Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 333 ... 367 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
THM0 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:43:
[...]

Dit is overigens wel echt iets waar een aankoopmakelaar je voor had kunnen behouden door je enthousiasme toch te voorzien met een wat zakelijkere blik.
Dit vind ik een erg goede opmerking. Vaak zie je in dit topic vragen of een aankoopmakelaar nodig is. Dan wordt er vooral gereageerd met rationalistische opmerkingen (terecht imo), maar je ziet dat mensen best emotioneel worden van het risico te veel betaald te hebben. Als je weet dat je bang bent om teveel te betalen is een aankoopmakelaar dus gewoon een goede investering voor het gevoel dat het je geeft. (Al heb je feitelijk natuurlijk helemaal geen kennis of dit echt zo geweest is ;) )

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-10 17:05

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

"Wij matchen het" is net zoiets als vragen naar het hoogste bod. Hele doel van dit spel is natuurlijk dat je zonder kennis van de andere biedingen zelf een eigen bod uitbrengt. Snap echt niet waarom bieden per opbod niet gewoon bij huizen gedaan wordt. Werkt prima bij andere veilingsites en is veel transparanter.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:19
xah5kiDe schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:49:
"Wij matchen het" is net zoiets als vragen naar het hoogste bod. Hele doel van dit spel is natuurlijk dat je zonder kennis van de andere biedingen zelf een eigen bod uitbrengt. Snap echt niet waarom bieden per opbod niet gewoon bij huizen gedaan wordt. Werkt prima bij andere veilingsites en is veel transparanter.
Omdat het gaat om een woning, waar een tekort aan is. In hun emotie om toch dat huis te ‘winnen’ kunnen mensen blijven overbieden, meer dan verantwoord is. Dan krijg je een nog ziekere markt en veel meer situaties waarin mensen moeten terugkomen op hun bod omdat het niet haalbaar blijkt. Is voor niemand prettig.
Staat tegenover dat systeem nu ook niet waterdicht is, gezien onderlinge afspraken en gunfactor tussen makelaars.
In zo’n overspannen markt is het belangrijk je hoofd koel te houden en je focus te houden op wat het huis jou waard is. Dan kan het zijn dat een ander meer of minder biedt, maar kun je jezelf altijd blijven aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-10 09:33
THE_BASE schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:22:
[...]
Spannend, succes! Ben je tevreden met het bod wat je neer hebt gelegd?
Ja :) het is alleen wel onder voorbehoud van financiering. Ik hoop niet dat dat teveel twijfel veroorzaakt bij de verkopers. We hebben wel duidelijk aan kunnen tonen dat we het kunnen financieren.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-10 09:33
Ons bod is geaccepteerd! We zaten niet ver boven nummer 2 en die had zonder voorbehoud van financiering dus het was nog even spannend, maar yes!

:D :D :D :D :D :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:44:
Ons bod is geaccepteerd! We zaten niet ver boven nummer 2 en die had zonder voorbehoud van financiering dus het was nog even spannend, maar yes!

:D :D :D :D :D :D
Goed gedaan, gefeliciteerd! _/-\o_

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Lilacrazor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 13:58
Gisteren hebben wij (digitaal) getekend voor de koop van ons eerste huis!

Na diverse bezichtigingen en biedingen gedaan te hebben in het afgelopen jaar is het ons dan eindelijk gelukt en staat de overdrachtsdatum van ons nieuwe huis op 1 november! We merkten dat we steeds meer "feeling" kregen over de huizenmarkt in onze regio na elke bezichtiging en na elk bod wat wij gedaan hadden (en het biedlogboek konden inzien). In totaal hebben wij 11 huizen bezichtigd en vier keer een bod gedaan waar we achteraf konden meekijken in het biedlogboek. Eén keer hebben we geboden en werd ons vooraf verteld dat het biedproces volledig transparant zou zijn maar na het telefoontje dat ons bod niet hoog genoeg was hebben we nooit de andere biedingen kunnen inzien en werd deze informatie ook niet gedeeld. Dit was ons eerste en enige nare ervaring met een verkopende makelaar als ik nu terugkijk.

Achteraf in het biedlogboek kijken als je weer niet het winnende bod hebt gedaan geeft je na verloop van tijd toch wel enigszins rust als blijkt dat er op huizen van € 450.000,- meer dan € 60.000,- overboden werd door drie verschillenden partijen. Jammer dat het weer niet gelukt is maar ergens ook minder erg omdat we er dan wel heel ver naast zaten en dat wij niet wilde meegaan in de overbiedingswaanzin door ons spaargeld alleen maar in het overbieden te stoppen. En waarna dit spaargeld eigenlijk al meteen verdampt is na de aankoop. Of tenminste, zo voelde dat voor ons.

Zo gingen wij steeds een stapje hoger in het zoeken van een huis wat budget betreft (en wensen/eisen) en werd de Funda filter weer aangepast. Ervan uitgaande dat er minder vraag was bij de duurdere huizen kijkend naar de views/favorieten op Funda en bij navraag aan de verkopende makelaar bij de bezichtiging hoopten we zo meer kans de maken. Natuurlijk geven de makelaars niet (altijd) eerlijk antwoord op de vraag of er veel bezichtigingen gepland staan maar ergens voelde je wel aan of er veel of weinig animo was. Ook omdat we op een gegeven moment makelaars vaker tegenkwamen en aan de hand van het biedlogboek kon zien of er veel of weinig animo was en of hun antwoord destijds wel klopte.

Zodoende zijn we naar een ander segment huizen gaan kijken in een andere prijscategorie. Een vrijstaand huis met grotere tuin is het geworden; € 550.000,-. Voor ons gevoel en kijkend naar de views/favorieten op Funda is hier minder animo voor en valt dit niet meer onder de starterswoningen in onze regio. Of er op ons nieuwe huis ook daadwerkelijk minder geboden is moet nog blijken maar aangezien wij het winnende bod hadden met maar € 5000,- overbieden lijkt dit wel het geval te zijn.

Waar we in het begin van onze zoektocht soms dagen of een week voor het sluiten van de biedingstermijn ons bod al plaatsten hebben we nu vijf minuten voor het sluiten ons bod geplaatst. Wij hadden het vermoeden dat ons bod regelmatig gedeeld werd met andere bieders als we naar het biedlogboek keken en ons bod soms maar net overboden werd op het laatste moment.

Wat betreft de hypotheekrenteaftrek maandelijks ontvangen in plaats van één keer per jaar. Hoelang duurt de aanvraag hiervan tot de eerstvolgende maandelijkse uitbetaling? Wij kunnen de bruto maandlasten in principe wel dragen indien nodig alleen maakt het met de hypotheekrenteaftrek allemaal toch net wat makkelijker.

Als aanvulling op de andere posts hier betreffende digitaal tekenen. De verkopende partij moest bij ons eerst tekenen, toen ikzelf, en vervolgens mijn vriendin. Mijn vriendin kreeg pas de mail met de link nadat ik getekend had.
Nadat zij getekend had kreeg iedereen een bevestiging met de koopovereenkomst getekend in de mail. Dit alles via Zynyo eSign, werkte verder prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:07
@Lilacrazor slim gedaan door in hogere prijsklasse te gaan shoppen, mogelijk nu meer waar voor je geld. Overigens wat jaloers op vrijstaand voor 550k, maar dan moet ik maar ergens anders gaan wonen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:26
Tweakers, even een check op onze gedachtengang. Voel vrij om te reageren!

We hebben een 2 onder-een-kap huis, aangekocht 2020, toentertijd 370Keur, taxatiewaarde 379Keur met een hypotheek á 395Keur inclusief bouwdepot via Rabobank met een rente 2.2% . We hebben inmiddels afgelost tot 374Keur.

Situatie is onveranderd stabiel: we hebben beiden prima stabiel inkomen uit loondienst en de woningwaarde (obv. Andere verkopen in de wijk van gelijke huizen) bij verkoop schat ik op 500-520Keur max. We hebben behoorlijk uit eigen centjes geïnvesteerd in het pand en het is oprecht instapklaar.

Nu: We hebben vrij onverwacht een vrijstaand pand op het oog wat á 725Keur vraagprijs staat. We zijn enthousiast na een bezichtiging en overwegen een bieding uit te brengen, maar moeten wachten op een makelaar voor de waardebepaling (die kennen we, en komt donderdag). Maar vooral: we moeten inzicht hebben in onze hypotheekgrens.

Onze hypotheek heeft de mogelijkheid om meegenomen te worden maar daar heb ik de bank bij nodig. Die is pas mid-augustus beschikbaar dus daarom check ik onze redenatie even hier.

De rabo-app indiceert een max extra hypotheek van 285Keur. Onze hypotheek is 395Keur. De overwaarde (uitgaande van 510Keur) is 136Keur.

Klopt dan dat de max-max hypotheek 285+136+395= 816Keur is?
Of is dit onjuist?
We houden sowieso rekening met verkoop/aankoopkosten etc. Een klein bouwdepot van 30Keur overwegen we, en een bod van max. 700Keur.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:28

MJV

@dnhelle je max hypotheek is niet 816.000, je hebt het over het maximale budget voor een eventuele nieuwe woning. Houd er rekening mee dat je overwaarde niet 1-op-1 overgenomen in dat budget omdat de geldverstrekker een veiligheidsmarge hanteert. Dat betekent dat in de regel de overwaarde wordt betpaald basis van 90% van de taxatiewaarde. Dus 90% van 510 = 459, -/- hypotheekwaarde (374) = 85.

Dan wordt je max buget dus ongeveer 395*+285+85=765.000 euro.

Je kunt in de tussentijd wel een aantal dingen doen:
- Calcasa rapportje opvragen met taxatiewaarde nieuwe woning en huidige woning. Kost ong 30 euro per keer maar geeft ook houvast voor uitbrengen van een bod.
- Via Independer of Consumentenbond hypotheekadvies online even formuliertjes invullen, dan krijg je daar een soort 'second opinion' wat je max. hypotheek/budget is.

-edit-
*Ik vraag me ook af of je bij bepaling van budget uit moet gaan van 395 of van 374. Ken de logica achter de Rabo-app niet.

[ Voor 7% gewijzigd door MJV op 30-07-2024 17:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:42
dnhelle schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:13:
Tweakers, even een check op onze gedachtengang. Voel vrij om te reageren!

Situatie is onveranderd stabiel: we hebben beiden prima stabiel inkomen uit loondienst en de woningwaarde (obv. Andere verkopen in de wijk van gelijke huizen) bij verkoop schat ik op 500-520Keur max. We hebben behoorlijk uit eigen centjes geïnvesteerd in het pand en het is oprecht instapklaar.

De rabo-app indiceert een max extra hypotheek van 285Keur. Onze hypotheek is 395Keur. De overwaarde (uitgaande van 510Keur) is 136Keur.

Klopt dan dat de max-max hypotheek 285+136+395= 816Keur is?
Of is dit onjuist?
We houden sowieso rekening met verkoop/aankoopkosten etc. Een klein bouwdepot van 30Keur overwegen we, en een bod van max. 700Keur.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Je hebt je huis nog niet verkocht, meestal wordt het dan maar voor 90% meegenomen in de bepaling van je maximale overbruggingshypotheek.

Engineering

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:41

_Arthur

blub

MJV schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:26:
-edit-
*Ik vraag me ook af of je bij bepaling van budget uit moet gaan van 395 of van 374. Ken de logica achter de Rabo-app niet.
374; uitgaan van het bedrag dat nu nog openstaat. De Rabo gaat niet die 21k (395-374) weer tegen 2,2% aanbieden.

Bij de Rabo mag je dus die 395 aanhouden.

700k bieden
30k bouwdepot
730k aankoop van de woning
136k overwaarde
395k voor 2.2% meenemen
730-136-374 = nog 199k aan extra hypotheek nodig.
Totale hypotheek som is dan: 395+199 = 594k

Die 594k moet je dus als hypotheek kunnen verkrijgen.

Je kan ook de "andere kant" op rekenen:
- Hoeveel verdienen jullie beide en op basis daarvan de maximale hypotheek som bepalen. Daar tel je 136k bij en dan weet je wat een woning maximaal mag kosten.

Kostenkoper etc natuurlijk ook niet vergeten; maar ik doe nu even een aanname dat die uit eigen(spaar)middelen betaald kan worden.

[ Voor 4% gewijzigd door _Arthur op 30-07-2024 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:26

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hertog_Martin schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 07:56:
[...]

Jawel, makelaar liet doorschemeren dat we er nu aardig stuk boven zaten.
Heb je al getekend?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
CryptoNL schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:31:
[...]
We mogen maar 1 bod doen en dat sluit maandag.
Hoe is dit afgelopen? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
_Arthur schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:49:
[...]

De Rabo gaat niet die 21k (395-374) weer tegen 2,2% aanbieden.
Zeker wel, van de site van Rabobank:
Je mag het rentecontract meenemen voor maximaal de hoogte van jouw oude lening.
Edit: blijkbaar moet je ‘oude lening’ toch lezen als openstaande lening. Sorry voor verwarring.

[ Voor 10% gewijzigd door Toke_gt op 31-07-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:50
Nee nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:26

Sport_Life

Solvitur ambulando

Super dom van de makelaar om dan te zeggen dat je er ruim boven zat.

Ik had stoute schoenen aangetrokken en gezegd, dan 10k? (ongeveer de helft wat je erboven zit) eraf. Desnoods om reden X.
Je hebt nog steeds een uitmuntend bod vanwege je bod zonder voorbehoud

Zolang je niks getekend hebt zit je nergens aan vast en m.i. is het ook een beetje (smerig) spelletje van verkoper/makelaar..

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 30-07-2024 20:57 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Mooi dat de Rabo dit doet, scheelt weer wat rente d:)b Heb mijn andere reactie aangepast.

[ Voor 5% gewijzigd door _Arthur op 30-07-2024 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:54
Volgens mij is dat op twee manieren uit te leggen. Het kan betekenen dat je maximaal het openstaande bedrag van je huidige hypotheek mag financieren tegen de huidige rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
_Arthur schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:13:
[...]

Mooi dat de Rabo dit doet, scheelt weer wat rente d:)b
Volgens mij doen de meeste hypotheekverstrekkers dat; je verwart het mogelijk met de resterende looptijd. Die mag niet langer zijn dan nog openstaat.
Ook kun je anders geen gebruik maken van de hypotheekrenteaftrek. Hier gelden verschillende regels voor hypotheek van voor 2013 en van daarna. Goed checken dus voor je je rijk rekent of over een paar jaar in dikke problemen komt.

[ Voor 5% gewijzigd door Toke_gt op 30-07-2024 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
deejeebv schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:17:
[...]

Volgens mij is dat op twee manieren uit te leggen. Het kan betekenen dat je maximaal het openstaande bedrag van je huidige hypotheek mag financieren tegen de huidige rente.
Nee, dat betekent het niet, want dan moet dat er expliciet bij staan. Uitleg Vereniging Eigen Huis:
Kan ik mijn hypotheekrente meenemen als ik naar een duurdere woning verhuis?
Je mag je huidige rentecontract onder voorwaarden meenemen naar een duurdere woning maar wel voor maximaal de hoogte van jouw oude hypotheeksom. Voor het bedrag wat je nog extra nodig hebt betaal je de huidige rente. Je wordt opnieuw getoetst of je de gehele hypotheek kan dragen op basis van inkomen en uitgaven.
Je neemt namelijk je rentecontract mee. Wat je bij de bank hebt afgelost, heeft daar niets mee te maken. Dit staat ook in je rentecontract uitgelegd. Goed om die kleine letters aandachtig te lezen. Er kunnen namelijk wel andere voorwaarden gelden, zo moet doorgaans wel sprake zijn van dezelfde hypotheekvorm en het nieuwe hypotheekbedrag kan nooit hoger zijn dan de waarde van het nieuwe huis.

Edit: het staat er dus niet expliciet bij dat het geldt voor het openstaand bedrag, mogelijk wel toegelicht in je voorwaarden. Sorry voor wie ik in verwarring bracht.

[ Voor 9% gewijzigd door Toke_gt op 31-07-2024 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:54
Toke_gt schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:30:
[...]

Nee, dat betekent het niet, want dan moet dat er expliciet bij staan. Uitleg Vereniging Eigen Huis:

[...]

Je neemt namelijk je rentecontract mee. Wat je bij de bank hebt afgelost, heeft daar niets mee te maken. Dit staat ook in je rentecontract uitgelegd. Goed om die kleine letters aandachtig te lezen. Er kunnen namelijk wel andere voorwaarden gelden, zo moet doorgaans wel sprake zijn van dezelfde hypotheekvorm en het nieuwe hypotheekbedrag kan nooit hoger zijn dan de waarde van het nieuwe huis.
Kan misschien zo zijn, maar ik ben nog niet overtuigd. Er staat namelijk niet oorspronkelijke hypotheeksom. Als ik van mijn huidige hypotheek weer een bedrag wil opnemen dat ik eerder heb afgelost denk ik ook niet dat ik dat tegen de oudevrente krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Toke_gt schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:30:
[...]

[...]

Bij Rabobank kunnen wij alleen de rentevoorwaarden meenemen ten hoogte van het openstaande bedrag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:17
deejeebv schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:43:
[...]

Kan misschien zo zijn, maar ik ben nog niet overtuigd. Er staat namelijk niet oorspronkelijke hypotheeksom. Als ik van mijn huidige hypotheek weer een bedrag wil opnemen dat ik eerder heb afgelost denk ik ook niet dat ik dat tegen de oudevrente krijg.
Zo interpreteer ik het ook, en dan staat het er wel enigszins ongelukkig. Ik verwacht dat je je oude hypotheek 1:1 mee kunt nemen. Het max bedrag wat je kunt verhuizen tegen het oude rentetarief is dus de openstaande som.

Denk dat die zin erop duidt dat als je extra leent bovenop de oude hypotheeksom je dit niet kunt doen tegen het oude tarief.

De bank kan de extra leensom op de markt namelijk ook niet meer ophalen tegen het oude tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
THM0 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:08:
[...]
Denk dat die zin erop duidt dat als je extra leent bovenop de oude hypotheeksom je dit niet kunt doen tegen het oude tarief.

De bank kan de extra leensom op de markt namelijk ook niet meer ophalen tegen het oude tarief.
Ik volg wat je zegt, maar vind het wel bijzonder dat het bij geen enkele aanbieder of tussenpersoon zo staat uitgelegd. Ik zou dan eerder een omschrijving verwachten als resterende hypotheeksom, zoals er ook wordt gesproken over resterende looptijd en resterende rentevastperiode.
Maar goed, geen recente ervaring mee, dus ik heb geen praktijkvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:56
Hertog_Martin schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:06:
[...]

Bij Rabobank kunnen wij alleen de rentevoorwaarden meenemen ten hoogte van het openstaande bedrag
Bij Nationale Nederlanden idem, ook daar geldt de meeneemt regeling voor het op het moment van overdracht van de gekochte woning nog openstaande bedrag, niet de oorspronkelijke som.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Toke_gt schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:22:
Volgens mij doen de meeste hypotheekverstrekkers dat; je verwart het mogelijk met de resterende looptijd. Die mag niet langer zijn dan nog openstaat.
Nee hoor, die verwar ik echt niet met elkaar.

En verhuizen van je hypotheek bij Merius mag, maar alleen de nog openstaande som en dus niet het oorspronkelijke bedrag (ik heb recent een ander huis gekocht dus directe eigen ervaring).

Ik denk zelfs dat geen enkele hypotheekstrekker je de oorspronkelijke hypotheeksom mee laat verhuizen. Zou ook raar zijn want dan is opeens een deel van je aflossing foetsie.

Dus als voorbeeld: oorspronkelijke hypotheek van 500k voor 10 jaar afgesloten tegen 2% rente. Na 5 jaar staat nog 400k open. Dan kan je 400k tegen 2% meenemen, voor de komende 5 jaar.

Fictieve bedragen, maar zo is het exact bij mij gegaan bij Merius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

_Arthur schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:49:
[...]

374; uitgaan van het bedrag dat nu nog openstaat. De Rabo gaat niet die 21k (395-374) weer tegen 2,2% aanbieden.

Bij de Rabo mag je dus die 395 aanhouden.

700k bieden
30k bouwdepot
730k aankoop van de woning
136k overwaarde
395k voor 2.2% meenemen
730-136-374 = nog 199k aan extra hypotheek nodig.
Totale hypotheek som is dan: 395+199 = 594k

Die 594k moet je dus als hypotheek kunnen verkrijgen.

Je kan ook de "andere kant" op rekenen:
- Hoeveel verdienen jullie beide en op basis daarvan de maximale hypotheek som bepalen. Daar tel je 136k bij en dan weet je wat een woning maximaal mag kosten.

Kostenkoper etc natuurlijk ook niet vergeten; maar ik doe nu even een aanname dat die uit eigen(spaar)middelen betaald kan worden.
Even afgezien van de discussie over welk bedrag je mag meenemen is je max. leenbedrag iets genuanceerder volgens mij. Je gaat namelijk naar een hypotheek toe met (minimaal) twee verschillende rente-percentages, en juist die rentepercentages zijn van invloed op je max. hypotheek. Je hebt dus al een x-bedrag tegen 2.2%, de rest zul je tegen huidige rente-tarieven moeten lenen. Dat zal iets gunstiger uitpakken voor je max. leenbedrag omdat je dus niet het gehele bedrag tegen huidige rente-tarieven hoeft te lenen (wat momenteel een stukje hoger ligt dan 2.2%). Een financieel adviseur kan dit prima doorrekenen, of misschien wel met een tooltje op internet die iets verder gaat dan inkomen+woningwaarde+één rentetarief.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
naitsoezn schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:50:
[...]
Dat zal iets gunstiger uitpakken voor je max. leenbedrag omdat je dus niet het gehele bedrag tegen huidige rente-tarieven hoeft te lenen (wat momenteel een stukje hoger ligt dan 2.2%). Een financieel adviseur kan dit prima doorrekenen, of misschien wel met een tooltje op internet die iets verder gaat dan inkomen+woningwaarde+één rentetarief.
Staat tegenover dat de looptijd van de hypotheek mogelijk korter wordt. @dnhelle: Echt goed (laten) doorrekenen voor je een bod doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:26
Waanzinnig bedankt voor alle tips en tricks. Die afspraak met Rabobank is dus enorm van belang.

Many thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08-10 16:16
Hee Tweakers,

Ik heb een vraag! Ik heb in 2019 mijn eerste woning gekocht, opgeknapt en in 2022 verkocht. Toen had ik een hypotheek met NHG en voor mijn nieuwe huis die ik voor 445 aankocht heb ik de NHG hypotheek moeten laten vallen omdat de grens in 2022 op 400k stond.

Echter is in 2024 deze grens opgeschoven en mag de aankoopwaarde van de woning max 440k zijn en inclusief energiebezuinigende maatregelen max 461k. Nu heb ik onder andere zonnepanelen laten installeren en een laadpaal voor mijn elektrische auto en zou dan in hedendaagse tijden hypotheek met NHG kunnen nemen. Alleen toen kon dit niet!

Nu is mijn vraag, is het mogelijk om dit nogsteeds te krijgen? Ik had het namelijk wel voor deze wetsveranderingen?

Iemand hier ervaring mee?

Ik hoor het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Rvzoggie schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:41:
Hee Tweakers,

Ik heb een vraag! Ik heb in 2019 mijn eerste woning gekocht, opgeknapt en in 2022 verkocht. Toen had ik een hypotheek met NHG en voor mijn nieuwe huis die ik voor 445 aankocht heb ik de NHG hypotheek moeten laten vallen omdat de grens in 2022 op 400k stond.

Echter is in 2024 deze grens opgeschoven en mag de aankoopwaarde van de woning max 440k zijn en inclusief energiebezuinigende maatregelen max 461k. Nu heb ik onder andere zonnepanelen laten installeren en een laadpaal voor mijn elektrische auto en zou dan in hedendaagse tijden hypotheek met NHG kunnen nemen. Alleen toen kon dit niet!

Nu is mijn vraag, is het mogelijk om dit nogsteeds te krijgen? Ik had het namelijk wel voor deze wetsveranderingen?

Iemand hier ervaring mee?

Ik hoor het graag!
Dat kun je toch gewoon aan je bank vragen? Maar de grens in 2024 is 435k (voldoe je al niet aan) en als je opnieuw moet taxeren al helemaal niet. Daarnaast financier je geen energiebesparende maatregelen, die zijn al getroffen dus ik zie niet waarom je daar die extra ruimte voor zou krijgen.
Maar nogmaals: je bank weet vast van de hoed en de rand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
THM0 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:50:
[...]

Dat kun je toch gewoon aan je bank vragen? Maar de grens in 2024 is 435k (voldoe je al niet aan) en als je opnieuw moet taxeren al helemaal niet. Daarnaast financier je geen energiebesparende maatregelen, die zijn al getroffen dus ik zie niet waarom je daar die extra ruimte voor zou krijgen.
Maar nogmaals: je bank weet vast van de hoed en de rand.
Precies bij je adviseur navragen. De 461k die je stelt is wel juist (de 440k niet). Je zou kunnen oversluiten naar een NHG hypotheek maar het is afhankelijk van je hypotheekverstrekker hoe dat dan in z'n werk gaat. Sowieso zal je een nieuw taxatierapport moeten laten maken, NHG borgtochtprovisie moeten betalen en vermoedelijk ook omzettingskosten. Zoals gezegd let ook op het deel hierboven, want je financiert geen EBV mee want die heb je al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvzoggie
coazter schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:53:
[...]

Precies bij je adviseur navragen. De 461k die je stelt is wel juist (de 440k niet). Je zou kunnen oversluiten naar een NHG hypotheek maar het is afhankelijk van je hypotheekverstrekker hoe dat dan in z'n werk gaat. Sowieso zal je een nieuw taxatierapport moeten laten maken, NHG borgtochtprovisie moeten betalen en vermoedelijk ook omzettingskosten. Zoals gezegd let ook op het deel hierboven, want je financiert geen EBV mee want die heb je al.
Hoo… een typfoutje. Het is inderdaad 435. Ik ga het sowieso navragen bij mijn financieel adviseur maar ben gewoon benieuwd of andere mensen hier al mee te maken hebben gehad waar ik van kan leren en wellicht klopt het niet wat ik wil.

Wat betreft de EBV, ben ik het niet mee eens want ik heb de zonnepanelen en laadpaal meegenomen in mn bouwdepot waardoor het er juist wel in zou vallen. Nu heb ik ze al liggen… dat klopt… maar toen heb ik het via de hypotheek meegenomen en zou het dus onder die 461 vallen. Vandaar mijn vraag.

Ik ga mijn adviseur bellen en als ik meer weet zal ik het delen. Als andere hier al mee te maken hebben gehad ben ik ontzettend benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Rvzoggie schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:45:
[...]

Hoo… een typfoutje. Het is inderdaad 435. Ik ga het sowieso navragen bij mijn financieel adviseur maar ben gewoon benieuwd of andere mensen hier al mee te maken hebben gehad waar ik van kan leren en wellicht klopt het niet wat ik wil.

Wat betreft de EBV, ben ik het niet mee eens want ik heb de zonnepanelen en laadpaal meegenomen in mn bouwdepot waardoor het er juist wel in zou vallen. Nu heb ik ze al liggen… dat klopt… maar toen heb ik het via de hypotheek meegenomen en zou het dus onder die 461 vallen. Vandaar mijn vraag.

Ik ga mijn adviseur bellen en als ik meer weet zal ik het delen. Als andere hier al mee te maken hebben gehad ben ik ontzettend benieuwd!
Waarom wil je zo graag NHG? Verwacht je dat je in deze prijsklasse ooit onder water komt te staan?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvzoggie
Harrie_ schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:46:
[...]

Waarom wil je zo graag NHG? Verwacht je dat je in deze prijsklasse ooit onder water komt te staan?
Omdat mijn hypotheek toen met 0,3% omhoog ging omdat het opeens geen NHG meer had.
Als dat er nu weer af kan scheelt met toch weer minimaal 50 euro per maand. Er zijn toch zaken waar ik mijn geld liever aan uitgeef dan mijn hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazziemal
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08-10 14:53
Rvzoggie schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:20:
[...]

Omdat mijn hypotheek toen met 0,3% omhoog ging omdat het opeens geen NHG meer had.
Als dat er nu weer af kan scheelt met toch weer minimaal 50 euro per maand. Er zijn toch zaken waar ik mijn geld liever aan uitgeef dan mijn hypotheek.
Even aangenomen dat je het volledige bedrag gefinancierd hebt en redelijk gros genomen: adviseurskosten, notariskosten wijziging hypotheek, taxatie, borgsom NHG.. +- 6k in totaal om het te laten wijzigen.
Tuurlijk, sommige delen aftrekbaar, maar hou het voor het gemak maar op een terugverdientijd van 7 jaar.
Dan moet je in de tussentijd niet verhuizen, anders kan wellicht de NHG weer weggestreept worden. Dan is over 7 jaar die 50 euro nu wellicht gevoelsmatig ook nog eens 40 euro waardoor tegen de tijd dat je het terugverdiend hebt de voordelen ook niet wonderlijk zijn.

Vind het zelf wat veel moeite en weinig opleveren voor de investering die je nu moet doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Mazziemal op 31-07-2024 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kairee
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 01-10 12:37
[...]

Afhankelijk van je hypotheek is het mogelijk dat je korting krijgt op je rente als je lening lager is dan de waarde van de woning. Dat kan niet in combinatie van NHG, maar mogelijk kun je dan wel die besparing krijgen.

Bijvoorbeeld ING: https://www.ing.nl/partic...eek/mogelijk-lagere-rente

Ik heb een taxatie laten uitvoeren (à €700), maar ING accepteert ook de WOZ-beschikking of een ING Calcasa desktoptaxatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Voor zover ik weet ga je dan je huidige hypotheek gewoon oversluiten bij dezelfde of een andere aanbieder, dat gaat altijd gepaard met een boete rente en aangezien je de woning in 2022 hebt aangekocht is die torenhoog lijkt me. Maar stel dat je dat wil dan heb je naast het gedoe met taxatie, notariskosten, etc ook gewoon een nieuwe hypotheek tegen de huidige rentetarieven, ik verwacht dat dat niet echt goedkoper zal zijn dan in 2022 als ik de historische rentetarieven bekijk. Wees blij met je huidige rentetarief zou ik dan denken of scheelt het echt zoveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvzoggie
Enforcer schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:14:
[...]

Voor zover ik weet ga je dan je huidige hypotheek gewoon oversluiten bij dezelfde of een andere aanbieder, dat gaat altijd gepaard met een boete rente en aangezien je de woning in 2022 hebt aangekocht is die torenhoog lijkt me. Maar stel dat je dat wil dan heb je naast het gedoe met taxatie, notariskosten, etc ook gewoon een nieuwe hypotheek tegen de huidige rentetarieven, ik verwacht dat dat niet echt goedkoper zal zijn dan in 2022 als ik de historische rentetarieven bekijk. Wees blij met je huidige rentetarief zou ik dan denken of scheelt het echt zoveel?
Je hoeft niet persé een taxatie te laten doen. Je kan ook je WOZ gebruiken hierbij. Notaris hoeft ook niet, want dat gaat naar mijn inzien enkel over eigendom en nalatenschap en niet over financiele afspraken die jij hebt met de hypotheekverstrekker.

Je kan ook als je genoeg aflost in een lager risico tarief terecht komen en dan wordt je rente automatisch aangepast. Dit gebeurt op de hypotheek die jij hebt afgesloten en wordt niet overgesloten naar een hypotheek volgens hedendaagse tarieven. Ik ben benieuwd of dat ook geldt als je ‘toch’ door wetswijzigingen binnen het NHG profiel past net zoals dat je genoeg aflost en in een lager risicoprofiel past.

Heb even gekeken en het zou mij 65 euro per maand schelen volgens de tarieven die toen golden. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Rvzoggie schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:31:
[...]

Je hoeft niet persé een taxatie te laten doen. Je kan ook je WOZ gebruiken hierbij. Notaris hoeft ook niet, want dat gaat naar mijn inzien enkel over eigendom en nalatenschap en niet over financiele afspraken die jij hebt met de hypotheekverstrekker.

Je kan ook als je genoeg aflost in een lager risico tarief terecht komen en dan wordt je rente automatisch aangepast. Dit gebeurt op de hypotheek die jij hebt afgesloten en wordt niet overgesloten naar een hypotheek volgens hedendaagse tarieven. Ik ben benieuwd of dat ook geldt als je ‘toch’ door wetswijzigingen binnen het NHG profiel past net zoals dat je genoeg aflost en in een lager risicoprofiel past.

Heb even gekeken en het zou mij 65 euro per maand schelen volgens de tarieven die toen golden. Wordt vervolgd.
Ok zal mij benieuwen, een nieuwe hypotheek inschrijven kan je mijns inziens alleen via de notaris doen voor zover ik weet en dat je geen notaris nodig zou hebben lijkt me wel heel vreemd met een compleet andere hypotheekvorm met de daarbij geldende tarieven/voorwaarden/etc :?

[ Voor 6% gewijzigd door Enforcer op 31-07-2024 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Iemand ervaringen met Lloyds hypotheken? We hebben een voorkeur voor MUNT vanwege de goede ervaringen om ons heen, maar de adviseur kwam met Lloyds op de proppen vanwege iets lagere rente en geen extra kosten voor het overbruggingskrediet.

MUNT en Lloyds hebben hele gunstige voorwaarden zoals laagste rente van offerterente óf passeerrente.

Bij MUNT mag je alles boetevrij aflossen als je uit eigen middelen aflost, behalve als je de hypotheek naar een andere geldverstrekker oversluit, dan betaal je een boete. Bij Lloyds Bank mag je 10% van het oorspronkelijke bedrag per leningdeel boetevrij aflossen.

Een nadeel van MUNT is dat zij voor een overbrugging extra administratiekosten van € 500 rekenen, Lloyds niets. En hun overbruggingsrente is aan de hoge kant met 6,18% en bij LLoyds 5,3%. Echter dit zal maar om een korte periode gaan. Verschil in rente is in ons geval 0,04% in nadeel van Lloyds.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Rvzoggie schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:31:
Notaris hoeft ook niet, want dat gaat naar mijn inzien enkel over eigendom en nalatenschap en niet over financiele afspraken die jij hebt met de hypotheekverstrekker.
Jij wil naar een hypotheek met NHG, dat kan alleen als je je hypotheek oversluit. Hierdoor krijg je ook een nieuwe hypotheekakte, deze kan alleen door een notaris worden opgesteld.

Door oversluiten heb je oa de volgende kosten:
- oversluit boete (zal enorm zijn omdat je huidige hypotheek nog maar sinds 2022 loop)
- notaris kosten
- eventuele taxatie kosten (afhankelijk van de geldverstrekker)
- 0,6% borgtochtprovisie over het totale hypotheek bedrag te betalen aan NHG

Bereken zelf hier eens wat je alleen de oversluitboete zou gaan worden: https://www.berekenhet.nl/hypotheek/boeterente-berekenen.htm

[ Voor 8% gewijzigd door _Arthur op 31-07-2024 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:06
THE_BASE schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:06:
Iemand ervaringen met Lloyds hypotheken? We hebben een voorkeur voor MUNT vanwege de goede ervaringen om ons heen, maar de adviseur kwam met Lloyds op de proppen vanwege iets lagere rente en geen extra kosten voor het overbruggingskrediet.

MUNT en Lloyds hebben hele gunstige voorwaarden zoals laagste rente van offerterente óf passeerrente.

Bij MUNT mag je alles boetevrij aflossen als je uit eigen middelen aflost, behalve als je de hypotheek naar een andere geldverstrekker oversluit, dan betaal je een boete. Bij Lloyds Bank mag je 10% van het oorspronkelijke bedrag per leningdeel boetevrij aflossen.

Een nadeel van MUNT is dat zij voor een overbrugging extra administratiekosten van € 500 rekenen, Lloyds niets. En hun overbruggingsrente is aan de hoge kant met 6,18% en bij LLoyds 5,3%. Echter dit zal maar om een korte periode gaan. Verschil in rente is in ons geval 0,04% in nadeel van Lloyds.
Ja, geen klachten over tot dusverre! Bij een niet al te complexe aanvraag is deze vaak (N=2) al binnen één werkdag goedgekeurd. Verder hebben ze een niet al te flitsende, maar verder wel functionele app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvzoggie
_Arthur schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:15:
[...]

Jij wil naar een hypotheek met NHG, dat kan alleen als je je hypotheek oversluit. Hierdoor krijg je ook een nieuwe hypotheekakte, deze kan alleen door een notaris worden opgesteld.

Door oversluiten heb je oa de volgende kosten:
- oversluit boete (zal enorm zijn omdat je huidige hypotheek nog maar sinds 2022 loop)
- notaris kosten
- eventuele taxatie kosten (afhankelijk van de geldverstrekker)
- 0,6% borgtochtprovisie over het totale hypotheek bedrag te betalen aan NHG

Bereken zelf hier eens wat je alleen de oversluitboete zou gaan worden: https://www.berekenhet.nl/hypotheek/boeterente-berekenen.htm
Waarom hoef je dit allen niet te doen als je ‘voorbeeld’ eerst 81% hypotheek hebt op je woning en daardoor in de <90% risicoklasse zit en na loop van tijd heb je door aflossen nog 79% hypotheek en kom je in risicoklasse <80% terecht. De bank verlaagt dan je rentetarief van bijvoorbeeld 3,5 naar 3,4 procent.

Hier hoef je de circus zoals jij ze benoemt niet voor op te zetten. Waarom zou dat bij een NHG wel het geval zijn?

Misschien ben ik dom hoor, dan moet je het ook zeggen maar ik vind het het onderzoeken waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

-niet correcte reactie-

[ Voor 103% gewijzigd door _Arthur op 31-07-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
_Arthur schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:39:
[...]

Omdat je bij jouw rente voorbeeld bij dezelfde geldverstrekker blijft.

Jij wilt van verstrekker A naar verstrekker NHG. Dat kan niet anders dan "via een circus".
En veranderen van een opslag doordat je in een andere klasse bent gekomen, is een dienst die de bank biedt binnen jouw hypotheek. Van tevoren staat ook vast dat die mogelijkheid er is.
Bij een overstap naar hypotheek met NHG krijg je een heel nieuwe hypotheek, met ook nieuwe rente, namelijk de rente die nu geldt. Ik kan me niet voorstellen dat je daarmee goedkoper uit bent, nog los van de boete die je moet betalen.
Beter verdiep je je in mogelijkheden om in die andere opslagklasse te komen (overigens hanteert niet elke bank die opslagen bij elke hypotheek).

[ Voor 25% gewijzigd door Toke_gt op 31-07-2024 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvzoggie
_Arthur schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:39:
[...]

Omdat je bij jouw rente voorbeeld bij dezelfde geldverstrekker blijft.

Jij wilt van verstrekker A naar verstrekker NHG. Dat kan niet anders dan "via een circus".

Waar jij aan denkt is dat je bij verstrekker A ook "NHG" kan verkrijgen , dat is dus niet zo. NHG is zelf een geldverstrekker.
Ik denk dat hier mijn denkfout zit inderdaad. Hiervoor had ik namelijk een hypotheek bij BLG met NHG alleen bij het nieuwe huis had ik dat niet meer. Ik dacht dat het zelf geen geldverstrekker was. Als dat zo is, is het oversluiten logisch natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Rvzoggie schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:45:
Ik denk dat hier mijn denkfout zit inderdaad. Hiervoor had ik namelijk een hypotheek bij BLG met NHG alleen bij het nieuwe huis had ik dat niet meer. Ik dacht dat het zelf geen geldverstrekker was. Als dat zo is, is het oversluiten logisch natuurlijk.
Ik rectificeer even mijn reactie: NHG is kennelijk een borgstelling aan een geldgever.

Dan is eigenlijk nu mijn enige tip; contacteer je huidige geldgever en kijk wat zij melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Vanish
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 15:53
THE_BASE schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:06:

Bij Lloyds mag je ook onbeperkt boetevrij aflossen mits de actuele rentestand hoger is dan jouw hypotheekrente.

Indien de rentestand lager is dan jouw hyptheekrente zit je inderdaad vast aan max. 10% van het oorspronkelijke bedrag p/j.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Mr. Vanish schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:46:
[...]

Bij Lloyds mag je ook onbeperkt boetevrij aflossen mits de actuele rentestand hoger is dan jouw hypotheekrente.

Indien de rentestand lager is dan jouw hyptheekrente zit je inderdaad vast aan max. 10% van het oorspronkelijke bedrag p/j.
Dat eerste is toch overal zo? Gratis geld voor de bank, daar spugen ze nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Vanish
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 15:53
THM0 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:34:
[...]

Dat eerste is toch overal zo? Gratis geld voor de bank, daar spugen ze nergens op.
Oh dat wist ik niet! Dat viel me in ieder geval op in de voorwaarden van Lloyds specifiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Uiteindelijk voor MUNT gekozen omdat we daar een beter gevoel bij hebben en de rentestand lager is dan bij Lloyds. Dank voor het antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Let er wel op dat als je je hypotheek meeneemt dat je wellicht door de kortere resterende looptijd minder kan lenen dan je met een nieuwe hypotheek tegen 30 jaar zou kunnen.

Stel namelijk dat je 300 hypotheek had en nog 200 open hebt staan voor 20 jaar. Dan zijn je maandelijkse lasten wel op basis van die originele 300 en drukt het dus je leencapaciteit.

Als je dus bv op willekeurige site je max hypotheek berekend op basis van inkomen zal je dus hoger uitkomen dan bij de bank waar je je hypotheek meeneemt naar je nieuwe woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
We hebben overigens het voorlopig koopcontract binnen, is het nog gebruikelijk dit te laten checken door een makelaar of notaris oid. We hebben geen aankoopmakelaar maar mss los als dienst afnemen om hier naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hertog_Martin schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:08:
We hebben overigens het voorlopig koopcontract binnen, is het nog gebruikelijk dit te laten checken door een makelaar of notaris oid. We hebben geen aankoopmakelaar maar mss los als dienst afnemen om hier naar te kijken.
Als het modelcontract gebruikt is, kun je prima zelf zien wat de wijzigingen zijn. Alleen als je daar echt vragen over hebt, zou je nog verder kunnen laten checken, maar meestal zijn de wijzigingen meer kleine doorhalingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Son Gohan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 00:22
Hertog_Martin schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:08:
Wij hebben dit doorgestuurd naar ons verkopend makelaar, die gaf hier en daar nog tips en feedback qua aanpassingen.

Daarnaast heb ik ook een persoonlijk telefonisch afspraak gemaakt met iemand van Eigen Huis. Vond dat erg fijn neemt je gewoon aan de hand mee artikel voor artikel bespreek je de voor/nadelen en krijg je eventueel nog tips wat aangepast dient te worden.

https://www.eigenhuis.nl/...opcontract-bestaande-bouw

Maar dat heb ik voornamelijk gedaan omdat de koop van onze woning niet "standaard" is. Denk hierbij aan goedkeuring van de rechter, zakelijk recht en nog een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-10 16:03
Goed we gaan weer verhuizen!

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperoni
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 16:35
We hebben nu een tweede bod gedaan en zitten te wachten op antwoord, zoals geadviseerd zonder voorbehoud van bouwtechnische keuring. We willen natuurlijk wel een keuring laten doen voor einde bedenktijd. Wanneer leg je dit voor aan verkoper vraag ik me nu af? En hoe dwingend ben je hiermee? Ik ben bereid om weg te lopen als ze nee zeggen. Al verwacht ik geen grote dingen, huis is uit 1975.

Iemand nog tips voor een goede partij hier voor in Brabant? Tot nu toe goede ervaringen gehad bij Eigen Huis, dus die optie heb ik al.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
Pepperoni schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:21:
We hebben nu een tweede bod gedaan en zitten te wachten op antwoord, zoals geadviseerd zonder voorbehoud van bouwtechnische keuring. We willen natuurlijk wel een keuring laten doen voor einde bedenktijd. Wanneer leg je dit voor aan verkoper vraag ik me nu af? En hoe dwingend ben je hiermee? Ik ben bereid om weg te lopen als ze nee zeggen. Al verwacht ik geen grote dingen, huis is uit 1975.

Iemand nog tips voor een goede partij hier voor in Brabant? Tot nu toe goede ervaringen gehad bij Eigen Huis, dus die optie heb ik al.
Dat hoort in je bod wmb (dat je in de gelegenheid wilt zijn een bouwkundige keuring te doen binnen x dagen na tekenen).

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:56
THM0 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:39:
[...]

Dat hoort in je bod wmb (dat je in de gelegenheid wilt zijn een bouwkundige keuring te doen binnen x dagen na tekenen).
Juist. Als verkoper zou ik een bouwtechnische keuring binnen de bedenktijd niet accepteren als dat niet als ontbindende voorwaarde bij het bod is gemeld. Ik vind dat een soort van valsspelen namelijk: een bod zonder voorwaarden doen, maar dan via de zijdeur wel een ontbindingsmogelijkheid erin willen fietsen. Misschien heb je geluk en is de verkoper wanhopiger/ minder principieel/ toegeeflijker dan ik, maar ik zou het niet toestaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toke_gt
Pepperoni schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:21:
We hebben nu een tweede bod gedaan en zitten te wachten op antwoord, zoals geadviseerd zonder voorbehoud van bouwtechnische keuring. We willen natuurlijk wel een keuring laten doen voor einde bedenktijd. Wanneer leg je dit voor aan verkoper vraag ik me nu af? En hoe dwingend ben je hiermee? Ik ben bereid om weg te lopen als ze nee zeggen.
Je kunt hier niet dwingend in zijn. Als je geen voorbehoud hebt gemaakt, heb je de optie daarvoor bewust niet benut en ben je dus afhankelijk van de goodwill van de verkoper. Het was netter geweest als je bij het tweede bod had aangegeven dat je dit op korte termijn wilde. Nu heb je het bod aantrekkelijk gemaakt met iets wat je vervolgens probeert te omzeilen.
Je zou dit direct bij terugkoppeling op het tweede bod kunnen neerleggen (mogelijk als extra voorwaarde bij een derde en laatste bod). Zou je het later doen, dan zou me dat als verkoper wel irriteren. Mijn reactie zou afhankelijk van eventuele overige interesse zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepperoni
Toke_gt schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:19:
[...]

Je kunt hier niet dwingend in zijn. Als je geen voorbehoud hebt gemaakt, heb je de optie daarvoor bewust niet benut en ben je dus afhankelijk van de goodwill van de verkoper. Het was netter geweest als je bij het tweede bod had aangegeven dat je dit op korte termijn wilde. Nu heb je het bod aantrekkelijk gemaakt met iets wat je vervolgens probeert te omzeilen.
Je zou dit direct bij terugkoppeling op het tweede bod kunnen neerleggen (mogelijk als extra voorwaarde bij een derde en laatste bod). Zou je het later doen, dan zou me dat als verkoper wel irriteren. Mijn reactie zou afhankelijk van eventuele overige interesse zijn.
Ja dat realiseer ik me nu ook, we zijn compleet onervaren dus had achteraf dingen anders aangepakt. Inmiddels Eigen Huis gesproken, ze zeiden dat juridisch er geen reden is om het eerder of later te doen in het proces, er kleven alleen verschillende voor en nadelen aan.

Als de verkoper niet wil begrijp ik dat, maar dan zijn we weg. Ik zou het liefst gewoon zien dat bieden zonder met voorbehoud keuring niet gelijk je bod in de prullenbak laat belanden, dat zou een stuk eerlijker zijn voor iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
koksie schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:03:
[...]
Ik vind dat een soort van valsspelen namelijk: een bod zonder voorwaarden doen, maar dan via de zijdeur wel een ontbindingsmogelijkheid erin willen fietsen. Misschien heb je geluk en is de verkoper wanhopiger/ minder principieel/ toegeeflijker dan ik, maar ik zou het niet toestaan.
Eens dat je dit vooraf moet communiceren in je bod, zeker als je het wil uitvoeren voor het verstrijken van de 3 dagen. Maar als koper heb je altijd het recht om je te bedenken binnen 3 dagen. Ongeacht de reden. Al is het omdat de kleur van de voordeur je niet aanstaat, de buren te dichtbij luidruchtig zijn.

De koper kan er niet meer onderuit na 3 dagen en tot die tijd moet je als verkoper maar afwachten. Als koper zou ik denken dat je als verkoper niet achter je eigen waar staat. Want waarom hou je een keuring tegen? Weet je soms van gebreken af die je weigert te delen? Wat dat betreft geeft dat mij als koper juist argwaan als je als verkoper zo spastisch reageert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:03
Je hebt natuurlijk als verkoper met een reden voor bod x gekozen. Wellicht was er een hoger bod dat wel een voorbehoud had opgenomen.
Als je die voorwaarden dan achteraf wil aanpassen en als reden voor annulering wil kunnen gebruiken (want uitvoeren binnen bedenktijd) komt dat natuurlijk niet overeen.

Als je wil kunnen af zien van de koop door wat er uit een keuring komt moet je dat als voorbehoud opnemen of bij je bod vermelden, niet nadat het geaccepteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-10 11:04
Het groten verschil is denk ik dat je niet in opnieuw in onderhandelingen gaat. Het is eigenlijk een sterkere vorm alleen dat moet je wel duidelijk maken. Je wilt een bouwkundig keuring als het goed is alleen om zeker te zijn dat de fundering niet over 10 jaar uit elkaar valt. Het doel van je keuring is anders dan iemand die het gebruikt om 1000 euro korting te krijgen op het schilder werk. Het is redelijk gebruikelijk dat dit gebeurd in het geval dat je een aankoop makelaar hebt waarbij de verkoopende partij het vertrouwen heeft.

Dit later brengen dan in het bod is natuurlijk niet ideaal en heel netjes. Maar misschien vind de verkopende makelaar het niet zo raar. Maak dan dus wel duidelijk wat de reden is dat je het doet en dat je niet verder twijfelt maar alleen zekerheid wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:36
Hertog_Martin schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:06:
Let er wel op dat als je je hypotheek meeneemt dat je wellicht door de kortere resterende looptijd minder kan lenen dan je met een nieuwe hypotheek tegen 30 jaar zou kunnen.

Stel namelijk dat je 300 hypotheek had en nog 200 open hebt staan voor 20 jaar. Dan zijn je maandelijkse lasten wel op basis van die originele 300 en drukt het dus je leencapaciteit.

Als je dus bv op willekeurige site je max hypotheek berekend op basis van inkomen zal je dus hoger uitkomen dan bij de bank waar je je hypotheek meeneemt naar je nieuwe woning.
Euhm dit lijkt mij heel sterk. Er vanuitgaande dat je de oude hypotheek meeneemt omdat deze een lagere rente heeft dan een eventuele nieuwe. Lagere rente betekend namelijk meer afloscapaciteit. Eerste hit op Google die ik tegenkom bevestigd mijn gedachte ook:

https://roelwonders.nl/hy...7%27leencapaciteit%27%27.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toke_gt
Joosie200 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:56:
[...]
Als koper zou ik denken dat je als verkoper niet achter je eigen waar staat. Want waarom hou je een keuring tegen? Weet je soms van gebreken af die je weigert te delen? Wat dat betreft geeft dat mij als koper juist argwaan als je als verkoper zo spastisch reageert.
Ik vind het niet spastisch, ik zou me als verkoper in het ootje genomen voelen als iemand zo zou handelen. Want er waren mogelijk ook bieders die wel een voorbehoud hadden, mogelijk met een hoger bod. Dus in zekere zin wordt de verkoper benadeeld.

Omgekeerd: als je het als koper niet nodig vindt om een voorbehoud op te nemen voor max bedrag xxx aan directe werkzaamheden, voortkomend uit de bouwtechnische keuring, dan heb je blijkbaar voldoende vertrouwen in de staat van het huis of je hebt voldoende financiële ruimte om die werkzaamheden te bekostigen.

Ik lees dat @Pepperoni meer kans op de woning wilde maken door het voorbehoud achterwege te laten. Dat kan natuurlijk, maar daar zitten risico’s aan. Nu je eenmaal in die situatie zit, kun je natuurlijk verontwaardigd weglopen als de verkoper niet meewerkt. Consequentie: je hebt het huis niet. Vind je dat niet erg, prima, dan was het blijkbaar toch niet je droomhuis.
Vind je dat wel erg, dan beter om te kijken op welke gronden je eventueel had willen willen cancelen en hoe groot de kans daarop is met dit huis in de conditie die je hebt gezien. En als die kans groot is, haak je af. Is die kans niet groot, dan accepteer je het risico.
Maar kans is natuurlijk ook aanwezig dat verkoper vriendelijk meewerkt.

Edit/Overigens: een aankoopmakelaar had hierbij kunnen helpen, door in te schatten of het achterwege laten van het voorbehoud verstandig was. Wat dat betreft vind ik dit wel een goed voorbeeld waarom een bod zonder voorbehoud niet altijd een beter bod is. Kans dat koper in een opwelling zonder voorbehoud heeft geboden en zich terugtrekt, lijkt me groter. En ook dan geldt: als je als verkoper niets te verbergen hebt, kun je gerust een bod met dat voorbehoud accepteren.

[ Voor 12% gewijzigd door Toke_gt op 02-08-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
NACrat schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:17:
[...]

Euhm dit lijkt mij heel sterk. Er vanuitgaande dat je de oude hypotheek meeneemt omdat deze een lagere rente heeft dan een eventuele nieuwe. Lagere rente betekend namelijk meer afloscapaciteit. Eerste hit op Google die ik tegenkom bevestigd mijn gedachte ook:

De oude hypotheek heeft een resterende (en dus kortere) looptijd. Sommige banken willen dat de nieuwe hypotheek dezelfde kortere looptijd heeft (één einddatum) en dan kunnen je maandlasten dus wel degelijk hoger zijn dan bij een nieuwe hypotheek over een langere looptijd.
Overigens is de lagere rente in jouw reactie weliswaar lager dan een nieuwe rente, maar je lasten worden hoger omdat de totale hypotheek hoger wordt. Je hebt dus in absolute zin niet meer afloscapaciteit, eerder minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperoni
Toke_gt schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:19:
[...]

Ik vind het niet spastisch, ik zou me als verkoper in het ootje genomen voelen als iemand zo zou handelen. Want er waren mogelijk ook bieders die wel een voorbehoud hadden, mogelijk met een hoger bod. Dus in zekere zin wordt de verkoper benadeeld.

Omgekeerd: als je het als koper niet nodig vindt om een voorbehoud op te nemen voor max bedrag xxx aan directe werkzaamheden, voortkomend uit de bouwtechnische keuring, dan heb je blijkbaar voldoende vertrouwen in de staat van het huis of je hebt voldoende financiële ruimte om die werkzaamheden te bekostigen.

Ik lees dat @Pepperoni meer kans op de woning wilde maken door het voorbehoud achterwege te laten. Dat kan natuurlijk, maar daar zitten risico’s aan. Nu je eenmaal in die situatie zit, kun je natuurlijk verontwaardigd weglopen als de verkoper niet meewerkt. Consequentie: je hebt het huis niet. Vind je dat niet erg, prima, dan was het blijkbaar toch niet je droomhuis.
Vind je dat wel erg, dan beter om te kijken op welke gronden je eventueel had willen willen cancelen en hoe groot de kans daarop is met dit huis in de conditie die je hebt gezien. En als die kans groot is, haak je af. Is die kans niet groot, dan accepteer je het risico.
Maar kans is natuurlijk ook aanwezig dat verkoper vriendelijk meewerkt.

Edit/Overigens: een aankoopmakelaar had hierbij kunnen helpen, door in te schatten of het achterwege laten van het voorbehoud verstandig was. Wat dat betreft vind ik dit wel een goed voorbeeld waarom een bod zonder voorbehoud niet altijd een beter bod is. Kans dat koper in een opwelling zonder voorbehoud heeft geboden en zich terugtrekt, lijkt me groter. En ook dan geldt: als je als verkoper niets te verbergen hebt, kun je gerust een bod met dat voorbehoud accepteren.
Zoals ik zei, ik snap als er geweigerd wordt, niemand is verontwaardigd. Maar als er niks mis is zie ik ook niet het probleem van een keuring. Dus bij weigering dan loop ik wel weg ja en dit hebben we van tevoren ook besloten. Ik haat dat het zo moet, maar dit is blijkbaar hoe het gaat als ik internet moet geloven. Misschien ben ik verkeerd geïnformeerd, dan heb ik weer wat geleerd iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Pepperoni schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:48:
[...]

Zoals ik zei, ik snap als er geweigerd wordt, niemand is verontwaardigd. Maar als er niks mis is zie ik ook niet het probleem van een keuring. Dus bij weigering dan loop ik wel weg ja en dit hebben we van tevoren ook besloten. Ik haat dat het zo moet, maar dit is blijkbaar hoe het gaat als ik internet moet geloven. Misschien ben ik verkeerd geïnformeerd, dan heb ik weer wat geleerd iig.
Dat verontwaardigde heb ik ervan gemaakt, was meer algemeen dan specifiek jouw situatie. Sorry.
Bij een weg te laten voorbehoud gaat het meestal om een financieel voorbehoud. Een verkoper heeft geen inzicht in de financiële situatie van koper, dus het is een voordeel als het financieel voorbehoud niet gemaakt wordt.
Een bouwtechnisch voorbehoud kun je gerust maken, als een verkoper weet dat er niks mis is met het huis, zal dat niet veel invloed hebben op keuze van het bod. Zeker als je het limiteert, bijvoorbeeld max 15K aan direct noodzakelijke werkzaamheden. Dus als je zelf die zekerheid wilt hebben, zou ik dat bij toekomstige situaties zo aanpakken.

Wat me bij nader lezen niet duidelijk was: was dit een tweede bod op hetzelfde huis (dus ben je met de verkoper in onderhandeling) of was het de tweede keer dat je een bod uitbracht. Als dat laatste het geval is, dan is een deel van mijn eerdere reactie niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperoni
Toke_gt schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:28:
[...]

Dat verontwaardigde heb ik ervan gemaakt, was meer algemeen dan specifiek jouw situatie. Sorry.
Bij een weg te laten voorbehoud gaat het meestal om een financieel voorbehoud. Een verkoper heeft geen inzicht in de financiële situatie van koper, dus het is een voordeel als het financieel voorbehoud niet gemaakt wordt.
Een bouwtechnisch voorbehoud kun je gerust maken, als een verkoper weet dat er niks mis is met het huis, zal dat niet veel invloed hebben op keuze van het bod. Zeker als je het limiteert, bijvoorbeeld max 15K aan direct noodzakelijke werkzaamheden. Dus als je zelf die zekerheid wilt hebben, zou ik dat bij toekomstige situaties zo aanpakken.

Wat me bij nader lezen niet duidelijk was: was dit een tweede bod op hetzelfde huis (dus ben je met de verkoper in onderhandeling) of was het de tweede keer dat je een bod uitbracht. Als dat laatste het geval is, dan is een deel van mijn eerdere reactie niet van toepassing.
Ze hebben het bod geweigerd en gezegd dat we een nieuwe mogen doen. Dus onderhandelen zonder officieel te onderhandelen wat volgens mij ook niet helemaal netjes is maar ja wat doe je eraan. Ons eerste bod was duidelijk een opening om verder te onderhandelen, er zijn voor zover ik weet niet super veel gegadigden. (klein dorp in Brabant)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mazziemal
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08-10 14:53
Toke_gt schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:19:
[...]

Momenteel is de kans zeer aanwezig dat wij ons huis ook gaan verkopen. Dus ik vind het wel interessant om dit te lezen. En ik ben het eigenlijk wel met je eens. Stel dat wij in eerste instantie een bieding accepteren en die wil toch ineens een keuring, dan zou ik dat wel het veranderen van de spelregels vinden. Koper weet inderdaad niet of er wellicht een ander bod is geweest met een hoger bedrag en met keuring als voorbehoud. Stel dat dat het geval is en dat de huidige winnaar met zo’n extra verzoek komt dan zou ik ook denken: dan had ik net zo goed die ander kunnen kiezen. Als dan die persoon weg wil lopen dan zit ik er ook totaal niet mee en zou ik doorschakelen.

Dat betekent echter niet dat ik niet voor de staat van mijn huidige woning in sta. Dat gaat eigenlijk 2 kanten uit.
Want stel dat de hoogste bieding met voorbehoud van keuring is, dan zou ik die eerder overwegen aangezien ik de staat van mijn woning ken. Maar daar zit natuurlijk ook een grens aan dat dat de beslissing zou beïnvloeden. Stel dat het al overboden is en het verschil is een paar duizend euro, dan kies je denk ik altijd voor degene zonder voorwaarden. Om dan vervolgens van diegene te horen ‘Oh ik wil toch nog een keuring’ vind ik niet fair.

Aan de andere kant kan het ook zo zijn dat de eerstvolgende bieding 30k lager is, in dat geval kun je eigenlijk niet anders dan toch akkoord gaan met die keuring als die persoon er anders vanaf zou zien.

Dus kortom, het is afhankelijk van de omstandigheden en die omstandigheden zal de koper niet weten en daarmee zou ik het wel ‘valsspelen’ vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
NACrat schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:17:
[...]

Beide is waar. Het verlaagt je toetsingsrente waardoor je meer kan lenen. Maar het is nog wel lager dan als je met diezelfde toetsingsrente een nieuwe hypotheek voor 30 jaar zou afsluiten.

Is ook logisch wel, als je hypotheek van initieel 4 ton hebt en maandlast van 1500, dan kan je mss wel 2 ton afgelost hebben maar de komende 15 jaar heb je nog wel maandelijks 1500 af te tikken ipv 750.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Pepperoni schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:55:
[...]

Ze hebben het bod geweigerd en gezegd dat we een nieuwe mogen doen. Dus onderhandelen zonder officieel te onderhandelen wat volgens mij ook niet helemaal netjes is maar ja wat doe je eraan. Ons eerste bod was duidelijk een opening om verder te onderhandelen, er zijn voor zover ik weet niet super veel gegadigden. (klein dorp in Brabant)
Dit kan wel, het betekent dat ze je openingsbod te laag vinden om verder te onderhandelen (of ze denken dat het een eindbod is). Maar daar ligt dus ook je kans. Hoger bod uitbrengen, met de toevoeging dat je keuring wilt voor einde bedenktijd. Of beter: voorbehoud voor escape bij meer dan xxx aan direct noodzakelijke werkzaamheden. Dan zit je weer netjes binnen de spelregels en heb je toch je keuring :-)
Geef ook aan dat het een openingsbod is. Dat is soms niet duidelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 02-08-2024 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Op punt om koopcontract te tekenen, maar bedenk me dat we niet goed nagedacht hebben over de uitkomsten van de bouwtechnische keuring. De herstelkosten vallen mee, maar zijn wel noodzakelijk op korte termijn om (verdere) lekkages te voorkomen. Hier hebben we echter niets over afgesproken. We krijgen de sleutel pas over een half jaar en de woning is onbewoond.

Nu beetje bang dat in dat half jaar er veel lekkageschade kan komen.
Ik hoef de kosten niet te verhalen op verkoper, we wisten wat de kosten zouden zijn. Maar belangrijkste is dus even de tijdigheid van het uitvoeren van reparaties.

Wat is raadzaam? Verkoper vragen om toestemming om voor sleuteloverdracht al de werkzaamheden uit te laten voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Hertog_Martin schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:04:
Op punt om koopcontract te tekenen, maar bedenk me dat we niet goed nagedacht hebben over de uitkomsten van de bouwtechnische keuring. De herstelkosten vallen mee, maar zijn wel noodzakelijk op korte termijn om (verdere) lekkages te voorkomen. Hier hebben we echter niets over afgesproken. We krijgen de sleutel pas over een half jaar en de woning is onbewoond.

Nu beetje bang dat in dat half jaar er veel lekkageschade kan komen.
Ik hoef de kosten niet te verhalen op verkoper, we wisten wat de kosten zouden zijn. Maar belangrijkste is dus even de tijdigheid van het uitvoeren van reparaties.

Wat is raadzaam? Verkoper vragen om toestemming om voor sleuteloverdracht al de werkzaamheden uit te laten voeren?
Dat laatste zou ik zeker niet doen. De keuring geeft aan dat je wat moet fixen om in de nabije toekomst schade te voorkomen. Als die schade tussen nu en moment van overdracht ontstaat, moet verkoper die schade gewoon (laten) herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Toke_gt schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:11:
[...]

Dat laatste zou ik zeker niet doen. De keuring geeft aan dat je wat moet fixen om in de nabije toekomst schade te voorkomen. Als die schade tussen nu en moment van overdracht ontstaat, moet verkoper die schade gewoon (laten) herstellen.
Hm ja goeie, ik zal het koopcontract er nog eens op naslaan. Wel is het dan misschien een welles-nietes over welke schades er al wel waren en welke niet. Allen niet even zichtbaar bijvoorbeeld.

Een kleine fix is bv dat er een dakpan mist. Als verkoper dat niet laat vervangen is het wel risico op meer schade waarover dan mss discussie ontstaat of dat voor of na tekenen koopcontract al bestond.

[ Voor 15% gewijzigd door Hertog_Martin op 03-08-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Hertog_Martin schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:14:
[...]

Hm ja goeie, ik zal het koopcontract er nog eens op naslaan. Wel is het dan misschien een welles-nietes over welke schades er al wel waren en welke niet. Allen niet even zichtbaar bijvoorbeeld.

Een kleine fix is bv dat er een dakpan mist. Als verkoper dat niet laat vervangen is het wel risico op meer schade waarover dan mss discussie ontstaat of dat voor of na tekenen koopcontract al bestond.
Daarvoor heb je nog een laatste inspectie kort voor de overdracht. Zaak dus om heel goed te kijken wat er is bijgekomen. Of gewoon zo snel mogelijk met de werkzaamheden beginnen, dan valt de verdere schade ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-10 13:27
Ik heb een bod gedaan op een woning, ik heb geen aankoop makelaar.
Mocht het bod geaccepteerd worden moet ik woning laten taxeren en een bouwtechnische keuring regelen (heb ik als ontbindende voorwaarde opgenomen).

Vraag: regelen de taxateur en keurder zelf de afspraak voor toegang tot de woning met de verkopende makelaar, of moet je er tussen gaan zitten als een soort doorgeefluik? Wat is hierin gebruikelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:10
breagor schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:25:
Ik heb een bod gedaan op een woning, ik heb geen aankoop makelaar.
Mocht het bod geaccepteerd worden moet ik woning laten taxeren en een bouwtechnische keuring regelen (heb ik als ontbindende voorwaarde opgenomen).

Vraag: regelen de taxateur en keurder zelf de afspraak voor toegang tot de woning met de verkopende makelaar, of moet je er tussen gaan zitten als een soort doorgeefluik? Wat is hierin gebruikelijk?
In mijn ervaring stemt de taxateur/keurder dit af met de verkopend makelaar, hoef je zelf niet tussen te gaan zitten :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Son Gohan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 00:22
ShininNL schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 15:14:
[...]

In mijn ervaring stemt de taxateur/keurder dit af met de verkopend makelaar, hoef je zelf niet tussen te gaan zitten :) !
Grappig ik moest het zelf regelen en afstemmen met 3 agenda's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04:16
ShininNL schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 15:14:
[...]
Bij ons heeft de financieel adviseur alles geregeld als onderdeel vd hypotheek regelen. Die regelde taxateur en de taxateur heeft met de makelaar / verkoper alles geregeld. Wij hebben er zelf niks aan hoeven doen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proest
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-08 14:05
Ik heb een geaccepteerd bod. Super blij natuurljik.

Het is een beetje een verassing eigenlijk, populaire wijk (Blijdorp, Rotterdam), geen aankoopmakelaar, allereerste bod wat ik uitbreng. Wel een halve studie van de biedprijs gemaakt en net voor de deadline geboden. Volgende de makelaar net een paar-100 euro boven de nummer 2.

Verkopende geeft aan dat hij graag 16 september de overdracht doet. Dat geeft mij met vandaag erbij 6 weken. Is dat redelijk vanuit de verkoper/ wat is daar gebruikelijk in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-10 07:42
proest schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:46:
Ik heb een geaccepteerd bod. Super blij natuurljik.

Het is een beetje een verassing eigenlijk, populaire wijk (Blijdorp, Rotterdam), geen aankoopmakelaar, allereerste bod wat ik uitbreng. Wel een halve studie van de biedprijs gemaakt en net voor de deadline geboden. Volgende de makelaar net een paar-100 euro boven de nummer 2.

Verkopende geeft aan dat hij graag 16 september de overdracht doet. Dat geeft mij met vandaag erbij 6 weken. Is dat redelijk vanuit de verkoper/ wat is daar gebruikelijk in?
Zes weken is redelijk en gebruikelijk. Proficiat !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plempie
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-10 23:00
proest schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:46:
Gefeliciteerd allereerst natuurlijk! Supertof dat direct je eerste bod is geaccepteerd.

Wat betreft de 6 weken is de wens van de verkoper in ieder geval niet onredelijk. Het is wel kort, maar in principe is dit natuurlijk ook gewoon deel van bod/onderhandeling. Neem aan dat een dergelijk tijdsbestek niet ineens als verrassing komt?

Als je je afvraagt of het problemen oplevert voor regelen van hypotheek enzo, dan ligt dat vooral aan de complexiteit van je aanvraag (wordt bijv lastiger als je ondernemer bent) en of je al goed bent voorbereid (stukken al verzameld etc). Ook zijn er duidelijke verschillen qua snelheid van verwerking tussen geldverstrekkers. In principe zou je het al binnen een paar dagen rond kunnen hebben bij een standaard situatie.

Oja, wel een puntje van aandacht is regelen van notaris, want die moet wel ook tijd hebben. Gaat het gezien de gewenste korte doorlooptijd wellicht om een ex-huurwoning met projectnotaris? Anders zou ik toch wel direct kijken of het lukt om voor die datum een notaris te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proest
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-08 14:05
Plempie schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:20:
[...]

Gefeliciteerd allereerst natuurlijk! Supertof dat direct je eerste bod is geaccepteerd.

Wat betreft de 6 weken is de wens van de verkoper in ieder geval niet onredelijk. Het is wel kort, maar in principe is dit natuurlijk ook gewoon deel van bod/onderhandeling. Neem aan dat een dergelijk tijdsbestek niet ineens als verrassing komt?

Als je je afvraagt of het problemen oplevert voor regelen van hypotheek enzo, dan ligt dat vooral aan de complexiteit van je aanvraag (wordt bijv lastiger als je ondernemer bent) en of je al goed bent voorbereid (stukken al verzameld etc). Ook zijn er duidelijke verschillen qua snelheid van verwerking tussen geldverstrekkers. In principe zou je het al binnen een paar dagen rond kunnen hebben bij een standaard situatie.

Oja, wel een puntje van aandacht is regelen van notaris, want die moet wel ook tijd hebben. Gaat het gezien de gewenste korte doorlooptijd wellicht om een ex-huurwoning met projectnotaris? Anders zou ik toch wel direct kijken of het lukt om voor die datum een notaris te regelen.
Hypotheek is (denk ik) simpel in mijn geval. Een inkomen uit arbeid en een kleine studieschuld alsmede veel eigen geld (ik verwacht de helft van de koopsom). Wel zou ik graag hebben dat mijn (vaste) overwerktoeslag wordt meegenomen (piketdienst/storingsdienst) + een afgesproken loonsverhoging vanaf Oktober (op het werkgeversverklaring aangegeven). Dat zijn zaken die niet per se voor de hoogte van de hypotheek nodig zijn, maar ik wel fijn vind omdat het net wat meer opties geeft/ hele ruimte marge geeft).

Ik twijfel om de hypotheek execution only aan te vragen, ik heb de 'toetsen' daarvoor al gemaakt. Vraag me voornamelijk aan of dat een onverantwoord risico is/ of ik nog een hypotheekadviseur zou kunnen inschakelen als dat zou mislopen.

Wat betreft sleuteloverdracht, ik heb aangegeven dat ik flexibel ben (ik woon op dit moment huur, maand opzeg termijn, 400m van het koophuis). Ik maak mij het meest zorgen over de notaris inderaad, ik heb er twee gebeld. De een doet 6 weken vanaf het ontvangen van de koopovereenkomst, de ander kan nog wel, maar drukte wel op het hart dat het al druk werd die maandag en dat er snel een koopovereenkomst moest komen.

Daarna was het 17:00 dus morgen even doorbellen. Mocht er iemand goedkope notarisen rond Rotterdam kennen houd ik me aanbevolen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris TT
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 17:09
proest schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:03:
[...]

Hypotheek is (denk ik) simpel in mijn geval. Een inkomen uit arbeid en een kleine studieschuld alsmede veel eigen geld (ik verwacht de helft van de koopsom). Wel zou ik graag hebben dat mijn (vaste) overwerktoeslag wordt meegenomen (piketdienst/storingsdienst) + een afgesproken loonsverhoging vanaf Oktober (op het werkgeversverklaring aangegeven). Dat zijn zaken die niet per se voor de hoogte van de hypotheek nodig zijn, maar ik wel fijn vind omdat het net wat meer opties geeft/ hele ruimte marge geeft).

Ik twijfel om de hypotheek execution only aan te vragen, ik heb de 'toetsen' daarvoor al gemaakt. Vraag me voornamelijk aan of dat een onverantwoord risico is/ of ik nog een hypotheekadviseur zou kunnen inschakelen als dat zou mislopen.

Wat betreft sleuteloverdracht, ik heb aangegeven dat ik flexibel ben (ik woon op dit moment huur, maand opzeg termijn, 400m van het koophuis). Ik maak mij het meest zorgen over de notaris inderaad, ik heb er twee gebeld. De een doet 6 weken vanaf het ontvangen van de koopovereenkomst, de ander kan nog wel, maar drukte wel op het hart dat het al druk werd die maandag en dat er snel een koopovereenkomst moest komen.

Daarna was het 17:00 dus morgen even doorbellen. Mocht er iemand goedkope notarisen rond Rotterdam kennen houd ik me aanbevolen :)
Kiezen voor wel of niet execution only heeft in mijn ervaring niet zozeer te maken met het punt of je zelf genoeg verstand hebt van het hele hypotheekgebeuren, maar meer of de door jouw gewenste hypotheekverstrekker execution only accepteert. Het merendeel doet dit niet namelijk. Hier in het topic zijn overigens al vaker namen aangehaald van hypotheekadviseurs die het voor rond de €1000,- doen, bijvoorbeeld de Hyptheekfabriek.

Een (niet altijd helemaal actueel) overzicht vind je hier https://voorwaarden.hypotheekbond.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plempie
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-10 23:00
proest schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:03:
[...]

Execution only zou geen extra problemen moeten opleveren, behalve als je zelf toch een minder goed beeld hebt van je mogelijkheden dan je denkt. Maar als ik je verhaal zo lees, verwacht ik dat niet. Zijn trouwens vaak ook wel snelle partijen omdat ze zich op de simpelere aanvragen richten.

Denk trouwens ook dat je wel uit zal kunnen met een desktoptaxatie van Calcasa. Mocht je daar nog niet aan hebben gedacht, dan kan je daar even naar kijken. Scheelt ook weer tijd/geld/gedoe van regelen van een taxateur om langs te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Voor onze waarborgsom dienen wij kopie paspoorten zonder doorhalingen of watermerk aan te leveren. Nu ben ik hier altijd erg terughoudend mee, dus vandaar mijn vraag of dit normaal is?

Ik vind het ergens wel vreemd want waarborgsom is bij onze hypotheekverstrekker (al zal de notaris onze ID’s uiteraard daadwerkelijk controleren bij passeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
VidaR-9 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:07:
Voor onze waarborgsom dienen wij kopie paspoorten zonder doorhalingen of watermerk aan te leveren. Nu ben ik hier altijd erg terughoudend mee, dus vandaar mijn vraag of dit normaal is?

Ik vind het ergens wel vreemd want waarborgsom is bij onze hypotheekverstrekker (al zal de notaris onze ID’s uiteraard daadwerkelijk controleren bij passeren).
De notaris vraagt dat? Daar maken ze sowieso een kopie van je ID documenten volgens mij…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
THM0 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:11:
[...]
De notaris vraagt dat? Daar maken ze sowieso een kopie van je ID documenten volgens mij…
Nee de hypotheekverstrekker (definitieve offerte al getekend) - die ook de bankgarantie verstrekt. Begrijp ik van mijn financieel adviseur die momenteel met de bankgarantie bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
VidaR-9 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:19:
[...]

Nee de hypotheekverstrekker (definitieve offerte al getekend) - die ook de bankgarantie verstrekt. Begrijp ik van mijn financieel adviseur die momenteel met de bankgarantie bezig is.
Wel bijzonder dat ze dat opnieuw vragen, want je zou toch denken dat ze je identiteit al hebben vastgesteld bij de hypotheekaanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-09 21:39
VidaR-9 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:07:
Ja, banken mogen dat.

https://www.rijksoverheid...-te-geven-aan-een-bedrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Klopt. Maar ze hebben m’n kopie al (en 2x zelfs want heb spaarrekening en hypotheek). En bovendien gaat dit ook niet rechtstreeks maar via adviseur. Misschien ben ik té panisch over kopie paspoort, dat kan ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-09 21:39
VidaR-9 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:32:
[...]

Klopt. Maar ze hebben m’n kopie al (en 2x zelfs want heb spaarrekening en hypotheek). En bovendien gaat dit ook niet rechtstreeks maar via adviseur. Misschien ben ik té panisch over kopie paspoort, dat kan ook ;)
Ik raad het je aan om panisch te blijven over je paspoort :)
Maar banken willen zelf niet gaan zoeken in hun dossier, dus is het het makkelijkst om het je elke keer bij elk formulier dat nodig is, opnieuw te vragen.
Sommige banken hebben dat iets beter aangepakt, helemaal als je al klant bent.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gienana
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 28-08-2024
Wij hebben zojuist te horen gekregen dat ons bod is geaccepteerd!

Mede door alle tips die ik hier afgelopen maanden heb gelezen, werden we steeds kundiger en zelfverzekerder in onze zoektocht. Dat heeft mede geleid tot de acceptatie van ons bod!

Het was tevens een huis die al wat langer te koop stond, populaire wijk, tuin etc. Was ook al eens eerder onder bod geweest, maar dit is niet doorgegaan (reden voor ons onbekend). We zijn daardoor toch een beetje huiverig. We houden daarom nog een slag om de arm ivm de bouwtechnische keuring die nog moet worden uitgevoerd.

De eerste stap is denk ik het tekenen van de koopovereenkomst? Of is het gebruikelijk om ook alvast een hypotheekadviseur in te schakelen en een bouwtechnische keuring in te plannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Gienana schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:27:

Mede door alle tips die ik hier afgelopen maanden heb gelezen, werden we steeds kundiger en zelfverzekerder in onze zoektocht. Dat heeft mede geleid tot de acceptatie van ons bod!

Het was tevens een huis die al wat langer te koop stond, populaire wijk, tuin etc. Was ook al eens eerder onder bod geweest, maar dit is niet doorgegaan (reden voor ons onbekend). We zijn daardoor toch een beetje huiverig. We houden daarom nog een slag om de arm ivm de bouwtechnische keuring die nog moet worden uitgevoerd.

De eerste stap is denk ik het tekenen van de koopovereenkomst? Of is het gebruikelijk om ook alvast een hypotheekadviseur in te schakelen en een bouwtechnische keuring in te plannen?
Gefeliciteerd! Die stappen kun je gerust al zetten hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online

En notarissen rondmailen en vragen naar hun tarieven/beschikbaarheid, want je zult een naam moeten opgeven aan de verkopend makelaar. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Of is het gebruikelijk om ook alvast een hypotheekadviseur in te schakelen
Normaal heb je dat al gedaan voordat je een bod doet :) Zodat je je financiele situatie goed in zichtelijk hebt.
Pagina: 1 ... 333 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7