Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 331 ... 367 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:57
VidaR-9 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:48:
Wij hebben de definitieve hypotheekofferte ontvangen. Ons voorbehoud financiering loopt pas over drie weken af. Zou er een reden zijn om de verkoper niét te informeren dat de hypotheek rond is? Ik kan me voorstellen dat het voor de verkoper fijn is om te weten dat dit al geregeld is ipv te moeten wachten op verloop van het voorbehoud.
Jij hebt geen last bij het vertellen.

Behalve dat je nu definitief dingen kan gaan regelen.
Nog een keer bezichtigen ? Dingen alvast opmeten?
En voor de verkoper is ieder geval blij om het te horen.

Dus gewoon netjes om het te melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Wij hebben de definitieve hypotheekofferte ontvangen. Ons voorbehoud financiering loopt pas over drie weken af. Zou er een reden zijn om de verkoper niét te informeren dat de hypotheek rond is? Ik kan me voorstellen dat het voor de verkoper fijn is om te weten dat dit al geregeld is ipv te moeten wachten op verloop van het voorbehoud.
Als je graag een reden wil horen: het zijn zijn zaken niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:26
Wispe schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:02:
[...]

Als je graag een reden wil horen: het zijn zijn zaken niet.
Dit inderdaad, dus een beetje afhankelijk van hoe prettig eea verlopen is tot zover kun je besluiten om het voor je te houden. :).

Ik heb het mijn verkoper gewoon verteld, en via de Notaris krijg je ook vanzelf bericht dat eea rond is als het goed is, tenminste bij mijn verkoop en aankoop in beide gevallen een berichtje dat ze de relevante stukken van de hypotheekverstrekker ontvangen hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:39
Daarnaast, als je van de koop af wil vanwege de financiering, heb je een afwijzing nodig van een geldverstrekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:37

Crazy D

I think we should take a look.

Waarom zou je het niet willen? Financiering voorbehoud kom je ook niet zo makkelijk voor in aanmerking, dan heb je een afwijzing nodig van hypotheekverstrekkers (volgens mij meerdere), en je moet aantonen dat je wel je best hebt gedaan. Maar belangrijker: je hebt de hypotheek rond, waarom zou je wachten? Je wilt het huis, je hebt getekend, bent de mallemolen van de hypotheekaanvraag ingegaan. Waarom zou je het dan nu niet laten weten? Wellicht kan er (omdat het wat sneller ging dan verwacht) eerder overgedragen worden?

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:06
Wie heeft er recent een ORV afgesloten? Klopt het als je dit doet via je adviseur dat je dan geen afsluitkosten hoeft te betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
zunrob schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:22:
Wie heeft er recent een ORV afgesloten? Klopt het als je dit doet via je adviseur dat je dan geen afsluitkosten hoeft te betalen?
Maand of 3 geleden.
Kosten van adviseur om ORV af te sluiten waren hoger dan de € 69 afsluitkosten die ik bij Centraal Beheer betaald heb...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
zunrob schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:22:
Nee uiteraard klopt dat niet, je betaalt daarvoor in de regel extra kosten aan de adviseur (bij ons mee ik € 250) onder het mom van advies- en bemiddelingskosten. Wij hebben er zelf een afgesloten -via independer meen ik-. Ook bewust de suggestie van de adviseur naast ons neergelegd om minder dan de volledige hypotheeksom te verzekeren. Het klopt dat mijn vrouw wel een deel zelf kan betalen als ik er niet meer ben, maar heb toch liever dat ze dan hypotheekvrij is.

[ Voor 20% gewijzigd door coazter op 23-07-2024 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:01
coazter schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:08:
[...]

Nee uiteraard klopt dat niet, je betaalt daarvoor in de regel extra kosten aan de adviseur (bij ons mee ik € 250) onder het mom van advies- en bemiddelingskosten. Wij hebben er zelf een afgesloten -via independer meen ik-. Ook bewust de suggestie van de adviseur naast ons neergelegd om minder dan de volledige hypotheeksom te verzekeren. Het klopt dat mijn vrouw wel een deel zelf kan betalen als ik er niet meer ben, maar heb toch liever dat ze dan hypotheekvrij is.
Leuk om te zien hoe de adviezen uiteenlopen.
Wij kregen juist het advies om een hoger bedrag te verzekeren dan de hypotheeksom aangezien je misschien ook minder zou gaan werken (ivm evt. kinderen). En je daarnaast ook nog andere dingen moet kunnen blijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
El Capitan schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:23:
[...]

Leuk om te zien hoe de adviezen uiteenlopen.
Wij kregen juist het advies om een hoger bedrag te verzekeren dan de hypotheeksom aangezien je misschien ook minder zou gaan werken (ivm evt. kinderen). En je daarnaast ook nog andere dingen moet kunnen blijven doen.

Zelf wil ik ook dat ze hypotheekvrij is en daarnaast ruim kan blijven leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Duidelijk, dan gaan we hem zelf afsluiten. Aangezien het wel raakt aan het kopen van een huis, daarom sluiten wij hem iig af, hoop ik dat ik de vraag hier nog mag stellen.
Als ik bij Independer kijk zijn er meerdere mogelijkheden.
Ik sluit de verzekering voor mezelf af.
Ik sluit de verzekering af voor mijn partner.
Ik sluit de verzekering af voor ons beide.

Welke variant moet ik kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
coazter schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:08:
[...]

Je zou dus advies- én afsluitkosten betalen? Dan is dat niet de moeite waard idd. Als de afsluitkosten in die 250 euro zitten kan het wel interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:33
Wij gaan ons voor het eerst begeven op een verhitte woningmarkt. Over 45 minuten onze eerste bezichtiging van waarschijnlijk velen. Hebben jullie tips om je niet gek te laten maken maar wèl een huis te kunnen bemachtigen? Een aankoopmakelaar lijkt mij een goede eerste stap, die werken gelukkig veelal op basis van 'no cure no pay'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mazziemal
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14:53
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:45:
Wij gaan ons voor het eerst begeven op een verhitte woningmarkt. Over 45 minuten onze eerste bezichtiging van waarschijnlijk velen. Hebben jullie tips om je niet gek te laten maken maar wèl een huis te kunnen bemachtigen? Een aankoopmakelaar lijkt mij een goede eerste stap, die werken gelukkig veelal op basis van 'no cure no pay'.
Ik kan me voorstellen dat een bieding met ruggengraat van een aankoopmakelaar wat zekerder oogt dan zonder. Alleen als ik nu zelf de woningmarkt op zou gaan dan zou ik wel onderzoek doen naar transacties in de buurt voor vergelijkbare woningen. Een vraagprijs zegt iets, maar de transactieprijzen zeggen mij meer. Dan kun je redelijk inschatten wat je moet bieden om een kans te maken en dan is het op zijn minst gebaseerd op wat er vergelijkbaar gebeurd is. Voor mijn gevoel is dat ook een beetje waar een aankoopmakelaar je mee helpt. En bedenk vooral wat het jezelf waard is :). Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Een paar biedingen doen, ook al is het de vraagprijs en weet je zeker dat je niet het winnende bod hebt, want zodra je een bod hebt gedaan krijg je uiteindelijk inzicht in het biedboek en kan je een beetje feeling krijgen met de markt en de bedragen die er overboden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:07
Beetje afhankelijk of je in de buurt gaat zoeken of aan de andere kant van het land en hoeveel tijd je tot je beschikking hebt. Maar ga vooral veel bezichtigen.
Dan krijg je een goed beeld wat jullie zoeken in een huis, maar vooral ook wat niet.

Daarnaast doe je ook ervaring op in makelaarstaal.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:15
Ik zit nu aan de andere kant mijn huis staat net te koop in Alkmaar, we hebben een nieuwbouwwoning gekocht in noord-Limburg.
Eerst in Limburg gekeken naar bestaande bouw en ben je kijker nummer zoveel en mag je bieden, uiteindelijk een bezichtiging afgezegd zei de makelaar dat er ook nieuwbouw was in de omgeving.
Wat ik had verwacht dat we moesten loten om een woning te mogen kopen maar dat was niet nodig wat vrij was kon je zo kopen.

Nu bij mijn huidige woning circa 12 bezichtingen staan dat komt vast wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:17
zunrob schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:07:
Duidelijk, dan gaan we hem zelf afsluiten. Aangezien het wel raakt aan het kopen van een huis, daarom sluiten wij hem iig af, hoop ik dat ik de vraag hier nog mag stellen.

Niet echt een vraag voor dit topic… daar betaal je ook je adviseur voor in die bemiddelingskosten zeg maar als je niet even zelf wilt zoeken op internet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:36
zunrob schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:07:

Kruislings verzekeren is de standaard. Jij sluit een verzekering af op jouw partner en je partner op jouw. Op het moment dat jij overlijdt wordt het geld dus uitgekeerd aan jouw partner en vice versa.

Als jij jezelf verzekerd dan wordt het ook aan jezelf uitgekeerd en wordt het onderdeel van je erfenis. Daardoor moet er in dat geval erfbelasting over worden betaald waardoor je minder overhoudt dan bij kruislings verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
Maar als een van de partners niet werkt en geen inkomsten heeft kan je dus net zo goed de orv alleen afsluiten op de partner die wel inkomsten heeft.

Zodat de niet verdienende wel zekerheid heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazziemal
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14:53
leeri003 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:38:
Maar als een van de partners niet werkt en geen inkomsten heeft kan je dus net zo goed de orv alleen afsluiten op de partner die wel inkomsten heeft.

Of je partner nou wel of niet werkt, je zou toch zelf, als je degene bent die overblijft, ook de zekerheid willen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:17
leeri003 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:38:

Het ligt vaak iets genuanceerder. Als je bijv ineens alleen voor opgroeiende kinderen moet zorgen kan het best een goed idee zijn om rekening te houden met een lager inkomen door ook een ORV af te sluiten op de partner met de lagere inkomsten. Bedrag kan dan mogelijk wel anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:47
Ga gewoon bij veel huizen kijken, ook/vooral huizen die je qua locatie of hoeveelheid kamers eigenlijk niet wilt hebben. Zo leer je om ‘door huizen heen’ te kijken en kun je bij huizen die je wél wilt hebben, veel beter en zakelijker afwegen of het aan al je (belangrijkste) wensen en eisen voldoet.
Hier en daar een bod uitbrengen om te zien wat het doet, kan ook, maar je kunt gerust de aankoopmakelaar vragen naar ervaringen in de omgeving waar je zoekt. Dan is het makkelijker om je bod te bepalen.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 05-10 23:23
Veel succes en hoop dat het een leuke eerste ervaring was!

Ik sluit me aan bij de opmerkingen van anderen om de markt goed te verkennen. Een aankoopmakelaar kan daar goed bij helpen.

Daarnaast kun je zelf ook onderzoek doen door de daadwerkelijke verkoopprijzen van woning op te vragen in het kadaster. Kan wel pas nadat de overdracht van de woning daadwerkelijk bij de notaris heeft plaatsgevonden dus is vooral voor woningen die aantal maanden geleden (of langer) verkocht zijn op te vragen. Kost je een paar euro per postcode maar dan kun je wel een redelijk beeld vormen.

Oh, en zorg dat je zelf vooraf een eisen- en wensenlijst hebt. Anders ga je straks concessies doen waar je later spijt van krijgt.

Nogmaals veel succes!

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenVerweij op 23-07-2024 14:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Thanks allen voor de tips :) inmiddels terug van onze eerste bezichtiging. We zijn beiden erg enthousiast voor het huis. In een notendop:

20 andere kijkers
595k vraagprijs
650k is wat de makelaar minimaal verwacht dat het oplevert (10% overbieden is hier wel standaard)

Ter vergelijk:

Huis van 570k is voor 630k verkocht uiteindelijk en was wat minder mooi afgewerkt.

Nu nadenken over een goed bod waarmee we kans maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 05-10 23:23
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:39:
Thanks allen voor de tips :) inmiddels terug van onze eerste bezichtiging. We zijn beiden erg enthousiast voor het huis. In een notendop:

20 andere kijkers
595k vraagprijs
650k is wat de makelaar minimaal verwacht dat het oplevert (10% overbieden is hier wel standaard)

Ter vergelijk:

Huis van 570k is voor 630k verkocht uiteindelijk en was wat minder mooi afgewerkt.

In welke regio gaan jullie de markt op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:39:
20 andere kijkers
595k vraagprijs

Poeh, ik ben blij dat ik niet meer in de markt ben voor een woning, wat oververhit nog steeds. Peil vooral ook bij de makelaar waarvoor hij denkt dat dit pand getaxeerd kan worden als je een bod boven vraagprijs gaat neerleggen. Afhankelijk van hoeveel eigen middelen je kan inbrengen kan dat het verschil maken tussen wel of geen hypotheek kunnen krijgen. Meestal kan er wel redelijk naar de koopsom getaxeerd worden maar soms kan het qua referentiepanden echt niet uit. Laat je vooral adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
THM0 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:54:
[...]

Het ligt vaak iets genuanceerder. Als je bijv ineens alleen voor opgroeiende kinderen moet zorgen kan het best een goed idee zijn om rekening te houden met een lager inkomen door ook een ORV af te sluiten op de partner met de lagere inkomsten. Bedrag kan dan mogelijk wel anders zijn.
Ja sorry dat klopt heb geen opgroeiende kids meer (22-24 jongste nog thuis)
Dus als partner overlijd zou ik gewoon nog kunnen werken, naast dat we al een levensverzekering uit 1990 hebben lopen maar die is niet zo hoog, i.i.g. niet hoog genoeg om hypotheek af te lossen. Deze is wel kruislings afgesloten.
Ben nu 55 orv tot 70 afsluiten is het doel. Kost wel wat maar geeft zekerheid voor de partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:16
coazter schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:58:
[...]

Poeh, ik ben blij dat ik niet meer in de markt ben voor een woning, wat oververhit nog steeds. Peil vooral ook bij de makelaar waarvoor hij denkt dat dit pand getaxeerd kan worden als je een bod boven vraagprijs gaat neerleggen. Afhankelijk van hoeveel eigen middelen je kan inbrengen kan dat het verschil maken tussen wel of geen hypotheek kunnen krijgen. Meestal kan er wel redelijk naar de koopsom getaxeerd worden maar soms kan het qua referentiepanden echt niet uit. Laat je vooral adviseren.
Mijn ervaring is wel dat rond die prijsklasse de woning "gewoon" getaxeerd wordt op of rond de aanschafprijs. Dat blijft een bijzonder spelletje.

Edit: iets te snel gereageerd, je geeft het zelf ook al aan in je 1 na laatste zin

[ Voor 5% gewijzigd door Martijn1990 op 23-07-2024 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
JeroenVerweij schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:55:
[...]

In welke regio gaan jullie de markt op?
Nijmegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
zunrob schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:08:
[...]

Je zou dus advies- én afsluitkosten betalen? Dan is dat niet de moeite waard idd. Als de afsluitkosten in die 250 euro zitten kan het wel interessant zijn.
Ik heb nog eens expliciet navraag gedaan, en de adviseur bevestigd dat we voor 200 euro advies krijgen, en de verzekering wordt afgesloten zonder afsluitkosten. Dit verbaast me een beetje, maar dat is imo wel interessant. De afsluitkosten zijn bij sommige verzekeraars namelijk in totaal meer dan 200 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Laatst online: 05-10 13:15
Ik ben momenteel rondom Utrecht op zoek naar een starterswoning met m'n partner. Helaas wordt er makkelijk 50-100k overboden op woningen van 400-500k. Dat maakt het praktisch onmogelijk om mee te bieden voor ons, tenzij je gaat voor een karig appartementje in een slechte(re) wijk. En dan nog niet eens te beginnen over de grootte: dan heb je een lullige woning, van ~70m². We willen heel graag wel in of net rondom Utrecht wonen. Tegelijk ook geen slaaf van onze eigen hypotheek worden.

Ik realiseer me dat een woning vinden in Utrecht waarschijnlijk volkomen kansloos is zonder de hoofdprijs te betalen. Het bieden ben ik wel een beetje zat inmiddels. Nu zie ik drie oplossingen (een kluswoning is geen optie):
1. Nieuwbouw aan de rand/grensgemeente.
2. In een grensgemeente gaan wonen en simpelweg verder moeten reizen.
3. Toch gaan voor een appartementje in een iets mindere wijk en flink overbieden (ik weet niet of ik dit het waard vind gezien de absurde prijzen).

De eerste twee keuzes vind ik wel spannend: ik ben bang dat nieuwbouw érg duur gaat worden omdat er veel extra verborgen kosten bij komen(?). Een appartement is dan het meest realistisch: het heeft niet per se de voorkeur, maar is verder prima. Ik hoor nu ook tegenstrijdige verhalen dat nieuwbouw niet zo hard meestijgt, plus je zit met de bouw wat een flinke extra kostenpost is.

Tweede optie: met een grensgemeente (bijvoorbeeld Maarssen/Nieuwegein) ben ik toch bang om in een minder goede buurt/straat terecht te komen. Het hoeft niet de meest bruisende locatie te zijn, maar ik vind het toch wel erg belangrijk om een fijne en veilige buurt te hebben.

Ik realiseer me dat het misschien een vaag verhaal is. Zijn er mensen die tips hebben? Welke gemeenten/buurten (Nieuwegein, Zeist, De Meern, Maarssen etc.) wel/niet? Is nieuwbouw toch een verstandige keuze, omdat we anders in Utrecht zo absurd overbieden?

Ik heb veel gelezen, maar het blijft allemaal een gespannen situatie met absurde bedragen. Dat maakt het toch spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
Om één van mijn bovenstaande vragen samen te vatten: betaal je voor nieuwbouw (appartementen) écht heel veel meer? Vanwege bouwkosten dubbele kosten, keuken/badkamer etc.

Stel, je verkoopt het over een paar jaar weer? Of zie je dat ook wel terug in een waardestijging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Fuujii schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:50:
Ik realiseer me dat het misschien een vaag verhaal is. Zijn er mensen die tips hebben? Welke gemeenten/buurten (Nieuwegein, Zeist, De Meern, Maarssen etc.) wel/niet? Is nieuwbouw toch een verstandige keuze, omdat we anders in Utrecht zo absurd overbieden?
Locatie is erg belangrijk in je zoektocht. Een huis kun je namelijk wel aanpassen aan je wensen (tot op zekere hoogte), maar de locatie is een gegeven. En ook heel erg persoonlijk, wat de een fijn vindt, verafschuwt de ander. De locatie moet dus naar jullie wens zijn. Om te weten wat je wens is, ga je het beste kijken in die omgeving. Welke indruk maakt het op je, wat vind je prettig, wat niet. Praat met mensen die er wonen, bezoek winkelcentra, kijk of er sport en recreatie te vinden is, restaurants, wat je maar belangrijk vindt.
Zo merk je echt wel het verschil in de wijken in Zeist, of krijg je een indruk of je in De Meern zou willen wonen.

Qua nieuwbouw: dat kost je wel extra geld naast de aankoop, maar doorgaans verdien je dat ruim terug bij verkoop. Het is leuk om een nieuw huis helemaal naar eigen smaak in te richten, maar nadeel is ook dát je alles moet inrichten, inclusief tuin. Bij een bestaand huis kun je er altijd voor kiezen de keuken of tuin later aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ben momenteel rondom Utrecht op zoek naar een starterswoning met m'n partner. Helaas wordt er makkelijk 50-100k overboden op woningen van 400-500k. Dat maakt het praktisch onmogelijk om mee te bieden voor ons, tenzij je gaat voor een karig appartementje in een slechte(re) wijk. En dan nog niet eens te beginnen over de grootte: dan heb je een lullige woning, van ~70m². We willen heel graag wel in of net rondom Utrecht wonen. Tegelijk ook geen slaaf van onze eigen hypotheek worden.

Ik realiseer me dat een woning vinden in Utrecht waarschijnlijk volkomen kansloos is zonder de hoofdprijs te betalen. Het bieden ben ik wel een beetje zat inmiddels. Nu zie ik drie oplossingen (een kluswoning is geen optie):
3. Toch gaan voor een appartementje in een iets mindere wijk en flink overbieden (ik weet niet of ik dit het waard vind gezien de absurde prijzen).

De eerste twee keuzes vind ik wel spannend: ik ben bang dat nieuwbouw érg duur gaat worden omdat er veel extra verborgen kosten bij komen(?). Een appartement is dan het meest realistisch: het heeft niet per se de voorkeur, maar is verder prima. Ik hoor nu ook tegenstrijdige verhalen dat nieuwbouw niet zo hard meestijgt, plus je zit met de bouw wat een flinke extra kostenpost is.

Tweede optie: met een grensgemeente (bijvoorbeeld Maarssen/Nieuwegein) ben ik toch bang om in een minder goede buurt/straat terecht te komen. Het hoeft niet de meest bruisende locatie te zijn, maar ik vind het toch wel erg belangrijk om een fijne en veilige buurt te hebben.

Ik heb veel gelezen, maar het blijft allemaal een gespannen situatie met absurde bedragen. Dat maakt het toch spannend.
Er zijn natuurlijk veel voordelen bij nieuwbouw, allereerst de prijs. Zeker in een grote stad zul je daar vrij snel een waardevermeerdering van merken. Wij hebben 8 jaar geleden ons huis in Leidsche Rijn gekocht voor nog ongeveer 250k en wordt nu geschat op 700k. Zo'n immense vermeerdering is natuurlijk niet te voorspellen, maar feit is wel dat je een woning voor een lage prijs koopt, investeert en het meer waard zal worden.

Maar dat hangt wel van de locatie af: de stad Utrecht zelf en wijken als Leidsche Rijn doen het natuurlijk erg goed. Maar als jij nieuwbouw in Overvecht koopt (als dat er al is) dan zal dat niet zo'n succes worden. Bovendien moet je je af vragen of je daar wilt wonen. Koop je nieuwbouw in De Meern, Vleuten, Maarssenbroek, dan zul je echt wel blij zijn als je het over een paar jaar verkoopt. 8)

Maar er moet veel aan zo'n huis gebeuren, vergis je daar niet in: allereerst zit je met dubbele lasten tot het huis wordt opgeleverd, daarnaast duurt het vaak zeker een jaar voor dat zover is. Er moet veel worden geregeld, aangelegd en vaak zijn er dingen niet in één keer goed. Dat kan veel stress geven. Ook de tuin zal je niet direct aan willen pakken. Vergis je ook zeker niet in wat een tuin kost. Als laatste: bedenk je ook dat de omgeving rondom nieuwbouw nog enkele maanden tot jaren nodig heeft om te groeien. De eerste tijd is het een dorre, kale, modderige vlakte. Althans, dat was mijn beleving destijds. Voor het hier een beetje leefde waren we zeker 3 jaar verder.

Onlangs hebben wij voor recente bouw (2018) gekozen. Een huis dat helemaal strak afgewerkt is met alles wat wij zochten. Ik snap dat je budget 'beperkt' is en dat bieden misschien stress en minder kans geeft. Maar overweeg het zeker. Het kan snel gaan, het zorgt voor minder stress en de periode waarin je moet overbruggen is stukken korter. Ik snap dat de oververhitte markt voor kopers zeker niet prettig is (wij zitten nu aan de andere kant als verkopers en hebben gekocht buiten Utrecht), maar laat je niet gek maken. Bied wat jij ervoor wilt geven. In elk geval succes met de keuze!

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-10 20:03
Wat is er mis met een "lullig" appartement? Ja, 70m2 is wat aan de kleine kant, maar als je het een beetje slim indeelt prima te doen met z'n tweeën. Je moet nu eenmaal concessies doen als je budget niet toereikend genoeg is (eg of inleveren m2 op een gewilde plek of verder weg van de stad met meer ruimte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
Toke_gt schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:27:
[...]

Locatie is erg belangrijk in je zoektocht. Een huis kun je namelijk wel aanpassen aan je wensen (tot op zekere hoogte), maar de locatie is een gegeven. En ook heel erg persoonlijk, wat de een fijn vindt, verafschuwt de ander. De locatie moet dus naar jullie wens zijn. Om te weten wat je wens is, ga je het beste kijken in die omgeving. Welke indruk maakt het op je, wat vind je prettig, wat niet. Praat met mensen die er wonen, bezoek winkelcentra, kijk of er sport en recreatie te vinden is, restaurants, wat je maar belangrijk vindt.
Zo merk je echt wel het verschil in de wijken in Zeist, of krijg je een indruk of je in De Meern zou willen wonen.

Qua nieuwbouw: dat kost je wel extra geld naast de aankoop, maar doorgaans verdien je dat ruim terug bij verkoop. Het is leuk om een nieuw huis helemaal naar eigen smaak in te richten, maar nadeel is ook dát je alles moet inrichten, inclusief tuin. Bij een bestaand huis kun je er altijd voor kiezen de keuken of tuin later aan te pakken.
Bedankt voor je reactie. Dat realiseer ik me. Precies daarom wil ik ook (rondom) Utrecht wonen. Omdat de regio enerzijds best ruim is, is het lastig om voor elke buurt in te schatten. In Utrecht weet ik het aardig, daaromheen wat minder. Het vervelende is dat het soms ook per straat kan verschillen. Betreft nieuwbouw is het fijn te horen.
THE_BASE schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:20:
[...]

Er zijn natuurlijk veel voordelen bij nieuwbouw, allereerst de prijs. Zeker in een grote stad zul je daar vrij snel een waardevermeerdering van merken. Wij hebben 8 jaar geleden ons huis in Leidsche Rijn gekocht voor nog ongeveer 250k en wordt nu geschat op 700k. Zo'n immense vermeerdering is natuurlijk niet te voorspellen, maar feit is wel dat je een woning voor een lage prijs koopt, investeert en het meer waard zal worden.

Maar dat hangt wel van de locatie af: de stad Utrecht zelf en wijken als Leidsche Rijn doen het natuurlijk erg goed. Maar als jij nieuwbouw in Overvecht koopt (als dat er al is) dan zal dat niet zo'n succes worden. Bovendien moet je je af vragen of je daar wilt wonen. Koop je nieuwbouw in De Meern, Vleuten, Maarssenbroek, dan zul je echt wel blij zijn als je het over een paar jaar verkoopt. 8)

Maar er moet veel aan zo'n huis gebeuren, vergis je daar niet in: allereerst zit je met dubbele lasten tot het huis wordt opgeleverd, daarnaast duurt het vaak zeker een jaar voor dat zover is. Er moet veel worden geregeld, aangelegd en vaak zijn er dingen niet in één keer goed. Dat kan veel stress geven. Ook de tuin zal je niet direct aan willen pakken. Vergis je ook zeker niet in wat een tuin kost. Als laatste: bedenk je ook dat de omgeving rondom nieuwbouw nog enkele maanden tot jaren nodig heeft om te groeien. De eerste tijd is het een dorre, kale, modderige vlakte. Althans, dat was mijn beleving destijds. Voor het hier een beetje leefde waren we zeker 3 jaar verder.

Onlangs hebben wij voor recente bouw (2018) gekozen. Een huis dat helemaal strak afgewerkt is met alles wat wij zochten. Ik snap dat je budget 'beperkt' is en dat bieden misschien stress en minder kans geeft. Maar overweeg het zeker. Het kan snel gaan, het zorgt voor minder stress en de periode waarin je moet overbruggen is stukken korter. Ik snap dat de oververhitte markt voor kopers zeker niet prettig is (wij zitten nu aan de andere kant als verkopers en hebben gekocht buiten Utrecht), maar laat je niet gek maken. Bied wat jij ervoor wilt geven. In elk geval succes met de keuze!
Dank! We hebben al best wat woningen bezocht en meermaals overgeboden (20-30k) met aardig wat geld. Maar het kwam nog niet eens in de buurt bij de het winnende bod (80-100k overboden). Ik moet wel eerlijk zeggen dat we (nog) geen makelaar hebben genomen. Al ben ik bang dat we daar niet aan ontkomen.

Het vervelende is dat bezichtigingen vrij tijdsintensief zijn. Op een gegeven moment kijk je nog amper naar belangrijke zaken (hoe mooi vind ik het echt? Staat het in verhouding?) omdat de markt zó oververhit is. Je kunt leuk de vragenlijst doornemen, maar ook al zijn er gebreken: iemand anders biedt toch wel fors over.

Dan nog niet eens te beginnen over onder voorbehoud van financiering en een bouwkundige keuring: het lijkt er sterk op dat dit flink je kansen vermindert. Dat maakt het ook extra spannend.
Arwen. schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:18:
[...]

Wat is er mis met een "lullig" appartement? Ja, 70m2 is wat aan de kleine kant, maar als je het een beetje slim indeelt prima te doen met z'n tweeën. Je moet nu eenmaal concessies doen als je budget niet toereikend genoeg is (eg of inleveren m2 op een gewilde plek of verder weg van de stad met meer ruimte).
Op zich is 70m2 prima: niet gigantisch maar genoeg. Alleen 450k+ betalen voor een gemiddeld appartement binnen de ring met zulke afmetingen is toch wel aardig gortig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catorce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-08 22:26
Wij hebben sinds gisteren een akkoord voor aankoop van een nieuwe woning. Hoera!

Nu heb ik van tevoren uitgebreid gesproken met onze contactpersoon bij de bank (huidige hypotheekverstrekker, we willen onze hypotheek meenemen en dus blijven we bij hen) en weet ik dat de doorlooptijd 5-6 weken is voor financiering. Dit is niet onverwacht en volgens mij inmiddels wel bekend in de markt, dat banken meer tijd nodig hebben. Echter lees ik in de concept koopakte dat de termijn voor bankgarantie/waarborgsom door de verkoper op twee weken is gezet: zijn zij nu onrealistisch of zit er iets anders achter?

We gaan uiteraard terug duwen op deze termijn, maar ik vraag me af of ik hier iets over het hoofd zie. Ik zie niet in waarom de verkopende partij hier een punt van zou willen maken.

PS: we hebben zonder voorbehoud van financiering geboden, wetende dat we ongeveer twee ton onder onze maximale leencapaciteit geboden hebben. Ik vrees dan ook niet voor het uberhaupt rond krijgen van de hypotheek, eerder voor of we tijdig alles bij elkaar kunnen laten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Catorce schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:18:
Wij hebben sinds gisteren een akkoord voor aankoop van een nieuwe woning. Hoera!

Nu heb ik van tevoren uitgebreid gesproken met onze contactpersoon bij de bank (huidige hypotheekverstrekker, we willen onze hypotheek meenemen en dus blijven we bij hen) en weet ik dat de doorlooptijd 5-6 weken is voor financiering. Dit is niet onverwacht en volgens mij inmiddels wel bekend in de markt, dat banken meer tijd nodig hebben. Echter lees ik in de concept koopakte dat de termijn voor bankgarantie/waarborgsom door de verkoper op twee weken is gezet: zijn zij nu onrealistisch of zit er iets anders achter?

We gaan uiteraard terug duwen op deze termijn, maar ik vraag me af of ik hier iets over het hoofd zie. Ik zie niet in waarom de verkopende partij hier een punt van zou willen maken.

PS: we hebben zonder voorbehoud van financiering geboden, wetende dat we ongeveer twee ton onder onze maximale leencapaciteit geboden hebben. Ik vrees dan ook niet voor het uberhaupt rond krijgen van de hypotheek, eerder voor of we tijdig alles bij elkaar kunnen laten komen.
Ik heb net even in mijn koopovk gekeken, en daar is voor de waarbogsom/bankgarantie een termijn van 1 kalendermaand genoemd. Ik kan me wel herinneren dat mijn financieel adviseur aangaf een bankgarantie vrij vlot geregeld kan worden, in ieder geval binnen 5 werkdagen. Ik heb er overigens voor gekozen om de waarborgsom zelf te storten, als je het geld tijdelijk kunt missen (en uiteraard beschikbaar hebt) dan zou ik die optie kiezen. In mijn geval betekende het ook een besparing op kosten omdat mijn bank 1% van de waarborgsom in rekening zou brengen.

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catorce
Rizzi schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:25:
[...]

Ik heb net even in mijn koopovk gekeken, en daar is voor de waarbogsom/bankgarantie een termijn van 1 kalendermaand genoemd. Ik kan me wel herinneren dat mijn financieel adviseur aangaf een bankgarantie vrij vlot geregeld kan worden, in ieder geval binnen 5 werkdagen. Ik heb er overigens voor gekozen om de waarborgsom zelf te storten, als je het geld tijdelijk kunt missen (en uiteraard beschikbaar hebt) dan zou ik die optie kiezen. In mijn geval betekende het ook een besparing op kosten omdat mijn bank 1% van de waarborgsom in rekening zou brengen.
Dank voor het inzicht. Zelf storten lukt niet, we hebben flink wat cash maar EUR 125.000 gaat niet lukken (aanschafprijs EUR 1.255.000). 1% aftikken is ook best gortig voor die paar weken, dus even kijken hoe ver we kunnen gaan om dit op te rekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:41

_Arthur

blub

Catorce schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:59:
[...]

Dank voor het inzicht. Zelf storten lukt niet, we hebben flink wat cash maar EUR 125.000 gaat niet lukken (aanschafprijs EUR 1.255.000). 1% aftikken is ook best gortig voor die paar weken, dus even kijken hoe ver we kunnen gaan om dit op te rekken.
Bankgarantie/waarborg is iets anders dan je gehele hypotheek rond hebben hoor.

Als ik het zo lees, is de waarborg/bankgarantie niet echt een probleem om te regelen; het is een soort verzekering voor de verkopende partij die afsluit.

(1255000 koop prijs, is 125500 waarborg/bankgarantie die doorgaans 1% kost van de som is: Euro 1255,-)

En: de waarborg/bankgarantie hoeft niet bij dezelfde partij vandaan te komen als je als hypotheekverstrekker neemt.

[ Voor 7% gewijzigd door _Arthur op 24-07-2024 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55

Appartement op smakkelaarspark of cartesius nieuwbouw moet wel lukken toch?

Die behouden hun waarde wel en zit veel startersspul tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:03

Een kluswoning geen optie, daar heb je precies de reden waarom je zo gigantisch wordt overboden. De starters van nu - ik generaliseer - kunnen niets meer zelf en willen huizen die helemaal af zijn. Niet heel gek dat je dan de hoofdprijs mag betalen. Tip: leer zelf te klussen of zet geld opzij om het uit te besteden,anders wordt het mission impossible in de regio waar je zoekt.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online

In onze koopovereenkomst is een periode van 6 weken na tekenen overeengekomen voor de bankgarantie. We zullen deze een week voor afloop zelf overmaken naar de notaris zonder gebruik te maken van een bank.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

In de grensgemeentes wordt ook flink overboden , de prijzen zijn wel wat lager dan Utrecht.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.

Maar een bankgarantie is wat anders dan de daadwerkelijke financiering. Het geeft extra zekerheid voor de verkoper, een soort aanbetaling, dus dat jij niet alsnog afhaakt. Dat is ook veel sneller geregeld (als je inderdaad gewoon de financiële middelen hebt). Daarnaast loopt dan de aanvraag voor de hypotheek. Als je dat niet had gewild, had je moeten bieden met voorbehoud van financiering, want dan krijg je de tijd om eerst je financiering rond te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Arwen. op 25-07-2024 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:21

Wij hadden vorig jaar hetzelfde plan, maar zijn uiteindelijk al snel overgestapt naar zoeken in Zeist. Utrecht was gewoonweg te duur en te veel mensen die absurd overboden. Zeist was (toen in ieder geval), net wat goedkoper, meer huis en tuin voor hetzelfde of minder geld. Dikke plus is ook dat er veel meer groen omheen is, maar wel de luxe heeft van een stad met veel voorzieningen. Zeist is relatief rijk, dus veel goede restaurants, barretjes, genoeg supermarkten etc. Uiteindelijk ben je met 25min fietsen of 15min bus ook gewoon in het centrum van Utrecht. Nieuwegein, Bunnik etc. zijn dan allemaal wel echt dorpjes met minder voorzieningen (naar mijn mening).

Bij twijfel, fiets een keer een rondje door alle dorpjes heen en kijken wat je er van vind, zowel overdag als 's avonds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
timmert26 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:43:
[...]

Wij hadden vorig jaar hetzelfde plan, maar zijn uiteindelijk al snel overgestapt naar zoeken in Zeist. Utrecht was gewoonweg te duur en te veel mensen die absurd overboden. Zeist was (toen in ieder geval), net wat goedkoper, meer huis en tuin voor hetzelfde of minder geld. Dikke plus is ook dat er veel meer groen omheen is, maar wel de luxe heeft van een stad met veel voorzieningen. Zeist is relatief rijk, dus veel goede restaurants, barretjes, genoeg supermarkten etc. Uiteindelijk ben je met 25min fietsen of 15min bus ook gewoon in het centrum van Utrecht. Nieuwegein, Bunnik etc. zijn dan allemaal wel echt dorpjes met minder voorzieningen (naar mijn mening).

Bij twijfel, fiets een keer een rondje door alle dorpjes heen en kijken wat je er van vind, zowel overdag als 's avonds.
Als ik het zo hoor dan klinkt Zeist qua populariteit haast als Haarlem voor Amsterdam. Ken zelf ook meerdere mensen die naar Zeist zijn gegaan ipv Utrecht. Ook met dezelfde argumenten: dichtbij Utrecht, betaalbaar (nog wel), voorzieningen en veel groen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:56
El Capitan schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:19:
[...]

Als ik het zo hoor dan klinkt Zeist qua populariteit haast als Haarlem voor Amsterdam. Ken zelf ook meerdere mensen die naar Zeist zijn gegaan ipv Utrecht. Ook met dezelfde argumenten: dichtbij Utrecht, betaalbaar (nog wel), voorzieningen en veel groen.
Zeist is beter te vergelijken met wat Haren is voor Groningen. Ja er zitten leuke barretjes/restaurantjes, maar de gemiddelde leeftijd is al snel 50-60+. Haarlem is van een compleet ander calliber en gewoon een volwaardige stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
xiangpo schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:25:
[...]

Zeist is beter te vergelijken met wat Haren is voor Groningen. Ja er zitten leuke barretjes/restaurantjes, maar de gemiddelde leeftijd is al snel 50-60+. Haarlem is van een compleet ander calliber en gewoon een volwaardige stad.
Haren is toch waar de echt rijken rond Groningen pretenderen te zitten. Is Zeist niet veel groter dan Haren en met minder pretenties ;) Rond Utrecht is in mijn ogen Bilthoven of Laren meer wat Haren is van Groningen. t wordt wel verwarrend zo :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
[...]
Nieuwegein, Bunnik etc. zijn dan allemaal wel echt dorpjes met minder voorzieningen (naar mijn mening).
Nieuwegein een dorpje met minder voorzieningen en vergelijken met Bunnik. Ken je Utrecht een beetje? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-09 21:39
[...]
Zeist is relatief rijk, dus veel goede restaurants, barretjes, genoeg supermarkten etc. Uiteindelijk ben je met 25min fietsen of 15min bus ook gewoon in het centrum van Utrecht. Nieuwegein, Bunnik etc. zijn dan allemaal wel echt dorpjes met minder voorzieningen (naar mijn mening).
Ben vorig jaar vertrokken uit Zeist. Zitten wel wat leuke restaurants, maar zeker geen toppers. Zeist is relatief rijk, maar ook relatief grijs. Er wordt weinig leuks georganiseerd, en er is veel leegstand.
Nieuwegein is al leuker om te winkelen en is qua inwoneraantal ongeveer gelijk aan Zeist. En heeft minimaal dezelfde voorzieningen. Bunnik is wel een echt dorpje (7k inwoners), maar wel met betere uitvalsmogelijkheden en minder overlast dan in Zeist. Utrecht is nog makkelijker te bereiken vanuit Bunnik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:21
THE_BASE schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:59:
[...]

Nieuwegein een dorpje met minder voorzieningen en vergelijken met Bunnik. Ken je Utrecht een beetje? :+
Ik doelde vooral op Bunnik, maar inderdaad Nieuwegein heeft wel meer inwoners dan ik had verwacht!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Catorce
Arwen. schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:38:
[...]

Maar een bankgarantie is wat anders dan de daadwerkelijke financiering. Het geeft extra zekerheid voor de verkoper, een soort aanbetaling, dus dat jij niet alsnog afhaakt. Dat is ook veel sneller geregeld (als je inderdaad gewoon de financiële middelen hebt). Daarnaast loopt dan de aanvraag voor de hypotheek. Als je dat niet had gewild, had je moeten bieden met voorbehoud van financiering, want dan krijg je de tijd om eerst je financiering rond te krijgen.
Ik begrijp dat de bankgarantie iets anders is. Het enige waar ik weinig van begrijp is waarom een verkoper die termijn zo strak zet: immers zit ik na 3 dagen bedenktijd toch al vast aan die 10% boete. Het enige is dat de verkoper de zekerheid heeft dat dat geld er daadwerkelijk is, een paar weken eerder krijgt. Immers, na regelen financiering is ook dat stuk afgedekt. Mij kost het voor die paar weken dan ruim 1200 euro, vind ik weer wat gortig.

Inmiddels heeft de verkoper dit ook geaccepteerd en staat de termijn op 6 weken. Financiering is nog steeds geen ontbindende voorwaarde, maar ik hoef de borg/garantie dus pas later aan te leveren. Gelukkig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:04

backupdevice

No Risk , Full Push

Catorce schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:27:
[...]

Ik begrijp dat de bankgarantie iets anders is. Het enige waar ik weinig van begrijp is waarom een verkoper die termijn zo strak zet: immers zit ik na 3 dagen bedenktijd toch al vast aan die 10% boete. Het enige is dat de verkoper de zekerheid heeft dat dat geld er daadwerkelijk is, een paar weken eerder krijgt. Immers, na regelen financiering is ook dat stuk afgedekt. Mij kost het voor die paar weken dan ruim 1200 euro, vind ik weer wat gortig.

Inmiddels heeft de verkoper dit ook geaccepteerd en staat de termijn op 6 weken. Financiering is nog steeds geen ontbindende voorwaarde, maar ik hoef de borg/garantie dus pas later aan te leveren. Gelukkig.
Die bankgarantie kan hij collecten, die 10% zonder de bakgarantie gaat een lang verhaal worden als de kip al kaal is.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catorce
backupdevice schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:56:
[...]

Die bankgarantie kan hij collecten, die 10% zonder de bakgarantie gaat een lang verhaal worden als de kip al kaal is.
Ook dat snap ik. Maar is dat de koper met 1200 euro aan extra kosten opzadelen voor een paar weken eerder deze zekerheid (bij financiering rond krijgen is dit geen issue meer) zekerheid, het waard?

Natuurlijk heeft de verkoper geen 100% inzicht in onze financien, maar mijn makelaar wel en is het dus vooral een kwestie van of zij er op vertrouwen dat onze makelaar de waarheid spreekt als ze stelt dat wij goed voor ons geld zijn.

Anyhow, verkoper is dus overstag en we hebben er zes weken voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:04

backupdevice

No Risk , Full Push

Catorce schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:02:
[...]

Ook dat snap ik. Maar is dat de koper met 1200 euro aan extra kosten opzadelen voor een paar weken eerder deze zekerheid (bij financiering rond krijgen is dit geen issue meer) zekerheid, het waard?
Ja, als je daar als verkoper bang voor bent
[...]

Nice & beter

[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 25-07-2024 12:58 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arwen.
[...]

Natuurlijk heeft de verkoper geen 100% inzicht in onze financien, maar mijn makelaar wel en is het dus vooral een kwestie van of zij er op vertrouwen dat onze makelaar de waarheid spreekt als ze stelt dat wij goed voor ons geld zijn.

Denk dat het per situatie afhankelijk is, maar over het algemeen zou ik als verkoper gewoon geen gedoe willen. Dat is ook de reden waarom je bod zonder voorbehoud een streepje voor heeft. Als het regelen van een bankgarantie namelijk al niet lukt, dan zal het regelen van de hypotheek ook wel een ding zijn..

[ Voor 4% gewijzigd door Arwen. op 25-07-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Misschien een hele domme vraag,maar mag je NA het plaatsen van een bod aan de makelaar vragen naar de status? Bijvoorbeeld een paar dagen na je bod? Of er inmiddels al meer biedingen binnen zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door CryptoNL op 25-07-2024 19:11 ]

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
CryptoNL schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:10:
Misschien een hele domme vraag,maar mag je NA het plaatsen van een bod aan de makelaar vragen naar de status? Bijvoorbeeld een paar dagen na je bod? Of er inmiddels al meer biedingen binnen zijn?
Vragen staat vrij natuurlijk maar of het verstandig is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
TvanW schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:14:
[...]

Vragen staat vrij natuurlijk maar of het verstandig is ?
Wat zou er onverstandig aan zijn?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:33

Wok

Dakloos...

CryptoNL schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:38:
[...]

Wat zou er onverstandig aan zijn?
Het zal de indruk wekken dat je het huis toch wel heel graag wilt hebben en dus zal de verkopende partij je proberen te verleiden om een hoger bod te doen.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
CryptoNL schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:10:
Ik zou eerder bellen én mailen dat je bod nog 24 uur geldig is en dat je daarna verder gaat kijken. Uiteraard kan je daarna nog weer meer bieden, maar het is allemaal een psychologisch spelletje. Je kan beter zelf in controle blijven is mijn advies. Het is als verkoper érg fijn als er een vrijblijvend bod op tafel ligt, dat geeft altijd een mate van zelfvertrouwen en zekerheid. 'Nou dit bod hebben we alvast, wellicht zit er nog wel meer in!'.

Toen ik vorig jaar een huis kocht twijfelde de verkoper heel erg omdat ik wat onderboden had. Er stond nog een huis in de straat te koop dus ik gaf aan dat ik binnen 24 uur antwoord wilde anders ga ik naar de andere woning. Kreeg vrij rap daarna een telefoontje dat het bod akkoord was :+

[ Voor 9% gewijzigd door stin00 op 25-07-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
stin00 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:53:
[...]

Ik zou eerder bellen én mailen dat je bod nog 24 uur geldig is en dat je daarna verder gaat kijken. Uiteraard kan je daarna nog weer meer bieden, maar het is allemaal een psychologisch spelletje. Je kan beter zelf in controle blijven is mijn advies. Het is als verkoper érg fijn als er een vrijblijvend bod op tafel ligt, dat geeft altijd een mate van zelfvertrouwen en zekerheid. 'Nou dit bod hebben we alvast, wellicht zit er nog wel meer in!'.

Toen ik vorig jaar een huis kocht twijfelde de verkoper heel erg omdat ik wat onderboden had. Er stond nog een huis in de straat te koop dus ik gaf aan dat ik binnen 24 uur antwoord wilde anders ga ik naar de andere woning. Kreeg vrij rap daarna een telefoontje dat het bod akkoord was :+
We mogen maar 1 bod doen en dat sluit maandag.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Wok schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:48:
[...]

Het zal de indruk wekken dat je het huis toch wel heel graag wilt hebben en dus zal de verkopende partij je proberen te verleiden om een hoger bod te doen.
Dat mag, graag zelfs :)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
CryptoNL schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:31:
[...]
Aha bieden op inschrijving. Dan zou ik 10 minuten voor de deadline een bod uit brengen, eerder bieden kan alleen maar in je nadeel werken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
CryptoNL schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:31:
[...]

Al aan een aankoopmakelaar gedacht? Die ontzorgt jou en doet 1 minuut voor sluitingstijd van de inschrijving een bod voor je. Het kost wat, maar als je het huis echt graag wilt kan het zeker een optie zijn.

Onze aankoopmakelaar heeft ons 20k bespaard en een winnend bod voor ons gedaan, dus kan het alleen maar aanraden. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongBowNL
THE_BASE schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:37:
[...]

Al aan een aankoopmakelaar gedacht? Die ontzorgt jou en doet 1 minuut voor sluitingstijd van de inschrijving een bod voor je. Het kost wat, maar als je het huis echt graag wilt kan het zeker een optie zijn.

Onze aankoopmakelaar heeft ons 20k bespaard en een winnend bod voor ons gedaan, dus kan het alleen maar aanraden. ;)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 0% gewijzigd door LongBowNL op 25-07-2024 22:13 . Reden: MO brackets ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Je kan zeggen dat het niet nodig kan zijn geweest, maar de verkopers hadden ook de verkoop in kunnen trekken. Dan had je helemaal niets gehad, dus ik zou het niet direct zo zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rizzi
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Catorce schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:27:
[...]

Goed nieuws! Eerder schreef je dat je financiering rond krijgen 5 tot 6 weken kan duren (fyi, in mijn geval duurde het hele proces slechts 3 weken…). Misschien kun je aan je adviseur vragen hoe lang het duurt om de bankgarantie rond te krijgen. Stel dat dit binnen een paar werkdagen geregeld kan worden, dan zou je eerst kunnen afwachten of het lukt de financiering binnen 5 weken rond te krijgen. Dan bespaar je de kosten voor je bankgarantie. Als de financiering niet na 5 weken rond is, dan kun je alsnog in de zesde week je bankgarantie regelen.

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:38
Rizzi schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:11:
[...]

Goed nieuws! Eerder schreef je dat je financiering rond krijgen 5 tot 6 weken kan duren (fyi, in mijn geval duurde het hele proces slechts 3 weken…). Misschien kun je aan je adviseur vragen hoe lang het duurt om de bankgarantie rond te krijgen. Stel dat dit binnen een paar werkdagen geregeld kan worden, dan zou je eerst kunnen afwachten of het lukt de financiering binnen 5 weken rond te krijgen. Dan bespaar je de kosten voor je bankgarantie. Als de financiering niet na 5 weken rond is, dan kun je alsnog in de zesde week je bankgarantie regelen.
Waarom zou de bankgarantie niet meer van toepassing zijn als de financiering rond is?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

THE_BASE schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:59:
[...]

Haha ik dacht precies hetzelfde :+ (nee woon niet in Nieuwegein..)

Nieuwegein heeft een redelijk centraal winkelcentrum en wat kleine buurtcentra, verder vind ik er niet echt sfeer hangen zoals in Zeist, Houten of Bilthoven. Er ontbreekt een gezellige (dorps)kern m.i.

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 25-07-2024 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Maar wie zegt dat je de woning met 10k minder wel had gehad, misschien had nr 2 geboden zonder voorbehoud of zat er een briefje bij , hadden ze jullie beide nog de kans gegeven voor een bod , etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
THE_BASE schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:37:
[...]

Nooit van mijn leven dat ik een aankoopmakelaar neem :) Velen doen handje klap met de makelaar waardoor je ineens het hoogste bod hebt oftewel afgesproken werk onderling. No thanks. Overigens al drie huizen gekocht, ben niet geheel nieuw in de markt.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
stin00 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:35:
[...]

Aha bieden op inschrijving. Dan zou ik 10 minuten voor de deadline een bod uit brengen, eerder bieden kan alleen maar in je nadeel werken :+
Waarom in je nadeel? Makelaar mag de biedingen niet corresponderen met andere geïnteresseerden dus ik zie niet in waardoor dat een nadeel zou zijn?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:29

Rmg

CryptoNL schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:56:
[...]

Waarom in je nadeel? Makelaar mag de biedingen niet corresponderen met andere geïnteresseerden dus ik zie niet in waardoor dat een nadeel zou zijn?
Er worden ook geen biedingen gecorrespondeerd maar gevraagd "maken we kans met bod <x> of moet er nog wat bij?”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Rmg schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 00:44:
[...]

Er worden ook geen biedingen gecorrespondeerd maar gevraagd "maken we kans met bod <x> of moet er nog wat bij?”
Ook daarover mag een makelaar geen uitspraak doen. Enkel: er zijn meerdere geïnteresseerden

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:16
CryptoNL schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 00:58:
[...]

Ook daarover mag een makelaar geen uitspraak doen. Enkel: er zijn meerdere geïnteresseerden
Wat mag en gebeurd zijn wel 2 verschillende dingen weet ik uit ervaring. Maar de verkoper ziet de biedingen ook en als die contact heeft met andere potentiële kopers mag die wel het dan hoogste bod doorgeven.

In ons geval: wij hebben op het allerlaatste moment geboden omdat we wisten dat de verkoper contact had met iemand die het huis heel graag wilde. Omdat wij het bod 1 minuut voor sluiting hebben gedaan was er geen tijd om dat bod door te geven aan de andere geïnteresseerde. De ander heeft vervolgens alsnog een hoger bod uitgebracht na de sluitingstijd, maar hier is de verkoper niet op ingegaan gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
Sport_Life schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:35:
[...]

Maar wie zegt dat je de woning met 10k minder wel had gehad, misschien had nr 2 geboden zonder voorbehoud of zat er een briefje bij , hadden ze jullie beide nog de kans gegeven voor een bod , etc..
Ik merk dat ik iets te weinig context heb gegeven.

Members only:

Maar het punt wat ik eigenlijk wilde maken, is dat een aankoopmakelaar je niet altijd geld bespaart. De markt is overspannen en zeker bij verkoop op inschrijving is het niet makkelijk om een goed bod te bepalen.

CC: @THE_BASE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:42
[...]

Ik snap niet dat je denkt dat je 'extra kosten' maakt. Of jij nu je hypotheek rond hebt of niet, die 10% moet op tafel komen. Die 1200 euro moet je hoe dan ook betalen. Meestal pas bij de levering van de woning dus het is mij een raadsel wat jij nu bereikt denkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
LongBowNL schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 07:25:
[...]

Ik merk dat ik iets te weinig context heb gegeven.

***members only***

Maar het punt wat ik eigenlijk wilde maken, is dat een aankoopmakelaar je niet altijd geld bespaart. De markt is overspannen en zeker bij verkoop op inschrijving is het niet makkelijk om een goed bod te bepalen.

CC: @THE_BASE
In ons geval was het onze eerste kennismaking met de (bestaande) woningmarkt. We wilden de woning echt heel graag en geen zin om vijf keer afgewezen te worden en continu op zoek te moeten naar een volgend leuk huis wat het dan net niet is in vergelijking met dit huis.

Deze aankoopmakelaar kende het huis (was er geweest als verkopend makelaar, maar werd het niet) en kent de lokale markt. Ze wist ook wat de verkopers minimaal wilde hebben. Dat hebben wij geboden zonder voorbehoud en daardoor zijn wij het geworden. Gewoon de juiste persoon getroffen in ons geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
CryptoNL schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:55:
[...]

Nooit van mijn leven dat ik een aankoopmakelaar neem :) Velen doen handje klap met de makelaar waardoor je ineens het hoogste bod hebt oftewel afgesproken werk onderling. No thanks. Overigens al drie huizen gekocht, ben niet geheel nieuw in de markt.
In ons geval dus in ons voordeel, want wij wilden het huis heel graag. Het maakte mij niet uit of er handjeklap werd gedaan. We wisten wat wij wilden betalen (maximaal) voor het huis. En of dat overlegd is maakt me niets uit. Anders hadden wij het huis nu niet gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

LongBowNL schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 07:25:
Denk dat het tegenwoordig meer is; heb je het hoogste bod en heb je dus het huis, dan dat je 10k zou hebben kunnen besparen. Want die 10k is qua nettomaandlasten best te overzien (moet je het wel kunnen betalen natuurlijk, maar toch).

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
_Arthur schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:07:
[...]

Denk dat het tegenwoordig meer is; heb je het hoogste bod en heb je dus het huis,
Het hoogste bod is niet altijd het beste bod. Iemand die 60K overbiedt en daarmee het hoogste bod heeft, maar ook 100% financiering nodig heeft, een financieel voorbehoud en een afwijkende opleverdatum vraagt, kan slechter beoordeeld worden dan iemand die 50K overbiedt, 60% financiering, geen voorbehoud en flexibele datum. Als koper zijn er meer manieren om het beste bod te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
THE_BASE schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 07:59:
[...]

Deze aankoopmakelaar kende het huis (was er geweest als verkopend makelaar, maar werd het niet) en kent de lokale markt. Ze wist ook wat de verkopers minimaal wilde hebben. Dat hebben wij geboden zonder voorbehoud en daardoor zijn wij het geworden. Gewoon de juiste persoon getroffen in ons geval.
Dit heb ik meegemaakt als verkopende partij.
Een makelaar die ik bij de oriënterende fase van de verkoop over de vloer heb gehad en daarmee strategie heb besproken, kwam als aankoopmakelaar met een klant aan.
En die bleef wat prijs maar een beetje hangen rond de prijs die ik in dag eerste gesprek heb aangegeven als mijn minimum.

Als verkoper heb je dan zoiets van hmm... Dit voelt een beetje als 'insider trading'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Toke_gt schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:01:
[...]

Het hoogste bod is niet altijd het beste bod. Iemand die 60K overbiedt en daarmee het hoogste bod heeft, maar ook 100% financiering nodig heeft, een financieel voorbehoud en een afwijkende opleverdatum vraagt, kan slechter beoordeeld worden dan iemand die 50K overbiedt, 60% financiering, geen voorbehoud en flexibele datum. Als koper zijn er meer manieren om het beste bod te bieden.
Ik bekeek het vanuit de kopende kant. Hoe de verkopende kant er tegen kijkt is weer anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
Martijn1990 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 05:34:
[...]

Wat mag en gebeurd zijn wel 2 verschillende dingen weet ik uit ervaring. Maar de verkoper ziet de biedingen ook en als die contact heeft met andere potentiële kopers mag die wel het dan hoogste bod doorgeven.

In ons geval: wij hebben op het allerlaatste moment geboden omdat we wisten dat de verkoper contact had met iemand die het huis heel graag wilde. Omdat wij het bod 1 minuut voor sluiting hebben gedaan was er geen tijd om dat bod door te geven aan de andere geïnteresseerde. De ander heeft vervolgens alsnog een hoger bod uitgebracht na de sluitingstijd, maar hier is de verkoper niet op ingegaan gelukkig.
Wij kunnen het bod ook nog aanpassen net voor de sluiting. Dat is ongeveer hetzelfde toch :) Kan er nog 10-20k bovenop doen als ik wil.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

CryptoNL schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:08:
Wij kunnen het bod ook nog aanpassen net voor de sluiting. Dat is ongeveer hetzelfde toch :) Kan er nog 10-20k bovenop doen als ik wil.
Alleen jij hebt geen kennis dat je er 10-20k bovenop moet doen om het winnende bod te hebben ;)

Want doorgaans zie je de andere biedingen niet (althans, niet in elk bied systeem, in sommige gehanteerde biedsystemen weer wel maar daar wordt de bied-termijn dan weer aangepast).

[ Voor 5% gewijzigd door _Arthur op 26-07-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
_Arthur schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:15:
[...]

Alleen jij hebt geen kennis dat je er 10-20k bovenop moet doen om het winnende bod te hebben ;)

Want doorgaans zie je de andere biedingen niet (althans, niet in elk bied systeem, in sommige gehanteerde biedsystemen weer wel maar daar wordt de bied-termijn dan weer aangepast).
Dat klopt, maar wachten tot sluiting en dan bieden OF je bod aanpassen net voor sluiting dat is imo redelijk hetzelfde. Immers mag de makelaar ons bod niet communiceren met overige bieders.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
CryptoNL schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:48:
[...]

Dat klopt, maar wachten tot sluiting en dan bieden OF je bod aanpassen net voor sluiting dat is imo redelijk hetzelfde. Immers mag de makelaar ons bod niet communiceren met overige bieders.
En je mag ook niet te hard rijden maar toch....

Ze zullen niet direct zeggen hoeveel er ligt, maar toch zijn er legio verhalen van makelaars die elkaar onderling een kleine suggestie mbt een bod hebben gegeven en daar hun voordeel uit kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Flix20 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:51:
[...]

En je mag ook niet te hard rijden maar toch....

Ze zullen niet direct zeggen hoeveel er ligt, maar toch zijn er legio verhalen van makelaars die elkaar onderling een kleine suggestie mbt een bod hebben gegeven en daar hun voordeel uit kunnen halen.
Zeker is dat waar, maar voor de portemonnee van de makelaar, daar geloof ik niet zo in, omdat het om een verschil misschien gaat van 10K oftewel 100 euro voor de makelaar meer of minder. We kennen de makelaar goed, misschien scheelt dat iets. Vaker zaken met hem gedaan, maar het blijft inderdaad koffiedik kijken.

Overigens ben ik nog steeds voor een openbaar biedsysteem tijdens de verkoop, dus niet achteraf wat nu het geval is. Dat zou veel makkelijker zijn. Je weet immers hoeveel je kunt bieden en dan kun je direct je max bod uitbrengen op basis van de eventuele andere biedingen die er reeds liggen. Nu is het puur gokken eigenlijk.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Immers mag de makelaar ons bod niet communiceren met overige bieders.
Je blijft er aan vast houden, maar er is geen wetgeving dat dit niet zou mogen, hooguit wat "codes" waar een NVM makelaar zich aan zou moeten houden.

In ons geval informeerde onze aankoop makelaar ook bij de vekoopmakelaar "hoe het zat met het bod" en de verkopende makelaar noemde het een "zeer mooi bod".

Dat het niet mag, wil niet zeggen dat er 'achter de schermen' toch eea wel plaats vindt. Vergeet niet dat alle makelaars elkaar kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
CryptoNL schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:02:
[...]

Zeker is dat waar, maar voor de portemonnee van de makelaar, daar geloof ik niet zo in, omdat het om een verschil misschien gaat van 10K oftewel 100 euro voor de makelaar meer of minder. We kennen de makelaar goed, misschien scheelt dat iets. Vaker zaken met hem gedaan, maar het blijft inderdaad koffiedik kijken.
Die 100eu zal 'm niet zo heel veel uitmaken nee. Maar de positieve mond op mond reclame die de kopers daardoor zullen bezorgen is een hoop meer waard.
_Arthur schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:02:
[...]

Je blijft er aan vast houden, maar er is geen wetgeving dat dit niet zou mogen, hooguit wat "codes" waar een NVM makelaar zich aan zou moeten houden.

In ons geval informeerde onze aankoop makelaar ook bij de vekoopmakelaar "hoe het zat met het bod" en de verkopende makelaar noemde het een "zeer mooi bod".

Dat het niet mag, wil niet zeggen dat er 'achter de schermen' toch eea wel plaats vindt. Vergeet niet dat alle makelaars elkaar kennen.
Precies. Ze zullen de vraag niet direct stellen, maar zoals met zoveel andere dingen gaat het om de juiste vragen stellen en hoe je deze verpakt.
Even wat voelers uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
[...]

Er is geen wetgeving die dat voorschrijft, er is alleen een bepaalde gedragscode onderling. In ons geval weet ik vrijwel zeker dat onze aankoopmakelaar met de verkoopmakelaar contact had om te vragen wat de verkopers in hun hoofd hadden. We hebben dus op advies van de aankoopmakelaar een bedrag op tafel gelegd dat nét boven dat bedrag zat.

Bovendien is in dit geval iedereen tevreden: verkopers en verkoopmakelaar, kopers en aankoopmakelaar. Dat levert ook weer veel op. Het is niet zo zwart-wit als je wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
@CryptoNL Twee voorbeelden die ik onlangs uit eigen kring gehoord heb:

A) Koppel met ieder een eigen appartement heeft interesse in een huis. Tijdens de bied periode laten ze de verkopende makelaar langs komen ter oriëntatie voor de verkoop van hun oude appartementen. Makelaar: "als ik zorg dat jullie dat andere huis winnen, mag ik dan jullie appartementen verkopen?"

B ) De zoon van Piet* zoekt een huis. Leuk huis staat te koop bij makelaar X. De moeder van Piet staat op de wachtlijst voor een verpleeghuis en het huis komt dan te koop. Piet belt doodleuk 10 minuten voor sluit naar de makelaar wat het hoogste bod is. Makelaar: "dat kan ik natuurlijk niet zeggen". Piet, de vrijstaande woning van mijn moeder komt binnenkort in de verkoop, interesse? Makelaar: "ik denk dat je met een bod boven xxx.xxx een goede kans maakt".

*gefingeerde naam

Ze geven niet zo veel om honderd euro meer of minder, maar met de geringe hoeveelheid huizen die te koop staat geven ze wel veel om een extra huis te kunnen verkopen. Ik kan onmogelijk een bedrijfstak over één kam scheren, maar dat er behoorlijk wat smeerlappen tussen zitten weet ik wel zeker.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

VidaR-9 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:19:
[...]

Waarom zou de bankgarantie niet meer van toepassing zijn als de financiering rond is?
Enige nuance van mijn kant is wel nodig. Het afzien van een bankgarantie of waarborgsom moet je met de verkopende partij eruit onderhandelen. Als jij als koper de verkopers ervan kunt overtuigen dat je de financiering op tijd rond kunt krijgen (d.i. voor de passeerdatum), dan heeft een waarborgsom of bankgarantie immers geen zin.

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Rizzi schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:01:
[...]

Enige nuance van mijn kant is wel nodig. Het afzien van een bankgarantie of waarborgsom moet je met de verkopende partij eruit onderhandelen. Als jij als koper de verkopers ervan kunt overtuigen dat je de financiering op tijd rond kunt krijgen (d.i. voor de passeerdatum), dan heeft een waarborgsom of bankgarantie immers geen zin.
Die zekerheid hebben ze pas bij het passeren van het object bij de notaris. Tenzij je natuurlijk geen financiering nodig hebt, maar dan kan je die waarborgsom ook direct na het verlopen van de bedenktijd storten bij de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

_Arthur schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:24:
[...]

Die zekerheid hebben ze pas bij het passeren van het object bij de notaris. Tenzij je natuurlijk geen financiering nodig hebt, maar dan kan je die waarborgsom ook direct na het verlopen van de bedenktijd storten bij de notaris.
Dat klopt, dat is nou juist waar je kunt proberen om de verkopers te overtuigen dat de financiering gaat lukken. En die overtuiging is jou als kopende partij wel wat waard als je een bankgarantie moet gebruiken. Immers, je bespaart op bankkosten.

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
Rizzi schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:27:
[...]

Dat klopt, dat is nou juist waar je kunt proberen om de verkopers te overtuigen dat de financiering gaat lukken. En die overtuiging is jou als kopende partij wel wat waard als je een bankgarantie moet gebruiken. Immers, je bespaart op bankkosten.
Welke verkoper wil dat risico lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:54
El Capitan schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:29:
[...]

Welke verkoper wil dat risico lopen?
Dit hangt erg van van de termijn tussen tekenen overeenkomst en overdracht bij de notaris. Wel een paar keer meegemaakt dat als die termijn kort is er wordt afgezien van de bankgarantie of waarborgsom.
Als het huis al leeg staat wil de verkoper zo snel mogelijk passeren. Als de hypotheek rond is staat niets het passeren in de weg.
Pagina: 1 ... 331 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7