Ik deelde lange tijd je mening, maar omdat we er zelf niet doorheen kwamen (omgeving Utrecht) zijn we uiteindelijk toch overstag gegaan. Buiten dat onze aankoopmakelaar al tijdens de bezichtiging al heel veel kon vertellen over de staat van het huis, kon hij ook de waarde van het huis en de populariteit veel beter inschatten. Uiteindelijk adviseerde hij ons de vraagprijs voor de woning te bieden, terwijl wij het idee hadden dat we in ieder geval enkele tienduizenden euro's hoger hadden moeten zitten (en daarmee het huis te duur vonden en waarschijnlijk nooit zelf een bod hadden gedaan). Daarmee hebben we zijn kosten er nu ook makkelijk uit.antidote schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 01:18:
[...]
Een aankoopmakelaar vind ik in de meeste gevallen overbodig.
Onze makelaar wist ook heel goed hoe andere makelaars werken en waar ze gevoelig voor zijn. Van één verkoopmakelaar gaf hij aan dat het goed werkt om snel een goed bod neer te leggen, terwijl je bij een ander beter kan polsen met een openingsbod en later evt. alsnog verhogen zodra er meer biedingen zijn.
Ook in de afwikkeling van de koopovereenkomst heeft onze makelaar zijn meerwaarde bewezen, want er stonden minstens 3 fouten in waaronder een compleet verkeerd nummer uit het kadaster (terwijl het adres wel juist stond benoemd). Daarbij merkten we dat het toch heel fijn is dat je iemand hebt aan wie je vragen kunt stellen over de afwikkeling of die contact kan leggen met de verkopende partij.
Het ligt natuurlijk helemaal aan de markt (omgeving binnen Nederland) waar je een huis zoekt, maar ik zou het voor de randstad zeker aanbevelen om een aankoopmakelaar te nemen.