Het kadaster is in principe openbaar. Woz-waardes ook. Als 't niet meer zou mogen, was er vast al iets mee gebeurd. Verder ben ik geen advocaat
Misschien een aparte vraag om hier te stellen...
Wij hebben een huis gekocht, en nu is ongeveer 1 meter diep en 4 meter breed van de achterkant van de tuin in bruikleen van de gemeente. De schutting en deur staat dus op grond van de gemeente. Als wij de schutting willen laten vervangen, is dat aan ons, of moeten we de gemeente vragen om deze te vervangen ( en de kosten hiervan) ?
Wij hebben een huis gekocht, en nu is ongeveer 1 meter diep en 4 meter breed van de achterkant van de tuin in bruikleen van de gemeente. De schutting en deur staat dus op grond van de gemeente. Als wij de schutting willen laten vervangen, is dat aan ons, of moeten we de gemeente vragen om deze te vervangen ( en de kosten hiervan) ?
Ter land, ter zee en in de kroeg
Heb je de gemeente al gebeld?Christiano007 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 09:28:
Trust me, I'm an engineer
Die moet je gewoon zelf vervangen en betalen. Heb je geen kopie van de overeenkomst gekregen?Christiano007 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 09:28:
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Bij onze verbouwingsdepot (50k) maakte het niet zoveel uit onder welke post iets gedeclareerd werd. Gewoon met de app een foto maken en indienen. (Bij Aegon, werkt erg makkelijk)
De enige post ‘energie besparende maatregelen’ werd extra naar gekeken. De taxateur/wij hadden hiervoor een bepaald bedrag opgenomen. Deze moest tot op de cent kloppen 😬
De enige post ‘energie besparende maatregelen’ werd extra naar gekeken. De taxateur/wij hadden hiervoor een bepaald bedrag opgenomen. Deze moest tot op de cent kloppen 😬
[ Voor 4% gewijzigd door clements op 29-07-2018 10:28 ]
hoe betrouwbaar is huispedia eigenlijk?
2 dezelfde woningen, precies naast elkaar gebouwd in 2005. (verder geen uitbouw oid)
Huis 1:
Geschatte marktwaarde
€ 84.000 - € 108.000
Huis 2:
Geschatte marktwaarde
€ 92.000 - € 120.000
2 dezelfde woningen, precies naast elkaar gebouwd in 2005. (verder geen uitbouw oid)
Huis 1:
Geschatte marktwaarde
€ 84.000 - € 108.000
Huis 2:
Geschatte marktwaarde
€ 92.000 - € 120.000
@Aggressor daar is al zo vaak over gesproken, het is verre van betrouwbaar. Ze kunnen nooit een nauwkeurige schatting maken op basis van cijfertjes op papier.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
@Tsurany Oke thanks ik vond het gewoon apart..zijn precies dezelfde huizen.
Dan.weet ik genoeg. Bedankt
Dan.weet ik genoeg. Bedankt
Lees dit boek:thewizard2006 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 09:45:
Nu begrijp ik het wel, dat verkoopt natuurlijk niet goed "Hij is gescheiden, gaat verhuizen naar Frankrijk en wil zsm zijn woning verkopen" maar dat kan je toch ook in andere woorden zeggen zonder dat je zo gigantisch liegt. Dat zet je gelijk te twijfelen aan de integriteit van alle makelaars als liegen zo makkelijk af gaat
https://www.hebban.nl/boeken/de-leugenmakelaar-tim-lott
En je weet het. Zij verkopen hun eigen moeder voor 100 euro. Het is voor zeg 95% immoreel volk. Liegen is hun beroep.
Huizenpedia is wel aardig voor een hoop informatie. Maar de geschatte waarde slaat echt nergens op. Ben benieuwd hoe ze daar aan komen ik kon het niet vinden op de site.
W1LL3M schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 21:18:
Er zijn ook nog huispedia en de hypotheker die een gratis schatting kunnen geven van de waarde van een woning. Huispedia geeft daar ook een nauwkeurigheidscijfer bij, afhankelijk van de beschikbare informatie en het aantal vergelijkbare verkochte woningen in de buurt.
Anoniem: 224360
Ben benieuwd waar die schattingen vandaan komen. Ik schatte m'n woning in op 350k en dan zou ik al dikke winst maken. Huispedia zegt 360 - 434 en hypotheker 455. Als ik voor 400k kan verkopen dan heb ik 150k verdiend op ruim 3 jaar tijd.....
Jij en nog vele andere die zo potentieel kunnen cashen. Lastige is echter dat je daarna nog een nieuw huis moet kopen en ook diep in de buidel kan gaat tasten. Tenminste als je op een zelfde courante locatie wil blijven wonen uiteraard. Je kan ook verkassen naar de achterhoek of het buitenland uiteraardAnoniem: 224360 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 17:44:
Ben benieuwd waar die schattingen vandaan komen. Ik schatte m'n woning in op 350k en dan zou ik al dikke winst maken. Huispedia zegt 360 - 434 en hypotheker 455. Als ik voor 400k kan verkopen dan heb ik 150k verdiend op ruim 3 jaar tijd.....
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Er zit bij mijn huis bijna 2 ton verschil tussen huispedia en hypothekerAnoniem: 224360 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 17:44:
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Enige interessante is dan kleiner wonen (geen optie hier) of in een weinig courant gebied........of zelf bouwen als dat mogelijk is. Die laatste optie overweeg ik, maar dan ben ik erg afhankelijk van de verkoopprijs van m'n huidige huis, de beschikbaarheid van een goede betaalbare aannemer, die ene lap grond die ik nu nog te koop zie staan om de hoek en het plan om de bouwperiode te overbruggen met huur in de buurt. Oftewel ik reken erop dat ik nog wel even hier woon.thewizard2006 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 18:34:
[...]
Jij en nog vele andere die zo potentieel kunnen cashen. Lastige is echter dat je daarna nog een nieuw huis moet kopen en ook diep in de buidel kan gaat tasten. Tenminste als je op een zelfde courante locatie wil blijven wonen uiteraard. Je kan ook verkassen naar de achterhoek of het buitenland uiteraard
Of huren en wachten op een daling. Maar ook dat zie ik niet snel gebeuren met de huidige woningtekorten.
Het lage segment van de particuliere huurmarkt is in sommige steden dusdanig overbelast dat je beter een goedkope woning kan kopen...Tsurany schreef op zondag 29 juli 2018 @ 20:44:
Of huren en wachten op een daling. Maar ook dat zie ik niet snel gebeuren met de huidige woningtekorten.
Mwah met 150k overwaarde kan je een aardig leuk huis voor langere tijd huren. De vraag is dan enkel of het zin heeft en of de markt gaat dalen. Ik verwacht persoonlijk geen daling de komende vijf jaar.Amphiebietje schreef op zondag 29 juli 2018 @ 21:50:
[...]
Het lage segment van de particuliere huurmarkt is in sommige steden dusdanig overbelast dat je beter een goedkope woning kan kopen...
Is sowieso geen realistisch scenario. Mijn huis heeft overwaarde omdat het courant is en de markt debiel.Tsurany schreef op zondag 29 juli 2018 @ 22:28:
[...]
Mwah met 150k overwaarde kan je een aardig leuk huis voor langere tijd huren. De vraag is dan enkel of het zin heeft en of de markt gaat dalen. Ik verwacht persoonlijk geen daling de komende vijf jaar.
Daar zit ik dus meer dan prima, alleen een verbetering is mij iets waard. Huren levert nooit een verbetering op.
Tenzij je bepaalde concessies wilt doen blijft het allemaal papieren spel.
Ik verwacht ook geen daling de komende jaren. Maar ik verwacht ook geen blijvende stijging de komende 5 jaar zoals afgelopen jaren , dat kán gewoon niet. Zal afvlakken of stagneren na 2-3 jaar afhankelijk hoe de rente zich gedraagtTsurany schreef op zondag 29 juli 2018 @ 22:28:
[...]
Mwah met 150k overwaarde kan je een aardig leuk huis voor langere tijd huren. De vraag is dan enkel of het zin heeft en of de markt gaat dalen. Ik verwacht persoonlijk geen daling de komende vijf jaar.
Blijft wel erg bijzonder hoe snel we gewend raken aan deze huizenmarkt, en dan met name in het vertrouwen in de prijzen (me included).
Het kan zo weer omslaan zoals in 2009, toch lijkt dat heel onwerkelijk?!!
Wat hierboven gezegd wordt, je schiet er weinig mee op tenzij je enige tijd 2 huizen aanhoudt (en een zeker risico accepteert).Anoniem: 224360 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 22:40:
[...]
Is sowieso geen realistisch scenario. Mijn huis heeft overwaarde omdat het courant is en de markt debiel.
Daar zit ik dus meer dan prima, alleen een verbetering is mij iets waard. Huren levert nooit een verbetering op.
[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 29-07-2018 22:50 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Vergis je hier niet in. Naast dat de grond ook gewoon stijgt met de prijzen gebeurd hetzelfde met de aannemers en overige werklui die in die sector werken. Ook de schilders, stukadoors en elektriciens vragen gewoon de hoofdprijs. Zeker als het "snel" moet gebeuren. Verkoop jij namelijk binnen 3 maanden je huis (wat vrij reëel is tegenwoordig) dan heb je nog niet in 3mnd een nieuw huis.Anoniem: 224360 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 20:37:
of zelf bouwen als dat mogelijk is.
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
@thewizard2006 vandaar die hele riedel tekst na die zin. Zomaar even kopen zit er tegenwoordig niet meer in, waar je ook rondshopt vermoed ik.
Gezien het grote aantal panden op de (koop)markt die naar mijn idee veel te duur zijn voor wat je ervoor krijgt in vergelijking met mijn huidige huurflat (zowel kwa buurt als bouwkwaliteit als algehele staat), denk ik dat je opmerking niet echt in verhouding staat met de werkelijkheid. De betere particuliere huurwoningen doen echt niet onder voor vergelijkbare koophuizen, en zouden wel eens iets beter onderhoud kunnen hebben omdat ze regelmatig van nieuw schilderwerk e.d. worden voorzien.Anoniem: 224360 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 22:40:
[...]
Is sowieso geen realistisch scenario. Mijn huis heeft overwaarde omdat het courant is en de markt debiel.
Ja, natuurlijk krijg je er in zekere zin minder voor terug omdat je de huur betaald en daar nooit wat van terugziet, maar aan de andere kant ben je niet zelf verantwoordelijk voor veel van het onderhoud.
Probeer maar eens een fatsoenlijke villa te huren met een marktwaarde van 500-700k (niet Randstad). Als je er al één vindt betaal je je scheel aan huur, 2500-5000 euro per maand is geen gek bedrag. Met kopen zit je onder de 2k aan bruto hypotheek, en dat is incl aflossing excl HRA. Als je de aflossing niet meerekend (zijn geen kosten) zit je op 500 euro netto rentelasten per maand. Ja daar komt onderhoud bovenop, maar dat kan er wel van af voor dat verschil. Ook kun je de woning dan wel aan je eigen wensen aanpassen.
Oftewel je bent qua kosten net iets duurder uit dan een goedkoop appartementje huren. Je moet de maandelijkse cashflow kunnen dragen, maar dat is gewoon verplicht sparen in box 1, vrijgesteld van VRH.
Oftewel je bent qua kosten net iets duurder uit dan een goedkoop appartementje huren. Je moet de maandelijkse cashflow kunnen dragen, maar dat is gewoon verplicht sparen in box 1, vrijgesteld van VRH.
Los van het feit dat ik het over mijn situatie had en niet de markt in zijn geheel geeft pirke wel een scherpe counter.Amphiebietje schreef op maandag 30 juli 2018 @ 07:58:
[...]
Gezien het grote aantal panden op de (koop)markt die naar mijn idee veel te duur zijn voor wat je ervoor krijgt in vergelijking met mijn huidige huurflat (zowel kwa buurt als bouwkwaliteit als algehele staat), denk ik dat je opmerking niet echt in verhouding staat met de werkelijkheid. De betere particuliere huurwoningen doen echt niet onder voor vergelijkbare koophuizen, en zouden wel eens iets beter onderhoud kunnen hebben omdat ze regelmatig van nieuw schilderwerk e.d. worden voorzien.
Ja, natuurlijk krijg je er in zekere zin minder voor terug omdat je de huur betaald en daar nooit wat van terugziet, maar aan de andere kant ben je niet zelf verantwoordelijk voor veel van het onderhoud.
Ik heb een nieuwbouwwoning uit december '14, vrijstaand geschakeld, 140m2 exclusief opslag/garage. Huren gaat me echt niks beters brengen, zonder mijn lasten te verdubbelen.
De trend die je geeft klopt wel ongeveer hoor, maar dit voorbeeld lijkt me toch wel wat "vriendelijk" berekend. Laten we zeggen 6 ton schuld tegen 2% rente is 12000 per jaar. Over de eerste 4500 heb je al geen aftrek wegens ewf (ga voor het gemak uit van een woz van ook 6 ton), dus blijf er 7500 over voor aftrek, die ook al afgebouwd wordt.pirke schreef op maandag 30 juli 2018 @ 08:17:
Probeer maar eens een fatsoenlijke villa te huren met een marktwaarde van 500-700k (niet Randstad). Als je er al één vindt betaal je je scheel aan huur, 2500-5000 euro per maand is geen gek bedrag. Met kopen zit je onder de 2k aan bruto hypotheek, en dat is incl aflossing excl HRA. Als je de aflossing niet meerekend (zijn geen kosten) zit je op 500 euro netto rentelasten per maand. Ja daar komt onderhoud bovenop, maar dat kan er wel van af voor dat verschil. Ook kun je de woning dan wel aan je eigen wensen aanpassen.
Onder de streep verandert er niet veel hoor, je woont nog steeds in een koopvilla voor de kosten van een klein huurappartement. Extra stookkosten in de winter niet meegerekendCarnoustie schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:22:
[...]
De trend die je geeft klopt wel ongeveer hoor, maar dit voorbeeld lijkt me toch wel wat "vriendelijk" berekend. Laten we zeggen 6 ton schuld tegen 2% rente is 12000 per jaar. Over de eerste 4500 heb je al geen aftrek wegens ewf (ga voor het gemak uit van een woz van ook 6 ton), dus blijf er 7500 over voor aftrek, die ook al afgebouwd wordt.
Vandaag weer een huis bezichtigd waar we een bod op gaan uitbrengen. Bieden gewoon de vraagprijs met een financieringsvoorbehoud voor slechts een deel van de aankoopprijs. Benieuwd of ze daar positief op reageren. Zagen tijdens de bezichtiging dat de badkamer erg basic was dus die willen we aanpakken, vloeren moeten vervangen en de keuken heeft z'n beste tijd gehad. Dus ook die willen we renoveren of vervangen.
Miss_80 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:24:
[...]
Sorry voor de late reactie. Ik heb drie verschillende dingen laten doen in mijn huis:
- plafonds gespoten (niets speciaals verder)
- Alle muren in de hal, eerste verdieping en zolder laten spuiten met verf. Nevelen zeg maar. Daarmee verander je helemaal niets aan de structuur. Elke oneffenheid blijft erin zitten.
- In de huiskamer heb ik alles strak laten stucen -> Mijn stukadoor heeft het echt super strak gedaan. Geen streepje, putje of wat dan ook. Iedereen including myself was echt onder de indruk. Het kan dus wel degelijk helemaal strak. Ik heb daarna zelf erover heen geschilderd. Oneffenheden met verf weghalen, werkt volgens mij niet. Ligt ook een beetje aan de verf zelf. Ik heb mettalic verf gebruikt op een van de muren in de slaapkamer.... daar zie je echt ALLES op. Dat doe ik nooit meer. Bij de andere slaapkamer vallen de oneffenheden veel minder op, maar ze zitten er wel.
Wat betreft de prijs, ik heb een uurtarief gehad voor het stucen. Was uiteindelijk 1600 euro kwijt voor woonkamer. Ik heb alleen geen idee hoeveel m2 dat is dus daar heb je niet zo heel veel aan qua vergelijking
Sorry voor mn late reactie jongens, middenin de verhuizingkgl schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 10:21:
[...]
Zonder foto moeilijk te beoordelen. Ik heb diverse muren (waar nog spachtelputz op zat) glad laten stuccen. Als ik heel goed kijk onder het juiste licht kan ik ook wel iets ontdekken, maar je moet echt je best doen. De meeste muren in het huis waren reeds glad gestuct, daarin zitten beduidend meer oneffenheden. Maar niet op een manier dat het stoort.
Voor 6500 euro mag je best kritisch zijn lijkt me.
Het resultaat valt me toch wat tegen, maar ik moet ook wel toegeven dat ik wat kritischer ben dan de mensen om me heen. Stukadoor geeft niet meer thuis (was te verwachten).
Een uurtarief is denk ik vele malen gunstiger
Maar goed, wellicht volgend jaar als ik weer wat geld heb de boel laten renovliezen en opnieuw schilderen
Waarom niet de rechtsbijstand om een second opinion laten vragen?Saven schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:38:
[...]
Maar goed, wellicht volgend jaar als ik weer wat geld heb de boel laten renovliezen en opnieuw schilderen
CurlyMo schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:40:
[...]
Waarom niet de rechtsbijstand om een second opinion laten vragen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Even een vraag: Is "gewilde buurt" makelaars-speak voor "buurt is eigenlijk niet zo top maar we moeten de huizen zo snel mogelijk kwijt want anders raken we ze nooit kwijt", net zoals "levendige buurt" voor "reken maar op geluidsoverlast" staat?
Als je alles negatief inziet, dan jaAmphiebietje schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 14:09:
Even een vraag: Is "gewilde buurt" makelaars-speak voor "buurt is eigenlijk niet zo top maar we moeten de huizen zo snel mogelijk kwijt want anders raken we ze nooit kwijt", net zoals "levendige buurt" voor "reken maar op geluidsoverlast" staat?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik vroeg het voornamelijk omdat wij vanochtend enkele buurten in Den Haag Zuid zijn gaan bezoeken, en het een beetje opviel dat nogal wat van die buurten die op Funda als "gewild" werden aangeduid toch wel redelijk wat straten hadden waar ik persoonlijk niet zou willen wonen (bijna-ghetto's van afgeragde jaren '60 flats) en ook veel straten die wel oké waren zolang je niet al te kritisch naar het onderhoud van de koopwoningen keek...
Hangt natuurlijk geheel af van je definitie van een 'gewilde buurt'. Als een buurt pas niet gewild is als huizen gemiddeld 6 maanden te koop staan, dan hou je weinig (geen?) ongewilde buurten over in de randstad
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Alles in Zuid kun je eigenlijk sowieso al niet als ''gewild'' bestempelen. Hoogstens ''gewild binnen de prijsklasse''. Wel zie je dat gewilde buurten langzaam opschuiven omdat Noord/Noord-Oost simpelweg uit de markt wordt geprijsd. Bij ons in de buurt is de omschrijving van ''gewild'' dan ook opgeschoven naar ''statig'', ''chique'' etc.Amphiebietje schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 14:46:
[...]
Ik vroeg het voornamelijk omdat wij vanochtend enkele buurten in Den Haag Zuid zijn gaan bezoeken, en het een beetje opviel dat nogal wat van die buurten die op Funda als "gewild" werden aangeduid toch wel redelijk wat straten hadden waar ik persoonlijk niet zou willen wonen (bijna-ghetto's van afgeragde jaren '60 flats) en ook veel straten die wel oké waren zolang je niet al te kritisch naar het onderhoud van de koopwoningen keek...
Wij komen er helaas niet doorheen. Wij hebben een budget van 360.000,- euro. We kunnen wel veel meer uitgeven maar dat doen we liever niet. Inmiddels hebben we 2 droomhuizen moeten passeren; de eerste keer kregen we niet eens de gelegenheid om te komen kijken. Dit huis was in één dag verkocht. De tweede keer zagen we een heel karakteristiek huis, maar deze was tot woensdag gereserveerd. De makelaar heeft ons hierin buiten spel gezet, waardoor we helaas niet de gelegenheid hebben gekregen om tegen elkaar op te bieden. Misschien het gebied toch maar verleggen naar België, omdat ook Limburg aan het aantrekken is.
tja...ligt natuurlijk aan wat jouw definitie van "gewild" is. Appartementen/huizen in het laakkwartier zijn ook "gewild" in de zin dat ze in no time verkocht zijn.Amphiebietje schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 14:46:
[...]
Ik zei al: kmf in "Wat er nou weer voor een pand te koop staat.... - Deel 1"
[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 01-08-2018 15:21 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Wat jij omschrijft is nogal kenmerkend voor Den Haag, bijna elke wijk heeft wel straten die op een ghetto lijken.Amphiebietje schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 14:46:
[...]
Ook is heel Den Haag ondertussen gewild.
[ Voor 50% gewijzigd door Sport_Life op 01-08-2018 15:41 ]
Vorig jaar half juli hebben we een appartement bekeken, mooie ligging in Lelystad aan het IJsselmeer op zes hoog, woonoppervlak bijna 170 m² en groot dakterras. Bij binnenkomst werd gelijk gezegd 'de bieden-vanaf prijs van € 399K is nu € 475K k.k. geworden, maar wel met een tweede parkeerplaats'. We kregen de indruk dat de prijs eventjes werd opgekrikt omdat wij kwamen kijken. Mede daarom uiteindelijk geen vervolg aan gegeven.
Nu staat het appartement nog steeds te koop. De prijs is meermaals geschommeld (marge € 440K-470K), vorige week was het 'bieden vanaf' € 470K. Het bleef voor ons toch wel kriebelen, zitten nu in een huurwoning en kunnen dus vlot schakelen. Dus toch maar wat serieuzere stappen gezet.
Donderdag een aankoopmakelaar benaderd en gevraagd om een tweede bezichtiging te regelen. Afspraak staat voor volgende week. Vervolgens komt er 15 minuten later een bevestigingsmail, mét de tekst dat 'de brochure maandag komt, want er is nog wat veranderd'. Kijken op Funda: prijs wéér verhoogd, naar bieden-vanaf € 495K. Helemaal verbouwereerd
. Gebeurt dat vaker: omdat er iemand komt kijken, gooien we er nog wat bij? Wij komen juist nog een keer kijken, vanwege o.a. de prijs. Het komt op mij nogal schofterig over en erg ontactisch.
Nu staat het appartement nog steeds te koop. De prijs is meermaals geschommeld (marge € 440K-470K), vorige week was het 'bieden vanaf' € 470K. Het bleef voor ons toch wel kriebelen, zitten nu in een huurwoning en kunnen dus vlot schakelen. Dus toch maar wat serieuzere stappen gezet.
Donderdag een aankoopmakelaar benaderd en gevraagd om een tweede bezichtiging te regelen. Afspraak staat voor volgende week. Vervolgens komt er 15 minuten later een bevestigingsmail, mét de tekst dat 'de brochure maandag komt, want er is nog wat veranderd'. Kijken op Funda: prijs wéér verhoogd, naar bieden-vanaf € 495K. Helemaal verbouwereerd
Dit komt wel wat vreemd over. Maar goed, je hebt een aankoopmakelaar ingeschakeld en die zal je wel informeren over wat hij/zij vindt dat de marktwaarde van de woning is. Dan heb je een referentiepunt en maakt het eigenlijk niet zoveel meer uit wat de vraagprijs is (je kunt vanuit die waarde gaan onderhandelen). Enige nadeel is dat er kopers kunnen zijn die zich (wel) gek laten maken door de vraagprijs en uiteindelijk (bereid zijn) teveel (te) betalen waardoor jullie naast de woning grijpen.MeteoVir schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 11:38:
Vorig jaar half juli hebben we een appartement bekeken, mooie ligging in Lelystad aan het IJsselmeer op zes hoog, woonoppervlak bijna 170 m² en groot dakterras. Bij binnenkomst werd gelijk gezegd 'de bieden-vanaf prijs van € 399K is nu € 475K k.k. geworden, maar wel met een tweede parkeerplaats'. We kregen de indruk dat de prijs eventjes werd opgekrikt omdat wij kwamen kijken. Mede daarom uiteindelijk geen vervolg aan gegeven.
Donderdag een aankoopmakelaar benaderd en gevraagd om een tweede bezichtiging te regelen. Afspraak staat voor volgende week. Vervolgens komt er 15 minuten later een bevestigingsmail, mét de tekst dat 'de brochure maandag komt, want er is nog wat veranderd'. Kijken op Funda: prijs wéér verhoogd, naar bieden-vanaf € 495K. Helemaal verbouwereerd. Gebeurt dat vaker: omdat er iemand komt kijken, gooien we er nog wat bij? Wij komen juist nog een keer kijken, vanwege o.a. de prijs. Het komt op mij nogal schofterig over en erg ontactisch.
Wat vinden jullie het waard?MeteoVir schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 11:38:
Donderdag een aankoopmakelaar benaderd en gevraagd om een tweede bezichtiging te regelen. Afspraak staat voor volgende week. Vervolgens komt er 15 minuten later een bevestigingsmail, mét de tekst dat 'de brochure maandag komt, want er is nog wat veranderd'. Kijken op Funda: prijs wéér verhoogd, naar bieden-vanaf € 495K. Helemaal verbouwereerd. Gebeurt dat vaker: omdat er iemand komt kijken, gooien we er nog wat bij? Wij komen juist nog een keer kijken, vanwege o.a. de prijs. Het komt op mij nogal schofterig over en erg ontactisch.
Voor welk bedrag zijn vergelijkbare appartementen verkocht?
Pak het gemiddelde van bovenstaande, haal daar 10k af en zet dat als bod neer.
Dat zou mijn tactiek zijn voor zo'n huis dat al een jaar te koop staat. Zonder aankoopmakelaar overigens.
Die verkopers willen blijkbaar de hoofdprijs, dat gaat ze niet meer lukken nu de woning een jaar tekoop staat. Blijkbaar is er ook vrij weinig interesse, anders had men wel hoge biedingen ontvangen..
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 04-08-2018 14:30 ]
Precies. Gewoon bieden wat je het waard vind en duidelijk laten merken dat je je niet gek laat maken. Als je dan ook nog zegt dat je het na tekenen koopovereenkomst direct wil betrekken zal er weinig reden zijn om je niet serieus te nemen.
Wij vinden het € 450 K tot 470 K waard.Sport_Life schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 14:27:
[...]
Wat vinden jullie het waard?
Voor welk bedrag zijn vergelijkbare appartementen verkocht?
Pak het gemiddelde van bovenstaande, haal daar 10k af en zet dat als bod neer.
Vergelijkbaar is een beetje moeilijk, omdat elk appartement in het gebouw nogal verschilt in oppervlak, indeling, afwerking en hoeveelheid buitenruimte. Er zijn zeven appartementen verkocht sinds begin 2017, variërend van € 288 K voor 111 m² tot € 935 K voor 331 m². Gerekend naar prijs per m² zit het tussen € 2.190 en 2.940.
Ik zou een bod doen van 399k en aangeven dat hier het appartement al meer dan een jaar geleden voor te koop stond.
Appartement is in de tussentijd niet wezenlijk veranderd, dus 25%(!!!) meer vragen kan echt niet!
Willen ze er vanaf, kan je nog gaan onderhandelen ennwag omhoog gaan. Maar no way dat ik mee zou gaan in die gekte van de verkopers
Edit:
En als je toch in Lelystad wilt wonen en je geld wilt uitgeven, waarom dan een appartement?
Kijk eens naar het project Buitenhof Lelystad. Kan je vrijstaand bouwen op een kavel van >700m2 voor hetzelfde geld dat je nu wilt uitgeven
Appartement is in de tussentijd niet wezenlijk veranderd, dus 25%(!!!) meer vragen kan echt niet!
Willen ze er vanaf, kan je nog gaan onderhandelen ennwag omhoog gaan. Maar no way dat ik mee zou gaan in die gekte van de verkopers
Edit:
En als je toch in Lelystad wilt wonen en je geld wilt uitgeven, waarom dan een appartement?
Kijk eens naar het project Buitenhof Lelystad. Kan je vrijstaand bouwen op een kavel van >700m2 voor hetzelfde geld dat je nu wilt uitgeven
[ Voor 25% gewijzigd door BastaRhymez op 04-08-2018 19:11 ]
Dat kan inderdaad, maar wij hebben geen zin om het traject in te gaan van nieuwbouw (en bij Buitenhof hoor je de A6, we hebben er gekeken). Een huis heeft ook de extra zorgen van onderhoud aan bijvoorbeeld gevels, dak, schilderwerk, enzovoorts, wat allemaal in het genoemde gebouw via de VVE loopt (en die bijdrage is niet exorbitant hoog). Verder is er de wens om pal aan het water te wonen en gelijkvloers vanwege ‘levensloopbestendig’. Dat komt in dit appartement wel allemaal samen. Kwestie van voorkeuren dus.
Dank voor alle antwoorden tot dusver, zal donderdag eens zien wat de aankoopmakelaar ervan vindt en ons adviseert.
Dank voor alle antwoorden tot dusver, zal donderdag eens zien wat de aankoopmakelaar ervan vindt en ons adviseert.
[ Voor 4% gewijzigd door MeteoVir op 04-08-2018 20:55 ]
Op je wat zal het zijn, 35ste?MeteoVir schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 20:54:
Verder is er de wens om pal aan het water te wonen en gelijkvloers vanwege ‘levensloopbestendig’. Dat komt in dit appartement wel allemaal samen. Kwestie van voorkeuren dus.
Ik heb een partner die 20 jaar ouder is, over 15 jaar (halverwege looptijd hypotheek) begint AOW. Maar ik vind het zelf ook wel fijn hoor, geen trappen lopen
[ Voor 11% gewijzigd door MeteoVir op 04-08-2018 21:28 ]
Even een schaamteloze crosspost. *knip* Nee, dat is niet de bedoeling, dat is gewoon spam.
[ Voor 74% gewijzigd door naitsoezn op 05-08-2018 07:40 ]
"Chaos kan niet uit de hand lopen"
Funda link? (pm)MeteoVir schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 20:54:
Dat kan inderdaad, maar wij hebben geen zin om het traject in te gaan van nieuwbouw (en bij Buitenhof hoor je de A6, we hebben er gekeken). Een huis heeft ook de extra zorgen van onderhoud aan bijvoorbeeld gevels, dak, schilderwerk, enzovoorts, wat allemaal in het genoemde gebouw via de VVE loopt (en die bijdrage is niet exorbitant hoog). Verder is er de wens om pal aan het water te wonen en gelijkvloers vanwege ‘levensloopbestendig’. Dat komt in dit appartement wel allemaal samen. Kwestie van voorkeuren dus.
Bij een relatief lage vve bijdrage zouden alle alarmbellen af moeten gaan, zeker wanneer er een lift aanwezig is.
Uiteindelijk zal het onderhoud betaalt moeten worden, daar veranderd een lage vve bijdrage niets aan. Met lift en zonder gwe voorschotten zou je op zo'n 150-200 euro per maand moeten zitten. Alles daaronder is reden om argwaan te krijgen mbt het functioneren van de vve. Ga de vve stukken na en check de notulen van afgelopen 5 jaar, of er een reserve aanwezig is, welk onderhoud de afgelopen jaren is gepleegd, zijn er extra bijdragen gestort, etc. Als koper valt dit onder de onderzoeksplicht, dus mocht er gedonder zijn kun je dat nergens op verhalen. (je aankoopmakelaar zal ook niet thuis geven want die heeft zijn commissie binnen).
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 05-08-2018 00:36 ]
We wonen al 7 jaar in het gebouw waar we willen kopen, maar aan de ‘huurkant’. De VVE is heel actief en heeft alles netjes op orde. Maandelijkse bijdrage is ca. 220 euro/maand. Budget voor langjarig onderhoud is gereserveerd en opgepot op meerdere rekeningen i.v.m. depositogarantiestelsel (loopt in de tonnen). Dat zit mijns inziens allemaal dus wel goed.Sport_Life schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 00:28
Uiteindelijk zal het onderhoud betaalt moeten worden, daar veranderd een lage vve bijdrage niets aan. Met lift en zonder gwe voorschotten zou je op zo'n 150-200 euro per maand moeten zitten.
Het grappige is dat Noord/Noord-Oost ook nog op mijn lijst staat van "redelijk en betaalbaar" (zoek een apartement). Zuid is inmiddels nogal gezakt op mijn lijst wegens de bereikbaarheid t.o.v. mijn werk - waarom moet bijna al het OV via DH Centraal?ACRNM schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 15:14:
[...]
Alles in Zuid kun je eigenlijk sowieso al niet als ''gewild'' bestempelen. Hoogstens ''gewild binnen de prijsklasse''. Wel zie je dat gewilde buurten langzaam opschuiven omdat Noord/Noord-Oost simpelweg uit de markt wordt geprijsd. Bij ons in de buurt is de omschrijving van ''gewild'' dan ook opgeschoven naar ''statig'', ''chique'' etc.

Delft zelf is eigenlijk bij voorbaat al geen optie omdat de meeste woningen daar automatisch 20.000 Euro duurder zijn dan vergelijkbare woningen elders in de regio.
Ik denk dat we een andere definitie van Noord(-oost) aanhouden...al het OV in Belgisch park, Duttendel, Benoordenhout, Nassaubuurt, Archipel gaat juist via Centraal Station. En vooral Wassenaar is goed te bereiken vanuit daar. Voor een (etage) appartement hier heb je een eensgezinswoning met tuin in west en zuid.
Om in Delft te geraken kom je uit bij Kijkduin, Loosduinen, Segbroek. Dat is Den Haag- West
Om in Delft te geraken kom je uit bij Kijkduin, Loosduinen, Segbroek. Dat is Den Haag- West
Vorige week gesprek gehad met een hypotheekadviseur. Heb eerder in het topic aangegeven dat wij overwegen onze huidige woning te verkopen en vervolgens door te stromen naar een nieuwe woning, vandaar het gesprek.
Op zich goed gesprek gehad, maar zit toch in mn maag met een van de onderwerpen:
Een van de vragen aan adviseur was het volgende: Wij hebben een spaarhypotheek met inmiddels een aardig spaarpotje erin.
Een voorzichtige verwachting is dat de opbrengst van de verkoop van huidige woning exact gelijk is aan de hoogte van de huidige spaarhypotheek.
Stel, we verkopen de woning en maken een einde aan de spaarhypotheek, krijg ik dan dit potje belastingvrij en kan ik dit potje inzetten bij de koop van een nieuwe woning?
Het antwoord is dat we inderdaad dit potje belastingvrij krijgen (mag blijkbaar zonder voorwaarden sinds 2017) maar dat ik deze echter niet zomaar mag inzetten voor de koop van een nieuwe woning... omdat dit potje blijkbaar NIET als overwaarde wordt gezien.
Ik zou in dit geval moeten wachten totdat de woning gepasseerd is en ik het bedrag op rekening heb voordat ik het kan inzetten (en dus al mijn huidige woning uit ben).
Vond dit zelf nogal vreemd aangezien ik gevallen ken die (al wel een aantal jaar geleden) wel dit spaarpotje hebben gebruikt om bv overdrachtsbelasting te financieren en de prijs van de nieuwe woning te drukken.
Nu heb ik geen reden te twijfelen aan mijn adviseur maar omdat ik toch wat tegenstrijdige verhalen hoor wilde ik het hier ook even posten... zijn er toevallig ervaringsdeskundigen of knappe koppen die in deze situatie andere ervaringen hebben?
Vind het namelijk zonde om dat vrijgevallen spaarpotje op mn eigen spaarrekening te zetten terwijl ik het graag zou willen gebruiken om in mijn nieuwe woning te investeren (en evt graag eenmalige kosten zoals overdrachtsbelasting etc.).
Op zich goed gesprek gehad, maar zit toch in mn maag met een van de onderwerpen:
Een van de vragen aan adviseur was het volgende: Wij hebben een spaarhypotheek met inmiddels een aardig spaarpotje erin.
Een voorzichtige verwachting is dat de opbrengst van de verkoop van huidige woning exact gelijk is aan de hoogte van de huidige spaarhypotheek.
Stel, we verkopen de woning en maken een einde aan de spaarhypotheek, krijg ik dan dit potje belastingvrij en kan ik dit potje inzetten bij de koop van een nieuwe woning?
Het antwoord is dat we inderdaad dit potje belastingvrij krijgen (mag blijkbaar zonder voorwaarden sinds 2017) maar dat ik deze echter niet zomaar mag inzetten voor de koop van een nieuwe woning... omdat dit potje blijkbaar NIET als overwaarde wordt gezien.
Ik zou in dit geval moeten wachten totdat de woning gepasseerd is en ik het bedrag op rekening heb voordat ik het kan inzetten (en dus al mijn huidige woning uit ben).
Vond dit zelf nogal vreemd aangezien ik gevallen ken die (al wel een aantal jaar geleden) wel dit spaarpotje hebben gebruikt om bv overdrachtsbelasting te financieren en de prijs van de nieuwe woning te drukken.
Nu heb ik geen reden te twijfelen aan mijn adviseur maar omdat ik toch wat tegenstrijdige verhalen hoor wilde ik het hier ook even posten... zijn er toevallig ervaringsdeskundigen of knappe koppen die in deze situatie andere ervaringen hebben?
Vind het namelijk zonde om dat vrijgevallen spaarpotje op mn eigen spaarrekening te zetten terwijl ik het graag zou willen gebruiken om in mijn nieuwe woning te investeren (en evt graag eenmalige kosten zoals overdrachtsbelasting etc.).
De waarheid ligt ergens in het midden. Geld wat je nog niet hebt kun je niet in de nieuwe woning stoppen. er vanuit gaande dat je eerst een nieuw huis koopt voordat je het oude huis verkocht hebt (en afgerekend hebt), zul je voor de tussenliggende periode iets moeten verzinnen dus. Dit kan in de vorm van een overbruggingskrediet. Het is vooral een timings-issue.InstantKarma schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:59:
Vorige week gesprek gehad met een hypotheekadviseur. Heb eerder in het topic aangegeven dat wij overwegen onze huidige woning te verkopen en vervolgens door te stromen naar een nieuwe woning, vandaar het gesprek.
Jij wilt een huis kopen met geld dat nog niet van jou is.
Daarna speelt nog mee dat sommige banken er een strategie op nahouden om nog een paar weken na de overdracht op je geld te blijven zitten. Zo wilde Delta Lloyd mij pas zes weken na de overdracht het geld overmaken. Met tussenkomst van de tussenpersoon is dit gelukkig direct bij de overdracht gelukt uiteindelijk.
@InstantKarma Waarom zou je je bankspaarhypotheek opgeven? Die rendeert juist het beste in de laatste jaren dat ie loopt. Ik ga ook verhuizen en neem de BSH lekker mee. Heb uitgerekend wat het verschil is met gebruiken van spaarpot om nieuwe hypotheek te verlagen, maar met meenemen van BSH ben ik veel goedkoper uit
Is het niet zo dat een overbruggingskrediet alleen verwachte overwaarde betreft (iets waar een vrijvallend spaarpotje dus blijkbaar NIET onder valt)?MikeyMan schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:14:
[...]
De waarheid ligt ergens in het midden. Geld wat je nog niet hebt kun je niet in de nieuwe woning stoppen. er vanuit gaande dat je eerst een nieuw huis koopt voordat je het oude huis verkocht hebt (en afgerekend hebt), zul je voor de tussenliggende periode iets moeten verzinnen dus. Dit kan in de vorm van een overbruggingskrediet. Het is vooral een timings-issue.
Jij wilt een huis kopen met geld dat nog niet van jou is.
Overigens is het voor mij geen probleem om eerst de woning te verkopen met bv 6 maanden passeertijd... graag zou ik een nieuwe woning die ik dan binnen die 6 maanden koop wel graag deels financieren met dat geld.
Op de lange termijn heb je gelijk, echter vind ik in de huidige situatie de maandlasten behoorlijk hoog... met daarin gerekend een spaarpotje wat vrijvalt en een HRA die wordt afgebouwd neig ik toch om hem te laten vallen en opnieuw te beginnen met annuïteit/aflossingsvrij.DutchChelsea schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:23:
@InstantKarma Waarom zou je je bankspaarhypotheek opgeven? Die rendeert juist het beste in de laatste jaren dat ie loopt. Ik ga ook verhuizen en neem de BSH lekker mee. Heb uitgerekend wat het verschil is met gebruiken van spaarpot om nieuwe hypotheek te verlagen, maar met meenemen van BSH ben ik veel goedkoper uit
En ja, ik realiseer me dat op de lange termijn met 21 jaar ijzeren discipline die spaarhypotheek idd voordeliger is.
@InstantKarma Als die oplossing jou het beste gevoel geeft: prima. Heb je ook de mogelijkheid overwogen om deel van overwaarde een paar jaar lang te storten in de spaarpot van de BSH (binnen de fiscale regels/bandbreedte)? Op die manier kun je je maandlasten ook behoorlijk verlagen en/of de termijn van je BSH verkorten
Wat een rare gang van zaken. Ik heb dat persoonlijk nog nooit zelf meegemaakt, en ik heb zulke praktijken nooit van vrienden gehoord die woningen gingen bekijken.MeteoVir schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 11:38:
Misschien een verkooptruc van de verkopende makelaar om geinteresseerden te lokken met een 'lagere' prijs om daarna de 'vraagprijs' te melden, maar ik vind het misleiding - zo niet schofterig. Ik zou op mijn hoede zijn voor die makelaar.
Volgens mij maak je het wat moeilijker dan nodig. Die overbrugging is precies dat; een lening voor de periode dat je 'te weinig geld hebt'.InstantKarma schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:37:
[...]
Is het niet zo dat een overbruggingskrediet alleen verwachte overwaarde betreft (iets waar een vrijvallend spaarpotje dus blijkbaar NIET onder valt)?
Overigens is het voor mij geen probleem om eerst de woning te verkopen met bv 6 maanden passeertijd... graag zou ik een nieuwe woning die ik dan binnen die 6 maanden koop wel graag deels financieren met dat geld.
Als jij een huis van 300k koopt, en wilt 30k uit je bankspaarhypotheek hiervoor gebruiken, zal de bank je vragen om dat geld te storten voor overdracht, zodat de hypotheek 270k wordt. Heb je dat geld (nog) niet zul je dat (tijdelijk) op een andere manier moeten financieren.
Wij zitten in de laatste fase van het kopen van een huis. Uiteraard willen wij een voor ons zo gunstig mogelijke taxatie en hoewel het huis een kluswoning is, staat een vergelijkbaar huis in dezelfde straat te koop voor een substantieel hoger bedrag.
In dat opzicht lijkt voor ons voordelig om de taxatie door de makelaar van dat huis uit te laten voeren (een goede taxatie zou positief moeten zijn voor dat huis). Echter dit roept wellicht wel wat ethische kwesties op. Iemand hier ervaring mee?
In dat opzicht lijkt voor ons voordelig om de taxatie door de makelaar van dat huis uit te laten voeren (een goede taxatie zou positief moeten zijn voor dat huis). Echter dit roept wellicht wel wat ethische kwesties op. Iemand hier ervaring mee?
Ik zou me er niet druk over maken. Laat de betreffende makelaar die vragen maar oproepen.Omni superens schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:03:
Een taxatie uitgevoerd door een makelaar die betrokken is bij de transactie wordt over het algemeen niet geaccepteerd door banken.Omni superens schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:03:
Wij zitten in de laatste fase van het kopen van een huis. Uiteraard willen wij een voor ons zo gunstig mogelijke taxatie en hoewel het huis een kluswoning is, staat een vergelijkbaar huis in dezelfde straat te koop voor een substantieel hoger bedrag.
De makelaar is niet betrokken bij de transactie van ons huis, maar betrokken bij een ander huis dat te koop staat in de straat.DarkFlow schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:00:
[...]
Een taxatie uitgevoerd door een makelaar die betrokken is bij de transactie wordt over het algemeen niet geaccepteerd door banken.
Goed, inmiddels anderhalve maand verder. Schade expert van ASR is geweest. Gezien de schade eerder is ontstaan; wordt deze verhaald op de polis van de oude eigenaresse. Dacht eerst dat dit prettig zou zijn, ivm eigen risico, maar inmiddels lijkt dat tegen te vallen. De oude eigenaresse heeft namelijk totaal geen beeld van de kosten of offertes, en is nu wel degene die de schade-vaststelling moet accorderen....MikeyMan schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:57:
[...]
Inmiddels een ruime week verder... En ik ben van twee badkamers naar 0 badkamers toe...
Er zijn uiteindelijk 7 lekkages gevonden. Werkelijk alle muurplaten waren totaal verrot, gipswanden zeiknat tot op ooghoogte. Naast alle lekkages aan aan- en afvoer in de badkamer ook op de tweede nog een lekkage gevonden in de vloer van de aanvoerleiding van de wasmachine.
Bij het slopen van de badkamer kwamen we een volledig verzadigde tussenmuur en dekvloer tegen.
Verzekeraar gaat er binnen hun mogelijkheden coulant mee om. Wordt verhaald op de polis van de oude eigenaar (welke bij dezelfde maatschappij was/is verzekerd), en snapt ook dat oplappen in dit stadium niet meer mogelijk was op normale wijze. Ze stonden er niet op om alles in oude staat te herstellen en willen het bedrag uitkeren. Gelukkig maar, want tijdens het ruimen van de badkamer ben ik nog een hoop beunwerk tegengekomen. Heb dus ook toestemming gekregen om verder te gaan met het afbreken, dus van vrijdagmiddag tot maandagochtend aan het bikken geweest om de hele dekvloer te verwijderen. Tegels van de gipswanden af krijgen gaat niet lukken dus daar moeten we overheen..
Linksom of rechtsom gaat het ons een hele hoop geld kosten waar we op dit moment niet op zaten te wachten. We zullen waarschijnlijk het tegelen van de tussenwand, en het herstel van de vloer wel vergoed krijgen, evenals de kosten voor twee nieuwe douchebakken (bij elkaar 5k?) en de onderzoekskosten (inmiddels haast 2k). Deel van de loodgieterskosten kunnen we wellicht op de oude eigenaar verhalen. Maar we zullen nu soort van noodgedwongen toch twee volledige badkamers moeten laten doen
Gok zomaar dat dat nog minimaal 10k aan eigen middelen met zich meebrengt.
Met alle geluk van de wereld wel een goede loodgieter en een tegelaar gevonden die op korte termijn aan de slag kunnen. Nu nog de spulletjes op tijd geleverd krijgen.
Deze schade vaststelling is op dit moment overigens een lachertje. Er is een kleine 6900 euro aan schade vastgesteld. De offerte voor sec het herstel naar oude situatie was, zelfs voor de laatste lekkages, al ruim 9500 euro. En dat terwijl ik heel veel zelf doe. Sloopwerk heb ik zelf gedaan, deel van het herstel ook.
Kosten van lekdetectie lagen al op 1600 euro ruim, voordat we alles boven tafel hadden.
Totale kosten lijken nu rond de 34000 euro uit te gaan komen. En dan hebben we op zich helemaal geen luxe spul genomen.
Nu begrijp ik best dat woningverbetering voor eigen rekening is, en dat bijvoorbeeld de kranen en badmeubels goed beschouwd niet vervangen hadden hoeven worden. Maar dit slaat m.i. Nergens op.
Heb er overigens ook totaal geen specificatie bij gezien, maar kreeg nog wel op twee vlakken een veeg uit de pan:
- Lekdetectie niet via ASR uitgevoerd; is nota bene gedaan met goedkeuring van ASR via de tussenpersoon. Had via ASR gekund, maar dan had ik nog weken moeten wachten.
- Ik kreeg de opmerking dat de schade niet meer te herleiden was, gezien alles al gesloopt was. Ook dit is na uitdrukkelijke goedkeuring van ASR gebeurd. Heb overal foto’s van gemaakt, en keihard doorgewerkt. Dit heeft erin geresulteerd dat ik nu in ieder geval 1 werkende badkamer heb. Had ik op ASR gewacht, waren ze waarschijnlijk nog niet eens begonnen. ASR heeft overigens ook expliciet aangegeven dat ze geen herstel naar oude situatie zouden eisen.
Heb logischerwijs e.e.a. Op de mail gezet, ook al ben ik volgens de schade-expert geen partij in deze...

Anoniem: 922281
Waarom zou een goede taxatie van jullie aan te kopen huis positief zijn voor het huis wat die makelaar probeert te verkopen? Zo'n taxatie is immers niet openbaar. Ik zie dus geen probleem.Omni superens schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:03:
Ik denk dat hij andersom redeneert. Een makelaar dat een opgeknapt huis probeert te verkopen ziet veel beter in welke mogelijkheden een vergelijkbaar klushuis heeft als het af is. Daardoor zou de taxatie na verbouwing hoger uit kunnen vallen.Anoniem: 922281 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:40:
[...]
Waarom zou een goede taxatie van jullie aan te kopen huis positief zijn voor het huis wat die makelaar probeert te verkopen? Zo'n taxatie is immers niet openbaar. Ik zie dus geen probleem.
Het is een beetje tweeledig.Anoniem: 922281 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:40:
[...]
Waarom zou een goede taxatie van jullie aan te kopen huis positief zijn voor het huis wat die makelaar probeert te verkopen? Zo'n taxatie is immers niet openbaar. Ik zie dus geen probleem.
De makelaar zal een goed beeld hebben van de waarde nadat het opgeknapt is. Verder, hoewel de taxatie niet openbaar is, zal dat de makelaar waarschijnlijk niet beletten om het huis als vergelijking te gebruiken bij de verkoop (huis is getaxeerd op x en moet nog y aan worden besteed om op hetzelfde uit te komen).
Pfft, een huis kopen, wat een drama kan dat soms zijn.
In het verleden 2 nieuwbouwwoningen gekocht en dat ging vrij probleemloos.
Nu hebben we echter een bestaande woning op het oog, maar stuiten we op een twijfelende verkoper.
Na anderhalve week zijn we het eens over de prijs, maar meneer heeft nog niets nieuws en wil graag een opleverdatum van juli 2019. Dat vind ik echt belachelijk laat (vooral omdat in zijn Funda tekst staat dat oplevering snel kan), dus hebben we gemeld dat april echt de uiterste datum is, maar liever februari. Volgens mij zijn we daarmee nog heel coulant.
Nu is meneer aan het tijdrekken. Blijkbaar bezoekt hij ieder te koop staand huis in de regio, maar zich vasttleggen aan een datum wil hij nog steeds niet.
Vanmiddag gaan we dus maar eens een ultimatum stellen qua datum waarop hij zijn zaken op orde moet hebben.
Belachelijk dat je dit soort zaken pas bedenkt NADAT je je huis te koop zet..
In het verleden 2 nieuwbouwwoningen gekocht en dat ging vrij probleemloos.
Nu hebben we echter een bestaande woning op het oog, maar stuiten we op een twijfelende verkoper.
Na anderhalve week zijn we het eens over de prijs, maar meneer heeft nog niets nieuws en wil graag een opleverdatum van juli 2019. Dat vind ik echt belachelijk laat (vooral omdat in zijn Funda tekst staat dat oplevering snel kan), dus hebben we gemeld dat april echt de uiterste datum is, maar liever februari. Volgens mij zijn we daarmee nog heel coulant.
Nu is meneer aan het tijdrekken. Blijkbaar bezoekt hij ieder te koop staand huis in de regio, maar zich vasttleggen aan een datum wil hij nog steeds niet.
Vanmiddag gaan we dus maar eens een ultimatum stellen qua datum waarop hij zijn zaken op orde moet hebben.
Belachelijk dat je dit soort zaken pas bedenkt NADAT je je huis te koop zet..
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
@PaT idd gewoon ultimatum stellen. En februari is idd vrij coulant, misschien wel veel te coulant van jou, want dat duurt nog zes maanden. Ik zou zeggen: overdracht voor de afgesproken prijs per 1 januari en voor iedere maand later een korting op de prijs van bijvoorbeeld 1500 euro (al heb ik geen idee of die 1500 per maand goed is in relatie tot de koopprijs).
Wij hebben inmiddels ook een huis op het oog. De koopovereenkomst wordt op dit moment opgesteld en het verzoek is gedaan om een datum voor te stellen waarop de handtekeningen gezet kunnen worden. De datum van overdracht ligt op eind december, dus dat geeft ons 5 maanden om ons huidige huis te verkopen. Gezien het aanbod in de omgeving van Eindhoven zal een woning aan de onderkant van de woningmarkt in deze omgeving naar verwachting vrij snel verkopen.
Het is dus een behoorlijk spannende tijd..
Het is dus een behoorlijk spannende tijd..
[ Voor 11% gewijzigd door Stephanvr op 15-08-2018 15:45 ]
Wij hebben precies hetzelfde gedaan. Aan onze woning moet veel gebeuren en de taxateur had (als verkoopmakelaar) net een (goed afgewerkte) woning enkele deuren verderop verkocht. Hij wist dus wat de woning kan opleveren na verbouwing. Onze (beoogde) hypotheekverstrekker heeft al een 1e akkoord gegeven, het wachten is nu op een tweede beoordeling. Het lijkt dus goed te gaan.Omni superens schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:03:
Ik zou ook niet weten wat het probleem zou zijn. De taxatie mag alleen niet worden uitgevoerd door een bij de (ver)koop betrokken makelaar, maar dat spreekt eigenlijk voor zich.
Precies dit.CurlyMo schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:07:
[...]
Ik denk dat hij andersom redeneert. Een makelaar dat een opgeknapt huis probeert te verkopen ziet veel beter in welke mogelijkheden een vergelijkbaar klushuis heeft als het af is. Daardoor zou de taxatie na verbouwing hoger uit kunnen vallen.
[ Voor 14% gewijzigd door cryptapix op 15-08-2018 17:40 ]
@PaT hoe regel je dit met je hypotheekverstrekker en je eigen huis? Langer dan 6mnd is vaak best een uitdaging.
@MikeyMan Bij ABNAmro is ie 9 maanden geldig, zonder extra verlengingskosten. Geen idee of dat bij meer hypotheekverstrekkers zo is
In dit geval is februari vroeg genoeg. Het hele huis moet gestript worden en dus ook alles besteld. Als we dat in september doen is dat 'maar' 4 a 5 maanden. Daarnaast moeten we een aannemer zien te regelen, die hebben nu ook werk zat en dus is zo'n middellange termijn wel prettig.DutchChelsea schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:10:
@PaT idd gewoon ultimatum stellen. En februari is idd vrij coulant, misschien wel veel te coulant van jou, want dat duurt nog zes maanden. Ik zou zeggen: overdracht voor de afgesproken prijs per 1 januari en voor iedere maand later een korting op de prijs van bijvoorbeeld 1500 euro (al heb ik geen idee of die 1500 per maand goed is in relatie tot de koopprijs).
Ultimatum staat inmiddels op aanstaande dinsdagochtend. Weten we dan nog niets, dan ga ik serieus nadenken of ik mijn bod in ga trekken.
Je hebt 5 verstrekkers die een offerte van een jaar aanbieden. Daarnaast doet iedereen vrij spastisch over het verlengen van een offerte, maar daar heb ik bij mijn eerste woning ook mee te maken gehad. Het zal vast iets kosten, maar dat zijn volgens mij niet zulke schokkende bedragen. Misschien zit ik er wat makkelijk in doordat ik door de lage rente nauwelijks extra maandlasten krijg, maar wel 1/3 huis daarvoor terug krijg.MikeyMan schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 17:57:
@PaT hoe regel je dit met je hypotheekverstrekker en je eigen huis? Langer dan 6mnd is vaak best een uitdaging.
Eind deze maand heb ik een gesprek ingepland met mijn hypotheekadviseur. Dan zullen we zien hoe duur het allemaal echt is.
En anders wacht ik nog even met het opvragen van offertes...
Het is mij niet helemaal duidelijk hoe het zit met NHG t.o.v. huizen die daar qua vraagprijs net boven zitten.
Stel een woning staat voor 270k te koop, en naar verwachting is dit eerder de ondergrens. Is het dan nog mogelijk om op een bepaalde manier een hypotheek met NHG te kunnen afsluiten?
Ik lees trouwens verschillende dingen over de NHG grenswaarde: getaxeerde waarde. hoogte hypotheek, werkelijk betaalde bedrag voor de woning excl bijkomende kosten. Welke moet nu worden aangehouden?
Stel een woning staat voor 270k te koop, en naar verwachting is dit eerder de ondergrens. Is het dan nog mogelijk om op een bepaalde manier een hypotheek met NHG te kunnen afsluiten?
Ik lees trouwens verschillende dingen over de NHG grenswaarde: getaxeerde waarde. hoogte hypotheek, werkelijk betaalde bedrag voor de woning excl bijkomende kosten. Welke moet nu worden aangehouden?
@JeyJey NHG-grens = grens voor hoogte van hypotheek
NHG grens is €265.000JeyJey schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:55:
Het is mij niet helemaal duidelijk hoe het zit met NHG t.o.v. huizen die daar qua vraagprijs net boven zitten.
Kan oplopen tot maximaal €280.900 indien er wordt geïnvesteerd in energiebesparende voorzieningen
Stel je koopt de woning voor 300k, en je hebt daarvoor een hypotheek nodig van 300k dan kom je niet in aanmerking voor een NHG hypotheek.
Stel je koopt de woning voor 300k, je hebt 35k eigen middelingen en je neemt daarbij een hypotheek van 265k dan kom je wel in aanmerking voor een NHG hypotheek.
Excuus is dus onzin
SquareOne schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:10:
[...]
NHG grens is €265.000
Kan oplopen tot maximaal €280.900 indien er wordt geïnvesteerd in energiebesparende voorzieningen
Stel je koopt de woning voor 300k, en je hebt daarvoor een hypotheek nodig van 300k dan kom je niet in aanmerking voor een NHG hypotheek.
Stel je koopt de woning voor 300k, je hebt 35k eigen middelingen en je neemt daarbij een hypotheek van 265k dan kom je wel in aanmerking voor een NHG hypotheek.
Dit is expliciet anders dan wat ik op advieswebsites lees (en hoe het in 2014 ook echt was), dat is namelijk dat zowel de hypotheek EN het aankoopbedrag niet hoger dan 265k mag zijn (ex energieverbeteringen).DutchChelsea schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:58:
Hoe komen jullie aan deze wijsheid? Dat het enkel om hypotheekhoogte gaat?
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Volgens mij klopt dit niet. Koopprijs is leidend en niet je hypotheekbedrag
SquareOne schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:10:
[...]
NHG grens is €265.000
DutchChelsea schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:58:
Dat is (zoals hierboven al aangegeven wordt) niet waar. De NHG grens is gebaseerd op de koopsom. Al koop je een huis van 266k, die getaxeerd is op 260k en breng je 200k aan eigen geld in, dan nog kom je niet in aanmerking voor NHG. De koopsom van 266k is leidend.SquareOne schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:10:
[...]
NHG grens is €265.000
De enige optie die je hebt is om het deel boven de 265k aan te merken als prijs voor roerende goederen. Dat telt nl. niet mee als koopsom. Dat kan je niet eindeloos oprekken (een paar gordijnen van 10k is onrealistisch), maar vooral als er keukenapparatuur aanwezig is zijn er zeker wel mogelijkheden.
Staar je overigens niet blind op NHG. NHG kost 1%. Daar krijg je een lagere rente voor terug, maar het duurt wel een paar jaar voordat je dat hebt terugverdiend.
Dit dus.. En vraag je af in welke mate je de NHG bescherming nodig hebt. Koop je nu op je top van je kunnen, maar heb je nog een hele carriere voor, dan zal je maandlast verhoudingsgewijs steeds makkelijker op te hoesten te zijn.DarkFlow schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:21:
Staar je overigens niet blind op NHG. NHG kost 1%. Daar krijg je een lagere rente voor terug, maar het duurt wel een paar jaar voordat je dat hebt terugverdiend.
Als ik terugkijk naar mijn eerste hypotheek met een maandlast van 500 euro, dan was dat toen best wat. Nu, 14 jaar later zou ik een moord doen voor zo'n laag bedrag.
NHG is mooi, maar bedenk goed of je het echt wel nodig gaat hebben. Ik ken persoonlijk maar 1 gezin die de NHG bescherming bij een scheiding nodig heeft gehad.
Dank allen voor de feedback.PaT schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:36:
[...]
Dit dus.. En vraag je af in welke mate je de NHG bescherming nodig hebt. Koop je nu op je top van je kunnen, maar heb je nog een hele carriere voor, dan zal je maandlast verhoudingsgewijs steeds makkelijker op te hoesten te zijn.
Als ik terugkijk naar mijn eerste hypotheek met een maandlast van 500 euro, dan was dat toen best wat. Nu, 14 jaar later zou ik een moord doen voor zo'n laag bedrag.
NHG is mooi, maar bedenk goed of je het echt wel nodig gaat hebben. Ik ken persoonlijk maar 1 gezin die de NHG bescherming bij een scheiding nodig heeft gehad.
@PaT Het is meer dat NHG mooi meegenomen is, aangezien het niet veel kost (1% waarde woning, maar wel weer belastingaftrekbaar) en na 30 jaar kan het 10-15k schelen in ons geval.
Maar het is wel goed om het allemaal wat te relativeren. Ik zal de eerdergenoemde tip over roerende goederen nog eens overpeinzen
Morgen bezichtigen we een woning, waar we op voorhand al erg enthousiast over zijn. Wel twijfel nog over het al dan niet in de arm nemen van een aankoopmakelaar..
@JeyJey Voor hoelang wil je de hypotheekrente vast zetten?
Ik weet niet wat de regels zijn omtrent NHG, verhuizen en hypotheek meenemen, maar als de NHG gekoppeld is aan de aanschafwaarde (koopsom) kan je die dan eventueel "meeverhuizen" als je in de toekomst gaat verhuizen?
Wellicht is het interessant om nu (nu de rente zo laag staat) wel interessant om een hypotheek uit te zoeken, die je mee mag verhuizen tegen dezelfde (lage) rente! Probeer dan ook de hypotheek zo hoog mogelijk bij de notaris te laten passeren (zodat je zonder tussenkomst van de notaris eventueel in de toekomst je hypotheek kan ophogen).
Kost je nu misschien een paar tientjes per maand extra, maar wellicht dat het je in toekomst meer gaat opleveren!
LET OP: dit is geen financieel advies, maar gewoon een gedachte kronkel! Zoek het eerst goed uit en laat je adviseren door iemand met kennis van zaken
Ik weet niet wat de regels zijn omtrent NHG, verhuizen en hypotheek meenemen, maar als de NHG gekoppeld is aan de aanschafwaarde (koopsom) kan je die dan eventueel "meeverhuizen" als je in de toekomst gaat verhuizen?
Wellicht is het interessant om nu (nu de rente zo laag staat) wel interessant om een hypotheek uit te zoeken, die je mee mag verhuizen tegen dezelfde (lage) rente! Probeer dan ook de hypotheek zo hoog mogelijk bij de notaris te laten passeren (zodat je zonder tussenkomst van de notaris eventueel in de toekomst je hypotheek kan ophogen).
Kost je nu misschien een paar tientjes per maand extra, maar wellicht dat het je in toekomst meer gaat opleveren!
LET OP: dit is geen financieel advies, maar gewoon een gedachte kronkel! Zoek het eerst goed uit en laat je adviseren door iemand met kennis van zaken
@JeyJeyBastaRhymez schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 16:21:
Compleet mee eens. Vorige week nog met iemand meegekeken naar het verschil tussen 20 en 30 jaar vastzetten. Betrokkene kreeg van de hypotheekadviseur het advies om voor 20 jaar vast te zetten want
• Dan is de kop er al lang af; een evt. hogere rente kun je na die 20 jaar makkelijk ophoesten
• Voor die tijd heb je al lang extra afgelost.
Netto verschil in deze was ongeveer € 20,- per maand. Ik heb bij bovenstaand advies de volgende kanttekeningen geplaatst.
• Als je niet extra aflost ligt na 20 jaar het break even point op ongeveer 5%. D.w.z. dat wanneer de rente na 20 jaar hoger is dan 5% je er geld op toelegt, is deze lager dan 5% dan ben je beter af. Uiteindelijk is het een beetje lood om oud ijzer, maar... (zie volgende punt)
• Besluit je over 10 jaar nog een keer te gaan verhuizen en je moet nog een keer een ton bijlenen tegen de dan geldende rente, dan ligt die rente waarschijnlijk hoger => als je dan extra gaat aflossen ga je waarschijnlijk die hypotheek (van een ton) eerst aflossen en laat je je huidige hypotheek met de lage rente zo lang mogelijk staan...
Maar goed; wat BastaRhymez dus zegt: dit is geen echt financieel advies maar wilde je het wel even meegeven
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
De bezichtiging is geweest, de prijs was echt een bieden-vanaf, mocht geen cent minder. De prijs was verhoogd na een bezichtiging een week eerder, die tot niets had geleid. Het hele prijsgedoe komt 'puur voor rekening van de verkoper', aldus de verkoopmakelaar. Die dacht er intussen het zijne van, zo bleek achteraf. Mijn aankoopmakelaar kent toevallig de verkopend makelaar al sinds de lagere school en heeft even als vrienden onder elkaar gebabbeld.Fireshade schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:25:
[...]
Wat een rare gang van zaken. Ik heb dat persoonlijk nog nooit zelf meegemaakt, en ik heb zulke praktijken nooit van vrienden gehoord die woningen gingen bekijken.
Misschien een verkooptruc van de verkopende makelaar om geïnteresseerden te lokken met een 'lagere' prijs om daarna de 'vraagprijs' te melden, maar ik vind het misleiding - zo niet schofterig. Ik zou op mijn hoede zijn voor die makelaar.
Hoe dan ook, einde verhaal voor dit avontuur, want a) met zo'n wispelturige partij willen we niet verder en b) het gaat echt boven ons beoogde budget. Nu hebben we onze pijlen gericht op een nieuwbouwappartement vlakbij. Alles zelf inrichten naar wens. Alleen al die keuze's... en de bouwperiode even uitzitten

Denk dat het de meest verstandige keuze is die je kunt maken. Mooi dat je je pijlen richt op een nieuwbouwappartement!MeteoVir schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:34:
[...]
Hoe dan ook, einde verhaal voor dit avontuur, want a) met zo'n wispelturige partij willen we niet verder en b) het gaat echt boven ons beoogde budget. Nu hebben we onze pijlen gericht op een nieuwbouwappartement vlakbij. Alles zelf inrichten naar wens. Alleen al die keuze's... en de bouwperiode even uitzitten.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Een wijze beslissing om van de woning af te zien, lijkt me.MeteoVir schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:34:
[...]
De bezichtiging is geweest, de prijs was echt een bieden-vanaf, mocht geen cent minder. De prijs was verhoogd na een bezichtiging een week eerder, die tot niets had geleid. Het hele prijsgedoe komt 'puur voor rekening van de verkoper', aldus de verkoopmakelaar. Die dacht er intussen het zijne van, zo bleek achteraf. Mijn aankoopmakelaar kent toevallig de verkopend makelaar al sinds de lagere school en heeft even als vrienden onder elkaar gebabbeld.
Hoe dan ook, einde verhaal voor dit avontuur, want a) met zo'n wispelturige partij willen we niet verder en b) het gaat echt boven ons beoogde budget. Nu hebben we onze pijlen gericht op een nieuwbouwappartement vlakbij. Alles zelf inrichten naar wens. Alleen al die keuze's... en de bouwperiode even uitzitten.
Nieuwbouw levert inderdaad veel keuzestress op. Maar op een leuke manier, wat mij betreft
Ik denk aan 15 of 20 jaar. Ik zal je gedachten niet als financieel advies opnemen, maar wel in gedachten houdenBastaRhymez schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 16:21:
Verder is het -volgens mij- zo dat de NHG inclusief bijkomende kosten en - zoals eerder genoemd hier - excl. roerende zaken is. Bij een woning met een koopsom van 265.000, waarvan 5000 aan roerende zaken, zou je zeggen dat je onder de NHG grens blijft. Maar met die extra kosten (5-6%) ga je er alsnog ruim overheen..
Misschien (hopelijk) zie ik het verkeerd
Aanvullend nog een vraag: We zijn bezig met het kopen van een huis uit 1999. Ziet er over het algemeen gewoon netjes uit. Zouden jullie een bouwtechnisch onderzoek laten uitvoeren bij een dergelijk relatief jonge woning?
En voor degenen die zo'n onderzoek hebben laten uitvoeren: welk grensbedrag aan mogelijk onderhoud / renovatie kosten hebben jullie opgenomen in het koopcontract? 2000? 5000?
En voor degenen die zo'n onderzoek hebben laten uitvoeren: welk grensbedrag aan mogelijk onderhoud / renovatie kosten hebben jullie opgenomen in het koopcontract? 2000? 5000?
[ Voor 10% gewijzigd door JeyJey op 19-08-2018 21:08 ]
Voor die 375€ zou ik het zeker (weer) doen bij aankoop van een huis voor vele honderduizenden euro’s.JeyJey schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 21:07:
Aanvullend nog een vraag: We zijn bezig met het kopen van een huis uit 1999. Ziet er over het algemeen gewoon netjes uit. Zouden jullie een bouwtechnisch onderzoek laten uitvoeren bij een dergelijk relatief jonge woning?
Geeft je ook een goed beeld van het toekomstig onderhoud aan de woning.
American Express vraagbaak
5.000,- euro voor direct noodzakelijke kosten, en dat is vrij laag volgens mij. In ons geval gaat het om een huis uit 1977.JeyJey schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 21:07:
Wij hebben er niks over afgesproken, want randstad. Kopen of ontbinden (in bedenktijd). Na jou tientallen anderen. Oftewel, het hangt van de regio af welke eisen je kan stellen.JeyJey schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 21:07:
Ik zou het altijd doen. Je voldoet daarmee aan je onderzoeksplicht. Mocht er iets zijn, kan verkoper dat nooit als argument gebruiken.JeyJey schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 21:07:
Onze koper had geen voorbehoud opgenomen in de koopovk (randstad, heel oud pand en voor hem 10 anderen.. ) , wel had hij binnen de bedenktijd een keuring uit laten voeren.
MeteoVir schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:34:
[...]
De bezichtiging is geweest, de prijs was echt een bieden-vanaf, mocht geen cent minder. De prijs was verhoogd na een bezichtiging een week eerder, die tot niets had geleid. Het hele prijsgedoe komt 'puur voor rekening van de verkoper', aldus de verkoopmakelaar. Die dacht er intussen het zijne van, zo bleek achteraf. Mijn aankoopmakelaar kent toevallig de verkopend makelaar al sinds de lagere school en heeft even als vrienden onder elkaar gebabbeld.
[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 19-08-2018 22:50 ]
Ik zou het laten uitvoeren. Gaat om een grote aankoop en kan een hoop gezeik voorkomen. Zo heeft iemand in mijn persoonlijke omgeving een keer geen schade uitgekeerd gekregen van de verzekering, omdat de verzekering aangaf dat de schade (lekkage) voorkomen had kunnen worden door het laten uitvoeren van een bouwkundige keuring.JeyJey schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 21:07:
Als je puur benieuwd bent naar de staat of evt. verzekeringskwesties af wil dekken: een bouwtechnisch onderzoek kan ook na de overdracht.
De belangrijkste vraag op dit moment is: heb je het nodig als voorbehoud?
Stel je stelt een voorbehoud voor 5000 euro direct noodzakelijke kosten en uit het rapport blijkt 10000 euro. Laat je dan het huis schieten? Wat als deze kosten op 20000 euro uitkomen? Hoe groot is deze kans uberhaupt?
Het komt eigenlijk neer op een afweging hoeveel risico je bereid bent te lopen. Hoe zeker ben je van de staat? Hoe graag je het wil hebben? Hoeveel andere potentiële kopers zijn er?
Als je veel spaargeld hebt is het makkelijker om een dergelijk voorbehoud te laten vallen dan als je nauwelijks spaargeld hebt.
De belangrijkste vraag op dit moment is: heb je het nodig als voorbehoud?
Stel je stelt een voorbehoud voor 5000 euro direct noodzakelijke kosten en uit het rapport blijkt 10000 euro. Laat je dan het huis schieten? Wat als deze kosten op 20000 euro uitkomen? Hoe groot is deze kans uberhaupt?
Het komt eigenlijk neer op een afweging hoeveel risico je bereid bent te lopen. Hoe zeker ben je van de staat? Hoe graag je het wil hebben? Hoeveel andere potentiële kopers zijn er?
Als je veel spaargeld hebt is het makkelijker om een dergelijk voorbehoud te laten vallen dan als je nauwelijks spaargeld hebt.
Dank voor jullie reacties allen. Dat meedenken is fijn!
Stand van zaken:
- afgelopen vrijdag bezichtigd. Toen is door de makelaar genoemd dat overdracht eind van dit jaar zou zijn. Na ons (geaccepteerde) bod van diezelfde dag is telefonisch doorgegeven dat verkopers voorkeur uitgaat naar 1 november. Dit lijkt niet onderhandelbaar na enige mailwisseling.
- Tekenen zou dan komende vrijdag zijn. Vervolgens zijn er 6 weken opgenomen voor het regelen van de hypotheek.
We vinden het vreemd dat de makelaar hier niet eerder duidelijk over was. Opzich zijn we flexibel, we huren nu ook nog. Ik maak me vooral wel wat zorgen over of die 6 weken wel genoeg is voor het rondkrijgen van de hypotheek. Misschien is het dan de beste middenweg om er 8 weken van proberen te maken op voorhand, ipv begin oktober om uitstel moeten vragen.
Wat vinden jullie van deze situatie?
Stand van zaken:
- afgelopen vrijdag bezichtigd. Toen is door de makelaar genoemd dat overdracht eind van dit jaar zou zijn. Na ons (geaccepteerde) bod van diezelfde dag is telefonisch doorgegeven dat verkopers voorkeur uitgaat naar 1 november. Dit lijkt niet onderhandelbaar na enige mailwisseling.
- Tekenen zou dan komende vrijdag zijn. Vervolgens zijn er 6 weken opgenomen voor het regelen van de hypotheek.
We vinden het vreemd dat de makelaar hier niet eerder duidelijk over was. Opzich zijn we flexibel, we huren nu ook nog. Ik maak me vooral wel wat zorgen over of die 6 weken wel genoeg is voor het rondkrijgen van de hypotheek. Misschien is het dan de beste middenweg om er 8 weken van proberen te maken op voorhand, ipv begin oktober om uitstel moeten vragen.
Zoek eens wat posts van mij in dit topic. Huis uit 2007, meerdere lekkages. Nul garantie dat dit er met een keuring uit was gekomen natuurlijk, maar ik voorzie wat discussie nu ik het niet heb laten doen.JeyJey schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 21:07:
Maar dan valt het niet meer onder onderzoeksplicht, omdat je er in feite niet meer vanaf kunt zien (geen voorbehoud of bedenktijd). Dus je staat sterker om het vooraf te doen.DarkFlow schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 01:38:
Als je puur benieuwd bent naar de staat of evt. verzekeringskwesties af wil dekken: een bouwtechnisch onderzoek kan ook na de overdracht.
Ik neem aan dat de meeste verkopers wel mee willen werken om het binnen de bedenktijd te doen, anders kun je je als koper afvragen of de staat van de woning wel oke is..
6 weken is gebruikelijk, maar als jij denkt meer tijd nodig te hebben, dan is het niet gek om 8 weken voor te stellen. Mocht het binnen 4 weken geregeld zijn, kun je alsnog eerder passeren ("na 8 weken of zoveel eerder als partijen overeen komen").JeyJey schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 07:44:
Dank voor jullie reacties allen. Dat meedenken is fijn!
Stand van zaken:
[ Voor 51% gewijzigd door Sport_Life op 20-08-2018 08:35 ]
Als je over die 5.000,- euro heen gaan heb je alsnog de keuze om het wel of niet te doen. Het is alleen maar om jezelf in te dekken. Als er bij mij 7.000,- euro uitkomt doe ik het waarschijnlijk nog steedsDarkFlow schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 01:38:
Regelen van hypotheek kan je voor een heel eind al gedaan hebben. Zorg dat al je documenten er vast zijn. Voor de rest heb je niet meer nodig dan een akkoord of afwijziging. Het geld hoeft er binnen die 6 weken nog niet te zijn. Dat kan ook erna. Zolang je maar kan aantonen dat je wel of geen geld geleend krijgt. Als je na 8 weken wil passeren kan dat natuurlijk ook gewoon, alleen kan je dan niet meer zonder consequenties ontbinden. Dat mag alleen binnen die 6 weken met een officiële afwijzingsbrief van een hypotheekverstrekker.JeyJey schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 07:44:
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7