Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 340 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Informaticus89
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:45
antidote schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 01:18:
[...]

Een aankoopmakelaar vind ik in de meeste gevallen overbodig.
Ik deelde lange tijd je mening, maar omdat we er zelf niet doorheen kwamen (omgeving Utrecht) zijn we uiteindelijk toch overstag gegaan. Buiten dat onze aankoopmakelaar al tijdens de bezichtiging al heel veel kon vertellen over de staat van het huis, kon hij ook de waarde van het huis en de populariteit veel beter inschatten. Uiteindelijk adviseerde hij ons de vraagprijs voor de woning te bieden, terwijl wij het idee hadden dat we in ieder geval enkele tienduizenden euro's hoger hadden moeten zitten (en daarmee het huis te duur vonden en waarschijnlijk nooit zelf een bod hadden gedaan). Daarmee hebben we zijn kosten er nu ook makkelijk uit.

Onze makelaar wist ook heel goed hoe andere makelaars werken en waar ze gevoelig voor zijn. Van één verkoopmakelaar gaf hij aan dat het goed werkt om snel een goed bod neer te leggen, terwijl je bij een ander beter kan polsen met een openingsbod en later evt. alsnog verhogen zodra er meer biedingen zijn.

Ook in de afwikkeling van de koopovereenkomst heeft onze makelaar zijn meerwaarde bewezen, want er stonden minstens 3 fouten in waaronder een compleet verkeerd nummer uit het kadaster (terwijl het adres wel juist stond benoemd). Daarbij merkten we dat het toch heel fijn is dat je iemand hebt aan wie je vragen kunt stellen over de afwikkeling of die contact kan leggen met de verkopende partij.

Het ligt natuurlijk helemaal aan de markt (omgeving binnen Nederland) waar je een huis zoekt, maar ik zou het voor de randstad zeker aanbevelen om een aankoopmakelaar te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 18:51
antidote schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 01:18:
[...]

Op deze manier ga je geen 5000 euro besparen. Een verkoopmakelaar kan voor een lager bedrag worden ingehuurd. Verder heb je minimaal een online makelaar nodig om je huis op Funda te plaatsen. Ga je op Funda, dan wil je ook professionele foto's en plattegronden. Wanneer je alleen elders adverteert, zal dat minder belangstellenden trekken. Daardoor is er minder druk om tegen elkaar op te bieden, wat de opbrengst niet ten goede komt. Daar gaat je besparing.

Een aankoopmakelaar vind ik in de meeste gevallen overbodig. Bij een verkoop zou ik zelf wel altijd een makelaar inschakelen, alleen al omdat ik niet zelf de bezichtigingen wil doen.
Jouw hele betoog verandert niets aan het feit dat je duizenden euro’s kan besparen. “Professionele foto’s” zijn veel minder van waarde in gouden tijden voor verkopers. Je kan zelf met een beetje oefenen prima foto’s schieten. Een plattegrond maken is ook geen “hoger wiskunde.”
Dat jij zelf de bezichtiging niet wilt doen is geen argument voor een verkoopmakelaar. Het een argument voor jouw om een verkoopmakelaar te nemen. Maar een ander kan dit wel zelf doen.
5000 euro is een gemiddelde. Als ik mijn huis van 2 miljoen zelf verkoop, wil je wedden dat ik meer dan 5000 euro kan besparen? Dus ik snap niet waarom jij valt over dit bedrag. Er kan gewoon duizenden euro’s bespaard worden.

In gouden tijden voor verkopers heb je een aankoopmakelaar nodig die goed voor je kan onderhandelen en ertussen kan komen.
En in gouden tijden voor kopers heb je een verkoopmakelaar nodig die goede salespraatjes heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Dabbel op 16-10-2024 09:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
El Capitan schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:47:
[...]

ja, een verkoopmakelaar die het opleverniveau/ schoonmaakwerk van zijn opdrachtgever afkraakt moet ik ook nog tegen komen ;)
De verkoopmakelaar die ik trof gaf in ieder geval geen complimenten over de oplevering. Afkraken is een groot woord, maar hij gaf wel wat commentaar. Zo waren er geen kroonsteentjes bij de stroompunten in het plafond, niet eens isolatietape. Die heb ik als ik ga klussen altijd bij me, dus ik vond het geen probleem. Maar de makelaar gaf wel duidelijk aan dat dat eigenlijk niet had gemogen. Ze hadden precies op 1 plek kroonsteentje met ook nog een lampje eraan laten zitten. Op zolder, want dat was te hoog voor de ladder. En dat zeiden ze ook op die manier...

Leegruimen hadden de oude bewoners wel goed gedaan, zelfs 3 eenvoudige maar nog nette plankjes die in de kast onder de trap hingen waren weggehaald. Was wel enigszins verbaasd, want waarom zou je die willen hergebruiken, maar misschien ben ik wel te royaal/hulpvaardig met spullen overlaten voor een ander. Toen ik heel droog zei: 'oh, die hebben jullie ook netjes meegenomen' zag ik de makelaar ook met z'n ogen rollen :)

Kliko's (papier en rest) zaten ook helemaal vol, en ook daar vond de makelaar wat van.

Ik ben dan weer te makkelijk en vind het allemaal wel best. Wel onhandig met nieuwe meubels dat je dan gelijk het verpakkingsmateriaal zelf weg moet brengen omdat natuurlijk niet in diezelfde week de kliko wordt geleegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13-11-2024
Mazziemal schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:48:
[...]

Als je 250k aanvraagt en het niet krijgt dan zul je de afwijzing krijgen. Alleen op 10k zal zoiets niet mis lopen, dan zijn er nog wel andere trucjes om die restant financiering te krijgen. Maar dat zal de adviseur wel met je overleggen of je dat wilt.

Het wordt beroerder als je 240k in vult en 250k aanvraagt en een afwijzing krijgt, dan is het inroepen van het voorbehoud niet rechtsgeldig. Vandaar dat je hem altijd wel hoger moet inzetten. Soms is er meer mogelijk dan je zelf denkt.
Maar als ik 250k nodig heb en 240k invul als max bedrag dan zit je toch al over je maandbedrag/hypotheekbedrag? Waarom is dat dan niet rechtsgeldig?

En hoger bedoel je dan hoger dan wat je maximaal kan lenen?

[ Voor 3% gewijzigd door BlokjeMetPap op 16-10-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:23
BlokjeMetPap schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:31:
[...]
Het is ook niet zo zeer bluffen, maar meer een garantie dat ik voor god welke reden ook onder de koop uit kan komen zonder 10% hoeven te betalen.
Daarom is het verstandig vooraf goed te onderzoeken welk bedrag voor jou haalbaar is, dan heb je zulke omwegen niet nodig.
Als je een voorbehoud voor 240K noemt en je komt met een afwijzing voor 250K dan is dat niet voldoende. Want misschien had je die 240K wel gekregen van de bank.
Zorg dus dat je een realistisch voorbehoud opneemt, een bedrag dat je normaliter wel krijgt, maar onder bijzondere omstandigheden toch ineens niet.
Een extreem hoog voorbehoud nemen ‘voor het geval dat’ is niet handig, want daarmee verslechtert je kans.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:23

Typhone

Who Dares Wins

Vandaag een bod gedaan op een vrijstaand huis wat ruim 3 maanden te koop stond. Geen aankoopmakelaar in de arm genomen hier. Bod onder voorbehoud van financiering (zal geen probleem worden maar toch) en onder voorbehoud van bouwkundige keuring met een max van 10.000 just to be safe.

Net gebeld, bod geaccepteerd :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:35
Gefeliciteerd met de aankoop! Vrijstaand wonen is iets moois.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
Toke_gt schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:55:
[...]

Daarom is het verstandig vooraf goed te onderzoeken welk bedrag voor jou haalbaar is, dan heb je zulke omwegen niet nodig.
Als je een voorbehoud voor 240K noemt en je komt met een afwijzing voor 250K dan is dat niet voldoende. Want misschien had je die 240K wel gekregen van de bank.
Zorg dus dat je een realistisch voorbehoud opneemt, een bedrag dat je normaliter wel krijgt, maar onder bijzondere omstandigheden toch ineens niet.
Een extreem hoog voorbehoud nemen ‘voor het geval dat’ is niet handig, want daarmee verslechtert je kans.
Okay als ik het goed begrijp dan kan ik toch alsnog een bedrag invullen wat boven mijn inkomensgrens ligt? Als ik nu bijv. 250k zeg nodig te hebben wat meer is dan wat ik kan lenen (rest vul ik in principe aan met eigen vermogen maar dat weet de bank niet), vervolgens dit aanvraag en afgewezen wordt dan voldoe ik aan de voorwaarde? En als ik wel wil kopen vraag ik gewoon een kleinere hypotheek aan (bijv 220k en dus aanvul met eigen vermogen) die voldoet aan de koopsom.

Dus bij voorwaarde bijv, 250k invullen wat al sowieso een afwijzing wordt want te weinig inkomen. Wanneer ik er moet af zien en dus ontbinden zonder gevolgen vraag ik dit bedrag aan. En als ik het wel wil kopen vraag ik een hypotheek aan voor 220k en vul ik het aan met eigen middelen en doe ik geen beroep op de voorwaarde. Want dit krijgen ze toch niet te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mazziemal
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09:17
BlokjeMetPap schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:47:
[...]
Maar als ik 250k nodig heb en 240k invul als max bedrag dan zit je toch al over je maandbedrag/hypotheekbedrag? Waarom is dat dan niet rechtsgeldig?

En hoger bedoel je dan hoger dan wat je maximaal kan lenen?
Als jij 250k nodig hebt en aanvraagt en niet toegewezen krijgt, dan wil jij hem ontbinden op basis van 250k. Dat mag niet, je hebt dan immers aangegeven dat je voorbehoud tot 240k is. Dan ben je verplicht om op zijn minst een afwijzing te tonen van <= 240k. Doe je dat niet, voldoe je niet aan je verzoek tot ontbinding en kun je 10% boete lappen. Als blijkt dat jij die 240k wel kunt krijgen, dan kun je dus niet ontbinden.

Vooropgesteld, ik weet niet of je het bedrag wat je wil/kunt lenen al geverifieerd hebt of dat het een bedrag is wat je denkt te kunnen lenen op basis van een rekentool. Maar weet dat daar nog marge in kan zitten. Bij mij was dat ruim 10%. Vandaar dat ik hem altijd fors hoger in zou zetten in het voorbehoud. Anders schiet je jezelf in de voet door nu maar te denken dat je met 250k in het voorbehoud wel safe zit.

Ik zou je ook willen adviseren om eens jurisprudentie te zoeken van het inroepen van zo’n voorbehoud. Ik denk dat je schrikt wat de gevolgen zijn als je zelf gaat spelen met een financieringsvoorbehoud. Je bent verplicht er alles aan te doen om de koop door te laten gaan. Daar wordt door een rechter niet lichtzinnig naar gekeken. Het voorbehoud is geen vrijbrief om een te hoge financieringsaanvraag te doen om er onderuit te komen alsof het je bedenktijd nog is.

Ik twijfel eerlijk gezegd eerder of je het huis eigenlijk wel wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
BlokjeMetPap schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:26:
[...]

Okay als ik het goed begrijp dan kan ik toch alsnog een bedrag invullen wat boven mijn inkomensgrens ligt? Als ik nu bijv. 250k zeg nodig te hebben wat meer is dan wat ik kan lenen (rest vul ik in principe aan met eigen vermogen maar dat weet de bank niet), vervolgens dit aanvraag en afgewezen wordt dan voldoe ik aan de voorwaarde? En als ik wel wil kopen vraag ik gewoon een kleinere hypotheek aan (bijv 220k en dus aanvul met eigen vermogen) die voldoet aan de koopsom.

Dus bij voorwaarde bijv, 250k invullen wat al sowieso een afwijzing wordt want te weinig inkomen. Wanneer ik er moet af zien en dus ontbinden zonder gevolgen vraag ik dit bedrag aan. En als ik het wel wil kopen vraag ik een hypotheek aan voor 220k en vul ik het aan met eigen middelen en doe ik geen beroep op de voorwaarde. Want dit krijgen ze toch niet te zien.
Misschien ligt het aan mij, maar ik begrijp niet wat je aan het doen bent. Doe alleen een bod als je werkelijk wilt kopen en kom met een bod dat realistisch is, gebaseerd op wat je normaliter kunt kopen volgens je salaris en eigen vermogen. Ben je bang voor tegenslag, bouw dan een reserve in zodat je niet op je max gaat zitten. Het voorbehoud lijk je nu in te zetten als middel om niet direct te hoeven beslissen. Doe het dan gewoon niet, blijkbaar ben je dan nog niet toe aan het kopen van een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Pat911 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:02:
[...]
De verkoopmakelaar die ik trof gaf in ieder geval geen complimenten over de oplevering. Afkraken is een groot woord, maar hij gaf wel wat commentaar. Zo waren er geen kroonsteentjes bij de stroompunten in het plafond, niet eens isolatietape. Die heb ik als ik ga klussen altijd bij me, dus ik vond het geen probleem. Maar de makelaar gaf wel duidelijk aan dat dat eigenlijk niet had gemogen.
Over kroonsteentjes heb ik anders ook echt nooit bewust nagedacht bij het opleveren van een woning.

Heb over paar weken overdracht van m’n oude woning, dus zal er nu keer wel aan denken.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Typhone schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:42:
Vandaag een bod gedaan op een vrijstaand huis wat ruim 3 maanden te koop stond. Geen aankoopmakelaar in de arm genomen hier. Bod onder voorbehoud van financiering (zal geen probleem worden maar toch) en onder voorbehoud van bouwkundige keuring met een max van 10.000 just to be safe.

Net gebeld, bod geaccepteerd :)
Omgeving ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Noord-Brabant, grens Limburg, iets noordelijk van Venray :)
Hehe, niet in de randstad nee. Daar vrees ik dat we een aankoopmakelaar nodig zouden hebben gehad.

[ Voor 20% gewijzigd door Typhone op 17-10-2024 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

Typhone schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:56:
[...]

Noord-Brabant, grens Limburg, iets noordelijk van Venray :)
Hehe, niet in de randstad nee. Daar vrees ik dat we een aankoopmakelaar nodig zouden hebben gehad.
Gefeliciteerd , klinkt als een goede deal :).

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 17-10-2024 10:46 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:35
Was jij niet degene met 'ik heb een briljante manier gevonden om me tussen een reeds beklonken deal te wringen met een bod op een woning welke ik nog niet gezien heb' waar vervolgens verkopers beleefd voor bedankten?

kx22 in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:07
Deze jongens liepen volledig door naar de randen van het pand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhWkmwBLQ223JpEVy9SloqYd9QA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RVzb7mP8F5rSpJ4nqOK7yhu8.jpg?f=user_large

Onder de 'driesprong' zat niets bijzonders, geen steunpunt oid. Wel ik denk de draagmuur (ongeveer) onder de hier verticale breuk.

Ja, ik ga natuurlijk een keuring doen, maar dit pand had nog een paar breuken, en deze was het grootst en ben ik niet helemaal zeker van. bj 1989.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Brent schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:13:
Deze jongens liepen volledig door naar de randen van het pand:

[Afbeelding]

Onder de 'driesprong' zat niets bijzonders, geen steunpunt oid. Wel ik denk de draagmuur (ongeveer) onder de hier verticale breuk.

Ja, ik ga natuurlijk een keuring doen, maar dit pand had nog een paar breuken, en deze was het grootst en ben ik niet helemaal zeker van. bj 1989.
Werkend hout is sterk.

Is dit in een garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Get!em schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:07:
[...]

Werkend hout is sterk.

Is dit in een garage?
Zolder boven de slaapkamers. Wat die houten balk in de vloer precies doet weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Brent schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:10:
[...]

Zolder boven de slaapkamers. Wat die houten balk in de vloer precies doet weet ik niet.
Is het een betonnen zoldervloer of is het van origine een houten zoldervloer met een laag egaline erover?

Op basis van bouwjaar en hoe dat “beton” er uitziet vermoed ik het tweede. In dat geval kunnen de scheuren ook de originele osb of betonplex platen volgen.

Is plafond van de slaapkamers beton of gips?

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 17-10-2024 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Get!em schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:16:
[...]

Is het een betonnen zoldervloer of is het van origine een houten zoldervloer met een laag egaline erover?
Volgens de vragenlijst is alles beton, en dat was zeker ook mijn eigen indruk.
Op basis van bouwjaar en hoe dat “beton” er uitziet vermoed ik het tweede.
In '89 nog hout? Houten verdiepingen heb ik na jaren 70 nog niet meegemaakt. Zeker weten?

Het is een flinke zolder, en het dak loopt verder door op de 1e. Heeft het daar wat mee te maken? Het dak rust dus, gok ik, via dat stuk balk op/in deze verdiepingsplaat (of de gemestelde (en dan dus constructie-) muur eronder, of dat precies uitlijnt zou ik moeten nameten) van de 1e, en zit dan verder naar beneden op de buitenmuur (baksteen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Brent schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:24:
[...]

Volgens de vragenlijst is alles beton, en dat was zeker ook mijn eigen indruk.

[...]

In '89 nog hout? Houten verdiepingen heb ik na jaren 70 nog niet meegemaakt. Zeker weten?

Het is een flinke zolder, en het dak loopt verder door op de 1e. Heeft het daar wat mee te maken? Het dak rust dus, gok ik, via dat stuk balk op/in deze verdiepingsplaat (of de gemestelde (en dan dus constructie-) muur eronder, of dat precies uitlijnt zou ik moeten nameten) van de 1e, en zit dan verder naar beneden op de buitenmuur (baksteen).
Jup, slaapkamer verdieping vloer beton (tussen begane grond en eerste verdieping) en dan verdieping erboven (zolder) van hout constructie. In 3 huizen uit dat bouwjaar tot 1993 (incl degene waar ik nu woon).
Als de zoldervloer halverwege de schuine dak begint is de kans zelfs groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Get!em schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:42:
[...]

Jup, slaapkamer verdieping vloer beton (tussen begane grond en eerste verdieping) en dan verdieping erboven (zolder) van hout constructie. In 3 huizen uit dat bouwjaar tot 1993 (incl degene waar ik nu woon).
Mja, mijn N=3 is het omgekeerde. Opgaaf en observatie is beton, en dat strookt ook met hoe de plafonds op de eerste eruit zagen, dus laten we daar maar even vanuit gaan.

Maar het feit dat onder die breuk ongeveer een gemetselde muur staat, is misschien deels antwoord op mijn vraag: waarom loopt die scheur daar en is dit erg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zullen we het vanaf nu weer gezellig houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 23:46
Informaticus89 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:57:
Ik deelde lange tijd je mening, maar omdat we er zelf niet doorheen kwamen (omgeving Utrecht) zijn we uiteindelijk toch overstag gegaan. Buiten dat onze aankoopmakelaar al tijdens de bezichtiging al heel veel kon vertellen over de staat van het huis, kon hij ook de waarde van het huis en de populariteit veel beter inschatten. Uiteindelijk adviseerde hij ons de vraagprijs voor de woning te bieden, terwijl wij het idee hadden dat we in ieder geval enkele tienduizenden euro's hoger hadden moeten zitten (en daarmee het huis te duur vonden en waarschijnlijk nooit zelf een bod hadden gedaan). Daarmee hebben we zijn kosten er nu ook makkelijk uit.

Onze makelaar wist ook heel goed hoe andere makelaars werken en waar ze gevoelig voor zijn. Van één verkoopmakelaar gaf hij aan dat het goed werkt om snel een goed bod neer te leggen, terwijl je bij een ander beter kan polsen met een openingsbod en later evt. alsnog verhogen zodra er meer biedingen zijn.

Ook in de afwikkeling van de koopovereenkomst heeft onze makelaar zijn meerwaarde bewezen, want er stonden minstens 3 fouten in waaronder een compleet verkeerd nummer uit het kadaster (terwijl het adres wel juist stond benoemd). Daarbij merkten we dat het toch heel fijn is dat je iemand hebt aan wie je vragen kunt stellen over de afwikkeling of die contact kan leggen met de verkopende partij.

Het ligt natuurlijk helemaal aan de markt (omgeving binnen Nederland) waar je een huis zoekt, maar ik zou het voor de randstad zeker aanbevelen om een aankoopmakelaar te nemen.
Voor aankoop van onze huidige woning hebben we een aankoopmakelaar ingeschakeld. Dat was ook vanuit de ervaring dat je zonder aankoopmakelaar minder kans maakte op een woning. Bij de bezichtiging is de aankoopmakelaar niet meegeweest. Een inschatting van de bouwkundige staat kon ik zelf maken, net zoals een berekening van de waarde en hoogte van het bod. Van onderhandelen over een bod was geen sprake, voor deze en eerdere woningen in onze zoektocht was het bieden bij inschrijving.

De rol van de aankoopmakelaar was het uitwisselen van informatie met zijn verkopende collega. De een geeft een indicatie over hoeveel er moet worden geboden, de ander over de financiële positie van de aspirant koper. Ik zie de meerwaarde hiervan in, en begrijp dat makelaars bij voorkeur met een collega dealen. In een ruimere markt kunnen makelaars er niet op sturen dat je een aankoopmakelaar moet hebben. In dat geval zou ik deze dan ook overslaan wanneer er geen specifieke reden zou zijn er wel een in te huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
Mazziemal schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 23:28:
[...]

Als jij 250k nodig hebt en aanvraagt en niet toegewezen krijgt, dan wil jij hem ontbinden op basis van 250k. Dat mag niet, je hebt dan immers aangegeven dat je voorbehoud tot 240k is. Dan ben je verplicht om op zijn minst een afwijzing te tonen van <= 240k. Doe je dat niet, voldoe je niet aan je verzoek tot ontbinding en kun je 10% boete lappen. Als blijkt dat jij die 240k wel kunt krijgen, dan kun je dus niet ontbinden.

Vooropgesteld, ik weet niet of je het bedrag wat je wil/kunt lenen al geverifieerd hebt of dat het een bedrag is wat je denkt te kunnen lenen op basis van een rekentool. Maar weet dat daar nog marge in kan zitten. Bij mij was dat ruim 10%. Vandaar dat ik hem altijd fors hoger in zou zetten in het voorbehoud. Anders schiet je jezelf in de voet door nu maar te denken dat je met 250k in het voorbehoud wel safe zit.

Ik zou je ook willen adviseren om eens jurisprudentie te zoeken van het inroepen van zo’n voorbehoud. Ik denk dat je schrikt wat de gevolgen zijn als je zelf gaat spelen met een financieringsvoorbehoud. Je bent verplicht er alles aan te doen om de koop door te laten gaan. Daar wordt door een rechter niet lichtzinnig naar gekeken. Het voorbehoud is geen vrijbrief om een te hoge financieringsaanvraag te doen om er onderuit te komen alsof het je bedenktijd nog is.

Ik twijfel eerlijk gezegd eerder of je het huis eigenlijk wel wilt.
Nee okay, maar mijn punt is, dat ik dus hier een hoger bedrag kan invullen dan mijn inkomen toe laat. Hypotheek aanvraag met dat ingevulde bedrag en dus een afwijzing kan krijgen.

Ik wil het huis wel maar het betreft een nieuwbouw woning dat nog een tijdje duurt voordat het opgeleverd is. Ik ben benieuwd of ik op die manier een soort garantie kan krijgen, mocht er wat gebeuren, de koop kan ontbinden zonder de 10% boete te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
Toke_gt schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 23:31:
[...]

Misschien ligt het aan mij, maar ik begrijp niet wat je aan het doen bent. Doe alleen een bod als je werkelijk wilt kopen en kom met een bod dat realistisch is, gebaseerd op wat je normaliter kunt kopen volgens je salaris en eigen vermogen. Ben je bang voor tegenslag, bouw dan een reserve in zodat je niet op je max gaat zitten. Het voorbehoud lijk je nu in te zetten als middel om niet direct te hoeven beslissen. Doe het dan gewoon niet, blijkbaar ben je dan nog niet toe aan het kopen van een huis.
Het is geen bod, het is een voorwaarde voor een nieuwbouwwoning waarvan ze een bedrag vragen wat mijn hypotheeklasten gaat zijn. Vandaar dat ik probeer te begrijpen of ik dit als een "vrijbrief" kan gebruiken om van de koop af te zien als het echt niet gaat voor welke reden dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:13
BlokjeMetPap schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:23:
[...]

Het is geen bod, het is een voorwaarde voor een nieuwbouwwoning waarvan ze een bedrag vragen wat mijn hypotheeklasten gaat zijn. Vandaar dat ik probeer te begrijpen of ik dit als een "vrijbrief" kan gebruiken om van de koop af te zien als het echt niet gaat voor welke reden dan ook
Is dat niet nogal prive? Vragen naar je hypotheek en bijbehorende maandlasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
El Capitan schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:36:
[...]

Is dat niet nogal prive? Vragen naar je hypotheek en bijbehorende maandlasten?
Wat ik noem zijn uiteraard fictieve bedragen :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tung-pi
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:28
Afgelopen maandag hebben mijn vrouw en ik getekend bij de notaris en de sleutels in ontvangst genomen van onze nieuwe woning.
Dat zal ongetwijfeld anders zijn, vrijstaand wonen op de veluwe en komend uit Almere.

Omdat we er eigenlijk niks aan hoeven te doen, op raambekleding ophangen en hier en daar wat schilderen ben ik ook maar wat spullen aan het overzetten als ik er toch heen rijd.
Aankomende maandag komt de verhuiswagen dus dit weekend nog gebruiken om de container voor het huis voller te stoppen en nog meer te ontspullen (voor zover dat gaat met drie kinderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 18:51
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 18-10-2024 00:12 . Reden: niet vriendelijk, negeren van de modbreak ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pat911
  • Nu online
VidaR-9 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 07:23:
[...]

Over kroonsteentjes heb ik anders ook echt nooit bewust nagedacht bij het opleveren van een woning.

Heb over paar weken overdracht van m’n oude woning, dus zal er nu keer wel aan denken.
Niet dat ik heel vaak verhuisd ben, maar ook wel eens geholpen bij vrienden en familie. Altijd kroonsteentjes bij me. En ook al een paar met draad/fitting/lamp* eraan. Zo handig als je in een verlicht huis kan rondlopen.

*zo'n lampje werd door vrienden van me trouwens een bouwlamp genoemd. Toen ze gingen verhuizen en aangaven dat ze te weinig bouwlampen hadden, had ik dus netjes een echte bouwlamp meegenomen. Daar moesten ze om lachen, want iedereen begreep toch wat een bouwlamp was....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:08
@Pat911 Verhuisfitting heet zoiets ;)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:36
BlokjeMetPap schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:22:
[...]

Nee okay, maar mijn punt is, dat ik dus hier een hoger bedrag kan invullen dan mijn inkomen toe laat. Hypotheek aanvraag met dat ingevulde bedrag en dus een afwijzing kan krijgen.

Ik wil het huis wel maar het betreft een nieuwbouw woning dat nog een tijdje duurt voordat het opgeleverd is. Ik ben benieuwd of ik op die manier een soort garantie kan krijgen, mocht er wat gebeuren, de koop kan ontbinden zonder de 10% boete te betalen.
Maar je denkt toch niet dat die ontbindende voorwaarde blijft staan gedurende heel de bouw mag ik hopen? Het werkt net zoals met het kopen van het een bestaand huis. Je tekent de overeenkomst. En met een financieel voorbehoud heb je vaak een week of 6 tot 8 om de financiering te regelen. Mocht je het binnen die tijd niet rond krijgen en kan je dat onderbouwen met een afwijzing dan mag je ontbinden. Daarna zit je gewoon aan de koop vast, ook al duurt de bouw daarna nog een jaar of langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Nu online
Dat is inderdaad de goede naam. Ik zie dat je ze tegenwoordig zo kant en klaar kunt kopen, misschien al heel lang, maar ik maakte ze altijd zelf van losse onderdelen uit de bekende kartonnen doos met restspullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-09 18:25
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door UltraInstinct op 18-10-2024 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
UltraInstinct schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:17:
Ik heb bijna een nieuwbouw appartement gekocht (wacht alleen op het koopcontract) en in de V.O.N. prijs zit een voucher waar ik een keuken kan kopen bij een aangesloten verkoper.

Nu zie ik een voorbeeld van wat ik kan kopen (6000 euro) en het lijkt me wel extreem duur imo. Ik weet niet of ik het hier mag posten of ik een nieuwe topic moet aanmaken. Wat vinden jullie hiervan?

[Afbeelding]
Hebben we een nieuwbouw en keuken topic voor.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mud
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-09 18:28

Mud

Mud schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:33:
Ik mag mij melden in dit topic *O*
Inmiddels is de hypotheek geregeld en is alles opgestuurd naar de notaris d:)b
Begin december zal de datum transport zijn.

Al met al is het snel gegaan (van bezichtiging tot met hypotheek regelen), net geen maand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 23:20
BlokjeMetPap schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:23:
[...]

Misschien een wat late reactie, maar een hoger bedrag opgeven voor de ontbinding dan je kunt financieren is in geval van nieuwbouw best handig. Zo kun je er inderdaad altijd nog van af. Ik heb 2x nieuwbouw gekocht, makelaars zijn daar helemaal niet zo kritisch op. Plus, je hebt de optie al als je bezig bent met de koopovereenkomst.

Wie weet wordt je toevallig ingeloot voor een andere, leukere woning.

Het idee is dan dat je dus een aanvraag inschiet, alle stukken aanlevert en vervolgens een afwijzing krijgt. Ontbinden en weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Hier vandaag de concept koopovereenkomst ontvangen. Afgelopen zaterdag al met financieel adviseur gezeten. Huis zit (ver) onder de max dus eventueel nog wat zaken opnemen in een bouwdepot om wat oud zeer uit het huis te halen. Binnenkort maar even in de andere topics hier melden want op de rol staan:

Stuken muren
Vloeren
Elektra
Water
Nieuwe badkamer (huidige kan echt niet)
WC vernieuwen
Extra douche maken in gastenverblijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ela937
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14-09 08:29
Ik heb de waarborgsom (10 procent, dus 60k) overgemaakt en las online dat deze teruggestort zou worden na de koop? Mijn partner heeft ook de helft van deze waarborgsom betaald.

Nu is de waarborgsom verrekent met de aankoopkosten, en heb ik dus een groot probleem omdat ik een schenking van mijn ouders wilde inzetten voor de uiteindelijke koop. Als ik dit wist had ik gewoon direct de schenking moeten gebruiken ipv mijn partner laten betalen, maar hier is ook niets over gezegd door onze adviseur of de notaris.

En de Belastingdienst nu ook moeilijk hierover doet omdat mijn partner dus heeft meebetaalt al middels de waarborgsom.

Iemand ervaring mee? Is het inderdaad gebruikelijk dat de waarborgsom verrekent wordt in de nota I.p.v. teruggestort?

[ Voor 12% gewijzigd door Ela937 op 23-10-2024 17:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 18:54
Ela937 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:22:
Iemand ervaring mee? Is het inderdaad gebruikelijk dat de waarborgsom verrekent wordt in de nota I.p.v. teruggestort?
Ja. De notaris heeft gewoon een potje per transactie, en dat moet volgestort worden. De waarborgsom wordt daar voor gebruikt (mits dat geen bankgarantie oid is).

Maar ik denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt (maar ben geen expert). Je kan op zich prima beredeneren dat je het geld van je ouders gebruikt hebt, maar dat je dit voorgeschoten hebt bijvoorbeeld. Ik kan me overigens niet voorstellen dat in de praktijk ook maar iemand daar over valt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ela937
Freeaqingme schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:35:
[...]

Ja. De notaris heeft gewoon een potje per transactie, en dat moet volgestort worden. De waarborgsom wordt daar voor gebruikt (mits dat geen bankgarantie oid is).

Maar ik denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt (maar ben geen expert). Je kan op zich prima beredeneren dat je het geld van je ouders gebruikt hebt, maar dat je dit voorgeschoten hebt bijvoorbeeld. Ik kan me overigens niet voorstellen dat in de praktijk ook maar iemand daar over valt.
Thanks, wel verwarrend want online staat vaak dat t wel teruggestort wordt.
https://www.hypotheker.nl...an%20je%20nieuwe%20woning.

Hoe dan ook, ik had de BD gebeld en zij willen dat ik een brief stuur en een commissie gaat zich dan erover buigen...

Terwijl ik ook denk, vriend terugbetalen en dan is het oke lijkt mij inderdaad? Wellicht heb ik ook weer een fout gemaakt door de BD in te lichten, en nu een slapende hond wakker gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Ela937 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:41:
[...]

Thanks, wel verwarrend want online staat vaak dat t wel teruggestort wordt.
https://www.hypotheker.nl...an%20je%20nieuwe%20woning.

Hoe dan ook, ik had de BD gebeld en zij willen dat ik een brief stuur en een commissie gaat zich dan erover buigen...

Terwijl ik ook denk, vriend terugbetalen en dan is het oke lijkt mij inderdaad? Wellicht heb ik ook weer een fout gemaakt door de BD in te lichten, en nu een slapende hond wakker gemaakt.
Die website formuleert het ongelukkig, mee eens. Als je de aankoopkosten uit de hypotheek krijgt, krijg je natuurlijk de waarborgsom teruggestort. Het is immers jouw geld en dient alleen ter borg dat je je verplichtingen uit de koopovereenkomst nakomt. Gebruikelijk is inderdaad dat via de nota van afrekening wordt verrekend, anders blijft de notaris bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:34
Ik heb de waarborgsom (10 procent, dus 60k) overgemaakt en las online dat deze teruggestort zou worden na de koop? Mijn partner heeft ook de helft van deze waarborgsom betaald.

Nu is de waarborgsom verrekent met de aankoopkosten, en heb ik dus een groot probleem omdat ik een schenking van mijn ouders wilde inzetten voor de uiteindelijke koop. Als ik dit wist had ik gewoon direct de schenking moeten gebruiken ipv mijn partner laten betalen, maar hier is ook niets over gezegd door onze adviseur of de notaris.

En de Belastingdienst nu ook moeilijk hierover doet omdat mijn partner dus heeft meebetaalt al middels de waarborgsom.

Je denkt te moeilijk.

Je kunt perfect aannemelijk maken dat de schenking voor aankoop eigen woning is. De exacte flow van euro's helpt bij de bewijskracht maar zou niet noodzakelijk moeten zijn.

Als je je vriend 30k overmaakt met beschrijving "helft waarborgsom huis" dan draagt dat ook weer bij aan het bewijs.

Vaak is toch wel bij alle partijen documentatie aanwezig dat een schenking gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ela937
Rukapul schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:19:
[...]

Je denkt te moeilijk.

Je kunt perfect aannemelijk maken dat de schenking voor aankoop eigen woning is. De exacte flow van euro's helpt bij de bewijskracht maar zou niet noodzakelijk moeten zijn.

Als je je vriend 30k overmaakt met beschrijving "helft waarborgsom huis" dan draagt dat ook weer bij aan het bewijs.

Vaak is toch wel bij alle partijen documentatie aanwezig dat een schenking gebruikt wordt.
Dus je bedoelt dat het in principe ok is als ik mijn vriend weer zelf terugbetaal toch?

Lijkt mij ook hoor, maar drie keer doorverwezen bij de BD, om uiteindelijk te horen dat ik een brief moet sturen naar een commissie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:34
Ela937 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:28:
[...]

Dus je bedoelt dat het in principe ok is als ik mijn vriend weer zelf terugbetaal toch?

Lijkt mij ook hoor, maar drie keer doorverwezen bij de BD, om uiteindelijk te horen dat ik een brief moet sturen naar een commissie...
Maar waarom zou je dat laatste pro actief doen?

Het alternatief is nietsdoen. Als de belastingdienst dan een aanslag oplegt dan kun je daartegen in beroep.

De essentie is dat je van mening bent dat je aan de regels voldoet. Zolang dat binnen redelijk uitlegbare is dan is er geen extra risco (boete).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Laatst online: 07:50
Ela937 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:28:
[...]

Je had/hebt een onderhandse lening bij een vriend welke gebruikt is voor een woning. Deze lening los je af en is dus voor een woning.

Maar schenking van ouders is sinds dit jaar toch vrij en eenmalig maximaal 32.000 euro, maar ook vrij te besteden. Is dus niet zoals de jubelton verplicht voor een woning om belastingvrij te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janterworst
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:24
Heren en dames! Ik heb een vraagje! Momenteel ben ik erg actief om een woning te kopen. Krijg er ook echt, voor nu dan, erg veel energie van en vind het zelfs best wel leuk. Nu heb ik een vraag aan jullie. Momenteel is het overbieden, ja het is echt vanuit eigen ervaring en die van anderen de regel. Laatst kwam ik de website Huispedia tegen. Je ziet dan, zodra je op adres zoekt, het kopje realistische vraagprijs.

Maar hoe nauwkeurig en betrouwbaar is deze meting? En als het betrouwbaar is, zouden jullie qua overbieden binnen deze range blijven (uiteraard als de woning je ook echt bevalt). Otherwise, weten jullie een ander hulpmiddel die je kan helpen met het bepalen van je bod?

Ik hoor het erg graag van jullie! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ela937
Janterworst schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:33:
Heren en dames! Ik heb een vraagje! Momenteel ben ik erg actief om een woning te kopen. Krijg er ook echt, voor nu dan, erg veel energie van en vind het zelfs best wel leuk. Nu heb ik een vraag aan jullie. Momenteel is het overbieden, ja het is echt vanuit eigen ervaring en die van anderen de regel. Laatst kwam ik de website Huispedia tegen. Je ziet dan, zodra je op adres zoekt, het kopje realistische vraagprijs.

Maar hoe nauwkeurig en betrouwbaar is deze meting? En als het betrouwbaar is, zouden jullie qua overbieden binnen deze range blijven (uiteraard als de woning je ook echt bevalt). Otherwise, weten jullie een ander hulpmiddel die je kan helpen met het bepalen van je bod?

Hier tijd gezocht en geboden rondom een grote stad (geen randstad) en soms wel realistisch (en dan vaak aan de bovenkant van de marge) maar ook soms de uiteindelijke vraagprijs boven de max vraag.

De modellen lopen volgens mij altijd een beetje achter waardoor de laatste stijging (of daling) er nog niet in verwerkt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ela937
Rukapul schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:52:
[...]

Maar waarom zou je dat laatste pro actief doen?

Het alternatief is nietsdoen. Als de belastingdienst dan een aanslag oplegt dan kun je daartegen in beroep.

De essentie is dat je van mening bent dat je aan de regels voldoet. Zolang dat binnen redelijk uitlegbare is dan is er geen extra risco (boete).
Je hebt gelijk, ik laat het gewoon zo. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyPinguin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:38
Geen ervaring met die metingen, maar mijn "hulpmiddel" was mijn aankoopmakelaar voor realistische (over)biedingen. Er zijn genoeg mensen met een andere mening, maar het heeft mij - bij de aankoop van mijn eerste huis - veel informatie en hulp gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Informaticus89
  • Laatst online: 08:45
Huispedia is niet betrouwbaar om je bod op te baseren is mijn ervaring (zoekgebied rondom Utrecht). Ook de modellen van bijv. Walter living die de woningwaarde van een bepaald huis in proberen te schatten op basis van hoe goed het is onderhouden wijken vaak behoorlijk af van het winnende bod.

Mijn advies zou zijn: neem een aankoopmakelaar. Ik heb het heel lang niet gedaan, maar uiteindelijk werd het zoveel makkelijker. En als je daar nog niet aan toe bent dan zou ik adviseren om in ieder geval op elk huis dat je bezichtigt en zou willen hebben een bod te doen met wat jij het waard vindt. Na afloop van de bedenktijd en ontbindende voorwaarden krijg je dan sowieso het biedlogboek met (vaak, helaas niet altijd) inzicht in wat anderen hebben geboden en wat het winnende bod was. Soms kun je dat na een week of 2 (als de bedenktijd is verlopen) ook wel bij de verkopend makelaar achterhalen.

Als je een beetje weet wat de winnende biedingen in je zoekgebied zijn kun je die bijhouden en dan bijv. met de waarderapporten van Walter living nagaan hoe de markt zich ontwikkeld. Als je bijvoorbeeld weet voor hoeveel een huis in mei is verkocht en je zoekt nu het rapport van dat huis op, dan zie je wat het winnende bod nu ongeveer zou zijn, gegeven de ontwikkelingen van de markt. Als je dan een vergelijkbaar huis bezichtigt dan zou het gecorrigeerde bod van het andere huis wel eens aardig in de buurt kunnen zitten.

Uiteindelijk waren wij met die kennis bij een hoop huizen wel in staat om in te schatten wat we ongeveer zouden moeten bieden, maar helaas was het vaak of net niet genoeg of werd de voorkeur gegeven aan iemand die geen bouwkundige keuring wilde verrichten of kreeg iemand met een aankoopmakelaar de voorkeur.

Ook sloegen we de plank wel eens mis. Met een bod die we bewust veel te laag (volgens ons) hadden ingezet om in ieder geval mee te doen en inzicht te krijgen werden we onbedoeld net tweede. En uiteindelijk hebben we het huis dat we gekocht hebben voor de vraagprijs kunnen kopen. Zonder aankoopmakelaar hadden we waarschijnlijk wel wat meer geboden.

Dus nogmaals: de beste tip die ik je kan geven is het nemen van een aankoopmakelaar. Wij hadden zijn kosten eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezemveger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:42

Een tijdje gebruikt met bieden (nu ingeloot in nieuwbouw Utrecht) maar zelfs de bovenkant van de range was te laag! De data waarmee ze werken loopt volgens mij net te lang achter om een accuraat beeld te geven.

Je kan ook denken dat je de bovenkant moet pakken en daar net boven moet zitten maar anders zou ik een aankoopmakelaar aanbevelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:18
Nu is de waarborgsom verrekent met de aankoopkosten, en heb ik dus een groot probleem omdat ik een schenking van mijn ouders wilde inzetten voor de uiteindelijke koop.
Ik zie het probleem niet. Je ouders kunnen jou 30k schenken door een schuld voor je af te lossen bij je partner. Als je dat een beetje goed documenteert in een overeenkomst dan is dat prima voor de Belastingdienst.

Je ouders zouden ook 30k aan de notaris kunnen betalen en de notaris vragen om je partner terug te betalen.
De Belastingdienst doet nu al moeilijk? Het jaar is nog niet eens voorbij. Je bedoelt omdat je ze opbelt? Klinkt meer als een helpdeskmedewerker die het een vaag verhaal vond. Gewoon volgend jaar aangifte doen van dit jaar en alles goed documenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:35
De notaris verrekent alles; dat is onderdeel van de functie.
Ik weet niet wat je nou precies bedoelt, maar normaliter ontvangt de notaris een evt hypotheekbedrag van de hypotheekverstrekker, een evt overboeking voor de waarborgsom en een evt overboeking voor het tekort wat nodig is om de koopsom en alle bijkomende kosten te voldoen ten tijde van passeren.
Wat er vervolgens overblijft krijg je teruggestort.

Het is niet zo dat de Belastingdienst of de notaris kijkt of het geld van je ouders daadwerkelijk door de notaris is overgemaakt aan de verkopers; de notaris maakt zeg maar geen potjes voor jouw transactie. Er is gewoon 1 pot geld 'ontvangen van/namens @Ela937' en alles wat overblijft na de transactie, verrekeningen van lasten aflossing van evt overbruggingshypotheek, facturen van makelaars etc gaat terug naar koper.
Aan het einde van het jaar maak je vervolgens zelf de balans op in je belastingaangifte en daar komt dan ook die schenking in naar voren. Daar mag je zeg maar zelf de potjes definieren.

Ik zou vooral even met je adviseur overleggen, die kan je dit haarfijn uitleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

Huispedia, ed geven geen betrouwbare informatie. Het geeft een richting niet meer dan dat.

Wat je kan doen beter is recente transacties checken. Zodra een NVM woning verkocht is op funda intikken op https://mijnwaardecheck.nl/makelaarsland en dan zie je meteen de verkoopprijs (bij referenties).

Zo kwam ik erachter dat vrijwel alles in deze regio overboden wordt met 80-100k :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janterworst
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:24
Sport_Life schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:06:
[...]

Huispedia, ed geven geen betrouwbare informatie. Het geeft een richting niet meer dan dat.

Wat je kan doen beter is recente transacties checken. Zodra een NVM woning verkocht is op funda intikken op https://mijnwaardecheck.nl/makelaarsland en dan zie je meteen de verkoopprijs (bij referenties).

Zo kwam ik erachter dat vrijwel alles in deze regio overboden wordt met 80-100k :).
Ja wellicht denk ik er aan om een aankoopmakelaar bij de hand te nemen. Maar oe dit is interessant. Maar hoe moet ik dit doen? Ik zou dolgraag te weten komen tegen welke prijzen ze verkocht zijn, want dat bedoel je toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:05
Heeft er iemand recent zijn/haar huis gepasseerd bij de notaris? Ik ben benieuwd naar het gangbare rentepercentage dat je van de notaris krijgt over de waarborgsom die je bij hem gestald had staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
zunrob schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 23:35:
Heeft er iemand recent zijn/haar huis gepasseerd bij de notaris? Ik ben benieuwd naar het gangbare rentepercentage dat je van de notaris krijgt over de waarborgsom die je bij hem gestald had staan.
De rentepercentages kun je gewoon online vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Janterworst schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 23:17:
[...]

Ja wellicht denk ik er aan om een aankoopmakelaar bij de hand te nemen. Maar oe dit is interessant. Maar hoe moet ik dit doen? Ik zou dolgraag te weten komen tegen welke prijzen ze verkocht zijn, want dat bedoel je toch?
Neem voor 10 euro een maandje abo op walterliving, dat geeft je een schat aan informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Wispe schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 00:20:
[...]

De rentepercentages kun je gewoon online vinden.
Waar vind je die dan? Linkje? Ik kom niet verder dan deze https://www.notaris.nl/ni...ek-de-derdegeldenrekening waar het gaat over een 'gebruikelijke rente', wat natuurlijk erg vaag is en ruimte tot discussie laat. Voor ons eigen spaargeld zoeken we meestal naar een rekening met de meeste rente, vaak is dat in het buitenland. Dan heb je het over percentages van 3 procent. De notaris doet dat vast niet, en dan is 'gebruikelijk' opeens de helft daarvan als het een spaarrekening van een Nederlandse grootbank zou betreffen. Maar ik heb geen idee welke verplichtingen aan zo een rekening voor een notaris hangen. Oftewel ligt ergens vast wat het rentepercentage is dat de notaris dient te vergoeden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 10:37
zunrob schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:00:
[...]

Waar vind je die dan? Linkje? Ik kom niet verder dan deze https://www.notaris.nl/ni...ek-de-derdegeldenrekening waar het gaat over een 'gebruikelijke rente', wat natuurlijk erg vaag is en ruimte tot discussie laat. Voor ons eigen spaargeld zoeken we meestal naar een rekening met de meeste rente, vaak is dat in het buitenland. Dan heb je het over percentages van 3 procent. De notaris doet dat vast niet, en dan is 'gebruikelijk' opeens de helft daarvan als het een spaarrekening van een Nederlandse grootbank zou betreffen. Maar ik heb geen idee welke verplichtingen aan zo een rekening voor een notaris hangen. Oftewel ligt ergens vast wat het rentepercentage is dat de notaris dient te vergoeden?
Je kunt zien naar welke bank je het overmaakt, dat zal een van de grootbanken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
dutchgio schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:18:
[...]

Je kunt zien naar welke bank je het overmaakt, dat zal een van de grootbanken zijn.
Dankjewel. Rabobank in dit geval. Kan ik er van uit gaan dat de rente op deze notaris rekening gelijk is aan die voor particulieren? Dan reken ik daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
zunrob schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:10:
[...]

Dankjewel. Rabobank in dit geval. Kan ik er van uit gaan dat de rente op deze notaris rekening gelijk is aan die voor particulieren? Dan reken ik daarmee.
Nee.
https://www.rabobank.nl/b...lden/derdengeldenrekening

En reken wel goed met inachtneming van de wettelijke regels voordat je gaat schreeuwen dat de vergoeding niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik28
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22-01 12:55
Ben mij sinds kort aan het orienteren op een appartement en toevallig is er eentje te koop gezet in de toren waar een familielid in juni eentje heeft gekocht (zelfde indeling/grootte).
Van dit familielid heb ik ook een taxatierapport gekregen en die van haar werd geschat op 285k (mede door slechtere staat). Ze heeft overigens een stukje meer geboden dan taxatie.

Nu heb ik bij walter/makelaarsland/funda/huispedia gebruik gemaakt van de gratis waardecheck.
Makelaarsland komt uit op 265k. Funda en huispedia komen uit op 320k (hier kan je itt makelaarsland wel de staat opgeven). Walter geeft 300k bij goede conditie.
Hoe kan er zo een fors verschil zitten tussen deze vier? En dan met name Makelaarsland en funda/huispedia, daar scheelt het 55k.
Uiteraard ga ik ook een makelaar benaderen om mij te begeleiden, maar ben gewoon benieuwd naar zo een grote range..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ela937
Erik28 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:16:
Ben mij sinds kort aan het orienteren op een appartement en toevallig is er eentje te koop gezet in de toren waar een familielid in juni eentje heeft gekocht (zelfde indeling/grootte).
Van dit familielid heb ik ook een taxatierapport gekregen en die van haar werd geschat op 285k (mede door slechtere staat). Ze heeft overigens een stukje meer geboden dan taxatie.

Nu heb ik bij walter/makelaarsland/funda/huispedia gebruik gemaakt van de gratis waardecheck.
Makelaarsland komt uit op 265k. Funda en huispedia komen uit op 320k (hier kan je itt makelaarsland wel de staat opgeven). Walter geeft 300k bij goede conditie.
Hoe kan er zo een fors verschil zitten tussen deze vier? En dan met name Makelaarsland en funda/huispedia, daar scheelt het 55k.
Uiteraard ga ik ook een makelaar benaderen om mij te begeleiden, maar ben gewoon benieuwd naar zo een grote range..
Makelaarsland is toch afhankelijk van wat je als vergelijkbare ziet? Wat soms lastig zichtbaar is. Als je net één ander huis wel/niet vergelijkbaar vindt kan je zo 50k verschil hebben zag ik al.

Aankoopmakelaar kan uiteindelijk het beste bepalen (al hadden die bij ons ook vaak zelfs een lagere verkoopbedrag in gedachten dan de uiteindelijke prijs).

En uiteindelijk is het toch ook vaak gewoon random (binnen een marge). Je hebt m.i. vaak mensen die al zolang zoeken en overboden worden dat ze bij één huis gewoon heel erg gaan overbieden om er klaar mee te zijn. Niet altijd het geval en drijft de prijs voor anderen ook weer op.

Maar het is gewoon een hele gekke markt waarbij je toch echt moet kijken wat je zelf wilt en kan betalen, want de prijs van een huis is gewoon niet vaststaand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:58
Mijn vrouw en ik hebben een oude boerderij op het oog.
Volgens de bouwkundige keuring is er actieve houtworm en zijn er sporen van boktor aanwezig (ik ga er van uit ook actief).

Het zit dus ook in de sporenkap wat ook gewoon zichtbaar is. Dit zal behandeld moeten worden (de twee dakvlakken alleen al is al snel 288m2) maar ik geloof nooit dat je er dan 100% vanaf bent.

Hoe hiermee om te gaan?
Van de ene kant klinkt dit als een alarmbel maar dit zal bij iedere boerderij vaak aan de orde zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door Vogels60 op 25-10-2024 11:33 ]

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-09 21:30

fub

Vogels60 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:24:
Hoe hiermee om te gaan?
Van de ene kant klinkt dit als een alarmbel maar dit zal bij iedere boerderij vaak aan de orde zijn?
Dat bepaald je zelf. Wil je het project aangaan om die behandeling te doen, en kan je dan de kosten daarvoor dragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:58
Ik zou totaal niet weten wat dit zou gaan kosten, als ik google zie ik 12 euro per m2 maar wordt dit uiteindelijk 10k of 15k?
Er staan nog twee open schuren bij welke ook behandeld moeten worden of is dit kansloos?

Er is natuurlijk budget om op te knappen maar het zal wel in verhouding moeten zijn en is het dan ook echt opgelost...
De algemene tendens is ooh ver weglopen (dat maakt sparren met andere zo moeilijk) maar moet dat zo zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door Vogels60 op 25-10-2024 12:12 ]

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
Vogels60 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:09:
Ik zou totaal niet weten wat dit zou gaan kosten, als ik google zie ik 12 euro per m2 maar wordt dit uiteindelijk 10k of 15k?
Er staan nog twee open schuren bij welke ook behandeld moeten worden of is dit kansloos?

Er is natuurlijk budget om op te knappen maar het zal wel in verhouding moeten zijn en is het dan ook echt opgelost...
De algemene tendens is ooh ver weglopen (dat maakt sparren met andere zo moeilijk) maar moet dat zo zijn?
Klinkt alsof je met een expert langs moet gaan om een offerte te laten maken voor het aanpakken van boktor ed in dat specifieke pand. Plak een goede marge op die offerte en je kan beginnen met het maken van een kosten/baten-afweging :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 23:33
Ik heb in 2023 een keer zijdelings te maken gehad met boktor in het dak van een monumentaal pand (kerkgebouw uit ~1670) met een flinke oppervlakte. Kosten waren 9000,- incl BTW en is uitgevoerd door firma Van Lierop. Volgens degene die er toen nauw bij betrokken was, genieten zij landelijk grote bekendheid op dit gebied en werden ze door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed aanbevolen.

Ik meen dat ze 10 jaar garantie geven oid. Ik zou zeggen: bel ze eens voor een grove indicatie, wellicht kun je er wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rboy11
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09 19:39
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Klinkt vreemd, want bij VON betaal je geen overdrachtsbelasting en heb je die vrijstelling dus ook niet nodig. Tenzij er toch iets speelde mbt bestaand pand in transformatie? Had je destijds een verklaring ingevuld? En nu weer?
https://www.belastingdien...ting-startersvrijstelling
Op deze site vind je meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rboy11
Toke_gt schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:53:
[...]

Klinkt vreemd, want bij VON betaal je geen overdrachtsbelasting en heb je die vrijstelling dus ook niet nodig. Tenzij er toch iets speelde mbt bestaand pand in transformatie? Had je destijds een verklaring ingevuld? En nu weer?
https://www.belastingdien...ting-startersvrijstelling
Op deze site vind je meer info.
Ik heb toen niet en nu niet het betreffende formulier ingevuld. Ik lees ook dat het ondertekende formulier wordt bijgevoegd bij de akte van levering, maar die zit er in mijn geval niet bij.

In de akte van levering van toen staat:

"Alle kosten van de overdracht, waaronder mede begrepen de eventueel verschuldigde overdrachtsbelasting en het kadastrale recht ter zake de inschrijving van een afschrift van deze akte in voormelde Openbare Registers, zijn voor rekening van Verkoper. "

Oftewel vrij op naam.

Maar dus ook

"Partijen doen voor de overdrachtsbelasting een beroep op de startersvrijstelling van artikel 15 lid 1 onderdeel p van de Wet op Belastingen van Rechtsverkeer. Koper verklaart dat hij de woning anders dan tijdelijk als hoofdverblijf gaat gebruiken en dat hij de startersvrijstelling niet eerder heeft toegepast. De berging en parkeerplaats kwalificeren als aanhorigheden bij de woning, waarop de startersvrijstelling eveneens van toepassing is nu zij gelijktijdig met de woning worden verkregen. "

Ik zal a.s. maandag contact zoeken met de notaris, maar gevoelsmatig klopt dit niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
rboy11 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:30:
[...]

Ik heb toen niet en nu niet het betreffende formulier ingevuld. Ik lees ook dat het ondertekende formulier wordt bijgevoegd bij de akte van levering, maar die zit er in mijn geval niet bij.

In de akte van levering van toen staat:

"Alle kosten van de overdracht, waaronder mede begrepen de eventueel verschuldigde overdrachtsbelasting en het kadastrale recht ter zake de inschrijving van een afschrift van deze akte in voormelde Openbare Registers, zijn voor rekening van Verkoper. "

Oftewel vrij op naam.

Maar dus ook

"Partijen doen voor de overdrachtsbelasting een beroep op de startersvrijstelling van artikel 15 lid 1 onderdeel p van de Wet op Belastingen van Rechtsverkeer. Koper verklaart dat hij de woning anders dan tijdelijk als hoofdverblijf gaat gebruiken en dat hij de startersvrijstelling niet eerder heeft toegepast. De berging en parkeerplaats kwalificeren als aanhorigheden bij de woning, waarop de startersvrijstelling eveneens van toepassing is nu zij gelijktijdig met de woning worden verkregen. "

Ik zal a.s. maandag contact zoeken met de notaris, maar gevoelsmatig klopt dit niet....
Misschien kan @Wispe hier wat duiding bij geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Dat formulier overdrachtsbelasting invullen is een optie. Het gaat erom dat je verklaart een beroep op te doen. Dat kun je ook doen door de akte van levering te ondertekenen waarin staat dat je beroep op doet (art. 15a lid 1 WBR).

Overdrachtsbelasting wordt geheven bij de verkrijger van een onroerende zaak (art. 16 WBR). Bij een von-transactie wordt afgesproken dat de verkoper overdrachtsbelasting betaalt, maar dit heeft niet tot gevolg dat de verkoper belastingplichtige wordt. Daarom heeft de notaris jou beroep laten doen op 0% en zul je nu idd 1% (waarschijnlijk omdat je partner nog geen beroep op de startersvrijstelling heeft gedaan) moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rboy11
Wispe schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:42:
Dat formulier overdrachtsbelasting invullen is een optie. Het gaat erom dat je verklaart een beroep op te doen. Dat kun je ook doen door de akte van levering te ondertekenen waarin staat dat je beroep op doet (art. 15a lid 1 WBR).

Overdrachtsbelasting wordt geheven bij de verkrijger van een onroerende zaak (art. 16 WBR). Bij een von-transactie wordt afgesproken dat de verkoper overdrachtsbelasting betaalt, maar dit heeft niet tot gevolg dat de verkoper belastingplichtige wordt. Daarom heeft de notaris jou beroep laten doen op 0% en zul je nu idd 1% (waarschijnlijk omdat je partner nog geen beroep op de startersvrijstelling heeft gedaan) moeten betalen.
Dus in het kort heeft verkoper als het ware mijn vrijstelling benut om, ondanks VON, zelf ook geen overdrachtsbelasting te betalen. Had de notaris mij dan wel iets duidelijker kunnen vertellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
rboy11 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:54:
[...]

Dus in het kort heeft verkoper als het ware mijn vrijstelling benut om, ondanks VON, zelf ook geen overdrachtsbelasting te betalen. Had de notaris mij dan wel iets duidelijker kunnen vertellen...
Nee hoor, jij bent belastingplichtig dus jij moet betalen. Als er wordt afgesproken dat de verkoper de overdrachtsbelasting betaalt en je had bv. 2% moeten betalen, dan had je dat teruggekregen van de verkoper/werd dat verrekend met de koopprijs o.i.d..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rboy11
Wispe schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:58:
[...]

Nee hoor, jij bent belastingplichtig dus jij moet betalen. Als er wordt afgesproken dat de verkoper de overdrachtsbelasting betaalt en je had bv. 2% moeten betalen, dan had je dat teruggekregen van de verkoper/werd dat verrekend met de koopprijs o.i.d..
In de koopovereenkomst staat "de ter zake van de levering van het verkochte verschuldigde belasting, waaronder eventuele overdrachts- en/of omzetbelasting is voor rekening van de verkoper in de zin dat deze in de totale koopsom zijn opgenomen."

Zoals ik het begrijp is de koopsom vast en wordt eventuele overdrachtsbelasting gedragen door verkoper. Door de vrijstelling toe te passen hoef ik (dus verkoper) geen overdrachtsbelasting te betalen. Zonder toepassing van de vrijstelling zou de koopsom gelijk blijven maar zou de verkoper dit dus wel moeten betalen.

Dan is het dus toch zo dat de verkoper het volledige voordeel hier van heeft?
Anders gezegd, een koper ouder dan 35 jaar had exact dezelfde koopsom betaald maar dan had verkoper wel overdrachtsbelasting moeten betalen.

Of ik lees het wellicht verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
rboy11 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:11:
[...]

In de koopovereenkomst staat "de ter zake van de levering van het verkochte verschuldigde belasting, waaronder eventuele overdrachts- en/of omzetbelasting is voor rekening van de verkoper in de zin dat deze in de totale koopsom zijn opgenomen."

Zoals ik het begrijp is de koopsom vast en wordt eventuele overdrachtsbelasting gedragen door verkoper. Door de vrijstelling toe te passen hoef ik (dus verkoper) geen overdrachtsbelasting te betalen. Zonder toepassing van de vrijstelling zou de koopsom gelijk blijven maar zou de verkoper dit dus wel moeten betalen.

Dan is het dus toch zo dat de verkoper het volledige voordeel hier van heeft?
Anders gezegd, een koper ouder dan 35 jaar had exact dezelfde koopsom betaald maar dan had verkoper wel overdrachtsbelasting moeten betalen.

Of ik lees het wellicht verkeerd?
Als de koper ouder dan 35 jaar was geweest, dan had hij de overdrachtsbelasting teruggekregen van de verkoper en droeg de koper dit af aan de fiscus. De koper is belastingplichtig.
In dit geval heeft de verkoper het voordeel gehad dat jij een starter was en beroep wilde doen op de startersvrijstelling. Jij hebt immers de akte getekend.

Ik kan niet oordelen hoe de voorlichting van de notaris destijds is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vogels60 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:09:

Ik heb nadat ik mijn boerderij heb gekocht al het zichtbare hout bespoten en het hout wat zichtbaar besmet was 2 of 3 keer. inmiddels een jaar of 9 veder en nooit meer een houtworm of boktor gezien. als ik tijdens de verbouwing dingen sloop en daar komt hout achtervandaan wat niet de container in gaat behandel ik dat ook preventief. al het zichtbare hout behandelen met lak/beits werkt ook preventief. Ook werkt het om meer te stoken. Er zijn nu eenmaal beestjes die graag hout lusten. :) dus bij elk houten gebouw loop je risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:38
zunrob schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 23:35:
1% staat op mijn afrekening voor as vrijdag

[ Voor 6% gewijzigd door screamhouse op 26-10-2024 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rboy11
Wispe schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:19:
[...]

Als de koper ouder dan 35 jaar was geweest, dan had hij de overdrachtsbelasting teruggekregen van de verkoper en droeg de koper dit af aan de fiscus. De koper is belastingplichtig.
In dit geval heeft de verkoper het voordeel gehad dat jij een starter was en beroep wilde doen op de startersvrijstelling. Jij hebt immers de akte getekend.

Ik kan niet oordelen hoe de voorlichting van de notaris destijds is geweest.
Ik heb nog e.e.a. uitgezocht en was benieuwd naar jouw zienswijze. De verkoper heeft destijds het pand aangekocht met overdrachtsbelasting en binnen de termijn van 6 maanden doorverkocht.
Op de site van de belastingdienst staat:
"Als u eigenaar wordt van een onroerende zaak binnen 6 maanden nadat de verkoper daarvan eigenaar werd, betaalt u minder belasting. De verkoper daarentegen krijgt geen geld van ons terug. Het kan zijn dat de verkoper met u afspreekt dat u de door hem betaalde overdrachtsbelasting aan hem vergoedt."

In koopovereenkomst staat overeengekomen dat eventueel verschuldigde overdrachtsbelasting voor rekening van verkoper komt, maar dit is ten alle tijden nihil, ongeacht of de vrijstelling is toegepast of niet vanwege doorverkoop binnen 6 maanden.

In dit geval heeft geen enkele betrokkene voordeel genoten van deze vrijstelling. Verkoper niet aangezien deze nooit geld terugkrijgt van de fiscus, maar ook niet van mij als koper omdat dit in de overeenkomst staat.
Koper niet aangezien de koopsom ten alle tijde ongewijzigd zou zijn en de belastingdienst niet aangezien er geen heffing plaatsvindt.

Het enige wat hier gebeurd is dat ik mijn vrijstelling kennelijk heb "verspild".

Begrijp ik dit correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
rboy11 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:56:
[...]

Ik heb nog e.e.a. uitgezocht en was benieuwd naar jouw zienswijze. De verkoper heeft destijds het pand aangekocht met overdrachtsbelasting en binnen de termijn van 6 maanden doorverkocht.
Op de site van de belastingdienst staat:
"Als u eigenaar wordt van een onroerende zaak binnen 6 maanden nadat de verkoper daarvan eigenaar werd, betaalt u minder belasting. De verkoper daarentegen krijgt geen geld van ons terug. Het kan zijn dat de verkoper met u afspreekt dat u de door hem betaalde overdrachtsbelasting aan hem vergoedt."

In koopovereenkomst staat overeengekomen dat eventueel verschuldigde overdrachtsbelasting voor rekening van verkoper komt, maar dit is ten alle tijden nihil, ongeacht of de vrijstelling is toegepast of niet vanwege doorverkoop binnen 6 maanden.

In dit geval heeft geen enkele betrokkene voordeel genoten van deze vrijstelling. Verkoper niet aangezien deze nooit geld terugkrijgt van de fiscus, maar ook niet van mij als koper omdat dit in de overeenkomst staat.
Koper niet aangezien de koopsom ten alle tijde ongewijzigd zou zijn en de belastingdienst niet aangezien er geen heffing plaatsvindt.

Het enige wat hier gebeurd is dat ik mijn vrijstelling kennelijk heb "verspild".

Begrijp ik dit correct?
Je bedoelt art. 13 WBR. Die is hier uiteindelijk niet van toepassing omdat jij beroep hebt gedaan op de startersvrijstelling. Zie hier voor meer info.

Je kan ook de notaris van destijds contacten hoe de vork in de steel zit en waarom hij die tekst van de startersvrijstelling in de akte heeft opgenomen i.p.v. 2% Ik denk dat het wel onder zijn zorgplicht valt dat hij jou had moeten informeren dat je maximaal 1x beroep kan doen op de startersvrijstelling en je in dit geval geld had bespaard als je voor 2% had gekozen (vanuitgaande dat je het bedrag zou terugkrijgen van de verkoper omdat de afspraak is dat de overdrachtsbelasting voor zijn rekening is. Dan had jij dat bedrag afgedragen aan de fiscus, want de fiscus wil van jou geld zien, niet van de verkoper).

[ Voor 7% gewijzigd door Wispe op 28-10-2024 20:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rboy11
Wispe schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:08:
[...]

Je bedoelt art. 13 WBR. Die is hier uiteindelijk niet van toepassing omdat jij beroep hebt gedaan op de startersvrijstelling. Zie hier voor meer info.

Je kan ook de notaris van destijds contacten hoe de vork in de steel zit en waarom hij die tekst van de startersvrijstelling in de akte heeft opgenomen i.p.v. 2% Ik denk dat het wel onder zijn zorgplicht valt dat hij jou had moeten informeren dat je maximaal 1x beroep kan doen op de startersvrijstelling en je in dit geval geld had bespaard als je voor 2% had gekozen (vanuitgaande dat je het bedrag zou terugkrijgen van de verkoper omdat de afspraak is dat de overdrachtsbelasting voor zijn rekening is. Dan had jij dat bedrag afgedragen aan de fiscus, want de fiscus wil van jou geld zien, niet van de verkoper).
In dit geval zou de heffingsgrondslag o.g.v. art 13 wbr dan ook nog een lager worden begrijp ik.

Ik ga de notaris contacten morgen, ben benieuwd naar hun reactie.

In elk geval heel erg bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Nevermind, voegt weinig toe.

[ Voor 94% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 29-10-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:02:
Onlangs waren we bij de verkopers van ons nieuwe huis. Meerdere zaken waar zij niks meer mee konden in hun nieuwe huis mogen wij voor een (naar mijn mening forse) prijs overnemen. Wat is jullie mening hier in? Ik vind het zelf een beetje flauw. Het huis wat wij zelf verkopen is ook voor een mooi bedrag verkocht en wij laten zeer grote en nieuwe meubels gratis achter.

We zijn natuurlijk niet verplicht zaken over te nemen maar ik stond er wat van te kijken.
Dat is hun goed recht. Heb je dat niet meegenomen in de onderhandelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:06:
[...]

Dat is hun goed recht. Heb je dat niet meegenomen in de onderhandelingen?
Ja, toen ik het typte dacht ik ook; dat is aan ieder voor zich. Ik heb er een mening over maar dat doet er weinig toe in deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03:39
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:07:
[...]

Ja, toen ik het typte dacht ik ook; dat is aan ieder voor zich. Ik heb er een mening over maar dat doet er weinig toe in deze.
Je hebt het oorspronkelijke bericht nu weggehaald, maar ik denk dat het waardevol kan zijn voor andere (ver)kopers. Dit is zeker iets om rekening mee te houden bij onderhandelingen. Als er meerdere in de smaak vallende merkmeubelen blijven staan kan dat zeker een positieve invloed hebben op de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Nu online
Het ging niet zozeer om meubels hoor, meer om specifiek op maat gemaakte zaken. Rolgordijnen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:25

Sandyman538

SandstorM [148839]

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:11:
Het ging niet zozeer om meubels hoor, meer om specifiek op maat gemaakte zaken. Rolgordijnen bijvoorbeeld.
Daarom voegt je ervaring wel wat toe aan het topic. Wij hebben toen een bod uitgebracht op een huis inclusief items x en y uit de over te nemen zaken. Zodat we daar niet een tweede onderhandeling over hoefden te doen.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 10:37
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:11:
Je kunt vooraf op de lijst van zaken zien wat er mee gaat, achterblijft en ter overname is. Als je bij het indienen van het bod opneemt dat het inclusief de zaken ter overname is is die onderhandeling meteen klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mryc
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-09 16:29
Vandaag gaan mijn partner en ik een huis bezichtigen in een middelgrote stad in Nederland. Betreft een rijtjeshuis waar de afgelopen paar jaar veel aan gedaan is, zowel esthetisch als op het gebied van duurzaamheid, dus een erg gewilde woning. Vraagprijs is 600k (blijft gevoelsmatig wel erug veel voor een tussenwoning). Volgens de aankoopmakelaar ligt de waarde tussen de 560k en 610k dus de prijs lijkt al vrij hoog ingezet.

We hebben onlangs ons eigen huis laten taxeren waardoor we weten dat onze overwaarde 250k+ is. We hebben allebei goedbetaalde vaste banen waarmee we veel meer kunnen lenen dan we nu doen én het huis waard is (ons huidige huis is meer waard dan het potentiële nieuwe huis). Ook hebben we best wel wat spaargeld achter de hand Toch blijft het spannend dat we wellicht wel moeten bieden zonder voorbehoud van financiering om kans te maken op de woning. Voel me daar nog niet heel senang bij. Kan iemand me geruststellen ;-)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Mryc schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:02:
Toch blijft het spannend dat we wellicht wel moeten bieden zonder voorbehoud van financiering om kans te maken op de woning. Voel me daar nog niet heel senang bij. Kan iemand me geruststellen ;-)?
Niet direct geruststellen maar wat twijfel zaaien: goede banen, flinke overwaarde, nog lang niet aan de max qua betaalbaarheid, spaargeld op de bank. Waarom kiezen voor een rijtjeshuis?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mryc
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-09 16:29
coazter schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:10:
[...]

Niet direct geruststellen maar wat twijfel zaaien: goede banen, flinke overwaarde, nog lang niet aan de max qua betaalbaarheid, spaargeld op de bank. Waarom kiezen voor een rijtjeshuis?
Waarom niet ;) ? Het ligt in een stad waar we graag willen wonen, het is groot genoeg en heeft een tuin. De twee-onder-een-kappers die we hebben gezien in de wijken die ons aanspreken kosten meer dan we willen betalen of er moet nog zoveel aan gebeuren. Dit huis is af. Appartementen brengen weer zaken met zich mee als VvE-kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Vandaag gaan mijn partner en ik een huis bezichtigen in een middelgrote stad in Nederland. Betreft een rijtjeshuis waar de afgelopen paar jaar veel aan gedaan is, zowel esthetisch als op het gebied van duurzaamheid, dus een erg gewilde woning. Vraagprijs is 600k (blijft gevoelsmatig wel erug veel voor een tussenwoning). Volgens de aankoopmakelaar ligt de waarde tussen de 560k en 610k dus de prijs lijkt al vrij hoog ingezet.

We hebben onlangs ons eigen huis laten taxeren waardoor we weten dat onze overwaarde 250k+ is. We hebben allebei goedbetaalde vaste banen waarmee we veel meer kunnen lenen dan we nu doen én het huis waard is (ons huidige huis is meer waard dan het potentiële nieuwe huis). Ook hebben we best wel wat spaargeld achter de hand Toch blijft het spannend dat we wellicht wel moeten bieden zonder voorbehoud van financiering om kans te maken op de woning. Voel me daar nog niet heel senang bij. Kan iemand me geruststellen ;-)?
Praat met een financieel adviseur, vraag wat de risico”s zijn voor jouw specifieke geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Eens met wat HEY_DUDE zegt. Ik heb ook eerst bod gedaan en toen gekeken wat kon, maar ik vond het nog tegenvallen wat ik mocht lenen met een in mijn ogen goed salaris. Ook moest ik door de overwaarde best nog wel wat eigen geld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Laatst online: 12:42
screamhouse schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:21:
Eens met wat HEY_DUDE zegt. Ik heb ook eerst bod gedaan en toen gekeken wat kon, maar ik vond het nog tegenvallen wat ik mocht lenen met een in mijn ogen goed salaris. Ook moest ik door de overwaarde best nog wel wat eigen geld hebben.
Ik snap dit niet helemaal. Een eerste gesprek met een hypotheek adviseur is vaak gratis en kan tegenwoordig zelfs over teams. We hebben het over een van de grootste aankopen in je leven en je gaat bieden op iets zonder enige research? Zelfs geen check op een van de vergelijkingssites?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Ik had best veel spaargeld, dus worstcase had ik dat ingebracht. Maar ik ben het met je eens, ik zou het in de toekomst anders doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:58

marapuru

db.

Staat je niet blind op de prijs. Maar kijk naar de verhouding van inkomsten en uitgaven. Als de woning op meerdere fronten voldoet aan je woon wens, go for it.

Laat je niet gek maken door anderen die vrijstaand wonen, zwembaden hebben, de duurste auto’s of wat dan ook.

Focus op jezelf, je eigen behoeften en situatie. Dat is m.i. je enige spiegel.
Pagina: 1 ... 340 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7