Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 69 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-09 15:47
nare man schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 17:11:
Als ik het goed begrijp:

- is JAHRASTAFARI de verkoper;
- heeft hij een verkoopmakelaar ingeschakeld;
- die hem heeft geadviseerd om in de koopovereenkomst te schrappen dat de kopers een waarborgsom dan wel bankgarantie stellen ter grootte van 10% van de koopsom;
- blijkt de verkoopmakelaar van JAHRASTAFARI ook een zoekopdracht te hebben voor de kopers.

Ik vind dit dus echt een raar verhaal. Ik ben niet zo thuis in het makelaars'tuchtrecht' (ik zet het tussen haken omdat ze niet onderworpen zijn aan wettelijk tuchtrecht maar alleen een 'erecode' hebben indien ze zijn aangesloten bij de NVM) maar dit lijkt mij echt een gevalletje dienen van twee heren.

Het advies aan JAHRASTAFARI om de verplichting tot storting van een waarborgsom c.q. stellen van een bankgarantie te schrappen, is ook op het eerste gezicht onbegrijpelijk, want het gaat linea recta in tegen de belangen van de verkoper.

Kun je (JAHRASTAFARI) die makelaar niet gewoon eens bellen en om uitleg vragen? Wat is er überhaupt met jouw makelaar besproken rond de ondertekening van de koopovereenkomst?
Precies, zo is het.

Vandaag hoor ik of de kopers hun financiering rond krijgen. Zo ja, dan ga ik daarna een klacht indienen bij NVM en het betreffende kantoor. Zo nee, dan ga ik moet het huis weer de verkoop in en ga ik met hem om tafel wat wel/niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

JAHRASTAFARI schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:23:
[...]
Precies, zo is het.

Vandaag hoor ik of de kopers hun financiering rond krijgen. Zo ja, dan ga ik daarna een klacht indienen bij NVM en het betreffende kantoor. Zo nee, dan ga ik moet het huis weer de verkoop in en ga ik met hem om tafel wat wel/niet kan.
afhankelijk wat daar mogelijk gerommeld is in je koopkontract is dus in het standaard format een afwijzing! vereist. Een simpel belletje we zijn nog niet zover dekt dus de lading niet

of daar moet dus ook in geknipt zijn.

het lijkt er anders te staan maar ik heb een hardcopy met het formele standpunt vd nvm hierover (na een hele discussie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

Tsurany schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:48:
[...]

Die vrijstelling is ~2100 euro, vrij irrelevant in dit scenario. Een verschil van een paar duizend tussen transactiebedrag en werkelijke waarde kan de belastingdienst tenslotte nooit hard maken als zijnde een schenking.
Die vrijstelling is, mits TS tussen de 18 en 40 is en het gaat om een eigen woning (wat in dit geval zo is), een ton.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 11:59

Griffin

Is mythical

* Griffin meld zich weer.
Vrijdag weer bij een huis kijken, we zijn rustig op zoek maar zien steeds niets leuks... hopelijk sluit dit wel aan qua omgeving, huis en de hoeveelheid werk die erin gestopt moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-09 15:58
Jiffy schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:38:
[...]
Die vrijstelling is, mits TS tussen de 18 en 40 is en het gaat om een eigen woning (wat in dit geval zo is), een ton.
Dat zou fijn zijn, maar geldt het ook van broer naar broer? Dacht alleen van ouders op kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:01:
[...]

Waarom denk je dat het om een paar duizend euro gaat?
Voor mij is het heel simpel:

1. Paar duizend euro, belastingdienst kan nooit hard maken dat er sprake is van een schenking.
2. Ruim meer dan een paar duizend euro, belastingdienst kan zeker proberen hard te maken dat er daadwerkelijk een schenking plaats vind.
Jiffy schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:38:
[...]

Ik heb het even nagekeken en inderdaad, dat geld ook als het gaat om een andere relatie dan tussen een ouder en een (pleeg)kind. Dat punt heb ik gemist, dan wordt het inderdaad een stuk relevanter.
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:47:
[...]

Dat zou fijn zijn, maar geldt het ook van broer naar broer? Dacht alleen van ouders op kinderen.
Dat dacht ik ook, maar het blijkt inderdaad ongeacht relatie te zijn: https://www.belastingdien...nken-vrijstellingen-2017-
"De schenker is een ander dan uw ouder, bijvoorbeeld een oom, tante, of uw grootouders. Én u bent tussen de 18 en 40 jaar.*"

Aangezien het huis heel erg prijzig moet zijn om meer dan een ton gestegen te zijn de afgelopen maanden hoef je je dus nergens druk om te maken mits je niet eerder deze bijzondere vrijstelling gebruikt hebt en hem niet nogmaals later wilt gebruiken.
"Voor de verhoogde vrijstellingen geldt dat u daar maar 1 keer in uw leven gebruik van mag maken. Ontvangt u bijvoorbeeld een bedrag en wilt u gebruikmaken van de eenmalige vrijstelling van € 25.526? Dan kunt u – als u een jaar later nog een bedrag van dezelfde schenker ontvangt – niet meer gebruikmaken van de vrijstelling voor de eigen woning of dure studie. U kiest voor € 25.526 óf voor € 53.176 óf voor € 100.000."

Dus kort samengevat: Is dit de eerste keer dat je deze vrijstelling gebruikt en wil je er niet op een later moment gebruik van maken? Mooi, kost je niks extra's!

[ Voor 48% gewijzigd door Tsurany op 13-12-2017 12:12 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Laatst online: 10-08 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:47:
[...]

Dat zou fijn zijn, maar geldt het ook van broer naar broer?
Ja hoor: vrijstellingen 2017. :)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLikeNoobies
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-09 08:53

iLikeNoobies

With Big Boobies

Na flink wat maanden zoeken is mijn bod eindelijk geaccepteerd. Gisteren heb het voorlopige koopcontract getekend!

De beste man heeft goed gecashed. Zijn woning is in 4 jaar tijd verdubbeld in waarde.

Steam: HighTim3s || Twitch: iLikeNoobies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
iLikeNoobies schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:56:
Na flink wat maanden zoeken is mijn bod eindelijk geaccepteerd. Gisteren heb het voorlopige koopcontract getekend!

De beste man heeft goed gecashed. Zijn woning is in 4 jaar tijd verdubbeld in waarde.
Gefeliciteerd (denk ik)!
En tjah, wat de vorige bewoner heeft betaald vier jaar geleden, staat natuurlijk los van wat jij het waard vindt...

Als jij het 2x zoveel waard vind is er niks aan de hand! Vind/vond je het te duur, dan heb je gewoon te veel betaald

/offtopic:
Ik denk dat er een nieuwe huizenbubbel komt, want de prijzen schieten echt omhoog!
Bij ons in de straat staat nu ook een huis te koop. Gebouwd in 2013, geen opties (zoals uitbouw, vloerverwarming, etc), alles standaard (basic keuken, basic badkamer, etc). De v.o.n. prijs was toen nog geen 185k en nu staat het huis voor 275k te koop!
Ik ben benieuwd wat ons huis zou doen, die wel een uitbouw heeft (a 20k), luxe keuken en badkamer...

Misschien toch eens een makelaar bellen voor een afspraak en een paar jaar gaan huren en bij de bubbel wat anders kopen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 14:29
Ja, maar als straks in die < eventueel nieuwe > bubbel de rente 2 of 3 x zo hoog is schiet je er misschien niet veel mee op :-)

[ Voor 9% gewijzigd door marklinfan op 13-12-2017 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

marklinfan schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:10:
Ja, maar als straks in die < eventueel nieuwe > bubbel de rente 2 of 3 x zo hoog is schiet je er misschien niet veel mee op :-)
Hangt er vanaf hoeveel je nu aan overwaarde binnen haalt. Dan heb je over een paar jaar wellicht een veel lagere hypotheek nodig en is je LTV verhouding ook beter waardoor je risico opslag ook lager is. Het hangt allemaal af van de rentestijging en de prijsdaling.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 14:29
Ja het hangt van allemaal zaken af die je alleen weet als je een glazen bol hebt :-)
Dus daar zou ik het niet van laten afhangen om te gaan verkopen en huren en wachten op een eventuele bubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Budha
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-09 21:27

Budha

Online ergo sum

Sissors schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:09:
[...]

Op het moment dat jij je handtekening zet onder het koopcontract stop je veel geld in stenen. Aflossen op je hypotheek heeft daar niks mee te maken, dat geld van jou zit al in de stenen. Met aflossen verminder je enkel je schuld, en dat levert alsnog significant meer op dan een spaarrekening (hoeveel hangt natuurlijk af van je rente en hoeveel VRH je moet betalen).

Beleggen is een mogelijkheid, met hogere risico's en hoger verwacht rendement, maar dat is een persoonlijke keuze. Net als dat genoeg mensen het gewoon een lekker gevoel vinden om sneller schuldenvrij te zijn. Of als je bijvoorbeeld weet dat je slapenloze nachten hebt als de beurs flink in de min staat, dan zou ik dat ook niet adviseren.

TL;DR: Extra aflossen is niet voor iedereen automatisch de beste keuze, maar er zijn ook echt wel goede redenen om het te doen, en het heeft helemaal niks te maken met geld in stenen te stoppen.
De bakstenen zijn symbolisch. Wat je hebt wanneer je een hypotheek afsluit is een schuld. Het punt is echter dat je woont in het onderpand. Aflossen op de schuld betekent dat je effectief vermogen opbouwt in de muren om je heen. Dat vermogen kun je alleen aanspreken door het huis te verkopen.

Maar je moet ergens wonen, toch? Je kunt dat opgebouwde vermogen dus pas weer ten gelde maken als je kleiner gaat wonen, verhuist naar een goedkopere regio of als je gaat huren. Voor de meeste mensen speelt dit pas op latere leeftijd. Natuurlijk is dat een leuke aanvulling op je pensioen, maar heb je niet liever geld over als je jong bent in plaats van bejaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Budha schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:00:
[...]
heb je niet liever geld over als je jong bent in plaats van bejaard?
Wie zegt dat extra aflossen en geld over houden als je jong bent niet samen kunnen gaan? ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

naitsoezn schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:03:
[...]

Wie zegt dat extra aflossen en geld over houden als je jong bent niet samen kunnen gaan? ;)
Precies, vermogen opbouwen hoort onderdeel te zijn van je financiële planning. Of dat nu gaat om sparen, extra aflossen of beleggen is niet relevant, belangrijkste is dat je op de door jouw verkozen manier extra vermogen opbouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Budha
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-09 21:27

Budha

Online ergo sum

naitsoezn schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:03:
[...]

Goed punt, maar dan vraag ik mij af of het niet rendabeler is om op een andere manier aan pensioensopbouw te doen.

Mocht je werkloos raken, dan komen ze niet aan je pensioen, wel je huis.
Tsurany schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:13:
[...]

Precies, vermogen opbouwen hoort onderdeel te zijn van je financiële planning. Of dat nu gaat om sparen, extra aflossen of beleggen is niet relevant, belangrijkste is dat je op de door jouw verkozen manier extra vermogen opbouwt.
Dat vind ik een rare uitspraak. Er zijn echt wel grote verschillen in de manieren waarop je vermogen op kunt bouwen. En het ligt er maar net aan waar je voor spaart.

[ Voor 39% gewijzigd door Budha op 13-12-2017 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Budha schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:14:
[...]

Goed punt, maar dan vraag ik mij af of het niet rendabeler is om op een andere manier aan pensioensopbouw te doen.
Lijkt me een beetje off-topic. Laten we het er maar op houden dat dit voor iedereen verschillend is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 08:00:
[...]

Dat is een goeie, dat wist ik niet :)
Zou gewoon een taxateur zoeken die de prijs een beetje wilt drukken, andersom gebeurt nu ook zeer regelmatig , met name in grote steden, omdat mensen anders hun hypotheek niet rond krijgen.
BastaRhymez schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:07:

/offtopic:
Ik denk dat er een nieuwe huizenbubbel komt, want de prijzen schieten echt omhoog!
Bij ons in de straat staat nu ook een huis te koop. Gebouwd in 2013, geen opties (zoals uitbouw, vloerverwarming, etc), alles standaard (basic keuken, basic badkamer, etc). De v.o.n. prijs was toen nog geen 185k en nu staat het huis voor 275k te koop!
Ik ben benieuwd wat ons huis zou doen, die wel een uitbouw heeft (a 20k), luxe keuken en badkamer..

Misschien toch eens een makelaar bellen voor een afspraak en een paar jaar gaan huren en bij de bubbel wat anders kopen 8)
Als de bubbel morgen zou klappen zou het (mogelijk) 4 jaar duren voordat we weer op het lage niveau van 2013 zouden zitten, gezien de waarde van de woning (ca 300k) zal de prijscorrectie je ongeveer een ton opleveren. Daarvoor moet je 4 jaar huren, 2x verhuizen en 2x makelaars kosten betalen. Stel er blijft in het gunstigste geval 50k over, dan scheelt je dat zo'n 150 euro per maand.. Dan ben je die 150 euro weer direct kwijt aan de rente van 4,x% ipv 2,x.

[ Voor 80% gewijzigd door Sport_Life op 13-12-2017 18:13 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLikeNoobies
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-09 08:53

iLikeNoobies

With Big Boobies

BastaRhymez schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:07:
[...]

Gefeliciteerd (denk ik)!
En tjah, wat de vorige bewoner heeft betaald vier jaar geleden, staat natuurlijk los van wat jij het waard vindt...

Als jij het 2x zoveel waard vind is er niks aan de hand! Vind/vond je het te duur, dan heb je gewoon te veel betaald

/offtopic:
Ik ben benieuwd wat ons huis zou doen, die wel een uitbouw heeft (a 20k), luxe keuken en badkamer...

Of ik het waard vind? Durf ik eigenlijk niet te zeggen. Begin 2014 is de woning voor 140k gekocht, ik betaal nu 287,5k.

Het is een mooi huis en ik zie mezelf er een tijd wonen. Ik was oorspronkelijk op zoek naar een woning binnen de ring in Amsterdam met een tuintje. Nu ga ik naar 12 hoog in Osdorp.

Het is niet wat ik een paar maanden geleden had verwacht, maar al met al ben ik tevreden. Ik heb hier wel aanzienlijk meer m2 vergeleken met de woningen binnen de ring.

Steam: HighTim3s || Twitch: iLikeNoobies

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Aanvullend op sambalbaj in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

We hebben inderdaad een prijs gekregen in de gestelde range van afgelopen zomer, en niet eens helemaal bovenin. Was blijkbaar wel een discussiepunt want het duurde even. Een veel kleiner en rottiger op dezelfde verdieping gelegen appartement gaat maar voor net daaronder weg.

Het VVE gedeelte is netjes geregeld, moet tegenwoordig ook wettelijk maar wel fijn om dat in de praktijk ook te zien met duidelijk onderhoudsplan, bufferkapitaal en inleg. Wel ziet het er naar uit dat zeker de komende jaren de coorporatie nog meerderheidsaandeelhouder zal blijven en daarmee dus de zeggenschap in de VVE heeft. Opzich is dat niet negatief maar wel iets om rekening mee te houden.

Ook helemaal niks aan voorwaarden bij doorverkoop, enkel wat beperkingen bij onderhuur (niet vertimmeren tot meerdere studentenkamers). Splitsingsakte hiervoor al door kunnen nemen.

Oftewel ziet er goed uit en we hebben huiswerk!

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 20:44

Sebje

Makelaartje

naitsoezn schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 21:16:
[...]

Hoe jij vindt dat het in de praktijk hoort te zijn. ;) Niet hoe het daadwerkelijk in de praktijk is of 'hoort te zijn' volgens richtlijnen die nageleefd worden.
Nee, sorry dit begrijp je verkeerd. Dit is waar iedere taxateur zich aan conformeert (evs-ivs voorwaarden, nrvt richtlijnen) en hoe het wel degelijk hoort te zijn.

• Sebje
  • Laatst online: 14-09 20:44

Sebje

Makelaartje

Kju schreef op woensdag 13 december 2017 @ 01:08:
[...]

Het doorkrijgen van een koopsom sluit onafhankelijkheid niet uit. Bij verkoop door een professionele partij is de koopovereenkomst zelfs een verplichte bijlage.

Hier is een stroomschema voor twijfelgevallen.
Ik beschouw het voorafgaand ontvangen van de koopsom als een aanwijzing en dus wenswaarde,er hoeft niet letterlijk bij te staan “ik wens waarde x”

corporatie/beleggersverkoop is imho de enige uitzondering

• VR46
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 12:51
Ik heb momenteel een nieuwbouwproject op het oog in Amsterdam dat binnenkort in de verkoop gaat. Nu is het zo dat ik het met mijn huidige salaris niet zal kunnen financieren. Echter is het ook zo dat ik binnenkort weer een salarisverhoging verwacht te kunnen krijgen en bovendien is het ook de verwachting dat ik een nieuwe functie ga krijgen. Als dat een beetje mee zit zal ik het dan wél kunnen financieren. Al zijn die verwachtingen behoorlijk concreet, kan het wel nog even duren.

Ik vraag me dan ook af in hoeverre het verstandig / gebruikelijk is om nu al een gesprek over mijn salaris aan te vragen in plaats van dit zoals gewoonlijk af te wachten; om daarbij te vermelden dat ik een woning wil kopen, en of het verstandig is om dit te doen voordat meer is bekend over mijn nieuwe functie (waarvoor ik wellicht een grotere verhoging zou kunnen krijgen). Als ik er zelf niet wat druk op zet vermoed ik dat ik anders wel eens naast het net zou kunnen vissen, maar weet niet zo goed hoe ver ik hiermee moet gaan. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:10

Kju

Sebje schreef op donderdag 14 december 2017 @ 20:15:
[...]

Ik beschouw het voorafgaand ontvangen van de koopsom als een aanwijzing en dus wenswaarde,er hoeft niet letterlijk bij te staan “ik wens waarde x”

corporatie/beleggersverkoop is imho de enige uitzondering
Als een taxateur na kennisname van de koopsom vind dat hij niet meer integer en onfhankelijk kan taxeren heb je volkomen gelijk maar het blijft wel degelijk een afweging van de taxateur zelf.

Ik begrijp dat er ook taxateurs zijn die door alle bekrompen regeltjes van het NRVT geen risico willen nemen maar een taxateur moet integer genoeg zijn om zich niet te laten leiden door alleen het doorkrijgen van een koopsom of een meegestuurde koopovereenkomst.

In voorbeeld 24 van dat stroomschema staat ook
Het, al dan niet op verzoek van een validatie-instituut, toevoegen van de koopovereenkomst als
bijlage bij het taxatierapport, waarin naast de koopsom ook andere voor u als taxateur relevante
bepalingen zijn opgenomen, moet niet gezien worden als een ‘gewenste waarde’, zoals benoemd
in dit voorbeeld.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 11:59

Griffin

Is mythical

VR46 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 22:07:
Ik heb momenteel een nieuwbouwproject op het oog in Amsterdam dat binnenkort in de verkoop gaat. Nu is het zo dat ik het met mijn huidige salaris niet zal kunnen financieren. Echter is het ook zo dat ik binnenkort weer een salarisverhoging verwacht te kunnen krijgen en bovendien is het ook de verwachting dat ik een nieuwe functie ga krijgen. Als dat een beetje mee zit zal ik het dan wél kunnen financieren. Al zijn die verwachtingen behoorlijk concreet, kan het wel nog even duren.

Ik vraag me dan ook af in hoeverre het verstandig / gebruikelijk is om nu al een gesprek over mijn salaris aan te vragen in plaats van dit zoals gewoonlijk af te wachten; om daarbij te vermelden dat ik een woning wil kopen, en of het verstandig is om dit te doen voordat meer is bekend over mijn nieuwe functie (waarvoor ik wellicht een grotere verhoging zou kunnen krijgen). Als ik er zelf niet wat druk op zet vermoed ik dat ik anders wel eens naast het net zou kunnen vissen, maar weet niet zo goed hoe ver ik hiermee moet gaan. Wat denken jullie?
Lijkt mij dat je sowieso even kan gaan praten met je werkgever en toelichten hoe en wat. En dan vragen wat de mogelijkheden zijn vanuit werkgever gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietzegger
  • Niet online
VR46 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 22:07:
Wat precies verstandig is in de onderhandeling met je werkgever durf ik niet te zeggen. Wel weet ik dat je een toekomstige loonsverhoging mee mag nemen bij je hypotheekaanvraag. Wel moet het op papier staan en volgens mij niet verder dan 4 maanden in de toekomst liggen.

Kan misschien interessant zijn als je nu nog niks extra kan krijgen vanwege excuses mbt het budget. Maar voor de toekomst wel meegenomen kan worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Frietzegger op 15-12-2017 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elm0
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-09 06:36
Mijn vriendin en ik hebben een nieuwbouwwoning op het oog, hebben intussen met de makelaar gesproken en met de hypotheekverstrekker, maar er is ons nog het e.e.a. onduidelijk. Ik ga komende maandag nog even met de makelaar in gesprek over de betalingpercentages bij elke fase, om zo een beter beeld te krijgen van onze uitgaven voor komend jaar.

De makelaar vertelde ons dat er bij de start van de bouw begonnen wordt met de betalingen, en dat het bedrag dat betaald moet worden bij elke fase (er zijn er 10) steeds hoger wordt. Ik zie op dit moment een beetje vast en mijn google zoekresultaten worden er ook niet beter op ;)..

Vraag
Heeft iemand een idee hoe het ongeveer zit met de bedragen? De adviseur kwam met een hele andere berekening dan ik in gedachten had/en wat anderen mij vertelden. Stiekem hoop ik dus dat de hypotheekadviseur het bij het verkeerde eind heeft: zij zei (als voorbeeld) als de grond 40K zou zijn dat je dan alsnog bij maand/fase #1 zo'n €600 zou betalen aan hypotheek. Ik had verwacht dat naar mate het bouwdepot leger wordt (en er dus meer betaald is) je hypotheek hoger wordt, en dus dat je bijvoorbeeld in maand/fase #1 200/300 oid betaald. Heeft iemand ervaringen met een nieuwbouwhuis en de betalingen? Lopen deze op, of zit je in fase #1 al op ~75% van je maandelijkse hypotheeklasten?

Prijs huis 225.000, von, meerprijs ~20000. Annuiteitenhyptoheek van ~872 p/m.

We zitten nog redelijk ver onder onze max, maar dubbele lasten van het huidige (huur)huis en een hypotheek doet ons toch wel iets terugdeinzen.. We zouden namelijk op maandelijkse lasten van ca. 2000 euro komen, ipv de 1100 nu..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osxy
  • Laatst online: 16:37

Osxy

Holy crap on a cracker

@Elm0 Het klopt dat het bedrag langzaam toeneemt. Maar je begint vanaf dag 1 al direct met aflossen, dus het maandbedrag is aflossing + rente component.

Het rente component begint laag en stijgt.

Voorbeeld:
Fase 1:
500 euro aflossing + 100 euro rente

Fase 2:
500 euro aflossing + 150 euro rente

Bij ons project zien de verschillende fasen er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Eic8sVFWDu7OTj7APn3NjoI4/full.png

[ Voor 41% gewijzigd door Osxy op 16-12-2017 20:20 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Elm0 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:23:
Mijn vriendin en ik hebben een nieuwbouwwoning op het oog, hebben intussen met de makelaar gesproken en met de hypotheekverstrekker, maar er is ons nog het e.e.a. onduidelijk. Ik ga komende maandag nog even met de makelaar in gesprek over de betalingpercentages bij elke fase, om zo een beter beeld te krijgen van onze uitgaven voor komend jaar.

De makelaar vertelde ons dat er bij de start van de bouw begonnen wordt met de betalingen, en dat het bedrag dat betaald moet worden bij elke fase (er zijn er 10) steeds hoger wordt. Ik zie op dit moment een beetje vast en mijn google zoekresultaten worden er ook niet beter op ;)..

Vraag
Heeft iemand een idee hoe het ongeveer zit met de bedragen? De adviseur kwam met een hele andere berekening dan ik in gedachten had/en wat anderen mij vertelden. Stiekem hoop ik dus dat de hypotheekadviseur het bij het verkeerde eind heeft: zij zei (als voorbeeld) als de grond 40K zou zijn dat je dan alsnog bij maand/fase #1 zo'n €600 zou betalen aan hypotheek. Ik had verwacht dat naar mate het bouwdepot leger wordt (en er dus meer betaald is) je hypotheek hoger wordt, en dus dat je bijvoorbeeld in maand/fase #1 200/300 oid betaald. Heeft iemand ervaringen met een nieuwbouwhuis en de betalingen? Lopen deze op, of zit je in fase #1 al op ~75% van je maandelijkse hypotheeklasten?

We zitten nog redelijk ver onder onze max, maar dubbele lasten van het huidige (huur)huis en een hypotheek doet ons toch wel iets terugdeinzen.. We zouden namelijk op maandelijkse lasten van ca. 2000 euro komen, ipv de 1100 nu..
Wat @Osxy zegt, aflossing start vanaf moment 1. Dus als je annuïteiten hebt start je meteen met zo'n 500 euro puur aflossing. Komt de rente nog bij. Heb je aflossingsvrije (of bankspaardeel) op je huidige woning? Zo ja, kun je die meenemen naar de nieuwe, dan kun je dat deel ook aflossingsvrij doen met renteafrek. huurhuis lees ik .

Als het goed is staat in de KOA (Koop- Aanneemovereenkomst) de percentages genoemd.

Tip: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 16-12-2017 21:48 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hm, kleine domper er is dit jaar geen overgangsperiode naar de nieuwe hypotheekregels. Daar is vanuit de kamer wel om gevraagd maar minister Ollongren heeft dat naast zich neergelegd.
Rabobank wil alles op 21 december dan al getekend hebben om het nog in 2017 rond te krijgen.

Dat gaat 'm dus niet meer worden nu we deze week de taxatie en ondertekening voorlopig koopcontact hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

sambalbaj schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:11:
Hm, kleine domper er is dit jaar geen overgangsperiode naar de nieuwe hypotheekregels. Daar is vanuit de kamer wel om gevraagd maar minister Ollongren heeft dat naast zich neergelegd.
Rabobank wil alles op 21 december dan al getekend hebben om het nog in 2017 rond te krijgen.

Dat gaat 'm dus niet meer worden nu we deze week de taxatie en ondertekening voorlopig koopcontact hebben.
dat was 8/12 al bekend overigens......

gelukkig ook maar. Ben het hele gejojo met die regels inmiddels ook wel aardig zat.

als het echt nog maar om die twee stukken gaat overigens technisch nog best haalbaar. taxatie had al uitgevoerd kunnen zijn.

gaat het om de LTI of LTV waarom je liever 2017 zou hebben gehad ?

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 18-12-2017 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elm0
Osxy schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 20:15:
@Elm0 Het klopt dat het bedrag langzaam toeneemt. Maar je begint vanaf dag 1 al direct met aflossen, dus het maandbedrag is aflossing + rente component.

Het rente component begint laag en stijgt.

....
Bedankt voor het lijstje en antwoord :)! Ik wacht momenteel nog op bericht van de makelaar voor ook een soortgelijk lijstje. Hopelijk valt het met de bouw allemaal mee. Ze verwachten in mei te starten, maar de makelaar verwacht dat het pas volgend jaar februari klaar is, lijkt mij nogal sterk met die prefab woningen, maar je weet maar nooit. Een klein jaar met dubbele lasten zie ik momenteel niet zo zitten, sparen komt er dan ook niet echt van.. blegh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Laatst online: 16:37

Osxy

Holy crap on a cracker

Elm0 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:54:
[...]

Bedankt voor het lijstje en antwoord :)! Ik wacht momenteel nog op bericht van de makelaar voor ook een soortgelijk lijstje. Hopelijk valt het met de bouw allemaal mee. Ze verwachten in mei te starten, maar de makelaar verwacht dat het pas volgend jaar februari klaar is, lijkt mij nogal sterk met die prefab woningen, maar je weet maar nooit. Een klein jaar met dubbele lasten zie ik momenteel niet zo zitten, sparen komt er dan ook niet echt van.. blegh.
Je spaart wel, in stenen }:O Wij zitten een ruim jaar met dubbele lasten, bewuste keus.

[ Voor 4% gewijzigd door Osxy op 19-12-2017 21:55 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elm0
Osxy schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:55:
[...]

Je spaart wel, in stenen }:O Wij zitten een ruim jaar met dubbele lasten, bewuste keus.
True, dat is zeker waar! Maar voor op de korte duur had ik het liever anders gezien, haha. Het probleem bij ons ligt hem in het feit dat wij nog maar net een jaartje aan het werk zijn, maar nu wel in aanmerking kwamen voor een prima plekje :). Met een "gering" spaarboekje hoopten we het komende jaar verder te sparen, maar dat zal er dus komend jaar niet echt van komen ;). We moeten er nog maar even goed over nadenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
Elm0 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:23:

Vraag

Zorg dat je de kosten meefinanciert in je hypotheek wel zo makkelijk. De berekeningen moet je echt voor jezelf maken en m.i. iets om te doen want het is je eigen geld.

Lees je in in bouwdepot. In principe betaal je gewoon De volledige hypotheek. Echter wordt je geld in termijnen betaald aan de aannemer. Dus je krijgt rente over het bouwdepot. Hoe leger het potje hoe minder je krijgt. Dus inderdaad na elke termijn betaal je steeds meer. Als je dit een beetje berekend hoeveel extra je kwijt bent kun je dat meefinancieren in je hypotheek. Zo hebben wij dat gedaan. 6000 euro extra hypotheek en daar betaalde we de bank eerst mee. dat ging zo'n 8 maanden goed. Alleen ons huis had uitloop en pas na 11 maanden kregen we de sleutel en hadden we "maar" 3 maanden dubbele lasten.

Dit bedoelt de makelaar wrs met dat je elke maand meer gaat betalen gedurende de bouw. Het bedrag aan de aannemer wordt niet elke maand hoger. Je betaald gewoon dat percentage van de woning dat af is en dat is gedefinieerd in je koopovereenkomst en ziet eruit als het lijstje hierboven. Zou raar zijn dat je elke maand meer aan de aannemer gaat betalen...dan mag hij steeds alles voorschieten tot dat jij op het eind alles betaald :)

[ Voor 7% gewijzigd door bvbal79 op 20-12-2017 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 22:51
We hebben een huis gekocht dat op erfpacht staat. Nu willen we de grond erbij kopen van een corporatie. Wij hadden voor de koop van de woning al een notaris uitgezocht en die zegt prima, laat de stukken maar naar ons opsturen dan komt het goed. Nu komt de woningcorporatie met dat ze alleen met notaris x werken. Maar de verkoper bepaald toch helemaal niet in dezen?

Het lijkt mij erg omslachtig om bij twee notarissen te moeten gaan tekenen dus in uiterste geval halen we alles naar de door hun aangedragen notaris maar ik ben wel even benieuwd wat hier gangbaar in is. Heeft een van jullie hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Shinji schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 16:50:
Maar de verkoper bepaald toch helemaal niet in dezen?
Tuurlijk wel ;) . Vaak zie je dat verkoper de notaris-keus aan koper laat (je ziet niet voor niets op funda soms/vaak een regeltje in de advertentie in de trend van 'notaris keuze kopers'), maar bij woningcorporaties denken ze daar vaak anders over. Maar uiteindelijk bepaald verkoper natuurlijk onder welke voorwaarden het verkocht wordt, en notaris-keuze kan één van die voorwaarden zijn. Aan kopers om met die eisen akkoord te gaan of over te onderhandelen :P

Is het v.o.n of k.k.?

[ Voor 17% gewijzigd door naitsoezn op 22-12-2017 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Shinji schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 16:50:
We hebben een huis gekocht dat op erfpacht staat. Nu willen we de grond erbij kopen van een corporatie. Wij hadden voor de koop van de woning al een notaris uitgezocht en die zegt prima, laat de stukken maar naar ons opsturen dan komt het goed. Nu komt de woningcorporatie met dat ze alleen met notaris x werken. Maar de verkoper bepaald toch helemaal niet in dezen?

Het lijkt mij erg omslachtig om bij twee notarissen te moeten gaan tekenen dus in uiterste geval halen we alles naar de door hun aangedragen notaris maar ik ben wel even benieuwd wat hier gangbaar in is. Heeft een van jullie hier ervaring mee?
In de erfpachtovereenkomst zal wel een bevoegdheid staan voor de grondeigenaar om de notaris te kiezen. Daar is de erfpachter dan aan gebonden. Dat zou je nog even kunnen checken.

[ Voor 13% gewijzigd door nare man op 22-12-2017 17:14 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
naitsoezn schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 17:01:
[...]

Tuurlijk wel ;) . Vaak zie je dat verkoper de notaris-keus aan koper laat (je ziet niet voor niets op funda soms/vaak een regeltje in de advertentie in de trend van 'notaris keuze kopers'), maar bij woningcorporaties denken ze daar vaak anders over. Maar uiteindelijk bepaald verkoper natuurlijk onder welke voorwaarden het verkocht wordt, en notaris-keuze kan één van die voorwaarden zijn. Aan kopers om met die eisen akkoord te gaan of over te onderhandelen :P

Is het v.o.n of k.k.?
Kosten koper, maar dat geldt voor het huis, de procedure om de grond te kopen staat daar in zekere zin los van. Maar ik moet die kosten betalen dus lijkt mij dan logisch dat ik die keuze zou moeten hebben. Vind het beetje jammer dat ze zo star zijn daar in.
nare man schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 17:13:
[...]

In de erfpachtovereenkomst zal wel een bevoegdheid staan voor de grondeigenaar om de notaris te kiezen. Daar is de erfpachter dan aan gebonden. Dat zou je nog even kunnen checken.
Dank voor de tip, ik ga die nog even een keer doorlezen!

[ Voor 17% gewijzigd door Shinji op 22-12-2017 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Gemeenten en corporaties werken vaak met een vaste notaris voor erfpacht en dat is ook wel begrijpelijk want het zijn langlopende, vaak oude en omvangrijke contracten. Dan is het handiger om knowhow op te bouwen bij één notariskantoor.

(Ik vraag me overigens af of het zoveel kostenverschil maakt. Een notaris rekent toch een tarief per verrichting/rechtshandeling; het wordt naar alle waarschijnlijkheid toch niet goedkoper omdat je daar ook al je huis levert. En die tweede notaris hoef je waarschijnlijk toch niet in levende lijve te bezoeken, over het algemeen gaat erfpacht bij volmacht.)

[ Voor 47% gewijzigd door nare man op 22-12-2017 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:24
Hier in groningen ken ik wel een (verkoop)makelaar die altijd de (dezelfde) notaris gebruikt. Zullen vast een of andere deal hebben. Daar heb je het als koper dan maar mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Even nagelezen, al is dat contract uiteraard nog niet met ons maar met huidige eigenaar. Maar daarin staat opgenomen dat erpachter voor de kosten op draait en “Erfpachter staat terzake vrij in notariskeuze”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Dan zou je er best een mailtje aan kunnen wijden waarin je opmerkt dat de erfpachtovereenkomst vrije notariskeuze voor de erfpachter toelaat en dat je graag verneemt waarom zij menen dat dat anders zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Vorige week voor de tweede keer een huis bezichtigd. We vonden het beide een erg mooi huis (2017 opgeleverd maar eigenaar wil terug de stad in). Is vrij compleet en hoeft weinig aan te gebeuren. Nu is het wel zo dat ik vind dat de vraagprijs eigenlijk veel te hoog ligt. Hij vraagt 375000 en dat is ongeveer 25000 teveel als je kijkt naar soortgelijke huizen in de omgeving (in mijn bescheiden mening).
Nu hebben we dus een bod uitgebracht van 350000 vorige week en net een mail van de makelaar terug dat de eigenaar het een minimaal voorstel vond maar zich van zijn beste kant wil laten zien en een tegenbod van 370000 heeft gedaan.

Twijfel nu om een bod van 352500 of 355000 te doen.

Huis staat inmiddels 3 maanden te koop. Dus dat zegt volgens mij ook wel wat over de prijs die er voor gevraagd wordt. Het is namelijk een heel nieuw huis en helemaal netjes afgewerkt dus anders dan de prijs is het vreemd dat zo'n huis in deze markt al zo lang te koop staat.
Soorgelijk huis straat verder op (identiek huis maar zonder uitbouw dus 10m2 kleiner maar met mooiere keuken/badkamer/vloer) ging voor 325000 (bieden vanaf) op Funda. Iemand nog goede tips

ps we kunnen de 375000 betalen maar wil uiteraard niet teveel kwijt zijn :)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
Als jij niet meer wilt betalen dan 355 dan bied je 355 en zeg je dat het je eindbod is.

't Is geen rocket science.

[ Voor 93% gewijzigd door nare man op 02-01-2018 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
nare man schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:08:
Als jij niet meer wilt betalen dan 355 dan bied je 355 en zeg je dat het je eindbod is.

https://www.funda.nl/koop...3-veluwemeerplantsoen-17/

en het ander vergelijkbare huis is https://www.funda.nl/koop...1-sneekermeerplantsoen-9/
VInden wij een mooiere keuken, badkamer en vloer hebben. Nadeel is geen uitbouw (heb je wel weer een iets grotere tuin), een tuin waar nog wat tegels in moeten en een zolder waar je nog wat meer moet klussen. Maar wel 50k minder in prijs.

[ Voor 37% gewijzigd door thewizard2006 op 02-01-2018 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ik irriteer me echt aan die teksten. Het gaat om een serieuze aankoop van tonnen en de mekalaar typt een stuk tekst alsof je bij een lolly-kraam staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:11:
Ik irriteer me echt aan die teksten. Het gaat om een serieuze aankoop van tonnen en de mekalaar typt een stuk tekst alsof je bij een lolly-kraam staat.
'Wow! Deze is echt groot!' :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Laatst online: 28-12-2022
Die uitbouw alleen is al 20k waarde minimaal. zolder afwerking 10k, tuin 5k. Heb je al 35k verschil. Misschien is die van 325k wel voor 335k verkocht, weet jij veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Laatst online: 23:57

orf

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:11:
Ik irriteer me echt aan die teksten.
Mooie contradictie. :)

Voor hoeveel is het goedkopere huis daadwerkelijk verkocht? Op sommige plekken is de afwerking van dat huis minder en oppervlakte is belangrijk voor de prijs.

Het is ook niet dat je alsnog dat andere huis kunt kopen. In je onderhandeling doet het dus niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
nare man schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:08:

Exact, maar dan moet je wel zeker weten dat je niet meer wilt betalen dan 355. @thewizard2006 het is vrij eenvoudig. Je bepaalt wat je er maximaal voor wilt betalen en dat biedt je.

De tijd van "eens kijken of ik er wat minder van kan pingelen" is op zich voorbij. Ik snap dat als een verkoper een irreele verkoopprijs vraagt, dat je er dan onder gaat zitten. Maar nog minder bieden dan je er eigenlijk voor over hebt, zou ik nooit doen en in deze tijd helemaal niet.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Markprinsen schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:21:
Die uitbouw alleen is al 20k waarde minimaal. zolder afwerking 10k, tuin 5k. Heb je al 35k verschil. Misschien is die van 325k wel voor 335k verkocht, weet jij veel.
Ja zo had ik ook ongeveer berekend. Echter kan je het tegenover gestelde zeggen dat dat andere huis een mooiere/duurdere keuken, badkamer en vloer hebben wat ook weer wat waard is. En de zolder en tuin kan je voor wat minder wel doen. Dus 25k meerwaarde kan ik mij in vinden. 50k echter niet. Wellicht dat ik er compleet naast zit hoor. Dus waardeer alle inzichten van andere ten zeerste.
Hier heb ik ook even mee zitten stoeien. Ze hebben namelijk gewoon lengte x breedte van de gehele begane grond, 1e en 2e verdieping gedaan. Dus incl trapgaten, muurtjes, overlopen etc. Volgens de makelaar mocht dat volgens de nen 2580 standaard.
Wordt dus erg lastig vergelijken bij huizen die het net niet zo doen maar die wellicht wel een even groot woonoppervlakte hebben.
JvS schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:27:
Exact, maar dan moet je wel zeker weten dat je niet meer wilt betalen dan 355. @thewizard2006 het is vrij eenvoudig. Je bepaalt wat je er maximaal voor wilt betalen en dat biedt je.

De tijd van "eens kijken of ik er wat minder van kan pingelen" is op zich voorbij. Ik snap dat als een verkoper een irreele verkoopprijs vraagt, dat je er dan onder gaat zitten. Maar nog minder bieden dan je er eigenlijk voor over hebt, zou ik nooit doen en in deze tijd helemaal niet.
Die kant willen we waarschijnlijk ook wel op. Wil er echter wel voor waken dat ik niet ook meega in de waan van de dag en veel teveel ga bieden. Aan de andere kant scheelt het allemaal nou ook weer niet zo gigantisch veel of er nu 360k of 370k wordt geboden (kk, rente etc)

[ Voor 54% gewijzigd door thewizard2006 op 02-01-2018 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 15:22
bvbal79 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 00:17:
[...]

Zorg dat je de kosten meefinanciert in je hypotheek wel zo makkelijk. De berekeningen moet je echt voor jezelf maken en m.i. iets om te doen want het is je eigen geld.

Lees je in in bouwdepot. In principe betaal je gewoon De volledige hypotheek. Echter wordt je geld in termijnen betaald aan de aannemer. Dus je krijgt rente over het bouwdepot. Hoe leger het potje hoe minder je krijgt. Dus inderdaad na elke termijn betaal je steeds meer. Als je dit een beetje berekend hoeveel extra je kwijt bent kun je dat meefinancieren in je hypotheek. Zo hebben wij dat gedaan. 6000 euro extra hypotheek en daar betaalde we de bank eerst mee. dat ging zo'n 8 maanden goed. Alleen ons huis had uitloop en pas na 11 maanden kregen we de sleutel en hadden we "maar" 3 maanden dubbele lasten.

Dit bedoelt de makelaar wrs met dat je elke maand meer gaat betalen gedurende de bouw. Het bedrag aan de aannemer wordt niet elke maand hoger. Je betaald gewoon dat percentage van de woning dat af is en dat is gedefinieerd in je koopovereenkomst en ziet eruit als het lijstje hierboven. Zou raar zijn dat je elke maand meer aan de aannemer gaat betalen...dan mag hij steeds alles voorschieten tot dat jij op het eind alles betaald :)
Je hebt een jaar geen dubbele lasten en vervolgens ga je 30 jaar lang rente lopen betalen over die 6000,- 8)7 .

Wat jij hebt gedaan kan inderdaad, maar of het slim is......

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Niet online
[quote]thewizard2006 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:30:
[...]
Ja zo had ik ook ongeveer berekend. Echter kan je het tegenover gestelde zeggen dat dat andere huis een mooiere/duurdere keuken, badkamer en vloer hebben wat ook weer wat waard is. En de zolder en tuin kan je voor wat minder wel doen. Dus 25k meerwaarde kan ik mij in vinden. 50k echter niet. Wellicht dat ik er compleet naast zit hoor. Dus waardeer alle inzichten van andere ten zeerste.
Al even bij het kadaster gekeken wat er voor hypotheek op dat andere huis zit en wat de verkoopprijs is?
Die kant willen we waarschijnlijk ook wel op. Wil er echter wel voor waken dat ik niet ook meega in de waan van de dag en veel teveel ga bieden. Aan de andere kant scheelt het allemaal nou ook weer niet zo gigantisch veel of er nu 360k of 370k wordt geboden (kk, rente etc)
Houd je hoofd koel en geef je prijs.. 10k is over de gehele looptijd toch een aardig bedrag, kun je een keuken voor plaatsen, tuin aanleggen en moet je (neem ik aan) toch een poosje voor werken..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bertvanoosten
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 31-07 12:53
thewizard2006 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:09:
[...]

https://www.funda.nl/koop...3-veluwemeerplantsoen-17/

en het ander vergelijkbare huis is https://www.funda.nl/koop...1-sneekermeerplantsoen-9/
VInden wij een mooiere keuken, badkamer en vloer hebben. Nadeel is geen uitbouw (heb je wel weer een iets grotere tuin), een tuin waar nog wat tegels in moeten en een zolder waar je nog wat meer moet klussen. Maar wel 50k minder in prijs.
375K voor een perceel van 105m2 met wat bakstenen erop in de vorm van een tussenwoning in Berkel en Rodenrijs. Kan niet zeggen dat ik dat een koopje vind (ook niet voor 350K).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nare man
Het hele bestaansrecht van Berkel en Rodenrijs is dat mensen die economisch gebonden zijn aan de regio Rotterdam-Den Haag, in die steden niet voor fatsoenlijke prijzen en eengezinswoning mét tuin kunnen krijgen. Maar dit huis voorziet nu juist níet in die behoefte, dus ik snap wel waarom het zo lang te koop staat. Een piepklein perceel met een tuintje van niks; 5x5 op het noorden, waar gaat dat over? Zonder tuin valt de hele noodzaak van wonen in de B-dorpen weg, dus ik vraag me daarom ernstig af of je dit wel moet willen kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door nare man op 02-01-2018 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:28
thewizard2006 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:30:
[...]

[...]

Hier heb ik ook even mee zitten stoeien. Ze hebben namelijk gewoon lengte x breedte van de gehele begane grond, 1e en 2e verdieping gedaan. Dus incl trapgaten, muurtjes, overlopen etc. Volgens de makelaar mocht dat volgens de nen 2580 standaard.
Wordt dus erg lastig vergelijken bij huizen die het net niet zo doen maar die wellicht wel een even groot woonoppervlakte hebben.

[...]

Heb je al uitgezocht hoe het zit met overdrachtsbelasting? Doorverkopen binnen half jaar betekent geen overdrachtbelasting als ik het goed heb. Weet niet of dit ook geldt voor nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:11
@thewizard2006 Ik vind het ook een bak geld voor een tussenwoning. Hiervoor hadden wij een hoekwoning in Zoetermeer (uit 2002) welke toch zeker wel een maatje groter was (perceel was 150m2 en woonoppervlakte ook zoiets). Verkocht voor 275K. Nu zal Berkel en Rodenrijs wel stukje duurder zijn dan Z'meer maar toch.

Even snel gekeken op Funda en vind deze interessanter (maar heb je waarschijnlijk zelf ook al gezien :)):
https://www.funda.nl/koop...345550-bosplaatstraat-54/

Staat ook 2mnd te koop dus kan heus wel wat van de prijs af, stuk groter perceel. Hoekwoning en ook groter qua woonoppervlakte als ik de foto's bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 22:47
Road-runner83 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:50:
Even snel gekeken op Funda en vind deze interessanter (maar heb je waarschijnlijk zelf ook al gezien :)):
Zou wel eerst willen weten wat het bestemmingsplan is achter die hekken. Kan zo dat je snel niet meer lekker in je tuin kunt zitten, omdat de nieuwe buren vanaf hun nieuw te bouwen flat balkon kunnen meekijken. En tot dat die nieuwe buren er wonen je in hei en bouw lawaai zit. Ook die 'industrie' in de straat zou voor mij een dooddoener zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 02-01-2018 16:55 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
Daar heb je wel een punt idd, dat zou je dan eerst moeten uitzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
Road-runner83 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:55:
Daar heb je wel een punt idd, dat zou je dan eerst moeten uitzoeken :)
Op die Funda:

Vermeldenswaardig is dat er in de nabije toekomst een appartementencomplex in de directe nabijheid van de woning zal verrijzen. Op is te zien waar het gebouw is gepland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
Had de tekst nog niet gelezen, dan is het een no-go...zonde!

Daarom staat die nu te koop zeker...ben benieuwd of ze die nog goed verkopen...

[ Voor 40% gewijzigd door Road-runner83 op 02-01-2018 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:36

3DDude

I void warranty's

@thewizard2006 Ik vind het ook een bak geld voor een tussenwoning. Hiervoor hadden wij een hoekwoning in Zoetermeer (uit 2002) welke toch zeker wel een maatje groter was (perceel was 150m2 en woonoppervlakte ook zoiets). Verkocht voor 275K. Nu zal Berkel en Rodenrijs wel stukje duurder zijn dan Z'meer maar toch.

Staat ook 2mnd te koop dus kan heus wel wat van de prijs af, stuk groter perceel. Hoekwoning en ook groter qua woonoppervlakte als ik de foto's bekijk.
Tsjah zoetermeer :P

Ik heb zelf ook een nieuwbouwhuis gekocht, wel in een gehucht, maarja 165m2 perceel en 138m2 woon. Kost ~ 275k, ben ik alsnog een ton minder kwijt dan Berkel en Rodenrijs, wist dat het wel duur was, maar dat het zoveel scheelt. :X

(nieuwerbrug ;))

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@3DDude Hehe :D, wij zijn ook net op tijd weg voor de oudste naar de basisschool moest :P (wonen nu in een zelfbouw 2-kapper in W'veen :)).

Heb je dat nieuwbouwhuis ook in het westen gekocht? Locatie scheelt nogal veel mbt de woningprijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Artbij schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:41:
[...]

Je hebt een jaar geen dubbele lasten en vervolgens ga je 30 jaar lang rente lopen betalen over die 6000,- 8)7 .

Wat jij hebt gedaan kan inderdaad, maar of het slim is......
Die 6000 euro is een schijntje bij de rest van mijn hypotheek. Dat voel ik niet met de lage rente (18 euro per maand netto). Die dubbele lasten per maand wel. En met die 6000 euro los je wel weer een deel van je eigen hypotheek af, dus aan het eind van de streep valt het mee.

En wie zegt dat je dan 30 jaar rente erover moet betalen. je kunt het ook versneld aflossen. bv 3 jaar 2000 euro aflossen en je bent er ook vanaf. Ik vond het fijn met deze constructie om geld over te houden om dast weer in de nieuwe woning te investeren.

[ Voor 48% gewijzigd door bvbal79 op 02-01-2018 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smooth Operator
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-09 14:02
Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar een leuke starterswoning in Arnhem maar aangezien wij beiden uit Limburg komen weten we nu niet bepaald wat nu de leuke/betere buurten van Arnhem zijn. Buurten waar de satellietschotels buiten hangen gaan we dan ook liever uit de weg. Zou iemand mij een beetje op weg kunnen helpen door te zeggen welke buurten we beter kunnen vermijden en wat nu echt de pareltjes van Arnhem zijn? Mijn dank is groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ChuckSnorris schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 20:49:
Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar een leuke starterswoning in Arnhem maar aangezien wij beiden uit Limburg komen weten we nu niet bepaald wat nu de leuke/betere buurten van Arnhem zijn. Buurten waar de satellietschotels buiten hangen gaan we dan ook liever uit de weg. Zou iemand mij een beetje op weg kunnen helpen door te zeggen welke buurten we beter kunnen vermijden en wat nu echt de pareltjes van Arnhem zijn? Mijn dank is groot!
Arnhem is typisch zo'n stad waarin de slechte wijken best goed zichtbaar en voelbaar zijn. Helemaal als je op de schotels en hoogbouw let. Dus een keer een hotel pakken en goed de stad verkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Vandaag nog een keer gebeld met de verkopend makelaar voor onze nieuwe woning, de verkoper had eerst aangegeven dat als we er eerder in wilden dan 1 mei wat in eerste instatie de passeer datum zou zijn dat dat geen probleem zou zijn. Ongeveer een maand na tekenen werd ons huis verkocht dus gelijk gebeld, want koper wilde er eind maart of uiterlijk half april in. Dat staat nu op 13 april. Ze zouden het doorgeven maar verwachte geen problemen. Nu nog een keer nagebeld maar blijkt toch helaas niet te lukken dus we hebben ruim twee weken om te overbruggen. Voor spullen dacht ik gewoon aan iets van shurgard. Voor onzelf is wat lastiger, 2 volwassen en een baby. Iemand ideeën. Een hotel is al gauw zo'n €1500 euro als ik snel rondkijk, een Landal huisje idem dito. Iemand handige suggesties om ruim twee weken te overbruggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Shinji schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 21:58:
Voor onzelf is wat lastiger, 2 volwassen en een baby. Iemand ideeën. Een hotel is al gauw zo'n €1500 euro als ik snel rondkijk, een Landal huisje idem dito. Iemand handige suggesties om ruim twee weken te overbruggen?
Familie / vrienden geen optie? Voor twee weken zou ik mijn huis best open stellen voor familie / vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
CurlyMo schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 21:59:
[...]

Familie / vrienden geen optie? Voor twee weken zou ik mijn huis best open stellen voor familie / vrienden.
Voor ons tweeën zou dat goed te doen zijn, een baby erbij maakt het wel wat lastiger. We hopen nog op schoonpa die redelijk vaak meerdere weken in het buitenland zit. Maar die weet nooit van te voren wat de planning is. We hadden het er met hem ook over gehad, alleen dat zou toen nog zonder kleine zijn. En nu lijkt die dat vergeten te zijn, of de deal is van tafel omdat er een kleine is.

We moeten het er nog een keer over hebben, wellicht is het vergeten omdat het al even geleden is. Maar wil gewoon mijn opties weten mocht dat niet lukken.

Regio rotterdam overigens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30

Milmoor

Footsteps and pictures.

@Shinji Voor een nacht is dit geen slechte deal, maar twee weken zal zo niet lukken. Wij hebben er onze keuken gekocht.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
nare man schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:03:
[...]

Het hele bestaansrecht van Berkel en Rodenrijs is dat mensen die economisch gebonden zijn aan de regio Rotterdam-Den Haag, in die steden niet voor fatsoenlijke prijzen en eengezinswoning mét tuin kunnen krijgen. Maar dit huis voorziet nu juist níet in die behoefte, dus ik snap wel waarom het zo lang te koop staat. Een piepklein perceel met een tuintje van niks; 5x5 op het noorden, waar gaat dat over? Zonder tuin valt de hele noodzaak van wonen in de B-dorpen weg, dus ik vraag me daarom ernstig af of je dit wel moet willen kopen.
Dat kan ik wel uitleggen :) Wij willen allebei niet in de stad wonen. Vinden we te druk en is niet aan ons besteed. Daarnaast zijn de prijzen daar vaak een stuk hoger dan in omliggende dorpen. Wij hebben echter geen behoefte aan een (grote) tuin. Hebben beide geen groene vingers. Verder is de liggen wel handig aangezien ik in de detachering zit en vaak in Den Haag, Utrecht of Rotterdam zal komen te zitten.
Daarnaast wilde wij graag een nieuwere woning zodat we weinig aan onderhoud hoeven te doen. Andere dorpen die we als optie zagen waren/zijn Bergschenhoek, Nesselande, Barendrecht, Rhoon (portland).

Wat bedoel je trouwens met B-dorp? Wat is volgens jou een A-dorp?

Wij hebben geen behoefte aan een groot perceel. Dat is voor ons voornamelijk onderhoud en voor de 3x per jaar dat we in de tuin zitten om te BBQ is het prima.
Zoetermeer is voor ons net te ver weg (komen van onder Rotterdam vandaan) en de stad trekt ons niet echt. Zelfde als bijv Delft of Gouda.
Het huis wat je linkt is ook mooi maar al minder onze smaak (badkamer, vloer, muren etc) dus daar moeten we dan ook een hoop aan doen + deze is nog duurder en qua woonopp niet groter :)
exponential schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:25:

Heb je al uitgezocht hoe het zit met overdrachtsbelasting? Doorverkopen binnen half jaar betekent geen overdrachtbelasting als ik het goed heb. Weet niet of dit ook geldt voor nieuwbouw.
Het huis is al langer dan een half jaar bewoond
Peter86 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:45:
[quote]thewizard2006 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:30:

Al even bij het kadaster gekeken wat er voor hypotheek op dat andere huis zit en wat de verkoopprijs is?

Houd je hoofd koel en geef je prijs.. 10k is over de gehele looptijd toch een aardig bedrag, kun je een keuken voor plaatsen, tuin aanleggen en moet je (neem ik aan) toch een poosje voor werken..
Ja had ik al gedaan. Echter zijn het nieuwe huizen dus dat is wat lastig meten dan. De een zal wel een badkamer er bij doen en de ander niet etc. Bij dit huis zit een uitbouw en is alles verder af en hoeft er niets te gebeuren aan bijv keuken, badkamer, tuin, vloeren en muren.

Datum nr Koopsom opp
20170926 25 € 310000 119 m²
20170905 34 € 297500 136 m²
20170517 13 € 303750 105 m²
20170502 48 € 322000 136 m²
20161104 32 € 269000 136 m²
20160321 36 € 264250 136 m²
20150218 46 € 260000 136 m²
bertvanoosten schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:10:
375K voor een perceel van 105m2 met wat bakstenen erop in de vorm van een tussenwoning in Berkel en Rodenrijs. Kan niet zeggen dat ik dat een koopje vind (ook niet voor 350K).
Helaas zijn er tegenwoordig ook niet heel veel koopjes meer en als ze er zijn gaan ze binnen een week over de kop. Dat is de markt van tegenwoordig/op dit moment. Heb jij bijv een voorbeeld van een huis dat je een koopje vind en in de eerder genoemde omgevingen aanwezig is?
We hebben al redelijk wat huize ook bekeken maar vaak moet er nog van alles gebeuren en dat kost een hoop geld. Leuk als het huis van dezelfde grootte voor 325000 te koop staat maar als je daar nog een nieuwe badkamer en keuken in moet zetten ben je ook al snel weer 25-30k kwijt. En dan heb ik het nog niet over een tuin, vloeren (met verwarming), afgewerkte muren en een uitbouw etc.
3DDude schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:22:
Tsjah zoetermeer :P

Ik heb zelf ook een nieuwbouwhuis gekocht, wel in een gehucht, maarja 165m2 perceel en 138m2 woon. Kost ~ 275k, ben ik alsnog een ton minder kwijt dan Berkel en Rodenrijs, wist dat het wel duur was, maar dat het zoveel scheelt. :X

(nieuwerbrug ;))
Wij hebben ook veel mooie grote huizen gezien maar inderdaad in een gehucht met slechte bereikbaarheid en verder weinig voorzieningen. Dan kan inderdaad nogal schelen als je in een plaats als Lekkerkerk gaat wonen. Zou je willen zeggen over welke plaats je het hebt, ter referentie?. En waren jullie trouwens ook helemaal klaar voor dat bedrag (incl badkamer, keuken, apparatuur, vloeren, aanleg tuin etc) of kwamen er nog kosten bij

[ Voor 70% gewijzigd door thewizard2006 op 03-01-2018 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Vandaag nog een keer gebeld met de verkopend makelaar voor onze nieuwe woning, de verkoper had eerst aangegeven dat als we er eerder in wilden dan 1 mei wat in eerste instatie de passeer datum zou zijn dat dat geen probleem zou zijn. Ongeveer een maand na tekenen werd ons huis verkocht dus gelijk gebeld, want koper wilde er eind maart of uiterlijk half april in. Dat staat nu op 13 april. Ze zouden het doorgeven maar verwachte geen problemen. Nu nog een keer nagebeld maar blijkt toch helaas niet te lukken dus we hebben ruim twee weken om te overbruggen. Voor spullen dacht ik gewoon aan iets van shurgard. Voor onzelf is wat lastiger, 2 volwassen en een baby. Iemand ideeën. Een hotel is al gauw zo'n €1500 euro als ik snel rondkijk, een Landal huisje idem dito. Iemand handige suggesties om ruim twee weken te overbruggen?
Bed 'n breakfast / AirBnB?

Ik weet uit mijn hoofd niet of er in Nederland betaalbare AirBnB's zijn, maar 2 weken moet wel te overbruggen zijn tegen een redelijk bedrag.

Voor ons is dat een van de redenen dat we in het buitenland er vaak gebruik van maken. Het is relatief betaalbaar en je hebt niet zelden volledig zelfstandige woonruimte. Beter dan een hotel. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
bvbal79 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:25:
[...]

Die 6000 euro is een schijntje bij de rest van mijn hypotheek. Dat voel ik niet met de lage rente (18 euro per maand netto). Die dubbele lasten per maand wel. En met die 6000 euro los je wel weer een deel van je eigen hypotheek af, dus aan het eind van de streep valt het mee.
Er is m.i. geen enkele reden om die 6.000 euro met de "rest van je hypotheek" te "vergelijken". Dat is een veel gemaakte fout. Het is en blijft gewoon wat het is: 6.000 euro, echt geld. De perceptie bij dit soort dingen is dat 6.000 euro direct aftikken van eigen geld "best veel" is en als je het leent "een schijntje". Daarmee houdt men zichzelf voor de gek.

[ Voor 13% gewijzigd door Bart2005 op 03-01-2018 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Kom zelf uit Arnhem dus ik kan wel het e.e.a. toelichten. Voor verdere vragen kan je altijd PM'en. Oh en leefbarometer.nl geeft goed weer wat de betere en slechtere wijken zijn.

Arnhem centrum:
Geen leuke/betaalbare starterswoningen.

Arnhem Noord:
Wat duurder dan Zuid maar ook wat betere wijken (en een paar erg slechte).

Presikhaaf: Betaalbaar, maar wel stukken met echt schotelflats.
't Broek: Vermijden
Alteveer/Cranevelt: Erg leuk. Wel vooral alleen boven- of benedenwoningen. Jonge gezinnen.
Geitenkamp: Betaalbaar maar tokkie.
Burgermeesterwijk: Duur en mooi.
Klarendal: Redelijk opkomende wijk maar daardoor ook gestegen prijzen.

Arnhem Zuid:
Betaalbaar over het algemeen, maar je moet ook een brug over om naar het centrum te gaan (dus wat verder weg).

De Laar: Betaalbaar en prima startersplek
Malburgen: Vermijden
Kronenburg: Beetje verpauperd
Schuytgraaf: Erg nieuw en kaal. Als je van nieuwbouw houdt is dit wel de wijk voor je, maar het ligt ook best ver van het centrum.
Elden: Erg dorpse wijk, vind ik persoonlijk leuk liggen
Rijkerswoerd: Betaalbaar alleen sommige stukken wat verpauperd
Elderveld: Betaalbaar en best oké.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertvanoosten
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 31-07 12:53
thewizard2006 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 07:20:
[...]

Helaas zijn er tegenwoordig ook niet heel veel koopjes meer en als ze er zijn gaan ze binnen een week over de kop. Dat is de markt van tegenwoordig/op dit moment. Heb jij bijv een voorbeeld van een huis dat je een koopje vind en in de eerder genoemde omgevingen aanwezig is?
We hebben al redelijk wat huize ook bekeken maar vaak moet er nog van alles gebeuren en dat kost een hoop geld. Leuk als het huis van dezelfde grootte voor 325000 te koop staat maar als je daar nog een nieuwe badkamer en keuken in moet zetten ben je ook al snel weer 25-30k kwijt. En dan heb ik het nog niet over een tuin, vloeren (met verwarming), afgewerkte muren en een uitbouw etc.
Je hebt ongetwijfeld gelijk hoor, je zal er meer onderzoek naar hebben gedaan dan ik :-)

Maar ik verbaas me simpelweg over de prijzen die in sommige delen van het land 'normaal' zijn om te betalen voor relatief weinig huis/grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
bertvanoosten schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 08:43:
[...]

Je hebt ongetwijfeld gelijk hoor, je zal er meer onderzoek naar hebben gedaan dan ik :-)

Maar ik verbaas me simpelweg over de prijzen die in sommige delen van het land 'normaal' zijn om te betalen voor relatief weinig huis/grond.
Het klopt inderdaad dat je in het oosten van het land een 2 onder 1 kap of zelf villa met een lap grond kan kopen voor 375000 euro. In de randstad gaat die vlieger helaas niet op voor zover ik hiermee bekend ben. Behalve als je ergens in een gehucht woont met 1000 inwoners waar je eerst 20-30min over binnenweggetjes moet rijden tot je bij de bewoonde wereld bent (lees snelweg).
Uiteraard heb je ook goedkopere rijtjeshuizen in de randstad hoor. Dit zijn echter over het algemeen of geen nieuwe huizen (lees jaren 70 rijtjes huizen), of er moet veel aan gebeuren (lees nieuwe badkamer, keuken en veel onderhoud) of je woont in een wijk die nu niet echt goed bekend staat om de omgeving etc :)
Nu ben ik ook zekere verre van een expert hoor dus wellicht zit ik er zelf compleet naast en zoek ik niet goed :)

[ Voor 5% gewijzigd door thewizard2006 op 03-01-2018 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 12:44
Ik doe je even een PB. Ik heb ervaring in Arnhem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Bart2005 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 07:32:
[...]

Er is m.i. geen enkele reden om die 6.000 euro met de "rest van je hypotheek" te "vergelijken". Dat is een veel gemaakte fout. Het is en blijft gewoon wat het is: 6.000 euro, echt geld. De perceptie bij dit soort dingen is dat 6.000 euro direct aftikken van eigen geld "best veel" is en als je het leent "een schijntje". Daarmee houdt men zichzelf voor de gek.
Want de rest van je hypotheek is nepgeld?
Het is gewoon net als je hypotheek een lening waarvan de rente aftrekbaar (nog) is. Met jullie beredeneringen kun je ook zeggen je moet nooit een hypotheek nemen maar gelijk alles betalen. Alleen die bedragen heeft niemand liggen, maar als ik 6000 euro extra neem hou ik mezelf voor de gek. Vast en zeker maar ik voel die 18 euro per maand niet in mijn portemonnee. Daarnaast zoals ik al zei kan die 6000 euro net je buffer zijn in je nieuwe huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
[...]

Dat kan ik wel uitleggen :) Wij willen allebei niet in de stad wonen. Vinden we te druk en is niet aan ons besteed. Daarnaast zijn de prijzen daar vaak een stuk hoger dan in omliggende dorpen. Wij hebben echter geen behoefte aan een (grote) tuin. Hebben beide geen groene vingers. Verder is de liggen wel handig aangezien ik in de detachering zit en vaak in Den Haag, Utrecht of Rotterdam zal komen te zitten.
Daarnaast wilde wij graag een nieuwere woning zodat we weinig aan onderhoud hoeven te doen. Andere dorpen die we als optie zagen waren/zijn Bergschenhoek, Nesselande, Barendrecht, Rhoon (portland).
OK, duidelijk :)

Dan behoor je tot de specifieke doelgroep voor wie deze woning bedoeld is. Wel is de vraag of het courant is en blijft natuurlijk.
Wat bedoel je trouwens met B-dorp? Wat is volgens jou een A-dorp?
Berkel en Rodenrijs, Bleiswijk, Bergschenhoek :)

Geen van alle zijn trouwens echte dorpen.

[ Voor 5% gewijzigd door nare man op 03-01-2018 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
bvbal79 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:25:
[...]

En wie zegt dat je dan 30 jaar rente erover moet betalen. je kunt het ook versneld aflossen. bv 3 jaar 2000 euro aflossen en je bent er ook vanaf. Ik vond het fijn met deze constructie om geld over te houden om dast weer in de nieuwe woning te investeren.
Als je die 6k uitgeeft aan je huis ben je dus niet je lening aan het financieren, maar gewoon je nieuw te bouwen woning.

En bij een maandlast van 500,- heb je niet echt een hypotheek waarbij 6k in het niet valt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Een hotel is al gauw zo'n €1500 euro als ik snel rondkijk, een Landal huisje idem dito.
Er zijn meer opties in een bungalow dan Landal. Het goedkoopste bugalow-park wat ik zo snel in Zuid-Holland kan vinden begint op 550 euro voor twee weken eind april. Maar via particuliere aanbieders kan het misschien nog goedkoper. En misschien even overleggen met je makelaar, misschien dat die nog een optie voor een korte periode in z'n portefeuille heeft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
thewizard2006 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:00:
Vorige week voor de tweede keer een huis bezichtigd. We vonden het beide een erg mooi huis (2017 opgeleverd maar eigenaar wil terug de stad in). Is vrij compleet en hoeft weinig aan te gebeuren. Nu is het wel zo dat ik vind dat de vraagprijs eigenlijk veel te hoog ligt. Hij vraagt 375000 en dat is ongeveer 25000 teveel als je kijkt naar soortgelijke huizen in de omgeving (in mijn bescheiden mening).
Nu hebben we dus een bod uitgebracht van 350000 vorige week en net een mail van de makelaar terug dat de eigenaar het een minimaal voorstel vond maar zich van zijn beste kant wil laten zien en een tegenbod van 370000 heeft gedaan.

Twijfel nu om een bod van 352500 of 355000 te doen.
Mooi huis, de huidige eigenaar zit wel aan de top qua vraagprijs voor dat soort huizen op die lokatie. Ik denk dat je met je 350-355 erg goed in de buurt zit van de werkelijke waarde.
Als tip kan ik je geven om niet je financiele ruimte te verraden (heb je hier al gedaan). Doe alsof 355 echt je max max max is. Richt je vooral op de verkoper, heeft hij al wat anders? Wil hij er snel vanaf of is hij flexibel? Hoe flexibel ben jij qua overdrachtsdatum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

bvbal79 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 09:07:
[...]

Want de rest van je hypotheek is nepgeld?
Het is gewoon net als je hypotheek een lening waarvan de rente aftrekbaar (nog) is. Met jullie beredeneringen kun je ook zeggen je moet nooit een hypotheek nemen maar gelijk alles betalen. Alleen die bedragen heeft niemand liggen, maar als ik 6000 euro extra neem hou ik mezelf voor de gek. Vast en zeker maar ik voel die 18 euro per maand niet in mijn portemonnee. Daarnaast zoals ik al zei kan die 6000 euro net je buffer zijn in je nieuwe huis.
Niemand zegt dat een dergelijk bedrag lenen onverstandig is of dat je jezelf dan voor de gek houd. Echter houd je jezelf wel voor de gek als je enkel naar die 18 euro per maand kijkt en niet rekening houd met de totale kosten over de gehele looptijd.

Het verschil tussen een hypotheek van 200k euro of 206k euro is netto 7576 euro als je uitgaat van een annuitaire hypotheek met een looptijd van 30 jaar, rente van 2% en een jaarinkomen van 50.000 euro.

Dat betekent overigens niet automatisch dat extra lenen altijd ontmoedigd moet worden. Met de huidige rentestanden is er namelijk ook wat te zeggen voor zo veel mogelijk geld lenen zodat je je eigen vermogen kan investeren in producten met een veel hoger rendement. En als je het weer snel af kan lossen is er overigens ook geen enkele reden om niet tijdelijk wat meer te lenen.

Ik heb bij aanschaf een starterslening genomen van 30.000 euro zodat ik niet al mijn eigen vermogen op hoefde te maken bij het inrichten en verhuizen. Die lening is vervolgens weer binnen 2 jaar afgelost waardoor ik voor een bedrag van een paar honderd euro (notariskosten 2e hypotheek) wel tijdelijk een buffer van 30.000 euro had die ik in termijn terug kon betalen mochten bepaalde kosten hoger uitvallen.

[ Voor 16% gewijzigd door Tsurany op 03-01-2018 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Artbij schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 09:16:
[...]

Als je die 6k uitgeeft aan je huis ben je dus niet je lening aan het financieren, maar gewoon je nieuw te bouwen woning.

En bij een maandlast van 500,- heb je niet echt een hypotheek waarbij 6k in het niet valt.
Eens, ik gaf alleen een mogelijkheid wat er mogelijk is
Lees mijn post eens beter. 6000 dekte de laste voor 12 maanden in een nieuwbouwdepot. Zoek dan even uit hoe de lasten geregeld zijn in een depot. Mijn maanlast voor de hypotheek is 1500 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door bvbal79 op 03-01-2018 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Huisjes op campings/kleine vakantieparken zijn veel goedkoper. Denk 300 a 400 per week.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
bvbal79 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 09:26:
[...]

Lees mijn post eens beter. 6000 dekte de laste voor 12 maanden in een nieuwbouwdepot. Zoek dan even uit hoe de lasten geregeld zijn in een depot. Mijn maanlast voor de hypotheek is 1500 euro.
Voor 1500 geldt hetzelfde.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Wolly schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 09:23:
Mooi huis, de huidige eigenaar zit wel aan de top qua vraagprijs voor dat soort huizen op die lokatie. Ik denk dat je met je 350-355 erg goed in de buurt zit van de werkelijke waarde.
Als tip kan ik je geven om niet je financiele ruimte te verraden (heb je hier al gedaan). Doe alsof 355 echt je max max max is. Richt je vooral op de verkoper, heeft hij al wat anders? Wil hij er snel vanaf of is hij flexibel? Hoe flexibel ben jij qua overdrachtsdatum?
Bedankt voor de tips. Heb er inderdaad over gedacht of ik wel of niet moet aangeven het te kunnen betalen etc. Heb in een eerdere mail al besloten om aan te geven dat wij nav gesprekken met hypotheek verstrekkers kunnen garanderen het bedrag (350000) te kunnen betalen. Dit om aan te geven dat wij een serieuze optie zijn maar niet door al teveel prijs te geven.
De verkoper heeft zelf nog niet iets anders en geeft aan per 1 mei er uit te willen. Wij hadden als tegemoetkomende voorwaarde in het eerste voorstel aangegeven dat wij dit graag aan hem over laten. Ook als extra goodwill van onze kant. Wij moeten zelf ons huis nog verkopen dus wij zijn behoorlijk flexibel wat dat betreft. Het grootste gevaar is echter in de huidige markt dat een ander het huis voor je wegkaapt. Niet of je zelf een maandje eerder of later kan/wil verhuizen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Tsurany schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 09:25:
[...]

Niemand zegt dat een dergelijk bedrag lenen onverstandig is of dat je jezelf dan voor de gek houd. Echter houd je jezelf wel voor de gek als je enkel naar die 18 euro per maand kijkt en niet rekening houd met de totale kosten over de gehele looptijd.

Het verschil tussen een hypotheek van 200k euro of 206k euro is netto 7576 euro als je uitgaat van een annuitaire hypotheek met een looptijd van 30 jaar, rente van 2% en een jaarinkomen van 50.000 euro.

Dat betekent overigens niet automatisch dat extra lenen altijd ontmoedigd moet worden. Met de huidige rentestanden is er namelijk ook wat te zeggen voor zo veel mogelijk geld lenen zodat je je eigen vermogen kan investeren in producten met een veel hoger rendement. En als je het weer snel af kan lossen is er overigens ook geen enkele reden om niet tijdelijk wat meer te lenen.

Ik heb bij aanschaf een starterslening genomen van 30.000 euro zodat ik niet al mijn eigen vermogen op hoefde te maken bij het inrichten en verhuizen. Die lening is vervolgens weer binnen 2 jaar afgelost waardoor ik voor een bedrag van een paar honderd euro (notariskosten 2e hypotheek) wel tijdelijk een buffer van 30.000 euro had die ik in termijn terug kon betalen mochten bepaalde kosten hoger uitvallen.
Inderdaad ik weet dat je 1500 extra betaald tov als ik de 6000 niet zou lenen. Maar goed dat is dus 4 euro per maand over 30 jaar. We doen wel gekkere dingen met 4 euro in de maand.

Het is natuurlijk aan een ieder om zelf te bepalen hoe ze het willen en of je het verstandig vind. Zo heb ik het ook gepost. Alleen bepaalde personen vinden het belangrijker om selectief te lezen en willen graag hun gelijk daarmee halen en op dit forum anderen graag voor gek te verklaren.

[ Voor 12% gewijzigd door bvbal79 op 03-01-2018 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Niet online

[...]

Ja had ik al gedaan. Echter zijn het nieuwe huizen dus dat is wat lastig meten dan. De een zal wel een badkamer er bij doen en de ander niet etc. Bij dit huis zit een uitbouw en is alles verder af en hoeft er niets te gebeuren aan bijv keuken, badkamer, tuin, vloeren en muren.

Datum nr Koopsom opp
20170926 25 € 310000 119 m²
20170905 34 € 297500 136 m²
20170517 13 € 303750 105 m²
20170502 48 € 322000 136 m²
20161104 32 € 269000 136 m²
20160321 36 € 264250 136 m²
20150218 46 € 260000 136 m²

[...]
Wat je nog zou kunnen doen is doorrekenen naar de 'actuele' prijs van nu. Het kadaster heeft een tool waarmee dat kan (https://www.kadaster.nl/woningwaarde). Dan kun je de echte verschillen tussen de huizen, dakkapellen, uitbouwen e.d. zelf nog op waarde schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Peter86 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 09:55:
[...]

Wat je nog zou kunnen doen is doorrekenen naar de 'actuele' prijs van nu. Het kadaster heeft een tool waarmee dat kan (https://www.kadaster.nl/woningwaarde). Dan kun je de echte verschillen tussen de huizen, dakkapellen, uitbouwen e.d. zelf nog op waarde schatten.
Volstrekt irrelevant als de verkoper een hogere prijs wilt ontvangen dan de koper wilt betalen. Je kan allerlei methoden gaan inzetten om een "correcte" prijs te bepalen maar uiteindelijk blijft het een kwestie van vraag en aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Markprinsen schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:21:
25m² tuin kost 5k?
Sorry, dat is meer dan 200€/m², want het schuurtje staat er al vanaf oplevering op. En de schutting eveneens, die zijn in de gehele buurt namelijk identiek.
2k lijkt me realistischer, zelf doen nog goedkoper.

En gezien de "low-budget" afwerking die het gehele huis kenmerkt, heeft de "flipper" hier waarschijnlijk veel zelf geknutselt, om een mogelijk hoge winst met de snelle doorverkoop te behalen. Langdurig wonen is hier imo nooit de bedoeling geweest.

De zolderafwerking van het duurdere huis is geen 10k meer waard, want 2 deuren minder en binnenwand voor 1 kamer ipv 2. Tevens heeft het goedkopere huis 3 dakramen ipv slechts 1.
Dat heft de kosten voor de ontbrekende eindafwerking van het goedkopere huis volledig op. Dat is met hooguit 5k gewoon af, want veel is al klaar. De zolder van het goedkopere huis is mijn favoriet.

De keuken van het duurdere huis is veel minder luxe dan die andere en de badkamer niet persé goedkoper, maar iig wel veel smakelozer uitgezocht.

De uitbouw (die meteen het tuintje kortwiekt tot een veredelde luchtplaats) is het enige pluspunt dat ik aan het imo veel te dure huis kan herkennen. Alle plussen en minnen lijkt me 15k verschil realistisch. Het eerste bod was al te hoog.

Overigens zou bij mij over de grens geen enkele bank zoiets voor deze prijs (>=350k) financieren, als er niet flink eigen geld ingaat. Reden: ontbrekende waarde vh onderpand. NL is een raar land geworden... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Laatst online: 28-12-2022
Je staat nog versteld wat een beetje hovenier en tuin materiaal tegenwoordig kost. Daarnaast, ga maar eens een zolder afwerken met wandjes, deuren, verlichting stucwerk. Het loopt allemaal hard op. Uiteraard is het (veel) goedkoper als je het zelf doet maar daar rekenen maar weinig mensen mee.

Evengoed, het is altijd een lastige discussie want het dure huis is nog te koop en het goedkope niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Vanoverdegrens schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:04:
[...]

25m² tuin kost 5k?
Sorry, dat is meer dan 200€/m², want het schuurtje staat er al vanaf oplevering op. En de schutting eveneens, die zijn in de gehele buurt namelijk identiek.
2k lijkt me realistischer, zelf doen nog goedkoper.

En gezien de "low-budget" afwerking die het gehele huis kenmerkt, heeft de "flipper" hier waarschijnlijk veel zelf geknutselt, om een mogelijk hoge winst met de snelle doorverkoop te behalen. Langdurig wonen is hier imo nooit de bedoeling geweest.

De zolderafwerking van het duurdere huis is geen 10k meer waard, want 2 deuren minder en binnenwand voor 1 kamer ipv 2. Tevens heeft het goedkopere huis 3 dakramen ipv slechts 1.
Dat heft de kosten voor de ontbrekende eindafwerking van het goedkopere huis volledig op. Dat is met hooguit 5k gewoon af, want veel is al klaar. De zolder van het goedkopere huis is mijn favoriet.

De keuken van het duurdere huis is veel minder luxe dan die andere en de badkamer niet persé goedkoper, maar iig wel veel smakelozer uitgezocht.

De uitbouw (die meteen het tuintje kortwiekt tot een veredelde luchtplaats) is het enige pluspunt dat ik aan het imo veel te dure huis kan herkennen. Alle plussen en minnen lijkt me 15k verschil realistisch. Het eerste bod was al te hoog.

Overigens zou bij mij over de grens geen enkele bank zoiets voor deze prijs (>=350k) financieren, als er niet flink eigen geld ingaat. Reden: ontbrekende waarde vh onderpand. NL is een raar land geworden... 8)7
Bedankt voor je ongezoute blik :) Smaken verschillen blijkt ook.
Zou je kunnen toelichten wat je verstaat onder low budget afwerking? Ik vond die namelijk er best goed uitzien. De muren zijn strak, plafond op de begane grond gestucked, plinten, laminaat en plavuizen liggen overal goed. Ben het zeker met je eens dat dit in het goedkopere huis mooier is maar begrijp niet helemaal wat je met low budget bedoeld.
En ter referentie. Je geeft aan bij jou over de grens? Kan ik aannemen dat je in het buitenland (en landelijk) woont? Daar gelden namelijk compleet andere maatstaven dus dat kan je dan niet vergelijken. Ik had uiteraard ook liever een compleet afgewerkte villa gehad voor 375000 maar dat gaat gewoon niet gebeuren in de randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vanoverdegrens schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:04:
...
Die bank belt jou bij al hun hypotheekaanvragen op om te vragen wat jij het pand waard vindt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
thewizard2006 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:11:
[...]

Zou je kunnen toelichten wat je verstaat onder low budget afwerking? Ik vond die namelijk er best goed uitzien.
Ja.
Het hele huis met laminaat (behalve natte ruimtes) vind ik vergeleken met bijv. de nette tegelvloer in het andere huis een "low budget oplossing". Wel lekker makkelijk zelf te doen. Mooi tegels leggen is voor gevorderden. ;)
De badkamer is natuurlijk smaakafhankelijk. Mij bevallen die donkere wastafels met die drukke tegel erachter niet. De indeling dochecel/wc/bergruimte is in de ene badkamer praktischer en beter opgelost. (douchecel direct naast het raam met duurdere kraan/regendouche) d:)b
Op zolder zijn alle wanden/deuren/ramen al aanwezig. Elektra en vloer ook. Wanden deels behangklaar voorbereid. Dat ziet er bewerkelijker uit dan het is. Dat klus ik liever af, dan 2 veluxramen in te bouwen en een wandje plus 2 deuren te zetten. (wordt al moe als ik eraan denk)
De 1e verdieping heeft met 2 slaapkamers een minder kindvriendelijke indeling. Voor stellen die kinderloos willen blijven is die grote slaapkamer wel een pluspuntje, want je hoeft dat wandje er niet meer uit te slopen.

Met mijn huis vergelijk ik uiteraard niet. Ik woon landelijk, maar wel max 1 uur rijden van 4 >500k en max 30min van 4 100-350k steden verwijderd. Niet in de "middle of nowhere" dus, en om die reden wordt hier (mondjesmaat) bijgebouwd en staat er vrijwel niks te koop.
Als ze bestonden zou in mijn gemeente zo'n rijtjeshuis rond de 230k doen. Onderhoudsarme woningen zijn ook hier wel geliefd, maar schaars.
Mijn huis (160m² vrijstaand op 440m² + kelder met garage) kostte me 15 jaar geleden zo'n 220k (en dan nog ~30k subsidie eraf :) ), maar wel heel veel zelf aan meegebouwd. Anders was het ~260k geweest. Waarde nu is rond de 3 ton. Altijd moeilijk inschatten, want de markt is hier klein en nooit echt vergelijkbare huizen, want alles eigenregie en uit verschillende tijdvakken.

Dat NL anders is, is mij uiteraard bekend, en bij ons hoef ik slechts richting Köln of Düsseldorf te kijken om vergelijkbare gekte te zien. In hoeverre je in zo'n markt bereid bent "financieel met je te laten sollen", moet eenieder voor zichzelf bepalen. Ik zou in deze markt niet graag instappen. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:32:
[...]

Die bank belt jou bij al hun hypotheekaanvragen op om te vragen wat jij het pand waard vindt?
Wat wil je zeggen met zo'n vervelende opmerking?
Een duitse bank kijkt bij elke hyp.aanvraag naar wat zij het onderpand waard vinden.
In dit geval is 11-2016 zo'n huis voor 270k en 9-2017 voor 300k verkocht. Dan lijkt me een waarde van >350k in 1-2018 behoorlijk overdreven. Dat zou ~20% stijging in 4 maanden betekenen. 8)7
Zo gek is geen duitse bank. En een nederlandse wellicht ook niet. Leg je zelf een ton op tafel, mag je uiteraard wel gekke dingen doen. That's life. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nare man
Maar ja, Duitsland is geen Nederland, dus ik zie eerlijk gezegd de relevantie niet zo (anders dan 'lekker puh, jij moet kopen in een kutmarkt en ik niet'). Voor algemene bespiegelingen en vergelijkingen tussen markten en landen is het andere Huizenmarkt-topic geschikter :)

[ Voor 27% gewijzigd door nare man op 03-01-2018 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanoverdegrens schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 11:09:
[...]

Wat wil je zeggen met zo'n vervelende opmerking?
Dat jouw geheel persoonlijke mening over de waarde van dat huis in het geheel niet interessant is voor de bank die de lening verstrekt.
Een duitse bank kijkt bij elke hyp.aanvraag naar wat zij het onderpand waard vinden.
...
Een Nederlandse ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
Vanoverdegrens schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 11:01:
Ja.
Het hele huis met laminaat (behalve natte ruimtes) vind ik vergeleken met bijv. de nette tegelvloer in het andere huis een "low budget oplossing". Wel lekker makkelijk zelf te doen. Mooi tegels leggen is voor gevorderden. ;)
Ik ben ook voorstander van een mooie tegelvloer inderdaad. De begane grond van het dure huis zijn echter plavuizen met vloerverwarming. Maar inderdaad wel met een hout look. Zal het zelf niet direct kiezen maar vind het ook niet lelijk maar is zeker geen low budget oplossing. Voor beide huizen geldt dat er op de 1e en 2e verdieping laminaat ligt waarbij die in het duurdere huis er wat "duurder" uitziet door de donkere kleur. Maar hier dus geen verschil en ben niet van plan om tegels boven te leggen :)
De badkamer is natuurlijk smaakafhankelijk. Mij bevallen die donkere wastafels met die drukke tegel erachter niet. De indeling dochecel/wc/bergruimte is in de ene badkamer praktischer en beter opgelost. (douchecel direct naast het raam met duurdere kraan/regendouche) d:)
Ook mee eens. Mochten we het huis kopen zal ik overwegen om die tegels te laten vervangen. Ook is een luxere douche ook geen hele investering dus dat is redelijk makkelijk te doen denk ik. Nu heb ik mij echter wel laten vertellen dat je juist geen ramen moet openzetten als je gaat douchen. Dit ivm verschil in temperatuur en de gevolgen (extra stoom -> meer schimmel etc) daarvan.
Op zolder zijn alle wanden/deuren/ramen al aanwezig. Elektra en vloer ook. Wanden deels behangklaar voorbereid. Dat ziet er bewerkelijker uit dan het is. Dat klus ik liever af, dan 2 veluxramen in te bouwen en een wandje plus 2 deuren te zetten. (wordt al moe als ik eraan denk)
Wij vonden juist de zolder mooi afgewerkt bij het duurdere huis. Hier zullen we toch niet veel te vinden zijn dus dat er een enkel raam in zit hoeft geen probleem te zijn. Mocht het ooit gaan vervelen dan is een dakkapel wellicht een oplossing. Die schijnen ook niet gigantisch duur meer te zijn tegenwoordig.
De 1e verdieping heeft met 2 slaapkamers een minder kindvriendelijke indeling. Voor stellen die kinderloos willen blijven is die grote slaapkamer wel een pluspuntje, want je hoeft dat wandje er niet meer uit te slopen.
Dit is voor ons inderdaad een pluspunt. We hebben geen kinderwens en wilde een grote slaapkamer. En een wandje terug plaatsen indien nodig moet ook wel lukken.
Met mijn huis vergelijk ik uiteraard niet. Ik woon landelijk, maar wel max 1 uur rijden van 4 >500k en max 30min van 4 100-350k steden verwijderd. Niet in de "middle of nowhere" dus, en om die reden wordt hier (mondjesmaat) bijgebouwd en staat er vrijwel niks te koop.
Als ze bestonden zou in mijn gemeente zo'n rijtjeshuis rond de 230k doen. Onderhoudsarme woningen zijn ook hier wel geliefd.
Mijn huis (160m² vrijstaand op 440m² + kelder met garage) kostte me 15 jaar geleden zo'n 220k (en dan nog ~30k subsidie eraf :) ), maar wel heel veel zelf aan meegebouwd. Anders was het ~260k geweest. Waarde nu is rond de 3 ton. Altijd moeilijk inschatten, want de markt is hier klein en nooit echt vergelijkbare huizen, want alles eigenregie en uit verschillende tijdvakken.

Dat NL anders is, is mij uiteraard bekend, en bij ons hoef ik slechts richting Köln of Düsseldorf te kijken om vergelijkbare gekte te zien. In hoeverre je in zo'n markt bereid bent "financieel met je te laten sollen", moet eenieder voor zichzelf bepalen. Ik zou in deze markt niet graag instappen. :N
Ik begrijp inderdaad dat het er vanaf een afstand vreemd uit kan zien. Wil je echter in dit gebied wonen (ivm werk, familie, vrienden, faciliteiten etc) dan heb je niet heel veel opties en betaal je een stuk meer dan 200km inlands. Ik zie het zelf ook niet echt als financieel met je laten sollen aangezien iedereen er aan moet geloven dus het is niet dat je als enige er goed/slecht vanaf komt zeg maar.

Wellicht ter extra verduidelijking. Wij zijn beide absoluut geen klussers en als er iets gedaan moet worden gaan we dat niet zelf doen naar alle waarschijnlijkheid. Dus hoe minder wij hoeven te investeren in verbouwingen hoe gunstiger voor ons. Uiteraard nemen we dan mee dat we iets meer betalen dan wanneer we het zelf zouden doen.

[ Voor 3% gewijzigd door thewizard2006 op 03-01-2018 11:21 ]

Pagina: 1 ... 69 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7