lexvandoef schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:26:
[...]
Nou, toen we op jacht waren viel het opzich wel mee, maar wij moesten veel gevoel krijgen voor de waarde van de woningen en hoeveel je moest bieden.
In Rotterdam hebben wij in het begin een appartement bezichtigd die te koop stond voor 180k, 1.5 jaar later stonden er kleinere appartementen in hetzelfde blok voor 225k te koop. Die hele stijging fokte wel een beetje met ons hoofd om een redelijk bod neer te leggen waarbij we zelf ook niet het idee hadden echt veel te veel te betalen (wat je natuurlijk sowieso wel gaat doen). Om daar een beetje redelijk beeld in te krijgen hebben we veel moeten bezichtigen en thuis ook veel 'huiswerk' gedaan, woningrapporten en dergelijke doorgenomen, veel huizen vergelijken op papier in zowel mindere als betere buurten. Prijzen per m2 overzichten gemaakt per type woning en per buurt, ook een leuk klusje. En nog wel meer van dat soort overzichten gemaakt en bestemmingsplannen ingezien om tot een redelijke inschatting te kunnen komen van een bod. Zo kwamen we erachter dat bij ons huidige huis het stuk naast de plas in het bestemmingsplan te boek stond voor de horeca en met wat google-werk hebben we gevonden dat er binnen plannen zijn om binnen nu en 3 jaar een paviljoen met horeca en een bioscoop te bouwen. Wat het voor ons weer aantrekkelijker maakte om het huis te kopen. En met de gemeente bellen over bepaalde zaken om apppartementencomplexen heen (groenvoorziening bijvoorbeeld) en hun beleid daaromtrent.
En dan daarna nog ff uitzoeken en 'leren' hoe je een goed waterdicht bod doet zonder daarbij hard onderuit te gaan maar wel een kans maakt op het huis. Dat was voor ons ook nieuw natuurlijk. Hoe stel je ontbindende voorwaarden een beetje netjes op zonder dat je de verkopende partij afschrikt of als een amateur over te komen enzo.
En we hebben geen hypotheekadviseur in de hand genomen dus ook daarbij weer talloze gesprekken om te kijken hoe of wat, wie is er niet alleen voordelig maar ook goede voorwaarden op gebied van hypotheekofferte duur en hoe lang je je rente vast moet zetten ivm verkoop van dit huis in de toekomst (en dus van NHG hypotheek naar toekomstig niet NHG hypotheek). Veel huiswerk ook weer om uit te vinden wat gebruikelijk is enzo.
En dan het koopcontract en alle documenten, splitsingsaktes en andere ongein zelf uitgeplozen. Het koopcontract was gelukkig een modelcontract voor appartementen, maar toch, juridische documenten zijn nou niet bepaald sappig om te lezen vonden wij (zeker niet als je eigenlijk op vakantie bent

). Uiteindelijk ook nog wel daardoor wijzigen laten doen en fouten! gevonden in het voorlopige koopcontract, 3x terug moeten sturen dus ook alles 3x gelezen (je wilt toch zeker zijn dat je het goed doet). (Nou doet een aankoopmakelaar dit ook niet voor je natuurlijk).
Komt er nog bij dat we testamenten op hebben laten maken en dat wilden we zo handig en toekomst-proof mogelijk hebben (als je er dan toch bent he), dus dan ga je daar weer over lezen en huiswerk doen, kost ook tijd, allerlei scenario's bedenken die we wilden voorleggen aan de notaris ook .
Oh en natuurlijk de goedbedoelde adviezen van iedereen om ons heen die al een keer een huis hebben gekocht, iedereen adviseert weer iets anders. Dus daar hadden we niet zoveel aan helaas.
Er gaat gewoon veel tijd in zitten vonden wij, nou was het ook ons eerste huis en hebben wij beide de neiging om super voorbereid voor de dag te komen (misschien wel een beetje overdreven goed....), en dat werkte uiteindelijk wel in ons voordeel bij het huis wat we nu gekocht hebben, maar toch, veel tijd en energie. Achteraf denk ik weleens, hadden we nou maar een aankoopmakelaar gehad, maar dan denk ik ook, hmmm volgens mij had ik dan nog steeds alles willen weten en lezen dus had het misschien niet heel veel uitgemaakt.
Uiteindelijk hebben we ons dusdanig goed voorbereid en er voldoende van geleerd dat ik het zeker nog wel een keer zou doen trouwens, het blijft leuk om een huis te kopen

.
@
Piet_Piraat7 wat was jouw ervaring dan? Ik kan me niet voorstellen dat je heel veel minder doet als je een huis koopt toch? Wij hadden ook echt 0 ervaring op dit gebied, dat helpt ook niet mee.