Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 68 ... 367 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op maandag 27 november 2017 @ 14:50:

De verkopend makelaar wil de 2e variant niet opnemen omdat hij niet wil dat als er gebreken aan het licht komen er een discussie / strijd komt of het gebrek wel of niet het gevolg is van ouderdom. Zelf ben ik het er niet helemaal mee eens aangezien alles dan ineens op mijn bordje komt en het dan niet echt meer een ouderdomsclausule is maar meer een algehele vrijwaringsclausule is. Ben ik hier onredelijk of is het normaal om voor de eerste variant te gaan?
Het is niet relevant of er iemand onredelijk is en wat normaal is, het enige wat relevant is in deze situatie is wie er in de positie verkeerd om eisen te stellen. Als de klant de kopers voor het uitkiezen heeft zal hij veel minder snel toegeven dan wanneer zijn klant blij mag zijn eindelijk een koper gevonden te hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:04
Tsurany schreef op maandag 27 november 2017 @ 16:21:
[...]

Het is niet relevant of er iemand onredelijk is en wat normaal is, het enige wat relevant is in deze situatie is wie er in de positie verkeerd om eisen te stellen. Als de klant de kopers voor het uitkiezen heeft zal hij veel minder snel toegeven dan wanneer zijn klant blij mag zijn eindelijk een koper gevonden te hebben.
In de koopovereenkomst fase heb je echter wel iets meer te willen dan wanneer je in de biedingsfase zit. Je koopt nog altijd een huis en geen paar schoenen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

CurlyMo schreef op maandag 27 november 2017 @ 16:24:
[...]

In de koopovereenkomst fase heb je echter wel iets meer te willen dan wanneer je in de biedingsfase zit. Je koopt nog altijd een huis en geen paar schoenen.
Waarom denk je dat het twee verschillende fasen zijn? Je bent nog steeds aan het onderhandelen. Op basis van prijs ben je er uit met de verkopende partij, op basis van voorwaarden kennelijk nog niet. En zolang er nog onderhandeld wordt kan er op elk moment afgebroken worden en een andere koper gevonden worden. Het is voor de verkoper puur een afweging tussen het belang van deze voorwaarde en de moeite die het kost een nieuwe koper te vinden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tsurany schreef op maandag 27 november 2017 @ 16:27:
[...]

Waarom denk je dat het twee verschillende fasen zijn? Je bent nog steeds aan het onderhandelen. Op basis van prijs ben je er uit met de verkopende partij, op basis van voorwaarden kennelijk nog niet. En zolang er nog onderhandeld wordt kan er op elk moment afgebroken worden en een andere koper gevonden worden. Het is voor de verkoper puur een afweging tussen het belang van deze voorwaarde en de moeite die het kost een nieuwe koper te vinden.
Toch zou ik om bovenstaande redenen wel vragen wat het bezwaar is tegen dit gebruikelijke artikel. Je staat bij een rechter ook vrij zwak als je dit soort dingen gaat accepteren, lijkt mij.
En controleer dat het bestemmingsplan wel wonen is.. Ook indien het recentelijk gerenoveerd is wil het nog weleens voorkomen dat een gemeente nog geen woonvergunning heeft verleend.

Het is een verkopers markt, maar als de verkoper obv dit artikel de verkoop niet door laat gaan kun je er zeker van zijn dat er iets niet klopt.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 27-11-2017 16:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Het huidige gebruiksdoel is makkelijk te controleren in de BAG:
https://bagviewer.kadaster.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net contact gehad met de verkoopmakelaar. De verkopers zijn het er mee eens dat die extra zin over ouderdom er in komt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op maandag 27 november 2017 @ 17:46:
De verkopers zijn het er mee eens dat die extra zin over ouderdom er in komt. :)
Hoe ziet het lid er dan nu uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op maandag 27 november 2017 @ 19:02:
[...]

Hoe ziet het lid er dan nu uit?
..... Naar aanleiding hiervan zijn partijen overeengekomen dat, in afwijking van artikel 6.3 van deze koopakte, het geheel of ten dele ontbreken van een of meer eigenschappen van het gekochte voor normaal en bijzonder gebruik en het eventueel anderszins niet-beantwoorden van het gekochte aan de overeenkomst die het gevolg zijn van ouderdom voor rekening en risico van koper komt, zulks onverminderd de verplichting van verkoper om koper op de hoogte te stellen van gebreken waarvan hij behoort te weten dat ze voor koper van belang zijn en waarvan hij weet of vermoedt te weten dat koper ze niet kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
Ik kreeg een optie op een nieuwbouwwoning van 126.500 von. onder executie via een verkoopmakelaar. Geen garantie en 'as is'. De uiteindelijke prijs was nog niet bekend maar zou niet veel hoger gaan liggen dan dat. Na 6 maanden was het eindelijk zover. Kreeg bericht van de verkoopmakelaar, dat de curator de woningen in de verkoop mocht doen. De prijs werd opeens 135.000.

Ja deed mij wel een beetje pijn. Geen garantie op de woning en alles moet er nog aan gedaan worden. Geen keuken. Geen tuin. Kleine gebreken. Financieel wordt ook een randjekantje geval voor mij hierdoor. Weet niet of ik dit ga redden. Inmeting taxatie keuring moeten ook nog gedaan. Alsmede de kosten voor notaris tussenpersoon etcetera.

Volgens de makelaar is het hele straatje onder optie en staan meerdere gegadigden op een reservelijst. Nu hoor ik echter via mijn tussenpersoon bij de bank. Dat de curator heeft laten weten dat ik nu eigenlijk de eerste ben aan wie er verkocht zou worden. En dit snap ik niet.

Welk spelletje zou hier gespeeld worden? Is dit de manier vd curator om te peilen hoe hoog de kopers eventueel zouden gaan voor deze woningen?

Financieel heb ik het al niet breed. Na eigen vermogen, een lening en een kleine gift. Had ik het kunnen redden. Maar dit vind ik wel smerig. Heb twee jaar stad en land afgefietst op zoek naar een geschikte woning. Ze hebben me laten wachten. En dan dit..

Heeft iemand kijk op dit soort zaken. Wat gebeurt hier en wat zou ik eventueel kunnen proberen?

[ Voor 19% gewijzigd door SoundByte op 28-11-2017 06:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@SoundByte dat je de eerste bent aan wie daadwerkelijk verkocht wil worden wil nog niet zeggen dat de rest van de huizen niet onder optie zijn en de curator geen reservelijst heeft van (bij wijze van) 300 mensen. 1tje moet toch de eerste zijn die daadwerkelijk koopt.

Het beste advies lijkt mij dat als je nu al denkt dat je het financieel niet gaat redden dat je het vooral ook niet moet doen. Als er dan een keer wat mis gaat (bijvoorbeeld er blijkt ineens wel iets fundamenteels fout te zijn gegaan bij de bouw) dan zit je gelijk zo diep in de problemen dat het niet grappig is.

Je geeft de locatie niet op, maar tegenwoordig gaan de prijzen overal omhoog, dus het is niet eens zo gek dat de prijzen omhoog zijn gegaan. De prijs staat pas vast als er zaken zijn getekend etc. Tot die tijd is alles nog niet definitief en kan iedereen op elk moment besluiten dat zij/hij meer of minder wil vragen of betalen. Of niet meer wil (ver)kopen. Bij wijze van spreken had een derde partij de hele straat kunnen kopen, afmaken en dan met winst verkopen.

Je kan wat dat betreft er dus niets aan doen, anders dan uithuilen en de volgende keer niet een hele tijd wachten tot men over prijzen wil praten en een koopcontract wil tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
@JeroenE Ik had geen keus om te wachten. Het was wachten op de curator met de prijzen. Huis staat niet in de randstad dat is zeker. Eerder langs de grens. Ik hoorde dat de prijzen waarmee de curator kwam niet onderhandelbaar zijn. Dat snapte ik in eerste instantie. Verderop staan namelijk identieke woningen. En daarbij zou vanaf 126.00 iets omhoog of omlaag zijn gegaan. Die woningen zijn dan ook verkocht. Maar vind het wel gortig als ze nu in ene voor mij 10.000 erbovenop gaan dumpen aan de andere kant vd straat. Ik krijg geen garantie, niks is gekeurd. Ze denken zeker dat ik aan plofkraken doe en zat geld heb.

Hoe wil je doorstroming en woningmarkt stimuleren. Als je op deze manier als een #######k zo uit de losse pols met de prijzen gaat lopen spelen. Wat voor mens ben je dan vraag ik me af. Was de prijs 2.500 omhoog gegaan soit. 3000 is te overzien. Mensen kibbelen ook wel over kleinere bedragen (dus ik ben geen gierigaard). Maar 10.000 erbovenop en geen garantie..

[ Voor 49% gewijzigd door SoundByte op 28-11-2017 08:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:21

Jiffy

God, you're ugly!

Je koopt blijkbaar een een nieuwbouwwoning uit een faillissement (faillissement van de projectontwikkelaar en/of bouwer, neem ik aan?). Bij een faillissement heb je een curator, zoals je hebt gemerkt. En een curator heeft maar één doel/opdracht: een maximale opbrengst ten behoeve van de schuldeisers. Al het andere is ondergeschikt.

Kun je het niet of heel moeilijk betalen, dan is de enige logische optie om het niet te doen. Jammer, maar wél de verstandigste keuze.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@SoundByte, wat ik bedoel is dat je ondertussen ook nog verder had kunnen kijken naar andere huizen. Een huis wat te koop is, maar de prijs is niet bekend, wanneer het opgeleverd wordt is niet bekend etc, dat is in mijn ogen geen huis wat te koop staat. Ik snap dat het niet leuk is, maar ze hebben je gewoon een wortel voorgehouden die nu helemaal geen wortel blijkt te zijn.
Hoe wil je doorstroming en woningmarkt stimuleren.
Dat is toch ook helemaal niet de bedoeling van een makelaar? Die heeft als doel zoveel mogelijk geld voor het huis te krijgen zodat zijn opdrachtgever gelukkig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-10 09:54
We hebben onze woning verkocht, kopers onder voorbehoud van financiering. Deze termijn loopt nog en ik begrijp dat er nogal wat gedoe/onduidelijkheid is omdat 1 van de 2 kopers (stel) zzp-er is. Had gedacht omdat dit eind vijftigers zijn die hun huis al verkocht hebben geen probleem zou zijn.

Inmiddels hebben we een ander huis gevonden en het voorlopige koopcontract gisteren getekend, ook onder voorbehoud van financiering. De bedenktijd is t/m vrijdag.

Vraag: als de kopers nu toch afhaken omdat ze de financiën niet rond krijgen, kan ik dat dan als argument gebruiken om zelf ook af te haken bij de koop? Of financiert de bank dit wel voor mij en zit ik een aantal maanden met 2 huizen totdat het huis verkocht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:32
dat ligt eraan: als je verkoop afkets, krijg je dan wel een hypotheek voor de nieuwe woning? Zo niet: heb je toch je financieringsvoorbehoud? Zorgen dus dat de verkoop definitief is voordat jouw voorbehoud verloopt :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Bockelaar schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:40:
dat ligt eraan: als je verkoop afkets, krijg je dan wel een hypotheek voor de nieuwe woning? Zo niet: heb je toch je financieringsvoorbehoud? Zorgen dus dat de verkoop definitief is voordat jouw voorbehoud verloopt :)
Dat laatste is zo. De vraag is dus of ik dan goedkeuring krijg om (tijdelijk) twee hypotheken te hebben?

En als ik dat zelf niet wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
JAHRASTAFARI schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:44:
[...]
Dat laatste is zo. De vraag is dus of ik dan goedkeuring krijg om (tijdelijk) twee hypotheken te hebben?
Meestal doet een bank dit wel, er zijn immers zo veel mensen die eerst een ander huis kopen en daarna pas hun huidige huis verkopen.
Dat is niet van belang. Althans, ik weet natuurlijk niet hoe jij exact het financieringsvoorbehoud hebt geformuleerd, maar waarschijnlijk is dat volledig afhankelijk van de bank. Logisch ook, anders zou je voor jezelf de facto een bedenktijd van een paar weken hebben bedongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Misschien ook maar even het hoofd koel houden en hopen dat de kopers toch de financiën rond krijgen. Hoor nu vaker dat het allemaal heel lang duurt. En met een zzp-er altijd meer onderzoek nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

JAHRASTAFARI schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:44:
[...]

Onze bank keek naar de hoeveelheid spaargeld, dat moest voldoende zijn om 2 jaar de 1e hypotheek te betalen (dus bruto bedrag x 24). Er zijn ook banken die met 12 maanden rekenen. Dus de vraag is, heb je voldoende spaargeld?

Waarom heb je dan geen voorbehoud verkoop eigen woning opgenomen?

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 29-11-2017 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Ja. Maar dit was bedoeld voor de kosten koper, makelaar, verhuizing, inrichting, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:24

Saffie_time

Why use this? 42!

De bank heeft bij ons ook alles in order bevonden :)
Nu definitieve offerte tekenen en retourneren en dan de sleutel ophalen op 22 december.
Al met al nog erg rap gegaan met anderhalve week vanaf indienen van de stukken tot akkoord. Had sneller kunnen gaan als we in 1 keer op werkgeversverklaring op de juiste plaats hadden aangegeven welke persoon het formulier ingevuld heeft. Dat heeft 3 dagen extra gekost en het had dus binnen een week klaar kunnen zijn.
Kwestie van de juiste papieren bij de hand hebben en opsturen zonder fouten, dan kan het dus ook nu nog, gewoon rap gaan.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:51:
[...]

Onze bank keek naar de hoeveelheid spaargeld, dat moest voldoende zijn om 2 jaar de 1e hypotheek te betalen (dus bruto bedrag x 24). Er zijn ook banken die met 12 maanden rekenen. Dus de vraag is, heb je voldoende spaargeld?
Klopt. Bij mij (AEGON) werd de eis gesteld dat er voldoende eigen middelen zijn om 12 maanden dubbele lasten te kunnen dragen. Let wel dat daarbij met de bruto lasten wordt gerekend.

Als de kopers van jouw huidige woning niet afnemen en daardoor kom je in de knel met jouw nieuwe woning, dan kan dat onder het financieringsvoorbehoud vallen als daardoor de bank de nieuwe financiering weigert. Zoals eerder gezegd: of je het zelf wilt heeft er niets mee te maken, het moet door de bank worden geweigerd.

Daarnaast zou ik, als het zover zou komen, wel even overleggen met je hypotheekadviseur over de exacte formulering van de afwijzingsbrief. Als ik verkoper was zou ik wel een probleem hebben met een beroep op het financieringsvoorbehoud dat overduidelijk 'gefabriceerd' is (bijv. doordat bepaalde bewijsstukken simpelweg niet worden geleverd). Het moet er zo 'natuurlijk' mogelijk uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

JAHRASTAFARI schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:53:
Ja. Maar dit was bedoeld voor de kosten koper, makelaar, verhuizing, inrichting, etc.
Je moet met bankafschriften aantonen dat je op datum x bedrag y op je rekening hebt staan, wat je ermee doet uiteindelijk is niet relevant. Wij hadden toevallig net een nieuwe auto gekocht, dus moesten een beetje creatief zijn om te voldoen aan de eis O-).
Het bijzondere is dat de oude + nieuwe hypotheek opgeteld nog niet in de buurt komt wat we max kunnen lenen kopen , maar dat was voor de bank dus niet ok..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@Sport_Life welke verstrekker was dat ? bij de meeste is het zo dat je alleen dat deel eigen geld moet aantonen zodra je LTI niet meer dekkend is (los van het basis eigen geld in de constructie)

het dubbele lasten deel kan dus meestal ook gedekt zijn door LTI of een combinatie van eigen geld en LTI.

sprak recent nog accountmanager ING. Daar hoef je eigen geld helemaal niet aan te tonen bijvoorbeeld . Het verschilt dus nogal

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 29-11-2017 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

@Ray Dit was Syntrus Achmea. De oude hypotheek loopt bij een andere bank.

[ Voor 63% gewijzigd door Sport_Life op 29-11-2017 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:33

DropjesLover

Dit dus ->

Ik hoopte dat ik hier niet meer hoefde te zijn maar...
Huis gekocht, alle papieren in orde. Passeerdatum 1 februari.
Afgelopen vrijdag gaan kijken met de installateur van de nieuwe badkamer, en ook even gekeken naar wat voor ketel er hangt ivm gewenste dubbele douche.

Ons was gezegd, de ketel is maar een paar jaar oud.
Paneel er af gehaald met installateur, blijkt de ketel uit 1994 te zijn :X
Even doorvragen bij de verkopende partij, ketel is 6 jaar geleden (meer dan een paar jaar, maar okay) geïnstalleerd als 2e handsje... Hij doet het gewoon zonder problemen, jaarlijks onderhoud (whatever je er aan kan doen, maar goed), etc.

Ik voel me licht bedonderd, want een zeer oude ketel is gewoon een risico, en we verwachten een kleine niet lang na de verhuizing.

Kan ik hier wat mee?

Ik zou de oude installatie willen vervangen door een moderne elektrische (gas gaat er toch uit op termijn) in combinatie met een warmtepomp (indien mogelijk in midden Breda - Haagse Beemden).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Tja, wat staat er in de omschrijving. Die cv ketel is afgeschreven (23 jaar oud). Een nieuwe ketel heb je al voor iets meer dan 1000 euro incl installatie. Eenheid goede hoeft het niet te zijn omdat je toch over gaat op gasloos. Je kan dan voorstellen dat de verkopers 75 of 50 % betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 22:37
DropjesLover schreef op zondag 3 december 2017 @ 08:13:
Afgelopen vrijdag gaan kijken met de installateur van de nieuwe badkamer, en ook even gekeken naar wat voor ketel er hangt ivm gewenste dubbele douche.

Even doorvragen bij de verkopende partij, ketel is 6 jaar geleden (meer dan een paar jaar, maar okay) geïnstalleerd als 2e handsje... Hij doet het gewoon zonder problemen, jaarlijks onderhoud (whatever je er aan kan doen, maar goed), etc.

Ik voel me licht bedonderd, want een zeer oude ketel is gewoon een risico, en we verwachten een kleine niet lang na de verhuizing.

Kan ik hier wat mee?

Ik zou de oude installatie willen vervangen door een moderne elektrische (gas gaat er toch uit op termijn) in combinatie met een warmtepomp (indien mogelijk in midden Breda - Haagse Beemden).
Ik zou nog 1 keer een gas ketel hangen als ik jou was. Een oom van mij heeft een eigen bedrijf in verwarming van kassenbouw. Hierbij plaatsen zij ook (professionele) warmtepompen. Echter heeft hij zelf laatst een huis gebouwd en daar heeft hij nog een gasketel gehangen. Puur omdat een warmtepomp momenteel nog niet rendabel is. Als ik iemand er wel op vertrouw dat het klopt is hij het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:50
Sunri5e schreef op zondag 3 december 2017 @ 08:57:
[...]

Ik zou nog 1 keer een gas ketel hangen als ik jou was. Een oom van mij heeft een eigen bedrijf in verwarming van kassenbouw. Hierbij plaatsen zij ook (professionele) warmtepompen. Echter heeft hij zelf laatst een huis gebouwd en daar heeft hij nog een gasketel gehangen. Puur omdat een warmtepomp momenteel nog niet rendabel is. Als ik iemand er wel op vertrouw dat het klopt is hij het wel.
Dat is zo niet te zeggen, verschilt echt per situatie; (warmtebehoefte, vloerverwarming aanwezig, beschikbare ruimte etc).

Met de subsidie die er nu is zou ik bij nieuwbouw nooit meer voor CV gaan in ieder geval.

Hier zijn ook uitgebreide topics over hier op Tweakers.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 03-12-2017 09:09 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Markprinsen schreef op zondag 3 december 2017 @ 08:49:
Tja, wat staat er in de omschrijving. Die cv ketel is afgeschreven (23 jaar oud). Een nieuwe ketel heb je al voor iets meer dan 1000 euro incl installatie. Eenheid goede hoeft het niet te zijn omdat je toch over gaat op gasloos. Je kan dan voorstellen dat de verkopers 75 of 50 % betalen.
Geen omschrijving, de woning is buiten een makelaar om gekocht.
Ik heb zojuist de taxatie en bouwtechnische keuring nagelezen. Bij de bouwtechnische keuring staan wel wat foto's, maar niet van het typeplaatje en geen jaartal genoemd. Wel is opgenomen "vervangen in 2019", met een cyclustijd van 15 jaar.
assje schreef op zondag 3 december 2017 @ 09:08:
[...]

Dat is zo niet te zeggen, verschilt echt per situatie; (warmtebehoefte, vloerverwarming aanwezig, beschikbare ruimte etc).

Met de subsidie die er nu is zou ik bij nieuwbouw nooit meer voor CV gaan in ieder geval.

Hier zijn ook uitgebreide topics over hier op Tweakers.
Het betreft bij ons geen nieuwbouw.

Ik zat al eerder te denken om binnen enkele jaren hier in te investeren, beetje jammer dat het nu al meteen "moet".

Ik zal eens gaan zoeken in die topics hier.

[ Voor 29% gewijzigd door DropjesLover op 03-12-2017 09:19 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DropjesLover schreef op zondag 3 december 2017 @ 09:17:
[...]

Geen omschrijving, de woning is buiten een makelaar om gekocht.
Ik heb zojuist de taxatie en bouwtechnische keuring nagelezen. Bij de bouwtechnische keuring staan wel wat foto's, maar niet van het typeplaatje en geen jaartal genoemd. Wel is opgenomen "vervangen in 2019", met een cyclustijd van 15 jaar.
Dan kan je er niks mee, je eigen bouwkundige heeft zelf al aangegeven dat hij zeker niet nieuw is en minimaal 10 jaar oud is.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:56
Wij overwegen sterk een bod te doen op deze woning: https://www.zimmo.be/nl/k...7a858645aaca2b80cfb8cb2fb

We hebben al een eerste bezoek gedaan en de woning is zeer goed onderhouden (nieuw dak + cv ketel sinds 2012). De zoldervloer is geisoleerd maar spouwmuurisolatie moet nog gebeuren. Ik ben echter een beetje bang om een huis uit de jaren 50 te kopen. Mensen uit mijn omgeving vertellen dat huizen uit die tijd van mindere kwaliteit zijn omdat er toen veel en snel gebouwd moest worden. Iemand van jullie die daar meer over kan vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-10 15:48
Voor dat geld kun je eigenlijk geen miskoop doen, tenminste hier in NL (in het westen) heb je er net een rijtjeswoning voor ;).

Maar zonder gekheid als je twijfelt zou ik zeker een bouwkundige keuring laten doen (hebben wij bij ons vorige huis ook laten doen) en kun je dat soort vragen allemaal stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:56
Voor die regio is de prijs zelfs wat hoog, maar de verkoper gaf al aan dat er nog heel wat ruimte voor onderhandeling is. Wat me afschrikt is de leeftijd van het huis en of de vloer op zand of betonplaat ligt (vermoedelijk het eerste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Ik heb mijn huis te koop gezet en inmiddels is een voorlopig koopcontract getekend. De termijn voor financieringsbehoud loopt eind deze week af. Twee weken geleden nog gevraagd hoe het ervoor stond met de financiering en gehoord dat ze nog altijd ermee bezig waren, koper 1 is zzp-er/ondernemeren koper 2 heeft een vaste baan. Bank moest weer aanvullende stukken hebben.

Is het normaal om niks meer te horen en de datum dan maar te laten verlopen zonder bericht?

Verder kwam ik er bij het tekenen van de koopovereenkomst achter dat mijn makelaar ook werkte met een zoekopdracht voor de kopers. Niet toegestaan volgens de NVM... echter ben ik er nu ook achter gekomen dat er geen bankgarantie/waarborg is geregeld. Mijn makelaar heeft mij daarvan overtuigd voorafgaand aan het tekenen omdat dit niet relevant voor mij zou zijn of potentieel zelfs nadelig. Ingestemd dat dit doorgehaald werd. Ook hier blijkt weer dat tegengestelde belangen (werken voor koper en verkoper) - dit is vooral nadelig voor mij en gunstig voor de kopers (die hoeven geen geld te storten of te betalen voor een bankgarantie).

Al met al voel ik mij flink genaaid. Wat moet ik doen als zij toch het huis niet kopen na het verstrijken van de deadline financieringsbehoud?

Oh ja: dit staat in kopen omdat ik nu ook al een huis heb gekocht en de koop daarvan mogelijk in de war wordt gestuurd door de verkoop van het huidige huis.

[ Voor 5% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 10-12-2017 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-10 09:48

d0s

sssst

JAHRASTAFARI schreef op zondag 10 december 2017 @ 16:48:
Ik heb mijn huis te koop gezet en inmiddels is een voorlopig koopcontract getekend. De termijn voor financieringsbehoud loopt eind deze week af. Twee weken geleden nog gevraagd hoe het ervoor stond met de financiering en gehoord dat ze nog altijd ermee bezig waren, koper 1 is zzp-er/ondernemeren koper 2 heeft een vaste baan. Bank moest weer aanvullende stukken hebben.

Is het normaal om niks meer te horen en de datum dan maar te laten verlopen zonder bericht?

Verder kwam ik er bij het tekenen van de koopovereenkomst achter dat mijn makelaar ook werkte met een zoekopdracht voor de kopers. Niet toegestaan volgens de NVM... echter ben ik er nu ook achter gekomen dat er geen bankgarantie/waarborg is geregeld. Mijn makelaar heeft mij daarvan overtuigd voorafgaand aan het tekenen omdat dit niet relevant voor mij zou zijn of potentieel zelfs nadelig. Ingestemd dat dit doorgehaald werd. Ook hier blijkt weer dat tegengestelde belangen (werken voor koper en verkoper) - dit is vooral nadelig voor mij en gunstig voor de kopers (die hoeven geen geld te storten of te betalen voor een bankgarantie).

Al met al voel ik mij flink genaaid. Wat moet ik doen als zij toch het huis niet kopen na het verstrijken van de deadline financieringsbehoud?

Oh ja: dit staat in kopen omdat ik nu ook al een huis heb gekocht en de koop daarvan mogelijk in de war wordt gestuurd door de verkoop van het huidige huis.
Heb je aan bankgarantie/waarborgsom bedongen? Zo ja, zou ik je niet zo druk maken. Een belletje naar de notaris of deze is gestort is iets wat je sowieso kan doen.

Ik heb hetzelfde, financieringsvoorbehoud verloopt morgen en heb eigenlijk nog niks gehoord van de koper. Makelaar geeft aan dat de notaris vanzelf aan de bel trekt als er rond de datum van verlopen behoud en/of de bankgarantie nog geen teken van leven is geweest. Nu ben ik niet zo van het afwachten, dus een belletje is snel gepleegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje
  • Laatst online: 12-10 21:35

Sebje

Makelaartje

JAHRASTAFARI schreef op zondag 10 december 2017 @ 16:48:

Een ontbindende voorwaarde is een opt out voor de koper, als je niks hoort mag je simpelweg aannemen dat alles goed is. De koper heeft een inspanningsverplichting en zal na verlopen van van de ontbindende voorwaarden niet meer kunnen ontbinden. Dat je geen bankgarantie hebt geregeld betekend niet dat je bij niet nakoming van de koper geen recht hebt op een eventuele boete, het is alleen dan veel lastiger om deze te verhalen bij de koper. Wij (ook NVM kantoor) houden standaard een bankgarantie aan, de makelaar moet een heel goede reden hebben om hier vanaf te zien. Maar mogelijk is er niets aan de hand. Je kunt de notaris vragen of de hypotheekstukken van de koper al binnen zijn. Overigens gebeurt dit meestal pas op het laatste moment. Een telefoontje met de koper kan ook geen kwaad, je kunt beter communiceren vooraf, als discussieren achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
d0s schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:45:
[...]

Heb je aan bankgarantie/waarborgsom bedongen? Zo ja, zou ik je niet zo druk maken. Een belletje naar de notaris of deze is gestort is iets wat je sowieso kan doen.
Nee, geen bankgarantie en geen geld gestort. Zo is het mij geadviseerd door mijn eigen makelaar (die later ook bleek te werken voor de kopende partij).... dus dat wordt procederen als het mis gaat.

Sowieso wat een corrupte wereld. Taxatie voor de geldverstrekker is deze week gedaan (taxateur geregeld door hypotheker); waarde is precies het aankoopbedrag...... dat de geldverstrekker niet zelf een taxateur inschakeld is mij een raadsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dus er staat niet in het koopcontract dat de kopers een waarborgsom of bankgarantie stellen? En jouw verkoopmakelaar heeft ook voor kopers opgetreden? Zeer kwalijke zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:27

-tom-562

Oliesjeik

iRbn schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 16:14:
Wij overwegen sterk een bod te doen op deze woning: https://www.zimmo.be/nl/k...7a858645aaca2b80cfb8cb2fb

We hebben al een eerste bezoek gedaan en de woning is zeer goed onderhouden (nieuw dak + cv ketel sinds 2012). De zoldervloer is geisoleerd maar spouwmuurisolatie moet nog gebeuren. Ik ben echter een beetje bang om een huis uit de jaren 50 te kopen. Mensen uit mijn omgeving vertellen dat huizen uit die tijd van mindere kwaliteit zijn omdat er toen veel en snel gebouwd moest worden. Iemand van jullie die daar meer over kan vertellen?
Je zou kunnen vragen/onderzoeken welke vloer er gebruikt is. In Nederland hebben veel jaren 50/60 huizen 'kwaaitaal' of 'manta' betonvloeren. Die krijgen vaak last van betonrot. Zeker iets om goed uit te zoeken of dit huis daar last van heeft of dat de vloer al vervangen is

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

-tom-562 schreef op maandag 11 december 2017 @ 08:37:
[...]

Je zou kunnen vragen/onderzoeken welke vloer er gebruikt is. In Nederland hebben veel jaren 50/60 huizen 'kwaaitaal' of 'manta' betonvloeren. Die krijgen vaak last van betonrot. Zeker iets om goed uit te zoeken of dit huis daar last van heeft of dat de vloer al vervangen is
Je tip is goed in zoverre dat deze vloeren tussen 1970 - 1983 geproduceerd zijn

http://www.bouwtechnokeuring.nl/kwaaitaalvloeren/

in een jaren 50/60 woning zal je ze dus niet tegenkomen ;)

wil niet zeggen dat een technische keuring zeker een goed idee is

Algemene tip ivm die vloeren.

een grote landelijke pur spuiter beweerde dat ik zo'n vloer zou hebben (staat zwart op wit) Later bleek dit totaal niet niet zo te zijn (komt er niet eens in de buurt....) Dus heb je een huis uit deze periode en je wilt het zeker weten vraag dan een expert en geen 'self claimed expert'

[ Voor 20% gewijzigd door Ray op 11-12-2017 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ah, ik ben al vaker tegen gekomen dat jaren 50 huizen ze ook zouden hebben. Werd mij ook aangeraden om dat te checken bij ons huis (bouwjaar 1948).
Nouja, het kan sowieso geen kwaad om bij een oud huis te checken of je last van betonrot in de vloeren hebt ;)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsje66
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 15:07
JAHRASTAFARI schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:17:
[...]

Nee, geen bankgarantie en geen geld gestort. Zo is het mij geadviseerd door mijn eigen makelaar (die later ook bleek te werken voor de kopende partij).... dus dat wordt procederen als het mis gaat.

Sowieso wat een corrupte wereld. Taxatie voor de geldverstrekker is deze week gedaan (taxateur geregeld door hypotheker); waarde is precies het aankoopbedrag...... dat de geldverstrekker niet zelf een taxateur inschakeld is mij een raadsel.
Ach, een taxatierapport is ook niet zo spannend hoor. Grotendeels automatisch bepaalde waardeberekeningen o.b.v. vloeroppervlak en referentieprijzen met wat correcties van de taxateur. Als de getaxeerde waarde significant afwijkt t.o.v. de rerentiepanden moet dit wel onderbouwd worden door de taxateur, anders kan dit tijdens het acceptatietraject problemen opleveren.

Ik heb geen leuke ondertitel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

JAHRASTAFARI schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:17:
[...]

Niet gestort of ook niet opgenomen in het contract?
Het is niet de verantwoording van de geldverstrekker om de zaken van de aanvrager te regelen. Taxaties moeten gevalideerd worden, en het is in beginsel natuurlijk helemaal niet raar dat het bedrag precies op de koopsom uitkomt. Dat is immers de waarde die 'de markt' ervoor wil betalen. Pas als de koopsom dermate afwijkt van wat de taxateur ervoor wil opschrijven hebben partijen iets iets te leggen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
naitsoezn schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:19:
[...]

Niet gestort of ook niet opgenomen in het contract?

[...]

Het is niet de verantwoording van de geldverstrekker om de zaken van de aanvrager te regelen. Taxaties moeten gevalideerd worden, en het is in beginsel natuurlijk helemaal niet raar dat het bedrag precies op de koopsom uitkomt. Dat is immers de waarde die 'de markt' ervoor wil betalen. Pas als de koopsom dermate afwijkt van wat de taxateur ervoor wil opschrijven hebben partijen iets iets te leggen.
Niet gestort en doorgehaald in de standaard nvm koopovereenkomst.

Mbt de taxatie: de geldverstrekker heeft toch juist alle belang bij een juiste taxatie? En niet 1 die gewoon de verkoopprijs/koopprijs al weet en daar naartoe wordt gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 00:31:
Dus er staat niet in het koopcontract dat de kopers een waarborgsom of bankgarantie stellen? En jouw verkoopmakelaar heeft ook voor kopers opgetreden? Zeer kwalijke zaak.
Ja zo is het. Zou een klacht bij het nvm helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

JAHRASTAFARI schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:53:
[...]

Bizar. Maar nogmaals: is het storten doorgehaald, of de hele boeteclausule. Het storten is in principe alleen een soort van zekerheidje dat je niet nog achter je geld aan hoeft als het nodig is, die boeteclausule is waar je je op moet beroepen als je dat geld überhaupt ooit wilt 'krijgen'.
Mbt de taxatie: de geldverstrekker heeft toch juist alle belang bij een juiste taxatie? En niet 1 die gewoon de verkoopprijs/koopprijs al weet en daar naartoe wordt gestuurd.
Over taxaties is al genoeg gezegd en geschreven in dit topic. Lees even wat terug zou ik zeggen; dat bedrag komt echt niet zomaar uit de lucht vallen en of jij of de bank nu die opdracht geeft maakt niet uit voor de uitkomst. Maar wat ik meer bedoelde, is dat de bank niet jouw zaakjes gaat regelen: jij moet een gecertificeerde taxatie aanleveren, dat gaan zij niet doen. Geen gecertificeerde taxatie is gewoon geen hypotheek, daar hoeven zij geen extra moeite voor te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
[...]

Die taxateur krijgt een getal +/- 10% (preciezer is het niet) en als in die band de verkoopprijs zit, is het niet zo gek om die te kiezen. Maar hij kan niet ineens veel hoger gaan zitten.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ja zo is het. Zou een klacht bij het nvm helpen?
Ik zou even wachten tot het een probleem wordt. Als kopers gewoon afnemen dan is er niets aan de hand. Doen ze dat niet dan is de boete verschuldigd (ik mag toch hopen dat die er wel in staat) alleen wordt het dan heel lastig om die te innen omdat er geen waarborgsom of bankgarantie is. Dan zou ik de makelaar wel even vragen wat hij hierop te zeggen heeft.

Ik blijf t een bizar verhaal vinden, is de makelaar in kwestie echt nu jouw makelaar krachtens schriftelijke opdracht? Of is het eigenlijk de makelaar van de verkopers maar fungeert hij ook als contactpersoon voor jou?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2017 22:28 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Nou, wij zijn er bijna. Verkoopovereenkomst is getekend, hypotheek zo goed als rond en afspraak bij de notaris gepland. Kan niet wachten tot we de sleutel krijgen...

Hier wat ervaringen en tips... (warning: long read :) )

Orienteren: Gebruik altijd Google Earth Pro (of maps) om de buurt te bekijken. Fotos op Funda zijn altijd vanuit een optimale hoek en kunstig uitgesneden. Die flat tegenover het huis of die drukke weg aan de andere kant van de sloot staan nooit op de foto! Gebruik ook de site kadastralekaart.com. Mooie satellietbeelden en gratis kadastrale informatie.

Bezichtigen: ga op je gevoel af maar gebruik ook een checklist, bijvoorbeeld van Knab of van Vereniging Eigen Huis.

Het herinnert je om vragen te stellen. Vraag bijvoorbeeld altijd waarom de verkoper verhuist, en per wanneer de woning beschikbaar is. Super belangrijke informatie voor het bepalen van je bod en strategie. Vind je een huis leuk, loop door de straat en begin een praatje met wat mensen. Geeft je een beeld van de buurt en soms weten ze je nog wat te vertellen over de verkopers ook.

Het is heel moeilijk om je niet te laten meevoeren in de gekte van een verkopersmarkt. Amsterdamse toestanden, ook in Den Haag. Zelf meegemaakt: de vraagprijs bieden en er dan achter komen dat je van de 11 bieders nummer 7 bent. Het winnende bod ruim 10% boven de toch al pittige vraagprijs. Aanvankelijk heel teleurgesteld, maar een tijdje later besef je dat het geen goede "deal" was. Probeer je zoekgebied niet te klein te nemen en vergelijk verschillende buurten/dorpen/steden. Als je bereid bent 15 minuten langer te fietsen/autorijden naar je werk kan je ineens heel veel meer huis hebben voor je geld.

Bieden: moeilijk, spannend en leerzaam. Heb een Coursera cursus in onderhandelen gevolgd. Een van de vele tips is om te starten met een zo laag mogelijk maar acceptabel bod. Wat is acceptabel? (zie waarde bepalen). Zet in je bod een deadline, bijvoorbeeld tot vrijdag 12:00 uur, dan hoef je niet weer het hele weekend in spanning te zitten. Ik heb het hard proberen te spelen, maar je merkt dat je de verkopende makelaar het beste te vriend kunt houden. Blijf beleefd en vriendelijk. Bij onze sucessvolle poging werd ons eerste (erg lage) bod afgewezen zonder tegenbod. Hierop heb ik de verkopend makelaar gebeld, uitgelegd dat we ons bod hadden gebaseerd op de WOZ waarde en gevraagd wat we konden doen om ons bod te verbeteren. Blijf beleefd, vriendelijk en vraag door! In ons geval bleek de verkoper haast te hebben. Telkens als we een tegenbod kregen wachtten we langer met reageren. Vond ik heel moeilijk in deze tijd van instant gratification, maar ik ben ervan overtuigt dat dit ons duizenden euros heeft gescheeld. Staar je niet blind op dat ene huis. Blijf rondkijken, ook als je denkt je droomhuis te hebben gevonden. Het helpt je om te relativeren. Het bieden is erg spannend en je maakt betere beslissingen als je beseft dat er nog meer leuke huizen zijn. Er is (of komt) altijd een alternatief. Als je een nieuw bod plaatst, realiseer je goed de waarde van geld. Soms lijkt het wel monopoly; we doen er gewoon 10k bij! Bedenk je dan wat je allemaal kunt doen met 10k. Nieuwe computers, vakantie(s) of 2e hands auto. Dan lijkt het opeens een hoop meer geld nietwaar?

Waarde bepalen: zoek de WOZ waardes op van de hele straat via wozview.nl of wozwaardeloket.nl. Koop bij het Kadaster een overzicht met recente verkopen. Nog beter: vraag een Calcasa waardebepaling op voor 25 euro (daar zit de informatie van Kadaster al in). Als je lid bent van Vereniging Eigen Huis kun je via de eigenhuis website ditzelfde rapport voor 15 euro kopen. De Calcasa waarde kwam goed overeen met de gevalideerde taxatie voor de hypotheek.

Bouwkundige keuring. Neem hem op als ontbindende voorwaarde. Probeer hem te plannen tussen het mondelinge akkoord en het tekenen van de koopovereenkomst. Ik vond het heel fijn om anderhalf uur met een onafhankelijk expert door het huis te lopen en vragen te stellen. Vraag ook meteen mondeling prijsindicaties (het duurt een aantal dagen voordat je het rapport krijgt). Je hebt dan een mogelijkheid om te heronderhandelen over de prijs voordat je de "voorlopige" koopovereenkomst tekent. Je kan voorstellen om de bouwtechnische keuring te laten vallen als ontbindende voorwaarde voor een verlaging van de prijs.

Hypotheek; bereid je goed voor. Je hebt 101 documenten nodig, die je bijna allemaal kunt opvragen / voorbereiden voordat je je droomhuis hebt gevonden. Want eenmaal akkoord over de prijs gaat alles heel snel. We wilden aanvankelijk execution-only, maar de verkoper wilde een snelle overdracht. Een execution-only hypotheek bleek teveel tijd te kosten, niet in de laatste plaats omdat documenten niet in 1 keer werden geaccepteerd. Krijg nog grijze haren als ik aan de werkgeversverklaring denk. Een adviseur kost wat, maar helpt je wel om je snel door het hypotheekaanvraagproces te loodsen. We vonden hem bijna het geld waard.

Tot zover onze ervaringen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
wian schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:39:
Orienteren: Gebruik altijd Google Earth Pro (of maps) om de buurt te bekijken. Fotos op Funda zijn altijd vanuit een optimale hoek en kunstig uitgesneden. Die flat tegenover het huis of die drukke weg aan de andere kant van de sloot staan nooit op de foto! Gebruik ook de site kadastralekaart.com. Mooie satellietbeelden en gratis kadastrale informatie.
Vrij compleet, maar de aanvullingen die me direct te binnen schietten.
1. Bedenk wat je maximale hypotheekbedrag is a.d.v je maximale maandlasten die je wilt en kan dragen en blijf daaronder (ten alle tijden).
2. Reken altijd met bruto bedragen. Die netto bedragen klinken verleidelijk, maar kunnen erg afhankelijk zijn van het politieke speelveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Idd. Altijd met de bruto bedragen rekenen. Het uiteindelijke verschil met het netto bedrag zijn wij als extraatje, en hebben wij bewust niet meegenomen onze maandlastenberekeningen. Dat geld wordt uiteindelijk gebruikt voor b.v. wat leuke accessoires in/rondom huis, of komt op de spaarrekening voor eventuele onvoorziene kosten (of een nieuwe TV of.. etc :P).
Verder lees ik als tip, 'oriënteren via Google Maps'. Als ik nog een betere tip mag geven: rij gewoon een paar keer (op verschillende tijdstippen) door de desbetreffende buurt. Google Maps zegt ook niet alles :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
-tom-562 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 08:58:
Dat geld wordt uiteindelijk gebruikt voor b.v. wat leuke accessoires in/rondom huis, of komt op de spaarrekening voor eventuele onvoorziene kosten (of een nieuwe TV of.. etc :P).
Bij ons gaat al dat geld in versnelde aflossing, waarbij we blijven rekenen met het oorspronkelijke bruto bedrag. Aflossing gaat zo steeds sneller zonder dat je je rijk rekent totdat opeens je huis is afbetaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:31
CurlyMo schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:54:
[...]

Vrij compleet, maar de aanvullingen die me direct te binnen schietten.
1. Bedenk wat je maximale hypotheekbedrag is a.d.v je maximale maandlasten die je wilt en kan dragen en blijf daaronder (ten alle tijden).
2. Reken altijd met bruto bedragen. Die netto bedragen klinken verleidelijk, maar kunnen erg afhankelijk zijn van het politieke speelveld.
Bruto rekenen was vooral leuk toen de rente nog boven de 5% stond. Met de huidige rentestand en het feit dat je annuïtair moet lenen maakt dit verschil veel kleiner. Bijna verwaarloosbaar. Als je nu een rente van 2% hebt en je rekent nog steeds zo, houd je jezelf voor de gek met een zekerheid die er niet meer is.

Daarnaast zijn er veel andere dingen die meer invloed hebben op je besteedbaar inkomen.

Al is een extra aan het eind van het jaar nooit weg :).

[ Voor 7% gewijzigd door Artbij op 12-12-2017 09:36 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

artbij schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:22:
[...]
Bruto rekenen was vooral leuk toen de rente nog boven de 5% stond. Met de huidige rentestand en het feit dat je annuïtair moet lenen maakt dit verschil veel kleiner. Bijna verwaarloosbaar.
Eens. Bij mij scheelt bruto/netto ~28 euro per maand (bij 1,7% rente). Dat is nou niet echt een bedrag waar je serieus iets mee kunt doen.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Besloten het huis van mn broer over te kopen, voorkomt echt heerlijk wat stress. Geen andere mensen die bieden, geen gladde makelaar praatjes, normale prijs, ruim van tevoren weten wanneer je er in kan :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09 16:11
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:54:
Besloten het huis van mn broer over te kopen, voorkomt echt heerlijk wat stress. Geen andere mensen die bieden, geen gladde makelaar praatjes, normale prijs, ruim van tevoren weten wanneer je er in kan :D
Totdat je gedonder krijgt met een verborgen gebrek, of iets anders, en dan heb je heibel in de familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
artbij schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:22:
[...]
Bruto rekenen was vooral leuk toen de rente nog boven de 5% stond. Met de huidige rentestand en het feit dat je annuïtair moet lenen maakt dit verschil veel kleiner. Bijna verwaarloosbaar. Als je nu een rente van 2% hebt en je rekent nog steeds zo, houd je jezelf voor de gek met een zekerheid die er niet meer is.
Moet ik wel bij zeggen dat we zelf aanvullend sparen voor aflossing. Ook daarbij blijven we met het aanvankelijke bruto bedrag rekenen. Alles wat we besparen gaat naar de versnelde aflossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet toegeven dat het aanvragen van de hypotheek mij heel erg meeviel rond deze periode. Binnen 18 dagen was het rond bij in dit geval de asr bank. De gouden tip is inderdaad alle documenten regelen zodra je een akkoord bereikt heb over de prijs. Nu zitten ik en mijn vriendin wel in de standaard loondienst situatie, dus zzp taferelen zullen waarschijnlijk wel wat lastiger zijn.

Volgende week donderdag krijgen we de sleutels dus dat wordt klussen en verhuizen in plaats van de kerstboom opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lensent schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:18:
[...]

Totdat je gedonder krijgt met een verborgen gebrek, of iets anders, en dan heb je heibel in de familie.
Ik wou net zeggen. Met familie moet je niet handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Dat zou ik dus nóóit doen. Teveel gezeik gezien binnen families zodra er (financiële) hobbels in de weg ontstaan.

Dit kan natuurlijk beroepsdeformatie zijn, hè, dus hecht daar niet teveel waarde aan. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Jiffy op 12-12-2017 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Nu online
Ik snap de waarschuwingen, maar het gaat hier om een bijzondere situatie. Broer heeft maar heel kort in het huis gewoond (enkele maanden) en het huis zelf is ook niet oud. Verstandhouding is goed, verborgen gebreken verbergen zou nooit gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:43:
[...]

Ik wou net zeggen. Met familie moet je niet handelen.
Mits je het van te voren sluitend op papier zet bij een notaris. Anders was een familiehypotheek ook geen optie geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:10:
Ik snap de waarschuwingen, maar het gaat hier om een bijzondere situatie. Broer heeft maar heel kort in het huis gewoond (enkele maanden) en het huis zelf is ook niet oud. Verstandhouding is goed, verborgen gebreken verbergen zou nooit gebeuren.
Een verborgen gebrek kan altijd gebeuren. Zeker in een situatie waarbij iemand maar enkele maanden in een huis gewoond heeft kan het heel goed voorkomen dat bepaalde gebreken verborgen blijven.

Nu wil ik niet afraden om het huis te kopen, zorg er echter wel voor dat je het als een zakelijke transactie blijft zien. Sla geen stappen over omdat het familie is, dat zorgt juist voor de grootste problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Too much information :)

[ Voor 98% gewijzigd door CurlyMo op 12-12-2017 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zit wel een verschil tussen een familiehypotheek en het kopen van een huis van een familielid natuurlijk.

In het eerste geval wordt uitsluitend het geld gefourneerd, maar in het tweede geval kan het echt aankomen op de vraag of de verkoper een bepaald gebrek kende, had moeten kennen of zelfs heeft verzwegen.

Als het gaat om grote bedragen kan dat erg onaangenaam worden.

Overigens zou ik zelf ook nooit een familielid om geld vragen/een familiehypotheek aangaan, precies om de eerdergenoemde reden.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2017 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:26:
[...]

Ik zou even wachten tot het een probleem wordt. Als kopers gewoon afnemen dan is er niets aan de hand. Doen ze dat niet dan is de boete verschuldigd (ik mag toch hopen dat die er wel in staat) alleen wordt het dan heel lastig om die te innen omdat er geen waarborgsom of bankgarantie is. Dan zou ik de makelaar wel even vragen wat hij hierop te zeggen heeft.

Ik blijf t een bizar verhaal vinden, is de makelaar in kwestie echt nu jouw makelaar krachtens schriftelijke opdracht? Of is het eigenlijk de makelaar van de verkopers maar fungeert hij ook als contactpersoon voor jou?
Het is mijn verkoopmakelaar, schriftelijk vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:08
@Verwijderd en @JAHRASTAFARI Jullie reacties maken mij in de war wie nu verkoper en koper is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik het goed begrijp:

- is JAHRASTAFARI de verkoper;
- heeft hij een verkoopmakelaar ingeschakeld;
- die hem heeft geadviseerd om in de koopovereenkomst te schrappen dat de kopers een waarborgsom dan wel bankgarantie stellen ter grootte van 10% van de koopsom;
- blijkt de verkoopmakelaar van JAHRASTAFARI ook een zoekopdracht te hebben voor de kopers.

Ik vind dit dus echt een raar verhaal. Ik ben niet zo thuis in het makelaars'tuchtrecht' (ik zet het tussen haken omdat ze niet onderworpen zijn aan wettelijk tuchtrecht maar alleen een 'erecode' hebben indien ze zijn aangesloten bij de NVM) maar dit lijkt mij echt een gevalletje dienen van twee heren.

Het advies aan JAHRASTAFARI om de verplichting tot storting van een waarborgsom c.q. stellen van een bankgarantie te schrappen, is ook op het eerste gezicht onbegrijpelijk, want het gaat linea recta in tegen de belangen van de verkoper.

Kun je (JAHRASTAFARI) die makelaar niet gewoon eens bellen en om uitleg vragen? Wat is er überhaupt met jouw makelaar besproken rond de ondertekening van de koopovereenkomst?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2017 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje

Sebje

Makelaartje

JvS schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:16:
[...]

Die taxateur krijgt een getal +/- 10% (preciezer is het niet) en als in die band de verkoopprijs zit, is het niet zo gek om die te kiezen. Maar hij kan niet ineens veel hoger gaan zitten.
Een taxateur moet onafhankelijk van de koopsom taxeren, sterker nog hij mag niet eens weten wat de koopsom is. Wetenschap is aanleiding om een taxatieopdracht te weigeren, althans dit is wel wat de ethiek voorschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje

Sebje

Makelaartje

DropjesLover schreef op zondag 3 december 2017 @ 08:13:

Kan ik hier wat mee?

wat staat in de vragenlijst deel b? (Zit als bijlage in de koopakte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Sebje schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:44:
[...]

Een taxateur moet onafhankelijk van de koopsom taxeren, sterker nog hij mag niet eens weten wat de koopsom is. Wetenschap is aanleiding om een taxatieopdracht te weigeren, althans dit is wel wat de ethiek voorschrijft.
Succes om de eerste taxateur te vinden die een opdracht weigert zodra je zegt wat je ervoor betaald hebt _/-\o_ :D

'Onafhankelijk van de koopsom taxeren' is in beginsel ook een beetje raar eigenlijk, want een taxateur moet de marktwaarde bepalen. Waarom zou die marktwaarde niet zijn wat koper en verkoper overeenkomen zijn? ;) Edit: daar zijn natuurlijk genoeg redenen voor, maar al die redenen hebben niets te maken met de koopsom an sich.

[ Voor 8% gewijzigd door naitsoezn op 12-12-2017 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje

Sebje

Makelaartje

naitsoezn schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:48:
[...]

Succes om de eerste taxateur te vinden die een opdracht weigert zodra je zegt wat je ervoor betaald hebt _/-\o_
Tja. Ik zeg hoe het hoort te zijn he, niet meer..
Onafhankelijk van de koopsom taxeren is in beginsel ook een beetje raar eigenlijk, want een taxateur moet de marktwaarde bepalen. Waarom zou die marktwaarde niet zijn wat koper en verkoper overeenkomen zijn? ;)
voorkennis van de koopsom kan tenminste de schijn geven dat een getaxeerde waarde niet onafhankelijk is vastgesteld; een soort van wenswaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Sebje schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:45:
[...]
wat staat in de vragenlijst deel b? (Zit als bijlage in de koopakte)
Vragenlijst deel b? Wasda?
Koopakte is nog niet opgesteld of getekend, ik heb nog helemaal niks er van gezien... We hebben gewoon een lokale notaris genomen, gevraagd wat ie nodig had en hij beloofde dat hij het in orde zou maken allemaal...

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje

Sebje

Makelaartje

DropjesLover schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:53:
[...]

Vragenlijst deel b? Wasda?
Koopakte is nog niet opgesteld of getekend, ik heb nog helemaal niks er van gezien... We hebben gewoon een lokale notaris genomen, gevraagd wat ie nodig had en hij beloofde dat hij het in orde zou maken allemaal...
Als je nog niets getekend hebt, dan heb je ook nog niet gekocht. Je zou altijd terug kunnen naar de verkoper om opnieuw te onderhandelen. Maar als het alleen jouw woord tegen het zijne is, tja.. je hebt een onderzoeksplicht als koper en die is groter als de verkoper geen professionele partij (makelaar) heeft ingeschakeld om hem bij te staan. De vragenlijst deel b is een mooie inventarisatie van wat de verkoper allemaal weet, de notaris is hier geen partij in, die doet alleen wat je hem vraagt te doen.

Hier een voorbeeld via google:
http://www.makelaardijhet...t%20deel%20a%20en%20b.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Sebje op 12-12-2017 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gefeliciteerd :). Vraag me wel af hoe je tot een prijs bent gekomen? De huidige verkoopwaarde ligt soms (ver) boven de taxatie waarde! Met de huidige prijs schommelingen komt er 1 van jullie uiteindelijk goed weg ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip spam*

[ Voor 96% gewijzigd door Rukapul op 12-12-2017 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Sebje schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:53:
[...]

Hoe jij vindt dat het in de praktijk hoort te zijn. ;) Niet hoe het daadwerkelijk in de praktijk is of 'hoort te zijn' volgens richtlijnen die nageleefd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Budha
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-10 19:07

Budha

Online ergo sum

CurlyMo schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:14:
[...]

Bij ons gaat al dat geld in versnelde aflossing, waarbij we blijven rekenen met het oorspronkelijke bruto bedrag. Aflossing gaat zo steeds sneller zonder dat je je rijk rekent totdat opeens je huis is afbetaald :)
Tenzij je dit om fiscale redenen doet (veel vermogen), begrijp ik dat nooit zo goed. Door versneld af te lossen stop te geld in stenen. Leuk dat je dan aan kunt wijzen welke bakstenen van jou zijn en welke van de bank, maar je kunt er verder niks mee.

Natuurlijk zijn je maandlasten lager als je minder hoeft af te lossen, maar met de huidige rente is dat voordeel minimaal. Dan kun je vast ergens anders een beter rendement maken. En waarom zou je nu zuinig doen om later geld over te hebben?

Als het noodlot je treft en je raakt je baan kwijt of een verzorgingshuis in moet, dan mag je ook nog eens eerst je huis opeten.

Maar ik ken jouw persoonlijke situatie niet en misschien mis ik iets, dus ik bedoel het meer in algemene zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Budha schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:13:
[...]
Maar ik ken jouw persoonlijke situatie niet en misschien mis ik iets, dus ik bedoel het meer in algemene zin.
Het is natuurlijk altijd een rekensom. Hoeveel wil je minimaal vrij te besteden hebben per maand? Als dat prima lukt, dan kan de rest in aflossing. Het is gewoon lastig om meer geld uit te moeten geven dan je gewend bent :) Als dat huis daardoor snel afgelost is, dan gaan mijn partner ik liever parttime werken. Het hoeft dan tenminste niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:56

Kju

Sebje schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:53:
[...]

[...]
voorkennis van de koopsom kan tenminste de schijn geven dat een getaxeerde waarde niet onafhankelijk is vastgesteld; een soort van wenswaarde.
Het doorkrijgen van een koopsom sluit onafhankelijkheid niet uit. Bij verkoop door een professionele partij is de koopovereenkomst zelfs een verplichte bijlage.

Hier is een stroomschema voor twijfelgevallen.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
CurlyMo schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:46:
[...]

Het is natuurlijk altijd een rekensom. Hoeveel wil je minimaal vrij te besteden hebben per maand? Als dat prima lukt, dan kan de rest in aflossing. Het is gewoon lastig om meer geld uit te moeten geven dan je gewend bent :) Als dat huis daardoor snel afgelost is, dan gaan mijn partner ik liever parttime werken. Het hoeft dan tenminste niet meer.
Of je stopt het geld in een paar mooie index en obligatie fondsen en index fondsen voor 3-7% rendement per jaar ;) is veel leuker en vrijer hoor :) ( vind ik dan )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Nu online
Sport_Life schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:17:
[...]
Gefeliciteerd :). Vraag me wel af hoe je tot een prijs bent gekomen? De huidige verkoopwaarde ligt soms (ver) boven de taxatie waarde! Met de huidige prijs schommelingen komt er 1 van jullie uiteindelijk goed weg ;).
Daar heb ik een flinke mazzel. Het is in een dorp waar huizen voor je neus weggaan als je geen aankoopmakelaar hebt (zoals heel veel plekken in NL). Ook de waarde zal flink gestegen zijn tov zijn orginele aankoopprijs. Toch hoeft mn broer er niks extra's voor te hebben, gewoon de orginele aankoopprijs. Zonder teveel in de detail te treden; het verschil in geldbedrag zou voor hem niet veel doen. Ik snap de waarschuwing over verborgen gebreken en zal er goed op moeten letten bij de overname. Toch is dit een kans die ik niet meer ga krijgen, vandaar erg happy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 07:43:
[...]

Daar heb ik een flinke mazzel. Het is in een dorp waar huizen voor je neus weggaan als je geen aankoopmakelaar hebt (zoals heel veel plekken in NL). Ook de waarde zal flink gestegen zijn tov zijn orginele aankoopprijs. Toch hoeft mn broer er niks extra's voor te hebben, gewoon de orginele aankoopprijs. Zonder teveel in de detail te treden; het verschil in geldbedrag zou voor hem niet veel doen. Ik snap de waarschuwing over verborgen gebreken en zal er goed op moeten letten bij de overname. Toch is dit een kans die ik niet meer ga krijgen, vandaar erg happy.
Dus de woning is meer waard dan waar jij hem voor koopt? Je weet dat je over het verschil schenkbelasting moet betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 07:57:
[...]

Dus de woning is meer waard dan waar jij hem voor koopt? Je weet dat je over het verschil schenkbelasting moet betalen?
Dat is een goeie, dat wist ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 08:00:
[...]
Dat is een goeie, dat wist ik niet :)
Daarbij is het goed om rekening te houden met twee scenario's.
1. De prijs is dusdanig lager dat het met de schenkbelasting nog steeds erg interessant blijft.
2. Als je een meer marktconforme prijs betaald, dan omzeil je de schenkbelasting en heeft jouw broer ook meer 'verdient'.

Het kan dus zijn dat jullie cumulatief beter uit zijn als je toch meer voor dat huis betaald. Zonder de prijzen te weten is het echter gissen.
Markprinsen schreef op woensdag 13 december 2017 @ 04:39:
[...]

Of je stopt het geld in een paar mooie index en obligatie fondsen en index fondsen voor 3-7% rendement per jaar ;) is veel leuker en vrijer hoor :) ( vind ik dan )
Dat zou je ook van spouwmuurisolatie, dubbelglas, zonnepanelen enz kunnen zeggen. Dat zit ook allemaal in de stenen. De enige zekerheid die ik heb is dat het huis afbetaald moet worden voor een bepaalde rente (binnen de rentevaste periode). Het rendement op fondsen is nog maar te bezien.

[ Voor 34% gewijzigd door CurlyMo op 13-12-2017 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op woensdag 13 december 2017 @ 08:22:
[...]

Daarbij is het goed om rekening te houden met twee scenario's.
1. De prijs is dusdanig lager dat het met de schenkbelasting nog steeds erg interessant blijft.
2. Als je een meer marktconforme prijs betaald, dan omzeil je de schenkbelasting en heeft jouw broer ook meer 'verdient'.

Het kan dus zijn dat jullie cumulatief beter uit zijn als je toch meer voor dat huis betaald. Zonder de prijzen te weten is het echter gissen.

...
Hoe bedoel je? Cumulatief zijn ze het voordeligst uit wanneer een marktconforme prijs wordt betaald, dan is er immers geen schenkbelasting verschuldigd. Maar voor Piet_Piraat7 is het het meest gunstig wanneer er wél geschonken wordt. Al is het maar een euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 08:45:
[...]

Hoe bedoel je? Cumulatief zijn ze het voordeligst uit wanneer een marktconforme prijs wordt betaald, dan is er immers geen schenkbelasting verschuldigd. Maar voor Piet_Piraat7 is het het meest gunstig wanneer er wél geschonken wordt. Al is het maar een euro.
Ik zeg niet dat dat zo is, ik zeg dat dat zo kan zijn. In de ene situatie vloeit er (meer) geld naar de belastingdienst, in het andere geval naar de broer. Het hangt echter van de prijzen af in hoeverre het ene of het andere scenario's meer of minder van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op woensdag 13 december 2017 @ 08:48:
[...]

Ik zeg niet dat dat zo is, ik zeg dat dat zo kan zijn. In de ene situatie vloeit er (meer) geld naar de belastingdienst, in het andere geval naar de broer. Het hangt echter van de prijzen af in hoeverre het ene of het andere scenario's meer of minder van toepassing is.
Dat hangt niet van de prijs af. Als er een schenking is, zijn ze met z'n 2-en meer geld kwijt dan zonder schenking. En als er wel een schenking is, is dat per definitie voordeliger voor Piet_Piraat7. Of begrijp ik je nou helemaal verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

In theorie klopt dat zeker. Echter koopt hij de woning nu voor dezelfde prijs als waar zijn broer hem voor gekocht heeft enkele maanden geleden. Zo'n waardestijging zal erg lastig hard te maken zijn waardoor je prima kan beargumenteren dat er geen sprake is van een schenking en dat de prijs van enkele maanden gelden nog steeds marktconform is.

Ik zou me er niet al te druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op woensdag 13 december 2017 @ 08:56:
[...]

In theorie klopt dat zeker. Echter koopt hij de woning nu voor dezelfde prijs als waar zijn broer hem voor gekocht heeft enkele maanden geleden. Zo'n waardestijging zal erg lastig hard te maken zijn waardoor je prima kan beargumenteren dat er geen sprake is van een schenking en dat de prijs van enkele maanden gelden nog steeds marktconform is.

Ik zou me er niet al te druk om maken.
Geen idee, ik ken de markt daar niet. Maar aangezien hij zelf aangeeft dat het huis flink in waarde is gestegen, neem ik aan dat dat het geval is. Ik zou hoe dan ook een taxatie uit laten voeren, sta je toch net wat sterker wanneer de fiscus bij je aanklopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:01:
[...]

Geen idee, ik ken de markt daar niet. Maar aangezien hij zelf aangeeft dat het huis flink in waarde is gestegen, neem ik aan dat dat het geval is. Ik zou hoe dan ook een taxatie uit laten voeren, sta je toch net wat sterker wanneer de fiscus bij je aanklopt.
Hangt er vooral af wat er uit de taxatie komt, als die hoger uitvalt kom je er niet meer mee weg de schenking achterwege te laten :+ Natuurlijk wel de netste manier om dit te doen, al moet ik ook zeggen dat de overheid meer dan genoeg geld ontvangt wanneer een huis van eigenaar wisselt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 08:54:
[...]

Dat hangt niet van de prijs af. Als er een schenking is, zijn ze met z'n 2-en meer geld kwijt dan zonder schenking. En als er wel een schenking is, is dat per definitie voordeliger voor Piet_Piraat7. Of begrijp ik je nou helemaal verkeerd?
Ja, want je mist het woord cumulatief. Ik zeg dat er scenario's mogelijk zijn waarin per saldo broer en Piet_Piraat7 gezamenlijk beter uit zijn en niet alleen Piet_Piraat7. Oftewel, Piet_Piraat7 iets minder goed, maar broer beter i.p.v. alleen Piet_Piraat7 veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005

orf

[...]

Als je nog geen 40 bent, kan iemand anders (bijvoorbeeld je broer) je €100.000 belastingvrij schenken voor de aankoop van een huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Budha schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:13:
[...]

Tenzij je dit om fiscale redenen doet (veel vermogen), begrijp ik dat nooit zo goed. Door versneld af te lossen stop te geld in stenen. Leuk dat je dan aan kunt wijzen welke bakstenen van jou zijn en welke van de bank, maar je kunt er verder niks mee.
Op het moment dat jij je handtekening zet onder het koopcontract stop je veel geld in stenen. Aflossen op je hypotheek heeft daar niks mee te maken, dat geld van jou zit al in de stenen. Met aflossen verminder je enkel je schuld, en dat levert alsnog significant meer op dan een spaarrekening (hoeveel hangt natuurlijk af van je rente en hoeveel VRH je moet betalen).

Beleggen is een mogelijkheid, met hogere risico's en hoger verwacht rendement, maar dat is een persoonlijke keuze. Net als dat genoeg mensen het gewoon een lekker gevoel vinden om sneller schuldenvrij te zijn. Of als je bijvoorbeeld weet dat je slapenloze nachten hebt als de beurs flink in de min staat, dan zou ik dat ook niet adviseren.

TL;DR: Extra aflossen is niet voor iedereen automatisch de beste keuze, maar er zijn ook echt wel goede redenen om het te doen, en het heeft helemaal niks te maken met geld in stenen te stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

[...]

Over het verschil minus de vrijstelling, hè. Dat maakt uit. Als het verschil binnen de vrijstelling valt, is er natuurlijk geen schenkbelasting verschuldigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
[...]

Marktconform gegeven condities. Zolang je een taxatie in de buurt van de aankoopprijs kan krijgen wordt er niets geschonken. Hier zit genoeg speelruimte om geen schenkbelasting over de potentiële waardestijging te hoeven betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ANdrode schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:53:
[...]

Marktconform gegeven condities. Zolang je een taxatie in de buurt van de aankoopprijs kan krijgen wordt er niets geschonken. Hier zit genoeg speelruimte om geen schenkbelasting over de potentiële waardestijging te hoeven betalen.
Ja, natuurlijk, maar ik doe daar verder geen uitspraken over omdat ik gewoon de situatie niet ken. Ik hoef niemand uit te leggen dat de situatie "huisje in aardbevingsgebied Noordoost-Groningen, door broer 2 maanden geleden gekocht" een heel andere uitkomst kan hebben dan "appartement aan de Herengracht te Amsterdam, door broer 11 maanden geleden gekocht".

Er valt nu dus niks zinnigs te zeggen over die speelruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jiffy schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:42:
[...]

Over het verschil minus de vrijstelling, hè. Dat maakt uit. Als het verschil binnen de vrijstelling valt, is er natuurlijk geen schenkbelasting verschuldigd.
Die vrijstelling is ~2100 euro, vrij irrelevant in dit scenario. Een verschil van een paar duizend tussen transactiebedrag en werkelijke waarde kan de belastingdienst tenslotte nooit hard maken als zijnde een schenking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:48:
[...]

Die vrijstelling is ~2100 euro, vrij irrelevant in dit scenario. Een verschil van een paar duizend tussen transactiebedrag en werkelijke waarde kan de belastingdienst tenslotte nooit hard maken als zijnde een schenking.
Waarom denk je dat het om een paar duizend euro gaat?
Pagina: 1 ... 68 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7