Er is bij mij wat onduidelijkheid over fiscaal partnerschap en aftrekposten. Onze situatie is op dit moment zo dat we samenwonen in een huurwoning. Mijn inkomen is substantieel hoger dan dat van mijn vriendin, maar omdat we geen fiscale partners zijn, ontvangt mijn vriendin zorgtoeslag. We willen een woning gaan kopen. Er zijn vier opties:
1. kopen en gaan wonen in 2018.
2. kopen en alle kosten in 2019
3. kopen en levering in 2018, gaan wonen in 2019;
4. kopen c.q. kosten in 2018 en levering en gaan wonen in 2019.
Optie 1 heeft als nadeel dat de zorgtoeslag terugbetaald dient te worden omdat we het hele jaar fiscaal partner zullen zijn. (wel kunnen we dan schuiven met aftrekposten).
Optie 2 heeft als nadeel dat het nog lang duurt voordat we kunnen verhuizen. Voordeel is dat we in 2018 geen fiscaal partner zijn, zodat de zorgtoeslag niet terugbetaald hoeft te worden.
Mijn vragen hebben betrekking op opties 3 en 4.
Optie 3
Bij de woning die we op het oog hebben, hebben de verkopers de wens op 1 december 2018 te leveren. Als we fiscaal partner zouden worden in december 2018 (en dan met terugwerkende kracht over het hele jaar), zou de conclusie zijn dat we voor 1 maand woongenot, de volledige zorgtoeslag 2018 van mijn vriendin dienen terug te betalen. Om dat te voorkomen, dacht ik dat het wellicht mogelijk is om pas vanaf 2019 er (formeel) te gaan wonen en op die manier pas in 2019 fiscaal partner te worden. Ik vraag mij echter af of die redenering klopt.
https://www.belastingdien...op_uw_adres_ingeschreven/U bent fiscale partners met een huisgenoot als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:
[...]
U bent samen eigenaar van een eigen woning waarin u allebei woont.
[...]
Vanaf wanneer bent u fiscale partners?
Voldoet u met uw huisgenoot aan 1 van de voorwaarden voor fiscaal partnerschap? Dan bent u fiscale partners vanaf het moment dat u samen op hetzelfde adres ingeschreven stond. Stond u het jaar ervoor al op hetzelfde adres ingeschreven? Dan ben u het hele jaar fiscale partners van elkaar.
Op basis hiervan meen ik dat zolang we er (volgens het GBA) niet wonen, we geen fiscaal partner zijn. Echter, als ik op toeslagen.nl met de hulptool bepaal of mijn vriendin over 2018 mijn toeslagpartner is/wordt is er wat vreemds. De vraag is daar namelijk niet of we in de woning die we samen gekocht hebben wonen, maar simpelweg of we samen
een woning hebben. Als ik daar ja op antwoord, dan komt eruit dat we toeslagpartners zijn.
Iemand een idee hoe dit zit?
Optie 3 en 4
De laatste vraag is kortweg in welk jaar de gemaakte kosten afgetrokken moeten/kunnen worden. Als dat namelijk is in het jaar dat je de kosten maakt, betekent dit enerzijds dat we niet met kosten kunnen schuiven als we geen fiscaal partner zouden zijn en anderzijds dat we eigenlijk 2x de drempel van het EWF hebben. Nou is dat in 2018 wel naar rato van aantal maanden dat we woning hebben, maar de gemaakte kosten zijn ook beperkt. Zeker bij optie 4, zullen die kosten waarschijnlijk alleen uit wat taxatie en of keuringskosten bestaan (ik neem aan dat de overige kosten, zoals advieskosten) pas in 2019 (bij de levering) "gemaakt worden". Bij optie 3 zal dat effect iets minder zijn, aangezien er dan ook al een maand hypotheekrente zal moeten worden betaald.
edit: ik kom net tot de conclusie dat het EWF in de periode dat de woning nog leeg staat € 0,- is (
https://www.belastingdien...bouw#Leegstaande%20woning). Het zou dus zelfs een voordeel kunnen zijn bij optie 3. Wat nog wel relevant is, is of bij optie 4 de kosten die in 2018 gemaakt worden (waarschijnlijk taxatiekosten en keuringskosten), kunnen worden afgetrokken en zo ja in welk jaar.
[
Voor 7% gewijzigd door
cryptapix op 23-06-2018 13:33
]