@
Sport_Life Dank je voor het meedenken.
Ik had zelf ook een beetje dit soort sommetjes gemaakt, maar was in de prijsstijgingen van de woningen war conservatiever. Ik denk dat jij een meer reëel beeld schetst. Zo levert die duurdere, grotere, en tevens energiezuinige woning na een jaar of 15 natuurlijk ook weer meer op dan mijn huidige woning.
Het kan ook zijn dat ons beeld in die 10 a 15 jaar natuurlijk verandert. Of dat dit nieuwe huis misschien wel de eindbestemming wordt.
De kosten van kinderen hebben wij nu niet, maar hopelijk over 1 of 2 jaar wel ( klinkt een beetje gek om blij te zijn met extra kosten, maar je snapt wat ik bedoel:p )
Deze stap op dit moment maken zal ons bij een bod van 700k (waar dan 20k kosten koper bij op komt) ongeveer het volgende kosten. Kosten verkoop eigen woning dan nog niet meegerekend.
- 150k overwaarde (dit voelt niet echt als geld dat we nu in bezit hebben, meer als een handige opstap die extra mogelijkheden biedt)
- eigen inleg 70k voor aankoop
- extra hypotheek 230k a 1080,- bruto per maand
+ meenemen huidige hypotheek 250k, 1100,- bruto maandlasten
Maandlasten verdubbelen dus, onze overwaarde gaat naar het nieuwe huis, en een overgroot deel van ons spaargeld moet er in.
Vanaf dat moment weer opnieuw spaarpotje opbouwen.
Beleggingen hoef ik niet aan te breken.
Met een netto maandelijks inkomen van 6k lijkt het prima te doen. Volgens independer kunnen we een maximale hypotheek van 580k krijgen, dus die nieuwe situatie valt daar ook binnen.
Tegelijkertijd klinkt een verdubbeling van de maandlasten erg spannend. Het is wel echt serieus geld en een serieuze stap.
Komen er kinderen, dan zullen de kosten ook weer stijgen zoals al wordt aangegeven.
We zitten nu gewoon financieel gezien ruim in ons jasje, kunnen doen wat we willen en ook flink sparen en beleggen. De stap naar dit nieuwe (erg mooie...) huis doet de boel wel flink opschudden en brengt ons wel naar de max van wat momenteel mogelijk is.
Het huis tikt wel al onze boxes. Behalve die van het landelijk wonen. Maar dat is dus sowieso niet reëel momenteel.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024