Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• albert04
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 15:04
@Ray heeft op zich niet erg lang geduurd, hooguit een dikke week. Hier in de regio is het niet zo gek als in de randstad qua verkoop. De kopers hebben geen ander bod gehad, daar is hij erg van overtuigd. Het is gewoon een kwestie van koudwatervrees en ziet op dit moment niet zo zitten. De verkoopster is daarentegen wel overtuigd en wil het gewoon doorzetten. We hebben vanmorgen getekend.. het ondertekenen van de akte is tot 5 werkdagen geldig en daarnaast hebben we nog recht op 3 bedenkdagen.

Betreft aankoopmakelaar heb je misschien wel gelijk, maar om z’n iemand in te schakelen binnen ons regio is misschien te overdone. De gekte in de randstad zou ik zeker voor een aankoopmakelaar gaan.

We gaan verder kijken, vanmiddag staat een bezichtiging gepland, zonder een makelaar. Dit huis staat nog niet op Funda of iets dergelijke, maar via Facebook kunnen benaderen.

• thewizard2006
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 08:31

thewizard2006

Anti-theist

quote:
thewizard2006 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:45:
Verder, deze ochtend is als het goed is de taxateur langs geweest voor de waardebepaling van ons nieuwe huis. Vanmiddag hebben we de bouwtechnische keuring en aansluitend gaan we het voorlopig koopcontract tekenen. Heb niets gehoord van overbiedingen etc dus dat zit nu als het goed is wel snor voor vanmiddag :)
Taxateur heeft het huis geschat op 365000. Wij hebben hem gekocht voor 362000 dus dat is prima. Verder geen aparte zaken gevonden. Uiteraard ben ik mij er ook van bewust dat het niet perse heel veel hoeft te zeggen dat een taxateur zegt :P

Bouwkundige keuring is ook uitgevoerd. Geen gekke zaken gevonden. Paar kleine dingetjes die voornamelijk te maken hadden met stroom. Dus stopcontact te dicht bij een kraan en leidingen niet (goed) geaard. Had ook niet veel meer verwacht maar toch fijn dat ik het heb laten doen. Geeft toch een goed gevoel. De beoordelaar wist ook te melden dat ze regelmatig in nieuwbouw woningen grove nalatigheid ontdekken door bouwers die hebben zitten prutsen. Dus heel vreemd was het zeker niet.

Daarna gelijk door en koopcontract getekend. Dus het is nu officieel (onder voorbehoud van 3 dagen bedenktijd) *O*
Ga er verder vanuit dat de hypotheek regelen gaat lukken. Dat is meer een kwestie van kiezen welke smaakjes. We kunnen het bedrag "makkelijk" lenen dus daarover zal de bank niet gaan vallen.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• SeŮor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 18:25

SeŮor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

De verkoopmakelaar is niet in jullie dienst hŤ. ;)

Na tekenen (let op, er zit een bepaling in dat een contract binnen drie werkdagen door beide partijen ondertekend moet zijn), ben je juist als verkoper aan de grillen van de koper overgeleverd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• thewizard2006

thewizard2006

Anti-theist

Wij zitten nu in het gebied dat we een waarborgsom of bankgarantie moeten afgeven. Nu heb ik gelezen dat je bij een bankgarantie vaak rond de 1% moet betalen. In ons geval bijna 400 euro dus (hypotheek 362000).
Nu hebben wij ook wat spaargeld en dat ligt rond de 36-37k. Hiervan zouden wij dus de waarborg som kunnen nemen en dan die 400 euro "besparen".
Nu zegt mijn gevoel dat dit wellicht wel wat krap is omdat je ook nog tegen (onvoorziene) kosten op kan gaan lopen. Aan de andere kant krijgen we maandelijk opzich ook voldoende binnen om het een en ander op te vangen (rond de 4500 netto).
Maar nu is eigenlijk de vraag of de overdrachtsbelasting etc nog apart afgerekend gaat worden of dat dit tegelijk bij de notaris verrekend kan worden?
Dus moet ik boven op die 36200 euro ook nog zeg 10-12k hebben om de kk te betalen (dus eigenlijk rond de 50k spaargeld). Of kan je dit met elkaar verrekenen.
En hoe hebben jullie dit gedaan en is jullie ervaring?

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Je rekent alles af bij de Notaris, dus na je bezoek aan de notatis is er geen verschil meer met de bankgarantie (die verloopt dan) of de waarborgsom (die wordt verrekend). Ik heb het destijds gefinancierd, omdat ik het niet als spaargeld had liggen.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 19:50

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
thewizard2006 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 08:52:
Nu hebben wij ook wat spaargeld en dat ligt rond de 36-37k. Hiervan zouden wij dus de waarborg som kunnen nemen en dan die 400 euro "besparen".
Maar nu is eigenlijk de vraag of de overdrachtsbelasting etc nog apart afgerekend gaat worden of dat dit tegelijk bij de notaris verrekend kan worden?
De overdrachtsbelasting wordt bij de notaris verrekend.
quote:
Dus moet ik boven op die 36200 euro ook nog zeg 10-12k hebben om de kk te betalen (dus eigenlijk rond de 50k spaargeld). Of kan je dit met elkaar verrekenen.
En hoe hebben jullie dit gedaan en is jullie ervaring?
Wij hebben het ook cash gedaan. Daarbij wel aan de notaris laten weten dat we niet alles verrekend wilde hebben. Bij ons werden de kosten koper posten van die waarborgsom afgetrokken. Wat overbleef hebben we terug gestort gekregen. Het is namelijk ook mogelijk om het overgebleven deel van de cash waarborgsom te verrekenen met je hypotheek als inbreng eigen geld. Maar dan ben je dus je spaargeld (voor een groot deel) kwijt.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Hier inmiddels het advies en de hypotheekofferte binnen.
Toch niet zo heel erg tevreden met het 'advies'.

Naast dat er maar door geŽmmerd wordt over arbeidsongeschiksheidsrisico waarvan in het gesprek al duidelijk werd dat het af te dekken risico wel heel erg beperkt was, vooral qua duur, maar wat nu toch tegen het advies van de adviseur in blijkt (o ja, erg duidelijk dat dat geadviseerd werd, anders dan een crossell mogelijkheid, was het helemaal niet), staat vooral een ander punt me heel erg tegen.

Extra aflossen is wel 3 keer als thema teruggekomen in het gesprek. Maar gekozen voor standaard kosteloos 10% per jaar ipv de extra voorwaarden die 20% mogelijkheid boden met wel iets meer rente, vooral omdat het ook met 10% nog wel om zo'n bedrag ging dat het allemaal makkelijk moest kunnen. Ook nadrukkelijk besproken dat extra aflossen op het annuÔteitendeel zou gebeuren met kortere looptijd. Allemaal prima. Maar nu moeten we uit de offerte halen dat het dus om 10% per leendeel gaat dus feitelijk maar 5% op het annuÔteitendeel waar we het zo nadrukkelijk over gehad hebben. En dan is dat ineens wel erg beperkend.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
@sambalbaj volgens mij is het bij elke bank zo dat aflossen per leningdeel gaat en de boete berekening dus ook per leningdeel wordt uitgevoerd. Ik ken geen bank die dit anders doet. Als je meerdere leningdelen hebt moet je daar over verspreiden.

• sambalbaj
  • Niet online
Vast, maar wel iets wat de adviseur even had mogen melden. Zeker als het nadrukkelijk in het gesprek aan bod komt en die ook daarna maar uit blijft gaan van het bedrag van 10% van de totale som.

• Tsurany
  • Niet online
quote:
sambalbaj schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:47:
Vast, maar wel iets wat de adviseur even had mogen melden. Zeker als het nadrukkelijk in het gesprek aan bod komt en die ook daarna maar uit blijft gaan van het bedrag van 10% van de totale som.
Wellicht tijd voor een andere adviseur die beter mee kan denken? Zeker als een adviseur merkt dat z'n klanten weinig kennis hebben mag hij best wat extra moeite doen om het goed uit te leggen.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
quote:
sambalbaj schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:10:
Extra aflossen is wel 3 keer als thema teruggekomen in het gesprek. Maar gekozen voor standaard kosteloos 10% per jaar ipv de extra voorwaarden die 20% mogelijkheid boden met wel iets meer rente, vooral omdat het ook met 10% nog wel om zo'n bedrag ging dat het allemaal makkelijk moest kunnen. Ook nadrukkelijk besproken dat extra aflossen op het annuÔteitendeel zou gebeuren met kortere looptijd. Allemaal prima. Maar nu moeten we uit de offerte halen dat het dus om 10% per leendeel gaat dus feitelijk maar 5% op het annuÔteitendeel waar we het zo nadrukkelijk over gehad hebben. En dan is dat ineens wel erg beperkend.
quote:
Tsurany schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:21:
@sambalbaj volgens mij is het bij elke bank zo dat aflossen per leningdeel gaat en de boete berekening dus ook per leningdeel wordt uitgevoerd. Ik ken geen bank die dit anders doet. Als je meerdere leningdelen hebt moet je daar over verspreiden.
Ik heb een hypotheek bij de ING en hebt de vraag ook gesteld. Die 10% zal over het gehele hypotheek gaan en mag op elk deel afgelost worden. Mij werd aangeraden om af te lossen op de langstlopende, want dat gaf het meeste voordeel qua rente.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• kmf
  • Niet online
quote:
thewizard2006 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:26:
[...]

Taxateur heeft het huis geschat op 365000. Wij hebben hem gekocht voor 362000 dus dat is prima. Verder geen aparte zaken gevonden. Uiteraard ben ik mij er ook van bewust dat het niet perse heel veel hoeft te zeggen dat een taxateur zegt :P
Dit doet me dan weer denken.... als de taxateur een hogere waarde schat dan het verkoopprijs, mag je dan een hypotheek aangaan op basis van de taxatieprijs? Zodat je daarmee dus bij wijze van Kosten Koper meefinanciert

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
kmf schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:47:
[...]
Dit doet me dan weer denken.... als de taxateur een hogere waarde schat dan het verkoopprijs, mag je dan een hypotheek aangaan op basis van de taxatieprijs? Zodat je daarmee dus bij wijze van Kosten Koper meefinanciert
Ja dat kan volgens mij. Als je het geld hebt schiet je er alleen minder mee op, want je betaald meer en het duurt langer voordat je met je renteopslag daalt (mits geen NHG).

• kmf
  • Niet online
quote:
CurlyMo schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:49:
[...]

Ja dat kan volgens mij. Als je het geld hebt schiet je er alleen minder mee op, want je betaald meer en het duurt langer voordat je met je renteopslag daalt (mits geen NHG).
Ik vraag het meer n.a.v. mijn kopers die KK mee willen financieren. Ik heb zelf een huis gekocht met LTV van <65% (sinds begin dit jaar <58% vanwege extra aflossingen, na verkoop van huidige woning <55% :P )

• Tsurany
  • Niet online
quote:
kmf schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:47:
[...]

Dat verschilt per bank, die kunnen zelf kiezen welke waarde ze pakken. Als de taxatie hoger uit komt dan de koopsom kunnen ze er voor kiezen die taxatie te gebruiken voor de woningwaarde. Het aantal banken dat dit doet is echter beperkt.

• thewizard2006

thewizard2006

Anti-theist

quote:
CurlyMo schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:49:
[...]

Er zijn blijkbaar wel mogelijkheden maar niet elke bank (waarschijnlijk de meeste niet?) doen dat
https://www.nhp.nl/hypoth...taxatie-hoger-dan-koopsom

• Sosua
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 15:43
quote:
Tsurany schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:06:
[...]

Dat verschilt per bank, die kunnen zelf kiezen welke waarde ze pakken. Als de taxatie hoger uit komt dan de koopsom kunnen ze er voor kiezen die taxatie te gebruiken voor de woningwaarde. Het aantal banken dat dit doet is echter beperkt.
Dit slaat kant noch wal. Om een financiering te verkrijgen is een NWWI gevalideerd taxatierapport altijd nodig. Marktwaarde is dus hetgeen waarop de financiering gebaseerd zal worden. Koopsom is afhankelijk van begeerte, dus nooit leidend. Bij wijze van uitzondering kan men ook soms volstaan met een WOZ waarde.

psn: NL-SosuA-

• Tsurany
  • Niet online
quote:
Sosua schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:37:
[...]

Dit slaat kant noch wal. Om een financiering te verkrijgen is een NWWI gevalideerd taxatierapport altijd nodig. Marktwaarde is dus hetgeen waarop de financiering gebaseerd zal worden. Koopsom is afhankelijk van begeerte, dus nooit leidend. Bij wijze van uitzondering kan men ook soms volstaan met een WOZ waarde.
Indien een taxatierapport een hogere waarde geeft dan de koopsom is de bank niet verplicht financiering te geven voor de waarde die in het taxatierapport staat. Ze kunnen dan gewoon vasthouden aan de koopsom.

Ik zeg trouwens nergens dat een taxatie niet nodig is, ik weet niet waarom je dat er bij verzint? En de waarde uit het taxatierapport is natuurlijk ook vrijwel volledig gebaseerd op begeerte.

• Sosua
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 15:43
quote:
sambalbaj schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:10:
Hier inmiddels het advies en de hypotheekofferte binnen.
Toch niet zo heel erg tevreden met het 'advies'.

Naast dat er maar door geŽmmerd wordt over arbeidsongeschiksheidsrisico waarvan in het gesprek al duidelijk werd dat het af te dekken risico wel heel erg beperkt was, vooral qua duur, maar wat nu toch tegen het advies van de adviseur in blijkt (o ja, erg duidelijk dat dat geadviseerd werd, anders dan een crossell mogelijkheid, was het helemaal niet), staat vooral een ander punt me heel erg tegen.

Kijk eens bij Florius. Onbeperkt boetevrij aflossen. En het arbeidsongeschiktheidsrisico adviseren is een verplichting wat hoort bij het advies. Cross selling is geen sprake van, aangezien het vaak bij de prijs inbegrepen zit.

psn: NL-SosuA-

• Bart2005
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 18:49
quote:
Angeloonie schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:22:
3 voorbeelden van huizen die an sich voldoen (grootte, locatie, prijs) maar op andere punten (inrichting) volledig falen:

https://www.funda.nl/koop...is-86871915-zwetburgh-38/
https://www.funda.nl/koop...-40417337-reigerstraat-6/
https://www.funda.nl/koop...85794279-prunusstraat-27/

Ik vind het prima om iets te gaan vernieuwen, maar niet als het hele huis gewoon zwaar gedateerd is.
Afgelopen jaar zijn er best wel wat huizen voorbij gekomen op Funda die ons wel wat leken (zeker toen we de zoekregio uitgebreid hadden), maar die waren meestal al verkocht voordat we konden kijken -O-
Is allemaal kansloze oude meuk wat gewoon gesloopt zou moeten worden. Uitgeleefd veel te oud spul waar men nog de hoofdprijs voor verwacht te ontvangen. Ga daar niet voor. Schrap het uit je lijst. Je gaat daar niet blij van worden. Probeer iets te kopen van na de eeuwwisseling i.i.g.

1969
1968
1961

In principe zijn deze woningen reeds lang overleden. En dat mag je dan kopen voor 2 ton plus... Nogmaals: blijf verre van deze zwaar veel te dure waardeloze meuk.

Bart2005 wijzigde deze reactie 18-01-2018 22:57 (7%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Bart2005 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 22:51:
[...]
In principe zijn deze woningen reeds lang overleden. En dat mag je dan kopen voor 2 ton plus... Nogmaals: blijf verre van deze zwaar veel te dure waardeloze meuk.
Nou ja, ieder zijn eigen mening. Ik ben wel gecharmeerd van oude huizen. Jaren '70/'80 blijf ik dan weer ver van.

• Bart2005
quote:
CurlyMo schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 22:58:
[...]

Nou ja, ieder zijn eigen mening. Ik ben wel gecharmeerd van oude huizen. Jaren '70/'80 blijf ik dan weer ver van.
De enige woningen uit een tijdperk van een bietje kwaliteit die men zou kunnen benoemen is de jaren 30 woning doorgaans. Eigenlijk alles daarna tot halverwege jaren 90 is apert slecht. Maar de babyboomers moeten hun rommel aan ons verkopen en dat lukt ze vrij aardig.

• kmf
  • Niet online
quote:
Bart2005 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 23:01:
[...]

De enige woningen uit een tijdperk van een bietje kwaliteit die men zou kunnen benoemen is de jaren 30 woning doorgaans. Eigenlijk alles daarna tot halverwege jaren 90 is apert slecht. Maar de babyboomers moeten hun rommel aan ons verkopen en dat lukt ze vrij aardig.
Het is wat jouw definitie van slecht is. Architectuur? Bouwmateriaal? Indeling? Locatie?

• jorisjan
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 08-06 18:03
quote:
albert04 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:10:
@Ray heeft op zich niet erg lang geduurd, hooguit een dikke week. Hier in de regio is het niet zo gek als in de randstad qua verkoop. De kopers hebben geen ander bod gehad, daar is hij erg van overtuigd. Het is gewoon een kwestie van koudwatervrees en ziet op dit moment niet zo zitten. De verkoopster is daarentegen wel overtuigd en wil het gewoon doorzetten. We hebben vanmorgen getekend.. het ondertekenen van de akte is tot 5 werkdagen geldig en daarnaast hebben we nog recht op 3 bedenkdagen.

Betreft aankoopmakelaar heb je misschien wel gelijk, maar om z’n iemand in te schakelen binnen ons regio is misschien te overdone. De gekte in de randstad zou ik zeker voor een aankoopmakelaar gaan.

We gaan verder kijken, vanmiddag staat een bezichtiging gepland, zonder een makelaar. Dit huis staat nog niet op Funda of iets dergelijke, maar via Facebook kunnen benaderen.
ik zit ook niet in de randstad (oosten) maar vond het heerlijk om een aankoop makelaar te hebben. niet alleen heeft ie de prijs nog aardig kunnen drukken (vraagprijs 269, koopsom 256, en de vraagprijs hadden we graag betaald), maar voral dat we een stuk minder zorgen hadden over kleinigheden was zn prijs al waard. nu hadden we al een bezichtiging gehad voordat we de aankoop makelaar inschakelden dus dat drukt de prijs wel enigszins...

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
quote:
kmf schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 23:17:
[...]

Het is wat jouw definitie van slecht is. Architectuur? Bouwmateriaal? Indeling? Locatie?
Jaren 70 ziet er ontzettend armoedig uit.. Geeft niet, ieder z'n ding, maar ik vind het vreselijk lelijk.

Anima Sana in Corpore Sano

• kmf
  • Niet online
quote:
Sport_Life schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 00:06:
[...]

Jaren 70 ziet er ontzettend armoedig uit.. Geeft niet, ieder z'n ding, maar ik vind het vreselijk lelijk.
zal wel aan het prijssegment liggen. Maar ik zie veel verschillen in architectuur.

• Angeloonie
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 08:52

Angeloonie

PUBG Addict

quote:
[...]

Is allemaal kansloze oude meuk wat gewoon gesloopt zou moeten worden. Uitgeleefd veel te oud spul waar men nog de hoofdprijs voor verwacht te ontvangen. Ga daar niet voor. Schrap het uit je lijst. Je gaat daar niet blij van worden. Probeer iets te kopen van na de eeuwwisseling i.i.g.

1969
1968
1961

Ja want een woning van na 2000 komt ook echt binnen ons budget ;) Denk je dat ik dat niet zou willen als ik de keuze had?

Tuurlijk het is verouderd, maar overdrijven is ook een vak.

Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie - PUBG

• Tweezitsbank
  • Registratie: december 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

quote:
Tsurany schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:21:
Bij de ING werkt dit iig niet zo. Ik kan per jaar 10% boetevrij extra aflossen maar hoef dat niet te spreiden over de leningdelen. Ik heb de afgelopen 2 jaar dan ook 10% van het gehele hypotheekbedrag in het annuiteiten deel extra afgelost (ik heb totaal 3 leningdelen, hypotheek afgesloten in 2014 wellicht maakt dat nog verschil).

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 19:07

Amphiebietje

In de blubber

quote:
[...]

De jaren '00 en later woningen waar ik ben geweest zijn anders in het algemeen gehorig en tochtig, en lijken last te hebben van vrij snel verouderende materialen (vochtplekken op buitenmuren e.d.)...

• Saffie_time
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 15:57

Saffie_time

Why use this? 42!

quote:
[...]

1969
1968
1961

Ja dat is een leuke mening die je daar hebt.
Er zijn echter ook mensen die voor de charme van een oude woning kiezen in plaats van de eenheidsworst die nu gemaakt wordt.

*Bovenstaande is natuurlijk net zo'n nutteloze mening.

Zoveel mensen zoveel wensen. Niet iedereen wil in nieuwbouw zitten en er zijn ook zat mensen die niet in een 'oude afgeleefde hut' willen wonen. Gelukkig is ieders smaak anders zodat niet iedereen hetzelfde huis wil kopen.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• Tsurany
  • Niet online
quote:
Tweezitsbank schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 07:58:
[...]

Bij de ING werkt dit iig niet zo. Ik kan per jaar 10% boetevrij extra aflossen maar hoef dat niet te spreiden over de leningdelen. Ik heb de afgelopen 2 jaar dan ook 10% van het gehele hypotheekbedrag in het annuiteiten deel extra afgelost (ik heb totaal 3 leningdelen, hypotheek afgesloten in 2014 wellicht maakt dat nog verschil).
Goed om te weten, dan is het belangrijk daar rekening mee te houden bij het kiezen van je bank.
quote:
[...]

Is allemaal kansloze oude meuk wat gewoon gesloopt zou moeten worden. U
Het is jammer dat het vrijwel onmogelijk is om verouderde woningen te slopen. Vrijwel altijd troosteloze rijtjeshuizen waardoor je eigenlijk de gehele rij of soms zelfs de gehele wijk moet afbreken om er nog wat van te maken.

• kmf
  • Niet online
quote:
Tsurany schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 08:49:
[...]

Goed om te weten, dan is het belangrijk daar rekening mee te houden bij het kiezen van je bank.
Helaas zijn zulke details niet gelijk duidelijk
quote:
[...]

Het is jammer dat het vrijwel onmogelijk is om verouderde woningen te slopen. Vrijwel altijd troosteloze rijtjeshuizen waardoor je eigenlijk de gehele rij of soms zelfs de gehele wijk moet afbreken om er nog wat van te maken.
Afgezien van de kosten om mensen uit te kopen of huurders te herhuisvesten, moet je ook een projectontwikkelaar hebben die dat wilt aanpakken. Het is goedkoper en rendabeler om in de buitenringen te bouwen

• Niconing
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 19:13
quote:
[...]

Maar wat zet je ervoor terug dan ? Fancy stadsvilla's waarin al het groen onder het beton gestopt wordt? Ook weer een mening maar zo blijf je altijd bezig.
Je zult gewoon altijd saaie recht toe recht aan huizen hebben omdat er ook goedkope woningen nodig zijn. Wil je daar niet wonen dan zul je moeten door sparen of je eisen aanpassen. Want geloof mij uiteindelijk heeft bijna iedereen stiekem wel de wens om in een vrijstaand zelfgebouwd huis te wonen.

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

quote:
[...]

Dat doen ze in China dan weer anders.
Daar mag je een huis neerzetten en mag dat huis er (give or take) 80 jaar staan.
Daarna moet het plat en mag er weer iets nieuws neergezet worden. Afhankelijk van de regio maar in het algemeen zie je nu dat dat hoogbouw aan het worden is. Daar staat dus een huis niet tot in lengte der dagen en kan je het ook niet zonder consequenties 'doorgeven' aan de volgende generatie.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

quote:
[...]

De enige woningen uit een tijdperk van een bietje kwaliteit die men zou kunnen benoemen is de jaren 30 woning doorgaans.
Dat is, met alle respect, niet juist.

Praktisch alles voor de Tweede Wereldoorlog is gebouwd volgens de traditionele bouwwijze. Dus metselwerk muren en gevels die alleen zichzelf dragen en houten verdiepingsvloeren en daken. Dat heeft een aantal grote nadelen, zoals algemeen bekend, waaronder extreme gehorigheid (zowel binnen de woningen als tussen de woningen onderling) en nagenoeg afwezige isolatie. Kwaliteit kun je dat niet noemen; wel traditie.

Na de Tweede Wereldoorlog is, mede door een tekort aan bouwmaterialen, veel geŽxperimenteerd met halve- en volledige systeembouw. Dat heeft wisselende successen gehad, maar je ziet wel dat de kenmerken die latere woningen 'fijner' maken om te leven, namelijk een betere warmte- en geluidsisolatie, gestaag toenemen. De kwaliteit nam toe. Los daarvan is architectonische afwerking iets dat losstaat van de bouwwijze. Elk gebouw kan van ornamenten voorzien worden of juist kaal op de graat zijn.

De notie dat jaren '30-woningen een 'hoge kwaliteit' hebben, is dan ook pure nostalgie. Dat komt simpelweg doordat wij glas-in-lood, paneeldeuren etc. vaak associŽren met de goede oude tijd, met een eenvoudiger, fijner leven. Bouwsystemen van nŠ die tijd zijn vaak net zo interessant, als je het architectonisch bekijkt. Iedere bouwperiode heeft zijn hoogtepunten gehad, en een huis uit iedere periode kun je met genoeg aandacht aan de eisen van de moderne tijd aanpassen.

nare man wijzigde deze reactie 19-01-2018 12:20 (4%)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• Tsurany
  • Niet online
quote:
Niconing schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 12:02:
[...]

Maar wat zet je ervoor terug dan ? Fancy stadsvilla's waarin al het groen onder het beton gestopt wordt? Ook weer een mening maar zo blijf je altijd bezig.
Je zult gewoon altijd saaie recht toe recht aan huizen hebben omdat er ook goedkope woningen nodig zijn. Wil je daar niet wonen dan zul je moeten door sparen of je eisen aanpassen. Want geloof mij uiteindelijk heeft bijna iedereen stiekem wel de wens om in een vrijstaand zelfgebouwd huis te wonen.
Zelfde type gebouwen maar dan gebaseerd op de huidige bouwstandaarden en met een moderne indeling. Al die oudere huizen hebben vaak amper onderhoud gehad, hebben een achterhaalde indeling en zijn een stuk minder comfortabel dan moderne huizen.

• kmf
  • Niet online
quote:
Tsurany schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 12:36:
[...]

Zelfde type gebouwen maar dan gebaseerd op de huidige bouwstandaarden en met een moderne indeling. Al die oudere huizen hebben vaak amper onderhoud gehad, hebben een achterhaalde indeling en zijn een stuk minder comfortabel dan moderne huizen.
Nobele gedachten. Maar een commerciŽle partij zal enkel de meest winstgevende huizen terugzetten. En dat zijn niet die startersapartementen.

De overheid kan woningcoŲperaties nog dwingen om zoiets te bouwen, maar die doen dat liever op een goedkopere (afgelegen) plek

• Tsurany
  • Niet online
quote:
kmf schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 12:50:
[...]

Nobele gedachten. Maar een commerciŽle partij zal enkel de meest winstgevende huizen terugzetten. En dat zijn niet die startersapartementen.

De overheid kan woningcoŲperaties nog dwingen om zoiets te bouwen, maar die doen dat liever op een goedkopere (afgelegen) plek
Het is inderdaad geen winstgevend of realistisch plan. Het is echter, in mijn ogen, wel de enige manier om de stadskernen op lange termijn nog aantrekkelijk te houden.

• albert04
quote:
jorisjan schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 23:57:
[...]

ik zit ook niet in de randstad (oosten) maar vond het heerlijk om een aankoop makelaar te hebben. niet alleen heeft ie de prijs nog aardig kunnen drukken (vraagprijs 269, koopsom 256, en de vraagprijs hadden we graag betaald), maar voral dat we een stuk minder zorgen hadden over kleinigheden was zn prijs al waard. nu hadden we al een bezichtiging gehad voordat we de aankoop makelaar inschakelden dus dat drukt de prijs wel enigszins...
Ik geloof je graag, maar als jezelf al pro-actief bezig bent en je weet wat je doet.. Ik heb ook 10.000 euro van de vraagprijs kunnen halen. Het gaat om een huis van 165m2 2-1 kap en van bouwjaar 2000. We kunnen er zo in, alles ziet er goed uit en keuken is redelijk nieuw.

Wat kan een aankoopmakelaar meer doen dan alleen onderhandelen, regels in koopakte checken en druk opzetten?

• Tsurany
  • Niet online
quote:
albert04 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 12:54:
[...]

Ik geloof je graag, maar als jezelf al pro-actief bezig bent en je weet wat je doet.. Ik heb ook 10.000 euro van de vraagprijs kunnen halen. Het gaat om een huis van 165m2 2-1 kap en van bouwjaar 2000. We kunnen er zo in, alles ziet er goed uit en keuken is redelijk nieuw.

Wat kan een aankoopmakelaar meer doen dan alleen onderhandelen, regels in koopakte checken en druk opzetten?
Wat tegenwoordig een belangrijk voordeel kan zijn is dat makelaars eerder weten welke huizen op de markt komen. Voordat ze op Funda staan zijn ze al rond gegaan bij de makelaars. In drukke markten kan dat dus helpen.

• Bart2005
quote:
Angeloonie schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 07:33:
[...]

Ja want een woning van na 2000 komt ook echt binnen ons budget ;) Denk je dat ik dat niet zou willen als ik de keuze had?

Tuurlijk het is verouderd, maar overdrijven is ook een vak.
Begrijp ik uiteraard dat er niet echt sprake is van een keuze. ;) Misschien was ik wat te hard in het oordeel maar dat kwam dan omdat ik deze zwaar gedateerde rijtjeswoningen erg deprimerend vind, om te zien en ook om in te wonen kan ik mij zo voorstellen. En ik weet ook wel dat de vraagprijs blijkbaar de "marktprijs" is maar als je er objectief naar kijkt zou ik zeggen dat de helft of iets minder hiervan dik en dik betaald is...

Het hele mechanisme vind ik storend: het voor steeds meer geld hetzelfde steeds oudere ding aan elkaar doorverkopen. Dat is niet goed en een beetje armoedig voor een "welvarend" land. De jeugd komt er hier het bekaaidst af. Jammer dat zij zich niet beter organiseren en kwalitatief goede en betaalbare woonruimte eisen. Onze overheid zou zich hier veel meer voor moeten inspannen. Maar die laten zich leiden door oude belangen.

• albert04
quote:
Tsurany schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 13:17:
[...]

Wat tegenwoordig een belangrijk voordeel kan zijn is dat makelaars eerder weten welke huizen op de markt komen. Voordat ze op Funda staan zijn ze al rond gegaan bij de makelaars. In drukke markten kan dat dus helpen.
En dat idd, was ik even vergeten. Ik denk als je goed zoekt op alle sites van de verkoopmakelaars, dan doe je hetzelfde als de aankoopmakelaar doet. We struinen ook op social media en van de week een huis bezocht zonder een makelaar. Dit ging via Facebook en werd toevallig gedeeld door kennissen. Neemt wel wat tijd in beslag.

Het is idd niet verkeerd z'n makelaar, maar de gekte heeft hier (nog) niet bereikt. Op deze manier bespaar ik wel even 2000 euro, maar het bespaart ons geen tijd..

• Christiano007
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

Christiano007

Ich bin der champion

Ik krijg net een brief van de Gemeentelijke Belastingkantoor betreffende de WOZ van onze woning die wij 2 maanden geleden gekocht hebben. Hier vragen zijn aanvullende informatie om de WOZ waarde te bepalen.

Ben ik verplicht om dat in te vullen en terug te sturen? Ik zie dat het aankoop bedrag er correct op staat, waarom zou ik dan meer moeten aangeven (verbeteringen oid) , straks wordt de WOZ nog hoger en mag ik meer gaan betalen.

Ter land, ter zee en in de kroeg

• CodeCaster
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

quote:
Christiano007 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 17:02:
Ik krijg net een brief van de Gemeentelijke Belastingkantoor betreffende de WOZ van onze woning die wij 2 maanden geleden gekocht hebben. Hier vragen zijn aanvullende informatie om de WOZ waarde te bepalen.

Ben ik verplicht om dat in te vullen en terug te sturen? Ik zie dat het aankoop bedrag er correct op staat, waarom zou ik dan meer moeten aangeven (verbeteringen oid) , straks wordt de WOZ nog hoger en mag ik meer gaan betalen.
icecreamfarmer in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 3"

Niet verplicht.

As always, we are nailed to a cross of our own construction.

• Christiano007
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

Christiano007

Ich bin der champion

quote:
Iemand zegt :"het is niet verplicht", maar dat is wel een heel simpel antwoord ;) en dat is 2 jaar geleden. Staat er ergens beschreven dat het niet verplicht is (en waarom niet), of juist dat het wťl verplicht is.

Ter land, ter zee en in de kroeg

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Moderator General Chat

Formerly known as naitsoezn

quote:
Christiano007 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 17:12:
[...]

Iemand zegt :"het is niet verplicht", maar dat is wel een heel simpel antwoord ;) en dat is 2 jaar geleden. Staat er ergens beschreven dat het niet verplicht is (en waarom niet), of juist dat het wťl verplicht is.
Daar zijn verschillende meningen over te vinden op dit forum. Het zou je sieren om die hier samen te vatten ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Da_maniaC
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 17-06 13:17

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik zat met een vraag omtrent de inkomstenbelasting (voorlopige aanslag).
Mijn situatie is dus gewijzigd omdat ik bezig ben met het bouwen van een eigen huis.

Ik loop echter tegen de volgende vraag aan van de belastingdienst:
"Hebt u op 01-01-2018 deze onroerende zaak in bezit?"

Ik heb December 2016 een aannemersovereenkomst getekend en ben sinds Februari 2017 officieel eigenaar van een bouwkavel.
Ben ik nu dus reeds in bezit van een onroerende zaak? Of alleen de grond? Of is dit pas zo, bij oplevering van de woning?

Wanneer ik bij WOZ kijk, zie ik ook de volgende melding:
quote:
WOZ-waarde

Voor dit pand is geen WOZ-waarde beschikbaar. Mogelijke oorzaken:

Alleen WOZ-waarden van woningen zijn openbaar.
Dit pand is niet (meer) of deels in gebruik als woning.
Voor deze woning is nog geen WOZ-waarde beschikbaar.
De gemeente waarin deze woning ligt, is nog niet aangesloten op de LV WOZ.

Da_maniaC wijzigde deze reactie 22-01-2018 08:05 (26%)

Inventory | http://www.zdaemon.org ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Jiffy
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16:58

Jiffy

God, you're ugly!

quote:
Da_maniaC schreef op maandag 22 januari 2018 @ 08:02:
Ben ik nu dus reeds in bezit van een onroerende zaak?
Ja.
quote:
Of alleen de grond?
Of er al een bouwwerk op die grond staat of niet, is niet relevant. Je bent eigenaar van een perceel grond, grond is een onroerende zaak. Dat die grond met een woning in aanbouw op dit moment minder waard is dan een stuk grond met een voltooide woning lijkt me evident en is fijn voor je eerste belastingaanslag. :)

Onroerende zaak.
quote:
Of is dit pas zo, bij oplevering van de woning?
Nope.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order... Dikke Bertha

• Angeloonie

Angeloonie

PUBG Addict

*O*

Het lijkt er op dat we een huis hebben!

We hebben uiteindelijk iets aangepast in onze criteria: geen tuin en appartementen mogen ook.
Toen zag ik maandag een leuke staan die er al een weekje op stond, dus even gebeld en afgelopen vrijdag geweest om te kijken. Het was voor ons toen direct duidelijk dat dit hem ging worden. Ontzettend ruim appartement, goed onderhouden, prachtige keuken, groot balkon/terras, alle 4 de slaapkamers erg ruim en een leuke buurt/dorp.

Onze aankoopmakelaar gebeld en we konden een paar dingen doen en hebben ruim een half uur zitten tobben wat verstandig was (er was nog niemand die geboden had).
- Vraagprijs bieden: risico dat ze denken dat we gretig zijn en/of andere biedingen gaan afwachten.
- Vraagprijs bieden met deadline: risico dat ze afwijzen en andere biedingen afwachten.
- Onder de vraagprijs bieden: risico dat iemand er overheen gaat en ze niet meer verder willen onderhandelen met ons.
- Onder de vraagprijs bieden instemmend met hun opleverdatum: risico dat iemand er overheen gaat, misschien is opleverdatum niet zo belangrijk voor ze als geld.

We hebben uiteindelijk na veel denken besloten om iets onder de vraagprijs te bieden met de voorwaarde dat we akkoord gaan met hun opleverdatum (over 4 maanden pas), de verwachting van de aankoopmakelaar was dat ze het verschil wilden delen (vraagprijs - bod = §5000, dus §2250). Gisteren belde onze aankoopmakelaar dat ze inderdaad halverwege kwamen, dus direct weer geschakeld en het tegenbod geaccepteerd.

Nu vrijdag de koopakte tekenen :)

Zitten nog wel in spanning omdat het nog steeds mis kan gaan tot die handtekeningen gezet zijn. Dus nog even doorbijten en dan komt het hopelijk goed.

Zijn er nog dingen waar ik aan moet gaan denken nu? Onze aankoopmakelaar krijgt alle stukken opgestuurd van ons om de hypotheek te gaan regelen, maar wat moet er verder nog gedaan worden? Of waar moet ik rekening mee houden? Ik kreeg van de verkopende makelaar net een mail met "Concept koopakte", maar ik zie geen daadwerkelijk concept, enkel een algemene uitleg van hoe een koopakte in elkaar steekt. Krijg ik van te voren per mail al een voorbeeld van de daadwerkelijke koopakte doorgemailed of bedoelde ze met "concept" daadwerkelijk "het concept dat koopakte heet" en is die uitleg dus alles?

Ik kreeg van de verkopende makelaar bijv. een folder toegestuurd met de NVM Huisgarantie, is dat iets wat slim is?

Angeloonie wijzigde deze reactie 23-01-2018 13:25 (8%)

• kmf
  • Niet online
quote:
Angeloonie schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 13:19:
*O*

Zijn er nog dingen waar ik aan moet gaan denken nu? Onze aankoopmakelaar krijgt alle stukken opgestuurd van ons om de hypotheek te gaan regelen, maar wat moet er verder nog gedaan worden? Of waar moet ik rekening mee houden?
Ehm.. is jouw aankoopmakelaar ook jouw hypotheekadviseur? :?
Je zal zsm een taxateur kunnen regelen. Dit is namelijk niet altijd snel geregeld. En niet gelijk de bank met laagste rente aanschrijven, maar ook naar de voorwaarden.

• Tsurany
  • Niet online
@Angeloonie een verzekering is enkel interessant als je zelf het risico niet kan betalen of aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid hebt dat je hem gaat gebruiken. Dus aan jou de vraag of je verborgen gebreken verwacht.

Verder hoef je weinig te doen als je aankoopmakelaar ook je financiŽle adviseur is, die zal jou door alle stappen heen loodsen. Je kan alvast alle benodigde documenten aanvragen zoals werkgeversverklaringen en zorgen dat je alvast je eigen administratie op orde hebt.

• Angeloonie

Angeloonie

PUBG Addict

quote:
kmf schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 13:23:
[...]

Ehm.. is jouw aankoopmakelaar ook jouw hypotheekadviseur? :?
Je zal zsm een taxateur kunnen regelen. Dit is namelijk niet altijd snel geregeld. En niet gelijk de bank met laagste rente aanschrijven, maar ook naar de voorwaarden.
Ja aankoopmakelaar/hypotheekadviseur/financieel adviseur in een :P
Hij zal verder alles gaan regelen voor ons m.b.t. de afhandeling verder, wij hoeven in principe nu enkel de stukken aan te leveren waarna hij het verder oppakt.
quote:
Tsurany schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 13:26:
@Angeloonie een verzekering is enkel interessant als je zelf het risico niet kan betalen of aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid hebt dat je hem gaat gebruiken. Dus aan jou de vraag of je verborgen gebreken verwacht.
Zo'n verzekering geeft mij wel rust, maar ik heb geen idee hoeveel dat kost. Er staat geen bedrag genoemd in die folder, enkel:
quote:
Kosten
Welke kosten zijn verbonden aan deze zeer uitgebreide NVM-Huisgarantie? De
bouwkundige keuring kost u ongeveer § 200,- U betaalt eenmalig een premie. Dit
bedrag is afhankelijk van de herbouwwaarde van uw huis. Uw makelaar kan u
informeren omtrent de premie welke voor u van toepassing is. U betaalt 7%
assurantiebelasting over de premie en de poliskosten.
quote:
Verder hoef je weinig te doen als je aankoopmakelaar ook je financiŽle adviseur is, die zal jou door alle stappen heen loodsen. Je kan alvast alle benodigde documenten aanvragen zoals werkgeversverklaringen en zorgen dat je alvast je eigen administratie op orde hebt.
Ben idd al bezig met alle stukken verzamelen. Wat bedoel je met eigen administratie op orde?

• Tsurany
  • Niet online
quote:
Angeloonie schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 13:28:

Zo'n verzekering geeft mij wel rust, maar ik heb geen idee hoeveel dat kost. Er staat geen bedrag genoemd in die folder, enkel:
Het doel van een verzekering is rust geven, vraag jezelf wel af of die rust ook daadwerkelijk dat bedrag waard is. Zeker als je geen problemen verwacht is het gewoon geldklopperij.
quote:
Ben idd al bezig met alle stukken verzamelen. Wat bedoel je met eigen administratie op orde?
Bijvoorbeeld uitdraai van eventuele leningen die je bent aangegaan, rekeningafschriften waarop eigen vermogen staat, aangifte inkomensbelasting,... gewoon de documenten die je nodig hebt bij het hypotheekproces. Afhankelijk van of je nog wilt verbouwen, extra geld wilt lenen of een schenking gaat krijgen kan daar nog documentatie voor nodig zijn.
Allemaal niet heel spannend, je adviseur geeft je een lijstje met wat er nodig is. Het kan echter geen kwaad dit alvast verzameld te hebben.

Nog even met betrekking tot het concept koopakte:
Concept koopakte zou gewoon de koopakte moeten zijn in conceptvorm waar beide partijen nog commentaar op kunnen geven of hun eigen gegevens op kunnen invullen. Die zal opgevolgd worden met een definitieve koopakte die je bij de makelaar ondertekend. In jou geval denk ik dat de makelaar de bijlage vergeten is ;)

• TheJason
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 16:31
quote:
Angeloonie schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 13:19:
Ik kreeg van de verkopende makelaar net een mail met "Concept koopakte", maar ik zie geen daadwerkelijk concept, enkel een algemene uitleg van hoe een koopakte in elkaar steekt. Krijg ik van te voren per mail al een voorbeeld van de daadwerkelijke koopakte doorgemailed of bedoelde ze met "concept" daadwerkelijk "het concept dat koopakte heet" en is die uitleg dus alles?
Ik verwacht dat de makelaar je 2 bijlages stuurt: 1 concept koopakte, 2 toelichting concept koopakte.
Ik gok dat de makelaar je alleen het tweede heeft gestuurd en het daadwerkelijke concept is vergeten.
Even navragen dus :)

• Angeloonie

Angeloonie

PUBG Addict

@Tsurany @TheJason Ze waren het idd vergeten :F

Tevens hadden ze ook het mailadres van de aankoopmakelaar fout getypt dus die wist ook nog niets :+ Alles maar even doorgestuurd :)

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 10:16
De vermelde prijs betreft een inzetprijs. De inzetprijs dient het minimale openingsbod te zijn om in onderhandeling te kunnen treden bij deze woning.

Is dat nieuw, zo'n 'inzetprijs'? Of gewoon een andere manier om 'bieden vanaf' te formuleren?

• Amphiebietje
  • Laatst online: 19:07

Amphiebietje

In de blubber

quote:
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 07:51:
De vermelde prijs betreft een inzetprijs. De inzetprijs dient het minimale openingsbod te zijn om in onderhandeling te kunnen treden bij deze woning.

Is dat nieuw, zo'n 'inzetprijs'? Of gewoon een andere manier om 'bieden vanaf' te formuleren?
Een nettere manier om "bieden vanaf" te formuleren. ;)

• Conono
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 15-06 16:29
quote:
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 07:51:

Ik zie het wel vaker. Met name bij woningen die moeite hebben om op de normale manier te worden verkocht.. (tenminste, dat is mijn idee)

• shdx
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19:41
quote:
Conono schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 08:15:
[...]
Met name bij woningen die moeite hebben om op de normale manier te worden verkocht.. (tenminste, dat is mijn idee)
Toevallig hetzelfde gezien bij een woning die ondertussen al 6+ maanden te koop staat. Begon eerst met een 'vanaf prijs' en dat is nu veranderd in een 'De prijs is een koopprijs!' (al weet ik niet hoe een koopprijs anders is dan een vraagprijs).

• Angeloonie

Angeloonie

PUBG Addict

Over 2 uurtjes koopakte tekenen *O*

F*cking zenuwachtig :D Vooral omdat er in die 2 uur nog van alles kan gebeuren voordat het echt gaat gebeuren. Ik verwacht niets raars maar 100% zekerheid hebben we dan pas.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Angeloonie schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:40:
Over 2 uurtjes koopakte tekenen *O*

F*cking zenuwachtig :D Vooral omdat er in die 2 uur nog van alles kan gebeuren voordat het echt gaat gebeuren. Ik verwacht niets raars maar 100% zekerheid hebben we dan pas.
Niet om je pret te bederven, maar ik zou met een kleine toch niet zo snel een tuin opgegeven hebben. Maar toch alvast gefeliciteerd.

• Angeloonie

Angeloonie

PUBG Addict

quote:
CurlyMo schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:44:
[...]

Niet om je pret te bederven, maar ik zou met een kleine toch niet zo snel een tuin opgegeven hebben. Maar toch alvast gefeliciteerd.
We hebben een balkon/terras van 2,3 bij bijna 7 meter bij dit appartement. Dus qua ruimte heeft hij dan wel wat om te spelen in de lengte, dat heb ik ook liever dan een vierkant balkon. :)
Natuurlijk is een tuin fijner maar er was gewoon te weinig aanbod en op de tuin na was dit een 100% match. :)

• Ottovw
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17-06 20:15
Ik dacht dat ik geen last zou krijgen van spanning maar het sluipt er toch stiekem in.

Vandaag is de taxateur geweest bij onze (hopelijk) nieuwe woning. Kreeg een berichtje van de verkopers. Uitslag pas begin volgende week..

Waarom zo in de spanning?

Woning is namelijk vorig jaar door de huidige bewoners aan de binnenkant volledig opnieuw opgebouwd.

- gietvloer en deels parketvloer.
- gehele beneden woonkamer vloerverwarming
- zeer uitgebreide keuken + kookeiland van de betere merken.
- grote glazen gashaard
- gehele woning opnieuw gestuced
- badkamer vernieuwd
- dakkapel erbij geplaatst
- lichtstraat in de keuken.

Ik hoop dat de taxateur de meerwaarde ziet tegen over de 'normale' woningen die onlangs verkocht zijn.

Taxateur gaf ook aan dit lastig te vinden gezien er geen zelfde vergelijkbare situaties bekend zijn

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17:19
quote:
Ottovw schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 00:25:
Ik dacht dat ik geen last zou krijgen van spanning maar het sluipt er toch stiekem in.

Vandaag is de taxateur geweest bij onze (hopelijk) nieuwe woning. Kreeg een berichtje van de verkopers. Uitslag pas begin volgende week..

Waarom zo in de spanning?

Woning is namelijk vorig jaar door de huidige bewoners aan de binnenkant volledig opnieuw opgebouwd.

- gietvloer en deels parketvloer.
- gehele beneden woonkamer vloerverwarming
- zeer uitgebreide keuken + kookeiland van de betere merken.
- grote glazen gashaard
- gehele woning opnieuw gestuced
- badkamer vernieuwd
- dakkapel erbij geplaatst
- lichtstraat in de keuken.

Ik hoop dat de taxateur de meerwaarde ziet tegen over de 'normale' woningen die onlangs verkocht zijn.

Taxateur gaf ook aan dit lastig te vinden gezien er geen zelfde vergelijkbare situaties bekend zijn
Ah, lastige case inderdaad. Mocht de taxatiewaarde lager uitvallen dan de koopprijs, ben je dan bereid (en kapitaal krachtig genoeg) om het verschil zelf bij te leggen, aangezien je maar 100% van de woningwaarde mag lenen? Of wordt het een go / no-go op basis van taxatiewaarde?

• Ottovw
quote:
Valorian schreef op zondag 28 januari 2018 @ 16:56:
[...]

Ah, lastige case inderdaad. Mocht de taxatiewaarde lager uitvallen dan de koopprijs, ben je dan bereid (en kapitaal krachtig genoeg) om het verschil zelf bij te leggen, aangezien je maar 100% van de woningwaarde mag lenen? Of wordt het een go / no-go op basis van taxatiewaarde?
Uiteraard rekening mee gehouden maar er zit altijd wel een grens. Ik ben bereid om het verschil bij te leggen uit eigen kapitaal.

Als ik zelf de woningmarkt in de gehele omgeving bekijk en dit vergelijk aan de hand van woonoppervlakte, perceelgrote, ligging en de staat is mijn aankoopbedrag erg netjes.

Als ik naar naast gelegen woningen bekijk dir onlangs verkocht zijn, zie ik wel grote bedragen verschil. 4 huizen ernaast met kleinere woonoppervlakte en flink minder parceel geheel verouderd binnenkant maar wel bijna ton minder. Het blijft appels met peren vergelijken.

Hopelijk komt de uitslag z.s.m.

• Valorian
quote:
Ottovw schreef op zondag 28 januari 2018 @ 18:16:
[...]

Uiteraard rekening mee gehouden maar er zit altijd wel een grens. Ik ben bereid om het verschil bij te leggen uit eigen kapitaal.

Als ik zelf de woningmarkt in de gehele omgeving bekijk en dit vergelijk aan de hand van woonoppervlakte, perceelgrote, ligging en de staat is mijn aankoopbedrag erg netjes.

Als ik naar naast gelegen woningen bekijk dir onlangs verkocht zijn, zie ik wel grote bedragen verschil. 4 huizen ernaast met kleinere woonoppervlakte en flink minder parceel geheel verouderd binnenkant maar wel bijna ton minder. Het blijft appels met peren vergelijken.

Hopelijk komt de uitslag z.s.m.
Ah, lastig inderdaad. Ik blijf het altijd wel wonderlijke materie vinden, die taxaties. Stel dat jou huis, even als voorbeeld, nu op 300K wordt getaxeerd, maar jouw kooprijs is 350K en je legt zelf bij om dit rond te maken. Een maand later gaat het huis van jouw buurman in de verkoop die exact jouw afwerking heeft en zijn huis wordt ook getaxeerd. Dan kijkt die taxateur naar de verkoopprijs van jouw huis als referentiewoning, en ziet dat die voor 350K euro is weggegaan, en krijgt hij wellicht wel een taxatie van richting die 350K?

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
quote:
Valorian schreef op zondag 28 januari 2018 @ 19:24:
[...]

Ah, lastig inderdaad. Ik blijf het altijd wel wonderlijke materie vinden, die taxaties. Stel dat jou huis, even als voorbeeld, nu op 300K wordt getaxeerd, maar jouw kooprijs is 350K en je legt zelf bij om dit rond te maken. Een maand later gaat het huis van jouw buurman in de verkoop die exact jouw afwerking heeft en zijn huis wordt ook getaxeerd. Dan kijkt die taxateur naar de verkoopprijs van jouw huis als referentiewoning, en ziet dat die voor 350K euro is weggegaan, en krijgt hij wellicht wel een taxatie van richting die 350K?
Er staan meerdere referentiepanden in een taxatieverslag. Indien alle referentiepanden 350k als verkoopwaarde hebben, is dat blijkbaar de marktwaarde ;).

Anima Sana in Corpore Sano

• Ottovw
quote:
Sport_Life schreef op zondag 28 januari 2018 @ 19:38:
[...]

Er staan meerdere referentiepanden in een taxatieverslag. Indien alle referentiepanden 350k als verkoopwaarde hebben, is dat blijkbaar de marktwaarde ;).
Referentiepanden die dan wel gelijk zijn qua parceel, woonoppervlakte ťn staat van onderhoud? Of eerder die van in dezelfde rij/straat met minder oppervlakte etc?

Vraag mij af hoe ver de referentiepanden bekeken wordt (afstand van woning). Is dat dan de gemeente/buurt/straat? Dat maakt wel een hoop verschil natuurlijk. Ik zelf heb gekeken naar de buurt, en dan is mijn prijs scherp.

• Valorian
quote:
Ottovw schreef op zondag 28 januari 2018 @ 21:30:
[...]

Referentiepanden die dan wel gelijk zijn qua parceel, woonoppervlakte ťn staat van onderhoud? Of eerder die van in dezelfde rij/straat met minder oppervlakte etc?

Vraag mij af hoe ver de referentiepanden bekeken wordt (afstand van woning). Is dat dan de gemeente/buurt/straat? Dat maakt wel een hoop verschil natuurlijk. Ik zelf heb gekeken naar de buurt, en dan is mijn prijs scherp.
Ik denk op straat niveau en dan ook nog eens per zijde. Alle huizen met kleine achtertuin op zuid en geen voortuin zijn een stuk waardevoller dan hun overburen met een zelfde formaat tuin op noord. Een voorbeeld van referentiewoningen die de gemeente gebruikt voor WOZ kan je tegenwoordig vaak digitaal inzien via je digid account (in ieder geval in utrecht).

• kmf
  • Niet online
quote:
Ottovw schreef op zondag 28 januari 2018 @ 21:30:
[...]

Ik heb referentiepanden van hetzelfde gebouw in een rapport terug zien komen. Maar ook panden in hetzelfde blok. Het ligt maar net aan wat het meest recent verkocht is.

Maar zelfs dan nog. Per appartement kan de indeling al anders zijn. Laat staan de staat.

Ik heb wel de uitspraken van de verkopend makelaar letterlijk terug zien komen in een taxatierapport. Trek daar je conclusies uit...

• sambalbaj
  • Niet online
Zag in het rapport steeds de opmerking terugkomen dat er eigenlijk geen geschikte referentiepanden waren. Degenen die erbij stonden leken er vaak maar op 1 kenmerk op en dat was vooral prijs. En de taxatie was gewoon naar de vraagprijs getaxeerd, daar werd ook nog naar gevraagd.

• Piet_Piraat7
Vrijdag gaan we een woning bezichtigen. Makelaar vertelde aan de telefoon dat er dit weekend al wel een bod is gedaan op het huis, maar dat de potientiŽle kopers eerst hun eigen huis verkocht wilden hebben. Verwachting is dat er wel een tegenbod gedaan zal worden.

Spannend :) nu dus goed nadenken over ons bod. Voordeel dat wij meebrengen is dat we uit een huurwoning komen en dus niet hoeven wachten op een verkoop. Al duurt een huis verkopen in deze markt ook niet al te lang :).

Vraagprijs is 185k (Oosten van het land). Na vrijdag nadenken of en hoeveel wij bieden.

• Ottovw
quote:
kmf schreef op zondag 28 januari 2018 @ 23:34:
[...]

Ik heb referentiepanden van hetzelfde gebouw in een rapport terug zien komen. Maar ook panden in hetzelfde blok. Het ligt maar net aan wat het meest recent verkocht is.

Maar zelfs dan nog. Per appartement kan de indeling al anders zijn. Laat staan de staat.

Ik heb wel de uitspraken van de verkopend makelaar letterlijk terug zien komen in een taxatierapport. Trek daar je conclusies uit...
Update: taxatie rapport is binnen. Huis is flink boven de aankoopbedrag getaxeerd. Verbaasde mij enorm en zo opgelucht. Heeft de wijk als referentie genomen.

• marrk
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 14-06 21:22

marrk

marrk

quote:
Piet_Piraat7 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 09:08:
Vrijdag gaan we een woning bezichtigen. Makelaar vertelde aan de telefoon dat er dit weekend al wel een bod is gedaan op het huis, maar dat de potientiŽle kopers eerst hun eigen huis verkocht wilden hebben. Verwachting is dat er wel een tegenbod gedaan zal worden.

Spannend :) nu dus goed nadenken over ons bod. Voordeel dat wij meebrengen is dat we uit een huurwoning komen en dus niet hoeven wachten op een verkoop. Al duurt een huis verkopen in deze markt ook niet al te lang :).

Vraagprijs is 185k (Oosten van het land). Na vrijdag nadenken of en hoeveel wij bieden.
Wij hebben die flexibiliteit best uitgemolken. Een bod gedaan wat best wel onder de vraagprijs was, maar de verkopers volledig de keuze gegeven over de datum van overdracht. We wisten dat ze twee andere woningen op het oog hadden, maar nog geen echte stappen durfden te zetten, dus voor hun was het volgens mij was die flexibiliteit hun ook wel wat waard.

blog
sow
eee

• Piet_Piraat7
@marrk thanks die neem ik zeker mee :) maar ik twijfel hoe ver ik onder de vraagprijs kan bieden als die maar 185k is (en van wat ik op de foto's zie zeker waard) en er al een ander bod ligt. Ik ben bang dat ik straks 175 bied bijvoorbeeld en ze dan alsnog voor de eerste bieders gaan.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ook hier voorzichtig weer eens aan het kijken om te verhuizen. Originele plan was om een kavel te kopen, maar sinds afgelopen weekend is ons oog gevallen op een huis waar we een project van moeten gaan maken. Voordeel daarvan is dat we de overbruggingsperiode niet hebben, waarin we twee huizen moeten financieren. Nadeel is dat we eigenljik nog een jaartje hadden willen sparen, en dus juist een beetje in de knoop zitten met het verbouwingsbudget. Nu is dat via ouders en deels een bouwdepot prima te financieren, maar dat was niet zoals we het ons bedacht hadden.

In het kort de situatie: vrijstaande villa in de randstad, twee woonlagen, op een mooi stuk grond, maar uit 1975. En dat laatste zie je. Het noodzakelijke onderhoud is gedaan, maar het is als het ware een soort van tijdscapsule.

Werk wat ik zo al aan zie komen aan direct uit te voeren grof werk aan de binnenkant:
- Schrootjes verwijderen (zitten vrijwel overall) en dak beter isoleren
- Muur naar de keuken eruit, deur dicht maken
- Hele huis stucen
- Vloerverwarming vernieuwen en doorleggen in de kamers waar het nog niet ligt

'Noodzakelijk werk' elders:
- Buitengevelisolatie
- Zonnepanelen
- Vloer isoleren
- Nieuwe ketel of warmtepomp
- Vloerverwarming boven

En dan nog de dingen waar je in theorie mee vooruit zou kunnen, maar niet in de smaak valt:
- Keuken
- 2 badkamers
- WC
- Trap
- Binnenkozijnen

Dit nog even los van het standaard verf werk.

Op zich heb ik echt wel zin in de klus, maar ik reken er wel op dat we de komende tien jaar nog anderhalf Š twee ton in het huis moeten gaan steken, waarvan minimaal 75k op korte termijn. Ik wil zo weinig mogelijk van ouders hoeven lenen/geschonken krijgen (zit e.e.a. aan te komen), dus wil hem scherp inzetten. Als het niet lukt kijken we lekker verder.

Om precies die redden staat het huis dus momenteel al een jaar te koop. Initieel voor 689k, op dit moment gezakt naar 649.

We gaan volgende week kijken, als het ons een beetje aanstaat, is mijn idee om 550 te bieden, en te zien waar het schip strand. Spannende weken! :)

MikeyMan wijzigde deze reactie 30-01-2018 18:46 (4%)

• bertvanoosten
  • Laatst online: 08:06
quote:
MikeyMan schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:57:
Ook hier voorzichtig weer eens aan het kijken om te verhuizen. Originele plan was om een kavel te kopen, maar sinds afgelopen weekend is ons oog gevallen op een huis waar we een project van moeten gaan maken. Voordeel daarvan is dat we de overbruggingsperiode niet hebben, waarin we twee huizen moeten financieren. Nadeel is dat we eigenljik nog een jaartje hadden willen sparen, en dus juist een beetje in de knoop zitten met het verbouwingsbudget. Nu is dat via ouders en deels een bouwdepot prima te financieren, maar dat was niet zoals we het ons bedacht hadden.

In het kort de situatie: vrijstaande villa van 200m2 in de randstad, twee woonlagen op 900 vierkante meter grond uit 1975. En dat laatste zie je. Het noodzakelijke onderhoud is gedaan, maar het is als het ware een soort van tijdscapsule.

Werk wat ik zo al aan zie komen aan direct uit te voeren grof werk aan de binnenkant:
- Schrootjes verwijderen (zitten vrijwel overall) en dak beter isoleren
- Muur naar de keuken eruit, deur dicht maken
- Hele huis stucen
- Vloerverwarming vernieuwen en doorleggen in de kamers waar het nog niet ligt

'Noodzakelijk werk' elders:
- Buitengevelisolatie
- Zonnepanelen
- Vloer isoleren
- Nieuwe ketel of warmtepomp
- Vloerverwarming boven

En dan nog de dingen waar je in theorie mee vooruit zou kunnen, maar niet in de smaak valt:
- Keuken
- 2 badkamers
- WC
- Trap
- Binnenkozijnen

Dit nog even los van het standaard verf werk.

Op zich heb ik echt wel zin in de klus, maar ik reken er wel op dat we de komende tien jaar nog anderhalf Š twee ton in het huis moeten gaan steken, waarvan minimaal 75k op korte termijn. Ik wil zo weinig mogelijk van ouders hoeven lenen/geschonken krijgen (zit e.e.a. aan te komen), dus wil hem scherp inzetten. Als het niet lukt kijken we lekker verder.

Om precies die redden staat het huis dus momenteel al een jaar te koop. Initieel voor 689k, op dit moment gezakt naar 649.

We gaan volgende week kijken, als het ons een beetje aanstaat, is mijn idee om 550 te bieden, en te zien waar het schip strand. Spannende weken! :)
Funda linkje?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

quote:
Haha, die had ik er eigenlijk min of meer bewust niet bij gezet O-)

• wian
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
quote:
MikeyMan schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:56:
[...]

Haha, die had ik er eigenlijk min of meer bewust niet bij gezet O-)
Mooi paleisje hoor. Wilde hem eigenlijk voor je neus wegkapen maar het is lichtelijk boven budget ;)

wian wijzigde deze reactie 30-01-2018 18:38 (10%)
Reden: Linkje verwijderd

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja je weet nooit die er in dezelfde markt aan het kijken is... Dus van mij had het linkje niet gehoeven. Don't wanna jinx it ;)

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17:59
Heeft iemand een idee wat dat witte op de muren is op deze foto?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
pirke schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:34:
Heeft iemand een idee wat dat witte op de muren is op deze foto?

[afbeelding]
Eerste zoekresultaat google:
https://kassa.bnnvara.nl/...tte-aanslag-op-buitenmuur
quote:
het is het salpeter zout uit de specie. bij wat zachtere steen dus iets poreus heb je dit verschijnsel heel vaak. eerst een jaar of drie laten zitten dan verwijderen vraag even bij een aannemer om goed spul. het is wel een k.. klus.

• Erwin
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 14:20
quote:
Conono schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 08:15:
[...]

Ik zie het wel vaker. Met name bij woningen die moeite hebben om op de normale manier te worden verkocht.. (tenminste, dat is mijn idee)
Wij hebben de "inzetprijs" gebruikt om een kwalitatieve koper te vinden voor onze woning. We hadden zeker geen trek aan een hele stoet bandentrappers die uiteindelijk ver onder de vraagprijs zouden bieden omdat onze woning de goedkoopste volledige eengezinswoning was in het lokale aanbod. Dit heeft redelijk goed gewerkt, 1 persoon probeerde het alsnog door na herhaaldelijk uitleggen van het principe toch 10k lager wou bieden met een smoes dat er iets zou mankeren (wat ik kon weerleggen) de aap die toen uit de mouw kwam was het bekende "niet genoeg middelen".

Dit was de eerste keer dat ik een huis heb verkocht (via een makelaar dat wel) en schrok van het hoge aantal opportunisten cq. mensen zonder geld die menen wel een huis te kunnen kopen. Inmiddels zie ik in dat Funda Ťcht een Marktplaats is voor woningen inclusief dito figuren die er rondhangen :'( .

Om niet geheel offtopic te gaan, de aankoop van de nieuwe woning verliep als een sprookje zo soepel. Wij hebben een mooie lange termijn kunnen afspreken voor de overdracht zodat we wat overlap hebben en rustig alles kunnen voorbereiden en uitvoeren. Dit was een hele verademing qua communicatie t.o.v. het verkoopproces.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16:12

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
Erwin schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 23:24:
[...]
Om niet geheel offtopic te gaan, de aankoop van de nieuwe woning verliep als een sprookje zo soepel. Wij hebben een mooie lange termijn kunnen afspreken voor de overdracht zodat we wat overlap hebben en rustig alles kunnen voorbereiden en uitvoeren. Dit was een hele verademing qua communicatie t.o.v. het verkoopproces.
Dat hebben wij zowel met de verkoop en aankoop kunnen doen. In mei ons huis verkocht en aangekocht, en de overdracht van het nieuwe huis was in oktober en het oude huis in november. De aankoper moest eerst nog zijn huis kwijt en de verkoper had een huurhuis toegewezen gekregen per oktober.

Die ene maand overlap hadden we wel nodig trouwens, omdat we heel veel moesten slopen, inclusief de badkamer. En dan is het best lekker als je nog een normale badkamer tot je beschikking hebt voordat je naar bed gaat :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Ook hier een verzoek van de gemeente ontvangen om een mega lange vragenlijst in te gaan vullen vanwege onder andere WoZ waarde.
Ik heb met Vereniging Eigen Huis contact gehad omdat ik zeker wilde zijn of je hier nu wel of niet aan mee moet werken.
Wettelijk gezien is er geen 100% verplichte meewerkplicht om de gevraagde gegevens aan te gaan leveren. Echter is het advies van VeH om hier wel aan mee te werken (en eventueel privacy gevoelige gegevens (inkomen e.d.) niet in te vullen).
Het advies om wel mee te werken is gebaseerd op het feit dat mocht je ooit in de toekomst bezwaar willen maken tegen een woz-waarde vanuit de gemeente, je bewijslast extreem lastig gaat zijn. Gemeente zal dan altijd aandragen: we hebben het naar eer en geweten gedaan, we hebben u om informatie gevraagd en niet ontvangen dus this is it.
Hier zijn (volgens VeH) in het verleden al voldoende gevallen van geweest waarin bijna altijd de gemeente in het gelijk werd gesteld.

Bovenstaande is geen pleidooi om het in te vullen maar meer als wat extra informatie voor mensen die hiermee zitten. Eigen overweging maken blijft het devies hierin.

• ShadowLord
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 15:12
quote:
Saffie_time schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:33:
Hier zijn (volgens VeH) in het verleden al voldoende gevallen van geweest waarin bijna altijd de gemeente in het gelijk werd gesteld.
Maar als je het wel invult krijg je hetzelfde verhaal. Waarde is gebaseerd op wat je invulde & meegegeven taxatierapport, dus jammer maar helaas. Of het verhaal is dat wat je invulde klopt niet met de rest van de straat want ..., dus jammer maar helaas.

Zelfde is dus met je taxatieverslag. Ze willen dat je die bijsluit 'voor een goede schatting'. Echter, wil je met datzelfde verslag bezwaar maken tegen je WOZ waarde dan is het ineens compleet ongeschikt want het is niet gemaakt voor een WOZ waardebepaling.

Zelf heb ik overigens zo'n formulier nog nooit ingevuld. Ik gok dat ze met het verzenden ervan het verkeerde adres gebruikt hebben, het gewoon nooit verzonden hebben of PostNL heeft het nog 'ergens' liggen.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

quote:
Tsurany schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:53:
[...]

Wellicht tijd voor een andere adviseur die beter mee kan denken? Zeker als een adviseur merkt dat z'n klanten weinig kennis hebben mag hij best wat extra moeite doen om het goed uit te leggen.
Om hier even op in te haken; hoe vind ik dan een goede adviseur?
Ik merk dat ik bij de execution-only partijen of de banken zelf niet binnenkom omdat ik mijn aflossingsvrije en bankspaarhypotheek wil meenemen. En daar loop je vaak op stuk.

Ervaring was de vorige keer bij de Hypotheker echt heel erg slecht. Lag aan de persoon zelf, maar alles wat mis kon gaan ging ook daadwerkelijk mis. Hebben er een hoop van geleerd, maar heeft ook het wantrouwen flink aangewakkerd.

Met andere woorden; hoe scheid je dan het kaf van het koren?

• AJM
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 12:56
quote:
MikeyMan schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:20:
[...]

Om hier even op in te haken; hoe vind ik dan een goede adviseur?
Ik merk dat ik bij de execution-only partijen of de banken zelf niet binnenkom omdat ik mijn aflossingsvrije en bankspaarhypotheek wil meenemen. En daar loop je vaak op stuk.

Ervaring was de vorige keer bij de Hypotheker echt heel erg slecht. Lag aan de persoon zelf, maar alles wat mis kon gaan ging ook daadwerkelijk mis. Hebben er een hoop van geleerd, maar heeft ook het wantrouwen flink aangewakkerd.

Met andere woorden; hoe scheid je dan het kaf van het koren?
Ik heb zelf (recentelijk) goede ervaring met www.moneywise.nl, al het contact loopt via mail en telefoon, voor §1250,- wordt alles voor je geregeld.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

quote:
AJM schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:24:
[...]

Ik heb zelf (recentelijk) goede ervaring met www.moneywise.nl, al het contact loopt via mail en telefoon, voor §1250,- wordt alles voor je geregeld.
Vanmiddag even contact mee gehad, orienterend telefoongesprek.
Prettig in de omgang sowieso, en wist me ook wat zaken te vertellen die ik nog niet wist. En die mijn casus wat makkelijker maken (dacht dat ik vast zat aan het bankspaardeel, maar dat blijkt niet zo te zijn. Maximum naar 106% bij investering in beperking energieverbruik etc.)

• Imnoa
  • Laatst online: 19:02

Imnoa

Met award-winning ondersigtel

Een vriendin van me is bezig met het kopen van haar eerste huis, ze is een paar maand geleden bij een hypotheekadviseur geweest om het e.e.a te laten berekenen en heeft op basis daarvan een bod uitgebracht op een huis welke zojuist is geaccepteerd.

Nu vraagt de makelaar voor de koopovereenkomst "wanneer de bankgarantie in moet gaan"

Ik snap wat een bankgarantie is maar hoe het werkt, maar wanneer gaat zoiets in? Regel je zelf je bankgarantie of doet je hypotheekadviseur dat voor je ?

Ze is nog niet weer bij de hypotheekadviseur geweest. Moet ze wachten met antwoorden op een ingangsdatum of is hier gewoon een vuistregel voor ?

Imnoa wijzigde deze reactie 01-02-2018 12:55 (12%)

$ date ; unzip ; strip ; touch ; grep ; finger ; mount ; fsck ; more ; yes ; umount ; sleep

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

quote:
Imnoa schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:54:
Een vriendin van me is bezig met het kopen van haar eerste huis, ze is een paar maand geleden bij een hypotheekadviseur geweest om het e.e.a te laten berekenen en heeft op basis daarvan een bod uitgebracht op een huis welke zojuist is geaccepteerd.

Nu vraagt de makelaar voor de koopovereenkomst "wanneer de bankgarantie in moet gaan"

Ik snap wat een bankgarantie is maar hoe het werkt, maar wanneer gaat zoiets in? Regel je zelf je bankgarantie of doet je hypotheekadviseur dat voor je ?

Ze is nog niet weer bij de hypotheekadviseur geweest. Moet ze wachten met antwoorden op een ingangsdatum of is hier gewoon een vuistregel voor ?
Altijd even overleggen met de adviseur.
Die weet je daar in 5 seconden het juiste antwoord op te geven en zo kom je nooit voor lastige situaties te staan.
(Daarnaast al alle papierwerk gaan zoeken dat aangeleverd moet gaan worden zodat e.e.a. snel afgehandeld kan worden als de aanvraag wordt gedaan).

• Imnoa
  • Laatst online: 19:02

Imnoa

Met award-winning ondersigtel

quote:
Saffie_time schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:58:
[...]

Altijd even overleggen met de adviseur.
Die weet je daar in 5 seconden het juiste antwoord op te geven en zo kom je nooit voor lastige situaties te staan.
(Daarnaast al alle papierwerk gaan zoeken dat aangeleverd moet gaan worden zodat e.e.a. snel afgehandeld kan worden als de aanvraag wordt gedaan).
Thanks,

Ik heb bij de aankoop van mijn huis de waarborgsom zelf geregeld dus had geen ervaring met bankgaranties.

Wat ik me nog wel afvraag: regel je zoiets zelf ? (zo ja waar?) of doet een hypotheekadviseur dat voor je ?

Imnoa wijzigde deze reactie 01-02-2018 13:03 (9%)

$ date ; unzip ; strip ; touch ; grep ; finger ; mount ; fsck ; more ; yes ; umount ; sleep

• Ottovw
quote:
Imnoa schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:59:
[...]

Thanks,

Ik heb bij de aankoop van mijn huis de waarborgsom zelf geregeld dus had geen ervaring met bankgaranties.

Wat ik me nog wel afvraag: regel je zoiets zelf ? (zo ja waar?) of doet een hypotheekadviseur dat voor je ?
Voor elk vraag die ik had belde ik direct mijn adviseur op. Daar betaal je immers ook voor. Meeste hypotheekadviseurs kantoren hebben speciale verzekering om voor jou de waarborgsom te dekken. In mijn geval regelt de adviseur alles.

• mathy_
  • Registratie: oktober 2010
  • Nu online
Zo ik ben echt helemaal klaar met het huizen zoeken, gaan nu tijdelijk huren (wat ook een hel is om wat te vinden wat past met een jong gezin)

Gister een huis bezichtigd wat er echt goed uit zag, en de vraagprijs redelijk was.
Alleen de buurvrouw was aan het piano spelen, dit hoorde best luid alsof het in het huis zelf was, op zich geen goed teken maar misschien is het wel alleen op donderdag middag voor een uurtje ofzo.
M'n vriendin was ondanks dat wel helemaal weg van het huis.

Het zat mij niet lekker en nadat de makelaar weg was, even aangebeld bij de buurvrouw en hier heel voorzichtig en netjes naar gevraagd, ze melde dat ze les gaf en eigenlijk elke middag geboekt stond voor lessen, maar naar half 6 het altijd stil zou zijn.

Nou daar kan ik echt niet mee leven als ik elke dag dat ik thuis ben dat gepingel aan me kop heb.
Op naar het volgende huis, maar in onze prijs categorie (250.000 tot 350.000) lijkt er altijd wel wat mis te zijn met een huis.

• DropjesLover
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 19:46

DropjesLover

Terug van weggeweest

Gisteren getekend en eigenaar *O* en schuldenaar -O-

Vraagje voor hier...
De woning is in Breda. Wat is een goed bedrijf om het hang en sluitwerk te vervangen?
Of is het dan beter om eigenlijk alle ramen en deuren (kozijnen) te vervangen?

^dat dus

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 20:49

-tom-562

Oliesjeik

quote:
DropjesLover schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:25:
Gisteren getekend en eigenaar *O* en schuldenaar -O-

Vraagje voor hier...
De woning is in Breda. Wat is een goed bedrijf om het hang en sluitwerk te vervangen?
Of is het dan beter om eigenlijk alle ramen en deuren (kozijnen) te vervangen?
Gefeliciteerd!
Maar dat lijkt me afhankelijk van de staat van alles. Iets wat technisch goed is ga je niet vervangen (tenminste, ik niet :P)

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• thewizard2006

thewizard2006

Anti-theist

quote:
mathy_ schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:53:
Zo ik ben echt helemaal klaar met het huizen zoeken, gaan nu tijdelijk huren (wat ook een hel is om wat te vinden wat past met een jong gezin)

Gister een huis bezichtigd wat er echt goed uit zag, en de vraagprijs redelijk was.
Alleen de buurvrouw was aan het piano spelen, dit hoorde best luid alsof het in het huis zelf was, op zich geen goed teken maar misschien is het wel alleen op donderdag middag voor een uurtje ofzo.
M'n vriendin was ondanks dat wel helemaal weg van het huis.

Het zat mij niet lekker en nadat de makelaar weg was, even aangebeld bij de buurvrouw en hier heel voorzichtig en netjes naar gevraagd, ze melde dat ze les gaf en eigenlijk elke middag geboekt stond voor lessen, maar naar half 6 het altijd stil zou zijn.

Nou daar kan ik echt niet mee leven als ik elke dag dat ik thuis ben dat gepingel aan me kop heb.
Op naar het volgende huis, maar in onze prijs categorie (250.000 tot 350.000) lijkt er altijd wel wat mis te zijn met een huis.
Dat is nogal een prijsrange :) Wat zoek je en in welke regio?
Ons huis staat te koop voor 250k en heb hele fijne buren. De buurman maait zelfs ons gras. Dus mocht je interesse hebben :D

• DropjesLover

DropjesLover

Terug van weggeweest

quote:
-tom-562 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:56:
[...]

Gefeliciteerd!
Maar dat lijkt me afhankelijk van de staat van alles. Iets wat technisch goed is ga je niet vervangen (tenminste, ik niet :P)
Nouja, sponningen en kozijnen zijn van (wat voelt als) licht hout. De voordeur is ook niet bepaald dik of stevig, de voordeur van mn sociale huurappartement voelt degelijker/zwaarder. Zelfde gevoel ook bij veel van de ramen en schuifpui. Maar het is zeker niet rot.

Het "muurtje" tussen voordeur en raam naast voordeur (beiden in de hal) is ook van hout. Het is er gewoon koud en zeker ook voor verbetering vatbaar.

Primair dus op zoek naar een betrouwbare partij van beter hang en sluitwerk met keur en alles.

^dat dus

• Tsurany
  • Niet online
quote:
mathy_ schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:53:
Dat betekent dat je eisen te hoog zijn vergeleken met je budget ;).

Ik zit overigens in hetzelfde schuitje, ik kan in onze regio eigenlijk geen huis vinden dat aan al mijn eisen voldoet en onder de 600.000 euro te koop staat. Met twee ton extra zou het wel lukken, heb ik helaas niet. Alleen dan kom ik waarschijnlijk bij hetzelfde probleem als jij hebt, ik wil mijn eisen niet aanpassen. In mijn geval blijf ik liever in mijn "goedkope" huisje wonen dan dat ik ga upgraden naar een twee keer zo duur huis zonder dat ik er op alle aspecten op vooruit ga.

• DropjesLover

DropjesLover

Terug van weggeweest

Nouja, een (ruim) huis met buren zonder hond of piano moet toch wel te vinden zijn?

^dat dus

Pagina: 1 ... 73 ... 82 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*