Dus iig de burgerservicenummer weghalen?
Dus i.i.g. wel de burger servicenummer weghalen?Tsurany schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 12:12:
[...]
Het documentnummer inderdaad. In mijn voorbeeld is dat weg, dat voorbeeld klopt ook niet 100% voor dit geval aangezien het hier net wel nodig is.
Ja.SoundByte schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 13:22:
[...]
Dus i.i.g. wel de burger servicenummer weghalen?
Met gestrekt been.
De verkoper is 1.500 gezakt. Je zou nu 1.500 kunnen stijgen, als je ergens in het midden uit wil komen, dus een tegenbod doen van 264. Dan hoor je vanzelf wel hoe de vlag erbij hangt.Verwijderd schreef op maandag 13 november 2017 @ 17:02:
Even peilen hier.
Heb vanmiddag een bod gedaan op een huis dat 1 week te koop staat, in die week zijn er 8 kijkers geweest. Vraagprijs is €272.500,-. Enige nadeel van het huis is een kleine tuin, voor de rest voldoet het helemaal.
Bod gedaan van €262.500,- 10 k onder de vraagprijs dus. Verkopers komen meteen terug met een tegenvoorstel van €271.000.-.
Hoe kan ik nu het beste reageren?
Waarom zou een verkoper ingaan op 264.000 (daling van nogeens 7000). Wanneer zij hooguit 1500 wilden zakken in prijs?
laat maar ook
[ Voor 92% gewijzigd door Bockelaar op 14-11-2017 14:26 ]
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Omdat ze niet meteen het achterste van hun tong willen laten zien?SoundByte schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 14:20:
Waarom zou een verkoper ingaan op 264.000 (daling van nogeens 7000). Wanneer zij hooguit 1500 wilden zakken in prijs?
Wij hebben toen ook steeds in stapjes geboden (het eerste bod was 30k onder de vraagprijs, uiteindelijk is het voor 10k onder de vraagprijs weg gegaan)
[ Voor 20% gewijzigd door -tom-562 op 14-11-2017 14:38 ]
Vaak bu'j te bang!
Het hangt wel een beetje af van hoe lang een huis te koop staat en waarom hij verkocht moet worden. Toen wij ons huis kochten stegen wij telkens met 1000 euro. Uiteindelijk is het huis 45K onder de vraagprijs verkocht... Maar dat huis stond al een tijdje te koop (maanden), en de eigenaar moest verkopen want hij was werkeloos (moest dus zijn huis "opeten")-tom-562 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 14:37:
[...]
Omdat ze niet meteen het achterste van hun tong willen laten zien?
Wij hebben toen ook steeds in stapjes geboden (het eerste bod was 30k onder de vraagprijs, uiteindelijk is het voor 10k onder de vraagprijs weg gegaan)
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Onderhandelen doe je in stapjes.SoundByte schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 14:20:
In een goed onderhandelingsspel, laten zowel koper als verkoper niet het achterste van hun tong zien en proberen ze beiden het onderste uit de kan te halen.
Dus probeer je beiden elkaar te outsmarten tot je er samen uit bent. (Je hebt beiden een belang. Verkoper wil zo veel mogelijk voor zijn huis krijgen maar er niet mee blijven zitten, koper wil zo min mogelijk voor het huis betalen maar niet het huis aan zijn neus voorbij zien gaan.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Ja, in Amsterdam o.i.d. zal het wss niet werkenWailing_Banshee schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 15:33:
[...]
Het hangt wel een beetje af van hoe lang een huis te koop staat en waarom hij verkocht moet worden. Toen wij ons huis kochten stegen wij telkens met 1000 euro. Uiteindelijk is het huis 45K onder de vraagprijs verkocht... Maar dat huis stond al een tijdje te koop (maanden), en de eigenaar moest verkopen want hij was werkeloos (moest dus zijn huis "opeten")
Vaak bu'j te bang!
Aan de andere kant, €7000 op een vraagprijs van €272.500 is 2,5%. Uitgesmeerd over 30 jaar gaat het eigenlijk om een futiel bedrag, voor beide kanten.
Bij ons was de eerder besproken prijs €345k (gelijk aan de vraagprijs van een andere woning in de straat, net op funda gekomen), en een dag later was de vraagprijs ineens €360k. Dat vonden we wel een redelijke stijging. Omdat we de woning eigenlijk kochten zonder makelaar (=kosten voor de verkoper) hebben we een tegenbod gedaan van €350k en zijn op €352 uitgekomen (=360k min makelaarskosten). Die 15k stijging vonden we niet echt eerlijk, maar de kans om een woning te kopen voordat hij op de markt kwam was die eigenlijk maar iets hogere prijs wel waard.
Taxatiewaarde was overigens €345k, dus we hadden wel gelijk met onze verwachting
Eigenlijk zijn dat soort bedragen op de lange termijn lood om oud ijzer. Het wordt anders als je in stappen van 10k gaat onderhandelen natuurlijk, maar op €1500, pffff...
Bij ons was de eerder besproken prijs €345k (gelijk aan de vraagprijs van een andere woning in de straat, net op funda gekomen), en een dag later was de vraagprijs ineens €360k. Dat vonden we wel een redelijke stijging. Omdat we de woning eigenlijk kochten zonder makelaar (=kosten voor de verkoper) hebben we een tegenbod gedaan van €350k en zijn op €352 uitgekomen (=360k min makelaarskosten). Die 15k stijging vonden we niet echt eerlijk, maar de kans om een woning te kopen voordat hij op de markt kwam was die eigenlijk maar iets hogere prijs wel waard.
Taxatiewaarde was overigens €345k, dus we hadden wel gelijk met onze verwachting
Eigenlijk zijn dat soort bedragen op de lange termijn lood om oud ijzer. Het wordt anders als je in stappen van 10k gaat onderhandelen natuurlijk, maar op €1500, pffff...
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Tot dat je het met je eigen geld betaald, niet iedereen leent het hele bedrag. €7000 kan je leuke dingen van doen als het op je spaarrekening kan blijven staan.DropjesLover schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 22:03:
Aan de andere kant, €7000 op een vraagprijs van €272.500 is 2,5%. Uitgesmeerd over 30 jaar gaat het eigenlijk om een futiel bedrag, voor beide kanten.
Taxatiewaarde was overigens €345k, dus we hadden wel gelijk met onze verwachting![]()
€7000 zou ik sowieso op je spaarrekening laten staan, maar als het kan missen en in je huis stopt betekent het weer (iets) lagere maandlasten en sneller bij een lagere rentestaffel...mathy_ schreef op woensdag 15 november 2017 @ 06:31:
[...]
Tot dat je het met je eigen geld betaald, niet iedereen leent het hele bedrag. €7000 kan je leuke dingen van doen als het op je spaarrekening kan blijven staan.
Als je je huis geheel zonder hypotheek koopt heb je een punt, maar dat doet niemand, een (kleine) hypotheek is ook goed te doen.
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
@DropjesLover pak dat verschil in maandlasten en investeer dat elke maand in ETF's, eens zien of je dat na 30 jaar nog een marginaal bedrag vind...
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Pak dat verschil en stop het in bitcoin, eens zien of je dat na 30 jaar nog een marginaal bedrag vind...Tsurany schreef op woensdag 15 november 2017 @ 07:10:
@DropjesLover pak dat verschil in maandlasten en investeer dat elke maand in ETF's, eens zien of je dat na 30 jaar nog een marginaal bedrag vind...
Genoeg mensen hun beleggingsfonds spaargeld is verdampt in 2008 (zoals de erfenis van mijn moeder).
Tuurlijk, het is iedereen hun eigen keuze, maar meer aflossen in je huis is zekerheid, meer op je spaarrekening laten staan staat er maar, spenderen aan iets tofs kan natuurlijk, beleggen op de beurs is een risico.
BThGvNeOA
Totdat je het huis al met een flink verlies aan het verkopen bent. Of je moet het verkopen om een enorme schuld af te lossen.mathy_ schreef op woensdag 15 november 2017 @ 06:31:
[...]
Tot dat je het met je eigen geld betaald, niet iedereen leent het hele bedrag. €7000 kan je leuke dingen van doen als het op je spaarrekening kan blijven staan.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Volgens mij heb je het niet echt begrepen... we hebben het niet over extra aflossen in je eigen huis tegenover beleggen of sparen maar het marginaliseren van 10.000 euro extra betalen voor een huis "omdat het over 30 jaar uitgesmeerd wordt". Dat is een hele andere discussie.DropjesLover schreef op woensdag 15 november 2017 @ 07:27:
[...]
Pak dat verschil en stop het in bitcoin, eens zien of je dat na 30 jaar nog een marginaal bedrag vind...
Genoeg mensen hun beleggingsfonds spaargeld is verdampt in 2008 (zoals de erfenis van mijn moeder).
Tuurlijk, het is iedereen hun eigen keuze, maar meer aflossen in je huis is zekerheid, meer op je spaarrekening laten staan staat er maar, spenderen aan iets tofs kan natuurlijk, beleggen op de beurs is een risico.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Klopt. Had vrijdag een gesprek met de makelaar in een woning en die zei ook dat vrijwel alle woningen onder de 400k worden weggekaapt door investeerders. Ben inmiddels ook wat meer gaan overbieden (zo'n 10% op de afgelopen twee woningen) maar dan alsnog word ik overboden.MisterBlue schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 08:02:
[...]
In Amsterdam worden intussen al veel huizen zonder financiering gekocht. In jouw prijsklasse en gewenste locatie moet je ook concurreren met investeerders. Voor mijn appartement in Zuidoost kreeg ik een bod van 15% boven vraagprijs zonder financierings voorbehoud.
Vorige week een woning bezichtigd die voor 240k te koop staat. De woning komt pas per april beschikbaar dus ik hoopte dat deze niet zo aantrekkelijk was. Ik heb hier uiteindelijk een bod van 265k op uitgebracht maar dat is niet geaccepteerd.
De woning staat nu 'onder bod' dus ik heb nog maar een mailtje naar de makelaar gestuurd. Nieuw bod: 275k.
Hoop dat ze deze wel accepteren, maar ik heb er een hard hoofd in.
Steam: HighTim3s || Twitch: iLikeNoobies
Ik ben nu wel benieuwd naar de woning. Heb je misschien een linkje?iLikeNoobies schreef op woensdag 15 november 2017 @ 14:39:
[...]
Klopt. Had vrijdag een gesprek met de makelaar in een woning en die zei ook dat vrijwel alle woningen onder de 400k worden weggekaapt door investeerders. Ben inmiddels ook wat meer gaan overbieden (zo'n 10% op de afgelopen twee woningen) maar dan alsnog word ik overboden.
Vorige week een woning bezichtigd die voor 240k te koop staat. De woning komt pas per april beschikbaar dus ik hoopte dat deze niet zo aantrekkelijk was. Ik heb hier uiteindelijk een bod van 265k op uitgebracht maar dat is niet geaccepteerd.
De woning staat nu 'onder bod' dus ik heb nog maar een mailtje naar de makelaar gestuurd. Nieuw bod: 275k.
Hoop dat ze deze wel accepteren, maar ik heb er een hard hoofd in.
Dit dus, ik heb een huis gekocht waarbij de verkoper zelfs al buiten spel stond. De bank had al een volmacht in handen. Het was letterlijk een traject van maanden (hoger segment), geen andere kapers op de kust dus dan is het de kunst, wie heeft de langste adem.unezra schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 16:11:
[...]
Onderhandelen doe je in stapjes.
In een goed onderhandelingsspel, laten zowel koper als verkoper niet het achterste van hun tong zien en proberen ze beiden het onderste uit de kan te halen.
Dus probeer je beiden elkaar te outsmarten tot je er samen uit bent. (Je hebt beiden een belang. Verkoper wil zo veel mogelijk voor zijn huis krijgen maar er niet mee blijven zitten, koper wil zo min mogelijk voor het huis betalen maar niet het huis aan zijn neus voorbij zien gaan.)
We zijn uiteindelijk een ton onder de vraagprijs uitgekomen. Gelukkig woon ik niet in zon overspannen huizenmarkt gebied, maar lekker buitenaf.
Ik ben inmiddels al een tijdje op zoek (5 maanden) naar een nieuwe woning rondom Eindhoven (Valkenswaard, Waalre). Mijn vriendin en ik hebben inmiddels al 8 huizen bezocht, maar helaas hebben we nog geen huis gevonden die bij ons past. Wij doen dit op dit moment zonder hulp van een aankoopmakelaar.
We hebben vrij recent een vrijwel perfect huis afgeslagen omdat de woonhoek erg krap is. Veel huizen in Valkenswaard die rond de jaren 70/80 zijn gebouwd door dezelfde aannemer hebben een L-woonkamer en daar zijn mijn vriendin en ik helemaal niet van gecharmeerd. Wij houden van een open/ruime woonkamer, maar het is vrijwel onmogelijk dit te realiseren in een dergelijk huis.
Ik heb 20 makelaars in mijn bookmarks staan en hier kijk ik dagelijks meerdere malen op om te checken of er een nieuw huis op de markt verschijnt. Huizen die op deze pagina's verschijnen, staan er in ieder geval een dagje eerder op; het huis wordt pas een dag later gepubliceerd op Funda.
Nu we al 8 huizen bezichtigd hebben begin ik echter steeds meer te twijfelen of we echt niet te kritisch zijn. Mijn vriendin en ik zitten wat smaak betreft op één lijn, dus daar ligt het niet aan. De klik is er helaas nog niet geweest. Ik hoop dat het gewoon een kwestie van geduld is; ik denk dat een aankoopmakelaar ons niet echt verder kan helpen wat dat betreft. Enige wat ik kan bedenken is dat een aankoopmakelaar mogelijk eerder op de hoogte is van de huizen die op de markt zullen gaan verschijnen, maar meer ook niet.
We hebben vrij recent een vrijwel perfect huis afgeslagen omdat de woonhoek erg krap is. Veel huizen in Valkenswaard die rond de jaren 70/80 zijn gebouwd door dezelfde aannemer hebben een L-woonkamer en daar zijn mijn vriendin en ik helemaal niet van gecharmeerd. Wij houden van een open/ruime woonkamer, maar het is vrijwel onmogelijk dit te realiseren in een dergelijk huis.
Ik heb 20 makelaars in mijn bookmarks staan en hier kijk ik dagelijks meerdere malen op om te checken of er een nieuw huis op de markt verschijnt. Huizen die op deze pagina's verschijnen, staan er in ieder geval een dagje eerder op; het huis wordt pas een dag later gepubliceerd op Funda.
Nu we al 8 huizen bezichtigd hebben begin ik echter steeds meer te twijfelen of we echt niet te kritisch zijn. Mijn vriendin en ik zitten wat smaak betreft op één lijn, dus daar ligt het niet aan. De klik is er helaas nog niet geweest. Ik hoop dat het gewoon een kwestie van geduld is; ik denk dat een aankoopmakelaar ons niet echt verder kan helpen wat dat betreft. Enige wat ik kan bedenken is dat een aankoopmakelaar mogelijk eerder op de hoogte is van de huizen die op de markt zullen gaan verschijnen, maar meer ook niet.
[ Voor 14% gewijzigd door FREAKJAM op 16-11-2017 08:55 ]
is everything cool?
Actief zijn en een briefje in de bus doen bij een huis wat jullie wel wat lijkt. Met een compliment dat je het huis mooi vindt en dat als de mensen overwegen te verkopen dat je graag in gesprek gaat?FREAKJAM schreef op donderdag 16 november 2017 @ 08:52:
8 huizen is niet zo heel veel? Wij hebben (inclusief open huizen dag) denk ik een stuk of 12 huizen bezocht. Daarvan waren er 2 huizen waar wij serieus geïnteresseerd in waren. Het eerste is uiteindelijk voor veel meer dan de oorspronkelijke vraagprijs verkocht (de vraagprijs was ook meteen onze max), in het tweede huis waar we geïnteresseerd in waren wonen we nu
Vaak bu'j te bang!
@FREAKJAM ik herken je situatie volledig. Het aanbod is op dit moment gewoon redelijk laag. Ik heb nu denk ik een stuk of 15 tot 20 huizen bezocht maar slechts een enkele keer een bod uitgebracht. En daar zijn we nog significant overboden terwijl wij al 30k boven de vraagprijs zaten.
Als je niet hoeft te verhuizen zou ik het vooral rustig aan doen tot je wel dat ideale huis vind.
Als je niet hoeft te verhuizen zou ik het vooral rustig aan doen tot je wel dat ideale huis vind.
[ Voor 15% gewijzigd door Tsurany op 16-11-2017 09:01 ]
Wij hebben er ruim een jaar over gedaan, omdat we ook kritisch waren. Wel in mooi huis in de randstad onder de taxatiewaarde kunnen kopen.FREAKJAM schreef op donderdag 16 november 2017 @ 08:52:
Ik ben inmiddels al een tijdje op zoek (5 maanden) naar een nieuwe woning rondom Eindhoven (Valkenswaard, Waalre). Mijn vriendin en ik hebben inmiddels al 8 huizen bezocht, maar helaas hebben we nog geen huis gevonden die bij ons past. Wij doen dit op dit moment zonder hulp van een aankoopmakelaar.
Goed besluit dan.We hebben vrij recent een vrijwel perfect huis afgeslagen omdat de woonhoek erg krap is. Veel huizen in Valkenswaard die rond de jaren 70/80 zijn gebouwd door dezelfde aannemer hebben een L-woonkamer en daar zijn mijn vriendin en ik helemaal niet van gecharmeerd. Wij houden van een open/ruime woonkamer, maar het is vrijwel onmogelijk dit te realiseren in een dergelijk huis.
Ik zou vooral minder huizen gaan bezoeken nu jullie een goed beeld hebben van jullie wensen. Wel alle nieuwsbrieven blijven volgen incl. funda en dan toehappen als het huis langskomt. Dat scheelt gewoon veel tijd. Voor dat ene mooie huis kan je dan desnoods een middag vrij nemen. Maar dat doe je niet met elke week een bezichtiging. Verder is het goed alle informatie al klaar te hebben. Werkgeversverklaringen actueel houden dus elke drie maanden aanvragen. Oriëntatiegesprek aangaan met hypotheekadviseur zodat je dat ook allemaal weet. Als het huis er dan is, dan kan je bijv. ook je voorbehoud van financiering korter maken omdat je alles al weet en in huis hebt.Nu we al 8 huizen bezichtigd hebben begin ik echter steeds meer te twijfelen of we echt niet te kritisch zijn. Mijn vriendin en ik zitten wat smaak betreft op één lijn, dus daar ligt het niet aan. De klik is er helaas nog niet geweest. Ik hoop dat het gewoon een kwestie van geduld is; ik denk dat een aankoopmakelaar ons niet echt verder kan helpen wat dat betreft. Enige wat ik kan bedenken is dat een aankoopmakelaar mogelijk eerder op de hoogte is van de huizen die op de markt zullen gaan verschijnen, maar meer ook niet.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Zo ben je van plan om nog jaren in je huidige woning te wonen (al vonden we de tuin wel te klein voor de hond), en zo zie je een leuk huisje...
Vervolgens word dat leuke huisje voor je neus weg gekaapt
En niet veel later kom je een nog leuker huis tegen...
Daar hadden we gisteren de vraagprijs geboden (275) en toen kregen we al snel een tegenbod van 285
Uiteindelijk hebben we kunnen settelen op 280 inclusief alle ter overname aangeboden spullen (is ook alleen maar een hek (
) en buitenverlichting).
Helaas zal de overdracht pas rond mei 2018 plaats gaan vinden, dus we moeten nog een half jaar wachten, maar dan hebben we nog wel mooi de tijd om onze huidige woning beter verkoopbaar te maken.
Binnenkort zal ik mij maar eens gaan melden in het 'Ervaringen met het verkopen van je woning' topic.
Vervolgens word dat leuke huisje voor je neus weg gekaapt
En niet veel later kom je een nog leuker huis tegen...
Daar hadden we gisteren de vraagprijs geboden (275) en toen kregen we al snel een tegenbod van 285
Uiteindelijk hebben we kunnen settelen op 280 inclusief alle ter overname aangeboden spullen (is ook alleen maar een hek (

Helaas zal de overdracht pas rond mei 2018 plaats gaan vinden, dus we moeten nog een half jaar wachten, maar dan hebben we nog wel mooi de tijd om onze huidige woning beter verkoopbaar te maken.
Binnenkort zal ik mij maar eens gaan melden in het 'Ervaringen met het verkopen van je woning' topic.
Verwijderd
Ik denk dat je wel wat geld moet reserveren om het leeg te trekken. Het is wel heel veel zen, boeddha, oppeppende spreuken en andere 2004-vt-wonen-crap.
Nee die guppies (sommige zijn een halve meter lang...) die nemen ze gelukkig mee. De vijver gaat ook zo snel mogelijk gedempt worden. Misschien niet helemaal maar dat moeten we nog even bekijken.
Gelukkig is de sfeer van de tuin wel gedeeltelijk onze smaak, maar we gaan gewoon eerst een half jaartje kijken hoe het ons bevalt voordat we grote wijzigingen erin gaan aanbrengen.
Gelukkig is de sfeer van de tuin wel gedeeltelijk onze smaak, maar we gaan gewoon eerst een half jaartje kijken hoe het ons bevalt voordat we grote wijzigingen erin gaan aanbrengen.
[ Voor 32% gewijzigd door Remy!!!! op 16-11-2017 10:54 ]
Was er nog een argumentatie waarom de vraagprijs werd verhoogd?Remy!!!! schreef op donderdag 16 november 2017 @ 10:44:
Ben anders zeer benieuwd of dit een nieuwe truc van makelaars wordt.
"Bij biedingen op de vraagprijs verhogen we de vraagprijs."
Een beetje....Wolly schreef op donderdag 16 november 2017 @ 10:54:
[...]
Was er nog een argumentatie waarom de vraagprijs werd verhoogd?
Ben anders zeer benieuwd of dit een nieuwe truc van makelaars wordt.
"Bij biedingen op de vraagprijs verhogen we de vraagprijs."
Het huis staat net te koop, en bij de bezichtiging liepen we als enthousiaste kleuters rond
Verwijderd
Misschien hadden ze 't scherp in de markt gezet en hadden ze al een bod liggen van 282k5 ofzo.
Of - nog banaler - hebben ze gewoon gedacht: wie niet waagt, die niet wint, en hebben ze zo toch nog even 5k extra binnengesleept
Of - nog banaler - hebben ze gewoon gedacht: wie niet waagt, die niet wint, en hebben ze zo toch nog even 5k extra binnengesleept
Wij denken die laatste optie inderdaad, maar goed die 5k is ook niets op 275...
[ Voor 15% gewijzigd door Remy!!!! op 16-11-2017 10:58 ]
Verwijderd
Staat in de advertentie:
"Het betreft een vanafprijs. Biedingen vanaf € 275.000 euro worden door verkoper in overweging genomen."
"Het betreft een vanafprijs. Biedingen vanaf € 275.000 euro worden door verkoper in overweging genomen."
Hier denk ik al met al 1 jaar actief bezig geweest met zoeken, uiteindelijk een nieuwbouwwoning gekocht iets wat ik vooraf aan mijn zoektocht absoluut niet wou. Naar mate je meer huizen bezoekt en veel rondkijkt worden bepaalde voorwaarden/ kaders wat je stelt wel minder is mijn ervaring.FREAKJAM schreef op donderdag 16 november 2017 @ 08:52:
Thanks voor je tips @CurlyMo
Ik heb gelukkig al korte lijntjes met eventueel een aankoopmakelaar én hypotheekadviseur. Beiden kennen onze situatie en we hebben regelmatig contact. Als we het nieuwe jaar ingaan, gaat mijn vriendin sowieso een nieuwe werkgeversverklaring aanvragen omdat ze dan weer een salaristrede omhoog gaat.
Nadat we deze week nog een huis bezichtigd hebben, hebben we ook besloten om niet langer voor een vooroorlogs huis te gaan. Het past simpelweg niet bij ons, dus gaan we ook geen moeite meer verspillen met het bekijken van zulk soort huizen op Funda.
@Tsurany
Haastige spoed is zelden goed. Ik moet 1 december mijn appartement uit (die was megasnel verkocht), maar voor de time being kan ik elders terecht dus ik heb ook echt geen haast. Bij zo een belangrijke grote stap ben ik echt niet van plan een huis te kopen omdat het moet. "Ons" huis komt nog wel op de markt, daar ben ik van overtuigd.
@asdf25
Dat ben ik ook met je eens. Als je eenmaal een paar huizen hebt bezichtigd, ga je steeds meer je ideale huis "shapen" waardoor je ook beter & doelgerichter kunt zoeken op de markt.
Ik heb gelukkig al korte lijntjes met eventueel een aankoopmakelaar én hypotheekadviseur. Beiden kennen onze situatie en we hebben regelmatig contact. Als we het nieuwe jaar ingaan, gaat mijn vriendin sowieso een nieuwe werkgeversverklaring aanvragen omdat ze dan weer een salaristrede omhoog gaat.
Nadat we deze week nog een huis bezichtigd hebben, hebben we ook besloten om niet langer voor een vooroorlogs huis te gaan. Het past simpelweg niet bij ons, dus gaan we ook geen moeite meer verspillen met het bekijken van zulk soort huizen op Funda.
@Tsurany
Haastige spoed is zelden goed. Ik moet 1 december mijn appartement uit (die was megasnel verkocht), maar voor de time being kan ik elders terecht dus ik heb ook echt geen haast. Bij zo een belangrijke grote stap ben ik echt niet van plan een huis te kopen omdat het moet. "Ons" huis komt nog wel op de markt, daar ben ik van overtuigd.
@asdf25
Dat ben ik ook met je eens. Als je eenmaal een paar huizen hebt bezichtigd, ga je steeds meer je ideale huis "shapen" waardoor je ook beter & doelgerichter kunt zoeken op de markt.
[ Voor 9% gewijzigd door FREAKJAM op 16-11-2017 12:57 ]
is everything cool?
Ooit nagedacht om zelf een huis te bouwen? Of een bijna-perfect huis flink te verbouwen?FREAKJAM schreef op donderdag 16 november 2017 @ 08:52:
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
In die regio zijn de huizen gelukkig niet zo overspannen maar het is maar net hoe ver je precies van waalre af wilt gaan wonen natuurlijk. Misschien je zoek grens op funda iets grote instellen.FREAKJAM schreef op donderdag 16 november 2017 @ 08:52:
Je zou de 20 makelaars die je als bookmark hebt kunnen bellen en vragen of ze je een emailtje, of belletje willen geven als er een woning bij hun in de verkoop komt die aan bepaalde voorwaarden voldoet. Zeker in deze regio is een huis verkopen geen vanzelfsprekendheid dus grote kans dat een makelaar dat best wil doen.
Kan op een woning in de executieverkoop, mocht blijken bij bouwtechnische keuring dat er gebreken zijn. Nog worden afgedongen op de prijs VON?
Ik meen mij te herinneren dat de makelaar zei, dat de koper geen garantie krijgt. En dat de prijs vaststaat. Al zou er blijken dat er nog 20.000 aan achterstallig onderhoud is. Maar weet dit niet zeker.
Ik vraag mij af of een bouwtechnische keuring dan nog wel zin heeft. Ik hoor van de verkoopmakelaar, die handelt in naam van de curator. Dat alleen de CV nu gekeurd is.
Het gaat om een woning gebouwd in 2013.
Ik meen mij te herinneren dat de makelaar zei, dat de koper geen garantie krijgt. En dat de prijs vaststaat. Al zou er blijken dat er nog 20.000 aan achterstallig onderhoud is. Maar weet dit niet zeker.
Ik vraag mij af of een bouwtechnische keuring dan nog wel zin heeft. Ik hoor van de verkoopmakelaar, die handelt in naam van de curator. Dat alleen de CV nu gekeurd is.
Dat is ook wat ik weet.SoundByte schreef op donderdag 16 november 2017 @ 19:47:
- laat maar...
[ Voor 106% gewijzigd door Ray op 16-11-2017 20:44 ]
Wij hadden ook beste eisen, maar we hadden ze wel geprioriteerd. Als het huis geen klik geeft, moet je het ook niet doen, tenzij je niet van plan bent er lang te gaan wonen.FREAKJAM schreef op donderdag 16 november 2017 @ 08:52:
Ons eerste huis gaf absoluut geen klik: hij was saai, en absoluut niet wat ik wilde in mijn long-term home (jaren '80 rijtjeshuis met een postzegel tuintje op het oosten). Maar hij was wel practisch en goedkoop. En we hoefden er niets aan te doen. Voor ons tweede huis hebben we echt een lijst van eisen opgesteld: hier moet een woning aan voldoen en deze dingen zijn een pré. We hebben uiteindelijk zo'n 10 huizen op het oog gehad, 6 huizen echt bekeken, 2 huizen een bod op gedaan en uiteindelijk een huis gekocht die al onze moetjes had (of had na aanpassingen) en practisch alle pré's ook nog (muv van 1, we zochten in het zuiden van Groningen/noorden van Drenthe en wonen nu in het noorden van Groningen) en sommige van die pré's zijn zelfs nog beter dan we oorspronkelijk bedacht hadden.
Bij elk huis die we bekeken hadden, was het allemaal: leuk, maar. Het huis wat we gekocht hebben was vanaf de foto op funda al van: JA! En alle nadelen ten spijt (dus volgens ons lijstje), kon ik geen enkel nadeel vinden in het huis toen we voor het eerst binnen waren. Ik zag ons er al gelijk wonen en het huis was al lange tijd niets meer aan gedaan en zag er absoluut niet uit toen we het kochten
Afdingen voor de verkoop kan altijd daarna zit je vast aan de prijs, wat er ook met de woning aan de hand is. Dat is nu eenmaal hoe een executieverkoop werkt (tenzij er specifieke clausules in het contract zitten die hiervan afwijken).SoundByte schreef op donderdag 16 november 2017 @ 19:47:
Kan op een woning in de executieverkoop, mocht blijken bij bouwtechnische keuring dat er gebreken zijn. Nog worden afgedongen op de prijs VON?
Na de verkoop/veiling staat de prijs inderdaad vast. Daarvoor kun je natuurlijk onderhandelen maar dan is het voor de verkopende partij natuurlijk ook toegestaan je bod af te slaanIk meen mij te herinneren dat de makelaar zei, dat de koper geen garantie krijgt. En dat de prijs vaststaat. Al zou er blijken dat er nog 20.000 aan achterstallig onderhoud is. Maar weet dit niet zeker.
Als de verkopende partij nu al aangeeft dat er niet af te dingen valt heeft het alleen zin om zeker te weten dat je niet voor verrassingen komt te staan (en is het dus enkel een middel om voor jezelf te kunnen kiezen of je het koopt of niet).Ik vraag mij af of een bouwtechnische keuring dan nog wel zin heeft. Ik hoor van de verkoopmakelaar, die handelt in naam van de curator. Dat alleen de CV nu gekeurd is.
Is een keuring vooraf niet mogelijk (en dat is hier denk ik het geval omdat je het over een executieverkoop hebt) is een keuring alleen nuttig voor jezelf ter info achteraf. Hier zou ik zelf geen officiële keuring voor laten doen, want het gaat niets meer uitmaken op het bedrag wat je gaat betalen.
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
Er komt nog wel een opleveringskeuring. Stel dat er wat gebreken blijken. Zoals een niet sluitende deur naar de tuin. Losse ventilatieroosters. Wat beschadigingen in de tuin door vandalen (ik zie wat missende tuinkraantjes bij de buren die er wel horen). Kan dat wel in mindering worden gebracht? Zal niet veel zijn maar scheelt bijvoorbeeld al het huren van een verhuisbus en wat verf.ShadowLord schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 08:43:
[...]
Afdingen voor de verkoop kan altijd daarna zit je vast aan de prijs, wat er ook met de woning aan de hand is. Dat is nu eenmaal hoe een executieverkoop werkt (tenzij er specifieke clausules in het contract zitten die hiervan afwijken).
[...]
Na de verkoop/veiling staat de prijs inderdaad vast. Daarvoor kun je natuurlijk onderhandelen maar dan is het voor de verkopende partij natuurlijk ook toegestaan je bod af te slaan
[...]
Als de verkopende partij nu al aangeeft dat er niet af te dingen valt heeft het alleen zin om zeker te weten dat je niet voor verrassingen komt te staan (en is het dus enkel een middel om voor jezelf te kunnen kiezen of je het koopt of niet).
Is een keuring vooraf niet mogelijk (en dat is hier denk ik het geval omdat je het over een executieverkoop hebt) is een keuring alleen nuttig voor jezelf ter info achteraf. Hier zou ik zelf geen officiële keuring voor laten doen, want het gaat niets meer uitmaken op het bedrag wat je gaat betalen.
Verwijderd
Eerlijk gezegd zou ik over dat soort dingen niet gaan zeuren. een loszittend ventilatierooster? Hoe is dat een 'gebrek'? Waar hebben we het over?
Als je een huis koopt moet je gewoon met dat soort dingen rekening houden. Zeker op een executieveiling.
Maar je kunt het altijd proberen natuurlijk.
Als je een huis koopt moet je gewoon met dat soort dingen rekening houden. Zeker op een executieveiling.
Maar je kunt het altijd proberen natuurlijk.
Verwijderd
Als je dat soort "gebreken" nu al ziet (dus nog voordat je een bod doet), kan je daar achteraf natuurlijk niets voor in mindering brengen. Je koopt zo'n huis "as is".SoundByte schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 09:10:
[...]
Er komt nog wel een opleveringskeuring. Stel dat er wat gebreken blijken. Zoals een niet sluitende deur naar de tuin. Losse ventilatieroosters. Wat beschadigingen in de tuin door vandalen (ik zie wat missende tuinkraantjes bij de buren die er wel horen). Kan dat wel in mindering worden gebracht? Zal niet veel zijn maar scheelt bijvoorbeeld al het huren van een verhuisbus en wat verf.
Overigens, als je dit soort zaken niet weet, raad ik je met klem af om een huis te kopen op een executieveiling.
Verwijderd
Is het toevallig je eerste koophuis? Dan zou ik zeker niet voor een executieveiling gaan. Je moet dan weten wat je doet en weten welke risico's je loopt. En uit je post krijgt ik niet het idee dat dat zo is.
En je hebt wel wat cash nodig. Je moet "snel" betalen, en financieringsvoorbehouden bestaan ook niet.
Wie heeft er ervaring met het kopen van een huis op een veiling?
Een villa waar we ooit een bod op hadden gedaan wordt nu via een executieveiling verkocht ivm faillissement. Op zich zijn we nog steeds geïnteresseerd in dit huis en ik verwacht dat de verkoopprijs significant (50-100k) lager zal liggen dan ons bod toentertijd. Wel heb je geen ontbindende voorwaarden, elk bod is definitief en binnen 6 weken moet er betaald worden, dat is weinig tijd om de hypotheek rond te krijgen (zeker voor een freelancer...).
Heeft iemand ooit iets vergelijkbaars gedaan?
Een villa waar we ooit een bod op hadden gedaan wordt nu via een executieveiling verkocht ivm faillissement. Op zich zijn we nog steeds geïnteresseerd in dit huis en ik verwacht dat de verkoopprijs significant (50-100k) lager zal liggen dan ons bod toentertijd. Wel heb je geen ontbindende voorwaarden, elk bod is definitief en binnen 6 weken moet er betaald worden, dat is weinig tijd om de hypotheek rond te krijgen (zeker voor een freelancer...).
Heeft iemand ooit iets vergelijkbaars gedaan?
Ik heb een aantal makelaars die vaak goede huizen in hun aanbod hebben al benaderd met de vraag om aan ons te denken wanneer ze een huis die aan onze wensen voldoet in hun aanbod gaan krijgen.Shadowhawk00 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 18:09:
[...]
In die regio zijn de huizen gelukkig niet zo overspannen maar het is maar net hoe ver je precies van waalre af wilt gaan wonen natuurlijk. Misschien je zoek grens op funda iets grote instellen.
Je zou de 20 makelaars die je als bookmark hebt kunnen bellen en vragen of ze je een emailtje, of belletje willen geven als er een woning bij hun in de verkoop komt die aan bepaalde voorwaarden voldoet. Zeker in deze regio is een huis verkopen geen vanzelfsprekendheid dus grote kans dat een makelaar dat best wil doen.
De meeste geven dan toch wel snel aan om gebruik te maken van hun huizendienst (mijnnvm.nl) of dat ik de Facebook pagina maar in de gaten moet houden. Gister toevallig een fijne makelaar wederom gevraagd om aan ons te denken en die belofte kreeg ik ook. Laten we het maar hopen
is everything cool?
Er is op dezelfde pagina nét een discussie hieroverpirke schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:59:
Wie heeft er ervaring met het kopen van een huis op een veiling?

Maar vergis je niet in die lagere prijs... Afhankelijk van de regio gaan woningen op een executie-veiling écht niet meer altijd voor een schijntje weg.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Afhankelijk van het type woning en de locatie gaat het zo voor een relatief normale vraagprijs, omdat de normale woningen voor een abnormale vraagprijs gaan 
Blijkbaar is in de regio rondom Rotterdam (Capelle, Moordrecht, Barendrecht) grote vraag naar 1 gezinswoningen voor tussen de 2-2,5 ton. Kun je met veel wegkomen nu.
Blijkbaar is in de regio rondom Rotterdam (Capelle, Moordrecht, Barendrecht) grote vraag naar 1 gezinswoningen voor tussen de 2-2,5 ton. Kun je met veel wegkomen nu.
Het gaat om een luxe villa in een oninteressant stukje Nederland
Een gemiddeld rijtjeshuis gaat daar weg voor onder de 2 ton.
Kan je in zo'n situatie contact opnemen met de verkoper?pirke schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:59:
Als het bod hoger is dan de verwachte veilingopbrengst dan lijkt zo'n onderhandse deal mij voor beide partijen voordelig – zeker wanneer een bank nog de rechten op het onderpand van de hypotheek heeft.
Nou we zijn langs gegaan met iemand met verstand van zaken, het is inderdaad direct gemetseld op de veenondergrond. De persoon verwachte wel een kostenpost van meer dan 15k omdat hij toch een verzakking waarnam, en als je het dan aanpakt dan direct goed was onze conclusie en ben je nog meer kwijt. Bij een vergelijkbaar object waren er offertes tussen de 15k en 35k.mathy_ schreef op maandag 13 november 2017 @ 14:01:
[...]
Oké het kan dus wel, en inderdaad het huis staat al 100+ jaar zo en kon geen scheur in de muur ontdekken.
[...]
Dit gaan we ook zeker doen, alleen eigen voorkennis is toch wel fijn.
Nu kwam de makelaar met 2 opties, je gaat eerst met een bouwkundige door en om het huis en doet je bod.
Of je doet je bod onder voorbehoud van keuring en een niet hoger herstel bedrag dan .. euro.
Voor alle 2 de opties is wat te zeggen, bij de 2e ben je het geld voor een keuring nog niet kwijt, mocht de koop niet door gaan.
Voor de eerste, je weet je waar je aan toe bent en waar we opbieden, met de kans je dat je het geld voor de keuring kwijt bent als de koop niet door gaat.
Iemand hier een mening over?
------------
*update
Net een de makelaar gesproken en het staat op veengrond en is is gefundeerd op koeienhuiden, ik heb het nog maar een keer gevraagd of ik dit goed verstond en het blijkt dus echt een ding te zijn.
Geen idee wat hier mee te doen, zou het niet gewoon een uitspraak van vroeger zijn?
We hebben dit meegenomen in het bod, niet 30k lager zoals ik eerst van plan was maar 15k. Ook omdat we wisten dat er andere kijkers waren geweest die direct een bod gingen doen (gehoord van de buurvrouw
Die mensen hebben direct de vraag prijs overboden melde de makelaar, dus dit huis gaat voor ons niet door.
Wij zijn dicht bij een akkoord met de verkopers. Mocht het lukken, moeten we nadenken of we nog dit jaar passeren of in januari.
Is het beter om nog in 2017 of beter pas in 2018 de officiële overdracht te doen?
Is het beter om nog in 2017 of beter pas in 2018 de officiële overdracht te doen?
passeren heeft enkel invloed op je jaar van aftrek van kosten (er van uitgaande dat je die tijdens transport betaalt) en inderdaad mogelijk VRHwian schreef op maandag 20 november 2017 @ 14:33:
Wij zijn dicht bij een akkoord met de verkopers. Mocht het lukken, moeten we nadenken of we nog dit jaar passeren of in januari.
maar voor de financiering zijn de regels 2017 / 2018 wel duidelijk anders. Wil je echter nog regels 2017 zal je binnen 3 weken (gemiddeld) al je stukken compleet moeten hebben. Datum bindende offerte bepaalt jaar vd regels
[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 20-11-2017 15:01 ]
Als je eigen geld gebruikt betaal je nog VRH als je volgend jaar pas het huis betaalt. De regels voor hypotheken veranderen iets maar dat kost geen geld.wian schreef op maandag 20 november 2017 @ 14:33:
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Na een beetje gehannes (overleden partner van bewoner was nog eigenaar volgens het kadaster...) hebben we afgelopen weekend de hypotheekovereenkomst getekend. Eind gisteren een mailtje van de notaris dat hij ook alle benodigde gegevens heeft, dus alles gewoon door kan gaan 
Nu nog regelen dat de verbouwing van de badkamer direct na ontvangst sleutels kan beginnen...

Nu nog regelen dat de verbouwing van de badkamer direct na ontvangst sleutels kan beginnen...
BThGvNeOA
Vanmorgen een huis bekeken en een paar uur later ons bod uitgebracht 
En wat een rare tijden.. Bied je over de vraagprijs, wordt je alsnog in de wacht gezet tot einde van de week

En wat een rare tijden.. Bied je over de vraagprijs, wordt je alsnog in de wacht gezet tot einde van de week

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie
Dit verhaal van verkoop eigen huurappartement gaat nu concreet worden (eigenlijk al een paar maanden terug maar ons hadden ze niet geïnformeerd).
sambalbaj in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"
Nu gaan ze het doen via een verkoopmakelaar die na een bezichtiging een prijs vast stelt die verder niet onderhandelbaar is (ze hebben wel een indicatieve prijsrange gegeven) en pas dan krijg je alle voorwaarden.
Dat je niet echt over de prijs kan onderhandelden had ik wel verwacht. Maar ik was wel van plan ze te houden aan de prijsrange van enkele maanden terug aangezien het aan de verkoper lag dat het nu ineens haasten wordt op het einde van het jaar (als we het doen natuurlijk).
Zijn er nog zaken waar we bij zo'n bezichtiging van en eigen woning extra alert op moeten zijn?
Uiteraard gaan we alles opvragen qua VVE; reserve-opbouw, gepland onderhoud etc en de rol van de grootaandeelhouder (corporatie). Wel zitten we nog een beetje met de tuin (begane grond) die om een groot deel van het appartement loopt. Daar wil je niet dat er ineens een fietsenstalling, ondergrondse afvalcontainer of parkeerplaats komt, misschien valt zoiets nog wel op te nemen. Gewoon groenbestemming is prima, je loopt er niet direct in. Iemand ervaring met dat soort bepalingen?
Nu gaan ze het doen via een verkoopmakelaar die na een bezichtiging een prijs vast stelt die verder niet onderhandelbaar is (ze hebben wel een indicatieve prijsrange gegeven) en pas dan krijg je alle voorwaarden.
Dat je niet echt over de prijs kan onderhandelden had ik wel verwacht. Maar ik was wel van plan ze te houden aan de prijsrange van enkele maanden terug aangezien het aan de verkoper lag dat het nu ineens haasten wordt op het einde van het jaar (als we het doen natuurlijk).
Zijn er nog zaken waar we bij zo'n bezichtiging van en eigen woning extra alert op moeten zijn?
Uiteraard gaan we alles opvragen qua VVE; reserve-opbouw, gepland onderhoud etc en de rol van de grootaandeelhouder (corporatie). Wel zitten we nog een beetje met de tuin (begane grond) die om een groot deel van het appartement loopt. Daar wil je niet dat er ineens een fietsenstalling, ondergrondse afvalcontainer of parkeerplaats komt, misschien valt zoiets nog wel op te nemen. Gewoon groenbestemming is prima, je loopt er niet direct in. Iemand ervaring met dat soort bepalingen?
Verwijderd
Je kan ze eraan proberen te houden, maar als verkopende partij staat het hen vrij om te vragen wat ze willen.sambalbaj schreef op woensdag 22 november 2017 @ 13:28:
Dit verhaal van verkoop eigen huurappartement gaat nu concreet worden (eigenlijk al een paar maanden terug maar ons hadden ze niet geïnformeerd).
Van wie is die tuin? Als deze niet bij jouw appartement hoort heb je er vrij weinig over te zeggen. Als ik een huis koop kan ik immers ook niet met de verkoper afspreken dat de buurman van 3 huizen verderop minimaal 2x per maand z'n gazon moet maaien.Zijn er nog zaken waar we bij zo'n bezichtiging van en eigen woning extra alert op moeten zijn?
Vraagje; we hebben een huis op het oog met energielabel A (energieprestatiecoëfficiënt 0,71). Op een hypotheek kun je 0,2% duurzaamheidskorting krijgen als het huis 0,7 of lager scoort.
Hoe vind ik uit wat ik moet doen om de energieprestatiecoëfficiënt onder de 0,7 te krijgen? Iemand hier ervaring mee icm een hypotheek?
Hoe vind ik uit wat ik moet doen om de energieprestatiecoëfficiënt onder de 0,7 te krijgen? Iemand hier ervaring mee icm een hypotheek?
@wian daar kan je bedrijven voor inschakelen. Die kunnen aangeven waar nog winst te behalen is.
Meest eenvoudige optie is zonnepanelen toevoegen aangezien isolatie met 0,71 vaak al aardig goed is.
Meest eenvoudige optie is zonnepanelen toevoegen aangezien isolatie met 0,71 vaak al aardig goed is.
Thanks, heb hier een snelle check gedaan en dan lijken zonnepanelen de grootste verbetering op te leveren. Ga even op zoek welke bedrijven advies kunnen geven en welke een nieuw officieel energielabel kunnen uitgeven wat door de bank geaccepteerd wordt.
Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag!
Bij ons was spouwmuurisolatie de grootste winst. Van E naar C.
Triodos accepteert rapporten van o.a. www.susteen.nl of www.aveb.nl. Van: https://www.triodos.nl/nl...ielabel-energie-besparen/wian schreef op donderdag 23 november 2017 @ 11:23:
Thanks, heb hier een snelle check gedaan en dan lijken zonnepanelen de grootste verbetering op te leveren. Ga even op zoek welke bedrijven advies kunnen geven en welke een nieuw officieel energielabel kunnen uitgeven wat door de bank geaccepteerd wordt.
En Triodos betaald je de kosten van dat advies terug.
http://funda.nl/40459547
Op het bovenstaande huisje een bod uitgebracht van 280k. Word ik net gebeld door de makelaar met de melding dat ik was overboden. Ze hebben 17 biedingen ontvangen waarvan er 10 boven de 280k liggen.
Ik zeg: goh, je gaat me vast niet vertellen wat het geaccepteerde bod is, maar heb je een indicatie voor mij?
Makelaar: het geaccepteerde bod begint met een 3.
Holy shit, 48m2...
Ik ben van mening dat makelaars in Amsterdam onrealistisch lage vraagprijzen hanteren. Deze huizenjacht heeft mij inmiddels aardig wat verlofuren gekost zonder resultaat. Als de bovenstaande woning een vraagprijs van 275/300k had gehad, was ik niet eens wezen kijken.
Maarja, tis natuurlijk makkelijker cashen. Op een vraagprijs van 250k krijg je meer bezichtigingen dan voor 300k. Vervolgens bieden op inschrijving en de verkoper kan kiezen uit tientallen biedingen...
Nog een voorbeeld: http://funda.nl/49344392
Mijn uiteindelijke bod was 285k. Helaas pindakaas.
Op het bovenstaande huisje een bod uitgebracht van 280k. Word ik net gebeld door de makelaar met de melding dat ik was overboden. Ze hebben 17 biedingen ontvangen waarvan er 10 boven de 280k liggen.
Ik zeg: goh, je gaat me vast niet vertellen wat het geaccepteerde bod is, maar heb je een indicatie voor mij?
Holy shit, 48m2...
Ik ben van mening dat makelaars in Amsterdam onrealistisch lage vraagprijzen hanteren. Deze huizenjacht heeft mij inmiddels aardig wat verlofuren gekost zonder resultaat. Als de bovenstaande woning een vraagprijs van 275/300k had gehad, was ik niet eens wezen kijken.
Maarja, tis natuurlijk makkelijker cashen. Op een vraagprijs van 250k krijg je meer bezichtigingen dan voor 300k. Vervolgens bieden op inschrijving en de verkoper kan kiezen uit tientallen biedingen...
[ Voor 5% gewijzigd door iLikeNoobies op 23-11-2017 17:01 ]
Steam: HighTim3s || Twitch: iLikeNoobies
Verwijderd
Zelf heb ik recentelijk een telefoontje gekregen dat ik het beste bod had uitgebracht bij een inschrijving. Helemaal top natuurlijk maar nu loop ik wel tegen wat vragen aan in het concept koopcontract wat mij is toegestuurd. Iemand tips bij wat voor partij ik het beste langs kan gaan om het een en ander door te nemen en evt. aan te passen (ik heb geen aankoopmakelaar)?
Verwijderd
Dit is dus de reden dat zoveel Amsterdammers naar Rotterdam komeniLikeNoobies schreef op donderdag 23 november 2017 @ 16:57:
http://funda.nl/40459547
Holy shit, 48m2...
Bij een aankoopmakelaar of een hypotheekadviseur die hier bij wilt helpen lijkt me. Of hier wat passages neerzetten die onduidelijk zijn als er niks bijzonders in staat qua informatie.Verwijderd schreef op donderdag 23 november 2017 @ 17:36:
Zelf heb ik recentelijk een telefoontje gekregen dat ik het beste bod had uitgebracht bij een inschrijving. Helemaal top natuurlijk maar nu loop ik wel tegen wat vragen aan in het concept koopcontract wat mij is toegestuurd. Iemand tips bij wat voor partij ik het beste langs kan gaan om het een en ander door te nemen en evt. aan te passen (ik heb geen aankoopmakelaar)?
Via vereniging eigen huis kun je voor 199 euro door een jurist naar het contract laten kijken. Er staat daar ook een model contract met toelichting. Kun je vergelijken met wat jij hebt gekregen.
Als je dat weet moet je je zoekfilter aanpasseniLikeNoobies schreef op donderdag 23 november 2017 @ 16:57:
Holy shit, 48m2...
Ik ben van mening dat makelaars in Amsterdam onrealistisch lage vraagprijzen hanteren. Deze huizenjacht heeft mij inmiddels aardig wat verlofuren gekost zonder resultaat.
Voor een makelaar is het niet interessant om als enige wel hogere vraagprijzen te hanteren, dat stoot potentiële kopers alleen maar af.
Verder gaat het natuurlijk heel raar in Amsterdam. Mijn buren waren ook verbaasd dat ze vier maanden geleden 325k voor hun huis kregen, vraagprijs 275k. Ik heb mijn huis in december 2014 voor €173.000 gekocht en verbouwd voor zo'n €30.000. Dus in totaal 203k.
Onze huizen zijn prima vergelijkbaar, maar in mijn huis is alles uit 2015 (keuken, vloerbedekking, cv-ketel, schilderwerk, tuin, badkamer) en bij mijn buren uit 2006. En ik heb 3000Wp aan zonnepanelen, zij niks. Ik denk dat ik daarom nu wel 350k zou kunnen krijgen voor mijn huis, ook omdat er weer een paar maanden prijsstijging bij is gekomen.. Dat is gewoon een waardestijging van 72% in minder dan drie jaar

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Dat zijn allemaal nepperts uit BrabantVerwijderd schreef op donderdag 23 november 2017 @ 17:41:
[...]
Dit is dus de reden dat zoveel Amsterdammers naar Rotterdam komen
Ik heb het sowieso nog nooit gesnapt waarom die het zo ver van huis zoeken, maar er o zo trots op zijn.
Verwijderd
Langs een aankoopmakelaar gaan is misschien ook wel een goed idee, al heb ik het idee dat ik het meeste nu wel vrij goed begrijp. Morgen is er toevallig een inloop uurtje bij een lokaal notariskantoor, eens kijken of zij nog iets kunnen aanvullen.Tsurany schreef op donderdag 23 november 2017 @ 19:28:
[...]
Bij een aankoopmakelaar of een hypotheekadviseur die hier bij wilt helpen lijkt me. Of hier wat passages neerzetten die onduidelijk zijn als er niks bijzonders in staat qua informatie.
Het contract is (gelukkig) grotendeels gebaseerd op het modelcontract, dus heb al wat kunnen vergelijken.wian schreef op donderdag 23 november 2017 @ 20:13:
Via vereniging eigen huis kun je voor 199 euro door een jurist naar het contract laten kijken. Er staat daar ook een model contract met toelichting. Kun je vergelijken met wat jij hebt gekregen.
Waar ik bijvoorbeeld mee worstel:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik begrijp niet helemaal wat ze met dat laatste vetgedrukte bedoelen. Nu komt het over alsof de verkopers nog een extra vergoeding gaan krijgen voor hun deel van de VvE pot. Aan de andere kant doelen ze misschien erop dat het aandeel van de VVE pot buiten de transactieprijs wordt gehouden omdat daar geen overdrachtsbelasting over betaald moet worden.
Daarnaast nog wat puntjes:
- Op de vragenlijst geven de verkopers aan dat er geen erfdienstbaarheden, kettingbedingen etc. zijn terwijl deze wel naar voren komen op de voorgaande leveringsakte en in het de concept koopovereenkomst is hier ook een clausule voor opgenomen.
- Zelfde voor asbest. In de vragenlijst aangegeven dat de verkopers niets van asbest weten, maar vervolgens wel een asbestclausule toegevoegd met bewoording waaruit blijkt dat de verkopers wel degelijk weten dat er asbest is gebruikt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dit stond er bij ons ook in, meer omdat het in die bouwperiode gewoon gebruikt werd. Ze hadden bij ons oko een dik gedrukte clausule erachter geplakt. We gaan het zien, hoogst waarschijnlijk zijn het de leitjes die de dakkapel bedekken maar zeker weten we het nog niet (overdracht pas 5 december). Bouwkundige vond dus alleen de leitjes, timmerman zei dat het zink was waarschijnlijk..Verwijderd schreef op donderdag 23 november 2017 @ 21:13:
- Zelfde voor asbest. In de vragenlijst aangegeven dat de verkopers niets van asbest weten, maar vervolgens wel een asbestclausule toegevoegd met bewoording waaruit blijkt dat de verkopers wel degelijk weten dat er asbest is gebruikt.
***members only***
Ojee...Verwijderd schreef op donderdag 23 november 2017 @ 17:41:
[...]
4 dingen daarover:
1) het gaat met Nederland kennelijk nog slechter dan ik dacht.

2) gelukkig ben ik er al een tijdje weg.

3) biedt het COA deze vluchtelingen al taalcursussen aan?

4) zijn er al facebookoproepen de A13 voor het kleinpolderplein te blokkeren, om erger te voorkomen?
YouTube: Sting - Englishman In New York ...
[ Voor 20% gewijzigd door Vanoverdegrens op 23-11-2017 21:53 ]
Geen van beiden. Een reserve/onderhoudsfonds is tegenwoordig verplicht bij een appartement. Daar zit een X bedrag in en jij hebt, als appartementseigenaar, een aandeel in dat fonds. De notaris zal áltijd de Vereniging van Eigenaars informeren over de voorgenomen overdracht en zal daarbij vragen of de verkoper betalingsachterstanden heeft, wat het saldo van het reservefonds is, het aandeel van het onderhavige appartementsrecht hierin en of er eventueel administratie/uittreidings/toetredingskosten zijn verschuldigd. Al deze bedragen worden, indien van toepassing, verrekend via de notaris.Verwijderd schreef op donderdag 23 november 2017 @ 21:13:
Ik begrijp niet helemaal wat ze met dat laatste vetgedrukte bedoelen. Nu komt het over alsof de verkopers nog een extra vergoeding gaan krijgen voor hun deel van de VvE pot. Aan de andere kant doelen ze misschien erop dat het aandeel van de VVE pot buiten de transactieprijs wordt gehouden omdat daar geen overdrachtsbelasting over betaald moet worden.
Het aandeel in het reserve- en onderhoudsfonds is inbegrepen in de koopsom en daarover is idd geen overdrachtsbelasting verschuldigd. Om de overdrachtsbelasting te berekenen neem je bij een appartement dus de koopsom, trekt daar het desbetreffende aandeel in het onderhouds/reservefonds vanaf, rond dat af op 50 euro naar beneden en over dát bedrag betaal je 2% overdrachtsbelasting.
Voor dit soort informatie heb je dus een aankoopmakelaar...
[ Voor 11% gewijzigd door Jiffy op 23-11-2017 22:34 ]
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Het komt mij meer over dat ze zeggen: "We hebben geen idee wat het aandeel nu is (en geen zin om het uit te zoeken), dat zien we bij de notaris wel."Verwijderd schreef op donderdag 23 november 2017 @ 21:13:
[...]
Langs een aankoopmakelaar gaan is misschien ook wel een goed idee, al heb ik het idee dat ik het meeste nu wel vrij goed begrijp. Morgen is er toevallig een inloop uurtje bij een lokaal notariskantoor, eens kijken of zij nog iets kunnen aanvullen.
[...]
Het contract is (gelukkig) grotendeels gebaseerd op het modelcontract, dus heb al wat kunnen vergelijken.
Waar ik bijvoorbeeld mee worstel:
***members only***
Dat soort clausules zijn standaard (dat de erfdienstbarheden, etc. overgenomen worden mochten die er zijn). Of staat er een concrete regeling in? Dan nog maakt het voor de aankoop niet uit, tenzij er iets instaat waar je zelf absoluut niet aan wil voldoen. Dan moet je de koop afblazenDaarnaast nog wat puntjes:
- Op de vragenlijst geven de verkopers aan dat er geen erfdienstbaarheden, kettingbedingen etc. zijn terwijl deze wel naar voren komen op de voorgaande leveringsakte en in het de concept koopovereenkomst is hier ook een clausule voor opgenomen.
Asbest is vroeger heel veel gebruikt op plekken waar je het pas tegenkomt op het moment dat je gaat verbouwen. Denk hieraan bijvoorbeeld aan asbest onder wandpanelen aan de buitenkant van het gebouw. Of asbest in een gedeeld leidingkanaal (riool, water, ventilatie, etc). Hiervan zie je de binnenkant normaal gezien niet- Zelfde voor asbest. In de vragenlijst aangegeven dat de verkopers niets van asbest weten, maar vervolgens wel een asbestclausule toegevoegd met bewoording waaruit blijkt dat de verkopers wel degelijk weten dat er asbest is gebruikt.
***members only***
In dit geval zegt de verkoper dus dat er bij hem/haar geen asbest bekend is, maar dat wil niet zeggen dat het er niet is.
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
Ze komen ook naar Den Haag. En ze bieden Amsterdamse prijzenVerwijderd schreef op donderdag 23 november 2017 @ 17:41:
[...]

PSN: Kjujay
22k vind ik nog meevallen, hoor al verhalen van 75k boven vraagprijs... Wel met eigen geld natuurlijk.
[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 24-11-2017 08:43 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
75k boven de vraagprijs* is op zich geen ramp, mits je met de taxatie enigszins in de buurt kan komen. 75k boven de marktwaarde, dat is gewoon dom. Maar ik zie het wel af en toe gebeuren en inderdaad met eigen geld.
*Een vraagprijs is geen referentie voor de marktwaarde.
*Een vraagprijs is geen referentie voor de marktwaarde.
[ Voor 17% gewijzigd door Kju op 24-11-2017 08:47 ]
PSN: Kjujay
Verwijderd
In die richting had ik het ook begrepen, bedankt voor de bevestigingJiffy schreef op donderdag 23 november 2017 @ 22:30:
[...]
Geen van beiden. Een reserve/onderhoudsfonds is tegenwoordig verplicht bij een appartement. Daar zit een X bedrag in en jij hebt, als appartementseigenaar, een aandeel in dat fonds. De notaris zal áltijd de Vereniging van Eigenaars informeren over de voorgenomen overdracht en zal daarbij vragen of de verkoper betalingsachterstanden heeft, wat het saldo van het reservefonds is, het aandeel van het onderhavige appartementsrecht hierin en of er eventueel administratie/uittreidings/toetredingskosten zijn verschuldigd. Al deze bedragen worden, indien van toepassing, verrekend via de notaris.
Het aandeel in het reserve- en onderhoudsfonds is inbegrepen in de koopsom en daarover is idd geen overdrachtsbelasting verschuldigd. Om de overdrachtsbelasting te berekenen neem je bij een appartement dus de koopsom, trekt daar het desbetreffende aandeel in het onderhouds/reservefonds vanaf, rond dat af op 50 euro naar beneden en over dát bedrag betaal je 2% overdrachtsbelasting.
Gelukkig waren ze erg behulpzaam bij het gratis inloopspreekuur bij de lokale notarisVoor dit soort informatie heb je dus een aankoopmakelaar...
Nu zie ik het ook, bedanktShadowLord schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 08:12:
[...]
Het komt mij meer over dat ze zeggen: "We hebben geen idee wat het aandeel nu is (en geen zin om het uit te zoeken), dat zien we bij de notaris wel."
Een hele lap tekst over het gehele bouwblok uit de tijd dat het werd neergezet. Gaat zover ik heb gelezen vooral over waar de gebouwen mogen staan, hoe hoog ze mogen zijn etc. En nog iets over een antenne installatie. Ga het zo nog eens goed bestuderen.[...]
Dat soort clausules zijn standaard (dat de erfdienstbarheden, etc. overgenomen worden mochten die er zijn). Of staat er een concrete regeling in? Dan nog maakt het voor de aankoop niet uit, tenzij er iets instaat waar je zelf absoluut niet aan wil voldoen. Dan moet je de koop afblazen
[...]
Vanochtend bij de keuring is er al een plaat asbest in de bovenberging aangewezenAsbest is vroeger heel veel gebruikt op plekken waar je het pas tegenkomt op het moment dat je gaat verbouwen. Denk hieraan bijvoorbeeld aan asbest onder wandpanelen aan de buitenkant van het gebouw. Of asbest in een gedeeld leidingkanaal (riool, water, ventilatie, etc). Hiervan zie je de binnenkant normaal gezien niet
In dit geval zegt de verkoper dus dat er bij hem/haar geen asbest bekend is, maar dat wil niet zeggen dat het er niet is.
Ach die labels slaan eigenlijk ook gewoon nergens op zegt niets, en had advies wat veel sites geven ter verbetering klopt ook niet altijd.CurlyMo schreef op donderdag 23 november 2017 @ 11:25:
Bij ons was spouwmuurisolatie de grootste winst. Van E naar C.
Ik heb over een tijdje 0 op elke meter gemiddeld per jaar maar wel een energieclasse B.

Serieus in die regio gaat het blijkbaar nergens meer over, nou ja als het salaris dan ook 2x zo veel is valt het natuurlijk wel mee. Maar 75k boven de vraagprijs ik neem aan dat we het dan hebben over villas/ vrijstaande huizen en niet over een appartement ofzo. 10% erboven kan ik begrijpen, hoewel het absurd is maar veel meer zou echt gestoord zijn.75k boven de vraagprijs* is op zich geen ramp, mits je met de taxatie enigszins in de buurt kan komen. 75k boven de marktwaarde, dat is gewoon dom. Maar ik zie het wel af en toe gebeuren en inderdaad met eigen geld.
[ Voor 41% gewijzigd door Shadowhawk00 op 25-11-2017 12:38 ]
Het ziet er dus naar uit dat je in die buurten 20-25% boven de gevraagde prijs dient te bieden om in aanmerking te komen voor de woning. Lijkt me vooral lastig voor de onbekende koper, ik zou dan ook zeggen, neem een aankoopmakelaar in de arm. Die kan tenminste nog een beetje inschatten op welke logica een bepaalde vraagprijs is gestoeld. Het lijkt me enorm veel frustratie opleveren om dit zelf te gaan doen in een stad waar de gekte zo sterk is toegeslagen. Bedenk je ook eens wat die verlofuren je allemaal wel niet gekost hebben.
[ Voor 7% gewijzigd door fonsoy op 26-11-2017 17:30 ]
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Ach het houd vanzelf een keer op, voor beleggers is het na een tijdje niet goed genoeg meer omdat de huurprijs ook een grens heeft.fonsoy schreef op zondag 26 november 2017 @ 17:29:
Het ziet er dus naar uit dat je in die buurten 20-25% boven de gevraagde prijs dient te bieden om in aanmerking te komen voor de woning. Lijkt me vooral lastig voor de onbekende koper, ik zou dan ook zeggen, neem een aankoopmakelaar in de arm. Die kan tenminste nog een beetje inschatten op welke logica een bepaalde vraagprijs is gestoeld. Het lijkt me enorm veel frustratie opleveren om dit zelf te gaan doen in een stad waar de gekte zo sterk is toegeslagen. Bedenk je ook eens wat die verlofuren je allemaal wel niet gekost hebben.
Ik zie het nut van een aankoop makelaar eigenlijk niet zo, ja hij kent de markt maar goed beetje funda + google en jij weet ook wel waar huizen voor op de markt komen.
En telefoontje kost niet heel veel verlof uren natuurlijk, bezichtiging moet je toch echt zelf gaan doen en bieden kan per telefoon en er zijn maar weinig werkgevers die moeilijk doen als jij even 5minuten een telefoontje pleegt.
Geen vrijstaand huis, het betreft een appartement met tuin, van nog geen 120m2 en idd bijna 25% boven vraagprijs.. Maarja als mensen 10x achter het net vissen ivm te laag bod en ondertussen stijgen de prijzen jaarlijks zo'n 20%, is het niet eens zo'n slechte investeringShadowhawk00 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 19:24:
[...]
Ach die labels slaan eigenlijk ook gewoon nergens op zegt niets, en had advies wat veel sites geven ter verbetering klopt ook niet altijd.
Ik heb over een tijdje 0 op elke meter gemiddeld per jaar maar wel een energieclasse B.
[...]
Serieus in die regio gaat het blijkbaar nergens meer over, nou ja als het salaris dan ook 2x zo veel is valt het natuurlijk wel mee. Maar 75k boven de vraagprijs ik neem aan dat we het dan hebben over villas/ vrijstaande huizen en niet over een appartement ofzo. 10% erboven kan ik begrijpen, hoewel het absurd is maar veel meer zou echt gestoord zijn.
Verkopers schieten er ook weinig mee op. In mijn situatie, we hebben een nieuwe woning gekocht die de afgelopen jaren ook hard in prijs is gestegen, ik schat zo'n 10% per jaar. Ons appartement stijgt nu wel 20% per jaar (gewildere locatie dan nieuwe woning), maar omdat de waarde de helft is, staan we absoluut gezien zo ongeveer quitte. Enige voordeel is dat we op papier veel eigen vermogen in het huis hebben, wat gunstig is voor de rente.
[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 26-11-2017 22:29 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Verwijderd
Nog even een vraagje over de ouderdomsclausule. Ik heb net het contract terug gekregen en daar staat een ouderdomsclausule in welke verwoord is in de trant van:
De verkopend makelaar wil de 2e variant niet opnemen omdat hij niet wil dat als er gebreken aan het licht komen er een discussie / strijd komt of het gebrek wel of niet het gevolg is van ouderdom. Zelf ben ik het er niet helemaal mee eens aangezien alles dan ineens op mijn bordje komt en het dan niet echt meer een ouderdomsclausule is maar meer een algehele vrijwaringsclausule is. Ben ik hier onredelijk of is het normaal om voor de eerste variant te gaan?
En niet als:In afwijking van artikel 6.3 van deze koopakte komt het geheel of ten dele ontbreken van één of meer eigenschappen van de onroerende zaak voor normaal en bijzonder gebruik en het eventueel anderszins niet beantwoorden van de zaak aan de overeenkomst voor rekening en risico van de koper.
....In afwijking van artikel 6.3 van deze koopakte komen (het normaal gebruik belemmerende) gebreken die het gevolg zijn van de ouderdom van de woning, voor risico van de koper.
De verkopend makelaar wil de 2e variant niet opnemen omdat hij niet wil dat als er gebreken aan het licht komen er een discussie / strijd komt of het gebrek wel of niet het gevolg is van ouderdom. Zelf ben ik het er niet helemaal mee eens aangezien alles dan ineens op mijn bordje komt en het dan niet echt meer een ouderdomsclausule is maar meer een algehele vrijwaringsclausule is. Ben ik hier onredelijk of is het normaal om voor de eerste variant te gaan?
Ik zou met de eerste versie ook niet akkoord gaan. Het is inderdaad zoals je al stelt een volledige vrijwaring dat je object als woning kunt gaan gebruiken.
Het is een vrij standaard formulering (voor zover ik kan zien), en het is zeker geen vrijwaring voor elk gebrek. Verkoper heeft minimaal nog steeds de verplichting om bij hem bekende gebreken te vermelden.
[ Voor 12% gewijzigd door naitsoezn op 27-11-2017 15:35 ]
Die voorbeeld akte gaat minder ver:naitsoezn schreef op maandag 27 november 2017 @ 15:34:
Het is een vrij standaard formulering (voor zover ik kan zien), en het is zeker geen vrijwaring voor elk gebrek. Verkoper heeft minimaal nog steeds de verplichting om bij hem bekende gebreken te vermelden.
Zoals het bij @Verwijderd vermeld staat heeft de verkoper geen aansprakelijkheid, of het nu wel of niet over een verborgen gebrek gaat.Indien de feitelijke levering eerder plaatsvindt, zal de onroerende zaak op dat moment de bezitten die voor een normaal gebruik nodig zijn.
Verkoper staat niet in voor andere eigenschappen dan die voor een normaal gebruik nodig zijn.
Gebreken die het normale gebruik belemmeren en die aan koper bekend of kenbaar zijn op het
moment van het tot stand komen van deze koopovereenkomst komen voor rekening en risico van koper.
Voor gebreken die het normale gebruik belemmeren en die niet aan koper bekend of kenbaar waren op het moment van het tot stand komen van deze koopovereenkomst is verkoper uitsluitend aansprakelijk voor de herstelkosten.
Bij het vaststellen van de herstelkosten wordt rekening gehouden met de aftrek 'nieuw voor oud'.
Verkoper is niet aansprakelijk voor overige (aanvullende) schade, tenzij verkoper een verwijt treft.
Volgens mij staat hier ongeveer dezelfde formulering en daar heeft de rechter geoordeeld dat dit geen vrijbrief is om onder elke verantwoordelijkheid uit te komen.CurlyMo schreef op maandag 27 november 2017 @ 15:41:
[...]
Die voorbeeld akte gaat minder ver:
[...]
Zoals het bij @Verwijderd vermeld staat heeft de verkoper geen aansprakelijkheid, of het nu wel of niet over een verborgen gebrek gaat.
Verwijderd
Wat naitsoezn zegt klopt wel. Als de verkopers bekend zijn met het verborgen gebrek hebben ze uiteraard nog steeds meldingsplicht. Het gaat er mij meer om of je in die ouderdomsclausule expliciet moet zeggen dat het slaat op gebreken als gevolg van ouderdom of dat het over alle gebreken gaat.
Je hebt gelijk. De verkoper heeft plichten. Ik zou het zelf alleen geen prettig gevoel vinden om met zo'n clausule naar de rechter te moeten.naitsoezn schreef op maandag 27 november 2017 @ 15:46:
[...]
Volgens mij staat hier ongeveer dezelfde formulering en daar heeft de rechter geoordeeld dat dit geen vrijbrief is om onder elke verantwoordelijkheid uit te komen.
In onze koopovereenkomst stond dat we bij afwijzing van de financiering alle stukken aan de makelaar dienden te overhandigen die we ook aan de bank gestuurd hebben. Dit heb ik ook laten wijzigingen in alleen de afwijzingsbrief. Los van of de makelaar het wel of niet mag eisen, zulke clausules wil ik gewoon niet tekenen.
Die meldingplicht is er inderdaad. Daar doet een ouderdomsclausule niks aan af. De vraag is alleen of je het prettig vind om deze koopovereenkomst te ondertekenen en er misschien mee naar de rechter te moeten. Die zal ook vragen waarom je getekend hebt, nog los van of het rechtsgeldig was.Verwijderd schreef op maandag 27 november 2017 @ 15:49:
Wat naitsoezn zegt klopt wel. Als de verkopers bekend zijn met het verborgen gebrek hebben ze uiteraard nog steeds meldingsplicht. Het gaat er mij meer om of je in die ouderdomsclausule expliciet moet zeggen dat het slaat op gebreken als gevolg van ouderdom of dat het over alle gebreken gaat.
Heb je al weet van eventueel gebreken?
[ Voor 30% gewijzigd door CurlyMo op 27-11-2017 15:53 ]
Verwijderd
Met die eerste clausule zou ik never nooit instemmen. Daar staat gewoon dat als de woning niet geschikt is voor gebruik als woning dat voor rekening van de koper komt.
Het is leuk dat een rechter een keer heeft geoordeeld dat zo'n clausule verkoper niet van alle verplichtingen ontslaat, maar zo is het wèl opgeschreven. Een andere rechter kan net zo goed anders oordelen.
Als verkoper een ouderdomsclausule wil opnemen, waarom pakt hij dan niet gewoon de standaard NVM-ouderdomsclausule? Nu lijkt het erop alsof hij zelf heeft zitten prutsen.
Het is leuk dat een rechter een keer heeft geoordeeld dat zo'n clausule verkoper niet van alle verplichtingen ontslaat, maar zo is het wèl opgeschreven. Een andere rechter kan net zo goed anders oordelen.
Als verkoper een ouderdomsclausule wil opnemen, waarom pakt hij dan niet gewoon de standaard NVM-ouderdomsclausule? Nu lijkt het erop alsof hij zelf heeft zitten prutsen.
Volgens mij is die er nietVerwijderd schreef op maandag 27 november 2017 @ 15:54:
Die heb ik net aangehaaldnaitsoezn schreef op maandag 27 november 2017 @ 15:55:
[...]
Volgens mij is die er nieten voor zover ik een beetje heb kunnen vinden is dit een vrij standaard ouderdomsclausule.

https://www.eigenhuis.nl/...opovereenkomst-eigen-huisModel koopovereenkomst voor een bestaande eengezinswoning (model 2017). Vastgesteld door de Nederlandse Vereniging van Makelaars en Taxateurs in onroerende goederen NVM, VastgoedPRO, VBO Makelaar, de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis.
Ik zou eigenlijk ook alleen maar met een makelaar in zee gaan die met het voorbeeld werkt.
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7