Nou wij hebben ook weer wat

We zitten in de laatste fase voor het regelen van onze nieuwe hypotheek voor ons nieuwe huis. Afgelopen 2 weken gigantisch veel documenten moeten aanleveren (paspoorten dubbelzijdig, Belastingaangifte 2012, jaaropgaves afgelopen 3 jaar, afschiften van de afgelopen 3 maanden van de spaarrekening ivm dubbele lasten aantonen etc, overlijdensrisico verzekering en weet ik veel wat nog meer). De hypotheekverstrekker (BijBouwe) weet nu meer over mij dan ik zelf 2 maanden geleden over mijzelf wist.....
Nu kreeg ik nog het verzoek (2 weken geleden) of ik het volgende wilde aanleveren "Bijbouwe ontvangt ook graag een brief van uw makelaar met daarin de prijs waarvoor uw woning te koop staat (vraagprijs), de geschatte verkoopprijs en hoe snel de makelaar verwacht dat de woning verkocht wordt (verkooptermijn)."
Dus ik naar onze makelaar bellen (zelfverkopen.nl) om dit aan te vragen. Geven ze aan dat ze dit niet (mogen) verstrekken. Dus ik sta een beetje perplex. Wat ze wel op kunnen sturen is de waardebepaling die ze hebben gedaan. Hier staat eigenlijk alles in Behalve "Hoe snel de makelaar verwacht dat de woning verkocht wordt". Dit hebben ze nooit afgegeven en dat mogen ze ook niet zeggen ze.
Dus overlegd met onze hypotheek tussenpersoon en die geeft aan dat ze dan de waardebepaling opsturen.
Nu is echt alles geregeld maar wil de hypotheek verstrekker toch echt een waardebepaling met dat ene zinnetje er in hoelang de makelaar denkt dat onze woning te koop staat....
Dus ik weer bellen naar zelfverkopen of ze dit er aub bij willen zetten. Weer hetzelfde verhaal dat ze dit echt niet meer mogen omdat dit per 2018 is gewijzigd en je nu een (verkorte??) taxatie moet laten doen ivm je overbruggingshypotheek. En dit kunnen ze dus echt niet doen/afgeven (de vraag is uiteraard waarom ze dat uberhaupt dan niet gelijk hebben gedaan als hypotheekverstrekkers hier blijkbaar om kunnen vragen maar goed...)
Dus nu moet ik naar een andere makelaar! om dit ene dingetje te regelen. Een fucking zinnetje. Vanmiddag komt er dus iemand van een ander makelaarskantoor langs om dit te regelen. Dag 200 euro.....
EIgenlijk moet dit in het wtf topic zeg. De hypotheekverstrekker die weet ik veel hoeveel documenten heeft van mijn inkomen, middelen, belastingen etc moet perse 1 fucking document waarin echt letterlijk 1 zin extra staat dan wij ze kunnen leveren. Het is een waardebepaling (die we dus hebben) + die ene zin hoelang de makelaar verwacht dat ons huis te koop staat
De wtf 2 is dat een zelfverkopen.nl dit niet gewoon standaard in hun documenten opneemt/laat opnemen. Kost 0 moeite
De wtf 3 is dat de hypotheek tussenpersoon hier zelf ook niet duidelijk in is geweest en blijkbaar ook niet goed op de hoogte is van deze nieuwe regels per 2018 en/of dit niet duidelijk weet over te brengen (die gave aan dat een waardebepaling goed was.....)
De wtf 4 is dat dit dan weer 200 euro kost bij een andere makelaar voor 1 zinnetje en echt alle informatie is er al.
Die laatste vind ik dan nog het minste vervelend.
Onze ontbindende voorwaardes verlopen 16 feb. Moet ik mij daar nog zorgen om maken? Ik bedoel dan niet dat ik bang ben dat wij onze hypotheek niet rond krijgen want dat gaat gewoon lukken. Vanmiddag komt er een makelaar langs en maandag heb ik dat document. Wat echter als wij niet alles op 16 feb rond hebben. Ga zoiezo de verkopende partij maandag/dinsdag inlichten dat het wellicht een paar dagen langer gaat duren. Denk je alles rond te hebben komen ze een week voor het einde met zo iets doms...pffff