Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 341 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ela937
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 08:29
Mryc schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:23:
[...]

Waarom niet ;) ? Het ligt in een stad waar we graag willen wonen, het is groot genoeg en heeft een tuin. De twee-onder-een-kappers die we hebben gezien in de wijken die ons aanspreken kosten meer dan we willen betalen of er moet nog zoveel aan gebeuren. Dit huis is af. Appartementen brengen weer zaken met zich mee als VvE-kosten.
Wij zaten in vrijwel dezelfde situatie. Hadden op papier ook een groter huis kunnen kopen, maar ook voor een "instapklaar" rijtjeshuis gekozen flink onder ons max. budget.

In overleg met de hypotheekadviseur hadden we zoveel zekerheden qua financiën (overwaarde
, wat eigen geld, twee vaste contracten) dat we flink hebben overboden zonder voorbehoud. In deze markt toch echt een belangrijke pre. Overleg met je adviseur dus.

Of het verstandig is geweest om zo onder ons budget te zitten, zal de toekomst uitwijzen. Maar wij zijn ook blij met wat meer ruimte en een tuin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:39

Crazy D

I think we should take a look.

Ela937 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:23:
Of het verstandig is geweest om zo onder ons budget te zitten, zal de toekomst uitwijzen. Maar wij zijn ook blij met wat meer ruimte en een tuin.
Uh, waarom zou het niet verstandig zijn om onder je budget te zitten? Dat is juist superverstandig. Tenzij de omgeving vind dat jij een groter huis hoort te hebben en jij daar gevoelig voor bent :+ Volgens mij is dat het allerbeste advies dat je kunt geven: blijf zover mogelijk onder je maximale budget...

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ela937
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 08:29
Crazy D schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:13:
[...]

Uh, waarom zou het niet verstandig zijn om onder je budget te zitten? Dat is juist superverstandig. Tenzij de omgeving vind dat jij een groter huis hoort te hebben en jij daar gevoelig voor bent :+ Volgens mij is dat het allerbeste advies dat je kunt geven: blijf zover mogelijk onder je maximale budget...
Snap wat je bedoelt. Maar tegelijkertijd wordt de schaarste niet opgelost en is twee keer een huis aankopen erg duur. Dus willen we ooit een huis met eigen parkeerplek was het wellicht beter iets meer aan de max te zitten wetende dat de hypotheek natuurlijk relatief steeds minder wordt als je salaris stijgt of door inflatie.

Maar dit voelt comfortabeler voor nu. Dus geen spijt, maar of het financieel het slimste is.. tsja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mryc schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:23:
[...]

Waarom niet ;) ? Het ligt in een stad waar we graag willen wonen, het is groot genoeg en heeft een tuin. De twee-onder-een-kappers die we hebben gezien in de wijken die ons aanspreken kosten meer dan we willen betalen of er moet nog zoveel aan gebeuren. Dit huis is af. Appartementen brengen weer zaken met zich mee als VvE-kosten.
Ik proef toch wel enige twijfel.. :).
Voor de beeldvorming: welke lasten heb je met een 'rijwoning' en welke met een '2 kapper' zoals je zelf aangeeft?

Ik vind zelf 1500-1700 per maand ongeveer de max (daarvoor hebben wij nu een gasloze vrijstaande woning voor de vraagprijs kunnen kopen met 1% rente en overwaarde uit 2 vorige woningen).
Ik had er zelf niet meer over voor gehad, kunnen nu beide parttime werken :).

[ Voor 33% gewijzigd door Sport_Life op 29-10-2024 22:11 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:16

marapuru

db.

Sport_Life schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:10:
[...]

Voor de beeldvorming: welke lasten heb je met een 'rijwoning' en welke met een '2 kapper' zoals je zelf aangeeft?

Ik vind zelf 1500-1700 per maand ongeveer de max (daarvoor hebben wij nu een gasloze vrijstaande woning voor de vraagprijs kunnen kopen met 1% rente en overwaarde uit 2 vorige woningen).
Gefeliciteerd, je was er op tijd bij met 1% rente. En je bent een tweeverdienend huishouden. En je hebt overwaarde uit twee vorige woningen. Helaas stapt iedereen op een ander moment in de markt. Is elke samenstelling anders. Fluctuerende rentetarieven, wisselende inkomsten...

Woongenot komt in vele vormen. Lage maandlasten, een prettige wijk, voorzieningen om de hoek, vrienden of familie in de buurt, aanzien van anderen... Elke situatie is anders.

Daar zie ik bij velen twijfel door ontstaan...

"Doe ik wel goed aan X bij situatie Y"

Hou het dicht bij jezelf. Als je zelf tevreden bent is dat al goed genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sport_Life schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:10:
[...]

Gefeliciteerd, maar besef dat veel van wat je noemt geen keuze is, maar een geluk met timing.

Start je nu, en hou je een 1700€ als maandbedrag aan, dan is een dergelijk wensenlijstje (vrijstaand, gasloos, etc) niet mogelijk in grootste deel van NL.

Ik vind een keuze voor een woning die ruim binnen je budget past en ook nog naar eigen tevredenheid is, echt getuigen van verstandig budget management en voor je zelf kiezen. Je niet laten verleiden door het groot groter grootst syndroom waar velen van ons het Max van Max proberen te lenen voor iets wat eigenlijk net buiten budget ligt is best lastig.

[ Voor 18% gewijzigd door Get!em op 29-10-2024 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

marapuru schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:42:
[...]

Gefeliciteerd, je was er op tijd bij met 1% rente. En je bent een tweeverdienend huishouden. En je hebt overwaarde uit twee vorige woningen. Helaas stapt iedereen op een ander moment in de markt. Is elke samenstelling anders. Fluctuerende rentetarieven, wisselende inkomsten...

Woongenot komt in vele vormen. Lage maandlasten, een prettige wijk, voorzieningen om de hoek, vrienden of familie in de buurt, aanzien van anderen... Elke situatie is anders.

Daar zie ik bij velen twijfel door ontstaan...

"Doe ik wel goed aan X bij situatie Y"

Hou het dicht bij jezelf. Als je zelf tevreden bent is dat al goed genoeg.
Dankjewel ;)

Mijn punt is, kijk naar de verhouding van inkomsten en uitgaven, en daarna pas het type woning dat daarbij past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Get!em schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:14:
[...]

Gefeliciteerd, maar besef dat veel van wat je noemt geen keuze is, maar een geluk met timing.

Start je nu, en hou je een 1700€ als maandbedrag aan, dan is een dergelijk wensenlijstje (vrijstaand, gasloos, etc) niet mogelijk in grootste deel van NL.
Degene waar ik naar refereer is geen starter en hij spreekt enige twijfel uit wat te doen. Tenminste, dat lees ik een beetje uit zijn post (kan ernaast zitten).
Een uitgangspunt zou kunnen zijn, kijk naar welke lasten je acceptabel vindt en baseer daar je woning op.

Een te dure woning is niet prettig, maar als je na 3-4 jaar toch die garage met oprit mist welke binnen budget lag dan is dat misschien ook niet heel fijn.

Dat zeg ik met de ervaring van onze vorige woning die het 'net niet' was voor ons. (3 jaar gewoond). Gelukkig ;) net op tijd een andere woning gekocht voordat de rente ging stijgen :). De lasten zijn iets hoger, maar het woongenot is factor 10 ongeveer (geen irritaties meer).

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 29-10-2024 22:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sport_Life schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:22:
[...]

Degene waar ik naar refereer is geen starter en hij spreekt enige twijfel uit wat te doen. Tenminste, dat lees ik een beetje uit zijn post (kan ernaast zitten).
Een uitgangspunt zou kunnen zijn, kijk naar welke lasten je acceptabel vindt en baseer daar je woning op.

Een te dure woning is niet prettig, maar als je na 3-4 jaar toch die garage met oprit mist welke binnen budget lag dan is dat misschien ook niet heel fijn.

Dat zeg ik met de ervaring van onze vorige woning die het 'net niet' was voor ons ;). (3 jaar gewoond).
Check, ook dat is inderdaad goede planning.

Soms is het lastig interpreteren welke richting van je post je op wilde. Ik denk dat het noemen van je eigen situatie ons op het verkeerde been zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:45
Ik heb morgen de eindinspectie van ons nieuwe huis uit 2018. Wat is behalve de meterstanden normaal om te controleren? Heb geen aankoopmakelaar.

- doet de CV/Vloerverwarming het?
- zijn de afgesproken spullen achtergelaten?
- doet de quooker het?

Iemand nog een tip?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:59
Alles wat kan bewegen, bewegen (deuren/ramen/sloten/kastdeuren/lades).
Wc's doorspoelen, kranen doorspoelen (om te checken voor verstoppingen).
CV een slinger geven naar 30 graden, heet water tappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

screamhouse schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:14:
Ik heb morgen de eindinspectie van ons nieuwe huis uit 2018. Wat is behalve de meterstanden normaal om te controleren? Heb geen aankoopmakelaar.

- doet de quooker het?

Iemand nog een tip?
Volgens mij is een eindinspectie alleen maar mogelijk over zaken die je bij de bezichtiging ook gecontroleerd hebt. Ja kan volgens mij nu niet meer aankomen met een mankement wat je had kunnen controleren bij de bezichtiging.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:45
Toen heb ik niet aan de verwarming gezeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:09
Sport_Life schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:15:
[...]
Mijn punt is, kijk naar de verhouding van inkomsten en uitgaven, en daarna pas het type woning dat daarbij past.
Kijk naar het type woning dat je nodig hebt, en waar je in wil wonen, en dat ook nog past bij je budget. Ik kan ook groter wonen en een grotere auto kopen, maar die behoefte heb ik niet.

Zelf ben ik ook van een woonboerderij naar een rijtjeswoning gegaan. Bijna 300 m2 woonoppervlak naar 140, wat meer dan genoeg is met z'n tweetjes nu er geen kinderen meer thuis wonen. Zelfs die 140 m2 is al meer dan we echt nodig hebben, maar wel leuk omdat ik dan wat meer troep kan verzamelen op zolder.

Veel kleinere tuin, toegegeven - de ruimte mis ik wel eens, maar het onderhoud dan weer totaal niet - en zo graag zitten wij dan ook weer niet in de tuin. En nu loop ik binnen 5 minuten in het bos en 5 minuten de andere kant op zit al de eerste (kleine) supermarkt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:00
Sircuri schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:54:
[...]

Volgens mij is een eindinspectie alleen maar mogelijk over zaken die je bij de bezichtiging ook gecontroleerd hebt. Ja kan volgens mij nu niet meer aankomen met een mankement wat je had kunnen controleren bij de bezichtiging.
Tuurlijk wel. Er kan bijv iets kapot gegaan zijn tussen moment van bezichtiging en oplevering? En daarnaast moet het huis gewoon in orde zijn, tenzij er dingen vooraf gemeld zijn door verkoper waarbij is aangegeven dat dat niet hersteld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006

- doet de quooker het?

Iemand nog een tip?
Gebruikelijk is om even zelf te googlen op een checklist…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeardyHamster
  • Registratie: April 2011
We hebben deze week een huis bekeken waarover we heel erg positief verast waren.
We hebben al een bod gedaan voordat er een biedingstermijn was, alleen is er nu bekend geworden dat de verkoper besloten heeft om toch een biedingstermijn te doen. Dit vanwege meerdere boden en nog een openstaande bezichtigingsronde.
Wij hebben nu de kans om ons bod te verbeteren. Dit is in principe ook mogelijk omdat we gisteren wat positief nieuws hebben gehad van mijn schoonouders (denk aan schenking).

Nu zijn wij er even over aan het nadenken om mogelijk het bod te verbeteren. Nu zit ik zelf alleen met de vraag die jullie misschien kunnen beantwoorden. Dit huis staat namelijk voor bijna 10k onder de Woz waarde te koop. Ik ben nu daarom even benieuwd hoe groot de kans is dat de taxatiewaarde hierdoor hoger gaat uitvallen en max hypotheek dus hoger wordt. Is jullie ervaring dat taxatiewaarde eerder richting de WOZ waarde gaat of richting de vraagprijs? Mogelijk is er hierdoor nog weer extra speling voor overbieden.

Heeft een van jullie hier recente ervaringen mee, hoe die verhouding zich houdt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:13
BeardyHamster schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:42:
We hebben deze week een huis bekeken waarover we heel erg positief verast waren.
We hebben al een bod gedaan voordat er een biedingstermijn was, alleen is er nu bekend geworden dat de verkoper besloten heeft om toch een biedingstermijn te doen. Dit vanwege meerdere boden en nog een openstaande bezichtigingsronde.
Wij hebben nu de kans om ons bod te verbeteren. Dit is in principe ook mogelijk omdat we gisteren wat positief nieuws hebben gehad van mijn schoonouders (denk aan schenking).

Nu zijn wij er even over aan het nadenken om mogelijk het bod te verbeteren. Nu zit ik zelf alleen met de vraag die jullie misschien kunnen beantwoorden. Dit huis staat namelijk voor bijna 10k onder de Woz waarde te koop. Ik ben nu daarom even benieuwd hoe groot de kans is dat de taxatiewaarde hierdoor hoger gaat uitvallen en max hypotheek dus hoger wordt. Is jullie ervaring dat taxatiewaarde eerder richting de WOZ waarde gaat of richting de vraagprijs? Mogelijk is er hierdoor nog weer extra speling voor overbieden.

Heeft een van jullie hier recente ervaringen mee, hoe die verhouding zich houdt?
Dit klinkt alsof het huis met opzet laag is geprijsd. Immers, de wozwaarde is de geschatte waarde van januari 2023 en de meeste huizen zijn daarna meer waard geworden. Als de VP er nu 10K onder zit, is dat dus laag. Als je dit beeld herkent voor het huis, dan lijkt me de kans dat taxatie richting woz gaat behoorlijk groot.
Vraag is natuurlijk ook (voor jouzelf): wat heb je geboden en waarom is dat bod afgewezen. Enig idee hoeveel hoger je zou moeten gaan zitten om kans te maken? Of is je bod misschien al heel goed, maar willen ze kijken of er meer uit te halen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeardyHamster
Toke_gt schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:24:
[...]

Dit klinkt alsof het huis met opzet laag is geprijsd. Immers, de wozwaarde is de geschatte waarde van januari 2023 en de meeste huizen zijn daarna meer waard geworden. Als de VP er nu 10K onder zit, is dat dus laag. Als je dit beeld herkent voor het huis, dan lijkt me de kans dat taxatie richting woz gaat behoorlijk groot.
Vraag is natuurlijk ook (voor jouzelf): wat heb je geboden en waarom is dat bod afgewezen. Enig idee hoeveel hoger je zou moeten gaan zitten om kans te maken? Of is je bod misschien al heel goed, maar willen ze kijken of er meer uit te halen valt.
Het is niet zo zeer dat ons bod niet geaccepteerd is, het is meer dat de verkopers de andere bezichtigingsronde ook een kans willen geven omdat deze afspraak al stond.
De makelaar gaf aan dat het een nette bod was, en we konden nadenken of we mogelijk nog een aanpassing gingen doen. Ik acht de kans groot dat dit het standaardpraatje is van de makelaar om nog een iets hoger bod los te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyPinguin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:53
Ik ben nu daarom even benieuwd hoe groot de kans is dat de taxatiewaarde hierdoor hoger gaat uitvallen en max hypotheek dus hoger wordt. Is jullie ervaring dat taxatiewaarde eerder richting de WOZ waarde gaat of richting de vraagprijs? Mogelijk is er hierdoor nog weer extra speling voor overbieden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Uiteindelijk moet je kijken naar wat je maximaal wilt uitgeven aan hypotheek en eigen geld (en een buffer behouden), en zorg dat je daar onder blijft. Houd ook rekening dat mogelijk de taxatie niet uitkomt op het bedrag waar je de hypotheek voor wilde en dus meer eigen geld in moet leggen.
Daar tegenover staat wat je zelf een reëel bedrag vindt voor dit huis. De verkopend makelaar probeert (als het goed is) het hoogste eruit te halen, maar dat betekent niet dat jij per se hoger hoeft te gaan zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30
Nu zit ik zelf alleen met de vraag die jullie misschien kunnen beantwoorden. Dit huis staat namelijk voor bijna 10k onder de Woz waarde te koop. Ik ben nu daarom even benieuwd hoe groot de kans is dat de taxatiewaarde hierdoor hoger gaat uitvallen en max hypotheek dus hoger wordt. Is jullie ervaring dat taxatiewaarde eerder richting de WOZ waarde gaat of richting de vraagprijs? Mogelijk is er hierdoor nog weer extra speling voor overbieden.
De WOZ-waarde is de theoretische waarde op 1-1-2023, en vaak nog aan de lage kant om te veel bezwaren te voorkomen. Sindsdien zijn bijna overal de prijzen gestegen, dus de vraagprijs is laag.

Stel de vraagprijs is 390k, WOZ is 400k en het winnende bod is 450k. Dan gaat de taxatie waarschijnlijk ook richting de 450k, wordt in ieder geval meer dan de WOZ-waarde.

Je kan de ontwikkelingen van de prijzen in jouw regio zien op https://www.nvm.nl/wonen/marktinformatie/
Ook kan je een gratis rapport bij Walter Living of https://mijnwaardecheck.nl/makelaarsland opvragen, dan krijg je ook een idee of jouw bod een beetje in de buurt zit van de geschatte waarde of veel daarboven.

[ Voor 9% gewijzigd door Eärendil op 31-10-2024 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeardyHamster
Bedankt voor de info _/-\o_ , we hebben even bij beide websites gekeken en heeft ons wat stof tot nadenken gegeven voor dit huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:16

marapuru

db.

Kort vraagje, in mijn hypotheekofferte (Lloyds) staat deze passage:
Met uw handtekening verklaart u dat u:

- ...
- de woning of een deel van de woning niet gaat verhuren of bedrijfsmatig gebruiken.
- ...
Nu hebben zowel ikzelf als mijn partner een KVK eenmanszaak op ons woonadres. Kan dit problemen geven? Of staat deze passage in nagenoeg alle hypotheek offertes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
marapuru schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:18:

[...]

Nu hebben zowel ikzelf als mijn partner een KVK eenmanszaak op ons woonadres. Kan dit problemen geven? Of staat deze passage in nagenoeg alle hypotheek offertes?
Het gaat erom dat je de woning niet gaat gebruiken als coffeeshop of yogaschool. Maar gewoon voor eigen bewoning gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

marapuru schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:18:

[...]

Volgens mij is het een redelijk gangbare passage. Bovendien is ingeschreven staan bij de KVK op je woonadres iets anders dan de woning 'bedrijfmatig gebruiken'. Ik ken legio mensen die als ZZP'er of freelancer werken vanuit hun woning, dat is natuurlijk iets anders dan een winkelruimte of showroom in je huis bouwen.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guysp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-09 07:29
Gisteren een bezichtiging gehad bij een huis wat liefde nodig heeft. Geen bouwval, maar de vorige bewoners hebben duidelijk geen onderhoud gepleegd de afgelopen 5 jaar zoiets, en dat valt te zien. Badkamer is verouderd en keuken is geleefd (maar wel functioneel). Staat momenteel voor 295.000 te koop.

Gezien dit het eerste huis is wat ik heb bezichtigd zit ik nogal te dubben over waar ik wil zitten qua bod (is op inschrijving). Ik heb met de adviseur al gesprek gehad en die gaat zijn taxateur eens laten kijken (vanavond of morgen verwacht ik antwoord).

Nu zijn er een paar zaken waardoor ik denk dat dit niet enorm overboden gaat worden:
- Er zit 'tijdsdruk' achter. Netter verwoord, de huidige eigenaar vertrek terug naar Amerika per 7 december.
- Huidige eigenaar vertrek terug, dus met verborgen gebreken kun je nergens heen.
- Onderhoud is zichtbaar achterstallig (keuken, badkamer, maar ook horren voor de ramen met gaten erin e.d.)

Mijn gevoel zegt dat vraagprijs fair is, maar die vlieger gaat natuurlijk niet op in deze markt. Dus zou ik richting de 300.000 willen gaan. Misschien voor de lol 301.337 bieden en kijken wat er gebeurd. Wat denken jullie, totaal kansloos of zou er gezien de situatie een kans zijn?

Ik kan (volgens de adviseur) de hypotheek per 1 december rond hebben, wat voor de verkoper interessant kan zijn. Ook kan ik zonder voorbehoud van financiering bieden gezien stabiele baan en (best) ruim onder mijn max.

// TODO: Schrijf een signature

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Informaticus89
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:15
guysp schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:16:
Gisteren een bezichtiging gehad bij een huis wat liefde nodig heeft. Geen bouwval, maar de vorige bewoners hebben duidelijk geen onderhoud gepleegd de afgelopen 5 jaar zoiets, en dat valt te zien. Badkamer is verouderd en keuken is geleefd (maar wel functioneel). Staat momenteel voor 295.000 te koop.

Gezien dit het eerste huis is wat ik heb bezichtigd zit ik nogal te dubben over waar ik wil zitten qua bod (is op inschrijving). Ik heb met de adviseur al gesprek gehad en die gaat zijn taxateur eens laten kijken (vanavond of morgen verwacht ik antwoord).

Nu zijn er een paar zaken waardoor ik denk dat dit niet enorm overboden gaat worden:
- Er zit 'tijdsdruk' achter. Netter verwoord, de huidige eigenaar vertrek terug naar Amerika per 7 december.
- Huidige eigenaar vertrek terug, dus met verborgen gebreken kun je nergens heen.
- Onderhoud is zichtbaar achterstallig (keuken, badkamer, maar ook horren voor de ramen met gaten erin e.d.)

Mijn gevoel zegt dat vraagprijs fair is, maar die vlieger gaat natuurlijk niet op in deze markt. Dus zou ik richting de 300.000 willen gaan. Misschien voor de lol 301.337 bieden en kijken wat er gebeurd. Wat denken jullie, totaal kansloos of zou er gezien de situatie een kans zijn?

Ik kan (volgens de adviseur) de hypotheek per 1 december rond hebben, wat voor de verkoper interessant kan zijn. Ook kan ik zonder voorbehoud van financiering bieden gezien stabiele baan en (best) ruim onder mijn max.
Voor ons is dit veel te weinig informatie om te oordelen of de vraagprijs redelijk is. We weten niet waar in het land het huis staat, wat voor huis het is (rijtjeshuis), hoe groot het is en we kunnen op basis van jouw verhaal moeilijk inschatten wat de staat echt is. Er zijn namelijk genoeg huizen te vinden die ook kunnen voldoen aan je beschrijving en die ook flink worden overboden. Zeker in de randstad (maar gezien je vraagprijs denk ik dat je daar ver weg van zit).

Ik adviseer je onderzoek te doen naar prijzen van recent verkochte huizen in de buurt (bijv. Woningwaarde rapport van Walter living met gratis account, of de al vaker langs gekomen link van makelaarsland) en die woningen terug te zoeken op funda om grof te beoordelen hoe vergelijkbaar ze zijn aan de woning die je op het oog hebt. Dan heb je al een beter beeld van wat redelijk is

De vraag is uiteindelijk: hoe graag wil je het hebben en wat ben je er bereid voor te betalen? Het is ook wat jij het huis waard vindt! Als je het huis echt graag wil en je denkt dat je meer kans maakt met een beter bod en je bent bereid dat ook te betalen voor dit huis, dan zou ik je adviseren dat te proberen. Er kunnen dan 3 situaties zijn:
- je krijgt het niet omdat je alsnog te laag zit: jammer en door. Je hebt er voor jou alles aan gedaan wat je kon.
- je krijgt het en hebt een goede prijs betaald: gefeliciteerd, je hebt een huis gekocht en ook nog een goede deal.
- je krijgt het en hebt teveel betaald: gefeliciteerd, je hebt een huis gekocht. De prijzen blijven waarschijnlijk komende jaren nog wel verder stijgen, maar jij hebt een huis met vaste maandlasten die gelijk blijven en je zit in de markt. Misschien een beetje zuur, maar op de lange termijn is nu kopen waarschijnlijk voordeliger dan over een (half) jaar, dus probeer het ook gewoon als iets goeds te zien.

Tot slot nog een belangrijke opmerking: dit is het eerste huis dat je bezichtigd. De kans is groot dat je daarom nog niet heel goed weet wat je echt wilt. Vraag jezelf dus goed af of dit echt het huis is wat je zoekt. Als je het interessant vindt zeker mee bieden, maar wees ook bereid om het huis mis te lopen als je gewoon een voor jou gevoel prima bod hebt neergelegd.

[ Voor 5% gewijzigd door Informaticus89 op 01-11-2024 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guysp
Informaticus89 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:02:
[...]

Voor ons is dit veel te weinig informatie om te oordelen of de vraagprijs redelijk is. We weten niet waar in het land het huis staat, wat voor huis het is (rijtjeshuis), hoe groot het is en we kunnen op basis van jouw verhaal moeilijk inschatten wat de staat echt is. Er zijn namelijk genoeg huizen te vinden die ook kunnen voldoen aan je beschrijving en die ook flink worden overboden. Zeker in de randstad (maar gezien je vraagprijs denk ik dat je daar ver weg van zit).

Ik adviseer je onderzoek te doen naar prijzen van recent verkochte huizen in de buurt (bijv. Woningwaarde rapport van Walter living met gratis account, of de al vaker langs gekomen link van makelaarsland) en die woningen terug te zoeken op funda om grof te beoordelen hoe vergelijkbaar ze zijn aan de woning die je op het oog hebt. Dan heb je al een beter beeld van wat redelijk is

De vraag is uiteindelijk: hoe graag wil je het hebben en wat ben je er bereid voor te betalen? Het is ook wat jij het huis waard vindt! Als je het huis echt graag wil en je denkt dat je meer kans maakt met een beter bod en je bent bereid dat ook te betalen voor dit huis, dan zou ik je adviseren dat te proberen. Er kunnen dan 3 situaties zijn:
- je krijgt het niet omdat je alsnog te laag zit: jammer en door. Je hebt er voor jou alles aan gedaan wat je kon.
- je krijgt het en hebt een goede prijs betaald: gefeliciteerd, je hebt een huis gekocht en ook nog een goede deal.
- je krijgt het en hebt teveel betaald: gefeliciteerd, je hebt een huis gekocht. De prijzen blijven waarschijnlijk komende jaren nog wel verder stijgen, maar jij hebt een huis met vaste maandlasten die gelijk blijven en je zit in de markt. Misschien een beetje zuur, maar op de lange termijn is nu kopen waarschijnlijk voordeliger dan over een (half) jaar, dus probeer het ook gewoon als iets goeds te zien.

Tot slot nog een belangrijke opmerking: dit is het eerste huis dat je bezichtigd. De kans is groot dat je daarom nog niet heel goed weet wat je echt wilt. Vraag jezelf dus goed af of dit echt het huis is wat je zoekt. Als je het interessant vindt zeker mee bieden, maar wees ook bereid om het huis mis te lopen als je gewoon een voor jou gevoel prima bod hebt neergelegd.
Heel erg bedankt voor je uitvoerige antwoord! Veel goede tips en wat je zegt klopt natuurlijk. Uiteindelijk moet ik een bod doen waar ik me goed bij voel. Ik ben ook van plan om meer te gaan bezichtigen, ook andere typen huizen (appartementen enzo) om er beter gevoel voor te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
guysp schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:18:
[...]

Heel erg bedankt voor je uitvoerige antwoord! Veel goede tips en wat je zegt klopt natuurlijk. Uiteindelijk moet ik een bod doen waar ik me goed bij voel. Ik ben ook van plan om meer te gaan bezichtigen, ook andere typen huizen (appartementen enzo) om er beter gevoel voor te krijgen.
Tip van makelaar bij mijn eerste zoektocht: ga zoveel mogelijk bekijken, ook als je al weet dat je niet in die wijk wilt wonen of de tuin veel te klein vindt. Open dagen kun je daar goed voor gebruiken. De gedachte erbij was dat je dan goed ontdekt wat je wel/niet belangrijk, mooi, functioneel etc vindt. Ik kan het je aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guysp
Toke_gt schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:10:
[...]

Tip van makelaar bij mijn eerste zoektocht: ga zoveel mogelijk bekijken, ook als je al weet dat je niet in die wijk wilt wonen of de tuin veel te klein vindt. Open dagen kun je daar goed voor gebruiken. De gedachte erbij was dat je dan goed ontdekt wat je wel/niet belangrijk, mooi, functioneel etc vindt. Ik kan het je aanraden.
Ook een waardevolle tip, dankjewel! Ik begin nu net met zoeken dus dit soort tips zijn erg welkom. Komende week weer een bezichtiging bij een totaal andere woning, een kleiner appartementje dan waar ik nu (gehuurd) woon. Benieuwd hoe dat gaat aanvoelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
guysp schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:19:
[...]
Komende week weer een bezichtiging bij een totaal andere woning, een kleiner appartementje dan waar ik nu (gehuurd) woon. Benieuwd hoe dat gaat aanvoelen.
Staar je niet blind op vierkante meters. Soms is een kleiner appartement efficiënter ingedeeld, soms zitten de extra m2 in de hal.
Succes met zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-09 17:17
guysp schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:16:

Het probleem is, hoe kunnen wij weten of het bod goed is. Kijk, ik zal je vertellen. Ik heb een twee onder 1 kap(1970) met 150m2 leefruimte. 4 slaapkamers met vaste trap naar zolder waar je ook nog een slaapkamer kan maken. Net 1 jaar oud 50K uitgegeven aan triple glas kunststof kozijnen. Met grote openslaande deuren naar de tuin. En met aanbouw bijkeuken. Alle houtwerk overal kunststof laten maken. Vloer/muur en dak isolatie laten doen. 5K aan net nieuwe zonnepanelen erop. Badkamer is ook helemaal gedaan net 1 jaar geleden met dure hansgrohe inbouw spul en weet ik het.

300m2 aan grond, met dubbele oprit.(2 auto's naast elkaar)

Verkocht voor 300K dit jaar.

Maar dat ligt gewoon ook aan de locatie he. Is dat van jou hartje Amsterdam/Utrecht tsja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Iemand ervaring met het direct meefinancieren van een verbouwing bij aankoop bestaande woning?
Wat rekenen ze als verbouwingskosten? Een inschatting op basis van werkzaamheden of werkelijke offertes?
Mag je daarin kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hertog_Martin schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:59:
Iemand ervaring met het direct meefinancieren van een verbouwing bij aankoop bestaande woning?
Wat rekenen ze als verbouwingskosten? Een inschatting op basis van werkzaamheden of werkelijke offertes?
Mag je daarin kiezen?
Members only:

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 01-11-2024 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024

- doet de quooker het?

Iemand nog een tip?
2018 zit wss in de n mechanisme ventilatie in. Zet die eens op standje vol en luisteren. Die lagers verslijten na zoveel jaren en dan vervangt de onderhoudsmonteur liever de box a 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
YKla schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:47:
[...]

2018 zit wss in de n mechanisme ventilatie in. Zet die eens op standje vol en luisteren. Die lagers verslijten na zoveel jaren en dan vervangt de onderhoudsmonteur liever de box a 500 euro.
Dat heeft weinig met de eindinspectie te maken, of ga je die kosten verhalen op verkoper :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Laatst online: 14:39
Hoe kritisch kan/mag je zijn op een energielabel rapport? Huis uit 1976 waarvan blijkbaar geen papieren aanwezig zijn over de (na?)isolatie. Alleen de vloer is zichtbaar geïsoleerd. Ook glas lijkt alleen maar dubbel te zijn. Het heeft nu een label B gekregen op basis van de nieuwe regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Je mag zo kritisch zijn als je wilt voor jou tien anderen. Wat dat betreft is het tegenwoordig heel relaxt huizen verkopen zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Laatst online: 14:39
emeralda schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:56:
Je mag zo kritisch zijn als je wilt voor jou tien anderen. Wat dat betreft is het tegenwoordig heel relaxt huizen verkopen zichzelf.
Dat ligt iets genuanceerder in de betreffende prijsklasse. Maar het gaat mij om hoe kritisch je op zo'n rapport mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Wolly schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 07:40:
[...]

Dat heeft weinig met de eindinspectie te maken, of ga je die kosten verhalen op verkoper :+
Als die lagers al versleten zijn tijdens inspectie wel ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
YKla schreef op zondag 3 november 2024 @ 07:24:
[...]

Als die lagers al versleten zijn tijdens inspectie wel ja.
Dus je bedoelt dat de lagers tussen het moment van bezichtiging en inspectie zijn versleten? Ga je dan ook bij de bezichtiging de ventilatie op max zetten en hoe vergelijk je dan dit geluid met het geluid bij de inspectie?

Slijtage van lagers is immers een heel geleidijk proces.

Ik zou een koper in ieder geval de deur wijzen als hij met zo’n punt bij mij komt, vind het nogal zielig overkomen omdat het logisch is dat zaken slijten en op een bepaald moment vervangen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:03
Wolly schreef op zondag 3 november 2024 @ 08:11:
[...]

Dus je bedoelt dat de lagers tussen het moment van bezichtiging en inspectie zijn versleten? Ga je dan ook bij de bezichtiging de ventilatie op max zetten en hoe vergelijk je dan dit geluid met het geluid bij de inspectie?

Slijtage van lagers is immers een heel geleidijk proces.

Ik zou een koper in ieder geval de deur wijzen als hij met zo’n punt bij mij komt, vind het nogal zielig overkomen omdat het logisch is dat zaken slijten en op een bepaald moment vervangen moeten worden.
Wij hebben de installaties direct na de overdracht zelf laten onderhouden. Gaf meer zekerheid dan een paraaf en een datum die er ergens de afgelopen jaren is neergezet. Kost wat geld maar is niks vergeleken met de aankoop van een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou de mv buizen sowieso laten schoonmaken (idem met de raamroosters) en indien de mv box oud (wisselstroomventilator) is hem laten vervangen voor 500-600 euro.
Allereerst is het van belang dat je kiest voor een gelijkstroomventilator. In Nederland werken praktisch alle ventilatorunits op gelijkstroom. Als je huidige unit een wisselstroomventilator is (doorgaans te herkennen aan de letters ‘AC’), kun je jaarlijks zo’n 30 tot 60 euro aan stroom besparen. Vervang de oude (kapotte) ventilatorunit met wisselstroomventilator door één met een gelijkstroomventilator. Dat kan je op jaarbasis 30 tot 60 euro aan stroomkosten besparen (135 tot 275 kWh).

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 03-11-2024 08:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ebk71 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:58:
[...]

Dat ligt iets genuanceerder in de betreffende prijsklasse. Maar het gaat mij om hoe kritisch je op zo'n rapport mag zijn.
Hogere prijsklasse is het inmiddels ook weer een gekkenhuis, wellicht minder buiten de randstad.

Uiteraard heel kritisch zijn op dat rapport, ik zou eerder naar de specificaties kijken van de genomen isolatie maatregelen. Type glas enzo. Je kunt online wel vinden hoe je HR en HR++(+) kunt onderscheiden.

Verder zou ik vloerverwarming (10cm hoh!) een enorme meerwaarde vinden , ondanks dat dat volgens mij geen directe invloed heeft op het label. Je kunt glas makkelijk vervangen door HR++ vaak in de bestaande kozijnen, maar vloerverwarming leggen is veel ingewikkelder.

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 03-11-2024 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janterworst
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-09 16:19
Allright, ik heb mijn tweede bezichtiging gehad en zou graag wat advies van jullie horen. Morgen is het bieden. Qua locatie is het grandioos. Appartement zag er echt netjes uit met her en daar wel een scheur in de muur/plafond, maar volgens de makelaar heb je dat altijd bij nieuwbouw en kan een stukadoor dat gladmaken. 1 scheur leek er aardig diep uit te zien van een afstandje, maar ik kan natuurlijk altijd een bouwkundige keuring laten plaatsvinden en dat wil ik ook doen. Het gaat om een appartement uit een complex wat ruim 10 jaren geleden is opgeleverd. Dus oud is het zeker niet. Energielabel A. Volgens de makelaar gaat het om een gezonde VVE.

Maar nu komt het. Afgelopen week, na de bezichtiging, gaf de makelaar aan dat het verstandig was om even de VVE stukken door te nemen. Bij mijn allereerste bezichtiging werd daar niet eens over gepraat, dus ik heb het ook niet bekeken voordat ik ging bieden toentertijd. De derde bezichtiging, tevens bij dezelfde makelaarskantoor als de tweede bezichtiging (waar ik in principe op wil bieden) werd er ook niet gepraat over VVE stukken doornemen.

Afgelopen vrijdag heb ik een aantal vragen op een rijtje gezet aan diezelfde makelaar die aanwezig was bij de bezichtiging. Ik heb het dus over de woning waar ik op wil bieden, de tweede bezichtiging. Op alle vragen geeft ze antwoord, behalve op mijn vraag of er problematische zaken zijn of er aan zitten te komen. Bij beantwoording van mijn mail ontwijkt ze overduidelijk deze vraag. Het is nota bene mijn eerste vraag. Daarbij stelde ik de vraag waarom ze vroeg of ik de VVE stukken wilde doornemen, puur ter info of zijn er problematische zaken? Ook die ontwijkt ze. Mailtje eindigt met: als je nog vragen hebt kan je altijd maandag even 1 van mijn collega’s bellen.

Tja, hoe denken jullie over zoiets? Jullie hebben misschien meer ervaring met de huizenmarkt dan ik, hoop ik ook. Ik hoor het graag! Het is een beetje controversieel. Ja het complex is vrij jong en ziet er echt top uit. Maar het ontwijken van dergelijke vragen en het aangeven van doornemen van VVE stukken, tja misschien is dit doodnormaal maar ik hoor het graag van jullie :)!

Alvast weer bedankt mensen!!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:37
Janterworst schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:43:
Allright, ik heb mijn tweede bezichtiging gehad en zou graag wat advies van jullie horen. Morgen is het bieden. Qua locatie is het grandioos. Appartement zag er echt netjes uit met her en daar wel een scheur in de muur/plafond, maar volgens de makelaar heb je dat altijd bij nieuwbouw en kan een stukadoor dat gladmaken. 1 scheur leek er aardig diep uit te zien van een afstandje, maar ik kan natuurlijk altijd een bouwkundige keuring laten plaatsvinden en dat wil ik ook doen. Het gaat om een appartement uit een complex wat ruim 10 jaren geleden is opgeleverd. Dus oud is het zeker niet. Energielabel A. Volgens de makelaar gaat het om een gezonde VVE.

Maar nu komt het. Afgelopen week, na de bezichtiging, gaf de makelaar aan dat het verstandig was om even de VVE stukken door te nemen. Bij mijn allereerste bezichtiging werd daar niet eens over gepraat, dus ik heb het ook niet bekeken voordat ik ging bieden toentertijd. De derde bezichtiging, tevens bij dezelfde makelaarskantoor als de tweede bezichtiging (waar ik in principe op wil bieden) werd er ook niet gepraat over VVE stukken doornemen.

Afgelopen vrijdag heb ik een aantal vragen op een rijtje gezet aan diezelfde makelaar die aanwezig was bij de bezichtiging. Ik heb het dus over de woning waar ik op wil bieden, de tweede bezichtiging. Op alle vragen geeft ze antwoord, behalve op mijn vraag of er problematische zaken zijn of er aan zitten te komen. Bij beantwoording van mijn mail ontwijkt ze overduidelijk deze vraag. Het is nota bene mijn eerste vraag. Daarbij stelde ik de vraag waarom ze vroeg of ik de VVE stukken wilde doornemen, puur ter info of zijn er problematische zaken? Ook die ontwijkt ze. Mailtje eindigt met: als je nog vragen hebt kan je altijd maandag even 1 van mijn collega’s bellen.

Tja, hoe denken jullie over zoiets? Jullie hebben misschien meer ervaring met de huizenmarkt dan ik, hoop ik ook. Ik hoor het graag! Het is een beetje controversieel. Ja het complex is vrij jong en ziet er echt top uit. Maar het ontwijken van dergelijke vragen en het aangeven van doornemen van VVE stukken, tja misschien is dit doodnormaal maar ik hoor het graag van jullie :)!

Alvast weer bedankt mensen!!!
Maar waarom neem je ze dan niet door?
Dan moet het er toch ook wel uit te halen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janterworst
dutchgio schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:47:
[...]

Maar waarom neem je ze dan niet door?
Dan moet het er toch ook wel uit te halen zijn.
Ik ga ze ook zeker doornemen, al heb ik het tegenwoordig wel mentaal erg zwaar (zeg al een erg lange tijd). Maar het is wat het is. Maar geen idee of daarin alles wordt opgenomen? En is het dan te verhalen vanuit de vragenlijst of zijn er meer documenten waar het dan in moet staan als er problemen zijn? Eind van de middag maar mee beginnen. Nu even goed ontspannen.

Fijne dag verder mensen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
ebk71 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:38:
Hoe kritisch kan/mag je zijn op een energielabel rapport? Huis uit 1976 waarvan blijkbaar geen papieren aanwezig zijn over de (na?)isolatie. Alleen de vloer is zichtbaar geïsoleerd. Ook glas lijkt alleen maar dubbel te zijn. Het heeft nu een label B gekregen op basis van de nieuwe regels.
Dit wordt toch opgesteld a.h.v. de gegevens over de isolatie en anders kijken ze naar de dikte en soort materiaal, tenminste zo hebben ze dat hier wel gedaan.
De personen die die rapporten opstellen worden ook steekproefsgewijs gecontroleerd en moeten dus wel e.e.a. kunnen onderbouwen.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Janterworst schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:12:
[...]

Ik ga ze ook zeker doornemen, al heb ik het tegenwoordig wel mentaal erg zwaar (zeg al een erg lange tijd). Maar het is wat het is. Maar geen idee of daarin alles wordt opgenomen? En is het dan te verhalen vanuit de vragenlijst of zijn er meer documenten waar het dan in moet staan als er problemen zijn? Eind van de middag maar mee beginnen. Nu even goed ontspannen.

Fijne dag verder mensen!
Elke VVE moet een verslag van de laatste vergadering kunnen overleggen. Tevens moet er een meerjarenplan zijn en moet het duidelijk zijn hoeveel vermogen aanwezig is. Hoeveel komt uit de bijdragen van de bewoners.
Hier heeft mijn aankoopmakelaar zich echt verdienstelijk gemaakt. Een bouwkundige inspectie van een 10 jaar oud appartementencomplex gaat je denk ik niks opleveren. Je zal het echt allemaal uit de VVE stukken moeten halen. En dat moet je zelf doen. De verkopende makelaar gaat jou daar niet bij helpen.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janterworst
Sircuri schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:01:
[...]

Elke VVE moet een verslag van de laatste vergadering kunnen overleggen. Tevens moet er een meerjarenplan zijn en moet het duidelijk zijn hoeveel vermogen aanwezig is. Hoeveel komt uit de bijdragen van de bewoners.
Hier heeft mijn aankoopmakelaar zich echt verdienstelijk gemaakt. Een bouwkundige inspectie van een 10 jaar oud appartementencomplex gaat je denk ik niks opleveren. Je zal het echt allemaal uit de VVE stukken moeten halen. En dat moet je zelf doen. De verkopende makelaar gaat jou daar niet bij helpen.
Interessant, dus een aankoopmakelaar kan je ook inschakelen om hem of haar de VVE stukken te laten nakijken? Want als dat zo is, dan doe ik dat voor een eventuele volgende keer liever. Gaat mij er om dat het een goede koop is, that’s it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Janterworst schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:08:
[...]

Interessant, dus een aankoopmakelaar kan je ook inschakelen om hem of haar de VVE stukken te laten nakijken? Want als dat zo is, dan doe ik dat voor een eventuele volgende keer liever. Gaat mij er om dat het een goede koop is, that’s it.
Ik zit zelf ook (nog) in een VVE en ik raad je aan om toch echt zelf die stukken te lezen ipv dat door iemand anders te laten doen Gewoon het MJOP (Meer Jaar Onderhoud Plan) en de financiële stukken bekijken + de notulen van de vergaderingen.

Hier moet je in de toekomst als mede eigenaar ook mee bezig zijn en blijven om grip te houden en te weten waar je geld naartoe gaat en weten wat voor onderhoud er nodig is. Dus beter nu goed inlezen want dat is je verantwoordelijkheid als mede eigenaar van het gebouw.

Succes met de eventuele bieding!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janterworst
D-Ed schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:25:
[...]

Ik zit zelf ook (nog) in een VVE en ik raad je aan om toch echt zelf die stukken te lezen ipv dat door iemand anders te laten doen Gewoon het MJOP (Meer Jaar Onderhoud Plan) en de financiële stukken bekijken + de notulen van de vergaderingen.

Hier moet je in de toekomst als mede eigenaar ook mee bezig zijn en blijven om grip te houden en te weten waar je geld naartoe gaat en weten wat voor onderhoud er nodig is. Dus beter nu goed inlezen want dat is je verantwoordelijkheid als mede eigenaar van het gebouw.

Succes met de eventuele bieding!
Je hebt gelijk man! Dank je! Zometeen lekker met een bakkie koffie maar aan beginnen, moet goed komen klaar.

Overigens, is jullie VVE wel lekker actief? Ik keek net even heel gauw en merkte toch dat er flink wordt gespendeerd. Geeft in ieder geval aan dat er geld in de kas zit en onderhoud wordt gepleegd. En hoe gaan de vergaderingen? Zitten alle bewoners er dan bij of maar een enkelen? Of verschilt de betrokkenheid per VVE?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 18:54
Janterworst schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:08:
[...]

Ja. Een (goede) aankoopmakelaar neemt alle documentatie door en zorgt er voor dat jij je bewust bent van eventuele risico's, zeker als het ongebruikelijke risico's betreft. Als jij bij een aankoopmakelaar aangeeft dat je graag hebt dat die in ieder geval nauwkeurig de VVE-documentatie doorneemt dan zal die dat zeker doen.

Als je nog een aankoopmakelaar zoekt: zoek er dan een die veel van het type woning ge- en verkocht heeft in jouw prijsklasse. Een makelaar die alleen maar vrijstaande villa's verkoopt zal wellicht minder feeling hebben met VVE-documentatie dan een makelaar die ook veel appartementen verkoopt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Janterworst schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:46:
[...]

Je hebt gelijk man! Dank je! Zometeen lekker met een bakkie koffie maar aan beginnen, moet goed komen klaar.

Overigens, is jullie VVE wel lekker actief? Ik keek net even heel gauw en merkte toch dat er flink wordt gespendeerd. Geeft in ieder geval aan dat er geld in de kas zit en onderhoud wordt gepleegd. En hoe gaan de vergaderingen? Zitten alle bewoners er dan bij of maar een enkelen?
Wij hebben een redelijke VVE. Soms maar net genoeg mensen bij de vergadering om te kunnen stemmen dus dat mag beter. Jaren '50 appartementjes/flat. Gelukkig een goed MJOP en men is bereid te investeren. Maar ivm duurzaamheidsplannen zal er flink veel geld bijmoeten de komende jaren.. Om daar de handen voor op elkaar te krijgen heb je wel wat vergaderingen en vernieuwde plannen/adviezen nodig merk ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
D-Ed schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:51:
[...]

Wij hebben een redelijke VVE. Soms maar net genoeg mensen bij de vergadering om te kunnen stemmen dus dat mag beter. Jaren '50 appartementjes/flat. Gelukkig een goed MJOP en men is bereid te investeren. Maar ivm duurzaamheidsplannen zal er flink veel geld bijmoeten de komende jaren.. Om daar de handen voor op elkaar te krijgen heb je wel wat vergaderingen en vernieuwde plannen/adviezen nodig merk ik :)
Hierop aanvullend; Pak ook de notulen van de voorgaande jaren erbij (minimaal 3 jaar). Dan kun je ook een beeld krijgen hoe de VVE in bepaalde zaken staat.
Ik kom ook uit een gezonde VVE met voldoende kas, maar daar werd ieder jaar het probleem weer een jaar uitgesteld. Daar moet al 2 jaar per woning circa €4000m,- ingelegd gaan worden om het dak te laten vernieuwen. Dus daarvoor stemmen ze steeds kan nog wel een jaartje wachten.
Maar je weet wel dat die eraan gaan zitten te komen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
Janterworst schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:43:
Scheuren in een nieuwbouw woning is inderdaad normaal.
Zo'n huis moet eerst gaan 'zetten'. De ondergrond krijg natuurlijk ineens een pak gewicht erop dus daar gaat wat mee gebeuren.
Het advies is ook om pas na 2/3 jaar te gaan stuken, maar daar heeft niemand zin in om op te wachten.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Flix20 schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:32:
[...]

Het advies is ook om pas na 2/3 jaar te gaan stuken, maar daar heeft niemand zin in om op te wachten.
5 a 6 jaar komt meer in de buurt tegenwoordig.

Signature van nature

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janterworst
Bedankt allen voor de tips! Toch wel erg zinvol en interessant om VVE stukken door te nemen. Bod is geplaatst, vandaag misschien al antwoord.

Edit: helaas mensen, hahaha. 25k was niet genoeg. Op naar de volgende ;)!

[ Voor 21% gewijzigd door Janterworst op 04-11-2024 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janterworst
Wat zegt volgens jullie de WOZ-waarde nog? Aan de ene kant hoor ik verhalen dat je nooit te veel boven de WOZ-waarde moet bieden en de andere zegt dat het weinig zegt. Een voorbeeld: laatst bood een stel ruim een ton boven de WOZ. De WOZ stond op 1-1-23 op 316K. Is dat niet veel te gek?

En hoe betrouwbaar is volgens jullie het rapport van WalterLiving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:07
Janterworst schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:19:
Wat zegt volgens jullie de WOZ-waarde nog? Aan de ene kant hoor ik verhalen dat je nooit te veel boven de WOZ-waarde moet bieden en de andere zegt dat het weinig zegt. Een voorbeeld: laatst bood een stel ruim een ton boven de WOZ. De WOZ stond op 1-1-23 op 316K. Is dat niet veel te gek?

WOZ is in veel gevallen weinig relevant. Je weet alleen dat in de huidige markt met stijgende prijzen dat het huis zelden minder waard is dan de WOZ, maar hoeveel het meer waard is kan echt alle kanten op gaan. Een ton op een huis met een WOZ van 316K is potentieel helemaal niet gek. Het is niet alleen een waarde die ver achter loopt op de marktontwikkelingen, bij huizen waar 10+ jaar geen transactie in plaats heeft gevonden kan het ook extreem gaan afwijken van de daadwerkelijke waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Koekfabriek

King Billy on the wall

Janterworst schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:19:
WOZ is slechts een grondslag voor de belasting. Loopt (bijna) altijd achter en geeft maar (zeer) beperkt inzicht over de daadwerkelijke marktwaarde van een object. Vooral ter kennisgeving aannemen.
Voorbeeld: Mijn eigen huis ging in 2020 ook ruim een ton boven de WOZ weg, drie jaar later staat de huidige WOZ (per 1-1-23) gelijk aan het toenmalige koopbedrag. Het huis wat ik kocht ging overigens weg voor ongeveer de WOZ (andere gemeente).
Het is een nuttig hulpmiddel maar sta je niet blind op zulke tools. Waardebepaling van een huis is geen wiskunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janterworst
Koekfabriek schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:14:
[...]

WOZ is slechts een grondslag voor de belasting. Loopt (bijna) altijd achter en geeft maar (zeer) beperkt inzicht over de daadwerkelijke marktwaarde van een object. Vooral ter kennisgeving aannemen.
Voorbeeld: Mijn eigen huis ging in 2020 ook ruim een ton boven de WOZ weg, drie jaar later staat de huidige WOZ (per 1-1-23) gelijk aan het toenmalige koopbedrag. Het huis wat ik kocht ging overigens weg voor ongeveer de WOZ (andere gemeente).

[...]

Het is een nuttig hulpmiddel maar sta je niet blind op zulke tools. Waardebepaling van een huis is geen wiskunde.
En ik heb nu een appartement op het oog en die had 1-1-22 een hogere WOZ dan 1-1-23. Is dat gek? Of kan dat een zeer legitieme reden hebben?

Ik vind het wel ‘grappig’ ergens. Na 3 gesprekken dacht ik, ik ken de woningmarkt wel een beetje…. maar toch niet. Na 10 gesprekken denk je het wel te kennen… maar toch niet and so on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Janterworst schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:20:
[...]

En ik heb nu een appartement op het oog en die had 1-1-22 een hogere WOZ dan 1-1-23. Is dat gek? Of kan dat een zeer legitieme reden hebben?
Nee hoor, dat is niet gek. Geldt voor mijn zeer courante huis ook. Komt door de fors gestegen rente in 2022. De wozwaarde van veel huizen daalde daardoor, maar is inmiddels natuurlijk weer fors gestegen. Dat ga je terugzien in de wozwaarde met als peildatum 1-1-2024 (die komt in feb 2025).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guysp
Gezien de berichten over de VvE wat hier net langs kwamen, heb ik nog wel een vraag. Wanneer is het gebruikelijk dat je de VvE documenten kunt inzien? Gisteren een appartement bezichtigd wat me wel aanspreekt. De verkoopmakelaar heb ik gevraagd om de documentatie pas volgt na de bieding.

Dit vind ik op zich vreemd omdat ik zo geen volledig beeld heb van de staat van het te kopen appartement. Is dit normaal? Ik kan natuurlijk mijn bod altijd intrekken als ik iets lees wat me niet aan staat, maar ik vond het wel opvallend.

Overigens is het een appartement met energielabel F, wat niet optimaal is maar daar kun je als bewoner ook niet super veel aan verbeteren denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

guysp schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:17:
Gezien de berichten over de VvE wat hier net langs kwamen, heb ik nog wel een vraag. Wanneer is het gebruikelijk dat je de VvE documenten kunt inzien? Gisteren een appartement bezichtigd wat me wel aanspreekt. De verkoopmakelaar heb ik gevraagd om de documentatie pas volgt na de bieding.

Dit vind ik op zich vreemd omdat ik zo geen volledig beeld heb van de staat van het te kopen appartement. Is dit normaal? Ik kan natuurlijk mijn bod altijd intrekken als ik iets lees wat me niet aan staat, maar ik vond het wel opvallend.

Overigens is het een appartement met energielabel F, wat niet optimaal is maar daar kun je als bewoner ook niet super veel aan verbeteren denk ik?
Je wilt sowieso weten wat de MJOP, begroting daarbij en de beschikbare reserves zijn (en dan met name jouw aandeel daarin). Bovendien wil je weten wat de gezamenlijke NUTS zaken zijn, en eventuele verdeelsleutels als er gezamenlijke gasaansluiting is met maar 1 meter bijv.

Bij een appartement is het aandeel in de VVE reserve onderdeel van de koopprijs. Zeker bij grotere reserves kan dat meespelen in discrepantie in kwaliteit van appartement vs koopprijs. Maar dan moet kwaliteit later dus omhoog gaan op basis van MJOP.

Wat betreft energielabel: vaak kun je er niks mee, maar er zijn situaties dat je wel zelf isolatie en kozijnen/ramen kan vervangen en daardoor hoger scoort (in iedergeval voor je eigen energie rekening, maar mede afhankelijk van de hiervoor al genoemde eventuele verdeelsleutel als dat van toepassing is).
Appartementen met blokverwarming en calorie meters begin ik nooit weer aan overigens.... evenals een ventilatiesysteem met zones waarin meerdere appartementen zitten (de stank van je buurman wordt je gratis toegezogen).

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 07-11-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guysp
Get!em schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:32:
[...]

Je wilt sowieso weten wat de MJOP, begroting daarbij en de beschikbare reserves zijn (en dan met name jouw aandeel daarin). Bovendien wil je weten wat de gezamenlijke NUTS zaken zijn, en eventuele verdeelsleutels als er gezamenlijke gasaansluiting is met maar 1 meter bijv.

Bij een appartement is het aandeel in de VVE reserve onderdeel van de koopprijs. Zeker bij grotere reserves kan dat meespelen in discrepantie in kwaliteit van appartement vs koopprijs. Maar dan moet kwaliteit later dus omhoog gaan op basis van MJOP.

Wat betreft energielabel: vaak kun je er niks mee, maar er zijn situaties dat je wel zelf isolatie en kozijnen/ramen kan vervangen en daardoor hoger scoort (in iedergeval voor je eigen energie rekening, maar mede afhankelijk van de hiervoor al genoemde eventuele verdeelsleutel als dat van toepassing is).
Appartementen met blokverwarming en calorie meters begin ik nooit weer aan overigens.... evenals een ventilatiesysteem met zones waarin meerdere appartementen zitten (de stank van je buurman wordt je gratis toegezogen).
De makelaar liet wel weten dat vervanging van het dak gepland is voor 2026 en er een meerjarenplan aanwezig is. De reserves e.d. heb ik momenteel nog geen zicht op (die documentatie wordt pas na de bieding gedeeld).

Geinig dat je de blokverwarming noemt, hier zit blokverwarming in. Wat maakt dat je er niet meer aan zou beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
guysp schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:38:
[...]

De makelaar liet wel weten dat vervanging van het dak gepland is voor 2026 en er een meerjarenplan aanwezig is. De reserves e.d. heb ik momenteel nog geen zicht op (die documentatie wordt pas na de bieding gedeeld).

Geinig dat je de blokverwarming noemt, hier zit blokverwarming in. Wat maakt dat je er niet meer aan zou beginnen?
Dat vind ik echt heel bijzonder. Klinkt alsof er iets is wat ze niet willen dat je dat verwerkt in je bod. Ik zou verder kijken, ook ivm energielabel F en blokverwarming.

[ Voor 3% gewijzigd door Wispe op 07-11-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11-09 08:02
[...]

Ik vind het heel raar. Documentatie van de Vve heb je toch juist nodig een goed bod te plaatsen? Nu weet je niet of de Vve gezond is of niet, achterstallig onderhoud, problemen in het gebouw (bijvoorbeeld afvoer/dak etc..). Ook belangrijk om te zien wanneer MJOP is opgesteld. Als het 10 jaar geleden is opgesteld, is de kans groot dat bedragen/reserves niet genoeg zijn.
Ook goed om te weten of er voor het dak genoeg reserves zijn opgebouwd. Niet dat je na aankoop erachter komt dat je 10k (ik noem maar wat) erbij moet leggen.

Wat betreft blokverwarming. Vaak deel je de kosten naar ratio (bijvoorbeeld grootte appartement), maar als een deel van de bewoners maanden op 30 graden stoken dan ga jij dat uiteraard terugzien in je maandbedrag. Ook al zou je bijna niet verwarmen. Daarom is blokverwarming vaak duurder dan wanneer je dat niet hebt.
Om je een voorbeeld te geven, momenteel betaal ik 117 voor gas/elektra voor mijn appartement. Hier krijg ik nog een deel van terug.
Met alleen blokverwarming zit je vaak al ruim boven de 117.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guysp
Wispe schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:41:
[...]

Dat vind ik echt heel bijzonder. Klinkt alsof er iets is wat ze niet willen dat je dat verwerkt in je bod. Ik zou verder kijken, ook ivm energielabel F en blokverwarming.
Ik zou bij een eventueel geaccepteerd bod ook nergens een kriebel zetten voordat ik alle documentatie gelezen heb.

Blokverwarming komt helaas veel voor in de wijken en prijsklasse waarin ik momenteel zoek. Als ik dat niet wil wordt het moeilijk om ook maar iets te vinden, dus daarop kan ik geen appartement laten schieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guysp
Jobjl schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:57:
[...]

Ik vind het heel raar. Documentatie van de Vve heb je toch juist nodig een goed bod te plaatsen? Nu weet je niet of de Vve gezond is of niet, achterstallig onderhoud, problemen in het gebouw (bijvoorbeeld afvoer/dak etc..). Ook belangrijk om te zien wanneer MJOP is opgesteld. Als het 10 jaar geleden is opgesteld, is de kans groot dat bedragen/reserves niet genoeg zijn.
Ook goed om te weten of er voor het dak genoeg reserves zijn opgebouwd. Niet dat je na aankoop erachter komt dat je 10k (ik noem maar wat) erbij moet leggen.

Wat betreft blokverwarming. Vaak deel je de kosten naar ratio (bijvoorbeeld grootte appartement), maar als een deel van de bewoners maanden op 30 graden stoken dan ga jij dat uiteraard terugzien in je maandbedrag. Ook al zou je bijna niet verwarmen. Daarom is blokverwarming vaak duurder dan wanneer je dat niet hebt.
Om je een voorbeeld te geven, momenteel betaal ik 117 voor gas/elektra voor mijn appartement. Hier krijg ik nog een deel van terug.
Met alleen blokverwarming zit je vaak al ruim boven de 117.
Vandaar ook dat ik hier de vraag even stel. Vond het zelf ook vreemd aanvoelen. Uiteraard zit je nog niet vast aan de koop als een eventueel bod wordt geaccepteerd, en kun je er altijd van af zien als uit de documentatie blijkt dat het niet pluis is of er grote kosten aankopen die niet zijn begroot.

Blokverwarming zou hier individuele meters moeten hebben, dus in die zin worden de kosten naar verbruik verdeeld. Ik ken via via mensen die in vergelijkbare appartementen wonen (hetzelfde type gebouw is veel gebouwd in deze wijk) en die zitten allemaal rond de 70-80 euro aan stookkosten per maand. Ik heb dus wel een duidelijke indicatie van de kosten die ik kan verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Calorie meters op radiatoren zijn notoir onnauwkeurig en bovendien goed te manipuleren, maar ook overmatig geregistreerd verbruik is bekend (soms tot factor 2 hoger dan daadwerkelijk gebruik).
Appartementen hebben heel veel invloed op elkaar: stoken je buren, dan profiteer je daar van, stoken ze niet, dan lekt jouw warmte weg. Appartementen bovenin hebben vaak voordeel tov appartementen op hoek of onderin.
De grote blokverwarming staat vaak in een kelder of zolder bij het trappenhuis of lift. Vaak ver weg van de appartementen. Er lekt (zeker bij oude leidingen) heel veel warmte weg, en als het 1975 of ouder is, dan lekt er ook veel water weg (want koppelingen raken lek/roesten etc en zitten op onbereikbare plekken).
Het gascontract op een dergelijke VVE is anders dan als je hetzelfde (verdeeleenheid) gas afneemt op een persoonlijk contract, vaak duurder, en zoals afgelopen jaren, met minder voordelen/compensaties. Bovendien moet de VVE een (duur) lange termijn contract aangaan, gezien de stabiliteit van kosten.
De grote ketel die er is, heeft veel pendel gedrag in de voor en naseizoenen, doordat niet alle gebruikers warmtevraag ervaren. Iemand die zijn kamer op 25C wil hebben, zal in september al stoken. Hierdoor benut je zo'n grote ketel vaak beperkt en is hij inefficient. Bovendien slijt hij snel en heb je hogere vervangingskosten in VVE.

Dan nog de verdeelsleutel: precies wat al gezegd is: als jij zelf zuinig bent, betaal je alsnog mee aan de grootverbruikers in je appartementencomplex. Meestal bestaat de verdeelsleutel namelijk uit een vast deel en een variabel deel. Bovendien betaal je de verdeelsleutel vaak vooraf op basis van vierkante meters, maar zijn er tevens heel veel stelposten en correctiefactoren, zoals raamoppervlak. Deze zijn met goede bedoelingen in de verdeelsleutel gezet, maar per definitie niet correct aan de werkelijkheid. Als je mazzel hebt met een appartement op een hogere etage, met woonkamer en dus ramen op het zuiden, en bovendien verwarmingsleidingen van buren in je muur, hoef je nauwelijks te stoken. Eenzelfde appartement in het zelfde complex die onderin zit, met raam op noorden en geen aanvoerleidingen in de muur betaald al gauw het dubbele zo niet 3 dubbel mee aan de gasrekening.

Ik heb binnen VVE's rekeningen gezien die volgens de verdeelsleutel, caloriemeters en correctiefactoren zijn opgesteld (incl controle statuten notaris, en verrekening door officiele VVE beheerder) waarbij de jaarlijkse afrekening meer dan €2000 verschilde tussen duurste en goedkoopste met een appartement in Label F van 70m2. De ene kreeg 1000 terug, de ander moest 1000 bijbetalen.
De VVE vergadering daarna was niet leuk. Er is uit solidariteit besloten toen een maximum in te stellen (800). Want zoals zovaak, de 1000 terug ging naar koopappartementen, de 1000 extra rekening ging naar sociale huur (het was een mix complex).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
[...]
Het kan natuurlijk zijn dat dakvervanging is voorzien, maar dat de reserves (nog) niet toereikend zijn. En dat recent is afgesproken dat elk lid bedrag xxx extra inlegt in 2025.
Ik zou in mijn bod opnemen dat je na ontvangst VVE-stukken nog tenminste drie dagen bedenktijd hebt. Zodat ze je die wel op tijd ter inzage geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 07-09 15:36
Ik heb een bod (per mail) gedaan op een pand waar wij willen gaan wonen, over het bedrag heb ik van de verkopend makelaar niks teruggehoord in diverse vervolgmails dus ik neem aan dat dit deel akkoord is. We zijn eigenlijk alleen nog in overleg over de verdere (ontbindende) voorwaarden en details. Op mijn vraag onlangs aan de makelaar of hij de status op Funda op 'onder bod' wil zetten reageerde hij niet. Enige dat uiteindelijk telt is natuurlijk een getekend koopcontract, voor die tijd denk ik dat hij nog rustig kan afwachten of er nog andere geïnteresseerden zich melden. Ik zou het op zich netjes vinden als hij het 'onder bod' zet en vind het wat vervelend dat hij dit nu niet doet, maar ik wil zeker ook niet aandringen hierop en overkomen alsof ik te graag wil. Dat betekent dan toch maar even afwachten tot we er helemaal uit zijn en er getekend is. Vanwege diverse redenen moet ik hierin nog wat meer geduld hebben, er zitten wat haken en ogen aan deze aankoop die net iets anders is dan een standaard woning kopen.

Members only:

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Luiaard schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:10:
over het bedrag heb ik van de verkopend makelaar niks teruggehoord in diverse vervolgmails dus ik neem aan dat dit deel akkoord is.
Is dat wel een terechte aanname? Het kan natuurlijk zijn dat ze ook met het bedrag niet akkoord zijn als ze een paar maanden huurinkomsten gaan missen. Het gaat om het geheel van voorwaarden en prijs waarover je het samen eens moet zijn. Zolang dat niet zo is, zal een makelaar het pand niet onder bod zetten.

Wat kan gebeuren is dat jij een pakket voorwaarden op tafel legt en dat er een tegenbod komt om een en ander te compenseren. Als jij niet beweegt, kom je er op korte termijn waarschijnlijk niet uit. En waarom zouden ze ook, jij wilt nog 1,5 jaar wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Toke_gt schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:29:
[...]

Is dat wel een terechte aanname? Het kan natuurlijk zijn dat ze ook met het bedrag niet akkoord zijn als ze een paar maanden huurinkomsten gaan missen. Het gaat om het geheel van voorwaarden en prijs waarover je het samen eens moet zijn. Zolang dat niet zo is, zal een makelaar het pand niet onder bod zetten.

Wat kan gebeuren is dat jij een pakket voorwaarden op tafel legt en dat er een tegenbod komt om een en ander te compenseren. Als jij niet beweegt, kom je er op korte termijn waarschijnlijk niet uit. En waarom zouden ze ook, jij wilt nog 1,5 jaar wachten.
Ik begrijp je punt. Als het bedrag niet hoog genoeg was om mee te beginnen verwacht ik echter wel dat dit direct aangegeven was. Denk wel dat hier een verschil is met het overspannen karakter van de reguliere woningmarkt met het frequent overbieden en binnen no-time moeten beslissen en vaak nog zonder ontbindende voorwaarden. Het zou inderdaad kunnen dat ze terugkomen na overleg op het punt van die huurinkomsten, maar ik zou persoonlijk niet goed weten wat de huidige huurder in te brengen heeft, die moet anders gewoon zijn contract uitdienen. Zolang zich geen andere koper of huurder meldt die een beter bod of andere voorwaarden stelt dan ik, heb ik een goede positie. We gaan het zien in de loop van volgende week.

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
Luiaard schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:10:
Ik heb een bod (per mail) gedaan op een pand waar wij willen gaan wonen, over het bedrag heb ik van de verkopend makelaar niks teruggehoord in diverse vervolgmails dus ik neem aan dat dit deel akkoord is. We zijn eigenlijk alleen nog in overleg over de verdere (ontbindende) voorwaarden en details. Op mijn vraag onlangs aan de makelaar of hij de status op Funda op 'onder bod' wil zetten reageerde hij niet.
Klinkt logisch toch? Ze vinden je bod niet echt de moeite waard maar hebben ook nog geen ander bod. Die wachten dus rustig af of jij je voorwaarden nog verbetert of de prijs verhoogt. Zeker omdat jij toch pas over anderhalf jaar wil kopen hebben ze nog minstens een jaar de tijd om te kijken wat er op de markt gebeurd. Daarbij moeten ze toch eerst kijken wat ze met de verhuurder kunnen regelen. Want zodra duidelijk is wanneer de huurders weg gaan, is de kans ook groot dat er meer animo is voor dat pand. De meeste mensen willen geen pand met huurders.

Ik zou er dus maar van uit gaan dat zowel je bod als je voorwaarden niet geaccepteerd zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
redwing schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:21:
[...]

Klinkt logisch toch? Ze vinden je bod niet echt de moeite waard maar hebben ook nog geen ander bod. Die wachten dus rustig af of jij je voorwaarden nog verbetert of de prijs verhoogt. Zeker omdat jij toch pas over anderhalf jaar wil kopen hebben ze nog minstens een jaar de tijd om te kijken wat er op de markt gebeurd. Daarbij moeten ze toch eerst kijken wat ze met de verhuurder kunnen regelen. Want zodra duidelijk is wanneer de huurders weg gaan, is de kans ook groot dat er meer animo is voor dat pand. De meeste mensen willen geen pand met huurders.

Ik zou er dus maar van uit gaan dat zowel je bod als je voorwaarden niet geaccepteerd zijn.
Natuurlijk stel ik hier de vraag om de (kritische) mening en/of ervaring van anderen te horen. Ik vind jouw reactie wel veel aannames bevatten.
Ik denk wel dat ze nu nog heel even de opties open houden en dat het in die zin nog niet volledig rond is, maar een jaar wachten is een beetje vergezocht. Ook denk ik niet dat ze mijn bod niet de moeite waard vinden, dat is zeker niet hoe ik de communicatie tot nu heb ervaren. Tot nu toe is ook bij al mijn voorwaarden aangegeven dat ze daaraan mee willen werken.
Overigens, het pand wordt hoe dan ook vrij van huurder opgeleverd, de vraag is alleen wanneer die eruit gaat en of dat veel eerder is dan de overdracht. Let wel dat dit zakelijk is en de huurder zelf eerder van zijn contract af wil. Het is geen bewoning waarbij er huurbescherming is, totaal andere situatie. Er is dan ook geen sprake van dat het pand meer animo zou krijgen, dit gesprek met de huurder is er puur vanwege ons bod en niet om het pand aantrekkelijker te maken voor anderen.

Als wij er samen uit zijn en dat zou volgende week duidelijk moeten zijn, dan is het een kwestie van tekenen koopcontract, dan is het rond voor beide partijen en valt er niks te wachten of te wijzigen meer. Mocht zich deze week nog een andere partij melden met een bod dan veranderd dat mogelijk de zaak en ook de uitkomst van het gesprek met de huurder zou een invloed kunnen hebben, maar dat verwacht ik eerlijk gezegd niet. Als het wel zo is, dan zien we dat wel. Idem voor wat er uit het gesprek met de huurder komt, wij willen het wel, maar wel onder onze voorwaarden en in die zin hoef ik niks, zit ik ook niet in een positie die veel kopers op de huidige woningmarkt wel hebben dat je binnen laat ik zeggen een dag of een uur iets moet roepen om überhaupt kans te kunnen maken.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Luiaard schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:29:
[...]
Natuurlijk stel ik hier de vraag om de (kritische) mening en/of ervaring van anderen te horen. Ik vind jouw reactie wel veel aannames bevatten.
Tja, dat vind ik juist van jouw verhaal :+ Nu ben ik er niet bij geweest en kan het heel anders zijn, maar wat je hier neerzet laat niet zien dat ze het nu heel graag aan jou willen verkopen.
Ik denk wel dat ze nu nog heel even de opties open houden en dat het in die zin nog niet volledig rond is, maar een jaar wachten is een beetje vergezocht. Ook denk ik niet dat ze mijn bod niet de moeite waard vinden, dat is zeker niet hoe ik de communicatie tot nu heb ervaren. Tot nu toe is ook bij al mijn voorwaarden aangegeven dat ze daaraan mee willen werken.
Overigens, het pand wordt hoe dan ook vrij van huurder opgeleverd, de vraag is alleen wanneer die eruit gaat en of dat veel eerder is dan de overdracht. Let wel dat dit zakelijk is en de huurder zelf eerder van zijn contract af wil. Het is geen bewoning waarbij er huurbescherming is, totaal andere situatie. Er is dan ook geen sprake van dat het pand meer animo zou krijgen, dit gesprek met de huurder is er puur vanwege ons bod en niet om het pand aantrekkelijker te maken voor anderen.

Als wij er samen uit zijn en dat zou volgende week duidelijk moeten zijn, dan is het een kwestie van tekenen koopcontract, dan is het rond voor beide partijen en valt er niks te wachten of te wijzigen meer. Mocht zich deze week nog een andere partij melden met een bod dan veranderd dat mogelijk de zaak en ook de uitkomst van het gesprek met de huurder zou een invloed kunnen hebben, maar dat verwacht ik eerlijk gezegd niet. Als het wel zo is, dan zien we dat wel. Idem voor wat er uit het gesprek met de huurder komt, wij willen het wel, maar wel onder onze voorwaarden en in die zin hoef ik niks, zit ik ook niet in een positie die veel kopers op de huidige woningmarkt wel hebben dat je binnen laat ik zeggen een dag of een uur iets moet roepen om überhaupt kans te kunnen maken.
Ik hoop voor je dat je gelijk hebt, maar het simpele feit dat ze het niet onder bod willen zetten geeft bij mij nogal wat vraagtekens. Mijn ervaring is dat ze dat vooral doen als ze de opties open willen houden. En dan gaat het niet om een weekje maar eerder maanden.

En over die huurders, daar ben ik het gewoon niet mee eens. Ook zakelijk verkopen dingen veel makkelijker als de huurders er al uit zijn. Die hebben nl. nog steeds een contract en tussentijds dat contract openbreken werkt alleen als beide partijen dat willen. En zolang dat niet op papier is geregeld kunnen beide partijen nog terugkrabbelen. Iemand die zakelijk iets wil kopen zal dan ook eerder naar een gebouw kijken zonder huurders, dan eentje waar de huurders nu nog in zitten en een contract hebben. Ik kan me b.v. voorstellen dat als de huurders aangeven dat nog een jaartje huren prima is, de verkoper die tijd nog af wil wachten.

Maar, jij voert de gesprekken, dus ik neem aan dat je een beter gevoel hebt van wat er echt speelt dus hopelijk heb je volgende week goed nieuws :)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

redwing schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:43:
[...]

Tja, dat vind ik juist van jouw verhaal :+ Nu ben ik er niet bij geweest en kan het heel anders zijn, maar wat je hier neerzet laat niet zien dat ze het nu heel graag aan jou willen verkopen.

[...]

Ik hoop voor je dat je gelijk hebt, maar het simpele feit dat ze het niet onder bod willen zetten geeft bij mij nogal wat vraagtekens. Mijn ervaring is dat ze dat vooral doen als ze de opties open willen houden. En dan gaat het niet om een weekje maar eerder maanden.

En over die huurders, daar ben ik het gewoon niet mee eens. Ook zakelijk verkopen dingen veel makkelijker als de huurders er al uit zijn. Die hebben nl. nog steeds een contract en tussentijds dat contract openbreken werkt alleen als beide partijen dat willen. En zolang dat niet op papier is geregeld kunnen beide partijen nog terugkrabbelen. Iemand die zakelijk iets wil kopen zal dan ook eerder naar een gebouw kijken zonder huurders, dan eentje waar de huurders nu nog in zitten en een contract hebben. Ik kan me b.v. voorstellen dat als de huurders aangeven dat nog een jaartje huren prima is, de verkoper die tijd nog af wil wachten.

Maar, jij voert de gesprekken, dus ik neem aan dat je een beter gevoel hebt van wat er echt speelt dus hopelijk heb je volgende week goed nieuws :)
In dit geval zou het onder bod zetten ook juist de huurder ruimte geven om druk te zetten om er eerder uit te mogen. Ik kan mij voorstellen dat de verkoper c.q. verhuurder dat ook niet wilt hebben.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luiaard
redwing schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:43:
[...]

[...]

Dat klopt, ik voer de gesprekken. In deze fase ga ik hier geen uitgebreide details delen, trouwens daarna ook niet direct, is toch informatie die je niet per se over het internet wil hebben zweven. Ik wil nog wel het volgende kwijt.
Pand staat alleen maar te koop omdat de huurder er eerder uit wil dan huidig einde contract. Eigenaar wil daaraan meewerken, op voorwaarde dat hij het dan verkoopt of opnieuw verhuurd. Ik heb de indruk dat de verkoper prima mee wil in mijn voorwaarden (als mijn bod te laag was had ik dat veel eerder gehoord en ga je ook niet verder over voorwaarden praten) maar dat hij wel eerst een akkoord moet hebben met de huurder over de datum einde huur. Als de huurder dat te lang vindt duren dat kan natuurlijk, maar zijn huidige contract duurt wel langer, ik weet alleen niet hoeveel precies. Daar moet over gesproken worden. Stel nu dat de huurder nog een lopend contract voor nog twee jaar heeft, dan zou hij 1,5 jaar geen hele grote verbetering vinden. Mogelijk dat ze dan bij mij terugkomen dat ze de huurder aanbieden er toch eerder vanaf te zijn en mij een tegenbod doen wat rekening houdt met wat extra gederfde inkomsten, dat zou natuurlijk wel kunnnen. Het is dan aan mij om te bepalen of ik daar iets mee doe.
Enfin, wordt vervolgd.

[ Voor 5% gewijzigd door Luiaard op 08-11-2024 13:03 ]

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
@Luiaard Hoe dan ook veel succes ermee !

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Luiaard schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:58:
[...]

Dat klopt, ik voer de gesprekken. In deze fase ga ik hier geen uitgebreide details delen, trouwens daarna ook niet direct, is toch informatie die je niet per se over het internet wil hebben zweven. Ik wil nog wel het volgende kwijt.
Pand staat alleen maar te koop omdat de huurder er eerder uit wil dan huidig einde contract. Eigenaar wil daaraan meewerken, op voorwaarde dat hij het dan verkoopt of opnieuw verhuurd. Ik heb de indruk dat de verkoper prima mee wil in mijn voorwaarden (als mijn bod te laag was had ik dat veel eerder gehoord en ga je ook niet verder over voorwaarden praten) maar dat hij wel eerst een akkoord moet hebben met de huurder over de datum einde huur. Als de huurder dat te lang vindt duren dat kan natuurlijk, maar zijn huidige contract duurt wel langer, ik weet alleen niet hoeveel precies. Daar moet over gesproken worden. Stel nu dat de huurder nog een lopend contract voor nog twee jaar heeft, dan zou hij 1,5 jaar geen hele grote verbetering vinden. Mogelijk dat ze dan bij mij terugkomen dat ze de huurder aanbieden er toch eerder vanaf te zijn en mij een tegenbod doen wat rekening houdt met wat extra gederfde inkomsten, dat zou natuurlijk wel kunnnen. Het is dan aan mij om te bepalen of ik daar iets mee doe.
Enfin, wordt vervolgd.
Los van het hele verhaal, ik denk dat je in je handjes mag wrijven als de verkoper met de door ons verzonnen/besproken constructie ivm overdrachtsbelasting akkoord gaat.
Anyway, succes. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Luiaard schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:58:
[...] Ik heb de indruk dat de verkoper prima mee wil in mijn voorwaarden (als mijn bod te laag was had ik dat veel eerder gehoord en ga je ook niet verder over voorwaarden praten) maar dat hij wel eerst een akkoord moet hebben met de huurder over de datum einde huur. Als de huurder dat te lang vindt duren dat kan natuurlijk, maar zijn huidige contract duurt wel langer, ik weet alleen niet hoeveel precies.
Je zou natuurlijk nog kunnen overwegen om een lagere prijs te bieden in ruil voor eerdere oplevering. Is misschien voor huurder en verkoper interessant, maar moet dan aan jouw kant wel kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
Wispe schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:29:
[...]

Los van het hele verhaal, ik denk dat je in je handjes mag wrijven als de verkoper met de door ons verzonnen/besproken constructie ivm overdrachtsbelasting akkoord gaat.
Anyway, succes. :)
Verkoper staat daar positief in en notaris wordt door ons aan de voorkant ingeschakeld, ik heb vooralsnog goede hoop.
Toke_gt schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:33:
[...]

Je zou natuurlijk nog kunnen op overwegen om een lagere prijs te bieden in ruil voor eerdere oplevering. Is misschien voor huurder en verkoper interessant, maar moet dan aan jouw kant wel kunnen.
Is interessant. Betekent iets langer overbrugging, wat op zich denk ik gewoon kan voor ons, kwestie van rekenen, een bank zal vereisen dat je de extra maandlasten uit eigen middelen kunt dragen. De reden dat we met deze specifieke datum overdracht hebben geboden heeft te maken met dat we onze jongste niet in zijn examenjaar van school willen laten wisselen of een langere reistijd willen bezorgen. Ik neem het idee mee.

[ Voor 22% gewijzigd door Luiaard op 08-11-2024 17:06 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Luiaard schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:03:
[...]

Verkoper staat daar positief in en notaris wordt door ons aan de voorkant ingeschakeld, ik heb vooralsnog goede hoop.

[...]

Is interessant. Betekent iets langer overbrugging, wat op zich denk ik gewoon kan voor ons, kwestie van rekenen, een bank zal vereisen dat je de extra maandlasten uit eigen middelen kunt dragen. De reden dat we met deze specifieke datum overdracht hebben geboden heeft te maken met dat we onze jongste niet in zijn examenjaar van school willen laten wisselen of een langere reistijd willen bezorgen. Ik neem het idee mee.
Waarschijnlijk scheelt het jou weer door een lager rentepercentage (zeker als je binnen de 12 maanden blijft), dus goed laten uitrekenen idd. En overleg met je jongste of die reistijd idd als probleem wordt ervaren. Misschien kent het vervolgonderwijs ook een langere reistijd, kan ie vast wennen.
Of je huurt voor korte tijd een recreatiewoning in de oude buurt, kun je je huis ook eerder verkopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Toke_gt op 08-11-2024 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janterworst
Hoi people,

Nou ik heb mogelijk een volgende bezichtiging in de planning, maar ik hoop dat iemand hier kennis van heeft. Ik bekeek de foto’s van een woning en daarop zag ik bruine vegen op de muur. Na te hebben gegoogled stuit je al gauw op vochtvlekken, maar die zien er naar mijn beleving toch echt anders uit.

Enig idee wat dit kan zijn? Of kan je dat niet zo van een plaatje bepalen? Anders desnoods maar een bouwkundige keuring laten plaatsvinden of navragen bij andere specialisten. Vraag het me gewoon eventjes af.

Hier zie het duidelijk in het midden en misschien bovenin, maar kan ook niks zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFdjQelw-ib7pDBM8g7V4HaryZc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AB83pRnahkURM7gz3ASqQ8sx.png?f=fotoalbum_large

Hier bovenin richting plafond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrVXZ3wURiO4y_A8T23pE-xKMaA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4SSRKDn9KEZaEMbDhYKodeGK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Janterworst op 11-11-2024 21:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Janterworst schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:03:
Hoi people,

Nou ik heb mogelijk een volgende bezichtiging in de planning, maar ik hoop dat iemand hier kennis van heeft. Ik bekeek de foto’s van een woning en daarop zag ik bruine vegen op de muur. Na te hebben gegoogled stuit je al gauw op vochtvlekken, maar die zien er naar mijn beleving toch echt anders uit.

Enig idee wat dit kan zijn? Of kan je dat niet zo van een plaatje bepalen? Anders desnoods maar een bouwkundige keuring laten plaatsvinden of navragen bij andere specialisten. Vraag het me gewoon eventjes af.

Hier zie het duidelijk in het midden en misschien bovenin, maar kan ook niks zijn.

[Afbeelding]

Hier bovenin richting plafond:
[Afbeelding]
Ik denk dat het eerder plekken zijn waar een bank of kast heeft gestaan. Kan zelfs nog lichtval zijn. Eerst maar eens ter plekke bekijken?

Edit: als je de foto’s uitvergroot, zie je dat ze duidelijk zijn bewerkt. Ik denk dat het vergeling is (evt door rook) die voor de foto is geprobeerd te verdoezelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Toke_gt op 11-11-2024 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janterworst
Toke_gt schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:32:
[...]

Ik denk dat het eerder plekken zijn waar een bank of kast heeft gestaan. Kan zelfs nog lichtval zijn. Eerst maar eens ter plekke bekijken?

Edit: als je de foto’s uitvergroot, zie je dat ze duidelijk zijn bewerkt. Ik denk dat het vergeling is (evt door rook) die voor de foto is geprobeerd te verdoezelen.
Ja dat ga ik ook zeker doen, maar ben altijd wel van het lekker doorpakken en vooraf informeren. Maar hmmm hoop niet dat het rokers zijn geweest die er in hebben gewoond. Aan de andere kant kan dat overal zo zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:26
Janterworst schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:53:
[...]

Ja dat ga ik ook zeker doen, maar ben altijd wel van het lekker doorpakken en vooraf informeren. Maar hmmm hoop niet dat het rokers zijn geweest die er in hebben gewoond. Aan de andere kant kan dat overal zo zijn.
Zou voor mij een reden zijn om een huis te skippen.
Rooklucht krijg je never nooit niet definitief uit de woning. (Wellicht alleen als je het compleet stript en vernieuwd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janterworst
R20141016 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 07:58:
[...]

Rooklucht krijg je never nooit niet definitief uit de woning. (Wellicht alleen als je het compleet stript en vernieuwd).
Ja ik ook hoor als het rook is. Locatie is kaassie kaassie en appartement ook, maar hier ben ik gewoon geen fan van. Beter gezegd, ‘afknapper’. Ik zal er even goede foto’s van maken en de verkoopmakelaar er naar vragen (in de hoop dat diegene eerlijk antwoord geeft) en tonen aan anderen. Ben benieuwd!

Morgen heb ik ook een bezichtiging, dus ik blijf gewoon lekker doorgaan. Moet echt wel iets voorbij vliegen. Maar begrijp echt niet dat je met zo’n mega dakterras niet even denkt ‘ik rook even buiten’. Maarja eerst maar constateren of het echt nicotineaanslag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Janterworst schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:51:
[...]
Locatie is kaassie kaassie en appartement ook, maar hier ben ik gewoon geen fan van. Beter gezegd, ‘afknapper’. Ik zal er even goede foto’s van maken en de verkoopmakelaar er naar vragen (in de hoop dat diegene eerlijk antwoord geeft) en tonen aan anderen. Ben benieuwd!
Vertrouw op je neus, zou ik zeggen. Als het ernstige nicotineaanslag is, ruik je dat meteen. Ruik je het niet, dan heb je er waarschijnlijk ook geen last van na strippen en reinigen. Als het een goede locatie is en een fijn appartement zou ik het niet meteen vanwege vergeelde muren laten schieten.
Maar begrijp echt niet dat je met zo’n mega dakterras niet even denkt ‘ik rook even buiten’. Maarja eerst maar constateren of het echt nicotineaanslag is.
Nou, dat buiten roken werd pas pakweg twintig jaar geleden een beetje normaal. Dus iemand die jarenlang anders gewend was, gaat niet ineens buiten staan. Zeker niet als je alleen woont of samen rookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janterworst
Toke_gt schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:03:
[...]

Vertrouw op je neus, zou ik zeggen. Als het ernstige nicotineaanslag is, ruik je dat meteen. Ruik je het niet, dan heb je er waarschijnlijk ook geen last van na strippen en reinigen. Als het een goede locatie is en een fijn appartement zou ik het niet meteen vanwege vergeelde muren laten schieten.

[...]

Nou, dat buiten roken werd pas pakweg twintig jaar geleden een beetje normaal. Dus iemand die jarenlang anders gewend was, gaat niet ineens buiten staan. Zeker niet als je alleen woont of samen rookt.
Hartstikke bedankt voor de tip! Ik had al eens eerder inderdaad ‘mijn neus’ gebruikt. Toen rook ik bij een bezichtiging ook een rokersgeur, maar weliswaar in de badkamer.

Vrijdag heb ik ‘m al dus lekker rap. Benieuwd wat ik ga aantreffen want het is gelukkig ook niet een al te oud gebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:55
R20141016 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 07:58:
[...]

Dat hoeft niet zo te zijn, ik heb een huis waar veel gerookt is gekocht, en met nieuwe spachtelputz, en wat stucwerk (en veel luchten tijdens de verbouwing) was het weg.
Met hout zou ik daar niet op rekenen, dus een ouder huis met houten vloeren waar we laatst gekeken hebben hebben we na 1,5 meter opgegeven. Was een korte bezichtiging, en blijkbaar waren we niet de eersten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
HvdBent schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:51:
[...]

Dat hoeft niet zo te zijn, ik heb een huis waar veel gerookt is gekocht, en met nieuwe spachtelputz, en wat stucwerk (en veel luchten tijdens de verbouwing) was het weg.
Ik heb ook zo'n huis gekocht, en 'soms' was er toch wel weer een zweempje te ruiken. Pas na een jaar is dat echt niet meer voorgekomen. Ik stoorde me er niet heel erg aan, daar was het te zwak voor (en de prijs te scherp ;) ).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Dan even mijn eigen vraag: ik heb een koopcontract voor liggen dat helemaal mooi het VEH template volgt, op een bepaling onder art. 20 (Nadere bepalingen) na:
Verkopend makelaar heeft het recht om de courtage van de verkoper en eventueel andere
kosten zoals schriftelijk overeengekomen door voornoemde notaris bij
eigendomsoverdracht te verrekenen.
Iemand dat weleens gezien? Ik snap dat de courtage uit de koopsom komt en dus eens ergens van verkoper naar makelaar moet, maar de vorige keer stond daarvan niets in mijn koopcontract. Is dit iets geks, een poging mij die kosten in de maag te splitsen, of slechts dat op moment van passage die afrekening ook meteen door de notaris afgehandeld wordt (en uit de koopsom komt, niet er bovenop, wat ik me niet kan voorstellen, maar IANAL and all that).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:55
Brent schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:57:
Dan even mijn eigen vraag: ik heb een koopcontract voor liggen dat helemaal mooi het VEH template volgt, op een bepaling onder art. 20 (Nadere bepalingen) na:

[...]

Iemand dat weleens gezien? Ik snap dat de courtage uit de koopsom komt en dus eens ergens van verkoper naar makelaar moet, maar de vorige keer stond daarvan niets in mijn koopcontract. Is dit iets geks, een poging mij die kosten in de maag te splitsen, of slechts dat op moment van passage die afrekening ook meteen door de notaris afgehandeld wordt (en uit de koopsom komt, niet er bovenop, wat ik me niet kan voorstellen, maar IANAL and all that).
geen flauw idee, is nog niet zo ver voor mij (moet nog een bod doen) en de vorige passage is voor mij 21 jaar geleden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt

[...]

Dit lijkt me een bepaling die betrekking heeft op verkoper (zodat rekening makelaar meteen betaald is), waar je als koper niets mee te maken hebt. Jij bent die makelaar immers niets verschuldigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Toke_gt schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:15:
[...]

Dit lijkt me een bepaling die betrekking heeft op verkoper (zodat rekening makelaar meteen betaald is), waar je als koper niets mee te maken hebt. Jij bent die makelaar immers niets verschuldigd?
Toch staat 'ie in mijn koopcontract...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online

[...]

De notaris is niet verplicht om de courtagenota op te nemen op de nota van afrekening en de makelaars zijn lui om zelf achteraan te gaan, dus denken ze het zo op te lossen. In de praktijk heeft het 0,0 toegevoegde waarde want de cliënt kan ten alle tijde tegen de notaris zeggen niet te verrekenen. :)

Makelaars doen maar ook wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Brent schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:16:
[...]

Toch staat 'ie in mijn koopcontract...
Jij bent niet de enige partij die is betrokken bij die ene ‘mijn’ koopcontract…
Pagina: 1 ... 341 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7