Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 95 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:50
GeeMoney schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:13:
Alles onder de 3% zou ik zolang mogelijk vastzetten.
Veel te kort door de bocht, maar daar heb ik in dit en andere topics al uitgebreider op gereageerd.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:50
CurlyMo schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:34:
[...]

Veel te kort door de bocht, maar daar heb ik in dit en andere topics al uitgebreider op gereageerd.
Ieder zijn mening toch? Mijn advies is duidelijkheid en zekerheid op je vaste lasten over een lange periode voor relatief weinig extra geld en volledige aflossing.
Tenzij je van mening bent dat de rente over langere periode (8+ jaar) onder de 1% nog gaat duiken dan zou ik wachten maar die inschatting heb ik in ieder geval niet.

Wellicht deels vanuit eigen opvoeding zo gekomen maar mijn ouders komen van 11% rente, mijn eerste hypotheek was voor 15 jaar destijds 4.89% en mijn huidige hypotheek heb ik 20 jaar vast gezet op 2,49% . Ik voel me daar in ieder geval heel erg prettig bij ;) .

[ Voor 39% gewijzigd door GeeMoney op 13-03-2019 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
GeeMoney schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:40:
[...]

Ieder zijn mening toch? Mijn advies is duidelijkheid en zekerheid op je vaste lasten over een lange periode voor relatief weinig extra geld en volledige aflossing.
Klopt, maar is die mening wel voldoende onderbouwd? Want een verschil van 1% rente tussen 10 en 20 jaar looptijd betekent bij een hypotheek van 400k een verschil in rente in de eerste 10 jaar van ~ 25k. Terwijl je na die 10 jaar lang en breed onder je 65% LTV zit als je die 25k gewoon versneld aflost. Zonder versnelde aflossing zie je na 10 jaar al op 67% LTV. De rente na 10 jaar moet dus flink hoog zijn om dat voordeel op terugwerkende kracht te niet te doen. Ik dacht uit mijn hoofd ooit uitgerekend te hebben dat dat meer dan 5% moet zijn. Dat zie ik bij een LTV van < 65% niet gebeuren.

[ Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 13-03-2019 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
CurlyMo schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:43:
[...]

Klopt, maar is die mening wel voldoende onderbouwd? Want een verschil van 1% rente tussen 10 en 20 jaar looptijd betekent bij een hypotheek van 400k een verschil in rente in de eerste 10 jaar van ~ 25k. Terwijl je na die 10 jaar lang en breed onder je 65% LTV zit als je die 25k gewoon versneld aflost. Zonder versnelde aflossing zie je na 10 jaar al op 67% LTV.
De ervaring leert dat er maar weinig mensen zijn die de discipline hebben om zelf tussentijds af te lossen en bij haast elke hypotheekverstrekker is dat alsnog gewoon een mogelijkheid en middels een enkele taxatie kan je dan alsnog onder de drempelwaarde zakken qua LTV voor extra korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
GeeMoney schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:45:
[...]

De ervaring leert dat er maar weinig mensen zijn die de discipline hebben om zelf tussentijds af te lossen en bij haast elke hypotheekverstrekker is dat alsnog gewoon een mogelijkheid en middels een enkele taxatie kan je dan alsnog onder de drempelwaarde zakken qua LTV voor extra korting.
Ik had mij reactie een klein beetje aangevuld met relevante informatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
Dit deeltje zocht ik.

Lang getwijfeld om te gaan verhuizen, toen verbouwen, en nu ligt de focus weer op verhuizen indien er iets interessants voorbij komt. En dat was gisteren. Onze overburen verkopen hun huis. En wat ons betreft is dit in alles een upgrade t.o.v. ons huis. Enkele plusplunten zijn:

Grotere tuin
Aanbouw (direct gebouwd ten tijde van de nieuwbouw)
Grotere keuken (vanwege de aanbouw)

Huis staat sinds gisteren op Funda. Meteen contact gezocht met mijn overbuurman en laten weten dat we graag een kijkje komen nemen. Vervolgens contact gehad met de makelaar en aangegeven dat we bereid zijn een bod te doen voor de vraagprijs na de bezichtiging aanstaande zaterdag.

Begon de makelaar ineens over biedingsprocedures, dat een bod zonder bezichtiging haar niets zei en dat er veel animo was. Vind ik enigzins twijfelachtig. En ik durf te wedden dat er nog niemand zo concreet is als ons. Beetje cheap als je dat al meteen gaat uitspelen. Zeker aangezien er nog geen bezichtigingen zijn voor die van ons zijn.

Daarnaast als wij besluiten een bod uit te brengen, dan moet ze daar toch iets mee doen. Ongeacht of haar dat iets zegt of niet. Ik zei, we wonen aan de overkant, het huis is ons welbekend (tis namelijk indentiek behalve dat het gespiegeld is).

Benieuwd hoe dit af gaat lopen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
CurlyMo schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:45:
[...]

Ik had mij reactie een klein beetje aangevuld met relevante informatie :)
Je "koopt" een risico af door nu voor de lange termijn te kiezen.
Ook weet ik het huidige verschil niet tussen 10 en 20 jaar, maar bij mij was dat vorige jaar april 0,79% . Daar ga ik het echt niet voor laten. Denk ook even aan je situatie over mogelijk 10 jaar (studerende kinderen/pubers/extra auto voor de deur etc.?)
En dan de kans op een verhoogde rente (want zakken gaat hij zeker niet) zou ik altijd kiezen voor zekerheid met de mogelijkheid tot aflossen en korting middels taxatie op de LTV want dat boden in ieder geval alle aanbieders die ik heb benaderd vorig jaar.
Dan heb je het dus altijd helemaal zelf in de hand en ben je niet afhankelijk van de grillen van de markt.
Ook kunnen in die hele periode je voorwaardes niet wijzigen in principe, ook niet zomaar door wijzigingen vanuit de regering.

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 13-03-2019 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik vind 0,79% vrij veel :) Maar wij lossen inderdaad versneld af.

Je betaald gewoon een stuk meer aan rente (in concrete €) dat je ook in aflossing zou kunnen stoppen.

[ Voor 45% gewijzigd door CurlyMo op 13-03-2019 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 22:15
loewie1984 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:51:
Dit deeltje zocht ik.

Lang getwijfeld om te gaan verhuizen, toen verbouwen, en nu ligt de focus weer op verhuizen indien er iets interessants voorbij komt. En dat was gisteren. Onze overburen verkopen hun huis. En wat ons betreft is dit in alles een upgrade t.o.v. ons huis. Enkele plusplunten zijn:

Grotere tuin
Aanbouw (direct gebouwd ten tijde van de nieuwbouw)
Grotere keuken (vanwege de aanbouw)

Huis staat sinds gisteren op Funda. Meteen contact gezocht met mijn overbuurman en laten weten dat we graag een kijkje komen nemen. Vervolgens contact gehad met de makelaar en aangegeven dat we bereid zijn een bod te doen voor de vraagprijs na de bezichtiging aanstaande zaterdag.

Begon de makelaar ineens over biedingsprocedures, dat een bod zonder bezichtiging haar niets zei en dat er veel animo was. Vind ik enigzins twijfelachtig. En ik durf te wedden dat er nog niemand zo concreet is als ons. Beetje cheap als je dat al meteen gaat uitspelen. Zeker aangezien er nog geen bezichtigingen zijn voor die van ons zijn.

Daarnaast als wij besluiten een bod uit te brengen, dan moet ze daar toch iets mee doen. Ongeacht of haar dat iets zegt of niet. Ik zei, we wonen aan de overkant, het huis is ons welbekend (tis namelijk indentiek behalve dat het gespiegeld is).

Ken je de overbuurman ook? Ik zou gewoon bij hem even informeren etc. best kans dat er wat gunfactor nog is :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik snap de reactie van de makelaar wel in de huidige markt. De pluspunten die jij ziet, zien anderen ook natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Martinusz schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:58:
[...]

Ken je de overbuurman ook? Ik zou gewoon bij hem even informeren etc. best kans dat er wat gunfactor nog is :)
Zeker, heb meteen met hem contact gehad. We gaan zaterdag ook kijken zonder makelaar. Ik hoop dan op een eerlijk, open en fair gesprek. Ze hebben zelf nog geen ander huis. Dus zoeken ze een koper die flexibel is. Wij hebben daarin geen haast. Ook hebben we de financiele slagkracht om te kopen. Uiteraard moeten we wel eerst onze eigen woning kopen.

Het feit dat zij nog geen woning hebben, maakt ook dat het niet persé aantrekkelijk is, dat er een andere koper komt die het nu meteen kan betalen en de woning nu meteen wilt hebben. Dus ook dat zou wel eens positief kunnen zijn.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
CurlyMo schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:55:
Ik vind 0,79% vrij veel :) Maar wij lossen inderdaad versneld af.

Je betaald gewoon een stuk meer aan rente (in concrete €) dat je ook in aflossing zou kunnen stoppen.
Dan heb je het toch over tientjes per maand verschil waarvoor jij je zekerheid dus overlaat aan de markt en ervan uitgaande dat er in je persoonlijke situatie niets veranderd tov het mogelijke huidige gunstige klimaat waar je in zit.
Overigens los ik dus ook versneld af en verwacht ik als mijn woning straks af is met een taxatie in rap tempo nog meer te zakken door de LTV verlaging. Dan heb ik dus feitelijk het beste van beide werelden waarin jij er nog steeds maar 1 hebt. (namelijk NU iets lagere lasten)
Enfin, mogelijk niet de juiste plek voor deze discussie. :)

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 13-03-2019 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

loewie1984 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:51:

In welke regio? Als het in een goedlopende regio is snap ik wel dat ze de boot zoveel mogelijk af wilt houden. Waarschijnlijk heeft ze al bij de verkoper aangegeven dat ze (ver) boven de vraagprijs kan verkopen en wilt ze dat ook waar maken. Haar commissie hangt natuurlijk ook af van de verkoopprijs en haar belang, zowel voor zichzelf als richting de verkoper, is de hoogste prijs behalen.

De gunfactor van de overbuurman kan een rol spelen, afhankelijk van hoe hij er in staat. Ik ga binnenkort de verkoop in en alhoewel ik een doelgroep heb waar ik het liever aan gun zet ik dit overboord wanneer de verschillen groot zijn. Iemand iets gunnen is leuk, 10.000 euro handje contantje is leuker.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Zuid-Limburg aan de achterkant van vliegveld MST/MAA, dus geen randstad achtige taferelen. Het dorp is wellicht binnen Zuid-Limburg wellicht iets hoger qua segment. Gemiddelde verkoopprijs van een woning hier ligt boven de 3 ton. In onze regio is dat best veel. Aan de andere kant is het wel een beetje landelijk gemiddelde.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Wat is gunfactor?
Het gaat vaak toch om flinke bedragen en veel huizenkopers/verkopers vinden 1000eu ineens peanuts als het om een huis gaat, terwijl als ze een reparatie van 1000eu aan hun auto hebben ze moord en brand schreeuwen. Nu snap ik het wel enigszins in relatie tot de waarde van de objecten.

Maar vanwege een gunfactor iets voor 1000eu minder verkopen zou ik echt niet doen. Het totale plaatje moet kloppen, als je 1000eu minder kunt vangen maar wel meer zekerheid (geen voorbehoud financiering, snel handelen, geen bouwinspectie etc) dan is het een overweging waard maar anders is 1000eu toch gewoon 1000eu.
Laat staan als het om nog grotere bedragen gaat.

Het zal mij dan ook echt een zorg zijn wie mijn huis koopt, ik woon er straks niet meer en heb er dus ook geen voor/nadeel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
waar het me in eerste instantie om gaat. Beetje gekke reactie van de makelaar.
Biedingsprocedure bij grote interesse snap ik. Dat staat de verkoper vrij.

Maar ik bel vandaag en zeg. We doen een bod voor de vraagprijs. We gaan zaterdag kijken en als alles bevalt kunnen we de voorlopige overeenkomst meteen tekenen. Dat moet zij voorleggen aan de verkopers en die moeten hun reactie geven. Zij kan dat niet naast zich neer leggen. Ongeacht of ons voorstel nu serieus is of niet.

Indien het huis al onder bod zou zijn, zou ze verplicht zijn mij dat te moeten melden.

Ze begon meteen te schermen met: ik heb veel belangstelling via de e-mail bla bla bla. Daar heb ik als koper dan weer geen boodschap aan.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
loewie1984 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:55:
waar het me in eerste instantie om gaat. Beetje gekke reactie van de makelaar.
Biedingsprocedure bij grote interesse snap ik. Dat staat de verkoper vrij.

Maar ik bel vandaag en zeg. We doen een bod voor de vraagprijs. We gaan zaterdag kijken en als alles bevalt kunnen we de voorlopige overeenkomst meteen tekenen. Dat moet zij voorleggen aan de verkopers en die moeten hun reactie geven. Zij kan dat niet naast zich neer leggen. Ongeacht of ons voorstel nu serieus is of niet.

Indien het huis al onder bod zou zijn, zou ze verplicht zijn mij dat te moeten melden.

Ze begon meteen te schermen met: ik heb veel belangstelling via de e-mail bla bla bla. Daar heb ik als koper dan weer geen boodschap aan.
Lastig zo'n vage verkoopmakelaar. Wellicht kan het helpen om zelf duidelijke grenzen aan te geven, dan kun je wat van de regie in handen nemen. Bijvoorbeeld komende zaterdag na de bezichtiging een bod met een termijn uitbrengen (indien je het dan nog wilt hebben), met daarin een strakke termijn opgenomen, bijvoorbeeld dat het bod slechts geldig is tot en met aanstaande dinsdag 16:00 en dat het daarna komt te vervallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
@loewie1984 aan jouw boodschap heeft de verkopende makelaar natuurlijk ook weinig.
Je bod staat of niet, afhankelijk van voorbehoud onder financiering maar niet onder voorbehoud van bezichtiging. Dat bod kan je telefonisch pas doen NA je bezichtiging of nu doen maar dan dat voorbehoud weglaten. Dit is zo vrijblijvend als wat.

Want de verkopende partij schiet met jouw bod namelijk helemaal niets op.
Moeten ze nu bezichtigingen afzeggen bijvoorbeeld? Geen andere biedingen meer aannemen omdat jij mogelijk na je bezichtiging je bod kracht gaat bijzetten?

Het enige wat ze inderdaad verplicht aan je zijn is om aan te geven of er al een bod gedaan is, niets meer en niets minder.

[ Voor 35% gewijzigd door GeeMoney op 13-03-2019 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
GeeMoney schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:19:
@loewie1984 aan jouw boodschap heeft de verkopende makelaar natuurlijk ook weinig.
Je bod staat of niet, afhankelijk van voorbehoud onder financiering maar niet onder voorbehoud van bezichtiging. Dat bod kan je telefonisch pas doen NA je bezichtiging of nu doen maar dan dat voorbehoud weglaten. Dit is zo vrijblijvend als wat.

Want de verkopende partij schiet met jouw bod namelijk helemaal niets op.
Moeten ze nu bezichtigingen afzeggen bijvoorbeeld? Geen andere biedingen meer aannemen omdat jij mogelijk na je bezichtiging je bod kracht gaat bijzetten?

Het enige wat ze inderdaad verplicht aan je zijn is om aan te geven of er al een bod gedaan is, niets meer en niets minder.
Kan ik me wat bij voorstellen, echter we zijn de overburen. We kennen het huis door en door. We willen dit huis gewoon voor de genoemde prijs. Als ik dat dan aangeef, kan je daar iets serieuzer mee omgaan dan een wild vreemd die ongezien zegt: ik bied de vraagprijs.

Dat heb ik haar geprobeerd duidelijk te maken.

discogs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je het zo goed kent zal je het voorbehoud moeten laten vallen om serieus genomen te kunnen worden. het zinnentje "ALS het ons bevalt" maakt het gewoon een losse flodder. Of je nu aan de overkant woond of het huis hebt gebouwd, dat maakt niet uit.Je kan zelfs de mening hebben dat het nog niet eens een bod is, dit omdat je de bezichtiging nog niet hebt gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Nu online
En wat zeiden de overburen toen je de vraagprijs bood?
Dan weet je toch of ze het serieus nemen en/of dit voorleggen aan hun makelaar.

Ik vrees dat je een beetje te enthousiast bent en te graag iets wilt. Ga nu eerst zaterdag dat huis maar eens bekijken, overweeg je bod en doe een officieel bod met alles wat daar bij hoort.

De vraagprijs zegt tegenwoordig op veel plekken ook niet zoveel meer, voor hetzelfde geld belt er volgende week iemand die ongezien zonder voorbehoud de vraagprijs plus 50k bied.

Als ik je overbuurman was, dan was je zeker welkom voor een bezichting een bak koffie of een borrel kun je ook altijd krijgen maar de verkoop van de woning zou ik daar niet vanaf laten hangen, je zou net zoveel kans hebben als ieder ander en het gunnen hangt vooral van de hoogte van het bod af. Ik gok dat het in veel gevallen zo zal werken ;)

EDIT:
interessante aanvulling wellicht. Ik had vorig jaar op dag 1 van verkoop, bij de eerste bezichtiging ook de vraagprijs al binnen. Er stonden echter nog wat bezichtigingen op de planning, niet veel, maar toch wel een paar en die wilde ik gewoon afwachten.
Dit heeft de makelaar ook als zodanig gecommuniceerd. Het eerste bod kwam van een stel dat in dezelfde wijk woonde en de makelaar had goede vermoedens dat ze de vraagprijs prima konden voldoen.

Toch gewacht. Eind van de week laatste bezichtiging en een bod zeer ruim boven de vraagprijs. Echter wel door mensen van buiten de regio en met wat voorwaarden (voorbehoud financiering, voorbehoud verkoop eigen woning). De overige partijen konden/wilden niet over dit bod heen en dus de gok maar gewaagd. Daarmee in een week tijd heel wat geld verdiend :)

EDIT 2:
Ik kan blijven doorgaan.
Maar het ook mee gemaakt toen ik de kopende partij was. We bezochten als eerste een woning, een uur na de bezichtiging de vraagprijs geboden en ook aangegeven dat er voldoende rek in ons bod zat. Ik wilde (toen) echter nog niet meer bieden, waarom is er immers een vraagprijs?
Makelaar/verkoper gaven aan de bezichtigingen af te wachten en er aan het eind van de week op terug te willen komen.

De volgende dag werd ik gebeld, woning verkocht voor vraagprijs +5k. Terwijl de makelaar wist dat wij daar ruimschoots overheen konden. Tja, kopers hadden een take it or leave it bod gedaan (zonder voorbehoud e.d.) en de verkoper was daar gevoelig voor. Pech gehad voor ons dus.

[ Voor 49% gewijzigd door B-Real op 13-03-2019 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
GeeMoney schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:12:
[...]

Dan heb je het toch over tientjes per maand verschil
Waardoor je in de long-run bij 1% verschil en een hypotheek van 400k dus ~ 25k meer aan rente hebt betaald over de eerste 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
B-Real schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:49:
En wat zeiden de overburen toen je de vraagprijs bood?
Ik snap dit punt ook prima. Daarom kom ik hier ook naar dit forum toe om andere inzichten te krijgen.

Goed dat je het vanuit de verkopende partij bekijkt. En dat wij een gevoel van FOMO hebben over het niet willen mislopen van dit huis. Het is uiteindelijk aan de verkopende partij om te besluiten wat ze willen.

Zij hebben belang bij meer dan alleen de vraagprijs. Namelijk ook flexibiliteit m.b.t. aanvaarding omdat ze zelf nog niets hebben.

In eerste instantie ben ik een beetje verontwaardigd over de reactie van de makelaar. Maar van de andere kant. Het is terecht dat jullie je afvragen hoeveel mijn bod nu waard is. Dat zullen we zaterdag wel merken.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
CurlyMo schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:51:
[...]

Waardoor je in de long-run bij 1% verschil en een hypotheek van 400k dus ~ 25k meer aan rente hebt betaald over de eerste 10 jaar.
Je betaald geen rente over het bedrag wat je tussentijds aflost dus die berekening van jou gaat niet helemaal op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Nu online
Zij hebben belang bij meer dan alleen de vraagprijs. Namelijk ook flexibiliteit m.b.t. aanvaarding omdat ze zelf nog niets hebben.

In eerste instantie ben ik een beetje verontwaardigd over de reactie van de makelaar. Maar van de andere kant. Het is terecht dat jullie je afvragen hoeveel mijn bod nu waard is. Dat zullen we zaterdag wel merken.
Die flexibiliteit zou ik ook zeker vermelden als je je bod uit brengt, maar wees je er van bewust dat dit niet heilig is.
Stel dat er iemand anders komt die vraagprijs +50k bied en er volgende maand in wil dan zou ik vrolijk een tijdje in een vakantiehuisje gaan, dan maar iets minder flexibel (of juist wel :P). Zo makkelijk verdien ik namelijk niet zoveel geld.

Overigens ben ik wel met je eens dat de makelaar wat raar reageert, maar vergis je ook hier weer niet in. Ik denk dat makelaars compleet kapot gespamt worden bij populaire woningen en dat daar ook meer dan eens "gelukszoekers" tussen zitten die ongezien de vraagprijs bieden en later toch afhaken.

Kortom, je FOMO gevoel (moest ik even opzoeken overigens) opzij zetten en alles komende zaterdag lekker rationeel en objectief bekijken en overwegen. Nachtje over slapen en maandagochtend de buren/makelaar bellen met je eventuele bod.
Het blijft een gok en vaak moet je een beetje geluk hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
B-Real schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:11:
[...]
Stel dat er iemand anders komt die vraagprijs +50k bied en er volgende maand in wil dan zou ik vrolijk een tijdje in een vakantiehuisje gaan, dan maar iets minder flexibel (of juist wel :P). Zo makkelijk verdien ik namelijk niet zoveel geld.
Tja ook totaal afhankelijk van situatie, met een compleet gezin met jonge kinderen ga je dat waarschijnlijk weer niet doen. Er zijn zoveel variabelen die samen moeten komen dat je er eigenlijk niet zoveel over kunt zeggen. Net als dan mensen op voorhand al gunfactor afschieten, terwijl zoiets dus wel mee kan spelen. (wij hebben het zelf ondervonden, onderhands huis kunnen kopen onder de taxatiewaarde in de meest gewilde wijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
GeeMoney schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:05:
[...]

Je betaald geen rente over het bedrag wat je tussentijds aflost dus die berekening van jou gaat niet helemaal op...
Maar wel genoeg om het punt te houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Martinusz schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:31:
[...]

Tja ook totaal afhankelijk van situatie, met een compleet gezin met jonge kinderen ga je dat waarschijnlijk weer niet doen. Er zijn zoveel variabelen die samen moeten komen dat je er eigenlijk niet zoveel over kunt zeggen. Net als dan mensen op voorhand al gunfactor afschieten, terwijl zoiets dus wel mee kan spelen. (wij hebben het zelf ondervonden, onderhands huis kunnen kopen onder de taxatiewaarde in de meest gewilde wijk)
Voor 50k ga je niet met je kinderen ergens anders zitten? Denk dat er weinig mensen zijn die zich die luxe kunnen permitteren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-09 22:21
B-Real schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:11:
Kortom, je FOMO gevoel (moest ik even opzoeken overigens) opzij zetten en alles komende zaterdag lekker rationeel en objectief bekijken en overwegen. Nachtje over slapen en maandagochtend de buren/makelaar bellen met je eventuele bod.
Het blijft een gok en vaak moet je een beetje geluk hebben :)
Daarbij, wat ook niet onbelangrijk is, kan hij op die dag goed de interesse peilen en aan de hand daarvan zijn bod nog wat aanpassen.
Zeker als overbuurman kun je prima zien wat de aanloop is. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
MikeyMan schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:36:
[...]

Voor 50k ga je niet met je kinderen ergens anders zitten? Denk dat er weinig mensen zijn die zich die luxe kunnen permitteren...
Nee :) zeker niet binnen 1 maand. los van het feit dat je uberhaupt zo iets zo snel kan regelen.
Als je afhankelijk bent van 50K extra overwaarde is er sowieso iets niet helemaal goed trouwens ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:49
Voor 50K "bonus" ging ik volgende week nog verhuizen met m'n gezin inclusief kleine kinderen.

De middelde Nederlander moet daar toch ruim een jaar voor werken :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
En met langer werken als het echt extra spaargeld is. Als je 1k per maand kan sparen ben je nog 4.8 jaar bezig. Anyways, mocht het nodig zijn kan ik nog 20 a 30 k mee omhoog en dan hou ik dezelfde hypotheek lasten als nu. Maar liever niet natuurlijk.

En ik kan de aanloop inderdaad goed zien. Als de geïnteresseerden dan naderhand zouden aanbellen hoe het wonen in de wijk is, kan ik het ze afraden :P

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Nu online
Martinusz schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:41:
[...]

Nee :) zeker niet binnen 1 maand. los van het feit dat je uberhaupt zo iets zo snel kan regelen.
Als je afhankelijk bent van 50K extra overwaarde is er sowieso iets niet helemaal goed trouwens ;)
Het is geen 50k overwaarde, overwaarde zit (al dan niet) ook mogelijk al in de vraagprijs. Dus er van afhankelijk zijn is niet aan de orde.
Het is dus 50k boven de vraagprijs en dat is voor de meesten toch serieus geld.

Er afhankelijk van zijn of niet, ik zou vandaag nog beginnen met spullen inpakken. En dan wonen wij pas net een maand in de woning, na een zoektocht van meer dan een jaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grolsch schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:50:
Voor 50K "bonus" ging ik volgende week nog verhuizen met m'n gezin inclusief kleine kinderen.

De middelde Nederlander moet daar toch ruim een jaar voor werken :P
De gemiddelde Nederlander moet er twee jaar voor werken om dat netto uberhaupt uitbetaald te krijgen... Het is gewoon verschrikkelijk veel geld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 22:22
MikeyMan schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:31:
@Ambianz Ik noem het nog maar eens, maar vorig jaar goede ervaringen opgedaan met Moneywise. Goede service tegen lage kosten.

Overigens is het tegenwoordig in veel gebieden zoals je hier kunt lezen vrij ongebruikelijk dat je lager uitkomt dan de vraagprijs. Sterker nog, als je pech hebt kom je niet eens aan een bod toe. Hangt er dus vanaf hoe gewild het gebied is en hoe lang het huis eventueel te koop staat.
Ik ga eens kijken wat Moneywise precies inhoudt.

De bezichtiging was onze eerste, het is potentieel een prachtig huis maar ik weet ook dat er vergelijkbare opties zijn dus we gaan ons niet blindstaren. Het huis staat al 4 weken te koop zonder bod in de regio Nijmegen, ik verwacht dus wel dat we een bod kúnnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
B-Real schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:53:
[...]

Het is geen 50k overwaarde, overwaarde zit (al dan niet) ook mogelijk al in de vraagprijs. Dus er van afhankelijk zijn is niet aan de orde.
Het is dus 50k boven de vraagprijs en dat is voor de meesten toch serieus geld.

Er afhankelijk van zijn of niet, ik zou vandaag nog beginnen met spullen inpakken. En dan wonen wij pas net een maand in de woning, na een zoektocht van meer dan een jaar :P
linksom of rechtsom is het toch echt gewoon 50K extra overwaarde, die je dus ook in je nieuwe huis zal moeten stoppen op 1 of andere manier.
Het is veel geld, maar zo zie je maar dat iedereen er anders op kan reageren ;) ik zou het leven van mijn gezin niet overhoop zetten om die 50K te pakken, dan maar 50K minder overwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

loewie1984 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:01:
Het is gewoon een erg vreemde markt en dat merken makelaars ook. Het zijn ook kopers die vreemde trucjes uithalen om een huis maar te pakken te krijgen. En een bod uitbrengen om op die manier "in onderhandeling te zijn" zodat er rustig bezichtigd kan worden zal ook zeker meer dan eens gebeuren.
Martinusz schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:58:
[...]

linksom of rechtsom is het toch echt gewoon 50K extra overwaarde, die je dus ook in je nieuwe huis zal moeten stoppen op 1 of andere manier.
Het is veel geld, maar zo zie je maar dat iedereen er anders op kan reageren ;) ik zou het leven van mijn gezin niet overhoop zetten om die 50K te pakken, dan maar 50K minder overwaarde.
Aan de ene kant begrijpelijk, aan de andere kant kan je met dat geld net zoveel luxe aanschaffen als je nodig hebt. Huur een hotelkamer/appartement voor een maand en laat een bedrijf je hele inboedel inpakken + opslaan. De ongemakken voor je gezin kan je eenvoudig afkopen met luxe (taxi naar school) of met de belofte van een mooie vakantie

Ik zou het wel weten . d:)b
GeeMoney schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:19:
Er zijn betrekkelijk weinig regels met betrekking tot het onderhandelen. In principe is er enkel de NVM Erecode en het enige wat die stelt is het volgende:
"Vinden er onderhandelingen plaats met meer dan één kandidaat voor een bepaald object, dan maakt hij dit aan betrokkenen kenbaar. Wordt de wederpartij bijgestaan door een eigen vastgoeddeskundige, dan wordt de wederpartij uitsluitend via die deskundige benaderd."
Dat er een bod geplaatst is betekent echter niet dat er onderhandelingen plaats vinden. Een makelaar hoeft dus absoluut niet te melden dat er al een bod geplaatst is. Ook hoeft de makelaar niet te melden dat ze al met een andere partij onderhandelen voordat jij je bod plaatst.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
We zullen zien hoe het gaat. Zaterdag kijken. Bod plaatsen weet dan 99% zeker dat we de eerste zijn die een bod uitbrengen en heb al contact gehad met onze financiële man. Kan de financieringsvoorwaarde laten schrappen als wij dat willen en dat de kopers meer zekerheid geeft. Daarnaast hebben we 25k onderhandelingsruimte op de vraagprijs.

Knappe makelaar als je dat allemaal niet gaat melden aan je klanten. Zij kunnen ervoor kiezen te wachten op van alles wat nog komen kan maar ik vind als je zo concreet bent mag daar wat tegenoverstaan. Wederom bekeken met een roze kopersbril op mijn hoofd. Mijns inziens kan ze dat niet negeren. Maar ja wie ben ik

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:10
En? Bod geplaatst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
CurlyMo schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:35:
[...]

Maar wel genoeg om het punt te houden ;)
Totdat jouw rente stijgt.
Als je nu voor 1,85% afsluit voor 10 jaar en 2,45% voor 20 jaar dan mag jouw rente na de eerste 10 jaar niet hoger worden dan 3,35%.
Natuurlijk hebben we beiden geen glazen bol maar dat risico zou ik (en heb ik dus) mooi afgekocht.

@loewie1984 je had beter onderhands met de buurman kunnen schakelen...

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 17-03-2019 15:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
GeeMoney schreef op zondag 17 maart 2019 @ 15:55:
[...]
Als je nu voor 1,85% afsluit voor 10 jaar en 2,45% voor 20 jaar dan mag jou rente na de eerste 10 jaar niet hoger worden dan 3,35%.
Ik dacht dat de rente na 10 jaar veel hoger moet zijn om de winst te niet te doen, maar ik heb zo de berekeningen niet voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

GeeMoney schreef op zondag 17 maart 2019 @ 15:55:
[...]

Totdat jouw rente stijgt.
Als je nu voor 1,85% afsluit voor 10 jaar en 2,45% voor 20 jaar dan mag jouw rente na de eerste 10 jaar niet hoger worden dan 3,35%.
Natuurlijk hebben we beiden geen glazen bol maar dat risico zou ik (en heb ik dus) mooi afgekocht.

@loewie1984 je had beter onderhands met de buurman kunnen schakelen...
Precies wat wij ook hebben gedaan. Al ligt het natuurlijk ook aan de hoogte van de hypotheek, bij een hoge hypotheek drukt de rente last veel harder in absolute zin.

Plus mijn rendement op aandelen dit jaar (Jan - maart) is nu al 10%,terwijl we 2,4% bruto hypotheek per jaar betalen. (al is dat geen goed argument natuurlijk :))

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 17-03-2019 16:15 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Sport_Life schreef op zondag 17 maart 2019 @ 16:05:
[...]

Precies wat wij ook hebben gedaan. Al ligt het natuurlijk ook aan de hoogte van de hypotheek, bij een hoge hypotheek drukt de rente last veel harder in absolute zin.

Plus mijn rendement op aandelen dit jaar is nu al 10%,terwijl we 2,4% bruto hypotheek betalen. (al is dat geen goed argument natuurlijk :))
Precies, ik ook. Die tientjes die je in de eerste 10 jaar zou kunnen besparen per maand gaan er niet voor zorgen dat je opeens drastisch meer kan aflossen dan dat je met die 20 jaar rentevast zou kunnen. Dan kies ik dus voor een lange zekerheid en die aflossing. Daarnaast inderdaad wat aandelen en crypto’s :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Nu online
[...]

Plus mijn rendement op aandelen dit jaar (Jan - maart) is nu al 10%,terwijl we 2,4% bruto hypotheek per jaar betalen. (al is dat geen goed argument natuurlijk :))
Ja leuk die 10%, trek de maanden november en december 2018 er ook even bij. Ik sta inmiddels net weer in de plus wat dat betreft:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
CurlyMo schreef op zondag 17 maart 2019 @ 15:58:
[...]

Ik dacht dat de rente na 10 jaar veel hoger moet zijn om de winst te niet te doen, maar ik heb zo de berekeningen niet voor me.
Toch even uitgerekend met een annuïteithypotheek (zonder HRA mee te wegen) van 400k en 10 jaar t.o.v. 20 jaar 0,5% rente verschil. Na 10 jaar moet je 1,12% rente meer betalen om het voordeel teniet te doen. Hierbij heb ik niet meegenomen dat je bij 20 jaar t.o.v. 10 jaar in de eerste 10 jaar € 17,801 meer aan rente hebt betaald en dat verschil niet versneld aflost.

Bij 10 jaar t.o.v. 20 jaar 1,00% verschil moet die rente na 10 jaar 2,19% hoger zijn.

We gaan het zien. Het doel is hier op de hypotheek in die periode van 10 jaar zo goed als afbetaald te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
CurlyMo schreef op zondag 17 maart 2019 @ 17:06:
[...]

Toch even uitgerekend met een annuïteithypotheek (zonder HRA mee te wegen) van 400k en 10 jaar t.o.v. 20 jaar 0,5% rente verschil. Na 10 jaar moet je 1,12% rente meer betalen om het voordeel teniet te doen. Hierbij heb ik niet meegenomen dat je bij 20 jaar t.o.v. 10 jaar in de eerste 10 jaar € 17,801 meer aan rente hebt betaald en dat verschil niet versneld aflost.

Bij 10 jaar t.o.v. 20 jaar 1,00% verschil moet die rente na 10 jaar 2,19% hoger zijn.

We gaan het zien. Het doel is hier op de hypotheek in die periode van 10 jaar zo goed als afbetaald te hebben.
Let even op dat als je HRA hebt, je lening waarschijnlijk minimaal 20 jaar moet lopen, anders krijg je daar weer een boete op voor vervroegd aflossen.
Het ideale plaatje is natuurlijk voor iedereen anders maar ik ga meestal voor zo gunstig mogelijk zo lang mogelijk, zeker met de huidige rente standen. Er komt een tijd dat ze weer naar 4-5 toegaan of nog gekker.

En bij sommige aanbieders mag je onbeperkt tussentijds aflossen, kies anders voor minimaal 10 a 15% per jaar op de hoofdsom dan zitten de meeste ook wel goed.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 17-03-2019 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

B-Real schreef op zondag 17 maart 2019 @ 16:53:
[...]

Ja leuk die 10%, trek de maanden november en december 2018 er ook even bij. Ik sta inmiddels net weer in de plus wat dat betreft:P
Haha klopt ;), maar aandelen neem je voor 10/15 /20 jaar, dan is de kans aannemelijk dat je rendement hoger is dan 1,2% netto per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
GeeMoney schreef op zondag 17 maart 2019 @ 17:17:
[...]

Let even op dat als je HRA hebt, je lening waarschijnlijk minimaal 20 jaar moet lopen, anders krijg je daar weer een boete op voor vervroegd aflossen.
Klopt, onze hypotheek loopt ook wel 30 jaar, alleen de rentevaste periode is 10 jaar en we lossen versneld af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Lijkt me juist een reden om korter vast te zetten. Lagere rente dus meer geld beschikbaar om een hoger rendement te behalen via aandelen. Mocht na 10 jaar de rente gestegen zijn kan je altijd aandelen verkopen en daarmee aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Yes bod gedaan. We zitten dus in een biedingsprocedure. Er zijn 6 gegadigden, die hebben tot dinsdag de tijd allemaal een bod uit te brengen. De bewoners nemen woensdag een beslissing en donderdag om 10:00 worden we geïnformeerd.

@GeeMoney dat hadden we moeten doen inderdaad. Alleen ik wist dus niet dat zij het te koop aan zouden gaan bieden, al hebben zij het daar wel eens met ons over gehad. Wij hebben ons in de tussentijd gefocust op andere dingen. Zoals de beslissing om wel/niet/wel/niet te gaan gaan verhuizen of te blijven. Te kijken of we zelf konden gaan bouwen, etc. En vaak is het toch, dat wat voor je neus ligt, kijk je overheen.

Uiteindelijk denk ik dat we een mooi bod hebben neergelegd ruim boven de vraagprijs en eigenlijk gelijk aan de actuele taxatie waarde. Ik had een biedingsprocedure eigenlijk willen voorkomen.

Het enige wat ons misschien kan helpen is dat wij bij hun zijn gaan kijken en zij ons ook rondgeleid hebben, waardoor we een open en prettig gesprek hebben gehad. Alle andere bezichtigingen lopen via de makelaar morgen en overmorgen.

We shall see.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Nu online
Uiteindelijk denk ik dat we een mooi bod hebben neergelegd ruim boven de vraagprijs en eigenlijk gelijk aan de actuele taxatie waarde. Ik had een biedingsprocedure eigenlijk willen voorkomen.
Ik gok dat de makelaar, zonder bedragen te noemen, iedereen nog eenmaal de kans geeft om hun bod te verhogen (muv de hoogste bieder). Daar is de verkoper wel bij gebaad natuurlijk.

Anyway, nu afwachten. Ik hoop voor jullie dat het lukt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02:45
De 30e is het weer open huizen route. Dus kom, laten we een week voor de 30e gewoon even een eigen open huis houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
B-Real schreef op zondag 17 maart 2019 @ 21:15:
[...]

Ik gok dat de makelaar, zonder bedragen te noemen, iedereen nog eenmaal de kans geeft om hun bod te verhogen (muv de hoogste bieder). Daar is de verkoper wel bij gebaad natuurlijk.

Anyway, nu afwachten. Ik hoop voor jullie dat het lukt d:)b
Ja ik heb dat telefonisch aangegeven ik wil niet uitgespeeld worden. Ik ga ook niet nogmaals mijn bod verhogen. We leggen ons er bij neer dat het het dan niet gaat worden.

Overigens wat ik raar vind, de makelaar doet een beetje wazig over de ontbindende voorwaarden laten vallen. Wij zijn daartoe bereid, dan wordt het ook zo in de koopovereenkomst opgenomen dat is duidelijk, maar waar ze onduidelijkheid over creëert is, dat het erop lijkt dat het ergens getoetst wordt tussen het moment van nu, en het tekenen van de koopovereenkomst.

Terwijl het mijn risico is als er straks bij de akte van levering die pas in augustus plaats zal vinden, ik als koper nog met mijn eigen huis zit en dus hun huis niet kan kopen en ook de financieringsaanvraag niet rond krijg maar daar zou ik volgens mij in theorie nog tot de dag voor de dag van akte van levering de tijd voor hebben.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 10:42
Zo, ik lees al een tijdje mee in dit topic, en heb al veel nuttige informatie opgedaan, daarvoor dank.

Afgelopen weken is het gelukt en hebben we zowaar een huis gekocht. We waren al een tijdje aan het rond kijken en 3 bezichtigingen gedaan. 1 huis lang over getwijfeld, locatie perfect, in de basis een leuk huis, prijs redelijk maar moest veel aan gebeuren om het allemaal netjes te krijgen. Hele verbouw plannen gemaakt en budgetten opgesteld om uiteindelijk te beslissen het toch maar niet te doen. Vooral om dat Minneyar jr. onderweg is en een klein kind plus verbouwing ons niet een heel handige combinatie is.
En dan kan het ineens snel gaan, op een zaterdag komt 4 huizen verderop op Funda. Huis in de basis het zelfde maar dan net helemaal opgeknapt en geïsoleerd etc, en dat voor de zelfde vraagprijs als die andere. Balen dat op zaterdag de makelaar niet te bereiken is , en maandag meteen bellen voor een bezichtiging. Bezichtigingen begonnen de maandag daar weer na. Tijdens de bezichtiging geeft de makelaar aan dat er veel mensen komen kijken, in elk geval 18, en als er meerdere serieuze gegadigden tussen zaten er waarschijnlijk een bieding zou komen.
Wij op woensdag een bod gedaan, onder de vraagprijs met als gedachte:
- Makelaar overdrijft, en wij zijn een van de weinigen, dan kunnen we in onderhandeling
- Makelaar overdrijft niet, maar we zitten dicht genoeg op de vraagprijs om serieus genomen te worden en mee te mogen doen in een eventueel bied moment.
- En eventueel, makelaar overdrijft niet, en lacht ons heel hard uit en we horen er nooit meer wat van. Dat zou wel jammer zijn geweest :+ .

Uiteindelijk bleek het optie twee te zijn en werden we op donderdag erna gebeld met de mededeling: Er zijn in totaal 4 biedingen, jullie zijn de enige onder de vraagprijs, maar vanwege de animo mag iedereen voor morgen 12:00 uur een eind bod doen, waar dan ook niet meer over onderhandeld wordt.

Na alles op een rij gezet te hebben een bod gedaan wat wij het maximum vonden voor dit huis, en vrijdag middag al gebeld dat wij het geworden zijn uit een totaal van 5 biedingen. Wij zijn daarbij dus wel boven de vraagprijs uitgekomen.
Bij het ondertekenen van het koopcontract liet de makelaar vallen dat we €2 a €3 k boven nummer twee zaten. (Al kan dan complete onzin zijn om ons gerust te stellen }:O )
Gisteren de verkoopster gesproken en die gaf aan dat er wel 25 bezichtigingen waren geweest, dus de 18 van de makelaar was geen overdrijving.
Dit was mijn enige en eerste ervaring met een huis kopen, wie weet heeft iemand er wat aan ter lering of ter vermaak..

Verder nog een vraag: Omdat de verkopers snel uit het huis willen/moeten en wij dat kunnen, zit het verlopen van de voorbehouden en de daadwerkelijke overdracht dicht op elkaar. De verkopende makelaar zei daarom dat we geen bank garantie hoeven te regelen omdat de kans dat het niet doorgaat in die periode nihil is. Wij en ook onze financieel adviseur kunnen geen reden bedenken waarom dit grote risico's met zich mee zou brengen. Het enige wat ik kan bedenken is dat in de week voor de overdracht een van ons zich te pletter rijd tegen een boom o.i.d. . Zie ik iets over het hoofd en is er een reden om dit toch te doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinusz
Minneyar schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 12:41:

Verder nog een vraag: Omdat de verkopers snel uit het huis willen/moeten en wij dat kunnen, zit het verlopen van de voorbehouden en de daadwerkelijke overdracht dicht op elkaar. De verkopende makelaar zei daarom dat we geen bank garantie hoeven te regelen omdat de kans dat het niet doorgaat in die periode nihil is. Wij en ook onze financieel adviseur kunnen geen reden bedenken waarom dit grote risico's met zich mee zou brengen. Het enige wat ik kan bedenken is dat in de week voor de overdracht een van ons zich te pletter rijd tegen een boom o.i.d. . Zie ik iets over het hoofd en is er een reden om dit toch te doen?
Een bankgarantie is toch iets wat de verkopende partij zou kunnen verlangen, als zij dat niet nodig achten is het toch prima?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Martinusz schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 12:50:
[...]

Een bankgarantie is toch iets wat de verkopende partij zou kunnen verlangen, als zij dat niet nodig achten is het toch prima?
Inderdaad, een bankgarantie is de zekerheid voor de verkopers dat ze, mocht de koop alsnog niet doorgaan, zij hun 10% krijgen. Als koper zit je altijd liever zonder bankgarantie simpelweg omdat deze geld kost. Hoeft de verkoper hem niet? Mooi, paar honderd euro in de zak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
Bedankt. Dan gaan we inderdaad wat anders doen van die paar honderd euro 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvhuehv
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-04-2019
@Minneyar allereerst gefeliciteerd met de aankoop 8)

In welke regio heb je je huis gekocht? Wij hebben morgen een bezichtiging in noord-Limburg, onze eerste bezichtiging. Ik ben er nog niet over uit of wij boven of onder de vraagprijs moeten gaan bieden, mocht het huis ons bevallen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Pizza_Boom schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:03:
De 30e is het weer open huizen route. Dus kom, laten we een week voor de 30e gewoon even een eigen open huis houden.
Waarschijnlijk is de 30ste een NVM open huizen route, en als niet NVM makelaar mag je daar dus niet aan meedoen, die plannen dan dus vaak 1 ervoor of 1 vlak daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
rvhuehv schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 13:56:
@Minneyar allereerst gefeliciteerd met de aankoop 8)

In welke regio heb je je huis gekocht? Wij hebben morgen een bezichtiging in noord-Limburg, onze eerste bezichtiging. Ik ben er nog niet over uit of wij boven of onder de vraagprijs moeten gaan bieden, mocht het huis ons bevallen....
Thanks.

Regio:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 12% gewijzigd door Minneyar op 19-03-2019 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02:45
GeeMoney schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 14:24:
[...]

Waarschijnlijk is de 30ste een NVM open huizen route, en als niet NVM makelaar mag je daar dus niet aan meedoen, die plannen dan dus vaak 1 ervoor of 1 vlak daarna.
Als ik met mijn criteria zoek op Funda krijg ik op pagina 1, gesorteerd naar plaatsingsdatum, alleen maar NVM makelaars. 5 met een eigen open dag, 3 die meedoen met de NVM open huizen route. Sommige hebben zelfs beide. En huizen in de open huizen route en huizen met een open dag kort ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GeeMoney schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 14:24:
[...]

Doen er nog courante huizen mee aan die open huizen dagen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Pizza_Boom schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 14:33:
[...]
Als ik met mijn criteria zoek op Funda krijg ik op pagina 1, gesorteerd naar plaatsingsdatum, alleen maar NVM makelaars. 5 met een eigen open dag, 3 die meedoen met de NVM open huizen route. Sommige hebben zelfs beide. En huizen in de open huizen route en huizen met een open dag kort ervoor.
Dat is logisch, Funda is van de NVM. Als niet-NVM makelaar zal je nooit op Funda komen. Niet-NVM makelaars mogen er sinds enkele jaren ook op. Desalniettemin heeft de NVM de markt wel redelijk in haar greep.

[ Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 19-03-2019 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 21:54
Tsurany schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 15:33:
[...]

Dat is logisch, Funda is van de NVM. Als niet-NVM makelaar zal je nooit op Funda komen.
VBO?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sinds 2016 worden niet-NVM makelaars gelijk behandeld en niet meer onderaan de zoekresultaten geplaatst. Blijft echter nog wel zo dat een niet-NVM makelaar meer moet betalen voor een Funda plaatsing.

Zeg je Funda dan zeg je eigenlijk NVM, die zijn veel te nauw verbonden en dat stopt elke vorm van innovatie. NVM :r

[ Voor 16% gewijzigd door Tsurany op 19-03-2019 15:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
Ik zag dat onze makelaar een bericht had staan over een nieuwe zoekmachine, ik had/heb er werkelijk nog nooit iets over gehoord. Lijkt mij dat qua marketing die website wel wat mag doen lijkt mij.

Ik wil niet spammen of iets dergelijks :)
code:
1
https://www.roxxle.nl

Edit:
Sowieso uiterst slecht gekozen naam in mijn opinie, geen idee hoe je het nu moet uitspreken, laat staan dat mensen snappen dat ze dubbel xx moeten gebruiken in de url |:( krijg je straks weer van die radio spotjes waar ze de naam ook nog even moeten spellen :+

[ Voor 32% gewijzigd door Martinusz op 19-03-2019 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Laatst online: 08:11
Martinusz schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 15:50:
Ik zag dat onze makelaar een bericht had staan over een nieuwe zoekmachine, ik had/heb er werkelijk nog nooit iets over gehoord. Lijkt mij dat qua marketing die website wel wat mag doen lijkt mij.

Ik wil niet spammen of iets dergelijks :)
code:
1
https://www.roxxle.nl

Edit:
Sowieso uiterst slecht gekozen naam in mijn opinie, geen idee hoe je het nu moet uitspreken, laat staan dat mensen snappen dat ze dubbel xx moeten gebruiken in de url |:( krijg je straks weer van die radio spotjes waar ze de naam ook nog even moeten spellen :+
Nou, ze hebben ook wel wat werk aan de winkel.

Ik vind funda toch een stuk beter werken. en veel meer filters hebben.
Maar inderdaad het is eigenlijk niet goed dat funda zo groot is en eigenlijk van NVM is.

Maarja, uiteindelijk zal het mij allemaal niet zo veel uitmaken. zolang ik mijn huis maar kan vinden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 15:17

Kju

Roxxle verdient uiteindelijk het geld met de kickback die ze krijgen voor het verkopen van contracten voor nutsvoorzieningen, telefoon en internet enzo. Het doel is meer om makelaars zo ver te krijgen om kopers eb verkopers via Roxxle aan te melden en de makelaar krijgt dan een kickback van tussen de 100 en 300 euro per klant.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• loewie1984
En verkocht *O* *O* *O*

We hebben het huis van de overburen te pakken.

Nu kan ik me gaan melden hier Ervaringen met het verkopen van je woning

Nee geintje, echt superblij. Hebben een goed bod neergelegd met dito voorwaarden en zoals het er nu naar uit ziet, gaan we straks minder hypotheek betalen voor een groter huis met grotere tuin en het allerbeste ik hoef maar 10 meter te sjouwen met alle spullen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@loewie1984 gefeliciteerd! Geluk bij een ongeluk zou je kunnen zeggen :) . Helaas niet de voordelen van onderhandse verkoop maar toch eigenaar geworden. Beter duur dan niet te koop :P .
Nu je eigen woning nog verkopen voor een (hopelijk) mooie prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
@GeeMoney onderhands was beter geweest. Maar de makelaar was een goede vriendin van de verkopers. Dus die kans was heel klein geweest. Op 1,5 week is de boel beklonken. Mijn vrouw zag via instagram notabene dat de overburen het huis in de verkoop had gezet. Die avond hebben we het er over gehad en gerekend en meteen actie ondernomen.

Nu ons eigen huis nog ja, maar gezien de belangstelling voor het huis van de overburen heb ik goede hoop.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 15:24
Ik kijk langzaam naar de woningen die aangeboden worden op de markt.

Nu staat er in de perfecte buurt een potentieel (droom)huis te koop.
Nadeel is al 150 jaar (zo lijkt het 😂) niets aan gedaan.

Woning moet eigenlijk compleet opnieuw (vloeren, CV, badkamer, keuken ed) maar als het casco in redelijke staat is zou het allemaal mee kunnen vallen.

Wat is nu handig als ik wil geen kijken ?
Een bouwkundige mee of direct een aannemer mee of beide ?
(Of kan dat een persoon zijn, zo ja is advies voor utrecht altijd welkom)

Ik ben eigenlijk opzoek naar
- advies over technische staat
- grove berekening voor modernisering van de woning.

[ Voor 17% gewijzigd door wd200 op 24-03-2019 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
wd200 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 10:01:
Ik kijk langzaam naar de woningen die aangeboden worden op de markt.

Nu staat er in de perfecte buurt een potentieel (droom)huis te koop.
Nadeel is al 150 jaar (zo lijkt het 😂) niets aan gedaan.

Woning moet eigenlijk compleet opnieuw (vloeren, CV, badkamer, keuken ed) maar als het casco in redelijke staat is zou het allemaal mee kunnen vallen.

Wat is nu handig als ik wil geen kijken ?
Een bouwkundige mee of direct een aannemer mee of beide ?
(Of kan dat een persoon zijn, zo ja is advies voor utrecht altijd welkom)

Ik ben eigenlijk opzoek naar
- advies over technische staat
- grove berekening voor modernisering van de woning.
Ik zou dan zeker een bouwkundige keuring uit laten voeren en mocht je een aannemer/bouwvakker in de familie of kennissen kring hebben danzou ik die zeker even meenemen.
Als je het object wilt delen (funda link?) kunnen ook vaak een aantal tweakers al een redelijke inschatting geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@wd200 Misschien helpt deze link voor een eerste indruk:
CurlyMo in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Thnx
[b]CurlyMo in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"
[...]

Vloerverwarming + CV: € 13000,-
Hoe is dit opgebouwd en wat heb je daar dan voor terug gekregen ?
had je ook een woning zonder CV ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:49
wd200 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 07:21:
[...]

Thnx

[...]

De prijzen vermeld door @CurlyMo zijn uit 2017 zie ik, ik denk dat je daar zo 25% bij op mag tellen, het is er niet goedkoper op geworden in de bouw de laatste jaren :'(

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
wd200 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 07:21:
[...]

Uiteindelijk is het niet doorgegaan want koop ontbonden in bedenktermijn. Woning had inderdaad geen CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Mijn vrouw en ik hebben de onroerend goed markt (weer, voor mij dan) betreden en man, er is wel het nodige veranderd sinds ik mijn oude huis nauwelijks kwijtraakte tussen 2012 en 2015. Randstad praktijken zijn doorgesijpeld naar nabij gelegen steden en de mooie woningen gaan tegen opbod, zo ook ons doelwit.

Na 1x mis gepiest te hebben (Makelaarsland en ondanks zeer snel reageren, middels Funda dan, en voor vraagprijs) hebben we nu een aankoopmakelaar in de arm genomen, welke 'no cure no pay' onze belangen (hopelijk) gaat behartigen.

Ik lees over allerlei strategiën als zonder onder voorbehoud financiering bieden, ongezien bieden, noem het maar. Maar wie doet dat daadwerkelijk? Met name nr. 1 lijkt me flink riskant tenzij je een flinke pot eigen geld hebt.

Het huis in kwestie is heel netjes, hier en daar wat werk zoals een 3e slaapkamer realiseren, bijkeuken terug ombouwen tot garage, maar vraagprijs redelijk scherp. Morgen bezichtiging door makelaar (er zijn inmiddels al meer dan 20 bezichtigingen geweest, omdat de woning eerder op de site van de verkopende makelaar stond), zaterdag door onszelf en dinsdag erop bod indienen.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Skyrunner wanhopige mensen doen dat. Alles om toch maar wat te vinden.

En om heel eerlijk te zijn, dat is precies wat ik hoop te vinden als mijn huis op Funda gaat. In mijn regio, Utrecht, heerst ook dusdanige krapte in dit segment dat er amper keuze is voor kopers. Doe mij dan maar zo'n wanhopig iemand, in het slechtste geval ga ik achter die 10% boete aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Tsurany schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:10:
@Skyrunner wanhopige mensen doen dat. Alles om toch maar wat te vinden.

En om heel eerlijk te zijn, dat is precies wat ik hoop te vinden als mijn huis op Funda gaat. In mijn regio, Utrecht, heerst ook dusdanige krapte in dit segment dat er amper keuze is voor kopers. Doe mij dan maar zo'n wanhopig iemand, in het slechtste geval ga ik achter die 10% boete aan :+
Welke regio van utrecht 😇?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

wd200 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:52:
[...]

Welke regio van utrecht 😇?
Net beneden de A2, Noord kant van Leidsche Rijn. Aanbod is minimaal, vaak appartementen of verouderde woningen. Je hebt als koper echt flink concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Ik zoek dan niet in of onder de rook van de grote steden, maar je merkt dus dat de gekte daar naar verder spreidt.

Vandaag hoop ik van mijn aankoopmakelaar te horen, zaterdag kijken en dan (wellicht) bieden, maar dan wel met voorbehoud van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Laatst online: 08:11
Transuran schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 22:56:
[...]

Net beneden de A2, Noord kant van Leidsche Rijn. Aanbod is minimaal, vaak appartementen of verouderde woningen. Je hebt als koper echt flink concurrentie.
Dit kan ik beamen.

Dit is de regio waar ik een potentiële koper ben.

1 keer al het verloren op de financiele voorwaarde. waar iemand dus minder had geboden maar zonder voorbehoud van enige financiering. (en ik heb echt geen 100% financiering nodig) maarja, de verkopers gaan voor zekerheid, en tjsa, i don't blame them.

Markt is voor kopers zeker lastig nu.
Er staan huizen op funda te laag zodat er lekker wordt overgeboden. en sommige staan gewoon voor een "normale" markt prijs op de funda en wordt er dus niet direct overboden.
Maar zie het verschil maar eens. erg lastig.

ps. wie weet kom ik je wel tegen als je je huis op funda zet en het in mijn categorie valt :+

[ Voor 5% gewijzigd door fjux op 28-03-2019 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Even jullie eerlijke objectieve mening, want de makelaar van de verkopende partij blijkt ineens nogal bitcherig te doen.

We hebben de woning van de overburen gekocht zonder voorbehoud vd ontbindende voorwaarden.
Nu staat er in de koop overeenkomst een passage waarin de verkopende partij zich beroept op het recht de koop te ontbinden als zij per 19-04 de koop van hun droomhuis niet hebben weten te realiseren. De makelaar vertelt mij telefonisch dat ik me geen zorgen hoef te maken, want zover zal het niet komen. Toch weigert ze de passage uit de overeenkomst te halen.

Daarnaast stelt ze ons verantwoordelijk voor het hebben van een bankgarantie op 17-04. Dan moeten wij aan kunnen tonen dat we 10% van de koopsom beschikbaar hebben. Maar op 3 weken tijd is dat vrij ambitieus.

Ons huis is gisteren in de verkoop gegaan en we weten nog niet hoe de uiteindelijke hypotheek vorm en som eruit komen te zijn.

Een aantal duidelijke observaties:
- het laten vallen van de voorwaarden is een weloverwogen besluit, ik zit niet te wachten op verwijten
- het is tegenstrijdig van de verkopende partij het recht te hebben te ontbinden op 19-04 en tevens ons te verplichten een garantie af te geven voor 17-04
- de makelaar heeft in een telefonisch onderhoud met mij aangegeven dat het daadwerkelijk hebben van het geld nog niet het probleem is, maar gaf wel aan dat als we de voorwaarden lieten vallen wij de eigenaar zouden worden.

Uiteindelijk gaat het erom dat wanneer we bij de Notaris komen op 01-08 (deze datum is gesteld, of eerder of later als partijen daar samen overeenstemming over bereiken) dat wij onze woning verkocht hebben en de hypotheek is gefinancierd. Al de rest is in mijn ogen irrelevant.

De makelaar is verder niet voor rede vatbaar en begint meteen met stemverheffing te spreken over dat het ons probleem is, ze niet zal wijken van die datum en er geen tegemoetkoming verwacht hoeft te worden.

Ten slotte hebben de verkopers het zelfde trucje gedaan bij hun kopers. Ook zij hebben de ontbindende voorwaarden laten vallen.

Ons is gevraagd morgen te tekenen, maar als we niet tekenen of terugkomen op de wettelijke bedenktijd van drie dagen (die geld ongeacht de financieringsvoorwaarde of niet) gaat voor beide partijen het feest niet door. Daar hebben wij in ieder geval niet het belang bij en sturen we ook niet op aan.

Maar ik mis een beetje inlevingsvermogen, begrip en respect naar ons als koper toe.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is dus schikken of van de koop afzien. Daar moet je een keuze in maken, dat kunnen wij niet voor je doen.

De verkoper heeft het recht onredelijk te zijn, jij hebt het recht weg te lopen bij de onderhandelingen.

Je kan nog beargumenteren meer tijd nodig te hebben voor een bankgarantie, maar zo te horen is de verkoper daar niet gevoelig voor. Daar kan je dan simpelweg niks aan doen, dat is jammer maar wel de realiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@loewie1984 Wat zeggen de overburen hier zelf over? Het is niet alsof zij anonieme verkopers voor je zijn zoals normaliter het geval is. Wellicht is vooral de makelaar onredelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
loewie1984 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:45:
Even jullie eerlijke objectieve mening, want de makelaar van de verkopende partij blijkt ineens nogal bitcherig te doen.

We hebben de woning van de overburen gekocht zonder voorbehoud vd ontbindende voorwaarden.
Nu staat er in de koop overeenkomst een passage waarin de verkopende partij zich beroept op het recht de koop te ontbinden als zij per 19-04 de koop van hun droomhuis niet hebben weten te realiseren. De makelaar vertelt mij telefonisch dat ik me geen zorgen hoef te maken, want zover zal het niet komen. Toch weigert ze de passage uit de overeenkomst te halen.

Daarnaast stelt ze ons verantwoordelijk voor het hebben van een bankgarantie op 17-04. Dan moeten wij aan kunnen tonen dat we 10% van de koopsom beschikbaar hebben. Maar op 3 weken tijd is dat vrij ambitieus.

Ons huis is gisteren in de verkoop gegaan en we weten nog niet hoe de uiteindelijke hypotheek vorm en som eruit komen te zijn.

Een aantal duidelijke observaties:
- het laten vallen van de voorwaarden is een weloverwogen besluit, ik zit niet te wachten op verwijten
- het is tegenstrijdig van de verkopende partij het recht te hebben te ontbinden op 19-04 en tevens ons te verplichten een garantie af te geven voor 17-04
- de makelaar heeft in een telefonisch onderhoud met mij aangegeven dat het daadwerkelijk hebben van het geld nog niet het probleem is, maar gaf wel aan dat als we de voorwaarden lieten vallen wij de eigenaar zouden worden.

Uiteindelijk gaat het erom dat wanneer we bij de Notaris komen op 01-08 (deze datum is gesteld, of eerder of later als partijen daar samen overeenstemming over bereiken) dat wij onze woning verkocht hebben en de hypotheek is gefinancierd. Al de rest is in mijn ogen irrelevant.

De makelaar is verder niet voor rede vatbaar en begint meteen met stemverheffing te spreken over dat het ons probleem is, ze niet zal wijken van die datum en er geen tegemoetkoming verwacht hoeft te worden.

Ten slotte hebben de verkopers het zelfde trucje gedaan bij hun kopers. Ook zij hebben de ontbindende voorwaarden laten vallen.

Ons is gevraagd morgen te tekenen, maar als we niet tekenen of terugkomen op de wettelijke bedenktijd van drie dagen (die geld ongeacht de financieringsvoorwaarde of niet) gaat voor beide partijen het feest niet door. Daar hebben wij in ieder geval niet het belang bij en sturen we ook niet op aan.

Maar ik mis een beetje inlevingsvermogen, begrip en respect naar ons als koper toe.
Ik zou zeggen loop ff naar de buurman en vraag hoe het nu zit of wat je zelf voor ogen hebt (ik ga er even vanuit dat je prima kan communiceren met deze buurman :P )?
Ik begreep volgens mij dat die makelaar een vriend/kennis is van deze buurman? Misschien kun je voorzichtig aangeven dat je de onderhandeling stug vind gaan, maar dat je het wel graag gewoon rond wilt maken. Vindt de buurman ook dat de bankgarantie op die specifieke datum persee er moet zijn?

Overigens zou ik mochten ze niet wijken sowieso iets opnemen dat wanneer zij besluiten toch terug te trekken op de 19de dat zij de kosten van de bankgarantie betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@loewie1984 Het is een GROTE ontsnappings mogelijkheid die ze voor zichzelf inbouwen. Normaal ben je als verkoper meteen gehouden aan de afspraak. Zelfs geen 3 dagen bedenktijd. Daarmee vragen ze heel wat vind ik. In elk geval is dat zo significant dat het onzin is om daarvóór al te verlangen dat jij een bankgarantie afgeeft.

Er zijn genoeg constructies te bedenken waarmee je hen zekerheid geeft zonder deze verkeerd-om volgorde. Buiten de bankgarantie om is er immers ook gewoon je contract: zonder ontbindende voorwaarden van jouw kant BEN je al verplicht ene boete te betalen als jij afziet van de koop. De garantie is enkel een makkelijker manier voor de verkoper om zeker te weten dat die boete snel overgemaakt wordt.

Dus ik zou zeggen gelijk oversteken: op het moment dat zij definitief aan de verkoop vastzitten kun je zo snel mogelijk een zekerstelling geven. Dat is toch normaal.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Dank voor de vlotte reacties.

@Tsurany klopt gewoon kan ik niets tegen in brengen

@CurlyMo Ik heb wat dit betreft nog niet met de overburen gesproken, en eerlijk gezegd toen we bij hun waren kwam het ook niet over alsof zij zo hard zijn als het nu gespeeld wordt. Sterker nog, zij wilden destijds helemaal nerges over praten want toen zaten we nog in een biedingsprocedure.

@Martinusz de bankgarantie, de opstart kosten vd makelaar (ons huis staat dan ongewild in de verkoop)

Ik zou voorzichtig willen polsen, maar dan ondermijn ik de makelaar en ik wil niet dat dat in ons gezicht kaatst als een boemerang. Met name omdat deze dame dus bevriend is met hun.

Ze behandelt ons alsof we het geld op de bank hebben staan, en dat is natuurlijk ook terecht. Maar het belang om die bankgarantie op 17-04 te hebben terwijl ze zelf nog tot 19-04 kunnen ontbinden en zij ook weten dat wij én hunzelf dat geld ook niet hebben, dan snap ik niet dat je er niet voor open staat te schipperen met die bankgarantie.

Nu is het een kettingreactie en kaartenhuis bij elkaar. Als wij niet, dan zij niet, dan hun verkoper ook niet.
Die wettelijke termijn.

Overigens kreeg ik net een telefoontje van haar. De bankgarantie kan nu ineens wel naar 15-5, maar 19-04 het kunnen kopen van de woning bleef staan.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
loewie1984 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 15:30:
Overigens kreeg ik net een telefoontje van haar. De bankgarantie kan nu ineens wel naar 15-5, maar 19-04 het kunnen kopen van de woning bleef staan.
Dan is het ergste probleem toch al weg? Als je over 3 weken weet of je koop definitief is dan moet dat toch lukken. Desnoods door zelf ook weer zoiets te bedingen. En jouw uitstel periode (verkopers voorbehoud) is dan waarschijnlijk maar 1 of 2 weken.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
loewie1984 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 15:30:
Dank voor de vlotte reacties.

@Tsurany klopt gewoon kan ik niets tegen in brengen

@CurlyMo Ik heb wat dit betreft nog niet met de overburen gesproken, en eerlijk gezegd toen we bij hun waren kwam het ook niet over alsof zij zo hard zijn als het nu gespeeld wordt. Sterker nog, zij wilden destijds helemaal nerges over praten want toen zaten we nog in een biedingsprocedure.

@Martinusz de bankgarantie, de opstart kosten vd makelaar (ons huis staat dan ongewild in de verkoop)

Ik zou voorzichtig willen polsen, maar dan ondermijn ik de makelaar en ik wil niet dat dat in ons gezicht kaatst als een boemerang. Met name omdat deze dame dus bevriend is met hun.

Ze behandelt ons alsof we het geld op de bank hebben staan, en dat is natuurlijk ook terecht. Maar het belang om die bankgarantie op 17-04 te hebben terwijl ze zelf nog tot 19-04 kunnen ontbinden en zij ook weten dat wij én hunzelf dat geld ook niet hebben, dan snap ik niet dat je er niet voor open staat te schipperen met die bankgarantie.

Nu is het een kettingreactie en kaartenhuis bij elkaar. Als wij niet, dan zij niet, dan hun verkoper ook niet.
Die wettelijke termijn.

Problem solved? Of is 15-5 nog steeds te krap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Inderdaad, maar de toon waarop het vanochtend werd medegedeeld heeft er wel voor gezorgd dat ik met een knoop in m'n maag zat/zit en een bloeddruk van hier tot ginder. Terwijl dit allemaal niet had gehoeven.

Als ze meteen had gezegd, ik koppel dit even terug en laat je wat weten, was een heel ander verhaal geweest dan uit de slof schieten en de kont tegen de krib gooien en dan uiteindelijk er toch op terug moeten komen. Vind ik tactisch gezien niet erg sterk van haar. Je jaagt de potentiële kopers van de verkopers tegen je in het harnas. Ondanks dat ze in haar recht staat, had dat op een andere manier gecommuniceerd kunnen worden.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Laatst online: 08:29

DirtyBird

Praktiserend denker

Even een vraag voor aan de doorgewinterde huizenkopers hier; Is het verstandig om de aankoopmakelaar een bouwtechnisch keurder te laten aandragen? Ik voorzie namelijk een belang voor hem/haar om die keuring gunstig uit te laten vallen zodat de overeenkomst doorgaat, maar misschien ben ik daarmee wel onnodig paranoïde.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
DirtyBird schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 18:21:
Even een vraag voor aan de doorgewinterde huizenkopers hier; Is het verstandig om de aankoopmakelaar een bouwtechnisch keurder te laten aandragen? Ik voorzie namelijk een belang voor hem/haar om die keuring gunstig uit te laten vallen zodat de overeenkomst doorgaat, maar misschien ben ik daarmee wel onnodig paranoïde.
Wellicht kan je laten weten wie ze suggereren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Laatst online: 08:29

DirtyBird

Praktiserend denker

CurlyMo schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 18:47:
[...]

Wellicht kan je laten weten wie ze suggereren?
Dat weet ik niet, hij zei gewoon "ik weet wel iemand".

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
DirtyBird schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 18:52:
[...]

Dat weet ik niet, hij zei gewoon "ik weet wel iemand".
Navragen dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

loewie1984 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 15:52:
Inderdaad, maar de toon waarop het vanochtend werd medegedeeld heeft er wel voor gezorgd dat ik met een knoop in m'n maag zat/zit en een bloeddruk van hier tot ginder. Terwijl dit allemaal niet had gehoeven.

Als ze meteen had gezegd, ik koppel dit even terug en laat je wat weten, was een heel ander verhaal geweest dan uit de slof schieten en de kont tegen de krib gooien en dan uiteindelijk er toch op terug moeten komen. Vind ik tactisch gezien niet erg sterk van haar. Je jaagt de potentiële kopers van de verkopers tegen je in het harnas. Ondanks dat ze in haar recht staat, had dat op een andere manier gecommuniceerd kunnen worden.
Kun je de makelaar eens in mo tags zetten of via dm? Ik kom uit de regio en dit type klinkt bekend.....al zullen er vast meerdere van die types rondlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Vandaag feedback gekregen op onze beoogde woning door aankoopmakelaar.

Huis heeft een mooie locatie, maar is van binnen opgeleukt met een likje verf en wat hout in de keuken om de leeftijd te verbergen, badkamer is ook wat gedateerd. Geschatte waarde: 300-305k, vraagprijs 309.500,- en er staat al een bod boven dat.

Makelaar geeft aan dat een 'sure win' bod 320k is. Ik vindt dat persoonlijk veel te ver gaan, ondanks dat we denkelijk een dekkend taxatierapport kunnen krijgen. 315k is wat ons betreft het matje.

Morgen bezichtiging (welgeteld een uurtje, met veel geïnteresseerden), maar ik vrees dat dit hem niet gaat worden met die gekte.

Jammer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Skyrunner schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 17:09:
Vandaag feedback gekregen op onze beoogde woning door aankoopmakelaar.

Huis heeft een mooie locatie, maar is van binnen opgeleukt met een likje verf en wat hout in de keuken om de leeftijd te verbergen, badkamer is ook wat gedateerd. Geschatte waarde: 300-305k, vraagprijs 309.500,- en er staat al een bod boven dat.

Makelaar geeft aan dat een 'sure win' bod 320k is. Ik vindt dat persoonlijk veel te ver gaan, ondanks dat we denkelijk een dekkend taxatierapport kunnen krijgen. 315k is wat ons betreft het matje.

Morgen bezichtiging (welgeteld een uurtje, met veel geïnteresseerden), maar ik vrees dat dit hem niet gaat worden met die gekte.

Jammer....
Dat klinkt niet als je droomhuis. Waarom ga je überhaupt kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

DirtyBird schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 18:21:
Waarom zou je dat uberhaupt willen?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1 ... 95 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7