09-2016 19:28 ]

backupdevice schreef op woensdag 28 september 2016 @ 18:58:
[...]

Ik haal al die afkortingen door elkaar :) Heb me redelijk ingelezen maar aangezien dit niet mijn dagelijkse materie is is het fijn om soms even te klankborden.

Vind het niet erg om meer geld neer te leggen voor SE tov SF. Enige waar ik geen zicht op heb is wat voor SE een schappelijke prijs is in mijn scenario.
Kom eens met een fototje en eventueel afmetingen van het dak.
Dan zullen we even (mee) kijken wat de beste oplossing is ;)

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Blo0odyHell schreef op woensdag 28 september 2016 @ 19:06:
Onze panelen liggen nu sinds oktober 2014 op het dak. Tevreden zijn we zeker, echter ben ik toch benieuwd of er nog meer uit te halen valt.
Het betreffen 10 panelen van 250w en de geschatte opbrengst is ongeveer 2200 per jaar. De panelen liggen op 2 platte daken op een hoek van 13 graden richting het zuiden.

6 stuks liggen op het hoge platte dak, welke aan het einde van de dag (zuidzuid/west) last krijgt van het schuine pannendak wat zuidelijk voor het platte dak zit.
De andere 4 liggen op een lager plat dak (zo'n 3.5 meter lager dan het andere platte dak) In de loop van de dag krijgen deze panelen dus last van het hogere deel.

Verder staat er ook nog een boom naast het huis, welke net zo hoog is als de hoogste panelen.

Hieronder heb ik een aantal "mooie" dagen uit het monitoringssysteem geplukt om een indicatie te geven.

[afbeelding] voor- en bovenzicht

[afbeelding] 29-2-2016
[afbeelding] 9-5-2016
[afbeelding] 19-7-2016 mijn vermoeden is dat hierboven en hieronder, de eerste inham de boom is, daarna komt de zon tussen de boom en het huis vrij door. En dan komt het huis met zijn schuine pannendak wat schaduw vormt.
[afbeelding] 17-8-2016
[afbeelding] 14-9-2016

Valt er d.m.v. optimizers meer uit te halen? of is het uberhaupt de investering niet waard.

Zijn optimizers wel eens mogelijk i.c.m. de omvormer; Zeversolar TL2000. Alle 10 de panelen zijn op 1 string aangesloten. Ons leek 2 strings de ideale oplossing, maar onze installateur verklaarde dat 2 strings niet mogelijk waren (6 en 4) want 4 was te weinig voor 1 string. Over optimizers is nooit een woord over gewisseld.

Ik heb er ook nog een Zeversolar monitor aanhangen, welke logt naar de ZeverCloud. (daarvan komen de dagplaatjes) Daarnaast vul ik de dagopbrengsten handmatig in op pvoutput.org; http://pvoutput.org/list.jsp?userid=36753

Toch ben ik er nu erg nieuwsgierig naar, vandaar dat ik het hier voorleg. B.V.D.
Dat inhammetje wat je ziet is van geen betekenis op jaarbasis.
Kan me niet voorstellen dat je daar iets aan wil doen.
Parabool is vrijwel perfect.

Lekker laten bollen zo :P

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Appie Heijn
AUijtdehaag schreef op woensdag 28 september 2016 @ 18:30:
[...]

Ik heb hier 1 SF'je op een steca500. (nu 300, geruild met een tweaker, die hem harder nodig had dan ik)
De SF'jes van platdak zou ik inderdaad op een SMA erbij doen. Gaat die 3600 aftoppen?
Heb hier 3430 Wp mono op zuid en 2550 Wp SF op noord (beide 35 graden helling)
Meest van de tijd zou een sma 4000 TL-21 volstaan. Maar heb er een 5000 TL-21 aan hangen.
Het zit er een beetje om, net wel net niet, maar qua percentage zal het wel meevallen. In onderstaande heb ik het over de 210Wp panelen, wanneer ik in dat geval mijn omvormer zou vervangen door een 4000(ipv 3600) dan zou dat 25kWh op jaarbasis opleveren volgens Sunny Design, dat is dus niet de moeite.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/20DVNQYPcDvTDFXS2sv6Euc4/medium.jpg
Aangezien we hier van plaatjes houden ;)

Ik heb als opties bedacht:
6x SF 170Wp landscape = 1020Wp a €780
4x 330WP(72cel) landscape = 1360Wp a €1040
8x EC Solar 210Wp(72cel) landscape(81cmbreed) = 1680Wp a €1376
Sunnydesign geeft bij de 210Wp panelen een onderdimensionering van 78% aan.

Hebben jullie nog andere ideëen, of wellicht opmerkingen over bovenstaande opties? 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Appie Heijn op 28-09-2016 20:28 ]

• No Hands
AUijtdehaag schreef op woensdag 28 september 2016 @ 18:48:
[...]

Dus redelijke prijs? Nee. (maar dan moet je ook maar geen SE kiezen >:) )
Maar hij vraagt toch alleen of de set die hij aangeboden heeft gekregen een redelijke prijs is. Je komt met iets compleet anders wat ook nog eens dhz is. Een simpel ja of nee had zijn antwoord kunnen zijn.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

No Hands schreef op woensdag 28 september 2016 @ 20:53:
[...]

Maar hij vraagt toch alleen of de set die hij aangeboden heeft gekregen een redelijke prijs is. Je komt met iets compleet anders wat ook nog eens dhz is. Een simpel ja of nee had zijn antwoord kunnen zijn.
Thx :)

Ik begrijp zijn reactie wel aangezien dit zijn vakgebied of hobby is. Voor mij is dit allemaal abracadabra. Ik weet dat SE duurder is en dat je met SF goedkoper uit bent. De prijs verschillen met SF vind ik ok. Ik had gehoopt uit te vinden of de aangeboden prijs een beetje in sync was/is met andere SE aanbiedingen.

• No Hands
ik vind het iets te duur, voor net boven de 5000 incl. btw moet dit lukken.

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-11 17:35
Wat voor panelen zijn het? Welk merk en hoeveel Wp? Dan kun je eens bij Winkelman kijken wat de stuks prijzen van die of vergelijkbare panelen en van de omvormer excl BTW zijn en een sommetje maken. Daarbij ongeveer 700 a 800 voor de montage van 12 panelen erbij en 500 euro montage materiaal en je zit aardig in de richting van wat een scherpe prijs zou zijn denk ik.

[ Voor 46% gewijzigd door koksie op 28-09-2016 22:47 ]

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Ik krijg de offerte as vrijdag in de post. Naast de panelen en montage zit in het bedrag ook en niet bestaande groep aanmaken.

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:11
Hallo,

Kan zeker nog een paar honderd van die prijs af. Qua extra groep aanmaken: je zou kunnen kijken of het bij jou mogelijk is de wasmachinegroep te splitsen. Vaak heeft de wasmachine (+eventueel droger) een eigen groep die in 1x helemaal naar zolder loopt. Dan is die extra groep met een relatief goedkoop verdeelkastje zo geregeld. Hoeft niet eens extra bekabeling voor getrokken te worden.

• Burgerman
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

12 x Solar Edge panelen (3000KWh) met optimizers en een HC4000 ( weet niet de precieze naam, hij gaf aan dat het ook van SE was). Waarom de 4000? We kunnen eventueel nog uitbreiden met 4 panelen als de stroom vraag groter gaat worden. Totaalprijs inclusief aanleggen toevoer meterkast, groep aanmaken etc etc 4.700 ex BTW

Het lijkt mij op het eerste gezicht een redelijke prijs, maar ik zou nog wel wat onderhandelen. Ter vergelijk: ik heb een prijs gehad voor JA Solar-panelen 12 x 295 watt, met SE 3000 omvormer en installatie (zonder groep en aanleg kabel) voor € 4.622 excl. BTW. Jij krijgt een groep en aanleg van kabels erbij maar wel wat minder opwekcapaciteit en een lagere prijs.

Uiteindelijk heb ik 5% korting bedongen omdat ik het met 2 buren samen deed en kwam op een andere samenstelling uit, maar toch...dan heb je een indruk.
Appie Heijn schreef op woensdag 28 september 2016 @ 20:24:
[...]

Het zit er een beetje om, net wel net niet, maar qua percentage zal het wel meevallen. In onderstaande heb ik het over de 210Wp panelen, wanneer ik in dat geval mijn omvormer zou vervangen door een 4000(ipv 3600) dan zou dat 25kWh op jaarbasis opleveren volgens Sunny Design, dat is dus niet de moeite.

[afbeelding]
Aangezien we hier van plaatjes houden ;)

Ik heb als opties bedacht:
6x SF 170Wp landscape = 1020Wp a €780
4x 330WP(72cel) landscape = 1360Wp a €1040
8x EC Solar 210Wp(72cel) landscape(81cmbreed) = 1680Wp a €1376
Sunnydesign geeft bij de 210Wp panelen een onderdimensionering van 78% aan.

Hebben jullie nog andere ideëen, of wellicht opmerkingen over bovenstaande opties? 8)
En zo?:
https://www.mupload.nl/img/jc2qhhqcetnrk.jpg

2x 3 SF panelen naar zuid.
1x 3 SF panelen naar noord.
alle 3 de strings op 1 mppt ingang

Noord doet altijd nog een +/- 68% met diffuus licht. Zie tabel op de eerste pagina van dit forum.
Ik zit nu bijna aan de 1300 kWh met totaal 2550 Wp op noord op 35 graden vanaf begin dit jaar.
In april zijn daar 5 panelen bij geplaatst, dus niet een volledig jaar 2550 Wp.

Alle panelen op 25 graden helling (ivm de 3500 lengte)

De schaduwvorming in de avond loopt perfect voor SF, voor mono niet. (doorkruist de 3 dioderijen van het paneel)
4x 330 wp valt al af, te weinig spanning om er iets van te maken op de sma

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-09-2016 00:13 ]

• Appie Heijn
AUijtdehaag schreef op woensdag 28 september 2016 @ 23:27:
[...]

En zo?:
https://www.mupload.nl/img/jc2qhhqcetnrk.jpg

2x 3 SF panelen naar zuid.
1x 3 SF panelen naar noord.
alle 3 de strings op 1 mppt ingang

Noord doet altijd nog een 68% met diffuus licht. Zie tabel op de eerste pagina van dit forum.
Panelen op 25 graden (ivm de 3500 lengte)

De schaduwvorming in de avond loopt perfect voor SF, voor mono niet. (doorkruist de 3 dioderijen van het paneel)
4x 330 wp valt al af, te weinig spanning om er iets van te maken op de sma
Briliant :*)

Betreffende die 330wp panelen, volgens SD kan het wel maar...
Min. DC-spanning 125 V 135 V
Typische PV-spanning 146 V
Max. DC-spanning (omvormer) 750V 207 V
Max. DC-stroom (A/B) 15/15A 8,8 A

Appie Heijn schreef op donderdag 29 september 2016 @ 00:13:
[...]

Briliant :*)

Betreffende die 330wp panelen, volgens SD kan het wel maar...
Min. DC-spanning 125 V 135 V
Typische PV-spanning 146 V
Max. DC-spanning (omvormer) 750V 207 V
Max. DC-stroom (A/B) 15/15A 8,8 A
Kzou het niet doen met monopanelen..
Dan heb je optitrac echt wel nodig... En daar is de spanning te laag voor. Ook met de 210 Wp panelen.

Met parallel strings SF heb je geen/heel weinig last ervan. Optitrac zal ook niet snel ingrijpen.
Schaduw loopt ook goed over de SF'jes.
Die blijven het doen. Mono verwacht ik dat het ineens klaar is met produceren als er schaduw op komt.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-09-2016 00:18 ]

• Appie Heijn
AUijtdehaag schreef op donderdag 29 september 2016 @ 00:15:
[...]

Kzou het niet doen met monopanelen..
Dan heb je optitrac echt wel nodig... En daar is de spanning te laag voor. Ook met de 210 Wp panelen.

Met parallel strings SF heb je geen last ervan. Optitrac zal ook niet snel ingrijpen.
Schaduw loopt ook goed over de SF'jes.
Volgens mij gaan we dit maar doen :) Zal wel ergens februari maart worden maar toch, wellicht dat de SFjes weer een paar WP erbij krijgen.

Overigens is deze uitbreiding ter compensatie van mijn LW warmtepomp. Dus aan hele hoge piekteruglevering heb ik niets(naja tot saldering wijzigt)

[ Voor 12% gewijzigd door Appie Heijn op 29-09-2016 00:44 ]

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Jerrythafast schreef op woensdag 28 september 2016 @ 23:02:
[...]

Kan zeker nog een paar honderd van die prijs af. Qua extra groep aanmaken: je zou kunnen kijken of het bij jou mogelijk is de wasmachinegroep te splitsen. Vaak heeft de wasmachine (+eventueel droger) een eigen groep die in 1x helemaal naar zolder loopt. Dan is die extra groep met een relatief goedkoop verdeelkastje zo geregeld. Hoeft niet eens extra bekabeling voor getrokken te worden.
Dat gaat helaas niet . Droger en wasmachine staan beneden en er loopt geen loze leiding van zolder naar de meterkast.

Het bedrijf wat de offerte maakt werkt samen met onze vertrouwde electro specialist die ons huis goed kent . Hij gaf ook aan dat het meer werk zou zijn als de standaard uurtjes. Hij moet een stukje buitenom om vanaf de zolder bij de meterkast te komen.

Maar goed, bedankt voor de feedback. Ik ga eens kijken wat het materiaal ergens anders kost om een vergelijking te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 29-09-2016 06:44 ]

Verwijderd

@backupdevice voor de prijs van die zogenoemde optimizers kan je net zo goed nog 4 panelen extra neerleggen als je de ruimte zou hebben

ik was 2jaar terug voor 8*250wp set met nog geen 3000 euro klaar inclusief de kabel naar de meterkast
anno vandaag heb je voor dezelfde prijs geen 250wp panelen maar 290wp panelen

dus grof berekent zou je voor minder dan 4200 zou je 14*290 kwijt moeten kunnen met een geschatte opbrengst van 3400 kwh per jaar ( nogmaals grof berekent ivm weinig info over ligging )

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2016 @ 07:06:
@backupdevice voor de prijs van die zogenoemde optimizers kan je net zo goed nog 4 panelen extra neerleggen als je de ruimte zou hebben

ik was 2jaar terug voor 8*250wp set met nog geen 3000 euro klaar inclusief de kabel naar de meterkast
anno vandaag heb je voor dezelfde prijs geen 250wp panelen maar 290wp panelen

dus grof berekent zou je voor minder dan 4200 zou je 14*290 kwijt moeten kunnen met een geschatte opbrengst van 3400 kwh per jaar ( nogmaals grof berekent ivm weinig info over ligging )
Die berekening heb ik ook gemaakt.

Mijn onderbouwing om zoveel mogelijk te consolideren

Mijn dak heeft een helling van 40 graden en is op het ZO gepositioneerd, 154graden.

Ik kan maximaal 16 panelen kwijt vanwege de vorm van het dak en de schaduw komende van de schoorsteen en dakkapel. En die schaduw is wel een punt. Tevens hebben wij een goede band met de elektricien die mij aangeeft dat het werk wat er moet gebeuren om naar de meterkast te komen veel werk is. Ik heb hem net gesproken met de vraag of hij zijn kosten kon aangegeven. Hij zou daar op terugkomen maar hij gaf al aan dat de aanbieder misschien iets te positief was geweest qua werk en interne kosten om de stroomvoorziening klaar te maken.

Wij hebben 4 personen in het gezin, 2 kleine kinderen ( onder de 6 jaar) en een jaarlijks verbruik van 3300KWh. Ik ga er vanuit dat met het ouder worden van mijn kinderen de vraag naar stroom meer wordt maar dat de technieken ook beter worden. Bijv , als mijn kinderen oud genoeg zijn om TV te mogen kijken op de kamer ga ik er vanuit dat ze dat op een Ipad of laptop doen. Tevens zullen de stroomverbruikers steeds zuiniger worden. Aanname vanuit mij is dat als de kinderen groter worden er totaal ongeveer 1000KWh vraag bij komt.

Het idee is dus om 12 x SE neer te leggen met een 3300 opbrengst om de huidige vraag aan te kunnen. Als de vraag later groter wordt kan ik er max 4 bij leggen om aan de vraag te kunnen voldoen.

Als ik nu voor meer panelen ga die minder kosten maar waar er meer voor nodig zijn kom ik later in de knoei.

Bovenstaande is gebaseerd op mijn beperkte kennis van dit onderwerp. Punten de ook meetellen

* De meerprijs tov SF ben ik wel bereidt om te betalen.
* Schaduw
* Per paneel uitlezen en status bekijken door mij maar ook door de leverancier die de service uit handen neemt vind ik perfect. ( = lees, beperkte kennis, tijd en zin om dit zelf te doen :P )

[ Voor 17% gewijzigd door backupdevice op 29-09-2016 09:59 ]

• Appie Heijn
Ik zit te denken aan een invola+solar frontier combi om als afdak te gebruiken. Is deze combi hier al bij iemand aanwezig of kan deze combi zowieso niet?

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:33

DjVe

Hatsaflats!

Appie Heijn schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:20:
Ik zit te denken aan een invola+solar frontier combi om als afdak te gebruiken. Is deze combi hier al bij iemand aanwezig of kan deze combi zowieso niet?
Werkt niet. Dit zijn omvormers voor mon/poly panelen. Gewoon een kleine centrale omvormer pakken en lusjes maken van 3 tot 4 panelen.

Verwijderd

maar ook door de leverancier die de service uit handen neemt vind ik perfect.
je geeft aan dat je kennis nog beperkt is, waarom wil je dan performance per paneel weten?
je leverancier gaat je echt niet iedere dag een rapport opsturen van hoeveel kwh en hoe efficient ze waren hoor.
ik vraag me af welke panelen je nu op het oog heb
met een opbrengst van 3300 kwh per jaar door 16 panelen kom ik uit op 16*250

terwijl 275 danwel 290wp gangbaar is op het ogenblik.
16*290 komt neer op 4000 kwh per jaar opwek ( bij benadering )

aangaande de electische installatie ik vraag me toch echt af wat er dan zoveel extra werk aan is.
normaliter zou je vanaf de meterkast zo naar boven moeten kunnen. misscien een optie om je omvormer bijv buiten te hangen op een handige plek zodat je makkelijker naar je meterkast kan?

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:38:
[...]

je geeft aan dat je kennis nog beperkt is, waarom wil je dan performance per paneel weten?
je leverancier gaat je echt niet iedere dag een rapport opsturen van hoeveel kwh en hoe efficient ze waren hoor.
ik vraag me af welke panelen je nu op het oog heb
met een opbrengst van 3300 kwh per jaar door 16 panelen kom ik uit op 16*250

terwijl 275 danwel 290wp gangbaar is op het ogenblik.
16*290 komt neer op 4000 kwh per jaar opwek ( bij benadering )

aangaande de electische installatie ik vraag me toch echt af wat er dan zoveel extra werk aan is.
normaliter zou je vanaf de meterkast zo naar boven moeten kunnen. misscien een optie om je omvormer bijv buiten te hangen op een handige plek zodat je makkelijker naar je meterkast kan?
Service - Ik snap dat hij dat niet gaat bijhouden maar ik vind het wel makkelijk om snel te zien welke achter blijft en dat er dus snel gehandeld kan worden. Een luxe en dat snap ik maar wel een luxe waarvoor ik wil betalen.

Panelen - Solar egde, hij gaf aan 275WP. En 16 is max wat ik kan plaatsen. Hij gaf aan met 12 x SE die 3300 verbruik te kunnen afdekken. Dit inclusief optimizers vanwege schaduw

Installatie - Er loopt geen vrije loze leiding vanaf de zolder naar de meterkast. De mensen die dit huis hebben laten bouwen hebben een rare aannemer gehad, neem dat maar van mij aan. Er is verder geen mogelijkheid om 100% binnenshuis naar de meterkast te komen. We moeten dus vanuit zolder naar buiten en daarna weer naar binnen. Aangezien we dit graag onzichtbaar willen laten doen heeft dit natuurlijk zijn meerprijs maar feit blijft dat er geen andere mogelijkheid is dan van binnen naar buiten en weer naar binnen te gaan.

Ander "probleem" is dat als ik voor andere panelen ga ik het hele dak moet laten beleggen. Ook het gedeelte waar mijn kind ligt en de vrouw des huizes is bang dat zonnepanelen boven haar bed er voor zorgen dat de armen van mijn kind afvallen en tenen uit haar oren gaan groeien. Dus ik ben een beetje beperkt met die ruimte..... mijn vrouw wilt dat niet en ik heb haar nog niet kunnen overtuigen.

De 12 panelen blijven precies weg van het gedeelte waar de kleine ligt.

Maar, mijn aanname is dat SE er voor zorgt dat ik zoveel mogelijk kan consolideren qua opbrengst en ruimte. Misschien zit ik wel mis. Beperkte kennis enzo.

Feit blijft dat ik een redelijke kostenpost krijg om die stroom voorziening te regelen. Ik heb de electro man al gevraagd of hij mij een schatting kan geven wat zijn kosten zijn zodat ik die uit de offerte kan halen en dan een vergelijking kan maken met andere oplossingen, als die er zijn natuurlijk.

Misschien zit ik er wel helemaal naast....

[ Voor 11% gewijzigd door backupdevice op 29-09-2016 11:19 ]

• Appie Heijn
DjVe schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:32:
[...]

Werkt niet. Dit zijn omvormers voor mon/poly panelen. Gewoon een kleine centrale omvormer pakken en lusjes maken van 3 tot 4 panelen.
Dat kan niet bij mij. Het is maar 1 paneel. Zijn er helemaal geen micro omvormers die dit kunnnen?

Verwijderd

Er loopt geen vrije loze leiding vanaf de zolder naar de meterkast
ik denk graag in eenvoudige oplossing, wat bijv als je achter de regenpijp een buis monteert waar de kabel doorheen loopt. deze zie je dan niet en is bij wijze van met tierips vast te zetten.
hij gaf aan 275WP. En 16 is max wat ik kan plaatsen. Hij gaf aan met 12 x SE die 3300 verbruik te kunnen afdekken
12*275 is 3300WP kijkende naar je orientatie mag je reeel uitgaan van 90% van het WP oftwel
3300 *0,9 is 2970 kwh gemiddeld per jaar opbrengst geen 3300.
zelfs met die optimizers zal je niet boven de 3100 kwh opwek uitkomen
mijn vrouw wilt dat niet en ik heb haar nog niet kunnen overtuigen.
dit is idd een lastig iets, en hier kan je eigenlijk ook geen advies op geven. maar misschien als je deze panelen straks wel hebt liggen en volgend jaar heb nog geen extra tenen uit je oren dat ze dan wel meegaat in uitbreiding. ;)

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2016 @ 11:24:
[...]

ik denk graag in eenvoudige oplossing, wat bijv als je achter de regenpijp een buis monteert waar de kabel doorheen loopt. deze zie je dan niet en is bij wijze van met tierips vast te zetten.
Dat is ook wat er voorgesteld is. Maar om een vergelijking met andere aanbieders te maken moet ik die kosten wel weten aangezien die kosten in de offerte van de aanbieder zit.
12*275 is 3300WP kijkende naar je orientatie mag je reeel uitgaan van 90% van het WP oftwel
3300 *0,9 is 2970 kwh gemiddeld per jaar opbrengst geen 3300.
zelfs met die optimizers zal je niet boven de 3100 kwh opwek uitkomen
Dit vind ik goede informatie! Dus ik zou eigenlijk voor minimaal 14 panelen moeten gaan of meteen voor 16. Moet ik alleen de vrouw overtuigen.

Verwijderd

normaliter rekent een leverancier 250 euro om de kabel aan te sluiten en een extra groep te plaatsen ten bate van de omvormer.
men zou bijv achterlangs die regenpijp naar beneden kunnen gaan en via kruipruimte naar je meterkast.

met 12*290 kom je uit op 3130 kwh per jaar ( met de info die ik nu heb )
met 14*290 kom je uit op 3650 kwh per jaar

ik zou eerlijk gezegt niet te veel vastpinnen op het type zonnepaneel wat die ene leverancier heeft aangegeven nu.
optimizers als je die wilt kan je op ieder merk paneel gebruik . maar bedenk wel reeel rendement is 6% verbetering niet de voorgeschotelde 20% beschreven in de ideale wereld van je leverancier
backupdevice schreef op donderdag 29 september 2016 @ 11:29:
[...]

Dat is ook wat er voorgesteld is. Maar om een vergelijking met andere aanbieders te maken moet ik die kosten wel weten aangezien die kosten in de offerte van de aanbieder zit.

[...]

Dit vind ik goede informatie! Dus ik zou eigenlijk voor minimaal 14 panelen moeten gaan of meteen voor 16. Moet ik alleen de vrouw overtuigen.
Gewoon 16 ,later bij leggen is heel duur. Zeg maar dat technisch niet anders kan haha.
Als je op je monitor ziet dat één paneel iets minder doet ga je die dan op eigen kosten laten vervangen?
Is geen garantie, tenzij helemaal defect.

1 PVoutput . Dongen NB

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Appie Heijn schreef op donderdag 29 september 2016 @ 11:21:
[...]

Dat kan niet bij mij. Het is maar 1 paneel. Zijn er helemaal geen micro omvormers die dit kunnnen?
Je zou een Mastervolt Soladin 600 kunnen kopen (tweedehands?). Die heeft een MPP bereik wat netjes overeen komt het Solar Frontier paneel + dat de openklemspanning van het paneel op -10 graden met 1000W/M2 zon 123V bedraagt. De Soladin gaat tot 125V. Past prima dus :)

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2016 @ 11:36:
normaliter rekent een leverancier 250 euro om de kabel aan te sluiten en een extra groep te plaatsen ten bate van de omvormer.
men zou bijv achterlangs die regenpijp naar beneden kunnen gaan en via kruipruimte naar je meterkast.

met 12*290 kom je uit op 3130 kwh per jaar ( met de info die ik nu heb )
met 14*290 kom je uit op 3650 kwh per jaar

ik zou eerlijk gezegt niet te veel vastpinnen op het type zonnepaneel wat die ene leverancier heeft aangegeven nu.
optimizers als je die wilt kan je op ieder merk paneel gebruik . maar bedenk wel reeel rendement is 6% verbetering niet de voorgeschotelde 20% beschreven in de ideale wereld van je leverancier
Thanks voor de informatie.

(helaas heb ik geen kruipruimte)

Verwijderd

misschien carport of aparte groep voor je schuur waar je dan zo'n splitter kan plaatsen zoals ook bij vvoor wasmachine groep word gedaan

• Appie Heijn
DjVe schreef op donderdag 29 september 2016 @ 11:38:
[...]

Je zou een Mastervolt Soladin 600 kunnen kopen (tweedehands?). Die heeft een MPP bereik wat netjes overeen komt het Solar Frontier paneel + dat de openklemspanning van het paneel op -10 graden met 1000W/M2 zon 123V bedraagt. De Soladin gaat tot 125V. Past prima dus :)
Thanks! Ik neem aan dat een steca 300/500 dan ook geen probleem vormt?

Appie Heijn schreef op donderdag 29 september 2016 @ 11:50:
[...]

Als je nou eens een tigo optimiser neemt en die gewoon tussen je bestaande string plaatst? (Es 110)

1 PVoutput . Dongen NB

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-11 20:23
mmm... Ik lees "Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic." maar ondertussen zijn er de laatste dagen al een paar verzoeken om aankoopadvies hier voorbij gekomen.
Daarom hierbij toch maar mijn vraag:

Ik wil graag PV leggen op dit dak; orientatie zuidoost, vrijwel geen schaduw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eG7xPhGrD7ito6jUSBT7SxGl/full.jpg

gp3 links

Ik heb nu 3 offertes voor ongeveer 4000 Wp, die nog best in prijs verschillen.

1. 14 stuks Denim SC R panelen van 275 WP mono all black, Omvormer Growatt (met wifi), leggen en aansluiten: €4.297,34 excl. BTW

2. 14 stuks LG 280S1K-L4 MONOX 2 full black van 280 Wp (à €201,60), 7x Apsystems YC500I micro-omvormer (à €178,-), leggen en aansluiten: €4943,26 ex BTW

3. 14 stuks LG 280S1K-L4 MONOX 2 full black van 280 Wp, 1 SolarEdge SE3500 omvormer (€851,-), 14x SolarEdge Optimizer P300 (€600,-), leggen en aansluiten: €5091,87

Mijn vragen:
a. Denim panelen zijn goedkoper dan LG panelen; wat is een goede reden om voor LG te gaan, haal ik de meerprijs van LG eruit? Gaan ze langer mee?
b. ik heb geen schaduw; heb ik dan voordeel bij die micro-omvormers in optie 2?
c. idem voor de optimizers bij optie 3, die kosten me ca 600 euro; heb ik ze nodig en verdienen zij zichzelf terug?

Zelf leggen is geen optie.
Meer PV leggen dan 4000 Wp is wel een optie, maar vooralsnog zijn dit de offertes die ik gekregen heb.

Ik ben benieuwd naar jullie advies!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Hkuit schreef op donderdag 29 september 2016 @ 11:57:
mmm... Ik lees "Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic." maar ondertussen zijn er de laatste dagen al een paar verzoeken om aankoopadvies hier voorbij gekomen.

[afbeelding]

[afbeelding]

1. 14 stuks Denim SC R panelen van 275 WP mono all black, Omvormer Growatt (met wifi), leggen en aansluiten: €4.297,34 excl. BTW

2. 14 stuks LG 280S1K-L4 MONOX 2 full black van 280 Wp (à €201,60), 7x Apsystems YC500I micro-omvormer (à €178,-), leggen en aansluiten: €4943,26 ex BTW

3. 14 stuks LG 280S1K-L4 MONOX 2 full black van 280 Wp, 1 SolarEdge SE3500 omvormer (€851,-), 14x SolarEdge Optimizer P300 (€600,-), leggen en aansluiten: €5091,87

Mijn vragen:
a. Denim panelen zijn goedkoper dan LG panelen; wat is een goede reden om voor LG te gaan, haal ik de meerprijs van LG eruit? Gaan ze langer mee?
c. idem voor de optimizers bij optie 3, die kosten me ca 600 euro; heb ik ze nodig en verdienen zij zichzelf terug?

Meer PV leggen dan 4000 Wp is wel een optie, maar vooralsnog zijn dit de offertes die ik gekregen heb.

Als je echt geen schaduw hebt, is er weinig meerwaarde aan de MicroOmvormers of Optimizers. Ik zelf heb overigens ook de YC500's aan mijn panelen hangen: Hebben ze in de offerte ook de ECU meegenomen? Anders kan je weinig uitlezen qua data/opbrengst.
Voordeel van MicroOmvormers het Optimizers is wel het bij kunnen houden van prestaties per paneel. Je koopt er niets voor, maar is wel leuk ;-)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Appie Heijn schreef op donderdag 29 september 2016 @ 11:50:
[...]

Kan ook inderdaad.
reneeke1970 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 11:54:
[...]

Als je nou eens een tigo optimiser neemt en die gewoon tussen je bestaande string plaatst? (Es 110)
Die moet je even uitleggen? De ES110 geeft maximaal nog steeds 110V af
Geen schaduw, gewoon de goedkoopste nemen.
Snelste terugverdiend ook.

Ik snap niet waarom er micro omvormers of SE aangeboden wordt.
Alle electronica achter een paneel is weer een extra kans op falen.

Ik snap die installateurs wel, levenslange werkverschaffing voor hun zelf als er een optimizer defect gaat.
Ik zou er niet op zitten te wachten iedere keer een installateur op het dak, die de boel weer verder sloopt.

Iets met my 2 cents. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-09-2016 12:09 ]

Verwijderd

Mijn vragen:
Ik wil alleen even reageren op de Denim panelen. Heb ze nu iets meer dan een jaar op het dak liggen van dat merk (geen all black, gewoon standaard poly blauw) en ben er uitermate tevreden over. Werken zonder problemen en heb voor ze erop gingen ook even de constructie kwaliteit bekeken (met een niet expert oog) en zag er prima verzorgd uit.

[afbeelding]

[afbeelding]

Mijn vragen:

Denk dat optie één misschien goedkoper kan, en anders koos ik voor optie twee, heb ik meer vertrouwen in dan se
Mocht je drie fase in huis hebben moet je niet de micro omvormer 500 nemen maar de 1000 voor vier panelen, in verhouding goedkoper

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 29-09-2016 12:27 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

AUijtdehaag schreef op donderdag 29 september 2016 @ 12:07:
Geen schaduw, gewoon de goedkoopste nemen.
Snelste terugverdiend ook.

Ik snap niet waarom er micro omvormers of SE aangeboden wordt.
Alle electronica achter een paneel is weer een extra kans op falen.

Ik snap die installateurs wel, levenslange werkverschaffing voor hun zelf als er een optimizer defect gaat.
Ik zou er niet op zitten te wachten iedere keer een installateur op het dak, die de boel weer verder sloopt.

Iets met my 2 cents. ;)
Dus eigenlijk zou ik de aanbieder moeten laten aanbieden zonder Micro omvormers en solar Edge optimizers?

• Luiaard
backupdevice schreef op donderdag 29 september 2016 @ 12:30:
[...]

Dus eigenlijk zou ik de aanbieder moeten laten aanbieden zonder Micro omvormers en solar Edge optimizers?
Ik denk in reactie op Hkuit, maar in het algemeen geldt natuurlijk dat bij een normale situatie met geen of weinig schaduw geen optimizers, micro-omvormers en dergelijke aan de orde zijn. Nul meerwaarde en zoals Auitdehaag aangeeft is er ook meer dat stuk kan gaan potentieel. Zo'n installateur verkoopt het graag, die zal daar een belang bij hebben. Meer kastjes is meer omzet, misschien ook meer marge op een bepaald merk, etc. Zo'n advies/offerte is gewoon niet goed, niet in het belang van de klant.

Import van EVs

[afbeelding]

[afbeelding]

Mijn vragen:

Wanneer is deze foto gemaakt?

1 PVoutput . Dongen NB

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Luiaard schreef op donderdag 29 september 2016 @ 12:49:
[...]

Ik denk in reactie op Hkuit, maar in het algemeen geldt natuurlijk dat bij een normale situatie met geen of weinig schaduw geen optimizers, micro-omvormers en dergelijke aan de orde zijn. Nul meerwaarde en zoals Auitdehaag aangeeft is er ook meer dat stuk kan gaan potentieel. Zo'n installateur verkoopt het graag, die zal daar een belang bij hebben. Meer kastjes is meer omzet, misschien ook meer marge op een bepaald merk, etc. Zo'n advies/offerte is gewoon niet goed, niet in het belang van de klant.
Thx.

Zowiezo de aanbieder aangegeven in ieder geval minimaal 14 panelen van 275 aan te bieden met een meerprijs voor 16.

Tevens een andere aanbieder gesproken die maandag langskomt

• Appie Heijn
reneeke1970 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 11:54:
[...]

Kan ik volgens jou een tigo met SF op de MPP van mijn monopanelen zetten?

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Appie Heijn schreef op donderdag 29 september 2016 @ 14:06:
[...]

Nee dat gaat niet.
backupdevice schreef op donderdag 29 september 2016 @ 12:30:
[...]

Ik reageerde eigenlijk op HKuit zijn post...met dak zonder schaduw.

Maar voor jouw geldt eigenlijk ook:
Dat ligt aan jezelf. (en hoe groot is de noodzaak ieder paneel apart te willen monitoren en de kosten die er aan hangen?)
Ik heb nog geen foto gezien van je dak, dus ik kan niet oordelen over je werkelijke schaduw probleem.

Er zijn andere methoden om schaduwwerking te lijf te gaan.
-String omvormers SMA (is ook wel duur) en ABB Power-one hebben ingebouwd schaduwmanagement wat prima voldoet, in de meeste gevallen.
-Je kan ook twee stringen maken van 50 Vmpp panelen en zo de schaduw te lijf gaan
-SF gebruiken en dus nog meer parallele strings.
-Enzovoorts.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-09-2016 17:44 ]

Appie Heijn schreef op donderdag 29 september 2016 @ 14:06:
[...]

Ik weet niet precies hoe jij het bedoelt maar net als met de hosola optimiser hoef je alleen het schaduw paneel te voorzien en de rest van de string niet.
In jou geval kan dat alleen met het model 110 van tigo,die kan de spanning hebben van de sf.
Niet dat ik het in praktijk heb maar ik denk dat het kan.
Als iemand denkt dat het niet kan ben ik nieuwsgierig waarom niet?

1 PVoutput . Dongen NB

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:11

thido

Tilburg

Volgens Tigo zelf gaat dat niet. Die zeggen dat ieder paneel er mee uitgerust moet worden in de string. Het zou wel gaan met de nieuwe serie (TS4-R-O) maar die is nu alleen in de 50V uitvoering te verkrijgen (binnenkort ook 70V). Overigens wil het niet zeggen dat het niet werkt ook al beweerd fabrikant dat, maar weet niet of er iemand is die dat al geprobeerd heeft (1 of 2 panelen ermee uitrusten van een string en de rest niet).

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

thido schreef op donderdag 29 september 2016 @ 20:04:
Volgens Tigo zelf gaat dat niet. Die zeggen dat ieder paneel er mee uitgerust moet worden in de string. Het zou wel gaan met de nieuwe serie (TS4-R-O) maar die is nu alleen in de 50V uitvoering te verkrijgen (binnenkort ook 70V). Overigens wil het niet zeggen dat het niet werkt ook al beweerd fabrikant dat, maar weet niet of er iemand is die dat al geprobeerd heeft (1 of 2 panelen ermee uitrusten van een string en de rest niet).
Ze zeggen niet dat het moet, ze zeggen dat hun systeem zo goedkoop is dat je beste alles mee kunt uitvoeren.
Hij meet de stroom die binnen komt en maakt een bypass tunnel als zijn aangesloten paneel te weinig stroom heeft ,wat er allemaal voor hangt boeit hem niet

1 PVoutput . Dongen NB

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-11 20:23
Precies 12 uur 's middags, afgelopen weekend dus 17 september.
In de winter misschien' s ochtends vroeg wat schaduw van die boom, maar dan staat de zon wel heel laag. En na 15 uur/16 uur draait de zon door naar de andere kant.

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-11 17:35
Korte vraag: is het beter schroefhaken of klikhaken te gebruiken of maakt het eigenlijk niet uit? Een aantal leveranciers zweert bij schroeven (minder torsie, geen kans op scheuren in dakpannen), een aantal bij klikken. Op internet is er veel over te vinden maar vooral van prekers voor eigen parochie, dus bedrijven die er zelf een commercieel belang bij hebben omdat ze ofwel schroeven, ofwel klik materiaal produceren of verkopen. Is er een duidelijk betere methode aan te wijzen of maakt het eigenlijk niet uit?

• Andre1973

Andre1973

koksie schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 00:05:
Korte vraag: is het beter schroefhaken of klikhaken te gebruiken of maakt het eigenlijk niet uit? Een aantal leveranciers zweert bij schroeven (minder torsie, geen kans op scheuren in dakpannen), een aantal bij klikken. Op internet is er veel over te vinden maar vooral van prekers voor eigen parochie, dus bedrijven die er zelf een commercieel belang bij hebben omdat ze ofwel schroeven, ofwel klik materiaal produceren of verkopen. Is er een duidelijk betere methode aan te wijzen of maakt het eigenlijk niet uit?
Ik gebruik bijna alleen maar Clickfit, maar dat klikken is voor de echte doehetzelfert nog wel een kunstje, dus de besparing in tijd daarvan is te verwaarlozen (maar voor de vakman dus een voordeel).
Als de panlatten nog stevig zijn dan is beide goed. Schroeven geeft sommige mensen een goed gevoel, je moet echter wel met een hoop gereedschap het dak op. gescheurde pannen als gevolg van gehaakte haken heb ik nog niet gezien in 7+ jaar dagelijks panelen plaatsen. Als de pan breekt dan altijd bij installatie, en nooit een hak plaatsen natuurlijk op een pan met reeds een forse scheur (das logisch, toch)

Let op dat je bij een gehaakte haak de goede maat krijgt, een randje weg slijpen kan noodzakelijk zijn, maar je moet niet de hele pan hoeven afvlakken.
Er zijn zelfs producenten die zworen bij schroeven en een jaar later kwamen met een haak die verdacht veel op een clickfit haak leek.

[ Voor 6% gewijzigd door Andre1973 op 30-09-2016 00:25 ]

Hkuit schreef op donderdag 29 september 2016 @ 23:43:
[...]

Precies 12 uur 's middags, afgelopen weekend dus 17 september.
In de winter misschien' s ochtends vroeg wat schaduw van die boom, maar dan staat de zon wel heel laag. En na 15 uur/16 uur draait de zon door naar de andere kant.
Oké omdat je over ZO sprak dacht ik lijkt me sterk dat er geen schaduw is, kijk over maand nog maar eens, en vergeet niet dat die boom aardig groeit komende jaren.
Dus mogelijk toch een systeem creëren wat alvast bestand is tegen de aankomende schaduw

1 PVoutput . Dongen NB

• No Hands

[afbeelding]

[afbeelding]

Mijn vragen:

De denims en lg's zijn van de week flink in prijsngedaald dus als je offerte ouder is dan een week moet je even de nieuwe orijs opvragen. Als je dak zuidoost is en die boom staat er recht voor heb je nu misschien maar even een beetje schaduw maar die boom groeit door hoor.
Dat zal de reden zijn dat je se of micro omvormers aangeboden hebt gekregen. Micro omvormers niet doen zonder de ecu. Anders zie je nooit opbrengst.
Denim/lg heeft zelfde garantievoorwaarden, lg is wel een mooier paneel om te zien.

Verwijderd

eind 2012 was de 240 wp paneel actueel
half 2014 was de 250/265 wp paneel actueel
anno vandaag de 290 wp paneel actueel

niet alleen word het vermogen per paneel steeds hoger , maar de ontwikkeling gaat ook steeds sneller

lange tijd was het gemidddelde dak voldoende voor 1/3 van je vebruik

met deze trend word het ook steeds rendabeler om je eigen vebruik op te wekken

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

nvm

[ Voor 98% gewijzigd door backupdevice op 30-09-2016 11:11 ]

• Luiaard
Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 07:31:
eind 2012 was de 240 wp paneel actueel
half 2014 was de 250/265 wp paneel actueel
anno vandaag de 290 wp paneel actueel

niet alleen word het vermogen per paneel steeds hoger , maar de ontwikkeling gaat ook steeds sneller

lange tijd was het gemidddelde dak voldoende voor 1/3 van je vebruik

met deze trend word het ook steeds rendabeler om je eigen vebruik op te wekken
Wat ik zie is de €/Wp van de 250Wp klasse (60-cellen) nog steeds de beste wanneer ik het over glasgeraamde modules heb. Afhankelijk van je dak, je verbruik en de indeling kan het zinvol zijn panelen met meer opbrengst te leggen.

Ik vind toch dat de doorbraken op efficiency gebied uit het lab behoorlijk wat tijd nodig hebben om ook in de massaproductie te landen. Veel is volgens mij ook te danken aan hogere yields, betere productieprocessen en selectie, kwaliteitscontrole cellen. Er zijn sommige merken die wel echt met vernieuwingen komen, maar die zijn dan ook een stuk duurder.

300Wp en hoger zijn vrijwel altijd fysiek langere panelen (ca. 2x1m) i.p.v. de gebruikelijkere ca. 1,65x1m.

Import van EVs

• Luiaard
PClop schreef op woensdag 28 september 2016 @ 00:35:
[...]

[afbeelding]

Toch nog even software van K2 montagesysteem erbij gehaald, kan dan 24 standaard modulen landscape kwijt op hun d-dome Oost-West systeem. Zit ik wel met dat pijpje van de cv. Is die nog verder in te korten?

Import van EVs

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:19

timovd

Voorsprong door techniek

[afbeelding]

[afbeelding]

Mijn vragen:

Is mijn aanname correct dat je graag zwarte panelen (met zwart frame wil)? Heb je de JA Solar (285/295) panelen bekeken? 14 Panelen met een SMA 3600 of 4000 omvormer is een stuk beter dan bovenstaande en onder de 5k (exclusief BTW) te plaatsen als je goed rondsnuffelt. Eventueel met de Growatt 3600 omvormer. Ga je voor 14 x 295, kies dan voor een 4000-omvormer.
Dat is leuker voor later als je nog wil uitbreiden met een warmtepomp of iets dergelijks.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Luiaard schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 11:27:
[...]

...

300Wp en hoger zijn vrijwel altijd fysiek langere panelen (ca. 2x1m) i.p.v. de gebruikelijkere ca. 1,65x1m.
Niet helemaal juist.... ;)
http://shop.winkelman-zon...-2-black-zwart-frame.html
http://shop.winkelman-zon...-N330%20SJ47%20330Wp.html

• Luiaard
Daarom zei ik ook vrijwel altijd, wat ik bedoel in relatie tot standaard panelen (250-290Wp in 60-cel configuratie). Er hoort een "tenzij" bij: De LG Neon en Panasonic HIT zijn nu precies voorbeelden van vooruitstrevende techniek die meer efficiency en dus meer Wp uit het oppervlak halen. Die zijn dan ook ruim twee keer zo duur als de meer gebruikelijke panelen. Voor de meeste mensen financieel gezien niet direct interessant. Als je een klein dak hebt in relatie tot je verbruik dan is dit wel de moeite.

[ Voor 11% gewijzigd door Luiaard op 30-09-2016 12:00 ]

Import van EVs

• PClop
  • Niet online
Luiaard schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 11:30:
[...]

Toch nog even software van K2 montagesysteem erbij gehaald, kan dan 24 standaard modulen landscape kwijt op hun d-dome Oost-West systeem. Zit ik wel met dat pijpje van de cv. Is die nog verder in te korten?
Waarschijnlijk niet, een cv combi ( in/uitlaat ) moet aan wat voorwaarden voldoen zoals dat de inlaat
minimaat 50cm boven het platdak moet uitsteken om verstopping van de lucht toevoer door sneeuw
te voorkomen en dat de uitlaat daar weer op een bepaalde afstand boven moet zitten zodat de inlaat
geen uitlaat gassen kan binnen zuigen.
Ik kan me er even geen voorstelling van maken hoe je het dan nu hebt opgesteld, door dat je nu met maar
24 panelen werkt, handig zou zijn als je er even een PrintScreen bij doet.
Denk niet dat die cv pijp veel problemen gaat geven, maar ja tweakers......... >:)

Wil je het 100% oplossen moet je naar een geveldoorvoer kijken, dan is weg is weg van het dak.

Een tip heb ik nog voor de montage rails, zelf heb ik ook als basis een K2 platdak systeem
maar voor alle uitbreidingen heb ik de rails van IBC Topfix 100 gebruikt, deze zijn goedkoper
en net zo stevig als het oude K2 spul als waar ik 7 jaar geleden mee ben gestart.
http://www.solaronline.nl/montage-profiel-type-39-o

• Luiaard
PClop schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 12:03:
[...]

Waarschijnlijk niet, een cv combi ( in/uitlaat ) moet aan wat voorwaarden voldoen zoals dat de inlaat
minimaat 50cm boven het platdak moet uitsteken om verstopping van de lucht toevoer door sneeuw
te voorkomen en dat de uitlaat daar weer op een bepaalde afstand boven moet zitten zodat de inlaat
geen uitlaat gassen kan binnen zuigen.
Ik kan me er even geen voorstelling van maken hoe je het dan nu hebt opgesteld, door dat je nu met maar
24 panelen werkt, handig zou zijn als je er even een PrintScreen bij doet.
Denk niet dat die cv pijp veel problemen gaat geven, maar ja tweakers......... >:)

Wil je het 100% oplossen moet je naar een geveldoorvoer kijken, dan is weg is weg van het dak.

Een tip heb ik nog voor de montage rails, zelf heb ik ook als basis een K2 platdak systeem
maar voor alle uitbreidingen heb ik de rails van IBC Topfix 100 gebruikt, deze zijn goedkoper
en net zo stevig als het oude K2 spul als waar ik 7 jaar geleden mee ben gestart.
http://www.solaronline.nl/montage-profiel-type-39-o
Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/my1rp5q97/screenshot_34.jpg

Even zonder pijpje, anders doet het programma lastig. Alles kan naar rechts tot de erfgrens dus zeker een halve meter meer naar rechts. In jouw eerdere schets had je portretstand, maar twee rijen daarvan Oost en één West.

Geveldoorvoer is eventueel mogelijk. Eerst maar kijken naar de kosten.

Montagerails haal ik trouwens nog goedkoper bij Profiness, rijd ik wel zelf voor naar Wuppertal gezien de hoge kosten voor transport van lang materiaal. Ik laat het zagen door de helft zodat ik het meekrijg en voeg eventueel later weer samen met verbindingsstukken die ze ook hebben.

Import van EVs

• PClop
  • Niet online
Luiaard schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 12:41:
[...]

[afbeelding]

Even zonder pijpje, anders doet het programma lastig. Alles kan naar rechts tot de erfgrens dus zeker een halve meter meer naar rechts. In jouw eerdere schets had je portretstand, maar twee rijen daarvan Oost en één West.

Geveldoorvoer is eventueel mogelijk. Eerst maar kijken naar de kosten.

Montagerails haal ik trouwens nog goedkoper bij Profiness, rijd ik wel zelf voor naar Wuppertal gezien de hoge kosten voor transport van lang materiaal. Ik laat het zagen door de helft zodat ik het meekrijg en voeg eventueel later weer samen met verbindingsstukken die ze ook hebben.
Ziet er ook strak uit en er is ook beter een omvormer passend voor te krijgen, 12 oost en 12 west
elk op een mppt ( of zelfs wel op één mppt mits deze een stroom toestaat van 16+ A )
Wordt vast een mooi project. ;)

( Wuppertal ..... heen en terug samen 500 km van hier uit, )

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:02
Na een poos meegelezen te hebben in dit topic heb ik afgelopen zomer drie panelen op ons garagedak op een Soladin aangesloten en toen ben ik ook gevangen door het hier bekende virus. Ik heb het zo zwaar te pakken dat ik meteen door wil pakken en ons schuine dak "vol" wil leggen.

De afgelopen dagen heb ik zitten spelen met SMA Sunny Design en Solar Edge Site Designer om te kijken wat ik per jaar uit de zon kan halen op ons dak. Het betreft een schuin dak met 40 graden helling en een kant kijkt naar het zuid oosten (voorzijde huis) en de andere kant naar het noord westen. Aan de zuid oost kant zit een dakkapel, maar bovenlangs zou ik vier panelen (1m x 1,65m portrait) en onderlangs zouden er zes passen en voor zover ik na kan gaan blijven die schaduwvrij. Aan de noord west kant is er een kleine ventilatie pijp, maar de schaduw daarvan valt richting de rand van het dak, dus panelen zouden daar geen last van hebben qua schaduw. Andere schaduw bronnen zijn er volgens mij niet aan die kant. Op die kant zouden 12 panelen met een standaard afmeting passen (drie rijen van vier in portrait) of als ik voor Solar Frontier zou kiezen zouden vier rijen van vier in portrait ook goed moeten passen.

Uitgangspunten zijn volledig zwarte panelen (dakpannen zijn ook zwart), bij voorkeur een omvormer en logging moet mogelijk zijn lokaal naar mijn Domoticz (en van daar uit naar PVoutput). Per paneel monitoring zou een mooie extra zijn, maar niet tegen elke prijs of met veel concessies. Onze aansluiting is 3x 25A.

Solar Edge leek me erg mooi qua logging (dat zou voor mij een meerprijs wel waard zijn), maar ik lijk dan steeds concessies te moeten doen met aantal strings, stringlengtes, opstartspanningen of uitwijken naar meerdere omvormers (of minder panelen). Dus die optie heb ik eerst laten gaan.

Met de SMA tool kom ik tot betere resultaten en deze omvormers lijken een lagere opstartspanning te hebben waarmee ik niet snel concessies hoef te doen. Twee configuraties lijken een mooie balans qua hoeveelheid kWh per jaar gezien het investeringsbedrag:

1) 22x JA Solar Percium 295Wp (1 string 10x ZO en 1 string 12x NW) op een SMA TriPower 5000TL. Volgens die tool levert dat 4798 kWh per jaar op.
2) 10x JA Solar Percium 295Wp (1 string 10x ZO) en 16x Solar Frontier 170Wp (4 x 4 strings NW) op een SMA TriPower 5000TL. Volgens die tool levert dat 4178 kWh per jaar op.

De oplossing met alleen maar JA Solar lijkt mij dan wel de mooiste qua opbrengst, maar ik lees steeds dat die Solar Frontier op NW mooie resultaten kan geven omdat die beter met diffuus licht en niet directe instraling om kunnen gaan. Zou die tool van SMA deze resultaten dan niet voldoende in de jaar opbrengst terug laten komen?

Zijn dit soort berekeningen uberhaupt een beetje representatief naar de werkelijkheid toe? Wat zijn de meningen tussen deze twee opstellingen en hebben jullie nog aanvullingen?
Pagina: 1 ... 41 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??