Jammer zo'n reactie, ik gaf al aan dat ik dit ga bespreken deze week met de notaris. Bij het hypotheekadviesgesprek al informatie ingewonnen over een deel van de woning overdragen aan mijn vriendin later, of bijschrijven als eigenaar hoe ik het kort door de bocht noemde. De adviseur vroeg of we van plan waren te trouwen. Toen ik zei ja, gaf ze aan dat het dan met de huwelijkse voorwaarden simpel opgenomen kan worden.Jiffy schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:29:
[...]
Ehm. Je hebt geen idee wat je precies wilt en wat de gevolgen daarvan zijn...
Da's dus precies mijn overweging. Ben er nog niet echt uit... Hij gaat sowieso niks van de prijs af krijgen, en het uiteindelijke bod is in feite ook aan ons. Er vanuit gaande dat er geen onderhandse gesprekken of gunningen meespelen.N1ckk schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 06:38:
[...]
Wel grappig, want ik zag de waarde dus ook niet. Ik vroeg aan de verkoper van ons recent gekochte huis (hij deed dat via Makelaarsland) waarom hij voor ons koos. Hij zei toen letterlijk dat die het ons gunde, wij menselijk onderhandelde en geen, ik citeer, “zo’n walgelijke makelaar mee hadden”.
Argumenten van zo’n aankoopmakelaar waren volgens de NVM:
- onderhandeling -> ik heb een huis gekocht in Regio Rotterdam, daar onderhandel je niet - daar bied je vraagprijs+
- neutrale blik -> onzin; dat doet de taxateur en bouwkundig keurder prima
Oftewel: heel beperkt
Bij ons werd aangeraden om een samenlevingscontract aan te gaan, en daarin een aantal zaken vast te leggen.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:37:
[...]
Jammer zo'n reactie, ik gaf al aan dat ik dit ga bespreken deze week met de notaris. Bij het hypotheekadviesgesprek al informatie ingewonnen over een deel van de woning overdragen aan mijn vriendin later, of bijschrijven als eigenaar hoe ik het kort door de bocht noemde. De adviseur vroeg of we van plan waren te trouwen. Toen ik zei ja, gaf ze aan dat het dan met de huwelijkse voorwaarden simpel opgenomen kan worden.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ivm het de aanschaf van een huis lopen wij natuurlijk, net als zovelen, tegen het eigen geld aan.
Lastige hierbij is dat we veel geld over houden elke maand, en nog veel in de pijplijn hebben zitten, maar op dit moment weinig spaargeld, door het recent volledig aflossen van de studieschuld (of dit wel of niet handig is geweest is een discussie die ik thuis al een paar keer gevoerd heb, maar dat terzijde...)
We komen nu in de situatie dat we wel de kosten koper op de bank hebben staan, maar in verband met de verkoop van ons eigen huis, ook moeten aantonen dat we de dubbele lasten een jaar kunnen betalen. En daar raken we een beetje in de knoop. Puur op basis van de maandelijkse inkomsten kunnen we dat met gemak dragen, maar dit is dus een bedrag wat we nu niet op de bank hebben staan.
Om dit af te dekken gaan we bij de beide ouders op de koffie voor een 'schenking'. Gezien de tijdelijke aard hiervan, vroeg ik mij af hoe e.e.a. zit.
Stel; mijn ouders schenken mij in april 10000 euro. In juli betaal ik ze 5000 euro terug. Hebben we het hier dan over een netto schenking van 5000 euro, of over twee losse schenkingen?
Ik gok zomaar het eerste, maar kan het niet goed terugvinden.
Ik weet natuurlijk dat dit ook in een eenmalige schenking zou kunnen, maar van beide ouderparen is de verwachting dat er ergens in de komende jaren een groter bedrag wordt geschonken. Wil hier dus niet nu al op 'interen'
Lastige hierbij is dat we veel geld over houden elke maand, en nog veel in de pijplijn hebben zitten, maar op dit moment weinig spaargeld, door het recent volledig aflossen van de studieschuld (of dit wel of niet handig is geweest is een discussie die ik thuis al een paar keer gevoerd heb, maar dat terzijde...)
We komen nu in de situatie dat we wel de kosten koper op de bank hebben staan, maar in verband met de verkoop van ons eigen huis, ook moeten aantonen dat we de dubbele lasten een jaar kunnen betalen. En daar raken we een beetje in de knoop. Puur op basis van de maandelijkse inkomsten kunnen we dat met gemak dragen, maar dit is dus een bedrag wat we nu niet op de bank hebben staan.
Om dit af te dekken gaan we bij de beide ouders op de koffie voor een 'schenking'. Gezien de tijdelijke aard hiervan, vroeg ik mij af hoe e.e.a. zit.
Stel; mijn ouders schenken mij in april 10000 euro. In juli betaal ik ze 5000 euro terug. Hebben we het hier dan over een netto schenking van 5000 euro, of over twee losse schenkingen?
Ik weet natuurlijk dat dit ook in een eenmalige schenking zou kunnen, maar van beide ouderparen is de verwachting dat er ergens in de komende jaren een groter bedrag wordt geschonken. Wil hier dus niet nu al op 'interen'
[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 28-02-2018 14:14 ]
Dan is het geen schenking maar een leningMikeyMan schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:12:
Stel; mijn ouders schenken mij in april 10000 euro. In juli betaal ik ze 5000 euro terug.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Je zou zelfs kunnen zeggen dat het gewoon een korte onderhandse lening was. Je doet immers aangifte over een kalenderjaar. Als je de netto uitkomst is dat er niks is verandert t.o.v. de aanvankelijke situatie, namelijk dat je er 0 euro op bent vooruitgegaan, dan is er volgens mij niks aan de hand.MikeyMan schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:12:
Ik zou echter gewoon eens bellen met de belastingdienst.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
In feite wel, maar het gaat er nu vooral om om de hypotheekaanvraag er zo snel mogelijk doorheen te trappen. Zeg maar in 2 weken ipv 8...naitsoezn schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:22:
[...]
Dan is het geen schenking maar een lening
Ga ik inderdaad maar even doen...CurlyMo schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:22:
[...]
Je zou zelfs kunnen zeggen dat het gewoon een korte onderhandse lening was. Je doet immers aangifte over een kalenderjaar. Als je de netto uitkomst is dat er niks is verandert t.o.v. de aanvankelijke situatie, namelijk dat je er 0 euro op bent vooruitgegaan, dan is er volgens mij niks aan de hand.
Ik zou echter gewoon eens bellen met de belastingdienst.
[ Voor 46% gewijzigd door MikeyMan op 28-02-2018 14:31 ]
Dat doet toch niks af aan de afspraak tussen jouw ouders en jou. Volgens mij is het ook gewoon een lening. Als je die binnen het belastingjaar terugbetaald dan is er geen schenking geweest.MikeyMan schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:29:
[...]
In feite wel, maar het gaat er nu vooral om om de hypotheekaanvraag er zo snel mogelijk doorheen te trappen. Zeg maar in 2 weken ipv 8...
Nee, maar we moeten wel zwart op wit geven dat het een schenking was.CurlyMo schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:30:
[...]
Dat doet toch niks af aan de afspraak tussen jouw ouders en jou. Volgens mij is het ook gewoon een lening. Als je die binnen het belastingjaar terugbetaald dan is er geen schenking geweest.
In feite kan dat ook zonder problemen, maar ik ga liever niet zitten liegen als het niet nodig is.
Dan hebben we het over een schenking van € 5000,-. Dat mag gewoon belastingvrij en hoef je dus niet eens op te geven.MikeyMan schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:31:
[...]
Nee, maar we moeten wel zwart op wit geven dat het een schenking was.
In feite kan dat ook zonder problemen, maar ik ga liever niet zitten liegen als het niet nodig is.
Ik moest ook aantonen dat ik 3maanden geleden ook al een bepaald bedrag had. Je kan dus niet ff een maandje een hoop geld overboeken en daarna weer terug in bepaalde gevallen. Ze vroegen bij mij een afschrift van 3 maanden geleden.MikeyMan schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:12:
Ivm het de aanschaf van een huis lopen wij natuurlijk, net als zovelen, tegen het eigen geld aan.
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Ik heb van mijn ouders een schenking gekregen onder voorwaarden.MikeyMan schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:12:
Oftewel als de verkoop van ons huis niet "goed" ging zou ik bedrag X van mijn ouders krijgen.
Daar ging NN mee akkoord. Gelukkig niet nodig gehad.
Nou,afgelopen maandag hebben wij een bestaande woning gekocht, waar we uiteraard erg blij mee zijn
Nu gaan we het proces in om ons eigen huis in de verkoop te gooien en hypotheek te regelen. Niet mijn favoriete bezigheden moet ik eerlijk zeggen.
De financiering zal geen probleem zijn, uitgaande van 3 verschillende waardebepalingen die op ons huis zijn gedaan de afgelopen tijd (waarbij de meest recente ook de hoogste was). Toch zijn er altijd een hoop vraagtekens tijdens hypotheekgesprekken, omdat je zoveel informatie over je krijgt uitgestort...
Vooral het feit dat je overwaarde op je huis straks mag gebruiken om je kosten koper terug te betalen aan jezelf, maar dat je wel moet laten zien dat je 1 jaar dubbele lasten moet kunnen dragen, schenkingen en leningen... ga zo maar door.
Soms worden zaken ook wel eens moeilijker gemaakt dan nodig denk ik dan
De financiering zal geen probleem zijn, uitgaande van 3 verschillende waardebepalingen die op ons huis zijn gedaan de afgelopen tijd (waarbij de meest recente ook de hoogste was). Toch zijn er altijd een hoop vraagtekens tijdens hypotheekgesprekken, omdat je zoveel informatie over je krijgt uitgestort...
Vooral het feit dat je overwaarde op je huis straks mag gebruiken om je kosten koper terug te betalen aan jezelf, maar dat je wel moet laten zien dat je 1 jaar dubbele lasten moet kunnen dragen, schenkingen en leningen... ga zo maar door.
Soms worden zaken ook wel eens moeilijker gemaakt dan nodig denk ik dan
Ik zit met een vraag. Onlangs zijn we geïnteresseerd geraakt in een andere woning. We hebben besloten dat we een bod willen uitbrengen echter willen onze huidige woning eerst verkopen voordat we gaan passeren.
Als ontbindende voorwaarden willen we financiering onder voorbehoud opnemen en onder voorbehoud verkoop eigen woning.
Begrijp ik het goed dat ik hiermee een financieel risico loop? Ik ga A. kosten maken door mijn eigen woning in de verkoop te zetten en B. kosten maken voor hypotheek advies. Als de verkopende partij in de tussentijd een ander bod krijgt dan heb ik nog 48 uur om te beslissen en als ik afzie van de koop kan ik de verkoop van mijn huidige woning en de hypotheek aanvraag annuleren en zit ik met een strop van een paar duizend euro.
Hoe hier mee om te gaan? Kan ik bijv. de ontbindende voorwaarde na elkaar plaatsen in de termijnen.
Dus vanaf voorlopig koopcontract 6 weken voor de financiering en na week 6 bijv. 4 weken voor de 48h no-risk?
Zijn er andere opties?
Als ontbindende voorwaarden willen we financiering onder voorbehoud opnemen en onder voorbehoud verkoop eigen woning.
Begrijp ik het goed dat ik hiermee een financieel risico loop? Ik ga A. kosten maken door mijn eigen woning in de verkoop te zetten en B. kosten maken voor hypotheek advies. Als de verkopende partij in de tussentijd een ander bod krijgt dan heb ik nog 48 uur om te beslissen en als ik afzie van de koop kan ik de verkoop van mijn huidige woning en de hypotheek aanvraag annuleren en zit ik met een strop van een paar duizend euro.
Hoe hier mee om te gaan? Kan ik bijv. de ontbindende voorwaarde na elkaar plaatsen in de termijnen.
Dus vanaf voorlopig koopcontract 6 weken voor de financiering en na week 6 bijv. 4 weken voor de 48h no-risk?
Zijn er andere opties?
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Waarom zou een verkoper akkoord gaan met jouw ontbindende voorwaarden?revolution-nl schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 22:52:
Ik zit met een vraag. Onlangs zijn we geïnteresseerd geraakt in een andere woning. We hebben besloten dat we een bod willen uitbrengen echter willen onze huidige woning eerst verkopen voordat we gaan passeren.
Zijn er andere opties?
Volgens mij is dat een andere discussie en geen antwoord op mijn vraag.orf schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 22:55:
[...]
Waarom zou een verkoper akkoord gaan met jouw ontbindende voorwaarden?
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
De statijd van een gelijkwaardige woning in de directe omgeving is gemiddeld 3 weken. Wellicht is het dan een betere optie om alleen onder voorbehoud van financiering te bieden en vervolgens te kijken of ik binnen dit termijn een hypotheek kan organiseren voor mijn nieuwe woning met evt. overbruggingskrediet.
Of kijkt men bij onder voorbehoud van financiering enkel naar de leencapaciteit in het scenario waar je eerst verkoopt en daarna koopt?
Of kijkt men bij onder voorbehoud van financiering enkel naar de leencapaciteit in het scenario waar je eerst verkoopt en daarna koopt?
[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 01-03-2018 23:18 ]
Wat een verhaal.
Koop dat huis en zet ondertussen je huidige huis te koop.
Heb ik 3 jaar geleden ook gedaan en toen was de crisis er nog.
Ik zou als verkoper nooit jouw kiezen maar iemand anders met die voorwaarden.
Koop dat huis en zet ondertussen je huidige huis te koop.
Heb ik 3 jaar geleden ook gedaan en toen was de crisis er nog.
Ik zou als verkoper nooit jouw kiezen maar iemand anders met die voorwaarden.
Nee, het is een antwoord dat je niet wilt horen.revolution-nl schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 22:57:
[...]
Volgens mij is dat een andere discussie en geen antwoord op mijn vraag.
Kort en goed: ja, je loopt op de manier die je schetst een bepaald financieel risico dat je uiteindelijk wel kosten hebt gemaakt, maar geen nieuw huis hebt.
Er zullen echter bitter weinig verkopers zijn die in zullen stemmen met de door jou gewenste ontbindende voorwaarden. Dan gaan ze liever met een andere koper in zee. Wat ik me uitstekend voor kan stellen.
Je weet toch wel of je een hypothecaire financiering kunt krijgen voor bedrag X? Of zit je zo dicht tegen je maximum aan te lenen dat het een twijfelgeval is?
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
"Men" kijkt niet naar het financieringsvoorbehoud, JIJ maakt een financieringsvoorbehoud. Maar verder, een bank werkt doorgaans met een overbruggingskrediet, is niet zo'n probleem.revolution-nl schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 23:12:
De statijd van een gelijkwaardige woning in de directe omgeving is gemiddeld 3 weken. Wellicht is het dan een betere optie om alleen onder voorbehoud van financiering te bieden en vervolgens te kijken of ik binnen dit termijn een hypotheek kan organiseren voor mijn nieuwe woning met evt. overbruggingskrediet.
Overigens zou ik als verkoper (van jouw beoogde woning) er ook niet over peinzen om in te gaan op een bod met "onder voorbehoud verkoop eigen woning". Ik zie geen enkele reden waarom jij jouw financiële risico's af zou moeten wentelen op mij.
Ik maak nu eerst een risico afweging, hierbij kijk ik niet of mijn bod interessant is voor de verkopen.Het is niet zo dat wij persé, kosten wat het kost dat huis willen hebben.Jiffy schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:00:
[...]
Nee, het is een antwoord dat je niet wilt horen.
Kort en goed: ja, je loopt op de manier die je schetst een bepaald financieel risico dat je uiteindelijk wel kosten hebt gemaakt, maar geen nieuw huis hebt.
Er zullen echter bitter weinig verkopers zijn die in zullen stemmen met de door jou gewenste ontbindende voorwaarden. Dan gaan ze liever met een andere koper in zee. Wat ik me uitstekend voor kan stellen.
Je weet toch wel of je een hypothecaire financiering kunt krijgen voor bedrag X? Of zit je zo dicht tegen je maximum aan te lenen dat het een twijfelgeval is?
Ik ben er wel over uit dat de 24h no-risk voor ons eigenlijk een wassen neus is. Onze woning raken we namelijk wel kwijt en de verkopende partij houdt de handen vrij.
Die overbruggingshypotheek is zeer waarschijnlijk geen probleem maar dat moet dan wél onderdeel zijn van de financiering onder voorbehoud.
Ik ga mij morgen eens laten infomeren
Als je toch wel overtuigd bent dat je eigen woning verkocht wordt, waarom dan überhaupt voorbehoud verkoop eigen woning willen opnemen? Maakt je bod alleen maar minder aantrekkelijk, en je dekt er naar eigen zeggen praktisch nul risico mee af.Onze woning raken we namelijk wel kwijt
[ Voor 11% gewijzigd door naitsoezn op 02-03-2018 21:46 ]
Weet een van jullie of je een BKR registratie krijgt als b.v. het LAVG (incassobureau) in het verleden de premie van je zorgverzekeraar heeft ge-int? Ik heb verleden jaar mijn zorgpremie te laat betaald, toen door het LAVG met mij contact werd opgenomen heb ik hen direct gebeld en direct overgemaakt waarmee het was afgedaan. Ik vrees dat er wat met de brieven/adres of iets dergelijks fout was gegaan. Op het moment zitten we in een fase van hypotheekaanvragen, deze vraag dus ook uitgezet bij mijn hypotheekadviseur, alleen kriebelt het nu..
Ik lees dat BKR voor kredietregistraties is waar o.a. banken en telco's onder vallen, Geen (zorg)verzekeraars zo te zien. Indien iemand andere ervaringen heeft lees ik dit "graag".
Ik lees dat BKR voor kredietregistraties is waar o.a. banken en telco's onder vallen, Geen (zorg)verzekeraars zo te zien. Indien iemand andere ervaringen heeft lees ik dit "graag".
[ Voor 14% gewijzigd door THxZ0NE op 02-03-2018 23:11 ]
Wees dan eerlijk naar de verkopers en jezelf door dit huis links te laten liggen. Ik vind je houding nogal arrogant overkomen en als verkoper zou ik het bod dan ook nooit accepteren. Als je bod met een dergelijke constructie wel wordt geaccepteerd in de huidige markt is je bod veel te hoogrevolution-nl schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 21:28:
Het is niet zo dat wij persé, kosten wat het kost dat huis willen hebben.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Moet je sowieso geen BKR rapport overleggen dan? Kost 5 euro oid.THxZ0NE schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 23:03:
Weet een van jullie of je een BKR registratie krijgt als b.v. het LAVG (incassobureau) in het verleden de premie van je zorgverzekeraar heeft ge-int? Ik heb verleden jaar mijn zorgpremie te laat betaald, toen door het LAVG met mij contact werd opgenomen heb ik hen direct gebeld en direct overgemaakt waarmee het was afgedaan. Ik vrees dat er wat met de brieven/adres of iets dergelijks fout was gegaan. Op het moment zitten we in een fase van hypotheekaanvragen, deze vraag dus ook uitgezet bij mijn hypotheekadviseur, alleen kriebelt het nu..
Ja dat zag ik, is niet zo duur. Maar bij een hypotheekaanvraag zal de bank sowieso een check doen vandaar.MikeyMan schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 07:45:
[...]
Moet je sowieso geen BKR rapport overleggen dan? Kost 5 euro oid.
Even nog een vraag hier voor de zekerheid.
We willen graag een nieuw huis kopen van rond de 380k. Nu kunnen we qua hypotheek met onze bruto salarissen ongeveer 320k lenen via een hypotheek tool
Ons huidige huis heeft nog een hypotheekschuld van ongeveer 130k en zal voor zeker 275k verkopen.
Kunnen we deze overwaarde ook gewoon inzetten voor kosten koper, notaris, etc? Of moet dat echt van geld via de spaarrekening?
We willen graag een nieuw huis kopen van rond de 380k. Nu kunnen we qua hypotheek met onze bruto salarissen ongeveer 320k lenen via een hypotheek tool
Ons huidige huis heeft nog een hypotheekschuld van ongeveer 130k en zal voor zeker 275k verkopen.
Kunnen we deze overwaarde ook gewoon inzetten voor kosten koper, notaris, etc? Of moet dat echt van geld via de spaarrekening?
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
https://www.eigenhuis.nl/...heken/bijleenregeling.pdf
Dus, het huis dat we nu hebben kostte ons destijds 250k.. We hebben eigen geld erin gestopt en extra afgelost, waardoor onze hypotheekschuld nu nog maar 130k is.Hoe berekent u de overwaarde?
De overwaarde van de woning is de verkoopprijs minus de verkoopkosten (bijvoorbeeld
taxatiekosten en makelaarscourtage) en de op het moment van verkoop nog aanwezige
woningschuld.
Als ik het huis nu verkoop voor 280k dan is de 'overwaarde' dus 150k
Had ik niks extra afgelost en er geen eigen geld ingestopt dan was de hypotheekschuld nog 250k (even overdreven) en was de overwaarde met een verkoop van 280k 'maar' 30k
In andere woorden was het dan 'verstandiger' geweest om de 120k (extra) aflossingen die ik heb gedaan in iets anders te steken, zodat ik daar rendement over kon trekken (wel box 3 belasting) en ik over de gehele hypotheekschuld van de nieuwe woning HRA kan krijgen
Zwart/wit word je dus 'gestraft' voor aflossen bij de koop van een nieuw huis? Of zie ik dat nou verkeerd?
Nou als dat rendement van die investering - de belasting zodanig veel hoger was geweest dan wat je bespaard hebt aan rente door schuld af te lossen, dan kan dat inderdaad.President schreef op zondag 4 maart 2018 @ 11:30:
[...]
[...]
Dus, het huis dat we nu hebben kostte ons destijds 250k.. We hebben eigen geld erin gestopt en extra afgelost, waardoor onze hypotheekschuld nu nog maar 130k is.
Had ik niks extra afgelost en er geen eigen geld ingestopt dan was de hypotheekschuld nog 250k (even overdreven) en was de overwaarde met een verkoop van 280k 'maar' 30k
In andere woorden was het dan 'verstandiger' geweest om de 120k (extra) aflossingen die ik heb gedaan in iets anders te steken, zodat ik daar rendement over kon trekken (wel box 3 belasting) en ik over de gehele hypotheekschuld van de nieuwe woning HRA kan krijgen
Zwart/wit word je dus 'gestraft' voor aflossen bij de koop van een nieuw huis? Of zie ik dat nou verkeerd?
We hebben het nu over HRA van kosten koper van 20.000 euro ofzo he. Met 2% rente hebben we het dan over 200 euro per jaar aan extra kosten die jij nu als "straf" ziet (wat elk jaar iets minder word door aflossing).
Dat mag dan wel een dijk van een investering / rendement geweest zijn wil dat een betere deal geweest zijn. Maar een beetje krom voelt het wel ja.
Hoe lang duurt het normaliter dat je alle stukken weer thuisgestuurd krijgt na tekenen bij de notaris.
Is hier nu ruim twee weken geleden en ik vind het wat lang worden. Begin volgende week anders maar even bellen.
Is hier nu ruim twee weken geleden en ik vind het wat lang worden. Begin volgende week anders maar even bellen.
Thuisgestuurd krijgen? Welke stukken hebben we het over? Toen ik de leveringsakte en hypotheekakte ging tekenen, kreeg ik die gewoon direct mee naar huissambalbaj schreef op zondag 4 maart 2018 @ 15:31:
Hoe lang duurt het normaliter dat je alle stukken weer thuisgestuurd krijgt na tekenen bij de notaris.
Dat zijn dingen die je financieel adviseur ongetwijfeld met je heeft besproken, toen je vertelde dat je extra eigen geld in je woning ging stoppen? Ik zou verwachten dat iedereen die (aanzienlijk) extra aflost, zich bewust is van het feit dat hiermee het recht op HRA op dat gedeelte ook komt te vervallen....President schreef op zondag 4 maart 2018 @ 11:30:
[...]
[...]
Dus, het huis dat we nu hebben kostte ons destijds 250k.. We hebben eigen geld erin gestopt en extra afgelost, waardoor onze hypotheekschuld nu nog maar 130k is.
Als de plannen om de Wet Hillen af te schaffen uiteindelijk doorgaan, wordt het nadeel van (extra) aflossen alleen nog maar groter
[ Voor 53% gewijzigd door naitsoezn op 04-03-2018 16:48 ]
Ja, je wordt daarvoor gestraft. Je kan, als je naar eem termijn van 10+ jaar kijkt, beter beleggen dan aflossen zodra je rente onder de ~4% zit.President schreef op zondag 4 maart 2018 @ 11:30:
[...]
[...]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Standaard sturen we dit binnen een week (via email, kopie van de ondertekende akte plus bewijs van inschrijving van het kadaster). Indien gewenst geven we bij het ondertekenen van de akte meteen een kopie mee, maar daar zit dan uiteraard nog geen bewijs van inschrijving van het kadaster bij.sambalbaj schreef op zondag 4 maart 2018 @ 15:31:
Tenminste, je hebt het over een kopie van de leveringsakte en/of de hypotheekakte, right?
Ruim twee weken is idd érg lang.
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Inderdaad, en vandaag zat de boel dan eindelijk in de bus.
Geen beste beurt voor een toch groot notariskantoor hier (niet onze keuze).
Bij het grote notariskantoor in Amsterdam waar ik ook niet zelf voor kon kiezen kreeg ik meteen dezelfde dag of een dag later per mail de akte enzovoorts. Helaas waren dat wel stukken van een hele andere klant, niet van mijsambalbaj schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 17:23:
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Situatie:
Nieuwbouwproject.
Eerste 6 woningen ( 2 kappers ) waren september/oktober vorig jaar allemaal verkocht. Kosten: 292.000 v.o.n. Bouw start april.
Nu een paar maanden later zijn de volgende 6 woningen ( precies dezelfde ) in de verkoop gegaan. Prijs: 302.000 euro. Deze worden later gebouwd omdat er eerst 5 van deze verkocht moeten zijn.
Nu is van de eerste 6 woningen 1 woning vrij gekomen. Koper kreeg het financieel niet rond of is afgehaakt. Afijn wij hebben daar een optie op gezet.
Op de website van de makelaar staat nog doodleuk 292.000 euro. Ook op het reclame-bord aan de straat staat die prijs.
Nu vragen ze ook 302.000 euro. Kan dit zomaar? Hebben wij recht op de 292.000 euro zoals aangegeven op de website/reclamebord? We hebben de makelaar over de prijsverhoging aangesproken maar die zegt dat dit te maken heeft met hogere uurlonen en grondprijs etc.
Maar we kwamen er vandaag achter dat op de website en het reclamebord 292.000 staat...
Nieuwbouwproject.
Eerste 6 woningen ( 2 kappers ) waren september/oktober vorig jaar allemaal verkocht. Kosten: 292.000 v.o.n. Bouw start april.
Nu een paar maanden later zijn de volgende 6 woningen ( precies dezelfde ) in de verkoop gegaan. Prijs: 302.000 euro. Deze worden later gebouwd omdat er eerst 5 van deze verkocht moeten zijn.
Nu is van de eerste 6 woningen 1 woning vrij gekomen. Koper kreeg het financieel niet rond of is afgehaakt. Afijn wij hebben daar een optie op gezet.
Op de website van de makelaar staat nog doodleuk 292.000 euro. Ook op het reclame-bord aan de straat staat die prijs.
Nu vragen ze ook 302.000 euro. Kan dit zomaar? Hebben wij recht op de 292.000 euro zoals aangegeven op de website/reclamebord? We hebben de makelaar over de prijsverhoging aangesproken maar die zegt dat dit te maken heeft met hogere uurlonen en grondprijs etc.
Maar we kwamen er vandaag achter dat op de website en het reclamebord 292.000 staat...
Tja.. voor jou zijn er 10 anderen. Ik wil je succes wensen, maar daar ga je de woning niet mee krijgenT.E schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:47:
Situatie:
Nieuwbouwproject.
De projectontwikkelaar kan alles bepalen. Hij merkt dat het plafond nog niet bereikt is, dus gaan de prijzen omhoog.
Bij mijn nieuwbouwproject zei de makelaar ook al: de volgende fase wordt 5-10% duurder, puur vanwege de interesse
[ Voor 8% gewijzigd door keanu_ op 06-03-2018 23:10 ]
Bij ons gaat het zelfs om 15-20%, laatste fase, zal daar wel op verdiend moeten worden.
Voor dat geld is de tuin wel iets groter en loopt deze recht, maar ze hebben ook div. bezuinigingen binnenshuis die vorige fases wel hadden (WTW, aftimmering plafon dak, duurdere uitbouw).
Voor dat geld is de tuin wel iets groter en loopt deze recht, maar ze hebben ook div. bezuinigingen binnenshuis die vorige fases wel hadden (WTW, aftimmering plafon dak, duurdere uitbouw).
Druk en zetfouten voorbehouden.
Maar dit is niet de volgende fase. Van de 6 woningen zijn er voor 5 woningen 292.000 betaald en dan zouden wij 10.000 euro meer moeten betalen terwijl dat alle reclame etc. nog steeds 292.000 euro staat.keanu_ schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 23:09:
[...]
Tja.. voor jou zijn er 10 anderen. Ik wil je succes wensen, maar daar ga je de woning niet mee krijgen.
De projectontwikkelaar kan alles bepalen. Hij merkt dat het plafond nog niet bereikt is, dus gaan de prijzen omhoog.
Bij mijn nieuwbouwproject zei de makelaar ook al: de volgende fase wordt 5-10% duurder, puur vanwege de interesse
Alhoewel het niet om een koelkast of een wasmachine gaat, lijkt mij het volgende ook bij woningen van toepassing. Maar helaas ben ik niet juridisch onderlegd.T.E schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:26:
[...]
Maar dit is niet de volgende fase. Van de 6 woningen zijn er voor 5 woningen 292.000 betaald en dan zouden wij 10.000 euro meer moeten betalen terwijl dat alle reclame etc. nog steeds 292.000 euro staat.
Mocht dit ook op woningen van toepassing zijn, dan zul je een rechtszaak moeten beginnen. Het is uiteraard de vraag of het je die moeite waard is.Voor een koopovereenkomst geldt de regel dat 'de wil en de verklaring van koper en verkoper met elkaar overeen moeten stemmen' (art. 3:33 BW). Dat is hier niet het geval: bij de verkoper ontbreekt de wil om het aangeboden artikel tegen de aangegeven prijs te leveren.
Maar ondanks het ontbreken van de wil van de verkoper, kan hij toch aan de overeenkomst gebonden zijn, namelijk als er sprake is van een "gerechtvaardigd vertrouwen bij de koper" (art 3:35 BW).
Als de aanbieding ver onder de normale verkoopprijs had gelegen, had de koper (moeten) kunnen begrijpen dat er sprake was van een verkeerde prijs. Maar omdat 539 euro een "reële prijs" is, mocht de koper er op vertrouwen dat het aanbod geldig was.
Volgens de jurisprudentie heb je dus recht op het artikel tegen de aangeboden prijs. Helaas is er in de praktijk vaak een groot verschil tussen "gelijk hebben" en "gelijk krijgen". Eigenlijk zou je een rechtszaak moeten aanspannen tegen de verkoper om je gelijk te krijgen. Je zult dan met harde bewijzen moeten komen: stond, op de dag dat jij in de winkel kwam, inderdaad op het prijskaartje een bedrag van 539 euro? De winkel zal het vast ontkennen!
Het is al jaren vaste rechtspraak dat een vraagprijs van een woning niet een aanbod is, maar een uitnodiging tot het doen van een aanbod. Er komt dan ook geen koopovereenkomst tot stand door het 'aanvaarden' van de vraagprijs (los nog van het feit dat de koop van een woning schriftelijk moet worden overeengekomen).
Je hebt dan ook geen 'recht' op de oude vraagprijs.
Je hebt dan ook geen 'recht' op de oude vraagprijs.
[ Voor 14% gewijzigd door nare man op 07-03-2018 16:49 ]
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Verwijderd
Je denkwijze is goed, de conclusie echter niet. Het gaat inderdaad niet om een koelkast of wasmachine, maar om een "individueel bepaalde zaak". En dan gaat die vlieger nou net níet op, aldus de Hoge Raad. Zie HR 10 april 1981, NJ 1981/532 (Hofland/Hennis).Cheesy schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:37:
Alhoewel het niet om een koelkast of een wasmachine gaat, lijkt mij het volgende ook bij woningen van toepassing.
Dat blijktMaar helaas ben ik niet juridisch onderlegd.
...
Ik heb laatst ongeveer hetzelfde gedaan: Duurder huis gekocht onder voorwaarde dat het oude huis voor minimaal bedrag x verkocht zou worden. Reden was dat we een grens hadden gesteld aan de toename van de woonlasten. Was geen probleem maar dat kwam ook omdat er niet heel veel animo was voor onze nieuwe woning. Ook nog de financiering van de nieuwe woning als ontbindende voorwaarde voor de verkoop van de oude woning gesteld. Dat was ook geen probleem omdat onze oude woning zeer gewild was.naitsoezn schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 21:44:
[...]
Als je toch wel overtuigd bent dat je eigen woning verkocht wordt, waarom dan überhaupt voorbehoud verkoop eigen woning willen opnemen? Maakt je bod alleen maar minder aantrekkelijk, en je dekt er naar eigen zeggen praktisch nul risico mee af.
Dat alles om het risico af te dekken dat je met twee of met nul huizen eindigt. Je kunt het zo gek maken als je wilt als de tegenpartij het ermee eens is.
En je in een regio/sector zit waar dit kan. Had bij ons lang van zijn leven niet gekund, voor jou 40 anderen.nineball schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 17:30:
[...]
Ik heb laatst ongeveer hetzelfde gedaan: Duurder huis gekocht onder voorwaarde dat het oude huis voor minimaal bedrag x verkocht zou worden. Reden was dat we een grens hadden gesteld aan de toename van de woonlasten. Was geen probleem maar dat kwam ook omdat er niet heel veel animo was voor onze nieuwe woning. Ook nog de financiering van de nieuwe woning als ontbindende voorwaarde voor de verkoop van de oude woning gesteld. Dat was ook geen probleem omdat onze oude woning zeer gewild was.
Dat alles om het risico af te dekken dat je met twee of met nul huizen eindigt. Je kunt het zo gek maken als je wilt als de tegenpartij het ermee eens is.
Vraagje, we hebben een huis gekocht, 1 mei overdracht, maar taxatie is in december al gedaan en betaald. Mag je die taxatie gewoon volgend jaar meenemen in de belastingaangifte zodat je gewoon alles in één keer er bij zet of moet dat dit jaar al?
In 2017 betaald, dus moet in aangifte over 2017.Shinji schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:55:
[...]
En je in een regio/sector zit waar dit kan. Had bij ons lang van zijn leven niet gekund, voor jou 40 anderen.
Vraagje, we hebben een huis gekocht, 1 mei overdracht, maar taxatie is in december al gedaan en betaald. Mag je die taxatie gewoon volgend jaar meenemen in de belastingaangifte zodat je gewoon alles in één keer er bij zet of moet dat dit jaar al?
Is dit niet in het jaar van aankoop? Ik zit in dezelfde situatie, overdracht volgende maand, maar taxatiekosten al gemaakt en betaald in oktober 2017 vanwege de late overdracht.
In de aangifte over 2017 kan ik deze kosten nergens aangeven.
Hier een WTF momentje afgelopen week. Huis gezien op Funda, afspraak ingepland en op het moment dat we zijn gaan kijken kregen we te horen dat er in totaal 80 bezichtingen waren voor dat huis 
Echt bizar... Kan daar nog steeds niet over uit
Nieuwbouw huis wat onlangs is opgeleverd, waar de mensen die het hebben gekocht uiteindelijk niet in zijn gaan wonen vanwege uit elkaar gaan.
Echt bizar... Kan daar nog steeds niet over uit
Nieuwbouw huis wat onlangs is opgeleverd, waar de mensen die het hebben gekocht uiteindelijk niet in zijn gaan wonen vanwege uit elkaar gaan.
[ Voor 22% gewijzigd door sjorremans op 08-03-2018 12:11 ]
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Ja, zo krap is de markt.
Bij mijn huidige woning stond ik om 08:30 op de stoep en liepen er in datzelfde 'timeslot' nog drie stelletjes rond.
Later hoorde ik dat er 40 bezichtigingen waren.
Nadat ik het huis had gekocht kwam het hoekhuis op de markt en daar heb ik begrepen dat er meer dan 60 bezichtigingen waren.
En dat was een doodnormale jaren '90-tussenwoning in Rotterdam.
Bij mijn huidige woning stond ik om 08:30 op de stoep en liepen er in datzelfde 'timeslot' nog drie stelletjes rond.
Later hoorde ik dat er 40 bezichtigingen waren.
Nadat ik het huis had gekocht kwam het hoekhuis op de markt en daar heb ik begrepen dat er meer dan 60 bezichtigingen waren.
En dat was een doodnormale jaren '90-tussenwoning in Rotterdam.
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Sterker nog. Twee weken geleden belde er een man aan die zich vriendelijk voorstelde en vroeg of ons huis toevallig te koop was/kwam
there's no tweak without the tweaker
ik had een vraagje, wat zijn de vaste lasten alsje een huis hebt gekocht. Dan heb ik het over gas, electriciteit internet etc
İk wil een huis kopen, heb die berekeningen gedaan van hypotheek komt op 560 bruto uit maandelijks. Had nog effe gegoogled hoeveel vaste lasten je hebt buiten dit bedrag.
Kwam rond 250??
İk wil een huis kopen, heb die berekeningen gedaan van hypotheek komt op 560 bruto uit maandelijks. Had nog effe gegoogled hoeveel vaste lasten je hebt buiten dit bedrag.
Kwam rond 250??
Ik zou zeggen kijk eens op deze site van Eigen huis: https://www.eigenhuis.nl/besparen/vaste-lastenSub-madara1310 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 13:25:
ik had een vraagje, wat zijn de vaste lasten alsje een huis hebt gekocht. Dan heb ik het over gas, electriciteit internet etc
Kwam rond 250??
Internet 50 euroSub-madara1310 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 13:25:
Kwam rond 250??
Gas en elektriciteit 100 euro
Water 15 euro
Gemeente belasting 60 ( komt in februari voor het hele jaar)
Verzekering (wa, inboedel, opstal) 25 euro
Onderhoud huis: 1% waarde huis ofzo per jaar
HypotheekSub-madara1310 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 13:25:
Kwam rond 250??
VVE indien appartement of maisonnette
Verzekeringen
Water
Gas
Electriciteit
Waterschapsbelasting
WOZ/OZB/Rioolheffing
Dat is het voor mijn huis. Wat het totaal kost hangt af van je verbruik o.a. en waarde huis.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
President schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 13:30:
[...]
Internet 50 euro
Gas en elektriciteit 100 euro
Water 15 euro
Gemeente belasting 60 ( komt in februari voor het hele jaar)
Verzekering (wa, inboedel, opstal) 25 euro
Onderhoud huis: 1% waarde huis ofzo per jaar
Bedankt, dus met al deze uitgaves+hypotheek van ongeveer 560 kom ik uit op 900 ongeveer😀cbr600f4i schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 13:31:
[...]
Hypotheek
VVE indien appartement of maisonnette
Verzekeringen
Water
Gas
Electriciteit
Waterschapsbelasting
WOZ/OZB/Rioolheffing
Dat is het voor mijn huis. Wat het totaal kost hangt af van je verbruik o.a. en waarde huis.
Als het een flat is + 150 euro voor VVE en als het een huis is + 150 voor reservering onderhoud huis, vervanging CV en onderhoud, etcSub-madara1310 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 13:37:
[...]
[...]
Bedankt, dus met al deze uitgaves+hypotheek van ongeveer 560 kom ik uit op 900 ongeveer😀
Conono schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:57:
[...]
In 2017 betaald, dus moet in aangifte over 2017.
Inderdaad, nog even met een bevriende accountant over gehad en die gaf ook aan dat je die kosten pas kan opvoeren als je aangeeft dat je een huis hebt gekocht. Dat heb je nu nog niet dus kan pas volgend jaar. Dit weekend die aangifte maar eens invullen dan in ieder geval.flam schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:08:
Is dit niet in het jaar van aankoop? Ik zit in dezelfde situatie, overdracht volgende maand, maar taxatiekosten al gemaakt en betaald in oktober 2017 vanwege de late overdracht.
Ik hoop dat iemand hier met vergelijkbare situatie heeft gezeten en misschien advies heeft, ik wil in mijn eentje een huis kopen en daarvoor moet je uiteraard eerst bieden. Ik heb van mijn werkgever de zekerheid dat ik een vast contract krijg. Ik kan met mijn inkomen dan 145k hypotheek krijgen, daarnaast kan ik een starterslening afsluiten in mijn gemeente van 37k ongeveer afhankelijk van de waarde van het huis, totaal dus rond de 182k. Daarnaast heb ik 12k spaargeld welke ik de kosten koper mee afdek, ook spaar ik nog iedere maand 1500 euro omdat ik thuis woon dus hoe langer ik wacht hoe meer ik kan bieden.
Ik heb een huis gevonden wat mij bevalt met een WOZ waarde van 178k, vraagprijs is 182500 onlangs verlaagd met 15.000 euro. Is het realistisch om een bod van 178k te doen of kan ik dat niet betalen? Ik zit denk wel aan het maximum, maar met mijn huidige uitgavepatroon en mijn manier van leven denk ik dat ik dat kan dragen. Bovendien denk ik in de toekomst meer te gaan verdienen, maar niets is zeker uiteraard. Ik heb al veel gelezen over ervaringen met kopen, maar de meeste voorbeelden zijn van doorstromers of die van tweepersoonshuishoudens. Is bieden zonder zeker te zijn van wat je kunt lenen normaal? Is maximaal lenen met starterslening überhaupt verstandig?
Ik heb een huis gevonden wat mij bevalt met een WOZ waarde van 178k, vraagprijs is 182500 onlangs verlaagd met 15.000 euro. Is het realistisch om een bod van 178k te doen of kan ik dat niet betalen? Ik zit denk wel aan het maximum, maar met mijn huidige uitgavepatroon en mijn manier van leven denk ik dat ik dat kan dragen. Bovendien denk ik in de toekomst meer te gaan verdienen, maar niets is zeker uiteraard. Ik heb al veel gelezen over ervaringen met kopen, maar de meeste voorbeelden zijn van doorstromers of die van tweepersoonshuishoudens. Is bieden zonder zeker te zijn van wat je kunt lenen normaal? Is maximaal lenen met starterslening überhaupt verstandig?
Wat jij denkt maandelijks uit te kunnen geven aan hypotheek is niet zo relevant. Wat de bank denkt dat jij kunt uitgeven is veel relevanter
Nou wat hij maandelijks denkt uit te kunnen geven is zeker wel relevant. Wat de bank denkt dat je kan betalen is ook relevant, maar niet alleen dat. Als je een maximale hypotheek + starterslening kan stapelen, zou ik dat enkel doen als je zicht hebt op redelijke salarisverhogingen.
Sowieso financieringsvoorbehoud bij het bod (gezien je omschrijving vermoed ik niet dat het in hartje Amsterdam is), maar je zit in principe voorlopig nog nergens aan vast. Met hypotheekadviseur praten is wel vertandig.
Het probleem is dat wij niet kunnen zeggen of je die lasten kan dragen. Ik weet ook niet wat de voorwaarden van die starterslening zijn. Maar als je alleen woont, geen dure hobbies hebt, geen auto hebt, etc, dan is het geen probleem normaal om op je maximum hypotheek te zitten (nog steeds is lager beter, maar ik begrijp ook dat je een mooier huis wil, vooral als je aan de onderkant van de markt zit). Exact hetzelfde maximum is ook van toepassing als je graag gaat paardrijden en 3x per jaar op vakantie, je 3 kinderen hebt als alleentaande ouder en je elke dag zonder reiskosten vergoeding 100km enkele reis naar je werk gaat in je te dure auto.
Sowieso financieringsvoorbehoud bij het bod (gezien je omschrijving vermoed ik niet dat het in hartje Amsterdam is), maar je zit in principe voorlopig nog nergens aan vast. Met hypotheekadviseur praten is wel vertandig.
Het probleem is dat wij niet kunnen zeggen of je die lasten kan dragen. Ik weet ook niet wat de voorwaarden van die starterslening zijn. Maar als je alleen woont, geen dure hobbies hebt, geen auto hebt, etc, dan is het geen probleem normaal om op je maximum hypotheek te zitten (nog steeds is lager beter, maar ik begrijp ook dat je een mooier huis wil, vooral als je aan de onderkant van de markt zit). Exact hetzelfde maximum is ook van toepassing als je graag gaat paardrijden en 3x per jaar op vakantie, je 3 kinderen hebt als alleentaande ouder en je elke dag zonder reiskosten vergoeding 100km enkele reis naar je werk gaat in je te dure auto.
[ Voor 39% gewijzigd door Sissors op 16-03-2018 22:57 ]
Precies dit.Sissors schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 22:55:
Nou wat hij maandelijks denkt uit te kunnen geven is zeker wel relevant.
@TheUninvited Begin bij de vraag wat je maximaal wil uitgeven aan een huis per maand. Daarna kijk je of dat ook kan betalen gezien je inkomen. Als laatste kijk je of je dat kan lenen bij een bank. Als die drie antwoorden met ja beantwoord kunnen worden, dan kan je dat huis betalen. Echter ben jij de enige die dat kan inschatten.
Ik ben mij ook aan het oriënteren om mijn eerste woning te kopen. Ik ben alleen en heb genoeg geld gespaard voor alle kosten die aan het huis kopen verbonden zijn, plus een buffer voor het klussen.
Ik ben in het verleden nogal ziek geweest en ook chronisch ziek daardoor is een ORV lastig. Hier zag ik het volgende: https://www.eigenhuis.nl/...rlijdensrisicoverzekering Een ORV is vanaf dit jaar niet meer verplicht is bij NHG. Dat komt goed uit! Ik zie alleen wel dat het 'vaak' niet nodig is, hier enige ervaringen bij welke toko's het niet meer nodig is?
Ik heb een studieschuld van 12k, maar die 12k heb ik geleend met 0% rente die 5 jaar vaststaat. Dit geld heb ik geleend als extra buffer, omdat de studielening winstgevend is en zeer goede voorwaarden heeft. Ik twijfel nu om hem af te lossen. Ik val nog onder het oude stelsel. Als ik hier kijk: https://bieb.knab.nl/hypo...chuld-gaan-die-twee-samen is het gunstig om hem af te lossen. Ik kan ook gewoon 30k eigen geld inleggen, kijkt een adviseur dan anders naar die schuld? Want uit mijn financiële situatie blijkt juist dat ik goed met geld kan omgaan. Hoor graag jullie ervaringen daarover.
Ik ben in het verleden nogal ziek geweest en ook chronisch ziek daardoor is een ORV lastig. Hier zag ik het volgende: https://www.eigenhuis.nl/...rlijdensrisicoverzekering Een ORV is vanaf dit jaar niet meer verplicht is bij NHG. Dat komt goed uit! Ik zie alleen wel dat het 'vaak' niet nodig is, hier enige ervaringen bij welke toko's het niet meer nodig is?
Ik heb een studieschuld van 12k, maar die 12k heb ik geleend met 0% rente die 5 jaar vaststaat. Dit geld heb ik geleend als extra buffer, omdat de studielening winstgevend is en zeer goede voorwaarden heeft. Ik twijfel nu om hem af te lossen. Ik val nog onder het oude stelsel. Als ik hier kijk: https://bieb.knab.nl/hypo...chuld-gaan-die-twee-samen is het gunstig om hem af te lossen. Ik kan ook gewoon 30k eigen geld inleggen, kijkt een adviseur dan anders naar die schuld? Want uit mijn financiële situatie blijkt juist dat ik goed met geld kan omgaan. Hoor graag jullie ervaringen daarover.
[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 23-03-2018 19:31 ]
Nee, een studieschuld=een studieschuld. Met een studieschuld van 12k kan je grofweg 24k minder lenen.
Op GoT is er genoeg geschreven over het niet of wel melden van je studieschuld
(officieel moet het).
Op GoT is er genoeg geschreven over het niet of wel melden van je studieschuld
Vaak bu'j te bang!
Overmorgen moet de waarborgsom (10% van aankoop) overgemaakt worden naar de notaris, maar ik heb nog niks van de notaris zelf gehoord. Voor zo'n groot bedrag had ik toch inmiddels wel iets van een mail of brief verwacht. Een rekeningnummer op z'n minst. Ik heb al eerder gebeld en toen kreeg ik te horen dat ze bezig waren met het opstellen van het bericht aan mij, maar dat is ook al weer een week geleden. Hoe is jullie ervaring daar in?
Dat is wel apart, ik kreeg bijna een maand voor de datum waarop de waarborgsom/bankgarantie geregeld moest zijn al een keurige brief met uitleg en een rekeningnummer. Ik zou eens bellen als ik jou was.Piet_Piraat7 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:12:
Overmorgen moet de waarborgsom (10% van aankoop) overgemaakt worden naar de notaris, maar ik heb nog niks van de notaris zelf gehoord. Voor zo'n groot bedrag had ik toch inmiddels wel iets van een mail of brief verwacht. Een rekeningnummer op z'n minst. Ik heb al eerder gebeld en toen kreeg ik te horen dat ze bezig waren met het opstellen van het bericht aan mij, maar dat is ook al weer een week geleden. Hoe is jullie ervaring daar in?
Ik hoorde destijds ook niks van ze maar op hun website stonden wel andere rekeningnummers dus gewoon het geld naar een van die rekeningnummers over gemaakt. Bevestiging duurde weer anderhalve weekPiet_Piraat7 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:12:
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Wij kregen destijds ook vrij laat (paar dagen van tevoren) de brief met rekeningnummer; ik krijg sterk het idee dat nog niet elke notaris is ingesteld op het feit dat steeds meer mensen die 10% zelf inleggen ipv het via een bankgarantie te regelen.
@Er1k989 @Tsurany Net nog maar eens gebeld, ze waren (nog steeds) bezig met de begeleidende brief. Ze heeft gelukkig al wel vast een mail gestuurd met rekeningnummer en de nodige typfouten. Ik vind het persoonlijk maar laks. Het gaat om een aanzienlijk bedrag die ik zelf overmaak, dan wil ik graag ruim van tevoren weten hoe en wat en liefst zsm een bevestiging van ontvangst.
Wij hebben in de laatste week ook maar eens gebeld naar de notaris met de vraag: waar blijft de eindafrekening?
Voor ons is het een grote som geld wat over gemaakt moet worden.
En ik heb voor mijn geruststelling liever dat dit ruim voor het passeren van de woning bekend is. En ik deze factuur op me gemak kan doornemen en kan voldoen.
Voor ons is het een grote som geld wat over gemaakt moet worden.
En ik heb voor mijn geruststelling liever dat dit ruim voor het passeren van de woning bekend is. En ik deze factuur op me gemak kan doornemen en kan voldoen.
PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy
Probeer gewoon eens een orv aan te vragen bij Dela. Je betaald hoogstwaarschijnlijk iets meer premie, maar zijn minder moeilijk.Zenix schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 19:27:
Ik ben mij ook aan het oriënteren om mijn eerste woning te kopen. Ik ben alleen en heb genoeg geld gespaard voor alle kosten die aan het huis kopen verbonden zijn, plus een buffer voor het klussen.
Over studieschuld: onze adviseur vond het niet van belang op ons inkomen.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Het zal vast wel lukken, maar ik wil geen ORV omdat het voor mij geen meerwaarde bied. Als je met een partner een huis koopt snap ik dat je die zekerheid wilt hebben. Ik denk in mijn geval dat ik wel een stuk meer premie ga betalen, omdat ik al een keer bijna ben overleden en veel operaties heb gehad, met daarnaast twee chronische ziektesEiT schreef op maandag 26 maart 2018 @ 18:29:
[...]
Probeer gewoon eens een orv aan te vragen bij Dela. Je betaald hoogstwaarschijnlijk iets meer premie, maar zijn minder moeilijk.
Over studieschuld: onze adviseur vond het niet van belang op ons inkomen.
Ik zie studieschuld niet als probleem, als het zover is vraag ik het wel aan de adviseur. Ik kan hem namelijk direct aflossen als dat gunstiger is, maar wil er zoveel mogelijk van profiteren als het kan.
Als ik m'n huis verkoop, ga ik hem eerst hier even proefplaatsen denk ik
. Ik vrees dat ik bij mijn eigen huis (waar ik veel zelf aan verbeterd heb) ook blind ga zijn voor de mindere punten of foto's
.
Even een vraag voor hier, wij willen graag verhuizen.
Situatie: bruto lonen 40k + 27k, nog 40 jaar tot pensioen (dus niet van belang) - max. leenbedrag via sites zou dan rond 320k liggen
Huidige huis zal verkopen voor ongeveer 280k, waar nog maar een schuld van 130k op zit. Eigen woning reserve is dan dus 150k.
Dan zouden we toch een huis met vraag prijs 360k kunnen kopen? Of zie ik het verkeerd?
Situatie: bruto lonen 40k + 27k, nog 40 jaar tot pensioen (dus niet van belang) - max. leenbedrag via sites zou dan rond 320k liggen
Huidige huis zal verkopen voor ongeveer 280k, waar nog maar een schuld van 130k op zit. Eigen woning reserve is dan dus 150k.
Dan zouden we toch een huis met vraag prijs 360k kunnen kopen? Of zie ik het verkeerd?
Wat wil je max. qua maandlasten?President schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 18:57:
Dat maakt niet uit. Betalen nu maar 670 euro in de maand (bruto) en blijft nog 1000 euro over in de maand
Even kort gerekend:
- 360k huis + 10k bijkomende kosten
- 150k eigen woning reserve - 10k makelaarskosten
Uitgaande daarvan zou hypotheek rond de 230k uitkomen wat zou neerkomen op ongeveer 900 euro bruto per maand?
Klopt, aan jou of je dat kwijt kan p/m.President schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 19:18:
[...]
Uitgaande daarvan zou hypotheek rond de 230k uitkomen wat zou neerkomen op ongeveer 900 euro bruto per maand?
Dat kan makkelijk, blijft er nog genoeg over per maand.
Moet eerst nog het huis zien te kopen en daarna eigen huis in de verkoop gaan zetten. Te hopen dat ze dat voorbehoud (o.v.v. verkoop eigen woning) accepteren in deze tijd

Iemand die inzicht heeft in doorloop tijd van nieuw rente aanbod aanvragen op bestaande hypotjeek bij Obvion? Op 16 februari aanvraag gedaan om een nieuw rente aanbod om NHG van mijn hypotheek af te halen.
Bij navraag over doorloop tijd van mijn aanvraag op 23 februari bleek dat Obvion die dag bezig was met de aanvragen van 11 januari.
Gisteren bij navraag blek dat ze inmiddels de aanvragen van 25 januari aan het behandelen waren. Maw als dit doorgaat verwacht ik pas 2e week van mei feedback te krijgen. Lijkt me nog al tergend traag of niet?
Bij navraag over doorloop tijd van mijn aanvraag op 23 februari bleek dat Obvion die dag bezig was met de aanvragen van 11 januari.
Gisteren bij navraag blek dat ze inmiddels de aanvragen van 25 januari aan het behandelen waren. Maw als dit doorgaat verwacht ik pas 2e week van mei feedback te krijgen. Lijkt me nog al tergend traag of niet?
Dat is wel traag zeg.. Bij ING Bank kon ik gewoon bellen en werd kon mij per telefoon meteen gemeld worden wat de mogelijkheden waren, hoe hoog de boete, etc. Eén nachtje over geslapen en volgende dag telefonisch laten regelen.muffstuff schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:52:
Iemand die inzicht heeft in doorloop tijd van nieuw rente aanbod aanvragen op bestaande hypotjeek bij Obvion? Op 16 februari aanvraag gedaan om een nieuw rente aanbod om NHG van mijn hypotheek af te halen.
Ik denk dat een Obvion medewerker mee las want ik kreeg een uur na bovenstaande post een bericht van Obvion terugValorian schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 08:11:
[...]
Dat is wel traag zeg.. Bij ING Bank kon ik gewoon bellen en werd kon mij per telefoon meteen gemeld worden wat de mogelijkheden waren, hoe hoog de boete, etc. Eén nachtje over geslapen en volgende dag telefonisch laten regelen.
Vraagje: Hoe snel staat de verkoopprijs van een huis in het kadaster nadat een huis verkocht is? Ik heb de verkoopprijs opgevraagd van een huis dat ongeveer 2 maanden geleden verkocht is, en toen kreeg ik te zien voor welke prijs het huis in 2007 verkocht is, daar schoot ik dus helemaal niets mee op. Iemand enig idee?
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Dit had je gewoon op kunnen zoeken?miicker schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 12:25:
Vraagje: Hoe snel staat de verkoopprijs van een huis in het kadaster nadat een huis verkocht is? Ik heb de verkoopprijs opgevraagd van een huis dat ongeveer 2 maanden geleden verkocht is, en toen kreeg ik te zien voor welke prijs het huis in 2007 verkocht is, daar schoot ik dus helemaal niets mee op. Iemand enig idee?
https://www.kadaster.nl/-/koopsominformatieElke maand rond de 20e wordt de koopsominformatie geactualiseerd en komen de gegevens van de kalendermaand ervoor beschikbaar.
Waarschijnlijk nog niet ingeschreven bij het kadaster dus, of pas deze maand
Dat een woning verkocht (=koopovereenkomst ondertekend) wil niet zeggen dat ie al geleverd (=leveringsakte ondertekend bij notaris) is. Van de leveringsakte wordt uiterlijk de volgende werkdag een afschrift door de notaris ingediend bij het kadaster, die dan ook meteen door het kadaster wordt verwerkt.
Inmiddels is de waarborgsom gestort en heb ik contact opgenomen met de verkopers. Erg vriendelijk antwoord gekregen en meteen uitgenodigd op de koffie
toch fijn om wat vragen te kunnen stellen die de makelaar niet zo snel wist.
Vergeet ook niet je studieschuld, die kan al snel enkele, zo niet tientallen, duizenden euro's schelen op je maximale hypotheek.President schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 19:24:
[...]
Dat kan makkelijk, blijft er nog genoeg over per maand.
Moet eerst nog het huis zien te kopen en daarna eigen huis in de verkoop gaan zetten. Te hopen dat ze dat voorbehoud (o.v.v. verkoop eigen woning) accepteren in deze tijd
Dat hadden wij ook toen we vorig jaar hypotheek afsloten voor ons nieuwbouwhuis. Op zich prima, want dan zit je iig niet te krap dadelijk.
Nu zal dat in ons geval zeker niet gebeuren, aangezien de verkoopwaarde van ons huidige appartement in het centrum van Rotterdam een stuk meer zal opbrengen als we die binnenkort te koop gaan zetten dan 85% van de WOZ-waarde waar we vanuit moesten gaan bij het afsluiten van de hypotheek.
Hebben we gelukkig niet..jasperdeman schreef op woensdag 4 april 2018 @ 09:07:
[...]
Vergeet ook niet je studieschuld, die kan al snel enkele, zo niet tientallen, duizenden euro's schelen op je maximale hypotheek.
Dat hadden wij ook toen we vorig jaar hypotheek afsloten voor ons nieuwbouwhuis. Op zich prima, want dan zit je iig niet te krap dadelijk.
Nu zal dat in ons geval zeker niet gebeuren, aangezien de verkoopwaarde van ons huidige appartement in het centrum van Rotterdam een stuk meer zal opbrengen als we die binnenkort te koop gaan zetten dan 85% van de WOZ-waarde waar we vanuit moesten gaan bij het afsluiten van de hypotheek.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik zou zoiets doen:We bieden X onder voorbehoud van verkoop eigen woning en rondkrijgen financiering?
We bieden X onder voorbehoud van bouwtechnische keuring waaruit een maximale directe kosten van xxxxx euro volgt en onder voorbehoud financiering.
Dit bod is geldig tot xx-maand-jaar tijdstip.
Ik vraag me af of je weg komt met voorbehoud verkoop eigen woning, dat is namelijk jouw risico weg leggen bij de verkoper, proberen kan altijd natuurlijk
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
@President ik zou dat stukje weglaten van onder voorbehoud van verkoop eigen woning. Ik weet niet waar je woont maar in de huidige markt is je woning waarschijnlijk snel verkocht. Wij hadden het geluk dat de andere bieders ook dat stuk in hun bod hadden opgenomen, waardoor de verkopende partij voor ons koos
Het is een woning van de woonstichting, een geldigheidsduur erbij melden heeft dus geen nut aangezien iedereen tot 25 april heeft om een bod te doen en dan wordt er 'een winnaar' gekozen door gunning
Update: getekend, hypotheek verstrekt, komende donderdag de sleuteloverdracht.hefaistos schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 19:25:
Okay, nou anderhalve maand geleden was ik er nog heilig van overtuigd dat ik nooit een huis zou gaan kopen. Voornamelijk vanwege een complexe financiële situatie.
De week na kerst heb ik een maisonette in het dorp waar ik woon, bezichtigd. Afgelopen vrijdag een eerste bod gedaan, en we zijn gisteravond tot overeenkomst gekomen.
Sleuteloverdracht als het goed is midden April!
Notaris wacht nog op stukken van de verkoper, maar dat zal vast wel goedkomen.
Beetje klussen, beetje verhuizen, ik heb er zin an
Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!
Je kunt pas hypotheek verstrekken als je eigenaar bent en je bent pas eigenaar als de akte die bij de notaris is ondertekend bij het kadaster is ingeschreven, dus ergens klopt hier iets niet...hefaistos schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:13:
[...]
Update: getekend, hypotheek verstrekt, komende donderdag de sleuteloverdracht.
[ Voor 14% gewijzigd door Jiffy op 06-04-2018 19:20 ]
Hier is vandaag het financieringsvoorbehoud verlopen. Huis dus definitief gekocht. Hypotheek ook volledig rond. Nu twee maandjes wachten op de oplevering.
We zijn vandaag bij 8 huizen gaan kijken, waarvan een huis er voor ons echt uit springt. Daar zijn we zelfs twee keer langs geweest omdat het een van de eerste huizen was. Nu willen we graag verder gaan met dat huis, maar wat is nu gebruikelijk? Meteen een bod doen op het huis via de verkoopmakelaar? Of plan je dan nog een bezichtiging met de makelaar? Vandaag was natuurlijk openhuizendag.
Dit is voor ons de eerste keer namelijk dat we een huis gaan kopen. Een gesprek met een hypotheekadviseur hebben we in december gehad, ons is wel duidelijk hoeveel hypotheek we kunnen krijgen, maar voor we het kopen willen we nog graag een gesprek met (een andere) hypotheek adviseur, voornamelijk omdat we de hypotheker vrij prijzig vinden. Maar moeten we dit eerst doen, of kunnen we een bod uitbrengen op het huis (wellicht met voorbehoud van financiering).
Dit is voor ons de eerste keer namelijk dat we een huis gaan kopen. Een gesprek met een hypotheekadviseur hebben we in december gehad, ons is wel duidelijk hoeveel hypotheek we kunnen krijgen, maar voor we het kopen willen we nog graag een gesprek met (een andere) hypotheek adviseur, voornamelijk omdat we de hypotheker vrij prijzig vinden. Maar moeten we dit eerst doen, of kunnen we een bod uitbrengen op het huis (wellicht met voorbehoud van financiering).
Definitief is het pas na tekenen akte. Financieringsvoorbehoud zegt alleen of je boete plichtig bent als je de akte niet tekent en dus niet betaald en afneemt.MikeyMan schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:44:
Hier is vandaag het financieringsvoorbehoud verlopen. Huis dus definitief gekocht. Hypotheek ook volledig rond. Nu twee maandjes wachten op de oplevering.
Ben je er al met de aankoopmakelaar geweest? Of bedoel je verkoopmakelaar?miicker schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 18:28:
Of plan je dan nog een bezichtiging met de makelaar?
Als je de verkoopmakelaar nog niet hebt gezien, dan zou ik dat nog even doen. Je kan hem/haar dan nog even bombarderen met vragen en ook polsen of er nog bijzonderheden zijn. Er zijn altijd de standaard dingen die handig zijn om te vragen zoals ouderdom van veel dingen waaronder dubbelglas, keuken, badkamer, schilderwerk, enz. Isolatie(mogelijkheden). Is er bijv. een spouwmuur, zit er al dakisolatie, en met welk materiaal en isolatiewaarde als dat zo is. Er zullen vast standaard lijstjes op internet zijn met standaard dingen die je wilt checken met een verkoopmakelaar.Meteen een bod doen op het huis via de verkoopmakelaar?
Voorbehoud financiering is altijd goed. Je hoeft niet te wachten op de hypotheekadviseur, maar het is wel handig alvast te weten waar je je hypotheek laat regelen. Dat maakt de afhandeling een stuk sneller. De standaard 6 weken voorbehoud zijn echt zo voorbij.Maar moeten we dit eerst doen, of kunnen we een bod uitbrengen op het huis (wellicht met voorbehoud van financiering).
[ Voor 60% gewijzigd door CurlyMo op 07-04-2018 20:01 ]
@miicker hangt van de vraag af. Zijn er meer gegadigden kan het zijn dat ze binnen een paar dagen een bod willen. Bij een huis waar ik keek lag al een intro formulier dat het op inschrijving is en je tot dinsdag had.
@CurlyMo @Tsurany
We zijn zonder aankoopmakelaar geweest. De eigenaar vertelde me dat er al een mondelinge koopovereenkomst was voor een bedrag boven de vraagprijs. Die mensen hebben de dag voordat er getekend ging worden dit geannuleerd.
Het huis ligt iets onder het bedrag dat we willen spenderen, we kunnen ongeveer 5000 boven de vraagprijs bieden, wat natuurlijk niet heel veel is.
De openhuizendag was druk, toen we er de eerste keer kwamen waren we de 7e bezoekers, toen we 2 uur later zijn geweest zijn er nog een hoop mensen langs geweest natuurlijk. We hebben geen aankoopmakelaar en willen het in het begin ook eigenlijk zonder proberen. Wat is de volgende stap? Contact opnemen met de verkoopmakelaar neem ik aan, maar wat dan? Direct een bod uitbrengen, of enkel vertellen dat we zijn langs geweest en geïnteresseerd zijn?
We willen wel gebruik maken van een hypotheekadviseur, maar is dat iets dat per se gedaan moet zijn voor we een bod uitbrengen? We weten namelijk wat me maximaal kunnen lenen, maar daar willen we sowieso onder blijven.
We zijn zonder aankoopmakelaar geweest. De eigenaar vertelde me dat er al een mondelinge koopovereenkomst was voor een bedrag boven de vraagprijs. Die mensen hebben de dag voordat er getekend ging worden dit geannuleerd.
Het huis ligt iets onder het bedrag dat we willen spenderen, we kunnen ongeveer 5000 boven de vraagprijs bieden, wat natuurlijk niet heel veel is.
De openhuizendag was druk, toen we er de eerste keer kwamen waren we de 7e bezoekers, toen we 2 uur later zijn geweest zijn er nog een hoop mensen langs geweest natuurlijk. We hebben geen aankoopmakelaar en willen het in het begin ook eigenlijk zonder proberen. Wat is de volgende stap? Contact opnemen met de verkoopmakelaar neem ik aan, maar wat dan? Direct een bod uitbrengen, of enkel vertellen dat we zijn langs geweest en geïnteresseerd zijn?
We willen wel gebruik maken van een hypotheekadviseur, maar is dat iets dat per se gedaan moet zijn voor we een bod uitbrengen? We weten namelijk wat me maximaal kunnen lenen, maar daar willen we sowieso onder blijven.
Tja dat ligt eraan wat je wil doen. Heb je vragen of wil je nog iets zien, dan moet je overleggen wanneer dat kan. Is het al wel zeker dat je een bod uit wil brengen dan zou ik het gewoon doen. Alleen goed bedenken welke voorbehouden je erin wil doen (financiering, maar bijvoorbeeld ook bouwkundige keuring?).
In hoe verre kijkt de bank nog steeds naar de oude situatie van een vast baan?
Over 2 maanden wissel ik van baan, we willen wel graag een nieuw huis korte termijn. Ik heb nu een vast contract en afgelopen 10 jaar nooit een gat gehad in mijn werkhistorie. Mijn nieuwe contract is een jaar contract. Bij mijn zoektocht was de keuze 'reuze'... indien nodig heb ik zo een nieuwe job.
Over 2 maanden wissel ik van baan, we willen wel graag een nieuw huis korte termijn. Ik heb nu een vast contract en afgelopen 10 jaar nooit een gat gehad in mijn werkhistorie. Mijn nieuwe contract is een jaar contract. Bij mijn zoektocht was de keuze 'reuze'... indien nodig heb ik zo een nieuwe job.
Je kan toch gewoon een intentieverklaring opvragen? Dan zie ik geen probleem.Woohooo schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 22:46:
In hoe verre kijkt de bank nog steeds naar de oude situatie van een vast baan?
Kleine kans dat je het krijgt dan. Die eigenaars willen naar alle waarschijnlijkheid dat bedrag weer hebben. Maar je kan het altijd proberen, vraagprijs +5k bieden.miicker schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 20:34:
@CurlyMo @Tsurany
Direct een bod uit brengen. Wat heeft hij aan een melding dat je interesse hebt? Hij gaat het huis niet reserveren voor iemand die interesse heeft. En voor jou heeft het ook weinig zin, een ander kan al een bod hebben uitgebracht en het huis kan dan al verkocht zijn.De openhuizendag was druk, toen we er de eerste keer kwamen waren we de 7e bezoekers, toen we 2 uur later zijn geweest zijn er nog een hoop mensen langs geweest natuurlijk. We hebben geen aankoopmakelaar en willen het in het begin ook eigenlijk zonder proberen. Wat is de volgende stap? Contact opnemen met de verkoopmakelaar neem ik aan, maar wat dan? Direct een bod uitbrengen, of enkel vertellen dat we zijn langs geweest en geïnteresseerd zijn?
Als je onder voorbehoud bied is dat sowieso niet nodig. Als je niet onder voorbehoud bied dan is het een risico dat je neemt.We willen wel gebruik maken van een hypotheekadviseur, maar is dat iets dat per se gedaan moet zijn voor we een bod uitbrengen? We weten namelijk wat me maximaal kunnen lenen, maar daar willen we sowieso onder blijven.
[ Voor 60% gewijzigd door Tsurany op 07-04-2018 23:32 ]
Als je de keuze hebt, dan is het altijd beter om niet in een baanwissel te zitten bij het kopen van een huis. Daar worden hypotheekverstrekkers altijd iets nerveuzer van. Nu zit je in die situatie. Gewoon bespreken met een adviseur.Woohooo schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 22:46:
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7