Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 88 ... 367 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-10 10:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

CurlyMo schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:26:
[...]

Tuurlijk, dat viel mij ook mee. Maar dan is de kern vraag of hier niet een Dunning-Kruger effect speelt:

[...]
:)

Ik weet het niet. Ik heb de aankoop van het huis geprobeerd te zien als een prijsonderhandeling zoals ik die vaker op mijn werk heb gevoerd. Hét grote verschil is vooral dat het om mijn eigen geld ging en ik er emotioneel belang bij had de onderhandeling te laten slagen. Dat zorgt automatisch voor dat het enger is en je misschien nét iets minder hard durft te onderhandelen.

Aan de andere kant, had ik voor de onderhandeling over het huis dus wel ruim voldoende ervaring met inkoop, ook met wat grotere bedragen. (Al ging dat wel om lagere bedragen dan het huis.)

In the end denk ik dat ik het best goed heb gedaan. Misschien had een aankoopmakelaar er meer uit kunnen slepen, ik denk niet dat ik met een aankoopmakelaar uiteindelijk goedkoper uit was geweest. (Want die kost ook geld.)

Fin, voor @MilesKiss speelt dat iig allemaal niet meer. Dat stadium is al gepasseerd. Bod uitgebracht boven vraagprijs. Zonder onderhandeling. Dan ben je wat dat betreft redelijk uitgeprocedeerd.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:33

-tom-562

Oliesjeik

unezra schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:53:
[...]

Klein detail:
Aankoopmakelaar kost geld. :)
Ah, ohja :p mag ik dan zeggen dat ik het hoogst onverstandig vind om als het allemaal zo kiele-kiele is een huis te kopen, je beter nog even kan wachten? :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

-tom-562 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:34:
[...]

Ah, ohja :p mag ik dan zeggen dat ik het hoogst onverstandig vind om als het allemaal zo kiele-kiele is een huis te kopen, je beter nog even kan wachten? :P
Jup.

Long story short: Als je geen 15K spaargeld hebt (mijn 10K was blijkbaar nog wat aan de conservatieve kant, is weer eens wat anders), moet je serieus nadenken of je wel een huis wilt kopen op dit moment.

Zelfs met 15K op de bank, kan het spannend zijn. Je spaargeld is daarna wel echt op. Moet niet binnen 2 maanden je auto en koelkast stuk gaan, dan ben je klaar.

Een en ander gedeeltelijk afhankelijk van de koopsom van het huis uiteraard maar die is maar beperkt van invloed.

[ Voor 8% gewijzigd door unezra op 02-10-2018 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-10 14:12

Kju

Voor makelaars is het geen spelletje. Een goede aankoopmakelaar heeft ervaring met onderhandelen op een niveau waar de gemiddelde koper niet in de buurt komt. Voor de verkopende makelaar geldt hetzelfde. Daarnaast zijn het collega-makelaars die elkaar regelmatig tegenkomen of in ieder geval elkaars taal praten. Niet iedereen kan "makelaar" praten. Het lezen van situaties en het inschatten van strategieën leer je niet als je al een keer een paar jaar geleden een huis hebt gekocht. Laat me het zo stellen: als jij als koper denkt dat jij de beste deal hebt is de kans best groot dat de verkoopmakelaar je dat heeft laten denken.. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Kju op 02-10-2018 14:44 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

unezra schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:35:
[...]

Jup.

Long story short: Als je geen 15K spaargeld hebt (mijn 10K was blijkbaar nog wat aan de conservatieve kant, is weer eens wat anders), moet je serieus nadenken of je wel een huis wilt kopen op dit moment.

Zelfs met 15K op de bank, kan het spannend zijn. Je spaargeld is daarna wel echt op. Moet niet binnen 2 maanden je auto en koelkast stuk gaan, dan ben je klaar.

Een en ander gedeeltelijk afhankelijk van de koopsom van het huis uiteraard maar die is maar beperkt van invloed.
Even uit eigen ervaring... Ik had een studieschuld, welke we grotendeels hebben afgelost vorig jaar.
Stond nog 5k studieschuld over, maar daardoor dus wel 30k 'down the drain'.
Hadden bij overdracht 20k beschikbaar.

Maar toen kwam het... Het oude huis was ten tijde van het afsluiten van de hypotheek nog niet verkocht. Zat gegarandeerde overwaarde en een bankspaarhypotheek op.
Instelling van de bank:
- Oh, dus u denk nog 25k over te houden uit de verkoop van het oude huis? Das prima, maar dan willen we die wel graag op het bankafschrift zien voordat we de hypotheek afgeven.
- U heeft het huis niet verkocht, dus mogen we ook even twee jaar dubbele lasten van u op de rekening zien? (Terwijl we zelfs die dubbele lasten tot in lengte van dagen hadden kunnen betalen)

Dus uiteindelijk kon ik nog aan de bedelstaf bij de ouders om een kleine 40k bij elkaar te sprokkelen...
En dan verkeren wij in de gelukkig omstandigheid dat dat ook kan. Anders ben je redelijk verloren.

Conclusie: je kunt nooit genoeg eigen geld hebben bij het aankopen van een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Kju schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:44:
Voor makelaars is het geen spelletje. Een goede aankoopmakelaar heeft ervaring met onderhandelen op een niveau waar de gemiddelde koper niet in de buurt komt. Voor de verkopende makelaar geldt hetzelfde. Daarnaast zijn het collega-makelaars die elkaar regelmatig tegenkomen of in ieder geval elkaars taal praten. Niet iedereen kan "makelaar" praten. Het lezen van situaties en het inschatten van strategieën leer je niet als je al een keer een paar jaar geleden een huis hebt gekocht. Laat me het zo stellen: als jij als koper denkt dat jij de beste deal hebt is de kans best groot dat de verkoopmakelaar je dat heeft laten denken.. :+
Neuh.

Wat ik zeg, ik heb de nodige ervaring met onderhandelen over zaken en aankoop. (Ik doe onder andere een stuk ICT inkoop hier. Dat spelletje is redelijk vergelijkbaar.)

Het zou kunnen, maar in dit geval denk ik niet dat een aankoopmakelaar uiteindelijk voor ons een lager bedrag had weten te bedingen. Misschien wel een lagere verkoopprijs, maar met het courtage van de aankoopmakelaar er bij, denk ik dat we hooguit en op zijn best quitte hadden gespeeld.

Hebben we de beste deal? Nee. Misschien had ik er nóg meer uit kunnen slepen. (Maar misschien ook niet, ze hadden ook de onderhandelingen kunnen afbreken. Daar doet ook een aankoopmakelaar niets aan.)

Hebben we een eerlijke deal? Ja, denk het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Maar dan ben je toch niet te kwalificeren als gemiddelde koper :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Kju schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:58:
Maar dan ben je toch niet te kwalificeren als gemiddelde koper :P
Da's waar. Kan me voorstellen dat het voor iemand zonder enige ervaring in inkoop en prijsonderhandeling (veel) lastiger is.

Natuurlijk zijn het 2 verschillende dingen, plus dat emotie een rol speelt. Je koopt immers je nieuwe thuis. Je bent er verliefd op. Wilt het niet mis lopen door té hard te onderhandelen. Dat maakt het zeker anders dan als ik hier voor een project een prijsonderhandeling voer. (Dan is het ook niet mijn eigen geld.)

Toch zit er genoeg overlap. Ik had er iig houvast aan.

Blijft dat ik het ook doodeng vond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Kju schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:44:
Weet ik eindelijk waar die lui 4 jaar voor naar school zijn geweest.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

unezra schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:04:
[...]

Da's waar. Kan me voorstellen dat het voor iemand zonder enige ervaring in inkoop en prijsonderhandeling (veel) lastiger is.

Natuurlijk zijn het 2 verschillende dingen, plus dat emotie een rol speelt. Je koopt immers je nieuwe thuis. Je bent er verliefd op. Wilt het niet mis lopen door té hard te onderhandelen. Dat maakt het zeker anders dan als ik hier voor een project een prijsonderhandeling voer. (Dan is het ook niet mijn eigen geld.)

Toch zit er genoeg overlap. Ik had er iig houvast aan.

Blijft dat ik het ook doodeng vond...
Precies. Ik beweer verder ook niet dat je een aankoopmakelaar moet hebben om een goede prijs te bedingen, dat moet zeker niet de hoofdreden zijn. Wat je inkoopt is aankoopbegeleiding, dat is meer dan alleen onderhandelen.
Harrie_ schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:06:
[...]

Weet ik eindelijk waar die lui 4 jaar voor naar school zijn geweest.
Lol als je een goede school weet waar ik onderhandelen kan leren wil ik het wel weten. Ik werd doodgegooid met o.a. bouwkunde, architectuur, vastgoedeconomie en nog wat rechtenvakken maar onderhandelen zat er niet bij..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Kju schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:09:
[...]
Lol als je een goede school weet waar ik onderhandelen kan leren wil ik het wel weten. Ik werd doodgegooid met o.a. bouwkunde, architectuur, vastgoedeconomie en nog wat rechtenvakken maar onderhandelen zat er niet bij..
Ik maak hieruit op dat je makelaar bent?
Ik heb inmiddels met heel wat makelaars te maken gehad maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de meesten zeer weinig kaas gegeten hebben van bovenstaande (dikgedrukte) zaken. Onderhandelen 101 hebben ze dan kennelijk weer wel gehad; ik ben altijd op zoek geweest naar woningen waar nog _veel_ aan moest gebeuren en die langere tijd te koop stonden. Nu in totaal 4 keer meegemaakt dat ik serieus interesse had in een woning die > 6 maanden te koop stond en dat er toevallig net ook een andere geïnteresseerde was. _O-

Tijd dat die internetmakelaars de markt echt volledig openbreken >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Harrie_ op 02-10-2018 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Kju schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:09:
[...]
Precies. Ik beweer verder ook niet dat je een aankoopmakelaar moet hebben om een goede prijs te bedingen, dat moet zeker niet de hoofdreden zijn. Wat je inkoopt is aankoopbegeleiding, dat is meer dan alleen onderhandelen.
Klopt. Alleen in ons geval speelde dat niet.

We wisten heel goed waar we naar zochten, vonden wat we zochten en hebben dat gekocht. Een aankoopmakelaar had dat niet beter gedaan. (We waren al jaren op Funda aan het kijken en hebben toen we echt serieus werden, redelijk wat huizen gezien voordat we een bod hebben uitgebracht op het huis waar we nu wonen. Het was het eerste huis waarbij we wisten "dit is hem" en dat hebben we gekocht. Die jaren daarvoor waren echt ter oriëntatie, toen konden we toch nog niets kopen. Zodra er voldoende middelen waren zijn we eerst bij de bank geweest, wisten we wat we konden lenen en konden eigenlijk direct een bod uitbrengen in de wetenschap dat dat allemaal wel goed zou komen.)

[ Voor 8% gewijzigd door unezra op 02-10-2018 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Harrie_ schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:19:
[...]

Ik maak hieruit op dat je makelaar bent?
Ik heb inmiddels met heel wat makelaars te maken gehad maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de meesten zeer weinig kaas gegeten hebben van bovenstaande (dikgedrukte) zaken. Onderhandelen 101 hebben ze dan kennelijk weer wel gehad; ik ben altijd op zoek geweest naar woningen waar nog _veel_ aan moest gebeuren en die langere tijd te koop stonden. Nu in totaal 4 keer meegemaakt dat ik serieus interesse had in een woning die > 6 maanden te koop stond en dat er toevallig net ook een andere geïnteresseerde was. _O-
Ik doe voornamelijk hetzelfde als jij. Makelen doe ik voor de afwisseling. De ervaringen die je omschrijft erken ik zeker, zulke makelaars zijn er inderdaad ook, maar ik ben niet van mening dat je dit over het gros van de makelaars zou kunnen zeggen.
Maar... makelaars die nu beweren dat ze al 5 biedingen van vraagprijs of hoger hebben, dat kom je nu toch nóg vaker tegen of niet? :+

[ Voor 3% gewijzigd door Kju op 02-10-2018 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Kju schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:24:
[...]

Ik doe voornamelijk hetzelfde als jij. Makelen doe ik voor de afwisseling.
[...]
En als je handel zoekt [...]
Volgens mij begrijpen we elkaar niet helemaal? Ik ben geen makelaar en geen vastgoedhandelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Inderdaad verkeerd gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In deze huizenmarkt is t toch lastig onderhandelen. Maar je moet t gewoon proberen
thewizard2006 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 08:45:
[...]

Wij 2995 euro bij de hypotheekshop Barendrecht/Ridderkerk. :'(
We zijn wel vaak langsgeweest (denk keer of 8 totaal) en veel contact via mail etc. De reden dat we hier gingen was omdat we onze eerste hypotheek daar ook hadden afgesloten en dat dus makkelijk was en we wat haast hadden. Een volgende keer ga ik wel ergens anders shoppen want het blijkt dat het veel en veel goedkoper kan. Ach ja, leerproces enzo...
Bij mij was de Hypotheekshop Slinge ook 1495 euro. 5 gesprekken van 1,5 uur. Ik heb naast vele telefoontjes ook veel mail contact gehad. Alle afspraken zijn netjes nagekomen en ze nemen de tijd voor je. Taxatie liep soepel en vlot maar ik denk dat dit meer aan een taxateur ligt. Ik ben blij met mijn keuze. Compleet ontzorgd zonder stress! Adviseur is echt superieur. Ik heb meerdere gesprekken gehad bij andere en deze springt er echt tussenuit. Is eerlijk en vooral goed bereikbaar. Kan goed uitleggen en luistert goed.

Het ook verstandig om meerdere Hypotheekshops te vergelijken.

Let op geen aankoop makelaar dat zijn echte haaien die kiezen voor eigen belang en adviseren je snel te veel te betalen. Of te kopen zonder voorbehoud van financiering. En verkopend makelaars liegen over biedingen pas daar mee op.

Posts samengevoegd en een tandje minder advertorial gemaakt. Leuk dat je enthousiast bent, maar als nieuwe gebruiker op het forum komt het vrij snel als spam over.

[ Voor 183% gewijzigd door Señor Sjon op 05-10-2018 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-10 17:55
Verwijderd schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 03:29:
[...]

Bij mij was de Hypotheekshop Slinge ook 1495 euro. 5 gesprekken van 1,5 uur. Ik heb naast vele telefoontjes ook veel mail contact gehad. Alle afspraken zijn netjes nagekomen en ze nemen de tijd voor je. Taxatie liep soepel en vlot maar ik denk dat dit meer aan een taxateur ligt. Ik ben blij met mijn keuze. Compleet ontzorgd zonder stress! Adviseur is echt superieur. Ik heb meerdere gesprekken gehad bij andere en deze springt er echt tussenuit. Is eerlijk en vooral goed bereikbaar. Kan goed uitleggen en luistert goed.

Het ook verstandig om meerdere Hypotheekshops te vergelijken.
Ja zoals ik zei een leermoment. We waren voor ons eerste huis ook bij deze langsgeweest in Barendrecht en omdat alles daar al bekend was enzo en we "haast" hadden was dit het meest voor de hand liggend. Nu blijkt dat ze echt grote fouten hebben gemaakt.

- Ik moest achteraf zelf regelen dat mijn spaardeel van de polis van onze oude hypotheek verstrekker naar mijn rekening werd geboekt wat ik dan zelf als extra aflossing bij de nieuwe hypotheekverstrekker moet inbrengen.
Nu kreeg ik van de week dus ff een rekening van 270 euro die mijn oude verstrekker wil dat ik betaal voor die polis. Dat heb ik terug laten boeken aangezien ik natuurlijk geen 270 euro ga betalen voor iets wat daar een "paar dagen" langer gestald is. Echter wel een hoop uitzoeken wat ik zelf heb kunnen doen en regelen. Contact moeten hebben met de oude en nieuwe hypotheekverstrekker, met stater en met de notaris. Dit hadden zei al lang moeten regelen
- Ik kwam er achter dat mijn oude inboedel/opstal verzekeraar nog steeds automatische incasso's bij mij inde. Het viel mij ook op dat ik van mijn nieuwe huis eigenlijk geen incasso's had van inboedel/opstal. Bleek dus dat de hypotheekshop het compleet vergeten was om dit allemaal te regelen. Ik heb dus een een aantal maanden onverzekerd in mijn nieuwe huis gewoond 8)7
En verzekering betaald voor een huis dat ik niet meer heb....

Al met al een hoop gezeik waar ik zelf achter aan moet gaan. En dan is het extra zuur als je daar wel 3k voor hebt betaald (is gewoon slecht ongeacht het bedrag natuurlijk maar verhoudingsgewijs nog slechter ;))

[ Voor 9% gewijzigd door Señor Sjon op 05-10-2018 09:50 . Reden: quote aangepast ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 26-10 15:47
Waarom laat je zo iemand je verzekering regelen qua opstal/inboedel? Dat heb ik nog nooit iemand laten doen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

thewizard2006 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 07:57:
- Ik kwam er achter dat mijn oude inboedel/opstal verzekeraar nog steeds automatische incasso's bij mij inde. Het viel mij ook op dat ik van mijn nieuwe huis eigenlijk geen incasso's had van inboedel/opstal. Bleek dus dat de hypotheekshop het compleet vergeten was om dit allemaal te regelen. Ik heb dus een een aantal maanden onverzekerd in mijn nieuwe huis gewoond 8)7
En verzekering betaald voor een huis dat ik niet meer heb....
Dat is eerder een fout van de notaris dan van de hypotheek-tussenpersoon (de notaris hoort hiernaar te vragen en mag eigenlijk niet passeren op het moment dat ie niet overtuigd is dat de verzekeringen op orde zijn). Waarom zou het een taak zijn van een hypotheekadviseur om je woonverzekering te regelen :?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-10 17:55
Wij hadden onze vorige inboedel/opstal via hun geregeld. Een pakket dat ze aanboden (met een verzekeraar waar mee ze een samenwerking hadden). En dit is ook iets wat ze normaliter doen en meenemen.
Ze gaven zelf ook aan dat het een fout van de adviseur was die vergeten was om dit verder te regelen etc.

[ Voor 37% gewijzigd door thewizard2006 op 05-10-2018 10:01 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:22
Die pakketten zijn vaak niet echt voordelig, bij de Rabobank proberen ze je ook Interpolis aan te smeren, maar die zijn gewoon duur voor wat je krijgt. Zelf shoppen is vaak toch echt voordeliger en zoveel werk is het niet, je sluit het vaak 1x af en je hebt er jaren geen omkijken meer naar.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-10 14:03
Ha die mede-Tweakers,

Middels de koopcontract getekend. Bouwtechkeuring krijg ik volgende week, maar kreeg telefonisch al te horen dat het maximaal 2k zal liggen dus dat valt wel mee.. Toch?

Ik moet alleen nog de taxatiewaarde horen en dan ben ik zover!

Laatste stap is dan een hypotheekrente. Wat bevelen jullie eigenlijk aan?
Persoonlijk zit ik te denken om 10 jaar te nemen voor 1.68%. Want tussen 10-15 jaar wil ik zelf weer verhuizen (denk ik) naar een nog NHG woning.

Ik merk dat over per periode 10/20/30 jaar (historisch).. de rente altijd lager gaat worden.

Iemand mening, argumenten delen en waarom?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

MilesKiss schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:51:
Laatste stap is dan een hypotheekrente. Wat bevelen jullie eigenlijk aan?
Persoonlijk zit ik te denken om 10 jaar te nemen voor 1.68%. Want tussen 10-15 jaar wil ik zelf weer verhuizen (denk ik) naar een nog NHG woning.

Ik merk dat over per periode 10/20/30 jaar (historisch).. de rente altijd lager gaat worden.

Iemand mening, argumenten delen en waarom?
:D Lager dan 1.68%, over een periode van 10/20/30 jaar? Ik zou er niet op gokken :+ . Maar neem eens een kijkje in dit topic: Hoelang heb jij je hypotheekrente vastgezet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
naitsoezn schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:54:
[...]

:D Lager dan 1.68%, over een periode van 10/20/30 jaar? Ik zou er niet op gokken :+ . Maar neem eens een kijkje in dit topic: Hoelang heb jij je hypotheekrente vastgezet? ;)
Dank je wel! Ik zal het zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-10 09:48
Ik wil ook even mijn situatie delen en alle adviezen tot mij nemen. Eind vorig jaar mijn appartement in Amsterdam met een nette overwaarde verkocht. Als 'proef' zijn we samen gaan wonen in een huurappartement de afgelopen 10-11 maanden. Nu dat bevalt (en de huurprijs uiteraard niet) willen we samen een leuk huis voor de toekomst kopen in Haarlem.

Mijn vriendin heeft een vast contract met een goed salaris, ik ben freelancer met een steady en zeer degelijk inkomen over de afgelopen drie jaar. Na wat verkennende gesprekken met banken en hypotheekverstrekkers hebben we wel een goede indruk van wat we kunnen lenen. Samen met mijn overwaarde en het spaargeld van mijn vriendin zitten we denk ik op 75% hypotheek en 25% eigen inleg.

Nu hebben we iets gevonden in Haarlem waar we allebei na een eerste bezichtiging zeer over te spreken zijn. Paar jaar geleden volledig gerenoveerd, hoeft niets aan te gebeuren en heeft lekker veel ruimte (125+ m2) met een tuintje. Vraagprijs is natuurlijk wel pittig in Haarlem. Omdat ik bij het nadenken over een bod toch wat onzeker werd heb ik afgelopen vrijdag toch een aankoopmakelaar gezocht. Die gaat morgen met ons mee naar de tweede bezichtiging. Goed om te weten: er ligt al een openingsbod en de sluiting voor het doen van een (uiterst) bod is woensdag.

Twee dingen houden mij bezig:
- Ik ben een beetje bang voor het overbieden in steden als Amsterdam en Haarlem. De huidige vraagprijs is al best fors, maar als het daar nog eens 10% over heen gaat wordt het wel een flinke investering. Probleem (naja probleem) is dat we allebei heel enthousiast zijn over de woning. Uiteraard ga ik ook de makelaar vragen naar biedadvies.
- Ik twijfel over het opnemen van voorbehoud van financiering. Met het redelijke deel eigen geld heb ik vertrouwen in het krijgen van een hypotheek, en je hebt gewoon echt een voordeel als je dit niet opvoert in de onderhandelingen.

Benieuwd naar wat jullie denken. Mensen met recente ervaring qua overbieden? En zijn er nog dingen waar ik op moet letten / naar moet vragen morgen bij tweede bezichtiging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@brainovic ik heb geboden onder voorbehoud van financiering maar wel aangegeven dat ik maximaal X nodig heb. In mijn geval zaten we onder de 50% LTV dus dat helpt al zeker. Daarnaast met de makelaar gesproken en aangegeven dat we precies wisten wat we konden lenen en dat de hypotheek geen enkel probleem gaat zijn.

Wij hebben ook aardig overboden maar wel op een huis dat naar wens is en waar we zeker 10 tot 15 jaar kunnen wonen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

@brainovic funda-linkje?

Heb vier jaar geleden in Haarlem nog onder de vraagprijs kunnen kopen; een jaar later verkochten onze buren al boven de vraagprijs (die ook nog hoger lag dan de vraagprijs van onze woning). Het kan inderdaad wel hard gaan dus, maar het ligt wel een beetje aan de wijk.... Mijn ervaring in Haarlem is dat een woning waar je niets aan hoeft te doen best wel schaars is; veel woningen uit de jaren-30-wijken die op de markt komen, worden aangeboden door mensen die er al lang wonen waardoor je uiteindelijk toch vaak op een verbouwing uitkomt (minimaal keuken / badkamer, maar vaak meer). Die ene woning waar je dan niets aan hoeft te doen mag imho dan ook best wat extra kosten als je dat ervoor over hebt en kunt betalen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
Mwah weet niet of iedereen hoeft te weten in welke prijscategorie ik rondsnuffel ;)
Maar inderdaad, ben het wel met je eens dat een woning waar niets aan gedaan hoeft te worden zeer schaars is. In feite is het nieuwbouw en hoeft er dus sowieso de komende jaren nauwelijks iets te gebeuren.

@Tsurany Daar heb ik ook over na zitten te denken, om te vermelden dat je geen problemen verwacht met de hypotheek. Maar in feite kan iedereen dat wel zeggen natuurlijk.

Ik ga eerst eens kijken wat de makelaar ons vertelt. Die hebben we nog niet eens ontmoet. Heb naar aanleiding van onze interesse een aantal kantoren opgebeld, met de uitleg dat we na een bezichtigingen serieuze interesse hebben en toch wel graag advies/hulp willen bij bieden (onderhandelen zit er waarschijnlijk niet in). Deze was bereid dat eenmalig te doen, op no cure no pay basis uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

brainovic schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 00:11:
[...]

@Tsurany Daar heb ik ook over na zitten te denken, om te vermelden dat je geen problemen verwacht met de hypotheek. Maar in feite kan iedereen dat wel zeggen natuurlijk.
Dat klopt, maar als je het op de juiste manier brengt kan je wel uitstralen dat je zeker bent van je zaak en al het benodigde vooronderzoek al gedaan hebt.
Het gaat vooral in situaties relevant zijn waarbij de biedingen dicht bij elkaar liggen en een stukje zekerheid net wat kan toevoegen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

brainovic schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 00:11:
[...]

Deze was bereid dat eenmalig te doen, op no cure no pay basis uiteraard.
Dus als deze aankoop niet doorgaat ontvangt hij niets.
Ik zou een aantal makelaars uitnodigen en de woning die je op het oog hebt in een breder perspectief plaatsen : als deze het niet wordt neem je dezelfde makelaar mee naar een andere woning.

Verder zegt de vraagprijs niet zoveel, de waarde kan hoger of lager liggen en wat jij ervoor over hebt idem. Laat je niet gek maken, maar zoek uit bij welke hypotheek lasten jij je lekker voelt, dat kan afwijken van de regels die de hypotheek verstrekker hanteert. Zowel positief als negatief. Neem bij nieuwbouw ook de lasten vermindering de komende jaren mee in je berekening : minder onderhoud, minder gwe, geen kosten om te isoleren.

Vergeet ook niet woningen te bekijken die "lang" (>maand ) te koop staan. Wellicht is de vraagprijs aan de hoge kant, maar dan kun je wel op je gemak de vraagprijs bieden ipv 10% overbieden op een woning die net op de markt is..

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 08-10-2018 08:03 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Zo koopovereenkomst documenten liggen hier klaar, we gaan een huis kopen onderhands, maar heb wel de documenten en advies gevraagd van een bevriende makelaar.
Hopelijk op korte termijn alles rond maken en de documenten ondertekenen en opsturen naar een notaris.

Notaris moeten we overigens nog bepalen, ben benieuwd naar de kosten hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
Tsurany schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 00:20:
[...]

Dat klopt, maar als je het op de juiste manier brengt kan je wel uitstralen dat je zeker bent van je zaak en al het benodigde vooronderzoek al gedaan hebt.
Het gaat vooral in situaties relevant zijn waarbij de biedingen dicht bij elkaar liggen en een stukje zekerheid net wat kan toevoegen.
Die situatie gaat zich wel voordoen. 36 kijkers geweest in ongeveer een week. Makelaar heeft geadviseerd om toch wel 10% boven de vraagprijs te bieden. En dat gaat wel om enkele tienduizenden euro's.... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

brainovic schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:43:
[...]

Die situatie gaat zich wel voordoen. 36 kijkers geweest in ongeveer een week. Makelaar heeft geadviseerd om toch wel 10% boven de vraagprijs te bieden. En dat gaat wel om enkele tienduizenden euro's.... :X
Ik ken het. Wij hebben ~40k boven de vraagprijs betaald. Echter wij hadden een mooi bod met slechts 50% financiering, flexibele oplevering en geen bouwkundige keuring nodig. Dat heeft toch flink geholpen. Je moet jezelf een beetje in de markt prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
Tsurany schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:44:
[...]

Ik ken het. Wij hebben ~40k boven de vraagprijs betaald. Echter wij hadden een mooi bod met slechts 50% financiering, flexibele oplevering en geen bouwkundige keuring nodig. Dat heeft toch flink geholpen. Je moet jezelf een beetje in de markt prijzen.
Welke omgeving als ik vragen mag? Bouwkundige keuring lijkt mij ook niet heel nuttig aangezien alles in 2015 is gebouwd. En ik overweeg om toch het voorbehoud van financiering weg te laten. Het is wel eng allemaal hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

brainovic schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:50:
[...]

Welke omgeving als ik vragen mag? Bouwkundige keuring lijkt mij ook niet heel nuttig aangezien alles in 2015 is gebouwd. En ik overweeg om toch het voorbehoud van financiering weg te laten. Het is wel eng allemaal hoor.
Omgeving Utrecht, beneden de A2. Ik wilde zelf perse het voorbehoud van financiering er in laten staan simpelweg omdat ik het een risico vind en met name mijn vriendin dat risico niet wilde accepteren. Maar ik heb ook heel nadrukkelijk aangegeven dat de hypotheekadviseur geen enkel probleem zag in de financiering en dat we dit dus gewoon rond gaan krijgen.
Maar wellicht hadden ze in onze situatie ook geen ander bod die het voorbehoud achterwege had gelaten, dat zou ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Dat iemand het voorbehoud weglaat geeft natuurlijk ook geen enkele garantie :)
Leuk dat iemand dat zegt, maar voor hetzelfde geldt krijgen ze de financiering alsnog niet rond. Tuurlijk zijn er mensen die behoorlijk wat geld hebben of die zeker zijn dat de financiering rond komt, maar niet iedereen. Mensen lezen dat je een voordeel kan halen door het voorbehoud weg te laten en denken dat ze dan ook zonder kunnen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ook zonder voorbehoud financiering heb je als koper nog X dagen tot tekenen koopovereenkomst + 3 dagen "bedenktijd" om een taxatie en of bouwkundig rapport te regelen . Dus als verkoper valt het voordeel erg mee, aldus onze verkoopmakelaar met 40 jaar ervaring :). Belangrijker is dat iemand aan geeft (desnoods op blauwe ogen) genoeg eigen middelen te hebben. Onze koper had 40k eigen vermogen + werkt bij een bank (vrij hoog in de boom) . Vandaar dat wij 't hem gunde boven partijen die hoger boden.
Tegenwoordig kun je met LinkedIn al vrij snel zien wat iemand doet.

Toen wij onze nieuwbouwwoning buiten de loting /inschrijving om kochten werd ons ook bij het eerste gesprek gevraagd wat we voor werk deden.

[ Voor 53% gewijzigd door Sport_Life op 08-10-2018 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-10 17:43
Ik zou never nooit tekenen voor iets zonder voorbehoud van financiering, tenzij ik het geld echt had liggen.

Hoe ik het heb gedaan: huis 150k ---> voorbehoud van financiering op 100k.

Verkoper weet dan dat ze een goede vis aan de haak hebben (die 50k heeft liggen waarschijnlijk) die maar een lage hypotheek hoeft te hebben (= lage kans op afwijzen door bank). Als koper zou ik te bang zijn voor rare streken van de bank (= bijvoorbeeld, een of andere vage BKR registratie van 10 jaar geleden voor iets van 20 euro, gezeur over jaarcijfers etc.) waardoor het uiteindelijk toch in de soep loopt. Zo was er voor mij nog steeds minder (als in: 0) risico en het kan de doorslag geven bij de verkoper.

edit: oja ik had ook mijn beroep vroeg door laten schemeren. Ik heb dat ook gelijk gecheckt bij de mensen die mijn huis kochten. Via LinkedIn zag ik dat het dokter + sales manager 2e verdieners waren :9~

[ Voor 14% gewijzigd door Lollercopter op 08-10-2018 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Martinusz schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:58:
Dat iemand het voorbehoud weglaat geeft natuurlijk ook geen enkele garantie :)
Leuk dat iemand dat zegt, maar voor hetzelfde geldt krijgen ze de financiering alsnog niet rond. Tuurlijk zijn er mensen die behoorlijk wat geld hebben of die zeker zijn dat de financiering rond komt, maar niet iedereen. Mensen lezen dat je een voordeel kan halen door het voorbehoud weg te laten en denken dat ze dan ook zonder kunnen :X
Als ze het dan niet rond krijgen kan je cashen, dat is geen verkeerde situatie. Kost even wat procederen maar dat besteed je dan gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Tsurany schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 17:51:
[...]

Als ze het dan niet rond krijgen kan je cashen, dat is geen verkeerde situatie. Kost even wat procederen maar dat besteed je dan gewoon uit.
Wordt je ook niet vrolijk van denk ik hoor :) zeker niet als je op punt staat je nieuwe huis te betrekken ;)

Vraag:
Wij zijn dus onderhands bezig met het aankopen van een huis. Nu heb ik een koopovereenkomst laten opstellen door bevriende makelaar en daarbij instructies gekregen.
1 van de instructies is dat wanneer alles getekend is dit opgestuurd wordt naar een notaris.

Echter de verkoper zegt nu (contact gehad met Vereniginf Eigen Huis) dat dat niet hoeft, maar pas later eventueel rond de oplevering? Klopt dat?
Als ik het nu doe heb ik dan extra kosten of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:45
Geen idee of het echt moet, maar wij hebben net ons huis verkocht (via een verkoopmakelaar) en hij gaf aan dat hij het getekende koopcontract na het verlopen van de 3 dagen bedenktijd direct opstuurt naar de notaris die de kopers hebben uitgekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jullie worden allemaal bedonderd door een aankoop makelaar. Bij een vriend van mij adviseerde ze te kopen zonder voorbehoud van financiering . En adviseerde ze te veel te betalen ze denken allemaal aan zichzelf! Vaak zijn het ook vrienden van elkaar. Wat je ook nooit moet doen is gebruik maken van de diensten van een verkopend makelaar, zoals taxateur, notaris, bouwkundig inspecteur en hypotheekadviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen die nu te veel betalen in de waan van de dag en de emoties zullen later flink spijt van gaan krijgen. Ik begrijp niet dat men daar aan mee wil doen. Stel je betaald 40.000 euro te veel en de prijzen gaan straks dalen dan is het huilen geblazen. Iedereen zal moeten branden voor zijn emotionele biedingen. Dan moet je erna niet meer zielig doen. De schade is dan niet meer te overzien. Het is een kwestie van tijd. Hopelijk is iedereen dan nog gelukkig met zijn huisje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Verwijderd moet dit soort onzin nu?
Martinusz schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:01:
[...]

Wordt je ook niet vrolijk van denk ik hoor :) zeker niet als je op punt staat je nieuwe huis te betrekken ;)
Jazeker wel, 25.000 euro? Met plezier. Daar kan ik een nieuwe keuken + badkamer van laten plaatsen. Zelfs al blijft er na advocaat kosten nog 20.000 euro over, daar zeg ik echt geen nee tegen.
Vraag:
Wij zijn dus onderhands bezig met het aankopen van een huis. Nu heb ik een koopovereenkomst laten opstellen door bevriende makelaar en daarbij instructies gekregen.
1 van de instructies is dat wanneer alles getekend is dit opgestuurd wordt naar een notaris.

Echter de verkoper zegt nu (contact gehad met Vereniginf Eigen Huis) dat dat niet hoeft, maar pas later eventueel rond de oplevering? Klopt dat?
Als ik het nu doe heb ik dan extra kosten of iets dergelijks?
Je hebt een notaris nodig die passeert, hoe vroeger je die contacteert hoe meer flexibiliteit je hebt wat betreft datum en tijd. Vergeet niet, die notaris moet ook maar tijd hebben voor jou op die dag en nog alle documenten opstellen en de woning controleren. Daarnaast, als er sprake is van een bankgarantie of waarborgsom moet er toch een notaris zijn die dit waarneemt.

Ik zie geen reden om er mee te wachten eigenlijk. Notaris betaal je toch pas bij de overdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Out.of.Control schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:08:
Geen idee of het echt moet, maar wij hebben net ons huis verkocht (via een verkoopmakelaar) en hij gaf aan dat hij het getekende koopcontract na het verlopen van de 3 dagen bedenktijd direct opstuurt naar de notaris die de kopers hebben uitgekozen.
Ik vraag mij af wat de notaris precies met de stukken doet, de oplevering is namelijk pas eind volgend jaar, dan komt natuurlijk de leveringsakte e.d. erbij kijken. Maar wat doet een notaris nu met een getekend contract? Als het contract getekend is, kan de (ver)koper er toch niet meer onderuit, mits de ontbindende voorwaarden gebruikt worden, daar heeft een notaris verder niet meer of minder invloed op toch?

Edit:
@Tsurany goed punt van de bankgarantie en dergelijke :)
Dus eigenlijk houdt de notaris de documenten en dergelijke in bewaring totdat de oplevering en verdere afhandeling gaat plaatsvinden.

[ Voor 11% gewijzigd door Martinusz op 08-10-2018 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Martinusz schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:23:
@Tsurany goed punt van de bankgarantie en dergelijke :)
Dus eigenlijk houdt de notaris de documenten en dergelijke in bewaring totdat de oplevering en verdere afhandeling gaat plaatsvinden.
En controles mbt de huizen. Is het huis wel van de gene die hem verkoopt, zijn er geen beslagen gelegd of allerlei van dat soort dingetjes. Dat kan allemaal redelijk snel, alleen er is vaak geen goede reden om er mee te wachten eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Tsurany schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:00:
[...]

En controles mbt de huizen. Is het huis wel van de gene die hem verkoopt, zijn er geen beslagen gelegd of allerlei van dat soort dingetjes. Dat kan allemaal redelijk snel, alleen er is vaak geen goede reden om er mee te wachten eigenlijk.
Had bevriende makelaar nog even gebeld en eigenlijk bot gezegd heeft de verkopende partij er niks mee te maken en over te zeggen :) dus als wij het nu willen opsturen, dan doen we dat, het zijn immers ook onze kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 07:54:
[...]
Vergeet ook niet woningen te bekijken die "lang" (>maand ) te koop staan. Wellicht is de vraagprijs aan de hoge kant, maar dan kun je wel op je gemak de vraagprijs bieden ipv 10% overbieden op een woning die net op de markt is..
Bij woningen die zogenaamd lang te koop staan kan het ook zijn dat de koper zijn financiering niet rond kreeg en dus de ontbindende voorwaarde inriep. Dan ben je zes weken verder. Als het huis weer op de markt komt staat het opeens al anderhalve maand te koop. Hoeft dus niets te zeggen over de prijs en het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:00:
[...]

En controles mbt de huizen. Is het huis wel van de gene die hem verkoopt, zijn er geen beslagen gelegd of allerlei van dat soort dingetjes.
Dat doen ze natuurlijk pas als de overdracht is. Er kan in de tussentijd nog van alles gebeuren. Ze maken het geld ook pas een of twee dagen na de juridische levering over om die reden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:40

Bezulba

Formerly known as Eendje

Verwijderd schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:17:
Mensen die nu te veel betalen in de waan van de dag en de emoties zullen later flink spijt van gaan krijgen. Ik begrijp niet dat men daar aan mee wil doen. Stel je betaald 40.000 euro te veel en de prijzen gaan straks dalen dan is het huilen geblazen. Iedereen zal moeten branden voor zijn emotionele biedingen. Dan moet je erna niet meer zielig doen. De schade is dan niet meer te overzien. Het is een kwestie van tijd. Hopelijk is iedereen dan nog gelukkig met zijn huisje.
Alsof het geluk van een huis vast hangt aan de prijs die je er voor betaalde 8)7

Als de huizenprijzen dalen heb je toch geen probleem? Nieuwe hypotheken zijn toch niet meer aflossingsvrij dus je betaald gewoon je hypotheek verder (die ook niet te hoog kan zijn met alle regels tegenwoordig) het enige is dat je aan het einde van de rit misschien iets minder winst maakt, maar als dat je doel was dan mag je inderdaad niet zeuren dan ben je gewoon aan het gokken met vastgoed.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:16:
[...]

Dat doen ze natuurlijk pas als de overdracht is. Er kan in de tussentijd nog van alles gebeuren. Ze maken het geld ook pas een of twee dagen na de juridische levering over om die reden.
Dat klopt, maar ze moeten er wel tijd voor hebben. En als je erg laat bent past het wellicht niet meer in de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
Hey guys! Goed nieuws. De taxatierapport & Bouwtechnische keuring is binnen.
- Taxatierapport zit op €150k (1 op 1 met mijn koopbedrag)
- Bouwtechnische keuring zit in totaal 5k met maximaal 1k op direct noodzakelijke kosten.

Ik begreep dat ik qua bouwtechnische keuring goed zit. Dat het niet te veel is. Wat vinden jullie en wat waren jullie rapportage kosten uit toen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@MilesKiss met 1000 euro zit je prima mits je dat bedrag daadwerkelijk kan uitgeven. Maar op 150k is het netjes, dat betekent dat er weinig achterstallig onderhoud is.
Met mijn vorige huis zat ik ook rond dat bedrag op een aankoopsom van 200k. En dan viel het nog een stuk lager uit als ik al die aanpassingen zelf deed. Met mijn huidige huis geen idee, geen keurig uit laten voeren. Taxatierapport was wel binnen gisteren en daar kwam niks bijzonders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
Netjes @Tsurany, jij ook gefeliciteerd dan! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-10 19:52

Jiffy

God, you're ugly!

Verwijderd schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:16:
[...]

Dat doen ze (minimaal) drie keer: één keer bij ontvangst van de koopovereenkomst, één keer vlák voor de ondertekening van de akte (~1 uur daarvoor) en de laatste keer op de eerste werkdag nadat de akte bij het kadaster is ingeschreven. De eerste controle moet sowieso ruim op tijd worden gedaan (minimaal enkele weken), aangezien de notaris controleert of er een hypotheek van verkoper op de woning zit. Indien ja, zal de notaris bij die geldverstrekker een aflosnota opvragen. Elke reguliere geldverstrekker hanteert hiervoor een bepaalde opzegtermijn, normaliter tussen de twee en vier weken.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:07
MilesKiss schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:54:
Hey guys! Goed nieuws. De taxatierapport & Bouwtechnische keuring is binnen.
- Taxatierapport zit op €150k (1 op 1 met mijn koopbedrag)
- Bouwtechnische keuring zit in totaal 5k met maximaal 1k op direct noodzakelijke kosten.

Ik begreep dat ik qua bouwtechnische keuring goed zit. Dat het niet te veel is. Wat vinden jullie en wat waren jullie rapportage kosten uit toen?
Kijk even goed of de kosten wel reeel zijn voor deze tijd. Bij mij stond een bedrag van €130 euro in het rapport voor het vervangen van her lood bij de dakkapel. Nou ik heb al offertes liggen van het tienvoudige!!
Heb ik ook als feedback gegeven, wand vond het geschatte schilderwerk ook heel goedkoop.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
Morgen gaat ons bod richting de verkopende partij. Iedereen mag maar 1x een bod doen, dus ik ben benieuwd of we goede maat hebben kunnen houden tussen inschatten wat de concurrentie doet en hoeveel we zelf willen betalen. Spannend! Wel goeie voorwaarden aangeboden volgens ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:52

painkill

Pain(k)(ill)

Ik heb een vraag over een aankopmakelaar.
Momenteel ben ik zelf naar huizen aan het kijken, maar ik merk dat ik geen idee heb of een huis ook echt die prijs waard is en waar ik overal op moet letten. Zelf huizen zoeken lukt wel, maar de stappen daarna schakel ik graag een aankoopmakelaar voor in.
Maar waar ik niet uit kom is het feit dat de aankoopmakelaar logischerwijs niet ook de verkoopmakelaar mag zijn. Helaas betekend dit wel dat ik ongeveer 30% van de woningen in mijn woonplaats niet via de aankoopmakelaar kan regelen simpelweg omdat hij ook de verkoopmakelaar is.

Hoe wordt dit normaalgesproken opgelost?

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:49
@painkill dan neem je toch gewoon een andere aankoopmakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Martinusz schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 11:26:
Zo koopovereenkomst documenten liggen hier klaar, we gaan een huis kopen onderhands, maar heb wel de documenten en advies gevraagd van een bevriende makelaar.
Hopelijk op korte termijn alles rond maken en de documenten ondertekenen en opsturen naar een notaris.

Notaris moeten we overigens nog bepalen, ben benieuwd naar de kosten hiervan.
Pff...geduld hebben is lastig :) overeenkomst ligt nog steeds ter inzage voor opmerkingen bij de verkopers. Ben benieuwd wanneer ze met feedback komen en wat de feedback zal zijn.

Ik verwacht sowieso al iets over opschortende voorwaarden, omdat hij bij het in ontvangst nemen van de overeenkomst daar al iets over zei (ingefluisterd door Vereniging Eigen Huis). Heb daar ook eens wat uitzoekwerk naar gedaan, maar naast de ontbindende voorwaarden vind ik maar weinig over opschortende voorwaarden. (eigenlijk alleen bij nieuwbouw zo lijkt het)
Ik snap wel wat die man bedoeld, want hij is bang voor het scenario dat wat als hun nieuwbouw uitloopt, hij wil dan iets opnemen dat de oplevering opschuift vermoed ik, echter ja dat is nogal onhandig voor het verkopen van ons eigen huis.
Daarnaast heb ik gelezen dat in dit soort gevallen eigenlijk meestal rekening wordt gehouden met 8 weken na de datum dat de nieuwbouwproject opgeeft. In dit geval zou het gebouw eind 2019 klaar moeten zijn, wij zijn hier al vrij ruim geweestdoor 14 weken daarna te nemen met 24 februari 2020 als opleverdatum of eerder in overeenstemming.
Ik heb zoiets van 14 weken is al ruim, om dan ook nog opschortende voorwaarden toe te passen, terwijl de bouw al ruim begonnen is, lijkt mij wat overdreven?

[ Voor 3% gewijzigd door Martinusz op 11-10-2018 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouzziew
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-10 14:51
painkill schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:35:
Momenteel ben ik zelf naar huizen aan het kijken, maar ik merk dat ik geen idee heb of een huis ook echt die prijs waard is en waar ik overal op moet letten. Zelf huizen zoeken lukt wel, maar de stappen daarna schakel ik graag een aankoopmakelaar voor in.
Maar waar ik niet uit kom is het feit dat de aankoopmakelaar logischerwijs niet ook de verkoopmakelaar mag zijn. Helaas betekend dit wel dat ik ongeveer 30% van de woningen in mijn woonplaats niet via de aankoopmakelaar kan regelen simpelweg omdat hij ook de verkoopmakelaar is.

Wij hebben dit opgelost door een aankoopmakelaar uit een nabijgelegen plaats in te schakelen. Die zat dichtbij genoeg om de markt te kennen, maar ver genoeg om voor ons niks interessants in zijn huizenaanbod te hebben.

Bijkomend voordeel; onze aankoopmakelaar en de verkoopmakelaar kenden elkaar niet, dus eventuele vriendjespolitiek was uitgesloten :)

Met een hamer past alles... - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jiffy schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:32:
[...]

Dat doen ze (minimaal) drie keer: één keer bij ontvangst van de koopovereenkomst, één keer vlák voor de ondertekening van de akte (~1 uur daarvoor) en de laatste keer op de eerste werkdag nadat de akte bij het kadaster is ingeschreven. De eerste controle moet sowieso ruim op tijd worden gedaan (minimaal enkele weken), aangezien de notaris controleert of er een hypotheek van verkoper op de woning zit. Indien ja, zal de notaris bij die geldverstrekker een aflosnota opvragen. Elke reguliere geldverstrekker hanteert hiervoor een bepaalde opzegtermijn, normaliter tussen de twee en vier weken.
Helder! Bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05:41
hallo ik wil me ook even melden in het forum.
ik ben sinds kort in de markt voor een eerste starterswoning.
eigenlijk heb ik echt mijn plekje gevonden. een goedkope woning op het platte land. best wel een buitenkansje. dat merk je ook aan de interesse... met mij waren nog 6 anderen wezen kijken.
Ik heb als openingsbod gewoon de vraagprijs geboden. in mijn hoofd ben ik echter bereidt om tot 20.000 boven de vraagprijs te gaan.

mijn bod is samen met dat van anderen inmiddels in beraadt en ik zou de 15e reactie horen.

Nu is mijn vraag te meer naarmate de 15e nadert is het niet handiger direct die 120.000 te bieden of krijg ik ook als er hogere bieders zijn de kans nog wel een nieuw bod te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:32
blauwester schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 12:40:
Nu is mijn vraag te meer naarmate de 15e nadert is het niet handiger direct die 120.000 te bieden of krijg ik ook als er hogere bieders zijn de kans nog wel een nieuw bod te plaatsen?
Je gaat dan direct 25% meer bieden. Een huis dat te koop staat voor € 400.000 kopen voor € 500.000 is ook 25% meer bieden. Je moet het maar willen.

Wat was de procedure bij het bieden? Moest iedereen zich intekenen en mocht iedereen maar één bod doen? Wat zegt je aankoopmakelaar als je die hebt?

Bedenk wel dat bij het accepteren van het bod van een ander het huis nog niet finaal weg is. Je kan altijd proberen om alsnog € 120.000 te bieden als blijkt dat ze niet met jou verder willen. Bedenk ook dat geld niet het enige is waarmee je verschil kan maken. Ook in je voorwaarden kan je proberen aantrekkelijker te zijn dan anderen. Als je 100% zeker weet dat je je financiering rond krijgt door bijv. een groot deel eigen geld, dan kan je daarin schipperen. Als het een net nieuw gebouwd huis is dan kan je de bouwkundige keuring laten. Aanbieden dat je na tekenen er direct in kan. Of het allemaal verstandig is is een tweede.

Heb je verder een funda linkje zodat we beter mee kunnen denken?

[ Voor 20% gewijzigd door CurlyMo op 11-10-2018 12:54 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
CurlyMo schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 12:50:
[...]

Je gaat dan direct 25% meer bieden. Een huis dat te koop staat voor € 400.000 kopen voor € 500.000 is ook 25% meer bieden. Je moet het maar willen.

Wat was de procedure bij het bieden? Moest iedereen zich intekenen en mocht iedereen maar één bod doen? Wat zegt je aankoopmakelaar als je die hebt?

Bedenk wel dat bij het accepteren van het bod van een ander het huis nog niet finaal weg is. Je kan altijd proberen om alsnog € 120.000 te bieden als blijkt dat ze niet met jou verder willen. Bedenk ook dat geld niet het enige is waarmee je verschil kan maken. Ook in je voorwaarden kan je proberen aantrekkelijker te zijn dan anderen. Als je 100% zeker weet dat je je financiering rond krijgt door bijv. een groot deel eigen geld, dan kan je daarin schipperen. Als het een net nieuw gebouwd huis is dan kan je de bouwkundige keuring laten. Aanbieden dat je na tekenen er direct in kan. Of het allemaal verstandig is is een tweede.

Heb je verder een funda linkje zodat we beter mee kunnen denken?
bij deze het funda-linkje,bij funda staan niet alle foto's dus het jaap linkje...

https://www.jaap.nl/te-ko...rade+9/10942049/overzicht

Het huis is in redelijke staat. de aanpassingen zijn echter voornamelijk cosmetisch. technisch moet bijvoorbeeld zoals ik het kan inschatten het dak binnen nu en 10 jaar vervangen worden.
trouwens de vierkante meters zijn met een speciale meetlat gemeten want in het echt is het huis een stuk kleiner. ik denk eerder 80 m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
blauwester schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:28:
[...]

bij deze het funda-linkje,bij funda staan niet alle foto's dus het jaap linkje...

https://www.jaap.nl/te-ko...rade+9/10942049/overzicht

Het huis is in redelijke staat. de aanpassingen zijn echter voornamelijk cosmetisch. technisch moet bijvoorbeeld zoals ik het kan inschatten het dak binnen nu en 10 jaar vervangen worden.
Weet je wat dat kost en kan je dat betalen?
trouwens de vierkante meters zijn met een speciale meetlat gemeten want in het echt is het huis een stuk kleiner. ik denk eerder 80 m2.
Makelaars van ook VastgoedPro zijn verplicht te meten via de NEN2580. Als dat niet is gebeurd, dan zou ik een stukje argwanender zijn betreft de informatie voorziening vanuit deze makelaar.

Een taxatie op voorhand en een bouwkundige keuring zou mijn voorkeur hebben. Het huis ziet er op het oog mooi uit, maar gezien het bouwjaar begin 1900 zou ik het toch een stuk zekerder willen weten.

De WOZ waarde lag in 2017 op € 146.000 en hoort het bijgebouw in het groen rechts onder ook bij het object. Het kadaster zegt ook 86m2 woonoppervlakte. Weet je hoe dat zit met dat bijgebouw?

En waarom vragen ze € 100.000 als de WOZ 1,5x zo hoog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-10 07:04

Wailing_Banshee

You're Next

@blauwester ben het met @CurlyMo eens: huis uit 1900, absoluut een bouwkundige keuring. Bij ons zat een "bouwkundige keuring", maar we zijn zelf ook met een makelaar erdoorheen gegaan. Omdat hij voor jou werkt, ziet hij veel meer dingen en kan eventueel ook prijzen opgeven wat het zou kunnen gaan kosten om aan te pakken.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
Ik ben op de hoogte wat het kost om het dak te vervangen en kan dat ook iets goedkoper omdat ik zelf in de aannemerij werk.

De makelaar is een bekende partij in het zuidelijke puntje van het heuvelland met een naar mijn weten heeft hij een goede reputatie. Ik dacht dat juist een bouwkundige keuring afschrikt omdat dat extra tijd kost. Uit het verleden van mijn ouders vond ik het toen ook echt een wassen neus... meer iets om een nog iets uit de prijs te onderhandelen terwijl dat bij mij nu echt niet gaat ik overdenk dus om nu op voorhand boven de vraagprijs te bieden.

Het gebouw dat op de kadasterviewer is geselecteerd is het woonhuis, er zit geen bijgebouw bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-10 07:04

Wailing_Banshee

You're Next

blauwester schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 14:18:
De makelaar is een bekende partij in het zuidelijke puntje van het heuvelland met een naar mijn weten heeft hij een goede reputatie. Ik dacht dat juist een bouwkundige keuring afschrikt omdat dat extra tijd kost. Uit het verleden van mijn ouders vond ik het toen ook echt een wassen neus... meer iets om een nog iets uit de prijs te onderhandelen terwijl dat bij mij nu echt niet gaat ik overdenk dus om nu op voorhand boven de vraagprijs te bieden.
Wij hebben het niet zozeer gedaan om over de prijs te onderhandelen, maar gewoon om te weten hoeveel we nog extra kwijt zouden zijn nadat we het huis gekocht hadden. Let wel op dat je zelf ook een onderzoeksplicht heb, wat betreft verborgen verbreken.

En als je in de aannemerij werkt, heb je vast wel vrienden/collega's die er verstand van hebben en die je kunt meenemen met een bezichtiging. Zo hebben wij het ook gedaan, een aannemer ingehuurd en die meegenomen met onze tweede bezichtiging.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
blauwester schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 14:18:
Ik dacht dat juist een bouwkundige keuring afschrikt omdat dat extra tijd kost. Uit het verleden van mijn ouders vond ik het toen ook echt een wassen neus... meer iets om een nog iets uit de prijs te onderhandelen terwijl dat bij mij nu echt niet gaat ik overdenk dus om nu op voorhand boven de vraagprijs te bieden.
Ik ben juist erg blij met de bouwkundige keuring. De keurder heeft een heel degelijk en uitgebreid rapport opgeleverd. Bouwkundige keuring kan je ook nog tijdens je bedenktijd regelen, zodat je eventueel nog kunt ontbinden. Een aantal van die aandachtspunten zijn we nu langzaam aan het afwerken doordat we er met sparen rekening mee hebben kunnen houden. Ook hebben we de dingen in een juiste volgorde kunnen zetten.
Het gebouw dat op de kadasterviewer is geselecteerd is het woonhuis, er zit geen bijgebouw bij.
Nee hoor. Het woonhuis zit volgens de BAG in het pand 1729100001040615 en het bijgebouw is pand 1729100001041254. Op https://www.wozwaardeloket.nl/ zie je dat de WOZ waarde over beide objecten is bepaald. Je ziet het gebouw ook duidelijk op de eerste foto rechts achterin, links van het te koop bord in de tuin. Je zou dus verwachten dat het gebouw bij 9A of 9B zou horen, maar dat is dus volgens de WOZ niet zo.
Afbeeldingslocatie: https://3.sjaap.nl/jaap/img/normal/BFF/BFF77B5145D4DCA1E9C519B446C19930.jpg

Dan blijft de vraag, waarom vragen ze € 100.000 op een WOZ € 146.000? Dat bijgebouw is echt geen € 50.000 waard of er moet nog een riant perceel bij het huis horen*, maar volgens Jaap en Funda is die ook maar 60m2. Ergens zit er een adder onder het gras. Pessimistisch gedacht zou dat zomaar de onderhoudsstaat van het huis kunnen zijn.

*Inderdaad, dat perceel van het bijgebouw is met 988m2 groot. Dat verklaart die € 50.000. Wellicht dat de huidige eigenaren daar zelf nog een huis willen bouwen in de toekomst

[ Voor 12% gewijzigd door CurlyMo op 11-10-2018 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
Nee hoor. Het woonhuis zit volgens de BAG in het pand 1729100001040615 en het bijgebouw is pand 1729100001041254. Op https://www.wozwaardeloket.nl/ zie je dat de WOZ waarde over beide objecten is bepaald. Je ziet het gebouw ook duidelijk op de eerste foto rechts achterin, links van het te koop bord in de tuin. Je zou dus verwachten dat het gebouw bij 9A of 9B zou horen, maar dat is dus volgens de WOZ niet zo.
Dat bijgebouw dat hoort bij het nummer 9a en dat is het hoefijzervormige gebouw. De bouwkundige keuring is misschien juist door het verschil in woz tov vraagrpijs wel interessant. Ik zal dit heroverwegen.

blijft natuurlijk mijn vraag: zal ik mijn uiteindelijke bod van 120.000 nu al uitbrengen of pas na de 15e oktober als de makelaar van de bewindvoerder gehoord heeft was uiteindelijk besloten is.

Heb nu pas het bericht onder het sterretje gelezen. Misschien wat interessante achtergrondinfo:

De nummers 9, 9a, 9b zijn op dit moment van een weduwe. Man heeft altijd financiën beheerd nu man overleden is wil zij alle drie de huizen verkopen. kan afzonderlijk kan als het hele palet. zij heeft een financieel adviseur en een bewindvoerder aangesteld en de bewindvoerder heeft de makalaar aangesteld waar ik contact mee heb. pand 9b is in verhuur pand 9a is het grote huis met reuzegrote tuin. Ik ben in de race voor 9; het kleine huis zonder tuin.

[ Voor 25% gewijzigd door blauwester op 11-10-2018 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
blauwester schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:09:
[...]

Dat bijgebouw dat hoort bij het nummer 9 en dat is het hoefijzervormige gebouw. De bouwkundige keuring is misschien juist door het verschil in woz tov vraagrpijs wel interessant. Ik zal dit heroverwegen.
Ik snap er geen zak meer van. Je hebt toch zelf interesse in nummer 9? Dat is het huis op de foto. Dat hoefijzer gebouw is nummer 9A wat op zichzelf weer nummer 9B omsluit. Dat is in ieder geval wat ik zie op het WOZ waarde loket. Nummer 9A heeft ook een bijgebouw opgeteld bij zijn WOZ, maar dat is een ander gebouw dan wat ik link. Dat gebouw op de foto hoort tot nu toe bij nummer 9. Of het mee verkocht wordt is een tweede.
blijft natuurlijk mijn vraag: zal ik mijn uiteindelijke bod van 120.000 nu al uitbrengen of pas na de 15e als de makelaar van de bewindvoerder gehoord heeft was uiteindelijk besloten is.
Ik zou eerst meer willen weten over de staat van het huis. Maar jij moet doen waar je je prettig bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
Ik snap er geen zak meer van.
ik had me vertypt ik heb het inmiddels alweer aangepast, sorry.
Dat bijgebouw is sowieso nieuw voor mij en dat gebouw met de het perceel zit sowieso niet bij de koop in.

[ Voor 31% gewijzigd door blauwester op 11-10-2018 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

painkill schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:35:

Heb nu een aankoopmakelaar gevonden van een naburige plaats die ook ervaring heeft met woningen in mijn woonplaats. En no cure no pay, dus als dit huis hem niet wordt dan ben ik ook geen geld kwijt. Mocht het wel wat worden dan kost het 1500 euro, op zich een heel bedrag, maar hopelijk uiteindelijk wel het geld waard.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
1500 euro voor aankoopmakelaar? WoW, dan mag hij wel heel goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dat zal wel meevallen als hij alleen zijn geld krijgt wanneer de koop doorgaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Euro88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-10 12:30
Ik denk dat de aankoopmakelaar niet heel scherp gaat onderhandelen als daardoor zijn courtage van 1500 euro in gevaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RgR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-10 11:12

RgR

Ik heb een vraag over het regelen van een bankgarantie.

Ik heb mijn hypotheek geregeld via Hypotheek24 bij Munt Hypotheken. Op zich grotendeels tevreden over de afhandeling van Hypotheek24, maar nu ik via hen een bankgarantie wil regelen bieden zij dit alleen aan via BNP Paribas, voor 1% van de waarborgsom (in mijn geval 475 euro).

Nu zie ik dat een bankgarantie via Nationale Waarborg maar 150 euro zou kosten. Best een groot verschil dus. Hypotheek24 blijkt echter niet met Nationale Waarborg te werken.

Heeft iemand toevallig ervaring hoe toch aan een goedkopere bankgarantie te komen? Bijvoorbeeld een manier om zonder tussenpersoon bij Nationale Waarborg terecht te kunnen, of een adviseur die alleen de bankgarantie wil regelen zonder dat de hypotheek daar geregeld is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RgR schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 10:38:

Ik heb mijn hypotheek geregeld via Hypotheek24 bij Munt Hypotheken. Op zich grotendeels tevreden over de afhandeling van Hypotheek24, maar nu ik via hen een bankgarantie wil regelen bieden zij dit alleen aan via BNP Paribas, voor 1% van de waarborgsom (in mijn geval 475 euro).

Nu zie ik dat een bankgarantie via Nationale Waarborg maar 150 euro zou kosten. Best een groot verschil dus. Hypotheek24 blijkt echter niet met Nationale Waarborg te werken.

Heeft iemand toevallig ervaring hoe toch aan een goedkopere bankgarantie te komen? Bijvoorbeeld een manier om zonder tussenpersoon bij Nationale Waarborg terecht te kunnen, of een adviseur die alleen de bankgarantie wil regelen zonder dat de hypotheek daar geregeld is?
1% is redelijk gebruikelijk.
Sommige rekenen iets minder, anderen zelfs gratis (NIBC zat het erbij in bijvoorbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

RgR schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 10:38:

Cash kan natuurlijk ook. (wellicht overwaarde of spaargeld)
Levert munt geen bankgarantie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RgR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-10 11:12

RgR

Bedankt voor het meedenken! De complete waarborgsom cash ga ik niet redden helaas. Net nog even contact gehad met Nationale Waarborg en omdat ik inmiddels al een bindende hypotheekofferte bij Munt heb zijn ze bereid om de bankgarantie daar zonder tussenpersoon voor mij te regelen. Toch weer 325 euro bespaard zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Sport_Life schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 22:19:
Dat zal wel meevallen als hij alleen zijn geld krijgt wanneer de koop doorgaat.
Euro88 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 22:55:
Ik denk dat de aankoopmakelaar niet heel scherp gaat onderhandelen als daardoor zijn courtage van 1500 euro in gevaar komt.
Martinusz schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 22:08:
1500 euro voor aankoopmakelaar? WoW, dan mag hij wel heel goed zijn.
Inmiddels bij het huis geweest met de aankoopmakelaar, hij heeft dingen gevonden die er bij de bouwtechnische keuring niet uit zijn gekomen. Wat alleen maar weer helpt bij het onderhandelen. Daarnaast kost een aankoopmakelaar wat ik zo kan vinden al snel over de €1200, dus zo'n gekke prijs vindt ik het niet?
Waar ik wel op let is dat ik niet het gevoel heb dat hij mij gaat pushen om zo snel mogelijk een deal te hebben, heb er tot nu toe wel een goed gevoel bij. En ik heb niet echt haast, dus komt er een te hoge prijs uit de onderhandelingen, door welke makelaar dan ook, dan kan ik er altijd nog van af zien.

Ik ga trouwens een deel eigen geld gebruiken voor de woning, als ik de waarborgsom zelf overmaak, wordt dit dan bij de notaris op het eind verrekend met het eigen geld wat ik in breng? Met andere woorden, ik breng 40K (incl. k.k. etc)eigen geld in, 20K waarborg, is er een moment dat ik 60K moet inbrengen of blijft het bij 40K.

[ Voor 12% gewijzigd door painkill op 18-10-2018 22:05 ]

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Saffie_time

Why use this? 42!

@painkill Waar ik wel benieuwd naar ben is wat voor zaken hij gevonden heeft die in een bouwtechnische keuring niet naar voren zijn gekomen?
Was jezelf bij die keuring aanwezig? En door wie is die uitgevoerd?

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En of dat in de huidige markt iets doet met de onderhandelingen moet je helaas ook maar afwachten natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
painkill schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:54:
[...]

Ik ga trouwens een deel eigen geld gebruiken voor de woning, als ik de waarborgsom zelf overmaak, wordt dit dan bij de notaris op het eind verrekend met het eigen geld wat ik in breng? Met andere woorden, ik breng 40K (incl. k.k. etc)eigen geld in, 20K waarborg, is er een moment dat ik 60K moet inbrengen of blijft het bij 40K.
Volgens mij kan je volstaan met 40k overmaken (of eerst 20k en later nog eens 20k). Van de 40k die je aan eigen geld inbrengt heb je namelijk al 20k 'betaald'. Even bellen met de notaris is het handigste, jij betaald hem dus hij mag best wat tijd uittrekken om je vraag te beantwoorden ;-).
Wij brachten circa 15k eigen geld in, de waarborgsom was 20k. Ik kreeg dus 5k teruggestort en hoefde niet die 15k eerst over te maken om 20k terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown90
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-10 10:13
painkill schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:54:
Inmiddels bij het huis geweest met de aankoopmakelaar, hij heeft dingen gevonden die er bij de bouwtechnische keuring niet uit zijn gekomen. Wat alleen maar weer helpt bij het onderhandelen. Daarnaast kost een aankoopmakelaar wat ik zo kan vinden al snel over de €1200, dus zo'n gekke prijs vindt ik het niet?
Waar ik wel op let is dat ik niet het gevoel heb dat hij mij gaat pushen om zo snel mogelijk een deal te hebben, heb er tot nu toe wel een goed gevoel bij. En ik heb niet echt haast, dus komt er een te hoge prijs uit de onderhandelingen, door welke makelaar dan ook, dan kan ik er altijd nog van af zien.

Als het goed is krijg je een nota van afrekening van de notaris voor de overdracht. Deze dient voldaan te zijn voordat de overdracht plaatsvind, op deze nota vind je o.a. de reeds betaalde waarborgsom. Alle te betalen en te ontvangen euro's worden hier bij elkaar opgeteld en daar komt een uiteindelijk bedrag te staan wat je dient te betalen/te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conget
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 25-10 20:12
Hoi allenaal. Ik heb een vraag mbt huis kopen. Ik heb een huis gevonden en een koopcontract getekend via mn aankoopmakelaar (Het was al niet zo soepel gezien het heel moeilijk is om met de verkopende makelaar te communiceren. )

Afijn, daarna was de taxatie ook aan de gang gezet en deze zou vorig week aan gang gezet worden.

Echter, de verkopende partij kwam niet opdagen en er was niemand thuis. Taxateur was dus voor niks gekomen. Vrijdag hadden ze een afspraak gemaakt en vandaag zouden ze weer ervoor gaan.

Vandaag kwam de verkoopmakelaar wel opdagen.... maar die was de sleutels vergeten. Taxateur weer voor niks gekomen en er moet alweer nieuwe afspraak komen. (Stelletjes prutsers)

Omdat ik starterslening en hypotheek moet aanvragen, en beide partij wacht op de taxatierapport om door te kunnen gaan. Over 5.5 week moet de waarborgsom geregeld zijn en een week later zou de overdracht gebeuren bij de notaris, ben ij bang dat het misschien niet meer gaat lukken en dat die boete clausule in gaat.

Wat kan ik eraan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Conget schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 17:14:
Hoi allenaal. Ik heb een vraag mbt huis kopen. Ik heb een huis gevonden en een koopcontract getekend via mn aankoopmakelaar (Het was al niet zo soepel gezien het heel moeilijk is om met de verkopende makelaar te communiceren. )

Afijn, daarna was de taxatie ook aan de gang gezet en deze zou vorig week aan gang gezet worden.

Echter, de verkopende partij kwam niet opdagen en er was niemand thuis. Taxateur was dus voor niks gekomen. Vrijdag hadden ze een afspraak gemaakt en vandaag zouden ze weer ervoor gaan.

Vandaag kwam de verkoopmakelaar wel opdagen.... maar die was de sleutels vergeten. Taxateur weer voor niks gekomen en er moet alweer nieuwe afspraak komen. (Stelletjes prutsers)

Omdat ik starterslening en hypotheek moet aanvragen, en beide partij wacht op de taxatierapport om door te kunnen gaan. Over 5.5 week moet de waarborgsom geregeld zijn en een week later zou de overdracht gebeuren bij de notaris, ben ij bang dat het misschien niet meer gaat lukken en dat die boete clausule in gaat.

Wat kan ik eraan doen?
Sowieso een email schrijven dat je voor de tweede keer niet naar binnen kon voor de taxatie en tegelijkertijd een nieuwe afspraak inplannen (met cc beide makelaars, verkoper, etc). Dan heb je iig op de mail staan dat jou niets te verwijten valt, en zij zullen een nieuwe afspraak verrifieren dus hebben ze de mail gelezen.
Of het genoeg is weet ik niet maar dan heb je iig iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conget
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 25-10 20:12
Ik heb dit via mn aankoopmakelaar gedaan, die heeft ook de taxateur geregeld. Ik hoorde dat de taxateur per email met mn aankoopmakelaar gecommuniceerd is. Maar ja, blijft frustrerend dat alles on hold staat door de onprofessionele verkoopmakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:55
Conget schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 17:33:
Ik heb dit via mn aankoopmakelaar gedaan, die heeft ook de taxateur geregeld. Ik hoorde dat de taxateur per email met mn aankoopmakelaar gecommuniceerd is. Maar ja, blijft frustrerend dat alles on hold staat door de onprofessionele verkoopmakelaar.
Als je een aankoopmakelaar hebt, leg dan het hele 'probleem' daar neer, daar betaal je hem of haar (goed) voor, dus daar mag ook best voor gewerkt worden. Die kan je ook vertellen hoe uitstel werkt als je onverhoopt nu in tijdproblemen komt, etc. Overigens begrijp ik je zorgen hoor, zeker i.c.m. starterslening. Als er ergens incompetent en traag volk zit dan is het wel bij de SVN, heb ik ervaren. Desondanks was ik erg blij met de starterslening overigens. Succes verder met het traject!

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 22-10-2018 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik heb een vraag hier en wil eigenlijk weten of er mensen zijn die dit al eerder aan de hand hebben gehad.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Koehandelaar schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 22:23:
Al met al, als 't positief lijkt komende donderdag, zouden we het graag kopen. Nu is er dus een mogelijk probleem en dat is dat ik dus morgen op ga zeggen. Hoe gaan hypotheekverstrekkers hiermee om? Is hierin nog enige coulance of medewerking te verwachten? Zijn er verstrekkers die hier soepel mee om gaan?
Ik verwacht geen enkel probleem, maar idealiter neem je ontslag nadat je je hypotheek hebt geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:07
Members only:
Afhankelijk van de opleverdatum kan je het risico nemen je hypotheek later dan het aflopen voorbehoud financiering af te sluiten.
De waarborgsom van 10% kan je i.p.v. een bankgarantie uit eigen middelen (18,5k spaargeld) betalen. Eventueel krijg je dit terug als je maximaal financierd.
Dat geeft je de tijd om door de proeftijd in je nieuwe contract te komen.

American Express vraagbaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Members only:
Nee, je hebt namelijk effectief geen "gegarandeerd" inkomen. Je huidige werkgever betaald per 31-12 niet meer en je nieuwe werkgever heeft je in proeftijd per 1-1. Handigst is om te wachten tot je bij je nieuwe werkgever uit de proeftijd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:46
Het is een gokje, maar je kunt ook een werkgeversverklaring bij je huidige werkgever opvragen als je daarmee nog op goede voet staat.
Ik heb dat een tijd terug ook gedaan toen ik ontslag nam. Directeur verhaal voorgelegd en die gaf aan no-hard feelings te hebben en mij hierbij te willen hebben. Ik had ook eerst een werkgeversverklaring op kunnen vragen en vervolgens ontslag kunnen nemen, komt op hetzelfde neer maar is minder netjes.

Uiteindelijk is het bij mij niet nodig geweest omdat ik tijd genoeg had om bij mijn nieuwe werkgever een intentieverklaring op te vragen.

Volgens mij is het ten alle tijden zo dat een hypotheekverstrekker per definitie geen hypotheek verstrekt in een proeftijd.

Andere optie is enigszins open kaart spelen met de verkoper van de woning en aangeven dat financieren geen probleem is, maar dat dit tijd kost o.b.v. deze reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik zou gewoon open kaart spelen naar je financieel adviseur. Liegen en/of informatie achterhouden richting je geldverstrekker is namelijk nogal risicovol: Vaak staat er wel ergens in de voorwaarden dat je geen informatie die voor de bank relevant kan zijn mag achterhouden.

Als je al langer dan drie jaar een vast inkomen hebt, dan zou je ook een hypotheek kunnen aanvragen op flex-basis, wat zoveel betekent als dat ze naar het gemiddelde inkomen van de afgelopen drie jaar kijken. Aangezien jullie vrij ver onder je max. hypotheek zitten zou dit misschien alsnog genoeg kunnen zijn, en loop je niet het risico dat de bank vlak voor de overdracht de hypotheek-offerte intrekt op basis van schenden van de voorwaarden.

[ Voor 20% gewijzigd door naitsoezn op 31-10-2018 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

B-Real schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:30:
Het is een gokje, maar je kunt ook een werkgeversverklaring bij je huidige werkgever opvragen als je daarmee nog op goede voet staat.
Ik heb dat een tijd terug ook gedaan toen ik ontslag nam. Directeur verhaal voorgelegd en die gaf aan no-hard feelings te hebben en mij hierbij te willen hebben. Ik had ook eerst een werkgeversverklaring op kunnen vragen en vervolgens ontslag kunnen nemen, komt op hetzelfde neer maar is minder netjes.
Dit is natuurlijk gewoon fraude, dat zou ik zeker afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:46
Klopt, ik had ipv "gokje" dat er ook bij moeten zetten.
Aan de andere kant is het ook minder spannend dan het is. Je hebt een goede baan, stapt over naar een betere baan en gaat een verplichting aan voor +/- 30 jaar. Dan zou vanwege een maand proeftijd het hele feest niet door kunnen gaan.

Daarnaast gaf TS aan ver beneden de max te willen lenen en alles zelfs te kunnen dragen op salaris vriendin plus spaargeld. Ik denk dat het risico voor de bank erg beperkt is, wat niet wil zeggen dat de optie een grijs gebied is.

Overleg met de financieel adviseur is sowieso een goed idee, alhoewel die van mij het ook niet spanned vond en normaal gesproken toch van de regels is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

B-Real schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:45:
Klopt, ik had ipv "gokje" dat er ook bij moeten zetten.
Aan de andere kant is het ook minder spannend dan het is. Je hebt een goede baan, stapt over naar een betere baan en gaat een verplichting aan voor +/- 30 jaar. Dan zou vanwege een maand proeftijd het hele feest niet door kunnen gaan.
Dat klopt, dat zijn nu eenmaal de regels.
Daarnaast gaf TS aan ver beneden de max te willen lenen en alles zelfs te kunnen dragen op salaris vriendin plus spaargeld. Ik denk dat het risico voor de bank erg beperkt is, wat niet wil zeggen dat de optie een grijs gebied is.
Hij wilt naar alle waarschijnlijkheid een hypotheek met NHG, dan moet je een werkgeversverklaring invullen waar de vraag gesteld wordt of er voornemens zijn het dienstverband te beëindigen.

We hebben het dus niet over een grijs gebied, we hebben het over het plegen van fraude. Laten we hier wel zo eerlijk over blijven. Dat het financieel risico laag is ben ik met je eens maar er hoeft maar iets onverwachts te gebeuren en je zit met een aardig financieel probleem.
Overleg met de financieel adviseur is sowieso een goed idee, alhoewel die van mij het ook niet spanned vond en normaal gesproken toch van de regels is.
Een financieel adviseur die geen problemen heeft met fraude zou ik persoonlijk bij weg blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Tsurany schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:39:
[...]

Dit is natuurlijk gewoon fraude, dat zou ik zeker afraden.
Dat dus.

Ik zou dat echt nóóit doen. Als ze er achter komen zijn de problemen groter dan de lol die je hebt van een nieuw huis. Beter het nieuwe huis verspelen en nog even een jaartje moeten wachten, dan nu de gok nemen, fraude plegen en daarmee in een compleet nieuwe dimensie van ellende belanden.

Pagina: 1 ... 88 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7