Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 87 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-09 12:05
Afgelopen vrijdag moest onze hypotheek rond zijn. Helaas net niet op tijd gelukt dus onze adviseur heeft uitstel van ontbindende voorwaarden aangevraagd. Vanochtend al een telefoontje van de adviseur dat het nu rond is. Alleen nog even een krabbeltje zetten en de grootste schuld van mijn leven is rond :p

Nu kan het leuke werk beginnen. Afgelopen weekend al wezen shoppen voor nieuwe spullen in ons nieuwe huis:
Laminaat + ondervloer gehaald
Eettafel gekocht
Gordijnen gekocht

Na het krabbelen maar eens op zoek naar een goede energieleverancier. Wat zeggen jullie, 3 jaar vastzetten of gewoon elk jaar opnieuw bekijken?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-05 22:14
Sport_Life schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:13:
[...]

Als er in de stukken 100 euro genoemd staat kan het weleens zijn dat miv datum x het bedrag naar 100 euro gaat.

En als er achterstallig onderhoud is en de VVE heeft meerderheid van stemmen OF de gemeente bemoeit zich ermee kan het zomaar zijn dat je 10k of 20k eenmalig extra moet betalen. In het ergste geval kan je ook betalen voor je buurman(nen) die niet wil of kan betalen.

Dit valt allemaal onder de meldingsplicht van verkoper, maar aan de andere kant heb jij een onderzoeksplicht en met de manier waarop jij dit appartement koopt kun je achteraf verwijten krijgen van de rechter.
Ik heb mij vanochtend is verdiept in de MJOP document (mbt tot de VVE gebeuren).
20 jaar begrotingsplan van 285k incl. BTW. Eerste 10 jaar is al iets van 200k. De eerste 5 jaar stond iets van 90-100k. Dat is iig fijn om te lezen dat er veel wordt gedaan / is gebeurd en de meerderheidskosten al gedaan is.
10 woningen + 10 winkels. 285k / 30 jaar / 12 maanden / 20 woningen en winkels = €40,- per maand aan VVE. Begrijp dus niet zozeer waarom ik dan 82 euro per maand moet betalen nu. Mss een regeling onderling wat jullie zeiden wat per jaar iedereen betaalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Pindakaas schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:16:
Na het krabbelen maar eens op zoek naar een goede energieleverancier. Wat zeggen jullie, 3 jaar vastzetten of gewoon elk jaar opnieuw bekijken?
Tot op heden is elk jaar opnieuw bekijken voor mij het voordeligst geweest. Daar is ook een mooi centraal topic voor: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss

Elk jaar opnieuw. Waarom? Je kan elk jaar iemand anders kiezen met honderden euro's korting regelen. Of dezelfde leverancier en zeg je van: andere leveranciers kan ik zoveel voor volgend jaar betalen, kunnen jullie een persoonlijke offerte aanmaken.

Dit werkt. #ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

MilesKiss schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:18:
[...]

Ik heb mij vanochtend is verdiept in de MJOP document (mbt tot de VVE gebeuren).
20 jaar begrotingsplan van 285k incl. BTW. Eerste 10 jaar is al iets van 200k. De eerste 5 jaar stond iets van 90-100k. Dat is iig fijn om te lezen dat er veel wordt gedaan / is gebeurd en de meerderheidskosten al gedaan is.
10 woningen + 10 winkels. 285k / 30 jaar / 12 maanden / 20 woningen en winkels = €40,- per maand aan VVE. Begrijp dus niet zozeer waarom ik dan 82 euro per maand moet betalen nu. Mss een regeling onderling wat jullie zeiden wat per jaar iedereen betaalt.
Je rekensom is iets te kort door de bocht. Wat is jouw aandeel in de VVE? Meestal staat dat wel vermeld op de Funda advertentie. (bv 1/20).
Jouw aandeel in de onderhoudskosten is dan *jouw aandeel* x 20k, dat door 12 en je hebt je maandbijdrage.

Maar let op, dat is alleen (achterstallig?) onderhoud. Komt mogelijk nog kosten voor gemeenschappelijke ruimte bij, opstalverzekering, etc.

Bel anders even naar de VVE administrateur , bij dergelijke appartementen (combi winkel/woonruimte) wordt dit vaak door een extern bureau gedaan en die kunnen toelchting geven.

Stuur je VVE papieren ook even naar je taxateur , dan wordt dat meegenomen in de waardering (bij gezonde VVE = hogere waarde en vica versa).

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 01-10-2018 11:27 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:47
Ga je zonnepanelen leggen. Dan sowieso 1 jaar. Zo niet, dan kan het langer. Beleid kan namelijk nogal wisselen. Maar wat er al is gezegd. Hier is een apart topic voor.
MilesKiss schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:18:
[...]
Begrijp dus niet zozeer waarom ik dan 82 euro per maand moet betalen nu. Mss een regeling onderling wat jullie zeiden wat per jaar iedereen betaalt.
Heb je nu al een aankoopmakelaar gevonden?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
CurlyMo schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:22:
[...]

[...]

Heb je nu al een aankoopmakelaar gevonden?
Aankoopmakelaar ga ik nu niet doen. Als de taxatierapport weergeeft 130k. Dan wordt het zeker een no-go.
Maar als het 147k ligt kan ik zelf aangeven.. van okay: deal gaat helaas niet door ivm financiering voorbehoud, tenzij contract aangepast kan worden naar 147k ipv 150k.

Als 't niet door gaat, dan ga ik overwegen aankoopmakelaar in te schakelen dan maar.

Goed plan of nah?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MilesKiss schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:26:
[...]

Aankoopmakelaar ga ik nu niet doen. Als de taxatierapport weergeeft 130k. Dan wordt het zeker een no-go.
Maar als het 147k ligt kan ik zelf aangeven.. van okay: deal gaat helaas niet door ivm financiering voorbehoud, tenzij contract aangepast kan worden naar 147k ipv 150k.

Als 't niet door gaat, dan ga ik overwegen aankoopmakelaar in te schakelen dan maar.

Goed plan of nah?
Een aankoopmakelaar kijkt verder dan puur de waarde afkomstig van een taxatierapport.

Ik heb ergens een vermoeden dat die VVE een beetje rammelt, met name gezien de gebrekkige informatie op de funda advertentie.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 01-10-2018 11:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
CurlyMo schreef op zondag 30 september 2018 @ 22:00:
[...]
[...] Aan je reacties te lezen is het je helemaal niet duidelijk [...]
Deze reactie heeft al een aantal thumbs-up's. Aangevuld met:
Tsurany schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 08:59:
[...]
[...] maar de route die je bewandeld hebt is op z'n minst gevaarlijk te noemen en brengt toch een redelijk risico met zich mee.
En je twijfelt nog of het een goed plan is?

Door hier vragen te stellen wek je een schijn zekerheid voor jezelf. Je stelt namelijk alleen vragen over dingen die je zelf begrijpt en waar je dus over twijfelt. Mijn vermoeden is echter dat je niet veel kennis van de materie hebt. Het is nou net die blinde vlek die het probleem is. De vragen die je dus niet stelt, maar wel zou moeten stellen. Wij hebben alleen geen glazen bol en kunnen dus ook niet weten welke niet-gestelde vragen dat zijn. Eentje is wel al aan bod gekomen en dat is de VVE bijdrage.

Verder is het natuurlijk aan jou wat je met ons ongevraagde advies doet :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

@MilesKiss Je lijkt telkens wel heel makkelijk 'even de koopsom' aan te willen passen. Het is niet bijzonder gebruikelijk om na overeenkomst van de koopsom daar nog op terug te komen, als je de taxatie wilt gebruiken om je bod op te baseren had je die taxatie moeten doen voordat je het bod deed. Ik weet niet hoe lang de woning al te koop stond, maar je zou van mij in deze markt de vinger krijgen met je voorgestelde aanpassing :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

naitsoezn schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:33:
@MilesKiss Je lijkt telkens wel heel makkelijk 'even de koopsom' aan te willen passen. Het is niet bijzonder gebruikelijk om na overeenkomst van de koopsom daar nog op terug te komen, als je de taxatie wilt gebruiken om je bod op te baseren had je die taxatie moeten doen voordat je het bod deed. Ik weet niet hoe lang de woning al te koop stond, maar je zou van mij in deze markt de vinger krijgen met je voorgestelde aanpassing :P
Ik ben het niet helemaal met je eens ;).

Het is voor verkoper ontzettend vervelend wanneer de verkoop aan @MilesKiss niet doorgaat. Dergelijke appartementen moeten het hebben van de eerste 2-3 weken, indien deze woning langer te koop staat in de huidige markt krijgt men al snel argwaan en is de kans klein dat er boven of op de vraagprijs wordt geboden. Tevens zit verkopend makelaar niet te wachten op wederom nieuwe bezichtigingen, etc etc. En waarschijnlijk gaat het "slechts" om enkele duizenden euro's. (lees: voor verkoopmakelaar enkele tientjes).

Ik vind persoonlijk dat de verkoper ook enig risico aanvaart door een koper zonder aankoopmakelaar te kiezen. Daarmee is de kans groter dat de verkoop uiteindelijk niet doorgaat wegens financieringsproblemen oid, dat beeld wordt ook wel bevestigd door hoe @MilesKiss zich hier uit.

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 01-10-2018 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Sport_Life schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:43:
[...]

Dat mag ;) . Ik zou echter niet zo snel een aanpassing van de koopsom accepteren nadat het bod overeengekomen is. Ik heb het even nagekeken, en deze woning staat twee weken te koop, dus wmb nog voldoende tijd om nieuwe biedingen te accepteren (misschien zelfs wel van eerder afgehaakte potentiële kopers). Bovendien zou mijn vertrouwen in een koper die dergelijke trucjes uithaalt wel dermate gedaald zijn, dat ik waarschijnlijk liever een vergelijkbaar bod van een andere serieuze koper zou accepteren dan dat ik akkoord zou gaan met een verlaging. Maar goed, ieder z'n eigen strategie natuurlijk :) . Wat in ieder geval blijft staan is dat het niet bijzonder gebruikelijk is om na overeenstemming van de koopsom alsnog die koopsom aan te passen. Gebeurd ongetwijfeld, maar gebruikelijk is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sport_Life schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:43:
[...]

Het is voor verkoper ontzettend vervelend wanneer de verkoop aan @MilesKiss niet doorgaat. Dergelijke appartementen moeten het hebben van de eerste 2-3 weken, indien deze woning langer te koop staat in de huidige markt krijgt men al snel argwaan.
Dat valt wel mee, argwaan is het probleem niet. Het probleem is dat je geen nieuwe kopers trekt omdat iedereen de advertentie al gezien heeft en niet nogmaals contact opneemt als ze al te horen hebben gekregen dat hij onder bod is.
Tevens zit verkopend makelaar niet te wachten op wederom nieuwe bezichtigingen, etc etc. En waarschijnlijk gaat het "slechts" om enkele duizenden euro's.
Wat de verkopende makelaar wilt is irrelevant, het gaat om de wensen van de verkoper. Ik zou de koop afblazen in dat geval. Makelaar is al betaald, waarom zou ik een paar duizend verlies nemen?
Ander risico, die makelaar zal @MilesKiss bij al zijn andere klanten afraden als koper aangezien dat gezeik op gaat leveren. En dat kan in een kleine buurt al snel vervelend worden als iedereen dezelfde makelaar gebruikt.

Maar @MilesKiss is hier gewoon gigantisch aan het blunderen. Dat kan met een appartement van ~150k waar het risico minimaal is maar als je zo in de categorie van ~500k zit te spelen dan ga je jezelf echt tegen komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Tsurany op 01-10-2018 11:54 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik vind het werkelijk schandalig dat je een bod uitbrengt op een woning om dan later terug te komen met 'ik kan de hypotheek niet rond krijgen, stel het bedrag maar naar beneden bij'.

@Sport_Life geeft hierboven al aan dat het voor verkopende partij ontzettend vervelend is als de koop niet doorgaat; de woning staat al enige tijd te koop en de 'initiële aanloop' is gestagneerd. Verkoper kan dan misschien wel risico nemen door een koper zonder aankoopmakelaar te nemen, desalniettemin mag verkoper er ook vanuitgaan dat een koper (anno 2018) eigen geld meeneemt voor k.k. en een evt. verschilletje tussen taxatie en koopsom ook kan ophoesten.

En als uiteindelijk de taxatie 20k lager uitkomt dan heb je inderdaad een probleem, maar om de koper nu zo voor het blok te zetten voor 3k dan ben je eigenlijk gewoon triest bezig. Dus je gaat zelf dit traject in met de wetenschap dat je de k.k. zelf mag ophoesten maar je hebt niet 3k om een evt. taxatieverschil te overbruggen. Dan moet je inderdaad een aankoopmakelaar meenemen of vóóraf laten taxeren; wil je dat niet gewoon lekker bij papa en mama blijven wonen en doorsparen...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Harrie_ schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:52:
Ik vind het werkelijk schandalig dat je een bod uitbrengt op een woning om dan later terug te komen met 'ik kan de hypotheek niet rond krijgen, stel het bedrag maar naar beneden bij'.

@Sport_Life geeft hierboven al aan dat het voor verkopende partij ontzettend vervelend is als de koop niet doorgaat; de woning staat al enige tijd te koop en de 'initiële aanloop' is gestagneerd. Verkoper kan dan misschien wel risico nemen door een koper zonder aankoopmakelaar te nemen, desalniettemin mag verkoper er ook vanuitgaan dat een koper (anno 2018) eigen geld meeneemt voor k.k. en een evt. verschilletje tussen taxatie en koopsom ook kan ophoesten.

En als uiteindelijk de taxatie 20k lager uitkomt dan heb je inderdaad een probleem, maar om de koper nu zo voor het blok te zetten voor 3k dan ben je eigenlijk gewoon triest bezig. Dus je gaat zelf dit traject in met de wetenschap dat je de k.k. zelf mag ophoesten maar je hebt niet 3k om een evt. taxatieverschil te overbruggen. Dan moet je inderdaad een aankoopmakelaar meenemen of vóóraf laten taxeren; wil je dat niet gewoon lekker bij papa en mama blijven wonen en doorsparen...
Eens.. Ik dacht vanuit de koper, maar voor verkoper is het eigenlijk "not done" om zo onvoorbereid een woning te kopen. Tenzij zij bewust informatie mbt de VVE achterhouden (dat is nog steeds mijn vermoeden) en om die reden liever kiezen voor iemand zonder aankoopmakelaar..

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 01-10-2018 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
Okay.. whaow. Dat is vrij duidelijk allemaal. 't liefst wil ik dan ook dat alles netjes gaat, maar het geld bij mij is minimaal. De K.K. ga ik vanuit op 6-8k. Dat kan ik nog net-net halen, maar het verschil van taxatiewaarde en koop is een ander verhaal.

Ik begreep van een onafhankelijke taxateur dat als zij de woning zetten van 145-148k, dat ze heus geen probleem maken en het gewoon op de koopprijs afronden in dit geval 150k. Dan ben ik ook helemaal blij. Geen illegale dingen doen via de verkoopmakelaar. Maar als het 140k getaxeerd wordt, dan ben ik ook gewoon eerlijk en geef ik netjes aan van dat het helaas niet door gaat zoals de gemaakte afspraken.

Daarnaast begreep ik ook dat verkoopmakelaars niet mogen liegen? Ik vroeg over de taxatiewaarde en zei dat ik daar niet druk om moest maken. Hij gaf aan dat ik het via hem moest/kon regelen (via-via, vriendjes politiek). Maar omdat ik erachter kwam dat het eigenlijk wel illegaal is en niet mag, heb ik het maar via een onafhankelijk taxateur geregeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
MilesKiss schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:15:
Okay.. whaow. Dat is vrij duidelijk allemaal. 't liefst wil ik dan ook dat alles netjes gaat, maar het geld bij mij is minimaal.
Er kan ook een reden zijn voor een té meedenkende verkoopmakelaar.

Maar goed. Ik stop vanaf nu met je advies te geven. Daarmee breng ik je potentieel namelijk alleen maar meer in de problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Okay.. whaow. Dat is vrij duidelijk allemaal. 't liefst wil ik dan ook dat alles netjes gaat, maar het geld bij mij is minimaal. De K.K. ga ik vanuit op 6-8k. Dat kan ik nog net-net halen, maar het verschil van taxatiewaarde en koop is een ander verhaal.

Ik begreep van een onafhankelijke taxateur dat als zij de woning zetten van 145-148k, dat ze heus geen probleem maken en het gewoon op de koopprijs afronden in dit geval 150k. Dan ben ik ook helemaal blij. Geen illegale dingen doen via de verkoopmakelaar. Maar als het 140k getaxeerd wordt, dan ben ik ook gewoon eerlijk en geef ik netjes aan van dat het helaas niet door gaat zoals de gemaakte afspraken.

Daarnaast begreep ik ook dat verkoopmakelaars niet mogen liegen? Ik vroeg over de taxatiewaarde en zei dat ik daar niet druk om moest maken. Hij gaf aan dat ik het via hem moest/kon regelen (via-via, vriendjes politiek). Maar omdat ik erachter kwam dat het eigenlijk wel illegaal is en niet mag, heb ik het maar via een onafhankelijk taxateur geregeld.
*oef*

Ik hoop voor je dat deze wijze les niet al te duur uit pakt voor je.

Tip: Volgende keer NIET bieden op huizen die ruim aan de grens liggen van je maximale leensom maar een heel stuk conservatiever zijn. Je wilt speling hebben en zeker weten dat je én de hypotheek rond krijgt én wat financiële ruimte over houd.

Als je nét een hypotheek van €150.000 kunt betalen, vind ik dat je er verstandig aan doet niet die grens op te zoeken.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanvr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09 19:46
unezra schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:29:
[...]

*oef*

Tip: Volgende keer NIET bieden op huizen die ruim aan de grens liggen van je maximale leensom maar een heel stuk conservatiever zijn. Je wilt speling hebben en zeker weten dat je én de hypotheek rond krijgt én wat financiële ruimte over houd.

Als je nét een hypotheek van €150.000 kunt betalen, vind ik dat je er verstandig aan doet niet die grens op te zoeken.
Mwoah, ik ben het gedeeltelijk met je eens. Ik wist mijn inkomsten en uitgaven, en hoe ik daar goed mee om kon gaan. In mijn geval kon ik 133.000,- euro aan, en heb ik een lening gekregen van mijn ouders die ik onderhuids terugbetaal: <50.000,- euro. Al met al kon ik naast al mijn uitgaven 400,- euro per maand sparen..

Als je goed voorbereid bent weet je wat je kunt. Het lijkt er alleen wel op dat hij sneller een huis koopt dan een auto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

*oef*

Als deze woning al ca 150k moet kosten vraag ik me af wat voor woning je krijgt voor 120k /130k? Ervan uitgaande dat TS niet in Zeeland of Groningen gaat wonen. Hiermee suggereer ik niet dat er iets mankeert aan de woning, ziet er prima uit op funda.

Het is anders wanneer je 700k kunt lenen natuurlijk, maar in dit segment is 150k hypotheek gelijk of lager dan een vergelijkbare huurwoning.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 01-10-2018 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Welke afspraak refereer je nu aan?

Het niet krijgen van een financiering is een ander geval dan het verlagen van de taxatie waardoor je aan hogere kosten zit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Stephanvr schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:33:
[...]

Mwoah, ik ben het gedeeltelijk met je eens. Ik wist mijn inkomsten en uitgaven, en hoe ik daar goed mee om kon gaan. In mijn geval kon ik 133.000,- euro aan, en heb ik een lening gekregen van mijn ouders die ik onderhuids terugbetaal: <50.000,- euro. Al met al kon ik naast al mijn uitgaven 400,- euro per maand sparen..

Als je goed voorbereid bent weet je wat je kunt. Het lijkt er alleen wel op dat hij sneller een huis koopt dan een auto..
Als je een vangnet hebt met enkele tienduizenden euro's is dat prima, als je dat niet hebt en slechts een paar honderd euro over hebt na het aanschaffen van de woning is het een heel ander verhaal. Een kleine tegenvaller kan je dan al niet meer opvangen. Dat tezamen met een huis willen kopen zonder te bezichtigen en geen kennis te hebben van zaken maakt het een enorme risico aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Tsurany schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:46:
[...]
Als je een vangnet hebt met enkele tienduizenden euro's is dat prima, als je dat niet hebt en slechts een paar honderd euro over hebt na het aanschaffen van de woning is het een heel ander verhaal. Een kleine tegenvaller kan je dan al niet meer opvangen. Dat tezamen met een huis willen kopen zonder te bezichtigen en geen kennis te hebben van zaken maakt het een enorme risico aankoop.
Dat dus.

Als je zó op de grens zit dat je je ook al zorgen moet maken over mogelijk bijkomende kosten, is het niet verstandig. Er hoeft maar één ding mis te gaan (koelkast stuk, auto met groter onderhoud) en je bent met wat pech kopje onder.
Sport_Life schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:33:
[...]

Als deze woning al ca 150k moet kosten vraag ik me af wat voor woning je krijgt voor 120k /130k? Ervan uitgaande dat TS niet in Zeeland of Groningen gaat wonen. Hiermee suggereer ik niet dat er iets mankeert aan de woning, ziet er prima uit op funda.

Het is anders wanneer je 700k kunt lenen natuurlijk, maar in dit segment is 150k hypotheek gelijk of lager dan een vergelijkbare huurwoning.
Verschil met een huurwoning en een eigen huis is dat je aan een huurwoning nauwelijks onverwachte kosten hebt, met een eigen huis heb je dat wel. Onderhoud is niet gratis.

Je moet flink wat geld op tellen bij je maandelijkse lasten voordat een koopwoning financieel vergelijkbaar is met een huurwoning. Een huurwoning van €500 per maand netto, is financieel niet vergelijkbaar met een koopwoning van €500 netto. (Zie de discussie die hier al eerder voorbij is gekomen.)

Als je voor €120.000 niets koopt, zul je nog even moeten doorsparen en huren tot je wél iets kunt kopen dat binnen je mogelijkheden past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

[...]
*oef*

Gaan we deze discussie weer krijgen? :+

In deze gaat het uiteindelijk niet om de maximale leensom maar om het verschil tussen evt. taxatie en koopsom. Misschien kan betrokkene wel een hypotheek krijgen van 2 ton; op het moment dat de woning getaxeerd wordt op 150k is dat tevens maximale hypotheekhoogte en zal koper dus eigen geld mee moeten nemen om het verschil te overbruggen => dat is waar in deze de schoen wringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Harrie_ schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:13:
[...]
Gaan we deze discussie weer krijgen? :+
Nee. Daarom verwijs ik ook naar eerder in dit topic. :)
Juist om te voorkomen dat die hele discussie opnieuw herhaald word.
In deze gaat het uiteindelijk niet om de maximale leensom maar om het verschil tussen evt. taxatie en koopsom. Misschien kan betrokkene wel een hypotheek krijgen van 2 ton; op het moment dat de woning getaxeerd wordt op 150k is dat tevens maximale hypotheekhoogte en zal koper dus eigen geld mee moeten nemen om het verschil te overbruggen => dat is waar in deze de schoen wringt.
Misschien dat ik verkeerd lees, maar ik krijg de indruk dat betrokkene NIET een hypotheek van 2 ton kan krijgen én niet een riant potje spaargeld heeft om een eventueel verschil tussen wat hij/zij als hypotheek kan krijgen en wat de woning kost op te kunnen vangen.

Wat ik lees, is dat de woning op de grens zit én er geen riante pot spaargeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

unezra schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:15:
[...]
Misschien dat ik verkeerd lees, maar ik krijg de indruk dat betrokkene NIET een hypotheek van 2 ton kan krijgen én niet een riant potje spaargeld heeft om een eventueel verschil tussen wat hij/zij als hypotheek kan krijgen en wat de woning kost op te kunnen vangen.

Wat ik lees, is dat de woning op de grens zit én er geen riante pot spaargeld is.
Klopt gedeeltelijk; waar het om ging is dat MilesKiss 150k geboden heeft op de woning en kennelijk een probleem heeft wanneer de taxatie lager uitvalt. Dit heeft verder weinig te maken met maximale leensom. Als hij 130k had geboden (en dit was geaccepteerd) en vervolgens valt de taxatie lager uit dan die 130k dan heeft hij nog steeds hetzelfde probleem (ookal is zijn maximale leensom hoger). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Harrie_ schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:18:
[...]
Klopt gedeeltelijk; waar het om ging is dat MilesKiss 150k geboden heeft op de woning en kennelijk een probleem heeft wanneer de taxatie lager uitvalt. Dit heeft verder weinig te maken met maximale leensom. Als hij 130k had geboden (en dit was geaccepteerd) en vervolgens valt de taxatie lager uit dan die 130k dan heeft hij nog steeds hetzelfde probleem (ookal is zijn maximale leensom hoger). ;)
Niet als er een pot spaargeld is.
Als je 5K te kort komt om te financieren, kun je gewoon 5K eigen geld in zetten en dan boeit het niet.

Ik krijg de indruk dat die 5K er ook niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
Het enige wat ik heb zijn de kosten voor de K.K.
Heel misschien een spaarpot van 2k, maar dan ook echt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

unezra schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:20:
[...]

Als je 5K te kort komt om te financieren, kun je gewoon 5K eigen geld in zetten en dan boeit het niet.

Of je het kunt of niet heeft weinig te maken met hoeveel het boeit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

MilesKiss schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:21:
Dus mijn vermoeden dat je én amper spaargeld hebt én op de grenzen van je leensom zit kloppen?
naitsoezn schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:21:
[...]

Of je het kunt of niet heeft weinig te maken met hoeveel het boeit.
Punt is dat dus 5K verschil niet uit maakt voor het verkrijgen van het huis of niet, als je die 5K zelf kunt bijpassen. @MilesKiss heeft het verschil tussen mogelijk lagere taxatiewaarde en aankoopsom in ieder geval niet en "misschien 2K" is een verdomd krappe marge als je een huis gaat kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

unezra schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:20:
[...]

En dát was nu het hele punt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Harrie_ schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:25:
[...]
En dát was nu het hele punt :9
Daarom hoop ik dus dat @MilesKiss financieel er niet al te beroerd uit komt én er van heeft geleerd.

Als verkoper zou ik ook niet snel mee gaan in een "joh, wil je het toch voor minder kopen", zeker niet in een situatie waarin de financiering al dusdanig spannend is (again, dat is wat ik meen te lezen), dat de bank ook nog om andere redenen de boel kan afwijzen.

Stel dat de verkoper zegt "prima, we verkopen het voor 5K minder", jij gaat het financieringstraject in en na een maand zegt de bank alsnog "nee, sorry". Dan ben je ook als verkoper zuur. In dit geval, sorry, zou ik goed begrijpen dat ze het weer in de verkoop zetten en een beter en stabieler bod af wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:51
MilesKiss schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:21:
Eerste woning?
Hoe denk je alles te gaan inrichten?

Likje verf wil je overal toch wel overheen halen of een nieuw behangetje. Vloeren kunnen nog goed zijn, maar kost ook zomaar een paar duizend. Gordijnen zijn schreeuwend duur. Dat is allemaal nog wel te begroten.

Het meeste geld gaat hem, in verhouding, zitten in die vlotte bouwmarkt ritjes waarbij je “even” een lampje haalt etc, als je dat achteraf optelt ben je ook snel honderden euro’s verder.

Woning kopen op max hypotheek is niet meer zo spannend als vroeger ivm 100% leengrens en het is, door de wet grofweg afgestemd op je inkomen, maar iets spaargeld en elke maand wat geld over om het spaargeld weer aan te vullen is toch wel erg prettig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

unezra schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:11:
[...]

Dat dus.

Als je zó op de grens zit dat je je ook al zorgen moet maken over mogelijk bijkomende kosten, is het niet verstandig. Er hoeft maar één ding mis te gaan (koelkast stuk, auto met groter onderhoud) en je bent met wat pech kopje onder.

[...]

Verschil met een huurwoning en een eigen huis is dat je aan een huurwoning nauwelijks onverwachte kosten hebt, met een eigen huis heb je dat wel. Onderhoud is niet gratis.

Je moet flink wat geld op tellen bij je maandelijkse lasten voordat een koopwoning financieel vergelijkbaar is met een huurwoning. Een huurwoning van €500 per maand netto, is financieel niet vergelijkbaar met een koopwoning van €500 netto. (Zie de discussie die hier al eerder voorbij is gekomen.)

Als je voor €120.000 niets koopt, zul je nog even moeten doorsparen en huren tot je wél iets kunt kopen dat binnen je mogelijkheden past.
Even concreet. Hij kan een hypotheek krijgen van 150k. Dan is zijn salaris bruto 33.500,- per jaar, euro 2.585 per maand (+ vakantiegeld). Dat is netto ca euro 1.800,- (pensioen ed er ook af).

Netto hypotheek: 480,-
VVE (onderhoud): 82,-
Totaal: Euro 562,-

Alle overige kosten (TV, internet, GWE, etc) heb je bij een huurwoning ook, dus voor het gemak even niet meegenomen. En tevens de aanname dat de VVE gezond is en de 82 euro per maand voldoende is (zo niet is verkoper in verzuim).

Ik ben van mening dat dit prima is op te brengen met een dergelijk salaris. Met name wanneer je kijkt naar een vergelijkbare huurwoning zit je al op een kale huurprijs al 150-200 euro hoger. Nee het is geen vetpot, maar om nou te zeggen dat hij extreem hoge lasten heeft vind ik onterecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
Sport_Life schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:40:
[...]

Even concreet. Hij kan een hypotheek krijgen van 150k. Dan is zijn salaris bruto 33.500,- per jaar, euro 2.585 per maand (+ vakantiegeld). Dat is netto ca euro 1.800,- (pensioen ed er ook af).

Netto hypotheek: 480,-
VVE (onderhoud): 82,-
Totaal: Euro 562,-

Alle overige kosten (TV, internet, GWE, etc) heb je bij een huurwoning ook, dus voor het gemak even niet meegenomen. En tevens de aanname dat de VVE gezond is en de 82 euro per maand voldoende is (zo niet is verkoper in verzuim).

Ik ben van mening dat dit prima is op te brengen met een dergelijk salaris. Met name wanneer je kijkt naar een vergelijkbare huurwoning zit je al op een kale huurprijs al 150-200 euro hoger. Nee het is geen vetpot, maar om nou te zeggen dat hij extreem hoge lasten heeft vind ik onterecht.
Ik verdien 1950 netto per maand (2050 incl. Reiskosten) (2600 bruto p/m) Verder heb im van tevoren een overzicht gemaakt met maandelijkse kosten. Ik kom uit op (maximaal) 16?? Laten we zeggen maximaal 1700 per maand. Dan zou ik 300 per maand netto over moeten hebben. Is dit netjes / gemiddeld of laag?

Qua lijst van zaken enzo. Blijven de gordijnen. Ik kom ook vanuit een huur situatie, dus neem alles mee naar de koopsituatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

B-Real schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:33:
[...]

Eerste woning?

Likje verf wil je overal toch wel overheen halen of een nieuw behangetje. Vloeren kunnen nog goed zijn, maar kost ook zomaar een paar duizend. Gordijnen zijn schreeuwend duur. Dat is allemaal nog wel te begroten.

Het meeste geld gaat hem, in verhouding, zitten in die vlotte bouwmarkt ritjes waarbij je “even” een lampje haalt etc, als je dat achteraf optelt ben je ook snel honderden euro’s verder.

Woning kopen op max hypotheek is niet meer zo spannend als vroeger ivm 100% leengrens en het is, door de wet grofweg afgestemd op je inkomen, maar iets spaargeld en elke maand wat geld over om het spaargeld weer aan te vullen is toch wel erg prettig
Ware woorden... Zit net voor de gein even te kijken. Alleen aan bouwmarkt-uitgaven ben ik inmiddels al ruim 9k verder... En das hoofdzakelijk klein grut en verf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Die discussie hebben we al een keer gevoerd met Unzra en een aantal anderen (in dit of een ander topic?). Er zijn hier mensen die vinden dat je niet aan je hypotheekplafond moet gaan zitten. Een goede argumentatie daarvoor heb ik helaas nog steeds niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
[...]

Eerste woning?

Funda link heb ik al gestuurd. Ik typ nu via telefoon, dus je zou evt terug kunnen scrollen. Maar hoe het er nu uit ziet de woning met de vraag aan de eigenaar, zou ik zo 5 jaar in kunnen leven zonder verbouwingskosten aan te brengen. Zij verhuizen met reden dat de kinderen nu 12-16 jaar zijn enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Harrie_ schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:50:
[...]

Die discussie hebben we al een keer gevoerd met Unzra en een aantal anderen (in dit of een ander topic?). Er zijn hier mensen die vinden dat je niet aan je hypotheekplafond moet gaan zitten. Een goede argumentatie daarvoor heb ik helaas nog steeds niet gezien.
Die discussie heb ik eerder gezien inderdaad, maar ik was wel even benieuwd hoe het er concreet uitziet. Dat ontbrak imo nog aan de discussie. Ik was oprecht geinteresseerd hoe de cijfers in zijn geval eruit zouden zien en ik moet zeggen dat ik positief ben verrast. Maw: in mijn ogen is het bij een laag tot midden inkomen prima te doen, zoals mijn voorbeeld aangeeft.

(ik ben iemand van de feiten/cijfers, dan krijg je dat ;))

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 01-10-2018 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Sport_Life schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:52:
[...]

Die discussie heb ik eerder gezien inderdaad, maar ik was wel even benieuwd hoe het er concreet uitziet. Dat ontbrak imo nog aan de discussie. Ik was oprecht geinteresseerd hoe de cijfers in zijn geval eruit zouden zien en ik moet zeggen dat ik positief ben verrast. Maw: in mijn ogen is het bij een laag tot midden inkomen prima te doen, zoals mijn voorbeeld aangeeft.
Dat is het ook. Anno 2018 kun je gewoon minder lenen dan voorheen (voor de crisis). Het huidige plafondbedrag is er volledig op gericht dat je met je inkomen nog normaal kunt leven en alle rekeningen kunt betalen. Een hypotheek van enkele tienduizende euro's lager vertaalt zich in een maandlast die pak 'm beet 100 euro lager ligt, als dat dan het verschil moet maken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

MikeyMan schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:48:
[...]
Ware woorden... Zit net voor de gein even te kijken. Alleen aan bouwmarkt-uitgaven ben ik inmiddels al ruim 9k verder... En das hoofdzakelijk klein grut en verf...
Je kunt het zo gek maken als je wilt, wij waren aanzienlijk minder kwijt maar het gaat wel écht hard.
Running gag is dat ieder ritje naar de bouwmarkt minimaal €100 kost, ongeacht of je nu gaat voor een paar schroefjes of een set gereedschap.

Bouwmarkt is gemeen. Alleen al de verf om de binnenboel op te frissen kost je een paar honderd €.

Verhuizen is ook niet goedkoop, zelfs niet als je het zelf doet. Minimaal maand overlap, verhuisbus die je moet huren, etc.
Harrie_ schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:50:
[...]
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik op mijn beurt ook geen in mijn ogen goede argumenten heb gezien waarom mijn redenatie dat je niet aan je plafond moet zitten onzin is. Kortom, we agree to disagree. (Ik wil ook voorkomen dat we die hele discussie opnieuw gaan voeren.)

Maar als ik zo de situatie van @MilesKiss in schat, komt het mij wat overmoedig over. Misschien 2K spaargeld (ehm, dat is er of dat is er niet), aan de rand van de maximale leensom, geen reserves whatsoever en bieden boven de vraagprijs zonder het huis ook maar gezien te hebben.

Minder convervatief dan ik kan in omstandigheden best maar een huis willen kopen zonder tenminste de buffer om de dubbele lasten op te vangen, een paar ritten bouwmarkt te overleven, een misrekening in de jaarlijkse lasten op te vangen én nog wat geld over te hebben is ehm, riskant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

unezra schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:00:
[...]
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik op mijn beurt ook geen in mijn ogen goede argumenten heb gezien waarom mijn redenatie dat je niet aan je plafond moet zitten onzin is. Kortom, we agree to disagree. (Ik wil ook voorkomen dat we die hele discussie opnieuw gaan voeren.)
Het is een interessante discussie, dus ik schiet er nog een keer op :)
Punt is dat je niet per definitie kunt stellen dat je lager moet gaan zitten dan het plafondbedrag. Als dat zo was dan was het plafondbedrag wel lager dan het nu is. In de ene situatie is het zeer risicovol en in de andere situatie is het risico zeer beperkt.

Ik zou iedere 50-plussier die een hypotheek wil afsluiten ook niet aanraden om voor het plafondbedrag te gaan. Maar ik kan me legio situaties inbeelden waarbij het wel een slim plan kan zijn en dan met name de doelgroep waar MilesKiss invalt (starter, inkomensgroei, nog 30 jaar hypotheekrente-aftrek, huidige lage rente lang vastzetten, etc.)

Edit: daarmee wil ik niet zeggen dat het voor MilesKiss per definitie slim is om te doen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Harrie_ op 01-10-2018 14:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sport_Life schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:40:

Qua lasten lijkt mij dit ook geen enkel probleem en is het inderdaad niet nodig die discussie over wel of niet 100% lenen eindeloos voor te zetten.

Het enige wat ik verbazingwekkend vind is het blind uitbrengen van een bod op een woning die 100% gefinancierd moet worden omdat de koper na aftrek k.k. misschien 2k aan eigen vermogen over heeft. Als nu, op zeer korte termijn, meer onderhoud verricht moet worden aan die woning dan vooraf gedacht moet dit bedrag geleend worden of moet het onderhoud uitgesteld worden. Nu is de kans daarop met een appartement veel kleiner maar als je met dezelfde gedachten een huis koopt waarbij je achteraf toch veel meer ouderdomsslijtage constateert dan kan dit wel degelijk een probleem vormen.

En nu zou dit geen probleem moeten zijn als je een bouwkundige keuring hebt uitgevoerd en een uitgebreide bezichtiging hebt uitgevoerd en precies weet wat de staat van de woning is. Maar de koper is hier volle vaart ingestapt en heeft eigenlijk enkel op aandringen van de verkopende makelaar alsnog een bezichtiging uitgevoerd. De verkopende makelaar heeft hem hier dus in bescherming genomen, dat had die niet hoeven doen.

Het is dat de koper dus in dit topic post en daardoor heel veel advies krijgt, had hij dit niet gedaan was hij volgens mij echt blind ingestapt en dat is met zo'n grote financiële beslissing gewoon gevaarlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
Ach, ik wil TS niet per se iets afraden maar wil TS wel graag iets aanraden.
Denk er goed over na en zet alles eerlijk en realistisch op een rijtje!

Alleen jij kunt in je eigen portemonnee, bankrekening, inkomsten en uitgaven kijken.

Huren is ook niet alles en kopen is in de basis wel een goede investering (ja, over die mening zijn ook al hele topics volgeschreven).

Mijn eerste woning kocht ik ook met max hypotheek. Echter, net begonnen te werken met de komende jaren best wel wat salarisstijging in het vooruitzicht, begin 20, lage rente en ik liep tegen de perfecte woning aan. Ik zag er dus niet zo tegenop wat dat betreft.

Wel had ik een flinke buffer waarvan ik alles, afgezien de woning betaald heb en nergens op heb hoeven letten. Plus dat de onverwacht hoge salarisverhoging aan het einde van het eerste jaar alles ook wel iets comfortabelere maakte :)

Echter toch wel een paar keer verrast. Het schilderen van de muren moest een keer of drie voordat het goed dekte, dus begroting voor verf x3. Ik moest ik aan het eind nog "even" gordijnen hebben en kreeg bijna een beroerte toen ik erachter kwam wat dat koste. Dan woon je er net lekker en komen de jaarlijkse gemeentelijke heffingen, logisch maar verraste mij toch de 1e keer. Etc etc

Anyway, TS moet lekker doen waar hij zich goed bij voelt. Ik wil alleen maar aanraden om er goed over na te denken en alles eens netjes en realistisch onder elkaar te zetten (en dan niet op een bierviltje, maar in Excel oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

B-Real schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:37:
[...]
Echter toch wel een paar keer verrast. Het schilderen van de muren moest een keer of drie voordat het goed dekte, dus begroting voor verf x3. Ik moest ik aan het eind nog "even" gordijnen hebben en kreeg bijna een beroerte toen ik erachter kwam wat dat koste. Dan woon je er net lekker en komen de jaarlijkse gemeentelijke heffingen, logisch maar verraste mij toch de 1e keer. Etc etc
[...]
Vooral die gordijnen + gemeentelijke heffingen zijn leuk. Ik was in mijn 'vriendengroep' de eerste die op zichzelf ging wonen (huur) en ook de eerste die kocht. De afgelopen jaren hebben ik diverse keren mogen genieten van schrikreacties vooral m.b.t. gordijnen

"Weet je wat dat kost?" :o

"Ja dat weet ik!" >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Harrie_ schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:49:
[...]

Vooral die gordijnen + gemeentelijke heffingen zijn leuk. Ik was in mijn 'vriendengroep' de eerste die op zichzelf ging wonen (huur) en ook de eerste die kocht. De afgelopen jaren hebben ik diverse keren mogen genieten van schrikreacties vooral m.b.t. gordijnen

Haha ik denk dat iedereen dat wel meemaakt. Toen we voor ons eerste koophuis op pad gingen kregen we ook een offerte van 10k. En dat was ongeveer de helft van de woning (plafondhoogte was 310cm).

Uiteindelijk bij de Ikea hele leuke gordijnen gehaald, voor weinig geld. Zelfs de nieuwe eigenaar heeft ze nog hangen. (en die heeft geld zat :P)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
Pff, ja dat is echt absurd!
Ik vond meubels uiteindelijk best wel meevallen wat dat betreft en dan heb ik echt de Ikea niet leeggekocht, maar keukentafel en salontafel nog op maat laten maken door een meubelmaker.

Ontopic: vorig week huis bezocht, we waren het tweede stel. Eerste stel had direct al de vraagprijs (was ook de minimumprijs gaf de makelaar aan) geboden, ter plekke even kort overlegd met mijn vriendin en een paar duizend boven de vraagprijs geboden. 's Avonds gebeld door de makelaar dat ons bod is geaccepteerd.

Misschien ook niet slim, maar als je al minimaal twee huizen net bent misgelopen in het afgelopen jaar dan ga je minder slimme dingen doen :)
En ach, alleen de tranen van geluk van mijn vriendin waren de meerprijs al waard <3

Verder ken ik het dorp, gaf de woning een nette indruk, kon ik niets geks ontdekken en vond ik de prijs al scherp. Woning zit ruim binnen budget, ik houd daarbij geen rekening met de overwaarde (die zal ook een dikke 30k zijn gok ik), dus komt allemaal wel goed :)
Blijft toch nog wel even spannend tot dat alles rond is :')

EDIT: eigen woning nog wel "even" verkopen, maar een huis even verderop was afgelopen zomer binnen een week verkocht en is minder netjes/minder af.
Overdracht is overigens wel o.v.b. van verkoop eigen woning en de mensen waarvan wij kopen zijn flexibel. Komt goed :)

[ Voor 10% gewijzigd door B-Real op 01-10-2018 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
B-Real schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:02:
Verder ken ik het dorp, gaf de woning een nette indruk, kon ik niets geks ontdekken en vond ik de prijs al scherp.
Funda linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Uit China gehaald. Maten doorgeven en paar weken later keurig bezorgd. Ben je voor 250 euro per paar klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]

Moet je voor de lol eens gaan verbouwen.

Zijn wij nu aan het doen. Volledige bouwdepot er doorheen gejaagd én er flink overheen gegaan. Gelukkig ook wat minderwerk, maar het gaat best hard als zoiets als een bypass in je CV installatie je €150 kost.

Gelukkig is er genoeg spaargeld om een beetje overschrijding op te kunnen vangen waardoor we konden besluiten meteen de schouw te vervangen (strippen, stucen, schilderen) en een nieuwe was/droog combinatie te kopen. (Wasmachine is redelijk op en een droger willen we al jaren.)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 09:52
[...]Het meeste geld gaat hem, in verhouding, zitten in die vlotte bouwmarkt ritjes waarbij je “even” een lampje haalt etc, als je dat achteraf optelt ben je ook snel honderden euro’s verder.
Sodeknetter, dat is een dijk van een waarheid. Latex. Verfrollers. Verfbakjes. Blokkwasten. Plamuurmessen. Schroefjes. Toch maar een muis-scuhurmachine voor de hoekjes. Een tweede verfbrander zodat je samen kunt werken. Verlengsnoer. Toch maar een bouwlampje. Stofzuigerzakken. Verfreiniger. Nicotine-voorstrijksel. Nog een roller. Een tweede trappetje. Handschoenen. Mondkapjes. Opbergdozen voor in de schuur voor al deze rommel. Schuurpapier. Nog meer schuurpapier. Werkhandschoenen. Puinzakken. Gewone afvalzakken. Zeil voor in je auto zodat je auto niet uitgewoond raakt na de tien ritjes. Nog een busje grondverf. Afplaktape. Nog meer afplaktape. Nog twee plamuurmessen. Houten balkje. Een emmer. Cement. Verfkrabber. Nog twee verfkrabbers. Nog een grote verfkrabber en eentje voor de kleine plekjes.

Dit was een kleine bloemlezing :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Znorkus schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:49:
[...]

Sodeknetter, dat is een dijk van een waarheid. Latex. Verfrollers. Verfbakjes. Blokkwasten. Plamuurmessen. Schroefjes. Toch maar een muis-scuhurmachine voor de hoekjes. Een tweede verfbrander zodat je samen kunt werken. Verlengsnoer. Toch maar een bouwlampje. Stofzuigerzakken. Verfreiniger. Nicotine-voorstrijksel. Nog een roller. Een tweede trappetje. Handschoenen. Mondkapjes. Opbergdozen voor in de schuur voor al deze rommel. Schuurpapier. Nog meer schuurpapier. Werkhandschoenen. Puinzakken. Gewone afvalzakken. Zeil voor in je auto zodat je auto niet uitgewoond raakt na de tien ritjes. Nog een busje grondverf. Afplaktape. Nog meer afplaktape. Nog twee plamuurmessen. Houten balkje. Een emmer. Cement. Verfkrabber. Nog twee verfkrabbers. Nog een grote verfkrabber en eentje voor de kleine plekjes.

En het meerendeel van de items die je opsomt heb je voor > 50% goedkoper wanneer je ze niet bij de bouwmarkt haalt...

Ik haal zelf ook dingen bij de bouwmarkt omdat ik met iets bezig ben en denk "ik moet NU houtdraadbouten hebben" (ik noem maar iets). Maar het overgrote meerendeel van mijn materialen haal ik daar echt niet, en al helemaal geen gereedschap.
unezra schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:38:
[...]

Moet je voor de lol eens gaan verbouwen.

Zijn wij nu aan het doen. Volledige bouwdepot er doorheen gejaagd én er flink overheen gegaan. Gelukkig ook wat minderwerk, maar het gaat best hard als zoiets als een bypass in je CV installatie je €150 kost.
Dat volg ik even niet helemaal. Heb je een bouwdepot afgesloten bij de aankoop van je woning? En is er dan ook een aannemer bezig?

[ Voor 16% gewijzigd door Harrie_ op 01-10-2018 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
Ja Harrie - helemaal gelijk. Uiteraard is bovenstaand -allemaal- bij de gamma weggehaald: omdat die om de hoek zit en je zeker weet dat je het zo kunt pakken en direct door kunt.

Ja, daar is wat geld in gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Daarom hebben wij zoveel mogelijk uitbesteed bij onze nieuwbouwwoning (stucen, vloeren leggen, keuken installeren etc) ;). Blijft alleen sauzen over.. alhoewel we dat wellicht ook laten doen (spuiten).

Ook omdat "mijn tarief" hoger ligt dan een handige vloerlegger die het 2x zo snel doet.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 01-10-2018 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sport_Life schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:58:
[...]

Daarom hebben wij zoveel mogelijk uitbesteed bij onze nieuwbouwwoning (stucen, vloeren leggen, keuken installeren etc) ;). Blijft alleen sauzen over.. alhoewel we dat wellicht ook laten doen (spuiten).

Ook omdat "mijn tarief" hoger ligt dan een handige vloerlegger die het 2x zo snel doet.
Ja das goedkoper denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ja :).
Inclusief de kosten van een extra maand huur (1.250,-), meer "zaagverlies" , machinehuur, etc etc.
De vloer wordt in 5 werkdagen gelegd, daar ben ik (met een maat) toch minimaal 2 of 3 weken mee bezig. Keuken idem.

Ik reken dan wel de uren die ik verlof moet opnemen mee :).

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 01-10-2018 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Znorkus
Waarschijnlijk wel. Maar voor het afsteken van het oude behang op de slaapkamers op de eerste ga je toch niet iemand inhuren. Hetzelfde geldt voor de trap, die je dan toch maar kaalhaalt ipv laat bekleden omdat dit mooier staat. De en-suite deuren in de woonkamer: toch ook maar even kaalhalen, nu even veel werk maar toch het mooiste resultaat. Toch wel lelijk, de spetters die de vorige bewoners hebben gemaakt op de raampjes in de deuren: even eraf krabben. Er zijn zoveel dingen zelf te doen als je 't een beetje mooi wil hebben!

Als je hier niet van houdt - koop een huis waar je zo in kan! Het is een flink werk! Goed, wij kochten een jaren 30 opknapper. Moet je maar net van houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Ik heb die vergelijkingen hier vaker voorbij zien komen waarbij het 'eigen tarief' wordt vergeleken met dat van een 'pro'. Nu heeft Sport_Life te maken met een maand extra huren (goed dat zijn kosten), maar buiten dat is die 'tarief-vergelijking' alleen eerlijk als je ook daadwerkelijk dagen moet bijkopen bij je baas. Op het moment dat je zelf aan de slag gaat een daar reguliere vakantiedagen voor gebruikt die je niet kunt laten uitkeren of je doet het in het weekend dan is zelf doen natuurlijk goedkoper. Veel meer rotzooi en ellende, maar wel goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Behalve dat je die dagen vervolgens niet meer aan andere vakantie-momenten kunt 'uitgeven' ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

naitsoezn schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:04:
Behalve dat je die dagen vervolgens niet meer aan andere vakantie-momenten kunt 'uitgeven' ;)
Precies, ik zie "vakantiedagen bijkopen" of uberhaupt verlof opnemen toch echt als kosten. Ik kan vakantiedagen namelijk ook uit laten betalen, wanneer ik ze niet opneem (bovenwettelijke dagen).

En vrije tijd is mij heel veel waard (met gezin).
Znorkus schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:02:
Waarschijnlijk wel. Maar voor het afsteken van het oude behang op de slaapkamers op de eerste ga je toch niet iemand inhuren. Hetzelfde geldt voor de trap, die je dan toch maar kaalhaalt ipv laat bekleden omdat dit mooier staat. De en-suite deuren in de woonkamer: toch ook maar even kaalhalen, nu even veel werk maar toch het mooiste resultaat. Toch wel lelijk, de spetters die de vorige bewoners hebben gemaakt op de raampjes in de deuren: even eraf krabben. Er zijn zoveel dingen zelf te doen als je 't een beetje mooi wil hebben!

Als je hier niet van houdt - koop een huis waar je zo in kan! Het is een flink werk! Goed, wij kochten een jaren 30 opknapper. Moet je maar net van houden.
Onze vorige woning was uit 1890 dus ik weet precies wat erbij komt kijken. Die was overigens helemaal gerenoveerd toen wij het kochten. (alleen nog geen gordijnen :+ )

Punt is wel dat mijn "kwaliteitseisen" flink hoger liggen dan die van de gemiddelde "doe-het-zelfer", daar zijn we wel achter gekomen toen we voor een nieuwe woning gingen kijken.. :P. Heel veel jaren 30 woningen zijn vreselijk verprutst door mensen die denken handig te zijn.
Zal in jouw geval wel mooi worden denk ik (ik schat Tweakers wat hoger in :P).

[ Voor 65% gewijzigd door Sport_Life op 01-10-2018 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

:Y Zelfs als je ze niet kunt laten uitbetalen, kun je ze maar één keer opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Sport_Life schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:08:
[...]
Heel veel jaren 30 woningen zijn vreselijk verprutst door mensen die denken handig te zijn.
Geef dan tenminste wat voorbeelden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

CurlyMo schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:23:
[...]

Geef dan tenminste wat voorbeelden :)
Wat wij tegenkwamen:
- Aanrechtblad dat is afgezaagd zonder afwerking
- Houten vloer die zwevend is gelegd en iets gekrompen is waardoor overal kieren zitten
- Badkamer wandtegels die niet recht zijn geplaatst
- Badkamer vloertegels die op een houten ondergrond zijn gelegd, ipv op beton
- En suite deuren die niet soepel open/dicht gaan
- Goedkoop hang en sluitwerk (vergeten te budgeteren)
- Houten vloer in de badkamer (ja echt :D)

Dit is wat mij zo even binnenschiet van 4 of 5 verschillende bezichtigingen. En dan heb ik het nog niet eens over electra aansluitingen e.d. Op Funda ziet het er mooi uit, maar de details verraden de doe het zelfer.

Nogmaals; is niet altijd zo, maar kom het vaak tegen. En dit was in de prijsklasse 400-500k.

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 01-10-2018 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Sport_Life schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:29:
[...]
- Houten vloer die zwevend is gelegd en iets gekrompen is waardoor overal kieren zitten
Dat hebben wij ook gedaan, maar dat was bewust. Kieren houdt je toch. Ook op volledig vastgenagelde vloeren.
- En suite deuren die niet soepel open/dicht gaan
Doen ze hier ook niet, maar daar hebben de vorige bewoners niks mee gedaan.

Maar verder wel herkenbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Harrie_ schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:52:
[...]
En het meerendeel van de items die je opsomt heb je voor > 50% goedkoper wanneer je ze niet bij de bouwmarkt haalt...

Ik haal zelf ook dingen bij de bouwmarkt omdat ik met iets bezig ben en denk "ik moet NU houtdraadbouten hebben" (ik noem maar iets). Maar het overgrote meerendeel van mijn materialen haal ik daar echt niet, en al helemaal geen gereedschap.
Tuurlijk, maar online is ook niet alles.
Voordeel van de bouwmarkt is ook dat je gereedschap gewoon even beet kunt houden.
[...]
Dat volg ik even niet helemaal. Heb je een bouwdepot afgesloten bij de aankoop van je woning? En is er dan ook een aannemer bezig?
Nee, we wonen hier al 3 jaar. We zijn nu bezig met een grote verbouwing, waar inderdaad ook een aannemer bezig is. (Plus nog wat partijen voor deelprojectjes zoals de keuken.)

Het was ter illustratie dat je bij een eigen huis vaak de nodige reserves moet hebben en dat het héél comfortabel is om bij iets dynamisch als een verbouwing, niet op €100 meer of minder te hoeven letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

unezra schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:11:
Tuurlijk, maar online is ook niet alles.
Voordeel van de bouwmarkt is ook dat je gereedschap gewoon even beet kunt houden.
Er zit natuurlijk ook wat tussen de bouwmarkt en online in...
unezra schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:11:
Nee, we wonen hier al 3 jaar. We zijn nu bezig met een grote verbouwing, waar inderdaad ook een aannemer bezig is. (Plus nog wat partijen voor deelprojectjes zoals de keuken.)

Het was ter illustratie dat je bij een eigen huis vaak de nodige reserves moet hebben en dat het héél comfortabel is om bij iets dynamisch als een verbouwing, niet op €100 meer of minder te hoeven letten.
Dat is zonder meer waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antisteigerhout
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-05-2023
Benieuwd waar je dan het beste je materiaal kunt aanschaffen. Wat zit er tussen bouwmarkt en online in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29
Antisteigerhout schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:50:
Benieuwd waar je dan het beste je materiaal kunt aanschaffen. Wat zit er tussen bouwmarkt en online in?
Action bijvoorbeeld, afdekfolie 99 cent, bij een bouwmarkt een aantal euro.
Dingen die je maar paar keer gebruikt ik noem bijvoorbeeld een klauwhamer, gewoon lekker bij de action meenemen.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Antisteigerhout schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:50:
Ik ga tegenwoordig naar https://ggoedkoop.nl/. Die zitten net zo ver als de bouwmarkt van mij vandaan. Ze zijn een soort Lidl van de bouwmarkt. Alles op mega stellingen, waar je ze soms moet vragen of ze een plankje met de heftruck van de stelling kunnen pakken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Martinusz schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:55:
[...]
Action bijvoorbeeld, afdekfolie 99 cent, bij een bouwmarkt een aantal euro.
Dingen die je maar paar keer gebruikt ik noem bijvoorbeeld een klauwhamer, gewoon lekker bij de action meenemen.
Een klauwhamer is nu net iets dat ik NIET bij de Action zou aanschaffen.
Zoiets gebruik je niet een paar keer en je word niet heel blij van een kop die van de hamer vliegt. :)

(Moet wel zeggen dat de huismerk Gamma hamer het prima doet met een koudbeitel. Flink wat tegels mee van de muur af kunnen beitelen laatst.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb zo'n action klauwhamer, en die voldoet echt ruim boven mijn verwachtingen. Steel is van een soort van kunststof, en ik geloof niet dat de kop daar ooit vanaf vliegt :p
Overigens, sommige meuk kan je prima bij de action kopen (zoals bouwfolie e.d.), ik zou niet zo gauw kwasten/rollers van de action kopen. Mijn ervaring is dat die niet zo fijn/lekker werken dan merk spul (rollers pluizen heel erg). Daar zou ik niet op besparen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
Ha die mede-Tweakers, vanmiddag ga ik weer voor mjin 2e bezichtiging.
Ik heb een overzicht / checklist gemaakt voor mijzelf. Hebben jullie nog iets om toe te voegen?

Vragen:
- Is de woning volgens de officiële meetnorm gemeten?
- Waar hangen de rookmelders?
- Waar hangt de rolluiken of zonwering voor buiten?
- Wanneer is de vloerverwarming geïnstalleerd en waarom is er niet gekozen voor ook een vloerisolatie?
- Wat wordt bedoeld met kruipruimte of waar ligt dit kruipruimte van het appartement?
- Ik zie dat alle gemeentelijke belastingen die verschuldigd zijn nog niet betaald, wordt dit nog gedaan door de huidige eigenaar?
- Indien alles goed verloopt, kan ik ook gebruik maken van jullie gratis verhuis bus?

Aandachtspunten:
- Controleer of de kraan goed loopt.
- Controleer of de warm water werkt.
- Controleer de vloerverwarming?
- Controleer de toon/thermostaat
- Controleer de douche/toilet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:29

page404

Website says no

MilesKiss schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:11:
Ha die mede-Tweakers, vanmiddag ga ik weer voor mjin 2e bezichtiging.
Ik heb een overzicht / checklist gemaakt voor mijzelf. Hebben jullie nog iets om toe te voegen?

Vragen:
- Is de woning volgens de officiële meetnorm gemeten?
- Waar hangen de rookmelders?
- Waar hangt de rolluiken of zonwering voor buiten?
- Wanneer is de vloerverwarming geïnstalleerd en waarom is er niet gekozen voor ook een vloerisolatie?
- Wat wordt bedoeld met kruipruimte of waar ligt dit kruipruimte van het appartement?
- Ik zie dat alle gemeentelijke belastingen die verschuldigd zijn nog niet betaald, wordt dit nog gedaan door de huidige eigenaar?
- Indien alles goed verloopt, kan ik ook gebruik maken van jullie gratis verhuis bus?

Aandachtspunten:
- Controleer of de kraan goed loopt.
- Controleer of de warm water werkt.
- Controleer de vloerverwarming?
- Controleer de toon/thermostaat
- Controleer de douche/toilet
Ik zou eerder zoeken naar (verhulde) sporen van lekkage en vocht. Let vooral op plafonds bij de hoeken, in raamkozijnen, erkers en dakkappellen. Vraag naar gebreken rond electra en bouwconstructie is altijd verstandig :)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
page404 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:22:
[...]

Ik zou eerder zoeken naar (verhulde) sporen van lekkage en vocht. Let vooral op plafonds bij de hoeken, in raamkozijnen, erkers en dakkappellen. Vraag naar gebreken rond electra en bouwconstructie is altijd verstandig :)
Top, bedankt hiervoor. Ik heb het genoteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
@MilesKiss Als het huis je bevalt, en je een koop serieus overweegt, dezelfde punten (alles wat met bouwconstructie te maken heeft, van dak tot fundering) nogmaals met iemand die kennis van zaken heeft nalopen. Een gedegen bouwkundig onderzoek met vakman is niet echt duur, en de beste garantie een miskoop te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weysboy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-08 21:57
Beste Tweakers,

Ik ben benieuwd naar jullie mening over een huis waar ik een bod op wil uitbrengen. Dit zou ons eerst huis worden.

Members only: Informatie over het huis
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door Weysboy op 02-10-2018 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
Vanoverdegrens schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:41:
@MilesKiss Als het huis je bevalt, en je een koop serieus overweegt, dezelfde punten (alles wat met bouwconstructie te maken heeft, van dak tot fundering) nogmaals met iemand die kennis van zaken heeft nalopen. Een gedegen bouwkundig onderzoek met vakman is niet echt duur, en de beste garantie een miskoop te vermijden.
Yes, ik zal dan ook een bouwtechnische keuring laten uitvoeren. Heb niet zo gauw een connectie hiervoor.

Mvg,
Miles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Weysboy schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:42:
Beste Tweakers,

Ik ben benieuwd naar jullie mening over een huis waar ik een bod op wil uitbrengen. Dit zou ons eerst huis worden.

Die lekkages zullen direct moeten worden opgelost want daar kan ook veel nevenschade uit ontstaan. Ik zou vragen waarom er weinig in kas is bij de VVE. Komt dit doordat er inmiddels al ander groot onderhoud is gepleegd of is er te weinig gereserveerd? (in dat laatste geval kun je denk ik een behoorlijke bijdrageverhoging tegemoet zien)

Verder ken ik de markt daar niet, ik vind het veel geld voor een flat van 110m2 en zou het er niet voor betalen. Maar ik ben een andere markt gewend.

Duidelijkheid over de VVE lijkt me erg belangrijk want dat zegt dus ook iets over de staat van de appartementen en over het bod wat billijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Beste Tweakers,

Ik ken de buurt verder niet, maar als ik kijk naar bv
Members only:

dan is mijn eerste gevoel dat 250k flink aan de prijs is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

[...]

Ja, dat dus. Ik heb nu in twee jaar m'n huis van onder tot boven aangepakt, en wat kun je je verkijken op verbouwkosten. Niet zozeer het grove materiaal, dat is prima in te schatten, maar het gereedschap en de onderdelen... Ik word bij de lokale Gamma inmiddels met rode loper onthaald.

Maar dan heb ik wel relatief goedkoop een opknaphuis gekocht, dat na vier weken (laten) verbouwen prima bewoonbaar is en nu, twee jaar later, eindelijk af is! Op wat verf op het plafond van de voorzolder na...

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weysboy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-08 21:57
Verwijderd schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:46:
[...]

Die lekkages zullen direct moeten worden opgelost want daar kan ook veel nevenschade uit ontstaan. Ik zou vragen waarom er weinig in kas is bij de VVE. Komt dit doordat er inmiddels al ander groot onderhoud is gepleegd of is er te weinig gereserveerd? (in dat laatste geval kun je denk ik een behoorlijke bijdrageverhoging tegemoet zien)

Verder ken ik de markt daar niet, ik vind het veel geld voor een flat van 110m2 en zou het er niet voor betalen. Maar ik ben een andere markt gewend.

Duidelijkheid over de VVE lijkt me erg belangrijk want dat zegt dus ook iets over de staat van de appartementen en over het bod wat billijk is.
Ik heb mijn post van iets meer informatie voorzien:
- Lekkages zijn opgelost
- Er is reserve in de kas doordat in 2016 alle gevels zijn geisoleerd.
- De bijdrage is dit jaar al verhoogt door de reservering voor de vervanging van het dak,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

MilesKiss schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:45:
[...]
Yes, ik zal dan ook een bouwtechnische keuring laten uitvoeren. Heb niet zo gauw een connectie hiervoor.

Mvg,
Miles
Snelle zoektocht leert dat het je ongeveer €350,- kost en je krijgt dan óók een rapport van de te verwachten kosten in de toekomst.

Huh, en een gratis verhuisbus? Van wie krijg je die?
Misschien ben ik achterdochtig, maar ik gok zo dat je die bus *ergens* gewoon zelf gaat betalen. :)

Heb je ook al opgevraagd wat de te verwachten maandelijkse en jaarlijkse lasten zijn, ook qua electra en gas? Hoe oud een eventuele CV ketel is, wanneer die vervangen moet worden, etc?

[ Voor 31% gewijzigd door unezra op 02-10-2018 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:11
Sport_Life schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:58:
[...]

Precies dit is nu mijn overweging. Ik ben zelfstandige dus niet werken is geen geld, en mijn uurloon ligt hoger dan dat van de schilder/ latexspuitert. Plus de tijd die het mij kost om spullen te kopen en te verven, die mannen doen dat op routine dus kost hen veel minder tijd dan mij. Ook de vloeren wil ik door 1 bedrijf laten leggen, beneden hout, boven en op zolder pvc/ laminaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
unezra schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:14:
[...]

Snelle zoektocht leert dat het je ongeveer €350,- kost en je krijgt dan óók een rapport van de te verwachten kosten in de toekomst.

Huh, en een gratis verhuisbus? Van wie krijg je die?
Misschien ben ik achterdochtig, maar ik gok zo dat je die bus *ergens* gewoon zelf gaat betalen. :)

Heb je ook al opgevraagd wat de te verwachten maandelijkse en jaarlijkse lasten zijn, ook qua electra en gas? Hoe oud een eventuele CV ketel is, wanneer die vervangen moet worden, etc?
Zeker zeker!
- Ja.. op hun website bieden zij dat aan voor klanten, maar of ik daar onderval weet ik niet.
- Dat zal zo wel gelijk zijn aan mijn huursituatie, dus dat komt wel goed.
- CV ketel is 2015 vernieuwd en kan zo wel weer 5-10 jaar verder. Toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29
Martinusz schreef op zondag 30 september 2018 @ 11:18:
[...]

Nou het was dus niks, haast alles moest er nog aan gebeuren (vloeren, muren, keuken, badkamer).
We zijn gelijk doorgelopen naar de mensen die volgend jaar hun huis gaan verkopen en waarmee we in principe al soort van rond zijn. Direct op de man gevraagd wat voor prijs die in gedachten hebben en dat was een mooie prijs voor een huis dat af is.

Nu komt het geduld hebben, ze gaan er pas december 2019 uit op zijm vroegst. Begin volgend jaar om de tafel om de koop af te ronden :)
Heb toch wat vragen rondom het koopproces, het is voor mij niet helemaal duidelijk. Ooit 1x iets gekocht en dat was vanuit huis uit, totaal andere ervaring dan wanneer je ook een huis in bezit hebt momenteel.

Details:
- Het te kopen huis komt vrij in december 2019
- Wij zouden graag ergens in de lente om de tafel gaan zitten om de koop rond te maken
- Ons eigen huis ligt goed in de markt, vergelijkbare (of zelfs mindere huizen) worden binnen zeer korte tijd verkocht

Goed, de vragen:
- Stel we gaan in april rondom de tafel, dan kan daar een koopovereenkomst uitkomen (onder voorbehoud financiering), zouden wij dan ook meteen ons huis te koop moeten zetten op dat moment? (met opleverdatum december 2019)
Ik heb even niet helder hoe de bank met deze situatie omgaat namelijk. Wat ik tot nu toe begrijp is dat wij ons huis dan ook te koop moeten zetten en eigenlijk moeten verkopen binnen de termijn die wij opstellen in het koopcontract (onder voorbehoud financiering) zodat de bank onze financiering goed kan keuren, klopt dat?

De offerte van de bank, naar welke datum kijkt deze qua geldigheid? Is dat de opleverdatum december 2019? Of is dat dan geldig en wordt deze actief zodra wij het rond maken in de zomer 2019?

Zijn er andere zaken om rekening mee te houden? (wellicht toch verstandig een aankoopmakelaar in te schakelen?)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

MilesKiss schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:28:
[...]

Zeker zeker!
- Ja.. op hun website bieden zij dat aan voor klanten, maar of ik daar onderval weet ik niet.
- Dat zal zo wel gelijk zijn aan mijn huursituatie, dus dat komt wel goed.
- CV ketel is 2015 vernieuwd en kan zo wel weer 5-10 jaar verder. Toch? :)
Niet zomaar. CV ketel heeft jaarlijks onderhoud nodig.

Kost je ook weer €100 per jaar als er niets stuk gaat én je wil alleen al daarvoor altijd €1000 - €2000 op je bankrekening hebben om dat op te kunnen vangen.

Qua maandelijkse lasten, nee, dat kan *enorm* verschillen. Alleen al je gemeentelijke belastingen zijn veel hoger, plus dat het zeker niet uitgesloten is dat je energieverbruik totaal anders is. Ook daar wil je niet eind van het jaar opeens verrast worden omdat je een naheffing van €500 krijgt die je niet kunt betalen.

Qua verhuisbus, ga daar dus niet vanuit. Reken er op dat je zelf een bus moet huren. Rijbewijs B bus is prima te doen en groot zat, maar kost wel geld. Even snel gekeken bij Europcar: Iveco Daily Laadklep kost iets meer dan €125,- per dag en je hebt zo'n ding zeker 1 of 2 dagen nodig.

Ook gaan ze sleutelen aan de HRA, hou daar dus ook vast rekening mee. Je maandelijkse lasten gaan omhoog, ieder jaar. (Ook omdat je, zelfs al zou de HRA in stand blijven, je ieder jaar meer gaat betalen omdat je meer hebt afgelost.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51

-tom-562

Oliesjeik

@MilesKiss kan je niet beter een aankoopmakelaar in de hand nemen? Je stelt best wel basale vragen die iedere aankoopmakelaar zo voor je kan beantwoorden

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

-tom-562 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:27:
@MilesKiss kan je niet beter een aankoopmakelaar in de hand nemen? Je stelt best wel basale vragen die iedere aankoopmakelaar zo voor je kan beantwoorden
Klein detail:
Aankoopmakelaar kost geld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:10

Kju

Beste Tweakers,

Mijn ervaring is dat de koper nooit gebaat is bij een verkoop bij inschrijving. Mijn mening is dat je een professional nodig hebt die de woning beoordeelt, je volledig inzage geeft over de waarde en andere haken en ogen en je een overzicht geeft van referentietransacties zodat je zelf ook in kan schatten waar je wel of niet goed aan doet. Ik kan zo een aantal punten opnoemen, deels uit plaatselijke bekendheid, waar ik twijfels bij heb maar hier verder niet ga benoemen omdat je er geen uitspraken over kan doen zonder eerst de stukken in te duiken en zelf een opname te doen en het onnodig discussie hier oplevert waar niemand iets aan heeft :)

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
unezra schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:53:
[...]

Klein detail:
Aankoopmakelaar kost geld. :)
Potentiële slechte keuzes bij de aankoop zijn duurder :)

Een aankoopmakelaar hoeft je hypotheek maandlasten maar met € 6,- te verlagen om zichzelf over die 30 jaar terug te verdienen. Uitgaande van € 2000,- kosten voor de makelaar.

[ Voor 28% gewijzigd door CurlyMo op 02-10-2018 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

CurlyMo schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:49:
[...]
Potentiële slechte keuzes bij de aankoop zijn duurder :)
Eens, maar met 2K op de bank na aftrek KK, kan ik me voorstellen dat er geen geld is voor een aankoopmakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
unezra schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:51:
[...]

Eens, maar met 2K op de bank na aftrek KK, kan ik me voorstellen dat er geen geld is voor een aankoopmakelaar.
Zie mijn aanvulling. Verder wordt de makelaar gewoon meegenomen in de hypotheeksom. Als je dat niet kan betalen, dan is de vraag of je sowieso wel verstandig bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

CurlyMo schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:52:
[...]
Zie mijn aanvulling. Verder wordt de makelaar gewoon meegenomen in de hypotheeksom. Als je dat niet kan betalen, dan is de vraag of je sowieso wel verstandig bezig bent.
Je kunt nog maar 100% van het aankoopbedrag financieren. Voor zover ik weet is het verkrijgen van de financiering daarin niet mee genomen en kun je al die kosten alsnog zelf betalen.

Voordat je een huis bezig ben je zomaar €10.000 verder, met alle bijkomende kosten zoals hypotheekadvies (€1500), verhuizen (paar honderd € makkelijk), verf (ook paar honderd €), bouwkundig rapport (€350), etc.

Ik weet even niet meer wat er wél en niet precies in die hypotheeksom zit, maar veel is het niet.

Dus ja, met veel minder dan 10K op de bank op dit moment zou ik ook niet snel denken over een huis, als het al geen 15K is dat je nodig gaat hebben met die huidige 100% financiering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 13:50
unezra schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:55:
[...]

Je kunt nog maar 100% van het aankoopbedrag financieren. Voor zover ik weet is het verkrijgen van de financiering daarin niet mee genomen en kun je al die kosten alsnog zelf betalen.

Voordat je een huis bezig ben je zomaar €10.000 verder, met alle bijkomende kosten zoals hypotheekadvies (€1500), verhuizen (paar honderd € makkelijk), verf (ook paar honderd €), bouwkundig rapport (€350), etc.

Ik weet even niet meer wat er wél en niet precies in die hypotheeksom zit, maar veel is het niet.

Dus ja, met veel minder dan 10K op de bank op dit moment zou ik ook niet snel denken over een huis, als het al geen 15K is dat je nodig gaat hebben met die huidige 100% financiering.
Naar mijn weten worden makelaarskosten niet meegenomen in de hypotheek, echter kun je "kosten voor aankoop van een woning" wel meenemen als aftrekpost van je inkomstenbelastingen.
Denk hierbij aan kosten makelaar, hypotheekadvies, bouwtechnische keur, bodemonderzoek etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

CappieL schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:01:
[...]
Naar mijn weten worden makelaarskosten niet meegenomen in de hypotheek, echter kun je "kosten voor aankoop van een woning" wel meenemen als aftrekpost van je inkomstenbelastingen.
Denk hierbij aan kosten makelaar, hypotheekadvies, bouwtechnische keur, bodemonderzoek etc.
Klopt. Maar dat betekend alsnog dat je éérst die kosten mag betalen en een jaar later terug krijgt.
Of met een VT een paar maanden, maar dat is op zijn best.

Dat is dus mijn hele punt, die KK moet je tegenwoordig zelf betalen. Als je dat geld niet op je spaarrekening hebt staan, kun je geen huis kopen. (Het lijkt me ook niet verstandig een huis te kopen als je niet tenminste alle KK én verhuiskosten op je rekening hebt staan plus wat reserve voor onvoorziene zaken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:10

Kju

CappieL schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:01:
[...]

Nee, het gaat om kosten die verband houden of noodzakelijkerwijs zijn gemaakt in verband met de financiering. Makelaarskosten zijn helaas niet aftrekbaar.

Klik hier voor lijstje Belastingdienst

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Kju schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:09:
[...]

Nee, het gaat om kosten die verband houden of noodzakelijkerwijs zijn gemaakt in verband met de financiering. Makelaarskosten zijn helaas niet aftrekbaar.

Klik hier voor lijstje Belastingdienst
Ergens ook wel logisch. Een aankoopmakelaar is geen noodzaak. Hooguit gemak.

Fin, dit:
https://bieb.knab.nl/hypo...ankoop-van-bestaande-bouw

En dit:
https://www.hypotheker.nl...uiten/maximale-hypotheek/

Weer die 100%. Koop je een huis dat 150K waard is, krijg je dat gefinancierd. (Als je 150K kunt lenen.) That's it. Alle bijkomende kosten zijn voor eigen rekening en deels aftrekbaar. Dat gaat héél hard. Tel de bedragen maar eens op. :)

Ik hoop dat @MilesKiss dat allemaal goed in het vizier heeft. Het gaat écht heel rap om €10.000 dat je zo even mag afrekenen voordat je de sleutel ook maar in handen hebt en kunt verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
unezra schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:15:
[...]

Ergens ook wel logisch. Een aankoopmakelaar is geen noodzaak. Hooguit gemak.
Als je voldoende kennis hebt om het zelf te doen. Dat is bij de meeste van ons ook zo, maar dat gaat niet altijd op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

CurlyMo schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:17:
[...]
Als je voldoende kennis hebt om het zelf te doen. Dat is bij de meeste van ons ook zo, maar dat gaat niet altijd op.
Moet zeggen dat me dat qua moeilijk-factor heel erg mee viel.
Het is vooral doodeng en een psychologisch spelletje.

In the end vond ik het niet moeilijk, hooguit heel spannend. (Want for sure dat je én niet te veel wil betalen én tot een deal wilt komen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
unezra schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:18:
[...]

Moet zeggen dat me dat qua moeilijk-factor heel erg mee viel.
Tuurlijk, dat viel mij ook mee. Maar dan is de kern vraag of hier niet een Dunning-Kruger effect speelt:
Incompetente mensen overschatten nogal eens hun eigen kunnen, en daardoor wanen ze zich bovengemiddeld competent. Mensen die werkelijk bovengemiddeld competent zijn, hebben daarentegen de neiging hun eigen kunnen te onderschatten.

Pagina: 1 ... 87 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7