Ik ging er vanuit dat ik bij zoveel Wp wel een drie fasen omvormer moest kiezen omdat de aansluiting op het lichtnet maximaal 16A afgezekerd kan worden en dat ik dan een enkelfase moest kiezen welke meer dan 16A het net in kan sturen. Die 3600TL lijkt dan met max 16A precies te passen. Moet er niet een kleine marge ingebouwd worden of is het bij deze orientaties en hellingen onwaarschijnlijk dat op zonnnige dagen die 16A ook werkelijk geleverd wordt?PClop schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 13:52:
Waarom een Tripower 5000TL, een 3600TL-21 kan dat ook goed aan als ik kijk naar richting en hoek
Er zijn er hier die nog meer ervaring hebben met oost west installaties ( migjes bv ) en kan zijn dattsjoender schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 14:04:
[...]
Ik ging er vanuit dat ik bij zoveel Wp wel een drie fasen omvormer moest kiezen omdat de aansluiting op het lichtnet maximaal 16A afgezekerd kan worden en dat ik dan een enkelfase moest kiezen welke meer dan 16A het net in kan sturen. Die 3600TL lijkt dan met max 16A precies te passen. Moet er niet een kleine marge ingebouwd worden of is het bij deze orientaties en hellingen onwaarschijnlijk dat op zonnnige dagen die 16A ook werkelijk geleverd wordt?
die dat nog kunnen aanvullen ( of om zeep helpen
maakt dat de gelijktijdigheidsfaktor niet erg hoog is, dus de dakvlakken mooi kwa belasting ( opbrengst)
elkaar afwisselen.
Maar wacht nog even het oordeel van andere heldere lichten alhier, af.
Ik wacht rustig afPClop schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 14:30:
[...]
Maar wacht nog even het oordeel van andere heldere lichten alhier, af.
oke, mijn oost-west doet op een zeer hete dag:tsjoender schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 14:37:
[...]
Ik wacht rustig af. In ieder geval bedankt voor het meedenken! Die 1 fase omvormer is goedkoper in aanschaf en een 1 fase aardlekautomaat is ook goedkoper dan de 3 fase equivalenten, dus het is zeker de moeite om dit mee te wegen!
(hoe warmer de panelen de lager de opbrengst)

oost = 7x190Wp met 15 graden dakhoek + parallel 7x190Wp met 45 graden dakhoek. (mpp 1)
west = 10x300Wp met 45 graden dakhoek. (mpp 2)
de omvormer met dit grafiekje was een power-one PVI 3.0.
(doet max een 3300W, maar per mpp kom je niet boven de 2100W)
volgens mij kun je ook best goed af met een SMA3600tl-21 met 22x JA Solar Percium 295Wp.
geeft misschien een klein beetje aftopping, maar dat is amper terug te zien op je jaar opbrengst.
ik heb nu zelf de omvormer wel vervangen voor een power-one PVI 3.6 (doet 4000W met 3000W per mpp).
maar goed ik wil vast nog wel een keer mijn 190Wp's gaan vervangen voor 245Wp's
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Kreeg ook een tip over deze Tigo dual panel optimizer:TWyk schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:11:
Ik heb een lager gelegen string van 5 panelen die wat schaduw van de nok van het huis van de buren vangen van september tot april.
Ze liggen in een koppeltje van 2 en van 3 panelen met een mini dakkapel ertussen.
Het setje van 2 vangt deels schaduw van 12:00 tot 13:30. Het setje van 3 van 15:30 tot 17:00.
Het is niet het hele jaar maar de impact is best wel redelijk ook als er maar 1 van de panelen gedeeltelijk in de schaduw.
Zie: http://pvoutput.org/intra...750&sid=47058&dt=20160913
Een solaredge oplossing met een solaredge key en 5 optimizers lijkt me te duur voor het verlies in die minder zonnige periodes.
Maar ik dacht dat misschien twee Hosola optimizers voor alleen het setje van twee panelen dat de grootste dip veroorzaakt wel een optie zou kunnen zijn.
Heeft iemand ervaring met die optimizers en is dat een zinvolle actie? Ik durf ook zelf het dak/dakgoot niet op dus er zal ook wel zeker 50 euro installatiekosten bijkomen denk ik.
http://www.alma-solarshop...energy-mm-2es50-300w.html
http://www.uweigenwebwink...le-maximizer-2es50-mc4-st
Qua terugverdientijd wel ietsje beter maar net als de hosola optimizers ken ik niemand die er ervaringen mee heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door TWyk op 30-09-2016 16:22 ]
Wat ik wel graag wil vragen is wat jullie ervaringen zijn met Trina zonnepanelen (de TSM-275
DC05A.05 om precies te zijn). Is dat knakenspul, of "gewoon goed"?
http://www.gitjesstroomfabriek.nl/TWyk schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 15:05:
[...]
Kreeg ook een tip over deze Tigo dual panel optimizer:
http://www.zonnepanelen-v...C4_ST_%28portrait%29.html
Qua terugverdientijd wel ietsje beter maar net als de hosola optimizers ken ik niemand die er ervaringen mee heeft.
hansdegit heeft tigo.
(lastig dakje, met veel verschillende hoeken en zo.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik zit iets meer naar het oosten als jij en ik zie hier max 70 procent van het vermogen van de twee dak kanten bij elkaar. Zou in jou geval 4500 watt zijn. Ik lig echter veel platter (15gr)dan jij met 40 graden, dus ik vang meer zon tegelijkertijd, ik vermoed dat jij dus inderdaad maar zelden boven de 3600 watt uit zult komen.tsjoender schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 14:37:
[...]
Ik wacht rustig af. In ieder geval bedankt voor het meedenken! Die 1 fase omvormer is goedkoper in aanschaf en een 1 fase aardlekautomaat is ook goedkoper dan de 3 fase equivalenten, dus het is zeker de moeite om dit mee te wegen!
De sf doet het inderdaad beter dat zie ik hier ook(5 procent ), maar het verschil met de wp van de percium maakt hij zeker niet goed in jou geval.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb er twintig van in gebruik.....TWyk schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 15:05:
[...]
http://www.zonnepanelen-v...C4_ST_%28portrait%29.html
1 PVoutput . Dongen NB
migjes schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 15:00:
[...]
volgens mij kun je ook best goed af met een SMA3600tl-21 met 22x JA Solar Percium 295Wp.
geeft misschien een klein beetje aftopping, maar dat is amper terug te zien op je jaar opbrengst.
Dank beiden voor de uitgebreide toelichting. Volgende week krijg ik drie offertes, dus ik ben benieuwd welke voorstellen dat precies worden. Ik heb in ieder geval wat cijfers ter vergelijk zo.reneeke1970 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 15:10:
[...]
Ik zit iets meer naar het oosten als jij en ik zie hier max 70 procent van het vermogen van de twee dak kanten bij elkaar. Zou in jou geval 4500 watt zijn. Ik lig echter veel platter (15gr)dan jij met 40 graden, dus ik vang meer zon tegelijkertijd, ik vermoed dat jij dus inderdaad maar zelden boven de 3600 watt uit zult komen.
De sf doet het inderdaad beter dat zie ik hier ook(5 procent ), maar het verschil met de wp van de percium maakt hij zeker niet goed in jou geval.
[ Voor 3% gewijzigd door tsjoender op 30-09-2016 15:22 ]
Trina bestaat al lang, is een Duits merk dat kwalitatief zeer goede panelen maakt.Raymond schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 15:09:
ik ben me nu ook aan het inlezen in het opwekken van electriciteit met zonne-energie en ook prijzen aan het opvragen ed. In de topicwarning staat dat offertes in een eigen topic horen, dus dat ga ik doen (ik zie eigenlijk helemaal geen topics van anderen, gebeurt dat wel?). Dit is dus stiekem een halve TVP
Wat ik wel graag wil vragen is wat jullie ervaringen zijn met Trina zonnepanelen (de TSM-275
DC05A.05 om precies te zijn). Is dat knakenspul, of "gewoon goed"?
Import van EVs
reken er maar niet op dat ze een sma3600 zullen geven.tsjoender schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 15:21:
[...]
[...]
Dank beiden voor de uitgebreide toelichting, Die SF leek mij ook niet de optimale opbrengst te leveren in deze situatie. Volgende week krijg ik drie offertes, dus ik ben benieuwd welke voorstellen dat precies worden. Ik heb in ieder geval wat cijfers ter vergelijk zo.
meeste installateurs durven dat niet te doen.
(of eigenlijk levert de zwaardere omvormer hun meer winst op, lol)
hier weten we dat een sma3000tl-21 met LG neonX 315Wp.
de max van 26(2x13) panelen aan kan en zelfs gewoon alles op zuid kan hebben.
(oke er is een nadeel, zodra er ook maar een tikje zon schijnt, top je wel af, lol.
dus aanraden willen we dan ook liever niet doen
Zijn er online winkels waarbij ik de prijzen van de componenten kan bekijken en zo een inschatting maken van hoe realistisch de offerte is? Ik kan altijd om wat korting vragen natuurlijk
ff gegoogled, kan natuurlijk gewoon
[ Voor 23% gewijzigd door Raymond op 30-09-2016 15:40 ]
Ah mooi, ook die dual panel versies van Tigo toevallig?reneeke1970 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 15:16:
[...]
Ik heb er twintig van in gebruik.....
Wat ik graag wil weten is of je extra kabel tussenstukken nodig hebt naast de optimizers (als ik op meerdere panels optimizers gebruik)? (bij een reeds liggende set)
En hoe/waarmee je de optimizers aan je panel vastmaakt. Moet ik bijvoorbeeld gaatjes boren in de rand van het paneel of zoiets.
En hoe is de levendsduur? Als je er 20 hebt dan heb je misschien al wel een idee van de betrouwbaarheid van die optimizers.
Ik heb nog geen kapotte in twee jaar......TWyk schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 15:35:
[...]
Ah mooi, ook die dual panel versies van Tigo toevallig?
Wat ik graag wil weten is of je extra kabel tussenstukken nodig hebt naast de optimizers (als ik op meerdere panels optimizers gebruik)? (bij een reeds liggende set)
En hoe/waarmee je de optimizers aan je panel vastmaakt. Moet ik bijvoorbeeld gaatjes boren in de rand van het paneel of zoiets.
En hoe is de levendsduur? Als je er 20 hebt dan heb je misschien al wel een idee van de betrouwbaarheid van die optimizers.
Je schuift ze over het frame van het paneel in een hoek, borgen met schroefje dus hoef je niks voor aan te passen. De kabels van je panelen moeten bij elkaar kunnen komen op de plek waar je de optimiser hebt hangen, daar klik je zo de mc4 in, de optimiser zelf heeft standaard een plus en min kabel van 1.3m,optimiser word uiteraard onderling verbonden.
Er is ook xl versie en die heeft twee meter kabel dacht ik maar weet niet zeker.
1 PVoutput . Dongen NB
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Eneco CrowdNettfranssie schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 16:58:
[...]
En de bron : https://www.eneco.nl/actie/crowdnett/
Misschien wel een eigen topic waard?
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Goed punt, van die boom.No Hands schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 07:11:
[...]
De denims en lg's zijn van de week flink in prijsngedaald dus als je offerte ouder is dan een week moet je even de nieuwe orijs opvragen. Als je dak zuidoost is en die boom staat er recht voor heb je nu misschien maar even een beetje schaduw maar die boom groeit door hoor.
Dat zal de reden zijn dat je se of micro omvormers aangeboden hebt gekregen. Micro omvormers niet doen zonder de ecu. Anders zie je nooit opbrengst.
Denim/lg heeft zelfde garantievoorwaarden, lg is wel een mooier paneel om te zien.
Ergens vind ik dat ik de gemeente (de boom staat op gemeentegrond) zou moeten kunnen vragen om de boom wat af te toppen, mocht hij tzt schaduw op mijn huis werpen. Zeker in deze tijd van energiebesparing lijkt me dat een redelijk verzoek. Ben alleen benieuwd of ze het vervolgens ook doen...
Kan ik láter ook optimizers oid toevoegen? Bijvoorbeeld als over 5 jaar die boom te hoog wordt en de gemeente niet wil snoeien?
Ja, dat lijkt mij wel het mooiste.timovd schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 11:48:
[...]
Is mijn aanname correct dat je graag zwarte panelen (met zwart frame wil)?
Nee, ik ben vooralsnog uitgegaan van wat deze 2 bedrijven mij hebben geoffreerd, Denim en LG dus. Ik heb net op Zonnepanelen.net aangegeven dat ik graag 3 offertes wil, ik zal eens kijken of daar JA Solar tussen staat en anders aan de verschillende bedrijven vragen of zij dat merk kunnen leveren en zo ja, voor hoeveel extra.Heb je de JA Solar (285/295) panelen bekeken? 14 Panelen met een SMA 3600 of 4000 omvormer is een stuk beter dan bovenstaande en onder de 5k (exclusief BTW) te plaatsen als je goed rondsnuffelt. Eventueel met de Growatt 3600 omvormer. Ga je voor 14 x 295, kies dan voor een 4000-omvormer.
Dat is leuker voor later als je nog wil uitbreiden met een warmtepomp of iets dergelijks.
Ja dat kan, minimaal 55 euro per paneel plus kosten van op dak klimmen en bevestigen, en dan hopen dat je makkelijk bij de kabels kunt.....Hkuit schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 17:07:
[...]
Goed punt, van die boom.
Ergens vind ik dat ik de gemeente (de boom staat op gemeentegrond) zou moeten kunnen vragen om de boom wat af te toppen, mocht hij tzt schaduw op mijn huis werpen. Zeker in deze tijd van energiebesparing lijkt me dat een redelijk verzoek. Ben alleen benieuwd of ze het vervolgens ook doen...![]()
Kan ik láter ook optimizers oid toevoegen? Bijvoorbeeld als over 5 jaar die boom te hoog wordt en de gemeente niet wil snoeien?
Vandaar dat we je nu de tip geven
1 PVoutput . Dongen NB
Trina is op dit moment volgens mij de grootste leverancier ter wereld. 100% Chinees bedrijf, altijd geweest. Land van herkomst zegt weinig over de kwaliteit, heel veel grote projecten >100MWp worden met Trina, Jinko etc. gebouwd. Grote investeerders hebben de risiso's echt wel beoordeeld.Luiaard schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 15:24:
[...]
Trina bestaat al lang, is een Duits merk dat kwalitatief zeer goede panelen maakt.
De meeste panelen die hier verkrijgbaar zijn van Chinese fabrikanten komen echter uit Thailand, Maleisie, Taiwan en Vietnam in verband met een minimum import prijs op Chinese panelen/cellen.
Er wordt de komende maanden een enorme overcapaciteit verwacht in verband met het wegvallen van de Chinese afzetmarkt. Dit gaat onherroepelijk leiden tot prijsdalingen (is al ingezet) en failliesementen. Voor de consument blijft de installateur uiteindelijk het aanspreekpunt, mits je hiermee goede afspraken hebt gemaakt.
Ik heb toevallig ervaring met hosola optimizers.TWyk schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 15:05:
[...]
http://www.uweigenwebwink...le-maximizer-2es50-mc4-st
Hoewel dit met maar 3 panelen op een soladin 600 zit, is dit niet de perfecte installatie ervoor.
Maar mocht je stringspanning goed op peil zijn in je installatie voor de omvormer, dan zijn ze heel goed te gebruiken.
De optimizer werkt als een by-pass voor je complete zonnepaneel.
Dat wil zeggen dat als je schaduw hebt, je spanning omlaag gaat om te by-passen.
Omdat ik maar 3 panelen heb die 30 volt geven is dat geen ideale situatie i.c.m. de Soladin 600.
Ik heb er 2 optimizers aangesloten gehad ivm harde schaduw.
Echter kwam mijn stringspanning rond de 45 volt met schaduw, waardoor de Soladin 600 gekke dingen ging doen (aan/uit/aan/etc)
Tegenwoordig heb ik nog 1 optimizer aangesloten. Hierdoor blijft de spanning ruim boven de 50 volt waardoor het heel goed werkt zonder problemen.
Zeker als je 10 of meer panelen hebt, kan je ze goed toepassen.
Pas alleen wel op dat je niet teveel van die apparaten gebruikt waardoor je voltage in lan zakken.
Maar heb je 1 of 2 panelen die last hebben van schaduw, dan raad ik ze zeker aan.
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
O, wat bedoel je met het wegvallen van de Chinese afzetmarkt?Papa Roach schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 17:20:
[...]
Er wordt de komende maanden een enorme overcapaciteit verwacht in verband met het wegvallen van de Chinese afzetmarkt. Dit gaat onherroepelijk leiden tot prijsdalingen (is al ingezet) en failliesementen. Voor de consument blijft de installateur uiteindelijk het aanspreekpunt, mits je hiermee goede afspraken hebt gemaakt.
7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR
Ik had ook al bedacht dat zij liever op safe spelen, maar ik zal het ze zeker voorleggen. Zou er trouwens nog een voordeel te behalen zijn bij een drie fasen omvormer dat de opgewekte stroom op alle fasen verdeeld wordt en zodoende alle verbuikers in het huis hiermee dan gevoed worden? Uiteindelijk zou het niet uit moeten maken denk ik als de verbuikers op een fase die stroom meteen gebruiken en het overschot het net in gaat en dat dan de andere verbuikers op de andere twee fasen die stroom weer uit het net halen. Maar misschien dat er toch nog een voordeel is als mijn eigen opgewekte stroom eerst door alle eigen verbruikers benut kan worden?migjes schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 15:25:
[...]
reken er maar niet op dat ze een sma3600 zullen geven.
Je hebt gelijk, ik vergiste me in de naam. Desondanks een grote en volgens mij kwalitatieve leverancier.Papa Roach schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 17:20:
[...]
Trina is op dit moment volgens mij de grootste leverancier ter wereld. 100% Chinees bedrijf, altijd geweest. Land van herkomst zegt weinig over de kwaliteit, heel veel grote projecten >100MWp worden met Trina, Jinko etc. gebouwd. Grote investeerders hebben de risiso's echt wel beoordeeld.
De meeste panelen die hier verkrijgbaar zijn van Chinese fabrikanten komen echter uit Thailand, Maleisie, Taiwan en Vietnam in verband met een minimum import prijs op Chinese panelen/cellen.
Land van herkomst zegt niet alles inderdaad. Ruwe silicium komt veelal toch uit Azië. Desondanks zijn er wel verschillen te zien in kwaliteit. Zoals bijvoorbeeld het gebruikte profiel. Zelfs de junction boxes kun je grote verschillen in ontdekken.
Import van EVs
China gaat drastisch snijden in hun feed in tariff's (vergoeding per kWh vanuit de overheid). China was de afgelopen jaren een van de grootste markten op PV gebied.Bamboe48 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 17:50:
[...]
O, wat bedoel je met het wegvallen van de Chinese afzetmarkt?
Doordat de Chinese projecten nu stagneren ontstaat er een overschot aan productiecapaciteit, zeker omdat de afname in Europa ook beperkt is. Chile/Japan/India/VS markten zijn nu sterk, maar niet groot genoeg om alle productiecapacitieit te benutten.
Het gevolg is dat er veel fabrikanten (upstream: cellen, panelen en omvormers) nu kosten proberen te snijden en hun prijzen laten zakken om uberhaubt door te kunnen draaien. De laatste vijf weken zijn er spectaculaire prijsdalingen te zien, en panelen worden nauwelijks boven de kostprijs (van de fabrikanten) verkocht. Dit soort cycli hebben we het afgelopen decennium vaker gezien.
Goed nieuws voor de Nederlandse consument (prijstechnisch althans), maar slecht nieuws voor de fabrikanten. De partijen die het hardst in kosten kunnen snijden en meeste reserves hebben zullen deze periode overleven, maar je kunt er op rekenen dat er een aantal partijen om gaan vallen.
Ik heb zelf een aantal jaar PV projecten gebouwd en daarmee enkele MW's ingekocht. Vrijwel alle cellen komen uit Azie. Het is voor mij nog altijd heel lastig om de kwaliteit van een paneel te beoordelen, daar moet je echt velddata voor hebben en bij voorkeur uitgebreide test runnen. Als er 5% van de Nederlandse installateurs weet welke factoren van belang zijn om tot een goed paneel te komen is het veel, maar bescheidenheid verkoopt niet zo lekker. Er zijn bovendien maar weinig projecten die >10 jaar draaien, daarbij komt dat veel fabrikanten op OEM basis werken en een paneel van 5 jaar geleden totaal anders kan zijn dan nu.Luiaard schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 18:21:
[...]
Je hebt gelijk, ik vergiste me in de naam. Desondanks een grote en volgens mij kwalitatieve leverancier.
Land van herkomst zegt niet alles inderdaad. Ruwe silicium komt veelal toch uit Azië. Desondanks zijn er wel verschillen te zien in kwaliteit. Zoals bijvoorbeeld het gebruikte profiel. Zelfs de junction boxes kun je grote verschillen in ontdekken.
Wat ik je kan aanraden is te kijken naar grote projecten in het buitenland. Op het moment dat een grote investeerder of bank enkele honderden miljoenen in een project stopt, kun je er van uit gaan dat zij hun financiele en technische due dilligence op de fabrikanten hebben gedaan. Laat je niets wijsmaken door mensen die zeggen dat alles wat uit China komt slecht is, dit soort geluiden hoor je vaak juist van de electricien om de hoek die zijn eigen handel probeert te verkopen.
Wat je zegt over de frames/kaders en junction boxen klopt, daar zie je verschillen. Een dik frame zal wellicht wat hogere windlasten kunnen hebben, maar dit zegt vervolgens weer niets over de celkwaliteit en het lamineerproces in de fabriek.
Al met al moet je als consument ook niet al te bang zijn, zoek gewoon een installateur waar je een goed gevoel bij hebt. Je autodealer en fabrikant kunnen volgend jaar ook failliet zijn. Wellicht zijn je panelen over 12 jaar waardeloos, dan heb je pech maar hoogstwaarschijnlijk aleen prima financieel rendement. Als ze 20 jaar meegaan heb je geluk, that's life. Bottom line voor mij is dat je zelf groene energie opwekt, en een behoorlijk zeker rendement op je investering hebt.
[ Voor 46% gewijzigd door Papa Roach op 30-09-2016 18:43 ]
Ik zit nu een beetje met mijn huis, de uitbouw is geplaatst door de vorige eigenaar. Nu heb ik met de aannemer contact over de last die het dak kan dragen. Die geeft aan dat het waarschijnlijk niet kan omdat het dak alleen maar berekend is op extra sneeuwlast. Hij heeft mij de berekening gestuurd en een van de zaken waar ik geluk mee lijk te hebben is dat er gerekend is met 80kg/m2 balast op het dak, welke er niet ligt.
Het betreffende dak:

Kan iemand mij hier vertellen met wat voor belasting per vierkante meter ik ongeveer moet rekenen? Ik kan hier niet echt een duidelijk verhaal over vinden... Het betreft een woning in Brabant, bewoond gebied en dakhoogte is een eerste verdieping.
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Op welk tijdstip is de foto genomen, ivm de schaduw van het pijpje, en ligging van de panelen. En gaat het alleen om het platte dak, of ook om het oranje pannendak links op de foto? En het schuurtje rechts beneden?
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Een dak zou sowieso 200 à 300 kg/m2 moeten kunnen hebben. Je moet goed met 2 volwassenen op dezelfde vierkante meter kunnen staan zonder erdoor te zakken.
80kg/m2 ballast waarmee berekend is zou ongeveer voldoende moeten zijn voor PV.
Tip: als je twijfelt aan het gewicht moet je eens kijken naar het Flatfix Fusion plat dak bevestigingssysteem. Ik heb zelf 9 panelen op het dak en dat weeg inclusief panelen en ballast 350 kilo en beslaat 30m2. Oftewel 12 kg/m2 maar wel met piekbelastingen tot 100kg/m2.
Je hebt het 'serieus elektriciteit besparen' topic al goed doorgenomen? Dat is toch waar het begint, de rest dek je af met pv.leejoow schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 20:18:
Al een tijdje zit ik mee te kijken en mijn plannen beginnen telkens concreter te worden om zelf ook panelen te gaan leggen. Dit om het idiote stroomverbruik dat we hebben een beetje te temperen
Veroordeel niet, verwonder u slechts
De foto is genomen richting het oosten. Het tijdstip is rond de 14:00, de lange kant van het platte dak staat richting het zuiden. Mijn huis is het platte dak, het schuine dak is van de buren. De bedoeling is dat er het platte dak vanaf de keuken panelen komen te liggen. In de tekening de rode en blauw zone (10,6 meter lang, 4,8 meter breed).Atomic2005 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 20:23:
[...]
Op welk tijdstip is de foto genomen, ivm de schaduw van het pijpje, en ligging van de panelen. En gaat het alleen om het platte dak, of ook om het oranje pannendak links op de foto? En het schuurtje rechts beneden?

De pijpjes staan redelijk vast (onder elk pijpje zit direct de ketel of afzuigunit, geen verder leidingwerk).
We wonen er nog niet (overdracht in januari), maar ben wel alvast aan het kijken wat de mogelijkheden zijn.
Ja, maar een jacuzzi kost veel stroom en die gaat niet wegNo Hands schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 07:50:
[...]
Je hebt het 'serieus elektriciteit besparen' topic al goed doorgenomen? Dat is toch waar het begint, de rest dek je af met pv.
Je kan die jacuzzi misschien ook anders verwarmen? Met een warmtepomp bijvleejoow schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 07:53:
[...]
De foto is genomen richting het oosten. Het tijdstip is rond de 14:00, de lange kant van het platte dak staat richting het zuiden. Mijn huis is het platte dak, het schuine dak is van de buren. De bedoeling is dat er het platte dak vanaf de keuken panelen komen te liggen. In de tekening de rode en blauw zone (10,6 meter lang, 4,8 meter breed).
[afbeelding]
De pijpjes staan redelijk vast (onder elk pijpje zit direct de ketel of afzuigunit, geen verder leidingwerk).
We wonen er nog niet (overdracht in januari), maar ben wel alvast aan het kijken wat de mogelijkheden zijn.
[...]
Ja, maar een jacuzzi kost veel stroom en die gaat niet weg
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Correctie...migjes schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 15:25:
[...]
reken er maar niet op dat ze een sma3600 zullen geven.
hier weten we dat een sma3000tl-21 met LG neonX 315Wp.
de max van 26(2x13) panelen aan kan en zelfs gewoon alles op zuid kan hebben.
(oke er is een nadeel, zodra er ook maar een tikje zon schijnt, top je wel af, lol.
dus aanraden willen we dan ook liever niet doen.)
Een SMA SB3000TL21 kan zelfs per mpp tracker 18x een 60 cells paneel verwerken...
Zijn er dus in totaal 36....
Met een LG300 dus lekker onderdimensioneren met 10.800Wattpiek op een 3000-er omvormer..
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Als consument moet je volgens mij gewoon kijken of zo'n bedrijf er al enige tijd is, grote projecten zijn ook prima indicatoren zoals jij zegt. Dan nog kan vrijwel elk bedrijf omvallen en dan kun je alsnog fluiten naar je garantie. Zo zit de PV-business in elkaar. Ik interesseer mij persoonlijk niet voor garantie. Beter de panelen al terugverdiend na een paar jaar. Lamineerproblemen kunnen bijvoorbeeld na drie jaar optreden, maar ook pas na tien jaar. Toch komen ze niet zo vaak meer voor. Zoals ik al aangaf, hoe beter het process geoptimaliseerd wordt en de kwaliteitscontrole, des te beter het eindproduct. En dat zit hem vaak in details.Papa Roach schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 18:24:
[...]
[...]
Ik heb zelf een aantal jaar PV projecten gebouwd en daarmee enkele MW's ingekocht. Vrijwel alle cellen komen uit Azie. Het is voor mij nog altijd heel lastig om de kwaliteit van een paneel te beoordelen, daar moet je echt velddata voor hebben en bij voorkeur uitgebreide test runnen. Als er 5% van de Nederlandse installateurs weet welke factoren van belang zijn om tot een goed paneel te komen is het veel, maar bescheidenheid verkoopt niet zo lekker. Er zijn bovendien maar weinig projecten die >10 jaar draaien, daarbij komt dat veel fabrikanten op OEM basis werken en een paneel van 5 jaar geleden totaal anders kan zijn dan nu.
Wat ik je kan aanraden is te kijken naar grote projecten in het buitenland. Op het moment dat een grote investeerder of bank enkele honderden miljoenen in een project stopt, kun je er van uit gaan dat zij hun financiele en technische due dilligence op de fabrikanten hebben gedaan. Laat je niets wijsmaken door mensen die zeggen dat alles wat uit China komt slecht is, dit soort geluiden hoor je vaak juist van de electricien om de hoek die zijn eigen handel probeert te verkopen.
Wat je zegt over de frames/kaders en junction boxen klopt, daar zie je verschillen. Een dik frame zal wellicht wat hogere windlasten kunnen hebben, maar dit zegt vervolgens weer niets over de celkwaliteit en het lamineerproces in de fabriek.
Al met al moet je als consument ook niet al te bang zijn, zoek gewoon een installateur waar je een goed gevoel bij hebt. Je autodealer en fabrikant kunnen volgend jaar ook failliet zijn. Wellicht zijn je panelen over 12 jaar waardeloos, dan heb je pech maar hoogstwaarschijnlijk aleen prima financieel rendement. Als ze 20 jaar meegaan heb je geluk, that's life. Bottom line voor mij is dat je zelf groene energie opwekt, en een behoorlijk zeker rendement op je investering hebt.
Gezien het feit dat van de begintijd van de panelen (jaren 70-80) er ook nog steeds setjes draaien die nog vrij goed presteren ben ik niet heel bang voor de lange duur prestaties. Daar waar het financieel rendement belangrijk is wordt er toch om de zoveel jaar gerepowered. Ook dat hele verhaal over dat omvormers eerder dan de panelen de geest geven en dat mensen dat dan problematisch vinden of extra garantie inkopen doet mij vrij weinig. Punt een valt het allemaal nogal mee. De omvormertechniek is de laatste jaren zoveel beter geworden. En de boel wordt minder warm door de hogere efficiency. Neem een bekend, goed merk en draai er mee tot hij kapot gaat. Onzin om er extra garantie op te nemen of een reserve achter de hand te houden. Zelfs een SMA kan omvallen. Gewoon dan iets nieuws kopen met de techniek van de toekomst. Je hebt die omvormer dan al lang terugverdiend.
Import van EVs
Eens. Ik heb sinds enkele weken zonnepanelen. Garantie van de leverancier en producent is allemaal prachtig en mocht er iets raars gebeuren binnen die termijn, ga ik dat uiteráárd ook claimen. Maar elk jaar wordt de techniek beter. Geeft iets na de normale garantieperiode de geest, laat ik dat uiteraard vervangen door iets dat significant meer up to date is.Luiaard schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 08:57:
[...]
Gewoon dan iets nieuws kopen met de techniek van de toekomst. Je hebt die omvormer dan al lang terugverdiend.
Kijk naar je normale huishoudelijke apparatuur: best mogelijk dat je vijftien of twintig jaar oude koelkast nog prima koelt. Maar een nieuwe verbruikt een fractie van de energie die je oude er door jaagt en die nieuwe heb je er dan ook met één of twee jaar uit.
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
snameroc
http://www.wattisduurzaam...-op-400-tesla-thuisaccus/
https://www.eneco.nl/actie/crowdnett/
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Zolang salderen bestaat is dit éigenlijk niet interessant... In dit systeem wordt ook teruggeleverd aan 't net vanuit de powerwall, om netwerkfluctuaties uit te stabiliseren. Dit betekent dat de Powerwall meer gebruikt gaat worden dan ie anders (voor privégebruik) zou doen.TFHfony schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 12:50:
Mocht je een goedkope Tesla Powerwall willen om als opslag voor je overproductie te gebruiken:
http://www.wattisduurzaam...-op-400-tesla-thuisaccus/
https://www.eneco.nl/actie/crowdnett/
voor hoogste rendement per m2 moet je kijken naar panasonic of sunpower(cq benQ).corsat schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 14:00:
Ik wil nog 7 extra panelen gaan leggen op een schuin dak en zoek panelen met het hoogste rendement per oppervlakte, welk merk moet ik dan aan denken en welk type, afmetingen van 165x100cm komen goed uit. Daarnaast heb ik al een set van 12 canadian / 235 wp met een omvormer van 2500w. Ik dacht eraan om een omvormer van 3000w te kopen en dan deze uit te wisselen met de bestaande omvormer en deze gebruikte in te zetten voor de nieuwe 7 panelen. Is dit verstandig ?
dat zijn panelen met 5"cellen en die zijn ook nog geschikt om kleinere strings mee te maken zoals 7 stuks.
http://shop.winkelman-zon...nic-hit-zonnepanelen.html
http://shop.winkelman-zon...sunforte-mono-327wp-.html
de next runner up is dan LG neonX 315Wp.
dat is dan 6"cellen en daar maak je liever een string van 12 stuks mee. (7 stuks kan wel als het moet.)
http://shop.winkelman-zon...-2-black-zwart-frame.html
geen idee of de panelen de zelfde richting in komen te liggen of de zelfde hoek krijgen.
maar wijken de hoeken of richtingen af dan kan het wel eens leuk zijn om 1 omvormer te scoren met 2x mpp.
levert nog net iets meer op als 2 omvormers.
(maar dan moet alles wel erg mee zitten om het uit te kunnen voeren.)
Ze komen op zo 135 graden te liggen, dezelfde richting als de andere 12 en dezelfde hellingshoek maar de schaduw vorming zal iets meer zijn. De 12 canadian zijn op 2 trackers aangesloten, 1 deel nabij de dakkapel op 1 tracker en schaduw vanaf 1530 ( vandaag) ander deel iets langer in de zon tot 1615h.migjes schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 17:47:
[...]
geen idee of de panelen de zelfde richting in komen te liggen of de zelfde hoek krijgen.
maar wijken de hoeken of richtingen af dan kan het wel eens leuk zijn om 1 omvormer te scoren met 2x mpp.
levert nog net iets meer op als 2 omvormers.
(maar dan moet alles wel erg mee zitten om het uit te kunnen voeren.)
De lg's vindt ik interessant.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Een aantal panelen lijkt in de totale opbrengst wat achter te blijven op de rest. Er is om 17:00 nog nagenoeg geen schaduw geweest, dus dat kan het niet zijn. Wat is een redelijk verschil in opbrengst tussen exact dezelfde panelen?
Mocht je meer willen zien, klik hier!
Ik meet hier vandaag een verschil van zo'n 6% tussen de slechtste en de beste van de 265 Wp panelen. Als die panelen van jou allemaal exact even veel zon hebben gehad en exact dezelfde helling hebben vind ik de verschillen wel wat grootCorn schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 20:05:
Misschien dat andere SolarEdge eigenaren hier iets over kunnen zeggen: om 17:00 ziet mijn layout er ongeveer zo uit:
[afbeelding]
Een aantal panelen lijkt in de totale opbrengst wat achter te blijven op de rest. Er is om 17:00 nog nagenoeg geen schaduw geweest, dus dat kan het niet zijn. Wat is een redelijk verschil in opbrengst tussen exact dezelfde panelen?
Mocht je meer willen zien, klik hier!
Er is geen schaduw tot 17:00, dus in principe allemaal even veel zon... Daarna ontstaat er wat schaduw, met name op de twee panelen op 1.1.7.Jerrythafast schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 20:23:
[...]
Ik meet hier vandaag een verschil van zo'n 6% tussen de slechtste en de beste van de 265 Wp panelen. Als die panelen van jou allemaal exact even veel zon hebben gehad en exact dezelfde helling hebben vind ik de verschillen wel wat grootMaar het zou prima kunnen dat dit gewoon klopt. Ik heb hier tot nu toe één keer gehad dat één paneel een deel van de dag niks opleverde (die stond toen dus ook duidelijk lager dan de rest).
Kijkende naar de data die de inverter krijgt van de optimizers, zit hier ook behoorlijk wat verschil in timing en summation. Ik weet niet of de portal zelf deze data integreert of dat de optimizers dat doen, maar af en toe lijkt de Wh-totaal/optimizers zoals op de inverter staat terug te schieten naar 0.
Hoe krijg jij trouwens zulke mooie grafiekjes? Python + RS485?
De optimizers sommeren zelf de energie vanaf het begin van de dag, maar bij schemering kunnen ze inderdaad terug naar nul schieten. De SE monitoring website sommeert het wel goed (de website herkent het terugspringen naar 0).Corn schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 20:43:
[...]
Er is geen schaduw tot 17:00, dus in principe allemaal even veel zon... Daarna ontstaat er wat schaduw, met name op de twee panelen op 1.1.7.
Kijkende naar de data die de inverter krijgt van de optimizers, zit hier ook behoorlijk wat verschil in timing en summation. Ik weet niet of de portal zelf deze data integreert of dat de optimizers dat doen, maar af en toe lijkt de Wh-totaal/optimizers zoals op de inverter staat terug te schieten naar 0.
Hoe krijg jij trouwens zulke mooie grafiekjes? Python + RS485?
Mijn monitoring opzet is een lang verhaal.
Lang, maar interessant! Ga ik ook eens mee spelen t.z.t.Jerrythafast schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 20:57:
[...]
De optimizers sommeren zelf de energie vanaf het begin van de dag, maar bij schemering kunnen ze inderdaad terug naar nul schieten. De SE monitoring website sommeert het wel goed (de website herkent het terugspringen naar 0).
Mijn monitoring opzet is een lang verhaal.
Dat ze naar 0 springen wordt misschien door de portal wel aardig herkend, maar alle 'energy' die op dat moment gemonitord werd sinds de laatste communicatie en nog niet eruit gestuurd is, raakt ook verloren. Wat mij betreft wel een beetje een flaw in het systeem...
Hier nog even een chart van de power optimizers. Liggen grootste gedeelte binnen 10 watt van elkaar, wat acceptabel is (Solar Frontier zegt -0 +5 watt per panel, twee panels per optimizers) maar af en toe lijken er behoorlijke glitches op te treden...
[ Voor 21% gewijzigd door Corn op 01-10-2016 22:20 . Reden: extra ]
Hmm, je grafiek ziet er inderdaad niet heel gezond uitCorn schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 21:22:
[...]
Lang, maar interessant! Ga ik ook eens mee spelen t.z.t.
Dat ze naar 0 springen wordt misschien door de portal wel aardig herkend, maar alle 'energy' die op dat moment gemonitord werd sinds de laatste communicatie en nog niet eruit gestuurd is, raakt ook verloren. Wat mij betreft wel een beetje een flaw in het systeem...
Hier nog even een chart van de power optimizers. Liggen grootste gedeelte binnen 10 watt van elkaar, wat acceptabel is (Solar Frontier zegt -0 +5 watt per panel, twee panels per optimizers) maar af en toe lijken er behoorlijke glitches op te treden...
[afbeelding]
Bij jou springen er echt twee of drie (moeilijk te zien op het plaatje) optimizers uit terwijl de rest vrolijk door gaat met produceren. Zoals Jerry schrijft, contoleer de U en I eens op die tijdstippen. Benieuwd wat die voor afwijkingen vertonen.
De monitoring die Jerrythafast in elkaar heeft geknutseld is écht leuk. Alle data in een sql database, inclusief optimizerdata en meer! Moet je echt naar kijken. 't Is nog leerzaam ook. Voor mij tenminste...
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Hier Power vs Vin en Vout, lijkt me niet helemaal gezond. Bij de 'glitches' lijkt de optimizer helemaal te stoppen met het 'loaden' van de modules, V(in) float naar Voc (ergens in de buurt van de 110v). Ik zal eerst eens even omvormer helemaal dood maken. Misschien helpt 't, maar half dooie optimizer zou ook zo kunnen...
Loggen naar SQL lijkt me inderdaad cool, maar ik wil dan liever de RS485 weg bewandelen i.c.m. hogere update-rate. Omdat de SolarEdge Portal dan stopt met werken, wil ik eerst even zorgen dat alles netjes werkt, zodat ik eventueel de solar-toko hierover lastig kan vallen.
Interessant, het lijkt er inderdaad op dat je optimizer de load eraf haalt. Output voltage knalt ook naar 0V, ik vraag me af of je dat terugziet in de DC Spanning grafiek van de omvormer/string?Corn schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 01:14:
Goeie suggestie!
[afbeelding]
Hier Power vs Vin en Vout, lijkt me niet helemaal gezond. Bij de 'glitches' lijkt de optimizer helemaal te stoppen met het 'loaden' van de modules, V(in) float naar Voc (ergens in de buurt van de 110v). Ik zal eerst eens even omvormer helemaal dood maken. Misschien helpt 't, maar half dooie optimizer zou ook zo kunnen...
Loggen naar SQL lijkt me inderdaad cool, maar ik wil dan liever de RS485 weg bewandelen i.c.m. hogere update-rate. Omdat de SolarEdge Portal dan stopt met werken, wil ik eerst even zorgen dat alles netjes werkt, zodat ik eventueel de solar-toko hierover lastig kan vallen.
Vanmorgen om 7:40 ging hier de omvormer aan dankzij deze mooie oranjeroze wolk (foto richting zuidwesten):
Maar wel raar dat het maar heel incidenteel gebeurt.
@jerry: Mooie foto. Dat soort licht zien we hier ook regelmatig. Ook 's Nachts, maar dan in richting NW. Komt van de kassen In het Westland.
Gisteren was (althans hier in het midden van het land) een behoorlijk wisselvallige dag met grote pieken en dalen en grote verschillen. Mijn Oost-panelen varieerden tussen 559 en 598 Wh per stuk, maar min West-panelen tussen 725 en 767.
Overigens wel door de lage zon inmiddels met wat schaduw, dus helemaal zuiver is de vergelijking niet.
Voor het idee: Vermogen per paneel vloog hier gisteren als gevolg van wolken, regen en zon alle kanten op:

Geen goede vergelijking voor de prestaties per paneel dus.
Haha, als de lichtvervuiling sterk genoeg is kun je de elektriciteit er dus weer uit terugwinnenAegle schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 08:26:
@jerry: Mooie foto. Dat soort licht zien we hier ook regelmatig. Ook 's Nachts, maar dan in richting NW. Komt van de kassen In het Westland.
Corn schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 01:14:
Zijn alle optimizers vervangen na het `foutje` of zitten er nog defecte tussen, die op het eerste gezicht wel goed leken?Dan nu het slechte nieuws, en de reden dat ik nog niet te feliciteren ben: Ze zijn aangesloten op 15x SolarEdge P405's, maar tot mijn grote verdriet hebben ze daar 2 panelen in serie op gezetMet een open-clamp van 102v op de panelen en een absoluut maximum van 125v heeft dat er waarschijnlijk voor gezorgd dat de 'magic smoke' uit de Power Optimizers is verdwenen.
@ Auitdehaag: ah, is dat deze installatie.
Welke orientatie heb je, onze oost(-77)opstelling gaat ook net voor 07.30 aan namelijk. Geen idee of dat ook door zo'n wolkje komt 😄Jerrythafast schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 08:18:
[...]
Interessant, het lijkt er inderdaad op dat je optimizer de load eraf haalt. Output voltage knalt ook naar 0V, ik vraag me af of je dat terugziet in de DC Spanning grafiek van de omvormer/string?
Vanmorgen om 7:40 ging hier de omvormer aan dankzij deze mooie oranjeroze wolk (foto richting zuidwesten):
[afbeelding]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Nope, string blijft staan op 750v. Éen andere optimizer lijkt het verschil telkens op te vangen, maar dat zal wel zo lijken omdat ie toevallig min of meer in hetzelfde 'reporting-interval' zit als een van de brakke.Jerrythafast schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 08:18:
Interessant, het lijkt er inderdaad op dat je optimizer de load eraf haalt. Output voltage knalt ook naar 0V, ik vraag me af of je dat terugziet in de DC Spanning grafiek van de omvormer/string?
Ze kwamen met een aantal dozen nieuwe P405's, ze hebben beloofd dat ze ze alle 15 zouden vervangen... Ik heb niet staan toekijken om te controleren of ze dat echt deden, maar ik moet ze denk ik 't voordeel van de twijfel geven. Mocht het nu niet goed zijn mogen zij weer een paar lui het dak op sturen, en ik kan me niet voorstellen dat ze dat risico wilde lopen door sommige optimizers níet te vervangen.AUijtdehaag schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 08:33:
Zijn alle optimizers vervangen na het `foutje` of zitten er nog defecte tussen, die op het eerste gezicht wel goed leken?
Zou natuurlijk kunnen, maar het gekke is dat bij zo'n 'glitch' wel het module voltage gemeten blijft worden, als er een MC4 uit zou liggen zou dat waarschijnlijk naar 0 gaan.Aegle schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 08:26:
Mijn eerste indruk is dat (één van) de MC4-connectoren van paneel naar optimizer niet goed is aangesloten.
Maar wel raar dat het maar heel incidenteel gebeurt.
Allemaal portrait!ocaj schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 08:29:
@Corn: Je zegt dat er pas om 17:00 schaduw kwam, maar hoe liggen ze op het dak? Allemaal zelfde oriëntatie?
Gisteren was (althans hier in het midden van het land) een behoorlijk wisselvallige dag met grote pieken en dalen en grote verschillen. Mijn Oost-panelen varieerden tussen 559 en 598 Wh per stuk, maar min West-panelen tussen 725 en 767.
Overigens wel door de lage zon inmiddels met wat schaduw, dus helemaal zuiver is de vergelijking niet.
Voor het idee: Vermogen per paneel vloog hier gisteren als gevolg van wolken, regen en zon alle kanten op:
[afbeelding]
Geen goede vergelijking voor de prestaties per paneel dus.
Zo zitten ze t.o.v. indeling voor SolarEdge.
Vermogen kan met bewolking erg fluctueren, maar bij jou gaan de optimizers niet spontaan naar 0...
oke duidelijk 1 of 2 omvormers gaat niet veel uit maken.corsat schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 18:16:
[...]
Ze komen op zo 135 graden te liggen, dezelfde richting als de andere 12 en dezelfde hellingshoek maar de schaduw vorming zal iets meer zijn. De 12 canadian zijn op 2 trackers aangesloten, 1 deel nabij de dakkapel op 1 tracker en schaduw vanaf 1530 ( vandaag) ander deel iets langer in de zon tot 1615h.
De lg's vindt ik interessant.
de LG's zijn zeker interesant, alleen die geven maar een 32Vmpp hellaas.
dat 7x32= 224Vmpp en helaas een beetje laag op een mpp van een TL omvormer.
en dat zakt nog een stukje naar een 200Vmpp als het warm is.
neem je de panasonic dan heb je 58Vmpp
7x58 = 406Vmpp.
en dat zakt nog een stukje naar een 360Vmpp als het warm is.
(je moet ook nog opletten of dit niet te veel Vmpp of beter gezegd Voc word.
geen idee wat voor omvormer je wil gaan gebruiken.
zelf even kijken of sunpower niet beter is voor jouw?)
en dan kun je het opzoeken in het diagrammetje van je omvormer. (als hij een beetje fatsoenlijke gegevens geeft.)
b.v:

wat ik dus wil zeggen is dat niet alleen het paneel de hoogste Wp/m2 een factor is.
maar ook zeker hoe je hem toepast.
de LG's wl je liever in een sting van 12 of 13 hebben. (ik draai zelf met 10x LG 300Wp)
en de sunpower/panasoninc rond de 6 tot 8.
(waardoor komt dit is eigenlijk simpel.
vrijwel elke TL omvormer maakt intern na de mpp er een +/-350Vdc en die word omgezet naar 230Vac.
hoe dichter de Vmpp van de panelen bij de 350V komt, de minder conversie, de minder verlies.
ander voordeel van een hogere V is dat mocht er een beetje schaduw zijn, dan valt niet de hele string uit.
de meeste omvormers hebben wel een systeem om iets van schaduw aan te kunnen, maar geen enkele kan dat doen als hij maar net genoeg V heeft.
edit:
ander voordeel van de panasonic is dat het een mono cel is met een laagje dunne film er boven op geplakt.
beide werken op een ander deel van het licht spectrum, waarbij de dunne film het beter doet bij bewolking.
dus niet vreemd van staan te kijken als het iets meer doet als een gewoon mono paneel.
gasschuif heeft mono en panasonic, en die rapporteert een 9% extra.
(maar dat is niet tegen over een LG ik gok dat het dan maar een 4% is.)
[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 02-10-2016 11:11 ]
Panelen liggen hier op zuid-west, dus totaal tegengesteld aan waar de zon staat op dat tijdstip. Die wolk zorgde ervoor dat productie zeker een half uur eerder al behoorlijk op gang kwam. Vergelijk vandaag maar eens met 27 september toen de dag helder begon.Appie Heijn schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 09:47:
[...]
Welke orientatie heb je, onze oost(-77)opstelling gaat ook net voor 07.30 aan namelijk. Geen idee of dat ook door zo'n wolkje komt 😄
er is wel een alternatief die niet zo duur is.corsat schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 12:00:
@migje, many thks voor de zinvolle info, ga eea uitzoeken.
(maar je vraag was zoveel mogenlijk kWh per m2)
er zijn ook gewone mono panelen met 5"cellen zoals:
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-204-euro-sunsolar/
maar ook ik twijfel als ik dat af zet tegen over de LG neonX.
(het zit dan allemaal zo dicht bij elkaar dat het dubbeltje net beide kanten op kan vallen.
en dan is er ook nog de vraag welke omvormer ga je gebruiken.
mijn omvormer kan tot de 600V, dus 7x de panasonic lukt wel, maar veel omvormers gaan maar tot de 500V en dan word het erg krap.
(misschien kun je dan beter een nieuwe omvormer voor je nieuwe set kopen als doorschuiven.
zo veel extra zal de omvormer niet extra leveren met de oude set.
edit:
of als altenatief die van AUijtdehaag hier onder.
maar dan verlaat je wel een aardig stuk je originele vraag van zoveel mogelijk kWh per m2.
dus keuze genoeg.(keuze stress, lol)
[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 02-10-2016 12:29 ]
https://www.gebruiktezonn...ct=146&controller=product
ook leuk(e prijs)
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-10-2016 12:20 ]
Bekende paneeltjesAUijtdehaag schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 12:19:
@migjes
ook leuk(e prijs)
Gisteren niet nee, maar bij hele donkere regenwolken (je weet wel, waarbij je ook binnen de neiging krijgt om het licht aan te doen) wil er nog wel eens een optimizer naar 0 gaan (ze staan dan ook niet meer op het display van de omvormer). De optimizers zelf hebben natuurlijk ook stroom nodig en dat halen ze volledig uit het zonnepaneel. Als dat niet meer genoeg is voor de optimizer om te kunnen werken, dan gaan ze uit. Vervolgens zie je hun dagtotaal dan weer op 0 staan.Corn schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 10:46:
Vermogen kan met bewolking erg fluctueren, maar bij jou gaan de optimizers niet spontaan naar 0...
Maar dan moet het wel heel donker worden en jij hebt twee panelen per optimizer, dus waarschijnlijk is er inderdaad iets anders aan de hand.
Als het zó donker wordt zou je verwachten dat de andere optimizers ook wel even iets minder gaan producerenocaj schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 12:54:
[...]
Gisteren niet nee, maar bij hele donkere regenwolken (je weet wel, waarbij je ook binnen de neiging krijgt om het licht aan te doen) wil er nog wel eens een optimizer naar 0 gaan (ze staan dan ook niet meer op het display van de omvormer). De optimizers zelf hebben natuurlijk ook stroom nodig en dat halen ze volledig uit het zonnepaneel. Als dat niet meer genoeg is voor de optimizer om te kunnen werken, dan gaan ze uit. Vervolgens zie je hun dagtotaal dan weer op 0 staan.
Maar dan moet het wel heel donker worden en jij hebt twee panelen per optimizer, dus waarschijnlijk is er inderdaad iets anders aan de hand.
Worden alle optimizers wel herkent door je omvormer?
Staat er niks bij je logreport (staat in menu van solaredge omvormer onder maintance als ik me niet vergis).
Verder blijf ik het toch kantje bord vinden om 2 SF panelen op 1 optimizer aan te sluiten omdat je best wel tegen de max van je optimizer zit.
2x 170 kan makkelijk, maar SF panelen pieken ook lekker.
Ik heb 1 paneel vandaag betrapt op 202 watt, dan kom je met 2 panelen toch wel dicht bij de max 405watt power output van je optimizer.
Dit kan in de winter natuurlijk nog hoger omdat je voltage omhoog gaat.
Misschien dat er een beveiliging ingrijpt en dat je optimizer zich tijdelijk afschakelt?
(dit zou mij ergens niks verbazen, helaas is er alleen qua technische details weinig over te vinden)
https://drive.google.com/...TGVTWVk/view?usp=drivesdk
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
Voor alle SE-K omvormers geld, max input 950V dc, nominaal 750V dcJerrythafast schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 00:06:
[...]
Hmm, je grafiek ziet er inderdaad niet heel gezond uitToch een aantal optimizers die naar 0 Watt knallen midden op de dag. Ik kan aan de kleurtjes niet goed zien welke het zijn, maar het zou mij niks verbazen als die toch iets lager zijn geëindigd op het einde van de dag
Hoe ziet de spanningsgrafiek (input en output) van de betreffende optimizers eruit?
Voor een P-405 geld een max systeem spanning van 1000V dc.
De installatie waar we het over hebben kent een systeem spanning van voor de optimizers van ~ 1650V dc
tot onder belasting van~ 1300V
Na de optimizers ( p 405 ) moet dat 750V dc worden............... denk dat er dus idd één of meerdere
p405's worden afgeschakeld om die veel lagere spanning te kunnen halen.
Denk dat de hele configuratie over de kop moet om met de systeem spanning in de buurt te komen
van de 1000V.... dus van 15 x p405 naar het minimale van 13 x wat voor een SE-K nodig is
dus die 30 panelen moeten op nieuw verdeeld worden over 13 x P405.
Schiet mijn stelling maar af.
Edit; en mocht je stellen dat de stroom dan gewoon wordt opgevoerd, klopt wel, maar dat kan maar tot
8,5A bij een SEK5 ( neem even aan dat die er achter zit, kon dat niet terug vinden )
[ Voor 7% gewijzigd door PClop op 02-10-2016 13:38 ]
P405's regelen zelf hun uitgangsspanning, en is redelijk onafhankelijk van de uitgangsspanning van de PV modules. Er zit een DC-DC converter die iedere gewenste uitgangsspanning kan genereren. SolarEdge geeft zelf aan dat de minimale stringlengte met thin-film en P405's 13 optimizers is. Ik kan me dus niet voorstellen dat dit een probleem is. Het klopt dat de maximale systeemspanning ergens in de buurt van de 1000v zou moeten liggen, maar dat is alleen in een klassieke omgeving, zonder optimizers relevant. Met optimizers werken de panelen eigenlijk redelijk onafhankelijk van elkaar.PClop schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 13:31:
[...]
Voor alle SE-K omvormers geld, max input 950V dc, nominaal 750V dc
De installatie waar we het over hebben kent een systeem spanning van voor de optimizers van ~ 1650V dc
Na de optimizers ( p 405 ) moet dat 750V dc worden............... denk dat er dus idd één of meerdere
Denk dat de hele configuratie over de kop moet om met de systeem spanning in de buurt te komen
van de 1000V.... dus van 15 x p405 naar het minimale van 13 x wat voor een SE-K nodig is
De P405 is specifiek gemaakt om met SF panelen ingezet te worden. 405 W is de rated input power, niet het maximum. Hij heeft een maximum input spanning van 125 V (om deze reden zijn bij het in serie schakelen van twee SF panelen de vorige optimizers overleden). En een maximum continuous input current (dus langere tijd) van 10,1 A (dat halen SF panelen niet). De output kan de optimizer zelf kiezen (tenminste, op aanwijzing van de omvormer) en die is maximaal 15 A bij 85 V = 1275 W maar dat gaan ze natuurlijk nooit uit twee SF170 panelen kunnen halen.DJKroon schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 13:26:
Verder blijf ik het toch kantje bord vinden om 2 SF panelen op 1 optimizer aan te sluiten omdat je best wel tegen de max van je optimizer zit.
2x 170 kan makkelijk, maar SF panelen pieken ook lekker.
Ik heb 1 paneel vandaag betrapt op 202 watt, dan kom je met 2 panelen toch wel dicht bij de max 405watt power output van je optimizer.
Dit kan in de winter natuurlijk nog hoger omdat je voltage omhoog gaat.
Misschien dat er een beveiliging ingrijpt en dat je optimizer zich tijdelijk afschakelt?
(dit zou mij ergens niks verbazen, helaas is er alleen qua technische details weinig over te vinden)
https://drive.google.com/...TGVTWVk/view?usp=drivesdk
De optimizers regelen zelf hun spanning toch af om de goede stringspanning te halen?PClop schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 13:31:
[...]
Voor alle SE-K omvormers geld, max input 950V dc, nominaal 750V dc
Edit; en mocht je stellen dat de stroom dan gewoon wordt opgevoerd, klopt wel, maar dat kan maar tot
8,5A bij een SEK5 ( neem even aan dat die er achter zit, kon dat niet terug vinden )
Ik zie bij mij verschillende spanningen bij mijn optimizers om (bij mij) rond de 350 volt te komen.
Immers je stroom staat vast bij elke optimizer dus moet je met voltage spelen om het verschillende vermogen van je panelen kwijt te kunnen.
Ook heb ik toevallig 1 brakke P405 liggen en daar staat als DC output 10 tot 85 volt.
In dat geval is het 15x85=1275 volt maximaal.
Ik denk dat hij dat wel afregelt op 750 volt.
Over de stroom zeg je wel wat, als hij zijn stroom niet kwijt kan, gaat je spanning omhoog.
Misschien dat hij daardoor afschakelt omdat je stringspanning te hoog wordt i.v.m. de beperkte 8,5 ampere.
Alhoewel, 8,5A*750V=6375 watt.
En met 30*170W=5100 watt zou de string eronder moeten blijven.
Ik denk dat hier ook niet echt een probleem in zou kunnen zitten.
Op de P405 staan de volgende gegevens:Jerrythafast schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 13:44:
[...]
De P405 is specifiek gemaakt om met SF panelen ingezet te worden. 405 W is de rated input power, niet het maximum. Hij heeft een maximum input spanning van 125 V (om deze reden zijn bij het in serie schakelen van twee SF panelen de vorige optimizers overleden). En een maximum continuous input current (dus langere tijd) van 10,1 A (dat halen SF panelen niet). De output kan de optimizer zelf kiezen (tenminste, op aanwijzing van de omvormer) en die is maximaal 15 A bij 85 V = 1275 W maar dat gaan ze natuurlijk nooit uit twee SF170 panelen kunnen halen.
DC output: 405W/10-85V/15a
DC input: 12,5-125V/10,1A
Hieruit lees ik dat je max output 405 watt is.
Ik vraag me dan af hoe zo'n optimizer reageerdt als deze boven de 405 watt uitkomt.
Hmm verwarrend dat er in de pdf staat dat het 405 watt input en op de optimizer zelf 405 watt bij output
[ Voor 25% gewijzigd door DJKroon op 02-10-2016 14:10 . Reden: anders blijven we posten ;) ]
De optimizer kan zelf de ingangsstroom bepalen door het aangesloten paneel meer of minder te belasten. De uitgangsspanning kan de optimizer ook zelf regelen, maar dat moet op aanwijzingen van de omvormer gebeuren zodat de spanning van de totale string rond de 750 V blijft. De ingangsspanning is het enige waar je geen invloed op kan uitoefenen.DJKroon schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 13:48:
[...]
De optimizers regelen zelf hun spanning toch af om de goede stringspanning te halen?
Ik zie bij mij verschillende spanningen bij mijn optimizers om (bij mij) rond de 350 volt te komen.
Immers je stroom staat vast bij elke optimizer dus moet je met voltage spelen om het verschillende vermogen van je panelen kwijt te kunnen.
Ook heb ik toevallig 1 brakke P405 liggen en daar staat als DC output 10 tot 85 volt.
Over de stroom zeg je wel wat, als hij zijn stroom niet kwijt kan, gaat je spanning omhoog.
Misschien dat hij daardoor afschakelt omdat je stringspanning te hoog wordt i.v.m. de beperkte 8,5 ampere.
Ik zat net nog eens naar de grafiek van Corn te kijken, maar toen de optimizer afschakelde ging de ingangsspanning naar ~125 Volt (het absolute maximum dat de optimizer kan hebben). Mogelijk dus toch nog een stel panelen dat in serie is geschakeld?
Dat laatste is ook dat waar ik heen wou, die hoge spanningen worden omgezet door de optimizersDJKroon schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 13:48:
[...]
De optimizers regelen zelf hun spanning toch af om de goede stringspanning te halen?
naar een hogere stroom....... de max is gewoon 8,5A bij een SE-K5
Is het een SE-K5.?Corn schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 13:42:
[...]
P405's regelen zelf hun uitgangsspanning, en is redelijk onafhankelijk van de uitgangsspanning van de PV modules. Er zit een DC-DC converter die iedere gewenste uitgangsspanning kan genereren. SolarEdge geeft zelf aan dat de minimale stringlengte met thin-film en P405's 13 optimizers is. Ik kan me dus niet voorstellen dat dit een probleem is. Het klopt dat de maximale systeemspanning ergens in de buurt van de 1000v zou moeten liggen, maar dat is alleen in een klassieke omgeving, zonder optimizers relevant. Met optimizers werken de panelen eigenlijk redelijk onafhankelijk van elkaar.
Op de sticker van onze SE3000 staat ook dat de output 3000 W is. Maar in april piekte die daar meer dan 10% overheen. Dit is de rated output, niet het maximale dat hij kan halen. Hij kan er kortstondig overheen maar als hij te warm wordt regelt hij terug naar de rated power (of desnoods lager).DJKroon schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 13:48:
[...]
Op de P405 staan de volgende gegevens:
DC output: 405W/10-85V/15a
DC input: 12,5-125V/10,1A
Hieruit lees ik dat je max output 405 watt is.
Ik vraag me dan af hoe zo'n optimizer reageerdt als deze boven de 405 watt uitkomt.
Hmm verwarrend dat er in de pdf staat dat het 405 watt input en op de optimizer zelf 405 watt bij output
Dat zou dan absoluut een probleem zijn, maar hij was tot de shutdown MPP aan het tracken in de buurt van de 80v. Dat zou in de buurt van de 160v moeten liggen voor twee panelen in serie...Jerrythafast schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 13:55:
Ik zat net nog eens naar de grafiek van Corn te kijken, maar toen de optimizer afschakelde ging de ingangsspanning naar ~125 Volt (het absolute maximum dat de optimizer kan hebben). Mogelijk dus toch nog een stel panelen dat in serie is geschakeld?
Omvormer is idd een SE5K (3-phase)
Ooh ja je hebt gelijk inderdaad. Is toch duidelijk 1 paneel "in serie", excuseer.Corn schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 14:06:
[...]
Dat zou dan absoluut een probleem zijn, maar hij was tot de shutdown MPP aan het tracken in de buurt van de 80v. Dat zou in de buurt van de 160v moeten liggen voor twee panelen in serie...
Omvormer is idd een SE5K (3-phase)
Over het algemeen zit een SF paneel onder de 100 volt (misschien wel onder de 95 volt en lager) als hij belast wordt.
Met die combo heb ik een beetje moeite.
Dit lijkt erop alsof 1 paneel zijn vermogen geeft en de ander totaal niet (en die geeft een spanning van 100+ volt).
Daarna heb je een 2e 0 watt dip en dan is je spanning onder de 100 volt en je vermogen meer dan 200 watt en doen beide panelen weer mee.
Nu durf ik niet met zekerheid het te zeggen, maar het lijkt erop alsof 1 van de 2 panelen niet lekker meegaan op de optimizer.
Dan kan de optimizer raar gaan reageren en even uitschakelem omdat hij er niks mee kan.
Ik zou de aansluiting toch laten controleren, ik heb erg het vermoeden dat daar iets niet goed in zit.
Toevallig rond dat tijdstip regen gehad of iets?
[ Voor 6% gewijzigd door DJKroon op 02-10-2016 15:32 ]
Een slecht kontakt kan inderdaad vreemde dingen opleveren. Als er opeens een paneel wegvalt, stort de spanning in, daar reageert de MPPT op, maar door het spanningsverschil slaat de spanning over de kleine afstand van het kontakt en schiet de spanning weer omhoog. Die verschillen zijn zo snel dat de MPPT het niet kan volgen. En dan <undefined>.DJKroon schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 15:15:
Wat je wel ziet in de grafiek is dat hij 100 watt vermogen geeft terwijl de spanning 110 volt is na de eerste 0 watt dip. Over het algemeen zit een SF paneel onder de 100 volt (misschien wel onder de 95 volt en lager) als hij belast wordt. Met die combo heb ik een beetje moeite.
Dit lijkt erop alsof 1 paneel zijn vermogen geeft en de ander totaal niet (en die geeft een spanning van 100+ volt). Daarna heb je een 2e 0 watt dip en dan is je spanning onder de 100 volt en je vermogen meer dan 200 watt en doen beide panelen weer mee.
Nu durf ik niet met zekerheid het te zeggen, maar het lijkt erop alsof 1 van de 2 panelen niet lekker meegaan op de optimizer.
Dan kan de optimizer raar gaan reageren en even uitschakelem omdat hij er niks mee kan.
Ik zou de aansluiting toch laten controleren, ik heb erg het vermoeden dat daar iets niet goed in zit.
Toevallig rond dat tijdstip regen gehad of iets?
Dat kan komen door vocht, omgevings temperatuur verschillen, kontakt temperatuur verschillen door wisselende stroom en wisselende kontakt weerstand.
En dat beïnvloed elkaar allemaal. Resultaat: <undefined>
Heb je inderdaad de pot zwarte verf (laten) hanteren? Op deze foto zie ik niets van de beschadigingenCorn schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 10:46:
[...] Zo zitten ze t.o.v. indeling voor SolarEdge.
[afbeelding]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Interessante theorie, niet onmogelijk... Ik ga 't nog een paar dagen aankijken, en dan eens met installateur overleggen. Heb ondertussen ook al bij SolarEdge een ticket aangemaakt met screenshots, misschien dat zij remote nog wat zinnige info uit de optimizers kunnen halen.onetime schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 17:02:
[...]
Een slecht kontakt kan inderdaad vreemde dingen opleveren. Als er opeens een paneel wegvalt, stort de spanning in, daar reageert de MPPT op, maar door het spanningsverschil slaat de spanning over de kleine afstand van het kontakt en schiet de spanning weer omhoog. Die verschillen zijn zo snel dat de MPPT het niet kan volgen. En dan <undefined>.
Dat kan komen door vocht, omgevings temperatuur verschillen, kontakt temperatuur verschillen door wisselende stroom en wisselende kontakt weerstand.
En dat beïnvloed elkaar allemaal. Resultaat: <undefined>
[...]
Heb je inderdaad de pot zwarte verf (laten) hanteren? Op deze foto zie ik niets van de beschadigingen
Offending optimizers geven trouwens vér na sluitingstijd nog steeds informatie door:
Na 19:00 was 't echt al pretty frikkin donker, lijkt me best raar dat ze dan nog steeds info doorgeven, en in het geval van 1.1.8 ook nog een paar watt genereren...
Zwarte verf is er niet meer aan te pas gekomen, ik vond op zolder nog een metric buttload aan dakpannen, waarmee ze de meest beschadigde pannen hebben vervangen
Als je rails legt maar nog geen panelen, moet er later alsnog een flink deel van de pannen eraf om de panelen te kunnen leggen (wel wat minder). Gezien de schade en gedoe die ik had met mijn pannen zou ik in dat geval proberen om ook meteen de panelen te leggen.bbn_ldp schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 20:02:
Ik ga ergens de komende weken de pannen op het dak leggen van onze nieuwbouw. Nu worden de pannen als een damboord vast geschroefd. Later wil ik dan 25 panelen plaatsen in 5 lagen landscape. Zouden jullie aanraden om nu al het ophangsysteem mee te nemen of kan dat later nog makkelijk? Ook zou ik willen weten welk systeem jullie aanraden op een 54graden dan? Ik heb zelf alleen ervaring met clickfit.
Er hoeven geen pannen meer af om panelen te kunnen leggen, als de haken en rails al liggen. Ik zou dat dus gelijk leggen voor het vastschroeven van de pannen. Ook gelijk even ergens een mooie doorvoer voor de kabels maken.Corn schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 20:11:
[...]
Als je rails legt maar nog geen panelen, moet er later alsnog een flink deel van de pannen eraf om de panelen te kunnen leggen (wel wat minder). Gezien de schade en gedoe die ik had met mijn pannen zou ik in dat geval proberen om ook meteen de panelen te leggen.
Import van EVs
Na sluitingstijd nog vermogen genereren??? Waar gaat dat heen dan? Niet het net op. Lijkt me foute info.Corn schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 20:08:
[...] Offending optimizers geven trouwens vér na sluitingstijd nog steeds informatie door:
[afbeelding]
Na 19:00 was 't echt al pretty frikkin donker, lijkt me best raar dat ze dan nog steeds info doorgeven, en in het geval van 1.1.8 ook nog een paar watt genereren... [...]
Maar hebben ze in ieder geval op het laatst niet al hun vermogen afgegeven en in hun condensatoren is stroom achtergebleven die ze langer dan de anderen laat babbelen.
Tenzij ze gewoon niet hebben geluisterd naar het slaap commando omdat ze toch niets meer kunnen doen. (wat is het communicatie / opstart / afsluit protocol?)
Bij vast geschroefde pannen heb je een klere klus om alsnog clickfit of andere haken erbij te krijgen.bbn_ldp schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 20:02:
Ik ga ergens de komende weken de pannen op het dak leggen van onze nieuwbouw. Nu worden de pannen als een damboord vast geschroefd. Later wil ik dan 25 panelen plaatsen in 5 lagen landscape. Zouden jullie aanraden om nu al het ophangsysteem mee te nemen of kan dat later nog makkelijk? Ook zou ik willen weten welk systeem jullie aanraden op een 54graden dan? Ik heb zelf alleen ervaring met clickfit.
Ik zou het meteen doen. Weet je zeker dat je niet je hele dak vol wilt leggen? Ik zou zeker de dakhaken al allemaal plaatsen. Ik heb hier in drie jaar van 7, via 16, 17, 24, 25, tot nu 28 panelen van ~200Wp uitgebreid. Dak bijna vol. Zou nog drie panelen gewoon en drie panelen landscape kunnen plaatsen en twee panelen met veel schaduw tussen de dakkapellen. En drie panelen plat op de dakkkapel. En een afdakje boven de voordeur. Geen dakpan meer te zien dan
~virus~ Dus de haken meteen allemaal, rails en panelen kunnen later. Kabels ook meteen!
edit: P.S. Is vastschroeven nog wel nodig als je gewoon al veel dakhaken plaatst?
Vergeet niet dat je over een paar jaar waarschijnlijk een electrische auto hebt.
[ Voor 42% gewijzigd door onetime op 02-10-2016 22:47 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Dus: overleden optimizer.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ga je echt schroeven of ga je haken? dat is nogal een verschil.bbn_ldp schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 20:02:
Bij de meeste haken kan je de pannen nog wel los wrikken, dan wel het haakje er af wippen, met schroeven heb je echt een probleem, omdat de schroef niet meer bereikbaar is om los te schroeven.
Als je 5 rijen landscape gaat plaatsen, zit je waarschijnlijk vast aan verticale rails (je komt dan meestal rijen pannen te kort om elke rij panelen een goede rail afstand te geven onder het paneel, teken het maar eens op schaal uit, je moet dan waarschijnlijk meerdere rijen panelen gaan plaatsen waar 2 railsen onder zitten die maar 1 pan uit elkaar zitten) dan moet je idd of pannen weghalen of iets met een ladder verzinnen, omdat je dan de rail niet als ladder kunt gebruiken.
Weet je heel zeker dat je dat wilt 5 rijen landscape? 3 standaard panelen portrait hoog is bijna 5 meter en 4 rijen SF portait is ook ongeveer 5 meter hoog. En portrait plaatsen met horizontale rail gaat veel makkelijker.
[ Voor 9% gewijzigd door Andre1973 op 03-10-2016 00:12 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
De volgende offerte hebben we:
- 12 x LG 300Wp Neon 2 all black
- 12 x Solar Edge Optimizer OP350
- 1 x Solar Edge eindomvormer SE3500 1 fase
- schans voor 24 panelen (4 meter schans)
- zelfmontage
Totaal € 6.695,37
Het complete systeem zou dan op €1,86 / Wp komen (incl. BTW) + kosten voor elektra nog.
Wat zijn jullie gedachten? Is dit iets?
Met landscape kom ik het beste uit met 25x325wp. Dat ga ik met sf niet halen.Andre1973 schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 23:35:
[...]
Ga je echt schroeven of ga je haken? dat is nogal een verschil.
Haken
Weet je heel zeker dat je dat wilt 5 rijen landscape? 3 standaard panelen portrait hoog is bijna 5 meter en 4 rijen SF portait is ook ongeveer 5 meter hoog. En portrait plaatsen met horizontale rail gaat veel makkelijker.
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Westland Solar een alu schans laten maken. Ben je voor 800euro inc btw klaar denk ik.
Gebruikerzonnepanelen.com 24x 265Wp panelen 24x125euro = 3000euro
( Bij bezorging kosten ze 123,45 per stuk inc btw )
Wat bekabeling erbij, Dan nog een omvormer, gebruikt marktplaats oid.
Dan ben je onder de 4500euro inc btw klaar voor 6300Wp.
Kun je daarna bedenken wat je met alle electra gaat doen die je overhoudt.
[ Voor 5% gewijzigd door Atomic2005 op 03-10-2016 18:31 ]
Als je 24x 300 wp gaat weg leggen heb je 7200 Wp.leejoow schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 15:50:
Vandaag offerte ontvangen voor panelen op ons dak. Er is ruimte voor 24 panelen als we ze op een schans plaatsen. Nu heb ik een tijdje gesproken met een partij welke aangaf dat ik er ook voor kon kiezen om een schans te plaatsen waar deze 24 op kunnen en er nu 12 te monteren. Zeker omdat we ook nog niet exact weten hoeveel we gaan verbruiken. Wel moeten we op dat moment een andere omvormer plaatsen.
- zelfmontage
Totaal € 6.695,37
Het complete systeem zou dan op €1,86 / Wp komen (incl. BTW) + kosten voor elektra nog.
Ik denk dat je beter meteen naar 3-fase kan gaan uitkijken.... Er bestaan geen 1-fase omvormers voor die hoeveelheid. En je 1x 35A hoofdzekering wordt daar ook niet blij van.
Alles staat op zuid begrijp ik uit je vorige post.
4x 6 panelen in landscape op een schans.
Mijn (budget) keuze zou zijn:
http://www.marktplaats.nl...1b&previousPage=lr&pos=32
SMA STP 7000 TL-20 1834 euro
24x 260 Wp STsolar 6240 Wp (12x 50Vmpp = 600 Vmpp)
24x 129,95 = 3118 euro
Totaal 3118 + 1834 = 4952 euro
Komen de kosten van een schans nog bij (die zijn ook niet goedkoop)
Maar je dak is meteen gevuld.
Wil je perse LG, kan je ook eens in duitsland shoppen:
http://www.photovoltaik4a...-lg315n1c-g4-neon-2-cello
http://www.photovoltaik4a...ny-tripower-stp-8000tl-20
Alleen komt de 33 Vmpp van de LG per paneel niet mooi uit met 24 panelen op een 3-fase stringomvormer.
Beter is voor 50 Vmpp te kiezen met 2x 12. (benq sunforte, Panasonic hit, ook allemaal lekker prijzig
ECsolar 275 wp is ook 50 Vmpp
Met een iets afwijkende maat van 1580 x 1060 en veel vriendelijker geprijst.
4x 5 ECsolar 330wp kan ook (1957x992), maar is duurder dan 4x 6 ECsolar 275 Wp
Qua voltage komt de ECsolar 275 wp beter uit met 24 panelen (2x 12)
Ik heb net een 2ehands SMA STP 7000 TL-20 voor je neus weggekaapt via MP
[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-10-2016 18:18 ]
Een week of twee geleden weer 4 Pansonic HIT panelen erbij geplaatst, deze in de plaats voor mijn oude KingSuns. Deze (gaan) draaien bij een mede Tweeker die er al een hele berg van heeft liggen. Totaal nu 16 keer 245 Wp en 4 keer 175 Wp.
Totaal is de set nu 4620 Wp, hangt aan een SE 4000 pal zuid op 30 graden . Zelfs vandaag zag ik nog dat deze set in de "afzaagmodus" komt met felle zon pieken, ben benieuwd hoe het de komende zomer gaat draaien.
De Panasonics draaien ijzersterk t.o.v. de oude Kingsuns, zoals Migjes eerder al meldde. Voorlopig laat ik het maar even zo, met de tuin erbij een kleine 6,5 kWp nu. Daar kan ik wel 3 L/L WP's de hele winter op laten draaien en houd ik nog ietsje kWh's over. Verwacht vet door de 1000 kWh/kWp te gaan gezien de resultaten uit het verleden. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.
[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 03-10-2016 23:22 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Maar dus verticale rails plaatsen?bbn_ldp schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 16:43:
[...]
Met landscape kom ik het beste uit met 25x325wp. Dat ga ik met sf niet halen.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Of de panelen van AUijtdehaag en een van deze omvormers: http://link.marktplaats.nl/m1087026591leejoow schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 15:50:
Vandaag offerte ontvangen voor panelen op ons dak. Er is ruimte voor 24 panelen als we ze op een schans plaatsen. Nu heb ik een tijdje gesproken met een partij welke aangaf dat ik er ook voor kon kiezen om een schans te plaatsen waar deze 24 op kunnen en er nu 12 te monteren. Zeker omdat we ook nog niet exact weten hoeveel we gaan verbruiken. Wel moeten we op dat moment een andere omvormer plaatsen.
- zelfmontage
Totaal € 6.695,37
Scheelt weer wat euro's en de Power One heeft ook iets wat op schaduw management lijkt (instelbare MPPT sweep). Een beetje meer Wp op een omvormer is geen probleem. Nu nog een schansje erbij van Westlandsolar en wat bekabeling en je bent klaar voor de toekomst
edit: Misschien zijn de mono's van AUijtdehaag iets teveel van het goede, dit ivm de vrij hoge spanning van deze panelen. Als de panelen niet zichtbaar zijn kan je ook kiezen voor een setje poly's'. Deze bijvoorbeeld: https://www.gebruiktezonn...ct=159&controller=product. Het voltage is wat lager, 12 in een string gaat dan prima
5520 Wp voor € 2640,-
Power One € 800,-
Schans en bekabeling € 1000,-
Maakt 80 ct/Wp en een tvt van ietsje meer dan 4 jaar
[ Voor 16% gewijzigd door drielp op 03-10-2016 23:30 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Zou je niet eens naar je huisarts gaan of er ook medicatie beschikbaar is tegen solarietus in ernstige vorm.Gasschuif schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 23:09:
Tijd voor weer weer es een update alhier.
Een week of twee geleden weer 4 Pansonic HIT panelen erbij geplaatst, deze in de plaats voor mijn oude KingSuns. Deze (gaan) draaien bij een mede Tweeker die er al een hele berg van heeft liggen. Totaal nu 16 keer 245 Wp en 4 keer 175 Wp.
Totaal is de set nu 4620 Wp, hangt aan een SE 4000 pal zuid op 30 graden . Zelfs vandaag zag ik nog dat deze set in de "afzaagmodus" komt met felle zon pieken, ben benieuwd hoe het de komende zomer gaat draaien.
De Panasonics draaien ijzersterk t.o.v. de oude Kingsuns, zoals Migjes eerder al meldde. Voorlopig laat ik het maar even zo, met de tuin erbij een kleine 6,5 kWp nu. Daar kan ik wel 3 L/L WP's de hele winter op laten draaien en houd ik nog ietsje kWh's over. Verwacht vet door de 1000 kWh/kWp te gaan gezien de resultaten uit het verleden. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.Als het salderen gaat veranderen zien we wel weer hoe we dat t.z.t. gaan oplossen.
[afbeelding]
Verwijderd
dat werkt helaas niet, dit jaar is mijn vebruik is nu 200 kwh nog op jaarbasisZou je niet eens naar je huisarts gaan of er ook medicatie beschikbaar is tegen solarietus in ernstige vorm
vanwege een andere aanpak met de vijver zal deze bij gelijke opwek volgend jaar -300kwh zijn en toch wil ik nog uitbreiden.
Er liggen nu 5 soorten panelen op verschillende hoekken en kompaskoersen.
Ook een scala aan inverters, met Plugwise veeg ik de opbrengsten bij elkaar (o.a. een Stealth 20 A versie)
Ik let niet zo op de centjes, bij dit soort investeringen en heb al paneeltjes sinds 2003.
Ik heb alles dus allang terugverdient, maar meer doe ik het voor het milieu, en ook een beetje voor de techniek en de lol natuurlijk. Wel een enorm pluspunt is dat hier het gas dicht staat, en verwarmen met L/L WP's en douchen op COP1 werkt prima. (voor 95 % uit de PV)
Voor mij is het een leuke hobby geworden en ik heb laatst een praatje gemaakt met mijn buurman ietsje verder, hij woont in een hoekwoning en betaald 350 euro p/m aan de energieboer.
Ik rekende even snel uit dat dat in 10 jaar 42 k euro is, toen viel ie wel even stil. (hij doet niets aan isolatie en reneweble energie)
[ Voor 22% gewijzigd door Gasschuif op 04-10-2016 11:45 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Zelf ben ik op zoek naar beugels voor O-W portret opstelling op plat dak garage, die ze ook maken.
Is dat nou een beetje kwalitatief spul? Meen me ook te herinneren dat iemand het retour gestuurd heeft namelijk.
Verwijderd
maar gewoon kijken daar, ze werken ook veel voor kassenbouw met pv bijv
Dit topic is gesloten.
![]()
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??