Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 83 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Donderdagavond een bod gedaan op een huis wat al meer dan twee jaar te koop staat (de eigenaar is een huisvesting bedrijf). Het is nog net geen bouwval, maar er moet ontzettend veel aan gebeuren. We hebben de mogelijkheid om de verbouwing grotendeels zelf te kunnen doen, en geen haast met het bewoonbaar maken van de woning, dus zijn we niet bang om deze uitdaging aan te gaan.

Ik heb een bod neergelegd van ~10% onder de vraagprijs. Krijg ik de volgende dag doodleuk een telefoontje van de verkoopmakelaar met de vraag of ik serieus ben met mijn bod. Ik heb aangegeven dat ik er nog niet over na wil denken om dichtbij de vraagprijs te gaan zitten voor deze woning. De makelaar wil ook niet zakken met de prijs. Dus heb ik hem verteld dat we er waarschijnlijk toch nooit uit gaan komen dan, en de beste man een fijn weekend gewenst. Hij sloot af met: "Dan stoppen we hierbij de onderhandeling".

Direct na dit telefoontje was ik ervan overtuigd dat hij gewoon ontzettend aan het bluffen was, maar ik begin er steeds meer aan te twijfelen. Ik wacht deze week nog af, en anders is ga ik verder kijken. Die vraagprijs is het mij echt niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 21:52

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Wat valt er dan te twijfelen? Of hij bluft en neemt wel contact op, of niet en dan ben je ervanaf. Intussen verder kijken.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
JvS schreef op zondag 15 juli 2018 @ 22:30:
Wat valt er dan te twijfelen? Of hij bluft en neemt wel contact op, of niet en dan ben je ervanaf. Intussen verder kijken.
Ik twijfel of hij inderdaad aan het bluffen is; hij was zo resoluut.

Anyway, bovenstaand was meer een rant. Het is mijn eerste ervaring in het hele traject, en ik vind het allemaal best wel spannend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:31
pryth schreef op zondag 15 juli 2018 @ 22:19:
....

Direct na dit telefoontje was ik ervan overtuigd dat hij gewoon ontzettend aan het bluffen was, naa ik begin er steeds meer aan te twijfelen. Ik wacht deze week nog af, en anders is ga ik verder kijken. Die vraagprijs is het mij echt niet waardoor.
Ga maar gewoon direct verder kijken dan. Er is een reden dat dat huis al twee jaar te koop staat. :)
Bovendien zolang de prijzen blijven stijgen, en je het geld niet direct nodig hebt, is het niet erg om te wachten met de verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:34

Angeloonie

Cheeseburger Addict

We zijn inmiddels 1,5e maand verder na de overdracht, dus even een update van mijn kant.

Met name hierop:
Angeloonie schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:44:
Even een domme vraag.. Maar ik begin nu te twijfelen..
Op de lijst van zaken staat het volgende:
[afbeelding]

Ik heb dit geïnterepreteerd als "alle verlichting blijft achter" (muv losstaande lampen etc). Zien jullie dit ook zo? Omdat er verder niets gespecificeerd staat leek mij dat het geval.

Dus ik kan straks verwachten dat het huis leeg is en dat deze er niet staat:
[afbeelding]

Maar dit zit er nog wel in:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Toch?
Letterlijk alle lampen waren weg. :P Ik heb er uiteindelijk niets van gezegd.. Puur omdat het te onduidelijk is in de lijst van zaken en ik geen zin had om daar over te gaan vechten (plus we hebben toch al wat lampen uit het oude huis).

Verder bleek dat we echt _veeeeeel_ meer moesten gaan doen dan verwacht.. We hebben uiteindelijk letterlijk het hele huis van boven naar beneden opnieuw moeten doen. Er is in het huis welgeteld één muur die we niet gedaan hebben (al hebben we daar nu wel ietwat spijt van ivm rooklucht die daar nog op hangt (iemand tips?). Dus echt alle plafonds geverfd, al het houtwerk geschuurd en geverfd, alle muren opnieuw geverfd en behangen (en soms ook eerst geëgaliseerd). Het enige "grote" dat niet gedaan is zijn de vloeren op de BG en in 3 slaapkamers, die waren nog goed genoeg.
We zijn nu met de laatste beetjes bezig: 1 muur van het (hele) trappenhuis moet nog geverfd worden (van 2e t/m de BG) en de trappen zelf moeten nog in de lak. Dan nog 1 stukje vloer op de overloop van de 1e etage en dan is het "klaar", althans qua klussen, qua inrichten moeten we dan nog wel wat doen.

Was echt een onderneming, we zijn dus al sinds 1 juni volop bezig, vooral mijn vader _O_ Wat een held, hij is nu al dik 1,5e maand bijna fulltime bezig met van alles en nogwat. Ik was zelf enkel de 1e 2 weken vrij, achteraf veel te weinig, maar we hadden dit ook niet verwacht.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Alle muren opnieuw sauzen is toch wel de standaard als je ergens gaat wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 11:14

kgl

Latex spuitwerk. Kost een paar centen als je het een schilder laat doen, maar je hele huis is in een paar dagen weer helemaal strak. Kun je niet tegen op rollen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
kgl schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 00:29:
Latex spuitwerk. Kost een paar centen als je het een schilder laat doen, maar je hele huis is in een paar dagen weer helemaal strak. Kun je niet tegen op rollen
Eens! Ik heb ook een schilder met een spuit naar binnen gehaald voor alle muren (plafonds). Alleen beneden in de woonkamer heb ik het laten glad stucen. Ideaal. Hij was in een dag of 3 helemaal klaar incl een mega zolder met een puntdak waar dat groene spul op was gespijkerd vanuit de bouw. Als ik zie hoeveel emmers verf hij gebruikt heeft die dagen moet ik er niet aan denken dat ik dat allemaal met de roller had moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:52

Wailing_Banshee

You're Next

JvS schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 19:32:
Nee hoor. Hangt helemaal van het huis af. En hoe lang je van plan bent er te gaan wonen. Toen wij naar huizen zaten te kijken, kwamen we huizen tegen waarvan we zeiden dat we gelijk een aantal dingen moesten doen, en huizen die er nog zo netjes uit zagen dat het alleen een kwestie was van een paar vloerbedekkingen van de slaapkamers vervangen en meubels erin.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 08:37:
[...]

Nee hoor. Hangt helemaal van het huis af. En hoe lang je van plan bent er te gaan wonen. Toen wij naar huizen zaten te kijken, kwamen we huizen tegen waarvan we zeiden dat we gelijk een aantal dingen moesten doen, en huizen die er nog zo netjes uit zagen dat het alleen een kwestie was van een paar vloerbedekkingen van de slaapkamers vervangen en meubels erin.
Mja dat dachten wij ook.

Zodra een huis leeg staat, vallen allemaal dingen op die je anders niet ziet. Wij hebben uiteindelijk de hele benedenverdieping en 2 slaapkamers opnieuw laten stucen, alle kamers in het huis geverfd, en overal nieuwe vloeren ingelegd.

Je doet toch altijd meer dan je denkt. Deels ook omdat je er "jouw huis" van wil maken.

PS
We hebben dit huis voor 10+ jaar gekocht. Maar voor kortere termijn zou ik überhaupt geen huis willen kopen. Je gooit dan je kosten koper weg etc.

[ Voor 8% gewijzigd door Lethalis op 18-07-2018 09:06 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wailing_Banshee schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 08:37:
[...]

En dan zet je een roller tegen het plafond en blijkt het allemaal toch wat geler dan verwacht.

Eens met @JvS in deze, vers verfje doet een hoop goed. Maak je het toch meer eigen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Lethalis schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:01:
[...]
Je doet toch altijd meer dan je denkt. Deels ook omdat je er "jouw huis" van wil maken.
Dat hangt af van hoe lang je er van plan bent te gaan wonen :D Ons eerste huis hadden we geen behoefte om er "ons huis" van te maken qua vloer/muren/plafond. Het enige wat we daar gedaan hebben was in twee slaapkamers nieuwe vloerbedekking (de derde slaapkamer had laminaat wat er net 2 jaar in lag en de zolder slaapkamer had van die vloerbedekking die je ook op kantoren ziet: niet kapot te krijgen :D) Kleuren waren niet helemaal onze stijl, maar ook niet storend. Maar het belangrijkste: er was in dat huis niet gerookt. Als dat wel was gebeurd, was het waarschijnlijk een heel ander verhaal geweest...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:05:
[...]

Dat hangt af van hoe lang je er van plan bent te gaan wonen :D
Mja ik vind het niet logisch om een huis voor een korte periode te kopen, omdat je dan de kosten koper e.d. weg gooit.

Voor een korte periode zou ik proberen te huren, hoe lastig dat ook is. Maar zelfs ons huurappartement - waar we uiteindelijk maar 1 jaar hebben gewoond - heb ik geverfd en laminaat laten leggen.

Met het verschil dat we daar voor standaard bouwmarkt laminaat gingen en ik daar wat minder wakker lag van hoe netjes het geverfd is. En de gordijnen waren ook IKEA :+

In ons huis moest alles netjes. Ik zit 4 jaar later nog soms langs muren te kijken of ik banen zie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Lethalis schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:17:
[...]

Mja ik vind het niet logisch om een huis voor een korte periode te kopen, omdat je dan de kosten koper e.d. weg gooit.
Een huis voor 5 jaar kopen kan wel degelijk uit hoor. Dat eerste huis hebben we 6 jaar in gewoond. Het huidige huis hebben we voor 30+ jaar gekocht (en die hebben we dus wel degelijk "ons" gemaakt!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:44
[...]

Hangt natuurlijk ook weer af van het type huis wat je koopt. Een eengezinswoning van 200k+ kun je beter niet voor de korte termijn aanhouden inderdaad.

Ik zelf heb 3 jaar geleden wel bewust een appartement gekocht voor maximaal 5 jaar en inmiddels gaan we er ook uit. Voor mij was het toen veel logischer om te kopen. In Rotterdam lagen de huurprijzen destijds namelijk veel hoger dan de kosten van een hypotheek (voor vergelijkbare appartementen op vergelijkbare locaties). Daarnaast waren de kosten koper relatief laag door de beperkte aanschafwaarde waardoor ik nu na 3 jaar hier ongeveer 250 per maand aan heb uitgegeven. Voor dat bedrag en mijn huidige hypotheeklasten samen had ik met moeite iets kunnen huren.
Hierbij heb ik de waardestijging buiten beschouwing gelaten aangezien ik destijds hoopte op het behouden van de aanschafwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Voor een korte periode zou ik proberen te huren, hoe lastig dat ook is. Maar zelfs ons huurappartement - waar we uiteindelijk maar 1 jaar hebben gewoond - heb ik geverfd en laminaat laten leggen.

Met het verschil dat we daar voor standaard bouwmarkt laminaat gingen en ik daar wat minder wakker lag van hoe netjes het geverfd is. En de gordijnen waren ook IKEA :+

In ons huis moest alles netjes. Ik zit 4 jaar later nog soms langs muren te kijken of ik banen zie :)
Als ik keek naar huur appartementen, en dat was ruim boven de sociale huur grens, waren de meeste compleet kaal. Dus je moet verven, laminaat (oid) leggen, geen vaatwasser, geen koelkast, geen magnetron, etc. Als je alles zelf doet en het van marktplaats haalt zijn dat geen hele grote kosten. Wil je dezelfde kwaliteit als een beetje fatsoenlijk koop appartement ben je een hoop geld kwijt.

Ik wil echt niet per definitie altijd huren afschrijven, maar dat is ook nogal prijzig.

Overigens wat ik heb gekocht is één muurtje bij de keuken opnieuw geverfd, rest origineel. Is dat in perfecte staat? Neu, maar ik irriteer me er niet aan. Als je als gast binnen komt en niet specifiek erop gaat letten denk ik niet dat iemand het opmerkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 18-07-2018 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

JvS schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 19:32:
Mwah het zag er op zich best prima uit, het was puur de rooklucht en dat we ander behang wilden uiteindelijk. Toen we eenmaal bezig waren hadden we ook zo iets van "dan alles maar meteen en dan zijn we de komende jaren klaar". :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
@Wailing_Banshee Ik zou bij 5 jaar echt wel proberen er iets van mezelf van te maken. Al is het maar een likje verf.

@[MAUS] en @Sissors Jullie hebben ook wel gelijk, maar dat komt vooral door de (lokaal) verziekte huurmarkt.

PS
Wij hebben lang een losse vaatwasser en koelkast gehad en die gingen gewoon mee naar de huurflat :) Kookplaat en laminaat was het enige dat we kochten.

[ Voor 25% gewijzigd door Lethalis op 18-07-2018 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Lethalis schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:19:
@Wailing_Banshee Ik zou bij 5 jaar echt wel proberen er iets van mezelf van te maken. Al is het maar een likje verf.
Vloerkleed, meubilair, gordijnen, schilderijtje aan de muur en het is "ons" genoeg. Het is anders wanneer de muren helemaal vergeeld zouden zijn (behalve die plekken waar een schilderij o.i.d. hing) of er een rooklucht zou hangen. Een ander huis waar we toen ook naar gekeken hebben, hadden we wel dingen gedaan, gewoon omdat de keuzes van de eigenaar absoluut niet aansloten op onze smaak (schrootjes, schrootjes en had ik als schrootjes genoemd?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
@Wailing_Banshee is de uitzondering die de standaad bevestigt. Het niet even schilderen van muren is bij aankoop van een nieuw huis echt zeer uitzonderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

JvS schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:12:
@Wailing_Banshee is de uitzondering die de standaad bevestigt. Het niet even schilderen van muren is bij aankoop van een nieuw huis echt zeer uitzonderlijk.
We hebben in ons huidige huis nog niet eens alle muren geschilderd (we wonen er nu 11 1/2 jaar)... Er is nog 1 ruimte die origineel is, muv de vloerbedekking. Het is niet een keuze die ik zelf zou maken als muurbedekking, maar hij is voorlopig goed genoeg. Er moet nog wel wat aan gedaan worden, maar het heeft gewoon geen prioriteit. In ons vorige huis kwamen we op het punt dat het eigenlijk zou moeten, maar toen zijn we maar verhuisd :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:16
Hier dan nog een uitzondering ;)

Wij hebben na aankoop ook niets aan muren gesaust. Het was allemaal keurig spierwit en maar heel weinig gaatjes in de muren. Geen directe noodzaak dus. We wilden er eerst maar eens een tijdje wonen zodat we eens goed kunnen nadenken over wat we willen. Ook vloerbedekking op de slaapkamers hebben we eerst laten liggen om diezelfde reden, en het lelijke laminaat in de woonkamer zal ooit nog wel eens vervangen worden door een mooie houten vloer, etc.

We pakken het kamer voor kamer aan. We wonen er nu bijna een jaar en hebben nu welgeteld 1 kamer aangepakt (1 muur opnieuw gestukt, muren en plafond gesaust, PVC verlijmde vloer erin, werkbanken gemaakt... en voila: de enige kamer die nu echt af is, is de hobby/gereedschapskamer :+ )

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26
Glenfiddich schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:01:
[...]

Hier dan nog een uitzondering ;)
En nog een om bijna dezelfde reden. Mooie witte muren met weinig gaten.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Glenfiddich schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:01:
[...]

en voila: de enige kamer die nu echt af is, is de hobby/gereedschapskamer :+ )
Tot de verbazing van iedereen die kwam kijken had ik de berging/garage ook als eerste af. Gereedschapswand hing netjes het eerste weekend.

Met als gevolg dat ik enigszins geordend aan de slag kon in de rest van het huis ;)

De eerste badkamer vordert na alle lekkages inmiddels gestaag. Aannemer is heel erg traag, maar hij werkt echt onwijs netjes. Gemiddelde concurrent zou waarschijnlijk een week sneller klaar geweest zijn, maar dit levert op de lange termijn een veel mooiere badkamer op. Hopelijk nog een keertje thuis douchen voor de vakantie ;)

En hopelijk ook voor de vakantie wat uitsluitsel over de bijdrage die de verzekering gaat doen aan het herstel. En daarna bij de oude eigenaresse gaan leuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

MikeyMan schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:30:
[...]
De eerste badkamer vordert na alle lekkages inmiddels gestaag. Aannemer is heel erg traag, maar hij werkt echt onwijs netjes. Gemiddelde concurrent zou waarschijnlijk een week sneller klaar geweest zijn, maar dit levert op de lange termijn een veel mooiere badkamer op. Hopelijk nog een keertje thuis douchen voor de vakantie ;)
Wel opletten dat hij niet traag werkt, "want hij wordt toch per uur betaald" :p

Maar ik betaalde graag iets meer omdat het langzamer ging dan omdat het weer overnieuw moest :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:40:
[...]

Wel opletten dat hij niet traag werkt, "want hij wordt toch per uur betaald" :p

Maar ik betaalde graag iets meer omdat het langzamer ging dan omdat het weer overnieuw moest :p
Nee, zeker niet, we hebben een vast tarief afgesproken. Ken hem ook al langer, en hij heeft nog een tweede badkamer opdracht in het verschiet.
Daar ga ik overigens wél wat druk op de prijs zetten natuurlijk, dat ging met de haast nu niet. Betaal dus al redelijk de hoofdprijs. Maar de week rotzooi en eventueel 1000-1500 euro die ik nu extra investeer, krijg ik dubbel en dwars terug in de afwerking nu.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 19-07-2018 10:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:16
MikeyMan schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:30:
[...]

Tot de verbazing van iedereen die kwam kijken had ik de berging/garage ook als eerste af. Gereedschapswand hing netjes het eerste weekend.

Met als gevolg dat ik enigszins geordend aan de slag kon in de rest van het huis ;)
Bij ons was dat in de vorige woning (appartement) dan ook de grootste ergernis: gereedschap lag overal. Deels in de garagebox, deels op zolder, deels in de woning. Altijd als je wat te klussen had, liep je eerst een half uur gereedschap te verzamelen. Wat daarbij ook niet hielp is dat mijn partner altijd alles opruimde... voorbeeld: had ik in mijn hoofd zitten dat er in een oude fruitschaal in de inbouwkast in de woonkamer "altijd nog" een paar kroonsteentjes lagen... had ik een kroonsteentje nodig, bleken kroonsteentjes ineens verstopt in de gereedschapskist op zolder :+

Vandaar dat in de nieuwe woning als eerste afgerekend werd met die ergernis. Alles op één plek incl wat werkbanken zodat als je wat wil doen je ook gewoon direct kan beginnen, in plaats van pas na een uur, met een nog nakloppende ader op het voorhoofd vanwege een geërgerde zoektocht naar gereedschap met bijbehorend gevloek en getier :P

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:19
Hoe zijn de ervaringen over het algemeen met aankoopmakelaars? In de regio en prijsklasse waarin ik wil kopen gaat de huizenmarkt als een bezetene. Nu ben ik met een in contact geweest die aangaf dat zij zichzelf terugverdienen, maar ik ben benieuwd wat de algemene ervaring is hiermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

ItMeAedri schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:56:
Hoe zijn de ervaringen over het algemeen met aankoopmakelaars? In de regio en prijsklasse waarin ik wil kopen gaat de huizenmarkt als een bezetene. Nu ben ik met een in contact geweest die aangaf dat zij zichzelf terugverdienen, maar ik ben benieuwd wat de algemene ervaring is hiermee.
Los van of je daadwerkelijk iets terug gaat verdienen (wat mij heel sterk lijkt in de huidige markt), kom je wel professioneler over als je met een aankoopmakelaar werkt. Dus dan heb je al een klein streepje voor op de rest bij veel makelaars.

Terugverdienen is meestal op basis van onderhandelen, en dat gaat nu nauwelijks nog. Maar ze pakken dan iig een % van het verschil tussen vraagprijs en geaccepteerde bod. Dus als ze €10000 onder de vraagprijs geaccepteerd krijgen, dan pakken zij een leuk bedrag en "bespaar" Jij dus €10000 - hun %.
Maar de kans dat dat gebeurd is nihil in deze markt en jouw regio lijkt mij. Dus dan betaal je gewoon een vast bedrag gok ik.

Je moet het er voor over hebben. Wij hadden dit wel in ieder geval, en uiteindelijk hebben wij er absoluut geen spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

denk dat de meerwaarde momenteel vooral moet zitten in het vinden van huizen voor ze op funda staan via hun netwerken en daardoor meer huizen kunnen beoordelen/bieden voor ze weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Er1k989
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-09 15:26
ItMeAedri schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:56:
Zeker als het een eerste huis is zou ik dit altijd doen. Zo'n makelaar ziet toch meer dan jijzelf en heeft een meer neutrale kijk op het huis, de waarde en de markt. Ik denk dat zeker in een overspannen markt/gebied een aankoopmakelaar toegevoegde waarde heeft vanwege het netwerk dat hij/zij heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:44

Saven

Administrator

Miss_80 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 08:09:
[...]

Eens! Ik heb ook een schilder met een spuit naar binnen gehaald voor alle muren (plafonds). Alleen beneden in de woonkamer heb ik het laten glad stucen. Ideaal. Hij was in een dag of 3 helemaal klaar incl een mega zolder met een puntdak waar dat groene spul op was gespijkerd vanuit de bouw. Als ik zie hoeveel emmers verf hij gebruikt heeft die dagen moet ik er niet aan denken dat ik dat allemaal met de roller had moeten doen.
Vraagje: ik ben bezig het huis te laten stucen, om er daarna overheen te spuiten. Maar ik heb het idee dat het niet helemaal strak genoeg is. Klopt het dat er altijd veel kleine oneffenheden inzitten? Of moet het zo strak zijn als een aluminium plaat.

Denk bijvoorbeeld aan vlekjes/rondjes die 0,5mm dieper lijken zijn dan het gedeelte er omheen. kleine krasjes en miniscule kuiltjes.

De stucadoor zegt het al 20+ jaar te doen en dat na het schilderen je daar niks meer van ziet. Ik heb mijn twijfels, zeker omdat het gespoten gaat worden.

Daarnaast zo'n 6500 euro moeten betalen voor zo'n 500m2 aan oppervlakte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Sissors schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:29:
[...]

Als ik keek naar huur appartementen, en dat was ruim boven de sociale huur grens, waren de meeste compleet kaal. Dus je moet verven, laminaat (oid) leggen, geen vaatwasser, geen koelkast, geen magnetron, etc. Als je alles zelf doet en het van marktplaats haalt zijn dat geen hele grote kosten. Wil je dezelfde kwaliteit als een beetje fatsoenlijk koop appartement ben je een hoop geld kwijt.

Ik wil echt niet per definitie altijd huren afschrijven, maar dat is ook nogal prijzig.

Overigens wat ik heb gekocht is één muurtje bij de keuken opnieuw geverfd, rest origineel. Is dat in perfecte staat? Neu, maar ik irriteer me er niet aan. Als je als gast binnen komt en niet specifiek erop gaat letten denk ik niet dat iemand het opmerkt.
Huren is in Rotterdam op het moment de enige optie als je een redelijk huis/appartement wilt hebben en je bent een starter/jong/begin van je carriere/noem het maar op.

Wij betalen nu voor een benedenwoning met tuin ongeveer €830 per maand, nieuwbouw uit 2013 op 10 minuten fietsen van het centrum (met centrum bedoel ik dan Witte de Withstraat :P). En een eigen parkeerplaats op het afgesloten binnenterrein. Het is een kleinschalig appartementen complex, 3 verdiepingen en vierkant met binnenplaats, met een mix van sociaal, vrije sector en koop.

Wij hebben bij het betrekken van het appartement een nieuwe keuken gekregen van Woonstad, laminaat laten leggen (8mm €1300 voor 100m2) en zelf een verfmachine gehuurd voor €50. In een dag alles gespoten en twee dagen later laminaat er in laten leggen.

Als ik iets vergelijkbaars zou willen kopen dan krijgen we daar sowieso geen hypotheek voor (net begonnen als ZZPer) en zouden de maandlasten een stuk omhoog gaan als we die wel zouden krijgen.

Daarnaast houden we de mogelijkheid open om weer te emigreren en is de huizenmarkt zwaar oververhit in Rotterdam.

We zouden wel twijfelen als we een goedkoop klushuis zouden vinden op een mooie locatie met mooie buitenruimte. Maar dat is wishfull thinking op het moment in Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:34
Klein akkefietje met de koper van mijn huis. Alles is 6 maanden geleden netjes afgehandeld, maar nu komt de koper bij mij 160 euro claimen omdat haar notaris een fout gemaakt heeft met de verrekening van de rioolheffing. Blijkt dat dit in mijn gemeente een gebruikerslast is en in de gemeente waar de notaris gezeteld is een eigenarenlast. Ze hebben dus de hun bekende regels klakkeloos toegepast op een situatie waar dit niet van toepassing is.

Ik wil er niet al te moeilijk over doen omdat het by rights gewoon haar geld is maar wat zijn eigenlijk je rechten in dit soort situaties? Wat als die notaris nog meer screw-ups gemaakt heeft?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Volgens mij heb je gewoon getekend voor de voorwaarden die bij de notaris staan. Die voorwaarden tellen. Dus als daar staat "alle lasten zijn voor de koper", dan is dat gewoon zo. Het hangt er dus vanaf hoe het exact in alle contracten en overdrachtsdocumenten staat. Ik denk dat je er pas echt wat van kan zeggen als je exact die teksten leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 09:38:
Klein akkefietje met de koper van mijn huis. Alles is 6 maanden geleden netjes afgehandeld, maar nu komt de koper bij mij 160 euro claimen omdat haar notaris een fout gemaakt heeft met de verrekening van de rioolheffing. Blijkt dat dit in mijn gemeente een gebruikerslast is en in de gemeente waar de notaris gezeteld is een eigenarenlast. Ze hebben dus de hun bekende regels klakkeloos toegepast op een situatie waar dit niet van toepassing is.

Ik wil er niet al te moeilijk over doen omdat het by rights gewoon haar geld is maar wat zijn eigenlijk je rechten in dit soort situaties?
Geen, je hebt immers geen schade (je had het bedrag in eerste instantie al moeten betalen).
Wat als die notaris nog meer screw-ups gemaakt heeft?
Hangt er nogal van af wat voor screw-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 09:38:

Ik wil er niet al te moeilijk over doen omdat het by rights gewoon haar geld is maar wat zijn eigenlijk je rechten in dit soort situaties? Wat als die notaris nog meer screw-ups gemaakt heeft?
Je hebt je huis verkocht aan de enige koper in Nederland die de documenten van de Notaris naleest. :P

Ik zou gewoon betalen, foutje kan gebeuren. €160 op €xxxk maakt niet veel meer uit.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Nee, ik vind het ook geen big deal en ze heeft gewoon recht op het geld.

Wat me wel irriteert is dat ik de notaris van de koper om toelichting heb gevraagd en zij schuiven alles af op de gemeente. Dat je fouten maakt is tot daar aan toe, dat je vervolgens eronderuit weaselt, daar heb ik echt een hekel aan. Ik heb ze ook gevraagd te garanderen dat de verdere afrekening 100% correct is, daar zullen ze ook wel onderuit weaselen, het blijft een notaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:00:

Wat me wel irriteert is dat ik de notaris van de koper om toelichting heb gevraagd en zij schuiven alles af op de gemeente. Dat je fouten maakt is tot daar aan toe, dat je vervolgens eronderuit weaselt, daar heb ik echt een hekel aan. Ik heb ze ook gevraagd te garanderen dat de verdere afrekening 100% correct is, daar zullen ze ook wel onderuit weaselen, het blijft een notaris.
Wat denk je te bereiken met die "garantie" (als je hem al krijgt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Jij denkt dat notarissen in het algemeen wel opdraaien voor hun eigen fouten? There's a laugh. Ik ben er in de afgelopen 40 jaar al redelijk wat tegengekomen en het was nooit de notaris die uiteindelijk de rekening hoefde op te pakken.

Volgens mij is het zelfs wettelijk zo dat een notaris, zolang hij/zij aan kan tonen oprecht gehandeld te hebben, nergens aansprakelijk voor is. Vind ik een goede regeling voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:30:
[...]
Jij denkt dat notarissen in het algemeen wel opdraaien voor hun eigen fouten? There's a laugh. Ik ben er in de afgelopen 40 jaar al redelijk wat tegengekomen en het was nooit de notaris die uiteindelijk de rekening hoefde op te pakken.
Mijn notaris heeft dat dus wel gedaan. Hij had verkeerd ingeschat hoeveel tijd ons traject zou kosten. Daarvan heeft hij dus een deel voor eigen rekening genomen. Ook heeft hij tijdens onze gesprekken nooit de uurtje-factuurtje houding aangenomen, maar de tijd genomen, ook op een vrijdag middag na 18:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:30:
[...]

Volgens mij is het zelfs wettelijk zo dat een notaris, zolang hij/zij aan kan tonen oprecht gehandeld te hebben, nergens aansprakelijk voor is. Vind ik een goede regeling voor ze.
Dat is gewoon onzin. Kan er niet meer van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:00:

Ik weet niet of dat lukt. Je handtekening staat er onder, je bent dus op de hoogte van de inhoud. Die verantwoordelijkheid kan je niet op een ander afwentelen. Het klinkt belachelijk -want de notaris behoort de expert te zijn in dit soort zaken- maar daar zullen ze zich waarschijnlijk op beroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
Wij hebben in onze woning alleen gordijnen en lampen opgehangen, de rest was prima. Huis was 7 jaar oud en nog geen jaar voordat wij het kochten had de vorige bewoner het volledig wit geschilderd voor de verkoop.

Overigens nog een feestje: de bindende hypotheekofferte voor ons volgende huis is binnen *O* Nu nog ruim 4 maanden wachten...

(en ook daar gaan we waarschijnlijk niet schilderen, alles ziet er perfect uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 11:14

kgl

Saven schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 09:23:
[...]

Vraagje: ik ben bezig het huis te laten stucen, om er daarna overheen te spuiten. Maar ik heb het idee dat het niet helemaal strak genoeg is. Klopt het dat er altijd veel kleine oneffenheden inzitten? Of moet het zo strak zijn als een aluminium plaat.

Denk bijvoorbeeld aan vlekjes/rondjes die 0,5mm dieper lijken zijn dan het gedeelte er omheen. kleine krasjes en miniscule kuiltjes.

De stucadoor zegt het al 20+ jaar te doen en dat na het schilderen je daar niks meer van ziet. Ik heb mijn twijfels, zeker omdat het gespoten gaat worden.

Daarnaast zo'n 6500 euro moeten betalen voor zo'n 500m2 aan oppervlakte
Zonder foto moeilijk te beoordelen. Ik heb diverse muren (waar nog spachtelputz op zat) glad laten stuccen. Als ik heel goed kijk onder het juiste licht kan ik ook wel iets ontdekken, maar je moet echt je best doen. De meeste muren in het huis waren reeds glad gestuct, daarin zitten beduidend meer oneffenheden. Maar niet op een manier dat het stoort.

Voor 6500 euro mag je best kritisch zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
[...]

Sorry voor de late reactie. Ik heb drie verschillende dingen laten doen in mijn huis:
- plafonds gespoten (niets speciaals verder)
- Alle muren in de hal, eerste verdieping en zolder laten spuiten met verf. Nevelen zeg maar. Daarmee verander je helemaal niets aan de structuur. Elke oneffenheid blijft erin zitten.
- In de huiskamer heb ik alles strak laten stucen -> Mijn stukadoor heeft het echt super strak gedaan. Geen streepje, putje of wat dan ook. Iedereen including myself was echt onder de indruk. Het kan dus wel degelijk helemaal strak. Ik heb daarna zelf erover heen geschilderd. Oneffenheden met verf weghalen, werkt volgens mij niet. Ligt ook een beetje aan de verf zelf. Ik heb mettalic verf gebruikt op een van de muren in de slaapkamer.... daar zie je echt ALLES op. Dat doe ik nooit meer 8) . Bij de andere slaapkamer vallen de oneffenheden veel minder op, maar ze zitten er wel.

Wat betreft de prijs, ik heb een uurtarief gehad voor het stucen. Was uiteindelijk 1600 euro kwijt voor woonkamer. Ik heb alleen geen idee hoeveel m2 dat is dus daar heb je niet zo heel veel aan qua vergelijking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 20:01

Shiro

Serenity

Vraag over Hypotheek, ik kan pas over twee weken een oriënterende gesprek krijgen bij de bank, dus wellicht dat ik hier sneller antwoord heb op mijn vraag.

Even wat random getallen als voorbeeld.
Stel mijn huidige woning heeft een hypotheek van 250.000 (Bankspaar en Lineair)
Hiervan is: 50.000 al terug betaald/gereserveerd, 10.000 lineair terugbetaald en 40.000 zit al in het potje van Bankspaar hypotheek
Taxatie waarde huidige woning: 400.000
Nieuwe woning(nieuwbouw) dat ik evt. wil kopen: 400.000

Als ik het verkoop, zal ik dus op mijn initiële hypotheeksom een overwaarde hebben van 150.000. Echter heb ik al 50.000 ervan terug betaald/gerserveerd (bankspaar en lineair hypotheek). Mag ik dan concluderen dat ik in feite 200.000 overwaarde heb, als ik dit allemaal ook ga gebruiken voor mijn nieuwe huis?

Dan zal ik bij wijze, maar 200.000 hoeven te lenen, waardoor ik mijn Loan To Value(LTV) ratio maar 50% is. Ofwel, makkelijk de laagste rente zal krijgen.

Overigens, hoe werkt dat in praktijk bij een Hypotheek aanvraag? Moet ik een taxatierapport vragen van de verkoop makelaar om aan te geven dat mijn huidige huis zoveel waard zal zijn bij verkoop en neemt de hypotheek verstrekker dat aan als de waarheid voor de hypotheek berekening hoeveel mijn overwaarde zal zijn en de rente a.d.h.v. LTV ratio?

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 16:21

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]

Wat heb je afgesproken? behang- of sausklaar?

Let daarbij ook nog op dat ook bij sausklaar je het vaak zelf nog even met een schuurpapiertje moet nalopen. Dan haal je de laatste oneffenheden ook zo weg. Dat kan de stucadoor ook voor je doen met een speciale schuurmachine, maar dat is dus maar net wat je hebt afgesproken. :)

Afbeeldingslocatie: https://opdrachtplaats.nl/wp-content/uploads/2016/07/pleisterwerk-schuren.jpg

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro

Shiro

Serenity

Woops, reageerde op een hele oude post, ik probeer dit nog te verwijderen...

[ Voor 83% gewijzigd door Shiro op 23-07-2018 14:13 ]

SR+ MiC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 12:05
Shiro schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:50:
Vraag over Hypotheek,

Als ik het verkoop, zal ik dus op mijn initiële hypotheeksom een overwaarde hebben van 150.000. Echter heb ik al 50.000 ervan terug betaald/gerserveerd (bankspaar en lineair hypotheek). Mag ik dan concluderen dat ik in feite 200.000 overwaarde heb, als ik dit allemaal ook ga gebruiken voor mijn nieuwe huis?

Dan zal ik bij wijze, maar 200.000 hoeven te lenen, waardoor ik mijn Loan To Value(LTV) ratio maar 50% is. Ofwel, makkelijk de laagste rente zal krijgen.

Overigens, hoe werkt dat in praktijk bij een Hypotheek aanvraag? Moet ik een taxatierapport vragen van de verkoop makelaar om aan te geven dat mijn huidige huis zoveel waard zal zijn bij verkoop en neemt de hypotheek verstrekker dat aan
De aflossing en het bankspaargedeelte kan je idd gebruiken om de hypotheek bij verkoop mee af te lossen.
Je bank zal wel een (officieel) taxatierapport willen om de overwaarde te bepalen.
Bij mij rekende de ING met 85% van de waarde. (In jouw geval 0,85x400k) Daar gaat dan de openstaande hypotheekwaarde vanaf)

Neem voor nieuwbouw echter wel 50k-100k extra mee. E.e.a. afhankelijk van standaard afwerking en eigen wensen. (Vloer, keuken, badkamer, stucwerk, meerwerk etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:02
Ik zit met een vraag over een bouwdepot.

We hebben een begroting gemaakt van onze verbouwkosten (circa € 40k). Gezien de huidige staat van de woning die we willen gaan kopen, stelt de taxateur dat de waarde na verbouwing met ongeveer diezelfde € 40k zal toenemen. Dit komt onder meer omdat we veel zelf zullen doen.

Bij de verbouwspecificatie moeten we invullen wat we gaan doen, wat we zelf doen en wat de kosten zullen zijn. Daar zit onze vraag. We weten namelijk nog niet precies wat voor vloer we nemen, of wat voor muurafwerking. De badkamer en keuken kun je ook zo gek maken als je zelf wilt. Dus de vraag, in welke mate worden de posten op de verbouwspecificatie gelabeld en kun je onderling naar hartelust schuiven? Kun je bijvoorbeeld een keuken opnemen voor 20k en een badkamer voor 10k, en dan uiteindelijk 15k voor de keuken en 15k voor de badkamer uitgeven en declareren?

En wat zijn de gevolgen voor het bouwdepot als we nu uitgaan van een vloer van 100e per m2 (giet) en we leggen er uiteindelijk een vloer in van 10e pm2 (goedkopo laminaat). Hetzelfde gaat natuurlijk op voor de muurafwerking (stucen en sauzen, spackspuit, behang, het maakt nogal een verschil in kosten). Is daarop enige controle door de financierder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
cryptapix schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:53:
Ik zit met een vraag over een bouwdepot.

We hebben een begroting gemaakt van onze verbouwkosten (circa € 40k). Gezien de huidige staat van de woning die we willen gaan kopen, stelt de taxateur dat de waarde na verbouwing met ongeveer diezelfde € 40k zal toenemen. Dit komt onder meer omdat we veel zelf zullen doen.

Bij de verbouwspecificatie moeten we invullen wat we gaan doen, wat we zelf doen en wat de kosten zullen zijn. Daar zit onze vraag. We weten namelijk nog niet precies wat voor vloer we nemen, of wat voor muurafwerking. De badkamer en keuken kun je ook zo gek maken als je zelf wilt. Dus de vraag, in welke mate worden de posten op de verbouwspecificatie gelabeld en kun je onderling naar hartelust schuiven? Kun je bijvoorbeeld een keuken opnemen voor 20k en een badkamer voor 10k, en dan uiteindelijk 15k voor de keuken en 15k voor de badkamer uitgeven en declareren?

En wat zijn de gevolgen voor het bouwdepot als we nu uitgaan van een vloer van 100e per m2 (giet) en we leggen er uiteindelijk een vloer in van 10e pm2 (goedkopo laminaat). Hetzelfde gaat natuurlijk op voor de muurafwerking (stucen en sauzen, spackspuit, behang, het maakt nogal een verschil in kosten). Is daarop enige controle door de financierder?
Bij ons -4 jaar geleden alweer- was het zo dat het bouwdepot op een aparte rekening stond. Facturen konden we doorsturen naar de hypotheekverstrekker en die betaalde dan dat bedrag uit.
Ook was het mogelijk om eerst zelf voor te schieten en dan later het bonnetje op te sturen en werd het naar de privé rekening overgemaakt.
Bij ons hebben ze er nooit een probleem van gemaakt, dat we met sommige zaken over budget zijn gegaan (badkamer) en sommige posten helemaal niet hebben gebruikt (muurafwerking; deze hebben we uiteindelijk cadeau gekregen van mijn schoonouders).

Het is meer voor hun, dat ze een bedrag "reserveren" voor jullie. Niet dat je er een nieuwe auto van gaat kopen o.i.d. Het moet dus wel een relatie hebben of krijgen met de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@cryptapix het hangt af van de bank. Een aantal hebben een mooi proces waar je gewoon bonnen upload en uit laat betalen. Precieze bedrag maakt niet heel erg uit, als er geld over blijft wordt dat afgelost op je hypotheek.
Dus je kan een beetje schuiven tussen keuken en badkamer, zolang in je declaratie maar duidelijk is waar je het voor gebruikt. Zolang ze een factuur van behang bij de Gamma of een stuckadoor krijgen vinden ze het prima.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@BastaRhymez en @Tsurany Dank voor de snelle reactie. Ik zal eea ook bespreken met de hypotheekadviseur, want het zou kunnen dat de ene financierder 'strenger' is dan de andere. Ergens moet een grens liggen, maar waar? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de bank blij is als ik begroot op 20k keuken en 20k badkamer en vervolgens een keuken van 40k declareer en de badkamer niet doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@cryptapix ga je nog eigen geld gebruiken voor die verbouwing of wordt die volledig gefinancierd vanuit je hypotheek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
CurlyMo schreef op maandag 23 juli 2018 @ 19:18:
@cryptapix ga je nog eigen geld gebruiken voor die verbouwing of wordt die volledig gefinancierd vanuit je hypotheek?
volledig gefinancierd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:37
Zover ik weet interesseert de bank het geen fluit waar je het aan uitgeeft, zolang het maar waarde verhogend werkt voor hun onderpand (jullie huis) dat het nagelvaste spullen moeten zijn heeft te maken met de HRA, die krijg je niet op banken, gordijnen, etc.

Wij kregen gewoon een extra rekening in ons overzicht waarvan we zelf alles konden overmaken. Zo af en toe (keer of 4) een steekproef gehad dat we de factuur moesten opsturen naar de bank.

Onze initiële begroting klopt niets meer van maar maakt de bank wat dat betreft niet zoveel uit.

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 23-07-2018 20:42 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Grolsch schreef op maandag 23 juli 2018 @ 20:41:
Zover ik weet interesseert de bank het geen fluit waar je het aan uitgeeft, zolang het maar waarde verhogend werkt voor hun onderpand (jullie huis) dat het nagelvaste spullen moeten zijn heeft te maken met de HRA, die krijg je niet op banken, gordijnen, etc.

Wij kregen gewoon een extra rekening in ons overzicht waarvan we zelf alles konden overmaken. Zo af en toe (keer of 4) een steekproef gehad dat we de factuur moesten opsturen naar de bank.

Onze initiële begroting klopt niets meer van maar maakt de bank wat dat betreft niet zoveel uit.
Dat klinkt heel vrij. Mag ik weten welke bank het betreft en wanneer dit was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rabobank, start bouwdepot juli 2016, eind begin 2018.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Shiro schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:50:
Vraag over Hypotheek, ik kan pas over twee weken een oriënterende gesprek krijgen bij de bank, dus wellicht dat ik hier sneller antwoord heb op mijn vraag.
andere optie (als je het hele bedrag mag lenen tenminste): nieuwe huis volledig lenen met nieuwe lening. Verwachte overwaarde zet je op variabel of 1 jaar vast. Na verkoop oude huis dit gedeelte aflossen. Wel opletten dat je dan met je nieuwe lening bij een bank zit die je loan-to-value dan aanpast zodat je vanaf dan minder rente gaat betalen over hetgene wat nog open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro

Shiro

Serenity

woekele schreef op maandag 23 juli 2018 @ 22:18:
[...]

andere optie (als je het hele bedrag mag lenen tenminste): nieuwe huis volledig lenen met nieuwe lening. Verwachte overwaarde zet je op variabel of 1 jaar vast. Na verkoop oude huis dit gedeelte aflossen. Wel opletten dat je dan met je nieuwe lening bij een bank zit die je loan-to-value dan aanpast zodat je vanaf dan minder rente gaat betalen over hetgene wat nog open staat.
Ik mis het misschien, maar waarom zou dat beter zijn dan minder lenen en je verwachte overwaarde gebruiken om de LtV ratio omlaag te brengen?

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Hou rekening met wat budgetoverschrijding hier en daar. :) As in, zorg voor wat spaargeld achter de hand om eventueel meerwerk op te kunnen vangen.

Wij zijn nu bijna 2 jaar aan het plannen, door een gruwelijke financiële f*ckup van de 1e aannemer hebben we eind vorig jaar een nieuwe aannemer moeten zoeken, gisteren is het eerste deel (nieuwe achterpui in de keuken) gedaan. In september (na de bouwvak) gaan ze verder.

We hebben een bouwdepot van €45.000 en de bedoeling was om daar ook volledig binnen te blijven, inmiddels gaan we volgens begroting richting €60.000 maar daarin kan nog wat schuiven. :) (Is ook volledig schilderwerk van de buitenboel meegenomen terwijl we dat mogelijk uit kunnen smeren over meerdere jaren.)

Stiekem zijn de kosten nóg iets hoger maar dingen als het vervangen van de groepenkast en het plaatsen van een groep heb ik bij de zonnepanelen gevoegd. Broekzak, vestzak, dat deel kwam uit een ander potje eigen geld.

Fin, dat we ws €15.000 over budget gaan, mogelijk nog iets meer is vooralsnog onze eigen schuld. (We gaan bijvoorbeeld dit jaar meteen de open haard vervangen door een gesloten houthaard om in 1x uit de troep te zijn.) Maar er zullen ongetwijfeld links en rechts wat dingen anders zijn en vooralsnog hou ik er rekening mee dat uiteindelijk de rekening van de hoofd aannemer hoger zal uitvallen dan gepland. (Maar mogelijk kunnen we op het schilderwerk weer wat bezuinigen plus dat er een kans is dat de vloerisolatie niet door kan gaan wegens slechtere bereikbaarheid van de kruipruimte, dat scheelt dan weer een flinke bak geld.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
unezra schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 07:01:
[...]

Hou rekening met wat budgetoverschrijding hier en daar. :) As in, zorg voor wat spaargeld achter de hand om eventueel meerwerk op te kunnen vangen.

Wij zijn nu bijna 2 jaar aan het plannen, door een gruwelijke financiële f*ckup van de 1e aannemer hebben we eind vorig jaar een nieuwe aannemer moeten zoeken, gisteren is het eerste deel (nieuwe achterpui in de keuken) gedaan. In september (na de bouwvak) gaan ze verder.

We hebben een bouwdepot van €45.000 en de bedoeling was om daar ook volledig binnen te blijven, inmiddels gaan we volgens begroting richting €60.000 maar daarin kan nog wat schuiven. :) (Is ook volledig schilderwerk van de buitenboel meegenomen terwijl we dat mogelijk uit kunnen smeren over meerdere jaren.)

Stiekem zijn de kosten nóg iets hoger maar dingen als het vervangen van de groepenkast en het plaatsen van een groep heb ik bij de zonnepanelen gevoegd. Broekzak, vestzak, dat deel kwam uit een ander potje eigen geld.

Fin, dat we ws €15.000 over budget gaan, mogelijk nog iets meer is vooralsnog onze eigen schuld. (We gaan bijvoorbeeld dit jaar meteen de open haard vervangen door een gesloten houthaard om in 1x uit de troep te zijn.) Maar er zullen ongetwijfeld links en rechts wat dingen anders zijn en vooralsnog hou ik er rekening mee dat uiteindelijk de rekening van de hoofd aannemer hoger zal uitvallen dan gepland. (Maar mogelijk kunnen we op het schilderwerk weer wat bezuinigen plus dat er een kans is dat de vloerisolatie niet door kan gaan wegens slechtere bereikbaarheid van de kruipruimte, dat scheelt dan weer een flinke bak geld.)
Eens. In de begroting van 40k hebben we al rekening gehouden met 10% onvoorziene kosten (want het valt altijd tegen). En er is ook nog wel wat spaargeld over voor als het echt mis zou gaan. Die 10% mag je niet in verbouwspecificatie opnemen, maar ik kan natuurlijk wel alle bedragen wat verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:42
Grolsch schreef op maandag 23 juli 2018 @ 20:41:

Verschilt per aanbieder. Vroeger (<2007) maakte het echt niets uit en kreeg je gewoon het bedrag in 1x uitgekeerd.

Nu is het verbouwdepot onderdeel van je (nwwi) taxatie. Mijn ervaring is dat ze heel scherp zijn op het binnen budget blijven van de verschillende postjes.
Heb je een maatwerk boekenkast begroot van 5k en wil je dat nu gebruiken voor een duurdere keuken, dan kan dat niet.
Immers is die 5k extra in de keuken is onzeker of het waardeverhogend is, terwijl de taxateur wel een boekenkast heeft meegenomen in zijn waardebepaling.
Ik zou dus zeker iets meer budget aanvragen als je denkt nodig te hebben, of spaargeld achter de hand houden.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
@Stinger_Ventura Is dat je eigen ervaring of heb je dat van horen zeggen? Want al helemaal het binnen budget zijn van postjes is in minstens 50% van de verbouwingen niet haalbaar. De bank heeft dus de info uit dat taxatierapport gehaald en hier allemaal sub-potjes voor gemaakt denk je? Mag ik vragen welke bank dat is?

Ik heb in 2016-2017 mijn hele huis verbouwd en voor de NWWI taxatie heb ik een plan gemaakt uit de catagorie:
- Dit is nu de plattegrond
- Dit is de plattegrond na verbouwing
- Er komt een nieuwe keuken en badkamer
- Alles wordt netjes gestuct, in de keuken, gang, nieuwe WC en badkamer komen tegels
- Ik schat in dat het zus en zoveel gaat kosten

En bij de Aegon kreeg ik gewoon een zak geld (ook 40K) en die kon ik gewoon opnemen met behulp van bonnetjes van de keukenwinkel, van een online badkamershop, facturen van de aannemer, een bonnentje van de action (als ik er maar materialen op had staan), etc etc.

Ik ken geen voorbeelden waarbij banken de begroting die je aan de taxateur hebt overhandigd (om een taxatie te doen) op zoveel detail dat het type vloer erin staat gaat nalopen.

Je moet natuurlijk niet voor 150K een Boeddha Stoepa van met goud ingelegd walnotenhout gaan maken als je een extra verdieping + volledige renovatie van het sanitair hebt begroot. Maar het detail wat @cryptapix noemt wordt echt niet gecontroleerd.

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 24-07-2018 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Stinger_Ventura schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 07:38:
[...]

Verschilt per aanbieder. Vroeger (<2007) maakte het echt niets uit en kreeg je gewoon het bedrag in 1x uitgekeerd.

Nu is het verbouwdepot onderdeel van je (nwwi) taxatie. Mijn ervaring is dat ze heel scherp zijn op het binnen budget blijven van de verschillende postjes.
Heb je een maatwerk boekenkast begroot van 5k en wil je dat nu gebruiken voor een duurdere keuken, dan kan dat niet.
Immers is die 5k extra in de keuken is onzeker of het waardeverhogend is, terwijl de taxateur wel een boekenkast heeft meegenomen in zijn waardebepaling.
Ik zou dus zeker iets meer budget aanvragen als je denkt nodig te hebben, of spaargeld achter de hand houden.
Ik kan alleen maar praten over nieuwbouw, niet over verbouwing.

Maat laten we vooropstellen dat de bank maar 1 doel heeft, zoveel mogelijk geld verdienen met zo min mogelijk risico.

Om zo veel mogelijk geld te verdienen verkopen ze het liefste zoveel mogelijk hypotheken met een zo hoog mogelijke rente.

Om hun risico af te zekeren werken ze met risico opslagen, dus +90% van de marktwaarde gefinancierd = een hoge rente, NHG of <67,5% marktwaarde gefinancierd is een goedkope rente.

BIj het bouwen van een nieuwe woning moet je dus een raming van de kosten opgeven, en vaak nog een taxatierapport volgens de normen van de bank.

De bank wil zeker weten dat als jij straks al hun geld verbruikt hebt er ook een woning staat met de waarde wat hun vereisen / cq. hun onderpand is.

Bij ons was het een beetje koffiedik kijken voor de bank, omdat ik ook veel eigen middelen gebruikt heb, je wilt immers onder de <90% marktwaarde financieren om een aantrekkelijke rente te krijgen. Wij hebben dus als eerste het bouwdepot leeggemaakt en daar alle zaken van betaald waar je per definitie een factuur van krijgt.

Er zijn zaken in de bouwwereld die veel goedkoper zijn als je ze uit eigen middelen betaald, want als je geld uit je bouwdepot haalt moet je altijd facturen hebben O-)

@Stinger_Ventura beide voorbeelden lijken me nu niet echt waarde verhogend van een woning (zowel boekenkast als keuken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:42
JvS schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 07:48:
@Stinger_Ventura Is dat je eigen ervaring of heb je dat van horen zeggen? Want al helemaal het binnen budget zijn van postjes is in minstens 50% van de verbouwingen niet haalbaar. De bank heeft dus de info uit dat taxatierapport gehaald en hier allemaal sub-potjes voor gemaakt denk je? Mag ik vragen welke bank dat is?
Dit is mijn ervaring bij een van de 3 grootbanken bij verhoging van de hypotheek. Periode 2015; waarbij we onze woning flink uitbreide en van onderwater naar getaxeerde overwaarde ging.

Ook bij vorige woningen moest ik een opgave doen van wat je gaat verbouwen. Dat hoort bij het bouwdepot. In dit geval verklaarde de bank dat deze opgave integraal onderdeel is van de nwwi taxatie, en dat we dus binnen de lijntjes moesten kleuren ook al brachten we eigen geld in 🤯. De taxateur kijkt nl. op basis van het verbouwplan wat de nieuwe waarde van de woning is, en daar baseert de bank weer hun risico klasse op.
Je kan het ene potje dus niet met de ander compenseren.

Ik gebruikte juist het keuken/boekkast voorbeeld omdat het linksom of rechtsom dezelfde waarde toevoegt.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Stinger_Ventura ik heb bij een grote bank aan de proces kant gezeten en daar herken ik dat verhaal absoluut niet. Het belangrijkste was dat de dienst of het product waarde vermeerderend was en nagelvast was. Als je keuken een paar duizend euro duurder uit viel was dat geen probleem.

Daarnaast zijn er ook een aantal banken die bijvoorbeeld slechts 20% van de declaraties daadwerkelijk controleert en de rest automatisch uitbetaald.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

cryptapix schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 07:28:
[...]

Eens. In de begroting van 40k hebben we al rekening gehouden met 10% onvoorziene kosten (want het valt altijd tegen). En er is ook nog wel wat spaargeld over voor als het echt mis zou gaan. Die 10% mag je niet in verbouwspecificatie opnemen, maar ik kan natuurlijk wel alle bedragen wat verhogen.
Verstandig. :)

Volgens mij hebben ze dat bij ons ook gedaan en in principe is alles fixed price wat ze doen. (Ook bij onvoorziene omstandigheden.) Maar binnen redelijkheid en er zijn een paar losse eindjes waar logischerwijs meerwerk in kan zitten.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Shiro schreef op maandag 23 juli 2018 @ 23:06:
[...]

Ik mis het misschien, maar waarom zou dat beter zijn dan minder lenen en je verwachte overwaarde gebruiken om de LtV ratio omlaag te brengen?
Minder lenen? Die overwaarde heb je nog niet in handen toch? Of ga je eerst je woning verkopen en pas na overdracht die andere kopen?

Zo niet, dan zul je aan een overbruggingshypotheek moeten met allerlei regeltjes/beperkingen etc. Het kan dan makkelijker zijn gewoon een 2e hypotheek te nemen en nog goedkoper ook. Overbruggingsrente is vaak vrij hoog. En ook met deze constructie breng je de LtV omlaag.

[ Voor 25% gewijzigd door woekele op 24-07-2018 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:23

Sport_Life

Solvitur ambulando

Stinger_Ventura schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 07:38:
[...]

Ons bouwdepot is in principe "vrij besteedbaar", mits het ten behoeve van de woning is. We hebben heel veel smaakgerelateerde zaken die niet per se waardeverhogend zijn (duur keukenblad, open haard, overal stucwerk ipv spuitwerk, etc). De waardestijging komt van de markt, niet omdat we extra dure materialen gebruiken :).

Dit betreft wel nieuwbouw. Kan me voorstellen als je een bouwdepot neemt voor een nieuwe keuken van 20k dat je dan niet kunt aankomen met een factuur van een nieuwe vloer van 20k ;).

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 24-07-2018 20:50 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zou iemand met wat meer ervaring/kennis even kunnen valideren of het plan dat ik uitgedacht hebt in de praktijk ook zal werken?

We willen een nieuw huis samen kopen en mijn oude huis verkopen. Aangezien wij met huisdieren zitten die niet eenvoudig elders onder te brengen zijn en bezichtigingen lastiger maken wil ik het huidige huis pas in de verkoop zetten nadat wij verhuisd zijn. Tevens geeft dat mij de mogelijkheid wat planten uit de tuin mee te verhuizen zonder gedoe. Mijn plan is dan als volgt:

Stap 1: Nieuw huis aanschaffen met maximale hypotheek en rest eigen geld (~50% LTV)
Stap 2: Nieuw huis verbouwen, tijdelijk dubbele lasten.
Stap 3: Verhuizen en oude huis te koop zetten.
Stap 4: Overwaarde gebruiken om een deel van de nieuwe hypotheek af te lossen, rest aanhouden als eigen vermogen.

Mijn aanname is dat de bank geen bezwaar heeft tegen het verstrekken van de nieuwe hypotheek omdat we uit eigen middelen de dubbele maandlasten kunnen dragen. Taxatie moet aantonen dat het oude huis een aardige overwaarde heeft waardoor bij verkoop de hypotheek volledig afgelost kan worden.

Ik zou een overbruggingshypotheek kunnen gebruiken waardoor ik de overwaarde zonder boete zou kunnen aflossen in de nieuwe woning. Echter is dit volgens mij niet verplicht en wordt dit enkel gebruikt indien de overwaarde noodzakelijk is om de nieuwe woning te financieren. Dat is in ons geval niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
Tsurany schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 12:26:
Zou iemand met wat meer ervaring/kennis even kunnen valideren of het plan dat ik uitgedacht hebt in de praktijk ook zal werken?

We willen een nieuw huis samen kopen en mijn oude huis verkopen. Aangezien wij met huisdieren zitten die niet eenvoudig elders onder te brengen zijn en bezichtigingen lastiger maken wil ik het huidige huis pas in de verkoop zetten nadat wij verhuisd zijn. Tevens geeft dat mij de mogelijkheid wat planten uit de tuin mee te verhuizen zonder gedoe. Mijn plan is dan als volgt:

Stap 1: Nieuw huis aanschaffen met maximale hypotheek en rest eigen geld (~50% LTV)
Stap 4: Overwaarde gebruiken om een deel van de nieuwe hypotheek af te lossen, rest aanhouden als eigen vermogen.

Mijn aanname is dat de bank geen bezwaar heeft tegen het verstrekken van de nieuwe hypotheek omdat we uit eigen middelen de dubbele maandlasten kunnen dragen. Taxatie moet aantonen dat het oude huis een aardige overwaarde heeft waardoor bij verkoop de hypotheek volledig afgelost kan worden.

Ik zou een overbruggingshypotheek kunnen gebruiken waardoor ik de overwaarde zonder boete zou kunnen aflossen in de nieuwe woning. Echter is dit volgens mij niet verplicht en wordt dit enkel gebruikt indien de overwaarde noodzakelijk is om de nieuwe woning te financieren. Dat is in ons geval niet nodig.
Of je doet het deel wat je van de overwaarde wil gebruiken voor de aflossing als overbruggingskrediet. Kan je die mooi boetevrij aflossen, van wat je aan lening overhoudt kan je (mocht je dat willen) nog 10% aflossen. Of niet.
Hou er wel rekening mee dat je geen HRA krijgt over de lening die je niet aflost met de overwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Conono schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 12:36:
[...]

Of je doet het deel wat je van de overwaarde wil gebruiken voor de aflossing als overbruggingskrediet. Kan je die mooi boetevrij aflossen, van wat je aan lening overhoudt kan je (mocht je dat willen) nog 10% aflossen. Of niet.
Hou er wel rekening mee dat je geen HRA krijgt over de lening die je niet aflost met de overwaarde.
Die 10% is voorlopig genoeg. Wellicht vinden we een bank waar 20% mogelijk is maar ik denk niet dat ik daar gebruik van zal maken.
Ik steek de overwaarde liever in beleggingen, de HRA op 1,75% rente stelt toch weinig voor.

Het belangrijkste voor mij is het nieuwe huis kunnen kopen met een maximale hypotheek zonder dat het oude huis verkocht is of te koop staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

2 dagen geleden omschreef ik hier nog ongeveer wat jij wil. Daarbij gaf ik nog aan dat je een deel van de lening variabel kunt zetten, of 1 jaar vast. Dan kan je nog meer aflossen indien gewenst. Maar dat wens jij niet in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tsurany schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 12:26:

Wij hebben hetzelfde gehad bij onze nieuwbouwwoning. Pas 10 maanden na tekenen KOA (aanneemovereenkomst nieuwbouwwoning) hebben we de onze oude woning in de verkoop gedaan.

Onze ervaring bij een pensioenfonds als hypotheekverstrekker:
* Maximale kosten voor de nieuwe woning mocht zijn ca 5x gezamenlijk bruto jaarinkomen + 90% van de overwaarde oude woning (adhv taxatie).
* Voldoende spaargeld om de bruto hypotheeklasten van de oude woning 24 maanden te kunnen dragen. Dit laatste is een wassen neus, we hebben wat geld van onze ouders heen en weer gepompt om hieraan te voldoen (net nieuwe auto gekocht..).
* Getekende opdrachtbevestiging van de verkoopmakelaar oude woning (eveneens wassen neus, we hebben een offerte alleen door de makelaar laten tekenen en dat was voldoende).

Volgens mij zijn er ook hypotheekaanbieders die 1 jaar spaargeld verlangen, maar ik verwacht dat er weinig variatie zit in de andere eisen :).

Los hiervan heb ik gemerkt dat het wel heel handig is om ruim voldoende (> 25k) spaargeld te hebben. Dus ik zou niet meteen alles aflossen in de nieuwe woning.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 25-07-2018 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@woekele ik las je post inderdaad maar zocht vooral bevestiging of banken dit doorgaans gewoon accepteren, dat lijkt geen probleem te zijn.

@Sport_Life dat klinkt goed, dan moet mijn plan geen enkel probleem zijn. Reden dat ik niet wil aflossen is ook met name omdat ik dat geld liever op alternatieve wijze investeer. Met de huidige rente is een schuld open hebben staan een lachertje en is een rendement van >3% al genoeg om voordeliger te zijn dan aflossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tsurany schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 14:54:
@Sport_Life dat klinkt goed, dan moet mijn plan geen enkel probleem zijn. Reden dat ik niet wil aflossen is ook met name omdat ik dat geld liever op alternatieve wijze investeer. Met de huidige rente is een schuld open hebben staan een lachertje en is een rendement van >3% al genoeg om voordeliger te zijn dan aflossen :)
Ben het volledig met je eens :). Over 10 jaar gaat de spaarrente (deposito) hopelijk weer naar 3-4% en staat mijn hypotheek aflossingsvrij op netto 2% :). Tot die tijd zet ik het met enig risico weg met aandelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 25-07-2018 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Vandaag een orientatiegesprek gehad met hypotheekadviseur. Heb hem ook gevraagd naar de posten binnen bouwdepot. Helaas geen zwart-wit antwoord, maar het kwam er op neer dat je best wat kan schuiven ("banken weten ook wel dat het ene meevalt en het andere tegenvalt") maar dat je (natuurlijk) wel uit moet voeren wat in je plan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Inmiddels wonen we in ons nieuwe huis en we zijn helemaal blij. Iets wat mij eigenlijk toch stiekem blijft verbazen is dat de verkopende makelaar gewoon keihard in ons gezicht heeft zitten liegen. Echt gewoon keihard. In hoeverre is dat nou normaal. Mag dat zomaar? Niet dat ik nu stappen ga ondernemen ofzo maar vroeg het mij gewoon af.

Het huis is in juni 2017 opgeleverd en stond dus eind 2017 weer in de verkoop. Daar zit een luchtje aan zeg maar :)
Dus toen wij binnen kwamen stak de makelaar gelijk van wal "Tja jullie zullen je wel afvragen wat het verhaal er achter is". Ja dat klopt vertel maar.
Nou het zat zo. De eigenaar wilde toch weer terug naar Delft want daar had hij familie en vrienden wonen. Daarnaast zocht hij meer een stadse drukte en geen woonwijk met kinderen drukte.
Naja prima, zal mij een worst wezen zeg maar.
Toen we het koopcontract onder ogen kregen bleek dat er ook nog een vrouw in het spel was. Maar die werd nergens door de makelaar genoemd. Dus toen had ik al een vermoeden dat het om een ongelukkige scheiding ging etc
Later hoorden we van de buren dat de buurman verhuisd was naar Frankrijk om daar een hotel/B&B te starten.
Nu begrijp ik het wel, dat verkoopt natuurlijk niet goed "Hij is gescheiden, gaat verhuizen naar Frankrijk en wil zsm zijn woning verkopen" maar dat kan je toch ook in andere woorden zeggen zonder dat je zo gigantisch liegt. Dat zet je gelijk te twijfelen aan de integriteit van alle makelaars als liegen zo makkelijk af gaat

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:42
thewizard2006 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 09:45:
Inmiddels wonen we in ons nieuwe huis en we zijn helemaal blij. Iets wat mij eigenlijk toch stiekem blijft verbazen is dat de verkopende makelaar gewoon keihard in ons gezicht heeft zitten liegen. Echt gewoon keihard. In hoeverre is dat nou normaal. Mag dat zomaar? Niet dat ik nu stappen ga ondernemen ofzo maar vroeg het mij gewoon af.

Het huis is in juni 2017 opgeleverd en stond dus eind 2017 weer in de verkoop. Daar zit een luchtje aan zeg maar :)
Dus toen wij binnen kwamen stak de makelaar gelijk van wal "Tja jullie zullen je wel afvragen wat het verhaal er achter is". Ja dat klopt vertel maar.
Nou het zat zo. De eigenaar wilde toch weer terug naar Delft want daar had hij familie en vrienden wonen. Daarnaast zocht hij meer een stadse drukte en geen woonwijk met kinderen drukte.
Toen we het koopcontract onder ogen kregen bleek dat er ook nog een vrouw in het spel was. Maar die werd nergens door de makelaar genoemd. Dus toen had ik al een vermoeden dat het om een ongelukkige scheiding ging etc
Later hoorden we van de buren dat de buurman verhuisd was naar Frankrijk om daar een hotel/B&B te starten.
Nu begrijp ik het wel, dat verkoopt natuurlijk niet goed "Hij is gescheiden, gaat verhuizen naar Frankrijk en wil zsm zijn woning verkopen" maar dat kan je toch ook in andere woorden zeggen zonder dat je zo gigantisch liegt. Dat zet je gelijk te twijfelen aan de integriteit van alle makelaars als liegen zo makkelijk af gaat
Je weet verder toch niet welk verhaal de verkoper van het huis heeft opgehangen aan zijn makelaar? :+

Daarbij 'wilde toch terug naar Delft' -> de makelaar heeft dus niet gezegd dat hij ook naar Delf was of ging verhuizen.. Ik wil ook wel in Spanje wonen, op Aruba, etcetera. :+

Je kan er verder weinig mee lijkt mij, ik zou ook niet weten wat het uitmaakt. Had je anders minder geboden? Langer onderhandelen (met kans dat je huis had gemist)? Geen idee überhaupt hoe het stukje 'privacy' in dit soort dingen speelt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Nou het was (achteraf) toch wel vrij duidelijk dat er weinig klopte van wat de makelaar vertelde :) Je zou denken dat er wellicht nog een of andere ongeschreven code zou zijn.
Bij het verkopen van ons huis vroeg de kopende makelaar ook hoeveel bezichtigingen er waren geweest waar ik netjes antwoord op heb gegeven.
Die zelfde vraag heb ik ook gesteld aan de verkopende makelaar en dat antwoord is natuurlijk niet meer betrouwbaar.
Zoals gezegd, ik ga er verder niets mee doen en ben niet van mening dat het van impact is geweest op ons bieden etc maar toch. Het voelt wel vervelend dat iemand glashard aan het liegen is tegen je om iets van je gedaan te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nu begrijp ik het wel, dat verkoopt natuurlijk niet goed "Hij is gescheiden, gaat verhuizen naar Frankrijk en wil zsm zijn woning verkopen" maar dat kan je toch ook in andere woorden zeggen zonder dat je zo gigantisch liegt.
Liegen an sich is niet strafbaar. Verder behoort dit verhaal natuurlijk niet tot "de voornaamste kenmerken van het product", zodat je de overeenkomst niet kan vernietigen o.b.v. art. 6:92c BW.

Oftewel: ga niet af op alleen een mooi verhaal van iemand die iets van jou wil.
Dat zet je gelijk te twijfelen aan de integriteit van alle makelaars als liegen zo makkelijk af gaat
"Integriteit" en "makelaar" in één zin? :o

Weet niet of het bij jou ook het geval is, maar veel mensen lijken niet goed te begrijpen dat een makelaar absoluut geen onafhankelijke, derde partij is. Deze wordt ingehuurd. Betaald. Door één partij. Als jij die partij niet bent, behartigt hij dus niet jouw belang, maar een volstrekt tegengesteld belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

@thewizard2006 Er is iets wat je kunt doen; https://www.nvm.nl/service/meldpunt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Wat maakt het uit wat er in de privé sfeer vd verkoper afspeelt? Je wilt dat huis voor dat bedrag hebben en je hebt een deal, prima toch?

Ik heb nog geen enkel verkoopcontract gezien waar de reden voor verkoop in genoemd is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

pirke schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 10:48:
Wat maakt het uit wat er in de privé sfeer vd verkoper afspeelt? Je wilt dat huis voor dat bedrag hebben en je hebt een deal, prima toch?

Ik heb nog geen enkel verkoopcontract gezien waar de reden voor verkoop in genoemd is...
Dat, plus het is niet veel meer dan een verkooppraatje. Zou hij ook in de supermarkt gaan klagen dat de gekochte fles olijfolie uit een fabriek in Hellevoetsluis komt, en niet met veel zorg handmatig is geperst door een Italiaans opaatje in een slaperig Toscaans dorpje? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

lonkhuijzen

100% ADH

cryptapix schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 21:00:
Vandaag een orientatiegesprek gehad met hypotheekadviseur. Heb hem ook gevraagd naar de posten binnen bouwdepot. Helaas geen zwart-wit antwoord, maar het kwam er op neer dat je best wat kan schuiven ("banken weten ook wel dat het ene meevalt en het andere tegenvalt") maar dat je (natuurlijk) wel uit moet voeren wat in je plan staat.
Was bij ons geen enkel probleem. Ik heb 3 keer geschoven tussen de verschillende posten waarbij vanwege enige meevallers ik het restant zonder problemen kon gebruiken voor een nieuwe dakkapel die nog niet in het plan stond.

Wel netjes iedere keer een nieuw plan (staatje) moeten invullen met bij de laatste wel wat meer onderbouwing om ook echt iets nieuws te mogen doen. Klein stukje tekst thats it.

Dit was bij Argenta.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Ik denk dat ik de reden wel weet IMHO :P
Hij wilde niet vertellen dat het om een scheiding ging. Dat betekent namelijk vaak dat die eigenaren het snel willen verkopen - soms wel koste wat het kost. Dus als potentiele koper kan je makkelijker gaan afdingen - en dat is niet wat de makelaar of eigenaar wil.
Maar dat hele verhaal doet er in dit geval helemaal niet toe, omdat het niets te maken heeft met de staat van de woning. Over dat soort gezwets kan je dan gewoon heen stappen. Verkopers blijven verkopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dat zet je gelijk te twijfelen aan de integriteit van alle makelaars als liegen zo makkelijk af gaat
@thewizard2006 heeft zelf zijn eigen huis met enige moeite en tegenslag via een internetmakelaar verkocht en gaat nu afgeven op alle traditionele makelaars ;).

Los hiervan vind ik vallen onder "leugentje om bestwil", iedereen wil zijn huis zo goed mogelijk verkopen, en dan is het niet handig om te melden dat je gescheiden bent en er snel vanaf wilt. Dat mensen zich daaraan ergeren zegt meer over de koper die het spelletje niet helemaal begrijpt dan de verkoper :). Een beetje aankoopmakelaar had hier zonder moeite doorheen geprikt en dan had je mogelijk nog wat van de prijs af kunnen peuteren :D.
Overigens ben ik het er natuurlijk mee eens dat het niet netjes is om een heel nep verhaal eromheen te houden, maar zo gaat het nou eenmaal. Huizenmakelaar is een vak apart en je moet vooral niet denken dat je als amateur wel even zonder ervaring en kennis een huis kunt aan- en verkopen. Zeker niet in deze tijd.
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 11:16:
[...]

Dat, plus het is niet veel meer dan een verkooppraatje. Zou hij ook in de supermarkt gaan klagen dat de gekochte fles olijfolie uit een fabriek in Hellevoetsluis komt, en niet met veel zorg handmatig is geperst door een Italiaans opaatje in een slaperig Toscaans dorpje? :o
Bar-Le-Duc komt ook gewoon uit Nederland en het smaakt naar kraanwater :( ;)

[ Voor 69% gewijzigd door Sport_Life op 26-07-2018 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Fireshade schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 16:35:
[...]

Ik denk dat ik de reden wel weet IMHO :P
Hij wilde niet vertellen dat het om een scheiding ging. Dat betekent namelijk vaak dat die eigenaren het snel willen verkopen - soms wel koste wat het kost. Dus als potentiele koper kan je makkelijker gaan afdingen - en dat is niet wat de makelaar of eigenaar wil.
Maar dat hele verhaal doet er in dit geval helemaal niet toe, omdat het niets te maken heeft met de staat van de woning. Over dat soort gezwets kan je dan gewoon heen stappen. Verkopers blijven verkopers.
Nee de reden is uiteraard overduidelijk :D
Ik vroeg mij dus meer af of het vaak gebeurd, of het heel normaal is etc. Toen ik mijn eigen huis in de verkoop deed is mij bijv ook gevraagd hoeveel bezichtigingen er geweest waren en of er al biedingen liepen. Integer als ik ben :9 heb ik daar gewoon een eerlijk antwoord opgegeven. Bang dat, wanneer ik zou liegen de makelaar mij voor het blok kon zetten met informatie waarvan ik geen weet zou hebben zeg maar (een geheime makelaars database die dat soort gegevens bijhoudt bijv ;))
En tuurlijk kan je er over heen stappen maar ik kan mij voorstellen dat je toch in een andere houding zit als er gezegd wordt "Nee meneer u bent de eerste deze week" (naar waarheid) of "ja we hebben al 10 bezichtigingen gehad deze week en een aantal biedingen waar we naar kijken". Uiteraard kan je het zien als een spelletje. Ik bedoel we hebben het maar over zeg 400k waar je de komende 30 jaar "voor krom" ligt toch?

[ Voor 4% gewijzigd door thewizard2006 op 26-07-2018 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAlpha
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-07 13:44
Iemand nog tips voor websites die accuraat de woningsprijs kunnen berekenen?

Zelf ken ik de volgende:
Kadaster (betaald gegevens opvragen)
https://www.berekenhet.nl...waarde-huizenprijzen.html
http://www.huisprijskompas.nl/article/waarde_woning

Kadaster is volgens mij betrouwbaar. De andere twee weet ik niet in hoeverre de bedragen accuraat zijn. Ik ben benieuwd hoe anderen de prijzen berekenen om na te gaan hoeverre een vraagprijs realistisch is / wat een goed bod is.

Hier staat mijn handtekening, als het goed is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
  • Laatst online: 09:56
AceAlpha schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 16:54:

Zelf ken ik de volgende:
Kadaster (betaald gegevens opvragen)
https://www.berekenhet.nl...waarde-huizenprijzen.html
http://www.huisprijskompas.nl/article/waarde_woning

Kadaster is volgens mij betrouwbaar. De andere twee weet ik niet in hoeverre de bedragen accuraat zijn. Ik ben benieuwd hoe anderen de prijzen berekenen om na te gaan hoeverre een vraagprijs realistisch is / wat een goed bod is.
Calcasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

kadaster toont niet de waarde, maar alleen de vorige verkoopprijs volgens mij. Op wozwaardeloket.nl kan je woz-waardes zien. Ook niet echt waarde-bepalingen. Calcasa doet dat zogenaamd wel, maar kwam bij ons echt 20% te laag uit, dus wat mij betreft ook niet echt betrouwbaar. Als je zelf niet bekend bent in de buurt/regio en niet alles in de gaten houdt, is enige betrouwbare inschatting volgens mij die van een lokale makelaar.

[ Voor 21% gewijzigd door woekele op 27-07-2018 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAlpha
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-07 13:44
woekele schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 21:29:
kadaster toont niet de waarde, maar alleen de vorige verkoopprijs volgens mij. Op wozwaardeloket.nl kan je woz-waardes zien. Ook niet echt waarde-bepalingen. Calcasa doet dat zogenaamd wel, maar kwam bij ons echt 20% te laag uit, dus wat mij betreft ook niet echt betrouwbaar. Als je zelf niet bekend bent in de buurt/regio en niet alles in de gaten houdt, is enige betrouwbare inschatting volgens mij die van een lokale makelaar.
Thanks! 20% te laag is best een groot verschil, ik had calcasa inmddels ook gevonden en last op tweakers daar weer goede verhalen over. Kadaster klopt inderdaad, maar als je de verkoopprijzen zien van een postcodegebied geeft dat een aardig beeld voor een leek als ik :)

Hier staat mijn handtekening, als het goed is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ja, als de verkochte huizen een beetje overeen komen en de verkoopdata recent zijn, dan toch wel goede optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

AceAlpha schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 16:54:
Dat is niet mogelijk. Een website kan niet voldoende rekening houden met ligging, afwerking, uitstraling,... Ze kunnen enkel kijken naar harde cijfers zoals eerdere verkoopprijs, gemiddelde prijsstijging en prijs per vierkante meter. Dat is dus te weinig om accuraat te zijn.

Daarnaast is de woningprijs zo sterk afhankelijk van vraag en aanbod dat de ene koper best 50k extra wilt betalen omdat het huis voor hem perfect is terwijl de andere koper niet eens de vraagprijs wilt betalen. Het bestaat in die zin dan ook geen objectieve woningwaarde. Zelfs taxateurs, die zowel de harde cijfers als "de markt" in overweging kunnen nemen, komen lang niet altijd op de exacte woningprijs uit. De een zit er boven, de ander er onder.

[ Voor 32% gewijzigd door Tsurany op 28-07-2018 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Wij hebben 5% boven de Calcasa prijs betaald, afwerking was echt super. Taxatie voor de hypotheek kwam nog hoger uit.

Sowieso zit er al 10% marge op een normale Calcasa schatting, zowel naar boven als beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Laatst online: 07:36

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Er zijn ook nog huispedia en de hypotheker die een gratis schatting kunnen geven van de waarde van een woning. Huispedia geeft daar ook een nauwkeurigheidscijfer bij, afhankelijk van de beschikbare informatie en het aantal vergelijkbare verkochte woningen in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
woekele schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 21:29:
Mogen dat soort gegevens eigenlijk nog wel zo verstrekt worden met de huidige privacywetgeving?
Gaat toch om adres gekoppeld aan individuele bedragen en tijdstippen.
Pagina: 1 ... 83 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7