Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Zo woon ik nu tijdelijk een jaar in een huurwoning in een slechtere wijk van Rotterdam. Ik irriteer me iedere dag aan de omgeving. Ik wil juist na een lange, drukke, zware dag in 'mijn' oase komen - ofwel plek waar ik wil zijn.
Wensen zijn niet altijd verenigbaar met de realiteit. Ik wil bijv. niet in een 'oase' thuiskomen en vervolgens geen geld meer te hebben om nooit meer een echte oase te kunnen bezoeken, omdat ik geen geld meer heb voor vakantie.N1ckk schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:36:
Dan sta ik anders in het leven denk ik.
Ik zeg niet dat ik het er niet '100% naar mijn zin' ga hebben, maar het was niet mijn eerste keus, met name qua lokatie. Echter, gezien de huidige markt zou ik zoveel betalen voor 'lokatie' dat ik dat ook heel moeilijk zou vinden (als ik al überhaupt in de gelegenheid was gekomen).N1ckk schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:30:
[...]
Waarom heb je dan gekozen voor Lansingerland als je nu al weet dat je het er niet 100% naar je zin gaat hebben?
@TMC Hoe ik het las was je wel redelijk negatief in woordkeuze.
Wat water bij de wijn hoeft niet altijd verkeerd te zijn overigens. Echter, moet je het je wel beseffen en ermee dealen - anders is de kans groot dat je altijd met een gezicht naar huis gaat dat minder blij staat ingesteld en dat is vaak onnodig.
Agreed to agreeN1ckk schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:20:
@CurlyMo Daarom zei ik ook 'realistische' norm. Enfin. Denk dat we het eens zijn, maar het lijkt of we allebei een punt willen maken.
Ah dit is wel grappig, toevallig zitten wij in zo'n beetje exact dezelfde situatue, 1.5 jaar lang gezocht in Rotterdam, ben een geboren en getogen Rotterdammert en ik wilde daar eigenlijk niet weg. In februari dit jaar toch een heel mooi appartement bezichtigd in Berkel & Roderijs (Gemeente Lansingerland) en we waren beide gelijk zo weg van het appartement dat we de eis Rotterdam hebben laten varen en dat appartement gekocht hebben.TMC schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:58:
Ik heb een mooi nieuwbouwhuis (Lansingerland) gekocht dat eind volgend jaar wordt opgeleverd. We zijn hier blij mee. Echter, het was niet onze eerste keus, we wilden het liefst iets moois in Rotterdam. Hoe gaan jullie ermee om dat je niet je eerste keus kan krijgen?
Enerzijds denk ik: ik heb een mooi huis waar ik heel blij mee mag zijn. Anderzijds kan het ik moeilijk verkroppen dat ik jaren heb gestudeerd, gewerkt en gespaard om überhaupt een huis te kunnen kopen en dan niet gewoon kan kopen wat ik (in eerste instantie) wil.Het voelt zo oneerlijk en ik heb er zo weinig invloed op.
En tot op heden hebben we er 0 spijt van (nu moeten we nog wachten op de oplevering, maar goed, details
Ik weet ook niet waar je zit in Lansingerland maar wij zitten op 5 min fietsen van de metro naar Rotterdam, die metro doet er weer 11 min/5 stops over en wij zitten op Rotterdam CS. Als je in IJsselmonde of Zuid of West ofzo gaat zitten doet de tram/metro er net zolang over. Sterker nog, wij wonen nu nog in Noord (Bergpolder) en ook die tram doet er 12 min over om vanaf ons huis naar Rotterdam CS te komen.
Dus stiekem is Lansingerland helemaal niet zover buiten Rotterdam
Ik zit in Bergschenhoek, dus iets verder van de metro, maar alsnog ben ik binnen 10 minuten op het perron (alleen dan niet lopend). In Zuid of West heb je idd hetzelfde probleem, maar daar wilde ik dan ook niet heen. Uiteindelijk kijk ik wel erg uit naar de relaxte tuin en de centrale ligging in de Randstad (ik woon nu nog in Brabant).lexvandoef schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:32:
[...]
Ah dit is wel grappig, toevallig zitten wij in zo'n beetje exact dezelfde situatue, 1.5 jaar lang gezocht in Rotterdam, ben een geboren en getogen Rotterdammert en ik wilde daar eigenlijk niet weg. In februari dit jaar toch een heel mooi appartement bezichtigd in Berkel & Roderijs (Gemeente Lansingerland) en we waren beide gelijk zo weg van het appartement dat we de eis Rotterdam hebben laten varen en dat appartement gekocht hebben.
En tot op heden hebben we er 0 spijt van (nu moeten we nog wachten op de oplevering, maar goed, details). Maar goed, als we ook maar enig moment het idee gehad hadden dat we het oneerlijk zouden vinden/spijt zouden hebben hadden wij het huis ook niet gekocht. Het zijn ook afwegingen natuurlijk, we hadden prima een huis in Rotterdam kunnen kopen maar dan hadden we genoegen moeten nemen met de helft tot 2/3 van de ruimte die we nu hebben en een veel veel kleiner terras/balkon. Tsja dat was ons het uiteindelijk toch niet waard.
Ik weet ook niet waar je zit in Lansingerland maar wij zitten op 5 min fietsen van de metro naar Rotterdam, die metro doet er weer 11 min/5 stops over en wij zitten op Rotterdam CS. Als je in IJsselmonde of Zuid of West ofzo gaat zitten doet de tram/metro er net zolang over. Sterker nog, wij wonen nu nog in Noord (Bergpolder) en ook die tram doet er 12 min over om vanaf ons huis naar Rotterdam CS te komen.
Dus stiekem is Lansingerland helemaal niet zover buiten Rotterdam. Oh en als je een vaste telefoonlijn neemt begint het netnummer ook met 010
, net alsof je een echte Rotterdammert bent
.
Oh, en nog iets: in de jaren 70 trokken mensen de stad uit om in de randgemeentes te gaan wonen en werd de binnenstad vooral gevuld met sociale huur. Daar is niks mis mee, maar de mensen die om mij heen woonden in de binnenstad zijn wel iets minder fijn om naast te worden dan de mensen in mijn 'koopstraat' waar ik ga wonen. Dat zul jij ook zeker hebben in je Lansingerland Nieuwbouw-huis
Mijn eerste keus was ook Rotterdam. Ik huurde in Rotterdam, eind maart huis gekocht en verhuist naar Schiedam. Mijn eerste koopwoning!!!! Ik heb voor 160K een turn key appartement gekocht wat hemelsbreed nog geen 4KM verder voor 210K van eigenaar wisselt. Natuurlijk is locatie (bv Rotterdam Blijdorp) wat de prijs doet opdrijven, maar om 50K meer te moeten betalen. Ik woon in een doodlopende straat, vrij rustig, niet hip. De omgeving voldoet aan mijn basis eisen. Dart is waarschijnlijk waarom ik er geen moeite mee heb. Ik ben blij dat ik in 10 weken een huisje heb gezocht, gekocht en drie dagen na overdracht ben ingetrokken. Ik betaal maandelijks 300 euro minder en woon veel ruimer en nog beter... het is van mij!!!!!!TMC schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:58:
Ik heb een mooi nieuwbouwhuis (Lansingerland) gekocht dat eind volgend jaar wordt opgeleverd. We zijn hier blij mee. Echter, het was niet onze eerste keus, we wilden het liefst iets moois in Rotterdam. Hoe gaan jullie ermee om dat je niet je eerste keus kan krijgen?
Enerzijds denk ik: ik heb een mooi huis waar ik heel blij mee mag zijn. Anderzijds kan het ik moeilijk verkroppen dat ik jaren heb gestudeerd, gewerkt en gespaard om überhaupt een huis te kunnen kopen en dan niet gewoon kan kopen wat ik (in eerste instantie) wil.Het voelt zo oneerlijk en ik heb er zo weinig invloed op.
https://www.funda.nl/koop...acques-veltmanstraat-301/thewizard2006 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:07:
[...]
Staat het huis op Funda? Als je een linkje hebt kunnen we eventueel helpen.
Mijn best effort waardebepalingen hebben een range van 122K (bakstenen only) tot 580K (hypotheker berekening).
Mijn eigen best effort guess is 400K tot 450K, maar ik vind het lastig om te bepalen.
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Ah Amsterdam. Tja dat maakt het wel lastig. Qua oppervlakte (woon en perceel) en uitstraling zou ik zeggen 250k max. Maarja, daar komt 100k bij omdat Amsterdam dus 350k is niet een heel gekke prijs voor dit huis. En daar kan zo inderdaad nog 50k opkomen als het echt een gewilde locatie is (dat weet ik niet). Daarbij betaal je ook nog eens 137 euro servicekosten. De rest ziet er gewoon netjes uit. Badkamer/wc ietwat gedateerd maar ach.justice strike schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:59:
[...]
https://www.funda.nl/koop...acques-veltmanstraat-301/
Mijn best effort waardebepalingen hebben een range van 122K (bakstenen only) tot 580K (hypotheker berekening).
Mijn eigen best effort guess is 400K tot 450K, maar ik vind het lastig om te bepalen.
Blijf me wel verbazen dat mensen zo graag en nodig in Amsterdam moeten wonen dat er dit soort bedragen gevraagd worden voor een rijtjeshuis/appartement in dit segment
Oh en zie dat er ook erfpacht op zit. Volgens mij moet je daar wel mee uitkijken
[ Voor 14% gewijzigd door thewizard2006 op 19-04-2018 15:14 ]
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Voor Amsterdam is het denk ik geen gekke prijs nee. Voor de rest van Nederland weljustice strike schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:15:
In 2013 is er een verglijkbare woning (een verder op) verkocht voor 299K. Maar gezien de huizenprijzen vraag ik mij af hoeveel dat omhoog is gegaan. Ik heb rond amsterdam gekeken en alle huizen zijn echt binnen een week verkocht. Het is bijna om paniekerig van te worden.
Als ik het huis qua € / m2 vergelijk met nr 231 (er vanuit gaande dat de vraagprijs ook de verkoopprijs was), dan zit nr 301 wat deze aan de lage kant. Ik zou er niet op rekenen dat je er veel vanaf krijgt aangezien ie pas net op funda staat.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Lijkt er bijna op dat we moeten inschrijven bij een nieuwbouw project waar je gewoon niet onderhandelt.thewizard2006 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:19:
[...]
Voor Amsterdam is het denk ik geen gekke prijs nee. Voor de rest van Nederland welIk zou het er zelf nooit voor over hebben en kan het ook niet op waarde schatten daardoor. Amsterdam is echt wat de gek er voor over heeft dus dat moet je jezelf afvragen. Je hebt niet zoveel aan ons advies want hier zegt iedereen bied gewoon 300-350k maar dan weet je bijna 100% zeker dat je hem niet gaat krijgen. Maar goed, je kan altijd even peilen. Het is ook wel erg opportunistisch om in die omgeving te hopen dat het eerste huis waar je op gaat bieden gelijk raak is.
Volgens mij is het spoor daar de metrolijn en niet de NS. Dat scheelt misschien wat. Maar verder eens. ik denk dat dit ook is wat je in Amsterdam betaald.naitsoezn schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:21:
Vond het een beetje beklemmend gevoel zo direct achter het spoor
Het is beide Metro en NS.CurlyMo schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:28:
[...]
Volgens mij is het spoor daar de metrolijn en niet de NS. Dat scheelt misschien wat. Maar verder eens. ik denk dat dit ook is wat je in Amsterdam betaald.
Ja dat de woonkamer lager zit dan de eetkamer is wel een puntje. Ook dat het 3 lagen is ipv 2. Het lijkt gewoon een stuk kleiner dan een woning met hetzelfde oppervlak op 2 lagen.
Maargoed, kwa locatie, aan een riviertje, lijkt me ansich wel leuk.
Spoor en metro lopen daar naast elkaarCurlyMo schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:28:
[...]
Volgens mij is het spoor daar de metrolijn en niet de NS. Dat scheelt misschien wat. Maar verder eens. ik denk dat dit ook is wat je in Amsterdam betaald.
[ Voor 93% gewijzigd door Señor Sjon op 23-04-2018 16:02 ]
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Met mijn huidige inkomen kan ik als alleenstaande een hypotheek van rond de 300.000 euro krijgen. Dat is als part-timer (ik werk 32 uur) en exclusief 700 euro aan leasebudget waar ik geen gebruik van maak en als reiskostenvergoeding bovenop mijn salaris komt.
De netto maandlasten komen neer op zo'n 980 euro. Momenteel huur ik een woning waar de maandlasten neerkomen op 1500 euro. Daar woon ik al 5 jaar lang en kan ik prima betalen.
Is het wijs om mijn werkgever te vragen om de reiskostenvergoeding om te zetten in salaris zodat ik een hogere hypotheek kan krijgen?
Is het wijs om tijdelijk full-time te gaan werken om zodoende 25% meer te gaan verdienen en daarmee een hogere hypotheek te kunnen krijgen?
Want dan kom ik uit op een hypotheekbedrag van 425.000 euro, met netto maandlasten van 1300 euro. Zelfs als ik de max zou lenen en VVE kosten + eigen onderhoud bij komen is dat grofweg hetzelfde als wat ik nu betaal aan huur.
Niet dat ik de max zou willen lenen, en ik heb ook eigen geld wat ik kan inbrengen. Maar rond de 4 ton zou ik wel een huis kunnen kopen waar ik prettig zou wonen in de omgeving Amsterdam.
Maar ben ik volledig gestoord dit te overwegen? Want ik wil gaan kopen maar ik heb geen zin om van 100 vierkante meter nieuwbouw terug te gaan naar 50 vierkante meter uit de jaren 60...
Zou je kunnen vragen, maar gaat ie niet doenBlue-eagle schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:07:
Is het wijs om mijn werkgever te vragen om de reiskostenvergoeding om te zetten in salaris zodat ik een hogere hypotheek kan krijgen?
Wat je overige vragen betreft: Reken jezelf niet te rijk. Als je nu met een huur van 1500 niets overhoudt om te sparen, dan zul je echt geen grote sprong qua financien maken als je straks een hypotheek van 1000 euro hebt. Daar komen dan nog VVE, extra belastingen, reserveringen voor onderhoud etc. bovenop. Als je dan kunstmatig je hypotheeklasten richting de 1300 wilt duwen, dan kom je ongetwijfeld in de problemen (uitgaande van de situatie dat je nu met 1500 huur niets overhoudt per maand).
Ik zou om te beginnen niet uitgaan van je netto maandlasten, maar van de bruto. Je weet niet wat een toekomstige overheid van plan is.Blue-eagle schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:07:
Want dan kom ik uit op een hypotheekbedrag van 425.000 euro, met netto maandlasten van 1300 euro. Zelfs als ik de max zou lenen en VVE kosten + eigen onderhoud bij komen is dat grofweg hetzelfde als wat ik nu betaal aan huur.
Dan gewoon eisen bijstellen en zoeken in wat je nu kan betalen.Niet dat ik de max zou willen lenen, en ik heb ook eigen geld wat ik kan inbrengen. Maar rond de 4 ton zou ik wel een huis kunnen kopen waar ik prettig zou wonen in de omgeving Amsterdam.
Tsjah, je bent de enige niet, maar als je het mij vraagt ben je wel volledig gestoord als je zo nodig in Amsterdam wilt wonen met die prijzen per vierkante meterBlue-eagle schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:07:
Niet dat ik de max zou willen lenen, en ik heb ook eigen geld wat ik kan inbrengen. Maar rond de 4 ton zou ik wel een huis kunnen kopen waar ik prettig zou wonen in de omgeving Amsterdam.
Maar ben ik volledig gestoord dit te overwegen? Want ik wil gaan kopen maar ik heb geen zin om van 100 vierkante meter nieuwbouw terug te gaan naar 50 vierkante meter uit de jaren 60...
Kijk eens een beetje uit de buurt, dan heb je voor die drie ton een meer dan prima woning.
Nou ik kan niet veel sparen, maar ook niet "niks"naitsoezn schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:14:
[...]
Zou je kunnen vragen, maar gaat ie niet doenDat kost hem namelijk onevenredig veel meer geld.
Wat je overige vragen betreft: Reken jezelf niet te rijk. Als je nu met een huur van 1500 niets overhoudt om te sparen, dan zul je echt geen grote sprong qua financien maken als je straks een hypotheek van 1000 euro hebt. Daar komen dan nog VVE, extra belastingen, reserveringen voor onderhoud etc. bovenop. Als je dan kunstmatig je hypotheeklasten richting de 1300 wilt duwen, dan kom je ongetwijfeld in de problemen (uitgaande van de situatie dat je nu met 1500 huur niets overhoudt per maand).
Het andere idee is gewoon te wachten tot mijn vriendin en ikzelf willen gaan samenwonen. Met twee inkomens wordt alles veel makkelijker. Of wachten op de volgende economische crisis; dan zakken de huizenprijzen en gaan de rentes weer omhoog...
Maar dat is koffiedik kijken..
Dan zou ik blijven zitten waar ik nu zit eigenlijk, de waarde van dit appartement is geschat op 450k en ik heb geen last van onderhoud. En ik heb maar 1 maand opzegtermijnCurlyMo schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:20:
[...]
Ik zou om te beginnen niet uitgaan van je netto maandlasten, maar van de bruto. Je weet niet wat een toekomstige overheid van plan is.
[...]
Dan gewoon eisen bijstellen en zoeken in wat je nu kan betalen.
Ik woon nu op IJburg, praktisch Almere dusMikeyMan schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:20:
[...]
Tsjah, je bent de enige niet, maar als je het mij vraagt ben je wel volledig gestoord als je zo nodig in Amsterdam wilt wonen met die prijzen per vierkante meter
Kijk eens een beetje uit de buurt, dan heb je voor die drie ton een meer dan prima woning.
Eerlijk gezegd zou ik dan eerder nog Almere overwegen, puur omdat de prijzen zo goed zijn voor wat je krijgt. Maar dan hoor je ook weer van iedereen dat het soort buren wat je niet wilt hebben daar in grote getale aanwezig is
Amsterdam is gewoon prettig wonen omdat ik het idee heb altijd goed een snelweg te kunnen bereiken. Als freelancer is dat wel prettig meegenomen. Ik zit over 5 minuten op de A1, A9, of A10. Over 10 minuten op de A2, A4 of A8. Dat is best fijn
[ Voor 40% gewijzigd door Blue-eagle op 25-04-2018 13:31 ]
Je rekent je rijk door alleen van de meest gunstige scenario's uit gaan. Wat doe je bijv. bij (deels) arbeidsongeschiktheid? Bij een vriendin die langdurige zorg nodig heeft? Bij een overheid die de HRA afschaft? Bij een gemeente die de WOZ aanzienlijk verhoogd? Bij een grote onvoorziene onderhoudsklus aan je huis? Enz. enz.Blue-eagle schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:24:
[...]
Nou ik kan niet veel sparen, maar ook niet "niks"Momenteel kan ik zo'n 700 euro per maand sparen, inclusief een bonus op jaarbasis. Maar dan sla ik alle vakanties en overige dure leuke bestedingen over. Ik denk niet in de problemen te komen zelfs met een hypotheek van 1300 euro, dan moet ik gewoon wat zuiniger gaan leven.
En wordt je gelukkig als je alleen nog maar werkt voor je vaste lasten? En dus niet meer op vakantie kunt? En wordt je vriendin daar gelukkig van?
Het is heel onverstandig om via allerlei wegen te proberen zoveel mogelijk budget te krijgen, dat verhoogt namelijk het risico op financiële problemen enorm. Kijk gewoon wat er binnen je budget te vinden is.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Ja dit dus. Je bent geen "starter" als je een dusdanig salaris verdient dat je een hypotheek van 300k kan krijgen. Dat is behoorlijk veel (ver boven modaal) voor een 1 verdiener.Tsurany schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:43:
@Blue-eagle je wilt kennelijk ver boven je stand leven. Met een budget van 3 ton kan je makkelijk in de omgeving rond Amsterdam een huis kopen mits je geen vrijstaand paleis verwacht in die dure villa wijk. Of een appartement midden in het centrum, dat zit er ook niet in.
Het is heel onverstandig om via allerlei wegen te proberen zoveel mogelijk budget te krijgen, dat verhoogt namelijk het risico op financiële problemen enorm. Kijk gewoon wat er binnen je budget te vinden is.
Ik kan mij voorstellen als je nu een huur appartement hebt wat 450k kost en je "moet" verhuizen naar een koophuis van "maar" 300k dat het even slikken is. Echter heb je voor 300k echt wel heel veel mooie huizen en appartementen. Behalve uiteraard als je perse in Amsterdam/Utrecht moet wonen. Maar dat valt niet meer onder Starters problemen. Dat is een algemeen probleem wat iedereen heeft die perse in die regio moet wonen.
Wat voor wooncomfort denk je trouwens in te gaan leveren als je naar een huis/appartement van 300k gaat verhuizen? Je kan dit zelf namelijk inrichten zoals je wilt (niet afhankelijk van vve etc) en aangezien je goedkoper gaat wonen kan je meer sparen en daardoor investeren. Wellicht ga je wat kleiner wonen maar ik begrijp dat je er alleen woont en dan heb je echt geen 150m2 nodig.
[ Voor 13% gewijzigd door thewizard2006 op 25-04-2018 15:21 ]
Verwijderd
Ik vraeg me ook altijd af wat iedereen met zo veel mogelijk ruimte heeft. Zeker alleen zou ik met 60/70m2 en een redelijke tuin tevreden zijn. Zolang je niet iedere week logees hebt is dat meer dan prima.thewizard2006 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:18:
[...]
Ja dit dus. Je bent geen "starter" als je een dusdanig salaris verdient dat je een hypotheek van 300k kan krijgen. Dat is behoorlijk veel (ver boven modaal) voor een 1 verdiener.
Ik kan mij voorstellen als je nu een huur appartement hebt wat 450k kost en je "moet" verhuizen naar een koophuis van "maar" 300k dat het even slikken is. Echter heb je voor 300k echt wel heel veel mooie huizen en appartementen. Behalve uiteraard als je perse in Amsterdam/Utrecht moet wonen. Maar dat valt niet meer onder Starters problemen. Dat is een algemeen probleem wat iedereen heeft die perse in die regio moet wonen.
Wat voor wooncomfort denk je trouwens in te gaan leveren als je naar een huis/appartement van 300k gaat verhuizen? Je kan dit zelf namelijk inrichten zoals je wilt (niet afhankelijk van vve etc) en aangezien je goedkoper gaat wonen kan je meer sparen en daardoor investeren. Wellicht ga je wat kleiner wonen maar ik begrijp dat je er alleen woont en dan heb je echt geen 150m2 nodig.
Volgens berekeningen zouden we het geld wat we nu in een keer neerleggen na +- 14 jaar terug verdiend hebben, daarna gaan we er op verdienen en levert het zo'n 10K.
Over een looptijd van 30 jaar is 10K ook weer niet enorm veel natuurlijk, maar toch twijfelen we, aangezien je met NHG ook wat meer zekerheid heb.
Wat zouden jullie doen? Er van uitgaande dat we ervoor kunnen zorgen dat de taxateur een beetje mee beweegt.
Klopt, maar we zouden de hypotheek waarschijnlijk 10 á 15 jaar vast zetten, dus daar hebben we dan pas profijt van neem ik aan?CurlyMo schreef op woensdag 25 april 2018 @ 21:20:
Als je NHG kan krijgen doen. Dat scheelt je alleen al de renteopslag.
Kom net als de rest van Amsterdam naar Den Haag!Blue-eagle schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:24:
[...]
Nou ik kan niet veel sparen, maar ook niet "niks"Momenteel kan ik zo'n 700 euro per maand sparen, inclusief een bonus op jaarbasis. Maar dan sla ik alle vakanties en overige dure leuke bestedingen over. Ik denk niet in de problemen te komen zelfs met een hypotheek van 1300 euro, dan moet ik gewoon wat zuiniger gaan leven.
Het andere idee is gewoon te wachten tot mijn vriendin en ikzelf willen gaan samenwonen. Met twee inkomens wordt alles veel makkelijker. Of wachten op de volgende economische crisis; dan zakken de huizenprijzen en gaan de rentes weer omhoog...
Maar dat is koffiedik kijken..
[...]
Dan zou ik blijven zitten waar ik nu zit eigenlijk, de waarde van dit appartement is geschat op 450k en ik heb geen last van onderhoud. En ik heb maar 1 maand opzegtermijn
[...]
Ik woon nu op IJburg, praktisch Almere dusMaar Almere is zo'n dood gat waar ik niet zou willen wonen. Dan nog liever in de Bijlmer of West. Utrecht is ook duur, alles daartussen ook, Haarlem is mij te druk en ontoegankelijk, Hilversum is ook dood, Hoofddorp is vliegtuigoverlast, Uithoorn is niet lekker bereikbaar, Amstelveen is ook duur (of gruwelijk lelijk), Zaandam stinkt naar die fabriek, en Purmerend is net iets te ver weg van werk.
Eerlijk gezegd zou ik dan eerder nog Almere overwegen, puur omdat de prijzen zo goed zijn voor wat je krijgt. Maar dan hoor je ook weer van iedereen dat het soort buren wat je niet wilt hebben daar in grote getale aanwezig is
Amsterdam is gewoon prettig wonen omdat ik het idee heb altijd goed een snelweg te kunnen bereiken. Als freelancer is dat wel prettig meegenomen. Ik zit over 5 minuten op de A1, A9, of A10. Over 10 minuten op de A2, A4 of A8. Dat is best fijn
In Den Haag koop je voor 3 ton nog wel een leuk appartement op een goede locatie. Tip: wacht niet te lang
Snap ook niet waarom je 450k moet uitgeven, ook al heb je de mogelijkheid. Leuke reizen maken zit er dan gewoon niet in of geld aan een dure hobby uitgeven.
Als je geen aflossingsvrije hypotheek neemt zul je na 15 jaar ca 30-50% hebben afgelost. Dat betekent dat je qua risico opslag sowieso in de laagste categorie valt bij de meeste banken.miicker schreef op woensdag 25 april 2018 @ 21:26:
[...]
Klopt, maar we zouden de hypotheek waarschijnlijk 10 á 15 jaar vast zetten, dus daar hebben we dan pas profijt van neem ik aan?
En wat @Sissors zegt is ook mijn ervaring. 280-300k staat in verhouding tot 1.500 huur per maand.
[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 25-04-2018 22:03 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Je betaald 30 jaar rente. Hoeveel rente is mede afhankelijk van welke rente je vastzet. Maar hoe minder rente hoe beter. Met NHG voorkom je tenminste de renteopslag. En je dit niet goed begrijpt, vraag het je adviseur!miicker schreef op woensdag 25 april 2018 @ 21:26:
[...]
Klopt, maar we zouden de hypotheek waarschijnlijk 10 á 15 jaar vast zetten, dus daar hebben we dan pas profijt van neem ik aan?
[ Voor 22% gewijzigd door CurlyMo op 25-04-2018 22:17 ]
Ja maar als je pas na 15 jaar quite speelt, kun je je afvragen hoeveel zin het heeft aangezien je dan doorgaans ook in een lage risico categorie valt, waardoor de rente (bijna) gelijk is aan de nhg rente.CurlyMo schreef op woensdag 25 april 2018 @ 22:16:
[...]
Je betaald 30 jaar rente. Hoeveel rente is mede afhankelijk van welke rente je vastzet. Maar hoe minder rente hoe beter. Met NHG voorkom je tenminste de renteopslag. En je dit niet goed begrijpt, vraag het je adviseur!
Blijft over de schuldkwijting bij verkoop onder water, ten eerste moet je wel een goede reden hebben überhaupt iets te krijgen, ten tweede kun je de kosten van nhg beter gebruiken om langer te blijven wonen of een lagere restschuld.
Eea moet je nog even narekenen maar dit zegt mijn gevoel
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 25-04-2018 22:38 ]
Wat je zegt is allemaal waar, maar geldt voornamelijk voor die personen die alles tot in detail kunnen na rekenen. Voor de rest is de NHG gewoon een handig stukje zekerheid. Mijn gevoel zegt dat @miicker (voor een deel) bij die rest hoort. De enige die daar uitsluitsel over kunnen geven zijn echter @miicker zelf in gesprek met zijn adviseur.Sport_Life schreef op woensdag 25 april 2018 @ 22:36:
[...]
Eea moet je nog even narekenen maar dit zegt mijn gevoel
Of het wijs is kan ik niet beoordelen, maar je betaalt nu 1500 netto (inclusief g/w/l?) en dat zou netto 1300 euro worden? Bij een appartement komen servicekosten, onderhoudskosten etc. kijken (zeker meer dan >200 euro).Blue-eagle schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:07:
Is het wijs om tijdelijk full-time te gaan werken om zodoende 25% meer te gaan verdienen en daarmee een hogere hypotheek te kunnen krijgen?
Met je huidige appartement kan je lekker leven als ik het goed begrijp. Als je daarnaast ook nog wat groeiperspectief hebt qua salaris dan snap ik je heel goed. Als je werkgever je een fulltime contract kan geven, je een eerlijke vergelijking maakt (appels-appels) dan zou ik er lekker voor gaan.
Nogmaals, of het wijs is, dat kan ik niet beoordelen, of het dom is evenmin. Maar als de vooruitzichten goed zijn, dan snap ik je heel goed.
€1500 Incl. gas, water, licht, en internetdrfrisbee schreef op donderdag 26 april 2018 @ 08:00:
[...]
Of het wijs is kan ik niet beoordelen, maar je betaalt nu 1500 netto (inclusief g/w/l?) en dat zou netto 1300 euro worden? Bij een appartement komen servicekosten, onderhoudskosten etc. kijken (zeker meer dan >200 euro).
Fulltime contract heb ik alMet je huidige appartement kan je lekker leven als ik het goed begrijp. Als je daarnaast ook nog wat groeiperspectief hebt qua salaris dan snap ik je heel goed. Als je werkgever je een fulltime contract kan geven, je een eerlijke vergelijking maakt (appels-appels) dan zou ik er lekker voor gaan.
Ze zijn goed, maar men heeft hier ook wel een punt dat het niet dom is de risico's te beperken.Nogmaals, of het wijs is, dat kan ik niet beoordelen, of het dom is evenmin. Maar als de vooruitzichten goed zijn, dan snap ik je heel goed.
Het idee is denk ik wel dat ik momenteel boven mijn stand leef, en boven mijn stand wil blijven wonen. Dat voelt ietwat oneerlijk maar zo heeft de markt zich nou eenmaal ontwikkeld.
Toen ik hier kwam wonen zo'n 7 jaar geleden was de waarde van dit appartement iets van 300k. Toentertijd kon ik dat bedrag met minder salaris ook als hypotheek krijgen. Dus "boven mijn stand", tja. De stand is gewijzigd. Ik verdien veel meer maar dan in 2012, maar kan door de bancaire regels nu ook minder krijgen dan in 2012.
Dan is het wonen in een nieuwbouw appartement voor €1250 kale huur in Amsterdam op 100 vierkante meters mét een bizar mooi uitzicht een schijntje. Ik zie ook kamers te huur staan voor €800 per maand.
Eigenlijk concludeer ik dat met mijn wensen het niet te doen is iets te kopen. Het gaat mij niet om de hoeveelheid vierkante meters, maar ik heb een paar simpele eisen, op prioriteit:
Twee slaapkamers, parkeergelegenheid auto + motor, uitzicht*, een plek buiten voor minimaal 2 personen (tuin, terras, balkon), bouwjaar na 2005, goede aanrijroute naar grote wegen, goede lichtinval woonkamer.
* Uitzicht: Ik heb jaren lang in een huis gewoond met op 4 meter afstand van mijn woonkamer het uitzicht op een stenen muur. Dat was deprimerend. Ik kijk nu uit over een groot park en de stad in de verte, van 7 hoog, met gedeeltelijk uitzicht op het IJsselmeer.
Dat lijkt simpelweg niet haalbaar binnen mijn prijsrange. Dus dan is blijven huren simpelweg de meest interessante optie. Jammer wel dat de huurstijging dit jaar percentueel nagenoeg gelijk is aan mijn salarisstijging. Dus ik schiet er niet veel mee op.
Deze niet-starter besluit maar niet te gaan starten in deze koopwoningenwereld. Jammer. Ik had het in 2012 moeten doen. Wist ik veel...
Of accepteren dat er een tussenfase is. Woning van rond de 3 ton die je versneld aflost of waarbij je flink kan sparen. Over 5 jaar verkopen en wel die woning van 4 á 5 ton kopen.Blue-eagle schreef op donderdag 26 april 2018 @ 08:39:
[...]
Deze niet-starter besluit maar niet te gaan starten in deze koopwoningenwereld. Jammer. Ik had het in 2012 moeten doen. Wist ik veel...
Ik zou nog steeds iets gaan kopen want in mijn optiek is huren weggegooid geld....1500 p/m * 12 = 30K per jaar weggegooid geld....tuurlijk krijg je een dak boven je hoofd er voor terug maar verder krijg je er niks voor terug.
Ik zou denk toch overwegen om iets meer te lenen (350K a 400K) en een klein stapje terug te doen. Je gaat dan EN wat leuks opbouwen financieel gezien EN grote kans dat het appartement wat je koopt ook nog gaat stijgen = dubbele winst.
Succes met beslissen
je rekenmachine is kapot denk ikRoad-runner83 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 10:09:
@Blue-eagle Oeffff balen dat je in 2012 niet gekocht hebt idd dan had je nu al 150K te pakken....maargoed achteraf is alles makkelijk.
Ik zou nog steeds iets gaan kopen want in mijn optiek is huren weggegooid geld....1500 p/m * 12 = 30K per jaar weggegooid geld....tuurlijk krijg je een dak boven je hoofd er voor terug maar verder krijg je er niks voor terug.
Ik zou denk toch overwegen om iets meer te lenen (350K a 400K) en een klein stapje terug te doen. Je gaat dan EN wat leuks opbouwen financieel gezien EN grote kans dat het appartement wat je koopt ook nog gaat stijgen = dubbele winst.
Succes met beslissen.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Altijd weer diezelfde domme en achterhaalde argumentatie met betrekking tot huren... Denk je echt dat je met een koophuis 1500 euro per maand aan vermogen op gaat bouwen? Vast niet, waarom dan wel 1500 euro per maand als weggegooid geld rekenen? In die 1500 euro zit gas, water licht en internet. Daarnaast gaat een deel van die huur ook op aan eigenaarslasten zoals onderhoud en belasting, met een eigen woning zou je dat ook zelf moeten betalen. En indien je een hypotheek afsluit zou je ook rente moeten betalen waardoor slechts een deel van het maandelijkse hypotheekbedrag als vermogensopbouw gezien kan worden.Road-runner83 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 10:09:
En dan hebben we het nog niet gehad over het risico dat een huizeneigenaar loopt met betrekking tot woningwaarde. En dat je met huren een stuk flexibeler bent dan met kopen.
Even de som splitsen:Road-runner83 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 10:22:
@Martinusz Staat toch 1500 p/m * 12 = 30K?
1.500 * 10 = 15.000
1.500 * 2 = 3.000
Dan dat bij elkaar optellen:
3.000 + 15.000= 18.000
[ Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 26-04-2018 10:25 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ja, dat staat er idd. Maar correct is het nietRoad-runner83 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 10:22:
@Martinusz Staat toch 1500 p/m * 12 = 30K?
Of te dikke vingers, en de 2 ipv de 1 ingetikt
EDIT: ik kan de korte nacht de schuld geven, zit in België voor werk vandaag dus om 6u al in de auto
[ Voor 30% gewijzigd door Road-runner83 op 26-04-2018 10:38 ]
T/m 2006 riep men ook om het hardst. invest in bricks, huren is geld weggooien, je bent dom als je niet koopt.
Vervolgens kwam de crisis en stonden al die jongens en meisjes tot hun nek onder water en was het huilen met de pet op.
Bovendien zijn huurbedragen en maandlasten hypotheek natuurlijk niet één-op-één met elkaar te vergelijken. Je moet, zoals al gezegd, in elk geval corrigeren voor de hypotheekrente, eigenaarslasten, onderhoud en de verwervingskosten die je bij een huurhuis niet hebt (overdrachtsbelasting, kosten notaris, hypotheekadvies, eventuele makelaar, etc.).
Zo blijft er onder de streep een stuk minder over aan 'pure' vermogensopbouw dan je zou denken. En of je dat vermogen daadwerkelijk opbouwt, is vervolgens ook weer afhankelijk van de vraag of de prijzen niet gaan dalen. Dat je dat risico niet loopt, is flexibiliteit waar je als huurder gewoon voor betaalt.
Maar goed, de geschiedenis herhaalt zich wel vaker.
[ Voor 4% gewijzigd door nare man op 26-04-2018 10:44 ]
Reageer eens op mijn reactie. Ik wil namelijk wel zien hoe jij kan onderbouwen dat je die volledige 18K weggooit.Road-runner83 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 10:34:
LOL, had het in m'n hoofd *20 gedaan zo te zien. Maargoed 18K per jaar *weggooien* blijft nog steeds een hoop geld
.
EDIT: ik kan de korte nacht de schuld geven, zit in België voor werk vandaag dus om 6u al in de auto
Ik dacht dat de 1500 kale huur was maar dan moet je idd Gas/Water/Licht eraf halen want dat ben je met een koophuis ook kwijt. Dus stel je houdt 1250 over.
1250 * 12 (zal ff m'n rekenmachine erbij pakken) = 15K per jaar *30 = 450K.
Stel je hebt een koophuis van 350K met volledig annuitaire hypotheek met 2,1% rente dan ben je BRUTO 1311 per maand kwijt. In het begin is dit netto 1128 (dus bijna 200).
Gas/Water/Licht houden we even gelijk. Dan heb je bij een koophuis nog een stukje onderhoud (alhoewel dit erg meevalt in nieuwere huizen met veel kunstof...) maar daarvoor kun je het geld wat je terug krijgt van de BD apart leggen. OK dit kan ooit afgeschaft gaan worden en dan zou je netto 261 euro meer kwijt zijn dan een huurhuis van 1250 maar dat weegt mijn inziens niet op tegen het verschil in vermogensopbouw.
Na 30jr heb je het huis helemaal afbetaald en stel dat het huis gelijk gebleven is qua waarde (kleine kans want in de meeste regio's stijgt het toch echt wel) heb je 350K opgebouwd IPV 450K *foetsie*.
Laat staan als je in de gulden tijd een huis had gekocht...als je ziet wat m'n ouders daaraan 'verdiend' hebben en welke stappen ze hebben kunnen maken....dat is echt BIZAR.
Maargoed iedereen moet lekker zelf bepalen of hij liever koopt of huurt uiteraard!
Nee, dat beweer ik nergens. Wat ik zeg is dat jij een onjuiste onderbouwing gebruikt voor een ontzettend slecht advies.Road-runner83 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 12:01:
@Tsurany Ok dus jij wilt beweren dat je met huren evenveel vermogensopbouw hebt als met kopen?
Je hele berekening is ook weer zo in elkaar gezet dat het jouw mening onderbouwd en je negeert daarbij ontzettend veel feiten en gaat enkel van gunstige scenario's uit.
Ga dan in op mijn berekening en wat er fout aan is?? Al zou ik er een TON naast zitten dan nog scheelt het bakken met geld!Tsurany schreef op donderdag 26 april 2018 @ 12:09:
[...]
Nee, dat beweer ik nergens. Wat ik zeg is dat jij een onjuiste onderbouwing gebruikt voor een ontzettend slecht advies.
Je hele berekening is ook weer zo in elkaar gezet dat het jouw mening onderbouwd en je negeert daarbij ontzettend veel feiten en gaat enkel van gunstige scenario's uit.
En waarom is het een ontzettend slecht advies? Omdat de huizenmarkt in elkaar kan klappen? Tsja als je zo in het leven staat dan lijkt mij dat niet heel erg fijn (understatement)....
Ik heb in 2009 7jr lang Variabele rente gehad...stond op een gegeven moment op 0,7%...heb daar al wat leuk geld mee kunnen 'pakken' en JA daar zitten risico's aan.
Het meest veilige is lekker in je huurwoning blijven en van de zijlijn toekijken hoe het er allemaal aan toe gaat

En dan ga je nog aan het feit voorbij dat je met het kopen van een woning van 350k waarschijnlijk een beduidend mooiere woning zal hebben dan wanneer je huurt voor 1250-1500.Road-runner83 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 12:01:
@Tsurany Ok dus jij wilt beweren dat je met huren evenveel vermogensopbouw hebt als met kopen?![]()
Ik dacht dat de 1500 kale huur was maar dan moet je idd Gas/Water/Licht eraf halen want dat ben je met een koophuis ook kwijt. Dus stel je houdt 1250 over.
1250 * 12 (zal ff m'n rekenmachine erbij pakken) = 15K per jaar *30 = 450K.
Stel je hebt een koophuis van 350K met volledig annuitaire hypotheek met 2,1% rente dan ben je BRUTO 1311 per maand kwijt. In het begin is dit netto 1128 (dus bijna 200).
Gas/Water/Licht houden we even gelijk. Dan heb je bij een koophuis nog een stukje onderhoud (alhoewel dit erg meevalt in nieuwere huizen met veel kunstof...) maar daarvoor kun je het geld wat je terug krijgt van de BD apart leggen. OK dit kan ooit afgeschaft gaan worden en dan zou je netto 261 euro meer kwijt zijn dan een huurhuis van 1250 maar dat weegt mijn inziens niet op tegen het verschil in vermogensopbouw.
Na 30jr heb je het huis helemaal afbetaald en stel dat het huis gelijk gebleven is qua waarde (kleine kans want in de meeste regio's stijgt het toch echt wel) heb je 350K opgebouwd IPV 450K *foetsie*.
Laat staan als je in de gulden tijd een huis had gekocht...als je ziet wat m'n ouders daaraan 'verdiend' hebben en welke stappen ze hebben kunnen maken....dat is echt BIZAR.
Maargoed iedereen moet lekker zelf bepalen of hij liever koopt of huurt uiteraard!
Allereerst zit je er minimaal een ton naast. Je hebt namelijk een ton meer nodig om een vergelijkbare woning te kopen, excl aankoopkosten. Daarnaast moet de woning aangepast worden aan jouw wensen, betaal je circa 200-300 euro aan de vve om de lift te laten werken, betaal je als koper meer lasten, bouwt de belastingteruggave af, wordt er geen toekomstige kasstromen contant gemaakt, kan je het verschil tussen huren/kopen sparen/investeren en kan je flexibiliteit bij huren niet in geld uitdrukken.Road-runner83 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 12:18:
[...]
Ga dan in op mijn berekening en wat er fout aan is?? Al zou ik er een TON naast zitten dan nog scheelt het bakken met geld!
En waarom is het een ontzettend slecht advies? Omdat de huizenmarkt in elkaar kan klappen? Tsja als je zo in het leven staat dan lijkt mij dat niet heel erg fijn (understatement)....
Ik heb in 2009 7jr lang Variabele rente gehad...stond op een gegeven moment op 0,7%...heb daar al wat leuk geld mee kunnen 'pakken' en JA daar zitten risico's aan.
Het meest veilige is lekker in je huurwoning blijven en van de zijlijn toekijken hoe het er allemaal aan toe gaat![]()
. Maar diegene moeten over 30jr dan niet gaan klagen als ze op die manier zeg 300 a 400K mislopen!
Kopen of huren is geheel afhankelijk van je persoonlijke situatie en toekomstplannen. Het enige wat je wellicht kan stellen is dat bij langdurig op een plek wonen zonder veranderende woonwensen kopen voordeliger is, maar bij bijv. veranderende wensen (wisselen baan, veranderingen in gezin etc) huren handiger is.
Je gaat er vanuit dat hij 30 jaar in de woning blijft, vergeet lasten mee te nemen die nu in de huur verwerkt zitten en vergeet de kosten koper mee te nemen. Je zegt dat onderhoud minimaal is maar verwacht wel dat hij 30 jaar in een woning zit. Hoe lang gaat een gemiddeld dak mee? Een badkamer en keuken?Road-runner83 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 12:18:
Ga dan in op mijn berekening en wat er fout aan is?? Al zou ik er een TON naast zitten dan nog scheelt het bakken met geld!
En een overgroot deel van de mensen blijft niet 30 jaar in dezelfde woning. Zeker bij starters zie je dat ze minder lang in hun eerste woning blijven zitten juist omdat ze na een paar jaar aan inkomensstijging en het vinden van een partner samen een huis willen kopen die meer aansluit bij die fase van hun leven. Je ziet dat TS een flinke inkomensstijging verwacht en ziet dat de woningen die hij kan kopen niet bij z'n wensen aansluiten, dan is de kans extra groot dat hij wilt verhuizen.
Dan kan je dus inschatten dat hij misschien een jaar of 8 later wel weer wilt verhuizen. In dat geval betaald hij rond de 10.000 euro aan kosten koper die hij over die 8 jaar zou moeten verdelen. Gaat de badkamer en de keuken nog wel 8 jaar mee of daalt die enkel in waarde? Wellicht moet er nog wat verbouwd worden, kost ook weer een paar honderd tot een paar duizend euro. En zelfs als dat niet zo is, zal die woning over 8 jaar nog wel net zoveel waard zijn? Misschien stijgt hij 50k in waarde maar misschien daalt hij wel 50k.
Dus mogelijk een ~15k aan kosten en een waardedaling van 50k in 8 jaar tijd met als enige doel even flink vermogen opbouwen met een koopwoning die ook nog eens minder woongenot opleverde dan zijn huidige woning. Dat is namelijk de andere kant van het verhaal, de kant die je krijgt als je niet van rozengeur uit gaat maar ook eens kijkt wat een negatieve situatie voor gevolgen heeft. Enig voordeel is dat met een aflossing van ~75k in die periode het huis gelukkig niet onder water staat en verkoop geen restschuld oplevert.
En ik wil niet zeggen dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren, misschien stijgen de huizenprijzen wel gigantisch en wilt hij na 15 jaar in Friesland gaan wonen waardoor de waardestijging alleen al genoeg is om een villa te kopen aan het water met een leuk bootje van een meter of 10.
Echter daar zou ik niet zomaar vanuit gaan. En een statement als "huren is geld weggooien" geeft dus een veel te simplistisch beeld van de markt en de mogelijke scenario's.
Het is een slecht advies omdat je niet naar de situatie kijkt maar gewoon een standaard riedeltje af gaat met betrekking tot kopen versus huren. Dan heb je duidelijk geen idee waar je mee bezig bent.En waarom is het een ontzettend slecht advies? Omdat de huizenmarkt in elkaar kan klappen? Tsja als je zo in het leven staat dan lijkt mij dat niet heel erg fijn (understatement)....
Je ziet het constant als winst pakken terwijl dat in de praktijk simpelweg niet zo eenvoudig is.Ik heb in 2009 7jr lang Variabele rente gehad...stond op een gegeven moment op 0,7%...heb daar al wat leuk geld mee kunnen 'pakken' en JA daar zitten risico's aan.
Zo'n reactie is dan wel weer heel jammer.Het meest veilige is lekker in je huurwoning blijven en van de zijlijn toekijken hoe het er allemaal aan toe gaat![]()
. Maar diegene moeten over 30jr dan niet gaan klagen als ze op die manier zeg 300 a 400K mislopen!
Grappig, de vraagsteller gaf juist aan dat hij voor het bedrag dat hij aan hypotheek kon krijgen geen vergelijkbare woning kon vinden. Heb je de discussie wel gelezen?jasperdeman schreef op donderdag 26 april 2018 @ 12:20:
[...]
En dan ga je nog aan het feit voorbij dat je met het kopen van een woning van 350k waarschijnlijk een beduidend mooiere woning zal hebben dan wanneer je huurt voor 1250-1500.
Een ton meer nodig voor een vergelijkbare woning geldt waarschijnlijk alleen voor A'dam...in andere steden/dorpen heb je een knappe woning voor zeg 750 a 1000 euro maandlasten (huur of koop).drfrisbee schreef op donderdag 26 april 2018 @ 12:30:
[...]
Allereerst zit je er minimaal een ton naast. Je hebt namelijk een ton meer nodig om een vergelijkbare woning te kopen, excl aankoopkosten. Daarnaast moet de woning aangepast worden aan jouw wensen, betaal je circa 200-300 euro aan de vve om de lift te laten werken, betaal je als koper meer lasten, bouwt de belastingteruggave af, wordt er geen toekomstige kasstromen contant gemaakt, kan je het verschil tussen huren/kopen sparen/investeren en kan je flexibiliteit bij huren niet in geld uitdrukken.
Kopen of huren is geheel afhankelijk van je persoonlijke situatie en toekomstplannen. Het enige wat je wellicht kan stellen is dat bij langdurig op een plek wonen zonder veranderende woonwensen kopen voordeliger is, maar bij bijv. veranderende wensen (wisselen baan, veranderingen in gezin etc) huren handiger is.
Bij nieuwbouw kun je direct je woning aanpassen aan jouw wensen dus dat gaat alleen op bij bestaande woningen.
En ik ben het er mee eens dat het afhankelijk is van je situatie maar ik durf wel te stellen dat als je inderdaad langdurig op een plek wilt wonen dan kopen VEEL voordeliger is dan huren
Als ik sommige huizen op Funda zie dan gaat een dak, keuken, badkamer (naja het hele huis) zeker langer dan 30 jaar meeTsurany schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:19:
[...]
Je gaat er vanuit dat hij 30 jaar in de woning blijft, vergeet lasten mee te nemen die nu in de huur verwerkt zitten en vergeet de kosten koper mee te nemen. Je zegt dat onderhoud minimaal is maar verwacht wel dat hij 30 jaar in een woning zit. Hoe lang gaat een gemiddeld dak mee? Een badkamer en keuken?
En een overgroot deel van de mensen blijft niet 30 jaar in dezelfde woning. Zeker bij starters zie je dat ze minder lang in hun eerste woning blijven zitten juist omdat ze na een paar jaar aan inkomensstijging en het vinden van een partner samen een huis willen kopen die meer aansluit bij die fase van hun leven. Je ziet dat TS een flinke inkomensstijging verwacht en ziet dat de woningen die hij kan kopen niet bij z'n wensen aansluiten, dan is de kans extra groot dat hij wilt verhuizen.
Dan kan je dus inschatten dat hij misschien een jaar of 8 later wel weer wilt verhuizen. In dat geval betaald hij rond de 10.000 euro aan kosten koper die hij over die 8 jaar zou moeten verdelen. Gaat de badkamer en de keuken nog wel 8 jaar mee of daalt die enkel in waarde? Wellicht moet er nog wat verbouwd worden, kost ook weer een paar honderd tot een paar duizend euro. En zelfs als dat niet zo is, zal die woning over 8 jaar nog wel net zoveel waard zijn? Misschien stijgt hij 50k in waarde maar misschien daalt hij wel 50k.
Dus mogelijk een ~15k aan kosten en een waardedaling van 50k in 8 jaar tijd met als enige doel even flink vermogen opbouwen met een koopwoning die ook nog eens minder woongenot opleverde dan zijn huidige woning. Dat is namelijk de andere kant van het verhaal, de kant die je krijgt als je niet van rozengeur uit gaat maar ook eens kijkt wat een negatieve situatie voor gevolgen heeft. Enig voordeel is dat met een aflossing van ~75k in die periode het huis gelukkig niet onder water staat en verkoop geen restschuld oplevert.
En ik wil niet zeggen dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren, misschien stijgen de huizenprijzen wel gigantisch en wilt hij na 15 jaar in Friesland gaan wonen waardoor de waardestijging alleen al genoeg is om een villa te kopen aan het water met een leuk bootje van een meter of 10.
Echter daar zou ik niet zomaar vanuit gaan. En een statement als "huren is geld weggooien" geeft dus een veel te simplistisch beeld van de markt en de mogelijke scenario's.
[...]
Het is een slecht advies omdat je niet naar de situatie kijkt maar gewoon een standaard riedeltje af gaat met betrekking tot kopen versus huren. Dan heb je duidelijk geen idee waar je mee bezig bent.
[...]
Je ziet het constant als winst pakken terwijl dat in de praktijk simpelweg niet zo eenvoudig is.
[...]
Zo'n reactie is dan wel weer heel jammer.
[...]
Jij schetst één van de meest negatieve situaties (wat idd zou kunnen maar dat zou wel extreem zijn) en dan NOG speelt hij quitte...als hij lekker blijft huren is hij ZEKER 1250 * 12 = 15K * 8jr (jouw scenario) = 120K kwijt!
Maargoed als hij persé in A'dam wilt blijven wonen en hij sinds 2012 heeft gewacht met kopen kun je gerust zeggen dat hij de BOOT gemist heeft (wat in Limburg een roeibootje is en in A'dam een Cruiseschip)....en dus moet hij of genoegen nemen met een mindere woning of gewoon lekker blijven huren
Punt is, de situatie is niet zo simpel dat je het in een enkele zin kan samenvatten.
Vorig jaar november hebben wij getekend voor een nieuwbouw woning. De bouw van het project is in 3 fases opgedeeld 1a, 1b en 1c.
Mijn woning valt in fase 1b. Aanvangelijk werd er in Januari aangegeven dat de bouw ongeveer een jaar zou gaan duren.
Echter is er het volgende aan de hand:
De woningen van fase 1a gaan op schema en ze zijn bezig met het plaatsen van de daken.
De woningen van fase 1b en 1c hebben echter alleen nog delen van de fundering.
Er is precies gestopt zodat de vloer niet af is en de 200 dagen nog niet in gaan.
Het ligt er al meer dan 2 maanden zo bij en andere projecten van de zelfde aannemer wordt wel gebouwd.
Elke vraag richting de aannemer waarom er niet verder gegaan wordt met de andere fases wordt ontweken of grof beantwoordt.
Hebben wij hierin rechten of kan de bouw van de vloer net zolang uitgesteld worden als de aannemer maar wil?
AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5 | RF 15-35mm F2.8 | 35mm F1.4L II | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 8K Mighty
De hele situatie gaat over Amsterdam. De woning die gehuurd wordt is circa 450K waard. Een nieuwbouw woning aanpassen aan je eigen wensen is niet gratis, sterker nog, dit is zomaar 10% bovenop de aankoopprijs....Road-runner83 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:20:
[...]
Een ton meer nodig voor een vergelijkbare woning geldt waarschijnlijk alleen voor A'dam...in andere steden/dorpen heb je een knappe woning voor zeg 750 a 1000 euro maandlasten (huur of koop).
Bij nieuwbouw kun je direct je woning aanpassen aan jouw wensen dus dat gaat alleen op bij bestaande woningen.
En ik ben het er mee eens dat het afhankelijk is van je situatie maar ik durf wel te stellen dat als je inderdaad langdurig op een plek wilt wonen dan kopen VEEL voordeliger is dan huren.
Naar mijn mening versimpel je de situatie enorm. Andere steden/dorpen zijn andere situaties, dus niet relevant. In de discussie negeer je alle punten die je niet passen. Gemiddelde woonduur is 7 jaar. Je kan hierbij niet zomaar zeggen dat kopen geld oplevert.
Als je nog even mijn vorige reactie leest geef ik ook aan DAT de beste man de BOOT gemist heeft door zo lang te blijven huren (en nee niemand heeft een glazen bol wanneer je het beste een huis kan kopen) en dus moet hij nu OF genoegen nemen met een mindere woning als hij graag wilt kopen OF lekker blijven hurendrfrisbee schreef op donderdag 26 april 2018 @ 14:28:
[...]
De hele situatie gaat over Amsterdam. De woning die gehuurd wordt is circa 450K waard. Een nieuwbouw woning aanpassen aan je eigen wensen is niet gratis, sterker nog, dit is zomaar 10% bovenop de aankoopprijs....
Naar mijn mening versimpel je de situatie enorm. Andere steden/dorpen zijn andere situaties, dus niet relevant. In de discussie negeer je alle punten die je niet passen. Gemiddelde woonduur is 7 jaar. Je kan hierbij niet zomaar zeggen dat kopen geld oplevert.
Wat kun je ermee?
- Een overzicht maken per maand en per jaar. In deze overzichten zie je precies wat de lasten per maand zijn (zowel bruto als netto
- De tool ondersteund lineaire en annuïtaire hypotheken (geen combinatie)
- Je kunt een vergelijking uitvoeren, door twee gemaakte maandoverzichten met elkaar te vergelijken
- Als je tussentijds van plan bent extra af te lossen kun je dit invullen, je ziet dan meteen wat dit voor de maandlasten betekend
Welke gegevens heb je nodig?
In het hoofdmenu dien je een aantal gegevens in te vullen:
- Hypotheek vorm (Lineair of Annuïtair)
- Aanvangsdatum waarop de hypotheek in gaat
- De hoogte van de hypotheek
- Het rentepercentage
- De looptijd in maanden (standaard 360 - 30 jaar)
- Het percentage dat je aan inkomsten belasting betaald
- Met of zonder NHG (wordt gebruikt om de titel aan te passen, heeft geen invloed op de berekening, je dient zelf de korting op de rente door te voeren bij de ingevulde rente)
- Het aantal jaar dat je de rente vast zet, hier wordt ook weinig mee gedaan, dit wordt enkel in de berekening weergegeven.
Optioneel:
- Titel die je de nieuwe sheet (tabblad) wil geven. Voor de standaard naamgeving zie "Instellingen"
Welke instellingen kun je zelf aanpassen?
Door op de knop "Instellingen" te klikken in het menu kun je een aantal instellingen wijzigen. Hier kun je de volgende dingen wijzigen:
- De naamgeving en te gebruiken afkortingen van de hypotheekvormen
- De beschikbare belastingtarieven
- De opties voor een hypotheek met NHG
- De standaard naamgeving van een tabblad (let op, hiervoor is enige kennis van Excel formules vereist.
Hoe ziet het er uit?
Zie hieronder (klik voor originele grootte):
Menu:

Gegenereerd overzicht per maand:

Scherm bij genereren van overzicht per jaar: (gegenereerd vanuit overzicht per maand)

[Gegenereerd overzicht per jaar:

Vergelijking per jaar: (zie de knoppen aan de rechterkant voor verschillende vergelijkingen)

Vergelijking per maand:

Instellingen:

Voor de geïnteresseerden,
Allereerst, goed bezig!miicker schreef op donderdag 26 april 2018 @ 16:20:
Ik merk zelf dat ik het lastig vind om online verschillende hypotheken met verschillende configuraties met elkaar te vergelijken. Nu heb ik zelf geknutseld in Excel en ik ben best tevreden met het resultaat. Ik wil het graag met jullie delen zodat er misschien meer mensen profijt van hebben.
Ten tweede, je had ook mijn excel mogen aanvullen (die ik eerder heb gedeeld in dit topic):
https://docs.google.com/s...Jlt0iexRZOUAVht0jbCbWdbig
Waar ik zelf nog tegenaan loop, is het goed in beeld krijgen van de versnelde aflossing. Hoe werkt dit door in de looptijd en maandlasten? En wat als je vaker incidentele of periodieke aflossingen doet?
[ Voor 14% gewijzigd door CurlyMo op 26-04-2018 16:39 ]
We hebben al een tijdje het idee om te gaan verhuizen en in Apeldoorn een mooie woning gezien tijdens de open huizen dag. Met hun verkoopmakelaar an contact gehad en aangegeven dat we serieuze interesse hebben in de woning. We hebben tot nu toe:
- Een gesprek gehad met de hypotheekadviseur, financieel moet het geen enkel probleem zijn
- Contact opgenomen met verkoopmakelaar om mijn huidige huis te koop te zetten. Huis is inmiddels getaxeerd maar we zijn wel een paar weken verder voor ie op funda staat.
Ik snap dat er nog eea moet gebeuren (hypotheek, wrs samenlevingscontract) maar aan de andere kant zou ik het ook jammer vinden als in de tussentijd de andere woning al wordt verkocht voordat we een bod hebben kunnen doen.
Nieuwe huis kopenMadMarky schreef op donderdag 26 april 2018 @ 17:40:
Wat ik eigenlijk concreet mis in dit topic (of iig niet terug kan vinden): vanaf welk moment kun je een concreet bod doen op een huis, en op welke manier doe je dat?
We hebben al een tijdje het idee om te gaan verhuizen en in Apeldoorn een mooie woning gezien tijdens de open huizen dag. Met hun verkoopmakelaar an contact gehad en aangegeven dat we serieuze interesse hebben in de woning. We hebben tot nu toe:
- Een gesprek gehad met de hypotheekadviseur, financieel moet het geen enkel probleem zijn
- Contact opgenomen met verkoopmakelaar om mijn huidige huis te koop te zetten. Huis is inmiddels getaxeerd maar we zijn wel een paar weken verder voor ie op funda staat.
Ik snap dat er nog eea moet gebeuren (hypotheek, wrs samenlevingscontract) maar aan de andere kant zou ik het ook jammer vinden als in de tussentijd de andere woning al wordt verkocht voordat we een bod hebben kunnen doen.
Oude huis daarna verkopen
Easy
En op welk punt komt hier de hypotheekaanvraag tussendoor?Grandisimo schreef op donderdag 26 april 2018 @ 20:49:
[...]
Nieuwe huis kopen
Oude huis daarna verkopen
Easy
Na de acceptatie van jullie bod...!MadMarky schreef op donderdag 26 april 2018 @ 21:44:
[...]
En op welk punt komt hier de hypotheekaanvraag tussendoor?
Niet helemaal. Er was inderdaad een bepaalde hoeveelheid mensen die niet konden verhuizen omdat ze onder water stonden. Dat was een beperkte groep die 1) in 2008-2009 kochten (domme pech) èn 2) meer geld in de woning staken dan de waarde (bv nieuwe keuken) èn 3) dat financierde met geleend geld (imo ook deels de schuld van de grote banken).nare man schreef op donderdag 26 april 2018 @ 10:42:
Vervolgens kwam de crisis en stonden al die jongens en meisjes tot hun nek onder water en was het huilen met de pet op.
Voor de meeste mensen hebben de jaren 2010-2012 juist voor heel veel kansen gezorgd, namelijk de mensen die een financiële klap konden opvangen met eigen vermogen en daardoor voor relatief minder geld groter konden wonen tegen een lagere rentelast.
Als doorstromer kun je beter een dalende huizenprijs hebben als een stijgende. Maar daar hoorde je niemand over, zelfde dat men nu in allerlei randsteden denken dat ze de hoofdprijs kunnen vragen voor een jaren 70 hok, omdat de media roept dat de prijzen 20% stijgen..
Een huis is een lange termijn investering, net als aandelen. Die koop je als leek ook voor de lange termijn, en dat de koers af en toe daalt maakt weinig uit als er op lange termijn maar een plus is en je de klap op kunt vangen.
Dus maw : een huis kopen is op de lange termijn bijna altijd goedkoper dan huren
[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 26-04-2018 22:44 ]

Wat zijn de opties qua rondkrijgen van een 3e (!) hypotheek? Ik ben een leek op dat gebied en ook nog niet bij een adviseur geweest met deze situatie, maar ik weet dat er hier ook wat "experts" rondzwermen. Of wellicht dat iemand hier dit ook wel eens heeft meegemaakt. Zie deze post dus als het vergaren van info inzake "vooronderzoek".
Ik besef dat een woning in aanbouw wél verkocht mag worden tijdens de bouw (heb ook geen doorverkoopbeding), maar dat de overdracht aan een derde partij pas mag plaatsvinden na oplevering van bouwer aan originele eigenaar (ik dus).
En dan... je wil een bod doen op huis 3, maar dan kun je toch haast niet anders dan dat bod doen onder voorbehoud van verkoop huis 1 en voorbehoud rondkrijgen financiering huis 3? Hangt natuurlijk van het soort huis af, maar in deze verkopersmarkt lijkt het me dat je tamelijk kansloos bent met dat soort voorbehouden als de concurrentie groot is.
Daarnaast, zonder er heel veel kennis van te hebben vermoed ik dat een hypotheekverstrekker pas een hypotheek wil verlenen voor huis 3 (droomhuis) als huis 1 (bestaande woning) verkocht is en als je kunt aantonen dat huis 2 (in aanbouw) later in de verkoop gaat en je tot die tijd de lasten van de hypotheek op huis 2 goed kunt dragen.
Dat is te volgen (als dat inderdaad zo zou gaan). Of wellicht hoeft huis 1 niet eens verkocht te zijn, maar moet er een taxatie plaatsvinden en moet het op korte termijn in de verkoop. Ik weet niet hoe strikt dat doorgaans verloopt.
Of zie ik hier iets over het hoofd en kan ik überhaupt pas in actie komen als ik helemaal van huis 2 af zou zijn? Dus verkopen en na oplevering overdragen.
Samenvatting:
Huis 1 = huidige koopwoning
Huis 2 = woning in aanbouw (nog niet opgeleverd)
Huis 3 = bestaand huis - overweeg een bod te doen
Wat zou een realistisch (en toegestaan) actieplan zijn qua rondbreien financiering voor huis 3 en verkoopstrategie huizen 1 & 2?
Wat voor bedragen hebben we het over? Wat is je maximale hypotheek? Waarom verkoop je huis 1 niet? Waarom is het nieuwbouwhuis geen droomhuis?Bakkenist schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:39:
Stel, je woont in een koophuis (huis 1) en bezit momenteel ook een woning die nog in aanbouw is (huis 2). Dus twee hypotheken, 1 op bestaand, 1 op woning in aanbouw. Oplevering van huis 2 is in Q4 2018, maar je loopt nu tegen een bestaand huis aan dat kwalificeert als je droomhuis (helaas nog meer dan de woning in aanbouw).![]()
Wat zijn de opties qua rondkrijgen van een 3e (!) hypotheek? Ik ben een leek op dat gebied en ook nog niet bij een adviseur geweest met deze situatie, maar ik weet dat er hier ook wat "experts" rondzwermen. Of wellicht dat iemand hier dit ook wel eens heeft meegemaakt. Zie deze post dus als het vergaren van info inzake "vooronderzoek".
Ik besef dat een woning in aanbouw wél verkocht mag worden tijdens de bouw (heb ook geen doorverkoopbeding), maar dat de overdracht aan een derde partij pas mag plaatsvinden na oplevering van bouwer aan originele eigenaar (ik dus).
En dan... je wil een bod doen op huis 3, maar dan kun je toch haast niet anders dan dat bod doen onder voorbehoud van verkoop huis 1 en voorbehoud rondkrijgen financiering huis 3? Hangt natuurlijk van het soort huis af, maar in deze verkopersmarkt lijkt het me dat je tamelijk kansloos bent met dat soort voorbehouden als de concurrentie groot is.
Daarnaast, zonder er heel veel kennis van te hebben vermoed ik dat een hypotheekverstrekker pas een hypotheek wil verlenen voor huis 3 (droomhuis) als huis 1 (bestaande woning) verkocht is en als je kunt aantonen dat huis 2 (in aanbouw) later in de verkoop gaat en je tot die tijd de lasten van de hypotheek op huis 2 goed kunt dragen.
Dat is te volgen (als dat inderdaad zo zou gaan). Of wellicht hoeft huis 1 niet eens verkocht te zijn, maar moet er een taxatie plaatsvinden en moet het op korte termijn in de verkoop. Ik weet niet hoe strikt dat doorgaans verloopt.
Of zie ik hier iets over het hoofd en kan ik überhaupt pas in actie komen als ik helemaal van huis 2 af zou zijn? Dus verkopen en na oplevering overdragen.
Samenvatting:
Huis 1 = huidige koopwoning
Huis 2 = woning in aanbouw (nog niet opgeleverd)
Huis 3 = bestaand huis - overweeg een bod te doen
Wat zou een realistisch (en toegestaan) actieplan zijn qua rondbreien financiering voor huis 3 en verkoopstrategie huizen 1 & 2?
Of het eerste gezicht zeg ik, eerst verkopen, dan verder.
Huis 1 verwachten we ca. 330K voor te krijgen (is 30K rendement).MikeyMan schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:48:
[...]
Wat voor bedragen hebben we het over? Wat is je maximale hypotheek? Waarom verkoop je huis 1 niet? Waarom is het nieuwbouwhuis geen droomhuis?
Of het eerste gezicht zeg ik, eerst verkopen, dan verder.
Huis 2 verwachten we ca. 400K voor te krijgen (is 10K rendement).
Huis 3 vraagprijs gaat richting 500K.
Max. hypotheek is ca. 600K, maar daar willen we uiteraard van wegblijven. 500K is al op het randje.
Huis 1 nu verkopen kan prima, maar wil niet 2x verhuizen.
Nieuwbouwhuis zit dicht tegen droomhuis aan, maar huis 3 was direct BAM middenin de "sweetspot" op alle punten... Details maken verder niet uit, maar komt er op neer dat we in huis 2 waarschijnlijk ook een dolgelukkig leventje kunnen leiden, maar dat huis 3 simpelweg een miniem streepje voor heeft.
Hier moet je haast wel een financieel adviseur voor inschakelen. En zelfs dan verwacht ik niet dat veel banken mee willen werken aan een situatie waar jij tijdelijk drie huizen in bezit hebt. Je zult dan toch huis 1 moeten verkopen voordat je huis 3 dan kan kopen.
Je vraagt nu in feite of je een hypotheek van 1,2 miljoen kunt krijgen... Zullen de banken niet echt om staan te springen.Bakkenist schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:54:
[...]
Huis 1 verwachten we ca. 330K voor te krijgen (is 30K rendement).
Huis 2 verwachten we ca. 400K voor te krijgen (is 10K rendement).
Huis 3 vraagprijs gaat richting 500K.
Max. hypotheek is ca. 600K, maar daar willen we uiteraard van wegblijven. 500K is al op het randje.
Denk je huis 2 (snel) kwijt te kunnen?
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 01-05-2018 12:59 ]
Ik lees her en der dat je nog geen eigenaar bent voor de overdracht / oplevering, dus er is simpelweg nog niets te verkopen. Dat kan pas nadat de woning geleverd is.Tsurany schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:57:
@Bakkenist de beste optie is huis 2 verkopen. Waarom zou je hem niet mogen opleveren voor de bouw af is? Ik kan hier zelf niet snel iets over terug vinden.
Er zijn uitzonderlijke situaties waarin je nieuwbouw inderdaad gedurende bouw mag verkopen en overdragen, maar daar gaan weinig aannemers mee akkoord. En als ze al akkoord gaan mag je een x-bedrag aftikken aan administratieve kosten (vergoeding notariskosten aannemer etc.). Dat wordt wellicht gedaan door bijv. stellen die uit elkaar gaan en acuut van hun woning in aanbouw af willen, maar da's bij ons gelukkig niet het geval.
Dan is het echt verstandig met de bank te schakelen. Als zowel woning 1 als 2 verkocht zijn (enkel nog niet over gedragen) is het voor de bank wellicht mogelijk om een lening te verstrekken voor woning 3. Maar je hebt hier echt te maken met heel veel maatwerk en weinig banken hebben daar zin in, het levert te weinig op.Bakkenist schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 13:06:
Ben wel eigenaar, mag dus ook verkopen, maar mag niet overdragen gedurende de bouw. Staat ook zo in onze KAO. Dus bij verkoop spreek je als overdrachtsdatum bijv. dag 2 na oplevering door bouwer af.
Er zijn uitzonderlijke situaties waarin je nieuwbouw inderdaad gedurende bouw mag verkopen en overdragen, maar daar gaan weinig aannemers mee akkoord. En als ze al akkoord gaan mag je een x-bedrag aftikken aan administratieve kosten (vergoeding notariskosten aannemer etc.). Dat wordt wellicht gedaan door bijv. stellen die uit elkaar gaan en acuut van hun woning in aanbouw af willen, maar da's bij ons gelukkig niet het geval.
Dit ligt volgens mij anders. Je kunt ook een 2e hypotheek krijgen van 4 ton, als je er al een hebt van 4 ton. Dan hoef je niet financieel 8 ton te kunnen dragen. Je moet alleen aantonen dat je voldoende buffer hebt om tijdelijk eventuele dubbele lasten te kunnen dragen.MikeyMan schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:59:
[...]
Je vraagt nu in feite of je een hypotheek van 1,2 miljoen kunt krijgen... Zullen de banken niet echt om staan te springen.
Denk je huis 2 (snel) kwijt te kunnen?
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Dat was ook mijn redenering inderdaad. En in ons geval: kunnen aantonen dat je voldoende buffer hebt om tijdelijk drievoudige lasten te kunnen dragen en direct huis 1 & 2 in de verkoop doen.JvS schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 16:30:
[...]
Dit ligt volgens mij anders. Je kunt ook een 2e hypotheek krijgen van 4 ton, als je er al een hebt van 4 ton. Dan hoef je niet financieel 8 ton te kunnen dragen. Je moet alleen aantonen dat je voldoende buffer hebt om tijdelijk eventuele dubbele lasten te kunnen dragen.
Maar goed... ik ga het eens voorleggen bij een adviseur. Bedankt voor jullie inzichten in ieder geval.
Natuurlijk ligt dat anders, maar het wordt natuurlijk wel een hele poppekast als je drie huizen moet financieren. Welke bank gaat dat risico op zich nemen voor je?JvS schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 16:30:
[...]
Dit ligt volgens mij anders. Je kunt ook een 2e hypotheek krijgen van 4 ton, als je er al een hebt van 4 ton. Dan hoef je niet financieel 8 ton te kunnen dragen. Je moet alleen aantonen dat je voldoende buffer hebt om tijdelijk eventuele dubbele lasten te kunnen dragen.
In feite komt het er qua maandlasten uiteindelijk wel op neer dat je flink omhoog gaat. Daar hebben banken helemaal geen zin in momenteel.
[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 01-05-2018 20:28 ]
Wat denken jullie, is dit voor mij pech of moet ik dit aankaarten?
YouTube: 9076A403 ED9A 471B A6A3 D46497C467F2
Lampje van de koelkast doet het ook niet en we hebben twijfels over de afzuiging, iemand een idee of we die laatste makkelijk zelf kunnen controleren?
In ons vorige huis hoorde je het altijd gelijk in de badkamer als die aan stond, bij deze hoor je het wel als je naast het apparaat staat maar niet in de badkamer. Huizen zijn uit zelfde periode en lijkt ook zelfde merk afzuiging.
Volgens mij zijn het allemaal geen verborgen gebreken. Je had het kunnen controleren, niet (voldoende) gedaan, dus dan heb je pech.
Dit dus....CurlyMo schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:09:
[...]
Volgens mij zijn het allemaal geen verborgen gebreken. Je had het kunnen controleren, niet (voldoende) gedaan, dus dan heb je pech.
Ja, zoiets vermoedde ik al, maar hebben zij niet ook een meldplicht? “Let op, douche lekt” met afzuiging kan ik me van voorstellen dat je dat niet direct door hebt, maar die douche als ik het nu zo zie is niet te missen, dat moet bekend zijn geweest.CurlyMo schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:09:
[...]
En toch heb je het gemist?Shinji schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:20:
[...]
maar die douche als ik het nu zo zie is niet te missen, dat moet bekend zijn geweest.
Bij ons gaf de douche geen warm water meer, maar louwtjes. Dat was bekend, maar door ons niet opgevallen. Zulke dingen heb je nu eenmaal bij het kopen van een huis.
Als je 30 minuten in een huis ben kan je het missen ja, als je er woont niet.CurlyMo schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:23:
[...]
En toch heb je het gemist?
Bij ons gaf de douche geen warm water meer, maar louwtjes. Dat was bekend, maar door ons niet opgevallen. Zulke dingen heb je nu eenmaal bij het kopen van een huis.
Volgens mij had het gebrek bij jullie ook prima onder deze regel moeten vallen: “Bij een gebrek dat normaal gebruik van de woning niet in de weg staat, is de verkoper alleen aansprakelijk als het gebrek er al was voor de overdracht, en als de verkoper wist van het bestaan ervan, maar niets heeft gezegd. In het laatste geval is de mededelingsplicht geschonden.”
https://www.eigenhuis.nl/...reken-bij-koop-en-verkoop
Het is absoluut geen verborgen gebrek, helemaal mee eens, maar dat is niet de enige regelgeving die er is volgens mij.
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
Of ik hier gelijk in heb of niet? Als ik die regel zo lees dan zou het er onder vallen, jullie vinden blijkbaar van niet, dan ben ik benieuwd naar waarom dan niet.DeBolle schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:31:
Wat wil je dan horen hier?
Enige wat wordt gezegd is “het is niet verborgen dus je hebt pech”. Maar als ik de site van vereniging eigen huis er op na lees is dat blijkbaar niet zo simpel te stellen omdat dat niet de enige regel is.
Ok, interessant, die ventilatie vind ik ook niet zo erg, is niet iets dat je wekelijks laat controleren ofzo. Dus mocht die defect zijn, tja, dat is dan pech, ik kan het me goed voorstellen dat de vorige bewoner dat ook niet wist.Reinier schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:35:
Een MV die je niet hoort (maar die het wél doet) is juist prima! De mijne maakt een pokkenherrie en wordt dus vervangen.
Bouwjaren vorige en nieuwe huis zijn overigens respectievelijk 2009 en 2010.
In vorige huis maakte die ook geen pokkelawaai hoor, maar als je hem op max standje zette dan hoorde je hem zoemen.
Je leest te snel over het eerste zinnetje in je link heen.Shinji schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:34:
[...]
Of ik hier gelijk in heb of niet? Als ik die regel zo lees dan zou het er onder vallen, jullie vinden blijkbaar van niet, dan ben ik benieuwd naar waarom dan niet.
Enige wat wordt gezegd is “het is niet verborgen dus je hebt pech”. Maar als ik de site van vereniging eigen huis er op na lees is dat blijkbaar niet zo simpel te stellen omdat dat niet de enige regel is.
Dit zijn dingen die je makkelijk vooraf zelf had kunnen controleren, maar dit heb je nagelaten.Wie een bestaand huis koopt, koopt de woning in de staat waarin die zich op dat moment bevindt. Dat wil zeggen: inclusief alle zichtbare en onzichtbare gebreken. Het is daarom van belang om de bouwkundige staat van de woning goed te kennen: de koper heeft een onderzoeksplicht.
Dit is gewoon het soort kleine issues waar je als huizenkoper rekening mee moet houden en waarover je niet bij de verkoper moet gaan klagen.
Helemaal mee eens, maar dat sluit toch niet uit dat zij ook meldplicht hebben? Ik snap nog niet helemaal waarom ze het niet hebben hoeven melden.naitsoezn schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:40:
[...]
Je leest te snel over het eerste zinnetje in je link heen.
[...]
Dit zijn dingen die je makkelijk vooraf zelf had kunnen controleren, maar dit heb je nagelaten.
Een verborgen gebrek is bij de verkoper ook niet bekend. Anders had dit gemeld moeten worden lijkt mij.nare man schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:41:
Zoals gezegd: geen 'verborgen gebreken' (in de zin dat ze voor de koper niet kenbaar waren maar voor de verkoper wel en dat de koper daarom de herstelkoper op de verkoper kan verhalen).
Dit is gewoon het soort kleine issues waar je als huizenkoper rekening mee moet houden en waarover je niet bij de verkoper moet gaan klagen.
[ Voor 39% gewijzigd door Shinji op 02-05-2018 12:46 ]
Hun meldplicht ontslaat je niet van jouw onderzoeksplicht. Dingen die jij zelf makkelijk zou hebben kunnen zien vallen dus niet onder verborgen gebrek. Waar precies de scheiding ligt tussen meld- en onderzoeksplicht is misschien een grijs gebied, maar een lekkende kraan is dat imho niet.Shinji schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:42:
[...]
Helemaal mee eens, maar dat sluit toch niet uit dat zij ook meldplicht hebben? Ik snap nog niet helemaal waarom ze het niet hebben hoeven melden.
Net zoals ze een beschadigd keukenblad niet hoeven te melden. Dit kan je ook als koper zelf constateren.
Net zo goed, mijn onderzoeksplicht ontslaat hun toch ook niet van hun meldingsplicht.naitsoezn schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:46:
[...]
Hun meldplicht ontslaat je niet van jouw onderzoeksplicht. Dingen die jij zelf makkelijk zou hebben kunnen zien vallen dus niet onder verborgen gebrek. Waar precies de scheiding ligt tussen meld- en onderzoeksplicht is misschien een grijs gebied, maar een lekkende kraan is dat imho niet.
Maar goed, het is inderdaad grijs gebied en daar ben ik dus een beetje naar op zoek, naar waar die grens ongeveer ligt.
Andere vraag, in wat voor situatie zou je, naar jullie mening, een beroep kunnen doen op de meldingsplicht?
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7