Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ApexAlpha
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 23-05 13:33
unezra schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 17:46:
[...]

Waarom zou je dat uberhaupt willen?
Een bouwtechnische keuring is vrij handig om te kijken of er (verborgen) gebreken aan een huis zijn. Niet iedereen schat dat zo even in.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

ApexAlpha schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 17:55:
[...]
Een bouwtechnische keuring is vrij handig om te kijken of er (verborgen) gebreken aan een huis zijn. Niet iedereen schat dat zo even in.
Oh, die bouwtechnische keurig is een must in mijn ogen.

Alleen ik vraag me af waarom je dat via je makelaar zou willen regelen, ik zou dat juist helemaal zelf doen zodat iedere schijn van belangenverstrengeling afwezig is.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• ApexAlpha
unezra schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 17:58:
[...]

Alleen ik vraag me af waarom je dat via je makelaar zou willen regelen, ik zou dat juist helemaal zelf doen zodat iedere schijn van belangenverstrengeling afwezig is.
Oh ik heb dat wel zo gedaan, ik ben namelijk veel minder bekend in die regio dan die makelaar, die iedereen kent in dat wereldje.

• Skyrunner
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 10:50
Sport_Life schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 17:28:
[...]

Dat klinkt niet als je droomhuis. Waarom ga je überhaupt kijken?
Omdat een droomhuis vandaag de dag niet echt een optie is.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:27
DirtyBird schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 18:52:
Dat weet ik niet, hij zei gewoon "ik weet wel iemand".
Mja, maar waarom niet gewoon vereniging eigen huis vragen? Kost niet de halve wereld (320 + 20 ofzo lidmaatschap voor een jaar) en dan weet je in ieder geval dat het netjes geregeld is.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 12:02

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Skyrunner schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 19:42:
[...]

Omdat een droomhuis vandaag de dag niet echt een optie is.
Het klinkt alsof je t hele huis niets vindt ;).

Ik heb bij iedere woning tot nu toe ook concessies moeten doen, maar zag er wel potentie in.

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 11:41
Wij zijn nu serieus aan het kijken naar een nieuw huis. Maar vind het lastig om te bepalen of de vraagprijs reëel is.

Hoe kun je de waarde van een huis bepalen? Taxatie lijkt mij vooraf niet zo handig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Highfive95 schreef op maandag 1 april 2019 @ 07:54:
Wij zijn nu serieus aan het kijken naar een nieuw huis. Maar vind het lastig om te bepalen of de vraagprijs reëel is.

Hoe kun je de waarde van een huis bepalen? Taxatie lijkt mij vooraf niet zo handig.
Het is een kwestie van vraag en aanbod. Er bestaat niet zoiets als "de werkelijke prijs" voor een huis. Het enige wat je kan doen is vergelijken in de omgeving op basis van afwerking, prijs per m2 en locatie. En dan bepalen of jij bereid bent die prijs te betalen.

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Nu online

Vergelijken met soortgelijke woningen in de buurt en waar die recent voor zijn verkocht in welke kwaliteit. En vervolgens met een bouwtechnisch onderzoek laten controleren of de vraagprijs inderdaad reëel is ten opzichte van de staat/kosten.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 10:20

CurlyMo

www.pilight.org

Hele ruwe vuistregel. Ik zou proberen niet teveel boven de 3k / m2 te komen in de randstad en meer richting de 2k / m2 in de minder populaire gebieden.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 11:26

Wat in ieder geval handig is is om bij kadaster op te vragen welke woningen in jouw gewenste buurt er de laatste jaren verkocht zijn tegen welke prijzen. Dat kost een paar euro per postcode (geloof iets van 3 euro) maar dan geeft je wel wat concrete info (meer dan de funda vraagprijzen). En is volgens mij ook de enige manier om werkelijke verkoopprijzen te achterhalenb(als niet makelaar)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Nu online
CurlyMo schreef op maandag 1 april 2019 @ 08:06:
[...]

Hele ruwe vuistregel. Ik zou proberen niet teveel boven de 3k / m2 te komen in de randstad en meer richting de 2k / m2 in de minder populaire gebieden.
Dus dit huis valt sowieso af omdat het niet aan je vuistregel voldoet: https://www.funda.nl/koop...913-van-panhuysstraat-59/

En voor een appartement betaal je dan al snel te veel.

Locatie binnen de Randstad verschilt ook nog erg veel. Ook afwerking,bouwjaar, etc. Al met al een redelijk zinloze vuistregel

• Tsurany
  • Niet online
[...]

Dat hangt ook van de prijsklasse af. Ik merk dat juist in de lagere klasse (200k tot 300k) je niet onder de 3k/m2 komt terwijl juist in het hogere segment onder de 3k/m2 niet heel lastig te vinden is.
Als ik naar mijn regio kijk, omgeving Utrecht, moet je naar bijvoorbeeld Maarssen wil je echt onder de 3k/m2 uit komen. Wil je in het centrum of in bijvoorbeeld Leidsche Rijn of Vleuten zitten dan moet je echt rekening houden met hogere bedragen.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

President schreef op maandag 1 april 2019 @ 08:26:
[...]

Locatie binnen de Randstad verschilt ook nog erg veel. Ook afwerking,bouwjaar, etc. Al met al een redelijk zinloze vuistregel
Alle vuistregels zijn op de woningmarkt zinloos, dus als je er dan toch een zoekt is dit wel een aardige :) Bij mijn huis in de randstad klopt hij vrij goed (in 2017 gekocht).

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 10:10
Tja, in dat soort gevallen een makelaar zoeken die gewoon heel goed de stad/regio kent.

Mijn verkopende makelaar vorig jaar zat al sinds jaar en dag in mijn woonplaats en toevallig ook nog in mijn wijk. Die weten exact wat de huizen daar waard zijn, vaak ook omdat ze huizen al meer dan eens verkocht hebben.
Ik had mijn woning toevallig ook gekocht via deze makelaar (was geen aankoopmakelaar). Mensen met kennis, goede communicatie en een prima prijs.

Als je de waarde zelf lastig vind in te schatten dan moet je dus opzoek gaan naar een eerlijke aankoopmakelaar. Dat is lastig, want er zitten inmiddels al weer een hoop cowboys tussen, maar ik zou "mijn" makelaar daar absoluut voor durven inschakelen bijvoorbeeld.

En dan nog, wat is een reële waarde? Gaat toch een beetje de kant op van "wat de gek er voor geeft".

Zo hebben wij vorig jaar in onze zoektocht vele huizen bezocht en 3x ene bod gedaan.
- Huis 1: net onder de vraagprijs en net "verloren"
- Huis 2: de vraagprijs, hierbij aangegeven dat er nog wel rek in het budget zat. Ook weer "verloren"
- Huis 3: net boven de vraagprijs geboden, dat was voldoende.

Nu zat er tussen huis 1 en 3 ook een klein half jaar tussen, dus de gekte op de markt pompte zich toch behoorlijk op. Ik vond het bij de eerste twee huizen gek om de vraagprijs of er zelfs boven te bieden "want dat doe je toch niet?". Er staat niet voor niets een vraagprijs bij de advertentie.
Alleen werkt het op dit moment gewoon even niet zo en dus zul je iets moeten als je iets wilt :)

• ApexAlpha
Tsurany schreef op maandag 1 april 2019 @ 08:28:
[...]

Dat hangt ook van de prijsklasse af. Ik merk dat juist in de lagere klasse (200k tot 300k) je niet onder de 3k/m2 komt terwijl juist in het hogere segment onder de 3k/m2 niet heel lastig te vinden is.
Als ik naar mijn regio kijk, omgeving Utrecht, moet je naar bijvoorbeeld Maarssen wil je echt onder de 3k/m2 uit komen. Wil je in het centrum of in bijvoorbeeld Leidsche Rijn of Vleuten zitten dan moet je echt rekening houden met hogere bedragen.
Ik heb een net een koopcontract getekend voor een appartement wat op €2350 m2 uitkomt in Voorburg / Den Haag!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 10:50
Sport_Life schreef op zondag 31 maart 2019 @ 23:20:
[...]

Het klinkt alsof je t hele huis niets vindt ;).

Ik heb bij iedere woning tot nu toe ook concessies moeten doen, maar zag er wel potentie in.
Lokatie is mooi :-)

Maar als ik je vertel dat ik met moeite een maxi-cosi door het trapgat naar boven kreeg kun je zelf ook wel invullen dat het niet bepaald ruim is.

Ik wil best een concessie of 2 doen, maar het houdt ergens op.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• Sport_Life

Sport_Life

ApexAlpha schreef op maandag 1 april 2019 @ 09:11:
[...]

Ik heb een net een koopcontract getekend voor een appartement wat op €2350 m2 uitkomt in Voorburg / Den Haag!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Sport_Life wijzigde deze reactie 01-04-2019 12:02 (17%)

• Ryan1981
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21-05 13:17

Ryan1981

Je ne sais pas

unezra schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 17:58:
[...]

Tja, je kan je altijd afvragen of diegene die je dan zelf in de hand neemt dan wel zuiver handelt of ook even contact met jou makelaar opneemt en een dealtje doet :P

Systeem Specs Diablo 3

• Sport_Life

Sport_Life

Skyrunner schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:52:
[...]

Lokatie is mooi :-)

Maar als ik je vertel dat ik met moeite een maxi-cosi door het trapgat naar boven kreeg kun je zelf ook wel invullen dat het niet bepaald ruim is.

Ik wil best een concessie of 2 doen, maar het houdt ergens op.
Locatie is het belangrijkste imo. Maar je moet overall een goed gevoel hebben :)

• ApexAlpha
Sport_Life schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:56:
[...]
Members only:
Nou dat biedt goede hoop. :)

Al zal jou woning een stuk beter liggen :p

• Ambianz
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10:51
Ik heb een bod gedaan via de mail. En niet telefonisch bevestigd. Heb verder ook geen bevestiging gekregen dat het bod is ontvangen. Is dat gebruikelijk? Het huis heeft veel kijkers gehad en is laag in de markt gezet.

Bod is tot woensdag geldig maar twijfel of ik alsnog een bevestiging moet vragen..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20-05 02:40

N1ckk

Podcaster!

@Ambianz Ik zou gewoon de makelaar bellen, wat heb je te verliezen?

Co-host @ De Wereld Van Morgen Podcast: Apple Podcasts | Spotify | Over de impact van technologie op de maatschappij.

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Nu online

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

[...]

Dit is dan oppervlakte van het huis zelf of complete grond? Want als wij 1.250.000 voor onze woning kunnen krijgen, graag :+ Gaat helaas eerder richting de 400/425K in een dure gemeente/dorp in Zuid-Limburg.

i7 6700K - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rnark
  • Registratie: november 2009
  • Nu online
Ambianz schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:39:
Ik heb een bod gedaan via de mail. En niet telefonisch bevestigd. Heb verder ook geen bevestiging gekregen dat het bod is ontvangen. Is dat gebruikelijk? Het huis heeft veel kijkers gehad en is laag in de markt gezet.

Bod is tot woensdag geldig maar twijfel of ik alsnog een bevestiging moet vragen..
Wij hebben de laatste tijd een aantal biedingen gedaan op courante huizen (lees: binnen 1 tot 2 weken verkocht) en de makelaar kwam steeds de eerste werkdag na het bod terug op de bieding. Vaak konden we dan tot een bepaalde datum een uiterst bod doen waarna de makelaar dan diezelfde middag nog liet weten of we het geworden waren.

Meestal belden wij wel even na of ons bod was aangekomen, daar werd soms overigens best geïrriteerd op gereageerd. Maar dat kan ook mijn interpretatie zijn.

• rnark
  • Nu online
Kuusj schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:44:
[...]

Dit is dan oppervlakte van het huis zelf of complete grond? Want als wij 1.250.000 voor onze woning kunnen krijgen, graag :+ Gaat helaas eerder richting de 400/425K in een dure gemeente/dorp in Zuid-Limburg.
Vermoedelijk gaat het hier om woonoppervlak.

• Highfive95
President schreef op maandag 1 april 2019 @ 08:05:
[...]

Vergelijken met soortgelijke woningen in de buurt en waar die recent voor zijn verkocht in welke kwaliteit. En vervolgens met een bouwtechnisch onderzoek laten controleren of de vraagprijs inderdaad reëel is ten opzichte van de staat/kosten.
Nadeel is dat er weinig referentie is in de buurt. Stond wel een soortgelijke woning te koop voor veel lagere prijs, maar daar moest werkelijk alles aan gedaan worden.
Tsurany schreef op maandag 1 april 2019 @ 08:04:
[...]
Het is een kwestie van vraag en aanbod. Er bestaat niet zoiets als "de werkelijke prijs" voor een huis. Het enige wat je kan doen is vergelijken in de omgeving op basis van afwerking, prijs per m2 en locatie. En dan bepalen of jij bereid bent die prijs te betalen.
Dat is het ook, maar als ik dan zie dat de WOZ waarde 80.000 onder de vraagprijs ligt vraag ik mij af of dit een reële waarde is voor een woning. Benedenverdieping is wel recentelijk verbouwd, maar is heel erg smaakgebonden. Ik vind de keuken niet mooi, maar hij zit er pas een jaar in. Wel allemaal nieuwe kozijnen enzo. Maar boven niet en badkamer moet gewoon vervangen worden.

Zijn nu ook naar een woning aan het kijken die bijna half jaar te koop staat. Leuke woning zo op het oog. Staat volgens mij ook niet slecht aan de foto's te zien. Vraag me dan af wat hiermee is. Vraagprijs is ook niet eens zo heel hoog.

Kunnen nu ook pas echt gaan kijken. Duurde best lang voordat ik een reëel beeld had van leencapaciteit. Banken denken hier blijkbaar toch allemaal anders over. 8)7

• N1ckk

N1ckk

Podcaster!

[...]

Op zich snap / hoor ik wat je zegt, maar wel iets te makkelijk. Ik zou graag meer /m2 betalen als de staat (veel) beter is bijv.

Co-host @ De Wereld Van Morgen Podcast: Apple Podcasts | Spotify | Over de impact van technologie op de maatschappij.

• Ambianz
N1ckk schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:43:
@Ambianz Ik zou gewoon de makelaar bellen, wat heb je te verliezen?
Wil niet te desperate overkomen. Bod is al boven de vraagprijs en ben niet van plan nog veel hoger te bieden. Ik wil dus ook niet dat de makelaar het idee krijgt. Maar misschien dus gewoon maar bellen ja.

• rnark
  • Nu online
Ambianz schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:54:
[...]

Wil niet te desperate overkomen. Bod is al boven de vraagprijs en ben niet van plan nog veel hoger te bieden. Ik wil dus ook niet dat de makelaar het idee krijgt. Maar misschien dus gewoon maar bellen ja.
Wil je het huis of niet? De verkoper zal de vraagprijs sowieso al wel 'prima' hebben gevonden, alles daarboven is nog beter. Wanneer er nog meer geïnteresseerden zijn dan zal de makelaar vermoedelijk een termijn stellen waarop iedereen zijn uiterste bod kan doen, als je al tevreden bent met het huidige bod dan laat je dat gewoon staan.

• Tsurany
  • Niet online
Highfive95 schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:49:
Dat is het ook, maar als ik dan zie dat de WOZ waarde 80.000 onder de vraagprijs ligt vraag ik mij af of dit een reële waarde is voor een woning. Benedenverdieping is wel recentelijk verbouwd, maar is heel erg smaakgebonden. Ik vind de keuken niet mooi, maar hij zit er pas een jaar in. Wel allemaal nieuwe kozijnen enzo. Maar boven niet en badkamer moet gewoon vervangen worden.
Mijn WOZ waarde is het afgelopen jaar met 45k gestegen en zit nog steeds 30k onder de vraagprijs. Zeker als er niet veel woningen verkocht zijn in de omgeving kan het lang duren voordat de WOZ waarde aangepast wordt aan de huidige markt.
Kunnen nu ook pas echt gaan kijken. Duurde best lang voordat ik een reëel beeld had van leencapaciteit. Banken denken hier blijkbaar toch allemaal anders over. 8)7
Uitgezonderd heel bijzondere situaties zijn de regels heel duidelijk en eenvoudig tegenwoordig.

• Highfive95
Tsurany schreef op maandag 1 april 2019 @ 14:20:
Uitgezonderd heel bijzondere situaties zijn de regels heel duidelijk en eenvoudig tegenwoordig.
Normaal gesproken wel. Maar als je van VOF, naar eenmanszaak, naar BV gaat is het blijkbaar heel erg moeilijk. |:( En blijkbaar kijken banken toch allemaal anders naar de cijfers.

We kunnen nu eindelijk wel gaan kijken want foto's zijn natuurlijk geduldig en geven wel een beeld, maar zijn soms toch niet de werkelijkheid. Heb al vele deuren, ramen gezien die een beetje uit verhouding getrokken zijn. ;)

• Ambianz
rnark schreef op maandag 1 april 2019 @ 14:00:
[...]
Wil je het huis of niet? De verkoper zal de vraagprijs sowieso al wel 'prima' hebben gevonden, alles daarboven is nog beter. Wanneer er nog meer geïnteresseerden zijn dan zal de makelaar vermoedelijk een termijn stellen waarop iedereen zijn uiterste bod kan doen, als je al tevreden bent met het huidige bod dan laat je dat gewoon staan.
Inmiddels maar even gebeld. De mail werd net opgesteld aldus d makelaar. Helaas ondanks 8000 boven de vraagprijs te bieden overboden en dus verkocht ovb. Helaas

• Charly
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
Vraagje voor de mensen met recente koopervaring in Rotterdam.

Ik wil in de loop van dit jaar vanuit Utrecht die kant op wegens een vriendin die daar werkt, maar ik heb nog niet zo'n heel goed beeld van hitte in de markt? Waar moeten we bij het oriënteren ongeveer rekening mee houden? Dezelfde vraagprijs + 10% als in Utrecht?

We kijken naar woningen van 3/400k in de noordelijke wijken, delfshaven, kop v zuid... etc. W
De wijken waar iedereen wil wonen dus :p

Schiedam is plan B. Prijzen lijken daar een stuk vriendelijker, maar we kunnen daar -behalve dat niet niet Rotterdam is- niet echt een duidelijke reden voor vinden. Is er iemand die daar iets over kan zeggen?

Andere sneaky tips voor rustige wijken die toch nog redelijk fietsbaar zijn zijn ook welkom trouwens.

Charly wijzigde deze reactie 01-04-2019 15:58 (7%)

• Fireshade
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
Charly schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:56:
We kijken naar woningen van 3/400k in de noordelijke wijken, delfshaven, kop v zuid... etc. W
Hou er rekening mee, dat als je afhankelijk bent van je auto (bijv. voor je werk), dat je in die wijken praktisch een eigen parkeerplek/garage moet hebben. En: de spitsuren met de auto zijn rond dat gebied een verschrikking (maar dat is Utrecht ook zo'n beetje).
Ben je hoofdzakelijk met ov/fiets, dan geen probleem wat mobiliteit betreft.

Schiedam is gezinsvriendelijker. Ook meer mogelijkheid een huis met tuin te vinden als je dat wil.

Maar eigenlijk lastig te zeggen zonder eisen/wensenpakket :P

Fireshade wijzigde deze reactie 01-04-2019 16:35 (11%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Podcaster!

Ik wil in de loop van dit jaar vanuit Utrecht die kant op wegens een vriendin die daar werkt, maar ik heb nog niet zo'n heel goed beeld van hitte in de markt? Waar moeten we bij het oriënteren ongeveer rekening mee houden? Dezelfde vraagprijs + 10% als in Utrecht?

Schiedam is plan B. Prijzen lijken daar een stuk vriendelijker, maar we kunnen daar -behalve dat niet niet Rotterdam is- niet echt een duidelijke reden voor vinden. Is er iemand die daar iets over kan zeggen?

Andere sneaky tips voor rustige wijken die toch nog redelijk fietsbaar zijn zijn ook welkom trouwens.
Je weet dat Delfshaven in het Westen en Kop van Zuid in het Zuiden van Rotterdam ligt hoop ik haha. Wat ik kan zeggen over de 'hitte' van de markt is dat het denk ik op z'n minst herkenbaar / vergelijkbaar is met Utrecht. En eens met @Fireshade dat parkeren in een Kop van Zuid alleen maar kan met eigen parkeerplaats en / of garage. Alleen Kop van Zuid 's ochtends vertrekken en 's avonds arriveren is niet te doen... 1 weg in en 1 uit zo'n beetje voor dat hele stuk verticale stad.

Zelf opgegroeid in Capelle a/d IJssel (verschrikkelijk imo), gewoond in Rotterdam Centrum (bij Nieuwe Binnenweg) en in Zuid (Maashaven) en februari 2018 een huis gekocht in Schiedam Centrum. Ik ben hyperenthousiast over de locatie, de woning en wat er allemaal ten positieve gebeurd in S'DAM. In mijn ogen ben je 'gek' als je in Delfshaven gaat kijken. Met name vanwege prijs.

Schiedam heeft prima OV verbinding (metro, tram, bus), in verhouding de goedkoopste woningen van de omgeving, op sommige plekken zeer mooie bouw en doet zeer haar best om steeds leuker te worden (S'DAM branding, distellers district, jaarlijkse evenementen, Gin City / Brandersfeest / Chocoladefestival en-zo-voort).

Zoals ze het zo mooi noemen... Ik ben een echte S'DAMBASSADEUR 8)7

YouTube: Schiedam: S'DAM De Bonte Koe Chocolade Festival 2016

• Charly
  • Nu online
Fireshade schreef op maandag 1 april 2019 @ 16:31:
[...]
Hou er rekening mee, dat als je afhankelijk bent van je auto (bijv. voor je werk), dat je in die wijken praktisch een eigen parkeerplek/garage moet hebben. En: de spitsuren met de auto zijn rond dat gebied een verschrikking (maar dat is Utrecht ook zo'n beetje)
...
Maar eigenlijk lastig te zeggen zonder eisen/wensenpakket :P
Ik blijf vooralsnog in Utrecht werken, dus voor mij is met name de afstand tot centraal van belang. (Als je op Alexander instapt zit de trein al vol in mijn ervaring.) Tram of fietsen, liefst max een 15 minuten met het oog op de totale reistijd. Vriendin moet naar de maasvlakte en zit daarmee vooralsnog aan de auto vast. Ze woont nu hartje centrum, dus slechter zal het (lijkt me?) voor haar niet worden.

Eisenpakket zijn we nog niet helemaal uit. Enerzijds bevalt het wonen in een appartement me prima en zouden we dat kunnen blijven doen en over x jaar alsnog iets 'buiten' willen zoeken. Anderzijds zou een huis met een tuintje in een wat kindvriendelijker omgeving misschien voor langere tijd leuk blijven... We zijn nu breed aan het oriënteren om daar een idee over te krijgen... en te kijken wat haalbaar is.

Wat we sowieso willen: 90m2 of meer aan bruikbare ruimte, 3 slaapkamers, schuurtje of fietsenberging oid, iets van buitenruimte waar je ook daadwerkelijk iets mee kunt.
N1ckk schreef op maandag 1 april 2019 @ 16:42:
[...]

Je weet dat Delfshaven in het Westen en Kop van Zuid in het Zuiden van Rotterdam ligt hoop ik haha.

Zelf opgegroeid in Capelle a/d IJssel (verschrikkelijk imo), gewoond in Rotterdam Centrum (bij Nieuwe Binnenweg) en in Zuid (Maashaven) en februari 2018 een huis gekocht in Schiedam Centrum. Ik ben hyperenthousiast over de locatie, de woning en wat er allemaal ten positieve gebeurd in S'DAM. In mijn ogen ben je 'gek' als je in Delfshaven gaat kijken. Met name vanwege prijs.
Hehehe, ja. Sorry. Met noordelijke wijken doel ik dan op blijdorp, bergpolder, hillegesberg zuid, etc. Zou voor mn vriendin geloof ik wat gunstiger zijn qua uitvalswegen, maar is allemaal ook behoorlijk aan de prijs voor wat je krijgt imo.

Bedankt voor de reacties zo ver iig. Waardevolle info als je een stad nog niet zo heel goed kent. Schiedam begint er steeds aantrekkelijker uit te zien ;)

Charly wijzigde deze reactie 01-04-2019 17:10 (26%)

• newtastyland
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 10:40

.
.
.

Wij hebben met plezier in Barendrecht - Carnisselande gewoond. Sneltram verbinding of op de fiets naar Rotterdam CS duurt 30 min. Aangrenzende wijk in Rhoon is ook niet verkeerd.

De verkoopmakelaar (ook in Rotterdam) kan ik je van harte aanbevelen!

newtastyland wijzigde deze reactie 01-04-2019 18:12 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 10:04
Ik woon zelf in, en ben erg tevreden over, Prinsenland. Lekker burgerlijk en jaren 90. Ook wel lekker dicht bij Utrecht, minder dan een halfuur met de intercity.

's Gravenland is vergelijkbaar maar iets duurder.

Je moet alleen wel even scouten voor leuke woningen, 300-400k is in Rotterdam een populaire prijsklasse dus verwacht niet veel meer dan gewoon een tussenwoninkje met een klein tuintje.

nare man wijzigde deze reactie 01-04-2019 19:19 (7%)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• MLPN
  • Laatst online: 08:34
Binnenkort ga ik bij een huis kijken wat nog niet te koop staat, maar wel te koop komt. Ze hebben nog geen makelaar gezocht en mocht het bevallen en de verkopers er uiteraard voor open staan, wil ik tzt een bod uitbrengen en zodoende onderhands kopen. Stel we komen eruit, heb ik het dan goed dat dit de stappen zijn:

1. Bod wordt geaccepteerd

2. Samen een voorlopig koopcontract opstellen met eventuele voorwaarden X, Y en Z. (waarschijnlijk met behulp van VEH).

3. Ergens met de verkopers afspreken en het koopcontract tekenen

4. Hypotheek aanvragen en daarmee dus ook taxatie laten uitvoeren. (Mogelijk ook een bouwtechnische keuring)

5. Eigenlijk gelijktijdig met punt 4. een notaris zoeken en afspraak maken voor overdacht. Hem de tijd geven om alle zaken uit te zoeken/op een rijtje te zetten. Daarnaast willen de verkopers waarschijnlijk een waarborgsom in het contract en zal de notaris dit ook graag willen 'innen'.

Geeft de notaris netjes aan wat voor informatie hij wenst te ontvangen van de koper en verkoper?

6. Daadwerkelijk bij notaris langs gaan op de afgesproken dag voor de overdracht.

7. De nieuwe eigenaar van het gekochte huis.

Mis ik nog puntjes?

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23-05 20:06
Laat ik mij (wederom) weer eens melden...

Na een tijdje wat minder actief op zoek te zijn geweest, begint het toch weer te kriebelen om door te stromen.
Vrouwlief staat er ook wel voor open, mits het wel een (flinke) vooruitgang wordt en het allemaal betaalbaar blijft. Dat laatste is natuurlijk relatief ;-)

Nu weer een mooi huis gezien, maar dat toch weer een tijd te koop staat (>5 maanden).. En dat in tijd, dat de huizen in deze omgeving toch als warme broodjes over de toonbank vliegen.
Of er is iets mis met het huis, of het staat (met een vraagprijs van > € 500k) te hoog in de markt. Alhoewel, dat laatste betwijfel ik aangezien de zelfde type huizen (met de helft van de grond) voor meer (zo'n 25k en 50k meer) te koop staan en wel verkocht worden. Wellicht heeft het te maken, dat er op zo'n 40 - 50 meter afstand een hoogspanningsmast loopt...

Maargoed, binnenkort gaan we daar toch maar eens kijken of het wat is.
En als het wat is, zal er ook nog wel wat van de prijs af moeten ;-) > 500k wil ik niet zo graag om m'n nek hebben hangen, alhoewel het qua bijbehorende maandlasten en financiering mogelijk zou moeten zijn.

Iemand nog tips of adviezen waar op te letten? Het is overigens een woning uit 2001.

• loewie1984
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 11:11

loewie1984

music addict! pizza monster!!

MLPN schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 16:16:
Binnenkort ga ik bij een huis kijken wat nog niet te koop staat, maar wel te koop komt. Ze hebben nog geen makelaar gezocht en mocht het bevallen en de verkopers er uiteraard voor open staan, wil ik tzt een bod uitbrengen en zodoende onderhands kopen. Stel we komen eruit, heb ik het dan goed dat dit de stappen zijn:

1. Bod wordt geaccepteerd

2. Samen een voorlopig koopcontract opstellen met eventuele voorwaarden X, Y en Z. (waarschijnlijk met behulp van VEH).

3. Ergens met de verkopers afspreken en het koopcontract tekenen

4. Hypotheek aanvragen en daarmee dus ook taxatie laten uitvoeren. (Mogelijk ook een bouwtechnische keuring)

5. Eigenlijk gelijktijdig met punt 4. een notaris zoeken en afspraak maken voor overdacht. Hem de tijd geven om alle zaken uit te zoeken/op een rijtje te zetten. Daarnaast willen de verkopers waarschijnlijk een waarborgsom in het contract en zal de notaris dit ook graag willen 'innen'.

Geeft de notaris netjes aan wat voor informatie hij wenst te ontvangen van de koper en verkoper?

6. Daadwerkelijk bij notaris langs gaan op de afgesproken dag voor de overdracht.

7. De nieuwe eigenaar van het gekochte huis.

Mis ik nog puntjes?
Nee klopt wel aardig, weet niet of je nog een bouwtechnische keuring wilt laten uitvoeren, dan die samen met taxatie meenemen als je toch aan het betalen bent. Dat kan overigens ook weer een voorwaarde zijn om de koop door te laten gaan. Zodat je bij ernstige gebreken de overeenkomst kan ontbinden.

discogs

• MLPN
  • Laatst online: 08:34
loewie1984 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:35:
[...]

Nee klopt wel aardig, weet niet of je nog een bouwtechnische keuring wilt laten uitvoeren, dan die samen met taxatie meenemen als je toch aan het betalen bent. Dat kan overigens ook weer een voorwaarde zijn om de koop door te laten gaan. Zodat je bij ernstige gebreken de overeenkomst kan ontbinden.
Bedankt voor de info, dat leek mij ook een handig plan.
BastaRhymez schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:20:
Laat ik mij (wederom) weer eens melden...

Na een tijdje wat minder actief op zoek te zijn geweest, begint het toch weer te kriebelen om door te stromen.
Vrouwlief staat er ook wel voor open, mits het wel een (flinke) vooruitgang wordt en het allemaal betaalbaar blijft. Dat laatste is natuurlijk relatief ;-)

Nu weer een mooi huis gezien, maar dat toch weer een tijd te koop staat (>5 maanden).. En dat in tijd, dat de huizen in deze omgeving toch als warme broodjes over de toonbank vliegen.
Of er is iets mis met het huis, of het staat (met een vraagprijs van > € 500k) te hoog in de markt. Alhoewel, dat laatste betwijfel ik aangezien de zelfde type huizen (met de helft van de grond) voor meer (zo'n 25k en 50k meer) te koop staan en wel verkocht worden. Wellicht heeft het te maken, dat er op zo'n 40 - 50 meter afstand een hoogspanningsmast loopt...

Maargoed, binnenkort gaan we daar toch maar eens kijken of het wat is.
En als het wat is, zal er ook nog wel wat van de prijs af moeten ;-) > 500k wil ik niet zo graag om m'n nek hebben hangen, alhoewel het qua bijbehorende maandlasten en financiering mogelijk zou moeten zijn.

Iemand nog tips of adviezen waar op te letten? Het is overigens een woning uit 2001.
Nou een hoogspanningsmast vlak naast mijn huis zou ik niet heel prettig vinden. Staat het echt letterlijk naast het huis? Dan zou ik persoonlijk vrolijk verder zoeken.

• cooper87
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 05:55
Idd. Ook al vind jij het wellicht geen probleem, veel andere mensen blijkbaar wel. Als je dus ooit weg wilt raak je het niet 1 2 3 kwijt.

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23-05 20:06
Het kan indd ook de rede zijn dat ie al best lang te koop staat
Huis heeft rondom een hoge heg en wat bomen staan (op eigen terrein). Daarnaadt ligt een voetpad en dan een grasvlakte met op zo'n 40-50 meter afstand zo'n hoogspanningsmast.

Ben benieuwd hie dat er in het echt uit ziet, in de zin vannof het storend is of niet...

• fjux
  • Laatst online: 23-05 22:31
BastaRhymez schreef op donderdag 4 april 2019 @ 19:59:
Huis heeft rondom een hoge heg en wat bomen staan (op eigen terrein). Daarnaadt ligt een voetpad en dan een grasvlakte met op zo'n 40-50 meter afstand zo'n hoogspanningsmast.

Ben benieuwd hie dat er in het echt uit ziet, in de zin vannof het storend is of niet...
check ook even hoe het klinkt als het stil is.

Hoogspanning masten hebben nog wel eens de neiging om te zoemen.
en er komt toch altijd wat straling vanaf. vaak genoeg gezien dat schrikdraad in weilanden prima werkt zonder aangesloten te zijn als ze onder die kabels staan!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 23-05 08:53
BastaRhymez schreef op donderdag 4 april 2019 @ 19:59:

Hier is wat het RIVM erover zegt ;)

https://www.rivm.nl/hoogspanningslijnen

• PB-powell
  • Laatst online: 23-05 11:08

PB-powell

Mr. Laziness

Mijn vrouw en ik hebben inmiddels besloten om serieus werk te gaan maken van het kopen van een huis. Zij is inmiddels 31 en als we nog kinderen willen (wat in de huidige huurwoning niet praktisch is) zullen we toch wat 'haast' moeten gaan maken. Inmiddels hebben we een aantal afspraken staan bij een aantal banken om te kijken wat we überhaupt kunnen krijgen aan hypotheek gezien onze forse studieschuld.
We hebben ons oog laten vallen op Apeldoorn momenteel, we wonen nu in Epe, omdat dat behoorlijk betaalbaar is (zover weten we wel al wat we kunnen financieel gezien) en redelijk voldoet aan onze wensen (het liefst gaan we naar Amersfoort of Arnhem-noord maar beide zijn niet betaalbaar voor ons).
Nou heb ik twee vragen:
In de topicstart staat een link naar http://www.huiskopenvoorbeginners.nl/ welke stuk is, zijn er nog andere (overzichtelijke) websites met handige tips voor de aanschaf van een huis? De overige links zijn voornamelijk financieel ingesteld.
Zijn er hier tweakers uit Apeldoorn die wat ervaringen kunnen delen van het wonen in Apeldoorn en of er nog wijken zijn die wat minder staan aangeschreven of juist als populair?

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. --steam: nightwish18--

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
PB-powell schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 15:41:

In de topicstart staat een link naar http://www.huiskopenvoorbeginners.nl/ welke stuk is, zijn er nog andere (overzichtelijke) websites met handige tips voor de aanschaf van een huis? De overige links zijn voornamelijk financieel ingesteld.
Vereniging eigen huis?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ApexAlpha
Mijn vrouw en ik hebben inmiddels besloten om serieus werk te gaan maken van het kopen van een huis. Zij is inmiddels 31 en als we nog kinderen willen (wat in de huidige huurwoning niet praktisch is) zullen we toch wat 'haast' moeten gaan maken. Inmiddels hebben we een aantal afspraken staan bij een aantal banken om te kijken wat we überhaupt kunnen krijgen aan hypotheek gezien onze forse studieschuld.
We hebben ons oog laten vallen op Apeldoorn momenteel, we wonen nu in Epe, omdat dat behoorlijk betaalbaar is (zover weten we wel al wat we kunnen financieel gezien) en redelijk voldoet aan onze wensen (het liefst gaan we naar Amersfoort of Arnhem-noord maar beide zijn niet betaalbaar voor ons).
Nou heb ik twee vragen:
Zijn er hier tweakers uit Apeldoorn die wat ervaringen kunnen delen van het wonen in Apeldoorn en of er nog wijken zijn die wat minder staan aangeschreven of juist als populair?
Net zelf een huis gekocht. Ik vond deze handig:

https://bieb.knab.nl/hypotheken/eerste-huis-kopen

https://www.eerste-koophuis.nl/

p.s. studieschuld staat niet in BKR en kan dus verzwegen worden door beide of één van jullie.

Maar de regels op Tweakers gebieden mij te zeggen dat je dit niet moet doen. ;)

ApexAlpha wijzigde deze reactie 09-04-2019 15:59 (6%)

• Pindakaas
  • Registratie: december 2010
  • Nu online
Nou heb ik twee vragen:
Ik woon al bijna mn hele leven in Apeldoorn en sinds afgelopen Oktober ook huiseigenaar :*) Zijn er specifieke dingen die je wilt weten?

Kort door de bocht:
- West kant van apeldoorn zitten de betere wijken over het algemeen. (Ugchelen, Berg en Bos, de Parken etc.) Maar zijn gelijk ook erg duur.
- Persoonlijk zou ik niet zo snel in Apeldoorn zuid of Zevenhuizen gaan wonen. De Mheen is nog redelijk ok.
- De Maten is een beetje wisselend. Sommige stukken heel leuk maar sommige stukken ook tokkie. En over het algemeen staan de huizen erg dicht op elkaar.

don't mind me

• PB-powell
  • Laatst online: 23-05 11:08

PB-powell

Mr. Laziness

@Martinusz helemaal vergeten dat die er zijn.

Zijn er tweakers lid van Vereniging Eigen Huis en bied het nog concreet voordelen?

@ApexAlpha Over het verzwijgen van de studieschuld hebben m'n vrouw en ik had gehad, zij wil het absoluut niet verborgen houden ik zat er over te denken om het niet direct te vertellen, maar je weet hoe het dan gaat :9 maar zonder dollen, we nemen de schuld wel mee in de aanvraag (over de discussie het wel of niet vertellen laat ik me maar verder niet uit).
En die tweede link ziet er wel goed uit, vanavond maar eens verder lezen!

@Pindakaas Precies wat je vertelt, we zijn allebei geen mensen om in een volkswijk, achterstandswijk of dure villa wijk te wonen. We zijn op zoek naar een 'normale' buurt zonder de nodige tv-schotels aan de muren of waar men heel gezellig zomers de hele dag in de voortuin hangt of waar men op je neer kijkt als je niet twee auto's op de oprit hebt staan van elk 50k+

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. --steam: nightwish18--

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Charly
  • Nu online
PB-powell schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:14:

Zijn er tweakers lid van Vereniging Eigen Huis en bied het nog concreet voordelen?
Ik ben toen ik op zoek was naar mijn huidige huis een tijdje lid geweest. Ze hadden toen wel wat handige dingen imo. Vooral best wel wat tips en info online, ook qua hypotheken en zo.

Na de koop weer opgezegd. Op zich hebben ze dan ook nog wel dingen als collectieve energie inkoop en zo. Maar daar deed ik niks mee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _pix
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 08:27
Hier een recente verkoopervaring in Rotterdam. Ik heb in oktober 2018 mijn 90m2 appartement in Rubroek (randje crooswijk/centrum) aangeboden voor 250k en in twee weken verkocht voor 290k. Fijn huis, ruim en centraal gelegen, maar echt niks bijzonders. Vrienden boden in Kralingen een appartement aan voor 250k, werd voor 315k verkocht. Voor enigszins courante huizen krijgt de verkoper op dag van publicatie direct enkele biedingen thv de vraagprijs, is wat ik zo hoor (en zelf ook ervaren heb). Zonder bezichtiging of voorwaarden.

Ik vind zelf alles in Noord echt zwaar overpriced, m.i. is kopen in Rotterdam nu alleen interessant als geld niet de grootste rol speelt, als je er heel lang wil blijven wonen, als je gaat verhuren of als de locatie topprioriteit is. Is dat niet het geval en heb je een plan B zoals Schiedam dan zou ik er zeker energie insteken uit te zoeken of dat wat voor je is :)

_pix wijzigde deze reactie 09-04-2019 20:04 (11%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vincent240782
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 11:22
PB-powell schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:14:
@Martinusz helemaal vergeten dat die er zijn.

@ApexAlpha Over het verzwijgen van de studieschuld hebben m'n vrouw en ik had gehad, zij wil het absoluut niet verborgen houden ik zat er over te denken om het niet direct te vertellen, maar je weet hoe het dan gaat :9 maar zonder dollen, we nemen de schuld wel mee in de aanvraag (over de discussie het wel of niet vertellen laat ik me maar verder niet uit).
En die tweede link ziet er wel goed uit, vanavond maar eens verder lezen!

@Pindakaas Precies wat je vertelt, we zijn allebei geen mensen om in een volkswijk, achterstandswijk of dure villa wijk te wonen. We zijn op zoek naar een 'normale' buurt zonder de nodige tv-schotels aan de muren of waar men heel gezellig zomers de hele dag in de voortuin hangt of waar men op je neer kijkt als je niet twee auto's op de oprit hebt staan van elk 50k+
Ook net verhuisd voor de 2e keer binnen Apeldoorn. Ben je op zoek naar een 'kinderrijke' buurt dan kan je zo goed als in de hele Maten terecht. Wel echt een jaren '80 wijk. Als je liever alles hagelnieuw wilt dan kan je in zuidbroek terecht.

Hou je liever van wat karakter (en vaak) grotere tuinen. Dan kan je het beste kijken in West. Wijken zoals Driehuizen/Brinkhorst, Sprengenpark en dergelijke zijn echt super. 5 min met de fiets naar de stad, en binnen 5 minuten in het bos.

Laatste is wel wat hoger in de prijs, een beetje huis met 3 slaapkamers gaat al gauw richting de 300k of hoger.

• corset
  • Laatst online: 08:38
Sinds kort op zoek naar een koopwoning in Zoetermeer; eisen:

1.) Tuin
2.) Zolder
3.) Redelijk instapklaar

Nu hebben we een huis gevonden waar we verliefd op zijn, echter lopen we tegen wat dingen aan:

1.) CV uit 97 (Valliant) moet dus vervangen worden, 12-1500 euro

2.) Heteluchtverwarming uit 97 (Brink) moet vervangen worden. Even gebeld met Brink, komt ook op 5000, 6000 als we gelijk de CV er bij doen

3.) 2 pans dakraam is nog enkel glas. Door de verkoopmakelaar is ons verteld dat dit om een 2 pans dakraam gaat, echter kan ik deze nergens vinden.

4.) Houten Velux raam waar wat schade aanzit. Of schuren/verf (binnenkant) of gelijk vervangen.

5.) Van 3 kamers op de 1e verdieping zijn er 2 grote gemaakt.

Al met al, toch wat rot dingen die gedaan moeten worden. Alleen, nu is de vraag, wat is een realistische optie om onder de prijs te gaan zitten.

We zullen uiteraard nog een bouwtechnische keuring laten uitvoeren op een later moment.

De financiele feiten:

Huis staat al 3+ maanden te koop
Gestart op 289000
Is nu 275000

1 straat erachter staat voor 275000 een huis met alles uit 2016 of later. Maar wel kleinere tuin en kleinere slaapkamers. Niet de indeling etc die we zoeken, maar even als vergelijking.

Nu wil ik contact opnemen met een aankoop makelaar, maar ja, ik wil wel eerst weten wat een realistisch openingsbod is. Vooral gezien de huidige huizenmarkt.

Wij (mijn vrouw en ik, geen kinderen) hebben in ons achterhoofd, beginnen met 240.000, en max 250.000 ervoor betalen. Dit omdat er gewoon best veel moet gebeuren, even een rekensom (even van duurder uit gegaan)

CV: 1500
Verwarming: 5000
Velux: 1000 (vervangen)
2pans: 500
Vaatwasser inbouwen: 1200 (geen breekpunt, kan op een later moment, maar toch voor de volledigheid)

En natuurlijk, je moet je niet laten verleiden omdat je verliefd wordt op een huis, helemaal mee eens. Maar we willen deze ervaringen wel meenemen op het moment dat dit het niet wordt.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• Slavy
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Je kan het ook al voorwaarden stellen dat je het huis wilt kopen, mits een aantal van bovengenoemde door de huidige eigenaar worden vervangen/opgelost.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• MAX3400
  • Laatst online: 10:46

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat is de taxatie- en WOZ van dat pand? Sowieso, denk ik, is de prijsverlaging als gebaseerd op het (verwachte) onderhous en de gemiddelde prijzen in de buurt. Als je een geeltje over hebt, via Calcasa kan je een relatief duidelijk rapport krijgen over de buurt, prijzen, etc.

Omgedraaid, als verkoper zou ik enigszins gepikeerd zijn als de initiele prijs 289 is en het eerste bod op 240 binnenkomt.

OnePlus 5 8/128 te koop!!

• corset
MAX3400 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 12:49:
Wat is de taxatie- en WOZ van dat pand? Sowieso, denk ik, is de prijsverlaging als gebaseerd op het (verwachte) onderhous en de gemiddelde prijzen in de buurt. Als je een geeltje over hebt, via Calcasa kan je een relatief duidelijk rapport krijgen over de buurt, prijzen, etc.

Omgedraaid, als verkoper zou ik enigszins gepikeerd zijn als de initiele prijs 289 is en het eerste bod op 240 binnenkomt.
De laatste WOZ waarde die ik kan vinden (via WOZ waardeloket) is van 01-01-2018 en die staat op 233.000 wat een bak lager is dan de eerste vraagprijs. En natuurlijk gepikeerd dat snap ik.
Echter wat ik al aangaf, CV uit 97, Warmlucht systeem uit 97, ruitje met geen dubbel glas, dat heb je wel in huizen van 250.000 in zoetermeer. Daar wringt het voor mij.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 10:43
MAX3400 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 12:49:
Als je een geeltje over hebt, via Calcasa kan je een relatief duidelijk rapport krijgen over de buurt, prijzen, etc.
Let bij Calcasa wel op dat er voldoende gelijkwaardig vergelijkingsmateriaal is (Calcasa controleert dat dus niet). Mijn huis heeft dat niet, dus dan komt Calcasa met een prijsrange die 50 tot 120k hoger zit dan de realistische vraagprijs.

• S0epkip
  • Laatst online: 23-05 21:28
Dat warmlucht systeem is wel gelijk een mooie kans om duurzaam te gaan verwarmen, als je het toch aan gaat pakken.

2430Wp ZW

• MAX3400
  • Laatst online: 10:46

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Goed punt @anboni; zelf woon ik in Zoetermeer en in mijn wijk zijn de huizen niet aan te slepen. "Mijn" Calcasa had, uit mijn hoofd, 6 verkochte woningen in dezelfde straat in 18 maanden te pakken.

OnePlus 5 8/128 te koop!!

• slow whoop
  • Registratie: april 2007
  • Nu online
corset schreef op donderdag 11 april 2019 @ 12:43:
[..]
Wij (mijn vrouw en ik, geen kinderen) hebben in ons achterhoofd, beginnen met 240.000, en max 250.000 ervoor betalen.
[..]
Waarom doe je dit niet gewoon? Een huis is je net zo veel waard als jij er voor wilt betalen.

Als je voor jezelf al hebt bepaald hoeveel je er voor wilt betalen kun je er (in zekere mate) ook vrede mee hebben als de verkopende partij er niet mee akkoord gaat, of als er een andere koper is die meer biedt. En als je het kunt krijgen voor het bedrag dat jij er voor wilt geven is het toch prima?

• RichardKim06
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 11:20
WOZ zegt niks over de huidige waarde, zoals je aangeeft is de peildatum 1-1-2018. Als je voor je gevoel niet meer wil betalen dan 250.000 euro, bied dan ook niet meer dan dat. Als ze niet accepteren laat je het aan je voorbij gaan. Op elk potje past een deksel en er komt echt wel weer een huis voorbij wat bij je past.

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online
Ik weet niet wat je verstaat onder "er moet best veel gebeuren", maar als ik dat lijstje zie dan denk ik daar in ieder geval anders over... komt toch niet veel dichter bij instap klaar dan dit.

• corset
Bedankt voor de tips! Ik ga calcasa bekijken en even uit nieuwsgierigheid @S0epkip hoe zou jij dit adviseren? Vervangen is 5k, maar vervangen door totaal ander systeem wordt vele malen duurder ben ik bang.

• Orange_Dirk
  • Laatst online: 23-05 14:41
Let idd even op bij Calcasa, is best bruikbaar voor standaard huizen waarbij er dus tientallen vergelijkbare panden in de omgeving staan. Is je pand enigszins afwijkend dan klopt er weinig van. Zou het wel kloppen dan was ik bij aankoop van mijn huis vorig jaar in 1 klap 150k "rijker" omdat de waarde via calcasa zoveel hoger was.

Verder is de woz van 01-01-2018. Dus dik een jaar geleden. Tel daar eens de waardestijging van 10% bij op dan zit je al op € 256.000.

Kijk vooral naar wat je zelf wil betalen en wat je het zelf waard vind en houdt je daar gewoon aan.

• Omni superens
  • Laatst online: 11:52
Zo ver ik kan beoordelen is het in deze tijd zo dat als een huis meer dan 3 maanden te koop staat en er al in prijs is gezakt dat de vraagprijs simpelweg te hoog is.

Hier in de straat is een huis binnen 5 weken verkocht. Een ander (vergelijkbaar) huis staat al meer dan 6 maanden te koop (wel lagere vraagprijs maar moet veel meer aan gebeuren). Aangezien de meeste huizen hier vrij snel verkocht zijn is het gewoon duidelijk dat de vraagprijs onrealistisch is.

Als je geïnteresseerd bent in het huis ga dan vooral uit van wat je zelf realistisch vindt. Sowieso is er nog een kans dat als je bezig bent je nog andere zaken tegenkomt.

Qua WOZ, kijk vooral ook eens naar de WOZ van de buren.

Omni superens wijzigde deze reactie 11-04-2019 13:30 (5%)

• S0epkip
  • Laatst online: 23-05 21:28
Ik zit de denken aan (voor)verwarmen en koelen met een warmtepomp icm warmte-terugwinning. Kijk hier eens naar:

Heteluchtverwarming combineren met Warmtepomp

https://www.brinkclimates...en/luchtverwarming/allure

https://www.warmtepomp-info.nl/warmtepomp-luchtverwarming/

2430Wp ZW

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 10:05

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Je raming is veel te hoog. 1200 voor een inbouwvaartwasser? Probeer de helft.
Als er al een HR-ketel hangt, is een CV ketel meer omwisselen en scheelt het installatiewerk. Evenzo kan schuren en lakken van een Veluxraam hem weer als nieuw maken. Een 2 pansraampje hoeft ook niet direct vervangen te worden.

Overigens past dit uitstekend in het reguliere aankooptopic waar dit soort vragen gemeengoed zijn. Topics dus gemerged.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 11-04-2019 13:35 (37%)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Tsurany
  • Niet online
Je kan eindeloos bedragen optellen en concluderen dat de vraagprijs te hoog is maar kennelijk voldoet de concurrentie toch niet.
Daarnaast zijn die kostenposten niets bijzonders, standaard onderhoud eigenlijk. Zou even kijken wat er mogelijk is qua l/w warmtepomp, ben je direct klaar voor de toekomst.

Als je hooguit 250k wilt betalen vraag ik me af of dat een match gaat zijn. Maar zonder Funda link natuurlijk lastig concluderen.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Nu online
Señor Sjon schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:33:
[mbr]Overigens past dit uitstekend in het reguliere aankooptopic waar dit soort vragen gemeengoed zijn. Topics dus gemerged.[/]
Vervallen reacties in aanbouw daardoor? Mijne was poef weg toen ik op verstuur drukte.

TS:
Als ik het huis zo zie, vind ik de grote achterkamer wel een voordeel. Verder is het huis gewoon te duur: anders was het al verkocht.

Argumenten voor je prijs die lager ligt t.o.v. de buren:
- Geen dakkapel
- Geen uitbouw
- Badkamer is een jaar of 20 oud
- Keuken heeft de 10 jaar al gehaald, denk zelfs nog wel langer
- CV
- Ventilatie

Pizza_Boom wijzigde deze reactie 11-04-2019 13:40 (3%)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

@Pizza_Boom Waarschijnlijk kreeg je een foutmelding (topic bestaat niet). Als je terug gaat kan je vaak nog je reactie c/p.

• Pizza_Boom
  • Nu online
Señor Sjon schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:40:
@Pizza_Boom Waarschijnlijk kreeg je een foutmelding (topic bestaat niet). Als je terug gaat kan je vaak nog je reactie c/p.
Die was weg. :| Er gebeurde niets toen ik op de gele balk drukte.

@corset Dit niet iets?
https://www.funda.nl/koop...6763-constantijnstraat-9/
Tuin op het westen i.p.v. oosten.
Energielabel C i.p.v. D
Parkeren voor de deur
Woonerf ipv drukke weg
Knappe badkamer

Nadelen:
Minder tuin
Meer houtwerk (= onderhoud)
Keuken lijkt nog ouder
Toilet verouderd

• corset
Pizza_Boom schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:45:
[...]
Die was weg. :| Er gebeurde niets toen ik op de gele balk drukte.

@corset Dit niet iets?
https://www.funda.nl/koop...6763-constantijnstraat-9/
Tuin op het westen i.p.v. oosten.
Energielabel C i.p.v. D
Parkeren voor de deur
Woonerf ipv drukke weg
Knappe badkamer

Nadelen:
Minder tuin
Meer houtwerk (= onderhoud)
Keuken lijkt nog ouder
Toilet verouderd
Asbestclausule :-( dus een kostbaar geintje

En ja, het is weinig onderhoud @Tsurany maar andere huizen met lagere prijzen hebben deze kosten niet :)

Het gaat overigens om;

https://www.funda.nl/koop...uis-40084116-kadelaan-63/

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Douchen in bad en ingebouwd tussen de aanbouwen... ik zou verder kijken.

• Tsurany
  • Niet online
corset schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:56:
[...]

En ja, het is weinig onderhoud @Tsurany maar andere huizen met lagere prijzen hebben deze kosten niet :)

Het gaat overigens om;

https://www.funda.nl/koop...uis-40084116-kadelaan-63/
Maar er is een reden dat je op dit huis uit komt en niet op anderen lijkt me? Want als je een vergelijkbaar huis met betere afwerking voor een lagere prijs vind zou ik deze lekker laten schieten natuurlijk.

Al moet ik zeggen dat ik veel meer bezwaren zie:
- Lelijke plavuizen
- Verouderde keuken
- Vloerbedekking op de trap
- Verouderde badkamer (smaakgebonden)

Ik weet ook niet wat de financiële mogelijkheden zijn voor verbouwingen maar als je al tegen die paar duizend euro op kijkt zou ik zeker verder kijken.
Señor Sjon schreef op donderdag 11 april 2019 @ 14:11:
Heerlijk juist, na het sassen de stop er in en lekker warmte voeten tijdens het douchen. Bovendien loopt alle sop lekker omlaag waardoor je voeten heerlijk weken in een badje van shampoo en je teenharen ook gewassen zijn.

Tsurany wijzigde deze reactie 11-04-2019 14:24 (18%)

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Señor Sjon schreef op donderdag 11 april 2019 @ 14:11:
Och, slaapkamer op de 1e opofferen en verbouwen tot badkamer, van de huidige badkamer een washok maken met wasmachine en droger. *klaar*

Alleen dat tuintje zou ik niet heel gezellig van worden.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Pizza_Boom
  • Nu online
corset schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:56:
Zegt alsnog vrij weinig. In die tijd werd asbest nog toegepast. Voor hetzelfde geld zit er niets in, de verkoper weet het waarschijnlijk niet. Dat kan je gewoon vragen.
Je kan ook een asbestinventarisatie vragen aan de verkoper. Dan weet je ook wat er zit.

• Highfive95
Hebben jullie ervaring met huizen die op funda staan maar eigenlijk al verkocht zijn?

Wij hadden een huis gezien wat al 5 maanden te koop staat. Was wel interessant dus makelaar gebeld. Afspraak voor bezichtiging gemaakt. Belt makelaar daarna terug dat het al verkocht is en dat deze week getekend gaat worden.

Beetje rare gang van zaken. Funda geeft aan beschikbaar. Site makelaar beschikbaar, afspraak inplannen maar huis is al verkocht. |:(

• Martinusz
Highfive95 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 22:28:
Hebben jullie ervaring met huizen die op funda staan maar eigenlijk al verkocht zijn?

Wij hadden een huis gezien wat al 5 maanden te koop staat. Was wel interessant dus makelaar gebeld. Afspraak voor bezichtiging gemaakt. Belt makelaar daarna terug dat het al verkocht is en dat deze week getekend gaat worden.

Beetje rare gang van zaken. Funda geeft aan beschikbaar. Site makelaar beschikbaar, afspraak inplannen maar huis is al verkocht. |:(
Uh zolang er niet getekend is, is het toch ook nog beschikbaar :?
Zodra er getekend is, is het verkocht onder voorbehoud. Loopt het voorbehoud af is het verkocht en verdwijnt het uit de lijstjes.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 07:36

Ja hoor, herhaaldeijk. Bel je op met een vraag, krijg je te horen "het huis is al verkocht, zodra de termijn van de ontbindende voorwaarden afloopt zetten we hem op verkocht". Vervolgens staat het huis nog doodleuk een paar dagen tot een maand als "beschikbaar" op Funda.
unezra schreef op donderdag 11 april 2019 @ 14:25:
[...]

Och, slaapkamer op de 1e opofferen en verbouwen tot badkamer, van de huidige badkamer een washok maken met wasmachine en droger. *klaar*

Alleen dat tuintje zou ik niet heel gezellig van worden.
En de afvoer gaat zeker onderlangs?
Orange_Dirk schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:23:
Let idd even op bij Calcasa, is best bruikbaar voor standaard huizen waarbij er dus tientallen vergelijkbare panden in de omgeving staan. Is je pand enigszins afwijkend dan klopt er weinig van. Zou het wel kloppen dan was ik bij aankoop van mijn huis vorig jaar in 1 klap 150k "rijker" omdat de waarde via calcasa zoveel hoger was.

Verder is de woz van 01-01-2018. Dus dik een jaar geleden. Tel daar eens de waardestijging van 10% bij op dan zit je al op € 256.000.

Kijk vooral naar wat je zelf wil betalen en wat je het zelf waard vind en houdt je daar gewoon aan.
Eerder een jaar extra achterstallig onderhoud dus +0%

Die WOZ waarde zegt natuurlijk niet zo veel, kan goed dat dat gebaseerd is op omliggende panden waar dat onderhoud wel gepleegd is.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 12-04-2019 01:13 (45%)

• Highfive95
Martinusz schreef op donderdag 11 april 2019 @ 22:41:
[...]

Uh zolang er niet getekend is, is het toch ook nog beschikbaar :?
Zodra er getekend is, is het verkocht onder voorbehoud. Loopt het voorbehoud af is het verkocht en verdwijnt het uit de lijstjes.
Dat het pas verkocht is als getekend is snap ik. Maar wat ik vreemd vind is dat ene huis "onder bod" staat bij funda en andere nog beschikbaar lijkt.

Huis staat nu ook nog gewoon als beschikbaar op funda en site van makelaar. Terwijl tekenen toch echt al geweest zouden moeten zijn. :? En dus verkocht onder voorbehoud. (Of niet onder voorbehoud natuurlijk)

Dus als je nu contact opneemt bel je voor niks. Los van het feit dat wel erg slordig is dat je als makelaar een bezichtiging inplant terwijl het al verkocht is. :X

• Omni superens
  • Laatst online: 11:52
Highfive95 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:03:
[...]

Dus als je nu contact opneemt bel je voor niks. Los van het feit dat wel erg slordig is dat je als makelaar een bezichtiging inplant terwijl het al verkocht is. :X
Ik heb het vermoeden dat het ook een tactiek is van bepaalde makelaars. Het zorgt voor interesse van mensen wat ertoe kan leiden dat ze ook andere woningen van die makelaar bekijken etc..

Het is bij ons ook vaak genoeg gebeurd en zelf ben ik minder gecharmeerd van die tactiek, maar in deze periode komen makelaars sowieso met veel weg.

• Martinusz
Highfive95 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:03:
[...]

Dat het pas verkocht is als getekend is snap ik. Maar wat ik vreemd vind is dat ene huis "onder bod" staat bij funda en andere nog beschikbaar lijkt.

Huis staat nu ook nog gewoon als beschikbaar op funda en site van makelaar. Terwijl tekenen toch echt al geweest zouden moeten zijn. :? En dus verkocht onder voorbehoud. (Of niet onder voorbehoud natuurlijk)

Dat onder bod zie je maar zelden, waarschijnlijk te veel werk om die status te gebruiken ;) makelaar zal nu moeten invoeren dat het verkocht is onder voorbehoud. Het is maar net hoe snel de makelaar dat doet denk ik.
Omni superens schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:09:
[...]

Ik heb het vermoeden dat het ook een tactiek is van bepaalde makelaars. Het zorgt voor interesse van mensen wat ertoe kan leiden dat ze ook andere woningen van die makelaar bekijken etc..

Het is bij ons ook vaak genoeg gebeurd en zelf ben ik minder gecharmeerd van die tactiek, maar in deze periode komen makelaars sowieso met veel weg.
Jep bij vrienden van ons ook, was een wat onbekendere makelaar in de markt, liet het te koop bord heel lang staan terwijl het na eerste bezichtiging al verkocht was. Inderdaad puur om mensen te laten bellen en wellicht iets anders aan te bieden (ook al had ie verder niks in de buurt).

Dat gezegd hebbende, ik ben het bord "Te laat...." in onze voortuin ook wel beu, ik ga de makelaar even contacten. :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online
Vaak ook een kwestie van een backup lijstje opstellen zodat je concrete leads hebt mocht de verkoop afketsen.

• Euro88
  • Laatst online: 23-05 01:50
Martinusz schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:20:

Dat gezegd hebbende, ik ben het bord "Te laat...." in onze voortuin ook wel beu, ik ga de makelaar even contacten. :P
Dan haal je dat bord toch gewoon weg? Het staat in jouw tuin en je huis is al verkocht. Ik zou hier echt geen seconde over nadenken.

Euro88 wijzigde deze reactie 13-04-2019 00:28 (1%)
Reden: spelfout

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Kan zijn dat het deel van je overeenkomst met de makelaar is...

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Euro88 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 00:27:
[...]

Dan haal je dat bord toch gewoon weg? Het staat in jouw tuin en je huis is al verkocht. Ik zou hier echt geen seconde over nadenken.
Daarom snap ik ook de "hek geplaatst door", "tuin aangelegd door", "oprit bestraat door" bordjes nooit zo. Die haal je toch ook gewoon weg.

• ApexAlpha
CurlyMo schreef op zondag 14 april 2019 @ 13:06:
[...]

Daarom snap ik ook de "hek geplaatst door", "tuin aangelegd door", "oprit bestraat door" bordjes nooit zo. Die haal je toch ook gewoon weg.
Vaak krijg je een stukje korting als zo een bordje erop mag blijven. Je kan niet altijd zomaar iets weghalen omdat het op jouw grond staat. Het kan ook zo zijn dat de makelaar erbij heeft staan dat er nog 4 weken soort van reclame mag staan voor hun bureau.

• Martinusz
Euro88 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 00:27:
[...]

Nou zo dramatisch is het niet ;) maar de makelaar is een vriend van ons, dus ik hoef geen bord eruit te trekken en weer ergens neerleggen, ik vraag gewoon even of hij het bord weg haalt ;)

• Sport_Life

Sport_Life

Bij ons hingen 2 borden aan de ramen (appartement 1 hoog), van verkoop- en aankoopmakelaar.
Beide (!!) partijen hebben een voor ons hoge verkoopprijs bewerkstelligd, dus ik gun ze wel enige reclame ;).

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22-05 20:54

DirtyBird

Praktiserend denker

Members only:

Het lastige van nietsdoen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@DirtyBird Optie 1.

• corset
Uiteindelijk is het huis toch afgevallen... totale kosten werden gewoon te hoog. Zeker nu er huizen te koop worden gezet waarbij er 0,0 van het benodigde werk nodig is. Dus maar verder zoeken

• luukmans7
  • Laatst online: 23-05 16:46

Jup hier ook! Belt de makelaar op dat die al verkocht is. Ze zijn alleen verplicht het huis minimaal 1 dag op Funda te zetten. Vaak staat deze erop totdat de sleutel overhandigd is.

• Highfive95
luukmans7 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 15:10:
[...]

Jup hier ook! Belt de makelaar op dat die al verkocht is. Ze zijn alleen verplicht het huis minimaal 1 dag op Funda te zetten. Vaak staat deze erop totdat de sleutel overhandigd is.
Na 2 weken staat het nu eindelijk als verkocht onder voorbehoud. 8)7

Hier gaat de zoektocht gewoon vrolijk verder. Is wel lastig want komt weinig vrij dat voldoet aan de eisen op dit moment. Valt op dat er heel veel huizen zijn die maar 2 of 3 slaapkamers hebben. En wij hebben er minimaal 4 nodig. Zeker in de prijsklasse tot 450.000 vind ik dat erg vreemd.

Het zijn dan vaak wel vrijstaande grote woningen, maar veelal maar 1 verdieping en een zolder met vlizo. Hier kan dan ook geen volwaardige slaapkamer van gemaakt worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• luukmans7
  • Laatst online: 23-05 16:46
Highfive95 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 15:20:
[...]

Hier gaat de zoektocht gewoon vrolijk verder. Is wel lastig want komt weinig vrij dat voldoet aan de eisen op dit moment. Valt op dat er heel veel huizen zijn die maar 2 of 3 slaapkamers hebben. En wij hebben er minimaal 4 nodig. Zeker in de prijsklasse tot 450.000 vind ik dat erg vreemd.

Het zijn dan vaak wel vrijstaande grote woningen, maar veelal maar 1 verdieping en een zolder met vlizo. Hier kan dan ook geen volwaardige slaapkamer van gemaakt worden.
Ik heb geluk gehad dat ik als eerste een bod deed dus we konden onderhandelen. Ik heb het nu akkoord onder voorbehoud van financiën en bouwkundig rapport _/-\o_

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

Highfive95 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 15:20:
[...]

Hou er rekening mee dat veel van die woningen een houten balklaag hebben tussen de 1e verdieping en de zolder. Als je op de zolder kunt staan dan kun je daar 'relatief eenvoudig' extra slaapkamer(s) creëeren door een gat in de verdiepingsvloer te (laten) zagen en er een trap in te zetten. En eventueel op zolder nog een of meerdere dakramen plaatsen.

Ik zou dus zeker bij die vrijstaande huizen even naar de volgende zaken kijken:
• Kun je fatsoenlijk staan op de zolder, m.a.w. is de zolder hoog genoeg
• Zit er een houten balklaag tussen zolder en 1e verdieping en geen beton
• Heb je op de 1e verdieping ruimte (of kun je ruimte maken) om een trap te plaatsen

Als je op bovenstaande punten alle 3 een 'check' hebt is dat nog geen garantie dat het allemaal kan natuurlijk, maar is het zeker de moeite om het nader te onderzoeken. Als het bouwtechnisch verder geen problemen oplevert praat je over een verbouwing van een paar duizend euro als je het laat doen, ben je handig en doe je het zelf ben je beduidend minder kwijt; een rechte steektrap koop je als bouwpakket al voor een paar honderd euro.

• Highfive95
Harrie_ schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 15:40:
[...]
Ik zou dus zeker bij die vrijstaande huizen even naar de volgende zaken kijken:
• Kun je fatsoenlijk staan op de zolder, m.a.w. is de zolder hoog genoeg
• Zit er een houten balklaag tussen zolder en 1e verdieping en geen beton
• Heb je op de 1e verdieping ruimte (of kun je ruimte maken) om een trap te plaatsen
Soms is het kwa ruimte wel mogelijk een kamer te creëren maar dan zit je met een probleem een verdieping lager. Je komt soms de meest vreemde indelingen tegen. Dan kun je geen trap kwijt op de 1e verdieping.

Met vaste trap en dakkapel kom je vaak een heel eind, maar als je geen trap kwijt kunt dan wordt het lastig.
Pagina: 1 ... 96 ... 99 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True