Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 86 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:24
Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 14:03:
[...]

Bedankt voor je reactie!

De makelaar heeft niet letterlijk gezegd dat hij ons zal bellen of op de hoogte zou houden of hij dat ander stel kan bereiken. Hij zei dat wij ons openingsbod moeten verhogen, omdat het lager is dan het ander stel en dat hij op dit moment niet op biedingen van ons kan reageren vanwege dat ander stel. Maar dat hij het stel probeert te bereiken voor vanavond.

Vandaar onze twijfel of wij hem moeten bellen. Wij willen graag weten of het stel wat van zich laat horen, zo niet dan zijn wij bereid om ons bod te verhogen. Maar dat kunnen wij niet zo letterlijk tegen de makelaar zeggen lijkt mij.
Ja hoor kan je prima zeggen, je kan ook zeggen dit is ons max bod en is tot dan geldig.
Dan hoor je vanzelf of ze hier iets mee willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 13:24:
Wij hebben een bod van 160 gedaan op een woning van 179.500 die al 7 maand te koop staat.

Ik werd gelijk (na de mail) gebeld door de makelaar. Hij mag geen tegenbod doen, omdat hij in onderhandeling is met een stel. Maar de communicatie verloopt niet goed tussen het stel en de makelaar. Op dit moment waren ze op vakantie en lieten niks van zich horen.

De makelaar gaf aan dat ons bod te laag was en dat het bod van het stel hoger was dan ons bod. Wij moeten dan met een nieuw bod komen, terwijl de makelaar vandaag het stel probeert te bereiken. Heeft hij ze vanavond nog niet gesproken, dan kan de makelaar op ons bod reageren.

Wij vragen ons nu af wat verstandig is. Het verhaal komt op ons over als een manier om ons tot een hoger bod te komen.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Het verhaal van de makelaar is (toevallig) helemaal niet door jullie te verifiëren. De enige manier waarop het te staven is, is wanneer er toevallig 'onder bod' zou staan bij Funda, maar dat is kennelijk niet het geval.

Ik zou dat verhaal van die makelaar dus negeren en vragen om een reactie op jullie bod, als hij terugbelt. Als er al een hoger bod zou liggen, dan zijn ze natuurlijk vrij om dat bod te accepteren, maar blijkbaar gaat dat bod niet door of zijn er beren op de weg. Dan hoef je daar dus ook niet wakker van te liggen. Het lijkt mij in ieder geval geen reden om jullie bod opeens op te hogen, eerst maar eens polsen wat ze van jullie bod vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 14:03:
[...]

Bedankt voor je reactie!

De makelaar heeft niet letterlijk gezegd dat hij ons zal bellen of op de hoogte zou houden of hij dat ander stel kan bereiken. Hij zei dat wij ons openingsbod moeten verhogen, omdat het lager is dan het ander stel en dat hij op dit moment niet op biedingen van ons kan reageren vanwege dat ander stel. Maar dat hij het stel probeert te bereiken voor vanavond.

Vandaar onze twijfel of wij hem moeten bellen. Wij willen graag weten of het stel wat van zich laat horen, zo niet dan zijn wij bereid om ons bod te verhogen. Maar dat kunnen wij niet zo letterlijk tegen de makelaar zeggen lijkt mij.
Jullie zijn nog niet in onderhandeling, hij is namelijk met een andere partij in onderhandeling. Als je iets hoort, maak duidelijk dat je best wil onderhandelen, dat je je zaken op orde hebt etc.. Op dat moment kun je nog altijd je bod verhogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Sdreeg schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 14:22:
[...]

Het verhaal van de makelaar is (toevallig) helemaal niet door jullie te verifiëren. De enige manier waarop het te staven is, is wanneer er toevallig 'onder bod' zou staan bij Funda, maar dat is kennelijk niet het geval.

Ik zou dat verhaal van die makelaar dus negeren en vragen om een reactie op jullie bod, als hij terugbelt. Als er al een hoger bod zou liggen, dan zijn ze natuurlijk vrij om dat bod te accepteren, maar blijkbaar gaat dat bod niet door of zijn er beren op de weg. Dan hoef je daar dus ook niet wakker van te liggen. Het lijkt mij in ieder geval geen reden om jullie bod opeens op te hogen, eerst maar eens polsen wat ze van jullie bod vinden.
Bedankt! Is een mooie bevestiging van ons vermoeden.

Wij hebben nu gezegd dat wij hebben besloten om de onderhandeling met de ander geïnteresseerde af te wachten voordat wij verder overleggen.

Ben benieuwd hoe dit verder gaat lopen en hoe de makelaar hier op zal reageren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:24
nare man schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:28:
[...]

De rechtstoestand van onroerende zaken is van openbare orde, daarom staat het in een openbaar toegankelijk register.

Voor zover er al sprake is van privacygevoelige zaken (waar je best over kunt twisten) moet dat in elk geval wijken voor het algemene/openbare belang van zekerheid in het rechtsverkeer.
Er is in (wetenschappelijk) notarisland ook best discussie over de mate van die openheid. Niet zozeer over de openbaarheid zelf, dat is een juist een belangrijk punt in ons rechts(eigendom)systeem, maar wel over wie wanneer wat op kan vragen. Je komt dan op een systeem waarin je moet aantonen "belanghebbende" te zijn, maar aan de precieze uitwerking van zo'n systeem zitten ook wel wat haken en ogen.
Een "berucht" geval was waarin een roddelblad van het halve gooi de aktes had opgevraagd, en zo de telefoonnummers van allerlei bn'ers en ceo's op straat kwamen te liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:25
@Verwijderd
Wij hadden onlangs dezelfde situatie, maar waren wij degene met het hogere bod. Er was al een tegenobd aan ons gedaan. Je bent dan zoals dat heet in onderhandeling. Makelaars mogen niet met meerdere partijen tegelijk onderhandelen. In de praktijk lost de makelaar dat meestal eenvoudig op. Hij stuurt partijen een e-mail en geeft de betrokken partijen de kans om een (eind)bod te doen. Wij hadden helaas pech, de andere partij ging fors (maar dan ook echt fors) boven de getaxeerde waarde zitten.

Of je het verhaal van de makelaar moet geloven weet ik niet. Natuurlijk is hij uit op een zo een hoog mogelijke opbrengst. Liegen mag hij niet, maar dat controleren is erg lastig. Je moet gewoon zelf nagaan wat je voor de woning wil betalen en wat je voorwaarden zijn. Hoe hoger het bod en hoe flexibeler je bent, des te meer kans je maakt natuurlijk. Maar als er nu al een hoger (en beter) bod ligt en jij wil niet hoger dan je huidige bod gaan, dan kun je alleen maar hopen dat de communicatie met de andere partij dusdanig stroef verloopt dat de verkopers daar geen vertrouwen in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sdreeg schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 14:22:
[...]

Volgens mij is onder bod pas van toepassing als er een bod geaccepteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
MikeyMan schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 16:23:
[...]

Volgens mij is onder bod pas van toepassing als er een bod geaccepteerd is.
Als een bod geaccepteerd is, is het doorgaans verkocht onder voorbehoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Omni superens schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 16:26:
[...]

Volgens mij daar dat dan weer pas in als de bedenktermijn verlopen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:54
Omni superens schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 16:26:
[...]

Verkocht onder voorbehoud is toch als het voorlopig koopcontract getekend is?
Onder bod op het moment dat er bieden lopen of het contract niet niet getekend is ( dan kunnen de verkopers er nog onder uit als iemand een monster-bod doet, en dan gaan ze met die in zee)
Verkocht op het moment dat alle voorbehouden verlopen zijn (dat is dus nog voor het passeren bij de notaris).

American Express vraagbaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Eh,dit is toch gewoon wat de makelaar wil? Een funda status is niets echt officieels, maar gewoon communicatie. Ik interpreteer het ook als:
- Onderhandeling lopend? Onder bod (ik zou niet weten waarom je die status zou gebruiken overigens)
- Verkocht en akkoord over voorwaarden (al dan niet getekend): Verkocht onder voorbehoud
- Financieringstermijn verlopen en 10% gestort bij notaris? Verkocht

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
Ons nieuwe huis stond te koop op Funda totdat het voorbehoud was verlopen. Daarna werd het pas op verkocht onder voorbehoud gezet. Ik denk dat de makelaar gewoon extra lang reclame wil maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antisteigerhout
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-05-2023
De makelaar is sowieso verplicht jullie bod uit te brengen.
Wij hebben het van de andere kant meegemaakt.
Ons bod was geaccepteerd. Dit heeft de makelaar laten weten aan een ander geïnteresseerd stel. Een uur later werden we gebeld door de makelaar: er is een aanzienlijk hoger bod geplaatst en de verkoper gaat met de andere partij verder.

Pas na de 3 dagen bedenktijd na tekenen koopovereenkomst is de woning verkocht (onder voorbehoud).

Ethisch gezien voelde het totaal niet goed. Maar het mag.
Je zou dus een bod kunnen plaatsen van €165.000 en daarbij vermelden dat het bod geldig is tot datum X.
Misschien kiezen ze eieren voor hun geld, mochten ze pas na datum X aankomen dan kan je weer starten op 160.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Antisteigerhout schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:39:
De makelaar is sowieso verplicht jullie bod uit te brengen.
Wij hebben het van de andere kant meegemaakt.
Ons bod was geaccepteerd. Dit heeft de makelaar laten weten aan een ander geïnteresseerd stel. Een uur later werden we gebeld door de makelaar: er is een aanzienlijk hoger bod geplaatst en de verkoper gaat met de andere partij verder.

Pas na de 3 dagen bedenktijd na tekenen koopovereenkomst is de woning verkocht (onder voorbehoud).

Ethisch gezien voelde het totaal niet goed. Maar het mag.
Je zou dus een bod kunnen plaatsen van €165.000 en daarbij vermelden dat het bod geldig is tot datum X.
Misschien kiezen ze eieren voor hun geld, mochten ze pas na datum X aankomen dan kan je weer starten op 160.
Bij ons (als kopers) ging het zo: huis stond al 3 maanden te koop (eerste koper afgeketst wegens geen hypotheek).

Vraagprijs 339.

Ons bod: 320.

Tegenbod verkoper: 329.

Maar voordat ik daarop kon reageren belde de verkopende makelaar met de mededeling dat een ander stel de vraagprijs had geboden, dus 339.

Toen hebben wij 340 geboden en het was rond.

Achteraf geen spijt van, want het is een prachthuis, maar de kans is groot dat we genaaid zijn natuurlijk. Je bent overgeleverd aan de makelaar en doet er weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:06:
Eh,dit is toch gewoon wat de makelaar wil? Een funda status is niets echt officieels, maar gewoon communicatie. Ik interpreteer het ook als:
- Onderhandeling lopend? Onder bod (ik zou niet weten waarom je die status zou gebruiken overigens)
Voor het gemak van de makelaar, dan worden ze over dat huis niet meer gebeld.

Makelaars lopen echt geen meter te veel hoor, als het niet strikt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Antisteigerhout schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:39:

Niet helemaal. Die bedenktijd geldt alleen voor de koper, niet voor de verkoper. Als de koopovereenkomst is ondertekend, is de verkoper daar dus wel degelijk aan gebonden, alleen de koper kan er nog van afzien binnen 3 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik zat nog met een vraag (hopelijk ben ik hiervoor in het juist topic); onlangs hoorde ik iemand zeggen dat wanneer je een eigen huis koopt, je ook de uren die je zelf hebt besteed aan het verbouwen/afbouwen van de woning kon opgeven bij een belastingaangifte. Klopt dit? Hoe wordt dit dan exact opgegeven?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

als wat wil je dat opgeven dan? Betreft het een rijksmonument, dan kun je nog wat met onderhoudskosten, anders lijkt het me sterk.

[ Voor 66% gewijzigd door woekele op 04-09-2018 18:50 ]

Verwijderd

Kun je zelfstandig een taxatie regelen? Of moet dit eerst in overleg met de verkoop makelaar?

Wij hebben net het voorlopig koopcontract getekend en willen graag de taxatie aanvragen. Ik vroeg mij af of wij dit zonder overleg mogen aanvragen en een datum vaststellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:57:
Kun je zelfstandig een taxatie regelen? Of moet dit eerst in overleg met de verkoop makelaar?

Wij hebben net het voorlopig koopcontract getekend en willen graag de taxatie aanvragen. Ik vroeg mij af of wij dit zonder overleg mogen aanvragen en een datum vaststellen.
Je hebt de sleutel niet toch? Dan lijkt het me niet slim om het zonder overleg te doen, of ga je inbreken? :P

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Dat stem je uiteraard af met de huidige eigenaren. Samen met het bouwkundig rapport.
Zij moeten thuis zijn en de deur open doen, niet handig om dat dus niet met hen af te stemmen. :)
(Wel zou ik er zelf bij zijn, kun je de taxateur ook nog wat vragen stellen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:58
@unezra waarom zelf? De taxateur heeft zelf contact opgenomen met de verkopers om een afspraak te maken, daar ga ik niet tussen zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:21:
@unezra waarom zelf? De taxateur heeft zelf contact opgenomen met de verkopers om een afspraak te maken, daar ga ik niet tussen zitten.
Ik zou er zeker zelf bij zijn, heb ik ook gedaan, mocht je dan een voorkeur hebben voor een hoge/lage taxatie kun je dat gewoon kenbaar maken, bij ons is hij gewoon getaxeerd op het bedrag dat ik als wens door heb gegeven (ja taxatie is totaal geen wassen neus)

• unezra

unezra

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:21:
miicker schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:22:
[...]

Ik zou er zeker zelf bij zijn, heb ik ook gedaan, mocht je dan een voorkeur hebben voor een hoge/lage taxatie kun je dat gewoon kenbaar maken, bij ons is hij gewoon getaxeerd op het bedrag dat ik als wens door heb gegeven (ja taxatie is totaal geen wassen neus)
Dat dus.
Plus dat als je een bouwkundige keurig wilt laten uitvoeren (en dat wil je), je graag dingen uit 1e hand weet.

Het gaat niet alleen om dat rapportje, dat stelt niet zo veel voor. Het gaat om wat die beste man of vrouw je verteld terwijl hij/zij door het huis loopt.

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Nou, het zal mijn ervaring wel zijn... maar zoveel vertelde die niet hier. "Mooie keukentje", "mooi uitzichttje hoor", "leuk pandje".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
N1ckk schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:45:
Nou, het zal mijn ervaring wel zijn... maar zoveel vertelde die niet hier. "Mooie keukentje", "mooi uitzichttje hoor", "leuk pandje".
Dat lijkt me toch essentiële informatie die je niet wil missen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

True, voordat de taxateur langs was gekomen vond ik het allemaal niks. He saved the day.

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
miicker schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:48:
[...]

Dat lijkt me toch essentiële informatie die je niet wil missen :+
Als je die informatie eerder gemist hebt, heb je het huis waarschijnlijk uit een krantenadvertentie gekocht.. :P

t.k. e.g.h. geh. gemod. 3 s.k. op verd. B.k. met WC, B+D. Vrij uitz. Vr.pr. 225k k.k. Opl. i.o.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Bij ons is het er toch van gekomen. Welgeteld 1 dag voordat ik mijn bod zou intrekken zijn we tot overeenstemming gekomen. Ik mag dus ook aan het circus van financiering, taxatie, notaris en aannemers gaan beginnen.

Dat we met een mild autistische verkoper te maken hebben bleek wel uit het afwijzen van het verzoek om niet 21 maart, maar 20 maart de overdracht te doen (oprichting bedrijf van mijn vrouw en verjaardag van schoonvader, dus inmiddels een 'belangrijke' datum bij ons).
Even wilde ik daar nog een punt van maken, maar het is de energie allemaal niet waard.

Wat mij tot nu toe echt tegenvalt zijn alle paperassen die je moet verzamelen voor je makelaar, financieel adviseur enz. Ik blijf kopieren!

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

PaT schreef op woensdag 12 september 2018 @ 17:46:

Dat we met een mild autistische verkoper te maken hebben bleek wel uit het afwijzen van het verzoek om niet 21 maart, maar 20 maart de overdracht te doen (oprichting bedrijf van mijn vrouw en verjaardag van schoonvader, dus inmiddels een 'belangrijke' datum bij ons).
Even wilde ik daar nog een punt van maken, maar het is de energie allemaal niet waard.
Wil je zo graag niet bij de verjaardag van je schoonvader zijn?
Misschien is 21 maart voor jouw koper weer een bijzondere datum.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Nee hoor, dat is gewoon de derde week in maart voor hem. Valt volgend jaar ook op een donderdag, dus dat is in zijn geheel geen logische dag voor een oplevering wat mij betreft.

En die verjaardag van mijn schoonvader wordt vast in het weekend gevierd ;)

[ Voor 18% gewijzigd door PaT op 12-09-2018 19:31 ]

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:25
Bij ons is het er toch van gekomen. Welgeteld 1 dag voordat ik mijn bod zou intrekken zijn we tot overeenstemming gekomen. Ik mag dus ook aan het circus van financiering, taxatie, notaris en aannemers gaan beginnen.

[...]

Wat mij tot nu toe echt tegenvalt zijn alle paperassen die je moet verzamelen voor je makelaar, financieel adviseur enz. Ik blijf kopieren!
Gefeliciteerd! Ja, je moet echt enorm veel aanleveren. En als je partner hebt, nog meer ;) Mijn vriendin had in een jaar 4 werkgevers gehad (uitzendwerk, dus van 3 jaren alle jaaropgaven), erg prettig... Neem aan dat je alles digitaal aanlevert?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Is iemand mild autistisch puur omdat hij een door jullie voorgestelde datum afwijst?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Tsurany schreef op woensdag 12 september 2018 @ 21:42:
[...]

Is iemand mild autistisch puur omdat hij een door jullie voorgestelde datum afwijst?
Zucht, neem dat nou niet zo letterlijk.

Wat ik wilde zeggen is dat hij gewoon 'derde week maart' heeft bedacht zonder exact een reden daarvoor te hebben. Dan vraag je of daar 24 uur vanaf kan, gewoon omdat dat een leuke datum is voor ons en dan kan dat niet. Lees ook de eerdere posts van mij over ons aankoopavontuur om je een beeld van deze persoon te vormen.
cryptapix schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:54:
[...]

Gefeliciteerd! Ja, je moet echt enorm veel aanleveren. En als je partner hebt, nog meer ;) Mijn vriendin had in een jaar 4 werkgevers gehad (uitzendwerk, dus van 3 jaren alle jaaropgaven), erg prettig... Neem aan dat je alles digitaal aanlevert?
Je kan pas echt je lol op als je vrouw haar eigen bedrijf heeft... :X

[ Voor 27% gewijzigd door PaT op 13-09-2018 12:33 ]

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

unezra schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:07:
Dat stem je uiteraard af met de huidige eigenaren. Samen met het bouwkundig rapport.
Zij moeten thuis zijn en de deur open doen, niet handig om dat dus niet met hen af te stemmen. :)
(Wel zou ik er zelf bij zijn, kun je de taxateur ook nog wat vragen stellen.)
unezra schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:30:
Plus dat als je een bouwkundige keurig wilt laten uitvoeren (en dat wil je), je graag dingen uit 1e hand weet.
Het gaat niet alleen om dat rapportje, dat stelt niet zo veel voor. Het gaat om wat die beste man of vrouw je verteld terwijl hij/zij door het huis loopt.
Mag ik vragen waar die bouwkundige keuring vandaan komt? Levitje stelt een vraag over een taxatie en vervolgens kom je met 2 posts terug over bouwkundige keuring met daarbij de opmerking "dat wil je". Ik lees in geen enkele post terug wat voor type woning Levitje wil kopen, wanneer deze gebouwd is, etc. Waar komt dan ineens dit 'advies' vandaan?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Harrie_ schreef op donderdag 13 september 2018 @ 14:05:
[...]

[...]

[...]

Mag ik vragen waar die bouwkundige keuring vandaan komt? Levitje stelt een vraag over een taxatie en vervolgens kom je met 2 posts terug over bouwkundige keuring met daarbij de opmerking "dat wil je". Ik lees in geen enkele post terug wat voor type woning Levitje wil kopen, wanneer deze gebouwd is, etc. Waar komt dan ineens dit 'advies' vandaan?
Unezra is ontzettend risico avers en zal altijd het vermijden van enige vorm van risico als standaard praktijk zien en adviseren ;)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Tsurany schreef op donderdag 13 september 2018 @ 14:15:
[...]

Unezra is ontzettend risico avers en zal altijd het vermijden van enige vorm van risico als standaard praktijk zien en adviseren ;)
Ik ken 'm inmiddels en weet het :) Daarom dat ik er bewust even op doorvraag; geen enkel advies is slecht, maar onderbouw het wel even. Ik last ergens dat de woning die Levitje wil kopen niet geisoleerd is dus gemakshalve ga ik ervanuit dat het een al wat oudere woning is, maar een woning uit de jaren '80 of de jaren '20 is natuurlijk nogal een verschil.

En viel eerlijk gezegd ook een beetje over de zinsnede "en dat wil je". Dat kan ook zo:
Goh @Verwijderd, ik weet niet over wat voor type woning / welk bouwjaar we praten maar afhankelijk van kan het wellicht verstandig zijn om een bouwkundige keuring uit te laten voeren. Ik weet niet of je daar al over hebt nagedacht?

Ik heb een broertje dood aan die dwingende adviezen die hier af en toe voorbij komen 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Harrie_ op 13-09-2018 14:22 ]

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Harrie_ schreef op donderdag 13 september 2018 @ 14:21:
[...]
Ik heb een broertje dood aan die dwingende adviezen die hier af en toe voorbij komen 8)
Het komt misschien 'dwingend' over, maar het is vooral bedoeld als verstandig.
Tenzij je zelf een bouwkundige achtergrond hebt, is het voor veel mensen (zelfs technici in andere branches) lastig om de woning te beoordelen op staat en geldende bouwregelgeving.
Zelfs met een woning uit 2010 kan er van alles mis zijn. En een woning uit 1920 kan perfect onderhouden en gerenoveerd zijn. Jaartal zegt dus weinig.
In mijn ervaring zou ik het zeker doen.

Edit: quote verbeterd

[ Voor 27% gewijzigd door Fireshade op 13-09-2018 14:54 ]

• unezra

unezra

Fireshade schreef op donderdag 13 september 2018 @ 14:37:
[...]

Het komt misschien 'dwingend' over, maar het is vooral bedoeld als verstandig.
Tenzij je zelf een bouwkundige achtergrond hebt, is het voor veel mensen (zelfs technici in andere branches) lastig om de woning te beoordelen op staat en geldende bouwregelgeving.
Zelfs met een woning uit 2010 kan er van alles mis zijn. En een woning uit 1920 kan perfect onderhouden en gerenoveerd zijn. Jaartal zegt dus weinig.
In mijn ervaring zou ik het zeker doen.
Dat dus. Tenzij je zelf bouwkundige bent, zou ik het risico nooit willen nemen.
Een bouwkundige keuring kost iets van €350 en dan heb je meteen een schatting van de onderhoudskosten van de komende 10-15 jaar. Je weet dus beter wat je koopt *en* je hebt reden tot ontbinding als je dat op neemt in je voorwaarden.

Een huis is over het algemeen wat duurder dan een 2e hands auto, met zo'n som zou ik niet besparen op een bouwkundige keuring die in het beste geval oplevert wat je had gehoopt: Prima huis, geen verborgen gebreken.

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

unezra schreef op donderdag 13 september 2018 @ 14:47:
[...]
*en* je hebt reden tot ontbinding als je dat op neemt in je voorwaarden.
Ach helemaal vergeten :)
Dat is IMHO inderdaad misschien wel de belangrijkste reden om een bouwkundige keuring te laten doen.

• unezra

unezra

Fireshade schreef op donderdag 13 september 2018 @ 14:52:
[...]
Ach helemaal vergeten :)
Dat is IMHO inderdaad misschien wel de belangrijkste reden om een bouwkundige keuring te laten doen.
:)

Natuurlijk kun je ook achteraf nog een claim indienen mochten er verborgen gebreken zijn. Dat is wel een stuk lastiger én je woont er dan al. Met een bouwkundige keurig die verschrikkelijk negatief uit pakt heb je dacht ik grond om vooraf te zeggen "sorry, er is €100.000 aan reparatiewerk nodig, we zien er vanaf".

Plus dat je zelf inzicht hebt in de te verwachten kosten. Ook niet onprettig. Kun je meteen bekijken of het huis ook nog binnen je financiële mogelijkheden past *inclusief* verwacht onderhoud.

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

unezra schreef op donderdag 13 september 2018 @ 14:55:
[...]
Plus dat je zelf inzicht hebt in de te verwachten kosten. Ook niet onprettig. Kun je meteen bekijken of het huis ook nog binnen je financiële mogelijkheden past *inclusief* verwacht onderhoud.
Precies. Dat bouwkundige keuringsrapport werd inderdaad mijn kluslijst :P

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Bedankt voor de aanvulling @unezra (Y). Zoals ik al zei; op zich helemaal niets mis met het advies om een bouwkundige keuring toe doen maar geef dan bovenstaande argumentatie meteen mee i.p.v. alleen maar 'dat wil je', daar is een vraagsteller (die wellicht nog nooit heeft gehoord van een bouwkundige keuring) natuurlijk niet mee geholpen.

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Plus dat het wat makkelijker is aan te tonen is dat jij aan je onderzoeksplicht hebt voldaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Harrie_ schreef op donderdag 13 september 2018 @ 14:57:
Bedankt voor de aanvulling @unezra (Y). Zoals ik al zei; op zich helemaal niets mis met het advies om een bouwkundige keuring toe doen maar geef dan bovenstaande argumentatie meteen mee i.p.v. alleen maar 'dat wil je', daar is een vraagsteller (die wellicht nog nooit heeft gehoord van een bouwkundige keuring) natuurlijk niet mee geholpen.
Sorry. :) Ik was daar inderdaad misschien wat kort door de bocht en in de veronderstelling dat iedereen die bezig is met het kopen van een huis, of eerder een huis heeft gekocht, wel zo'n beetje wist wat de voordelen waren. (Yet, dan was mijn opmerking ook overbodig geweest.)

I stand corrected.
Conono schreef op donderdag 13 september 2018 @ 14:57:
Plus dat het wat makkelijker is aan te tonen is dat jij aan je onderzoeksplicht hebt voldaan.
Yep. Ik weet ook niet of de hypotheekverstrekker dat niet eist of kan eisen. Lijkt mij geen onredelijke eis van de geldverstrekker. :) (Weet ook niet meer of dat bij ons nu verplicht was of niet, wel dat wij het hebben gedaan en geen redenen zagen het NIET te doen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Laatst online: 11-09 12:06

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Mijn ervaring met bouwkundige keuringen.

11 jaar geleden een huis laten schieten (de toenmalige verkoper had een puinzooi gemaakt van zijn verbouwing, bouwstop gerkegen van de gemeente, toch afgebouwd, en huis te koop gezet.
Keurmeester maakte en passant praatje met de buurvrouw, en toen gingen alle alarmbellen rinkelen). 40K direct, 60K langetermijnkosten....

11 jaar geleden: Volgend huis: bouwkundige keuring, niks speciaals aan het handje, dus gekocht.

2 maanden geleden: Huis gekocht, al overeenstemming over de prijs, nog geen koopcontract getekend. Zelf meegeweest met de keuring: Vloerbalken compleet verrrot. Vloerrenovatie van 15K euro....

Opnieuw onderhandelen over de prijs, en we zijn op 14K lager ge-eindigd.

Allemaal wel huizen die meer dan 50 jaar oud zijn, maar geeft toch een idee

N=3 :)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Mijn N=3,5 onderschrijft bovenstaande :) Jaar of 15 geleden toen wij ons eerste huis kochten waren we het eens over prijs maar wij wilden nog een bouwtechnische keuring doen. Bleek ook dat de vloerbalken rot waren, toen hebben wij de koop ontbonden (we hadden geen zin in dergelijke renovatie).

Daarna een prima jaren '30 woning gehad met mooi rapportje van bouwkundige, nieuwbouwwoning met opleveringskeuring en nu weer aan het wachten op een nieuwbouwwoning die zeker een opleverkeuring gaat krijgen (vandaar de halve).

Ik kan in deze tijd snappen dat mensen voorwaarden achterwege laten om een betere kans op een huis te krijgen maar ik zou het zelf nooit doen.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wij zijn als het goed is ook weer aan de beurt. Mondelinge overeenkomst bereikt, schriftelijke bevestiging gekregen en nu de informatie aanleveren voor de koopovereenkomst.

Afgelopen maandag was de bezichtiging dus alles is opeens heel snel verlopen, waren er niet geheel op voorbereid. Nu dus druk bezig met een notaris regelen gezien we ook moeten kijken of we een samenlevingsovereenkomst afsluiten of toch snel gaan trouwen, hypotheekadviseur inschakelen (ik weet al wat ik wil gelukkig, hij hoeft enkel uit te voeren) en dan maar eens gaan shoppen voor nieuwe meubels.
Aan het nieuwe huis hoeven we amper te verbouwen en mijn huidige huis verkopen doen we wel als we verhuisd zijn.

Gaat weer een leuk avontuur worden.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:47
Tsurany schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:52:
hypotheekadviseur inschakelen (ik weet al wat ik wil gelukkig, hij hoeft enkel uit te voeren)
Is het dan niet een optie om het dan direct met een geldverstrekker te regelen?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29
Martinusz schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 21:16:
Wij zitten in een lastig pakket, wij hadden van horen zeggen gehoord dat er een huis in onze wijk mogelijk vrij zou komen, die mensen zouden gaan verhuizen.
Nadat wij eerst hebben geïnformeerd wat ons eigen huis mogelijk zou opleveren, zijn we ook bij de bank geweest om te onderzoeken wat mogelijk is. Dit alles was zeer positief, dus nu was de volgende stap om uit te zoeken of die mensen dus inderdaad gaan verhuizen.
Vanavond de stoute schoenen aangetrokken en gewoon aangebeld, puntje bij paaltje gaan die mensen dus inderdaad verkopen, maar hun nieuwbouw appartement is pas eind volgend jaar (2019) klaar.

Dat is dus nog best ver weg, dus nu zitten we een beetje van ja wat gaan we doen. De beste man liet een beetje doorschemeren dat hij geen 2x wil verhuizen, oftewel eerder vertrekken lijkt er niet in te zitten.
Nu kunnen we natuurlijk gewoon wachten en tegen die tijd wel zien, maar wellicht zijn er nog andere mogelijkheden? Iemand tips of ideëen? Of advies hoe we wellicht toch die mensen zo ver krijgen om eerder te verkassen?
Nou onverwachts is er in de buurt een soortgelijk huis (het lijkt echt een kopie qua indeling etc.) te koop, via de makelaar te weten gekomen, staat dus officieel nog niet in de verkoop.
Zaterdag kijkje nemen, is al wel 1 kijker ook voor ons, ben benieuwd, toch wel spannend ineens totaal onverwacht eigenlijk :o

Als het van binnen niet te gek is, wordt dit zeker een kanshebber!

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Stephanvr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09 19:46
Wij zitten inmiddels ook in een behoorlijk spannende tijd. We hebben een huis gekocht voordat ons eigen huis te koop stond. Dat brengt toch wel zenuwslopende momenten met zich mee. Van te voren denk je, ach.. kopen is moeilijker dan verkopen, maar je bent vervolgens wel afhankelijk van verschillende factoren:

- De kopers moeten met redelijke voorwaarden komen
- De wettelijke bedenktermijn van 3 dagen gaat vervolgens lopen
- Eigen financiëring en financiëring van kopers moet vervolgens rond komen

Ik begon hem eventjes te knijpen, maar in anderhalve week is het huis gelukkig verkocht op basis van inschrijving en goede voorwaarden (koper komt vanuit een huursituatie). Ondertussen kan de hypotheekaanvraag van ons nieuwe huis pas gestart worden op het moment dat er een getekende koopovereenkomst van ons huidige huis is. Daarnaast moet er ook tweemaal (zowel voor verkochte woning als voor onze nieuwe woning) een taxatie uitgevoerd worden. Door al die stress breekt je het zweet toch wel uit. Vooralsnog zijn er geen beren op de weg, maar wie weet... Ik zal het zo in ieder geval niet meer snel doen.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Stephanvr schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:26: Ik zal het zo in ieder geval niet meer snel doen.
Als je een overbruggingshypotheek neemt en tijdelijk dubbele lasten kan dragen hoef je niet perse te verkopen voor de overdracht van je nieuwe huis.
CurlyMo schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:14:
[...]
Is het dan niet een optie om het dan direct met een geldverstrekker te regelen?
Dat is een optie. Echter als ik naar de partijen kijk met de laagste 10 jaars rente (50% LTV) is enkel de ING een partij waarbij dat mogelijk is.

Ik heb nu een afspraak staan bij de ING en bij een lokale onafhankelijke adviseur. De ING is nog vrij prijzig qua advieskosten.

• Stephanvr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09 19:46
Tsurany schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:31:
[...]

Als je een overbruggingshypotheek neemt en tijdelijk dubbele lasten kan dragen hoef je niet perse te verkopen voor de overdracht van je nieuwe huis.
Dat klopt, maar dat probeer je natuurlijk te vermijden. Dubbele lasten kunnen we goed dragen, maar het doet toch zeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Stephanvr schreef op woensdag 26 september 2018 @ 15:03:
[...]

Dat klopt, maar dat probeer je natuurlijk te vermijden. Dubbele lasten kunnen we goed dragen, maar het doet toch zeer.
In feite is het enkel je rente die een dubbele last is, de rest is slechts aflossing. Dan zie ik niet zo'n probleem in een maandje extra rente betalen voor de oudere woning als dat verder veel scheelt. Je zal natuurlijk ook rente moeten betalen voor de overbruggingshypotheek maar dat neemt wel stress weg.

Wij hebben zelf geen overbruggingshypotheek nodig dus de woning een maand extra aanhouden kost in ons geval ~400 euro.

• Martinusz
Martinusz schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:18:
[...]

Nou onverwachts is er in de buurt een soortgelijk huis (het lijkt echt een kopie qua indeling etc.) te koop, via de makelaar te weten gekomen, staat dus officieel nog niet in de verkoop.
Zaterdag kijkje nemen, is al wel 1 kijker ook voor ons, ben benieuwd, toch wel spannend ineens totaal onverwacht eigenlijk :o

Vraagje hierover, er zijn dus kijkers om 11 uur en wij om 11:30. Betekent dit nu dat die eerste kijkers ook soort van eerste keus hebben?
Of stel alles bevalt aan het huis, kunnen wij dan meteen om de tafel na onze bezichtiging?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:10
Martinusz schreef op donderdag 27 september 2018 @ 19:54:
Vraagje hierover, er zijn dus kijkers om 11 uur en wij om 11:30. Betekent dit nu dat die eerste kijkers ook soort van eerste keus hebben?
Of stel alles bevalt aan het huis, kunnen wij dan meteen om de tafel na onze bezichtiging?
Wellicht doen de eerste kijkers direct een bod maar de verkopende partij hoeft niet direct in onderhandeling te gaan. Je hebt dus alle kans, mocht het huis je bevallen.

In mijn geval heeft de eerste kijker vrijwel direct een bod gedaan. De makelaar heeft hem laten weten dat ik het in overweging zou nemen maar ik, gezien ik nog 9 bezichtigingen in de agenda had staan, niet direct een beslissing zou nemen.

• Martinusz
Timmy schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:06:
[...]

Wellicht doen de eerste kijkers direct een bod maar de verkopende partij hoeft niet direct in onderhandeling te gaan. Je hebt dus alle kans, mocht het huis je bevallen.

In mijn geval heeft de eerste kijker vrijwel direct een bod gedaan. De makelaar heeft hem laten weten dat ik het in overweging zou nemen maar ik, gezien ik nog 9 bezichtigingen in de agenda had staan, niet direct een beslissing zou nemen.
Ok :) verwacht niet dat verkopende partij (Dame alleen in de 80) meteen in onderhandeling gaat, tenzij de makelaar (die we toevallig kennen) een soort volmacht heeft ofzo om namens haar te onderhandelen en beslissen.

Ik weet van onze buren dat de makelaar na de eerste bezichtiging meteen ging onderhandelen met die partij en dus andere kijkers die dag meteen afbelde. Alleen daar zat wel tijd tussen, onze bezichtiging is half uur na het begin van bezichtiging 1.
We gaan het zien, we vinden het spannend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:10

Kju

Nieuwe kostengrens NHG in 2019 - 21-9-2018
Vanmorgen heeft het Kadaster de gemiddelde koopsom in de maand augustus gepubliceerd: € 294.203,-. Het gemiddelde van de koopsommen van de maanden juni, juli en augustus is daarmee uitgekomen op € 291.444,-.

Op basis daarvan heeft NHG de kostengrens voor woningen zonder energiebesparende voorzieningen het jaar 2019 vastgesteld op € 290.000,-. Voor woningen met energiebesparende voorzieningen is de kostengrens 6% hoger, namelijk € 307.400,-.

De kostengrens zal binnenkort, als onderdeel van de V&N 2019, ter goedkeuring worden voorgelegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Bron

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Interessant :)
Zijn er trouwens redenen om geen NHG te nemen ook al zou je in aanmerking komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:11
Sparhawk schreef op donderdag 13 september 2018 @ 15:19:
Mijn ervaring met bouwkundige keuringen.

11 jaar geleden een huis laten schieten (de toenmalige verkoper had een puinzooi gemaakt van zijn verbouwing, bouwstop gerkegen van de gemeente, toch afgebouwd, en huis te koop gezet.
Keurmeester maakte en passant praatje met de buurvrouw, en toen gingen alle alarmbellen rinkelen). 40K direct, 60K langetermijnkosten....

11 jaar geleden: Volgend huis: bouwkundige keuring, niks speciaals aan het handje, dus gekocht.

2 maanden geleden: Huis gekocht, al overeenstemming over de prijs, nog geen koopcontract getekend. Zelf meegeweest met de keuring: Vloerbalken compleet verrrot. Vloerrenovatie van 15K euro....

Opnieuw onderhandelen over de prijs, en we zijn op 14K lager ge-eindigd.

Allemaal wel huizen die meer dan 50 jaar oud zijn, maar geeft toch een idee

N=3 :)
Zelfde maakte familie van mij dit jaar mee, maar die ontdekten het na oplevering tijdens de renovatie pas: vloeren eerste verdieping ook verrot. Kostenpost 15k. Dat is betaald door de vorige eigenaar/ verkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Laatst online: 22:36
Martinusz schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:46:
[...]

Zijn er trouwens redenen om geen NHG te nemen ook al zou je in aanmerking komen?
Een paar jaar geleden was de NHG rente niet altijd het laagste rentepercentage. Als je b.v. een lage schuld/marktwaarde had, dan kon de rente lager zijn. Maar tegenwoordig is dat niet meer zo, dan zal het waarschijnlijk in de details zitten (b.v. snellere acceptatie zonder NHG of geen extra bijdrage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 14:03
[...]

Als je denkt dat je ergens korter dan grofweg 5 jaar zal wonen. NHG kost 1% van het totale hypotheekbedrag, dus dat is zo ongeveer je terugverdientijd.

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
DarkFlow schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 17:18:
[...]

Als je denkt dat je ergens korter dan grofweg 5 jaar zal wonen. NHG kost 1% van het totale hypotheekbedrag, dus dat is zo ongeveer je terugverdientijd.
Maak daar maar 2 jaar van. In mijn geval scheelde NHG mij 0.6% rente per jaar.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]

Als je eigen geld meeneemt en geen 100% hoeft te lenen. Sommige rentes van lagere risico-klasses zijn vergelijkbaar met NHG, helemaal als je meeneemt dat je die 1% NHG-afdracht niet hoeft te betalen. Als je dan ook doorrekent wanneer je door de (verplichte en mogelijke extra) aflossingen in een nog lagere risico-klasse terechtkomt, kan het rekensommetje maar zo in het nadeel van NHG uitpakken.

[ Voor 18% gewijzigd door naitsoezn op 29-09-2018 14:09 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Yep, ik zou alleen de kostenoverweging nemen. In feite is het een verzekering voor de bank dat ze hun geld zullen krijgen. Daarvoor betaal je 1% van de hypotheeksom eenmalig en krijg je een bepaalde rentekorting voor de looptijd. Als die korting laag is (<0,2%) en de looptijd kort (< 5 jaar), kan het financieel niet uitkomen.

Alleen voor hele bijzondere omstandigheden is het een verzekering voor jou als afsluiter. Maar zolang je geld hebt, zal NHG geld bij je weghalen (als zij de bank alvast schadeloos gesteld hebben). Ik zie het gewoon als financiele keuze, niet als verzekering iig.
Stephanvr schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:26:
Wij zitten inmiddels ook in een behoorlijk spannende tijd. We hebben een huis gekocht voordat ons eigen huis te koop stond. Dat brengt toch wel zenuwslopende momenten met zich mee.

[...]

Ik zal het zo in ieder geval niet meer snel doen.
Ik zou juist andersom nu zweet krijgen. Een huis kopen is nu echt een frustrerende gelegenheid. Ik zou lekker voor die overbrugging gaan, eerst kopen en dan verkopen.

Enige is dat je pas bij de verkoop echt daadwerkelijk 100% zeker weet wat je voor je huis kan krijgen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:32
Alles rond voor de koop! De offerte van de hypotheek ook al binnen.
Net de 13e bezichtiger gehad.. nog 2 te gaan.. hebben er nu 2 de vraagprijs geboden :-)

Maandag gaan we de inschrijving openen en hopelijk woensdag uitsluitsel.. ben t laten bezichtigen nu wel zat :')

• Antisteigerhout
Wij zijn gelijk in onderhandeling gegaan met de eerste persoon die een bod uitbracht. Was er na 2 bezichtigingen al wel klaar mee. Laat staan 13... maar dat doe je toch ook gewoon zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Ik heb kijkavonden op inschrijving.. die zijn helemaal vol geboekt..
Begin er nu wel klaar mee te raken maar vond het in het begin niet erg.. Morgen start de inschrijving en dan woensdag de knoop doorhakken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antisteigerhout
Oh dan komen er meerderen op 1 avond? Dat scheelt al. Ben benieuwd, denk je dat er nog boven de vraagprijs geboden gaat worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Martinusz schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:18:
[...]

Nou het was dus niks, haast alles moest er nog aan gebeuren (vloeren, muren, keuken, badkamer).
We zijn gelijk doorgelopen naar de mensen die volgend jaar hun huis gaan verkopen en waarmee we in principe al soort van rond zijn. Direct op de man gevraagd wat voor prijs die in gedachten hebben en dat was een mooie prijs voor een huis dat af is.

Nu komt het geduld hebben, ze gaan er pas december 2019 uit op zijm vroegst. Begin volgend jaar om de tafel om de koop af te ronden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Martinusz let wel goed op met de financiering. Als de markt (flink) daalt kan het zijn dat een taxatie niet positief uit pakt en je dus veel eigen geld in moet leggen. Of je moet nu al een offerte regelen maar die zijn vaak beperkt geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Tsurany schreef op zondag 30 september 2018 @ 11:42:
@Martinusz let wel goed op met de financiering. Als de markt (flink) daalt kan het zijn dat een taxatie niet positief uit pakt en je dus veel eigen geld in moet leggen. Of je moet nu al een offerte regelen maar die zijn vaak beperkt geldig.
Er staat nog niets op papier, marktwaarde volgens makelaar ligt ruim 30k hoger op dit moment dan de genoemde prijs :)
Offerte wordt lente volgend jaar, bij Rabo is die 1 jaar geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-05 22:14
Beste mede-Tweakers, goedeavond.

Graag wil ik jullie mening / feedback horen over mijn verhaal wat op dit moment afspeelt.

Op 14/9 een afspraak gemaakt om een woning te bezichtigen op 17/9.
Helaas heb ik dit per mail afgezegd, met alsnog interesse te tonen en een bod gegeven van €149.5k.
De vraagprijs was zelf €147.5k Persoonlijk vind ik het echt een hele mooie woning en vooral vanwege de verhalen dat men 5-15% boven de vraagprijs zelfs bieden, was ik bang dat ik dit mis zou lopen. Mijn max hypotheek was zelf €150k.

Ach verder.. 7 dagen verder werd ik gebeld dat m'n bod geaccepteerd was, maar dat ik dan nog zou moeten bezichtigen. Naar mijn idee alles goed gegaan en ik ga aanstaande dinsdag al de koopcontract tekenen onder voorbehoud van financiering en bouwtechnische keuring van €5k of hoger. Ik kijk er zeker naar uit!

- Hoe heb ik het geregeld vinden jullie?
- Was mijn bod, okay? Er werd gezegd dat ik niet de 1e keuze was i.v.m. aanvaarding van een andere koper die december moest, maar verkopers kunnen pas 1e kwartaal 2019 (zei de verkoopmakelaar). Of had ik het zo kunnen kopen voor €145k als lager bod?
- Heb ik veel geluk gehad?
- Hebben jullie nog tips en belangrijke informatie die ik moet weten?

Heb tevens geen aankoopmakelaar gehuurd, ik zit echt aan m'n max-max. Voordat ik ga tekenen heb ik 45 minuten voor de afspraak nog een half uurtje de tijd om nog een keer de woning te bekijken (2e bezichtiging).

Ik hoor graag!
Groetjes,
Miles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
MilesKiss schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:18:
Op 14/9 een afspraak gemaakt om een woning te bezichtigen op 17/9.
Helaas heb ik dit per mail afgezegd, met alsnog interesse te tonen en een bod gegeven van €149.5k.
Dit is wel het schoolvoorbeeld van een verkopers markt. Nog niks gezien hebben en al boven de vraagprijs bieden. Ik zou dit nooit zo doen.
De vraagprijs was zelf €147.5k Persoonlijk vind ik het echt een hele mooie woning en vooral vanwege de verhalen dat men 5-15% boven de vraagprijs zelfs bieden, was ik bang dat ik dit mis zou lopen. Mijn max hypotheek was zelf €150k.
Je bent nog niet geweest, hebt volgens mij de verkopende makelaar nog niet gepolst naar de interesse, staat van het huis, soort buurt, enz.
Ach verder.. 7 dagen verder werd ik gebeld dat m'n bod geaccepteerd was, maar dat ik dan nog zou moeten bezichtigen.
Heb je het nu al gezien?
- Hoe heb ik het geregeld vinden jullie?
Ik vind dat je te overspannen voor het huis bent gegaan. Eerst bieden dan bezichtigen. Of het moet een 75m2 appartement zijn op de Keizersgracht Amsterdam. Dan heb je het goed gedaan ;)
- Was mijn bod, okay? Er werd gezegd dat ik niet de 1e keuze was i.v.m. aanvaarding van een andere koper die december moest, maar verkopers kunnen pas 1e kwartaal 2019 (zei de verkoopmakelaar). Of had ik het zo kunnen kopen voor €145k als lager bod?
Je had tenminste kunnen onderhandelen. Wellicht was je alsnog op € 149,5 uit gekomen, maar dan had je nog de kans gehad lager uit te komen.
- Heb ik veel geluk gehad?
Niet te zeggen, want met wat je verteld heb je geen enkele informatie ingewonnen. Heb je een Funda link?
Heb tevens geen aankoopmakelaar gehuurd, ik zit echt aan m'n max-max. Voordat ik ga tekenen heb ik 45 minuten voor de afspraak nog een half uurtje de tijd om nog een keer de woning te bekijken (2e bezichtiging).
Ik neem aan dat je ook mee gaat met de bouwkundige keuring.

En of het verstandig is om aan de top van je leenbedrag te zitten is aan jou. Ik zou het niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou binnen 3 dagen na tekenen voorlopig koopcontract met een onafhankelijke taxateur langs gaan, dan heb je iets meer zekerheid. Mocht de waarde teveel afwijken naar je zin kun je obv dat rapport nog iets aan de prijs proberen te doen of accepteren dat je teveel betaalt.
Na tekenen voorlopig koopcontract heb je 3 dagen bedenktijd om er zonder opgave van reden vanaf te zien.

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 30-09-2018 21:33 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Jij vind het de woning waard dus dan zal het wel een goed bod zijn. Verder heeft niemand een glazen bol om als dit of dat situaties te analyseren.

Bieden zonder bezichtiging is redelijk onconventioneel en een uitwas van een verkopersmarkt. Maar met alsnog bezichtigen en keuring wel aardig afgedekt zolang je binnen de termijn blijft om te ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
CurlyMo schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:29:
[...]

Dit is wel het schoolvoorbeeld van een verkopers markt. Nog niks gezien hebben en al boven de vraagprijs bieden. Ik zou dit nooit zo doen.

[...]

Je bent nog niet geweest, hebt volgens mij de verkopende makelaar nog niet gepolst naar de interesse, staat van het huis, soort buurt, enz.

[...]

Heb je het nu al gezien?

[...]

Ik vind dat je te overspannen voor het huis bent gegaan. Eerst bieden dan bezichtigen. Of het moet een 75m2 appartement zijn op de Keizersgracht Amsterdam. Dan heb je het goed gedaan ;)

[...]

Je had tenminste kunnen onderhandelen. Wellicht was je alsnog op € 149,5 uit gekomen, maar dan had je nog de kans gehad lager uit te komen.

[...]

Niet te zeggen, want met wat je verteld heb je geen enkele informatie ingewonnen. Heb je een Funda link?

[...]

Ik neem aan dat je ook mee gaat met de bouwkundige keuring.

En of het verstandig is om aan de top van je leenbedrag te zitten is aan jou. Ik zou het niet doen.
Ik apprecieer je tijd en moeite. Je hebt inderdaad gelijk. Wellicht had ik het wel beter kunnen uitpakken.
Dit is trouwens de Funda Link: https://www.funda.nl/koop...882118-van-meelstraat-26/

Het gaat om een 77m2 woning in Zwijndrecht. Net buiten Rotterdam & Dordrecht.
Ik was bang dat als ik bijvoorbeeld 145k had geboden en iemand anders 147k, dat mijn bod geweigerd zou worden en dat ik niet meer opnieuw kan bieden. Zo zijn er van die makelaars die zelf regels maken ofzo, geen idee. Maar in de huidige woonmarkt had dit woning zelf voor 155k vekrocht kunnen worden toch? Zo werd mij verteld dat de buren (zelfde verkoopmakelaar) Van Meelstraat (28) verkocht was voor 155k met vraagprijs van 145k.

Zou ik anders bij de 2e bezichtiging (30 minuten voor het tekenen van de koopcontract) een ander bod kunnen geven als ik iets "geks" zie? Is dit normaal, kun je voorbeelden opnoemen etc?

Groetjes,
Miles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
Sport_Life schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:32:
Ik zou binnen 3 dagen na tekenen voorlopig koopcontract met een onafhankelijke taxateur langs gaan, dan heb je iets meer zekerheid. Mocht de waarde teveel afwijken naar je zin kun je obv dat rapport nog iets aan de prijs proberen te doen of accepteren dat je teveel betaalt.
Na tekenen voorlopig koopcontract heb je 3 dagen bedenktijd om er zonder opgave van reden vanaf te zien.
Ho ho! Wacht even.. dit klinkt heel belangrijk! Even iedereen..
Ik heb in het contract staan onder financiering voorbehoud. Stel ik teken de contract (3 werkdagen).
En ik krijg pas na 5 werkdagen de taxatierapport en er staat dat ik 10k moet bijbetalen, wat ik dus financiering niet kan doen. Mag ik het alsnog ontbinden: ja of nee? Dit is wel heel belangrijk, want dan moet ik anders morgen al snel wat regelen toch?!

De verkoopmakelaar kan voor mij tevens ook een taxatierapport laten regelen.
https://www.wisse.nl/taxaties/

Doen of niet? Anders doe ik het wel via ING. (thuisbank).

Ik hoor graag!
Mvg,
Miles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
MilesKiss schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:39:
[...]
Zou ik anders bij de 2e bezichtiging (30 minuten voor het tekenen van de koopcontract) een ander bod kunnen geven als ik iets "geks" zie? Is dit normaal, kun je voorbeelden opnoemen etc?
Zo werkt het niet nee.

En verder een best netjes appartement, maar voor de buurt en de plek zal het een prima huisje zijn voor die prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MilesKiss schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:39:
[...]

Ik apprecieer je tijd en moeite. Je hebt inderdaad gelijk. Wellicht had ik het wel beter kunnen uitpakken.
Dit is trouwens de Funda Link: https://www.funda.nl/koop...882118-van-meelstraat-26/

Het gaat om een 77m2 woning in Zwijndrecht. Net buiten Rotterdam & Dordrecht.
Ik was bang dat als ik bijvoorbeeld 145k had geboden en iemand anders 147k, dat mijn bod geweigerd zou worden en dat ik niet meer opnieuw kan bieden. Zo zijn er van die makelaars die zelf regels maken ofzo, geen idee. Maar in de huidige woonmarkt had dit woning zelf voor 155k vekrocht kunnen worden toch? Zo werd mij verteld dat de buren (zelfde verkoopmakelaar) Van Meelstraat (28) verkocht was voor 155k met vraagprijs van 145k.

Groetjes,
Miles
Hoe is de vve geregeld? Doe jezelf een plezier en vraag via email (!!!) na of de vve gezond is, zijn er toekomstig plannen en of grote uitgaven gepland , etc etc.
Het is een jaren 60 flat die er aan de buitenkant op het oog niet heel fris uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
CurlyMo schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:45:
[...]

Zo werkt het niet nee.

En verder een best netjes appartement, maar voor de buurt en de plek zal het een prima huisje zijn voor die prijs.
Okay, duidelijk. Bedankt voor je toelichting! :*)
Sport_Life schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:46:
[...]

Hoe is de vve geregeld? Doe jezelf een plezier en vraag via email (!!!) na of de vve gezond is, zijn er toekomstig plannen en of grote uitgaven gepland , etc etc.
Het is een jaren 60 flat die er aan de buitenkant op het oog niet heel fris uitziet.
Ik kreeg al wat documenten binnen, maar begreep nog niet zo goed wat met die 20-jarige plannen was. VVE betaal ik max 100 euro p/m (er staat 82) Van belang?

Van de 20 jaar begrotingplan, stond iets dat in de eerste 10 jaar het duurste zal zijn werk aangemerkt. (Sinds 2012). Dus.. lijkt mij goed, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MilesKiss schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:45:
[...]

Ho ho! Wacht even.. dit klinkt heel belangrijk! Even iedereen..
Ik heb in het contract staan onder financiering voorbehoud. Stel ik teken de contract (3 werkdagen).
En ik krijg pas na 5 werkdagen de taxatierapport en er staat dat ik 10k moet bijbetalen, wat ik dus financiering niet kan doen. Mag ik het alsnog ontbinden: ja of nee? Dit is wel heel belangrijk, want dan moet ik anders morgen al snel wat regelen toch?!

De verkoopmakelaar kan voor mij tevens ook een taxatierapport laten regelen.
https://www.wisse.nl/taxaties/

Doen of niet? Anders doe ik het wel via ING. (thuisbank).

Ik hoor graag!
Mvg,
Miles
Ik zei niet voor niets "onafhankelijke" taxeteur. (Een vriendje van) Wisse is sowieso niet onafhankelijk en zal natuurlijk gewoon de 150k opschrijven.. Probeer iemand te vinden die een reele waarde taxeert.

Check je concept koopcontract om te zien wat de eisen zijn aan de voorbehoud financiering. Soms moet je 2 of meerdere afwijzingen hebben, bij ons stond er een bedrag genoemd die 35k onder de verkoopprijs lag - overigens was dit afgesproken met de koper. Dus verkoopprijs 335k, maar lening 300k. Was trouwens ook een appartement van 77m2 :P.
MilesKiss schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:50:
[...]

Okay, duidelijk. Bedankt voor je toelichting! :*)

[...]

Ik kreeg al wat documenten binnen, maar begreep nog niet zo goed wat met die 20-jarige plannen was. VVE betaal ik max 100 euro p/m (er staat 82) Van belang?

Van de 20 jaar begrotingplan, stond iets dat in de eerste 10 jaar het duurste zal zijn werk aangemerkt. (Sinds 2012). Dus.. lijkt mij goed, denk ik.
Klinkt alsof er in de jaren 2012-2022 groot onderhoud gepleegd wordt, ik zou als koper wel geinteresseerd zijn of dat ook al (deels) is uitgevoerd.
De VVE is denk ik een complexe omdat er ook winkels onder zitten.

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 30-09-2018 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
Sport_Life schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:51:
[...]

Ik zei niet voor niets "onafhankelijke" taxeteur. (Een vriendje van) Wisse is sowieso niet onafhankelijk en zal natuurlijk gewoon de 150k opschrijven.. Probeer iemand te vinden die een reele waarde taxeert.

Check je concept koopcontract om te zien wat de eisen zijn aan de voorbehoud financiering.
Duidelijk. Dit is 1 daarvan en ik quote "artikel 18 Ontbindende voorwaarden 18.1. Deze koopovereenkomst kan door koper worden ontbonden indien uiterlijk: a. op 7 november 2018 koper voor de financiering van de onroerende zaak voor een bedrag van € 149.500,-, zegge EENHONDERDNEGENENVEERTIGDUIZENDVIJFHONDERD EURO geen bindend aanbod tot een hypothecaire geldlening van een erkende geldverstrekkende bankinstelling heeft verkregen."

Ik dacht aan mijn hoofd van: deze woning wil ik zeker wel graag hebben en als zij een taxatie kunnen regelen voor €150k. Waarom dan niet, toch? Als ik bv met ING het laat doen en zij taxeren het op €145k. Dat 5k verschil kan ik niet betalen en moet ik annuleren. Of zeg jij, toch gewoon doen? Ik zou dan eventueel kunnen zeggen.. ik pas mijn bod aan op €145k. Maar stel je voor.. ING taxeert het voor €140k. Ik denk niet dat ze veel lager gaan meer...

Ben benieuwd bij deze en hoor graag! Ook jij bedankt voor de support. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MilesKiss schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:56:
[...]

Duidelijk. Dit is 1 daarvan en ik quote "artikel 18 Ontbindende voorwaarden 18.1. Deze koopovereenkomst kan door koper worden ontbonden indien uiterlijk: a. op 7 november 2018 koper voor de financiering van de onroerende zaak voor een bedrag van € 149.500,-, zegge EENHONDERDNEGENENVEERTIGDUIZENDVIJFHONDERD EURO geen bindend aanbod tot een hypothecaire geldlening van een erkende geldverstrekkende bankinstelling heeft verkregen."

Ik dacht aan mijn hoofd van: deze woning wil ik zeker wel graag hebben en als zij een taxatie kunnen regelen voor €150k. Waarom dan niet, toch? Als ik bv met ING het laat doen en zij taxeren het op €145k. Dat 5k verschil kan ik niet betalen en moet ik annuleren. Of zeg jij, toch gewoon doen? Ik zou dan eventueel kunnen zeggen.. ik pas mijn bod aan op €145k. Maar stel je voor.. ING taxeert het voor €140k. Ik denk niet dat ze veel lager gaan meer...

Taxaties zijn echt een wassen neus... Pas als je 50k boven de waarde gaat bieden kan het voorkomen dat de taxeteur het niet rond kan breien.
Daarom mijn advies: regel een geode taxateur die de reeele waarde wilt opgeven.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 30-09-2018 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
MilesKiss schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:56:
[...]

Heb jij al met een financieel adviseur gepraat voordat je het bod uitbracht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
Volgens mij is dat het probleem. Aan je reacties te lezen is het je helemaal niet duidelijk en is dat ook waar de aankoopmakelaar voor is. Ik zou je dus adviseren met je koopcontract even naar een aankoopmakelaar te gaan en je goed te laten adviseren. Idem dito voor een hypotheekadviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
Sport_Life schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:58:
[...]
Taxaties zijn echt een wassen neus... Pas als je 50k of 100k boven de waarde gaat bieden kan het voorkomen dat de taxeteur het niet rond kan breien, maar in jouw geval zal het hooguit 10k zijn..
10k.. verschil van 5%. Op Internet lees ik max 10% wat normaal kan zijn. Dus.. lijkt mij toch wel beter dat ik dit aan de verkoopmakelaar het regelt voor 100% zekerheid. Dit gaf ook een hypotheekadviseur aan van ING, dat dit wel handig was. LOL?!

Bedankt voor je feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
MilesKiss schreef op zondag 30 september 2018 @ 22:01:
[...]

10k.. verschil van 5%. Op Internet lees ik max 10% wat normaal kan zijn. Dus.. lijkt mij toch wel beter dat ik dit aan de verkoopmakelaar het regelt voor 100% zekerheid. Dit gaf ook een hypotheekadviseur aan van ING, dat dit wel handig was. LOL?!

Verkoopmakelaar mag het object niet taxeren voor de aankopende of verkopende partij. Omdat hij partijdig is (gebaat bij een zo hoog mogelijke taxatie voor beide partijen en eigen courtage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Je vraagt aan ons of je er goed aan doet?!

Wil je koste wat het kost de woning hebben? Zo ja, regel dan een taxatie via de verkoopmakelaar (mag overigens niet, maar het zal wel een vriendje zijn).
Wil je minder risico op een kat in de zak, regel dan een goede taxateur die je ook inzake de VVE enig advise kan geven (mag ook wel voor 300-350 euro).
[...]

Iedereen die er beter van wordt als de koop doorgaat is niet onafhankelijk. Dus de "adviseur" van de ING ook niet........

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 30-09-2018 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Antisteigerhout schreef op zondag 30 september 2018 @ 09:44:
Oh dan komen er meerderen op 1 avond? Dat scheelt al. Ben benieuwd, denk je dat er nog boven de vraagprijs geboden gaat worden?
Ik deed er 4 of 5 op een avond. Iedereen een half uurtje.
We zitten met de vraagprijs onder de taxatiewaarde. Ze bieden hier allemaal over dus ik verwacht wel dat er 10% over de vraagprijs geboden wordt. Dat is prima want dan kom je op de taxatiewaarde. Ben er expres onder gaan zitten om meer mensen te trekken. Appartement zelf is denk ik iets meer waard (zie je ook al omdat er al 2 de vraagprijs hebben geboden. Dat is wss een openingsbod dus er is nog wel wat rek.!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-09 07:59

Amphiebietje

In de blubber

MilesKiss schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:50:

Bedenk enkel dat voor jaren '60 flats met een beetje redelijk goed onderhoud de VVE bijdrage rondom de 150-200 Euro/maand zit (alhoewel bedragen van 300-400/maand niet uitzonderlijk zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
Amphiebietje schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 07:49:
[...]

Bedenk enkel dat voor jaren '60 flats met een beetje redelijk goed onderhoud de VVE bijdrage rondom de 150-200 Euro/maand zit (alhoewel bedragen van 300-400/maand niet uitzonderlijk zijn).
Ik zie wel is bedragen van -/+ 250, maar nooit meer dan 300+. Tevens staat dat het maar 82 euro per maand is. Wat je zegt.. betekent het dus dan het zomaar gewijzigd kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:10
MilesKiss schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 08:39:
Ik zie wel is bedragen van -/+ 250, maar nooit meer dan 300+. Tevens staat dat het maar 82 euro per maand is. Wat je zegt.. betekent het dus dan het zomaar gewijzigd kan worden?
De bijdrage kan alleen gewijzigd worden na goedkeuring van de ALV die tenminste een maal per jaar plaats moet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
Timmy schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 08:50:
[...]

De bijdrage kan alleen gewijzigd worden na goedkeuring van de ALV die tenminste een maal per jaar plaats moet vinden.
Okay, dat is goed om te weten. Bedankt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Het kan altijd gewijzigd worden als een meerderheid daar voor is. Maar belangrijker is, als er groot onderhoud uitgevoerd moet worden en de VVE heeft niet genoeg eigen middelen dan kan van ieder lid een bijdrage gevraagd worden. Als dat niet mogelijk is dan kan het zijn dat groot onderhuid uitgesteld wordt waardoor de woningwaarde daalt en de kans op problemen (lekkage, houtrot,...) sterk aanwezig is.

Mijn persoonlijke mening is dat je op z'n zachtst gezegd stom bezig bent. Je koopt een huis zonder bezichtiging, hebt geen kennis over appartementsrecht en komt met allerlei vragen die voor de koop al bekend zouden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
Tsurany schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 08:52:
[...]

Het kan altijd gewijzigd worden als een meerderheid daar voor is. Maar belangrijker is, als er groot onderhoud uitgevoerd moet worden en de VVE heeft niet genoeg eigen middelen dan kan van ieder lid een bijdrage gevraagd worden. Als dat niet mogelijk is dan kan het zijn dat groot onderhuid uitgesteld wordt waardoor de woningwaarde daalt en de kans op problemen (lekkage, houtrot,...) sterk aanwezig is.

Mijn persoonlijke mening is dat je op z'n zachtst gezegd stom bezig bent. Je koopt een huis zonder bezichtiging, hebt geen kennis over appartementsrecht en komt met allerlei vragen die voor de koop al bekend zouden moeten zijn.
Bedankt voor je terugkoppeling.. je zou kunnen zeggen maar 2% boven de vraagprijs. Ter vergelijking met andere die 10-20% hebben is helemaal absurd. Daarnaast heb ik de bezichtiging al gehad. Morgen voor de 2e en laatste keer en daarna (eventueel) tekenen. Vandaag ook de laatste dag om alles even nog door te kijken en na te vragen hoe en wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MilesKiss schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 08:55:
[...]

Bedankt voor je terugkoppeling.. je zou kunnen zeggen maar 2% boven de vraagprijs. Ter vergelijking met andere die 10-20% hebben is helemaal absurd. Daarnaast heb ik de bezichtiging al gehad. Morgen voor de 2e en laatste keer en daarna (eventueel) tekenen. Vandaag ook de laatste dag om alles even nog door te kijken en na te vragen hoe en wat.
Dat vind ik vrij vreemde argumentatie. Wie zegt dat hun vraagprijs al niet afgestemd is op de huidige markt?

Ik hoop voor je dat alles uiteindelijk slaagt maar de route die je bewandeld hebt is op z'n minst gevaarlijk te noemen en brengt toch een redelijk risico met zich mee. Het is een flink voordeel dat het om een appartement gaat aangezien je dan nog een VVE hebt die zich vaak met de bouwkundige staat bemoeid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MilesKiss
Bedankt voor jullie feedback allen m.b.t. taxateur. Zojuist een onafhankelijke taxateur (taxatie domein - Molenaar Cove Makelaars BV) een opdracht gegeven. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Als er in de stukken 100 euro genoemd staat kan het weleens zijn dat miv datum x het bedrag naar 100 euro gaat.
Er zit geen lift in het appartement toch (ook al maak jij er geen gebruik van)? Met lift ga je het nooit redden met 82 euro.

En als er achterstallig onderhoud is en de VVE heeft meerderheid van stemmen OF de gemeente bemoeit zich ermee kan het zomaar zijn dat je 10k of 20k eenmalig extra moet betalen. In het ergste geval kan je ook betalen voor je buurman(nen) die niet wil of kan betalen.

Dit valt allemaal onder de meldingsplicht van verkoper, maar aan de andere kant heb jij een onderzoeksplicht en met de manier waarop jij dit appartement koopt kun je achteraf verwijten krijgen van de rechter.
MilesKiss schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:07:
Bedankt voor jullie feedback allen m.b.t. taxateur. Zojuist een onafhankelijke taxateur (taxatie domein - Molenaar Cove Makelaars BV) een opdracht gegeven. Ik ben benieuwd!
Check wel eerst even of deze taxatie ook door je hypotheekverstrekker wordt geaccepteerd (NWWI), anders kun je straks nog een keer betalen...

[ Voor 27% gewijzigd door Sport_Life op 01-10-2018 11:18 ]

Pagina: 1 ... 86 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7