Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 306 ... 353 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Even een vraag in de andere categorie. Ben nu bezig met een bieding als koper, maar de verkopende partij is bijzonder apart aan het onderhandelen.
We waren nagenoeg akkoord op de prijs (+/- 2500), waarbij we bij elk bod onze gewenste opleverdatum gecommuniceerd hebben (7 maanden na nu), maar nu is opeens de opleverdatum toch een discussie. Hij wil de uitgekomen prijs wel, maar dan met een opleverdatum op 3 maanden na nu. Voor elke maand later wil hij 3500 meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:53
Even een vraagje over de Funda app. Op de website kan je de afstand vanaf een bepaalde locatie instellen (straal bv 50 km.). In de app van Funda zie ik dit helaas niet. Klopt dit of ben ik verkeerd aan het kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Get!em schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:21:
Even een vraag in de andere categorie. Ben nu bezig met een bieding als koper, maar de verkopende partij is bijzonder apart aan het onderhandelen.
We waren nagenoeg akkoord op de prijs (+/- 2500), waarbij we bij elk bod onze gewenste opleverdatum gecommuniceerd hebben (7 maanden na nu), maar nu is opeens de opleverdatum toch een discussie. Hij wil de uitgekomen prijs wel, maar dan met een opleverdatum op 3 maanden na nu. Voor elke maand later wil hij 3500 meer!
Vreemd, maar misschien heeft hij nu ook een ander huis onder bieding waar hij in moet, of heeft zijn makelaar alleen het bedrag doorgegeven steeds.
De vraag voor jou is, hoe belangrijk is de opleverdatum en hoe graag wil je het huis hebben, en kan je een oplossing voor die 4 maanden fixen? En wat kost dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 31-03 09:23
Get!em schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:21:
Hoeveel kost het je om een overbruggende hypotheek aan te houden voor die 4 maanden (of huur+hypotheek te betalen, ik weet niet of je nu al een koopwoning hebt).

Het zou inderdaad kunnen dat de verkoopmakelaar gewoon nooit de opleverdatum heeft doorgegeven. 3500 lijkt mij heel er veel en 14k lijkt me velen malen meer dan kosten van de overbruggende hypotheek/hypotheek+huur die het jou zou kosten. Enige wat ik kan bedenken is dat ze van het huis af willen voor het eind van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

De verkoper heeft een nieuw huis met opleverdatum december. Wisten we al vanaf eerste bezichtiging.
Ons gekozen moment is bewust en eerder kost ons en heel veel moeite, en ook veel geld (€6000/maand ivm oa kinderopvang etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

champion16 schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:23:
Even een vraagje over de Funda app. Op de website kan je de afstand vanaf een bepaalde locatie instellen (straal bv 50 km.). In de app van Funda zie ik dit helaas niet. Klopt dit of ben ik verkeerd aan het kijken?
Ook eruit gesloopt. Plaatsnaam, gemeente (of meerdere plaatsen /gemeente is wat nu nog het beste werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:21
Get!em schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:41:
De verkoper heeft een nieuw huis met opleverdatum december. Wisten we al vanaf eerste bezichtiging.
Ons gekozen moment is bewust en eerder kost ons en heel veel moeite, en ook veel geld (€6000/maand ivm oa kinderopvang etc)
Klint mij een beetje raar, kost toch maximaal je huidige hypotheek/huur extra per maand, oplevering betekent niet dat je verplicht bent meteen te verhuizen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

hfolkers schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:08:
[...]

Klint mij een beetje raar, kost toch maximaal je huidige hypotheek/huur extra per maand, oplevering betekent niet dat je verplicht bent meteen te verhuizen...
In simpele geval klopt dat. Bij ons is het minder simpel ivm verhuizing van huidige (goedkopere) kinderopvang in dezelfde periode en de daarvoor al benodigde acties en onze eigen verhuizing naar een plek die niet binnen 2uur van huidig werk ligt.

Maar goed dat is zoals het is en proberen we al zo simpel mogelijk te houden. Nu focussen op de verkoper die het alsnog moeilijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaarsma
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:40
Get!em schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:15:
[...]

In simpele geval klopt dat. Bij ons is het minder simpel ivm verhuizing van huidige (goedkopere) kinderopvang in dezelfde periode en de daarvoor al benodigde acties en onze eigen verhuizing naar een plek die niet binnen 2uur van huidig werk ligt.

Maar goed dat is zoals het is en proberen we al zo simpel mogelijk te houden. Nu focussen op de verkoper die het alsnog moeilijk maakt.
Weet niet of je daar al rekening mee hebt gehouden maar het is ook best lastig om op korte termijn een plek in de kinderopvang te krijgen bij de gewenste partij. Vaak zitten ze vol en wordt er gewerkt met wachtlijsten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-04 21:44
Overbruggingen zijn momenteel echt peperduur.

250k overbruggen tegen 5,9% (ABN Amro) zo'n 1230 eur + de lopende hypotheek. Allemaal wel aftrekbaar, maar toch. Mucho dinero.

Denk dat de verkoper zich misschien nu pas beseft wat het aan kosten doet. Vind wel dat hij dat dan in al reeds in de onderhandeling had moeten betrekken en niet na een (mondelinge) overeenkomst nog even een bonnetje van 14k indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Jaarsma schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:41:
[...]

Weet niet of je daar al rekening mee hebt gehouden maar het is ook best lastig om op korte termijn een plek in de kinderopvang te krijgen bij de gewenste partij. Vaak zitten ze vol en wordt er gewerkt met wachtlijsten...
Dit, zoo dit.

Wij hebben nieuwbouw in 2021 gekocht, paar km verderop en nog geen plekje voor de dagopvang voor onze zoon omdat we per ongeluk het verkeerde vakje hadden aangekruist (voorschoolse opvang, ipv dagopvang oid) wachtlijst tussen de 2 - 4 jr, wat effectief betekent dat er gewoon geen plek is omdat hij dan al 5 is.

Dochter pas na 2jr een plekje op de basisschool. Gelukkig nog wel voor de verhuizing.

Mocht ik ooit nog verhuizen dan check ik eerst hoe het met de scholen/opvang zit voordat ik überhaupt een woning ga bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Precies. Dat is dus ook waarom we de datum hard willen. En dat de kosten (en ook deels gemiste inkomsten indien geen opvang) zo hard oplopen als we eerder moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
Ik ben nog nieuw in het proces van kopen.
Daarom een paar gesprekken ingeschoten met aankoopmakelaars en zie nu een beetje door de bomen het bos niet meer. Dus hulp/advies is welkom!

Nummer 1: Landelijke keten, erg kortaf aan de telefoon. Geen orientatiegesprek aangeboden alleen de tarieven en de tip om bij hun een account aan te maken. Qua prijs "gemiddeld" +- 3k.

Nummer 2: Makelaar (klein kantoor), goede reviews, ook een gemiddelde prijs. Maar niet aangesloten bij een branch vereniging zoals de NVM. Wel een uitgebreid en prettig gesprek.

Nummer 3: Vroeg 1k meer dan de gemiddelde prijs. Ook kortaf via de mail.

Nummer 4: Middelgroot kantoor, prettig gesprek. Prijs iets onder het gemiddelde, maar je betaald per bezichtiging waarbij de makelaar meegaat. Hierdoor kom je na 3 bezichtigingen al boven het gemiddelde uit.

Mijn gevoel zegt mij om te gaan voor 2 of 4. Waarbij 4 een stuk hoger kan uitvallen afgaande op hoeveel bezichtigingen je hebt. Nou hoor ik dat de markt weer aan het opwarmen is en ben ik dus bang om vaker achter het net te vissen, door de eerste keer alleen te gaan. Wat zou jullie advies hierbij zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22-04 21:22
champion16 schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:57:
Daarom een paar gesprekken ingeschoten met aankoopmakelaars en zie nu een beetje door de bomen het bos niet meer. Dus hulp/advies is welkom!

Nummer 1: Landelijke keten, erg kortaf aan de telefoon. Geen orientatiegesprek aangeboden alleen de tarieven en de tip om bij hun een account aan te maken. Qua prijs "gemiddeld" +- 3k.

Nummer 2: Makelaar (klein kantoor), goede reviews, ook een gemiddelde prijs. Maar niet aangesloten bij een branch vereniging zoals de NVM. Wel een uitgebreid en prettig gesprek.

Nummer 4: Middelgroot kantoor, prettig gesprek. Prijs iets onder het gemiddelde, maar je betaald per bezichtiging waarbij de makelaar meegaat. Hierdoor kom je na 3 bezichtigingen al boven het gemiddelde uit.

Mijn gevoel zegt mij om te gaan voor 2 of 4. Waarbij 4 een stuk hoger kan uitvallen afgaande op hoeveel bezichtigingen je hebt. Nou hoor ik dat de markt weer aan het opwarmen is en ben ik dus bang om vaker achter het net te vissen, door de eerste keer alleen te gaan. Wat zou jullie advies hierbij zijn?
Mijn gevoel zou zeggen om wel voor een NVM makelaar te gaan, vooral op basis van de 'erecodes' die er binnen die wereld heersen. Verder is het makelaarsvak toch vooral een boevengilde (vriendelijke boeven, dat wel). Onze NVM aankoopmakelaar kostte uiteindelijk 3,5K met toegang tot een speciaal platform (Copaan) om bezichtigingen in te plannen en onbeperkte bezichtigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Betalen per bezichtiging voor een aankoopmakelaar is niet geheel onlogisch….

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 04-09-2023 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024

Heb je een aankoop makelaar nodig? Ik weet niet hoe verhit jou regio is maar als het meevalt is het snel verdient om gewoon zelf bezichtigingen in te plannen voor huizen. Desnoods bij verkoopmakelaars langsgaan en vragen wat er te koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
ducoquelicot schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:02:
[...]

Mijn gevoel zou zeggen om wel voor een NVM makelaar te gaan, vooral op basis van de 'erecodes' die er binnen die wereld heersen. Verder is het makelaarsvak toch vooral een boevengilde (vriendelijke boeven, dat wel). Onze NVM aankoopmakelaar kostte uiteindelijk 3,5K met toegang tot een speciaal platform (Copaan) om bezichtigingen in te plannen en onbeperkte bezichtigingen.
Daar neig ik zelf idd ook aan.
Anoniem: 1986520 schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:02:
Betalen per bezichtiging voor een aankoopmakelaar is niet geheel onlogisch….
Snap ik. Het verhaal en de gedachte erachter klonk en klinkt erg logisch. Alleen als je in een verhitte markt op zoek bent kan het dus gauw flink duurder worden of langer duren (al weet je het nooit). Je kan vaker alleen gaan de eerste keer, maar dan mislopen als de aankoopmakelaar een tweede keer mee wil komen. Maar er dan al geboden dient te worden.
Shadowhawk00 schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:02:
[...]

Heb je een aankoop makelaar nodig? Ik weet niet hoe verhit jou regio is maar als het meevalt is het snel verdient om gewoon zelf bezichtigingen in te plannen voor huizen. Desnoods bij verkoopmakelaars langsgaan en vragen wat er te koop is.
Ik zoek in het starterssegment midden in de randstad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Kijk even of je makelaars kan vinden met aankoop begeleiding en een mail-bot op het Move platform.
Als je dan afspraken kunt maken dat je zelf de 1ste bezichtiging doet, op basis van de vroege mail van aankondiging van het huis op het Move platform en dan alleen bij een interessant huis de 2e bezichtiging de makelaar erbij haalt, kan het stukken goedkoper.

Ik had er in mijn zoektocht zo 3 die dit pakket aanboden voor €1500 fixen price. Alleen bij meer dan 3 “2e” bezichtigingen werd het duurder.

Een pure aankoop begeleiding/taxateur zonder hulp in de zoektocht kan je ook krijgen voor <1000eur.

1 aankoop makelaar is niet mijn keuze geworden, maar de zoekopdracht in het Move platform heeft hij wel gratis aangezet ;). Staat tot op heden nog gewoon aan, na meer dan 6 maanden.

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 04-09-2023 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:35
Get!em schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:52:

Een pure aankoop begeleiding/taxateur zonder hulp in de zoektocht kan je ook krijgen voor <1000eur.
Hoe vind/kies je die dan? Waar baseer je de kwaliteit op?
Want ik ben naar dergelijke begeleiding op zoek geweest maar een keuze kon ik niet maken (keuzestress ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:23

Wijzelf hebben voor een éénpitter gekozen omdat het een fijn gesprek was en goed voelde om de verkoop via hem te doen en dan ook maar de aankoop.
Hoewel het contact echt super is en hij haast dag en nacht klaar staat om vragen etc te beantwoorden, ga ik volgende keer wel voor een groter kantoor.

Ik had 2 verwachtingen van een aankoopmakelaar; 1) laagst mogelijke aankoopprijs 2) Voordeel op de markt. Daarmee had ik verwacht dat als er een woning aangemeld zou worden voor de verkoop dat hij ons dan direct zou kunnen inschakelen. Achteraf krijgt zo'n kleinere makelaar gewoon een stuk minder woningen aangemeld en viel ons dat dus tegen en zaten we dus in dezelfde vijver als het 'funda volk' om het maar zo te noemen.

Wat onderhandelen is het dan wel weer fijn geweest.

Wij zijn momenteel in de afrondende fase en dat is ook wel een avontuur geweest. Zal ik zodra het echt 100% rond is wel wat over delen hier.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascian
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-04 18:16
Bod uitgebracht van 366.095 op een woning die aan alle wensen voldoet, helaas niet geworden gezien een concurrent heeft geboden zonder voorbehoud financiering en een paar duizend meer, zuur maar we gaan door.

Overbieden lijkt nog steeds de norm, vooral voor redelijk instapklare woningen, wij hebben 5% overboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:42
ascian schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:47:
Bod uitgebracht van 366.095 op een woning die aan alle wensen voldoet, helaas niet geworden gezien een concurrent heeft geboden zonder voorbehoud financiering en een paar duizend meer, zuur maar we gaan door.

Overbieden lijkt nog steeds de norm, vooral voor redelijk instapklare woningen, wij hebben 5% overboden.
Uit nieuwsgierigheid, waarom die €95? Is dat vanuit het idee van ‘anchoring’ dat de verkoper niet meteen met duizenden erbij wil onderhandelen?
Zelf recent onderhandeld over een woning (met succes) en ik heb het (wellicht naïef) bij duizendtallen gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n41r0j
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-04 10:55
ascian schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:47:

Wij gaan deze week bezichtigen bij een huis in het oosten van het land, in de categorie 450k - 500k. Vrijdag om 12:00 eindigt de biedtermijn. Het huis ziet er prima uit en zou je kunnen omschrijven als instapklaar.

Heb er best veel gemengde gevoelens bij. Een rapport over woningen in de buurt laat zien dat vergelijkbaar geprijsde woningen de afgelopen weken onder de vraagprijs zijn verkocht. Maar aan allerlei andere dingen merk je op dat het toch weer dringen is geblazen. Bezichtigingen die volgeboekt waren (wij werden op de reservelijst geplaatst en zijn uiteindelijk toch uitgenodigd) en meerdere aankoopmakelaars die al voor klanten voor hetzelfde huis meedingen.

Het is echt een verwarrende tijd. Wij hebben al besloten om te overbieden (als het huis ons bevalt na de bezichtiging) maar 5% zal dat zeker niet zijn.

Duimen dus, afgaande op de berichten hier en elders krijg ik er een steeds harder hoofd in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:04
marcelcee schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:29:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, waarom die €95? Is dat vanuit het idee van ‘anchoring’ dat de verkoper niet meteen met duizenden erbij wil onderhandelen?
Zelf recent onderhandeld over een woning (met succes) en ik heb het (wellicht naïef) bij duizendtallen gehouden.
Vaak is het huisnummer dan 95 of zo, dat zie ik hier in de regio heel veel. Hele maffe bedragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ascian
marcelcee schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:29:
[...]

Mijn strategie was meer om niet op afgeronde getallen te zitten, om eventuele biedingen van hetzelfde bedrag (of hetzelde percentage) voor te zijn, 95 was in dit geval het huisnummer dus dat was een inkopper.
n41r0j schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:43:
[...]

Wij gaan deze week bezichtigen bij een huis in het oosten van het land, in de categorie 450k - 500k. Vrijdag om 12:00 eindigt de biedtermijn. Het huis ziet er prima uit en zou je kunnen omschrijven als instapklaar.

Heb er best veel gemengde gevoelens bij. Een rapport over woningen in de buurt laat zien dat vergelijkbaar geprijsde woningen de afgelopen weken onder de vraagprijs zijn verkocht. Maar aan allerlei andere dingen merk je op dat het toch weer dringen is geblazen. Bezichtigingen die volgeboekt waren (wij werden op de reservelijst geplaatst en zijn uiteindelijk toch uitgenodigd) en meerdere aankoopmakelaars die al voor klanten voor hetzelfde huis meedingen.

Het is echt een verwarrende tijd. Wij hebben al besloten om te overbieden (als het huis ons bevalt na de bezichtiging) maar 5% zal dat zeker niet zijn.

Duimen dus, afgaande op de berichten hier en elders krijg ik er een steeds harder hoofd in.
Hopelijk zal 5% inderdaad niet nodig zijn! Ik ga voor je duimen. Ik denk persoonlijk dat Oosten vs Randstad nog wel een verschil maakt in hoeveel overbieden nou echt nodig is, mijn zoekgebied is de drechtsteden, dus dat valt dan weer net onder het laatste. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:44
champion16 schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:23:
Dat kan toch nog steeds in de app? Plaatsnaam of postcode invoeren, daarnaast aantal km in straal daaromheen. Als je vervolgens op kaart klikt, zie je precies wat erbinnen valt? Of begrijp ik je vraag verkeerd?

Het klopt overigens wel dat steeds meer sites van Google Maps afstappen. Veel te duur en ook veel te zwaar door de manier van data laden op mobiles. Er zijn inmiddels simpelere alternatieven die vele malen goedkoper zijn en vrijwel hetzelfde bieden, op enkele opties na. Ik begrijp het wel. Het scheelt tonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plempie
  • Laatst online: 07-04 16:34

Zou vooral bedenken wat je zelf als belangrijkste reden(en) ziet om een aankoopmakelaar in te schakelen. Wil je bijvoorbeeld vooral hulp bij onderhandelen, ben je bang dat je er zonder aankoopmakelaar überhaupt niet tussenkomt om te bezichtigen of wil je echt dat ze je in het hele proces bijstaan? Als je je wensen/verwachtingen duidelijk hebt, kun je ook makkelijker daarop selecteren en eventueel aanvullende vragen stellen om je afweging te maken.

Als je vooral hulp wil bij onderhandelen en algemeen advies (en bijvoorbeeld ook op zoek bent naar een nieuwere woning), kan ik me voorstellen dat je het niet altijd nodig vindt dat de aankoopmakelaar meegaat bij een bezichtiging. In zo’n geval is het bijvoorbeeld voor partij 4 wel handig om te weten hoe zij ermee omgaan als je zelfstandig een woning hebt bezichtigd, maar vervolgens wel advies/hulp wilt bij bepalen van je bod en het eventuele onderhandelen dat daarna komt. En ook hoe zij ermee omgaan als je dat niet 1x, maar 10x doet.

Ook iets om wellicht mee te wegen is het soort woning dat je zoekt. Bij een heel specifieke zoekopdracht zou ik persoonlijk een andere keuze maken dan wanneer je niet heel kieskeurig bent en vooral ‘iets’ wil kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Overbieden of onderbieden is nu echt afhankelijk per huis. Krijg van aankoop makelaar mee dat in de regio waar ik zoek (noord Veluwe) sommige huizen weer 10 bieders hebben in de eerste paar dagen en andere na de eerste week al weer nul bezichtiging verzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-04 10:14

Ik zit zelf ook in het proces van kopen, op dit moment het regelen van de financiering.

Zelf heb ik het gedaan zonder aankoopmakelaar. Een aantal maanden geleden had ik in dit topic gevraagd of een aankoopmakelaar nodig was. Er werd gelinkt naar een pagina of poll waar ik zag dat het ongeveer 50/50 was (niet helemaal zeker). Misschien kan je het geld wat je aan een aankoopmakelaar zou besteden beter gebruiken met het bieden op een woning?

Zelf ben ik begin 2022 naar De Hypotheker gegaan voor een eerste oriëntatiegesprek. In maart 2023 zag ik een leuke appartement en daar werd me verteld dat ik het beste nog een keer een gesprek kon plannen bij een ander bedrijf, omdat in die tijd het een en ander is veranderd. Zo heb ik in maart 2023 een tweede oriëntatiegesprek gehad, maar dan bij een lokaal bedrijfje bij mij in de gemeente. Dit gesprek was een stuk uitgebreider en beviel mij veel beter.

Ik woon zelf net naast Rotterdam en zocht een appartement van tussen de 230 en 265k. Even mijn ervaringen van dit jaar:
  • Maart 2023: Appartement (74m2, 2 slaapkamers, label C) met meubels, vraagprijs 239.000. Minimaal 8 biedingen, variërend van 200.000 tot 255.255. Hoogste bod was ruim 16k hoger dan vraagprijs.
  • Juni 2023: Appartement (83m2, 2 slaapkamers, label A), vraagprijs 262.500. Totaal 3 biedingen, variërend van 256.500 tot 271.000. Hoogste bod was 8.5k boven vraagprijs.
  • Augustus 2023: Appartement (80m2, 2 slaapkamers, label C), vraagprijs 260.000. Totaal 2 biedingen, waarbij ik het hoogste bod had. Bod was ongeveer 5k hoger dan vraagprijs.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy-Al
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:19
Spanning en sensatie. Ik heb veel gelezen en toch besloten om mee te doen en mijn ervaringen (tot nu toe) te delen.

Samen met vriendin ongeveer een jaar lang aan het kijken geweest. Na veel wikken en wegen toch ongeveer vier maanden geleden besloten om een aankoopmakelaar te nemen.

Besloten voor een groot kantoor met aankoopmakelaar, hypotheekadviseur en verzekeringsbedrijf. Bewust gekozen voor een alles-onder-één-kap organisatie om de lijntjes zo kort mogelijk te houden. Mijn partner en ik zijn serieus, initiatiefnemend en nemen alles goed door, maar toch ook in deze wereld zeer onbekend en naar onze mening onbekwaam. De uiteindelijke keuze om een aankoopmakelaar en hypotheekadviseur in dienst te nemen is voor de begeleiding in het hele proces geweest.

Na meerdere bezichtigingen bij verschillende woningen is het afgelopen week gelukt; na een bod van 10K boven vraagprijs (in omgeving randstad) is zonder inschrijving ons bod geaccepteerd. Eind goed, al goed, toch?

Op dit moment is het spannend met wat er allemaal in staat.
- De aanvaardingsdatum hebben wij vrij vlot staan, op wens van verkoper. Mondeling afgesproken op 1 November.
- In de koopakte staat de datum echter een week eerder. hier hebben wij bezwaar op gemaakt en gerefereerd naar de mondeling afgesproken datum, dat wij die graag aan willen houden.
- Deadline voor hypotheek is geplaatst op halverwege Oktober, wat weer een kalenderweek is voor de datum in originele koopakte.

Ik snap de enthousiasme van de verkoper, mar wil stiekem ook wat ademruimte voor de hypotheekaanvraag. Onze hoop is dat omdat wij gebruik maken van een hypotheekadviseur die onze situatie al reeds heeft gecontroleerd wij enigzins snel door het proces kunnen gaan, maar vind het wel enorm spannend.

Heeft er iemand ervaring mee met wat er kan gebeuren als de termijn bijna verstrijkt? Een verlenging aanvragen is mogelijk, maar wat zijn de gevolgen daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-04 09:24
Crazy-Al schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 23:59:
Spanning en sensatie. Ik heb veel gelezen en toch besloten om mee te doen en mijn ervaringen (tot nu toe) te delen.....

- Deadline voor hypotheek is geplaatst op halverwege Oktober, wat weer een kalenderweek is voor de datum in originele koopakte.

Ik snap de enthousiasme van de verkoper, mar wil stiekem ook wat ademruimte voor de hypotheekaanvraag. Onze hoop is dat omdat wij gebruik maken van een hypotheekadviseur die onze situatie al reeds heeft gecontroleerd wij enigzins snel door het proces kunnen gaan, maar vind het wel enorm spannend.

Heeft er iemand ervaring mee met wat er kan gebeuren als de termijn bijna verstrijkt? Een verlenging aanvragen is mogelijk, maar wat zijn de gevolgen daarvan?
Gefeliciteerd!
Die termijn is voldoende. Grootste uitdaging voor hypotheekadviseurs is vaak dat klanten álle documenten júist aanleveren. Vaak zijn klanten een tikkeltje eigenwijs en leveren niet alles aan, of niet tijdig, of niet precies wat je gevraagd hebt. Soms zijn werkgevers wat laks en slordig wat voor vertraging zorgt., met de werkgeversverklaring of met het overzicht van aanvullende voorzieningen (essentieel voor een goed advies)

Als je een volledig taxatierapport nodig hebt (i.p.v. een goedkope Desktoptaxatie.nl van €95,-,, wat meestal kan als je onder de 90% marktwaardes zit en geen verbouwingen wilt meefinancieren (en het een gangbaar huis is) moet je dat meteen aanvragen. Bedenk dat het prettig is als je nog een beetje tijd hebt na te denken over je hypotheekaanvraag, voordat de adviseur de aanvraag indient bij de geldverstrekker van je uiteindelijke keus.

Stel dat het duidelijk is dat je de termijn misschien niet haalt, is het gebruikelijk een week uitstel te vragen. Dat levert meestal geen gedoe op als je het enigszins onderbouwt.

Succes!

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 25-04 18:47

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Ook in huize Baarda was het afgelopen maanden spanning en sensatie vwb de aankoop van een woning.
Vandaag de bindende offerte van de hypotheekverstrekker ontvangen zodat de koop door kan gaan. Al met al duurde deze aanvraag nog geen twee weken.

Ik heb ervaring met aan en verkoop van drie eerdere woningen maar mijn vrouw is nieuw op de woningmarkt. Dat gaf wat spanningen vanwege de huidige woningmarkt die ik ook niet gewend ben. Mijn laatste woning in 2018 verkocht en toen was de tijd toch iets anders imo.

Op dit moment huren wij voor ruim 1000 euri in de maand een jaren 30 doorwaaiwoning met energielabel G. Dus je kunt wel nagaan wat dat afgelopen jaar deed met de energierekening. Tevens heeft deze woning amper tuin en aangezien we een hond hebben die overdag zichzelf in de tuin vermaakt hadden we een paar eisen voor een koopwoning.

Redelijk instapklaar, grotere tuin, gunstigere energielabel waren onze grootste wensen. Dit hebben wij in ons nieuwe huis kunnen vinden.

Deze woning hebben wij aangekocht zonder aankoopmakelaar. Van te voren heb ik onderzoek gedaan naar deze woning. Ik heb het kadaster qua info over deze woning leeggetrokken. Zo wist ik de grote van de gevestigde hypotheek, de aankoopsom etc. Ook van te voren de buurt en dorp meerdere malen bekeken.
Via internet de verkoopbrochures van de woning gevonden (woning is ca 2 jaar oud). Hier stond ook veel technische informatie in. Al met al was ik goed voorbereid voor de bezichtiging.
De bezichtiging was voor ons een succes aangezien de woning in nieuwstaat verkeerde en voor ons alle punten had wat wij zochten.

Wij zagen op funda dat de woning niet zo populair was aan de aantallen "bewaard" en het bezichtigen ging ook een op een. Niet met meerdere mensen tegelijk wat wij eerder wel meegemaakt hebben.
Dus wij hebben de gok genomen om onder te bieden. Al met al moesten wij wel wat water bij de wijn doen want de verkopers wilde niet teveel zakken. Toch een paar euro van de vraagprijs af kunnen krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvV2CngC73o0tXfatBOp-Gcq4FI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0PYTeUJ5Z220nGD7xNj53R7.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.funda.nl/koop...uis-42266404-freiahof-19/

Niet gehinderd door enige kennis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:57
F.Baarda schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:52:
Ook in huize Baarda was het afgelopen maanden spanning en sensatie vwb de aankoop van een woning.
Vandaag de bindende offerte van de hypotheekverstrekker ontvangen zodat de koop door kan gaan. Al met al duurde deze aanvraag nog geen twee weken.

Ik heb ervaring met aan en verkoop van drie eerdere woningen maar mijn vrouw is nieuw op de woningmarkt. Dat gaf wat spanningen vanwege de huidige woningmarkt die ik ook niet gewend ben. Mijn laatste woning in 2018 verkocht en toen was de tijd toch iets anders imo.

Op dit moment huren wij voor ruim 1000 euri in de maand een jaren 30 doorwaaiwoning met energielabel G. Dus je kunt wel nagaan wat dat afgelopen jaar deed met de energierekening. Tevens heeft deze woning amper tuin en aangezien we een hond hebben die overdag zichzelf in de tuin vermaakt hadden we een paar eisen voor een koopwoning.

Redelijk instapklaar, grotere tuin, gunstigere energielabel waren onze grootste wensen. Dit hebben wij in ons nieuwe huis kunnen vinden.

Deze woning hebben wij aangekocht zonder aankoopmakelaar. Van te voren heb ik onderzoek gedaan naar deze woning. Ik heb het kadaster qua info over deze woning leeggetrokken. Zo wist ik de grote van de gevestigde hypotheek, de aankoopsom etc. Ook van te voren de buurt en dorp meerdere malen bekeken.
Via internet de verkoopbrochures van de woning gevonden (woning is ca 2 jaar oud). Hier stond ook veel technische informatie in. Al met al was ik goed voorbereid voor de bezichtiging.
De bezichtiging was voor ons een succes aangezien de woning in nieuwstaat verkeerde en voor ons alle punten had wat wij zochten.

Wij zagen op funda dat de woning niet zo populair was aan de aantallen "bewaard" en het bezichtigen ging ook een op een. Niet met meerdere mensen tegelijk wat wij eerder wel meegemaakt hebben.
Dus wij hebben de gok genomen om onder te bieden. Al met al moesten wij wel wat water bij de wijn doen want de verkopers wilde niet teveel zakken. Toch een paar euro van de vraagprijs af kunnen krijgen.

[Afbeelding]
Jeetje mooi huis man. Gaat de hond zich prima in vermaken… vraag me altijd of waarom ik in godsnaam in Amersfoort blijf wonen als ik zoiets zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Laatst online: 22:08

[Afbeelding]
Gefeliciteerd! Ziet er echt heel goed uit. Verbaasd me wel dat er dus niet meer animo voor was. Volgens mij kan je er nagenoeg zo in.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.Baarda

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

kw_nl schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:59:
[...]

Gefeliciteerd! Ziet er echt heel goed uit. Verbaasd me wel dat er dus niet meer animo voor was. Volgens mij kan je er nagenoeg zo in.
Klopt, hoeft eigenlijk niks aan te gebeuren.
Misschien dat mensen afschrikken van het feit dat je bij de burgemeester in de straat gaat wonen.

Ik kom zelf uit deze regio en woon nu in Leeuwarden. Dit soort woningen in Leeuwarden gaan voor ruim over de 5 ton weg als het al niet meer is. In het dorpse (15km verderop) tref je dit dan aan. De mensen hier zijn wat conservatiever en dit wijkje staat een beetje bekend als "kakbuurt". En voor lokale begrippen is dit al een forse prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[Afbeelding]
Fantastisch huis voor die prijs. Gefeliciteerd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier zojuist ook goed nieuws, verkoper akkoord met ons finale bod en overdrachtsdatum. 4% onder huidige vraagprijs, bijna 11% onder de originele vraagprijs van voor juli. Nu hier ook alles in werking zetten mbt financien.

(categorie vrijstaand, noord-veluwe, €4200/m2, B-label)

Extra kosten nog die we erin willen zetten om naar A-label te krijgen: Vloerverwarming, zonnepanelen, warmtepomp, vervangen pui van 4,5m.

[ Voor 21% gewijzigd door Get!em op 06-09-2023 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenMonkey
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:26
Get!em schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:15:
Hier zojuist ook goed nieuws, verkoper akkoord met ons finale bod en overdrachtsdatum. 4% onder huidige vraagprijs, bijna 11% onder de originele vraagprijs van voor juli. Nu hier ook alles in werking zetten mbt financien.

Extra kosten nog die we erin willen zetten om naar A-label te krijgen: Vloerverwarming, zonnepanelen, warmtepomp, vervangen pui van 4,5m.
Klinkt als een hele goede deal!

Wij vorige maand gekocht, 4% boven vraagprijs, categorie rijtjeshuis, buitenwijk in Leiden, ~ 4150/m2, B-label.

Wel al zonnepanelen, goede vloerisolatie en vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascian

[Afbeelding]
Gefeliciteerd! Super mooie woning.

Ook fijn dat je zelfs onder de vraagprijs bent kunnen gaan zitten. Ook gezien wat je er voor terug krijgt, ziet er inderdaad instapklaar uit. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Get!em schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:15:

Tip: verdiep je goed in een l/w warmtepomp en wat daarvoor nodig is :).
Heeft mij enorm geholpen, dankzij tweakers is de cop een stuk hoger ;). (Heb ook label B naar A+++ verbouwd).

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 06-09-2023 13:17 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sport_Life schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:16:
[...]

Tip: verdiep je goed in een l/w warmtepomp en wat daarvoor nodig is :).
Heeft mij enorm geholpen, dankzij tweakers is de cop een stuk hoger ;). (Heb ook label B naar A+++ verbouwd).

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11
Ja, dat zal de komende tijd lekker gebeuren als de aankoop financien helder zijn. We hebben overdracht over meer dan 6 maanden, dus kan ik me daar ook beter in verdiepen en alvast offertes opvragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:34

[Afbeelding]
Gefeliciteerd! Zeker een mooi huis, ik ben alleen benieuwd of je last hebt van de spoorlijn achter je huis?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

UTMachine schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:45:
[...]

Gefeliciteerd! Zeker een mooi huis, ik ben alleen benieuwd of je last hebt van de spoorlijn achter je huis?
Nee joh, die spoorlijn is de lijn Groningen Leeuwarden. 3 a 4x per uur enkele richting, en dat met relatief licht materieel.
Bovendien is Feanwalden ook nog eens een spitsstation, dus je profiteert ervan als je forenst naar Leeuwarden of Groningen.
Echt hele mooie keuze als je in groen/blauw wilt wonen en in de stad werkt. https://www.trainoclock.c...ling/groningen-leeuwarden 10 tot 15 min naar leeuwarden en 25-30 min naar Groningen.

Zo'n spoorlijn zou ik 10x liever hebben dan de gemiddelde N-weg met stoplichten op dezelfde afstand.

[ Voor 15% gewijzigd door Get!em op 06-09-2023 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:34
Get!em schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:00:
[...]

Nee joh, die spoorlijn is de lijn Groningen Leeuwarden. 3 a 4x per uur enkele richting, en dat met relatief licht materieel.
Bovendien is Feanwalden ook nog eens een spitsstation, dus je profiteert ervan als je forenst naar Leeuwarden of Groningen.
Echt hele mooie keuze als je in groen/blauw wilt wonen en in de stad werkt. https://www.trainoclock.c...ling/groningen-leeuwarden 10 tot 15 min naar leeuwarden en 25-30 min naar Groningen.

Zo'n spoorlijn zou ik 10x liever hebben dan de gemiddelde N-weg met stoplichten op dezelfde afstand.
Duidelijk antwoord, want ik woon niet in de buurt van Groningen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

UTMachine schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:03:
[...]

Duidelijk antwoord, want ik woon niet in de buurt van Groningen :)
Dat geldt voor de meeste mensen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.Baarda

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

[...]

Leuk, iemand die bekend is met de situatie! Ook woonachtig in die omgeving?

Inderdaad een spoorlijn achter in de tuin. Echt last ervan hebben is niet de verwachting. De trein rijdt op lage snelheid ivm het station vlakbij. Wij hebben liever dit dan achterburen met de eventuele bijbehorende probleempjes.
Voor woon werkverkeer ook ideaal. Ca 8 tot 12 minuten van Feanwalden naar Leeuwarden. En met het station op 2 minuten fietsafstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

F.Baarda schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:17:
[...]

Leuk, iemand die bekend is met de situatie! Ook woonachtig in die omgeving?
Ooit wel ja....
Ondertussen alle uithoeken van het land wel gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.Baarda

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Get!em schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:28:
[...]

Ooit wel ja....
Ondertussen alle uithoeken van het land wel gezien.
Leuk! Ik ben opgegroeid in De Walden en na wat omzwervingen gaan we nu weer terug. De omgeving vind ik positief opgeknapt qua infrastructuur etc. Het gehele aanblik van de omgeving lijkt naar een wat hoger plan getild te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ducoquelicot
  • Laatst online: 22-04 21:22
We kregen een mailtje van de verkopend makelaar dat de verkopers de overdrachtsdatum wilden vervroegen naar begin december. Ik overlegd met het verhuisbedrijf en nagebeld met de notaris of dat kon, krijg de verkopend makelaar niet te pakken dus stuur een mailtje terug om de nieuwe datum te bespreken.... blijkt ze de verkeerde kopers te hebben aangeschreven omdat ze in dezelfde straat nog een pand in de verkoop hebben.

Ik geloof dat het personeelstekort die clubs ongetwijfeld parten speelt, maar als je dit om 12 uur over de schutting gooit en de volgende 5 uur volledig non communicado bent... niet handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ducoquelicot schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:38:
We kregen een mailtje van de verkopend makelaar dat de verkopers de overdrachtsdatum wilden vervroegen naar begin december. Ik overlegd met het verhuisbedrijf en nagebeld met de notaris of dat kon, krijg de verkopend makelaar niet te pakken dus stuur een mailtje terug om de nieuwe datum te bespreken.... blijkt ze de verkeerde kopers te hebben aangeschreven omdat ze in dezelfde straat nog een pand in de verkoop hebben.

Ik geloof dat het personeelstekort die clubs ongetwijfeld parten speelt, maar als je dit om 12 uur over de schutting gooit en de volgende 5 uur volledig non communicado bent... niet handig.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Flix20
[...]

Daar zijn ze echter wel bezig met project ESGL (extra sneltrein Groningen Leeuwarden) dus die frequentie zal wel gaan toenemen.

• Justevo
Mijn vriendin wordt in januari 35, dat betekent dat we daarna de 2% overdrachtsbelasting moeten betalen.

Geldt dat eigenlijk vanaf het moment dat je de koopovereenkomst tekent of vanaf de daadwerkelijke overdracht van het huis? Daar kan namelijk nogal een verschil inzitten en duizenden euro's schelen als we bijvoorbeeld de koopovereenkomst voor haar verjaardag zouden tekenen. Ik kan nergens echt een duidelijk antwoord vinden.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vziw bij de overdracht, passeren notaris.

• Flix20
Flix20 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:18:
[...]

lang verhaal kort; we waren rond m.b.t. prijs maar wij als 'starters' willen >1 jan opleveren ivm de vrijstelling ODB maar verkopers willen voor jan overdragen.
We kregen zelf ook niet meer info.

We waren ze op prijs gebied al met flinke stappen tegemoetgekomen maar we zaten echt op een padstelling.
Ondertussen hebben we wat meer info ook gekregen en het ging inderdaad om box3.
En de hoogte tussen ODB en Box3 is gelijk dus we hebben nu voorgesteld om elkaar in het midden tegemoet te komen.
Nou, gister hebben we dan daadwerkelijk getekend.

We zijn even bezig geweest met het heen en weer steggelen en hebben een compromis gevonden.
2 weken lang in de onderhandeling gezeten maar uiteindelijk uitgekomen op VP - 5% en oplevering 1 nov.
Grote blij.

In de tussentijd is een woning aan de overkant ook in de verkoop geweest en die was met een week weg en ging voor boven de VP.
Dat huis zag er weliswaar netter uit, maar als je er goed naar keek zag je dat die vooral goedkoop en simpel verbouwd was.
Ons huis is wat gedateerd, maar de basis een stuk beter. Daarnaast is onze tuin zo'n 2x zo groot en hebben we vanaf het middaguur zon in heel de tuin waar de overkant enkel in de ochtend de zon heeft.

• Flix20
Justevo schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:59:
Mijn vriendin wordt in januari 35, dat betekent dat we daarna de 2% overdrachtsbelasting moeten betalen.

Geldt dat eigenlijk vanaf het moment dat je de koopovereenkomst tekent of vanaf de daadwerkelijke overdracht van het huis? Daar kan namelijk nogal een verschil inzitten en duizenden euro's schelen als we bijvoorbeeld de koopovereenkomst voor haar verjaardag zouden tekenen. Ik kan nergens echt een duidelijk antwoord vinden.
Moment van overdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:40
Is dit ook het juiste topic voor het kopen van een woning in het buitenland? Ik kon niet echt een ander specifiek topic vinden eigenlijk. Ben wel benieuwd of er ook tweakers zijn die iets in Spanje/Portugal misschien kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:34:
Is dit ook het juiste topic voor het kopen van een woning in het buitenland? Ik kon niet echt een ander specifiek topic vinden eigenlijk. Ben wel benieuwd of er ook tweakers zijn die iets in Spanje/Portugal misschien kopen?
Naja als je maar weet dat je woning over 30 jaar niks meer waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:40
Wispe schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:43:
[...]

Ik koop geen woning voor de investering dus dat interesseert mij niet :) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wispe schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:43:
[...]

Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:48:
[...]

Ik koop geen woning voor de investering dus dat interesseert mij niet :) .
Dan is het goed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-04 15:49

Kju

GeeMoney schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:34:
Nee. Misschien moet je maar een torpic aanmaken. Alicante is de laatste tijd heel populair.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik ben even wat opties aan het overwegen. Ik huur nu extreem goedkoop en heb de mogelijkheid om via koopgarant (25% korting) een huis te kopen voor €250000. Ik begrijp dat de huur die ik nu betaal geld is die ik in principe weggooi, maar ik kan ook tegen deze lage huur blijven doorsparen zodat ik straks meer eigen geld heb. Dan hoef ik maar een kleinere hypotheek af te sluiten en daarmee ook minder geld "weg te gooien" aan hypotheekrente. (Plus ik hoop op veranderingen in de huizenmarkt of hypotheekrente, al weet ik dat dit een hele grote risicovolle onzekerheid is)

Maar hoe kan ik het rente aflosgedeelte het beste bepalen? Dus dat ik mijn huur kan vergelijken met de rente die ik betaal. (Of ga ik hier helemaal de mist in met mijn vergelijking?)
Dwaalboy schreef op zondag 5 maart 2023 @ 23:25:
[...]

350000÷100 x 4%= jaarrente
÷ 12 is per maand rente

350000÷ (30x12) = is de aflossing per maand

Die bij elkaar op is totaal.

Teruggaaf hyporente zou ik eerst niet naar kijken. Zelfde som kan je doen met bv 2%
Als ik even voor het gemak uitga van 250000 euro en 4,75%, dan kom ik uit op:
250000 * 0,0475 = € 11875,- jaarrente --> € 989,58 maandrente
250000 / 30 / 12 = € 694,44 aflossing per maand
989,58 + 694,44 = € 1684,02
Dit komt niet overeen met wat online berekeningen tonen, waar maak ik de fout?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SoMIBeSSSg9w81MHcg3niNIt9nU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IwkZopaBpKiTH3Qd87pR8pW6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:39
Markos schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:38:
Ik ben even wat opties aan het overwegen. Ik huur nu extreem goedkoop en heb de mogelijkheid om via koopgarant (25% korting) een huis te kopen voor €250000. Ik begrijp dat de huur die ik nu betaal geld is die ik in principe weggooi, maar ik kan ook tegen deze lage huur blijven doorsparen zodat ik straks meer eigen geld heb. Dan hoef ik maar een kleinere hypotheek af te sluiten en daarmee ook minder geld "weg te gooien" aan hypotheekrente. (Plus ik hoop op veranderingen in de huizenmarkt of hypotheekrente, al weet ik dat dit een hele grote risicovolle onzekerheid is)

Maar hoe kan ik het rente aflosgedeelte het beste bepalen? Dus dat ik mijn huur kan vergelijken met de rente die ik betaal. (Of ga ik hier helemaal de mist in met mijn vergelijking?)

[...]

[Afbeelding]
Jij rekent lineair, de tool annuïtair

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Markos schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:38:

[...]

[Afbeelding]
Gooi je berekening even in betekenhet.nl bij bruto/netto annuïteiten hypotheek, en klap de resultaat tabel open, dan zie je wat er per maand of jaar rente deel en aflosdeel is.

Overigens, kijk even bij je gunstige koop wat de verkoop voorwaarden zijn als je binnen x periode weer verkoopt. Dat bepaalt mede of je sparen op je spaarrekening/deposito of in een hypotheek/huis gunstiger is. Kan zijn dat je winst wordt afgeroomd .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Get!em schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:33:
[...]

Gooi je berekening even in betekenhet.nl bij bruto/netto annuïteiten hypotheek, en klap de resultaat tabel open, dan zie je wat er per maand of jaar rente deel en aflosdeel is.

Overigens, kijk even bij je gunstige koop wat de verkoop voorwaarden zijn als je binnen x periode weer verkoopt. Dat bepaalt mede of je sparen op je spaarrekening/deposito of in een hypotheek/huis gunstiger is. Kan zijn dat je winst wordt afgeroomd .
Er wordt inderdaad afgeroomd. Winst en verlies qua marktwaarde deel je, 62,5% is dan voor mij. Waardevermeerdering door verbouwing krijg je wel 100% (dus niet de investering maar wat het huis er meer door waard wordt. Dus stel door een uitbouw is het huis 15000 meer waard, dan is die voor 100% voor mij, ongeacht of de investering hiervan 10 euro is of 50000 euro is)
Zie ook het voorbeeld hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usb4_V1jrDiRebVcieRxRpSTqTU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zBTsenvSm7M50uMQS9lmTz8T.png?f=fotoalbum_large

Als ik de berekening op berekenhet.nl doe en bekijk wat de rente (bij 4,75%) is, dan betaal ik (zeker in het begin) 3,5x zoveel rente als dat ik nu huur betaal. Ik vraag mij af of nu kopen dan het verstandigste is. Is natuurlijk ook de afweging waard omdat ik dan groter ga wonen, maar mijn huidige huur appartement voldoet in principe ook nog voor minimaal 1 a 2 jaar.

Edit: ik deed mijn berekening via de hypotheker website. Blijkbaar krijg je verschillende rentepercentages als je berekent via de pagina "hoeveel kan ik lenen" (maar wel het 250k bedrag gebruikt) en de pagina "wat worden mijn maandlasten". Dus bij beide 250k, zelfde inkomen, 30j looptijd 10j rentevast annuïteiten, beide NHG. Het percentage lijkt nu rond de 4,1% te liggen ipv 4,75% als ik naar rente vergelijkingssites kijk. Maar ook met 4,1% betaal ik dan 3x zoveel rente als dat ik nu huur betaal.

Het voordeel van Koopgarant is dat ze het huis terug moeten kopen, dus ik zou wat extra risico kunnen nemen. Als ik kijk naar variabele hypotheken dan zie ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMY_Xmqj8IWYPdTmQgD2eF11qdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rr8sbR7yw3mXSH0ZakXCGqtP.png?f=fotoalbum_large
Bron: https://www.hypotheekrente.nl/rente/variabele-rente/

Hoe kan het dat de Rabobank (Plus?) zoveel goedkoper is? (3% t.o.v. 4,91%)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntJe6-BNMVrtB86RLacyq-6xTYQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lDjKbA9bzQrRJbaXaZvRvv94.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUGZhLieaju0cbpKLBOxKWL_zUU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JNfy92Ytiq3y0nDHhHsfTjzm.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uT6HAT8rYdKQTnlvYggX47fNgk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/li5PsPxUt55qVG9HW3yzNZSm.png?f=fotoalbum_large

Hier zie ik zelfs 2,75% staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPrMo_aYFSabp3k4vX55FzCi3Ew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wpbAr0E2ODnV59REJRnla3gD.png?f=fotoalbum_large
Bron: https://www.hypotheek-ren...l/hypotheekrente/variabel

Dit is wat de Rabobank zelf zegt:
https://www.rabobank.nl/p.../variabele-hypotheekrente
Wat is het verschil tussen een hypothecaire lening en hypothecaire krediet?

Als ik de berekening hierboven doe voor 250000 euro tegen 2,75% dan betaal ik 2x de bedrag aan huur als rente en is het verhaal al een stuk anders.
Brengt natuurlijk wel risico met zich mee maar stel dat de rente te hoog wordt dan moet ik weer terug gaan naar huren wat qua verkoop dus geen probleem hoeft te zijn omdat ze verplicht zijn terug te kopen. Stel dat de rente omlaag gaat dan is dat altijd alleen maar positief.

[ Voor 9% gewijzigd door Markos op 11-09-2023 10:53 . Reden: Aanpassing omdat de Hypotheker verschillende percentages rente geeft voor dezelfde berekening ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Markos schreef op maandag 11 september 2023 @ 00:32:
[...]

Er wordt inderdaad afgeroomd. Winst en verlies qua marktwaarde deel je, 62,5% is dan voor mij. Waardevermeerdering door verbouwing krijg je wel 100% (dus niet de investering maar wat het huis er meer door waard wordt. Dus stel door een uitbouw is het huis 15000 meer waard, dan is die voor 100% voor mij, ongeacht of de investering hiervan 10 euro is of 50000 euro is)
Zie ook het voorbeeld hieronder:
[Afbeelding]

Als ik de berekening op berekenhet.nl doe en bekijk wat de rente (bij 4,75%) is, dan betaal ik (zeker in het begin) 3,5x zoveel rente als dat ik nu huur betaal. Ik vraag mij af of nu kopen dan het verstandigste is. Is natuurlijk ook de afweging waard omdat ik dan groter ga wonen, maar mijn huidige huur appartement voldoet in principe ook nog voor minimaal 1 a 2 jaar.

Edit: ik deed mijn berekening via de hypotheker website. Blijkbaar krijg je verschillende rentepercentages als je berekent via de pagina "hoeveel kan ik lenen" (maar wel het 250k bedrag gebruikt) en de pagina "wat worden mijn maandlasten". Dus bij beide 250k, zelfde inkomen, 30j looptijd 10j rentevast annuïteiten, beide NHG. Het percentage lijkt nu rond de 4,1% te liggen ipv 4,75% als ik naar rente vergelijkingssites kijk. Maar ook met 4,1% betaal ik dan 3x zoveel rente als dat ik nu huur betaal.

Het voordeel van Koopgarant is dat ze het huis terug moeten kopen, dus ik zou wat extra risico kunnen nemen. Als ik kijk naar variabele hypotheken dan zie ik het volgende:
[Afbeelding]
Bron: https://www.hypotheekrente.nl/rente/variabele-rente/

Hoe kan het dat de Rabobank (Plus?) zoveel goedkoper is? (3% t.o.v. 4,91%)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Hier zie ik zelfs 2,75% staan:
[Afbeelding]
Bron: https://www.hypotheek-ren...l/hypotheekrente/variabel

Dit is wat de Rabobank zelf zegt:
https://www.rabobank.nl/p.../variabele-hypotheekrente
Wat is het verschil tussen een hypothecaire lening en hypothecaire krediet?

Als ik de berekening hierboven doe voor 250000 euro tegen 2,75% dan betaal ik 2x de bedrag aan huur als rente en is het verhaal al een stuk anders.
Brengt natuurlijk wel risico met zich mee maar stel dat de rente te hoog wordt dan moet ik weer terug gaan naar huren wat qua verkoop dus geen probleem hoeft te zijn omdat ze verplicht zijn terug te kopen. Stel dat de rente omlaag gaat dan is dat altijd alleen maar positief.
Ik zou zeker niet rekenen met de variabele rente van de Rabo. Dit is echt een afwijking en de vraag is hoelang ze dit nog zo doen. Kan evengoed een lokkertje zijn.

Pak een wat meer realistisch tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plempie
  • Laatst online: 07-04 16:34
Lijkt me inderdaad voor de vergelijking niet per se handig om met de rente van Rabo te rekenen en zou minimaal uitgaan van 4%. En eerlijk gezegd denk ik dat je je ook moet afvragen of je de onzekerheid van een variabele rente wel prettig vindt. Bovendien heb je inderdaad de garantie dat de woning wordt teruggekocht, maar niet de garantie dat je na verkoop nog steeds een erg lage huur kunt krijgen.

Kun je trouwens met je huidige inkomen die 250k (of meer) zonder problemen lenen?
Afhankelijk van de prijzen in de buurt waar jij wil wonen en je wensen, kun je natuurlijk ook gewoon kijken naar andere woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasV.
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-04 11:35
Laapo schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:52:
[...]

Ik zou zeker niet rekenen met de variabele rente van de Rabo. Dit is echt een afwijking en de vraag is hoelang ze dit nog zo doen. Kan evengoed een lokkertje zijn.

Pak een wat meer realistisch tarief.
Rabobank is al ruim een jaar significant lager dan anderen.
Markos schreef op maandag 11 september 2023 @ 00:32:
[...]

De 2,75% is nog niet bijgewerkt. Rabobank hanteert sinds de vorige ECB renteverhoging 3%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamonK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11
Zover ik weet is de reden dat de variabele rente van Rabobank lager is dan die van de concurrenten een andere referentie waarde. Bij Rabobank is de variabele hypotheek rente gekoppeld aan de rente op de spaarrekeningen en niet direct aan de ECB en/of marktrente.

Dus aangezien de spaarrente bij de Rabobank (en andere banken) niet zo snel omhoog is gegaan als de ECB/Marktrente is de variabele hypotheekrente ook minder hard gestegen.

Dat wilt natuurlijk niet zeggen dat dit op langere termijn ook zo blijft. Het kan ook gewoon zijn dat er een vertraging zit in de verhoging van de spaarrente. En dus dat in een jaar de Rabo variabele rente gewoon weer gelijk is aan die van andere aanbieders. Maar dat is (zoals bij alle variabele rentes) gewoon koffiedik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hoe kijken jullie naar de gemelde oppervlakten in advertenties in relatie tot de prijs/m2

Ik merk nu dat daar toch wel wat verschil in zit, en dat voor het huis wat ik gekocht heb, een grotere oppervlakte wordt gerekend tot woon-oppervlakte dan oorspronkelijk in de advertentie werd vermeld. Met dus als gevolg dat de berekende prijs/m2 dus veel lager is dan je op Funda ziet.

De m2 kloppen overigens prima, het gaat alleen erom of je het type m2 meetelt bij "woon oppverlak".
Externe bergingen worden niet meegeteld.
In mijn geval gaat het echter om een garage, die wel tot het huis behoort (heeft een binnendeur) en ook dezelfde bouw heeft (isolatie, dak, etc).

Als ik dan navraag, dan blijkt die garage dus niet mee te tellen bij m2 en m3 voor bijv omgevingsvergunningen (maximaal volume van een woning binnen bestemmingsplan), maar bijv wel weer bij het vastleggen van pand bij kadaster en bag.

De buren hebben hetzelfde type huis en grootste gedeelte van die garage is omgebouwd tot badkamer en slaapkamer op begane grond. Het kleine beetje garage wat dan nog over is, is bij die advertentie gewoon bij "woonoppervlak" gerekend. Ik heb het huis gekocht met min of meer dezelfde prijs/m2, alleen dan met veel minder gerekend woon-oppervlak.

Al met al verwarrend, maar op dit moment lijkt het voor het huis wat ik gekocht heb wel in mijn voordeel te zijn :) (al is het geen voordeel, want ruimte was mij verder bekend, gaat alleen om de relatief lage prijs/m2 als je wel alle m2 van de garage meetelt)

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 12-09-2023 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

In andere categorie onhandigheden: hypotheek aan het uitzoeken. Maar weet iemand een goede site waar je in 1 overzicht naast de actuele rente per aanbieder ook de voorwaarden kunt vergelijken? In Findesk (betaalt bij adviseur) kan dat, maar daar kan/mag ik niet zelf in grasduinen.

Ik zoek dus een site waar ik dit in een tabel kan zetten en filteren:
Aanbieder
Actuele Rente (5-10-20)
Rente bij lagere LTV klasses
Offertetermijn + verlengingtermijn + verlengingskosten
offerterente
Annuleren offerte (kosten)
Boetevrij aflossen (10%, onbeperkt etc)
Automatische rentedaling (obv aflossen)
Automatische rentedaling (obv (desktop)taxatie)
Automatische rentedaling (obv energielabel)

De enige die ik nu kan vinden waar ik dat relatief snel kan opzoeken is Independer, maar pas na 3x doorklikken per aanbieder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
Get!em schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:21:
In andere categorie onhandigheden: hypotheek aan het uitzoeken. Maar weet iemand een goede site waar je in 1 overzicht naast de actuele rente per aanbieder ook de voorwaarden kunt vergelijken? In Findesk (betaalt bij adviseur) kan dat, maar daar kan/mag ik niet zelf in grasduinen.

Ik zoek dus een site waar ik dit in een tabel kan zetten en filteren:
Aanbieder
Actuele Rente (5-10-20)
Rente bij lagere LTV klasses
Offertetermijn + verlengingtermijn + verlengingskosten
offerterente
Annuleren offerte (kosten)
Boetevrij aflossen (10%, onbeperkt etc)
Automatische rentedaling (obv aflossen)
Automatische rentedaling (obv (desktop)taxatie)
Automatische rentedaling (obv energielabel)

De enige die ik nu kan vinden waar ik dat relatief snel kan opzoeken is Independer, maar pas na 3x doorklikken per aanbieder.
Even puur uit interesse is er een reden dat je het werk voor de hypotheekadviseur wilt gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zelf controleren en kijken wat bij ons past.

Of neem je 1 op 1 het advies over van de adviseur?

Gezien onze situatie valt er wat te kiezen en is er niet een overduidelijk winnaar qua hypotheek verstrekker en voorwaarden. Bovendien zitten we met een opleverdatum net na 6 maanden, en sommige offertes zijn nooit te verlengen na 6 maanden, terwijl andere voorwaarden wel gunstig zijn. Dat biedt nog de mogelijkheid om onze oplevering 2 weken naar voren te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-04 10:02
Get!em schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:14:

Al met al verwarrend, maar op dit moment lijkt het voor het huis wat ik gekocht heb wel in mijn voordeel te zijn :) (al is het geen voordeel, want ruimte was mij verder bekend, gaat alleen om de relatief lage prijs/m2 als je wel alle m2 van de garage meetelt)
Bedenk goed hoe je m2 zelf hebt na gerekend muur tot muur is compleet anders in m2 dan de NEN norm.

a. Meet voor het bepalen van de gebruiksoppervlakte altijd binnen de buitenste- of
woningscheidende wanden (muren), inclusief dragende en niet-dragende binnenwanden. Met
buitenste/scheidende wanden (muren) worden bedoeld de wanden/muren die de ene woning
van de andere woning scheiden en de muren die de woning van de buitenwereld afscheiden.
b. Meet altijd per verdieping op vloerniveau tussen de opgaande scheidingsconstructies (muren).
Incidentele inspringende gebouwdelen (met een oppervlakte kleiner dan 0,5 m²), zoals
bijvoorbeeld een kolom, worden tot de gebruiksoppervlakte gerekend. Er dient gemeten te
worden langs de muur. Radiatoren, leidingen, kabelgoten, wandgoten, kozijnen, vensterbanken
etc. kunnen bij de meting worden genegeerd.

[ Voor 44% gewijzigd door helmmen op 12-09-2023 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

helmmen schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:34:
[...]

Bedenk goed hoe je m2 zelf hebt na gerekend muur tot muur is compleet anders in m2 dan de NEN norm.

a. Meet voor het bepalen van de gebruiksoppervlakte altijd binnen de buitenste- of
woningscheidende wanden (muren), inclusief dragende en niet-dragende binnenwanden. Met
buitenste/scheidende wanden (muren) worden bedoeld de wanden/muren die de ene woning
van de andere woning scheiden en de muren die de woning van de buitenwereld afscheiden.
b. Meet altijd per verdieping op vloerniveau tussen de opgaande scheidingsconstructies (muren).
Incidentele inspringende gebouwdelen (met een oppervlakte kleiner dan 0,5 m²), zoals
bijvoorbeeld een kolom, worden tot de gebruiksoppervlakte gerekend. Er dient gemeten te
worden langs de muur. Radiatoren, leidingen, kabelgoten, wandgoten, kozijnen, vensterbanken
etc. kunnen bij de meting worden genegeerd.
Nee, zo moeilijk is het allemaal niet wat ik bedoel. Narekenen met NEN-norm vs al die andere voorwaarden levert soms wel wat verschil op, maar dat valt wel mee en is slechts paar procent. Die variatie ken ik, maar is niet dat wat ik bedoel.
In mijn geval is gewoon een hele garage a 32m2 niet meegenomen in de vermelding op Funda, terwijl hij bij BAG/Kadaster wel vermeld staat.
Dat is gewoon meer dan 20% van de totale opppervlakte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Justevo
Verkopende makelaars die je een paar uur voor de deadline opbellen met de suggestieve mededeling "Nou, met dit bod ga je het niet redden hoor..."

Scum of the earth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Justevo schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:21:
Verkopende makelaars die je een paar uur voor de deadline opbellen met de suggestieve mededeling "Nou, met dit bod ga je het niet redden hoor..."

Scum of the earth.
En dat off the record, zodat je bod in het biedlogboek gewoon alleen de hogere is? Heb je het bod via Move platform ingevuld?

Blij dat ons dat allemaal bespaard is gebleven en wij gewoon konden onderbieden. Tussen eerste bezichtiging en overeenkomst op bod zat bij ons daarom ook gewoon een maand 8) Geen deadlines of iets...

[ Voor 20% gewijzigd door Get!em op 12-09-2023 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
Get!em schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:33:
[...]

En dat off the record, zodat je bod in het biedlogboek gewoon alleen de hogere is? Heb je het bod via Move platform ingevuld?

Blij dat ons dat allemaal bespaard is gebleven en wij gewoon konden onderbieden. Tussen eerste bezichtiging en overeenkomst op bod zat bij ons daarom ook gewoon een maand 8) Geen deadlines of iets...
Je moet daarna in Move een ander bod doen ja en aangezien het telefonisch is staat er verder niets gedocumenteerd.

Als ze zo'n opmerking maken weet je ook wel dat het niet om 1000 euro gaat en dat jij nog eens extra je portemonnee gaat trekken. Schofterig vind ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:52
Justevo schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:14:
[...]

Als ze zo'n opmerking maken weet je ook wel dat het niet om 1000 euro gaat en dat jij nog eens extra je portemonnee gaat trekken. Schofterig vind ik het.
Dat bepaal je toch zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:31
Justevo schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:14:
[...]

Je moet daarna in Move een ander bod doen ja en aangezien het telefonisch is staat er verder niets gedocumenteerd.

Inderdaad niet chique en zou het zelf als verkopende partij ook niet prettig vinden.

Je hoeft niet mee te doen aan dat spelletje. je kan achteraf in het logboek zien waar het dan scheelde.
Goede kans alleen wel dat je het huis misloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik ga waarschijnlijk het huis weigeren, ik heb nog tot morgenvroeg om een beslissing te nemen. Maar het huis viel toch erg tegen qua afmetingen (wat niet heel onlogisch is in deze prijsklasse), maar vooral de zolder is klein. Ik dacht daar met een dakkapel ruimte te kunnen winnen plus een uitbouw beneden. Maar ook zit er asbest in het dak wat voor extra kosten zal zorgen bij het verbouwen.
Maar ik denk ook niet dat ik iets beter zal vinden in deze prijsklasse wat mij doet afvragen of ik het misschien toch maar moet accepteren... Of langer doorsparen en een huis zoeken in een wat hogere prijsklasse en met een beetje geluk wat positieve veranderingen in de huizenmarkt (de huizenprijs of de rentehoogte) maarja voor hetzelfde geld is het straks nog erger 8)7

Hoe groot is de kans dat de goedkopere starterswoningen asbest in het dak hebben zitten? Is dit in principe altijd omdat deze huizen altijd aan de oude kant zijn? Of wil oudere huizen niet per se zeggen dat de kans groot is dat er asbest in zit?
Plempie schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:18:
Lijkt me inderdaad voor de vergelijking niet per se handig om met de rente van Rabo te rekenen en zou minimaal uitgaan van 4%. En eerlijk gezegd denk ik dat je je ook moet afvragen of je de onzekerheid van een variabele rente wel prettig vindt. Bovendien heb je inderdaad de garantie dat de woning wordt teruggekocht, maar niet de garantie dat je na verkoop nog steeds een erg lage huur kunt krijgen.

Kun je trouwens met je huidige inkomen die 250k (of meer) zonder problemen lenen?
Afhankelijk van de prijzen in de buurt waar jij wil wonen en je wensen, kun je natuurlijk ook gewoon kijken naar andere woningen. Eigenlijk zelfs onder de 350K niet.
Ik sta ook lang ingeschreven bij sociale huur waardoor ik regelmatig eerste keus ben als ik een woning zou willen. Dan heb ik alsnog een woning met lage huur, niet extreem laag zoals nu maar wel laag.

250k lenen is geen probleem, het vinden van huizen die enigszins oké zijn is het grote probleem. Onder de 300k is het eigenlijk allemaal de moeite niet waard.
BasV. schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:33:
[...]

Rabobank is al ruim een jaar significant lager dan anderen.
[...]

De 2,75% is nog niet bijgewerkt. Rabobank hanteert sinds de vorige ECB renteverhoging 3%.
Kan ik ergens zien wat de rentes (vooral van variabel) zijn geweest de afgelopen maanden/jaren? Ik heb alleen het renteoverzicht van mijn vorige post gevonden, maar ik heb nog niet echt een tabel o.i.d. gevonden waar ik wat beter het verloop van de rentehoogte kan zien/vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:39
Markos schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:03:

Kan ik ergens zien wat de rentes (vooral van variabel) zijn geweest de afgelopen maanden/jaren? Ik heb alleen het renteoverzicht van mijn vorige post gevonden, maar ik heb nog niet echt een tabel o.i.d. gevonden waar ik wat beter het verloop van de rentehoogte kan zien/vergelijken.
https://lloyds.financieeldossier.nl/

In plaats van Lloyds kan je ook een andere bank invullen in de URL:
https://www.google.nl/sea...eldossier.nl+rentelijsten

Ik zou niet te veel focussen op variabele rente, die is momenteel bij de meeste aanbieders hoger dan 10 jaar vast, en je hebt geen enkele zekerheid over je lasten. Bij een variabele rente of rentevast periode < 5 jaar wordt er door de bank ook met een hogere rente gerekend bij het vaststellen van je maximale hypotheek (vanwege die onzekerheid)

[ Voor 4% gewijzigd door Eärendil op 12-09-2023 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasV.
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-04 11:35
Markos schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:03:

[...]

Voor zover ik weet niet, vorig jaar december stond het op 2%, in oktober op 1,75%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
El Capitan schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:58:
[...]

Inderdaad niet chique en zou het zelf als verkopende partij ook niet prettig vinden.

Je hoeft niet mee te doen aan dat spelletje. je kan achteraf in het logboek zien waar het dan scheelde.
Goede kans alleen wel dat je het huis misloopt.
Dat laatste dus. Je kweekt bij de mensen een FOMO op een illegale manier volgens de NVM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Justevo schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:05:
[...]

Dat laatste dus. Je kweekt bij de mensen een FOMO op een illegale manier volgens de NVM.
Volgens mij gaat illegaal wat ver. Dit telefoontje is niet anders dan een afwijzing. Het bod is te laag. Waarom zou dat niet eerder mogen dan de deadline?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
Laapo schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:13:
[...]

Volgens mij gaat illegaal wat ver. Dit telefoontje is niet anders dan een afwijzing. Het bod is te laag. Waarom zou dat niet eerder mogen dan de deadline?
Heb het aan mijn aankoopmakelaar voorgelegd en het is niet toegestaan. Het gaat om de bewoording die ze gebruiken die iets insinueert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:14
Je kan er van vinden wat je wil, maar het feit dat er een logboek is, is al heel wat. Ik zou het fijn vinden om te weten dat ik er nu naast pis, en dat je er nog wat aan kan doen. En je weet ook dat die makelaar je niet gaat naaien (dat je nu al het hoogste bod heb) door dat logboek.

De fomo verder bepaal je zelf natuurlijk, je moet je niet gek laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:39
BasV. schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:52:
[...]

Voor zover ik weet niet, vorig jaar december stond het op 2%, in oktober op 1,75%.
@Markos Bij bijna alle banken zou die 2% binnen een jaar ruim verdubbeld zijn. Reken je vooral niet rijk met de uitzonderingen waar dat nu nog niet zo is (op dit moment blijkbaar de Rabobank), maar kijk ook naar wat het in het ongunstige geval zou betekenen.

Kopen en binnen een paar jaar weer moeten verkopen omdat je de gestegen lasten niet kunt betalen kost je een stuk meer geld dan de huur die je nu betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:30
Justevo schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:05:
[...]

Illegaal welke wet dan? Alles mag!

Netjes is anders maar illegaal... Nee.

[ Voor 7% gewijzigd door Kalentum op 12-09-2023 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:24
Kalentum schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:26:
[...]

De NVM erecode is er anders vrij duidelijk over…
Bijlage sectie E.

https://www.nvm.nl/media/...lage-erecode-nvm-2022.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:30
THM0 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:40:
[...]

De NVM erecode is er anders vrij duidelijk over…
Bijlage sectie E.

https://www.nvm.nl/media/...lage-erecode-nvm-2022.pdf
Zeker maar erecode is geen wet. Illegaal is het niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Het juridisch loket meldt het volgende:
De makelaar mag partijen niet tegen elkaar uitspelen, bijvoorbeeld door het gebruiken van het bod van de ene partij tegen de andere partij. De andere partij kan zich gedwongen voelen om het bod te verhogen.
https://www.juridischloke...uren/koopwoning/bod-huis/

Hij moet zich aan de gedragsregels houden.
Rechters kijken niet alleen naar pure wetteksten, maar ook naar regels die organisaties zichzelf opleggen om particulieren te beschermen. Daarnaast zijn er een heleboel regels in Nederland niet in wetten, maar in regels rondom wetten gegoten.

(Het aanpakken van de makelaar zou dan bijvoorbeeld via onrechtmatige daad kunnen.)

[ Voor 51% gewijzigd door ArthurMorgan op 13-09-2023 07:02 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justevo
Kalentum schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:26:
[...]

Het staat in hun erecode. Als je hier een zaak van maakt zal er wellicht geen straf uit volgen inderdaad maar ik heb een melding gemaakt bij de NVM en de bevestiging van mijn klacht geforward naar de makelaar.

Je haalt er niks mee uit, dat weet ik. Maar ze zoeken het maar uit.

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:31
Ach, anderzijds. Zonder dat telefoontje had je het huis sowieso niet. Is het echt je droomhuis dan “helpt” de makelaar wel om je propositie te verbeteren waardoor je aankoop kans stijgt.

Even los van alle ethiek eromheen natuurlijk dient het voor jezelf wel een doel. Alleen weet je ook dat als jij straks 15k omhoog gaat meneer (of mevrouw) vriendelijk de dan geldende nummer 2 op belt met de zelfde mededeling ;)

Anoniem: 1986520

koentjuh schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:00:
Ach, anderzijds. Zonder dat telefoontje had je het huis sowieso niet. Is het echt je droomhuis dan “helpt” de makelaar wel om je propositie te verbeteren waardoor je aankoop kans stijgt.
Precies… hij verteld gewoon dat je geen kans maakt. Wat je ermee doet is aan jezelf.

Beetje zeiken dat er dus iemand anders meer geboden heeft en dat je het dus niet bent geworden. Meer jouw probleem dan dat van de makelaar. En aangezien die voor de verkoper werkt is de hoogste prijs gewoon in het belang van zijn opdrachtgever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-04 13:34
Justevo schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:44:
[...]

Het staat in hun erecode. Als je hier een zaak van maakt zal er wellicht geen straf uit volgen inderdaad maar ik heb een melding gemaakt bij de NVM en de bevestiging van mijn klacht geforward naar de makelaar.

Je haalt er niks mee uit, dat weet ik. Maar ze zoeken het maar uit.
Ik waardeer je rechtvaardigheidsgevoel (zo ben ik ook), maar ga je deze makelaar niet nog tig keer tegenkomen bij je huizentocht?

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

• Wolly
  • Niet online
Justevo schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:21:

Scum of the earth.
De bewoording had misschien war aardiger gekund maar in feite wijst hij dus je bod af?

Of zit het je dwars dat hij dit doet voor een “deadline”?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:24
Wolly schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:24:
[...]

De bewoording had misschien war aardiger gekund maar in feite wijst hij dus je bod af?

Of zit het je dwars dat hij dit doet voor een “deadline”?
Het probleem is dat er eerst een inschrijvingsprocedure gecommuniceerd wordt incl duidelijke spelregels (eenmalig uiterste bod, deadline, daarna gunning). En dan wijkt de makelaar eenzijdig van die regels af gedurende het proces door bieders extra informatie te geven om een hoger bod te ontlokken. Dat is hetgene wat problematisch is.

Als ze nou zeggen: 'we doen een inschrijving, maar we bellen wel de bieders tussentijds even op om te zeggen of ze kans maken met hun bod zodat ze dat nog kunnen aanpassen en als er na de inschrijving nog een beter bod komt langszeilen dan gaan we daarmee in zee' dan is het in ieder geval maar duidelijk voor iedereen.

• Wolly
  • Niet online
THM0 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:30:
[...]

Het probleem is dat er eerst een inschrijvingsprocedure gecommuniceerd wordt incl duidelijke spelregels (eenmalig uiterste bod, deadline, daarna gunning). En dan wijkt de makelaar eenzijdig van die regels af gedurende het proces door bieders extra informatie te geven om een hoger bod te ontlokken. Dat is hetgene wat problematisch is.

Als ze nou zeggen: 'we doen een inschrijving, maar we bellen wel de bieders tussentijds even op om te zeggen of ze kans maken met hun bod zodat ze dat nog kunnen aanpassen en als er na de inschrijving nog een beter bod komt langszeilen dan gaan we daarmee in zee' dan is het in ieder geval maar duidelijk voor iedereen.
De makelaar/ verkoper mag de biedingsprocedure eenzijdig wijzigen.

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-04 18:27
THM0 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:30:
[...]

Ik snap je punt, maar goed. Toen ik een huis ging kopen, belde (of liet ik mijn makelaar bellen) om te kijken of ik wat informatie los kon peuteren. De makelaar staat vrij om te zeggen wat hij of zij wilt. Of het ethisch van mij en/of de makelaar is, is de vraag. Maar als ik daardoor (tien)duizenden euro's kan besparen, is het me wel waard.
Pagina: 1 ... 306 ... 353 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7