Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 64 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:42
Hebben jullie ervaring met wat een erfpacht doet met hypotheek?

We zitten nu naar een object te kijken met erfpacht aflopend in 2025. Dat is dus over niet al te lange tijd. Van wat ik begreep zijn banken hier niet echt happig op.

Oppervlakte
167 m²
Eigendomssituatie
Gemeentelijke erfpacht (einddatum erfpacht: 2025)
Lasten
€ 242 per jaar

Gemeente Vlaardingen. Het gaat om een gesloten enveloppe bieding, kleine kans dat we het gaan worden. Maar ben toch benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:19
Shinji schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 11:51:

We zitten nu naar een object te kijken met erfpacht aflopend in 2025. Dat is dus over niet al te lange tijd. Van wat ik begreep zijn banken hier niet echt happig op.

Oppervlakte
167 m²
Eigendomssituatie
Lasten
€ 242 per jaar

Gemeente Vlaardingen. Het gaat om een gesloten enveloppe bieding, kleine kans dat we het gaan worden. Maar ben toch benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben.
Erfpacht = invullen van een lening bij een hypotheekcalculator online.

Echter grote onzekerheid wat nu de grondwaarde is. Dus zou zomaar kunnen dat de maandlasten flink omhoog gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Shinji schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 11:51:

Oppervlakte
167 m²
Eigendomssituatie
Lasten
€ 242 per jaar

Gaat erg lastig worden, onvoorspelbare maandlasten over ~8 jaar is niet iets wat heel aantrekkelijk is voor een bank. Dan moet je eigenlijk zorgen dat de huidige eigenaren direct de erfpacht afkopen of verlengen.

Volgens mij was hier niet zo lang geleden ook al een discussie over.
Edit: Bezulba in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

[ Voor 4% gewijzigd door Tsurany op 09-10-2017 15:18 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Erfpacht is geen probleem, mits de canonverplichting is afgekocht voor een zodanig lange periode dat zowel jij als jouw opvolgende koper er geen hinder of onzekerheid van gaan ondervinden.

In dit geval eindigt de erfpacht in 2025. Het is onzeker wat er dan gebeurt. Het kan zijn dat de gemeente van de grond af wil en dat je de kans krijgt om de grond te kopen. Het kan ook zijn dat de grond opnieuw in erfpacht wordt uitgegeven en dat jij te maken krijgt met een forse verhoging van de canon.

Je kunt via de gemeente vaak wel informatie krijgen over het erfpachtbeleid, zoals de mogelijkheid om de grond te kopen en de berekeningen die daar dan bij horen. Ook kun je (moet je) bij de gemeente de erfpachtvoorwaarden opvragen als je daadwerkelijk geïnteresseerd bent.

Over het algemeen hebben hypotheekverstrekkers niet zo'n probleem met erfpacht, mits ze het risico goed kunnen inschatten. Bij gemeentelijke erfpacht is dat meestal wel het geval, maar bij particuliere erfpacht vaak niet.

Verder geldt onder NHG de regel dat de resterende looptijd van de erfpacht niet korter mag zijn dan de helft van de looptijd van de lening, tenzij in de erfpachtovereenkomst is opgenomen dat de erfpacht na die termijn onvoorwaardelijk wordt verlengd. Aangezien deze erfpacht nog 8 jaar duurt, kan dat dus ook nog wel een issue zijn.

Anderzijds lijkt het canonbedrag van 242,-- per jaar overigens heel overzichtelijk, dus wellicht kun je het even laten narekenen. Als blijkt dat je voor een paar duizend euro de grond erbij kunt kopen is dat misschien de moeite waard.

[ Voor 3% gewijzigd door nare man op 09-10-2017 15:18 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Duidelijk, ik merk echter dat de informatieverstrekking met betrekking tot de status van de erfpacht vanuit verkopers vaak niet goed is. Dus ik ben benieuwd of ik van dit object het plaatje compleet ga krijgen.

Gezien de animo voor dit object hebben ze besloten twee bezichtigings momenten te plannen (vrije inloop) en daarna moeten de biedingen binnen zijn voor een bepaalde datum. Vraagprijs is 275k dus ik verwacht dat als je kans wil maken je minimaal 285k moet bieden. NHG is dus niet van toepassing.

https://www.funda.nl/koop...312242-populierendreef-5/

Of wij het datzelf waard gaan vinden moeten we dus nog voor gaan kijken. Het liefst zou ik de grond inderdaad gelijk kopen, maar gezien de discussie eerder in dit topic is dat ook niet altijd even makkelijk om dat tegelijk gedaan te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

^^ Als je serieus geinteresseerd bent zou ik proberen om jullie specifieke mogelijkheden in deze erfpacht-situatie duidelijk te krijgen, bieden wat je het waard vindt én wat binnen jullie mogelijkheden ligt, en niet te snel opgeven als er een ander bod is wat beter is. Grote Reële kans dat het winnende bod uiteindelijk nog te maken krijgt met een bokkende financier (bv doordat er niet genoeg is ingelezen en/of te weinig eigen geld icm de erfpact-situatie).

[ Voor 8% gewijzigd door naitsoezn op 09-10-2017 16:10 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcardxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-05-2022
Shinji schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 15:55:
Duidelijk, ik merk echter dat de informatieverstrekking met betrekking tot de status van de erfpacht vanuit verkopers vaak niet goed is. Dus ik ben benieuwd of ik van dit object het plaatje compleet ga krijgen.

Gezien de animo voor dit object hebben ze besloten twee bezichtigings momenten te plannen (vrije inloop) en daarna moeten de biedingen binnen zijn voor een bepaalde datum. Vraagprijs is 275k dus ik verwacht dat als je kans wil maken je minimaal 285k moet bieden. NHG is dus niet van toepassing.

Of wij het datzelf waard gaan vinden moeten we dus nog voor gaan kijken. Het liefst zou ik de grond inderdaad gelijk kopen, maar gezien de discussie eerder in dit topic is dat ook niet altijd even makkelijk om dat tegelijk gedaan te krijgen.
Als ik dit soort huizen met dat soort prijzen zie ben ik blij dat ik in het oosten woon, nu was ik hier al aan het klagen omdat ik zelf verder uit het noorden kom maar goed.

Over een maand eindelijk onze sleutels ophalen na 5 maanden gewoond te hebben bij mijn ouders. Heb het ook aan de keukentafel uit onderhandeld en inmiddels gaan dezelfde woningen voor 270k weg, we hebben de onze voor 235 gekocht. Huidige eigenaar die doet daar op het moment wat chagrijnig over maar goed hij heeft zelf die handtekening gezet, ik niet.

Nu druk bezig de inrichting voor wc en douche uitkiezen, wat leuk is maar wel erg lastig is als je een woning gaat betrekken waar je 'definitief' in wil blijven en dat telt het wel behoorlijk aan. Bijv de keuze voor een back to wall bad ipv een normaal bad, even €700 extra omdat je in je hoofd hebt 'waarschijnlijk moet je er heel lang tegen aan kijken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
wildcardxl schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 16:10:
[...]

Als ik dit soort huizen met dat soort prijzen zie ben ik blij dat ik in het oosten woon, nu was ik hier al aan het klagen omdat ik zelf verder uit het noorden kom maar goed.
Ja daar heb je wel gelijk in, het gaat echt zo ongelofelijk hard op het moment. Daarnet is er ook weer een bezichtiging afgezegd van een woning die vorige week online kwam met de melding dat hij is verkocht.

Ik zou zelf ook prima wat verder weg willen wonen, echter is voor mijn vrouw Vlaardingen de enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man

https://www.vlaardingen.n...n_en_wonen/Wonen/Erfpacht

Staat allerlei nuttige info.

Als ik jou was zou ik gewoon eens bellen met de verkopende makelaar. Misschien hebben de huidige eigenaars wel een berekening laten maken door de gemeente Vlaardingen van de prijs die nodig is om de erfpachtgrond in eigendom te verkrijgen. Dan kun je zonder geld uit te geven al een behoorlijke indruk krijgen van de ordegrootte waar je rekening mee moet houden.

[ Voor 4% gewijzigd door nare man op 09-10-2017 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:47

Osxy

Holy crap on a cracker

Houd er rekening mee dat erfpacht een grote invloed op je maximale hypotheek som en her-verkoopbaarheid heeft.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
nare man schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 16:29:
[...]

https://www.vlaardingen.n...n_en_wonen/Wonen/Erfpacht

Staat allerlei nuttige info.

Als ik jou was zou ik gewoon eens bellen met de verkopende makelaar. Misschien hebben de huidige eigenaars wel een berekening laten maken door de gemeente Vlaardingen van de prijs die nodig is om de erfpachtgrond in eigendom te verkrijgen. Dan kun je zonder geld uit te geven al een behoorlijke indruk krijgen van de ordegrootte waar je rekening mee moet houden.
Heb ik het meeste al inderdaad van gelezen, zijn al een jaar aan het zoeken en bieden, tot nu toe hebben we telkens afgezien als er ergens nog erfpacht op rust omdat ik het een risico vond. De pagina's worden ook weinig concreet omdat er altijd in algemeenheden gepraat wordt (begrijpelijk ook). Echter wordt het steeds nijpender dus wil ik toch af en toe kijken of het dan nog mogelijk is. Ik zal eens met de makelaar gaan bellen. Ik denk wel dat het dan informatie is die ze aan iedereen moeten verstrekken als ze daar de beschikking over hebben?
xminator schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 14:17:
[...]

Erfpacht = invullen van een lening bij een hypotheekcalculator online.

Echter grote onzekerheid wat nu de grondwaarde is. Dus zou zomaar kunnen dat de maandlasten flink omhoog gaan.
De meeste die ik tegen kwam hadden niet de optie om erfpacht mee te nemen. Nu wel een gevonden maar lijkt er niet echt wat mee te doen, of geeft in ieder geval niet duidelijk aan wat het verschil is zonder de erfpacht.
Osxy schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 16:35:
[...]
Houd er rekening mee dat erfpacht een grote invloed op je maximale hypotheek som en her-verkoopbaarheid heeft.
Dat lijkt dus mee te vallen, op de volgende pagina is ongeacht of ik 0 euro of 242 euro invul bij erfpacht het maximale hypotheek bedrag gelijk
https://www.berekenhet.nl...e-erfpacht-hypotheek.html

[ Voor 33% gewijzigd door Shinji op 09-10-2017 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Shinji schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 16:35:
[...]

Heb ik het meeste al inderdaad van gelezen, zijn al een jaar aan het zoeken en bieden, tot nu toe hebben we telkens afgezien als er ergens nog erfpacht op rust omdat ik het een risico vond. De pagina's worden ook weinig concreet omdat er altijd in algemeenheden gepraat wordt (begrijpelijk ook). Echter wordt het steeds nijpender dus wil ik toch af en toe kijken of het dan nog mogelijk is. Ik zal eens met de makelaar gaan bellen. Ik denk wel dat het dan informatie is die ze aan iedereen moeten verstrekken als ze daar de beschikking over hebben?
Erfpacht is geen risico, alleen je moet wel weten waar je mee bezig bent en vooral wat de voorwaarden zijn.

Als je een huis op erfpachtgrond koopt, dan ga je een overeenkomst aan met de gemeente waarop allerlei voorwaarden van toepassing zijn. Het is dus zeker informatie die de verkopers moeten hebben en die de verkoopmakelaar ook moet kunnen toelichten. Sterker nog, zonder de overeenkomst van erfpacht en de daarop toepasselijke voorwaarden kan de notaris niet eens passeren.

Hele wijken zijn in erfpacht uitgegeven, dus een beetje makelaar kent de erfpachtsituatie ter plaatse en kan tenminste iets zeggen over het algemene erfpachtbeleid van de gemeente, over de grondprijs en de ontwikkelingen daarin en over de ordegrootte van het bedrag dat je moet betalen als je de grond zou willen kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door nare man op 09-10-2017 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincedf
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-09 12:31
*snip* crossposten is niet de bedoeling, je hebt al een topic hierover: Verkopend makelaar doet raar

[ Voor 96% gewijzigd door Señor Sjon op 10-10-2017 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Klein vraagje, is het verstandig om lid te worden van Vereniging Eigen Huis?
Mijn vader wees me hier op. Ze bieden forse kortingen op taxaties en bouwkundige keuringen.
Helaas heb ik wel al een bouwkundige keuring geregeld (€428 incl BTW met 10 jaar onderhoudsplan).
Een taxatie kost zo'n €250-350 als ik zo op wat sites kijk.

Zijn er dingen om op te letten bij zo iemand te selecteren?
Of kan iemand wat aanraden in (omgeving) Breda? :P

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ik vind de VEH en meneer De La Porte onuitstaanbaar, dus ik ben geen lid en zal het ook nooit worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Shinji schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 16:35:
[...]

[...]

De meeste die ik tegen kwam hadden niet de optie om erfpacht mee te nemen. Nu wel een gevonden maar lijkt er niet echt wat mee te doen, of geeft in ieder geval niet duidelijk aan wat het verschil is zonder de erfpacht.

[...]

Dat lijkt dus mee te vallen, op de volgende pagina is ongeacht of ik 0 euro of 242 euro invul bij erfpacht het maximale hypotheek bedrag gelijk
https://www.berekenhet.nl...e-erfpacht-hypotheek.html
Het grootste risico van erfpacht is de heruitgifte.
De gemeente berekent dan opnieuw de prijs van je erfpacht en legt die weer voor een X aantal jaar vast.
Maar als je erfpacht 50 jaar heeft vastgelegen, dan betekent dat dat er bij de heruitgifte ineens 50 jaar aan inflatie wordt verrekend.

Als je rekent met een kleine 3% inflate dan betekent dat een verviervoudiging van je erfpacht.
En een aantal gemeentes weet zelfs zo creatief met wiskunde om te gaan dat het meer dan vertienvoudigt.

Die formules kunnen zomaar worden aangepast terwijl jij een huis hebt waarvan de erfpacht afloopt. En dat geeft een hoop onzekerheden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

DropjesLover schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:29:
Klein vraagje, is het verstandig om lid te worden van Vereniging Eigen Huis?
Mijn vader wees me hier op. Ze bieden forse kortingen op taxaties en bouwkundige keuringen.
Helaas heb ik wel al een bouwkundige keuring geregeld (€428 incl BTW met 10 jaar onderhoudsplan).
Een taxatie kost zo'n €250-350 als ik zo op wat sites kijk.

Zijn er dingen om op te letten bij zo iemand te selecteren?
Of kan iemand wat aanraden in (omgeving) Breda? :P
Wij betaalden zo'n 600 euro voor een MJOP van VEH. Weliswaar een herenhuis met enkele appartementen. Maar ik had niet het idee korting te krijgen. Volgens mij moet je ook geluk hebben want ze sturen een willekeurige bouwkundige en dat kan iedereen zijn natuurlijk. Dat blaadje is wel leuk leesvoer, trouwens :P.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:12
DropjesLover schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:29:
Klein vraagje, is het verstandig om lid te worden van Vereniging Eigen Huis? :P
Lidmaatschap is 26 euro, korting op taxatie die wij nodig hadden was 60 euro.
“Je moet maar afwachten wie je krijgt bij keuring” dat is zo maar dat moet je ook als je gebruik maakt van een ander bureau.
Wij hadden voor de taxatie een goede, vonden wij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

miles schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 06:15:
[...]

Lidmaatschap is 26 euro, korting op taxatie die wij nodig hadden was 60 euro.
“Je moet maar afwachten wie je krijgt bij keuring” dat is zo maar dat moet je ook als je gebruik maakt van een ander bureau.
Wij hadden voor de taxatie een goede, vonden wij.
Toch maar zelf iemand ingeschakeld voor €295.
Ben er niet zo van om ergens lid te worden alleen voor de korting, en jaarlijks een blaadje :P

Gerelateerd hier aan overigens, wat is de meerwaarde van een abo op je hypotheekadviseur?
Wij willen een simpele annuitaire hypotheek voor 20 jaar vast.
Het enige wat kan veranderen is dat we kinderen krijgen en misschien 1 dag minder gaan werken. Hypotheekbedrag / aflossing staat vast. We zijn zelf verstandig genoeg om in te schatten wanneer een overlijdensrisicoverzekering nog zin heeft en tijdig te gaan sparen voor de kinderen. Wat is de meerwaarde uberhaupt? Die elke 2 jaar een update gesprek? Die eens per jaar kijken of de hypotheek overgesloten kan worden naar iets goedkopers? Allemaal zaken die volgens mij eigenlijk geen bal uitmaken...

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat is enkel een meerwaarde als je zelf niet slim/handig genoeg bent om je eigen financiele zaken te regelen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:16
Iemand ervaring met zoeken naar een woning in een dorp wat jij èn je partner beiden niet kennen? Hoe pak je zoiets aan? Hoe voel je een buurt aan als je er praktisch niets over weet? Wel eerder gekeken naar dorpen die tegen de stad liggen waar ik nu woon, maar onze zoek-range is wat groter geworden.

[ Voor 24% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 12-10-2017 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Waarom zou je dat doen? Heb je daar een bijzonder gevoel bij?

Wonen is uiteindelijk toch emotie en is daarom meer dan een optelsom van plussen en minnen van een bepaalde woning.

Mijn vrouw en ik hebben daarom ook bewust ervoor gekozen om niet buiten Rotterdam te gaan wonen, ook al is de woningmarkt in omliggende plaatsen een stuk rustiger. Als je niets 'hebt' met een plaats dan ga je er ook niet wonen. Ik denk dat je daar uiteindelijk toch spijt van krijgt.

[ Voor 6% gewijzigd door nare man op 12-10-2017 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 10:55:
Iemand ervaring met zoeken naar een woning in een dorp wat jij èn je partner beiden niet kennen? Hoe pak je zoiets aan? Hoe voel je een buurt aan als je er praktisch niets over weet? Wel eerder gekeken naar dorpen die tegen de stad liggen waar ik nu woon, maar onze zoek-range is wat groter geworden.
Een babbeltje maken met een lokale makelaar, eventueel meerdere. Toen het nog een kopers-markt was, hebben wij een gratis intake-gesprek met een aankoopmakelaar gehad, die ons flink wat informatie over ons zoekgebied gaf (wij kwamen toen ook uit een andere stad). Het was voor ons vooral bevestiging wat we al vermoeden (we hadden zelf flink wat voorwerk gedaan), en je moet ook niet alles wat verteld wordt voor zoete koek slikken. Maar toch kan het wel prettig zijn om op die manier in korte tijd wat informatie te krijgen over hoe een makelaar tegen bepaalde buurten aankijkt, qua bewoners, woon-sfeer, 'reputatie van de buurt', etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
nare man schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 10:59:
Waarom zou je dat doen? Heb je daar een bijzonder gevoel bij?
Het is een erg mooi dorp, bosrijk gebied en in de buurt van het nieuwe werk van mijn vriendin. Ik werk zelf in de detachering dus waar ik woon maakt mij niet zo uit. We verhuizen nog niet hoor, eerst even kijken hoe het nieuwe werk uitpakt, maar het dorp heeft wel onze interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Tsja, ik heb geprobeerd zo'n rationele keuze te maken door middel van afvinken: groen, mooie grote kavels en huizen, goed bereikbaar. Maar als je er geen emotionele klik mee hebt, dan is het toch lastig om die stap te nemen. Het wordt dan zo'n compromis en ik geloof niet dat je daar gelukkig van wordt.

Maar misschien ben ik daar wel a-typisch in. Ik woon en werk in Rotterdam en heb daar alles, doe bijvoorbeeld ook alles op de fiets. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat als je dagelijks lang in de auto zit en altijd weer ergens anders heen moet, zoals in de detachering, dat wonen dan wèl die optelsom van praktische zaken wordt en dat het je uiteindelijk niet zoveel uitmaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door nare man op 12-10-2017 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:17
Ik ben in de afgelopen 8 jaar zo'n 6x verhuisd door heel Nederland en ook buitenland. Voor studie, door schaarste op huurmarkt, voor werk. Elke keer 1 tot 2 jaar ergens gewoond. Je moet wel heel veel geluk hebben om van te voren precies te weten waar je de juiste baan en huis kunt vinden (idem voor je partner). Een kennis woont in een dorp in zeeland en wil daar pertinent niet weg. Om die reden heeft diezelfde persoon de afgelopen 10 jaar alleen maar tijdelijke functies gehad, terwijl voor haar opleiding voldoende werk is in Noord-Holland. Ik heb mijn banen en schoolkeuze nooit laten afhangen van de woonplek. Het huis dat we nu gekocht hebben ligt ook in een plek waarvan ik weet dat alle toekomstige werkgevers te bereizen zijn binnen één uur.

Daarbij ben ik een persoon die na een lange dag werken het vooral heerlijk vind om met partner op de bank te ploffen en even een film of serie te kijken. Dan kan de woonplaats nog zo mooi zijn, 90% van de tijd zit je toch thuis van je huis en eventueel uitzicht te genieten. Ik vind het dan geen probleem om een klein stukje van je lievelingsplaats te wonen, want daar fiets of rij ik dan wel weer naartoe voor die andere 10%.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Grappig om te lezen hoe anders mensen daarover denken :)

Bij mij was het juist andersom: ik heb mijn woonplek laten bepalen door mijn werk, want ik ben advocaat in een gespecialiseerd rechtsgebied en dan is er gewoon alleen werkaanbod in de Randstad. Bovendien heb ik een bloedhekel aan reistijd (dat vind ik zo'n verspilling van tijd en energie) dus dan kom je al snel in een grote stad uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Maar niet andersom. Dat je zoveel binding hebt met een bepaalde plek dat je daar perse je woonplek en werkplek wil hebben. Dan moet je namelijk wel erg veel geluk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@CurlyMo bedankt voor je input :) het is inderdaad zo dat je graag thuis komt bij je partner/gezin en waar dat huis staat maakt dan wat minder uit, het gaat om dat je een fijn thuis hebt. Het is voor mij vooral dat ik de vriendengroep achterlaat als ik naar een dorp ga, maar we zijn allemaal rond de 30 en ik verwacht dat langzaam de ene na de andere verhuist uit de stad. Voor zoiets kun je niet in de stad blijven wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Mijn vriendengroep bleek (jammer genoeg) toch meer locatiegebonden dan ik had gehoopt. Maar ja, de statistiek zegt dat vriendschappen gemiddeld 6 jaar duren, dus het zij zo. Ik heb mijn eigen leven daar niet door laten beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Onze keuze voor ons toekomstige woonplaats is gebasseerd op een stukje logistiek middelpunt, mijn vriendin werkt in Zwolle, ik heb mijn standplaats in Enschede, hieruit kwamen Raalte en Nijverdal naar voren.
In eerste instantie leek Raalte een goede keuze, maar vanwege het beperkt aanbod in kerken en Christelijke basisscholen uiteindelijk gekozen voor Nijverdal.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kellhus
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-09 21:15
Wij zijn een nieuw huis aan het zoeken in de Randstad, maar hinken nogal op twee gedachten. Er staat een woning te koop waar we eigenlijk asap een bod op moeten doen om andere kapers voor te zijn. Maar volgende week vrijdag is ook de loting van de nieuwbouwwoningen waar we ons voor ingeschreven hebben.

Deze laatste woningen zijn beperkt in aantal (ingeschreven op 3 woningen van de 12 beschikbaar) en er reageren waarschijnlijk wederom 150+ gegadigden (we zijn al eerder uitgeloot in voorgaande trajecten).

Nu heb ik zelf het idee om te bieden op de betaande woning en hier potentieel aankomende week uit te komen, terwijl we de loting voor de nieuwbouw afwachten. Als we dan alsnog ingeloot worden hebben we nog de mogelijkheid om af te zien van de bestaande woning. Erg netjes vind ik het niet, maar het lijkt me niet dat we de eerste zijn die dit overwegen? Of is dit echt not done?

Het feit dat we dit uberhaupt overwegen komt voornamelijk door de enorme schaarste die ik je momenteel ziet in deze gemeente. Woningen gaan gewoon weer boven vraagprijs weg, nog voordat ze op Funda komen in veel gevallen..

[ Voor 11% gewijzigd door kellhus op 13-10-2017 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
In de woningmarkt is het ieder voor zich. Gewoon bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@kellhus ik vind het persoonlijk niet heel netjes maar ik zou het zelf wel zo doen. De markt zit zo in elkaar dat netjes zijn niet meer de beste optie is.

Bovendien vinden ze zo weer een nieuwe koper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Boeiend. Gewoon doen. Ben je te netjes dan krijg je geen huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

kellhus schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 20:52:
Wij zijn een nieuw huis aan het zoeken in de Randstad, maar hinken nogal op twee gedachten. Er staat een woning te koop waar we eigenlijk asap een bod op moeten doen om andere kapers voor te zijn. Maar volgende week vrijdag is ook de loting van de nieuwbouwwoningen waar we ons voor ingeschreven hebben.

Deze laatste woningen zijn beperkt in aantal (ingeschreven op 3 woningen van de 12 beschikbaar) en er reageren waarschijnlijk wederom 150+ gegadigden (we zijn al eerder uitgeloot in voorgaande trajecten).

Nu heb ik zelf het idee om te bieden op de betaande woning en hier potentieel aankomende week uit te komen, terwijl we de loting voor de nieuwbouw afwachten. Als we dan alsnog ingeloot worden hebben we nog de mogelijkheid om af te zien van de bestaande woning. Erg netjes vind ik het niet, maar het lijkt me niet dat we de eerste zijn die dit overwegen? Of is dit echt not done?

Het feit dat we dit uberhaupt overwegen komt voornamelijk door de enorme schaarste die ik je momenteel ziet in deze gemeente. Woningen gaan gewoon weer boven vraagprijs weg, nog voordat ze op Funda komen in veel gevallen..
Hoe graag wil je het bestaande huis hebben als je een nieuwbouw huis voor zou laten gaan? Laat je niet gekmaken door de huizenmarkt en kies een huis waar je 100% achter staat, zou ik zeggen. Qua nieuwbouw kun je ook reageren op huizen die onder optie staan, veel mensen schrijven zich in en bedenken zich op het moment dat ze de optie hebben.. Vaak blijven deze huizen op de projectwebsite wel met status optie staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:31
Mensen hier ervaring met na het kopen van een huis bericht te krijgen van het BsGW om een inlichtingenformulier koophuis in te vullen?

Los van het feit dat ik eigenlijk niet wil meewerken daaraan (maar ik ben dat wel verplicht hebben ze al aangegeven) , en ik sommige vragen belachelijk vind, wil ik eigelijk absoluut niet mijn taxatierapport met hun delen.

Op de vraag of ik een taxatierapport heb kan ik ja/nee kiezen. Echter, als ik nee kies wordt er alsnog om het kenmerk/nummer gevraagd en kan ik niet het formulier afronden.

Het is een rapport waar ik aardig wat geld voor heb moeten betalen en voel er weinig behoefte voor om die zomaar eventjes met derden te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
NeutraleTeun schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 23:21:
Mensen hier ervaring met na het kopen van een huis bericht te krijgen van het BsGW om een inlichtingenformulier koophuis in te vullen?

Los van het feit dat ik eigenlijk niet wil meewerken daaraan (maar ik ben dat wel verplicht hebben ze al aangegeven) , en ik sommige vragen belachelijk vind, wil ik eigelijk absoluut niet mijn taxatierapport met hun delen.

Op de vraag of ik een taxatierapport heb kan ik ja/nee kiezen. Echter, als ik nee kies wordt er alsnog om het kenmerk/nummer gevraagd en kan ik niet het formulier afronden.

Het is een rapport waar ik aardig wat geld voor heb moeten betalen en voel er weinig behoefte voor om die zomaar eventjes met derden te delen.
Nee, ik had er zelfs nog nooit van gehoord! Is het soms een nieuwbouwwoning?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@NeutraleTeun al meerdere malen uitvoering besproken in dit topic.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
@HereIsTom nee, gewoon bestaande bouw.

@Ray zoeken op inlichtingen of bsgw levert niks op in dit deel noch in deel 7. Of moet ik dan nóg verder terug zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Gisteren wed ik gebeld door mn ingeschakede taxateur. Hij waardeert de woning op 12k minder dan dat het overeengekomen bod is. We financieren 50k zelf, dus hebben sowieso een hypotheek van <100%, maar de LTV gaat dus wel omhoog.
Ik vind de getaxeerde prijs ook wat laag om eerlijk te zijn, in acht nemende dat:
In de zelfde straat, zelfde huizen te koop gezet zijn voor 325k en 345k. Die 325k was erg laag vonden we, maar daar zat ook een oude ketel en een paar rotte kozijnen in. 345k was een goede prijs. Ons gekochte huis is de hoekwoning met 1,5m breder perceel, dus onze 352k lijkt reeel. Deze woningen hebben allemaal 165m2 woonoppervlak (+garage). In ons geval komt de prijs dus neer op ~€2.100.m2
Andere woningen in de zelfde buurt staan te koop voor een m2 prijs van €2.200 tot €2.700 (afhankelijk van staat onderhoud en wel/geen garage etc)...

Jullie gedachten?
Wat is de werkelijke impact van het kopen voor een hogere prijs dan de taxatiewaarde?

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:56

d0s

sssst

DropjesLover schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 08:34:
Gisteren wed ik gebeld door mn ingeschakede taxateur. Hij waardeert de woning op 12k minder dan dat het overeengekomen bod is. We financieren 50k zelf, dus hebben sowieso een hypotheek van <100%, maar de LTV gaat dus wel omhoog.
Ik vind de getaxeerde prijs ook wat laag om eerlijk te zijn, in acht nemende dat:
In de zelfde straat, zelfde huizen te koop gezet zijn voor 325k en 345k. Die 325k was erg laag vonden we, maar daar zat ook een oude ketel en een paar rotte kozijnen in. 345k was een goede prijs. Ons gekochte huis is de hoekwoning met 1,5m breder perceel, dus onze 352k lijkt reeel. Deze woningen hebben allemaal 165m2 woonoppervlak (+garage). In ons geval komt de prijs dus neer op ~€2.100.m2
Andere woningen in de zelfde buurt staan te koop voor een m2 prijs van €2.200 tot €2.700 (afhankelijk van staat onderhoud en wel/geen garage etc)...

Jullie gedachten?
Wat is de werkelijke impact van het kopen voor een hogere prijs dan de taxatiewaarde?
Vraag is natuurlijk of de huizen niet gewoon veel te hoog in de markt staan. In deze tijd is dat gebruikelijk, maar het houdt niet direct in dat ook de taxatiewaarde zo meestijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

RedFox

Heb je een OV ofzo?

NeutraleTeun schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 08:19:
@HereIsTom nee, gewoon bestaande bouw.

@Ray zoeken op inlichtingen of bsgw levert niks op in dit deel noch in deel 7. Of moet ik dan nóg verder terug zoeken?
Niet specifiek over BsGW (dat lijkt iets van specifiek Limburg te zijn?), maar wel over de gemeente:
Baldertt in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"
Flipside22 in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

d0s schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 09:36:
[...]

Vraag is natuurlijk of de huizen niet gewoon veel te hoog in de markt staan. In deze tijd is dat gebruikelijk, maar het houdt niet direct in dat ook de taxatiewaarde zo meestijgt.
Verkoper vertelde dat ze contact had gehad met 3 makelaars. 1 wilde de woning in de markt zetten met een vraagprijs van 375k, de ander voor 360k. Dat laatste leek haar een redelijke prijs, en nu zonder makelaarskosten voor haar hebben wij het gekocht voor 352k.

Maar goed, overal rijst het de pan uit.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
DropjesLover schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 08:34:
O.a. de invloed op je renteopslag. Door je lagere taxatiewaarde zul je meer af moeten lossen om in een lagere renteopslag te komen. Je hebt nu de woning gekocht voor € 352.000. Met € 50.000 eigen geld heb je € 302.000 financiering nodig (taxatie even daargelaten). Dat is lager dan 90% van de hypotheeksom (€ 316.800), dus je zit al een renteopslag categorie lager. Om nog een renteopslag lager te komen moet je onder de 75% komen en dat is € 264.000,-. Met die € 340.000 moet je onder de € 306.000 komen voor je 90% renteopslag en bij 75% onder de € 255.000 om weer een stap te maken. Dat scheelt toch door deze taxatie € 9000,-. Daarbij opgeteld de tijd die je er langer over doet om die € 9000 af te lossen en de hogere rente die je in die tussentijd nog moet betalen.

Je enige optie is volgens mij een tweede taxatie laten uitvoeren voor een second opinion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

CurlyMo schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 10:36:
[...]

O.a. de invloed op je renteopslag. Door je lagere taxatiewaarde zul je meer af moeten lossen om in een lagere renteopslag te komen. Je hebt nu de woning gekocht voor € 352.000. Met € 50.000 eigen geld heb je € 302.000 financiering nodig (taxatie even daargelaten). Dat is lager dan 90% van de hypotheeksom (€ 316.800), dus je zit al een renteopslag categorie lager. Om nog een renteopslag lager te komen moet je onder de 75% komen en dat is € 264.000,-. Met die € 340.000 moet je onder de € 306.000 komen voor je 90% renteopslag en bij 75% onder de € 255.000 om weer een stap te maken. Dat scheelt toch door deze taxatie € 9000,-. Daarbij opgeteld de tijd die je er langer over doet om die € 9000 af te lossen en de hogere rente die je in die tussentijd nog moet betalen.

Je enige optie is volgens mij een tweede taxatie laten uitvoeren voor een second opinion.
Die renteopslagen wisselen nogal per bank. We verwachten in de tussentijd nog geregeld extra af te kunnen lossen. Die 9k die je noemt is dus uitgesmeerd over 30 jaar, toch?

Maar voor de rest niks, toch?

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

NeutraleTeun schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 08:19:
Probeer het eens met "taxatierapport gemeente" ;) Is echt al meerdere malen langsgekomen, zowel hier als in aparte/eigen topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
DropjesLover schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 10:52:
[...]

Die renteopslagen wisselen nogal per bank. We verwachten in de tussentijd nog geregeld extra af te kunnen lossen. Die 9k die je noemt is dus uitgesmeerd over 30 jaar, toch?

Maar voor de rest niks, toch?
Klopt, de renteopslag (sommigen zeggen risico opslag of tariefopslag) verschilt per bank en ook de percentages waarna je in een andere categorie valt.
Triodos: 65% (0.0%), 75% (0.2%), 90% (0.4%), 100% (0.6%), > 100% (0.6%).
Rabobank: 67,5% (0.0%), 90% (0,4%), > 90% (0,7%).
Obvion: 55% (0.0%), 70% (0,1%), 80% (0,15%), 90% (0,2%), 101% (0,6%), > 101% (0,7%).

Zolang je aflost komt je vanzelf in een lagere risico categorie terecht. Sneller in een lagere categorie uitkomen wordt moeilijker met een lagere taxatiewaarde. In jouw geval zit je (bij de meeste banken) ruim tussen twee renteopslag categorieën in, dus zou ik me er niet al te druk om maken.

Stel je koopt een huis voor € 400.000,- en je wilt € 100.000 eigen geld inleggen. Als de taxatie ook € 400.000 is, dan kom je precies in de 75% renteopslag categorie bij Triodos. Als de taxatie € 390.000 is, dan moet je € 7500 eigen geld bijleggen om daar te komen, en bij € 375.000 is dat € 18.750. In zulke situaties kan een taxatie dus niet alleen spannend zijn voor de financiering an sich, maar ook voor het rentepercentage.

Bij een annuïteit hypotheek van € 300.000 scheelt die 0,2% € 25,- per maand bruto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@CurlyMo en dan nog zeggen die staffels weinig als je ook niet het basistarief goed kan vergelijken. Een SNS en ING hebben om de 5% een staffel rente maar zijn daardoor echt niet perse goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ray schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 12:09:
@CurlyMo en dan nog zeggen die staffels weinig als je ook niet het basistarief goed kan vergelijken. Een SNS en ING hebben om de 5% een staffel rente maar zijn daardoor echt niet perse goedkoper
Vanzelfsprekend. @DropjesLover vroeg echter wat de consequenties zijn van een lagere taxatiewaarde. Dat heb ik proberen toe te lichten. Welke invloed dit heeft op je hypotheek hangt inderdaad af van de hypotheekverstrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Dus alleen daar voor maakt het uit, bedankt!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
DropjesLover schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 12:19:
Dus alleen daar voor maakt het uit, bedankt!

***members only***
Dit is wel een relevante aanvulling. Zie ook mijn eerdere post in dit topic over het mee financieren van je verbouwing:
CurlyMo in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:56
Die 50k verbouwing levert straks een hogere taxatiewaarde op. Mogelijk hierna laten taxeren en kom je in een lagere rente opslag. Vooral als je met restant nog wat aflost.

Herbouwwaarde bij verzekering kan wat afwijken. Maar niets om je flink zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Fazer013 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 12:44:
Die 50k verbouwing levert straks een hogere taxatiewaarde op. Mogelijk hierna laten taxeren en kom je in een lagere rente opslag. Vooral als je met restant nog wat aflost.

Herbouwwaarde bij verzekering kan wat afwijken. Maar niets om je flink zorgen over te maken.
Het is alleen een badkamer en toilet beneden, misschien nog wat zonnepanelen en zonneboiler. Ik ben ook geïnteresseerd om er gelijk een grijs water circuit van te maken voor de toiletten, maar geen idee of dat kan of hoeveel dat (extra) kost.

Maar beiden zijn geen dingen die de taxatiewaarde met 20k vermeerderen. Misschien de badkamer net 7k...

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:41

Japser

Jeej!

Hoe zit dat nu dan precies met het verkrijgen van een hypotheek en het meefinancieren van een verbouwing?

Ik kan bijvoorbeeld max. 220k hypotheek krijgen, en ik koop een huis van 150k. Dan kan ik natuurlijk niet 70k mee lenen voor verbouwing. Dus als de aankoopwaarde 150k is, de taxatie waarde is 149k voor verbouwing en 155k na verbouwing (keuken+badkamer), dan kan ik nu max. 101% * 155k =156k lenen toch? Dus dat is dan 6k welke ik overhoud voor verbouwing. Of moet ik ook nog kosten koper eraf trekken ?

Andere vraag is de relatie tussen waarde van de opstalverzekering van een huis (181k) wat ik op het oog heb en de gestelde vraagprijs (215k). Is dit met elkaar te meten? Hebben ze gewoon een keihoge vraagprijs of staan die 2 los van elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Japser schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 20:04:
Hoe zit dat nu dan precies met het verkrijgen van een hypotheek en het meefinancieren van een verbouwing?

Ik kan bijvoorbeeld max. 220k hypotheek krijgen, en ik koop een huis van 150k. Dan kan ik natuurlijk niet 70k mee lenen voor verbouwing.
Het moet kunnen om die 220k lenen, zolang je via een taxatie na verbouwing maar kan aantonen dat dat de woningwaarde wordt.
Dus als de aankoopwaarde 150k is, de taxatie waarde is 149k voor verbouwing en 155k na verbouwing (keuken+badkamer), dan kan ik nu max. 101% * 155k =156k lenen toch? Dus dat is dan 6k welke ik overhoud voor verbouwing. Of moet ik ook nog kosten koper eraf trekken ?
Je kan die 155k lenen. De bank zet het dan in een bouwdepot. De rekeningen die je aan de aannemer moet betalen stuur je naar de bank. De bank maakt vervolgens hetzelfde bedrag naar je over vanuit het bouwdepot. Zo weet de bank zeker dat je het extra geld dat je leent in de verbouwing stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-09 21:15
Tsurany schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 22:02:
@kellhus ik vind het persoonlijk niet heel netjes maar ik zou het zelf wel zo doen. De markt zit zo in elkaar dat netjes zijn niet meer de beste optie is.

Bovendien vinden ze zo weer een nieuwe koper :)
Het probleem heeft zichzelf opgelost, aangezien de bestaande woning inmiddels verkocht is. Nu gewoon op de nieuwbouw ingeschreven en aan het lobbyen om zoveel mogelijk kans te maken in de 'loterij'!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runner83
  • Laatst online: 18-08 17:52
NeutraleTeun schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 23:21:

Ik heb precies de zelfde aanvraag gehad en het taxatie rapport opgestuurd waardoor ik daarna te horen kreeg dat mijn BSGW met 80k gestegen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:13
Japser schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 20:04:

Ik kan bijvoorbeeld max. 220k hypotheek krijgen, en ik koop een huis van 150k. Dan kan ik natuurlijk niet 70k mee lenen voor verbouwing. Dus als de aankoopwaarde 150k is, de taxatie waarde is 149k voor verbouwing en 155k na verbouwing (keuken+badkamer), dan kan ik nu max. 101% * 155k =156k lenen toch? Dus dat is dan 6k welke ik overhoud voor verbouwing. Of moet ik ook nog kosten koper eraf trekken ?

Andere vraag is de relatie tussen waarde van de opstalverzekering van een huis (181k) wat ik op het oog heb en de gestelde vraagprijs (215k). Is dit met elkaar te meten? Hebben ze gewoon een keihoge vraagprijs of staan die 2 los van elkaar?
Volgens mij is het zo dat het opstalverzekering lager is dan de vraagprijs/taxatieprijs doordat de herbouwwaarde lager is om dat de je de grond nog bezit als het huis afbrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
runner83 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 10:29:
[...]

Ik heb precies de zelfde aanvraag gehad en het taxatie rapport opgestuurd waardoor ik daarna te horen kreeg dat mijn BSGW met 80k gestegen was.
Blijf toch vreemd vinden. Tot op moment van aankoop was/is er een WOZ bekend. Dus alleen door een taxatierapport van exact hetzelfde huis moeten ze dan de WOZ verhogen voor de nieuwe eigenaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runner83
  • Laatst online: 18-08 17:52
NeutraleTeun schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 12:13:
[...]

Blijf toch vreemd vinden. Tot op moment van aankoop was/is er een WOZ bekend. Dus alleen door een taxatierapport van exact hetzelfde huis moeten ze dan de WOZ verhogen voor de nieuwe eigenaars.
Tja heb bezwaar ingediend met precies dezelfde woningen en zelfs groteren kavels die veel lager zaten maar werd dus lekker afgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix_555
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 18:56
Is het gebruikelijk om de taxatie af te wachten voordat een (voorlopige) koopakte getekend wordt?

[ Voor 72% gewijzigd door phoenix_555 op 16-10-2017 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Kun je doen, maar de verkoper kan er ook tabak van krijgen en met een ander in zee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wij hadden met de taxateur afgesproken dat hij ons in de bedenktijd zou laten weten wat de taxatiewaarde zou worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:45
Nog 6 nachtjes slapen en dan krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z2sGL48NEZuiDi2v0fVWjOLT/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ohn6CavQttLUKR0az0jOjOQf/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tpy5bUJsnhha7cryixTePhzS/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/k4cD8DwewXxRmfwN9QYwyfqv/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qyT4crTzjBhjrulywy8JuNG8/medium.jpg

Eerst gaat de schilder er helemaal doorheen en daarna gaan we onze spulletjes over verhuizen.

Zin in! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Laatst online: 15:43
Ik heb mijn oog laten vallen op een appartement, vraagprijs 209. Na bezichtiging heb ik een bod gedaan van 213. Het appartement staat net op de rand van Rotterdam Centrum, dus boven de vraagprijs bieden "moet wel".

Als reactie gekregen dat als ik er 215 van maakte de verkoper akkoord ging, en daar ben ik ook akkoord mee gegaan. Vervolgens een bouwkundige keuring laten uitvoeren, waar toch wel e.e.a. uit kwam:

- Houtrot in de nokbalk, moet vervangen worden (€825)
- Randbalk en balustrade balkon gebrekkig onderhoud (€2020(!!))
- Actieve houtworm in het dak

Al met al komen de directe kosten voor alle opgenomen gebreken op een kleine 6000 euro uit. Hier zitten echter ook 210 euro kosten in voor het vervangen van loszittende tegeltjes in de hal.

Nadat ik een nieuw bod had gedaan van 204, in de ideale wereld zouden alle directe kosten van de vraagprijs af gaan, kreeg ik een tegenbod van 211. Sowieso wil ik als extra ontbindende voorwaarde opnemen dat ik een bouwdepot van minimaal 6000 rondkrijg, anders kan ik de direct benodigde reparaties niet betalen.

Het staat me een beetje tegen dat hij nog steeds 2000 meer dan de vraagprijs vraagt, terwijl het huis eigenlijk niet in orde is. Aan de andere kant is de markt er ook naar, en is het voor het geld wel een vrij ruime woning op een leuke locatie. Daarnaast was ik toch al van plan flink te klussen, dus een "kluswoning" zou het sowieso al worden. Iemand nog waardevolle tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:26
Jij biedt eerst 215k en vervolgens kom jij erachter dat het 6k aan direct noodzakelijk onderhoud noodzakelijk is. Waarom ben je vervolgens 204k gaan bieden?
Het lijkt mij dat het wel moet lukken om op 209k uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

@endness Persoonlijk slechte ervaring met (het bestrijden van) houtworm. Uiteraard is het wel te bestrijden maar houdt in dat je dus een paar dagen praktisch je woning niet in kan vanwege de toegepaste pesticiden, geen idee of dit overigens wat vriendelijker gebeurt.

Echter heb je al aangegeven dat je er geen problemen mee hebt om een klushuis te betrekken, dus vanuit die optiek zou het nog wel goed te plannen zijn.

De reden waarom je het bod met 11k hebt verlaagd in plaats van 6k is mij ook onduidelijk. Zou zelf verwachten dat je dan inderdaad - zoals @TheJason al aangeeft - op 209k uit zou moeten komen.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
endness schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:22:
Ik heb mijn oog laten vallen op een appartement, vraagprijs 209. Na bezichtiging heb ik een bod gedaan van 213. Het appartement staat net op de rand van Rotterdam Centrum, dus boven de vraagprijs bieden "moet wel".

Als reactie gekregen dat als ik er 215 van maakte de verkoper akkoord ging, en daar ben ik ook akkoord mee gegaan. Vervolgens een bouwkundige keuring laten uitvoeren, waar toch wel e.e.a. uit kwam:

- Houtrot in de nokbalk, moet vervangen worden (€825)
- Randbalk en balustrade balkon gebrekkig onderhoud (€2020(!!))
- Actieve houtworm in het dak

Al met al komen de directe kosten voor alle opgenomen gebreken op een kleine 6000 euro uit. Hier zitten echter ook 210 euro kosten in voor het vervangen van loszittende tegeltjes in de hal.

Nadat ik een nieuw bod had gedaan van 204, in de ideale wereld zouden alle directe kosten van de vraagprijs af gaan, kreeg ik een tegenbod van 211. Sowieso wil ik als extra ontbindende voorwaarde opnemen dat ik een bouwdepot van minimaal 6000 rondkrijg, anders kan ik de direct benodigde reparaties niet betalen.

Het staat me een beetje tegen dat hij nog steeds 2000 meer dan de vraagprijs vraagt, terwijl het huis eigenlijk niet in orde is. Aan de andere kant is de markt er ook naar, en is het voor het geld wel een vrij ruime woning op een leuke locatie. Daarnaast was ik toch al van plan flink te klussen, dus een "kluswoning" zou het sowieso al worden. Iemand nog waardevolle tips? :)
Allemaal VvE zaken, als de pot gevuld is is dat toch geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
@TheJason, @RomeoJ, Goed punt, dat ben ik vergeten te vermelden. Er is geen actieve VvE aanwezig, dus de aangegeven kosten in de bouwtechnische keuring zijn voor mij en/of de onderbuurman. De makelaar zegt dat de twee goed contact hebben, en de benodigde werkzaamheden altijd naar eer en geweten zijn uitgevoerd.

Ik ben er voor mijn bod vanuit gegaan dat de onderbuurman niet mee zal betalen, en omdat ik laag wilde beginnen. Ik ben wel voornemens nog even langs de onderbuurman te gaan om te bepalen hoe hij erin staat. Ik kan me zomaar voorstellen dat hij geen 5000 euro heeft liggen, of geen zin heeft om dit in het huis te investeren. Als de onderslagbalk echter zo slecht is als in het rapport staat heeft hij er natuurlijk ook baat bij om dit aan te pakken.

Het feit dat ik niet in het huis kan vanwege de behandeling van de houtworm is voor mij geen probleem, ik kan best nog een week wachten.

Ik ga inderdaad proberen om terug te gaan naar de 209, verwacht dat dat wel moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:46

Christiano007

Ich bin der champion

Hoe zit het trouwens met het inspecteren van de woning voor het definitief tekenen? Moet de verkopende partij contact met ons opnemen om de tijd hiervoor te bepalen, of moeten wij als kopende partij dit doen?

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Christiano007 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:58:
Hoe zit het trouwens met het inspecteren van de woning voor het definitief tekenen? Moet de verkopende partij contact met ons opnemen om de tijd hiervoor te bepalen, of moeten wij als kopende partij dit doen?
De tijd dat je hierover nadacht en een bericht ging typen had je al gebeld kunnen hebben :p Oftewel, maak het niet te formeel en maak alvast zelf die afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Christiano007 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:58:
Je kan beter zelf even bellen en vroeg ook. Anders heb je de kans dat je vroeg in de ochtend mag inspecteren en laat in de middag sleuteloverdracht. Hele dag kwijt.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:46

Christiano007

Ich bin der champion

CurlyMo schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:32:
[...]

De tijd dat je hierover nadacht en een bericht ging typen had je al gebeld kunnen hebben :p Oftewel, maak het niet te formeel en maak alvast zelf die afspraak.
Ik wil altijd eerst weten wat, voordat ik iets doe :P Maar heb nog een paar weken de tijd voor de afspraak, 15-11 is de teken datum
kmf schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:34:
[...]

Je kan beter zelf even bellen en vroeg ook. Anders heb je de kans dat je vroeg in de ochtend mag inspecteren en laat in de middag sleuteloverdracht. Hele dag kwijt.
Wij weten al wanneer we moeten tekenen (11:30) , dus dat scheelt weer ;)

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@endness verdiep je even in de regels op het moment dat er geen VVE is ivm verplichte reserveringen. Daarnaast zijn er behoorlijk veel verstrekkers die zonder vve / MJOP je geen lening gaan verstrekken en NHG gaat naar waarschijnlijkheid vanaf 2018 ook niet lukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
Heb je trouwens ook vastgesteld dat de onderbuurman daadwerkelijk eigenaar van het appartement is? Even in het kadaster gekeken? Je hebt namelijk echt geen zin in een belegger/pandjesbaas als mede-eigenaar, die zijn appartement verhuurt en zich niet bekommert om het onderhoud of het vullen van de gezamenlijke pot.

[ Voor 4% gewijzigd door nare man op 17-10-2017 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
nare man schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 16:17:
Heb je trouwens ook vastgesteld dat de onderbuurman daadwerkelijk eigenaar van het appartement is? Even in het kadaster gekeken? Je hebt namelijk echt geen zin in een belegger/pandjesbaas als mede-eigenaar, die zijn appartement verhuurt en zich niet bekommert om het onderhoud of het vullen van de gezamenlijke pot.
De pandjesbaas heeft niet heel veel keuze op het punt van het vullen van de pot.
Er moet een MOP zijn en de eigenaren moeten hiervoor genoeg inleggen.

En je kan natuurlijk gewoon de stukken van de VVE bekijken voordat je koopt.

En een belegger hoeft niet slecht te zijn natuurlijk, pand kopen en na 2-3 jaar verkopen en intussen lekker verhuren is een leuke bijverdienste. Zeker gezien de huidige rente die je op je spaargeld krijgt is het alleen al verhuren een beter rendement dan het geld op een spaarrekening zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Shadowhawk00 op 17-10-2017 19:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

MrVegeta schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 08:07:
Ik ben (samen met mijn vriendin) nog niet zo lang aan het kijken op de huizenmarkt in Groningen. Gister hadden we onze derde bezichtiging (en woensdag onze vierde). Het huis dat we gister hadden gezien paste wel erg goed bij onze wensen/eisen en we hebben besloten dat we een poging willen doen om te kopen. Maar we zijn beide totaal onervaren op dit vlak.
In kort nieuws, maandag 23 oktober gaan ik en mijn vriendin de koopakte tekenen :). Erg blij mee, en ik ben benieuwd hoe het leven als huiseigenaar zal verlopen.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 23:21
MrVegeta schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:01:
[...]

In kort nieuws, maandag 23 oktober gaan ik en mijn vriendin de koopakte tekenen :). Erg blij mee, en ik ben benieuwd hoe het leven als huiseigenaar zal verlopen.
Gefeliciteerd!

Ik ga zelf op die datum tekenen bij de notaris en de overdracht ten uitvoer brengen :)
Vandaag kreeg ik al de akte van levering en hypotheek, samen met de afrekening. Het viel mij wel op dat de notaris kosten in rekening heeft gebracht voor de beheer bankgarantie (ongeveer €65,-). Is dit gebruikelijk? Ik heb zelf de borg overgemaakt en dit stond niet op de offerte van de notaris. Ondanks dit veel zin in de verhuizing, valt ook lekker in de herfstvakantie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ray schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 15:12:
@endness verdiep je even in de regels op het moment dat er geen VVE is ivm verplichte reserveringen. Daarnaast zijn er behoorlijk veel verstrekkers die zonder vve / MJOP je geen lening gaan verstrekken en NHG gaat naar waarschijnlijkheid vanaf 2018 ook niet lukken
Zonder MJOP ook niet? Zijn heel veel kleine VVE s zonder MJOP!

Ben blij dat we straks geen vve meer hebben, levert altijd wel gezeur op.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 17-10-2017 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Sport_Life schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 21:54:
[...]

Zonder MJOP ook niet? Zijn heel veel kleine VVE s zonder MJOP!

Ben blij dat we straks geen vve meer hebben, levert altijd wel gezeur op.
juist vanwege het ontbreken van een mjop (wat je trouwens in tien minuten in elkaar kan zetten als je wilt, de betrouwbaarheid is dan wel twijfelachtig...)

Daarnaast vergis je niet in de nieuwe wetgeving zoals ik al zei

https://www.rijksoverheid...eniging-van-eigenaars-vve

Ook zou ik als koper zeer behoudend zijn om een appartement aan te schaffen als er geen mjop is of duidelijk inzicht in de algemene en te verwachten kosten

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 17-10-2017 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Nu online

talin

ES-MA

huis verkocht, huis gekocht ( beide overdracht op 1 dec. )

krijgen koopakte binnen en daar zit die lijst bij wat er achter blijft en wat er mee gaat ( wie zet daar tegenwoordig nog op of er iets over te nemen is? )
hele bende ok bevonden.
belt net de makelaar op wat we van die lijst willen overnemen?

- warmwatergeiser in de garage?
- bankschroef
- laminaat
- zonwering
- badkamer accessoires ( vastgeboord aan de muur! )

daar willen ze dus extra geld voor hebben!

heb ze gezegd dat ze het allemaal mee mogen nemen maar dan is 1 dec ook 1 dec en niet zoals ze hadden gevraagd dat ze wellicht nog een week extra willen omdat zij ook de sleutel van hun nieuwe woning op 1 dec krijgen.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Laatst online: 16:14
Ligt eraan wat de verkoper erop zet.

Juist dingen als zonwering en badkamer accessoires bleef bij mij al achter. Het merendeel bleef bij mij achter. De vorige eigenaar nam min of meer alle losse meubels mee en natuurlijk zijn eigen spullen.

Bij mijn huis mocht ik de vaatwasser, wasmachine en gordijnen overnemen. Tijdens navraag mocht ik ook de droger en koelkast overnemen. Op de gordijnen na kostte die 4 apparaten 125 euro, maar die apparaten waren ook 8 jaar oud. Het werkt echter vooralsnog allemaal prima. Ook de gordijnen zou ik mogen overnemen, maar daar had ik geen interesse in. Een gedeelte van de gordijnen is echter na overleg alsnog blijven hangen.

Het ligt er dus maar aan van wie je je huis koopt en wat die gene gaat doen met zijn spullen! In mijn geval had de vorige eigenaar nog geen nieuw huis gevonden, dus blijf er vrij veel achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:47

Osxy

Holy crap on a cracker

talin schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 15:38:

krijgen koopakte binnen en daar zit die lijst bij wat er achter blijft en wat er mee gaat ( wie zet daar tegenwoordig nog op of er iets over te nemen is? )
Wij. O.a. zonnewering, gordijnen etc. Deel van de items omdat we ze prima mee kunnen nemen en een deel ter onderhandelingspositie (deze prijs maar dan met zonwering, dat soort zaken).

[ Voor 16% gewijzigd door Osxy op 18-10-2017 16:33 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

hele bende ok bevonden.

- bankschroef
- laminaat
- zonwering

heb ze gezegd dat ze het allemaal mee mogen nemen maar dan is 1 dec ook 1 dec en niet zoals ze hadden gevraagd dat ze wellicht nog een week extra willen omdat zij ook de sleutel van hun nieuwe woning op 1 dec krijgen.
Badkamer accessoires is wel erg triest..

Ben zelf van plan bij de verkoop de hele inboedel te vermelden, op een enkele tafel na. Willen een nieuwe inrichting en aangezien het een starters appartement betreft of voor expats is de kans aanwezig dat de koper er blij mee zal zijn. Hoef er niet de hoofdprijs voor, maar zal wel eerder een goed bod accepteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Taxatierapport en bouwkundige keuring binnen, geen verrassingen :)
Plat dak over 3 jaar a €1600 en lekkend dakraam a €250, rest normaal onderhoud.

Nu nog even tekenen en het gaat echt gebeuren!

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otherside
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-01-2024
Het kan ook de andere kant op werken; dat er veel te veel zooi achterblijft. In mijn geval was het gelukkig allemaal welkom. (Ik vond tuingereedschap in een schuurtje ergens, fijn want we kwamen uit een appartement. Verder alles gratis gekregen, droger, vriezer, alle gordijnen. )
Maar geld voor toilet garnituur is tricky, je wordt eigenlijk een beetje gedwongen als je de badkamer wilt behouden, anders heb je allemaal lelijke boorgaten... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ray schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 22:12:
[...]

juist vanwege het ontbreken van een mjop (wat je trouwens in tien minuten in elkaar kan zetten als je wilt, de betrouwbaarheid is dan wel twijfelachtig...)

Daarnaast vergis je niet in de nieuwe wetgeving zoals ik al zei

https://www.rijksoverheid...eniging-van-eigenaars-vve

Ook zou ik als koper zeer behoudend zijn om een appartement aan te schaffen als er geen mjop is of duidelijk inzicht in de algemene en te verwachten kosten
Geen MJOP is eerder regel dan uitzondering bij kleine (stads)appartementen, is mijn ervaring. Dit betreft dan oude pandjes die (van origine) gesplitst zijn in beneden/bovenwoningen. Zal bij de grotere appartementencomplexen wel beter geregeld zijn.
Dus ik vraag me af hoe al die appartementen dan van hypotheek worden voorzien, als de hypotheekverstrekkers moeilijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:14

Wailing_Banshee

You're Next

hele bende ok bevonden.

- bankschroef
- laminaat
- zonwering

vastgeboord is toch nagelvast?

Bankschroef, laminaat en zonwering zouden ze van mij dan gewoon mogen verwijderen.
Toen wij ons huis in Assen kochten stonden er maar twee dingen op de overname lijst: een koelkast en een garderobe kast (was nog perfect, hadden ze ook graag meegenomen, maar ze hadden het laminaat om de kast heen gelegd). Die kast en laminaat waren zelfs nog geen 2 jaar oud (ze hadden net het huis helemaal gerenoveerd van binnen toen één van de twee een baan kreeg met dienstwoning, waar ze gebruik van moest maken). En ze waren zo vriendelijk die hele stevige werkbank in de schuur en een heleboel lampen te laten hangen (die lampen waren foeilelijk, maar dat zijn verhuispeertjes ook :P)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

DropjesLover schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 18:12:
Taxatierapport en bouwkundige keuring binnen, geen verrassingen :)
Plat dak over 3 jaar a €1600 en lekkend dakraam a €250, rest normaal onderhoud.

Nu nog even tekenen en het gaat echt gebeuren!
Gefeliciteerd! Wel opmerkelijk dat je eerst de taxatie en bouwkundige keuring hebt laten uitvoeren voordat je hebt getekend, tenzij je het passeren bij de notaris bedoelt?

Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 07:47:

[...] En ze waren zo vriendelijk die hele stevige werkbank in de schuur en een heleboel lampen te laten hangen (die lampen waren foeilelijk, maar dat zijn verhuispeertjes ook :P)
Dat is nu allemaal in de mode ;)
Zeker die verhuispeertjes met de draad op een stok gewikkeld. Kan je gemakkelijk een paar honderd euro voor vangen :z

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

RomeoJ schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 07:55:
[...]

Gefeliciteerd! Wel opmerkelijk dat je eerst de taxatie en bouwkundige keuring hebt laten uitvoeren voordat je hebt getekend, tenzij je het passeren bij de notaris bedoelt?
Omdat de vaart er een beetje in te houden, want we wilden gewoon vermijden dat het huis "normaal" op de markt zou komen. Ons bod is 1,5 week geleden al geaccepteerd, maar omstandigheden leveren wat vertraging op.
Bouwtechnische keuring is sowieso verstandig, dus dan maakt het weinig uit. Taxatie zou wel weggegooid geld zijn als er ernstige zaken ui de keuring zouden komen, maar dat verwachtte we eigenlijk al niet.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Sport_Life schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:37:
[...]
Geen MJOP is eerder regel dan uitzondering bij kleine (stads)appartementen, is mijn ervaring. Dit betreft dan oude pandjes die (van origine) gesplitst zijn in beneden/bovenwoningen. Zal bij de grotere appartementencomplexen wel beter geregeld zijn.
Dus ik vraag me af hoe al die appartementen dan van hypotheek worden voorzien, als de hypotheekverstrekkers moeilijk doen.
Het speelt voornamelijk vanaf 2016 omdat de regels uit mijn link eerst 1-1-2017 in zouden gaan. Dat wordt nu dus 1-1-2018.
Het start al bij een gevalideerde taxatie die vraagt naar dit soort zaken. Indien niet aanwezig zal de taxerend makelaar eerst daar een oplossing moeten vinden.
Nu de wet 2018 veranderd zal men zich daar aan moeten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:45

Kju

Er gaat nog meer veranderen voor taxateurs. Nieuw model vanaf 2018 met o.a. een duidelijke referentievergelijker en verplicht een meetstaat.

Zie NRVT

Waar ik deze week tegen aanliep, misschien handig voor @Ray, is het volgende:
Het lijkt er op dat een taxatierapport met een dubbel doel, dus zowel voor financiering als voor aankoopbeslissing, nu gewoon mag worden gebruikt voor de financiering. Het blijft wel een beetje een grijs gebied, de taxateur mag immers niet betrokken zijn bij de aan- of verkoop van het object. Tot nu toe weigerde de bank een rapport als deze voor aankoopbeslissing was opgemaakt.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
RomeoJ schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 07:55:
[...]

In de randstad is dat in ieder geval gebruikelijk. Wij hebben beide ook laten uitvoeren voor het tekenen van de koopovereenkomst aangezien je er nadien geen onderhandelingsruimte meer is. Ik hoor verhalen dat in het oosten een ontbindende voorwaarde wordt opgenomen o.b.v. de bouwkundige keuring, maar dat heb ik in de randstad nog nooit gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
TheJason schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:43:
Jij biedt eerst 215k en vervolgens kom jij erachter dat het 6k aan direct noodzakelijk onderhoud noodzakelijk is. Waarom ben je vervolgens 204k gaan bieden?
Het lijkt mij dat het wel moet lukken om op 209k uit te komen.
Ik heb een bod gedaan van 209, maar meneer wilde het huis niet meer aan mij verkopen. De makelaar gaf aan het ook nog geprobeerd te hebben voor 211, maar ook dat wilde hij niet meer. Het contact verliep volgens hem niet goed genoeg, en hij wilde het de onderbuurman niet aan doen dat ik boven hem kwam wonen.

Afijn, we gaan weer verder op zoek...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
Wees blij. Je hebt echt geen zin in houtworm in zo'n oud appartement. Los nog van de gehorigheid.

[ Voor 11% gewijzigd door nare man op 19-10-2017 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:41
Otherside schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:38:
Het kan ook de andere kant op werken; dat er veel te veel zooi achterblijft.
Bij de inspectie voor de overdracht trof ik een schuur met allemaal klushout, etc., aan. Dat was van de man en daar hadden we geen afspraken over gemaakt zoals we dat wel met enkele zaken in het huis hadden gedaan (gescheiden stel in actieve oorlogshouding). Die man kon na de overdracht dus nog leuk de zooi af gaan voeren met z'n gehuurde aanhanger :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otherside
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-01-2024
CurlyMo schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 13:09:
[...]

In de randstad is dat in ieder geval gebruikelijk. Wij hebben beide ook laten uitvoeren voor het tekenen van de koopovereenkomst aangezien je er nadien geen onderhandelingsruimte meer is. Ik hoor verhalen dat in het oosten een ontbindende voorwaarde wordt opgenomen o.b.v. de bouwkundige keuring, maar dat heb ik in de randstad nog nooit gehoord.
Klopt, ook zo gedaan. Bod gedaan onder behoud van keuring, en voordat er getekend werd is de keuring uitgevoerd. Toen ik die keuring had gelijk bod van tafel gehaald ;)
(na de overdracht en het sloopwerk bleek er nog veel meer mis te zijn maar goed).
Hoewel ik vanuit de media (VEH magazine van oktober) wel geluiden hoor dat men lichtvaardig omgaat met dit beginsel, om een sterkere onderhandelingspositie te hebben tov concurrentie. Echt kwalijk.
Doe altijd een keuring, zeker bij een ouder huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:05
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

nare man schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:10:
Wees blij. Je hebt echt geen zin in houtworm in zo'n oud appartement. Los nog van de gehorigheid.
Exactly my thoughts. Daarnaast is het gewoon not done om zo kinderachting en kleinerend te reageren op een potentiele koper. Van zo'n figuur wil je niet eens een huis kopen.

Pagina: 1 ... 64 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7