Waarom zou je gaan 'tracken'..? Het is niet Schrodingers' Kat... Of je nu de rente in de gaten houd of niet, daarvan veranderd de rente niet.Brent schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:48:
[...]
Dat zeg ik dan ook niet, ik zeg alleen: het is m de onzekerheid en ook de extra tijdsinvestering van het tracken van rentestanden in mindere mate waard naarmate de rente 'dicht' bij 0% zit. Hoe verder erboven, hoe meer dat loont.
Zoals je zelf ook aangaf is een rente gewoon op een bepaald tijdspunt de dan geldende 'prijs' binnen een bepaalde risicoklasse en bepaalde zekerheidsfactoren.
Het heeft juist relatief weinig zin te denken dat je moet gaan 'bodemvissen' of dat je als een soort van paranormaal genie de meest perfecte rentestand kunt treffen die daarna voor eeuwig de laagste zal blijven. (zelfs die 1,54% die iemand in 2020 afsloot, en die misschien nu, 5 jaar later als ongekend goedkoop lijkt, kan over enkele jaren weeer een 'normaal' niveau zijn ik heb hierboven al enkele argumenten aangegeven waarom ik stel dat de huidige trend in kortlopende rentes een sterke overtuiging rechtvaardigd te geloven dat een rentedaling ook binnen de langlopende rentes aanstaande is ... ikzelf vind het eerder vreemd dat geen officiele analist van al die bedrijven die hypotheken verkopen daar niet op wijst, maar die 'verdienen' natuurlijk vooral aan mensen die hun rente lang vastleggen) )
Het hele idee dat mensen een rente kortlopend vastleggen om 'dat ene perfecte moment te zoeken en hem dan wel heel lang vastleggen is nonsens.. Het voordeel haal je juist uit de kortlopende rente zelf, en deze consequent aan te houden.
Over een lange periode is dat juist gunstiger dan te denken dat de rente die nu toevallig als gunstig geld, dat ook over 5 jaar nog zal zijn.
Dat kun je gewoon narekenen... de DNB heeft historische rentestanden op veel momenten.Heb je gelijk in, maar volgens mij komt de lineaire hypotheek op uitschieters na (macroevents zijn er altijd) best wel dicht in de buurt van een meerjarengemiddelde met een bepaalde vertraging. Maar, zou daar best eens wat cijfers over willen zien.
ik heb het wel eens gedaan en kwam erop uit dat _enkel_ mensen die heel precies, dus een of twee jaar voor een crisis uitbrak en de rente omhoog schoot, voor 5 jaar deze op het lage niveau vastgezet hadden, een kans hadden netaan een kleine winst te boeken daarmee... verder was in iedere periode altijd het gunstiger de rente heel netjes en consequent ieder jaar te laten vernieuwen op het dan geldende niveau.
[ Voor 13% gewijzigd door RM-rf op 07-07-2025 12:38 ]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
:strip_exif()/u/12408/dm_u_judi.gif?f=community) 
            /u/275760/crop5da9b701a185c_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/23872/Y2.jpg?f=community) 
            :strip_exif()/u/266345/kri.gif?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/36378/crop5a3f931ecfec0_cropped.jpeg?f=community) 

:strip_icc():strip_exif()/u/71367/banshee.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/60902/crop625bd67396add_cropped.jpg?f=community) 

/u/295372/piq_51496_60x60.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/20201/clint.jpg?f=community) 
            /u/689707/crop62fb4f1723bf5_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/658580/crop58cedbd7edb9a_cropped.jpeg?f=community) 
            :strip_exif()/u/340453/crop67a669ce4f1f4_cropped.webp?f=community) 
            /u/228058/crop55f2918eef184_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/205476/620201481642.jpg?f=community) 
            /u/53007/DustPuppy.png?f=community) 
            :strip_exif()/u/30814/newgot.gif?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/636517/crop5a81e5044796e_cropped.jpeg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/212439/crop607bfcb2aeee9_cropped.jpg?f=community) 
            :strip_exif()/f/image/3zuEgOZKkkYCcx6j4fRpFsl3.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wUGp34QpF0gg4jZpPlkx30SL.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JSUQe13XkSsWOYo7pMrdPMUo.jpg?f=user_large) 
                                                :strip_exif()/f/image/jeemzOcsKEN0me42gpAt3e6v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/u/39791/casta.gif?f=community)