Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 72 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:11

Kju

Lol ik denk niet dat dat een bewuste keuze van Funda is. Zal wel een bug zijn.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Kju schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:40:
Lol ik denk niet dat dat een bewuste keuze van Funda is. Zal wel een bug zijn.
Dus je kan als niet-NVM wel meer foto's uploaden (anders komt het niet in de funda-app) maar slechts 1 kiezen om uit te lichten?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:11

Kju

Als je niet wil betalen voor Funda kan je daar als niet-NVM'er inderdaad voor kiezen. Op alle andere websites komt wel de volledige advertentie te zien, het is dus niet direct noodzakelijk.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:02
Kju schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:38:
[...]

De advertentie betreft een basisplaatsing. Niet-NVM'ers kunnen kosteloos woningen op Funda zetten met alleen één foto en een omschrijving.

Dit is de volledige advertentie op vbo.nl
Dat is er dan wel weer 1 voor in het topic,

Wat er nou weer voor een pand te koop staat

wat een tering zooi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hefaistos
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 14:30

hefaistos

feestelijk gehandicapt

Okay, nou anderhalve maand geleden was ik er nog heilig van overtuigd dat ik nooit een huis zou gaan kopen. Voornamelijk vanwege een complexe financiële situatie.

De week na kerst heb ik een maisonette in het dorp waar ik woon, bezichtigd. Afgelopen vrijdag een eerste bod gedaan, en we zijn gisteravond tot overeenkomst gekomen.

Sleuteloverdracht als het goed is midden April!

Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kegeltje26
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 18:55
mathy_ schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 15:45:
[...]

Dat is er dan wel weer 1 voor in het topic,

Wat er nou weer voor een pand te koop staat

wat een tering zooi.
Dit. De galerij waar je over moet richting entree ziet er nou ook niet spetterend uit :P

Maar wil/moet je er perse wonen, kan je dit in je voordeel gebruiken in de prijsonderhandelingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:02
hefaistos schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 19:25:
Okay, nou anderhalve maand geleden was ik er nog heilig van overtuigd dat ik nooit een huis zou gaan kopen. Voornamelijk vanwege een complexe financiële situatie.

De week na kerst heb ik een maisonette in het dorp waar ik woon, bezichtigd. Afgelopen vrijdag een eerste bod gedaan, en we zijn gisteravond tot overeenkomst gekomen.

Sleuteloverdracht als het goed is midden April!
Gefeliciteerd.
Maar de complexe financiële situatie is dus wel goed bevonden door een hypotheek verstrekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
hebben jullie de koopovereenkomst ook bij de notaris laten inschrijven in de openbare registers?

Gisteren ook gesprek gehad met de hypotheekshop. De adviseur raadde ons eigenlijk aan om het stuk spaarhypotheek wat wij nu hebben (9 jaar van de 30jaar opgebouwd) uit te laten betalen en een volledige annuitair te nemen en een deel aflossingsvrij. Jaar of 3 geleden bij een andere adviseur eens informatie ingewonnen (dehypotheker) en die gaf toen aan dat een spaar juist heel erg gunstig was.
De hypotheekshop geeft echter nu aan dat dit eigenlijk wel meevalt, je wat minder flexibel bent (met aflossing etc) en door de lage rente dit niet perse voordelig is nu icm annuitair. Iemand hier ervaring mee?
De maandlasten vallen in alle gevallen eigenlijk heel erg mee.

[ Voor 77% gewijzigd door thewizard2006 op 10-01-2018 11:33 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

thewizard2006 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:28:
hebben jullie de koopovereenkomst ook bij de notaris laten inschrijven in de openbare registers?
Yep, maar da's een overweging die vrij situatie-afhankelijk is. Als er bijvoorbeeld een lange tijd zit tussen tekenen koopcontract en levering is het al een andere afweging dan wanneer daar maar een paar weken tussen zit. Ook speelt de persoonlijke situatie van verkopers daarbij een rol, maar die is niet altijd even helder / eerlijk te achterhalen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
naitsoezn schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:31:
[...]

Yep, maar da's een overweging die vrij situatie-afhankelijk is. Als er bijvoorbeeld een lange tijd zit tussen tekenen koopcontract en levering is het al een andere afweging dan wanneer daar maar een paar weken tussen zit. Ook speelt de persoonlijke situatie van verkopers daarbij een rol, maar die is niet altijd even helder / eerlijk te achterhalen.
Wat ik zag bij de notaris waar wij gaan is dat 125 euro. Dus dat is ook weer geen vetpot. Maar het is inderdaad een stukje risico indekking.
Heb het idee dat de makelaar het verhaal wat mooier heeft gemaakt over de eigenaar (Who knew :P). Hij zei dat hij in een drukkere buurt wilde wonen zonder kinderen om hem heen bij familie en vrienden in de buurt. Maar als ik het koopcontract nu zie lijkt hij gescheiden te zijn. Dus om die lastige situatie te vermijden is het wellicht handig. Waarschijnlijk een 0.00001% kans dat het mis gaat maarja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Bij mijn huidige koopwoning niet. Je doet dat ter voorkoming van de situatie dat de woning niet aan jou geleverd kan worden omdat een schuldeiser van de verkoper beslag legt op de woning of de verkoper failleert.

Bij een koop met een niet te lange levertijd van een normale privé-persoon zal dat risico meestal wel meevallen. Bij een koop met levering op zeer lange termijn en/of afwijkende verkopers (bijv. als je koopt van een vennootschap met een wankele financiële positie, raadpleeg daarvoor dan even het Handelsregister) kan het wel de moeite waard zijn.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:50
thewizard2006 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:35:
[...]

Wat ik zag bij de notaris waar wij gaan is dat 125 euro. Dus dat is ook weer geen vetpot. Maar het is inderdaad een stukje risico indekking.
Ik zou het bij deze verkoper doen. Wij hebben het niet gedaan.
Gisteren ook gesprek gehad met de hypotheekshop. De adviseur raadde ons eigenlijk aan om het stuk spaarhypotheek wat wij nu hebben (9 jaar van de 30jaar opgebouwd) uit te laten betalen en een volledige annuitair te nemen en een deel aflossingsvrij. Jaar of 3 geleden bij een andere adviseur eens informatie ingewonnen (dehypotheker) en die gaf toen aan dat een spaar juist heel erg gunstig was.
De hypotheekshop geeft echter nu aan dat dit eigenlijk wel meevalt, je wat minder flexibel bent (met aflossing etc) en door de lage rente dit niet perse voordelig is nu icm annuitair. Iemand hier ervaring mee?
Heb je van de adviseurs een overzicht gekregen wat je huidige maandlasten zullen zijn en die van de komende maanden tot jaren in beide scenario's? Heb je ook inzichtelijk wat de opties van versnelde aflossing zijn en wat dat doet met je maandlasten? Heb je inzichtelijk wat de risico's van het een en ander zijn bij arbeidsongeschiktheid of overlijden? Enz.

Ik heb meerdere malen in dit topic aangegeven waarom we bewust voor annuïtair hebben gekozen. Belangrijk voor de keuze was wel het inzicht op bovenstaande punten.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
CurlyMo schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:40:
Heb je van de adviseurs een overzicht gekregen wat je huidige maandlasten zullen zijn en die van de komende maanden tot jaren in beide scenario's?
Ja heb meerdere (8) overzichten gehad met verschillen in spaar hypotheek houden, spaar niet houden en annuitiar, hoog deel aflossingsvrij, laag deel aflossingsvrij en 10, 20 en 30 jarige rente en dan wat combinaties van deze en gene.
Heb je ook inzichtelijk wat de opties van versnelde aflossing zijn en wat dat doet met je maandlasten?
Ja. Aflossen kan altijd (bij annuitiair en aflossingsvrij) dus dat kan impact hebben op de maandlasten en/of looptijd.
Heb je inzichtelijk wat de risico's van het een en ander zijn bij arbeidsongeschiktheid of overlijden? Enz.
Ja. Maandlasten kunnen we een lange tijd dragen en hebben nu een overlijdensverzekering en die willen we uiteraard verlengen/aanpassen
Ik heb meerdere malen in dit topic aangegeven waarom we bewust voor annuïtair hebben gekozen. Belangrijk voor de keuze was wel het inzicht op bovenstaande punten.
Ik neig er ook heel erg naar om mijn spaardeel uit te laten betalen en een deel annuitair te doen (212.000 euro) maar ook om een deel aflossingsvrij er in te houden a 150000. Wil dan proberen om hierop (of het annuitiaire deel) af te gaan lossen. En daarbij heb je hierdoor net een wat minder groot risico in geval van ongevallen etc omdat je maandlasten lager zijn. Aflossing kan tot 15% per jaar dus dat is ruim zat :)
De rente voor 30jaar wil ik denk ik ook vast zetten. Dat was 2.99% voor beide. Scheelt mij ongeveer 75 euro per maand tov 10 jaar vastzetten a 2.1 en 2.4% geloof ik maar dat vind ik wel een schappelijk verschil om klaar te zijn en geen last te krijgen van een of andere explosie van rente tarieven over 9 jaar ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
thewizard2006 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:00:
Ja heb meerdere overzichten gehad met verschillen in spaar hypotheek houden, spaar niet houden en annuitiar, hoog deel aflossingsvrij, laag deel aflossingsvrij en 10, 20 en 30 jarige rente en dan wat combinaties van deze en gene.
[...]
Ja. Aflossen kan altijd (bij annuitiair en aflossingsvrij) dus dat kan impact hebben op de maandlasten en/of looptijd.
[...]
Ja. Maandlasten kunnen we een lange tijd dragen en hebben nu een overlijdensverzekering en die willen we uiteraard verlengen/aanpassen
Zou je bovenstaande voor ons kunnen samenvatten. Oftewel, wat zie jij in die overzichten als je het analyseert?
De rente voor 30jaar wil ik denk ik ook vast zetten. Dat was 2.99% voor beide. Scheelt mij ongeveer 75 euro per maand tov 10 jaar vastzetten a 2.1 en 2.4% geloof ik maar dat vind ik wel een schappelijk verschil om klaar te zijn en geen last te krijgen van een of andere explosie van rente tarieven over 9 jaar ofzo
Dat hangt natuurlijk samen met je aflossingsstrategie. Als jij aardig versneld aflost, dan wordt die renteperiode juist een nadeel. Je bepaald nu € 75,- per maand meer. Dat is € 27000 over 30 jaar. Als je zorgt dat je nu minder betaald en je tevens voldoende aflost, dan is een hogere rente helemaal niet zo'n probleem na 10 jaar.

Even hypothetisch want ik heb mijn eigen rekenmodel niet bij de hand.
Als je hypotheek € 200.000,- en je rente dus 2.1%, zeg € 750 en bij 2.99% zeg € 825,-. Dan is het verschil tussen 2.1% en 2.99% die € 75,-. Maar hoe lager het hypotheekbedrag hoe groter die nieuwe rente moet worden om aan die € 75,- verschil te komen.

Stel dat je na 10 jaar € 100.000 heb afgelost. Dan is het overgebleven hypotheekbedrag ook € 100.000. Dan moet je uitrekenen wat de rente dan moet zijn om die € 27000 alsnog te verliezen met een nieuwe rentestand t.o.v. je oorspronkelijke rente van 2.99% voor 30 jaar vast. Afhankelijk van de hoogte van dat percentage, neem je dat risico wel of niet.

Ik denk dat ik genoeg heb afgelost na 10 jaar om het risico te lopen van een hogere rente, aangezien de winst van het lage percentage nu in samenhang tot het bedrag dat ik na 10 jaar nog open heb staan, de rente wel dusdanig moet stijgen om dat voordeel te niet te doen, dat ik denk dat dat onwaarschijnlijk is. Lange zin :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Wat is gunstig? Hebben ze het uitgerekend voor je? En wat zijn je toekomstplannen?

Ik heb in ieder geval bij aanschaf van mijn nieuwe woning gewoon een nieuwe hypotheek genomen. (huidige woning staat nu in verkoop)
De spaarhypotheek zal ik daarom uit laten betalen.

Waarom? omdat ik anders nog jaren vast zit aan de spaarhypotheek met allerlei stugge regels van dien. En ik wil juist na 10 jaar hypotheekvrij zijn.
Tevens wil ik niet beperkt worden in de keuze voor een geldverstrekker.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
CurlyMo schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:21:
Zou je bovenstaande voor ons kunnen samenvatten. Oftewel, wat zie jij in die overzichten als je het analyseert?
optie 1: spaar laten uitbetalen a 23k, helft aflossingsvrij a 181k en helft annuitair a 181k
optie 2: spaar houden a 132k, aflossingsvrij houden a 100k en aanvullen met annuitair

Dit zijn eigenlijk de grote opties en daar heb je dan verschillen variabelen in zoals het deel aflossingsvrij en de periode van rente vast zetten. Het is ook wat lastig om precies de voor en nadelen zo op papier te zetten en moet er zelf ook nog eens goed naar kijken uiteraard. Het is bij de verschillende vormen een afweging van de maandlasten, zekerheid, kosten totale looptijd, looptijd zelf en flexibiliteit
Dat hangt natuurlijk samen met je aflossingsstrategie. Als jij aardig versneld aflost, dan wordt die renteperiode juist een nadeel. Je bepaald nu € 75,- per maand meer. Dat is € 27000 over 30 jaar. Als je zorgt dat je nu minder betaald en je tevens voldoende aflost, dan is een hogere rente helemaal niet zo'n probleem na 10 jaar.

Even hypothetisch want ik heb mijn eigen rekenmodel niet bij de hand.
Als je hypotheek € 200.000,- en je rente dus 2.1%, zeg € 750 en bij 2.99% zeg € 825,-. Dan is het verschil tussen 2.1% en 2.99% die € 75,-. Maar hoe lager het hypotheekbedrag hoe groter die nieuwe rente moet worden om aan die € 75,- verschil te komen.

Stel dat je na 10 jaar € 100.000 heb afgelost. Dan is het overgebleven hypotheekbedrag ook € 100.000. Dan moet je uitrekenen wat de rente dan moet zijn om die € 27000 alsnog te verliezen met een nieuwe rentestand t.o.v. je oorspronkelijke rente van 2.99% voor 30 jaar vast. Afhankelijk van de hoogte van dat percentage, neem je dat risico wel of niet.

Ik denk dat ik genoeg heb afgelost na 10 jaar om het risico te lopen van een hogere rente, aangezien de winst van het lage percentage nu in samenhang tot het bedrag dat ik na 10 jaar nog open heb staan, de rente wel dusdanig moet stijgen om dat voordeel te niet te doen, dat ik denk dat dat onwaarschijnlijk is. Lange zin :p
Ja dat is zeker een goed punt. Wat ik begrijp is dat je eigenlijk zegt ; Als je hem voor 10 jaar vast zet voor 2.1% en ook aflost dan mag de rente hoger zijn dan die 2.9% om quitte te spelen tov die 30 jaar omdat het bedrag waar die rente over gaat lager is en daardoor het verschil groter wordt.
Omdat je elke maand 75 euro uitspaart kan je daarmee zoiezo al bijv een rente van 3.8% dragen voor de 2e periode van 10 jaar. En daarnaast heb je ook nog eens afgelost dus de rente is zoiezo al lager omdat het over een lagere hypotheek gaat dus dan zou je zeg maar over 10 jaar een rente van 4% kunnen nemen om quitte te spelen.
kmf schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:39:
Wat is gunstig? Hebben ze het uitgerekend voor je? En wat zijn je toekomstplannen?
Hij heeft verschillende berekeningen naast elkaar gelegd waarbij gekeken is naar de maandlasten (niet naar de totale lasten na 30 jaar). Dat laatste ga ik nog vragen uiteraard zodat ik kan zien of het uitkeren van die spaarhypotheek inderdaad gunstiger is oa omdat die rente een stuk hoger ligt a 4% en daar in de nabije toekomst beperkingen op worden gelegd door het nieuwe kabinet (wist hij mij te vertellen).
Wij hebben verder geen trouw en kinderplannen dus we zitten redelijk "safe"

[ Voor 10% gewijzigd door thewizard2006 op 10-01-2018 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
thewizard2006 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:09:
[...]
optie 1: spaar laten uitbetalen a 23k, helft aflossingsvrij a 181k en helft annuitair a 181k
optie 2: spaar houden a 132k, aflossingsvrij houden a 100k en aanvullen met annuitair
Maar dan uitgebreider. Hoe zit het met maandlasten. Wat zie jij als voordeel van het een en van het ander en waarom?
Het is bij de verschillende vormen een afweging van de maandlasten, zekerheid, kosten totale looptijd, looptijd zelf en flexibiliteit
Dit dus verder toelichten vanuit jouw indruk.
Ja dat is zeker een goed punt. Wat ik begrijp is dat je eigenlijk zegt
Abstract is dat inderdaad mijn punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Laatst online: 10-08 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

nare man schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:38:
[...]
Bij een koop met levering op zeer lange termijn en/of afwijkende verkopers (bijv. als je koopt van een vennootschap met een wankele financiële positie, raadpleeg daarvoor dan even het Handelsregister) kan het wel de moeite waard zijn.
Hou er wel rekening mee dat een Vormerkung (=inschrijving van de koopovereenkomst bij het kadaster) slechts zes maanden geldig is. Is de overdracht dus pas over een maand of zeven, acht, en je wilt de koopovereenkomst in laten schrijven, zul je even geduld moeten hebben. Hou met die zesmaandentermijn ook rekening met een mogelijk uitstel van de overdrachtsdatum.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
CurlyMo schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:13:
Maar dan uitgebreider. Hoe zit het met maandlasten. Wat zie jij als voordeel van het een en van het ander en waarom?
Het is nogal uitgebreid om de hele berekening te posten. Bedoel je dat?

Waar ik zelf wat meer naar opzoek ben is de vraag of het inderdaad op dit moment gunstig is om je spaar te laten uitkeren (we hebben nu 23k van de 132k gespaard en zijn op 9/30 van de looptijd tegen 4% rente). Voordeel hiervan is wel dat je over 21 jaar ineens een flink stuk aflost en je nu nog maximale rente aftrek hebt. Of dat het gunstiger is om nu annuitair te nemen omdat de rente lager staat waardoor het voordeel van de spaar eigenlijk komt te vervallen.

Het tweede punt is het aflossingsvrij deel. Wij kunnen max 181k aflossingsvrij nemen. Dit vond de adviseur handig om te doen omdat je hierdoor je maandlasten laag houd en je zelf kan aflossen als je wil maar bij tegenvallers nog steeds lagere maandlasten hebt. Nadeel is uiteraard dat je niet gedwongen aflost en je bij de verkoop geen aanspraak hierop kan maken. Ander voordeel was dat na 30 jaar die 181k een andere waarde heeft dan nu ivm inflatie etc dus nu lijkt het veel (en is het ook) maar tegen die tijd is het minder en kan je ook aflossen etc

De vraag is dan nu eigenlijk wat ben je in de totale looptijd van die 30 jaar kwijt in de verschillende situatie en als dit bedrag bijv hoger is tov een ander is dat dan acceptabel want bijv lagere maandlasten, meer zekerheid etc.
Ik ga dit nog eens bij de adviseur neerleggen.
Dit dus verder toelichten vanuit jouw indruk.
De maandlasten vielen in alle scenario's eigenlijk mee. Om de maandlasten te verhogen zou ik kunnen kiezen voor minder aflossingsvrij bijv. Nu zegt mijn onderbuik mij dat meer aflossen beter is maar er zijn ook genoeg redenen te bedenken om dat niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik heb in dit topic eens een google docs sheet link gepost waar je makkelijk een annuitaïre en linaïre hypotheek kan uitrekenen op basis van 2017. Ik zou die eens downloaden en zelf gaan spelen. Aflossingsvrij zit er niet in, want dat mag niet zomaar meer afgesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
CurlyMo schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:58:
[...]

Ik heb in dit topic eens een google docs sheet link gepost waar je makkelijk een annuitaïre en linaïre hypotheek kan uitrekenen op basis van 2017. Ik zou die eens downloaden en zelf gaan spelen. Aflossingsvrij zit er niet in, want dat mag niet zomaar meer afgesloten worden.
Behalve als je al een aflossingsvrije hypotheek hebt en die zit er bij ons al in. En die mogen we blijkbaar wel verhogen. Dat mag echter alleen als we het spaardeel laten uitbetalen en dat vervangen voor annuitair. Ik zal eens kijken of ik dat overzicht ergens kan vinden
Volgens mij gevonden in je post van dinsdag 19 september 2017 20:37

Ik kom echter op wel hele hoge bedragen uit. Wellicht vul ik hem verkeerd in?

Hypotheeksom 362.000
Taxatiewaarde 362000
WOZ waarde 124000
Rente 3
Looptijd 30
Inkomsten (bruto jaar) 85000
Maandrente 0,002466
Uitrekenen voor maand 1
Uitrekenen voor jaar 1

Annuiteithypotheek aftrekposten
Forfait 930
Rente 1ste jaar 10712
Aftrek 468
Hypotheekrenteaftrek 39
Netto Hypotheek 1479,25

Lineaire hypotheek aftrekposten
Forfait 930
Rente 1ste jaar 10712
Aftrek 468
Hypotheekrenteaftrek 39
Netto Hypotheek 1859,25

[ Voor 31% gewijzigd door thewizard2006 op 10-01-2018 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
thewizard2006 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:48:
[...]
Ik kom echter op wel hele hoge bedragen uit. Wellicht vul ik hem verkeerd in?
Bedragen komen mij niet schokkend over voor zo'n hypotheek tegen 3% rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ook niet in laten schrijven in de openbare registers.

Wij kopen van een coorporatie en dat die tussen tekenen en leveren ineens in de problemen gaat komen dat dat een punt wordt, dat risico acht ik nihil. Hangt erg af van de situatie van de verkoper in hoeverre je daar inzicht in hebt.

Was ook niet heel erg onder de indruk van onze hypotheekadviseur bij de bank. Advieskosten zijn al hoog zat, maar uiteindelijk had ik het zelf toch al bedacht en daar kwam het dan ook op uit. Alleen 50-50 gedaan
anuiteiten (10) + liniair (20) ipv 40-60, verschil was erg klein. Het cross-sellen op verzekeringen was ook een beetje kansloos en duurde mij iets te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:51
CurlyMo schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 15:06:
[...]

Bedragen komen mij niet schokkend over voor zo'n hypotheek tegen 3% rente.
Mij ook niet. Onze financieel adviseur zei dat je per €100.000 rond de €400 per maand kwijt bent aan hypotheek lasten. Dit komt vrij goed overeen met onze hypotheek en de berekening hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
_Uploader_ schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 16:55:
[...]

Mij ook niet. Onze financieel adviseur zei dat je per €100.000 rond de €400 per maand kwijt bent aan hypotheek lasten. Dit komt vrij goed overeen met onze hypotheek en de berekening hierboven.
Toen ik mijn hypotheek afsloot stond er onder het kopje "affiniteit met geldzaken" ingevuld door de hypotheekadviseur: "Klant had zijn hypotheek al helemaal doorgerekend." :p Mijn spreadsheet klopt vrij precies voor de 2017 situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

thewizard2006 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:33:
[...]

Het is nogal uitgebreid om de hele berekening te posten. Bedoel je dat?

Waar ik zelf wat meer naar opzoek ben is de vraag of het inderdaad op dit moment gunstig is om je spaar te laten uitkeren (we hebben nu 23k van de 132k gespaard en zijn op 9/30 van de looptijd tegen 4% rente). Voordeel hiervan is wel dat je over 21 jaar ineens een flink stuk aflost en je nu nog maximale rente aftrek hebt.
De regels waren natuurlijk nog iets anders toen wij ons huis kochten, maar dit was wel één van de redenen waarom wij niet hebben laten uitbetalen. Het gaat in ons geval om de helft van de hypotheek. Dus de laatste jaren van de volledige hypotheek zullen we nog maar de helft aan schuld hebben (6 jaar in ons geval). We hebben de rente voor 20 jaar vast gezet, dus in het slechtste geval hoeven we maar 4 jaar de broekriem aan te halen (omdat de rente bijv heel hoog of heel laag staat). Wij waren nooit van plan om versneld af te lossen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:04
Weet iemand wat nu exact de regel is bij onderstaande:

- Woning verkocht per 1 mei
- Overwaarde van 40K
- Spaarhypotheek van 40K
- Woning in aanbouw

Volgens mij moet ik sowieso de overwaarde in mijn hypotheek steken wil ik dit bedrag af blijven trekken.Nu raad de bank mij aan om nu al mijn spaarhypotheek stop te zetten en dat bedrag van de huidige hyptheek af te laten schrijven, zodat ik op 1 mei 80K overwaarde heb,

Is dit inderdaad gunstig? Moet ik niet ergens belasting betalen over het spaardeel?

* bedragen zijn fictief

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Artbij schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:09:
Is dit inderdaad gunstig? Moet ik niet ergens belasting betalen over het spaardeel?
Wat dit betreft. Ik kan me niet anders indenken dat dat niet uitmaakt. Je vermogen is altijd al bezittingen min je schulden. Je hypotheekschuld blijft staan, of je dat geld nu in de spaarhypotheek hebt zitten of op je bank. Maar ik weet het niet zeker. Ik zou daarvoor simpelweg de belastingdienst bellen (en het antwoord ook hier delen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:04
CurlyMo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:33:
[...]

Wat dit betreft. Ik kan me niet anders indenken dat dat niet uitmaakt. Je vermogen is altijd al bezittingen min je schulden. Je hypotheekschuld blijft staan, of je dat geld nu in de spaarhypotheek hebt zitten of op je bank. Maar ik weet het niet zeker. Ik zou daarvoor simpelweg de belastingdienst bellen (en het antwoord ook hier delen).
Het gaat hierbij die over VRH, maar om andere belastingen. Van bijvoorbeeld het uitkeren van het spaardeel.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Artbij schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:38:
[...]

Het gaat hierbij die over VRH, maar om andere belastingen. Van bijvoorbeeld het uitkeren van het spaardeel.
Uitkeren van het spaardeel is belastingvrij sinds begin 2017.
Met het vrijgekomen tegoed moet de hypotheek worden afgelost.
Oftewel, bij direct aflossen met behulp van vrijgekomen tegoed heb je ook gelijk 80k overwaarde.

Aan de andere kant, niet elke bank en/of notaris wilt deze bij verkoop huis gelijk met elkaar wegstrepen. Tenminste, dat zei mijn hypotheekadviseur. Meestal wordt met het geld van de verkoop van het huis de hypotheek afgelost en een paar weken later kan het spaardeel vrij laten komen. Zegt ie.

zie ook: https://forum.snsbank.nl/...bij-verkoop-woning-11149#

[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 11-01-2018 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Pittig stukje in het AD over het makelaarsgilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

We dachten er zelfs ook één te hebben gekocht: er was overeenstemming per mail, er lag al een koopcontract waar we akkoord op hadden gegeven. Reden voor champagne.

Toen belde de makelaar dat er plots een hoger bod was binnengekomen. Nou ja, 'plots', er was na de overeenkomst nog wel even een open huis geweest... Maar als we een paar duizend euro meer betaalden, was het appartement misschien alsnog van ons, aldus de Rotterdamse VBO-makelaar.
Bijna zelfde geval bij ons (als verkopende partij). We hebben al een bod, koopcontract wordt nog opgesteld (dus nog niet ondertekend), maar vandaag zijn er toch bezichtigingen.

Logisch, want zolang koopcontract niet is ondertekend EN de 3 dagen bedenktijd is afgelopen, hebben wij nog geen zekerheid. Dus of dat nou een vies spelletje is..

Als er uit de bezichtigingen een goed bod met betere (geen) voorwaarden komt, dan gaan we toch echt voor het goede bod hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04:23

d0s

sssst

kmf schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:26:
[...]

[...]

Bijna zelfde geval bij ons (als verkopende partij). We hebben al een bod, koopcontract wordt nog opgesteld (dus nog niet ondertekend), maar vandaag zijn er toch bezichtigingen.

Logisch, want zolang koopcontract niet is ondertekend EN de 3 dagen bedenktijd is afgelopen, hebben wij nog geen zekerheid. Dus of dat nou een vies spelletje is..

Als er uit de bezichtigingen een goed bod met betere (geen) voorwaarden komt, dan gaan we toch echt voor het goede bod hoor.
De bedenktijd is toch alleen voor de koper (jullie dus)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
d0s schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:41:
[...]
De bedenktijd is toch alleen voor de koper (jullie dus)?
Hij was in het voorbeeld de verkoper.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nare man
Wat een zeikstuk. Dat soort mensen moet zich eens realiseren dat een makelaar, net zoals een advocaat, er niet is om de belangen van de wederpartij te behartigen. Hij wordt betaald om de belangen van zijn eigen opdrachtgever te behartigen; zo nodig ten koste van de belangen van de wederpartij, voor zover de wet dat toestaat. Als hij dat niet zou doen en de wederpartij zou matsen zou hij zelfs wanprestatie plegen jegens zijn opdrachtgever. Vind je dat niet leuk, dan moet je zelf zo'n boef inschakelen. Mensen denken het zelf te kunnen, willen geen geld uitgeven aan een adviseur en gaan dan zeiken als het spel hard gespeeld wordt. Can't stand the heat, stay out of the kitchen.

Verder is het voor een groot deel verwachtingsmanagement. Wil je heel graag een dure fles champagne opentrekken ter gelegenheid van je nieuwe huis? Doe dat dan bij de notaris, niet naar aanleiding van een e-mail. Van sommige mensen vraag ik me dan ook echt af hoe ze in het economisch verkeer kunnen functioneren als ze de regels zo slecht kennen (zeker nu de journaliste in kwestie aangeeft dat ze er na 'een kwartiertje googlen' al achter kwam dat het zo in elkaar stak...).

[ Voor 26% gewijzigd door nare man op 11-01-2018 12:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Tja, ik zou bijna beginnen over normen en waarden...

Het spel hard spelen is voor mij geen akkoord geven totdat je tevreden bent over de prijs. Dat je aangeeft dat je wacht tot na het open huis omdat je hoopt dat je dan wel je prijs krijgt. Hard spelen prima, maar de grenzen van de wet opzoeken en mensen misleiden is niet fair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

CurlyMo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:48:
[...]

Hij was in het voorbeeld de verkoper.
Ah.. niet goed gelezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 14:49
Het verhaal bestaat wel grotendeels uit persoonlijke rancune, typisch een journalist dus >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

wian schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 13:10:

Het spel hard spelen is voor mij geen akkoord geven totdat je tevreden bent over de prijs. Dat je aangeeft dat je wacht tot na het open huis omdat je hoopt dat je dan wel je prijs krijgt. Hard spelen prima, maar de grenzen van de wet opzoeken en mensen misleiden is niet fair.
Tja. Ik weet niet of ik me aangesproken moet voelen. Maar als er al bezichtigingen gepland zijn terwijl er nog geen bod is, dan is het toch niet vreemd dat die gewoon door gaan. Zeker als er totaal geen zekerheid is zolang er geen ondertekend koopcontract+3 dagen bedenktijd voorbij is.
Tegenover de mensen die bezichtigen wordt wel gezegd dat er reeds een goed bod is.

Ik heb ook aan de andere kant gestaan. Toen ik huizen ging bezichtigen kreeg ik ook te horen dat er een bod was. Prima, als ik dat huis heel erg graag had gewild, dan had ik wel geboden wat ik kwijt wil. De makelaar kan dan direct zeggen of dat bod een kans maakt.

Let wel: degene die een bod heeft gedaan krijgt niet de melding dat er nog een ander bod is gekomen zodat ie meer gaat bieden. Er is dus in mijn geval geen sprake van tegen elkaar bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
wian schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 13:10:

Hier is niets misleidend aan. Koper weet gewoon dat hij pas achterover kan leunen zodra de koopovereenkomst onherroepelijk is en dat is pas zo nadat verkoper heeft getekend.

Ik zou het als verkoper misschien zelf ook niet zo hebben gedaan, maar als koper zou ik er zeker wel op bedacht zijn dat verkoper zulke trucs kan uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Het is niet mijn bedoeling iemand de les te lezen.

Iedereen moet zelf bepalen wat hij wel of niet fair vind. Binnenkort gaat ons huis de verkoop in en als ik in de situatie kom dat ik na een mondeling akkoord een hoger bod krijg, ben ik nu geneigd dit te negeren. Maar ja, als het bod flink hoger is en/of de 2e bieder een stuk betrouwbaarder overkomt... zeg nooit nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

wian schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:43:
Het is niet mijn bedoeling iemand de les te lezen.

Iedereen moet zelf bepalen wat hij wel of niet fair vind. Binnenkort gaat ons huis de verkoop in en als ik in de situatie kom dat ik na een mondeling akkoord een hoger bod krijg, ben ik nu geneigd dit te negeren. Maar ja, als het bod flink hoger is en/of de 2e bieder een stuk betrouwbaarder overkomt... zeg nooit nooit.
Als jij 5.000 euro meer kan krijgen voor je huis laat je dat liggen? Dat moet ik nog zien gebeuren...

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Tsurany schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:53:
[...]

Als jij 5.000 euro meer kan krijgen voor je huis laat je dat liggen? Dat moet ik nog zien gebeuren...
Ik ben in de luxe om daar toch ja op te zeggen. Geld is niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

CurlyMo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 15:05:
[...]

Ik ben in de luxe om daar toch ja op te zeggen. Geld is niet alles.
Oftewel, als een ander bod komt welke in jouw opzicht beter is, dan ben je nog bereid om van een mondelinge afspraak af te stappen?

Daar gaat de discussie dus om.
Tsurany schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:53:
[...]

Als die 5000 euro komt met zo en zo ontbindende voorwaarden en/of is gedaan door een niet zo betrouwbaar ogende koper... tja..

[ Voor 33% gewijzigd door kmf op 11-01-2018 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kmf schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 15:53:
[...]
Oftewel, als een ander bod komt welke in jouw opzicht beter is, dan ben je nog bereid om van een mondelinge afspraak af te stappen?
Ik zeg ja tegen de vraag: "[...] laat je dat liggen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Waar zijn de normen en waarden gebleven?

Als ik iets (via internet) verkoop en ik krijg later een hoger bod hou ik me toch aan de (mondelinge) overeenkomst met de eerste koper. Altijd al gedaan, geen uitzondering. Dat het bij een huis om grotere bedragen gaat, doet er niet toe.

Al zou dat bod 10k hoger liggen, dan nog respecteer ik de toezegging aan een koper. Ik zou het zelf namelijk ook totaal niet kunnen waarderen als het mij zou overkomen.

'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.'

[ Voor 24% gewijzigd door d0s op 11-01-2018 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
d0s schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:05:
Reageer je hiermee nu ook op mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

kmf schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 15:53:

Als die 5000 euro komt met zo en zo ontbindende voorwaarden en/of is gedaan door een niet zo betrouwbaar ogende koper... tja..
Even simpelweg uitgaande van vergelijkbare voorwaarden natuurlijk.

Als ik iets (via internet) verkoop en ik krijg later een hoger bod hou ik me toch aan de (mondelinge) overeenkomst met de eerste koper. Altijd al gedaan, geen uitzondering. Dat het bij een huis om grotere bedragen gaat, doet er niet toe.

Al zou dat bod 10k hoger liggen, dan nog respecteer ik de toezegging aan een koper. Ik zou het zelf namelijk ook totaal niet kunnen waarderen als het mij zou overkomen.

Het is een zakelijke transactie met een voor mij volstrekt vreemde. Ik ga geen geld laten liggen simpelweg om die vreemde gelukkig te maken.

[ Voor 56% gewijzigd door Tsurany op 11-01-2018 16:22 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man

Hartstikke nobel natuurlijk, maar het gaat hier om het perspectief van de koper. Die had zich gewoon beter moeten informeren over het kopen van een huis. Iedere koper weet dat er een wettelijk vormvereiste geldt voor de koop van een onroerende zaak , namelijk een schriftelijke, door beide partijen ondertekende overeenkomst. Zoals gezegd: 5 minuten Googlen. Zolang er geen ondertekende overeenkomst is, is er geen koopovereenkomst.

De vergelijking met een mondelinge overeenkomst bij roerende zaken is dan ook niet juist. Voor roerende zaken kun je inderdaad mondeling een perfect geldige obligatoire overeenkomst en leveringsplicht scheppen, bij een onroerende zaak is dat gewoon niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy
  • Laatst online: 10-08 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

Tja, da's heel sympathiek van je, maar het is nu eenmaal zo dat er een schriftelijke koopovereenkomst moet zijn. Een mondelinge overeenkomst is prachtig, maar gewoon heel erg niet geldig. En dat hoort(!) een koper gewoon te weten.

Ik snap best dat het nètjes is om in een dergelijk geval het hogere bod te negeren, daar ben ik het ook mee eens, maar verkoper staat in een dergelijk geval volledig in z'n recht.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Het in je recht staan staat toch los van bepaalde normen en waarden?

Als ik op het punt sta een koopovereenkomst te tekenen voor de aankoop van een nieuwe woning en op dezelfde dag krijg ik te horen dat het niet doorgaat omdat verkoper een nog hoger bod heeft geaccepteerd zou ik me zwaar genaaid voelen.

Ondanks dat de verkoper volledig in zijn recht staat vind ik het niet kunnen en zou het zelf dan ook nooit doen als verkopende partij.

Maakt mij dat nobel en symphatiek? Ja :)

[ Voor 11% gewijzigd door d0s op 11-01-2018 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

d0s schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:50:
Het in je recht staan staat toch los van bepaalde normen en waarden?

Als ik op het punt sta een koopovereenkomst te tekenen voor de aankoop van een nieuwe woning en op dezelfde dag krijg ik te horen dat het niet doorgaat omdat verkoper een nog hoger bod heeft geaccepteerd zou ik me zwaar genaaid voelen.

Ondanks dat de verkoper volledig in zijn recht staat vind ik het niet kunnen en zou het zelf dan ook nooit doen.
Hangt volledig van het prijsverschil af. Voor 5000 euro laat ik een deel van mijn principes varen, voor een tientje niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Normen en waarden zijn subjectief en willekeurig en daar kun je het economisch verkeer dus niet op inrichten. Daarom zijn er wettelijke normen.

En nogmaals: de makelaar in kwestie doet hier niets 'fout'. De schrijfster van het stuk heeft zich zelf niet goed geïnformeerd en heeft - zoals zoveel kopers die denken dat ze het zonder makelaar wel af kunnen - ten onrechte aangenomen dat de verkoopmakelaar haar belangen als koper wel zou behartigen. Dat is natuurlijk een fundamentele denkfout.

[ Voor 17% gewijzigd door nare man op 11-01-2018 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Tsurany schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:53:
[...]

Hangt volledig van het prijsverschil af. Voor 5000 euro laat ik een deel van mijn principes varen, voor een tientje niet.
Ik dus niet. Maar iedereen is anders. Is ook geen verwijt naar iemand hier. Ik zeg gewoon dat ik het niet zou doen, zelfs al ligt een tweede bod 15k hoger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nare man
Ik zou het zelf ook niet doen, maar dat betekent niet dat deze makelaar 'fout' heeft gehandeld.

Die dame die dat stuk heeft geschreven moet de makelaar ook niet los zien van zijn opdrachtgevers. Als die makelaar hufterig handelt dan is dat dus ingegeven door de verkopers. Als die hadden gezegd: we gaan gewoon met die eerste koper in zee, ook al is er nog geen contract, dan was dit niet zo gelopen. Maar verkopers hebben besloten om met een hoger bod mee te gaan, de makelaar heeft die boodschap alleen maar overgebracht, dus als ze zich boos wil maken dan moet ze haar woede op verkopers richten, niet op 'het makelaarsgilde' als zodanig.

[ Voor 4% gewijzigd door nare man op 11-01-2018 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 14:49
nare man schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:58:
Ik zou het zelf ook niet doen, maar dat betekent niet dat deze makelaar 'fout' heeft gehandeld.

Die dame die dat stuk heeft geschreven moet de makelaar ook niet los zien van zijn opdrachtgevers. Als die makelaar hufterig handelt dan is dat dus ingegeven door de verkopers. Als die hadden gezegd: we gaan gewoon met die eerste koper in zee, ook al is er nog geen contract, dan was dit niet zo gelopen. Maar verkopers hebben besloten om met een hoger bod mee te gaan, de makelaar heeft die boodschap alleen maar overgebracht, dus als ze zich boos wil maken dan moet ze haar woede op verkopers richten, niet op 'het makelaarsgilde' als zodanig.
in dit geval niet nee maar het makelaarsberoep staat nu eenmaal niet bekend als eerlijk en open. Of dit door de verkoper ingegeven wordt of niet het is een feit dat heel veel mensen aantoonbaar voorgelogen worden door makelaars. Ik vind het echter absoluut niet goed dat een journalist een persoonlijk verhaal gebruikt om een beroepsgroep te beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Artbij schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:09:
Weet iemand wat nu exact de regel is bij onderstaande:

- Woning verkocht per 1 mei
- Overwaarde van 40K
- Spaarhypotheek van 40K
- Woning in aanbouw

Volgens mij moet ik sowieso de overwaarde in mijn hypotheek steken wil ik dit bedrag af blijven trekken.Nu raad de bank mij aan om nu al mijn spaarhypotheek stop te zetten en dat bedrag van de huidige hyptheek af te laten schrijven, zodat ik op 1 mei 80K overwaarde heb,

* bedragen zijn fictief
Wij hebben hetzelfde (alleen nog niet huis verkocht) met de spaarhypotheek. Daar ongeveer 23k in zitten en de adviseur geeft ook aan dit te laten uitbetalen. Dit kan blijkbaar belastingvrij dus dan heb je 23k in je handje wat je niet in je huis hoeft te investeren (mag wel).
Moet nog wel ff uitzoeken of dit ook echt zo is en of je er dan niet stiekem ineens belasting over moet gaan betalen.
Nog een argument was dat de rente nu gewoon heel laag is en als je nu je spaar moet bepalen heb je weinig rente winst en moet je veel zelf inleggen qua premie om uiteindelijk op een goed bedrag te komen. Dus spaar is nu ongunstig met lage rentes.
Als derde gaf hij aan dat er gewijzigde regelgeving aan zit te komen waardoor spaar nog minder voordelig gaat worden ivm rente aftrek.
Aan de andere kant heb je al wel 40k gespaard in jou geval en is het leuk dat je dat uitgekeerd krijgt. Je zal dit bedrag dan wel weer opnieuw moeten gaan opbrengen in je nieuwe hypotheek.
Ik ben zelf ook wat berekeningen aan het maken maar makkelijk is het niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
thewizard2006 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 10:08:
[...]
Ik ben zelf ook wat berekeningen aan het maken maar makkelijk is het niet :)
Dat is ook wat ik bedoelde met mijn vragen eerder. Je adviseur kan van alles vertellen, maar de vraag is wat jouw conclusies zijn. Het kan best zijn dat adviseur A adviseert en dat jij met kennis van je eigen situatie toch voor B kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
CurlyMo schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 10:15:
[...]

Dat is ook wat ik bedoelde met mijn vragen eerder. Je adviseur kan van alles vertellen, maar de vraag is wat jouw conclusies zijn. Het kan best zijn dat adviseur A adviseert en dat jij met kennis van je eigen situatie toch voor B kiest.
Ik maak verschillende berekeningen nu waar ik kijk naar maandlasten, totale rentekosten looptijd en restschuld door aflossingsvrij

1: spaar meenemen a 132k + aflossingsvrij 100k + 130k annuitair
2: Geen spaar 181k aflossingsvrij + 181k annuitair
3: Geen spaar 150k aflossingsvrij + 212k annuitiar
4: Geen spaar 100k aflossingsvrij + 262k annuitiar

En dan ook bepalen of ik 10, 20 of 30 jaar wil vastzetten en of ik dat risico waard vind.
Dit zijn volgens mij de opties die ik heb.

Belangrijkste is nu eerst om te bepalen of het verstandig is om van het spaardeel af te zien aangezien dat stuk in principe over 20jaar klaar is en daardoor de maandlasten flink dalen tov de ongunstige rente voor spaarhypotheken en het gedoe wat bij zo'n oude hypohteek komt kijken (niet alle verstrekkers wagen zich hier aan etc) en of je het geld direct in je hypotheek moet investeren of dat je dit belastingvrij ook handje contactje kan krijgen.
Dat kon ik trouwens niet uit dit artikel halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
thewizard2006 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 10:24:
[...]
1: spaar meenemen a 132k + aflossingsvrij 100k + 130k annuitair
2: Geen spaar 181k aflossingsvrij + 181k annuitair
3: Geen spaar 150k aflossingsvrij + 212k annuitiar
4: Geen spaar 100k aflossingsvrij + 262k annuitiar
En wat komt er dan uit je berekeningen? Welke rente heb je over de hele looptijd betaald in de verschillende situaties? Wat betekent dat bij verschillende rente vaste periode en rentestanden? Welke risico's loop je bij de verschillende situaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
CurlyMo schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 10:31:
[...]

En wat komt er dan uit je berekeningen? Welke rente heb je over de hele looptijd betaald in de verschillende situaties? Wat betekent dat bij verschillende rente vaste periode en rentestanden? Welke risico's loop je bij de verschillende situaties?
Bij 2, 3 en 4 is het redelijk makkelijk te bepalen en dat is persoonlijke voorkeur. Hoe meer je aflost hoe minder rente je betaald over de periode van 30 jaar. Het nadeel hiervan is dat je maandlasten hoger zijn.
Het is wat lastiger om dat spaardeel te bepalen omdat je daar op een andere manier opbouwt. Daar moet ik nog even goed over nadenken.

Bij de rentes is het ook een persoonlijke voorkeur
10 jaar vast zetten geeft nu lagere maandlasten en kan in potentie voor een leuke winst zorgen. Die wordt groter mits de rentes niet heel erg stijgen. Ik heb berekend dat, wanneer ik nu 2.1% rente zou nemen en over 10 jaar is de rente voor de resterende 20 jaar 3.7% dan speel je quitte mbt totale rente kosten. Je maandlasten stijgen dan uiteraard wel de laatste 20 jaar redelijk.
De grote vraag is uiteraard wil je dat risico nemen want het kan zo maar zijn dat de rente over 10 jaar op 5% staat uiteraard. Dus dat is een stukje zekerheid.
Als ik kijk naar de historische rente dan kan ik volgens mij constateren dat vanaf de jaren 80 de rente eigenlijk alleen maar daalt. Af en toe een stijging uiteraard maar de trend is naar beneden. Dit biedt natuurlijk geen garantie want er kan in 10 jaar veel gebeuren waardoor alles ontploft en de rente naar 12% gaat precies als jij moet vernieuwen. Hoe groot is echter die kans. Mijn gevoel zegt heel klein maarja ik ben dan ook niet geremd door enige kennis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
thewizard2006 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 10:51:
[...]

Bij 2, 3 en 4 is het redelijk makkelijk te bepalen en dat is persoonlijke voorkeur.
Precies de toelichting die je in deze reactie geeft is waar ik op doel. Het is juist die persoonlijke voorkeur waar wij hier iets aan hebben, want daarop is mee te denken.
de rente naar 12% gaat precies als jij moet vernieuwen.
Dan zet je de rente dus niet opnieuw vast of maar voor 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
CurlyMo schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 11:35:
Precies de toelichting die je in deze reactie geeft is waar ik op doel. Het is juist die persoonlijke voorkeur waar wij hier iets aan hebben, want daarop is mee te denken.
Het lastige is echter dat je wel de ins en outs moet weten. Zo moet je wel de afweging kunnen maken dat je lagere maandlasten wil maar dan wel een restschuld overhoud door aflossingsvrij en wat daar de gevolgen van zijn. Dat kan best lastig te bepalen/bevatten zijn.
Bijv de adviseur begon over 181k aflossingsvrij want over 30 jaar is dit toch minder waard en kan je dit makkelijker "ophoesten", beperk je nu je maandlasten waardoor je flexibeler bent. Daar tegenover staat dat je wel bij een eventuele verhuizing naar een goedkoper huis bijv een flinke schuld hebt en je over de looptijd meer geld kwijt bent aan rente.
Dan zet je de rente dus niet opnieuw vast of maar voor 1 jaar.
yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
@CurlyMo @thewizard2006 Dit topic is om de aankoopperikelen rondom huizen te bespreken, niet om iemand zijn persoonlijke hypotheeksituatie helemaal uit te vlooien. Daarvoor is PFSL.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Señor Sjon schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 11:43:
[mbr]@CurlyMo @thewizard2006 Dit topic is om de aankoopperikelen rondom huizen te bespreken, niet om iemand zijn persoonlijke hypotheeksituatie helemaal uit te vlooien. Daarvoor is PFSL.[/]
Ok. Dan stop ik met doorvragen. Dacht dat het ook wel nuttig zou kunnen zijn voor anderen hier. @thewizard2006 dan rest me je te feliciteren met je huis.

Bijvoorbeeld wat ik in deze post schrijf. Zo kijken mensen niet vaak naar de nadelen van de rente lang vastzetten:
CurlyMo in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

Dat is als reactie op @thewizard2006, maar ook relevant voor anderen hier.

[ Voor 22% gewijzigd door CurlyMo op 12-01-2018 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
CurlyMo schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 11:49:
[...]

Ok. Dan stop ik met doorvragen. Dacht dat het ook wel nuttig zou kunnen zijn voor anderen hier. @thewizard2006 dan rest me je te feliciteren met je huis.

Bijvoorbeeld wat ik in deze post schrijf. Zo kijken mensen niet vaak naar de nadelen van de rente lang vastzetten:

Pas als het koopcontract getekend is he. Maandag gaan we tekenen dus hopelijk is de verkopende partij niet zoals sommige in dit topic :D

ps hypotheekzaken horen imo ook bij het aankopen van een huis maar we zullen het in dit topic er dan even bij laten.

Meer ontopic dan.
Ik moet dus mijn belastingaangifte van 2012 opvragen ivm mijn huidige hypotheek etc. Nu kan dat blijkbaar niet via de belastingdienst website. Dat gaat pas vanaf 2013 digitaal. Moet nu dus een brief sturen naar de belastingdienst of ze aub mijn formulier van 2012 willen inscannen en opsturen per post....dus...
Officieel hebben ze daar ook nog eens 8 weken de tijd voor dus dat is wel ff spannend als het door een slacker wordt gedaan. Denk dat ik nog maar een 2e brief stuur vanmiddag. Grotere kans dat hij behandeld gaat worden wellicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Aangifte IB 2012 wordt opgevraagd omdat ze willen weten wat je eigenwoningschuld was op 1 januari 2012 i.v.m. overgangsrecht bankspaarhypotheken. Ik had hem ook niet meer, maar mijn nieuwe hypotheekverstrekker nam genoegen met een uitdraai van de website van mijn oude hypotheekverstrekker waaruit ook bleek wat de hoogte van die schuld was. Wel moet je die uitdraai dan vaak dateren, ondertekenen en in letters uitschrijven wat de eigenwoningschuld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

CurlyMo schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 11:49:
[...]

Leef je uit in Hoelang heb jij je hypotheekrente vastgezet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 15:49

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Ik en mijn vrouw zijn nu zo'n 10 maanden op zoek naar een huis. Alleen wil het maar niet lukken.. Begin mei hadden we een huis gevonden en een bod uitgebracht, maar pas na een 2 bezichtiging, en toen waren er ook anderen geïnteresseerd. Als we sneller geschakeld hadden dan was deze misschien wel naar ons gegaan.
Met dit in het achterhoofd zijn we blijven kijken en vonden we in november een ander huis, en daar hebben we letterlijk een uur na de bezichtiging een bod uitgebracht, maar helaas overboden (en we zaten al direct over de vraagprijs heen).

En nu lijkt er echt niets meer langs te komen dat aan onze criteria voldoet. Weet niet of het de tijd van het jaar is misschien, maar we hebben al 1,5e maand niets gezien waar we ook maar over dachten om te bezoeken..
Paar zaken waarom de laatste paar huizen afvielen:
- Verouderd, onder waterniveau in een beruchte straat.
- Heel leuk huis, maar in het dorp niets te doen (1 supermarkt, paar kleine zelfstandige winkeltjes).

Probleem is dat we wel weer wat tijdsdruk hebben. We hebben nu een baby die bij ons in de slaapkamer slaapt (de enige slaapkamer) in een verrijdbaar bedje. Binnenkort krijgt hij een ledikantje, maar dat wordt al erg krap. Dus we willen toch wel snel iets gaan vinden.

Zijn onze eisen misschien te hoog?
- Max €240.000
- Minimaal 3 slaapkamers
- Minimaal 90m2
- Moet in fatsoenlijke/relatief moderne staat zijn (geen "volledig naar smaak in te richten" huis van een oud echtpaar dat nooit iets gedaan heeft in huis)
- Keuken óf badkamer moet relatief nieuw zijn (iig na 2000 nog iets aan gedaan).
- Tuin
- 2 toiletten aanwezig
- Regio westland (maar absoluut niet Den Haag of Delft, in eerste instantie beperkten we ons tot een klein deel hiervan, inmiddels willen we ook wel in andere plaatsen iets verderop wonen)

We zitten er over te denken om ook maar naar appartementen te gaan kijken, misschien dat dat wel lukt. Maar ik wil erg graag een tuin voor ons en vooral onze kleine, en een 2e toilet in een appartement is ook onmogelijk te vinden. Moeten we gewoon water bij de wijn doen en misschien toch maar een verouderd huis kiezen? Er stond laatst iets voor rond de 200k op een leuke locatie, maar het hele huis zag er nog 80's uit zeg maar. Dan moet je dus op een manier dat zien te financieren om alles te vernieuwen, en we hebben niet zo'n bak geld liggen.

Iemand tips of ideeën?

[ Voor 7% gewijzigd door Angeloonie op 12-01-2018 13:16 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

@Angeloonie ik zou stuk voor stuk m'n eisen iets verminderen en kijken wat voor extra aanbod dit zou opleveren, en dan kijken of je wel iets kunt vinden wat aan je overige eisen voldoet. Bijvoorbeeld eens kijken naar woningen die wel aan al jullie eisen voldoen, maar waar je dan zowel de badkamer als de keuken zou moeten vernieuwen. Of kijken naar woningen met slechts één toilet, etc. Mijn ervaring is dat er af en toe prima woningen kunnen zitten tussen aanbod wat niet aan alle objectieve eisen voldoet.

[ Voor 13% gewijzigd door naitsoezn op 12-01-2018 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ik denk dat dat krap wordt. Ik ken de regio Westland niet goed, maar in Rotterdam zelf - waar ik woon - kun je het vergeten om voor 240k een huis te vinden dat aan die eisen voldoet. Daarvoor heb je nog niet eens een appartement.

Iets verder naar het noorden, zeg maar de B-dorpen (Bleiswijk, Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek) heb je misschien iets meer kans (omdat die nog niet de extra prijspremium hebben voor de 'hipheid' van Rotterdam) maar ik vrees dat het ook daar niet gaat lukken.

Misschien kun je een paar linkjes posten van huizen die je wel mooi vindt maar te duur en die wel goed geprijsd zijn maar die je niks vindt? Dan hebben we wat meer een beeld bij wat je zoekt/wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

@Angeloonie
Hoezo 'moet' je de boel meteen vernieuwen? Als de boel technisch in orde is en enigszins van deze tijd, dan kan je het toch ook in fases doen? Met een pot verf/latex en wat leuke meubels/accessoires kom je een heel eind vaak (afgezien van bepaalde bouwstijlen dan)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

3 voorbeelden van huizen die an sich voldoen (grootte, locatie, prijs) maar op andere punten (inrichting) volledig falen:

https://www.funda.nl/koop...is-86871915-zwetburgh-38/
https://www.funda.nl/koop...-40417337-reigerstraat-6/
https://www.funda.nl/koop...85794279-prunusstraat-27/

Ik vind het prima om iets te gaan vernieuwen, maar niet als het hele huis gewoon zwaar gedateerd is.
Afgelopen jaar zijn er best wel wat huizen voorbij gekomen op Funda die ons wel wat leken (zeker toen we de zoekregio uitgebreid hadden), maar die waren meestal al verkocht voordat we konden kijken -O-

[ Voor 18% gewijzigd door Angeloonie op 12-01-2018 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Oei, dan gaat het lastig worden denk ik. Zo op het eerste oog ziet vooral die tweede er vrij redelijk uit; likje verf, nieuwe keuken. Die zolder kan op een later moment wel aangepakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Angeloonie schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:22:
3 voorbeelden van huizen die an sich voldoen (grootte, locatie, prijs) maar op andere punten (inrichting) volledig falen:

Ik vind het prima om iets te gaan vernieuwen, maar niet als het hele huis gewoon zwaar gedateerd is.
Afgelopen jaar zijn er best wel wat huizen voorbij gekomen op Funda die ons wel wat leken (zeker toen we de zoekregio uitgebreid hadden), maar die waren meestal al verkocht voordat we konden kijken -O-
Dan ben je dus op zoek naar iets wat "iedereen" wil. Geduld hebben of eisen bijstellen, dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:49
naitsoezn schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:27:
Oei, dan gaat het lastig worden denk ik. Zo op het eerste oog ziet vooral die tweede er vrij redelijk uit; likje verf, nieuwe keuken. Die zolder kan op een later moment wel aangepakt worden.
Deze is imho vrij vlot op te knappen,
gelet op de telefoon die te zien is hier en de vloertegels in het toilet die wij vroeger ook hadden thuis (bouwjaar 75) is dit van de eerste eigenaren. Is wel wat uurtjes insteken maar lijkt me verder een net onderhouden woning!

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Die huizen zijn juist relax. Prima te onderhandelen over prijs. Verschrikkelijke inrichtingen i.p.v. een nét niet inrichting. Bij die tweede betaal je wel mee voor die keuken die eigenlijk niet je smaak is. Of die badkamer waarbij er wel een douche zit, maar met een iets handigere inrichting ook een bad bij had gekund. Enz. Dan ben je alsnog aan het klussen en verbouwen aan dingen waar je wel voor hebt betaald. Dat is bij deze huizen niet zo.

Vloer en muren heb je snel leefbaar vernieuwd. Elke slaapkamer extra is al een luxe. Jullie baby zal het zijn/haar reet roesten of het in 50 tinten bruin slaapt of in baby blauw/roze. Dus ook de slaapkamers moet je gewoon basis gereed maken. De rest komt wel als je er woont. Gewoon goed plannen.

Keukens doen het volgens mij ook allemaal nog prima genoeg, dus dat kan je ook makkelijk later nog oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:41
CurlyMo schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:20:
[...]

Die huizen zijn juist relax. Prima te onderhandelen over prijs. Verschrikkelijke inrichtingen i.p.v. een nét niet inrichting. Bij die tweede betaal je wel mee voor die keuken die eigenlijk niet je smaak is. Of die badkamer waarbij er wel een douche zit, maar met een iets handigere inrichting ook een bad bij had gekund. Enz. Dan ben je alsnog aan het klussen en verbouwen aan dingen waar je wel voor hebt betaald. Dat is bij deze huizen niet zo.

Vloer en muren heb je snel leefbaar vernieuwd. Elke slaapkamer extra is al een luxe. Jullie baby zal het zijn/haar reet roesten of het in 50 tinten bruin slaapt of in baby blauw/roze. Dus ook de slaapkamers moet je gewoon basis gereed maken. De rest komt wel als je er woont. Gewoon goed plannen.

Keukens doen het volgens mij ook allemaal nog prima genoeg, dus dat kan je ook makkelijk later nog oppakken.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Wij hebben dus ook een huis gekocht wat altijd bewoond is door dezelfde bewoners vanaf de jaren 70. Schrootjes etc, genieten ;) . Heerlijk sloopwerk. Het huis hebben we Vorig jaar voor 10k onder de vraag prijs kunnen kopen daar waar de buren het exact hetzelfde huis maar dan gespiegeld voor een kleine 50k meer een week later verkochten. Voor die 50k ga ik een heleboel verbeteringen kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Angeloonie schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:05:
Ik en mijn vrouw zijn nu zo'n 10 maanden op zoek naar een huis. Alleen wil het maar niet lukken.. Begin mei hadden we een huis gevonden en een bod uitgebracht, maar pas na een 2 bezichtiging, en toen waren er ook anderen geïnteresseerd. Als we sneller geschakeld hadden dan was deze misschien wel naar ons gegaan.
Met dit in het achterhoofd zijn we blijven kijken en vonden we in november een ander huis, en daar hebben we letterlijk een uur na de bezichtiging een bod uitgebracht, maar helaas overboden (en we zaten al direct over de vraagprijs heen).

En nu lijkt er echt niets meer langs te komen dat aan onze criteria voldoet. Weet niet of het de tijd van het jaar is misschien, maar we hebben al 1,5e maand niets gezien waar we ook maar over dachten om te bezoeken..
Paar zaken waarom de laatste paar huizen afvielen:
- Verouderd, onder waterniveau in een beruchte straat.
- Heel leuk huis, maar in het dorp niets te doen (1 supermarkt, paar kleine zelfstandige winkeltjes).

Probleem is dat we wel weer wat tijdsdruk hebben. We hebben nu een baby die bij ons in de slaapkamer slaapt (de enige slaapkamer) in een verrijdbaar bedje. Binnenkort krijgt hij een ledikantje, maar dat wordt al erg krap. Dus we willen toch wel snel iets gaan vinden.

Zijn onze eisen misschien te hoog?
- Max €240.000
- Minimaal 3 slaapkamers
- Minimaal 90m2
- Moet in fatsoenlijke/relatief moderne staat zijn (geen "volledig naar smaak in te richten" huis van een oud echtpaar dat nooit iets gedaan heeft in huis)
- Keuken óf badkamer moet relatief nieuw zijn (iig na 2000 nog iets aan gedaan).
- Tuin
- 2 toiletten aanwezig
- Regio westland (maar absoluut niet Den Haag of Delft, in eerste instantie beperkten we ons tot een klein deel hiervan, inmiddels willen we ook wel in andere plaatsen iets verderop wonen)

We zitten er over te denken om ook maar naar appartementen te gaan kijken, misschien dat dat wel lukt. Maar ik wil erg graag een tuin voor ons en vooral onze kleine, en een 2e toilet in een appartement is ook onmogelijk te vinden. Moeten we gewoon water bij de wijn doen en misschien toch maar een verouderd huis kiezen? Er stond laatst iets voor rond de 200k op een leuke locatie, maar het hele huis zag er nog 80's uit zeg maar. Dan moet je dus op een manier dat zien te financieren om alles te vernieuwen, en we hebben niet zo'n bak geld liggen.

Iemand tips of ideeën?
Een paar jaar terug kon je in Monster nog aardig slagen, nu zul je je eisen iets moeten verlagen of je budget opschroeven. Ik zou eens kijken wat je maandelijks kwijt wil zijn aan lasten en dat omrekenen naar een hypotheek bedrag. Wellicht nog een deel aflossingsvrij. Stel je vult de hypotheek aan met 60k aflossingsvrij, dat kost je bruto/netto 100 euro per maand, maar staat je budget wel op 300k.

Een hypotheek is niet zwart / wit, er zijn zat knopjes waar je aan kunt draaien om de lasten (tijdelijk) lager te krijgen.. Kijk ook naar wat moderne woningen, scheelt je onderhoudskosten en stookkosten.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 14-01-2018 01:15 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

CurlyMo schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:20:
[...]

Wij hebben toen ook naar een huis gekeken, mooi huis, lag mooi, maar de vorige bewoners hadden een aantal aanpassingen net klaar waarbij ik al gelijk dacht: die moeten we ongedaan maken. Dus daar het aanbod op aangepast, vonden ze te laag, en dus geen verkoop.

Ons huidige huis was niets gedaan, behalve wat structureel werk (nieuw dak) en de rest was vreselijk outdated. Alles gestript, behalve twee ruimtes en een beetje (tijdelijke slaapkamer, wc en woonkeuken) en weer opgebouwd naar hoe wij het willen hebben. We hebben een maand zonder badkamer gezeten, maar dat valt nog te overzien. Toen de echte slaapkamer klaar was, hebben we die tijdelijke slaapkamer afgemaakt en toen bijna alles klaar was, is de keuken op de schop gegaan.

Er staat een soortgelijk huis te koop bij ons in de straat, moet nog helemaal gemoderniseerd worden. Het is dat ik geen twee huizen hoef, maar ik zou al helemaal weten hoe ik het zou opknappen (dat huis heeft nog niet eens CV!)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ons huis is dus opgeknapt door een stel met twee linkerhanden. De basis is verder in orde, maar wij zijn ook zelf druk aan de slag om het af te maken.

Een voorbeeld:
- Rare groepen indeling. Sommige groepen bedienen de helft 1ste verdieping, stukje begane grond en volledige 2de verdieping. Terwijl weer een andere groep alleen één plafondlamp en één WCD bedient.

Ik zou het dus wel weten. Als ik het huis dat ik nu heb gekocht in oude staat zou kunnen hebben gekocht, dan had dat zeker de voorkeur gehad.

[ Voor 50% gewijzigd door CurlyMo op 18-04-2018 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:36
Sport_Life schreef op zondag 14 januari 2018 @ 01:07:
[...]
Een paar jaar terug kon je in Monster nog aardig slagen, nu zul je je eisen iets moeten verlagen of je budget opschroeven. Ik zou eens kijken wat je maandelijks kwijt wil zijn aan lasten en dat omrekenen naar een hypotheek bedrag. Wellicht nog een deel aflossingsvrij. Stel je vult de hypotheek aan met 60k aflossingsvrij, dat kost je bruto/netto 100 euro per maand, maar staat je budget wel op 300k.

Een hypotheek is niet zwart / wit, er zijn zat knopjes waar je aan kunt draaien om de lasten (tijdelijk) lager te krijgen.. Kijk ook naar wat moderne woningen, scheelt je onderhoudskosten en stookkosten.
ING adviseur vertelde ons afgelopen week dat wanneer je (een deel) aflossingsvrij hypotheek neemt, je geen recht meer hebt op aftrek van de gehele rente. Dus ook die van het gedeelte wat je wél aflost.

Let wel; dit gaat over een nieuwe hypotheek. Klopt dit, of heeft de adviseur de feiten verdraaid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Je hebt toch gewoon meerdere leningdelen dan? De annuitaire en/of lineaire lening delen zijn aftrekbaar, het aflossingsvrije deel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

CurlyMo schreef op maandag 15 januari 2018 @ 08:44:
[...]

- Rare groepen indeling. Sommige groepen bedienen de helft 1ste verdieping, stukje begane grond en volledige 2de verdieping. Terwijl weer een andere groep alleen één plafondlamp en één WCD bedient.
Dat hebben we nu ook in onze nieuwe oude woning. Groepen 1t/m4 bedienen gedeeltes van de woning. Voorste helft, midden, achterste helft. Blijkbaar is dat iets met de bouwjaren of zo :?

Ik heb wel een nieuwe groepenkast erin laten zetten en heel veel geinvesteerd in elektra, maar het opnieuw trekken van de bestaande groepen heb ik maar gelaten. De belangrijke zaken (serverruimte, kantoorruimte, mediawand, warmtepomp, keukenapparatuur, etc) hebben hun eigen groepen. 1/tm4 zijn
zijn dan maar "de gebruiksgroepen" (verlichting en zo).

Wij hebben ook letterlijk alles gestript in huis en opnieuw opgebouwd. Naja, de muren zijn gebleven, zo ook de badkamers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kmf schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:03:
[...]
Ik heb wel een nieuwe groepenkast erin laten zetten en heel veel geinvesteerd in elektra, maar het opnieuw trekken van de bestaande groepen heb ik maar gelaten. De belangrijke zaken (serverruimte, kantoorruimte, mediawand, warmtepomp, keukenapparatuur, etc) hebben hun eigen groepen. 1/tm4 zijn
zijn dan maar "de gebruiksgroepen" (verlichting en zo).
Ik ga proberen of ik mijn serverruimte op die beperkte groep kan krijgen. Anders is het enige alternatief de groep die al zo vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

CurlyMo schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:25:
[...]

Ik ga proberen of ik mijn serverruimte op die beperkte groep kan krijgen. Anders is het enige alternatief de groep die al zo vol zit.
"gewoon" een nieuwe bijmaken geen optie? Mijn groepenkast is van 8 naar 25 groepen gegaan tijdens de verbouwing. (naja. 12 daarvan zijn 3-fase groepen. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kmf schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:40:
[...]

"gewoon" een nieuwe bijmaken geen optie? Mijn groepenkast is van 8 naar 25 groepen gegaan tijdens de verbouwing. (naja. 12 daarvan zijn 3-fase groepen. )
Zou kunnen, want ik heb wel loze leidingen aangelegd toen ik toch de vloer open had. Ik heb alleen nog nooit een nieuwe groep gemaakt.

Even opgezocht en het is dus vrij makkelijk. Misschien dat ik de zolder dan zelfs wel even losknoop van de andere verdiepingen en een extra groep voor de serverruimte maak.

[ Voor 18% gewijzigd door CurlyMo op 15-01-2018 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:26

talin

ES-MA

afgelopen zaterdag een brief gekregen van de oud bewoners, hun visie op hetgeen er gespeeld heeft.

enige context:
- ons huis is verkocht
- huis op voor ons de perfecte plaats en voor ons het perfecte huis
- ik heb het huis 1x gezien en overlegd met mijn ega de volgende dag 1 bod gedaan ( 35K onder vraagprijs ) maar wij kennen de historie van het huis en de verkoop daarvan.
- dit bod is direct geaccepteerd met 1 voorwaarde: dit bedrag en de regel dat de verkopers nog 1 week hadden om zware spullen in de loop van die week op mogen komen halen, die zware spullen ( kasten, bankstel en x aantal dozen zouden in de gang gezet worden zodat wij er omheen konden )
- 1 december was inspectie, meterstanden, sleuteloverdracht en een uurtje later bij de notaris.

wij kwamen die 1 december op afgesproken tijdstip bij het huis en bij binnenkomst schrok ik me de pleuris.
- mevrouw stond de afwas nog te doen en was nog een appeltaart aan het bakken in de oven, meneer knapte nog een uiltje op de makkelijke stoel in de kamer, voor de rest stond ALLES nog in het huis.
- ik ben niet snel uit het veld geslagen maar ik stond echt met mond vol tanden.
- mijn ega kwam binnen en die zag het en vroeg wat er aan de hand was.
- antwoord ja onze verhuizer komt de 12de om spullen op te halen.
maar de overdracht is vandaag ober een uur hebben we getekend en moet je de sleutels inleveren en is het ons huis, betalen wij de verzekering, energie en de hypotheek....

antwoord: dan huren wij het toch van jullie!
wij: maar we hebben 2 aanhangers vol spullen achter ons huis staan buiten die we straks hier willen plaatsen!
nee dat was niet mogelijk! volgens hun was de afspraak dat ze nog wel een paar weken mochten blijven wonen...
toen kwam gelukkig de makelaar binnen en vroeg ik die wat zijn de afspraken, zijn antwoord was dat weet ik zo niet meer.

daarop zei ik dan ga ik niet tekenen!

ik ben toen met mijn ega naar buiten gegaan om te overleggen en hebben de makelaar erbij geroepen.
ik heb hem verteld dat het zijn werk is dit te gaan regelen anders ging ik geen handtekening zetten!
hij heeft toen bemiddeld dat ze de maandag erop er uit zouden zijn, dat ze dus het weekend hadden om dingen te gaan regelen.

ik heb dat eerst op papier laten zetten en zijn we gaan tekenen bij de notaris.

na de notaris zijn mijn ega en ik gaan koffie drinken bij mijn schoonouders ( wonen vlakbij ) en daar even kunnen praten.
mijn schoonmoeder is nogal kort van stuk en zei ik ga gewoon de boel schoonmaken en inrichten maandag ( zoals de bedeling was diezelfde dag )

maandags om 9 uur daar op de stoep, verkopers waren net uit bed en gaven aan dat ze pas dinsdag een verhuizer hadden kunnen regelen.
ik heb aangegeven dat dit weer buiten de gemaakte afspraken was maar dat ze beter met mij dan mijn ega kunnen onderhandelen en ik heb ze die extra dag gegeven, ik ben toen in ons oude huis bezig gegaan die dag om laatste dingen te doen voor verkoop daarvan en mijn ega en ouders zijn in nieuwe huis aan de slag gegaan, schoonmaken, gordijnen opmeten, eerste spullen verhuizen etc.

dat is gedaan op een niet gezellige manier, oude bewoners zuchten en mopperen en ega en ouders vol gas stofzuigen en werkzaamheden, even snel nieuw behang op 1 kamertje waar de kleinste moest gaan slapen etc.

we hebben aangegeven dat we 200,- zouden overmaken voor overname aantal gordijnen en wat kleine spullen.
( alle kabels waren afgeknipt ( coax, telefoonlijn, alle lampen waren overal uit gedraaid, planten uit de tuin gehaald, zelfs de brievenbus was verdwenen )

mijn vrouw heeft 175,- overgemaakt na overleg met de makelaar voor gebruik van gas water licht en inwoning voor dat weekend en extra dag.

nu hebben we dus 1,5 maand later van oude bewoners met een heleboel sneren en opmerkingen ( woorden als misselijkmakend en melaats werden daarin gebruikt ) ik kwam er het beste af in de laatste alinea als zijnde een menselijk iemand waar mee te overleggen was en waar afspraken mee te maken waren....
( ik stond vrijdags op het punt na tekenen om een x aantal vrienden te bellen en ze nachts van bed te lichten en ze op straat te zetten )

maar wat nu te doen met die brief?
het gaat dus eigenlijk over 25 euro maar dat mensen zo kunnen zijn, toetsenbord ridders die er een postzegel op plakken en het hele weekend vergallen.
we krijgen nog dagelijks post voor ze, div. abbo's qua tijdschriften, brieven van instanties e.d. die hebben ze de eerste weken nog persoonlijk opgehaald maar die gaan nu de oud papier bak in.

ik heb de indruk dat ze graag willen dat we gaan reageren en mijn ega wil dat ook maar ik heb zoiets van, nooit ontvangen en door!

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 22:45

Rmg

talin schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:28:
afgelopen zaterdag een brief gekregen van de oud bewoners, hun visie op hetgeen er gespeeld heeft.

nu hebben we dus 1,5 maand later van oude bewoners met een heleboel sneren en opmerkingen ( woorden als misselijkmakend en melaats werden daarin gebruikt ) ik kwam er het beste af in de laatste alinea als zijnde een menselijk iemand waar mee te overleggen was en waar afspraken mee te maken waren....
( ik stond vrijdags op het punt na tekenen om een x aantal vrienden te bellen en ze nachts van bed te lichten en ze op straat te zetten )

ik heb de indruk dat ze graag willen dat we gaan reageren en mijn ega wil dat ook maar ik heb zoiets van, nooit ontvangen en door!
Waarom zou je daar energie in gaan steken? :| lekker alles retour afzender sturen, alle post, inclusief die brief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Laatst online: 15:26

talin

ES-MA

Rmg schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:36:
[...]

Waarom zou je daar energie in gaan steken? :| lekker alles retour afzender sturen, alle post, inclusief die brief.
dat is denk ik nog wel het beste idee wat ik er tot nu toe over gehoord heb!

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:52
Maar wat nu te doen met die brief?
het gaat dus eigenlijk over 25 euro maar dat mensen zo kunnen zijn, toetsenbord ridders die er een postzegel op plakken en het hele weekend vergallen.
we krijgen nog dagelijks post voor ze, div. abbo's qua tijdschriften, brieven van instanties e.d. die hebben ze de eerste weken nog persoonlijk opgehaald maar die gaan nu de oud papier bak in.

Ik zou sowieso alle post bewaren, of retour afzender sturen. Is een kleine moeite, en voorkomt (potentieel nog meer) gezeik.

Ik zou verder doen alsof mijn neus bloedt en die brief laten voor wat het is. Als ze die €25 echt willen hebben komen ze hem wel halen.

Verder proberen het achter je te laten, anders krijg je alléén maar een nare smaak aan je huis waar het de bedoeling is lekker te wonen :) Probeer te zorgen dat er zoveel mogelijk post niet meer naar jullie komt.

offtopic:
Overigens moet ik wél even opzoeken wat een ega was :9. Echtgeno(o)t(e) dus :+ O+

[ Voor 4% gewijzigd door Mar.tin op 15-01-2018 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Niet doen. Ze mogen blij zijn dat je na deze gang van zaken de politie niet hebt gebeld voor huisvredebreuk. Dat is het simpel. Na tekenen is het jouw huis en zij zitten er dus nog ongewenst. Je had ze op last van een fikse boete tot snelheid mogen manen. Ik vind dat je nog mild en geduldig bent geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

Haha, wat een totaal gebrek aan zelfreflectie!

Zoals gezegd, je bent ze niets verplicht. Wel dingen qua post netjes afhandelen (alles retour afzender) en geen briefgeheim verbreken.

En qua conflicten afronden... Misschien kinderachtig, maar in een conflictje wat wij hadden met een aannemer vond ik het altijd wel rustgevend om dingen te beantwoorden. Een simpel "we hebben uw schrijven ontvangen en zijn het er niet mee eens" werkte altijd bizar opluchtend. Jullie hebben je heel schappelijk gedragen, dus ik denk dat je nu gewoon voet bij stuk mag houden (en dat voet bij stuk houden mag best betekenen makkelijke, inhoudsloze antwoorden schrijven...)

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006

Ridderkerk ligt niet in de regio waar je naar op zoek bent neem ik aan? Wij gaan binnenkort ons huis te koop zetten. 120m2, 1969 doorzon woning met grote tuin op het zuiden. Badkamer/Keuken niet de natuursteen/hoogglans maar ook niet de jaren 80 geiser types. 240k is de prijsklasse waar we hem voor te koop willen gaan zetten. Ik kan je de straat in een pm sturen mocht je interesse hebben :)
Markprinsen schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:01:
Je hebt toch gewoon meerdere leningdelen dan? De annuitaire en/of lineaire lening delen zijn aftrekbaar, het aflossingsvrije deel niet.
Wat ik begreep alleen als deze voor 2013 was afgesloten. Op nieuwe niet meer.

Verder, deze ochtend is als het goed is de taxateur langs geweest voor de waardebepaling van ons nieuwe huis. Vanmiddag hebben we de bouwtechnische keuring en aansluitend gaan we het voorlopig koopcontract tekenen. Heb niets gehoord van overbiedingen etc dus dat zit nu als het goed is wel snor voor vanmiddag :)

[ Voor 21% gewijzigd door thewizard2006 op 15-01-2018 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:34

enige context:
- ons huis is verkocht
- huis op voor ons de perfecte plaats en voor ons het perfecte huis
- ik heb het huis 1x gezien en overlegd met mijn ega de volgende dag 1 bod gedaan ( 35K onder vraagprijs ) maar wij kennen de historie van het huis en de verkoop daarvan.
- dit bod is direct geaccepteerd met 1 voorwaarde: dit bedrag en de regel dat de verkopers nog 1 week hadden om zware spullen in de loop van die week op mogen komen halen, die zware spullen ( kasten, bankstel en x aantal dozen zouden in de gang gezet worden zodat wij er omheen konden )
- 1 december was inspectie, meterstanden, sleuteloverdracht en een uurtje later bij de notaris.

wij kwamen die 1 december op afgesproken tijdstip bij het huis en bij binnenkomst schrok ik me de pleuris.
- mevrouw stond de afwas nog te doen en was nog een appeltaart aan het bakken in de oven, meneer knapte nog een uiltje op de makkelijke stoel in de kamer, voor de rest stond ALLES nog in het huis.
- ik ben niet snel uit het veld geslagen maar ik stond echt met mond vol tanden.
- mijn ega kwam binnen en die zag het en vroeg wat er aan de hand was.
- antwoord ja onze verhuizer komt de 12de om spullen op te halen.
maar de overdracht is vandaag ober een uur hebben we getekend en moet je de sleutels inleveren en is het ons huis, betalen wij de verzekering, energie en de hypotheek....

antwoord: dan huren wij het toch van jullie!
wij: maar we hebben 2 aanhangers vol spullen achter ons huis staan buiten die we straks hier willen plaatsen!
nee dat was niet mogelijk! volgens hun was de afspraak dat ze nog wel een paar weken mochten blijven wonen...
toen kwam gelukkig de makelaar binnen en vroeg ik die wat zijn de afspraken, zijn antwoord was dat weet ik zo niet meer.

daarop zei ik dan ga ik niet tekenen!

ik ben toen met mijn ega naar buiten gegaan om te overleggen en hebben de makelaar erbij geroepen.
ik heb hem verteld dat het zijn werk is dit te gaan regelen anders ging ik geen handtekening zetten!
hij heeft toen bemiddeld dat ze de maandag erop er uit zouden zijn, dat ze dus het weekend hadden om dingen te gaan regelen.

ik heb dat eerst op papier laten zetten en zijn we gaan tekenen bij de notaris.

na de notaris zijn mijn ega en ik gaan koffie drinken bij mijn schoonouders ( wonen vlakbij ) en daar even kunnen praten.
mijn schoonmoeder is nogal kort van stuk en zei ik ga gewoon de boel schoonmaken en inrichten maandag ( zoals de bedeling was diezelfde dag )

maandags om 9 uur daar op de stoep, verkopers waren net uit bed en gaven aan dat ze pas dinsdag een verhuizer hadden kunnen regelen.
ik heb aangegeven dat dit weer buiten de gemaakte afspraken was maar dat ze beter met mij dan mijn ega kunnen onderhandelen en ik heb ze die extra dag gegeven, ik ben toen in ons oude huis bezig gegaan die dag om laatste dingen te doen voor verkoop daarvan en mijn ega en ouders zijn in nieuwe huis aan de slag gegaan, schoonmaken, gordijnen opmeten, eerste spullen verhuizen etc.

dat is gedaan op een niet gezellige manier, oude bewoners zuchten en mopperen en ega en ouders vol gas stofzuigen en werkzaamheden, even snel nieuw behang op 1 kamertje waar de kleinste moest gaan slapen etc.

we hebben aangegeven dat we 200,- zouden overmaken voor overname aantal gordijnen en wat kleine spullen.
( alle kabels waren afgeknipt ( coax, telefoonlijn, alle lampen waren overal uit gedraaid, planten uit de tuin gehaald, zelfs de brievenbus was verdwenen )

mijn vrouw heeft 175,- overgemaakt na overleg met de makelaar voor gebruik van gas water licht en inwoning voor dat weekend en extra dag.

Wat een verhaal zeg. Bij ons was de oplevering ook totaal niet naar wens. Dit is al ruim 3 jaar geleden. Maar vooral het punt dat de verkoopmakelaar 15 minuten geeft voor een eindcontrole voordat we naar de Notaris gaan.
Dat kan genoeg zijn, maar als de tuin en schuur en de zolder nog vol met zooi staat, lukt het mij niet om zo snel te schakelen en afspraken te maken. Ik had dit totaal niet verwacht. Had geen aankoopmakelaar. Eerste huis. Daar sta je dan..

Volgende keer zou ik toch graag een dag voor de notaris een eerste eindcheck willen doen. Zodat er op de dag van overdracht alleen nog even de meterstanden geregeld hoeven te worden. Of dit ook "normaal" is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Lekkerboeie86 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 13:01:
[...]

Wat een verhaal zeg. Bij ons was de oplevering ook totaal niet naar wens. Dit is al ruim 3 jaar geleden. Maar vooral het punt dat de verkoopmakelaar 15 minuten geeft voor een eindcontrole voordat we naar de Notaris gaan.
Dat kan genoeg zijn, maar als de tuin en schuur en de zolder nog vol met zooi staat, lukt het mij niet om zo snel te schakelen en afspraken te maken. Ik had dit totaal niet verwacht. Had geen aankoopmakelaar. Eerste huis. Daar sta je dan..

Volgende keer zou ik toch graag een dag voor de notaris een eerste eindcheck willen doen. Zodat er op de dag van overdracht alleen nog even de meterstanden geregeld hoeven te worden. Of dit ook "normaal" is weet ik niet.
Mogelijk een tip voor de volgende keer (maar vooral voor de andere lezers): als de koper/makelaar meewerkt kan je ook inmeetafspraken doen. Ik was meerdere keren in het huis geweest voor het inmeten door de keukenboer, maar ook om met de aannemer de uit te voeren werkzaamheden te bespreken voor een offerte.

Hierdoor had ik al meerdere "checks" gehad en was de eindcheck om snel wat visuele dingen te zien. Geen ruiten ingeslagen, warm water werkt, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

thewizard2006 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:45:
[...]

Ridderkerk ligt niet in de regio waar je naar op zoek bent neem ik aan? Wij gaan binnenkort ons huis te koop zetten. 120m2, 1969 doorzon woning met grote tuin op het zuiden. Badkamer/Keuken niet de natuursteen/hoogglans maar ook niet de jaren 80 geiser types. 240k is de prijsklasse waar we hem voor te koop willen gaan zetten. Ik kan je de straat in een pm sturen mocht je interesse hebben :)
Nope, ver buiten onze regio :+

Inmiddels weer een huis gevonden, gaan vrijdag kijken. Ditmaal met wat meer outdated interieur (maar ook weer niet écht verschrikkelijk), en kan best een leuk project worden. Nu maar hopen dat we niet bieder 429 zijn of dat ze nu al 3x over de vraagprijs bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 08:32
Mooie boel… De verkopers willen misschien de koop niet door laten gaan omdat de verkoper "overspannen" is en het niet meer zo ziet zitten.

Begin januari zijn we overeengekomen met het bod, dus ik heb alles ingaan laten zetten qua financiën. Vandaag zouden de verkopers de koopovereenkomst ondertekenen en wij morgenvroeg. Tijdens het eten, rond 18:00 uur, kreeg ik een belletje van de makelaar dat de verkoper het misschien niet wil verkopen. Eerst wil de verkoper naar de dokter en dan wil hij kijken of ie het door laat gaan of niet. Wij gaan sowieso naar de makelaar om alvast te ondertekenen. Ik hoop dat hij zich niet bedenkt en de akte gewoon ondertekend…

Wij balen hier erg van, maar we hebben geen poten om op te staan.. We hebben nog niets getekend en de rest is schriftelijk(via mail) over een gekomen. Helaas telt dat niet. De tijd en kosten voor de adviseur en het regelen van een hypotheek zal dan voor niets zijn geweest.. Aanbod huizen hier in de regio is erg karig en komen nauwslijk nieuwe huizen bij op Funda. Ons huis is verkocht onder voorbehoud, dus we moeten over paar maanden eruit.

Ik ga van het ergste uit.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@albert04 en daarom kan juist een aankoopmakelaar of zelf super pro actief zijn van nut zijn

het is zeer gebruikelijk juist in deze markt desnoods dezelfde dag dat er een mondelinge overeenkomst is met het koopcontract op de stoep te staan bij verkoper. want zoals je nu zelf ook ziet alleen met die krabbel erop heb je als koper zekerheid.

het kan ook maar zo zijn dat ze een beter bod hebben gehad en nu dit verhaal op hangen.....

edit. en waarom heeft het sowieso zo lang geduurd voordat de verkoopmakelaar zijn 'huiswerk' klaar heeft ? ook vanwege het betere bod wellicht.... anders kost het hem ook geld

[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 16-01-2018 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

albert04 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 19:28:
Mooie boel… De verkopers willen misschien de koop niet door laten gaan omdat de verkoper "overspannen" is en het niet meer zo ziet zitten.

Begin januari zijn we overeengekomen met het bod, dus ik heb alles ingaan laten zetten qua financiën. Vandaag zouden de verkopers de koopovereenkomst ondertekenen en wij morgenvroeg. Tijdens het eten, rond 18:00 uur, kreeg ik een belletje van de makelaar dat de verkoper het misschien niet wil verkopen. Eerst wil de verkoper naar de dokter en dan wil hij kijken of ie het door laat gaan of niet. Wij gaan sowieso naar de makelaar om alvast te ondertekenen. Ik hoop dat hij zich niet bedenkt en de akte gewoon ondertekend…

Wij balen hier erg van, maar we hebben geen poten om op te staan.. We hebben nog niets getekend en de rest is schriftelijk(via mail) over een gekomen. Helaas telt dat niet. De tijd en kosten voor de adviseur en het regelen van een hypotheek zal dan voor niets zijn geweest.. Aanbod huizen hier in de regio is erg karig en komen nauwslijk nieuwe huizen bij op Funda. Ons huis is verkocht onder voorbehoud, dus we moeten over paar maanden eruit.

Ik ga van het ergste uit.. :(
Ik vrees dat verkopers een hoger bod hebben ontvangen, dat een verkoopmakelaar zich zo makkelijk opstelt is ook veelzeggend. Immers loopt hij waarschijnlijk ook geld mis als ze niet zouden verkopen..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1 ... 72 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7