Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 339 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Rukapul schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:29:
@Vogels60 laat je niet gek maken. Ga met een adviseur praten - desnoods vandaag nog, maar:

***members only***
Adviseur is altijd de route bij vragen, maar vergeet ook niet dat als je woning nog niet verkocht is, je voor een jaar de dubbele lasten moet kunnen betalen en dit ook aan moet tonen met aanwezigheid van eigen middelen. Dat kan een aardig bedrag zijn wat je wel liquide moet hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:03
Rukapul schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:29:
@Vogels60 laat je niet gek maken. Ga met een adviseur praten - desnoods vandaag nog, maar:

***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07
coazter schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:15:
[...]

Adviseur is altijd de route bij vragen, maar vergeet ook niet dat als je woning nog niet verkocht is, je voor een jaar de dubbele lasten moet kunnen betalen en dit ook aan moet tonen met aanwezigheid van eigen middelen. Dat kan een aardig bedrag zijn wat je wel liquide moet hebben staan.
Met het genoemde bedrag op de bank zal dat vast lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Members only:

[ Voor 32% gewijzigd door Hertog_Martin op 04-10-2024 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:41
ik heb meegekregen dat is dat je nooit bij een ander in de portemonnee kan kijken. Via een forum al helemaal niet. Ook maar 1 tip, en dat doen ze dus al, praat met een hypotheekadviseur voordat je gaat kijken en of bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:20
Members only:

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
El Capitan schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:41:
[...]

ik heb meegekregen dat is dat je nooit bij een ander in de portemonnee kan kijken. Via een forum al helemaal niet. Ook maar 1 tip, en dat doen ze dus al, praat met een hypotheekadviseur voordat je gaat kijken en of bieden.
Ik zeg nergens dat ie geen adviseur moet raadplegen, dat gesprek staat ook al gepland. Maar de vraag wordt door hem hier gesteld omdat er tot die tijd van alles door hun hoofd gaat. De informatie die hij deelt is genoeg om wel een gevoel van vertrouwen mee te kunnen geven dat de kans groot is dat ze voor hun droomwoning kunnen gaan. Misschien dat er iets heel specifieks in de weg staat, schulden oid, maar verder is een hypotheekberekening geen hogere wiskunde he, is allemaal zelf uit te rekenen. Dus natuurlijk kan er niet puur afgegaan worden op wat ik zeg, natuurlijk moet je nog het groene licht krijgen van de adviseur, maar ik ben er wel van dat je beter lekker optimistisch zoiets aan kan vliegen en heel wellicht teleurgesteld wordt, dan dat je je mss juist tekort doet door het vooraf te somber in te zien en dan achteraf te balen van what could have been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
Hertog_Martin schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:04:
[...]

Ik zeg nergens dat ie geen adviseur moet raadplegen, dat gesprek staat ook al gepland. Maar de vraag wordt door hem hier gesteld omdat er tot die tijd van alles door hun hoofd gaat. De informatie die hij deelt is genoeg om wel een gevoel van vertrouwen mee te kunnen geven dat de kans groot is dat ze voor hun droomwoning kunnen gaan. Misschien dat er iets heel specifieks in de weg staat, schulden oid, maar verder is een hypotheekberekening geen hogere wiskunde he, is allemaal zelf uit te rekenen. Dus natuurlijk kan er niet puur afgegaan worden op wat ik zeg, natuurlijk moet je nog het groene licht krijgen van de adviseur, maar ik ben er wel van dat je beter lekker optimistisch zoiets aan kan vliegen en heel wellicht teleurgesteld wordt, dan dat je je mss juist tekort doet door het vooraf te somber in te zien en dan achteraf te balen van what could have been.
maar daar is dat hele gesprek met die adviseur voor ;)

Precies omdat je niet weet wat voor lijken iemand (mogelijk) in de kast heeft 8) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogels60
Ik zoek inderdaad een beetje houwvast dus als mensen dat een beetje kunnen geven met wat "simpele" rekenvoorbeeldjes dan is dat al wel fijn voor mijn gemoedstoestand.
Ik ben echt een zekere wat dat betreft en ben altijd bang om al te dromen.

Naar aanleiding van de reacties hier zie ik zie het gesprek met de adviseur positief tegemoet.

M.b.t. schulden, die hebben we gelukkig niet. Mijn vrouw en ik komen uit degelijke gezinnen waar je moet sparen en er alleen geleend wordt voor een hypotheek/huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-09 21:30

fub

Vogels60 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:32:
Ik zoek inderdaad een beetje houwvast dus als mensen dat een beetje kunnen geven met wat "simpele" rekenvoorbeeldjes dan is dat al wel fijn voor mijn gemoedstoestand.
Ik ben echt een zekere wat dat betreft en ben altijd bang om al te dromen.
Als je echt, echt, echt op zeker wilt spelen, dan zijn er ook financieel adviseurs die een afsluit-garantie kunnen afgeven, voor een bepaald huis tot een bepaalde prijs -- gebaseerd op jouw persoonlijke situatie. Als het dan toch niet lukt om de hypotheek rond te krijgen, dan betalen zij de garantiesom!
Het kost een paar euros aan advieskosten, maar dan ben je wel heel zeker. Wij hebben dat toen via Financieel Fit gedaan, die zitten op veel verschillende plekken in het land, maar er zijn er wellicht nog anderen die dat ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:45
Heb er ook mee te maken gehad. 1. Advies zorg dat je zoveel mogelijk detail informatie aanlevert. Als ze vragen gaan stellen ben je al de sjaak en heb je niet goed je best gedaan. Hou gewoon niks achter en zorg dat je alle documenten gewoon hebt zodat je volledig de geldstromen kunt traceren.

Het doel is dat er geen geld gebruikt mag worden via witwassen en terrorisme. Gewoon ff de moeite erin steken. Heb ik ook ff flink wat tijd in gestoken. Had ook allerlei geldstromen lopen via exchanges en noem het maar op. Maar ik kon elke transactie en verloop er van aantonen. Dus nul problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wij hadden ons spaargeld bij Spaanse banken en later bij beleggingsbank Trade Republic. Kreeg onlangs een mail van ING, netjes gemeld hoe ik aan mijn spaargeld kom. Niets meer vernomen.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
Immutable schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:34:
[...]

Heb er ook mee te maken gehad. 1. Advies zorg dat je zoveel mogelijk detail informatie aanlevert. Als ze vragen gaan stellen ben je al de sjaak en heb je niet goed je best gedaan. Hou gewoon niks achter en zorg dat je alle documenten gewoon hebt zodat je volledig de geldstromen kunt traceren.

Het doel is dat er geen geld gebruikt mag worden via witwassen en terrorisme. Gewoon ff de moeite erin steken. Heb ik ook ff flink wat tijd in gestoken. Had ook allerlei geldstromen lopen via exchanges en noem het maar op. Maar ik kon elke transactie en verloop er van aantonen. Dus nul problemen.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-09 19:47
In die periode is er ook nog zoiets als bankgarantie (als je zonder voorbehoud biedt). Dit is een soort zekerheid voor de verkoper dat je daadwerkelijk die 10% kan betalen mocht je de financiering toch niet rondkrijgen.

Dat is dus niet hetzelfde als voorbehoud van financiering en is redelijk snel te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Wat is ongeveer de doorlooptijd ongeveer voor je iets van notaris of kadaster hoort na transport en hypotheekakte?

Wij hebben 1-10 getekend en had ergens verwacht eind afgelopen week al iets te horen anno 2024. Maar van notaris, kadaster en hypotheekverstrekker nog niks vernomen. Ga er sowieso vanuit dat geen nieuws goed nieuws is maar toch.. 😛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyPinguin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:38
VidaR-9 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:38:
Wat is ongeveer de doorlooptijd ongeveer voor je iets van notaris of kadaster hoort na transport en hypotheekakte?

Wij hebben 1-10 getekend en had ergens verwacht eind afgelopen week al iets te horen anno 2024. Maar van notaris, kadaster en hypotheekverstrekker nog niks vernomen. Ga er sowieso vanuit dat geen nieuws goed nieuws is maar toch.. 😛
Je bedoelt koopcontract getekend op 1-10? Zo ja, dan ging de bedenktijd op woensdag 2 okt om 00:00 uur in en eindigde deze vrijdag 4 okt om 23:59 uur. Waarschijnlijk zal het koopcontract dus vandaag opgestuurd worden naar de notaris en zullen zij vervolgens contact opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
HappyPinguin schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:10:
[...]
Je bedoelt koopcontract getekend op 1-10? Zo ja, dan ging de bedenktijd op woensdag 2 okt om 00:00 uur in en eindigde deze vrijdag 4 okt om 23:59 uur. Waarschijnlijk zal het koopcontract dus vandaag opgestuurd worden naar de notaris en zullen zij vervolgens contact opnemen.
Nee bedoel na daadwerkelijke overdracht bij de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:34
VidaR-9 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:59:
[...]

Heeft de notaris geen afschrift van de akte(s) gestuurd? Normaal krijg je die dezelfde dag of anders binnen 1-2 werkdagen.
Kadaster kan zo enkele weken duren. Je kunt wel inloggen op MijnOverheid en zien of ze het verwerkt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

VidaR-9 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:59:
[...]

Wat verwacht je nog te horen? Het is alweer even geleden voor mij, maar de overdracht is het moment waar je alle contracten krijgt. De notaris zorgt vervolgens dat de overdracht juist verwerkt wordt, maar daar heb jij niets van nodig....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Ik verwacht een afschrift van de akte. De akte was te laat ondertekent om nog dezelfde dag door kadaster verwerkt te worden (oid); dat zou dag erna gebeuren. Daarom had ik woensdag of donderdag wel wat verwacht.

En na verloop van tijd melding van het kadaster.

En uiteraard bericht van de bank. We zouden de hypotheek daar via de app moeten kunnen inzien.

[ Voor 31% gewijzigd door VidaR-9 op 07-10-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Kan me niet herinneren iets van het kadaster te hebben gehoord. Lijkt me ook nergens voor nodig tbh. Bank wel uiteraard, die zullen je wel weten te vinden als ze geld willen hebben :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:14
VidaR-9 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:29:
Ik verwacht een afschrift van de akte. De akte was te laat ondertekent om nog dezelfde dag door kadaster verwerkt te worden (oid); dat zou dag erna gebeuren. Daarom had ik woensdag of donderdag wel wat verwacht.

En na verloop van tijd melding van het kadaster.

En uiteraard bericht van de bank. We zouden de hypotheek daar via de app moeten kunnen inzien.
Ja die transportakte en hypotheekakte moet je wel krijgen. Ik zou even vragen bij de notaris.

Je krijg na een tijdje (weken?) bericht van Kadaster dat je eigendom bent van een woning, Die komt niet heel snel.

Bank, weet ik niet meer hoe snel dat gaat. De incasso zal wel 1 november gaan lopen. Misschien dat er nog iemand handmatig wat dingen moet instellen voordat het zichtbaar wordt. Komt vanzelf.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mud
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-09 18:28

Mud

Ik mag mij melden in dit topic *O*

Sinds eind augustus zijn we (mijn vrouw en ik) actief op zoek naar een koopwoning.
Momenteel huren wij een woning in de vrije sector. De huur is relatief laag t.o.v wat de woning bied (0 op de meter woning), maar gezien de huizenmarkt er niet beter op wordt qua prijzen en de huur ieder jaar met ~5% omhoog gaat..

Voordat we bezichtigingen hebben aangevraagd (wat verassend goed ging zonder aankoopmakelaar) hebben we eerst een prioriteitenlijst gemaakt, gezien mijn vrouw en ik allebei wat andere wensen hadden :D

We hebben afgelopen maand 4 woningen bezichtigd en bij 2 woningen een bod uitgebracht.
Bij allebei de biedingen hebben we 30.000 - 40.000 boven vraagprijs geboden om überhaupt kans te maken. Beide woningen hadden een vraagprijs van 465-475k.

Halverwege het proces hebben we wel een aankoopmakelaar in de arm genomen om ons te helpen met het doen van een goed bod en de verdere begeleiding in het koopproces.

Bij de 1e woning stonden we in de top 3, maar werden we het uiteindelijk niet. Bij de 2e woning (ex-huur, eigenlijk dezelfde woning als wij nu hebben, maar dan andere vloerindeling, hoekhuis en veel grotere tuin) had ik verwacht dat we geen kans maakte, maar zijn we het wel geworden oOo

Afgelopen weken alle benodigde documenten aangeleverd bij de benodigde partijen. Vannacht hebben we het voorlopig koopcontract getekend en nu is de hypotheekadviseur aanzet om de hypotheek aanvraag in gang te zetten *O*

Ik heb het echt te doen met starters die huizen zoeken. Gelukkig heb ik overwaarde van mijn vorige koopwoning zodat we nog een relatief betaalbare hypotheek overhouden. Als ik in mijn 1tje was had ik dit huis nooit kunnen kopen :X

[ Voor 10% gewijzigd door Mud op 08-10-2024 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 22:18
Mud schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:33:

Ik heb het echt te doen met starters die huizen zoeken. Gelukkig heb ik overwaarde van mijn vorige koopwoning zodat we nog een relatief betaalbare hypotheek overhouden. Als ik in mijn 1tje was had ik dit huis nooit kunnen kopen :X
Het is toch ook niet heel gek dat je in je eentje geen huis van bijna een half mil kan kopen?
Sterker nog, de meeste mensen die "alleen" zijn kopen geen hoekwoning. Die kopen een appartement of een kleinere tussenwoning.
De prijzen zijn nu inderdaad erg hoog (maar blijkbaar kunnen nog genoeg mensen het betalen), maar dit probleem was ook 10 jaar terug. Ook toen kon je in je uppie geen huis kopen van 250k. Daar moest je ook ongeveer 80k voor verdienen (en gemiddelde salaris lag 10k lager per jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:23
kx22 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:54:
[...]
Het is toch ook niet heel gek dat je in je eentje geen huis van bijna een half mil kan kopen?
Sterker nog, de meeste mensen die "alleen" zijn kopen geen hoekwoning. Die kopen een appartement of een kleinere tussenwoning.
De prijzen zijn nu inderdaad erg hoog (maar blijkbaar kunnen nog genoeg mensen het betalen), maar dit probleem was ook 10 jaar terug. Ook toen kon je in je uppie geen huis kopen van 250k. Daar moest je ook ongeveer 80k voor verdienen (en gemiddelde salaris lag 10k lager per jaar).
Niet iedereen die in zijn eentje een huis koopt, woont ook alleen. Er zijn genoeg alleenverdieners met een gezin. Die willen best in een hoekwoning wonen.
En situatie vind ik nu echt wel anders. Een starterswoning kost geen 250K maar ruim het dubbele, en dan moet je ook nog flink spaargeld meenemen om te kunnen overbieden boven de taxatiewaarde. Dat was tien jaar geleden zeker niet het geval.
(Maar dit hoort eigenlijk in ander topic)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:44
Mud schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:33:
Ik mag mij melden in dit topic *O*

Sinds eind augustus zijn we (mijn vrouw en ik) actief op zoek naar een koopwoning.
Momenteel huren wij een woning in de vrije sector. De huur is relatief laag t.o.v wat de woning bied (0 op de meter woning), maar gezien de huizenmarkt er niet beter op wordt qua prijzen en de huur ieder jaar met ~5% omhoog gaat..

Voordat we bezichtigingen hebben aangevraagd (wat verassend goed ging zonder aankoopmakelaar) hebben we eerst een prioriteitenlijst gemaakt, gezien mijn vrouw en ik allebei wat andere wensen hadden :D

We hebben afgelopen maand 4 woningen bezichtigd en bij 2 woningen een bod uitgebracht.
Bij allebei de biedingen hebben we 30.000 - 40.000 boven vraagprijs geboden om überhaupt kans te maken. Beide woningen hadden een vraagprijs van 465-475k.

Halverwege het proces hebben we wel een aankoopmakelaar in de arm genomen om ons te helpen met het doen van een goed bod en de verdere begeleiding in het koopproces.

Bij de 1e woning stonden we in de top 3, maar werden we het uiteindelijk niet. Bij de 2e woning (ex-huur, eigenlijk dezelfde woning als wij nu hebben, maar dan andere vloerindeling, hoekhuis en veel grotere tuin) had ik verwacht dat we geen kans maakte, maar zijn we het wel geworden oOo

Afgelopen weken alle benodigde documenten aangeleverd bij de benodigde partijen. Vannacht hebben we het voorlopig koopcontract getekend en nu is de hypotheekadviseur aanzet om de hypotheek aanvraag in gang te zetten *O*

De verhuizing zal deze iets makkelijker gaan, het huis staat in dezelfde straat/buurt 8)

Ik heb vanaf begin 2021 tot eind 2021 circa 40-50 huizen bekeken, op meer dan 20 huizen geboden. Toen ging mijn relatie uit en ben ik zelf in een iets lagere prijsklasse gaan zoeken en heb ik nog 3 maal geboden, gelukkig was driemaal alleen scheepsrecht :+

Zo'n aankoopmakelaar is misschien wel handig, ik had gewoon in het wildeweg overboden. Gelukkig kon ik een hypotheek afsluiten met 1,4% rente, 20 jaar vast.

En als ik nu kijk, was het niet eens een heel slechte keus, dergelijke huizen gaan nu alweer voor 50.000 euro meer 8)7

Ik heb zelf het interieur nog niet voldoende aangepast (verduurzamen vond ik belangrijker en had toch geen relatie meer :+ )

Dus eigenlijk heb ik alleen waarde vermeerderende maatregelen getroffen.. Nieuw plat dak, meer geisoleerd, vloer laten isoleren, en een multi split airco laten installeren. (die ik hoofdzakelijk als verwarming gebruik)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-09 21:06
Ben ik weer (dit gaat nog vaker gebeuren. :P )
Ik heb een koopwoning bezocht die enigszins interessant geprijsd is. Het is een jaren '50 appartement met energielabel E. We zagen dat bovenaan bij alle ramen zwarte smurrie zat, een lijn paralel aan het kozijn.
De verkoper (het is altijd verhuurd geweest) gaf aan dat het schimmel is omdat er slecht geventileerd werd en dat het niet veel voorstelt. Ik kan hem natuurlijk niet op z'n woord vertrouwen.

Ik lees op het internet dat je het wisselende verhalen of je van schimmel af kan komen, maar van mensen in mijn omgeving hoor ik toch wel dat het een rode vlag is als het in elke kamer zit.

Ik ga binnen mijn budget en locatie geen woning vinden die perfect is. Hoe zien jullie dit: een rode vlag of het niet leidend laten zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lzg43Vjqxj1_IgQL8z7eLkm0rhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkT9TQYmHkNlWUJp4Ze7UnsZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PoKi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:53

PoKi

Ik?

HR kan soms wat traag reageren op zulke dingen, echter bij mij al 2x binnen een week gekregen.
Bij de laatste keer kon ik deze zelf digitaal uit AFAS printen, ideaal!
Werkgeversverklaring is doorgaans ook wel even geldig, je kunt deze dus gerust wat eerder aanvragen als dit je gemoedsrust goed doet.

Wie, Wat, Waar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Laatst online: 17:04
Fuujii schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:20:
Ik heb een koopwoning bezocht die enigszins interessant geprijsd is. Het is een jaren '50 appartement met energielabel E. We zagen dat bovenaan bij alle ramen zwarte smurrie zat, een lijn paralel aan het kozijn.
De verkoper (het is altijd verhuurd geweest) gaf aan dat het schimmel is omdat er slecht geventileerd werd en dat het niet veel voorstelt. Ik kan hem natuurlijk niet op z'n woord vertrouwen.

Ik lees op het internet dat je het wisselende verhalen of je van schimmel af kan komen, maar van mensen in mijn omgeving hoor ik toch wel dat het een rode vlag is als het in elke kamer zit.

Ik ga binnen mijn budget en locatie geen woning vinden die perfect is. Hoe zien jullie dit: een rode vlag of het niet leidend laten zijn?

[Afbeelding]
Bij een huurappartement had ik een wand met schimmel en bij koop het badkamerplafond. Amtischimmel verf doet wonderen. Maar bij een jaren 50 appartement zou ik wat twijfels hebben. Is de schimmel oppervlakkig of is het een groter probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
HEY_DUDE schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:52:
[...]

Bij een huurappartement had ik een wand met schimmel en bij koop het badkamerplafond. Amtischimmel verf doet wonderen. Maar bij een jaren 50 appartement zou ik wat twijfels hebben. Is de schimmel oppervlakkig of is het een groter probleem.
Optisch viel het op bij elk raam te zitten. Dus dan lijkt het me een groter probleem te zijn? Vocht in de wanden/plafond?

Ik ben verder een leek op dit gebied, dus dit is een aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leogeran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 16:52
Is daar niet een bouwkundige keuring voor? Dat je die aanvraagt en zonder dat geen bod uitbrengt?
Lijkt me voor de verkoper ook wel prettig.. dan weet hij wat hij verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Laatst online: 12:23
Fuujii schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:57:
[...]

Optisch viel het op bij elk raam te zitten. Dus dan lijkt het me een groter probleem te zijn? Vocht in de wanden/plafond?

Eerder hoge luchtvochtigheid in huis, weinig/slechte ventilatie. Mogelijk hebben er gordijnen gehangen? Je kunt dit weghalen (schrobben met soda), en vervolgens een beter klimaat in huis creëren. Goede verwarming, goed ventileren. Hoeft geen big issue te zijn, maar laat het onderzoeken om zeker te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Laatst online: 17:04
Fuujii schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:57:
[...]

Als het een groot probleem is dan hebben de buren er waarschijnlijk ook last van. Kan geen kwaad de notulen van de VVE van de afgelopen jaren eens door te spitten. Maar als er niets instaat geeft dat ook geen uitsluitsel. Sowieso altijd goed om de notulen door te spitten, omdat je daar wel meer overlast gevende zaken kan terug vinden als die er zijn.

Ik ben ook een leek, dus deel mijn ervaring. Maar kan je lastig adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-09 21:40

[Afbeelding]
Jaren '50? Dan is het een koudebrug. de vochtigheid van de lucht slaat neer op de koudste plek; waar vloerdeel van de bovenliggende verdieping (plafond voor jou dus) aan de gevel vast zit.
Het is een detailfoto, maar lijken verwarmingsleidingen langs te lopen? Die zouden dat moeten voorkomen, maar aangezien iedereen zuiniger is gaan stoken, (en minder is gaan ventileren) loopt daar veel minder warm water doorheen krijg je dit soort effecten.

Over de schimmel zou ik mij niet teveel zorgen maken; dat gewoon goed reinigen. Het is alleen een indicatie dat het matig is geïsoleerd. en als je zuinig stookt en matig ventileert, dit weer terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07

[Afbeelding]
Op die plek zou ik er vanaf zien. Dat is namelijk typisch een plek met koudebruggen. Zeker als je meeweegt dat de ongeisoleerde CV leiding er langs loopt en er alsnog sprake is van schimmel.

Dat ga je als individuele apartementseigenaar niet gefixed krijgen. Hooguit dat je regelmatig de schimmel bestrijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperoni
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:56
Niet helemaal zeker of dit het juiste topic is maar...over energie contracten bij verhuizen. Momenteel zitten we in ons huurhuis met een variabel contract met een maand opzegtermijn. Ik wil dit nu laten overzetten naar een vast contract maar ben bang voor administratieve rompslomp als ik dat nu doe en over een paar weken dan een verhuizing erbij moet laten zetten. Iemand hier ervaring mee? Ik denk dat de weg van de minste weerstand(wel iets duurder) is gewoon een tweede (vast) contract nemen en tzt het maandelijkse contract op te zeggen tegelijk met de huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:53
Pepperoni schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:06:
Ik denk dat de weg van de minste weerstand(wel iets duurder) is gewoon een tweede (vast) contract nemen en tzt het maandelijkse contract op te zeggen tegelijk met de huur.
Zou ik zeker zo doen, al begrijp ik niet helemaal waarom dat duurder zou moeten zijn.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperoni
FredvZ schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:17:
[...]

Zou ik zeker zo doen, al begrijp ik niet helemaal waarom dat duurder zou moeten zijn.
Had het iets beter kunnen verwoorden, maar ik doelde dus op dat m'n huidige variabele tarieven iets meer zijn dan ik kan krijgen bij een vast contract, scheelt iets van 20€ p/m. Geen ramp dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 16:53
Pepperoni schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:24:
Had het iets beter kunnen verwoorden, maar ik doelde dus op dat m'n huidige variabele tarieven iets meer zijn dan ik kan krijgen bij een vast contract, scheelt iets van 20€ p/m. Geen ramp dus.
Dat soort kosten zou ik gewoon voor lief nemen bij het verhuizen naar een andere woning.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperoni
FredvZ schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:26:
[...]

Dat soort kosten zou ik gewoon voor lief nemen bij het verhuizen naar een andere woning.
Druppel op een gloeiende plaat inderdaad. Ik wil vooral zo min mogelijk potentieel gedoe en denk/hoop dat 2 contracten het veiligst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13:25
De koop van een huis is bijna rond. Ik wacht nog op bericht/bewijs van de makelaar/verkopers dat een bijgebouw legaal is. Het bijgebouw is uit omstreeks 1980

-De gemeente lijkt geen vergunning in het archief te hebben.
-Volgens erfgenamen die het huis verkopen was er een vergunning. Ze zoeken nog in een archief kast van vader. Maarja, een document vinden van vader van 44 jaar geleden is natuurlijk lastig. Als het al bestaat.

Stel er komt niets boven tafel. Dan blijft de vraag of het destijds misschien vergunningsvrij gebouwd is. Maar wie kan zoiets voor mij uitzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Pepperoni schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:06:
Niet helemaal zeker of dit het juiste topic is maar...over energie contracten bij verhuizen. Momenteel zitten we in ons huurhuis met een variabel contract met een maand opzegtermijn. Ik wil dit nu laten overzetten naar een vast contract maar ben bang voor administratieve rompslomp als ik dat nu doe en over een paar weken dan een verhuizing erbij moet laten zetten. Iemand hier ervaring mee? Ik denk dat de weg van de minste weerstand(wel iets duurder) is gewoon een tweede (vast) contract nemen en tzt het maandelijkse contract op te zeggen tegelijk met de huur.
Je kan je contract meenemen naar je nieuwe huis. Dat is geen rompslomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Laatst online: 13:56
Flextrip schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:04:
De koop van een huis is bijna rond. Ik wacht nog op bericht/bewijs van de makelaar/verkopers dat een bijgebouw legaal is. Het bijgebouw is uit omstreeks 1980

-De gemeente lijkt geen vergunning in het archief te hebben.
-Volgens erfgenamen die het huis verkopen was er een vergunning. Ze zoeken nog in een archief kast van vader. Maarja, een document vinden van vader van 44 jaar geleden is natuurlijk lastig. Als het al bestaat.

Stel er komt niets boven tafel. Dan blijft de vraag of het destijds misschien vergunningsvrij gebouwd is. Maar wie kan zoiets voor mij uitzoeken?
In 1980 waren er geen regels waarmee bijgebouwen vergunningsvrij geplaatst konden worden. Toen was bouwregelgeving wat dat betreft eenvoudiger. Je had (bijna) altijd een vergunning nodig.
Het zou goed kunnen dat het bouwwerk met de huidige regels wel vergunningsvrij kan zijn. Doe de vergunningscheck op het omgevingsloket. Of vraag het bij de gemeente. Of beter, laat dit door de verkopers doen. Veel gemeenten bieden dit ook als service aan tegen een geringe leges; een verklaring van een vergunningsvrij bouwwerk. Dan hebben jullie de bevestiging op papier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuujii
leogeran schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:45:
Is daar niet een bouwkundige keuring voor? Dat je die aanvraagt en zonder dat geen bod uitbrengt?
Lijkt me voor de verkoper ook wel prettig.. dan weet hij wat hij verkoopt.
Toke_gt schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:49:
[...]

Eerder hoge luchtvochtigheid in huis, weinig/slechte ventilatie. Mogelijk hebben er gordijnen gehangen? Je kunt dit weghalen (schrobben met soda), en vervolgens een beter klimaat in huis creëren. Goede verwarming, goed ventileren. Hoeft geen big issue te zijn, maar laat het onderzoeken om zeker te zijn.
HEY_DUDE schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:13:
[...]

Als het een groot probleem is dan hebben de buren er waarschijnlijk ook last van. Kan geen kwaad de notulen van de VVE van de afgelopen jaren eens door te spitten. Maar als er niets instaat geeft dat ook geen uitsluitsel. Sowieso altijd goed om de notulen door te spitten, omdat je daar wel meer overlast gevende zaken kan terug vinden als die er zijn.

Ik ben ook een leek, dus deel mijn ervaring. Maar kan je lastig adviseren.
H. Lal schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:18:
[...]

Jaren '50? Dan is het een koudebrug. de vochtigheid van de lucht slaat neer op de koudste plek; waar vloerdeel van de bovenliggende verdieping (plafond voor jou dus) aan de gevel vast zit.
Het is een detailfoto, maar lijken verwarmingsleidingen langs te lopen? Die zouden dat moeten voorkomen, maar aangezien iedereen zuiniger is gaan stoken, (en minder is gaan ventileren) loopt daar veel minder warm water doorheen krijg je dit soort effecten.

Over de schimmel zou ik mij niet teveel zorgen maken; dat gewoon goed reinigen. Het is alleen een indicatie dat het matig is geïsoleerd. en als je zuinig stookt en matig ventileert, dit weer terugkomt.
Bedankt voor jullie zeer fijne antwoorden! Ik dacht dat een bouwtechnische keuring voor een appartement vaak niet handig was (minder kans om het te krijgen en weinig meerwaarde), maar zo te horen misschien wel een goed idee, indien ik bied. _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-09 21:30

fub

Fuujii schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:02:
Bedankt voor jullie zeer fijne antwoorden! Ik dacht dat een bouwtechnische keuring voor een appartement vaak niet handig was (minder kans om het te krijgen en weinig meerwaarde), maar zo te horen misschien wel een goed idee, indien ik bied. _/-\o_ _/-\o_
Het is duidelijk dat je hier een bouwkundige naar wil laten kijken voordat je het koopt, dus jouw bod zal altijd een voorbehoud van bouwkundige keuring moeten hebben. Als dat betekent dat jouw bod niet geaccepteerd wordt, dan is dat niet "jammer" maar "bullet dodged".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:05
Wij staan op het punt een nieuwbouwwoning te kopen die komend jaar gebouwd gaat worden in een geheel nieuw wijk. Mijn vraag gaat niet over de nieuwbouwwoning zelf, maar over de potentiële wijk (vandaar in dit topic). Wij twijfelen sterk, omdat de gehele wijk gaat bestaat uit nieuw woningen, met meer dan de helft in de middenhuur sector (tussen €879,66 en €1.157,96 per maand). In het volgebouwde Nederland zijn wijkgenoten in mijn ervaring zeer bepalend voor het woongenot.

Wij wonen nu in een koopwoning in een wijk waar ook aardig wat sociale huur zit. De personen in de sociale huurwoning onderhouden hun huis en tuin niet/amper en er zit een groot demografisch verschil tussen de bewoners van de huurwoningen en de koopwoningen in onze wijk. Middenhuur -zoals in de potentiële nieuwbouwwijk- is geen sociale huur, maar het scheelt niet veel en ik ben bang dat de ervaringen die wij nu hebben, wij daar ook gaan krijgen. Ik wil niet teveel vooroordelen hebben en je kunt ook asociale wijkgenoten hebben in een wijk met enkel koopwoningen, maar in onze huidige N=1 ervaringen is dat niet het geval geweest.

Ik vraag me dus sterk af of wij niet moeten zoeken naar een wijk met enkel koopwoningen en deze nieuwbouwwoning moeten laten voor wat het is. Ik vraag mij af of er mensen zijn die ook ervaringen hebben hiermee en dat willen toelichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Belecthor schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:32:
Wij staan op het punt een nieuwbouwwoning te kopen die komend jaar gebouwd gaat worden in een geheel nieuw wijk. Mijn vraag gaat niet over de nieuwbouwwoning zelf, maar over de potentiële wijk (vandaar in dit topic). Wij twijfelen sterk, omdat de gehele wijk gaat bestaat uit nieuw woningen, met meer dan de helft in de middenhuur sector (tussen €879,66 en €1.157,96 per maand). In het volgebouwde Nederland zijn wijkgenoten in mijn ervaring zeer bepalend voor het woongenot.

Wij wonen nu in een koopwoning in een wijk waar ook aardig wat sociale huur zit. De personen in de sociale huurwoning onderhouden hun huis en tuin niet/amper en er zit een groot demografisch verschil tussen de bewoners van de huurwoningen en de koopwoningen in onze wijk. Middenhuur -zoals in de potentiële nieuwbouwwijk- is geen sociale huur, maar het scheelt niet veel en ik ben bang dat de ervaringen die wij nu hebben, wij daar ook gaan krijgen. Ik wil niet teveel vooroordelen hebben en je kunt ook asociale wijkgenoten hebben in een wijk met enkel koopwoningen, maar in onze huidige N=1 ervaringen is dat niet het geval geweest.

Ik vraag me dus sterk af of wij niet moeten zoeken naar een wijk met enkel koopwoningen en deze nieuwbouwwoning moeten laten voor wat het is. Ik vraag mij af of er mensen zijn die ook ervaringen hebben hiermee en dat willen toelichten.
Middenhuur is toch geen sociale huur? Overigens zelf ook ooit een sociale huurwoning gehad (als student) en ik had nooit last van de omwonenden. Had meer last van 2 juristen als buren die bij alles wat voor hen onrechtmatig voelden gingen dreigen met rechtzaken toen we in een duurdere wijk gingen wonen ;). (oa erfgrens bleek 10cm te verschillen, buurman mocht schuurtje en schutting afbreken)

Ik zou meer letten op de voorzieningen die reeds aanwezig zijn (!) , dat is veel belangrijker voor je woongenot (en de waarde).

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 13-10-2024 11:44 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Laatst online: 09:46
Middenhuur -zoals in de potentiële nieuwbouwwijk- is geen sociale huur, maar het scheelt niet veel.
In huurprijs scheelt het niet veel met het maximumbedrag van sociale huur, maar de inkomenseisen lopen wel veel uit elkaar. In sociale huur is dat van bijstand tot iets boven modaal, voor die middenhuur zullen alle huurders boven modaal moeten verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Ok, ik ben vandaag even een "klootzak" geweest.
Situatie:

Mijn maatje had een huis gevonden en afspraak gemaakt voor bezichtigen. Deze zou morgen geschiedde om 15:00. Makelaar zei dat ze dinsdag zouden beginnen met bezichtigingen.
Vanochtend om 10:00 werd hij gebeld dat het huis is verkocht!
Dus mijn maatje helemaal teleurgesteld met zijn manier van werken.
Aangezien de 3 dagen bedenktijd nog niet voorbij zijn hebben we het verhaal omgedraaid!

Hij is bereid om bedrag X (ongeveer 10% overbod) te bieden als hij het huis wilt na bezichtigen.
Dus we gooien onze kaarten open. De makelaar kreeg na het horen van het bedrag toch twijfels of hij het niet te snel had verkocht. Hij komt er nog op terug na overleg met de verkopers.

Zo weten we nu 2 dingen.
1. ons/zijn bod is BETER dan de afgesproken verkoopprijs
2. we hebben nog steeds de kaarten in handen, want kunnen nog nee zeggen

Uiteraard niet leuk voor de "winnende" koper, maar die hebben ook al vals gespeeld door iets te doen waardoor ze eerder mochten bezichtigen.
To be continued!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

kx22 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:37:
Situatie:

Mijn maatje had een huis gevonden en afspraak gemaakt voor bezichtigen. Deze zou morgen geschiedde om 15:00. Makelaar zei dat ze dinsdag zouden beginnen met bezichtigingen.
Aangezien de 3 dagen bedenktijd nog niet voorbij zijn hebben we het verhaal omgedraaid!

Hij is bereid om bedrag X (ongeveer 10% overbod) te bieden als hij het huis wilt na bezichtigen.
Dus we gooien onze kaarten open. De makelaar kreeg na het horen van het bedrag toch twijfels of hij het niet te snel had verkocht. Hij komt er nog op terug na overleg met de verkopers.

Zo weten we nu 2 dingen.

Uiteraard niet leuk voor de "winnende" koper, maar die hebben ook al vals gespeeld door iets te doen waardoor ze eerder mochten bezichtigen.
To be continued!
Je weet nog steeds niks. Een makelaar zal altijd zeggen dat hij het bod bespreekt, ongeacht of het wel of niet hoger zou zijn dan het huidige bod. Hij wil (mag!!!) namelijk niet laten doorschemeren wat de verkoopprijs is zolang alle voorbehouden nog niet verlopen zijn.

Ik gok dat makelaar zegt dat verkopers niet akkoord gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 14-10-2024 17:52 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 12:24
Sport_Life schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:45:
[...]

Je weet nog steeds niks. Een makelaar zal altijd zeggen dat hij het bod bespreekt, ongeacht of het wel of niet hoger zou zijn dan het huidige bod. Hij wil namelijk niet laten doorschemeren wat de verkoopprijs is zolang alle voorbehouden nog niet verlopen zijn.

En daarbij: de wettelijk bedenktijd geldt alleen voor kopers. Wel kan het natuurlijk zo zijn dat de koopovereenkomst of niet getekend is en de verkoper op basis daarvan nog nergens aan vastzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Sport_Life schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:45:
[...]

Je weet nog steeds niks. Een makelaar zal altijd zeggen dat hij het bod bespreekt, ongeacht of het wel of niet hoger zou zijn dan het huidige bod. Hij wil (mag!!!) namelijk niet laten doorschemeren wat de verkoopprijs is zolang alle voorbehouden nog niet verlopen zijn.

Wat we wel weten dat is het 10% overbod niet direct naar de prullenbak is verwezen.
Want als de "winnaars" een veel betere bieding hadden gedaan, had hij wel direct gezegd: Nee gaan we niet doen, deal is al beklonken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
JeroenVerweij schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:50:
[...]

En daarbij: de wettelijk bedenktijd geldt alleen voor kopers. Wel kan het natuurlijk zo zijn dat de koopovereenkomst of niet getekend is en de verkoper op basis daarvan nog nergens aan vastzit.
Ah dat is jammer. Als het al getekend is, dan is dit kansloos. Maargoed dat weten we nog niet, want is een weekend geweest. Als de makelaar wel heeft doorgewerkt in het weekend, dan is het jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ligt er maar net aan waar die midden huur wijk ligt. Is dat naast een grote stad, dan is het anders dan in een regio met een gemiddelde mix aan woningen.

Op basis van je beschrijving kan het zomaar overal liggen, maar grote kans dat het in de buurt van Rotterdam Denhaag Zoetermeer ligt , gezien ze daar nu een dergelijke focus hebben en ook zulke grote woonwijken neerplempen. Je hebt dan bij huur <1400 en massale huur, rij woningen, grote kans dat t verhuizers uit de stad aantrekt. En die kennen geen tuin, maar terras. Maar dat aan (laten) leggen kost geld en dat hebben ze niet, want ander hadden ze wel gekocht, en mogelijk zitten ze er met korte termijn en dus geen aandacht voor onderhoud en tuin.
Handigste is te kijken in de naastliggende wijken waar de vergelijkbare huurhuizen staan.

Mijn ervaring is dat bovenstaande aannames voor 50% van de midden huurders geldt en dat het uiteindelijk beeldbepalend is na een paar jaar met verwaarloosde tuinen. Ik vond t niet prettig in iedergeval. Sociale structuur ontbrak ook door vele wisselingen in huurders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13-11-2024
Ik ben momenteel bezig met het aanschaffen van een nieuwbouw woning en staat er in het aannemingsovereenkomst het volgende:

Ter zake van de realisering van het/de in de overweging van deze akte bedoelde
appartementsrecht(en) is door de Verkrijger financiering benodigd in verband waarmee de
overeenkomst wordt aangegaan onder de bij niet-vervulling ontbindende voorwaarde dat de
Verkrijger binnen twee (2) maanden na diens ondertekening van deze akte voor de financiering
van het/de appartementsrecht(en) een rentevoorstel ten behoeve van een hypothecaire
geldlening verkrijgt tegen geen grotere maandelijkse verplichting dan EUR XXX, zulks onder bij
de grote geldverstrekkende instellingen normaal geldende voorwaarden en bepalingen,
gebaseerd op een te verkrijgen hypothecaire geldlening van EUR XXX.

3.
(A) KEUZE
Ter zake van de in lid 1 van dit artikel bedoelde financiering wordt door de Verkrijger geen
Nationale Hypotheek Garantie verlangd.
( B ) KEUZE
Ter zake van de in lid 1 van dit artikel bedoelde financiering wordt door de Verkrijger Nationale
Hypotheek Garantie verlangd in verband waarmee de overeenkomst wordt aangegaan onder
de bij niet-vervulling ontbindende voorwaarde, dat de Verkrijger binnen twee (2) maanden na
diens ondertekening van deze akte de Nationale Hypotheek Garantie verkrijgt voor een
hypothecaire geldlening als omschreven in lid 1 van dit artikel.
4. a. Indien één of meerdere van de in de leden 1, 2 en 3 van dit artikel genoemde
voorwaarden niet wordt vervuld, heeft de Verkrijger het recht, met inachtneming van
het hierna onder b. van dit lid gestelde, bij aangetekende brief, te verzenden aan de
Ondernemer uiterlijk binnen acht ( 8 ) dagen na afloop van de voor de betreffende
voorwaarde geldende termijn, de ontbinding van de aannemingsovereenkomst in te
roepen, waardoor de overeenkomst tussen partijen ontbonden zal zijn.
b. Het inroepen van de ontbinding op grond van de leden 1 en/of 3 van dit artikel dient
vergezeld te gaan van een schriftelijke afwijzing van een in Nederland te goeder naam
en faam bekend staande en in een lidstaat van de EU gevestigde financiële instelling.
Het inroepen van de ontbinding op grond van lid 2 van dit artikel zal voorzien zijn van de
schriftelijke en gemotiveerde afwijzing van de betreffende (gemeentelijke) instantie.
5. Ingeval de voorwaarde met betrekking tot het verkrijgen van de Nationale Hypotheek Garantie
als vermeld in lid 3 van dit artikel van toepassing is en die voorwaarde niet binnen twee (2)
maanden vervuld is en ook na ommekomst van die twee (2) maanden onvervuld blijft, zal de
termijn waarbinnen de Verkrijger recht heeft de ontbinding van de overeenkomst in te roepen
geacht worden tussen partijen verlengd te zijn tot acht ( 8 ) dagen na ontvangst van een aan hem
verzonden aangetekende brief van de Ondernemer, waarin deze hem verzoekt of aanzegt zich
er over uit te laten of hij al dan niet de ontbinding van de overeenkomst inroept.
6. Indien ter zake van de realisering van het/de in de overweging van deze akte bedoelde
appartementsrecht(en) door de Verkrijger financiering benodigd is als bedoeld in lid 1 van dit
artikel én het in lid 1 van dit artikel bedoelde rentevoorstel niet (meer) door de geldgever wordt
verlengd en gestand wordt gedaan tot en met de datum van de Levering, dan is de Verkrijger
verplicht een nieuw rentevoorstel ten behoeve van een hypothecaire geldlening aan te vragen
zodra hem de vermoedelijke datum van de Levering (al dan niet door of namens de
Ondernemer) is medegedeeld. Indien de Verkrijger geen geldlening kan verkrijgen tegen de in
lid 1 van dit artikel genoemde maandelijkse verplichting, heeft de Verkrijger het recht alsnog
vóór of uiterlijk op de datum van de Levering de ontbinding van de overeenkomst in te roepen
bij aangetekende brief.

Kan ik hier een willekeurig bedrag invullen en als ik hoger uitval door welke reden ook (bijv minder eigen vermogen door een onverwachte aankoop van een auto) de koop ontbinden? Of moet ik hierbij ook een afwijzing tonen van een geldverstrekker? Als ik het goed lees moet dit wel gebeuren maar staat nogal... veel.

Daarnaast staat er dit:
Ondernemer een rente van 6,5% per jaar verschuldigd, vanaf de dag van opeisbaarheid tot die
van de voldoening, zulks onverminderd de verdere rechten en verplichtingen van partijen uit
deze overeenkomst en/of tussen partijen nader te maken afspraken.

Hoe kan ik nu de bouwrente berekenen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcE8eRo2jt7JEihERMuBEwWcrZQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ihHq9gNlc9qcEtqVRX2XI3Vi.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door BlokjeMetPap op 14-10-2024 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazziemal
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09:17
BlokjeMetPap schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:41:
Ik ben momenteel bezig met het aanschaffen van een nieuwbouw woning en staat er in het aannemingsovereenkomst het volgende:

appartementsrecht(en) is door de Verkrijger financiering benodigd in verband waarmee de
overeenkomst wordt aangegaan onder de bij niet-vervulling ontbindende voorwaarde dat de
Verkrijger binnen twee (2) maanden na diens ondertekening van deze akte voor de financiering
van het/de appartementsrecht(en) een rentevoorstel ten behoeve van een hypothecaire
geldlening verkrijgt tegen geen grotere maandelijkse verplichting dan EUR XXX, zulks onder bij
de grote geldverstrekkende instellingen normaal geldende voorwaarden en bepalingen,

Kan ik hier een willekeurig bedrag invullen en als ik hoger uitval door welke reden ook (bijv minder eigen vermogen door een onverwachte aankoop van een auto) de koop ontbinden? Of moet ik hierbij ook een afwijzing tonen van een geldverstrekker? Als ik het goed lees moet dit wel gebeuren maar staat nogal... veel.

[Afbeelding]
Willekeurig bedrag zou ik niet zeggen, zou hem zelf zo hoog mogelijk zetten. Een afwijzing moet je altijd tonen bij ontbinden. En die ‘onverwachte’ aankoop zal er niet voor zorgen dat je zomaar kunt ontbinden. De gedachte ‘financiering is rond, maar ik koop een andere auto om te mogen ontbinden’, dat gaat niet werken. Bij mijn financieringsaanvraag gingen ze uit van het eigen vermogen op peildatum 1 juli. Op basis daarvan rekenen ze een financieringsbehoefte uit en bepalen ze wat je nodig hebt en of je dat kunt lenen. Dat houdt in dat als je er daarna voor kiest om een auto aan te kopen, dat dat los staat van het financieringsbedrag. Dat restant, mits je het niet volledig financiert, heb je dan wel nodig om zelf bepaalde kosten te dekken. Je hebt dan denk ik eerder een liquiditeitsprobleem aan het einde. Het is een keuze, maar je financiering kan je er niet mee ontbinden.

Ik heb alleen zelf wel in de koopovereenkomst ‘ een rente voorstel ten behoeve van’ laten aanpassen naar ‘ een bindend rente aanbod ten behoeve van’. Een rentevoorstel is namelijk vrijblijvend en zegt nog niks of je de financiering kan krijgen, een bindend rente aanbod betekent wel dat je de hypotheek kunt krijgen.
Ik heb mezelf toen best wel verbaasd over dat dit in een standaard format zo staat geformuleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veertje
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:11
Hoi, ik ben nieuw in dit topic, en nieuw op de woningmarkt.

Wij hebben onlangs een bod op een woning uitgebracht (Noord-Nederland).
Zojuist worden we door de verkoop makelaar gebeld met de vraag of we ons bod nog willen aanpassen.

Er zijn 2 andere bieders blijkbaar, en we zitten allemaal dicht bij elkaar in de buurt qua bod.
de verkoopmakelaar wil niet vertellen wie op dit moment het beste bod heeft.
Ik weet echt niet goed wat we moeten doen nu, omdat ik niet goed kan inschatten hoe we ervoor staan.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:11
veertje schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:30:

Zojuist worden we door de verkoop makelaar gebeld met de vraag of we ons bod nog willen aanpassen.

Er zijn 2 andere bieders blijkbaar, en we zitten allemaal dicht bij elkaar in de buurt qua bod.
Ik weet echt niet goed wat we moeten doen nu, omdat ik niet goed kan inschatten hoe we ervoor staan.
Welkom in de smerige beerput van woningmarkt en makelaars. Bedenk wat jullie over hebben voor het huis, en luister niet te veel naar de makelaar verder. Dat bedrag kun je bieden. Heeft een andere gek er meer voor over? Jammer dan, maar jullie was het dat niet waard. En daar blijft het dan ook bij.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
veertje schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:30:

Tegen elkaar laten opbieden mag niet maar dit soort telefoontjes doen ze wel |:(

Laat je niet gek maken is mijn advies. Makelaars zijn notoir onbetrouwbaar, best kans dat andere bieders 20k van je bod af zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
Situatie:

Zo weten we nu 2 dingen.

To be continued!
Helaas niet doorgegaan. Makelaar had geen uitgebreid antwoord. Maar na overleg hebben ze Nee gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veertje
big bang schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:34:
[...]

Welkom in de smerige beerput van woningmarkt en makelaars. Bedenk wat jullie over hebben voor het huis, en luister niet te veel naar de makelaar verder. Dat bedrag kun je bieden. Heeft een andere gek er meer voor over? Jammer dan, maar jullie was het dat niet waard. En daar blijft het dan ook bij.
Wij hadden al wel heel sterk rekening met dit scenario gehouden, maar ik vind het moeilijk omdat ik niet weet of we al het mooiste bod hebben gedaan. Het zou me niet compleet verbazen als we al bovenaan staan.

Ik zelf heb ook wel geduld genoeg om op de volgende te wachten, en we zoeken in best een grote omgeving dus er komt ook wel weer iets moois.
Mijn vrouw aan de andere kant is toch een beetje verliefd geworden, en interesseert zich minder voor de cijfers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ela937
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14-09 08:29
veertje schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:59:
[...]

Wij hadden al wel heel sterk rekening met dit scenario gehouden, maar ik vind het moeilijk omdat ik niet weet of we al het mooiste bod hebben gedaan. Het zou me niet compleet verbazen als we al bovenaan staan.

Ik zelf heb ook wel geduld genoeg om op de volgende te wachten, en we zoeken in best een grote omgeving dus er komt ook wel weer iets moois.
Mijn vrouw aan de andere kant is toch een beetje verliefd geworden, en interesseert zich minder voor de cijfers.
Hebben jullie move.nl of eerlijkbieden.nl gebruikt? Zo niet, is zijn opmerking niet te checken en is er best een kans dat hij jullie tegen elkaar uit speelt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:09
Ela937 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:06:
[...]

Hebben jullie move.nl of eerlijkbieden.nl gebruikt? Zo niet, is zijn opmerking niet te checken en is er best een kans dat hij jullie tegen elkaar uit speelt
offtopic:
Het is imho jammer dat de NVM het melden van een oneerlijke makelaar zo relatief lastig maakt. https://www.nvm.nl/contac...elaartaxateur-of-nvm-lid/

Er worden onredelijke drempels opgeworpen om in werkelijkheid gewoon klachten te voorkomen. Waarom is het niet mogelijk om kort een makelaar te melden? Eventueel met bewijs dat de makelaar dingen doet die volgens de erecode niet mag.

Het antwoord op die vraag is natuurlijk dat de NVM er helemaal niet is voor de consument, maar voor de makelaar.

Het zou juist een verkooppunt zijn als je huis bij een eerlijke makelaar staat wat mij betreft. Maargoed. my 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:45
To be continued!
Ik was dus zo'n 'valsspeler' - door een fout van een medewerkster van de verkoopmakelaar kon ik al op een vrijdag een huis bezichtigen terwijl de bezichtigingen pas op woensdag zouden zijn. Makelaar legde ook uit dat het fout was gegaan, maar de verkopers waren toch een weekendje weg en hij had tijd in zijn agenda.
Gaf ons het voordeel dat we er het weekend over na konden denken en op maandag een mooi bod konden uitbrengen (net boven het het bedrag van de vrijstelling voor beginnende kopers plus nog net wat extra's en zonder voorbehoud). We hadden trouwens ook datzelfde bod gedaan als we pas later hadden mogen bezichtigen.

Al snel teruggebeld dat de overige bezichtigingen werden ingetrokken. Geluk dat wij dus eerder dan de rest mochten kijken, maar hoorde later van de verkoopmakelaar dat hij had ingeschat dat de andere gegadigden toch niet boven dat normbedrag zouden bieden. En dat de verkopers zijn advies daarin volgden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veertje
Ela937 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:06:
[...]

Move.nl, elke woning die we tot nu toe bekeken was op move.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Mar.tin schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:22:
[...]

offtopic:
Het is imho jammer dat de NVM het melden van een oneerlijke makelaar zo relatief lastig maakt. https://www.nvm.nl/contac...elaartaxateur-of-nvm-lid/

Er worden onredelijke drempels opgeworpen om in werkelijkheid gewoon klachten te voorkomen. Waarom is het niet mogelijk om kort een makelaar te melden? Eventueel met bewijs dat de makelaar dingen doet die volgens de erecode niet mag.

Het antwoord op die vraag is natuurlijk dat de NVM er helemaal niet is voor de consument, maar voor de makelaar.

Het zou juist een verkooppunt zijn als je huis bij een eerlijke makelaar staat wat mij betreft. Maargoed. my 2 cents
We weten niet of de makelaar oneerlijk is. Wat als er nou inderdaad 3 mensen zijn geweest met hetzelfde bod? In plaats van iene miene mutte geeft hij iedereen nog een kans (en ja de verkopers en makelaar worden hier waarschijnlijk beter van).
Daarnaast is het vaak een perceptie of een makelaar eerlijk is.
Had de verkopers de 2e hoogste bod aangenomen omdat de makelaar dit advies gaf, dan zou jij als hoogste bieder ook het oneerlijk vinden.

Dit hoort nou eenmaal bij een vrije markt. Zolang de overheid dit toestaat (overbieden) en de banken heel ruim nemen met taxatiebedragen, kan je het niet eerlijker maken dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:20

Cordon

Lievelings jankert

BlokjeMetPap schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:41:

3.
(A) KEUZE
Ter zake van de in lid 1 van dit artikel bedoelde financiering wordt door de Verkrijger geen
Nationale Hypotheek Garantie verlangd.
( B ) KEUZE
Ter zake van de in lid 1 van dit artikel bedoelde financiering wordt door de Verkrijger Nationale
Hypotheek Garantie verlangd in verband waarmee de overeenkomst wordt aangegaan onder
de bij niet-vervulling ontbindende voorwaarde, dat de Verkrijger binnen twee (2) maanden na
diens ondertekening van deze akte de Nationale Hypotheek Garantie verkrijgt voor een
hypothecaire geldlening als omschreven in lid 1 van dit artikel.
4. a. Indien één of meerdere van de in de leden 1, 2 en 3 van dit artikel genoemde
voorwaarden niet wordt vervuld, heeft de Verkrijger het recht, met inachtneming van
het hierna onder b. van dit lid gestelde, bij aangetekende brief, te verzenden aan de
Ondernemer uiterlijk binnen acht ( 8 ) dagen na afloop van de voor de betreffende
voorwaarde geldende termijn, de ontbinding van de aannemingsovereenkomst in te
roepen, waardoor de overeenkomst tussen partijen ontbonden zal zijn.
b. Het inroepen van de ontbinding op grond van de leden 1 en/of 3 van dit artikel dient
vergezeld te gaan van een schriftelijke afwijzing van een in Nederland te goeder naam
en faam bekend staande en in een lidstaat van de EU gevestigde financiële instelling.
Het inroepen van de ontbinding op grond van lid 2 van dit artikel zal voorzien zijn van de
schriftelijke en gemotiveerde afwijzing van de betreffende (gemeentelijke) instantie.
5. Ingeval de voorwaarde met betrekking tot het verkrijgen van de Nationale Hypotheek Garantie
als vermeld in lid 3 van dit artikel van toepassing is en die voorwaarde niet binnen twee (2)
maanden vervuld is en ook na ommekomst van die twee (2) maanden onvervuld blijft, zal de
termijn waarbinnen de Verkrijger recht heeft de ontbinding van de overeenkomst in te roepen
geacht worden tussen partijen verlengd te zijn tot acht ( 8 ) dagen na ontvangst van een aan hem
verzonden aangetekende brief van de Ondernemer, waarin deze hem verzoekt of aanzegt zich
er over uit te laten of hij al dan niet de ontbinding van de overeenkomst inroept.
6. Indien ter zake van de realisering van het/de in de overweging van deze akte bedoelde
appartementsrecht(en) door de Verkrijger financiering benodigd is als bedoeld in lid 1 van dit
artikel én het in lid 1 van dit artikel bedoelde rentevoorstel niet (meer) door de geldgever wordt
verlengd en gestand wordt gedaan tot en met de datum van de Levering, dan is de Verkrijger
verplicht een nieuw rentevoorstel ten behoeve van een hypothecaire geldlening aan te vragen
zodra hem de vermoedelijke datum van de Levering (al dan niet door of namens de
Ondernemer) is medegedeeld. Indien de Verkrijger geen geldlening kan verkrijgen tegen de in
lid 1 van dit artikel genoemde maandelijkse verplichting, heeft de Verkrijger het recht alsnog
vóór of uiterlijk op de datum van de Levering de ontbinding van de overeenkomst in te roepen
bij aangetekende brief.

Daarnaast staat er dit:
Ondernemer een rente van 6,5% per jaar verschuldigd, vanaf de dag van opeisbaarheid tot die
van de voldoening, zulks onverminderd de verdere rechten en verplichtingen van partijen uit
deze overeenkomst en/of tussen partijen nader te maken afspraken.

Hoe kan ik nu de bouwrente berekenen?

[Afbeelding]
Het bedrag dat je invult is het bedrag dat je verwacht nodig te hebben voor de koop van de woning. Dus het aankoopbedrag van de woning (incl. evt. meerwerk) en wat je nog wilt hebben in het bouwdepot voor bijvoorbeeld een keuken, de wandafwerking, de vloerafwerking en dergelijke. Dus bijvoorbeeld het huis kost €500.000 en je hebt €50.000 nodig voor de keuken, wanden en vloeren. Dan vul je dat x'je in dat je €550.000 nodig hebt vanuit de Hypotheekverstrekker. En dat je maandelijkse lasten niet te hoog worden. ;)

Dat jij een auto koopt van je eigen geld, dat boeit hun niks. Zolang je die hypotheek maar hebt. :P

Over de bouwrente: Je betaald 6,5% rente over de bouwgrond, want het huis is nog niet gebouwd, over niks kan je geen rente betalen. Dit gaat pas in als de bouw is gestart als dit is gestart. Als dit nog niet is gestart, dan betaal je geen bouwrente.

Als je het wilt berekenen is het de prijs van de grond, daar 6,5% van. Dat delen door de aantal dagen in het jaar en dat maal de dagen die al plaatsgevonden hebben vanaf start bouw. :P

Mocht de bouw al gestart zijn en de woningen verkopen niet als warme broodjes over de toonbank, dan kun je meestal de bouwrente afdingen, want ze willen toch liever dat een huis verkoopt, dan na de bouw nog moeite doen om het te verkopen. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
kx22 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:57:
[...]

We weten niet of de makelaar oneerlijk is. Wat als er nou inderdaad 3 mensen zijn geweest met hetzelfde bod? In plaats van iene miene mutte geeft hij iedereen nog een kans (en ja de verkopers en makelaar worden hier waarschijnlijk beter van).
Daarnaast is het vaak een perceptie of een makelaar eerlijk is.
Had de verkopers de 2e hoogste bod aangenomen omdat de makelaar dit advies gaf, dan zou jij als hoogste bieder ook het oneerlijk vinden.

Dit hoort nou eenmaal bij een vrije markt. Zolang de overheid dit toestaat (overbieden) en de banken heel ruim nemen met taxatiebedragen, kan je het niet eerlijker maken dan dit.
Wat een verkoper doet, doet hier niet zo ter zake. Een makelaar mag volgens zijn "erecode" als hij aangesloten is bij de NVM geen kopers tegen elkaar uitspelen. Dat doet hij hier dus indirect wél. Het zal allemaal op het randje zitten wellicht.

Ik hekel vooral aan de ingewikkelde klachtenprocedure van de NVM, die er duidelijk op gericht is om klachten zoveel mogelijk buiten de deur te houden, en de functie die ze "marketen" niet te vervullen.

Heb het zelf voldoende meegemaakt dat er voor een lager bod werd gekozen omdat ik met voorwaarden bood. That is the game op het moment.
Wat mij betreft maken ze het allemaal verplicht (altijd mogelijkheid tot ontbinding indien de financiële kant niet in orde geraakt), er is nauwelijks een ziel die met 110% vertrouwen zonder voorbehouden kan bieden op de gemiddelde woning.

Dat is wellicht wat idealistisch gedacht, maar de NVM doet "momenteel" (lees: al jaren) niet de functie vervullen waarvoor het marketingtechnisch zegt te bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
Mazziemal schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:22:
[...]

Willekeurig bedrag zou ik niet zeggen, zou hem zelf zo hoog mogelijk zetten. Een afwijzing moet je altijd tonen bij ontbinden. En die ‘onverwachte’ aankoop zal er niet voor zorgen dat je zomaar kunt ontbinden. De gedachte ‘financiering is rond, maar ik koop een andere auto om te mogen ontbinden’, dat gaat niet werken. Bij mijn financieringsaanvraag gingen ze uit van het eigen vermogen op peildatum 1 juli. Op basis daarvan rekenen ze een financieringsbehoefte uit en bepalen ze wat je nodig hebt en of je dat kunt lenen. Dat houdt in dat als je er daarna voor kiest om een auto aan te kopen, dat dat los staat van het financieringsbedrag. Dat restant, mits je het niet volledig financiert, heb je dan wel nodig om zelf bepaalde kosten te dekken. Je hebt dan denk ik eerder een liquiditeitsprobleem aan het einde. Het is een keuze, maar je financiering kan je er niet mee ontbinden.

Ik heb alleen zelf wel in de koopovereenkomst ‘ een rente voorstel ten behoeve van’ laten aanpassen naar ‘ een bindend rente aanbod ten behoeve van’. Een rentevoorstel is namelijk vrijblijvend en zegt nog niks of je de financiering kan krijgen, een bindend rente aanbod betekent wel dat je de hypotheek kunt krijgen.
Ik heb mezelf toen best wel verbaasd over dat dit in een standaard format zo staat geformuleerd.
Helder, maar wat houdt mij dan tegen om een hypotheekbedrag te noemen dat boven mijn inkomen is maar niet hoger dan de koopprijs? Dan kan ik toch meteen al ontbinden (zou ik het willen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
Cordon schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:07:
[...]

Het bedrag dat je invult is het bedrag dat je verwacht nodig te hebben voor de koop van de woning. Dus het aankoopbedrag van de woning (incl. evt. meerwerk) en wat je nog wilt hebben in het bouwdepot voor bijvoorbeeld een keuken, de wandafwerking, de vloerafwerking en dergelijke. Dus bijvoorbeeld het huis kost €500.000 en je hebt €50.000 nodig voor de keuken, wanden en vloeren. Dan vul je dat x'je in dat je €550.000 nodig hebt vanuit de Hypotheekverstrekker. En dat je maandelijkse lasten niet te hoog worden. ;)

Dat jij een auto koopt van je eigen geld, dat boeit hun niks. Zolang je die hypotheek maar hebt. :P

Over de bouwrente: Je betaald 6,5% rente over de bouwgrond, want het huis is nog niet gebouwd, over niks kan je geen rente betalen. Dit gaat pas in als de bouw is gestart als dit is gestart. Als dit nog niet is gestart, dan betaal je geen bouwrente.

Als je het wilt berekenen is het de prijs van de grond, daar 6,5% van. Dat delen door de aantal dagen in het jaar en dat maal de dagen die al plaatsgevonden hebben vanaf start bouw. :P

Mocht de bouw al gestart zijn en de woningen verkopen niet als warme broodjes over de toonbank, dan kun je meestal de bouwrente afdingen, want ze willen toch liever dat een huis verkoopt, dan na de bouw nog moeite doen om het te verkopen. :P
Check! Maar zelfde vraag s hierboven haha

Daarnaast zijn ze al vorig jaar juli begonnen met bouwen en verwachte volgend zomer klaar te zijn. Betaal ik dan niet heel veel bouwrente?

Dit kan ik vinden over de bouwgrond:

De grondkosten (inclusief omzetbelasting) van
het/de onder I genoemde
appartementsrecht(en)
Totaal (A+B) € 155.107,00

.
Zolang de grond met de eventueel daarop reeds gebouwde opstal(len) niet aan
de Koper is geleverd, heeft de Koper recht op uitstel van betaling van de
koopsom, waar tegenover hij verplicht is aan de Verkoper rente te vergoeden
van 5,5% per jaar, te berekenen als volgt:
- over de bovengenoemde grondkosten (exclusief omzetbelasting) vanaf
de in het hoofd van deze overeenkomst genoemde datum van
overeenkomen, tot aan de datum van levering.
Op de dag van de levering worden de grondkosten, de in lid 1 omschreven
vergoeding en de in dit lid omschreven rente opeisbaar en dienen bij de levering
te worden voldaan.

[ Voor 19% gewijzigd door BlokjeMetPap op 15-10-2024 14:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001

Kju

Even als advocaat van de duivel: Er is pas sprake van een onderhandeling als er sprake is van een tegenvoorstel. Als er meerdere biedingen zijn en er nog geen sprake is van een onderhandeling is het niet meer dan fair om aan alle bieders kenbaar te maken dat er meerdere biedingen zijn, dat er nog geen sprake is van een onderhandeling en dat zij indien gewenst hun bod aan mogen passen. Ik maak zo vaak mee dat ik mensen moet teleurstellen omdat hun bod niet werd geaccepteerd, dat doet geen enkele makelaar voor zijn plezier. Je gunt ze dan ten minste de mogelijkheid om nog mee te doen als ze dat wensen. Dat is geen uitspelen. Daarna zal er een partij worden gekozen om in onderhandeling te treden of volgt er wellicht een inschrijving. Er zal altijd worden onderhandeld met die het beste bod heeft gedaan, dat hoeft niet het hoogste bod te zijn.

Natuurlijk zijn er misstanden, ik heb geen boter op mijn hoofd, laat dat duidelijk zijn.

Verder volkomen eens met @Wolly

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:45
Mar.tin schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:19:
[...]
Wat mij betreft maken ze het allemaal verplicht (altijd mogelijkheid tot ontbinding indien de financiële kant niet in orde geraakt), er is nauwelijks een ziel die met 110% vertrouwen zonder voorbehouden kan bieden op de gemiddelde woning.
Ik ben het met je eens, zou wel de mogelijkheden voor starters vergroten. Hoewel er ook dan wel kopers zijn die tegen de verkoopmakelaar zeggen dat dat voorbehoud voor hun niet nodig is, waarop de verkoper dus kan kiezen voor zulke kopers.

Cijfers uit 2017, maar ik denk niet dat het veel veranderd is: 17% van de huizenkopers heeft geen hypotheek nodig. https://www.eur.nl/nieuws...verkocht-zonder-hypotheek
Helaas verkeer ik niet in die gelukkige omstandigheid, maar ik ken wel een paar mensen die contant een huis erbij hebben gekocht als belegging. Ook wel een derde of vierde huis trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
Kju schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:55:
Even als advocaat van de duivel: Er is pas sprake van een onderhandeling als er sprake is van een tegenvoorstel. Als er meerdere biedingen zijn en er nog geen sprake is van een onderhandeling is het niet meer dan fair om aan alle bieders kenbaar te maken dat er meerdere biedingen zijn, dat er nog geen sprake is van een onderhandeling en dat zij indien gewenst hun bod aan mogen passen. Ik maak zo vaak mee dat ik mensen moet teleurstellen omdat hun bod niet werd geaccepteerd, dat doet geen enkele makelaar voor zijn plezier. Je gunt ze dan ten minste de mogelijkheid om nog mee te doen als ze dat wensen. Dat is geen uitspelen. Daarna zal er een partij worden gekozen om in onderhandeling te treden of volgt er wellicht een inschrijving. Er zal altijd worden onderhandeld met die het beste bod heeft gedaan, dat hoeft niet het hoogste bod te zijn.

Natuurlijk zijn er misstanden, ik heb geen boter op mijn hoofd, laat dat duidelijk zijn.

Verder volkomen eens met @Wolly
Vind ik, ondanks dat ik het "stom" vind, wel een frisse kijk, die ik nog even niet zo helder had, waarvoor dank :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:10
big bang schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:34:
[...]

Dit inderdaad.. wij hadden ongeveer hetzelfde en de makelaar gaf aan als je X bedrag biedt laat je (voor zover die in kon schatten) de rest achter in het stof.. Dat is precies wat je niet wilt, want dan weet je dat je gewoon teveel betaalt voor het huis.

We hadden voor onszelf een max bepaald wat het huis waard is voor ons en dat was 14k onder bedrag X van de makelaar. Hebben de koop wel gewonnen.. achteraf bleek er een bod van 4k boven ons bod te liggen, maar hier ging de verkoper niet mee in zee om "bepaalde" redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon

Cordon

Lievelings jankert

BlokjeMetPap schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:50:
[...]

Check! Maar zelfde vraag s hierboven haha

Daarnaast zijn ze al vorig jaar juli begonnen met bouwen en verwachte volgend zomer klaar te zijn. Betaal ik dan niet heel veel bouwrente?

Dit kan ik vinden over de bouwgrond:

De grondkosten (inclusief omzetbelasting) van
het/de onder I genoemde
appartementsrecht(en)
Totaal (A+B) € 155.107,00

.
Zolang de grond met de eventueel daarop reeds gebouwde opstal(len) niet aan
de Koper is geleverd, heeft de Koper recht op uitstel van betaling van de
koopsom, waar tegenover hij verplicht is aan de Verkoper rente te vergoeden
van 5,5% per jaar, te berekenen als volgt:
- over de bovengenoemde grondkosten (exclusief omzetbelasting) vanaf
de in het hoofd van deze overeenkomst genoemde datum van
overeenkomen, tot aan de datum van levering.
Op de dag van de levering worden de grondkosten, de in lid 1 omschreven
vergoeding en de in dit lid omschreven rente opeisbaar en dienen bij de levering
te worden voldaan.
Nou dan zou ik checken of je de bouwrente niet lekker kan laten vervallen. :P

Maar het bedrag, ja... als jij er onderuit wil kunnen komen en dus bewijs krijgt van de bank dat jij die hypotheek niet kan krijgen, dan moet je hem lekker hoog zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Theo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-09 10:50
Mijn vriendin en ik kwamen bij toeval een huis tegen waarvan we beide erg gecharmeerd zijn. Hier willen een bod op doen. Het huis staat al een 4 maand + te koop wat natuurlijk niet erg gangbaar is in deze tijden.

Echter omdat allemaal een beetje onverwachts komt (we wonen hier ook pas 2,5 jaar) vraag ik me af wat voor voorbehoud ik moet meenemen in het bod?

Is het bij een bod doen voldoende op onder voorbehoud van financiering te bieden? Immers als we ons eigen huis niet verkopen lukt het krijgen van een hypotheek ook niet, of moet je specifiek meenemen "voorbehoud verkoop eigen woning?"

We hebben inmiddels 2 makelaars laten langskomen voor het taxeren van onze huidige woning en dit soort huizen staan gemiddeld hier 4 week te koop. Financieel hebben we de overwaarde niet perse nodig voor het kopen van de nieuwe woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

DJ-Theo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:31:
Mijn vriendin en ik kwamen bij toeval een huis tegen waarvan we beide erg gecharmeerd zijn. Hier willen een bod op doen. Het huis staat al een 4 maand + te koop wat natuurlijk niet erg gangbaar is in deze tijden.

Echter omdat allemaal een beetje onverwachts komt (we wonen hier ook pas 2,5 jaar) vraag ik me af wat voor voorbehoud ik moet meenemen in het bod?

Is het bij een bod doen voldoende op onder voorbehoud van financiering te bieden? Immers als we ons eigen huis niet verkopen lukt het krijgen van een hypotheek ook niet, of moet je specifiek meenemen "voorbehoud verkoop eigen woning?"

We hebben inmiddels 2 makelaars laten langskomen voor het taxeren van onze huidige woning en dit soort huizen staan gemiddeld hier 4 week te koop. Financieel hebben we de overwaarde niet perse nodig voor het kopen van de nieuwe woning.
Ligt helemaal aan jullie eigen financien en welke rek daar in zit tov de woning die jullie op het oog hebben. "Standaard" is er voor die situatie een overbruggingshypotheek dus het is niet zo zwart-wit als "eigen woning niet verkocht => geen hypotheek nieuwe woning mogelijk". Bovendien is een voorbehoud financiering ook gebonden aan voorwaarden (die jullie samen afspreken), bijvoorbeeld over de hoogte van de financiering waarvoor jullie een voorbehoud opnemen en de termijn die jullie nodig hebben.

Kort gezegd: Nee, verkoop eigen woning is doorgaans niet afgedekt in het financieringsvoorbehoud. Maar zou wel zo uit kunnen komen, afhankelijk van de situatie en details. Misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij

Ik zou zelf zonder voorbehoud verkoop eigen woning bieden. Zeker als je een courante woning hebt (en dat heb je zo te lezen) dan heb je dat niet nodig. En daarnaast maakt het je bod minder aantrekkelijk. Dat betekent vaak namelijk 2-3 maanden onzekerheid minimaal, voor de verkoper van de woning die jullie willen kopen.

Voorbehoud financiering lijkt me genoeg. Hebben wij ook gedaan bij een woning die ook langere tijd te koop stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Theo
Het is meer dat het huis toch al vanaf mei te koop staat en ook na de afgelopen Open Huizen dag er wel kijkers waren (4 stuks) maar geen biedingen zijn binnengekomen.

Ook hebben de eigenaren zelf ook nog geen woning gekocht dus een iets langere doorlooptijd lijkt me niet echt een probleem. Het zal wellicht niet het aantrekkelijkste bod zijn dat geef ik toe maar gezien de situatie is dat ook niet zo erg lijkt me.

We willen eigenlijk direct een eindbod doen, moet je dat zodanig in het bod vermelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
DJ-Theo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:10:
Het is meer dat het huis toch al vanaf mei te koop staat en ook na de afgelopen Open Huizen dag er wel kijkers waren (4 stuks) maar geen biedingen zijn binnengekomen.

Ook hebben de eigenaren zelf ook nog geen woning gekocht dus een iets langere doorlooptijd lijkt me niet echt een probleem. Het zal wellicht niet het aantrekkelijkste bod zijn dat geef ik toe maar gezien de situatie is dat ook niet zo erg lijkt me.

We willen eigenlijk direct een eindbod doen, moet je dat zodanig in het bod vermelden?
Yes, alle voorbehouden stuur je met je bod mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Registratie: December 2022
  • Niet online

Wij hebben enkele weken geleden een huis 'weggekaapt' waarbij al een bod lag 'onder voorbehoud verkoop eigen woning'. Met dit voorbehoud kan de verkoper de woning in de verkoop houden en andere biedingen accepteren. Vervelend voor de andere mensen, maar leuk voor ons.

Gewoon een bod uitbrengen onder voorbehoud van financiering. Wij hebben voor het uitbrengen van het bod wel eerst informatie ingewonnen over de hypotheekmogelijkheden, specifiek de benodigde overbruggingshypotheek. Wij hebben dus wel een bod uitgebracht onder voorbehoud van financiering, hoewel de kans zeer klein is dat de hypotheek niet doorkomt, maar je weet nooit zeker hoe het balletje rolt. Bieden zonder voorbehoud van financiering zou ik zelf nooit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Theo
Bedankt voor alle input. Ik ga dit morgen nog even bespreken met mijn hypotheek adviseur.

We willen nog best wat zaken verbouwen in de nieuwe woning dus voor mij niet zo'n probleem als de koop van het nieuwe huis eerder plaatsvind dan de verkoop van onze huidige woning.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Vandaag dan eindelijk officieel de sleutel van ons nieuwe huis ontvangen. Was even vreemd, iedereen was in euforie tijdens de inspectie en daarna samen naar de notaris.

Als je dan echt voor het eerst met zijn twee in je eigen nieuwe huis op een andere plek staat kijk je elkaar wel even aan: 'Is dit echt, gaan we dit echt doen?'. We kunnen niet meer terug, maar zijn heel erg blij. De woning ziet er keurig uit, volgens de makelaar ziet ze zelden zulke net opgeleverde woningen en alles is netjes achtergelaten.

We hebben erg fijn contact met de makelaar, maar ook met de verkopers. Inmiddels meerdere keren een drankje bij elkaar gedaan, dus we houden er zelfs nog kennissen aan over.

Nu nog even 3 weken klussen, schilderen en verbouwen (lees: aannemer bouwt nieuwe badkamer en toilet en schilder gaat aan de slag), daarna verhuizen en daarna inrichten en eindelijk genieten op onze nieuwe plek. We verwachten rond de feestdagen lekker rustig op de bank te kunnen zitten. Een traject van drie maanden, tussen 'wat een leuk huis, die wil ik bezichtigen!', de verkoop van ons huis en sleutelmoment. Ik wens het iedereen toe. :)

[ Voor 7% gewijzigd door THE_BASE op 15-10-2024 19:08 ]

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 23:33
THE_BASE schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:07:
volgens de makelaar ziet ze zelden zulke net opgeleverde woningen en alles is netjes achtergelaten.
Dat zei onze makelaar ook bij de overdracht aan de kopers, twee weken geleden. Een beetje "jullie zijn het leukste publiek ooit!" bij elke poppenkast/ goochelaar/ clown/... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
koksie schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:43:
[...]

Dat zei onze makelaar ook bij de overdracht aan de kopers, twee weken geleden. Een beetje "jullie zijn het leukste publiek ooit!" bij elke poppenkast/ goochelaar/ clown/... :P
ja, een verkoopmakelaar die het opleverniveau/ schoonmaakwerk van zijn opdrachtgever afkraakt moet ik ook nog tegen komen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
koksie schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:43:
[...]

Alsof ik niet snap dat het een standaard zin is, maar onze makelaars hebben echt alles netjes afgerond. Zijn we heel blij mee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
Cordon schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:30:
[...]

Nou dan zou ik checken of je de bouwrente niet lekker kan laten vervallen. :P

Maar het bedrag, ja... als jij er onderuit wil kunnen komen en dus bewijs krijgt van de bank dat jij die hypotheek niet kan krijgen, dan moet je hem lekker hoog zetten.
Hoe kan je bouwrente laten vervallen?

Maar werkt dat echt zo? Dan zou toch iedereen een hoger bedrag invullen dan dat diegene kan krijgen om een "vrijblief" te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ela937
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14-09 08:29
THE_BASE schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:07:
Vandaag dan eindelijk officieel de sleutel van ons nieuwe huis ontvangen. Was even vreemd, iedereen was in euforie tijdens de inspectie en daarna samen naar de notaris.

Als je dan echt voor het eerst met zijn twee in je eigen nieuwe huis op een andere plek staat kijk je elkaar wel even aan: 'Is dit echt, gaan we dit echt doen?'. We kunnen niet meer terug, maar zijn heel erg blij. De woning ziet er keurig uit, volgens de makelaar ziet ze zelden zulke net opgeleverde woningen en alles is netjes achtergelaten.

We hebben erg fijn contact met de makelaar, maar ook met de verkopers. Inmiddels meerdere keren een drankje bij elkaar gedaan, dus we houden er zelfs nog kennissen aan over.

Nu nog even 3 weken klussen, schilderen en verbouwen (lees: aannemer bouwt nieuwe badkamer en toilet en schilder gaat aan de slag), daarna verhuizen en daarna inrichten en eindelijk genieten op onze nieuwe plek. We verwachten rond de feestdagen lekker rustig op de bank te kunnen zitten. Een traject van drie maanden, tussen 'wat een leuk huis, die wil ik bezichtigen!', de verkoop van ons huis en sleutelmoment. Ik wens het iedereen toe. :)
Fijn zeg! Hoe heb je de kopers eigenlijk leren kennen (voor de overdracht)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ela937 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:45:
[...]

Fijn zeg! Hoe heb je de kopers eigenlijk leren kennen (voor de overdracht)?
Na tekenen overeenkomst hebben zij een WhatsApp-groep aangemaakt en ons daarna uitgenodigd om kennis te maken en nogmaals rustig door het huis te lopen.

En daarna is het balletje gaan rollen en veel contact gehad en een paar keer afgesproken. Erg leuk om op die manier een huis te kopen. Wij zijn blij met hen en zij met ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon

Cordon

Lievelings jankert

BlokjeMetPap schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:34:
[...]

Hoe kan je bouwrente laten vervallen?

Maar werkt dat echt zo? Dan zou toch iedereen een hoger bedrag invullen dan dat diegene kan krijgen om een "vrijblief" te krijgen?
Als jij kan bewijzen dat jij dat geld nodig hebt van de bank, dan is het geen probleem. Maar je moet niet gaan lopen bluffen, is voor niemand leuk.

Bouwrente kwijt laten schelden doe je door een soort van bod neer te leggen bij de makelaar met wie je gesprekken voert. Dus je zegt: “Ik heb interesse in de woning, wil tekenen, maar ik wil niet de bouwrente betalen. En aangezien het al een jaar te koop staat terwijl de bouw is begonnen, moet dit geen probleem zijn.”

Dan legt de makelaar het weer neer bij de verkoper (bouwer) en die gaan meestal wel akkoord. Of ja, hoop je dan. Er is kans. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazziemal
BlokjeMetPap schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:49:
[...]

Helder, maar wat houdt mij dan tegen om een hypotheekbedrag te noemen dat boven mijn inkomen is maar niet hoger dan de koopprijs? Dan kan ik toch meteen al ontbinden (zou ik het willen)
Niets, maar meteen zelf ontbinden lukt dan nog steeds niet. Daar heb je nog steeds de afwijzing van de geldverstrekker voor nodig. De geldverstrekker keek in mijn geval naar de aanneemsom + opgegeven meerwerk. Uiteindelijk zat er bij mij een klein financieringsgat dat ‘opgelost’ is door de stukadoor weg te strepen en deze ergens volgend jaar dan maar zelf te betalen. Als ik dat niet gedaan had, zou ik de afwijzing krijgen, als ik het wel zou wegstrepen van het meerwerk kreeg ik de hypotheek offerte. Het voorbehoud bedrag was uiteindelijk in mijn overeenkomst 80k hoger dan mijn hypotheek.

Het blijft een beetje een spelletje tussen wat je kan lenen en wat je nodig hebt en daar kun je met een nieuwbouwwoning best wel mee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 23:33
THE_BASE schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:54:
[...]

Alsof ik niet snap dat het een standaard zin is, maar onze makelaars hebben echt alles netjes afgerond. Zijn we heel blij mee. ;)
En er valt over een verder compleet leeg huis natuurlijk ook niet heel veel te complimenteren, dus ik snap wel dat ze dan hierop terugvallen. Wij zijn overigens ook heel tevreden over onze verkoopmakelaar, dus ik heb het hem wel vergeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:12
Ik ga al jaren naar kunstveilingen. Daar kan je tijdens de veiling alle biedingen zien. Helder en duidelijk. Ik snap sowieso niet waarom dat niet het geval is bij een huis kopen. Owja, dan heb je de vriendjespolitiek van de makelaars niet meer nodig.
Volgens mij kan je zelfs bij executieveilingen van huizen kan je per opbod bieden.

Een verkoopmakelaar kost gemiddeld 5000. En dan weet je niet eens of je de beste deal krijgt. Wellicht gunt hij zijn collega-aankoopmakelaar die hem vorig keer een mazzeltje heeft gegeven. In de gouden tijden voor verkopers heb je helemaal geen verkoopmakelaar nodig. Zet een huis op funda, organiseer 2 kijkdagen. Geeft aan alleen bieden met ontbindende voorwaarden. Maak website met alleen toegang met een speciale code dienje krijgt na een bezichtiging, En breng je bod uit op de website, waar iedereen het bod kan zien. 5000 euro verdiend.

[ Voor 5% gewijzigd door Dabbel op 15-10-2024 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
Cordon schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:15:
[...]

Als jij kan bewijzen dat jij dat geld nodig hebt van de bank, dan is het geen probleem. Maar je moet niet gaan lopen bluffen, is voor niemand leuk.

Bouwrente kwijt laten schelden doe je door een soort van bod neer te leggen bij de makelaar met wie je gesprekken voert. Dus je zegt: “Ik heb interesse in de woning, wil tekenen, maar ik wil niet de bouwrente betalen. En aangezien het al een jaar te koop staat terwijl de bouw is begonnen, moet dit geen probleem zijn.”

Dan legt de makelaar het weer neer bij de verkoper (bouwer) en die gaan meestal wel akkoord. Of ja, hoop je dan. Er is kans. :P
Het is ook niet zo zeer bluffen, maar meer een garantie dat ik voor god welke reden ook onder de koop uit kan komen zonder 10% hoeven te betalen.

De bouw is vorig jaar gestart vanwege dat een deel verkocht wordt aan studenten huizing. maar het is een zeer gewilde locatie (Utrecht). Dus dat wordt lastig denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
Mazziemal schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:24:
[...]

Niets, maar meteen zelf ontbinden lukt dan nog steeds niet. Daar heb je nog steeds de afwijzing van de geldverstrekker voor nodig. De geldverstrekker keek in mijn geval naar de aanneemsom + opgegeven meerwerk. Uiteindelijk zat er bij mij een klein financieringsgat dat ‘opgelost’ is door de stukadoor weg te strepen en deze ergens volgend jaar dan maar zelf te betalen. Als ik dat niet gedaan had, zou ik de afwijzing krijgen, als ik het wel zou wegstrepen van het meerwerk kreeg ik de hypotheek offerte. Het voorbehoud bedrag was uiteindelijk in mijn overeenkomst 80k hoger dan mijn hypotheek.

Het blijft een beetje een spelletje tussen wat je kan lenen en wat je nodig hebt en daar kun je met een nieuwbouwwoning best wel mee spelen.
Okay, maar als ik hier dus dan bijv 250k invul terwijl ik 240k kan lenen dan krijg ik toch sowieso een afwijzing van dat bedrag als ik dat aanvraag en kan ik dus ontbinden? Of moet ik dan een afwijzing laten zien van de 240k?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Laatst online: 14-09 23:46
Dabbel schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:28:
Ik ga al jaren naar kunstveilingen. Daar kan je tijdens de veiling alle biedingen zien. Helder en duidelijk. Ik snap sowieso niet waarom dat niet het geval is bij een huis kopen. Owja, dan heb je de vriendjespolitiek van de makelaars niet meer nodig.
Volgens mij kan je zelfs bij executieveilingen van huizen kan je per opbod bieden.

Een verkoopmakelaar kost gemiddeld 5000. En dan weet je niet eens of je de beste deal krijgt. Wellicht gunt hij zijn collega-aankoopmakelaar die hem vorig keer een mazzeltje heeft gegeven. In de gouden tijden voor verkopers heb je helemaal geen verkoopmakelaar nodig. Zet een huis op funda, organiseer 2 kijkdagen. Geeft aan alleen bieden met ontbindende voorwaarden. Maak website met alleen toegang met een speciale code dienje krijgt na een bezichtiging, En breng je bod uit op de website, waar iedereen het bod kan zien. 5000 euro verdiend.
Op deze manier ga je geen 5000 euro besparen. Een verkoopmakelaar kan voor een lager bedrag worden ingehuurd. Verder heb je minimaal een online makelaar nodig om je huis op Funda te plaatsen. Ga je op Funda, dan wil je ook professionele foto's en plattegronden. Wanneer je alleen elders adverteert, zal dat minder belangstellenden trekken. Daardoor is er minder druk om tegen elkaar op te bieden, wat de opbrengst niet ten goede komt. Daar gaat je besparing.

Een aankoopmakelaar vind ik in de meeste gevallen overbodig. Bij een verkoop zou ik zelf wel altijd een makelaar inschakelen, alleen al omdat ik niet zelf de bezichtigingen wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazziemal
BlokjeMetPap schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:32:
[...]

Okay, maar als ik hier dus dan bijv 250k invul terwijl ik 240k kan lenen dan krijg ik toch sowieso een afwijzing van dat bedrag als ik dat aanvraag en kan ik dus ontbinden? Of moet ik dan een afwijzing laten zien van de 240k?
Als je 250k aanvraagt en het niet krijgt dan zul je de afwijzing krijgen. Alleen op 10k zal zoiets niet mis lopen, dan zijn er nog wel andere trucjes om die restant financiering te krijgen. Maar dat zal de adviseur wel met je overleggen of je dat wilt.

Het wordt beroerder als je 240k in vult en 250k aanvraagt en een afwijzing krijgt, dan is het inroepen van het voorbehoud niet rechtsgeldig. Vandaar dat je hem altijd wel hoger moet inzetten. Soms is er meer mogelijk dan je zelf denkt.
Pagina: 1 ... 339 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7