Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 334 ... 367 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 05-10 23:23
Wij hebben gisteren ook een mondelinge overeenkomst bereikt voor de aankoop van onze nieuwe woning ☺️ Ik besef me dat dit pas helemaal zeker is als het koopcontract getekend is.

Vanochtend gelijk aan de slag geweest met een notaris regelen, hypotheekgesprek plannen, stukken aanleveren voor koopovereenkomst, taxatie en bouwkundige keuring inplannen, afspraak met verkoopmakelaar maken voor onze woning (we hadden al eerder contact met een makelaar).

Nu hebben dus zelf een woning te verkopen. In de nieuwe aangekochte woning willen we het liefst ook meteen de badkamer verbouwen. Nu is even de vraag hoe dat praktisch werkt met de hypotheek en taxatie. Wij nemen onze huidige hypotheek “mee” naar de nieuwe woning.

De taxatie voor de nieuwe woning willen we echter snel laten plaatsvinden dus we hebben totaal nog geen offertes voor een nieuwe badkamer. Kan een verbouwing dan wel meegefinancierd worden? Voor zo ver ik weet heb je dan ook een taxatie nodig voor de situatie na verbouwing.

Uiteraard zal ik dit maandag ook aan de hypotheekadviseur vragen maar ik dacht hier vast wat ervaringen van anderen op te halen. Ik ben graag goed geïnformeerd 😉

Dank alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:07
Gienana schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:27:
Wij hebben zojuist te horen gekregen dat ons bod is geaccepteerd!

Mede door alle tips die ik hier afgelopen maanden heb gelezen, werden we steeds kundiger en zelfverzekerder in onze zoektocht. Dat heeft mede geleid tot de acceptatie van ons bod!

Het was tevens een huis die al wat langer te koop stond, populaire wijk, tuin etc. Was ook al eens eerder onder bod geweest, maar dit is niet doorgegaan (reden voor ons onbekend). We zijn daardoor toch een beetje huiverig. We houden daarom nog een slag om de arm ivm de bouwtechnische keuring die nog moet worden uitgevoerd.

De eerste stap is denk ik het tekenen van de koopovereenkomst? Of is het gebruikelijk om ook alvast een hypotheekadviseur in te schakelen en een bouwtechnische keuring in te plannen?
M.i. je stappen:
- Liever vandaag dan morgen nog bij de hypotheekadviseur aan tafel. Heb je dit niet gedaan voordat je bent gaan kijken/bieden? of hebben jullie de online tools gebruikt om de hoogte v/d hypotheek te bepalen? Dan hoop ik voor jullie niet dat je tegen die max aan bent gaan zitten. Je zou nog wel eens voor een koude kermis thuis kunnen komen.
- bouwkundige inplannen (ook beter vandaag dan morgen) Die gasten ehbben het ook druk zat en het is nu bouwvak. Veel zullen op vakantie zijn. Hebben jullie het als ontbindende voorwaarde? Zo ja; op welke hoogte/grond mag je ontbinden?
Dat kan jullie iets meer ademruimte geven. Vaak word de keuring gedaan voor het verstrekken van de 3 daagse bedenktijd. Maar dan is het geen onderdeel van het voorbehoud.
- Met die datas bekend kan je tactisch omgaan met wanneer jullie de overeenkomst tekenen.
Maar dit wil je liefst natuurlijk z.s.m. doen. of in ieder geval door verkopers ondertekend in bezit hebben. Zolang jullie dat neit hebben kunnen zij er nog onderuit.
- notarissen aanschrijven en offertes opvragen. Let goed op wat bij het bedrag inbegrepen is en wat er allemaal als meerwerk bij komt. Vraag ook hoe vol de agenda rondom de beoogde overdracht zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Flix20 op 08-08-2024 14:54 ]

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
JeroenVerweij schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:37:
Wij hebben gisteren ook een mondelinge overeenkomst bereikt voor de aankoop van onze nieuwe woning ☺️ Ik besef me dat dit pas helemaal zeker is als het koopcontract getekend is.

Vanochtend gelijk aan de slag geweest met een notaris regelen, hypotheekgesprek plannen, stukken aanleveren voor koopovereenkomst, taxatie en bouwkundige keuring inplannen, afspraak met verkoopmakelaar maken voor onze woning (we hadden al eerder contact met een makelaar).

Nu hebben dus zelf een woning te verkopen. In de nieuwe aangekochte woning willen we het liefst ook meteen de badkamer verbouwen. Nu is even de vraag hoe dat praktisch werkt met de hypotheek en taxatie. Wij nemen onze huidige hypotheek “mee” naar de nieuwe woning.

De taxatie voor de nieuwe woning willen we echter snel laten plaatsvinden dus we hebben totaal nog geen offertes voor een nieuwe badkamer. Kan een verbouwing dan wel meegefinancierd worden? Voor zo ver ik weet heb je dan ook een taxatie nodig voor de situatie na verbouwing.

Uiteraard zal ik dit maandag ook aan de hypotheekadviseur vragen maar ik dacht hier vast wat ervaringen van anderen op te halen. Ik ben graag goed geïnformeerd 😉

Dank alvast!
Je kan de verbouwing uit de overbrugging meefinancieren en heel de 'waarde na verbouwing' achterwege laten. Mocht de waarde na verbouwing wel interessant zijn om net in een gunstigere risico klasse te komen dan zul je de taxateur moet informeren, dit kan middels een uniforme verbouwspecificatie. (Let op, mijn ervaring uit 2020!)

https://site.nwwi.nl/down...ie-woonruimte-model-2021/

Die kun je eventueel al ingevuld meenemen naar je gesprek bij de adviseur. (Tip: ruim invullen en niet te gedetailleerd, anders zit je daar aan vast)

Waarde voor verbouwing kan overigens interessant zijn omdat bij sommige geldverstrekkers de depotverplichting vervalt. Dan krijg je het geld rekening. In mijn meest recente ervaring met een verbouwing is het voor de wat kleine klusjes wel eens 'lastig' om een te declareren factuur te ontvangen. En de geldverstrekker kan wel eens moeilijk gaan doen als je besluit het geld anders te besteden, bijvoorbeeld van een dakkapel naar een nieuwe keuken..

Disclaimer: kan allemaal per geldverstrekker anders zijn. Even goed sparren met je adviseur hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Laapo schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:16:
[...]

Je kan de verbouwing uit de overbrugging meefinancieren en heel de 'waarde na verbouwing' achterwege laten. Mocht de waarde na verbouwing wel interessant zijn om net in een gunstigere risico klasse te komen dan zul je de taxateur moet informeren, dit kan middels een uniforme verbouwspecificatie. (Let op, mijn ervaring uit 2020!)

https://site.nwwi.nl/down...ie-woonruimte-model-2021/

Die kun je eventueel al ingevuld meenemen naar je gesprek bij de adviseur. (Tip: ruim invullen en niet te gedetailleerd, anders zit je daar aan vast)

Waarde voor verbouwing kan overigens interessant zijn omdat bij sommige geldverstrekkers de depotverplichting vervalt. Dan krijg je het geld rekening. In mijn meest recente ervaring met een verbouwing is het voor de wat kleine klusjes wel eens 'lastig' om een te declareren factuur te ontvangen. En de geldverstrekker kan wel eens moeilijk gaan doen als je besluit het geld anders te besteden, bijvoorbeeld van een dakkapel naar een nieuwe keuken..

Disclaimer: kan allemaal per geldverstrekker anders zijn. Even goed sparren met je adviseur hierover.
Geweldig! Dank voor je reactie, hier kan ik wat mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:50
Ben helaas in alle hectiek de nodige foutjes aan het maken omtrent aankoop woning. Hierbij de volgende:

Bod gedaan zonder voorbehoud van financiering. Geen zorgen over rondkrijgen financiering, maar qua termijn nu wel over beschikken over bankgarantie.

Omdat we zonder voorbehoud hebben geboden is de deadline voor bankgarantie op 14 dagen gezet. Duurde even voor alle krabbels waren gezet dus nu is het nog maar 8 dagen (7 effectief).

Ik was even in de verkeerde veronderstelling, mede vanwege de korte deadline, dat een bankgarantie regelen snel gedaan is. Maar blijkt dat dit alleen samengaat met een verleende hypotheek.

Dat gaat niet lukken in 7 dagen, we zitten overigens zelfs nog t/m maandag in de bedenktijd.

Nu is het zo dat wij pas op 1 februari de overdracht hebben. Reden hiervoor is dat ik ondernemer ben en dit boekjaar graag volledig wil meenemen voor extra leencapaciteit voor verbouwingsplannen. Dus ik wil de hypotheek nu niet afronden, maar begin januari.

Is het mogelijk een bankgarantie te krijgen zonder de hypotheek definitief te maken? Kan dat bv enkel bij een eerste renteaanbod?

En is dit normaal dat als je dan geen voorbehoud van financiering hebt dat de termijn voor bankgarantie slechts 14 dagen is vanaf toegestuurd koopcontract? Lijkt mij erg kort met de kennis van nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:55:
Ben helaas in alle hectiek de nodige foutjes aan het maken omtrent aankoop woning. Hierbij de volgende:

Bod gedaan zonder voorbehoud van financiering. Geen zorgen over rondkrijgen financiering, maar qua termijn nu wel over beschikken over bankgarantie.

Omdat we zonder voorbehoud hebben geboden is de deadline voor bankgarantie op 14 dagen gezet. Duurde even voor alle krabbels waren gezet dus nu is het nog maar 8 dagen (7 effectief).

Ik was even in de verkeerde veronderstelling, mede vanwege de korte deadline, dat een bankgarantie regelen snel gedaan is. Maar blijkt dat dit alleen samengaat met een verleende hypotheek.

Dat gaat niet lukken in 7 dagen, we zitten overigens zelfs nog t/m maandag in de bedenktijd.

Nu is het zo dat wij pas op 1 februari de overdracht hebben. Reden hiervoor is dat ik ondernemer ben en dit boekjaar graag volledig wil meenemen voor extra leencapaciteit voor verbouwingsplannen. Dus ik wil de hypotheek nu niet afronden, maar begin januari.

Is het mogelijk een bankgarantie te krijgen zonder de hypotheek definitief te maken? Kan dat bv enkel bij een eerste renteaanbod?

En is dit normaal dat als je dan geen voorbehoud van financiering hebt dat de termijn voor bankgarantie slechts 14 dagen is vanaf toegestuurd koopcontract? Lijkt mij erg kort met de kennis van nu.
Je kan ook gewoon het geld storten, heb je nu met geen bank te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Is het mogelijk een bankgarantie te krijgen zonder de hypotheek definitief te maken?
Je kunt het ook helemaal loskoppelen van de hypotheekaanvraag. Als je zoekt op bankgarantie zonder hypotheek krijg je enkele aanbieders.
Als ondernemer heb je er misschien meer tijd voor nodig dan gemiddeld. Je kunt vragen of verkopers de termijn een paar weken willen opschuiven. Termijn is mogelijk zo kort omdat je zonder financieringsvoorbehoud hebt geboden. Met een snelle bankgarantie hebben ze meer zekerheid dat het goed gaat komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Toke_gt op 09-08-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Toke_gt schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:13:
[...]

Je kunt het ook helemaal loskoppelen van de hypotheekaanvraag. Als je zoekt op bankgarantie zonder hypotheek krijg je enkele aanbieders.
Als ondernemer heb je er misschien meer tijd voor nodig dan gemiddeld. Je kunt vragen of verkopers de termijn een paar weken willen opschuiven. Termijn is mogelijk zo kort omdat je zonder financieringsvoorbehoud hebt geboden. Met een snelle bankgarantie hebben ze meer zekerheid dat het goed gaat komen.
Die zoekopdracht had ik gedaan en over gebeld, maar die partijen verstrekken die alleen als je bv al je woning hebt verkocht en stellen ook dat er een bindend hypotheekofferte moet liggen van een bank anders.

Komt er dus op neer dat als je afziet van financieringsvoorbehoud je veel sneller dan met voorbehoud je hypotheek moet regelen als je dus niet afspraken maakt over latere bankgarantie.

Met voorbehoud was 't namelijk de datum van aflopen voorbehoud plus 1 week geweest dus dan heb je al snel 7 weken de tijd.

Maar nu zitten we dus knel, want we willen niet dit kalenderjaar de hypotheek rondmaken. Enige optie die ik dan zie is dat er een (voor de geldverstrekker) bindend hypotheekaanbod komt met bankgarantie en dat wij dat aanbod annuleren om in januari een nieuw aanbod te accepteren. Maar wrs annuleer je je bankgarantie dan ook.

Het bedrag zelf overmaken gaat niet lukken op deze termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb destijds ook geboden zonder voorbehoud en er zat gewoon een maand tussen na overeenstemming koopovereenkomst. Kwestie van afspreken en je voorlopig koopcontract goed doornemen....

Enig advies die ik je kan geven is gebruik te maken van nationale waarborg al weet ik niet wat de voorwaarden zijn als je nog geen (definitief) renteaanbod hebt liggen.

En ik snap het probleem eigenlijk niet goed denk ik (maar ik ben geen ondernemer), je hypotheek gaat pas in zodra de overdracht gedaan is en alle handtekeningen bij de notaris zijn gezet, dus als je dat eerder of later wil "inboeken" had je de overdracht naar voren of naar achteren moeten halen toch?

[ Voor 18% gewijzigd door Enforcer op 09-08-2024 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:42:
[...]

Die zoekopdracht had ik gedaan en over gebeld, maar die partijen verstrekken die alleen als je bv al je woning hebt verkocht en stellen ook dat er een bindend hypotheekofferte moet liggen van een bank anders.

Komt er dus op neer dat als je afziet van financieringsvoorbehoud je veel sneller dan met voorbehoud je hypotheek moet regelen als je dus niet afspraken maakt over latere bankgarantie.

Met voorbehoud was 't namelijk de datum van aflopen voorbehoud plus 1 week geweest dus dan heb je al snel 7 weken de tijd.

Maar nu zitten we dus knel, want we willen niet dit kalenderjaar de hypotheek rondmaken. Enige optie die ik dan zie is dat er een (voor de geldverstrekker) bindend hypotheekaanbod komt met bankgarantie en dat wij dat aanbod annuleren om in januari een nieuw aanbod te accepteren. Maar wrs annuleer je je bankgarantie dan ook.

Het bedrag zelf overmaken gaat niet lukken op deze termijn.
Als je genoeg geld in je onderneming hebt zitten, kun je het van daar overmaken naar de notaris (uiteraard met een geldleningsovereenkomst oid want de notaris moet een grondslag hebben waarom jij prive geld van de onderneming krijgt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:30

Ik heb ooit een bankgarantie gekregen met als onderpand een geblokkeerde spaarrekening. Dat is wel meer dan 30 geleden, dus ik weet niet of dat nog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Enforcer schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:53:
[...]

Ik heb destijds ook geboden zonder voorbehoud en er zat gewoon een maand tussen na overeenstemming koopovereenkomst. Kwestie van afspreken en je voorlopig koopcontract goed doornemen....

Enig advies die ik je kan geven is gebruik te maken van nationale waarborg al weet ik niet wat de voorwaarden zijn als je nog geen (definitief) renteaanbod hebt liggen.

En ik snap het probleem eigenlijk niet goed denk ik (maar ik ben geen ondernemer), je hypotheek gaat pas in zodra de overdracht gedaan is en alle handtekeningen bij de notaris zijn gezet, dus als je dat eerder of later wil "inboeken" had je de overdracht naar voren of naar achteren moeten halen toch?
Thanks voor die tip. Zij stellen:
Nationale Waarborg kan een bankgarantie stellen vanaf het moment dat er een renteaanbod in bezit is bij jouw adviseur.
Hopelijk volstaat een eerste renteaanbod dus, zonder dat dit de definitieve hypotheeksom hoeft te zijn. Die wil ik namelijk na 1 januari vaststellen want dan kan ik 2024 meenemen in het gemiddelde inkomen van drie jaar waar ze bij zzp naar kijken. Dat hogere gemiddelde is niet nodig voor kunnen betalen van de koopsom maar wel voor een zo hoog mogelijke hypotheek/bouwdepot voor onze verbouwingsplannen.

Zover ik tot nu toe begrepen heb is het helaas niet mogelijk bij Rabobank om bv het bouwdepot los te regelen na de hypotheek voor de aankoop.

[ Voor 5% gewijzigd door Hertog_Martin op 09-08-2024 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Dat is iets waar je over moet onderhandelen als het contract wordt opgesteld. Had je een aankoopmakelaar? Anders heeft die wel zitten slapen, en als je gewoon de tegenpartij de boel laat opstellen dan kiezen die natuurlijk voor alles de voor hun meest gunstigste voorwaarden. Incl. een hele vroege deadline voor de waarborgsom/bankgarantie. Maar als je zonder voorbehoudt biedt gaan ze er waarschijnlijk van uit dat je voldoende eigen middelen hebt en je die waarborgsom zelf zo kan storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Hielko schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:50:
[...]

Dat is iets waar je over moet onderhandelen als het contract wordt opgesteld. Had je een aankoopmakelaar? Anders heeft die wel zitten slapen, en als je gewoon de tegenpartij de boel laat opstellen dan kiezen die natuurlijk voor alles de voor hun meest gunstigste voorwaarden. Incl. een hele vroege deadline voor de waarborgsom/bankgarantie. Maar als je zonder voorbehoudt biedt gaan ze er waarschijnlijk van uit dat je voldoende eigen middelen hebt en je die waarborgsom zelf zo kan storten.
Geen aankoopmakelaar, lag zelf dus te slapen. Had een verkeerd beeld bij de bankgarantie. Het kwam ook niet ter sprake in de twee oriëntatie gesprekken met hypotheek adviseurs.

Zonder voorbehoud is omdat het inkomen icm overwaarde zeker toereikend zal zijn voor aankoop. Betekent niet meteen dat we even 75k hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
Hertog_Martin schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:59:
[...]

Geen aankoopmakelaar, lag zelf dus te slapen. Had een verkeerd beeld bij de bankgarantie. Het kwam ook niet ter sprake in de twee oriëntatie gesprekken met hypotheek adviseurs.

Zonder voorbehoud is omdat het inkomen icm overwaarde zeker toereikend zal zijn voor aankoop. Betekent niet meteen dat we even 75k hebben liggen.
Is het op aanraden van je hypotheek adviseur om je aanvraag uit te stellen tot je 3 volle jaren hebt?

Vind het zelf wel gewaagd, wie weet hoe de wereld er over een paar maanden bij staat.

Voor de bankgarantie kun je het best direct een andere datum afspreken en de adviseur aan het werk zetten om dat geregeld te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:30

Sandyman538

SandstorM [148839]

[...]

Geen aankoopmakelaar, lag zelf dus te slapen.
Geen idee om alsnog een makelaar in te schakelen die voor een vergoeding werkzaamheden voor je gaat verrichten? Want heb jij alle financiele stukken over 2024 op 1 januari 2025 beschikbaar zodat dit meegenomen kan worden in je hypotheek die je dan pas wilt om in februari 2025 te passeren. Ik vind het nogal een gewaagd stuk om zo te lezen (waarbij je denk ik over onvoldoende kennis beschikt om hier de juiste keuzes in te maken, waardoor enige externe hulp misschien welkom is).

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:25

MJV

[...]

Omdat ik geen zin had significant bedrag voor 6 maanden bij de notaris te hebben staan redelijk last minute gekozen voor bankgarantie. Adviseur deed dat via nationalewaarborg.nl, en dat was echt heel snel rond, dwz dezelfde dag nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazziemal
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08-10 14:53
Iemand ervaring met het verlopen van voorbehoud financiering bij nieuwbouw?

Situatie is dat deze maandag bij ons af loopt terwijl er nog geen hypotheekofferte is, maar ook geen afwijzing geldverstrekker. Dus zit nu met de rug tegen de muur dat ik het niet kan ontbinden, maar ook niet akkoord heb.

1 week geleden moest er een taxatie komen van de huidige woning. Ik nog die donderdag gevraagd aan de adviseur: gaat dit wel goed komen binnen dit tijdbestek, het voorbehoud loopt de 11e af? Antwoord: er is nog tijd en anders vragen we ruim van te voren uitstel aan.

Maandag is de taxateur geweest, donderdag het rapport gehad. Vervolgens erachteraan gemaild dat ik wel wou weten wat ik van de vrijdag kan verwachten omdat dat voorbehoud maandag afloopt.

Krijg ik vervolgens een telefoontje: adviseur is met vakantie. Met de boodschap: advies is contact met de verkopend makelaar zoeken voor uitstel.

Toen ging er even aardig wat water in mijn interne stoppenkast. Zoals ik het begrijp zijn ze niet verplicht mee te werken aan t uitstel. Maar krijgen we dat niet, dan zitten we buiten onze macht om dat we het niet kunnen ontbinden omdat er geen formele afwijzing is. Maar het voorbehoud loopt wel maandag af. 🤬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mazziemal schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 00:07:

Situatie is dat deze maandag bij ons af loopt terwijl er nog geen hypotheekofferte is, maar ook geen afwijzing geldverstrekker. Dus zit nu met de rug tegen de muur dat ik het niet kan ontbinden, maar ook niet akkoord heb.

1 week geleden moest er een taxatie komen van de huidige woning. Ik nog die donderdag gevraagd aan de adviseur: gaat dit wel goed komen binnen dit tijdbestek, het voorbehoud loopt de 11e af? Antwoord: er is nog tijd en anders vragen we ruim van te voren uitstel aan.

Maandag is de taxateur geweest, donderdag het rapport gehad. Vervolgens erachteraan gemaild dat ik wel wou weten wat ik van de vrijdag kan verwachten omdat dat voorbehoud maandag afloopt.

Krijg ik vervolgens een telefoontje: adviseur is met vakantie. Met de boodschap: advies is contact met de verkopend makelaar zoeken voor uitstel.

Toen ging er even aardig wat water in mijn interne stoppenkast. Zoals ik het begrijp zijn ze niet verplicht mee te werken aan t uitstel. Maar krijgen we dat niet, dan zitten we buiten onze macht om dat we het niet kunnen ontbinden omdat er geen formele afwijzing is. Maar het voorbehoud loopt wel maandag af. 🤬
De ervaring die ik heb met opties op nieuwbouw en het verlengen van opties zijn eigenlijk alleen maar positief. Ze waren geen van allen moeilijk om een optie met één of twee weken te verlengen.

Ik zou me daar niet zo’n zorgen over maken en maandagmorgen even bellen met ze. Waarom heb je zelf donderdag niet met de verkopend makelaar gebeld om dit vast voor te leggen?

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:50
Mazziemal schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 00:07:

Tsja vragen kan altijd maar ze hoeven er niet aan mee te werken. Je hebt deze ontbindende voorwaarden zelf ondertekend. So wie so waarom is de taxatie pas in laatste week van voorbehoud? Klinkt allemaal erg krap. Dat gezegd hebbende zit de aannemer ook niet te wachten op de juridisch proces om 10% te claimen en vervolgens een nieuwe koper te moeten vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mazziemal
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08-10 14:53
THE_BASE schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 07:37:
[...]
Waarom heb je zelf donderdag niet met de verkopend makelaar gebeld om dit vast voor te leggen?
Nou, als je de week ervoor op een donderdag hoort dat er tijd voldoende volgens de adviseur is en je weet dat zo’n taxatie op zijn vroegst er pas woensdag is. Dan lijkt het mij logisch dat die adviseur zelf aan gaat geven wanneer het tijd is om dit voor te gaan leggen. En niet dat ik ineens hoor dat die met vakantie is..
perspectivebass schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:38:
[...]
Tsja vragen kan altijd maar ze hoeven er niet aan mee te werken. Je hebt deze ontbindende voorwaarden zelf ondertekend. So wie so waarom is de taxatie pas in laatste week van voorbehoud? Klinkt allemaal erg krap. Dat gezegd hebbende zit de aannemer ook niet te wachten op de juridisch proces om 10% te claimen en vervolgens een nieuwe koper te moeten vinden.
Dat ik een overeenkomst teken zowel voor huis als met adviseur, wilt niet zeggen dat een adviseur er de kantjes vanaf kan lopen en dat ik dan met de gebakken peren zit want ja ‘ik heb die ontbinden voorwaarden zelf ondertekend’ Er zitten nog wel wat meer vertragende factoren in deze casus aan adviseurszijde die ik niet benoemd heb, maar het ging mij voor nu meer om het verlopen van die voorbehoudsdatum.

Tijdspad van een week ligt iets genuanceerder. 2 weken geleden op donderdag kreeg ik een mail: desktop taxatie of gevalideerd rapport moet aangeleverd worden. Vervolgens diezelfde avond die desktop taxatie ingeleverd. De week erna op donderdag zelf maar gemaild hoe het ermee stond. Om toen te horen dat er toch een gevalideerd taxatie moet komen. Als die nou toen meteen had gezegd ‘doe maar een gevalideerd rapport’, ook prima alleen ik zou verwachten dat ik dat binnen 2 dagen wel te horen krijg en niet na een week als ik er zelf om ga vragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gienana
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 28-08-2024
Flix20 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:53:
[...]

M.i. je stappen:
- Liever vandaag dan morgen nog bij de hypotheekadviseur aan tafel. Heb je dit niet gedaan voordat je bent gaan kijken/bieden? of hebben jullie de online tools gebruikt om de hoogte v/d hypotheek te bepalen? Dan hoop ik voor jullie niet dat je tegen die max aan bent gaan zitten. Je zou nog wel eens voor een koude kermis thuis kunnen komen.
- bouwkundige inplannen (ook beter vandaag dan morgen) Die gasten ehbben het ook druk zat en het is nu bouwvak. Veel zullen op vakantie zijn. Hebben jullie het als ontbindende voorwaarde? Zo ja; op welke hoogte/grond mag je ontbinden?
Dat kan jullie iets meer ademruimte geven. Vaak word de keuring gedaan voor het verstrekken van de 3 daagse bedenktijd. Maar dan is het geen onderdeel van het voorbehoud.
- Met die datas bekend kan je tactisch omgaan met wanneer jullie de overeenkomst tekenen.
Maar dit wil je liefst natuurlijk z.s.m. doen. of in ieder geval door verkopers ondertekend in bezit hebben. Zolang jullie dat neit hebben kunnen zij er nog onderuit.
- notarissen aanschrijven en offertes opvragen. Let goed op wat bij het bedrag inbegrepen is en wat er allemaal als meerwerk bij komt. Vraag ook hoe vol de agenda rondom de beoogde overdracht zit.
Bedankt voor het stappenplan. Heel fijn, ook omdat we het meeste al in gang hebben gezet. Notaris, hypotheekadviseur en bouwkundige zijn allemaal al ingepland. Alleen koopovereenkomst moeten we nog ontvangen en die verwacht ik maandag. Ga er nog even achteraan.

Nog een aanvullende vraag: wij willen graag weten of het mogelijk is om een 3e slaapkamer te creëren. Is dit iets wat bekeken kan worden tijdens de bouwtechnische keuring?

[ Voor 20% gewijzigd door Gienana op 11-08-2024 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:48

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Na 4 jaar bevinden wij ons ook weer op de huizenmarkt.

eerste huis:
Verkocht voordat we belde. (stond al 3 hele dagen te koop)

Tweede huis:
Mochten bezichtiging doen. Viel eigenlijk een beetje tegen. Dus die laten we gaan.

Derde huis:
Ook bezichtiging. Bod gedaan via move.nl (niet mijn favoriete manier). Net gebeld dat we het hoogste bod hebben, alleen de verkopers zijn op vakantie en we horen later deze week of we het geworden zijn of niet.
Wat een stress zeg.

Maar wel fijn dat we mogelijk al bij het 3e huis succes hebben, (knock on wood dat het zo is)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-10 16:03
Mad-Matt schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:01:
Na 4 jaar bevinden wij ons ook weer op de huizenmarkt.

eerste huis:
Verkocht voordat we belde. (stond al 3 hele dagen te koop)

Tweede huis:
Mochten bezichtiging doen. Viel eigenlijk een beetje tegen. Dus die laten we gaan.

Derde huis:
Ook bezichtiging. Bod gedaan via move.nl (niet mijn favoriete manier). Net gebeld dat we het hoogste bod hebben, alleen de verkopers zijn op vakantie en we horen later deze week of we het geworden zijn of niet.
Wat een stress zeg.

Maar wel fijn dat we mogelijk al bij het 3e huis succes hebben, (knock on wood dat het zo is)
Waarom vind je Move niet fijn? Vind het super relaxed!

Inmiddels bevinden wij ons op 10+ bezichtigingen en 16x bewaard op Funda. Ben benieuwd! Over 2 weken ongeveer weten we of we het verkocht hebben en zoja voor hoeveel.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

CryptoNL schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:02:
[...]

Waarom vind je Move niet fijn? Vind het super relaxed!

Inmiddels bevinden wij ons op 10+ bezichtigingen en 16x bewaard op Funda. Ben benieuwd! Over 2 weken ongeveer weten we of we het verkocht hebben en zoja voor hoeveel.
Omdat je een bod doet en moet afwachten, ik mis het stukje onderhandeling etc. (ben ouderwets denk ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossinkje
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11-09 14:36
Mad-Matt schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:04:
[...]

Omdat je een bod doet en moet afwachten, ik mis het stukje onderhandeling etc. (ben ouderwets denk ik)
Dat stukje onderhandeling is tegenwoordig weinig ruimte meer voor. Natuurlijk afhankelijk van de woning, maar bij de meeste nette woningen ben je niet de enige die een bod doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Bossinkje schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:05:
[...]

Dat stukje onderhandeling is tegenwoordig weinig ruimte meer voor. Natuurlijk afhankelijk van de woning, maar bij de meeste nette woningen ben je niet de enige die een bod doet..
Klopt inderdaad. Maar ik had er hoop op, woning staat al bijna 2 maanden te koop. Uiteindelijk waren er 4 die een bod hebben gedaan en wij waren de hoogste. Nu kijken of de verkopers het ons ook gunnen (overdachtdatum etc. moet nog besproken worden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
Mad-Matt schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:04:
[...]

Ik heb zelf korte tijd geleden 4 huizen bezichtigd. Bij alle 4 en die werkte niet met Move was de eerste opmerking; finaal bod, geen onderhandeling mogelijk. Dus ik denk dat onderhandelen nu in deze tijd erg lastig gaat worden.

Wat je wel kan doen en dat is een tip van Flip is bijvoorbeeld een bod doen via Move en NET voor de sluitingstijd iets verhogen. Dat werkte bij ons ;)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

CryptoNL schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:13:
[...]

Ik heb zelf korte tijd geleden 4 huizen bezichtigd. Bij alle 4 en die werkte niet met Move was de eerste opmerking; finaal bod, geen onderhandeling mogelijk. Dus ik denk dat onderhandelen nu in deze tijd erg lastig gaat worden.

Wat je wel kan doen en dat is een tip van Flip is bijvoorbeeld een bod doen via Move en NET voor de sluitingstijd iets verhogen. Dat werkte bij ons ;)
Het is allemaal gewoon gokken. M'n pa is jaren lang calculator geweest voor bestekken in de waterbouw en die gaf de tip een raar bedrag te doen. (die van ons eindigde op 1200 euro.) Net over een vast bedrag. En dat lijkt in dit geval geholpen te hebben, of we hebben gewoon veel te veel geboden :o
(Het bod was binnen onze comfortzone)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CryptoNL
Mad-Matt schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:17:
[...]

Het is allemaal gewoon gokken. M'n pa is jaren lang calculator geweest voor bestekken in de waterbouw en die gaf de tip een raar bedrag te doen. (die van ons eindigde op 1200 euro.) Net over een vast bedrag. En dat lijkt in dit geval geholpen te hebben, of we hebben gewoon veel te veel geboden :o
Het blijft inderdaad giswerk en gokken. Wat is teveel als het je huis van je dromen is? Wij gaan nu voor de 5de keer verhuizen in 7 jaar tijd, ik bedoel maar _/-\o_ :D

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossinkje
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11-09 14:36
Mad-Matt schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:08:
[...]

Klopt inderdaad. Maar ik had er hoop op, woning staat al bijna 2 maanden te koop. Uiteindelijk waren er 4 die een bod hebben gedaan en wij waren de hoogste. Nu kijken of de verkopers het ons ook gunnen (overdachtdatum etc. moet nog besproken worden)
Als het huis wat langer te koop staat is dat eerder te verwachten inderdaad. De woning die wij hebben gekocht stond ook al een aantal maanden te koop. We hebben een eerste bod uitgebracht via Move, maar kregen uiteindelijk wel ruimte voor onderhandelingen omdat we de enige partij waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

CryptoNL schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:19:
[...]

Het blijft inderdaad giswerk en gokken. Wat is teveel als het je huis van je dromen is? Wij gaan nu voor de 5de keer verhuizen in 7 jaar tijd, ik bedoel maar _/-\o_ :D
Oh wow. Voor ons de 2e keer in 4 jaar tijd.
We zitten nu in een nieuwbouw woning uit 2022, maar kunnen niet echt aarden in dit dorp, dus we gaan weer terug. Maar eerst een goed huis vinden (achteruitgang is niet gewenst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:31
Mad-Matt schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:17:
[...]

Dat doet iedereen tegenwoordig. Dat heb ik tenminste al van verschillende mensen om ons heen gehoord: veel biedingen binnengekregen en vrijwel zonder uitzondering allemaal "rare" bedragen icm met briefjes met persoonlijke verhalen hoe belangrijk het voor de kopers is om het huis te kunnen kopen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
CryptoNL schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:13:
[...]

Dat "finaal bod" had ik ook bij een huis, eind van de termijn wordt ik opgebeld door de makelaar, "ja we willen iedereen nog een kans geven een eventueel hoger bod te doen".

Wat betreft Move, ik vond het ook allemaal niet heel denderend. Achteraf biedingen die geweigerd worden zodat je geen toegang hebt tot het biedlogboek e.d. Het zou de schimmigheid tegen moeten gaan maar ik heb nou niet echt het idee dat het zoden aan de dijk heeft gezet.

[ Voor 18% gewijzigd door R2D2 op 14-08-2024 15:57 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:30
Glenfiddich schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:43:
[...]

Dat doet iedereen tegenwoordig. Dat heb ik tenminste al van verschillende mensen om ons heen gehoord: veel biedingen binnengekregen en vrijwel zonder uitzondering allemaal "rare" bedragen icm met briefjes met persoonlijke verhalen hoe belangrijk het voor de kopers is om het huis te kunnen kopen.
Ik vind dat echt een dooddoener. Als verkoper is het enige wat telt euro's en voorwaarde. Hoe graag je zo'n huis wilt mag je lekker gaan vertellen aan je pa en ma aan de eettafel, maar als verkoper zit je daar totaal niet op te wachten.

Als je het echt zo graag wilt als in je briefje staat, dan moet het bod dat reflecteren. Niet een briefje met wartaal _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
[...]

Waarom zo vaak? Ik verhuis relatief vaak maar 5x in 7 jaar… 3x miskoop gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Paralize_nl schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:59:
[...]

Waarom zo vaak? Ik verhuis relatief vaak maar 5x in 7 jaar… 3x miskoop gedaan?
Nee. Kriebelt nogal snel :)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dus jij doet een soort van house-hopping? Lijkt me dat het eerder van huur naar huur is, want 5 keer koop flippen in 7 jaar tijd is wel erg k(r)nap.

• CryptoNL
Verwijderd schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 01:00:
[...]

Dus jij doet een soort van house-hopping? Lijkt me dat het eerder van huur naar huur is, want 5 keer koop flippen in 7 jaar tijd is wel erg k(r)nap.
Koop geen huur.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 01:00:
[...]

Ieder z’n ding, maar dit lijkt me niet echt gezond…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Catorce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-08 22:26
Lijkt me vooral veel kosten in overdrachtsbelasting en andere kosten koper! Of valt dat mee, @CryptoNL ?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:55
Maar bijna ieder jaar verhuizen geeft veel variabele kosten (b.v. overdrachtsbelasting en hypotheekkosten) waardoor het wel heel sterk op huren gaat lijken. Ik heb dat trouwens de eerste jaren ook gedaan omdat er toen iedere keer buitenkansjes voorbij kwamen maar wat kosten betreft had ik beter een paar stappen over kunnen slaan (maar dat weet je pas achteraf)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Hier 3x in 10 jaar tijd (2011 > 2016 > 2021) en dat vind ik al veel 8)7.
Wel steeds groter, mooier en duurzamer (Label F > A > A++) gaan wonen :9

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 15-08-2024 09:05 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

redwing schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:44:
[...]

Maar bijna ieder jaar verhuizen geeft veel variabele kosten (b.v. overdrachtsbelasting en hypotheekkosten) waardoor het wel heel sterk op huren gaat lijken. Ik heb dat trouwens de eerste jaren ook gedaan omdat er toen iedere keer buitenkansjes voorbij kwamen maar wat kosten betreft had ik beter een paar stappen over kunnen slaan (maar dat weet je pas achteraf)
Als je eerst koopt en vervolgens verkoopt zitten er ook enkele weken of zelfs maanden met prijsstijging tussen, daarmee dek je makkelijk de 2% overdrachtsbelasting en zelfs de verhuiskosten mee af.

In ieder geval de afgelopen 7 jaar (op een klein dipje na)

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 15-08-2024 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
5 koophuizen in 7 jaar is nog steeds lucratiever dan 7 jaar huren... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

hoevenpe schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:10:
5 koophuizen in 7 jaar is nog steeds lucratiever dan 7 jaar huren... ;)
Dat is wel een beetje afhankelijk van wanneer precies , 2008-2013 kon je beter huren. :P (toch ook 5 jaar).

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-10 14:08
Een weekje geleden heb ik eindelijk een appartement kunnen kopen!
Nu zit ik echter wel met een vraagje wat betreft het contract.

Betreffend appartement heeft gebroken glas in een van de ramen (gelukkig maar 1 laag, dus er komt niets naar binnen). In het contract heb ik er expliciet in laten zetten dat de verkopers verantwoordelijk voor zijn dat het raam vervangen is op het moment van de overdracht.
De overdracht zal over ongeveer een maandje plaatsvinden.

Ik kan mij voorstellen dat door de zomervakantie de partijen die hier verantwoordelijk voor zijn wat langer over kunnen doen (glaszetter, verzekering, vve(?)).
Wat is gebruikelijk te doen, op het moment dat tijdens de overdracht blijkt dat het glas nog steeds niet vervangen is?
Is dat een x bedrag van het geld dat bij de notaris ligt vast te leggen, totdat wel voldaan is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:30
champion16 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:34:
Een weekje geleden heb ik eindelijk een appartement kunnen kopen!
Nu zit ik echter wel met een vraagje wat betreft het contract.

Betreffend appartement heeft gebroken glas in een van de ramen (gelukkig maar 1 laag, dus er komt niets naar binnen). In het contract heb ik er expliciet in laten zetten dat de verkopers verantwoordelijk voor zijn dat het raam vervangen is op het moment van de overdracht.
De overdracht zal over ongeveer een maandje plaatsvinden.

Ik kan mij voorstellen dat door de zomervakantie de partijen die hier verantwoordelijk voor zijn wat langer over kunnen doen (glaszetter, verzekering, vve(?)).
Wat is gebruikelijk te doen, op het moment dat tijdens de overdracht blijkt dat het glas nog steeds niet vervangen is?
Is dat een x bedrag van het geld dat bij de notaris ligt vast te leggen, totdat wel voldaan is?
Ik zou even contact zoeken met de VVE, de kansbestaat dat het glas onder de VVE valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:03
deejeebv schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:37:
[...]

Ik zou even contact zoeken met de VVE, de kansbestaat dat het glas onder de VVE valt.
Dat is lekker aan de verkoper toch?

Wij stonden toevallig aan de andere kant van de meddaille. Tijdens verkoop beloofd het glas met ruitschade te vervangen. Dat hebben we gedaan en lukte gelukkig net voor de oplevering. Had zomaar een week later kunnen zijn. Maar had anders de factuur en afspraken met de glaszetter kunnen laten zien dat het elk moment vervangen kon worden. Factuur betaald en op onze naam. Verzekering van VVE kon aan ons uitbetalen.

Je kan tijdig informeren naar of er zaken in gang zijn gezet?
Hoe je dat van te voren moet vastleggen weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
deejeebv schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:37:
[...]

Dat is zeer waarschijnlijk en standaard.

Maar waarschijnlijk zal een verkoper daarom ook zeggen dat zijn verantwoordelijkheid ophoudt bij het melden van het kapotte raam bij de VvE met een herstelverzoek.

• champion16
Dank je wel!
@Plint Om het verhaal compleet te maken. Het appartement stond al langer te koop en op de foto's van een half (!) jaar geleden was het glas al kapot. Zal in ieder geval begin volgende week wel informeren hoe t zit.

@sambalbaj Mijn bedoeling is ook niet om de koop ongedaan te maken (weet niet of dat kan). Maar ik wil in ieder geval wel zwart op wit hebben dat de schade gemeld is (liefst ook meer) en dat het in ieder geval wordt vergoed (er is een verzekering voor glas heb ik uit de stukken gelezen, maar daar staat als voorwaarde ook in dat het zo snel mogelijk gemeld dient te worden).

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:01
champion16 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:11:
Dank je wel!
@Plint Om het verhaal compleet te maken. Het appartement stond al langer te koop en op de foto's van een half (!) jaar geleden was het glas al kapot. Zal in ieder geval begin volgende week wel informeren hoe t zit.

@sambalbaj Mijn bedoeling is ook niet om de koop ongedaan te maken (weet niet of dat kan). Maar ik wil in ieder geval wel zwart op wit hebben dat de schade gemeld is (liefst ook meer) en dat het in ieder geval wordt vergoed (er is een verzekering voor glas heb ik uit de stukken gelezen, maar daar staat als voorwaarde ook in dat het zo snel mogelijk gemeld dient te worden).
Naar aanleiding van jouw post vraag ik me af of wij het fout hebben gedaan bij de koop van een huis (geen VVE). In een van de ramen zit vocht, maar ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat we dit maar gewoon te accepteren hadden... Omdat dit de aangeboden 'staat' is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
zunrob schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:31:
[...]

Naar aanleiding van jouw post vraag ik me af of wij het fout hebben gedaan bij de koop van een huis (geen VVE). In een van de ramen zit vocht, maar ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat we dit maar gewoon te accepteren hadden... Omdat dit de aangeboden 'staat' is.
Nee je hebt het niet fout gedaan, je koopt geen nieuwbouw dus moet je altijd kunnen verwachten dat er zaken 'onderhoud' nodig hebben. Ramen hebben een bepaalde levensduur, zo ook een heleboel andere zaken in en rondom de woning. Sommigen verwachten van een bestaande woning dat deze zonder onderhoud nog de komende 30jaar mee zal gaan maar dat valt behoorlijk tegen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:55
[...]

Als het overduidelijk zichtbaar is en ook te verwachten is als je naar de levensduur kijkt heb je het ook gewoon te accepteren. Je kunt dan wel overleggen met de verkopers om te kijken of er iets te regelen valt, maar als die zeggen dat dit de staat is waarin je het krijgt kun je verder weinig (behalve het niet kopen)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afca_020
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 06:37
Ik heb een vraag. :)

Gisteren hebben we een huis bezichtigd waar we erg enthousiast over zijn en serieus overwegen om een bod uit te brengen. Tijdens het gesprek met de makelaar werd duidelijk dat er die dag vijf andere kijkers waren. Er is nog een kijkdag gepland voor volgende week vrijdag met nog eens vijf kijkers. De verkopers staan echter open voor een bod, en als dit hen bevalt, zouden ze de kijkdag van volgende week annuleren, ondanks dat een biedingsproces mogelijk meer geld zou kunnen opleveren.

Wat me opviel, is dat de makelaar aangaf dat ze de verkopers heeft verteld dat ze verwachten dat de verkoopprijs ongeveer €15.000 boven de vraagprijs zal uitkomen. Is dit een gebruikelijke onderhandelingstechniek bij huizen waar misschien iets minder belangstelling voor is dan verwacht?

Wat zou in deze situatie een slimme biedstrategie zijn? Ik wil het huis graag hebben en zou het niet laten schieten voor een paar duizend euro, maar meteen €15.000 overbieden voelt wat extreem als openingsbod, want een tegenbod kun je verwachten.

Daarnaast vraag ik me af hoe het zit met de taxatie van het huis. Is dit iets dat wel goedkomt als de staat van het huis in orde is en je niet te veel overbiedt? En kan dit worden opgenomen in de koopvoorwaarden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Afca_020 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:55:

Gisteren hebben we een huis bezichtigd waar we erg enthousiast over zijn en serieus overwegen om een bod uit te brengen. Tijdens het gesprek met de makelaar werd duidelijk dat er die dag vijf andere kijkers waren. Er is nog een kijkdag gepland voor volgende week vrijdag met nog eens vijf kijkers. De verkopers staan echter open voor een bod, en als dit hen bevalt, zouden ze de kijkdag van volgende week annuleren, ondanks dat een biedingsproces mogelijk meer geld zou kunnen opleveren.

Wat me opviel, is dat de makelaar aangaf dat ze de verkopers heeft verteld dat ze verwachten dat de verkoopprijs ongeveer €15.000 boven de vraagprijs zal uitkomen. Is dit een gebruikelijke onderhandelingstechniek bij huizen waar misschien iets minder belangstelling voor is dan verwacht?

Wat zou in deze situatie een slimme biedstrategie zijn? Ik wil het huis graag hebben en zou het niet laten schieten voor een paar duizend euro, maar meteen €15.000 overbieden voelt wat extreem als openingsbod, want een tegenbod kun je verwachten.

Daarnaast vraag ik me af hoe het zit met de taxatie van het huis. Is dit iets dat wel goedkomt als de staat van het huis in orde is en je niet te veel verbiedt? En kan dit worden opgenomen in de koopvoorwaarden?
Of het normaal is of niet doet er niet toe, de vraag is zou je nog steeds blij zijn met het huis wanneer je die 15K extra op tafel gooit of ga je er onrustig van slapen. Als je onder aan de streep niet wakker zult liggen van die 15K gewoon doen, anders gewoon een bod doen wat goed voor je voelt.

Taxatie loopt vaak wel los, en als je die 15K uit eigen middelen op kan hoesten hoeft het helemaal geen probleem te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door R2D2 op 16-08-2024 08:19 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afca_020
R2D2 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:17:
[...]

Of het normaal is of niet doet er niet toe, de vraag is zou je nog steeds blij zijn met het huis wanneer je die 15K extra op tafel gooit of ga je er onrustig van slapen. Als je onder aan de streep niet wakker zult liggen van die 15K gewoon doen, anders gewoon een bod doen wat goed voor je voelt.

Taxatie loopt vaak wel los, en als je die 15K uit eigen middelen op kan hoesten hoeft het helemaal geen probleem te zijn.
Je hebt gelijk, ik zou het huis zeker wel willen hebben voor dat geld.

Ik heb net wat informatie opgevraagd bij het Kadaster, en het blijkt dat meer dan een jaar geleden een vergelijkbaar huis voor hetzelfde bedrag is verkocht. Dus ik verwacht dat de taxatie geen probleem zal zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:17
Afca_020 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:32:
[...]

Ik heb net wat informatie opgevraagd bij het Kadaster, en het blijkt dat meer dan een jaar geleden een vergelijkbaar huis voor hetzelfde bedrag is verkocht. Dus ik verwacht dat de taxatie geen probleem zal zijn.
Niet raar opkijken als ze met jouw bod op zak gewoon nog lekker bezichtigingen gaan doen hoor. Zou er sowieso een termijn aan koppelen tot wanneer je bod geldig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• champion16
[...]

Nee zoals anderen zeiden kan de verkoper ook gewoon zeggen het is "as-is". In mijn geval stond het appartement al heel lang te koop en was ik de enige bieder. Dus kon ik dit ook meenemen in het contract. Betwijfel het of ze het zouden doen als er 10 anderen waren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Afca_020 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:32:
[...]

Als je het echt van de markt wil hebben voordat die andere kijkdag is denk ik dat je iets boven die verwachtte 15k moet zitten.
Als je bied wat zij verwachten te krijgen zien ze waarschijnlijk geen reden om de rest af te zeggen.

Je had het over een openingsbod maar tegenwoordig heb je zelden de kans om over en weer te bieden. Wie van de kopers als eerste een hoog bod neerlegt krijgt vaak de woning.

Dus bedenk goed wat de woning je waard zou zijn en bied dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
THM0 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:37:
[...]

Niet raar opkijken als ze met jouw bod op zak gewoon nog lekker bezichtigingen gaan doen hoor. Zou er sowieso een termijn aan koppelen tot wanneer je bod geldig is.
Dit. Termijn van 2 dagen maximaal is voldoende om na te denken voor de kopers en geeft ze weinig tijd om bij anderen te polsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08-10 15:13

Daarnaast vraag ik me af hoe het zit met de taxatie van het huis. Is dit iets dat wel goedkomt als de staat van het huis in orde is en je niet te veel overbiedt? En kan dit worden opgenomen in de koopvoorwaarden?
Toch extreem raar van de makelaar? Die wil een bod hebben dat 15k hoger ligt dan de vraagprijs (15k overbieden is afhankelijk van de vraagprijs tegenwoordig niet eens veel).
Jij hebt al gevonden dat vorig jaar (voor een grote stijging begin dit jaar) een vergelijkbaar huis al voor zo een prijs is weggegaan.

Dan lijkt het mij niet geloofwaardig dat men akkoord gaat met 15k meer (misschien wel, maar zou dat raar vinden).
Kans is idd groot zoals anderen zeggen dat jouw bod gebruikt gaat worden bij anderen. Dus mocht je direct bieden, verbind er een termijn aan (2-3 dagen oid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:15
Recent mijn huis verkocht, vraagprijs 382k makelaar gaf aan dat het over de 400k zou gaan.
Ik was bij een maatje van me in Amsterdam, die had een collega die op zoek was naar een woning en wel interesse had.
Dat was dus een van de eerste bezichtigingen en die deed een bod van 400.500,- diezelfde dag was er ook een aankoopmakelaar die kwam de dag erna terug met zijn klanten. Bod van hun was 405k daarmee akkoord gegaan had ze nog tegen elkaar uit kunnen spelen maar dat voelde voor ons niet lekker.

Doe een bod waar je je goed bij voelt wij hadden ook een bod van 390k maar die zou ik niet geaccepteerd hebben ondanks dat die boven de vraagprijs ligt.
Dan had het huis wat langer te koop gestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online

Als de makelaar heeft door laten schemeren dat bij een bod 15k boven de vraagprijs het huis 'je gegund wordt' dan zou ik dat gewoon doen (mits je de lasten kunt dragen). Veel mensen (hierboven) vergeten dat een extra kijkdag ook betekent dat de verkoper(s) het huis (wederom) moeten schoonmaken, alles opruimen, kat/hond/andere huisdieren elders moeten onderbrengen en zelf ook niet de gehele dag thuis kunnen zijn. Bij iemand die alleen woont zal dat misschien geen probleem zijn maar bij een (jong) gezin zal de overweging om die extra kijkdag te annuleren zeker aanwezig zijn als het bod gewoon goed is. Zij hebben waarschijnlijk ook gewoon een overbruggingshypotheek voor een andere woning die (vermoedelijk) gebaseerd is op de vraagprijs dus als daar al 15k bovenop wordt gegooid zien zij dat als "winst" en die paar 1000euro's wegen dan niet op tegen een extra kijkdag waarbij men de hele boel weer spik en span moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Enforcer schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:49:
[...]

Als de makelaar heeft door laten schemeren dat bij een bod 15k boven de vraagprijs het huis 'je gegund wordt' dan zou ik dat gewoon doen (mits je de lasten kunt dragen). Veel mensen (hierboven) vergeten dat een extra kijkdag ook betekent dat de verkoper(s) het huis (wederom) moeten schoonmaken, alles opruimen, kat/hond/andere huisdieren elders moeten onderbrengen en zelf ook niet de gehele dag thuis kunnen zijn. Bij iemand die alleen woont zal dat misschien geen probleem zijn maar bij een (jong) gezin zal de overweging om die extra kijkdag te annuleren zeker aanwezig zijn als het bod gewoon goed is. Zij hebben waarschijnlijk ook gewoon een overbruggingshypotheek voor een andere woning die (vermoedelijk) gebaseerd is op de vraagprijs dus als daar al 15k bovenop wordt gegooid zien zij dat als "winst" en die paar 1000euro's wegen dan niet op tegen een extra kijkdag waarbij men de hele boel weer spik en span moet maken.
Kat elders onderbrengen? Heb er vier, die blijven gewoon hier tijdens bezichtigingen hoor :P

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Son Gohan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 00:22
Enforcer schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:49:
[...]

@Afca_020 Als ik 1 tip mag geven.. laat je niet gek maken door de makelaars en bied wat jij het waard vind (ze weten dat jij interesse hebt in de woning anders ging je niet bezichtigen neem ik aan).

Recent meegemaakt, vmakelaar zei tijdens de bezichtiging dat de woning al een keer voor 60k boven vraagprijs verkocht was (dat we daar even rekening mee moesten houden met onze bieding) maar dat het financieel niet haalbaar was voor de kopers.

De woning is terug gekomen op de markt met dezelfde oude vraagprijs en is uiteindelijk voor 20k onder vraagprijs verkocht. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afca_020
Bod gedaan met jullie tips in het achterhoofd, maar ondanks de weinige kijkers heeft iemand een bedrag geboden wat mij het huis niet waard is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-10 16:07

fub

Afca_020 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:38:
Bod gedaan met jullie tips in het achterhoofd, maar ondanks de weinige kijkers heeft iemand een bedrag geboden wat mij het huis niet waard is.
Jammer dat het niet gelukt is, maar ook goed dat je je niet gek hebt laten maken.
Aan de andere kant is het misschien goed om jouw gevoel van waarde voor een huis te 'calibreren' aan de daadwerkelijke verkoopprijzen (evt met/via een aankoopmakelaar) anders blijf je achter het net vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:17
Afca_020 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:38:
Hebben de verkopers daarmee het huis ook van de markt gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afca_020
THM0 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:06:
[...]

Hebben de verkopers daarmee het huis ook van de markt gehaald?
Status op Funda is nog niet veranderd, maar het bod is pas vanmiddag gedaan.

Nadat ik mijn bod heb uitgebracht zou ze contact opnemen met de verkoper en ik zou vandaag teruggebeld worden over de uitkomst. Dat belletje kwam, maar toen werd er dus verteld dat er veel meer is geboden zonder voorwaarden.

[ Voor 3% gewijzigd door Afca_020 op 16-08-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gienana
Wij hebben zonet de bouwtechnische keuring gehad van ons potentiële nieuwe huis. We moeten het uiteindelijke rapport nog krijgen, maar de bouwkundige heeft al het eea met ons gedeeld.

Tijdens de bezichtiging konden we in de kelder/kruipruimte. Deze was toen droog. Ik heb ook expliciet aan de verkopende makelaar gevraagd of er geen water meer in de kelder is, waarop de makelaar zei: “nee nu niet meer”.

Toen we net bij het huis waren stond de kelder een aantal cm vol met water.

Daarnaast werd er geadverteerd met; een volledig gasloze woning met warmtepomp en vloerverwarming. We kwamen tijdens de keuring erachter dat de warmtepomp het niet doet en daarbij de vloerverwarming dus ook niet.

Goed om te weten: warmtepomp komt uit 2023 en de afgelopen 2 jaar heeft het huis leeggestaan. Het is gekocht door een ontwikkelaar die het eea aan het huis verbeterd heeft. Er is dus een niet bewoners clausule van toepassing. Maar goed, het lijkt me dat je van te voren weet dat de vloerverwarming etc het niet doet. Daarnaast heeft de eigenaar de afgelopen nachten ook in het huis geslapen.

Ik vind het lastig te bepalen wat onze rechten zijn. Waar kunnen we nog over onderhandelen en wat is redelijk? We hebben onder voorbehoud van bouwkundige keuring geboden trouwens.

[ Voor 11% gewijzigd door Gienana op 19-08-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Gienana schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:38:
Wij hebben zonet de bouwtechnische keuring gehad op ons potentiële nieuwe huis. We moeten het uiteindelijke rapport nog krijgen, maar de bouwkundige heeft al het eea met ons gedeeld.

Tijdens de bezichtiging konden we in de kelder/kruipruimte. Deze was toen droog. Ik heb ook expliciet aan de verkopende makelaar gevraagd of er geen water meer in de kelder is, waarop de makelaar zei: “nee nu niet meer”.

Daarnaast werd er geadverteerd met; een volledig gasloze woning met warmtepomp en vloerverwarming. We kwamen tijdens de keuring erachter dat de warmtepomp het niet doet en daarbij de vloerverwarming dus ook niet.

Goed om te weten: warmtepomp komt uit 2023 en de afgelopen 2 jaar heeft het huis leeggestaan. Het is gekocht door een ontwikkelaar die het eea aan het huis verbeterd heeft. Er is dus een niet bewoners clausule van toepassing. Maar goed, het lijkt me dat je van te voren weet dat de vloerverwarming etc het niet doet. Daarnaast heeft de eigenaar de afgelopen nachten ook in het huis geslapen.

Ik vind het lastig te bepalen wat onze rechten zijn. Waar kunnen we nog over onderhandelen en wat is redelijk? We hebben onder voorbehoud van bouwkundige keuring geboden trouwens.
Wat bedoel je met ‘onze rechten’? Als de resultaten van de bouwkundige keuring niet aanstaan, teken je de koopakte toch niet?
Voor ons is het toch lastig om te zeggen waarover je kunt onderhandelen zonder te weten wat voor jou redelijk is?

Het is geen een broodje kaas wat je koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gienana
Wispe schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:56:
[...]

Wat bedoel je met ‘onze rechten’? Als de resultaten van de bouwkundige keuring niet aanstaan, teken je de koopakte toch niet?
Voor ons is het toch lastig om te zeggen waarover je kunt onderhandelen zonder te weten wat voor jou redelijk is?

Het is geen een broodje kaas wat je koopt.
Bedankt.

Iemand die mij wel kan voorzien van advies? Ik ben meer op zoek naar ervaringen en/of tips van anderen. Wij willen dit huis graag kopen en “dan maar niet tekenen” is niet de eerste oplossing voor ons.

Waar zou je over kunnen onderhandelen? Is het bijvoorbeeld redelijk om te “eisen” dat met de oplevering een werkende warmtepomp aanwezig is? En zijn zij verantwoordelijk voor het verder inspecteren (+bijbehorende kosten) van de natte kelder bijvoorbeeld? Wellicht dat iemand iets soortgelijk heeft meegemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

normaal gesproken zit er een bepaald bedrag aan "direct noodzakelijke kosten" verbonden aan zo'n clausule, dus of je zult kunnen ontbinden op basis van die clausule hangt af van wat er uit het bouwkundige rapport komt.

Maar stel dat je op basis van het bouwkundige rapport recht hebt op ontbinden, dan ligt alles gewoon weer open alsof de koopovereenkomst niet getekent was: Wil je er vanaf, dan zul je er vanaf kunnen, maar als je wilt / kunt onderhandelen over de prijs en/of het oplossen van de dingetjes die jouw dwars zitten, dan is dat natuurlijk ook mogelijk. Hangt allemaal af van wat jij wilt en hoe verkoper erin staat. Let wel: Van een verborgen gebrek is nu geen sprake aangezien je het defect nu al weet voor de overdracht.

Mocht trouwens blijken dat de direct noodzakelijke kosten lager zijn dan je ontbindende voorwaarde, en je hebt dus geen recht om te ontbinden, dan kun je nog steeds wel bij verkoper relcameren dat de warmtepomp gemaakt moet worden voor de overdracht. Dit is iets wat je nu weet en waar je wel van uit zou moeten kunnen gaan dat die het zou doen. De notaris is hiervoor het juiste aanspreekpunt, want die kan de overdracht uitstellen als dat nodig is.

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 19-08-2024 14:04 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
@Gienana Uit eigen ervaring 10 jaar geleden:

Uit een bouwkundige keuring kwamen diverse zaken met kosteninschattingen die hoger waren dan ons bedrag voor ontbinding (we konden dus ontbinden). Wij zijn destijds met verkoopmakelaar en verkoper in gesprek gegaan over een oplossing. Wij wilden namelijk ook het huis (dus liever niet ontbinden) maar wilden wel een vergoeding voor de hogere kosten.

Uiteindelijk zijn we er toen op uitgekomen dat de verkoopprijs een stuk werd verlaagd. Dat was voor ons acceptabel want gaf ruimte om de gebreken na overdracht op te lossen.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenVerweij op 19-08-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gienana
naitsoezn schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:03:
[...]

normaal gesproken zit er een bepaald bedrag aan "direct noodzakelijke kosten" verbonden aan zo'n clausule, dus of je zult kunnen ontbinden op basis van die clausule hangt af van wat er uit het bouwkundige rapport komt.

Maar stel dat je op basis van het bouwkundige rapport recht hebt op ontbinden, dan ligt alles gewoon weer open alsof de koopovereenkomst niet getekent was: Wil je er vanaf, dan zul je er vanaf kunnen, maar als je wilt / kunt onderhandelen over de prijs en/of het oplossen van de dingetjes die jouw dwars zitten, dan is dat natuurlijk ook mogelijk. Hangt allemaal af van wat jij wilt en hoe verkoper erin staat. Let wel: Van een verborgen gebrek is nu geen sprake aangezien je het defect nu al weet voor de overdracht.

Mocht trouwens blijken dat de direct noodzakelijke kosten lager zijn dan je ontbindende voorwaarde, en je hebt dus geen recht om te ontbinden, dan kun je nog steeds wel bij verkoper relcameren dat de warmtepomp gemaakt moet worden voor de overdracht. Dit is iets wat je nu weet en waar je wel van uit zou moeten kunnen gaan dat die het zou doen. De notaris is hiervoor het juiste aanspreekpunt, want die kan de overdracht uitstellen als dat nodig is.
Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik vraag me af of de natte kelder onder de directe noodzakelijke kosten vallen inderdaad. Ik ontvang morgen het definitieve rapport.

Goed te horen dat het redelijk is te verwachten van de verkoper dat de warmtepomp het doet.

We zitten nu ook nog in de 3 dagen bedenktijd, mocht het nodig zijn dan kunnen we ook hier gebruik van maken. Maar liever niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Gienana schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:18:
[...]
We zitten nu ook nog in de 3 dagen bedenktijd, mocht het nodig zijn dan kunnen we ook hier gebruik van maken. Maar liever niet natuurlijk.
Die drie dagen bedenktijd zijn wel "fixed", als je daar wat mee wilt doen zul je niet te lang moeten wachten. Ik zou zsm bij verkoper aan de bel trekken over de dingen die je nu weet en dwarszit.

De dingen die je benoemt over of de verkoper het wel / niet weet (/zou moeten kunnen weten) en ouderdomsclausule enzo zijn imho allemaal niet zo relevant in dit stadium. Dan heb je het meer over wel / geen verborgen gebrek, maar het huis is nog niet eens van jullie en je weet nu al van al die gebreken, dus verborgen zijn ze geenszins meer.

[ Voor 27% gewijzigd door naitsoezn op 19-08-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-10 18:56
je kunt natuurlijk vragen naar de opmerkingen van de makelaar over de droge kruipruimte en dat dat nu dus wel zo is.
Je kunt natuurlijk bij de makelaar aangeven dat de vloerverwarming het niet doet en dat je verwacht een goede werken vloerverwarming bij overdracht aan te treffen.
Bevindingen niet benoemen is ze impliciet dus accepteren.
Gewoon zakelijk communiceren. Of zou je een nieuwe auto ook accepteren voor de hoofdprijs als ie niet start, een kras heeft en een deuk?

Het is tenslotte geen broodje kaas wat je koopt.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gienana
naitsoezn schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:23:
[...]

Die drie dagen bedenktijd zijn wel "fixed", als je daar wat mee wilt doen zul je niet te lang moeten wachten. Ik zou zsm bij verkoper aan de bel trekken over de dingen die je nu weet en dwarszit.

De dingen die je benoemt over of de verkoper het wel / niet weet (/zou moeten kunnen weten) en ouderdomsclausule enzo zijn imho allemaal niet zo relevant in dit stadium. Dan heb je het meer over wel / geen verborgen gebrek, maar het huis is nog niet eens van jullie en je weet nu al van al die gebreken, dus verborgen zijn ze geenszins meer.
Dat is zeker zo. We hebben vandaag gelijk een mail gestuurd met de belangrijkste punten. Ik ben benieuwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Wij hebben zonet de bouwtechnische keuring gehad van ons potentiële nieuwe huis. We moeten het uiteindelijke rapport nog krijgen, maar de bouwkundige heeft al het eea met ons gedeeld.

Het is inderdaad wel iets om in de gaten te houden maar er zijn ook legio kruipruimtes die gewoon door (forse) regenval water hebben staan, dus dat is ansich geen probleem. Wellicht is de tuin bijvoorbeeld opgehoogd en is de afwatering niet helemaal goed waardoor deze de kruipruimte in komt via de ventilatiegaten, ik noem maar even wat...

PS. Bij ons stond er in de overdrachtspapieren dat de kruipruimte droog was, bij de eerstvolgende forse bui heb ik heel even in de kruipruimte gekeken en ontstonden er her en der wel wat plasjes, maar deze verdwijnen ook weer snel door de ventilatie. Woon er nu een paar jaar en verder nooit problemen mee gehad, kijk ook niet dagelijks in de kruipruimte natuurlijk hooguit 1x per jaar om iets van kabels door te trekken ofzo...

[ Voor 18% gewijzigd door Enforcer op 19-08-2024 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gienana
Enforcer schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:39:
[...]

Het is inderdaad wel iets om in de gaten te houden maar er zijn ook legio kruipruimtes die gewoon door (forse) regenval water hebben staan, dus dat is ansich geen probleem. Wellicht is de tuin bijvoorbeeld opgehoogd en is de afwatering niet helemaal goed waardoor deze de kruipruimte in komt via de ventilatiegaten, ik noem maar even wat...

PS. Bij ons stond er in de overdrachtspapieren dat de kruipruimte droog was, bij de eerstvolgende forse bui heb ik heel even in de kruipruimte gekeken en ontstonden er her en der wel wat plasjes, maar deze verdwijnen ook weer snel door de ventilatie. Woon er nu een paar jaar en verder nooit problemen mee gehad, kijk ook niet dagelijks in de kruipruimte natuurlijk hooguit 1x per jaar om iets van kabels door te trekken ofzo...
Thanks voor je reactie. Het gaat bij ons om een kelder en geen kruipruimte. Er staan hier ook installaties zoals een boiler. Daarnaast is het de afgelopen dagen super warm en zonnig geweest en is er geen sprake van regenval geweest.. dus vandaar onze zorgen. We wachten het rapport morgen even af!

Edit: ik lees nu dat ik zelf in mijn eerdere post kelder/kruipruimte heb gezet. Maar het is dus wel echt een kelder. Sorry.

[ Voor 7% gewijzigd door Gienana op 19-08-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gienana
Dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Gienana op 19-08-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 13:30
Beginnersvraagje, vorige week vrijdag liet mijn partner een huis op Funda zien wat ons heel erg aansprak. Zaterdag het huis en de buurt wezen verkennen, daarop direct een bezichtiging aangevraagd en gisteren ook een bezichtiging gehad. Het huis is duur en zit in een hoge prijsklasse. Ik heb aan de verkoopmakelaar gevraagd tot wanneer je een bod kunt uitbrengen, hij gaf daarop aan dat er deze week nog een paar bezichtigingen zijn ingepland en volgende week er waarschijnlijk ook nog wel een paar gaan komen. Het huis stond ook pas net op Funda en dat een week daarna het bieden waarschijnlijk wel zou gaan eindigen. Maar concreet was er geen datum.

In Move kan ik ook geen einddatum inzien, hoe zit dit nu, kan het huis nu ineens verkocht zijn omdat een aantrekkelijk bod direct geaccepteerd wordt?

BlaBlaBla

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Wie het eerst komt, wie het eerst maalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Strider schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:38:
Beginnersvraagje, vorige week vrijdag liet mijn partner een huis op Funda zien wat ons heel erg aansprak. Zaterdag het huis en de buurt wezen verkennen, daarop direct een bezichtiging aangevraagd en gisteren ook een bezichtiging gehad. Het huis is duur en zit in een hoge prijsklasse. Ik heb aan de verkoopmakelaar gevraagd tot wanneer je een bod kunt uitbrengen, hij gaf daarop aan dat er deze week nog een paar bezichtigingen zijn ingepland en volgende week er waarschijnlijk ook nog wel een paar gaan komen. Het huis stond ook pas net op Funda en dat een week daarna het bieden waarschijnlijk wel zou gaan eindigen. Maar concreet was er geen datum.

In Move kan ik ook geen einddatum inzien, hoe zit dit nu, kan het huis nu ineens verkocht zijn omdat een aantrekkelijk bod direct geaccepteerd wordt?
Natuurlijk. Hoe langer je wacht hoe kleiner je kans.

Als je nu al weet dat je het huis wilt hebben moet je natuurlijk niet wachten tot de makelaar zegt dat alle bezichtigingen zijn gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Even kort door de bocht: Als jij als koper overeenstemming bereikt met verkoper, dan heb je een deal. Verkoper is vrij weinig verplicht wat dat betreft ;) . Zelfs 'een deal' is nog uit te leggen met de nodige mitsen en maren, zoals dat zonder getekende koopovereenkomst er nog geen sprake is van verplichtingen over en weer. Ik denk dat jij een beetje in de war bent met een vrij gangbare praktijk tegenwoordig waarbij woningen bij inschrijving verkocht worden, waarbij je bod ingedient moet zijn voor een 'einddatum'. Maar zelfs dan zijn er geen verplichtingen en kan in theorie de woning ook maar zo verkocht zijn voordat de 'einddatum' is verstreken. All is fair in love and war de woningmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:03

Ja dat kan, er is immers geen inschrijving en tot wanneer iedereen kan bieden bekend.
Dus als je een goed bod doet (inclusief deadline) kan het zijn dat ze de andere bezichtigen annuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helmmen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-10 11:04
Gienana schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:49:
[...]

Thanks voor je reactie. Het gaat bij ons om een kelder en geen kruipruimte. Er staan hier ook installaties zoals een boiler. Daarnaast is het de afgelopen dagen super warm en zonnig geweest en is er geen sprake van regenval geweest.. dus vandaar onze zorgen. We wachten het rapport morgen even af!

Edit: ik lees nu dat ik zelf in mijn eerdere post kelder/kruipruimte heb gezet. Maar het is dus wel echt een kelder. Sorry.
Als je al getekend hebt wat stond er in je koopcontract m.b.t. het ontbinden wat was het bedrag wat je had aangegeven? De problemen die je benoemt kunnen echt heel prijzig uitvallen dus daar moet je rekening mee houden.

Een kelder die water binnen laat is niet per se heel bijzonder ligt aan de locatie. Dat tegen gaan kan ook echt wel wat kosten met zich mee brengen als je niet zelf aan de slag gaat. Dat kan passief of actief. Bij actief is het namelijk het installeren van een pomp waarbij je op het laagste punt een dompel pomp plaatst die dan aanslaat als er te veel water in de kelder staat(YouTube: Nooit meer kelder overstromingen met DAB Verty Nova. Hoe werkt het e...).
Andere optie is de kelder behandelen en waterdicht maken dit is misschien heel moeilijk aangezien je dat liever aan de buiten kant van de muren doet dan aan binnen kant. Mogelijk moet je zo kelder als dit niet beschouwen als leef ruimte behalve voor de boiler en wat spullen die ver van de grond staan en tegen vocht kunnen.

Als het gaat over de warmte pomp en vloer verwarming zou ik zeggen laat desnoods nog een expert er naar laten kijken. Een goede installateur wil wel een kijkje komen nemen om te zien of die kapot is of gewoon onderhoudt nodig heeft. Je weet namelijk nooit of de originele installatie goed is geweest aangezien de woning niet is bewoond. Ditzelfde geld voor je vloer verwarming indien mogelijk vraag desnoods de facturen op en achterhaal of het een gerenommeerde partij is geweest. Maar mijn tip zou zijn vindt een installateur en laat die er nog naar kijken voordat je een besluit maakt. Bijvoorbeeld een lekke vloer verwarming + warmte pomp installatie is echt niet goedkoop. Reken voor vloer verwarming opnieuw doen rond de 100 euro per m2 + de vloer die er uithaalt + de plinten + schilderwerk maar misschien kan het op 1 plekje worden opgelost. Voor de warmte pomp installatie vervangen 5-10k.

Je keuzen kan ook zijn om met deze onzekerheid te onderhandelen. Jij weet het niet maar de verkoper ook niet je kan de gok wagen om te kijken of je de verkoper kan dwingen om 15k omlaag te gaan, want ja risico. Misschien blijkt er straks alleen een onderhoudsbeurt nodig te zijn en heb je geluk en anders heb je het bedrag nu vooraf afgestemd. Mocht je een aankoop makelaar hebben gebruik die hiervoor laat je niet verlijden door de woondrang want dit soort dingen oplossen terwijl je er in woont is geen pretje. Ook kan je het als indicatief zien voor andere mogelijke gebreken dus verwacht meer problemen dan die je nu ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

dutchgio schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:00:
[...]

Ja dat kan, er is immers geen inschrijving en tot wanneer iedereen kan bieden bekend..
Dus als je een goed bod doet (inclusief deadline) kan het zijn dat ze de andere bezichtigen annuleren
ftfy. Staat verkoper niets in de weg om z'n eigen opgelegde deadline te negeren, zelfs als er een inschrijving is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
naitsoezn schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:46:
[...]

Even kort door de bocht: Als jij als koper overeenstemming bereikt met verkoper, dan heb je een deal. Verkoper is vrij weinig verplicht wat dat betreft ;) . Zelfs 'een deal' is nog uit te leggen met de nodige mitsen en maren, zoals dat zonder getekende koopovereenkomst er nog geen sprake is van verplichtingen over en weer. Ik denk dat jij een beetje in de war bent met een vrij gangbare praktijk tegenwoordig waarbij woningen bij inschrijving verkocht worden, waarbij je bod ingedient moet zijn voor een 'einddatum'. Maar zelfs dan zijn er geen verplichtingen en kan in theorie de woning ook maar zo verkocht zijn voordat de 'einddatum' is verstreken. All is fair in love and war de woningmarkt.
De verkoopmakelaar werkt met move.nl en het viel mij op dat er gisterochtend nog geen deadline stond en sinds gisteravond er wel een biedingstermijn is vastgesteld (tot 28-8). Komt voor mij over dat de reacties tijdens de bezichtigingen positief zijn geweest en de verkoopmakelaar verwacht dat er voldoende biedingen gaan komen. Want op maandag gaf de makelaar tijdens het maken van een bezichtigingsafspraak nog aan dat we eventueel ook volgende week een afspraak konden maken als het deze week niet meer zou lukken.
Het is overigens binnen 6 dagen ook 73x bewaard als favo op Funda, als dat nog iets wil zeggen.

Hoe ga je eigenlijk om met zaken die overgenomen mogen worden, zijn dat dingen die je voor het bod bespreekt of pas na het ondertekenen van de koopakte? Kan me voorstellen dat een verkoper blij is als zaken als gordijnen etc. overgenomen worden?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003

Rmg

Strider schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:28:
[...]

Hoe ga je eigenlijk om met zaken die overgenomen mogen worden, zijn dat dingen die je voor het bod bespreekt of pas na het ondertekenen van de koopakte? Kan me voorstellen dat een verkoper blij is als zaken als gordijnen etc. overgenomen worden?
Vraag de lijst met roerende zaken, daar staat in wat blijft, gaat, of eventueel over te nemen is.

'Normaal' is dat een aparte transactie, dus niet in je bod.

[ Voor 6% gewijzigd door Rmg op 21-08-2024 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Strider schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:28:
[...]
In theorie heb je een lijst van zaken die meegaan met verkoper, achterblijven, en ter overname worden aangeboden. In de praktijk komt zo'n lijst pas later en/of is die niet echt betrouwbaar. Beste om gewoon expliciet de dingen te benoemen waar je interesse in hebt. Zolang je dit doet voordat je je bod hebt uitgebracht kun je eea nog verwerken, maar daarna wordt het allemaal al een stuk lastiger. Vooral als je nog overeenstemming moet bereiken over de waarde van iets "ter overname" kun je in vervelende situaties komt als jij en verkoper een ander idee hebben over een "redelijk bedrag".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
naitsoezn schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:37:
[...]

In theorie heb je een lijst van zaken die meegaan met verkoper, achterblijven, en ter overname worden aangeboden. In de praktijk komt zo'n lijst pas later en/of is die niet echt betrouwbaar. Beste om gewoon expliciet de dingen te benoemen waar je interesse in hebt. Zolang je dit doet voordat je je bod hebt uitgebracht kun je eea nog verwerken, maar daarna wordt het allemaal al een stuk lastiger. Vooral als je nog overeenstemming moet bereiken over de waarde van iets "ter overname" kun je in vervelende situaties komt als jij en verkoper een ander idee hebben over een "redelijk bedrag".
Die lijst is al gedeeld met mij, dit zijn dus geen zaken die je normaliter in je bod op move.nl meeneemt? Ik ga denk ik even aan de verkoopmakelaar vragen of er al vraagprijzen beschikbaar zijn voor de zaken die overgenomen kunnen worden. Ik had zelf als idee om een bod inclusief overname van een aantal zaken te doen en dan op move.nl in het veld: aanvullende informatie, dit expliciet te vermelden.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Strider schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:45:
[...]
Die lijst is al gedeeld met mij, dit zijn dus geen zaken die je normaliter in je bod op move.nl meeneemt? Ik ga denk ik even aan de verkoopmakelaar vragen of er al vraagprijzen beschikbaar zijn voor de zaken die overgenomen kunnen worden. Ik had zelf als idee om een bod inclusief overname van een aantal zaken te doen en dan op move.nl in het veld: aanvullende informatie dit expliciet te vermelden.
Als je het idee hebt dat mensen het prettig vinden als ze die zaken kunnen achterlaten, zou ik dat in het bod meenemen. Daarmee onderscheid je je van mensen die daar niet aan denken en dat kán in je voordeel werken als je bod verder vergelijkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Uit eigen ervaring 2 weken geleden:

@Strider Wij hebben bij ons bod in Move ook het opmerkingen veld gebruikt. Daar hebben we verwezen naar een mail die we naar de makelaar hebben gestuurd. In die mail hebben we een “motivatiebrief” gemaild bij ons bod én een voorstel voor zaken om over te nemen, in eerste instantie buiten ons bod.

In de onderhandelingen die op ons bod volgde, heeft de eigenaar de spullen die wij wilde overnemen als “wisselgeld” ingezet. Zo hoefden wij niet apart meer te onderhandelen over een goede prijs na acceptatie van het bod. We kregen het gewoon in het bod erbij.

Vervolgens is er voor de documentatie een aanvulling op de lijst van zaken gedaan en die hebben we in het hele pakket met de koopovereenkomst allemaal ondertekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
JeroenVerweij schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:13:
Uit eigen ervaring 2 weken geleden:

@Strider Wij hebben bij ons bod in Move ook het opmerkingen veld gebruikt. Daar hebben we verwezen naar een mail die we naar de makelaar hebben gestuurd. In die mail hebben we een “motivatiebrief” gemaild bij ons bod én een voorstel voor zaken om over te nemen, in eerste instantie buiten ons bod.

In de onderhandelingen die op ons bod volgde, heeft de eigenaar de spullen die wij wilde overnemen als “wisselgeld” ingezet. Zo hoefden wij niet apart meer te onderhandelen over een goede prijs na acceptatie van het bod. We kregen het gewoon in het bod erbij.

Vervolgens is er voor de documentatie een aanvulling op de lijst van zaken gedaan en die hebben we in het hele pakket met de koopovereenkomst allemaal ondertekend.
Heb jij zelf een bedrag aan de zaken voorgesteld, of juist gekregen of heb je gewoon een bod gedaan met samengevat; dit is inclusief deze zaken?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Strider schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:31:
[...]

Heb jij zelf een bedrag aan de zaken voorgesteld, of juist gekregen of heb je gewoon een bod gedaan met samengevat; dit is inclusief deze zaken?
In ons eerste bod hebben we aangegeven: “Deze zaken willen we mogelijk overnemen. We horen graag wat de mogelijkheden zijn en bespreken dit graag verder”.

In de onderhandelingen heeft de eigenaar vervolgens in een tegenbod gezegd: “Verkoper is bereid om hierbij alle roerende zaken zoals door jullie opgenomen in de lijst achter te laten.”

Misschien wel goed om erbij te vermelden: wij hebben een woning gekocht die al wat langer te koop stond (~2 maanden) en waarbij we onderboden hebben (en uiteindelijk ook onder de vraagprijs hebben aangekocht). Verschilt dus wel ten opzichte van jouw situatie.

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenVerweij op 21-08-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Er1k989
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-10 16:31
Strider schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:31:
[...]

Als jij nu al (zeker) weet dat je bepaalde zaken die ter overname staan ook echt wil overnemen zou ik dat gewoon in je bod meenemen. Dan doe je gewoon een totaalbod van €###.###,- inclusief item A, B en E. Dat scheelt zowel jou als verkoper straks nog een onderhandelingsronde. De ervaring leert dat koper en verkoper soms heel verschillende ideeën kunnen hebben over wat zaken nog waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Er1k989 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:42:
[...]
Als jij nu al (zeker) weet dat je bepaalde zaken die ter overname staan ook echt wil overnemen zou ik dat gewoon in je bod meenemen. Dan doe je gewoon een totaalbod van €###.###,- inclusief item A, B en E. Dat scheelt zowel jou als verkoper straks nog een onderhandelingsronde. De ervaring leert dat koper en verkoper soms heel verschillende ideeën kunnen hebben over wat zaken nog waard zijn.
Zo hebben wij het ook gedaan. Een bod inclusief alle over te nemen zaken. Dan betaal je daar wel overdrachtsbelasting over, maar die paar tientjes maken het verschil ook niet.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
VidaR-9 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:54:
[...]

Zo hebben wij het ook gedaan. Een bod inclusief alle over te nemen zaken. Dan betaal je daar wel overdrachtsbelasting over, maar die paar tientjes maken het verschil ook niet.
Hoeft niet hoor, hangt af hoe je het in contract laat zetten. Je kunt toch bod doen van zeg 500k en 495 voor huis en roerende zaken vaststellen voor 5. Snap dat het op bedrag niet heel veel uitmaakt maar zo ingewikkeld is niet om paar 10tjes te besparen. Kun je een mooi bouw fittingtje voor kopen voor tijdens de verbouwing :+
Pagina: 1 ... 334 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7