Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 336 ... 367 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:49
MJV schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:53:
[...]

Hangt er natuurlijk van af of je de bestaande hypotheek niet meenemt vanwege gunstige rente.
Die neem je niet letterlijk mee. Je dupliceert 'm als ware tegen dezelfde rentevoorwaarden. De huidige los je af.

Tijdens overbrugging betaal je dus:
Huidige hypotheek (aflossing + rente)
Nieuwe hypotheek ten hoogte van huidig openstaand bedrag (aflossing + rente)
Eventueel nieuw hypotheekdeel boven huidig openstaand bedrag (aflossing + rente)
De rente van de overbrugging

Is nogal wat in de maand bij elkaar. Ondertussen maakt de bank zich dan zorgen dat je in geldproblemen komt, daarom willen ze dat je aantoont dat je dat allemaal 12 maanden lang kan betalen.

Lijkt mij dus win-win als de aflossing over huidige hypotheek bevroren wordt / omgezet wordt naar aflossingsvrij.

Maar goed, we gaan het eens proberen bij de Rabobank tzt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Fuujii schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:04:
Is het waard om op woningen te bieden als je over 6-7 weken voor ruim een maand in het buitenland zit met weinig tot geen internet? Ik krijg de indruk dat het niet handig is, omdat een hypotheek regelen dan niet te doen is?
Weinig internet - of geen internet? Kan je binnen anderhalve dag internet regelen indien nodig?

Ik zou het wel aandurven. Grootste deel kan asynchroon. En als je moet bellen kan dat ongeacht de tijdzone aan de rand van de dag als je een dag vroeg opstaat/laat naar bed gaat.

Probeer wel om Nederlandse mobiele data te hebben. Dat omzeilt veel content filters in het buitenland (e.g. China).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:11
We hebben een mooi huis gezien een paar straten verderop.
Semi-bungalow, A+++ label, en zowel binnen als buiten volledig onze smaak en van top tot teen gerenoveerd.

De woning is scherp geprijsd op 649k. Vergelijkbare woningen zijn er niet, maar de niet-gerenoveerde semi bungalows gaan hier ook voor 600k of meer. Waarschijnlijk strategie om flink wat publiek te lokken en flink te laten overbieden? Leuk voor de makelaar?

Ik verwacht dat hij zeker voor 700k weggaat. Dit zit echt aan de max van ons budget. Dat betekent financiering van zo'n 500k, en de rest overwaarde + eigen geld.
De maandlasten verdubbelen, maar zijn te dragen. Momenteel 1100,- en zal dan 2300,- worden. Dat is ongeveer 40% van ons verzamelinkomen.

Maar hoe ver ga je hierin? We zoeken een tussenstap voor een jaar of 10-15, om daarna een boerderij o.i.d. te gaan verbouwen.
Deze woning is 100% af en dus weinig kosten meer aan de komende tijd.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
pentaw1nz schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:16:
Semi-bungalow, A+++ label, en zowel binnen als buiten volledig onze smaak en van top tot teen gerenoveerd.

De woning is scherp geprijsd op 649k. Vergelijkbare woningen zijn er niet, maar de niet-gerenoveerde semi bungalows gaan hier ook voor 600k of meer. Waarschijnlijk strategie om flink wat publiek te lokken en flink te laten overbieden? Leuk voor de makelaar?

Ik verwacht dat hij zeker voor 700k weggaat. Dit zit echt aan de max van ons budget. Dat betekent financiering van zo'n 500k, en de rest overwaarde + eigen geld.
De maandlasten verdubbelen, maar zijn te dragen. Momenteel 1100,- en zal dan 2300,- worden. Dat is ongeveer 40% van ons verzamelinkomen.

Maar hoe ver ga je hierin? We zoeken een tussenstap voor een jaar of 10-15, om daarna een boerderij o.i.d. te gaan verbouwen.
Hangt denk ik af van hoe je nu woont en hoeveel je er op vooruit gaat.

10-15 jaar vind ik geen tussenstap meer. Zeker niet als je al (kleine) kinderen hebt of wilt. Die groeien daar dan op. Als tussenstap zou ik zeggen niet doen, dan kun je beter direct door naar die boerderij. Als hele gave volgende stap waar je lang gelukkig kunt zijn, zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

pentaw1nz schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:16:

Ik neem aan netto verzamel inkomen?
Zelfs dan vind ik* de maandlasten relatief hoog, zeker voor een woning wat niet je droomwoning is.

*Met 3 jonge kinderen die naar opvang gaan etc.

Een oude boerderij vind ik trouwens ook niet echt bij jullie inkomen passen, je bent een vermogen kwijt aan onderhoud en energielasten. (Zelfs met een warmtepomp).

Zonder kinderen (/wens) is het een ander verhaal ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 30-08-2024 23:58 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
@Sport_Life netto idd. Zit op ongeveer 6k. Nog geen kinderen, maar op korte termijn hopelijk wel.

En we wonen nu in een 2-1 kap sinds 2018.
Woning heeft leuke overwaarde en ons inkomen is aardig gestegen.

Die boerderij is onze droom, die reëel is over die 10 a 15 jaar. Hiervoor zijn we op verschillende manieren vermogen aan t opbouwen. Dat is nu nog niet mogelijk en zou ik met erg jonge kinderen ook niet willen.

Huis dat we gezien hebben is dus vrijstaande semi bungalow, A+++ , totaal gerenoveerd, grotere tuin.
Daar kunnen we lang en gelukkig wonen, tot die boerderij een keer voorbij komt (met mantelzorg optie voor ouders, niet ver van ons dorp waar we wonen, etc... dus kan een tijd duren voordat zoiets voorbij komt)

Ik zie mezelf ook niet meer voor 5 jaar of langer in onze huidige woning zitten.
Die boerderij wordt m over 5 jaar nog niet.
Vandaar de bewoording "tussenstap"

We kunnen in die 10 a 15 jaar een paar ton aan extra vermogen opbouwen die ons helpt naar die droom. Nu een duurder huis kopen helpt daar natuurlijk niet bij, dan kunnen we minder sparen en beleggen. Maar zoals gezegd ben ik na 6 jaar in dit huis gevoelsmatig wel n toe aan wat anders.

[ Voor 28% gewijzigd door pentaw1nz op 31-08-2024 00:55 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:06
Ik zou het wel doen als het je zo’n beter woongevoel geeft. 10-15 jaar vind ik ontzettend lang, dan kan je maar beter zo prettig mogelijk wonen. Vooral als dat huis verder helemaal af is. En wie weet hoe de wereld er over 10 jaar uitziet.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

pentaw1nz schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 00:42:
@Sport_Life netto idd. Zit op ongeveer 6k. Nog geen kinderen, maar op korte termijn hopelijk wel.

En we wonen nu in een 2-1 kap sinds 2018.
Woning heeft leuke overwaarde en ons inkomen is aardig gestegen.

Die boerderij is onze droom, die reëel is over die 10 a 15 jaar. Hiervoor zijn we op verschillende manieren vermogen aan t opbouwen. Dat is nu nog niet mogelijk en zou ik met erg jonge kinderen ook niet willen.

Huis dat we gezien hebben is dus vrijstaande semi bungalow, A+++ , totaal gerenoveerd, grotere tuin.
Daar kunnen we lang en gelukkig wonen, tot die boerderij een keer voorbij komt (met mantelzorg optie voor ouders, niet ver van ons dorp waar we wonen, etc... dus kan een tijd duren voordat zoiets voorbij komt)

Ik zie mezelf ook niet meer voor 5 jaar of langer in onze huidige woning zitten.
Die boerderij wordt m over 5 jaar nog niet.
Vandaar de bewoording "tussenstap"

We kunnen in die 10 a 15 jaar een paar ton aan extra vermogen opbouwen die ons helpt naar die droom. Nu een duurder huis kopen helpt daar natuurlijk niet bij, dan kunnen we minder sparen en beleggen. Maar zoals gezegd ben ik na 6 jaar in dit huis gevoelsmatig wel n toe aan wat anders.
Even rekenkundig.
Huidige woning waarde 450k
Nieuwe 'tussenwoning' waarde 700k
Droomwoningwaarde 1m
Sparen per jaar indien blijven zitten 12k

C.P. stijgen de woningen met 50-100% over 15 jaar, er valt op dit moment niet te zeggen of een jaren 70 woning harder stijgt vs een woonboerderij uit 1900. De komende 15 jaar reken ik daarom even met een gelijk percentage. Makkelijk gerekend zijn de prijzen dan over 15 jaar verdubbeld: 900k/1.4m/2m.

15 jaar beleggen levert op 180k + ~100k 3,5% rendement (7% gemiddeld per jaar, maar jij legt vanaf begin niks in) = 280k. Kortom, door te blijven zitten en te sparen is het gat 2m - 900k = 1.1m - 280k = 820k. Als je nu doorstroomt (en dus niet spaart) is het gat 2m - 1.4m = 600k. Plus je geniet van meer woongenot. In geld uitgedrukt is dat 250k waard momenteel.. (700k - 450k).

Nog veel beter is om de stap naar je droomwoning zo snel mogelijk te maken, hoe langer je wacht de moeilijker het wordt. Let wel, dit is gebaseerd op een stijging de komende jaren, als er een crash ontstaat biedt dat weer kansen. Ik denk trouwens dat woonboerderijen relatief hard zijn gezakt sinds de energiecrisis gezien hun energieverbruik en daarna de hoge rente. Waarmee de potentiele stijging ook groter is.

Enige kanttekening die ik wil maken is dat de kosten met kinderen hard omhoog gaan, alleen kinderopvang kost al makkelijk 1.000-1.500 per maand netto. Boodschappen incl luiers etc verdubbelen ongeveer. Vakanties idem.

Zie dit niet als advies, maar als een open discussie ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 31-08-2024 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
@Sport_Life Dank je voor het meedenken.
Ik had zelf ook een beetje dit soort sommetjes gemaakt, maar was in de prijsstijgingen van de woningen war conservatiever. Ik denk dat jij een meer reëel beeld schetst. Zo levert die duurdere, grotere, en tevens energiezuinige woning na een jaar of 15 natuurlijk ook weer meer op dan mijn huidige woning.

Het kan ook zijn dat ons beeld in die 10 a 15 jaar natuurlijk verandert. Of dat dit nieuwe huis misschien wel de eindbestemming wordt.

De kosten van kinderen hebben wij nu niet, maar hopelijk over 1 of 2 jaar wel ( klinkt een beetje gek om blij te zijn met extra kosten, maar je snapt wat ik bedoel:p )

Deze stap op dit moment maken zal ons bij een bod van 700k (waar dan 20k kosten koper bij op komt) ongeveer het volgende kosten. Kosten verkoop eigen woning dan nog niet meegerekend.

- 150k overwaarde (dit voelt niet echt als geld dat we nu in bezit hebben, meer als een handige opstap die extra mogelijkheden biedt)
- eigen inleg 70k voor aankoop
- extra hypotheek 230k a 1080,- bruto per maand

+ meenemen huidige hypotheek 250k, 1100,- bruto maandlasten

Maandlasten verdubbelen dus, onze overwaarde gaat naar het nieuwe huis, en een overgroot deel van ons spaargeld moet er in.

Vanaf dat moment weer opnieuw spaarpotje opbouwen.
Beleggingen hoef ik niet aan te breken.

Met een netto maandelijks inkomen van 6k lijkt het prima te doen. Volgens independer kunnen we een maximale hypotheek van 580k krijgen, dus die nieuwe situatie valt daar ook binnen.
Tegelijkertijd klinkt een verdubbeling van de maandlasten erg spannend. Het is wel echt serieus geld en een serieuze stap.
Komen er kinderen, dan zullen de kosten ook weer stijgen zoals al wordt aangegeven.

We zitten nu gewoon financieel gezien ruim in ons jasje, kunnen doen wat we willen en ook flink sparen en beleggen. De stap naar dit nieuwe (erg mooie...) huis doet de boel wel flink opschudden en brengt ons wel naar de max van wat momenteel mogelijk is.

Het huis tikt wel al onze boxes. Behalve die van het landelijk wonen. Maar dat is dus sowieso niet reëel momenteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:57
Fuujii schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:04:
Is het waard om op woningen te bieden als je over 6-7 weken voor ruim een maand in het buitenland zit met weinig tot geen internet? Ik krijg de indruk dat het niet handig is, omdat een hypotheek regelen dan niet te doen is?
Het ligt er echt aan hoe de timing verloopt.

Ik ging op vakantie en moest daarvoor de financiering regelen. Dat liep uit met een paar dagen doordat het backoffice maar bleef neuzelen over papieren (in the good old times had de lokale bankdirecteur waarschijnlijk blind nog wel getekend voor bestaande overduidelijk financieel degelijke klanten :X).

Op zich zou dat op afstand ook nog wel kunnen maar de offerte moest per se naar het huisadres gestuurd worden en met een natte handtekening retour 8)7 Het was absoluut niet mogelijk om een express dienst te gebruiken naar buitenland, fax of digitaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

pentaw1nz schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 10:57:
Ik had zelf ook een beetje dit soort sommetjes gemaakt, maar was in de prijsstijgingen van de woningen war conservatiever. Ik denk dat jij een meer reëel beeld schetst. Zo levert die duurdere, grotere, en tevens energiezuinige woning na een jaar of 15 natuurlijk ook weer meer op dan mijn huidige woning.

Het kan ook zijn dat ons beeld in die 10 a 15 jaar natuurlijk verandert. Of dat dit nieuwe huis misschien wel de eindbestemming wordt.

De kosten van kinderen hebben wij nu niet, maar hopelijk over 1 of 2 jaar wel ( klinkt een beetje gek om blij te zijn met extra kosten, maar je snapt wat ik bedoel:p )

Deze stap op dit moment maken zal ons bij een bod van 700k (waar dan 20k kosten koper bij op komt) ongeveer het volgende kosten. Kosten verkoop eigen woning dan nog niet meegerekend.

- 150k overwaarde (dit voelt niet echt als geld dat we nu in bezit hebben, meer als een handige opstap die extra mogelijkheden biedt)

Maandlasten verdubbelen dus, onze overwaarde gaat naar het nieuwe huis, en een overgroot deel van ons spaargeld moet er in.

Met een netto maandelijks inkomen van 6k lijkt het prima te doen. Volgens independer kunnen we een maximale hypotheek van 580k krijgen, dus die nieuwe situatie valt daar ook binnen.
Tegelijkertijd klinkt een verdubbeling van de maandlasten erg spannend. Het is wel echt serieus geld en een serieuze stap.
Komen er kinderen, dan zullen de kosten ook weer stijgen zoals al wordt aangegeven.

We zitten nu gewoon financieel gezien ruim in ons jasje, kunnen doen wat we willen en ook flink sparen en beleggen. De stap naar dit nieuwe (erg mooie...) huis doet de boel wel flink opschudden en brengt ons wel naar de max van wat momenteel mogelijk is.

Het huis tikt wel al onze boxes. Behalve die van het landelijk wonen. Maar dat is dus sowieso niet reëel momenteel.
Ik vind de lasten vrij fors , maargoed je bouwt dan wel meer vermogen op.
Welke woning moet ik me dan voorstellen bij je droomwoning, heb je daar een funda linkje van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
pentaw1nz schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 10:57:

Ik vind dat wel behoorlijk forse lasten moet ik zeggen op basis van jullie huidige inkomen. Ik dacht dat die €2300 de maandlasten waren, maar het is enkel de hypotheek. Komen dus nog gemeentelijke belastingen + woonverzekeringen + GWL + internet etc bij. Oké, ook wat hypotheekrenteaftrek, maar de woonlasten blijven wel zo'n 40 tot 45% van jullie verzamelinkomen.

Het zou dus een zuinige, recente woning zijn waardoor energiekosten en onderhoud relatief laag zijn, maar je zal altijd wat voor onderhoud moeten sparen. Daarnaast: wat als één van jullie tijdelijk niet/minder werkt door onvoorziene omstandigheden? Of minder werken door het eerste kind, gepaard met dure kinderopvang?

Het zou financieel vast kunnen hoor, maar je gaat wel aanzienlijk minder sparen en waarschijnlijk ook flink inleveren op luxe (uiteten, vakanties, weekendjes weg). Als je een huismus bent kan ik me er iets bij voorstellen, maar als je ook graag regelmatig op pad gaat dan zou ik niet zulke forse maandlasten willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Sport_Life schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:44:
[...]

Ik vind de lasten vrij fors , maargoed je bouwt dan wel meer vermogen op.
Welke woning moet ik me dan voorstellen bij je droomwoning, heb je daar een funda linkje van ?
Voorbeeldje type droomwoning. Met woonbestemming op een bijgebouw voor mijn ouders.
https://www.funda.nl/deta...-dieckertsweg-4/43699023/

Maar zoals gezegd; gaat binnen 10-15 jaar sowieso niet gebeuren.
En misschien bevalt de 'tussenstap' wel zo goed dat we daar niet meer weg willen.

Ik vind de lasten ook fors, zeker vergeleken met nu, maar aan de andere kant: je hebt hier in twente niet eens meer een 2 onder 1 kap voor veel minder dan een half miljoen en dat kost bijn 100% financiering al 2200,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
stin00 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:57:
[...]

Ik vind dat wel behoorlijk forse lasten moet ik zeggen op basis van jullie huidige inkomen. Ik dacht dat die €2300 de maandlasten waren, maar het is enkel de hypotheek. Komen dus nog gemeentelijke belastingen + woonverzekeringen + GWL + internet etc bij. Oké, ook wat hypotheekrenteaftrek, maar de woonlasten blijven wel zo'n 40 tot 45% van jullie verzamelinkomen.

Het zou dus een zuinige, recente woning zijn waardoor energiekosten en onderhoud relatief laag zijn, maar je zal altijd wat voor onderhoud moeten sparen. Daarnaast: wat als één van jullie tijdelijk niet/minder werkt door onvoorziene omstandigheden? Of minder werken door het eerste kind, gepaard met dure kinderopvang?

Het zou financieel vast kunnen hoor, maar je gaat wel aanzienlijk minder sparen en waarschijnlijk ook flink inleveren op luxe (uiteten, vakanties, weekendjes weg). Als je een huismus bent kan ik me er iets bij voorstellen, maar als je ook graag regelmatig op pad gaat dan zou ik niet zulke forse maandlasten willen hebben.
Klopt, die 2300 is puur hypotheek. Daar komt nog van alles bij op.

Woning is volledig gerenoveerd van binnen en buiten, A+++ label, dus geruime tijd geen onderhoud en ook nagenoeg geen energiekosten.

Onze huidige woning heb ik ook naar A label gekregen. We betalen 30 euro voorschot.
Wel zit er hier wat onderhoud aan te komen in de volgende 30 jaar. Ik denk wel zo'n 30K (dakpannen, enkele kozijnen).

Ik denk dat er van ons maandelijks budget om leuke dingen te doen en te sparen idd weinig overblijft bij deze maandlasten. We hechten wel waarde aan een fijn huis, en minder waarde aan regelmatig uit eten gaan e.d. Letten redelijk goed op onze uitgaven.

Als ik rekening houd met een kind en met minder werken, dan wordt het wel een stuk krapper inderdaad.

Momenteel sparen we zo'n 2000 in de maand en beleggen we ook zo'n 1200 euro.
Er is dus wel wat mogelijk, maar ik heb het gevoel dat deze optie een beetje op de grens zit van net wel/net niet.
Het huis is wel echt geweldig, dus daarmee ga je misschien ook te veel uit emotie redeneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:40
pentaw1nz schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:08:

Als ik rekening houd met een kind en met minder werken, dan wordt het wel een stuk krapper inderdaad.

Momenteel sparen we zo'n 2000 in de maand en beleggen we ook zo'n 1200 euro.
Er is dus wel wat mogelijk, maar ik heb het gevoel dat deze optie een beetje op de grens zit van net wel/net niet.
Het huis is wel echt geweldig, dus daarmee ga je misschien ook te veel uit emotie redeneren.
Als je (op relatief korte termijn) een kinderwens hebt, wacht die ontwikkeling dan eerst af voor je een volgende grote financiële stap zet (als die niet noodzakelijk is qua woonruimte). Kinderen zijn duur en slurpen daarnaast ook tijd en energie. Het is prettig als je je dan niet in een strop hebt gehangen die elke flexibiliteit weghaalt. Stel je wilt minder werken, of je hebt een kindje dat veel aandacht en zorg nodig heeft, dan is het heel naar als je je minder werken niet kunt veroorloven. Wat dat betreft vind ik 2300/40% van je inkomen naar hypotheek heel fors.
Andere uiterste: stel er komen geen kinderen. Dan is dat uiteindelijke droomhuis misschien veel eerder aan de orde als je ondertussen flink kunt doorsparen. Met 40% hypotheeklasten is sparen nauwelijks mogelijk, dus dan duurt het juist langer, zeker als de huizenprijzen blijven stijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
Ik vind 2.300 hypotheeklasten op een netto inkomen van 6.000 niet perse fors. Zeker als je bedenkt dat er momenteel 2.000 gespaard en 1.200 belegd wordt. Dus 3.300 waar 1.100 extra hypotheeklasten van betaald moeten worden en een stukje duurdere overige woonlasten.

40% klinkt veel, maar het gaat ook om de absolute bedragen en de levensstijl.

Ik ben ook tegen 100% van je max lenen, maar dat is dit ook niet. De hypotheek is straks 480k waar op inkomen 580k geleend kan worden.

Wel belangrijk om alvast goed na te denken over hoe de kosten van kinderen gedragen gaan worden. Want of minder werken of opvang, het kost bijna altijd een boel.

[ Voor 9% gewijzigd door VidaR-9 op 31-08-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:38
Hertog_Martin schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:02:
[...]

Lijkt mij dus win-win als de aflossing over huidige hypotheek bevroren wordt / omgezet wordt naar aflossingsvrij.

Maar goed, we gaan het eens proberen bij de Rabobank tzt.
Ik denk dat je het onderschat. Oversluiten van een hypotheek in aflossingsvrij zal getoetst moeten worden en mogelijk resulteren in hogere bruto maandlasten en verlies van renteaftrek. En al het spaargeld dat je gebruikt voor de dubbele aflossing komt bij de oplevering weer vrij. Lijkt mij dat je beter even een tijdje dubbel kunt aflossen.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Nu online
Tupolev schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:43:
[...]

Ik denk dat je het onderschat. Oversluiten van een hypotheek in aflossingsvrij zal getoetst moeten worden en mogelijk resulteren in hogere bruto maandlasten en verlies van renteaftrek. En al het spaargeld dat je gebruikt voor de dubbele aflossing komt bij de oplevering weer vrij. Lijkt mij dat je beter even een tijdje dubbel kunt aflossen.
https://intermediair.abnamro.nl/download-document/488

Kwam via Google bovenstaande pdf tegen over dit onderwerp. Blijkbaar vervalt de aflosverplichting van de oude hypotheek zodra de nieuwe hypotheek begint te lopen. Wat ergens wel logisch is. De oude hypotheek is dan een grote overbrugging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 10:12:
[...]

Even rekenkundig.
Huidige woning waarde 450k
Nieuwe 'tussenwoning' waarde 700k
Droomwoningwaarde 1m
Sparen per jaar indien blijven zitten 12k

C.P. stijgen de woningen met 50-100% over 15 jaar, er valt op dit moment niet te zeggen of een jaren 70 woning harder stijgt vs een woonboerderij uit 1900. De komende 15 jaar reken ik daarom even met een gelijk percentage. Makkelijk gerekend zijn de prijzen dan over 15 jaar verdubbeld: 900k/1.4m/2m.

15 jaar beleggen levert op 180k + ~100k 3,5% rendement (7% gemiddeld per jaar, maar jij legt vanaf begin niks in) = 280k. Kortom, door te blijven zitten en te sparen is het gat 2m - 900k = 1.1m - 280k = 820k. Als je nu doorstroomt (en dus niet spaart) is het gat 2m - 1.4m = 600k. Plus je geniet van meer woongenot. In geld uitgedrukt is dat 250k waard momenteel.. (700k - 450k).

Nog veel beter is om de stap naar je droomwoning zo snel mogelijk te maken, hoe langer je wacht de moeilijker het wordt. Let wel, dit is gebaseerd op een stijging de komende jaren, als er een crash ontstaat biedt dat weer kansen. Ik denk trouwens dat woonboerderijen relatief hard zijn gezakt sinds de energiecrisis gezien hun energieverbruik en daarna de hoge rente. Waarmee de potentiele stijging ook groter is.

Enige kanttekening die ik wil maken is dat de kosten met kinderen hard omhoog gaan, alleen kinderopvang kost al makkelijk 1.000-1.500 per maand netto. Boodschappen incl luiers etc verdubbelen ongeveer. Vakanties idem.

Zie dit niet als advies, maar als een open discussie ;)
Leuk zo'n 'rekenkundig' voorbeeld, maar dan is het wel handig als je de juiste getallen en formules gebruikt. ;)

Maandlasten in het goedkope huis zijn 1100, in het dure huis 2300. Dat maakt 1200pm beschikbaar om te beleggen. Daarnaast heeft de gebruiker 70k eigen geld nodig voor het dure huis, die hij anders zou kunnen beleggen. Stoppen we die cijfers in indexfondsvergelijken.nl, komen we op een totale inleg van 70k + 216k en een totaal rendement van iets meer dan 300k. Dan is in het goedkope huis blijven dus aantrekkelijker, zelfs met jouw vrij agressieve verwachte waardestijging van vastgoed a 4.7% per jaar.

Dit is wel pre tax uiteraard, maar ook de optie huidige hypotheek ophogen en daarmee extra gaan beleggen is nog buiten beschouwing gelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
wimjongil schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:28:
[...]

Leuk zo'n 'rekenkundig' voorbeeld, maar dan is het wel handig als je de juiste getallen en formules gebruikt. ;)

Maandlasten in het goedkope huis zijn 1100, in het dure huis 2300. Dat maakt 1200pm beschikbaar om te beleggen. Daarnaast heeft de gebruiker 70k eigen geld nodig voor het dure huis, die hij anders zou kunnen beleggen. Stoppen we die cijfers in indexfondsvergelijken.nl, komen we op een totale inleg van 70k + 216k en een totaal rendement van iets meer dan 300k. Dan is in het goedkope huis blijven dus aantrekkelijker, zelfs met jouw vrij agressieve verwachte waardestijging van vastgoed a 4.7% per jaar.

Dit is wel pre tax uiteraard, maar ook de optie huidige hypotheek ophogen en daarmee extra gaan beleggen is nog buiten beschouwing gelaten.
Hypotheek ophogen en daarmee extra beleggen??
Als ik er op google zie ik dat het vaker gebeurt. Maar beleggen met geleend geld klinkt niet heel erg super. En dan ook zonder HRA.
4% rente op een hypotheek en gemiddeld rendement van 7% op aandelen. Daarvoor kan ik t ook via Raisin ergens wegzetten.

[ Voor 11% gewijzigd door pentaw1nz op 01-09-2024 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Laapo schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:06:
[...]

https://intermediair.abnamro.nl/download-document/488

Kwam via Google bovenstaande pdf tegen over dit onderwerp. Blijkbaar vervalt de aflosverplichting van de oude hypotheek zodra de nieuwe hypotheek begint te lopen. Wat ergens wel logisch is. De oude hypotheek is dan een grote overbrugging.
Bij de ABN inderdaad. Dat zal per hypotheekverstrekker verschillend zijn hoe ze daarmee omgaan. Voor zover ik weet moet ik tijdens mijn overbrugging gewoon rente (tegen overbrugging rentepercentage) + aflossing betalen over mijn oude hypotheek.

Hier vind ik overigens niets over terug in de definitieve offerte. Die bevat alleen informatie over de overbrugging en de nieuwe hypotheek (inclusief meegenomen leningdelen).

* toch wel - echter niets over wel/niet aflossen (ga er vanuit dat er gewoon afgelost moet worden en dat is prima):
Als de bestaande lening nog niet is afgelost wanneer deze nieuwe lening passeert, wordt de bestaande lening omgezet naar de op dat moment geldende overbruggingsrente.

[ Voor 26% gewijzigd door VidaR-9 op 01-09-2024 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youri93
  • Laatst online: 05-10 23:57
stin00 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:57:
[...]

Ik vond dit wel een interessante reactie aangezien dit ook mijn (onze) lasten worden met een vergelijkbaar inkomen. Het is in de huidige markt met rentes tegen de 4% en vrij hoge huizenprijzen gewoon lastig om hier ver onder te gaan zitten. Ben benieuwd hoe we het gaan ervaren en ik snap dat het vanuit oogpunt van sommigen hier hoge lasten zullen zijn, maar wat voor keuze hebben we nu echt?

In de regio waar ik woon is bijna geen private huur en sociaal is niet mogelijk, dan blijft kopen over. Het enige wat we hadden kunnen doen was om een huis te kopen voor een ton minder. Dat was dan wel gelijk echt een opknapwoning geworden of met maximaal 2 slaapkamers, dat zie ik ook niet zitten. Het eerste huis moest direct groot genoeg zijn en dan blijft over dat je boven de 2000 aan hypotheek moet gaan betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
Youri93 schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:18:
[...]

Ik vond dit wel een interessante reactie aangezien dit ook mijn (onze) lasten worden met een vergelijkbaar inkomen. Het is in de huidige markt met rentes tegen de 4% en vrij hoge huizenprijzen gewoon lastig om hier ver onder te gaan zitten. Ben benieuwd hoe we het gaan ervaren en ik snap dat het vanuit oogpunt van sommigen hier hoge lasten zullen zijn, maar wat voor keuze hebben we nu echt?

In de regio waar ik woon is bijna geen private huur en sociaal is niet mogelijk, dan blijft kopen over. Het enige wat we hadden kunnen doen was om een huis te kopen voor een ton minder. Dat was dan wel gelijk echt een opknapwoning geworden of met maximaal 2 slaapkamers, dat zie ik ook niet zitten. Het eerste huis moest direct groot genoeg zijn en dan blijft over dat je boven de 2000 aan hypotheek moet gaan betalen.
Dat klopt. Hier in het oosten betaal je ook een half miljoen voor een gemiddeld 2 onder 1 kapper. Niets speciaals, maar toch al wel vaak het minimum als je een gezinnetje hebt of wilt stichten.
Dan zit je al aan 2k hypotheek lasten.
Eerder kon dat voor 800 euro in de maand minder, maar dan heb je t over pre corona...

Toen wij dit (eerste) huis trouwens kochten ging ook al ons spaargeld er in , zelfs de motor nog verkocht. Hypotheeklasten was 1049 en ons netto inkomen was toen ergens achter in de 3000.

Wel een andere verhouding dus, van 25 a 30% naar 40% van je netto inkomen naar de hypotheek. En al het andere is natuurlijk in die jaren ook flink duurder geworden.

[ Voor 15% gewijzigd door pentaw1nz op 01-09-2024 12:30 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
pentaw1nz schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:26:
[...]

Dat klopt. Hier in het oosten betaal je ook een half miljoen voor een gemiddeld 2 onder 1 kapper. Niets speciaals, maar toch al wel vaak het minimum als je een gezinnetje hebt of wilt stichten.
Dan zit je al aan 2k hypotheek lasten.
Eerder kon dat voor 800 euro in de maand minder, maar dan heb je t over pre corona...
Er groeien miljoenen kinderen op in tussenwoningen en appartementen. Het idee dat een 2 onder 1 kap het minimum is voor een gezin is echt bizar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pentaw1nz
Orian schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:30:
[...]

Er groeien miljoenen kinderen op in tussenwoningen en appartementen. Het idee dat een 2 onder 1 kap het minimum is voor een gezin is echt bizar.
dat klopt, ik beredeneer het vanuit mijn eigen situatie waarin ik gelukkig niet op een flatje hoef te zitten.
Mijn hele jeugd overigens ook in een tussenwoning gewoond en nooit het idee gehad dat dat niet OK was.

Maar om daar niet een hele discussie over te starten; bedoelde vooral dat een 2 onder 1 kapper *voor mij* niet heel speciaal is en ook al 500k / 2k in de maand kost (in Oost NL, in de randstad voor mij ook al onbetaalbaar)

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 02-09-2024 07:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youri93
  • Laatst online: 05-10 23:57
Orian schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:30:
[...]

In mijn geval gaat het om een tussenwoning, maar ook dat lukt niet altijd meer onder de 2000 Euro per maand aan hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tung-pi
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:08
Aan het begin van Augustus hebben we een bod gedaan op een in 1976 gebouwde vrijstaande woning van 189 m2 en 450m2 grond voor 665.000.

Deze is recent volledig gerenoveerd naar A++ en voorzien van hybride warmtepomp en zonnepanelen.
Het verkopen van ons huidige huis is in de vakantie geregeld, en de teller is uitgekomen op 294.000 overwaarde.

Een hypotheek 449.000 en extra geld om in het huis te steken, ik zie met drie kinderen en een stap van nog geen 700 euro naar 1900 hypotheeklasten als een vrij forse stap.
Als ik het dan hier hoor dat mensen het over meer dan 2000 euro hebben dan is wonen echt bizar duur geworden.

Waar ik het meest blij mee ben, die overbruggingshypotheek van 250.000 hebben we maar 2,5 week nodig. Het is dat het nodig is, want waar zal je heen met je gezin.

Waar ik mee zit, ik kan nergens een rekenvoorbeeld vinden wat dan de totale kosten zijn van die hypotheek want bij het aflossen zal er ongetwijfeld een klein beetje rente moeten worden betaald.
Ik zie wel een rente percentage staan op jaar basis van 5,11%. Maar ik kan mij niet voorstellen dat ik meer dan een paar honderd euro rente moet betalen bij de notaris.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:33
Tung-pi schreef op maandag 2 september 2024 @ 00:03:
overbruggingshypotheek van 250.000 hebben we maar 2,5 week nodig.

Ik zie wel een rente percentage staan op jaar basis van 5,11%. Maar ik kan mij niet voorstellen dat ik meer dan een paar honderd euro rente moet betalen bij de notaris.
Dat is simpel te berekenen toch? 250k maal 5,11% gedeeld door 52 weken maal 2,5 = 615 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-10 20:51
@pentaw1nz Een tussenwoning hoeft ook helemaal niet kleiner te zijn dan een twee-onder-1 kap.

Wij wonen technisch gezien ook in een tussenwoning (in het centrum van een grote stad) nu maar hebben wel 160m2 woonoppervlakte.

Een kind laten opgroeien lukt hier tot nu toe prima!

[ Voor 12% gewijzigd door Louislouislouis op 02-09-2024 07:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
Youri93 schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:51:
[...]

In mijn geval gaat het om een tussenwoning, maar ook dat lukt niet altijd meer onder de 2000 Euro per maand aan hypotheek.
Het ging mij inderdaad om dit punt. Er werd aangegeven door meerdere mensen dat 2300 hypotheeklasten bij een netto inkomen van 6000 erg fors is.

Als ik probeer een beeld te schetsen van een gezin met dergelijk inkomen, dan is de kans groot dat dit mensen zijn die niet in een appartement wonen.
Voor een tussenwoning of twee onder 1 kap ben je momenteel dus ook al snel 2000 of meer kwijt aan hypotheek.

Wat vinden die tweakers in de huidige markt dan wel reëel aan hypotheeklasten?
Als je samen 6k netto hebt, wat is dan wel een acceptabel bedrag? En wat koop je daar voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Louislouislouis schreef op maandag 2 september 2024 @ 07:46:
@pentaw1nz Een tussenwoning hoeft ook helemaal niet kleiner te zijn dan een twee-onder-1 kap.

Wij wonen technisch gezien ook in een tussenwoning (in het centrum van een grote stad) nu maar hebben wel 160m2 woonoppervlakte.

Een kind laten opgroeien lukt hier tot nu toe prima!
Dat geloof ik. Wij woonden vroeger een stuk kleiner en ook dat ging prima.
Mijn verhaal sloeg vooral op gezinnen met rond de 6k netto inkomen (vergelijk voor mijzelf) en wat dan een acceptabel maandbedrag zou zijn voor hypotheek / wat je daar dan voor koopt.

Ook om voor mijzelf de afweging te maken in de koop van een woning die aan mijn max zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15:09
pentaw1nz schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:22:
[...]

Dat geloof ik. Wij woonden vroeger een stuk kleiner en ook dat ging prima.
Mijn verhaal sloeg vooral op gezinnen met rond de 6k netto inkomen (vergelijk voor mijzelf) en wat dan een acceptabel maandbedrag zou zijn voor hypotheek / wat je daar dan voor koopt.

Ook om voor mijzelf de afweging te maken in de koop van een woning die aan mijn max zit.
Ik zou als ik jou was niet alleen naar hypotheek kijken, maar ook naar de woonlasten die je hebt.
Ik ben net 28 en mijn vriendin 26 en hebben 1450 aan hypotheeklasten. Netto rond de 1100 maar laten het niet maandelijks uitkeren. Voor ons is de belastingteruggave een extra.

Kijk ook naar de kosten die maandelijks zijn, zoals stookkosten en elektriciteit. Ik heb zonnepanelen genomen en een elektrische auto waar ik weer vergoedingen voor krijg. Daarnaast is mijn woning super geisoleerd en stook ik echt max 500m3 per jaar. Ook hebben wij een rijtjeshuis en geen apartement, dus heb ik ook geen VVE. Dat drukt ook weer op je lasten.

Denk ook aan een eventuele nieuwe keuken of badkamer die er wel of niet aan zit te komen. Al deze variabelen moet je meenemen in het kopen van een woning en de WOONlasten die je dan hebt. Hypotheek zegt niet alles over je uiteindelijk besteedbare inkomen.

en je mag het best weten. Wij zitten rond de 5300 netto per maand exclusief bonussen die ik 5x per jaar krijg. Dan heb je een idee wat bij ons de verhoudingen zijn.

Ik ben nu maandelijks aan het beleggen en dan hoop ik over 10 jaar met een loonsverhoging en deels afgeloste hypotheek ook een mooie stap te kunnen maken naar een vrijstaande woning. _/-\o_ Regeren is vooruitkijken zeggen ze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Rvzoggie schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:32:
[...]

Ik zou als ik jou was niet alleen naar hypotheek kijken, maar ook naar de woonlasten die je hebt.
Ik ben net 28 en mijn vriendin 26 en hebben 1450 aan hypotheeklasten. Netto rond de 1100 maar laten het niet maandelijks uitkeren. Voor ons is de belastingteruggave een extra.

Kijk ook naar de kosten die maandelijks zijn, zoals stookkosten en elektriciteit. Ik heb zonnepanelen genomen en een elektrische auto waar ik weer vergoedingen voor krijg. Daarnaast is mijn woning super geisoleerd en stook ik echt max 500m3 per jaar. Ook hebben wij een rijtjeshuis en geen apartement, dus heb ik ook geen VVE. Dat drukt ook weer op je lasten.

Denk ook aan een eventuele nieuwe keuken of badkamer die er wel of niet aan zit te komen. Al deze variabelen moet je meenemen in het kopen van een woning en de WOONlasten die je dan hebt. Hypotheek zegt niet alles over je uiteindelijk besteedbare inkomen.

en je mag het best weten. Wij zitten rond de 5300 netto per maand exclusief bonussen die ik 5x per jaar krijg. Dan heb je een idee wat bij ons de verhoudingen zijn.

Ik ben nu maandelijks aan het beleggen en dan hoop ik over 10 jaar met een loonsverhoging en deels afgeloste hypotheek ook een mooie stap te kunnen maken naar een vrijstaande woning. _/-\o_ Regeren is vooruitkijken zeggen ze :)
Zeker een belangrijke inderdaad. Bij de woning die we op het oog hebben is echter alles gerenoveerd (binnen en buiten) en A+++ label. Daar verwacht ik dus geen kosten. Woning wordt verkocht wegens scheiding, de eigenaren waren niet van plan te vertrekken en dat is ook te zien aan de woning.

Bij ons dus vooral de hypotheeklast die verdubbelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

pentaw1nz schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:20:
[...]

Het ging mij inderdaad om dit punt. Er werd aangegeven door meerdere mensen dat 2300 hypotheeklasten bij een netto inkomen van 6000 erg fors is.

Als ik probeer een beeld te schetsen van een gezin met dergelijk inkomen, dan is de kans groot dat dit mensen zijn die niet in een appartement wonen.
Voor een tussenwoning of twee onder 1 kap ben je momenteel dus ook al snel 2000 of meer kwijt aan hypotheek.

Als je samen 6k netto hebt, wat is dan wel een acceptabel bedrag? En wat koop je daar voor?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 02-09-2024 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rvzoggie
pentaw1nz schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:42:
[...]

Zeker een belangrijke inderdaad. Bij de woning die we op het oog hebben is echter alles gerenoveerd (binnen en buiten) en A+++ label. Daar verwacht ik dus geen kosten. Woning wordt verkocht wegens scheiding, de eigenaren waren niet van plan te vertrekken en dat is ook te zien aan de woning.

Dan heb je dat in ieder geval al goed bekeken. Wat is de potentie van inkomensstijging van jou en het gezin? Als je daar ook nog een goede stijging in mogelijk ziet is het natuurlijk wat makkelijker te dragen. Mijn vriendin studeert bijvoorbeeld nog parttime en zelf verwacht ik ook nog zeker te kunnen groeien. Je krijgt dan meer besteedbaar inkomen waar je de hypotheek ook weer van kan dragen. Echter, je moet het wel wilen. Sommige mensen geven hun geld liever niet uit aan een woning. Dat kan ook. Maar als je twijfelt over draagkracht kun je dit zeker meenemen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

pentaw1nz schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:42:
[...]

Wel even een kanttekening, er zit een hybride pomp in begreep ik , dus je hebt alsnog (hoge) gaskosten in de winter voor verwarming en het hele jaar door voor SWW.

Een A+++ label suggereert dat eea neutraal zou moeten zijn, maar dat is het niet (iig niet qua kosten). Best wel zonde dat ze niet meteen een full electric warmtepomp erin hebben geplaatst. Dat zou financieel veel schelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 02-09-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvzoggie
Sport_Life schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:05:
[...]

Wel even een kanttekening, er zit een hybride pomp in begreep ik , dus je hebt alsnog (hoge) gaskosten in de winter voor verwarming en het hele jaar door voor SWW.

Een A+++ label suggereert dat eea neutraal zou moeten zijn, maar dat is het niet (iig niet qua kosten). Best wel zonde dat ze niet meteen een full electric warmtepomp erin hebben geplaatst. Dat zou financieel veel schelen.
Ik heb ook gekeken naar een hybride pomp maar vond het eigenlijk onzin. Als het nu winter is, wordt het bij mij niet kouder dan 17 graden. Ik zet mijn elektrische paneelkacheltje in de kamer en tadaaa... het is 20 graden. Daarmee druk ik de kosten van gas en zo een ding kost 150 euro ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Ik heb een vraag, wij hebben recent gekeken bij een woning die aan een (kleine) dijk staat. Het is een vrijstaand jaren-60 woning en deze staat in een betonnen bak. De achterkant van de woning is verzakt, waardoor het in huis merkbaar scheef afloopt. Er zijn voor zover bekend geen scheuren etc.

Ik weet niet zo goed wat er nodig is voor dit huis en we zijn nog niet zo concreet dat we een constructeur willen laten meekijken. Ik zou wel graag op voorhand een grove schatting willen maken van de kosten voor deze correctie, omdat ik die wel noodzakelijk acht. Dan kunnen we zien wat er voor de rest van het huis overblijft en of dat dan nog haalbaar is. Heeft iemand een idee van wat een realistische inschatting is, want als ik om me heen vraag hoor ik alles tussen 30K en 150K; dat mag wel iets preciezer :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
(jarig!)
pentaw1nz schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:20:
[...]

Als starter weet je dat er in de toekomst mogelijk meer kosten en minder inkomsten zijn als je kinderen krijgt. Ik heb alles een keer in een excel gezet en met 2200 bruto lasten is het acceptabel met dat salaris nu, en minder salaris in de nabije toekomst. Echter is dat geen match met de huidige markt in de randstad (450k krijg je hier niet heel veel voor :X ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Sport_Life schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:05:
[...]

Waar haal je dat hybride verhaal vandaan? Dat heb ik nergens gemeld geloof ik. Woning is geadverteerd als gasloos en tevens 39 zonnepanelen. Zou dus neutraal moeten zijn. Hooguit terugleverkosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:32

Saffie_time

Why use this? 42!

CarpeVentum schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:01:
Ik heb een vraag, wij hebben recent gekeken bij een woning die aan een (kleine) dijk staat. Het is een vrijstaand jaren-60 woning en deze staat in een betonnen bak. De achterkant van de woning is verzakt, waardoor het in huis merkbaar scheef afloopt. Er zijn voor zover bekend geen scheuren etc.

Ik weet niet zo goed wat er nodig is voor dit huis en we zijn nog niet zo concreet dat we een constructeur willen laten meekijken. Ik zou wel graag op voorhand een grove schatting willen maken van de kosten voor deze correctie, omdat ik die wel noodzakelijk acht. Dan kunnen we zien wat er voor de rest van het huis overblijft en of dat dan nog haalbaar is. Heeft iemand een idee van wat een realistische inschatting is, want als ik om me heen vraag hoor ik alles tussen 30K en 150K; dat mag wel iets preciezer :)
Ons huis krijgt deze maand een stabilisering van de fundering en wellicht (indien het lukt) wordt deze weer omhoog gedrukt om scheuren en scheefstand te herstellen.

Dit zal over een lengte van 35 meter zijn en kost +/- 25k.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rvzoggie
absurdsmash schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:23:
[...]

Als starter weet je dat er in de toekomst mogelijk meer kosten en minder inkomsten zijn als je kinderen krijgt. Ik heb alles een keer in een excel gezet en met 2200 bruto lasten is het acceptabel met dat salaris nu, en minder salaris in de nabije toekomst. Echter is dat geen match met de huidige markt in de randstad (450k krijg je hier niet heel veel voor :X ).
Ik val een beetje over de laatste zin.... Ja het is duur in de randstad maar dan ga je er toch ook buiten kijken? Ik kon zelf ook eerst niks kopen wat in de gemeente stond waar ik wilde wonen. Toen heb ik een oud studentenhuis opgeknapt in Flevoland, 3 jaar gewoond en met die overwaarde ben ik weer teruggegaan naar waar ik vandaan kwam.

Mijn persoonlijke mening is dat sommige mensen ook veel eisen terwijl de portemonnee er nog niet naar is. Neem een stap terug om er uiteindelijk weer 2 stappen op vooruit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Saffie_time schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:39:
[...]

Ons huis krijgt deze maand een stabilisering van de fundering en wellicht (indien het lukt) wordt deze weer omhoog gedrukt om scheuren en scheefstand te herstellen.

Dit zal over een lengte van 35 meter zijn en kost +/- 25k.
Ok, hoe blijft deze omhoog staan? Worden er palen onder geslagen/gedrukt? Volgens mij is dat nog wel relevant voor de kosten van zoiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:32

Saffie_time

Why use this? 42!

Je hebt 2 opties;
1 is met palen inderdaad, die men omhoog kan draaien als een soort van stempel. Vele aanbieders.
2 kan je vergelijken een soort purschuim dat ze injecteren onder de bestaande fundering. Zo ver ik weet is er maar 1 aanbieder van deze methode.

Wij hebben voor de 2de optie gekozen, resultaat kan ik eind van de maand pas beoordelen.

Optie 1 kwamen de offertes bij ons goedkoper uit dan optie 2, echter was er geen aanbieder van optie 1 die de verwachting had dat er enige vorm van 'herstel' mogelijk was en enkel stabiliseren van de huidige situatie.

Wellicht niet handig om dit hier te bespreken in het aankooptoppic 😉

[ Voor 29% gewijzigd door Saffie_time op 02-09-2024 14:01 ]

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:48
Er was een site waar je door middel van een beetje slim spelen met de parameters globaal kon achterhalen waarvoor een huis daadwerkelijk was verkocht - wat was dat ook alweer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:45
@Yakumos Walter Living

[ Voor 67% gewijzigd door Eärendil op 02-09-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Hoe doe je dat dan met die parameters?

Bij walter krijg je toch een rapportage waarbij verschillende gegevens niet inzichtelijk zijn?
Bijv:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14sGGyW4krXv6EnwIzLxl-nZV6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDJAMUeCnEvGa2KgOioWTve1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

https://mijnwaardecheck.nl/makelaarsland

En dan het huisnummer van de buren invullen ;).

Deze is verrassend snel zichtbaar, zodra de woning als verkocht op funda staat aangemerkt.

[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 02-09-2024 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
pentaw1nz schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:57:
[...]

Hoe doe je dat dan met die parameters?

Bij walter krijg je toch een rapportage waarbij verschillende gegevens niet inzichtelijk zijn?
Bijv:
[Afbeelding]
Dat is voor het huis dat je invult, maar je krijgt ook gegevens te zien van vergelijkbare huizen, bijv. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQ5rzlq4zX_g-9DMP585jP1NLlQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6OwttMvMvzspjgGFLUG7Et2A.jpg?f=user_large

Stond 3 jaar geleden voor €385.000 te koop, is blijkbaar voor +10% verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Laatst online: 15:46
Sport_Life schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:58:

Deze is verrassend snel zichtbaar, zodra de woning als verkocht op funda staat aangemerkt.
Goede tip kreeg de woning die ik wilde weten direct als vergelijkbare woning! Maar was nog niet op te vragen via kadaster 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Onder welk voorbehoud zou je het best kunnen bieden bij een nieuwe woning, wanneer je na contact met financieel adviseur weet wat er mogelijk zou zijn?

Zonder voorbehoud financiering kan je nu een voorsprong geven hoor ik vaak, maar ben ik niet gewend. Ook al zegt een adviseur dat je bedrag X kunt lenen, je hebt het las nadat de geldverstrekker akkoord is en er is getekend. Een boete aftikken heeft niemand zin in.
Wat is wijsheid?

En hoe zit het met voorbehoud verkoop eigen woning?
Ik krijg de financiële middelen niet rond als ik mijn eigen woning niet verkoop. Is het dan alsnog zinvol om dit voorbehoud op te nemen? Voelt dubbelop.

Bouwkundige gebreken verwacht ik niet bij de woning. Dus dat voorbehoud hoeft sowieso niet.

[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 03-09-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Sport_Life schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:58:

Hele fijne tip trouwens. Heb een logboekje gemaakt van vergelijkbare woningen met daarbij vraagprijs en verkoopprijs.
Grappig om te zien hoe hier in de regio bij bepaalde woningen flink wordt overboden, en bij andere woning toch ook nog onder de vraagprijs is verkocht (2023 vooral, maar ook wel 2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:03

fub

pentaw1nz schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:54:
Zonder voorbehoud financiering kan je nu een voorsprong geven hoor ik vaak, maar ben ik niet gewend. Ook al zegt een adviseur dat je bedrag X kunt lenen, je hebt het las nadat de geldverstrekker akkoord is en er is getekend. Een boete aftikken heeft niemand zin in.
Wat is wijsheid?
Er zijn financieel adviseurs die een afsluitgarantie bieden. Dan moet je dus alles al aanleveren, en zij garanderen dan dat je die hypotheek kunt krijgen. Lukt dat dan toch niet, dan is de boete voor hun. Ja, die zijn in bemiddelingskosten een stuk(je) duurder, maar als je niet het risico wil lopen, is het het helemaal waard. Zo hebben wij kunnen bieden zonder voorbehoud op een woning die we echt heel, heel graag zouden willen hebben.
En hoe zit het met voorbehoud verkoop eigen woning?
Ik krijg de financiële middelen niet rond als ik mijn eigen woning niet verkoop. Is het dan alsnog zinvol om dit voorbehoud op te nemen? Voelt dubbelop.
Krijg je de overbrugging niet rond als je niet eerst je eigen huis verkoopt? Als je zo krap zit, dan zou je je moeten afvragen of je het wel zou moeten doen. Maar ook daar kan een goede financieel adviseur voor je naar kijken.
Als verkoper zou ik niet enthousiast zijn over een voorbehoud voor verkoop eigen huis, want dan zit ik te wachten op een proces waar ik geen invloed op kan uitoefenen, terwijl mijn overbrugging wel gewoon doorloopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
fub schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:31:
[...]

Er zijn financieel adviseurs die een afsluitgarantie bieden. Dan moet je dus alles al aanleveren, en zij garanderen dan dat je die hypotheek kunt krijgen. Lukt dat dan toch niet, dan is de boete voor hun. Ja, die zijn in bemiddelingskosten een stuk(je) duurder, maar als je niet het risico wil lopen, is het het helemaal waard. Zo hebben wij kunnen bieden zonder voorbehoud op een woning die we echt heel, heel graag zouden willen hebben.

[...]

Krijg je de overbrugging niet rond als je niet eerst je eigen huis verkoopt? Als je zo krap zit, dan zou je je moeten afvragen of je het wel zou moeten doen. Maar ook daar kan een goede financieel adviseur voor je naar kijken.
Als verkoper zou ik niet enthousiast zijn over een voorbehoud voor verkoop eigen huis, want dan zit ik te wachten op een proces waar ik geen invloed op kan uitoefenen, terwijl mijn overbrugging wel gewoon doorloopt...
Goede tip. Thx.

De overbrugging krijg ik wel rond. Volgens mij is het zo dat, zolang de woning nog niet is verkocht, ze rekenen met een percentage van te verwachten overwaarde? Dat betekent voor ons dan mogelijk een stukje eigen middelen inleggen i.v.m. maximale hypotheekgrens, maar die mogelijkheid is er.

De overbrugging zal mogelijk zo'n 150.000 zijn (overwaarde). Die maandelijkse lasten komen dan natuurlijk tijdelijk bovenop de andere lasten. Het is gunstiger als ik mijn huis voor koop nieuwe woning kan verkopen, maar begrijp (zeker in huidige tijd) dan een verkoper daar geen zin in heeft.
Voorbehoud financiering lijkt dan de beste optie, en dan een overbrugging afsluiten.

Wat wellicht wel een optie is, is de passeringsdatum verder in de toekomst te plannen zodat overbrugging niet meer nodig is. Of zie ik dat verkeerd?
Daarin ben je wel afhankelijk van de wensen van de verkoper.

[ Voor 31% gewijzigd door pentaw1nz op 03-09-2024 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Nevermind, verkeerd gelezen :)

[ Voor 97% gewijzigd door stin00 op 03-09-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
stin00 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:26:
[...]

Je wil een overbrugging van alleen de overwaarde? Dat volg ik niet helemaal. Als je éérst koopt en daarna pas je eigen woning verkoopt, dan heb je toch gewoon een overbruggingshypotheek nodig van de taxatiewaarde van je huidige woning? Vaak rekenen ze 90% van de taxatiewaarde als maximale overbrugging. Deze overbruggingshypotheek los je af zodra de huidige woning bij de notaris passeert.

Een overbruggingshypotheek van €150.000 zou betekenen dat de taxatiewaarde van je huidige woning zo'n €167.000 is?
Dan heb ik dat verkeerd begrepen uit de informatie. Gaat dus om de gehele taxatiewaarde (of max 90% daarvan). Ik dacht dat de eigen hypotheek daar nog vanaf ging (bij mij 258.000)
Het gaat dan om 400.000 of 360.000 overbrugging voor de periode tussen aankoop nieuwe woning en verkoop eigen woning. Ik moet nog even uitzoeken wat daarvoor dan de eigen maandlasten zijn, die bovenop de nieuwe hpyotheeklast komen.

Daarom gunstig als ik later kan passeren (meer kans om mijn woning in die tijd te verkopen).

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 03-09-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:13
voorbehoud verkoop eigen woning geeft de verkoper de gelegenheid het huis in de tussentijd aan een ander te verkopen (tenzij je het bod wil matchen).. ook risico voor jou dus als je je eigen huis hebt verkocht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tung-pi
pentaw1nz schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:30:
[...]

Dan heb ik dat verkeerd begrepen uit de informatie. Gaat dus om de gehele taxatiewaarde (of max 90% daarvan). Ik dacht dat de eigen hypotheek daar nog vanaf ging (bij mij 258.000)
Het gaat dan om 400.000 of 360.000 overbrugging voor de periode tussen aankoop nieuwe woning en verkoop eigen woning. Ik moet nog even uitzoeken wat daarvoor dan de eigen maandlasten zijn, die bovenop de nieuwe hypotheeklast komen.

Daarom gunstig als ik later kan passeren (meer kans om mijn woning in die tijd te verkopen).
Wij hebben een overbruggingshypotheek af moeten sluiten omdat we natuurlijk eerst kopen en daarna verhuizen. De getaxeerde waarde van de woning van 480.000, omdat we tijdens het afsluiten van de overbrugging ook nog bezig waren met het laten plaatsen van de woning en er dus geen gegarandeerde verkoop is rekent de bank met 95% (Dat is iets wat ING sinds kort doet want was net als bij veel andere partijen gewoon 90%).

Dus (480.000*0,95)-188.000-2% voor de kosten bij verkoop,levert genoeg marge op voor het rechtvaardigen van een overbruggingshypotheek van €250.000 met rente van 5,1%.
De rentekosten zouden dan zijn €1056,25 per maand zijn, maar je moet wel en we hoopten op een snelle verkoop van de woning.

Uiteindelijk is hij online gekomen voor bieden vanaf 450.000 en de bedenkperiode is net voorbij op een bod van €490.000, mede mogelijk gemaakt door het voordeeltje wat expats hebben.

Enige nadeel nu, is dat we de herfstvakantieperiode moeten gebruiken om snel alles te verhuizen want de passeer datum daar is 1 November.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
El Capitan schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:38:
voorbehoud verkoop eigen woning geeft de verkoper de gelegenheid het huis in de tussentijd aan een ander te verkopen (tenzij je het bod wil matchen).. ook risico voor jou dus als je je eigen huis hebt verkocht
Dat lijkt me afhankelijk van de exacte afspraken die je met de verkoper maakt? Een voorbehoud verkoop eigen woning clausule kan ook zonder de mogelijkheid dat de verkoper het huis voor het aflopen van het voorbehoud nog aan iemand kan verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Tung-pi schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:36:
[...]

Wij hebben een overbruggingshypotheek af moeten sluiten omdat we natuurlijk eerst kopen en daarna verhuizen. De getaxeerde waarde van de woning van 480.000, omdat we tijdens het afsluiten van de overbrugging ook nog bezig waren met het laten plaatsen van de woning en er dus geen gegarandeerde verkoop is rekent de bank met 95% (Dat is iets wat ING sinds kort doet want was net als bij veel andere partijen gewoon 90%).

Dus (480.000*0,95)-188.000-2% voor de kosten bij verkoop,levert genoeg marge op voor het rechtvaardigen van een overbruggingshypotheek van €250.000 met rente van 5,1%.
De rentekosten zouden dan zijn €1056,25 per maand zijn, maar je moet wel en we hoopten op een snelle verkoop van de woning.

Uiteindelijk is hij online gekomen voor bieden vanaf 450.000 en de bedenkperiode is net voorbij op een bod van €490.000, mede mogelijk gemaakt door het voordeeltje wat expats hebben.

Enige nadeel nu, is dat we de herfstvakantieperiode moeten gebruiken om snel alles te verhuizen want de passeer datum daar is 1 November.
dankje voor het delen. die 188.000 was je hypotheek die nog op het huis zat? Die haal je er dus af zoals ik dacht. Jullie hebben dus die volledige 250.000 nodig gehad voor de overbrugging en dat kost best wel een duit zie ik.

Ik verwacht een overbruggingshypotheek nodig te hebben met de hoogte van onze overwaarde. Dat is ongeveer 140k.
De rest van het geld is dan gewoon de nieuwe 2e hypotheek.
Ook hiervoor moeten we dus wel zo'n 600 euro maandelijks reserveren denk ik (zonder exact te berekenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperoni
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 16:35
Zojuist definitief hypotheekvoorstel gekregen, dus dat is goed nieuws. Kan iemand me uitleggen wat "Recht van eerste hypotheek op de woning "en dan een bedrag (lager dan taxatie) inhoudt? Ik weet dat het iets met gedwongen verkoop is maar wat is de relevantie van het bedrag dat daar staat? Ik wil onze adviseur ook niet met elk detail lastigvallen, maar probeer alles te begrijpen en krijg het niet duidelijk gevonden :)

edit: wellicht heeft het hier wat mee te maken: VERHOOGDE INSCHRIJVING
Het bedrag waarvoor u inschrijft bij de notaris is hoger dan het bedrag dat u wilt lenen. Dat komt omdat u heeft gekozen voor een
verhoogde inschrijving. Dit maakt het voor u mogelijk om in de toekomst uw hypotheek te verhogen zonder dat hier een notaris voor
nodig is.

Ik herinner me zoiets besproken te hebben nu, ik vermoed dat dat het is.

[ Voor 37% gewijzigd door Pepperoni op 03-09-2024 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tung-pi
pentaw1nz schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:06:
[...]

dankje voor het delen. die 188.000 was je hypotheek die nog op het huis zat? Die haal je er dus af zoals ik dacht. Jullie hebben dus die volledige 250.000 nodig gehad voor de overbrugging en dat kost best wel een duit zie ik.

Ik verwacht een overbruggingshypotheek nodig te hebben met de hoogte van onze overwaarde. Dat is ongeveer 140k.
De rest van het geld is dan gewoon de nieuwe 2e hypotheek.
Ook hiervoor moeten we dus wel zo'n 600 euro maandelijks reserveren denk ik (zonder exact te berekenen)
Je moet door een aantal hoepeltjes heen om dat allemaal geregeld te krijgen, daarbij moet je dan ook ondersteund worden door een taxateur want wat daaruit komt bepaald de hoogte van je overbruggingshypotheek.

Dus succes daarmee dan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Pepperoni schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:17:
Zojuist definitief hypotheekvoorstel gekregen, dus dat is goed nieuws. Kan iemand me uitleggen wat "Recht van eerste hypotheek op de woning "en dan een bedrag (lager dan taxatie) inhoudt? Ik weet dat het iets met gedwongen verkoop is maar wat is de relevantie van het bedrag dat daar staat? Ik wil onze adviseur ook niet met elk detail lastigvallen, maar probeer alles te begrijpen en krijg het niet duidelijk gevonden :)
Je geeft de bank toestemming om recht van hypotheek te vestigen op jouw woning. Het recht van eerste hypotheek betekent dat zij als eerste schuldeiser recht hebben op de eventuele verkoopopbrengst mocht jouw woning gedwongen verkocht worden. Dat bedrag is gemaximeerd tot het bedrag dat je voor je ziet. Dat is het bedrag van de hypothecaire inschrijving. Dit bedrag heeft geen directe relatie met de waarde van jouw woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperoni
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 16:35
coazter schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:27:
[...]

Je geeft de bank toestemming om recht van hypotheek te vestigen op jouw woning. Het recht van eerste hypotheek betekent dat zij als eerste schuldeiser recht hebben op de eventuele verkoopopbrengst mocht jouw woning gedwongen verkocht worden. Dat bedrag is gemaximeerd tot het bedrag dat je voor je ziet. Dat is het bedrag van de hypothecaire inschrijving. Dit bedrag heeft geen directe relatie met de waarde van jouw woning.
Ah ja ik begrijp het. In ons geval lenen we minder dan dat bedrag maar dat staat er dus ook los van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Pepperoni schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:35:
[...]Ah ja ik begrijp het. In ons geval lenen we minder dan dat bedrag maar dat staat er dus ook los van.
Dat is vaak zo, dat is inderdaad een verhoogde inschrijving zoals je opmerkte. Dat geeft de ruimte om jouw hypotheek in de toekomst te verhogen tot maximaal het bedrag van de inschrijving (mits dit natuurlijk kan op basis van de woningwaarde en inkomen) zonder dat je weer naar de notaris moet om dit bedrag te laten verhogen. Het te lenen bedrag heeft daarom wel een relatie naar het inschrijvingsbedrag, echter niet met de waarde van je woning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10:35
Zojuist bericht gehad van de bank dat de hypotheekofferte is uitgebracht en alles akkoord is bevonden. Na (digitaal) ondertekenen is onze hypotheek dus rond.

Nu had ik niet anders verwacht maar ik deel het omdat er regelmatig vragen komen over doorlooptijden. Nu snap ik dat dit verschilt per seizoen, per verstrekker en per soort aanvraag. In ons geval een aanvraag met 2x loondienst, 12 augustus allereerste gesprek gehad en nu dus alles al rond bij 1 van de grootbanken. 3 weken en 1 dag doorlooptijd. Zeer netjes.

Oh en in die tijd moesten er ook nog 2 taxaties gepland worden en plaatsvinden. Dat heeft zelfs de boel nog net een week “vertraagd”

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenVerweij op 03-09-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Hoe schatten jullie de kans in voor het 'uit de markt halen' van een woning?

Er is een woning met erg veel belangstelling en een biedingsprocedure met deadline.

Zou het een optie zijn om gelijk na bezichtiging een bod te doen, zonder voorbehoud, met einddatum diezelfde avond?
Het proberen waard? Als het niet lukt kun je alsnog mee in de procedure.

Of zeg ik iets heel geks/iets wat niet mag/niet wordt gedaan?

Kreeg dit namelijk als tip van een bevriende aankoopmakelaar die in een andere regio werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaiderZ
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-10 08:37
Ik kreeg laatst te horen dat het ook mogelijk is om een deel van je bod zonder voorbehoud van financiering kan bieden en mocht rest van het bedrag niet lukken via een hypotheek aanvraag, dat je dus voor eigen inleg gedeelte geen boete hoef te betalen.

Klopt dit en hoe gaat dit in zijn werking? Stel ik bied 350k waarvan 100k uit eigen financiering is, dus kan dit bieden zonder voorbehoud van financiering. Is dat genoeg en loop ik dan ook geen risico om de 10% boete te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
pentaw1nz schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:02:

Er is een woning met erg veel belangstelling en een biedingsprocedure met deadline.

Zou het een optie zijn om gelijk na bezichtiging een bod te doen, zonder voorbehoud, met einddatum diezelfde avond?

Kreeg dit namelijk als tip van een bevriende aankoopmakelaar die in een andere regio werkt.
Ik geef je erg weinig kans, maar je hebt niks te verliezen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
VidaR-9 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:34:
[...]

Ik geef je erg weinig kans, maar je hebt niks te verliezen toch?
Dat klopt zeker, maar ben benieuwd of mensen dit wel eens hebben gehoord of dat het heel raar is.

Een soort 'offer you cant refuse' met een korte termijn. Neem t aan of niet. Zo niet, dan kijk ik wel wat ik in de biedingsprocedure ga doen, maar zeker niet een bod van deze orde.

Voor de verkoper dan de gok of er mensen overheen gaan en ze daar op willen wachten, of direct kiezen voor zekerheid en een bod waar ze sowieso al 100% tevreden mee zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
pentaw1nz schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:41:
[...]
Dat klopt zeker, maar ben benieuwd of mensen dit wel eens hebben gehoord of dat het heel raar is.

Een soort 'offer you cant refuse' met een korte termijn. Neem t aan of niet. Zo niet, dan kijk ik wel wat ik in de biedingsprocedure ga doen, maar zeker niet een bod van deze orde.

Voor de verkoper dan de gok of er mensen overheen gaan en ze daar op willen wachten, of direct kiezen voor zekerheid en een bod waar ze sowieso al 100% tevreden mee zijn
Bij mij hebben ze dat ook gedaan 2 jaar terug. Ik vond daar niet zoveel van verder, begreep het wel, maar ben er niet op ingegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
RaiderZ schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:29:
Ik kreeg laatst te horen dat het ook mogelijk is om een deel van je bod zonder voorbehoud van financiering kan bieden en mocht rest van het bedrag niet lukken via een hypotheek aanvraag, dat je dus voor eigen inleg gedeelte geen boete hoef te betalen.

Klopt dit en hoe gaat dit in zijn werking? Stel ik bied 350k waarvan 100k uit eigen financiering is, dus kan dit bieden zonder voorbehoud van financiering. Is dat genoeg en loop ik dan ook geen risico om de 10% boete te betalen?
Dat klopt niet volgens mij. Je kan wel een voorbehoud financiering voor een lager bedrag dan de koopsom doen, bijv. voor 250k, maar dan moet je dus ook een afwijzing van een bank laten zien zien voor een hypotheek van dat bedrag. Als je die afwijzing niet kan laten zien maar het huis toch niet kan financieren, kan je geen beroep doen op het voorbehoud en betaal je de 10% over de koopsom.

Het voordeel van een lager bedrag is dat je aan de kopers laat zien dat je niet voor 100% of meer van de taxatiewaarde een hypotheek nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
pentaw1nz schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:41:
[...]

Dat is zeker niet raar. Ik heb al mijn biedingen altijd met 24 of 48 uur geldigheid gedaan. Maar bij gewilde woningen in een verkopersmarkt is de kans van slagen inderdaad zeer klein. Maar you never know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaiderZ
Eärendil schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:45:
[...]

Dat klopt niet volgens mij. Je kan wel een voorbehoud financiering voor een lager bedrag dan de koopsom doen, bijv. voor 250k, maar dan moet je dus ook een afwijzing van een bank laten zien zien voor een hypotheek van dat bedrag. Als je die afwijzing niet kan laten zien maar het huis toch niet kan financieren, kan je geen beroep doen op het voorbehoud en betaal je de 10% over de koopsom.

Het voordeel van een lager bedrag is dat je aan de kopers laat zien dat je niet voor 100% of meer van de taxatiewaarde een hypotheek nodig hebt.
Aah okay, dus ik doe dan een bod met onder voorbehoud van financiering van de 250k. Krijg ik het niet rond, betaal ik ook geen 10% van de 100k als ik het nu goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:33
RaiderZ schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:48:
[...]

Aah okay, dus ik doe dan een bod met onder voorbehoud van financiering van de 250k. Krijg ik het niet rond, betaal ik ook geen 10% van de 100k als ik het nu goed begrijp?
Jawel, want die gaat over de koopsom en niet over de hypotheeksom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
stin00 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:45:
[...]

Dat is zeker niet raar. Ik heb al mijn biedingen altijd met 24 of 48 uur geldigheid gedaan. Maar bij gewilde woningen in een verkopersmarkt is de kans van slagen inderdaad zeer klein. Maar you never know.
Ook bij woningen waar het eigenlijk de bedoeling is dat er wordt geboden op inschrijving?
Als dat niet heel gek is neem ik het gewoon mee in mijn overweging.

Daarnaast misschien voor de makelaar ook leuk dat ie wellicht mijn huis weer kan verkopen. Heeft de verkopende partij natuurlijk niets aan,maar wellicht doet de makelaar dan iets meer z'n best.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-10 21:39

Ik heb het meegemaakt. We werden de dag voor de bezichtiging gebeld dat we niet meer hoefden te komen. Er was een bod gedaan zonder voorbehoud €50k boven de vraagprijs. Ik weet niet of er een deadline aan zat, maar de verkoper was in ieder geval direct akkoord gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaiderZ
dutchgio schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:56:
[...]

Jawel, want die gaat over de koopsom en niet over de hypotheeksom.
Ai, dus ik doe er geen voordeel mee dat ik een potje eigen middelen heb zonder naar de bank te hoeven gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:39
RaiderZ schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:21:
[...]

Ai, dus ik doe er geen voordeel mee dat ik een potje eigen middelen heb zonder naar de bank te hoeven gaan
Jawel want er zit minder risico aan je voorbehoud financiering. Als de taxatie bijv net 25k lager uitkomt dan koopsom heeft een koper met voorbehoud financiering 100% koopsom meteen een makkelijke reden om te ontbinden.
Als er een vergelijkbaar bod ligt zonder voorbehoud maakt het natuurlijk weinig uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:30

Als je een killer bod doet wellicht.
Je moet dan wel accepteren dat je waarschijnlijk veel te veel betaalt, maar dan heb je een kansje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:12

Rmg

VidaR-9 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:45:
[...]

Bij mij hebben ze dat ook gedaan 2 jaar terug. Ik vond daar niet zoveel van verder, begreep het wel, maar ben er niet op ingegaan.
Precies als verkoper zal die 'geldigheid' me een rotzorg zijn. :P

Sowieso als je buiten de biedprocedure om wil moet je bod wel echt goed zijn, zowel in hoogte als in voorwaarden (voorbehoud maar ook overdrachtsdatum).

Wij hebben de mensen met een "take it of leave it bod" gewoon teruggemailed dat we ze meenemen in de biedprocedure en ze na de einddatum bericht kregen. beide beidingen waren niet eens in de buurt van t hoogste bod. :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:24
Rmg schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:59:
[...]

Precies als verkoper zal die 'geldigheid' me een rotzorg zijn. :P

Sowieso als je buiten de biedprocedure om wil moet je bod wel echt goed zijn, zowel in hoogte als in voorwaarden (voorbehoud maar ook overdrachtsdatum).

Wij hebben de mensen met een "take it of leave it bod" gewoon teruggemailed dat we ze meenemen in de biedprocedure en ze na de einddatum bericht kregen. beide beidingen waren niet eens in de buurt van t hoogste bod. :Z
En als je al bereid was zo een "hoog" bod te doen, dan ga je het natuurlijk een weekje of 2 later ook doen (grote kans)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
champion16 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:34:
[...]

En als je al bereid was zo een "hoog" bod te doen, dan ga je het natuurlijk een weekje of 2 later ook doen (grote kans)...
Dat zou kunnen, tenzij je natuurlijk echt een killer bod doet om het huis voor de hele procedure uit de markt te halen.
Een bod met een hoogte waar de verkopers 100% blij mee zijn, en rond het bedrag waar ze eigenlijk op hoopten.

Dat is natuurlijk een lastige inschatting, en ook voor de verkoper een lastige afweging.
Zie het een beetje als dat spel met die koffertjes. Je krijgt op een gegeven moment een bod waar je eigenlijk al super blij mee bent, maar waag je de gok dat het misschien nog wel hoger kan? Met het risico dat je het hoogste bod wegspeelt en uiteindelijk toch lager uitkomt.

Ik ga er nog even op broeden wat ik vind van deze strategie, maar opzich niets te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:13
pentaw1nz schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:55:
[...]

Dat zou kunnen, tenzij je natuurlijk echt een killer bod doet om het huis voor de hele procedure uit de markt te halen.
Een bod met een hoogte waar de verkopers 100% blij mee zijn, en rond het bedrag waar ze eigenlijk op hoopten.

Dat is natuurlijk een lastige inschatting, en ook voor de verkoper een lastige afweging.
Zie het een beetje als dat spel met die koffertjes. Je krijgt op een gegeven moment een bod waar je eigenlijk al super blij mee bent, maar waag je de gok dat het misschien nog wel hoger kan? Met het risico dat je het hoogste bod wegspeelt en uiteindelijk toch lager uitkomt.

Ik ga er nog even op broeden wat ik vind van deze strategie, maar opzich niets te verliezen.
wanneer is iets een killer bod? +15% bijvoorbeeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:38
[...]

Zo'n bod doen is sneu. Het is een poging om druk te creeren om daarmee de woning te bemachtigen. Terwijl er geen enkele reden is waarom dat bod niet langer geldig zou kunnen zijn. Over 2 weken is het huis opeens minder waard? Of heb je dan het geld verbrast?

Het is m.i. dan ook uiterst onwaarschijnlijk dat je als verkoper iets gaat mislopen door hier niet op in te gaan. Verstandig is om alle biedingen gewoon af te wachten.

Verder ook een teken van een bepaalde mentaliteit bij de bieder. Bij mij zou de gedachte opkomen dat je er nog ander gezeur aan over zou kunnen houden door met zo iemand in zee te gaan ("het gaatje in de muur van de kapstok breng ik in mindering op de koopsom"). Wellicht een vooroordeel van mijn kant.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Terpen Tijn schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:21:
[...]

Zo'n bod doen is sneu. Het is een poging om druk te creeren om daarmee de woning te bemachtigen. Terwijl er geen enkele reden is waarom dat bod niet langer geldig zou kunnen zijn. Over 2 weken is het huis opeens minder waard? Of heb je dan het geld verbrast?

Het is m.i. dan ook uiterst onwaarschijnlijk dat je als verkoper iets gaat mislopen door hier niet op in te gaan. Verstandig is om alle biedingen gewoon af te wachten.

Verder ook een teken van een bepaalde mentaliteit bij de bieder. Bij mij zou de gedachte opkomen dat je er nog ander gezeur aan over zou kunnen houden door met zo iemand in zee te gaan ("het gaatje in de muur van de kapstok breng ik in mindering op de koopsom"). Wellicht een vooroordeel van mijn kant.
Waarom zou een koper niet enige druk mogen uitoefenen ? Verkopende partijen doen niet anders ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Het is toch wel gebruikelijk om een bod te voorzien van een einddatum die niet twee weken verder ligt. Het hele kopen en verkopen is een spel van druk zetten en kijken wie het eerste bezwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:38
Wolly schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:43:
[...]

Het is toch wel gebruikelijk om een bod te voorzien van een einddatum die niet twee weken verder ligt. Het hele kopen en verkopen is een spel van druk zetten en kijken wie het eerste bezwijkt.
Ja, twee weken is misschien inderdaad niet het beste voorbeeld; ik doelde meer op biedingen met zeer korte houdbaarheid (24u oid), waarvoor ik helemaal geen echte noodzaak zie (anders dan een holle poging om druk te zetten). Na een redelijke termijn wil je ook als koper je handen weer vrij hebben.

In het spel van over en weer druk zetten, zoals jij dat noemt, is dit voor mijn gevoel een stap tever. Aan de verkoperskant misschien vergelijkbaar met een geheel onrealistische vraagprijs, of een expres zeer beperkte mogelijkheid tot bezichtigen + bieden voor vrijdagmiddag 16:59 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:30
El Capitan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:19:
[...]

Dat lijkt mij ook afhankelijk van het segment. 15% is in deze bezopen markt geen uitzondering meer, dus ik denk zelf nog iets hoger...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Terpen Tijn schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:05:
[...]

Ja, twee weken is misschien inderdaad niet het beste voorbeeld; ik doelde meer op biedingen met zeer korte houdbaarheid (24u oid), waarvoor ik helemaal geen echte noodzaak zie (anders dan een holle poging om druk te zetten). Na een redelijke termijn wil je ook als koper je handen weer vrij hebben.

In het spel van over en weer druk zetten, zoals jij dat noemt, is dit voor mijn gevoel een stap tever. Aan de verkoperskant misschien vergelijkbaar met een geheel onrealistische vraagprijs, of een expres zeer beperkte mogelijkheid tot bezichtigen + bieden voor vrijdagmiddag 16:59 etc.
In dit geval gaat het idd om beperkte opties tot bezichtigen (4 dagen, allemaal na 2 dagen op funda al volgepland) en bieden ook al volgende week (dan staat de woning anderhalve week op funda).

Strategie om zo'n bod neer te leggen is dan ook om wellicht een extra kansje te creëeren en druk uit te oefenen. Ik kan dinsdag bieden op inschrijving en afwachten, ik kan ook donderdag al een bod doen dat alleen die dag geldig is en al een flink aantal % boven de vraagprijs is (meer dan gebruikelijk in mijn dorp).
Daarmee kan de verkoper kiezen voor dit mooie bod en een zekerheidje van een goede prijs. Of gewoon afwachten tot dinsdag met een kans op een nog beter bod, maar ook de kans dat er geen beter bod komt. Met daarbij ook niet de zekerheid dat ik nog een keer datzelfde hoge bod doe (misschien wel, maar misschien krik ik die donderdag mijn bod wel op om die snelle zekerheid te hebben, en had ik anders voor die dinsdag toch een net wat lager bod in gedachten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:50
El Capitan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:19:
[...]

Percentage zegt ook niks als de woning (te) laag in de markt is gezet. Dan is de reële waarde soms al +25%, laat staan een "killer bod".

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:24
pentaw1nz schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:16:
[...]

In dit geval gaat het idd om beperkte opties tot bezichtigen (4 dagen, allemaal na 2 dagen op funda al volgepland) en bieden ook al volgende week (dan staat de woning anderhalve week op funda).

Strategie om zo'n bod neer te leggen is dan ook om wellicht een extra kansje te creëeren en druk uit te oefenen. Ik kan dinsdag bieden op inschrijving en afwachten, ik kan ook donderdag al een bod doen dat alleen die dag geldig is en al een flink aantal % boven de vraagprijs is (meer dan gebruikelijk in mijn dorp).
Daarmee kan de verkoper kiezen voor dit mooie bod en een zekerheidje van een goede prijs. Of gewoon afwachten tot dinsdag met een kans op een nog beter bod, maar ook de kans dat er geen beter bod komt. Met daarbij ook niet de zekerheid dat ik nog een keer datzelfde hoge bod doe (misschien wel, maar misschien krik ik die donderdag mijn bod wel op om die snelle zekerheid te hebben, en had ik anders voor die dinsdag toch een net wat lager bod in gedachten)
Niemand die hier wat zinnigs kan zeggen. Ik zou zeggen, gewoon proberen en kijken of ze happen? Nee heb je, ja kan je krijgen. En als ze willen afwachten, kan je beslissen of je wel (hetzelfde of lager) gaat bieden of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
pentaw1nz schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:16:
[...]

Het ligt mijns inziens gewoon aan het type verkoper van de woning. Ik heb al eerder ergens gezegd dat zo'n bod best wel een kans van slagen heeft. Niet iedere type verkoper houd er van om 4 (bezichtigings)dagen niet in zijn eigen huis te kunnen zijn, denk aan een jong gezin met kinderen en huisdieren e.d., deze moeten ergens terecht kunnen. Over het algemeen houdt men er ook niet van om het huis netjes op te ruimen en schoon te houden/maken voor de bezichtigingsdagen, kortom, als er een dermate goed bod wordt neergelegd waarvan de verkoper zoiets heeft van alles boven een x bedrag is mooi meegenomen (liefst nog zonder enig voorbehoud) dan zou die daar zo in mee kunnen gaan om daarmee de 'stress' voor die bezichtigingsdagen te vermijden. Sommige mensen vergeten dat niet alles alleen maar draait om dollartekens, maar ook gewoon het type verkoper. Een alleenstaande hardwerkende man van smorgens vroeg tot 's avonds laat als type verkoper zal het bijv een worst wezen dat hij overdag niet in zijn huis kan maar zoals gezegd een jong gezin zal daar misschien heel anders in staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
[...]

Wat als ik je deadline lekker negeer, alle biedingen zijn binnen en je blijkt toch het beste bod te zijn. Dan bel ik je dat het bent geworden. Ga je dan met een stalen gezicht zeggen dat je bod verlopen is en ik pech heb? Jij hebt geen huis, ik ga gewoon naar het volgende bod.

Natuurlijk doe je dat niet, en dat weet de verkoper ook. Die trekt zich dus niks aan van je deadline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:57
[...]

Ik heb een woning verworven waarbij ik in eerste instantie overboden was doordat de koper de financiering niet rond kreeg.

De woning kwam op een vrijdagmiddag weer op Funda. Gebeld en een bod uitgebracht dat geldig was tot zondagavond. Bod was significant hoger dan mijn eerste bod, maar ook significant lager dan het initieel winnende bod. Geen ontbindende voorwaarden, compleet financiele transparantie.

Kans dat we mee zouden doe met een nieuwe biedronde was minimaal. Oftewel, dit was de kans van de verkoper om er klaar mee te zijn.

Om 16.45 hadden we akkoord zonder dat ook maar een nieuwe kijker een kans had om de woning te bezichtigen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pentaw1nz
Orian schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:21:
[...]

Wat als ik je deadline lekker negeer, alle biedingen zijn binnen en je blijkt toch het beste bod te zijn. Dan bel ik je dat het bent geworden. Ga je dan met een stalen gezicht zeggen dat je bod verlopen is en ik pech heb? Jij hebt geen huis, ik ga gewoon naar het volgende bod.

Natuurlijk doe je dat niet, en dat weet de verkoper ook. Die trekt zich dus niks aan van je deadline.
Als jij mij later alsnog belt betekent het dus dat je geen betere optie hebt gekregen. Mijn bod (dat niet meer geldig is) was achteraf de beste optie.
Het is dan aan mij om nog een gokje te wagen. Hoeveel zat het andere bod onder mij? Durf ik als potentiële koper een lager tegenbod te doen? Het hogere bod was immers alleen zo hoog omdat het mij direct zekerheid zou geven. Nu een X aantal dagen later is dat voordeel vervallen en heb ik als koper het voordeel dat ik weet dat er niemand meer geld wil uitgeven dan ik dat initieel had willen doen.

Ik kan dus gewoon weer een tegenbod doen, omdat we in onderhandeling zijn. Er ligt vanuit mijn kant geen bod meer dat jij simpelweg kunt accepteren.
Tenzij ik natuurlijk ook weer mee ben gegaan in de procedure, en daar een (ander) bod heb neergelegd :)

Of je dat risico neemt als koper...tja... hangt echt van de situatie af denk ik. En hoe hoog de ' one time offer' was.
Kunt jezelf ook in de voet schieten en zien dat iemand anders de gelukkige nieuwe bewoner is en er maar 5k vandaan zat. Kunt er ook 10k of 20k voordeel uitslepen voor jezelf....

[ Voor 9% gewijzigd door pentaw1nz op 04-09-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
pentaw1nz schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:35:
[...]

Als jij mij later alsnog belt betekent het dus dat je geen betere optie hebt gekregen. Mijn bod (dat niet meer geldig is) was achteraf de beste optie.
Het is dan aan mij om nog een gokje te wagen. Hoeveel zat het andere bod onder mij? Durf ik als potentiële koper een lager tegenbod te doen? Het hogere bod was immers alleen zo hoog omdat het mij direct zekerheid zou geven. Nu een X aantal dagen later is dat voordeel vervallen en heb ik als koper het voordeel dat ik weet dat er niemand meer geld wil uitgeven dan ik dat initieel had willen doen.

Ik kan dus gewoon weer een tegenbod doen, omdat we in onderhandeling zijn. Er ligt vanuit mijn kant geen bod meer dat jij simpelweg kunt accepteren.
Tenzij ik natuurlijk ook weer mee ben gegaan in de procedure, en daar een (ander) bod heb neergelegd :)

Of je dat risico neemt als koper...tja... hangt echt van de situatie af denk ik. En hoe hoog de ' one time offer' was.
Kunt jezelf ook in de voet schieten en zien dat iemand anders de gelukkige nieuwe bewoner is en er maar 5k vandaan zat. Kunt er ook 10k of 20k voordeel uitslepen voor jezelf....
Dat heeft allemaal niets te maken met een eerdere deadline. Als ik als koper mee doe met het gewone proces met deadline van de verkoper en het hoogste bod doe weet ik dat ook zodra de makelaar belt. Dan kan ik net zo goed vervolgens zeggen 'dat is leuk, maar dan verlaag ik mijn bod met X' (in de hoop dan nog steeds de hoogste te zijn.

Overigens zou je van mij als verkoper in beide gevallen een nee krijgen als je dat probeert. Zelfs als je dan nog steeds de hoogste bent ga ik met de volgende in zee, want dan ben je totaal onbetrouwbaar. Ja, zelfs als je bod een 'deadline' had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
[...]

Of juist wel ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:25
[...]

Natuurlijk doe je dat wel, er is een reden dat je een deadline geeft. Als de verkoper dan later terugbelt is die reden verdwenen, want de enige reden dat die terugbelt is omdat het bod (met deadline) uiteindelijk toch het beste bleek. En je wilt het ook nog eens daar voor verkopen, anders belde je niet. Oftewel dan is er meer speling en beginnen de onderhandelingen van beide kanten opnieuw. Jij kunt dan doorgaan naar het volgende bod, maar uiteindelijk ben jij dan toch degene die niet het beste bod voor zijn huis heeft aangenomen. En degene die het bod gedaan heeft was al verder aan het kijken omdat de deadline verlopen was. De koper is dan de enige die er op achteruit gaat.

Oftewel als dat bod met deadline een goed bod is, loop je een risico door het niet te accepteren. Want denk niet dat het een bod is dat achteraf nog staat. Mijn ervaring is dat zo'n bod meestal door mensen wordt gedaan die ook echt verder gaan kijken als het niet voor de deadline geaccepteerd is.

[removed]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Orian schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:55:
[...]

Overigens zou je van mij als verkoper in beide gevallen een nee krijgen als je dat probeert. Zelfs als je dan nog steeds de hoogste bent ga ik met de volgende in zee, want dan ben je totaal onbetrouwbaar. Ja, zelfs als je bod een 'deadline' had.
Doet me denken aan vrienden van mijn ouders enkele decennia geleden. Bod met deadline. Deadline verlopen. Verkopers toch willen verkopen, dus de kopers zeggen nee sorry bod verlopen dat geldt niet meer. We bieden nu minder. Verkopers boos en willen naar de volgende in de lijst. Die krijgen hun financiering niet rond. Voor de tweede keer terug naar de eerste bieders, die wederom niet akkoord. Weer een lager bod.... Toch maar geaccepteerd. Maar die verkopers waren niet blij.

Ja je kunt wel zeggen onbetrouwbaar. Maar de kopers zijn gewoon duidelijk dit is ons bod accepteert het of kijk maar of een ander meer wil bieden, maar dan is ons bod gewoon van tafel. Verkopers hebben het recht om te kijken of anderen meer willen bieden. Maar dat heeft dan consequenties. Net zomin oneerlijk.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Pagina: 1 ... 336 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7