Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 71 ... 354 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-04 09:54
@thewizard2006 Gefeliciteerd alvast met de aankoop van jullie nieuwe huis :). Zolang je zelf ook maar tevreden bent dat is het belangrijkste (en tuurlijk wil je niet 50K te veel betalen maar dat valt nu wel mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

CurlyMo schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:38:
[...]

Omdat TS oorspronkelijk al geen bouwkundige keuring wilde laten doen. Ik zeg, doe dat nu wel voor alle zekerheid. Als het dan nog pannes is dan kan je ontbinden.
En daarom neem je het op in de voorwaarden van de koopovereenkomst en ga je niet zitten haasten om het nu in drie dagen rond te krijgen.
Zelfde gaat op voor de taxatie. TS heeft zichzelf nu in deze bochten gewrongen, dus opeens minder bieden gaat hem niet echt meer worden denk ik. Wat je dan dus kan doen is zeker weten dat je niet veel te veel betaald. Taxatie moet er voor de financiering toch komen, dan kan TS beter zorgen dat hij hem nog heeft binnen de bedenktermijn.
Je hecht veel te veel waarde aan een taxatie. Een verschil van een paar duizend euro past prima binnen de marge van een taxatie. En als het verschil echt te groot is dan ontbind je simpelweg omdat je de financiering dan niet rond krijgt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:26
Tsurany schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:03:
[...]
En daarom neem je het op in de voorwaarden van de koopovereenkomst en ga je niet zitten haasten om het nu in drie dagen rond te krijgen.
Dat hangt van je regio af. In de randstad is een bouwkundige keuring meestal take-it-or-leave-it. In het oosten was het bij meer dan X bedrag kosten, het verschil van koopsom af. Als het take-it-or-leave-it is kan je het gewoon het makkelijkst in je bedenktermijn plannen. Dat redt je echt wel. Tussen accepteren bod en uiteindelijk verlopen bedenktermijn zat bij ons 2,5 week. Dat moet lukken.
Je hecht veel te veel waarde aan een taxatie. Een verschil van een paar duizend euro past prima binnen de marge van een taxatie. En als het verschil echt te groot is dan ontbind je simpelweg omdat je de financiering dan niet rond krijgt.
Dat zeg ik toch niet. Het is juist bedoelt voor je derde zin. Als het verschil te groot is je ontbind. Financiering hoeft geen probleem te zijn gezien het eigen geld van @thewizard2006, maar het is aan hem in hoeverre hij dat wil aanspreken bij een hypotheek.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

CurlyMo schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:11:
[...]

Dat hangt van je regio af. In de randstad is een bouwkundige keuring meestal take-it-or-leave-it. In het oosten was het bij meer dan X bedrag kosten, het verschil van koopsom af. Als het take-it-or-leave-it is kan je het gewoon het makkelijkst in je bedenktermijn plannen. Dat redt je echt wel. Tussen accepteren bod en uiteindelijk verlopen bedenktermijn zat bij ons 2,5 week. Dat moet lukken.
Dit is niet regio gebonden, dit is afhankelijk van afspraken tussen koper en verkoper en wordt in de koopovereenkomst opgenomen.
Dat zeg ik toch niet. Het is juist bedoelt voor je derde zin. Als het verschil te groot is je ontbind. Financiering hoeft geen probleem te zijn gezien het eigen geld van @thewizard2006, maar het is aan hem in hoeverre hij dat wil aanspreken bij een hypotheek.
Alsnog hecht je veel te veel waarde aan een taxatie.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik denk dat met 'regio-afhankelijk' bedoelt wordt dat je in sommige regio's niet de luxe hebt om een dergelijke ontbindende voorwaarde te stellen. Maar tegelijk heb je in diezelfde regio's in de overgrote meerderheid van de gevallen wel de tijd om het gewoon te regelen voordat je aan het koopcontract vast zit. Tussen geaccepteerd bod en einde bedenktijd zit doorgaans meer dan genoeg tijd om dergelijke zaken te regelen :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
CurlyMo schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:11:
[...]

officieel is dat toch 3 dagen? Dan is het wel erg kort om dit te regelen.
Als we zoiets er in zetten kan je wel wellicht laten opnemen dat het binnen een redelijke termijn gebeurd moet zijn uiteraard.
Qua hypotheek gebaseerd op inkomsten ja. Als hij dadelijk 20k lager getaxeerd wordt (wat ik niet verwacht) dan wordt het wel ff pittig. Dus wellicht opnemen dat we onder voorbehoud van een taxatie die max 5k onder de verkoopprijs kunnen ontbinden?

Nog even in Funda ingevuld in de regio rotterdam met vraagprijs tussen de 300k en 375k en opp 140m2 en gebouwd na 2010 en dan komt er echt niets beters uit (in mijn mening). Dus of alle 17? huizen die er te koop zijn met die eisen zijn te hoog in de markt gezet of het is gewoon een realistische prijs voor deze omgeving/markt etc

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Tsurany schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:16:
[...]
Dit is niet regio gebonden, dit is afhankelijk van afspraken tussen koper en verkoper en wordt in de koopovereenkomst opgenomen.
Natuurlijk, maar het is afhankelijk van de regio of makelaars daar wel of niet toe adviseren. Als je dit in Amsterdam of Leiden voorstelt, dan zal de verkoopmakelaar adviseren om een andere koper te zoeken. Als je dit in Groningen voorstel zal dat anders zijn.
Alsnog hecht je veel te veel waarde aan een taxatie.
Leg nog eens beter uit dan?
thewizard2006 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:18:
[...]

Vanaf tekenen door beide partijen. Het duurt nog wel even voordat beide partijen getekend hebben. Eerst gegevens sturen, concept controleren, afspraak maken enz. Bij ons duurde het 2,5 tot 3 weken. Dan heb je echt wel een keuring kunnen doen.
Dus wellicht opnemen dat we onder voorbehoud van een taxatie die max 5k onder de verkoopprijs kunnen ontbinden?
Zorg gewoon dat je dit weet in je bedenktermijn. Je kan altijd afspreken dat je alvast belt met de taxateur om het bedrag te horen vóórdat het rapport klaar is. Zo ging dat bij ons ook. Alles netjes op papier zetten kost de taxateur ook tijd.

[ Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 05-01-2018 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]

Zoals gezegd kan er rustig twee weken voorbij gaan nadat je bod geaccepteerd is en voordat het koopcontract door beide partijen is ondertekend. Pas daarna gaan die drie dagen lopen. Als je het 'normaal' brengt naar verkopers toe (met als excuus dat je gewoon je zaakjes op orde wilt hebben voor de financier die een dergelijke keuring vereist O-) ) en je hebt 'normale' verkopers (er zijn immers altijd uitzonderingen) dan kun je echt wel een afspraak voor z'n keuring regelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Nog even in Funda ingevuld in de regio rotterdam met vraagprijs tussen de 300k en 375k en opp 140m2 en gebouwd na 2010 en dan komt er echt niets beters uit (in mijn mening). Dus of alle 17? huizen die er te koop zijn met die eisen zijn te hoog in de markt gezet of het is gewoon een realistische prijs voor deze omgeving/markt etc
Je bent er nu toch al uit? Voor 360 koop je dat pand en is iedereen blij. Jij omdat je denkt dat je 10k eruit hebt onderhandeld, de verkoper omdat hij 5k meer pakt dan hij in eerste instantie had gehoopt.

Nogmaals, wat maakt jou die paar tientjes uit per maand. Je koopt een huis wat volledig aan je wensen voldoet en waar je meteen in kan wonen. Geniet ervan en kijk niet verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
Wolly schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:30:
[...]

Je bent er nu toch al uit? Voor 360 koop je dat pand en is iedereen blij. Jij omdat je denkt dat je 10k eruit hebt onderhandeld, de verkoper omdat hij 5k meer pakt dan hij in eerste instantie had gehoopt.

Nogmaals, wat maakt jou die paar tientjes uit per maand. Je koopt een huis wat volledig aan je wensen voldoet en waar je meteen in kan wonen. Geniet ervan en kijk niet verder.
Jawel maar al die tweakers kunnen toch behoorlijk onder je huid gaan zitten he ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
thewizard2006 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:31:
[...]

Jawel maar al die tweakers kunnen toch behoorlijk onder je huid gaan zitten he ;)
Je vriendin nog meer als ze erachter komt dat ze voor de prijs van een Chinees menu nog steeds in een doorzonwoning zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

CurlyMo schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:21:
[...]

Natuurlijk, maar het is afhankelijk van de regio of makelaars daar wel of niet toe adviseren. Als je dit in Amsterdam of Leiden voorstelt, dan zal de verkoopmakelaar adviseren om een andere koper te zoeken. Als je dit in Groningen voorstel zal dat anders zijn.
Het is niet regio afhankelijk, het is afhankelijk van de hoeveelheid geïnteresseerden in de woning en het aantal ontvangen biedingen. Je veralgemeniseert waar dat absoluut niet van toepassing is.
Leg nog eens beter uit dan?
Een taxatie is relatief veel natte vinger werk, zeker in een markt die zo in beweging is. Nodig een aantal taxateurs uit en je krijgt allemaal verschillende waarden.

Het enige nut van een taxateur is dat de bank enige zekerheid heeft dat de waarde van het huis niet te hoog is in vergelijking met de lening. Daarom wilt de taxateur ook weten wat het aankoopbedrag is, dan kunnen ze heel makkelijk naar dat bedrag toewerken en zullen ze enkel een afwijkend resultaat geven als het verschil echt veel te groot is.
Vanaf tekenen door beide partijen. Het duurt nog wel even voordat beide partijen getekend hebben. Eerst gegevens sturen, concept controleren, afspraak maken enz. Bij ons duurde het 2,5 tot 3 weken. Dan heb je echt wel een keuring kunnen doen.
En als het wel snel verloopt, wat doe je dan? Je kan prima afspreken om zo snel mogelijk een bouwkundige keuring uit te voeren maar als je zekerheid wilt moet je dit gewoon als ontbindende voorwaarden opnemen.
Ik snap niet waarom je dit niet gewoon op fatsoenlijke wijze zou regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Wolly schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:32:
[...]

Je vriendin nog meer als ze erachter komt dat ze voor de prijs van een Chinees menu nog steeds in een doorzonwoning zit :+
:D

Ik vind het ook wel bizar veel geld voor een uiterst minimaal huis. Vooral van dat perceel word ik echt verdrietig. Van een 'tuin' van 5x5 op NW (!) ga je ook zonder groene vingers echt spijt krijgen. Dat wordt binnen no-time een spekglad, troosteloos, bemost binnenplaatsje.

Dan kun je echt beter in Nesselande gaan wonen, bijv. https://www.funda.nl/koop...498847-laan-van-dada-115/ Even groot, bj 2007 en nog steeds een beperkt perceel maar aan een tuin van 5x12 op het zuiden heb je tenminste nog iets. Bovendien is Nesselande veel leuker dan Berkel en Rodenrijs, alleen al vanwege het strand (OK, ik zou er alsnog niet willen wonen maar het is van alle post-2000 wijken wel de leukste daar :P).

[ Voor 4% gewijzigd door nare man op 05-01-2018 14:46 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Tsurany schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:37:
[...]
Het is niet regio afhankelijk, het is afhankelijk van de hoeveelheid geïnteresseerden in de woning en het aantal ontvangen biedingen. Je veralgemeniseert waar dat absoluut niet van toepassing is.
Aan het aantal geïnteresseerde op een woning is in het algemeen in de randstad groter dan daarbuiten gezien de schaarste.
Een taxatie is relatief veel natte vinger werk, zeker in een markt die zo in beweging is. Nodig een aantal taxateurs uit en je krijgt allemaal verschillende waarden.
Klopt, helemaal. Maar waar moet je dan vanuit gaan buiten je eigen ratio? Als je toch een mening van een derde wil, dan lijkt me de taxateur een aangewezen persoon.
En als het wel snel verloopt, wat doe je dan? Je kan prima afspreken om zo snel mogelijk een bouwkundige keuring uit te voeren maar als je zekerheid wilt moet je dit gewoon als ontbindende voorwaarden opnemen.
Ik snap niet waarom je dit niet gewoon op fatsoenlijke wijze zou regelen.
Ik zeg niks anders dan jij qua uitwerking. Dat je een bouwkundige keuring gedaan wilt hebben tijdens de bedenktijd. Dat betekent simpel dat je niet tekent voordat je zeker weet dat je de bouwkundige keuring kunt hebben laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Zo, hier koopcontract voor de aankoop van ons huidige huurappartement ook getekend. Financiering op basis inkomen ook geen probleem alleen nog even in de overlijdensrisicoverzekeringen duiken dit weekend naast een berg papierwerk van de notaris.

Helaas bleek de 101% achteraf sowieso al niet meer haalbaar qua tijdspanne, vervelend maar dan vooral van die half procent aftrek. Wel met alles nog de 2017 tarieven geregeld, advieskosten etc. zijn ook weer flink omhoog gegaan. Taxatie niet van onder de indruk, werd gewoon naar de vraagprijs toegewerkt en die is nu al 3k hoger dan waar wij het voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-05 21:01
Wolly schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:32:
[...]

360 chinese menu's. ;)

Verder helemaal met @nare man eens.
Vind de prijzen echt buiten elke proportie momenteel.
1000€ aflossen per maand en dat 30 jaar, ofwel 360 maanden achtereen.
Als ik dan zie wat na die flinke financiele inspanning "van jezelf" is, zou ik niet vrolijk worden. :N
"Het is nou eenmaal zo", bevredigt mij niet werkelijk als argument het toch te doen.
Ach, en na die 30 jaar (of al eerder) kan de portemonnai weer open voor een flinke opknapbeurt.
Misschien word ik als 50+er ook wel gewoon te oud... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

CurlyMo schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 16:25:
[...]

Aan het aantal geïnteresseerde op een woning is in het algemeen in de randstad groter dan daarbuiten gezien de schaarste.
Geen goede reden om zulke generaliseerde uitspraken te doen in mijn ogen. Dat is te kort door de bocht en past niet in dit topic.
Klopt, helemaal. Maar waar moet je dan vanuit gaan buiten je eigen ratio? Als je toch een mening van een derde wil, dan lijkt me de taxateur een aangewezen persoon.
Wat wil je dan met die mening gaan doen? De koop ontbinden als hij er een paar duizend onder taxeert? Dan moet je het huis überhaupt niet gaan kopen.
Ik zeg niks anders dan jij qua uitwerking. Dat je een bouwkundige keuring gedaan wilt hebben tijdens de bedenktijd. Dat betekent simpel dat je niet tekent voordat je zeker weet dat je de bouwkundige keuring kunt hebben laten doen.
Dat zeg je dus niet, een voorbehoud in het koopcontract is heel wat anders dan gebruik maken van de bedenktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Hi allemaal! Ik ben nieuw hier. Wij zitten momenteel in een huurhuis, en willen een koophuis. Na wat rondkijken vandaag bij een woning geweest die ons bevalt. Hij is netjes afgewerkt. Maar: hij is oud.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Concrete vragen:
- Iemand ervaring met het vervangen van een trap? Adviseren jullie dit voor de koop uit te zoeken (dus timmerman mee voor offerte) of gewoon van een bedrag (zeg 5k) uit te gaan?
- Energielabel eisen?
- Hoe kan ik beter de prijs van de woning schatten zonder direct een taxatie uit te laten voeren? Of zouden jullie dit sowieso laten doen? We kunnen het betalen en de vraagprijs lijkt ons een redelijke prijs.
- Adviseren jullie lager te bieden? Hoe kan ik erachter komen of die andere kijker ook serieus geïnteresseerd is?
- Is het normaal om een bouwkundige keuring uit te laten voeren voordat je een bod doet? Het lijkt mij een must bij een huis van deze leeftijd.
- Adviseren jullie een aankoopmakelaar? Kan eventueel gelijk taxeren natuurlijk..

De markt in onze omgeving (waar niet) gaat als een gek, er zijn al 2 woningen die meer dan een jaar te koop stonden voor onze neus weggekaapt. We hebben het idee dat we snel moeten handelen.

[ Voor 2% gewijzigd door francoski op 05-01-2018 21:44 . Reden: Link naar huis geplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-04 09:54
@francoski Heb je een link van het huis?

Ik zou inderdaad zeker voor een bouwkundige keuring gaan, dit kun je opnemen in het koopcontract als ontbindende voorwaarden dan hoef je het niet direct te regelen.

Voor de trap (en stukje plafond weg) zou ik tussen de 5K en 10K reserveren (afhankelijk van hoe luxe) maar zou ook altijd even een aantal trappen fabrikanten benaderen.

Prijs van de woning kun je ook inschatten ahv andere vergelijkbare verkochten woningen in de buurt (mits dat redelijk recent is) + de woz waarde even checken op wozwaardeloket.nl. Alhoewel deze tegenwoordig een stukje lager is dan de vraagprijs.

Energielabel zou ik zeker eisen, is ook verplicht dacht ik als verkopende partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Heb je vraag even naar het juiste topic verplaatst, een heleboel van je vragen kun je hier vinden. Wat een trap kost is imho volledig afhankelijk van de trap en het huis, verder stel je veel vragen die vaker langskomen. Even teruglezen zal je een hoop informatie geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:43
francoski schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 21:10:
Hi allemaal! Ik ben nieuw hier. Wij zitten momenteel in een huurhuis, en willen een koophuis. Na wat rondkijken vandaag bij een woning geweest die ons bevalt. Hij is netjes afgewerkt. Maar: hij is oud.

***members only***

Concrete vragen:
- Iemand ervaring met het vervangen van een trap? Adviseren jullie dit voor de koop uit te zoeken (dus timmerman mee voor offerte) of gewoon van een bedrag (zeg 5k) uit te gaan?
- Energielabel eisen?
- Hoe kan ik beter de prijs van de woning schatten zonder direct een taxatie uit te laten voeren? Of zouden jullie dit sowieso laten doen? We kunnen het betalen en de vraagprijs lijkt ons een redelijke prijs.
- Adviseren jullie lager te bieden? Hoe kan ik erachter komen of die andere kijker ook serieus geïnteresseerd is?
- Is het normaal om een bouwkundige keuring uit te laten voeren voordat je een bod doet? Het lijkt mij een must bij een huis van deze leeftijd.
- Adviseren jullie een aankoopmakelaar? Kan eventueel gelijk taxeren natuurlijk..

De markt in onze omgeving (waar niet) gaat als een gek, er zijn al 2 woningen die meer dan een jaar te koop stonden voor onze neus weggekaapt. We hebben het idee dat we snel moeten handelen.
Regel een bouwkundige keuring en stel een vraag aan hem over die trap, kan een keurmeester je vast wel wat over vertellen, evt zelfs kosten voor schatten. Naar aanleiding vandoor keuring zou ik gewoon bieden, dan merk je het wel of er meer kapers op de kust zijn. Als je de makelaar belt met de mededeling dat je wil komen kijken met een keuring, snapt hij ook wel dat jij serieuze interesse hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
krijg net een mail van de verkopende makelaar
De eigendomsoverdracht zal plaatsvinden op 4 mei 2018. U maakt een voorbehoud voor financiering voor een periode van 6 weken vanaf vandaag. Dit voorbehoud loopt daarmee af op 16 februari 2017. Het is voor alle partijen van groot belang dat alles in het werk wordt gesteld om deze datum te halen. Wij adviseren u daarom om op een zo kort mogelijke termijn de hypotheekaanvraag in gang te zetten.
Wij hadden inderdaad 4mei afgesproken maar wat ik apart vind is dat hij vanaf vandaag al de voorbehoud van financiering in wil laten gaan. Dat gaat dat pas lopen vanaf het moment dat het koopcontract is getekend.

In diezelfde mail geeft hij ook al aan een sterke voorkeur te hebben voor een x aantal notarissen en mochten we daar vanaf willen wijken dit in overleg kan. Echter heb ik aan het begin al aangegeven dat wij de notaris uitkiezen dus dan hebben ze toch helemaal niets te willen.

Zit er zwaar over te denken om op een nette manier aan te geven dat ik niet zo gediend ben van pressie uitoefenen op deze manier.

[ Voor 23% gewijzigd door thewizard2006 op 06-01-2018 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:33

Tys

thewizard2006 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 11:23:
krijg net een mail van de verkopende makelaar
[...]
In diezelfde mail geeft hij ook al aan een sterke voorkeur te hebben voor een x aantal notarissen en mochten we daar vanaf willen wijken dit in overleg kan. Echter heb ik aan het begin al aangegeven dat wij de notaris uitkiezen dus dan hebben ze toch helemaal niets te willen.

Zit er zwaar over te denken om op een nette manier aan te geven dat ik niet zo gediend ben van pressie uitoefenen op deze manier.
Het staat je vrij om een notaris te kiezen. Zelf had ik ook zoiets van 'dat bepaal ik zelf wel' en vervolgens was de dichtstbijzijnde nog het goedkoopst ook. Iedereen blij en anders had ik zonder pardon een andere gekozen die buiten de verkopers voorkeur regio zou liggen. Ik zou er geen aandacht aan spenderen.

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als je er acht weken van wilt maken, dan stuur je gewoon een nette reply dat je liever acht weken hebt. Ik begrijp niet zo goed waarom je zou gaan nitpicken over wanneer die 6 of 8 weken gaat lopen; je kunt nu immers al de afspraken maken met FA / financier en alle benodigde info verzamelen. Notariskeuze kan gewoon later ingevuld worden. Verder:
Tyson schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 11:32:
Ik zou er geen aandacht aan spenderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
naitsoezn schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 11:46:
Als je er acht weken van wilt maken, dan stuur je gewoon een nette reply dat je liever acht weken hebt. Ik begrijp niet zo goed waarom je zou gaan nitpicken over wanneer die 6 of 8 weken gaat lopen; je kunt nu immers al de afspraken maken met FA / financier en alle benodigde info verzamelen. Notariskeuze kan gewoon later ingevuld worden. Verder:
Ik wil dat het gaat zoals het hoort.:) En volgens mij hoort het zo te zijn dat de tijd ingaat als je het koopcontract hebt ondertekend. Ik weet namelijk niet hoelang hier overheen gaat voor er een definitieve versie op tafel ligt. Wat ik wil voorkomen is dat er dadelijk pas na 2 weken een koopcontract is en ik nog maar 4 weken heb om alles te regelen. Mocht dit een normale gang van zaken zijn hoor ik het uiteraard ook graag en dan moet ik mijn beeld bijstellen van hoe het in zijn werkt hoort te gaan.

Uiteraard ben ik nu al wel bezig met notaris offertes aanvragen, hebben we contact met een hypotheek adviseur en gaan we binnenkort (morgen) wat offertes voor taxatie en bouwkundig rapport de deur uit doen

[ Voor 7% gewijzigd door thewizard2006 op 06-01-2018 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het is standaard dat je een datum afspreekt waarop het financieringsvoorbehoud afloopt. En dat is wat die makelaar nu voorstelt. Ik begrijp niet zo goed waarom de twee weken tussen nu en het moment dat er een getekend koopcontract is niet gewoon nuttig besteed kan worden voor je hypotheekaanvraag. Dat getekende koopcontract kun je gewoon later toevoegen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
naitsoezn schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 11:55:
Het is standaard dat je een datum afspreekt waarop het financieringsvoorbehoud afloopt. En dat is die makelaar nu voorstelt. Ik begrijp niet zo goed waarom de twee weken tussen nu en het moment dat er een getekend koopcontract is niet gewoon nuttig besteed kan worden voor je hypotheekaanvraag. Dat getekende koopcontract kun je gewoon later toevoegen. :)
Ja duidelijk. Wat ik wilde voorkomen is dat er een makelaar met sneaky trucjes allerlei fratsen aan het uithalen is. Makelaars hebben nogal wel eens de naam wat geniepig te kunnen zijn :)
Wij gaan er in iedergeval gelijk mee aan de slag. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

thewizard2006 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 11:59:
[...]

Ja duidelijk. Wat ik wilde voorkomen is dat er een makelaar met sneaky trucjes allerlei fratsen aan het uithalen is. Makelaars hebben nogal wel eens de naam wat geniepig te kunnen zijn :)
Het is inderdaad nooit verkeerd om je bewust te zijn dat die makelaar niet voor jullie werkt maar voor verkopers ;) en ik zou ook zeker een langere termijn aanvragen. Ik weet niet wat tegenwoordig de gemiddelde doorlooptijd van een hypotheekaanvraag is, maar 8 weken was tot redelijk kort geleden geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
thewizard2006 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 11:59:
[...]

Ik zou er dus niet mee akkoord gaan. Je dient gewoon te zorgen dat je voorbehouden pas beginnen te lopen vanaf het moment van ondertekenen. Je spreekt dan van te voren af wanneer de verkoper(s) tekenen, wanneer jullie tekenen en vanaf die laatste datum moeten de 6 weken gaan lopen. De verkopende makelaar moet dus zorgen dat hij in de concept versies tijdelijke data zet. Die data leg je ook pas vast als het concept door beide partijen helemaal akkoord is.

Het gevaar is heel simpel. Als de verkopers kwaadwillend zijn, dan kunnen ze jou aan de termijn houden en als je die niet haalt moet het het huis kopen of anders kunnen de verkopers de boete innen De notaris zal het ook in de gaten houden en volgen.

Bij ons eerste huis duurde het ruim 4 weken voordat alle fouten uit de concept koopovereenkomst waren.
thewizard2006 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 11:51:
[...]

Ik wil dat het gaat zoals het hoort.:) En volgens mij hoort het zo te zijn dat de tijd ingaat als je het koopcontract hebt ondertekend. Ik weet namelijk niet hoelang hier overheen gaat voor er een definitieve versie op tafel ligt.
Je hebt dus helemaal gelijk. Het moet gewoon kloppen en volgens de regels. Overigens is het koopcontract/koopakte niet hetzelfde als de koopovereenkomst. De eerste doet de notaris, de tweede de verkoopmakelaar.

Een stukje eigen ervaring:

Bij ons laatste huis had de verkopende makelaar een zin opgenomen waarin stond dat we alle documenten moesten overleggen aan de verkopende partij mocht de financiering niet doorgaan. Dit hebben we dus niet geaccepteerd en dit is dan ook veranderd naar alleen de afwijzingsbrief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

CurlyMo schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 13:13:
[...]
Het gevaar is heel simpel. Als de verkopers kwaadwillend zijn, dan kunnen ze jou aan de termijn houden en als je die niet haalt, de boete innen. De notaris zal het ook in de gaten houden en volgen.
Dat is onjuist. Als jij die termijn niet haalt zal je niet meer kunnen ontbinden zonder boete te betalen, dat betekent echter niet dat je ook direct die boete moet betalen. Als jij de hypotheek bij levering gewoon rond hebt is er niks aan de hand. Enkel als je afspraken hebt gemaakt voor een bankgarantie moet die wel op tijd aangeleverd worden. Stort je dit echter uit eigen middelen dan is er dus niks aan de hand als de hypotheekaanvraag langer duurt.

Het wordt pas een probleem als je na het verstrijken van die termijn alsnog een afwijzing krijgt en de koop niet door kan laten gaan. Dan moet je wel die boete betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tsurany op 06-01-2018 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
francoski schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 21:10:

***members only***

Concrete vragen:
- Energielabel eisen?

- Ik heb een trap vervangen (in bestaand trapgat, halfopen, dubbelkwartslag, gegrond vuren trap, leuning, slipstroken, traphekje en plaatsing) en was daarvoor in 2014 2400 euro voor kwijt. Ik ben van een bedrag uitgegaan, maar heb het trapgat opgemeten en kon zo zelf wel vrij goed inschatten of het makkelijk / mogelijk was een trap te plaatsen
- Waarom zou je een energielabel eisen? Ga er maar vanuit dat het matig is.
- Bepaal voor jezelf wat je het waard vindt en biedt dat. Gebruik alle data die je kunt vinden in het kadaster van recent gekochte woningen en als je het heel moeilijk vindt, schakel dan een aankoopmakelaar in. Bepalen wat je het waard vindt, is met afstand het belangrijkste.
- Waarom zou je die keuring doen voor je het koopt? Je kan altijd een voorbehoud opnemen in je bod.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
JvS schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 14:00:
[...]
- Waarom zou je een energielabel eisen? Ga er maar vanuit dat het matig is.
Wanneer is een energielabel verplicht?
Het energielabel is verplicht bij de verhuur en verkoop van:

-woningen en appartementen;
Niet dat het heel veel waarde heeft indien het voor 2 euro ergens online wordt besteld. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Een label zegt niks, vraag is om een kopie van de jaarrekening van de energie maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Tsurany schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 13:25:
[...]
Als jij de hypotheek bij levering gewoon rond hebt is er niks aan de hand. Enkel als je afspraken hebt gemaakt voor een bankgarantie moet die wel op tijd aangeleverd worden. Stort je dit echter uit eigen middelen dan is er dus niks aan de hand als de hypotheekaanvraag langer duurt.

Het wordt pas een probleem als je na het verstrijken van die termijn alsnog een afwijzing krijgt en de koop niet
door kan laten gaan. Dan moet je wel die boete betalen.
Klopt, ik was iets te kort door de bocht. Je kan dan zonder boete niet meer van het huis af. Ik heb mijn post bijgewerkt.
Markprinsen schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 16:16:
Een label zegt niks, vraag is om een kopie van de jaarrekening van de energie maatschappij.
Het zegt niet niks, maar ook niet alles. Zorg vooral dat je weet wat er is gedaan om tot dat label te komen. Met grotendeels dubbel glas, matige vloerisolatie en dakisolatie kan je al op een C zitten. Verwarm je echter alleen de benedenverdieping dan is spouwmuurisolatie veel interessanter dan dakisolatie.

[ Voor 29% gewijzigd door CurlyMo op 06-01-2018 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Foutje.

[ Voor 98% gewijzigd door CurlyMo op 06-01-2018 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 13:48
Hoi allemaal,

Erg leerzaam topic dit, dank jullie wel voor het delen van al jullie ervaringen (lees al een hele tijd mee).

Ik ben net terug uit Amerika en moet ivm werk in Amsterdam gaan wonen.
Ben 1 januari begonnen met werken. Vandaag met de hypotheekadviseur gesproken en ik kan in mijn eentje waarschijnlijk zo'n 300 000 krijgen.

Ik zag dit huis vandaag: https://www.funda.nl/koop...ldenbarneveldtstraat-89-i
Heb gemaild dat ik hem graag wil bezichtigen.
Ik vroeg mij af:
- Heb ik een aankoopmakelaar nodig? Ik heb geen aankoopmakelaar, maar als jullie denken dat dat zinnig is dan zal ik er eentje nemen. Zo ja, hebben jullie suggesties voor een goede (en niet al te dure) in Amsterdam?
- Als ik het huis bezichtigd heb, zal ik dan gewoon dat bedrag bieden? Ik vind het echt een leuk huis en vraag me af of ik lager kan bieden zonder de boot te missen - hoor dat Amsterdam erg gesatureerd is.
- Andere tips?

Zoals jullie merken, heb nog nooit een huis gekocht..

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
VerbalForce schreef op zondag 7 januari 2018 @ 00:22:
- Heb ik een aankoopmakelaar nodig? Ik heb geen aankoopmakelaar, maar als jullie denken dat dat zinnig is dan zal ik er eentje nemen. Zo ja, hebben jullie suggesties voor een goede (en niet al te dure) in Amsterdam?
Van horen zeggen (nieuws, kranten, collega's) bestaat Amsterdam vooral uit één grote kliek aan onderhandse contacten tussen makelaars. Dus waarschijnlijk wel.
- Als ik het huis bezichtigd heb, zal ik dan gewoon dat bedrag bieden? Ik vind het echt een leuk huis en vraag me af of ik lager kan bieden zonder de boot te missen - hoor dat Amsterdam erg gesatureerd is.
Ik zou niet mailen maar direct maandag bellen en dan polsen naar hoe hard het gaat. Kan best zijn dat je één van de vele bent.

Je moet verder wel héél graag in Amsterdam willen wonen om die bedragen neer te tellen voor 47m2 incl. € 68,- p/m servicekosten :|

Zijn randgemeenten geen optie of verder van het centrum vandaag zoals Zuid Oost? De metro en tram verbindingen zijn namelijk prima en er zijn ook genoeg goede fietspaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Als je mailt ben je al te laat. In 020 moet je gewoon een aankoopmakelaar hebben die er heel strak op zit anders gaat het nooit lukken

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ander huis zoeken, deze heeft al tientallen geïnteresseerden gehad en er is ongetwijfeld over de vraagprijs heen geboden. Zo gaat dat in Amsterdam, daar moet je echt niet willen wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 22:27

Jiffy

God, you're ugly!

Overigens is het koopcontract/koopakte niet hetzelfde als de koopovereenkomst. De eerste doet de notaris, de tweede de verkoopmakelaar.
Incorrect. Het koopcontract, de koopakte en de koopovereenkomst zijn een en hetzelfde document. De leveringsakte is de akte die door de notaris wordt gemaakt. Koop <> levering, dat zijn twee verschillende dingen.
Het gevaar is heel simpel. Als de verkopers kwaadwillend zijn, dan kunnen ze jou aan de termijn houden en als je die niet haalt moet het het huis kopen of anders kunnen de verkopers de boete innen De notaris zal het ook in de gaten houden en volgen.
Ook dit is incorrect. Na het verstrijken van de termijn van de ontbindende voorwaarde kun je geen beroep meer op die ontbindende voorwaarde doen. Wordt na die datum door de bank alsnog je financieringsaanvraag afgewezen, kun je idd niet meer zonder problemen onder de koopovereenkomst uit en kan de verkoper de (meestal 10%) boete opeisen. De notaris houdt deze termijn niet voor je in de gaten, dit in tegenstelling tot de termijn voor het storten van de waarborgsom. Die termijn moet je dus zélf (veelal samen met je hypotheekadviseur) in de gaten houden! Het is echter niet zo dat je hypotheek voor die datum helemaal rond moet zijn: je moet (voor jezelf) zeker weten dat ie rond zal komen, de hypotheek hoeft pas rond te zijn (vlak) voor de overdracht, zodat de notaris de benodigde hypotheekopdracht van de bank ontvangt waarmee de akte kan worden opgemaakt. Dat is (helaas) vaak pas kort voor de overdracht, een weekje ofzo.

[ Voor 58% gewijzigd door Jiffy op 07-01-2018 07:57 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 13:48
Tsurany schreef op zondag 7 januari 2018 @ 01:33:
[...]

Ander huis zoeken, deze heeft al tientallen geïnteresseerden gehad en er is ongetwijfeld over de vraagprijs heen geboden. Zo gaat dat in Amsterdam, daar moet je echt niet willen wonen.
Oké, dank. Heeft iemand een idee van hoe ik een goede makelaar vind? Ben bijzondere onervaren hierin en geen idee van waar op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jiffy schreef op zondag 7 januari 2018 @ 07:43:
[...]
Incorrect. Het koopcontract, de koopakte en de koopovereenkomst zijn een en hetzelfde document. De leveringsakte is de akte die door de notaris wordt gemaakt. Koop <> levering, dat zijn twee verschillende dingen.
Ik heb duidelijk mijn weekend niet. Ik heb het weer aangepast :'(
Ook dit is incorrect.
Dit is niet incorrect.
Na het verstrijken van de termijn van de ontbindende voorwaarde kun je geen beroep meer op die ontbindende voorwaarde doen. Wordt na die datum door de bank alsnog je financieringsaanvraag afgewezen, kun je idd niet meer zonder problemen onder de koopovereenkomst uit en kan de verkoper de (meestal 10%) boete opeisen.
Dat zeg ik inderdaad
De notaris houdt deze termijn niet voor je in de gaten, dit in tegenstelling tot de termijn voor het storten van de waarborgsom.
Ik zei niet dat de notaris specifiek je financieringstermijn in de gaten houdt. De notaris houdt alle belangen in het proces in de gaten en zorgt dat alles juridisch correct verloopt. Hij houdt dus in de gaten dat de waarborgsom er komt zodat de boete opeisbaar is door de verkopers. Ik schreef die zin dan ook aan het eind van het stukje over boete innen. De notaris houdt dan ook in de gaten of de waarborgsom gestort wordt zodat de boete geïnd kan worden.
Die termijn moet je dus zélf (veelal samen met je hypotheekadviseur) in de gaten houden! Het is echter niet zo dat je hypotheek voor die datum helemaal rond moet zijn: je moet (voor jezelf) zeker weten dat ie rond zal komen, de hypotheek hoeft pas rond te zijn (vlak) voor de overdracht, zodat de notaris de benodigde hypotheekopdracht van de bank ontvangt waarmee de akte kan worden opgemaakt. Dat is (helaas) vaak pas kort voor de overdracht, een weekje ofzo.
Dat is inderdaad belangrijk om als koper te beseffen. Alleen als je aanspraak wilt kunnen maken op je voorbehoud van financiering, dan zul je in die termijn ook uitsluitsel van een bank moeten hebben. Als je als koper om een of andere reden 100% zeker bent dat je die de financiering krijgt, dan is het belangrijkste dat de notaris de hypotheekopdracht kan geven en je voor die termijn alles geregeld hebt. Dan hoef je je minder druk te maken over de termijn van je voorbehoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

wat wellicht nuttig is om te weten inzake het standaard (nvm) format en ontbinding ivm financiering

hierin wekt men de indruk dat een nog niet geaccepteerde aanvraag reden kan zijn tot ontbinding. meestal artikel 15.1 of 16.1

15.1. Deze koopovereenkomst kan door koper worden ontbonden indien uiterlijk:
a. op ................... koper voor de financiering van de onroerende zaak voor een bedrag van ................, zegge ………….. geen bindend aanbod tot een hypothecaire geldlening van een erkende geldver¬strekkende bankinstelling heeft verkregen,

15.3. Partijen verplichten zich over en weer al het redelijk mogelijke te doen teneinde de hierboven bedoelde financiering en/of Nationale Hypotheek Garantie en/of toezegging(en) en/of andere zaken te verkrijgen.
De partij die de ontbinding inroept, dient er zorg voor te dragen dat de mededeling dat de ontbinding wordt ingeroepen, uiterlijk op de ........ werkdag na de datum waarvan in de betreffende ontbindende voorwaarde sprake is door de wederpartij of diens makelaar is ontvangen.
Deze mededeling dient schriftelijk en goed gedocumenteerd via gangbare communicatiemiddelen te geschieden. Indien koper de ontbinding wenst in te roepen als gevolg van het (tijdig) ontbreken van een financiering als bedoeld in artikel 15.1 onder sub a. wordt, tenzij partijen anders overeenkomen, onder ‘goed gedocumenteerd’ verstaan dat één afwijzing van een erkende geldverstrekkende bankinstelling aan verkoper of diens makelaar dient te worden overgelegd.

LET DAAR OP. ik heb voor de liefhebber het formele nvm standpunt ("enkel geen bindend aanbod is pech voor koper, ontbinden niet mogelijk") hierover op schrift

bottmeline. Zorg dan je de financiering op orde hebt of een daadwerkelijke afwijzing.

https://www.eigenhuis.nl/...model-2017).doc?sfvrsn=17

[ Voor 65% gewijzigd door Ray op 07-01-2018 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

Met de kanttekening dat een (ver)koper alles in de koopovereenkomst kan zetten cq aanpassen (of het juridisch stand houdt is een 2e), dus gewoon goed lezen en precies begrijpen wat er staat (evt met hulp).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006

Je hebt dus helemaal gelijk. Het moet gewoon kloppen en volgens de regels. Overigens is het koopcontract/koopakte niet hetzelfde als de koopovereenkomst. De eerste doet de notaris, de tweede de verkoopmakelaar.

Een stukje eigen ervaring:

Bij ons laatste huis had de verkopende makelaar een zin opgenomen waarin stond dat we alle documenten moesten overleggen aan de verkopende partij mocht de financiering niet doorgaan. Dit hebben we dus niet geaccepteerd en dit is dan ook veranderd naar alleen de afwijzingsbrief.
Ik heb de mailwisseling nog eens nagelezen en daarin heeft de makelaar het volgende gestuurd ergens in het begin van de onderhandelingen
"Voorbehoud financiering voor 6 weken na wilsovereenstemming voor 100% van de koopsom"
Nu had ik dit gelezen dat dit zou zijn na het tekenen van de koopovereenkomst. Echter, als ik het goed begrijp is dit nadat beide partijen akkoord zijn gegaan met de prijs (waar wij dus vrijdag overeenstemming over hebben bereikt). Uiteraard ben ik hier niet happy mee. Wellicht dat ik maandag even een belletje ga doen naar de makelaar en uitleg dat ik het verkeerd had begrepen. Zoal je zei moet er nog aardig wat gebeuren voor de koopovereenkomst definitief is en als dat al 2 weken duurt dan blijft er weinig tijd over.
Uiteraard gaan wij nu al wel aan de slag met van alles. Heb al 5 offertes voor notarissen aangevraagd dus hopelijk kan ik dat snel opgeven. Dat is ook nodig voor het koopcontract. De rest kan ik al in gang zetten (hypotheek aanvragen, taxatie/bouwkundig rapport offertes voor doen).

Het lastige van dit soort zaken is dat ik het moeilijk vind om te beoordelen of de makelaar dit bewust zo heeft gedaan of dat het een normale gang van zaken is. Meestal geef ik mensen het voordeel van de twijfel maar bij dit soort partijen heb ik wat meer moeite om te geloven in hun integriteit. Dus wellicht roken ze bloed toen ze doorhadden dat ik geen aankoopmakelaar had of misschien zie ik gewoon geesten :)

[ Voor 10% gewijzigd door thewizard2006 op 07-01-2018 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Je maakt het allemaal veel groter dan het is wat betreft je wantrouwen. Als ik wist dat ik het lastig zou vinden om zakelijk te blijven dan zou dat alleen al een reden voor mij zijn om een aankoopmakelaar te nemen.

Wat ik zou doen is simpelweg afwachten wat er in het concept koopovereenkomst staat. Dat lees je zorgvuldig door. Vervolgens bel of mail je de verkoopmakelaar zakelijk met bijvoorbeeld de volgende zinnen mocht dat nodig zijn. Misschien is er namelijk niks aan de hand.
Dank voor het concept koopovereenkomst. Ik lees echter dat de voorbehoud van financiering al vastgezet is. Als het contract DD-MM-YYYY door de verkopers bij mij binnen is, dan zorg ik dat ik uiterlijk DD-MM-YYYY ook zal ondertekenen. De datum voor het voorbehoud moet dan DD-MM-YYYY zijn. Graag zie ik het nieuwe concept tegemoet.
Of
Dank voor het concept koopovereenkomst. Ik lees dat u notaris X te Y heeft gesuggereerd. Deze mag u vervangen door A te B. Graag hoor ik van de verkoper of daar bezwaren tegen zijn. Zo niet, dan zie ik graag het nieuwe concept tegemoet.
Niet meer dan dat. Gewoon neutraal en duidelijk zijn.

Verder. Een aankoopmakelaar had je misschien € 3000 gekost. Je ziet nu in je eigen biedingsproces waar je dat bedrag makkelijk had kunnen terug verdienen.

[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 07-01-2018 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:45

d0s

sssst

[...]

Ik zou er dus niet mee akkoord gaan. Je dient gewoon te zorgen dat je voorbehouden pas beginnen te lopen vanaf het moment van ondertekenen. Je spreekt dan van te voren af wanneer de verkoper(s) tekenen, wanneer jullie tekenen en vanaf die laatste datum moeten de 6 weken gaan lopen.
Niet helemaal mee eens.

Je begint toch al met je hypotheek regelen op het moment dat je überhaupt een huis koopt? Dat je pas ergens later het koopcontract ondertekend maakt niet uit. Als verkoper wil je ook zekerheid.

Effectief gezien maakt het helemaal niet uit als je gewoon verstandig je huiswerk doet (lees: al bezig bent met het regelen van je hypotheek als je een woning koopt). Waarom moet die 6 weken pas gaan lopen na het ondertekenen van de overeenkomst? Daar kan, vanwege allerlei redenen, tijd overheen gaan. Bij mij duurde het ook 2 weken voordat mijn koper een keer tijd had om te tekenen, moet ik daar dan maar op wachten?

[ Voor 5% gewijzigd door d0s op 07-01-2018 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
d0s schreef op zondag 7 januari 2018 @ 20:53:
[...]
Waarom moet die 6 weken pas gaan lopen na het ondertekenen van de overeenkomst? Daar kan, vanwege allerlei redenen, tijd overheen gaan.
Primair omdat dat dat de juridische aard van het voorbehoud is. Die gaat pas lopen vanaf de officiële koop overeenkomst.

Idealiter weet je waar je aan toe bent. Wij wisten ook alles, hadden 4 weken voorbehoud om die reden. Bleek ook dat de bank pas in week 3,5 tijd had om ons te ontvangen. Dat heb je niet altijd in de hand. Uiteindelijk is alles via spoed gelukt.

Oftewel, als je die 6 weken niet zo belangrijk vind, spreek dan een kortere termijn af. Dat geeft de verkoper meer zekerheid, dan wanneer je je voorbehouden niet laat vastleggen zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Ik heb het nog niet meegemaakt bij mijn aan/verkopen dat de datum precies 6 weken na ondertekenen koopovereenkomst lag. De datum lag altijd 6 weken na de mondelinge overeenkomst.

In mijn laatste traject is de overeenkomst dus pas na 3 weken ondertekend en had mijn koper nog 4 weken op het moment van ondertekenen. Nu ik erover nadenk zou ik als koper ook liever de datum op +6 weken laten zetten op datum ondertekenen, maar het is dus (schijnbaar) niet standaard dat het zo gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
d0s schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:07:
Ik heb het nog niet meegemaakt bij mijn aan/verkopen dat de datum precies 6 weken na ondertekenen koopovereenkomst lag. De datum lag altijd 6 weken na de mondelinge overeenkomst.

In mijn laatste traject is de overeenkomst dus pas na 3 weken ondertekend en had mijn koper nog 4 weken op het moment van ondertekenen. Nu ik erover nadenk zou ik als koper ook liever de datum op +6 weken laten zetten op datum ondertekenen, [...]
Als je er zelf over nadenkt, dan is dat toch gek ;)

Er is namelijk met de mondelingen overeenkomst helemaal nog geen juridisch bindende overeenkomst gesloten. De verkopers kunnen nog altijd met iemand anders een betere mondelinge overeenkomst sluiten totdat er iets getekend is. Er valt dus ook nog helemaal niks te ontbinden. Het maken van een voorbehoud heeft dan nog helemaal geen zin voor de termijn tussen mondelinge overeenkomst en ondertekenen koopovereenkomst. Dat is de reden dat je hem vanaf ondertekenen laat ingaan. Er valt dan tenminste ergens een voorbehoud op te zetten.
[...] maar het is dus (schijnbaar) niet standaard dat het zo gedaan wordt.
Pas op met je generalisaties. Ik ben er eerder voor op mijn vinger getikt door @Tsurany :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:33

-tom-562

Oliesjeik

@thewizard2006 Heb je een aankoopmakelaar? Volgens mij kan die jou perfect helpen met dit soort zaken! Wij hebben bewust voor een aankoopmakelaar gekozen om dit soort dingen te (laten) regelen/uitzoeken. In onze omgeving waren er weinig personen met (recente) huiskoop ervaringen, en al helemaal niet in de regio waar wij op zoek waren.
Onze aankoopmakelaar heeft het (voorlopig) koopcontract op een aantal punten laten wijzigen omdat er wat rare zaken instonden (die ik er zelf zo snel niet herkend zou hebben). Money well spent in ons geval.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Laatst online: 08:43
thewizard2006 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 20:14:
Het lastige van dit soort zaken is dat ik het moeilijk vind om te beoordelen of de makelaar dit bewust zo heeft gedaan of dat het een normale gang van zaken is. Meestal geef ik mensen het voordeel van de twijfel maar bij dit soort partijen heb ik wat meer moeite om te geloven in hun integriteit. Dus wellicht roken ze bloed toen ze doorhadden dat ik geen aankoopmakelaar had of misschien zie ik gewoon geesten :)
Je hebt geen enkele garantie dat een aankoopmakelaar hierbij had geholpen, vaak werkt een aankoopmakelaar juist averechts. Gewoon zelf een beetje logisch nadenken kom je een heel ver. Mbt de koopovereenkomst, gewoon een compare doen met de NVM standaard en dan zie je vanzelf wat er afwijkt van de standaard.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ph4ge schreef op maandag 8 januari 2018 @ 08:58:
[...]
[...] vaak werkt een aankoopmakelaar juist averechts.
Dat verdient meer toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
CurlyMo schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:08:
[...]

Dat verdient meer toelichting.
Dan moet je maar wat teruglezen in dit topic en zijn voorgangers of een beetje Googlen, voordat ik weer op mn vingers getikt wordt door de mods. Verhalen ten over omdat een aankoopmakelaar nou eenmaal een ander belang heeft dan de koper, iedereen zich aankoopmakelaar mag noemen, makelaars zelf praktisch geen enkel risico lopen en makelaars elkaar in de regel goed kennen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik snap oprecht niet waarom er zo halsstarrig wordt vastgehouden aan dat die zes weken per se pas moeten beginnen te lopen na het tekenen van het contract :? . Het lijkt mij persoonlijk veel relevanter om een bepaalde datum op te nemen waarop je financiering rond moet zijn (een reële datum). En of die datum nou zes weken na nu is, of zes weken na het tekenen van het koopcontract (~acht weken na nu) lijkt me een stuk minder relevant dan gewoon een reële datum vast te stellen in overleg met je FA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
naitsoezn schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:12:
Ik snap oprecht niet waarom er zo halsstarrig wordt vastgehouden aan dat die zes weken per se pas moeten beginnen te lopen na het tekenen van het contract :? . Het lijkt mij persoonlijk veel relevanter om een bepaalde datum op te nemen waarop je financiering rond moet zijn (een reële datum). En of die datum nou zes weken na nu is, of zes weken na het tekenen van het koopcontract (~acht weken na nu) lijkt me een stuk minder relevant dan gewoon een reële datum vast te stellen in overleg met je FA.
Deels het psychologische effect en deels juridische logica. Wat betreft dat psychologische effect. Je hebt week 0 een mondelinge overeenkomst en pas week 6 je financiering rond.
- Vanaf mondelinge overeenkomst heb je 6 weken voorbehoud nodig.
- Vanaf koopovereenkomst heb je 4 weken nodig als deze binnen twee weken getekend is.

Tijdens onze zoektocht heeft dat wel degelijk verschil gemaakt in de beeldvorming. Vier weken voorbehoud klinkt nu eenmaal beter dan 6 weken, ondanks dat ze in de praktijk op hetzelfde neerkomen.

Dat juridische aspect heb ik al toegelicht. Een mondelinge overeenkomst is niet bindend, beide partijen kunnen de overeenkomst namelijk nog eenzijdig zonder consequenties wijzigingen (bijvoorbeeld aan iemand anders verkopen of van koop afzien). Er valt dus nog niks te ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

CurlyMo schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:24:
[...]
Dat juridische aspect heb ik al toegelicht. Een mondelinge overeenkomst is niet bindend, beide partijen kunnen de overeenkomst namelijk nog eenzijdig zonder consequenties wijzigingen (bijvoorbeeld aan iemand anders verkopen of van koop afzien). Er valt dus nog niks te ontbinden.
Juist vanuit juridisch oogpunt zou ik een voorkeur hebben om een harde datum op te nemen in het koopcontract ipv een 'vage' termijn waar discussie over kan ontstaan (over hoe die termijn bedoelt is) ;)

Wij hadden in ieder geval gewoon een datum in ons koopcontract staan waarop het financieringsvoorbehoud af liep. Een datum die we voor het tekenen van het koopcontract hebben aan laten passen naar een datum die op dat moment haalbaar voor ons leek :)

[ Voor 17% gewijzigd door naitsoezn op 08-01-2018 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
naitsoezn schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:27:
[...]

Juist vanuit juridisch oogpunt zou ik een voorkeur hebben om een harde datum op te nemen in het koopcontract ipv een 'vage' termijn waar discussie over kan ontstaan (over hoe die termijn bedoelt is) ;)
Natuurlijk. In beide gevallen zal het tot dezelfde datum leiden. Die harde datum moet ook in de overeenkomst opgenomen worden. Maar als je eindeloos loopt te stoeien met het concept koopovereenkomst zoals wij bij ons eerste huis, dan zal de datum al gepasseerd zijn voordat je tekent. Uiteindelijk bleek de verkoopmakelaar de boel flink misleid te hebben, waardoor we niet meer hebben getekend. Dan is het toch fijn dat je termijn begint te lopen vanaf het tekenen, want het regelen van een hypotheek is ook niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
-tom-562 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 08:30:
@thewizard2006 Heb je een aankoopmakelaar? Volgens mij kan die jou perfect helpen met dit soort zaken! Wij hebben bewust voor een aankoopmakelaar gekozen om dit soort dingen te (laten) regelen/uitzoeken. In onze omgeving waren er weinig personen met (recente) huiskoop ervaringen, en al helemaal niet in de regio waar wij op zoek waren.
Onze aankoopmakelaar heeft het (voorlopig) koopcontract op een aantal punten laten wijzigen omdat er wat rare zaken instonden (die ik er zelf zo snel niet herkend zou hebben). Money well spent in ons geval.
Nee geen aankoopmakelaar genomen. Bewust omdat we dit te duur vinden en ik het niet erg vind om zelf het een en ander uit te zoeken (vandaar ook de vragen op dit forum bijv).

Welke punten waren raar in jou geval? Dan kan ik daar rekening mee houden
CurlyMo schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:31:
Natuurlijk. In beide gevallen zal het tot dezelfde datum leiden. Die harde datum moet ook in de overeenkomst opgenomen worden. Maar als je eindeloos loopt te stoeien met het concept koopovereenkomst zoals wij bij ons eerste huis, dan zal de datum al gepasseerd zijn voordat je tekent. Uiteindelijk bleek de verkoopmakelaar de boel flink misleid te hebben, waardoor we niet meer hebben getekend. Dan is het toch fijn dat je termijn begint te lopen vanaf het tekenen, want het regelen van een hypotheek is ook niet gratis.
Heb je wat voorbeelden van die misleiding?

[ Voor 27% gewijzigd door thewizard2006 op 08-01-2018 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
thewizard2006 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:38:
[...]
Nee geen aankoopmakelaar genomen. Bewust omdat we dit te duur vinden en ik het niet erg vind om zelf het een en ander uit te zoeken (vandaar ook de vragen op dit forum bijv).
Denk je dat je met een aankoopmakelaar niet tenminste € 3000 minder had betaald dan nu?
Riant verkeerde oppervlakte maten wat werd opgemerkt door de taxateur, omdat een verdieping die er te laag voor was werd berekent als woonruimte.

[ Voor 21% gewijzigd door CurlyMo op 08-01-2018 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:33

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Welke punten waren raar in jou geval? Dan kan ik daar rekening mee houden

[...]

Aantal dingen voor het 'onder behoud van financiering' gedeelte waren beetje vaag, hebben er in op laten nemen dat we maar 1 afwijzing moesten overhandigen, en dat we een financiering wilden die aan onze 'voorwaarden' voldeed. De exacte bewoording weet ik niet meer, maar het kwam er op neer dat de verkopende partij niet met argumenten komt van 'Ja, maar bij partij X krijg je wel financiering, á 15% rente' (om het maar ff te overdrijven :P). Verder wat dingen over roerende zaken die we over zouden nemen.
En onze aankoopmakelaar kent degene die ons huis verbouwd heeft (~12 jaar geleden, jaren '50 woning verbouwd/uitgebouwd/gemoderniseerd) en de oorspronkelijke bewoners (die dat hebben laten doen), dus wist allerlei (handige) informatie te achterhalen.
Aankoopmakelaar deed de biedingen voor ons, adviseerde ons daar ook in. Mijn inziens zijn geld waard (al is het alleen maar omdat we nu gewoon met een goed gevoel het huis gekocht hebben), en die kosten zijn uiteindelijk te verwaarlozen met wat het uiteindelijk totaal kost :P (je hebt het uiteindelijk maar over een paar honderd euro)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
CurlyMo schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:39:
Denk je dat je met een aankoopmakelaar niet tenminste € 3000 minder had betaald dan nu?
Er zit wel een verschil in 3k cash en 3k hypotheek uiteraard maar dat is een beetje koffiedik kijken. Wellicht wel, wellicht niet. Geen idee. Heb niet de ervaring dat ik x aantal situaties kan vergelijken :)
Riant verkeerde oppervlakte maten wat werd opgemerkt door de taxateur, omdat een verdieping die er te klein voor was werd berekent als woonruimte.
Ok. Ben ook erg benieuwd wat de taxateur gaat meten inderdaad. Zou 143m2 moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

In alle eerlijkheid denk ik dat je met een aankoopmakelaar wel andere keuzes had gemaakt. Hetzij door uiteindelijk minder te betalen vanwege een betere biedingstrategie (niet te hoog beginnen) danwel door alternatieve huizen die de makelaar voor je had gevonden die je zelf niet had kunnen vinden.

Maar de enige manier om het te leren is door het zelf te doen, dus betaal je wat leergeld en ben je een ervaring rijker _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Wolly schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:59:
In alle eerlijkheid denk ik dat je met een aankoopmakelaar wel andere keuzes had gemaakt. Hetzij door uiteindelijk minder te betalen vanwege een betere biedingstrategie (niet te hoog beginnen) danwel door alternatieve huizen die de makelaar voor je had gevonden die je zelf niet had kunnen vinden.

Maar de enige manier om het te leren is door het zelf te doen, dus betaal je wat leergeld en ben je een ervaring rijker _/-\o_
Waarom zou een aankoopmakelaar een betere biedingsstrategie hebben? Dat is helemaal niet te zeggen op basis van deze informatie. De aankoopmakelaar heeft er vaak belang bij om voor zo'n min mogelijk energie van zijn kant een transactie voor elkaar te krijgen. Hij heeft er ook geen belang bij om moeilijk te doen want volgende week zit hij weer met dezelfde verkopende makelaar om tafel.

Vergis je niet, een aankoopmakelaar verkoopt zich tijdens het proces ook aan zijn client en een van zijn taken is om een client te masseren wanneer nodig zodat hij bijv. meer betaalt dan hij eerst in gedachte had. Het is voor een client met een aankoopmakelaar ook moeilijk in te schatten wat hij nou werkelijk heeft toegevoegd. Je betaalt vooral voor het gemak (en daar is op zich niks mis mee, maar andere mensen maken andere keuzes), financieel kan je er beter van worden maar ook niet. 3000 euro is serieus geld.
CurlyMo schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:31:
[...]

Vanuit juridisch oogpunt is een harde datum altijd beter, dat voorkomt per definitie alle discussie. Volgens mij is 6 weken voor het voorbehoud redelijk standaard, maar dat zal ook van de situatie af hangen. Stel, het huis wordt op verzoek van de verkoper pas over 6 maanden overgedragen. Het is dan onredelijk om de koper een strakke deadline te geven voor zijn financieren. Andersom, als het huis over 6 weken overgedragen wordt kan ik me voorstellen dat je als verkoper 4 weken of minder zou willen.

Belangrijk is dat je als koper al het nodig hebt afgestemd met je hypotheekverstrekker, bijv. duidelijk hebt welke documentatie je allemaal nodig hebt en dat klaar hebt liggen voordat je tekent. Als je er als koper alles aan doet om het proces snel en vloeiend te laten verlopen kan je ook je hypotheekverstrekker effectief achter zn broek zitten.

[ Voor 36% gewijzigd door ph4ge op 08-01-2018 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

naitsoezn schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:12:
Je kan wel met je financieel adviseur bekijken wat de mogelijkheden zijn maar voordat een hypotheekofferte uitgebracht kan worden heb je een getekend koopcontract nodig. Mocht het erg lang duren voordat het koopcontract getekend is kan het zijn dat je op een gegeven moment maar twee weken over hebt om het traject bij de bank af te ronden. Als de bank dan erg traag is kan je daardoor zelf in de problemen komen, zeker als je een afwijzing krijgt.

Als je dan naast je hypotheek ook nog een starterslening wilt afsluiten kan dit helemaal te kort zijn, een logge organisatie zoals de SVN gaat erg veel moeite krijgen om dit in twee weken af te ronden. In mijn geval was de bank in vier weken klaar (inclusief adviesgesprek) maar door de SVN was ik uiteindelijk slechts een week voor het aflopen van de termijn klaar. En ik had hier al een termijn van 8 weken afgesproken.

Kortom je moet zeker zijn van je zaak indien je akkoord gaat met een datum zonder dat het koopcontract is opgesteld. Dit kan best korter zijn dan zes weken na tekenen van het koopcontract maar doe dit niet zonder te inventariseren of dit daadwerkelijk mogelijk is.
Wolly schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:59:
[...]

Dan doe je de aanname dat de verkoper met een lager bedrag akkoord was gegaan en dat er daadwerkelijk alternatieve huizen waren. De verkoper had een paar duizend euro goedkoper moeten verkopen om het tarief van de aankoopmakelaar eruit te halen.

Ik zou niet zomaar stellen dat hij daadwerkelijk veel goedkoper had kunnen kopen.

[ Voor 20% gewijzigd door Tsurany op 08-01-2018 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ph4ge schreef op maandag 8 januari 2018 @ 10:05:
[...]

Waarom zou een aankoopmakelaar een betere biedingsstrategie hebben? Dat is helemaal niet te zeggen op basis van deze informatie. De aankoopmakelaar heeft er vaak belang bij om voor zo'n min mogelijk energie van zijn kant een transactie voor elkaar te krijgen. Hij heeft er ook geen belang bij om moeilijk te doen want volgende week zit hij weer met dezelfde verkopende makelaar om tafel.
Een goed begin is het halve werk en dat heeft @thewizard2006 niet goed gedaan. Zijn startbod was meteen het bedrag wat hij het in 1e instantie waard vond op basis van referentiepanden, ik heb het gevoel dat hij zich liet leiden door de vraagprijs en niet door de marktprijs. Een aankoopmakelaar heeft meestal wel de intentie om iets te betekenen voor zijn klant en was waarschijnlijk lager begonnen of minder geneigd meer te bieden. Al ben ik het wel met je eens niet elke aankoopmakelaar het onderste uit de kan haalt vanwege diverse redenen.
Tsurany schreef op maandag 8 januari 2018 @ 10:05:
[...]
Dan doe je de aanname dat de verkoper met een lager bedrag akkoord was gegaan en dat er daadwerkelijk alternatieve huizen waren. De verkoper had een paar duizend euro goedkoper moeten verkopen om het tarief van de aankoopmakelaar eruit te halen.

Ik zou niet zomaar stellen dat hij daadwerkelijk veel goedkoper had kunnen kopen.
Alternatieve huizen zijn er altijd, is het niet nu dan is het over een week/maand/kwartaal. Makelaars weten prima wat er op de markt is (ook wat niet op Funda staat) en wat er op de markt komt. Voor deze informatievoorsprong is het handig een makelaar te hebben die aan jouw kant staat. Je kan immers niet alles van een forum halen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wolly schreef op maandag 8 januari 2018 @ 10:47:

Alternatieve huizen zijn er altijd, is het niet nu dan is het over een week/maand/kwartaal. Makelaars weten prima wat er op de markt is (ook wat niet op Funda staat) en wat er op de markt komt. Voor deze informatievoorsprong is het handig een makelaar te hebben die aan jouw kant staat. Je kan immers niet alles van een forum halen :+
Dat er huizen op de markt komen betekent niet dat die huizen ook een goed alternatief zijn. Een makelaar zal inderdaad over het algemeen de markt wat beter kennen maar dat betekent niet dat hij ook het juiste resultaat zal kunnen leveren, dat is echt een onjuiste aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 8 januari 2018 @ 10:57:
[...]

Dat er huizen op de markt komen betekent niet dat die huizen ook een goed alternatief zijn. Een makelaar zal inderdaad over het algemeen de markt wat beter kennen maar dat betekent niet dat hij ook het juiste resultaat zal kunnen leveren, dat is echt een onjuiste aanname.
Zelfs als er geen alternatieve huizen zijn (ook niet in de systemen van de aankoopmakelaar) is dat ook waardevolle informatie. Het gaat mij erom dat hij beter geinformeerd zou zijn. Zonder gedegen informatie (en argumentatie) een bod doen is jezelf voor de leeuwen gooien.

Ik heb trouwens nergens een aanname gedaan dat een aankoopmakelaar het "juiste" resultaat zou leveren. slechts dat hij andere keuzes had gemaakt. Of die andere keuzes tot een "juist" resultaat zouden leiden is natuurlijk achteraf niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Vandaag al 4 van de 5 offertes voor notarissen binnen dus dat gaat wel snel. Hopelijk kan ik vandaag de knoop doorhakken. Prijzen variëren nu tussen de 799 en 1099 euro (die van 1099 was er een op aanraden van de verkopende makelaar....).
Aanvragen voor bouwkundige keuring en taxatie zijn ook al zo goed al rond. Wacht alleen op de verkopende makelaar wanneer deze kunnen plaatsvinden.
Ook gebeld naar de hypotheekverstrekker (hypotheekshop) maar die was niet beschikbaar dus daar een terugbel verzoek neergelegd.

Hou ook een logboek bij zodat ik alle momenten dat we acties hebben ondernomen vastleg. Mocht het krap worden met deadlines dan kan ik aantonen dat wij er alles aan hebben gedaan om het voor elkaar te boxen.

En wellicht ga ik ook vermelden dat ik het niet goed begrepen had mbt het ingaan van de periode om alles te regelen en dat ik dit graag wil vanaf tekenen koopcontract of 8 weken waarbij ik de hand in eigen boezem steek. De overdracht is pas 4 mei dus er is wel genoeg tijd zeg maar.

Voor het verkopen van ons eigen huis hoeven we ook alleen nog foto's te maken en daar heb ik deze week ook 2 offertes voor binnen dus dat gaat dan ook snel.

[ Voor 7% gewijzigd door thewizard2006 op 08-01-2018 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ph4ge schreef op maandag 8 januari 2018 @ 10:05:
[...]
Vanuit juridisch oogpunt is een harde datum altijd beter, dat voorkomt per definitie alle discussie.
Voor alle duidelijk nogmaals, maar ten overvloede. Ik vind ook dat er een harde datum in de koopovereenkomst moet komen. Ik heb nergens iets anders gesuggereerd. Het enige wat ik stel is dat je deze datum niet moet vaststellen vanaf de mondelinge overeenkomst, maar vanaf het tekenen van de koopovereenkomst.

Ik zeg dus niks meer dan het volgende. Je maakt een afspraak met de makelaar om op 19 januari te tekenen. De makelaar dient dan in de koopovereenkomst 2 maart opnemen als verloopdatum van het voorbehoud (als dat 6 weken is). Als om een of andere reden 19 januari naar 26 januari gaat, dan moet hij de datum aanpassen naar 9 maart.
Aanvragen voor bouwkundige keuring en taxatie zijn ook al zo goed al rond.
Ook in bouwkundige keuringen kan veel verschil zitten. Wij hebben bij ons tweede huis PerfectKeur laten komen. Was € 50,- duurder, maar wel véél degelijker.

[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 08-01-2018 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

thewizard2006 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:54:
Ook gebeld naar de hypotheekverstrekker (hypotheekshop) maar die was niet beschikbaar dus daar een terugbel verzoek neergelegd.
De hypotheekshop is een adviseur, ze verstrekken zelf geen hypotheken.
Hou ook een logboek bij zodat ik alle momenten dat we acties hebben ondernomen vastleg. Mocht het krap worden met deadlines dan kan ik aantonen dat wij er alles aan hebben gedaan om het voor elkaar te boxen.
Dat kan je doen maar zal uiteindelijk irrelevant zijn. Het gaat er niet om of jij je best doet, het gaat om het resultaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Tsurany schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:26:
[...]

Ja bedoel meer dat voor ons het begint bij de hypotheekshop omdat die de hypotheek gaan regelen met/voor ons.
Het is gelukt om morgenavond een afspraak al te maken dus dat is mooi.
Dat kan je doen maar zal uiteindelijk irrelevant zijn. Het gaat er niet om of jij je best doet, het gaat om het resultaat ;)
Al is het maar voor mezelf. Maar lijkt me ook handig mocht je uitstel willen aanvragen. Alles gaat nu wel vlot op zich maar wil me zo goed voorbereiden op tegenvallers :)

Ik had nog gevraagd aan de makelaar wat handig voor hun is met afspraak maken voor bouwkundig en taxatierapport. Nu kreeg ik het volgende terug
Voor wat betreft de bouwkundige keuring en taxatie is het over het algemeen het makkelijkste als de uitvoerende partij rechtsreeks contact met kantoor opneemt. Bij de keuring zou ik als koper aanwezig willen zijn. Bij de taxatie is dit niet noodzakelijk en komt zelden voor.
Is het inderdaad normaal dat er bij een taxatie geen kopende partij aanwezig is? Was namelijk van plan om in beide gevallen wel aanwezig te zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door thewizard2006 op 08-01-2018 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

thewizard2006 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:11:
Is het inderdaad normaal dat er bij een taxatie geen kopende partij aanwezig is? Was namelijk van plan om in beide gevallen wel aanwezig te zijn.
Taxatie is vaak een formaliteit, daar kan je bij aanwezig zijn maar dat is niet noodzakelijk. Ik weet niet waarom je daar graag bij aanwezig wilt zijn?

Ik was er wel bij aanwezig en dat maakte het voor mij nog net wat erger. Niet alleen moest ik betalen voor die "taxatie", ik kon met eigen ogen zien hoe ontzettend weinig tijd een makelaar daar in stopt en wat voor een kansloze procedure het eigenlijk is. Beetje rondlopen, foto's maken en binnen een paar minuten weer weg. Hij spendeerde meer tijd aan het bijkletsen met z'n collega dan aan het bekijken van het huis.

En "toevallig" komt hij precies uit op het verkoopbedrag afgerond op duizend euro...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Tsurany schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:26:
[...]

Sterker nog: de bank* is óók geen hypotheekverstrekker of -gever, de bank is hypotheeknemer. De cliënt is de hypotheekgever. Dit wordt in Nederland nog vaker fout benoemd dan "sowieso" verkeerd wordt gespeld.

Met de hypotheekakte wordt de woning (met toebehoren) in onderpand gegeven aan de bank. Dit in onderpand geven heet bij een registergoed "hypotheekrecht verlenen" of "hypotheek geven". Degene die hypotheek kán geven is dus degene die dat juridisch in eerste instantie heeft en dat is de eigenaar. Degene die dit hypotheekrecht vervolgens aanneemt is de hypotheeknemer, oftewel de bank.

Daartegenover staat dus een geldlening die precies in omgekeerde richting gaat: de "geldnemer" is de cliënt, de "geldgever" is de bank.

*"bank" in de meest brede zin van het woord, dat kan dus ook prima een verzekeringsmaatschappij, een pensioenfonds of je pappie en mammie zijn. Het gaat er om dat er geld wordt uitgeleend door een derde die dus de rol van 'bank' op zich neemt.
Al is het maar voor mezelf. Maar lijkt me ook handig mocht je uitstel willen aanvragen. Alles gaat nu wel vlot op zich maar wil me zo goed voorbereiden op tegenvallers :)
Als je het fijn vindt voor jezelf: vooral doen. Maar voor derden is het volkómen irrelevant. Verspilde moeite.

[ Voor 14% gewijzigd door Jiffy op 08-01-2018 13:27 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Tsurany schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:22:
[...]

Taxatie is vaak een formaliteit, daar kan je bij aanwezig zijn maar dat is niet noodzakelijk. Ik weet niet waarom je daar graag bij aanwezig wilt zijn?

Ik was er wel bij aanwezig en dat maakte het voor mij nog net wat erger. Niet alleen moest ik betalen voor die "taxatie", ik kon met eigen ogen zien hoe ontzettend weinig tijd een makelaar daar in stopt en wat voor een kansloze procedure het eigenlijk is. Beetje rondlopen, foto's maken en binnen een paar minuten weer weg. Hij spendeerde meer tijd aan het bijkletsen met z'n collega dan aan het bekijken van het huis.

En "toevallig" komt hij precies uit op het verkoopbedrag afgerond op duizend euro...
Ik begrijp wat je bedoeld. Bij mijn eerste huis wat ik via familie heb over gekocht (vader overleden van tante) heb ik hier ook kennis van genomen. Kwam in een 3.0 audi A6 met 400pk aangereden ofzo. Beetje rondlopen voor 10min. De volgende dag standaard rapportje en de rekening van 400 euro (en daar zat de vriendenkorting al in)....
Ging me er meer om dat ik niet achter mijn rug om genaaid wordt door de verkopende makelaar en zijn matties zeg maar. Tenminste, niet meer dan ik nu al ben hehe ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jiffy schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:25:
[...]

Sterker nog: de bank* is óók geen hypotheekverstrekker of -gever, de bank is hypotheeknemer. De cliënt is de hypotheekgever. Dit wordt in Nederland nog vaker fout benoemd dan "sowieso" verkeerd wordt gespeld.
Inderdaad, officieel verstrekt de bank een geldlening en verstrekt de woningeigenaar een hypotheekrecht.
Dus je hebt een hypotheeknemer (bank) en hypotheekgever (woningeigenaar). Echter in de praktijk zie je dat vrijwel overal de term hypotheekverstrekker gebruikt wordt als synoniem voor "bank".
thewizard2006 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:25:
[...]

Ik begrijp wat je bedoeld. Bij mijn eerste huis wat ik via familie heb over gekocht (vader overleden van tante) heb ik hier ook kennis van genomen. Kwam in een 3.0 audi A6 met 400pk aangereden ofzo. Beetje rondlopen voor 10min. De volgende dag standaard rapportje en de rekening van 400 euro (en daar zat de vriendenkorting al in)....
Ging me er meer om dat ik niet achter mijn rug om genaaid wordt door de verkopende makelaar en zijn matties zeg maar. Tenminste, niet meer dan ik nu al ben hehe ;)
De enige manier waarop de verkopende makelaar jou zou kunnen "naaien" is door te zorgen dat de taxatie niet aansluit bij de verkoopwaarde. Echter daarmee schiet hij zichzelf ook in de voet, zijn belang is immers het door laten gaan van de verkoop en daarvoor is een lage taxatie absoluut niet bevorderlijk.

[ Voor 42% gewijzigd door Tsurany op 08-01-2018 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 07:52

Wailing_Banshee

You're Next

thewizard2006 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:25:
[...]

Toen we onze keuken wilden verbouwen en daar een extra hypotheek voor wilden nemen (of moet ik nou verstrekken zeggen?) moest dat natuurlijk ook even bekeken worden of het huis daar wel meerwaarde door zou krijgen (gelukkig voor de grote aardbeving van 2012, anders was het nooit gelukt!). Maar die beste man heeft echt wel even wat tijd doorgebracht en onze plannen bekeken voordat hij een rapport heeft gemaakt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Jiffy schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:25:
[...]

[...]

Als je het fijn vindt voor jezelf: vooral doen. Maar voor derden is het volkómen irrelevant. Verspilde moeite.
Ik zit momenteel met een geschil over de verkoop van mijn woning. De wederpartij is in gebreke gebleven en nu in verzuim: financiering en bankgarantie niet tijdig verzorgd en geen gedocumenteerde afwijzing.

Ik heb de koopovereenkomst ontbonden en nu loop het vervolgtraject via een advocaat. Ik ben daarom nu veel aan het lezen over dit onderwerp, vooral uitspraken en dossiers op rechtspraak.nl.

Als er al gevallen zijn dat een rechter een eventuele boete matigt (komt niet veel voor is mijn beeld) dan is het vaak alleen als de wederpartij aantoonbaar moeite heeft gedaan om e.e.a. rond te krijgen. Helemaal zinloos is het dus niet.

Mijn wederpartij bijvoorbeeld is enorm nalatig geweest en heeft nauwelijks moeite gedaan om alles te regelen. Wist zelfs de exacte data niet in het koopcontract (hier overigens 4 weken na tekenen, maar mondeling was e.e.a. al weken eerder rond). Ik kan me ook voorstellen dat een rechter meer begrip kan opbrengen voor iemand die er aantoonbaar serieus mee bezig is geweest.

[ Voor 23% gewijzigd door d0s op 08-01-2018 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kegeltje26
  • Laatst online: 03-02 18:55
[...]

Ja bedoel meer dat voor ons het begint bij de hypotheekshop omdat die de hypotheek gaan regelen met/voor ons.
Het is gelukt om morgenavond een afspraak al te maken dus dat is mooi.
Ga niet met ze in zee, ze zijn veels te duur. Uiteraard kan je een vrijblijvend eerste gesprek doen vandaag. Maar als je de prijzen hoort, zal een prijs duizend euro lager, je als muziek in de oren klinken :)

Er zijn betere adviseurs voor een lagere prijs :) Kijk eerst eens naar de hypotheekadviseurs vergelijkingssites. Nieuwe adviesgesprekken zijn op korte termijn te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
kegeltje26 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:37:
[...]

Ga niet met ze in zee, ze zijn veels te duur. Uiteraard kan je een vrijblijvend eerste gesprek doen vandaag. Maar als je de prijzen hoort, zal een prijs duizend euro lager, je als muziek in de oren klinken :)

Er zijn betere adviseurs voor een lagere prijs :) Kijk eerst eens naar de hypotheekadviseurs vergelijkingssites. Nieuwe adviesgesprekken zijn op korte termijn te regelen.
Ze hebben een standaard prijs van 3k als het goed is.
Had ook al eens gebeld met knab maar daar kreeg ik een minder goed gevoel bij (1.3k kosten dus wel aanzienlijk lager).
We zijn er al een aantal keer langs geweest en hebben ons huidige huis daar toen ook via geregeld. Het is dus voornamelijk het "bekend bij" gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kegeltje26
  • Laatst online: 03-02 18:55
thewizard2006 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:40:
[...]

Ze hebben een standaard prijs van 3k als het goed is.
Had ook al eens gebeld met knab maar daar kreeg ik een minder goed gevoel bij (1.3k kosten dus wel aanzienlijk lager).
We zijn er al een aantal keer langs geweest en hebben ons huidige huis daar toen ook via geregeld. Het is dus voornamelijk het "bekend bij" gevoel.
Nouja, verder maakt het ook niet zoveel uit, je krijgt het van de belasting terug. Maar tot die tijd moet je het zelf wel op kunnen hoesten.

Behalve de naam, denk ik niet dat er meer relevante service aan de hypotheekshop zit verbonden. Dat gratis kopje koffie hebben ze bij andere adviseurs ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
kegeltje26 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:48:
[...]

Nouja, verder maakt het ook niet zoveel uit, je krijgt het van de belasting terug. Maar tot die tijd moet je het zelf wel op kunnen hoesten.

Behalve de naam, denk ik niet dat er meer relevante service aan de hypotheekshop zit verbonden. Dat gratis kopje koffie hebben ze bij andere adviseurs ook wel.
In dit geval is het voor ons dat we het snel geregeld willen hebben nu. We bekend zijn met de hypotheekshop met onze huidige hypotheek en we weten waar we aan toe zijn. Ik drink geen koffie dus dat neem ik nooit mee in mijn overweging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07:17
kegeltje26 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:48:
[...]

Ook maar voor een deel hoor, wat je terugkrijgt.
Reken je niet rijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

d0s schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:49:
Ik kan me ook voorstellen dat een rechter meer begrip kan opbrengen voor iemand die er aantoonbaar serieus mee bezig is geweest.
Zonder twijfel. Maar dan hoef je dus niet aan te komen met een zelfgemaakt 'logboekje', dan moet je komen met keiharde emails naar/van bepaalde personen, documenten en dergelijke waaruit blijkt wat er wel en niet is gedaan en wie waar (volgens jou) nalatig is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Mee eens. Maar ik denk dat iemand die een logboek bijhoud ook alle relevante mails, contactmomenten etc. bijhoud voor de dossiervorming. Een zelfgemaakt 'met terugwerkende kracht opgesteld' logboekje zaagt een rechter snel genoeg doorheen als de onderbouwing er verder niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

thewizard2006 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:50:
[...]

In dit geval is het voor ons dat we het snel geregeld willen hebben nu. We bekend zijn met de hypotheekshop met onze huidige hypotheek en we weten waar we aan toe zijn. Ik drink geen koffie dus dat neem ik nooit mee in mijn overweging ;)
Ik snap niet dat je zo loopt te wikken en wegen over een paar duizend euro voor je woning terwijl je wel even ruim 1500 euro extra uitgeeft aan een hypotheekadviseur zonder dat hij echt toegevoegde waarde levert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-04 15:20
Tsurany schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:46:
[...]

Ik snap niet dat je zo loopt te wikken en wegen over een paar duizend euro voor je woning terwijl je wel even ruim 1500 euro extra uitgeeft aan een hypotheekadviseur zonder dat hij echt toegevoegde waarde levert...
Een goede hypotheekadviseur verdient zijn geld terug voor je door goede berekeningen te doen die je vaak zelf niet doet als je er geen verstand van hebt. Ik heb dan een vriendenprijsje omdat het een bekende is, maar met de tijd die hij al aan mij heeft besteed haal ik het bedrag er breed uit. En ik hoef zelf niks uit te zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zebby schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:33:
[...]

Een goede hypotheekadviseur verdient zijn geld terug voor je door goede berekeningen waardeinschattingen te doen die je vaak zelf niet doet als je er geen verstand van hebt. Ik heb dan een vriendenprijsje omdat het een bekende is, maar met de tijd die hij al aan mij heeft besteed haal ik het bedrag er breed uit. En ik hoef zelf niks uit te zoeken ;)
Maar dat punt geldt ook voor een goede aankoopmakelaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zebby schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:33:
[...]

Een goede hypotheekadviseur verdient zijn geld terug voor je door goede berekeningen te doen die je vaak zelf niet doet als je er geen verstand van hebt. Ik heb dan een vriendenprijsje omdat het een bekende is, maar met de tijd die hij al aan mij heeft besteed haal ik het bedrag er breed uit. En ik hoef zelf niks uit te zoeken ;)
Dan doe je aanname dat een adviseur van 3.000 euro automatisch beter is dan een adviseur van 1.500 euro. Kan je dat onderbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Tsurany schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:46:
[...]

Onze hypotheek adviseur heeft ons veel geld gescheeld hoor. Die had wel degelijk een behoorlijke toegevoegde waarde!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
CurlyMo schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:48:
[...]

Maar dat punt geldt ook voor een goede aankoopmakelaar ;)
In mijn beleving is de rol van een aankoopmakelaar makkelijker zelf over te nemen dan het afsluiten van een hypotheek. Dus vandaar ook deze keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik heb hier een vreemde funda huis gevonden. Via de site kan je geen foto's inzien. Via App weer wel (wat ook de reden is dat ik de foto wilt linken. Deze zijn gewoon triest)

https://www.funda.nl/koop...85586124-lyonnetstraat-3/

Enig idee of dit een bug of een bewuste feature is?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 07:36:
[...]

Onze hypotheek adviseur heeft ons veel geld gescheeld hoor. Die had wel degelijk een behoorlijke toegevoegde waarde!
Het gaat niet om de toegevoegde waarde van een hypotheekadviseur, het gaat om de toegevoegde waarde van een dure hypotheekadviseur.
thewizard2006 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 07:46:
[...]

In mijn beleving is de rol van een aankoopmakelaar makkelijker zelf over te nemen dan het afsluiten van een hypotheek. Dus vandaar ook deze keuze.
Je kan ook niet zonder hypotheekadviseur, enige alternatief is execution only maar ook daar heb je nog iemand die het contact met de bank onderhoud.
Enige vreemde vind ik dat je zo moeilijk doet over het bedrag bij het huis maar dan wel een van de duurste hypotheekadviseurs neemt terwijl jou situatie nou niet bepaald complex is :+

[ Voor 44% gewijzigd door Tsurany op 09-01-2018 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Tsurany schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 07:49:
[...]

Het gaat niet om de toegevoegde waarde van een hypotheekadviseur, het gaat om de toegevoegde waarde van een dure hypotheekadviseur.
Wat is duur? Die adviseur van ons heeft best veel uurtjes in onze hypotheek gestoken, plus nazorg (vanwege bouwbudget) en eerste jaar belasting aangifte (twee huizen, met overlap, één hypotheek meenemen, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
thewizard2006 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 07:46:
[...]

Precies, bij mij was het andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 07:59:
[...]

Wat is duur? Die adviseur van ons heeft best veel uurtjes in onze hypotheek gestoken, plus nazorg (vanwege bouwbudget) en eerste jaar belasting aangifte (twee huizen, met overlap, één hypotheek meenemen, etc).
Dat is die 3000 euro waar het om gaat, dat vind ik duur voor een adviseur. En dan vraag ik me vooral af op welk punt deze adviseur beter werk gaat leveren dan een adviseur van 2000 euro. Zeker als het om een relatief eenvoudige casus gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Tsurany schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 08:29:
[...]

Dat is die 3000 euro waar het om gaat, dat vind ik duur voor een adviseur. En dan vraag ik me vooral af op welk punt deze adviseur beter werk gaat leveren dan een adviseur van 2000 euro. Zeker als het om een relatief eenvoudige casus gaat.
Ik weet niet of onze case heel makkelijk is.
We hebben een huis met een hypotheek van 232000 euro waarvan 100k aflossingsvrij met variabele rente en 132k spaarhypotheek met 5 jaar vast (denk nog 1-2 jaar tot vernieuwen) bij de DBV die niet meer bestaat/geen hypotheken afneemt. En NHG.
Nu komt daarnaast een hypotheek (want we hebben ons huis nog niet verkocht dus ga even uit van een overbrugging) die aangevuld gaat worden met (waarschijnlijk) annuitair omdat we de spaar en aflossingsvrij mee willen nemen.
Dus oude spaar/aflossingsvrij moet meegenomen worden
Veel verstrekkers leveren dat niet meer
DBV (overgenomen door reaal) bestaat niet meer dus uitzoeken waar daar de mogelijkheden zijn
Wellicht hypotheek oversluiten
Wellicht andere verstrekker die alles kan overnemen
Wellicht Dubbele hypotheek ivm 2 huizen
Geen NHG meer want hypotheek > 260k

Wat uiteraard niet betekend dat iemand die minder rekent ook niet dit kan achterhalen maar ik denk niet dat we echt een hele makkelijke case hebben als in sluit een volledige nieuwe annuitaire hypotheek zonder NHG af en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:23

Kju

kmf schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 07:48:
Ik heb hier een vreemde funda huis gevonden. Via de site kan je geen foto's inzien. Via App weer wel (wat ook de reden is dat ik de foto wilt linken. Deze zijn gewoon triest)

https://www.funda.nl/koop...85586124-lyonnetstraat-3/

Enig idee of dit een bug of een bewuste feature is?
De advertentie betreft een basisplaatsing. Niet-NVM'ers kunnen kosteloos woningen op Funda zetten met alleen één foto en een omschrijving.

Dit is de volledige advertentie op vbo.nl

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Kju schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:38:
[...]

De advertentie betreft een basisplaatsing. Niet-NVM'ers kunnen kosteloos woningen op Funda zetten met alleen één foto en een omschrijving.

Dit is de volledige advertentie op vbo.nl
Waarom kan je via de Funda-app dan wel alle foto's zien?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Pagina: 1 ... 71 ... 354 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7