Joosie200 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:56:
[...]
Als koper zou ik denken dat je als verkoper niet achter je eigen waar staat. Want waarom hou je een keuring tegen? Weet je soms van gebreken af die je weigert te delen? Wat dat betreft geeft dat mij als koper juist argwaan als je als verkoper zo spastisch reageert.
Ik vind het niet spastisch, ik zou me als verkoper in het ootje genomen voelen als iemand zo zou handelen. Want er waren mogelijk ook bieders die wel een voorbehoud hadden, mogelijk met een hoger bod. Dus in zekere zin wordt de verkoper benadeeld.
Omgekeerd: als je het als koper niet nodig vindt om een voorbehoud op te nemen voor max bedrag xxx aan directe werkzaamheden, voortkomend uit de bouwtechnische keuring, dan heb je blijkbaar voldoende vertrouwen in de staat van het huis of je hebt voldoende financiële ruimte om die werkzaamheden te bekostigen.
Ik lees dat @
Pepperoni meer kans op de woning wilde maken door het voorbehoud achterwege te laten. Dat kan natuurlijk, maar daar zitten risico’s aan. Nu je eenmaal in die situatie zit, kun je natuurlijk verontwaardigd weglopen als de verkoper niet meewerkt. Consequentie: je hebt het huis niet. Vind je dat niet erg, prima, dan was het blijkbaar toch niet je droomhuis.
Vind je dat wel erg, dan beter om te kijken op welke gronden je eventueel had willen willen cancelen en hoe groot de kans daarop is met dit huis in de conditie die je hebt gezien. En als die kans groot is, haak je af. Is die kans niet groot, dan accepteer je het risico.
Maar kans is natuurlijk ook aanwezig dat verkoper vriendelijk meewerkt.
Edit/Overigens: een aankoopmakelaar had hierbij kunnen helpen, door in te schatten of het achterwege laten van het voorbehoud verstandig was. Wat dat betreft vind ik dit wel een goed voorbeeld waarom een bod zonder voorbehoud niet altijd een beter bod is. Kans dat koper in een opwelling zonder voorbehoud heeft geboden en zich terugtrekt, lijkt me groter. En ook dan geldt: als je als verkoper niets te verbergen hebt, kun je gerust een bod met dat voorbehoud accepteren.
[
Voor 12% gewijzigd door
Toke_gt op 02-08-2024 14:35
]