Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 00:08
_pix schreef op woensdag 28 november 2018 @ 18:37:
Iemand hier ervaring met het kopen van een huis dat door de bank wordt verkocht? (Executieverkoop neem ik aan)

Ik doel met name op de onderhandeling. Ik kwam bijvoorbeeld dit huis tegen, waar ik best wat potentie in zie, maar waar echt ALLES aan gedaan moet worden met bijbehorend kostenplaatje :+ de vraagprijs is m.i. hoger dan wat het huis waard is.

Zijn de kansen op flink afdingen bij een huis dat via de bank verkocht wordt gelijk, of juist beter/slechter dan bij een particuliere verkoper? :?
Werkt dat niet als een veiling? Ze beginnen op bedrag X en gaan dan steeds verder omlaag?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Martinusz schreef op woensdag 28 november 2018 @ 19:01:
[...]

Werkt dat niet als een veiling? Ze beginnen op bedrag X en gaan dan steeds verder omlaag?
Een bank zal doorgaans proberen executieverkoop zo lang mogelijk uit te stellen omdat het veelal een lagere opbrengst geeft waardoor klant met een te hoge restschuld komt te zitten. Je ziet daarom dat, indien goed overleg met de klant mogelijk is, de bank via de normale weg wilt verkopen.

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 21:24
_pix schreef op woensdag 28 november 2018 @ 18:37:
Iemand hier ervaring met het kopen van een huis dat door de bank wordt verkocht? (Executieverkoop neem ik aan)

Ik doel met name op de onderhandeling. Ik kwam bijvoorbeeld dit huis tegen, waar ik best wat potentie in zie, maar waar echt ALLES aan gedaan moet worden met bijbehorend kostenplaatje :+ de vraagprijs is m.i. hoger dan wat het huis waard is.

Zijn de kansen op flink afdingen bij een huis dat via de bank verkocht wordt gelijk, of juist beter/slechter dan bij een particuliere verkoper? :?
Of een bank een bod accepteerd ligt vooral aan de openstaande schuld ;)
Executie huizen staan doorgaans geen 3 maanden op funda en staan op een executie veiling waar per opbod en daarna per afslag wordt geboden.

Met dit huis als referentie lijkt het me geen hele gekke prijs. (het is best wel groot)
https://www.funda.nl/koop...3-prins-hendrikstraat-24/

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 18:03
Een veiling werkt doorgaans via biedingen, beginnend met een startprijs en de gegadigden drijven de prijs op. Pas als er geen animo is zal de veilingmeester de prijs verlagen.

Vergeet overigens ook niet om goed de bijkomende/veilingkosten uit te zoeken, dat is vaak een percentage van het bod!

Daarnaast schijnt het veilen van huizen een akelig wereldje te zijn met vaak een klein groepje particulieren die huizen in een bepaalde regio opkopen en onderling zorgen dat ze allen een beetje rouleren. Ze knappen de woning in no-time voor weinig geld op en verkopen het voor meer weer door.
Dit laatste heb ik slechts van horen zeggen overigens ;)

• Jiffy
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:36

Jiffy

God, you're ugly!

B-Real schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:59:
Een veiling werkt doorgaans via biedingen, beginnend met een startprijs en de gegadigden drijven de prijs op. Pas als er geen animo is zal de veilingmeester de prijs verlagen.

Vergeet overigens ook niet om goed de bijkomende/veilingkosten uit te zoeken, dat is vaak een percentage van het bod!
Het gaat in dit geval echter niet om een veiling, maar om een "gewone" verkoop door de bank. De verkoop gaat dus niet bij opbod/afslag, maar op dezelfde manier als wanneer de eigenaar zèlf zou verkopen. Er zijn dus ook geen veilingskosten.

Het is op zich niet zo spannend: je legt een bod neer bij de makelaar en dat wordt al dan niet geaccepteerd. De desbetreffende bankmedewerker krijg je normaliter nooit te spreken, de huidige eigenaar meestal ook niet. Alle contact gaat via de verkoopmakelaar.

In hoeverre de bank genegen is je bod te accepteren hangt van een veelheid aan factoren af: hoe is de lokale woningmarkt (veel/weinig aanbod), hoe hoog is de hypotheekschuld van de eigenaar, hoeveel haast heeft de bank. Als de hypotheekschuld lager is dan het bod zal een bank dat bod sneller accepteren dan wanneer het bod lager is dan de hypotheekschuld.

Dat de woning nu door de bank verkocht wordt wil niet automatisch zeggen dat er na de overdracht een restschuld zal zijn: het wil zeggen dat de eigenaar een betalingsachterstand heeft en de bank er geen vertrouwen (meer) in heeft dat die betalingsachterstand wordt ingelopen.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order... Dikke Bertha

• _pix
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 22:06
Misschien dat ik eens ga kijken in Zevenbergen. Ben benieuwd hoe het er irl uitziet.
Wel interessant dat het er op Google Streetview nog een stuk florrisanter bijstaat (link) dan op Funda (link). Die beelden van Google zijn uit 2010, er is blijkbaar veel (of dus helemaal niks... :+ ) gebeurt in die acht jaar.

_pix wijzigde deze reactie 29-11-2018 13:33 (10%)

• Martinusz
_pix schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:32:
Misschien dat ik eens ga kijken in Zevenbergen. Ben benieuwd hoe het er irl uitziet.
Wel interessant dat het er op Google Streetview nog een stuk florrisanter bijstaat (link) dan op Funda (link). Die beelden van Google zijn uit 2010, er is blijkbaar veel (of dus helemaal niks... :+ ) gebeurt in die acht jaar.
Dat is wel erg verpaupert in die 8 jaar zeg, vrienden van ons wonen daar vlakbij, maar ken de straat/huis niet.

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15-11 22:27
pirke schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:14:
Nog 1 week, dan krijgen we na bijna 6 maanden wachten de sleutel *O*

De verkoopmakelaar heeft het huis op Funda nog steeds als "verkocht onder voorbehoud" staan, die voorbehouden liepen half augustus al af...
De kogel is door de kerk, we zijn nu officieel eigenaar 8)

Voelt toch fijn als alles goed verloopt, niet dat ik anders had verwacht, maar het is niet iets dat je vaak doet.

• Xernov
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 27-03 18:02
Hallo mede Tweakers, een tijdje verschillende topics bijgehouden hier en nu is het eindelijk zo ver, we hebben een bod uitgebracht op onze (hopelijk) eerste koopwoning!

Binnenkort meer info inwinnen bij onze adviseur, maar vroeg me af of iemand hier iets voor ons op kan helderen, of misschien iets soortgelijks heeft meegemaakt (via zoekfunctie niet gevonden).

Stel dat er een koopsom wordt overeen gekomen van 340.000 k.k.
We willen het huis verbouwen à 25.000
Het huis wordt getaxeerd op 355.000 en na verbouwing op 375.000 (taxateur gaat dus uit van waarde vermeerdering van 20k en niet de volle 25k)
Bij een hypotheek wordt uitgegaan van 100% woningwaarde ná verbouwing, dus 375.000?

Echter hebben we 'maar' 365.000 nodig (340k + 25k)

Hoeveel hypotheek kunnen we nu krijgen?

Is dit 340k + 20k
Is dit 340k + 25k
Is dit 340k + 25k + de overige 10k voor b.v. kosten koper?

Alvast bedankt! Mocht niemand opheldering kunnen geven, maar toch benieuwd zijn naar wat een adviseur zegt, ga ik dit hier posten!

• Tonkey
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20:17
Xernov schreef op woensdag 5 december 2018 @ 01:36:
Hallo mede Tweakers, een tijdje verschillende topics bijgehouden hier en nu is het eindelijk zo ver, we hebben een bod uitgebracht op onze (hopelijk) eerste koopwoning!

Binnenkort meer info inwinnen bij onze adviseur, maar vroeg me af of iemand hier iets voor ons op kan helderen, of misschien iets soortgelijks heeft meegemaakt (via zoekfunctie niet gevonden).

Stel dat er een koopsom wordt overeen gekomen van 340.000 k.k.
We willen het huis verbouwen à 25.000
Het huis wordt getaxeerd op 355.000 en na verbouwing op 375.000 (taxateur gaat dus uit van waarde vermeerdering van 20k en niet de volle 25k)
Bij een hypotheek wordt uitgegaan van 100% woningwaarde ná verbouwing, dus 375.000?

Echter hebben we 'maar' 365.000 nodig (340k + 25k)

Hoeveel hypotheek kunnen we nu krijgen?

Is dit 340k + 20k
Is dit 340k + 25k
Is dit 340k + 25k + de overige 10k voor b.v. kosten koper?

Alvast bedankt! Mocht niemand opheldering kunnen geven, maar toch benieuwd zijn naar wat een adviseur zegt, ga ik dit hier posten!
Ik verwacht dat je te positief bent over de waarde.
Waarde na verbouwing zal eerder op de 350k liggen (50% van verbouwingskosten). Je kunt dan 350k lenen (max 100% van waarde na verbouwing)

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:19

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Tonkey schreef op woensdag 5 december 2018 @ 07:55:
[...]
Ik verwacht dat je te positief bent over de waarde.
Waarde na verbouwing zal eerder op de 350k liggen (50% van verbouwingskosten). Je kunt dan 350k lenen (max 100% van waarde na verbouwing)
Hangt behoorlijk van de verbouwing af. Wij hebben een verbouwing laten uitvoeren die zo goed als 100% waardevermeerderend was. Het is zeker niet altijd 50%, alleen enkel de taxateur kan daar echt iets zinnigs over zeggen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Tonkey
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20:17
unezra schreef op woensdag 5 december 2018 @ 07:58:
[...]

Hangt behoorlijk van de verbouwing af. Wij hebben een verbouwing laten uitvoeren die zo goed als 100% waardevermeerderend was. Het is zeker niet altijd 50%, alleen enkel de taxateur kan daar echt iets zinnigs over zeggen.
Helemaal waar. En als het energiebesparende maatregelen zijn is het weer anders ;)

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:56

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bij ons werd 80% aangehouden van de waarde van verbouwing. Wel afhankelijk van wat je gaat doen natuurlijk.

• N1ckk
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 14-11 20:57

N1ckk

404 - title not found

@unezra Ik vrees dat je teveel krediet toekent aan een taxateur. Dat is echt fingerspitzengefühl, maar dan wel met een direct gevolg voor de koper richting de bank. Het is dus geen wetenschap. Hoeft overigens niet uit te maken, maar weet @Xernov dat het kan tegenzitten.

Verder, je krijgt maximaal 100% gefinanceerd van de getaxeerde waarde. Dat kan meer of minder zijn dan die 340k, maar verwacht niet snel dat het meer is. Veel taxatierapporten komen wonderbaarlijk genoeg overeen met de afgesproken koopsom (dat geldt zowel linksom als rechtsom). Die verbouwing gaat (volgens mij) dan via een zogenaamd bouw depot bovenop je hypotheek, en dat zijn de kosten en niet de "waardevermeerdering". Al zou ik me kunnen voorstellen dat als jij het huis meer waard maakt, de bank eerder jou een aanvullende lening (bouw depot) wil verstrekken)

Dus wat je kunt "krijgen" (afnemen) is getaxeerde waarde + evt. bouwdepot = hypotheek. Hoogte afhankelijk van hypotheekacceptatie van de bank. Ze kunnen namelijk ook bedenken dat met jouw inkomen / eigen vermogen / eventuele schulden dat 340k te veel is.

Zelf heb je het over dat een taxateur een hypothetische verbouwing meeneemt in een taxatie. Zoals eerder genoemd het is geen wetenschap, maar de beste man / vrouw is ook geen paragnost :+. Misschien is dit waar, maar ik kan het me niet voorstellen. Als bank zou ik met een bouw depot constructie werken, maar ik ben dan ook geen bank noch een hypotheekadviseur (van een bank).

Enfin, dus stel 340k afgesproken koopsom + ook de getaxeerde waarde en 25k bouw depot. Dan betaal je 2% overdrachtsbelasting over die 340k = 6.8k en dan nog kosten voor taxatie / bouwtechnische keuring (800€?), notaris (1,5k?), advies- / afsluitkosten van de bank (1.5-2k was 't bij ons geloof ik), eventueel kosten bankgarantie (300€?).

= 11-11.5k aan eigen geld meenemen naar schatting.

• Kju
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 15-11 15:14
Het is toch echt helemaal afhankelijk van de werkzaamheden die je uit wil voeren en de huidige staat van de woning. Niks fingerspitzengefühl. Er zal per onderdeel worden gekeken naar restwaarde en of er sprake is van een meerwaarde of juist een waardedaling, of het gaat om vernieuwen of gaat het om een constructieve aanpassing. Het vervangen van een niet al te oude keuken door een andere keuken levert niets op. Ga je een badkamer uit de jaren 70 vervangen, dan die meestal wel 100% mee worden genomen. Ga je de gebruiksoppervlakte vergroten, dan zijn er regelmatig zelfs gevallen dat de waarde meer toeneemt dan de kosten. E.e.a. moet wel in verhouding zijn tot de waarde van de woning. Een badkamer van 30.000 in een appartement van 100.000 is misschien wel een beetje overkill... :+

Kju wijzigde deze reactie 05-12-2018 08:59 (13%)

PSN: Kjujay | Tweakscrew PS4 Gaming Community

• N1ckk

N1ckk

404 - title not found

@Kju De nuance die er is maakt het fingerspitzengefühl, los van af dit negatief of positief is voor de koper. 10m2 toevoegen door middel van een crappy serre die na 10 jaar stuk is kan door de ene taxateur worden beoordeeld als +10m2 en door de ander als niet waarde verhogend op basis van levensduur serre en verwachte periode dat de koper erin gaat wonen. Zomaar een voorbeeld. Taxateur bepaalt.

Het is ook moeilijk en onmogelijk er wetenschap van te maken. Een keuken die jou 50.000€ kost, kan voor een ander het huis minder waard maken. Doorgaans zal dat niet zo zijn, maar een bank zal met toekennen van kapitaal daar echt wel ergens rekening mee houden.

• B-Real
En dan gaat het nog om vooraf inschatten ook. Ons nieuwe huis is ook getaxeerd op de geboden prijs en in het rapport staat ook waarde na de geplande verbouwing. Hiervoor is 50% van de geplande kosten meegenomen, hierbij is door mij alleen op een formulier aangegeven welke onderdelen voor grofweg welk bedrag we wilden verbouwen/aanpassen maar dus nog geen concrete offertes of tekeningen.

Nu is het bij ons toch allemaal lood om oud ijzer aangezien de woning onder het maximaal te lenen bedrag zit en ik ook nog eens een flink stuk overwaarde meeneem, dus of de getaxeerde waarde nou 5k of 10k hoger/lager is maakt voor de financieringsvraag weinig uit.

• N1ckk

N1ckk

404 - title not found

Precies @B-Real. Zo gedegen is het werk dus van de taxateur. Totaal overbodig in de keten in de huidige vorm naar mijn niet al te bescheiden mening. (Sorry, ben damaged door slechte ervaring :P)

• B-Real
Ach, overbodig weet ik niet. Wel is de toegevoegde waarde bij veel doorsnee woning beperkt en is het een soort van schijnveiligheid voor de bank naar mijn mening.

De woning die ik verkoop is stevig boven de vraagprijs weg gegaan, maar wel met als ontbindende voorwaarde dat de taxatie op de geboden prijs uit kwam. Dat heeft nog wel wat voeten in de aarde gehad (elders te lezen op dit forum).
Waar ik mij aan stoorde is dat de taxateur in 5 min door mijn woning liep, puur om wat foto's voor zijn rapport te hebben. Voor de rest had hij de taxatie prima vanachter zijn bureau kunnen doen.

Daar zit overigens sowieso het meeste werk in. Hij moet het taxatie object vergelijken met huizen aangeleverd door (in mijn geval) het NWWI en kan daarnaast zelf ook referentiepanden aanleveren om zijn taxatiewaarde te onderbouwen. Het is dus niet helemaal natte vinger werk.

• Martinusz
Hier een geval waarbij wij nu al weten dat wij redelijk onder de marktwaarde een huis hebben gekocht, nog onder voorbehoud overigens, waarbij wij dus hopen dat de taxateur gewoon de marktwaarde berekend zoals het zou moeten en niet naar de verkoopprijs toewerkt :)
Maar ik geloof dat dat wel goed komt, vergelijkbare huizen in de wijk (in slechtere staat) worden voor 30K+ verkocht. En daarbij ken ik nog wel een taxateur O-)

• Kju
Ik snap wel het onderbuikgevoel wel maar dat neemt niet weg dat iedere goede taxateur een verbouwing echt op dezelfde manier zal benaderen. Daar gebruikt men over het algemeen normbedragen bij, daarom worden er geen offertes opgevraagd, tenzij het om iets heel afwijkends gaat. Ik ben het met je eens dat er nuances en afrondingsverschillen zijn maar over het algemeen is alles altijd te onderbouwen.
Juist om zulke misvattingen tegen te gaan worden rapporten gevalideerd en streeft men uniformiteit. Taxaties waarbij de taxateur simpelweg zegt "dit taxeer ik op basis van lokale kennis" zonder enige onderbouwing worden sowieso al door geen enkel validatieinstituut goedgekeurd.

Nog even op die serre terugkomend: een serre van wat balken met glas hetzelfde waarderen als een volledig geisoleerde aanbouw met onderheide vloer, kan je mij zo'n taxateur aanwijzen? Als je dat tegenkomt, meld dat dan ook gelijk bij de club waar hij is aangesloten.

Kju wijzigde deze reactie 05-12-2018 12:01 (16%)

• N1ckk

N1ckk

404 - title not found

Anekdotisch, n=1 alert.

Een van onze referentiepanden was een niet-monument uit een volkswijk, uit een hele andere bouwperiode en verkoopprijs uit 2010. Gekozen op basis van m2, ‘hoge’ betrouwbaarheid volgens rapport + validatie.

Daar kwam nog bij dat die er niet achter kwam dat het huis aanzienlijk kleiner was dan geadverteerd. Goed je werk gedaan! #nogsteedspissig

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:25
@Xernov volgens mij is de regel dat je aan hypotheek maximaal 100% van de getaxeerde waarde kunt krijgen, maar nooit meer dan koopsom+bouwdepot. Maar er zijn ook tweakers die stellen dat je de “ruimte” kunt gebruiken om je k.k. te financieren. Tijdje terug is er hier in dit topic ook een discussie over geweest, misschien even nalezen? Wat zegt je hypotheekadviseur?

Onze taxatie voor verbouwing was gelijk aan de koopprijs. Wij hebben een bouwdepot van 40k (precies de begrote verbouwingskosten) en de getaxeerde waarde na verbouwing is koopprijs+40k (dus 100% waardevermeerdering). Wat een toeval allemaal :+

cryptapix wijzigde deze reactie 06-12-2018 19:09 (4%)

• _pix
Ik heb een bod gedaan op een woning, met als ontbindende voorwaarde "De koper laat een bouwtechnische keuring uitvoeren, hieruit blijken geen noodzakelijke onderhoudskosten groter dan € 1.000."

Het is een hoekwoning uit 1975, bouwkundig voor zover ik zien weinig bijzonders. Het huis ziet er prima onderhouden uit, maar ik heb er geen verstand van en wil dus van een pro horen dat het technisch in orde is. Vandaar bovenstaande voorwaarde.

De makelaar reageert met een tegenbod, akkoord op alle voorwaarden, behalve de bouwkundige keuring, met als opmerking "Uit ervaring met een bouwkundige keuring zullen de kosten altijd hoger liggen dan de 1000 euro gezien het bouwjaar van de woning, dit ter info."

Ik vind dat gek :? Het huis ziet er prima in orde uit. Geen zichtbaar gedoe. Bij een huis uit 1975, waar volgens de verkoper/makelaar niets aan de hand is, is het toch niet standaard dat er noodzakelijke onderhoudskosten groter dan € 1.000 uit de keuring komen? 8)7 (of zit ik fout in de bewoording, moet ik er iets als direct noodzakelijke onderhoudskosten oid van maken?)

_pix wijzigde deze reactie 08-12-2018 10:34 (5%)

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

1000 euro is vrij laag, maak er "5000 euro direct noodzakelijke onderhoudskosten" van en je zit waarschijnlijk goed. Er zit inderdaad ook wel wat ambiguïteit in "noodzakelijke onderhoudskosten". Zo'n clausule gaat doorgaans niet om het exacte bedrag, maar om de zekerheid dat er geen grootschalig achterstallig direct-noodzakelijk onderhoud is, zoals een dak dat op zeer korte termijn vervangen moet worden oid, of een rotte fundering ofzo.

In ons bouwkundig rapport werden twee soorten noodzakelijk onderhoud opgenomen: Noodzakelijk op de korte termijn (als in: eigenlijk nu actie vereist, anders is de kans groot dat de kosten zullen oplopen), en noodzakelijk op de lange termijn (als in: Nu nog prima, maar binnen een paar jaar niet meer). Die eerste wil je als clausule, die tweede is eigenlijk gewoon regulier onderhoud waar een makelaar niet op zit te wachten om als clausule op te nemen.

AGee wijzigde deze reactie 08-12-2018 10:44 (73%)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:51

CurlyMo

www.pilight.org

_pix schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 10:33:
Bij een huis uit 1975, waar volgens de verkoper/makelaar niets aan de hand is, is het toch niet standaard dat er noodzakelijke onderhoudskosten groter dan € 1.000 uit de keuring komen? 8)7 (of zit ik fout in de bewoording, moet ik er iets als direct noodzakelijke onderhoudskosten oid van maken?)
Als alleen al het buiten schilderwerk langer dan 5 jaar geleden is gedaan, dan gaat dat je al snel richting de € 1000,- kosten als je het wil laten doen (afhankelijk van de grote van het huis). Ik snap die makelaar dus wel. Ik zou zelf de grens bij € 5000,- leggen.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• unezra

unezra

CurlyMo schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 10:38:
[...]
Als alleen al het buiten schilderwerk langer dan 5 jaar geleden is gedaan, dan gaat dat je al snel richting de € 1000,- kosten als je het wil laten doen (afhankelijk van de grote van het huis). Ik snap die makelaar dus wel. Ik zou zelf de grens bij € 5000,- leggen.
Eens. €1000 is érg laag.
€5000 klinkt een heel stuk redelijker.

Als verkoper zou ik het bod niet heel serieus nemen als je €1000 als grens op geeft. (Ik zou me dan, misschien onterecht, af gaan vragen of je uberhaupt wel kredietwaardig genoeg bent om dat huis te kopen.)

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 01:47

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

_pix schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 10:33:
Ik heb een bod gedaan op een woning, met als ontbindende voorwaarde "De koper laat een bouwtechnische keuring uitvoeren, hieruit blijken geen noodzakelijke onderhoudskosten groter dan € 1.000."

Het is een hoekwoning uit 1975, bouwkundig voor zover ik zien weinig bijzonders. Het huis ziet er prima onderhouden uit, maar ik heb er geen verstand van en wil dus van een pro horen dat het technisch in orde is. Vandaar bovenstaande voorwaarde.

De makelaar reageert met een tegenbod, akkoord op alle voorwaarden, behalve de bouwkundige keuring, met als opmerking "Uit ervaring met een bouwkundige keuring zullen de kosten altijd hoger liggen dan de 1000 euro gezien het bouwjaar van de woning, dit ter info."

Ik vind dat gek :? Het huis ziet er prima in orde uit. Geen zichtbaar gedoe. Bij een huis uit 1975, waar volgens de verkoper/makelaar niets aan de hand is, is het toch niet standaard dat er noodzakelijke onderhoudskosten groter dan € 1.000 uit de keuring komen? 8)7 (of zit ik fout in de bewoording, moet ik er iets als direct noodzakelijke onderhoudskosten oid van maken?)
Tja 1000 euro is niks. Dat zijn bij wijze van spreke de voorrijkosten van een schilder ;).
Het komt erop neer dat jij een soort vrijbrief hebt alsnog van de woning af te zien, aangezien een bouwkundige met gemak 1.000 euro "onderhoud" kan vinden.

Bij ons appartement zat volgens de keurder alleen een tegel in de badkamer los (klinkt hol), kosten direct noodzakelijk waren 1000 euro voor compleet nieuwe tegels. Terwijl de badkamer enige jaren geleden volledig is gestript en betegeld door een erkent bedrijf.
Het betreft een pand uit 1896, dus blijkbaar was de rest dik in orde.. (maw bouwkundig was er niets op aan te merken, dan vinden ze wel iets anders)

Sport_Life wijzigde deze reactie 08-12-2018 12:20 (11%)

• _pix
Duidelijk, dankjewel!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Advies vragen vooraf mag ook altijd :)

• satya
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23:25
Wij vinden deze woning wel wat, maar zijn benieuwd naar jullie geweldige commentaar en inzichten:

https://www.funda.nl/koop/terneuzen/huis-86380204-fregat-8/

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 23:22

Fiber

Beaches are for storming.

satya schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:03:
Wij vinden deze woning wel wat, maar zijn benieuwd naar jullie geweldige commentaar en inzichten:

[Afbeelding]
Ik vind het persoonlijk een sfeerloos huis in een depressief makende omgeving, maar dat zal vast aan mij liggen... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• Jochemd13
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 16-11 17:05

[Afbeelding]
Als je bedenkt dat je voor hetzelfde bedrag dit koopt in het dorp waar ik woon, dan zou ik het wel weten: https://www.funda.nl/koop...-40824566-peperstraat-73/

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 22:54
Lekker in Voorhout blijven, mooi centraal in de randstad. Zeeuws Vlaanderen moet je wel echt heel graag willen wonen

Sethro wijzigde deze reactie 08-12-2018 22:37 (4%)

• satya
Sethro schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:35:
Lekker in Voorhout blijven, mooi centraal in de randstad. Zeeuws Vlaanderen moet je wel echt heel graag willen wonen
Op zich wonen we hier op een korte reistijd van veel aangename steden, en na een recente vakantie in Nordwijkerhout en omstreken weet ik ook waarom. Rust en geen continu lawaai van verkeer en vliegtuiten, normale aanrijtijden van waar je ook maar heen wilt. Files kennen we niet.

Maar ja iedereen wil in die drukke gekte opeengepakt op elkaar wonen, ds het loopt hier leeg met nederlanders en vol met belgen :)

• FrankHe
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 15-11 14:00

[Afbeelding]
Terneuzen is reserveBelgië, ik zou het niet doen ;)

• satya
FrankHe schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 23:53:
[...]

Terneuzen is reserveBelgië, ik zou het niet doen ;)
We wonen er al en willen er op voorruit Frank :)

• Divak
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 21:44
Ik vind Zeeland echt een ramp de gehele zomer. Veel te veel toeristen verkeer. Heb je dat in Zeeuws Vlaanderen ook niet?

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 00:52
@ Nieuwerbouw Terneuzen: ik telde maar 1 WC: in de badkamer. Run or fight in 3,2,1 :p

Verder vind ik de indeling niet erg plezierig: veel plekken om jezelf te stoten (lage plafonds/vage tussenmuurtjes) en het feit dat de woonkamer een rechthoek is (10 m lang, 3m breed) is geen updrage.
Met 5x6 als woonkamer kan je veel meer, met minder uitdagingen ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 16-11 15:19
@ huis Terneuzen: de voorkant van de woning is wel netjes, de achterkant daarentegen 😬.
Het leefgedeelte is te krap en de woonkeuken is dan wel weer royaal. Wat doen die kranen uit de muur bij die weegschaal, losse sauna geweest misschien?
Als je al in Terneuzen woont en je hebt daar je professionele en sociale leven dan lijkt mij met de locatie niet veel mis.
De vraagprijs lijkt mij netjes, bij ons heb je daar net een tussenwoning voor. https://www.funda.nl/koop...0996581-alkmaardermeer-9/

• satya
Divak schreef op zondag 9 december 2018 @ 00:02:
[...]
Ik vind Zeeland echt een ramp de gehele zomer. Veel te veel toeristen verkeer. Heb je dat in Zeeuws Vlaanderen ook niet?
Nee niet echt, maar voor mij geld dat op een enkel moment na wel voor het hele jaar. Het verkeer op de A58 is de afgelopen jaren wel flink toegenomen maar dat komt vooral door betere en andere economische stromen. er gaat nogal wat vrachtverkeer door de westerscheldetunnel naar belgie.

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 04-11 13:45
Wij willen hier (niet nl) misschien wel een appartement of een huis kopen maar het is soms lastig de markt te begrijpen. Enerzijds is er, vooral 's winters, massale leegstand als in kilometers lang appartementen complexen die leeg staan en half afgebouwde appartementen complexen. Anderzijds zit er, net als in Nederland, veel lucht in de markt onder andere door bepaalde nogal naïeve kopers groepen zoals Engelsen en Russen die overal in te lijken trappen.

Het is wel duidelijk dat als je hier wil kopen bereid moet zijn om te onderhandelen en bijvoorbeeld 50% of meer onder de vraagprijs te bieden. Het doet een beetje aan de Nederlandse keukenmarkt denken. Ik ben niet heel goed in onderhandelen, hoe ga je zo'n gesprek in?

(Qua prijzen heb je het wel over hele andere bedragen dan Nederland, er staan hier nieuwbouw appartementen op minder gunstige locaties vanaf 20k te koop).

• unezra

unezra

gold_dust schreef op maandag 10 december 2018 @ 08:30:
Wij willen hier (niet nl) misschien wel een appartement of een huis kopen maar het is soms lastig de markt te begrijpen. Enerzijds is er, vooral 's winters, massale leegstand als in kilometers lang appartementen complexen die leeg staan en half afgebouwde appartementen complexen. Anderzijds zit er, net als in Nederland, veel lucht in de markt onder andere door bepaalde nogal naïeve kopers groepen zoals Engelsen en Russen die overal in te lijken trappen.

Het is wel duidelijk dat als je hier wil kopen bereid moet zijn om te onderhandelen en bijvoorbeeld 50% of meer onder de vraagprijs te bieden. Het doet een beetje aan de Nederlandse keukenmarkt denken. Ik ben niet heel goed in onderhandelen, hoe ga je zo'n gesprek in?

(Qua prijzen heb je het wel over hele andere bedragen dan Nederland, er staan hier nieuwbouw appartementen op minder gunstige locaties vanaf 20k te koop).
50% _onder_ de vraagprijs, in de huidige markt?

Dat kun je proberen, maar ik geef je een bijna 100% garantie dat je hard word uitgelachen en de onderhandelingen op dat moment direct stoppen. Zo'n koper word in Nederland niet serieus genomen en als verkoper zou ik echt meteen niet verder willen met zo'n potentiële koper.

Of is het daar (waar is "hier") dusdanig anders dat je serieus word genomen als je zo absurd ver onder de vraagprijs gaat zitten?

• Tsurany
  • Niet online

[Afbeelding]
Ziet er luxe uit maar is ontzettend krap van binnen. Je koopt afwerking, geen vierkante meters. Buitenruimte is wel weer enorm groot. De woonkamer is net 3,5 meter breed, keuken is ruim maar neemt daardoor ontzettend veel leefruimte in terwijl je daar amper tijd doorbrengt. Slaapkamers onder een schuin dak waardoor de effectieve ruimte een stuk minder is en je vast zit aan een enkele manier van indelen.

Als je vrij wilt zitten kan het interessant zijn, je levert echter wel veel ruimte daar voor in. Wil je ruimte hebben dan zijn er veel betere woningen te koop.
Je wilt als buitenlander een woning kopen, dan kan je er vanuit gaan dat ze je benaderen als naïef en onwetend. Je geeft zelf aan zulke gesprekken lastig te vinden en niet goed in onderhandelen te zijn. Ik zou dan direct iemand inschakelen met lokale kennis die deze onderhandelingen voor jou uitvoert.

Tsurany wijzigde deze reactie 10-12-2018 08:55 (26%)

• Divak

Engels en Russen, klinkt dan ergens aan de Zwarte Zee?

Ik denk dat je bedrogen uit komt, dat is de laatste jaren ook gewoon goed gestegen in prijs. Mensen in de grote stad beginnen ook goed te verdienen, veel outsource baantjes, dus men kan ook makkelijker een (2e) huis veroorloven. Zeker als het eerste huis al lang eigendom is van de familie.

Divak wijzigde deze reactie 10-12-2018 09:06 (12%)

• satya
Tsurany schreef op maandag 10 december 2018 @ 08:53:
[...]

Ziet er luxe uit maar is ontzettend krap van binnen. Je koopt afwerking, geen vierkante meters. Buitenruimte is wel weer enorm groot. De woonkamer is net 3,5 meter breed, keuken is ruim maar neemt daardoor ontzettend veel leefruimte in terwijl je daar amper tijd doorbrengt. Slaapkamers onder een schuin dak waardoor de effectieve ruimte een stuk minder is en je vast zit aan een enkele manier van indelen.

Als je vrij wilt zitten kan het interessant zijn, je levert echter wel veel ruimte daar voor in. Wil je ruimte hebben dan zijn er veel betere woningen te koop.
Dank je. Je komt in de buurt van wat we zelf ook zien. De keuken en het woongedeelte hadden omgedraaid mogen zijn en voor wat betreft de vierkante meters in de woning is er goedkopere nieuwbouw (240k) waar dan wel weer de nodige kosten bijkomen. Op zich is het beneden erg ruim en dat is dan wel weer fijn, maar de slaapkamers achter boven hebben alleen een zielig dakraampje.

• B-Real
Deze stijl zie je steeds meer bij nieuwbouwwoningen. An sich vind ik het best mooi, maar het komt pas goed tot zijn recht in echt grote woningen. In dit soort woningen moeten er teveel concessies worden gedaan qua ruimte, met name op de bovenverdieping en dat is gewoon niet praktisch.

Dat geld overigens ook voor grote woonkeukens en overkappingen. Elke tussenwoning moet tegenwoordig een kookeiland hebben, ook al past het eigenlijk net niet en men wil graag een overkapping in de tuin waar geen ruimte voor is. Dus knallen ze in de zomer maar zo'n overkapping tegen de achtergevel, met licht doorlatende dakplaten (dat wel), vervolgens heb je in de winter een ontzettend donkere woonkamer. Afgezien nog van het feit dat het heel wat meters tuin kost.

Uiteraard moet iedereen doen waar hij/zij zich prettig bij voelt, maar het is wel iets wat mij ontzettend op viel op Funda in mijn zoektocht naar een andere woning afgelopen jaar.

• Carnoustie
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 18:28
Divak schreef op maandag 10 december 2018 @ 09:05:
[...]
Engels en Russen, klinkt dan ergens aan de Zwarte Zee?
Marbella natuurlijk, alhoewel de pandjes daar iets meer kosten en het ook wel de bedoeling is dat je cash en zonder bonnetje afrekent...

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22:25
satya schreef op maandag 10 december 2018 @ 09:29:
Op zich is het beneden erg ruim en dat is dan wel weer fijn, maar de slaapkamers achter boven hebben alleen een zielig dakraampje.
Wat me vooral opvalt bij die foto vanuit de tuin is dat er nauwelijks ramen in de achtergevel zitten. Zelfs de woonkamer zeer beperkt waarbij je dan nog tegen die afschuwelijke roeden zit aan te kijken (glas vervangen kan natuurlijk wel). Met zo'n tuin verwacht ik een mooie opengewerkte glazen gevel aan de achterkant zodat de tuin een verlengstuk van je woonkamer wordt bij mooi weer.
Maar misschien is dit meer voor de zuidelijke/Belgische markt bedacht en heeft men het daar niet op daglicht?

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 04-11 13:45
Tsurany schreef op maandag 10 december 2018 @ 08:53:
Je wilt als buitenlander een woning kopen, dan kan je er vanuit gaan dat ze je benaderen als naïef en onwetend. Je geeft zelf aan zulke gesprekken lastig te vinden en niet goed in onderhandelen te zijn. Ik zou dan direct iemand inschakelen met lokale kennis die deze onderhandelingen voor jou uitvoert.
Dat klopt, daarom zit er ook zo veel lucht in de markt. De fout die buitenlanders maken is dat ze de Engelse of Nederlandse prijzen gaan vergelijken met de lokale prijzen en daarom denken dat, ondanks dat ze nog steeds veel te veel betalen, ze een goede deal maken terwijl de lokale bevolking nooit voor die prijs zou kopen. Er wordt hier wel gezegd dat er twee prijzen voor een huis zijn, de echte prijs voor de lokale bevolking en de dubbele prijs voor buitenlanders.

Je ziet ook dat vooral 's winters als er vrijwel geen buitenlanders zijn dat er nieuwbouw aanbod is dat met 30 - 40% 'korting' op de prijs van vergelijkbaar aanbod wordt aangeboden. Dat, in combinatie met de massale leegstand, doet vermoeden dat er wel 50% of meer van de oorspronkelijke prijs af kan.

Dan spelen er nog dingen als of kopen in een markt met zoveel leegstand wel een goed idee is en of je überhaupt in een bijna leegstaand gebouw wil wonen. Hoewel je voor 20 - 30k misschien dat risico wel kan nemen.

• Tsurany
  • Niet online
@gold_dust dit wetende zou ik echt lokale expertise inschakelen. Je begeeft je snel op glad ijs.
[...]

Dank je. Je komt in de buurt van wat we zelf ook zien. De keuken en het woongedeelte hadden omgedraaid mogen zijn en voor wat betreft de vierkante meters in de woning is er goedkopere nieuwbouw (240k) waar dan wel weer de nodige kosten bijkomen. Op zich is het beneden erg ruim en dat is dan wel weer fijn, maar de slaapkamers achter boven hebben alleen een zielig dakraampje.
Als het woongedeelte achterin had gezeten had dat inderdaad al veel gescheeld. Nu hebben ze er wel een redelijk formaat bank in staan maar je ziet dat een ruim zitje gewoon niet mogelijk is. Terwijl achterin veel meer ruimte is om een ruime zit te creëren, maar dan moet de keuken verplaatst.

Ik zou persoonlijk voor een ander huis gaan. Als ik even snel rond kijk kom ik ook huizen als dit tegen:
https://www.funda.nl/koop...-86367741-haringvliet-36/
Afwerking is minder en van buiten minder aantrekkelijk maar je krijgt wel veel meer nuttige ruimte.

https://www.funda.nl/koop...46618-laan-van-othene-48/
Ziet er aardig uit en doordat de keuken ommuurd is kan je veel eenvoudiger het woongedeelte verplaatsen naar de achterkant waardoor je veel ruimer zit. Ook boven een stukje ruimer en lichter.

Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk, wellicht heb jij hele andere prioriteiten bij je huis. Ik kijk zelf alle afleveringen van "makelaars met een missie" terug en zie dat je daar ook hele uiteenlopende wensen hebt en sommigen iets heerlijk vinden wat ik weer dramatisch vind.

Tsurany wijzigde deze reactie 10-12-2018 10:26 (3%)

• Divak
Ah, Marbella. Waar je Nederlandse kentekens als ZC-567-E ziet rondrijden. De guardia civil heeft toch geen idee dat we bepaalde medeklinkers en alle klinkers helemaal niet gebruiken :') De huizenprijzen lijken in ieder geval net fake als de hele vibe die daar hangt. :P

De hele omgeving stikt van de appartementjes waarvan het grootste deel inderdaad leeg staat. Ik zou mij daar in ieder geval niet gemakkelijk voelen om in zo'n setting te wonen. Genoeg nette en rijke mensen die komen golfen of overwinteren, maar volgens mij minimaal net zo veel schunnige lui die of onder de radar willen blijven of juist het zwarte geld komen opmaken.

• Flipside22
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 09-10 01:12
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Omdat je bod niet interessant genoeg is en er wel een bod ligt van een ander dat wel interessant is?

CurlyMo wijzigde deze reactie 10-12-2018 23:08 (56%)

• Martinusz
Waarschijnlijk al druk met een andere bieder.

• Kju
Ik heb zoveel collega's die me voor 12 uur vanmiddag terug zouden bellen... ;)
Ik denk niet dat het persoonlijk is. Het zal meer nalatigheid zijn of misschien een verkoper die nog niet heeft beslist. Als je die woning wil, en dat heb je al laten blijken, dan bel je hem lekker nog een keer.

• tha_crazy
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21:29

tha_crazy

Mafketel

Zat ik alsnog in de verkeerde 8)7

tha_crazy wijzigde deze reactie 11-12-2018 09:39 (95%)

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 23:40
[...]

... maar de slaapkamers achter boven hebben alleen een zielig dakraampje.
Met kinderen zou ik deze woning iig links laten liggen. Als die opgroeien ontbreekt het in hun slaapkamers aan behoorlijke ruimte. Terwijl dit probleem in deze prijsklasse gewoon niet nodig is, omdat er gezinsvriendelijkere woningen voor dat geld te koop staan.

@gold_dust Bulgarije?

Vanoverdegrens wijzigde deze reactie 11-12-2018 11:15 (3%)

gezocht: Panasonic GM5

• satya
Vanoverdegrens schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:13:
[...]

Met kinderen zou ik deze woning iig links laten liggen. Als die opgroeien ontbreekt het in hun slaapkamers aan behoorlijke ruimte. Terwijl dit probleem in deze prijsklasse gewoon niet nodig is, omdat er gezinsvriendelijkere woningen voor dat geld te koop staan.

@gold_dust Bulgarije?
Dank je. Dat idee hebben wij ook, maar ze gaan zowat de deur uit. Even ervaren hoe het er in de praktijk is.

• satya
Bedankt voor jullie input, was echt waardevol. we hebben de woning inmiddels gezien. De keuken met eiland is te groot en had beter andersom met het woongedeelte kunnen zijn, toilet ook op een rare plek. Kinderkamers boven waren niet echt groot en saai met alleen een vlux dakraam. Ook de binnen afwerking liet voor de prijs wat te wensten over, was gewoon nog niet overal af.

De ramen waren groot genoeg, er was voldoende licht binnen. Alles was driedubbel glas.

• B-Real
Wat is de toegevoegde waarde van een eind inspectie eigenlijk?
Is toch gewoon een rondje door het huis om te kijken of alles er nog zo bij staat zoals eerder overeengekomen en het noteren van de meterstanden?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Kortom, is het echt een rondje door de woning en meterstanden opschrijven of komt er meer bij kijken? Ik heb namelijk geen flauw idee meer hoe dat de vorige keer ging.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

B-Real schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:19:
Kortom, is het echt een rondje door de woning en meterstanden opschrijven of komt er meer bij kijken? Ik heb namelijk geen flauw idee meer hoe dat de vorige keer ging.
In het ergste geval? Dat de pubers des huizens een groot feest heeft gegeven en de hele boel aan gort ligt. Of dat er toevallig toch een lekkage blijkt te zijn geweest in de tussentijd. Of net toevallig brand. Enz.

• unezra

unezra

CurlyMo schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:27:
[...]
In het ergste geval? Dat de pubers des huizens een groot feest heeft gegeven en de hele boel aan gort ligt. Of dat er toevallig toch een lekkage blijkt te zijn geweest in de tussentijd. Of net toevallig brand. Enz.
Helemaal leuk: Drugslab of wietplantage.
Sleutel overgeven voordat de overdracht is geweest is voor de verlatende bewoners echt een giga risico.

• B-Real
Excessen hou je altijd.

Daar ben ik in dit geval niet zo bang voor. Ik ben afgelopen weekend nog in de woning geweest en heb op de zolder of in de schuur geen plantjes gevonden -O-

We zijn goed bekend met de buurt, buurman is een directe bekende en de verkopers bleken we via via ook te kennen. Contact is ook prima, alleen is de verkopende makelaar op sommige momenten een ......naja... niet meewerkend persoon en dus wordt het voor mij een beetje een principe dingetje.

Kortom, dan is het toch nog een formeel rondje door de woning, kijken of de kraan vlot warm wordt en standen opschrijven of ik mis ik dan nog iets?
Checken of de vaatwasser het echt doet en of alle afvoeren goed doorlopen is er dan toch niet bij.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Die dus met een eindinspectie vrij makkelijk (redelijke) te voorkomen zijn.
Kortom, dan is het toch nog een formeel rondje door de woning, kijken of de kraan vlot warm wordt en standen opschrijven of ik mis ik dan nog iets?
Checken of de vaatwasser het echt doet en of alle afvoeren goed doorlopen is er dan toch niet bij.
Voor dingen buiten de standen en het controleren van excessen is er meestal geen tijd. Dat heb je al bij de keuring gechecked.

• bonyuri
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 15-11 13:48

bonyuri

Investigator!

satya schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:28:
[...]

Dank je. Dat idee hebben wij ook, maar ze gaan zowat de deur uit. Even ervaren hoe het er in de praktijk is.
Nieuwbouw in Othene niet interessant? Ze bouwen daar echt enorm veel op dit moment...

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• Martinusz
B-Real schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:50:
Excessen hou je altijd.

Daar ben ik in dit geval niet zo bang voor. Ik ben afgelopen weekend nog in de woning geweest en heb op de zolder of in de schuur geen plantjes gevonden -O-

We zijn goed bekend met de buurt, buurman is een directe bekende en de verkopers bleken we via via ook te kennen. Contact is ook prima, alleen is de verkopende makelaar op sommige momenten een ......naja... niet meewerkend persoon en dus wordt het voor mij een beetje een principe dingetje.

Je bent er niet bang voor, maar je wilt niet in het donker het rondje doen :P als alles toch al prima is, maak je toch gewoon een afspraak 's avonds en loop je binnen 5 minuten die woning weer door.

• unezra

unezra

B-Real schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:50:
Excessen hou je altijd.

Het gevaar zit vooral in dat JIJ die wietplantage of drugslab op zolder kunt starten en de oude bewoners vervolgens de sjaak zijn. :)

• satya
bonyuri schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:57:
[...]

Nieuwbouw in Othene niet interessant? Ze bouwen daar echt enorm veel op dit moment...
Is zeker een optie, maar het inrichten van een woning kost de nodige tijd en toch ook al snel 30 tot 40k.

Kopen liever bestaand.

• steel123
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 16-11 16:13

steel123

Cryman9

Is toch gewoon een rondje door het huis om te kijken of alles er nog zo bij staat zoals eerder overeengekomen en het noteren van de meterstanden?

Bij mij was de eindcontrole een uur voordat de afspraak bij de notaris was. Alle partijen moeten toch aanwezig zijn bij de notaris, dus dit combineren lijkt mij een betere oplossing?

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 20:56

De verkoper zou nooit zijn sleutel moeten geven voordat het allemaal rond is.

Inspectie is vooral voor de verkoper belangrijk. Deze kan laten zien dat alle elektrische apparaten werken, het zonnescherm, alle kastjes, alle ramen, etc. Dan kan de koper niet na een dag claimen dat iets al bij verkoop kapot was, omdat verkoper dan kan aangeven dat het is gecontroleerd en allemaal werkte tijdens de inspectie.

• Gizz
  • Laatst online: 22:35

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

steel123 schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:15:
[...]
Alle partijen moeten toch aanwezig zijn bij de notaris, dus dit combineren lijkt mij een betere oplossing?
Het is niet zo dat de verkopende partij altijd aan tafel zit.

In mijn geval werd de woning verkocht door een woningbouwvereniging, die had alles uitbesteed. Volgens mij was een werknemer van het notariskantoor gemachtigd om haar krabbel te zetten namens de woningbouwvereniging. En dat was al gedaan voordat ik mijn afspraak had. Ik zat daar dus alleen met de notaris (en mijn ouders die het gewoon leuk vonden om erbij te zijn :P )

De oplevering was 's ochtends met de verkoopmakelaar erbij namens de verkopende partij.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

President schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:02:
[...]

De verkoper zou nooit zijn sleutel moeten geven voordat het allemaal rond is.

Inspectie is vooral voor de verkoper belangrijk. Deze kan laten zien dat alle elektrische apparaten werken, het zonnescherm, alle kastjes, alle ramen, etc. Dan kan de koper niet na een dag claimen dat iets al bij verkoop kapot was, omdat verkoper dan kan aangeven dat het is gecontroleerd en allemaal werkte tijdens de inspectie.
Ik kreeg, toen ik mijn huidige woning verkocht, de sleutel 1 week voor de overdracht bij de notaris. Ik had daar zelf om gevraagd omdat de overdracht van mijn oude en mijn nieuwe woning 1 dag na elkaar plaatsvonden. En verhuizen in 1 dag ging me nèt niet lukken :+

Ik heb toen wel een sleutelverklaring moeten tekenen. Inspectie en noteren van de meterstanden vond plaats bij de sleuteloverdracht en in de sleutelverklaring stond o.a. opgenomen dat ik, totdat de woning gepasseerd was bij de notaris, geen verbouwings- en renovatiewerkzaamheden mocht uitvoeren. M.a.w. ik mocht er alleen gebruik van maken, maar nog niets slopen of aanpassen.

• bonyuri
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 15-11 13:48

bonyuri

Investigator!

satya schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:07:
[...]

Is zeker een optie, maar het inrichten van een woning kost de nodige tijd en toch ook al snel 30 tot 40k.

Kopen liever bestaand.
Klopt, alleen dan kan je het wel naar je eigen wens inrichten.
Ook worden er nu huizen gebouwd die gas-loos zijn. Met het oog op de toekomst kan dat interessant zijn...

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• Martinusz
Ik heb een vraag met betrekking op overwaarde en hoop dat iemand hier wat duidelijkheid kan verschaffen.

Stel ik hou 15K aan overwaarde over uit mijn huidige huis en mijn nieuwe huis kost mij 300K.

Bij één van de simpelste scenario's haal je die 15K van die 300K af en heb je een hypotheek nodig van 285K. Hier trek je dan ook gewoon de volledige hypotheekrente aftrek over.

Maar wat nu als ik die 15K niet van die 300K wil afhalen, maar deze wil gaan gebruiken voor verbouwen van de woning?

Er wordt dan gesproken over de bijleenregeling, wat ik overigens een erg verwarrende term vind, maar dat terzijde.
Wat mij niet duidelijk wordt is of ik die 15K gewoon vrij kan invullen en mijn huis kan verbouwen of dat hier bepaalde regels voor gelden. Ik begrijp dat bijvoorbeeld een dakkapel zou mogen, maar mag tuinaanleg ook? Of een openhaard? Of naast de dakkapel mag ik ook het maken van kamers op een zolder hiermee betalen?

Ik lees ook vaak in de teksten van bijvoorbeeld de bijleenregeling, "wilt u lenen voor uw verbouwen", maar dat is juist niet wat ik wil, ik wil mijn overwaarde gebruiken, maar ik kan er maar weinig over vinden hoe dit nu precies gaat en wat de exacte regels zijn.

Iemand ervaring hiermee?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Idealiter leen je 300k en zet je 15k in een bouwdepot. Vervolgens breng je 15k eigen geld in (overwaarde). Daarmee zit je op 0,95% marktwaarde zonder daar iets voor te doen. Dat scheelt weer renteopslag.

• Martinusz
CurlyMo schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:16:
[...]

Idealiter leen je 300k en zet je 15k in een bouwdepot. Vervolgens ben je 15k eigen geld in (overwaarde). Daarmee zit je op 0,95% marktwaarde zonder daar iets voor te doen. Dat scheelt weer renteopslag.
Wordt dat dan niet eerst 315k met een bouwdepot? Want huis is 300K met 15k bouwdepot er bovenop maakt 315k, die met overwaarde dan meteen weer afbetaald wordt?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Martinusz schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:20:
[...]

Wordt dat dan niet eerst 315k met een bouwdepot? Want huis is 300K met 15k bouwdepot er bovenop maakt 315k, die met overwaarde dan meteen weer afbetaald wordt?
Precies. Je leent uiteindelijk 315k, maar een deel daarvan moet besteed worden aan verbouwing. Als je je verbouwing uit eigen geld doet en niet in een bouwdepot stopt en weer direct aflost, dan schiet je er qua renteopslag niks mee op.

• Tsurany
  • Niet online
@Martinusz gewoon die 15k in je verbouwing steken, dan zit je goed voor de HRA. Zorg dat je globaal aan kan tonen waar die 15k in gegaan is, komt niet zo precies. Die 15k is ook niet echt een noemenswaardig bedrag, gaat de belastingdienst echt geen bonnetjes voor controleren.

• Martinusz
Tsurany schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:08:
@Martinusz gewoon die 15k in je verbouwing steken, dan zit je goed voor de HRA. Zorg dat je globaal aan kan tonen waar die 15k in gegaan is, komt niet zo precies. Die 15k is ook niet echt een noemenswaardig bedrag, gaat de belastingdienst echt geen bonnetjes voor controleren.
Oké, maar hoe ziet dat er dan uit op papier? Ga ik inderdaad 315 (300 + bouwdepot) lenen en dan direct 15k aflossen met de overwaarde?

Plannen zijn:
- dakkapel (7-10k)
- kamers + vliering maken (5k)

Mocht er wat overblijven...tuinaanleg of openbaarde bijvoorbeeld, maar geen idee of dat dus mag?

Martinusz wijzigde deze reactie 18-12-2018 21:12 (15%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Martinusz schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:10:
[...]

Oké, maar hoe ziet dat er dan uit op papier? Ga ik inderdaad 315 lenen en dan direct 15k aflossen met de overwaarde?
Ja dat dus. Alleen moet je zorgen dat die 15k dus in een bouwdepot wordt gezet. Anders moet je huis ook op 315k getaxeerd worden om het te kunnen lenen.

• Tsurany
  • Niet online
[...]

Oké, maar hoe ziet dat er dan uit op papier? Ga ik inderdaad 315 lenen en dan direct 15k aflossen met de overwaarde?
Heb je dat geld perse direct nodig? Dan moet je 315k lenen en na verkoop aflossen, dat gaat via een overbruggingshypotheek. Heb je het niet direct nodig kan je 300k lenen en de rest gewoon gebruiken na verkoop huidige huis.
Mocht er wat overblijven...tuinaanleg of openbaarde bijvoorbeeld, maar geen idee of dat dus mag?
In principe moeten investeringen vanuit een bouwdepot nagelvast zijn omdat ze anders niet waarde verhogend zijn.

Tsurany wijzigde deze reactie 18-12-2018 21:14 (26%)

• Martinusz
CurlyMo schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:11:
[...]

Ja dat dus. Alleen moet je zorgen dat die 15k dus in een bouwdepot wordt gezet. Anders moet je huis ook op 315k getaxeerd worden om het te kunnen lenen.
Het huis wordt waarschijnlijk rond 345 getaxeerd :) dus dat mag het probleem niet zijn :p

• satya
bonyuri schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:14:
[...]

Klopt, alleen dan kan je het wel naar je eigen wens inrichten.
Ook worden er nu huizen gebouwd die gas-loos zijn. Met het oog op de toekomst kan dat interessant zijn...
Klopt, alleen zijn die weer kleiner dan het project ervoor en wij vinden ze niet mooi. Voorlopig gaat er nog genoeg gebouwd worden daar.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Martinusz schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:13:
[...]

Het huis wordt waarschijnlijk rond 345 getaxeerd :) dus dat mag het probleem niet zijn :p
Prima, dan weet je nu wat je te bespreken hebt met je hypotheekadviseur.

• B-Real
Nou, het avontuur zit er op. Afgelopen week mijn eigen huis verkocht en gisteren samen met mijn vriendin een ander huis weer aangekocht.

Wederom op sommige momenten een hectische periode met veel geregel, maar achteraf gezien valt het wel mee.

Tips voor iedereen die zich er druk om maakt:
- Zorg dat je vooraf weet wat er mogelijk is qua financiering, wij hebben bewust de grens gelegd op de +/- de max financiering (excl overwaarde). Echter wist ik ook dat ik een fijn stukje overwaarde in de te verkopen woning had zitten, elke 1000eu extra zorgde dus alleen maar voor lagere hypotheeklasten (en voor ons ook de dekking van de kosten voor een nieuwe keuken).
- Zorg dat je alle documenten vooraf al verzameld hebt zodat het als één pakket naar de hypotheekverstrekker kan, als dat allemaal in orde is gaat zo'n aanvraag best vlot. Een goede hypotheekadviseur is hierbij ook een uitkomst, ik ga blind terug naar die van mij. Hij heeft mij nu voor de 2e keer perfect geholpen, waren altijd welkom (ook 's avonds en in het weekend).
- Wij hebben uiteindelijk een jaar lang gezocht naar een woning en een stuk of 10 woningen bezocht, ook woningen waar we vooraf al wisten dat het hem niet ging worden. Dit heeft ons beeld/kennis wel enorm verbeterd, leer je echt veel van!
Uiteindelijk heeft dit er ook voor gezorgd dat we onze huidige woning hebben gekocht. O.b.v. de Funda foto's waren we absoluut niet dolenthousiast, in real-life bleek het nagenoeg perfect!
- De huizenbubbel blaast zich weer erg op. Je kunt hier niet aan mee doen uit principe, echter kun je dan net als ons ook 2x achter het net vissen. 1x onder de vraagprijs en 1x op de vraagprijs geboden en "verloren", de derde keer iets hoger geboden en het was gelijk raak. Is uiteraard per regio verschillend, maar wel iets om over na te denken.
Let overigens wel op dat je maximaal de taxatiewaarde kunt financieren! Met iets boven de vraagprijs bieden loopt de taxatie wel los, de kopers van mijn huis hadden daar iets meer moeite mee!

Dat waren wel een beetje de belangrijkste punten voor mij de afgelopen tijd. Verder zoals gezegd veel geregel op sommige momenten, maar al met al valt het wel mee hoe lastig/ingewikkeld/spannend het is. Uiteraard hierbij wel de opmerkingen dat onze situatie redelijk recht toe recht aan was.

• granturismo5
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 10-11 21:13
Beste medetweakers,

Op voorhand, ik weet niet of ik hier aan het juiste adres ben maar heb in de vorige topics wel enkele opmerkingen hierover gevonden.

Voor onze zoektocht naar een nieuw huis zijn we aan het kijken naar ons maximale budget. Nu is dit zeker niet iets wat ik volledig wil opmaken, maar het beetje extra onderhandelruimte kan nooit kwaad.

Nu heb ik een mobiliteitsbudget van 800 euro per maand welke ik niet laat uitkeren. Mijn woon-werkkilometer vergoeding van 80 euro (woon dichtbij) gaan hier bruto vanaf en en krijg ik netto. Verder heb ik geen kosten welke vergoed zouden moeten worden door het resterende bedrag van 720 euro, omdat de vervoerskosten naar klanten of andere vestigingen volledig gedeclareerd kunnen worden.

Nu begrijp ik dat de 80 euro niet meegenomen kan worden maar ik lees ook veel verhalen dat het resterende bedrag niet meegenomen kan worden bij een hypotheekaanvraag. Echter heb ik ook verhalen gelezen dat dit voor 100% werd meegenomen, of voor een bepaald gedeelte.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? En wat is het beste stappenplan om in elk geval een gedeelte hiervan te laten meetellen voor het inkomen van een hypotheekaanvraag.

alvast bedankt

• Martinusz
granturismo5 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 09:46:
Beste medetweakers,

Op voorhand, ik weet niet of ik hier aan het juiste adres ben maar heb in de vorige topics wel enkele opmerkingen hierover gevonden.

Voor onze zoektocht naar een nieuw huis zijn we aan het kijken naar ons maximale budget. Nu is dit zeker niet iets wat ik volledig wil opmaken, maar het beetje extra onderhandelruimte kan nooit kwaad.

Nu heb ik een mobiliteitsbudget van 800 euro per maand welke ik niet laat uitkeren. Mijn woon-werkkilometer vergoeding van 80 euro (woon dichtbij) gaan hier bruto vanaf en en krijg ik netto. Verder heb ik geen kosten welke vergoed zouden moeten worden door het resterende bedrag van 720 euro, omdat de vervoerskosten naar klanten of andere vestigingen volledig gedeclareerd kunnen worden.

Nu begrijp ik dat de 80 euro niet meegenomen kan worden maar ik lees ook veel verhalen dat het resterende bedrag niet meegenomen kan worden bij een hypotheekaanvraag. Echter heb ik ook verhalen gelezen dat dit voor 100% werd meegenomen, of voor een bepaald gedeelte.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? En wat is het beste stappenplan om in elk geval een gedeelte hiervan te laten meetellen voor het inkomen van een hypotheekaanvraag.

alvast bedankt
Mijn advies zal toch zijn, ga gewoon eens langs een hypotheker of een bank, orientatie gesprekken zijn gratis en dan weet je meteen hoe het echt zit. Of start een chat op een website van een bank, Rabobank bijvoorbeeld heeft een hele fijne chat functie.

Martinusz wijzigde deze reactie 21-12-2018 09:54 (3%)

• Tsurany
  • Niet online
@granturismo5 NHG stelt de volgende eisen:
6.7.1 Het toetsinkomen is de som van:
a. bruto jaarsalaris
b. vakantietoeslag: het daadwerkelijke bedrag aan vakantietoeslag of 100% van de waarde van de
vakantiebonnen c.q. tijdspaarfonds;
c. pensioen-, AOW- of VUT-uitkering: de totale jaarlijkse uitkering uit pensioenfonds of -verzekering en/of
AOW- (incl. vakantietoeslag) en/of VUT-uitkering (zie Norm 6.6);
d. (sociale) uitkering (zie Norm 6.4);
e. onregelmatigheidstoeslag, mits structureel: het bedrag over de laatste 12 maanden;
f. provisie, mits structureel: het bedrag over de laatste 12 maanden;
g. overwerk, mits structureel: het bedrag over de laatste 12 maanden;
h. vaste 13e maand;
i. vaste eindejaarsuitkering, mits niet afhankelijk van bedrijfsresultaat;
j. overige inkomensbestanddelen: indien het inkomensbestanddeel vast en bestendig is.
Voorwaarden & Normen 2018-2, geldig vanaf 17 juni 2018 55
k. inkomen uit een flexibele en/of overige arbeidsrelatie (zie Norm 6.2);
l. inkomen uit zelfstandig beroep of bedrijf (zie Norm 6.3);
m. alimentatie ten gunste van de aanvrager (zie Norm 6.5);
n. VEB-toelage,
verminderd met de alimentatie ten gunste van de ex-partner

Mobiliteitsbudget is een onkostenvergoeding en mag dus niet meegenomen worden voor een hypotheek onder NHG. En volgens mij volgen alle banken dit simpelweg omdat het geen gegarandeerde uitkering is. Vaak zie je ook dat het mobiliteitsbudget niet uitgekeerd wordt bij ziekte of vanwege andere redenen ingetrokken kan worden.
Daarnaast is het een bedrag bedoeld om reiskosten te dekken, als jij straks veel meer reiskosten maakt dan zal je dus veel minder netto overhouden en mogelijk in betalingsproblemen komen.

• granturismo5
Tsurany schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 09:56:
@granturismo5 NHG stelt de volgende eisen:
6.7.1 Het toetsinkomen is de som van:
a. bruto jaarsalaris
b. vakantietoeslag: het daadwerkelijke bedrag aan vakantietoeslag of 100% van de waarde van de
vakantiebonnen c.q. tijdspaarfonds;
c. pensioen-, AOW- of VUT-uitkering: de totale jaarlijkse uitkering uit pensioenfonds of -verzekering en/of
AOW- (incl. vakantietoeslag) en/of VUT-uitkering (zie Norm 6.6);
d. (sociale) uitkering (zie Norm 6.4);
e. onregelmatigheidstoeslag, mits structureel: het bedrag over de laatste 12 maanden;
f. provisie, mits structureel: het bedrag over de laatste 12 maanden;
g. overwerk, mits structureel: het bedrag over de laatste 12 maanden;
h. vaste 13e maand;
i. vaste eindejaarsuitkering, mits niet afhankelijk van bedrijfsresultaat;
j. overige inkomensbestanddelen: indien het inkomensbestanddeel vast en bestendig is.
Voorwaarden & Normen 2018-2, geldig vanaf 17 juni 2018 55
k. inkomen uit een flexibele en/of overige arbeidsrelatie (zie Norm 6.2);
l. inkomen uit zelfstandig beroep of bedrijf (zie Norm 6.3);
m. alimentatie ten gunste van de aanvrager (zie Norm 6.5);
n. VEB-toelage,
verminderd met de alimentatie ten gunste van de ex-partner

Mobiliteitsbudget is een onkostenvergoeding en mag dus niet meegenomen worden voor een hypotheek onder NHG. En volgens mij volgen alle banken dit simpelweg omdat het geen gegarandeerde uitkering is. Vaak zie je ook dat het mobiliteitsbudget niet uitgekeerd wordt bij ziekte of vanwege andere redenen ingetrokken kan worden.
Daarnaast is het een bedrag bedoeld om reiskosten te dekken, als jij straks veel meer reiskosten maakt dan zal je dus veel minder netto overhouden en mogelijk in betalingsproblemen komen.
Dank, ik zal ook zeker binnenkort langs gaan bij een hypotheekadviseur, maar was ook benieuwd naar jullie ervaringen.

Het argument van reiskosten vind ik persoonlijk een non-argument, bedoel ik werk nu fulltime maar kan na mijn hypotheekaanvraag ook met gemak m'n contract naar beneden aanpassen waardoor ik netto ook veel minder overhoud.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

@granturismo5 Je geeft aan 'verhalen' te hebben gelezen dat het mobiliteitsbudget geheel of gedeeltelijk kan worden meegerekend in de hypotheekaanvraag, heb je hier ook bronnen van?

Mijn vrouw krijgt ook een mobiliteitsbudget en wij konden dit vorig jaar niet meenemen in de hypotheek (althans bij een aantal hypotheekverstrekkers waar wij naar gekeken hebben, de hypotheekverstrekkers die om andere redenen al niet interessant waren voor ons daarvan weet ik het niet)

Verder, vind ik online o.a. dit artikel

Een paar korte knips daaruit:
Want jij kunt er wel zeker van zijn dat je het bedrag laat uitkeren, de bank is daar niet zo zeker van. “Ik durf wel te stellen dat bijna alle banken flexibele componenten in het loon niet meenemen in het berekenen van de maximale hypotheek”, zegt Wolfsen.
Van der Velpen vindt het dan ook logisch dat geldverstrekkers looncomponenten als een gezondheidsbudget en prestatiebonus niet meenemen in het toetsinkomen. Dit geldt ook voor een opleidingsbudget en mobiliteitsbudget voor een fiets of auto.
Het mobiliteitsbudget is niet geoormerkt en kan weliswaar een paar honderd euro per maand extra nettoloon opleveren, maar hier geldt weer dat het bedrag lager uitvalt zodra je reiskilometers maakt. Die onzekere factor maakt dat banken ook deze component niet meenemen in het toetsinkomen.
En als we het over non-argumenten hebben, je eigen argument is een non-argument :P :
granturismo5 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:00:
Het argument van reiskosten vind ik persoonlijk een non-argument, bedoel ik werk nu fulltime maar kan na mijn hypotheekaanvraag ook met gemak m'n contract naar beneden aanpassen waardoor ik netto ook veel minder overhoud.
Je kunt inderdaad na de goedkeuring van de hypotheek van alles uit eigen bewegen doen; je uren naar beneden schroeven, ontslag nemen, een andere baan nemen met de helft minder salaris.

Waar het om gaat is dat jij, wanneer je een hypotheek neemt, de hypotheekverstrekker toetst welk inkomen je gegarandeerd hebt om je hypotheeklasten van te betalen. Wanneer je de hypotheek accepteert geef je in feite aan bij de hypotheekverstrekker dat jij bereid bent om x percentage van je inkomen aan de hypotheek te besteden. De hypotheekverstrekker mag er dus vanuitgaan dat jij geen 'rare dingen' gaat doen waardoor je inkomen ineens daalt. Wat de werkgever echter aan jou uitkeert als mobiliteitsvergoeding daar heeft de hypotheekverstrekker geen enkele invloed op. Jij kunt wel van plan zijn om dat geld in te zetten voor een hypotheek, maar wie biedt de hypotheekverstrekker de garantie dat jouw werkgever je niet overplaats naar een kantoor aan de andere kant van het land (om maar wat te noemen)?

• Tsurany
  • Niet online
granturismo5 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:00:

Wat jij vind is niet heel relevant in dit verhaal vrees ik. De bank moet zorgen dat de hypotheek aan diverse eisen voldoet, onderdeel daarvan is dat de maandelijkse lasten niet boven de woonquote uit komen. Dat betekent dat ze je niet meer mogen verstrekken dan wat, volgens de woonquote, met jouw inkomen mogelijk is.

En een mobiliteitsbudget is nou eenmaal een onkostenvergoeding en geen salaris. Het bied een stuk minder zekerheid dan een vast salaris of een vaste overwerktoeslag.

• granturismo5
Tsurany schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:24:
[...]

Wat jij vind is niet heel relevant in dit verhaal vrees ik. De bank moet zorgen dat de hypotheek aan diverse eisen voldoet, onderdeel daarvan is dat de maandelijkse lasten niet boven de woonquote uit komen. Dat betekent dat ze je niet meer mogen verstrekken dan wat, volgens de woonquote, met jouw inkomen mogelijk is.

En een mobiliteitsbudget is nou eenmaal een onkostenvergoeding en geen salaris. Het bied een stuk minder zekerheid dan een vast salaris of een vaste overwerktoeslag.
Ben ik volledig met je eens, mijn mening is slechts mijn mening. Echter probeer ik wel te begrijpen wat de achtergrond is van deze visie. Daar loop ik helaas een beetje vast want er zijn in mijn ogen net zoveel scenario's te bedenken waarin het wel meegenomen inkomen (lees bruto salaris zonder vergoedingen) verandert na het verstrekken van een hypotheek.

• Martinusz
granturismo5 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:39:
[...]

Ben ik volledig met je eens, mijn mening is slechts mijn mening. Echter probeer ik wel te begrijpen wat de achtergrond is van deze visie. Daar loop ik helaas een beetje vast want er zijn in mijn ogen net zoveel scenario's te bedenken waarin het wel meegenomen inkomen (lees bruto salaris zonder vergoedingen) verandert na het verstrekken van een hypotheek.
Dan moet je het met je baas regelen dat het geen mobiliteitsvergoeding is, maar dat het vast bij je salaris komt ;)

• AGee
  • Niet online

AGee

Martinusz schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:41:
[...]

Dan moet je het met je baas regelen dat het geen mobiliteitsvergoeding is, maar dat het vast bij je salaris komt ;)
Dan ga je er ook opeens pensioen over opbouwen, en draagt het bij aan je ww-rechten, etc. ;)

• Martinusz
AGee schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:43:
[...]

Dan ga je er ook opeens pensioen over opbouwen, en draagt het bij aan je ww-rechten, etc. ;)
Mooi meegenomen toch :P maar even serieus als je geen gebruik maakt van het mobiliteitsbudget, wellicht kun het laten omzetten in salaris, wellicht niet het hele bedrag, maar een deel?

• AGee
  • Niet online

AGee

Martinusz schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:51:
[...]

Mooi meegenomen toch :P maar even serieus als je geen gebruik maakt van het mobiliteitsbudget, wellicht kun het laten omzetten in salaris, wellicht niet het hele bedrag, maar een deel?
Mooi voor de werknemer, minder mooi voor de werkgever. Die zijn daar vaak niet zo happig op. Maar je kunt het altijd proberen :P

• granturismo5
AGee schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:53:
[...]

Mooi voor de werknemer, minder mooi voor de werkgever. Die zijn daar vaak niet zo happig op. Maar je kunt het altijd proberen :P
zou inderdaad het beste zijn, ben alleen bang dat ze geen uitzondering gaan maken. Maar niet geschoten is altijd mis...

Dank in elk geval voor jullie meedenken:)

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

[...]
Lees mijn post nog eens terug. Het hele idee van de toetsing van de hypotheekverstrekker is dat er juist geen/zo min mogelijk scenario's te bedenken zijn waarin je inkomen verandert na het verstrekken van een hypotheek, op voorwaarde dat jij zelf daar bewust geen wijzigingen in aanbrengt.
Martinusz schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:51:
[...]
maar even serieus als je geen gebruik maakt van het mobiliteitsbudget, wellicht kun het laten omzetten in salaris, wellicht niet het hele bedrag, maar een deel?
Zal ook wel liggen aan de werkgever. Als het een grote werkgever is (en dat denk ik dat hier het geval is, Cap Gemini?) dan ben je gebonden aan dezelfde regels en voorwaarden als al je collega's. Bij een kleine werkgever heb je meer kans...

Harrie_ wijzigde deze reactie 21-12-2018 11:20 (24%)

• Tsurany
  • Niet online
[...]

Het idee is dat inkomen enkel bestaat uit componenten die niet in negatieve zin kunnen wijzigen zonder invloed van de klant. Jouw salaris kan zomaar verlaagd worden en je vakantiegeld kan niet zomaar ingehouden worden. Zelfs als je ziek wordt heb je hier nog een garantie. Dat is niet van toepassing voor een mobiliteitsvergoeding.

Natuurlijk kan je ontslagen worden maar die procedure is, met een vast contract, niet zomaar uitgevoerd. En daarom stelt een bank ook weer extra eisen aan tijdelijke contracten.

Natuurlijk kan niet elk risico gedekt worden maar vanuit de regelgeving proberen ze wel zo veel mogelijk risico's af te dekken om zowel banken als klanten te beschermen.
Pagina: 1 ... 90 ... 110 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True