Het is jouw koopcontract, maar het verkoopcontract van de verkopers :-).
Ik zou het als koper negeren.
Het is jouw koopcontract, maar het verkoopcontract van de verkopers :-).
omdat een bepaalde groep met veel overwaarde op hun huis alles gelijkvloers willen hebben in hun volgende en laatste huis/appartement en dus meer te besteden hebben en zo de prijs opdrijven.Janterworst schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:38:
Hebben mensen hier een idee waarom Maisonettes, naar mijn idee, vaak ‘redelijk’ geprijsd zijn? Je hebt toch lekker veel ruimte t.o.v. appartementen, maar je ziet ze ook goedkoper. Ben daar best benieuwd naar.
Omdat ze weliswaar ruimer zijn dan appartementen (vergelijkbaar met tweelaags huis) maar dezelfde nadelen hebben (buren ernaast én boven en/of onder, geen tuin). Dus mensen kiezen dan liever voor een appartement (geen trappen) of een huis met tuin, zonder boven/onderburen.Janterworst schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:38:
Hebben mensen hier een idee waarom Maisonettes, naar mijn idee, vaak ‘redelijk’ geprijsd zijn? Je hebt toch lekker veel ruimte t.o.v. appartementen, maar je ziet ze ook goedkoper. Ben daar best benieuwd naar.
Maar buiten prettig wonen, wat lijk je een betere investering op de korte termijn (max 5 jaren). Een mooi appartement in een zeer nette wijk of een maisonette in eveneens een zeer nette wijk? Ik zie in diezelfde wijk even geen gelijksoortige appartementen, maar op basis van prijzen van een jaar geleden zou ik zeggen dat appartementen echt duurder zijn met minder m2.Toke_gt schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:02:
[...]
Omdat ze weliswaar ruimer zijn dan appartementen (vergelijkbaar met tweelaags huis) maar dezelfde nadelen hebben (buren ernaast én boven en/of onder, geen tuin). Dus mensen kiezen dan liever voor een appartement (geen trappen) of een huis met tuin, zonder boven/onderburen.
Qua populariteit vergelijkbaar met beneden/bovenwoningen (schat ik in).
Simpele oplossing voor deze stress is een iets minder voor jouw budget ‘maximaal’ huis kopen. Als je wat geld over houdt voor evt verbouwen of toevoegingen later, dan kan je dat geld ook inzetten mocht de financiering net tekort schieten om wat voor reden dan ook. Als je tegen de limieten aan gaat werken is het natuurlijk wel stressen in deze markt, want vangrails zijn overal weggehaald (ontbindende voorwaarde financiering bijvoorbeeld).bazzemans schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:08:
Toch ook even de ervaringen delen met het kopen van een woning (i.r.t. verkoop eigen woning). Ik vind het maar een stressvol geheel. Een hypotheekaanvraag die i.v.m. overwaarde en overbruggingshypotheek samenhangt met de verkoop van je woning. De hypotheekverstrekker gaat uit van 90% van de woningwaarde (die door een foutje van de taxateur te laag ligt), waardoor er gerekend wordt met een te lage overwaarde en dientengevolge hogere benodigde hypotheek i.c.m. met de overbrugging. Voor berekening van het kunnen dekken van de overbrugging en benodigde eigen middelen daarvoor, gaat de hypotheekverstrekker uit van 12 maanden. Dat terwijl we al een mondelinge overeenkomst hebben op de verkoop van onze woning en een overdracht met een overbrugging van twee weken tot gevolg. Het verkoopbedrag is hoger dan de (100%) woningwaarde waar de hypotheekverstrekker mee rekent. Aanstaande maandag eindigt de deadline voor de ontbindende voorwaarde, waardoor de stress stijgt. Morgen gesprek met de financieel adviseur wat er richting de hypotheekverstrekker mogelijk is. Ik weet dat er daarna ook nog mogelijkheden zijn t.a.v. de ontbindende voorwaarden, maar toch; stressvol.
Vanmiddag sprak ik een financial op mijn werk die vorig jaar een huis gekocht en verkocht heeft. Hij gaf aan flink onderschat te hebben wat een gedoe het verkrijgen van een nieuwe hypotheek is. Als iemand met enig verstand van zaken het al een ingewikkeld geheel vindt dan houdt ik mijn hart vast voor Nederlanders die wat verder van de materie afstaan. Die zijn volledig overgeleverd aan de hypotheekadviseurs en makelaars. En met alle respect voor die werkgebieden, je hebt toch ook kans de verkeerde te treffen.
Bron: mail van hypotheek-rentetarieven.Nieuwe hypotheeknormen 2025
De overgang van de hypotheekregels van 2024 naar 2025 brengt een paar duidelijke veranderingen met zich mee.
In 2024 draaiden de regels al veel om verduurzaming en nieuwe regels voor studieleningen, maar in 2025 ligt de nadruk vooral op loonstijgingen.
Het Nibud Adviesrapport dat vorige week werd aangeboden aan de tweede kamer bevat 52 pagina's. Hier zijn vijf belangrijke punten:
Het Nibud verwacht dat de lonen in 2025 gemiddeld met 4,3% zullen stijgen. Hierdoor kun je in veel gevallen meer lenen. Zonder deze loonstijging zou de leencapaciteit dalen voor inkomens boven €60.000.
Vanaf 2024 hangt de leencapaciteit ook af van hoe energiezuinig een woning is. Als je huis een energielabel heeft dat beter is dan E, F, of G, kun je meer lenen voor een hypotheek.
De regels voor studieleningen zijn veranderd: vanaf 2024 wordt er gekeken naar het bedrag dat je elke maand moet betalen, in plaats van de totale lening. Deze regel blijft in 2025 hetzelfde.
De regeling voor alleenstaanden is uitgebreid. Waar dit in 2024 alleen voor lagere inkomens gold, geldt dit nu voor alle inkomens. Het extra bedrag dat alleenstaanden kunnen lenen is verhoogd van €16.000 naar €17.000 in 2025.
Voor verbouwingen die je huis energiezuiniger maken, blijven de extra leenbedragen in 2025 hetzelfde als in 2024.
Wat betekent dit voor jou?
In 2025 blijft de berekening voor het maximale leenbedrag voor een huis hetzelfde als vorig jaar.
Als we echter geen rekening houden met een inkomensstijging, kunnen mensen met een (gezamenlijk) inkomen tot ongeveer €55.000 in 2025 iets MEER lenen dan in 2024. Dit gaat om een bedrag van ongeveer €3.500 tot €6.000 extra
Wellicht heb je mijn bericht niet helemaal goed gelezen of begrepen. De geldverstrekker gaat uit van een woningwaarde die 100k lager is dan de verkoopwaarde. Daardoor gaan ze ook uit van geel te hoge dubbele lasten. Wij zijn juist het type mens dat niet aan de max willen zitten. In het gesprek met de financieel adviseur zat er nog ruimte om omhoog te kunnen. Na (foute) taxatie is ineens alles anders. Dát geeft nogal stress.cedrix5 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 07:28:
[...]
Simpele oplossing voor deze stress is een iets minder voor jouw budget ‘maximaal’ huis kopen. Als je wat geld over houdt voor evt verbouwen of toevoegingen later, dan kan je dat geld ook inzetten mocht de financiering net tekort schieten om wat voor reden dan ook. Als je tegen de limieten aan gaat werken is het natuurlijk wel stressen in deze markt, want vangrails zijn overal weggehaald (ontbindende voorwaarde financiering bijvoorbeeld).
Als het echt een foute taxatie is kun je daar natuurlijk nog werk van maken. Als het een ongewilde taxatie is natuurlijk niet.bazzemans schreef op woensdag 13 november 2024 @ 07:40:
[...]
Wellicht heb je mijn bericht niet helemaal goed gelezen of begrepen. De geldverstrekker gaat uit van een woningwaarde die 100k lager is dan de verkoopwaarde. Daardoor gaan ze ook uit van geel te hoge dubbele lasten. Wij zijn juist het type mens dat niet aan de max willen zitten. In het gesprek met de financieel adviseur zat er nog ruimte om omhoog te kunnen. Na (foute) taxatie is ineens alles anders. Dát geeft nogal stress.
Geprobeerd. Kon niet. Was reeds gevalideerd door NWWI en die stonden aanpassingen niet meer toe. Tip van mij is dan ook om te vragen het rapport te zien voor validatie, zodat je (aankoopmakelaar) er indien nodig op kan reageren. Je kan het uiteraard niet volledig beïnvloeden, maar wel een eventuele grote fout eruit halen. Wij hebben nu een taxatie die een stuk lager ligt dan de WOZ-waarde die gebaseerd is op de facto twee jaar geleden.jeroenkb schreef op woensdag 13 november 2024 @ 07:53:
[...]
Als het echt een foute taxatie is kun je daar natuurlijk nog werk van maken. Als het een ongewilde taxatie is natuurlijk niet.
Heb je deze taxateur zelf betaald? Bij mij kreeg ik eerst het rapport ter inzage met de vraag om akkoord te geven voor NWWI registratie. Hier hadden we zelf gevraagd zo hoog mogelijk te taxeren vanwege verkoop binnen familie waarbij schenkbelasting niet van toepassing was. Gek dat je taxateur onder de WOZ taxeert en dan ook direct registreert. Mijn punt blijft wel, 100k is gortig veel, maar met een beetje meer eigen geld kan je dit soort verschillen makkelijk opvangen zonder die 10% te moeten vrezen. Hypotheekverstrekkers gaan normaal niet boven taxatiewaarde financieren voor zover ik weet, met uitzondering van verduurzaming. Het is al een uniek concept dat je in Nederland makkelijk 100% van de woningwaarde kan lenen, in veel landen is 80-90% de max.bazzemans schreef op woensdag 13 november 2024 @ 07:59:
[...]
Geprobeerd. Kon niet. Was reeds gevalideerd door NWWI en die stonden aanpassingen niet meer toe. Tip van mij is dan ook om te vragen het rapport te zien voor validatie, zodat je (aankoopmakelaar) er indien nodig op kan reageren. Je kan het uiteraard niet volledig beïnvloeden, maar wel een eventuele grote fout eruit halen. Wij hebben nu een taxatie die een stuk lager ligt dan de WOZ-waarde die gebaseerd is op de facto twee jaar geleden.
[ Voor 5% gewijzigd door cedrix5 op 13-11-2024 08:08 ]
Ja. Dat heeft hij dus niet gedaan. Daar waren wij en onze makelaar ook not amused over. Zonder taxatie stonden we echter nergens.cedrix5 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:06:
[...]
Heb je deze taxateur zelf betaald? Bij mij kreeg ik eerst het rapport ter inzage met de vraag om akkoord te geven voor NWWI registratie. Gek dat je taxateur onder de WOZ taxeert en dan ook direct registreert.
Ik begrijp prima hoe het werkt en dat ze niet boven taxatiewaarde gaan financieren. Dat is het probleem ook niet.Mijn punt blijft wel, 100k is gortig veel, maar met een beetje meer eigen geld kan je dit soort verschillen makkelijk opvangen zonder die 10% te moeten vrezen. Hypotheekverstrekkers gaan normaal niet boven taxatiewaarde financieren voor zover ik weet, met uitzondering van verduurzaming. Het is al een uniek concept dat je in Nederland makkelijk 100% van de woningwaarde kan lenen, in veel landen is 80-90% de max.
Overigens wel weer in het nadeel van ondernemers. Ze kijken naar gemiddelde inkomen van de afgelopen 3 jaar. Maar gaan uit van inflatie van je kosten voor het nieuwe jaar, maar niet van je inkomen.Hertog_Martin schreef op woensdag 13 november 2024 @ 07:30:
Ik snap even niets van het volgende:
Edit: snap 'm al, ze rekenen natuurlijk met hogere lasten door inflatie.
[...]
Bron: mail van hypotheek-rentetarieven.
Als alle regels hetzelfde blijven en de rekenmethode ook, waarom zou je dan minder kunnen lenen boven de 60k gezamenlijk inkomen??
Mondeling telt natuurlijk niet, maar kan je dit niet snel formaliseren met een koopakte? Dan rekent de hypotheekverstrekker niet met de standaard 12 maanden, maar tot de datum van overdracht.bazzemans schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:08:
Voor berekening van het kunnen dekken van de overbrugging en benodigde eigen middelen daarvoor, gaat de hypotheekverstrekker uit van 12 maanden. Dat terwijl we al een mondelinge overeenkomst hebben op de verkoop van onze woning en een overdracht met een overbrugging van twee weken tot gevolg.
@bazzemans Dit, en anders kun je misschien wachten met de aanvraag? Als je niet twijfelt over de financiering op zichzelf, kun je het voorbehoud laten verlopen.coazter schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:45:
[...]
Mondeling telt natuurlijk niet, maar kan je dit niet snel formaliseren met een koopakte? Dan rekent de hypotheekverstrekker niet met de standaard 12 maanden, maar tot de datum van overdracht.
Zeker. Alles wordt in het werk gesteld om het snel te formaliseren. Daar gaat een paar dagen overheen en ook de geldverstrekker heeft nog een paar werkdagen nodig.coazter schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:45:
[...]
Mondeling telt natuurlijk niet, maar kan je dit niet snel formaliseren met een koopakte? Dan rekent de hypotheekverstrekker niet met de standaard 12 maanden, maar tot de datum van overdracht.
Hier hebben je kopers dan ook last van als ze een taxatie nodig hebben.bazzemans schreef op woensdag 13 november 2024 @ 07:59:
[...]
Geprobeerd. Kon niet. Was reeds gevalideerd door NWWI en die stonden aanpassingen niet meer toe. Tip van mij is dan ook om te vragen het rapport te zien voor validatie, zodat je (aankoopmakelaar) er indien nodig op kan reageren. Je kan het uiteraard niet volledig beïnvloeden, maar wel een eventuele grote fout eruit halen. Wij hebben nu een taxatie die een stuk lager ligt dan de WOZ-waarde die gebaseerd is op de facto twee jaar geleden.
Nee, andere aanvragers en ander doel voor taxatie dus nieuwe situatie en ineens kan het wel. Aldus de makelaar. Bizarre wereld.THM0 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:20:
[...]
Hier hebben je kopers dan ook last van als ze een taxatie nodig hebben.
Nee hoor, als NWWI in korte tijd twee compleet verschillende waarderingen voor dezelfde woning krijgt, dan moet #2 aanzienlijk meer motiveren waarom dat de juiste waarde is.bazzemans schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:22:
[...]
Nee, andere aanvragers en ander doel voor taxatie dus nieuwe situatie en ineens kan het wel. Aldus de makelaar. Bizarre wereld.
[ Voor 8% gewijzigd door THM0 op 13-11-2024 10:25 ]
Dat hadden wij aan de hand, als kopers. Gelukkig kenden onze aankoopmakelaar, onze financieel adviseur, de taxateur en de notaris elkaar en konden ze goed samen werken om onze hypotheekverstrekker er van te overtuigen dat wij niet degenen waren die de boel wilden tillen... Uiteindelijk wel gelukt, maar er is wel een onderzoek gestart naar de taxateur van de opvallend lagere taxatie.THM0 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:24:
[...]
Nee hoor, als NWWI in korte tijd twee compleet verschillende waarderingen voor dezelfde woning krijgt, dan moet #2 aanzienlijk meer motiveren waarom dat de juiste waarde is.
Maar dan begrijp ik eerlijk gezegd waarom je dit jouw probleem maakt? Je kunt de taxateur toch gewoon sommeren zijn fout te herstellen?bazzemans schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:55:
Scheelt dat de taxateur al aangegeven heeft een fout te hebben gemaakt en dat ook bij NWWI aan heeft gegeven. Als het dan tot een onderzoek komt, kan hij die fout mooi herstellen.
De NWWI accepteert de wijziging na validatie niet. Dus voor de huidige taxatie geen wijziging. Dikke pech voor ons.THM0 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:59:
[...]
Maar dan begrijp ik eerlijk gezegd waarom je dit jouw probleem maakt? Je kunt de taxateur toch gewoon sommeren zijn fout te herstellen?
[ Voor 3% gewijzigd door bazzemans op 13-11-2024 12:38 ]
Maar dat bedoel ik niet. Je geeft aan gedoe te hebben met je nieuwe hypotheek omdat je overbrugging onterecht beperkt is. Taxateur erkent een fout te hebben gemaakt. Dan instrueer je de taxateur toch zijn fout te herstellen bij het NWWI, desnoods met een tweede taxatie door een andere taxateur op zijn kosten?bazzemans schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:37:
[...]
De NWWI accepteert de wijziging na validatie niet. Dus voor de huidige taxatie geen wijziging. Dikke pech voor ons.
Als de taxateur van de kopers tot een hogere taxatie komen en het NWWI gaat op onderzoek uit, komen ze uit bij onze taxateur. Die kan dan opnieuw verklaren dat hij een fout heeft gemaakt en daarmee zijn eerder gemaakte fout de facto alsnog herstellen. Daar hebben wij NU niks aan, maar straks wel.
Die stap is al gezet en heb ik hierboven al beschreven. Ik heb de taxateur geïnstrueerd zijn fout te herstellen. Dat accepteerde NWWI na validatie niet. Een tweede taxatie door een andere taxateur is ook geen optie, omdat NWWI dit evengoed niet zou accepteren. De taxateur is ons tegemoet gekomen op de facturatie.THM0 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:48:
[...]
Maar dat bedoel ik niet. Je geeft aan gedoe te hebben met je nieuwe hypotheek omdat je overbrugging onterecht beperkt is. Taxateur erkent een fout te hebben gemaakt. Dan instrueer je de taxateur toch zijn fout te herstellen bij het NWWI, desnoods met een tweede taxatie door een andere taxateur op zijn kosten?
Ik begrijp niet zo goed waarom je dit zo accepteert, eens te meer omdat je er veel gedoe van hebt.
Is het probleem dat je voor een nieuwe aanvragen met een andere verhouding overbrugging/hypotheek extra kosten kwijt bent, wellicht win je die weer terug met evt. Boeterente over terugbetalen hypotheek? Als je bewijs hebt dat de taxateur een fout heeft gemaakt kun je wellicht de kosten op hem verhalen?bazzemans schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:52:
[...]
Die stap is al gezet en heb ik hierboven al beschreven. Ik heb de taxateur geïnstrueerd zijn fout te herstellen. Dat accepteerde NWWI na validatie niet. Een tweede taxatie door een andere taxateur is ook geen optie, omdat NWWI dit evengoed niet zou accepteren. De taxateur is ons tegemoet gekomen op de facturatie.
Ik accepteer dit dus niet zomaar. Zonder koopcontract is een taxatie echter benodigd voor een hypotheekaanvraag. Een maand geleden was het huis nog niet verkocht en hadden we die taxatie dus nog nodig voor de hypotheekaanvraag. Die begint nu meer-en-meer waardeloos te worden. Het heeft ons in ieder geval niet geholpen.
PSN: Flix20-NL
Volgens mij snappen we het allemaal prima. @bazzemans zijn taxateur heeft prutswerk geleverd wat nu een hoop stress oplevert omdat de hoogte van overbrugging nu beperkter is dan zou moeten. Taxateur doet alsof het niet hersteld kan worden en heeft het blijkbaar geschikt in de factuur.Flix20 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:53:
Volgens mij denken jullie allemaal veelste moeilijk.
Taxateur heeft foutje gemaakt, maar deze is geaccordeerd door NWWI.
Bank gaat van geaccordeerde taxatie uit. Alle andere berichten hebben zij niets aan. Bank wilt zekerheid en dat is de door NWWI geaccordeerde taxatie.
@bazzemans ervaart hierdoor stress omdat hierdoor zijn hypotheekbeoordeling is de knel raakt.
Blijkt gewoon een K#$-situatie door andermans slordigheid.
Overigens is dit voor de WOZ van de kopers wel in hun voordeel
Hoe weet je dat het 5k is? Stond dat in de biedlog? Wel pijnlijk, maar je moet principes hebben. Als 100k voor jou waard is, dan jammer. Er zijn en komen genoeg huizen!Syn3rgi schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:01:
Pffff ongelooflijk balen. Eindelijk ons huis gevonden na een jaar zoeken en 'op een leuke vakantie naar Spanje' na gemist... We twijfelden nog om 5k erop te doen. Wat een domper zeg. 100k ipv ~95k overbieden leek ons 'te veel' en hadden ergens het idee dat we tegen onszelf aan het bieden waren. Wat een gekkenhuis deze markt.
Eerste hit:Pepperoni schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:28:
Vraagje aan mensen die al langer een hypotheek hebben: sinds 5 november loopt onze hypotheek, is het de moeite om nog dit jaar de voorlopige aanslag/HRE te regelen? Het is me niet helemaal duidelijk of je dit nou elk jaar opnieuw moet doen of niet namelijk oftewel als ik het nu doe dat het in januari weer moet. Het geld voor die twee maanden is niet de issue wil zo min mogelijk werk hebben.
Ja die had ik ook al gezien, dus dat gaat ook over hypotheekrenteaftrek inderdaad? Ik zag even tussen de bomen het bos niet meer, krijg ook al jaren geen toeslagen meer dus ben gewend alleen in mei wat te mogen betalen meestal.
Je doet een voorlopige aangifte van je inkomen en aftrekposten (waaronder dus hypotheekrente). Daaruit blijkt dan wellicht dat je een teruggaaf zou krijgen. Die wordt vervolgens maandelijks alvast uitgekeerd gedurende het belastingjaar.Pepperoni schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:43:
[...]
Ja die had ik ook al gezien, dus dat gaat ook over hypotheekrenteaftrek inderdaad? Ik zag even tussen de bomen het bos niet meer, krijg ook al jaren geen toeslagen meer dus ben gewend alleen in mei wat te mogen betalen meestal.
Het minste gedoe:Pepperoni schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:28:
Vraagje aan mensen die al langer een hypotheek hebben: sinds 5 november loopt onze hypotheek, is het de moeite om nog dit jaar de voorlopige aanslag/HRE te regelen? Het is me niet helemaal duidelijk of je dit nou elk jaar opnieuw moet doen of niet namelijk oftewel als ik het nu doe dat het in januari weer moet. Het geld voor die twee maanden is niet de issue wil zo min mogelijk werk hebben.
Wij zitten bijna in dezelfde situatie, dus ben blij dat de vraag gesteld wordt. Wat ik me afvroeg, stel je kiest ervoor om nu al voorlopig in te vullen, moet je dan ook nu al de eenmalige kosten aftrekken? Of doe je dat pas bij de definitieve aangifte volgend jaar?Toke_gt schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:57:
[...]
Het minste gedoe:
nov/dec meenemen als je in maart de aangifte over heel 2024 opmaakt, incl de eenmalige aftrekposten hypotheek en evt aankoop huis.
Je kunt nu al wel een voorlopig teruggaaf aanvragen voor 2025 als je het bedrag maandelijks wilt ontvangen. Wil je dat niet, dan neem je het mee in de belastingaangifte over 2025 en krijg je het bedrag in juni 2026.
Het houdt die vorm (jaarlijks of maandelijks) tot je een andere keuze maakt.
Dat kan, maar dat hoeft niet. Up to you.zunrob schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:22:
[...]
Wij zitten bijna in dezelfde situatie, dus ben blij dat de vraag gesteld wordt. Wat ik me afvroeg, stel je kiest ervoor om nu al voorlopig in te vullen, moet je dan ook nu al de eenmalige kosten aftrekken? Of doe je dat pas bij de definitieve aangifte volgend jaar?
Nou bezichtiging was goed! Ik rook gelukkig geen rokersgeuren in het appartement en de verkleuring zoals op de tweede foto zag ik niet in het echie, heb er notabene een foto van gemaakt. Geen vergeling te zien, dus ik denk een vertekent beeld door de camera van de makelaar. Ja je zag wat verkleuring, maar totaal anders dan op de foto eerlijk gezegd. Voor mij althans…Janterworst schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:03:
Hoi people,
Nou ik heb mogelijk een volgende bezichtiging in de planning, maar ik hoop dat iemand hier kennis van heeft. Ik bekeek de foto’s van een woning en daarop zag ik bruine vegen op de muur. Na te hebben gegoogled stuit je al gauw op vochtvlekken, maar die zien er naar mijn beleving toch echt anders uit.
Enig idee wat dit kan zijn? Of kan je dat niet zo van een plaatje bepalen? Anders desnoods maar een bouwkundige keuring laten plaatsvinden of navragen bij andere specialisten. Vraag het me gewoon eventjes af.
Hier zie het duidelijk in het midden en misschien bovenin, maar kan ook niks zijn.
[Afbeelding]
Hier bovenin richting plafond:
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door Janterworst op 16-11-2024 18:15 ]
Stuccen en schilderen betaal ik rond de 35 euro per m2 voor, voor mijn nieuwbouw woning. Spuit werk is vaak wat goedkoper.Janterworst schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:13:
[...]
Nou bezichtiging was goed! Ik rook gelukkig geen rokersgeuren in het appartement en de verkleuring zoals op de tweede foto zag ik niet in het echie, heb er notabene een foto van gemaakt. Geen vergeling te zien, dus ik denk een vertekent beeld door de camera van de makelaar. Ja je zag wat verkleuring, maar totaal anders dan op de foto eerlijk gezegd. Voor mij althans…
Anyway, ik wil er wel wat aan laten doen (mocht ik bieden uiteraard en dan nog krijgen….). Nu zag ik dat 1 slaapkamer 15m2 is. Momenteel zit er spuitwerk op de wanden en plafond en dat wil ik zo houden, maar dan opnieuw zodat alles mooi en fris oogt. Ik ga ervan uit dat het direct overheen wordt gespoten?
Maar hoeveel zou een stukje van 15m2 kosten, dus wand incl. plafond. In wil het laten uitbesteden. Iemand ervaring mee? Totale oppervlakte is al gauw 80m2. Ik wil in dit geval ook het hele appartement doen eigenlijk, of is dit echt pure geldverspilling?
Ik hoor het graag, mocht iemand een ruime indicatie kunnen geven! Hoi!!!
Maar bedoel je omgerekend in aantal m2 woonoppervlakte of per m2 wand/plafond? Ik ga ook maandag maar even langs een schilder, eens kijken wat die rekent.perspectivebass schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:23:
[...]
Stuccen en schilderen betaal ik rond de 35 euro per m2 voor, voor mijn nieuwbouw woning. Spuit werk is vaak wat goedkoper.
M2 wand/plafond. Dus lengte van je muren x hoogte x 35.Janterworst schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:43:
[...]
Maar bedoel je omgerekend in aantal m2 woonoppervlakte of per m2 wand/plafond? Ik ga ook maandag maar even langs een schilder, eens kijken wat die rekent.
Wow dat is wel een dure bezigheid hahahaha. Mijn hemel! Wat zou je dan in mijn geval adviseren? Echt alles doen, of enkel de plekken die vegen / vlekken / verkleuring etc bevatten? Geen idee hoe het zit met kleurverschillen.perspectivebass schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:47:
[...]
M2 wand/plafond. Dus lengte van je muren x hoogte x 35.
Toevallig komt plafond wel precies uit op woon vierkante meters
[ Voor 13% gewijzigd door Janterworst op 16-11-2024 21:12 ]
Als je het alleen wilt opfrissen, moet het dan wel opnieuw gespoten worden? Misschien is alleen een nieuwe verflaag ook voldoende voor de komende jaren. Structuur loopt dan ietsje dicht, maar ziet er doorgaans prima uit.Janterworst schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:52:
[...]
Wow dat is wel een dure bezigheid hahahaha. Mijn hemel! Wat zou je dan in mijn geval adviseren? Echt alles doen, of enkel de plekken die vegen / vlekken / verkleuring etc bevatten? Geen idee hoe het zit met kleurverschillen.
Laatste keer dat er aan gewerkt is dateert uit 2009.
Edit: zie op internet even snel 15 euro per m2, maar vraag me af of dat klopt. Even navragen dus.
Ja bij ons is het dus wel inclusief schilderen van het stucwerk. Dus vermoed zonder schilderen ongeveer 20-25 euro p/m2.Janterworst schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:52:
[...]
Wow dat is wel een dure bezigheid hahahaha. Mijn hemel! Wat zou je dan in mijn geval adviseren? Echt alles doen, of enkel de plekken die vegen / vlekken / verkleuring etc bevatten? Geen idee hoe het zit met kleurverschillen.
Laatste keer dat er aan gewerkt is dateert uit 2009.
Edit: zie op internet even snel 15 euro per m2, maar vraag me af of dat klopt. Even navragen dus.
Ik vraag wel even aan een spuiter. Mocht het binnen budget passen, dan vind ik het niet zo’n ding gok ik zo. Maar tis even fijn om te weten wat het kost, in de ruime zin van het woord.Toke_gt schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:57:
[...]
Als je het alleen wilt opfrissen, moet het dan wel opnieuw gespoten worden? Misschien is alleen een nieuwe verflaag ook voldoende voor de komende jaren. Structuur loopt dan ietsje dicht, maar ziet er doorgaans prima uit.
Je kan het ook zelf schilderen. Kost je hooguit 100 euro aan materiaal.Janterworst schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 22:42:
[...]
Ik vraag wel even aan een spuiter. Mocht het binnen budget passen, dan vind ik het niet zo’n ding gok ik zo. Maar tis even fijn om te weten wat het kost, in de ruime zin van het woord.
Ja ik overleg wel even op korte termijn hoe zit met een spuiter. Moet ie maar aangeven wat het kost in ruime zin. Ik laat het liever uitbesteden, gezien ik het prettig vind als het direct goed gebeurt. Ieder zen ding denk ikkx22 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 22:47:
[...]
Je kan het ook zelf schilderen. Kost je hooguit 100 euro aan materiaal.
Als het alleen witten is, is het niet zo een hele moeilijke klus.
En als je alleen 1 kamer wilt laten stuccen en spuiten ben je echt wel meer dan 35 euro per m2 kwijt.
Als je hele huis laat doen kan het per m2 wel wat goedkoper vaak.
[ Voor 3% gewijzigd door Janterworst op 16-11-2024 23:01 ]
Exact de reden waarom wij geen overbrugging hebben genomen maar gewoon het huis verkocht hebben met een langere periode tot overdracht. Voordeel, geen stress richting taxatie, gewoon jouw overwaarde kunnen gebruiken en geen rente op de overbrugging.bazzemans schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:08:
Toch ook even de ervaringen delen met het kopen van een woning (i.r.t. verkoop eigen woning). Ik vind het maar een stressvol geheel. Een hypotheekaanvraag die i.v.m. overwaarde en overbruggingshypotheek samenhangt met de verkoop van je woning. De hypotheekverstrekker gaat uit van 90% van de woningwaarde (die door een foutje van de taxateur te laag ligt), waardoor er gerekend wordt met een te lage overwaarde en dientengevolge hogere benodigde hypotheek i.c.m. met de overbrugging. Voor berekening van het kunnen dekken van de overbrugging en benodigde eigen middelen daarvoor, gaat de hypotheekverstrekker uit van 12 maanden. Dat terwijl we al een mondelinge overeenkomst hebben op de verkoop van onze woning en een overdracht met een overbrugging van twee weken tot gevolg. Het verkoopbedrag is hoger dan de (100%) woningwaarde waar de hypotheekverstrekker mee rekent. Aanstaande maandag eindigt de deadline voor de ontbindende voorwaarde, waardoor de stress stijgt. Morgen gesprek met de financieel adviseur wat er richting de hypotheekverstrekker mogelijk is. Ik weet dat er daarna ook nog mogelijkheden zijn t.a.v. de ontbindende voorwaarden, maar toch; stressvol.
Vanmiddag sprak ik een financial op mijn werk die vorig jaar een huis gekocht en verkocht heeft. Hij gaf aan flink onderschat te hebben wat een gedoe het verkrijgen van een nieuwe hypotheek is. Als iemand met enig verstand van zaken het al een ingewikkeld geheel vindt dan houdt ik mijn hart vast voor Nederlanders die wat verder van de materie afstaan. Die zijn volledig overgeleverd aan de hypotheekadviseurs en makelaars. En met alle respect voor die werkgebieden, je hebt toch ook kans de verkeerde te treffen.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Altijd doen . De rust , ruimte en natuur die je er voor terugkrijgt is ongeëvenaard.koentjuh schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:06:
Onverwachts bezig met de mogelijke aankoop van een oude textielvilla in de Achterhoek. Fantastisch potentieel familie huis met een enorme tuin. De kinderen zijn om, ikzelf en mij vriendin moeten er nog even goed over nadenken. Huis is no brainer, school zit er tegenover dus wat houdt je tegen?
- weg uit het westen, super leuke baan in Amsterdam is met 2 dagen op kantoor flinke reistijd.
- enorme verbouwingsopgave en isolatie noodzaak. Vorige bewoners verbruikten circa 5000 kub gas per jaar. Daarnaast is er echt 30 jaar niks meer vernieuwd dus alles mag eruit inclusief enkel glas.
- veel asbest risico’s in bouwkundige keuring die al beschikbaar was. Daar moeten we echt even goed op doorpakken, zeker omdat de erfgenamen dit risico volledig wegschrijven naar koper.
- financiële plaatje, de aanschaf is prima te doen, maar verbouwen is zeker 300-400k gok ik zo.
Flinke twijfel dus, zeker qua reisafstand werk. Kom zelf wel uit de regio, dat is ook de reden dat we toch zijn gaan kijken. Komende week met aannemer door de woning in het kostenplaatje in kaart te brengen.
Met een school tegenover moet je niet teveel verwachtingen van rust hebben.backupdevice schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:56:
[...]
Altijd doen . De rust , ruimte en natuur die je er voor terugkrijgt is ongeëvenaard.
Wij hebben zelf de stap van de stad naar platteland 11 jaar geleden gemaakt en nog geen 1 seconde spijt gehad . Reistijd naar Schiphol ( kantoor ) is 2 uur enkele reis maar voor twee keer in de week totaal geen probleem. Voor mij dan .
‘s Avonds, in het weekend en in vakanties is het juist heerlijk rustig. Hangt verder ook wel van type school af. Maar ik denk dat een textielvilla op een behoorlijke hoeveelheid grond staat en dat je er dus sowieso niet zoveel last van hebt.THM0 schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:32:
[...]
Met een school tegenover moet je niet teveel verwachtingen van rust hebben.
Ik kan je niet volgen, als je een huis koopt met overdracht over 3 maanden en je huidige huis met overdracht over 4 maanden heb je dat krediet nodig tenzij je financieel een hele flinke reserve hebt?backupdevice schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:51:
[...]
Exact de reden waarom wij geen overbrugging hebben genomen maar gewoon het huis verkocht hebben met een langere periode tot overdracht. Voordeel, geen stress richting taxatie, gewoon jouw overwaarde kunnen gebruiken en geen rente op de overbrugging.
Het te overbruggen bedrag is dan afhankelijk van een taxateur . En dat zou een eventuele aankoop kunnen beïnvloedenebk71 schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:11:
[...]
Ik kan je niet volgen, als je een huis koopt met overdracht over 3 maanden en je huidige huis met overdracht over 4 maanden heb je dat krediet nodig tenzij je financieel een hele flinke reserve hebt?
Hypotheeknemer weet dan wel wat je huis gaat opbrengen maar heeft het geld nog niet binnen want vind pas plaats op datum overdracht?
Dan heb je in Nederland overal wel een probleem als je het overdag ook muisstil wilt hebbenTHM0 schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:32:
[...]
Met een school tegenover moet je niet teveel verwachtingen van rust hebben.
Ga maar eens tijdens de pauzes kijken bij een basisschool. Is echt heel veel geluid, en bij een school met een beetje formaat ook best lange blokken doordat klassen niet tegelijkertijd pauze hebben.backupdevice schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:45:
[...]
Dan heb je in Nederland overal wel een probleem als je het overdag ook muisstil wilt hebben
Een deel van de achtertuin van mijn ouders ligt op ca 15m van een van de (meerdere) speelplaatsen.THM0 schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:48:
[...]
Ga maar eens tijdens de pauzes kijken bij een basisschool. Is echt heel veel geluid, en bij een school met een beetje formaat ook best lange blokken doordat klassen niet tegelijkertijd pauze hebben.
Of je dat storend vindt is een tweede en natuurlijk erg persoonlijk, maar ik zou altijd tijdens die piekuren even gaan kijken alvorens iets te kopen.
Ik was er vrijdag met een aannemer. Tuurlijk hoor je wel wat, maar mijn drie jongens thuis maken meer herrie 🤣. Qua natuur zijn we overigens wel wat verwend in omgeving Baarn/Soest.Toke_gt schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:38:
[...]
‘s Avonds, in het weekend en in vakanties is het juist heerlijk rustig. Hangt verder ook wel van type school af. Maar ik denk dat een textielvilla op een behoorlijke hoeveelheid grond staat en dat je er dus sowieso niet zoveel last van hebt.
He ga je weg uit Soestkoentjuh schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:09:
[...]
Ik was er vrijdag met een aannemer. Tuurlijk hoor je wel wat, maar mijn drie jongens thuis maken meer herrie 🤣. Qua natuur zijn we overigens wel wat verwend in omgeving Baarn/Soest.
Vond overigens nog iets leuks in de verborgen kelder ..
spoiler:
Nu maar eens even gaan rekenen 😊
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 17-11-2024 20:39 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
[ Voor 9% gewijzigd door Janterworst op 18-11-2024 12:19 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Janterworst op 18-11-2024 12:20 ]
Voor ons was belangrijk dat de reviews als aankoopmakelaar positief waren, dat ze in de regio zaten waar we wilden kopen (vanwege het netwerk, als de verkoopmakelaar kennen is dat gunstig in je strategie) en dat er een fixed price gold.Janterworst schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:17:
Zijn er zaken die jullie zouden meenemen voor de keuze van een aankoopmakelaar?
- Verkoopt desbetreffende makelaarskantoor ook soortgelijke woningen?
- Is het makelaarskantoor ook in desbetreffende plaats?
Die fixed price is voor mij een must inderdaad. Vandaag dus contact gehad met 1 en die heeft dat. Voor de reviews als aankoopmakelaar, waar kijk je dan naar? Funda en dan kopje aankoop? Of heb je een bepaalde betrouwbare specifieke site?fub schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:23:
[...]
Voor ons was belangrijk dat de reviews als aankoopmakelaar positief waren, dat ze in de regio zaten waar we wilden kopen (vanwege het netwerk, als de verkoopmakelaar kennen is dat gunstig in je strategie) en dat er een fixed price gold.
Funda, inderdaad. Maar kijk ook eens naar de reviews op Google Maps of TrustPilot oid, kijken of daar wat staat.Janterworst schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:16:
Voor de reviews als aankoopmakelaar, waar kijk je dan naar? Funda en dan kopje aankoop? Of heb je een bepaalde betrouwbare specifieke site?
Aankoopmakelaars zijn vaak ook verkoopmakelaar. Ben je al eens een verkoopmakelaar bij een bezichtiging tegengekomen waar je een prettig/goed gevoel bij had?Janterworst schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:17:
Naja ik heb net alweer te horen gekregen dat het mission impossible wordt qua overbieden, weliswaar een andere dan die ik hiervoor beschreef. Laat het lezen van VVE-stukken maar lezen werd er gezegd, top!
Zit serieus nu te denken om een aankoopmakelaar aan de hand te nemen. Ja het kost een aantal ruggen, maar vind het wel erg prettig als iemand mee gaat met bezichtigen die ook nog eens een expert is. Die weet wat ik eventueel moet vervangen, althans ik neem aan dat een aankoopmakelaar daar ook naar kijkt. Eentje die weet wat het waard is
Zijn er zaken die jullie zouden meenemen voor de keuze van een aankoopmakelaar?
- Verkoopt desbetreffende makelaarskantoor ook soortgelijke woningen?
- Is het makelaarskantoor ook in desbetreffende plaats?
Deze schoten bij mij ten eerste binnen.
Pittige maar interessante markt!
[ Voor 0% gewijzigd door fenrir op 18-11-2024 19:57 . Reden: aangepast nav opmerking ]
Van klussen krijg je grijze haren
Die laatste snap ik niet. Bedoel je het andersom? Dus niet de makelaar nemen die de meeste huizen in portfolio krijgt?fenrir schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:04:
[...]
Aankoopmakelaars zijn vaak ook verkoopmakelaar. Ben je al eens een verkoopmakelaar bij een bezichtiging tegengekomen waar je een prettig/goed gevoel bij had?
Ga eens bij hun langs om te praten..
Verder is het verstandig om juist die verkoopmakelaar in de arm te nemen als aankoopmakelaar die het grootste assortiment van woningen hebt die binnen jouw filters past. Dit omdat een makelaar niet beide kanten mag bedienen (ze mogen jou niet met een aankoop ondersteunen als zij ook de verkoop begeleiden). Ze sturen je dan naar een ander en daar heb je op zo’n moment weinig keus in.
Juist wel handig, want jij krijgt meer kans op bezichtigingen bij die makelaar en als de makelaar jouw financiële situatie goed inschat, maak je ook meer kans bij serieuze biedingen. Je krijgt vaak eerder inzicht in woningen die op de markt gaan komen, dus een beetje makelaar tipt je daarop. Je hoeft niet per se naar een andere makelaar, je kunt het ook zonder makelaar doen.THM0 schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:32:
[...]
Sowieso niet handig als de verkoopmakelaar precies van de hoed en de rand weet van jouw financiële mogelijkheden en wensen.
je hebt gelijk, heb het aangepastTHM0 schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:32:
[...]
Die laatste snap ik niet. Bedoel je het andersom? Dus niet de makelaar nemen die de meeste huizen in portfolio krijgt?
Sowieso niet handig als de verkoopmakelaar precies van de hoed en de rand weet van jouw financiële mogelijkheden en wensen.
En dan nog een tip: maak expliciet afspraken over de inhoud en vooral ook de aantal van de dienstverlening. Gaat de makelaar steeds mee op bezichtiging? Hoe vaak? Komt er na x bezichtigingen een extra bedrag bovenop? Krijg je steeds koopsommen opgestuurd van de plaats waarin je zoekt? Wordt er steeds een waardebepaling gedaan ter ondersteuning van het bepalen van een bod als je interesse hebt?
Ja kwam een verkoopmakelaar tegen die als enige 3 kwartier voor mij had ingelast. Overal erg open over en elk appje netjes beantwoord. Zelfs zo ‘gul’ om in avond mij nog te bellen en advies te geven over een andere woning. Echt top top top! Maar hij is helaas geen aankoopmakelaar, maar wist me wel te verwijzen naar een specifieke naam bij hun kantoor waarbij die dacht dat daar wel een klik zou moeten zijn tussen hem en mij. Dus daar zit ik dan ook aan te denken en kantoor zit toevallig in twee plaatsen waar ik interesse in heb.fenrir schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:04:
[...]
Aankoopmakelaars zijn vaak ook verkoopmakelaar. Ben je al eens een verkoopmakelaar bij een bezichtiging tegengekomen waar je een prettig/goed gevoel bij had?
Ga eens bij hun langs om te praten..
Verder is het verstandig om juist niet die verkoopmakelaar in de arm te nemen als aankoopmakelaar die het grootste assortiment van woningen hebt die binnen jouw filters past. Dit omdat een makelaar niet beide kanten mag bedienen (ze mogen jou niet met een aankoop ondersteunen als zij ook de verkoop begeleiden). Ze sturen je dan naar een ander en daar heb je op zo’n moment weinig keus in.
Voor 4K komt ie je dan wel ophalen met een limo ofnie? Dat is flink aan de prijs. Tarieven kunnen verschillen maar ergens tussen de 2 en 3 k is meer gangbaar meen ik,Janterworst schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:29:
[...]
Ja kwam een verkoopmakelaar tegen die als enige 3 kwartier voor mij had ingelast. Overal erg open over en elk appje netjes beantwoord. Zelfs zo ‘gul’ om in avond mij nog te bellen en advies te geven over een andere woning. Echt top top top! Maar hij is helaas geen aankoopmakelaar, maar wist me wel te verwijzen naar een specifieke naam bij hun kantoor waarbij die dacht dat daar wel een klik zou moeten zijn tussen hem en mij. Dus daar zit ik dan ook aan te denken en kantoor zit toevallig in twee plaatsen waar ik interesse in heb.
Gelukkig werken ze ook met unlimited bezichtigingen tegen vaste prijs. 4k zou het moeten kosten. Even nadenken, even rondbellen… en dan deze week knoop doorhakken.
Btw: wat is jullie ervaring met aankoopmakelaar? Wat zegt hij/zij bij een bezichtiging? Test diegene ook direct eea uit? Geeft diegene ook advies of de architectuur wel klopt? En hoe acteert een aankoopmakelaar en kwam die eerlijk over?
Met opstartkosten van 395 zou ik daar op komen. Maar ik bel wel even rond uiteraard, echter weet ik dat een andere het inderdaad doet voor 2200…. Maarja dan met slechts twee bezichtigingen. Ik heb daar gewoon geen zin in.ebk71 schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:43:
[...]
Voor 4K komt ie je dan wel ophalen met een limo ofnie? Dat is flink aan de prijs. Tarieven kunnen verschillen maar ergens tussen de 2 en 3 k is meer gangbaar meen ik,
Zo een gekke optie is dat toch niet?ebk71 schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:43:
[...]
Voor 4K komt ie je dan wel ophalen met een limo ofnie? Dat is flink aan de prijs. Tarieven kunnen verschillen maar ergens tussen de 2 en 3 k is meer gangbaar meen ik,
Bij ons lag het een beetje aan de setting. Bij 1:1 bezichtiging ging ze weleens 1:1 in gesprek met de verkoopmakelaar terwijl wij rondliepen. Kreeg je wat meer beeld bij de animo.Janterworst schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:29:
[...]
Ja kwam een verkoopmakelaar tegen die als enige 3 kwartier voor mij had ingelast. Overal erg open over en elk appje netjes beantwoord. Zelfs zo ‘gul’ om in avond mij nog te bellen en advies te geven over een andere woning. Echt top top top! Maar hij is helaas geen aankoopmakelaar, maar wist me wel te verwijzen naar een specifieke naam bij hun kantoor waarbij die dacht dat daar wel een klik zou moeten zijn tussen hem en mij. Dus daar zit ik dan ook aan te denken en kantoor zit toevallig in twee plaatsen waar ik interesse in heb.
Gelukkig werken ze ook met unlimited bezichtigingen tegen vaste prijs. 4k zou het moeten kosten. Even nadenken, even rondbellen… en dan deze week knoop doorhakken.
Btw: wat is jullie ervaring met aankoopmakelaar? Wat zegt hij/zij bij een bezichtiging? Test diegene ook direct eea uit? Geeft diegene ook advies of de architectuur wel klopt? En hoe acteert een aankoopmakelaar en kwam die eerlijk over?
En had je ook het idee dat een aankoopmakelaar advies gaf over bijv zaken vernieuwen? Een keuken bijvoorbeeld?THM0 schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:14:
[...]
Bij ons lag het een beetje aan de setting. Bij 1:1 bezichtiging ging ze weleens 1:1 in gesprek met de verkoopmakelaar terwijl wij rondliepen. Kreeg je wat meer beeld bij de animo.
Ze zag ook wel allerlei dingetjes (beschadigingen, scheuren, verfwerk waar iets mee was etc) die ons nog niet direct waren opgevallen.
En daarna hulp bij bepalen van een bod. Uitdraai uit NVM systeem van vergelijkbare woningen die afgelopen 12 maanden zijn verkocht, hulp bij bepalen van bod (maar goed de strekking daarvan was over het algemeen: als je het wil hebben moet je debiel veel overbieden) Alhoewel ze daar ook wel vaak gelijk in had.
Wij betaalden ook 4k, daarmee heeft ze voor ons onderhands een huis weten te sjeffen, gekocht voor vraagprijs. Heel blij mee, was het geld daardoor meer dan waard. Maar als we gewoon in de reguliere biedoorlog mee hadden gemoeten was het een ander verhaal, dan was het wel heel veel geld voor de werkzaamheden. Wordt natuurlijk anders bij bezichtiging #20 maar wij hebben 3 of 4 huizen met haar samen bekeken en 1 zonder haar.
Dit zijn vragen die je juist moet stellen aan de makelaar waarmee jij mogelijk in zee wilt gaan.Janterworst schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:29:
[...]
De overwaarde van 200K is eigen geld en telt niet mee bij de hypotheek. Dus als je online een snelle indicatie wilt maken, geef je aan dat je een woning van 700K wilt kopen, 200K eigen geld hebt en dan zie vanzelf of je je die 700K zou kunnen veroorloven.Penait1 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:07:
Telt een bank je huidige hypotheek niet mee als je van plan bent om je huis te verkopen? Of kan je met een overbruggingshypotheek ook de hele taxatiewaarde lenen (90% daarvan in praktijk) ipv alleen de overwaarde
Dat is hoe ik het ook begreep, die 200K telt dus niet mee voor je hypotheek.Toke_gt schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:28:
[...]
De overwaarde van 200K is eigen geld en telt niet mee bij de hypotheek. Dus als je online een snelle indicatie wilt maken, geef je aan dat je een woning van 700K wilt kopen, 200K eigen geld hebt en dan zie vanzelf of je je die 700K zou kunnen veroorloven.
De overbruggingshypotheek staat daar eigenlijk los van. Die is immers alleen bedoeld om het eigen geld voor te schieten dat je pas bij verkoop van je huis ontvangt. Die wordt dus niet opgeteld bij je hypotheek, maar let op: zolang je huis niet verkocht is, moet je de kosten van beide hypotheken kunnen opbrengen. Verslik je daar dus niet in.
Uiteraard beter als je dit goed laat doorrekenen bij een hypotheekadviseur. Er zitten wat haken en ogen aan, mede afhankelijk van jou en je woning. Zoals bijv rekenen met 90 of 80% van de overwaarde zolang je huis nog niet verkocht is.
'Maar' 4 miljoen boven het eerstvolgende bod, de markt is kapot.Mryc schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:00:
Uiteindelijk zaten we gelukkig 'maar' 4000k boven het eerstvolgende hoogste bod.
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Sandyman538 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:20:
[...]
'Maar' 4 miljoen boven het eerstvolgende bod, de markt is kapot.
Wij hadden een specifiek pand op het oog. We namen de aankoopmakelaar bij de tweede bezichtiging mee -- de verkoopmakelaar ging buiten staan bellen en wij zijn met 'onze' makelaar er door heen gelopen om alles te bespreken. Inderdaad het oog voor de staat van het gebouw, maar ook een paar ideeen over wat je er mee zou kunnen doen. Wij hebben een voormalig kinderdagverblijf aangekocht, dus geen standaard geval, dat scheelt natuurlijk wel.Janterworst schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:29:
[ Voor 12% gewijzigd door fub op 19-11-2024 10:30 ]
LOL! Even gefikstSandyman538 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:20:
[...]
'Maar' 4 miljoen boven het eerstvolgende bod, de markt is kapot.
Wat verwacht je hierbij aan advies van de aankoopmakelaar? Ik heb het idee dat veel keukens en badkamers vervangen worden omdat de koper ze niet mooi vindt, maar dat daar technisch vaak geen noodzaak voor is.Janterworst schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:25:
[...]
En had je ook het idee dat een aankoopmakelaar advies gaf over bijv zaken vernieuwen? Een keuken bijvoorbeeld?
Naja die ik heb bezichtigd is gewoon echt een mooi appartement, maar er staat al sinds dag 1 een IKEA keuken van 15 jaar oud. Dan zou ik het niet gek vinden als een aankoopmakelaar zou zeggen: joh dit is een IKEA keuken, ik zou daardoor niet te gek overbieden. Kijk is het oneerbiedig gezegd ‘gewoon’ een flat, dan kijk ik er ook anders naar.Eärendil schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:20:
[...]
Wat verwacht je hierbij aan advies van de aankoopmakelaar? Ik heb het idee dat veel keukens en badkamers vervangen worden omdat de koper ze niet mooi vindt, maar dat daar technisch vaak geen noodzaak voor is.
[ Voor 6% gewijzigd door Janterworst op 19-11-2024 11:42 ]
Ik zou dan toch eens naar de IKEA gaan om daar naar de keukens te kijken.Janterworst schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:42:
[...]
Naja die ik heb bezichtigd is gewoon echt een mooi appartement, maar er staat al sinds dag 1 een IKEA keuken van 15 jaar oud. Dan zou ik het niet gek vinden als een aankoopmakelaar zou zeggen: joh dit is een IKEA keuken, ik zou daardoor niet te gek overbieden. Kijk is het oneerbiedig gezegd ‘gewoon’ een flat, dan kijk ik er ook anders naar.
Dat klopt, zowel de openstaande leningen als de eis van de bank dat je je huis verkoopt. Doe je dat niet, dan krijg je immers niet de 200K overwaarde en moet je de lopende hypotheek blijven betalen. Ongetwijfeld kun je dan geen 500K lenen voor het tweede huis. Dus het een is gekoppeld aan het ander.Penait1 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:11:
[...]
Dat is hoe ik het ook begreep, die 200K telt dus niet mee voor je hypotheek.
Maar op mijn huidige woning rust ook nog wel daadwerkelijk 200K schuld. Als ik bij de notaris zit om een ander huis te kopen, willen ze het hele bedrag van 700K gestort hebben anders krijg ik geen sleutel. Heb ik dan tijdelijk deze leningen openstaan tot ik mijn oude huis verkoop?
- 200K hypotheek openstaan van huidige woning
- 200K overbruggingshypotheek
- 500K hypotheek voor aankoop nieuwe woning
Bij verkoop van mijn huidige huis worden dan de eerste twee leningen als eerste afgelost door de notaris. Maar dit vereist dat de bank die mij de lening verstrekt voor 500K uitgaat dat ik mijn 'oude' huis ga verkopen als ik met mijn inkomen 500K hypotheek kan krijgen.
Wat een gedoe ook. Wij zijn hetzelfde. Alles ruim van tevoren op orde en een goede administratie. De financieel adviseur had soms ook een houding van "er is nog tijd genoeg". Terwijl wij dan alles gewoon geregeld willen hebben. Vergis je er overigens niet in dat de geldverstrekkers meerdere toetsen uitvoeren en dan 'ineens' met extra vragen komen. Dat hadden wij ook. Resulteerde in dat wij uitstel moesten aanvragen. Was voor de verkopers geen probleem. Maar goed, die schakelen ook niet zomaar door naar een ander. Dikke kans dat die ook voorwaarde voor financiering hebben en dan start ook een nieuwe wachttijd van 6 weken. Een week of twee uitstel is dan so beroerd nog niet.Typhone schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:34:
@bazzemans lekker bezig die taxateurs.
Dat gezeur hebben wij niet gelukkig. Aanvraag voor de financiering loopt nu maar (mijn vriendin is Duitse) hoeveel addertjes er niet elke keer onder het gras boven komen is wel nasty.
***members only***
Kleine aanvulling: de overbruggingshypotheek heeft speciale voorwaarden. Één daarvan is een vrij korte maximale looptijd (vaak iets van 2 jaar), waardoor je dus dat krediet moet aflossen binnen die looptijd. Daarmee wordt je expliciet gedwongen om je woning te verkopen binnen die periode danwel een andere financiering te regelen voor je oude woning (waarbij je uiteraard weer dezelfde inkomenstoetsen etc moet doorlopen, terwijl je dan ook de hypotheek voor de nieuwe woning ook hebt lopen).Toke_gt schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:29:
[...]
Dat klopt, zowel de openstaande leningen als de eis van de bank dat je je huis verkoopt. Doe je dat niet, dan krijg je immers niet de 200K overwaarde en moet je de lopende hypotheek blijven betalen. Ongetwijfeld kun je dan geen 500K lenen voor het tweede huis. Dus het een is gekoppeld aan het ander.
De overbrugging heb je ook alleen nodig als je het nieuwe huis betrekt voor je het andere hebt verkocht. Dus als verkoop mogelijk is voor aankoop nieuwe woning, dan is de bank vaak wat ruimhartiger, want ze hebben meer zekerheden.
Geen idee wat de kwaliteit vandaag de dag is, maar ik vind dit echt totaal niks. Vond het echt als troep aanvoelen eerlijk gezegd. Maar deze staat er dan ook 15 jaar in.Flix20 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:53:
[...]
Ik zou dan toch eens naar de IKEA gaan om daar naar de keukens te kijken.
Ik denk dat je dan tot realisatie zal komen dat dat best prima keukens zijn voor dat geld en niet onderdoen dan de gemiddelde DMG keuken met Zanussi of Wirhlpool apparatuur.
Dan doe je dus een bod dat past bij jou eisen en voorwaarden. Een aankoopmakelaar zal daar dus geen verschil in maken.Janterworst schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:53:
[...]
Geen idee wat de kwaliteit vandaag de dag is, maar ik vind dit echt totaal niks. Vond het echt als troep aanvoelen eerlijk gezegd. Maar deze staat er dan ook 15 jaar in.
[ Voor 97% gewijzigd door coazter op 19-11-2024 15:57 ]
Mijn ervaring van een jaar lang gezocht te hebben met makelaar eind vorig jaar/begin dit jaar.Janterworst schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:42:
[...]
Naja die ik heb bezichtigd is gewoon echt een mooi appartement, maar er staat al sinds dag 1 een IKEA keuken van 15 jaar oud. Dan zou ik het niet gek vinden als een aankoopmakelaar zou zeggen: joh dit is een IKEA keuken, ik zou daardoor niet te gek overbieden. Kijk is het oneerbiedig gezegd ‘gewoon’ een flat, dan kijk ik er ook anders naar.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq