Vanoverdegrens schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 22:16:
Daar sluit ik me bij aan.
Het te hoge openingsbod belemmert een biedproces dat uiteindelijk op een aanneembare koopprijs uitkomt.
Wil je het werkelijk hebben, en dat gevoel krijg ik, dan gaat imo de verkoper blijer met de koopprijs zijn dan jij.
Ik ben nog ook weer eens verder gaan kijken op funda om te kijken naar alternatieven. Echter kan ik toch wel tot een conclusie komen dat het aanbod dat er is voor deze prijs over het algemeen echt niet veel goedkoper is. Uiteraard is er wel het een en ander te vinden maar niet in plaatsen en locaties waar wij graag willen wonen. Tuurlijk kan je ergens een goedkoper huis met meer grond en net zo mooie inrichting vinden waar niets aan gedaan hoeft te worden. Deze staan dan echter in plaatsen waar wij zelf niet willen wonen zoals bijv Vlaardingen, Maassluis, Oud Beijerland etc.
We zijn wellicht zelf wat de beperkende factor maar als ik kijk naar het aanbod en onze wensen/eisen moet ik gewoon concluderen dat er niet heel erg veel aanbod is. Het geen dat wel heel scherp is geprijsd is ook binnen een week weg (en je weet ook niet hoeveel er is overboden uiteraard).
Verder is ons max budget rond de 375.000 (we kunnen meer lenen maar dat willen we niet). We zoeken dus een huis dat staat in Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek, Nesselande, Barendrecht, Ridderkerk of Rhoon. Rotterdam zelf, Den Haag, Zoetermeer, Schiedam, Capelle, HI ambacht, Maassluis etc dus niet. Verder willen wij een redelijk nieuw huis (na 2000 gebouwd). Het is niet erg om wat te laten doen maar de totaalprijs dient zeker niet boven de 375000 uit te komen. Als er dus ergens een mooi huis staat waar nog wel een badkamer en keuken in moeten dan reken ik daar ongeveer 30-40k extra voor. We willen ook niet eerst 3maanden moeten verbouwen etc.
Een (grote) tuin vinden we wat minder belangrijk. Onderhoudsarm/vrij is wel sleutelwoord. Echter willen we niet in een appartement wonen. Andere eisen die we er aan stellen is dat het woonopp groter is dan 130m2 en de woonkamer redelijk formaat is (dus bijv niet zoals bij jaren 70 doorzon woningen zoals we nu hebben).
Hopelijk geeft dat een beetje een beeld van wat we zoeken.
We zijn nu druk in onderhandelingen nog en heb er zelf wel een goed gevoel over.
Hoe heb jij dat trouwens gedaan toen je een huis ging kopen? Heb je toen ook meer dan 25k onder de vraagprijs geboden. Wellicht een slimme zet van de makelaar om het huis voor die prijs in de markt te zetten maar nog minder bieden vind ik wat makkelijker gezegd dan gedaan persoonlijk. Begrijp dat het als objectief persoon die er verder ook niets mee hoeft wat makkelijker is om te zeggen dat je gewoon 325000 zou bieden en als ze het niet accepteren gewoon weglopen

Als je er zelf wat meer bij betrokken bent en de alternatieven liggen niet voor het oprapen is dat, in mijn beleving, wat lastiger.