Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 337 ... 367 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

ArthurMorgan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:13:
[...]

Doet me denken aan vrienden van mijn ouders enkele decennia geleden. Bod met deadline. Deadline verlopen. Verkopers toch willen verkopen, dus de kopers zeggen nee sorry bod verlopen dat geldt niet meer. We bieden nu minder. Verkopers boos en willen naar de volgende in de lijst. Die krijgen hun financiering niet rond. Voor de tweede keer terug naar de eerste bieders, die wederom niet akkoord. Weer een lager bod.... Toch maar geaccepteerd. Maar die verkopers waren niet blij.

Ja je kunt wel zeggen onbetrouwbaar. Maar de kopers zijn gewoon duidelijk dit is ons bod accepteert het of kijk maar of een ander meer wil bieden, maar dan is ons bod gewoon van tafel. Verkopers hebben het recht om te kijken of anderen meer willen bieden. Maar dat heeft dan consequenties. Net zomin oneerlijk.
Geen blije verkopers is ook niet heel prettig.....
Ik heb 2x verkocht aan leuke enthousiaste kopers en deed dan ook nooit moeilijk om gordijnen en bepaalde lampen te laten hangen (allemaal 3-4 j oud). Dat had ik bij vervelende kopers toch allemaal meegenomen denk ik :). Sommige verkopers kunnen uit principe behoorlijk dwars liggen.

En gordijnen zijn duur :P (175m2 woonruimte).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 04-09-2024 16:25 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een goed verjaardag verhaal is ook wat waard. :D

Plus met de besparing van duizenden guldens destijds.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:16
ArthurMorgan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:25:
Een goed verjaardag verhaal is ook wat waard. :D

Plus met de besparing van duizenden guldens destijds.
Prat gaan op hoe je een ander een poot hebt kunnen uitdraaien vind ik persoonlijk geen geweldig goed verhaal. Maar ieder zijn ding!

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Hoezo een poot uit draaien? De verkopers hebben zelf tot 2 keer toe het bod geweigerd.

Het is een bod met voorwaarden. De kopers denken het elders te kunnen halen. Die denken toch ook alleen aan hun eigen belang? Kopers zijn gewoon vanaf het begin duidelijk. Dit is ons bod, tot dan en dan kun je het aanvaarden daarna trekken we het in. Nergens enige onduidelijkheid.
Er zijn ook mensen die daarna helemaal geen nieuwe bod meer doen... Dan hebben de verkopers nog minder dan in bovenstaande voorbeeld.

De kopers hadden er ook geen probleem mee dat na het tweede bod de verkopers wegliepen en naar een ander gingen die lager dan hun had geboden. Begrepen ze wel. Acties hebben consequenties. Maar dus ook voor de verkoper.

[ Voor 18% gewijzigd door ArthurMorgan op 04-09-2024 17:03 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:26
Enforcer schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:52:
[...]

Over het algemeen houdt men er ook niet van om het huis netjes op te ruimen en schoon te houden/maken voor de bezichtigingsdagen, kortom, als er een dermate goed bod wordt neergelegd waarvan de verkoper zoiets heeft van alles boven een x bedrag is mooi meegenomen (liefst nog zonder enig voorbehoud) dan zou die daar zo in mee kunnen gaan om daarmee de 'stress' voor die bezichtigingsdagen te vermijden. Sommige mensen vergeten dat niet alles alleen maar draait om dollartekens, maar ook gewoon het type verkoper. Een alleenstaande hardwerkende man van smorgens vroeg tot 's avonds laat als type verkoper zal het bijv een worst wezen dat hij overdag niet in zijn huis kan maar zoals gezegd een jong gezin zal daar misschien heel anders in staan.
Mwah, dat soort stress voor bezichtigingsdagen hoef je helemaal geen last van te hebben. Gewoon een midweek een vakantiehuisje huren in de buurt. Niks iedere keer opruimen en schoonmaken. Wij hebben alleen de makelaar gewezen waar de dweil ligt voor het geval iemand met vieze schoenen binnenkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ElectricAlex schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:50:
[...]

Mwah, dat soort stress voor bezichtigingsdagen hoef je helemaal geen last van te hebben. Gewoon een midweek een vakantiehuisje huren in de buurt. Niks iedere keer opruimen en schoonmaken. Wij hebben alleen de makelaar gewezen waar de dweil ligt voor het geval iemand met vieze schoenen binnenkwam.
Tsja, ik snap je reactie wel, maar probeer je ook eens te verplaatsen in anderen, zoals eerder gezegd verplaats je eens in een jong gezin met schoolgaande (tiener) kinderen die willen ook gewoon op de fiets voor en na schooltijd thuis zijn. Of huisdieren die uitgelaten moeten worden en er niet direct familie-/vrienden in de buurt wonen en ga zo maar door.

Echt niet iedereen zit te wachten op het zoeken naar "een vakantiehuisje in de buurt" (n=1) en daarnaast zijn dat ook weer uitgaven die je mogelijk liever niet wil hebben in zo'n (stressvolle) periode, ook al kan je misschien een paar duizend euro meer krijgen na 4bezichtigingsdagen, op een hypotheek die toch afgelost moet worden in x aantal jaar is dat ook peanuts en heb je er direct niet zo veel aan er van uitgaande dat de overwaarde in een nieuwe hypotheek gestopt wordt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Enforcer schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:42:
[...]

Tsja, ik snap je reactie wel, maar probeer je ook eens te verplaatsen in anderen, zoals eerder gezegd verplaats je eens in een jong gezin met schoolgaande (tiener) kinderen die willen ook gewoon op de fiets voor en na schooltijd thuis zijn. Of huisdieren die uitgelaten moeten worden en er niet direct familie-/vrienden in de buurt wonen en ga zo maar door.

Echt niet iedereen zit te wachten op het zoeken naar "een vakantiehuisje in de buurt" (n=1) en daarnaast zijn dat ook weer uitgaven die je mogelijk liever niet wil hebben in zo'n (stressvolle) periode, ook al kan je misschien een paar duizend euro meer krijgen na 4bezichtigingsdagen, op een hypotheek die toch afgelost moet worden in x aantal jaar is dat ook peanuts en heb je er direct niet zo veel aan er van uitgaande dat de overwaarde in een nieuwe hypotheek gestopt wordt.
Je hoeft niet te verhuizen.
We lijken tegenwoordig overal stress van te krijgen 8)7

• Ela937
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 03-10 20:40
Hoeveel twijfel zou je "moeten" hebben bij een huis? Wij hebben een bod gedaan die geaccepteerd is bij een huis met een (vrij diepe) tuin op het noorden, en geen optie tot zonnepanelen, wat ons opeens toch doet twijfelen. Het zou dan een huis voor 3 tot 5 jaar zijn ongeveer. We hebben fors overgeboden, maar wat gebruikelijk is helaas..

Verder wel prima buurt, genoeg woonruimte en ook instapklaar en modern.

De prijzen stijgen natuurlijk ook alleen maar en zijn we ook al een tijdje op zoek, met een jong kindje die we graag wat meer ruimte willen bieden..

Twijfel twijfel. Bij twijfel niet doen? Of is dat ook wel normaal?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ela937 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:44:
Hoeveel twijfel zou je "moeten" hebben bij een huis? Wij hebben een bod gedaan die geaccepteerd is bij een huis met een (vrij diepe) tuin op het noorden, en geen optie tot zonnepanelen, wat ons opeens toch doet twijfelen. Het zou dan een huis voor 3 tot 5 jaar zijn ongeveer. We hebben fors overgeboden, maar wat gebruikelijk is helaas..

De prijzen stijgen natuurlijk ook alleen maar en zijn we ook al een tijdje op zoek, met een jong kindje die we graag wat meer ruimte willen bieden..

Tuin op het noorden is in de (hete) zomer juist heerlijk, zeker als de tuin diep genoeg is dan is er vast ergens wel een zonnetje.

Zonnepanelen zijn niet meer zo interessant, vanaf 2027 is 70-80% nutteloos.
Ik zou dynamische tarieven nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 05-09-2024 08:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Twijfel over wat? Zonnepanelen voor 3 tot 5 jaar is met heel veel mazzel misschien net break-even en een met diepe tuin heb je best kans op zon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:48

Die twijfel is normaal, zeker bij een eerste koophuis. Heeft vaak niet zo veel met het huis te maken, maar met het feit dat het een enorme aankoop is. Een grote stap dus voor jullie samen. De omschrijving klinkt als een goede aankoop; als de twijfel aanhoudt als je er eenmaal woont, kun je altijd verder kijken en weer verkopen. Voor je het weet ben je minstens 3 jaar verder en dat was toch al het plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prophasis
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:51

Drie jaar a vijf jaar vliegt zó voorbij. Als het gevoel goed ligt met het forse overbod, gewoon doen. Zonnepanelen duren inderdaad even om terug te verdienen, kan je doen om de woningwaarde te verhogen maar is niet persé nodig.

Wie weet wanneer je je volgende woning tegenkomt die voldoet aan je wensen. En dan nog het winnende bod hebben.. :) Heb je nu al een koopwoning, of huur je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ela937
Dank voor alle reacties. Het is mijn eerste huis, dus extra spannend denk ik, en inderdaad zo'n grote aankoop... Wilde wellicht wat bevestiging dat het gewoon een prima keus is.

Tuin op het noorden is inderdaad ook juist fijn als het erg heet is.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Om welke woning gaat het en wat is je bod (via dm, niet hier plaatsen!)? Zonder die info valt er niets te zeggen, behalve wat algemene zaken.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 05-09-2024 08:41 ]

• Toke_gt
Ela937 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:30:
Dank voor alle reacties. Het is mijn eerste huis, dus extra spannend denk ik, en inderdaad zo'n grote aankoop... Wilde wellicht wat bevestiging dat het gewoon een prima keus is.

Dat is zeker zo hoor! Ik heb een tuin van 10m diep op noordwest en heb in de zomer de hele middag zon in de hele tuin. In de winter komt de zon alleen aan de voorkant naar binnen, maar als je daar ramen hebt, is dat geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

3-5 jaar is een korte periode. Ik zou ook erover nadenken of je er na 5 jaar nog steeds zou kunnen/willen wonen. Dat sinds 2014 de prijzen alleen maar zijn gestegen betekent niet dat dit gegarandeerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:59
Sport_Life schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:00:
[...]

Tuin op het noorden is in de (hete) zomer juist heerlijk, zeker als de tuin diep genoeg is dan is er vast ergens wel een zonnetje.

Zonnepanelen zijn niet meer zo interessant, vanaf 2027 is 70-80% nutteloos.
Ik zou dynamische tarieven nemen.
Precies dit. Wij hebben ook de concessie gedaan dat de tuin op het noorden georiënteerd is bij ons huis, achteraf eigenlijk heel blij mee. Wij hebben jonge kinderen, is best prettig als ze voornamelijk in de schaduw spelen op zonnige dagen. Ook veel minder heet in huis nu we niet de hele dag de zon hebt op de raampartijen.
We hebben wel een perceel waar wel altijd ergens zon is waar je kunt zitten overigens, en veel ramen waardoor het in huis toch erg licht is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:16
Z___Z schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:59:
[...]

3-5 jaar is een korte periode. Ik zou ook erover nadenken of je er na 5 jaar nog steeds zou kunnen/willen wonen. Dat sinds 2014 de prijzen alleen maar zijn gestegen betekent niet dat dit gegarandeerd is.
Op de lange termijn wel, maar of dat over 3-5 jaar zo is wordt inderdaad een grotere gok. Wie weet zitten we dan net even in zwaar weer...
Dat kan over 15 jaar evengoed zijn, maar het is aannemelijk dat zelfs in een crisis in 2039 je huis meer waard is dan dat het nu is.

Plus dat verhuizen gewoon een dure hobby is. Misschien heb je nu wat voordelen t.a.v. overdrachtsbelasting omdat het je eerste huis is?
Bij een volgend huis kun je daar een flinke klap geld voor aftikken. Daar komen dan ook verkoopkosten van je eigen huis bij, afsluitkosten nieuwe hypotheek, etc.

Ik zou persoonlijk geen huis kopen als ik daar in mijn hoofd de termijn van misschien maar 3 jaar aan vastknoop ...

[ Voor 26% gewijzigd door pentaw1nz op 05-09-2024 09:20 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Ela937
pentaw1nz schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:18:
[...]

Op de lange termijn wel, maar of dat over 3-5 jaar zo is wordt inderdaad een grotere gok. Wie weet zitten we dan net even in zwaar weer...
Dat kan over 15 jaar evengoed zijn, maar het is aannemelijk dat zelfs in een crisis in 2039 je huis meer waard is dan dat het nu is.

Plus dat verhuizen gewoon een dure hobby is. Misschien heb je nu wat voordelen t.a.v. overdrachtsbelasting omdat het je eerste huis is?
Bij een volgend huis kun je daar een flinke klap geld voor aftikken. Daar komen dan ook verkoopkosten van je eigen huis bij, afsluitkosten nieuwe hypotheek, etc.

Ik zou persoonlijk geen huis kopen als ik daar in mijn hoofd de termijn van misschien maar 3 jaar aan vastknoop ...
Ja, er zitten heel veel bijkomende kosten bij inderdaad. Dus wellicht is 3 tot 5 jaar is dan toch te weinig om dat eruit te halen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plempie
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-10 23:00

Denk dat dit voor starters wel een goede keuze kan zijn, maar voor een doorstromer vind ik het wel een korte periode.
Ela937 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:30:

Voor mij klinkt het als een prima woning, maar hier een paar vragen die je wellicht helpen met je keuze:

- Wat zijn je alternatieven? (Langer huren, andere woningen)
- Waarom wil/kan je hier maar 3-5 jaar wonen? (Is het een wens of is er echt iets mis met huis/buurt)
- Wat als je er door omstandigheden ipv max 5 jaar ineens 10 jaar of langer moet wonen?

Aangezien je starter bent, kan ik me zo voorstellen dat je juist uitkomt bij dit huis omdat dit binnen je huidige financiele mogelijkheden ligt. Zelf zou ik alleen verder kijken als je nu ook volop opties hebt om iets te kopen waar je je wel minstens 5 tot 10 jaar ziet wonen. Anders lekker blij zijn met aankoop van je eerste woning (en vanuit daar verder kijken of je toch nog iets mooiers en groters wilt over een paar jaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-10 19:28
[...]

In 2039 heb je ook al flink afgelost op je hypotheek (tegenwoordig mag aflossingsvrij niet meer als je hypotheekrenteaftrek wilt), waardoor, als je huis minder waard wordt, dit ook veel minder uitmaakt. Als je een aflossingsvrij deel hebt, kan het natuurlijk weer wel meer uitmaken

• pentaw1nz
Ik zie dat ze voor de nieuwe energielabels uitgaan van Primair fossiel energiegebruik in kWh/m2 per jaar.
Betekent dit plat gezegd dat je in een woning die niet overal volledig geisileerd is,maar bijv. Wel gasloos, en (extreem) veel zonnepanelen, toch een label kunt krijgen met meerdere plusjes?

Maw; de mate van isolatie draagt er wel aan bij, maar hoeft niet altijd overal perfect te zijn om toch de beste labels te krijgen.
Ook geen WTW of variant nodig.

Lijkt erg veel gestuurd op fossiel energieverbruik waar je dus met 10.000 wp aan zonnepanelen wel een eind mee komt.

[ Voor 15% gewijzigd door pentaw1nz op 05-09-2024 19:53 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-10 13:15
Twee vragen:

NHG
De vraagprijs is 400k. Wij bieden 450k. De grens ligt op 435k. We betalen de 50k vervolgens met spaargeld. Kunnen we dan nog NHG krijgen? Ja toch? Of klopt dit niet?

Energielabels
Het energielabel verhaal blijf ik maar mag vinden. In de basis heel logisch, maar hoe groot is het verschil nou écht tussen een A en A+? Of een B en C huis?

Ik heb best veel gelezen erover: dat met de nieuwe methode berekend wordt met een ingewikkeld computermodel. En de oude methode (pre-2021?) was door een vragenlijst van de eigenaar, die vaak naar eigen inzicht (voordeling?) werd ingevuld.

Hoeveel doet één stap ( C > B ) voor je rekening? We zoeken nu vooral naar huizen met betere energielabels, maar soms voelt dat ook maar alsnog een willekeurig keurmerk. Al helemaal met bovenstaande in het achterhoofd.

Ik ben soms bang dat we onze keuze keus flink beperken door alleen naar C of hoger te kijken. Valt heir nog iets zinnigs over te zeggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Fuujii schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:10:
Twee vragen:

NHG
De vraagprijs is 400k. Wij bieden 450k. De grens ligt op 435k. We betalen de 50k vervolgens met spaargeld. Kunnen we dan nog NHG krijgen? Ja toch? Of klopt dit niet?
Nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:27
Als indicatie kun je https://energie.vergelijk...021/11/Energielabel-1.jpg gebruiken. C naar B scheelt ca 20% als je het midden van de bandbreedte aanhoudt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
maar gaat dus uit van primair fossiel energiegebruik in kWh/m2 per jaar.

M.a.w.; als je isolatie zwaar ondermaats is, maar je hebt 12.000 wattpiek zonnepanelen en een warmtepomp, dan heb je een A label of beter.

Groene sticker voor een energieslurpend huis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Fuujii schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:10:

De koopsom of getaxeerde marktwaarde van de woning mag in 2024 niet meer zijn dan €435.000 om voor NHG in aanmerking te komen. Het laagste bedrag telt.
Het kan dus wel, maar alleen als de woning lager dan 435.000 wordt getaxeerd.

Als je veel spullen overneemt zou je nog iets kunnen doen met het separaat betalen ervan, zodat de koopsom maar net boven die 435.000 komt.

Als je energiebesparende voorzieningen neemt dan is dit bedrag overigens €461.100. Maar dat is bij een koopsom van 450K niet makkelijk te realiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Gienana schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:18:
[...]

Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik vraag me af of de natte kelder onder de directe noodzakelijke kosten vallen inderdaad. Ik ontvang morgen het definitieve rapport.

Goed te horen dat het redelijk is te verwachten van de verkoper dat de warmtepomp het doet.

We zitten nu ook nog in de 3 dagen bedenktijd, mocht het nodig zijn dan kunnen we ook hier gebruik van maken. Maar liever niet natuurlijk.
Hoe is dit nu afgelopen? Volgens mij heb ik iets gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Inmiddels een bezichtiging gehad bij wat leek onze droomwoning. Helaas een gevalletje 'kouwe kermis'.
We stelden ons in op een woning die nagenoeg af was, maar er bleken meerdere keuzes te zijn gemaakt die ik zelf niet zo zou maken bij een grootschalige renovatie.
Ook veel afwerkpunten die gewoon niet OK waren. Zo zie je maar hoe belangrijk een bezichtiging is en hoe foto's je toch ook kunnen misleiden.

Ook het energielabel van een woning vind ik erg misleidend, zoals ook in een paar eerdere posts genoemd. Het kan zijn dat je een hele mooie groene sticker op je slaapzak krijgt, omdat je deze verwarmt met elektriciteit i.p.v. gas en je daarbij ook nog zeer veel elektriciteit zelf opwekt. Dat je gaten in je slaapzak hebt en de rits altijd open is lijkt een bijzaak voor de mensen van de groene sticker....

Wij houden rustig funda in de gaten en verkennen ook de optie van zelf bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
pentaw1nz schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:54:
Inmiddels een bezichtiging gehad bij wat leek onze droomwoning. Helaas een gevalletje 'kouwe kermis'.
We stelden ons in op een woning die nagenoeg af was, maar er bleken meerdere keuzes te zijn gemaakt die ik zelf niet zo zou maken bij een grootschalige renovatie.
Ook veel afwerkpunten die gewoon niet OK waren. Zo zie je maar hoe belangrijk een bezichtiging is en hoe foto's je toch ook kunnen misleiden.

Ook het energielabel van een woning vind ik erg misleidend, zoals ook in een paar eerdere posts genoemd. Het kan zijn dat je een hele mooie groene sticker op je slaapzak krijgt, omdat je deze verwarmt met elektriciteit i.p.v. gas en je daarbij ook nog zeer veel elektriciteit zelf opwekt. Dat je gaten in je slaapzak hebt en de rits altijd open is lijkt een bijzaak voor de mensen van de groene sticker....

Wat voor keuzes zou jij niet zo maken? En welke afwerkpunten waren niet ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
wimjongil schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:33:
[...]

Wat voor keuzes zou jij niet zo maken? En welke afwerkpunten waren niet ok?
Een hele lange lijst met afwerk dingen, met verschillende oorzaken die ik hier niet op het forum ga slingeren.

Daarbij veel keuzes op gebied van duurzaamheid die ik anders had gedaan en relateren aan mijn energielabel verhaal (geen vloerisolatie, maar wel overal vvw, geen spouw isolatie behalve war (waarschijnlijk uitgezakte) isolatie van vele decennia geleden, geen centrale ventilatie of wtw, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit terwijl het energielabel suggereert dat dit tip top in orde was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
pentaw1nz schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:22:
[...]

Een hele lange lijst met afwerk dingen, met verschillende oorzaken die ik hier niet op het forum ga slingeren.

Daarbij veel keuzes op gebied van duurzaamheid die ik anders had gedaan en relateren aan mijn energielabel verhaal (geen vloerisolatie, maar wel overal vvw, geen spouw isolatie behalve war (waarschijnlijk uitgezakte) isolatie van vele decennia geleden, geen centrale ventilatie of wtw, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit terwijl het energielabel suggereert dat dit tip top in orde was.
En wel de jackpot willen hebben zeker 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:13
[...]

Ook vragen gesteld waarom dat zo was? Soms is vloerisolatie niet mogelijk bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:25
pentaw1nz schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:54:

Bij zelf bouwen kun je inderdaad je eigen keuzes maken, uiteraard voor zover als je budget het toelaat. Maar gaan dan niet met een catalogusbouwer in zee, want dan zijn je keuzes vaak beperkt of ze hangen er een onrealistisch prijskaartje aan.
Kijk hiervoor ook eens in het topic Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
El Capitan schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:54:
[...]

Ook vragen gesteld waarom dat zo was? Soms is vloerisolatie niet mogelijk bijvoorbeeld.
was prima mogelijk, maar gewoon niet gedaan.
Ben nog in de kruipruimte geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Tja dan kun je beter een woning zelf (laten) renoveren.

Vloerisolatie die niet gedaan is zou voor mij juist een pre zijn, de meeste mensen purren alles dicht en ik heb liever pir platen van >12cm dik.. Zeker met een kruipruimte is dat goed te doen zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 09-09-2024 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Sport_Life schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:04:
[...]

Tja dan kun je beter een woning zelf (laten) renoveren.

Vloerisolatie die niet gedaan is zou voor mij juist een pre zijn, de meeste mensen purren alles dicht en ik heb liever pir platen van >12cm dik.. Zeker met een kruipruimte is dat goed te doen zelf.
Kan ik me ook in vinden,maar niet wanneer er geadverteerd wordt met een A+++ label en vervolgens blijkt dat merendeel van de isolatie niet op orde is. Maar dat heb ik elders al toegelicht.

Anyway, het werd een lange lijst van punten die 'net niet' waren, of niet zoals ik het zelf zou doen, of ook echt simpelweg nog niet gedaan. Daar had ik geen trek in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:13
pentaw1nz schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:50:
[...]

Kan ik me ook in vinden,maar niet wanneer er geadverteerd wordt met een A+++ label en vervolgens blijkt dat merendeel van de isolatie niet op orde is. Maar dat heb ik elders al toegelicht.

Anyway, het werd een lange lijst van punten die 'net niet' waren, of niet zoals ik het zelf zou doen, of ook echt simpelweg nog niet gedaan. Daar had ik geen trek in.
Balen, zeker als je je er echt op verheugd en met hoge verwachtingen gaat kijken. Ben je bereid een linkje te droppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:32
[...]
Ik zie ook regelmatig woningen op Funda voorbijkomen met zeer goede energielabels waar ik op basis van foto’s en omschrijving al mijn twijfels over heb. Dit verhaal bevestigt het maar weer dat een label niet alles zegt.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-10 11:04
Paralize_nl schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:43:
[...]

Hoe is dit nu afgelopen? Volgens mij heb ik iets gemist?
Zelfde erg benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

A+++ label zegt niet zoveel, dat hadden wij ook gehad met alleen de warmtepomp en 26 pv panelen zonder verdere isolatie en afwerking.
Al kun je er vaak nog wel iets moois van maken, maar als de basis niet bevalt dan houd het op.

Ben ook wel benieuwd naar de Funda link.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
@El Capitan @Sport_Life pb met de link. Biedprocedure loopt nog. Vind het iets netter om het even zo te doen, dan kan een andere geïnteresseerde zelf een oordeel vellen.

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:15

Shiro

Serenity

Dit is voor het eerst dat ik de biedingen kan inzien, uit nieuwschierigheid heb ik een lage bod gedaan zodat ik in ieder geval weet waar een woning voor is gegaan, maar de zin bovenaan is wat verwarrend.

De verkopende makelaar heeft geen bieding opgegeven waarmee overeenstemming bereikt is.

Het idee is toch dat je alle biedingen kunt zien? Ik dacht eerst dat het bod bovenaan het winnende bod was, omdat het onderste van mij is. Maar als ik de tekst hierboven goed begrijp, zie ik juist niet waar het voor is weg gegaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6QcrMmKcpE4msa9ASnrmzFn6CE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/BVZM62WnxLMFP1015HG6aL9O.png?f=fotoalbum_medium

Juniper RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:37
Lijkt me dat geen enkel bod door de verkopende partij is geaccepteerd, oftewel er is geen biedingen geweest waarmee overeenstemming bereikt is?

• Shiro

Shiro

Serenity

Yakumos schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:57:
Lijkt me dat geen enkel bod door de verkopende partij is geaccepteerd, oftewel er is geen biedingen geweest waarmee overeenstemming bereikt is?
Lijkt mij niet het geval te zijn, want het staat op funda als verkocht.

Juniper RWD

• Ela937
Yep, denk dat de biedingen dan blijkbaar lager uitvielen dan verwacht. Voor zo ver ik weet zit je niet vast om een bod te accepteren, zie sommige woningen twee keer op funda verschijnen.

• lemonhead
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:17
Ik meen dat de nieuwe regels voorschrijven dat je alle biedingen in mag zien, niet dat dit per se via het move.nl platform moet gaan. Het kan dus ook zijn dat iemand per mail een bod gedaan heeft dat gewonnen heeft. Als je dat wil inzien zul je het aan de verkopend makelaar moeten vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:52
Dat hele biedlogboek is een grote wassen neus. Een paar weken geleden een bod uitgebracht via move. Er stond geen eindtijd/datum bij. En staat nog steeds open. Reactie makelaar: we doen dat nooit en zetten het ook nooit dicht. Alleen per mail bericht gekregen dat het een ander gegund werd. Ze kunnen gewoon buiten logboek om met elkaar overleggen en buiten logboek om met iemand in zee gaan. Alleen als dat hele spul wettelijk wordt vastgelegd en er achteraf controles uitgevoerd gaan worden kan je misschien er iets aan doen.

• Shiro

Shiro

Serenity

Ik had al twijfels over een biedlogboek, maar als er zoveel mogelijkheden zijn om het te omzeilen, dan zijn wij als kopers nog steeds niet heel veel mee geholpen.

Ik zie trouwens op de site van NVM wel dat als er biedingen per mail zijn of iets dergelijke, de makelaar het namens de koper kan invoeren, maar staat weer zo vrijblijvend...
De makelaar heeft de mogelijkheid een door hem/haar of verkoper ontvangen bod (schriftelijk of telefonisch) handmatig aan het biedlogboek toe te voegen. In het biedlogboek is zichtbaar dat de makelaar dit namens kandidaat-koper heeft ingevoerd.
Met zo weinig aanbod en zoveel sneaky gedrag wordt dit toch wel een groter uitdaging dan ik had gedacht.

Juniper RWD

• Tung-pi
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Toen ons huis op Funda kwam en er bezichtigd en geboden kon worden is alles daarna netjes in Move geregistreerd.
Op de ochtend dat de makelaar zou bellen om te overleggen heeft hij de biedingen die via de mail waren binnengekomen ook in Move gezet.

Uiteindelijk voor het hoogste bod gegaan omdat alle biedingen verder dezelfde voorwaarde hadden, die is netjes op overeenstemming gezet en de rest is afgewezen.

Volgens mij is een makelaar ook verplicht om dat biedlogboek bij te houden en dan zo te registreren.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:04
Tung-pi schreef op donderdag 12 september 2024 @ 18:43:
Volgens mij is een makelaar ook verplicht om dat biedlogboek bij te houden en dan zo te registreren.
Er is (nog) geen wettelijke verplichting. Alleen het is wel verplicht vanuit de branchverenigingen. Formeel kun je dus klagen bij de vereniging waar de makelaar is aangesloten.

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:19
Kalentum schreef op donderdag 12 september 2024 @ 18:53:
[...]

Er is (nog) geen wettelijke verplichting. Alleen het is wel verplicht vanuit de branchverenigingen. Formeel kun je dus klagen bij de vereniging waar de makelaar is aangesloten.
De klacht moet je indienen bij het Klachtenloket Vastgoedprofessionals. Dat kost €77,50.
Je krijgt het terug als je gelijk krijgt. :/

https://www.degeschillenc...s/commissies/makelaardij/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:20
https://www.berekenhet.nl...met-renteconstructie.html

Handige tool om te checken hoe je meer kan lenen door op meest gunstige toetsingsrente te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonzeestrand-20
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 15-09-2024
Ik vroeg me af of het in deze gekke huizenmarkt voorkomt dat verkopen niet doorgaan. Ik had een bod gedaan op een huis maar 1 bieder heeft me ruim overboden zei de makelaar. Nu heb ik natuurlijk de hoop dat het niet lukt met deze bieder. Komt het nog vaak voor dat bieders uiteindelijk toch afzien? Of dat ze toch de financiering niet rondkrijgen?
Ik vroeg me daarom af of jullie daar recent ervaringen mee hebben? En misschien is het hoop tegen beter weten in, maarja hoop doet leven hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:12

Sandyman538

SandstorM [148839]

Zonzeestrand-20 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 06:39:
En misschien is het hoop tegen beter weten in, maarja hoop doet leven hè.
Hoop is ook uitgestelde teleurstelling ;)

En uiteraard gebeurt het wel eens als een taxatie bijvoorbeeld veel lager uitvalt dan het gedane bod, waardoor er meer eigen geld nodig is. Maar over het algemeen acht ik de kans niet heel groot dat iemand er vanaf ziet na eindelijk eens bij een bieding het hoogste bod te hebben.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:19
@Zonzeestrand-20 De verkoper kan altijd het huis opnieuw in de markt zetten als de koop in eerste instantie niet doorgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Zonzeestrand-20 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 06:39:
Ik vroeg me af of het in deze gekke huizenmarkt voorkomt dat verkopen niet doorgaan. Ik had een bod gedaan op een huis maar 1 bieder heeft me ruim overboden zei de makelaar. Nu heb ik natuurlijk de hoop dat het niet lukt met deze bieder. Komt het nog vaak voor dat bieders uiteindelijk toch afzien? Of dat ze toch de financiering niet rondkrijgen?
Ik vroeg me daarom af of jullie daar recent ervaringen mee hebben? En misschien is het hoop tegen beter weten in, maarja hoop doet leven hè.
Ik heb zo’n situatie meegemaakt als koper. Ik heb ruim overboden op 2 woningen en kreeg het verassende nieuws dat beide waren geaccepteerd. Echter had ik het bericht van 1 makelaar pas een paar dagen later in mijn voicemail gehoord en stond het koopdossier al klaar in mijn Move account. Uiteraard heb ik een bod weer ingetrokken. Het kan dus voorkomen dat een koper afziet van het gewonnen bod.

What's a cube to you?

• Fuujii
Bij het doen van het bod heb ik wat verwarring over de opties onder voorbehoud. Dit zijn waarschijnlijk nogal domme vragen, maar ik word niet helemaal wijzer waarom iemand voor het alternatief zou gaan bij onder voorbehoud. Ik heb gezocht in het topic, maar je wil hier niet nat op gaan. In een situatie dat ik wil bieden onder voorwaarde van bouwtechnische keuring/voorwaarde financiëring: klopt het wat ik zeg?

Bouwtechnisch
1. Voorbehoud voor het uitvoeren van een bouwtechnische keuring uiterlijk voor het verstrijken van de wettelijke bedenktijd (= 3 dagen)
2. Voorbehoud voor het uitvoeren van een bouwtechnische keuring binnen 17 dagen na overeenstemming waarbij het totaal aan direct noodzakelijke verbeteringen niet meer mag kosten dan...
In het algemeen lijkt optie 1 mij het veiligst van deze opties toch? En een bouwtechnische keuring is prima haalbaar binnen 3 dagen wettelijk bedenktijd doorgaans? In welke situatie zou iemand voor optie 2 gaan: als iemand bereid is zelf een smak geld neer te leggen (bijvoorbeeld: een ouder huis?). En waarom is de periode 17 dagen: omdat je bij bepaalde oudere woningen dan sneller gebreken tegen komt?

Financiële voorwaarde
1. Voorbehoud voor het verkrijgen van een financiering koopsom (totaal)
2. Voorbehoud voor het verkrijgen van een financiering voor een bedrag van €....

Ik begrijp ook hier niet in welke situatie ik voor optie 2 zou gaan? Je wil toch altijd genoeg zekerheid hebben (dus optie 1), tenzij je zeer zeker bent van genoeg spaargeld? Is dat dan puur omdat je de koper verzekert dat je een groot bedrag sowieso hebt liggen (bijvoorbeeld: 4 of 5 ton), waardoor je meer kans hebt dan mensen die voor optie 1 gaan? Een soort "kleinere" voorbehoud?

Klopt het wat ik zeg of begrijp ik het verkeerd?

[ Voor 5% gewijzigd door Fuujii op 14-09-2024 13:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lemonhead
  • Laatst online: 09:17
Fuujii schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:02:
Bij het doen van het bod heb ik wat verwarring over de opties onder voorbehoud. Dit zijn waarschijnlijk nogal domme vragen, maar ik word niet helemaal wijzer waarom iemand voor het alternatief zou gaan bij onder voorbehoud. Ik heb gezocht in het topic, maar je wil hier niet nat op gaan. In een situatie dat ik wil bieden onder voorwaarde van bouwtechnische keuring/voorwaarde financiëring: klopt het wat ik zeg?

Bouwtechnisch
1. Voorbehoud voor het uitvoeren van een bouwtechnische keuring uiterlijk voor het verstrijken van de wettelijke bedenktijd (= 3 dagen)
2. Voorbehoud voor het uitvoeren van een bouwtechnische keuring binnen 17 dagen na overeenstemming waarbij het totaal aan direct noodzakelijke verbeteringen niet meer mag kosten dan...
In het algemeen lijkt optie 1 mij het veiligst van deze opties toch? En een bouwtechnische keuring is prima haalbaar binnen 3 dagen wettelijk bedenktijd doorgaans? In welke situatie zou iemand voor optie 2 gaan: als iemand bereid is zelf een smak geld neer te leggen (bijvoorbeeld: een ouder huis?). En waarom is de periode 17 dagen: omdat je bij bepaalde oudere woningen dan sneller gebreken tegen komt?

Financiële voorwaarde
1. Voorbehoud voor het verkrijgen van een financiering koopsom (totaal)
2. Voorbehoud voor het verkrijgen van een financiering voor een bedrag van €....

Ik begrijp ook hier niet in welke situatie ik voor optie 2 zou gaan? Je wil toch altijd genoeg zekerheid hebben (dus optie 1), tenzij je zeer zeker bent van genoeg spaargeld? Is dat dan puur omdat je de koper verzekert dat je een groot bedrag sowieso hebt liggen (bijvoorbeeld: 4 of 5 ton), waardoor je meer kans hebt dan mensen die voor optie 1 gaan? Een soort "kleinere" voorbehoud?

Klopt het wat ik zeg of begrijp ik het verkeerd?
Bouwtechnisch:

Bij optie 1 geef je aan dat je een keuring binnen de bedenktijd wil doen, hierom heeft het geen zin om een minimaal bedrag aan kosten af te spreken omdat je toch altijd kan ontbinden. Voor de verkoper betekent dit snel duidelijkheid over de uitkomst van deze voorwaarde, maar kan wel elk gebrek reden zijn tot heronderhandeling van de koopprijs (voornamelijk bij minder populaire klushuizen, bij courante huizen hoef je dat als koper niet eens te proberen).
Bij optie 2 spreek je een minimaal bedrag aan kosten vast waarbij je kan ontbinden. Voor de verkoper betekent dit langere onzekerheid over de uitkomst (max 17 dagen), maar als deze weet dat het huis geen grote gebreken heeft, is er weinig kans dat er heronderhandelt kan worden. De koper zit dan immers vast aan de koopprijs na de drie dagen bedenktijd.
Het ligt er een beetje aan wat de verkoper wil en wat de staat van het huis is, maar optie 1 is meestal aantrekkelijker voor zowel koper als verkoper. Je voorkomt er ook discussie mee over wat "direct noodzakelijk" betekent en er is minder risico op beïnvloeding van de keurder. Overigens is dit eigenlijk geen echte voorwaarde maar meer informatief naar de verkoper.

Financiering:

Een lager voorbehoud van financiering geeft de verkoper minder risico dat je de financiering niet rond krijgt dan een voorbehoud van de volledige koopsom (overigens meestal aangepast naar voorbehoud van financiering vraagprijs in het voorlopig verkoopcontract). De kans is immers groter dat je bijvoorbeeld 3 ton kan lenen dan 4 ton. Het laat het voorbehoud minder zwaar wegen in het bod.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:51
Na twee keer ruim te hebben overboden en mis te hebben gegrepen is het de derde keer voor ons raak met een bod dat uiteindelijk 1,8% is uitgekomen boven de vraagprijs.

Het gaat om een huis van 150m2 dichtbij het centrum van een grote stad in de prijsklasse van +/- 1 miljoen.

We hebben het uiteindelijk voor rond de vraagprijs kunnen kopen omdat het vrij hoog in de markt stond en werd gepresenteerd als ‘turnkey’ maar er toch nog wel wat gedaan moet worden om het te moderniseren en future proof te maken.

De verkoper hanteerde, wat in de randstad vrij uitzonderlijk is, het Amsterdamse biedsysteem. Daarom hebben we ons eerste bod onder de vraagprijs gedaan waarvan wij, en onze makelaar, eigenlijk dachten dat het afgewezen zou worden.

Echter kwam de verkoper met een tegenbod dat wij vervolgens weer gecounterd hebben, tot onze en de verbazing van de verkopende makelaar ging de verkoper hiermee akkoord.

De verklaring was dat de verkoper ons bod zonder financieringsvoorbehoud koos voor de zekerheid, verdere bezichtigingen zijn hierna ook afgezegd.

Vergeleken met vergelijkbare transacties lijken we een gunstige prijs te hebben, nog even de keuring afwachten ivm addertjes onder het gras.

Bieden zonder voorbehoud heeft in dit geval dus duidelijk een voordeel gehad.

Nu door naar het topic ‘ervaring met het verkopen van je huis’ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
lemonhead schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 22:42:
[...]

Bouwtechnisch:

Bij optie 1 geef je aan dat je een keuring binnen de bedenktijd wil doen, hierom heeft het geen zin om een minimaal bedrag aan kosten af te spreken omdat je toch altijd kan ontbinden. Voor de verkoper betekent dit snel duidelijkheid over de uitkomst van deze voorwaarde, maar kan wel elk gebrek reden zijn tot heronderhandeling van de koopprijs (voornamelijk bij minder populaire klushuizen, bij courante huizen hoef je dat als koper niet eens te proberen).
Bij optie 2 spreek je een minimaal bedrag aan kosten vast waarbij je kan ontbinden. Voor de verkoper betekent dit langere onzekerheid over de uitkomst (max 17 dagen), maar als deze weet dat het huis geen grote gebreken heeft, is er weinig kans dat er heronderhandelt kan worden. De koper zit dan immers vast aan de koopprijs na de drie dagen bedenktijd.
Het ligt er een beetje aan wat de verkoper wil en wat de staat van het huis is, maar optie 1 is meestal aantrekkelijker voor zowel koper als verkoper. Je voorkomt er ook discussie mee over wat "direct noodzakelijk" betekent en er is minder risico op beïnvloeding van de keurder. Overigens is dit eigenlijk geen echte voorwaarde maar meer informatief naar de verkoper.

Financiering:

Een lager voorbehoud van financiering geeft de verkoper minder risico dat je de financiering niet rond krijgt dan een voorbehoud van de volledige koopsom (overigens meestal aangepast naar voorbehoud van financiering vraagprijs in het voorlopig verkoopcontract). De kans is immers groter dat je bijvoorbeeld 3 ton kan lenen dan 4 ton. Het laat het voorbehoud minder zwaar wegen in het bod.
Bedankt voor de toelichting. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Laatst online: 19:50

dbzfan

Nee.

Volgende week krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis, de verkoper had 50 slimme inbouwspots hangen. Nu zijn we het niet eens geworden over een prijs hiervoor. Hij haalt ze dus helaas weg. Heeft iemand een tip waar ik deze het beste kan kopen? Ze hoeven niet slim te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:30
dbzfan schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:28:
Volgende week krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis, de verkoper had 50 slimme inbouwspots hangen. Nu zijn we het niet eens geworden over een prijs hiervoor. Hij haalt ze dus helaas weg. Heeft iemand een tip waar ik deze het beste kan kopen? Ze hoeven niet slim te zijn..
Aliexpress? Ben je met dimmer klaar voor tussen de 150/200 euro en dan schakelen met een smart dimmer (15 euro per dimmer) in de muur ipv op de lamp (met 12v driver, meestal aanbiedingen tussen de 3/4 euro per spot + driver).

Als je 50 spots neemt in NL, zal wel flink aan de prijs zijn. Vooral de Hue spullen zijn duur of smart dimmers.

[ Voor 3% gewijzigd door wm1234 op 16-09-2024 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Je moet eerst de maten weten. Breedte en diepte zijn wel essentieel om een vervanger te zoeken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
wm1234 schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:44:
[...]

Aliexpress? Ben je met dimmer klaar voor tussen de 150/200 euro en dan schakelen met een smart dimmer (15 euro per dimmer) in de muur ipv op de lamp (met 12v driver, meestal aanbiedingen tussen de 3/4 euro per spot + driver).

Als je 50 spots neemt in NL, zal wel flink aan de prijs zijn. Vooral de Hue spullen zijn duur of smart dimmers.
Ik hoop toch dat mijn (nieuwe) buurman zijn spotjes niet van AliExpress (en co) haalt maar een gerenommeerde winkel waar wel kwaliteitscontrole wordt uitgevoerd. Misschien dat de buurman niets om zijn (nieuwe) huis geeft maar de mijne hoeft niet mee af te branden. Tenzij je een vrijstaande woning hebt, dan be my guest...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

https://www.elektramat.nl...0k-dimbaar-8718696707876/

Of de goedkoopste

https://www.elektramat.nl...0lm-warm-wit-3000k-34962/ (wel Chinees gok ik, ik zou iets meer betalen)

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 16-09-2024 17:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Orian schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:01:
[...]

Ik hoop toch dat mijn (nieuwe) buurman zijn spotjes niet van AliExpress (en co) haalt maar een gerenommeerde winkel waar wel kwaliteitscontrole wordt uitgevoerd.
Zoals een Nederlands kwaliteitsproduct bijvoorbeeld de babboe fiets :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
TvanW schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:11:
[...]

Die Babboe fiets waar een probleem naar boven kwam en die vervolgens is teruggeroepen? In tegenstelling tot al die elektrische rotzooi van AliExpress die ondanks alle gebreken gewoon verkocht blijft worden.

Dit toont juist aan dat het Nederlandse systeem werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

TvanW schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:11:
[...]

3x raden waar de onderdelen van die fietsen vandaan komen 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 16-09-2024 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:31
Sport_Life schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:00:
[...]

3x raden waar de onderdelen van die fietsen vandaan komen 8)7
3x raden waar zo ongeveer alle westerse hardware geproduceerd wordt of deels geproduceerd wordt...

China hoeft niet slecht te produceren. Maar zonder degelijke quality control kan er wel eens wat mis gaan. Zowel met Chinese merken als met westerse merken (die al dan niet in China laten produceren. En soms geen eigen QC doen als ze productie uitbesteden, of dat nu aan China, een ander Aziatisch land, of westers land is).

En kijk alleen al naar IoT spul. Wat bij de Lidl en Action onder eigen naam verkocht wordt (Silvercrest bij Lidl, Action heeft ook een "eigen" merknaam/huismerk) is uiteindelijk gewoon white label Tyua spul. Maar dan verkocht onder een "Lidl/Action huismerk". En met gegarandeerd de juiste markeringen en certificering (incl waarschijnlijk Duitse Tüv waarbij daadwerkelijk de instantie achter Tüv producten keurt en niet zoals CE een "wij van WC eend zeggen dat we voldoen aan CE"). En als je het product daadwerkelijk hebt kun je vaak genoeg ook het Tuya modelnummer zien, en kun je daarop ook op bv AliExpress zoeken. Koop je op AliExpress vervolgens een kwalitatief minder product?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Orian schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:56:
[...]

Die Babboe fiets waar een probleem naar boven kwam en die vervolgens is teruggeroepen? In tegenstelling tot al die elektrische rotzooi van AliExpress die ondanks alle gebreken gewoon verkocht blijft worden.

Dit toont juist aan dat het Nederlandse systeem werkt.
Terugroepen, NADAT er meerdere ongelukken waren gebeurt...mooi systeem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Even een vraag van andere orde: we hebben ons huis erg goed verkocht, waardoor we besloten hebben om de badkamer en het toilet aan te pakken. We weten dat dit meegenomen kan worden in de hypotheek en we dit dus niet (direct) uit eigen zak hoeven te betalen.

Er zijn wat meer wensen, zoals een rolluik aan de buitenkant van de woning, een Quooker en een waterontharder. Zijn dit ook dingen die via de hypotheek mogen lopen of kan dat niet omdat het niet vast zit aan de woning?

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:06:
Even een vraag van andere orde: we hebben ons huis erg goed verkocht, waardoor we besloten hebben om de badkamer en het toilet aan te pakken. We weten dat dit meegenomen kan worden in de hypotheek en we dit dus niet (direct) uit eigen zak hoeven te betalen.

Er zijn wat meer wensen, zoals een rolluik aan de buitenkant van de woning, een Quooker en een waterontharder. Zijn dit ook dingen die via de hypotheek mogen lopen of kan dat niet omdat het niet vast zit aan de woning?
Waar wil je die rolluiken, anders dan aan de woning, aan vastmaken dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:22

Klinkt als je hebt wat overwaarde? Waarom zou je deze punten in je hypotheek willen hebben als je ze met de overwaarde kunt betalen?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Martinusz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:18:
[...]

Klinkt als je hebt wat overwaarde? Waarom zou je deze punten in je hypotheek willen hebben als je ze met de overwaarde kunt betalen?
Ik had het anders moeten benoemen merk ik: overwaarde. We storten dus minder terug naar de bank dan het maximale. Maar wat mag er dan wel aangeschaft worden aan dit soort zaken en wat niet?

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
TvanW schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:16:
[...]

Waar wil je die rolluiken, anders dan aan de woning, aan vastmaken dan ?
Had ik zelfs dit beter moeten verwoorden? Je snapte vast wat ik bedoelde met de overige aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10:35
THE_BASE schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:33:
[...]

Ik had het anders moeten benoemen merk ik: overwaarde. We storten dus minder terug naar de bank dan het maximale. Maar wat mag er dan wel aangeschaft worden aan dit soort zaken en wat niet?
Dit zegt de Belastingdienst: https://www.belastingdien...ken-met-verbouwingslening

Gaat dus om “nagelvast”, maar dat had je zelf ook al gevonden. Maar sommige dingen zijn dus nogal grijs gebied. Een Quooker bijvoorbeeld, valt dat onder “verbouwing keuken” of niet.

Ik zit met dezelfde vragen overigens, aangezien wij begin volgend jaar in dezelfde situatie zitten. Maar ik gebruik deze website en probeer dan maar een beetje met common sense een inschatting te maken. En als ik twijfel, bel ik de Belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Laatst online: 21:12
[...]

In basis mag het so wie so, het is jouw geld. De vraag is hoe behoud je de hypotheekrenteaftrek. Dan kom je dus op eigenwoning reserve (https://www.belastingdien...tstaan-eigenwoningreserve)

Alle spullen die aan de woning vastzitten, dus alle producten die je hebt genoemd, maken de eigenwoningreserve kleiner of negatief en behoud je dus over die bedragen hypotheekrenteaftrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tung-pi
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online

Lekker, gefeliciteerd.
Volgens mij mag alles wat aan het huis vast zit (rolluiken, raambekleding, keuken spullen als een Quooker of oven maar ook beplanting) van de overwaarde / bouwdepot.

Kleine tip, als een Quooker niet helemaal past kan je altijd nog naar een Triton heetwater kraan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Oké, dank allen. Ik zal voor de zekerheid even de belastingdienst bellen. Voor de Quooker en waterontharder kan ik het me voorstellen, rolluik is een zekerheid, maar raambekleding is nieuw voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:22
[...]

Leesvoer:
https://www.huisverkopen....0hypotheek%20nodig%20hebt.
https://www.consumentenbo...ngreserve-en-je-hypotheek

Je kunt er in theorie mee doen wat je wilt, echter dat heeft bepaalde consequenties of dat kan bepaalde consequenties hebben. Situatie is voor iedereen verschillend :)

[ Voor 7% gewijzigd door Martinusz op 17-09-2024 16:12 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Laatst online: 19:50

dbzfan

Nee.

Hoe zit het dan met eigen geld.. wij hebben veel eigen geld ingelegd, mogen we straks wel wat overwaarde op de rekening houden zonder hypotheekrente aftrek te verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memo001
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:03
Weet iemand wanneer het met zekerheid te zeggen is wat de grens in 2025 wordt voor de vrijstelling overdrachtsbelasting? Ik lees 525k in 2025, maar vindt dat nog nergens op een overheidswebsite terug (of in de prinsjesdag plannen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
dbzfan schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:15:
Hoe zit het dan met eigen geld.. wij hebben veel eigen geld ingelegd, mogen we straks wel wat overwaarde op de rekening houden zonder hypotheekrente aftrek te verliezen?
Lees de link naar belastingdienst even door zou ik zeggen daar staat het.

Korte antwoord is ja dat mag. Als de eigenwoning reserve maar op 0 uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Weet iemand of het NVM Biedlogboek (Move) voor tussentijdse biedingen ook in te zien is voor aankoopmakelaars, of is dat alleen voor de verkopende partij? (Kandidaatkopers krijgen zover ik weet achteraf pas inzage, als het bieden niet meer mogelijk is. Verkopende partij heeft zover ik weet continue inzage, en kan zelfs achteraf nog biedingen toevoegen, waarbij de verkoopmakelaar dan als excuus kan zeggen dat de bieder niet digitaal vaardig genoeg was om Biedlogboek te gebruiken.)

[ Voor 27% gewijzigd door Cyb op 17-09-2024 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Laatst online: 21:57
THE_BASE schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:06:
Oké, dank allen. Ik zal voor de zekerheid even de belastingdienst bellen. Voor de Quooker en waterontharder kan ik het me voorstellen, rolluik is een zekerheid, maar raambekleding is nieuw voor me.
Bel ook even met je bank. Bij NN zijn waterontharders en raambekleding uitgesloten.

Zie ook de pdf op deze pagina:

https://www.nn.nl/Particu...het-bouwdepot-betalen.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Laapo schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:43:
[...]

Bel ook even met je bank. Bij NN zijn waterontharders en raambekleding uitgesloten.

Zie ook de pdf op deze pagina:

https://www.nn.nl/Particu...het-bouwdepot-betalen.htm
Goeie tip, bel ik MUNT Hypotheken morgen even!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perspectivebass
THE_BASE schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:44:
[...]

Goeie tip, bel ik MUNT Hypotheken morgen even!
Je bankt heeft toch niks te maken als je dit uit de overwaard van je huidige woning haalt, want je vraagt er geen financiering voor aan. Dat is alleen relevant wanneer je het uit je bouwdepot haalt.

[ Voor 17% gewijzigd door perspectivebass op 17-09-2024 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Informaticus89
  • Laatst online: 23:05
Cyb schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:41:
Weet iemand of het NVM Biedlogboek (Move) voor tussentijdse biedingen ook in te zien is voor aankoopmakelaars, of is dat alleen voor de verkopende partij? (Kandidaatkopers krijgen zover ik weet achteraf pas inzage, als het bieden niet meer mogelijk is. Verkopende partij heeft zover ik weet continue inzage, en kan zelfs achteraf nog biedingen toevoegen, waarbij de verkoopmakelaar dan als excuus kan zeggen dat de bieder niet digitaal vaardig genoeg was om Biedlogboek te gebruiken.)
Alleen de verkopende partij kan de tussentijdse biedingen zien. Anders zou het ook wel heel oneerlijk worden.

Neemt niet weg dat makelaars in ieder geval na afloop sneller weten waarvoor een huis verkocht wordt, omdat het al in de NVM systemen komt ver voordat het biedlogboek wordt vrijgegeven. En anders kunnen makelaars onderling dit soort informatie vaak ook nog wel bij elkaar losweken.

Daarbij is het niet uitgesloten dat er verkopend makelaars in de markt zijn die wel de hoogte van lopende biedingen delen met bijvoorbeeld aankoopmakelaars. Dat kun je alleen niet nagaan. De tip is daarom om bij een inschrijving altijd heel kort voor de deadline te bieden, zodat een ander niet met jouw bod aan de haal kan of een makelaar jouw bod niet kan gebruiken als een soort van referentie.

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Informaticus89 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:18:
[...]

Alleen de verkopende partij kan de tussentijdse biedingen zien. Anders zou het ook wel heel oneerlijk worden.
[...]
Leek me ook, maar iemand op Reddit beweerde het, maar kan zijn dat dat persoon bedoelde dat de aankoopmakelaar het "huidige hoogste bod" van de verkoopmakelaar kreeg ipv uit het biedsysteem. (Wat nog steeds oneerlijk is.)

Ook oneerlijk is dat bij Move (van NVM) de verkoopmakelaar na het verstrijken van de deadline nog biedingen achteraf kan toevoegen. Wat dan vaak gebeurt met het excuus dat een kandidaat niet digitaal vaardig genoeg is om zelf het te plaatsen.
Ik vind het smerig van het NVM dat ze dit makelaar-handje-klap achterdeurtje hebben ingebouwd, wat eigenlijk al aangeeft hoe corrupt het makelaars wereldje is.

• Ela937
Cyb schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:44:
[...]

Leek me ook, maar iemand op Reddit beweerde het, maar kan zijn dat dat persoon bedoelde dat de aankoopmakelaar het "huidige hoogste bod" van de verkoopmakelaar kreeg ipv uit het biedsysteem. (Wat nog steeds oneerlijk is.)

Ook oneerlijk is dat bij Move (van NVM) de verkoopmakelaar na het verstrijken van de deadline nog biedingen achteraf kan toevoegen. Wat dan vaak gebeurt met het excuus dat een kandidaat niet digitaal vaardig genoeg is om zelf het te plaatsen.
Ik vind het smerig van het NVM dat ze dit makelaar-handje-klap achterdeurtje hebben ingebouwd, wat eigenlijk al aangeeft hoe corrupt het makelaars wereldje is.
Makelaars wereldje is zeker corrupt. Maar die optie had ik laatst toevallig wel nodig, 10min voor de eindtijd deed move.nl het opeens niet meer.

Toen met de makelaar gebeld, uiteindelijk na de eindtijd gemaild en hij heeft het later handmatig toegevoegd.

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Ela937 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:52:
[...]

Makelaars wereldje is zeker corrupt. Maar die optie had ik laatst toevallig wel nodig, 10min voor de eindtijd deed move.nl het opeens niet meer.

Toen met de makelaar gebeld, uiteindelijk na de eindtijd gemaild en hij heeft het later handmatig toegevoegd.
Kan natuurlijk ook zijn dat iemand Move.nl DDoS'd om te hopen dat zijn/haar bod het laatste bod was. Eigenlijk vraag je (als NVM) er gewoon om als je zo'n smerig en corrupt systeem opzet, en daarmee de huizenprijzen nog verder opdrijft.

Dit soort misstanden worden veroorzaakt doordat NVM toestaat dat verkoopmakelaar biedingen tussentijds kan inzien. Als ze die achterdeur er uit zouden halen, zouden mensen ook niet meer hoeven te wachten tot de laatste 1 minuut voor de (eigenlijk zogenaamde) sluiting.

VBO (ipv NVM) met eerlijkbieden.nl, voorkomt wel dat de makelaar achteraf nog op smerige wijze een bod kan toevoegen. Maar weet niet of de makelaar tussentijds biedingen kan inzien bij dat systeem.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• El Caballero
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:50
Niet heel actief geweest hier tijdens mijn zoektocht, vooral meegelezen, maar wilde toch even delen dat ik gister te horen heb gekregen dat ik het beste bod had op wat hopelijk mijn eerste koophuis wordt, een tussenwoning in een groot dorp net buiten Utrecht.

Twee maanden geleden had ik op exact hetzelfde type huis in dezelfde straat nog boven de 500k geboden. Daar hoefde weinig aan te gebeuren. Dit huis is een heel ander verhaal. Kortgezegd moet alles eruit en nieuw erin. Keuken, badkamer, vloerverwarming begane grond, vloeren, CV-ketel, toilet, trappen bekleden, wellicht een paar zonnepanelen. Ten opzichte van mijn eerdere bieding heb ik dan ook 75k bespaard (en beschikbaar om te klussen). Ik had niet het hoogste bod, maar wel goede voorwaarden en voor zover ik begreep ook een beetje 'gunfactor'. Wat enorm heeft geholpen is dat er na de zomervakantie veel huizen in de regio beschikbaar kwamen, waardoor veel kijkers waarschijnlijk het 'klushuis' hebben laten staan om bij de huizen met mooiere inrichting te gaan kijken.

Nu dus een spannende tijd tegemoet, maar ook heel tof om alles exact te kunnen maken zoals ik het wil. De hypotheek rondkrijgen zal geen probleem zijn, maar verder nul ervaring met dit soort klussen. Gaat het lukken om vrij snel na overdracht alle werkzaamheden uitgevoerd te krijgen met een aannemer? Ik wil het merendeel echt gedaan hebben voor ik er intrek. En wat gaat het me kosten? Met een hele ruwe eerste begroting o.b.v. Google kom ik uit op zo'n 61k, maar er komt natuurlijk altijd meer bij en daar is ook zeker ruimte voor (al moet het niet boven de 100k gaan kosten). Is er iemand die mij met een natte vinger gerust kan stellen of ik met deze begroting een redelijk eind kom, zonder voor een dubbeltje op de eerste rij te willen zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
El Caballero schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:38:
Niet heel actief geweest hier tijdens mijn zoektocht, vooral meegelezen, maar wilde toch even delen dat ik gister te horen heb gekregen dat ik het beste bod had op wat hopelijk mijn eerste koophuis wordt, een tussenwoning in een groot dorp net buiten Utrecht.

Twee maanden geleden had ik op exact hetzelfde type huis in dezelfde straat nog boven de 500k geboden. Daar hoefde weinig aan te gebeuren. Dit huis is een heel ander verhaal. Kortgezegd moet alles eruit en nieuw erin. Keuken, badkamer, vloerverwarming begane grond, vloeren, CV-ketel, toilet, trappen bekleden, wellicht een paar zonnepanelen. Ten opzichte van mijn eerdere bieding heb ik dan ook 75k bespaard (en beschikbaar om te klussen). Ik had niet het hoogste bod, maar wel goede voorwaarden en voor zover ik begreep ook een beetje 'gunfactor'. Wat enorm heeft geholpen is dat er na de zomervakantie veel huizen in de regio beschikbaar kwamen, waardoor veel kijkers waarschijnlijk het 'klushuis' hebben laten staan om bij de huizen met mooiere inrichting te gaan kijken.

Nu dus een spannende tijd tegemoet, maar ook heel tof om alles exact te kunnen maken zoals ik het wil. De hypotheek rondkrijgen zal geen probleem zijn, maar verder nul ervaring met dit soort klussen. Gaat het lukken om vrij snel na overdracht alle werkzaamheden uitgevoerd te krijgen met een aannemer? Ik wil het merendeel echt gedaan hebben voor ik er intrek. En wat gaat het me kosten? Met een hele ruwe eerste begroting o.b.v. Google kom ik uit op zo'n 61k, maar er komt natuurlijk altijd meer bij en daar is ook zeker ruimte voor (al moet het niet boven de 100k gaan kosten). Is er iemand die mij met een natte vinger gerust kan stellen of ik met deze begroting een redelijk eind kom, zonder voor een dubbeltje op de eerste rij te willen zitten?
Veel zal afgangen van de keuzes die je maakt en de grootte van de woning. Die 75K is zo op. Keuken en badkamer kun je al zo 50K aan kwijt zijn, maar kan ook minder. Hoeveel kan en ga je zelf doen etc.

Onze keuken voor nieuwbouw kost 20K, badkamer toilet 15K. Maar daar hoeft geen oude keuken en badkamer gesloopt te worden met werk wat daarbij komt kijken etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:03

fub

Is er iemand die mij met een natte vinger gerust kan stellen of ik met deze begroting een redelijk eind kom, zonder voor een dubbeltje op de eerste rij te willen zitten?
Je vraag is een beetje van het type: "Hoeveel kost een auto?" Tja, je kunt voor ee paar honderd euro een auto kopen, maar er zijn ook exemplaren van meer dan een ton...
Je zult je dus moeten laten leiden door je budget. En je kunt je afvragen welke dingen echt nu moeten gebeuren, en welke dingen best nog een jaartje kunnen wachten. Vloeren vervangen wil je bijvoorbeeld echt niet doen als je er woont, maar als de badkamer niet aan alle kanten lekt kun je je misschien wel een jaartje behelpen tot je weer budget hebt om dat aan te pakken.

Mijn advies is ook om snel een aannemer die je vertrouwt en die veel van de werkzaamheden voor je kan doen. Dat hebben wij ook voor ons nieuwe huis gedaan, en het scheelt echt enorm als je niet alles zelf hoef te regelen. Bovendien kan je ook je voordeel doen met de ervaring die zo iemand meebrengt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:04

Het is echt te weinig informatie. En 'exact maken zoals ik het wil' is nogal smaakgevoelig. BV badkamertegels, voor mij zijn simpele wandtegels van 10 euro per m2 prima maar ja dat geldt niet voor iedereen (en ook niet voor mijn vrouw)

Dus materiaal maakt uit. En extra werkzaamheden (bv leidingen verleggen enzo), En een aannemer die waarschijnlijk geen tijd heeft. Kun je al offertes vragen voordat je de woning bezit? Zijn de huidige bewoners bereid om een aantal keer iemand rond te laten lopen? Zijn er dingen die echt moeten (kozijnen, evt andere kleinere gebreken)?

Ik zou eerst maar eens gaan prioriteren. Wat moet eerst, wat kan wachten. Dan aan die losse klussen begrotingen hangen.

• VidaR-9
Wij gaan op 1 oktober naar de notaris voor onze nieuwe woning. We hebben al wel bericht gehad dat de stukken naar de notaris zijn gestuurd en ook van de notaris vernomen dat ze dit ontvangen hebben.

Wat is een reële termijn hoeveel tijd van tevoren ik de concept akte en nota van afrekening kan verwachten?

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
VidaR-9 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:41:
Wij gaan op 1 oktober naar de notaris voor onze nieuwe woning. We hebben al wel bericht gehad dat de stukken naar de notaris zijn gestuurd en ook van de notaris vernomen dat ze dit ontvangen hebben.

Wat is een reële termijn hoeveel tijd van tevoren ik de concept akte en nota van afrekening kan verwachten?
Een onderdeel van de zorgplicht van de notaris is uiterlijk 1 week van te voren. In de praktijk zijn er notariskantoren die dat 1 dag van te voren doen (je hebt goede en slechte notariskantoren).

• VidaR-9
Wispe schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:05:
[...]

Een onderdeel van de zorgplicht van de notaris is uiterlijk 1 week van te voren. In de praktijk zijn er notariskantoren die dat 1 dag van te voren doen (je hebt goede en slechte notariskantoren).
Dan hoop ik dat we snel wat horen want we hebben nog meer via dit kantoor geregeld :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
VidaR-9 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:19:
[...]

Dan hoop ik dat we snel wat horen want we hebben nog meer via dit kantoor geregeld :+
Soms is het dossier gewoon nog niet klaar omdat de bank de aflosnota nog niet klaar heeft of omdat de makelaar lui is om zijn courtagenota te sturen (die we niet verplicht zijn om mee te nemen op de nota van afrekening). Dan maar 1 dag later of niet volledig opsturen naar de cliënt. Gaat erom dat de tuchtrechter kan concluderen je voldoende tijd hebt gekregen om de stukken te bestuderen/lezen (wat in 99% van de gevallen niemand doet).

Toen ik mijn huis verkocht, kreeg ik 1 dag van te voren de stukken. In de akte bij de slottekst zag ik staan: “verklaart tijdig de concept-akte te hebben ontvangen”. Ik denk niet dat dat standhoudt bij de tuchtrechter. :+

[ Voor 14% gewijzigd door Wispe op 19-09-2024 12:31 ]

Pagina: 1 ... 337 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7