Simpel, dan zoek ik het een paar kilometer verderop, of zoek ik wat langer, of zoek ik naar een huis dat misschien iets meer achterstallig (maar niet accuut) onderhoud nodig heeft, koop een kleiner huis, etc, etc, etc.Tsurany schreef op zondag 24 februari 2019 @ 19:26:
[...]
Heel makkelijk praten vanuit een luxe positie. Heb je wel eens gezien wat er in jouw woonplaats te koop is voor 150k? Daar kan je echt geen woning voor vinden waar je een gezin in kan laten opgroeien.
Zie boven.[...]
Precies, voor mensen die jaren geleden al gekocht hebben en nu goed verdienen is verkassen naar een grotere woning aardig te doen qua financiën.
Maar vanuit die luxe positie tegen starters gaan vertellen dat ze niet maximaal moeten lenen laat gewoon zien dat je er niet heel realistisch in staat.
Ik ken de risico's, dus neem ik ze niet.
Ik heb het idee dat mensen te makkelijk de risico's onderschatten of bagateliseren.
Ik snap dat niet.Daarnaast is een woning net even wat anders dan een paar schoenen. Even een wat mindere woning kopen om na een paar jaar te upgraden kan aardig lelijk uitpakken en je tienduizenden euro's extra kosten. Ik vind het niet gek dat starters dan net even wat meer willen lenen zodat ze wel in een fatsoenlijk afgewerkte woning kunnen wonen en meer dan 50m2 aan woonoppervlakte hebben.
Het klinkt leuk, tot er 1 of 2 dingen mis gaan. Klaar. Huis in de gedwongen verkoop, flinke restschuld.
Word je lol van dat mooie huis dat net op de grens zat mooi vergald voor de komende jaren.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.