Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 332 ... 367 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:42
Rizzi schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:27:
[...]

Dat klopt, dat is nou juist waar je kunt proberen om de verkopers te overtuigen dat de financiering gaat lukken. En die overtuiging is jou als kopende partij wel wat waard als je een bankgarantie moet gebruiken. Immers, je bespaart op bankkosten.
Koper 1 week voor overdracht: "Sorry verkoper maar geen sorry, ik heb een mooier huis gevonden, bedankt voor de moeite, doei!"

Voor dit soort dingen is die bankgarantie dan wel aanbetaling bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

El Capitan schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:29:
[...]

Welke verkoper wil dat risico lopen?
Hier ook meegemaakt bij een huis wat leeg stond en koper aangaf binnen 4 weken de financiering rond te krijgen. Het was tevens een bod zonder ontbindende voorwaarden, dus je houdt altijd nog je optie tot de 10% boete (het bedrag of een gedeelte daarvan incasseren kost natuurlijk wel werk). Maar het hangt er echt vanaf, en het komt voor. Als koper met een aankoopmakelaar komt, een goed bod doet en een goed verhaal heeft, dan zou ik dat risico prima durven nemen. Zeker als je over 4 weken na tekenen koopovk al kunt passeren.
Kalentum schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:35:
[...]

Koper 1 week voor overdracht: "Sorry verkoper maar geen sorry, ik heb een mooier huis gevonden, bedankt voor de moeite, doei!"

Voor dit soort dingen is die bankgarantie dan wel aanbetaling bedoeld.
En dan kun je dus gebruik maken van (een gedeelte van) de 10% boete. Ik snap dat het voor een groot gedeelte van de verkopers niet zonder risico is, maar dat betekent niet dat het geen reële optie is voor sommige verkopers.

Als ik in de markt zou zijn voor een huis van 1mil, dan zou ik of een waarbogsom van 100k moeten storten of bankgarantie met bankkosten van 1k. Reken maar dat ik dan probeer te onderhandelen op die bankgarantie en waarborgsom, bijvoorbeeld door uiteraard de passeerdatum te verkorten naar 4 weken na ondertekening.

[ Voor 38% gewijzigd door Rizzi op 26-07-2024 15:13 ]

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Weet iemand hoelang er tussen het tekenen van de koopovereenkomst en de feitelijke overdracht bij de notaris kan zitten oftewel wat is gebruikelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:40
TvanW schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:13:
Weet iemand hoelang er tussen het tekenen van de koopovereenkomst en de feitelijke overdracht bij de notaris kan zitten oftewel wat is gebruikelijk ?
Dat staat in de koopovereenkomst. Geloof dat 8 weken wel gebruikelijk is. Daarnaast is het voor de koper voordelig om een latere datum te nemen en dan de overdracht eerder te doen, dit in verband met de bankgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:07
Is geen standaard voor. Maar net wat je afspreekt met elkaar en wanneer een notaris tijd heeft.
Tekenen v/d overeenkomst wil je natuurlijk ZSM doen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:54
Het is de tijd die de koper nodig heeft om de hypotheek te regelen. Heb je het geld op de rekening staan dan kan het direct na de wettelijke bedenktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:23
In theorie kan het heel snel denk ik, bij ons bij verkoop tussen familie bleken meeste notarissen pas over 1-3 maanden tijd te hebben voor de overdracht. De duurderen waren nog steeds volgeboekt in heel juli. Was ook zeer storend dat we al een indicatie hadden gekregen van 1 maand wachttijd, toen hypotheek regelden, 2 weken later bij dezelfde notaris pas 2 maanden later kon toen we effectief wilden inplannen.
HeldereM schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:17:
[...]

Dat staat in de koopovereenkomst. Geloof dat 8 weken wel gebruikelijk is. Daarnaast is het voor de koper voordelig om een latere datum te nemen en dan de overdracht eerder te doen, dit in verband met de bankgarantie.
Hoe bedoel je? Dan zou je als koper wonen in het huis dat nog niet van jou is op papier? Lijkt me niet heel gebruikelijk.

[ Voor 25% gewijzigd door cedrix5 op 26-07-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Rizzi schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:27:
[...]
Immers, je bespaart op bankkosten.
Dat hoeft niet wanneer je die 10% tijdelijk bij de notaris stalt, zoals wij dat doen.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:40
cedrix5 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:26:
[...]
Hoe bedoel je? Dan zou je als koper wonen in het huis dat nog niet van jou is op papier? Lijkt me niet heel gebruikelijk.
Ik bedoel dat je de overdrachtsdatum naar voren haalt naar een eerdere datum dan in het koopcontract staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

THE_BASE schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:34:
[...]

Dat hoeft niet wanneer je die 10% tijdelijk bij de notaris stalt, zoals wij dat doen.
Dan heb jij het over de waarborgsom? Waarborgsom en bankgarantie zijn 2 verschillende dingen. Ik heb ook de 10% waarborgsom gestort op de derdenrekening van de notaris. Maar niet iedereen kan zegge 100k uit eigen middelen tijdelijk stallen bij de notaris. In zo’n geval neem je een bankgarantie, en dat kost je meestal rond de 1% van de waarborgsom. En als je niet €1000 aan bankkosten wil betalen en je kunt 100k tijdelijk missen, dan stort je zelf de waarborgsom.

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Rizzi schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:55:
[...]

Dan heb jij het over de waarborgsom? Waarborgsom en bankgarantie zijn 2 verschillende dingen. Ik heb ook de 10% waarborgsom gestort op de derdenrekening van de notaris. Maar niet iedereen kan zegge 100k uit eigen middelen tijdelijk stallen bij de notaris. In zo’n geval neem je een bankgarantie, en dat kost je meestal rond de 1% van de waarborgsom. En als je niet €1000 aan bankkosten wil betalen en je kunt 100k tijdelijk missen, dan stort je zelf de waarborgsom.
We hebben het over hetzelfde, maar nu weet ik ook het verschil tussen de waarborgsom en de bankgarantie. :)

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Son Gohan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 00:22
Heeft iemand ervaring met onderstaand artikel? Dit artikel komt in ons CONCEPT koopovereenkomst voor.

--------------
Artikel 22
Goedkeuring rechter Verkoper heeft het recht zonder rechtelijke tussenkomst en kostenverhaal, de onderhavige overeenkomst te ontbinden wanneer de kantonrechter geen goedkeuring geeft aan onderhavige overeenkomst. In verband met een onder curatele gestelde eigenaar dient de rechter goedkeuring te geven aan de overeenkomst.
--------------

We willen ons zoveel mogelijk indekken, wat zouden wij kunnen voorstellen aan de verkopende partij zodat wij ook de koop kunnen ontbinden?

We willen eigenlijk pas onze woning te koop gaan zetten als de rechter uitspraak heeft gedaan maarja wanneer dat is weet de verkopende partij ook niet.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:19
Son Gohan schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:13:
Heeft iemand ervaring met onderstaand artikel? Dit artikel komt in ons koopovereenkomst voor.

--------------
Artikel 22
Goedkeuring rechter Verkoper heeft het recht zonder rechtelijke tussenkomst en kostenverhaal, de onderhavige overeenkomst te ontbinden wanneer de kantonrechter geen goedkeuring geeft aan onderhavige overeenkomst. In verband met een onder curatele gestelde eigenaar dient de rechter goedkeuring te geven aan de overeenkomst.
--------------

We willen ons zoveel mogelijk indekken, wat zouden wij kunnen voorstellen aan de verkopende partij zodat wij ook de koop kunnen ontbinden?

We willen eigenlijk pas onze woning te koop gaan zetten als de rechter uitspraak heeft gedaan maarja wanneer dat is weet de verkopende partij ook niet.

Wat zouden jullie doen?
Dit is bijvoorbeeld het geval als de bewoner dementerend is en/of opgenomen in een verpleeghuis en er geen gemachtigde nabestaanden zijn. Is volgens mij meestal een formaliteit, die niet lang hoeft te duren (maar geen kennis van actuele wachttijd bij instanties). Je zou mogelijk de termijn gelijk kunnen stellen aan die voor bankgarantie/waarborgsom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met onderstaand artikel? Dit artikel komt in ons koopovereenkomst voor.

--------------
Artikel 22
--------------

Waarom zou je de koop óók willen ontbinden als de verkoper dat ál heeft gedaan, mocht hij dat doen?

in dit geval is de ontbindende voorwaarde zo geformuleerd dat de ontbinding een directe werking heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door Wispe op 27-07-2024 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Son Gohan
Wispe schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:41:
[...]

Waarom zou je de koop óók willen ontbinden als de verkoper dat ál heeft gedaan, mocht hij dat doen?

in dit geval is de ontbindende voorwaarde zo geformuleerd dat de ontbinding een directe werking heeft.
Excuses misschien verkeerd geformuleerd maar we willen graag voor een bepaalde tijd weten wat de uitspraak is. En als de uitspraak voor die tijd niet is geweest de koop ontbinden, want we moeten onze huidige woning ook in de verkoop doen.

Zoals het nu staat kan dit zelfs de dag voor levering nog. Dit zou betekenen als ik mijn eigen woning verkoop ik zonder woning kan komen te zitten.
Toke_gt schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:25:
[...]

Dit is bijvoorbeeld het geval als de bewoner dementerend is en/of opgenomen in een verpleeghuis en er geen gemachtigde nabestaanden zijn. Is volgens mij meestal een formaliteit, die niet lang hoeft te duren (maar geen kennis van actuele wachttijd bij instanties). Je zou mogelijk de termijn gelijk kunnen stellen aan die voor bankgarantie/waarborgsom?
Dank voor de suggestie! Ga hem noteren en dan gelijk maandag tegen de verkoopmakelaar houden.

Ook zaten wij te denken om nu alles on hold te zetten en pas verder te gaan met de verkoop van onze woning als de rechter daadwerkelijk uitspraak heeft gedaan.

[ Voor 33% gewijzigd door Son Gohan op 27-07-2024 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Son Gohan schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:01:
[...]

Excuses misschien verkeerd geformuleerd maar we willen graag voor een bepaalde tijd weten wat de uitspraak is. En als de uitspraak voor die tijd niet is geweest de koop ontbinden, want we moeten onze huidige woning ook in de verkoop doen.

Zoals het nu staat kan dit zelfs de dag voor levering nog. Dit zou betekenen als ik mijn eigen woning verkoop ik zonder woning kan komen te zitten.
Dan zou ik idd een datum inzetten. Misschien gelijk aan de financiering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

THE_BASE schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:34:
[...]

Bij notaris krijg je geen rente. Als termijn lang genoeg is, is bankgarantie soms goedkoper en geld op eigen spaarrekening houden.
Tenminste de bankgarantie die ik had..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Get!em schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:04:
[...]

Bij notaris krijg je geen rente.
Jawel hoor, op derdengeldenrekeningen bij de grootbanken krijg je gewoon weer rente en de notaris mág de rente niet voor zichzelf houden, tenzij het geld korter dan 5 werkdagen bij hem staat geparkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Son Gohan
Wispe schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:02:
[...]

Dan zou ik idd een datum inzetten. Misschien gelijk aan de financiering?
Wat bedoel je precies met "gelijk aan de financiering?"

Datum transport is 22 sept '24
Datum waarborg/bankgarantie is 10 sept '24
Datum ontbindende voorwaarde is 3 sept '24

Het geen waar dit artikel nu in staat is trouwens het CONCEPT koopovereenkomst.

@Toke_gt @Wispe Dan 1 dag voor 10 sept dus 9 sept?

[ Voor 6% gewijzigd door Son Gohan op 27-07-2024 19:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Son Gohan schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:08:
[...]

Ik was ervan uitgegaan dat jij een ontbindende voorwaarde voor het verkrijgen van de financiering hebt. Ik denk in dit geval 3 september?
Volgens mij is de kantonrechter wel redelijk snel in dit soort gevallen, dus 3 september lijkt mij prima haalbaar voor de verkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Son Gohan schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:08:
[...]

@Toke_gt @Wispe Dan 1 dag voor 10 sept dus 9 sept?
Eerder die 3e september, zoals @Wispe ook voorstelt. Mogelijk wil je bank ook even wachten op die goedkeuring en dan is het fijn als er nog wat tijd is voor je de bankgarantie moet geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Get!em schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:04:
[...]

Bij notaris krijg je geen rente. Als termijn lang genoeg is, is bankgarantie soms goedkoper en geld op eigen spaarrekening houden.
Tenminste de bankgarantie die ik had..
Afgezien van het feit dat je wél rente krijgt via de notaris, is het met 3,75% op maandbasis minder dan de kosten die je maakt om geld te lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
THE_BASE schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:14:
[...]

Afgezien van het feit dat je wél rente krijgt via de notaris, is het met 3,75% op maandbasis minder dan de kosten die je maakt om geld te lenen.
Dat is absoluut waar. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:51
Wispe schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:06:
[...]

Jawel hoor, op derdengeldenrekeningen bij de grootbanken krijg je gewoon weer rente en de notaris mág de rente niet voor zichzelf houden, tenzij het geld korter dan 5 werkdagen bij hem staat geparkeerd.
Hoe werkt dat precies? Wij hebben het bedrag nu ook over gemaakt naar de notaris, waar het 4 maanden staat. Bankgarantie zou 1 procent hebben gekost. Zeg je nu dat ik rente van de notaris krijg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
zunrob schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:17:
[...]

Hoe werkt dat precies? Wij hebben het bedrag nu ook over gemaakt naar de notaris, waar het 4 maanden staat. Bankgarantie zou 1 procent hebben gekost. Zeg je nu dat ik rente van de notaris krijg?
Ja. De notaris moet uit eigen beweging de rentevergoeding op de nota van afrekening zetten. Als hij dat niet doet, kun je hem vragen dat te doen.
Rentepercentages kun je zelf opzoeken op de website van de grootbanken.

[ Voor 7% gewijzigd door Wispe op 27-07-2024 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:51
Wispe schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:18:
[...]

Ja. De notaris moet uit eigen beweging de rentevergoeding op de nota van afrekening zetten. Als hij dat niet doet, kun je hem vragen dat te doen.
O briljant, dat wist ik helemaal niet. Met welk percentage rekent hij dan voor 4 maanden? Wat is normaal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
zunrob schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:19:
[...]

O briljant, dat wist ik helemaal niet. Met welk percentage rekent hij dan voor 4 maanden? Wat is normaal?
https://www.bureauft.nl/2...-notarissen-weer-actueel/

Het rentepercentage dat de notaris krijgt bij de grootbank, moet hij volledig vergoeden.
Wij hebben zo'n excel-bestandje waarin we kunnen invoeren wanneer hoeveel binnen is gekomen en dat excel bestandje wordt bij een rentewijziging automatisch geüpdatet en zo kunnen we berekenen wat de cliënt krijgt.

Juristen kunnen niet rekenen hè. ;)

Al die opgepotte renteopbrengsten die niet worden vergoed en de cliënten niet komen 'ophalen', gaat na een bepaalde termijn naar de consignatiekas. Kunnen de cliënten het daar ophalen.

[ Voor 12% gewijzigd door Wispe op 27-07-2024 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wispe schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:24:
[...]

https://www.bureauft.nl/2...-notarissen-weer-actueel/

Het rentepercentage dat de notaris krijgt bij de grootbank, moet hij volledig vergoeden.
Wij hebben zo'n excel-bestandje waarin we kunnen invoeren wanneer hoeveel binnen is gekomen en dat excel bestandje wordt bij een rentewijziging automatisch geüpdatet en zo kunnen we berekenen wat de cliënt krijgt.

Juristen kunnen niet rekenen hè. ;)

Al die opgepotte renteopbrengsten die niet worden vergoed en de cliënten niet komen 'ophalen', gaat na een bepaalde termijn naar de consignatiekas. Kunnen de cliënten het daar ophalen.
Dank voor de toevoeging. “Geen” rente was niet juist. Het was in ons geval wel “minder” rente. En we hoefden maar heel weinig voor de bankgarantie te betalen. Het verschil was in iedergeval voor ons na 6 maanden zodanig dat ik de bankgarantie zowel makkelijker als goedkoper vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:31
Wij hebben een huis gekocht wat al een halfjaar leeg staat en ook tot overdracht over 2 maanden leeg zal staan. Nu was voor de verkoop (foto’s en bezichtigingen) de tuin goed bijgewerkt. Wat mag ik verwachten van de verkoper tot het moment van overdracht? Er gebeurd momenteel namelijk niets meer aan de tuin qua onderhoud en met name het gras begint al aardig hoog te worden..

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

VidaR-9 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:37:
Wij hebben een huis gekocht wat al een halfjaar leeg staat en ook tot overdracht over 2 maanden leeg zal staan. Nu was voor de verkoop (foto’s en bezichtigingen) de tuin goed bijgewerkt. Wat mag ik verwachten van de verkoper tot het moment van overdracht? Er gebeurd momenteel namelijk niets meer aan de tuin qua onderhoud en met name het gras begint al aardig hoog te worden..
Als gras t enige is. Even een keer er doorheen met de bosmaaier of met een sterke gewone maaier en klaar. Desnoods eerst op hoge stand en later lage stand.
Wees ook blij dat dit in de warme maanden leeg staat. Een koud huis in de winter is vragen om degradatie en problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Get!em schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:03:
[...]
Als gras t enige is. Even een keer er doorheen met de bosmaaier of met een sterke gewone maaier en klaar. Desnoods eerst op hoge stand en later lage stand.
Wees ook blij dat dit in de warme maanden leeg staat. Een koud huis in de winter is vragen om degradatie en problemen.
Dat is het meest opvallende nu. Maar ook de heg wordt niet bijgehouden. En de borders. Etc. Etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:01
VidaR-9 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:08:
[...]

Dat is het meest opvallende nu. Maar ook de heg wordt niet bijgehouden. En de borders. Etc. Etc.
wij hebben recent vergelijkbare situatie gehad. gelukkig hield de robotmaaier het gras kort maar de heg en border was een bende. ook veel onkruid tussen de tegels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
VidaR-9 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:37:
Tsja, maak je je daar nu echt druk om? Wat zou jij doen als je verkoper was? Als het goed is staan alle (tuin)spullen van de verkoper bij zijn nieuwe huis (wellicht 200km verder gaan wonen of zelfs overleden/ziek/ouderdom/etc ?) dus is er minimaal tot geen onderhoud. Het zou wel netjes van de verkoper zijn om het bij te houden maar ik kan me indenken dat niemand als verkoper zijnde daar op zit te wachten. Daarbij zijn de omstandigheden ook belangrijk, is het jullie keus geweest dat de overdrachtsdatum zo ver weg is geweest (mijn aanname) want als hij al een half jaar leeg staat en je dus een half jaar geleden al een bezichtiging had dan zou ik me als verkoper zijnde er helemaal niet druk om maken en is het verder jullie pakkie-an vanwege de late overdracht.

Daarnaast als je je daar nu al druk om maakt dan moet je geen woning kopen met tuinonderhoud want daar zal je zelf ook mee te maken krijgen, bij zonnig weer en veel regen groeit het allemaal als kool en ben je iedere week wel bezig met grasmaaien en de heg doen.

En volgens mij is het qua rechten en plichten zo als huiseigenaar dat zolang de huidige eigenaar geen brieven van de gemeente krijgt om de tuin bij te houden (omdat deze over de erfgrens gaat en op gemeentelijke grond of over de grond van evt buren die klagen gaat) je niks hoeft te verwachten van tuinonderhoud.

-edit-
Bedenk me net dat als het een half jaar geleden is, het hartje winter was dus dan hoeft er ook niks gemaaid of gesnoeid te worden....

[ Voor 3% gewijzigd door Enforcer op 28-07-2024 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Enforcer schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 23:57:
[...]
Tsja, maak je je daar nu echt druk om? Wat zou jij doen als je verkoper was? Als het goed is staan alle (tuin)spullen van de verkoper bij zijn nieuwe huis (wellicht 200km verder gaan wonen of zelfs overleden/ziek/ouderdom/etc ?) dus is er minimaal tot geen onderhoud. Het zou wel netjes van de verkoper zijn om het bij te houden maar ik kan me indenken dat niemand als verkoper zijnde daar op zit te wachten. Daarbij zijn de omstandigheden ook belangrijk, is het jullie keus geweest dat de overdrachtsdatum zo ver weg is geweest (mijn aanname) want als hij al een half jaar leeg staat en je dus een half jaar geleden al een bezichtiging had dan zou ik me als verkoper zijnde er helemaal niet druk om maken en is het verder jullie pakkie-an vanwege de late overdracht.

Daarnaast als je je daar nu al druk om maakt dan moet je geen woning kopen met tuinonderhoud want daar zal je zelf ook mee te maken krijgen, bij zonnig weer en veel regen groeit het allemaal als kool en ben je iedere week wel bezig met grasmaaien en de heg doen.

En volgens mij is het qua rechten en plichten zo als huiseigenaar dat zolang de huidige eigenaar geen brieven van de gemeente krijgt om de tuin bij te houden (omdat deze over de erfgrens gaat en op gemeentelijke grond of over de grond van evt buren die klagen gaat) je niks hoeft te verwachten van tuinonderhoud.
Je aannames kloppen niet.

(1) Wij hebben het huis drie weken geleden bezichtigd en gekocht. Alles is vlak daarvoor bijgewerkt voor de foto’s en bezichtigingen. Maar met dit weer gaat het ontzettend hard.

(2) Als het mijn eigen tuin zou zijn is het geen probleem om het bij te houden uiteraard. Daar ben ik me van bewust. Maar als het nog twee maanden zo door groeit is het natuurlijk veel meer werk om alles weer bij te werken. Bijhouden is efficiënter dan het laten versloffen.

Alle spullen van verkoper staan gewoon in en bij het huis. Verkoper woont tijdelijk bij ouders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:26

Sport_Life

Solvitur ambulando

VidaR-9 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 00:10:
[...]

Je aannames kloppen niet.

(1) Wij hebben het huis drie weken geleden bezichtigd en gekocht. Alles is vlak daarvoor bijgewerkt voor de foto’s en bezichtigingen. Maar met dit weer gaat het ontzettend hard.

(2) Als het mijn eigen tuin zou zijn is het geen probleem om het bij te houden uiteraard. Daar ben ik me van bewust. Maar als het nog twee maanden zo door groeit is het natuurlijk veel meer werk om alles weer bij te werken. Bijhouden is efficiënter dan het laten versloffen.
Punt 2 valt wel mee hoor, gras zul je in 2x moeten maaien en de heg snoeien is ook niet zoveel werk.
3 maanden onderhoud inhalen is goed te doen. Pas na een jaar wordt het lastiger.

Als je nu al zorgen maakt om de tuin vraag ik me af of je beseft waar je aan begonnen bent :). Toegegeven: tuinonderhoud viel mij ook vies tegen qua hoeveelheid werk om het helemaal strak te houden (hier zo'n 450m2 gras/groen/heggen)

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 28-07-2024 00:14 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Sport_Life schreef op zondag 28 juli 2024 @ 00:12:
[...]
Punt 2 valt wel mee hoor, gras zul je in 2x moeten maaien en de heg snoeien is ook niet zoveel werk.
3 maanden onderhoud inhalen is goed te doen. Pas na een jaar wordt het lastiger.
Dat zou wel te doen zijn inderdaad. Gras staat nu al wel 20-30cm hoog zo te zien. Dus ben bang dat het straks een halve meter hoog staat.

Misschien de verkoper maar eens contacten. Desnoods ga ik het zelf al een keer maaien en snoeien tussendoor. Huis staat 50m verderop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Sport_Life schreef op zondag 28 juli 2024 @ 00:12:
[...]
Als je nu al zorgen maakt om de tuin vraag ik me af of je beseft waar je aan begonnen bent :). Toegegeven: tuinonderhoud viel mij ook vies tegen qua hoeveelheid werk om het helemaal strak te houden (hier zo'n 450m2 gras/groen/heggen)
Straks komt er sowieso een robot maaier om te helpen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

VidaR-9 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 00:15:
[...]

Dat zou wel te doen zijn inderdaad. Gras staat nu al wel 20-30cm hoog zo te zien. Dus ben bang dat het straks een halve meter hoog staat.

Misschien de verkoper maar eens contacten. Desnoods ga ik het zelf al een keer maaien en snoeien tussendoor. Huis staat 50m verderop.
Ik zou verkoper er niet mee lastig vallen (ik dacht dat partner overleden was ?) , gewoon even geduld en dan mag je straks helemaal los gaan oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

VidaR-9 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 00:17:
[...]

Straks komt er sowieso een robot maaier om te helpen :+
Onze vorige eigenaar had een tuinman, dus toen wij het hadden gekocht spreken we met die tuinman af dat ie hetzelfde kon doen als wat ie gewend was bij vorige eigenaar.
Zijn ze met 5 man een hele dag bezig geweest, rekening van 1400 euro 8)7.

Heb toen meteen een heggenschaar gekocht en adhv YouTube filmpjes alles zelf gedaan.
Tuinman komt nu alleen nog voor de gezamenlijke heg met de buren :P (bovenkant want mijn kant doe ik zelf).

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 28-07-2024 00:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:21
VidaR-9 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 00:15:
[...]

Een vriendelijke “Ik zie dat de tuin momenteel niet bijgehouden wordt. Gezien de omstandigheden heb ik daar begrip voor, maar vind je het goed als ik eens in de twee weken voor eigen risico en rekening de tuin bij houd?” zal niet snel kwaad bloed zetten lijkt me.

Ik zou wel alleen preventief onderhoud doen dan, en niet vast dingen aan gaan passen oid.

[ Voor 6% gewijzigd door big bang op 28-07-2024 07:37 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:29

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Sport_Life schreef op zondag 28 juli 2024 @ 00:24:
[...]

Onze vorige eigenaar had een tuinman, dus toen wij het hadden gekocht spreken we met die tuinman af dat ie hetzelfde kon doen als wat ie gewend was bij vorige eigenaar.
Zijn ze met 5 man een hele dag bezig geweest, rekening van 1400 euro 8)7.
Werk jij voor 5 werkdagen voor veel minder dan ? :o

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
big bang schreef op zondag 28 juli 2024 @ 07:36:
[...]

Een vriendelijke “Ik zie dat de tuin momenteel niet bijgehouden wordt. Gezien de omstandigheden heb ik daar begrip voor, maar vind je het goed als ik eens in de twee weken voor eigen risico en rekening de tuin bij houd?” zal niet snel kwaad bloed zetten lijkt me.

Ik zou wel alleen preventief onderhoud doen dan, en niet vast dingen aan gaan passen oid.
Wel met een accu maaier/snoeier dan (denk aan de stroomkosten die nog steeds op naam van de verkoper staat met een minimaal maandbedrag) en bij een vrij toegankelijke tuin, bij mij zou er geen koper binnenkomen zonder toezicht en zou persoonlijk dus ook geen huissleutel afgeven.

[ Voor 5% gewijzigd door Enforcer op 28-07-2024 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

964C2 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 08:26:
[...]

Werk jij voor 5 werkdagen voor veel minder dan ? :o
Ik steek er veel minder tijd in.
Ik hoef niet ieder onkruid sprietje weg te halen, tuin is wat minder strak als we het zelf doen, maar voor ons prima.

Bovendien verdien ik netto ook geen 35 euro per uur helaas :+

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 28-07-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 28 juli 2024 @ 10:21:
[...]

Ik hoef niet ieder onkruid sprietje weg te halen, tuin is wat minder strak als we het zelf doen, maar voor ons prima.
Dat kan je toch afspreken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
big bang schreef op zondag 28 juli 2024 @ 07:36:
[...]

Wellicht een idee. Zal er eens over nadenken. Het is ook weer geen wereldramp. Ik was ook gewoon een beetje nieuwsgierig wat moet / gebruikelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
VidaR-9 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 10:43:
[...]

Wellicht een idee. Zal er eens over nadenken. Het is ook weer geen wereldramp. Ik was ook gewoon een beetje nieuwsgierig wat moet / gebruikelijk is.
Wat moet, is dat de tuin dezelfde vaste bomen en struiken bevat als bij bezichtiging. Gebruikelijk is dat de tuin er bij overdracht netjes uitziet. Maar misschien is de verkoper dat ook wel van plan. Je kijkt nu naar een tussenmoment en dat is eigenlijk niet relevant. Dus, op je handen zitten of inderdaad aanbod om het gras te maaien, maar dat kan echt over drie maanden ook nog. Je hebt die tuin zo weer op orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-10 17:05

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Heeft iemand ervaring met onderstaand artikel? Dit artikel komt in ons CONCEPT koopovereenkomst voor.

--------------
Artikel 22
--------------

Wat zouden jullie doen?
Is de verkoper ondernemer? Gaat hij failliet dan wordt het huis onderdeel van de faillissement afhandeling. Tenzij jij de koopovereenkomst via de notaris hebt laten inschrijven. Maar dat laatste kost wel geld. Zou dat dus even overlegging met de notaris want die heeft er verstand van

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:50
Wij hebben zonder aankoopmakelaar een bod gedaan. Nu vroeg ik mij wel af wat zo vervolgstappen zijn als belletje volgt dat bod geaccepteerd is. Laten we alles regelen door verkopende partij qua opstellen koopcontract? Bij winnend bod nog iets af te dwingen dat ze niet nog andere biedingen accepteren tot we tekenen?

En wat zeg je als je bod geaccepteerd is? Neem je nog even bedenktijd nu het 'echt' wordt? Of is dat ongebruikelijk en plan je in principe meteen afspraak voor tekenen in?

Overigens heeft een bekende gehad dat bedenktijd al verstreken was maar dat verkopers er toch van af zagen. Die bekenden hebben er geen zaak van gemaakt, maar is iets van een boeteclausule in contract gebruikelijk? Als koper heb je immers wel 10% als risico doorgaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:21:
Wij hebben zonder aankoopmakelaar een bod gedaan. Nu vroeg ik mij wel af wat zo vervolgstappen zijn als belletje volgt dat bod geaccepteerd is. Laten we alles regelen door verkopende partij qua opstellen koopcontract?
Dat doet de verkopend makelaar.
Bij winnend bod nog iets af te dwingen dat ze niet nog andere biedingen accepteren tot we tekenen?
Kan je 'afdwingen', maar wat wil je doen als ze dat toch doen? Je hebt geen poot om op te staan, want een mondelinge overeenkomst is in dit geval niks waard.
En wat zeg je als je bod geaccepteerd is? Neem je nog even bedenktijd nu het 'echt' wordt? Of is dat ongebruikelijk en plan je in principe meteen afspraak voor tekenen in?
Bedenktijd gaat pas lopen als de koopovereenkomst door beide partijen is getekend. Dus jij bent ook niet gebonden totdat het is getekend.
Overigens heeft een bekende gehad dat bedenktijd al verstreken was maar dat verkopers er toch van af zagen. Die bekenden hebben er geen zaak van gemaakt, maar is iets van een boeteclausule in contract gebruikelijk? Als koper heb je immers wel 10% als risico doorgaans.
Als de verkopers hebben getekend, dan kunnen ze niet meer terug. Dus jij kunt afdwingen dat ze de woning opleveren conform de afspraken zoals neergelegd in de koopovereenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Wispe schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:26:
[...]

Dat doet de verkopend makelaar.

[...]

Kan je 'afdwingen', maar wat wil je doen als ze dat toch doen? Je hebt geen poot om op te staan, want een mondelinge overeenkomst is in dit geval niks waard.

[...]

Bedenktijd gaat pas lopen als de koopovereenkomst door beide partijen is getekend. Dus jij bent ook niet gebonden totdat het is getekend.

[...]

Als de verkopers hebben getekend, dan kunnen ze niet meer terug. Dus jij kunt afdwingen dat ze de woning opleveren conform de afspraken zoals neergelegd in de koopovereenkomst.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door link0007 op 28-07-2024 13:44 ]

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:54
Hertog_Martin schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:21:
Wij hebben zonder aankoopmakelaar een bod gedaan. Nu vroeg ik mij wel af wat zo vervolgstappen zijn als belletje volgt dat bod geaccepteerd is. Laten we alles regelen door verkopende partij qua opstellen koopcontract? Bij winnend bod nog iets af te dwingen dat ze niet nog andere biedingen accepteren tot we tekenen?

Bedenktijd geld alleen voor koper, niet voor verkoper. Als er een getekende overeenkomst ligt kan de verkoper er niet meer van afzien. Ook voor de verkoper geldt in de standaard NVM overeenkomst een boete van 10% bij niet nakomen van de overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Bijzondere situatie. Dat zou in de praktijk nooit moeten kunnen voor komen, de verkoper moet namelijk altijd eerst tekenen. Daarna gaat het koopcontract pas richting de kopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:03
stin00 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 14:47:
[...]

Bijzondere situatie. Dat zou in de praktijk nooit moeten kunnen voor komen, de verkoper moet namelijk altijd eerst tekenen. Daarna gaat het koopcontract pas richting de kopers.
Hier niet, bij online tekenen krijgen beiden een mail en kan de koper ook eerder zijn.

Maar uiteraard alleen definitief als beide ook getekend hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
dutchgio schreef op zondag 28 juli 2024 @ 15:16:
[...]

Hier niet, bij online tekenen krijgen beiden een mail en kan de koper ook eerder zijn.

Maar uiteraard alleen definitief als beide ook getekend hebben.
Hmm oke, wllicht gebruiken makelaars door het hele land dan andere systemen. Ik ben DocuSign gewend waarbij áltijd de verkoper eerst tekent, daarna gaat de mail pas richting koper(s).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:04
stin00 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 16:30:
[...]

Hmm oke, wllicht gebruiken makelaars door het hele land dan andere systemen. Ik ben DocuSign gewend waarbij áltijd de verkoper eerst tekent, daarna gaat de mail pas richting koper(s).
Volgens mij is dat ook gebruikelijk, ook (of juist vooral) bij het niet elektronisch ondertekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:17
Hielko schreef op zondag 28 juli 2024 @ 16:42:
[...]

Volgens mij is dat ook gebruikelijk, ook (of juist vooral) bij het niet elektronisch ondertekenen.
Gebruikelijk wel, maar de volgorde is nergens wettelijk geregeld. Ik heb het bij verkoop ook laten omdraaien omdat kopers naar mijn mening iets teveel tijd namen om concept door te nemen etc. Als ze uiteindelijk niet tekenen terwijl jij wel getekend hebt moet je wachten terwijl ze op de akte ‘zitten’, ze hebben iets van vijf werkdagen om te tekenen nadat de andere partij getekend heeft (staat ergens een clausule over in de NVM akte).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
stin00 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 14:47:
[...]

Bij ons is het ook verkeerd gegaan, de kopers hadden getekend en wij waren daarna aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:26
Rare vraag misschien;
Als je nu een huis koopt van ongeveer 550.000 euro en je wilt dit na een jaar weer verkopen.
Hoeveel winst moet je dan ongeveer maken om iig de kosten van de aankoop er weer een beetje uit te hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Ragnar9999 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:52:
Rare vraag misschien;
Als je nu een huis koopt van ongeveer 550.000 euro en je wilt dit na een jaar weer verkopen.
Hoeveel winst moet je dan ongeveer maken om iig de kosten van de aankoop er weer een beetje uit te hebben?
Alleen kosten van de aankoop of ook van de verkoop er weer uit halen? Je geeft echt bar weinig informatie. Als het je enige huis is zit je met 2% overdrachtsbelasting, anders zelfs 8%.

Maargoed in de meest gunstige situatie moet je met koop + verkoop denk ik 25k 'winst' maken om quite te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:26
stin00 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 23:10:
[...]

Alleen kosten van de aankoop of ook van de verkoop er weer uit halen? Je geeft echt bar weinig informatie. Als het je enige huis is zit je met 2% overdrachtsbelasting, anders zelfs 8%.

Maargoed in de meest gunstige situatie moet je met koop + verkoop denk ik 25k 'winst' maken om quite te spelen.
je hebt gelijk, weinig info
Enige huis en kosten aankoop + verkoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Ragnar9999 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 23:22:
[...]
je hebt gelijk, weinig info
Enige huis en kosten aankoop + verkoop
Ruwe schatting door weinig info:

Aankoop 550.000
€11.000 overdrachtsbelasting (2%)
€2500 hypotheekadvies
€600 taxatie
€1200 notaris
€400 bankgarantie
X Verhuiskosten?
X klussen kosten?
Aankoopmakelaar?

Verkoop 575.000
€5750 makelaar (1% courtage)
€150 doorhalen hypotheek

Ik denk dus dat je met een verkoop van +€25.000 inderdaad aardig quite kan spelen mits je vrijwel niets aan het huis doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkeXiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-01 19:00
A.s. vrijdag is de sleuteloverdracht van het appartement dat ik heb gekocht. Zojuist ben ik er achter gekomen dat de afzuiging van de douchte en keuken van het gehele appartementenblok (ca. 50 stuks) het al 1.5 jaar niet meer doet. Dit is me niet verteld tijdens de bezichtiging of terug te vinden in de brochures, wat kan ik hier nog mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16:16
SkeXiz schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:28:
A.s. vrijdag is de sleuteloverdracht van het appartement dat ik heb gekocht. Zojuist ben ik er achter gekomen dat de afzuiging van de douchte en keuken van het gehele appartementenblok (ca. 50 stuks) het al 1.5 jaar niet meer doet. Dit is me niet verteld tijdens de bezichtiging of terug te vinden in de brochures, wat kan ik hier nog mee doen?
Als het centraal geregeld is, is dat dan niet iets voor de vve?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
SkeXiz schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:28:
Heb je verslagen VVE bestudeerd? Daar zou dit in moeten staan. Ook kun je zien of de VVE hiervoor voldoende gespaard heeft, of nog aan het sparen is, wat het niet functioneren mogelijk verklaart?

Hoe ben je hier achtergekomen?
Wat je er nog mee kunt, is afhankelijk van antwoorden op bovenstaand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Edit: Topic van gemaakt.

[ Voor 97% gewijzigd door Majesty op 29-07-2024 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkeXiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-01 19:00
Toke_gt schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:21:
[...]

Heb je verslagen VVE bestudeerd? Daar zou dit in moeten staan. Ook kun je zien of de VVE hiervoor voldoende gespaard heeft, of nog aan het sparen is, wat het niet functioneren mogelijk verklaart?

Hoe ben je hier achtergekomen?
Wat je er nog mee kunt, is afhankelijk van antwoorden op bovenstaand.
Ik heb de recente stukken doorgenomen (november 2023), die ik pas heel recent heb ontvangen. Hierin wordt gesproken over collectieve vervanging van de rookgasafvoer. Om dit te laten uitvoeren blijkt lastig omdat niet helemaal helder is welk deel voor eigen rekening is en voor de VVE.

Er wordt echter geen melding gemaakt van dat deze niet functioneert, ook niet tijdens de bezichtiging. Ik ben hier achter gekomen toen ik nog een keer langsging en met de verkoper in gesprek was over de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Majesty schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:05:
Ha allen,

Redelijk complexe erfpacht vraag (of misschien ook niet):
Ik ben eigenaar van twee aangrenzende woningen (appartementen) die ik van plan ben samen te voegen. Beide woningen staan op erfpachtgrond. Bij woning A kan ik de erfpacht volledig afkopen voor €8200 (huidig tijdvak canon-vrij loopt tot 2039) en bij woning B is dit €46.000 (huidig tijdvak canon-vrij loopt tot 2069).

De erfpacht van woning A ga ik sowieso afkopen. Echter ik twijfel over de erfpacht van woning B. Met name gezien de samenvoeging: erfpacht wordt namelijk gebaseerd op WOZ waarde. WOZ waarde van de huidige woningen liggen beide rond de €450.000. Na samenvoeging (we kiezen voor behoud van het adres van woning A, woning B komt dan te vervallen) kan de afkoop van de erfpacht aardig in prijs stijgen, als wordt uitgegaan van de nieuwe WOZ waarde (en later dus ook canon).

De vraag: wat zouden jullie doen? :D

De financiële middelen om de erfpacht af te kopen zijn aanwezig. We zijn overigens van plan hier nog lang te blijven wonen (minimaal 10 jaar, maar ik ga uit van langer) en het betreft 2 appartementen in Amsterdam, binnen de ring.
Ik zou de gemeente vragen hoe ze met dit soort situaties omgaan en, als dat je zint, daar een bindende afspraak over proberen vast te leggen. Erfpacht is zeg maar de ideale 'we hebben nog een gat in begroting' oplossing voor gemeenten.
Als je de ene afkoopt en de ander niet, dan ben je m.i. nog steeds aan de willekeur overgeleverd in de toekomst. Zelfs als je beide afkoopt en dan samenvoegt sluit ik niet uit dat de gemeente zegt: nieuw perceel, dus nieuwe erfpacht.
Een woning met eeuwigdurend afgekochte erfpacht lijkt me altijd een meerwaarde tov een canon die bijgesteld wordt in de toekomst; goedkoper zal het niet worden in de toekomst.
Maar waar is de erfpacht op van toepassing? Je schrijgt dat het om appartementen gaat, maar zijn jouw woningen dan de enige woningen op die twee percelen? Of is het echt gevestigd op de appartementen en niet zozeer op het perceel.

[ Voor 5% gewijzigd door THM0 op 29-07-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
THM0 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:12:
[...]

Ik zou de gemeente vragen hoe ze met dit soort situaties omgaan en, als dat je zint, daar een bindende afspraak over proberen vast te leggen. Erfpacht is zeg maar de ideale 'we hebben nog een gat in begroting' oplossing voor gemeenten.
Als je de ene afkoopt en de ander niet, dan ben je m.i. nog steeds aan de willekeur overgeleverd in de toekomst. Zelfs als je beide afkoopt en dan samenvoegt sluit ik niet uit dat de gemeente zegt: nieuw perceel, dus nieuwe erfpacht.
Een woning met eeuwigdurend afgekochte erfpacht lijkt me altijd een meerwaarde tov een canon die bijgesteld wordt in de toekomst; goedkoper zal het niet worden in de toekomst.
Maar waar is de erfpacht op van toepassing? Je schrijgt dat het om appartementen gaat, maar zijn jouw woningen dan de enige woningen op die twee percelen? Of is het echt gevestigd op de appartementen en niet zozeer op het perceel.
Dank voor je reactie.
Inderdaad, bij afkoop van de ene en ander niet zijn we alsnog aan willekeur overgeleverd in de toekomst. Ik neig daarom toch naar volledige afkoop van beide. In de toekomst gaat het absoluut niet goedkoper worden nee.

Het is echt gevestigd op de appartementen overigens, het betreft een appartementencomplex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-10 09:33
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ja hij was laag ingezet en volledig instap klaar, heel nieuw ook. Enorme animo qua bezichtigingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tsja, wij hadden 16% overboden. Maar we vonden de vraagprijs 10% te laag in vergelijking met andere vergelijkbare huizen in die tijd. Uiteindelijk hebben we minder betaald dan andere huizen waar we op geboden hebben en die vergelijkbaar waren.
Van onze buren hoorden we later dat we zo veel te veel betaald hadden. Het tweede bod lag maar 2k onder ons bod.

Niet denken aan de vraagprijs, niet denken aan overbiedpercentages. Gewoon bieden het bedrag dat jij het waard vindt.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:05
Zo ging het bij ons ook. Best idioot over moeten bieden voor ons gevoel in eerste instantie. Ik vond de vraagprijs echter te laag/niet marktconform. De makelaar die mijn huis verkocht en mij wat adviseerde, bevestigde dat en gaf aan dat wel vaker de strategie was van de betreffende makelaar.

Uiteindelijk hadden we het winnende bod en zijn we dik tevreden. Vraagprijzen en woningwaarden interesseren mij ook niet zoveel, het gaat mij er om hoeveel ik elke maand moet betalen. Zolang ik daar geen zorgen om heb vind ik het prima en dat zit gelukkig goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schepseltje
  • Laatst online: 21:03
-

[ Voor 100% gewijzigd door Schepseltje op 29-07-2024 19:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Schepseltje schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:58:
[...]

Vooral jezelf dat lekker wijs blijven maken om de pijn van de veel te hoge koopprijs te verzachten. :)
Onder de huidige omstandigheden wacht je een jaar en dan is het huis het alsnog waard en heb jij een huis en is een ander nog steeds aan het zoeken.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
ArthurMorgan schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:01:
[...]

Onder de huidige omstandigheden wacht je een jaar en dan is het huis het alsnog waard en heb jij een huis en is een ander nog steeds aan het zoeken.
Dat speelt bij ons bod ook mee. Huizenprijzen zijn in de regio met 13% gestegen in een jaar. Als het dit jaar niet lukt moeten we volgend misschien weer een stuk hoger bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:29

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Sport_Life schreef op zondag 28 juli 2024 @ 10:21:
[...]

Bovendien verdien ik netto ook geen 35 euro per uur helaas :+
Je schreef dat de rekening van het hoveniersbedrijf voor een bedrag van € 1400 stuurde voor inzet van 5 werkdagen van de hoveniers.
Van dit bedrag moet de hovenier BTW afdragen, zijn werknemers een bruto salaris uitbetalen en ook sociale lasten en pensioenpremies betalen.
Verder moeten ook de bedrijfsmiddelen (gereedschap, maaiers, busje en brandstof) betaald worden.
En daarnaast nog een winstmarge voor continuïteit en ondernemersrisico.
Je vergelijking met € 35 per uur netto gaat dus hartstikke mank.

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:42
Piet_Piraat7 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:03:
[...]

Dat speelt bij ons bod ook mee. Huizenprijzen zijn in de regio met 13% gestegen in een jaar. Als het dit jaar niet lukt moeten we volgend misschien weer een stuk hoger bieden.
Ik zie ook dat de huizenmarkt in de omgeving aardig is opgedroogd, als je een huis laat schieten zou het wel eens lang kunnen duren voordat er weer iets vergelijkbaars te koop staat.

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

964C2 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:16:
[...]

Je schreef dat de rekening van het hoveniersbedrijf voor een bedrag van € 1400 stuurde voor inzet van 5 werkdagen van de hoveniers.
Van dit bedrag moet de hovenier BTW afdragen, zijn werknemers een bruto salaris uitbetalen en ook sociale lasten en pensioenpremies betalen.
Verder moeten ook de bedrijfsmiddelen (gereedschap, maaiers, busje en brandstof) betaald worden.
En daarnaast nog een winstmarge voor continuïteit en ondernemersrisico.
Je vergelijking met € 35 per uur netto gaat dus hartstikke mank.
Oke laat ik het iets verduidelijken. Ik had verwacht dat de tuinman 2-3x per jaar de zware werkzaamheden zou doen, dus grote heggen snoeien a ongeveer een halve dag met 1 of 2 man. Zoals hij bij de meeste buren doet. Het makkelijke werk zouden we dan zelf doen.

Wat ik niet wist is dat de vorige bewoner echt helemaal niks zelf deed in de tuin, hij liet alles over aan de tuinman.

Had dus eerst na moeten gaan wat hij voorheen precies deed , dan had ik m een andere opdracht gegeven ;). Andersom had de tuinman misschien kunnen aangeven dat hij gewend is bij de vorige eigenaar 40u bezig te zijn - per kwartaal.

Hebben uiteindelijk wel alles betaald verder hoor ;).

Wat de tuinman er verder aan over houdt zijn niet mijn zaken, ben het met je eens dat het krap is .

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 29-07-2024 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Schepseltje schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:58:
[...]

Vooral jezelf dat lekker wijs blijven maken om de pijn van de veel te hoge koopprijs te verzachten. :)
Jij hebt een huurhuis? ;)

Ik heb ook teveel betaald, maar dat hebben de kopers van onze oude woning ook en die kochten wij dan weer ver onder de verkoopprijs :+

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 29-07-2024 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08-10 15:13
Tupolev schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:34:
[...]

Ik zie ook dat de huizenmarkt in de omgeving aardig is opgedroogd, als je een huis laat schieten zou het wel eens lang kunnen duren voordat er weer iets vergelijkbaars te koop staat.
Combinatie van.
Je moet goed sparen om de stijging (voor zover voorspeld) uberhaupt bij te houden. Daarnaast inderdaad weinig woningen en voordat jouw type weer aanwezig is kan zo weer weken verder zijn.

Vergeet daarbij niet dat als je in een bepaalde omgeving zoekt het helemaal een ramp is..
Als huis x in dezelfde buurt voor x bedrag is weggegaan, trekt dit toekomstige vraagprijzen ook omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-10 00:05
Welke zaken moeten allemaal geregeld zijn tijdens de overdracht?
- hypotheek uiteraard
- opstal verzekering

- andere verzekering?
- moet g/w/e eigenlijk ook al geregeld zijn? Lijkt mij wel?
- andere zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:28

MJV

Kruimelvlaai schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 00:13:
Welke zaken moeten allemaal geregeld zijn tijdens de overdracht?
- hypotheek uiteraard
- opstal verzekering

- andere verzekering?
- moet g/w/e eigenlijk ook al geregeld zijn? Lijkt mij wel?
- andere zaken?
Voor aanmelden g/w/e heb je na de overdracht nog een aantal dagen de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Huis gegund gekregen maar dubbel gevoel. Sla mezelf voor de kop dat ik de fout in ben gegaan met bieden en geld weggegooid heb.

Wij deden als eerste een bod. Op de dag dat we reactie zouden krijgen kregen we te horen dat ze nog die dag afwachten op een ander bod. Later terugkoppeling dat we overboden zijn, dat andere partij daarmee hun finaal bod had gedaan en wij dat ook nog konden doen. Hij liet doorschemeren dat andere partij onder voorbehoud had geboden (wij niet).

Uiteindelijk hebben wij nog flink wat er bovenop gedaan, omdat je niet weet hoeveel ander geboden heeft.

Maar achteraf dacht ik: ik had toch ook gewoon kunnen zeggen: wij matchen het bedrag. En dan winnen op zonder voorbehoud? Makelaar dient dat gewoon door te geven toch?

Schijnt zelfs het Haarlemse model te heten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:15
Hertog_Martin schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 07:22:
Huis gegund gekregen maar dubbel gevoel. Sla mezelf voor de kop dat ik de fout in ben gegaan met bieden en geld weggegooid heb.

Wij deden als eerste een bod. Op de dag dat we reactie zouden krijgen kregen we te horen dat ze nog die dag afwachten op een ander bod. Later terugkoppeling dat we overboden zijn, dat andere partij daarmee hun finaal bod had gedaan en wij dat ook nog konden doen. Hij liet doorschemeren dat andere partij onder voorbehoud had geboden (wij niet).

Uiteindelijk hebben wij nog flink wat er bovenop gedaan, omdat je niet weet hoeveel ander geboden heeft.

Maar achteraf dacht ik: ik had toch ook gewoon kunnen zeggen: wij matchen het bedrag. En dan winnen op zonder voorbehoud? Makelaar dient dat gewoon door te geven toch?

Schijnt zelfs het Haarlemse model te heten.
Tsja, blijft lastig. Maar: op dit moment weer je niet of jouw huidige strategie positief of negatief heeft uitgepakt toch? Ik bedoel, het kan ook zijn dat je nog steeds ónder die andere bieder zat (maar op basis van geen voorbehoud/voorwaarden de eoning gegund gekregen hebt) toch? Als je blij bent met het huis dan vooral niet meer achterom kijken. 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Valorian schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 07:54:
[...]

Tsja, blijft lastig. Maar: op dit moment weer je niet of jouw huidige strategie positief of negatief heeft uitgepakt toch? Ik bedoel, het kan ook zijn dat je nog steeds ónder die andere bieder zat (maar op basis van geen voorbehoud/voorwaarden de eoning gegund gekregen hebt) toch? Als je blij bent met het huis dan vooral niet meer achterom kijken. 🙃
Jawel, makelaar liet doorschemeren dat we er nu aardig stuk boven zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Vandaag loopt de deadline af voor het bieden. Ik ben erg zenuwachtig :) we willen het huis graag maar de animo is enorm. Ik ben heel benieuwd hoe snel we het horen en hoe ons bod is in verhouding met alle andere biedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:15
Hertog_Martin schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 07:56:
[...]

Jawel, makelaar liet doorschemeren dat we er nu aardig stuk boven zaten.
Ah dat is jammer inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Valorian schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:06:
[...]

Ah dat is jammer inderdaad.
Ja, maar m'n vraag hier is meer van of het idd had gekund om simpelweg te zeggen 'wij matchen hun bod'. Krijg het idee dat makelaars onderling wel zo het oplossen, en we dus wel puur voor de onderhandelingen wel in aankoopmakelaar hadden moeten investeren.

We hebben laatste tijd steeds toevallig 1 andere bieder gehad overigens. Heb soms het idee dat de makelaars ze verzinnen.

[ Voor 13% gewijzigd door Hertog_Martin op 30-07-2024 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@Hertog_Martin in mijn zoektocht naar een aankoopmakelaar zeiden ze allemaal dat er niet onderling wordt uitgewisseld qua prijzen en biedingen. Je moet ze maar op hun woord geloven natuurlijk. Al worden biedingen tegenwoordig verplicht openbaar gemaakt nadat het koopcontract is getekend, om dit soort praktijken tegen te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:15:
@Hertog_Martin in mijn zoektocht naar een aankoopmakelaar zeiden ze allemaal dat er niet onderling wordt uitgewisseld qua prijzen en biedingen. Je moet ze maar op hun woord geloven natuurlijk. Al worden biedingen tegenwoordig verplicht openbaar gemaakt nadat het koopcontract is getekend, om dit soort praktijken tegen te gaan.
Tja via een move.nl, maar daar kan je als makelaar gewoon iets invullen natuurlijk. En dat gebeurt ook begreep ik. Kan je alleen beetje betrouwbaar maken als je het aan een digid koppelt.

En ik hoefde niet de prijs te weten, enkel dat we het matchen. Maar goed, achteraf is het mooi wonen hopelijk :P

[ Voor 5% gewijzigd door Hertog_Martin op 30-07-2024 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:05:
Vandaag loopt de deadline af voor het bieden. Ik ben erg zenuwachtig :) we willen het huis graag maar de animo is enorm. Ik ben heel benieuwd hoe snel we het horen en hoe ons bod is in verhouding met alle andere biedingen.
Spannend, succes! Ben je tevreden met het bod wat je neer hebt gelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:01
Hertog_Martin schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:17:
[...]

Tja via een move.nl, maar daar kan je als makelaar gewoon iets invullen natuurlijk. En dat gebeurt ook begreep ik. Kan je alleen beetje betrouwbaar maken als je het aan een digid koppelt.

En ik hoefde niet de prijs te weten, enkel dat we het matchen. Maar goed, achteraf is het mooi wonen hopelijk :P
Je kan aangeven het bod te matchen. Kan zijn dat ze dat flauw vinden (of dat ze het bod niet willen delen en hoe kan je matchen als je de hoogte niet weet?) en je toch vragen een eigen finaal bod te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:11:
[...]

Ja, maar m'n vraag hier is meer van of het idd had gekund om simpelweg te zeggen 'wij matchen hun bod'. Krijg het idee dat makelaars onderling wel zo het oplossen, en we dus wel puur voor de onderhandelingen wel in aankoopmakelaar hadden moeten investeren.

We hebben laatste tijd steeds toevallig 1 andere bieder gehad overigens. Heb soms het idee dat de makelaars ze verzinnen.
Er zijn verschillende ervaringen over aankoopmakelaars, maar die van ons is louter positief. Als we haar niet hadden, dan zouden we zeker een flink bedrag meer hebben neergelegd.

Maar daar moet je nu niet meer over nadenken: nu kun je hooguit nog beroepen op je bedenktijd als je er geen goed gevoel bij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
El Capitan schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:22:
[...]

Je kan aangeven het bod te matchen. Kan zijn dat ze dat flauw vinden (of dat ze het bod niet willen delen en hoe kan je matchen als je de hoogte niet weet?) en je toch vragen een eigen finaal bod te doen.
Ja daarover sla ik me vooral voor de kop. Het was een inkoppertje om te zeggen 'dan matchen wij dat' nadat ie aangaf dat andere bod onder voorwaarden was, dat dat wel factor is voor verkopers maar dat de koopsom dan niet teveel moet schelen natuurlijk.

Nee heb je, ja kun je krijgen.

Les voor anderen, hoewel ik het eigenlijk ook wel wist al maar bij puntje bij paaltje toch anders handelde: laat je niet verleiden tot eenzijdig een finaal bod uitbrengen waarbij je de marge mss te groot maakt, zij zijn met trucen bezig dus probeer er zelf ook een paar. Slaagt het niet kan je alsnog op tafel leggen wat je er Max voor over hebt... Dat moeten ze toch doorgeven uiteindelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Hertog_Martin schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 07:22:

Ik begrijp je gevoel, maar denk dat je het anders moet benaderen. Je wilde heel graag dit huis en hebt het nu. Dat is niet fout of stom, dat is vooral heel erg fijn. Ben je met wat je nu hebt geboden, los van de vergelijking, content met huis/prijs? Waarschijnlijk wel. Bovendien, weer opnieuw zoeken, weer opnieuw bieden, ondertussen stijgen de huizenprijzen verder. Laat het los. Misschien heb je iets meer geboden dan strikt nodig was, misschien had de ander anders de gunfactor gekregen.
Omdat je niet weet wat de ander heeft geboden, is het gevaarlijk om te zeggen dat je het wilt matchen. Wat als zij 50K meer hebben geboden, of 20K meer dan je max? Ook weet je niet hoe zuiver het gespeeld wordt, zoals je zelf al aangeeft. Dus aangeven dat je wilt matchen kan wel waarschijnlijk wel, maar als je niet weet wat dat andere bod is, zou ik het nooit doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THM0
Hertog_Martin schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:38:
[...]

Ja daarover sla ik me vooral voor de kop. Het was een inkoppertje om te zeggen 'dan matchen wij dat' nadat ie aangaf dat andere bod onder voorwaarden was, dat dat wel factor is voor verkopers maar dat de koopsom dan niet teveel moet schelen natuurlijk.

Nee heb je, ja kun je krijgen.

Les voor anderen, hoewel ik het eigenlijk ook wel wist al maar bij puntje bij paaltje toch anders handelde: laat je niet verleiden tot eenzijdig een finaal bod uitbrengen waarbij je de marge mss te groot maakt, zij zijn met trucen bezig dus probeer er zelf ook een paar. Slaagt het niet kan je alsnog op tafel leggen wat je er Max voor over hebt... Dat moeten ze toch doorgeven uiteindelijk.
Ik snap je emotie, maar ik zou het toch proberen los te laten. Het wordt er niet beter van, maar het zou natuurlijk kunnen dat er helemaal geen ander bod lag. 'We matchen dat' zal een verkoopmakelaar ook niet zo maar slikken, die gaat je een bedrag laten noemen.

De enige relevante vraag is: betaal je een prijs die je acceptabel vindt voor het huis? Blijkbaar wel, want je hebt dat bod niet voor niks gedaan. En zo niet, dan moet je wellicht overwegen om er vanaf te zien als dat nog kan.
Dit is overigens wel echt iets waar een aankoopmakelaar je voor had kunnen behouden door je enthousiasme toch te voorzien met een wat zakelijkere blik.
Pagina: 1 ... 332 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7