Fuujii schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:50:
Ik ben momenteel rondom Utrecht op zoek naar een starterswoning met m'n partner. Helaas wordt er makkelijk 50-100k overboden op woningen van 400-500k. Dat maakt het praktisch onmogelijk om mee te bieden voor ons, tenzij je gaat voor een karig appartementje in een slechte(re) wijk. En dan nog niet eens te beginnen over de grootte: dan heb je een lullige woning, van ~70m². We willen heel graag wel in of net rondom Utrecht wonen. Tegelijk ook geen slaaf van onze eigen hypotheek worden.
Ik realiseer me dat een woning vinden in Utrecht waarschijnlijk volkomen kansloos is zonder de hoofdprijs te betalen. Het bieden ben ik wel een beetje zat inmiddels. Nu zie ik drie oplossingen (een kluswoning is geen optie):
1. Nieuwbouw aan de rand/grensgemeente.
2. In een grensgemeente gaan wonen en simpelweg verder moeten reizen.
3. Toch gaan voor een appartementje in een iets mindere wijk en flink overbieden (ik weet niet of ik dit het waard vind gezien de absurde prijzen).
De eerste twee keuzes vind ik wel spannend: ik ben bang dat nieuwbouw érg duur gaat worden omdat er veel extra verborgen kosten bij komen(?). Een appartement is dan het meest realistisch: het heeft niet per se de voorkeur, maar is verder prima. Ik hoor nu ook tegenstrijdige verhalen dat nieuwbouw niet zo hard meestijgt, plus je zit met de bouw wat een flinke extra kostenpost is.
Tweede optie: met een grensgemeente (bijvoorbeeld Maarssen/Nieuwegein) ben ik toch bang om in een minder goede buurt/straat terecht te komen. Het hoeft niet de meest bruisende locatie te zijn, maar ik vind het toch wel erg belangrijk om een fijne en veilige buurt te hebben.
Ik realiseer me dat het misschien een vaag verhaal is. Zijn er mensen die tips hebben? Welke gemeenten/buurten (Nieuwegein, Zeist, De Meern, Maarssen etc.) wel/niet? Is nieuwbouw toch een verstandige keuze, omdat we anders in Utrecht zo absurd overbieden?
Ik heb veel gelezen, maar het blijft allemaal een gespannen situatie met absurde bedragen. Dat maakt het toch spannend.
Er zijn natuurlijk veel voordelen bij nieuwbouw, allereerst de prijs. Zeker in een grote stad zul je daar vrij snel een waardevermeerdering van merken. Wij hebben 8 jaar geleden ons huis in Leidsche Rijn gekocht voor nog ongeveer 250k en wordt nu geschat op 700k. Zo'n immense vermeerdering is natuurlijk niet te voorspellen, maar feit is wel dat je een woning voor een lage prijs koopt, investeert en het meer waard zal worden.
Maar dat hangt wel van de locatie af: de stad Utrecht zelf en wijken als Leidsche Rijn doen het natuurlijk erg goed. Maar als jij nieuwbouw in Overvecht koopt (als dat er al is) dan zal dat niet zo'n succes worden. Bovendien moet je je af vragen of je daar wilt wonen. Koop je nieuwbouw in De Meern, Vleuten, Maarssenbroek, dan zul je echt wel blij zijn als je het over een paar jaar verkoopt.
Maar er moet veel aan zo'n huis gebeuren, vergis je daar niet in: allereerst zit je met dubbele lasten tot het huis wordt opgeleverd, daarnaast duurt het vaak zeker een jaar voor dat zover is. Er moet veel worden geregeld, aangelegd en vaak zijn er dingen niet in één keer goed. Dat kan veel stress geven. Ook de tuin zal je niet direct aan willen pakken. Vergis je ook zeker niet in wat een tuin kost. Als laatste: bedenk je ook dat de omgeving rondom nieuwbouw nog enkele maanden tot jaren nodig heeft om te groeien. De eerste tijd is het een dorre, kale, modderige vlakte. Althans, dat was mijn beleving destijds. Voor het hier een beetje leefde waren we zeker 3 jaar verder.
Onlangs hebben wij voor recente bouw (2018) gekozen. Een huis dat helemaal strak afgewerkt is met alles wat wij zochten. Ik snap dat je budget 'beperkt' is en dat bieden misschien stress en minder kans geeft. Maar overweeg het zeker. Het kan snel gaan, het zorgt voor minder stress en de periode waarin je moet overbruggen is stukken korter. Ik snap dat de oververhitte markt voor kopers zeker niet prettig is (wij zitten nu aan de andere kant als verkopers en hebben gekocht buiten Utrecht), maar laat je niet gek maken. Bied wat jij ervoor wilt geven. In elk geval succes met de keuze!
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max