Hetisookwat schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:41:
Ik heb een vraag.
Mijn huidige huis heeft een (geschatte) overwaarde van ruim 30.000 boven de nog af te lossen hypotheek.
In het geval dat ik dit huis zou verkopen, maar de totale kosten koper van mijn nieuwe huis 15.000 euro bedragen, zou ik dan de overwaarde mogen gebruiken om mijn kosten koper te betalen, of vereist dit nog steeds spaargeld en moet ik de overwaarde op een andere manier gebruiken?
De kosten van de verkoop(makelaar) worden natuurlijk direct betaald, dus die laat ik in dit geval even buiten beschouwing.
Als je eerst koopt en daarna verkoopt is die 15.000 nog niet vrijgekomen dus zit er volgens mij niks anders op dan iets van een overbruggingshypotheek erbij te proberen te krijgen? Sowieso moet je rekening houden met aantonen kunnen dragen dubbele lasten (het kwam er mijn situatie op neer dat ik even meer dan 25k aan eigen middelen mocht aantonen voor de k.k. en dubbele lasten voor een huis in de categorie 2.5 ton koopsom)
Ook moet je dus bij heel veel verstrekkers kunnen aantonen dat je een jaar lang de dubbele lasten kunt dragen door het tonen van spaargeld (als er gerekend moet gaan worden met geld wat direct uit je inkomen overblijft zitten daar ook weer strengere leeneisen aan is mij verteld)
En als je dan ook nog een overbruggingshypotheek nodig hebt moet je waarschijnlijk nog meer inkomsten of spaargeld kunnen aantonen.
Ik heb zelfs bij 1 verstrekker gehad dat ze stelden dat mijn huidige woning definitief verkocht moest zijn (dus inclusief verlopen van alle voorbehouden) voordat ze mij een hypotheek wilden verstrekken. En dit was gewoon bij een partij als allianz.
Terwijl onderstaand mijn situatie was:
Woning met 35k in de spaarhypotheek en minimaal 20.000 overwaarde.
Ik had dit geld niet direct nodig om een ander huis te kopen dus ook geen overbrugging.
En onze nieuwe woning zat ruim 80k onder onze maximaal te lenen bedrag voor een hypotheek.
Maar toch zijn er nu nog hypotheek verstrekkers die eisen dat je eigen woning definitief verkocht is voor ze met je ze in zee willen.
Mijn ervaring is ondertussen wel dat alles een stuk lastiger is in de praktijk dan menig adviseur in theorie adviseert.