thewizard2006 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:13:
[...]
Die zaken als asbest zijn waarschijnlijk gewoon bij hun bekend van andere huizen die zijn verkocht. Net zoals een hoop andere zaken standaard zijn in de omgeving, al bekend in het systeem, terug te vinden in oude taxatie rapporten etc. Die vergelijkbare huizen hebben ze al gewoon de gegevens van dus dat is simpel knip en plak werk. Echt, ik zou er niet te zwaar aan tillen

Idd. Hier precies hetzelfde. De man komt binnen en loopt in 20 seconden door de keuken, kijkt niet naar de kamers erachter. Vervolgens slaat die verdieping 1 over en gaat die naar zolder. Kijkt naar CV en maakt wat foto’s. Vervolgens krijg ik een rapport die toevallig precies op de euro nauwkeurig correspondeert met de vraagprijs. Ook meteen factuur voor 365€.
Ik lees het rapport en alles wat besproken is in de laatste VVE vergadering en ook is doorgegeven (het was zelfs een bijlage van het rapport) stond er niet in vermeld. Sterker nog het stond als een nadeel benoemd: geen mjop, niet actief etc. Dit terwijl dit A niet waar is en B dat de enige reden dat ons huis in de VVE zit is omdat de berging van 6m2 in een gezamenlijk stuk zit. Ik dus gebeld naar de Taxatheek, krijg die man aan de lijn, was het volledig met me eens. Kon hem alleen niet aanpassen, want nu stond een validatie in het systeem en dan zou de hypotheekacceptant er niet mee verder kunnen. Samen met hypotheekadviseur besloten dat hij ervan wist mocht het ter sprake komen. Ik wist voor mezelf bijna zeker dat iemand hierover zou vallen als dit zou lezen... maar nee hoor dag later geaccepteerd.
Referentiepanden waren rijtjeshuizen portiekflats (geen grap), ik kocht een rijksmonument aan het water
Los van bovenstaande is dit echt belachelijke geldklopperij. De bank (of wet? -> banklobby) verplicht dit, maar door er zo mee om te gaan helpt het helemaal niks. Er wordt gewoon een beroepsgroep in stand gehouden om... niks?
Wij hadden ook een bouwtechnisch keurder ingeschakeld, zegt die taxateur “als blijkt dat er iets niet klopt, mail me effe dan - wel graag voor dan en dan”. In zijn rapport stond zelfs een assessment met bouwkundige onderwerpen... hij tikte 3x op de muur en besloot dat het geïsoleerd was. Rest van info gewoon blind van Funda gehaald.
Ja, ik ben nog steeds pisnijdig. Niet vanwege die 365€, maar door hoe het is gedaan en dat het je wordt verplicht. Bah.