Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• nare man
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21:51
Is gewoon pech en kan altijd gebeuren, ook in veel duurdere huizen.

Realiseer je dat je ook in een huis waar aanvankelijk geen 'overlast' is, je nieuwe buren kunt krijgen waarvan de buurvrouw zangpedagoge is ofzo (heb ik een keer gehad).

Persoonlijk zou ik die piano helemaal niet erg vinden overigens, het is veel belangrijker dat de buren normale aardige lui zijn, dan kun je ook veel meer van ze hebben.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 02:25
quote:
Tsurany schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:22:
[...]

Dat betekent dat je eisen te hoog zijn vergeleken met je budget ;).

Ik zit overigens in hetzelfde schuitje, ik kan in onze regio eigenlijk geen huis vinden dat aan al mijn eisen voldoet en onder de 600.000 euro te koop staat. Met twee ton extra zou het wel lukken, heb ik helaas niet. Alleen dan kom ik waarschijnlijk bij hetzelfde probleem als jij hebt, ik wil mijn eisen niet aanpassen. In mijn geval blijf ik liever in mijn "goedkope" huisje wonen dan dat ik ga upgraden naar een twee keer zo duur huis zonder dat ik er op alle aspecten op vooruit ga.
Ik heb me ook een ongeluk gezocht naar een geschikte woning. Wilde eigenlijk een oude woning in de stad, maar het is tegen mijn principe om 500k te betalen voor een benedenwoning van 135m2.
Uiteindelijk een nieuwbouwhuis gekocht net buiten de stad, lever dus wel in op de belangrijkste prijsopdrijver (locatie), maar krijg er veel voor terug.

Sport_Life wijzigde deze reactie 02-02-2018 17:49 (12%)

Anima Sana in Corpore Sano

• mathy_
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 07:08
quote:
thewizard2006 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:38:
[...]

Dat is nogal een prijsrange :) Wat zoek je en in welke regio?
Ons huis staat te koop voor 250k en heb hele fijne buren. De buurman maait zelfs ons gras. Dus mocht je interesse hebben :D
Ja dat is zeker een grote prijs range, we kunnen tot iets boven de 350 lenen, maar je wil niet tot de max gaan omdat het volgens de bank kan. Ander punt is wel dat we beide verwachten meer te gaan verdienen maar je weet nooit hoe het loopt. De regio waar we zoeken is rond Amsterdam (liefst ten zuiden) en het gooi, dus dan heb je het ook wel over een lastige markt.
quote:
Tsurany schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:22:
[...]

Dat betekent dat je eisen te hoog zijn vergeleken met je budget ;).

Ik zit overigens in hetzelfde schuitje, ik kan in onze regio eigenlijk geen huis vinden dat aan al mijn eisen voldoet en onder de 600.000 euro te koop staat. Met twee ton extra zou het wel lukken, heb ik helaas niet. Alleen dan kom ik waarschijnlijk bij hetzelfde probleem als jij hebt, ik wil mijn eisen niet aanpassen. In mijn geval blijf ik liever in mijn "goedkope" huisje wonen dan dat ik ga upgraden naar een twee keer zo duur huis zonder dat ik er op alle aspecten op vooruit ga.
Ja misschien wel, maar m'n eisen zijn niet heel hoog denk ik, Een tuintje met berging waar 2 fietsen en een scooter in past. Niet langs een drukke weg. 3 slaapkamers, en geen piano spelende buurvrouw :+

1 punt die het wel lastig maakt is dat ik echt nooit wil wonen in een wijk die gebouwd is eind jaren 80 begin 90. Daar zie ik mij zelf echt niet wonen, en daarmee vallen toch heel veel huizen af in onze prijs categorie

• Uniciteit
  • Registratie: maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

Moderator Spielerij

1+1 is niet altijd 2

* Gaat nog een jaar sparen... om er waarschijnlijk achter te komen dat de huizenprijzen over een jaar met een soortgelijk bedrag zijn gestegen :9

spoiler:
:'(

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 07:40
Vanavond voor de tweede keer kijken naar een huis en dan wellicht een bod uitbrengen, spannend :). De verkopers hebben al een soort contract met de eerste bieders opgesteld, maar hierin is opgenomen dat de kopers het pas willen kopen als hun eigen huis is verkocht. Daarbij mochten de verkopers nog wel openstaan voor andere biedingen. Beetje gekke situatie, maar dat geeft ons wel weer de mogelijkheid alsnog te bieden en aangezien wij uit een huurappartement komen zijn wij heel flexibel qua opleverdatum. Hopelijk geeft dat de doorslag!

My wife told me: ‘Sex is better on holiday.’ That wasn’t a nice postcard to receive.

• morm
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 08:36
quote:
Piet_Piraat7 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 08:15:
Vanavond voor de tweede keer kijken naar een huis en dan wellicht een bod uitbrengen, spannend :). De verkopers hebben al een soort contract met de eerste bieders opgesteld, maar hierin is opgenomen dat de kopers het pas willen kopen als hun eigen huis is verkocht. Daarbij mochten de verkopers nog wel openstaan voor andere biedingen. Beetje gekke situatie, maar dat geeft ons wel weer de mogelijkheid alsnog te bieden en aangezien wij uit een huurappartement komen zijn wij heel flexibel qua opleverdatum. Hopelijk geeft dat de doorslag!
Dat is de 48-uurs clausule waarschijnlijk. Hebben wij ook gebruikt bij de aankoop van onze nieuwe woning terwijl de oude nog niet verkocht was. Daarmee 'koop' je de nieuwe woning onder voorbehoud verkoop eigen woning om de kans op dubbele lasten te verminderen. De woning blijft daarbij wel actief in de verkoop staan. Wanneer zich andere bieders aandienen (zoals jullie in dit geval) dan heeft de eerste koper 48 uur de tijd om het voorbehoud van verkoop eigen woning te laten vervallen (en mogelijk met dubbele lasten te komen zitten) of van de koop af te zien. In geval zij van de koop afzien wordt een nieuwe koopovereenkomst opgesteld met de nieuwe kopers.

• Piet_Piraat7
@morm thanks, dat wist ik niet :) al met al spannend dus

My wife told me: ‘Sex is better on holiday.’ That wasn’t a nice postcard to receive.

• Angeloonie
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 22:51

Angeloonie

PUBG Addict

Op 23/1 hebben wij de voorlopige koopakte getekend voor dit appartement: https://www.funda.nl/koop...nt-40415028-ravehorst-15/

Als het goed is overdracht op 31/5 of eerder.

Nu werd ik vorige week gebeld door het notariskantoor: omdat mijn vrouw Spaans is moet er een officiŽle tolk-vertaler bij het tekenen van de definitieve koopakte aanwezig zijn.
Ik vroeg mij af of iemand hier meer ervaring mee heeft, en of dit nu echt nodig is.

Ze spreekt behoorlijk Nederlands en verstaat ook veel, maar dit soort akten zijn toch wel iets gecompliceerd. Al geldt exact hetzelfde voor mijzelf, al die juridische termen e.d. snap ik ook maar de helft van. Is een tolk verplicht of kan ik een kleine "test" laten doen door mijn vrouw om te bewijzen dat ze flink wat Nederlands spreekt/begrijpt?

Heb ook geen idee wat het gaat kosten, ze gaven aan iets van §400 maar dat lijkt mij wel erg veel?

Battletag: Angeloonie#2758 - The Division, GR: Wildlands, PUBG (PC): Angeloonie

• Galois
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 08:02

Galois

1811 - 1832

quote:
nare man schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 17:21:
Is gewoon pech en kan altijd gebeuren, ook in veel duurdere huizen.

Realiseer je dat je ook in een huis waar aanvankelijk geen 'overlast' is, je nieuwe buren kunt krijgen waarvan de buurvrouw zangpedagoge is ofzo (heb ik een keer gehad).

Persoonlijk zou ik die piano helemaal niet erg vinden overigens, het is veel belangrijker dat de buren normale aardige lui zijn, dan kun je ook veel meer van ze hebben.
Ja, zo lang je de buren niet zelf mag kiezen...

Zo had mijn vriendin als jong-werkende een hele fijne bovenwoning met een hele aardige en rustige jongedame onder haar. Na een paar jaar ging zij verhuizen en kwam er een andere jongedame in, die op het conservatorium zat en een piano had. Nou, het huis waar ze in woonden was van voor de oorlog, dus qua (geluids)isolatie vrijwel ontbrekend... Het was een vervelende tijd waarin ze afspraken moesten maken over hoe en wanneer pianospelen. Het was niet fijn.

In mijn eigen appartement woonde een man boven mij, die 5 dagen per week bij zijn vriend was. Een hele aardige man die, als hij er was niet hoorde, maar, er vrijwel nooit was. Toen ging hij verhuizen en kwam er een stel in met 2 honden en 3 katten. Ja, in een appartement! Wat een hel was dat zeg... Hele gesprekken, afspraken proberen te maken en uiteindelijk hebben zij een nieuwe isolatievloer gelegd en erop gelet dat de beesten niet met 'hard' speelgoed speelden. Het was te doen.

Momenteel wonen we in een 2-onder-1-kap uit 1920. Een erg mooi huis in een supermooie wijk. Onze buren zijn rond de 75 en hele rustige aardige mensen. Ze hebben een huis in Frankrijk en zijn er zelfs de helft van het jaar niet.
Als hun kleinkinderen op bezoek zijn, dan merk je inderdaad hoe slecht geÔsoleerd deze huizen zijn.. Dus wij vrezen al voor het moment dat zij gaan verhuizen en we nieuwe buren krijgen met hobby's die lawaai maken of enthousiaste kinderen :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 08:42

-tom-562

Oliesjeik

quote:
Piet_Piraat7 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 08:15:
Met die 48-uurs clausule hadden wij ook te maken met de aankoop van ons huis. Is uiteindelijk goed gekomen (n het voordeel van ons, de andere kopers zagen er vanaf!).
In het 'ervaring met verkoop van je woning'-topic is er een kleine discussie gaande, over mensen die zo'n clausule nog nooit gezien hebben en het raar vinden :P Maar het komt vaker voor!
Spannend iig, veel succes!

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Galois

Galois

1811 - 1832

quote:
Angeloonie schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:05:
Op 23/1 hebben wij de voorlopige koopakte getekend voor dit appartement: https://www.funda.nl/koop...nt-40415028-ravehorst-15/

Als het goed is overdracht op 31/5 of eerder.

Nu werd ik vorige week gebeld door het notariskantoor: omdat mijn vrouw Spaans is moet er een officiŽle tolk-vertaler bij het tekenen van de definitieve koopakte aanwezig zijn.
Ik vroeg mij af of iemand hier meer ervaring mee heeft, en of dit nu echt nodig is.

Ze spreekt behoorlijk Nederlands en verstaat ook veel, maar dit soort akten zijn toch wel iets gecompliceerd. Al geldt exact hetzelfde voor mijzelf, al die juridische termen e.d. snap ik ook maar de helft van. Is een tolk verplicht of kan ik een kleine "test" laten doen door mijn vrouw om te bewijzen dat ze flink wat Nederlands spreekt/begrijpt?

Heb ook geen idee wat het gaat kosten, ze gaven aan iets van §400 maar dat lijkt mij wel erg veel?
Volgens mij is het zo (bij wet geregeld?) dat het aan de notaris is om te beslissen of je vrouw voldoende Nederlands begrijpt om dat wat ze straks gaat ondertekenen, ook snapt. Dus het is niet zo dat het per definitie zo is. Als je vrouw Spaans is, maar perfect Nederlands kan, dan hoeft er geen tolk bij.

Daar zullen dus sommige notarissen wat voorzichtiger mee zijn dan anderen? Of sommigen hebben geen tijd/zin om na te gaan of je vrouw voldoende NL kan? Ik zou ze dus gewoon even bellen en uitleggen hoe goed je vrouw NL kan... De notaris moet je overtuigen, het is niet zo dat je een test of diploma oid moet hebben. Een notaris is natuurlijk wel overtuigd als je een diploma kunt overleggen waaruit dat duidelijk blijkt :)

(bovenstaande is gebaseerd op het verhaal van een kennis van mij van 10 jaar geleden of zo, zijn vrouw woonde ook al jaren in NL, maar kon niet zo heel goed NL. Moest in eerste instantie ook een tolk mee, maar na een gesprek met de notaris vond de notaris het goed dat er geen tolk bij zou zijn en dat haar man af en toe ťťn en ander in het Engels uit zou leggen. Zijn vrouw kon wel dusdanig NL dat ze een gewoon gesprek (een verjaardagsgesprek bv) met iedereen kon voeren)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:36

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Dat jij niet goed snapt wat er juridisch allemaal staat en waarvoor je tekent, dat kan de notaris aan je uitleggen tijdens het jullie afspraken. Probleem is dat omdat jij het ook niet volledig snapt, je vrouw niemand heeft om vragen aan te stellen als zij dingen niet snapt. Of jij iets aan haar kan uitleggen wat je net zelf voor het eerst toegelicht hebt gekregen door de notaris is ook maar de vraag. Ik zou zelf zeker willen weten dat mijn vrouw volledig in staat is alles te volgen en alle twijfels te kunnen uiten in een gesprek bij de notaris, dus ook al zelf met een tolk contact gezocht.

Tijdens ons aankoop proces heb ik mijn partner ook een paar keer in de avonduren uitgelegd wat bepaalde dingen betekening in de koop dan wel hypotheek, omdat ik er meer in thuis ben. Bij de notaris heeft mijn partner nog steeds bepaalde vragen gesteld om zeker te weten of ik het goed had uitgelegd. Zo'n proces kost tijd en je wil zeker zijn dat je partner dit goed mee volgt want ze is toch voor 100% mede aansprakelijk voor de koop. Dat kan je ook gezeik schelen mocht het fout gaan tussen jullie.

Bij een aanpassing van een testament van mijn moeder was ik zelf mee om haar te ondersteunen. Ook mijn moeder werd apart genomen om uit te sluiten dat ik haar niet oneigenlijk aan het beÔnvloeden was in haar keuzes. Ik vind dat alleen maar spreken van het correct uitvoeren van de zorgplicht van een notaris. En nee er was geen sprake van beÔnvloeding :p
quote:
Galois schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:15:
[...]
Of sommigen hebben geen tijd/zin om na te gaan of je vrouw voldoende NL kan? Ik zou ze dus gewoon even bellen en uitleggen hoe goed je vrouw NL kan...
Zulke notarissen zou ik ook graag links laten liggen, want willen ze dan wel voldoende tijd nemen om andere zorgplichten goed uit te voeren?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Spunker
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 23-02 10:15

Spunker

Banned

quote:
Galois schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:05:
[...]

Ja, zo lang je de buren niet zelf mag kiezen...

Zo had mijn vriendin als jong-werkende een hele fijne bovenwoning met een hele aardige en rustige jongedame onder haar. Na een paar jaar ging zij verhuizen en kwam er een andere jongedame in, die op het conservatorium zat en een piano had. Nou, het huis waar ze in woonden was van voor de oorlog, dus qua (geluids)isolatie vrijwel ontbrekend... Het was een vervelende tijd waarin ze afspraken moesten maken over hoe en wanneer pianospelen. Het was niet fijn.

In mijn eigen appartement woonde een man boven mij, die 5 dagen per week bij zijn vriend was. Een hele aardige man die, als hij er was niet hoorde, maar, er vrijwel nooit was. Toen ging hij verhuizen en kwam er een stel in met 2 honden en 3 katten. Ja, in een appartement! Wat een hel was dat zeg... Hele gesprekken, afspraken proberen te maken en uiteindelijk hebben zij een nieuwe isolatievloer gelegd en erop gelet dat de beesten niet met 'hard' speelgoed speelden. Het was te doen.

Momenteel wonen we in een 2-onder-1-kap uit 1920. Een erg mooi huis in een supermooie wijk. Onze buren zijn rond de 75 en hele rustige aardige mensen. Ze hebben een huis in Frankrijk en zijn er zelfs de helft van het jaar niet.
Als hun kleinkinderen op bezoek zijn, dan merk je inderdaad hoe slecht geÔsoleerd deze huizen zijn.. Dus wij vrezen al voor het moment dat zij gaan verhuizen en we nieuwe buren krijgen met hobby's die lawaai maken of enthousiaste kinderen :)
Gut o gut, ik zou haast zeggen doe je buren een plezier en ga ergens in een polder in een vrijstaand huis wonen. Dit klinkt als een verhaaltje voor een daalder op de eerste rang willen zitten, of alle gemakken van het wonen in een omgeving met makkelijker toegang tot faciliteiten maar niet de concessies willen accepteren van het wonen met andere mensen in de omgeving.

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 08:21

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Tja je hebt geluidsoverlast en geluidsoverlast. Geluid van een hork van een buurman kan ik minder goed hebben dan van een aardige buurman die als ze een feestje geven even van te voren aanbellen om het te melden.

En daarbij zijn sommige huizen echt slecht geÔsoleerd en daar moet je dan wel tegen kunnen.

Zo zijn wij eens bij een vriendin geweest in huis die in een appartement in de Baarsjes Amsterdam woonde. Op een gegeven moment dacht ik dat er iemand haar appartement in gelopen was en een vreemd verhaal op ging hangen.

Dat bleek de bovenbuurman te zijn die aan het bellen was. Je kon letterlijk het hele gesprek volgen ....

Dat zou voor mij echt een dikke no-no zijn.

• Piet_Piraat7
Hoe controleer je eigenlijk de geluidsisolatie tijdens een bezichtiging? Kan moeilijk aan mn vriendin vragen of ze even bij de buren binnen mag schreeuwen. Moet een makelaar dat eerlijk melden?

• Galois

Galois

1811 - 1832

quote:
CurlyMo schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:30:

[...]

Zulke notarissen zou ik ook graag links laten liggen, want willen ze dan wel voldoende tijd nemen om andere zorgplichten goed uit te voeren?
Tsja... aan alles hangt een prijskaartje. Een notaris die alleen eenvoudige overdrachten doet, zal minder kosten dan een notaris die meer service (dus tijd) levert en de tijd voor je neemt. En ik kan mij heel goed voorstellen dat een notaris die eenvoudige overdrachten doet (of een prijs met je afspreekt waarin hij alleen dat doet), dus niet meer tijd in je zal steken (die hij dan ook niet betaald krijgt).
quote:
Spunker schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:40:
[...]

Gut o gut, ik zou haast zeggen doe je buren een plezier en ga ergens in een polder in een vrijstaand huis wonen. Dit klinkt als een verhaaltje voor een daalder op de eerste rang willen zitten, of alle gemakken van het wonen in een omgeving met makkelijker toegang tot faciliteiten maar niet de concessies willen accepteren van het wonen met andere mensen in de omgeving.
Och, jochie toch :)

Het klopt dat sommige mensen het niet zo erg vinden om katten boven zich te hebben die met een balletje over een laminaatvloer aan het spelen zijn... Anderen hebben daar wel last van. Ook zullen sommige mensen kunnen genieten van een mooi pianospel waar alle hoge tonen door de muren uitgefilterd zijn... Kennelijk ben jij zo iemand? Ik heb daar waardering voor. Minder waardering heb ik voor jouw wijze van reageren. Maar ook dat kun je ontwikkelen hoor :)
quote:
Barrycade schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:45:
Tja je hebt geluidsoverlast en geluidsoverlast. Geluid van een hork van een buurman kan ik minder goed hebben dan van een aardige buurman die als ze een feestje geven even van te voren aanbellen om het te melden.
Uiteraard! Lijkt mij dat weinig mensen deze overlast vervelend vinden.

Onze buren sturen ons zelfs een bericht als met sinterklaas/kerst/verjaardag hun kleinkinderen langskomen... Uiteraard zou dat niet eens hoeven, maar ik waardeer deze omgang met elkaar enorm.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
quote:
Piet_Piraat7 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:13:
Hoe controleer je eigenlijk de geluidsisolatie tijdens een bezichtiging? Kan moeilijk aan mn vriendin vragen of ze even bij de buren binnen mag schreeuwen. Moet een makelaar dat eerlijk melden?
Het beste is om na te vragen hoe de wanden opgebouwd zijn. En tijdens een bouwkundige keuring vragen wat de opinie is van de bouwkundige met betrekking tot de isolatie van de muren.
Vaak zegt leeftijd ook genoeg als je ziet dat er verder weinig aan gedaan is.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
quote:
Enige wat je kan doen is om te vragen of je in de avond kan bezichtigen. Meestal is het dan het "lawaaierigst".
Maar tegenwoordig kan je al moeilijk wensen t.o.v. bezichtingen uiten.

Ik heb bij de bezichtiging enkel gelet of ik omgevingsgeluiden (auto's, vrachtwagens) hoort en in welke mate. Als je dat goed hoort, kan je er donder op zeggen dat je ook wel een goede film op een surround set hoort.
(bij mijn (nu) huidige woning was het stil en ik zag echt auto's langsrijden)

Vragen mag, maar hoe iemand geluid ervaart is vrij persoonlijk.
quote:
Tsurany schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:24:
[...]

Het beste is om na te vragen hoe de wanden opgebouwd zijn. En tijdens een bouwkundige keuring vragen wat de opinie is van de bouwkundige met betrekking tot de isolatie van de muren.
Vaak zegt leeftijd ook genoeg als je ziet dat er verder weinig aan gedaan is.
De makelaar en/of verkoper zal dat echt niet weten te beantwoorden. Behalve als het in de oorspronklijke verkoopbrochure staat...

kmf wijzigde deze reactie 05-02-2018 10:29 (27%)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
quote:
kmf schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:27:

De makelaar en/of verkoper zal dat echt niet weten te beantwoorden. Behalve als het in de oorspronklijke verkoopbrochure staat...
Sommigen niet, sommigen wel. Als je het niet vraagt zal je het sowieso niet te horen krijgen.

• kmf
  • Niet online
quote:
Tsurany schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:31:
[...]

Sommigen niet, sommigen wel. Als je het niet vraagt zal je het sowieso niet te horen krijgen.
Ik had simpelweg de bouwtekingen opgevraagd bij de gemeente. Maar ik had dan ook iets meer tijd voordat ik bod uitbracht. Kan je op huidige markt niet echt meer zeggen.

• Spunker
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 23-02 10:15

Spunker

Banned

quote:
Galois schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:21:
[...]

Tsja... aan alles hangt een prijskaartje. Een notaris die alleen eenvoudige overdrachten doet, zal minder kosten dan een notaris die meer service (dus tijd) levert en de tijd voor je neemt. En ik kan mij heel goed voorstellen dat een notaris die eenvoudige overdrachten doet (of een prijs met je afspreekt waarin hij alleen dat doet), dus niet meer tijd in je zal steken (die hij dan ook niet betaald krijgt).

[...]

Och, jochie toch :)

Het klopt dat sommige mensen het niet zo erg vinden om katten boven zich te hebben die met een balletje over een laminaatvloer aan het spelen zijn... Anderen hebben daar wel last van. Ook zullen sommige mensen kunnen genieten van een mooi pianospel waar alle hoge tonen door de muren uitgefilterd zijn... Kennelijk ben jij zo iemand? Ik heb daar waardering voor. Minder waardering heb ik voor jouw wijze van reageren. Maar ook dat kun je ontwikkelen hoor :)

[...]

Uiteraard! Lijkt mij dat weinig mensen deze overlast vervelend vinden.

Onze buren sturen ons zelfs een bericht als met sinterklaas/kerst/verjaardag hun kleinkinderen langskomen... Uiteraard zou dat niet eens hoeven, maar ik waardeer deze omgang met elkaar enorm.
Ja ja minder waardering, nou daar ga ik aan werken en ontwikkelen (y) , ik hoop dat je een lekker nieuw stel buren krijg met 3 kids en 2 honden, kan je ook lekker ontwikkelen aan acceptatie dat j met nou eenmaal met andere mensen een gebouw deeld ;)

• shdx
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 01:03
quote:

Ik heb samen met mijn vrouw in 2017 een huis gekocht. Mijn vrouw spreekt nog niet zo goed Nederlands en wij hebben dus ook een tolk moeten regelen. Of beter gezegd, de notaris heeft een tolk voor ons geregeld. Het komt erop neer dat de notaris overtuigd moet zijn dat het voor iedereen duidelijk is wat er wordt getekend. Als jouw vrouw dus aardig Nederlands spreekt, zou het niet nodig hoeven te zijn, maar de notaris moet daar dus wel aan meewerken. Misschien kun je de notaris even spreken samen met je vrouw zodat hij/zij kan oordelen of het Nederlands voldoende is?
Ik had zelf eerst het idee dat de tolk een beetje onzin was, vooral omdat de tolk het naar het Engels zou vertalen. Dat is ťn niet de moedertaal van mijn vrouw ťn ik had het idee dat ik dat zelf ook wel zou kunnen. Achteraf gezien was de tolk toch wel fijn. Mijn vrouw begreep het een stuk beter met zijn uitleg dan die van mij :+

De kosten van §400 lijken aardig te kloppen. Wij hebben er §365 voor betaald.

• nare man
quote:
Voorop gesteld: het is de verkoper, niet de makelaar die de mededelingsplicht heeft ;)

Anyway: nee, een verkoper hoeft niet te melden hoe het gesteld is met de geluidsisolatie, tenminste niet als jij daar niet specifiek naar vraagt.

Er is wel rechtspraak over geluidsoverlast. Die komt erop neer dat als er door de mate van geluidsoverlast sprake is van een daadwerkelijke aantasting van het immateriŽle woongenot, de verkoper een mededelingsplicht kan hebben.

Maar in dat geval ging het om een woning die naast een studentenhuis lag met een jarenlange, aantoonbare geschiedenis van overlast, die echter door verkoper was aangeprezen als 'zeer rustig gelegen', terwijl de koper had aangegeven specifiek op zoek te zijn naar stilte. De verkoper had dus gewoon staan te liegen.

Bij 'normale' geluiden, lees: schuivende stoelen, rollende stofzuigers, huilende kinderen, ... heb je geen poot om op te staan. Dat hoort er gewoon bij en als je daar niet tegen kunt dan moet je op zoek gaan naar een vrijstaande woning.

Het is verder een feit van algemene bekendheid dat in vooroorlogse huizen de geluidsisolatie nagenoeg non-existent is. Eigenlijk moet je bij alles < 2000 op je hoede zijn qua geluid als je daar heel gevoelig voor bent.

nare man wijzigde deze reactie 05-02-2018 11:19 (8%)

• Kobus Post
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23:31
quote:
marrk schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:02:
[...]

Wij hebben die flexibiliteit best uitgemolken. Een bod gedaan wat best wel onder de vraagprijs was, maar de verkopers volledig de keuze gegeven over de datum van overdracht. We wisten dat ze twee andere woningen op het oog hadden, maar nog geen echte stappen durfden te zetten, dus voor hun was het volgens mij was die flexibiliteit hun ook wel wat waard.
Maar tot hoever kan je daar mee gaan?
Zelf nu ook op een huis geboden waarbij we verkoper alle ruimte bieden met overdracht (verkoper bouwt nieuw).
Alleen nu kan iedereen zijn bod doen en dan volgende week legt de makelaar alle biedingen bij de verkoper neer en dan kan die kiezen. Vind het lastig om op die manier een goede afweging te maken tussen gemak voor de verkoper (niet weer huren/bij ouders in) en eventueel voordeel in prijs voor mij. Want je wil dat huis toch graag hebben

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

• Piet_Piraat7
Gisteravond onze tweede bezichtiging gehad en een bod gedaan op het huis :) het is allemaal nieuw voor me dus wel spannend. Aangezien er al een ander bod lag die voorlopig geaccepteerd was (met in de clausule dat de kopers eerst hun eigen huis wilden verkopen) kan het nog alle kanten op gaan. Of ons bod wordt afgewezen, of ze doen een tegenbod omdat wij een stuk flexibeler zijn qua wanneer we het over willen nemen of ze accepteren het. Even duimen nog.

• Piet_Piraat7
Sorry, ik weet dat ik hier als laatste heb gepost maar ik wil het even roepen: ons bod is geaccepteerd :D

• Lekkerboeie86
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 08:34
quote:
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:01:
Sorry, ik weet dat ik hier als laatste heb gepost maar ik wil het even roepen: ons bod is geaccepteerd :D
Wow dat heb je snel geregeld! Gefeliciteerd!

PSN: lekkerboeie86 I Tweakers Eredivisie Poule https://www.voetbalpoules.nl/poule/106806/aanmelden

• Griffin
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 23-02 15:50

Griffin

Is mythical

Na een paar huizen bekeken te hebben afgelopen maanden was het steeds net niet, moest teveel aan gedaan worden voor de prijs etc etc.

Nu hebben we weer een huis op het oog wat al even te koop staat, morgenavond 1e bezichtiging.Zowel mijn vrouw als ik hebben hogen verwachtingen van het huis. Het huis is iets boven budget maar aangezien deze al lang op de markt staat zijn er misschien mogelijkheden.

• Angeloonie

Angeloonie

PUBG Addict

Gisteren gesprek gehad met onze financiŽle adviseur/aankoopmakelaar over de financiŽring van ons te kopen appartement. Mooie opzetjes gemaakt en uiteindelijk gaan we voor een constructrie waarbij we §4000 aan geld in de woning gaan steken voor energiebesparende maatregelen (iig een nieuwe ketel en evt (deels) HR++). Hierdoor kan hij de woning als het goed is laten taxeren hypotheek rond krijgen op 231.500 (aankoopprijs is 222.500). Mooie hiervan is dat we ipv bijna 12.000 aan eigen geld nu "slechts" §7.500 aan eigen geld nodig zullen hebben. En we hebben dan ook nog eens een gloednieuwe ketel (huidige is ~13 jaar) en nog iets anders besparends :)

Hypotheek zal hij gaan uitzetten bij Allianz, voor 20 jaar tegen 2,15%, wat behoorlijk scherp was (eerstvolgende zal al op >2.25%) en ook enkel nog maar vandaag zou kunnen, alle anderen hadden hun percentages al verhoogd en Allianz zou morgen ook gaan verhogen.

Hij gaat te boel nu aanvragen en als het goed is zou alles ruim voor de deadline van 5/3 rond moeten zijn.

Enige nadeel is wel dat de overdracht pas op 31/5 is en we dus rond de §500 moeten betalen om de offerte te verlengen.

Hij gaat tevens met de notaris checken of die vertaler voor mijn vrouw nu wel nodig is. Gisteren hebben we alles gewoon in het NL gedaan en dat ging prima, en hij was van mening dat het niet nodig was. Scheelt ook weer een paar honderd § hopelijk. :)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@Angeloonie Ik neem aan dat je ook voor de NHG gaat? Gelet op eerdere discussies hier over rente vaste periodes, weet je zeker dat je voor 20 jaar wil gaan?

• nare man
Je investeert 4.000,-- en dat leidt tot een waardestijging van 9.000,--?

Waarom doet de huidige eigenaar dat dan niet?

• Griffin
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 23-02 15:50

Griffin

Is mythical

quote:
Griffin schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:33:

Nu hebben we weer een huis op het oog wat al even te koop staat, morgenavond 1e bezichtiging.Zowel mijn vrouw als ik hebben hogen verwachtingen van het huis. Het huis is iets boven budget maar aangezien deze al lang op de markt staat zijn er misschien mogelijkheden.
En toen kreeg ik een belletje dat het huis verkocht is onder voorbehoud ;(

• Angeloonie

Angeloonie

PUBG Addict

quote:
CurlyMo schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:02:
@Angeloonie Ik neem aan dat je ook voor de NHG gaat?
Yep
quote:
Gelet op eerdere discussies hier over rente vaste periodes, weet je zeker dat je voor 20 jaar wil gaan?
Past het beste in ons plaatje nu
quote:
nare man schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:09:
Je investeert 4.000,-- en dat leidt tot een waardestijging van 9.000,--?

Waarom doet de huidige eigenaar dat dan niet?
Nouja niet helemaal zo, maar de vraagprijs was 225.000, en hij verwacht dat gewoon op 227.500 te kunnen laten taxeren. Met de maatregelen erbij komt het plaatje (hypotheek, niet marktwaarde) op 231.500 als het goed is.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Angeloonie schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:47:
Nouja niet helemaal zo, maar de vraagprijs was 225.000, en hij verwacht dat gewoon op 227.500 te kunnen laten taxeren. Met de maatregelen erbij komt het plaatje op 231.500 als het goed is.
Dan is het nog steeds zo dat maatregelen vrijwel nooit 100% waardevermeerdering teweeg brengen. De verbazing van @nare man (die ik deel) blijft daarmee begrijpelijk.

• marrk
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 21:50

marrk

marrk

quote:
Kobus Post schreef op maandag 5 februari 2018 @ 23:03:
[...]

Maar tot hoever kan je daar mee gaan?
Zelf nu ook op een huis geboden waarbij we verkoper alle ruimte bieden met overdracht (verkoper bouwt nieuw).
Alleen nu kan iedereen zijn bod doen en dan volgende week legt de makelaar alle biedingen bij de verkoper neer en dan kan die kiezen. Vind het lastig om op die manier een goede afweging te maken tussen gemak voor de verkoper (niet weer huren/bij ouders in) en eventueel voordeel in prijs voor mij. Want je wil dat huis toch graag hebben
Goeie vraag, waar ik helaas ook het antwoord niet op heb. Ik stel me zo voor dat ik als verkoper mijn biedingen zou vergelijken, ik zou kijken naar wat ik nog aan kosten krijg door een oplevering. Als ik eerder of later moet verhuizen dan wat voor mij optimaal is, dan kleven daar kosten aan (dubbele hypotheeklasten als ik veel later verkoop dan verhuis, of woonongenot als ik veel eerder verkoop dan verhuis). En dat kan best wel aantikken. Ik zou me als koper best kunnen voorstellen dat ik 2000 op 2 ton inlever als mijn verhuizing makkelijker gaat. Maar bijvoorbeeld een 10k gaat hem niet worden.

Verder hebben wij het niet echt zo meegenomen in onze bieding, maar meer als verantwoording voor ons (voor ons gevoel) lagere bod.

blog
sow
eee

• nare man
quote:
CurlyMo schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:01:
[...]

Dan is het nog steeds zo dat maatregelen vrijwel nooit 100% waardevermeerdering teweeg brengen. De verbazing van @nare man (die ik deel) blijft daarmee begrijpelijk.
Je ziet dat ook altijd op programma's als De Bouwbroers: iemand heeft een crappy huis met een getaxeerde waarde van 200k, er wordt voor 20k aan verspijkerd en voilŗ, het kan ineens getaxeerd worden op 280k. Waar kan ik tekenen voor dat rendement?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
nare man schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:06:
[...]
Je ziet dat ook altijd op programma's als De Bouwbroers: iemand heeft een crappy huis met een getaxeerde waarde van 200k, er wordt voor 20k aan verspijkerd en voilŗ, het kan ineens getaxeerd worden op 280k. Waar kan ik tekenen voor dat rendement?
Het is tegenwoordig wel zo dat veel (jonge) kopers niet door crappiness heen kunnen kijken. We hebben het er in dit topic eerder over gehad aangaande woningen met bejaarden inrichting. Ik kan me best voorstellen dat de juiste verbouwing meer dan 100% rendement brengt, maar niet een nieuwe CV en dubbel glas.

Zie bijvoorbeeld dit huis:
https://www.funda.nl/koop...3-frederik-hendriklaan-19

Doorsnee arbeiderswoning, maar door de grote uitbouw van de woonkamer oogt het voor velen opeens heel wat. Ik zou niet weten hoe je het moet inrichten, maar dat ten tweede. Op de tweede verdieping weet je opeens weer wat de eigenlijke bouw is. De badkamer van nog geen 2,5m2 verraadt het :p

Aanvulling met eigen voorbeeld.

In ons nieuwe huis zat er tussen de nok en het plafond van de kamers van de 3de verdieping nog niks (deze kamers beslaan de helft van de 3de verdieping, andere helft is open tot de nok). Met een hoogte van 1,50m was er voldoende potentie. Je kon er niet goed lopen, maar alleen van balk naar balk hoppen, geen spullen kwijt, elektra bekabeling liep her en der over de balken. Ik ben vier middagen aan het klussen geweest en het resultaat is dat deze ruimte nu wel te belopen is, al het leidingwerk is opnieuw gelegd en daarbij heb ik gelijk de randaarde doorgetrokken waardoor nu ook de derde verdieping geaarde stopcontacten heeft en er hangt een TL-lamp met schakelaar. Buiten de tijd heeft het niet meer dan § 300,- gekost, maar het levert wel ruim 12m2 extra "overige inpandige ruimte" op. Ik kan me niet voorstellen dat dat niet tenminste § 300,- in waardevermeerdering oplevert. In de toekomst zou ik ook aan de andere kant een plafond met vliering kunnen maken waarmee ik die ruimte kan verdubbelen. Dat zal gezien aanvullende steunbalken en plafond waarschijnlijk nog maar § 500,- extra zijn aan materiaal.

CurlyMo wijzigde deze reactie 07-02-2018 12:53 (34%)

• FREAKJAM
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 23:37

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ik ben samen met met vriendin al even op zoek naar een nieuw huis. Morgen gaan we alweer een 12de huis bezichtigen. Huis staat al vrij lang op de markt en is liefst 2 ton in prijs gedaald, verdeeld over 3 jaar. Het betreft een vrijstaand huis (178m2). Huis is nu voor om en nabij de 4 ton te krijgen. Er moet hier en daar nog wel wat aan gebeuren, maar het huis zit in principe ruim onder onze max (520k) en we hebben redelijk wat spaargeld samen (bijna 100k). Wellicht kunnen we het een en ander mee financieren in de hypotheek mocht het huis wat worden (nieuwe badkamer, keuken, stucwerk etc).

Mijn moeder heeft veel contacten in de buurt, dus via via zijn wij er achter gekomen dat er een groot stuk grond bij het huis lag (paardenwei), wat nu los is verkocht waardoor waarschijnlijk de prijs van het huis is gedaald.

Waarschijnlijk zijn er nu ineens meerdere kapers op de kust (we weten dat een stel het huis al 2x heeft bezichtigd), nu de grond los is verkocht. Mocht het huis goed gevallen, moeten we morgen even bedenken welke stappen we gaan nemen hoe verder; op dit moment hebben we (nog) geen aankoopmakelaar.

FREAKJAM wijzigde deze reactie 07-02-2018 13:17 (12%)

ESXi server: Intel Xeon 1230V3, Supermicro X10SL7-F, Kingston KVR16E11K4/32, Seasonic G-Serie 360Watt , 6xWD30EFRX (RAIDZ2) | My personal blog!

• Angeloonie

Angeloonie

PUBG Addict

quote:
CurlyMo schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:01:
[...]

Heeft te maken met energiebesparende maatregelen, daar gelden andere regels voor dan normale verbouwingen, zie ook: https://bieb.knab.nl/hypo...an-de-kostengrens-in-2018

Door te voorzien in die EBM kun je dit meefinanciŽren. Heb het denk ik verkeerd uitgelegd als nieuwe marktwaarde van 231.500 maar bedoelde hypotheekbedrag van 231.500.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Angeloonie schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:26:
[...]
Heb het denk ik verkeerd uitgelegd als nieuwe marktwaarde van 231.500 maar bedoelde hypotheekbedrag van 231.500.
Dat maakt het inderdaad een heel ander verhaal :)

• thewizard2006
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 23-02 18:30

thewizard2006

Anti-theist

Nou wij hebben ook weer wat :S
We zitten in de laatste fase voor het regelen van onze nieuwe hypotheek voor ons nieuwe huis. Afgelopen 2 weken gigantisch veel documenten moeten aanleveren (paspoorten dubbelzijdig, Belastingaangifte 2012, jaaropgaves afgelopen 3 jaar, afschiften van de afgelopen 3 maanden van de spaarrekening ivm dubbele lasten aantonen etc, overlijdensrisico verzekering en weet ik veel wat nog meer). De hypotheekverstrekker (BijBouwe) weet nu meer over mij dan ik zelf 2 maanden geleden over mijzelf wist.....

Nu kreeg ik nog het verzoek (2 weken geleden) of ik het volgende wilde aanleveren "Bijbouwe ontvangt ook graag een brief van uw makelaar met daarin de prijs waarvoor uw woning te koop staat (vraagprijs), de geschatte verkoopprijs en hoe snel de makelaar verwacht dat de woning verkocht wordt (verkooptermijn)."

Dus ik naar onze makelaar bellen (zelfverkopen.nl) om dit aan te vragen. Geven ze aan dat ze dit niet (mogen) verstrekken. Dus ik sta een beetje perplex. Wat ze wel op kunnen sturen is de waardebepaling die ze hebben gedaan. Hier staat eigenlijk alles in Behalve "Hoe snel de makelaar verwacht dat de woning verkocht wordt". Dit hebben ze nooit afgegeven en dat mogen ze ook niet zeggen ze.
Dus overlegd met onze hypotheek tussenpersoon en die geeft aan dat ze dan de waardebepaling opsturen.

Nu is echt alles geregeld maar wil de hypotheek verstrekker toch echt een waardebepaling met dat ene zinnetje er in hoelang de makelaar denkt dat onze woning te koop staat....
Dus ik weer bellen naar zelfverkopen of ze dit er aub bij willen zetten. Weer hetzelfde verhaal dat ze dit echt niet meer mogen omdat dit per 2018 is gewijzigd en je nu een (verkorte??) taxatie moet laten doen ivm je overbruggingshypotheek. En dit kunnen ze dus echt niet doen/afgeven (de vraag is uiteraard waarom ze dat uberhaupt dan niet gelijk hebben gedaan als hypotheekverstrekkers hier blijkbaar om kunnen vragen maar goed...)

Dus nu moet ik naar een andere makelaar! om dit ene dingetje te regelen. Een fucking zinnetje. Vanmiddag komt er dus iemand van een ander makelaarskantoor langs om dit te regelen. Dag 200 euro.....
EIgenlijk moet dit in het wtf topic zeg. De hypotheekverstrekker die weet ik veel hoeveel documenten heeft van mijn inkomen, middelen, belastingen etc moet perse 1 fucking document waarin echt letterlijk 1 zin extra staat dan wij ze kunnen leveren. Het is een waardebepaling (die we dus hebben) + die ene zin hoelang de makelaar verwacht dat ons huis te koop staat
De wtf 2 is dat een zelfverkopen.nl dit niet gewoon standaard in hun documenten opneemt/laat opnemen. Kost 0 moeite
De wtf 3 is dat de hypotheek tussenpersoon hier zelf ook niet duidelijk in is geweest en blijkbaar ook niet goed op de hoogte is van deze nieuwe regels per 2018 en/of dit niet duidelijk weet over te brengen (die gave aan dat een waardebepaling goed was.....)
De wtf 4 is dat dit dan weer 200 euro kost bij een andere makelaar voor 1 zinnetje en echt alle informatie is er al.
Die laatste vind ik dan nog het minste vervelend.

Onze ontbindende voorwaardes verlopen 16 feb. Moet ik mij daar nog zorgen om maken? Ik bedoel dan niet dat ik bang ben dat wij onze hypotheek niet rond krijgen want dat gaat gewoon lukken. Vanmiddag komt er een makelaar langs en maandag heb ik dat document. Wat echter als wij niet alles op 16 feb rond hebben. Ga zoiezo de verkopende partij maandag/dinsdag inlichten dat het wellicht een paar dagen langer gaat duren. Denk je alles rond te hebben komen ze een week voor het einde met zo iets doms...pffff

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• Saffie_time
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:28

Saffie_time

Why use this? 42!

quote:
FREAKJAM schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:14:

Waarschijnlijk zijn er nu ineens meerdere kapers op de kust (we weten dat een stel het huis al 2x heeft bezichtigd), nu de grond los is verkocht. Mocht het huis goed gevallen, moeten we morgen even bedenken welke stappen we gaan nemen hoe verder; op dit moment hebben we (nog) geen aankoopmakelaar.
Geen idee in welke regio je zit maar een aankoopmakelaar is niet echt nodig als je van te voren een beetje weet wat je kan en wil bieden. Gezien je verhaal lijkt het dat jullie dit wel al onderzocht hebben.
Ik denk dat je nu dus moet gaan bedenken (als het huis echt bevalt) wat je biedingsstrategie zou gaan worden en waar je grens ligt qua plafond wat je ervoor zou willen betalen.

Kijk wel even naar de reeds verkochte paardenweide. Het kan zo maar zijn dat de kopers van dat stuk grond straks over jullie erf moeten om erop te kunnen komen, of dat ze van plan zijn om er een (ik noem maar iets) regenwormenkwekerij te gaan beginnen. Dit zou nog van invloed kunnen zijn op je keuzes.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

quote:
Saffie_time schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 08:20:
[...]

Geen idee in welke regio je zit maar een aankoopmakelaar is niet echt nodig als je van te voren een beetje weet wat je kan en wil bieden. Gezien je verhaal lijkt het dat jullie dit wel al onderzocht hebben.
Ik denk dat je nu dus moet gaan bedenken (als het huis echt bevalt) wat je biedingsstrategie zou gaan worden en waar je grens ligt qua plafond wat je ervoor zou willen betalen.

Kijk wel even naar de reeds verkochte paardenweide. Het kan zo maar zijn dat de kopers van dat stuk grond straks over jullie erf moeten om erop te kunnen komen, of dat ze van plan zijn om er een (ik noem maar iets) regenwormenkwekerij te gaan beginnen. Dit zou nog van invloed kunnen zijn op je keuzes.
We hebben uiteindelijk toch een aankoopmakelaar ingeschakeld en alles is heel erg vlug gegaan. Ik heb mijn huis al verkocht via onze makelaar, en boven de normale korting wanneer je meerdere diensten afneemt, zouden we extra korting krijgen omdat ik mijn appartement binnen een week had verkocht.

Als we de aankoopmakelaar niet ingeschakeld hadden, hadden we misschien misgetast. Het is gister allemaal namelijk heel erg in een stroomversnelling gegaan en er is door de verkopende makelaar op de noodrem getrapt omdat onze aankoopmakelaar er tussen in is gaan zitten. De bewoners van het huis wilden namelijk het huis al toezeggen aan andere mensen en ze hadden de mensen zelfs ook al opgebeld (dat heeft de bewoonster mij letterlijk verteld). De andere mensen hadden echter de telefoon niet opgepakt. Bewoonster kwam ook paniekerig over toen wij weggingen na de 2de bezichtiging, omdat ze niet meer wist wat ze moest doen als de andere partij zou terugbellen.

Het huis staat op de markt voor bijna 4 ton (398.5k) en de andere mensen zouden een "goed bod" hebben gedaan. In overleg met onze makelaar hebben we gister een take it or leave it bod gedaan van 380k. Mensen willen er het liefst pas 1 september uit, want dan kunnen ze hun paarden elders stallen. We hebben aangegeven dat we door wel voor open staan, dus dat pakt misschien gunstig uit. De grond waar de paarden op staan is al verkocht, er zal dus wel een ander huis gebouwd worden. Een deel van de tuin van het huis (oorspronkelijk 30 meter diep) zal worden ingekort tot ongeveer 15 meter. De tuin is nog steeds groot genoeg en er is ook genoeg zon. De achterom zal wel komen te vervallen, dat is wel een minpuntje.

We zitten trouwens in de regio Eindhoven, dus de markt is hier aardig oververhit. Wordt vandaag een spannend dagje.

FREAKJAM wijzigde deze reactie 09-02-2018 09:30 (5%)

ESXi server: Intel Xeon 1230V3, Supermicro X10SL7-F, Kingston KVR16E11K4/32, Seasonic G-Serie 360Watt , 6xWD30EFRX (RAIDZ2) | My personal blog!

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 08:48
@thewizard2006 zoals je zelf al concludeert dus niets anders dan een voorwaarde van je zelf gekozen verstrekker (heb ik al genoeg over geschreven...) in combinatie met je zelf gekozen makelaar en een TP die zijn huiswerk niet goed op orde heeft...

troost je overigens, er zijn ook verstrekkers die voor een OBK een volledige taxatie vragen :)

http://www.hypothecairplanner.nl/

• thewizard2006

thewizard2006

Anti-theist

quote:
Ray schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 08:47:
@thewizard2006 zoals je zelf al concludeert dus niets anders dan een voorwaarde van je zelf gekozen verstrekker (heb ik al genoeg over geschreven...) in combinatie met je zelf gekozen makelaar en een TP die zijn huiswerk niet goed op orde heeft...

troost je overigens, er zijn ook verstrekkers die voor een OBK een volledige taxatie vragen :)
Naja de grap is natuurlijk als het dagelijkse kost is, je gigantisch veel tijd in van alles uitzoeken besteed, je al meerdere malen verhuisd bent in korte tijd dat het wellicht zaken zijn waar je zelf iets van weet, invloed op kan uitoefenen, proactief op kan reageren, op kan sturen etc.
De realiteit is echter dat de meeste mensen eens in de 10+ jaar verhuizen, de regels elk jaar onderhevig zijn aan vele wijzigingen, je een shitload aan documenten moet aanleveren voor alle verschillende partijen, tientallen zowel niet honderden pagina's met clausules, disclosures, voorwaardes etc moet doornemen etc.
En dus niet alles (van te voren) kunnen overzien zoals dit soort zaken.

• Ray
@thewizard2006 daar heb je een TP die daar je een boel werk uit handen zou moeten nemen

bevoorbeeld IB 2012 begint steeds meer een drama te worden. Veel verstrekkers laten dit nu al voor wat het is en nemen genoegen met een eigen verklaring

zelfde voor aantonen eigen middelen. Soms ook totaal niet meer nodig.

en zo zijn er dus legio voorbeelden waarin verstrekkers onderling verschillen

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
thewizard2006 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 07:28:
Onze ontbindende voorwaardes verlopen 16 feb. Moet ik mij daar nog zorgen om maken?
Als je zeker weet dat je hypotheek rond komt niet. Je kan je niet meer beroepen op je voorbehoud, maar dat hoeft dan ook niet meer.

• thewizard2006

thewizard2006

Anti-theist

quote:
CurlyMo schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:28:
Als je zeker weet dat je hypotheek rond komt niet. Je kan je niet meer beroepen op je voorbehoud, maar dat hoeft dan ook niet meer.
Ok mooi. We willen inderdaad ook niet afzien van iets. Wil alleen voorkomen dat er een nare situatie ontstaat met boetes of weet ik veel wat :)

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

quote:
Ons bod is geaccepteerd! Gister het huis voor het eerst bezichtigd en toen is alles heel erg snel gegaan. Nu de hypotheek, taxatie, en keuring etc regelen. Spannende tijden :)

• nare man
quote:
thewizard2006 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:01:
[...]

Naja de grap is natuurlijk als het dagelijkse kost is, je gigantisch veel tijd in van alles uitzoeken besteed, je al meerdere malen verhuisd bent in korte tijd dat het wellicht zaken zijn waar je zelf iets van weet, invloed op kan uitoefenen, proactief op kan reageren, op kan sturen etc.
De realiteit is echter dat de meeste mensen eens in de 10+ jaar verhuizen, de regels elk jaar onderhevig zijn aan vele wijzigingen, je een shitload aan documenten moet aanleveren voor alle verschillende partijen, tientallen zowel niet honderden pagina's met clausules, disclosures, voorwaardes etc moet doornemen etc.
En dus niet alles (van te voren) kunnen overzien zoals dit soort zaken.
Ik de snap de rant gewoon echt niet.

Ben je nu boos omdat jij zelf vantevoren niet goed hebt geÔnformeerd wat er bij jouw hypotheekverstrekker allemaal nodig was?

nare man wijzigde deze reactie 09-02-2018 14:13 (6%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
nare man schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 14:05:
[...]

Ik de snap de rant gewoon echt niet.

Ben je nu boos omdat jij zelf vantevoren niet goed hebt geÔnformeerd wat er bij jouw hypotheekverstrekker allemaal nodig was?
Volgens mij is hij boos omdat de hypotheekverstrekker / adviseur niet zelf pro-actief heeft aangegeven wat er allemaal nodig is.

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 00:47

Zebby

Fervent gamer

Heb ook een hele sloot documenten moeten opgeven bij de hypotheekverstrekker, waarbij het een keer afgekeurd werd omdat ik een niet-standaard vakantiegeldregeling heb en dat niet duidelijk genoeg op mijn salarisstrook stond? Allerlei verklaringen nodig aangezien het een 2e hypotheek was naast ons huidige huis waarvan de verkoop nog niet rond was. Financieel gezien paste het ruim (beide samen was lager dan ons maximum), maar toch kon het niet.

Nu is ons huis verkocht (voorwaarden financiering verlopen en behaald), en kan het door, maar wachten we nog op het 2e akkoord.

Huis dat we kopen is zowel getaxeerd op 240k (puur taxateur) en op 280k (makelaar/taxateur). Dat was ook interessant... Dit was wel gevalletje 10k investering leidt tot 20-30k ROI omdat de huidige staat toch echt veel aandacht verdient. Denk aan verf- en stucwerk, geeft het huis een HEEL ander gezicht.

*Wow dat huis van 389k/110m2 :/ Op de foto's ziet het er wel netjes uit allemaal, maar dat is wel heel royaal voor de oppervlakte. Zo'n fantastische locatie is het ook weer niet?

Zebby wijzigde deze reactie 09-02-2018 15:14 (9%)

• N1ckk
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 23-02 15:29

N1ckk

Hello-moto

Vriendin en ik hebben ons eerste huis gekocht. Zij uit Zeeland, ik Rotterdammer - gaan nu in de historische binnenstad van Schiedam wonen. Best of both worlds voor ons. Ben met half uurtje op m'n werk, zij in 3 minuten ongeveer, misschien 4 ;).

Alles van bezichtiging tot rondkomen financiering duurde 3-4 weken. Zeer fijne ervaring met de ING als hypotheekverstrekker, maar ook met de verkoper die via Makelaarsland veel zelf heeft geregeld. Eigenlijk is alles heel soepel gegaan.

Verbaasde me wel dat de bank / taxateur gewoon blind aangeven wat ze verwachten. Wij hebben dan zelf een bouwtechnische keuring laten doen, maar de bank gaat dus uit van een taxateur die een half rondje door 't huis liep. Ik verbaasde me daarover. De taxateur voegde echt 0,00 toe aan het gehele proces.

• Shinji
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:20
quote:
Ray schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 08:47:

Collega moest inderdaad volledige taxatie voor OBK, wij hadden ons huis verkocht maar was op dat moment nog niks getekend, dus ze hadden koopcontract opgevraagd, prima, zou klaar zijn voordat offerte afliep. Dag voordat de koper tekende was onze aanvraag ineens akkoord, dus geen taxatie, geen koopcontract, geen waardebepaling (behalve dat ze misschien zelf op funda hebben gekeken).

Waarschijnlijk ook geen overbrugging nodig omdat we 13 april uit ons huidige huis moeten en op 1 mei krijgen we sleutel van nieuwe huis.

Had ik het liefst anders gezien, maandje eerder sleutel, vandaar die OBK, maar is niet anders.

Vanavond in ieder geval op bezoek in nieuwe huis, nog wat zaken opmeten, en met bezichtiging liepen er 30 stellen rond dus wat meer rust is ook prettig.

• Kartmans1
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 23-02 07:41
Over twee weken staat de overdracht van mijn huis gepland, maar hypotheek is nog niet helemaal rond... Heb alle documentatie aangeleverd, maar kreeg gisteren van mijn adviseur te horen dat de bank (Lloyds Bank) moeilijk doet over de VVE. Deze is actief en heeft nu iets meer dan 80k als onderhoudsreserve, en in de notulen lees je ook dat ze van plan zijn om het dak te laten renoveren volgend jaar, wat duidt op een actieve gezonde vve. Nu wil het zo zijn dat ze geen meerjarig onderhoudsplan hebben, en minder dan 0,5% van de herbouwwaarde doteren in een reserve. Ze komen zo 5k te kort op de jaarrekening van 2016 om aan deze eis te voldoen. Dit vind de bank nu dus een punt... Terwijl je van de huidige pot het tekort zestien jaar lang kan financieren. Dit hebben we ook als argumenten gegeven, dus nu even wachten op antwoord. Heeft iemand al ervaring gehad met zo iets? Begin mij toch een beetje druk te maken met de naderende deadline...

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 02:25
Zou ondertussen 2e offerte aanvragen elders. En jezelf afvragen hoe gezond de VvE is. Laat je niet misleiden door die 80k, dat zegt vrij weinig.

Een actieve gezonde vve heeft minimaal een MJOP.

Sport_Life wijzigde deze reactie 11-02-2018 09:55 (71%)

Anima Sana in Corpore Sano

• Ray
@Kartmans1 dat had je van te voren kunnen weten. Heb er vorig jaar al diverse keren voor gewaarschuwd en ook makelaar en adviseurs moeten hier van op de hoogte zijn.

de regels! zijn gewoon per 1/1 strenger geworden en dat moet zich al uiten in de taxatie.

vooraf! wil je dus alles een vve inzien. is er geen MJOP weet je al dat er gezeur gaat komen. al helemaal met Lloyds trouwens...

overigens is zo'n mjop met een uurtje in elkaar te zetten en kan het daarmee opgelost zijn maar dat had je dus bij voorkeur al veel eerder , voor taxatie, op orde gehad.

@Sport_Life ook een tweede offerte gaat hem niet zo snel worden sinds 1/1/2018. en mocht het een NHG post zijn dan is het nog complexer

Ray wijzigde deze reactie 11-02-2018 10:58 (13%)

• Kartmans1
quote:
Ray schreef op zondag 11 februari 2018 @ 10:04:
@Kartmans1 dat had je van te voren kunnen weten. Heb er vorig jaar al diverse keren voor gewaarschuwd en ook makelaar en adviseurs moeten hier van op de hoogte zijn.

de regels! zijn gewoon per 1/1 strenger geworden en dat moet zich al uiten in de taxatie.

vooraf! wil je dus alles een vve inzien. is er geen MJOP weet je al dat er gezeur gaat komen. al helemaal met Lloyds trouwens...

overigens is zo'n mjop met een uurtje in elkaar te zetten en kan het daarmee opgelost zijn maar dat had je dus bij voorkeur al veel eerder , voor taxatie, op orde gehad.

@Sport_Life ook een tweede offerte gaat hem niet zo snel worden sinds 1/1/2018. en mocht het een NHG post zijn haalt dat al helemaal niets uit
Zou in dit geval om een hypotheek zonder NHG gaan. Maar als ik de wet er op na lees zie ik ook dat VVE's een overgangsperiode van drie jaar hebben voordat ze daadwerkelijk verplicht zijn om aan de eis te voldoen. Kan dit nog wat uitmaken? Trouwens een reden waarom Lloyds eerder moeilijk doet?

• Ray
quote:
Kartmans1 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 10:14:
[...]
Zou in dit geval om een hypotheek zonder NHG gaan. Maar als ik de wet er op na lees zie ik ook dat VVE's een overgangsperiode van drie jaar hebben voordat ze daadwerkelijk verplicht zijn om aan de eis te voldoen. Kan dit nog wat uitmaken? Trouwens een reden waarom Lloyds eerder moeilijk doet?
Veel niet van oorsprong NL vertrekkers of partijen die niet zelf funden (zie vorige reacties van mij daarover) zitten strakker op sommige voorwaarden. Bij LLoyds zijn er gewoon bepaalde regels en die staan gewoon in de handleing

`(eind) 2016 begon het het gebeuren rondom VVE zonder MJOP al lastiger te worden omdat de regels 1/1-17 al in zouden gaan. Toen waren er al partijen zoals bijbouwe etc die het gewoon niet doen.

in 2017 was het vaak ook passen en meten en nu anno 2018 is het gewoon zaak dat deze dingen op orde zijn

overigens wil je dat ook als koper duidelijk hebben lijkt me. Een bepaalde waarde in een pot zegt niets als daar geen fatsoenlijk MJOP tegenover staat en als die er inderdaad niet komt kan de reservering ook flink op gaan lopen als de herbouwaarde hoog is

is er al een taxatie geweest overigens en hoe heeft die makelaar het ontbreken vd mjop dan verklaart?

het financieren van een appartement(srecht) zit toch weer anders in elkaar dan een gewone woning

Ray wijzigde deze reactie 11-02-2018 11:09 (7%)

• Kartmans1
quote:
Ray schreef op zondag 11 februari 2018 @ 10:57:
[...]

Veel niet van oorsprong NL vertrekkers of partijen die niet zelf funden (zie vorige reacties van mij daarover) zitten strakker op sommige voorwaarden. Bij LLoyds zijn er gewoon bepaalde regels en die staan gewoon in de handleing

`(eind) 2016 begon het het gebeuren rondom VVE zonder MJOP al lastiger te worden omdat de regels 1/1-17 al in zouden gaan. Toen waren er al partijen zoals bijbouwe etc die het gewoon niet doen.

in 2017 was het vaak ook passen en meten en nu anno 2018 is het gewoon zaak dat deze dingen op orde zijn

overigens wil je dat ook als koper duidelijk hebben lijkt me. Een bepaalde waarde in een pot zegt niets als daar geen fatsoenlijk MJOP tegenover staat en als die er inderdaad niet komt kan de reservering ook flink op gaan lopen als de herbouwaarde hoog is

is er al een taxatie geweest overigens en hoe heeft die makelaar het ontbreken vd mjop dan verklaart?

het financieren van een appartement(srecht) zit toch weer anders in elkaar dan een gewone woning
Klopt, duidelijkheid is inderdaad fijn, maar door de notulen van de ALV van de afgelopen twee jaar teruggelezen te hebben had ik er wel vertrouwen in dat de VVE actief is en daadwerkelijk onderhoud uitvoert. Voor dit jaar staat onderhoud op het dak aan de planning en de gevels, en in de notulen staat ook dat dit kan worden bekostigt uit de reserve. Dus dacht zelf dat het goed zat, en mijn aankoopmakelaar en financiŽle adviseur dus ook...

In het taxatierapport staat alleen dat er geen MJOP is. Een verdere verklaring wordt niet gegeven. Wordt alleen in het taxatierapport aangegeven dat het binnen- en buitenonderhoud in goede staat is, en dat de woning geheel is gerenoveerd. Wellicht dat dat de reden is dat de taxateur ook niet verder op het MJOP is ingegaan?

Begin nu toch wel wat nerveus te raken. Geen fijn nieuws om te krijgen op een vrijdag. Neem je dan lekker het hele weekend mee. Heb zojuist wel een mailtje gestuurd aan het bedrijf dat de VVE beheert. Wellicht dat die nog meer duidelijkheid kan verschaffen, want lijkt mij dat zij hier ook van op de hoogte zijn.

• Ray
@Kartmans1 er zit dus een externe beheerder op ?

dan is het helemaal vreemd dat er geen MJOP is. Want dat is juist iets wat een beheerder v aak als eerste op orde brengt. Hoe kan je anders de bijdrages bepalen etc

Overigens als dat een professionele beheerder is dan moet je binnen een dag een mjop kunnen hebben

Dat stelt ook niet zo veel voor overigens. Beetje afhankelijk natuurlijk van het onderpand natuurlijk. Ik heb wel excel kladjes voorbij zien komen tm 5 units waarbij ik mijn twijfels had maar die gewoon accoord gingen

edit. zowel aankoopmakelaar en fin adviseur en er gaat geen 'alarm' af als MJOP er niet is en we gaan ook nog eens bij Lloyds aanvragen.. sorry maar dit had je aan kunnen zien komen

Ray wijzigde deze reactie 11-02-2018 11:21 (15%)

• Kartmans1
quote:
Ray schreef op zondag 11 februari 2018 @ 11:19:
@Kartmans1 er zit dus een externe beheerder op ?

dan is het helemaal vreemd dat er geen MJOP is. Want dat is juist iets wat een beheerder v aak als eerste op orde brengt. Hoe kan je anders de bijdrages bepalen etc

Overigens als dat een professionele beheerder is dan moet je binnen een dag een mjop kunnen hebben

Dat stelt ook niet zo veel voor overigens. Beetje afhankelijk natuurlijk van het onderpand natuurlijk. Ik heb wel excel kladjes voorbij zien komen tm 5 units waarbij ik mijn twijfels had maar die gewoon accoord gingen
Ja, http://westhavendomein.nl/ doet het beheer van de VVE. Deze naam zie ik althans terugkomen op de VVE notulen.

Maar het lijkt mij dat de taxateur/verkoopmakelijk de MJOP dan toch had verkregen?
Heb ze dus in ieder geval gemaild! Hopelijk hebben zij al iets op papier staan. Mijn hypotheekadviseur zegt wel steeds dat hij er vanuit gaat dat de bank akkoord gaat, maar ik wil het zwart op wit zien. Duurt mij allemaal veel te lang op deze manier...

Edit: En ja, ik ben het er mee eens dat ze dit aan hadden moeten zien komen. Maar ik als leek wist hier destijds nog niet voldoende vanaf... Ze lijken beide nog al gefixeerd op de reserve die er nu staat.

Kartmans1 wijzigde deze reactie 11-02-2018 11:23 (8%)

• Ray
@Kartmans1 dan was het wijs geweest eerst een akkoord te vragen voor het ontbreken mjop of een andere verstrekker te zoeken

veel beter natuurlijk zorgen dat het ding er gewoon is....

vorig jaar nog een drama dossier gedaanvoornamelijkl om dat mjop wat daardoor enorm vertraagd is. Uiteindelijk, ging maar om een paar units, is er dus iets in excel gezet en opgelost...

edit. daar was ook geen reserve pot overigens en enkel de opstal premie werd gedeeld betaald... dus dat was nog iets complexer

gezien dat je twee mensen hebt ingeschakeld moet dit ook niet jou probleem zijn

http://westhavendomein.nl...aan-gepland-?submenu=8584

zo te zien kunnen ze dit prima voor je regelen

Ray wijzigde deze reactie 11-02-2018 11:27 (33%)

• Kartmans1
quote:
Ray schreef op zondag 11 februari 2018 @ 11:24:
@Kartmans1 dan was het wijs geweest eerst een akkoord te vragen voor het ontbreken mjop of een andere verstrekker te zoeken

veel beter natuurlijk zorgen dat het ding er gewoon is....

vorig jaar nog een drama dossier gedaanvoornamelijkl om dat mjop wat daardoor enorm vertraagd is. Uiteindelijk, ging maar om een paar units, is er dus iets in excel gezet en opgelost...

edit. daar was ook geen reserve pot overigens en enkel de opstal premie werd gedeeld betaald... dus dat was nog iets complexer
Nou, je stelt mij er niet meer gerust op, maar ook wel fijn om een eerlijk antwoord te krijgen haha. Ga morgen maar eens bellen met mijn financiŽle adviseur, want wil deze week eigenlijk een handtekening hebben gezet op een offerte.

Denk je een makkelijke klant te worden omdat je maar 55% van de taxatiewaarde wilt laten financieren door genoeg eigen middelen, wordt het uiteindelijk nog steeds een klus. Heb ook het idee dat daardoor de financieel adviseur dacht dat het kat in het bakkie zou worden...

Edit: Zag het inderdaad ook staan. Dat biedt perspectief en wat meer rust!

Kartmans1 wijzigde deze reactie 11-02-2018 11:28 (3%)

• Ray
@Kartmans1 je moet het ook niet te spannend maken

- er zit een professionele beheerder op
- die kan binnen een paar dagen een mjop in elkaar zetten in de regel

dus het is gewoon op te lossen

vervelende is wel dat dat de taxatie dus al gedaan is, maar ook dat is te fixen :)

of je krijgt gewoon en accoord... maar voor zo ver ik weet lopen de LLoyds zaken via Stater en die volgen exact de regels.

Ray wijzigde deze reactie 11-02-2018 11:33 (3%)

• Kartmans1
quote:
Ray schreef op zondag 11 februari 2018 @ 11:30:
@Kartmans1 je moet het ook niet te spannend maken

- er zit een professionele beheerder op
- die kan binnen een paar dagen een mjop in elkaar zetten in de regel

dus het is gewoon op te lossen

vervelende is wel dat dat de taxatie dus al gedaan is

of je krijgt gewoon en accoord... maar voor zo ver ik weet lopen de LLoyds zaken via Stater en die volgen exact de regels.
Dat is ook wel weer zo. Eerste huis dat ik koop, dus alles is wat dat betreft nieuw, dus dat maakt het sowieso extra spannend. Ga er vanuit dat mijn adviseur dit inderdaad ook verder goed gaat afhandelen. Zal morgen wel meer duidelijkheid krijgen.

In ieder geval bedankt voor het meedenken, geeft voor mij ook weer wat meer inzichten. Zonder akkoord moeten we gewoon zo snel mogelijk een MJOP voor elkaar zien te krijgen.

• Ray
quote:
Kartmans1 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 11:35:
[...]
Dat is ook wel weer zo. Eerste huis dat ik koop, dus alles is wat dat betreft nieuw, dus dat maakt het sowieso extra spannend. Ga er vanuit dat mijn adviseur dit inderdaad ook verder goed gaat afhandelen. Zal morgen wel meer duidelijkheid krijgen.

In ieder geval bedankt voor het meedenken, geeft voor mij ook weer wat meer inzichten. Zonder akkoord moeten we gewoon zo snel mogelijk een MJOP voor elkaar zien te krijgen.
Ik zou ook met een akkoord zien dat de VVE zorg gaat dragen dat er een fatsoenlijk! mjop komt.

kijk eentje in elkaar zetten versus eentje die ook werkelijk aansluit bij het onderpand is ook nogal een verschil....

zo had ik dus een mjop onder ogen waar over zeg 5 jaar onderhoud stond gepland voor 10K en als je de huidige reserveringen van 600 euro.... plus de inleg optelde kwam je op dat moment nog niet op een 2K reserve...Kijk daar kan je dus ook niet veel mee

• Kartmans1
quote:
Ray schreef op zondag 11 februari 2018 @ 12:28:
[...]

Ik zou ook met een akkoord zien dat de VVE zorg gaat dragen dat er een fatsoenlijk! mjop komt.

kijk eentje in elkaar zetten versus eentje die ook werkelijk aansluit bij het onderpand is ook nogal een verschil....

zo had ik dus een mjop onder ogen waar over zeg 5 jaar onderhoud stond gepland voor 10K en als je de huidige reserveringen van 600 euro.... plus de inleg optelde kwam je op dat moment nog niet op een 2K reserve...Kijk daar kan je dus ook niet veel mee
Nee zeker een goed punt. Snap daarom ook inderdaad niet dat er nu nog geen MJOP is, helemaal omdat het in professioneel beheer is. Lijkt mij dat zij met de nieuwe regelgeving deze noodzaak ook wel zien.

Vraagt een taxateur deze stukken eigenlijk op bij de verkoopmakelaar of bij de VVE beheerder? Dat het niet straks opeens is dat er wel een MJOP klaar ligt maar dat niemand daar weet van heeft... Verkopende partij is namelijk een renovatie bedrijf, dus die zullen zich wel weinig bemoeid hebben met de VVE.

• Ray
@Kartmans1 mijn ervaring is dat de verkoopmakelaar alle vve stukken al vraagt want immers een appartement zonder mjop verkoopt lastiger... Die levert het dan aan de koper / taxateur

krijgt de taxateur het op zijn beurt niet van verkoper zal hij er normaal zelf ook verder naar vragen en desnoods zelf de beheerder benaderen omdat hij in de omgedraaide situatie hij weet hoe belangrijk het is

verder wil je normaal als service als fin adviseur het ding ook wel zien om te kijken voor je klant of het een reeeel verhaal is

maarja dat is in de ideale wereld wellicht ...

punt blijft dat het als koper gewoon een belangrijk document is en imho je als verkoper dat op orde moet hebben

• nare man
Professionele beheerder zegt weinig over al dan niet aanwezig zijn van een MJOP in mijn ervaring. De vergadering zelf zal het in de regel bij besluit moeten goedkeuren en als het een beetje roerige VvE is kan dat best lastig zijn.

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 08:47

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

quote:
Ray schreef op zondag 11 februari 2018 @ 12:28:
[...]

Mja, je weet iig wel dat je alvast wat geld opzij moet leggen omdat de VvE naar alle waarschijnlijkheid over 5 jaar bij de bewoners kan gaan aankloppen om dat geld alsnog op te komen halen. Dit is echter typerend aan een deel van de bezitters van appartementen. Lekker blindstaren op lage servicekosten en huizen afschrijven omdat de servicekosten hoger zijn dan §100 de maand

[Oo[:::|:::]oO]

• Exterminator
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 17:50
Ons bod is ook goed gekeurd, gaat nu veel op ons afkomen. Spannend!
Wij hebben overigens ervoor gekozen geen technische keuring te laten doen, maar is t nu ook te laat voor lijkt me...

Waar ik nu wel over twijfel:

We hebben de lijst van zaken gekregen en kunnen de cv ketel (huur) overnemen, hij is 9/10 jaar oud. Wat is wijsheid? Nieuwe kopen of deze nog overnemen.

Idem voor de airco, hoef 'm niet perse.... Mehja, anders weer n gat in de muur...

Exterminator wijzigde deze reactie 12-02-2018 06:44 (4%)

• Niconing
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 06:34
quote:
Exterminator schreef op maandag 12 februari 2018 @ 06:37:
Ons bod is ook goed gekeurd, gaat nu veel op ons afkomen. Spannend!

Waar ik nu wel over twijfel:

We hebben de lijst van zaken gekregen en kunnen de cv ketel (huur) overnemen, hij is 9/10 jaar oud. Wat is wijsheid? Nieuwe kopen of deze nog overnemen.
Gefeliciteerd!
Ik zou het contract niet overnemen. Ik vind de contracten nogal duur gezien wat je ervoor krijgt. Met een leasecontract wil je een nieuwe ketel die je nu niet krijgt. Nadeel is wel dat ze de ketel dan weghalen en je dus geen warm water hebt in je nieuwe huis en meteen een nieuwe moet regelen.

• Exterminator
quote:
Niconing schreef op maandag 12 februari 2018 @ 07:04:
[...]

Gefeliciteerd!
Ik zou het contract niet overnemen. Ik vind de contracten nogal duur gezien wat je ervoor krijgt. Met een leasecontract wil je een nieuwe ketel die je nu niet krijgt. Nadeel is wel dat ze de ketel dan weghalen en je dus geen warm water hebt in je nieuwe huis en meteen een nieuwe moet regelen.
Thx, ik zat zelf ook al te denken een nieuwe te kopen.

Nu zit ik wel met de keuring in mijn maag. Bod is telefonisch geaccepteerd. Kan ik toch nog iets bij de ontbindende voorwaarden hierover laten opnemen (heb ik in biedingsbrief niet er bij gezet)

• Piet_Piraat7
We zitten nu in de fase dat ons bod is geaccepteerd en het huis op Funda als 'onder bod' staat. De makelaar is een verkoopcontract aan het opstellen ik heb woensdag een gesprek met de hypotheekverstrekker. Kunnen er nu nog andere mensen roet in het eten gooien? Tot wanneer kunnen andere mensen bieden op het huis en op welk moment ben ik zeker dat alles 100% doorgaat?

• Alfalva
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 21-02 17:48
quote:
Exterminator schreef op maandag 12 februari 2018 @ 07:14:
[...]

Thx, ik zat zelf ook al te denken een nieuwe te kopen.

Nu zit ik wel met de keuring in mijn maag. Bod is telefonisch geaccepteerd. Kan ik toch nog iets bij de ontbindende voorwaarden hierover laten opnemen (heb ik in biedingsbrief niet er bij gezet)
Dat zou ik zeker doen. Overigens staat de bouwkundige keuring sinds 1 februari standaard in het koopcontract en heb je hier niet expliciet van afgezien. Je kan dus prima betogen dat je dit zo hebt afgesproken.

• Alfalva
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 21-02 17:48
quote:
Piet_Piraat7 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 08:18:
We zitten nu in de fase dat ons bod is geaccepteerd en het huis op Funda als 'onder bod' staat. De makelaar is een verkoopcontract aan het opstellen ik heb woensdag een gesprek met de hypotheekverstrekker. Kunnen er nu nog andere mensen roet in het eten gooien? Tot wanneer kunnen andere mensen bieden op het huis
Tot jij het koopcontract hebt ondertekend.
quote:
en op welk moment ben ik zeker dat alles 100% doorgaat?
Het moment dat je bij de notaris hebt getekend voor de levering.

• Jiffy
  • Laatst online: 08:39

Jiffy

God, you're ugly!

quote:
Alfalva schreef op maandag 12 februari 2018 @ 08:20:
[...]
Het moment dat je bij de notaris hebt getekend voor de levering.
Sterker nog: tot het moment dat een kopie van de akte die bij de notaris is ondertekend is ingeschreven bij het kadaster is eea nog niet 100% zeker.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order... Dikke Bertha

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Jiffy schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:22:
[...]

Sterker nog: tot het moment dat een kopie van de akte die bij de notaris is ondertekend is ingeschreven bij het kadaster is eea nog niet 100% zeker.
Klopt, zover ik weet betreft dat dan niet meer andere kopers, maar alleen nog schuldeisers.

• Jiffy
  • Laatst online: 08:39

Jiffy

God, you're ugly!

Check. Gaat om eventuele beslagen die nog gelegd kunnen zijn.

Volgorde:
1. leveringsakte wordt ondertekend bij de notaris
2. de notaris dient een kopie van de akte in bij het kadaster (op dezelfde dag)
3. de kopie wordt dezelfde dag (of, indien het 15:00 uur is geweest, de volgende werkdag) door het kadaster ingeschreven
4. de werkdag nŠ het inschrijven (=de 1ste ůf 2de werkdag na ondertekening) wordt een laatste controle op beslagen e.d. uitgevoerd door de notaris en dŠn is het idd helemaal rond, waarna het geld door de notaris wordt overgeboekt.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order... Dikke Bertha

• Piet_Piraat7
Thanks :) het gaat mij er vooral om wanneer ik niet meer bang hoef te zijn voor eventuele andere bieders. Aangezien wij voorgaande bieders hadden overboden kan dat uiteraard ook met ons gebeuren. Makelaar vertelde dat het koopcontract nu naar de verkopers gaat en daarna naar ons, dus daarna hoef ik mij wat minder zorgen te maken.

• Exterminator
quote:
Alfalva schreef op maandag 12 februari 2018 @ 08:18:
[...]

Dat zou ik zeker doen. Overigens staat de bouwkundige keuring sinds 1 februari standaard in het koopcontract en heb je hier niet expliciet van afgezien. Je kan dus prima betogen dat je dit zo hebt afgesproken.
Daar kwam ik zojuist ook achter, ik heb wel de ontbindende voorwaarde mbt hypotheek en nog n ander dingetje benoemd. Keuring echter niet, maar neem aan dat dit dat niets uit hoeft te maken...

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 07:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Afgelopen vrijdag bod gedaan op een huis wat al af en aan sinds 2008 te koop staat.
Volgens de makelaar zijn er momenteel drie biedingen, wat tot gevolg heeft dat ik in ieder geval niet in onderhandeling ben. Aardig irritant... Kan er absoluut niet tegen zaken niet zelf in de hand te hebben.
Maargoed, kan er nu niks meer aan doen. Even afwachten of het met die anderen lukt.

• Question Mark
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23-02 16:09

Question Mark

Moderator SWS/WSS en WOS

F7 - Nee - Ja

quote:
Exterminator schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:47:
[...]

Daar kwam ik zojuist ook achter, ik heb wel de ontbindende voorwaarde mbt hypotheek en nog n ander dingetje benoemd. Keuring echter niet, maar neem aan dat dit dat niets uit hoeft te maken...
Normaal gesproken maak je afspraken voor die ontbindende voorwaarde (keuring) over wat er gebeurd bij een bepaalde constatering. Bijvoorbeeld dat de koop ontbonden kan worden bij een x-bedrag aan herstelkosten.

Als je er niet achteraan gaat is het maar afwachten wat er in het contract komt te staan. Ik zou gewoon even bellen om die afspraak ook scherp te krijgen. Als de verkopende partij er nu in zit dat de herstelkosten 1 miljoen mogen bedragen, dan heb jij effectief helemaal niks aan die voorwaarde... ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Exterminator
quote:
Question Mark schreef op maandag 12 februari 2018 @ 18:10:
[...]

Normaal gesproken maak je afspraken voor die ontbindende voorwaarde (keuring) over wat er gebeurd bij een bepaalde constatering. Bijvoorbeeld dat de koop ontbonden kan worden bij een x-bedrag aan herstelkosten.

Als je er niet achteraan gaat is het maar afwachten wat er in het contract komt te staan. Ik zou gewoon even bellen om die afspraak ook scherp te krijgen. Als de verkopende partij er nu in zit dat de herstelkosten 1 miljoen mogen bedragen, dan heb jij effectief helemaal niks aan die voorwaarde... ;)
Ik had nog even gemaild (tel niet bereikbaar ivm carnaval) en schrijft t volgende.

Koper en verkoper kunnen echter ook nog steeds overeenkomen dat van deze ontbindende voorwaarde geen gebruik gemaakt zal worden. De passage wordt dan doorgehaald. Dit kan bij jullie eventueel het geval zijn omdat jullie iemand hebben meegenomen; wel hebben we besproken dat jullie de kruipruimte nog willen bekijken.

Die 'iemand' was gewoon een kennis van ons die vroeger timmerman was (weet makelaar verder ook niet). Heb ik nog iets te willen m.b.t. een keuring/dit als ontbindende voorwaarden te krijgen of wordt t een lastig verhaal?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Exterminator schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 00:28:
[...]
Koper en verkoper kunnen echter ook nog steeds overeenkomen dat van deze ontbindende voorwaarde geen gebruik gemaakt zal worden. De passage wordt dan doorgehaald. Dit kan bij jullie eventueel het geval zijn omdat jullie iemand hebben meegenomen; wel hebben we besproken dat jullie de kruipruimte nog willen bekijken.

Die 'iemand' was gewoon een kennis van ons die vroeger timmerman was (weet makelaar verder ook niet). Heb ik nog iets te willen m.b.t. een keuring/dit als ontbindende voorwaarden te krijgen of wordt t een lastig verhaal?
Gewoon uitleggen hoe het zit. Ook wat betreft die kennis. Als zij moeilijk doen over een bouwkundige keurig, dan moet je jezelf afvragen wat de reden daar dan van kan zijn. Als jij zorgt dat die keuring is gedaan voordat je bedenktermijn ingaat, dan kan je altijd nog ontbinden. Dan hoef je er ook geen bedrag aan te hangen.

• Exterminator
quote:
CurlyMo schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 07:25:
[...]

Gewoon uitleggen hoe het zit. Ook wat betreft die kennis. Als zij moeilijk doen over een bouwkundige keurig, dan moet je jezelf afvragen wat de reden daar dan van kan zijn. Als jij zorgt dat die keuring is gedaan voordat je bedenktermijn ingaat, dan kan je altijd nog ontbinden. Dan hoef je er ook geen bedrag aan te hangen.
Wat heeft de keuring met de bedenktermijn te maken?
Staat nu toch nog niet ingevuld onder de ontbindende voorwaarden? Of wordt dan geen bedrag in het koopcontract ingevuld bedoel je?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Exterminator schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:36:
[...]

Wat heeft de keuring met de bedenktermijn te maken?
Staat nu toch nog niet ingevuld onder de ontbindende voorwaarden? Of wordt dan geen bedrag in het koopcontract ingevuld bedoel je?
Ik zou me ergens voor kunnen stellen dat de verkopers niet blij zullen zijn met het inbrengen van een aanvullende ontbindende voorwaarde als dit niet eerder al is afgesproken. Ontbindende voorwaarden zijn namelijk onderdeel van de aantrekkelijkheid van een overeenkomst.

Als je het toch belangrijk vind en de verkopers willen het niet toegevoegd zien, dan zou ik zorgen dat je voor het einde van je bedenktermijn het bouwkundige rapport binnen is. Dan heb je geen ontbindende voorwaarde nodig om eventueel te ontbinden.

• Exterminator
quote:
CurlyMo schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:46:
[...]

Ik zou me ergens voor kunnen stellen dat de verkopers niet blij zullen zijn met het inbrengen van een aanvullende ontbindende voorwaarde als dit niet eerder al is afgesproken. Ontbindende voorwaarden zijn namelijk onderdeel van de aantrekkelijkheid van een overeenkomst.

Als je het toch belangrijk vind en de verkopers willen het niet toegevoegd zien, dan zou ik zorgen dat je voor het einde van je bedenktermijn het bouwkundige rapport binnen is. Dan heb je geen ontbindende voorwaarde nodig om eventueel te ontbinden.
Ik ga vrijdag tekenen, wat dus eigenlijk betekent dat ik dan nu moet bellen voor een keuring?
Hoeft een makelaar/verkoper dit dan niet goed te keuren?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Exterminator schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:17:
[...]

Ik ga vrijdag tekenen, wat dus eigenlijk betekent dat ik dan nu moet bellen voor een keuring?
Wat ik al eerder zei. Bel de makelaar en leg het hem uit. Als je het niet als ontbindende voorwaarde meer mag opnemen (wat ik verwacht in jouw fase van het proces) bel dan direct een keurder en probeer dat rapport voor maandag avond binnen te hebben. Dan kan je nog ontbinden.

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
quote:
CurlyMo schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:18:
[...]

Wat ik al eerder zei. Bel de makelaar en leg het hem uit. Als je het niet als ontbindende voorwaarde meer mag opnemen (wat ik verwacht in jouw fase van het proces) bel dan direct een keurder en probeer dat rapport voor maandag avond binnen te hebben. Dan kan je nog ontbinden.
Het is per 1-2 een standaard voorwaarde. Als de verkoper deze zomaar, zonder overleg wil wegstrepen is dat oneerlijk.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
ANdrode schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:41:
[...]

Het is per 1-2 een standaard voorwaarde. Als de verkoper deze zomaar, zonder overleg wil wegstrepen is dat oneerlijk.
Precies, maar je wil achteraf er geen discussie over, vandaar ook het advies om regie te nemen. Dus bellen met makelaar, of zorgen dat je het bouwkundige rapport hebt voor aflopen bedenktijd.

Ik neem aan dat we deze adviezen niet hoeven te geven als @Exterminator gewoon zelf in zijn concept koopovereenkomst kan lezen dat de voorwaarde nog benoemd staat.

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

quote:
Exterminator schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:17:
[...]

Vanaf 1 februari is het bouwkundig voorbehoud standaard opgenomen in de model-koopovereenkomst. Vraag even aan je makelaar na of het bij jullie is opgenomen de de koopovereenkomst, dan kun je daar nog altijd gebruik van maken.

Onderhandelen hierover hoeft dus in principe niet meer. Zie artikel 15.1 punt c
quote:
op……………….. uit het rapport van een bouwtechnische keuring uitgevoerd door …...... (naam keurder) / nader te bepalen * blijkt dat de kosten van direct noodzakelijk herstel van gebreken en achterstallig onderhoud een bedrag van §.................., zegge ............, te boven gaan of als aanvullend specialistisch onderzoek wordt aanbevolen. Als de keurder bij onderdelen in het rapport een bandbreedte in de herstelkosten aanhoudt, wordt uitgegaan van het hoogste bedrag.

• kmf
  • Niet online
quote:
FREAKJAM schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:15:
[...]

Onderhandelen hierover hoeft dus in principe niet meer. Zie artikel 15.1 punt c

[...]
Enigszins nog wel. Namelijk de hoogte van de mogelijke herstelkosten. Als je bij 1 euro herstelkosten al mag ontbinden :+

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

quote:
kmf schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:28:
[...]

Enigszins nog wel. Namelijk de hoogte van de mogelijke herstelkosten. Als je bij 1 euro herstelkosten al mag ontbinden :+
Ik doelde eerder op de keuring zelf of deze wel/niet mag. De hoogte van de herstelkosten uiteraard wel. Je kunt er nu ook een soort van datum aan vast pinnen in plaats van dat je het snel moet regelen in de 3 dagen cool down periode na het tekenen van de overeenkomst.

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Moderator General Chat

Formerly known as naitsoezn

Ik begrijp niet zo goed waarom mensen rechten denken te kunnen ontlenen aan een modelovereenkomst van de NVM? :? Die modelovereenkomst is precies dat: Een modelovereenkomst. Die kun je dus aanpassen, zodat ie aansluit op de echte overeenkomst.

Als jullie geen voorbehoud bouwkundige keuring overeengekomen zijn, dan kan dat stukje gewoon worden doorgehaald. En ik zou als verkoper wel degelijk die bepaling laten doorhalen als ik een bod heb geaccepteerd waarin met geen woord over die bouwkundige keuring gerept werd. :) (hetzelfde geldt voor het financieringsvoorbehoud)

AGee wijzigde deze reactie 14-02-2018 13:34 (13%)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Even weer een vraag van mijn kant.

Wij hebben afgelopen oktober ons huis gekocht. Tijdens de bouwkundige keuring bleek dat een kozijn boven de erker met glas in lood vervangen moest worden. Jammer, maar helaas. Nu hebben we afgelopen maand voorzetramen en dubbelglas laten zetten toen de glaszetters vertelde dat ze zagen het kozijn ook aan het doorzakken is en dat ze lichte scheurtjes zagen in de gevel dat weer op het kozijn rust. Hun theorie is dat de latei vervangen moet worden om verzakking van de gevel te voorkomen. Ze durfden in ieder geval niet aan het kozijn te klussen. Nu komt er aankomende vrijdag een aannemer de situatie bekijken om de herstelkosten te inventariseren. Het kan echter een duur klusje worden, als de latei ook vervangen moet worden en de geven opnieuw gestut.

Nu vroeg ik me alvast af wie er in dat geval aansprakelijk is? De bouwkundige keurder had het kunnen zien. Op de site van de keurder staat dat ze bij een keurig ook de lateien inspecteren en de doorzakken was voor een expert zichtbaar geweest. Nu zien we het zelf ook nadat we gewezen zijn op de signalen. De verkoopmakelaar heeft er niks over gezegd en ook de verkopers niet. Echter, een echt verborgen gebrek is het ook niet (voor een expert).

• kmf
  • Niet online
quote:
AGee schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:32:
Ik begrijp niet zo goed waarom mensen rechten denken te kunnen ontlenen aan een modelovereenkomst van de NVM? :? Die modelovereenkomst is precies dat: Een modelovereenkomst. Die kun je dus aanpassen, zodat ie aansluit op de echte overeenkomst.

Als jullie geen voorbehoud bouwkundige keuring overeengekomen zijn, dan kan dat stukje gewoon worden doorgehaald. En ik zou als verkoper wel degelijk die bepaling laten doorhalen als ik een bod heb geaccepteerd waarin met geen woord over die bouwkundige keuring gerept werd. :) (hetzelfde geldt voor het financieringsvoorbehoud)
Alleen staat dat stukje tekst dan wel doorgehaald en kan de koper daar weer vragen over stellen ;)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
kmf schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:43:
[...]
Alleen staat dat stukje tekst dan wel doorgehaald en kan de koper daar weer vragen over stellen ;)
Dan is het niet anders dan afwachten wat @Exterminator te zeggen heeft. Is het doorgehaald, weggehaald of gewoon te vinden in de koopovereenkomst (in mogelijk andere bewoordingen)? Anders maken we heisa om niks.

• kmf
  • Niet online
quote:
CurlyMo schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:44:
[...]

Dan is het niet anders dan afwachten wat @Exterminator te zeggen heeft. Is het doorgehaald, weggehaald of gewoon te vinden in de koopovereenkomst (in mogelijk andere bewoordingen)? Anders maken we heisa om niks.
Ik heb het niet eens over de situatie van @Exterminator, maar meer over wat dat modelwijziging kan betekenen voor het (ver)koopproces.

in mijn geval als verkoper had de (1e*) koper wel onder voorbehoud bouwkunidige keuring bedongen, maar uiteindelijk niet opgenomen in koopcontract. Is ook vrij nutteloos op een redelijk nieuwe appartement met actieve VVE (opstal goed geregeld. MJOP gehandhaafd. En zelfs rioolservice inbegrepen.)
Betaal je wel een paar honderd euro voor.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

kmf wijzigde deze reactie 14-02-2018 13:49 (33%)

Pagina: 1 ... 73 74 75 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*