Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Saffie_time
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 08:48

Saffie_time

Why use this? 42!

@Koehandelaar wat @AGee zegt is de meest veilig optie om te doen.
Op basis van het gemiddelde inkomen van de laatste 3 jaar laten berekenen. Indien je zo ver onder je max gaat lenen is dat geen probleem.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• Destralak
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 23-04 17:25
Koehandelaar schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 22:23:
Ik heb een vraag hier en wil eigenlijk weten of er mensen zijn die dit al eerder aan de hand hebben gehad.

Situatieschets
Man - 28 jaar. Nu vast contract, maar zeg ik per 31-10 op om per 31 december uit dienst te treden. Nieuwe baan start 1 januari met jaarcontract, proeftijd van een maand.
Oude jaarsalaris: € 61k
Nieuwe jaarsalaris: € 87,5k
Vrouw - 26 jaar. Vast contract, 20k studieschuld.
Jaarsalaris: € 38k

Eigen middelen: € 60k

Op zoek naar een koophuis en we hebben een leuk huis op het oog. Donderdag gaan we kijken en het lijkt erg goed:
- Precies in de buurt waar we zoeken
- In de prijsklasse die we op het oog hebben
- De indeling en afwerking lijkt ook precies wat we zoeken

De nieuwe woning die we op het oog hebben is +/- € 185k, de hypotheek is dus maar een fractie van wat we mogen lenen (op basis nieuwe situatie € 650k) en zelfs op basis van m'n oude contract is het nog niet de helft. Op basis van alleen het inkomen van m'n vriendin kunnen we het niet rondkrijgen, tenzij we echt letterlijk al ons spaargeld er in pompen. En dat vind ik niet zo'n prettig idee.

Al met al, als 't positief lijkt komende donderdag, zouden we het graag kopen. Nu is er dus een mogelijk probleem en dat is dat ik dus morgen op ga zeggen. Hoe gaan hypotheekverstrekkers hiermee om? Is hierin nog enige coulance of medewerking te verwachten? Zijn er verstrekkers die hier soepel mee om gaan?
Ik zat in precies dezelfde situatie; baan opgezegd met andere baan in het vooruitzicht, en bod gedaan op een huis.
Financieel/hypotheekadviseur heeft meerdere hypotheekverstrekkers gebeld. Er zijn slechts een aantal die hiermee akkoord gaan. Het was voor de verstrekker die we gekozen hebben van belang dat ze een werkgeversverklaring ontvingen van de huidige baan (incl vermelding einde contract) + het nieuwe arbeidscontract. Daar zat overigens ook een proeftijd in. Daarnaast werd het gemiddelde inkomen van de afgelopen 3 jaar meegenomen als leidraad.

We hebben zonder problemen (binnen een week) akkoord gekregen. LTV was 90%.

Destralak wijzigde deze reactie 31-10-2018 09:51 (3%)

• Koehandelaar
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Overigens gaf hij inderdaad de route van gemiddelde inkomen van 3 jaar ook nog op als optie, dus we zitten sowieso gedekt.

Dank voor jullie reacties!

Koehandelaar wijzigde deze reactie 31-10-2018 13:43 (4%)
Reden: In [mo] tags

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

Koehandelaar schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:12:
Members only:
Members only:

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
Members only:

Huh??? Of het moment dat jij gaat opzeggen is het toch totaal irrelevant geworden dat je oude baas je had willen houden? Als je dan op basis van die werkgeversverklaring je hypotheek gaat regelen ben je toch op zijn minst aan het handelen op een manier die niet bedoeld is.

Als je het ook gewoon kunt krijgen op basis van historisch inkomen dan lijkt me dat een stuk netter dan met een papiertje dat op het moment van afsluiten reeds achterhaald is.

Ik vind het dan ook erg raar dat een bank daarmee akkoord zou gaan.

2900 Wp ZZW : 10x JA Solar + Omnik 2.5k-TL2-S : PVOutput – Renault Zoe R240

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

mddd schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:05:
[...]

Huh??? Of het moment dat jij gaat opzeggen is het toch totaal irrelevant geworden dat je oude baas je had willen houden? Als je dan op basis van die werkgeversverklaring je hypotheek gaat regelen ben je toch op zijn minst aan het handelen op een manier die niet bedoeld is.

Als je het ook gewoon kunt krijgen op basis van historisch inkomen dan lijkt me dat een stuk netter dan met een papiertje dat op het moment van afsluiten reeds achterhaald is.

Och. Ook bij banken werken adviseurs die ehm, creatief zijn.

Voor ons een van de redenen om bij 1 specifieke bank niet verder te gaan in het traject. :) Exact weet ik het niet meer, maar er werden ons té creatief gedaan door de adviseur, met alle mogelijke risico's van dien.

(De medewerker hebben we een klacht over ingediend.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Hypotheekaanvraag verloopt vrij lastig. Vervelendste punt is dat de verstrekker perse bewijzen van eigen middelen wilt zien met een bepaald aantal gegevens. Echter hebben we het geld bij een aantal banken verspreid staan en vrijwel niemand bied al die informatie in een enkele PDF aan. Maar geen nood, ze accepteren ook schermafdrukken met de systeemklok |:( Als iets te manipuleren is dan is het wel een internet pagina en de systeemklok. Zo kan ik mijzelf eenvoudig een miljoen euro geven op een datum in 31-10-2099.

Bizar dat banken niet gewoon een universeel document hebben opgesteld met deze gegevens. Maakt het uitwisselen van informatie veel eenvoudiger. Nu doet iedereen het op z'n eigen manier en accepteren ze elkaars exports niet.

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 07:38
Tsurany schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:40:
Hypotheekaanvraag verloopt vrij lastig. Vervelendste punt is dat de verstrekker perse bewijzen van eigen middelen wilt zien met een bepaald aantal gegevens.
Vraagje, gaat dit om aan te tonen dat je dubbele lasten kunt dragen?
Waarbij gaan ze hiervan uit, moet je zowel de overdrachtskosten kunnen dragen als de dubbele hypotheeklasten?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Tsurany
  • Niet online
Martinusz schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:45:
[...]

Vraagje, gaat dit om aan te tonen dat je dubbele lasten kunt dragen?
Waarbij gaan ze hiervan uit, moet je zowel de overdrachtskosten kunnen dragen als de dubbele hypotheeklasten?
Ik moet kunnen aantonen dat ik genoeg geld heb om 12 maanden lang de lasten van mijn oude woning te kunnen dragen. Daarnaast moeten wij gezamenlijk aantonen dat we genoeg eigen middelen hebben voor de kosten koper en voor het deel van de koopsom dat wij niet financieren.
Dus ze kijken inderdaad naar de kosten koper en de dubbele lasten.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

mddd schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:05:
[...]

Mijn ervaring is dat die werkgeversverklaring ook maar gewoon een 'verplicht nummertje' is, en zeg nou zelf; wat is überhaupt de waarde van een intentieverklaring wanneer je geen vast dienstverband hebt? Iedereen weet (ook de geldverstrekker) dat een werkgever zonder moeite dat papiertje afgeeft en de kans reëel is dat een contract niet wordt verlengd op termijn.

Members only:

• mddd
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:40:
Bizar dat banken niet gewoon een universeel document hebben opgesteld met deze gegevens. Maakt het uitwisselen van informatie veel eenvoudiger. Nu doet iedereen het op z'n eigen manier en accepteren ze elkaars exports niet.
Wellicht dat daar nu verandering in komt met die nieuwe wetgeving waarmee het verplicht en gestandaardiseerd wordt hoe banken hun informatie beschikbaar stellen.

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Nu online
Verplicht nummertje inderdaad en vaak zijn dit soort creatieve mogelijkheden helemaal niet nodig als de timing een beetje goed is. Je kunt zelf de financieringsperiode nog iets rekken als je daarmee net uit je proefperiode van (veelal) een maand bent en daarmee wel intentie/werkgeversverklaring kunt krijgen.

Been there done that. Zoals gezegd bij mijn ouder werkgever wel een werkgeversverklaring gekregen door open kaart te spelen. Vervolgens hypotheek aanvraag etc in gang gezet en intentieverklaring bij nieuwe werkgever zo snel als mogelijk aangevraagd en ingediend om het dossier sluitend te maken, daarmee dus uiteindelijk de oude werkgeversverklaring niet nodig gehad.

Fout? Fraude? Niet eerlijk? Zal allemaal best kloppen. Een werkgever kan je twee dagen na het afgeven van een werkgeversverklaring ook ontslaan, zo'n papiertje heeft 0,0 waarde wat dat betreft maar is dus wel een verplicht nummertje voor je hypotheek dossier.

• Tsurany
  • Niet online
mddd schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:02:
[...]

Wellicht dat daar nu verandering in komt met die nieuwe wetgeving waarmee het verplicht en gestandaardiseerd wordt hoe banken hun informatie beschikbaar stellen.
Dat zou mooi zijn want ik vind het echt te triest voor woorden. Met name hoe weinig grote banken een fatsoenlijk document op kunnen leveren. Zelfs een bank als de ABN AMRO kan niks fatsoenlijks aanleveren.

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:07

Zebby

Gamed

Speel open kaart met je adviseur, en laat hem je adviseren. Daar betaal je ze immers voor :) Als je geen vertrouwen hebt in je adviseur, zoek dan vooral een andere. Het gaat hoe dan ook om erg veel geld, waardoor die investering zichzelf kan terugbetalen. Zeker als je mogelijk risicovol fraude wilt gaan plegen.

• Engineer21
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 06-01 20:53
Koehandelaar schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 22:23:
Ik heb een vraag hier en wil eigenlijk weten of er mensen zijn die dit al eerder aan de hand hebben gehad.
Members only:
Ik heb precies hetzelfde gehad en dit was bij de rabobank geen probleem. Ik had ook 40% van de waarde van ons huis cash, en de rest heb ik gewoon op mijn jaarcontract gekregen. Belangrijk is dat je laat zien dat het gewoon een logische carrierestap is in een goede en stabiele carriere.

• Koehandelaar
  • Niet online
Engineer21 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:08:
[...]

Ik heb precies hetzelfde gehad en dit was bij de rabobank geen probleem. Ik had ook 40% van de waarde van ons huis cash, en de rest heb ik gewoon op mijn jaarcontract gekregen. Belangrijk is dat je laat zien dat het gewoon een logische carrierestap is in een goede en stabiele carriere.
Oke. Goed om te weten dat dat geen probleem was. Het is voor mij een logische stap inderdaad in m'n carrière en dat weten ze ook. Dat moet goedkomen dus.

Members only:

• unezra
  • Nu online

unezra

Koehandelaar schreef op donderdag 1 november 2018 @ 07:30:
[...]
Oke. Goed om te weten dat dat geen probleem was. Het is voor mij een logische stap inderdaad in m'n carrière en dat weten ze ook. Dat moet goedkomen dus.

Members only:
Verstandig. :)

Beter iets volgens de regels geregeld, dan buiten de regels om en je mogelijk allerlei shit op de hals halen waar je in the long run ongelooflijk ongelukkig van kan worden.

Hee! Hebben ze quoting aangepast? Ik zie nu dat de tekst tussen [mo][/mo] tags gewoon word meegequote, maar uiteraard wel mo blijft. Fijn! :)

• Koehandelaar
  • Niet online
unezra schreef op donderdag 1 november 2018 @ 07:36:
[...]

Verstandig. :)

Beter iets volgens de regels geregeld, dan buiten de regels om en je mogelijk allerlei shit op de hals halen waar je in the long run ongelooflijk ongelukkig van kan worden.
Yes, daarom. Het zal vast allemaal wel net kunnen c.q. mogen, maar als ik de bank zou zijn zou ik het ook willen weten t.b.v. m'n risicobeoordeling. Behandel een ander zoals je zelf ook behandelt wilt worden is dan maar 't motto :)

• unezra
  • Nu online

unezra

Koehandelaar schreef op donderdag 1 november 2018 @ 07:40:
[...]
Yes, daarom. Het zal vast allemaal wel net kunnen c.q. mogen, maar als ik de bank zou zijn zou ik het ook willen weten t.b.v. m'n risicobeoordeling. Behandel een ander zoals je zelf ook behandelt wilt worden is dan maar 't motto :)
Yep. Hebben wij ook gedaan. Ook een bijzondere situatie en bewust alle ins en outs benoemd. Voor De Hypotheker was het allemaal drama en ellende, kon niet, lastig, "vind maar een bank die...". Tuurlijk joh!

Vervolgens tenminste 2 banken gevonden voor wie het werkelijk geen enkel probleem was, uiteindelijk met onze "huisbank" in zee gegaan. Voorwerk is dusdanig goed gedaan, dat de aanvraag in 1x is goed gekeurd. (Inmiddels wonen we 3 jaar hier en hebben net een grote verbouwing achter de rug die goeddeels is gefinancierd. Die verbouwing was al voorzien, dus we hebben de hypotheek hoger ingeschreven dan 'ie was, zodat we niet langs de notaris hoefden voor de verbouwing. Dat is een gebruikelijke praktijk en heeft ons een paar honderd € gescheeld. Ook daarin heeft de bank ons goed geadviseerd. Nog steeds blij met ze.)

In the end blij met hoe we het hebben geregeld. Volgend jaar willen we beginnen met versneld aflossen waardoor met wat geluk, mijn vrouw een paar jaar eerder met pensioen kan. (Ik ben 4 jaar ouder dus mag eerder met pensioen dan zij. Als we kunnen zorgen dat zij een paar jaar eerder met pensioen kan of de laatste 4 jaar minder kan werken, is dat denk ik wel zo fijn.)

• Bockelaar
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23-04 19:15
Koehandelaar schreef op donderdag 1 november 2018 @ 07:30:
[...]

Members only:
hypotheek aanvragen heeft niets te maken met gevoelens en is een strikt zakelijke transactie. Als de regels zeggen 'werkgeversverklaring nodig' staat daar niet achter als subzin 'en de intentie om nog 100 jaar daar te blijven werken'. De werkgeversverklaring is een momentopname en niet meer dan dat. Ik zie ook niet waarom dat dan fraude, onjuist en onrechtmatig is...

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Moderator General Chat

Formerly known as naitsoezn

Bockelaar schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:54:
[...]
Als de regels zeggen 'werkgeversverklaring nodig' staat daar niet achter als subzin 'en de intentie om nog 100 jaar daar te blijven werken'.
Waarom zou je niet gewoon op basis van 3x jaaropgaaf de hypotheek regelen :?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Tsurany
  • Niet online
Bockelaar schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:54:
[...]

hypotheek aanvragen heeft niets te maken met gevoelens en is een strikt zakelijke transactie. Als de regels zeggen 'werkgeversverklaring nodig' staat daar niet achter als subzin 'en de intentie om nog 100 jaar daar te blijven werken'. De werkgeversverklaring is een momentopname en niet meer dan dat. Ik zie ook niet waarom dat dan fraude, onjuist en onrechtmatig is...
In de werkgeversverklaring wordt gevraagd of er een intentie is om de arbeidsovereenkomst te beëindigen. Indien hij zijn ontslag heeft ingediend bij zijn huidige werkgever moeten die daar dus bevestigend op antwoorden.

Hij kan dus de werkgeversverklaring aanvragen voordat hij ontslag neemt, dan vult de werkgever hem waarheidsgetrouw in en dan zal zal daar ontkennend op geantwoord worden. Vervolgens vraagt hij met die verklaring een hypotheek aan en wisselt dan pas van baan, dat is dan juridisch gezien geen probleem.

• Shiro
  • Laatst online: 23-04 15:48

Shiro

Serenity

Ik mag inmiddels ook op zoek naar een hypotheek aanbieder. Ik ben uiteraard langs de wel bekende Hypotheker geweest en een kleinere lokaal partij. Prijsverschil is 750 euro dat de Hypotheker duurder was.

Ik ben wel benieuwd naar ervaringen van men, maakt het nou veel uit welke hypotheekadviseur? Kan een grote partij zoals de Hypotheker een lagere rente bedingen? Of is dat gelijk voor alle hypotheekadviseurs?

Zoekactie hierop, geeft nogal gemengd beeld. Sommige vinden het nuttig, andere weer niet, maar wat is de meerwaarde van bijv. de Hypotheker tegenover een lokaal partij, dat ook bij 99% van alle geldverstrekkers terecht kan? Heeft iemand concrete ervaringen?

Ik ga morgen uiteraard de Hypotheker bellen en gewoon recht toe recht aan vragen wat ze nou meer bieden voor de extra kosten, maar ervaringen ben ik natuurlijk ook benieuwd na :)

D3 profile

• Tsurany
  • Niet online
@Shiro is dit je eerste hypotheek? Dat zijn namelijk de makkelijkste situaties en dan maakt het niet direct heel veel uit welke adviseur je neemt. Er zal dan weinig kwaliteitsverschil in de adviezen zitten.
Zodra je een wat complexere situatie hebt met bestaande woning(en), vermogen,... kan er nog wel verschil zitten in het advies dat je krijgt.

De Hypotheker zou ik altijd afraden eigenlijk. Ze zitten aan de top van de markt qua prijs en leveren echt geen meerwaarde voor die prijs. Ze hebben enkel de beste marketing.

Adviseurs kunnen geen lagere rentes bedingen, wel kunnen ze soms bepaalde partijen aanbieden die andere adviseurs niet kunnen aanbieden, eigen label hypotheken bijvoorbeeld. Maar ook dat zie je eigenlijk steeds minder.

• Shiro
  • Laatst online: 23-04 15:48

Shiro

Serenity

@Tsurany Nee, ik ben een doorstromer en zoals velen neem ik dan een mooie hoeveelheid overwaarde mee.

Maar jou ervaring is dus dat ze niks meer bieden en net zo goed naar de lokale kan gaan waar ze 750€ goedkoper zijn. dekt dan wel weer de taxatie kosten :)

D3 profile

• Tsurany
  • Niet online
Shiro schreef op donderdag 1 november 2018 @ 21:17:
@Tsurany Nee, ik ben een doorstromer en zoals velen neem ik dan een mooie hoeveelheid overwaarde mee.

Maar jou ervaring is dus dat ze niks meer bieden en net zo goed naar de lokale kan gaan waar ze 750€ goedkoper zijn. dekt dan wel weer de taxatie kosten :)
Dan zou ik gewoon de lokale adviseur nemen, De Hypotheker levert doorgaans geen meerwaarde als organisatie. Als doorstromer (zeker als je weinig kennis hebt) is fatsoenlijk advies wel fijn om bijvoorbeeld overwaarde zo efficient mogelijk mee te nemen of HRA te behouden.

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ik vond de hypotheker prima in orde bij onze eerste woning. Wel het gevoel dat ze niet zoveel hoefden te doen voor hun geld. Deze keer zitten we bij een lokale die 700 euro goedkoper is. Is ook prima in orde. Zelfs wat sneller in antwoorden op mail etc. Alleen geen avondopening, maar hoe vaak moet je er nou echt heen. Achteraf hadden we ook best zonder adviseur gekund, maar goed, het is toch ook wel weer makkelijk en vertrouwd dat iemand meekijkt/dingen regelt.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23-04 18:11

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hypotheker draait op franchisers. Je bent erg afhankelijk van wie je treft.

Mijn eerste hypotheek leverde dat wel een hoop fouten en frustratie op overigens. Laatste hypotheek via moneywise geregeld, en daar zeker positief over.

• benlanka
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Een korte vraag, hoe moet ik dit financieringsvoorbehoud lezen?
De koopovereenkomst kan door koper worden ontbonden indien...
a. koper voor de financiering van de onroerende zaak voor een bedrag van koopsom + kosten koper met een maximum van 100% van de waarde van de woning geen bindend aanbod (...)
Er staat nergens in de overeenkomst wat 'de waarde van de woning' voor betekenis heeft. Wat gebeurt er dus wanneer de bank laat taxeren en lager uitkomt dan de koopsom en dat best wil financieren. Zijn wij dan gedwongen om het extra verschil tussen de hypotheek en de koopsom bij te leggen (naast k.k. die toch al voor eigen rekening zijn)? Of geldt in dit verband: waarde van de woning = koopsom? Ik kan natuurlijk vragen of dat vastgelegd kan worden in de overeenkomst.

• mddd
  • Niet online
benlanka schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 19:57:
Het lijkt me raar als binnen de context van een koopovereenkomst “waarde van de woning” iets anders zou betekenen dan het bedrag wat in diezelfde overeenkomst wordt genoemd als koopsom. Immers je koopt een woning voor het bedrag dat gelijk is aan de waarde van de woning.

Voor wat betreft de 100% : de enige reden waarom dit er staat is om een maximum te stellen. Anders slaat een voorbehoud nergens op: als de woning 200k kost, kan ik niet ontbinden wanneer het me niet lukt om 400k te lenen. Of 600k, of hoeveel maar nodig is om de bank nee te laten zeggen.

Minder mag echter wel. Als de kosten 200k zijn maar het lukt niet om 150k te lenen dan is dat een geldige reden tot ontbinding. Vandaar dus maximaal die woningwaarde + k.k.

Aanvulling:
Volgens mij stond er in onze overeenkomst gewoon een bedrag. Dus “als het niet lukt om bedrag x te lenen dan mag koper ontbinden”. Dat lijkt me duidelijk voor iedereen.

mddd wijzigde deze reactie 06-11-2018 20:40 (19%)

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 08:54

CurlyMo

www.pilight.org

Ik zou wel de woorden koopsom en kosten koper laten omdraaien. Nu vind ik het multi-interpretabel (stel 200k koopsom 1k k.k.):
1. Geen financiering voor k.k. + 100% koopsom = 201k leenbedrag, want k.k. los van 100% koopsom.
2. Geen financiering koopsom + k.k. 100%= 200k leenbedrag, want k.k. binnen de 100% koopsom.

Nog beter is inderdaad gewoon het bedrag noemen i.p.v. 100% koopsom.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Martinusz

[...]

Er staat nergens in de overeenkomst wat 'de waarde van de woning' voor betekenis heeft. Wat gebeurt er dus wanneer de bank laat taxeren en lager uitkomt dan de koopsom en dat best wil financieren. Zijn wij dan gedwongen om het extra verschil tussen de hypotheek en de koopsom bij te leggen (naast k.k. die toch al voor eigen rekening zijn)? Of geldt in dit verband: waarde van de woning = koopsom? Ik kan natuurlijk vragen of dat vastgelegd kan worden in de overeenkomst.
Ja natuurlijk moet je dan zelf het verschil bijleggen, jij hebt getekend voor bedrag X, als de woning dat niet waard blijkt te zijn uit de taxatie, heb je dus of bewust overboden of heb je je niet goed voorbereid. De bank zal 100% financieren wat de taxatiewaarde aan geeft, is dat lager, zul je zelf inderdaad moeten bij springen.

• benlanka
  • Niet online
Martinusz schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:53:
[...]

Ja natuurlijk moet je dan zelf het verschil bijleggen, jij hebt getekend voor bedrag X, als de woning dat niet waard blijkt te zijn uit de taxatie, heb je dus of bewust overboden of heb je je niet goed voorbereid. De bank zal 100% financieren wat de taxatiewaarde aan geeft, is dat lager, zul je zelf inderdaad moeten bij springen.
Het gaat mij puur om de (juridische) interpretatie, niet de vraag van bewust overbieden (is niet zo, geaccepteerd bod was € 19K onder de vraagprijs) of bereid zijn om bij te betalen. Wij verwachten geen verschil tussen taxatie en koopsom. Maar je wil wel graag weten waar je juridisch staat, op voorhand, als je praat over enkele tonnen geld. Ik zit graag aan de veilige kant. Gewoon een bedrag laten opnemen is dan inderdaad de beste/helderste oplossing.

benlanka wijzigde deze reactie 06-11-2018 20:59 (6%)

• Martinusz
benlanka schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:56:
[...]

Het gaat mij puur om de (juridische) interpretatie, niet de vraag van bewust overbieden (is niet zo, geaccepteerd bod was € 19K onder de vraagprijs) of bereid zijn om bij te betalen. Wij verwachten geen verschil tussen taxatie en koopsom. Maar je wil wel graag weten waar je juridisch staat, op voorhand, als je praat over enkele tonnen geld.
Wat is nu precies het probleem dan?
Taxatie is waarde van koopsom, dus je kunt 100% lenen, waar zie je mogelijk beren op de weg?

Als jij geen financiering rond krijgt voor die 100% woningwaarde, dan kun je dus ontbinden.

• benlanka
  • Niet online
Martinusz schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 21:01:
[...]

Wat is nu precies het probleem dan?
Taxatie is waarde van koopsom, dus je kunt 100% lenen, waar zie je mogelijk beren op de weg?

Als jij geen financiering rond krijgt voor die 100% woningwaarde, dan kun je dus ontbinden.
Er is geen probleem, ik wil alleen een veilig gevoel hebben :). Dit is voor mij de eerste keer dat ik een huis koop en zo’n overeenkomst zie. Kan goed zijn dat ik te veel nadenk over iets wat nooit een issue kan worden.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

benlanka schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 21:07:
[...]

Er is geen probleem, ik wil alleen een veilig gevoel hebben :). Dit is voor mij de eerste keer dat ik een huis koop en zo’n overeenkomst zie. Kan goed zijn dat ik te veel nadenk over iets wat nooit een issue kan worden.
Als je veilig wil zitten (zoals het beter leesbaar wordt) dan laat je de tekst aanpassen met een bedrag. Dus (fictieve bedragen en termijnen):
a. koper voor de financiering van de onroerende zaak voor een bedrag van maximaal € 200.000,- met daarbovenop de kosten koper binnen de termijn van 6 weken geen bindend aanbod (...)
Bij ons stond er:
a. binnen 6 weken na ondertekening van deze koopovereenkomst koper voor de financiering van de onroerende zaak voor een bedrag van € 100.000 - zegge HONDERDDUIZEND EURO geen bindend aanbod [...]

• benlanka
  • Niet online
CurlyMo schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 21:39:
[...]

Als je veilig wil zitten (zoals het beter leesbaar wordt) dan laat je de tekst aanpassen met een bedrag. Dus (fictieve bedragen en termijnen):

[...]

Bij ons stond er:

[...]
Bedankt! Ik doet het vooral voor de leesbaarheid. Overigens blijkt nu dat de bijhorende parkeerplaats geheel ontbreekt in de overeenkomst. Nog genoeg te verbeteren dus.

• TheJason
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 08:55
Kan je nog steeds kosten koper financieren?
Ik dacht dat het nu max 100% van de koopsom is geworden of is dat niet meer veranderd?

• Martinusz
TheJason schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:55:
Kan je nog steeds kosten koper financieren?
Ik dacht dat het nu max 100% van de koopsom is geworden of is dat niet meer veranderd?
Nee, alleen 100% woningwaarde en/of enkele energie zuinige oplossingen om je huis ‘groener’ te maken.

• ptr2018
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 30-01 16:14
Shiro schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:36:

Ik ga morgen uiteraard de Hypotheker bellen en gewoon recht toe recht aan vragen wat ze nou meer bieden voor de extra kosten, maar ervaringen ben ik natuurlijk ook benieuwd na :)
Hi Shiro, het is mensenwerk dus uiteindelijk draait het om de adviseur die je advies geeft. Ik zou dus vooral vragen aan een adviseur wat hij/zij gaat doen en hoe hij/zij advies geeft (krijg je opties voorgesteld of gewoon 1 advies, krijg je de uitleg op papier mee).

Dat zorgt ervoor dat de adviseur zich indirect aan bepaalde zaken committeert en dat jij gevoel krijgt bij hoe 'scherp' de adviseur is. Het blijft een beroep waarin iemand met kennis zich er makkelijk van af kan maken omdat de klant geen ervaring en veel minder kennis heeft. Dus je mag de adviseur best op scherp zetten :-)

Inhoudelijk zou ik even vragen of in hoeverre hij/zij ingaat op je pensioen. Dat is het meest concrete wat een prijsverschil zou rechtvaardigen.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 08:51

Wailing_Banshee

You're Next

woekele schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 06:44:
Ik vond de hypotheker prima in orde bij onze eerste woning. Wel het gevoel dat ze niet zoveel hoefden te doen voor hun geld. Deze keer zitten we bij een lokale die 700 euro goedkoper is. Is ook prima in orde. Zelfs wat sneller in antwoorden op mail etc. Alleen geen avondopening, maar hoe vaak moet je er nou echt heen. Achteraf hadden we ook best zonder adviseur gekund, maar goed, het is toch ook wel weer makkelijk en vertrouwd dat iemand meekijkt/dingen regelt.
Wij zijn voor ons eerste huis en tweede huis naar de Hypotheker gegaan. Ik had juist wel het idee dat hij heel veel heeft gedaan voor zijn geld. En die avond opening was heel handig voor ons, aangezien wij beiden full-time werken. En zeker met het tweede huis zijn we vaak langs geweest. Hij heeft ons ook geholpen met de eerste belastingaangifte voor ons tweede huis (hypotheek in 3 delen met verschillende looptijden: oude hypotheek en nieuwe hypotheek verdeeld in 2 delen). Wij hadden een goede klik met die persoon, hij heeft alles heel goed uitgelegd, wat zijn de voordelen van dit en van dat, en wat gebeurt er als er na zoveel jaar de rente stijgt/daalt, etc. En alles op papier gezet zodat we het thuis ook nog konden nalezen. Volgens mij waren wij best lastige mensen omdat we er zelf niet zo heel veel verstand van hebben, maar wel alles wilden kunnen begrijpen :D (ondertussen is het grootste deel wel weer weggezakt, maar we zijn toch niet van plan de komende 20 jaar een nieuw huis te kopen...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• unezra
  • Nu online

unezra

Wailing_Banshee schreef op maandag 12 november 2018 @ 08:13:
[...]

Wij zijn voor ons eerste huis en tweede huis naar de Hypotheker gegaan. Ik had juist wel het idee dat hij heel veel heeft gedaan voor zijn geld. En die avond opening was heel handig voor ons, aangezien wij beiden full-time werken. En zeker met het tweede huis zijn we vaak langs geweest. Hij heeft ons ook geholpen met de eerste belastingaangifte voor ons tweede huis (hypotheek in 3 delen met verschillende looptijden: oude hypotheek en nieuwe hypotheek verdeeld in 2 delen). Wij hadden een goede klik met die persoon, hij heeft alles heel goed uitgelegd, wat zijn de voordelen van dit en van dat, en wat gebeurt er als er na zoveel jaar de rente stijgt/daalt, etc. En alles op papier gezet zodat we het thuis ook nog konden nalezen. Volgens mij waren wij best lastige mensen omdat we er zelf niet zo heel veel verstand van hebben, maar wel alles wilden kunnen begrijpen :D (ondertussen is het grootste deel wel weer weggezakt, maar we zijn toch niet van plan de komende 20 jaar een nieuw huis te kopen...)
De Hypotheker is *erg* wisselend van kwaliteit.

Bij ons was het ronduit beroerd. Vergelijkbaar met de adviseur van één specifieke bank tegen wie we een klacht hebben ingediend wegens idiotie.

In ons geval was het juist de ABN die *perfect* advies wist te geven. We wilden graag naar Triodos, maar die waren te traag, te bureaucratisch en waarschijnlijk te duur.

• B-Real
  • Nu online
Het gaat om de adviseur die je treft, je hebt overal goede en slechte adviseurs.

Ik denk dat gemiddeld genomen het aantal slechte adviseurs bij de "grote hypotheekverstrekkers" hoger ligt dan bij de kleine partijen. De slechte adviseurs redden het niet bij de kleine zelfstandige advieskantoren.

Ik ben ook dik tevreden over mijn kleine adviseur (qua kantoor dan, niet qua postuur :P). Omdat we overdag eigenlijk nooit kunnen, hij afgelopen week de avonden vol zat zijn we er op zaterdagochtend even langs geweest om het een en ander te tekenen.

Dat waardeer ik, plus het feit dat hij altijd mee denkt en zijn mening/advies geeft ook als ik er niet om vraag. Uiteraard ook alles goed en tijdig geregeld waardoor we ons nul zorgen hoeven te maken.

Kosten? Geen idee, vast niet duurder dan bijv. de hypotheker en anders maar wel. Als je toch een paar ton aan een woning uitgeeft maakt die paar honderd euro verschil voor een goede adviseur ook niet zoveel uit.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

unezra schreef op maandag 12 november 2018 @ 08:45:
[...]
De Hypotheker is *erg* wisselend van kwaliteit.
Dat geloof ik best. Ik weet ook niet wat we hadden gedaan als we iemand voor ons hadden gehad waarbij geen klik was. Als we nu een nieuw huis zouden kopen, zou ik eerst een intake gesprek willen hebben voordat ik zou besluiten met de persoon in zee te gaan. Het gaat namelijk om iets wat best wel wat invloed heeft op een groot deel van je leven.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• unezra
  • Nu online

unezra

Wailing_Banshee schreef op maandag 12 november 2018 @ 09:24:
[...]

Dat geloof ik best. Ik weet ook niet wat we hadden gedaan als we iemand voor ons hadden gehad waarbij geen klik was. Als we nu een nieuw huis zouden kopen, zou ik eerst een intake gesprek willen hebben voordat ik zou besluiten met de persoon in zee te gaan. Het gaat namelijk om iets wat best wel wat invloed heeft op een groot deel van je leven.
Dat hebben wij sowieso gedaan.

Jaren geleden hebben we eerst een rondje oriënterende gesprekken gedaan en toen besloten voorlopig geen huis te kopen. (Na dat rondje wisten we wel wat de voorwaarden waren voordat we écht serieus konden gaan kijken.)

Toen we zo ver waren dat we wisten dat het zou kunnen, hebben we opnieuw een rondje gedaan. Opnieuw ook bij De Hypotheker langs geweest. Geloof dat we iets van 3 of 4 organisaties hebben gesproken. De organisatie waar we na 1 of 2 gesprekken het beste gevoel bij hadden zijn we mee verder gegaan.

Inderdaad is de click belangrijk. Ik ga mezelf niet voor 30 jaar vast leggen bij een organisatie waar ik geen 100% goed gevoel bij heb. Zeker niet met zo'n bedrag.

• Congetngan
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 18-04 12:47
Sport_Life schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 17:20:
[...]

Sowieso een email schrijven dat je voor de tweede keer niet naar binnen kon voor de taxatie en tegelijkertijd een nieuwe afspraak inplannen (met cc beide makelaars, verkoper, etc). Dan heb je iig op de mail staan dat jou niets te verwijten valt, en zij zullen een nieuwe afspraak verrifieren dus hebben ze de mail gelezen.
Of het genoeg is weet ik niet maar dan heb je iig iets.
Ik heb uiteindelijk hele maand uitstel gekregen. Dit staat nu per email en akkoord door beide partijen en notaris is ook op de hoogte.

Gelukkig is het niet zo erg probleem geworden

• cbr600f4i
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 23-04 14:27
Even een vraagje aan de experts en ervaringsdeskundigen hier. Ik ga een woning kopen maar mijn eigen is dan nog niet verkocht. De nieuwe woning is 10k duurder dan de mijne maar ik heb waarschijnlijk een overwaarde van zo'n 50k op mijn eigen woning. Heb ik dan een overbruggingskrediet nodig of is het beter eigen geld van bijv. 10k te gebruiken?

• Tsurany
  • Niet online
cbr600f4i schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 22:47:
Even een vraagje aan de experts en ervaringsdeskundigen hier. Ik ga een woning kopen maar mijn eigen is dan nog niet verkocht. De nieuwe woning is 10k duurder dan de mijne maar ik heb waarschijnlijk een overwaarde van zo'n 50k op mijn eigen woning. Heb ik dan een overbruggingskrediet nodig of is het beter eigen geld van bijv. 10k te gebruiken?
Een overbruggingshypotheek kost geld om af te sluiten en je betaalt er rente over. Eigen geld is dan goedkoper. Zodra je overwaarde vrij komt los je die af op je hypotheek of investeer je in de woning.

• breagor
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 00:00
hoelang duurde bij jullie de aanvraag van je hypotheek…..ik vind het bij ons erg lang duren, nu al 7 weken terwijl we nog niet de helft willen lenen van onze maximale hypotheek, beide vaste contracten hebben met veel dienstjaren en ook verder geen schulden etc. hebben.
Het enige lastige eraan is dat we ook een stukje overbrugging hebben aangevraagd.

Telkens als we denken dat alle documenten er nu wel zijn worden er weer extra nieuwe documenten gevraagd, inmiddels zijn het er al bijna 20.
Als ze nu ineens alle gevraagde documenten er eens in zetten, ipv na elke aanlevering op eens weer met extra documenten te komen had dit een stuk efficienter gekunt.

• Timmy
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 07:09
breagor schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 08:49:
hoelang duurde bij jullie de aanvraag van je hypotheek…..
Zeven weken is inderdaad aan de lange kant. Mijn hypotheek loopt bij Munt en daar kostte het uitbrengen van de offerte 4 dagen waarna ik een enorme lijst met aan te leveren documenten kreeg. Toen ik die allemaal had toegestuurd kostte het nog 3 dagen om alles te beoordelen en het definitieve aanbod toe te zenden. Anderhalve week na ondertekening van dat document zat ik bij de notaris.

• President
  • Registratie: februari 2015
Ik ben benieuwd naar wat de mensen die doorstromen achter de hand houden aan spaargeld. Zelf zijn wij ook aan het kijken voor een nieuw huis. De koopsom zal iets onder ons maximum liggen, maar ons huidige huis is 160k meer waard dan de hypotheekschuld.

Zelf ga ik uit van
- makelaarskosten verkoop ongeveer 6.000
- aankoopkosten nieuwe huis (2% belasting, notaris, adviseur) van ongeveer 10.000
- eenvoudige klussen in huis 2.000
- verhuisbedrijf 800 euro

Dat zou er dus op neer komen dat rond de 20k spaargeld wel 'een minimum' is?

• Tsurany
  • Niet online
@President dat is niet zo makkelijk te zeggen. Ik ben bijvoorbeeld 14k kwijt aan kosten koper maar betaal slechts 4k aan verkoopkosten. Maar dan willen we wel een nieuwe vloer (2500 euro) en komen er allerlei kleine klussen en klein schilderwerk bij. Daarnaast willen we ook nieuwe meubels (gaan van 80m2 naar 180m2) dus daar reserveren we ook een kleine 10k voor.
Komen we, alles bij elkaar, wel op 30k aan kosten.

Maar koop je een relatief goedkoop huis waar niks aan gedaan hoeft te worden en heb je een overwaarde op je eigen woning waar je de verkopende makelaar van betaald kan je met 10k ook prima klaar zijn.

• Martinusz
President schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 09:08:
Ik ben benieuwd naar wat de mensen die doorstromen achter de hand houden aan spaargeld. Zelf zijn wij ook aan het kijken voor een nieuw huis. De koopsom zal iets onder ons maximum liggen, maar ons huidige huis is 160k meer waard dan de hypotheekschuld.

Zelf ga ik uit van
- aankoopkosten nieuwe huis (2% belasting, notaris, adviseur) van ongeveer 10.000

Makelaarskosten 6K??
Dat lijkt mij nogal veel, wij zijn 2500 euro kwijt inclusief alles (foto’s, video, bezichtigingen etc).

Overigens kun je die uit je overwaarde betalen ;) net als je kostenkoper.
Met 10k achter de hand kom je dus al een heel eind!

• B-Real
  • Nu online
De overwaarde kun je idd gebruiken voor al deze kosten (alleen verhuurbedrijf twijfel ik over), afhankelijk van de kosten van de nieuwe woning kun je dus met gesloten beurs verhuizen als je wilt.

6k voor een makelaar is wel erg veel inderdaad

• President
  • Registratie: februari 2015
Ik had gehoord dat het iets vsn 1,5% tot 2% was, dus met verkoopprijs van rond de 300k was ik dus van 6k uitgegaan.

Het nee financieren is natuurlijk ook een optie. 10k is dus weinig, 15k is genoeg en 20k meer dan genoeg

• B-Real
  • Nu online
Het is wat je afspreekt met je makelaar, maar als het een courant huis is die makkelijk verkoopt dan ging ik daar echt geen 6k voor betalen. Voor de helft zijn er ook zat makelaars die het willen doen.

• Martinusz
President schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:27:
Ik had gehoord dat het iets vsn 1,5% tot 2% was, dus met verkoopprijs van rond de 300k was ik dus van 6k uitgegaan.

Het nee financieren is natuurlijk ook een optie. 10k is dus weinig, 15k is genoeg en 20k meer dan genoeg
Je financiert het niet mee, je haalt het van je overwaarde af :)

• ID-College
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22-04 00:44

Zelf ga ik uit van

Ik vind je nogal royaal rekenen.. Dit waren onze kosten:
- aankoopmakelaar: 0 euro (hadden we niet)
- verkoopmakelaar: 925 euro (digimakelaar)
- notaris: 1100 euro (via VEH)
- adviseur: 1250 euro (moneywise). Kan nog goedkoper als je geen advies wil..

Komt er alleen nog de belasting, keuring en taxatiekosten bij. Kan je allemaal online vinden voor een goedkope.. overal valt het dus enorm mee als je het zelf doet..

Wij hadden overigens voldoende eigen middelen maar weigerde gewoon dat soort absurde bedragen te betalen..
Martinusz schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:17:
[...]

Je financiert het niet mee, je haalt het van je overwaarde af :)
Dat kan dus alleen als je overwaarde gerealiseerd is.. maw: je zal dan eerst moeten verkopen en dan kopen. Meeste mensen kopen eerst iets nieuws en verkopen dan pas. Je hebt het dan nog steeds nodig op het moment van kopen...

ID-College wijzigde deze reactie 17-11-2018 13:55 (14%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

ID-College schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:52:
[...]
- aankoopmakelaar: 925 euro (digimakelaar)
Verkoop of aankoop was gratis? Twee aankoopmakelaars is wat overdreven.

• Tsurany
  • Niet online
President schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:27:

De makelaars die ik heb gesproken werken allemaal met een stukje opstartkosten en tarieven onder de 1,5%. Maar zeker met een snel verkoopbaar verhuis kan je daar prima over onderhandelen.

En je betaald de verkoopmakelaar pas bij de afrekening bij de notaris. Dus je krijgt overwaarde minus verkoopkosten uiteindelijk uitbetaald en hoeft niets voor te schieten.

• Martinusz
ID-College schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:52:
[...]

Ik vind je nogal royaal rekenen.. Dit waren onze kosten:
- verkoopmakelaar: 925 euro (digimakelaar)
- notaris: 1100 euro (via VEH)
- adviseur: 1250 euro (moneywise). Kan nog goedkoper als je geen advies wil..

Komt er alleen nog de belasting, keuring en taxatiekosten bij. Kan je allemaal online vinden voor een goedkope.. overal valt het dus enorm mee als je het zelf doet..

Wij hadden overigens voldoende eigen middelen maar weigerde gewoon dat soort absurde bedragen te betalen..

[...]

Dat kan dus alleen als je overwaarde gerealiseerd is.. maw: je zal dan eerst moeten verkopen en dan kopen. Meeste mensen kopen eerst iets nieuws en verkopen dan pas. Je hebt het dan nog steeds nodig op het moment van kopen...
Uh je (verkoop)makelaarskosten gaan van jouw verkoop opbrengst af, waarvoor heb jij het dan eerder nodig bij het kopen van een huis???

• ID-College
Martinusz schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 17:17:
[...]

Uh je (verkoop)makelaarskosten gaan van jouw verkoop opbrengst af, waarvoor heb jij het dan eerder nodig bij het kopen van een huis???
Dat zeg ik.. de meeste mensen kopen eerst iets en dan is hun eigen hun nog nieteens verkocht (of staat überhaupt nog niet te koop). Je koop vindt dan eerder plaats dan je verkoop.. je hebt je overwaarde dan nog niet aangezien het nog niet verkocht is.

Overigens is dat niet altijd het geval. Niet elke makelaar wil het via de notaris laten lopen. De goedkopere willen dat je het zelf overmaakt ipv het te verrekenen via de notaris. Ook in dat geval heb je het zelf nodig..

• Martinusz
ID-College schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 18:10:
[...]

Dat zeg ik.. de meeste mensen kopen eerst iets en dan is hun eigen hun nog nieteens verkocht (of staat überhaupt nog niet te koop). Je koop vindt dan eerder plaats dan je verkoop.. je hebt je overwaarde dan nog niet aangezien het nog niet verkocht is.

Overigens is dat niet altijd het geval. Niet elke makelaar wil het via de notaris laten lopen. De goedkopere willen dat je het zelf overmaakt ipv het te verrekenen via de notaris. Ook in dat geval heb je het zelf nodig..
Dan hoef je de verkoopmakelaar toch ook nog niet te betalen als je huis nog niet verkocht is?!

• ID-College
Martinusz schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:47:
[...]

Dan hoef je de verkoopmakelaar toch ook nog niet te betalen als je huis nog niet verkocht is?!
Daar ging het ook niet over...

• Martinusz
ID-College schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 20:34:
[...]

Daar ging het ook niet over...
Ja dag, het ging puur over de makelaarskosten van 6K (1,5 a 2%) waar diegene het over had waarop ik reageerde, waarop diegene dacht dat dat meegefinancierd werd, waarop ik zei dat het uit de overwaarde gehaald kan worden. Waar jij vervolgens op mij reageert.

Martinusz wijzigde deze reactie 17-11-2018 21:14 (4%)

• Flipside22
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 02-03 15:33
Waar moet ik op letten bij het kopen van een huis dat niet op Funda staat / officieel te koop staat?

Situatie als volgt; we waren te laat met het kopen van Huis A. Hier hadden we de vraagprijs overboden maar verkoper had al een (lager) bod van een ander geaccepteerd.
Nu heeft de makelaar van Huis A in dezelfde buurt ineens 2 andere gelijke huizen te koop, vertelde hij mij telefonisch,
We hebben Huis B en C bekeken; B was qua indeling heel anders en qua staat van onderhoud niet goed. C is qua ligging beter voor ons dan B maar moet gemoderniseerd worden. 'A' was helemaal af en op de meest ideale plek.

Nu wil ik een bod gaan uitbrengen op C. Welke zaken zijn dan handig om op papier te krijgen gezien ik nu 0,0 op papier heb (zelfs geen lijst van zaken die achterblijven).

Mij is telefonisch een vraagprijs voor B & C meegedeeld. Echter staat B inmiddels ook officieel te koop voor € 25.000,- minder dan mij telefonisch is meegedeeld.

• Tsurany
  • Niet online
@Flipside22 heel spannend is het niet, zolang er geen lijst van zaken is ga je er gewoon vanuit dat je het onroerend goed koopt en al het roerend goed meegenomen wordt door de verkopers. Wil je daar een deel van overnemen noem je dat specifiek in het bod.

Verder zitten er geen verschillen in het proces. Immers is een Funda advertentie ook niets meer dan een tekstje, wat foto's en een plattegrond. Die heb je in principe niet direct nodig als je de woning zelf al bekeken hebt.

• Martinusz
Flipside22 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 07:42:
Waar moet ik op letten bij het kopen van een huis dat niet op Funda staat / officieel te koop staat?

Situatie als volgt; we waren te laat met het kopen van Huis A. Hier hadden we de vraagprijs overboden maar verkoper had al een (lager) bod van een ander geaccepteerd.
Nu heeft de makelaar van Huis A in dezelfde buurt ineens 2 andere gelijke huizen te koop, vertelde hij mij telefonisch,
We hebben Huis B en C bekeken; B was qua indeling heel anders en qua staat van onderhoud niet goed. C is qua ligging beter voor ons dan B maar moet gemoderniseerd worden. 'A' was helemaal af en op de meest ideale plek.

Nu wil ik een bod gaan uitbrengen op C. Welke zaken zijn dan handig om op papier te krijgen gezien ik nu 0,0 op papier heb (zelfs geen lijst van zaken die achterblijven).

Mij is telefonisch een vraagprijs voor B & C meegedeeld. Echter staat B inmiddels ook officieel te koop voor € 25.000,- minder dan mij telefonisch is meegedeeld.
Ik zou gewoon bieden wat je het waard vindt en er inderdaad vanuit gaan dat alles wat los zit eruit gaat.

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
Nog 1 week, dan krijgen we na bijna 6 maanden wachten de sleutel *O*

De verkoopmakelaar heeft het huis op Funda nog steeds als "verkocht onder voorbehoud" staan, die voorbehouden liepen half augustus al af...

• unezra
  • Nu online

unezra

Zelf ga ik uit van

Wij zijn niet van plan door te stromen, maar stel dat, zou ik minimaal *na* volledige verhuizing en aftrek van bijkomende kosten, 20-30K op de bankrekening willen houden.

Ofwel, mochten we ooit gaan verhuizen, hebben we tussen de 30 en 50K spaargeld nodig, er vanuit gaande dat je bij aankoop van een huis, 10-20K spaargeld nodig hebt voor je er woont.

Beetje geld achter de hand houden voor onvoorziene omstandigheden is altijd fijn, zeker ook omdat je het eerste jaar maar beperkt kunt inschatten wat een nieuw huis qua energielasten en overige zaken heeft en er altijd rare dingen kunnen gebeuren. (Maar goed, de hoogte van een buffer en waarom is onderwerp van een compleet ander topic.)

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Zelf ga ik uit van

Ik heb geen idee meer wat wij op de bankrekening hadden staan toen we ons huidige huis kochten, dus op je eerste vraag kan ik je geen antwoord geven. Daarbij hebben we ons huis in 2006 gekocht en toen waren de regeltjes nog wat anders dan nu. En moesten wij ons huis eerst helemaal verbouwen (waardoor die kop "klussen in huis" een stuk hoger was :p)

Maar ik denk dat je de kostenpost voor eenvoudige klussen wat aan de lage kant hebt geschat (natuurlijk een beetje afhankelijk van je smaak en het huis wat je gaat kopen). Ik zou ervan uitgaan dat je minimaal gordijnen, en vloerbedekking voor de bovenverdieping nodig hebt. En vergeet de lampen niet...

Ik denk net als @unezra dat je nog een flink bedrag op je rekening zou moeten hebben staan, na aftrek van de onvermijdelijke kosten (notaris, aankoopkosten en verhuizing). Ik zou alleen 10 tot 20K minimum zeggen (beetje afhankelijk van je smaak natuurlijk, de een heeft een iets duurdere smaak dan de ander :p)

• ApexAlpha
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 22:36
Ik ben mij aan het oriënteren om komend jaar, tussen 1 jan en 1 augustus mijn eerste huis te gaan kopen.

Nu zijn dit soort topics altijd een waardevolle bron van informatie, zeker voor starters als ik.

Helaas ligt http://www.huiskopenvoorbeginners.nl/ er al uit. Heeft iemand de content nog of weet iemand een gedegen alternatief? De andere links zijn vooral belangenclubs en calculators lijkt het.

Voor nu nog aan rondkijken, ik weet denk ik wel al welk gebied ik wil gaan kopen en de markt daar is nog relatief gezond. De bank was positief en ik heb een vast contract met een redelijk inkomen.

Vind het wel spannend allemaal maar goed dat hoort erbij. Bovendien hebben mijn ouders ook gekocht dus heb wel wat ervaring die ik kan meen

• Kju
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23-04 13:17
Kijk wel uit met de info die je leest. Ik vind niet dat "iedereen" dat zomaar even kan leren. De een heeft er gewoon meer feeling voor dan de ander, dat scheelt vaak al 80% in het proces. Afhankelijk van de markt waar je je op begeeft kan het verstandiger zijn om wel of geen aankoopmakelaar in te schakelen. In mijn werkgebied is het bieden van de hoogste prijs al zeker geen garantie. Ik heb vorige week een woning getaxeerd waar de koper niet de hoogste bieder was maar wel de woning kreeg na het sturen van een motivatiebrief :+
De woning was overigens 20k minder waard..

PSN: Kjujay | Tweakscrew PS4 Gaming Community | The Division 2 Clan: [LIK] Sletjes

• Martinusz
ApexAlpha schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:28:
Ik ben mij aan het oriënteren om komend jaar, tussen 1 jan en 1 augustus mijn eerste huis te gaan kopen.

Nu zijn dit soort topics altijd een waardevolle bron van informatie, zeker voor starters als ik.

Helaas ligt http://www.huiskopenvoorbeginners.nl/ er al uit. Heeft iemand de content nog of weet iemand een gedegen alternatief? De andere links zijn vooral belangenclubs en calculators lijkt het.

Voor nu nog aan rondkijken, ik weet denk ik wel al welk gebied ik wil gaan kopen en de markt daar is nog relatief gezond. De bank was positief en ik heb een vast contract met een redelijk inkomen.

Vind het wel spannend allemaal maar goed dat hoort erbij. Bovendien hebben mijn ouders ook gekocht dus heb wel wat ervaring die ik kan meen
Kijk eens op vereniging eigen huis, wordt er lid van, heb je best wel wat hulp denk ik zo :)

• B-Real
  • Nu online
Tja, het lijkt vooraf heel spannend en achteraf valt het wel mee.
Spannend is omdat het een huis is, het om veel geld gaat en je het nog nooit gedaan hebt.

Echter moet je vooraf goed weten wat er mogelijk is. Dus praat met een financieel adviseur, het liefst meerdere om een breder beeld te krijgen.

Weet wat je kunt lenen, wat de maandelijkse lasten zijn en ga bij je zelf na wat je maandelijks uit wilt geven. Qua hypotheek vormen is de keuze als starter beperkt met een relatief laag risico.
Naast de je hypotheeklasten komen er ook kosten voor o.a. verzekering en gas/water/electra bij. Dan krijg je de jaarlijkse gemeentelijke heffingen nog en de afrekening van het water. Deze zijn allemaal ook op te zoeken, maar wel noodzakelijk om je overweging mee te nemen.

Zorg dat je wat spaargeld achter de hand hebt. Tegenwoordig kun je alleen nog de waarde van de woning lenen, de bijkomende kosten zul je zelf moeten betalen plus dat je de woning ook moet inrichten, daarnaast vond ik zelf een potje voor onvoorziene kosten wel prettig. Alhoewel ik van mening ben dat je zo'n potje eigenlijk altijd moet hebben.

Qua huizen bezichtigen en bepaling van een waarde kun je zelf al veel voorwerk doen d.m.v. het kadaster e.d. Het bezichtigen van de huizen zelf kun je het beste doen met iemand die een beetje kijk heeft op de staat van onderhoud en probeer hier zelf ook niet te enthousiast te zijn, maar objectief. Schrijf een huis niet zomaar af, een huis waarin alle muren knalroze zijn staat je misschien niet aan maar met wat uurtjes sauzen is alles wit (of blauw als je dat wilt).

Bekijk meerdere huizen, ook huizen die je op het eerste oog niet direct aan staan. Dit geeft je een breder beeld, maar het perfecte huis kan er ook zomaar thuis zitten.

Er gaat wat tijd in zitten en het is spannend, maar als je er achteraf op terugkijkt zal het je allemaal wel meevallen. Als starter met een vaste baan en een toekomstperspectief waarbij je nog wat in salaris zal groeien de komende jaren valt het allemaal reuze mee is mijn ervaring. :)

• Congetngan
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 18-04 12:47
B-Real schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:41:
Tja, het lijkt vooraf heel spannend en achteraf valt het wel mee.
Spannend is omdat het een huis is, het om veel geld gaat en je het nog nooit gedaan hebt.

Echter moet je vooraf goed weten wat er mogelijk is. Dus praat met een financieel adviseur, het liefst meerdere om een breder beeld te krijgen.

Weet wat je kunt lenen, wat de maandelijkse lasten zijn en ga bij je zelf na wat je maandelijks uit wilt geven. Qua hypotheek vormen is de keuze als starter beperkt met een relatief laag risico.
Naast de je hypotheeklasten komen er ook kosten voor o.a. verzekering en gas/water/electra bij. Dan krijg je de jaarlijkse gemeentelijke heffingen nog en de afrekening van het water. Deze zijn allemaal ook op te zoeken, maar wel noodzakelijk om je overweging mee te nemen.

Zorg dat je wat spaargeld achter de hand hebt. Tegenwoordig kun je alleen nog de waarde van de woning lenen, de bijkomende kosten zul je zelf moeten betalen plus dat je de woning ook moet inrichten, daarnaast vond ik zelf een potje voor onvoorziene kosten wel prettig. Alhoewel ik van mening ben dat je zo'n potje eigenlijk altijd moet hebben.

Qua huizen bezichtigen en bepaling van een waarde kun je zelf al veel voorwerk doen d.m.v. het kadaster e.d. Het bezichtigen van de huizen zelf kun je het beste doen met iemand die een beetje kijk heeft op de staat van onderhoud en probeer hier zelf ook niet te enthousiast te zijn, maar objectief. Schrijf een huis niet zomaar af, een huis waarin alle muren knalroze zijn staat je misschien niet aan maar met wat uurtjes sauzen is alles wit (of blauw als je dat wilt).

Bekijk meerdere huizen, ook huizen die je op het eerste oog niet direct aan staan. Dit geeft je een breder beeld, maar het perfecte huis kan er ook zomaar thuis zitten.

Er gaat wat tijd in zitten en het is spannend, maar als je er achteraf op terugkijkt zal het je allemaal wel meevallen. Als starter met een vaste baan en een toekomstperspectief waarbij je nog wat in salaris zal groeien de komende jaren valt het allemaal reuze mee is mijn ervaring. :)
Goede aanraders, zo had ik ook aangepakt niet zo lang geleden. Huizen bezichtigen die niet geheel naar eigen smaak zijn is zowiezo een goed idee. Mocht het huis uiteindelijk toch goed is, dan is het meegenomen. Zo niet, dan is het gewoon ervaring opdoen zodat je volgende bezichtiging nog beter verloopt

• B-Real
  • Nu online
Mijn eerste (en huidige huis) was het tweede huis wat ik bezichtigde en die heb ik dus gekocht. Daar heb ik absoluut geen spijt van. Ik hoefde alleen alle muren een likje verf te geven, want de kleur stond mij aan en de vloeren te doen en meer niet.

Ik heb nog tijden Funda in de gaten gehouden en ben in al die tijd geen woning, voor hetzelfde geld, tegengekomen waar ik mee had willen ruilen. Goede keuze dus, maar dat was misschien toeval en toen was de markt ook nog niet zo gek als nu.

Volgende maand verhuis ik met mijn vriendin naar een andere woning. We zijn bijna een jaar op zoek geweest en hebben misschien wel 10 woningen bezocht, heel diverse woningen ook en zelfs naar een nieuwbouwproject gekeken.
Ik wist wat ik nu had, wist wat ik anders wilde en ook wat ik juist minimaal hetzelfde wilde hebben (bijv. een ruime woonkamer en bijkeuken).
Uiteindelijk 2x naast een woning gegrepen omdat we te laag geboden hadden. 1x onder de vraagprijs geboden, 1x de vraagprijs geboden en de 3e keer iets boven de vraagprijs. Drie keer was scheepsrecht.

Het was soms, met name voor mijn vriendin, frustrerend om niet het juiste huis tegen te kopen maar ik/we hebben ook niets overhaast gedaan. Uiteindelijk loop je tegen de perfecte woning aan, geduld is een schone zaak. Als je dan eenmaal de juiste woning tegenkomt moet je ook niet te lang twijfelen en zo snel mogelijk, misschien dezelfde dag wel, een bod uitbrengen in deze tijd.

De woning die wij nu gaan kopen had slechts een handvol (telefoon)foto's op Funda staan, toen we erheen gingen waren de verwachtingen niet zo hoog. Dat bleek ter plekke toch wel anders, de woning voldeed eigenlijk volkomen. Ter plekke dus een bod gedaan boven de vraagprijs, dat kon ik doen omdat ik vooraf al wist wat ons budget was en wat voorwerk had gedaan.
Tja, de keuken moet wel direct gedaan worden en op den duur even een nieuw tegeltje in de badkamer maar dat is te overzien.

Al met al is het geen pak melk wat je koopt en moet je gewoon veel tijd steken in het uitzoeken van alle onderwerpen die er bij komen kijken en zorgen dat je goed beslagen ten ijs komt. Dat maakt het allemaal eenvoudiger en minder spannend ;)

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@B-Real klinkt een beetje als de manier waarop wij onze huizen gekocht hebben. Ons eerste huis was het tweede huis wat we ooit bekeken hadden (het eerste huis hadden we een uur of wat daarvoor gekeken, stond in dezelfde wijk :D). Hoefden we niets aan te doen, behalve in 2 slaapkamers een nieuwe vloerbedekking (in beide gevallen gewoon zo'n rest stuk gekocht bij de Kwantum o.i.d.) En nieuwe gordijnen beneden. De kleuren waren niet helemaal mijn smaak, maar zat er nog perfect op. En we wisten dat we toch niet lang in dat huis gingen wonen.

Het tweede huis hebben we ook tig huizen gekeken, op twee een bod gedaan (onder de vraagprijs, tijden waren anders in 2006), twee keer afgewezen (waarvan de tweede na een half jaar nog weer terug kwam, of we nog interesse hadden :p). En de woning die we uiteindelijk gekocht hebben, zag er vreselijk uit op de foto (muv de allereerste, daar werd ik gelijk verliefd op). Maar na die eerste bezichtiging wist ik al dat dat ons huis zou gaan worden. Het had echt elk punt van ons lijstje, van nice-to-have tot must-have.

Het enige verschil is eigenlijk dat wij nog even hebben gewacht, want we wilden nog een behoorlijk stuk van de prijs af hebben. Nog even op vakantie geweest, want wij wilden perse onze prijs hebben (uiteindelijk hebben wij 5K toegegeven en de verkopende partij 45K).

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

ApexAlpha schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:28:
[...]
Bovendien hebben mijn ouders ook gekocht dus heb wel wat ervaring die ik kan meen
Pas daarmee op. De meesten van ons hebben ouders die zelf een koopwoning hebben; vaak hebben ze lang geleden een woning gekocht, in een andere tijd toen er andere 'spelregels' golden. Ik maak in mijn nabije omgeving nog steeds mee dat ouders de kinderen stelselmatig adviseren om flink onder de vraagprijs te bieden, ook als kind in een plaats/regio wil kopen waar eigenlijk alles boven de vraagprijs weggaat. Laatst zelfs een discussie gevoerd met de vader van een vriend die vast bleef houden aan de regel dat je voor variabele rente moet gaan 8)7 Betrokkene heeft kennelijk het nieuws m.b.t. de woningmarkt de afgelopen 3 jaar niet meegekregen.

• ApexAlpha
Harrie_ schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 14:22:
[...]

Pas daarmee op. De meesten van ons hebben ouders die zelf een koopwoning hebben; vaak hebben ze lang geleden een woning gekocht, in een andere tijd toen er andere 'spelregels' golden. Ik maak in mijn nabije omgeving nog steeds mee dat ouders de kinderen stelselmatig adviseren om flink onder de vraagprijs te bieden, ook als kind in een plaats/regio wil kopen waar eigenlijk alles boven de vraagprijs weggaat. Laatst zelfs een discussie gevoerd met de vader van een vriend die vast bleef houden aan de regel dat je voor variabele rente moet gaan 8)7 Betrokkene heeft kennelijk het nieuws m.b.t. de woningmarkt de afgelopen 3 jaar niet meegekregen.
Ik doelde ook meer op hoe om te gaan met notarissen, bod uitbrengen, bouwtechnische keuring etc..

Kwa financiën heb ik zelf al van alles uitgezocht; ik wil mijn hypotheek 20 jaar vastzetten op 2,3% (lager gaat dit echt niet worden...), en ik ga denk ik ongeveer 40k onder mijn max lenen.

Maar ik snap wat je bedoeld. Toen mijn ouders hun eerste huis kochten kregen ze van de gemeente een gift... niet eens een starterslening, een gift! Tijdens zijn zeker anders ja.

Alsnog een gratis gesprek aangevraagd bij mijn bank volgende week.

• Martinusz
ApexAlpha schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 14:28:
[...]

Ik doelde ook meer op hoe om te gaan met notarissen, bod uitbrengen, bouwtechnische keuring etc..

Kwa financiën heb ik zelf al van alles uitgezocht; ik wil mijn hypotheek 20 jaar vastzetten op 2,3% (lager gaat dit echt niet worden...), en ik ga denk ik ongeveer 40k onder mijn max lenen.

Maar ik snap wat je bedoeld. Toen mijn ouders hun eerste huis kochten kregen ze van de gemeente een gift... niet eens een starterslening, een gift! Tijdens zijn zeker anders ja.

Alsnog een gratis gesprek aangevraagd bij mijn bank volgende week.
Dikgedrukt is precies waar je voor op moet passen met ouders advies, wat weten zij nu van de huidige markt?

Als je weet wat je max kunt lenen, ben je al een eind op weg.
Hou daarmee rekening met zo'n 10.000 euro aan kosten voor alleen de koop al + eventueel wat je boven de vraagprijs biedt, er is kans dat de taxatie namelijk niet jouw prijs haalt.
Zorg dus voor een goed gevulde spaarpot, je bent zo 20.000 euro kwijt :)

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

Martinusz schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 14:31:
[...]

Dikgedrukt is precies waar je voor op moet passen met ouders advies, wat weten zij nu van de huidige markt?
En dat was precies wat ik bedoelde ;)

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 08:46
[...]

Het bedrag is slechts een onderdeel van het bod.
De bouwtechnische keuring en eventuele concequenties voor de verkoper (lagere prijs)
Onder voorbehoud van financiering en de eventuele concequenties voor de verkoper en eventuele andere ontbindende voorwaarde. Ze horen allemaal bij het bod wat wordt afgewogen tegen een ander bod.
Het is momenteel redelijk normaal om over te bieden.

Dus wanneer het huis voor 180 tekoop staat en jij bied 200 als je dan in je finacerings voorbehoud 200 opneemt en een ander zet daar 180 neer kiezen ze voor die 180 omdat de kans aanwezig is dat de bank 200 weigerd ivm te lage taxatie.
Ik ga vaak met vrienden en familie mee tijdens de bezichtiging om in te schatten of een bouwkundige keuring nodig is. (lees: ik voer 95% intussen uit)
Het laten vervallen van de bouwtechniche keuring als ontbindende voorwaarde kan je ook helpen. (niet altijd heel verstandig voor de gemiddelde mens)
Zoals andere al zeggen zorg dat je goed beslagen ter ijs komt.
Dit zorgt dat je beslissingen met minder twijfel sneller kan nemen.

En geniet er gewoon van, want stiekem is het eigenlijk allemaal best wel leuk :9

Zeker als je intresse toont in dat ene onverkoopbare huis, dan kruipt de makelaar zo ver in je kont dat je hem huur zou moeten vragen :+

• ApexAlpha
Martinusz schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 14:31:
[...]

Ja ze leven niet onder een steen, hè. Dat komt vast goed! Thanks

• Martinusz
ApexAlpha schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 15:39:
[...]

Ja ze leven niet onder een steen, hè. Dat komt vast goed! Thanks
Jij toch ook niet, dus wat weten zij meer dan jij?
Overigens kan een aankoopmakelaar ook weleens helpen door onderlinge contacten met andere (verkoop)makelaars. Een aankoopmakelaar kost de wereld over het algemeen niet, dus zeker het overwegen waard.
Zit je buiten de Randstad gekte, dan zal het allemaal wat minder spannend zijn, al hoewel hier in een dorp een bepaalde wijk dezelfde gekte heeft als de Randstad. Het hangt er dus ook beetje vanaf waar je zoekt.

• B-Real
  • Nu online
Het laten vervallen van de bouwtechniche keuring als ontbindende voorwaarde kan je ook helpen. (niet heel verstandig voor de gemiddelde mens)
Nouja, enige nuance is wel op zijn plek natuurlijk. Als je een huis uit 1930 koopt is een bouwkundige eerder een must dan bij een huis van begon 2000.

Bij mijn eerste huis (bj 1990) zat een bouwkundig rapport, deze was echter niet door mij opgesteld en zou ik ook niet hebben laten doen. Uit het rapport kwam weinig spannends, meest spannende was nog dat een van de voegen achter het toilet begonnen af te brokkelen.

Bij ons nieuwe/tweede huis (bj 1978) heb ik het ook niet laten uitvoeren. De woning gaf een nette, goed onderhouden indruk. Kozijnen waren al vervangen voor kunststof, later aangelegde elektra zag er keurig uit (bijv. aparte groep voor zowel wasmachine als droger). Veel dingen goed doordacht en netjes afgewerkt, dat geeft mij het vertrouwen dat de vorige bewoners goed met de woning zijn omgesprongen.
Kortom, wat kan er fout gaan? Een heleboel natuurlijk, maar dat moet je van huis tot huis een beetje inschatten. Kun je dat niet, neem dan iemand mee die daar wel enigszins zicht op heeft.

Wat ik zelf dan wel doe is op details letten. Hoe is de staat van kozijnen, het kitwerk in badkamers, mogelijke lekkage plekken bij platte daken etc etc
Dus in elke ruimte wel even wat verder kijken dan je neus lang is.
En geniet er gewoon van, want stiekem is het eigenlijk allemaal best wel leuk :9
En dit, het is (als je er op terug kijkt) echt een leuk avontuur :)

• Boermansjo
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 08:31
Ik ben ook aan het uitkijken voor een huis.
Nu zie ik een huis te koop dat qua liggen goed is. (Huis is 250 000€)
(geen geheim dus hier is een linkje : https://www.era.be/nl/te-...aal-voor-een-zelfstandige)

Eerste vraag is of het de dag van vandaag nog verstandig is om een huis met elektrische verwarming te kopen ?
Ook staat er dat de elektrische keuring niet conform is... Is dit ook een groot punt om goed in het oog te houden ?

Wat zijn de grootste struikelblokken tijdens het zoeken van een huis ?

• Tsurany
  • Niet online
[...]

Ook dat hoeft niet relevant te zijn. De wereld veranderd, de markt veranderd en een professional die dit dagelijks doet heeft een veel beter beeld dan iemand die lang geleden een keer een huis gekocht heeft.
Waarom 20 jaar? Starters wonen zelden langer dan 10 jaar in hun eerste huis, kies je dan voor 20 jaar omdat je de hypotheek wilt meeverhuizen? Ook dat kan een risico meebrengen, mijn eigen bank was destijds de goedkoopste maar is dat nu absoluut niet. Meeverhuizen is dus niet interessant omdat ik het restant tegen een veel hogere rente dan marktconform moet financieren.
Boermansjo schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 15:54:
Ik ben ook aan het uitkijken voor een huis.
Nu zie ik een huis te koop dat qua liggen goed is. (Huis is 250 000€)
(geen geheim dus hier is een linkje : https://www.era.be/nl/te-...aal-voor-een-zelfstandige)

Eerste vraag is of het de dag van vandaag nog verstandig is om een huis met elektrische verwarming te kopen ?
Ook staat er dat de elektrische keuring niet conform is... Is dit ook een groot punt om goed in het oog te houden ?
Elektrisch verarmen kan de toekomst zijn, kijk maar naar bijvoorbeeld het gebruik van lucht/lucht warmtepompen.

Echter houd er rekening mee dat de elektrische installatie oud is en wellicht volledig vervangen moet worden.
Wat zijn de grootste struikelblokken tijdens het zoeken van een huis ?
In dit specifieke geval dat je een klushuis koopt waarbij oneindig veel extra werk komt kijken. Ik zie bij dit huis veel werk:
- Keuken moderniseren
- Badkamer moderniseren
- Vloeren vervangen
- Isoleren
- Isoleren
- Isoleren
- Muren afwerken
- Plafonds afwerken
- Dubbel glas wellicht?

Heb je nog minimaal 50k om in dit huis te investeren?

Daarnaast is hij gelegen aan een doorgaande weg, typische weg waar 's avonds niet rustig gereden gaat worden. Dus kans op geluidsoverlast.

Tsurany wijzigde deze reactie 27-11-2018 16:07 (41%)

• Boermansjo
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 08:31
Tsurany schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:00:
[...]

Ook dat hoeft niet relevant te zijn. De wereld veranderd, de markt veranderd en een professional die dit dagelijks doet heeft een veel beter beeld dan iemand die lang geleden een keer een huis gekocht heeft.

[...]

Waarom 20 jaar? Starters wonen zelden langer dan 10 jaar in hun eerste huis, kies je dan voor 20 jaar omdat je de hypotheek wilt meeverhuizen? Ook dat kan een risico meebrengen, mijn eigen bank was destijds de goedkoopste maar is dat nu absoluut niet. Meeverhuizen is dus niet interessant omdat ik het restant tegen een veel hogere rente dan marktconform moet financieren.

[...]

Elektrisch verarmen kan de toekomst zijn, kijk maar naar bijvoorbeeld het gebruik van lucht/lucht warmtepompen.

Echter houd er rekening mee dat de elektrische installatie oud is en wellicht volledig vervangen moet worden.

[...]

In dit specifieke geval dat je een klushuis koopt waarbij oneindig veel extra werk komt kijken. Ik zie bij dit huis veel werk:
- Keuken moderniseren
- Badkamer moderniseren
- Vloeren vervangen
- Isoleren
- Isoleren
- Isoleren
- Muren afwerken
- Plafonds afwerken
- Dubbel glas wellicht?

Daarnaast is hij gelegen aan een doorgaande weg, typische weg waar 's avonds niet rustig gereden gaat worden. Dus kans op geluidsoverlast.
Dat is inderdaad nog veel werk... De weg zelf valt best nog mee. (Ik kom daar elke dag langs. Werk ligt op 500m)
Ik heb niet direct de intentie om dat huis te kopen hoor. Er zijn punten waar ik nog niet had aan gedacht.
(En probleem langs hier is dat ze al rap boven de 300k zitten voor een huis met een beetje tuin :F )

• T.E
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22:15
Tsurany schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:00:
[...]

[...]

[...]

[...]

- Keuken moderniseren
- Badkamer moderniseren
- Vloeren vervangen
- Isoleren
- Isoleren
- Isoleren
- Muren afwerken
- Plafonds afwerken
- Dubbel glas wellicht?

50K verbouwkosten mits je alles zelf gaat doen.

En 20 jaar vastzetten vind ik niet stom op dit moment. Ook al kunnen we er niets van zeggen de huizenprijzen moeten een keer gaan zakken en de rentes zullen dan omhoog gaan. Ik zou het nu ook voor minimaal 20 jaar vastzetten. De kans dat de rentes weer flink gaan zaken is niet zo heel groot lijkt me.
( blijft een gok, mijn vorige hypotheek in 2009 voor 10 jaar tegen 4,9% afgesloten en dat was historisch laag. Dit zou nooit meer zakken. Terwijl een vriend van mij 30 jaar voor 5% had afgesloten 8)7 )

Wij hebben nu onze hypotheek voor 30 jaar vastgezet. Omdat we onder de 67,5% marktwaarde zaten en geen nhg was het verschil tussen 20 en 30 jaar maar 0,05% verschil. Ook kunnen we die hypotheek meenemen.
Dus met eigen geld ( of overwaarde van vorige woning ) kan je totaalplaatje heel anders worden.

• Tsurany
  • Niet online
@T.E ik zeg niet dat 20 jaar vast zetten stom is. Wel heeft het enkel zin als je je hypotheek mee kan verhuizen anders is de kans erg klein dat je er profijt uit gaat halen als je nu een starterswoning koopt.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

T.E schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:32:
[...]

Ook al kunnen we er niets van zeggen de huizenprijzen moeten een keer gaan zakken en de rentes zullen dan omhoog gaan.
Waarom stijgen de rentes als de huizenprijzen omlaag gaan? Ik zou dat eerder andersom verwachten (als rente stijgt, huizenprijzen omlaag)
T.E schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:32:
[...]
een vriend van mij 30 jaar voor 5% had afgesloten 8)7 )

Wij hebben nu onze hypotheek voor 30 jaar vastgezet.
Dus eerst die vriend uitlachen ;) en dan zelf precies hetzelfde doen. Beiden in de veronderstelling dat de rente historisch laag is.

Er zijn toch ook wel analyses voorbij gekomen het afgelopen jaar waarbij de lage rentes als structureel worden gezien en dat een weg naar boven eigenlijk niet aanneembaar is.
En hypotheekrentes zijn ook wel eens negatief geweest (Euribor gekoppeld) en zijn over het algemeen bij buitenlandse aanbieders nog een stuk lager (heb ik vernomen). Als er een prijsvechter de nederlandse hypotheekmarkt betreedt kan het dus nog wel wat gaan dalen lijkt mij.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 08:24

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Ja zo zijn er ook analyses waaruit het tegendeel blijkt ;). Hoewel de rente procentueel misschien nog kan dalen is de absolute impact natuurlijk vrij laag, de grootste last blijft de aflossing. Ook bij een "aflossingsvrije" lening, ooit zal die moeten worden afgelost of het nou tijdens de looptijd is of bij verkoop wanneer jij inmiddels tussen 6 planken ligt.

Sport_Life wijzigde deze reactie 28-11-2018 10:11 (30%)

• T.E
T-Infinity schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:37:
[...]

Waarom stijgen de rentes als de huizenprijzen omlaag gaan? Ik zou dat eerder andersom verwachten (als rente stijgt, huizenprijzen omlaag)

[...]

Dus eerst die vriend uitlachen ;) en dan zelf precies hetzelfde doen. Beiden in de veronderstelling dat de rente historisch laag is.

Er zijn toch ook wel analyses voorbij gekomen het afgelopen jaar waarbij de lage rentes als structureel worden gezien en dat een weg naar boven eigenlijk niet aanneembaar is.
En hypotheekrentes zijn ook wel eens negatief geweest (Euribor gekoppeld) en zijn over het algemeen bij buitenlandse aanbieders nog een stuk lager (heb ik vernomen). Als er een prijsvechter de nederlandse hypotheekmarkt betreedt kan het dus nog wel wat gaan dalen lijkt mij.
Idd verkeerd verwoord maar bedoel hetzelfde.

Ik lach m'n vriend niet uit. Bedoel dat hij zich voor zijn kop kan slaan nu de rentes 2,5% lager zijn. Hij overwoog ervoor te gaan verhuizen omdat zijn boeterente akelig hoog was.

Denk als er buitenlandse aanbieders zouden zijn ze allang de markt op geweest waren. Weet ook niet of dat zomaar kan.

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

T.E schreef op woensdag 28 november 2018 @ 10:14:
[...]

Idd verkeerd verwoord maar bedoel hetzelfde.

Ik lach m'n vriend niet uit. Bedoel dat hij zich voor zijn kop kan slaan nu de rentes 2,5% lager zijn. Hij overwoog ervoor te gaan verhuizen omdat zijn boeterente akelig hoog was.

Denk als er buitenlandse aanbieders zouden zijn ze allang de markt op geweest waren. Weet ook niet of dat zomaar kan.
Ok. Ja de vraag is natuurlijk of jij je voor je kop gaat slaan als de rente straks 2% lager is ;-). maar @Sport_Life merkt wel terecht op dat die impact minder groot is t.o.v. de aflossing.

Ergens in 2014 of 2015 ging de markt open voor buitenlandse investeerders dacht ik en veel van de hypotheekaanbieders is momenteel niet Nederlands. En dat schijnt dus voor veel concurrentie te zorgen. Maar toch zijn de rentes in het buitenland nog steeds een stuk lager dan in NL. Maargoed daar zullen wel redenen voor zijn, die de hogere opslag in Nederland verantwoorden.

edit: zie ook dit: https://economie.rabobank...-hoogste-van-de-eurozone/

Oke.. wel uit 2015 maar onderin leggen ze uit dat een goede vergelijking maken best moeilijk is :
De hypotheekrente in Nederland is niet de állerhoogste van de eurozone. Wel ligt de rente op nieuwe hypotheken hier hoger dan in de meeste grote eurolanden, ook bij een vergelijkbare rentevaste periode. Het is daarmee niet gezegd dat Nederlandse huishoudens meer betalen voor dezelfde hypotheek: om een eerlijke vergelijking te maken zou je een hypotheek met niet alleen dezelfde rentevaste periode maar ook met dezelfde totale looptijd, loan-to-value en voorwaarden internationaal moeten vergelijken.

T-Infinity wijzigde deze reactie 28-11-2018 10:47 (27%)

• ApexAlpha
Tsurany schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:43:
@T.E ik zeg niet dat 20 jaar vast zetten stom is. Wel heeft het enkel zin als je je hypotheek mee kan verhuizen anders is de kans erg klein dat je er profijt uit gaat halen als je nu een starterswoning koopt.
Daar zit wat in, op 10 jaar vast zit je nu op 1,7% rente. T.o.v. 2,25% bij 20 jaar vast. Het scheelt in absolute Euros echt niet veel, maar inderdaad goed bij elke aanbieder navragen wat de voorwaarden rondom meeverhuizen en dergelijke zijn.

• T.E
2% lager over 2,7% 30 jaar lijkt me onwaarschijnlijk. Een procent minder lijkt me eerder reëel.

• ApexAlpha
T.E schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:01:
2% lager over 2,7% 30 jaar lijkt me onwaarschijnlijk. Een procent minder lijkt me eerder reëel.
Ik baseer me hierop, andere websites komen op dezelfde tarieven nagenoeg.

https://www.actuelerentes...rente-vast.asp#goto-table

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

T.E schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:01:
Maar dat dacht die vriend van jou ook :D
Blijft koffiedik kijken natuurlijk, maar punt dat ik vooral wilde maken is dat men erg geneigd is te denken dat het alleen nog maar naar boven kan. Maar dat is al zo vaak geroepen en niet uitgekomen. Er gebeurt van alles op de woningmarkt (en de wereldwijde economie) en alles wordt steeds meer 'global'. Ik denk juist dat het alle kanten op kan.

T-Infinity wijzigde deze reactie 28-11-2018 11:30 (40%)

• _pix
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 23-04 18:35
Iemand hier ervaring met het kopen van een huis dat door de bank wordt verkocht? (Executieverkoop neem ik aan)

Ik doel met name op de onderhandeling. Ik kwam bijvoorbeeld dit huis tegen, waar ik best wat potentie in zie, maar waar echt ALLES aan gedaan moet worden met bijbehorend kostenplaatje :+ de vraagprijs is m.i. hoger dan wat het huis waard is.

Zijn de kansen op flink afdingen bij een huis dat via de bank verkocht wordt gelijk, of juist beter/slechter dan bij een particuliere verkoper? :?
Pagina: 1 ... 89 ... 96 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True