Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 65 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:01
Hier is het ook normaal dat je het koopcontract tekent en dan een keuring doet. Je spreekt dat af welke kosten er maximaal mogen zitten binnen een bepaalde periode.

Je kunt dan het contract ontbinden en eventueel een nieuw bod uitbrengen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:57
artbij schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:06:
Hier is het ook normaal dat je het koopcontract tekent en dan een keuring doet. Je spreekt dat af welke kosten er maximaal mogen zitten binnen een bepaalde periode.

Je kunt dan het contract ontbinden en eventueel een nieuw bod uitbrengen.
In de randstad is het contract ontbinden en dan de volgende gek die het huis wil hebben. Afspraken over kosten hoef je niet eens te proberen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-09 21:15
Tsurany schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 22:02:
@kellhus ik vind het persoonlijk niet heel netjes maar ik zou het zelf wel zo doen. De markt zit zo in elkaar dat netjes zijn niet meer de beste optie is.

Bovendien vinden ze zo weer een nieuwe koper :)
Het heeft zichzelf opgelost aangezien de bestaande woning diezelfde dag nog weg was. Maar daarentegen zijn we vandaag ingeloot voor de nieuwbouwwoning die ik eerder noemde - opgelost ;)

Ik verplaats me richting de nieuwbouwwoning thread!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

kellhus schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 18:15:
[...]

Het heeft zichzelf opgelost aangezien de bestaande woning diezelfde dag nog weg was. Maar daarentegen zijn we vandaag ingeloot voor de nieuwbouwwoning die ik eerder noemde - opgelost ;)

Ik verplaats me richting de nieuwbouwwoning thread!
Gefeliciteerd d:)b

Good things come to those who put their eggs in two baskets :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 18:43
Ik heb recent mijn huis in de verkoop gezet. Nu heb ik vorige week een bod geaccepteerd en bij het tekenen van de verkoopovereenkomst kwam ik erachter dat dezelfde (mijn) makelaar blijkbaar ook met een zoekopdracht werkte voor de kopende partij.

Dit kan/mag toch niet?

Ik heb lager gekregen dan mijn vraagprijs en heb het “eindbod” van de andere partij geaccepteerd, maar op het moment dat ik de kopers zag, merkte ik gelijk dat ze mijn woning heel graag wilden hebben en dus mogelijk ook de vraagprijs hadden willen betalen. De (nvm) makelaar zit daarmee tussen onze belangen in en ik moet zo dik 5.000 euro aftikken voor zijn diensten.....

Wat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dat ie een zoekopdracht voor kopers heeft hoeft imho nog niet te betekenen dat ie ook voor kopers heeft opgetreden in de onderhandelingen met jou. Heb je daar twijfels over, dan zou ik persoonlijk eerst de makelaar erover aanspreken. Een mogelijke vervolgstap zou dan kunnen zijn om bij de NVM aan de bel te trekken, maar ik zou het eerst gewoon op een normale en rustige toon met de makelaar zelf proberen te bespreken.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 18:43
Tja het gevoel is niet zo dat ik dit nog rustig kan vragen, ik voel me toch enigszins genaaid. En als ik het vriendelijk ga vragen dan zal de makelaar zich al snel gaan indekken of zaken gaan verdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:56

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Met dezelfde makelaar is wel extreem, maar hetzelfde "probleem" heb je natuurlijk ook als de aan- en verkoopmakelaar dikke vrienden zijn die vooral elkaar een snelle winstgevende deal gunnen. Netjes is het niet maar bewijs het maar eens. Als puntje bij paaltje komt ben je zelf nog altijd degene die deze prijs geaccepteerd heeft, je had ook nee kunnen zeggen.

[ Voor 41% gewijzigd door W1LL3M op 22-10-2017 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
W1LL3M schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 18:32:
[...]

Met dezelfde makelaar is wel extreem, maar hetzelfde "probleem" heb je natuurlijk ook als de aan- en verkoopmakelaar dikke vrienden zijn die vooral elkaar een snelle winstgevende deal gunnen. Netjes is het niet maar bewijs het maar eens. Als puntje bij paaltje komt ben je zelf nog altijd degene die deze prijs geaccepteerd heeft, je had ook nee kunnen zeggen.
Het is natuurlijk moeilijk te bewijzen en daar zit het probleem ook. Maar dat je zelf ook ja hebt gezegd is niet helemaal fair. Als de kopende of verkopende partij kennis heeft van de strategie van de ander is het niet helemaal fair. Als jij weet wat het minimum bod is dat de ander accepteert dan focus je daarop en dat geeft wel heel veel extra informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

dat ligt er ook maar net aan hoe het precies gelopen is. Had hij inderdaad een zoekopdracht en heeft hij de kopers enkel gewezen op het aanbod van jou huis en klaar ? Want het lijkt me niet dat hij zowel voor jou als verkopend en voor hun als aankopend makelaar heeft bemiddeld. Staat me bij dat dit ook niet volgens de gedragscode toegestaan is.
Dat een verkopend makelaar op de hoogte is van vraag van kopers is in beginsel natuurlijk alleen maar een voordeel zolang hij de belangen maar goed gescheiden houdt.

en het 'waren zo blij met de woning dat ze de vraagprijs hadden willen betalen' is natuurlijk puur jou onderbuik die daar spreekt. Als je zo zeker was van je zaak waarom heb je dan het huis niet zonder makelaar te koop aan geboden bijvoorbeeld

[ Voor 19% gewijzigd door Ray op 22-10-2017 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Shadowhawk00 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 18:38:
[...]
Het is natuurlijk moeilijk te bewijzen en daar zit het probleem ook. Maar dat je zelf ook ja hebt gezegd is niet helemaal fair. Als de kopende of verkopende partij kennis heeft van de strategie van de ander is het niet helemaal fair. Als jij weet wat het minimum bod is dat de ander accepteert dan focus je daarop en dat geeft wel heel veel extra informatie.
Ik vertrouw dan ook geen enkele makelaar, ze hebben te veel belangen te behartigen en die van hen zelf komt vaak op de eerste plaats (ten koste van de klant).
Die kennis van de strategie van de ander wordt wel vaker gedeeld tussen makelaars namelijk, of zelfs met potentiële kopers. Snelle verkoop is winst! Dat het geen beschermd beroep is helpt niet mee natuurlijk, en de zelfregulatie van de NVM is ook maar beperkt.

[ Voor 11% gewijzigd door W1LL3M op 22-10-2017 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JAHRASTAFARI schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 10:11:
Ik heb recent mijn huis in de verkoop gezet. Nu heb ik vorige week een bod geaccepteerd en bij het tekenen van de verkoopovereenkomst kwam ik erachter dat dezelfde (mijn) makelaar blijkbaar ook met een zoekopdracht werkte voor de kopende partij.

Dit kan/mag toch niet?
Dezelfde makelaar als zijnde persoon, of hetzelfde makelaarskantoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

@JAHRASTAFARI Ik denk dat het allemaal wel meevalt, tenzij je een woning hartje centrum Amsterdam hebt verkocht is het niet zo dat overal in Nederland boven de vraagprijs wordt geboden. Maar de nvm doet je graag anders vermoeden. Zou me dan ook niet al te druk maken. En dat de koper enthousiast is lijkt mij logisch als je net een huis koopt.

Volgens mij mag een aankoopmakelaar geen verkoopmakelaar zijn voor dezelfde transactie, maar dat was niet het geval.

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 23-10-2017 09:07 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 20:15
Zo, gisteren op de valreep nog even een verzekering afgesloten bij ING voor 316 euro met 50 euro cashback (wel 100 euro risico), maar ik was anders naar een verzekeraar gegaan die 500 euro vroeg.

Over vijf uurtjes met de makelaar een laatste inspectie uitvoeren en de meterstanden opnemen. Daarna gelijk door naar de notaris en tekenen, zin in! oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 16:12
Sport_Life schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 09:04:
Volgens mij mag een aankoopmakelaar geen verkoopmakelaar zijn voor dezelfde transactie, maar dat was niet het geval.
De regels voor makelaars zijn boterzacht, allemaal in de vorm van gedragsregels en ongeschreven regels dus ze kennen bijna geen enkele aansprakelijkheid. Als je vermoedt dat er belangenverstrengeling was dan kan je daar weinig aan doen, sterker nog dat is van sommige makelaars de core business. ;)

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 22:04
JAHRASTAFARI schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 10:11:

Dit kan/mag toch niet?

Ik heb lager gekregen dan mijn vraagprijs en heb het “eindbod” van de andere partij geaccepteerd, maar op het moment dat ik de kopers zag, merkte ik gelijk dat ze mijn woning heel graag wilden hebben en dus mogelijk ook de vraagprijs hadden willen betalen. De (nvm) makelaar zit daarmee tussen onze belangen in en ik moet zo dik 5.000 euro aftikken voor zijn diensten.....

Wat te doen?
Volgens mij betekend een zoekopdracht niet meer dan "geef me een belletje als je aanbod in een bepaald segment hebt", en is het niet heel ongebruikelijk. Dat is verder geen betaalde dienst ofzo, en voor de makelaar een manier om sneller potentiële kopers te vinden die serieuze interesse hebben en ook in het juiste segment zoeken. In zo'n geval handelt de makelaar verder ook niet namens de potentiële koper.

Dat jij trouwens denkt te merken dat de kopers je vraagprijs wel hadden willen betalen wil natuurlijk niet zeggen dat het daadwerkelijk zo is, ondanks de gekte in sommige regio's is het doorgaans gebruikelijk dat de vraagprijs uiteindelijk niet betaald wordt. En al hebben ze het er wel voor over, wil nog niet zeggen dat ze niet proberen te onderhandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 14:33

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

We zitten in de fase om een hypotheek af te sluiten. Maar jemig, even met 2 bedrijven gebeld. Maar die vragen 2700 en 2900 euro?!!! Wat een geld. Iemand nog adviezen verder?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Laatst online: 18-09 17:10
NeFoRcE schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 16:10:
We zitten in de fase om een hypotheek af te sluiten. Maar jemig, even met 2 bedrijven gebeld. Maar die vragen 2700 en 2900 euro?!!! Wat een geld. Iemand nog adviezen verder?
Je kan het zelf doen, wordt ook wel execution only genoemd. Niet heel makkelijk als je ook nog aanvullende dingen nodig hebt zoals overbrugging enzo, zeker als bijvoorbeeld je eigen huis nog niet is verkocht, maar wel te doen. Je kan wellicht ook naar de Rabobank gaan, die zijn wat voordeliger (maar je hebt natuurlijk alleen maar keus uit de producten van de Rabobank.)

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

elhopo schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 16:18:
[...]

Je kan het zelf doen, wordt ook wel execution only genoemd. Niet heel makkelijk als je ook nog aanvullende dingen nodig hebt zoals overbrugging enzo, zeker als bijvoorbeeld je eigen huis nog niet is verkocht, maar wel te doen. Je kan wellicht ook naar de Rabobank gaan, die zijn wat voordeliger (maar je hebt natuurlijk alleen maar keus uit de producten van de Rabobank.)
We komen van een huurhuis, zitten in de fase dat we op het punt staan het koopcontract te ondertekenen. Daarnaast zit de vrouw in de financiele wereld. Zou dit dan aan te raden zijn? Het scheelt wel enorm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Bel eens met de ABN. Als je zelf al het voorwerk doet scheelt dat heel erg veel geld.
Nadeel is wel: Je bent dan ook zelf 100% verantwoordelijk voor je hypotheek. Je krijgt *geen* advies.

Je zou ook eens met mijn werkgever kunnen bellen (stuur maar een PM als je de naam wil), geen idee wat de tarieven zijn maar wellicht dat dat ook nog interessant voor je kan zijn.

Huis kopen is duur. Advieskosten zijn maar een gedeelte van je totale kosten. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Laatst online: 18-09 17:10
NeFoRcE schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 16:19:
[...]

We komen van een huurhuis, zitten in de fase dat we op het punt staan het koopcontract te ondertekenen. Daarnaast zit de vrouw in de financiele wereld. Zou dit dan aan te raden zijn? Het scheelt wel enorm..
Dat is natuurlijk vrij persoonlijk. Alle termen zijn wel te vinden op internet, en zeker een eenvoudige hypotheek als dat van jullie is niet echt heel moeilijk. Je moet nog een soort kennistestje doen om aan te geven dat je snapt waar het over gaat, en dat is alles. Het scheelt in de kosten, en als je weet wat je wil is het naar mijn mening wel aan te raden. Bovendien heb je niet het hele verhaaltje of je nog een arbeidsongeschiktheids- en een werkeloosheidsverzekering wil afsluiten.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hou ook in het achterhoofd dat de financieringskosten aftrekbaar zijn. Verschillen tussen de diverse adviseurs / execution-only blijven bestaan, alleen zijn die verschillen iets minder groot dan op het eerste gezicht lijkt :)

[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 23-10-2017 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

elhopo schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 16:26:
[...]

Dat is natuurlijk vrij persoonlijk. Alle termen zijn wel te vinden op internet, en zeker een eenvoudige hypotheek als dat van jullie is niet echt heel moeilijk. Je moet nog een soort kennistestje doen om aan te geven dat je snapt waar het over gaat, en dat is alles. Het scheelt in de kosten, en als je weet wat je wil is het naar mijn mening wel aan te raden. Bovendien heb je niet het hele verhaaltje of je nog een arbeidsongeschiktheids- en een werkeloosheidsverzekering wil afsluiten.
terwijl juist de financiële gevolgen van een wia situatie op het netto besteedbaar inkomen zo'n beetje het moeilijkste is om zelf te bevatten als leek laat staan indien gewenst een goed product eraan te koppelen.

ben nu, wederom, in discussie met PFZW die het maar niet voor elkaar krijgen duidelijk te vertalen wat hun nu wel en niet verzekerd hebben bijvoorbeeld

daarnaast , heb er al meerdere malen over geschreven in dit topic, zit er fiscaal rondom een 'simpele' overlijdensrisico ook nog heel wat onkunde bij de meesten. Het gevolg van het het niet zetten van een kruisje ergens kan voor samenwoners zonder contract behoorlijke gevolgen hebben bijvoorbeeld

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 23-10-2017 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 12:36
Knab biedt online advies aan voor ongeveer de helft dacht ik. Ik heb er geen ervaring mee, maar als je kunt leven zonder persoonlijk contact in een gebouw, bespaar je aardig wat kosten.
Als je weet met welke aanbieder je in zee wilt, kun je ook kosten besparen door advies te vragen aan die hypotheekverstrekker. Je krijgt uiteraard alleen mogelijkheden van die verstrekker, maar wel advies op maat tegen lagere kosten dan bij een onafhankelijke hypotheekadviseur.

[ Voor 0% gewijzigd door keko12 op 23-10-2017 19:40 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Wij zaten in dezelfde situatie, uit een huurhuis, echte starters, niets over te sluiten etc. We hebben toen een onafhankelijk adviseur gekozen, ik geloof dat we +/-1500 kwijt waren.

Ik kijk net op zijn site, tarieven zijn ietsjes gestegen sinds 3 jaar geleden, maar hij heeft wel netjes uitgesplitst waar je voor betaalt: https://hetbesteadvies.nl/tarieven/startershypotheek.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:29

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Wij hebben onze nieuwe hypotheek direct bij de ING afgesloten. Voor een eerste hypotheek betaal je daar 1750 euro.
Volgens mij betaal je sowieso minder als je rechtstreeks naar een bank gaat dan via een tussenpersoon als de hypotheker enzo.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

RedFox schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 20:38:
Volgens mij betaal je sowieso minder als je rechtstreeks naar een bank gaat dan via een tussenpersoon als de hypotheker enzo.
Ik vond het juist fijn dat we eerst goed advies kregen, duidelijk op een rijtje konden zetten wat we wilden, en daarna een hypotheekaanbieder konden kiezen die bij onze wensen past ipv naar een bank te gaan die je laat kiezen binnen hun eigen aanbod. Dat advies van de bank zelf lijkt me dan ook minder waard eigenlijk.

Onze adviseur wist bijvoorbeeld ook de voor- en nadelen uit de voorwaarden ("kleine lettertjes") van verschillende hypotheekaanbieders te benoemen, waardoor mijn eerste keus toch niet de beste voor ons bleek te zijn.

Als je veel haast hebt kan het misschien wel helpen om direct naar een bank te gaan. Maar "Hypotheek binnen een week" lukt je toch alleen maar in de meest gunstige gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Wij hebben een vergelijkbare situatie, en hebben een adviseur voor €2300.
Er zijn veel verschillende aanbieders en vormen, en ook de software van de adviseur had niet alleen verschillende details.
Ligt er ook aan wat je wilt. Automatisch de rente aanpassen aan de ltv doen maar een paar bijvoorbeeld. Dat is wel van belang als je de rente voor langere tijd vast wil zetten en weer minder relevant bij minder dan 10 jaar bijv.

Voor ons als koper eerste huis gaan we voor een 20 jaar rentevast annuïteitenhypotheek bij een toko die automatisch de rente aanpast. Dat met een overlijdensrisicoverzekering van 100k (€11/mnd), voor die 20 jaar. Is voor ons (2x modaal) wat ruim, maar goed. Het kan complexer en iets goedkoper in de maandelijkse lasten (voorgerekend bijv met een aflossingsvrij deel), maar dat willen we niet.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Dank voor al jullie reacties. We hebben wel inderdaad zoiets van; liever iets meer uitgeven, dan voor een dubbeltje op de eerste rang met alle mogelijke gevolgen van dien. Maar 3k uitgeven gaat ons ook wat te ver. We hebben binnenkort een afspraak bij Vereniging Eigen Huis. Hun prijzen zijn aanzienlijk beter en geeft qua gevoel ook niet echt een 'graaiers instantie' zoals De Hypotheker (tja, hun dure reclames moeten ook betaald worden). Op dit moment is 20 jaar vast voor +- 2.25% het meest fijne wat wij zo zien. ORV moeten we nog even uitzoeken. We zijn beide gezond en roken niet. Zal altijd schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

NeFoRcE schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 09:12:
Dank voor al jullie reacties. We hebben wel inderdaad zoiets van; liever iets meer uitgeven, dan voor een dubbeltje op de eerste rang met alle mogelijke gevolgen van dien. Maar 3k uitgeven gaat ons ook wat te ver. We hebben binnenkort een afspraak bij Vereniging Eigen Huis. Hun prijzen zijn aanzienlijk beter en geeft qua gevoel ook niet echt een 'graaiers instantie' zoals De Hypotheker (tja, hun dure reclames moeten ook betaald worden). Op dit moment is 20 jaar vast voor +- 2.25% het meest fijne wat wij zo zien. ORV moeten we nog even uitzoeken. We zijn beide gezond en roken niet. Zal altijd schelen.
En ik altijd maar denken dat jij een shagje aan het draaien bent op je profielfoto :X

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Falcon schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 09:14:
[...]

En ik maar denken dat jij altijd een shagje aan het draaien bent op je profielfoto :X
Haha ik zit op een bankje. Die foto is wel 8 jaar oud schat ik :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@NeFoRcE 20 jr 2,25 is waarschijnlijk of argenta of hypotrust. waarom denk je dat dit 'het meest fijne ' voor jullie is ? enkel omdat de rente lager is dan de rest ?

juist het antwoord op zulke vragen kan een adviseur je mee helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Ik zou zelf even rondkijken, bekijk wat verstrekkers en kijk of je duidelijk begrijpt wat ze aanbieden en wat de gevolgen dan zijn. Als jij het idee hebt zelf te begrijpen wat de mogelijkheden zijn is het geen verkeerd idee om een bank rechtstreeks te benaderen. Ik wist dat ik mijn hypotheek bij de ABN Amro wilde afsluiten dus heb ze rechtstreeks benaderd, hun adviseur doet natuurlijk enkel zaken met ABN Amro maar is wel een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld de Hypotheker.

Dat je vrouw in de financiële wereld zit kan helpen, maar hypotheken zijn wel een product apart. Als jij ervaring hebt met aandelen verhandelen hoeft dat niet te helpen bij het afsluiten van een hypotheek ;) Ook hoogopgeleiden hebben destijds een woekerpolis gekocht en zijn onder water komen te staan:+

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Tsurany schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:32:
[...]

Ik zou zelf even rondkijken, bekijk wat verstrekkers en kijk of je duidelijk begrijpt wat ze aanbieden en wat de gevolgen dan zijn. Als jij het idee hebt zelf te begrijpen wat de mogelijkheden zijn is het geen verkeerd idee om een bank rechtstreeks te benaderen. Ik wist dat ik mijn hypotheek bij de ABN Amro wilde afsluiten dus heb ze rechtstreeks benaderd, hun adviseur doet natuurlijk enkel zaken met ABN Amro maar is wel een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld de Hypotheker.

Dat je vrouw in de financiële wereld zit kan helpen, maar hypotheken zijn wel een product apart. Als jij ervaring hebt met aandelen verhandelen hoeft dat niet te helpen bij het afsluiten van een hypotheek ;) Ook hoogopgeleiden hebben destijds een woekerpolis gekocht en zijn onder water komen te staan:+
Eens. Het is alleen zo dat wij graag lagere maandlasten willen dan nodig is. We willen dan prima wat meer betalen voor een adviesgesprek. Het is zo dat je bij de kleine (onbekendere) banken, wel een lagere rente krijgt, maar bijv niet alles af kan nemen. Daar is dan weer een tussenpartij (Vereniging eigen Huis bijv) voor. We willen gewoon niet een slecht gevoel hebben als we iets aangaan voor zo'n lange periode. De kleine banken moeten ook bij AFM aangesloten zijn, en allerlei keuringen doorstaan. Daarom dachten wij bijvoorbeeld een gesprek bij Vereniging eigen Huis, en dan Argenta bijv door de lage percentages voor 20 jaar. Of zien wij wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

NeFoRcE schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:36:
[...]

Eens. Het is alleen zo dat wij graag lagere maandlasten willen dan nodig is. We willen dan prima wat meer betalen voor een adviesgesprek. Het is zo dat je bij de kleine (onbekendere) banken, wel een lagere rente krijgt, maar bijv niet alles af kan nemen. Daar is dan weer een tussenpartij (Vereniging eigen Huis bijv) voor. We willen gewoon niet een slecht gevoel hebben als we iets aangaan voor zo'n lange periode. De kleine banken moeten ook bij AFM aangesloten zijn, en allerlei keuringen doorstaan. Daarom dachten wij bijvoorbeeld een gesprek bij Vereniging eigen Huis, en dan Argenta bijv door de lage percentages voor 20 jaar. Of zien wij wat over het hoofd?
Of je wat over het hoofd ziet hangt volledig van je situatie af. Is die 20 jaar bijvoorbeeld een bewuste keuze? Weet je wat het beleid van Argenta is bij verhuizingen? Weet je wat de kosten zijn als je extra wilt aflossen?

Een adviseur helpt je daar bij als je die vragen niet zelf kan beantwoorden. En als jij bij een bank wilt afsluiten die niet direct met consumenten werkt is een adviseur eigenlijk je enige optie inderdaad. En dat kan dan execution only (als je er zelf genoeg kennis van hebt) of via een adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Tsurany schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:42:
[...]

Of je wat over het hoofd ziet hangt volledig van je situatie af. Is die 20 jaar bijvoorbeeld een bewuste keuze? Weet je wat het beleid van Argenta is bij verhuizingen? Weet je wat de kosten zijn als je extra wilt aflossen?

Een adviseur helpt je daar bij als je die vragen niet zelf kan beantwoorden. En als jij bij een bank wilt afsluiten die niet direct met consumenten werkt is een adviseur eigenlijk je enige optie inderdaad. En dat kan dan execution only (als je er zelf genoeg kennis van hebt) of via een adviseur.
Je hebt gelijk inderdaad. Wij willen graag boetevrij aflossen (geen 10.000en per jaar natuurlijk, maar een paar K per jaar wellicht). Daarnaast willen we graag de rente mee kunnen nemen mochten we toch verhuizen in 20 jaar. Dit is inderdaad iets wat we moeten bespreken (of zelf uitzoeken, maar zoiets is dan wel fijn om met iemand om tafel te zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:41
zoals al een keer of wat opgemerkt: de advieskosten zijn nog aftrekbaar van de belastingen. Dus het verschil tussen de ene en de andere is een stuk minder groot dan je denkt. Vraag je af of je bij een aankoop van 200.000 euro moet besparen op een paar honderd euro voor een advies over hoe je de grootste lening van je leven aangaat. .... Als je vol vertrouwen bent dat je dat moet doen, vooral doen, alleen niet achteraf piepen als je toch andere keuzes had moeten maken waar je toch niet over na had gedacht.
Ikzelf vond het erg prettig (en confronterend soms) dat de adviseur vragen stelde waar ik nog niet over na had gedacht in ieder geval.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Bockelaar schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:56:
zoals al een keer of wat opgemerkt: de advieskosten zijn nog aftrekbaar van de belastingen. Dus het verschil tussen de ene en de andere is een stuk minder groot dan je denkt. Vraag je af of je bij een aankoop van 200.000 euro moet besparen op een paar honderd euro voor een advies over hoe je de grootste lening van je leven aangaat. .... Als je vol vertrouwen bent dat je dat moet doen, vooral doen, alleen niet achteraf piepen als je toch andere keuzes had moeten maken waar je toch niet over na had gedacht.
Ikzelf vond het erg prettig (en confronterend soms) dat de adviseur vragen stelde waar ik nog niet over na had gedacht in ieder geval.
Zeker met je eens ja. Het lijkt nu veel, maar over een tijd ben je die advieskosten alweer vergeten. Mag ik vragen welke vragen jij confronterend vond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
NeFoRcE schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:00:
[...]

Zeker met je eens ja. Het lijkt nu veel, maar over een tijd ben je die advieskosten alweer vergeten. Mag ik vragen welke vragen jij confronterend vond?
Waarom vraag je geen oriënterend gesprek aan bij diverse banken en onafhankelijke adviseurs? Dit kost niks en heeft mij in ieder geval voldoende informatie verschaft over de te bepalen hypotheekverstrekker of adviseur. Tussen adviseur en bank zat bij 700€ verschil. Bij beide hoorde ik dingen waar ik zelf nooit aan had gedacht. Uiteindelijk gekozen om direct bij een bank af te sluiten omdat de rente gunstig was 1,70% en voorwaarden ook, plus bleef bij mijn huidige bank. Enige waar ik lang over getwijfeld heb was de looptijd. Als je je eerste huis koopt is het allemaal niet zo heel spannend een hypotheek. Bij aankoop van je tweede woning was ik altijd voor onafhankelijke adviseur gegaan.

[ Voor 8% gewijzigd door asdf25 op 24-10-2017 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 20:22
Kijk ook naar kleinere lokale spelers, Wij zelf zijn bij 2 grote partijen geweest, waarvan De Hypotheker echt alles fout deed, wat je maar fout kan doen. Mijn loon bij m'n vriendin en andersom. En dat was nog maar het begin.

Daarna bij kleinere partij gekomen in Diemen (AH Finance).

Veel voorwerk werd via telefoon en mail gedaan, maar toen we daar kwamen was alles tot in de puntjes geregeld en dat voor een prijs van €1250 (starters tarief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

mathy_ schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:18:
Kijk ook naar kleinere lokale spelers, Wij zelf zijn bij 2 grote partijen geweest, waarvan De Hypotheker echt alles fout deed, wat je maar fout kan doen. Mijn loon bij m'n vriendin en andersom. En dat was nog maar het begin.

Veel voorwerk werd via telefoon en mail gedaan, maar toen we daar kwamen was alles tot in de puntjes geregeld en dat voor een prijs van €1250 (starters tarief)
Dat is ook slecht van zo'n grote en prijzige partij zeg. We zullen jouw partij meenemen in de overweging.Voor starters hoeft het idd niet bijzonder duur te zijn lijkt mij. Man man, wat is dit lastig. Zo veel geld waar het omgaat, en zo weinig tijd in verhouding. Als ik iets koop voor 200 euro bijv, zoek ik alles tot in de puntjes uit. En in verhouding is daar hiervoor gewoon way too weinig tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
mathy_ schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:18:
En ze hanteren een no-cure-no-pay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

CurlyMo schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 14:09:
[...]

En ze hanteren een no-cure-no-pay.
Dat is dan wel vreemd omdat dit volgens de WFT verboden is. Gratis advies = verboten!

of doel je op een gratis kennismaking waarbij afgetast wordt of men werkelijk iets voor elkaar kan betekenen. hoewel het al zeer grijs gebied is wanneer het informeren dan overgaat in adviseren....

[ Voor 29% gewijzigd door Ray op 24-10-2017 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
NeFoRcE schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:00:
[...]

dingen als wat je belangrijk vindt als jij of je partner er niet meer is en welke dingen dan wél en niet in een ORV afgedekt kunnen worden. Dan spelen zaken als kinderen ineens ook een rol, kan mama wel blijven werken als ik er niet meer ben terwijl de kids nog niet groot genoeg zijn en wil ik dat risico afdekken in een ORV bijvoorbeeld. En als je daarmee klaar bent begint de arbeidsongeschiktheid, baanverlies, en zo nog wat nare mogelijkheden. Dat komt dan terwijl je spannend bezig bent om samen een mooi nieuw vrolijk ding te willen kopen. Dat was apart :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Bockelaar schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 14:38:
[...]

dingen als wat je belangrijk vindt als jij of je partner er niet meer is en welke dingen dan wél en niet in een ORV afgedekt kunnen worden. Dan spelen zaken als kinderen ineens ook een rol, kan mama wel blijven werken als ik er niet meer ben terwijl de kids nog niet groot genoeg zijn en wil ik dat risico afdekken in een ORV bijvoorbeeld. En als je daarmee klaar bent begint de arbeidsongeschiktheid, baanverlies, en zo nog wat nare mogelijkheden. Dat komt dan terwijl je spannend bezig bent om samen een mooi nieuw vrolijk ding te willen kopen. Dat was apart :)
Daarentegen wel goed om mensen te dwingen daar over na te denken. Een adviseur kan je mooi mee sparren.

Ik had zelf al nagedacht en heb mijn eigen strategie opgesteld. Dit was niet helemaal volgens advies van de adviseur.
Als ik werkloos zal zijn/overlijden, zal mijn partner een tekort aan inkomen hebben om de hypotheek te betalen. Althans, volgens het adviesrapport. De adviseur heeft namelijk niet mijn opgebouwde vermogen opgenomen in zijn advies. Logisch, dat doet een bank immers ook niet. Die kijkt alleen naar de inkomen.

Maar met ons vermogen en ww is het tekort namelijk wel op te vangen. En als ik overlijd, dan komt mijn lijfrente vrij die dezelfde functie kan vervullen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Laatst online: 17-09 15:41

Japser

Jeej!

Ik zit in de biedingsfase voor een huis. Vraagprijs 189.500,- en heb een openingsbod van 172.000,- gedaan. Kreeg een tegenbod van 187.500,- terug, dus niet veel actie in de 1ste ronde. Beetje teleurstellend. Volgende bod ga ik denk ik voor 180.000,-, als ik eronder ga zitten raak ik misschien een psychologisch snaartje?

Lastig hoor! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:38
Mwah, hun zijn met 2k gezakt en jij gaat gelijk voor 8k erbij. Ik zou toch wat lager gaan zitten dan dat. Hopelijk kom je zo een beetje in het midden uit.
Maar uiteindelijk, hoeveel vind jij het huis maximaal waard?

[ Voor 16% gewijzigd door vinom op 25-10-2017 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egeau
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 17:40
NeFoRcE schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:29:
[...]

Dat is ook slecht van zo'n grote en prijzige partij zeg. We zullen jouw partij meenemen in de overweging.Voor starters hoeft het idd niet bijzonder duur te zijn lijkt mij. Man man, wat is dit lastig. Zo veel geld waar het omgaat, en zo weinig tijd in verhouding. Als ik iets koop voor 200 euro bijv, zoek ik alles tot in de puntjes uit. En in verhouding is daar hiervoor gewoon way too weinig tijd.
Hier eerst veel gebruikgemaakt van Hypotheekvergelijkers waarbij Aegon voor onze situatie telkens het goedkoopste uit de bus kwam. Ondanks dat ik geen advies nodig had, toch besloten om voor 1300€ rechtstreeks af te sluiten bij Aegon (incl advies) omdat we maar 1 week tijd hadden nadat de proeftijd van mijn vriendin was afgelopen om alles in orde te maken.

Wat overigens gelukkig ook gelukt is. 15 Nov naar de notaris :*)

Als dat niet zo was had ik het gewoon helemaal zelf gedaan. Maargoed iedere situatie is ook weer anders en een beetje advies is ergens ook weer niet verkeerd maar het voelt als een bak geld als je zelf al 95% weet wat wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zijn er meer mensen die geen ORV kunnen afsluiten bij Aegon, omdat hun online formulier blijkbaar geen BSN accepteert dat begint met een 0?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Japser schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:14:
Ik zit in de biedingsfase voor een huis. Vraagprijs 189.500,- en heb een openingsbod van 172.000,- gedaan. Kreeg een tegenbod van 187.500,- terug, dus niet veel actie in de 1ste ronde. Beetje teleurstellend. Volgende bod ga ik denk ik voor 180.000,-, als ik eronder ga zitten raak ik misschien een psychologisch snaartje?

Lastig hoor! :)
Het lijkt me vrij logisch dat de verkoper niet direct 10.000 euro gaat zakken, ze willen eerst kijken hoeveel jij bereid bent te stijgen. En zo te zien wil jij al met 8.000 euro stijgen dus kunnen ze daar straks nog wel wat meer uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amahusu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 19:28

amahusu

taking over the world!

Wij kunnen het huis dat we nu huren van een overheidsinstantie kopen. In de afgelopen pakweg 10 jaar is er 0 onderhoud gepleegd aan het huis en heeft de verhuurder geen enkele interesse getoond in het huis.

Nu willen ze dus op stel en sprong de woning laten taxeren, maar wij mogen hier van de verhurende partij niet bij zijn. Omdat dit volgens hen een onafhankelijke taxatie in de weg zou zitten.

Volgens ons is dit een vreemde gang van zaken, de verhuurder heeft zich de afgelopen jaren op geen enkele wijze bekommerd over de woning en weet eigenlijk helemaal niks van de woning af. Wij wonen er nu al jaren en hebben in die jaren het ene na het andere "verborgen" gebrek geconstateerd, dus gebreken die je zo op het eerste oog niet zou zien.

Dus concreet is mijn vraag, kunnen wij 'eisen' dat we bij de taxatie aanwezig willen zijn? Er bestaat volgens mij zoiets als onderzoeksplicht bij de aankoop van een huis, geldt dat hier ook?

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 16:31

Kju

Ik snap niet wat precies je probleem is. Als het zo ver is dat je het daadwerkelijk wil kopen schakel je je eigen taxateur in. Waarom zou je vertrouwen op de mening van de taxateur van de verkoper?

Los daarvan. Het is jouw woning, jij bepaalt of jij in je woning blijft ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Kju op 25-10-2017 10:59 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amahusu

amahusu

taking over the world!

Kju schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 10:59:
Ik snap niet wat precies je probleem is. Als het zo ver is dat je het daadwerkelijk wil kopen schakel je je eigen taxateur in. Waarom zou je vertrouwen op de mening van de taxateur van de verkoper?

Los daarvan. Het is jouw woning, jij bepaalt of jij in je woning blijft ;)
Inderdaad, dat zou de normale gang van zaken zijn. Ware het niet dat deze instantie normaliter geen vastgoed aan particulieren verkoopt en geen zin heeft in onderhandelingen. Wat wij hebben begrepen is dat zij een "take it or leave it" aanbod gaan doen, gebaseerd op de taxatie.

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ja dan heb je niet veel keus. Ik verkoop ook regelmatig vastgoed aan huurders maar dan tegen mijn prijs. Ik heb geen belang bij verkoop als ik goed rendement heb. Als ik het verkoop is het een gunst.

Dat komt misschien arrogant over maar dat is business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
je kan natuurlijk ook gewoon een lijst met de gebreken die je geconstateerd hebt door de tijd heen bij ze melden.... dan kunnen ze niet meer zeggen dat ze dat niet wisten, en kun je dus het taxatierapport onderbouwd weerleggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japser

Japser

Jeej!

Het is uiteindelijk rond gekomen op 183.500,-. Ik ben tevreden, toch 6000,- van de vraagprijs af. Zo zie ik het maar =]

En ik heb een huis, ook handig !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amahusu

amahusu

taking over the world!

Bockelaar schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 11:49:
je kan natuurlijk ook gewoon een lijst met de gebreken die je geconstateerd hebt door de tijd heen bij ze melden.... dan kunnen ze niet meer zeggen dat ze dat niet wisten, en kun je dus het taxatierapport onderbouwd weerleggen :)
Ja dat lijkt mij ook het handigst, vooral als ze zo moeilijk over die taxatie.

@Kju bedankt voor de input, het is inderdaad logisch gedacht vanuit de verhuurder, hij hoeft niet te verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:48

-tom-562

Oliesjeik

Japser schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 11:54:
Het is uiteindelijk rond gekomen op 183.500,-. Ik ben tevreden, toch 6000,- van de vraagprijs af. Zo zie ik het maar =]

En ik heb een huis, ook handig !
Gefeliciteerd! Wij waren ook erg laag met bieden begonnen (25k onder de vraagprijs, huis stond lang te koop), uiteindelijk is er 10k van de prijs afgegaan.
Inmiddels hebben we 3 weken de sleutel en wonen we er al 2 weken. Wat een ruimte (van 35m2 naar >185m2 :9~)! Enige wat nog wennen is, is dat ik i.p.v. 5 minuten fietsen, nu 35 minuten in de auto zit naar mijn werk. Maar dat is het dik waard!

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju

Kju

Bockelaar schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 11:49:
Gebreken zijn al verrekend in de getaxeerde marktwaarde voor zo ver die waarneembaar zijn en/of gemeld zijn door de opdrachtgever en/of gebruiker. Zorg er daarom voor dat alle gebreken duidelijk zichtbaar zijn. Voor mijn part plak je over een post-it met een notitie :+

Er zijn veel manieren waarop een marktwaarde tot stand kan komen maar een taxateur zal/moet altijd eerst uitgaan van optimale aanwending. Dus wat is het in de meest gunstige situatie in de beste staat waard zal zijn en dan de optimalisatiekosten verrekenen met hoe het in werkelijkheid is.
Het word hier mooi uitgelegd (aan taxateurs), veel taxateurs die het concept zelf niet goed beheersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
ook een goeie @Kju ! die is helemaal hilarisch: hele huis vol met post-its voor de taxateur, geweldig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Bockelaar schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:26:
ook een goeie @Kju ! die is helemaal hilarisch: hele huis vol met post-its voor de taxateur, geweldig!
Dat kan op zich ook als effect hebben dat hij een neurotische huurder mee moet taxeren... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 15:43
Dan krijg je natuurlijk helemaal een mooie situatie: het grootste "gebrek" (en waardedrukkend) is de huidge huurder. Aan iedereen behalve poster zelf word het pand voor zeg 2 ton verkocht, maar als poster dit zelf wil kopen vervalt het grootste probleem (de "lastige" huurder) en mag hij dus 2 ton plus X betalen :) LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLikeNoobies
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:27

iLikeNoobies

With Big Boobies

De afgelopen vier weken heb ik op twee verschillende woningen in Amsterdam een bod uitgebracht. Ze stonden allebei voor 250k te koop. Eerste keer heb ik 258k geboden, en de tweede keer 257,5k. Beide keren is mijn bod afgewezen omdat ik “significant” was overboden volgens de makelaar. En dan heb ik nog wel het “geluk” dat ik zonder financiering kan schakelen. De markt is in Amsterdam echt kapot.

Het huis waar ik 257,5k op heb geboden is in 2014 verkocht aan de huidige eigenaar voor 166k. Echt wtf.

Steam: HighTim3s || Twitch: iLikeNoobies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

iLikeNoobies schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 18:05:
De markt is in Amsterdam echt kapot.
:Y
Het huis waar ik 257,5k op heb geboden is in 2014 verkocht aan de huisige eigenaar voor 166k. Echt wtf.
Nou zegt dat ook weer niet alles, want ook in 2014 gingen geschikte woningen in die prijscategorie al gewoon als 'warme broodjes'. Die woning van 257,5k ziet er in ieder geval niet meer uit als die woning van 166k ;) . Daar is flink wat geld in gaan zitten. Geen 91k, maar wel meer dan de gemiddelde persoon ervoor over had (of kon betalen) in 2014 :)

O, enneh..
iLikeNoobies schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 18:05:
Beide keren is mijn bod afgewezen omdat ik “significant” was overboden volgens de makelaar.
Neem dat significant ook met een korreltje zout. Da's makelaar-speak om je niet met een slecht gevoel achter te laten dat je nét naast de boot piest en om je de volgende keer veel hoger te laten bieden :P

[ Voor 25% gewijzigd door naitsoezn op 25-10-2017 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLikeNoobies

iLikeNoobies

With Big Boobies

naitsoezn schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 18:15:
[...]

:Y

[...]

Nou zegt dat ook weer niet alles, want ook in 2014 gingen geschikte woningen in die prijscategorie al gewoon als 'warme broodjes'. Die woning van 257,5k ziet er in ieder geval niet meer uit als die woning van 166k ;) . Daar is flink wat geld in gaan zitten. Geen 91k, maar wel meer dan de gemiddelde persoon ervoor over had (of kon betalen) in 2014 :)
Daar heb je wel een punt. Voor 166k kan je een parkeerplek op de grachten kopen, of een huisje in noord of de bijlmer.

Dat huis waar ik 257,5k op had geboden heeft eerder te koop gestaan voor 275k. Dat was toen verkocht maar is geklapt op de financiering van de kopers. Vervolgens is de verkoper met 25k gezakt. Ik heb dus het vermoeden dat de bank het niet eens was met de oorspronkelijke vraagprijs. Ik dacht dat ik dus wel safe zat met 257,5k zonder financiering. Daar moet ik ook wel bij zeggen dat het m.i. Ook echt geen 275k waard is, zeker gezien het onderhoud.

Desalniettemin is het wel erg vervelend. Ik wil graag een huisje met een tuin en zit toch wel een beetje aan het einde van mijn budget. Anders moet ik ook financiering gaan regelen en raak ik daardoor mijn iets wat sterkere posititie kwijt t.o.v. kopers die wel financiering nodig hebben.

Ik ben helaas bang dat ik mijn wens van een tuintje toch moet laten schieten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Je kunt na een tijdje checken natuurlijk wat de transactieprijs daadwerkelijk was. Ik heb laatst in een wat minder overspannen markt 16k boven de vraagprijs geboden, zonder voorbehouden, maar was volgens de makelaar ook significant overboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

iLikeNoobies schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 18:26:
[...]
Desalniettemin is het wel erg vervelend. Ik wil graag een huisje met een tuin en zit toch wel een beetje aan het einde van mijn budget.
Amsterdam is sowieso geen plaats meer voor mensen met wensen :P
Ik ben helaas bang dat ik mijn wens van een tuintje toch moet laten schieten...
Ik begin een beetje het probleem te zien.... ;)
Daar heb je wel een punt. Voor 166k kan je (...) een huisje in noord of de bijlmer.
Locatie, locatie, locatie. Een klein beetje out-of-the-box denken helpt al een heel eind. :) Je hoeft echt niet direct naar buiten-de-randstad te verhuizen: Sowieso die buurten die je noemt passen prima binnen je budget. Tevens kun je in omliggende gemeentes écht leuke woningen in leuke wijken/buurten vinden die ook nog gewoon goede bereikbaarheid hebben met je sociale kring. Kwestie van even inventariseren. :)

[ Voor 19% gewijzigd door naitsoezn op 25-10-2017 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@iLikeNoobies je laat het nu overkomen dat je de besproken woningen cash kan betalen. Als je gewoon een inkomen heb wat is dan het probleem om alsnog zonder voorbehoud financiering te kopen en wel een deel te financieren wat altijd past in je LTI. Ik zou sowieos terughoudend zijn al je liquide middelen in een woning te stoppen maar dat terzijde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLikeNoobies

iLikeNoobies

With Big Boobies

naitsoezn schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 18:32:
[...]

Amsterdam is sowieso geen plaats meer voor mensen met wensen :P

[...]

Ik begin een beetje het probleem te zien.... ;)

[...]

Locatie, locatie, locatie. Een klein beetje out-of-the-box denken helpt al een heel eind. :)
Haha, je hebt zeker wel goede punten, maar de bijlmer of noord gaat me wat te ver :). Het liefst blijf ik binnen de ring, of net iets erbuiten.

Ik moet helaas in januari mijn huidige huurwoning uit dus ik heb ook nog wel wat haast. Een sociale huurwoning krijg ik niet en vrije sector is te duur met mijn salaris. Dan moet ik gaan teren op het potje voor mijn huis en dat wil ik niet.

De tuin is wel echt een wens, maar een dakterras is ook prima. Ik wil graag kunnen BBQ’en en dat is m.i. wat asociaal op een balkon ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 18-09 21:38
iLikeNoobies schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 18:38:
[...]

Haha, je hebt zeker wel goede punten, maar de bijlmer of noord gaat me wat te ver :). Het liefst blijf ik binnen de ring, of net iets erbuiten.

Ik moet helaas in januari mijn huidige huurwoning uit dus ik heb ook nog wel wat haast. Een sociale huurwoning krijg ik niet en vrije sector is te duur met mijn salaris. Dan moet ik gaan teren op het potje voor mijn huis en dat wil ik niet.

De tuin is wel echt een wens, maar een dakterras is ook prima. Ik wil graag kunnen BBQ’en en dat is m.i. wat asociaal op een balkon ;)
Een benedenwoning met tuin binnen de ring betekent ook vaak dat je geen zonlicht hebt en er 50 andere appartementen bij jou in de tuin kunnen kijken.
En dan is een bbq (met kolen) nog steeds asociaal. Al is het op een balkon vaak helemaal niet toegestaan wegens brandgevaar.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLikeNoobies

iLikeNoobies

With Big Boobies

Ray schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 18:34:
@iLikeNoobies je laat het nu overkomen dat je de besproken woningen cash kan betalen. Als je gewoon een inkomen heb wat is dan het probleem om alsnog zonder voorbehoud financiering te kopen en wel een deel te financieren wat altijd past in je LTI. Ik zou sowieos terughoudend zijn al je liquide middelen in een woning te stoppen maar dat terzijde
Ik kan in principe ook wel een hypotheek erbij nemen, maar liever niet. Mijn salaris niet denderend wat dat betreft, en ik wil mijn vaste lasten laag houden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

M’n berichtje was meer een rant op de markt in Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 09:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

iLikeNoobies schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 18:38:
[...]

Het liefst binnen de ring. Net daarbuiten is ook goed. En dan sla je Noord over dat geheel binnen de ring ligt. Waarom? :)

edit: en dan lees ik ook nog je wens van een huis met tuin in Amsterdam. En dan uitgerekend het stadsdeel dat het meeste van dat soort woningen heeft overslaan. Dan maak je het jezelf wel enigszins lastig ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Gizz op 25-10-2017 18:50 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

iLikeNoobies schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 18:46:

M’n berichtje was meer een rant op de markt in Amsterdam.
Als je die plaatst in dit topic kun je serieuze reacties verwachten. Dit topic is immers niet voor de rants. ;)

Maar zelfs als je een hypo van ~50 of ~100k nodig hebt, zul je geen financieringsvoorbehoud nodig hebben, mits je een normale baan hebt een geen bijzonder geval bent. :)

offtopic:
Sowieso is een financieringsvoorbehoud in veel bijna-alle starters-gevallen alleen maar nodig wegens verkeerde voorbereiding, om maar even een off-topic knuppel in het hoenderhoek te gooien :+

[ Voor 23% gewijzigd door naitsoezn op 25-10-2017 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLikeNoobies

iLikeNoobies

With Big Boobies

RocketKoen schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 18:46:
[...]

Een benedenwoning met tuin binnen de ring betekent ook vaak dat je geen zonlicht hebt en er 50 andere appartementen bij jou in de tuin kunnen kijken.
En dan is een bbq (met kolen) nog steeds asociaal. Al is het op een balkon vaak helemaal niet toegestaan wegens brandgevaar.
Zonlicht is niet echt het issue. Ik heb vrij lichtgevoelige ogen dus ik ben niet zo van het zonnebaden. BBQ’en kan wat mij betreft prima in een tuin. De huizen waar ik een bod op had uitgebracht hadden vrij diepe tuinen waardoor de rook niet bij mijn bovenburen naar binnen zal waaien. Of althans, niet direct. De inkijk van de zijkant was ook niet het probleem, gzien de schuttingen, maar van bovenaf kan je er inderdaad niks aan doen. Niet dat ik daar nou zoveel waarde aan hecht. Ben geen nudist ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLikeNoobies

iLikeNoobies

With Big Boobies

Gizz schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 18:48:
[...]

Het liefst binnen de ring. Net daarbuiten is ook goed. En dan sla je Noord over dat geheel binnen de ring ligt. Waarom? :)

edit: en dan lees ik ook nog je wens van een huis met tuin in Amsterdam. En dan uitgerekend het stadsdeel dat het meeste van dat soort woningen heeft overslaan. Dan maak je het jezelf wel enigszins lastig ;)
Touché! Al zie ik mezelf ook niet iedere dag met het pontje gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@iLikeNoobies snap je punt dat je lasten onder controle wilt houden tov je inkomen. juist dan! kan het verstandig zijn wat geld achter de hand te houden
stel je financiert 50K tegen 2% dan heb je 1000 euro hypotheek lasten aan rente per jaar. je zou serieus kunnen overwegen dit ook aflosvrij te doen, mag gewoon maar geen HRA maar goed hillen bouwt in 30 jaar af....

en inderdaad voorbehoud financiering is zwaar overrated :) als je goed voorbereid bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

iLikeNoobies schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 18:51:
[...]

Touché! Al zie ik mezelf ook niet iedere dag met het pontje gaan.
Afhankelijk van waar je precies in Noord gaat wonen kun je straks ook met de metro of over een brug gaan. Maar het pontje is eigenlijk geen issue en de meeste mensen vinden het wel prima. Pak je de pont met de minste vaartijd (Buiksloterwegveer) dan sta je daar 4 minuten op. Als er geen water tussen had gezeten had je daar misschien 1 minuut over gefietst. Dus de pont verlengt je reistijd met 3 minuten, niet echt schokkend :P

Uiteraard zijn er ponten die er langer over doen. Zelf woon ik op een paar minuten van het tweakers.net kantoor en pak dan de NDSM-pont als ik op Amsterdam Centraal moet zijn. Die doet er 14 minuten over, maar zonder pont was ik ook 10 minuten bezig geweest om van het westen naar het oosten te fietsen.

Doe vooral waar je je prettig bij voelt, maar met jouw wensen en budget is het eigenlijk zonde als je dan het meest voor de hand liggende stadsdeel niet als optie ziet :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLikeNoobies

iLikeNoobies

With Big Boobies

Gizz schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 18:58:
[...]

Afhankelijk van waar je precies in Noord gaat wonen kun je straks ook met de metro of over een brug gaan. Maar het pontje is eigenlijk geen issue en de meeste mensen vinden het wel prima. Pak je de pont met de minste vaartijd (Buiksloterwegveer) dan sta je daar 4 minuten op. Als er geen water tussen had gezeten had je daar misschien 1 minuut over gefietst. Dus de pont verlengt je reistijd met 3 minuten, niet echt schokkend :P

Uiteraard zijn er ponten die er langer over doen. Zelf woon ik op een paar minuten van het tweakers.net kantoor en pak dan de NDSM-pont als ik op Amsterdam Centraal moet zijn. Die doet er 14 minuten over, maar zonder pont was ik ook 10 minuten bezig geweest om van het westen naar het oosten te fietsen.

Doe vooral waar je je prettig bij voelt, maar met jouw wensen en budget is het eigenlijk zonde als je dan het meest voor de hand liggende stadsdeel niet als optie ziet :)
Noord is voor mij echt geen optie. Ik heb mijn hele leven aan de andere kant van het water gewoond. Het liefst zit ik in bos en lommer of de baarsjes. Daar heb ik de afgelopen keren ook bezichtigd en een bod uitgebracht. De huizen voldoen prima aan mijn eisen qua tuin en de rest, en beide keren heb ik 8k overboden, maar je komt er gewoon niet tussen.

Ik moet dus meer overbieden, en heb nog wel iets van ruimte, maar dat waren de woningen imo gewoon niet waard. Ik zit al op €5600 per m2.

[ Voor 4% gewijzigd door iLikeNoobies op 25-10-2017 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 20:22
Dat is dan ook maar 3% boven de vraag prijs. De markt is nou eenmaal dat 10% normaal lijkt te zijn om mee te beginnen.

Wat is niet snap, waarom wijzen makelaars je af? Waarom niet opnieuw laten bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLikeNoobies

iLikeNoobies

With Big Boobies

mathy_ schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 19:11:
Dat is dan ook maar 3% boven de vraag prijs. De markt is nou eenmaal dat 10% normaal lijkt te zijn om mee te beginnen.

Wat is niet snap, waarom wijzen makelaars je af? Waarom niet opnieuw laten bieden?
Het is (excuseer de term, ik ben wdb ook een noob) iets met inschrijving. Je mag tot een bepaalde datum en een bepaald tijdstip een bod uitbrengen. Daarna kiest de verkoper een bod.

Je hebt zeker een punt over de 3%, maar ik dacht dat het “niet nodig hebben van financiering” ook wel wat waard was. Zeker als de vorige verkoop is geklapt op het niet rond kunnen kijgen van financiering.

Wat ik hier een beetje proef is dat ik wat meer moet bieden en daar eventueel een hypotheekje voor moet nemen. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:19

Jiffy

God, you're ugly!

Nou ja, het is simpel: je moet óf meer bieden (al dan niet met behulp van een hypotheekje), óf je moet je eisenpakket (type woning en/of locatie) aanpassen. Voor wat jij biedt kun je op dit moment op de door jou gewenste locatie blijkbaar niet het door jou gewenste woningtype krijgen. Ergens zul je moeten bewegen. Jij moet beslissen op welk punt je wilt bewegen. :)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 08:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

iLikeNoobies schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 19:01:
[...]

Noord is voor mij echt geen optie. Ik heb mijn hele leven aan de andere kant van het water gewoond. Het liefst zit ik in bos en lommer of de baarsjes. Daar heb ik de afgelopen keren ook bezichtigd en een bod uitgebracht. De huizen voldoen prima aan mijn eisen qua tuin en de rest, en beide keren heb ik 8k overboden, maar je komt er gewoon niet tussen.

Ik moet dus meer overbieden, en heb nog wel iets van ruimte, maar dat waren de woningen imo gewoon niet waard. Ik zit al op €5600 per m2.
Wat ik me oprecht afvraag, is of je niet bang bent dat de markt volgend jaar weer volledig instort bv als de rente stijgt? Dan betaal je nu 250k voor een appartement die volgend jaar misschien 225k of 200k waard is (indien prijzen met hetzelfde tempo naar beneden razen als naar boven).

Ik suggereer niets, en het is ook niet mijn mening, maar ik ben oprecht benieuwd hoe huidige kopers momenteel tegen de markt aankijken :). Heb zelf een dergelijk appartement die volgend jaar te koop komt voor ca 275k-300k, dus ik draag nu in principe hetzelfde risico als jij nu zou kopen.. buiten Amsterdam overigens ;)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Laatst online: 09:38
iLikeNoobies schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 19:17:
[...]

Je hebt zeker een punt over de 3%, maar ik dacht dat het “niet nodig hebben van financiering” ook wel wat waard was. Zeker als de vorige verkoop is geklapt op het niet rond kunnen kijgen van financiering.
In Amsterdam worden intussen al veel huizen zonder financiering gekocht. In jouw prijsklasse en gewenste locatie moet je ook concurreren met investeerders. Voor mijn appartement in Zuidoost kreeg ik een bod van 15% boven vraagprijs zonder financierings voorbehoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:48

-tom-562

Oliesjeik

Sport_Life schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 23:03:
[...]

Wat ik me oprecht afvraag, is of je niet bang bent dat de markt volgend jaar weer volledig instort bv als de rente stijgt? Dan betaal je nu 250k voor een appartement die volgend jaar misschien 225k of 200k waard is (indien prijzen met hetzelfde tempo naar beneden razen als naar boven).

Ik suggereer niets, en het is ook niet mijn mening, maar ik ben oprecht benieuwd hoe huidige kopers momenteel tegen de markt aankijken :). Heb zelf een dergelijk appartement die volgend jaar te koop komt voor ca 275k-300k, dus ik draag nu in principe hetzelfde risico als jij nu zou kopen.. buiten Amsterdam overigens ;)
Als je de intentie hebt om er langer te blijven wonen, boeit dat toch niet :P Juist de verwachting dat huizenprijzen alleen maar blijven stijgen 'Dus je moet nu kopen!1```1!1!!' is niet gezond voor de markt denk ik :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Arrgggg...
Eindelijk een koopovereenkomst ontvangen van de notaris van de verkopende partij. Paar kleine vragen/opmerkingen, niet heel spannend.
Wordt ik 15 minuten later gebeld door de projectontwikkelaar van een project in Teteringen waar we ons ook voor ingeschreven hadden. Daar hadden we ruim een maand geleden bij te horen gekregen dat het ons niet gegund/ingeloot was. Wel een andere woning dan oorspronkelijk aangekruist. Wat ik ook een beetje vreemd vind is dat volgens de website alle woningtypen nog te koop zijn :/

Anyway, kriebelt wel een beetje, aangezien die nieuwbouwwoningen qua locatie een stuk beter gelegen zijn. Maar je weet niet wat je koopt, wat de uiteindelijke prijs zal zijn (incl vloer, eigen keuken/badkamer etc) en wordt pas in 2019 opgeleverd...

AAARRRRggggg :P

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:18

Wailing_Banshee

You're Next

DropjesLover schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 13:51:
Arrgggg...
Eindelijk een koopovereenkomst ontvangen van de notaris van de verkopende partij. Paar kleine vragen/opmerkingen, niet heel spannend.
Wordt ik 15 minuten later gebeld door de projectontwikkelaar van een project in Teteringen waar we ons ook voor ingeschreven hadden. Daar hadden we ruim een maand geleden bij te horen gekregen dat het ons niet gegund/ingeloot was. Wel een andere woning dan oorspronkelijk aangekruist. Wat ik ook een beetje vreemd vind is dat volgens de website alle woningtypen nog te koop zijn :/

Anyway, kriebelt wel een beetje, aangezien die nieuwbouwwoningen qua locatie een stuk beter gelegen zijn. Maar je weet niet wat je koopt, wat de uiteindelijke prijs zal zijn (incl vloer, eigen keuken/badkamer etc) en wordt pas in 2019 opgeleverd...

AAARRRRggggg :P
Keuze stress, maar dan goed :P

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 14:45
Ik ben zelf in de laatste fase van het kopen van een huis. Een ietwat minder reguliere constructie: ik koop het samen met m'n broertje. Waarom dat?
1) we huren de woning nu samen, onder wet leegstand. M'n broertje is ietwat autistisch, en als hij alleen woont gaat hij naar z'n eigen schema leven, ik kan 'm nu eraan herinneren dat slapen en eten ook gebeuren moeten. We wonen er nu een jaar, en dat gaat gewoon erg goed. We hebben dezelfde hobbies en interesses, dus dat zit wel goed.
2) op onszelf verdienen m'n broertje en ik niet voldoende om het te kopen. Samen wel.

Zodoende. Alleen de familiaire band was voor veel banken een struikelstuk. Uiteindelijk via een goede hypotheekadviseur bij de ING een hypotheek los gekregen. Vervolgens kwam de rest van de rompslomp: creditcard cancellen, maar ook had de levensverzekering extra info nodig ivm de autisme stempel van mn broertje, of hij wel gewoon kon functioneren.. Dat is allemaal geregeld uiteindelijk. Heeft me tien jaar van mn leven gekost, bij wijze van spreken, maar als de bank nu op tijd alles aan de notaris levert, is het dinsdag tekenen bij de notaris. Woohoo!

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Laatst online: 08:54
Vandaag ook ander huis gekocht.

Bijzonder fijne ervaring, 26 augustus koopovereenkomst getekend en vanochtend bij de notaris de definitieve overdracht gedaan. Heb ontdekt dat een bank 2 maand blijkbaar weinig vinden. Alleen levensverzekering is nog niet in orde - advies van de notaris was "niet sterven", maar die komt ook in orde.

Best hilarische situatie, inclusief tekenen van een hoop contracten rond de lening in een leeg provinciaal hoofdkwartier van onze bank om 21u 's avonds. Ze moesten écht hard werken om op tijd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Korras bij welke verstrekkers was dit een probleem als ik vragen mag ? Heb het zelf al diverse malen bij de hand gehad en nooit problemen tegen gekomen ivm aankoop samen met familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit ondertussen midden in het biedproces, maar het is nu aardig stil de afgelopen 2 dagen. Ik heb als laatste tegenbod 5,5% onder de vraagprijs gekregen en ik heb als eindbod een bod gedaan van 7% onder de vraagprijs. Ik vraag mij nu oprecht af of ik middenin een wachtspelletje zit of dat de verkopers er niet mee doorgaan of er nog over aan het nadenken zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrXen0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:29
Mijn vriendin en ik zitten te kijken naar een huis van ong. 200.000, nu kan ik mijn huidig appartement verkopen voor 117.500, ik heb nog een hypotheekdeel van ongeveer 94.500 open staan.

Reken ik dan goed dat ik zo tussen de 15.000 en 20.000 overwaarde heb nadat de makelaarskosten zijn betaald? Wat kan ik nu precies met deze overwaarde qua de nieuwe woning, kan ik dit alleen gebruiken voor de nieuwe hypotheek of kunnen wij hier bijv. ook eventuele verbouwingen in de nieuwe woning laten uitvoeren? Mag ik dit ook gebruiken voor kosten koper?

Ik heb al wel wat gelezen over de 'bijleenregeling' maar eigenlijk is het mij te onduidelijk momenteel.

Edit: Heb ook al in dit topic wat gezocht en gelezen, maar het is mij te verspreid om bijv. een simpel lijstje te maken van wat ik er nou allemaal wel mee mag.

[ Voor 11% gewijzigd door MrXen0 op 27-10-2017 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:46

Christiano007

Ich bin der champion

Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:29:
Ik zit ondertussen midden in het biedproces, maar het is nu aardig stil de afgelopen 2 dagen. Ik heb als laatste tegenbod 5,5% onder de vraagprijs gekregen en ik heb als eindbod een bod gedaan van 7% onder de vraagprijs. Ik vraag mij nu oprecht af of ik middenin een wachtspelletje zit of dat de verkopers er niet mee doorgaan of er nog over aan het nadenken zijn. :+
Die mensen gaan lekker wachten tot maandag/dinsdag, zodat jij helemaal gek wordt en misschien wel iets meer gaat bieden ;)

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

MrXen0 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:17:
Wat kan ik nu precies met deze overwaarde qua de nieuwe woning, kan ik dit alleen gebruiken voor de nieuwe hypotheek of kunnen wij hier bijv. ook eventuele verbouwingen in de nieuwe woning laten uitvoeren? Mag ik dit ook gebruiken voor kosten koper?
Dat mag allemaal, want het is jouw geld. En jij bepaalt wat je met je geld doet. Je mag er ook een auto van kopen. Je overwaarde heeft wel invloed op je hypotheekrente aftrek. Een voorbeeld van geld.nl:
Voorbeeld: Je hebt een nieuwe woning gekocht voor 300.000 euro. Je oude woning verkocht je met een overwaarde van 20.000 euro. De hypotheekrente is dan slechts aftrekbaar over een lening van 300.000 – 20.000 = 280.000 euro. Gebruik je de overwaarde van je oude woning niet om een nieuwe woning te financieren en sluit je een nieuwe lening af van 300.000 euro, dan mag je van slechts 280.000 euro de rente aftrekken.
Simpel gezegd gebruik je niet de overwaarde voor je nieuwe hypotheek (zoals je stelt in je vraag), maar juist om direct een stukje van je huis te kopen zodat de hypotheek die je neemt volledig aftrekbaar blijft.
Heb ook al in dit topic wat gezocht en gelezen, maar het is mij te verspreid om bijv. een simpel lijstje te maken van wat ik er nou allemaal wel mee mag.
Helpt dit overzicht?
In deze pdf staan nog meer voorbeelden.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 27-10-2017 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 16:51
manzonderdas schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 22:32:
Vandaag ook ander huis gekocht.

Bijzonder fijne ervaring, 26 augustus koopovereenkomst getekend en vanochtend bij de notaris de definitieve overdracht gedaan. Heb ontdekt dat een bank 2 maand blijkbaar weinig vinden. Alleen levensverzekering is nog niet in orde - advies van de notaris was "niet sterven", maar die komt ook in orde.

Best hilarische situatie, inclusief tekenen van een hoop contracten rond de lening in een leeg provinciaal hoofdkwartier van onze bank om 21u 's avonds. Ze moesten écht hard werken om op tijd te zijn.
Lol, wij hadden 10 dagen. Bank was, gelukkig, al aan de gang gegaan met berekenen van onze restschuld zodat dat gewoon bij de notaris kon passeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser

Japser

Jeej!

Ik heb nog een vraagje met betrekking tot tekenen van voorlopig koopcontract. Er staat een artikel in, artikel 23, waar ik moet aangeven voor welke datum ik de koopovereenkomst kan ontbinden indien mijn eigen huis niet verkocht zal worden. De overdracht daarvoor is bij de notaris op 1 februari 2018. Moet ik dan ook die datum invullen op mijn voorlopig koopcontract als zijnde de datum dat ik zonder verdere bijkomstige verplichtingen en kosten de koopovereenkomst kan ontbinden? Of moet ik de datum invullen dat de bankgarantie binnen is voor verkoop eigen huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:05

Sandyman538

SandstorM [148839]

Japser schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 14:21:
Ik heb nog een vraagje met betrekking tot tekenen van voorlopig koopcontract. Er staat een artikel in, artikel 23, waar ik moet aangeven voor welke datum ik de koopovereenkomst kan ontbinden indien mijn eigen huis niet verkocht zal worden. De overdracht daarvoor is bij de notaris op 1 februari 2018. Moet ik dan ook die datum invullen op mijn voorlopig koopcontract als zijnde de datum dat ik zonder verdere bijkomstige verplichtingen en kosten de koopovereenkomst kan ontbinden? Of moet ik de datum invullen dat de bankgarantie binnen is voor verkoop eigen huis?
Ik zou daar de datum invullen dat alle voorbehouden verlopen zijn die de kopers van jouw huis bedongen hebben. Bijvoorbeeld een voorbehoud financiering. Als al die voorbehouden voorbij zijn is je huis definitief verkocht, die datum zou ik aanhouden. Ik zou als verkoper in ieder geval niet akkoord gaan dat jij op de ochtend van de overdracht nog even doodleuk aankomt dat je het huis toch niet koopt.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 15:43
Japser schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 14:21:
Daar zou ik het eerst maar eens over hebben met de verkopers van jouw toekomstige huis... Alle kans dat die helemaal niet zitten te wachten op zo'n (extra) ontbindende voorwaarde. Heb je dit dan niet besproken tijdens de biedingen? Is natuurlijk wel een substantieel onderdeel van een bod, naast de prijs, datum van overdracht, financieringsvoorbehoud en eventuele bouwkundige keuring. Heb je geen makelaar? Dit zijn nou typisch klusjes voor hem (zowel het contract opstellen, als jou uitleg verschaffen.
(Als je het er nooit over gehad hebt, zou ik als koper verwachten dat dat hele artikel doorgehaald is in het koopcontract)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser

Japser

Jeej!

Het is wel besproken en kenbaar gemaakt dat een ontbindende voorwaarde voor de koop is dat ik mijn eigen huis verkoop. Dat was akkoord. De datum van overdracht van de verkoop van mijn huis is vastgesteld op 1 Feb 2018, nu vroeg ik me af of ik hetzelfde moet aangeven in dat voorlopig koopcontract.

Het is gewoon dat ik het goed in wil vullen, de ontbindende voorwaarden voor de koop van mijn nieuwe huis zijn vrij helder en heb ik volledig afgedekt zodat daar niks mis mee is (denk ik).

- voorbehoud financiering met NHG
- voorbehoud van verkoop eigen woning
- voorbehoud bouwkundige keuring tot 4000,-

[ Voor 34% gewijzigd door Japser op 28-10-2017 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Japser als je eigen huis ook al is verkocht dan geef je toch de datum op dat de ontbindende voorwaarden van de kopers van je huidige huis afloopt? Eventueel nog met een paar weken extra zodat je makkelijk "ja kan zeggen als de kopers komen vragen om uitstel van het aflopen van de ontbindende voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Wij hebben zojuist gehoord dat ons bod is geaccepteerd door de verkopers!
gelijk al aan het rondneuzen voor hypotheken en twijfel tussen het zelf afsluiten of via een adviseur / bank. We weten wel ongeveer wat we willen.

1/3 hypotheekdeel voor 5 jaar vast
1/3 hypotheekdeel voor 20 jaar vast
1/3 hypotheekdeel voor 30 jaar via familiebank (6%)

zo houden we wat flexibiliteit, verwachten geen grote rentestijgingen in 5 jaar tijd, en toch ook zekerheid.

Verder geen ingewikkelde zaken als schuld of andere woning. We zijn starters met 1 vast contract en 1 intentieverklaring. Maakt die familiebank het nog ingewikkeld om zelf de hypotheek te regelen? Of zitten daar zoveel haken en ogen aan dat een (onafhankelijk of bank)adviseur daar wel bij aan te raden is?

Het zelf regelen is zo'n 1000 euro goedkoper. Op totaal bedrag niet zo veel, maar zou het jammer vinden als een adviseur weinig toe kan voegen.
Pagina: 1 ... 65 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7