Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 347 ... 362 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:54
HvdBent schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:46:
[...]

Als je achteraf een bouwtechnische keuring doet zijn alle gebreken voor de koper, tenzij het een echt verborgen gebrek is. Zo hebben wij bij ons eerste huis na verkoop te horen gekregen dat er dwars door de standpijp van de riolering was geboord (door de bewoner voor ons, overal telefooncontacten gemaakt, echt hopeloos) dat is destijds op onze kosten verholpen. Als de keuring geen voorwaarde is dan is het echt risico koper, dan kan deze uiteraard moeilijk gaan doen (merk je wel vaker omdat mensen te hoog in het budget kopen, en geen onverwachte zaken meer kunnen opvangen) Ons nieuwe huis is oud, ik heb bewust een 40% bovenop het verbouwingsbedrag vrij gehouden voor zaken die tegenvallen. Is nooit leuk als je iets tegenkomt, maar toch
Kleine correctie, een verborgen gebrek is ook risico voor de koper. Als je een normale modelakte gebruikt voor de koopovereenkomst, dan kun je als koper eigenlijk alleen verhalen bij non-conformiteit (de onroerende zaak heeft een gebrek wat het benoemde gebruik in de akte onmogelijk maakt of met significante inperking van het woongenot). Dat heet ook wel 'ernstig gebrek'. Bijvoorbeeld: er blijkt sprake van instortingsgevaar wat niet bekend was, waardoor de woning onveilig is. Ook als verkoper niet van dat gebrek wist kan verkoper aansprakelijk zijn in zo'n geval.

Als je geen keuring doet (zeker bij een ouder pand) heb je als koper ook direct minpunten als je aannemelijk moet maken dat je goede invulling hebt gegeven aan je onderzoeksplicht, wat je positie nog zwakker zou maken mocht je van mening zijn te kunnen verhalen bij verkoper.

[ Voor 3% gewijzigd door THM0 op 21-01-2025 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacky00
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-07 07:37
Is het tegenwoordig nog verstandig om een
90m2 appartement te kopen van 275k met energielabel G ?

Het heeft alleen dubbelglas, maar de makelaar zei vanwege oud gebouw en alles erom heen maakt het slecht geisoleerd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat is een keuze die je alleen zelf kunt maken natuurlijk. Maar een van mijn grootste problemen met appartementen in Nederland is dat je voor zoveel dingen de toestemming van de VVE nodig hebt, ook bij verduurzaming vaak. Persoonlijk zou ik passen. Maar een vergelijkbaar huis/appartement met een beter energielabel zal ook weer meer kosten. In sommige gevallen is een 'slecht' huis beter dan geen huis ;)

Locatie maakt ook uit, deze prijs in Amsterdam is natuurlijk wat anders dan in Bad Nieuweschans :P

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:26
jacky00 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:35:

Het heeft alleen dubbelglas, maar de makelaar zei vanwege oud gebouw en alles erom heen maakt het slecht geisoleerd..
Kijk goed naar de VVE en of er plannen voor verduurzaming zijn of dat het altijd wordt weggestemd.
Dan weet je dus of er kosten aan zitten te komen of je in een tochthok komt te wonen.

Label G met dubbel glas is wel bijzonder.

Je kunt het dan mits met toestemming wel zelf aanpakken maar als de VVE besluit om het jaar daarop het zelf aan te pakken mag je daar ook aan mee betalen en heb je dubbele kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-07 10:54
dutchgio schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:00:
[...]

Kijk goed naar de VVE en of er plannen voor verduurzaming zijn of dat het altijd wordt weggestemd.
Dan weet je dus of er kosten aan zitten te komen of je in een tochthok komt te wonen.

Label G met dubbel glas is wel bijzonder.

Je kunt het dan mits met toestemming wel zelf aanpakken maar als de VVE besluit om het jaar daarop het zelf aan te pakken mag je daar ook aan mee betalen en heb je dubbele kosten.
Als jij je buitengevel isoleert (van binnen) dan stoken de buren voor jou en hoef je zelf niet te stoken is mijn ervaring. Tenzij je op de bovenste laag zit zonder dakisolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Syn3rgi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 19:57
What the ..

Mooi huis gevonden, 90k overgeboden... Wat blijkt, hoogste bod heeft rond de 150k overgeboden.

Tjongejonge.. Kansloos dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Syn3rgi schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:51:
What the ..

Mooi huis gevonden, 90k overgeboden... Wat blijkt, hoogste bod heeft rond de 150k overgeboden.

Regio, prijsklasse ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:02
jacky00 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:35:

Komt zo'n energielabel niet met een rapport? Eventueel kan je die nog opvragen bij de verkoper als je aangeeft hierover te twijfelen.

En mogelijk heeft de VVE plannen in het verschiet om te verduurzamen?

Tot slot, je kunt het energieverbruik van de huidige bewoners navragen. Hoewel stookgedrag erg afhankelijk is van de gezinssamenstelling etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:13

Fe2O3

Ja das roest

Bij een energielabel zit idd een rapport, waarop staat wat er evt. nog verbeterd kan worden.

Een appartement kan je alleen zelf heel weinig mee; je zal een VVE moeten meekrijgen in zo'n beetje alles qua verbetering, en G is echt wel heel laag.

Ik geloof wel dat een woning nooit minder waard wordt de komende jaren, tenzij er of ineens een hele boel huizen uit het niets verschijnen of een paar procent bevolking verdampt. De waardestijging zal allicht niet hoog zijn.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syn3rgi
Utrecht, 650k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:01
Fe2O3 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:34:
Bij een energielabel zit idd een rapport, waarop staat wat er evt. nog verbeterd kan worden.

Een appartement kan je alleen zelf heel weinig mee; je zal een VVE moeten meekrijgen in zo'n beetje alles qua verbetering, en G is echt wel heel laag.

Ik geloof wel dat een woning nooit minder waard wordt de komende jaren, tenzij er of ineens een hele boel huizen uit het niets verschijnen of een paar procent bevolking verdampt. De waardestijging zal allicht niet hoog zijn.
Er kan qua isolatie meer dan je denkt. Wat dacht je van isoleren van de binnenzijde van de gevel(s), vloerrenovatie met isolatie of isoleren van de bovenzijde van de vloer en/of plafondisolatie. Wat precies de mogelijkheden zijn, hangt van de situatie af. Alleen m.i. kan je wel van het G-label af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:02

Sport_Life

Solvitur ambulando

Syn3rgi schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:51:
What the ..

Blijft toch wel bijzonder zeg, 150k overbieden op een woning van 650k.

Hoewel we zelf gevoelsmatig ook veel (teveel) hebben moeten betalen enkele jaren terug.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Was de vraagprijs niet gewoon extreem laag? Als je zelf al bereid bent 90k te overbieden dan kan dat ook gewoon de reden geweest zijn.
Vraagprijs is niet echt leidend. Als ik een heel herenhuis in Amsterdam voor 100k te koop zet dan wordt er met miljoenen overboden.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syn3rgi
Ik hoor wat je zegt. Maar 150k? I mean. Toch echt wel overdreven. Huis had wat kleine zaken die binnen 3-5j gefixt moet worden. Badkamer vrijwel meteen (~30j) oud.

Maargoed. On to the next!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Sport_Life op 25-01-2025 00:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03:17
Syn3rgi schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 23:39:
Ik hoor wat je zegt. Maar 150k? I mean. Toch echt wel overdreven. Huis had wat kleine zaken die binnen 3-5j gefixt moet worden. Badkamer vrijwel meteen (~30j) oud.

Maargoed. On to the next!
Funda-linkje zou het verhaal wel interessanter maken (maar ik begrijp ook dat dat privacy-gevoelig kan zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Aftansert schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 01:54:
[...]

Funda-linkje zou het verhaal wel interessanter maken (maar ik begrijp ook dat dat privacy-gevoelig kan zijn).
Er zijn maar 4 van 650k verkocht afgelopen 2 weken….
En gezien discussie mogelijk een huis uit 1459 of 1995 ? Waarbij ik beide de 800k niet uitsluit op basis van ligging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bws723
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-07 11:35
Gisteren woning bekeken waarvan ik al mijn vermoeden had van achterstallig onderhoud.
Nou het viel zwaar tegen;

Schuifpuin is lek, zijkanten van de muren waren beschimmeld, vloerverwarming werkt niet optimaal omdat er dus boven bestaande tegels marmeren tegels gelegd zijn, kozijn van het dakkapel is doorgerot, ramen sluiten niet eens.

Grof berekend moeten we minimaal 50k insteken, maar dan heb je meteen nieuwe keuken, badkamer en wc, vloer en lekkages aangepakt.

Nu even aankijken wat we willen bieden.

Meteen een vraag voor de kenners: als we een bod doen onder bouwkundig rapport en daaruit blijkt dat er voor 5k/10k nodige kosten zijn, kan ik dit meenemen om over mijn bod te onderhandelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
bws723 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:57:
Gisteren woning bekeken waarvan ik al mijn vermoeden had van achterstallig onderhoud.

Schuifpuin is lek, zijkanten van de muren waren beschimmeld, vloerverwarming werkt niet optimaal omdat er dus boven bestaande tegels marmeren tegels gelegd zijn, kozijn van het dakkapel is doorgerot, ramen sluiten niet eens.

Grof berekend moeten we minimaal 50k insteken, maar dan heb je meteen nieuwe keuken, badkamer en wc, vloer en lekkages aangepakt.

Meteen een vraag voor de kenners: als we een bod doen onder bouwkundig rapport en daaruit blijkt dat er voor 5k/10k nodige kosten zijn, kan ik dit meenemen om over mijn bod te onderhandelen?
Normaliter neem je een ontbindende voorwaarde op waarmee je kunt ontbinden wanneer de direct noodzakelijke werkzaamheden qua kosten boven een bepaald bedrag uitkomen (en dat bedrag maak je dus expliciet in je bod en in de koopovereenkomst).
Als de keuring recht geeft om beroep te doen op de ontbindende voorwaarde, dan kun je ontbinden en daarna een aangepast bod doen. Maar je moet wel echt ook ontbinden, anders zit je vast aan je oorspronkelijke bod. En dan begint de hele riedel opnieuw en kunnen verkopers natuurlijk ook weer de markt op of andere bieders benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:03

Het simpele antwoord is ja. Dat kan.

Wat ik niet helemaal snap: wil jij een bod onder voorbehoud van een bouwkundige keuring doen? Dus dat in het koopcontract op laten nemen? Of wil jij een voorbehoud in je bod opnemen? "We bieden 400.000 maar als er voor 5000 euro kosten zijn dan maken we er 395000 van"? En dus een bouwkundige keuring nog voordat het koopcontract opgemaakt wordt?

Ik snap dus niet helemaal wat je bedoeld.

Verder is het belangrijk hoe graag je deze woning wilt hebben. Is het je droomhuis of is het prima om verder te kijken? En is de vraagprijs al wat lager dan vergelijkbare woningen? Zit de staat van de woning al een beetje in de vraagprijs verwerkt? Indien niet, dan is 'ie mogelijk te duur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Voor 50k vind ik een nieuwe keuken, badkamer, vloeren, etc. vrij krap en dan heb je nog de bouwkundige zaken (dakkapel, schuifpui, schimmel, evt oude vloerverwarming vervangen etc).
Tenzij het een piep klein huisje is of je kan zelf veel denk ik dat je je budget flink moet verhogen.

Wil je een goede inschatting maken dan zul je een aannemer mee moeten nemen en niet iemand die voor 400 euro een rapport invult.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 25-01-2025 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Sport_Life schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:29:
[...]

Voor 50k vind ik een nieuwe keuken, badkamer, vloeren, etc. vrij krap en dan heb je nog de bouwkundige zaken (dakkapel, schuifpui, schimmel, evt oude vloerverwarming vervangen etc).
Tenzij het een piep klein huisje is of je kan zelf veel denk ik dat je je budget flink moet verhogen.

Wil je een goede inschatting maken dan zul je een aannemer mee moeten nemen en niet iemand die voor 400 euro een rapport invult.
Onze bouwtechnische keuring en de aannemer zitten exact op hetzelfde bedrag anders.... en daar ben ik blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:52:
[...]

Er zijn maar 4 van 650k verkocht afgelopen 2 weken….
En gezien discussie mogelijk een huis uit 1459 of 1995 ? Waarbij ik beide de 800k niet uitsluit op basis van ligging.
Hoe zie je hoeveel er de afgelopen 2 weken zijn verkocht? Je kan toch nergens die periode aangeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:50:
[...]

Hoe zie je hoeveel er de afgelopen 2 weken zijn verkocht? Je kan toch nergens die periode aangeven?
Nee,, klopt, aanname is dat het huis ook afgelopen 2 weken te koop is gezet, gezien populariteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bws723
Kalentum schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:15:
[...]

Het simpele antwoord is ja. Dat kan.

Wat ik niet helemaal snap: wil jij een bod onder voorbehoud van een bouwkundige keuring doen? Dus dat in het koopcontract op laten nemen? Of wil jij een voorbehoud in je bod opnemen? "We bieden 400.000 maar als er voor 5000 euro kosten zijn dan maken we er 395000 van"? En dus een bouwkundige keuring nog voordat het koopcontract opgemaakt wordt?

Ik snap dus niet helemaal wat je bedoeld.

Verder is het belangrijk hoe graag je deze woning wilt hebben. Is het je droomhuis of is het prima om verder te kijken? En is de vraagprijs al wat lager dan vergelijkbare woningen? Zit de staat van de woning al een beetje in de vraagprijs verwerkt? Indien niet, dan is 'ie mogelijk te duur.
Ik ben geen expert maar ik zag al dingen waarvan ik schrok. Ik wil bouwkundig rapport als voorwaarde van mijn bod opnemen. Dus als reparatiekosten bv 5k+ zijn dat we dan ons bod intrekken.

Woning staat goedkoper dan de rest aangeboden. Zoetermeer, 124m2 perceel, 410k prijs.

Echter is het niet ons droomwoning. Door een zeer schuin dak (doorgeschoten dak?) zijn de slaapkamers heel erg klein. Voor ons zou in de toekomst 2 dakkapellen erbij (of 1 grote) een must zijn. Op dak staat er al een dakkapel waar een slaapkamer van gemaakt is, echter staat de wasmachine daar en is dus voor ons niet echt een slaapkamer waardig ruimte.

Is het ons droomwoning? Nee. Maar juist doordat het goedkoop is en wij al heel lang zoeken voelt t als een kans die we laten lopen of een huis te kopen.

Ik zit te denken om misschien verder te kijken naar een duurder woning waar we dan minder (gelijk) kunnen verbouwen naar ons zin maar wel met juiste kamers zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
bws723 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:58:
[...]

Ik ben geen expert maar ik zag al dingen waarvan ik schrok. Ik wil bouwkundig rapport als voorwaarde van mijn bod opnemen. Dus als reparatiekosten bv 5k+ zijn dat we dan ons bod intrekken.

Woning staat goedkoper dan de rest aangeboden. Zoetermeer, 124m2 perceel, 410k prijs.

Echter is het niet ons droomwoning. Door een zeer schuin dak (doorgeschoten dak?) zijn de slaapkamers heel erg klein. Voor ons zou in de toekomst 2 dakkapellen erbij (of 1 grote) een must zijn. Op dak staat er al een dakkapel waar een slaapkamer van gemaakt is, echter staat de wasmachine daar en is dus voor ons niet echt een slaapkamer waardig ruimte.

Is het ons droomwoning? Nee. Maar juist doordat het goedkoop is en wij al heel lang zoeken voelt t als een kans die we laten lopen of een huis te kopen.

Ik zit te denken om misschien verder te kijken naar een duurder woning waar we dan minder (gelijk) kunnen verbouwen naar ons zin maar wel met juiste kamers zitten.
De gebreken:
Dat is al meer dan 5k, dat zal de verkoper ook weten. Daarnaast zullen er zaken zijn die je niet gezien hebt, een beetje keurder kan op basis van bouwjaar al zo een paar duizend euro opschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bws723
Hier gaat t om:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

HvdBent schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:49:
[...]

Onze bouwtechnische keuring en de aannemer zitten exact op hetzelfde bedrag anders.... en daar ben ik blij mee.
Is die aannemer al klaar? ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-07 17:25

Saven

Administrator

Was het (semi-)instapklaar? Dat zou het wat meer kunnen verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:13

Crazy D

I think we should take a look.

bws723 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:58:
[...]

Ik vind 410k nou ook niet heel goedkoop, als je er dan nog 50k in moet steken om het een beetje up to date te brengen. En de lokatie is ook niet megatof. Ik zie in Oosterheem een huis dat iets duurder is, maar zo snel op het oog er ook beter uitziet. En die lokatie lijkt me vele malen beter. Al is het maar vanwege het park richting Benthuizen. Op de Bunuelstrook zie ik iets staan waar ik zelf enthousiaster van wordt dan van wat jij postte, heb daar de nodige km's met m'n hondje rondgelopen. 12 jaar op de Stan Laurelstrook gewoond, heb dat als een fijne wijk ervaren. Smaken verschillen natuurlijk maar als je zelf al zegt, het is zeker geen droomwoning en het voelt vooral dat je "eindelijk iets hebt", vind ik persoonlijk een slechte motivatie.

Ben je gebonden aan Zoetermeer?

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vidasci
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08:59
bws723 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:05:
Hier gaat t om:

***members only***
Members only:

woningstats.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-07 20:44
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door antidote op 25-01-2025 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vidasci
Members only:

woningstats.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syn3rgi
Saven schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:14:
[...]

Was het (semi-)instapklaar? Dat zou het wat meer kunnen verklaren.
Ja, behalve de 2e verdieping en de badkamer. Die zijn wel aan vervanging toe.

Then again, 150k is gewoon 25% boven de vraagprijs. Bijzonder dat we dat normaal vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Syn3rgi schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:21:
[...]

Then again, 150k is gewoon 25% boven de vraagprijs. Bijzonder dat we dat normaal vinden.
Vraagprijs is ook maar 'een getal'. Kan veel lager ingezet zijn dan de marktwaarde om mensen te interesseren bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-07 20:43
Syn3rgi schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:21:
[...]

Nee dat is niet ik merk dat 50k overbieden zeker met de huidige al kranzinnig hoge prijzen flink is. 150k is nog steeds een uitzondering.

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:05
Vrouwlief heeft een afspraak gemaakt voor een bezichtiging voor volgende week.

Het gaat om een oud huis uit de 17e eeuw.
Nu stuurde de makelaar direct bij de bevestiging een recent keuringsrapport op. Is dit normaal of dekt de verkoper zich in tegen eventuele gebreken?

Ik zelf vind het prettig nu al de staat te weten, maar mochten we tot koop over gaan, dan wil ik zelf ook nog een keuring laten uitvoeren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
mathy_ schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:54:

Nu stuurde de makelaar direct bij de bevestiging een recent keuringsrapport op. Is dit normaal of dekt de verkoper zich in tegen eventuele gebreken?

Ik zelf vind het prettig nu al de staat te weten, maar mochten we tot koop over gaan, dan wil ik zelf ook nog een keuring laten uitvoeren natuurlijk.
Dat is meestal een keuring die iemand anders al heeft laten uitvoeren. Waarschijnlijk zou een nieuwe keuring dezelfde punten opleveren.
Heb ik ook wel eens gehad, een huis waar een ander niet op geboden heeft of n.a.v. de keuring niet doorging dat wij als volgende kijkers het rapport kregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
Nee, maar ik ken de aannemer goed, die gaat geen rare fratsen uithalen, hij heeft mijn huidige huis ook opgeknapt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

mathy_ schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:54:

Makelaar hier in de buurt doet btk voor elk huis dat hij te koop zet en als bijlage bij brochure.
Is een service van hem. Je hoeft t niet te wantrouwen meteen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerumie
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16-07 14:20
Wat is een beetje een normale doorlooptijd na goedkeuring bod op een woning tot inzien voorlopige koopakte en datum voor tekenen koopcontract?

Woensdag einde dag gehoord dat ons bod geaccepteerd is en direct alle gegevens doorgegeven afgelopen donderdag. Je hoort wel eens verhalen dat de koop toch niet doorgaat na een mondelinge overeenkomst, maar wil de makelaar ook niet teveel achterna zitten. Vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vidasci
jerumie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:45:
Wat is een beetje een normale doorlooptijd na goedkeuring bod op een woning tot inzien voorlopige koopakte en datum voor tekenen koopcontract?

Woensdag einde dag gehoord dat ons bod geaccepteerd is en direct alle gegevens doorgegeven afgelopen donderdag. Je hoort wel eens verhalen dat de koop toch niet doorgaat na een mondelinge overeenkomst, maar wil de makelaar ook niet teveel achterna zitten. Vandaar de vraag.
Bij ons duurde het bij zowel verkoop als aankoop iets minder dan een week van accepteren bod tot ondertekening. Als er geen bijzonderheden zijn zou dit dus vrij snel moeten kunnen.

woningstats.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Waarom zou je de makelaar 'teveel achterna zitten' als je even belt met deze vraag? Het is gewoon een valide vraag, eigenlijk had je die wel moeten stellen afgelopen donderdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:03

Als ik die makelaar zou zijn zou ik het bij acceptatie van het mondelinge bod even melden. "Gefeliciteerd en je kan uiterlijk op XX januari een concept koopovereenkomst verwachten".

Maar op zich niet gek om even te bellen wanneer je iets kan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janterworst
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-07 23:26
Nou ik heb me her gepakt na het debacle met mijn vorige aankoopmakelaar. Morgen even vragen voor mezelf opstellen wat ik van belang vind voordat ik gesprek in ga met een andere aankoopmakelaar.

Echter, zijn er hier ervaringen met een aankoopmakelaar die een andere aankoopmakelaar voor jou / jullie inschakelde omdat die zelf de woning verkocht? Ik vind het juist heel fijn om een vaste partner te hebben. Nu zie ik weer een woning te koop staan bij makelaar X en de aankoopmakelaardij van makelaar X schijnt top te zijn (als ik reviews moet geloven), maar ze verkopen het object zelf. Hierdoor word je dus gelinkt met een aankoopmakelaar van makelaar Y. Hoe kijken jullie hier naar? Lijk mij niet het optimale.

Ik had vrijdag een vrij ‘onafhankelijke’ aan de lijn, maar die vroeg 0,8% van koopsom… Bizar eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:05
Get!em schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 23:15:
[...]

Makelaar hier in de buurt doet btk voor elk huis dat hij te koop zet en als bijlage bij brochure.
Is een service van hem. Je hoeft t niet te wantrouwen meteen ;)
Vertrouwen in de makelaar is er nu wel, dit was een hele bijzondere bezichtiging. We liepen langs alle minpunten in plaats van de plus punten. Natuurlijk een tactische zet om zo'n oud pand te kunnen verkopen zonder gezeur achteraf. Maar verliefd werden we wel op het huis, er was 1 heel groot minpunt, het huis was nog zo origineel dat ik niet rechtop kon staan op de 1e etage met mijn lengte van 1.90m. De douche zat ook op deze etage.

Alles is op te lossen door zolder vloer daar te verhogen tussen de balken in, maar de balken zelf zitten op 1.85m.

Helaas en op naar de volgende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-07 18:25
Ik vind het een te kleine vraag voor apart topic en denk dat het hier het beste past..

Wij gaan een bouwdepot aanvragen en daarvoor wordt het huis dus getaxeerd. Hierdoor komen wij waarschijnlijk bij een lagere rente uit omdat onze schuld-marktwaardeverhouding onder de 80% uitkomt.

Ik neem aan dat de bank hierbij uitgaat van het bedrag dat je nu nog open hebt staan aan hypotheek en niet het bedrag + je bouwdepot? Want van dat bouwdepot hebben we nu nog niks uitgegeven of überhaupt definitief voor getekend. De taxatie is van vóór het moment dat je de bank meer verschuldigd bent zou ik zeggen.

Dus: nu staat er bijvoorbeeld nog 400.000 open, dan heb je een taxatiewaarde van 501.000 nodig om op 79% uit te komen.

De bank zal dan niet het bouwdepot van bijvoorbeeld 20k alvast optellen bij die 400.000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Justevo schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:09:
Ik neem aan dat de bank hierbij uitgaat van het bedrag dat je nu nog open hebt staan aan hypotheek en niet het bedrag + je bouwdepot?
Hiervoor is belangrijk wat er precies getaxeerd is. Is de taxatie op basis van de huidige staat, of is het een taxatie van de waarde na verbouwing?

Toen wij een bouwdepot namen, moesten we een taxatie overhandigen van de waarde na verbouwing. En werd als openstaande hypotheek meegenomen: bedrag dat nog openstond van de oorspronkelijke hypotheek + bouwdepot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-07 18:25
SL104 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:14:
[...]

Hiervoor is belangrijk wat er precies getaxeerd is. Is de taxatie op basis van de huidige staat, of is het een taxatie van de waarde na verbouwing?

Toen wij een bouwdepot namen, moesten we een taxatie overhandigen van de waarde na verbouwing. En werd als openstaande hypotheek meegenomen: bedrag dat nog openstond van de oorspronkelijke hypotheek + bouwdepot.
Dat klinkt inderdaad alsof dat wel het geval zal zijn. We moeten inderdaad ook een taxatierapport aanleveren met de waarde voor en na de verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-07 21:16

Christiano007

Ich bin der champion

Nou ik heb een woning waar ik over 2 maanden de sleutel van krijg.

Nu hebben zij een huur CV ketel, hier hebben zij een bedrag van gekregen van energiewacht om af te kopen. Moet ik nu beslissen per direct of ik de huur overneem of deze afkoop, of kan ik nog een jaar wachten en dan een nieuwe afkoopsom afvragen? Of ga ik met de overname van de huur een nieuwe termijn aan van X jaar?

Iemand een idee?:)

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Justevo schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:09:
Ik vind het een te kleine vraag voor apart topic en denk dat het hier het beste past..

Wij gaan een bouwdepot aanvragen en daarvoor wordt het huis dus getaxeerd. Hierdoor komen wij waarschijnlijk bij een lagere rente uit omdat onze schuld-marktwaardeverhouding onder de 80% uitkomt.

Ik neem aan dat de bank hierbij uitgaat van het bedrag dat je nu nog open hebt staan aan hypotheek en niet het bedrag + je bouwdepot? Want van dat bouwdepot hebben we nu nog niks uitgegeven of überhaupt definitief voor getekend. De taxatie is van vóór het moment dat je de bank meer verschuldigd bent zou ik zeggen.

Dus: nu staat er bijvoorbeeld nog 400.000 open, dan heb je een taxatiewaarde van 501.000 nodig om op 79% uit te komen.

De bank zal dan niet het bouwdepot van bijvoorbeeld 20k alvast optellen bij die 400.000?
Je hebt een taxatie voor en na verbouwing, je LTV wordt bepaald op basis van hypotheek + bouwdepot ten opzichte van de taxatie na verbouwing. Je bouwdepot is immers een lening die meteen in gaat, ook al betaal je geen rente over het deel dat je (nog) niet gebruikt hebt. De hoogte van je bouwdepot hangt af van het verschil in taxatie voor en na verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:26
Christiano007 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:08:

Nu hebben zij een huur CV ketel, hier hebben zij een bedrag van gekregen van energiewacht om af te kopen. Moet ik nu beslissen per direct of ik de huur overneem of deze afkoop, of kan ik nog een jaar wachten en dan een nieuwe afkoopsom afvragen? Of ga ik met de overname van de huur een nieuwe termijn aan van X jaar?

Vaak neem je dan het contract over, niet een nieuw contract.
Goed kijken waar je voor tekent, wat het kost en of het rendabel is. Onderhoud zit doorgaans bij de huurprijs inbegrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0

Het antwoord zal in de huurovereenkomst staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online

Ik vond dit op de site van Energiewacht, je neemt het huurcontract over met dezelfde voorwaarden en nog resterende looptijd. Je kunt het dus meteen afkopen (dat zou ik dan aan de huidige eigenaren overlaten), je kunt het ook overnemen en later afkopen. In dit document zie je ook hoe die afkoopsom wordt berekend (al heb je wel het contract nodig om dat precies te berekenen). Een en ander hangt vooral af van de nog resterende looptijd. Weet je die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Toke_gt schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:50:
[...]

Ik vond dit op de site van Energiewacht, je neemt het huurcontract over met dezelfde voorwaarden en nog resterende looptijd. Je kunt het dus meteen afkopen (dat zou ik dan aan de huidige eigenaren overlaten), je kunt het ook overnemen en later afkopen. In dit document zie je ook hoe die afkoopsom wordt berekend (al heb je wel het contract nodig om dat precies te berekenen). Een en ander hangt vooral af van de nog resterende looptijd. Weet je die?
De nieuwe huurder eigenaar neemt helemaal niet het huurcontract over. Dat is een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Wolly schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:56:
[...]

De nieuwe huurder neemt helemaal niet het huurcontract over. Dat is een keuze.
Het gaat hier om het overnemen met dezelfde voorwaarden en looptijd. Het wel of niet overnemen was de vraag helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Toke_gt schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:29:
[...]

Het gaat hier om het overnemen met dezelfde voorwaarden en looptijd. Het wel of niet overnemen was de vraag helemaal niet.
Daarom verduidelijk ik het even, uit jouw bijdrage zou je kunnen afleiden dat de koper verplicht is om het huurcontract over te nemen en dat is niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janterworst
Ik ben wel benieuwd hoe jullie er naar kijken, want vind dit een vrij lastige kwestie. Ik heb een appartement op het oog, maar wel met 350 euro aan VVE-kosten per maand. Er zit geen voorschot energie in, puur hoe ik het noem echte VVE. Er is vrij recent een MJOP opgesteld en hierdoor kwam er uit dat er te weinig werd gereserveerd is me verteld. Voor mij is die 350 euro niet zozeer 123 een probleem. Ja het is vrij veel, maar ik vind de locatie echt top. Complex ziet er overigens ook zeer netjes uit en ik zie me er niet heel mijn leven wonen oid. Ik denk eerder een aantal jaren.

Hoe kijken jullie ernaar? Dit vraag ik met betrekking tot een verkoop in de toekomst. Zou dit jullie direct afschrikken of is er ook duidelijk een markt met mensen die dit ook prima vinden maar wel graag willen weten wat het verhaal er achter is? Benieuwd :)!

[ Voor 5% gewijzigd door Janterworst op 29-01-2025 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Janterworst schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:04:
Ik ben wel benieuwd hoe jullie er naar kijken, want vind dit een vrij lastige kwestie. Ik heb een appartement op het oog, maar wel met 350 euro aan VVE-kosten per maand. Er zit geen voorschot energie in, puur hoe ik het noem echte VVE. Er is vrij recent een MJOP opgesteld en hierdoor kwam er uit dat er te weinig werd gereserveerd is me verteld. Voor mij is die 350 euro niet zozeer 123 een probleem. Ja het is vrij veel, maar ik vind de locatie echt top. Complex ziet er overigens ook zeer netjes uit en ik zie me er niet heel mijn leven wonen oid. Ik denk eerder een aantal jaren.

Hoe kijken jullie ernaar? Dit vraag ik met betrekking tot een verkoop in de toekomst. Zou dit jullie direct afschrikken of is er ook duidelijk een markt met mensen die dit ook prima vinden maar wel graag willen weten wat het verhaal er achter is? Benieuwd :)!
Zolang het op jaarbasis niet meer is dan 1-2% van de koopprijs is het wel redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-07 20:39
Sinds wij ons huis hebben gekocht, zijn we nog twee keer langs geweest bij de huidige bewoner. De eerste keer was net na de koop voor de bouwtechnische keuring. Daarna zijn we een keer geweest om de keuken te laten inmeten en zelf wat dingen te meten. De bewoner gaf aan dat ze dat geen probleem vindt. Ze zat rustig op de bank en liet ons rondlopen. :-)

Ik heb wat contact gehad met isolatiebedrijven. Een deel is bereid om een indicatieve offerte te geven voor verschillende werkzaamheden. Een ander deel wil eerst langskomen. Sowieso geldt dat het op afstand moeilijk te beoordelen is of het zinvol is om bepaalde maatregelen te nemen, zoals verbetering van de spouwmuurisolatie.

Ik zou tot mei kunnen wachten en dan een afspraak maken met een adviseur. Of ik moet de huidige bewoner weer vragen of we langs mogen komen. Ik denk dat ze dit wel toestaat, maar het voelt voor mij gewoon best ongemakkelijk.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vidasci
GvNL schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:02:
Sinds wij ons huis hebben gekocht, zijn we nog twee keer langs geweest bij de huidige bewoner. De eerste keer was net na de koop voor de bouwtechnische keuring. Daarna zijn we een keer geweest om de keuken te laten inmeten en zelf wat dingen te meten. De bewoner gaf aan dat ze dat geen probleem vindt. Ze zat rustig op de bank en liet ons rondlopen. :-)

Ik heb wat contact gehad met isolatiebedrijven. Een deel is bereid om een indicatieve offerte te geven voor verschillende werkzaamheden. Een ander deel wil eerst langskomen. Sowieso geldt dat het op afstand moeilijk te beoordelen is of het zinvol is om bepaalde maatregelen te nemen, zoals verbetering van de spouwmuurisolatie.

Ik zou tot mei kunnen wachten en dan een afspraak maken met een adviseur. Of ik moet de huidige bewoner weer vragen of we langs mogen komen. Ik denk dat ze dit wel toestaat, maar het voelt voor mij gewoon best ongemakkelijk.

Ik denk dat het afhangt wat de verkopers ervan vinden, dit kun je zelf het beste inschatten. Beetje ongemakkelijk snap ik, maar hoe fijn als alles al gepland kan worden.

Wij gingen verbouwen en zijn in totaal 3x langs geweest voor inmeten en met de aannemer alles bekijken, dit was geen enkel probleem. Als we dat niet gedaan hadden had het de boel enorm vertraagd, nu begonnen ze de dag na de overdracht al met de werkzaamheden. We hebben de verkopers bij de overdracht nog een kleinigheidje gegeven als bedankje.

woningstats.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:14
. Ik denk dat ze dit wel toestaat, maar het voelt voor mij gewoon best ongemakkelijk.

Als je niet te horen krijgt dat ze het vervelend vindt, dan zal ze dat waarschijnlijk ook niet vinden. Zou je het zelf vervelend vinden als jij je huis verkoopt en de koper vraagt je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online

Het is wel wat ongemakkelijk voor jou om te vragen, maar als verkoper zou ik dit niet vervelend vinden. Dus vraag gewoon, en zorg dat afspraak in overleg kan worden gemaakt op een moment dat haar goed uitkomt. En inderdaad, leuke attentie bij overdracht voor de flexibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik heb dezelfde situatie gehad en met de oude eigenaar het plan besproken en een datum geprikt dat mogelijk was:

Ik heb meerdere installateurs voor duurzame installaties en meerdere isolatiebedrijven langs laten komen in een tijdsbestek van 4 uur. Strak schema, ook medegedeeld aan hen vooraf. Nooit directe concurrentie tegelijkertijd. Wel ook mijn vrouw en schoonvader meegenomen om de mensen na ontvangst en inleiding door mezelf, ze te laten rondleiden en aan te horen wat ze te vertellen hadden.

Resultaat; ik kon binnen een week na sleutel overdracht al de eerste installateurs ontvangen en binnen 2 maanden waren alle klussen af.

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 29-01-2025 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:01

Wij hebben (recent) de ervaring van beide kanten. In 2018 ons huidige huis gekocht. In 2024 ons nieuwe huis (vrijdag a.s. sleuteloverdracht) gekocht en ons huidige huis verkocht (sleuteloverdracht in februari).

Toen wij ons huidige huis kochten (2019), hadden we directe contactgegevens van de verkopers. Daar communiceerden we direct mee en we zijn een aantal keer langsgeweest om e.e.a. op te meten. Uiteindelijk stuurden zij ons het bericht dat ze het huis al leeg hadden en dat wij -als we dat wilden- alvast konden overhuizen.

Datzelfde hebben we nu met de kopers van onze woning. We hebben een groepsapp samen en als zij of wij vragen hebben, gebruiken we die daarvoor. We hebben hen ook aangeven dat het geen probleem is, mochten ze (nog een keer) langs willen komen. Onlangs hebben ze dat al gedaan. Inclusief tweemaal de ouders. We hebben toen aangeven dat het wel de laatste keer was dat we het echt heel netjes opgeruimd zouden hebben, omdat we al gaan beginnen met inpakken (en nu staan dus overal dozen).

Met de verkopers van onze nieuwe woning (2025), hebben we hele andere ervaringen. Zij hebben het huis al verlaten. Er is geen directe lijn en de communicatie gaat via de makelaar. Dat scheelt wel qua drempel om ernaar te vragen, maar ook daarbij zijn we terughoudend. We lopen de deur niet plat.

Als je het mij vraagt gaat het vooral om open communicatie. Vragen staat vrij, zolang je in je vraag de ruimte geeft om hun voorwaarden aan te geven of ook ergens "nee" te zeggen. Dat is ook een beetje aanvoelen en dat ook expliciet melden. In principe zijn ze je (volgens mij) niks verplicht en komen ze je tegemoet als ze meewerken. Voorkom dus ook zeker dat je ze overvraagd, ik vind het netjes om daar enige voorzichtigheid in te betrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-07 09:36

Kju

Zonder informatie over het gebouw valt er niet zo veel over te stellen. Is het MJOP al in de bijdragen verwerkt? Heb je in de begroting gekeken waar dat geld naar toe gaat? Het kan zijn dat er versneld moet worden gereserveerd voor aankomend groot onderhoud of dat er gewoon heel veel dagelijkse kosten zijn.

Ik zit aan iets meer dan 400 euro per maand maar bij mij zit er o.a. 6 dagen in de week een servicemanager in de lobby, zijn er drie turboliften, 43 verdiepingen aan elektra, schoonmaak en beveiliging gemeenschappelijke ruimten en glas en parkeer ik in de Q-park beneden en moet er nog gereserveerd worden.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:56

Lees ook de notulen van de VVE vergaderingen. Als er gedoe is in een vve is het daar terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janterworst
Kju schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:21:
[...]

Zonder informatie over het gebouw valt er niet zo veel over te stellen. Is het MJOP al in de bijdragen verwerkt? Heb je in de begroting gekeken waar dat geld naar toe gaat? Het kan zijn dat er versneld moet worden gereserveerd voor aankomend groot onderhoud of dat er gewoon heel veel dagelijkse kosten zijn.

Ik zit aan iets meer dan 400 euro per maand maar bij mij zit er o.a. 6 dagen in de week een servicemanager in de lobby, zijn er drie turboliften, 43 verdiepingen aan elektra, schoonmaak en beveiliging gemeenschappelijke ruimten en glas en parkeer ik in de Q-park beneden en moet er nog gereserveerd worden.
Ja ik ben naar 3 aankoopmakelaars gegaan om via een intakegesprek te bekijken hoe ze kijken naar die hoge VVE-kosten, ook qua hoe courant een woning is voor de toekomst. Een daarvan liet duidelijk weten dat hij eerst wilt kijken waarom die VVE-kosten dusdanig zijn verhoogd, de twee anderen vinden het echt hoog en een van hen gaf aan dat het best lastig kan zijn qua verkoop in de toekomst. Hmmm ja dit brengt mij zeker aan het twijfelen, hoe jammer het ook is. Ze hebben de vraagprijs ook na 1 maand immers met 50k laten zakken, na 1 maand al. Dat doe je niet zomaar. Complex is nog lekker jaren 90 stijl met veel kleuren, iets wat ik veel leuker en gezelliger vind dan van vandaag de dag (al zal je ook zeker in de grote steden leuke architectuur kunnen vinden). Het is een niet al te grote VVE meen ik me te herinneren, denk rond de 20 houders met een grote winkel inclusief. Daarbij zijn het geloof ik drie aparte gebouwen aan elkaar gekoppeld met elk hun eigen lift, dus drie liften. Tja dan stijgt het al aardig denk ik zo.
HEY_DUDE schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:59:
[...]

Lees ook de notulen van de VVE vergaderingen. Als er gedoe is in een vve is het daar terug te vinden.
Wat ik zover heb begrepen van de verkopende makelaar, die woont er sinds juni vorig jaar, is dat MJOP niet zo lang geleden is opgesteld en dat er al die tijd daarvoor te weinig werd gereserveerd in het algemeen. Hierdoor zijn de bijdragen verhoogd.

[ Voor 11% gewijzigd door Janterworst op 30-01-2025 23:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vidasci
Janterworst schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 23:22:
[...]

Ja ik ben naar 3 aankoopmakelaars gegaan om via een intakegesprek te bekijken hoe ze kijken naar die hoge VVE-kosten, ook qua hoe courant een woning is voor de toekomst. Een daarvan liet duidelijk weten dat hij eerst wilt kijken waarom die VVE-kosten dusdanig zijn verhoogd, de twee anderen vinden het echt hoog en een van hen gaf aan dat het best lastig kan zijn qua verkoop in de toekomst. Hmmm ja dit brengt mij zeker aan het twijfelen, hoe jammer het ook is. Ze hebben de vraagprijs ook na 1 maand immers met 50k laten zakken, na 1 maand al. Dat doe je niet zomaar. Complex is nog lekker jaren 90 stijl met veel kleuren, iets wat ik veel leuker en gezelliger vind dan van vandaag de dag (al zal je ook zeker in de grote steden leuke architectuur kunnen vinden). Het is een niet al te grote VVE meen ik me te herinneren, denk rond de 20 houders met een grote winkel inclusief. Daarbij zijn het geloof ik drie aparte gebouwen aan elkaar gekoppeld met elk hun eigen lift, dus drie liften. Tja dan stijgt het al aardig denk ik zo.

[...]

Wat ik zover heb begrepen van de verkopende makelaar, die woont er sinds juni vorig jaar, is dat MJOP niet zo lang geleden is opgesteld en dat er al die tijd daarvoor te weinig werd gereserveerd in het algemeen. Hierdoor zijn de bijdragen verhoogd.
De hoge VVE-bijdrage is ook een nadeel voor de huidige verkoper, je geeft aan dat de vraagprijs al met 50K verlaagd is. Met andere woorden, wellicht is verkoop wat lastiger in de toekomst, maar aan de andere kant kun je daardoor nu het appartement mogelijk voor een hele scherpe prijs kopen. En zo te horen ben je op dit punt na zeer enthousiast over het appartement, en je geeft aan dat je het wel op kunt brengen. Bovendien betekent de verhoogde VVE-bijdrage dat er nu gelukkig wel genoeg gereserveerd wordt voor toekomstig onderhoud.

Ga voor jezelf na wat je er maximaal voor over hebt en overweeg dat te bieden. Twijfel je teveel? Dan gewoon niet doen en door naar de volgende.

woningstats.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Janterworst schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 23:22:
[...]

Komt dus bij, dat de huidige reserve, en jouw aandeel daarin, in VVE, onderdeel is van verkoop. Stel dat dat aandeel nu €2000 per woon-unit is. Met vanaf nu een hogere bijdrage, en af en toe groot onderhoud, verhoog je ofwel de kwaliteit van het appartement, ofwel tijdelijk de reserve. In beide gevallen is dat terug te zien in een waardestijging van het appartement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

@Janterworst Ik krijg wel de indruk dat je nog niks van die VVE stukken zelf hebt ingezien. Ik lees steeds "wat ik me heb laten vertelen", "ik begrijp van de verkopende makelaar dat...".

Je zal die stukken allemaal zelf moeten opvragen en echt gaan lezen. Een VVE zonder eigen vermogen en een notule met allemaal beschreven gedonder met je mede VVE-leden, zou ik echt links laten liggen.

Je moet daarnaast uiteraard niet vergeten dat in de huidige tijd bijna elke VVE wel tot de conclusie komt dat er ergens geld bij moet voor aankomende verduurzamingen e.d. Dat heb ik bij mijn VVE ook. Verschil alleen dat die al wel een MJOP tot 2040 hebben en ik geloof dat mijn aandeel in die VVE nu iets van 8000 EUR is. Er staan enkele tonnen op de bank.

Een goede graadmeter kan zijn of ze de VVE hebben uitbesteed of dat de bewoners dit zelf doen. Dat laatste heeft niet mijn voorkeur. Ik ben blij dat wij het hebben uitbesteed.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bws723
Nou, het feestje van
Members only:
gaat niet door. Ons bod van 435K was niet genoeg, 460K was het winnend bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janterworst
Sircuri schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:05:
@Janterworst Ik krijg wel de indruk dat je nog niks van die VVE stukken zelf hebt ingezien. Ik lees steeds "wat ik me heb laten vertelen", "ik begrijp van de verkopende makelaar dat...".

Je zal die stukken allemaal zelf moeten opvragen en echt gaan lezen. Een VVE zonder eigen vermogen en een notule met allemaal beschreven gedonder met je mede VVE-leden, zou ik echt links laten liggen.

Je moet daarnaast uiteraard niet vergeten dat in de huidige tijd bijna elke VVE wel tot de conclusie komt dat er ergens geld bij moet voor aankomende verduurzamingen e.d. Dat heb ik bij mijn VVE ook. Verschil alleen dat die al wel een MJOP tot 2040 hebben en ik geloof dat mijn aandeel in die VVE nu iets van 8000 EUR is. Er staan enkele tonnen op de bank.

Een goede graadmeter kan zijn of ze de VVE hebben uitbesteed of dat de bewoners dit zelf doen. Dat laatste heeft niet mijn voorkeur. Ik ben blij dat wij het hebben uitbesteed.
Ik heb ze eerder weldegelijk doorgenomen. Er was namelijk eerder geen MJOP, pas sinds enige tijd. Maar mensen kijken voornamelijk als eerste naar het bedrag. Dan pas bezichtiging etc. Zo dit de mens in elkaar. Het is niet dat het een algemene fitness-ruimte met welness heeft. Dan kijkt men er anders naar.

Het gaat me om hoe iemand er als eerste naar kijkt en kan me heel goed voorstellen dat dit mega veel mensen afschrikt, een bedrag van 350 eu per maand.

En MJOP heb ik ook doorgenomen, maar veel wijzer dan wat ze allemaal gaan doen word ik ook niet. Ja je ziet wat ze de komende jaren gaan vervangen, maar als je weinig weet hebt over de woningen/woningmarkt zegt dat nog steeds weinig. Misschien dat jij bedragen van vervangingsobjecten gaat vergelijken en dat jij weet wat in een complex allemaal vervangen moet worden in een periode van x jaar. Ik vind dat knap dan :).

[ Voor 13% gewijzigd door Janterworst op 31-01-2025 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Janterworst schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:23:
[...]

Het gaat me om hoe iemand er als eerste naar kijkt en kan me heel goed voorstellen dat dit mega veel mensen afschrikt, een bedrag van 350 eu per maand.
Dat zeg je nu al een aantal keer, maar dat hangt toch echt af waar het over gaat.

Wat is de waarde van het pand?
Is er achterstallig onderhoud?
Zijn er (dure) plannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janterworst
Wolly schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:29:
[...]

Dat zeg je nu al een aantal keer, maar dat hangt toch echt af waar het over gaat.

Wat is de waarde van het pand?
Is er achterstallig onderhoud?
Zijn er (dure) plannen?
Ja het is toch een reactie op iemand? Ik zeg het toch niet apart als een reactie?

Object staat nu te koop voor 350k ipv 400k. Er werd afgelopen jaren te weinig gedoteerd. 80m2 is het qua woonoppervlakte.

[ Voor 13% gewijzigd door Janterworst op 31-01-2025 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Janterworst schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:33:
[...]

Ja het is toch een reactie op iemand? Ik zeg het toch niet apart als een reactie?

Object staat nu te koop voor 350k ipv 400k. Er werd afgelopen jaren te weinig gedoteerd.
Het Nibud adviseert om jaarlijks 1% van de WOZ-waarde voor onderhoud te reserveren. Uit het Woonbericht blijkt dat een ruime meerderheid jaarlijks dit percentage reserveert, 70% zelfs meer dan 1%. “Veel mensen houden gelukkig rekening met onderhoudskosten.
https://nieuws.ing.nl/nl-...kelijk-onderhoud-huis-uit

Zit je op 3500. Per maand 291 euro.

Als er dan nu te weinig in de pot zit is 350 dus een OK bedrag. Hou er rekening mee dat bij een VVE alles duur is, de vriendjes van de VVE beheerder schrijven met een hark en nagenoeg al het onderhoud wordt uitbesteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janterworst
Wolly schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:40:
[...]

[...]

https://nieuws.ing.nl/nl-...kelijk-onderhoud-huis-uit

Zit je op 3500. Per maand 291 euro.

Als er dan nu te weinig in de pot zit is 350 dus een OK bedrag. Hou er rekening mee dat bij een VVE alles duur is, de vriendjes van de VVE beheerder schrijven met een hark en nagenoeg al het onderhoud wordt uitbesteed.
Ik heb zo nog een gesprek met aankoopmakelaar. Eens kijken hoe ze hier op kijkt. Thanks voor de info!

Laatst keek ik naar een ander appartement. Die was weliswaar duurder, maar daar moest veel aan gebeuren en rookgaskanaal van tegen de 5k was voor eigen rekening. Dusja, VVE stuk lager maar dan heb je dat.

[ Voor 14% gewijzigd door Janterworst op 31-01-2025 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vidasci
Janterworst schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:33:
[...]

Object staat nu te koop voor 350k ipv 400k. Er werd afgelopen jaren te weinig gedoteerd. 80m2 is het qua woonoppervlakte.
Ziet er best netjes uit. Ondanks de prijsverlaging lijkt de interesse tegen te vallen (weinig likes, open huis). Dat terwijl de prijs al best scherp is (zeker inclusief parkeerplaats). Misschien een mooie kans om gebruik te maken van het afschrikkende effect van de VVE-bijdrage :)

woningstats.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice079
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:11
Sircuri schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:05:
@Janterworst

Ik woon zelf in een appartement en ben tevens bestuurder binnen onze VvE. Wij hebben het algemeen beheer van de financiën/stukje overig (inning van de bijdragen, contact bewoners, voorbereiding vergadering, beheer van reparatieverzoeken etc.) uitbesteed. Echter: de bestuursfunctie wordt door vrijwillige bewoners ingevuld. Dit is mijn inziens een grote plus t.o.v. het volledig uitbesteden van het beheer. Wij houden er namelijk zicht op dat de kosten niet de pan uit rijzen. Er zijn maar bijzonder weinig goede VvE beheerders en verreweg de meeste beheerders zal het een rotzorg zijn wat een reparatie kost. Zolang zij maar snel van het gezeur af zijn en de rekening bij de VvE neer kunnen leggen, is het prima. Met als gevolg dat de bijdragen in een rap tempo zullen stijgen.

TLDR: Uitbesteden is een prima graadmeter, maar actieve betrokkenheid van de bewoners is m.i. minimaal net zo belangrijk. ;)

PSN: xMaurice93

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Maurice079 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:20:
[...]

Ik woon zelf in een appartement en ben tevens bestuurder binnen onze VvE. Wij hebben het algemeen beheer van de financiën/stukje overig (inning van de bijdragen, contact bewoners, voorbereiding vergadering, beheer van reparatieverzoeken etc.) uitbesteed. Echter: de bestuursfunctie wordt door vrijwillige bewoners ingevuld. Dit is mijn inziens een grote plus t.o.v. het volledig uitbesteden van het beheer. Wij houden er namelijk zicht op dat de kosten niet de pan uit rijzen. Er zijn maar bijzonder weinig goede VvE beheerders en verreweg de meeste beheerders zal het een rotzorg zijn wat een reparatie kost. Zolang zij maar snel van het gezeur af zijn en de rekening bij de VvE neer kunnen leggen, is het prima. Met als gevolg dat de bijdragen in een rap tempo zullen stijgen.

TLDR: Uitbesteden is een prima graadmeter, maar actieve betrokkenheid van de bewoners is m.i. minimaal net zo belangrijk. ;)
Als het inderdaad allemaal in harmonie gebeurt, is dat inderdaad een enorm pluspunt. Helaas heb ik voldoende andere voorbeelden gehad waarin de bewoners bijna met elkaar op de vuist gingen. Of waarin de bestuurders van de VVE vonden dat ze van iedereen exact in de gaten moesten houden of ze thuis waren of niet. Werd op den duur heel vervelend. Maar goed... N=1 zullen we maar zeggen.
Fijn dat je een betere ervaring hebt dan ik ;)

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Janterworst schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:23:
[...]

Ik heb ze eerder weldegelijk doorgenomen. Er was namelijk eerder geen MJOP, pas sinds enige tijd. Maar mensen kijken voornamelijk als eerste naar het bedrag. Dan pas bezichtiging etc. Zo dit de mens in elkaar. Het is niet dat het een algemene fitness-ruimte met welness heeft. Dan kijkt men er anders naar.

En MJOP heb ik ook doorgenomen, maar veel wijzer dan wat ze allemaal gaan doen word ik ook niet. Ja je ziet wat ze de komende jaren gaan vervangen, maar als je weinig weet hebt over de woningen/woningmarkt zegt dat nog steeds weinig. Misschien dat jij bedragen van vervangingsobjecten gaat vergelijken en dat jij weet wat in een complex allemaal vervangen moet worden in een periode van x jaar. Ik vind dat knap dan :).
Ik begrijp de toon van je post niet helemaal. Ik heb geprobeerd oprecht een bijdrage te leveren aan je vraag.

Ik snap alleen niet zo goed waarom je zoveel verschillende aankoopmakelaars hierover wil spreken. Een analyze van een MJOP, huisregels en laatste notulen, kan door elke makelaar gedaan worden. Of wellicht door een accountant. Wat zoek je nu precies?

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janterworst
Sircuri schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:09:
[...]

Ik begrijp de toon van je post niet helemaal. Ik heb geprobeerd oprecht een bijdrage te leveren aan je vraag.

Ik snap alleen niet zo goed waarom je zoveel verschillende aankoopmakelaars hierover wil spreken. Een analyze van een MJOP, huisregels en laatste notulen, kan door elke makelaar gedaan worden. Of wellicht door een accountant. Wat zoek je nu precies?
Qua toon bedoel ik het gewoon ‘normaal’.

Waarom ik meerdere aankoopmakelaars spreek is om mijn eigen ervaring met een aankoopmakelaar op te doen. Hiervoor had ik er eentje maar die heeft de boel gewoon ‘bedonderd’ en daar liggen feiten voor op tafel. Dat heb ik voor een heel klein gedeelte eerder in deze topic gedeeld, tijdje terug. Dus ik ben best sceptisch. Een vraag die ik aan een aankoopmakelaar heb gesteld is welke appartement in ongeveer dezelfde prijscategorie ze couranter vinden. De een vind A en de ander B. Verder gaat het ook om een klik. Gisteren sprak ik bijvoorbeeld iemand die naar mijn beleving best uit de hoogte kwam, dat is niet mijn persoon. Een ander boeit dat misschien niet. Ik vind het niet zo gek om een aantal aankoopmakelaars te spreken na een debacle te hebben meegemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Janterworst schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:23:
[...]

Qua toon bedoel ik het gewoon ‘normaal’.

Waarom ik meerdere aankoopmakelaars spreek is om mijn eigen ervaring met een aankoopmakelaar op te doen. Hiervoor had ik er eentje maar die heeft de boel gewoon ‘bedonderd’ en daar liggen feiten voor op tafel. Dat heb ik voor een heel klein gedeelte eerder in deze topic gedeeld, tijdje terug. Dus ik ben best sceptisch. Een vraag die ik aan een aankoopmakelaar heb gesteld is welke appartement in ongeveer dezelfde prijscategorie ze couranter vinden. De een vind A en de ander B. Verder gaat het ook om een klik. Gisteren sprak ik bijvoorbeeld iemand die naar mijn beleving best uit de hoogte kwam, dat is niet mijn persoon. Een ander boeit dat misschien niet. Ik vind het niet zo gek om een aantal aankoopmakelaars te spreken na een debacle te hebben meegemaakt.
Sinds ik hier meelees (en heel af en toe reageer) zie ik je berichten en opmerkingen.. Je komt best wel argwanend over naar makelaars, VVE's en verkopende partijen om eerlijk te zijn.. Een hele poos geleden heb ik aangeven dat je er slim aan doet om de VVE stukken te (leren) lezen ipv van al die kennis van anderen te halen.. Als je er eenmaal wat meer gevoel bij hebt begrijp je veel beter waar het over gaat.

VVE's worden steeds meer verplicht om te verduurzamen en (bijvoorbeeld) rookgasafvoerkanalen te vernieuwen. Vaak zijn dit dingen die niet in een MJOP staan/stonden omdat dit beleid van de laatste paar jaar is.

Als je een appartement wil kopen koop je een stuk/deel van een pand samen met anderen buren. Daar heb je mee te maken, juist ook in de toekomst als er geen makelaar meer bijzit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janterworst
D-Ed schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:49:
[...]

Sinds ik hier meelees (en heel af en toe reageer) zie ik je berichten en opmerkingen.. Je komt best wel argwanend over naar makelaars, VVE's en verkopende partijen om eerlijk te zijn.. Een hele poos geleden heb ik aangeven dat je er slim aan doet om de VVE stukken te (leren) lezen ipv van al die kennis van anderen te halen.. Als je er eenmaal wat meer gevoel bij hebt begrijp je veel beter waar het over gaat.

VVE's worden steeds meer verplicht om te verduurzamen en (bijvoorbeeld) rookgasafvoerkanalen te vernieuwen. Vaak zijn dit dingen die niet in een MJOP staan/stonden omdat dit beleid van de laatste paar jaar is.

Als je een appartement wil kopen koop je een stuk/deel van een pand samen met anderen buren. Daar heb je mee te maken, juist ook in de toekomst als er geen makelaar meer bijzit ;)
Maar is het zo gek dat als ik uiteindelijk voor een aankoopmakelaar heb gekozen en van zijn verhaal er geen hout van klopt en dat hij veel aan het gissen is, dat je een deuk hebt opgelopen qua vertrouwen naar een aankoopmakelaar en de makerlaardij in het algemeen? Is dat echt zo gek? Als ik een aankoopmakelaar nu weer volledig zou vertrouwen, wat ben ik dan? Juist, naïef. Bedoel, het is heel makkelijk om alles in te vullen maar het is niet dat ik hier alles neerzet.

En naar een verkopende partij noem ik het kritisch. Een verkopende makelaar, die ik zeer zeker wel vertrouw, zei niet voor niets eens: er zijn slechte makelaars en hele slechte makelaars.

En ik zou niet weten waar ik heb geplaatst dat ik argwanend ben richting VVE’s? Omdat ik de kosten hoog vind? Laten verifiëren bij aankoopmakelaars en die zeggen ook dat het echt hoog is, weliswaar op 1 na. Was gewoon benieuwd hoe jullie blik is en die van een aankoopmakelaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Janterworst op 31-01-2025 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Janterworst schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:59:
[...]

Maar is het zo gek dat als ik uiteindelijk voor een aankoopmakelaar heb gekozen en van zijn verhaal er geen hout van klopt en dat hij veel aan het gissen is, dat je een deuk hebt opgelopen qua vertrouwen naar een aankoopmakelaar en de makerlaardij in het algemeen? Is dat echt zo gek? Als ik een aankoopmakelaar nu weer volledig zou vertrouwen, wat ben ik dan? Juist, naïef. Bedoel, het is heel makkelijk om alles in te vullen maar het is niet dat ik hier alles neerzet.

En naar een verkopende partij noem ik het kritisch. Een verkopende makelaar, die ik zeer zeker wel vertrouw, zei niet voor niets eens: er zijn slechte makelaars en hele slechte makelaars.

En ik zou niet weten waar ik heb geplaatst dat ik argwanend ben richting VVE’s? Omdat ik de kosten hoog vind? Laten verifiëren bij aankoopmakelaars en die zeggen ook dat het echt hoog is, weliswaar op 1 na. Was gewoon benieuwd hoe jullie blik is en die van een aankoopmakelaar.
Een hele tijd geleden gaf je aan dat je de stukken niet wilde (leren) lezen en vond je dat de taak van een aankoopmakelaar.. Uit die stukken kun je zoveel informatie halen. Het komt van twee kanten naar mijn idee.

Tijdens onze zoektocht (in totaal slechts 4 woningen bezocht) gaf onze aankoopmakelaar bij een woning aan dat in die wijk en het type woning niet haar kennis zat. Ook de verkopende partij kende ze niet dus gaf dat duidelijk aan en dat vonden wij prima. Gewoon eerlijk. Als je het gevoel hebt dat men aan het gissen is moet je daar over kunnen praten.

VVE kosten stijgen gewoon flink zoals overal kosten flink stijgen. Tel daarbij op dat er voor veel complexen nog groot onderhoud aankomt ivm verduurzaming en nieuwe wetgeving ivm CV installaties en rookgasafvoerkanalen.. Kijken of ze dit al hebben gedaan of in de planning zit is makkelijk zelf te zien in de notulen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online

Terug naar jouw vraag: zou dit me afschrikken?
Nee, op voorwaarde dat er een goed onderbouwd MJOP ligt en je inzage krijgt in hoe er de afgelopen jaren is omgegaan met het ingelegde geld. Is dat wanbeheer, is er iemand met het geld vandoor, zijn zaken verkeerd voorgesteld of heeft een meerderheid structureel tegen groot onderhoud gestemd, dan zou ik er bedenkingen bij hebben. Is het een kwestie van nu goed voorbereid willen zijn op wat nieuwe/toekomstige wet- en regelregel gaat vragen, dan zou me dat juist een goed gevoel geven. Zeker bij een appartement op een toplocatie zou ik niet bang zijn dat ik dat aan de straatstenen niet kwijt raak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janterworst
D-Ed schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:46:
[...]

Een hele tijd geleden gaf je aan dat je de stukken niet wilde (leren) lezen en vond je dat de taak van een aankoopmakelaar.. Uit die stukken kun je zoveel informatie halen. Het komt van twee kanten naar mijn idee.

Tijdens onze zoektocht (in totaal slechts 4 woningen bezocht) gaf onze aankoopmakelaar bij een woning aan dat in die wijk en het type woning niet haar kennis zat. Ook de verkopende partij kende ze niet dus gaf dat duidelijk aan en dat vonden wij prima. Gewoon eerlijk. Als je het gevoel hebt dat men aan het gissen is moet je daar over kunnen praten.

VVE kosten stijgen gewoon flink zoals overal kosten flink stijgen. Tel daarbij op dat er voor veel complexen nog groot onderhoud aankomt ivm verduurzaming en nieuwe wetgeving ivm CV installaties en rookgasafvoerkanalen.. Kijken of ze dit al hebben gedaan of in de planning zit is makkelijk zelf te zien in de notulen.
Ja maar ik heb de stukken van de woning bij bod, dat op oudejaarsdag werd geaccepteerd, weldegelijk gelezen. Dat moet voor die tijd zijn geweest dat ik dat aangaf. Ik ben ook van mening dat ik ze graag wil lezen, omdat je wilt weten van wat je koopt. Echter, de laatste maanden en ook een deel van januari stond ik dusdanig aan dat het voor mij echt giga stress gaf. Zodoende, en ik vind dat een aankoopmakelaar zijn taak is om die stukken dusdanig door te spitten dat hij of zij in feite kan zeggen ‘ja het is ok’. Nogmaals, ik lees ze liever ook zelf. Het is gewoonweg fijn om te weten wat er gaande is.

Over jouw alinea, waarbij je het over giswerk hebt. Jouw situatie vind ik totaal anders dan de mijne. Zij geven dus duidelijk beperkingen aan en dat is niet gissen. Mijn vorige aankoopmakelaar wist niet dat zijn vergelijkingswoning een mini penthouse was en dacht dat de mini penthouse slechts een zogenoemde ‘simpele plaatschuur’ had (fyi iets dieper: 30 december bod geplaatst waarbij die zei dat eigenaren van mini penthouse de garagebox huurden en op 31 december heb ik een van de eigenaren geappt en zei dat eigendom was. Hij wilde dat niet doen. Een van die eigenaren is de verkopende makelaar). Toen liet ik de foto’s zien en zei die: o ik zie toch wel wat stenen. Dat kan en mag niet. Dat noem ik gissen. Dan kan ik het beter zelf doen en ik kan me niet voorstellen dat je het oneens met me bent en dat dit duidelijk niet bespreekbaar is als je dit een aantal keren in 1 casus hebt meegemaakt.

Over wat belangrijk is om te vervangen en bij andere appartementen bijvoorbeeld niet wordt gedaan, heb ik geen kennis van. Dat lijkt me ook logisch. Ik weet wat dakbedekking ongeveer is, maar dan houdt het ook op.
Toke_gt schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:23:
[...]

Terug naar jouw vraag: zou dit me afschrikken?
Nee, op voorwaarde dat er een goed onderbouwd MJOP ligt en je inzage krijgt in hoe er de afgelopen jaren is omgegaan met het ingelegde geld. Is dat wanbeheer, is er iemand met het geld vandoor, zijn zaken verkeerd voorgesteld of heeft een meerderheid structureel tegen groot onderhoud gestemd, dan zou ik er bedenkingen bij hebben. Is het een kwestie van nu goed voorbereid willen zijn op wat nieuwe/toekomstige wet- en regelregel gaat vragen, dan zou me dat juist een goed gevoel geven. Zeker bij een appartement op een toplocatie zou ik niet bang zijn dat ik dat aan de straatstenen niet kwijt raak.
Erg bedankt!

[ Voor 16% gewijzigd door Janterworst op 31-01-2025 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-07 17:53

Vos

AFCA

Ons huis staat te koop en is nu op Funda te vinden door het adres in Google in te voeren. Echter in de zoekresultaten op Funda zelf komt de woning nog niet naar voren. Iemand een idee of dit gebruikelijk is? Duurt dit wellicht wat langer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bws723
Vos schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:44:
Ons huis staat te koop en is nu op Funda te vinden door het adres in Google in te voeren. Echter in de zoekresultaten op Funda zelf komt de woning nog niet naar voren. Iemand een idee of dit gebruikelijk is? Duurt dit wellicht wat langer?
Heb je niet toevallig een filter aan staan? En wat als je op funda handmatig zoekt naar woonplaats/wijk ect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-07 17:53

Vos

AFCA

bws723 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:32:
[...]

Heb je niet toevallig een filter aan staan? En wat als je op funda handmatig zoekt naar woonplaats/wijk ect?
Nee heb geen filter aanstaan. Heb ook niet-ingelogd geprobeerd, in incognito, van alles.

Edit:
Vannacht is ie er dus opgekomen, duurt blijkbaar nog dik 12 uur ofzo.

[ Voor 10% gewijzigd door Vos op 01-02-2025 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vos schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:34:
[...]

Nee heb geen filter aanstaan. Heb ook niet-ingelogd geprobeerd, in incognito, van alles.

Edit:
Vannacht is ie er dus opgekomen, duurt blijkbaar nog dik 12 uur ofzo.
Zal ongetwijfeld een en technische reden hebben (index / zoekfunctie / cache), maar kan me ook niet aan indruk intrekken dat hier een deel business van de aankoopmakelaar in zit: die zien die huizen (via oa move platform) al wel binnenkomen op de notificaties.

Ik heb hier voor de regio nog steeds mijn (gratis) zoekfilter op move aanstaan, en ik verbaas me altijd over de tijd tussen move en funda publicatie. Soms zit er slechts een uur tussen, maar soms ook gewoon 2 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slasher1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-02 14:49
Toke_gt schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:13:
[...]

365 heeft een beter energielabel en ligt op hogere verdieping. 343 is op 9e verdieping, 365 op 15e. Mogelijk heeft het met uitzicht te maken? Staat/komt er een ander gebouw voor waar je vanaf de 9e niet overheen kijkt, of minder lichtinval hebt?

Overigens zijn veel woningen al onder optie, dus niet te lang aarzelen als je kans wilt maken
Ik heb een optie gekregen op 347, ben ik heel blij mee O-)

Het duurt wel 3 jaar voor de oplevering. Is dat het nieuwe normaal?

Tevens heb ik gekeken naar vergelijkbare appartementen waar je meteen in kunt. Daar betaal je een ton meer voor. Is dat vaker het geval dat nieuwbouw relatief een stuk goedkoper is dan bestaande woningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
slasher1 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:50:
[...]

Tevens heb ik gekeken naar vergelijkbare appartementen waar je meteen in kunt. Daar betaal je een ton meer voor. Is dat vaker het geval dat nieuwbouw relatief een stuk goedkoper is dan bestaande woningen?
Weet jij hoe de wereld er over x jaar uitziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-07 18:43
slasher1 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:50:
[...]

Heeft ook te maken met inrichting.
Tenzij die bestaande woningen allemaal standaard inrichting hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vidasci
Het viel mij op dat er ook 'gewone' woningen te koop staan zonder vraagprijs (prijs op aanvraag). Ik ging er altijd van uit dat dit meestal exclusieve woningen zijn maar ik zie hier ook woningen als:

utrecht/huis-bollenhofsestraat-1
den-haag/appartement-reviusstraat-83
almelo/huis-bornerbroeksestraat-275
breda/huis-liesboslaan-95

Soms dus een veiling maar soms ook gewoon aanbod. Mijn ervaring is (aanname) dat de meeste woningzoekers een filter op de vraagprijs hebben, maar dan worden deze woningen dus niet getoond. Sowieso is het lastig deze woningen te vinden aangezien er geen filter voor bestaat. Als deze woningen veel minder gezien worden biedt dat misschien kansen voor kopers. Iemand die hier ervaring mee heeft?

woningstats.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slasher1
kx22 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:46:
[...]

Heeft ook te maken met inrichting.
Tenzij die bestaande woningen allemaal standaard inrichting hebben.
Ik zal een voorbeeld laten zien. Dit appartement is 20m2 kleiner en wordt voor een ton meer aangeboden. Is ook nieuwbouw uit 2023. Deze buurt is en wordt volgebouwd met nieuwbouwappartementen.

https://www.funda.nl/deta...waalbandijk-485/43734058/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 01:38
slasher1 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:04:
[...]

Ik zal een voorbeeld laten zien. Dit appartement is 20m2 kleiner en wordt voor een ton meer aangeboden. Is ook nieuwbouw uit 2023. Deze buurt is en wordt volgebouwd met nieuwbouwappartementen.

Je betaalt 3 jaar dubbele lasten + vloer + wanden + schilderen + keuken + meerwerk

Dan zit je zo op een ton aan extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
slasher1 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:04:
[...]

Zit er in het project al een standard douchen/keuken en toilet? Of moet je die zelf kopen?
Zo niet dan kan ik die 100k wel voor je verklaren:

Visgraatvloertje en plinten 5k - 7k
Douche en Toilet 20-25k
Keuken 20k-25k
Muren stuccen, sauzen (plafond ook zo te zien) 10k
Ik zie geen standaard deuren en nog een bad in een slaapkamer (tel ook maar 5 a 10k bovenop)
Kom je toch al op ongeveer 60k-70k ongeveer.

Zit er standaard wel toilet/keuken/badkamer bij, kan je 10-15k van dit bedrag afhalen

Mensen vinden het wel iets te duur, want staat al 7 weken te koop. Maar doe er 25k vanaf en dan is die waarschijnlijk snel verkocht.

[ Voor 35% gewijzigd door kx22 op 01-02-2025 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slasher1
kx22 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:47:
[...]

Zit er in het project al een standard douchen/keuken en toilet? Of moet je die zelf kopen?
Dat zit erbij inbegrepen.

Vloer zal 10k kosten en schilderen 5k. Grootste kostenpost is dan inderdaad wel dat je voor 3 jaar een onderkomen moet hebben, maar die kosten heb je zelf invloed op. Hoeft voor mij geen luxe te zijn. En sowieso als je ergens wil wonen maak je kosten. Ik kan het mij permitteren om nu al geld neer te leggen in een woning waar ik nog niet in ga wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
slasher1 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:24:
[...]

Dat zit erbij inbegrepen.

Vloer zal 10k kosten en schilderen 5k. Grootste kostenpost is dan inderdaad wel dat je voor 3 jaar een onderkomen moet hebben, maar die kosten heb je zelf invloed op. Hoeft voor mij geen luxe te zijn. En sowieso als je ergens wil wonen maak je kosten. Ik kan het mij permitteren om nu al geld neer te leggen in een woning waar ik nog niet in ga wonen.
Als je een nieuwbouw neemt, komt het vaak in behangklaar. Wil je sauzen (en dus heel strak hebben), mag je het eerst met renovlies of stuccen. Gezien de plafond ook strak is, denk ik dat er stucwerk op zit. Nu weet ik niet of je in een apartement altijd strakke plafond krijgt, maar bij gewone woningen heb je vaak een betonplaatgroef.
Pagina: 1 ... 347 ... 362 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7