Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 78 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-09 15:58
lexvandoef schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:26:
[...]
@Piet_Piraat7 wat was jouw ervaring dan? Ik kan me niet voorstellen dat je heel veel minder doet als je een huis koopt toch?
Ik zie al waar het verschil in zit :) andere locatie (overheen gelezen, my bad). Waar jij in de gekte van Rotterdam je wegwijs moest maken op de koopmarkt had ik de rust van de achterhoek. Vandaar mijn interesse in wat dan zoveel tijd kost :). Ik ging op een vrijdag kijken, de maandag er op nog een keer en woensdag werd mijn bod geaccepteerd. Ook ben ik de enige koper, dus het hypotheekgesprek en de documenten aanleveren was zeer weinig werk.

De koopacte doorakkeren was inderdaad een kriem, naar mijn mening had dat ook in 5 pagina's gekund ipv 75.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:45
[...]
@Piet_Piraat7 wat was jouw ervaring dan? Ik kan me niet voorstellen dat je heel veel minder doet als je een huis koopt toch?
Wij hadden in een periode van 4 weken ongeveer 8 huizen bekeken. Laatste stond net op funda. bezichtiging gepland en diezelfde dag makelaar gebeld met een bod van 5% onder de vraagprijs voor xxxk welke 48 uur zou gelden.

Geen buurtonderzoek of bestemmingsplannen opgevraagd, lag toch geen groen naast het huis.

En het was een nieuwer huis, dus geen keuring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexvandoef
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:55
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:32:
[...]

Ik zie al waar het verschil in zit :) andere locatie. Waar jij in de gekte van Rotterdam je wegwijs moest maken op de koopmarkt had ik de rust van de achterhoek. Vandaar mijn interesse in wat dan zoveel tijd kost :). Ik ging op een vrijdag kijken, de maandag er op nog een keer en woensdag werd mijn bod geaccepteerd. Ook ben ik de enige koper, dus het hypotheekgesprek en de documenten aanleveren was zeer weinig werk.

De koopacte doorakkeren was inderdaad een kriem, naar mijn mening had dat ook in 5 pagina's gekund ipv 75.
President schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:33:
[...]

Wij hadden in een periode van 4 weken ongeveer 8 huizen bekeken. Laatste stond net op funda. bezichtiging gepland en diezelfde dag makelaar gebeld met een bod van 5% onder de vraagprijs voor xxxk welke 48 uur zou gelden.

Geen buurtonderzoek of bestemmingsplannen opgevraagd, lag toch geen groen naast het huis.

En het was een nieuwer huis, dus geen keuring
Ah ja, zonder die gekte scheelt het wel veel tijd en moeite denk ik. Overigens is het uiteindelijk bij het huis wat we gekocht hebben ook zo gegaan, maandag kijken, in de tussentijd dingen opvragen en vergelijken/lezen woensdag weer kijken, donderdagochtend bod neergelegd en donderdagavond overeenstemming met de verkopende partij. Overigens ook geen bouwkundige keuring gedaan, appartement uit 2004 het MJOP van de VVE was keurig in orde, dus dat durfden we dan wel weer aan zo.

De hypotheek en dergelijke ging nu ook erg soepel gezien we dat grapje al 5/6x hebben doorlopen bij de vorige biedingen.

Maar daarvoor zat dus heel veel tijd en gedoe, echt om gek van te worden in die grote steden.

We waren wel verbaasd dat het lukte maar dat kwam ook mede doordat we heel erg flexibel waren mbt de oplevertermijn die zijn graag wilden en daardoor dus een streepje voor hadden, we waren ook hier bij lange na niet de enige kopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 13:02
Road-runner83 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:47:
[...]

Altijd leuk op huizenjacht :). Wij zijn van Zoetermeer (8jr gewoond in 2 huurwoningen + 1 koopwoning) naar Waddinxveen verhuisd (wonen we nu sinds 2016). Ik weet niet of Corset en vrouw ook aan de kids gaan maar dan zou ik eerder voor Waddinxveen gaan ipv Zoetermeer :).

Waarom? Wij hebben in Segwaert, Oosterheem en Noordhove gewoond. In geen een van die wijken zou ik de kids op een openbare bassischool willen hebben (reden kun je wel bedenken verwacht ik ;)) terwijl dat wel onze voorkeur heeft. Daarnaast heeft Waddinxveen genoeg voorzieningen (mooi nieuw centrum) en zelfs mooier zwembad dan Z'meer. En het is een stuk meer groen (zeker waar wij wonen in 't Suyt bij voetbalclub Be Fair).

Voor zover ik weet heb je in Waddinxveen geen echt slechte buurten (ik ken ze uiteraard niet allemaal), in Z'meer heb je er hier wel genoeg van (denk bijv. aan Palenstein maar in Oosterheem zijn ook genoeg slechte buurten/straten). Wij zaten in principe in een goede buurt in Oosterheem (hoekwoning met allemaal koop om ons heen) maar zelfs daar was het soms niet helemaal pluis....er is een keer iemand overvallen (mobiel) mbv een mes tegen ons huis (ligt op de route naar de Randstadrail) en ook een aantal keer een auto inbraak geweest.

Succes alvast! :)
Grappig ik ben het totaal niet met je eens, ik weet wel genoeg plekken in waddinxveen waar ik niet zou zitten. En ik vind ook Oosterheem, en Noordhove echt plekken waar ik niet zou willen wonen wat dat betreft ben ik het heel erg met je eens.

Ook was er bijvoorbeeld een inbraakgolf, en zijn er meerdere jeugdbendes in waddinxveen.
Het hangt of valt zo erg met het kleine gedeelte waar je woont en het grotere geheel zegt heel weinig.

ik ben juist weer terug gegaan naar Zoetermeer voor de kinderen ik vind dat we hier veel voorzieningen hebben. Dat zwembad komt wel weer terug ;) vind ik geen must ook.

ik vind dit ook wel een handige site http://www.hoeveiligismijnwijk.nl/sf.mcgi?823

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
doet het Oosten er niet toe voor die site? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
-tom-562 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 08:21:
Een aankoopmakelaar ga je toch nodig hebben, ongeacht of je dit specifieke huis gaat kopen, of niet.
Ik mis hem even. Waarom heb je een aankoopmakelaar nodig? Je kan prima zonder een aankoopmakelaar een huis kopen namelijk. Of bedoel je wat anders/begrijp ik niet wat je bedoeld :)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

thewizard2006 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 13:26:
[...]

Ik mis hem even. Waarom heb je een aankoopmakelaar nodig? Je kan prima zonder een aankoopmakelaar een huis kopen namelijk. Of bedoel je wat anders/begrijp ik niet wat je bedoeld :)
nick_haak schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:58:
Ik heb voor mezelf al zo'n beetje besloten dat een aankoopmakelaar wel wenselijk is (Starter, geen ervaring op de huizenmarkt, geeft me wat meer zekerheid).
Hij zegt het zelf ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:11
Katerin schreef op donderdag 12 april 2018 @ 13:16:
[...]

Grappig ik ben het totaal niet met je eens, ik weet wel genoeg plekken in waddinxveen waar ik niet zou zitten. En ik vind ook Oosterheem, en Noordhove echt plekken waar ik niet zou willen wonen wat dat betreft ben ik het heel erg met je eens.

Ook was er bijvoorbeeld een inbraakgolf, en zijn er meerdere jeugdbendes in waddinxveen.
Het hangt of valt zo erg met het kleine gedeelte waar je woont en het grotere geheel zegt heel weinig.

ik ben juist weer terug gegaan naar Zoetermeer voor de kinderen ik vind dat we hier veel voorzieningen hebben. Dat zwembad komt wel weer terug ;) vind ik geen must ook.

ik vind dit ook wel een handige site http://www.hoeveiligismijnwijk.nl/sf.mcgi?823
Eerst ben je het totaal niet met me eens en later ben je het wel weer heel erg eens.....wat is het nou? ;).

Ik moet eerlijk bekennen dat wij wel in 1 van de betere wijken wonen met alleen zelfbouw huizen en 2 (koop) rijtjes blokken, wijk bestaat nu sinds 2015. Dus 0,0 tokkie gehalte alleen heb je uiteraard (zoals overal) kans op inbraken maar dat is nog niet voorgekomen in onze wijk (vrij waakzame Buurt app).

In Oosterheem/Noordhove heb je ook wel goede wijken/straten...opzich zaten wij in een goede wijk in Oosterheem op dus een paar 'incidenten' na. In Waddinxveen zul je vast ook wel mindere straten/wijken hebben maar ik heb nog geen idee welke. Wellicht kun jij dat aangeven voor degene die in deze regio gaan kijken? :)

Zoetermeer heeft zeker meer voorzieningen maar ik kan er geen 1 opnoemen die ik nu mis...Zwembad hebben we op dit moment het meeste aan (kids van 5 en 3 en nog 1 op komst waarvan de oudste nu op zwemles zit). Naja wellicht Snowworld in de toekomst voor als ze op skiles gaan maar dat is prima te rijden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Je bedoeld omdat hij een starter is? Ook dan heb je helemaal geen aankoopmakelaar nodig...

ps ik zeg niet dat het niet mogelijk/verstandig is. Ik reageerde op tom die zei dat je toch wel een aankoopmakelaar moest inschakelen (als in verplicht anders kan je niets kopen). Beetje net zo als dat je een makelaar moet inschakelen om je huis op Funda te krijgen zeg maar. Voor een aankoopmakelaar geld echter niet dat je die moet hebben. Mag wel natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

thewizard2006 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 13:34:
[...]

Je bedoeld omdat hij een starter is?
Nee, omdat de persoon waar -tom-562 op reageert zelf al zegt een aankoopmakelaar in te willen schakelen maar twijfelt over het moment. Je haalt de zin compleet uit z'n context.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 16:51

-tom-562

Oliesjeik

thewizard2006 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 13:34:
[...]

Je bedoeld omdat hij een starter is? Ook dan heb je helemaal geen aankoopmakelaar nodig...

ps ik zeg niet dat het niet mogelijk/verstandig is. Ik reageerde op tom die zei dat je toch wel een aankoopmakelaar moest inschakelen (als in verplicht anders kan je niets kopen). Beetje net zo als dat je een makelaar moet inschakelen om je huis op Funda te krijgen zeg maar. Voor een aankoopmakelaar geld echter niet dat je die moet hebben. Mag wel natuurlijk
Lees de posts nog eens goed, hij zegt zelf dat hij graag een aankoopmakelaar wilt... Zijn vraag was wat nu de beste stap/tactiek is

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
lexvandoef schreef op donderdag 12 april 2018 @ 11:53:
[...]

Uiteindelijk halverwege feb voor de eerste keer in B&R gekeken, pracht van een maisonette, 120m2 over 2 verdiepingen, terras van 30m2, plafonds van 3.40m hoog en het hoekhuis dus heel veel ramen en licht. Bod op gedaan en binnen een dag was het rond, onder de vraagprijs ook. En dat op 15 min (fiets+metro) van Rotterdam CS af.
Dan fiets je wel heel snel, BR ligt al gauw op 8km fietsafstand van CS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op donderdag 12 april 2018 @ 18:25:
[...]

Dan fiets je wel heel snel, BR ligt al gauw op 8km fietsafstand van CS
Vandaar de metro ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Nou, toen we op jacht waren viel het opzich wel mee, maar wij moesten veel gevoel krijgen voor de waarde van de woningen en hoeveel je moest bieden.
In Rotterdam hebben wij in het begin een appartement bezichtigd die te koop stond voor 180k, 1.5 jaar later stonden er kleinere appartementen in hetzelfde blok voor 225k te koop. Die hele stijging fokte wel een beetje met ons hoofd om een redelijk bod neer te leggen waarbij we zelf ook niet het idee hadden echt veel te veel te betalen (wat je natuurlijk sowieso wel gaat doen). Om daar een beetje redelijk beeld in te krijgen hebben we veel moeten bezichtigen en thuis ook veel 'huiswerk' gedaan, woningrapporten en dergelijke doorgenomen, veel huizen vergelijken op papier in zowel mindere als betere buurten. Prijzen per m2 overzichten gemaakt per type woning en per buurt, ook een leuk klusje. En nog wel meer van dat soort overzichten gemaakt en bestemmingsplannen ingezien om tot een redelijke inschatting te kunnen komen van een bod. Zo kwamen we erachter dat bij ons huidige huis het stuk naast de plas in het bestemmingsplan te boek stond voor de horeca en met wat google-werk hebben we gevonden dat er binnen plannen zijn om binnen nu en 3 jaar een paviljoen met horeca en een bioscoop te bouwen. Wat het voor ons weer aantrekkelijker maakte om het huis te kopen. En met de gemeente bellen over bepaalde zaken om apppartementencomplexen heen (groenvoorziening bijvoorbeeld) en hun beleid daaromtrent.

En dan daarna nog ff uitzoeken en 'leren' hoe je een goed waterdicht bod doet zonder daarbij hard onderuit te gaan maar wel een kans maakt op het huis. Dat was voor ons ook nieuw natuurlijk. Hoe stel je ontbindende voorwaarden een beetje netjes op zonder dat je de verkopende partij afschrikt of als een amateur over te komen enzo.

En we hebben geen hypotheekadviseur in de hand genomen dus ook daarbij weer talloze gesprekken om te kijken hoe of wat, wie is er niet alleen voordelig maar ook goede voorwaarden op gebied van hypotheekofferte duur en hoe lang je je rente vast moet zetten ivm verkoop van dit huis in de toekomst (en dus van NHG hypotheek naar toekomstig niet NHG hypotheek). Veel huiswerk ook weer om uit te vinden wat gebruikelijk is enzo.

En dan het koopcontract en alle documenten, splitsingsaktes en andere ongein zelf uitgeplozen. Het koopcontract was gelukkig een modelcontract voor appartementen, maar toch, juridische documenten zijn nou niet bepaald sappig om te lezen vonden wij (zeker niet als je eigenlijk op vakantie bent :+). Uiteindelijk ook nog wel daardoor wijzigen laten doen en fouten! gevonden in het voorlopige koopcontract, 3x terug moeten sturen dus ook alles 3x gelezen (je wilt toch zeker zijn dat je het goed doet). (Nou doet een aankoopmakelaar dit ook niet voor je natuurlijk).

Komt er nog bij dat we testamenten op hebben laten maken en dat wilden we zo handig en toekomst-proof mogelijk hebben (als je er dan toch bent he), dus dan ga je daar weer over lezen en huiswerk doen, kost ook tijd, allerlei scenario's bedenken die we wilden voorleggen aan de notaris ook .

Oh en natuurlijk de goedbedoelde adviezen van iedereen om ons heen die al een keer een huis hebben gekocht, iedereen adviseert weer iets anders. Dus daar hadden we niet zoveel aan helaas.

Er gaat gewoon veel tijd in zitten vonden wij, nou was het ook ons eerste huis en hebben wij beide de neiging om super voorbereid voor de dag te komen (misschien wel een beetje overdreven goed....), en dat werkte uiteindelijk wel in ons voordeel bij het huis wat we nu gekocht hebben, maar toch, veel tijd en energie. Achteraf denk ik weleens, hadden we nou maar een aankoopmakelaar gehad, maar dan denk ik ook, hmmm volgens mij had ik dan nog steeds alles willen weten en lezen dus had het misschien niet heel veel uitgemaakt.

Uiteindelijk hebben we ons dusdanig goed voorbereid en er voldoende van geleerd dat ik het zeker nog wel een keer zou doen trouwens, het blijft leuk om een huis te kopen :).

@Piet_Piraat7 wat was jouw ervaring dan? Ik kan me niet voorstellen dat je heel veel minder doet als je een huis koopt toch? Wij hadden ook echt 0 ervaring op dit gebied, dat helpt ook niet mee.
Op die manier kocht ik in enige tijd geleden ook ons eerste appartement. Ondanks de voorbereiding, en destijds hebben we zelfs nog 3x kunnen bezichtigen en zo'n 20k van de vraagprijs gekregen (stadsappartement in 1 van de 4 grote steden), hebben we toch wat juridische problemen gehad waar we zelfs met de rechtsbijstand niet helemaal zijn uitgekomen. Dus achteraf had ik best een aankoopmakelaar willen hebben. Inmiddels is het appartement letterlijk goud waard, dus financieel hebben we niets te klagen wat dat betreft.

Tenzij je ervaring hebt als makelaar mis je gewoon de ervaring die bij een dergelijke aanschaf komt kijken. Meestal loopt het goed af en je hoort natuurlijk alleen de goede verhalen.. :)

Ons nieuwe huis hebben we ook in alle gemak kunnen kopen, namelijk VON. ;)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:45
Had op een woning geboden waarbin iedereen tot 17 april een bod kan uitbrengen.

Werd vandaag gebeld door de makelaar dat mijn mail met bod en financiering goed was, maar dat er een bod lag van 352k (12k boven de vraagprijs van 340k) met de mededeling dat een bod van 355k wel kans zou maken. Ik moest haar maar bellen op 17 april een half uur voor sluitingstijd om na te vragen of de 355k nog goed genoeg was.

Ik dacht dat het noemen van bedragen tegenwoordig niet toegestaan was. Nou, we hebben nog een weekend om na te denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

President schreef op donderdag 12 april 2018 @ 20:53:

Werd vandaag gebeld door de makelaar dat mijn mail met bod en financiering goed was, maar dat er een bod lag van 352k (12k boven de vraagprijs van 340k) met de mededeling dat een bod van 355k wel kans zou maken. Ik moest haar maar bellen op 17 april een half uur voor sluitingstijd om na te vragen of de 355k nog goed genoeg was.

Ik dacht dat het noemen van bedragen tegenwoordig niet toegestaan was. Nou, we hebben nog een weekend om na te denken
Dat lijkt me inderdaad niet heel erg netjes, hoewel er niet veel echt verboden is...

https://www.deleeuw.nl/bl...2-het-verbod-op-uitspelen

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 12-04-2018 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
Bedankt voor de reacties en tips allemaal!, gisteren nog contact opgenomen (terugbelverzoek) met aankoopmakelaar, daar kan ik volgende week terecht voor een kennismakingsgesprek :)

Vandaag nog contact opgenomen met de verkopende partij, maar de kans dat ik voor deze woning achter het net vis, is helaas erg groot, waarschijnlijk ben ik nu al te laat :( maar goed, er is nog een (heel) kleine kans dat ze nog contact opnemen, maar daar ga ik niet vanuit.
Gewoon maar weer verder kijken intussen, er komt vast nog wel wat leuks voorbij ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lexvandoef
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:55
Sport_Life schreef op donderdag 12 april 2018 @ 19:00:
[...]

Op die manier kocht ik in enige tijd geleden ook ons eerste appartement. Ondanks de voorbereiding, en destijds hebben we zelfs nog 3x kunnen bezichtigen en zo'n 20k van de vraagprijs gekregen (stadsappartement in 1 van de 4 grote steden), hebben we toch wat juridische problemen gehad waar we zelfs met de rechtsbijstand niet helemaal zijn uitgekomen. Dus achteraf had ik best een aankoopmakelaar willen hebben. Inmiddels is het appartement letterlijk goud waard, dus financieel hebben we niets te klagen wat dat betreft.

Tenzij je ervaring hebt als makelaar mis je gewoon de ervaring die bij een dergelijke aanschaf komt kijken. Meestal loopt het goed af en je hoort natuurlijk alleen de goede verhalen.. :)

Ons nieuwe huis hebben we ook in alle gemak kunnen kopen, namelijk VON. ;)
Tsja het blijft een leerproces inderdaad maar meestal eindigt het wel goed of met niet al te veel schade gelukkig. En het is ook wat mijn vriendin en ik tegen elkaar zeggen, beter leren we het hele proces bij het goedkoopste huis wat we ooit zullen kopen (mits er niks mis gaat natuurlijk).

Ondertussen weten we dusdanig veel dat onze ouders nu om advies komen vragen mbt biedingen, koopcontracten en hypotheken :9.

@Wolly +metro idd ;), 4-5 min fietsen naar de halte en dan 5 haltes/11 min later zit ik op Roffa CS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Dat dacht ik ook, maar volgens mij is het meer een geval van 'not done' dan echt verboden. Zie het om mij heen vaker gebeuren dat de makelaar "per ongeluk" het bod van de ander noemt en men zo tegen elkaar laat opbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
De nvm code verbied het. Maar meer dan een code is het niet. Ik zou het ook doen als ik elke laatste cent uit m'n huis zou persen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Zou best wel eens een bluffende makelaar kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

JvS schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 08:01:
De nvm code verbied het. Maar meer dan een code is het niet. Ik zou het ook doen als ik elke laatste cent uit m'n huis zou persen.
En het kan ook zo zijn dat de makelaar geen lid is van de NVM. Dan hoeft hij zich natuurlijk ook niet te houden aan de NVM gedragscode.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Vreemde constructie. En zou er ook niet teveel hoop op zetten dat je er zelfs met die prijs komt. De makelaar die jou belde werkt voor de verkoper en heeft er dus baat bij de prijs zo ver mogelijk op te drijven. Gezien de markt verwacht ik dat er nog een hele reeks mensen is die een bod heeft uitgebracht, hebben die allemaal zo'n zelfde belletje gehad? En als jij op 17 april een half uur voor eindtijd belt met een bod van 355k, hoor je dan meteen dat je het huis mag hebben of wordt je dan binnen 10min teruggebeld omdat de makelaar overlegt met de verkoper. En belt die makelaar dan de 352K bieders om aan te geven dat ze het voor 360 mogen hebben? Nou ja, vragen waar we geen antwoord op gaan krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 13:19:
[...]

doet het Oosten er niet toe voor die site? :(
Nee, want:
binnen de politie-eenheid Den Haag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Het kan, maar je hebt geen enkele garantie dat je met die 355k het huis ook daadwerkelijk hebt.

Je zou de makelaar ook gewoon eens kunnen bellen en zeggen dat je overweegt om een bod van 355k neer te leggen maar dat je er dan op vertrouwt en met hem wilt afspreken dat daar verder geen fratsen zijn zoals last-minute uitspelen e.d.

Dat moet je een beetje op die makelaar persoonlijk spelen, zodat hij zich niet kan verschuilen achter zijn opdrachtgever.

Als hij dan een zwalkend antwoord geeft weet je meteen wat voor vlees in je kuip hebt en word je waarschijnlijk uitgespeeld.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik meld mij ook maar eens in dit topic. We zijn bezig met de aankoop van een leuke woning. Eigenlijk is het beter om te zeggen dat we bezig zijn met de voorbereidingen om überhaupt te bepalen of het huisje interessant genoeg is. Ondanks de huizengekte in de Rotterdamse regio staat dit huis al even te koop. Het zit ook wat in het hogere segment. Dat helpt dus ook om je wat meer tijd te gunnen. ;)

Als bouwkundige vind ik het echt stuitend hoeveel non-informatie op je af komt. De makelaar geeft aan dat het een beschermd stads- en dorpsgezicht is, terwijl het hele dorp geen beschermd stads- en dorpgezicht heeft. Het is WEL een gemeentelijk monument, wat je dus aanzienlijk beperkt. Zowel in het pandje zelf, alsook in eventuele (vergunningvrije) bijgebouwen. Volgens die makelaar is dat allemaal geen probleem. Zelfde verhaal met leidingwerk. Ik heb tijdens de bezichtiging gezien dat bij de restauratie kunststof leidingen toegepast zijn. Op het overzicht van de makelaar staat dat er loden leidingen inzitten. En zo kan ik dus nog wel even door gaan.

We zijn nu dus echt alles aan het uitspitten van dit huisje. Is de grote verbouwing (er zit een nieuw dak+constructie op) met vergunning gedaan of niet, wat is de isolatiewaarde van de toegepaste gevelisolatie? Waarom moet de CV maandelijks bijgevuld worden?
Stel je dit soort vragen aan de makelaar, dan krijg je er geen bevredigend antwoord op.

Is dit nou "normaal" voor makelaars of heb ik gewoon pech met deze contactpersoon?

Wat dat betreft kijk ik al uit naar het moment dat we onze huidige woning moeten gaan verkopen :X

[ Voor 5% gewijzigd door PaT op 13-04-2018 15:50 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:47
PaT schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:46:
Is dit nou "normaal" voor makelaars of heb ik gewoon pech met deze contactpersoon?
Is het geen idee om alvast een bouwkundige keuring te laten doen voordat je een bod uit brengt? Idem voor een energieadvies?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Oh nee hoor, dat is niet uniek. Er zitten zoveel mafkezen tussen. Vooral als het gaat om zaken die net even afwijken van de grote massa, zoals erfpacht met bijzondere voorwaarden, gemeentelijke- en rijksmonumenten, etc.etc. weten veel makelaars er echt de ballen van.

Aan de andere kant snap ik ook wel dat een makelaar de antwoorden op echte technische/detailvragen niet van al zijn huizen meteen paraat kan hebben. Maar dan moet hij dat gewoon zeggen en er binnen een redelijke termijn op terugkomen.

[ Voor 30% gewijzigd door nare man op 13-04-2018 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:10

Kju

CurlyMo schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 16:09:
[...]

Is het geen idee om alvast een bouwkundige keuring te laten doen voordat je een bod uit brengt? Idem voor een energieadvies?
Tenzij je iets ernstigs vermoed zou ik het pas laten uitvoeren als er prijsovereenstemming is. De opname kan dan direct daarna en het rapport heb je nog voordat je de koopakte gaat tekenen. Dan heb je ook geen discussie over de hoogte van het bedrag in het voorbehoud. Meeste keuringsrapporten heb je best snel binnen maar als je vertraging verwacht, zorg dan dat je zelf aanwezig bent bij de keuring en dan krijg je al gelijk mondeling verslag want die mensen praten echt heel graag over hun vak...

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022

Zo laat men zich gek maken door de vastgoedmaffia. En door onszelf door het steeds meer te willen betalen voor en het aan elkaar verkopen van hetzelfde ding. En zo worden wij allemaal automagisch rijk. ;) Het is een nare scam. Ook dat hondse jargon "k" alsof het om suikerklontjes gaat helpt hier niet. Als we 10 "k" eigen geld moeten inbrengen vinden we dat "veel" maar 355 "k" (achthonderdduizend oude guldens..) lenen vinden we geen enkel bezwaar. Ik lees hier graag maar waarom dat is weet ik niet. Het is best een enge machinatie hoe de geschiedenis zich herhaalt en we daar niets van geleerd hebben. :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bart2005 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 18:52:
[...]

Zo laat men zich gek maken door de vastgoedmaffia. En door onszelf door het steeds meer te willen betalen voor en het aan elkaar verkopen van hetzelfde ding. En zo worden wij allemaal automagisch rijk. ;) Het is een nare scam. Ook dat hondse jargon "k" alsof het om suikerklontjes gaat helpt hier niet. Als we 10 "k" eigen geld moeten inbrengen vinden we dat "veel" maar 355 "k" (achthonderdduizend oude guldens..) lenen vinden we geen enkel bezwaar. Ik lees hier graag maar waarom dat is weet ik niet. Het is best een enge machinatie hoe de geschiedenis zich herhaalt en we daar niets van geleerd hebben. :-(
Even wat cijfers.
In 2008 was een modaal inkomen Euro 31.500,-.
In 2018 is een modaal inkomen Euro 38.000,-.

Tussen 2008 en 2018 zijn de huizenprijzen met 0% gestegen (licht gedaald)
Tussen 2008 en 2018 zijn de modale inkomens met 20% gestegen
De rente is van ca 5% naar ca 2% gegaan.

In 2008 waren de maandlasten van 355k hypotheek 22.800,- bruto per jaar (5% rente) = ca 72% van een modaal inkomen
In 2018 zijn de maandlasten van 355k hypotheek 15.600,- bruto per jaar (2% rente) = ca 41% van een modaal inkomen

Het klinkt heel veel geld en het is heel veel geld. Maar als je alle cijfers meeneemt kun je eigenlijk de conclusie trekken dat de lastenstijging van de afgelopen jaren nog best meevalt.

Ik weet nog dat een lolly vroeger op de middelbare school 15 gulden cent kostte (2000). Moet ik dan ook maar geen lolly's meer kopen voor mijn kinderen omdat ze nu 50 euro cent kosten? ;).

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 13-04-2018 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29
Ook maar eens in dit topic melden en inlezen :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Dat rekenen vanaf 2008 dat doe je expres volgens mij. :) Maar goed. Als jij denkt dat we op de goede weg zijn: be my guest hoor.

[ Voor 14% gewijzigd door Bart2005 op 13-04-2018 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bart2005 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 20:12:
[...]

Dat rekenen vanaf 2008 dat doe je expres volgens mij. :) Maar goed. Als jij denkt dat we op de goede weg zijn: be my guest hoor.
2008 vs 2018 omdat de huizenprijzen nagenoeg gelijk zijn. En 10 jaar is een mooi rond getal. Ik ben het met je eens dat het een vertekend beeld geeft, maar als je de lijn doortrekt naar het verleden zul je merken dat er om de 5-10 jaar een up is gevolgd door een down. In the end is de stijging redelijk "gezond" te noemen. Aandelen koop je ook niet voor een maand of een jaar... tenzij je expert bent. Maar op basis van mijn cijfers durf ik wel te zeggen dat de stijgingen nog even door gaan zetten, omdat de betaalbaarheid nog steeds veel beter is dan in 2008. Afhankelijk van in welk tempo de hypotheekrente gaat stijgen (1% per maand of 0,1% per maand) zullen de prijzen op termijn (24-36 maanden) stagneren danwel dalen.

En persoonlijk ben ik erg gelukkig met de prijsstijgingen , dat klopt ;) :).

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 13-04-2018 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Sport_Life schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 20:18:
In the end is de stijging redelijk "gezond" te noemen.

En persoonlijk ben ik erg gelukkig met de prijsstijgingen , dat klopt ;) :).
Aha. Vandaar de insteek dat het "gezond" te noemen is. Prijsstijgingen zijn op alle andere gebieden niet "gezond" maar hier wel. Logisch wel. Eigenbelang speelt hier een rol. Maar dat is niet perse gunstig voor het collectief. Dat collectief gaat mij iets meer aan het hart voor een "gezonde" verdeling der beschikbare middelen.

Als prijsstijgingen geen waarde toevoegen aan het proces, en dat zien we hier in hoge mate is die stijging per definitie mis. Het is gratis geld zonder prestatie voor de 1 wat weer het verlies is voor de ander. En zo geven we een steeds groter percentage van ons inkomen uit aan wonen. Zo ben je volledig locked-in en verkwanselen we onze vrijheid.

[ Voor 23% gewijzigd door Bart2005 op 13-04-2018 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bart2005 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 21:29:
[...]

Als prijsstijgingen geen waarde toevoegen aan het proces, en dat zien we hier in hoge mate is die stijging per definitie mis. Het is gratis geld zonder prestatie voor de 1 wat weer het verlies is voor de ander. En zo geven we een steeds groter percentage van ons inkomen uit aan wonen. Zo ben je volledig locked-in en verkwanselen we onze vrijheid.
Kom eens onder die grote gulden vandaan, prijzen stijgen al eeuwenlang. Of het nou om een stuk brood gaat of een auto..

En bestudeer ook nog eens mijn rekenvoorbeeld, dan kom je tot de conclusie dat we procentueel juist minder uitgeven aan wonen ;). Eigenlijk kun je zelfs concluderen dat wonen de enige uitgaven zijn die juist niet zijn gestegen. Dankzij de goedkope rente, dat dan weer wel ..

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 13-04-2018 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
Sport_Life schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 22:01:
Dankzij de goedkope rente, dat dan weer wel ..
Waar steeds grotere schulden tegenover staan. Maar dat vinden we geen probleem omdat we die rente met behoorlijk veel pijn en moeite kunnen opbrengen. Het is trouwens niet waar wat je zegt over wat wij noodgedwongen uitgeven aan de factor "wonen". Die is gigantisch veel hoger dan toen het allemaal nog een beetje in balans was.

Maar goed. Zolang je nog meelift op de conjunctuur vind je het allemaal prima zo blijkt. Dat is geen basis voor een discussie. Het belang overheerst dan en dat vertroebelt de frisse blik op de loop der dingen.

[ Voor 17% gewijzigd door Bart2005 op 13-04-2018 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dat is allemaal een beetje off-topic hier, het gaat in dit topic juist om de individuele ervaringen en hint / tips. "The bigger picture" wordt doorgaans in Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 besproken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

CurlyMo schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 16:09:
[...]

Sowieso wil ik een technische opname doen zodat ik mijn bod beter kan onderbouwen (of hard weg kan rennen als het echt erg is). Ik ben nu bezig met dossieronderzoek qua vergunningen. Eens kijken wat daar allemaal in staat. Ziet dat er goed uit dan gaan we de theorie van de vergunningen vergelijken met de praktijk.

Ergens wel een luxe dat ik dat allemaal kan doen in deze markt. Aan de andere kant, jammer dat je het moet doen.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-08 16:29
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening. Wij zijn er na een jaar wonen eigenlijk achter gekomen dat het huis dat wij gekocht hebben voor ons te groot (400+ m2) is. Niet om financiele redenen maar omdat we de knusheid van ons vorige appartement missen (110m2).

Om financiele redenen hoeven we het niet te doen. Zouden we heel gek zijn om het nu alweer te koop te zetten of zijn er meer mensen wel eens in zon situatie terecht gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 19:01
Flipside22 schreef op maandag 16 april 2018 @ 01:24:
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening. Wij zijn er na een jaar wonen eigenlijk achter gekomen dat het huis dat wij gekocht hebben voor ons te groot (400+ m2) is. Niet om financiele redenen maar omdat we de knusheid van ons vorige appartement missen (110m2).

Om financiele redenen hoeven we het niet te doen. Zouden we heel gek zijn om het nu alweer te koop te zetten of zijn er meer mensen wel eens in zon situatie terecht gekomen?
Waarom niet? Zonde om te wonen op een plek die niet helemaal goed voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Is het de locatie of de woning zelf dat niet lekker aanvoelt?

Als locatie goed is, maar wonign te groot, dan kan je nog nadenken over het splitsen van de woning en vervolgens verhuren of zo.

Maar als het in z'n geheel niet goed voelt, tja. Waarom dan niet gewoon verkopen. Dat mag ook gewoon.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kmf schreef op maandag 16 april 2018 @ 08:24:
[...]
Als locatie goed is, maar woning te groot, dan kan je nog nadenken over het splitsen van de woning en vervolgens verhuren of zo.
Of als de woning een harde splitsing toelaat. Een deel verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@Flipside22 400m²?! de tering wat een enorm huis moet dat zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, die keuze zul je zelf moeten maken...

Ik zou persoonlijk wel even moeten slikken van twee keer een puist kosten koper. Maar als je niet naar je zin woont, zul je dat toch op moeten lossen.

Kun je niet iets in de inrichting doen om het wat knusser te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
Nee het is een combinatie van beide, huis en locatie. Maar dat ligt meer aan ons dan het huis zelf. We komen uit de 'stad' (25.000 inwoners) en wonen nu aan de rand van een dorp (8.000 inwoners). Wel aan een drukke weg. Maar moeten er nog eens goed over nadenken. In de stad mistten we dat we nergens even de rust konden nemen, en nu missen we de drukte haha.

Een deel verhuren is geen optie. Daarvoor is de woning niet geschikt. Ik heb het vooral erg goedkoop kunnen kopen ook (vorige eigenaar zat al bij bijzonder beheer van zijn hypotheek verstrekker). Dus ik ben niet van plan om het met verlies te verkopen. Heb zelf ook nog veel laten doen zoals nieuwe inbouw apparatuur, nieuwe ketel, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Flipside22 schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:09:
Nee het is een combinatie van beide, huis en locatie. Maar dat ligt meer aan ons dan het huis zelf. We komen uit de 'stad' (25.000 inwoners) en wonen nu aan de rand van een dorp (8.000 inwoners). Wel aan een drukke weg. Maar moeten er nog eens goed over nadenken. In de stad mistten we dat we nergens even de rust konden nemen, en nu missen we de drukte haha.

Een deel verhuren is geen optie. Daarvoor is de woning niet geschikt. Ik heb het vooral erg goedkoop kunnen kopen ook (vorige eigenaar zat al bij bijzonder beheer van zijn hypotheek verstrekker). Dus ik ben niet van plan om het met verlies te verkopen. Heb zelf ook nog veel laten doen zoals nieuwe inbouw apparatuur, nieuwe ketel, etc.
Dus dan is de vraag; hoeveel is het verhuizen je waard? Als je de kosten koper en verbouwing bij elkaar optelt weet je welk bedrag je in feite af kunt schrijven. Afgezet tegen eventuele meerwaarde van je huis, weet je de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zelfde type huis ook? Of ben je van een jaren 30 woning naar een nieuwbouwwoning gegaan?
Als het type woning gelijk is zou je naar de inrichting moeten kijken, desnoods een binnen muurtje plaatsen ofzo.

Mis je niet gewoon de stad?

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 16-04-2018 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Och, er zijn nieuwbouw-woningen die alweer verkocht worden voordat de bouw begonnen is (of kort voor- / nadat de woning opgeleverd is), en ik heb meer dan één woning in de buurt gezien die al heel snel weer te koop staat. Je bent wat dat betreft geen raar geval hoor :+

Wij hebben zelf onze huidige woning gekocht van een stel die er pas vier jaar eigenaar van was (terwijl ie de laatste anderhalf / twee jaar ook nog eens leegstond / verhuurd was). Dus: Nee, het is niet heel gek als je er zelf niet gelukkig bent. Vooral als je het om financiële redenen niet hoeft te laten. Je kunt zelfs nog de overdrachtsbelasting terugkrijgen als je het binnen twee jaar weer verkoopt geloof ik ;) (al is er volgens mij een soort ongeschreven regel dat je dat verrekent met de kopers, maar daar zullen anderen meer over weten :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naitsoezn schreef op maandag 16 april 2018 @ 18:52:
[...]

Och, er zijn nieuwbouw-woningen die alweer verkocht worden voordat de bouw begonnen is (of kort voor- / nadat de woning opgeleverd is), en ik heb meer dan één woning in de buurt gezien die al heel snel weer te koop staat. Je bent wat dat betreft geen raar geval hoor :+

Wij hebben zelf onze huidige woning gekocht van een stel die er pas vier jaar eigenaar van was (terwijl ie de laatste anderhalf / twee jaar ook nog eens leegstond / verhuurd was). Dus: Nee, het is niet heel gek als je er zelf niet gelukkig bent. Vooral als je het om financiële redenen niet hoeft te laten. Je kunt zelfs nog de overdrachtsbelasting terugkrijgen als je het binnen twee jaar weer verkoopt geloof ik ;) (al is er volgens mij een soort ongeschreven regel dat je dat verrekent met de kopers, maar daar zullen anderen meer over weten :P )
6 maanden is dat heb ik me laten vertellen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:07:
[...]

6 maanden is dat heb ik me laten vertellen .
Ah, klopt. Is even wel langer geweest, maar is nu inderdaad 6 maanden. I stand corrected :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

naitsoezn schreef op maandag 16 april 2018 @ 18:52:
(al is er volgens mij een soort ongeschreven regel dat je dat verrekent met de kopers, maar daar zullen anderen meer over weten :P )
Er bestaan geen ongeschreven regels. Je volgt de wet en de koopovereenkomst. Volgens de wet krijgt de koper het voordeel en moet je dus in het koopcontract afspreken dat het voordeel bij de verkoper komt te liggen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
MikeyMan schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:43:
[...]

Dus dan is de vraag; hoeveel is het verhuizen je waard? Als je de kosten koper en verbouwing bij elkaar optelt weet je welk bedrag je in feite af kunt schrijven. Afgezet tegen eventuele meerwaarde van je huis, weet je de kosten.
Ik denk dat we voornamelijk even rustig moeten bedenken van wat we willen. Voor we weer terug gaan naar de stad en dan weer terug willen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Flipside22 schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:51:
[...]

Ik denk dat we voornamelijk even rustig moeten bedenken van wat we willen. Voor we weer terug gaan naar de stad en dan weer terug willen 8)7
Dat, en probeer wat aan je huis te veranderen...

Zit overigens een hoop tussen stad en platteland in he ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Tsurany schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:44:
[...]

Er bestaan geen ongeschreven regels.
:D Hoezo niet? Tuurlijk bestaan er wel ongeschreven regels :D Het hele vastgoed-wereldje hang aan elkaar van ongeschreven regels. Wil niet zeggen dat je je eraan moet houden (daarom zijn ze ook ongeschreven), maar dat wil nog niet zeggen dat ze niet bestaan :D

[ Voor 25% gewijzigd door naitsoezn op 16-04-2018 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

naitsoezn schreef op maandag 16 april 2018 @ 22:04:
[...]

:D Hoezo niet? Tuurlijk bestaan er wel ongeschreven regels :D Het hele vastgoed-wereldje hang aan elkaar van ongeschreven regels. Wil niet zeggen dat je je eraan moet houden (daarom zijn ze ook ongeschreven), maar dat wil nog niet zeggen dat ze niet bestaan :D
Ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:44:
[...]

Er bestaan geen ongeschreven regels. Je volgt de wet en de koopovereenkomst. Volgens de wet krijgt de koper het voordeel en moet je dus in het koopcontract afspreken dat het voordeel bij de verkoper komt te liggen.
Als je een huis koopt jonger dan 6 maanden. Dan zorgt een goede makelaar er voor dat er instaat . En ook dan is het nog aan de notaris.
Als k goed ben ingelicht.

Bij Ons huis wat we kopen wat nog geen
4 maanden oud is .staat het in elk geval.in het contackt en de makelaar legde het zo uit dat dit ook nog deels afhankelijk van de notaris is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
Is sowieso ook niet van toepassing, koopcontract is inmiddels 13 maand geleden getekend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3clectic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-09 20:32
Ook ik mag aanstaande maandag voor onze eigen woning de sleutel in ontvangst nemen. Al met al is het erg vlot gegaan. Ongeveer 6 weken geleden de bezichtiging, nadat we al bij de bank waren geweest om te kijken wat we aan hypotheek konden krijgen. Diezelfde dag nog een bod uitgebracht, maar helaas hoger bod geaccepteerd. Uur later bericht dat de kopers de financiering niet rond kregen, maar dat er wel een hoger bod was uitgebracht. Hierop gebaseerd wat hoger ingezet en uiteindelijk bericht gekregen dat het huis voor ons was.

In Maastricht gaan de huizen in sommige wijken erg snel, al is hier nog niet heel veel van de gekte te merken. Huizen die af zijn en waar vrijwel niks aan hoeft te gebeuren gaan wel snel. Al met al is het me reuze gevallen. Gebaseerd op sommige verhalen hier in ieder geval :)

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Gister te horen gekregen dat ons bod wat we hebben uitgebracht geaccepteerd is :D
Ben toch enorm blij dat we er ondanks alles wat hier gezegd werd ervoor gekozen hebben om het zonder aankoopmakelaar te doen :)

Uiteindelijk vertelde de verkoopmakelaar ons dat we €500 meer hadden geboden dan de mensen met het één na hoogste bod. En we hebben het bod uitgebracht onder voorbehoud van financiering van de vraagprijs, dus daar zijn we heel tevreden over :)

En ja het zou kunnen dat de makelaar wat verzint, maar het kwam wel oprecht over. Dus nu op naar de volgende stappen in het traject :) De verkoopmakelaar heeft een notariaat aangeraden, en daar ook al een offerte voor opgevraagd, in hoeverre ben je verplicht je daaraan te houden? En raden jullie aan om dit te doen of toch zelf te kijken?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Wij zitten in een lastig pakket, wij hadden van horen zeggen gehoord dat er een huis in onze wijk mogelijk vrij zou komen, die mensen zouden gaan verhuizen.
Nadat wij eerst hebben geïnformeerd wat ons eigen huis mogelijk zou opleveren, zijn we ook bij de bank geweest om te onderzoeken wat mogelijk is. Dit alles was zeer positief, dus nu was de volgende stap om uit te zoeken of die mensen dus inderdaad gaan verhuizen.
Vanavond de stoute schoenen aangetrokken en gewoon aangebeld, puntje bij paaltje gaan die mensen dus inderdaad verkopen, maar hun nieuwbouw appartement is pas eind volgend jaar (2019) klaar.

Dat is dus nog best ver weg, dus nu zitten we een beetje van ja wat gaan we doen. De beste man liet een beetje doorschemeren dat hij geen 2x wil verhuizen, oftewel eerder vertrekken lijkt er niet in te zitten.
Nu kunnen we natuurlijk gewoon wachten en tegen die tijd wel zien, maar wellicht zijn er nog andere mogelijkheden? Iemand tips of ideëen? Of advies hoe we wellicht toch die mensen zo ver krijgen om eerder te verkassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Martinusz schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 21:16:
Wij zitten in een lastig pakket, wij hadden van horen zeggen gehoord dat er een huis in onze wijk mogelijk vrij zou komen, die mensen zouden gaan verhuizen.
Nadat wij eerst hebben geïnformeerd wat ons eigen huis mogelijk zou opleveren, zijn we ook bij de bank geweest om te onderzoeken wat mogelijk is. Dit alles was zeer positief, dus nu was de volgende stap om uit te zoeken of die mensen dus inderdaad gaan verhuizen.
Vanavond de stoute schoenen aangetrokken en gewoon aangebeld, puntje bij paaltje gaan die mensen dus inderdaad verkopen, maar hun nieuwbouw appartement is pas eind volgend jaar (2019) klaar.

Dat is dus nog best ver weg, dus nu zitten we een beetje van ja wat gaan we doen. De beste man liet een beetje doorschemeren dat hij geen 2x wil verhuizen, oftewel eerder vertrekken lijkt er niet in te zitten.
Nu kunnen we natuurlijk gewoon wachten en tegen die tijd wel zien, maar wellicht zijn er nog andere mogelijkheden? Iemand tips of ideëen? Of advies hoe we wellicht toch die mensen zo ver krijgen om eerder te verkassen?
Ik vrees dat je een antwoord zoekt wat we je niet kunnen geven...

Alles heeft zijn prijs, dus uiteindelijk zal hij echt wel een keer verkassen.
Aan de andere kant; jij kan natuurlijk ook je huis verkopen en in een huurhuis gaan zitten. Same difference...

Nu een prijs overeenkomen houdt in dat je nu niet direct kunt schakelen met de hypotheekverstrekker, gezien de geldigheid van offertes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
MikeyMan schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 21:27:
[...]

Ik vrees dat je een antwoord zoekt wat we je niet kunnen geven...
Ik heb geen idee, geen ervaring hiermee dus :)
Alles heeft zijn prijs, dus uiteindelijk zal hij echt wel een keer verkassen.
Aan de andere kant; jij kan natuurlijk ook je huis verkopen en in een huurhuis gaan zitten. Same difference...

Nu een prijs overeenkomen houdt in dat je nu niet direct kunt schakelen met de hypotheekverstrekker, gezien de geldigheid van offertes.
Verkassen zal hij (en zij, mensen van 70+) zeker, als hij eind 2019 zijn appartement opgeleverd krijgt, zal hij halverwege 2019 wel te koop willen zetten (of onderhands verkopen).
Je hebt gelijk, tijdelijk huren zou natuurlijk ook voor ons kunnen gelden, echter zien we dat niet zitten met het gezin 2x verhuizen, maar goed dat kun je dus ook niet verlangen van die mensen. Tenzij wellicht inspelen op gevoel ofzo :P

Maar goed wat is nu slim, gewoon afwachten tot het ooit zo ver is? Of toch iets afspreken? Op papier zetten? Zijn er nog andere constructies denkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Net gesprek gehad met een derde hypotheek adviseur, maar wat ik erg vreemd vind zijn de volgende dingen:
De aankoop prijs is +-270.000, maar volgens deze adviseur kunnen we, als het huis getaxeerd wordt op 265.000 of minder wel in aanmerking komen voor de NHG, terwijl ik online juist lees dat als de aankoopprijs hoger is dan 265 K je er niet voor in aanmerking komt.

Mijn vriendin haar contract verloopt over 2 maanden, maar ze heeft een intentieverklaring, deze hypotheekadviseur geeft aan dat het daardoor heel lastig gaat worden, terwijl de vorige twee adviseur aangaven dat dit geen probleem zou zijn, wie heeft er nu gelijk?

De laatste adviseur wil nu de cv van mijn vriendin en de inkomens verzamelen over afgelopen 3 jaar (ze werkt nog geen jaar, daarvoor was ze student). Op basis van de laatste drie jaar gaan we de hypotheek uiteraard nooit krijgen. Maar ze zegt dat met cv en uitleg dat ze een goede opleiding heeft het misschien gaat lukken. Ik vind het een vrij vreemd verhaal allemaal. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Piet_Piraat7 schreef op maandag 16 april 2018 @ 08:37:
@Flipside22 400m²?! de tering wat een enorm huis moet dat zijn
Ons huis heeft een ongeveer vergelijkbare oppervlakte. Wij wonen met 4 personen in huis, als je alleen bent kan het nog wel eens 'intimiderend' overkomen om in de avond aan 1 zijde te zitten met totaal geen weet over wat er aan de andere zijde van het huis gebeurd.

Ik kan me dus ook goed voorstellen dat als je met z'n tweeën bent, je kleiner wil wonen. daarbij lijkt het mij overigens geen enkel bezwaar dat je het pas zo kort geleden gekocht hebt. Is alleen jammer van de extra notariële kosten die je gaat maken op zo'n korte termijn.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
miicker schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:25:
Net gesprek gehad met een derde hypotheek adviseur, maar wat ik erg vreemd vind zijn de volgende dingen:
De aankoop prijs is +-270.000, maar volgens deze adviseur kunnen we, als het huis getaxeerd wordt op 265.000 of minder wel in aanmerking komen voor de NHG, terwijl ik online juist lees dat als de aankoopprijs hoger is dan 265 K je er niet voor in aanmerking komt.

Mijn vriendin haar contract verloopt over 2 maanden, maar ze heeft een intentieverklaring, deze hypotheekadviseur geeft aan dat het daardoor heel lastig gaat worden, terwijl de vorige twee adviseur aangaven dat dit geen probleem zou zijn, wie heeft er nu gelijk?

De laatste adviseur wil nu de cv van mijn vriendin en de inkomens verzamelen over afgelopen 3 jaar (ze werkt nog geen jaar, daarvoor was ze student). Op basis van de laatste drie jaar gaan we de hypotheek uiteraard nooit krijgen. Maar ze zegt dat met cv en uitleg dat ze een goede opleiding heeft het misschien gaat lukken. Ik vind het een vrij vreemd verhaal allemaal. Wat denken jullie?
- Die opmerking over NHG vind ik ook vreemd, wat ik online lees gaat het om de aankoopprijs en niet om de taxatie waarde.
- Volgens mij verschilt het per bank behoorlijk hoe coulant ze omgaan met intentieverklaringen, bonussen en andere regelingen. Vooraf goed informeren :)
- Ik werkte ook pas 1 jaar bij mijn huidige werkgever toen ik een hypotheekgesprek had, hier voor bij een andere werkgever waarbij het salaris aanzienlijk lager was. Was bij mijn hypotheekverstrekker geen punt en ze gingen volledig rekenen met het huidige salaris. Ze zal vast niet de eerste starter zijn die nog geen drie jaar aan salarisstroken kan tonen. Volgens mij verschilt ook dat behoorlijk per bank hoe ze er mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Thanks voor je reactie.

Ik snap ook niets van die NHG. Zij gaf aan dat dit vanaf dit jaar is ingegaan dat ze kijken naar het laagste bedrag van de marktwaarde of de aankoopprijs o.i.d. Ik heb juist overal gelezen dat het gaat om het maximale bedrag van die twee, toe ik dat zei vertelde ze dat dit sinds dit jaar veranderd is..

Ik snap dus ook echt niet dat we bij twee hypotheekadviseurs geweest zijn, onze volledige situatie voor hebben gelegd en dat ze beide aangaven dat het tijdelijke contract geen enkel probleem was, want op het contract staat dat het om een contract van 32 uur gaat en de werkgever heeft een intentieverklaring afgegeven. De huidige adviseur geeft dus aan dat omdat het contract binnen 2 maanden verloopt de hypotheekverstrekker zal gaan vragen om het vaste contract te overhandigen. De adviseur gaf aan dat omdat de kans zeer groot is dat m'n vriendin weer een contract krijgt voor een paar maanden de hypotheekverstrekker vervolgens zal gaan kijken naar het inkomen van de afgelopen drie jaar.

Ze gaf wel aan dat we nu een overzicht moeten maken met hoeveel we per maand sparen en wat onze uitgaven zijn etc, om daarmee aan te tonen dat we de hypotheek kunnen betalen. Ik vraag me nu gewoon heel erg af wie er nu gelijk heeft. M'n vriendin gaat vandaag meteen kijken of ze het contract nu kan laten verlengen, of een nieuw contract kan krijgen voor 3 (of meer maanden) zodat het minder snel afloopt met een nieuwe intentieverklaring. Als ze dat krijgt dan is de kans groter dat de hypotheekverstrekker gaat kijken naar het inkomen van de afgelopen drie jaar, maar de adviseur vertelde ons dat de kans zeer groot is dat ze er dan toch naar gaan kijken.

Wat de adviseur nu voorstelde is om direct bij de aanvraag het contract te overhandigen, de intentieverklaring, rekeningafschriften, jaaropgaven een een motivatie waarin wordt uitgelegd waarom we de hypotheek kunnen blijven betalen.
Mijn gedacht hierbij is dan, als je dit meteen de eerste keer aanlevert, maak je jezelf dan niet juist verdacht?

Ik ben erg benieuwd hoe jullie denken over bovenstaande situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

miicker schreef op woensdag 18 april 2018 @ 13:10:
Thanks voor je reactie.

Ik snap ook niets van die NHG. Zij gaf aan dat dit vanaf dit jaar is ingegaan dat ze kijken naar het laagste bedrag van de marktwaarde of de aankoopprijs o.i.d. Ik heb juist overal gelezen dat het gaat om het maximale bedrag van die twee, toe ik dat zei vertelde ze dat dit sinds dit jaar veranderd is..

Ik snap dus ook echt niet dat we bij twee hypotheekadviseurs geweest zijn, onze volledige situatie voor hebben gelegd en dat ze beide aangaven dat het tijdelijke contract geen enkel probleem was, want op het contract staat dat het om een contract van 32 uur gaat en de werkgever heeft een intentieverklaring afgegeven. De huidige adviseur geeft dus aan dat omdat het contract binnen 2 maanden verloopt de hypotheekverstrekker zal gaan vragen om het vaste contract te overhandigen. De adviseur gaf aan dat omdat de kans zeer groot is dat m'n vriendin weer een contract krijgt voor een paar maanden de hypotheekverstrekker vervolgens zal gaan kijken naar het inkomen van de afgelopen drie jaar.

Ze gaf wel aan dat we nu een overzicht moeten maken met hoeveel we per maand sparen en wat onze uitgaven zijn etc, om daarmee aan te tonen dat we de hypotheek kunnen betalen. Ik vraag me nu gewoon heel erg af wie er nu gelijk heeft. M'n vriendin gaat vandaag meteen kijken of ze het contract nu kan laten verlengen, of een nieuw contract kan krijgen voor 3 (of meer maanden) zodat het minder snel afloopt met een nieuwe intentieverklaring. Als ze dat krijgt dan is de kans groter dat de hypotheekverstrekker gaat kijken naar het inkomen van de afgelopen drie jaar, maar de adviseur vertelde ons dat de kans zeer groot is dat ze er dan toch naar gaan kijken.

Wat de adviseur nu voorstelde is om direct bij de aanvraag het contract te overhandigen, de intentieverklaring, rekeningafschriften, jaaropgaven een een motivatie waarin wordt uitgelegd waarom we de hypotheek kunnen blijven betalen.
Mijn gedacht hierbij is dan, als je dit meteen de eerste keer aanlevert, maak je jezelf dan niet juist verdacht?

Ik ben erg benieuwd hoe jullie denken over bovenstaande situatie.
Op zich zijn de regels makkelijk terug te vinden:
https://www.nhg.nl/V-N/Vo...-Aankoop-bestaande-woning

Hierin staat:

a. het laagste bedrag van:
 - de koopsom kosten koper (exclusief roerende zaken), of
 - 97% van de koopsom vrij op naam indien de koopsom vrij op naam is, of
 - de marktwaarde vrij van huur en gebruik blijkens een taxatierapport (zie Norm 1.7);

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 18-04-2018 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Over dat tijdelijke contract (met intentieverklaring) dat afloopt binnen twee maanden, ik denk (maar ik ben geen FA, dus het is gewoon mijn vermoeden) dat beide partijen gelijk hebben: In beginsel hoeft een tijdelijk contract met intentieverklaring geen probleem te zijn, maar als het contract binnen twee maanden afloopt is de kans aanzienlijk dat er een nieuw abeidscontract ligt of hoort te liggen voordat uiteindelijk de hypotheek ingaat. En als die er niet ligt, dan kan de bank wel degelijk gaan bokken: Ze hebben dan immers akkoord gegeven op foutieve informatie (intentieverklaring die niet gehonoreerd is). Mijn inschatting is dus dat de eerste partijen het vanuit het theoretische oogpunt bekeken (tijdelijk contract + intentieverklaring => geen probleem), terwijl die laatste partij het praktischer benaderde (tijdelijk contract wat waarschijnlijk afloopt voordat de hypotheek ingaat => mogelijk problematisch).

Je kunt je bovendien afvragen of je haar inkomen wel wilt meenemen bij het aanvragen van de hypotheek als ze mogelijk over twee maanden al werkloos is. Maar da's een andere (mogelijk off-topic) discussie :P

[ Voor 10% gewijzigd door naitsoezn op 18-04-2018 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@naitsoezn ik denk dat je gelijk kan hebben ja. Mijn vriendin heeft het meteen op haar werk voorgelegd en ze hebben aangegeven haar een nieuw contract aan te bieden met een looptijd van 6 maanden (met daarbij een intentieverklaring). Zou dit de problemen oplossen? Overdracht is als alles goed gaat halverwege juli, dus binnen die 6 maanden moet de hypotheek allang rond zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Pfft, onze puzzeltocht naar alle ins-en-outs naar ons droomhuisje begint wat bijzondere zaken aan het licht te brengen. De woning is niet zo lang geleden rigoureus verbouwd. Zodanig dat je dat via een bouw/omgevingsvergunning moet doen. Vandaag contact gehad met de gemeente. De oorspronkelijke tekening uit 1924 is gevonden, die van de aanbouw uit eind jaren 80 ook. Een tweede uitbreiding van midden jaren 90, maar niets van recentere datum

We hebben een flinke vragenlijst naar de makelaar gestuurd waar dit en vele andere punten op genoemd staan. Tot op heden hebben we daar nog geen reactie op en ik ben heel benieuwd als we daar een reactie op gaan krijgen, wat er dan verteld gaat worden.

Het kopen van zo'n oud pandje is toch wel even andere koek dan de 2 nieuwbouwwoningen die ik tot nu toe gekocht heb ;)

En @miicker , gefeliciteerd met het accepteren van het bod!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
kuusj98 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:34:
[...]

Ons huis heeft een ongeveer vergelijkbare oppervlakte. Wij wonen met 4 personen in huis, als je alleen bent kan het nog wel eens 'intimiderend' overkomen om in de avond aan 1 zijde te zitten met totaal geen weet over wat er aan de andere zijde van het huis gebeurd.

Ik kan me dus ook goed voorstellen dat als je met z'n tweeën bent, je kleiner wil wonen. daarbij lijkt het mij overigens geen enkel bezwaar dat je het pas zo kort geleden gekocht hebt. Is alleen jammer van de extra notariële kosten die je gaat maken op zo'n korte termijn.
Dat klopt, maar die kosten hoop ik eventueel teniet te doen door het huis niet te verkopen onder wat ik daadwerkelijk ervoor betaald heb.
Wij wonen overigens met ons tweeën hier. Zijn 90% van de tijd (thuis) aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:57

orf

PaT schreef op woensdag 18 april 2018 @ 15:29:
Pfft, onze puzzeltocht naar alle ins-en-outs naar ons droomhuisje begint wat bijzondere zaken aan het licht te brengen. De woning is niet zo lang geleden rigoureus verbouwd. Zodanig dat je dat via een bouw/omgevingsvergunning moet doen. Vandaag contact gehad met de gemeente. De oorspronkelijke tekening uit 1924 is gevonden, die van de aanbouw uit eind jaren 80 ook. Een tweede uitbreiding van midden jaren 90, maar niets van recentere datum

We hebben een flinke vragenlijst naar de makelaar gestuurd waar dit en vele andere punten op genoemd staan. Tot op heden hebben we daar nog geen reactie op en ik ben heel benieuwd als we daar een reactie op gaan krijgen, wat er dan verteld gaat worden.

Het kopen van zo'n oud pandje is toch wel even andere koek dan de 2 nieuwbouwwoningen die ik tot nu toe gekocht heb ;)
De kans is groot dat ze gewoon wachten op een koper die wat minder huiswerk doet naar bouwkundige zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertvanoosten
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 31-07 12:53
orf schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:03:
[...]

De kans is groot dat ze gewoon wachten op een koper die wat minder huiswerk doet naar bouwkundige zaken.
Net wat ik dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

orf schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:03:
[...]

Absoluut. Probleem is dat niet alleen het bouwkundige aspect wat vreemde zaken vertoont, maar de ligging voor veel potentiële kopers ook wel een dingetje is. De woning ligt relatief dicht bij een snelweg. Voor mij geen bezwaar, maar daarmee ben ik in de minderheid geloof ik.

Het huis staat niet voor niets al bijna 2 jaar te koop ;)

[ Voor 5% gewijzigd door PaT op 18-04-2018 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
Ik heb nu een huisje op het oog. Wil een bieding gaan doen, maar kan eigenlijk heel slecht erachter komen wat de waarde zou moeten zijn (inschatting in iedergeval).

Nu heb ik wel een aantal sites gezien die dat kunnen berekenen (waarvan de bank het ook aanneemt zoals Calcasa). Maar vroeg mij eigenlijk af of er ook een gratis/goedkope versie is van calcasa. Kadaster is natuurlijk heel goedkoop, maar geeft alleen aan wat er verkocht is.

Iemand die weet wat een goed alternatief voor Calcasa is?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

nauwkeurige automatische waardebepalingen bestaan niet. Zit altijd een enorme bandbreedte op. Kadaster-data is het beste om te gebruiken, maar als je zelf die kadaster-data niet kunt interpreteren, zou ik toch een makelaar aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
justice strike schreef op woensdag 18 april 2018 @ 18:16:
Ik heb nu een huisje op het oog. Wil een bieding gaan doen, maar kan eigenlijk heel slecht erachter komen wat de waarde zou moeten zijn (inschatting in iedergeval).

Nu heb ik wel een aantal sites gezien die dat kunnen berekenen (waarvan de bank het ook aanneemt zoals Calcasa). Maar vroeg mij eigenlijk af of er ook een gratis/goedkope versie is van calcasa. Kadaster is natuurlijk heel goedkoop, maar geeft alleen aan wat er verkocht is.

Waarom beknibbelen op die 2 tientjes??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicTheTrader
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-09 15:27
miicker schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:25:
In ieder geval, als verkopende makelaar berekent roerende zaken die in het huis achter gaan blijven voor +-5000, dan wordt de koopsom zeker binnen de NHG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
VicTheTrader schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:59:
[...]

In ieder geval, als verkopende makelaar berekent roerende zaken die in het huis achter gaan blijven voor +-5000, dan wordt de koopsom zeker binnen de NHG.
Roerde zaken staan op dit moment als nihil in het koopcontract, dus dat wordt lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
miicker schreef op woensdag 18 april 2018 @ 22:41:
[...]

Roerde zaken staan op dit moment als nihil in het koopcontract, dus dat wordt lastig.
Dan wordt het zaak om wat te verzinnen. Laat er een lamp op zetten voor € 6000,-. Kopers blij (ze hebben € 1000,- winst), jij blij (want je hebt NHG). Oftewel, verplaats een deel van de koopsom kunstmatig naar de roerende zaken.

[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 18-04-2018 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 18 april 2018 @ 22:47:
[...]

Dan wordt het zaak om wat te verzinnen. Laat er een lamp op zetten voor € 6000,-. Kopers blij (ze hebben € 1000,- winst), jij blij (want je hebt NHG). Oftewel, verplaats een deel van de koopsom kunstmatig naar de roerende zaken.
Mijn hypotheekadviseur vertelde dat een notaris dat juist niet gaat goedkeuren, dus ben er een beetje huiverig in, maar ik ben eerlijk gezegd niet zo bang dat het huis boven de 265 getaxeerd wordt, eerder daaronder waardoor we heel wat extra eigen geld in moeten brengen.

Ander vraagje:
Ik las ergens dat je voor een NHG je een taxatie met validatie moet uitvoeren, het taxatierapport wordt dan geloof ik gevalideerd, buiten dat dit extra geld kost, heeft dit nog andere voor- of nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006

Staat het huis op Funda? Als je een linkje hebt kunnen we eventueel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
miicker schreef op woensdag 18 april 2018 @ 22:52:
[...]
Ander vraagje:
Ik las ergens dat je voor een NHG je een taxatie met validatie moet uitvoeren, het taxatierapport wordt dan geloof ik gevalideerd, buiten dat dit extra geld kost, heeft dit nog andere voor- of nadelen?
Geen idee wat je bedoelt.. Ik heb onlangs een huis gekocht met NHG en moest inderdaad een taxatie daarvoor laten uitvoeren. Niks meegekregen over een extra validatie, gewoon een taxatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
Validatie door een overkoepelend instituut zoals NWWI betekent dat de taxatie aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet.

In de praktijk zullen nagenoeg alle taxaties al gevalideerd zijn zonder dat je er uitdrukkelijk om vraagt. Het is gewoon vanzelfsprekend maar NHG vraagt er nog eens nadrukkelijk om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Los van tools als CALCASA hebben wij ook de m2-prijs gepakt (vraagprijs / m2). En daarnaast deviaties van 5% (heb zelf percentage bedacht, voor een tuin betekende dat 10k per 200k - leek me redelijk) voor punten die voor mij belangrijk zijn: uitzicht / ligging, locatie (winkels, horeca, reistijd werk) en afwerkingsniveau (ik ben geen klusser). Vervolgens kun je goed vergelijken en heb je best snel door of een bepaald bedrag redelijk is of niet. Zeker omdat je dan ook kunt vergelijken met huizen in de omgeving.

Onze m2 prijs was wat hoger (10% ong) dan het gemiddelde, maar ik voldeed aan alle bovenstaande eisen & meer. Dus dat gaf me een vertrouwd gevoel. Dat is het namelijk ook, dat je je niet bekocht voelt / gaat voelen :).

Volgens mij kun je bij het Kadaster ook via zo'n sms service de meest recente verkochte huizenprijzen checken in de omgeving voor een paar luttele euro's, dat geeft ook een beeld. Bij ons was de vraagprijs 5k boven de CALCASA waarde (betrouwbaarheidswaarde 'hoog') en wonderbaarlijk exact gelijk met gevalideerd taxatierapport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

N1ckk schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:44:
[...]

Los van tools als CALCASA hebben wij ook de m2-prijs gepakt (vraagprijs / m2). En daarnaast deviaties van 5% (heb zelf percentage bedacht, voor een tuin betekende dat 10k per 200k - leek me redelijk) voor punten die voor mij belangrijk zijn: uitzicht / ligging, locatie (winkels, horeca, reistijd werk) en afwerkingsniveau (ik ben geen klusser). Vervolgens kun je goed vergelijken en heb je best snel door of een bepaald bedrag redelijk is of niet. Zeker omdat je dan ook kunt vergelijken met huizen in de omgeving.

Onze m2 prijs was wat hoger (10% ong) dan het gemiddelde, maar ik voldeed aan alle bovenstaande eisen & meer. Dus dat gaf me een vertrouwd gevoel. Dat is het namelijk ook, dat je je niet bekocht voelt / gaat voelen :).

Volgens mij kun je bij het Kadaster ook via zo'n sms service de meest recente verkochte huizenprijzen checken in de omgeving voor een paar luttele euro's, dat geeft ook een beeld. Bij ons was de vraagprijs 5k boven de CALCASA waarde (betrouwbaarheidswaarde 'hoog') en wonderbaarlijk exact gelijk met gevalideerd taxatierapport.
Het blijft een lastige... Een reële prijs bestaat niet, de marktprijs is in feite wat de grootste gek ervoor geeft... En gek genoeg hobbelt de taxatie daar vaak netjes achteraan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

MikeyMan schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:47:
[...]

Het blijft een lastige... Een reële prijs bestaat niet, de marktprijs is in feite wat de grootste gek ervoor geeft... En gek genoeg hobbelt de taxatie daar vaak netjes achteraan....
Ik blijf het maar een raar fenomeen vinden. De taxatie. Die bepaalt wat de marktwaarde is, maar aangezien er al een koper is die dat bedrag wilt betalen, dan is dat toch ook gelijk marktwaarde..

Maar ja "deviatie van omgevingsprijzen"-rapport is ook zo'n mond vol...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

kmf schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:54:
[...]

Ik blijf het maar een raar fenomeen vinden. De taxatie. Die bepaalt wat de marktwaarde is, maar aangezien er al een koper is die dat bedrag wilt betalen, dan is dat toch ook gelijk marktwaarde..

Tsjah, mijn eigen huis is 3000 euro lager getaxeerd dan de verkoopprijs. Dus die moesten toch nog zelf wat bijleggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

MikeyMan schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:54:
[...]

Tsjah, mijn eigen huis is 3000 euro lager getaxeerd dan de verkoopprijs. Dus die moesten toch nog zelf wat bijleggen ;)
Ja, en daarmee heb je de kopers van jouw buurman's huis geholpen ;)

Maar goed, dat hele taxatiespelletje was de reden dat ons huis pas in de verkoop ging nadat de overdracht van de buren in het kadaster is genoteerd. (die weer een hogere verkoopprijs had dan de onderburen. Wel belangrijk, want de eerdere verkopen waren tijdens/net na de crisis en dus tegen vrij lage prijzen verkocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:56

TMC

Ik heb een mooi nieuwbouwhuis (Lansingerland) gekocht dat eind volgend jaar wordt opgeleverd. We zijn hier blij mee. Echter, het was niet onze eerste keus, we wilden het liefst iets moois in Rotterdam. Hoe gaan jullie ermee om dat je niet je eerste keus kan krijgen?

Enerzijds denk ik: ik heb een mooi huis waar ik heel blij mee mag zijn. Anderzijds kan het ik moeilijk verkroppen dat ik jaren heb gestudeerd, gewerkt en gespaard om überhaupt een huis te kunnen kopen en dan niet gewoon kan kopen wat ik (in eerste instantie) wil. :( Het voelt zo oneerlijk en ik heb er zo weinig invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

kmf schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:54:
[...]

Het belangrijkste doel van een taxatie is om te controleren of de betaalde prijs ook een reële prijs is. Als de woning nogmaals verkocht wordt gaat dan min of meer dezelfde prijs betaald worden? Als dat niet zo is dan loopt de bank een zeer hoog risico en dat willen ze voorkomen. Dat mensen niet meer kunnen lenen dan het huis op zou brengen bij verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
TMC schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:58:
Ik heb een mooi nieuwbouwhuis (Lansingerland) gekocht dat eind volgend jaar wordt opgeleverd. We zijn hier blij mee. Echter, het was niet onze eerste keus, we wilden het liefst iets moois in Rotterdam. Hoe gaan jullie ermee om dat je niet je eerste keus kan krijgen?

Enerzijds denk ik: ik heb een mooi huis waar ik heel blij mee mag zijn. Anderzijds kan het ik moeilijk verkroppen dat ik jaren heb gestudeerd, gewerkt en gespaard om überhaupt een huis te kunnen kopen en dan niet gewoon kan kopen wat ik (in eerste instantie) wil. :( Het voelt zo oneerlijk en ik heb er zo weinig invloed op.
Zolang je je uitschieters tussen stress en spanning, en roze wolk van blijdschap die bij het kopen van een huis komen kijken, maar telkens rationeel kan verantwoorden. Dat is hoe ik er mee om ga. Het is allemaal spannend en oneerlijk en wat allemaal nog meer, maar heb ik rationeel geen domme dingen gedaan. Die vraag heb ik me telkens gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsurany schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:00:
[...]

Het belangrijkste doel van een taxatie is om te controleren of de betaalde prijs ook een reële prijs is. Als de woning nogmaals verkocht wordt gaat dan min of meer dezelfde prijs betaald worden? Als dat niet zo is dan loopt de bank een zeer hoog risico en dat willen ze voorkomen. Dat mensen niet meer kunnen lenen dan het huis op zou brengen bij verkoop.
Zou het daarmee geen 'minimale verkoopprijs' moeten zijn?
Of eventueel 3 scenario's ofzo?

Mijn huis is in een jaar van 285 naar 352 gegaan, dat kan net zo goed de andere kant op.
Vind het verder prima hoor, maar logisch is het niet.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 19-04-2018 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:56

TMC

CurlyMo schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:01:
[...]

Zolang je je uitschieters tussen stress en spanning, en roze wolk van blijdschap die bij het kopen van een huis komen kijken, maar telkens rationeel kan verantwoorden. Dat is hoe ik er mee om ga. Het is allemaal spannend en oneerlijk en wat allemaal nog meer, maar heb ik rationeel geen domme dingen gedaan. Die vraag heb ik me telkens gesteld.
Ja, maar wat is rationeel. Is flink overbieden niet juist slim als dat betekent dat je jarenlang op een plek kan wonen waar je 100% blij bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
TMC schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:05:
[...]
Ja, maar wat is rationeel. Is flink overbieden niet juist slim als dat betekent dat je jarenlang op een plek kan wonen waar je 100% blij bent?
Dat kan jij alleen bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Taxaties... Mooi onderwerp. Ooit had ik een taxatie nodig die echt een bepaalde waarde zou vermelden. De lokale. makelaar / taxateur wilde daar niet aan mee werken. Blijkbaar dus iemand die voor zijn/haar vak staat. Mijn Financieel adviseur heeft toen een rondje gemaakt langs taxateurs totdat we er 1 gevonden hadden die wel het gewenste bedrag wilde vermelden.

In iedere branche heb je rotte appels, dus ook in deze.
Zelfde verhaal bij de hypotheek van mijn moeder.

'U wil een bouwdepotje, zorgen we er toch voor dat de woning toch hoog genoeg getaxeerd wordt, dat dat bouwdepot ook helemaal binnen de marktwaarde valt' (wat waarschijnlijk net niet het geval was).

Moraal van het verhaal, ook met een taxateur valt (vooraf) te onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
PaT schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:16:
Moraal van het verhaal, ook met een taxateur valt (vooraf) te onderhandelen.
Die discussie over taxateurs is nou nét weer in alle hevigheid gevoerd in dit topic. Laten dat nu niet weer opnieuw doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

TMC schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:58:

Waarom heb je dan gekozen voor Lansingerland als je nu al weet dat je het er niet 100% naar je zin gaat hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MikeyMan schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:02:
[...]

Zou het daarmee geen 'minimale verkoopprijs' moeten zijn?
Of eventueel 3 scenario's ofzo?

Mijn huis is in een jaar van 285 naar 352 gegaan, dat kan net zo goed de andere kant op.
Vind het verder prima hoor, maar logisch is het niet.
Tja het blijft lastig. Taxaties bepalen ook de risicoklasse en dan moet je weer een enkele exacte waarde hebben.

Pagina: 1 ... 78 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7