Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 338 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr0BB
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12-09 07:02
El Caballero schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:38:
Niet heel actief geweest hier tijdens mijn zoektocht, vooral meegelezen, maar wilde toch even delen dat ik gister te horen heb gekregen dat ik het beste bod had op wat hopelijk mijn eerste koophuis wordt, een tussenwoning in een groot dorp net buiten Utrecht.

Twee maanden geleden had ik op exact hetzelfde type huis in dezelfde straat nog boven de 500k geboden. Daar hoefde weinig aan te gebeuren. Dit huis is een heel ander verhaal. Kortgezegd moet alles eruit en nieuw erin. Keuken, badkamer, vloerverwarming begane grond, vloeren, CV-ketel, toilet, trappen bekleden, wellicht een paar zonnepanelen. Ten opzichte van mijn eerdere bieding heb ik dan ook 75k bespaard (en beschikbaar om te klussen). Ik had niet het hoogste bod, maar wel goede voorwaarden en voor zover ik begreep ook een beetje 'gunfactor'. Wat enorm heeft geholpen is dat er na de zomervakantie veel huizen in de regio beschikbaar kwamen, waardoor veel kijkers waarschijnlijk het 'klushuis' hebben laten staan om bij de huizen met mooiere inrichting te gaan kijken.

Nu dus een spannende tijd tegemoet, maar ook heel tof om alles exact te kunnen maken zoals ik het wil. De hypotheek rondkrijgen zal geen probleem zijn, maar verder nul ervaring met dit soort klussen. Gaat het lukken om vrij snel na overdracht alle werkzaamheden uitgevoerd te krijgen met een aannemer? Ik wil het merendeel echt gedaan hebben voor ik er intrek. En wat gaat het me kosten? Met een hele ruwe eerste begroting o.b.v. Google kom ik uit op zo'n 61k, maar er komt natuurlijk altijd meer bij en daar is ook zeker ruimte voor (al moet het niet boven de 100k gaan kosten). Is er iemand die mij met een natte vinger gerust kan stellen of ik met deze begroting een redelijk eind kom, zonder voor een dubbeltje op de eerste rij te willen zitten?
Zoals door anderen gezegd, hangt er vanaf welk 'niveau' je wilt qua afwerking. En als je alles via een aannemer doet, wordt het helemaal snel duur. En 61k klinkt dan als erg optimistisch. Dat is al op aan je keuken+badkamer+wc+vloeren (in een basisuitvoering). Denk als je de zaken die je opnoemt, zo budgetvriendelijk als maar mogelijk doet, het misschien net uitkomt. Wij hebben recent een nieuwbouwwoning dus ben een beetje bekend met de tarieven die ze tegenwoordig rekenen.

Maar als je zegt, 'alles eruit en opnieuw erin', dan moet je ook rekening houden dat je elektra wellicht opnieuw moet, groepenkasten, verlichting, wandjes, plafonds, stucen, schilderen etc. Dan klinkt het als heel onwaarschijnlijk dat je met een aannemer dit voor elkaar krijgt. Dan zul je heel veel zelf moeten doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr0BB op 19-09-2024 13:24 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mr0BB schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:11:
[...]

Zoals door anderen gezegd, hangt er vanaf welk 'niveau' je wilt qua afwerking. En als je alles via een aannemer doet, wordt het helemaal snel duur. En 61k klinkt dan als erg optimistisch. Dat is al op aan je keuken+badkamer+wc+vloeren (in een basisuitvoering). Denk als je de zaken die je opnoemt, zo budgetvriendelijk als maar mogelijk doet, het misschien net uitkomt. Wij hebben recent een nieuwbouwwoning dus ben een beetje bekend met de tarieven die ze tegenwoordig rekenen.

Maar als je zegt, 'alles eruit en opnieuw erin', dan moet je ook rekening houden dat je elektra wellicht opnieuw moet, groepenkasten, verlichting, wandjes, plafonds, stucen, schilderen etc. Dan klinkt het als heel onwaarschijnlijk dat je met een aannemer dit voor elkaar krijgt. Dan zul je heel veel zelf moeten doen.
Precies, en 1 van de regels in de gewenste verbouwing is "vloerverwarming", dus dan moet je je complete vloeropbouw gaan bekijken en aanpassen afhankelijk van bouwjaar.

Bij bijv infrezen van vloerverwarming in bestaande betonnen vloer komt dan bijv het volgende kijken:
-Sloop bestaande vloerbedekking (bijv tegels of hout)
-Ondervloer (bij hout soms verlijmd) slopen
-Groffe egalisatie tbv infrezen (bij bijv ongelijke hoogte van gebouwdelen of uitbouw, of schade door slopen, of opvulling van vervangen kabels en leidingen (zie volgende))
-Check op kabels en leidingen in de vloer <3 cm, en die verleggen/omleiden (veelvoorkomend probleem, hier in huis bijv alles geraakt, zowel koud/warm water als ook gas en electra)
- Check op vloerisolatie (of kruipruimte)
- Infrezen zelf, + aanleg vvw leidingen
- Dichtsmeren
- Egaliseren (de duurdere variant, want het moet nu echt strak tbv je vloerbedekking)
- Evt ondervloer
- Vloerbedekking (laten) leggen
- Vloer/Kruipruimte isoleren

Afhankelijk van oppervlak van huis, en gekozen materialen, kan je zo richting de €200/m2 gaan, en afhankelijk van wat je zelf doet, of wat er meer bij komt kan dat ook zomaar 100 lager of hoger zijn.
Bij 100m2, dus al gauw 20k.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:19

marapuru

db.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 2% gewijzigd door marapuru op 24-09-2024 10:17 . Reden: Stukje anonimiteit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Spannend, wel een mooie regio om te wonen ;)

Heb je nog niet laten doorrekenen wat je maximaal kan lenen dan? Dat lijkt me wel redelijk essentieel als je gaat bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

coazter schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:37:
[...]

Spannend, wel een mooie regio om te wonen ;)

Heb je nog niet laten doorrekenen wat je maximaal kan lenen dan? Dat lijkt me wel redelijk essentieel als je gaat bieden?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:40
Kom je binnen 10% van je max als doorstromer? reconsider...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

El Capitan schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:57:
[...]

Kom je binnen 10% van je max als doorstromer? reconsider...
Wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
nou, als je niet weet wat je kan uitgeven zou ik niet op het maximale van wat ik denk te kunnen verhypotheken gaan zitten. Soms valt het tegen als je eenmaal met de hypotheekadviseur zit. denk aan leaseauto, creditcard en of studieschuld die je maximale leenbedrag kunnen beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

El Capitan schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:09:
[...]

nou, als je niet weet wat je kan uitgeven zou ik niet op het maximale van wat ik denk te kunnen verhypotheken gaan zitten. Soms valt het tegen als je eenmaal met de hypotheekadviseur zit. denk aan leaseauto, creditcard en of studieschuld die je maximale leenbedrag kunnen beperken.
Members only:

Maar ik was nog wel benieuwd wat je met de 10% bedoeld. Kijk je dan of je 10% van je inkomsten uitgeeft aan hypotheeklast? Dat lijkt me namelijk vrij laag.

Dus waar komt die 10% vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:35
marapuru schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:13:
[...]

***members only***

Maar ik was nog wel benieuwd wat je met de 10% bedoeld. Kijk je dan of je 10% van je inkomsten uitgeeft aan hypotheeklast? Dat lijkt me namelijk vrij laag.

Dus waar komt die 10% vandaan?
Misschien was de zin wat krom en bedoeld @El Capitan "kom je over de 90% van je maximale leencapaciteit" (dus minder dan 10% marge tot je maximale leencapaciteit)"? Ander ben ik ook wel benieuwd waar die 10% vandaan komt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
Valorian schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:36:
[...]

Misschien was de zin wat krom en bedoeld @El Capitan "kom je over de 90% van je maximale leencapaciteit" (dus minder dan 10% marge tot je maximale leencapaciteit)"? Ander ben ik ook wel benieuwd waar die 10% vandaan komt ;)
sorry als de zin wat krom was. ik typ wel vaker in soort van steno ;)

Ik bedoel nergens dat je 10% ergens vandaan haalt. Ik geef aan dat ik ruim (10% lager) binnen mijn leencapaciteit zou rekenen om nare verrassingen te voorkomen.

ps. geen advies. puur eigen visie

[ Voor 3% gewijzigd door El Capitan op 24-09-2024 16:04 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

We hebben het gegund gekregen. Het dikke bod zal daar ook aan hebben meegeholpen...
Nu als de sodemieter de rest gaan regelen.

Dus ik ga verhuizen naar het andere 'Verkopen' topic denk ik :+

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:27

dbzfan

Nee.

Morgen krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis. Er hangt nu een Ring deurbel, deze zal hij meenemen. Is hij verplicht een nieuwe deurbel neer te hangen?

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:16
dbzfan schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:23:
Morgen krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis. Er hangt nu een Ring deurbel, deze zal hij meenemen. Is hij verplicht een nieuwe deurbel neer te hangen?
Als in de vragenlijst staat dat hij de ring deurbel mee gaat dan gaat ie mee. Als er in de vragenlijst niet staat dat de deurbel meegaat dan is ie in principe van jou.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:00
dbzfan schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:23:
Nee. Als op de lijst van goederen staat dat iets meegaat dan komt daar niet iets voor in de plaats.

De vraag is wel grappig. Een simpele deurbel kost een paar euro :P

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:24
Bij de action heb je voor 6 euro al een nieuwe draadloze

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als je je druk maakt om een deurbel bij de oplevering van je huis denk ik dat je naar de verkeerde zaken kijkt.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat is dat toch met de huizenmarkt. Geboden op huis wat al even te koop staat. Onder de vraagprijs maar wel realistisch. Niet eens een tegenbod, gewoon “te laag”. Dan krijg je het gevoel dat ze gewoon niet willen verkopen. Maar zet dat dan gewoon op Funda erbij, scheelt iedereen veel tijd en energie.

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Wolly schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:32:
Als je je druk maakt om een deurbel bij de oplevering van je huis denk ik dat je naar de verkeerde zaken kijkt.
Ik maak me er niet druk om.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:28

Sandyman538

SandstorM [148839]

Sethro schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:02:
Wat is dat toch met de huizenmarkt. Geboden op huis wat al even te koop staat. Onder de vraagprijs maar wel realistisch. Niet eens een tegenbod, gewoon “te laag”. Dan krijg je het gevoel dat ze gewoon niet willen verkopen. Maar zet dat dan gewoon op Funda erbij, scheelt iedereen veel tijd en energie.
Of ze vinden het gewoon te laag. Dat jij het een realistisch bod vindt, hoeft voor hun nog niet een realistisch bod te zijn. Maar het hangt er ook vanaf waar iets te koop voor staat. Zeg 500k vraagprijs en jij biedt 490k zou ik het gek vinden om geen tegenbod te doen. Bied jij 450k dan weet verkoper (die bijvoorbeeld minimaal 490k wil) dat jullie er waarschijnlijk niet uit gaan komen, omdat zijn tegenbod dan 495 oid zou zijn. Zou je je dan wel gehoord voelen mochten ze dat doen?

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Sethro
Sandyman538 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:35:
[...]

Of ze vinden het gewoon te laag. Dat jij het een realistisch bod vindt, hoeft voor hun nog niet een realistisch bod te zijn. Maar het hangt er ook vanaf waar iets te koop voor staat. Zeg 500k vraagprijs en jij biedt 490k zou ik het gek vinden om geen tegenbod te doen. Bied jij 450k dan weet verkoper (die bijvoorbeeld minimaal 490k wil) dat jullie er waarschijnlijk niet uit gaan komen, omdat zijn tegenbod dan 495 oid zou zijn. Zou je je dan wel gehoord voelen mochten ze dat doen?
We hebben het bedrag geboden waarvan de verkopend makelaar zei dat hij dat een mooi bedrag zou vinden als het daarvoor verkocht zou worden. Dan verwacht je wel iets meer dan een ‘nee te laag’.

Staat overigens 1 straat verder nagenoeg hetzelfde huis te koop voor de prijs die we hebben geboden dus zo gek is dat allemaal niet. Die heeft alleen veel meer voortuin en een kleinere achtertuin met daarin nog garage en als extra een klein appartementje.

Lijkt op een verkoper die niet helemaal realistisch is.Morgen de verkopend makelaar maar is bellen voor tekst en uitleg.

[ Voor 8% gewijzigd door Sethro op 26-09-2024 21:45 ]

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
HEY_DUDE schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:26:
[...]
Als in de vragenlijst staat dat hij de ring deurbel mee gaat dan gaat ie mee. Als er in de vragenlijst niet staat dat de deurbel meegaat dan is ie in principe van jou.
Grappig. Makelaar bij ons zei juist dat als er nergens staat dat iets achterblijft het juist meegaat. Klinkt ook logischer.

[ Voor 3% gewijzigd door VidaR-9 op 26-09-2024 21:47 ]

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

• Jan-man
  • Laatst online: 11:05
Sethro schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:42:
[...]

We hebben het bedrag geboden waarvan de verkopend makelaar zei dat hij dat een mooi bedrag zou vinden als het daarvoor verkocht zou worden. Dan verwacht je wel iets meer dan een ‘nee te laag’.

Staat overigens 1 straat verder nagenoeg hetzelfde huis te koop voor de prijs die we hebben geboden dus zo gek is dat allemaal niet.

Lijkt op een verkoper die niet helemaal realistisch is.

Morgen de verkopend makelaar maar is bellen voor tekst en uitleg.
Hebben wij ook gehad. Bleek dat het stel in een vecht scheiding zat en de man dollar tekens zag, terwijl de vrouw ons bod erg netjes vond. Hadden 610 geboden en hun vroegen 640, Toen was 625/630 de gemiddelde prijs voor die woningen, instap klaar. Deze woning moest volledig opnieuw geverfd worden binnen (10+ jaar oud verf) muren plafond en kozijnen, overal plinten maar half gedaan, slecht aangelegde gas kachel in woonkamer, nieuw plafond in douche + fixen luchtkanaal ivm vocht problemen. Dus totaal niet instap klaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Jan-man op 26-09-2024 21:52 ]

• Sethro
Jan-man schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:50:
[...]

Hebben wij ook gehad. Bleek dat het stel in een vecht scheiding zat en de man dollar tekens zag, terwijl de vrouw ons bod erg netjes vond. Hadden 610 geboden en hun vroegen 640, Toen was 625/630 de gemiddelde prijs voor die woningen, instap klaar. Deze woning moest volledig opnieuw geverfd worden binnen (10+ jaar oud verf) muren plafond en kozijnen, overal plinten maar half gedaan, slecht aangelegde gas kachel in woonkamer, nieuw plafond in douche + fixen luchtkanaal ivm vocht problemen. Dus totaal niet instap klaar.
Ja beetje zelfde verhaal alleen dan een erfenis met een flinke familie. Ik stel me zo voor dat er dan een van de familieleden geld nodig heeft en de hoofdprijs wil.

Ondertussen staat het al 2 jaar leeg, kost het maandelijks toch aardig wat geld, gaat de staat achteruit en nemen de kosten van aannemers alleen maar toe.

[ Voor 18% gewijzigd door Sethro op 26-09-2024 22:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:16
VidaR-9 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:47:
[...]

Grappig. Makelaar bij ons zei juist dat als er nergens staat dat iets achterblijft het juist meegaat. Klinkt ook logischer.
Dat geldt voor losse zaken, voor nagelvaste zaken is het andersom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kx22
  • Laatst online: 12:24
Sethro schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:59:
[...]

Ja beetje zelfde verhaal alleen dan een erfenis met een flinke familie. Ik stel me zo voor dat er dan een van de familieleden geld nodig heeft en de hoofdprijs wil.

Ondertussen staat het al 2 jaar leeg, kost het maandelijks toch aardig wat geld, gaat de staat achteruit en nemen de kosten van aannemers alleen maar toe.
Of een van de familieleden heeft juist het geld niet nodig en blijft daarom alles weigeren.
En met huizen weten we 1 ding....zolang het lang te koop blijft staan, wordt het toch wel verkocht.
Ooit is het huis "goedkoop", als de vraagprijs hetzelfde blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
HEY_DUDE schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:08:
[...]
Dat geldt voor losse zaken, voor nagelvaste zaken is het andersom.
Maar een videodeurbel schroef je toch zo los? Net als bijv een buitenlamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:50

KhaZ

Alfa Romeo

VidaR-9 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 02:04:
[...]

Maar een videodeurbel schroef je toch zo los? Net als bijv een buitenlamp.
Als het geschroefd is hoort het bij de woning.

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:35
Sethro schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:59:
[...]

Ik denk niet dat het maandelijks veel geld kost. Door de gestegen huizenprijzen is de kans zeer groot dat het huis netto onderaan de streep nu meer oplevert dan 2 jaar geleden zelfs na aftrek van alle kosten die in die tijd gemaakt zijn. En ondanks dat die stijging niet eeuwig zo door kan gaan wordt het huis nu waarschijnlijk nog steeds elke maand mee waard dan de kosten die ermee gemoeid zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 27-09-2024 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Valorian schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:34:
[...]

Ik denk niet dat het maandelijks veel geld kost. Door de gestegen huizenprijzen is de kans zeer groot dat het huis netto onderaan de streep nu meer oplevert dan 2 jaar geleden zelfs na aftrek van alle kosten die in die tijd gemaakt zijn. En ondanks dat die stijging niet eeuwig zo door kan gaan wordt het huis nu waarschijnlijk nog steeds elke maand mee waard dan de kosten die ermee gemoeid zijn...
Locatie van huis maakt dat maar heel beperkt in waarde stijgt. En naast de lopende kosten zit zo’n huis gewoon in box 3 wat ook best wel aantikt. Ik zie eerder dat de prijs daalt omdat de noodzakelijk verbouwing ieder jaar duurder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
KhaZ schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 06:09:
[...]
Als het geschroefd is hoort het bij de woning.
Dus omdat ik mijn tv aan de muur heb opgehangen zou ik deze nu moeten laten hangen? Volgens mij is schroeven niet de definitie van nagelvast.

Bij het huis wat we gekocht hebben stonden de Gardena oprolslangen niet op de lijst van zaken. Maar die zijn er nu wel afgeschroefd zag ik laatst.

Er is sowieso een grijs gebied. Wij hebben alles waar maar twijfel over kan zijn op de lijst opgenomen (maar nooit aan mn tv gedacht :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
VidaR-9 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:20:
[...]Dus omdat ik mijn tv aan de muur heb opgehangen zou ik deze nu moeten laten hangen? Volgens mij is schroeven niet de definitie van nagelvast.
Aard- en nagelvast betekent in algemene zin dat zaken op zo'n manier onderdeel van de woning zijn geworden dat je het kan beschouwen als onroerend goed. Iedereen snapt wel dat een buitenlamp of gordijnrails roerend is en een aan het huis geschroefde overkapping niet, daarom staan roerende zaken ook in de vragenlijst om twijfels te voorkomen en het tweede niet. Omdat er altijd een grijs gebied is biedt die vragenlijst ruimte aan overige zaken waar je als verkoper duidelijkheid over wilt scheppen. Denk aan een lantaarnpaal in de tuin of een thuisbatterij.

Ik heb zelf mijn videodeurbel ter overname aangeboden. Ik kan me voorstellen dat iemand niet zit te wachten om het Google ecosysteem te gebruiken of juist liever een normale deurbel wil. Die hadden we dan teruggeplaatst. Het nadeel met zaken ter overname aanbieden vond ik wel dat alle biedingen inclusief alle roerende goederen ter overname waren (deurbel, net nieuwe gordijnen en nog wat). Daar ga je (ik althans) dan ook weer niet moeilijk over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:30
Het is 'logischer' dat een camerasysteem 'automatisch' mee gaat, dan een 'videodeurbel', waar iedere woning toch een deurbel nodig heeft.

Om gedoe te voorkomen, zou ik lekker duidelijk zijn *dus videodeurbel gaat mee* of *videodeurbel blijft achter*. En ook wat je doet als de deurbel meegenomen wordt.

Bij familie van mij hing een NEST thermostaat. Leuk. Verkoper had niet gemeld dat hij deze weg zou halen, en bij oplevering was er dus een of andere gare thermostaat terug gehangen, die niet eens goed werkte. Hier is verkoper de koper achteraf tegemoet gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

Toen ik mijn huis kocht stond de deurbel en de thermostaat (smart) ook op de lijst om over te nemen. Ik heb dit toen wel gedaan maar, had zeker bij de thermostaat eigenlijk wel verwacht dat een andere geplaatst zou worden op het moment dat ik de smart thermostaat niet overneem.

Zo had ik ook een paar huizen bekeken die dan een airco of laadpaal op de lijst hebben staan. Als je die dan niet overneemt verwacht ik eigenlijk wel dat men de situatie hersteld (dus, niet een huis opleveren met Electra kabels die nergens naar toe gaan aan de gevel en/of een gat in de gevel). Maar, ik denk dat je over dat soort dingen vrij makkelijk discussies kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leogeran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:37
Ik heb aangegeven dat mijn ‘slimme’-thermostaat meegaat. En wat er niet bij staat zijn de daarbijbehorende thermostaatknoppen op de radiatoren. De kopers krijgen watmij betreft de mogelijkheid zelf wat uit te zoeken, terwijl dat als het bestaand is zij niet bewust iets te kiezen hebben! Dus een win!

Daarbij zou ik dat soort ‘slimme’ zaken niet willen overnemen…

[ Voor 14% gewijzigd door leogeran op 27-09-2024 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou niet weten waarom je een 'slimme thermostaat' mee zou willen nemen naar je nieuwe woning. Meestal hangt dat ding er al jaren en is er dus inmiddels nieuwe technologie/versies beschikbaar (en als tweaker zijnde wil je toch meteen het nieuwste van het nieuwste in je nieuwe woning?) of past bijvoorbeeld de kleur niet in de nieuwe situatie (zwart ipv wit/silver en viceversa). Laat dat ding dus lekker hangen, het is in mijn ogen ook een soort van USP voor je woning. Je gaat toch ook niet je elektra automaten kast weer terug vervangen naar een stoppenkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-09 23:07
Zoveel innovatie is er toch niet op die thermostaten, dat is eerder weer zelf 100+ uitgeven aan nieuwe terwijl er niet meer door geboden zou worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

De verkoper had netjes zelf een vervangende deurbel geplaatst :) tijdens de sleuteloverdracht werd hij nog even emotioneel, toch wel mooi moment. Wij gaan nu een maandje wat kleine klusjes doen en dan lekker genieten van de enorme hoeveelheid extra ruimte in ons nieuwe huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 23:20
Sethro schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:51:
[...]

Locatie van huis maakt dat maar heel beperkt in waarde stijgt. En naast de lopende kosten zit zo’n huis gewoon in box 3 wat ook best wel aantikt. Ik zie eerder dat de prijs daalt omdat de noodzakelijk verbouwing ieder jaar duurder wordt.
De opbrengst valt ook gewoon in box 3. Tenzij ze het meteen willen verbrassen, maar dan was het al verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Laapo schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:44:
[...]

De opbrengst valt ook gewoon in box 3. Tenzij ze het meteen willen verbrassen, maar dan was het al verkocht.
Het verschil tussen vastgoed en sparen is vrij groot. En er zijn legio opties om uit box 3 te houden als eenmaal liquide is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Wij hebben aankomende week de sleuteloverdracht van onze nieuwe woning. Nu moeten we ook veel geld voor overmaken naar de notaris. Hebben jullie nog extra checks uitgevoerd voordat je zo’n groot bedrag overmaakt?

Ik ben sowieso van plan ze even te bellen om het rekeningnummer te checken.

En ik moet ook nog met de bank bellen want blijkbaar zijn de daglimiet regels veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 23:23
VidaR-9 schreef op zondag 29 september 2024 @ 08:47:
Wij hebben aankomende week de sleuteloverdracht van onze nieuwe woning. Nu moeten we ook veel geld voor overmaken naar de notaris. Hebben jullie nog extra checks uitgevoerd voordat je zo’n groot bedrag overmaakt?

En ik moet ook nog met de bank bellen want blijkbaar zijn de daglimiet regels veranderd.
Ja even goed het rekeningnr checken voordat je op OK klikt. De notaris heeft het echt wel goed in de brieven staan hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Even op de website kijken van de notaris. Daarnaast heb je met bankieren altijd de naam check dus kan weinig mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Wolly schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:10:
[...]
Even op de website kijken van de notaris. Daarnaast heb je met bankieren altijd de naam check dus kan weinig mis gaan.
Op de website kan ik geen rekeningnummer vinden.

Naam wordt waarschijnlijk gecheckt in mijn bank app inderdaad. Niet aan gedacht, maar dat stelt al gerust dan.

Vanuit het werk betalen wij zulke bedragen nooit zonder een testbetaling en confirmatie. Maar daar hebben we geen naamchecks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Laatst online: 08:10
Voor een groot bedrag dat je digitaal overmaakt kun je de daglimiet tot een miljoen (ING/Rabo) laten verhogen. Moet je wel voor langs bij een bankkantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Toke_gt schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:51:
[...]

Voor een groot bedrag dat je digitaal overmaakt kun je de daglimiet tot een miljoen (ING/Rabo) laten verhogen. Moet je wel voor langs bij een bankkantoor.
Zoveel is het gelukkig (of helaas) niet. Ik kan het wel over meerdere dagen spreiden; scheelt me ritje naar bankkantoor.

@Wolly naamcheck werkt inderdaad, dus dat is fijn :)

[ Voor 6% gewijzigd door VidaR-9 op 29-09-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:40

Ik heb toen in een aparte mail naar het mailadres op de site gevraagd naar het rekeningnummer. Als dat overeenkomt met het eerder genoemde rekeningnummer kan je er vrij zeker van zijn dat dat klopt idd. Bellen heeft natuurlijk het zelfde effect.

Daglimiet moet je minimaal 4u van te voren verhogen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Makrolon schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:17:
[...]

Ik heb toen in een aparte mail naar het mailadres op de site gevraagd naar het rekeningnummer. Als dat overeenkomt met het eerder genoemde rekeningnummer kan je er vrij zeker van zijn dat dat klopt idd. Bellen heeft natuurlijk het zelfde effect.

Daglimiet moet je minimaal 4u van te voren verhogen.
Daglimiet is maar tot 50k oid, daarboven moet je bij de ING even langs het filiaal waarbij ze de limiet kunnen verhogen voor één dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
VidaR-9 schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:18:
[...]

Op de website kan ik geen rekeningnummer vinden.

Naam wordt waarschijnlijk gecheckt in mijn bank app inderdaad. Niet aan gedacht, maar dat stelt al gerust dan.

Vanuit het werk betalen wij zulke bedragen nooit zonder een testbetaling en confirmatie. Maar daar hebben we geen naamchecks.
Staat dat niet op de nota van afrekening die je hebt ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Wispe schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:37:
[...]
Staat dat niet op de nota van afrekening die je hebt ontvangen?
Ja tuurlijk wel, maar wilde het graag verifiëren met een tweede bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
VidaR-9 schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:38:
[...]

Ja tuurlijk wel, maar wilde het graag verifiëren met een tweede bron.
Die rekeningnummers zijn niet aanpasbaar voor de medewerkers hoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:38
Wispe schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:44:
[...]

Die rekeningnummers zijn niet aanpasbaar voor de medewerkers hoor.
Waarom zou dat niet kunnen? De aankoopnota die ik van de notaris kreeg was een PDF die gestuurd werd vanuit de Outlook/Office365 account van een medewerker van het notariskantoor. In de e-mail stond het rekeningnummer, en ook in de PDF. Maar een kwaadwillende medewerker had die allebei kunnen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Het rekeningnummer dat de notaris heeft doorgegeven is geen derdengeldenrekening. Dat vind ik dan toch wel weer bijzonder eerlijk gezegd; ben niet anders gewend dan dat dit via een derdengeldenrekening gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_tweety
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-12-2024
Ik heb een vraag. Een aankoopmakelaar, rekent die een percentage van de aankoopprijs of zijn daar vaste tarieven voor. In feite doen ze ongeacht de prijs hetzelfde werk toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 21:46
@real_tweety Beide opties zijn mogelijk. Zoek eens naar een makelaar in je zoekgebied en kijk wat de prijzen zijn op de website, of vraag offertes op.

Ik heb zelf een slechte ervaring met aankoophulp op afstand. Ze kunnen de huidige markt slecht inschatten, dus het advies op afstand is moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-09 21:30

fub

real_tweety schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:39:
Ik heb een vraag. Een aankoopmakelaar, rekent die een percentage van de aankoopprijs of zijn daar vaste tarieven voor. In feite doen ze ongeacht de prijs hetzelfde werk toch?
Ik heb alleen maar gewerkt met aankoopmakelaars die een vast bedrag rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_tweety
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-12-2024
fub schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:17:
[...]

Ik heb alleen maar gewerkt met aankoopmakelaars die een vast bedrag rekenen.
Kan je aangeven wat de prijzen zoal waren die aankoopmakelaars vroegen. Mag ook privebericht als je dat liever doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub

fub

real_tweety schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:45:
[...]

Kan je aangeven wat de prijzen zoal waren die aankoopmakelaars vroegen. Mag ook privebericht als je dat liever doet.
Eerder dit jaar: net geen 3000 euro: https://www.kolmeijernijmegen.nl/onze-diensten/kopen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 21:46
@real_tweety Makelaarsland vraagt €2250. Dat is zo'n beetje de ondergrens. Ze gaan dan maximaal 10x mee met een bezichtiging.

Een lokale makelaar heeft een beter beeld van die markt, dus wellicht is je dat de meerprijs waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:57
[...]

Zwolle, 2 jaar terug. Varieerde van €1.995,- tot €2.450,- waarbij aantal bezichtigingen rond de 6 lagen. Daarna werd er of een bedrag per bezichtiging gerekend(100€), of vond er een evaluatie plaats of je wel de juiste huizen aan het bekijken was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door coazter op 02-10-2024 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-09 18:25
Ik weet niet zeker of ik in het juiste topic post.

Ik heb een leuk appartement gezien, en dit wordt de eerste keer dat ik een woning ga kopen. Ik heb een bezichtiging aangevraagd en de VvE-documenten ontvangen.

Op Funda staat dat de VvE-bijdrage momenteel €220 per maand bedraagt. Wanneer ik echter naar het meerjarenonderhoudsplan kijk, zie ik dat er in 2027 een negatief reservesaldo van ongeveer €73.000 is. Dit zou betekenen dat mijn maandelijkse VvE-bijdrage aanzienlijk zou kunnen toenemen of dat ik mogelijk een eenmalig bedrag moet betalen. Klopt dit?

Daarnaast is er een document 'Begroting 2025', waarin staat dat de VvE-bijdrage dan €273 per maand zal bedragen (exclusief de kosten voor de berging).

Als ik dit allemaal zo bekijk, lijkt het misschien niet verstandig om te kopen, gezien de verwachte kosten in de komende jaren. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtRNZz56Mhf6mENNzk92jGwcYuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SLgCrF8sBjHTf15gyHCQs4xT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 19:35
UltraInstinct schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:24:
Als ik dit allemaal zo bekijk, lijkt het misschien niet verstandig om te kopen, gezien de verwachte kosten in de komende jaren. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd.

[Afbeelding]
Wat gaat er zoveel kosten in 27 ( en lijkt dat redelijk)? Ik zie 25k voor “bereikbaarheid” dat is al een beetje vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
DIJK schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:37:
[...]

Wat gaat er zoveel kosten in 27 ( en lijkt dat redelijk)? Ik zie 25k voor “bereikbaarheid” dat is al een beetje vaag.
Ik kan dat helaas niet terug vinden. Er is ook een 'toelichting MJOB 2025' waarin daar niks over staat. (zie foto)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zaz8XwCsIg1Hue9e3q2aIVAbQqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rAkhXUbcKvjxHS8TEjUebf0.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens snap ik de berekening niet bepaald, bijvoorbeeld in 2027 staat er bij 'totaal' onder 'kosten' een bedrag van 150.018, maar als je alle bovenstaande kosten bij elkaar optelt dan kom je niet op 150.018 uit...

Heel vaag allemaal en ik wil niet na 3 jaar een vve bedrag van 300-400 euro ophoesten.. dan kijk ik liever naar een ander appartement met een gezonde vve.

[ Voor 20% gewijzigd door UltraInstinct op 01-10-2024 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
UltraInstinct schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:42:
[...]

Ik kan dat helaas niet terug vinden. Er is ook een 'toelichting MJOB 2025' waarin daar niks over staat. (zie foto)[Afbeelding]

Overigens snap ik de berekening niet bepaald, bijvoorbeeld in 2027 staat er bij 'totaal' onder 'kosten' een bedrag van 150.018, maar als je alle bovenstaande kosten bij elkaar optelt dan kom je niet op 150.018 uit...

Heel vaag allemaal en ik wil niet na 3 jaar een vve bedrag van 300-400 euro ophoesten.. dan kijk ik liever naar een ander appartement met een gezonde vve.
Ik weet niet precies wat dit financieel overzicht moet zijn, maar het lijkt me dat er ook een ander overzicht is. Dit overzicht geeft aan welk bedrag er gespaard zou moeten worden in het reservefonds (telt jaarlijks op) en wat er beoogd is uit te gaan (dus -72798 is een bedrag dat uit de reserves wordt gehaald.
Daarnaast moet er ook een rekening courant of zoiets zijn, waar het bedrag uit reservefonds naartoe gaat en waar het verdere saldo te zien is. In 2027 en 2033 is blijkbaar groot onderhoud voorzien (schilderwerk, elektrische installatie?).
Ik zou het dus niet meteen wegzetten als vaag en onbetrouwbaar, want op zichzelf ziet het er helemaal niet verkeerd uit. Maar ik zou meer context willen hebben, om te begrijpen wat een en ander is.
Vraag bijvoorbeeld eens naar het financieel jaarverslag over 2023 en 2022. Dat vertelt je waarschijnlijk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Toke_gt schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:29:
[...]

Ik weet niet precies wat dit financieel overzicht moet zijn, maar het lijkt me dat er ook een ander overzicht is. Dit overzicht geeft aan welk bedrag er gespaard zou moeten worden in het reservefonds (telt jaarlijks op) en wat er beoogd is uit te gaan (dus -72798 is een bedrag dat uit de reserves wordt gehaald.
Daarnaast moet er ook een rekening courant of zoiets zijn, waar het bedrag uit reservefonds naartoe gaat en waar het verdere saldo te zien is. In 2027 en 2033 is blijkbaar groot onderhoud voorzien (schilderwerk, elektrische installatie?).
Ik zou het dus niet meteen wegzetten als vaag en onbetrouwbaar, want op zichzelf ziet het er helemaal niet verkeerd uit. Maar ik zou meer context willen hebben, om te begrijpen wat een en ander is.
Vraag bijvoorbeeld eens naar het financieel jaarverslag over 2023 en 2022. Dat vertelt je waarschijnlijk meer.
Ik heb een jaarrekening 2023 document, maar kan er zelf niet bepaald wat uit halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
UltraInstinct schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:35:
[...]

Ik heb een jaarrekening 2023 document, maar kan er zelf niet bepaald wat uit halen...
Dan zou ik de makelaar vragen om met de VVE te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIJK
Toke_gt schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:29:
[...]

Nee dat is het saldo lijkt het toch echt -89 + 28 -11 = 73 (afgerond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
UltraInstinct schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:42:
[...]

Er zijn veel meer rijen met kosten. In het mjob 25 heb je ook een specificatie van het totaal terwijl die kosten in dit deel van de tabel niet voorkomen. Je mist waarschijnlijk 3 kwart van de tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
[

[ Voor 99% gewijzigd door DIJK op 01-10-2024 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Ligt er echt aan wat je wilt aan diensten en welke regio. Als je wilt besparen is dat wel mogelijk, maar hangt af van je wensen qua diensten en type huis.

Ik had voor kale dienstverlening €1600 en €700.
Die voor 1600 was: alleen bij serieuze huizen met bod, alleen 2e bezichtiging.
Die van 700 was: specifiek huis, 2 bezichtigingen en aankoop onderhandeling, bouwkundige keuring valideren en taxatie.

Maar dat was dus in categorie huizen waar 2e bezichtiging mogelijk was en in alle rust (geen inschrijving)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Misschien hebben jullie hier ervaring mee, maar wij hebben een huis gezien wat ons aantrekt, maar het ligt redelijk dicht bij het spoor. (+/- 40 meter, maar dat is allemaal tuin). Nu gaan we tijdens de bezichtiging er wel goed op letten hoe goed we de trein horen, maar dat is natuurlijk maar een moment opname. Is er ergens een site waarop we kunnen zien hoe druk het spoor is? Op de site van de NS kan ik wel achterhalen hoeveel treinen er rijden tussen dat stuk, maar ik heb geen flauw idee hoeveel goederen vervoer er langs komt. Het gaat trouwens over het stuk Breda - Etten-Leur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Eppo © schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:35:
Misschien hebben jullie hier ervaring mee, maar wij hebben een huis gezien wat ons aantrekt, maar het ligt redelijk dicht bij het spoor. (+/- 40 meter, maar dat is allemaal tuin). Nu gaan we tijdens de bezichtiging er wel goed op letten hoe goed we de trein horen, maar dat is natuurlijk maar een moment opname. Is er ergens een site waarop we kunnen zien hoe druk het spoor is? Op de site van de NS kan ik wel achterhalen hoeveel treinen er rijden tussen dat stuk, maar ik heb geen flauw idee hoeveel goederen vervoer er langs komt. Het gaat trouwens over het stuk Breda - Etten-Leur.
en als de trein stil valt, staren er dan een paar honderd mensen de tuin in waar je in pyjama een kopje koffie zat te drinken?

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leogeran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:37
Je kan bij de NS toch de dienstregeling zien? En soms gaat er wel vracht die kant op ja.
Dacht wel elke 7-10 minuten een trein..

Mijn ervaring van bij een spoor wonen overnachten is dat je het na een tijdje niet meer merkt/hoort, maar ik weet wel dat ik er zelf minder snel voor zou kiezen, net als een snelweg in buurt zonder echt hoge geluidswal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:25

Kju

@Eppo © Op check je plek kan je het geluidsniveau van de omgeving zien maar het zegt niets. Ik woon naast Den Haag Centraal Station en ik hoor geen enkele trein. Het is afhankelijk van de geluidswerende maatregelen van de woning zelf.

Als je klikt op 'geluid in de omgeving' is er nog een heatmap.

[ Voor 10% gewijzigd door Kju op 02-10-2024 10:58 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Als ik uitga van de foto's staat er iets van een klein geluidswalletje met een heg en een rij bomen tussen het spoor en de tuin.

@Kju Waar kan je de heatmap 'geluid in de omgeving' vandaan halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:25

Kju

Zoek het adres op check je plek via de link hierboven en klik op geluid in de omgeving...?

PSN: Kjujay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
@Kju ik had je linkje over het hoofd gezien. Bedankt, ik ga er even naar kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-09 23:07
JJ Le Funk schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:39:
[...]

en als de trein stil valt, staren er dan een paar honderd mensen de tuin in waar je in pyjama een kopje koffie zat te drinken?
De kans dat er een tijd geen enkele trein voorbij komt door problemen bij de NS is groter dan dat er een trein precies bij je achtertuin stil staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:46
Heeft hier iemand zijn koopcontract met Docusign ondertekend? Ik vind het een vreemd idee dat de computer de handtekening voor mij maakt. Ik wilde mijn eigen handtekening uploaden, maar dat lukt niet. Mijn handtekening was al verkleind zodat hij binnen de gevraagde 145x150 pixel valt, maar ik zie hem niet verschijnen bij het uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Catanan schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:42:
Heeft hier iemand zijn koopcontract met Docusign ondertekend? Ik vind het een vreemd idee dat de computer de handtekening voor mij maakt. Ik wilde mijn eigen handtekening uploaden, maar dat lukt niet. Mijn handtekening was al verkleind zodat hij binnen de gevraagde 145x150 pixel valt, maar ik zie hem niet verschijnen bij het uploaden.
De visuele handtekening is gewoon voor de show. Het vinkje, met de akkoordknop is de daadwerkelijke handeling die het officieel maakt. Het resulterende ondertekende document ontvang je achteraf per mail.

Ik heb al tig documenten op die manier ondertekent met verschillende digitale sign systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tung-pi
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:33
Catanan schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:42:
Zeker, voor de aankoop en ook de verkoop alles met Docusign ondertekend.
Er zit ook een heel logboek aan vast zodat je kan zien wie wanneer getekend heeft, dat er dan geen mooie handtekening staat is dan maar zo.

Ik denk dat het een veilige en goede manier is om ook snel zo een document te ondertekenen door alle partijen

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12:33
Wat een leuk onderwerp! Ik heb hier namelijk in levende lijven ervaring mee. Ik heb met mijn ouders 5 jaar naast het spoor gewoond tussen Amersfoort - Zwolle. Huis staat +- 20 meter van het spoor af.

Tegenwoordig zijn er bouweisen voor huizen naast het spoor en in 2008 wanneer het huis van mijn ouders is gebouwd hebben ze hier rekening mee gehouden. Binnen merk je er bijna niets van en buiten kun je 2 seconden even niet praten als hij langs komt.

Een leuke annekdote van mijn ouders is dat tijdens wegwerkzaamheden aan het spoor mijn moeder gewoon naar werk wilde met de trein, toen ze op het station aankwam kwam ze er pas achter dat er die dag 0 treinen langs kwamen. Ze had dus op een gegeven moment niet meer door of er wel of geen treinen reden.

Een ander punt is dat er vanuit de gemeente eisen aan Prorail worden gesteld voor geluidsoverlast. Ze wilden op basis daarvan een geluidswal bouwen tussen het huis en het spoor maar de hele buurt was over de zeik, omdat die trein er bij hoort en je niet meer uit kan kijken over de landerijen.

Wat wel uitmaakt is of je naast een overgang woont of niet. Bij overgangen gebeuren ook wel eens nare dingen en dat hebben mijn ouders nu in 10 jaar 1 keer meegemaakt.

Mijn ouders hadden ook twijfel maar de hele buurt omarmt het. Er komen ook wel eens een hele groep fotograven langs omdat er dan een ‘speciale’ trein langs zou komen.

Kortom, ik zou zeker naar het huis gaan kijken, vraag wat er bouwtechnisch is gebeurd om het geluid tegen te gaan en bepaal daarna wat je er zelf van vindt. Uit onze ervaring is een trein echt iets compleet anders dan een drukke weg of snelweg.

Hoop dat je wat aan mijn geratel hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

Kijk in het spoorboekje, en ga gewoon voor de deur staan met je decibelmeter op je telefoon. Ik zie 2 x per uur een intercity (dus nou ja 4 treinen dus), weet niet welke stations er nog zijn om te kijken of er een stoptrein rijdt maar dat zoek je zelf maar uit :P. Maar dan krijg je een idee....

Ik woon op steenworp afstand van een klein spoor, met een mini-geluidswalletje. Klein spoor als in, enkel spoor, 4 treinen per uur (Venlo - Nijmegen). Als het een hele drukke dag is zijn het 2 treinstellen, anders eentje dus die is echt voorbij voordat je doorhebt dat er eentje rijdt.

Hier voor de deur gemeten met de iPhone is het gewoon praat-volume qua decibels, en omdat het een kort treintje is is die ook snel weer weg. In huis hoor ik het soms, vooral als de ventilatieroosters boven het raam open staan. In de tuin achter is het echt sporadisch, maar ik heb ook nog een overkapping. En het geluid moet dan nog eerst over het huis dat ook als geluidswal werkt.

Ik zou dus vooral voor het huis meten, en hopen dat je het zo kunt timen dat je ook in de tuin kunt staan als er een trein komt (maar dat is misschien beetje moeilijk timen, maar ja aan de andere kant, als je serieus over het huis bent kun je prima een uurtje voor het huis posten om te zien op welke tijden de trein komt, en je bezichtiging ook zo plannen).

(PS ik zit redelijk bij m'n keuken, in huis nu de roosters dicht zitten maakt m'n magnetron meer herrie dan de trein :+)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:02
Members only:

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:50

Wok

Dakloos...

@Vogels60
Members only:

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

Poeh, na acceptatie van het bod en het opstellen van alle aktes komt het nu wel met rappe schreden dichterbij…

Verkoop makelaar van ons huidige huis gaat ook aan de slag…

Paniek modus begint aan te gaan. Heeft iemand tips daar mee te dealen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Geluid kan meevallen maar is van veel factoren afhankelijk. Ik heb in een studio gewoond in een rijtjeshuis die pal aan het spoor lag. Ik hoorde de trein niet maar voelde m wel.

Kan prima dat je dichterbij de geluidswal minder hoort dan er iets verder van af, door hoe geluid over de muur heen beweegt.

Maar zou me ook even verdiepen in mogelijke gezondheidsklachten van wonen bij een spoor. Fijnstof en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
marapuru schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:48:
Poeh, na acceptatie van het bod en het opstellen van alle aktes komt het nu wel met rappe schreden dichterbij…

Verkoop makelaar van ons huidige huis gaat ook aan de slag…

Je huis binnen een paar dagen/uiterlijk week 'verkoop klaar' krijgen en de makelaar zijn of haar werk laten doen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
@Vogels60
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

D-Ed schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 00:47:
[...]

Je huis binnen een paar dagen/uiterlijk week 'verkoop klaar' krijgen en de makelaar zijn of haar werk laten doen ;)
Ja dat is inderdaad een goeie. Gewoon aan de slag gaan.

Maar m’n hoofd tolt ook rond met vragen als, is dit wel de juiste keuze, allerlei twijfels komen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remc0_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:29
Hertog_Martin schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:55:
[...]

Geluid kan meevallen maar is van veel factoren afhankelijk. Ik heb in een studio gewoond in een rijtjeshuis die pal aan het spoor lag. Ik hoorde de trein niet maar voelde m wel.

Kan prima dat je dichterbij de geluidswal minder hoort dan er iets verder van af, door hoe geluid over de muur heen beweegt.

Maar zou me ook even verdiepen in mogelijke gezondheidsklachten van wonen bij een spoor. Fijnstof en dergelijke.
Uit onderzoek blijkt dat de
luchtverontreiniging bijdrage van treinen redelijk verwaarloosbaar is op het geheel. Waarin diesel treinen maximaal 5% zouden leveren. Bij elektrische treinen is dit vele malen minder. https://www.rivm.nl/ggd-r...ntreiniging-ander-verkeer
Nu wil het feit dat in Nederland eigenlijk de meeste treinen elektrische rijden.

Er zijn mogelijk risicos met het oog op zware metalen en de concentratie in de grond. https://journals.vilniust...ticle/download/12751/9970 (Het wordt niet helemaal duidelijk wat de verhouding elektrische/diesel treinen is, dus welke impact door slijtage van wielen, spoor, bovenleiding komt is niet helemaal duidelijk.)

Maar daar zijn de concentraties ook erg afhankelijk van de type grond waarin gemeten is. Maar de algemene conclusie is om 10-15 meter afstand te houden met het oog op vervuiling van de grond. Dus niet je moestuin naast het spoor aanleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
marapuru schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 07:55:
[...]

Maar m’n hoofd tolt ook rond met vragen als, is dit wel de juiste keuze, allerlei twijfels komen op.
Dit is best herkenbare stress/emotie, waar anderen ook mee te maken krijgen. Dat bedenken helpt misschien al?
Die vragen kun je wat beteugelen door ze te beantwoorden. Waar ben je bang voor, waarom zou je er niet goed aan doen? Maak het zo feitelijk mogelijk en schrijf het op. Je hebt de keuze al gemaakt, naar ik aanneem weloverwogen. Dus schrijf de argumenten die je daarbij had op en kijk ernaar als de stress terugkomt.
Wat je in ieder geval niet moet doen, is die paniek de overhand laten krijgen en op basis van die stress besluiten nemen. Daar komen alleen maar meer rondspokende gedachten van, inclusief spijt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fub

fub

marapuru schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:48:
Neem een voorschot op je aanstaande verhuizing en begin met ontspullen/inpakken om je huis klaar te krijgen voor foto's en bezichtigingen. Misschien heb je een opslagbox nodig om alle spullen die je wil houden maar die je niet in het zicht wil hebben, op te bergen.
En dan ben je zo druk bezig dat je niet eens tijd hebt om paniek te voelen. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:05

CeesKees

I rest my Kees

Doe jezelf een plezier, ga zo snel mogelijk VOORDAT je een bezichtiging/bod gaat doen even lange een financieel adviseur en laat e.e.a. doorrekenen.

Misschien is er wel meer mogelijk dan je denkt, en hoef je je droomhuis niet op EUR 20.000 te laten lopen.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:02
Members only:

[ Voor 17% gewijzigd door Vogels60 op 04-10-2024 09:35 ]

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:00
@Vogels60 laat je niet gek maken. Ga met een adviseur praten - desnoods vandaag nog, maar:
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tung-pi
marapuru schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 07:55:
[...]

Dat houd je altijd, die blijven ook komen tot je eenmaal in je nieuwe huis zit en alles achter de rug is.
Wij krijgen de 14e de sleutel van onze nieuwe woning, de 21e is de verhuizing met verhuisbedrijf en dan hebben we tot en met 1 November de tijd om alles hier leeg en schoon te krijgen.

Oh, en tussendoor moeten onze drie jongens nog gewoon naar school, ook als we al in ons nieuwe huis zitten (namelijk de laatste week voor de herfstvakantie).
Geloof me als ik zeg dat ik de paniek snap, maar die zou dus moeten verdwijnen als je er eenmaal zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tung-pi
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:15
Op het baanvak Breda - Etten leur rijden volgens mij wel heel veel goederentreinen, die rijden dag en nacht, en maken aanzienlijk meer lawaai dan reizigerstreinen.
Pagina: 1 ... 338 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7