Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 346 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:21
Ik heb juist een aantal waardebepalingen gezien van Walter Living en Huispedia die kant nog wal raakten. Kijk vooral goed naar de woning, wat is de staat van onderhoud, daar houden online makelaars/adviseurs totaal geen rekening mee. Ons huis hebben we gekocht onder de vraagprijs..... En een aantal woningen gezien waar we niet eens op geboden hebben (omdat de foto's van de makelaar veel achterwege lieten) Grappig wel is dat het huis waar de ellende mee begon na een jaar weer te koop staat voor een ton meer, zonder dat er iets aan gedaan is (jaren 80 keuken met een ouderwetse elektrische kookplaat bijvoorbeeld, en veel stuc/isolatiewerk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:59

Saven

Administrator

wimjongil schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 06:59:
[...]

Ik zou het toch eerst zonder aankoopmakelaar proberen. Met de makelaarsland waardecheck, betrap de makelaar, Huispedia heb je best wat tools die je inzicht in de markt geven. Tijdens de bezichtigingen veel praten met de verkoopmakelaar en uit het biedlogboek informatie destilleren (al duurt het in mijn ervaring wel even voordat dat beschikbaar wordt gemaakt). Oh, en zorg dat je je financiële ruimte duidelijk hebt want een bod onder voorbehoud is niet aantrekkelijk.

Bron: huis gekocht zonder aankoopmakelaar met een bod van €300 boven het tweede bod. :+
Eens, een aankoopmakelaar is imo overrated, zeker als je een beetje modern (>1990) huis koopt. Gewoon quasi naïef bij de verkoopmakelaar peilen hoe het huis in de markt is gezet en wat gangbare (over)biedingen zijn. Dan heb je gewoon een goed beeld van wat je moet doen. Gekken die ineens 20% overbieden houd je toch. Een aankoopmakelaar gaat dat ook niet op voorhand kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:33

Vos

AFCA

Door een tijdje met de makelaarsland link te spelen in diverse wijken of gebieden krijg je wel een goed beeld. Dat zijn tenminste feitelijke bedragen.

Hier ook een mondeling akkoord op een woning, net onder vraagprijs (regio Drenthe).

[ Voor 3% gewijzigd door Vos op 14-01-2025 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 08:30
Saven schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:45:
[...]

Eens, een aankoopmakelaar is imo overrated, zeker als je een beetje modern (>1990) huis koopt. Gewoon quasi naïef bij de verkoopmakelaar peilen hoe het huis in de markt is gezet en wat gangbare (over)biedingen zijn. Dan heb je gewoon een goed beeld van wat je moet doen. Gekken die ineens 20% overbieden houd je toch. Een aankoopmakelaar gaat dat ook niet op voorhand kunnen zien.
Hangt erg af van de aankoopmakelaar en de markt. In Amsterdam heb je aankoopmakelaars die een goed netwerk verkoopmakelaars hebben. Dan kan je nog na het 'sluiten' van de biedingen net een hoger bod uitbrengen na wat rondbellen van je aankoopmakelaar. Of je hebt verkoopmakelaars die de bieding voortijdig 'sluiten' bij een redelijk bod zodat ze meer panden verkopen en dus meer commissie krijgen, dat is lucratiever dan de prijs nog een paar procent hoger hebben (uiteraard niet helemaal in interesse van de verkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tung-pi
  • Laatst online: 13:33
D-Ed schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:49:
[...]

..

Belangrijkste tip: Aankoopmakelaar in de arm nemen. Wij kozen voor de makelaar die een aantal jaar geleden goed werk had verricht voor een familielid.
Eerlijk gezegd, zou ik als je al eens eerder een huis hebt gekocht, huis geen aankoopmakelaar in de arm nemen. Ik vond het onderhandelen met die makelaar ook leuk en heb steeds met mijn vrouw afgestemd wat zij er van vond.

Uiteindelijk een een volledig gerenoveerde (met warmtepomp en zonnepanelen) vrijstaande woning uit 1976, 10.000 onder de vraagprijs weten te verkrijgen.
Van wat ik heb gezien bij de verkoop van onze oude woning, heb ik toch het idee dat makelaars allemaal onder een hoedje spelen en er samen uit willen komen op een zo gunstig mogelijke manier.

Ik geef toe, de mazzel was dat het nog zomer was en wij de enige waren die aan het bieden waren. Ik denk dat de plek in een kleine gemeente op de Veluwe, ook bij een soms erg drukke weg, daarbij in ons voordeel was. Maar ik vraag mij af of een aankoopmakelaar mij niet gewoon had geadviseerd de vraagprijs of er zelfs boven te bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Saven schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:45:
[...]

In zo'n overspannen markt als nu is een aankoopmakelaar imho juist niet overrated. Zeker als de makelaars elkaar een beetje kennen kun je hier je voordeel mee doen. Tenminste, dat hebben wij gedaan. Er is niet 1 manier die het beste is in deze markt. Zoveel mensen, zoveel wensen.. Komt vaak gewoon op geluk en/of netwerk neer.

Als je hier een beetje leest lijkt het alsof iedereen de markt perfect kent en altijd raak schiet.. Ik ken ook mensen die geen aankoopmakelaar hadden en er veel langer voor nodig hadden om een huis te scoren. Wij hadden geen zin in die ratrace en hebben hiervoor gekozen. Het is 'makkelijker' handelen als je een beetje overwaarde meeneemt en daar hebben we dus ook gebruik van gemaakt. Het is toevallig ook de makelaar die onze woning verkocht heeft. Goede voorwaarden en we betalen alleen commissie op de verkochte woning en 0,0% voor de aankoop ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Tung-pi schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:32:
[...]

Eerlijk gezegd, zou ik als je al eens eerder een huis hebt gekocht, huis geen aankoopmakelaar in de arm nemen. Ik vond het onderhandelen met die makelaar ook leuk en heb steeds met mijn vrouw afgestemd wat zij er van vond.

Uiteindelijk een een volledig gerenoveerde (met warmtepomp en zonnepanelen) vrijstaande woning uit 1976, 10.000 onder de vraagprijs weten te verkrijgen.
Van wat ik heb gezien bij de verkoop van onze oude woning, heb ik toch het idee dat makelaars allemaal onder een hoedje spelen en er samen uit willen komen op een zo gunstig mogelijke manier.

Ik geef toe, de mazzel was dat het nog zomer was en wij de enige waren die aan het bieden waren. Ik denk dat de plek in een kleine gemeente op de Veluwe, ook bij een soms erg drukke weg, daarbij in ons voordeel was. Maar ik vraag mij af of een aankoopmakelaar mij niet gewoon had geadviseerd de vraagprijs of er zelfs boven te bieden.
Gefeliciteerd!

En eens hoor. Die spelen vast soms/vaak onder een hoedje om er samen uit te komen. Maar als wij het winnende bod hebben met een bedrag dat ons zeer goed past (A+ woning, zonnepanelen, overal vloerverwarming en fijne buurt) en onze huidige woning is voor 12% overboden dan is het wat ons betreft helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tung-pi
D-Ed schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:39:
[...]

Gefeliciteerd!

En eens hoor. Die spelen vast soms/vaak onder een hoedje om er samen uit te komen. Maar als wij het winnende bod hebben met een bedrag dat ons zeer goed past (A+ woning, zonnepanelen, overal vloerverwarming en fijne buurt) en onze huidige woning is voor 12% overboden dan is het wat ons betreft helemaal prima.
Ja wellicht heb je wel gelijk, maar ik vind het ook wel de kunst om een zo goed mogelijke deal te krijgen.
In het leven is het allemaal duur zat, we zijn sowieso omhoog gegaan qua kosten en dat is onze eigen keuze, dus gekeken wat mogelijk was (maar niet onnodig lang blijven door zeuren en uiteindelijk alles in goed overleg).

Toen we onze vorige woning kochten in 2014, zat ik nog met een restschuld. Om even aan te geven, als je net even in een andere tijd verkoopt dan kan je ook met zo een uitdaging blijven zitten. De huidige deal is helemaal mooi en ik ben blij dat we hier nu zitten als gezin.

Uiteindelijk zijn er verschillende manier hoe je er naar kan kijken, als iemand het prettig vind om dat met een aankoopmakelaar te doen dan kan dat uiteraard, helemaal als je al erg lang bezig bent met het verkrijgen van een nieuwe woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Tung-pi schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:50:
[...]

Ja wellicht heb je wel gelijk, maar ik vind het ook wel de kunst om een zo goed mogelijke deal te krijgen.
In het leven is het allemaal duur zat, we zijn sowieso omhoog gegaan qua kosten en dat is onze eigen keuze, dus gekeken wat mogelijk was (maar niet onnodig lang blijven door zeuren en uiteindelijk alles in goed overleg).

Toen we onze vorige woning kochten in 2014, zat ik nog met een restschuld. Om even aan te geven, als je net even in een andere tijd verkoopt dan kan je ook met zo een uitdaging blijven zitten. De huidige deal is helemaal mooi en ik ben blij dat we hier nu zitten als gezin.

Uiteindelijk zijn er verschillende manier hoe je er naar kan kijken, als iemand het prettig vind om dat met een aankoopmakelaar te doen dan kan dat uiteraard, helemaal als je al erg lang bezig bent met het verkrijgen van een nieuwe woning.
100% eens. Ons appartement heeft ook een tijd onder water gestaan inderdaad en nu bijna dubbel zoveel waard als waar we de hypotheek voor hadden. Zoals in mijn eerdere comment aangegeven. Het heeft vaak meer te maken met geluk/netwerk/de markt dan met 'precies de markt kennen en timen' zoals sommige hier wel eens denken te doen ;)

Dingen kunnen snel gaan in het leven en rust in de tent houden (gezin) ivm gezondheid van familielid is mij ook heel veel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaB
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-09 23:04
Gisteren voor het eerst een bod gedaan op een huis, we wisten dan we flink moesten overbieden. Zo ook gedaan, maar uiteindelijk zijn we het niet geworden. De koper had meer dan 50.000 euro overboden.

Helaas, maar de zoektocht gaat door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
MikaB schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:31:
De koper had meer dan 50.000 euro overboden.
Regio en vraagprijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikaB
Kop van Noord-Holland, €275.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 16:20
vidasci schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:41:
[...]

Je weet niet of het onnodig was, wellicht hadden de verkopers een lager bod niet (of niet direct) geaccepteerd en andere bezichtingen afgewacht.
Zo zien wij het ook. We zijn blij dat het bod (zo snel) werd geaccepteerd. Het huis is op 405k getaxeerd, dus zelfs nog boven ons bod. Als we langer hadden gewacht, of lager hadden geboden, was er best een kans dat iemand anders een goed bod zou doen.

Het belangrijkste is dat ons bod goed voelde. Ik ben helaas niet alwetend, maar ik denk dat het huis dit waard was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

MikaB schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:54:
[...]

18% overboden.
Wat was je eigen vooronderzoek / conclusie: vraagprijs was laag ingezet?

Vliel me sowieso al op dat bijv Den Helder / gemeente daar, grotere stijger was in dit dashboar
https://www.ortecfinance....ts/maandalert-woningmarkt

[ Voor 28% gewijzigd door Get!em op 14-01-2025 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaB
Get!em schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:40:
[...]

18% overboden.
Wat was je eigen vooronderzoek / conclusie: vraagprijs was laag ingezet?

Vliel me sowieso al op dat bijv Den Helder / gemeente daar, grotere stijger was in dit dashboar
https://www.ortecfinance....ts/maandalert-woningmarkt
We hebben een aankoopmakelaar en zij zei al dat we hoog zaten met 305… mensen uit de Randstad trekken deze kant op, dus concurrentie wordt groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
MikaB schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:54:
[...]

En wat is de €/m2 voor vergelijkbare woningen en wat was jouw €/m2 bod? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaB
wimjongil schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:59:
[...]
En wat is de €/m2 voor vergelijkbare woningen en wat was jouw €/m2 bod? ;)
Inderdaad naar gekeken en zaten zelfs nog aan de hogere kant. Maar als starter kan je niet tegen iemand opbieden die al op de markt zit en met zijn of haar overwaarde overbiedt.

[ Voor 7% gewijzigd door MikaB op 14-01-2025 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 15:00
Ik bedoelde meer dat je dus tegenwoordig het biedlogboek hebt met alle biedingen, beschikbaar voor iedereen die een bod heeft gedaan. Die gegevens hebben de makelaars, en het is een initarief van de NVM, dus die zullen de logboeken ook wel landelijk bewaren. Als dat publiek beschikbare informatie is zou een super krachtige bron zijn voor mensen om informatie uit te winnen.

Nu tast de koper nog in het duister en kunnen de makelaars zichzelf belangrijker maken dan dat eigenlijk nog zou zijn. Waaronder met het argument dat ze elkaar goed kennen, wel een dealtje weten te sluiten met bekende makelaars, netwerken hebben met makelaars in de buurt, enz. Wat mij betreft argumenten die door de makelaars zelf worden gepusht in de markt en bij de berichtgeving van de NVM naar de media.

Er zullen vast veel mensen baat hebben bij een aankoopmakelaar, maar er ligt een berg aan informatie die 'we' eigenlijk ook zouden moeten kunnen gebruiken. Nu moet je vooral bieden, bieden, bieden, al is het maar om het logboek in te kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 23:23
Divak schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:14:
Ik bedoelde meer dat je dus tegenwoordig het biedlogboek hebt met alle biedingen, beschikbaar voor iedereen die een bod heeft gedaan. Die gegevens hebben de makelaars, en het is een initarief van de NVM, dus die zullen de logboeken ook wel landelijk bewaren. Als dat publiek beschikbare informatie is zou een super krachtige bron zijn voor mensen om informatie uit te winnen.

Nu tast de koper nog in het duister en kunnen de makelaars zichzelf belangrijker maken dan dat eigenlijk nog zou zijn. Waaronder met het argument dat ze elkaar goed kennen, wel een dealtje weten te sluiten met bekende makelaars, netwerken hebben met makelaars in de buurt, enz. Wat mij betreft argumenten die door de makelaars zelf worden gepusht in de markt en bij de berichtgeving van de NVM naar de media.

Er zullen vast veel mensen baat hebben bij een aankoopmakelaar, maar er ligt een berg aan informatie die 'we' eigenlijk ook zouden moeten kunnen gebruiken. Nu moet je vooral bieden, bieden, bieden, al is het maar om het logboek in te kunnen zien.
Zoals ik het altijd geinterpreteerd heb kan alleen de verkopende makelaar het biedlogboek inzien (en dient dat al dan niet op verzoek te verstrekken aan de biedende partijen). Zou me verbazen als iedere NVM makelaar van elke verkochte woning het biedlogboek kan inzien (zoals ze de transactieprijs wél kunnen inzien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Divak schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:14:
Waarom zou een commerciële partij hun info gratis en publiek beschikbaar (moeten) stellen :?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Martinusz
  • Laatst online: 15:57
Martinusz schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:40:
[...]

Inmiddels bezichtiging gehad, bod geplaatst, nu in afwachting van sluiten online biedplatform (morgen) en uiteraard of we het wel/niet worden :o (10% overboden op vraagprijs)
Bod geaccepteerd, we hebben een huis gekocht binnen 2 weken :o

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Martinusz schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:45:
[...]

Bod geaccepteerd, we hebben een huis gekocht binnen 2 weken :o
Gefeliciteerd! Hopelijk de papierwinkel ook op orde? Anders kan er nog een paar weken overheen gaan voordat 'de koop echt rond' is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobGordon
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:12
Klein datapuntje over aankoopmakelaars. Een vriendin van mij was vorig jaar in Amsterdam voor het eerst op zoek naar een koophuis. Kwam uit een sociale huurwoning, had geen enkel idee hoe de markt werkte behalve dat ze gehoord had dat je veel moest overbieden.

Toevallig zette in haar buurt een woningcorporatie een blok voormalige en gerenoveerde huurappartementen in de verkoop. Er was een voorrangsregeling voor bestaande sociale huurders, waar zij dus gebruik van kon maken. Op haar verzoek ging ik eens kijken bij de woningen en maakte een praatje met de verkopende makelaar. Die vertelde dat je als sociale huurder niet meer dan de vraagprijs hoefde te bieden. Zelfs als iemand anders € 50.000 meer zou bieden zou het huis naar de sociale huurder gaan, omdat daardoor een sociale huurwoning vrij zou komen en de doorstroming op gang. Dit verhaal stond ook op de website van de corporatie.

Jackpot, zou je zeggen. Helaas wilde deze vriendin toch nog wat meer zekerheid, dus besloot ze een aankoopmakelaar in de arm te nemen. Die adviseerde haar om minimaal € 25.000 over te bieden... Want stel je eens voor dat er meerdere sociale huurders in hetzelfde appartement geïnteresseerd waren. (Ook al was het een blok van 15 identieke appartementen en had ik van de verkopende makelaar gehoord dat ze in het vorige blok met veel pijn en moeite slechts twee kopers hadden gevonden via de voorrangsregeling.)

Uiteindelijk hebben die vriendin en haar partner zichzelf op basis van het advies van die aankoopmakelaar helemaal gek gemaakt en het maximale geboden wat ze konden betalen, € 35.000 boven de vraagprijs. Nog steeds geen onredelijk bedrag voor het appartement, hetzelfde als wat meerdere buren voor vergelijkbare appartementen hadden betaald... Maar wel € 35.000 meer dan in hun situatie nodig was. (Een ander appartement in hun blok is inderdaad voor de vraagprijs weggegaan, naar ik aanneem naar een andere sociale huurder.)

In dit geval hebben zij dus uiteindelijk een paar duizend euro betaald om advies te krijgen dat ze tienduizenden euro's heeft gekost. Heeft mij weer eens geleerd dat in afwijkende situaties aankoopmakelaars er ook echt niet altijd kaas van gegeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Maar je weet niet hoeveel andere sociale huurders naast een aankoop hebben gegrepen.

Op een gegeven moment bied je ook om meer kans te maken. Bij walterliving heb of had je van die tabellen. Met bedragen en kansen. Wil je goedkoop of wil je bijna 100% zekerheid om het huis echt te krijgen. Dat vergt verschillende biedstrategieën.
Als zij tegen die makelaar gezegd hebben wij willen gewoon echt absoluut dat huis hebben, ja dan zal die ook aanraden om goed stevig te bieden.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobGordon
ArthurMorgan schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:01:
Maar je weet niet hoeveel andere sociale huurders naast een aankoop hebben gegrepen.
Daar heb ik wel een idee van, want de verkopende makelaar had mij dus verteld dat er in het vorige, precies vergelijkbare blok maar 2 woningen naar een sociale huurder waren gegaan en dat de corporatie het heel moeilijk vond om mensen te vinden die van de voorrangsregeling gebruik wilden/konden maken. Zoveel mensen zijn er niet die een corporatiewoning achterlaten, een hypotheek van 3,5 ton kunnen krijgen, en tevreden zijn met een woning van 50 vierkante meter. (In dit geval kon het ook alleen maar doordat deze vriendin sinds kort een partner had.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
RobGordon schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:12:
[...]

Daar heb ik wel een idee van, want de verkopende makelaar had mij dus verteld dat er in het vorige, precies vergelijkbare blok maar 2 woningen naar een sociale huurder waren gegaan en dat de corporatie het heel moeilijk vond om mensen te vinden die van de voorrangsregeling gebruik wilden/konden maken. Zoveel mensen zijn er niet die een corporatiewoning achterlaten, een hypotheek van 3,5 ton kunnen krijgen, en tevreden zijn met een woning van 50 vierkante meter. (In dit geval kon het ook alleen maar doordat deze vriendin sinds kort een partner had.)
Maar dat heb je niet met die vriendin gedeeld?
Dan had je zonder aankoopmakelaar de vraagprijs moeten bieden.
Prima als je dan andere keuzes maakt natuurlijk, die zekerheid heb je nu wel gekregen maar daar staat dan wel een prijs tegenover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobGordon
dutchgio schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:45:
[...]

Maar dat heb je niet met die vriendin gedeeld?
Dan had je zonder aankoopmakelaar de vraagprijs moeten bieden.
Prima als je dan andere keuzes maakt natuurlijk, die zekerheid heb je nu wel gekregen maar daar staat dan wel een prijs tegenover.
Die informatie heb ik zeker gedeeld. En erbij gezegd: als nota bene de verkopende makelaar expliciet zegt dat je in jouw situatie niet meer hoeft te bieden dan de vraagprijs, is dat natuurlijk maximale zekerheid. Maar uiteindelijk gingen ze toch af op hun idee dat je in deze markt nu eenmaal altijd moet overbieden, daarin versterkt door het advies van hun aankoopmakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:51
Eind vorig jaar de sleutel van ons huis gekregen, en toen ook meteen voorlopige belastingaanslag gedaan over 2024 om zo de hypotheekrenteaftrek al maandelijks te ontvangen. Moeten we dit voor 2025 ook doen, of gaat dit automatisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Laatst online: 15:57
D-Ed schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:21:
[...]

Gefeliciteerd! Hopelijk de papierwinkel ook op orde? Anders kan er nog een paar weken overheen gaan voordat 'de koop echt rond' is ;)
Dat komt vast goed :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:09

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Een paar reacties zijn alsnog verplaatst naar Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice079
  • Laatst online: 15:18
zunrob schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:47:
Eind vorig jaar de sleutel van ons huis gekregen, en toen ook meteen voorlopige belastingaanslag gedaan over 2024 om zo de hypotheekrenteaftrek al maandelijks te ontvangen. Moeten we dit voor 2025 ook doen, of gaat dit automatisch?
Allereerst nog van harte gefeliciteerd met jullie huis ;)
Even je voorlopige aanslag 2025 checken (die heb je als het goed is al ontvangen). Hierop staat een totaal te ontvangen bedrag. Is dit gelijk aan je destijds ontvangen voorlopige aanslag van 2024? (Die je begin 2024/eind 2023 hebt ontvangen). Als deze bedragen gelijk zijn aan elkaar, dan hebben ze je onlangs doorgegeven wijzigingen voor 2024 niet verwerkt. In dat geval zul je je voorlopige aanslag voor 2025 moeten wijzigen. Nu kan dat sowieso geen kwaad om even te doen. Dan weet je sowieso dat je goed zit voor 2025 ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Maurice079 op 15-01-2025 12:40 ]

PSN: xMaurice93

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:53

de Peer

under peer review

We zijn ons al een tijdje aan het oriënteren op een nieuwe woning in regio noord Limburg met een budget van ongeveer 1 miljoen euro. Ik dacht dat het in deze prijsklasse iets makkelijker zou zijn om iets naar wens te vinden, maar dat valt vies tegen. Weinig aanbod en alsnog snel verkocht en meerdere bieders.
Gisteren ook weer 2 leuke woningen geselecteerd via funda, bezichtiging aangevraagd, bleken ze allebei al verkocht te zijn.

Ik heb zo'n voorgevoel dat dit een hele lange zoektocht gaat worden. We zitten nu ook best prima in ons huidige huis en hoeven niet per se weg, dat maakt dat de motivatie niet enorm is, dat ik geen aankoopmakelaar wil, en dat we behoorlijk kritisch zijn. Voor 1 miljoen wil je geen concessiehuis.

We hadden wel bijna raak een paar maanden terug. we waren 1 van de 2 bieders en ons bod was het hoogst, de andere partij had alleen 'een beter verhaal en kon meer zekerheid bieden'. Tsja... misschien was ik dan toch te terughoudend met een (relatief klein) voorbehoud financiering 600k, en misschien had ik geen bouwkundige keuring moeten noemen in het bod.

Het komt er dus op neer dat we onze strategie moeten verbeteren en voorbereid moeten zijn op meerdere kapers op de kust.

En wat ik wel heerlijk vind: elke tegenslag valt heel erg mee, juist doordat we al fijn wonen. Dat is zo 100% anders als je in een huis zit waar je snel uit wilt of moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

de Peer schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:13:
We zijn ons al een tijdje aan het oriënteren op een nieuwe woning in regio noord Limburg met een budget van ongeveer 1 miljoen euro. Ik dacht dat het in deze prijsklasse iets makkelijker zou zijn om iets naar wens te vinden, maar dat valt vies tegen. Weinig aanbod en alsnog snel verkocht en meerdere bieders.
Gisteren ook weer 2 leuke woningen geselecteerd via funda, bezichtiging aangevraagd, bleken ze allebei al verkocht te zijn.

Ik heb zo'n voorgevoel dat dit een hele lange zoektocht gaat worden. We zitten nu ook best prima in ons huidige huis en hoeven niet per se weg, dat maakt dat de motivatie niet enorm is, dat ik geen aankoopmakelaar wil, en dat we behoorlijk kritisch zijn. Voor 1 miljoen wil je geen concessiehuis.

We hadden wel bijna raak een paar maanden terug. we waren 1 van de 2 bieders en ons bod was het hoogst, de andere partij had alleen 'een beter verhaal en kon meer zekerheid bieden'. Tsja... misschien was ik dan toch te terughoudend met een (relatief klein) voorbehoud financiering 600k, en misschien had ik geen bouwkundige keuring moeten noemen in het bod.

Het komt er dus op neer dat we onze strategie moeten verbeteren en voorbereid moeten zijn op meerdere kapers op de kust.

En wat ik wel heerlijk vind: elke tegenslag valt heel erg mee, juist doordat we al fijn wonen. Dat is zo 100% anders als je in een huis zit waar je snel uit wilt of moet.
Misschien aanmelden op gratis "zoekertjes" bij lokale makelaars, zodat je 1 dag van te voren de link al naar Move platform krijgt ipv de funda-publish datum.

En in die categorie: kijk eens in de hoek van huispedia waar mensen het voornemen hebben hun huis te koop te zetten, maar nog niet doen. Zitten ook genoeg gelukszoekers tussen of incidenten, maar stel nou dat je wel raak schiet daar, zonder concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:53

de Peer

under peer review

Get!em schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:24:
[...]

Misschien aanmelden op gratis "zoekertjes" bij lokale makelaars, zodat je 1 dag van te voren de link al naar Move platform krijgt ipv de funda-publish datum.
Ja dan zal ik maar doen dan. Heel eerlijk, ik weet niet of we het op kunnen brengen om telkens supersnel (op mijn werk) de telefoon te pakken en zsm bezichtiging in te plannen. Best lastig met 2 drukke banen en een kleine baby.
Om die reden denk ik dat dit een lange zoektocht gaat worden, grotendeels eigen schuld natuurlijk.
En in die categorie: kijk eens in de hoek van huispedia waar mensen het voornemen hebben hun huis te koop te zetten, maar nog niet doen. Zitten ook genoeg gelukszoekers tussen of incidenten, maar stel nou dat je wel raak schiet daar, zonder concurrentie.
Hoe bedoel je dit? Ik ken de site wel, maar hoe helpt dat mij een woning te vinden? Mensen zelf benaderen met briefje door de brievenbus? Dat zou mij persoonlijk te ver gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

de Peer schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:56:
[...]

Ja dan zal ik maar doen dan. Heel eerlijk, ik weet niet of we het op kunnen brengen om telkens supersnel (op mijn werk) de telefoon te pakken en zsm bezichtiging in te plannen. Best lastig met 2 drukke banen en een kleine baby.
Om die reden denk ik dat dit een lange zoektocht gaat worden, grotendeels eigen schuld natuurlijk.

[...]

Hoe bedoel je dit? Ik ken de site wel, maar hoe helpt dat mij een woning te vinden? Mensen zelf benaderen met briefje door de brievenbus? Dat zou mij persoonlijk te ver gaan.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 15-01-2025 14:50 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Move vs Funda gaat vaak om 12 tot 24uur verschil. Je hebt dus meestal ongeveer 1 avond om te overleggen en te bellen :)
[...]

Is een soort schaduw funda:
https://huispedia.nl/binnenkort-tekoop

Nog niet echt te koop (op funda), maar wel de intentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vidasci
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14:57

Als je zoekgebied niet te groot is wil het wel eens helpen om enkele lokale makelaars te volgen op socials. De woning die wij gekocht hebben had ik hierdoor al een week voordat hij op funda geplaatst werd in het vizier.

woningstats.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
[...]

Volgens mij zijn jullie dan juist de ideale doelgroep voor een aankoopmakelaar die daar de regio kent..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

[...]

En daarom heb ik wel een aankoopmakelaar in de hand genomen. Ik heb een fulltime job en die makelaar ook. Maar huizen selecteren is zijn werk en niet de mijne.

Signature van nature

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Maurice079
Poeh! Wat een spanning. Maar zojuist gehoord dat ons bod op de woning is geaccepteerd.
6,15% overboden op de vraagprijs van 650K in de randstad. Flink overboden dus. Maar zo zo zo blij dat het is gelukt. *O*
Dadelijk zelf de verkoop in. Blij om dan eindelijk eens aan de andere kant van de tafel te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

MikaB schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:54:
[...]

We hebben een aankoopmakelaar en zij zei al dat we hoog zaten met 305… mensen uit de Randstad trekken deze kant op, dus concurrentie wordt groter.
MikaB schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:41:
[...]

Inderdaad naar gekeken en zaten zelfs nog aan de hogere kant. Maar als starter kan je niet tegen iemand opbieden die al op de markt zit en met zijn of haar overwaarde overbiedt.
Nja dat is het. En dan is vraag twee, als je dat wel kan, moet je dat dan willen?

Via de verkoopmakelaar kun je zoals aangegeven prima peilen wat je ongeveer zou moeten bieden. Wil je het huis écht graag hebben, ga je daar nog een paar procent boven zitten.

Is er dan toch een josti die 20% overbiedt? Tja, so be it. Je wil niet mee doen aan die ellende Is natuurlijk wel frustrerend, maar vrijwel niemand heeft na de eerste bezichtiging raak geschoten.
D-Ed schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:34:
[...]

In zo'n overspannen markt als nu is een aankoopmakelaar imho juist niet overrated. Zeker als de makelaars elkaar een beetje kennen kun je hier je voordeel mee doen. Tenminste, dat hebben wij gedaan. Er is niet 1 manier die het beste is in deze markt. Zoveel mensen, zoveel wensen.. Komt vaak gewoon op geluk en/of netwerk neer.

Als je hier een beetje leest lijkt het alsof iedereen de markt perfect kent en altijd raak schiet.. Ik ken ook mensen die geen aankoopmakelaar hadden en er veel langer voor nodig hadden om een huis te scoren. Wij hadden geen zin in die ratrace en hebben hiervoor gekozen. Het is 'makkelijker' handelen als je een beetje overwaarde meeneemt en daar hebben we dus ook gebruik van gemaakt. Het is toevallig ook de makelaar die onze woning verkocht heeft. Goede voorwaarden en we betalen alleen commissie op de verkochte woning en 0,0% voor de aankoop ;)
Nja, waar zit die waarde dan? Want als je niet mee wil doen met de extreme gekte pis je toch langs de pot, of je nu wel of geen aankoopmakelaar hebt. En als je wel mee wil doen met die extreme gekte bied je nog 10% meer dan wat de verkoopmakelaar als indicatie geeft.

Ik heb zeker ook niet meteen na de eerste bezichtiging succes gehad. Maar na een aantal bezichtigingen en biedingen (en dus inzichten) begin je het wel wat meer te begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Maurice079 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:33:
Poeh! Wat een spanning. Maar zojuist gehoord dat ons bod op de woning is geaccepteerd.
6,15% overboden op de vraagprijs van 650K in de randstad. Flink overboden dus. Maar zo zo zo blij dat het is gelukt. *O*
Dadelijk zelf de verkoop in. Blij om dan eindelijk eens aan de andere kant van de tafel te zitten.
Dat klinkt eigenlijk zeer redelijk voor randstadbegrippen :P gefeliciteerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:10
Maurice079 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:33:
Gefeliciteerd, specifieker in 079? In die prijsklasse 6,15 erg netjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:21
SmashCruiser schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:13:
[...]

Zolang er geen handtekening onder het voorlopig koopcontract staat kan iemand nog 7% overbieden en dan is @Maurice079 de woning weer kwijt :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice079
President schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:25:
[...]

Zolang er geen handtekening onder het voorlopig koopcontract staat kan iemand nog 7% overbieden en dan is @Maurice079 de woning weer kwijt :-P
Ga nou niet Jynxen s.v.p. :+
SmashCruiser schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:13:
[...]

Nee! Ik ga 079 achter me laten! Desondanks niet heel veel verder. Zo’n 20KM verderop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Saven schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:54:
[...]

[...]

Nja dat is het. En dan is vraag twee, als je dat wel kan, moet je dat dan willen?

Via de verkoopmakelaar kun je zoals aangegeven prima peilen wat je ongeveer zou moeten bieden. Wil je het huis écht graag hebben, ga je daar nog een paar procent boven zitten.

Nja, waar zit die waarde dan? Want als je niet mee wil doen met de extreme gekte pis je toch langs de pot, of je nu wel of geen aankoopmakelaar hebt. En als je wel mee wil doen met die extreme gekte bied je nog 10% meer dan wat de verkoopmakelaar als indicatie geeft.

Ik heb zeker ook niet meteen na de eerste bezichtiging succes gehad. Maar na een aantal bezichtigingen en biedingen (en dus inzichten) begin je het wel wat meer te begrijpen.
Een verkoopmakelaar kan heel goed aangeven wat hij samen met de verkopende partij denkt dat een goed bod zou zijn.. Maar als de biedingen echt binnenkomen komt hij je natuurlijk niet meer vertellen wat op het moment van bieden een realistisch bod is ;)

De waarde zit er in mijn optiek in dat makelaars onderling toch wat makkelijker kunnen schakelen. Wij hadden onze financiële mogelijkheden uit laten zoeken en de aankoopmakelaar wist precies wat wij wel of niet aankonden. Wij hebben met een verschil van €500,- het bod gewonnen en de goodwill was een belangrijk argument kregen wij van de verkopende partij te horen (een bevestiging van een makelaar staat net wat sterker dan een bod van iemand waar men maar van moet geloven dat ze het financieel aankunnen).

Let wel, dat is onze (mijn vrouw en ik) mening en heeft ons rust gegeven in het proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bws723
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 19:16
Maurice079 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:49:
[...]

Ga nou niet Jynxen s.v.p. :+

[...]

Nee! Ik ga 079 achter me laten! Desondanks niet heel veel verder. Zo’n 20KM verderop :)
En wat laat je precies in 079 achter? Zoek al wat jaren een gezinswoning maar wij komen helaas nergens tussen met al die overbiedingen :o

Ps: recent heeft een buurman van mij zijn woning voor 80K meer dan zijn vraagprijs verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slasher1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-02 14:49
Ik ben op zoek naar een nieuwbouwappartement. Nu heb ik wat op het oog in Nijmegen. Dit is in een flatgebouw van 22 verdiepingen. Wat mij opvalt zijn de prijsverschillen van appartementen met exact dezelfde plattegrond, m2 en andere voorzieningen, terwijl de prijs 40.000 euro verschilt. Dat vind ik echt aanzienlijk. Het enige verschil is de hoogte van het appartement. Weet iemand van jullie waarom dit zo is?

Hieronder de link. Bouwnummer 365 en 366 kosten 660k en bouwnummer 343 kost 620k. Het maakt kennelijk ook verschil of een appartement links of rechts ligt. Maar tussen bouwnummer 365 en 366 zit er geen verschil of het links of rechts zit.

https://www.nieuwbouw-waa...00874&viewId=JfwLstbdagxk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:10
slasher1 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:24:
Ik ben op zoek naar een nieuwbouwappartement. Nu heb ik wat op het oog in Nijmegen. Dit is in een flatgebouw van 22 verdiepingen. Wat mij opvalt zijn de prijsverschillen van appartementen met exact dezelfde plattegrond, m2 en andere voorzieningen, terwijl de prijs 40.000 euro verschilt. Dat vind ik echt aanzienlijk. Het enige verschil is de hoogte van het appartement. Weet iemand van jullie waarom dit zo is?

Hieronder de link. Bouwnummer 365 en 366 kosten 660k en bouwnummer 343 kost 620k. Het maakt kennelijk ook verschil of een appartement links of rechts ligt. Maar tussen bouwnummer 365 en 366 zit er geen verschil of het links of rechts zit.

https://www.nieuwbouw-waa...00874&viewId=JfwLstbdagxk
365 heeft een beter energielabel en ligt op hogere verdieping. 343 is op 9e verdieping, 365 op 15e. Mogelijk heeft het met uitzicht te maken? Staat/komt er een ander gebouw voor waar je vanaf de 9e niet overheen kijkt, of minder lichtinval hebt?

Overigens zijn veel woningen al onder optie, dus niet te lang aarzelen als je kans wilt maken

[ Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 18-01-2025 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slasher1
Dank voor je reactie. Dat van het energielabel was me niet opgevallen. Maar het appartement (347) wat 625k kost heeft hetzelfde energielabel als #365. Er komen geen andere appartementen voor te zitten. Dat past niet en is logistiek vrijwel onhaalbaar. Dus alles bij elkaar kom ik niet verder dan dat je 6 verdiepingen hoger woont met ongeveer hetzelfde uitzicht. Daar betaal je toch geen 35k meer voor?

Ps, ik ben reservekandidaat. Alle appartementen waren meteen toegewezen na de inschrijvingsperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
slasher1 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:30:
Dank voor je reactie. Dat van het energielabel was me niet opgevallen. Maar het appartement (347) wat 625k kost heeft hetzelfde energielabel als #365. Er komen geen andere appartementen voor te zitten. Dat past niet en is logistiek vrijwel onhaalbaar. Dus alles bij elkaar kom ik niet verder dan dat je 6 verdiepingen hoger woont met ongeveer hetzelfde uitzicht. Daar betaal je toch geen 35k meer voor?

Ps, ik ben reservekandidaat. Alle appartementen waren meteen toegewezen na de inschrijvingsperiode.
Hoe hoger hoe duurder, dat is logisch. Verder maakt het natuurlijk wel ook uit welke kant je opkijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bws723
Sinds kort zijn wij weer eens actief aan het kijken voor onze eerste koopwoning. Er staat nu een woning te koop waar ik eventueel interesse in heb maar de volgende viel mij op en ik niet weet hoe ik hier mee om moet gaan.

Woning had label C. Voor de verkoop zijn er wat panelen geplaatst en heeft de woning label A gekregen. Tevens is de voor en achtertuin opnieuw betegeld. Omdat de rest van de woning erg oudbollig (jaren 90) is en gemoderniseerd moet worden heb ik indruk dat er uiterste minimale (vaak goedkoop mogelijk en niet zo nauwnemend met kwaliteit) gedaan is.

Hoe zouden jullie hier mee omgaan en zouden deze bevindingen een rol moeten spelen bij het opstellen van een bod?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
bws723 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:07:
Sinds kort zijn wij weer eens actief aan het kijken voor onze eerste koopwoning. Er staat nu een woning te koop waar ik eventueel interesse in heb maar de volgende viel mij op en ik niet weet hoe ik hier mee om moet gaan.

Woning had label C. Voor de verkoop zijn er wat panelen geplaatst en heeft de woning label A gekregen. Tevens is de voor en achtertuin opnieuw betegeld. Omdat de rest van de woning erg oudbollig (jaren 90) is en gemoderniseerd moet worden heb ik indruk dat er uiterste minimale (vaak goedkoop mogelijk en niet zo nauwnemend met kwaliteit) gedaan is.

Hoe zouden jullie hier mee omgaan en zouden deze bevindingen een rol moeten spelen bij het opstellen van een bod?
Dat label A zal vnml een lokkertje zijn zodat mensen die daarop filteren de woning te zien krijgen.

Vooral zelf bepalen wat je voor de woning over hebt en verwacht te moeten gaan verbouwen en een bod doen dat daarbij past. Als je nog maar net bezig bent vooral niet meteen volle bak inzetten op je eerste woning die je tegenkomt. Bezichtiging plannen en ervaring opdoen samen ontdekken waar op te letten en wat jullie samen belangrijk vinden. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
slasher1 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:30:
Je hebt hoger toch echt een ander uitzicht. Kijk maar op dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91oxskiNvztBNNLJNUS7SOQluZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZfPhQ8fIYrY4ATav7P1Wc6z.jpg?f=fotoalbum_large
343 is de blauw geselecteerde woning, waar je nog precies tegen de appartementen ernaast kijkt. Op de hogere verdiepingen heb je vrij uitzicht.
Appartementen rechts zijn wat duurder (meer zon, noordwest ipv noordoost?) maar vanaf de hogere verdiepingen inderdaad niet. Die logica ontgaat me ook. Maar hoger gelegen appartementen zijn vrijwel altijd duurder, daar betaal je zeker voor. Gewoon omdat ze doorgaans populairder zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slasher1
Toke_gt schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:03:
[...]

Je hebt hoger toch echt een ander uitzicht. Kijk maar op dit plaatje:
[Afbeelding]
343 is de blauw geselecteerde woning, waar je nog precies tegen de appartementen ernaast kijkt. Op de hogere verdiepingen heb je vrij uitzicht.
Appartementen rechts zijn wat duurder (meer zon, noordwest ipv noordoost?) maar vanaf de hogere verdiepingen inderdaad niet. Die logica ontgaat me ook. Maar hoger gelegen appartementen zijn vrijwel altijd duurder, daar betaal je zeker voor. Gewoon omdat ze doorgaans populairder zijn.
Ja nu je het zo bekijkt begin ik het wat meer te begrijpen. Je hebt ook net wat minder privacy, omdat de naast gelegen appartementen naar je binnen kunnen kijken. Voor mij persoonlijk maakt het niet zoveel uit. Dan ligt mijn voorkeur bij #347. Betaal je 5k meer, maar heb je wel een beter energielabel en net 1 verdieping hoger, zodat ze ernaast niet recht naar binnen kunnen kijken. Nu maar hopen dat de optie niet gelicht wordt door degenen die hem toegewezen hebben gekregen.

Ik heb ook geen idee hoe hoog de kans is dat alles meteen weg gaat, of dat er nog woningen vrij komen. De uitslag van de loting was een maand geleden.

Nogmaals dank voor je reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Ik begrijp helemaal wat je zegt. Je situatie klinkt ook een beetje herkenbaar (al heel goed zitten, gefrustreerd over de markt etc.)

Wat je helaas wel moet realiseren is dat woningen van "5 ton" nu dus de woningen van 1 miljoen zijn. Daar koop je dus amper wat bijzonders voor. En veel mensen kunnen dus zo'n woning ook kopen.

Mijn mening over verkoopmakelaars heb ik een paar posts terug ook al gegeven:
Saven schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:54:
[...]

[...]

Is er dan toch een josti die 20% overbiedt? Tja, so be it. Je wil niet mee doen aan die ellende Is natuurlijk wel frustrerend, maar vrijwel niemand heeft na de eerste bezichtiging raak geschoten.

[...]

Als je 100% zeker weet dat je het kunt betalen kun je natuurlijk onder zonder voorbehoud bieden. Want zoals je hebt gemerkt gaat de voorkeur van verkopers uit naar meer zekerheid dan een paar duizend euro extra.

Bouwkundige keuring kun je ook iets sneakier spelen: gewoon aanvinken dat je dat niet wil (of gewoon niet benoemen afhankelijk van het biedsysteem). En dan pas in de fase daarna alsnog aangeven dat je dat wilde doen. Kan prima in de drie dagen bedenktijd ook. Wel al voorbereiden/aanvragen, want soms duurt het een week voordat er iemand beschikbaar is voor de keuring.

Eventueel met een smoesje dat je dat verkeerd hebt aangevinkt. Gaat de verkoper de koop echt niet voor afblazen hoor. En als 'ie dat wel doet, dan is het misschien maar beter ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

bws723 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:07:

Tja lastig. Natuurlijk zou het een rol moeten spelen. De vraag is alleen of alle andere geïnteresseerden dat snappen en er ook zo over denken. Ik ben bang van niet. Dusja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bws723
Saven schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:06:
[...]

Tja lastig. Natuurlijk zou het een rol moeten spelen. De vraag is alleen of alle andere geïnteresseerden dat snappen en er ook zo over denken. Ik ben bang van niet. Dusja :)
Klopt wat je zegt, anderen weten dat niet en zullen hier geen rekening mee houden.
D-Ed schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:19:
[...]

Dat label A zal vnml een lokkertje zijn zodat mensen die daarop filteren de woning te zien krijgen.

Vooral zelf bepalen wat je voor de woning over hebt en verwacht te moeten gaan verbouwen en een bod doen dat daarbij past. Als je nog maar net bezig bent vooral niet meteen volle bak inzetten op je eerste woning die je tegenkomt. Bezichtiging plannen en ervaring opdoen samen ontdekken waar op te letten en wat jullie samen belangrijk vinden. Succes!
Helaas zijn we al een paar jaar (met pauzes) bezig maar komen er niet tussen ivm onze wensen/extreem moeten overbieden.

Eind volgende week hebben we bezichtiging staan maar ik heb alweer, voor mij, negatieve punten gevonden. Ik heb vragenlijst die de verkoper in heeft moeten vullen bekeken, het begon oke totdat ik bij de “staat van de woning” kwam. Verkoper heeft alle vragen met “weet ik niet” beantwoordt. Er zou lekkage bij uitbouw zijn en die is, volgens verkoper, “voorlopig gerepareerd”. Hoe dan voorlopig?? Vervolgens werkt de vloerverwarming (overigens enkel in woonkamer aangelegd) niet optimaal en is advies om door te stoken of airco aanschaffen. (Zou dit door marmeren vloer kunnen komen?), verwarming op zolder is om een of andere reden afgedopt zijn terwijl er een slaapkamer aanwezig is en als laatst zou de buitenkant 4 jaar geleden door een niet erkende schilderbedrijf zijn uitgevoerd.

Ook geeft de makelaar als staat van de woningonderhoud voor zowel binnen als buiten “redelijk” aan. Voor zover ik het weet dikken ze meestal aan dus vraag me dan af wat de daadwerkelijke staat is haha.

Ik weet van mezelf dat ik vaak te negatief ingesteld sta en daarom nog steeds zoekende ben. Nu wil ik het los laten, als we bieden dan bieden we met bouwkundig rapport, maar zou ik al deze bevindingen los moeten laten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
bws723 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:35:
[...]

Klopt wat je zegt, anderen weten dat niet en zullen hier geen rekening mee houden.

[...]

Helaas zijn we al een paar jaar (met pauzes) bezig maar komen er niet tussen ivm onze wensen/extreem moeten overbieden.

Eind volgende week hebben we bezichtiging staan maar ik heb alweer, voor mij, negatieve punten gevonden. Ik heb vragenlijst die de verkoper in heeft moeten vullen bekeken, het begon oke totdat ik bij de “staat van de woning” kwam. Verkoper heeft alle vragen met “weet ik niet” beantwoordt. Er zou lekkage bij uitbouw zijn en die is, volgens verkoper, “voorlopig gerepareerd”. Hoe dan voorlopig?? Vervolgens werkt de vloerverwarming (overigens enkel in woonkamer aangelegd) niet optimaal en is advies om door te stoken of airco aanschaffen. (Zou dit door marmeren vloer kunnen komen?), verwarming op zolder is om een of andere reden afgedopt zijn terwijl er een slaapkamer aanwezig is en als laatst zou de buitenkant 4 jaar geleden door een niet erkende schilderbedrijf zijn uitgevoerd.

Ook geeft de makelaar als staat van de woningonderhoud voor zowel binnen als buiten “redelijk” aan. Voor zover ik het weet dikken ze meestal aan dus vraag me dan af wat de daadwerkelijke staat is haha.

Ik weet van mezelf dat ik vaak te negatief ingesteld sta en daarom nog steeds zoekende ben. Nu wil ik het los laten, als we bieden dan bieden we met bouwkundig rapport, maar zou ik al deze bevindingen los moeten laten?
Lijkt mij een uitgelezen kans op een buitenkansje. Genoemde zaken zijn niet echt schrikbarend, maar blijkbaar deinzen anderen er juist voor terug. So what dat een niet erkend bedrijf de boel geschilderd heeft? Je kijkt toch gewoon hoe het er nu bij staat? En die marmeren vloer zou ik er toch uitgooien dus mooie kans om de verwarming te upgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:01
[...]

[...]

Elk huis heeft wel wat, als je dat niet wil moet je nieuwbouw nemen, maar ook dan kun je nog allerlei gedoe hebben bij oplevering.

Als er vier jaar geleden is geschilderd dan zou ik gewoon kijken hoe het er bij staat. Normaal moet het dan nog wel minimaal 2 jaar meegaan :-)

En vloerverwarming vernieuwen als je toch al een nieuwe vloer wil zijn de extra kosten ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:38
Saven schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:51:
[...]
Wat je helaas wel moet realiseren is dat woningen van "5 ton" nu dus de woningen van 1 miljoen zijn. Daar koop je dus amper wat bijzonders voor. En veel mensen kunnen dus zo'n woning ook kopen.

[...]
Wat zeg jij nou allemaal? Dan heb je weinig benul van de woningmarkt, als je dit serieus denkt. In de Randstad en het Gooi zijn de huizenprijzen inderdaad absurd zijn gestegen. Daarbuiten zijn de huizenprijzen ook gestegen maar niet zo extreem dat het die uitspraak rechtvaardigd. Zuid-Limburg is een regio waar je met 5 ton en zeker met 1 miljoen gewoon prachtige woningen kan kopen. Maastricht is verhoudingsgewijs populairder en dus duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
[...]

Met die wetenschap misschien je zoekcriteria wijzigen? Meer richting nieuwer gebouwde woningen (zeg tot max acht/tien jaar oud)? Die hebben vaak al een goed label en zijn nog goed onderhouden over het algemeen..

Je geeft aan al een paar jaar bezig te zijn met tussenpozen.. De laatste jaren zijn de prijzen flink omhoog gegaan dus door die twijfel gooi je eigenlijk geld weg. Als je echt wil moet je er tijd/energie en focus voor over hebben en eerst duidelijk krijgen wat jullie echt willen.

Wij begonnen te zoeken naar een jaren '30 woning maar kwamen er al snel achter dat we vaak minimaal een ton kwijt aan verbouwen zouden zijn ivm verduurzamen en het naar de zin krijgen.. We hebben ons plan aangepast en zijn naar jongere woningen gaan zoeken in een iets hogere prijscategorie en zijn vrijwel direct geslaagd _/-\o_ Net een wat hoger bedrag dan in eerste instantie gedacht maar door de energiezuinige woning en nog niet veel kosten voor onderhoud (woning van zes jaar oud, A+ energielabel) vallen de meerkosten eigenlijk erg mee.

Dus tip. Focus aanbrengen en samen met je partner een plan maken en bij teveel twijfel je plan aanpassen en actie d:)b

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• koentjuh
Offerte van de hypotheekverstrekker is binnen dus nu is het wel officieel…

Members only:

Vanaf 1 mei kunnen we er in, komende maanden plannen maken en vooral enorm veel regelen. Voor het eerst in mijn leven wel een gezonde spanning over het financiële plaatje. Hopelijk verkopen we oke en komen we weinig tegenvallers tegen! Tot die tijd staat de woning leeg, hebben nog overwogen om overdracht drie maanden te vervroegen, maar dat werd wel een dure hobby aangezien de beoogd aannemer niet eerder dan half mei kan beginnen.

Ik ga er gemakshalve vanuit dat we nu 25 jaar niet meer in dit topic komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:14
koentjuh schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:10:

***members only***

Vanaf 1 mei kunnen we er in, komende maanden plannen maken en vooral enorm veel regelen. Voor het eerst in mijn leven wel een gezonde spanning over het financiële plaatje. Hopelijk verkopen we oke en komen we weinig tegenvallers tegen! Tot die tijd staat de woning leeg, hebben nog overwogen om overdracht drie maanden te vervroegen, maar dat werd wel een dure hobby aangezien de beoogd aannemer niet eerder dan half mei kan beginnen.

gaaf zeg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-09 18:10

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

D-Ed schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:34:
[...]

Wij begonnen te zoeken naar een jaren '30 woning maar kwamen er al snel achter dat we vaak minimaal een ton kwijt aan verbouwen zouden zijn ivm verduurzamen en het naar de zin krijgen.. We hebben ons plan aangepast en zijn naar jongere woningen gaan zoeken in een iets hogere prijscategorie en zijn vrijwel direct geslaagd _/-\o_ Net een wat hoger bedrag dan in eerste instantie gedacht maar door de energiezuinige woning en nog niet veel kosten voor onderhoud (woning van zes jaar oud, A+ energielabel) vallen de meerkosten eigenlijk erg mee.
Zo hebben wij het ook gedaan. We keken eerst naar woningen in de prijsrange van 250 tot 300k. Jaren 30 woningen, relatief klein, klein perceel en in krappe wijken. Tevens kwam daar minimaal 100k aan verbouwing/verduurzaming bovenop. Van de stad naar een woning in naastgelegen dorp gekeken. 4 jaar oud, vrijstaand, 550m2 grond, energielabel a+. En een stuk ruimer qua woonruimte en wijk. Per saldo misschien iets duurder uit maar geen ergenissen met verbouwen, gewoon instapklaar. Onderhouds arm door het ontbreken van hout. Door de waardestijging afgelopen jaar al flink wat overwaarde opgebouwd.

Dus ja, bekijk de mogelijkheden en kijk hoever je kunt springen

Niet gehinderd door enige kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bws723
Bedankt voor alle tips, die zullen we meenemen in ons zoektocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

***members only***

Nog veel moeten overbieden? Dit is echt geen geld voor die woning, wat mij betreft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
jeroenkb schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:07:
[...]

Nog veel moeten overbieden? Dit is echt geen geld voor die woning, wat mij betreft...
Achterhoek. Daar liggen de prijzen aanzienlijk lager en de vraag naar zulke ruime woningen van 700k is niet zo groot. Niet iedereen wil dáár wonen. Label E op een hele grote oppervlakte. Hoge energielasten en/of grote investeringen om het geheel te verduurzamen. Kopers die wel voor een dergelijk bedrag in de markt zijn willen doorgaans een instapklaar huis. Bij deze woning willen die in ieder geval keuken en badkamer(s) vervangen. Bovenop de verduurzaming een flinke investering. Zoveel ruimte hebben veel mensen vaak niet nodig en niet iedereen ziet het zitten of heeft de tijd (ervoor over) om dat allemaal schoon te moeten houden en te onderhouden (Incl. tuin).

Kortom: zoveel vraag is er denk ik niet.

[ Voor 13% gewijzigd door bazzemans op 19-01-2025 10:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvdBent

***members only***

Dat is wel seriueus een mooi huis, voor mij geen riet, en iets prijziger omdat we iets meer in het midden zitten....
https://www.funda.nl/deta...-horsterweg-194/43774127/
Oh en inderdaad wat extra kosten voor het verbouwen/verduurzamen

[ Voor 3% gewijzigd door HvdBent op 19-01-2025 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

bazzemans schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:27:
[...]

Achterhoek. Daar liggen de prijzen aanzienlijk lager en de vraag naar zulke ruime woningen van 700k is niet zo groot. Niet iedereen wil dáár wonen. Label E op een hele grote oppervlakte. Hoge energielasten en/of grote investeringen om het geheel te verduurzamen. Kopers die wel voor een dergelijk bedrag in de markt zijn willen doorgaans een instapklaar huis. Bij deze woning willen die in ieder geval keuken en badkamer(s) vervangen. Bovenop de verduurzaming een flinke investering. Zoveel ruimte hebben veel mensen vaak niet nodig en niet iedereen ziet het zitten of heeft de tijd (ervoor over) om dat allemaal schoon te moeten houden en te onderhouden (Incl. tuin).

Daarom een prima kans voor iemand die wil/kan investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Sport_Life schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:39:
[...]

Daarom een prima kans voor iemand die wil/kan investeren.
Zeker! Het is een prachtige woning. Alleen niet voor iedereen/een grote groep kopers.

[ Voor 4% gewijzigd door bazzemans op 19-01-2025 12:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koentjuh
bazzemans schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:27:
[...]

Klopt! Heb het voor minder van de markt gehaald, maar eigenlijk voor meer dan ik had gewild. Als je beide tot de conclusie komt dat je er eigenlijk wel van baalt nadat je je hebt teruggetrokken in de onderhandeling dan weet je in ieder geval dat je het huis graag wilt.

Qua investering gaat het zeker wel richting de miljoen en dan nog moeten we helaas strepen in onze wensenlijst. Insteek is zeker dat het enorm verduurzaamd wordt met hopelijk label A als gevolg. Dus voorzetwanden, HR++ / vacuüm glas bij de kleinere raampjes, vloerisolatie + verwarming en natuurlijk dak isolatie. Hopelijk met behoud van zo veel mogelijk authenticiteit.

Overigens blijft de businesscase van dit alles matig, want de markt in de Achterhoek is inderdaad echt wel anders, zeker voor deze oppervlaktes en tuin. Dat vergt ook gewoon veel tijd in onderhoud, of een flink salaris als je het wil uitbesteden. Je koopt dit niet als investering voor de waardestijging maar gewoon als fijn woonhuis ;)

Anyway; omdat we ooit het geluk hebben gehad om in een crisis een jaren 30 huis in een inmiddels populaire wijk in Utrecht te kunnen kopen (onder de vraagprijs, na prijsverlaging en 6 maanden op de markt :o ) hebben we nu nog steeds een flinke overwaarde op ons huis in soest waardoor we nu deze gok kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

***members only***

Mooie woning man _O_. Grappig om te zien hoeveel huis je krijgt aan de andere kant van het land, voor zo'n "bescheiden" budget. Echt een schril (treurig) contrast met de rest.

Het is dat de locatie voor mij niet te doen is, anders was ik zo die kant uitgegaan _O_

Waren jullie de enige bieders, en/of heb je (veel) overboden?
edit: Ah ik zie net je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
@koentjuh Gaaf man! Als dit de plek is en de woning waar je oud wilt worden, is dat toch prachtig? De investeringen die je moet doen zijn het dan ook waar. Het is dan ook niet bedoeld als business case :). De winst is geen financiële maar woongenot. Helemaal mooi als je daarvoor je winst op de woning in Utrecht kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
koentjuh schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:49:
[...]

Klopt! Heb het voor minder van de markt gehaald, maar eigenlijk voor meer dan ik had gewild. Als je beide tot de conclusie komt dat je er eigenlijk wel van baalt nadat je je hebt teruggetrokken in de onderhandeling dan weet je in ieder geval dat je het huis graag wilt.

Qua investering gaat het zeker wel richting de miljoen en dan nog moeten we helaas strepen in onze wensenlijst. Insteek is zeker dat het enorm verduurzaamd wordt met hopelijk label A als gevolg. Dus voorzetwanden, HR++ / vacuüm glas bij de kleinere raampjes, vloerisolatie + verwarming en natuurlijk dak isolatie. Hopelijk met behoud van zo veel mogelijk authenticiteit.

Overigens blijft de businesscase van dit alles matig, want de markt in de Achterhoek is inderdaad echt wel anders, zeker voor deze oppervlaktes en tuin. Dat vergt ook gewoon veel tijd in onderhoud, of een flink salaris als je het wil uitbesteden. Je koopt dit niet als investering voor de waardestijging maar gewoon als fijn woonhuis ;)

Anyway; omdat we ooit het geluk hebben gehad om in een crisis een jaren 30 huis in een inmiddels populaire wijk in Utrecht te kunnen kopen (onder de vraagprijs, na prijsverlaging en 6 maanden op de markt :o ) hebben we nu nog steeds een flinke overwaarde op ons huis in soest waardoor we nu deze gok kunnen nemen.
Heel gaaf

Moet nog een paar jaar (kinderen klaar met de middelbare school) en dan gaan wij dezelfde stap nemen. Huis in Amsterdam met veel overwaarde verkopen en dan de provincie in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndyJNL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:50
jeroenkb schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:14:
[...]

Heel gaaf

Moet nog een paar jaar (kinderen klaar met de middelbare school) en dan gaan wij dezelfde stap nemen. Huis in Amsterdam met veel overwaarde verkopen en dan de provincie in
Liever niet.

De huizenmarkt hier gaat echt zo hard de laatste jaren door kopers uit de randstad.
Ongeveer de helft van de nieuwkomers zijn binnen 5 jaar weer vertrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
AndyJNL schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:35:
[...]

Liever niet.

De huizenmarkt hier gaat echt zo hard de laatste jaren door kopers uit de randstad.
30 jaar geleden gingen er al mensen uit mijn omgeving verhuizen naar Drente.

Stuk voor stuk kwamen ze binnen 5 jaar terug _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
AndyJNL schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:35:
[...]

Liever niet.

Vind het ook wel echt een stap, gelukkig kom ik uit die regio, dat maakt het wat makkelijker (hoop ik). En de kinderen zijn nog zo jong (7,7,5) dat die hun weg wel gaan vinden.

Maar zonder binding denk ik dat je inderdaad best wel moeite kunt hebben om je weg te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Afgelopen zaterdag nog vrienden geholpen die vanuit Nijmegen (terug) verhuizen naar een buurtschap in de Achterhoek. Serieus prachtige plek en ik begrijp hun keuze (vanwege de binding met het huis en de plek) absoluut. Mijn vriendin en ik (beide ook afkomstig uit de Achterhoek) reden er naartoe, vonden het prachtig en besloten dat het niks voor ons is. Geweldig die rust en het uitzicht, maar mooi voor een vakantie en op dit moment niet om zo te wonen.

Als we in de Achterhoek zijn, merken we altijd hoeveel lager het tempo daar ligt. Daar worden wij een beetje onrustig van. Als je Amsterdam gewend bent, is het contrast nóg groter dan met waar wij nu wonen.

Heel voorzichtig zit ik weleens te denken over 30 jaar, als we met pensioen gaan en het wat rustiger aan willen doen. Dan is het vast heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Collega (60+) heeft in die regio ook 8 jaar geleden een woonboerderij gekocht, die is recent weer terug verhuisd naar Amsterdam omdat de afstand met zijn (klein)kinderen te groot was.
En verder (kennelijk) ook geen sociaal leven opgebouwd in die 8 jaar.

Maar als je er bent opgegroeid en er woont nog vrienden en familie, dan snap ik de stap heel goed.
Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 20-01-2025 01:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-09 21:30

fub

[...]
Bouwkundige keuring kun je ook iets sneakier spelen: gewoon aanvinken dat je dat niet wil (of gewoon niet benoemen afhankelijk van het biedsysteem). En dan pas in de fase daarna alsnog aangeven dat je dat wilde doen. Kan prima in de drie dagen bedenktijd ook. Wel al voorbereiden/aanvragen, want soms duurt het een week voordat er iemand beschikbaar is voor de keuring.
Als verkoper zou dat voor mij een signaal zijn dat iemand of zijn zaken niet op orde heeft, or niet te goeder trouw handelt. Met beiden maak je geen goede beurt, en dat gaat zeker meespelen in het vervolgtraject.
Vaak is doorlooptijd een punt: hoe eerder je als verkoper zekerheid hebt, hoe eerder je jouw vervolgstappen kan nemen. Dus zeg dan gewoon dat je er op mikt om de bouwkundige keuring tijdens de drie dagen bedenkperiode te laten uitvoeren. Dan geeft dat geen vertraging en iedereen weet waar ze aan toe zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-09 21:30

fub

Wolly schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:39:
[...]
30 jaar geleden gingen er al mensen uit mijn omgeving verhuizen naar Drente.

Wij zijn vorig jaar verhuisd van "de stad" (nou ja, Nijmegen) naar het kleinste dorp in noord-oost Brabant. Nijmegen is een half uurtje met de auto, dus dat is te doen, maar we hebben er ook nadrukkelijk voor gekozen om contacten te leggen met de mensen hier in 't durp. Dan moet je dus wel naar de burendag en lid worden van de lokale sociale vereniging en mensen groeten als ze langs lopen en een praatje maken enzo. En als de kinderen van de basisschool een benefiet-evenement organiseren dan ga je daar even langs en koop je een prul voor het goede doel.
Met kerst hebben we bij iedereen in ons blok een kerstkaart door de bus gedaan met daarop onze namen en ons adres, zodat ze in ieder geval onze namen weten. En dat wordt gewaardeerd, en dan wordt je na verloop van tijd wel deel van de gemeenschap.
Maar als je achter in je mooie tuin gaat zitten afwachten tot er iemand naar je toe komt, dan wordt het 'em niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:39:
[...]

En dat moet zo maar blijven, anders wordt het veel te druk met al die bet-weeters 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bazzemans
[...]

Daar zou ik als verkoper dan net in meegaan óf aangeven dat het pas gepland kan worden als de bedenktijd van het koopcontract afgelopen is of zelfs als de voorwaarden zijn verlopen en de koop definitief is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toke_gt

Eventueel met een smoesje dat je dat verkeerd hebt aangevinkt. Gaat de verkoper de koop echt niet voor afblazen hoor. En als 'ie dat wel doet, dan is het misschien maar beter ook ;)
Als je zonder een dergelijk voorbehoud biedt, maak je zeker meer kans, maar als je vervolgens op de proppen komt met ‘verkeerd aangevinkt’ heb je dikke kans dat de nummer 2 op de lijst wordt gebeld. Immers, je maakt je eigen bod ineens een stuk onaantrekkelijker. Dus niet alleen een sneaky advies, maar ook risicovol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Je creëert dan wel wat spanning inderdaad. Want niet eerder aangegeven bij het bieden, maar nu wil je het ook nog eens tijdens de bedenktijd uit laten voeren.
En ga je dan gebruik maken van die bedenktijd afhankelijk van de resultaten?
Niet handig als je het huis nog moet kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Bij mij zou je geen toegang krijgen tot de woning voor een bouwkundige keuring totdat de 3 dagen bedenktijd voorbij zijn. Die bedenktijd is niet bedoeld voor het infietsen van een bouwkundige keuring die niet in een voorbehoud is opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Wij hebben eerst een bouwkundige keuring gedaan, en op basis daarvan een bod uitgebracht (waarmee de kosten voor de keuring er makkelijk uit konden, en ook een deel van de verbouwing/verduurzaming.....)
Oh en moch ons huis straks verkocht worden en er alsnog een bouwkundige keuring bij komen dan is dat geen probleem, ik weet dat ik e.a. op orde heb

[ Voor 26% gewijzigd door HvdBent op 20-01-2025 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
HvdBent schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:35:
Wij hebben eerst een bouwkundige keuring gedaan, en op basis daarvan een bod uitgebracht (waarmee de kosten voor de keuring er makkelijk uit konden, en ook een deel van de verbouwing/verduurzaming.....)
Maar dan heb je dat ook zo afgesproken met de verkopers, neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
Toke_gt schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:37:
[...]

Maar dan heb je dat ook zo afgesproken met de verkopers, neem ik aan?
Zeker, ik heb laten weten dat ik een bod wilde doen, maar na de keuring (op mijn kosten) Daarmee wist de verkoopster dat we serieus waren, bij de keuring heb ik de verkoopster gesproken, en die accepteerde ons bod meteen (onder vraagprijs) omdat ze wist dat wij goed zouden passen op/in het huis..... Ze wilde ook geen biedingenstrijd, maar gewoon onderhandelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

koentjuh schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:56:
[...]

Vind het ook wel echt een stap, gelukkig kom ik uit die regio, dat maakt het wat makkelijker (hoop ik). En de kinderen zijn nog zo jong (7,7,5) dat die hun weg wel gaan vinden.

Maar zonder binding denk ik dat je inderdaad best wel moeite kunt hebben om je weg te vinden.
Hier bewust gekozen om voor de schoolleeftijd te verhuizen vanuit Randstad naar Gelderland (zonder overwaarde overigens, want huurhuis... , dat is waar je dan in discussie lokaal soms nog wel tegen aanloopt, omdat iedereen verwacht dat je overwaarde meenam).

Kan nu binnen een half jaar al zeggen dat ik alle voorzieningen die ik wens, nog steeds heb, op ongeveer dezelfde reistijd, en meer: bos, rust, gezellige buren.
Qua binding: geen familie of vrienden in de buurt, maar dat had ik in Randstad ook al niet. En ik heb hier in een half jaar al meer verbinding dan na 8 jaar randstad. Maar eea ligt echt ook aan je eigen instelling en matchende mentaliteit met je omgeving (en de match van mij met de randstad was er al niet...).

Maar goed, ik gruwel dan bijv ook van een Vathorst...(voor mij is dat een nagebouwd Amsterdam, met de verhoogde voordeuren en neppe grachtenpanden.), terwijl dat voor sommigen als een dorp aanvoelt. Vathorst is niet voor niets zo enorm populair met bijbehorende prijzen en dus lastig een huis te bemachtigen.

Ik sprak dit weekend nog iemand die aan het zoeken was in Amersfoort, maar het aanbod is niet heel ruim op het aantal zoekenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tung-pi
Get!em schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:01:
[...]

Hier bewust gekozen om voor de schoolleeftijd te verhuizen vanuit Randstad naar Gelderland (zonder overwaarde overigens, want huurhuis... , dat is waar je dan in discussie lokaal soms nog wel tegen aanloopt, omdat iedereen verwacht dat je overwaarde meenam).

Kan nu binnen een half jaar al zeggen dat ik alle voorzieningen die ik wens, nog steeds heb, op ongeveer dezelfde reistijd, en meer: bos, rust, gezellige buren.
Qua binding: geen familie of vrienden in de buurt, maar dat had ik in Randstad ook al niet. En ik heb hier in een half jaar al meer verbinding dan na 8 jaar randstad. Maar eea ligt echt ook aan je eigen instelling en matchende mentaliteit met je omgeving (en de match van mij met de randstad was er al niet...).

....
Heel herkenbaar, wij zij vanuit Almere naar Gelderland gegaan. Wel met overwaarde en niet volledig aan de top van ons kunnen. Juist voor onze drie kinderen, meer persoonlijke aandacht op school en onze oudste van 13 die ook op school word aangesproken op het niet maken van huiswerk of er maar een beetje bij hangen.

In de randstad miste dat heel erg, geen mede opvoeding op school en het dan maar laten. Daarbij ben ik binnen 50 minuten in Almere als ik dat zou willen. Maar we zitten hier prima, er is ook genoeg interactie met anderen in het dorp. Verder kunnen we hier lekker op ons zelf zijn als gezien. Ik zie ons hier wel langer dan vijf jaar wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:49
Tung-pi schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:23:
[...]
Heel herkenbaar, wij zij vanuit Almere naar Gelderland gegaan. Wel met overwaarde en niet volledig aan de top van ons kunnen. Juist voor onze drie kinderen, meer persoonlijke aandacht op school en onze oudste van 13 die ook op school word aangesproken op het niet maken van huiswerk of er maar een beetje bij hangen.

In de randstad miste dat heel erg, geen mede opvoeding op school en het dan maar laten. Daarbij ben ik binnen 50 minuten in Almere als ik dat zou willen. Maar we zitten hier prima, er is ook genoeg interactie met anderen in het dorp. Verder kunnen we hier lekker op ons zelf zijn als gezien. Ik zie ons hier wel langer dan vijf jaar wonen.
Dat lijkt me eerder afhankelijk van de school dan van de regio. Waarom zou op een school in een stad minder persoonlijke aandacht zijn voor het kind dan in de regio? Is ook totaal niet mijn ervaring, zie daar geen verschil in.

Wat ik wel zie is dat als je een school in een dorp hebt de verbondenheid met het dorp en de gemeenschap groter is. Net zo als bij de sportclub. Maar dat is opzich logisch.

Maargoed, laten we vooral het wonen buiten de randstad niet teveel promoten 😬

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
VidaR-9 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:10:
[Maargoed, laten we vooral het wonen buiten de randstad niet teveel promoten 😬
Nee, dat is ook helemaal niet leuk. Laten de stadsmensen maar lekker in de stad blijven met hun hippe koffietentjes >:)

Zelf ook de stap gemaakt van een middelgrote stad (70k inwoners) naar een dorp van 11k inwoners. En hoe leuk ik een stad ook vind om doorheen te wandelen, te winkelen etc ben ik altijd weer blij als ik naar mijn rustige(r) dorp kan. Mijn vriendin kwam ook uit de regio, dus bij het winkelen of als we naar het theater gaan, komen we altijd wel bekenden tegen.

Dus gelukkig veel voorzieningen dicht in de buurt. In de zomer is het gezellig druk met toeristen en daarom zijn er ook voldoende winkels en restaurants. En hier zijn meer activiteiten dan in mijn vorige gemeente.
Maar ook wat al is gezegd: leg zelf ook contact met de buurt en dmv dorpsactiviteiten. Ik had het geluk dat er 2 maanden nadat ik hier kwam wonen al een straatbarbeque was. Dan leer je naast je directe buren ook gelijk wat meer mensen kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
HvdBent schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:39:
[...]

Zeker, ik heb laten weten dat ik een bod wilde doen, maar na de keuring (op mijn kosten) Daarmee wist de verkoopster dat we serieus waren, bij de keuring heb ik de verkoopster gesproken, en die accepteerde ons bod meteen (onder vraagprijs) omdat ze wist dat wij goed zouden passen op/in het huis..... Ze wilde ook geen biedingenstrijd, maar gewoon onderhandelen.
Mooi, maar dat is een praktijk die in veel situaties in de huidige huizenmarkt niet zal werken. Er wordt dan simpelweg geen tijd en ruimte geboden voor een bouwkundige keuring. Wij hebben wel meegemaakt dat we met 40 man tegelijk een woning mochten bezichtigen (noem het een open huis zo je wilt maar het ging op inschrijving). Bij de deur werd aangegeven dat we de volgende dag voor 12u ons eindbod moesten indienen. Die hadden niks gedaan met een verzoek voor toegang voor een bouwkundige keuring. Moet wel zeggen dat wij ons daar dusdanig onprettig bij voelden dat wij ook rechtsomkeert gingen.

Overigens heb je in je vorige post ook wel een goed punt t.a.v. de boel op orde hebben. Dat denken wij ook van de woning die wij onlangs verkocht hebben. Toch blijft het een oud huis (1937) en dus zijn er ook onderhoudskosten. Kopers (met name nieuwkomers op de markt) kunnen aan zo'n keuring dan nog weleens de verkeerde conclusies trekken. Daar zit je in een proces van verkoop en aankoop woning dan niet op te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
bazzemans schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:48:
[...]

Mooi, maar dat is een praktijk die in veel situaties in de huidige huizenmarkt niet zal werken. Er wordt dan simpelweg geen tijd en ruimte geboden voor een bouwkundige keuring. Wij hebben wel meegemaakt dat we met 40 man tegelijk een woning mochten bezichtigen (noem het een open huis zo je wilt maar het ging op inschrijving). Bij de deur werd aangegeven dat we de volgende dag voor 12u ons eindbod moesten indienen. Die hadden niks gedaan met een verzoek voor toegang voor een bouwkundige keuring. Moet wel zeggen dat wij ons daar dusdanig onprettig bij voelden dat wij ook rechtsomkeert gingen.

Overigens heb je in je vorige post ook wel een goed punt t.a.v. de boel op orde hebben. Dat denken wij ook van de woning die wij onlangs verkocht hebben. Toch blijft het een oud huis (1937) en dus zijn er ook onderhoudskosten. Kopers (met name nieuwkomers op de markt) kunnen aan zo'n keuring dan nog weleens de verkeerde conclusies trekken. Daar zit je in een proces van verkoop en aankoop woning dan niet op te wachten.
Dat klopt, ons huis is van 1973, gebouwd door mijn buurman (opdrachtgever) die zelf in bouwmateriaal handelde, dus premium materialen gebruikt. Daarnaast hebben we zelf de laatste jaren e.a. laten aanpakken door een goede aannemer. Alleen de achterzijde mag weer een likje verf, ik heb een offerte liggen, en die valt mee. Ik ben heel bewust dat als je te weinig aan je huis doet dat dan nog wel eens iets uit de bouwtechnische keuring kan komen dat je niet verwachtte, en onze nieuwe buren (de reden dat wij wegwillen) die zijn wel heel veel tegenvallers tegen gekomen, en lossen alles zelf op (dus een airco op een slecht geisoleerd huis die te veel herrie maakt, een zwembad in de tuin dat net niet past, en ook met een herrie pomp, en ga zo maar door. Is net een vuilstort in hun tuin.... bij ons ook niet geheel netjes, maar dat is meer beplanting die volwassen is, en daar weten de meesten helaas wel raad mee, weg en betegelen.... maar dat mag de koper lekker zelf doen. (krijgt hij snel genoeg mot met de andere buurman die juist van een groene tuin is, net als ik)
BTW het huis dat wij kochten had wel belangstelling, maar geen 10 in een dozijnhuis waar 40 man op af springen, dat huis gaan we waarschijnlijk verkopen 8)

[ Voor 3% gewijzigd door HvdBent op 21-01-2025 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:14
HvdBent schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:54:
[...]

Dat klopt, ons huis is van 1973, gebouwd door mijn buurman (opdrachtgever) die zelf in bouwmateriaal handelde, dus premium materialen gebruikt. Daarnaast hebben we zelf de laatste jaren e.a. laten aanpakken door een goede aannemer. Alleen de achterzijde mag weer een likje verf, ik heb een offerte liggen, en die valt mee. Ik ben heel bewust dat als je te weinig aan je huis doet dat dan nog wel eens iets uit de bouwtechnische keuring kan komen dat je niet verwachtte, en onze nieuwe buren (de reden dat wij wegwillen) die zijn wel heel veel tegenvallers tegen gekomen, en lossen alles zelf op (dus een airco op een slecht geisoleerd huis die te veel herrie maakt, een zwembad in de tuin dat net niet past, en ook met een herrie pomp, en ga zo maar door. Is net een vuilstort in hun tuin.... bij ons ook niet geheel netjes, maar dat is meer beplanting die volwassen is, en daar weten de meesten helaas wel raad mee, weg en betegelen.... maar dat mag de koper lekker zelf doen. (krijgt hij snel genoeg mot met de andere buurman die juist van een groene tuin is, net als ik)
BTW het huis dat wij kochten had wel belangstelling, maar geen 10 in een dozijnhuis waar 40 man op af springen, dat huis gaan we waarschijnlijk verkopen 8)
"die juist van een groene tuin is" ..op zijn eigen perceel inderdaad.
Al maakt de nieuwe buur er een zandbak van. Jammer (zou ik ook vinden) maar als je daar mot over gaat maken zou ik je terug je hok in sturen..

Die pomp mag je ze op aanspreken, zo'n airco ook vind ik. Zoals je t schetst klinkt het als buren met een huis en tuin vol action meuk die dan klagen dat t snel kapot gaat. Zou ik ook snel klaar mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
@HvdBent Ja precies, dat maakt zeker verschil. Wij hebben ook veel zelf gedaan en dat is soms ook te zien (ook zonder keuring). Veel van het onderhoud hebben we door mijn zwager laten doen, die een eigen klusbedrijf had (werkt inmiddels weer voor een woningbouwcorporatie). Dus dat is ook gewoon netjes gedaan. Wij waren dus ook niet tegen een bouwkundige keuring. Toch is het in het proces niet netjes (vind ik) om het niet mee te nemen als voorwaarde maar het daarna wel uit te laten voeren. Als het vooraf is afgestemd en dus onderdeel van het onderhandelingsproces, helemaal prima.

Wij hadden toen wij in 2018 onze huidige woning kochten ook de bouwkundig keuring als voorwaarde. Die bleef onder het drempelbedrag dus geen issue verder voor de aankoop. We hebben er wel veel aan gehad, omdat er netjes in stond wat onderhoud direct en op korte nodig was. Daar hadden we meteen een mooi actielijstje om aan te pakken (naast wat we anders of meer naar onze smaak wilde maken).

Edit: oh en breek me de bek niet open over buren die een belangrijke rol spelen in de keuze om te verhuizen.

[ Voor 5% gewijzigd door bazzemans op 21-01-2025 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
El Capitan schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:20:
[...]

"die juist van een groene tuin is" ..op zijn eigen perceel inderdaad.
Al maakt de nieuwe buur er een zandbak van. Jammer (zou ik ook vinden) maar als je daar mot over gaat maken zou ik je terug je hok in sturen..

Die pomp mag je ze op aanspreken, zo'n airco ook vind ik. Zoals je t schetst klinkt het als buren met een huis en tuin vol action meuk die dan klagen dat t snel kapot gaat. Zou ik ook snel klaar mee zijn.
Tussen ons en de "slechte" buren hebben we een schutting van kastanjestammen, kan je helaas tussendoor kijken. Bij de "groene" buurman (op leeftijd) is geen schutting alleen een laag gaashek, we maken regelmatig een praatje zo. Als onze tuin betegeld zou worden zoals helaas gebruikelijk tegenwoordig denk ik dat er aan die kant ook een schutting verschijnt, en dan houdt je een pijpenla over, een redelijk diepe (18 meter) maar toch, zou ik nooit willen. Maar goed we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
bazzemans schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:37:
@HvdBent Ja precies, dat maakt zeker verschil. Wij hebben ook veel zelf gedaan en dat is soms ook te zien (ook zonder keuring). Veel van het onderhoud hebben we door mijn zwager laten doen, die een eigen klusbedrijf had (werkt inmiddels weer voor een woningbouwcorporatie). Dus dat is ook gewoon netjes gedaan. Wij waren dus ook niet tegen een bouwkundige keuring. Toch is het in het proces niet netjes (vind ik) om het niet mee te nemen als voorwaarde maar het daarna wel uit te laten voeren. Als het vooraf is afgestemd en dus onderdeel van het onderhandelingsproces, helemaal prima.

Wij hadden toen wij in 2018 onze huidige woning kochten ook de bouwkundig keuring als voorwaarde. Die bleef onder het drempelbedrag dus geen issue verder voor de aankoop. We hebben er wel veel aan gehad, omdat er netjes in stond wat onderhoud direct en op korte nodig was. Daar hadden we meteen een mooi actielijstje om aan te pakken (naast wat we anders of meer naar onze smaak wilde maken).

Edit: oh en breek me de bek niet open over buren die een belangrijke rol spelen in de keuze om te verhuizen.
Als je achteraf een bouwtechnische keuring doet zijn alle gebreken voor de koper, tenzij het een echt verborgen gebrek is. Zo hebben wij bij ons eerste huis na verkoop te horen gekregen dat er dwars door de standpijp van de riolering was geboord (door de bewoner voor ons, overal telefooncontacten gemaakt, echt hopeloos) dat is destijds op onze kosten verholpen. Als de keuring geen voorwaarde is dan is het echt risico koper, dan kan deze uiteraard moeilijk gaan doen (merk je wel vaker omdat mensen te hoog in het budget kopen, en geen onverwachte zaken meer kunnen opvangen) Ons nieuwe huis is oud, ik heb bewust een 40% bovenop het verbouwingsbedrag vrij gehouden voor zaken die tegenvallen. Is nooit leuk als je iets tegenkomt, maar toch
Pagina: 1 ... 346 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7