Biedverzekering is alleen aantrekkelijk voor de verkoper, het vergroot dus de kans voor de koper omdat het bod aatrekkelijker wordt. Hierdoor is er geen voorbehoud van financiering nodig. De risico's voor de koper zijn dus hetzelfde! Namelijk dat je gehouden kan worden aan 10% van de koopsom als je niet levert, in dat geval klopt niet de verkoper maar de verzekeringsmaatschappij bij je aan. DIt wordt heel handig verpakt waardoor de suggestie wordt gewekt dat het garanties geeft aan de koper.GvNL schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:21:
[...]
Om te bieden zonder voorbehoud van financiering, zou een biedverzekering uitkomst kunnen bieden. Je bod wordt aantrekkelijker zonder onnodige risico's. Zelf heb ik dit ook overwogen, hoewel ons openingsbod met voorbehoud van financiering gelijk geaccepteerd werd.
Ten aanzien van bouwtechnische keuring hebben wij ook afgesproken om dit in de bedenktijd te doen. Uiteindelijk is dit zelfs gelukt op de dag nadat het bod werd geaccepteerd en nog voordat de koopovereenkomst was getekend. Het rapport werd opgeleverd tijdens de bedenktijd
Lang verhaal kort, zowel notaris als verkoper vinden het lullig maar valt niet meer te rectificeren. Ik heb maar besloten het te laten rusten.Wispe schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:58:
[...]
Moest ineens aan je denken. Hoe was dit nog afgelopen?
Een biedverzekering betaalt wel degelijk de boete als je de financiering niet rond krijgt. Die gaan ze niet weer op jou verhalen. Zie bijvoorbeeld https://www.ikbenfrits.nl/biedverzekering/.Pjotr22 schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:31:
[...]
Biedverzekering is alleen aantrekkelijk voor de verkoper, het vergroot dus de kans voor de koper omdat het bod aatrekkelijker wordt. Hierdoor is er geen voorbehoud van financiering nodig. De risico's voor de koper zijn dus hetzelfde! Namelijk dat je gehouden kan worden aan 10% van de koopsom als je niet levert, in dat geval klopt niet de verkoper maar de verzekeringsmaatschappij bij je aan. DIt wordt heel handig verpakt waardoor de suggestie wordt gewekt dat het garanties geeft aan de koper.
Ik vraag me wel af hoeveel gedoe je ermee hebt als je een claim indient. Tikken ze dan gewoon die 10% koopsom af of gaan ze je vragen de schade te betwisten om de boete verlaagd te krijgen?deejeebv schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:03:
[...]
Een biedverzekering betaalt wel degelijk de boete als je de financiering niet rond krijgt. Die gaan ze niet weer op jou verhalen. Zie bijvoorbeeld https://www.ikbenfrits.nl/biedverzekering/.
Vraagje: iemand enig idee waarom volgens woz loket het ene appartement 81m2 heeft en de andere 90m2, terwijl volgens de beschrijving in advertentie de totale oppervlakte incl kleine berging en balkon identiek is. Woonoppervlakte is ook maar een verschil van 3m2.
Die van 90m2 heeft een duidelijk veel hogere woz-waarde.
Die van 90m2 heeft een duidelijk veel hogere woz-waarde.
Ben niet verder gekomen dan een intake bij Frits. Maar ik denk toch wel dat ze alles betalen, mits alles wat jij hun hebt aangeleverd ook klopt. Dus niet ergens een verborgen schuld oid.THM0 schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:40:
[...]
Ik vraag me wel af hoeveel gedoe je ermee hebt als je een claim indient. Tikken ze dan gewoon die 10% koopsom af of gaan ze je vragen de schade te betwisten om de boete verlaagd te krijgen?
Bij elk bod dat je gaat doen met de garantie gaan ze uiteraard wel een taxatie willen laten uitvoeren.
Dus eigenlijk dekken ze alles al af.
Ze weten je financiële situatie en doen en desktop taxatie. Vervolgens is de verzekering alleen geldig als het bod daarbij aansluit.
Daarmee is de verzekering waarschijnlijk ook overbodig, want dan kom je ook niet in de situatie dat het niet door kan gaan.
Daarmee is de verzekering waarschijnlijk ook overbodig, want dan kom je ook niet in de situatie dat het niet door kan gaan.
Ik heb een vraag. Ik heb zeg even nu en een week geleden een overeenkomst ondertekend voor aankoopbegeleiding incl hypotheekadvies, een pakket voor een hele mooie prijs. Helaas heb ik heel sterk mijn twijfels na onze eerste bezichtiging, voornamelijk mbt aangeven wat een woning waard is. Hij heeft dus reeds werk uitgevoerd. En daar heb ik echt wel een goede reden voor. Zijn dergelijke overeenkomsten binnen een bepaalde termijn te ontbinden? Is daar een wettelijke regel voor? Heb gewoon echt mijn twijfels over zijn eerlijkheid. Zeker ook gezien die nu het een en ander aangeeft wat totaal niet is gezegd.
Ik zeg nu nog maar even niet te veel, want anders zal ik toch met hem moeten samenwerken.
Ik zeg nu nog maar even niet te veel, want anders zal ik toch met hem moeten samenwerken.
[ Voor 11% gewijzigd door Janterworst op 02-01-2025 11:30 ]
Dat zal dan in die overeenkomst staan die je getekend hebt.Janterworst schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:19:
Ik heb een vraag. Ik heb zeg even nu en een week geleden een overeenkomst ondertekend voor aankoopbegeleiding. Helaas heb ik heel sterk mijn twijfels na onze eerste bezichtiging, voornamelijk mbt aangeven wat een woning waard is. Hij heeft dus reeds werk uitgevoerd. En daar heb ik echt wel een goede reden voor. Zijn dergelijke overeenkomsten binnen een bepaalde termijn te ontbinden? Is daar een wettelijke regel voor? Heb gewoon echt mijn twijfels over zijn eerlijkheid. Zeker ook gezien die nu het een en ander aangeeft wat totaal niet is gezegd.
In de overeenkomst die je hebt gesloten staan als het goed is ook de regels mbt beeindiging van de overeenkomst.Janterworst schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:19:
Ik heb een vraag. Ik heb zeg even nu en een week geleden een overeenkomst ondertekend voor aankoopbegeleiding. Helaas heb ik heel sterk mijn twijfels na onze eerste bezichtiging, voornamelijk mbt aangeven wat een woning waard is. Hij heeft dus reeds werk uitgevoerd. En daar heb ik echt wel een goede reden voor. Zijn dergelijke overeenkomsten binnen een bepaalde termijn te ontbinden? Is daar een wettelijke regel voor? Heb gewoon echt mijn twijfels over zijn eerlijkheid. Zeker ook gezien die nu het een en ander aangeeft wat totaal niet is gezegd.
Allright dan ga ik even er naar kijken. Uiteraard is daar niet over gesproken, maar ben benieuwd.Wolly schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:26:
[...]
In de overeenkomst die je hebt gesloten staan als het goed is ook de regels mbt beeindiging van de overeenkomst.
Leg het hem netjes voor dat je het geen goede match vind met hem en bespreek het. Benoem de feiten waarom je het niet lekker vind lopen. Je kan altijd gezamenlijk een overeenkomst beëindigen.Janterworst schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:19:
Voor een waarde kun je het zelf ook in calcasa oid opzoeken. Je kan hem altijd vragen waarom hij dan op een andere waarde uitkomt.
Calcasa kende ik nog niet, gebruikte hiervoor enkel walterliving en huispedia maar dat is dan gratis. Thanks!HEY_DUDE schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:32:
[...]
Leg het hem netjes voor dat je het geen goede match vind met hem en bespreek het. Benoem de feiten waarom je het niet lekker vind lopen. Je kan altijd gezamenlijk een overeenkomst beëindigen.
Voor een waarde kun je het zelf ook in calcasa oid opzoeken. Je kan hem altijd vragen waarom hij dan op een andere waarde uitkomt.
Voelt nu alsof het heel erg om eigen belang ging, althans deze woning-optie. En dat voelt gewoon niet fijn, want ik weet niet wat ik aan hem heb in de toekomst. En dingen zeggen die we totaal niet besproken hebben, nee daar word ik ook niet blij van. Helaas is hij nu 2 weken op vakantie, anders had ik dit zeker bespreekbaar willen maken op korte termijn.
Edit: zie niks over een ontbindingstermijn. Even navragen hoe dit zit.
[ Voor 3% gewijzigd door Janterworst op 02-01-2025 15:17 ]
Ik ga morgen waarschijnlijk naar een andere makelaar. Die zeiden al breng het contract maar mee dan nemen wij wel een kijk of je kan ontbinden. Echter bespreek ik wel eerst het verhaal, want geen idee hoe connecties zijn tussen makelaars onderling. Geen trek dat het verhaal van ontbinding terecht komt bij mijn huidige aankoopmakelaar en dan helemaal gezeik heb.
Hoe kon je ook alweer op een slimme manier (bijv naastgelegen huis) de verkoopprijs van een woning achterhalen?
Ben het even kwijt en vind het hier niet direct terug.
Onderstaande resultaten kreeg je dan.
:strip_exif()/f/image/ZLTXlfU4Z7aS195TYa3KMwIY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 02-01-2025 23:47 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Via https://mijnwaardecheck.nl/makelaarslandpentaw1nz schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:45:
Hoe kon je ook alweer op een slimme manier (bijv naastgelegen huis) de verkoopprijs van een woning achterhalen?
[Afbeelding]
Huis uit de straat kiezen en je gewenste woning als referentie woning accepteren.
En dan 'hopen' dat de woning er als referentie bij staat, want dat is niet altijd het geval. Ik weet niet of de referentie woningen altijd dezelfde zijn? Stel je probeert het 5x achter elkaar.
Volgens mij wel, maar ze verschillen wel op basis van het geselecteerde woningtype. Bijvoorbeeld een geschakelde 2 onder 1 kap woning kan zowel 'Geschakelde woning' als '2 onder 1 kap woning' zijn maar welke je kiest bepaalt welke referentiewoningen getoond worden.Vos schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:16:
En dan 'hopen' dat de woning er als referentie bij staat, want dat is niet altijd het geval. Ik weet niet of de referentie woningen altijd dezelfde zijn? Stel je probeert het 5x achter elkaar.
Btw als je bij de referentiewoningen eerst 5x op niet vergelijkbaar klikt komen er 5 nieuwe referentiewoningen. Druk voor al deze 5 wel op vergelijkbaar en je krijgt een onverzicht met daarin alle 10 de verkoopprijzen, ook de woning die als niet vergelijkbaar zijn aangeklikt.
[ Voor 19% gewijzigd door vidasci op 03-01-2025 13:26 ]
Weet iemand hoe je de aankoopsom van een bedrijfspand kan achterhalen?
Ik heb de wel bekende sites gebruikt die ik voor gewone huizen gebruik, maar helaas geen hit
Ik heb de wel bekende sites gebruikt die ik voor gewone huizen gebruik, maar helaas geen hit
Kadaster?kx22 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:15:
Weet iemand hoe je de aankoopsom van een bedrijfspand kan achterhalen?
Het lijkt ook alleen te werken als de referentie woning een NVM makelaar heeft gehad.vidasci schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:22:
[...]
Volgens mij wel, maar ze verschillen wel op basis van het geselecteerde woningtype. Bijvoorbeeld een geschakelde 2 onder 1 kap woning kan zowel 'Geschakelde woning' als '2 onder 1 kap woning' zijn maar welke je kiest bepaalt welke referentiewoningen getoond worden.
Btw als je bij de referentiewoningen eerst 5x op niet vergelijkbaar klikt komen er 5 nieuwe referentiewoningen. Druk voor al deze 5 wel op vergelijkbaar en je krijgt een onverzicht met daarin alle 10 de verkoopprijzen, ook de woning die als niet vergelijkbaar zijn aangeklikt.
Hoi,
Vraagje over het handelen van een makelaar.
Na het verstrijken van de biedings deadline werd ik gebeld met het bericht: jullie hebben niet het hoogste bod maar wel de gunfactor. Daarop hebben wij ons bod iets verhoogd en het huis gekocht. Nu is de koop definitief geworden en kunnen we het biedingslogboek inzien, tot onze verbazing blijkt er nooit een hoger bod te zijn geweest. Dit is op zijn minst niet integer van de makelaar maar is het ook wettelijk toegestaan?
Na het verstrijken van de biedings deadline werd ik gebeld met het bericht: jullie hebben niet het hoogste bod maar wel de gunfactor. Daarop hebben wij ons bod iets verhoogd en het huis gekocht. Nu is de koop definitief geworden en kunnen we het biedingslogboek inzien, tot onze verbazing blijkt er nooit een hoger bod te zijn geweest. Dit is op zijn minst niet integer van de makelaar maar is het ook wettelijk toegestaan?
[ Voor 4% gewijzigd door Auke_ op 03-01-2025 23:59 ]
Heeft de makelaar expliciet om een hoger bod gevraagd? Zo nee, wat was de reden om een hoger bod uit te brengen?Auke_ schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 23:46:
Hoi,
Er is niet expliciet een bedrag genoemd maar de conclusie van het eerste gesprek was wel dat er nog wat bij moest komen. In het tweede gesprek heb ik wel aangegeven dat we een met bepaald bedrag zouden kunnen verhogen met de vraag, "zouden we er dan uit komen?". Daar was het antwoord op: "dan komen we er zeker uit, zal ik aangeven dat jullie je bod verhogen met xK?"Wippie1234 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 00:18:
[...]
Heeft de makelaar expliciet om een hoger bod gevraagd? Zo nee, wat was de reden om een hoger bod uit te brengen?
We hebben besloten wat meer te bieden omdat we dit het huis waard vonden en het graag wouden kopen.
Pfff hier onverwachts ineens weer in het huizen kopen proces gekomen, laatste keer hebben we onderhands kunnen kopen, dat zal nu niet het geval zijn.
Oftewel veel kijkers, en bied “oorlog”, heel moeilijk om in te schatten wat in deze tijd een goed bod is
Oftewel veel kijkers, en bied “oorlog”, heel moeilijk om in te schatten wat in deze tijd een goed bod is
Float like a butterfly, sting like a bee.
Nog een vraag. Heeft de makelaar het expliciet gehad over de prijs?Auke_ schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 08:59:
[...]
Er is niet expliciet een bedrag genoemd maar de conclusie van het eerste gesprek was wel dat er nog wat bij moest komen. In het tweede gesprek heb ik wel aangegeven dat we een met bepaald bedrag zouden kunnen verhogen met de vraag, "zouden we er dan uit komen?". Daar was het antwoord op: "dan komen we er zeker uit, zal ik aangeven dat jullie je bod verhogen met xK?"
We hebben besloten wat meer te bieden omdat we dit het huis waard vonden en het graag wouden kopen.
Het kan zijn dat de personen die minder dan jullie hebben geboden, wellicht betere voorwaarden hadden (bv geen voorbehoud van financiering, geen keuring).
Dus als ze het jullie hebben "gegund" en jullie dus iets meer boden dat ze dan voor jullie zijn gegaan.
Zoals je het nu beschrijft denk ik niet dat je wat tegen de makelaar kan beginnen. Als ik het goed begrijp heeft die het dus niet over de prijs gehad. Jij bent er wel over begonnen.
Het is niet conform de richtlijnen van NVM, maar dat is niet wettelijk vastgelegd. Je kunt wel een klacht indienen, maar of dat wat oplevert?Auke_ schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 23:46:
Hoi,
Ik zou wel bij de makelaar aangeven dat je dit een rare gang van zaken vindt. Er kan ook een reden zijn (misschien bod ingetrokken of zo?) en dan ben je dit nare gevoel kwijt.
Mogelijk heeft de makelaar de 3 hoogste bieders gebeld en heeft er 1 telefonisch alsnog een hoger bod neergelegd. Of het is inderdaad bluf, met het risico dat hij een principiële tweaker zou treffen die zijn bod geheel intrekt.Auke_ schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 23:46:
Hoi,
Je hebt een woning voor een bedrag wat je er blijkbaar voor over hebt, ik zou lekker genieten van je woning en deze makelaar onthouden voor verjaardagen en een volgende keer dat je een huis koopt.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Wow heavy! Dit is wel bizar inderdaad.Auke_ schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 23:46:
Hoi,
Ik heb ook een vreemd proces meegemaakt. Op oudjaarsdag was mijn bod geaccepteerd. Eindelijk, jeujj een mooie woning voor mezelf! Maar ik had een vraag over stukje onroerend goed wat het appartement had waarmee hij de mijne vergeleek. Bod plaatsten we op basis met idee dat dit stukje gehuurd werd (gaat om een garagebox). Op oudjaarsdag kwam ik dus erachter, mijn aankoopmakelaar deed duidelijk zijn best niet, dat dit stukje eigendom is! ‘Nee hij is echt dit waard want jij hebt nieuwe keuken en badkamer’, maar dit zei die dag ervoor ook (toen idee dat garagebox gehuurd werd). Moet ik onder druk beslissen, want meneer ging op vakantie. Uiteindelijk nee gezegd die dag. Dank je wel! Echt mega ruk. Weet gewoon even niet wat ik moet doen helaas. En wil sowieso van die aankoopmakelaar en kantoor af. 0,0 vertrouwen in, want het was duidelijk dat hij ook de VVE-stukken niet bestudeerd had. Gelukkig geen ontbindingsvergoeding oid.
Ik ben het ermee eens dat het erg slordig van makelaar is om niet te weten of een garage huur/koop is en om VVE stukken niet door te nemen.Janterworst schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:12:
[...]
Wow heavy! Dit is wel bizar inderdaad.
Ik heb ook een vreemd proces meegemaakt. Op oudjaarsdag was mijn bod geaccepteerd. Eindelijk, jeujj een mooie woning voor mezelf! Maar ik had een vraag over stukje onroerend goed wat het appartement had waarmee hij de mijne vergeleek. Bod plaatsten we op basis met idee dat dit stukje gehuurd werd (gaat om een garagebox). Op oudjaarsdag kwam ik dus erachter, mijn aankoopmakelaar deed duidelijk zijn best niet, dat dit stukje eigendom is! ‘Nee hij is echt dit waard want jij hebt nieuwe keuken en badkamer’, maar dit zei die dag ervoor ook (toen idee dat garagebox gehuurd werd). Moet ik onder druk beslissen, want meneer ging op vakantie. Uiteindelijk nee gezegd die dag. Dank je wel! Echt mega ruk. Weet gewoon even niet wat ik moet doen helaas. En wil sowieso van die aankoopmakelaar en kantoor af. 0,0 vertrouwen in, want het was duidelijk dat hij ook de VVE-stukken niet bestudeerd had. Gelukkig geen ontbindingsvergoeding oid.
En dit is niet om de makelaar te beschermen (absoluut niet), maar de makelaar kan objectief gezien ook gelijk hebben. Zelfs als de garage wel eigendom is. Een beetje keuken/badkamer kan zonder te luxe te doen zomaar 15k per stuk kosten. Haal je er wat afschrijving vanaf (zeg 15k) dan is het niet gek als dit evenveel "waard" is als de garage. Ervanuitgaande dat dit geen garage in hartje Amsterdam is van 50k
Een goed bod is de aankoopprijs gecorrigeerd tegen inflatie.Martinusz schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:14:
Pfff hier onverwachts ineens weer in het huizen kopen proces gekomen, laatste keer hebben we onderhands kunnen kopen, dat zal nu niet het geval zijn.
Maar daar zul ze het vast niet mee eens zijn
Het zijn best veel dingen. Zo vergeleek hij mijn woning met een mini penthouse (dit wist hij niet eens, ik wist het wel en gaf dat aan) zonder bovenburen en buren rechts, omdat oppervlakte hetzelfde is terwijl zij ook een dakterras hebben (al heb ik een balkon). Daarbij is het hartje centrum, weliswaar niet Amsterdam maar iemand anders gaf aan dat je snel moet denken aan 35k. Veel giswerk ook van zijn kant. Zo zei die: ‘ja maar die schuur is denk ik simpel plaatwerk’. Ik liet foto zien: ‘o ik zie wel wat stenen ja’. Joh, ik kan hier niks mee. Vertrouwen is compleet weg. Ik wil feiten, geen aannames. Gaat om serieus geld. Daarbij wilde ik weten wat de waarde was van een appartement in hetzelfde complex die wel vergelijkbaar was. Nee dat kon niet zo last minute, naja dan moet ie het of niet doen of iets regelen als mogelijk is. Maar niet gissen, gissen en nog eens gissen en dat is jammer. Deed hem ook een prima voorstel om gewoon na zijn vakantie te onderzoeken hoe het zit met eigendomsrecht van garagebox (dat wisten we toen nog niet) en waardering van andere appartement, waarbij we geaccepteerde bod lieten staan. Antwoord: ‘dat kan toch niet zo klapt de deal en loop ik reputatieschade! Dan willen ze misschien niet eens meer zaken met me doen!’. Maar als ie zo zeker weet dat de waarde dat is, what’s the problem?Jobjl schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:06:
[...]
Ik ben het ermee eens dat het erg slordig van makelaar is om niet te weten of een garage huur/koop is en om VVE stukken niet door te nemen.
En dit is niet om de makelaar te beschermen (absoluut niet), maar de makelaar kan objectief gezien ook gelijk hebben. Zelfs als de garage wel eigendom is. Een beetje keuken/badkamer kan zonder te luxe te doen zomaar 15k per stuk kosten. Haal je er wat afschrijving vanaf (zeg 15k) dan is het niet gek als dit evenveel "waard" is als de garage. Ervanuitgaande dat dit geen garage in hartje Amsterdam is van 50k
Is ie die waarde niet waard? Misschien wel, geen idee. Maar de verklaring is gewoon mega vreemd. En dat is gewoon zo jammer, want als hij mij rustig uitlegt en een soort berekening meegeeft en zegt ‘denk er even een nachtje desnoods over na’ dan komt het heel anders over.
En er waren nog veel meer dingen. Dit is echt niet het enigste. Maar overduidelijk zijn huiswerk niet gedaan.
Ik ben wel inmiddels achter gekomen wat de verkoopprijs was van het andere appartement in het complex. Iemand enig idee of dat door een aankoopmakelaar gezien wordt als de marktwaarde waar ze dan andere appartementen-waardes op baseren of is de marktwaarde weldegelijk een andere waarde dan verkoopprijs? Iemand idee?
[ Voor 22% gewijzigd door Janterworst op 04-01-2025 14:11 ]
lol die makelaar is alleen maar met zichzelf bezig. zijn ego, reputatie en zijn portemonnee.Janterworst schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:42:
[...]
Het zijn best veel dingen. Zo vergeleek hij mijn woning met een mini penthouse (dit wist hij niet eens, ik wist het wel en gaf dat aan) zonder bovenburen en buren rechts, omdat oppervlakte hetzelfde is terwijl zij ook een dakterras hebben (al heb ik een balkon). Daarbij is het hartje centrum, weliswaar niet Amsterdam maar iemand anders gaf aan dat je snel moet denken aan 35k. Veel giswerk ook van zijn kant. Zo zei die: ‘ja maar die schuur is denk ik simpel plaatwerk’. Ik liet foto zien: ‘o ik zie wel wat stenen ja’. Joh, ik kan hier niks mee. Vertrouwen is compleet weg. Ik wil feiten, geen aannames. Gaat om serieus geld. Daarbij wilde ik weten wat de waarde was van een appartement in hetzelfde complex die wel vergelijkbaar was. Nee dat kon niet zo last minute, naja dan moet ie het of niet doen of iets regelen als mogelijk is. Maar niet gissen, gissen en nog eens gissen en dat is jammer. Deed hem ook een prima voorstel om gewoon na zijn vakantie te onderzoeken hoe het zit met eigendomsrecht van garagebox (dat wisten we toen nog niet) en waardering van andere appartement, waarbij we geaccepteerde bod lieten staan. Antwoord: ‘dat kan toch niet zo klapt de deal en loop ik reputatieschade! Dan willen ze misschien niet eens meer zaken met me doen!’. Maar als ie zo zeker weet dat de waarde dat is, what’s the problem?
Is ie die waarde niet waard? Misschien wel, geen idee. Maar de verklaring is gewoon mega vreemd. En dat is gewoon zo jammer, want als hij mij rustig uitlegt en een soort berekening meegeeft en zegt ‘denk er even een nachtje desnoods over na’ dan komt het heel anders over.
En er waren nog veel meer dingen. Dit is echt niet het enigste. Maar overduidelijk zijn huiswerk niet gedaan.
Ik ben wel inmiddels achter gekomen wat de verkoopprijs was van het andere appartement in het complex. Iemand enig idee of dat door een aankoopmakelaar gezien wordt als de marktwaarde waar ze dan andere appartementen-waardes op baseren of is de marktwaarde weldegelijk een andere waarde dan verkoopprijs? Iemand idee?
Naja zijn portemonnee zeker. Hij doet samen met zijn zoon en runt dus zijn eigen bedrijf. Dus het zijn ook zijn eigen centen.El Capitan schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:25:
[...]
lol die makelaar is alleen maar met zichzelf bezig. zijn ego, reputatie en zijn portemonnee.
Was er sprake van een hoger bod of van een beter bod?Auke_ schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 08:59:
[...]
Er is niet expliciet een bedrag genoemd maar de conclusie van het eerste gesprek was wel dat er nog wat bij moest komen. In het tweede gesprek heb ik wel aangegeven dat we een met bepaald bedrag zouden kunnen verhogen met de vraag, "zouden we er dan uit komen?". Daar was het antwoord op: "dan komen we er zeker uit, zal ik aangeven dat jullie je bod verhogen met xK?"
Ik wil dus de samenwerking met mijn aankoopmakelaar beëindigen. Dit wil ik hem graag mailen. Is het juridisch slim om aan te geven dat ‘ik het per vandaag wil beëindigen (dus vanuit mijn kant)’ of is het verstandiger om aan te geven dat ‘het beter is om uit elkaar te gaan en het hierdoor per vandaag te laten beëindigen’?
Ik wil natuurlijk geen vergoeding betalen. Ik weet niet of het uitmaakt als ik het wil beëindigen ‘vanuit mijn kant’. Er wordt in het contract niet gesproken over ontbindingsvergoedingen ed.
Ik wil natuurlijk geen vergoeding betalen. Ik weet niet of het uitmaakt als ik het wil beëindigen ‘vanuit mijn kant’. Er wordt in het contract niet gesproken over ontbindingsvergoedingen ed.
[ Voor 16% gewijzigd door Janterworst op 04-01-2025 19:30 ]
Je loopt natuurlijk de kans dat je deze makelaar een keer als verkopende makelaar treft. Dan is het prettig als je niet ‘op voet van oorlog’ met hem staat. Ik zou een nette mail sturen waarin je aangeeft waarom je niet tevreden was over de begeleiding en dat het je beter lijkt niet verder te gaan. Mogelijk wil hij een herkansing, heb je hem net op een heel slechte dag getroffen. Ik zou zelf wel geneigd zijn te kijken of het een eenmalige misser was of dat dit zijn stijl is. Dan sta je wel wat sterker als je de overeenkomst wilt beëindigen.Janterworst schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:29:
Ik wil dus de samenwerking met mijn aankoopmakelaar beëindigen. Dit wil ik hem graag mailen. Is het juridisch slim om aan te geven dat ‘ik het per vandaag wil beëindigen (dus vanuit mijn kant)’ of is het verstandiger om aan te geven dat ‘het beter is om uit elkaar te gaan en het hierdoor per vandaag te laten beëindigen’?
Staat er in de overeenkomst niets over de consequenties als je niet via hem een huis koopt?
Hele goede reactie dit! Dank je!Toke_gt schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:56:
[...]
Je loopt natuurlijk de kans dat je deze makelaar een keer als verkopende makelaar treft. Dan is het prettig als je niet ‘op voet van oorlog’ met hem staat. Ik zou een nette mail sturen waarin je aangeeft waarom je niet tevreden was over de begeleiding en dat het je beter lijkt niet verder te gaan. Mogelijk wil hij een herkansing, heb je hem net op een heel slechte dag getroffen. Ik zou zefl wel geneigd zijn te kijken of het een eenmalige misser was of dat dit zijn stijl is. Dan sta je wel wat sterker als je de overeenkomst wilt beëindigen.
Staat er in de overeenkomst niets over de consequenties als je niet via hem een huis koopt?
Nou ik hou het inderdaad maar netjes. Gelukkig heb ik nog niet eerder een woning gezien die hij verkoopt, in de afgelopen maanden. Het is een kleine makelaar, gelukkig. Maar kan er beter niet te veel gezeik van maken, althans in eerste instantie.
Er was sprake van een hoger bod. Maar goed, zoals Sport_Life ook terecht benoemd zijn we blij met het huis, alleen de gang van zaken is wat vaag. Bedankt voor alle reacties in ieder geval.Wolly schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:17:
[...]
Was er sprake van een hoger bod of van een beter bod?
Tsja je kan het hooguit gewoon vriendelijk vragen van, u sprak van een hoger bod. Maar de biedlogboek geeft aan van niet. Wat is hier de bedoeling geweest? (natuurlijk wel na het tekenen en verstrijken van de nadenktijd.)Auke_ schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:49:
[...]
Er was sprake van een hoger bod. Maar goed, zoals Sport_Life ook terecht benoemd zijn we blij met het huis, alleen de gang van zaken is wat vaag. Bedankt voor alle reacties in ieder geval.
Een vraagje
Woning die ik wil gaan kopen heeft een huur CV-ketel van +- 1 jaar oud. Nu wil ik die huur niet overnemen maar het liefst afkopen.
1: Iemand een idee wat ik kan verwachten qua kosten?
2: Als het bedrag om hem af te kopen mij (veel) te hoog is, ben ik dan verplicht om de huur over te nemen, of kan ik ook zeggen "neem die ketel maar mee, ik plaats zelf wel een nieuwe" ?
Woning die ik wil gaan kopen heeft een huur CV-ketel van +- 1 jaar oud. Nu wil ik die huur niet overnemen maar het liefst afkopen.
2: Als het bedrag om hem af te kopen mij (veel) te hoog is, ben ik dan verplicht om de huur over te nemen, of kan ik ook zeggen "neem die ketel maar mee, ik plaats zelf wel een nieuwe" ?
Ter land, ter zee en in de kroeg
Wat ook nog kan, is een telefonisch bod of een bod per e-mail dat daardoor niet in het logboek staat. Ik heb recentelijk mijn huis verkocht en er waren drie biedingen, toevallig alledrie per mail aan de makelaar. Dit heeft tot gevolg dat het biedlogboek (dus) leeg gebleven is. Is ook nog een mogelijkheidAuke_ schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 23:46:
Hoi,
Had ik ook maar mijn makelaar heeft deze toen zelf in het biedllogboek geplaatst.BobB schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:55:
[...]
Wat ook nog kan, is een telefonisch bod of een bod per e-mail dat daardoor niet in het logboek staat. Ik heb recentelijk mijn huis verkocht en er waren drie biedingen, toevallig alledrie per mail aan de makelaar. Dit heeft tot gevolg dat het biedlogboek (dus) leeg gebleven is. Is ook nog een mogelijkheid
Je kan altijd een bod doen met de voorwaarde dat je de huur niet overneemt. Je zadelt de verkopers dan met een probleem op. Lijkt me vrij kansloos in deze markt.Christiano007 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:51:
Een vraagje
Vaak gewoon de resterende termijnen van het contract.Christiano007 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:51:
Een vraagje
Los van de huur cv zou ik extra kritisch zijn of je deze woning wel wil hebben. Ik zie het gebruiken van een huur CV vooral als een signaal van mensen die onvoldoende geld hebben om er zelf 1 direct aan te kunnen schaffen. Waar is er dan verder nog meer bespaard op noodzakelijk onderhoud?
Wellicht kun je het via de makelaar achterhalen.Christiano007 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:51:
Een vraagje
Vroegen waren dergelijke contracten 12 jaar en zat je er aan vast, tegenwoordig zijn er ook contracten met een opzegtermijn. Wellicht valt het dus wel mee.
Vaak zit onderhoud ook bij de huurprijs in. Koop je het contract af en wordt je eigenaar, dan is het onderhoud ook aan jezelf.
Bij optie 2 zadel je de verkopers met een probleem op. Dat geeft extra werk en kosten, wat je eigen positie niet bevorderd.
Inderdaad. Denk dat kosten zomaar richting de 3k kunnen gaan om af te kopen. Als je het huis dan nog steeds wilt hebben zou ik die 3k mogelijke kosten meenemen in het bod wat je uitbrengt, maar ik zou er niet moeilijk over gaan doen richting de verkopersdutchgio schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:39:
[...]
Bij optie 2 zadel je de verkopers met een probleem op. Dat geeft extra werk en kosten, wat je eigen positie niet bevorderd.
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Precies dat dus. Wij klappen over een maandje de CV ketel ook eruit (2002) en ik verbaas me erover hoe relatief goedkoop een CV ketel is en hoe het mogelijk is dat de gemiddelde huizenbezitter geen geld achter de hand heeft om deze te vervangen.jeroenkb schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:24:
[...]
Vaak gewoon de resterende termijnen van het contract.
Los van de huur cv zou ik extra kritisch zijn of je deze woning wel wil hebben. Ik zie het gebruiken van een huur CV vooral als een signaal van mensen die onvoldoende geld hebben om er zelf 1 direct aan te kunnen schaffen. Waar is er dan verder nog meer bespaard op noodzakelijk onderhoud?
OT: ik zou de huur overnemen en meteen afkopen, opgelost.
Christiano007 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:51:
Een vraagje
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 07-01-2025 10:17 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Mijn ervaring hiermee.Janterworst schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:10:
[...]
Hele goede reactie dit! Dank je!
Nou ik hou het inderdaad maar netjes. Gelukkig heb ik nog niet eerder een woning gezien die hij verkoopt, in de afgelopen maanden. Het is een kleine makelaar, gelukkig. Maar kan er beter niet te veel gezeik van maken, althans in eerste instantie.
Toen ik alleen aan het oriënteren was en in de kijk-fase zat, waren er geen contracten of kosten.
Bij mijn aankoopmakelaar ging de "teller" pas lopen toen ik echt concreet werd, een bod deed en hem opdracht gaf de financiering te gaan aanvragen. Dit was vooraf ook besproken. Het antwoord was toen, de service vooraf is zijn risico. Als hij me aan het huis hielp, betaalde ik hem.
Soort no cure/no pay.
Teller tussen aanhalingstekens want het is/was gewoon een vast bedrag voor het hele traject van hypotheek aanvraag/offerte en alle andere zaken.
Ik heb dit van dichtbij meegemaakt. 1. Dat is nu die tweedeling die steeds groter wordt als het gaat om inkomen. 2. Neem een pensioengerechtigde die wel dat koophuis heeft maar verder geen middelen heeft. 3. En dan die offertes, onder het mom van een oud vrouwtje draaien we wel een poot uit. Ik heb die ketel geregeld en die was uiteindelijk fors voordeliger dan de andere "normale" offertes.Typhone schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:56:
[...]
Precies dat dus. Wij klappen over een maandje de CV ketel ook eruit (2002) en ik verbaas me erover hoe relatief goedkoop een CV ketel is en hoe het mogelijk is dat de gemiddelde huizenbezitter geen geld achter de hand heeft om deze te vervangen.
OT: ik zou de huur overnemen en meteen afkopen, opgelost.
Was het allemaal maar zo zwart/wit. Waarom hebben we anders een topic voor een huis kopen?
Deze week stond in het teken van de eerste (drie) bezichtigingen voor mij en mijn partner. Beide nog nooit een huis gekocht en gisteren liepen we een huis binnen waar we beide direct verliefd op waren. In onze regio is overbieden nog steeds de norm.
Het scheelt dat we beide in een goede financiële situatie zitten en geen voorbehoud nodig hebben op zowel verkoop van woning als financiën, omdat dit al besproken is met de hypotheekverstrekker.
In het huis is o.a. de markies en elektrische zonnewering ter overname? Biedt je hier extra op, zo ja; hoeveel is voldoende als het functioneert naar behoren?
Aanstaande maandag sluit de biedingen, heeft iemand nog nuttige tips, bijvoorbeeld om de verkoper te overtuigen?
Het scheelt dat we beide in een goede financiële situatie zitten en geen voorbehoud nodig hebben op zowel verkoop van woning als financiën, omdat dit al besproken is met de hypotheekverstrekker.
In het huis is o.a. de markies en elektrische zonnewering ter overname? Biedt je hier extra op, zo ja; hoeveel is voldoende als het functioneert naar behoren?
Aanstaande maandag sluit de biedingen, heeft iemand nog nuttige tips, bijvoorbeeld om de verkoper te overtuigen?
[ Voor 0% gewijzigd door MikaB op 08-01-2025 11:44 . Reden: toegevoegd hoeveelheid bezichtigingen ]
Ik zou enkel zonder voorbehoud bieden met een verzekering. Een hypotheekverstrekker heeft je nu namelijk nog geen bindende hypotheekofferte geleverd, en hierdoor ga je risico's aan. Je kunt namelijk pas een bindende offerte krijgen als het onderpand en de waarde met status daarvan bekend is.MikaB schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:41:
Deze week stond in het teken van de eerste bezichtigingen voor mij en mijn partner. Beide nog nooit een huis gekocht en gisteren liepen we een huis binnen waar we beide direct verliefd op waren. In onze regio is overbieden nog steeds de norm.
Als je de markies graag wil hebben, zoek op Marktplaats een vergelijkbare op, haal daar een 25% vanaf (want je bespaart elkaar een hoop gedoe) en bied dat. Bovendien is zo'n markies niet makkelijk te plaatsen bij een andere woning en dat heeft zijn weerslag op de waarde. Dat zelfde geldt voor zonwering, dit is bijna altijd maatwerk en dus voor een andere woning vaak waardeloos. Wellicht accepteren ze dat en anders kan je altijd nog in onderhandeling.
Beter nog is gewoon een bod doen en aangeven dat het inclusief de roerende goederen is, dan heb je die irritante koehandel niet over die paar honderd euro.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Over het algemeen is de lijst van zaken pas aan de orde in de 2e ronde, wanneer je in gesprek bent. De bedragen die daarbij komen kunnen dan besproken worden.MikaB schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:41:
Deze week stond in het teken van de eerste (drie) bezichtigingen voor mij en mijn partner. Beide nog nooit een huis gekocht en gisteren liepen we een huis binnen waar we beide direct verliefd op waren. In onze regio is overbieden nog steeds de norm.
Overigens vind ik het een vreemd gegeven dat de aan het huis vastzittende zaken door verkoper eventueel meegenomen worden, met eventuele uiterlijk wijziging en schade tot gevolg. En dat ze je nu dus gijzelen en er een bedrag voor willen zien.
Om eea te voorkomen: je kunt je bod voorzien van de opmerkingen dat de over te nemen zaken in het bod zitten. Besef dat sommige verkopers koppig zijn, en dat dus zien als een negatief punt.
Precies dit.Get!em schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:51:
[...]
Over het algemeen is de lijst van zaken pas aan de orde in de 2e ronde, wanneer je in gesprek bent. De bedragen die daarbij komen kunnen dan besproken worden.
Overigens vind ik het een vreemd gegeven dat de aan het huis vastzittende zaken door verkoper eventueel meegenomen worden, met eventuele uiterlijk wijziging en schade tot gevolg. En dat ze je nu dus gijzelen en er een bedrag voor willen zien.
Om eea te voorkomen: je kunt je bod voorzien van de opmerkingen dat de over te nemen zaken in het bod zitten. Besef dat sommige verkopers koppig zijn, en dat dus zien als een negatief punt.
Wat je eventueel nog kan doen is het bij de makelaar navragen, het kan zijn dat het een fout is. Want wat moet je er als verkoper mee? Meenemen? Zonwering is meestal maatwerk.
Ik heb het artikel niet gelezen, maar ik heb wel 4 woningen bezichtigd en niet ben niet tot bieden overgegaan omdat de staat en de kosten voor het opknappen te hoog waren samen met de vraagprijs.Martinusz schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:48:
Iemand die premium heeft?
https://www.telegraaf.nl/...nde-trend-in-grote-steden
Kan mij haast niet voorstellen dat de markt ineens aan het afkoelen is?
Van deze woningen staan er nog 3 te koop en 1 is volgens funda onder bod en dit alles naar meer dan 2 maanden tijd.
van die 3 zijn er 2 gezakt in vraagprijs met meer dan 10%.
2 andere woningen welke wel een soort van instap klaar waren waren alle 2 verkocht binnen 1 week en er is hoger geboden dan de prijs die wij er voor over hadden (konden betalen).
Dus het is niet zo zwart/wit.
Precies, onder de vraagprijs bieden, kan ook zijn dat de vraagprijs domweg te hoog is ingestoken. En dat de markt niet is afgekoeld, maar dat de verkopers gewoon teveel verwachten van de markt.mathy_ schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:00:
[...]
Ik heb het artikel niet gelezen, maar ik heb wel 4 woningen bezichtigd en niet ben niet tot bieden overgegaan omdat de staat en de kosten voor het opknappen te hoog waren samen met de vraagprijs.
Van deze woningen staan er nog 3 te koop en 1 is volgens funda onder bod en dit alles naar meer dan 2 maanden tijd.
2 andere woningen welke wel een soort van instap klaar waren waren alle 2 verkocht binnen 1 week en er is hoger geboden dan de prijs die wij er voor over hadden (konden betalen).
Overigens, als die andere woningen nu nog te koop staan, en ze staan je wel aan voor de verlaagde prijs + onderbieding, doe gewoon een poging. Heb meermaals succes gezien met die strategie.
[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 08-01-2025 12:04 ]
Regio?mathy_ schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:00:
[...]
Ik heb het artikel niet gelezen, maar ik heb wel 4 woningen bezichtigd en niet ben niet tot bieden overgegaan omdat de staat en de kosten voor het opknappen te hoog waren samen met de vraagprijs.
Dat is handig, ik zal er zeker naar kijken. Het is inderdaad een risico, maar de hypotheek ligt flink onder onze maximum.fonsoy schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:49:
[...]
Ik zou enkel zonder voorbehoud bieden met een verzekering. Een hypotheekverstrekker heeft je nu namelijk nog geen bindende hypotheekofferte geleverd, en hierdoor ga je risico's aan. Je kunt namelijk pas een bindende offerte krijgen als het onderpand en de waarde met status daarvan bekend is.
Daar heb je zeker een punt. Ik heb nog een extra bezichtiging en zal het daar aankaarten bij de verkoopmakelaar.Als je de markies graag wil hebben, zoek op Marktplaats een vergelijkbare op, haal daar een 25% vanaf (want je bespaart elkaar een hoop gedoe) en bied dat. Bovendien is zo'n markies niet makkelijk te plaatsen bij een andere woning en dat heeft zijn weerslag op de waarde. Dat zelfde geldt voor zonwering, dit is bijna altijd maatwerk en dus voor een andere woning vaak waardeloos. Wellicht accepteren ze dat en anders kan je altijd nog in onderhandeling.
@MikaB Ter overname betekent ook niet per definitie dat de verkopers geld ervoor terug willen. Wij hebben ook een aantal spullen ter overname opgevoerd, die we mee zouden nemen als de kopers ze zouden verwijderen/niet gebruiken. Die konden we dan in ieder geval for the time being gebruiken. Nu ze het overnemen, bespaart ons dat de moeite van het weghalen en meenemen. Daar staat tegenover dat we (op termijn) nieuwe spullen moeten kopen, maar dat is ook prima.
Het is een nuance-verschil t.o.v. "blijft achter". Bij "blijft achter" is het per definitie onderdeel van de aankoop. Zo laten wij een koelkast staan, omdat we een huis willen verkopen met volledige keuken. Bepaalde zonwering hebben we ter overname aangeboden maar hoeven daar geen geld voor terug. Als zij het echter weg zouden gooien, wilden wij het wel (voor tijdelijk inzet) meenemen. bij "ter overname" is het dus niet per definitie onderdeel van de aankoop en dus kan je erover onderhandelen. Vraag is of je dat moet willen. In mijn beleving zijn dat echter namelijk zelden dealbreakers. Ik zou dus voorzichtig zijn met een bod doen op de spullen ter overname. Zoals @fonsoy aangeeft zou ik het als bod meenemen "inclusief roerende goederen". Als ze dan per se willen onderhandelen over een paar losse spullen dan kan je t.z.t. de afweging maken of je daarop een tegenvoorstel doet of besluit om het niet over te nemen en kunnen verkopers de afweging maken wat ze er dan mee doen; verkopen via welk kanaal dan ook, toch meenemen, naar de stort brengen of toch (met jullie welbevinden) achterlaten als "blijft achter".
Het is een nuance-verschil t.o.v. "blijft achter". Bij "blijft achter" is het per definitie onderdeel van de aankoop. Zo laten wij een koelkast staan, omdat we een huis willen verkopen met volledige keuken. Bepaalde zonwering hebben we ter overname aangeboden maar hoeven daar geen geld voor terug. Als zij het echter weg zouden gooien, wilden wij het wel (voor tijdelijk inzet) meenemen. bij "ter overname" is het dus niet per definitie onderdeel van de aankoop en dus kan je erover onderhandelen. Vraag is of je dat moet willen. In mijn beleving zijn dat echter namelijk zelden dealbreakers. Ik zou dus voorzichtig zijn met een bod doen op de spullen ter overname. Zoals @fonsoy aangeeft zou ik het als bod meenemen "inclusief roerende goederen". Als ze dan per se willen onderhandelen over een paar losse spullen dan kan je t.z.t. de afweging maken of je daarop een tegenvoorstel doet of besluit om het niet over te nemen en kunnen verkopers de afweging maken wat ze er dan mee doen; verkopen via welk kanaal dan ook, toch meenemen, naar de stort brengen of toch (met jullie welbevinden) achterlaten als "blijft achter".
[ Voor 21% gewijzigd door bazzemans op 08-01-2025 13:38 ]
Wij zijn op dit moment bezig met de hypotheekaanvraag. Die is bijna rond. Ondertussen heb ik de hypotheekverstrekker, Argenta, een vraag gesteld over het declareren van een klik-PVC-vloer.
Dit was het antwoord:
Zegt Argenta iets dat niet klopt?
Dit was het antwoord:
Ik heb nog nooit gehoord van een klik-PVC-vloer die vastgelijmd kan worden. Ik meen dat een PVC-plakvloer andere planken heeft.Wij hanteren de voorwaarde dat een vloer niet mag "zweven". Dit betekent dat een PVC-klikvloer
stevig moet worden vastgelijmd aan de ondergrond, zodat deze voldoet aan de eis van nagelvastheid.
Het interesseert Argenta niets wat jij als vloerbedekking plaatst zolang het maar bij de opstal hoort door nagelvaste montage. Het antwoord is juridisch dus geheel correct.GvNL schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:37:
Wij zijn op dit moment bezig met de hypotheekaanvraag. Die is bijna rond. Ondertussen heb ik de hypotheekverstrekker, Argenta, een vraag gesteld over het declareren van een klik-PVC-vloer.
Dit was het antwoord:
[...]
Ik heb nog nooit gehoord van een klik-PVC-vloer die vastgelijmd kan worden. Ik meen dat een PVC-plakvloer andere planken heeft.
In plaatst van lijmen mag je je klik-pvc ook vast timmeren, nieten, meestorten in de dekvloer of met grote hitte laten versmelten met de ondervloer.
Wat niet mag is het los op een ondervloer laten 'zweven'.
Wat er gebeurt met mensen die dit niet weten en de hypotheekverstrekker niet alles vragen, wie weet. Wat er gebeurt met mensen die eigenlijk vinden dat een zwevende vloer in een redelijke interpretatie veelal ook wel nagelvast onderdeel is van een woning, idem.
[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 08-01-2025 23:37 ]
Die komen dat echt niet controleren hoor
Dit is inderdaad de strategie. Door het zo mee te nemen maak je het zo klein mogelijk en verklein je de kans op gezeik. Een verkoopmakelaar zal dit typisch ook benadrukken bij verkopers (denkend aan zijn eigen tijd en portemonnee).bazzemans schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:09:
Ik zou dus voorzichtig zijn met een bod doen op de spullen ter overname. Zoals @fonsoy aangeeft zou ik het als bod meenemen "inclusief roerende goederen".
Je had het beter niet kunnen vragen inderdaad, Officieel is inderdaad een PVC plak vloer wel declareerbaar en een PVC klik vloer niet. Maar je had beter niets zeggen en gewoon bij de declaratie 'PVC vloer' kunnen noteren. Maar alsnog zal niemand het komen controleren.
Ik zou sowieso van die kunststof rommel wegblijven, blijft een paar jaar mooi, en dan begint de ellende.
Voor mij alleen hout, of steen in huis, en als het niet anders kan tapijttegels voor zwaar gebruik.
Voor mij alleen hout, of steen in huis, en als het niet anders kan tapijttegels voor zwaar gebruik.
Altijd heerlijk van die ongefundeerde, ongenuanceerde reacties. Hier al 10 jaar klik PVC in huis. Ziet er nog zo mooi uit als toen het gelegd was. Nergens schades of slijtageplekkenHvdBent schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:24:
Ik zou sowieso van die kunststof rommel wegblijven, blijft een paar jaar mooi, en dan begint de ellende.
Elke prijs en kwaliteit is beschikbaar, ook in PVC zijn er luxere en minder luxe. Bij een beetje kritisch rondkijken is overigens ook prima een echte hout-vloer te krijgen tegen een lagere prijs dan een pvc vloer.jeroenkb schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:34:
[...]
Altijd heerlijk van die ongefundeerde, ongenuanceerde reacties. Hier al 10 jaar klik PVC in huis. Ziet er nog zo mooi uit als toen het gelegd was. Nergens schades of slijtageplekken
Grootste nadeel voor mij van PVC in een huis is de verdamping van VOS / weekmakers. Zeker in combinatie met een vloerverwarming. Eco-PVC is dan weer beter, maar die vind je nog niet veel in bestaande huizen.
Voor warmte-afgifte van een vloerverwarming is PVC ideaal overigens. Houten vloer daarentegen is in combinatie met vloerverwarming dan weer onhandiger. Al heb ik dat laatste dus bewust wel gedaan in mijn nieuwe huis en heb ik alle PVC er uitgetrokken. De PVC die er lag was ondertussen compleet verhard en door de verlijming ook broos geworden. Ik heb het met beitel en schuurmachine eraf moeten halen.
De houtenvloer in een andere ruimte heb ik met boorhamers en beitels eruit gebikt, die was ook verdroogd en verlijmd. Ik kreeg daar brokken van dikte 2cm eikenvloer + 2cm spaanplaat +2cm beton uit de vloer, compleet in elkaar verlijmd. Bouwcontainer zat na 1 ruimte al helemaal vol, ruimte was na sloop 6 tot 7 cm dieper geworden....
Denk er dus aan als je een huis koopt en de vloer staat je niet aan of je bent van plan hem aan te passen, het kan je een hoop werk en geld kosten.
Dus als ik een klikvloer declareer, dan zou dat naar alle waarschijnlijkheid geen problemen opleveren? Ze komen niet bij mij thuis controleren op welke wijze de vloer is gelegd?Il 2 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 02:39:
Je had het beter niet kunnen vragen inderdaad, Officieel is inderdaad een PVC plak vloer wel declareerbaar en een PVC klik vloer niet. Maar je had beter niets zeggen en gewoon bij de declaratie 'PVC vloer' kunnen noteren. Maar alsnog zal niemand het komen controleren.
Ik twijfel daarover. Het is namelijk niet helemaal de bedoeling. En we willen ook gebruik maken van de legservice van desbetreffende winkel en ik neem aan dat op de factuur tijdelijk te zien gaat zijn dat het echt geen nagelvaste vloer is. Aan de andere kant zouden we wel de voorkeur geven aan een klikvloer. Ik wil alleen niet het risico lopen dat we straks een vloer kopen en de declaratie vervolgens wordt afgewezen...

Ik heb voor de vloerverwarming beneden tegels gelegd (met houtlook, bijna niet van echt te onderscheiden, tot je valt) Als Bos en natuurbeheerder ben ik voorstander van het gebruik van duurzame materialen, en PVC is dat niet, en gaat dat ook nooit worden. Vandaar mijn "ongefundeerde" uitspraakGet!em schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:05:
[...]
Elke prijs en kwaliteit is beschikbaar, ook in PVC zijn er luxere en minder luxe. Bij een beetje kritisch rondkijken is overigens ook prima een echte hout-vloer te krijgen tegen een lagere prijs dan een pvc vloer.
Grootste nadeel voor mij van PVC in een huis is de verdamping van VOS / weekmakers. Zeker in combinatie met een vloerverwarming. Eco-PVC is dan weer beter, maar die vind je nog niet veel in bestaande huizen.
Voor warmte-afgifte van een vloerverwarming is PVC ideaal overigens. Houten vloer daarentegen is in combinatie met vloerverwarming dan weer onhandiger. Al heb ik dat laatste dus bewust wel gedaan in mijn nieuwe huis en heb ik alle PVC er uitgetrokken. De PVC die er lag was ondertussen compleet verhard en door de verlijming ook broos geworden. Ik heb het met beitel en schuurmachine eraf moeten halen.
De houtenvloer in een andere ruimte heb ik met boorhamers en beitels eruit gebikt, die was ook verdroogd en verlijmd. Ik kreeg daar brokken van dikte 2cm eikenvloer + 2cm spaanplaat +2cm beton uit de vloer, compleet in elkaar verlijmd. Bouwcontainer zat na 1 ruimte al helemaal vol, ruimte was na sloop 6 tot 7 cm dieper geworden....
Denk er dus aan als je een huis koopt en de vloer staat je niet aan of je bent van plan hem aan te passen, het kan je een hoop werk en geld kosten.
Vraag anders hoe ze “legservice” op factuur vermelden. Indien er enkel “legservice” staat dan zou dit volgens mij geen trigger moeten geven.GvNL schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:11:
[...]
Dus als ik een klikvloer declareer, dan zou dat naar alle waarschijnlijkheid geen problemen opleveren? Ze komen niet bij mij thuis controleren op welke wijze de vloer is gelegd?
Ik twijfel daarover. Het is namelijk niet helemaal de bedoeling. En we willen ook gebruik maken van de legservice van desbetreffende winkel en ik neem aan dat op de factuur tijdelijk te zien gaat zijn dat het echt geen nagelvaste vloer is. Aan de andere kant zouden we wel de voorkeur geven aan een klikvloer. Ik wil alleen niet het risico lopen dat we straks een vloer kopen en de declaratie vervolgens wordt afgewezen...
Factuur / declaratie controle, nagenoeg niet aan-huis controle.GvNL schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:11:
[...]
Dus als ik een klikvloer declareer, dan zou dat naar alle waarschijnlijkheid geen problemen opleveren? Ze komen niet bij mij thuis controleren op welke wijze de vloer is gelegd?
Maar ik vraag me af waarom je het risico zou willen lopen. Als je zelf wilt leggen zijn de kosten ook weer niet zo hoog van materiaal, tenzij je een enorm huis hebt.
Als ik jou was, zou ik kijken hoeveel bouwdepot je hebt en of je met al je andere zaken je bouwdepot niet al helemaal leeg declareert. Laat je de vloer er lekker buiten.
Tegelvloer -> opstal -> te financieren uit bouwdepot
Gietvloer -> opstal -> te financieren uit bouwdepot
Parketvloer verlijmd of genageld -> opstal -> te financieren uit bouwdepot
Laminaat verlijmd -> opstal -> te financieren uit bouwdepot
Parketvloer zwevend -> inboedel -> niet te financieren uit bouwdepot
Laminaat zwevend -> inboedel -> niet te financieren uit bouwdepot
Vinyl, al dan niet verlijmd -> inboedel -> niet te financieren uit bouwdepot
Vloerbedekking of tapijt, al dan niet verlijmd -> inboedel -> niet te financieren uit bouwdepot
Linoleum -> inboedel -> niet te financieren uit bouwdepot
Ik kan je geheel begrijpen en zit in dezelfde denklijn.HvdBent schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:15:
[...]
Ik heb voor de vloerverwarming beneden tegels gelegd (met houtlook, bijna niet van echt te onderscheiden, tot je valt) Als Bos en natuurbeheerder ben ik voorstander van het gebruik van duurzame materialen, en PVC is dat niet, en gaat dat ook nooit worden. Vandaar mijn "ongefundeerde" uitspraak
Maar ieder zijn keuze en vrijheid om te leven waarin hij wil leven. Financieel gezien kun je soms niet goedkoper: er zijn aanbieders die gratis PVC leggen (materiaal + legservice) bij het aanleggen van vloerverwarming. Bij een simpele huisflip is dat ideaal: heel snel nieuwe look en verduurzaming tegen lage prijs. Vandaar dat je het ook zo vaak tegenkomt.
Het gaat ook om de taxatiewaarde van het huis (en dus onderpand voor de bank). Grofweg: stel dat je een huis wil kopen van 500k en uit de taxatie blijkt dat het huis 400k waard is, dan kan je een hypotheek afsluiten van maximaal 400k en zul je zelf 100k moeten betalen.MikaB schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:49:
[...]
Dat is handig, ik zal er zeker naar kijken. Het is inderdaad een risico, maar de hypotheek ligt flink onder onze maximum.
Ik heb een huis gekocht zonder voorbehoud van financiering en bouwtechnische keuring en dat was voor de verkopers doorslaggevend. Maar je moet wel goed de risico's incalculeren en genoeg financiële ruimte hebben om een gat tussen koopprijs en taxatiewaarde op te vangen en eventueel de 10% boete te betalen bij ontbinden van de koopovereenkomst.
What's a cube to you?
Zoveel mensen zoveel wensen. Ik vind het op dag 1 al niet mooi. En na 10 jaar ook niet.jeroenkb schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:34:
[...]
Altijd heerlijk van die ongefundeerde, ongenuanceerde reacties. Hier al 10 jaar klik PVC in huis. Ziet er nog zo mooi uit als toen het gelegd was. Nergens schades of slijtageplekken
Daar ging het ook niet over. Er werd gesteld dat PVC rotzooi is en na een paar jaar versleten is. Dat is gewoon niet waar.Sethro schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:03:
[...]
Zoveel mensen zoveel wensen. Ik vind het op dag 1 al niet mooi. En na 10 jaar ook niet.
Als je het niet mooi vind of niet duurzaam? Prima, niemand dwingt je, maar ga geen onwaarheden verkondigen
Ligt een beetje welk perspectief je neemt. Er is weinig PVC dat er na 50 jaar nog goed bij ligt, terwijl dat bij hout wel zo kan zijn. En veel langer.jeroenkb schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:24:
[...]
Daar ging het ook niet over. Er werd gesteld dat PVC rotzooi is en na een paar jaar versleten is. Dat is gewoon niet waar.
Als je het niet mooi vind of niet duurzaam? Prima, niemand dwingt je, maar ga geen onwaarheden verkondigen
[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 09-01-2025 14:47 ]
Eigenlijk is de trend in de gehele inrichtingsmarkt dat het goedkoper en sneller stuk moet, zodat je om de 5 jaar een nieuw bankstel nodig hebt, en niet om de 15-20. We hebben voor ons nieuwe fornuis een peperduur 6 pits inductiefornuis gekocht, maar de verkoper zei doodleuk dat keukenapparatuur tegenwoordig zo'n 12 jaar meegaan. Ik mag hopen van niet (ons vorige huis heeft dit jaar pas een nieuwe keuken gekregen, en die van ons zat er sinds 1998 in)Sethro schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:39:
[...]
Ligt een beetje welk perspectief je neemt. Er is weinig PVC dat er na 50 jaar nog goed bij ligt, terwijl dat bij hout wel zo kan zijn. En veel langer.
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Inductie heeft wel een houdbaarheidsdatum helaas... die 12 jaar indicatie klopt wel, daarna gaan er pitten stuk en reparatie is niet echt mogelijk.HvdBent schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:34:
[...]
Eigenlijk is de trend in de gehele inrichtingsmarkt dat het goedkoper en sneller stuk moet, zodat je om de 5 jaar een nieuw bankstel nodig hebt, en niet om de 15-20. We hebben voor ons nieuwe fornuis een peperduur 6 pits inductiefornuis gekocht, maar de verkoper zei doodleuk dat keukenapparatuur tegenwoordig zo'n 12 jaar meegaan. Ik mag hopen van niet (ons vorige huis heeft dit jaar pas een nieuwe keuken gekregen, en die van ons zat er sinds 1998 in)
Hangt er wel vanaf welke je neemt. Ouders hebben een miele inductievuur dat al langer mee gaat. Bij prijsvechters natuurlijk wel, je moet ergens je winst pakken en duurzaamheid is dan makkelijker dan functies of uiterlijk.THM0 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:04:
[...]
Inductie heeft wel een houdbaarheidsdatum helaas... die 12 jaar indicatie klopt wel, daarna gaan er pitten stuk en reparatie is niet echt mogelijk.
Is dit toevallig NN? De doorlooptijd is daar momenteel echt lang wegens problemen en personeelstekorten.GvNL schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:33:
***members only***
Members only:
Inloggen
Polycom schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:56:
[...]
Is dit toevallig NN? De doorlooptijd is daar momenteel echt lang wegens problemen en personeelstekorten.
Members only:
Inloggen
Weet iemand hoe het kan dat je geen walterliving rapporten van een bepaalde woning meer kan opvragen? Van andere woningen zie ik ze in de mail verschijnen maar van 2 krijg ik ze gewoon niet. Van een hiervan kreeg ik ze eerst wel.
Members only:
Inloggen
Tja altijd zuur om te weten dat je onnodig hebt overboden. Maar het kan nog gekker. Ik heb meer dan ééns meegemaakt dat mensen 100.000 tot 200.000 EUR "teveel" hebben betaald. En dat was absoluut niet in de randstad.
Dus het valt gelukkig mee
Tja, als jij het waard vond dan is het ok.Saven schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:22:
[...]
Tja altijd zuur om te weten dat je onnodig hebt overboden. Maar het kan nog gekker. Ik heb meer dan ééns meegemaakt dat mensen 100.000 tot 200.000 EUR "teveel" hebben betaald. En dat was absoluut niet in de randstad.
Maar als je 100 tot 200k overbied is natuurlijk van te zotte.
Inmiddels bezichtiging gehad, bod geplaatst, nu in afwachting van sluiten online biedplatform (morgen) en uiteraard of we het wel/niet wordenMartinusz schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:14:
Float like a butterfly, sting like a bee.
Je weet niet of het onnodig was, wellicht hadden de verkopers een lager bod niet (of niet direct) geaccepteerd en andere bezichtingen afgewacht.Saven schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:22:
[...]
Heb zelf nooit zoveel overboden hoor, maar dat zag ik dan achteraf in de logboekenR20141016 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:35:
[...]
Tja, als jij het waard vond dan is het ok.
Maar als je 100 tot 200k overbied is natuurlijk van te zotte.
Daarom is het uiteraard ook altijd achteraf bekekenvidasci schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:41:
[...]
Je weet niet of het onnodig was, wellicht hadden de verkopers een lager bod niet (of niet direct) geaccepteerd en andere bezichtingen afgewacht.
De nieuwsgierigheid zal het bij mij altijd winnenSaven schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:49:
[...]
Heb zelf nooit zoveel overboden hoor, maar dat zag ik dan achteraf in de logboekenInderdaad van de zotte. Dan had iedereen bijv. rond de 975.000 EUR geboden, en zat er ineens één kneus (mening) bij die 1.150.000 EUR had geboden
Tja zo verneuk je de markt wel ja. Los van dat ieder zijn eigen belang gewoon dient natuurlijk.
[...]
Daarom is het uiteraard ook altijd achteraf bekekenZelf overwogen om niet het logboek te bekijken om mezelf leed te besparen
Kon het toch niet laten, gelukkig viel het ook reuze mee.
Ik ga de komende weken een aantal woningen bezichten maar heb geen idee wat de huidige tendens is met overbieden bijvoorbeeld in deze 'prijsklasse'. Nu betaal ik mij rot aan het kadaster om een koopsommenoverzicht te downloaden van de omgeving, maar dat geldt slechts voor de postcode en bevat vaak woningen van jaren geleden waarbij recente transacties nog niet in staan.
Nu we met het biedlogboek openheid hebben, zou het eigenlijk fantastisch zijn als deze ervaringen online gedeeld kunnen worden in een totaaloverzicht met vraagprijs/werkelijke verkoopprijs, zelfs op basis van regio, m2, enz. Iedereen die een huis heeft gekocht of bod heeft gedaan, even uploaden, en hoppa. Eigenlijk heel makkelijk voor de NVM te doen uiteraard, maar zie zal er geen behoefte aan hebben om openbaar te maken.
Nu we met het biedlogboek openheid hebben, zou het eigenlijk fantastisch zijn als deze ervaringen online gedeeld kunnen worden in een totaaloverzicht met vraagprijs/werkelijke verkoopprijs, zelfs op basis van regio, m2, enz. Iedereen die een huis heeft gekocht of bod heeft gedaan, even uploaden, en hoppa. Eigenlijk heel makkelijk voor de NVM te doen uiteraard, maar zie zal er geen behoefte aan hebben om openbaar te maken.
[ Voor 6% gewijzigd door Divak op 13-01-2025 19:31 ]
Welke regio en prijsklasse?Divak schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:29:
Ik ga de komende weken een aantal woningen bezichten maar heb geen idee wat de huidige tendens is met overbieden bijvoorbeeld in deze 'prijsklasse'. Nu betaal ik mij rot aan het kadaster om een koopsommenoverzicht te downloaden van de omgeving, maar dat geldt slechts voor de postcode en bevat vaak woningen van jaren geleden waarbij recente transacties nog niet in staan.
Neem een goede aankoopmakelaar?Divak schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:29:
Je betaalt je rot aan het kadaster? Lol, wacht maar tot je overgaat tot aankoop.Divak schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:29:
Wij hebben een paar maanden een account genomen op Huispedia en wat rapportjes aan laten maken door Walter Living (gratis). Die twee in combinatie met een beetje 'kennis' van de lokale markt gaven wel een goed beeld. Alsnog besloten om een aankoopmakelaar in de arm te nemen. Met €500,- verschil tov de nummer 2 het winnende bod en over zes weken verhuizen we.Divak schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:29:
Belangrijkste tip: Aankoopmakelaar in de arm nemen. Wij kozen voor de makelaar die een aantal jaar geleden goed werk had verricht voor een familielid.
Ik zou het toch eerst zonder aankoopmakelaar proberen. Met de makelaarsland waardecheck, betrap de makelaar, Huispedia heb je best wat tools die je inzicht in de markt geven. Tijdens de bezichtigingen veel praten met de verkoopmakelaar en uit het biedlogboek informatie destilleren (al duurt het in mijn ervaring wel even voordat dat beschikbaar wordt gemaakt). Oh, en zorg dat je je financiële ruimte duidelijk hebt want een bod onder voorbehoud is niet aantrekkelijk.D-Ed schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:49:
[...]
Wij hebben een paar maanden een account genomen op Huispedia en wat rapportjes aan laten maken door Walter Living (gratis). Die twee in combinatie met een beetje 'kennis' van de lokale markt gaven wel een goed beeld. Alsnog besloten om een aankoopmakelaar in de arm te nemen. Met €500,- verschil tov de nummer 2 het winnende bod en over zes weken verhuizen we.
Belangrijkste tip: Aankoopmakelaar in de arm nemen. Wij kozen voor de makelaar die een aantal jaar geleden goed werk had verricht voor een familielid.
Bron: huis gekocht zonder aankoopmakelaar met een bod van €300 boven het tweede bod.
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7