Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 344 ... 366 Laatste
Acties:

• HappyPinguin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-09 19:43
Flix20 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:12:
[...]
Gefeliciteerd en nu zorgen dat je z.s.m. liefst vandaag nog een krabbel kan zetten op het voorlopig koopcontract.
Met zo'n prijs wil je niet dat de makelaar elders er nog wat extra's uit probeert te halen.
Je eigen handtekening heeft geen haast. Zodra de verkopers tekenen zitten zij vast aan de verkoopprijs.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:35
HappyPinguin schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:29:
[...]

Je eigen handtekening heeft geen haast. Zodra de verkopers tekenen zitten zij vast aan de verkoopprijs.
Als je als koper teken je doorgaans als tweede, dus dan heb je de krabbel al te pakken.

PSN: Flix20-NL

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 16:20
[...]

Is dat zo? Dat scheelt dan enorm. De verkoopmakelaar gaf aan dat ik inderdaad als laatste moet tekenen en dat dat binnen vijf werkdagen moet, zodat ik dus ervoor kan kiezen om maandag te tekenen, zodat de bedenktijd tot en met woensdag loopt.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:35
GvNL schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:36:
[...]

Is dat zo? Dat scheelt dan enorm. De verkoopmakelaar gaf aan dat ik inderdaad als laatste moet tekenen en dat dat binnen vijf werkdagen moet, zodat ik dus ervoor kan kiezen om maandag te tekenen, zodat de bedenktijd tot en met woensdag loopt.
Op woensdag tekenen geeft je tot maandag de tijd.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:24
GvNL schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:28:
[...]

Ik zit nog even met de bouwtechnische keuring. Die probeer ik zo snel mogelijk te doen. Ik hoop dat dit morgen al kan...
Keuring plannen in de 3 dagen bedenktijd van het koopcontract. Dat is de truc die onze makelaar standaard toepast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
[...]

Onjuist. Zie artikel 17 van het NVM model.
Zou fijn zijn dat áls je wil posten, je er ook verstand van hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HappyPinguin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-09 19:43
GvNL schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:36:
[...]
Je hebt gelijk, zodra jij een het concept koopcontract krijgt moet je uiterlijk op de vijfde werkdag een ondertekend kopie terugsturen. Dus mijn opmerking dat je eigen handtekening geen haast heeft is niet geheel waar.
Wispe schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:33:
[...]
Zou fijn zijn dat áls je wil posten, je er ook verstand van hebt.
Mijn excuses alwetende Wispe. In het artikel staat dat je op de vijfde werkdag getekend moet hebben, dus mijn opmerking over "geen haast hebben" was onjuist. Bedankt voor je nette manier van mij daarop wijzen.

• GvNL
ebk71 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:51:
[...]

Keuring plannen in de 3 dagen bedenktijd van het koopcontract. Dat is de truc die onze makelaar standaard toepast.
Dit vindt de verkoopmakelaar ook een goed idee. Inmiddels contact gehad en een keurder gevonden voor morgenochtend. De verkoopmakelaar kan er niet bij zijn, maar hij heeft met de verkoopster afgesproken dat zij morgen aanwezig zal zijn. Ikzelf zal er ook zijn met mijn partner. :)

• vidasci
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:46
GvNL schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:36:
[...]

Dit vindt de verkoopmakelaar ook een goed idee. Inmiddels contact gehad en een keurder gevonden voor morgenochtend. De verkoopmakelaar kan er niet bij zijn, maar hij heeft met de verkoopster afgesproken dat zij morgen aanwezig zal zijn. Ikzelf zal er ook zijn met mijn partner. :)
Gefeliciteerd met het geaccepteerde bod! Bij de verkoop van mijn vorige huis hebben de kopers ook in de bedenktijd een keuring uit laten voeren. Volgens mij best gebruikelijk en naar mijn mening voor beide partijen gunstig: kopers hoeven niet een voorbehoud met bedrag op te nemen waarboven de koop ontbonden kan worden, als je na de keuring er om wat voor reden dan ook van af wil zien kan dat. Voor de verkopers prettig want snel duidelijkheid.

woningstats.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
vidasci schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:23:
[...]

De oppervlakte van een woning is inderdaad een lastig punt in dit soort modellen. Dit model is gebaseerd op de gebruiksoppervlakte wonen, en dus niet de totale oppervlakte zoals bij BAG geregistreerd staat. Voor een goede inschatting dient deze waarde indien nodig dus ook aangepast te worden aan de daadwerkelijke woonoppervlakte. Dit heeft tot gevolg dat 2 identieke huizen waarvan 1 een garage heeft en een ander niet dezelfde waardering zullen krijgen. Dit is een beperking van het model en iets wat ik in de toekomst hoop te kunnen verbeteren (bijv. door overige inpandige ruimte mee te gaan nemen als extra input).
Gave tool hoor!
Grappig dat mijn adres ergens fout is geregistreerd kwa bouwjaar.
Ipv 1915 is t 1910, dat had gelijk effect op de waarde! Haha, vond dat wel grappig.

Daarnaast; hoe berekent hij de waardevermeerdering voor energielabel? Dit lijkt een hele grote impact op de waarde te hebben. Terwijl ik in mijn geval de locatie zou verwachten kwa stijging waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:19

marapuru

db.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door marapuru op 29-11-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 16:08
Op laten tekenen door de notaris bij overdracht en die meenemen in de overdracht. Laat dit ook ondertekenen door de verkopers en het ligt vast. Leg hierbij wel een bepaalde datum + eventuele kosten in vast zodat dat ook daadwerkelijk duidelijk is.

Ter referentie, bij de verkoop van mijn huis zo'n 10 jaar geleden ook een lekkage ontdekt, daar ook het eea voor vastgelegd bij de notaris echter zonder concrete data. Dat heeft mij als verkoper langer achternagezeten dan gewild maar heeft er ook voor gezorgd dat ik uiteindelijk niets heb betaald door de laksheid(en dus verjaring) van de nieuwe eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

la_fusion schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:34:
[...]

Op laten tekenen door de notaris bij overdracht en die meenemen in de overdracht. Laat dit ook ondertekenen door de verkopers en het ligt vast. Leg hierbij wel een bepaalde datum + eventuele kosten in vast zodat dat ook daadwerkelijk duidelijk is.

Ter referentie, bij de verkoop van mijn huis zo'n 10 jaar geleden ook een lekkage ontdekt, daar ook het eea voor vastgelegd bij de notaris echter zonder concrete data. Dat heeft mij als verkoper langer achternagezeten dan gewild maar heeft er ook voor gezorgd dat ik uiteindelijk niets heb betaald door de laksheid(en dus verjaring) van de nieuwe eigenaar.
Dank voor je reply en delen ervaring.

Hoe kom je dan achter een redelijk bedrag? Misschien struikel ik daar nog wel het meest over. Heb je dat toen ter plekke bepaald? Daar moet je dus beiden, zonder verder onderzoek on the spot mee akkoord gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:10
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door marapuru op 29-11-2024 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vidasci
Paralize_nl schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 01:03:
[...]

Gave tool hoor!
Grappig dat mijn adres ergens fout is geregistreerd kwa bouwjaar.
Ipv 1915 is t 1910, dat had gelijk effect op de waarde! Haha, vond dat wel grappig.

Daarnaast; hoe berekent hij de waardevermeerdering voor energielabel? Dit lijkt een hele grote impact op de waarde te hebben. Terwijl ik in mijn geval de locatie zou verwachten kwa stijging waarde.
Dankjewel! Vermoedelijk staat het bouwjaar dan verkeerd geregistreerd bij BAG (https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/), dit wordt namelijk gebruikt als bron. Mogelijk kun je het laten corrigeren.

Over het model, er wordt gebruik gemaakt van een statistisch voorspelmodel dat op basis van actueel woningaanbod verbanden leert tussen diverse kenmerken van het aanbod (waaronder bouwjaar, woonoppervlakte, type woning, energielabel, omgevingskenmerken etc.) en de vraagprijs. Vervolgens kan het model voor woningen waarvan deze kenmerken bekend zijn een actuele realistische vraagprijs inschatten. Dit is de inschatting die je op woningstats.nl/waarde kunt doen.

Voor wat betreft de invloed van energielabel op de waarde: Het model heeft dus geleerd dat voor woningen met betere energielabels gemiddeld genomen meer gevraagd wordt en verwerkt dit in de voorspelling. Omdat het model ook interacties met andere kenmerken meeneemt kan het effect van het energielabel op de waarde per woning variëren, afhankelijk van de specifieke combinatie van kenmerken. Het is dus een inschatting op maat voor de opgegeven woning.

woningstats.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 16:08
marapuru schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:39:
[...]

Dank voor je reply en delen ervaring.

Hoe kom je dan achter een redelijk bedrag? Misschien struikel ik daar nog wel het meest over. Heb je dat toen ter plekke bepaald? Daar moet je dus beiden, zonder verder onderzoek on the spot mee akkoord gaan?
Ik heb destijds navraag gedaan bij de loodgieter om een kostenberaming en daar rekening meegehouden. Datzelfde kun jij ook doen voor de vloer. Je zit immers nog niet bij de notaris. De vraag is ook waar jij mee akkoord gaat en of je daarvoor af wil zien van de woning kopen. Datzelfde geld andersom.. de waarheid ligt in het midden en is net als het kopen van het huis niet allemaal zo duidelijk, tenzij jij bijv een offerte kunt overleggen van een vloerlegger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GvNL
Vandaag gelijk al de bouwkundige keuring gehad in het bijzijn van verkoper, partner en mijzelf. Het rapport komt past volgende week, mogelijk te laat voor het verstrijken van de bedenktermijn, omdat ik verwacht dat we maandag de koopovereenkomst wel tekenen. Niet ideaal, maar het is niet anders.

Desondanks heb ik er nog altijd een goed gevoel bij. De keurder heeft van alles laten zien tijdens de keuring. Hij kwam niets schokkends tegen en niets meer dan gebruikelijk bij een woning uit 1987. Denk aan een klemmende deur, wat plekjes waar het daklood niet helemaal goed is, een enkel kozijn dat niet overal goed geverfd is. Daarnaast heeft hij ter plekke wat adviezen gegeven, bijvoorbeeld over de afvoer van de cv-ketel waar eigenlijk een beugel omheen hoort. Hij is iets meer dan 1,5 uur bezig geweest en heeft veel foto's gemaakt. Toevallig ontdekte hij in de kruipruimte een lekkage in de rioleringspijp. Die lijkt recent ontstaan te zijn. De verkoper schrok ervan en gaat snel een loodgieter inschakelen. De overdacht is pas in mei, dus zij moet het nu wel oplossen. Tijdens de eindinspectie zal ik hier scherp op zijn.

Al met al ga ik ervan uit dat het rapport geen nieuwe bijzonderheden zal bevatten. De keurder heeft geen zorgen bij dit huis. Gezien zijn ervaring en de vele goede beoordelingen over hem op de website van NRBI, ga ik ervan uit dat ik daar dan wel op moet kunnen vertrouwen. Ook met mijn eigen blik heb ik geen vreemde dingen gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
GvNL schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:14:
Vandaag gelijk al de bouwkundige keuring gehad in het bijzijn van verkoper, partner en mijzelf. Het rapport komt past volgende week, mogelijk te laat voor het verstrijken van de bedenktermijn, omdat ik verwacht dat we maandag de koopovereenkomst wel tekenen. Niet ideaal, maar het is niet anders.

Desondanks heb ik er nog altijd een goed gevoel bij. De keurder heeft van alles laten zien tijdens de keuring. Hij kwam niets schokkends tegen en niets meer dan gebruikelijk bij een woning uit 1987. Denk aan een klemmende deur, wat plekjes waar het daklood niet helemaal goed is, een enkel kozijn dat niet overal goed geverfd is. Daarnaast heeft hij ter plekke wat adviezen gegeven, bijvoorbeeld over de afvoer van de cv-ketel waar eigenlijk een beugel omheen hoort. Hij is iets meer dan 1,5 uur bezig geweest en heeft veel foto's gemaakt. Toevallig ontdekte hij in de kruipruimte een lekkage in de rioleringspijp. Die lijkt recent ontstaan te zijn. De verkoper schrok ervan en gaat snel een loodgieter inschakelen. De overdacht is pas in mei, dus zij moet het nu wel oplossen. Tijdens de eindinspectie zal ik hier scherp op zijn.

Al met al ga ik ervan uit dat het rapport geen nieuwe bijzonderheden zal bevatten. De keurder heeft geen zorgen bij dit huis. Gezien zijn ervaring en de vele goede beoordelingen over hem op de website van NRBI, ga ik ervan uit dat ik daar dan wel op moet kunnen vertrouwen. Ook met mijn eigen blik heb ik geen vreemde dingen gezien.
Je mag ook ervan uitgaan dat het rapport geen nieuwe/schokkende dingen zal bevatten als dat niet uit de mond van de keurder is gekomen. Snap dat het spannend is, maar onnodig om hierover je druk te maken.
Je kan maandag gewoon tekenen, evt. proberen te rekken tot dinsdag met een smoesje en wellicht "pushen" dat de keurder met dat rapport komt voordat de bedenktijd afloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-09 16:31
Vorige week heb ik een leuke woning bezocht. Deze woning staat sinds augustus te koop en ligt niet optimaal in zijn prijsklasse, waardoor hij niet makkelijk verkoopbaar is. Wel is de woning mooi afgewerkt. De vraagprijs ligt 10% boven mijn maximale budget.

Tijdens de bezichtiging zei de verkoopmakelaar dat hij niet verwacht de vraagprijs te krijgen, maar 4 tot 7% daaronder. Later gaf hij echter aan dat een bod van 13% onder de vraagprijs te laag zou zijn. Dat laatste bedrag is eigenlijk wat ik graag wil betalen voor het huis. Mijn maximale budget, dat 10% onder de vraagprijs ligt, is haalbaar, maar het zou een flinke concessie zijn.

Daarna spraak ik weer met de verkoopmakelaar. Hij vertelde dat er na ons iemand is geweest die het huis heeft bekeken en meteen een bod heeft uitgebracht. Hij zei erbij dat hij dit niet vertelde om ons af te schrikken, maar gewoon zodat we op de hoogte zijn. Toch lijkt het mij ontzettend onwaarschijnlijk dat er al een bod op het huis ligt. Het zou kunnen, maar het lijkt mij niet waarschijnlijk. Liegen makelaars hier soms over?

Hoe pak ik dit het beste aan? Moet ik meteen een eindbod doen of lager beginnen om een onderhandeling te starten? De verkoopmakelaar gaf aan dat de verkopers geen haast hebben, maar december is geen goede maand voor de woningmarkt, en januari is meestal ook niet veel beter. Een andere vergelijkbare woning van dezelfde makelaar staat al sinds mei te koop en is inmiddels 6% in prijs verlaagd.

Dank voor alle reacties!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:15

Sport_Life

Solvitur ambulando

Lastmanstanding schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:55:
Vorige week heb ik een leuke woning bezocht. Deze woning staat sinds augustus te koop en ligt niet optimaal in zijn prijsklasse, waardoor hij niet makkelijk verkoopbaar is. Wel is de woning mooi afgewerkt. De vraagprijs ligt 10% boven mijn maximale budget.

Tijdens de bezichtiging zei de verkoopmakelaar dat hij niet verwacht de vraagprijs te krijgen, maar 4 tot 7% daaronder. Later gaf hij echter aan dat een bod van 13% onder de vraagprijs te laag zou zijn. Dat laatste bedrag is eigenlijk wat ik graag wil betalen voor het huis. Mijn maximale budget, dat 10% onder de vraagprijs ligt, is haalbaar, maar het zou een flinke concessie zijn.

Daarna spraak ik weer met de verkoopmakelaar. Hij vertelde dat er na ons iemand is geweest die het huis heeft bekeken en meteen een bod heeft uitgebracht. Hij zei erbij dat hij dit niet vertelde om ons af te schrikken, maar gewoon zodat we op de hoogte zijn. Toch lijkt het mij ontzettend onwaarschijnlijk dat er al een bod op het huis ligt. Het zou kunnen, maar het lijkt mij niet waarschijnlijk. Liegen makelaars hier soms over?

Hoe pak ik dit het beste aan? Moet ik meteen een eindbod doen of lager beginnen om een onderhandeling te starten? De verkoopmakelaar gaf aan dat de verkopers geen haast hebben, maar december is geen goede maand voor de woningmarkt, en januari is meestal ook niet veel beter. Een andere vergelijkbare woning van dezelfde makelaar staat al sinds mei te koop en is inmiddels 6% in prijs verlaagd.

Dank voor alle reacties!
Klinkt niet als een oververhitte regio, ik zou (op basis van je gegeven informatie) 13% onder de vraagprijs bieden - dus jouw max en accepteren als dit huis aan je voorbij gaat. Wat je absoluut niet wil is een hypotheek die voor jou te hoog is.

En aangezien die andere woning ook nog te koop staat komt er vast nog wel een kans voorbij.

Een briefje kan soms wel helpen bij een laag bod , mijn vrouw was er bij onze verkoop wel gevoelig voor, ik zelf niet (en ik bepaalde ;)).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 02-12-2024 09:25 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online

Dank voor alle reacties!
Omgeving ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-09 16:31
Randstad. Gewilde gemeente, maar op de rand van de gemeente op een doorgaande weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De verkoopmakelaar zal mijns inziens niet liegen daarover.

Of het iemand is geweest die daadwerkelijk het huis wil kopen is natuurlijk maar de vraag, een bod van €1,- is natuurlijk ook gewoon een bod :) Maar reken er maar op dat verkoopmakelaars ook zijn/haar relaties aanspreken (investeerders/flippers/etc) die gewoon een mail ontvangen met daarin de brochure, sommige investeerders bieden ook gewoon (zonder te bezichtigen) een x bedrag in de hoop dat de verkoper hiermee in zee gaat, zeker als de woning al sinds augustus op de markt is. Dus ja dan zal er vast een bod liggen, de vraag is of dat een reëel bod is maar dat zal je nooit weten...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:24
Sport_Life schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:35:
[...]

He ga je weg uit Soest :).

Vrijstaand is inderdaad wel lekker, al is de definitie van vrijstaand wonen in de Achterhoek weer anders dan hier in de randstad op een kavel van 'slechts' 600m2 :D. (Tuin bijhouden is trouwens wel echt een hoop werk als je het goed wil doen, daar heb ik me wel in vergist.. tuinman hebben we gehad, maar we vonden het toch zonde om zoveel geld uit te geven).

Het scheelt dat je al een keer een verbouwing hebt gedaan dus los van de casco verbouwing zullen de kosten al bekend zijn.
Ben je ook van plan om van het gas af te gaan ed?
De woning is gekocht. Concept koopcontract volgt vandaag. 300+m2 en 5000m2 tuin/bos. Beetje onwerkelijk nog want nu is de stap vanuit westen naar Achterhoek wel soort van definitief.

Rationeel een kansloze keuze met werk in Amsterdam, maar op zoveel andere punten de beste keuze die we vermoedelijk kunnen maken.

Heel blij mee! Nu snel de financiën regelen en dan plannen gaan maken. De woning moet van a tot z verbouwd worden dus insteek is zeker om er een energiezuinige woning van te maken die gasloos ready is. Of er dan een water / water warmtepomp komt is afhankelijk van de verkoop eigen woning.

De erven schrijven alle risico’s van zich af, heb ik ook zo meegenomen in het bod, maar met een bouwkundige keuring die enkele malen van asbest verdacht materiaal spreekt toch spannend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

koentjuh schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:06:
[...]

De woning is gekocht. Concept koopcontract volgt vandaag. 300+m2 en 5000m2 tuin/bos. Beetje onwerkelijk nog want nu is de stap vanuit westen naar Achterhoek wel soort van definitief.

Rationeel een kansloze keuze met werk in Amsterdam, maar op zoveel andere punten de beste keuze die we vermoedelijk kunnen maken.

Heel blij mee! Nu snel de financiën regelen en dan plannen gaan maken. De woning moet van a tot z verbouwd worden dus insteek is zeker om er een energiezuinige woning van te maken die gasloos ready is. Of er dan een water / water warmtepomp komt is afhankelijk van de verkoop eigen woning.

De erven schrijven alle risico’s van zich af, heb ik ook zo meegenomen in het bod, maar met een bouwkundige keuring die enkele malen van asbest verdacht materiaal spreekt toch spannend 😉
K heb m volgens mij gevonden, prachtige woning, daar kun je wel iets moois van maken zeg!
Staat ook al vrij lang te koop (leeg?), als je onder de vraagprijs zit dan lijkt het wel een goede deal gebaseerd op de vraagprijzen van 2018/2019.

Tuin is ook groot zat voor een zonnepanelen weide :P.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vidasci
Get!em schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:43:
[...]

Ik had de extensie gezien. Helaas alleen voor Chrome en niet voor Firefox. Mooie krachtige tool samen met de Betrapdemakelaar extensie.

Is jouw site de opvolger van de site huisverklikker? Gezien je ook een tab daarmee hebt. Ook van een Tweakers namelijk. Samenwerking? https://www.huisverklikker.nl/

Denk dat je snel belangstelling krijgt van de makelaars bedrijven trouwens…
Inmiddels ook voor Firefox! Ik heb de woningstats extensie naast Chrome nu ook voor Firefox in orde gemaakt. Vanaf nu kan je dus ook in Firefox met een druk op de knop de waarde opvragen voor woningen op Funda. Zie de extensie pagina voor de beschikbare extensies.

woningstats.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 20:45

Saven

Administrator

Flix20 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:12:
[...]

Gefeliciteerd en nu zorgen dat je z.s.m. liefst vandaag nog een krabbel kan zetten op het voorlopig koopcontract.
Met zo'n prijs wil je niet dat de makelaar elders er nog wat extra's uit probeert te halen.
Hoe groot is dat risico echt? Dan haalt de makelaar zich voor een paar knaken zich wel veel werk/gezeik op de hals.

Overigens vandaag ook gehoord dat we in principe een woning hebben gekocht, voor een naar ons idee erg nette prijs, zeker gezien de wat hogere prijsklasse. Nu ga ik onderbewust toch een beetje stressen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
Saven schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:09:
[...]

Hoe groot is dat risico echt? Dan haalt de makelaar zich voor een paar knaken zich wel veel werk/gezeik op de hals.

Overigens vandaag ook gehoord dat we in principe een woning hebben gekocht, voor een naar ons idee erg nette prijs, zeker gezien de wat hogere prijsklasse. Nu ga ik onderbewust toch een beetje stressen :')
Wie zegt een paar knaken? Misschien komt er iemand voorbij die 20K meer bied. Het gebeurt gewoon helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ebk71 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:14:
[...]

Wie zegt een paar knaken? Misschien komt er iemand voorbij die 20K meer bied. Het gebeurt gewoon helaas.
En hoeveel knaken extra is dat voor de makelaar? Is dat het gezeik waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
Roenie schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:15:
[...]
Voor de makelaar weinig, maar voor de verkoper veel. Zolang er nog niet getekend is en de bedenktijd is nog niet voorbij is de koop nog niet rond. Zoek even in dit topic. Het gebeurt gewoon. Vind ik het netjes of leuk? Nee, maar dat doet er helaas niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:10
Roenie schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:15:
[...]
Het gebeurt helaas. Ik had drie keer een akkoord en na sluitingstijd op een andere alsnog een belletje gehad dat iemand anders meer had geboden. Niet netjes, gebeurt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GvNL
ebk71 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:14:
[...]

Dat risico kan inderdaad bestaan. We hebben de koopovereenkomst gewoon zo snel mogelijk getekend. De bedenktijd is inmiddels verstreken en het bouwtechnisch rapport is ook binnen. Dat kende trouwens geen verrassingen. Het huis is echt beter onderhouden dan wij hadden verwacht.

Komende week weer verder met de hypotheekaanvraag. Zodra dat rond is, lekker nadenken over de inrichting. Op 1 mei is de overdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
We hebben een huis gekocht en overdracht duurt, op onze voorkeur, nog even. Huis staat al langere tijd leeg en zijn/waren wat lekkages met schimmel als gevolg ook.

Nu vinden we het lastig te bepalen wat we mogen verwachten bij oplevering. Als bv een lekkage hele tijd nog heeft voortgeduurd tussen tekenen en oplevering, is het dan onze pech want wij hebben het in die staat gekocht? Of is het toch verantwoordelijkheid verkoper om lekkage te verhelpen, omdat met het langer aanhouden ervan de staat van de woning slechter wordt dan op moment van aanschaf?

We hebben geen aankoopmakelaar waar we het aan kunnen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Hertog_Martin schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:37:
We hebben een huis gekocht en overdracht duurt, op onze voorkeur, nog even. Huis staat al langere tijd leeg en zijn/waren wat lekkages met schimmel als gevolg ook.

Nu vinden we het lastig te bepalen wat we mogen verwachten bij oplevering. Als bv een lekkage hele tijd nog heeft voortgeduurd tussen tekenen en oplevering, is het dan onze pech want wij hebben het in die staat gekocht? Of is het toch verantwoordelijkheid verkoper om lekkage te verhelpen, omdat met het langer aanhouden ervan de staat van de woning slechter wordt dan op moment van aanschaf?

We hebben geen aankoopmakelaar waar we het aan kunnen vragen.
Maar wat heb je met de suggesties uit je eerdere topic gedaan?
Woning aankopen met lekkages

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Toke_gt schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:55:
[...]

Maar wat heb je met de suggesties uit je eerdere topic gedaan?
Woning aankopen met lekkages
Dakpan is toen (provisorisch) teruggeplaatst en we zijn overgegaan op koop. Maar nu ligt ie er weer af, twee nu zelfs, en komt er weer regen naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:11
Hertog_Martin schreef op maandag 9 december 2024 @ 06:31:
[...]

Dakpan is toen (provisorisch) teruggeplaatst en we zijn overgegaan op koop. Maar nu ligt ie er weer af, twee nu zelfs, en komt er weer regen naar binnen.
Waarom doe je jezelf (en je nieuwgekochte object) geen plezier en vraag je of je de boel mag komen fixen? Bij nee op die vraag lijkt het mij een sterke casus om later nog wat te verhalen, maar de makkelijkste oplossing lijkt mij de boel gewoon vast dicht te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Spherix schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:21:
[...]

Waarom doe je jezelf (en je nieuwgekochte object) geen plezier en vraag je of je de boel mag komen fixen? Bij nee op die vraag lijkt het mij een sterke casus om later nog wat te verhalen, maar de makkelijkste oplossing lijkt mij de boel gewoon vast dicht te maken.
Staan we zeker voor open, maar vraag is of we dan niet de verantwoordelijkheid en kosten van een ander op ons aan het nemen zijn. Misschien kiezen we daar vrijwillig alsnog voor, maar wil eerst gewoon weten hoe het in dit geval officieel werkt qua voor wie de lasten zijn van additionele waterschade tussen tekenen koopcontract en overdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Iemand een idee hoe lang het duurt voordat de afspraak voor het tekenen van een koopcontract wordt ingepland? Vlak voor het weekend te horen gekregen dat het bod is geaccepteerd, maar heb nog niet gehoord wanneer ik mag komen tekenen :) Ik hoor vaak "zo snel mogelijk", maar geen idee of dat 1 dag of juist een week nog duurt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:32
Saven schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:44:
Iemand een idee hoe lang het duurt voordat de afspraak voor het tekenen van een koopcontract wordt ingepland? Vlak voor het weekend te horen gekregen dat het bod is geaccepteerd, maar heb nog niet gehoord wanneer ik mag komen tekenen :) Ik hoor vaak "zo snel mogelijk", maar geen idee of dat 1 dag of juist een week nog duurt :+
Normaliter gaat dit wel binnen een paar dagen. N = 1 in mijn geval stuurde de verkoopmakelaar meerdere keren het koopcontract op met fouten :+ . Eigen makelaar zat ertussen , zag dit gelukkig en zat erachteraan. Hierdoor duurde het bij mij twee weken voordat het juiste contract er was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

champion16 schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:48:
[...]

Normaliter gaat dit wel binnen een paar dagen. N = 1 in mijn geval stuurde de verkoopmakelaar meerdere keren het koopcontract op met fouten :+ . Eigen makelaar zat ertussen , zag dit gelukkig en zat erachteraan. Hierdoor duurde het bij mij twee weken voordat het juiste contract er was.
Ah lekker dan :P Uit interesse: om wat voor fouten gaat het dan? Ik heb geen aankoopmakelaar en aangezien ik voorheen altijd nieuw/zelf heb gebouwd is het kopen van een bestaande woning nogal onbekend terrein :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• champion16
  • Laatst online: 09:32
Saven schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:03:
[...]

Ah lekker dan :P Uit interesse: om wat voor fouten gaat het dan? Ik heb geen aankoopmakelaar en aangezien ik voorheen altijd nieuw/zelf heb gebouwd is het kopen van een bestaande woning nogal onbekend terrein :+
In mijn geval kocht ik een appartement. De eerste keer stond het "aandeel" van mij in de VVe niet goed, tot 2x toe maakte de verkopend makelaar een fout. De tweede keer was de bijdrage voor de VVe met 20 euro omhoog gegaan wat ook niet verwerkt was in het contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vidasci
Bij mij zat tussen het moment dat het bod geaccepteerd werd en het tekenen van de koopovereenkomst nog geen week, was zelfs een fysiek tekenmoment met de verkopers erbij. Bij de verkoop van mijn vorige woning was het vergelijkbaar maar ging het zelfs nog iets sneller omdat er digitaal getekend werd. In beide gevallen waren er geen bijzonderheden (nagenoeg geen afwijking van model koopovereenkomst) en makelaars die goed doorpakten. Vooral dat laatste kan nog wel een verschil maken.

woningstats.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GvNL
Op dinsdag het bod gedaan, donderdagochtend bod geaccepteerd. Verkoopmakelaar verzocht ons kort daarna om een aantal documenten in te vullen en een kopie van onze identiteitsbewijzen te mailen. Die dag ontvingen wij ter controle de concept-koopovereenkomst. Op vrijdag gaven wij akkoord. Maandagochtend ontvingen wij de definitieve koopovereenkomst ter ondertekening en die hebben wij toen ook vrij snel getekend.

De verkoopmakelaar hield de vaart er goed in en bij de ondertekening heeft de verkoper zelf ook snel getekend, waardoor wij maandagochtend al konden tekenen. Dit ging overigens digitaal en was heel eenvoudig. Omdat we het concept al voor het weekend hadden gelezen, kende de definitieve overeenkomst geen verrassingen en konden we direct tekenen na de laatste controle van de bepalingen.

[ Voor 18% gewijzigd door GvNL op 09-12-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:55
Hertog_Martin schreef op maandag 9 december 2024 @ 06:31:
[...]

Een dak laten herstellen hoeft niet veel te kosten, wij hebben ons huis laten voorzien van nieuw dakbeschot, nieuwe riggels en panlatten, daarna de originele pannen terug (geglazuurd, dus nog goed) voor iets van 2000 euro, was twee dagen werk, en best een lap dak met dakkapellen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Hangt er ook vanaf of er bij een notaris getekend moet worden, zoals bijvoorbeeld in Amsterdam gebruikelijk is. Bij ons was dat een behoorlijk vertragende factor en heeft het uiteindelijk 2,5 week geduurd tot we konden tekenen. Vond ik erg lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
SL104 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:03:
[...]

Hangt er ook vanaf of er bij een notaris getekend moet worden, zoals bijvoorbeeld in Amsterdam gebruikelijk is. Bij ons was dat een behoorlijk vertragende factor en heeft het uiteindelijk 2,5 week geduurd tot we konden tekenen. Vond ik erg lang.
Liever wat langer wachten voor een kwalitatief, goed koopcontract dan snel handelen en kort wachten voor een bagger opgesteld werk door een makelaar die geen jurist is maar wel doet alsof hij er een is.
Wees blij zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guysp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-09 07:29
In mijn geval zijn we nu 2 weken verder sinds het bod is geaccepteerd en morgen ga ik het koopcontract tekenen. Ligt denk ik een beetje aan de situatie, hier was nog het bepalen van de vaste parkeerplaats bij het complex een vertragende factor.

// TODO: Schrijf een signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 15-09 16:37
Ik kan mij oriënteren op de huizenmarkt, en ik heb een aantal vragen:
  • Ik heb een proeftijd deze maand, maar ik verwacht dat ik deze prima doorkom. Zou ik dan nu al woningen kunnen bezichtigen en eventueel onder voorbehoud van financiering een bod kunnen doen?
  • Mijn bedrijf heeft een IKB, waar ook 8% vakantiegeld in zit. Ik lees verschillende dingen over dat je IKB wel of niet mee kan nemen in je hypotheek. Heeft iemand hier een overzicht van? Voor mij is IKB meenemen in mijn inkomen wel een must om kans te maken.
  • Ik zit momenteel bij de ING, die geven ook 'korting' op rente als je een hypotheek neemt bij hun. Zijn ze echter uberhaupt competatief? Ik wil namelijk ook liever van mijn ING rekening af op den duur.
  • Hoe sterk is een aankoopmakelaar nog aan te raden in de huidige tijd? Een vriend van mij heeft net een huis gekocht door gewoon zelf te bieden, is de markt nog zo ondoorzichtig tegenwoordig dat je een aankoopmakelaar echt nodig hebt?
Dank jullie wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeardyHamster
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:10
Santee schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:02:
Ik kan mij oriënteren op de huizenmarkt, en ik heb een aantal vragen:
  • Ik heb een proeftijd deze maand, maar ik verwacht dat ik deze prima doorkom. Zou ik dan nu al woningen kunnen bezichtigen en eventueel onder voorbehoud van financiering een bod kunnen doen?
  • Mijn bedrijf heeft een IKB, waar ook 8% vakantiegeld in zit. Ik lees verschillende dingen over dat je IKB wel of niet mee kan nemen in je hypotheek. Heeft iemand hier een overzicht van? Voor mij is IKB meenemen in mijn inkomen wel een must om kans te maken.
  • Ik zit momenteel bij de ING, die geven ook 'korting' op rente als je een hypotheek neemt bij hun. Zijn ze echter uberhaupt competatief? Ik wil namelijk ook liever van mijn ING rekening af op den duur.
  • Hoe sterk is een aankoopmakelaar nog aan te raden in de huidige tijd? Een vriend van mij heeft net een huis gekocht door gewoon zelf te bieden, is de markt nog zo ondoorzichtig tegenwoordig dat je een aankoopmakelaar echt nodig hebt?
Dank jullie wel.
-Ik denk dat het niet uitmaakt dat je proeftijd nog loopt helemaal gezien dat je waarschijnlijk niet deze maand als een huis gekocht hebt, maar mogelijk weet een andere tweaker dat beter.
-Over wat er wel en niet meegenomen wordt voor de berekening is uiteindelijk te vinden voor een bank/adviseur in je werkgeversverklaring. Wat daar allemaal op staat kan je bij je HR afdeling navragen.
- Ja je kan altijd bij je eigen bank een hypotheek nemen, maar of dat voor jouw situatie de beste deal is dat weet je nooit zeker. ik zelf zou adviseren dat je op zoekt gaat naar een hypotheekadviseur. zij kunnen jou hier goed uitleggen wat de mogelijkheden zijn en zij hebben keuze uit meerdere partijen waardoor je soms een betere rente percentage kan krijgen.
-Een aankoopmakelaar kan je zeker helpen in deze huidige tijd imho. Dat gezegd hebbende betekent het niet dat je zonder aankoopmakelaar geen huis kan kopen. Het kan je wel helpen met een goede bied strategie of meekijken naar de technische staat van een huis. Uiteindelijk zal dit een overweging moeten zijn of je er geld voor over hebt om een aankoopmakelaar in de hand te nemen.
Zelf heb ik recent voor een aankoopmakelaar gekozen, na een half jaar zelf geprobeerd te hebben zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekejoeke
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:44
Wij gaan komende vrijdag een woning bezichtigen. Noorden des lands. Wij dubben een beetje over de strategie. Wij zijn voornemens een bod boven vraagprijs te bieden maar ook met een "take it or leaf it" ultimatum. Huizenkopers of verkopers hier ervaring mee en nu vraag ik om een opinie, zou dit positief of juist negatief voor ons zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:47
Toekejoeke schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:55:
Wij gaan komende vrijdag een woning bezichtigen. Noorden des lands. Wij dubben een beetje over de strategie. Wij zijn voornemens een bod boven vraagprijs te bieden maar ook met een "take it or leaf it" ultimatum. Huizenkopers of verkopers hier ervaring mee en nu vraag ik om een opinie, zou dit positief of juist negatief voor ons zijn?
Denk dat het er heel erg aan ligt hoe lang het al te koop staat en of er meer gegadigden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekejoeke
Net en aan de keren "bewaard" te zijn op Funda, voor onze regio enorm veel gegadigden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:20
deejeebv schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:57:
[...]

Denk dat het er heel erg aan ligt hoe lang het al te koop staat en of er meer gegadigden zijn.
En hoe goed het bod is. Als verkoper zou ik alleen naar het bod kijken en niet naar dat ultimatum. Verkocht krijg je het toch wel, dat hoef je niet overhaast te doen want heel simpel gezegd is ie volgende maand toch weer meer waard.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:30

Sandyman538

SandstorM [148839]

Toekejoeke schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:05:
Net en aan de keren "bewaard" te zijn op Funda, voor onze regio enorm veel gegadigden.
Verplaats je in de positie vd verkoper en bedenk wat voor bod aantrekkelijk zou zijn om de rest van de potentiële kopers niet meer te laten bezichtigen. Moet wel een echt bijzonder aantrekkelijk bod zijn om een woning die net te koop staat in deze markt dan 'snel' te willen verkopen.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekejoeke
Het huis wordt momenteel door oudere mensen bewoond. Kleine gemeenschap en wij zijn "locals" en bieden boven vraagprijs. Hier in de regio worden nogal wat woningen verkocht aan "import". Dus mijn gedachte en hoop is dat gun factor ook een rol speelt. Naast het feit dat het een goed bod met goede voorwaarden is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het kan ook echt tegen je werken. Veel mensen houden er niet van om onder druk gezet te worden. Daar komt bij dat een 'goed bod boven de vraagprijs' totaal niet bijzonder is. Bijna elke verkoop heeft dat. Je moet een bod doen dat echt heel goed is. Dat de kans dat iemand anders er overheen gaat sowieso al erg klein is.

Je wedt nu op 2 paarden eerst onder druk zetten en later op 'wij zijn ook locals'. Persoonlijk vind ik die twee echt tegengesteld.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ela937
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14-09 08:29
Toekejoeke schreef op maandag 16 december 2024 @ 07:22:
Het huis wordt momenteel door oudere mensen bewoond. Kleine gemeenschap en wij zijn "locals" en bieden boven vraagprijs. Hier in de regio worden nogal wat woningen verkocht aan "import". Dus mijn gedachte en hoop is dat gun factor ook een rol speelt. Naast het feit dat het een goed bod met goede voorwaarden is.
Die oudere mensen hebben vast ook kinderen die ze uiteindelijk zoveel mogelijk willen achterlaten en willen nog zonder geldzorgen verder leven.

Ik ken de dynamiek persoonlijk niet van een klein dorp, maar dat locals pluspunt scheelt gok ik alleen bij een verschil van een paar duizend euro.

Als er meer op het spel staat zou dat voor de meeste mensen niet uitmaken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekejoeke
Is voor mij ook geen dagelijkse kost, daarom vraag ik hier ook om ervaringen. 3 maand terug ook een woning bezocht. 20k onder vraagprijs geboden, uiteindelijk 2 geïnteresseerden die 20k onder vraagprijs hadden geboden. Woning is voor de vraagprijs verkocht. Volgens de statistieken gaat ongeveer de helft onder of op de vraagprijs weg en de andere helft boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vidasci
Bij ons heeft dit wel gewerkt. Ik had de woning al op social media gezien bij de makelaar voordat deze op funda kwam. Ik kende de buurt en het type huis en heb gelijk een bezichtiging gepland zo snel als mogelijk was. Uiteindelijk kwam de advertentie pas een dag voor onze bezichtiging op funda. We wisten ook dat de tweede bezichtigingsdag enkele dagen daarna pas en hebben direct een goed bod neergelegd (zonder ontbindende voorwaarden en boven de vraagprijs). Hierbij wel vermeld dat we graag binnen twee dagen horen of het akkoord is. Hierbij ook een motivatiebrief gestuurd. Na twee dagen werd het ons gegund en zijn de overige bezichtigingen afgebeld.

Bij ons voelde deze strategie goed want:
  • De verkopers hadden voorkeur voor snelle verkoop omdat ze nog geen nieuwe woning hadden
  • Wij als een van de eersten de woning konden bezichtigen
  • Ik de markt erg goed kende wist is wat een 'goed' bod zou zijn
Mocht ons bod geweigerd worden hadden we altijd in een inschrijving alsnog een bod kunnen doen. Hou er wel rekening mee dat de markt inmiddels veranderd is, dit was ruim een jaar geleden en in een buurt waar (toen) niet extreem veel werd overboden.

woningstats.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmat0
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 15:00
BeardyHamster schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:23:
[...]

-Ik denk dat het niet uitmaakt dat je proeftijd nog loopt helemaal gezien dat je waarschijnlijk niet deze maand als een huis gekocht hebt, maar mogelijk weet een andere tweaker dat beter.
-Over wat er wel en niet meegenomen wordt voor de berekening is uiteindelijk te vinden voor een bank/adviseur in je werkgeversverklaring. Wat daar allemaal op staat kan je bij je HR afdeling navragen.
- Ja je kan altijd bij je eigen bank een hypotheek nemen, maar of dat voor jouw situatie de beste deal is dat weet je nooit zeker. ik zelf zou adviseren dat je op zoekt gaat naar een hypotheekadviseur. zij kunnen jou hier goed uitleggen wat de mogelijkheden zijn en zij hebben keuze uit meerdere partijen waardoor je soms een betere rente percentage kan krijgen.
-Een aankoopmakelaar kan je zeker helpen in deze huidige tijd imho. Dat gezegd hebbende betekent het niet dat je zonder aankoopmakelaar geen huis kan kopen. Het kan je wel helpen met een goede bied strategie of meekijken naar de technische staat van een huis. Uiteindelijk zal dit een overweging moeten zijn of je er geld voor over hebt om een aankoopmakelaar in de hand te nemen.
Zelf heb ik recent voor een aankoopmakelaar gekozen, na een half jaar zelf geprobeerd te hebben zonder succes.
- Ik ga ervan uit dat je IKB krijgt vanuit een overheidsinstelling? (Defensie, RIJK, gemeente). Zeer waarschijnlijk mag je het dan meetellen. Ik weet dat IKB vanuit CAO RIJK meegeteld word voor de hypotheekaanvraag. Als je werkgeversverklaring opvraagt staat er voor de lezer een uitleg in, in mijn uitleg word geschreven dat de IKB een vaste beloning is. En daardoor mag het meegenomen worden voor een hypotheek aanvraag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:29

Rmg

Ik heb verkocht in 2021, in een gebied waar werd en word overboden.

We hadden een aantal biedingen met een "ultimatum" die hebben we allemaal bedankt voor hun bod en medegedeeld dat t bod werd meegenomen in het aangegeven biedprocess.

Wel wat tegengesputter maar niemand heeft daadwerkelijk zijn bod "ingetrokken"

Stuk voor stuk te lage biedingen. Dus die hebben aan het einde nog een berichtje gehad dat ze het niet geworden waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Hoe graag wil je de woning? Take or Leave it of niet, als ik de verkoper was en je bod was onder de vraagprijs zou ik sowieso met een tegenbod komen. Eens even kijken of je er dan echt van wegloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
In 2013 heb ik een take in or leave in bod gedaan dat 15% onder de vraagprijs lag, en de vraagprijs was al een paar keer verlaagd. Dat bod werd geaccepteerd, maar dat was natuurlijk een compleet andere markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
HEY_DUDE schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:27:
[...]

Hoe graag wil je de woning? Take or Leave it of niet, als ik de verkoper was en je bod was onder de vraagprijs zou ik sowieso met een tegenbod komen. Eens even kijken of je er dan echt van wegloopt.
@Toekejoeke wil toch juist boven de vraagprijs bieden? Dat kun je best proberen. Genoeg mensen die enorm opzien tegen al het gedoe met kijkers, huis opruimen en steeds elders verblijven. Als het bod goed genoeg is, kan dat aantrekkelijke optie zijn. Gaan ze er niet op in, laat je je bod staan. Kan het altijd nog het beste bod blijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toekejoeke
Bedankt allen voor jullie ervaringen. Zoals ik het op mijn klompen kon aanvoelen zijn er positieve en negatieve ervaringen.

Wij gaan het denk ik wel proberen, met een bod dus boven vraagprijs en met aantrekkelijke voorwaarden en hopelijk speelt gunfactor nog mee aangezien we "locals" zijn. Hopelijk geven de combinatie van deze 3 factoren de doorslag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:29
Toekejoeke schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:50:
Bedankt allen voor jullie ervaringen. Zoals ik het op mijn klompen kon aanvoelen zijn er positieve en negatieve ervaringen.

Wij gaan het denk ik wel proberen, met een bod dus boven vraagprijs en met aantrekkelijke voorwaarden en hopelijk speelt gunfactor nog mee aangezien we "locals" zijn. Hopelijk geven de combinatie van deze 3 factoren de doorslag..
Onze makelaar werd net voor ons huis op Funda zou komen benaderd door een (brutale) koper. Hij zei een goed bod te willen doen met goede voorwaarden (geen bouwkundige keuring, geen financieringsvoorbehoud).
Volgende middag komen kijken, bod waar wij ons in konden vinden. Meteen de volgende dag beiden getekend (donderdag). Als het niet door zou gaan zou het die dinsdag erna op Funda komen.
Blij met de snelle afloop, zij ook blij, want hadden al meerdere keren mis gegrepen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:14
THM0 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:09:
[...]

Volgens mij snappen we het allemaal prima. @bazzemans zijn taxateur heeft prutswerk geleverd wat nu een hoop stress oplevert omdat de hoogte van overbrugging nu beperkter is dan zou moeten. Taxateur doet alsof het niet hersteld kan worden en heeft het blijkbaar geschikt in de factuur.
Echter heeft @bazzemans zich wijs laten maken dat het bij een nieuwe taxatie door koper wél rechtgezet kan worden, hetgeen gewoon exact dezelfde casus is als de oorspronkelijke taxatie laten corrigeren of opnieuw laten doen. Als kopers een hoog deel van de koopsom moeten financieren kunnen ze nog weleens voor een onaangename verassing komen te staan.

NWWI is gewoon niet makkelijk als het gaat om de waarde van een pand in korte periode fors hoger te laten waarderen, ongeacht de opdrachtgever.

Daarom mijn eerdere punt: de oorspronkelijke taxateur dit laten herstellen, het is namelijk niet eenvoudig.

Voor de WOZ maakt het ook niet uit, daar wordt vrijwel altijd de koopsom voor gehanteerd evenals recente koopsommen van referentiepanden. Maar grote kans dat referentiepand #1 dan de woning zelf is.
Nou voor degenen die het interesseert: onze financiering is er doorheen gekomen én de kopers van onze woning hebben de financiering rond. Er is een taxateur langsgeweest en niks gehoord over issues met de taxatie. Kortom: onze verkoopadviseur heeft ons prima geadviseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
rboy11 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:21:
[...]

In dit geval zou de heffingsgrondslag o.g.v. art 13 wbr dan ook nog een lager worden begrijp ik.

Ik ga de notaris contacten morgen, ben benieuwd naar hun reactie.

In elk geval heel erg bedankt voor je hulp!
Moest ineens aan je denken. Hoe was dit nog afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

deejeebv schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:39:
[...]

In 2013 heb ik een take in or leave in bod gedaan dat 15% onder de vraagprijs lag, en de vraagprijs was al een paar keer verlaagd. Dat bod werd geaccepteerd, maar dat was natuurlijk een compleet andere markt.
Ik heb in 2023 hetzelfde gedaan….met succes. Was enige bieder.

Straat verderop werd een zelfde type huis op zelfde moment verkocht per inschrijving, 10 inschrijvers, boven vraagprijs.

6 maanden geleden werd een huis naast de onze verkocht voor 10% boven vraagprijs, zelfde type, bouwjaar, zelfde vraagprijs.

Soms is t niet locatie en type huis, maar een moment of kans. En kan het moment dus slechts een paar weken uit elkaar verschillen.

• Jemi
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-09 09:38
Begin januari gaan wij een woning bezichtigen waar we op basis van de foto's en de ligging erg enthousiast over zijn. Momenteel hebben we een eigen woning, gekocht in 2015. Gezien de geschatte waarde en de openstaande hypotheek verwachten we een flinke overwaarde te hebben, die we willen gebruiken voor de aankoop van het nieuwe huis.

Onze huidige woning is instapklaar, waardoor we overwegen het voorbehoud van verkoop van onze eigen woning weg te laten. Toch zitten we met een paar vragen:

- Hoe groot is de impact van bieden onder voorbehoud van verkoop van je eigen huis?
- Maakt een bod met ontbindende voorwaarden je kansloos in de huidige woningmarkt?

Het volledig schrappen van het voorbehoud van financiering voelt als een groot risico, dus dat willen we liever behouden.

Hebben jullie ervaringen of tips die ons kunnen helpen bij het maken van de juiste keuze?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-09 12:24
Jemi schreef op donderdag 26 december 2024 @ 14:02:
Begin januari gaan wij een woning bezichtigen waar we op basis van de foto's en de ligging erg enthousiast over zijn. Momenteel hebben we een eigen woning, gekocht in 2015. Gezien de geschatte waarde en de openstaande hypotheek verwachten we een flinke overwaarde te hebben, die we willen gebruiken voor de aankoop van het nieuwe huis.

Onze huidige woning is instapklaar, waardoor we overwegen het voorbehoud van verkoop van onze eigen woning weg te laten. Toch zitten we met een paar vragen:

- Hoe groot is de impact van bieden onder voorbehoud van verkoop van je eigen huis?
- Maakt een bod met ontbindende voorwaarden je kansloos in de huidige woningmarkt?

Het volledig schrappen van het voorbehoud van financiering voelt als een groot risico, dus dat willen we liever behouden.

Hebben jullie ervaringen of tips die ons kunnen helpen bij het maken van de juiste keuze?

Alvast bedankt!
Je vragen zijn moeilijk algemeen te beantwoorden. Hangt vooral af van de woning die jullie gaan bezichtigen. Als die super courant is en mensen staan in de rij, dan ben je met een bod met voorbehouden redelijk kansloos. Staat de woning echter al maanden te koop, dan zijn voorbehouden waarschijnlijk minder spannend voor een verkoper.

Overigens denk ik dat “voorbehoud onder verkoop van eigen woning” wel één van de minst leuke voorbehouden is om als verkoper te zien. Ik zou dat in ieder geval niet zo snel accepteren. En waarom zou je überhaupt dat voorbehoud opnemen als je zelf een super courant huis te verkopen hebt?

Eigen ervaring: geboden met voorbehoud keuring en financiering. Wel bij een woning die al ruim 2 maanden te koop stond, in Noord-Limburg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-09 21:30

fub

Groot. Want de verkoper heeft geen invloed op dat proces, dus het wordt dan een "open ended" verhaal voor hun. Maar het ligt er ook aan hoe snel ze er van af willen/moeten -- als ze zelf ook nog zoekende zijn en ze het niet erg vinden om nog een half jaartje te blijven zitten, dan hoeft het geen probleem te zijn. Maar in het algemene geval zal jou bod veel minder aantrekkelijk zijn.
Daar zijn ook wel oplossingen voor te vinden -- sommige adviseurs kunnen een afsluitgarantie geven. Maar omdat het uitsluitsel krijgen over een financiering meestal redelijk vlot kan gebeuren is dat vaak een veel minder bezwarend voorbehoud.
Maar zorg er wel voor dat je met een adviseur hebt gekeken naar wat je bandbreedte ongeveer is voordat je een bod doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vidasci

Alvast bedankt!
Onder voorbehoud verkoop eigen woning lijkt me vrijwel overal in deze markt kansloos. Als dat geaccepteerd wordt zou ik het huis nog eens heel goed bekijken :). Aangezien je zelf een instapklare woning met flinke overwaarde hebt maak je je bod daarmee onnodig onaantrekkelijk.

Er worden nog wel genoeg woningen verkocht onder voorbehoud voor financiering en/of bouwkundige keuring. Als er echter veel interesse is voor de woning is de kans wel groot dat je het gaat verliezen van een vergelijkbaar bod zonder voorbehoud (is ons ook overkomen).

Bouwkundige keuring zou je evenueel ook in de bedenktijd kunnen laten doen.

woningstats.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GvNL
vidasci schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:41:
[...]

Onder voorbehoud verkoop eigen woning lijkt me vrijwel overal in deze markt kansloos. Als dat geaccepteerd wordt zou ik het huis nog eens heel goed bekijken :). Aangezien je zelf een instapklare woning met flinke overwaarde hebt maak je je bod daarmee onnodig onaantrekkelijk.

Er worden nog wel genoeg woningen verkocht onder voorbehoud voor financiering en/of bouwkundige keuring. Als er echter veel interesse is voor de woning is de kans wel groot dat je het gaat verliezen van een vergelijkbaar bod zonder voorbehoud (is ons ook overkomen).

Bouwkundige keuring zou je evenueel ook in de bedenktijd kunnen laten doen.
Om te bieden zonder voorbehoud van financiering, zou een biedverzekering uitkomst kunnen bieden. Je bod wordt aantrekkelijker zonder onnodige risico's. Zelf heb ik dit ook overwogen, hoewel ons openingsbod met voorbehoud van financiering gelijk geaccepteerd werd.

Ten aanzien van bouwtechnische keuring hebben wij ook afgesproken om dit in de bedenktijd te doen. Uiteindelijk is dit zelfs gelukt op de dag nadat het bod werd geaccepteerd en nog voordat de koopovereenkomst was getekend. Het rapport werd opgeleverd tijdens de bedenktijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jemi
Bedankt voor jullie reacties @JeroenVerweij, @fub, @vidasci en @GvNL !

Ik heb besloten het voorbehoud van verkoop van mijn eigen woning weg te laten, omdat ik verwacht dat dit geen problemen zal opleveren.

Daarnaast twijfel ik over het laten uitvoeren van een bouwtechnische keuring. Het gaat om een huis uit de late jaren ’90. Bij mijn huidige woning(1969), die ik in 2015 heb gekocht en volledig verbouwd, heb ik destijds ook geen bouwtechnische keuring laten doen. Ik vraag me af of een keuring echt meerwaarde biedt, of dat je met gezond technisch inzicht wel een inschatting moet kunnen maken?

Tot slot wil ik nog een extra gesprek met mijn adviseur plannen over het bieden zonder voorbehoud van financiering. Zijn er zaken die ik daarbij zeker niet over het hoofd mag zien? Alle adviezen zijn welkom!

Wederom bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Jemi schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:59:

Ik heb besloten het voorbehoud van verkoop van mijn eigen woning weg te laten, omdat ik verwacht dat dit geen problemen zal opleveren.

Daarnaast twijfel ik over het laten uitvoeren van een bouwtechnische keuring. Het gaat om een huis uit de late jaren ’90. Bij mijn huidige woning(1969), die ik in 2015 heb gekocht en volledig verbouwd, heb ik destijds ook geen bouwtechnische keuring laten doen. Ik vraag me af of een keuring echt meerwaarde biedt, of dat je met gezond technisch inzicht wel een inschatting moet kunnen maken?

Tot slot wil ik nog een extra gesprek met mijn adviseur plannen over het bieden zonder voorbehoud van financiering. Zijn er zaken die ik daarbij zeker niet over het hoofd mag zien? Alle adviezen zijn welkom!

Ik ging er ook niet van uit dat het nodig was, "iedereen" merkte op dat er weinig mis mee kon zijn en het zonde van het geld zou zijn. Maar voor m'n gemoedsrust toch maar gedaan gezien de waarde van de woning.

Er kwamen toch wat kleinere punten tevoorschijn, met name dakbdekking etc. Uiteindelijk met de verkoper afgesproken dat we de koopprijs met een paar duizend euro verlagen. Dus dat maakte de kosten het sowieso waard.

Daarnaast vond ik het prettig dat de bouwkundige wat tips gaf over onderhoud en algemeen.

Dus voor de paar honderd euro zou ik het niet laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Toekejoeke schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:50:
hopelijk speelt gunfactor nog mee aangezien we "locals" zijn.
Dat wordt door kopers altijd zo gigantisch overschat. De gunfactor bestaat in feite niet, tenzij het gegund wordt vanwege het hoogste bod ofwel beste voorwaarden ;) Of je moet de verkopers goed kennen. Maar dan nog leg je het vaak af als je niet het hoogste of gelijkwaardig bod uitbrengt.

In mijn geval gaf de verkoper aan niet eens naar de teksten in het biedlogboek gekeken te hebben maar puur naar biedingen en voorwaarden :') n=1 in dit geval maar toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:32
Jemi schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:59:

late jaren 90 houdt in dat een heleboel dingen inmiddels 25+ jaar oud zijn. Betonnen dakpannen, bitumen daken, velux zolderramen komt er allemaal aan. En 'het ziet er nog goed uit dus ik verwacht niet snel wat' is de veiligste uitspraak die een keurder kan doen terwijl het water langs de binten druppelt >:)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:11
Saven schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:33:
[...]

Dat wordt door kopers altijd zo gigantisch overschat. De gunfactor bestaat in feite niet, tenzij het gegund wordt vanwege het hoogste bod ofwel beste voorwaarden ;) Of je moet de verkopers goed kennen. Maar dan nog leg je het vaak af als je niet het hoogste of gelijkwaardig bod uitbrengt.

In mijn geval gaf de verkoper aan niet eens naar de teksten in het biedlogboek gekeken te hebben maar puur naar biedingen en voorwaarden :') n=1 in dit geval maar toch
Zo zou ik er ook naar kijken. Je kan iemand wel je huis gunnen, maar ja, hoeveel is dat je waard?.Uiteindelijk is het een zakelijke transactie.en elke 1000 euro is meegenomen lijkt.me .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Groot!
Maar even een tegengeluid, afgelopen week een transactie gezien waarin deze bepaling in het koopcontract zat en waarbij de verkoop eigenwoning op 4 maanden was gezet en de eigen woning uiteindelijk binnen 1,5maand verkocht werd.

Moeilijke regio qua prijsklasse, moeilijke markt qua type woning.

In zowel verkoop als aankoop woning ging t om A label woning van bouwjaar 2005 en nieuwer. Maar prijs lag bij beide te ver boven gemiddelde inkomen van de regio om snelle verkoop te hebben. Beide woningen zouden in regio Randstad >1,3M zijn en verkocht worden binnen no-time. Nu zaten ze <700k
Nee, maar geeft wel een nadeel tegenover een concurrent die zonder bied. Gunfactor (bijv een persoonlijke brief) kan een tegenwicht bieden.
Heb je geen of weinig concurrentie, dan maakt t natuurlijk helemaal niet veel uit. Bijv bij huizen die al langer dan 2mnd te koop staan.
Hint: die huizen zijn soms om onduidelijke redenen niet in de eerste koopwoede gekocht, het kan interessant zijn die te bezoeken en je te laten verrassen.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 27-12-2024 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekejoeke
Saven schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:33:
[...]

We gaan er bij dit huis niet achter komen, na bezichtiging besloten geen bod te doen. Ik ken echter wel gevallen waar het gegund is op goede voorwaarden en motivatie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemi
Saven schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:14:
[...]

Ik ging er ook niet van uit dat het nodig was, "iedereen" merkte op dat er weinig mis mee kon zijn en het zonde van het geld zou zijn. Maar voor m'n gemoedsrust toch maar gedaan gezien de waarde van de woning.

Er kwamen toch wat kleinere punten tevoorschijn, met name dakbdekking etc. Uiteindelijk met de verkoper afgesproken dat we de koopprijs met een paar duizend euro verlagen. Dus dat maakte de kosten het sowieso waard.

Daarnaast vond ik het prettig dat de bouwkundige wat tips gaf over onderhoud en algemeen.

Dus voor de paar honderd euro zou ik het niet laten :)
Ik snap je aanpak, maar dan heb je waarschijnlijk geen bod gedaan met een voorbehoud van een bouwtechnische keuring, toch? Heb je die keuring op eigen initiatief laten uitvoeren in de eerste bedenktijd, nadat je bod geaccepteerd was?

Als ik zo’n keuring in de voorwaarden opneem, verklein ik natuurlijk weer mijn kansen. :P

Ik vind het trouwens best lastig in te schatten hoe populair een huis is. Maar ja, ik ga er eigenlijk vanuit dat elk instapklaar huis tegenwoordig zo weg is en je dus meteen een enorm goed bod neer moet leggen bij zo'n huis.

[ Voor 9% gewijzigd door Jemi op 28-12-2024 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 09:01
vidasci schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:58:
Mocht ons bod geweigerd worden hadden we altijd in een inschrijving alsnog een bod kunnen doen. Hou er wel rekening mee dat de markt inmiddels veranderd is, dit was ruim een jaar geleden en in een buurt waar (toen) niet extreem veel werd overboden.
Ik heb zelf op dit moment een woning in de verkoop en ik zou in de huidige markt nooit een bod vooraf aannemen. Als een huis goed in de markt ligt, dan wordt het tegenwoordig toch vaak een biedingverhaal. Ik hoop toch dat iemand het hier ook gaat doen. Ga ik weigeren, maar het is fijn om een goed bod "achter de hand" te hebben. Lekker om te kunnen roepen bij een bezichtiging dat er al een bod ligt dat boven de vraagprijs ligt. Drijft de prijs enkel verder op.

Als iemand bereid is om een goed bod te doen, dan wil die dat bod 2 weken later ook nog wel doen. Het moet wel heel toevallig zijn als er binnen 2 weken nog een woning op de markt komt waar je het helemaal voor over hebt en die koop al rond hebt.

Bij een biedingsprocedure moet je wel het achterste van je tong laten zien, want je krijgt meestal geen tweede kans. Heb ik bij de aankoop van mijn nieuwe woning ook moeten doen. Ik had ook een bod gedaan voordat de makelaar in het spel was, maar ze wilden toch de biedingen afwachten. Achteraf wel tricky, want er waren er maar twee boven de vraagprijs.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BugBoy
Jemi schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:33:
Ik vind het trouwens best lastig in te schatten hoe populair een huis is. Maar ja, ik ga er eigenlijk vanuit dat elk instapklaar huis tegenwoordig zo weg is en je dus meteen een enorm goed bod neer moet leggen bij zo'n huis.
Dat is vaak ook best lastig in te schatten. Wij hebben onlangs een huis gekocht. In een hele mooie wijk, prachtig afgewerkt en praktisch ingedeeld. Ook voor een prijs die niet voor iedereen haalbaar is, maar wel lager dan ik had verwacht. Wij hebben uiteindelijk 22K meer betaald dan de nummer twee op de biedingslijst, dus toch te hoog ingeschoten. Ondanks veel belangstelling waren er maar 2 personen die boven de vraagprijs hebben geboden. De rest zat er allemaal ruim onder. Blijkbaar zijn er nog veel gelukszoekers op de markt.

Het valt mij op dat de animo een heel stuk minder is als er flink wat werk zit in een huis. Ik zou daar denk ik minder problemen mee hebben. Dan kan je het wel meteen helemaal zo maken als je zelf wilt, zonder dat je kapitaalvernietiging hebt.

Makelaars vind ik ook niet veel toevogen. Indicatie verkoopprijs van onze woning varieerde tussen de 600K en 675K. Dat vond ik echt bizar. Als ons huis iets lager in de markt had gezeten, dan had ik voor Makelaarsland gekozen. Ik vind makelaars echt een enorm overschat beroep.

[ Voor 9% gewijzigd door BugBoy op 28-12-2024 16:18 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
BugBoy schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:10:
[...]

Ik heb zelf op dit moment een woning in de verkoop en ik zou in de huidige markt nooit een bod vooraf aannemen.
Dat zeiden wij ook, tot wij een bod uit de buitencategorie kregen.. Dus ook ver boven de eerder ingeschatte taxatiewaarde. Probeer dat maar eens te weigeren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
Arwen. schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:54:
Dat zeiden wij ook, tot wij een bod uit de buitencategorie kregen.. Dus ook ver boven de eerder ingeschatte taxatiewaarde. Probeer dat maar eens te weigeren ;)
Ik denk dat ze dat bod ook wel hadden gedaan bij een bieding en je maakt altijd kans op een hoger bod. Taxaties kunnen er soms flink naast zitten. Op mijn huis zit er een verschil 12,5% tussen beide taxaties. Maar als het er echt ver boven zit, dan zou ik wellicht ook wel toehappen. Beetje zekerheid is ook wel lekker...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:12
BugBoy schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:58:
[...]

Ik denk dat ze dat bod ook wel hadden gedaan bij een bieding en je maakt altijd kans op een hoger bod. Taxaties kunnen er soms flink naast zitten. Op mijn huis zit er een verschil 12,5% tussen beide taxaties. Maar als het er echt ver boven zit, dan zou ik wellicht ook wel toehappen. Beetje zekerheid is ook wel lekker...
veel zaken die je noemt kan je niet generaliseren helaas. locatie is key bijvoorbeeld en regionaal zijn er veel verschillen.
Een mega bod doen mensen omdat ze die molen juist niet in willen en gaan niet de concurrentie aan. Sommige verkopers zijn blij van de stress van een procedure met biedingen af te zijn.
Zoveel voorkeuren en iedere keer kan het anders uitpakken.
Over dat verkopen zonder makelaar of makelaars land heb ik ook wel voorbeelden gezien waarbij het niet goed ging, van mensen die duidelijk de markt niet kennen, een flut presentatie maken (horror badkamers etc) van het huis en tot 3 of 4 keer tevergeefs de markt op gaan met telkens een nieuwe prijs. Het zal afhangen van het pakket dat je afneemt maar als ik Makelaars land zie dan weet ik dat ik vaak te maken heb met een eigenwijze en vaak koppige partij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vidasci
[...]

Ik heb zelf op dit moment een woning in de verkoop en ik zou in de huidige markt nooit een bod vooraf aannemen. Als een huis goed in de markt ligt, dan wordt het tegenwoordig toch vaak een biedingverhaal. Ik hoop toch dat iemand het hier ook gaat doen. Ga ik weigeren, maar het is fijn om een goed bod "achter de hand" te hebben. Lekker om te kunnen roepen bij een bezichtiging dat er al een bod ligt dat boven de vraagprijs ligt. Drijft de prijs enkel verder op.

Als iemand bereid is om een goed bod te doen, dan wil die dat bod 2 weken later ook nog wel doen. Het moet wel heel toevallig zijn als er binnen 2 weken nog een woning op de markt komt waar je het helemaal voor over hebt en die koop al rond hebt.

Bij een biedingsprocedure moet je wel het achterste van je tong laten zien, want je krijgt meestal geen tweede kans. Heb ik bij de aankoop van mijn nieuwe woning ook moeten doen. Ik had ook een bod gedaan voordat de makelaar in het spel was, maar ze wilden toch de biedingen afwachten. Achteraf wel tricky, want er waren er maar twee boven de vraagprijs.
Wij hadden bij ons bod wel expliciet vermeld dat het een eenmalig bod is wat we niet opnieuw gaan neerleggen bij een eventuele inschrijving. Goede kans ook dat we dit ook werkelijk niet gedaan zouden hebben omdat we tegelijkertijd een inschrijving hadden voor een vrijwel net zo interessante woning. Was dus wel echt een risico als de verkopers ons bod niet accepteerden.

Ook speelt de verkoopmakelaar volgens mij een belangrijke rol bij zo'n bod. Wanneer het bod overeenkomt met wat hij als maximaal haalbaar beschouwt en hij adviseert om het te accepteren, lijkt het voor een verkoper moeilijk om tegen dat advies in te gaan. Het is ook in het belang van de makelaar om de woning snel en met minimale inspanning voor een goede prijs verkocht te krijgen.

woningstats.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Ik heb zelf op dit moment een woning in de verkoop en ik zou in de huidige markt nooit een bod vooraf aannemen.
Members only:

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 29-12-2024 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:05

Crazy D

I think we should take a look.

Dan zou je bij mij toch echt pech hebben. Ik laat mijn bod niet gebruiken om eens te zien of er nog meer wordt geboden en zo nee, dan maar met mijn bod akkoord te gaan. Toedeledokie, next !
En als koper op de kijkersdagen zou ik daar trouwens ook niet een goed gevoel aan overhouden, ja ja je hebt al een mooi bod, maar blijkbaar niet mooi genoeg want je laat ons nog wel komen....
Het is maar goed dat niet ieder mens hetzelfde is ;)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Crazy D schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:57:
Dan zou je bij mij toch echt pech hebben. Ik laat mijn bod niet gebruiken om eens te zien of er nog meer wordt geboden en zo nee, dan maar met mijn bod akkoord te gaan. Toedeledokie, next !
En als koper op de kijkersdagen zou ik daar trouwens ook niet een goed gevoel aan overhouden, ja ja je hebt al een mooi bod, maar blijkbaar niet mooi genoeg want je laat ons nog wel komen....
Het is maar goed dat niet ieder mens hetzelfde is ;)
Denk niet dat er heel veel mensen zo principieel zijn als jij als het er op aan komt. Het voordeel van de meeste huizen is dat er maar eentje van is (tenminste meestal) en als je persé op een bepaalde locatie wil zitten dan moet je wel. Natuurlijk kan je het ook laten gaan, maar ik zou een huis niet gauw laten lopen vanwege mijn principe. Je kan daarna gewoon nog een keer inschrijven met hetzelfde bod (of 1000 euro lager om toch je punt te maken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
vidasci schreef op zondag 29 december 2024 @ 08:47:
Wij hadden bij ons bod wel expliciet vermeld dat het een eenmalig bod is wat we niet opnieuw gaan neerleggen bij een eventuele inschrijving. Goede kans ook dat we dit ook werkelijk niet gedaan zouden hebben omdat we tegelijkertijd een inschrijving hadden voor een vrijwel net zo interessante woning. Was dus wel echt een risico als de verkopers ons bod niet accepteerden.
Ik ken je niet, maar ik denk dat je het wel had gedaan. Beetje dom om een huis te laten schieten vanwege principe. Overigens is een bod enkel een bod en geen koopovereenkomst. Je kan prima bieden op twee huizen tegelijkertijd. Vaak genoeg gezien dat het "hoogste bod" uiteindelijk niet doorging. Pas bij een (voorlopig) koopcontract zit je er na 3 dagen aan vast.
Ook speelt de verkoopmakelaar volgens mij een belangrijke rol bij zo'n bod. Wanneer het bod overeenkomt met wat hij als maximaal haalbaar beschouwt en hij adviseert om het te accepteren, lijkt het voor een verkoper moeilijk om tegen dat advies in te gaan. Het is ook in het belang van de makelaar om de woning snel en met minimale inspanning voor een goede prijs verkocht te krijgen.
De ervaring in mijn regio is dat makelaars niet zo heel goed kunnen inschatten. Daarbij heeft een makelaar heeft ook een eigen belang. Voor 10K meer vangt hij bij 1,5% commissie slechts 150 euro meer en het scheelt hem een boel bezichtigingen. Kan me best voorstellen dat hij adviseert te kopen, omdat hij dan makkelijk geld verdient heeft. Verkoper is wellicht ook blij met de soepele transactie, maar het zou bij mij altijd blijven knagen.

Overigens heb ik daarom ook de makelaar op een "prestatiecontract" gezet. Tot 635K slechts 0,7% en daarboven 10%. Ik denk dat een realistisch verkoopprijs rond de 640K ligt, maar volgens de makelaar was 675K zeker haalbaar (andere makelaars dachten max 600-635K, dus vandaar de drempel). Voordeel hiervan is:
  1. Duurder verkopen levert de makelaar meer op, dus hij wil een beetje meer zijn best doen voor een hogere prijs. Met 1,5% commissie is 10K verschil maar 150 euro. Nu is het 1000 euro.
  2. "Put your money, where your mouth is", want hij denkt dat 675K haalbaar is. Laat hem dan ook maar "pijn" hebben als het niet zo is. Als die het wel red, dan wist hij het beter dan een ander en is hij het geld ook waard geweest.
Enige waar je voor op moet passen is dat je de drempel niet te laag legt, want dan kan het wel een vervelend verhaal gaan worden. Maar ik moet ook maar zien hoe het uit pakt. Woning staat nog maar net te koop en bezichtigingen moeten nog komen. Ik zie straks wel of het slim was :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vidasci
BugBoy schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:09:
[...]

Ik ken je niet, maar ik denk dat je het wel had gedaan. Beetje dom om een huis te laten schieten vanwege principe. Overigens is een bod enkel een bod en geen koopovereenkomst. Je kan prima bieden op twee huizen tegelijkertijd. Vaak genoeg gezien dat het "hoogste bod" uiteindelijk niet doorging. Pas bij een (voorlopig) koopcontract zit je er na 3 dagen aan vast.

[...]

De ervaring in mijn regio is dat makelaars niet zo heel goed kunnen inschatten. Daarbij heeft een makelaar heeft ook een eigen belang. Voor 10K meer vangt hij bij 1,5% commissie slechts 150 euro meer en het scheelt hem een boel bezichtigingen. Kan me best voorstellen dat hij adviseert te kopen, omdat hij dan makkelijk geld verdient heeft. Verkoper is wellicht ook blij met de soepele transactie, maar het zou bij mij altijd blijven knagen.

Overigens heb ik daarom ook de makelaar op een "prestatiecontract" gezet. Tot 635K slechts 0,7% en daarboven 10%. Ik denk dat een realistisch verkoopprijs rond de 640K ligt, maar volgens de makelaar was 675K zeker haalbaar (andere makelaars dachten max 600-635K, dus vandaar de drempel). Voordeel hiervan is:
  1. Duurder verkopen levert de makelaar meer op, dus hij wil een beetje meer zijn best doen voor een hogere prijs. Met 1,5% commissie is 10K verschil maar 150 euro. Nu is het 1000 euro.
  2. "Put your money, where your mouth is", want hij denkt dat 675K haalbaar is. Laat hem dan ook maar "pijn" hebben als het niet zo is. Als die het wel red, dan wist hij het beter dan een ander en is hij het geld ook waard geweest.
Enige waar je voor op moet passen is dat je de drempel niet te laag legt, want dan kan het wel een vervelend verhaal gaan worden. Maar ik moet ook maar zien hoe het uit pakt. Woning staat nog maar net te koop en bezichtigingen moeten nog komen. Ik zie straks wel of het slim was :)
Ik zou hem inderdaad nooit principieel hebben laten schieten, maar als we de inschrijving voor de andere woning hadden gewonnen waren we daar ook zeer tevreden mee, de huizen waren heel vergelijkbaar.

En het hangt gewoon van de verkopers af of een knock-out bod werkt. Zijn ze nuchter, hebben ze geen haast en is de woning zeer courant dan is de kans klein dat het geaccepteerd wordt. In ons geval heeft het gelukkig wel gewerkt en we wonen hier nu met veel plezier. :)

woningstats.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyn12
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 21:57
Een specifieke vraag: Wij willen een bod doen aan de top van wat we kunnen financieren. De hoogte van de overbrugging speelt hier een belangrijke rol in, en dat hangt natuurlijk af van de taxatie. We hebben 4 makelaars over de vloer gehad voor een waardebepaling, daar kwamen bedragen uit die zo'n 75.000 uit elkaar lagen. Het is nogal een specifiek huis wat moeilijk te vergelijken is. Het kan dus alle kanten op als we een taxatie laten doen. Mogen we zelf bepalen wie ons huis taxeert voor de overbrugging? Kan dat de makelaar uit de buurt zijn die het hoogste uitkwam, of moet het onafhankelijker zijn?

En nog een vraag. Voor de overbrugging moeten we eigen geld aan kunnen tonen. Dat hebben we ruim voldoende, maar we willen ook een deel inbrengen voor de aankoop. Ik neem aan dat we het deel dat voor overbrugging aangetoond moet worden, niet ingebracht mag worden voor de aankoop. Klopt dat?

(Nb. Ik weet dat er risico's zitten aan maximale financiering en eventueel minder goed verkopen dan de hoogste waardebepaling, daarvoor hoef ik geen advies. We zitten echt safe met de 90% overbrugging en hebben eventueel opties om een gat op te vullen als die ontstaat)

[ Voor 31% gewijzigd door Cyn12 op 29-12-2024 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
BugBoy schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:58:
[...]

Daarom zei ik ook, het was een bod van de buitencategorie. Dus ver boven wat we zouden verwachten als we de markt op zouden gaan. En je hebt gelijk, misschien zouden ze dat bod ook in het voorjaar weer doen, maar misschien ook niet als ze iets anders hebben gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Cyn12 schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:31:
Een specifieke vraag: Wij willen een bod doen aan de top van wat we kunnen financieren. De hoogte van de overbrugging speelt hier een belangrijke rol in, en dat hangt natuurlijk af van de taxatie. We hebben 4 makelaars over de vloer gehad voor een waardebepaling, daar kwamen bedragen uit die zo'n 75.000 uit elkaar lagen. Het is nogal een specifiek huis wat moeilijk te vergelijken is. Het kan dus alle kanten op als we een taxatie laten doen. Mogen we zelf bepalen wie ons huis taxeert voor de overbrugging? Kan dat de makelaar uit de buurt zijn die het hoogste uitkwam, of moet het onafhankelijker zijn?

En nog een vraag. Voor de overbrugging moeten we eigen geld aan kunnen tonen. Dat hebben we ruim voldoende, maar we willen ook een deel inbrengen voor de aankoop. Ik neem aan dat we het deel dat voor overbrugging aangetoond moet worden, niet ingebracht mag worden voor de aankoop. Klopt dat?

(Nb. Ik weet dat er risico's zitten aan maximale financiering en eventueel minder goed verkopen dan de hoogste waardebepaling, daarvoor hoef ik geen advies. We zitten echt safe met de 90% overbrugging en hebben eventueel opties om een gat op te vullen als die ontstaat)
Een waardebepaling is iets anders dan een taxatie. Een bank zal een taxatie eisen van een onafhankelijk taxateur, met een NWWI validatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:23
deejeebv schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:04:
[...]

Een waardebepaling is iets anders dan een taxatie. Een bank zal een taxatie eisen van een onafhankelijk taxateur, met een NWWI validatie.
En vervolgens 90% van het getaxeerde bedrag hanteren als woningwaarde.
@Cyn12 daar moet je echt even op letten want dat wil nog weleens voor verrassingen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:24
THM0 schreef op maandag 30 december 2024 @ 08:06:
[...]

@Cyn12 daar moet je echt even op letten want dat wil nog weleens voor verrassingen zorgen.
@Cyn12 al wel gesprek gehad met hypotheekadviseur? Hij/zij kan op basis van calcasa binnen 2 minuten zien wat je kan overbruggen. Als dat voldoende is kun je voor circa 90 euro een calcasa rapportje opvragen en dat gebruiken. Scheelt je in taxatiekosten, en met beetje geluk kun je de waarde ook opgeven voor je lopende hypotheek, daalt de LTV en verdien je die 90 euro in 2/3 maanden weer terug op je lopende hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:14
THM0 schreef op maandag 30 december 2024 @ 08:06:
[...]

Gelukkig noemt @Cyn12 die 90% ook al.
Wij hebben in ieder geval de ervaring van de verrassing van een te lage taxatie. Zat uiteindelijk een ton tussen 90% taxatie en daadwerkelijke verkoop. Dat werkte nogal door in de financiering.

Maar om antwoord te geven op de vraag: ja, je kan zelf bepalen wie de taxatie doet. Voorwaarde is wel dat het gedaan wordt door een onafhankelijk taxateur, met een NWWI validatie zoals @deejeebv ook aangeeft. Sommige geldverstrekkers accepteren ook een desktoptaxatie (onder bepaalde voorwaarden). Dat moet je checken bij de geldverstrekker/financieel adviseur.

De tweede vraag m.b.t. inbreng eigen middelen. Dat is correct. De geldverstrekker zal toetsen of inkomen en eigen middelen voldoende zijn om hypotheek(delen) en overbruggingshypotheek (12 maanden) te kunnen voldoen. Is dat niet het geval dan zullen ze je geen offerte verstrekken.
Pagina: 1 ... 344 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7