Zoals door anderen gezegd, hangt er vanaf welk 'niveau' je wilt qua afwerking. En als je alles via een aannemer doet, wordt het helemaal snel duur. En 61k klinkt dan als erg optimistisch. Dat is al op aan je keuken+badkamer+wc+vloeren (in een basisuitvoering). Denk als je de zaken die je opnoemt, zo budgetvriendelijk als maar mogelijk doet, het misschien net uitkomt. Wij hebben recent een nieuwbouwwoning dus ben een beetje bekend met de tarieven die ze tegenwoordig rekenen.El Caballero schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:38:
Niet heel actief geweest hier tijdens mijn zoektocht, vooral meegelezen, maar wilde toch even delen dat ik gister te horen heb gekregen dat ik het beste bod had op wat hopelijk mijn eerste koophuis wordt, een tussenwoning in een groot dorp net buiten Utrecht.
Twee maanden geleden had ik op exact hetzelfde type huis in dezelfde straat nog boven de 500k geboden. Daar hoefde weinig aan te gebeuren. Dit huis is een heel ander verhaal. Kortgezegd moet alles eruit en nieuw erin. Keuken, badkamer, vloerverwarming begane grond, vloeren, CV-ketel, toilet, trappen bekleden, wellicht een paar zonnepanelen. Ten opzichte van mijn eerdere bieding heb ik dan ook 75k bespaard (en beschikbaar om te klussen). Ik had niet het hoogste bod, maar wel goede voorwaarden en voor zover ik begreep ook een beetje 'gunfactor'. Wat enorm heeft geholpen is dat er na de zomervakantie veel huizen in de regio beschikbaar kwamen, waardoor veel kijkers waarschijnlijk het 'klushuis' hebben laten staan om bij de huizen met mooiere inrichting te gaan kijken.
Nu dus een spannende tijd tegemoet, maar ook heel tof om alles exact te kunnen maken zoals ik het wil. De hypotheek rondkrijgen zal geen probleem zijn, maar verder nul ervaring met dit soort klussen. Gaat het lukken om vrij snel na overdracht alle werkzaamheden uitgevoerd te krijgen met een aannemer? Ik wil het merendeel echt gedaan hebben voor ik er intrek. En wat gaat het me kosten? Met een hele ruwe eerste begroting o.b.v. Google kom ik uit op zo'n 61k, maar er komt natuurlijk altijd meer bij en daar is ook zeker ruimte voor (al moet het niet boven de 100k gaan kosten). Is er iemand die mij met een natte vinger gerust kan stellen of ik met deze begroting een redelijk eind kom, zonder voor een dubbeltje op de eerste rij te willen zitten?
Maar als je zegt, 'alles eruit en opnieuw erin', dan moet je ook rekening houden dat je elektra wellicht opnieuw moet, groepenkasten, verlichting, wandjes, plafonds, stucen, schilderen etc. Dan klinkt het als heel onwaarschijnlijk dat je met een aannemer dit voor elkaar krijgt. Dan zul je heel veel zelf moeten doen.
[ Voor 3% gewijzigd door Mr0BB op 19-09-2024 13:24 ]