Heteluchtverwarming combineren met Warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchneon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01-2024

Dutchneon

6.375Wp Panda's&5100Wp SF-MT10

Topicstarter
Na verschillende acties van extra isoleren van ons huis, nieuwe kozijnen en tochtstrips
wil ik de volgende stap maken.

De gehele benedenverdieping is voorzien van luchtkanalen.
Woonkamer, 4 slaapkamers, hal, wc, badkamer bijkeuken en traphal.

Nu ben ik in het topic lucht - lucht al behoorlijke tijd aan het meelezen maar heb nog geen oplossing gespot.

Idealiter zou ik de warme lucht uit een lucht lucht pomp willen inblazen in de kanalen.
Dat doet de Brinks Allure nu. Wellicht is er een 'samenwerking' mogelijk?

Simpel alternatief wat ik nu had bedacht is een Ururu Sarara in de woonkamer hangen,
Met de deuren naar de hal en keuken open zou die ruim 200m2 te verwarmen hebben.
En probleem van de slaapkamers dan oplossen met electrische panelen?

Powerplants: 6375Wp Yingli Panda & 5440Wp SF170s: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=34987

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

prelude36a schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 13:14:
Na verschillende acties van extra isoleren van ons huis, nieuwe kozijnen en tochtstrips

Nu ben ik in het topic lucht - lucht al behoorlijke tijd aan het meelezen maar heb nog geen oplossing gespot.

Idealiter zou ik de warme lucht uit een lucht lucht pomp willen inblazen in de kanalen.

Simpel alternatief wat ik nu had bedacht is een Ururu Sarara in de woonkamer hangen,
Met de deuren naar de hal en keuken open zou die ruim 200m2 te verwarmen hebben.
Interessante vraag, wij hebben een 30+ jaar oude Brinks luchtverwarming in onze woning. Deze gaat volledig worden vervangen door een luchtwarmtepomp in combinatie met vloerverwarming op alle verdiepingen. Een nieuwe luchtverwarming aanschaffen had niet onze voorkeur en kostentechnisch was het ook niet rendabeler ten opzicht van de nieuwe warmtepomp. Off-topic: welk bouwjaar is jullie luchtverwarming en hoe is het verbruik? Heb je toevallig een foto van de isolatie van je leidingwerk. Zou deze graag met de onze willen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:42
prelude36a schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 13:14:

zoek eens rond op een kanaal unit of kanaal airco. ;)

dat zijn units die op de zelfde manier worden gebruikt als een Heteluchtverwarming ;)
sommige units kunnen vrij makkelijk de Brinks Allure vervangen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchneon

Dutchneon

Topicstarter
blijhoofd_bennie schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 13:31:
[...]
Interessante vraag, wij hebben een 30+ jaar oude Brinks luchtverwarming in onze woning. Deze gaat volledig worden vervangen door een luchtwarmtepomp in combinatie met vloerverwarming op alle verdiepingen. Een nieuwe luchtverwarming aanschaffen had niet onze voorkeur en kostentechnisch was het ook niet rendabeler ten opzicht van de nieuwe warmtepomp. Off-topic: welk bouwjaar is jullie luchtverwarming en hoe is het verbruik? Heb je toevallig een foto van de isolatie van je leidingwerk. Zou deze graag met de onze willen vergelijken.
Klinkt als een hele grote investering, zeker om overal vloerverwarming aan te leggen.
Onze Brinks is van 2003, Verbruik rond de 4000kuub. Een van de laatste 'goede' zoals de monteur van Golu mij heeft verteld. Maar zn verbruik is daar ook naar ;)
Bovenverdieping is wel op cv die stookt er nog kleine 1000 kuub bij.

De buizen zijn ommanteld met glaswol en isolatiefolie, binnenkort moet ik weer onder de vloer dan zal ik eens een doorsnede foto proberen te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Dutchneon op 18-12-2015 14:43 ]

Powerplants: 6375Wp Yingli Panda & 5440Wp SF170s: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=34987

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchneon

Dutchneon

Topicstarter
migjes schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 13:58:
[...]

zoek eens rond op een kanaal unit of kanaal airco. ;)

dat zijn units die op de zelfde manier worden gebruikt als een Heteluchtverwarming ;)
sommige units kunnen vrij makkelijk de Brinks Allure vervangen. ;)
Hmmm das een hele goeie, vind het zonde om niks met die kanalen te doen. Daar heeft mijn pa destijds (40jaar terug) flink zn best op gedaan om dat overbemeten aan te leggen en te isoleren.

Had ook gevonden dat ze in canada nog veel doen met kanaalverwarming,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Als je je huis wilt verwarmen door middel van heteluchtverwarming met een warmtepomp dan is dat vrij eenvoudig te realiseren;

Hetgeen je moet weten is de hoeveelheid verwarmingscapaciteit en daar een warmtewisselaar op maat voor laten maken. Deze warmtewisselaar wordt in het uitblaaskanaal gemonteerd en koeltechnisch aangesloten op een buitenunit welke weer communiceert met een "LBK kit regeling".

De warmtewisselaar is maatwerk en zal apart besteld en gefabriceerd moeten worden. Een goede koeltechnische installateur met ervaring op het gebied van warmtepompen zal je in de arm moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 20:10
Nadelen van een luchtverwarming:
1) Je kunt niet gericht stoken. Als je een deel van het pand niet gebruikt wordt het toch significant verwarmd. Ik heb metingen gedaan waaruit blijkt dat een rooster in gesloten toestand nog makkelijk 10% van de lucht doorlaat t.o.v. van volledig open (dit was na modificatie met tochtstrips om de verliezen te beperken). Dit wordt meer naarmate er meer roosters op het kanaal gesloten zijn i.v.m. de hogere tegendruk. 10% van de stroming door het rooster betekend ook dat het hele kanaal warm is dus je hebt 100% van de distributieverliezen.
2) De distributieverliezen zijn heel hoog. Een buis met warm water heeft een omtrek van ~5cm, dus een 0,05m2 verliesoppervlak per strekkende meter. Een luchtkanaal van 200mm heeft een omtrek van ~650mm en dus een verliesoppervlak 0,65m2 per strekkende meter. Dat betekend >10x hogere distributieverliezen!
3) Lucht verplaatsen is veel minder efficient dan water verplaatsen. Daarnaast bevat een kg lucht veel minder warmte dan een kg water. Wat in een gemiddeld woonhuis met 20W CV-pomp kan kost >500W aan ventilatievermogen bij luchtverwarming.

Ik heb heel goede resultaten geboekt door een luchtverwarming te vervangen door een lucht/lucht WP die alleen de meest gebruikte ruimte verwarmt. Die WP loopt nu op de stroom die bespaard wordt door de luchtbehandelingskast en verdringt door het gericht stoken zonder distributie verliezen daarmee 60% van het totale gasverbruik (~3000m3).

n=1, maar luchtverwarming in een woonhuis, niet zijnde een passiefhuis of gelijkwaardig, is een zeer slecht idee.

(voor de duidelijkheid: het stroomverbruik is dus gelijk gebleven na de installatie van de WP, omdat die niet meer stroom verbruikt dan de hulpenergie (stroom) van de luchtverwarming die nu bespaard wordt!)

[ Voor 10% gewijzigd door Paul C op 18-12-2015 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:37
prelude36a schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 14:45:
[...]

Hmmm das een hele goeie, vind het zonde om niks met die kanalen te doen. Daar heeft mijn pa destijds (40jaar terug) flink zn best op gedaan om dat overbemeten aan te leggen en te isoleren.

Had ook gevonden dat ze in canada nog veel doen met kanaalverwarming,
In de warmere delen van Amerika is het ook de normaalste zaak vd wereld. Daar zie je overal van die HVAC's staan in de tuinen. Maar dat is vooral omdat het s zomers zo lekker koelt. Ik ben het met PaulC eens dat je luchtverwarming via kanalen nooit echt zuinig gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

prelude36a schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 14:42:
[...]

Klinkt als een hele grote investering, zeker om overal vloerverwarming aan te leggen.
Onze Brinks is van 2003, Verbruik rond de 4000kuub. Een van de laatste 'goede' zoals de monteur van Golu mij heeft verteld. Maar zn verbruik is daar ook naar ;)
Bovenverdieping is wel op cv die stookt er nog kleine 1000 kuub bij.

De buizen zijn ommanteld met glaswol en isolatiefolie, binnenkort moet ik weer onder de vloer dan zal ik eens een doorsnede foto proberen te maken.
Door de huidige stookkosten bij normaal gebruik is het in onze situatie een financieel al voordeliger investering om de luchtverwarming te vervangen. Dit hoeft in mijn optiek geen argument te zijn, maar men vind hier financiële argumenten belangrijk :+ . Het onderhouden van de leidingen is in onze situatie alleen mogelijk door deze open te zagen. Zijn jou leidingen wel te demonteren?

Het huis omzetten naar een reguliere cv met radioteren is financieel iets voordeliger dan met warmtepomp en vloerverwarming. De extra kosten versus gemak van vloerverwarming is in onze ogen de extra investering waard. En als je bereid bent (enkele) werkzaamheden zelf uit te voeren wordt het financiële verschil nog kleiner.

Ook hadden wij de huidige luchtverarmingen (er zitten er twee in de woning) kunnen vervangen door nieuwe. Financieel leverde dit in onze optiek niets op, omdat we dezelfde problemen zoals hieronder / hierboven beschreven bij punt 1 en 2 behouden.
Paul C schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 15:08:
Nadelen van een luchtverwarming:
1) Je kunt niet gericht stoken. Als je een deel van het pand niet gebruikt wordt het toch significant verwarmd. Ik heb metingen gedaan waaruit blijkt dat een rooster in gesloten toestand nog makkelijk 10% van de lucht doorlaat t.o.v. van volledig open (dit was na modificatie met tochtstrips om de verliezen te beperken). Dit wordt meer naarmate er meer roosters op het kanaal gesloten zijn i.v.m. de hogere tegendruk. 10% van de stroming door het rooster betekend ook dat het hele kanaal warm is dus je hebt 100% van de distributieverliezen.
2) De distributieverliezen zijn heel hoog. Een buis met warm water heeft een omtrek van ~5cm, dus een 0,05m2 verliesoppervlak per strekkende meter. Een luchtkanaal van 200mm heeft een omtrek van ~650mm en dus een verliesoppervlak 0,65m2 per strekkende meter. Dat betekend >10x hogere distributieverliezen!
3) Lucht verplaatsen is veel minder efficient dan water verplaatsen. Daarnaast bevat een kg lucht veel minder warmte dan een kg water. Wat in een gemiddeld woonhuis met 20W CV-pomp kan kost >500W aan ventilatievermogen bij luchtverwarming.

Ik heb heel goede resultaten geboekt door een luchtverwarming te vervangen door een lucht/lucht WP die alleen de meest gebruikte ruimte verwarmt. Die WP loopt nu op de stroom die bespaard wordt door de luchtbehandelingskast en verdringt door het gericht stoken zonder distributie verliezen daarmee 60% van het totale gasverbruik (~3000m3).

n=1, maar luchtverwarming in een woonhuis, niet zijnde een passiefhuis of gelijkwaardig, is een zeer slecht idee.

(voor de duidelijkheid: het stroomverbruik is dus gelijk gebleven na de installatie van de WP, omdat die niet meer stroom verbruikt dan de hulpenergie (stroom) van de luchtverwarming die nu bespaard wordt!)
Punt 1 en 2 kan ik zelf niet meer dan beamen. Los van het gevoel van de snelle warmte snap ik niet waarom men luchtverwarming toe zou passen. Zijn de nieuwere systemen wel flexibel per ruimte in te zetten? Ik ben benieuwd of in onze situatie het stroomverbruik ook gelijk gaat blijven. Dat is niet mijn verwachting, maar dat zou het geheel alleen maar mooier maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

@prelude36a Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk hebt besloten.
Wij hebben ook hete luchtverwarming en staan nu voor de beslissing van zonnepanelen en als we in de toekomst een warmtepomp gaan aanschaffen dan kan ik daar alvast rekening mee houden.

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchneon

Dutchneon

Topicstarter
@DJ^ Mijn oplossing bestaat uit meerdere elementen, maar ik adviseer wel ruim te investeren in Panelen ;)

Allereerst heb ik IR panelen in de slaapkamers gehangen (3) om energiezuinig plaatselijk te verwarmen.
Heb overwogen om per kamer lucht-lucht te doen maar aangezien we niet hoeven te koelen (door de heteluchtkanalen kunnen we ventileren en is het nooit echt warm om onze slaapkamers) waren we voor 800 euro klaar.

Daarnaast hebben we onze openhaard vervangen voor een Kachel, die tevens cv aansluiting heeft. Hiermee hebben we vloerverwarming in de woonkamer keuken en serre aangelegd en zodra we dus stoken hebben we een heerlijk aangename vloer.

De heteluchtkachel is nog onveranderd maar heel af en toe aan. Ik heb namelijk ook nog een nieuw aanzuigluik laten maken in de woonkamer (dichtbij de houtkachel) waarmee we nu de warme lucht van het hele huis kunnen circuleren op de ventilatie stand.

De investering was hierdoor beperkt (ja natuurlijk de aanleg van de vloerverwarming was flink) maar we blijven nu naar alle waarschijnlijkheid onder de 700kuub en dat is inclusief een gasketel voor ons warme water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Mooi om te lezen voor welke oplossingen je hebt gekozen. Bedankt voor het denken!

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuul CNC
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-02-2024
Mooi verhaal, zeker omdat ik ook luchtverwarming heb.

We wonen er nu net nog geen jaar en we hebben de oude luchtverwarmer laten vervangen door een nieuwe.
Komend zomer ga ik in de kelder alle kanalen vernieuwen door spiraalbuizen, hierin komen vlinderkleppen zodat ik ism Homematic dan de ruimtes kan verwarmen die ik ook echt gebruik tot een temperatuur die ik wil hebben.
De huidige kanalen zijn aan de binnen zijde geïsoleerd met glaswol, hierdoor is het een ideaal systeem om astma en andere ziektes te kweken, overigens is het systeem zo lek als een mandje waardoor de kelder en kruipruimte ook lekker warm worden. voor nu alles weer dicht getapet.

We hebben ook een HR inbouw haard (12kW) geplaatst die tot nu toe ons voorziet van alle warmte (gasverbuik november 2017= 30m3 + 2m3 hout). is dus nog hoop.
Nu merken we dat we het niet meer redden met de inbouw haard, we gebruiken nu de luchtverwarmer om de woonkamer snel op temperatuur te krijgen +/- 20min, vervolgens kan de haard het op temperatuur houden.

Ik hoopte ook op de ventilatie stand de warme lucht elders in huis te kunnen inblazen maar het rendement hiervan is in de praktijk niks, een deur open zetten naar de gang levert hetzelfde effect, misschien wel beter

wat de toekomst breng al het echt koud word weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 13:57
Hoe ga je die nieuwe buizen isoleren?

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerzon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:54
Met glaswol om de spiraalbuizen. En in de kruipruimte een damp dichte laag er om heen. Zo zit het hier al 29 jaar, zonder problemen.
Pagina: 1