Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Vraagje, mijn vriendin en ik zijn bezig met het kopen van een huis, en na drie verschillende gesprekken gehad met drie verschillende hypotheekadviseurs vertelde de laatste ons dat het waarschijnlijk een probleem gaat worden om de hypotheek rond te krijgen. Dit heeft er mee te maken dat mijn vriendin een tijdelijk contract heeft dat binnen twee maanden afloopt, dus voordat de hypotheek in gaat. De adviseur gaf aan dat een hypotheekverstrekker dan altijd om het vaste contract zal vragen (aangezien ze een intentieverklaring heeft).

Nu is het zo dat de kans 99,99999% is dat ze hierna weer een tijdelijk contract krijgt, de hypotheekadviseur gaf aan dat als dit zo is het heel lastig gaat worden, ook al zit daar dan wel een intentieverklaring bij.

Nu is mijn vriendin dit bij haar werkgever gaan voorleggen en zij willen haar nu een halfjaar contract aanbieden, dit leek de oplossing, echter doet haar werkgever nu wel lastig. Het huidige contract loopt namelijk tot eind mei en ze zou dan pas haar nieuwe contract kunnen krijgen. Nu had haar werkgever het later erover dat dit misschien 1 mei zou kunnen worden. Voor eind mei moet de hypotheek rond zijn, daarna verlopen de ontbindende voorwaarden namelijk.

Nu heb ik hier twee vragen over:
- Is het voor een werkgever mogelijk het contract (in toestemming van de werknemer) te ontbinden, om vervolgens direct een nieuw contract op te stellen voor dus bijvoorbeeld 6 maanden?
- Mocht de werkgever 1 mei aanhouden, denken jullie dan dat er voldoende tijd is om alles rond te krijgen (of een afwijzing te krijgen) voor eind mei?

Een bijkomend probleem is dat we boven de vraagprijs hebben geboden en we, mits de taxatie het toelaat, ook een hypotheek boven de vraagprijs willen hebben. Echter is het voorbehoud van financiering o.b.v. de vraagprijs. M.a.w. als onze hypotheekaanvraag wordt afgewezen zijn we genoodzaakt om nog een hypotheekaanvraag te doen voor het bedrag van de vraagprijs die dan ook afgewezen dient te worden voor eind mij om nog onder de koop uit te komen.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:33
Vraagprijs is niet zo interessant het gaat om de taxatiewaarde. Daarvan zal je naast de hypotheek een deel eigen geld voor nodig hebben.

https://bieb.knab.nl/hypo...ager-dan-koopprijs-wat-nu

Belangrijk is dat de afwijzing van de hypotheek op basis van de verkoopprijs is. Anders kan de verkoper moeilijk doen omdat je er redelijkerwijs vanuit mag gaan dat je de rest cash inbrengt. Is dat eeb probleem?

De werkgever Kan dit het beste beantwoorden. Ieder einde van een contract staat voor een periode met met x periodes en x maanden totaal tot een vast contract aangeboden moet worden. Hoevaak is er al verlengd en hoeveel periodes?

[ Voor 19% gewijzigd door Jaer op 20-04-2018 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik denk dat het allemaal niet veel uit gaat maken. 1 mei of een maand later, als de verlenging op papier staat zal dat ook zeker zijn. Echter blijft het tijdelijk en zit je over een half jaar al met minimaal 2 van de maximaal 3 tijdelijke contracten voor het vast zou moeten worden en gaat dat dan gebeuren? Blijft de grote onzekerheid waarop het afgewezen gaat worden.

Hypotheek krijg je op basis van de taxatiewaarde, rest is zelf meebrengen. En je doet je bod toch standaard op voorwaarde financiering, niet de vraagprijs als dat het bod niet is. Gaat denk ik een moeilijk verhaal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
sambalbaj schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 00:11:
Ik denk dat het allemaal niet veel uit gaat maken. 1 mei of een maand later, als de verlenging op papier staat zal dat ook zeker zijn. Echter blijft het tijdelijk en zit je over een half jaar al met minimaal 2 van de maximaal 3 tijdelijke contracten voor het vast zou moeten worden en gaat dat dan gebeuren? Blijft de grote onzekerheid waarop het afgewezen gaat worden.
[...]
Als mijn vriendin nu een half jaarcontract zou hebben, met daarbij een intentieverklaring dan zal een hypotheekverstrekker niet moeilijk doen (volgens de drie gesproken hypotheekadviseurs).
Het gaat er dus om, hoe zorgen we ervoor dat het contract dat ze nu heeft ontbonden wordt en er op zeer korte termijn een nieuw contract van een half jaar in kan gaan met daarbij een intentieverklaring.
sambalbaj schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 00:11:
[...]
Hypotheek krijg je op basis van de taxatiewaarde, rest is zelf meebrengen. En je doet je bod toch standaard op voorwaarde financiering, niet de vraagprijs als dat het bod niet is. Gaat denk ik een moeilijk verhaal worden.
Ik vraag me af of je je beseft hoe de huidige markt in elkaar zit. Als ik mensen om me heen mag geloven dan is het al bijna een wonder dat ons bod is geaccepteerd waarbij we überhaupt ontbindende voorwaarden worden opgesteld. Daarbij als het huis getaxeerd wordt op de vraagprijs kunnen we het verschil tussen vraagprijs en koopsom overbruggen, alleen doen we dit liever niet, daar zit het probleem niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:50
miicker schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 00:18:
[...]
Ik vraag me af of je je beseft hoe de huidige markt in elkaar zit. Als ik mensen om me heen mag geloven dan is het al bijna een wonder dat ons bod is geaccepteerd waarbij we überhaupt ontbindende voorwaarden worden opgesteld. Daarbij als het huis getaxeerd wordt op de vraagprijs kunnen we het verschil tussen vraagprijs en koopsom overbruggen, alleen doen we dit liever niet, daar zit het probleem niet.
Ik verwonder mezelf al weer een tijd over de huizenmarkt, waarbij in bepaalde regios zonder pardon meer als de vraagprijs geboden word.

Maar dat terzijde, jullie lopen een behoorlijk financieel risico op dit moment. Dat zien jullie zelf ook in neem ik aan? Een intentieverklaring is leuk, maar je kan er later geen enkel recht aan ontlenen. Kun je het verlies aan inkomen opvangen?

Heb je uberhaupt genoeg eigen geld om het gat tussen hypotheekbedrag en je bod + kk te overbruggen?

Het leest nu een beetje als hopen op het beste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:16

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

miicker schreef op donderdag 19 april 2018 @ 23:57:
Nu is het zo dat de kans 99,99999% is dat ze hierna weer een tijdelijk contract krijgt, de hypotheekadviseur gaf aan dat als dit zo is het heel lastig gaat worden, ook al zit daar dan wel een intentieverklaring bij.
Weet je zeker dat je een hypotheek af wil sluiten op basis van twee inkomens? Het is wel duidelijk dat je vriending geen vaste aanstelling gaat krijgen bij haar huidige werkgever (anders hadden ze dat nu al gedaan).

Wat gebeurt er als haar volgende tijdelijke contract verloopt? De kans bestaat dat ze dan geen baan meer heeft, en dan?

Reken eens goed uit, wat jullie inkomen dan is, en of de hypotheeklasten nog wel te dragen zijn. In mijn ogen nemen jullie vrij veel risico nu.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
Een nieuw contract vervangt gewoon een lopend contract. Daarvoor hoeft het oude niet eerst ontbonden te worden. Indien er mogelijk sprake is van ambiguïteit dan kan er nog expliciet een zin worden opgenomen dat het nieuwe contract het oude vervangt.

Vraag is natuurlijk of je wel een huis moet kopen op basis van werk bij een schijtwerkgever die met meerdere halfjaarlijkse contracten werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 21:14
Het ligt natuurlijk ook aan de hoogte van de hypotheek. In veel gevallen is het kopen van een huis/appartement in de stad goedkoper dan huren.

Als je ziet wat je in de particuliere huursector betaald voor een woning dan kan dat wel eens risicovoller zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:25

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Waarom moet het contract ontbonden worden? Als het loopt tot eind mei dan kan de werkgever nu toch gewoon een nieuw contract opstellen met een begindatum van 1 juni? Als ze dat allebei ondertekenen is er toch geen probleem.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 08:50
Ik denk niet dat een hypotheekverstrekker veel verschil ziet tussen een "tijdelijk contract" en een "vast contract van 6 maanden".
Hij zal een risicobeoordeling maken of jullie nu (en in de toekomst) aan je betalingsverplichting kunt voldoen.
Hoe hoger hij jullie risico inschat, des te hoger het rente-percentage of afkeur van de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Domino schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 07:33:
[...]

Ik verwonder mezelf al weer een tijd over de huizenmarkt, waarbij in bepaalde regios zonder pardon meer als de vraagprijs geboden word.

Maar dat terzijde, jullie lopen een behoorlijk financieel risico op dit moment. Dat zien jullie zelf ook in neem ik aan? Een intentieverklaring is leuk, maar je kan er later geen enkel recht aan ontlenen. Kun je het verlies aan inkomen opvangen?

Heb je uberhaupt genoeg eigen geld om het gat tussen hypotheekbedrag en je bod + kk te overbruggen?

Het leest nu een beetje als hopen op het beste.
Om antwoord te geven op je vragen, ja we weten dat we een potentieel financieel risico lopen. Maar dat risico is echter behoorlijk klein. De feiten:
We gaan er qua maandlast (zowel netto als bruto!) op vooruit t.a.v. onze huidige maandlast (kale huur die we nu betalen is meer dan de bruto maandlasten zullen zijn). Dat geeft dus al aan dat we het kunnen betalen.
We hebben voldoende buffer om een tijdelijk verlies van inkomen op te vangen, toegegeven, dat moet geen jaar duren.
We hebben voldoende eigen geld om de verschil tussen de vraagprijs en het bod + k.k. op te vangen (anders hadden we dit ook niet gedaan)

Daarnaast is het zo dat we beide starters zijn, we staan aan de begin van onze carrière en zullen komende paar jaar enkel in loon omhoog gaan, bij mij is dit zelfs een zekerheid omdat het vast ligt in mijn arbeidscontract.
Mijn vriendin zal, mocht haar contract niet verlengd worden, binnen drie maanden een nieuwe baan kunnen vinden, en die periode kunnen we eenvoudig overbruggen.

Dus ja, er zijn financiële risico's, maar dit hebben we allemaal goed in overweging genomen en ook besproken met een adviseur.
Question Mark schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:11:
[...]

Weet je zeker dat je een hypotheek af wil sluiten op basis van twee inkomens? Het is wel duidelijk dat je vriending geen vaste aanstelling gaat krijgen bij haar huidige werkgever (anders hadden ze dat nu al gedaan).

Wat gebeurt er als haar volgende tijdelijke contract verloopt? De kans bestaat dat ze dan geen baan meer heeft, en dan?

Reken eens goed uit, wat jullie inkomen dan is, en of de hypotheeklasten nog wel te dragen zijn. In mijn ogen nemen jullie vrij veel risico nu.
Zie ook bovenstaande reactie, dat geeft antwoord op de meeste punten die je noemt. Daarbij denk ik dat we de maandlasten zelfs op enkel mijn inkomen kunnen dragen, alleen houden we dan echt niets over per maand :+ Maar de hypotheek afsluiten op mijn inkomen is gewoon geen optie, aangezien we dan ergens een schuurtje kunnen krijgen, zeker in de regio waar wij kopen.
Rukapul schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:18:
Een nieuw contract vervangt gewoon een lopend contract. Daarvoor hoeft het oude niet eerst ontbonden te worden. Indien er mogelijk sprake is van ambiguïteit dan kan er nog expliciet een zin worden opgenomen dat het nieuwe contract het oude vervangt.

Vraag is natuurlijk of je wel een huis moet kopen op basis van werk bij een schijtwerkgever die met meerdere halfjaarlijkse contracten werkt.
Bedankt voor je antwoord! Ik hoop dat je hierin gelijk hebt. Over het laatste gedeelte ben ik het zeker met je eens, maar goed, ze heeft het naar haar zin waar ze werkt en doet er veel ervaring op, de tijdelijke contracten neemt ze daarom maar voor lief.
marcunator schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:18:
Het ligt natuurlijk ook aan de hoogte van de hypotheek. In veel gevallen is het kopen van een huis/appartement in de stad goedkoper dan huren.

Als je ziet wat je in de particuliere huursector betaald voor een woning dan kan dat wel eens risicovoller zijn.
Precies dit dus. Zie ook mijn reactie na de eerste quote.
blitzkrieg schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:28:
Waarom moet het contract ontbonden worden? Als het loopt tot eind mei dan kan de werkgever nu toch gewoon een nieuw contract opstellen met een begindatum van 1 juni? Als ze dat allebei ondertekenen is er toch geen probleem.
Dit zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar ik weet niet hoe dit overkomt in de ogen van een hypotheek verstrekker, aangezien er dan een nieuw tijdelijk contract klaar ligt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 21:14
Over wat voor bruto maandlasten praten we TS? Verder zou ik er geen onnodige zaken bijhalen voor de hypotheekverstrekker, een intentieverklaring zou afdoende moeten zijn. Als de hypotheekverstrekker dan meer duiding wilt hebben kan je altijd nog een intentieverklaring opstellen met het volgende contract.

Mijn ervaring is dat als de hypotheek onder de NHG valt dat ze dan een stuk makkelijker zijn. Het is niet ongewoon dat je maandlasten met kopen 50% lager zijn dan met huren.

Ook is het (naar mijn mening) relevant mbt het risico om te kijken in wat voor een sector jij en je partner werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
miicker schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:21:
Bedankt voor je antwoord! Ik hoop dat je hierin gelijk hebt.
Dit zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar ik weet niet hoe dit overkomt in de ogen van een hypotheek verstrekker, aangezien er dan een nieuw tijdelijk contract klaar ligt..
Je kunt vandaag een nieuw contract sluiten met morgen als ingangsdatum en als einddatum de oude einddatum + 6 maanden.

Aan het tussentijds openbreken van een contract is niets vreemds. Natuurlijk zou een letterlijke verlenging ook kunnen door de nieuwe ingangsdatum bij de oude afloopdatum aan te laten sluiten, maar als er bijvoorbeeld met directe ingang andere wijziging plaatsvindt dan wordt er een nieuw contract opgesteld met de gewijzigde voorwaarde in combinatie met de nieuwe einddatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@Rukapul thanks voor de uitleg. Hopen dat de werkgever van mijn vriendin er ook zo over denkt.
Ik vond hier ook nog wel iets interessants:
https://www.arbeidsrechte...ieuwe-arbeidsovereenkomst
Daar lijkt het inderdaad ook gewoon te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

taxatie zal geen probleem worden. Probeer wel een taxateur te pakken die je kent en beetje kan beïnvloeden. Overigens mag taxateur altijd wat afwijken zonder dat zijn oordeel als niet correct word gezien. Vraag me wel af om op het randje te gaan zitten qua hypotheek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:50
miicker schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:21:
[...]

Om antwoord te geven op je vragen, ja we weten dat we een potentieel financieel risico lopen. Maar dat risico is echter behoorlijk klein. De feiten:
We gaan er qua maandlast (zowel netto als bruto!) op vooruit t.a.v. onze huidige maandlast (kale huur die we nu betalen is meer dan de bruto maandlasten zullen zijn). Dat geeft dus al aan dat we het kunnen betalen.
We hebben voldoende buffer om een tijdelijk verlies van inkomen op te vangen, toegegeven, dat moet geen jaar duren.
We hebben voldoende eigen geld om de verschil tussen de vraagprijs en het bod + k.k. op te vangen (anders hadden we dit ook niet gedaan)

Daarnaast is het zo dat we beide starters zijn, we staan aan de begin van onze carrière en zullen komende paar jaar enkel in loon omhoog gaan, bij mij is dit zelfs een zekerheid omdat het vast ligt in mijn arbeidscontract.
Mijn vriendin zal, mocht haar contract niet verlengd worden, binnen drie maanden een nieuwe baan kunnen vinden, en die periode kunnen we eenvoudig overbruggen.

Dus ja, er zijn financiële risico's, maar dit hebben we allemaal goed in overweging genomen en ook besproken met een adviseur.
Okay, een vrij normale situatie dus.

Starters hebben het gewoon moeilijk in de huidige markt. Geeft mij in ieder geval een beetje ‘piece of mind’ dat je toch zeker wel lijkt te beseffen waar je mee bezig bent. Dat bleek niet uit je topicstart (wat overigens ook aan mij kan liggen).

Even uit pure nieuwsgierigheid: welke regio hebben we het over?

Ik zit zelf in de regio ‘s-Hertogenbosch en daar lijkt iedereen gek geworden als het op de huizenmarkt aankomt. Prijzen stijgen per dag en ze gaan als zoete broodjes de deur uit.

Succes iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Domino schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:32:
[...]

Okay, een vrij normale situatie dus.

Starters hebben het gewoon moeilijk in de huidige markt. Geeft mij in ieder geval een beetje ‘piece of mind’ dat je toch zeker wel lijkt te beseffen waar je mee bezig bent. Dat bleek niet uit je topicstart (wat overigens ook aan mij kan liggen).

Even uit pure nieuwsgierigheid: welke regio hebben we het over?

Ik zit zelf in de regio ‘s-Hertogenbosch en daar lijkt iedereen gek geworden als het op de huizenmarkt aankomt. Prijzen stijgen per dag en ze gaan als zoete broodjes de deur uit.

Succes iig!
Het gaat om Nieuwegein. Volgens een artikel van de NOS werd daar in het tweede kwartaal van 2017 al 42,1 procent van de huizen boven de vraagprijs verkocht. Het eerste huis waar we interesse in hadden werden we flink overboden, terwijl we bijna 5 K boven de vraagprijs geboden hadden, dus het is inderdaad gekkenwerk op het moment :P

Link naar het artikel waar ik het over heb:
https://nos.nl/artikel/21...t-vraagprijs-of-meer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:57
Er zijn hypotheek verstrekkers die daar minder moeilijk over doen. Hypotheek verstrekker Obvion doet helemaal niet moeilijk over tijdelijke contracten e.d. een intentie verklaring is dan voldoende. Ik had een tijdelijk contract en mijn vrouw een 0 uren contract ( het gemiddelde inkomen van de laatste 3 jaar werd hier als gemiddeld inkomen meegeteld) en wij konden gewoon een hypotheek afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
martijn_me schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 12:56:
Er zijn hypotheek verstrekkers die daar minder moeilijk over doen. Hypotheek verstrekker Obvion doet helemaal niet moeilijk over tijdelijke contracten e.d. een intentie verklaring is dan voldoende. Ik had een tijdelijk contract en mijn vrouw een 0 uren contract ( het gemiddelde inkomen van de laatste 3 jaar werd hier als gemiddeld inkomen meegeteld) en wij konden gewoon een hypotheek afsluiten.
Werd bij jou ook naar je inkomen van de afgelopen 3 jaar gekeken? Bij mijn vriendin is het probleem dat haar contract eind mei al verloopt, ik neem aan dat jouw contract niet zo snel verliep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_me
@miicker, nee, ik had gewoon salaris stroken van de afgelopen periode en een intentie verklaring. Dat was voldoende. Contract zou binnen 2 maanden aflopen meen ik.

[ Voor 16% gewijzigd door martijn_me op 20-04-2018 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
martijn_me schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 12:58:
@miicker, nee, ik had gewoon salaris stroken van de afgelopen periode en een intentie verklaring. Dat was voldoende.
Dus je contract hoefde je helemaal niet te overhandigen? Enkel salarisstroken en de intentieverklaring?
Probleem is dan wel denk ik, dat op de intentieverklaring staat tot wanneer die geldig is (dus het aflopen van het contract eind mei)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_me
Ik zou zeggen laat het toetsen, niet geschoten is altijd mis ;-) Of bel ze op wat de voorwaarden zijn. Bij mij was het voldoende in ieder geval.

[ Voor 17% gewijzigd door martijn_me op 20-04-2018 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryangr0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-06 06:35
martijn_me schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 12:58:
@miicker, nee, ik had gewoon salaris stroken van de afgelopen periode en een intentie verklaring. Dat was voldoende. Contract zou binnen 2 maanden aflopen meen ik.
Ik had precies hetzelfde als alleenstaande starter 2 maanden nadat ik begon met werken. Mijn hypotheek heb ik afgesloten bij de ING in December 2016. Een intentieverklaring en bewijs dat ik ook daadwerkelijk het geld binnenkreeg was voldoende. Misschien is dat inmiddels aangescherpt. Ik vond het toen wel makkelijk gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 10:10
miicker schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 12:59:
[...]

Dus je contract hoefde je helemaal niet te overhandigen? Enkel salarisstroken en de intentieverklaring?
Probleem is dan wel denk ik, dat op de intentieverklaring staat tot wanneer die geldig is (dus het aflopen van het contract eind mei)
Er zal inderdaad een maximale ouderdom van een intentieverklaring van toepassing, waar de financierder naar kijkt. Een intentieverklaring van 1 jaar geleden bijvoorbeeld, zal nu niet meer gaan werken. Dito voor salarisstroken of bankrekeningafschriften overigens.

Maar normaal gesproken is een intentieverklaring plus een (recente) aantal salarisstroken en bankrekeningafschriften (waarop de storting van het salaris zichtbaar is) voldoende en hoef je geen hele heisa aan contracten te overhandigen.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@Ryangr0 @Leut als ik dit allemaal zo lees begin ik erg aan de hypotheekadviseur te twijfelen. Misschien toch opzoek naar een andere, maar dat zal dan op zeer korte termijn moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
miicker schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 13:38:
@Ryangr0 @Leut als ik dit allemaal zo lees begin ik erg aan de hypotheekadviseur te twijfelen. Misschien toch opzoek naar een andere, maar dat zal dan op zeer korte termijn moeten.
Is het niet simpelweg dat jullie van 2 kanten te veel willen hebben?

Je wilt een hypotheek op 1 contract (het jouwe feitelijk) en mogelijk wat aanhangend geld (van je vriendin)
En tegelijkertijd
Wil je meer dan de vraagprijs als hypotheek krijgen.

En dat het nu gewoon een kwestie is van : situatie 1 is niet zo'n probleem, situatie 2 is niet zo'n probleem, alleen de combo dat is wel een probleem en vraagt een zooitje extra waarborgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Gomez12 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:15:
[...]

Is het niet simpelweg dat jullie van 2 kanten te veel willen hebben?

Je wilt een hypotheek op 1 contract (het jouwe feitelijk) en mogelijk wat aanhangend geld (van je vriendin)
En tegelijkertijd
Wil je meer dan de vraagprijs als hypotheek krijgen.

En dat het nu gewoon een kwestie is van : situatie 1 is niet zo'n probleem, situatie 2 is niet zo'n probleem, alleen de combo dat is wel een probleem en vraagt een zooitje extra waarborgen.
Volgens mij begrijp je het verhaal niet helemaal. Mijn vriendin en ik verdienen ongeveer hetzelfde, we nemen niet de maximale hypotheek, maar op 1 loon kunnen we het niet bij lange na niet krijgen, dus punt 1 klopt sowieso niet. We willen gewoon een hypotheek op twee lonen, dat van mij (vast contract) en dat van haar (tijdelijk contract met intentieverklaring). Alleen loopt haar contract bijna af en zal ze daarna een half jaar contract krijgen (opnieuw met intentieverklaring).
De overige dingen hebben er niets mee te maken.

Als de taxatie lager is dan de vraagprijs kunnen we onder de koop uit. Alles wat het huis hoger getaxeerd wordt is mooi meegenomen, maar niet noodzakelijk omdat we zelf het verschil tussen de vraagprijs en het bod kunnen opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 12:00
Wij zaten in een redelijk vergelijkbare situatie toen we in 2014 ons huis kochten. Ook mijn vriendin kreeg geen intentieverklaring. Maar wij hebben onze hypotheek gekregen op basis van mijn vaste contract en het gemiddelde inkomen van mijn vriendin over de afgelopen drie jaar (dus 2011 t/m 2013).
Daarvoor hoef je niks van een contract te overleggen, alleen de jaaropgaven van de afgelopen drie jaar. Zover ik weet kan dat nog steeds, zeker omdat er steeds meer ZZP'ers bij komen. Lang niet iedereen heeft een vast contract.
Dus als je vriendin in de afgelopen drie jaar gemiddeld genoeg heeft verdiend om opgeteld bij het salaris van jouw vaste contract, de inkomenstoets voor de hypotheek te halen, dan zou dat geen probleem moeten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Lapa op 20-04-2018 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:17
miicker schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 11:17:
Wordt er bij een hypotheekaanvraag om een arbeidscontract gevraagd als men een tijdelijk contract heeft maar wel een intentieverklaring kan overleggen die nog 6-7 maanden geldig is?
Bel gewoon een geldverstrekker en leg ze het voor. Dan weet je hoe de geldverstrekker er zelf tegenaan kijkt. Idealiter bel je de geldverstrekker waar de adviseur de hypotheek wilt afsluiten.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:32
@miicker dat is bijna niet te beantwoorden omdat verschillende geldverstrekkers verschillende regels hanteren. Voor de ene is een intentieverklaring voldoende, de ander wil misschien een vast contract zien (of anders het loon maar voor een deel mee rekenen). Dus de enige die daar goed antwoord op kan geven is de geldverstrekker zelf. Gewoon even bellen.
Pagina: 1